Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 73.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 02 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Saidmuhammadalixon Ataullayev

Дата регистрации 29 Ноябрь 2023

150 Продаж

Maktabgacha pedagogika fanining boshqa fanlar bilan aloqasi

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY  FANLAR  UNIVERSITETI
“MAKTABGACHA TA’LIM METODIKASI” KAFEDRASI
“MAKTABGACHA PEDAGOGIKA” fanidan
KURS ISHI
Mavzu: “Maktabgacha pedagogika fanining boshqa fanlar bilan aloqasi” 
                                  
                                                                             Kurs ishi rahbari:  X.Atamurodov
                                                                                 Bajardi:   MT-22-10 (C) talabasi 
M. Mirzayeva
                                       
“Himoyaga tavsiya etilsin”
“Maktabgacha ta’lim metodikasi”
 kafedrasi mudiri
____________PhD,dotsent X.I.Yusupova 
TOSHKENT-2024 MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………..3
I   BOB.MAKTABGACHA   PEDAGOGIKA   FANINING   PREDMETI   VA
ASOSIY VAZIFALARI HAMDA UNING TADQIQOT METODLARI.
1.1.Maktabgacha pedagogikaning shakllanish tarixi………………………,….6
1.2.Maktabgacha pedagogika fan sifatida……………………………….……..8
II   BOB.MAKTABGACHA  PEDAGOGIKA  FANINING   BOSHQA  FANLAR
BILAN ALOQASI VA O’RNI 
2.1. Maktabgacha pedagogikaning ob'ekti va predmeti …………………..…..11
2.2. Maktabgacha pedagogikaning maqsad va vazifalari…………………..….21
2.3.  Maktabgacha pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi………..….…30
XULOSA……………………………………………………………….…..…33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………..…...34
2 KIRISH
     Mavzuning   dolzarbligi :   Bolani   har   tomonlama   tarbiyalash   hayotning   eng
erta   yillaridan   boshlanishi   kerak   va   bunda   etakchi   rol   maktabgacha   ta'lim
muassasalariga   tegishli   -   bu   xalq   ta'limi   tizimidagi   birinchi   bo'g'in.   Maktabgacha
yoshdagi bolalik - bu bolaning butun aqliy hayoti va uning atrofidagi dunyo bilan
munosabatlari   tiklanadigan   alohida   rivojlanish   davri.   Maktabgacha   pedagogika   -
bu   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni,   shu   jumladan   erta   yoshdagi   bolalarni
tarbiyalashni tartibga soluvchi qonunlarni o'rganadigan pedagogika sohasi.
Ushbu   qayta   qurish   mohiyati   shundan   iboratki,   maktabgacha   yoshda   ichki   aqliy
hayot  va xulq-atvorni  ichki  tartibga solish  shakllanadi. Bu  atrofdagi  dunyoni  faol
bilish vaqti. Bola oyoqqa turib, kashfiyotlar qilishni boshlaydi. U xonadagi, uyda,
bolalar bog'chasida, ko'chada joylashgan narsalar bilan tanishadi. Turli xil narsalar
bilan   ishlash,   ularni   tekshirish,   ular   chiqaradigan   tovushlarni   tinglash,   chaqaloq
ularning   xususiyatlari   va   fazilatlarini   o'rganadi;   u   vizual-samarali   va   vizual-
majoziy fikrlashni rivojlantiradi.
Zamonaviy ta'lim tizimida o'qituvchi asosiy o'rinni egallaydi, shuning uchun uning
pedagogik   tayyorgarligi   tarkibidagi   ustuvor   yo'nalish   kasbiy   rivojlanish   va
kompetentsiya   muammosi   bilan   shug'ullanadi.   Jamiyat   maktabgacha   ta'lim
mutaxassislarini   tayyorlash   sifatiga   yuqori   talablarni   qo'yadi:   ular   nafaqat
gumanitar   fanlar   tizimini,   uning   jismoniy,   axloqiy,   aqliy   va   aqliy   rivojlanish
qonuniyatlarini   chuqur   o'zlashtirishlari,   balki   bu   bilimlarni   amalda   qo'llashni
o'rganishlari kerak.maqsadi : maktabgacha yoshdagi bolalarni o'qitishning nazariy
asoslarini o'rganish. 
Vazifalar:   Maktabgacha   pedagogikaning   ilmiy   bilimlarning   maxsus   tarmog'i
sifatida shakllanishiga olib kelgan shart-sharoitlarni aniqlang.
Maktabgacha pedagogikaning ilmiy va pedagogik bilimlar tizimidagi o'rnini, uning
mavzusi, usullari, toifalari va tegishli fanlar bilan aloqalarini aniqlang.
3 I BOB. MAKTABGACHA PEDAGOGIKA FANINING PREDMETI VA
ASOSIY VAZIFALARI HAMDA UNING TADQIQOT METODLARI.
1.1.Maktabgacha pedagogikaning shakllanish tarixi
        Pedagogika shaxsni tarbiyalash va o'qitish fani sifatida chuqur tarixga ega.
Pedagogika o'z nomini "payos" ("bola") va kelib chiqishi so'zlarining birikmasidan
oldi.   Sodda   tarjima   qilingan   pedagogika   "bolalik"   yoki   "bolalik"   degan   ma'noni
anglatadi.   Ma'lumki,   o'qituvchi   ta'lim   faoliyati   bo'lib,   boshqa   odamning   yashash
sharoiti uchun javobgarlikni o'z zimmasiga oladi. Qadimgi rus tilida "o'qitish" so'zi
bir-biriga   juda   yaqin   bo'lgan   bir   qator   talqinlarga   ega   edi.   Ta'lim   berish   uchun,
ya'ni. voyaga etmaganning moddiy va ma'naviy ehtiyojlari haqida "uning yoshiga
qadar"  g'amxo'rlik  qiladi.  Boqish,   ovqatlantirish   va  "yoshga"   kiyinish  vositalarini
o'rgatish;   tarbiyalash   -   "hayot   uchun   zarur   bo'lgan"   hamma   narsani   o'rgatish,
o'rgatish,   o'rgatish.   Rus   pedagogikasi   tarixida   gimnaziya,   olijanob   qizlar   uchun
institut,   kursantlar   korpusi   kabi   alohida   o'quv   muassasalarida   ta'lim   vazifalarini
maxsus   amaldorlar   -   sinf   xonimlari,   sinf   mudiri,   murabbiylar   bajargan.   Nobel
oilalari taklif qilindiuy o'qituvchilari - repetitorlar, gimnastlar, shimlar.
Zamonaviy   tizimda   ta'lim   ta'lim   funktsiyalarini   bajaradigan   maxsus   lavozimlarni
tasdiqladi.   Bu   bolalar   uyi,   internat,   maktabgacha   ta'lim   muassasasining
tarbiyachisi.   Maktabgacha   ta'lim   muassasasining   tarbiyachisi   mas'uliyatli
kasblardan   biri   bo'lib,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   qadriyatlar   tizimini
shakllantirish,   ota-onalarga   va   tarbiyada   qiziqqan   boshqa   odamlarga   yordam
berish, bu jarayonni tashkil etish maqsadga muvofiq va ijobiydir. O'qituvchi kasbi
17-18 asrlarda, birinchi maktabgacha tarbiya muassasalari paydo bo'lganida paydo
bo'lgan.   Dastlab   bunday   muassasalar   etim   bolalar   uchun   ochilgan.   Keyinchalik,
Evropa   shtatlarida   kambag'allarga   yordam   beradigan   xayriya   muassasalari
("Boshpana",   "Bolalarni   himoya   qilish   maktablari",   "Ayollar   maktablari",   "O'yin
maktablari",   "Somondan   to'qish   maktablari",   "Dantel   to'qish   maktablari")   tashkil
etildi. Ushbu o'quv muassasalarining nomlari har xil bo'lishiga qaramay, aksariyat
maktablar   bolalarning   diniy   ta'lim   olishlari   va   ularni   jadal   rivojlanayotgan   ishlab
4 chiqarishlarda   samarali   ishlashga   tayyorlashga   qaratilgan   edi.   XIX   asrda   xususiy
pullik  bolalar   muassasalari   paydo   bo'la   boshladi,   bu  erda   badavlat   ota-onalarning
farzandlari   o'ynash   va   o'qish   uchun   keldilar.   Bolalarga   g'amxo'rlik   qilgan
o'qituvchilar   ular   bilan   turli   xil   o'yinlar   va   tadbirlar   uyushtirishdi.   E'tibor   bering,
maktabgacha   tarbiya   muassasalarining   dastlabki   o'qituvchilari   orasida   ushbu
muassasaning keyingi rivojlanish yillariga qaraganda erkaklar ko'proq edi.
Rossiyada   birinchi   maktabgacha   muassasalar   kambag'al   bolalar   uchun   bolalar
uylari   va   qariyalar   uylarida   paydo   bo'ldi.   E.   Gugel   va   P.   Guryev   o'z   mablag'lari
hisobidan   toza   havoda   o'qigan   va   o'ynagan   yosh   bolalar   uchun   eksperimental
maktab   tashkil   etishdi,   katta   bolalar   o'qish   va   yozishni   o'rganishdi.   Suhbat   va
voqealarni hikoya qilishga alohida e'tibor qaratildi.
Birinchi   bolalar   bog'chalari   Rossiyada   XIX   asrning   60-yillarida   paydo
bo'lgan.   Ular   xususiy   tabiatga   ega   edi   va   shunga   ko'ra   ularga   pul   to'langan.
Maktabgacha   ta'lim   muassasalari   Sankt-Peterburg,   Irkutsk,   Smolensk,   Moskva,
Tbilisi   shaharlarida   paydo   bo'lgan,   bu   muassasalarda   o'quv   jarayoni   F.   Frebel
tizimi   edi.   1866   yilda   birinchi   bepul   bolalar   bog'chasi   ochildi.   Bu   Sankt-
Peterburgda ishlaydigan ayollarning bolalari uchun Arzon kvartiralar jamiyatining
xayriya muassasasi edi.
Hozirgi   kunda   dunyoda   maktabgacha   ta'lim   muassasalari   keng   tarqalgan.
Maktabgacha ta'lim tizimining rivojlanishi bir qator holatlarga bog'liq: jahon ta'lim
makonining   kengayishi;   ko'pgina   davlatlarda   ijtimoiy   rivojlanishning   turli   xil
dasturlari;   keyingi   yillarda   uning   shaxsini   shakllantirish   uchun   inson   hayotining
birinchi yillari davrining ahamiyati; professional o'qituvchilar sonining o'sishi.
5 1.2 Maktabgacha pedagogika fan sifatida
Pedagogik   fanning   vujudga   kelishi   va   rivojlanishi   jamiyatning   yangi
avlodlarni   moddiy   va   ma'naviy   qadriyatlarni   ishlab   chiqarishda   ishtirok   etish
uchun   tayyorlash   tajribasini   o'rganish   va   umumlashtirishga   bo'lgan   ehtiyoj   bilan
bog'liq. Pedagogika - bu insonni rivojlanishining barcha bosqichlarida tarbiyalash
fanidir.
Maktabgacha   pedagogika   pedagogika   fanlari   tizimidagi   yoshlardan   biridir.   Uning
kelib   chiqishi  Ya.A.ning   nomi   bilan   bog'liq.   Komenskiy   (17   dona).   Maktabgacha
pedagogikaning   fan   sifatida   o'z   predmeti,   vazifalari,   funktsiyalari,   manbalari,
usullari,   toifalari   mavjud.   Zamonaviy   maktabgacha   pedagogika   ta'lim   va   tarbiya
jarayonini,   uning   maqsadi,   vazifalari,   mazmuni,   tashkil   etish   shakllari,   amalga
oshirish   texnologiyasini   o'rganadi.   Tadqiqotchilar,   shuningdek,   ta'lim   va   tarbiya
tizimi maktabgacha yoshdagi shaxsning rivojlanishiga qanday ta'sir qilishlari bilan
qiziqishadi.
Maktabgacha pedagogika fan sifatida nazariy va tabiatda qo'llaniladi: maktabgacha
yoshdagi pedagogika kategoriyasi
Bolani   tarbiyalash   va   o'qitish   nazariyasi   bo'yicha   amaliy   tadqiqotlar   -   umumiy
qonunlarni umumlashtirish asosida xulosalar tuziladi va amalda sinab ko'riladi
Maktabgacha   pedagogikaning   predmeti   tarbiyalash   jarayoni   va   u   bilan   bog'liq
bo'lgan   barcha   narsalar   -   munosabatlarning   ziddiyatlari,   bola   shaxsining
rivojlanishini   belgilaydigan   tarbiya   jarayonini   tashkil   etish   va   amalga   oshirish
texnologiyasi: vositalari, mazmuni, tarbiyalash va o'qitish usullari.
Maktabgacha   pedagogika   o'zining   konseptual   apparati   bilan   ishlaydi,   u   o'zi
ishlaydi.   Maktabgacha   pedagogika   fanidagi   asosiy   toifalar:   ta'lim,   rivojlanish,
shakllantirish, o'qitish.
6 Tarbiyalash   -   bolaning   shaxsini   shakllantirishning   maqsadli,   tizimli,   uyushgan
jarayoni.
Rivojlanish   yoshga   qarab   sodir   bo'ladigan   va   kattalar   rahbarligida   amalga
oshiriladigan miqdoriy va sifatiy o'zgarishlar jarayoni.
O'qitish o'qituvchi va talabaning o'zaro ta'sirida avlodlar tajribasi, bilim, ko'nikma
va   qobiliyatlarni   to'g'ridan-to'g'ri   uzatishning   maqsadga   muvofiq,   maxsus   tashkil
etilgan jarayoni.
Shakllanishi   -   tashqi   ta'sirlar   ta'siri   ostida   shaxsni   shakllantirish   jarayoni:   ta'lim,
o'qitish, umuman ijtimoiy muhit.
Hozirgi   bosqichda,   maktabgacha   yoshdagi   pedagogikaning   asosiy   toifalariga
qo'shimcha ravishda, bir qator olimlarning, xususan Kozlova, Kulikova, Babunova,
Rean, Bordovskaya va boshqalarning fikriga ko'ra, quyidagilar joriy etildi: Bolalik
subkulturasi bolalarning dunyo, qadriyat yo'nalishlari haqidagi maxsus g'oyalarini
aks   ettiruvchi   kategoriya.   savollarda,   o'yinlarda,   rasmlarda,   aks   ettirishda,   bolalar
folklorining har xil turlarida.
Maktabgacha   pedagogika   bir   qator   gumanitar   fanlar   bilan   chambarchas   bog'liq:
bolalar psixologiyasi, rivojlanish anatomiyasi va fiziologiyasi, pediatriya, gigiena,
shuningdek boshqa bir qator fanlar (tilshunoslik, estetika, etika va boshqalar) bilan
bog'liq   bo'lib,   u   ushbu   fanlarning   natijalariga   tayanadi   va   oladi.   uning
rivojlanishiga   ta'sir   qiladigan   narsa.   Pedagogikaning   asosi   tarbiya   va   ta'limning
maqsadlarini   tushunish   uchun   asos   bo'lgan   ta'lim   falsafasi.   Insonning   biologik  va
ijtimoiy   mohiyati   o'rtasidagi   bog'liqlikni   yaxshiroq   tushunish   va   bolaning   xulq-
atvorining  sabablarini   tushunish  uchun   pedagogika  anatomiya  va  fiziologiya  kabi
fanlarga   tayanadi.   Ta'lim   va   tarbiya   masalalarini   ishlab   chiqishda   yoshga   bog'liq
fiziologiya  alohida   ahamiyatga  ega  bo'lib,  u  o'sayotgan  organizmning   tuzilishi   va
faoliyatining   asosiy   printsiplarini   ochib   beradi.   Ushbu   xususiyatlarni   bilmasdan,
o'quvchilarning yoshiga, muayyan sinflar yoki o'quv mashg'ulotlarini o'tkazishning
7 tashkiliy  shakllariga  mos   keladigan  tarbiya  vositalari  va  usullarini  to'g'ri  aniqlash
mumkin emas.
Eng   yaqin   bog'liqlikni   pedagogika   va   psixologiya   o'rtasida   kuzatish
mumkin:   pedagogika   psixologik   tadqiqot   usullaridan   foydalanadi.   Voyaga   etgan
kishining   ruhiy   jarayonlarining   rivojlanishi   va   rivojlanishi   qonuniyatlarini
o'rganadigan   rivojlanish   psixologiyasi   pedagogikaga   kognitiv   qobiliyatlarni,   turli
yoshdagi   bolalarning   muayyan   ta'sirlarga   moyilligini   aniqlashga   yordam   beradi.
Ijtimoiy   psixologiya   turli   xil   ijtimoiy   guruhlarga   kiritilgan   shaxsning   shakllanish
xususiyatlarini   o'rganadi,   pedagogikaga   jamoaga   shaxsga   ta'sir   qilish   usullari   va
vositalarini   ishlab   chiqishda   yordam   beradi.   Pedagogik   va   psixologik   fanlarning
birlashishi   chegaraviy   tarmoqlarning   paydo   bo'lishiga   olib   keldi   -   pedagogik
psixologiya   va   psixopodagiya:   ta'lim   psixologiyasi   bolani   tarbiyalash   va   o'qitish
jarayonida   uning   psixik   jarayonlarining   o'ziga   xos   xususiyatlarini,   shaxsni
shakllantirishga pedagogik ta'sirning psixologik xususiyatlarini o'rganadi. Turli xil
nuqsonli   va   rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalar   faoliyat   ko'rsatadigan   tuzatish
pedagogikasi   uchun   tibbiyot   fanlari   bloki   juda   muhim   ahamiyatga   ega:   terapiya,
psixiatriya, psixogigiyena va ilmiy bilimlarning tegishli bo'limlari.
Axloq   axloqning   nazariy   asosini   ta'minlaydi,   yosh   avlodning   axloqiy   tarbiyasi
muammolarini   tushunishni   chuqurlashtiradi.   Estetika   insonning   estetik
munosabatlarini   voqelikka,   san'atga   nisbatan   rivojlanishining   umumiy
qonuniyatlarini o'rganadi, estetik tarbiyaning ilmiy asosi bo'lib xizmat qiladi.
8 II BOB.MAKTABGACHA PEDAGOGIKA FANINING BOSHQA FANLAR
BILAN ALOQASI VA O’RNI
2.1.Maktabgacha pedagogikaning ob'ekti va predmeti
Tadqiqotchilarning   pedagogikaga   oid   qarashlarida   uchta   pozitsiya   mavjud.
Birinchisiga   ko'ra,   pedagogika   -   bu   inson   bilimlarining   fanlararo   sohasi.   Boshqa
olimlar   pedagogikani   amaliy   fanning   rolini   boshqa   fanlarning   bilimlaridan
foydalanib,   ularni   o'quv   va   tarbiya   muammolarini   hal   qilishga   moslashtiradilar.
Uchinchi pozitsiya pedagogikaning o'ziga xos ob'ekti va o'rganish predmetiga ega
bo'lgan mustaqil xususiyatini anglatadi.
Maktabgacha pedagogika pedagogika fanining fundamental g'oyalariga asoslangan
bo'lib,   ilmiy   bilim,   amaliyot   va   san'at   sohasidir.   Maktabgacha   pedagogika   -   bu
tug'ilishdan   maktabgacha   bolalarni   rivojlantirish,   o'qitish   va   o'qitish   naqshlari
haqidagi   fan.   Zamonaviy   maktabgacha   tarbiya   pedagogikasi   o'rganadigan
mavzular   qatoriga   quyidagilar   kiradi:   a)   ta'lim   va   tarbiya   jarayonlari,   ularning
maqsadlari,   vazifalari,   mazmuni,   tashkil   etish   shakllari,   usullari,   usullari   va
vositalari;   b)   ta'lim   va   tarbiyaning   bolaning   rivojlanishiga,   uning   shaxsiyatini
shakllantirishga   ta'siri;   c)   12   ta   o'quv   dasturini   ishlab   chiqish,   ularni   amalga
oshirish   usullari;   d)   maktabgacha   ta'lim   tizimini   rivojlantirish   tendentsiyalari   va
rivojlanish   istiqbollarini   belgilash;   e)   tarbiya   tushunchalarini   yaratish,   ularning
asosida   ta'lim   standartlarini   ishlab   chiqish;   f)   turli   xil   maktabgacha   ta'lim
muassasalarida o'quv jarayonining xususiyatlarini o'rganish.
Maktabgacha   pedagogika   ob'ektini   aniqlashda   1922   yilda   pedagogika
fanining   o'ziga   xos   xususiyati   g'oyasini   shakllantirgan   A.S.Makarenkoning
pedagogik   tajribasiga   murojaat   qilish   kerak.   Uning   ta'kidlashicha,   ko'pgina
tadqiqotchilar   bolani   pedagogik   fanning   ob'ekti   deb   bilishadi,   ammo   bu   haqiqat
emas. Ilmiy pedagogikaning tadqiqot ob'ekti "pedagogik fakt (hodisa)". Biroq, bola
9 tadqiqotchining   ko'rish   sohasidan   chiqarib   tashlanmaydi.   Aksincha,   pedagogika
insoniyat fanlaridan biri bo'lib, uning shaxsini rivojlantirish va shakllantirish uchun
maqsadli   faoliyatni   o'rganadi.   Shunday   qilib,   maktabgacha   pedagogika   ob'ekt
sifatida,   o'qituvchining   maqsadli   faoliyati   jarayonida   maktabgacha   tarbiyachining
rivojlanishi   va   ta'limini   belgilaydigan   atrofdagi   voqelikning   hodisalariga   ega.
Maktabgacha   ta'lim   muassasasida   tashkil   etish   nazariyasi   va   texnologiyasini,
o'qituvchining   faoliyatini   takomillashtirish   shakllari   va   usullarini   va   bolalarning
turli   xil   faoliyat   turlarini   rivojlantirish   maktabgacha   pedagogikaning   predmeti
hisoblanadi.
Maktabgacha   pedagogikaning   vazifalari   uning   ob'ekti   va   tadqiqot   mavzusi   bilan
belgilanadi: o'zaro bog'liq bo'lgan nazariy va texnologik.
Maktabgacha pedagogikaning nazariy funktsiyasi uchta darajada amalga oshiriladi:
Maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   pedagogik   tajribani   o'rganish   orqali   amalga
oshiriladigan tavsiflash darajasi;
Diagnostika   darajasi   pedagogik   hodisalarning   holatini,   o'qituvchi   va   uning   13
o'quvchisining   samaradorligini   aniqlashga,   ularni   ta'minlovchi   sabab-oqibat
munosabatlarini o'rnatishga qaratilgan;
Prognostik  daraja  pedagogik voqelikni   eksperimental   o'rganishni   va  maktabgacha
ta'limning tegishli modellarini yaratishni belgilaydi. Maktabgacha pedagogikaning
nazariy   funktsiyasini   amalga   oshirishda   pedagogik   hodisalarning   mohiyati,
ularning   samaradorligi   darajasi   va   taklif   etilayotgan   o'zgarishlarning   asosliligi
aniqlanadi.   Ushbu   darajada   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   tarbiyalash   va
o'qitishning   nazariy   asoslari,   maktabgacha   ta'limning   modellari,   ularning
kontseptsiyasi va ilmiy asoslari tavsiflangan.
Maktabgacha  pedagogikaning  texnologik  funktsiyasi   quyidagi   darajalarda   amalga
oshiriladi:
10 Proektsion daraja metodik asosli materiallarni (innovatsion o'quv dasturlari, o'quv
dasturlari, o'quv-uslubiy va ko'rgazmali qo'llanmalar) ishlab chiqish bilan bog'liq; ·
transformatsion   daraja   maktabgacha   ta'lim   amaliyotida   innovatsiyalarni   uni
takomillashtirish va qayta qurish maqsadida joriy etishga qaratilgan; ·
Ko'zgu   darajasi   ilmiy   tadqiqotlar   natijalarining   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni
o'qitish va o'qitish amaliyotiga ta'sirini tushunishni o'z ichiga oladi.
Maktabgacha   pedagogikaning   texnologik   funktsiyasi   maktabgacha   ta'lim
muassasalari   o'qituvchilariga   o'quv   jarayonini   takomillashtirishga   yordam
beradigan printsiplar va qoidalarni belgilashga imkon beradi.
Maktabgacha pedagogikaning maqsad va vazifalari
Maktabgacha   pedagogikaning   asosiy   maqsadi   har   bir   shaxsni   hayotda
tsivilizatsiyalashgan   holda   o'zini   shaxsan   anglash   va   jamiyat   rivojiga   pedagogik
voqelikni   ilmiy   bilish   asosida,   uni   takomillashtirish   bo'yicha   samarali   chora-
tadbirlarni ishlab chiqish va amalga oshirishdan iboratdir.
Zamonaviy   sharoitda   pedagogika   bolalarni   umuminsoniy   axloqiy,   madaniy,
ma'rifiy   qadriyatlar   bilan   tanishtirishga   qaratilgan:   insonparvarlik,   mehr-oqibat,
qo'shniga   bo'lgan   muhabbat,   ona   va   otani   hurmat   qilish,   bilim   olishga,
mehnatsevarlikka   intilish,   shaxsiy   fazilatlarni   takomillashtirish,   tengdoshlar   va
kattalar bilan munosabatlarda o'zaro hurmat, mas'uliyat. , intizom, ijodkorlik.
Shundan   kelib   chiqqan   holda,   maktabgacha   tarbiya   pedagogikasining   asosiy
vazifalari   bolada   maktabgacha   yoshda   shakllanishi   mumkin   bo'lgan   shaxsning
axloqiy xususiyatlarini tavsiflash; o'quv faoliyati uslublari va texnikasini va uning
samaradorligini   ko'rsatkichlarini   asoslash.   Pedagogika   bolalarda   shakllanadigan
shaxsiyat xususiyatlarining mustahkamligi va ishonchliligini ta'minlaydigan o'quv
jarayonining texnologiyasini ishlab chiqishga intiladi.
Zamonaviy sharoitda o'quv jarayonining mazmuni ancha murakkablashdi. Bugungi
kunda   ta'lim   standartining   dasturlar   va   o'quv   qo'llanmalarning   o'zgaruvchanligi
11 bilan   uyg'unlashuviga   yo'l   qo'yildi.   Shu   munosabat   bilan   vazifa   turli   xil   o'quv
dasturlarini   amalga   oshirish   kontekstida   o'qituvchi,  tarbiyachining   ijodiy   faoliyati
imkoniyatlarini ochib berishdan iborat.
Zamonaviy jamiyatda bolalarni o'qitish va tarbiyalash shaxsga yo'naltirilgan bo'lib
bormoqda, ya'ni o'qituvchi, tarbiyachi pedagogik jarayonga asoslangan pedagogik
jarayonni   qurishi   kerak.   individual   xususiyatlar   bola,   uning   bilim   qobiliyatlari,
bolalarni o'rganishdan qoniqish va quvonch hissini uyg'otadi.
Maktabgacha   pedagogikaning   vazifasi   bolalarni   shaxsga   yo'naltirilgan   o'qitish   va
maktabgacha ta'lim muassasalarida, maktabda, oilada tarbiyalashning mazmuni va
usullarini   ishlab   chiqishdir.   Zamonaviy   sharoitda,   xuddi   shu   yoshdagi   bolalarda
aql,   qobiliyat   va   ta'lim   darajasining   rivojlanishida   sezilarli   farqlar   mavjud.   O'quv
mashg'ulotlari va o'quv tadbirlarini individualizatsiya qilish vazifasi eng qiyin.
Bolalarning   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   birinchi   navbatda,   ijodiy   faoliyatga
yordam beradi. Maktabgacha tarbiya va ta'lim ijodiy faoliyatni tashkil qilish uchun
katta   imkoniyatlarga   ega.   Shunga   ko'ra,   maktabgacha   pedagogikaning   vazifasi
bolalarning   ijodiy   faoliyati   turlarini   va   uni   tashkil   qilish   imkoniyatlarini   shunday
asoslashdirki,   ular   maktabga   kirishda   ular   bolalar   bog'chasida   olgan   ijodiy
imkoniyatlarini yo'qotmaydi.
Nazariya   va   amaliyotda   hozirgi   kunda   pedagogik   jarayonning   mustaqil   tarkibiy
qismiga aylanib borayotgan ekologik ta'lim va bolalarni tarbiyalashga katta e'tibor
berilmoqda.   Maktabgacha   pedagogika   fanining   vazifasi   maktabgacha   yoshdagi
bolalarda ekologik madaniyatni rivojlantirish mazmuni va usullarini ishlab chiqish,
bu ishning izchilligi, uzluksizligi va tizimliligini ta'minlashdan iborat.
"Bolalar   bog'chasi   -   kollej",   "bolalar   bog'chasi   -   maktab",   "bolalar   bog'chasi   -
maktab - oliy o'quv yurti" kabi yangi maktabgacha ta'lim muassasalarining tashkil
etilishi   munosabati   bilan   maktabgacha   pedagogikaning   vazifalari   yanada
murakkablashmoqda.   Ushbu   muassasalarda   to'rt   yoshdan   boshlab   yagona   o'quv
jarayoni   tashkil   etiladi.   Sinf   xonasida   bolalar   boshlang'ich   matematik,   lingvistik,
12 tabiiy   tarix   va   boshqa   tushunchalar   bilan   tanishadilar.   Buning   uchun   maxsus
darsliklar   va   qo'llanmalar   yaratiladi.   Bunday   sharoitda   bolaning   intellektual,
irodali,   tizimli   o'quv   faoliyatiga   hissiy   tayyorligi   shakllanadi   va   rivojlanadi.
Maktabgacha   pedagogika   fani   ushbu   jarayonlarni   o'rganib,   uch   yoshdan   to'rt
yoshgacha   bo'lgan   bolalarni   o'qitish   va   tarbiyalashni   tashkil   qilish,   mazmuni   va
usullariga yangicha yondashuvni asoslaydi.
       Maktabgacha pedagogikaning vazifalari pedagogik fan tomonidan hal qilingan
umumiy   vazifalar   asosida   shakllantiriladi.   Maktabgacha   pedagogikaning   eng
muhim   vazifasi   bolani   tarbiyalash,   o'qitish   va   rivojlantirish   qonuniyatlarini
asoslashdir.   Pedagogik   naqshlar   turli   xil   faoliyat   turlarida   ta'lim,   tarbiya   va
rivojlanish   vazifalarini   amalga   oshirish   uchun   yo'nalishlar   va   imkoniyatlarni
yaratadi,   bolaning   o'zini   o'zi   tarbiyalash,   o'z-o'zini   tarbiyalash   va   bolaning   o'zini
o'zi   rivojlantirishini  shakllantirishga  yordam   beradi. Agar   o'qituvchi  va  o'qituvchi
o'z   faoliyatlarida   pedagogika   qonunlariga,   agar   ular   taklif   qilayotgan   ta'lim   va
o'qitish   texnologiyalari   ushbu   qonunlarga   muvofiq   bo'lsa,   pedagogik   jarayonning
samaradorligi   oshadi.   Pedagogik   naqshlarni   qidirish   va   asoslash   inson
taraqqiyotining   psixologik,   biologik,   falsafiy,   ijtimoiy   omillariga,   tarbiyachilar,
o'qituvchilar, o'qituvchilar, ota-onalar tajribasiga, shuningdek turli  xil sharoitlarda
bolalarning   rivojlanish   xususiyatlarini   tahlil   qilishga   asoslangan.   Maktabgacha
pedagogikaning   vazifasi   tarbiyachi   faoliyatida   ushbu   funktsiyalarni   amalga
oshirish uchun yanada samarali texnologiyalarni ishlab chiqishdir.
Maktabgacha pedagogikaning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
1.   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   va   oilada   shaxsga   yo'naltirilgan   ta'lim   va
bolalarni tarbiyalashning mazmuni;
2. bolalarning ijodiy faoliyati turlarini asoslash va uni maktabga kirish paytida ular
bolalar   bog'chasida   olgan   ijodiy   imkoniyatlarini   yo'qotmasliklari   uchun   tashkil
etish;
13 3.   maktabgacha   yoshdagi   bolani   tarbiyalash,   o'qitish   va   rivojlantirishni   tartibga
soluvchi qonunlarning asoslanishi;
4.   O'rganilgan   naqshlar   asosida   -   bolalarga   pedagogik   ta'sir   ko'rsatishning
pedagogik texnologiyalari, usullari va texnikalarini ishlab chiqish.
Shunday   qilib,   jamiyat   rivojlanishining   hozirgi   bosqichida   tarbiya,   tarbiya,   ta'lim
muammolarini   bitta   pedagogika   kuchlari   tomonidan   hal   qilinishi   kerakli   natijani
bermaydi, ularga tarmoqlararo ilmiy yondashuv zarur.
Fan - bu bilimlar, qarashlar, nazariyalar, g'oyalarning umumlashtirilgan tizimi. Har
qanday   fanning   o'z   nazariyasi   bor.   Umuman   olganda,   pedagogika   fanlarning
asosidir eng muhimi - bolaga, kelajak jamiyatiga va nihoyat, Yer yuzida insoniyat
tsivilizatsiyasining   mavjudligiga   tegishli,   chunki   bu   ta'lim   muvaffaqiyatining
natijasidir.
Pedagogika   (pullagogike)   -   yunon   tilidan   tarjima   qilingan   -   yosh   avlodni
tarbiyalash,   o'qitish   va   o'qitish,   "bola   tarbiyasi"   ilmi.   Birinchi   o'qituvchilar   boy
bolalarni o'quv yurtlariga olib boradigan qullar edilar.
Ko'pchilik   o'zlarini   pedagogika   sohasidagi   mutaxassislar   deb   bilishadi.   Bir
tomondan,   bu   to'g'ri,   chunki   aksariyati   o'z   farzandlarining   ota-onalari,   ammo   bu
ma'lum   bir   oilada   oilaviy   tarbiyaning   empirik   tajribasi.   Oila   tarbiyasining
muvaffaqiyati   darajasi   har   xil   bo'lgan   pedagogik   savodxonlikka   bog'liq.   Boshqa
tomondan,   asosiy   pedagogik   ma'lumotga   ega   bo'lgan   maxsus   tayyorlangan
mutaxassislar pedagogika bilan shug'ullanadilar va shug'ullanishlari kerak.
Zamonaviy   pedagogik   lug'at   pedagogikaning   quyidagi   xususiyatlarini   beradi.
pedagogika   -   “aniq   munosabatlar   tarixiy   ta'lim   jarayonining   rivojlanishining
ob'ektiv   qonuniyatlarini   o'rganadigan,   ijtimoiy   munosabatlarning   rivojlanishi   va
bola   shaxsining   shakllanishi   qonunlari   bilan   uzviy   bog'liq   bo'lgan   fan;   Ta'lim,
tarbiya   va   ta'limning   o'z-o'zini   tarbiyalash,   o'z-o'zini   tarbiyalash,   o'z-o'zini
tarbiyalash   bilan   o'zaro   bog'liqligi   va   inson   taraqqiyotiga   qaratilgan   ta'lim
munosabatlarining fanlari ";
14 pedagogika-   "Inson   shaxsini   shakllantirish   mohiyati   va   ushbu   asosda   ta'lim   va
tarbiya   nazariyasi   va   uslublarini   maxsus   tashkil   etilgan   jarayon   sifatida
rivojlantirish."
Pedagogika asoslari insoniyat jamiyatining (ibtidoiy kommunal tizim) boshlanishi
bilan ta'lim tajribasini umumlashtirish shaklida shakllana boshladi.
Ilmiy intizom sifatida, pedagogika birinchi o'quv muassasalari paydo bo'lganda qul
jamiyatida shakllandi. Dastlab, pedagogika pedagogik fikr, individual mulohazalar,
ta'limning   mazmuni   va   vazifalari   to'g'risida   bayonotlar,   ko'pincha   amaliy   reja
shaklida taqdim etildi. Falsafa tarixida nazariy pedagogik fikr manbalarini topamiz
(Sokrat, Platon, Aristotel, Demokrit). Va nihoyat, fan sifatida pedagogika 17-asrda
nemis   universitetlarida   tahsil   olgan   buyuk   chex   o'qituvchisi,   gumanist  Yan  Amos
Komenskiy  tufayli   tug'ilib,  to  voyaga  etgunga  qadar  o'zining  pedagogik   ta'lim   va
tarbiya   tizimini   yaratdi,   pedagogikaning   mustaqil   bilim   sohasi   sifatida   asosini
yaratdi va bularning barchasini aks ettirdi. ko'plab fundamental pedagogik ishlarda.
Rossiyada "pedagogika otasi" KD hisoblanadi Ushinskiy.
Maktabgacha   pedagogika   pedagogika   fanlari   tizimidagi   sohalardan   biridir.   Har
qanday  fan  singari,  maktabgacha   tarbiya  pedagogikasi  ham  o'z   predmetiga,   ilmiy
tadqiqot usullariga, kontseptual apparatlarga va toifalarga ega.
Maktabgacha pedagogika 3 yoshdan 7 yoshgacha bo'lgan bolalarni rivojlantirish va
tarbiyalash muammolaridir. Maktabgacha pedagogika o'rganayotgan narsa.
Maktabgacha   pedagogika   fanini   aniqlashga   tizimli   yondashuv   nafaqat   nazariy,
balki amaliy ahamiyatga ham ega. Kichkina bolani axloqiy va mehnatga o'rgatish
bu   tizimning   markaziy   yadrosi   bo'lishi   kerak,   bunga   pirovardida   bola
shaxsiyatining   qadriyat   yo'nalishi   va   uning   keyingi   rivojlanishining   umumiy
yo'nalishi bog'liqdir. Maktabgacha pedagogika fanini aniqlashga tizimli yondashuv
bolalar   shaxsiyatining   shakllanishida,   uning   pedagogik   ta'sirlar   ta'siri   ostida
rivojlanishida tizimli tahlil qilishni amalga oshirishni o'z ichiga oladi.
15 Vazifalar zamonaviy maktabgacha pedagogika:
1.   maktabgacha   ta'limning   ijtimoiy   funktsiyalariga   muvofiq   bolalarni   tarbiyalash
va o'qitish;
2.   Ilmiy   izlanishlar   va   ilg'or   pedagogik   tajriba   asosida   maktabgacha   yoshdagi
bolalar uchun yangi tushunchalar, texnologiyalar, o'quv dasturlarini ishlab chiqish;
3. maktabgacha yoshdagi bolalarning yagona yaxlit fanini yaratish;
4. Ota-onalarning pedagogik ta'limi tizimini rivojlantirish.
Vazifalar jamiyatdagi o'zgarishlar tufayli o'zgarib bormoqda.
Maktabgacha pedagogika quyidagilarni amalga oshiradi xususiyatlari:
-   epistemologik   (epistemologiya   -   bilish),   ya'ni.   pedagogik   faoliyat,   pedagogik
qonuniyatlarni o'rganish;
-   prognostik,   ya'ni.   maktabgacha   ta'limni   takomillashtirish   usullarini   ilmiy
prognozlash;
-   ijodiy-transformatsion,   ya'ni.   yangi   texnologiyalar,   dasturlarni   ishlab   chiqish,
tadqiqot ma'lumotlarini amaliyotga tatbiq etish.
Maktabgacha   pedagogikada   quyidagi   ilmiy   tadqiqot   usullari   mavjud:   kuzatish,
pedagogik eksperiment, suhbat, pedagogik hujjatlarni o'rganish, adabiyotlarni tahlil
qilish,   ma'lumotlarni   qayta   ishlashning   matematik   usullari,   bolalar   faoliyati
mahsulotlarini o'rganish, modellashtirish, so'roq qilish, ekspert baholash uslubi va
boshqalar.   "Metodologiya"   kursida   pedagogik   tadqiqot   usullari   o'rganiladi.   va
psixologik-pedagogik tadqiqot usullari. "
Maktabgacha pedagogikaning manbalari
1. Xorijiy va mahalliy pedagogika tarixi.
2. Xalq pedagogikasi.
3. Maktabgacha ta'lim muammolarini zamonaviy ilmiy pedagogik tadqiqoti.
16 4. Ilg'or pedagogik tajriba.
5. Boshqa fanlarning ma'lumotlari (bolalar psixologiyasi, rivojlanish psixologiyasi,
rivojlanish psixologiyasi va boshqalar).
Pedagogik fanlar tizimida maktabgacha tarbiya pedagogikasi muhim o'rin tutadi va
boshqa   fanlar   bilan   aloqasiz   mavjud   bo'lolmaydi.   Ushbu   munosabatni   quyidagi
sxema bo'yicha ko'rsatish mumkin.
Umumiy pedagogika bilan bog'liqlik maktabgacha tarbiya pedagogikasida shunga
o'xshash   ilmiy   tadqiqot   usullaridan,   asosiy   umumiy   pedagogik   kategoriyalarga
murojaat qilishdan foydalanishida namoyon bo'ladi.
Maktabgacha pedagogika pedagogika tarixi bilan chambarchas bog'liq: zamonaviy
maktabgacha   ta'lim   o'tmishdagi   pedagogik   fikr   merosiga   asoslangan.   Masalan,
hozirgi vaqtda M. Montessori tizimidan foydalanish.
Maktabgacha   pedagogikaning   turli   davrlarda   turli   mintaqalarda   pedagogikaning
rivojlanishi   to'g'risida   fikr   beradigan   arxeologiya   va   etnografiya   bilan   bog'liqligi
juda   muhimdir.   Qazish   paytida   topilgan   o'yinchoqlar   va   hujjatlar   bunga   dalolat
beradi.
Maktabgacha   pedagogika   psixologik   ma'lumotlardan   maktabgacha   ta'limning
yangi   texnologiyalarini   ishlab   chiqishda   aqliy   jarayonlar,   faoliyat   turlari   va
bolaning shaxsi to'g'risidagi ma'lumotlardan foydalanadi.
Maktabgacha   pedagogikaning   anatomiya   va   fiziologiya   bilan   bog'liqligi   sizga
bolaning   tanasining   anatomik   tuzilishining   o'ziga   xos   xususiyatlarini,   fiziologik
mexanizmlarni,   maktabgacha   ta'limni   tashkil   etishda   gigiena   talablarini   hisobga
olishga imkon beradi.
Bolalarning   mazmunini,   ijtimoiy-axloqiy,   badiiy   va   estetik   rivojlanish
texnologiyalarini ishlab chiqishda etika va estetika asosiy toifalari qo'llaniladi.
17 Maktabgacha   pedagogika   ta'limning   klassik   xususiyati,   shaxsni   rivojlantirishda
ta'limning o'rni, asosiy falsafiy qonunlar (qarama-qarshiliklarning birligi va kurashi
va boshqalar) haqidagi falsafiy qoidalarga asoslanadi.
Shunday   qilib,   maktabgacha   yoshdagi   pedagogika   nisbatan   yosh   fan;   u   jadal
rivojlanmoqda,   o'ziga   xos   mavzu,   tadqiqot   usullariga   ega.   Maktabgacha   ta'lim
bo'yicha zamonaviy ilmiy tadqiqotlar  tufayli  mamlakatimizda maktabgacha ta'lim
strategiyasi yaratilmoqda.
Yuqorida   ta'kidlab   o'tilganidek,   maktabgacha   tarbiya   pedagogikasi   falsafaning
ta'limning   sinfiy   tabiati,   shaxsni   rivojlantirishda   ta'limning   o'rni,   shaxsni
rivojlantirishdagi tarbiyachilarning o'rni to'g'risidagi qoidalariga asoslanadi.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   o'qitish   va   o'qitishning   yangi   texnologiyalarini
ishlab   chiqishda   birlik   va   qarama-qarshi   kurash   kabi   falsafiy   qonunlar   hisobga
olinadi.
Maktabgacha   pedagogikaning   metodologik   asoslari   ta'lim   falsafasining   hozirgi
darajasini   aks   ettiradi.   Quyidagi   dialektik   kategoriyalar   ta'limning   ma'nosini
aniqlashga yordam beradi: o'lchov, inkorni rad etish, shakli, mazmuni va zaruriyati.
O'lchov   -   miqdor   va   sifatning   dialektik   birligi   yoki   muayyan   ob'ekt   yoki
hodisaning   sifati   saqlanib   turadigan   miqdoriy   o'zgarishlarning   shunday   oralig'i.
Ta'lim,   o'lchov   singari,   bola   o'zlashtirgan   bilimlar,   ko'nikmalar   va   fikrlash
usullarining   tizimlashtirilgan   miqdorini   tavsiflaydi.   Bola   rivojlanishi   miqdoriy   va
sifat   ko'rsatkichlarini   birlashtiradi.   Rad   etishni   rad   etish   -   bu   allaqachon
tugallangan   qadamlarni   takrorlaydigan   rivojlanishdir,   ammo   aks   holda   yuqori
darajadagi   spiralda.   Shakl   va   mazmun   -   bu   mavjud   bo'lgan   va   shakllanayotgan
odamlarning asosiy munosabatlari bo'lib, ular qarama-qarshi birlikni tashkil qiladi.
Ehtiyoj   -   bu   imkoniyatlarni   haqiqatga   aylantirish   usuli,   bunda   ma'lum   hajmda
haqiqatda   amalga   oshiriladigan   faqat   bitta   imkoniyat   mavjud.   Maktabgacha
pedagogika   muammolarini   ko'rib   chiqish   va   hal   qilishda   turli   xil   falsafiy
yo'nalishlar va yondashuvlar qo'llaniladi.
18 T.   M.   Babunova   maktabgacha   tarbiya   pedagogikasida   falsafiy   yondashuvlardan
foydalanishni quyidagicha tavsiflaydi.
Aksiologik   yondashuv   shaxsni,   bolani   tarbiyalash,   tarbiyalashda,   o'z-o'zini
rivojlantirishda   olingan   qadriyatlarning   umumiyligini   aniqlashga   imkon   beradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga nisbatan bunday qadriyatlar kommunikativ, etnik,
madaniy   kabi   qadriyatlar   bo'ladi.   Ushbu   yondashuv   sog'liqni   saqlash,   madaniyat,
o'yin, aloqa maktabgacha yoshdagi bolani tarbiyalashda doimiy qadriyatlar sifatida
ko'rib chiqadi.
19 2.2. Maktabgacha pedagogikaning maqsad va vazifalari
Madaniy   yondashuvbolaning   tug'ilishi   va   yashashi   joyi   va   vaqtining   barcha
sharoitlarini,   bevosita   atrof-muhitni,   mamlakat,   shahar,   mintaqa   tarixini   hisobga
olishga   imkon   beradi.   Ushbu   yondashuv   bolalarni   urf-odatlar,   me'yorlar   va
madaniyat bilan tanishtirishga qaratilgan.
Tizimlar yondashuvibolalar bilan ishlashni o'zaro bog'liq va o'zaro bog'liq bo'lgan
maqsadlar,   vazifalar,   mazmun,   usullar,   shakllar,   sharoitlar,   rivojlanish   usullari,
bolalarni tarbiyalash tizimiga muvofiq tashkil qilishni o'z ichiga oladi.
Harakat   yondashuvibolaning   asosiy   ehtiyojlarini   ro'yobga   chiqarish,   bolaning
o'zini sub'ekt va yaratuvchisi sifatida anglashi uchun imkoniyat yaratadigan etakchi
faoliyat   uchun   alohida   joyni   belgilaydi.   Katta   yoshdagilarga   etakchi   tadbirlardan
foydalanish orqali har bir bolaning potentsialini ochishga imkon beradi.
Shaxsiy yondashuvmazmunli kasbiy pedagogik faoliyatga bo'ysunadigan bolaning
so'rovlari, istaklari, qiziqishlari, moyilligini rivojlantirishni ta'minlaydi.
Sinergistik   yondashuvo'quv   jarayonining   har   bir   ishtirokchisini   o'zini   o'zi
rivojlantirish   tizimining   sub'ekti   sifatida   ko'rib   chiqishga   imkon   beradi.   Har   bir
mavzu rivojlanishdan o'z-o'zini rivojlantirishga o'tish imkoniyatiga ega.
Maktabgacha pedagogikaning nazariy va uslubiy yondoshuvlari bolaning shaxsiga
nisbatan   o'qituvchining   qarashlari,   pozitsiyalari,   uslubini   belgilaydi.   Voyaga
etganlarning   bolalarni   tarbiyalash   va   rivojlantirishdagi   rolini   falsafiy   tushunish
maktabgacha pedagogikaning asosiy toifalari mazmunini qayta ta'kidlashga imkon
beradi.
Tarbiyalash(A.A. Rean) - o'qitish va ta'lim.
Tarbiyalash(S.A.   Kozlova,   T.A.   Kulikova)   -   bu   ijtimoiy   hodisa   va   jamiyatning
vazifasi, bu yosh avlodni hayotga tayyorlashdir.
Tarbiyalash(tor   ma'noda)   -   shaxsiyatni   rivojlantirishga   qaratilgan   insonni
shakllantirishning maxsus tashkil etilgan va boshqariladigan jarayoni.
20 Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   tarbiyalash   shakllari(S.A.   Kozlova,   T.A.
Kulikova):
1. Agar bola faol bo'lsa, ta'lim olish mumkin;
2. bolaning shaxsi faqat muvaffaqiyat bo'lgan vaziyatda rivojlanadi;
3. Maktabgacha yoshdagi bolalarning sevgiga bo'lgan katta ehtiyoji;
Asoslari:
1. insonparvarlik;
2. madaniy xilma-xillik;
3. o'z-o'zini rivojlantirish.
Ta'lim usullari (D. M. Grishin, V. I. Prokopenkoga ko'ra)
Maktabgacha   pedagogikaning   asosiy   tushunchalari:   ta'lim,   rivojlanish,
shakllantirish, o'qitish, maktabgacha ta'lim muassasalarining o'quv jarayoni.
Tarbiyalash   -   yosh   avlodni   hayotga   tayyorlash   jarayoni   (yoki   bolaning
rivojlanishiga yordam beradigan maxsus yaratilgan shart-sharoitlar).
Zamonaviy o'qituvchi S. Tkachev bugungi kunda maktabgacha yoshdagi bolalarni
tarbiyalashning   maqsadi   baxtli   odamni   tarbiyalash,   ya'ni.   bolani   boshqalar
tomonidan   tan   olish,   mehr-oqibat,   halollik,   rostgo'ylik   bilan   bolalar   hayotining
to'liqligi.   O'qituvchi   bolaning   muammolarini   ko'rishi,   ularni   engishga   yordam
berishi   kerak.   Shaxsiy   hurmat,   shaxsiy   hayot   huquqiga   ega   bo'lgan   shaxsning
bolasida hurmat.
Maktabgacha   ta'lim   jarayoni   -   o'qituvchining   bolalar   bilan   kasbiy   tashkil   etilgan
munosabati.
Ishlab   chiqish   -bolaning   rivojlanishidagi   miqdoriy   va   sifatiy   o'zgarishlarning
jarayoni va natijasi.
21 O'qitish -  bilim, ko'nikma, yangi  ma'lumotlarni  qayta ishlash  va yaratish, bilimga
ijobiy   munosabatni   rivojlantirish,   bilim   madaniyatini   shakllantirishga   qaratilgan
o'qituvchi   va   bolalar   o'rtasidagi   maxsus   tashkil   etilgan   o'zaro   munosabatlar
jarayoni.
Formation:   turli   omillarni   hisobga   olgan   holda   bolaning   butun   hayotini   maxsus
tashkil etilgan boshqarish.
Shunday   qilib,   zamonaviy   o'qituvchi   maktabgacha   pedagogika   muammolarini
o'rganishda   nazariy   va   metodologik   yondashuvlarni   bilishi   va   tushunishi   kerak,
chunki   bu   sizning   pedagogik   faoliyatingizni   yuqori   kasbiy   va   ilmiy   darajada
bajarishga   imkon   beradi.  Amaliyotda   turli   xil   ilmiy   yondashuvlardan   foydalanish
o'qituvchiga yanada ob'ektiv bo'lishga yordam beradi.
Vazifalar:
Yodda saqlang:
1.   Maktabgacha   pedagogikani   o'rganish   nima   va   maktabgacha   pedagogika
muammolarini o'rganishda qanday ilmiy tadqiqot usullari qo'llaniladi.
2.   Maktabgacha   pedagogika   muammolarini   o'rganishda   asosiy   falsafiy
yondashuvlar (aksiologik, kulturologik, tizimli, faol, shaxsiy, sinergetik).
O'zingizni tekshiring:
- Maktabgacha pedagogika nimani o'rganadi?
- Maktabgacha pedagogikaning vazifalari nimadan iborat?
- Maktabgacha pedagogika bilan qanday fanlar bog'liq?
- Pedagogik tadqiqot usullarini sanab bering.
Ota-onalar bu
- bolaning shaxsiyatini rivojlantirishga yordam beradigan maxsus tashkil etilgan va
boshqariladigan jarayon;
22 - qayta o'qitish, salbiy shaxs xususiyatlarini tuzatish;
- bilim, ko'nikmalarni bolalarga etkazish.
Maktabgacha   pedagogika   -   bu   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   tarbiyalash
qonuniyatlari   va   boshlang'ich   shakllarini   o'rganadigan   yoshga   bog'liq
pedagogikaning   bir   sohasi.   Uning   asosiy   yo'nalishi   -   ta'lim   va   tarbiya   jarayoni,
uning   vazifalari,   maqsadlari,   tarkibi,   usullari,   tashkil   etish   shakllari,   amalga
oshirish   usullari   va   vositalari,   shuningdek,   ushbu   jarayonning   har   bir   bolaning
shaxsiyatining   rivojlanishi   va   shakllanishiga   ta'sirini   o'rganish.   Maktabgacha
pedagogikaning   pedagogika   fanining   bir   tarmog'i   sifatida   ajdodlari   Ya.A.
Komenius.   Uning   "Onalik   maktabi"   kitobida   birinchi   marta   maktabgacha   ta'lim
tizimi joriy etildi. Tadqiqot usuli  - bu muntazam  aloqalar, aloqalar, bog'liqliklarni
o'rnatish   va   ilmiy   nazariyani   qurish   uchun   ilmiy   ma'lumotlarni   olish   usullari.
Pedagogikaning   maqsadi   -   har   tomonlama   rivojlangan   shaxsni   tarbiyalash.
Tarbiyalash- keksa avlod tomonidan eng yaxshi ijtimoiy tajribani yosh avlodga uni
hayotga,   mehnatga,   muloqotga   tayyorlash   va   jamiyatning   yanada   rivojlanishini
ta'minlash uchun berish jarayoni. Maktabgacha pedagogika fan sifatida gapirishdan
oldin, "fan" tushunchasini aniqlash kerak.
Ilm   -   ijtimoiy   ong   shakli,   shu   jumladan   bilim   olish   faoliyati   va   uning   natijasi   -
dunyoning umumiy ilmiy manzarasini asoslaydigan bilimlar tizimi. Bu dunyoning
asosiy xususiyatlari va naqshlarini ochishga qaratilgan inson faoliyatining maxsus
turi.
Shuning   uchun   maktabgacha   pedagogika   fan   sifatida   maktabgacha   yoshdagi
bolalarni   tarbiyalash   va   o'qitishning   muhim   xususiyatlari   va   shakllarini   ochishga
qaratilgan.
Har   qanday   fan   uni   boshqalardan   ajratib   turadigan   3   asosiy   element   bilan   ajralib
turadi. Bu fan mavzusi, kontseptual kategoriya apparati va tadqiqot usullari.
Maktabgacha   pedagogikani   o'rganish   predmeti   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni
tarbiyalash, o'qitish va o'qitishning muhim xususiyatlari va shakllari hisoblanadi.
23 Shunday qilib, maktabgacha tarbiya pedagogikasi maktabgacha yoshdagi bolalarni
tarbiyalash,   o'qitish   va   tarbiyalash   jarayonlaridagi   va   ular   o'rtasidagi   muhim
(asosiy,   aniqlovchi)   xususiyatlar   va   ob'ektiv   aloqalarni   o'rganadi.   Fan   mavzusi
uning   tadqiqot   doirasini   va   tadqiqot   usullari   yo'naltirilgan   sohani   aniq   ko'rsatib
beradi.
Maktabgacha   pedagogikaning   kontseptual-kategoriya   apparatini   aniqlash   uchun
qanday tushunchalar va kategoriyalar ekanligini esga olish kerak.
Kategoriyalar - bu ma'lum bir fanning eng umumiy va fundamental tushunchalari.
Boshqa   fan   uchun   xuddi   shu   toifalar   faqat   tushunchalar   bo'lishi   mumkin.   Bu
tushunchalarga nisbatan yuqori darajadagi umumlashtirish.
Kontseptsiya   -   bu   ob'ektlar   va   hodisalarning   muhim   xususiyatlari,   aloqalari   va
o'zaro munosabatlarini aks ettiradigan fikrlash shakli.
Tadqiqot   mavzusiga   asoslanib,   biz   ushbu   fanning   asosiy   tushunchalarini
(toifalarini)   ajrata  olamiz.  Bu tarbiya,  o'qitish,  ta'lim. Maktabgacha  pedagogikaga
nisbatan ular toifadir. Bular ushbu fan uchun eng muhim, etakchi va eng umumiy
tushunchalardir.
Ta'lim   (keng   ma'noda)   -   bu   katta   avloddan   yosh   avlodga   hayot   tajribasi   va
mehnatga tayyorlikni ta'minlaydigan ijtimoiy tajribaga o'tish jarayoni.
Ta'lim   (tor   ma'noda)   bu   o'quvchilarda   shaxsiyat   xususiyatlarini   shakllantirishning
qasddan jarayoni, o'zlari va ularning atrofidagi dunyo bilan munosabatlar tizimi.
“O'rganish”   tushunchasining   mazmunini   aniqlashda   ko'p   variantlar   mavjud.
Ulardagi   farqlar   ushbu   jarayonning   funktsiyalari,   maqsadlari   va   natijalari
mualliflarini tushunishga bog'liq. Shunday qilib, Yu.K. Babanskiy o'quv jarayonini
o'qituvchi va bolalar o'rtasidagi yo'naltirilgan, izchil o'zgarib turadigan o'zaro ta'sir
sifatida   ochib   beradi,   uning   davomida   ularni   tarbiyalash,   rivojlantirish   va
tarbiyalash vazifalari hal qilinadi.
24 Psixologik-pedagogik   lug'atda   P.I.   Pidkasisty   mashg'ulotlari   keksa   odamlarga
maqsadli,   uyushgan,   tizimli   ravishda   etkazish   va   yosh   avlod   tomonidan   ijtimoiy
munosabatlar, ijtimoiy ong, madaniyat va samarali mehnat sohasidagi tajriba, faol
o'zgarish va atrof-muhitni muhofaza qilish to'g'risidagi bilimlarni o'zlashtirish deb
talqin qilinadi.
VA   MEN.   Lerner   ta'limni   ijtimoiy   tajriba   mazmunining   ma'lum   bir   segmentini
o'zlashtirish uchun o'qituvchi va bolalar o'rtasidagi maqsadli o'zaro ta'sir o'tkazish
jarayoni   sifatida   tushunadi.   Ushbu   ta'rif   bizga   ko'proq   ma'qul   keladi,   chunki
o'rganish   nafaqat   bilimlarni,   faoliyat   usullarini,   balki   atrof-muhit   bilan
munosabatlar tizimini, ijodiy faoliyat tajribasini o'zlashtirishni o'z ichiga oladi.
Ta'lim   tushunchasi   Rossiya   Federatsiyasining   "Ta'lim   to'g'risida"   gi   qonunida
muntazam ravishda ko'rib chiqiladi. Ta'lim inson, jamiyat va davlat manfaatlariga
qaratilgan ta'lim va o'qitishning davlat tomonidan belgilangan darajadagi fuqarolik
yutuqlari   to'g'risidagi   bayonoti   bilan   birga   olib   boriladigan   yo'naltirilgan   jarayon
sifatida qaraladi.
V.V.   Kraevskiy   ta'limni   insonni   jamiyatda   ishtirok   etishga   tayyorlash   uchun
insonni,   jamiyat   va   davlat   manfaatlarini   ko'zlab   amalga   oshiriladigan   tarbiya   va
ta'limdan iborat maxsus maqsadli faoliyat turi sifatida belgilaydi. Yu.K. Babanskiy
ta'limni talabalarning ilmiy bilimlar va kognitiv qobiliyatlar tizimini o'zlashtirishi,
ular   asosida   insonning   dunyoqarashini,   axloqiy   va   boshqa   fazilatlarini
shakllantirish,   ijodiy   kuchlar   va   qobiliyatlarni   rivojlantirish   jarayoni   va   natijasi
sifatida tushunadi.
Maktabgacha   pedagogika   o'z   lug'atida   falsafa   (muntazamlik,   mohiyat,   printsip,
mavzu   va   boshqalar),   psixologiya   (rivojlanish,   shaxsiyat,   psixika,   hissiy   iqlim,
fikrlash   va   boshqalar),   anatomiya   (miya,   skelet)   uchun   etakchi   bo'lgan   ko'plab
boshqa   tushunchalardan   foydalanadi.   ,   mushaklarning   ohanglari,   fiziologik
xususiyatlari   va   boshqalar)   va   boshqalar.   Maktabgacha   pedagogika   insonni,
jamiyatni   o'rganadigan   fanlar   tilidan   foydalanadi.   Uning   tili   boy,   rang-barang
25 bo'lib,   bu   sizga   maktabgacha   pedagogika   mavzusini   har   tomonlama   tavsiflashga
imkon beradi.
Maktabgacha pedagogikani  fan sifatida tavsiflovchi  uchinchi  element  bu tadqiqot
usullari.   Bu   pedagogik   amaliyotni   o'rganish   va   umumlashtirish,   mustaqil   ilmiy
tadqiqotlar o'tkazish usullari. Bularga quyidagilar kiradi: adabiyotlarni o'rganish va
tahlil   qilish,   eksperiment,   suhbat,   so'rovnomalar,   suhbatlar,   kuzatish,   mustaqil
xususiyatlarni   yig'ish,   pedagogik   hujjatlar,   bolalar   faoliyati   mahsulotlarini
o'rganish va boshqalar. Biz ushbu mavzuni keyingi ko'rib chiqishga bag'ishlaymiz.
Maktabgacha pedagogikaning fan sifatida vazifalari
1.   Tasviriy   -   tadqiqotning   empirik   (eksperimental,   boshlang'ich)   darajasiga   mos
keladi. Bunga pedagogik faktlar va hodisalarning to'planishi, tasnifi kiradi.
2. Izohli  (asosiy)  -  pedagogik  hodisalarning  mohiyatini   ochishga  qaratilgan, ya'ni
ushbu   hodisaning   kelib   chiqishi,   tuzilishi,   rivojlanish   naqshlari.   Funktsiya
tadqiqotning nazariy darajasiga mos keladi.
3. Proyektiv-konstruktiv - pedagogik faoliyatning o'ziga xos texnologiyalari, o'quv
jarayonidagi   pedagogik   o'zaro   hamkorlikning   loyihalari,   dasturlari,   shakllari,
usullari bilan ifodalangan.
4.   Bashoratli   -   ta'lim   va   o'qitish   qonunlarini   bilishga   asoslangan   holda   kelajakda
pedagogik tizimlarning rivojlanishini prognoz qilish.
5.   Dunyoqarash   -   ijtimoiy   muhitda   pedagogik   ongni   faol   shakllantirishga
qaratilgan.
Maktabgacha   pedagogika   pedagogik   amaliyot   bilan   bog'liq   holda   rahbarlik
qiluvchi   rol   o'ynaydi.   Maktabgacha   pedagogika   bolalar   bog'chasi,   oilaning
tarbiyaviy va tarbiyaviy ta'sirlarining birligini, maktabgacha ta'lim muassasalari va
maktablarning   ishining   uzluksizligini   ta'minlaydi.   Maktabgacha   pedagogika
maktabgacha   ta'limning   maqsadi   va   vazifalari,   mazmuni,   usullari,   vositalari   va
zarur natijalarini asoslaydi.
26 Maktabgacha   pedagogikaning   fan   sifatida   vazifalari   maktabgacha   ta'lim
muassasalarining   pedagogik   amaliyoti   ehtiyojlari   bilan   belgilanadi.   Shu   bilan
birga,   fanning   vazifalari   nafaqat   mavjud   tajribani   o'rganish   va   tushuntirish,   balki
amaliyotning   yanada   rivojlanishini   bashorat   qilish,   yangi,   istiqbolli   pedagogik
texnologiyalarni   yaratish,   haqiqiy   pedagogik   amaliyotdan   oldinga   chiqish.
Vazifalarning asosiy doirasini ko'rib chiqing.
Maktabgacha pedagogikaning fan sifatida vazifalari
1.   Maktabgacha   ta'lim   sharoitida   ta'lim   va   tarbiya   umumiy   qonuniyatlarini
moslashtirish   va   asoslash   (maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   nisbatan   ta'lim   va
tarbiya qonunlari ta'sirining xususiyatlarini o'rganish).
2. Maktabgacha ta'limga yangi kontseptual yondashuvlarni asoslash, ularni amalda
qo'llash   usullarini   ko'rib   chiqish   ("bolalar   bog'chasi   -   maktab"   majmualari,
bolalarning   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida,   xususiy   maktabgacha   ta'lim
muassasalarida   qisqa   muddatli   bo'lish   guruhlari   paydo   bo'lishi   ularning   nazariy
asoslanishini,   samarali   faoliyatining   mexanizmlari   va   shartlarini   ishlab   chiqishni
talab qiladi).
3. Maktabgacha ta'limning davlat standartini yaratish (bugungi kunda loyiha sinov
jarayonida).
4. Maktabgacha ta'lim muassasalarida bolalarning rivojlanayotgan faoliyat turlarini
psixologik-pedagogik asoslash, ularni tashkil etish imkoniyatlari va vositalarining
xususiyatlari (ularning to'liq rivojlanishini ta'minlash uchun bolaning maktabgacha
ta'lim muassasalarida bo'lishini ta'minlash uchun qanday tadbirlar).
5.   Ta'limning   pedagogik   texnologiyalarini   rivojlantirish,   ta'lim   muassasasida
maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   rivojlantirish   (pedagogik   texnologiyalar   tarkibiy
qismlarini   asoslash,   ularning   samaradorligi   ko'rsatkichlari,   ta'sir   mexanizmlari,
o'zaro ta'sir qilish variantlari).
27 6.  Shaxsga  yo'naltirilgan  maktabgacha   ta'limni   mazmunini,  shakllarini,  usullarini,
pedagogik   sharoitlarini   aniqlash,   pedagogik   texnologiyalarni   individuallashtirish
usullarini izlash.
7. Ilg'or pedagogik tajribani o'rganish, umumlashtirish, nazariy asoslash.
8. DOEda o'quv jarayoni va natijalarini baholash usullarini loyihalash.
9.   Turli   xil   o'quv   dasturlarini   amalga   oshirish   kontekstida   o'qituvchining   ijodiy
faoliyati   imkoniyatlarini   aniqlash.   Pedagogik   improvizatsiya   tamoyillari   va
shartlarini aniqlash.
10.   Zamonaviy   professional   o'qituvchi   modelini   yaratish,   uni   asoslash,   DOEda
pedagogik faoliyat samaradorligini baholash mezonlarini aniqlash.
28 2.3.Maktabgacha pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi
Gumanitar   fanlar   tizimidagi   pedagogikaning   o'rnini   uning   boshqa   fanlar   bilan
aloqalarini   ko'rib   chiqish   jarayonida   aniqlash   mumkin.   O'zining   paydo   bo'lishi
tarixida pedagogika har doim gumanitar fanlar bilan bog'liq bo'lgan.
Pedagogikaning   o'zaro   aloqasi   falsafa   eng   samarali   va   uzoq   muddatli.   Ko'plab
falsafiy g'oyalar pedagogik nazariya va tushunchalarning asosi bo'lgan, pedagogik
bashoratni   aniqlagan   va   uning   uslubiy   asosi   bo'lib   xizmat   qilgan.   Falsafaning
pedagogikaga   nisbatan   uslubiy   funktsiyasi   falsafiy   bilimlarning   mohiyati   bilan
belgilanadi,   tabiatda   g'oyaviy   va   insonning   dunyodagi   o'rnini   anglashda   hal
qilinishi   kerak   bo'lgan   vazifalarga   mos   keladi.   Pedagogika   tadqiqotchilari   rioya
qiladigan   falsafiy   qarashlar   tizimidan   (ekzistensial,   pragmatik,   neopozitivist,
materialistik va boshqalar) pedagogik qidiruv yo'nalishi o'quv jarayonining muhim,
maqsadli   va   texnologik   xususiyatlarini   aniqlashga   bog'liq.   Bundan   tashqari,
pedagogikaga nisbatan uslubiy funktsiya ilmiy bilimlarning umumiy tamoyillari va
usullari tizimini ishlab chiqishda namoyon bo'ladi. Falsafiy pozitsiyalar pedagogik
tajribani   anglash   va   ta'lim   modellarini   yaratish   uchun   asosiy   asosdir.   Pedagogika
falsafaning axloqiy va estetik tarbiya muammolarini hal qilishga hissa qo'shadigan
etika, estetika kabi sohalari bilan bevosita bog'liqdir.
Pedagogikaning o'zaro aloqasi sotsiologiya an'anaviy, chunki ikkala fan ham ta'lim
tizimini   rejalashtirish   bilan   shug'ullanadi,   ijtimoiy   guruhlarning   rivojlanish
tendentsiyalarini,   turli   ijtimoiy   institutlarda   ijtimoiylashuv   va   shaxsiy   ta'limni
aniqlaydi.   Sotsiologik   va   pedagogik   tadqiqotlarga   ko'ra,   maktabgacha   yoshdagi
bolani   maktabda   o'qishga   tayyorligini   pasaytirish   tendentsiyasi   aniqlandi.
29 Maktabgacha   pedagogika   ushbu   muammoni   hal   qilish   usullarini   taklif   qiladi:
maktabgacha muassasalarda qisqa muddatli bo'lish guruhlarini yaratish, ota-onalar
jamoatchiligi uchun ta'lim shakllarini kengaytirish, maktabgacha va maktab ta'limi
o'rtasidagi uzviylikni aniqlash.
Maktabgacha   pedagogika   bilan   uzviy   bog'liqdir   psixologiyainson   ruhiyatining
rivojlanish   qonuniyatlarini   o'rganish.   Insonning   xususiyatlarini,   shu   jumladan
bolalar tabiatini, uning tabiiy ehtiyojlari va qobiliyatlarini tushunish, aqliy faoliyat
va   shaxsni   rivojlantirish   mexanizmlari,   qonunlarini   hisobga   olish,   ta'limni   ushbu
qonunlarga,   xususiyatlarga,   ehtiyoj   va   qobiliyatlarga   muvofiq   ravishda   qurish
zarurligi   ko'plab   taniqli   o'qituvchilar   tomonidan   aytilgan.   .   Ko'pgina   pedagogik
hodisalar   psixologik   asosga   ega.   Shunday   qilib,   aqliy   ta'lim   muammosi   kognitiv
jarayonlar va aqliy rivojlanish nazariyasiga asoslanadi;
ta'limning   qonuniyatlari   shaxsning   psixologik   nazariyasini   hisobga   olgan   holda
aniqlanadi.
Psixologiya   va   pedagogikaning   birlashishi   chegara   hududlari   -   psixo-pedagogika,
pedagogik psixologiya paydo bo'lishiga olib keldi.
Anatomiya va fiziologiya insonning biologik tabiatini, organizmning turli yoshdagi
rivojlanish xususiyatlarini tushunish uchun asos bo'lib xizmat qiladi. Yuqori asabiy
faoliyat   haqidagi   ilmiy   bilimlar   maktabgacha   pedagogika   tomonidan   bolalarning
jismoniy   va   aqliy   rivojlanishini   tartibga   soluvchi   qonunlarni   o'rganish   uchun
foydalaniladi. Xuddi shu bilimlar bolaning hayot tarzining tashkiliy asoslarini, turli
xil   faoliyat   turlarini   rivojlantirishda,   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida,   ayniqsa
erta va maktabgacha yoshdagi bolalar uchun mo'ljallangan muhitni loyihalashtirish
tamoyillarini o'rganishda juda muhimdir.
Tibbiyot   fanlariga   pedagogikaning   jozibasi   paydo   bo'lishiga   olib   keldi   tuzatuvchi
pedagogika   pedagogik   bilimlarning   maxsus   sohasi   sifatida,   uning   mavzusi
orttirilgan   yoki   tug'ma   rivojlanish   nuqsonlari   bo'lgan   bolalarni   tarbiyalashdir.
Ushbu   fan   tibbiyot   bilan   birgalikda   terapevtik   samaraga   erishadigan   va   mavjud
30 nuqsonlarni   qoplaydigan   ijtimoiylashuv   jarayonlarini   osonlashtiradigan   vositalar
tizimini rivojlantirmoqda.
Pedagogikaning boshqa fanlar bilan rivojlanishi pedagogik fanlar tizimini yaratish
to'g'risida gapirishga imkon beradi, bunga quyidagilar kiradi.
umumiy pedagogika ta'lim shakllarini o'rganish bilan shug'ullanadigan;
yosh   pedagogikasi   -   maktabgacha,   maktab   pedagogikasi,   kattalar   pedagogikasi,
o'qitish va ta'limning yoshga oid jihatlarini o'rganish;
axloq   tuzatish   pedagogikasi   -   audiopedagogiya   (kar   va   eshitish   qobiliyatiga   ega
bo'lmaganlarni   o'qitish   va   o'qitish),   tiflopedagogika   (ko'zi   ojiz   va   ko'zi   ojiz
nogironlarni   o'qitish   va   o'qitish),   oligofrenopedagogiya   (aqliy   zaif   va   aqliy
rivojlanishida   nuqsoni   bo'lgan   bolalarni   o'qitish   va   o'qitish),   nutq   terapiyasi
(nutqida nuqsoni bo'lgan bolalarni o'qitish va o'qitish);
xususiy   usullar   o'qitishni   umumiy   qonuniyatlarini   individual   fanlarni   o'qitishda
qo'llashning o'ziga xos xususiyatlarini o'rganish;
pedagogika   va   ta'lim   tarixiturli   tarixiy   davrlarda   pedagogik   g'oyalar   va   ta'lim
amaliyotini rivojlantirishga bag'ishlangan;
filial pedagogikasi (harbiy, sport, oliy ma'lumot, ishlab chiqarish).
Pedagogika fanining rivojlanish jarayoni davom etmoqda. So'nggi yillarda qiyosiy
pedagogika,   ijtimoiy   pedagogika,   ta'lim   falsafasi,   tibbiy   pedagogika   va   boshqalar
paydo bo'ldi.
31 Xulosa
        Demak, maktabgacha tarbiya pedagogikasi - bu bolani o'qitish va tarbiyalash,
odamlarni   jamiyat, u  bilan bog'liq  pedagogik  jarayon  va  pedagogik  faoliyat   bilan
tanishtirishning   qonuniyatlari   va   maqsadli   amaliyotini   o'rganadigan   fan.
Boshqacha   qilib   aytganda,   pedagogik   qonunlarni   o'rganish   va   amalga   oshirishni
ta'minlaydigan,   aniqlanishi   uning   ob'ekti   va   predmetini   o'rganish   maqsadi   va
natijasi   bo'lgan   fan.   Tarkib   maqsadlar,   vazifalar   va   texnologiyalarda   har   xil
bo'lganligi   sababli   kursivdagi   jarayonlar   yoritilgan,   ular   e'tiborning   kelib   chiqishi
va ko'lami va pedagogikaning ta'sirini to'g'ri aks ettiradi. Buning sababi shundaki,
u   insoniyat   bilan   bir   xil   yoshda   bo'lib,   u   hali   shakllanayotganda,   yangi   avlodni
tarbiyalash   haqida   ta'lim   haqida   o'ylay   boshlagan   va   buning   uchun   ularga   o'z
tajribasini etkazish va o'zidan keyingi avlod tajribasini tashkil etish zarurligi haqida
gapirdi.   Maktabgacha   pedagogika   fan   sifatida   turli   xil   vazifalar   va   funktsiyalarni
bajaradi.   Ammo   barchasini   birlashtiradigan   narsa,   ular   birinchi   navbatda
zamonaviy jamiyat va kelajak avlodlar rivojida muhim rol o'ynaydigan odamlarni
tarbiyalash va o'qitish uchun qaratilgan. Har bir inson, umumiy madaniyatning bir
qismi sifatida, pedagogik madaniyat asoslariga egalik qilishga majburdir.
32 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1   .Aidasheva   G.A.   Maktabgacha   pedagogika   /   G.A.  Aydasheva,   N.O.   Pichugina,
S.V. Assaulova. - Rostov n / a: Feniks, 2004 .-- 384 p.
2   Maktabgacha   pedagogika.   Darslik   /   Ed.   IN   va.   Loginova,   P.G.   Samorukova.   -
M .: "Ta'lim" nashriyot uyi, 1983. - 280 b.
3   .Lobanova   E.A.   Maktabgacha   pedagogika:   o'quv   qo'llanma   /   E.A.   Lobanova   -
Balashov: Nikolaev, 2005 .-- 76 b
4. Miklyaeva N. Maktabgacha pedagogika. Korrektsiya pedagogikasining nazariy
va uslubiy asoslari: o'quv qo'llanma / N. Miklyaeva, Yu.Miklyaeva. - M .: Vlados,
2008 .-- 263 p.
5   .Smirnova   E.O.   Maktabgacha   ta'limning   pedagogik   tizimlari   va   dasturlari:
darslik. pedagogika maktablari va kollejlari talabalariga beriladigan nafaqa / E.O.
Smirnova. - M .: Gumanitar fanlar. tahrirlangan VLADOS markazi, 2005. - 119 b.
6.   Chmeleva   E.V.   XIX   asr   oxiri   -   XX   asr   boshlarida   Rossiyada   maktabgacha
yoshdagi   bolalik   pedagogikasi:   tarixiy-pedagogik   insho:   monografiya   /   E.V.
Chmeleva. - Smolensk: SmolSU nashriyoti, 2008. - 220 s
7.O‘zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha
rivojlantirish Konsepsiyasi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston
Respublikasi   maktabgacha   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   2019   yil   8   maydagi   PQ-4312-   son
Qaroriga 
www. tdpu. uz
www. pedagog. uz
www. Ziyonet.uz
www. edu. Uz
33 _______________________________________________ ta’lim yo nalishi ʻ
talabasi ______________________________________________________ning 
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga 
RAHBAR XULOSASI
                Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi,   mazmunda     keltirilgan     ijobiy   tomonlar   va   rejaning   izchil
yoritilganligi,   mavzu   to liq   qamrab   olinganligi)   ______________________	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
      Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________
__________________________________________________________________
 __________________________________________________________________
Kurs ishining yoritilishi bo yicha rahbar tomonidan baholanishi (kurs ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
34 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba   tomonidan   mavzuning og zaki bayoni (yoritib berishi, tushunchasi,ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
______________________________________________________________
 
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi	
ʻ ʻ
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                            (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
               (FISH)                                                                                           (imzo) 
Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
             (FISH)                                                                                              (imzo)
35 36

Maktabgacha pedagogika fanining boshqa fanlar bilan aloqasi

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha