Maishiy omillarning bola nutqning rivojlanishiga ta'siri

Maishiy omillarning bola nutqning rivojlanishiga ta'siri
MUNDARIJA
I.KIRISH……………………………………………………………..………3
II.ASOSIY QISM
1.   Maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga   ta’siri   –   nazariy   va
amaliy asoslar.
2.   Maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga   ta’sirini   baholash   va
pedagogik strategiyalar.
3.   Maishiy omillar ta’sirida nutqiy rivojlanishning buzilishi va ularni bartaraf
etish yo‘llari.
III. Xulosa …………………………………………………………………...25
IV.   Foydalanilgan
adabiyotlar ……………………………………………..27
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :Maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga
ta'siri,   bolalar   uchun   muhim   psixologik   va   ijtimoiy   jarayondir.   Oila   muhitida
bolalar bilan o‘tkazilgan vaqt, ularning nutq qobiliyatlarini shakllantirishda asosiy
rol   o‘ynaydi.   Ota-onalar   va   yaqin   qarindoshlar   bilan   bo‘ladigan   muloqot,
bolalarning so‘z boyligini kengaytirishga, talaffuzni yaxshilashga va o‘z fikrlarini
ifoda etish qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradi. 1
 Maishiy muhitda bolalar,
nutqiy  muloqot   orqali   yangi   so‘zlar   o‘rganadilar,  ularni   qabul   qilishadi   va  to‘g‘ri
ishlatishga o‘rganadilar. Agar oila a'zolari bolalar bilan faol muloqot qilmasa yoki
muloqotda   salbiy   uslubni   qo‘llasa,   bu   bolalarda   nutq   rivojlanishida   qiyinchiliklar
paydo bo‘lishi mumkin.
Bolalarning   nutqiy   rivojlanishiga   ta'sir   etuvchi   boshqa   muhim   omil,   oila
a'zolarining   ta'lim   darajasi   va   kommunikativ   ko‘nikmalaridir.   Ota-onalar   va
qarindoshlar   bolalar   bilan   suhbatlarda   o‘z   bilimlarini   va   ko‘nikmalarini   ishlatish
orqali   ularning   rivojlanishiga   hissa   qo‘shadilar.   O‘qish   va   yozish   faoliyatlari,
bolalarning   nutq   qobiliyatlarini   oshirishda   muhimdir.   Ota-onalar   bolalariga   kitob
o‘qishi,   hikoyalar   aytishi   va   ularni   o‘qishga   rag‘batlantirishi,   ularning   nutqiy
rivojlanishiga ijobiy ta'sir ko‘rsatadi.
Maishiy muhitda bolalarning hissiy holati ham alohida ahamiyatga ega. Ijobiy
hissiyotlar,   bolalarning   o‘z-o‘zlariga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va   ularning
nutqiy   faoliyatda   ishtirok   etishlariga   yordam   beradi.   Salbiy   hissiyotlar   esa,
bolalarda   xavotir   va   stressni   keltirib   chiqarishi   mumkin,   bu   esa   muloqot   qilishda
qiyinchiliklarga   sabab   bo‘ladi.   Hissiy   muhitni   ijobiy   qilib   shakllantirish,
1
  Abduqodirov, A. 2021  Bolalar nutqi va uning rivojlanishi . Tashkent: O‘qituvchi. 
2 bolalarning nutq rivojlanishini qo‘llab-quvvatlaydi va ularning o‘z fikrlarini ifoda
etish qobiliyatlarini oshiradi.
Natijada,   maishiy   omillar   bola   nutqining   rivojlanishida   muhim   ahamiyatga
ega.   Oila   muhitida   ijobiy   muloqot,   bolalarning   so‘z   boyligini   kengaytiradi,
ularning nutq qobiliyatlarini rivojlantiradi va ijtimoiy moslashuv jarayonida ularga
yordam beradi. Ota-onalar va oila a'zolari, bolalar bilan muntazam muloqot qilib,
ularning nutqiy rivojlanishiga hissa qo‘shishlari zarur. Bu, bolalarning kelajakdagi
muvaffaqiyatlariga   yo‘l   ochadi   va   ularning   ijtimoiy   hayotda   faol   ishtirok
etishlariga yordam beradi.
Kurs   ishining   predmeti:   Maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga
ta'siri predmeti, bolalar o‘z hayotlarida uchraydigan ijtimoiy va psixologik muhitni
o‘z   ichiga   oladi.   Bu   omillar,   oila   a'zolari,   yaqin   do‘stlar,   o‘qituvchilar   va   boshqa
ijtimoiy   aloqalardagi   muloqot   usullari   orqali   bolalar   nutqining   rivojlanishiga
bevosita   ta'sir   ko‘rsatadi.   Oila   muhitidagi   nutqiy   interaktsiyalar,   bolalarning   so‘z
boyligini   kengaytirish,   talaffuzni   to‘g‘ri   shakllantirish   va   ularning   fikrlarini   ifoda
etish qobiliyatlarini rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega.
Kurs   ishining   maqsadi:   Maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga
ta'sirini   o‘rganish,   bolalar   uchun   sog‘lom   va   muvaffaqiyatli   kommunikativ
qobiliyatlarni   shakllantirish   maqsadiga   qaratilgan.   Ushbu   jarayon,   oilada   bolalar
bilan   o‘tkaziladigan   vaqtning   sifatini   oshirish,   ularning   nutqiy   ko‘nikmalarini
rivojlantirish   va   ijtimoiy   muloqotda   ishtirok   etishlariga   yordam   berish   uchun
muhimdir.   Ota-onalar   va   yaqin   qarindoshlarning   bolalar   bilan   muloqoti,   so‘z
boyligini kengaytirish, to‘g‘ri talaffuzni shakllantirish va o‘z fikrlarini erkin ifoda
etishlariga yordam beradi.
Kurs   ishining   vazifasi:   Maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga
ta'siri   vazifasi,   bolalarning   kommunikativ   ko‘nikmalarini   shakllantirish   va
3 rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ushbu   vazifa,   oila   muhitida   bolalar   bilan
sifatli   muloqot   o‘rnatish,   ularning   so‘z   boyligini   kengaytirish   va   nutq
qobiliyatlarini oshirishga qaratilgan. Ota-onalar va yaqin qarindoshlar, bolalarning
fikrlarini  erkin ifoda etishlariga yordam berish, to‘g‘ri  talaffuzni  shakllantirish va
yangi so‘zlar o‘rganishlariga ko‘maklashish vazifasini bajaradilar.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilmasi :Ushbu   kurs   ishi   kirish,asosiy   qism,xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
4 II.ASOSIY QISM
1.   Maishiy omillarning bola nutqining rivojlanishiga ta’siri – nazariy va
amaliy asoslar.
Mustаqillik   yillаri   tоm   mа’nоdа   O‘zbеkistоn   Rеspublikаsi   ijtimоiy-iqtisоdiy
vа   mаdаniy   tаrаqqiyoti   istiqbоlini   bеlgilаsh,   jаhоn   hаmjаmiyati   mаmlаkаtlаri
sаfidаn   munоsib   o‘rin   egаllаshgа   intilish   yo‘lidаgi   kеng   ko‘lаmli   islоhоtlаrni
аmаlgа оshirish bilаn kеchmоqdа. Jаhоnning rivоjlаngаn mаmlаkаtlаri tаjribаlаrini
o‘rgаnish,   mаhаlliy   shаrt-shаrоit,   iqtisоdiy   vа   intеllеktuаl   rеsurslаrni   inоbаtgа
оlgаn   hоldа   jаmiyat   hаyotining   bаrchа   sоhаlаridа   tub   islоhоtlаrning   аmаlgа
оshirilаyotgаnligi yangidаn-yangi yutuqlаrgа erishishni tа’minlаmоqdа. 2
Maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga   ta’siri,   bolalar   muloqot
qobiliyatlarini   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Maishiy   muhit,   bolalar
uchun   nutq   rivojlanishining   asosiy   platformasi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu   muhitda
ota-onalar,   yaqin   qarindoshlar   va   do‘stlar   bilan   o‘tkazilgan   vaqt,   bolalar   nutqini
shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ota-onalar   bilan   muloqot,   bolalar   uchun
nutqning asosiy elementlarini o‘rganish imkonini beradi. Oila a'zolari, bolalar bilan
muntazam   muloqotda   bo‘lishi,   ularning   so‘z   boyligini   kengaytirishga   va   to‘g‘ri
talaffuz   qilishga   yordam   beradi.   Ota-onalar   bilan   suhbatlar,   bolalarga   yangi
so‘zlarni   o‘rganish,   ularni   to‘g‘ri   ishlatish   va   fikrlarini   ifoda   etish   imkonini
yaratadi. Boshqa tomondan, agar maishiy muhitda nutqiy muloqot kam bo‘lsa yoki
salbiy   munosabatlar   mavjud   bo‘lsa,   bu   bolalarda   nutq   rivojlanishida
qiyinchiliklarni   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   maishiy   omillar
bolalarning   hissiy   holatiga   ham   ta'sir   qiladi.   Oila   muhitidagi   ijobiy   va   salbiy
hissiyotlar,   bolalarning   nutq   qobiliyatlarini   shakllantirish   jarayonida   muhim   rol
o‘ynaydi.   Ijobiy   muhit,   bolalarning   o‘zlariga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va
2
  Murodova, G. (2020).  Oila muhitida bolalar bilan muloqot . Tashkent: Fan va texnologiya. 
5 ularning   muloqotda   faol   ishtirok   etishlariga   yordam   beradi.   Salbiy   muhit   esa,
bolalarda   nutq   qobiliyatlarining   pasayishiga   olib   kelishi,   ularning   o‘z   fikrlarini
ifoda   etishda   qiyinchiliklarga   duch   kelishlariga   sabab   bo‘lishi   mumkin.
Shuningdek, maishiy muhitda bolalarning nutq rivojlanishiga ta'sir etuvchi boshqa
omillar   ham   mavjud.   Oila   a'zolarining   ta'lim   darajasi,   o‘qish   va   yozish
qobiliyatlari,   shuningdek,   ularning   bolalar   bilan   muloqot   qilish   uslublari   muhim
ahamiyatga   ega.   Ota-onalar   va   qarindoshlar   tomonidan   o‘qish,   hikoya   aytish   va
o‘yinlar   orqali   muloqot   qilish,   bolalarning   nutq   rivojlanishiga   ijobiy   ta'sir
ko‘rsatadi. 
Amaliy   jihatdan,   bolalarning   nutqini   rivojlantirish   uchun   maishiy   muhitda
oila a'zolarining roli juda muhim hisoblanadi. Ota-onalar, bolalar bilan muntazam
muloqot qilish, ularni o‘qishga rag‘batlantirish va nutq qobiliyatlarini rivojlantirish
bo‘yicha   faoliyati   orqali   bolalarning   rivojlanishida   ijobiy   o‘zgarishlarga
erishishlari mumkin. Maishiy omillar, bolalar uchun ta'lim muhitini yaratish, nutq
qobiliyatlarini rivojlantirish va ijtimoiy moslashuv jarayonida muhim o‘rin tutadi.
Oila   va   jamiyat   o‘rtasidagi   aloqalarni   mustahkamlash,   bolalar   uchun   yanada
rivojlanish  imkoniyatlarini  yaratadi. Natijada, maishiy  omillarning bola nutqining
rivojlanishiga   ta’siri   nazariy   va   amaliy   jihatdan   chuqur   o‘rganilishi   zarur.   Bu,
bolalar   nutq   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   ijobiy   o‘zgarishlarga   erishish   va
kelajakda   muvaffaqiyatli   ijtimoiy   moslashuvni   ta'minlash   uchun   muhim
ahamiyatga   ega.   Oila   muhitini   ijobiy   qilib   shakllantirish,   bolalarning   nutq
rivojlanishida   va   ular   uchun   ta'lim   muhitini   yaratishda   asosiy   omil   hisoblanadi.
Bolaning   nutqiy   rivojlanishi   ko'plab   omillar   ta’sirida   shakllanadi.   Ushbu
omillarning   eng   muhimlaridan   biri   maishiy   sharoit   va   oilaviy   muhit   hisoblanadi.
Bola   nutqining   rivojlanish   jarayoni   biologik,   ijtimoiy   va   psixologik   omillar   bilan
bog‘liq bo‘lib, bu jarayonda oilaviy muhit, ota-onalarning nutqiy faolligi, muloqot
6 sifati va boshqa maishiy sharoitlarning o‘rni katta ahamiyatga ega. Bola hayotining
dastlabki yillarida nutq rivojlanishi oiladagi muloqot darajasiga, shuningdek, unga
berilayotgan   rag‘batga   bog‘liq   bo‘ladi.   Ota-onalar   va   boshqa   yaqin   atrofdagilar
bilan   doimiy   nutqiy   muloqot   bolaning   lug‘at   boyligini   oshirish,   to‘g‘ri   talaffuz
qilish va fikrlash qobiliyatini rivojlantirishga yordam beradi. Maishiy omillarning
bola nutqining rivojlanishiga ta’siri quyidagi jihatlar bilan bog‘liq.
Birinchidan,   bola   o‘sayotgan   oilaviy   muhit   uning   nutqiy   rivojlanishiga
bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Oila   ichidagi   muloqotning   faol   bo‘lishi,   bolaning
savollariga   to‘g‘ri   javob   berilishi,   nutqiy   rag‘batlantirish   usullaridan   foydalanish
uning so‘z boyligini kengaytiradi. Agar bola atrofida yetarli darajada nutqiy faollik
bo‘lmasa,   uning   nutqiy   rivojlanishida   kechikishlar   kuzatilishi   mumkin.   Bundan
tashqari, oiladagi ijtimoiy-iqtisodiy holat ham bolaning nutqiy rivojlanishiga ta’sir
qiladi.   Oilaning   madaniy   darajasi,   kitob   o‘qish   an’analari,   ta’limga   e’tibor   bola
nutqining shakllanishida muhim omil sanaladi. Ikkinchidan, maishiy omillar ichida
texnologiyalar   va   ommaviy   axborot   vositalarining   roli   katta.   Televizor,   planshet,
smartfon kabi texnologiyalar bolaning nutqiy rivojlanishiga ham ijobiy, ham salbiy
ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Masalan,   bolaning   faqat   passiv   ravishda   televizor
tomosha   qilishi   yoki   gadjetdan   foydalanishi   muloqot   ko‘nikmalarining
sustlashishiga sabab bo‘lishi mumkin. Biroq, agar ota-onalar bolaning multimedia
vositalaridan   foydalanishini   nazorat   qilsa   va   u   bilan   birga   ko‘rsatuvlarni
muhokama qilsa, bu bolaning lug‘at boyligi oshishiga va so‘zlarni to‘g‘ri talaffuz
qilishiga  ijobiy  ta’sir   qilishi   mumkin. 3
  Oiladagi   til   muhitining  o‘ziga  xosligi  ham
bola   nutqining   rivojlanishiga   sezilarli   ta’sir   qiladi.   Ko‘p   tilli   oilalarda   o‘sayotgan
bolalar   ba’zan   ikkita   yoki   undan   ortiq   tillarni   bir   vaqtning   o‘zida   o‘rganishga
harakat   qiladilar.   Bu   holat   ba’zan   nutqiy   rivojlanish   jarayonining   sekinlashishiga
3
  Nurmatov, B. (2020).  Bolalar nutqi: muammolar va yechimlar . Qarshi: QDU. 
7 olib   kelishi   mumkin,   lekin   uzoq   muddatda   bunday   bolalar   lingvistik   jihatdan
boyroq   bo‘lib   yetishadilar.   Shuning   uchun   ota-onalar   bolalariga   turli   tillarni
o‘rgatishda   izchillik   bilan   harakat   qilishlari   va   ularning   nutqiy   rivojlanishini
doimiy kuzatib borishlari lozim.Bolaning atrofidagi maishiy muhit va sharoit ham
uning nutqiy rivojlanishiga ta’sir qiladi. Masalan, bola yashayotgan uy muhitining
osoyishtaligi,   oiladagi   emotsional   atmosfera   va   oilaviy   muloqotning   sifati   nutq
shakllanishi jarayonida muhim rol o‘ynaydi. Oilada doimiy stress, zo‘ravonlik yoki
yetarli   e’tiborning   yo‘qligi   bolaning   nutqiy   rivojlanishiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi
mumkin.   Bunday   sharoitlarda   bola   o‘z   fikrlarini   erkin   ifodalashga   qiynaladi   va
nutqiy faoliyati cheklanib qoladi.Ota-onalar tomonidan bola bilan olib boriladigan
pedagogik   faoliyat   ham   uning   nutqiy   rivojlanishiga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.
Bolaga ertaklar o‘qib berish, u bilan doimiy suhbatlashish, rasmli kitoblarni birga
tomosha   qilish   va   muhokama   qilish,   o‘yinlar   orqali   nutqni   rag‘batlantirish   kabi
pedagogik   yondashuvlar   bolaning   til   o‘rganish   jarayonini   tezlashtiradi.   Bundan
tashqari,   bolaga   yangi   so‘zlarni   o‘rgatishda   real   hayotiy   misollardan   foydalanish
uning   nutqiy   rivojlanishini   yanada   boyitadi.Bolalarning   muloqot   muhiti   ham
maishiy   omillar   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Bolalar   bog‘chaga   borish   yoki   o‘z
tengdoshlari   bilan   faol   muloqot   qilish   orqali   nutqiy   rivojlanishini   mustahkamlash
imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Agar   bola   doimiy   ravishda   yoshi   kattalar   bilan
muloqot   qilsa,   uning   so‘z   boyligi   ortib   borishi   mumkin,   lekin   tengdoshlari   bilan
o‘yin   va   muloqot   qilish   orqali   u   real   kommunikativ   ko‘nikmalarni   shakllantiradi.
Shu sababli, ota-onalar bolani ijtimoiy muhitga kiritish, tengdoshlari bilan muloqot
qilishiga   sharoit   yaratishlari   lozim.Bola   nutqining   rivojlanishi   ko‘plab   omillarga
bog‘liq   bo‘lib,   ayniqsa,   maishiy   omillarning   ta’siri   katta   ahamiyatga   ega.   Oila
muhitining   boyligi,   ota-onalar   bilan   doimiy   muloqot,   pedagogik   faoliyat,
texnologiyalar   va   ijtimoiy   muhit   bolaning   nutqiy   rivojlanish   jarayoniga   sezilarli
8 ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   sababli,   ota-onalar   bolalarining   nutqiy   rivojlanishini
rag‘batlantirish   va   uning   to‘g‘ri   shakllanishini   ta’minlash   uchun   ongli   ravishda
harakat   qilishlari   lozim.   Bolaga   qo‘shimcha   e’tibor   qaratish,   interaktiv   usullarni
qo‘llash   va   unga   yetarli   nutqiy   rag‘bat   yaratish   orqali   bolaning   to‘laqonli   nutqiy
rivojlanishiga   erishish   mumkin.Maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga
ta’siri   nazariy   va   amaliy   asoslar   bilan   bog‘liq   holda   keng   ko‘lamli   tadqiqotlarni
talab   qiladi.   Nazariy   jihatdan,   nutq   rivojlanishi   jarayoni,   psixologiya,   pedagogika
va   lingvistika   sohalaridagi   bilimlarga   tayangan   holda   o‘rganiladi.   Oila   muhitida
bolalar   bilan   muloqot   qilish   uslublari,   ularning   nutqiy   rivojlanishida   qanday   rol
o‘ynashi haqida ko‘plab nazariy tadqiqotlar mavjud. Ota-onalar va oila a'zolarining
muloqotda   qo‘llashadigan   usullari   va   so‘z   boyligi,   bolalarda   nutq   qobiliyatlarini
shakllantirishda   asosiy   omil   hisoblanadi.Amaliy   asoslar   esa,   maishiy   omillarni
baholash   va   bolalar   uchun   ijobiy   nutqiy   muhit   yaratish   bo‘yicha   konkret
strategiyalarni   ishlab   chiqishga   qaratilgan.   Oila   muhitida   bolalar   bilan
o‘tkaziladigan   vaqtning   sifatini   oshirish,   ularning   hissiy   holatini   yaxshilash   va
muloqot   qilishda   faol   ishtirok   etishlarini   rag‘batlantirish   amaliy   tadbirlar   sifatida
ko‘riladi. Interaktiv o‘yinlar, hikoya aytish va o‘qish faoliyatlari orqali bolalarning
nutq   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash   amaliy   ko‘rsatmalardir.Maishiy   omillarni
nazariy   va   amaliy   jihatdan   o‘rganish,   bolalarning   nutqiy   rivojlanishidagi
muammolarni  aniqlash va ularni bartaraf etish uchun zaruriy choralarni  ko‘rishga
yordam beradi. Bu jarayon, bolalar uchun qulay va rivojlantiruvchi muhit yaratish,
ularning   kommunikativ   qobiliyatlarini   oshirish   va   kelajakdagi   muvaffaqiyatlariga
yo‘l   ochish   maqsadida   amalga   oshiriladi.   Natijada,   nazariy   va   amaliy   asoslar,
bolalarning nutq rivojlanishida maishiy omillarning ta'sirini chuqurroq tushunishga
yordam   beradi   va   bu   jarayonlarni   samarali   boshqarish   imkonini   beradi.   Bolaning
nutqiy   rivojlanishi   ko‘plab   omillar   ta’sirida   shakllanadi   va   rivojlanadi.   Maishiy
9 omillar   bolaning   til   o‘zlashtirish   jarayonida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bola   o‘zining
birinchi   nutqiy   tajribasini   oilasi   va   atrofidagi   muhit   orqali   oladi.   Oilaviy   muhit,
ota-onalar   bilan   muloqotning   sifati,   uy   sharoitidagi   til   muhiti   bolaning   nutqiy
rivojlanishining   nazariy   va   amaliy   asoslarini   tashkil   etadi.   Nazariy   jihatdan   olib
qaralganda,  bola  nutqining  rivojlanishi   Vygotskiy,  Piaget  kabi  olimlar   tomonidan
o‘rganilgan  bo‘lib,  ularning  tadqiqotlarida  bola muloqoti   atrof-muhit   bilan  o‘zaro
ta’sirda shakllanishi ta’kidlangan. Tilga bo‘lgan ehtiyoj, muloqotga bo‘lgan rag‘bat
va   nutqiy   tajribalar   bolaning   kognitiv   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Bundan   tashqari,   psixolingvistik   yondashuvga   ko‘ra,   bola   nutqining   rivojlanishi
individual va ijtimoiy omillar ta’sirida yuz beradi. Amaliy nuqtai nazardan, bolalar
bilan   olib   boriladigan   pedagogik   va   logopedik   ishlar   bolaning   nutqiy   rivojlanish
jarayonida   muhim   o‘rin   tutadi.   Ota-onalar   tomonidan   bolaga   yetarli   e’tibor
qaratilishi, unga so‘z boyligini rivojlantirishga yordam beradigan faoliyatlar tashkil
etilishi   bolaning   til   o‘zlashtirish   jarayoniga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Kitob   o‘qish,
savol-javob   shaklida   muloqot   olib   borish,   bolaning   fikrlarini   izohlashga   undash
kabi   amaliy   usullar   bolaning   so‘z   boyligini   oshirishga   va   to‘g‘ri   nutqiy
rivojlanishiga   yordam   beradi.   Bundan   tashqari,   zamonaviy   texnologiyalarning
ta’siri   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bolaning   smartfon,   televizor   va   boshqa
axborot   vositalaridan   ortiqcha   foydalanishi   jonli   muloqotni   kamaytirishi   va
natijada nutqiy rivojlanishining orqada qolishiga sabab bo‘lishi  mumkin. Shuning
uchun ota-onalar bolalarni jonli muloqotga jalb qilish, ularni suhbatlarga qo‘shish
va faol  nutqiy mashg‘ulotlarga jalb qilish  orqali  bu salbiy  ta’sirni  kamaytirishlari
lozim.   Xulosa   qilib   aytganda,   bolaning   nutqiy   rivojlanishida   maishiy   omillarning
ta’siri   juda   katta   bo‘lib,   bu   jarayonda   nazariy   yondashuvlar   va   amaliy   choralar
uyg‘un tarzda olib borilishi lozim. Oilaviy muloqot, pedagogik qo‘llab-quvvatlash,
to‘g‘ri   ma’naviy   muhit   yaratish   bolaning   nutqiy   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir
10 ko‘rsatadi. Ota-onalar va pedagoglar bolaning so‘z boyligini kengaytirish, muloqot
qobiliyatini rivojlantirish va tilga oid qiziqishini  oshirish orqali nutqiy rivojlanish
jarayonini yanada samarali kechishini ta’minlashlari mumkin.
Inson   husni   chiroyli   bo‘lishi   go‘zallikni   to‘liq   ta’minlab   bera   olmaydi.
Chiroyli   talaffuz,   nutqning   ravonligi   ham   ko‘rk   aslida.   Lekin   mana   shu   ko‘rkka
ziyon yetkazuvchi va zararlovchi omil bu – nutq buzilishidir. Dunyo miqyosidagi
statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra   nutq   nuqsonlarining   soni   ko‘payib   bormoqda,
shuning   uchun   bolalar   va   o‘smirlarda   nutq   kamchiliklarini   oldini   olish   dolzarb
muammo bo‘lib qolgan. Bizning mamlakatimizda nutq kamchiliklariga ega bolalar
bilan   olib   boriladigan   korreksion-tarbiyaviy   va   pedagogik   ishga   katta   e’tibor
qaratilmoqda.   Nutq   kamchiliklarini   erta   aniqlash,   korreksion   ta’lim   va   tarbiyani
tashkil qilish va ta’lim-tarbiyaning uslublari masalasini hal qilish bo‘yicha ma’lum
miqdorda   yutuqiarga   erishilgan.   Ko‘p   hollarda   maxsus   ta’sir   etish   yo‘llari   orqali
bolalardagi turli xil nutq patologiyalarini oldini olishga erishilmoqda. Bolalardagi
nutq kamchiliklarini o ‘z vaqtida oldini olish nerv- psixik kasalliklami oldini olish
bilan   uzviy   bog'liqdir.   Bu   davolash,   pedagogik   va   ijtimoiy   ta’sirlami   o‘z   ichiga
olgan   kompleks   tadbirlar   orqali   amalga   oshiriladi.   Nutqning   normal   shakllanishi
uchun   miya   yarim   korteksining   ma'lum   bir   yetuklikka   erishishi,   artikulyar
apparatning shakllanishi  va eshitishning saqlanib qolishi kerak. Yana bir ajralmas
shart   -   bu   bolaning   hayotining   birinchi   kunlaridan   boshlab   to‘liq   huquqli   nutq
muhiti.   1   yoshdan   6   yoshgacha   bo‘lgan   nutqni   rivojlantirishning   asosiy
ko‘rsatkichlari  keltirilgan . Nutq buzilishi  bo‘lgan bolalar  -  bu normal eshitish va
buzilmagan   aql   bilan   nutq   rivojlanishida   og'ish   bo‘lgan   bolalar.   Nutq   buzilishlari
xilma-xil   bo‘lib,   ular   talaffuzning   buzilishi,   nutqning   grammatik   tuzilishi,
lug'atning   kambag'alligi,   shuningdek,   nutq   tezligi   va   ravonligining   buzilishida
namoyon   bo‘lishi   mumkin.   Og'irlik   darajasiga   ko‘ra,   nutq   buzilishlarini   davlat
11 maktabida   o‘qishga   to‘sqinlik   qilmaydiganlarga   va   maxsus   tayyorgarlikni   talab
qiladigan og'ir kasalliklarga bo‘lish mumkin. “Nutq buzilishi, nutqiy muomalaning
cheklanganligi   bola   shaxsining   shakllanishiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi,   aslida
boMmagan ruhiy buzilishlarni, hissiy-irodaviy sohaning o‘ziga xos xususiyatlarini
keltirib   chiqarishi,   uning   xarakteridagi   salbiy   faziiatiar   (tortinchoqlik,
qat’iyatsizlik,   odamovilik,   salbiylik,   nom   ukam   m   allik   tuyg‘usi)ning   rivojlanishi
uchun yo‘l ochib berishi mumkin”[1, 6]. Bularning barch Biroq, ommaviy bolalar
muassasalarida   nutqi   buzilgan   bolalar   ham   alohida   yordamga   muhtoj.   Ko‘pgina
"umumiy   ta'lim"   bolalar   bog'chalarida   nutq   terapiyasi   guruhlari   mavjud   bo‘lib,
ularda   bolalarga   nutq   terapevti   va   maxsus   ta'limga   ega   o‘qituvchilar   yordam
beradi.   Nutqni   tuzatishdan   tashqari,   bolalar   xotira,   diqqat,   fikrlash,   umumiy   va
nozik   motorli   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   bilan   shug'ullanadilar,   savodxonlik   va
matematikani   o‘rgatadilar.   Umumta’lim   maktablari   qoshidagi   logopediya
markazlarida   maktab   yoshidagi   bolalarga   yordam   ko‘rsatilmoqda.   Nutq
markazlariga   talaffuzida   nuqsoni   bor,   nutqi   rivojlanmaganligi   sababli   yozishda
nuqsoni   bor,   duduqlangan   bolalar   yuboriladi.   Maktabdagi   nutq   terapiyasi
mashg'ulotlarining muvaffaqiyati ko‘p jihatdan oilaning to‘g'ri nutq ko‘nikmalarini
mustahkamlashga qanchalik hissa qo‘shishiga bog'liq
2.   Maishiy omillarning bola nutqining rivojlanishiga ta’sirini baholash va
pedagogik strategiyalar.
Bolaning   nutqiy   rivojlanishi   ko'plab   omillar   ta’sirida   shakllanadi.   Ushbu
omillarning   eng   muhimlaridan   biri   maishiy   sharoit   va   oilaviy   muhit   hisoblanadi.
Bola   nutqining   rivojlanish   jarayoni   biologik,   ijtimoiy   va   psixologik   omillar   bilan
bog‘liq bo‘lib, bu jarayonda oilaviy muhit, ota-onalarning nutqiy faolligi, muloqot
sifati va boshqa maishiy sharoitlarning o‘rni katta ahamiyatga ega. Bola hayotining
dastlabki yillarida nutq rivojlanishi oiladagi muloqot darajasiga, shuningdek, unga
12 berilayotgan   rag‘batga   bog‘liq   bo‘ladi. 4
  Ota-onalar   va   boshqa   yaqin   atrofdagilar
bilan   doimiy   nutqiy   muloqot   bolaning   lug‘at   boyligini   oshirish,   to‘g‘ri   talaffuz
qilish va fikrlash qobiliyatini rivojlantirishga yordam beradi. Maishiy omillarning
bola nutqining rivojlanishiga ta’sirini baholash va pedagogik strategiyalarni ishlab
chiqish quyidagi jihatlar bilan bog‘liq.Bola o‘sayotgan oilaviy muhit uning nutqiy
rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Oila   ichidagi   muloqotning   faol   bo‘lishi,
bolaning   savollariga   to‘g‘ri   javob   berilishi,   nutqiy   rag‘batlantirish   usullaridan
foydalanish  uning so‘z boyligini  kengaytiradi. Agar  bola  atrofida yetarli  darajada
nutqiy   faollik   bo‘lmasa,   uning   nutqiy   rivojlanishida   kechikishlar   kuzatilishi
mumkin.   Bundan   tashqari,   oiladagi   ijtimoiy-iqtisodiy   holat   ham   bolaning   nutqiy
rivojlanishiga   ta’sir   qiladi.   Oilaning   madaniy   darajasi,   kitob   o‘qish   an’analari,
ta’limga   e’tibor   bola   nutqining   shakllanishida   muhim   omil   sanaladi.Maishiy
omillar   ichida   texnologiyalar   va   ommaviy   axborot   vositalarining   roli   katta.
Televizor,   planshet,   smartfon   kabi   texnologiyalar   bolaning   nutqiy   rivojlanishiga
ham ijobiy, ham salbiy ta’sir ko‘rsatishi  mumkin. Masalan,  bolaning faqat  passiv
ravishda   televizor   tomosha   qilishi   yoki   gadjetdan   foydalanishi   muloqot
ko‘nikmalarining   sustlashishiga   sabab   bo‘lishi   mumkin.   Biroq,   agar   ota-onalar
bolaning   multimedia   vositalaridan   foydalanishini   nazorat   qilsa   va   u   bilan   birga
ko‘rsatuvlarni   muhokama   qilsa,   bu   bolaning   lug‘at   boyligi   oshishiga   va   so‘zlarni
to‘g‘ri talaffuz qilishiga ijobiy ta’sir qilishi mumkin.Oiladagi til muhitining o‘ziga
xosligi ham bola nutqining rivojlanishiga sezilarli ta’sir qiladi. Ko‘p tilli oilalarda
o‘sayotgan   bolalar   ba’zan   ikkita   yoki   undan   ortiq   tillarni   bir   vaqtning   o‘zida
o‘rganishga   harakat   qiladilar.   Bu   holat   ba’zan   nutqiy   rivojlanish   jarayonining
sekinlashishiga   olib   kelishi   mumkin,   lekin   uzoq   muddatda   bunday   bolalar
lingvistik jihatdan boyroq bo‘lib yetishadilar. Shuning uchun ota-onalar bolalariga
4
  Tashkent, A. (2022).  Nutqiy rivojlanishning psixologik asoslari . Tashkent: Innovatsiya. 
13 turli   tillarni   o‘rgatishda   izchillik   bilan   harakat   qilishlari   va   ularning   nutqiy
rivojlanishini   doimiy   kuzatib   borishlari   lozim.Bolaning   atrofidagi   maishiy   muhit
va sharoit ham uning nutqiy rivojlanishiga ta’sir qiladi. Masalan, bola yashayotgan
uy muhitining osoyishtaligi, oiladagi emotsional atmosfera va oilaviy muloqotning
sifati   nutq   shakllanishi   jarayonida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Oilada   doimiy   stress,
zo‘ravonlik   yoki   yetarli   e’tiborning   yo‘qligi   bolaning   nutqiy   rivojlanishiga   salbiy
ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Bunday sharoitlarda bola o‘z fikrlarini erkin ifodalashga
qiynaladi va nutqiy faoliyati cheklanib qoladi.Ota-onalar tomonidan bola bilan olib
boriladigan   pedagogik   faoliyat   ham   uning   nutqiy   rivojlanishiga   sezilarli   ta’sir
ko‘rsatadi.   Bolaga   ertaklar   o‘qib   berish,   u   bilan   doimiy   suhbatlashish,   rasmli
kitoblarni   birga   tomosha   qilish   va   muhokama   qilish,   o‘yinlar   orqali   nutqni
rag‘batlantirish   kabi   pedagogik   yondashuvlar   bolaning   til   o‘rganish   jarayonini
tezlashtiradi.   Bundan   tashqari,   bolaga   yangi   so‘zlarni   o‘rgatishda   real   hayotiy
misollardan   foydalanish   uning   nutqiy   rivojlanishini   yanada   boyitadi.Bolalarning
muloqot   muhiti   ham   maishiy   omillar   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Bolalar
bog‘chaga   borish   yoki   o‘z   tengdoshlari   bilan   faol   muloqot   qilish   orqali   nutqiy
rivojlanishini   mustahkamlash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Agar   bola   doimiy
ravishda   yoshi   kattalar   bilan   muloqot   qilsa,   uning   so‘z   boyligi   ortib   borishi
mumkin,   lekin   tengdoshlari   bilan   o‘yin   va   muloqot   qilish   orqali   u   real
kommunikativ ko‘nikmalarni shakllantiradi. Shu sababli, ota-onalar bolani ijtimoiy
muhitga   kiritish,   tengdoshlari   bilan   muloqot   qilishiga   sharoit   yaratishlari
lozim.Bola   nutqining   rivojlanishi   ko‘plab   omillarga   bog‘liq   bo‘lib,   ayniqsa,
maishiy   omillarning   ta’siri   katta   ahamiyatga   ega.   Oila   muhitining   boyligi,   ota-
onalar bilan doimiy muloqot, pedagogik faoliyat, texnologiyalar va ijtimoiy muhit
bolaning nutqiy  rivojlanish  jarayoniga sezilarli  ta’sir  ko‘rsatadi.  Shu sababli,  ota-
onalar   bolalarining   nutqiy   rivojlanishini   rag‘batlantirish   va   uning   to‘g‘ri
14 shakllanishini   ta’minlash   uchun   ongli   ravishda   harakat   qilishlari   lozim.   Bolaga
qo‘shimcha   e’tibor   qaratish,   interaktiv   usullarni   qo‘llash   va   unga   yetarli   nutqiy
rag‘bat   yaratish   orqali   bolaning   to‘laqonli   nutqiy   rivojlanishiga   erishish   mumkin.
Maishiy omillarning bola nutqining rivojlanishiga ta’sirini baholash va pedagogik
strategiyalar,   bolalar   uchun   sog‘lom   va   muvaffaqiyatli   kommunikativ
qobiliyatlarni   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Oila   muhitidagi   ijobiy
omillar,   bolalarning   nutq   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ota-onalar   bilan
muloqotda   bo‘lish,   ularning   bolalarga   qiziqishlari,   nutqiy   faoliyatga
rag‘batlantirishlari,   yuqori   darajadagi   so‘z   boyligini   shakllantirishga   yordam
beradi.   Maishiy   omillarni   baholash   jarayonida,   bolalar   muloqot   qilayotgan   oila
a'zolarining   nutqiy   faoliyati,   ularning   bolalar   bilan   suhbatlardagi   ishtiroki   va
muloqot uslublari muhim ahamiyatga ega.
Pedagogik   strategiyalar,   bolalarning   nutq   qobiliyatlarini   rivojlantirishda
maishiy   omillardan   qanday   foydalanishni   belgilaydi.   Ota-onalar   va   o‘qituvchilar,
bolalar   bilan   muloqotda   bo‘lishda   interaktiv   o‘yinlar,   hikoya   aytish   va   o‘qish
faoliyatlarini   qo‘llash   orqali   ularning   nutq   rivojlanishiga   yordam   berishlari
mumkin. Masalan, bolalarga hikoya yozish yoki o‘qish jarayonida savollar berish,
ularning   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantiradi   va   nutqiy   ko‘nikmalarini   oshiradi.
Shuningdek,   oila   muhitida   bolalar   uchun   nutq   rivojlantirishga   qaratilgan
dasturlarni   yaratish   muhimdir.   Ota-onalar   uchun   maishiy   muhitda   bolalar   bilan
muloqot   qilishning   samarali   usullari   bo‘yicha   seminarlar   va   treninglar   o‘tkazish,
ularning   bilim   va   ko‘nikmalarini   oshirishga   yordam   beradi.   Pedagogik
strategiyalar, bolalar uchun ijobiy va rag‘batlantiruvchi muhit yaratishga qaratilgan
bo‘lishi   kerak.   Bu,   ularning   o‘z   fikrlarini   ifoda   etish   va   nutq   qobiliyatlarini
rivojlantirish uchun qulay sharoitlarni ta'minlaydi.
15 Bundan   tashqari,   maishiy   omillarni   baholash   jarayonida,   bolalarda   nutq
buzilishlarining   sabablari   va   ularning   ta'siri   o‘rganilishi   zarur.   Nutq
rivojlanishidagi   qiyinchiliklarni   tushunish,   pedagogik   strategiyalarni   belgilashda
muhim   ahamiyatga   ega.   Agar   bolalarda   nutq   buzilishlari   aniqlansa,   o‘qituvchilar
va   psixologlar,   individual   yondashuvlarni   qo‘llashlari   lozim.   Bu,   bolalarning
ehtiyojlari   va   imkoniyatlariga   mos   keladigan   strategiyalarni   ishlab   chiqish
imkonini   beradi.   Natijada,   maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga
ta’sirini   baholash   va   pedagogik   strategiyalar,   bolalar   uchun   muvaffaqiyatli
kommunikativ   qobiliyatlarni   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Oila
muhitini   ijobiy   shakllantirish,   bolalarning   nutq   rivojlanishida   va   ijtimoiy
moslashuv jarayonida asosiy omil hisoblanadi. Ota-onalar va o‘qituvchilar, bolalar
bilan muloqotda bo‘lish orqali ularning nutq qobiliyatlarini rivojlantirishda o‘zaro
hamkorlikda ishlashlari zarur. Bu, bolalarning kelajakdagi muvaffaqiyatlariga yo‘l
ochadi   va   ularning   ijtimoiy   hayotda   faol   ishtirok   etishlariga   yordam   beradi.
Bolaning nutqiy rivojlanishi turli omillar ta’sirida shakllanadi, ulardan biri maishiy
omillardir.   Bola   eng   birinchi   til   tajribasini   oilaviy   muhitda   oladi   va   shu   sababli
oiladagi   muloqot   sifati,  ijtimoiy-madaniy  sharoitlar   va  ota-onalarning  yondashuvi
uning   nutqiy   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Maishiy   omillarni   baholash
orqali   bolaning   nutqiy   rivojlanishidagi   mavjud   muammolarni   aniqlash   va   ularni
bartaraf   etish   uchun   samarali   pedagogik   strategiyalarni   ishlab   chiqish   mumkin.
Maishiy   omillarning   ta’sirini   baholashda   bola   bilan   oila   a’zolari   o‘rtasidagi
muloqot   chastotasi   va   sifati,   ota-onalarning   bola   bilan   o‘yin   va   suhbat   orqali
shug‘ullanish   darajasi,   kitob   o‘qish   madaniyati   va   til   muhitining   boyligi   hisobga
olinadi. Agar bolaning kundalik hayotida jonli muloqot yetarli bo‘lmasa yoki bola
ko‘proq   texnologik   vositalardan   foydalanishga   yo‘naltirilgan   bo‘lsa,   bu   uning
nutqiy   rivojlanishida   salbiy   oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Bundan   tashqari,
16 oilaning ijtimoiy-iqtisodiy holati, stress omillari va oiladagi emotsional muhit ham
bolaning so‘z boyligiga va muloqot qobiliyatiga ta’sir qiladi.
Baholash natijalariga ko‘ra, pedagogik strategiyalar ishlab chiqiladi. Ulardan
biri   ota-onalarni   bola   bilan   muloqotni   ko‘paytirishga   undash   va   ularning   til
rivojlanishidagi   rolini   oshirishdir.   Bu   maqsadda   ota-onalar   uchun   maxsus
treninglar   va   maslahatlar   tashkil   etilishi   mumkin.   Ikkinchi   strategiya   –   ta’lim
muhitini   boyitish   bo‘lib,   bunda   bolaning   so‘z   boyligini   oshirishga   qaratilgan
interaktiv   o‘yinlar,   kitob   o‘qish   amaliyotlari   va   muloqotni   rag‘batlantiruvchi
faoliyatlar   joriy   etiladi.   Bundan   tashqari,   pedagoglar   va   logopedlar   tomonidan
bolaning   nutqiy   rivojlanishiga   ko‘maklashish   maqsadida   maxsus   dasturlar   ishlab
chiqilishi   lozim.   Masalan,   nutqni   rag‘batlantiruvchi   mashg‘ulotlar,   vizual   va
eshitish stimullaridan foydalanish, individual va guruhli mashg‘ulotlar orqali bola
nutqining to‘laqonli rivojlanishiga yordam berish mumkin. Xulosa qilib aytganda,
maishiy omillar bolaning nutqiy rivojlanishida hal  qiluvchi rol o‘ynaydi va ularni
baholash   natijasida   pedagogik   strategiyalarni   aniq   belgilash   mumkin.   Ota-onalar
va   pedagoglarning   hamkorligi,   bolaga   tilga   oid   muhit   yaratish,   interaktiv
usullardan   foydalanish   va   oilaviy   muloqotni   rivojlantirish   orqali   bolaning   nutqiy
qobiliyatlarini   oshirishga   erishish   mumkin.   Shunday   qilib,   maishiy   sharoitlarni
to‘g‘ri   boshqarish   va   pedagogik   yondashuvlarni   samarali   joriy   etish   bolaning   til
rivojlanish jarayoniga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Maishiy  omillarning bola nutqining
rivojlanishiga ta’sirini baholash va pedagogik strategiyalar, bolalar uchun sog‘lom
va   samarali   nutqiy   muhit   yaratishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Ta'sirni   baholash
jarayoni, oila muhitida bolalar bilan muloqotning sifatini va miqdorini aniqlashga
qaratilgan. Ota-onalar va yaqin qarindoshlarning bolalar bilan suhbatlari, o‘yinlari
va   boshqa   interaktiv   faoliyatlar   orqali   amalga   oshirilgan   muloqotlari,   bolalarning
so‘z boyligini  oshirish va ularning nutq qobiliyatlarini  rivojlantirishda  qanday rol
17 o‘ynashini   ko‘rsatishi   mumkin.   Pedagogik   strategiyalar,   bolalar   bilan   ishlashda
ijobiy   ta'sir   ko‘rsatadigan   yondashuvlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ota-onalar   va
o‘qituvchilar bolalarga muntazam ravishda kitob o‘qib berish, hikoyalar aytish va
interaktiv   o‘yinlar   o‘tkazish   orqali   ularning   nutqiy   rivojlanishini   qo‘llab-
quvvatlashlari   zarur.   Ushbu   strategiyalar,   bolalarning   o‘z   fikrlarini   ifoda
etishlariga,   to‘g‘ri   talaffuzni   o‘rganishlariga   va   yangi   so‘zlarni   o‘zlashtirishlariga
yordam   beradi.   Shuningdek,   bolalarning   hissiy   holatiga   e'tibor   berish   ham
muhimdir.   Stressli   yoki   salbiy   muhitlarda   bolalar   nutq   rivojlanishida
qiyinchiliklarga   duch   kelishlari   mumkin.   Shuning   uchun,   ijobiy   hissiy
munosabatlarni rivojlantirish uchun ota-onalar va pedagoglar, bolalar bilan iliq va
samimiy   muloqot   qilishlari,   ularni   qo‘llab-quvvatlashlari   va   rag‘batlantirishlari
lozim.   Natijada,   maishiy   omillarning   bola   nutqining   rivojlanishiga   ta’sirini
baholash   va   pedagogik   strategiyalarni   qo‘llash,   bolalarning   kommunikativ
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   muhim   vositalar   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu   jarayon,
bolalar   uchun  qulay  va  rivojlantiruvchi   muhit   yaratishga  yordam   beradi,  ularning
kelajakdagi ijtimoiy hayotda muvaffaqiyatli ishtirok etishlariga yo‘l ochadi.
O‘sib   kenlayotgan   bola   shaxsining   madaniyati   uning   axloqi,   odobi,   xulqi,
insoniylik   sifat   va   fazilatlari   bilan   belgilanadi.   Bolada   shakllanadigan   nutq
madaniyati   madaniy,   aqliy,   xuquqiy,  diniy,  iqtisodiy   va   siyosiy   bilimlar   zamirida
shakllanadi   va   tarkib   topadi.   Mazkur   bilimlar   o‘z   navbatida   bola   shaxsining
madaniyatlilik   darajasi   va   ko‘rsatkichlari   hamda   ulardagi   shaxsiy   sifat   va
fazilatlarni   kamol   topishiga,   kelajakda   yetuk   inson   sifatida   jamiyatda   o‘z   o‘rniga
ega   bo‘lishga   imkon   beradi.   Demak,   bola   shaxsida   madaniyat   o‘z-o‘zidan   paydo
bo‘lmaydi. U egallangan bilim, ko‘nikma va malakaklar ta’sirida ro‘yobga chiqadi.
Madaniyat   -   jamiyatning   muayyan   a’zosi   ya’ni   bola   shaxsining   turli   faoliyati
(o‘quv,   o‘yin,   mehnat)   jarayonida   to‘plangan   barcha   ijobiy,   aqliy   yutuqlar
18 majmuasi   sanaladi.   Ijodkor   pedagog   bola   shaxsining   nutq   madaniyatini
shakllantirishda orttirilgan boy tajribalar bilan bir qatorda xorij tajribalaridan ham
kengroq   foydalanishga   e’tibor   qaratishi   maqsadga   muvoffiq   sanaladi.   Bunda
tarbiyachi   -   pedagogning   tashabbuskorligi,   krieativligi,   kamunikativligi,
kognitivligi   va   refleksiv   yondashishi   natijasida   bola   shaxsi   ajdodlar   tarixi   va
madaniyati,   adabiyoti,   san’ati,   an’analari   va   urf-odatlari   haqida   chuqur   bilim
egallaydi.   Madaniyatlararo   konpetensiyalarni   o‘rganish   orqali   talabalarning
davlatlararo   madaniy   merosiga   bo‘lgan   qiziqishi   va   salohiyati   oshadi.   Til   -   aloqa
vositasi   bo‘lsa,   nutq   -   aloqa   shaklidir.   Inson   hayotida   har   ikkisining   ham   o‘rni
beqiyosdir.   Nutq   shaxslararo   muloqotni   ta‘minlovchi   vositadir.   Inson   dunyoga
kelibdiki,   atrof-muhitda   u   bilan   birga   bo‘lgan   insonlar   bilan   muloqot   jarayonida
bo‘ladi.   Aslini   olganda   bu   muloqotning   poydevori   ona   qornida   shakllanadi.   Bola
ona qornida 3 oylik bo‘lganida uning yuragi ura boshlaydi. Aynan shu davrda bola
onaning   psixologik   holatini   his   qiladi   hamda   tovushlarni   eshitadi.   Bu   davrda
onaning   bolasi   bilan   muloqot   qilishi   muhim   ahamiyatga   ega   hisoblanadi.   Shaxs
tarbiyasining   negizi   ham   onaning   homiladorlik   davriga   borib   taqaladi.   Bu   holat
olimlar   tomonidan   ham   o‘z   isbotini   topgan.   Shu   mavzudagi   turli   rivoyatlar
bizgacha   yetib   kelgan.   Rivoyat   qilishlaricha   ,   bir   donishmandning   oldiga   6   oylik
bolani   tarbiyalab   bering,   deb   olib   borishadi.   Shunda   donishmand   so‘raydi,
“Bolangiz   necha   oylik   bo‘ldi?”   desa.   “   Bolamiz   6   oylik   bo‘ldi   “   deb   javob
qaytarishadi.   “   Bola   tarbiyasiga   6   oy   kechikibsizlar”   deb   javob   beradi,
donishmand.   Shunday   ekan,   biz   tarbiyani   ona   qornidan   boshlashimiz   zarur
bo‘lgani   kabi,   muloqotni   ham   shu   davrdan   boshlashimiz   lozim.   Bu   muloqot
jarayoni   u   dunyoga   kelgach,   alla   orqali   bevosita   olib   boriladi.   Bola   tug‘ilgandan
so‘ng, ona o‘z mehrini alla ohanglariga tushirib, bolasini allalaydi, ovutadi, butun
dil isxorlarini eshilib sochilib kuylaydi. Bola alla orqali birinchi navbatda onasini
19 muhabbatini,   mehrini   sezadi,   tovushlar   va   kuy   bilan   tanishadi,   orom   olib   yotadi.
Ammo   bugungi   kunda   dilni   xira   qiladigan   bir   holat   borki,   aksariyat   yosh   onalar
bolalariga   alla   aytishmaydi,   yoxud   alla   aytishni   bilishmaydi,   go‘yoki   eskicha
qarash qabig‘ida ish tutadi. Oqibatda buning salbiy ta‘siri yillar o‘tgach , namoyon
bo‘ladi.   Alla   bolada   nutqning   tezroq   vujudga   kelishiga   yordam   beradi.   Masalan,
alla ko‘p eshitgan bolalar, beshikda yotgan paytida onasi aytgan alla tembriga mos
ravishda tovushlarni chiqarib o‘zlariga-o‘zlari alla aytadilar. Bu o‘z-o‘zidan bolada
tovushga   taqlidchilikni   vujudga   keltirib,   muloqotga   kirishishiga   imkon   yaratadi.
Psixolog   olimlarning   fikricha,   bolani   besh-oylikdan   boshlab   nutqni   tushunishga
o‘rgata   boshlash   kerak.   Buning   uchun   bolaga,   biror   predmetni   nomini   bir   necha
marta   aytib,   takror   takror   eslatib   ko‘rsatish   kerak.   Bu   holat   bir   necha   marotaba
takrorlangach, keyingi safar  shu predmetni ko‘zi bilan qidira boshlaydi. Bu narsa
bolaning   kattalar   nutqiga   tushuna   boshlashini   bildiradi.   Bola   nutqini
shakllantirishda   nafaqat   muloqot   qilish   balki,   ularda   sensor   motorikani
shakllantirish   ham,   samarali   natija   beradi.   Bolada   yirik   va   mayda   motorikalarni
rivojlantirish,   miya   faoliyatiga   ijobiy   ta‘sir   ko‘rsatib,   nutqining   rivojlanishiga,
tafakkur,   idrok,   xotiraning   shakllanishiga   motivatsiya   beradi.   Bola   nutqining
noto‘g‘ri   shaklkanishi   va   buzilishining   yana   bir   sababi,   ikki   tilda   so‘zlashuv
muhitidir.   Ayrim   ota-onalar   farzandini   ikki   tilni   baravar   o‘rganishini   xohlaydilar
va   o‘z   ona   tilida   ravon   so‘zlay   olmagan   bolalariga   boshqa   xorijiy   tillarni
o‘rgatishga   harakat   qilishadi.   Natijada   o‘z   ona   tilining   grammatik   qurilishini
yaxshi bilmagan bola, o‘zga tilni ham mukammal o‘zlashtira olmaydi, bola nutqida
ikki   til   qorishmasi   yuzaga   keladi.   Na,   u   tilda   na   bu   tilda   aniq   va   ravon   gapira
olmaydi.   Yoki   ota-onalar   va   pedagog   tarbiyachilar   bola   nutqini   rivojlantirishda
aniq   rejali   yondashishi   kerak   bo‘ladi.   Jadidchi   olimlarda   Mahmudxo‘ja
Behbudiyning   shunday   so‘zlari   bor:   “   Avval   biz   musulmon   bo‘laylik,   o‘z   o‘zbek
20 tilimizni   bilaylik,   ana   undan   keyin   ikkita   emas,   to‘rtta   tilni   o‘rganaylik.”   Bu   til
o‘rganishga   nisbatan   sharqona   qarashning   namunasi   bo‘lsa,   g‘arbda   ham   til
o‘rganishga   nisbatan   bir   qancha   fikrlar   mavjud.   Y.I.   Tixeyeva   o‘zining   ilmiy
qarashlarida, bolalarni o‘qitishda dastlab o‘z ona tilisini o‘rgatish, uni mukammal
o‘zlashtirishini   maqsadga   muvoffiq   deb   hisoblaydi.   Yuqoridagi   muammolarni
bartaraf   etishda,   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   hamda   oila   hamkorligi   nihoyatda
muhimdir.   Bunda   tarbiyachi-pedagog   bolalarning   ota-onasi   bilan   muloqotda
bo‘lishi   kerak.   Pedagog   bolaning   psixologik   va   fizologik   holatini   hisobga   olib,
ta‘lim-tarbiya   jarayonini   olib   borishi   lozim.   O‘z-o‘zidan   buni   qanday   amalga
oshirish mumkin degan savol tug‘iladi.
3.   Maishiy omillar ta’sirida nutqiy rivojlanishning buzilishi va ularni
bartaraf etish yo‘llari.
Maishiy   omillar   bolaning   nutqiy   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Oila
muhiti, ota-onalarning muloqot madaniyati, atrof-muhit sharoitlari va turmush tarzi
bolaning til o‘rganish jarayoniga ta’sir qiluvchi asosiy omillardir. Agar bu omillar
noxush holatda bo‘lsa, bola nutqining rivojlanishida turli buzilishlar yuzaga kelishi
mumkin.   Maishiy   sharoitlarning   yetarli   darajada   nutqiy   rag‘batlantiruvchi
bo‘lmasligi,   ota-onalar   bilan   muloqotning   cheklanganligi,   texnologiyalarning
noto‘g‘ri   ishlatilishi   kabi   omillar   nutqiy   rivojlanishning   ortda   qolishiga   sabab
bo‘lishi mumkin.
Nutqiy   rivojlanishning   buzilishiga   sabab   bo‘luvchi   asosiy   maishiy   omillar
orasida   ota-onalarning   befarqligi,   uyda   yetarli   darajada   muloqotning   bo‘lmasligi,
bolaning   passiv   ravishda   texnologik   vositalardan   foydalanishi   va   oilaviy   nizolar
mavjudligi ajralib turadi. Bunday sharoitlarda bola yetarli darajada lug‘at boyligini
rivojlantira olmaydi va o‘z fikrlarini to‘liq ifodalashga qiynaladi. Shuningdek, bola
tez-tez   stressga   duchor   bo‘lsa,   nutqiy   rivojlanishning   sekinlashishi   yoki   noto‘g‘ri
21 shakllanishi   kuzatiladi.   Nutqiy   rivojlanish   buzilishlarini   bartaraf   etish   uchun   bir
qator pedagogik va psixologik yondashuvlar qo‘llanilishi lozim. Avvalo, ota-onalar
bola   bilan   faol   va   doimiy   nutqiy   muloqot   olib   borishlari   zarur.   Ertak   o‘qish,
savollarga   javob   berish,   suhbatlashish   kabi   usullar   bolaning   so‘z   boyligini
kengaytirishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   bolaning   muloqot   muhiti   boyitilishi
kerak. Bog‘cha yoki maktabgacha ta’lim muassasalariga borishi, tengdoshlari bilan
o‘yinlar orqali muloqot qilishi nutqiy ko‘nikmalarining shakllanishiga ijobiy ta’sir
ko‘rsatadi.   Texnologiyalardan   to‘g‘ri   foydalanish   ham   muhim   ahamiyatga   ega.
Bolaga   interaktiv   ta’lim   resurslarini   taqdim   etish,   uni   nazorat   ostida   televizor
ko‘rsatish   va   gadjetlardan   samarali   foydalanishga   o‘rgatish   orqali   nutqiy
rivojlanishga ko‘maklashish mumkin. Bunda ota-onalar bolalar bilan birga o‘yinlar
o‘ynash,   multfilmlar   tomosha   qilish   va   muhokama   qilish   orqali   ularning   lug‘at
boyligini   oshirishlari   lozim.   Oilaviy   muhitni   yaxshilash   ham   muhim   omillardan
biridir.   Oiladagi   mehr-muhabbat,   farzandga   nisbatan   iliq   munosabat,   stress
omillarini   kamaytirish   bolaning   psixologik   holatiga   ijobiy   ta’sir   qiladi   va   nutqiy
rivojlanish jarayonining tezlashishiga yordam beradi. Shuningdek, agar bola nutqiy
buzilishlar   bilan   duch   kelsa,   mutaxassis   logopedlar   va   psixologlar   bilan   ishlash
muhim   ahamiyatga   ega   bo‘ladi.   Xulosa   qilib   aytganda,   bola   nutqining
rivojlanishida   maishiy   omillarning   ta’siri   katta   bo‘lib,   bu   jarayonning   buzilishiga
turli   xil   omillar   sabab   bo‘lishi   mumkin.   Ushbu   buzilishlarni   bartaraf   etish   uchun
ota-onalar,   pedagoglar   va   jamiyat   birgalikda   harakat   qilishi,   bolaning   muloqot
muhiti   va   nutqiy   rivojlanish   imkoniyatlarini   yaxshilashi   lozim.   Bola   bilan   faol
suhbat olib borish, texnologiyalardan foydali foydalanish, ijtimoiy muhitni boyitish
va pedagogik qo‘llab-quvvatlash orqali nutqiy buzilishlarning oldini olish va ularni
bartaraf   etish   mumkin.   Maishiy   omillar   ta’sirida   nutqiy   rivojlanishning   buzilishi,
bolalar   o‘rtasida   tez-tez   uchraydigan   muammolardan   biridir.   Bu   buzilishlar,   oila
22 muhitidagi   salbiy   muloqot,   hissiy   muhitning   noqulayligi   yoki   ota-onalarning
nutqiy   qobiliyatlarining   yetarli   darajada   bo‘lmasligi   kabi   omillar   sababli   yuzaga
kelishi mumkin. Masalan, bolalar bilan kam muloqot qilish, salbiy fikrlar bildirish
yoki   ularni   rag‘batlantirmaslik,   bolalarning   so‘z   boyligini   cheklashi   va   nutq
qobiliyatlarining rivojlanishiga to‘sqinlik qilishi mumkin. Shuningdek, bolalarning
o‘zaro   muloqotda   ishtirok   etmasligi,   nutqiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirish
imkoniyatlarini   kamaytiradi.   Ushbu   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   bir   qator
yo‘llar   mavjud.   Birinchidan,   oila   muhitida   ijobiy   muloqotni   o‘rnatish   zarur.   Ota-
onalar   bolalar   bilan   muntazam   ravishda   suhbatlashishlari,   ularni   tinglashlari   va
fikrlarini   hurmat   qilishlari   lozim.   Ikkinchidan,   bolalarga   kitob   o‘qish,   hikoyalar
aytish va interaktiv o‘yinlar orqali nutqiy ko‘nikmalarini oshirishga yordam berish
zarur.   Ushbu   faoliyatlar,   bolalarning   so‘z   boyligini   kengaytirishga,   talaffuzni
yaxshilashga   va   o‘z   fikrlarini   erkin   ifoda   etishga   yordam   beradi.   Shuningdek,
bolalar   bilan   hissiy   jihatdan   iliq   va   samimiy   munosabatlar   o‘rnatish   muhimdir.
Ijobiy   hissiy   holat,   bolalarning   o‘z-o‘ziga   ishonchini   oshiradi   va   muloqotda   faol
ishtirok   etishga   undaydi.   Agar   bolalar   salbiy   tajribalarga   duch   kelsalar,   bu
holatlarni   bartaraf   etish   uchun   psixologik   yordam   yoki   mutaxassislar   bilan
maslahatlashish  ham foydali bo‘lishi mumkin. Umuman olganda, maishiy omillar
ta’sirida   nutqiy   rivojlanishning   buzilishi   muammolarini   bartaraf   etish,   bolalar
uchun qulay va rivojlantiruvchi muhit yaratishga qaratilgan strategiyalarni amalga
oshirishni   talab   etadi.   Bular,   bolalarning   kelajakdagi   muvaffaqiyatlari   uchun
muhim asos bo‘lib xizmat qiladi. Bolaning nutqiy rivojlanishi turli omillar ta’sirida
shakllanadi, ulardan biri maishiy omillardir. Bola eng birinchi til tajribasini oilaviy
muhitda   oladi   va   shu   sababli   oiladagi   muloqot   sifati,   ijtimoiy-madaniy   sharoitlar
va ota-onalarning yondashuvi uning nutqiy rivojlanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Ba’zan   esa   noqulay   maishiy   sharoitlar,   yetarlicha   muloqotning   mavjud   emasligi
23 yoki   noto‘g‘ri   tarbiya   usullari   bolaning   nutqiy   rivojlanishining   buzilishiga   sabab
bo‘lishi mumkin. Maishiy omillar ta’sirida nutqiy rivojlanishning buzilishiga sabab
bo‘luvchi   asosiy   omillar   orasida   ota-onalar   bilan   muloqot   yetishmovchiligi,
bolaning   passiv   ijtimoiy   hayoti,   televizor   va   smartfon   kabi   texnologiyalarga
ortiqcha bog‘lanish va oiladagi psixologik muhitning salbiyligi mavjud. Agar bola
muloqotga yetarlicha jalb qilinmasa yoki unga til rivojlanishiga yordam beradigan
rag‘batlantiruvchi   faoliyatlar   taqdim   etilmasa,   bu   nutqiy   kechikish   yoki
buzilishlarga olib kelishi mumkin. Nutqiy rivojlanishning buzilishini bartaraf etish
uchun   bir   qator   samarali   usullar   mavjud.   Birinchidan,   ota-onalarni   bolalar   bilan
muntazam   va   sifatli   muloqot   qilishga   o‘rgatish   lozim.   Bu   jarayonda   bolaning
nutqiy   faolligini   oshirish   uchun   kitob   o‘qish,   she’r   yodlash,   qo‘shiq   aytish   va
birgalikda   o‘yinlar   o‘ynash   katta   ahamiyatga   ega.   Ikkinchidan,   bola   atrofida   boy
nutqiy   muhit   yaratish   zarur.   Bu   nutqni   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi   interaktiv
o‘yinlar,  multfilmlar   va  hikoyalar   orqali   amalga   oshirilishi   mumkin.  Shuningdek,
logopedik   mashg‘ulotlar,   maxsus   nutqiy   terapiya   dasturlari   ham   bolaning   nutqiy
rivojlanishidagi   kamchiliklarni   bartaraf   etishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Agar   nutq
buzilishlari ancha jiddiy bo‘lsa, mutaxassis-logoped va defektologlarning yordami
talab   qilinadi.   Ular   bolaning   individual   xususiyatlariga   qarab   maxsus   mashqlar,
nutqni stimullovchi metodlar va ijtimoiy adaptatsiya dasturlarini ishlab chiqadilar.
Bundan   tashqari,   bog‘cha   va   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   ham   nutqiy
rivojlanishga   qaratilgan   maxsus   pedagogik   yondashuvlarni   joriy   etish   maqsadga
muvofiq. Bolalarni nutqiy faoliyatga jalb etish uchun teatr o‘yinlari, hikoya qilish
mashg‘ulotlari va rolli o‘yinlardan foydalanish mumkin. Ushbu usullar bolalarning
so‘z   boyligini   oshirish   bilan   birga,   ularda   muloqot   qobiliyatlarini   rivojlantirishga
yordam beradi.
24 Maishiy omillar bolaning nutqiy rivojlanishida katta rol o‘ynaydi. Ota-onalar,
pedagoglar   va   mutaxassislarning   hamkorligi   orqali   bolalarning   nutqiy
rivojlanishidagi   buzilishlarni   bartaraf   etish   va   ularning   to‘g‘ri   shakllanishiga
erishish   mumkin.   Bu   esa   kelajakda   bolalarning   ijtimoiy   va   akademik
muvaffaqiyatiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Maishiy   omillar   ta'sirida   nutqiy
rivojlanishning buzilishi bolalarda kommunikativ qobiliyatlarning pasayishiga olib
kelishi   mumkin.   Buzilishlar   ko‘pincha   oila   muhitidagi   salbiy   muloqot,   ota-
onalarning   vaqt   ajratmasligi   yoki   hissiy   muhitning   noqulayligi   natijasida   yuzaga
keladi.   Masalan,   bolalar   bilan   kam   suhbatlashish   yoki   ularni   rag‘batlantirmaslik,
ularning   so‘z   boyligini   cheklaydi   va   nutqiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirish
imkoniyatlarini   kamaytiradi.   Shuningdek,   bolalar   o‘zaro   muloqotda   ishtirok
etmasliklari,   ularning   nutqiy   rivojlanishida   qiyinchiliklarga   olib   kelishi   mumkin.
Buzilishlarni bartaraf etish uchun bir nechta samarali yo‘llar mavjud. Avvalo, oila
muhitida   ijobiy   muloqot   o‘rnatish   zarur.   Ota-onalar   bolalar   bilan   muntazam
ravishda   suhbatlashishlari,   ularni   tinglashlari   va   fikrlarini   hurmat   qilishlari
muhimdir.  Ikkinchidan,  bolalar   uchun  kitob  o‘qish,   hikoyalar  aytish   va  interaktiv
o‘yinlar   o‘tkazish   orqali   nutqiy   ko‘nikmalarini   oshirish   mumkin.   Bu   faoliyatlar
bolalarning so‘z boyligini kengaytirishga, to‘g‘ri talaffuzni shakllantirishga va o‘z
fikrlarini   erkin   ifoda   etishga   yordam   beradi.   Hissiy   jihatdan   iliq   va   samimiy
munosabatlar o‘rnatish ham muhimdir. Ijobiy hissiy muhit, bolalarning o‘z-o‘ziga
ishonchini oshiradi va muloqotda faol ishtirok etishga undaydi. Agar bolalar salbiy
tajribalarga   duch   kelsalar,   psixologik   yordam   yoki   mutaxassislar   bilan
maslahatlashish   foydali   bo‘lishi   mumkin.   Shuningdek,   ota-onalar   va   pedagoglar
bolalarni   nutqiy   rivojlanishida   qo‘llab-quvvatlash   uchun   dasturlar   va   treninglarga
jalb   qilishlari   mumkin.   Umuman   olganda,   maishiy   omillar   ta'sirida   nutqiy
rivojlanishning   buzilishlarini   bartaraf   etish   uchun   to‘g‘ri   strategiyalarni   ishlab
25 chiqish   va   amalga   oshirish   zarur.   Bu,   bolalarning   kelajakdagi   muvaffaqiyatlari
uchun   mustahkam   asos   yaratadi   va   ularning   kommunikativ   qobiliyatlarini
rivojlantirishga   yordam   beradi.  Bolaning   nutqiy   rivojlanishi   turli   omillar   ta’sirida
shakllanadi, ulardan biri maishiy omillardir. Bola eng birinchi til tajribasini oilaviy
muhitda   oladi   va   shu   sababli   oiladagi   muloqot   sifati,   ijtimoiy-madaniy   sharoitlar
va ota-onalarning yondashuvi uning nutqiy rivojlanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Ba’zan   esa   noqulay   maishiy   sharoitlar,   yetarlicha   muloqotning   mavjud   emasligi
yoki   noto‘g‘ri   tarbiya   usullari   bolaning   nutqiy   rivojlanishining   buzilishiga   sabab
bo‘lishi mumkin. Maishiy omillar ta’sirida nutqiy rivojlanishning buzilishiga sabab
bo‘luvchi   asosiy   omillar   orasida   ota-onalar   bilan   muloqot   yetishmovchiligi,
bolaning   passiv   ijtimoiy   hayoti,   televizor   va   smartfon   kabi   texnologiyalarga
ortiqcha bog‘lanish va oiladagi psixologik muhitning salbiyligi mavjud. Agar bola
muloqotga yetarlicha jalb qilinmasa yoki unga til rivojlanishiga yordam beradigan
rag‘batlantiruvchi   faoliyatlar   taqdim   etilmasa,   bu   nutqiy   kechikish   yoki
buzilishlarga olib kelishi mumkin. Nutqiy rivojlanishning buzilishini bartaraf etish
uchun   bir   qator   samarali   usullar   mavjud.   Birinchidan,   ota-onalarni   bolalar   bilan
muntazam   va   sifatli   muloqot   qilishga   o‘rgatish   lozim.   Bu   jarayonda   bolaning
nutqiy   faolligini   oshirish   uchun   kitob   o‘qish,   she’r   yodlash,   qo‘shiq   aytish   va
birgalikda   o‘yinlar   o‘ynash   katta   ahamiyatga   ega.   Ikkinchidan,   bola   atrofida   boy
nutqiy   muhit   yaratish   zarur.   Bu   nutqni   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi   interaktiv
o‘yinlar,  multfilmlar   va  hikoyalar   orqali   amalga   oshirilishi   mumkin.  Shuningdek,
logopedik   mashg‘ulotlar,   maxsus   nutqiy   terapiya   dasturlari   ham   bolaning   nutqiy
rivojlanishidagi   kamchiliklarni   bartaraf   etishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Agar   nutq
buzilishlari ancha jiddiy bo‘lsa, mutaxassis-logoped va defektologlarning yordami
talab   qilinadi.   Ular   bolaning   individual   xususiyatlariga   qarab   maxsus   mashqlar,
nutqni stimullovchi metodlar va ijtimoiy adaptatsiya dasturlarini ishlab chiqadilar.
26 Bundan   tashqari,   bog‘cha   va   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   ham   nutqiy
rivojlanishga   qaratilgan   maxsus   pedagogik   yondashuvlarni   joriy   etish   maqsadga
muvofiq. Bolalarni nutqiy faoliyatga jalb etish uchun teatr o‘yinlari, hikoya qilish
mashg‘ulotlari va rolli o‘yinlardan foydalanish mumkin. Ushbu usullar bolalarning
so‘z   boyligini   oshirish   bilan   birga,   ularda   muloqot   qobiliyatlarini   rivojlantirishga
yordam beradi. Maishiy omillar bolaning nutqiy rivojlanishida katta rol o‘ynaydi.
Ota-onalar, pedagoglar va mutaxassislarning  hamkorligi  orqali  bolalarning nutqiy
rivojlanishidagi   buzilishlarni   bartaraf   etish   va   ularning   to‘g‘ri   shakllanishiga
erishish   mumkin.   Bu   esa   kelajakda   bolalarning   ijtimoiy   va   akademik
muvaffaqiyatiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Nutqning   faol   ishtiroki   tufayli   inson   tevarak   -   atrof,   borliq   haqida
ma’lumotlarga   ega   bo‘ladi.   Shu   bilan   birga   nutq   bolaning   rivojlanishida,   uning
ta’lim   tarbiya   olishida   asosiy   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bolalarda   eng   ko‘p
uchraydigan   nuqsonlardan   biri   nutqning   to‘liq   rivojlanmasligidir.   Bunday   nutq
kamchiligiga   uchragan   bolalar   nutqi   o‘ziga   xosligi   bilan   boshqa   nutq
kamchiliklardan   farq  qiladi.  Etiopatogenetik  nuqtai  nazardan   nutqi   rivojlanmagan
bolalar   turli   xildagi   guruhlarni   tashkil   etadi.   Ba’zi   vaziyatlarda   mazkur   holat
ko‘pincha   genetik   tabiatga   ega   bo‘lgan   konstitusional   xarakterga   ega.   Odatda
bunday bolalardagi nuqsonning klinik manzarasi  jiddiy psixopatologik belgilarga,
ayniqsa   psixoorganik   belgilarga   ega   bo‘lmaydi.   Boshqa   bir   holatlarda   zararlanish
belgilari,   ya’ni   psixoorganik   va   boshqa   psixopatologik   belgilar   yorqin   namoyon
bo‘ladi. T.B.Filicheva nutqiy rivojlanishning IV darajasini ta’riflab bergan. Nutqiy
rivojlanishning   I   darajasi   –   umum   qo‘llaniladigan   nutqning   mavjud   emasligi,
jumlali   nutqning   (nutqsiz   bolalar)   mavjud   emasligi   bilan   tavsiflanadi.   Mazkur
darajadagi   bolalar   muloqot   uchun   sodda   so‘zlardan,   tovushlarga   bo‘lgan   taqlid,
maishiy mazmundagi alohida ot va fe’llardan, sodda gap bo‘laklaridan foydalanib,
27 ularning   tovush   tarkibi   noaniq   va   turg‘un   emas.   Bola   o‘z   “bayoni”ni   mimika   va
imo-ishora   bilan   mustahkamlaydi.   Mazkur   bolalar   uchun   muloqot   jarayonidagi
nutqiy   izlanishga   bo‘lgan   katta   tashabbuskorlik   va   o‘z   nutqiga   bo‘lgan   tanqidiy
munosabat   xarakterli.   Nutqiy   rivojlanishning   II   darajasida   –   imo-ishora   va   sodda
so‘zlardan   tashqari,   buzilgan   bo‘lsada   biroq   doimiy   umumqo‘llaniladigan   so‘zlar
paydo bo‘ladi. Bir vaqtning o‘zida ba’zi grammatik shakllar farqlana boradi. Biroq
mazkur   jarayon   turg‘un   bo‘lmagan   xarakterga   ega   bo‘lib,   nutqning   qo‘pol
rivojlanmaganligi   mazkur   bolalarda   yorqin   ifodalanadi.   Bolalar   bayonlari   odatda
kambag‘al bo‘lib, bola idrok etayotgan predmet va harakatlarni sanab o‘tish bilan
chegaralanadi.   Maxsus   korreksion   ta’lim   ta’sirida   bolalar   nutqiy   rivojlanishning
yangi III darajasiga o‘tadilar. Mazkur daraja leksikgrammatik va fonetik-fonematik
rivojlanmaganlik elementlariga ega bo‘lgan keng jumlali nutqning mavjudligi bilan
xarakterlanadi, bu esa bolalarning atrofdagilar bilan nutqiy muloqotini kengaytirish
imkonini beradi. Mazkur darajadagi bolalar atrofdagilar bilan muloqotga faqatgina
ota-onalari,   tarbiyachilar,   ular   nutqiga   tegishli   izohlarni   kiritishga   qodir   kishilar
ishtirokidagina kirishadilar. Erkin muloqot juda murakkab kechadi. Bolalar to‘g‘ri
talaffuz   eta   olgan   tovushlar   mustaqil   nutqda   yetarlicha   aniq   jaranglamaydi.
Tovushlarning   differensiatsiyalashmagan   talaffuzi   xarakterli   bo‘lib,   bunda   bir
tovush   bir   vaqtning   o‘zida   mazkur   fonetik   guruhga   mansub   ikki   yoki   bir   necha
tovushlar   bilan   almashtiriladi.   Endilikda   mazkur   bosqichda   bolalar   nutqning
barcha   qismlaridan   foydalanadilar,   sodda   grammatik   shaklllarni   to‘g‘ri
qo‘llaydilar, sodda yig‘iq va sodda yoyiq gaplarni qurishga harakat qiladilar.
Ular o`z oilalari haqida onsonlikcha so`zlab bera oladilar, qisqa hikoyani tuza
oladilar.   Og`zaki   nutqiy   muloqotda   bolalar   ular   uchun   qiyin   bo`lgan   so`zlar   va
iboralarni   chetlab   o`tishga   harakat   qiladilar.   Bolalar   keng   jumlali   nutqdan
foydalanishlariga   qaramay   ular   o`zlarining   normal   nutqga   ega   tengdoshlariga
28 qaraganda   gaplarni   mustaqi   tuzishda   katta   qiyinchiliklarni   sezadilar.   Nutqiy
rivojlanishning   III   darajasiga   ega   bolalarda   tovushlar   talaffuzidagi   barcha
nuqsonlar   kuzatiladi   (sigmatizm,   rotatsizm,   lambdatsizm).   Logopedik   ishlar
davomida   ko`pgina   bolalarda   nutqning   to`liq   rivojlanmaganligini   bartaraf   etish
imkoni   mavjud,   lekin   ba’zi   holatlarda   mazkur   jarayon   yetarlicha   samarali
kechmagan,   bu   esa   nutqiy   rivojlanishning   IV   darajasini   ajratishni   talab   etdi.
T.B.Filicheva   nutqiy   rivojlanishning   IV   darajasini   quyidagicha   ta’riflagan   –
nutqning   leksik-grammatik   va   fonetik-fonematik   rivojlanmaganligining   yorqin
tarzda   ifodalanmagan   elementlariga   ega   keng   jumlali   nutq.Zamonaviy   tadqiqot
ma’lumotlarini   umumlashtirish   natijasida   nutqiy   dezontogenezning   ba’zi   umumiy
va o`ziga xos qonuniyatlarini ajratib ko`rsatish mumkin.  5
XULOSA
Bolaning nutqiy rivojlanishi  turli omillar ta’sirida shakllanadi  va rivojlanadi.
Maishiy   omillar   bolaning   til   o‘zlashtirish   jarayoniga   sezilarli   darajada   ta’sir
ko‘rsatadi,   chunki   bola   eng   birinchi   nutqiy   tajribasini   oila   muhitida   oladi.   Oila
a’zolarining   muloqot   uslubi,   ota-onalarning   bola   bilan   suhbatlashish   darajasi,
uydagi   til   muhiti   bola   nutqining   boyishiga   yoki   aksincha,   rivojlanishining
sekinlashishiga sabab bo‘lishi mumkin.
Ota-onalar   tomonidan   yetarli   darajada   muloqot   qilinmasligi   bolaning   so‘z
boyligi   va   nutqiy   faoliyatining   cheklanib   qolishiga   olib   keladi.   Ayrim   hollarda,
ota-onalar   bandlik   yoki   e’tiborsizlik   sababli   bolaga   yetarli   darajada   so‘zlashish
imkoniyatini   bermaydi,   bu   esa   uning   til   qobiliyatiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Bunday   vaziyatda   bola   televizor   yoki   planshet   orqali   passiv   ma’lumot   qabul
qilishga odatlanib, jonli muloqotdan uzoqlashishi mumkin.
5
  Karimova, D. 2021  Bolalar nutqini rivojlantirishda oila roli . Tashkent: Sharq. 
29 Bundan   tashqari,   oilaning   ijtimoiy-iqtisodiy   sharoiti   ham   bolaning   nutqiy
rivojlanishiga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Kitoblarning   mavjudligi,   ota-onalar   tomonidan
bolaga   kitob   o‘qib   berilishi,   savol-javobli   muloqot   olib   borilishi   bolaning   so‘z
boyligini   oshirishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   oilada   tilga   bo‘lgan   e’tiborning
yuqori   darajada   bo‘lishi   bolaning   so‘z   boyligini   kengaytiradi   va   fikrlash
qobiliyatini rivojlantiradi.
Texnologiyalarning   noto‘g‘ri   ishlatilishi   ham   bolaning   nutqiy   rivojlanishiga
salbiy ta’sir  qilishi  mumkin. Bola passiv tomoshabin bo‘lib qolsa, nutqiy faoliyat
va   muloqot   qobiliyati   yetarlicha   rivojlanmaydi.   Shu   sababli,   ota-onalar   bolalarga
televizor   yoki   smartfon   qarshisida   uzoq   vaqt   o‘tirish   o‘rniga,   ular   bilan   jonli
suhbatlar olib borishi, savollar berishi va javoblarini muhokama qilishi lozim.
Nutqiy   rivojlanish   uchun   bolaning   atrofida   doimiy   rag‘batlantiruvchi   muhit
bo‘lishi   muhim.   Bola   muloqotga   kirishish,   o‘z   fikrlarini   erkin   ifodalash,   savollar
berish va javob olish imkoniyatiga ega bo‘lishi  kerak. Ota-onalar va tarbiyachilar
bolalar   bilan   doimiy   aloqada   bo‘lishi,   ularning   so‘zlashish   qobiliyatini
rivojlantirishga ko‘mak berishi lozim.
Maishiy omillar bolaning nutqiy rivojlanishida hal qiluvchi rol o‘ynaydi. Ota-
onalar bilan faol muloqot qilish, tilga oid turli xil mashg‘ulotlar tashkil etish, kitob
o‘qib berish va bolani interaktiv suhbatlarga jalb qilish uning nutqiy rivojlanishiga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy   texnologiyalardan   to‘g‘ri
foydalanish,   bolaga   qiziqarli   va   foydali   muloqot   muhiti   yaratish   uning   til
o‘zlashtirish jarayonini samarali kechishiga yordam beradi.Maishiy muhitda ijobiy
hissiy   muhit   yaratish,   bolalarning   o‘z-o‘zlariga   bo‘lgan   ishonchlarini   oshirishga,
muloqotda   faol   ishtirok   etishga   undashga   yordam   beradi.   Nutq   rivojlanishida
salbiy   ta'sir   ko‘rsatadigan   omillarni   aniqlash   va   ularni   bartaraf   etish,   bolalarning
muvaffaqiyatli   ijtimoiy   moslashuvini   ta'minlashda   ham   muhim   ahamiyatga
30 ega.Ushbu   maqsad,   bolalarning   nutq   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   ularni   ta'lim
jarayonida   qo‘llab-quvvatlash   va   kelajakda   muvaffaqiyatli   insonlar   bo‘lib
yetishishlariga   yordam   berish   uchun   zaruriy   sharoitlarni   yaratishga   qaratilgan.
Maishiy omillarni o‘rganish, bolalar rivojlanishining asosiy jihatlarini tushunishga
va ularning nutqiy qobiliyatlarini yaxshilashga imkon beradi.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
Prezident farmonlari, qarorlari va asarlari :
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy
Majlisga murojaatnomasi 29.12.2020 yil.
2.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan birga quramiz”. – T.: “O’zbekiston”, 2017
Huquqiy-meyoriy hujjatlar:
3 . O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. “Toshkent”. 2012.
4 .   O’zbekiston   Respublikasining   Ta’lim   to’g‘risida   Qonuni.   2020-yil   23-
sentyabr. O’RQ-637-son
5.   O’zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha
rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to’g‘risida.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining PF-5847-son Farmoni. 2019 yil 8 oktabr.
                                    Darslik va o’quv adabiyotlar
1. Abduqodirov,   A.   2021   Bolalar   nutqi   va   uning   rivojlanishi .   Tashkent:
O‘qituvchi. 
2. Murodova, G. (2020).  Oila muhitida bolalar bilan muloqot . Tashkent: Fan va
texnologiya. 
3. Xodjayeva, Z. 2022  Psixologik muhit va bola nutqi . Samarkand: SamDU. 
4. Karimova,   D.   2021   Bolalar   nutqini   rivojlantirishda   oila   roli .   Tashkent:
Sharq. 
5. Turaev, F. 2023  Kommunikativ qobiliyatlar va bola nutqi . Buxoro: BuxDU. 
6. Rahimova,   S.   2022   Ota-onalar   va   bolalar   o‘rtasidagi   muloqot .   Tashkent:
Muallif. 
7. Jamolov,   A.   2021   Nutqiy   rivojlanish   va   ta'sir   etuvchi   omillar .   Namangan:
NamDU. 
32 8. Isroilova, L. 2023  Bolalar va ijtimoiy muhit . Tashkent: Yosh g‘olib. 
9. Nurmatov,   B.   (2020).   Bolalar   nutqi:   muammolar   va   yechimlar .   Qarshi:
QDU. 
10. Sobirova,   T.   (2021).   Maishiy   omillar   va   bolalar   nutqi .   Tashkent:
O‘zbekiston. 
11. Qodirova, M. (2022).  Oila va bola rivojlanishi . Farg‘ona: FDU. 
12. Abdullaeva,   N.   (2021).   Bolalar   uchun   nutq   rivojlantirish   strategiyalari .
Tashkent: TDTU. 
13. Asqarov, R. (2023).  Nutqiy muhit va bola . Andijon: AndDU. 
14. Sharipova, E. (2022).  Hissiy muhit va nutqiy rivojlanish .  Tashkent: Fan. 
15. Abdullayeva, X. (2020).  Muloqot va bola rivoji . Nukus: NukDU. 
16. Qosimova, O. (2021).  Bolalar nutqi va o‘qituvchilar . Tashkent: O‘qituvchi. 
17. Mirzayeva, D. (2023).  Bolalar va tillar rivoji . Tashkent: O‘zbekiston. 
18. Tashkent,   A.   (2022).   Nutqiy   rivojlanishning   psixologik   asoslari .   Tashkent:
Innovatsiya. 
19. G‘ulomova,   F.   (2021).   Bolalar   uchun   muloqot   va   o‘yinlar .   Samarqand:
Samarqand. 
20. Abdullov, I. (2023).  Oila muhitida nutq rivojlanishi .  Buxoro: BuxDU.
Elektron ta’lim resurslari
1. www.arxiv.uz   
2. www.ziyonet.uz   
3. www.007711soff.uz   
4. www.fanfikr.uz   
33

Maishiy omillarning bola nutqning rivojlanishiga ta'siri




 

 

MUNDARIJA

 

I.KIRISH……………………………………………………………..………3

II.ASOSIY QISM

1. Maishiy omillarning bola nutqining rivojlanishiga ta’siri – nazariy va amaliy asoslar.

2. Maishiy omillarning bola nutqining rivojlanishiga ta’sirini baholash va pedagogik strategiyalar.

3. Maishiy omillar ta’sirida nutqiy rivojlanishning buzilishi va ularni bartaraf etish yo‘llari.

III. Xulosa…………………………………………………………………...25

IV. Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………..27

 


 


 

KIRISH

Mavzuning dolzarbligi:Maishiy omillarning bola nutqining rivojlanishiga ta'siri, bolalar uchun muhim psixologik va ijtimoiy jarayondir. Oila muhitida bolalar bilan o‘tkazilgan vaqt, ularning nutq qobiliyatlarini shakllantirishda asosiy rol o‘ynaydi. Ota-onalar va yaqin qarindoshlar bilan bo‘ladigan muloqot, bolalarning so‘z boyligini kengaytirishga, talaffuzni yaxshilashga va o‘z fikrlarini ifoda etish qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradi.[1] Maishiy muhitda bolalar, nutqiy muloqot orqali yangi so‘zlar o‘rganadilar, ularni qabul qilishadi va to‘g‘ri ishlatishga o‘rganadilar. Agar oila a'zolari bolalar bilan faol muloqot qilmasa yoki muloqotda salbiy uslubni qo‘llasa, bu bolalarda nutq rivojlanishida qiyinchiliklar paydo bo‘lishi mumkin.

Bolalarning nutqiy rivojlanishiga ta'sir etuvchi boshqa muhim omil, oila a'zolarining ta'lim darajasi va kommunikativ ko‘nikmalaridir. Ota-onalar va qarindoshlar bolalar bilan suhbatlarda o‘z bilimlarini va ko‘nikmalarini ishlatish orqali ularning rivojlanishiga hissa qo‘shadilar. O‘qish va yozish faoliyatlari, bolalarning nutq qobiliyatlarini oshirishda muhimdir. Ota-onalar bolalariga kitob o‘qishi, hikoyalar aytishi va ularni o‘qishga rag‘batlantirishi, ularning nutqiy rivojlanishiga ijobiy ta'sir ko‘rsatadi.

Maishiy muhitda bolalarning hissiy holati ham alohida ahamiyatga ega. Ijobiy hissiyotlar, bolalarning o‘z-o‘zlariga bo‘lgan ishonchini oshiradi va ularning nutqiy faoliyatda ishtirok etishlariga yordam beradi. Salbiy hissiyotlar esa, bolalarda xavotir va stressni keltirib chiqarishi mumkin, bu esa muloqot qilishda qiyinchiliklarga sabab bo‘ladi. Hissiy muhitni ijobiy qilib shakllantirish, bolalarning nutq rivojlanishini qo‘llab-quvvatlaydi va ularning o‘z fikrlarini ifoda etish qobiliyatlarini oshiradi.

Natijada, maishiy omillar bola nutqining rivojlanishida muhim ahamiyatga ega. Oila muhitida ijobiy muloqot, bolalarning so‘z boyligini kengaytiradi, ularning nutq qobiliyatlarini rivojlantiradi va ijtimoiy moslashuv jarayonida ularga yordam beradi. Ota-onalar va oila a'zolari, bolalar bilan muntazam muloqot qilib, ularning nutqiy rivojlanishiga hissa qo‘shishlari zarur. Bu, bolalarning kelajakdagi muvaffaqiyatlariga yo‘l ochadi va ularning ijtimoiy hayotda faol ishtirok etishlariga yordam beradi.

Kurs ishining predmeti: Maishiy omillarning bola nutqining rivojlanishiga ta'siri predmeti, bolalar o‘z hayotlarida uchraydigan ijtimoiy va psixologik muhitni o‘z ichiga oladi. Bu omillar, oila a'zolari, yaqin do‘stlar, o‘qituvchilar va boshqa ijtimoiy aloqalardagi muloqot usullari orqali bolalar nutqining rivojlanishiga bevosita ta'sir ko‘rsatadi. Oila muhitidagi nutqiy interaktsiyalar, bolalarning so‘z boyligini kengaytirish, talaffuzni to‘g‘ri shakllantirish va ularning fikrlarini ifoda etish qobiliyatlarini rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega.

Kurs ishining maqsadi: Maishiy omillarning bola nutqining rivojlanishiga ta'sirini o‘rganish, bolalar uchun sog‘lom va muvaffaqiyatli kommunikativ qobiliyatlarni shakllantirish maqsadiga qaratilgan. Ushbu jarayon, oilada bolalar bilan o‘tkaziladigan vaqtning sifatini oshirish, ularning nutqiy ko‘nikmalarini rivojlantirish va ijtimoiy muloqotda ishtirok etishlariga yordam berish uchun muhimdir. Ota-onalar va yaqin qarindoshlarning bolalar bilan muloqoti, so‘z boyligini kengaytirish, to‘g‘ri talaffuzni shakllantirish va o‘z fikrlarini erkin ifoda etishlariga yordam beradi.

Kurs ishining vazifasi: Maishiy omillarning bola nutqining rivojlanishiga ta'siri vazifasi, bolalarning kommunikativ ko‘nikmalarini shakllantirish va rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi. Ushbu vazifa, oila muhitida bolalar bilan sifatli muloqot o‘rnatish, ularning so‘z boyligini kengaytirish va nutq qobiliyatlarini oshirishga qaratilgan. Ota-onalar va yaqin qarindoshlar, bolalarning fikrlarini erkin ifoda etishlariga yordam berish, to‘g‘ri talaffuzni shakllantirish va yangi so‘zlar o‘rganishlariga ko‘maklashish vazifasini bajaradilar.

Kurs ishining tarkibiy tuzilmasi:Ushbu kurs ishi kirish,asosiy qism,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.

 


 

 


 

[1] Abduqodirov, A. 2021 Bolalar nutqi va uning rivojlanishi. Tashkent: O‘qituvchi.