Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 43.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shahboz Rajabboyev

Дата регистрации 28 Февраль 2024

14 Продаж

Maktabgacha ta’lim muassasalarida matematikani tashkil etishning o'ziga xosligi

Купить
MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASALARIDA MATEMATIKANI
TASHKIL ETISHNING O'ZIGA XOSLIGI
Mundarija
KIRISH ...................................................................................................................... 2
I BOB. MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASALARIDA MATEMATIK 
TA'LIMNING NAZARIY ASOSLARI .................................................................... 3
1.1 Matematik ta'limning tarixi va rivojlanishi ......................................................................................... 3
1.2 Matematik ta'limning mazmuni va strukturasi ................................................................................ 10
II BOB. MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASALARIDA MATEMATIK 
TA'LIMNI TASHKIL ETISHNING AMALIY JIHATLARI ................................. 12
2.1 MTMlarda matematika o‘qitishning usullari .................................................................................... 12
2.2 MTMlarda matematika o‘qitishning texnologiyalari ........................................................................ 22
Xulosa ...................................................................................................................... 26
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati .......................................................................... 27 KIRISH
Yurtboshimiz   Sh.Mirziyoyev   tashabbusi   bilan   vazirliklar   tarkibidan
Maktabgacha   ta’lim   vazirligining   ajralib   chiqishi   asnosida   sohada   ko‘plab   hal
qilinishi   zarur   bo‘lgan   masalalar   belgilab   berildi.   Ushbu   masalalar   qonunchilik
asosida   qabul   qilinayotgan   qaror   va   qonunlar   asosida   ijroga   yo‘naltirilib
borilmoqda. Maktabgacha ta’lim vazirligi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
Maktabgacha   ta’lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risidagi   PF-5198-sonli   Qarori   asosida   2017   yilning   30   sentabrida   tashkil
qilindi.   Vazirlik   tomonidan   O‘zbekistonda   birinchi   marta   MTTlarga   mavzuli
rejalashtirilgan   ta’lim   dasturi   tarqatildi.   Ta’lim   jarayoniga   endi   kirib   kelayotgan
bolalar   har   tomonlama   qo‘llab-quvatlash   tamoyili   asosida   ishlab   chiqilgan   yangi
dastur “Ilk qadam” deb nomlandi.
Mazkur   davlat   dasturi   barcha   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining   davlat
o‘quv   dasturi   sifatida   2018   yildan   buyon   amaliyotga   joriy   qilinib   kelinmoqda.
Dastur   bolani   kompetensiyaviy   yondashuv   asosida   maktabga   tayyorlashni   ko‘zda
tutib,  ular  umumiy  va  rivojlanish  sohalari  kompetensiyalari   sifatida  bola  shaxsini
hayotga   tayyorlash,   unda   ijtimoiylashuv   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   tayanch
manba bo‘lib xizmat qilmoqda.
Maktabgacha   ta’limni   rivojlantirish   maqsadida   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2019   yil   16   dekabr   kuni   “Maktabgacha   ta’lim   va   tarbiya
to‘g‘risida”gi   Qonunining   imzolanishi   navbatdagi   muhim   qadamlardan   bo‘ldi.
Qonun   bilan   maktabgacha   ta’lim   va   tarbiya   sohasidagi   davlat   siyosatining   asosiy
yo‘nalishlari,   maktabgacha   ta’lim   va   tarbiya   olishga   doir   davlat   kafolatlari   aniq
belgilab berildi.[1]
Vazirlar   mahkamasining   2020   yil   22   dekabrdagi   “Maktabgacha   ta’lim   va
tarbiyaning   davlat   standartini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   802-sonli   qarori   bo‘yicha
tarbiyalanuvchilarga   ta’lim-tarbiya   berish   bugungi   kunda   barcha   maktabgacha
ta’lim tashkilotlarida yo‘lga qo‘yilgan. Davlat standartining maqsadi maktabgacha
ta’lim   tizimini   zamonaviy   talablarga   asoslangan   holda   tashkil   etish,   bolalarni sog‘lom   va   har   tomonlama   yetuk   qilib   voyaga   yetkazish   hisoblanadi.   Uning
vazifalari   qatorida   ta’lim-tarbiya   jarayoniga   samarali   ta’lim   va   tarbiya   shakllari
hamda   usullarini   joriy   etish   hamda   ta’lim-tarbiya   jarayonining   hajmiga,
mazmuniga va sifatiga doir majburiy minimum talablarni joriy etish va nazoratini
tashkil etish ham bor.
I BOB. MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASALARIDA MATEMATIK
TA'LIMNING NAZARIY ASOSLARI
1.1 Matematik ta'limning tarixi va rivojlanishi
Bolalarning   intellektual   ta’limi   uchun   dunyoni   o‘qitish   uchun   zarur   bo‘lgan
aqliy   jarayonlarning   rivojlanishiga   ta’sir   qiluvchi   matematik   tasavvurlarni
o‘zlashtirish juda katta ahamiyatga ega.
Adabiyotlar   tahlillari   shuni   ko‘rsatadiki,   matematik   tushunchalarni
rivojlantirish   mahsulining   yuqori   darajadagi   yangiligi,   unga   erishish   jarayonining
o‘ziga   xosligi   va   aqliy   rivojlanishga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatish   bilan   ifodalanadi.
Ayrim   mualliflar   bolaning   turli   fikrlashlari   ularning   oldida   turgan   yangi
muammolarni   mustaqil   yechishga,   chuqur   bilimlarni   tez   egallashga,   qulay
imkoniyatga yengil o‘tishga undaydi, deb hisoblaydilar.
Psixolog   olim   P.Ya.Galperin   va   T.V.Taruntayevalar   bolada   matematik
tasavvurni   shakllantirish   ob’ektiv-hissiy   faoliyatga   asoslanishi   kerak,   natijada
bilimlarning   butun   hajmini   o‘zlashtirish,   hisoblash   va   o‘lchash   qobiliyatlarini
mohirlik   bilan   tushunish,   umumiy   matematik   tushunchalarga   yo‘naltirish   uchun
mustahkam, elementar asosni topish oson deb hisoblashadi.
Matematik   o‘qitish   metodikasi   didaktik   printsiplarga   asoslangan:   izchillik,
tizimlilik, individual yondashuv, bosqichma-bosqichlik. Bolalarga vazifalar ketma-
ketlik   bilan   beriladi,   ular   darsdan   darsgacha   murakkablashadi.   Yangi   mavzuga
o‘tishda,   taqdim   etilgan   materiallar   takrorlanadi,   bu   bolalar   bilimlarini
chuqurlashtirish   va   diqqatlarini   yangi   ma’lumotlarga   yo‘naltirishga   imkon   beradi
(EI Shcherbakova). S.L.Rubinshteynning birinchilardan bo‘lib umumiy aqliy rivojlanish borasida
qilgan   izlanishlari   maqsadga   muvofiqdir.   U   ruhshunoslikdagi   faoliyat   toifasini
ruhiy   izlanishning   obyekti   hamda   maqsadi   qilib   kiritdi   va   asosladi.   Faoliyat
nazariyasi   asosida   S.L.   Rubinshteyn   faoliyat   tushunchasini   subyektdan   obyektga
o‘tish   deb   kiritadi.   S.L.Rubinshteyn   faoliyatning   ikkinchi   bosqichini   obyektdan
subyektga qarab borgan aloqadan iborat deb hisoblaydi.
“Faoliyat”, “harakat” tushunchalarining fundamental psixologik tushunchalari
A.   N.Leontyev   ishlarida   yoritilgan.   Faoliyat   -   subyektning   bir-biriga   bog‘langan
realligining   o‘zaro   ta’sir   ko‘rsatishi   deb   bilgan.   A.N.Leontyev,   reallikning   bola
ongida aks ettirilishi - “ta’sir”ning natijasi bo‘lmay, o‘zaro tahsir, yahni bir-biriga
duch kelgan jarayonlarning natijasidir, deb hisoblaydi.
A. N. Leontyev va S.L. Rubinshteynning o‘qitish amaliyotidagi  xulosalariga
qaraganda,   matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   faoliyat   shakllarining
ishlanmasi   va   ishlatilishi   hamda   ta’limdagi   faoliyat   tamoyillarining   bir-biriga
ketma-ket o‘tkazilishi eng foydali va natijali yo‘nalishdir.
F.N.Blixer ko‘p yillar bolalarda matematik tasavvurlarini o‘stirish masalalari
ustida ishladi. U quyidagi kitoblarni yozdi: «Bolalar bog‘chasi va nulevoy guruhda
matematika»,   «Didaktik   o‘yinlar»,   «Birinchi   sinfda   qiziqarli   o‘yinlar   va
mashqlar»,   1932,   1934,   1938,   1945,   1958-yillardagi   tarbiya   dasturlarining
matematikaga o‘rgatish bo‘limini ishlab chiqdi.
A.M.   Leushina   o‘zining   butun   hayotiy   faoliyati   davomida   maktabgacha
tarbiya   yoshidagi   bolalarga   sanoqni   o‘rgatish   masalalari   bo‘yicha   ish   olib   bordi,
Leushinaning   pedagogik   ishlari:   Bolalarni   bog‘chada   sanashga   o‘rgatishga
tayyorlash   temasi   1959-1961-yillardan   boshlab   bosilib   chiqdi.   «Bolalar
bog‘chasida   sanoq   mashg‘uloti»   1963-yilda   bosilib   chiqdi.   Juda   ko‘p   maqolalari
«Дошкольная воспитания» jurnalida e’lon qilingan.
50-90   yillarda   O‘zbekistondagi   bolalar   bog‘chalari   elementar   matematik
tasavvurlarni   shakllantirish   metodikasi   asoslari   rivojlanishi   bo‘yicha   ko‘pgina pedagoglar   ish   olib   bordilar.   Jumladan,   H.U.   Bikbayeva   1973-yildan   boshlab,
rossiyalik pedagoglar, A.M. Leushina, A.A. Stolyar, L. S Metlinalarning ishlarini
ko‘rib chiqib, ularning hammasi bizning O‘zbekiston bolalar bog‘chalariga to‘g‘ri
kelmasligini   isbotladi   va   yangi   dastur   yaratdi.   Metodistlar   X.I.   Qosimova,   Z.I
Ibrohimovalar   bilan   birgalikda   1995-yili   «Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
matematik   tasavvurlarni,   shakllantirish»   mavzusida   O‘rta   va   Oliy   pedagogika
bilim yurtlari uchun o‘quv qo‘llanma tayyorlandi.
N.U. Bikbayeva X.I. Qosimovalar tomonidan respublikadagi pedagogika oliy
o‘quv   yurtlari   uchun   «Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarda   elementar
matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   asoslari   va   metodikasi»   kursi   bo‘yicha
dastur tayyorlandi.
M.Jumayev   tomonidan   “Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   matematik
tasavvurlarni shakllantirish metodikasi va nazariyasi” 2007 yilda nashr etildi.
Rus   olimlaridan   Mihaylova   А.,   Nosova   E.D.,   Stolyar   А.   А.,   Polyakova   М.
Y.I. Tixeyevalar o‘z ilmiy ishlarini taqdim etganlar.
“Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi asosida O‘zbekiston Respublikasining ilk va
maktabgacha   yoshdagi   bolalar   rivojlanishiga   qo‘yiladigan   davlat   talablarida
belgilangan   elementar   matematik   malakalarni   rivojlantirishning   mazmuni
maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   har   bir   bolada   sodda   matematik   malakalarni
shakllantirishni ko‘zda tutadi.
Maktabgacha   yoshdan   bolalarda   matematik   bilimlarning   yetarli   bo‘lishiga
katta ahamiyat berish muhimdir. Chunki, inson hayoti davomida matematik hisob-
kitoblarga   tez-tez   duch   keladi,   ya’ni   matematik   bilimlar   har   qadamda   kerak
bo‘ladi.   Agar   biz   maktabgacha   yoshdan   bolalarni   matematika   olamiga   turli
qiziqarli   usullardan   foydalangan   holda   olib   kira   olsak,   matematik   bilimlar   bilan
yetarli   darajada   qurollantirsak,   ular   maktabda   a’lo   baholarga   o‘qib,   yuqori
natijalarga erishadilar, hayoti davomida xalqimiz uchun foydali kasbni  tanlash va
chuqur egallashda qiynalmaydilar. Chunki qaysi kasbni olmaylik uni mahorat bilan bajarishga   albatta   matematik   bilimlar   kerak   bo‘ladi.   Shu   sababli   turli   ta’limiy
usullar, qiziqarli she’rlar, topishmoqlar orqali bolalarning yoshiga mos matematik
bilimlar berib borishga katta ahamiyat berish muhimdir.
Bolada   bilish   kompetensiyasining   shakllanishi   bu   mantiqiy   tafakkurning
shakllanishi   bilan   bog‘liq.   Matematik   tushunchalarni   ilk   yoshda   shakllantirish
orqali   kelajakda   mantiqiy   fikrlashi   yuksak   rivojlangan   insonni   tarbiyalashga
erishish mumkin.
Bugungi   kunda   bolalarda   elementar   matematik   tushunchalarni
shakllantirishning   dolzarb   masalasi   bu   –   qanday   qilib   predmetlar,   voqealar,   va
ko‘rinishlar   o‘rtasidagi   oddiy   aloqalarni   tushunish   va   ularni   yaxlit   bir   butunlik
sifatida   idrok   qilishini   hosil   qiluvchi   mukammal   metodik   usullarni   ishlab
chiqishdir.   Savodga   o‘rgatishning   ilg‘or   usullarini   tadbiq   etish   orqali   sodda
matematik   tushunchalar   mohiyatini   bola   tasavvurida   erta   yosh   bosqichlarida
samarali   shakllantirish   mumkin.   Shuning   uchun   tadqiqotchilar   hali   hanuz   ushbu
metodikalar yuzasidan tajriba-sinov ishlarini davom ettirmoqdalar.
Ilk   matematik   tushunchalarning   qanchalik   aniq   va   mukammal   bo‘lishi,
bolalarda   mantiqiy   fikrlash,   xulosa   chiqarish   jarayonlarining   kuchli   bo‘lishini
ta’minlaydi.   Ya’ni   matematika   bolalarni   mantiqiy   fikrlashga   -   to‘g‘ri   fikrlash,
to‘g‘ri  fikrlardan  to‘g‘ri   xulosalar  chiqarishga   o‘rgatadi,  shu  bilan  birga  nutqning
takomillashuviga   katta   yordam   beradi.   Ilk   matematik   tushunchalar   bolalarning
yoshiga   mos   tarzda   qiziqarli   qilib   o‘rgatilsa,   samarali   natijalarga   erishiladi.
Bolalarda   umumiy   bilimlar   bilan   birgalikda   o‘ziga   bo‘lgan   ishonch,   mustaqil
fikrlash, o‘z fikrini chiroyli ifoda eta olish kabi fazilatlar shakllanadi.
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   ta’lim-tarbiyani   tarbiyachi   amalga
oshiradi.   U   pedagogik   jarayonda   markaziy   o‘rinni   egallaydi.   Shuning   uchun
tarbiyachi o‘z sohasini chuqur bilishi, har xil metodik vositalarni yaxshi egallagan,
puxta   pedagogik-psixologik   tayyorgarlikka   ega   bo‘lishi   muhimdir.   Maktabgacha
yoshdagi bolalarda matematik tasavvurlarni shakllantirish jarayonida ularga oddiy
matematik   tushunchalarni   o‘rgatibgina   qolmay,   ayni   vaqtda   bolalarning   mantiqiy tafakkurini   o‘stirish,   mustaqillik   faoliyatini   shakllantirish,   maqsadga   intilish,
topshirilgan   vazifani   ma’suliyat   bilan   bajarish,   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadga
erishish, qat’iyatlilik, muomala madaniyatini shakllantirish ham muhimdir.[2]
Ma’lumki,   bolani   maktabga   tayyorlash   asosini   matematik,   nutqiy,   o‘qish   va
yozish   malakalarini   o‘zlashtirganlik   sifati   tashkil   etadi.   Boshlang‘ich
matematematik   tushunchalar   sifatida   asosan   bolalarda   quyidagi   tushunchalarni
shakllantirishga e’tibor qaratiladi:
- Olamni idrok etish ko‘nikmasi;
- Matematik o‘yinlarni o‘ynash malakasi;
- Miqdoriy munosabatlarni mustahkamlash;
- Geometrik shakllar haqidagi tasavvurlarni kengaytirish;
- Fazoda yo‘nalish olishini takomillashtirish;
- Vaqtni aniqlash tasavvurlarini tarkib toptirish;
- Raqamlar, elementar hisob-kitob amallarini bajara olish;
Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarga   ta’lim   berish   jarayonini
takomillashtirishda   bo‘lajak   pedagoglarning   ilmiy   va   uslubiy   ta’minlanganligi,
ularning   kasbiy   tayyorgarligi   asosiy   masalalardan   sanaladi.   Ayniqsa,   bolalarda
matematik tasavvur va bilimlarni rivojlantirish ularning intellektual jihatdan yetuk
insonlar bo‘lib ulg‘ayishida o‘ziga xos o‘ringa ega.
Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarga   ta’lim   berish   jarayonini
takomillashtirishning   asosiy   vazifalaridan   biri   bo‘lajak   pedagogning   ilmiy   va
uslubiy   ta’minlanganligi,   uning   kasbiy   tayyorgarligini   oshirishdan   iborat.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarda miqdor va son, buyumlarning katta ligi va
shakli,   geometrik   figuralar   haqidagi   tushunchalarni   shakllantirish   uchun   bir   xil
harakat   usullarini   har   xil   vaziyatlarda   va   turli   ko‘rgazmali   materiallar   bilan   ko‘p
martalab aytib ko‘rsatish ularni bolalar o‘zlashtirishlariga imkon beradi. Umumlashtirish va abstraktlashtirish qobiliyati predmetlarning xususiyatlarini
aniqlash   va   shu   xususiyatlarga   qarab   mazkur   predmetlarni   bir-biriga   taqqoslash
hamda   guruhlarga   ajratish   asosida   o‘sib   boradi.   Shuning   uchun   bola   maktabga
borguniga   qadar   unda   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   uchun   maktabgacha
ta’lim
tashkilotlarida   barcha   o‘quv-tarbiya   ishlari   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘liq
ravishda   ish   olib   boriladi.   Fan-texnika   nihoyatda   jadal   rivojlanayotgan   bugungi
davrda bolalarning turli sohalardagi tajribalarni sodda holda o‘rganishi va ulardan
amaliyotda foydalana olishi uchun ularning maktabgacha yoshdan kerakli va zarur
bilimlarni   egallashlariga   jiddiy   e’tibor   berishimiz   lozim.   Ayniqsa,   matematik
bilimlar  bola hayotida, uning har  tomonlama rivojlanishida  katta ahamiyatga ega.
Ilk   matematik   tushunchalarning   qanchalik   aniq   va   mustahkam   bo‘lishi   bolalar
tafakkurining,   ulardagi   analiz   va   sintez,   mantiqiy   fikrlash,   xulosa   chiqarish
jarayonlarining kuchli bo‘lishini ta’minlaydi.[3]
Matematik   bilimlar   bolada   mantiqiy   tafakkur,   intellektning   faollashuvi   va
tushunchalar haqidagi tasavvurni kengaytirish manbayi sifatida xizmat qiladi. Shu
bois ta’limiy faoliyatlar mazmunini takomillashtirish, jarayonni didaktik manbalar
bilan   boyitib   borish,   amaliy   ishlar   va   turli   interfaol   usullardan   foydalanish
ko‘lamini kengaytirishni taqozo etadi.
Psixologik va pedagogik asoslar
Bilamizki, boshlang'ich matematika kursi o’quvchilarning aqlan zukko bo’lib
yetishishida   eng   muhim   omillardan   biri   bo’lib   hisoblanib,   bolalar   tafakkuri
rivojlanishiga   yordam   beradi.   Shu   bilan   boshlang'ich   bilimlar   yagona   majmuini
yaratadi,   ikkinchi   tomondan,   zaruriy   metodologik   tasavvurlarni   va   fikrlashning
mantiqiy   tuzilishlarini   shakllantirishga   yo'naltirilgan   bo'ladi.   6-10   yoshli
bolalarining   fikrlash   qobiliyatlarini   shakllanishida   mas'ul   davr   ekanligini
psixologlar   isbot   qilishgan.   Shu   sababli   boshlang'ich   ta'lim   metodikasining,
xususan,   matematikadan   boshlang'ich   ta'lim   metodikasining   vazifalaridan   biri
o'qitishning   yetarlicha   yuqori   rivojlantiruvchi   samaradorligini   oshirishni ta'minlashda   o'qitishni   bolalarning   aqliy   rivojlanishlariga   ta'sirlarini
jadallashtirishdan iborat.
  Matematikadan   boshlang'ich   ta'lim-tarbiyaviy   vazifalarini   nazariy   bilimlar
tizimi   asosidagina   hal   etishi   mumkin.   Bu   ilmiy   dunyoqarash,   psixologiya,
didaktika,   matematikani   o'qitish   nazariyasini   (matematika   didaktikasi)   o'z   ichiga
oladi.   Biroq   birgina   nazariy   bilimlaming   o'zi   yetarli   emas.   O'qitishning   ma'lum
mazmuni   va   o'qituvchilaming   aqliy   faoliyati   saviyasi   bilan   ta'sirlanadigan   u   yoki
bu   o'quv   yo'nalishi   uchun   eng   samarali   usullarni   qo'llay   bilish   darsga
tayyorlanishda yoki darsning o'zida yuzaga keladigan aniq metodiy vazifalarni hal
etishni bilishi zarur[4]. 
Boshlang'ich   sinflarda   bolalarning   aqliy   rivojlanishlariga   asos   solinishi
sababli   boshlang'ich   sinf   o'qituvchisi   uchun   o'quvchilarning   aqliy   faoliyatlari
darajasini va imkoniyatlarini bilish hamda hisobga olish muhimdir. So'ngi yillarda
mamlakatimizda   maktabda   matematika   o'qitish,   ayniqsa,   boshlang'ich   ta'lim
tizimida   o'z   ko'lami   va   ahamiyati   jihatidan   nihoyatda   katta   bo'lgan   o'zgarishlami
amalga oshirdi. Masalan,  1997 yil  27 avgustdagi  "Ta'lim  to'g'risida"gi  qonunning
12-moddasi   IIV   sinflami   o'qitishga   bag'ishlangan.   O'zbekiston   Respublikasida
"Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi"ning   3.3.1-bandi   uzluksiz   ta'limni
rivojlantirishda   I-IV   sinflarda   o'qitishni   tashkil   qilishning   rejalari   ko'rsatilgan.
Maktab ta'limi oldiga tamomila yangi maqsadlaming qo'yiIishi matematika o'qitish
mazmunining   tubdan   o'zgarishiga   olib   kelmoqda.   Matematika   boshlang'ich   kursi
mazmunida   ham,   darslik   va   qo'llanmalardan   foydalanish   metodikasida   ham
rivojlanish bo'lishini talab qiladi.
Matematika   so'zi   grekcha   "mathema"   so'zidan   olingan   bo'lib,   uning   ma'nosi
"fanlami   bilish"   demakdir.   Matematika   fanining   o'rganadigan   obyekti   fazoviy
shakllar va ular orasidagi miqdoriy munosabatlardan iboratdir. Maktab matematika
kursining maqsadi o'quvchilarga ularning psixologik xususiyatlarini hisobga oigan
holda   matematik   bilimlar   tizimini   berishdan   iboratdir.   Bu   matematik   bilimlar
tizimi   ma'lum   usullari   (metodika)   orqali   o’quvchilarga   yetkaziladi.   "Metodika"
grekcha   so'z   bo'lib,   "metod"   degani   "yo'l"   ma'nosini   anglatadi.   Matematika metodikasi   pedagogika   fanlari   tizimiga   kiruvchi   pedagogika   fanining   tarmog'i
bo'lib,   jamiyat   tomonidan   qo'yilgan   o'qitish   maqsadlariga   muvofiq   matematika
o'qitish   qonuniyatlarini   matematika   rivojining   ma'lum   bosqichida   tatbiq   qiIadi.
O'qitishda yangi maqsadlarning qo'yilishi matematika o'qitish mazmunining tubdan
o'zgarishiga olib keldi[5].
1.2 Matematik ta'limning mazmuni va strukturasi
Boshlang'ich sinf o'quvchilariga matematikadan samarali ta'lim berilishi uchun
o'qituvchi boshlang'ich sinflarda matematika o'qitish metodikasini egallab, chuqur
o'zlashtirib   olmog'i   zarur.   Matematika   o'qitish   metodikasi   boshqa   fanlar,   eng
avvalo, matematika fani - o'zining tayanch fani bilan uzviy bog'liq. Hozirgi zamon
matematikasi   natural   son   tushunchasini   asoslashda   to'plamlar   nazariyasiga
tayanadi.   Boshlang'ich   sinflar   uchun   mo'ljallangan   hozirgi   zamon   matematika
darsligining   birinchi   sinfi   uchun   berilgan   quyidagi   topshiriqlarga   duch   kelamiz:
"Rasmda   nechta  yuk mashinasi   bo'lsa,  bir   qatorda shuncha   katakni  b о ' уа , rasmda
nechta   avtobus   bo'lsa,   2-   qatorda   shuncha   katakni   b о ' уа ».   Bunday   topshiriqlarni
bajarish   bolalami   ko'rsatilgan   to'plam1ar   elementlari   orasida   o'zaro   bir   qiymatli
moslik   o'matishga   undaydi,   bu   esa   natural   son   tushunchasini   shakllantirishda
muhim  ahamiyatga ega. Matematika  metodikasi  pedagogika, psixologiya va  yosh
psixologiyasi bilan bog'liq. Boshlang'ich matematika metodikasi ta'limning boshqa
fan metodikalari (ona tili, tabiatshunoslik, rasm, mehnat va boshqa fanlar o'qitish
metodikasi)   bilan  bog'liq.  O'qitishda   fanlararo  bog'lanishni   to'g'ri  amalga   oshirish
uchun o'qituvchi buni hisobga olishijuda muhimdir. Ilmiy-tadqiqot metodlari - bu
qonuniy bog'lanishlami, munosabatlami, aloqalarni o'matish va ilmiy nazariyalami
tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni olish usullaridir[6].
Kuzatish,   tajriba,   maktab   hujjatlari   bilan   tanishish,   o'quvchilar   ishlarini
o'rganish,   suhbat   va   so'rovnomalar   o'tkazish   ilmiypedagogik   tadqiqot   metodlari
jumlasiga   kiradi.   So'nggi   vaqtlarda   matematik   va   kibemetik   metodlardan,
shuningdek,   matematekinani   o'qtishda   modellashtirish   metodlaridan   foydalanish qayd   qilinmoqda.   Shunday   qilib,   pedagogika   metodikalarning   aniq   materialidan
"oziqlanadi",   undan   pedagogik   umumlashtirishda   foydalaniladi   va   o'z   navbatida
metodikalami   ishlab   chiqishda   yo'llanma   bo'lib   xizmat   qiladi.   Matematika
metodikasi haqidagi tushuncha birinchi bo'lib Shveytsariyalik pedagog, matematik
G.Pestalosining   1803   yilda   yozgan   "Sonni   ko'rgazmali   o'rganish"   asarida   bayon
qilingan.   Boshlang'ich   ta'lim   haqida   ulug'   mutafakkir   Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu
Ali   Ibn   Sino   va   boshqalar   ta'lim   va   tarbiya   haqidagi   hur   fikrlarida   boshlang'ich
ta'lim   asoslarini   o'rganish   muammolari   haqida   o'z   davrida   ilg'or   g'oyalami   olg'a
surgan1ar. MO'M o'zining tuzilish xususiyatiga ko'ra shartli ravishda uch bo'limga
bo'linadi[7]:
1. Matematika   o'qitishning   umumiy   metodikasi.   Bu   bo'limda,   matematika
fanining   maqsadi,   mazmuni,   metodo1ogiyasi   shakli,   metod1ari   va
vosita1arining   metodik   tizimi   pedagogik,   psixo1ogik   qonun1ar   hamda
didaktik tamoyillar asosida ochib beri1adi. 
2. Matematika o'qitishning maxsus metodikasi. Bu bo'limda matematika o'qitish
umumiy   metodikasining   qonun   va   qoidalarini   aniq   mavzu   materiallariga
tatbiq qilish yo'llari ko'rsatiladi. 
3. Matematika   o’qitishning   konkret   metodikasi.   Bu   bo’lim   ikki   qismdan   iborat
bo’lib, umumiy va maxsus metodikaning xususiy masalalarini o’rganadi.
Yuqorida   keltirilgan   barcha   fikrlarni   jamlagan   holda   shuni   xulosa   qilishimiz
mumkinki, boshlang'ich sinflarda matematika o'qitish metodikasi butun pedagogic
tadqiqotlarda   pedagogik   texnologiya,   axborot   texnologiyalari   yutuqlarida
qo'llaniladigan   metodlardan   foydalanadi.   Tadqiqotning   maqsad   va   vazifalarini
yaqqol   aniqlash,   uning   nazariy   asoslari   va   tamoyillarini   ishlab   chig'arish,   ishchi
faraz   tuzish,   boshlang'ich   sinflarda   matematika   o'qitish   metodikasining
shakllanishida asosiy mezonlar hisoblanadi. II BOB. MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASALARIDA MATEMATIK
TA'LIMNI TASHKIL ETISHNING AMALIY JIHATLARI
2.1   MTMlarda matematika o‘qitishning usullari
Ta’limning globallashuvi, o‘quv-tarbiya jarayonida zamonaviy pedagogik va
axborot   texnologiyalarining   samarali   qo‘llanilayotgani   ta’lim   muassasalarida,
xususan   boshlang‘ich   sinflarda   o‘qitish   sifatining   oshishiga   sabab   bo‘lmoqda.
Zamonaviy ta’lim  jarayonining faol sub’yektlari o‘qituvchi va o‘quvchilar  bo‘lib,
ularning   hamkorlikdagi   faoliyatlari   muayyan   mavzu   doirasida   nazariy   va   amaliy
bilimlarni   puxta   o‘zlashtirishiga   imkoniyat   yaratadi.   Ertangi   kuniga   befarq
bo‘lmagan,   yorug‘   va   farovon   kelajakni   yosh   avlod   istiqbolida   ko‘rgan   millat
ta’lim-tarbiyaga   alohida   e’tibor   qaratadi.   Bilim   qanchalik   mustahkam   bo‘lsa
o‘quvchi  dunyoqarashi, tafakkur  doirasi  shunchalik takomillashadi  va rivojlanadi.
Shu bois uzluksiz ta’lim tizimining muhim bo‘g‘ini bo‘lgan boshlang‘ich ta’limga
qo‘yilayotgan   davlat   talablariga   muvofiq,   o‘quv-tarbiya   jarayonining
samardorligini   oshirish,   ilm-fanning   so‘ngi   yutuqlarini   amaliyotga   joriy   etish
orqali   ijodkor,   ijtimoiy   faol,   yuksak   ma’naviyatli,   mustaqil   fikr   yurita   oladigan,
davlat, jamiyat va oila oldida o‘z burchi hamda javobgarligini his etadigan shaxsni
kamolga yetkazish kabi muhim vazifalarni amalga oshirish nazarda tutiladi. 
Zero,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   29-apreldagi
“O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish
Konsyepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   PF-5712-sonli   Farmoni   va   undan
ko‘zlangan   maqsad   ham   yuqoridagi   dolzarb   vazifalarning   amaliy   yechimida
ustuvor   ahamiyat   kasb   etadi.1Tarkib   topgan   ta’limning   eng   muhim   unsurlari
qadimdan shakllanib kelgan va u hozirda ham o‘zining ahamiyatini yo‘qotmagan.
Ta’lim   maqsadi,   mazmuni,   shakl   uslub   va   vositalari   pedagogikada   ta’lim
jarayonlarini   tahlil   etishda   qo‘llaniladigan   an’anaviy   kategoriyalar   hisoblanadi.
Aynan   o‘sha   kategoriyalar   ma’lum   bir   predmet,   mutaxassislik   yoki   ixtisoslik
bo‘yicha   o‘quv   tarbiyaviy   jarayonni   tashkil   qiluvchi   pedagog   faoliyatining
predmeti sifatida yuzaga chiqadi. Qayd etilgan pedagogik kategoriyalar maqsadga
muvofiq   ravishda   yo‘naltirilgan   pedagogik   va   o‘quv   faoliyatining   qonuniyat hamda   mezonlarini   tizimlashtiruvchi   omil   vazifasini   bajaradi.Ma’lumki,
o‘quvchining mavjud imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishni ta’minlash –zamonaviy
o‘quv jarayonida jadallashib borayotgan ilmiy-texnikaviy taraqqiyotning talabidir.
Bu   borada   individual   o‘qitish   texnologiyalari   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Unda
o‘quv-tarbiya   jarayonini   tashkil   etishda   individual   yondashish   asosida   o‘qitish
yo‘llari,usullari   tanlanadi   va   turli   o‘quv-uslubiy,   psixologik,   pedagogik   hamda
tashkiliy   boshqaruv   tadbirlari   orqali   amalga   oshiriladi.Tahsil   oluvchining   mavjud
shaxsiy   imkoniyatlarni   ro'yobga   chiqarishini   taminlash,zamonaviy   o'quv
jarayoniga   qo'yiladigan   jadallashgan   ilmiy-texnikaviy   taraqqiyotining   talabidir.
Bunga individual va individuallashtirilgan o'qitish orqali erishish mumkin:
O‘zbekiston respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi “O‘zbekiston
respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   Konsyepsiyasini
tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5712-sonli Farmoni.
Individual o'qitish   – bu o'quv jarayonining tashkil etishning shakli bo'lib, bunda
pedagogtahsil   oluvchilar   bilan   yakkama-yakka   shug'ullanadi,   tahsil   oluvchi   o'quv
vositalari(kitoblar, kompyuter va h.k.) yordamida uzluksiz mustaqil ta'lim oladi. 
Individual   yondashish   –   bu   pedagogik   prinsipga   ko'ra,   pedagogik   jarayonda
pedagogningtahsil   oluvchilar   bilan   o'zaro   munosabati,   ularning   shaxsiy
xususiyatlarini hisobga olgan holda quriladi va butun guruh hamda har bir alohida
tahsil oluvchining rivoji uchun psixologik-pedagogik muhit yaratiladi. 
Individuallashtirilgan o'qitish maqsadi -  bunday o'quv jarayonini tashkil etishda
individual   yondashish   asosida   o'qitish   yo'llari,   usullari,   sur'ati   tanlanadi   va   turli
o'quv-uslubiy   psixologik-pedagogik   hamda   tashkiliy   boshqaruv   tadbirlari   orqali
ta'minlanadi.Individual   o‘qitish   texnologiyasining   afzalligi   –   pedagogik
jarayonning   o‘quvchi   qobiliyatlariga   moslashuvchanligi   imkoniyatidir.   Bunda
o‘quvchini   bilim  olish  darajasining  doimiy  monitoringi   amalga oshiriladi,  zaruriy
tuzatishlar   kiritish   natijasida   maqbul   pedagogik   jarayon   tashkil   etiladi   va   o‘ziga
xos individual yondashuvga amal qilinadi. “Individual   yondashish   –   bu   pedagogik   tamoyilga   ko‘ra,   pedagogik
jarayonda   o‘qituvchining   o‘quvchilar   bilan   o‘zaro   munosabati,   ularning   shaxsiy
xususiyatlarinihisobga olgan holda quriladi va butun guruh hamda har bir alohida
o‘quvchining rivoji uchun psixologik-pedagogik muhit yaratiladi.
Treningni individuallashtirish deganda quyidagilar tushuniladi: 
1)   o'quv   jarayonini   tashkil   etish,   unda   usullar,   uslublar,   o'rganish   tezligi
talabalarning   individual   xususiyatlari   bilan   belgilanadi,   har   bir   o'quvchining
potentsial   imkoniyatlarini   ro'yobga   chiqarish   uchun   sharoit   yaratishga   imkon
beradi;
2)   turli   o'quv-uslubiy,   psixologik,   pedagogik   va   tashkiliy-boshqaruv
individual yondashuvni ta'minlaydigan hodisalar.
O‘yin faoliyatida matematik ta'lim
Matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   yuzasidan   olib   boriladigan   ishning
asosiy   shakli   ta’limiy   o‘yinli   faoliyatdir.   “Ilk   qadam”   dasturida   belgilangan
bolaning   rivojlanish   soha   kompetensiyalarining   ko‘pchilik   qismi   ta’limiy   oyinli
faoliyatlarda   hal   qilinadi.   Bo-lalarda   ma’lum   izchillikda   tasavvurlar
shakllantiriladi,   zarur   malaka   va   ko‘nikmalar   hosil   qilinadi.   Ta’limiy   oyinli
faoliyatlarda   va   kundalik   hayotda   didaktik   o‘yinlardan   hamda   o‘yin-mashqlardan
keng   foydlaniladi.   Ta’limiy   oyinli   faoli-yatlardan   tashqari   vaqtlarda   o‘yinlar
tashkil   qilib,   bolalarning   matematik   tasav-vurlari   mustahkamlanadi,
chuqurlashtiriladi   va   kengaytiriladi.   ta’limiy   oyinli   faoli-yatlarda   bolalar
bilimlarini   kengaytirishga   yo‘naltirilgan,   ishtirok   etishga   mo‘ljallangan   quyidagi
interfaol usullardan foydalaniladi:
Qisqa hikoya
Tushuntirish
Ko‘rsatish
Kichik guruhlarda ishlash (guruhiy ish)
Juftlikda ishlash Galereyaga sayr
Muammoli vaziyat
Savol - javob
Rag‘batlantirish
Amaliy ish
Ijodkorlik
Bilimlarni mustahkamlash uchun o‘yin
Masala tuzish, yechimni topish
Grafik diktant
Bu   usullar   mashg‘ulotlarda   almashinib   kelgan   holda   qo‘llangan.   O‘zbekiston
Maktabgacha   ta’limi   vazirligi   bu   dasturni   respublikamizning   o‘ziga   xos   tomon-
larini:   iqlimi,   jugrofiy,   iqtisodiy,   madaniy,   milliy   sharoitlarini   hisobga   olib,   uni
qayta   ishlab   chiqdi.   Dastur   tug‘ilgandan   to   yetti   yoshgacha   bo‘lgan   bolalar   egal-
lashi   lozim   bo‘lgan   bilim   va   malakalar   hajmini   o‘z   ichiga   oladi.   U   maktabgacha
ta`lim   yoshidagi   bolalarning   psixologik-fiziologik   va   o‘ziga   xos   xususiyatlarni
hisobga olgan holda ularni har tomonlama kamol toptirishni nazarda tutadi.
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   ta’lim-tarbiyani   pedagog-tarbiyachi
amalga   oshiradi.   U   pedagogik   jarayonda   markaziy   o‘rinni   egallaydi.   Shuning
uchun   tarbiyachi   o‘z   sohasini   chuqur   bilishi,   har   xil   metodik   vositalarni   yaxshi
egallagan, puxta pedagogik-psixologik tayyorgarlikka ega bo‘lishi kerak. Shu bilan
bir   qator-da,   mutaxassislik   bo‘yicha   fanlarni,   jumladan,   «Ta’lim   to‘g‘risida»gi
Qonunni,   maktabgacha   ta’lim   pedagogikasi,   «Ilk   qadam»davlat   dasturini,   Davlat
ta’lim standartlarini, bolalarni maktabga tayyorlash metodikasi fani va boshqalarni
puxta egallagan bo‘lishi lozimdir Maktabga borish davriga kelib bolalar to‘plam va
son,   shakl   va   kattalik   haqida   o‘zaro   bog‘langan   bilimlarni   nisbatan   ko‘proq
egallagan   bo‘lishlari   zarur.   Matematika   mashg‘ulotlarining   didaktik   talablari.
Matematika ta’limiy faoliyatlarani o‘tkazishga qo‘yilgan talablar quyidagicha: 1.   Matematika   ta’limiy   faoliyatlarida   son-sanoq   bo‘limi   bilan   bir   qatorda
dasturning   boshqa   bo‘limlarini   ham   rejalashtirish,   son-sanoq   bo‘limidagi   dastur
vazifasi hamma mashg‘ulotlarda ham asosiy o‘rinni egallashi kerak.
2. Har bir ta’limiy faoliyatlarda ikki-uch dastur vazifasi rejalashtiriladi. Birinchisi 
yangi, keyingilari takroriy.
3.   Olti-sakkiz   ta’limiy   faoliyatldan   keyin   takroriy   usulda   ta’limiy   faoliyatlarni
o‘tkazish tavsiya qilinadi.
4.   Matematika   ta`limiy   faoliyatlarida   eng   asosiy   o‘rgatish   usuli   ko‘rgazmali
o‘rgatish   usulidir.   O‘rgatish   usulida   harakatli   o‘yin,   didaktik   o‘yin   usullari   katta
o‘rin egallaydi.
5.   Matematika   ta’limiy   faoliyatlarida   dastur   mazmuni   ko‘rgazmali   materiallar
asosida bolalarga tushuntirib boriladi.
6. Ikkinchi kichik va o‘rta guruhda mashg‘ulotlarni yakunlashda tarbiyachi dastur
mazmunida bolalarga tushunarli so‘zlar bilan umumlashtirib aytib beradi.
7. Katta va tayyorlov guruhida bolalar ishtirokida umumlashtiriladi.
Ta’lim faoliyatlarini tashkil etishda tarbiyachidan quyidagilar talab etiladi:
1.   Bolalarning   ilmiy,   psixologik,   pedagogik   taraqqiyoti   xususiyatlari   asoslari
qonuniyatlarini bilish.
2. Bolalarni matematik tasavvurlari taraqqiyotidagi ilmiy sistemani bilish.
3. Har bir yosh guruhidagi elementar matematika tasavvurlarini o‘rgatish dasturini,
ya’ni ish mazmunini bilish.
4. Bolalarni o‘rgatish metodik usullarini egallash, ya’ni ishni qanday olib borish. 
5.   O‘rgatish   dasturi   materialini   egallash   faqat   maxsus   ta’limiy   faoliyatlardagina
amalga oshirilishini bilish.  6.   Har   bir   ta’limiy   faoliyatda   son-sanoq   faoliyati   bilan   birgalikda   boshqa   ma-
tematik   tushunchalar:   kattalik,   shakl,   tevarak-atrof,   vaqt   tushunchasini
rejalashtirishni bilish. 
7. Ta’lim faoliyatlari didaktik tamoyil asosida tuzilishini bilish. 
8. Ta’lim faoliyatlarida turli analizatorlardan keng foydalanish. 
9. Ko‘rgazmali materiallardan keng foydalanish eng asosiy  shartsharoitlardan biri
ekanligini bilish. 
10. Har bir bolaning tarqatma material bilan ishlashi har bir ta`lim faoliyatlarining
asosiy   sharti   ekanligini   bilishi   kerak.   Matematikadan   ta`lim   faoliyati   haftaning
ma’lum bir kunida o‘tkazilishi kerak.
Maktabgacha   yoshidagi   bolalarni   o’qitishda   matematik   bilimlar   tarkibini
tekshirish   tenglik-tengsizlik,   qism-butun   munosabatlari,   tenglashtirish   sanoq   va
arifmetik   amallarni   to’liq   va   ongli   o’zlashtirish   uchun   asos   bo’ladigan   sodda
masalalar va munosabatlarning o’zidan tashkil topganini ko’rsatdi. Bu munosabat
va   masalalarni   (ularning   eng   sodda   shakllarini)   bolalar   3   yoshdan   boshlab
tushunishni   boshlaydilar.   Ular   bunday   mashg’ulotlarga   katta   qiziqish   bilan
yondashadilar,   xuddi   shu   yerning   o’zida   o’zlashtirganlari   (tenglik,   qism-butun   va
hokazo   munosabatlari)ni   o’yinlar   orqali   amalga   oshiradilar,   turmushda   amaliy
ishlar   qilishda   foyda-lanadilar,   bir-birlariga   (katta   va   tayyorlov   guruhi   bolalari)
shunga   o’xshash   masala-lar   orqali   fikr   almashadilar.   Maktabgacha   yoshdagi
bolalarni o’qitishda matematik bilimlarni berishda «Bolajon» tayanch dasturi besh
bo’limdan iborat: «Miqdor va sanoq», «Kattalik», «Geometrik shakllar», «Fazoda
mo’ljal olish», «Vaqtga nis-batan mo’ljal olish». 
Matematik   mashg’ulotlarni   olib   borishda   turli   didaktik   metodlardan
foydanilsa maqsadga muvofiq bo’ladi.Masalan: 
1. Bir nechta o’yinchoq ichidan namunaga o’xshashini tanlab olish. Pedagog
stol   ustiga   kubikni,   qo’g’irchoqni,   ayiqchani   qo’yadi.   So’ngra   «sehrli   qopcha» ichidan  bitta  o’yinchoqni  oladi  va   stol   ustiga  xuddi  shunga  o’xshash   o’yinchoqni
topishni taklif qiladi. 
2.   Rangi,   o’ichami   yoki   shakli   bir   xil   bo’lgan   2-3   ta   predmetlar   (kubiklar,
shariklar va koptoklar) orasidan xuddi shu rang, o’icham, shakldagi predmetni tan-
lab  oladi.   Bola   toshpiriqni   bajarib  bo’lgach,   tanlab  olgan   o’yinchog’ining   nomini
va har ikkala o’yinchoq uchun ham umumiy bo’lgan belgini aytishi kerak. 
Agar   kichkintoy  xato  qilsa,  pedagog  unga   savollar   bera  boshlaydi:  «Bu   ni-
ma?», «Sen buu o’lchamdagi (rangdagi) kubikni oldingmi?», «Kubiklarni   ustma-
ust qo’y!» 
Pedagog   olinishi   kerak   bo’lgan   predmetni   ko’rsatishi   mumkin:   «Mana   bu
ku-bikni olish kerak. Ko’rdingmi, u xuddi mana shu rangda». 
Bolalarga   o’yin   davomida   predmetlarni   guruhlarga   qarab   ajratish
topshiriladi. Predmetning quyidagicha belgilari ajratib ko’rsatilgan holda aytiladi:
predmetning   nimaga   kerakligi   (bu   qurilish   materiali,   undan   qurish   mumkin;   bu
mo’yqalam, u bi-lan rasm solinadi va hokazo), rangi, o’lchami. 
Pedagog   kundalik   hayotiy   vaziyatni   rejalashtiradi   yoki   undan   foydalanadi,
bunda bitta bola yoki bir necha bola predmetlarni tanlaydi yoki guruhlarga ajratadi.
Masalan:   qurishda   ishlatilishi   mumkin   bo’lgan   hamma   materiallarni   yashikka
soladi,   qo’g’irchoqlarni   esa   tokchaga   terib   qo’yadi,   rasm   soladigan   barcha
mo’yqalamlarini yig’ib stakanchalarga, bayroqchalarni esa qutichaga joylashtiradi,
bitta setkaga bar-cha katta koptoklarni, boshqasiga esa kichkina koptoklarni yig’ib
qo’yadi. Avval bolalar predmetlarni bitta xususiyatiga qarab, keyinroq esa ikkinchi
xususiyatiga   qarab   tanlaydilar.(«Barcha   qizil   kartochkalarni   tanlab   ol!»).
Navbatma-navbat   kichkintoylardan   biri   predmetlar   qanday   umumiy   belgi   asosida
guruhga   birlashtirilganligini,   o’zi   nima   qilganligi   va   nima   uchun   shunday
qilganligini aytish o’ziga xosdir. Bunday   usulni   qo’llash   bolalarni   ongli   harakat   qilishga   o’rgatadi.   Bunday
mashg’ulotlar   natijasida   bolalar   hatto   bitta   umumiy   belgisi   bo’lgan   turli   xil
predmetlarni ham bir guruhga birlashtirish mumkinligini tushuna boshlaydilar. 
Son-sanoqni o’rgatishga doir quyidagicha metodni qo’llasak o’rinli bo’ladi:
«Munosibini joylashtir» 
O’yin   qoidasi:   Bolalar   ikki   guruhga   bo’linadilar   va   o’rtaga   doira   shakli
chizil-gan   bo’ladi,   ichiga   uzun,   kalta,   yo’g’on,   ingichka   buyumlar   aralash
qo’yilgan bo’ladi. Tarbiyachi  ko’rsatma berishi  bilan 1-guruh bolalari yo’g’on va
ingichka   buyumlarni,   2-guruh   bolalari   esa   uzun   va   kalta   buyumlarni   ajratadilar.
Buyumlarn-ing ranglari, nechtadan yig’ganlari aniqlashtiriladi. 
Bir   xil   predmetlardan   guruhlar   tuzishda   va   guruhlarni   ayrim   predmetlarga
bo’lib   tashlashda   jamoa   bo’lib   bajariladigan   o’yin   mashqlari   miqdor   haqidagi
tasav-vurni  ko’proq  rivojlantirishga  xizmat  qiladi.  Bu  mashqlar  davomida  bolalar
har   bir   guruhning   ayrim   predmetlardan   iborat   ekanligini   tushunishlari,   guruh
ichidan ayrim predmetlarni ajratib olishni o’rganishlari, yaxlit to’plam bilan uning
elementi o’rtasidagi nisbatni ifodalashlari lozim. 
Bolalarni guruhlarga birlashtirilgan predmetlarning umumiy belgilarini ko’ra
bilishga va nomlay olishga, guruhni yaxlit bir butun narsa deb idrok etishga o’rgat-
ish   davom   ettiriladi.   Yig’indidagi   hamma   buymlarning   ba’zi   belgilarini   ajratib
ko’r-satish   bilan   birga   bolalar   shu   guruhdagi   buyumlarning   faqat   biror   qismi
uchungina   umumiy   bo’lgan   belgilarni,   ya’ni   boshqa   qismlarning   belgisidan   farq
qiluvchi bel-gilarni ham ko’rishga o’rganadilar. Ular guruhni bir necha guruhchaga
bo’ladilar,   ya’ni   to’plamni   to’plamchalarga   ajratadilar.   Masalan:   guldastada   ko’p
gul borligini, ularning ba’zilari qizil, ba’zilari  esa  oq ekanligini, qizil  gullar ham,
oq   gullar   ham   ko’pligini   topadilar.   Bolalar   shu   yo’l   bilan   to’plamlardagi   sonlar
bilan  to’plam-chalardagi   sonlarni  taqqoslashga,  ular  o’rtasidagi   miqdoriy  nisbatni
aniqlashga   o’r-ganadilar.   Ikkinchi   kichik   guruhda   ham   matematik   tushunchalarni
rivojlantirish   yuzasidan   ba’zi   aniq   ko’rsatmali   ishlar   o’tkazila   boshlanadi.
Bolalarni komil inson qilib tarbiyalash aniq fanlarning miqdoriy munosabatlari va fazoviy   shakllarini   birinchi   marta   idrok   etishning   qay   darajada   muvaffaqiyatli
tashkil etilishi orqali ifodalanadi. 
Elementar   matematikada   «son»,   «figura»   va   boshqa   tushunchalarni
asoslashda   to’plam   tushunchasidan   foydalaniladi.   Bu   o’z   navbatida   bolalarda
miqdoriy munosabatlarni shakllantirishga va natural son haqidagi tushunchalarning
paydo bo’lishiga xizmat qiladi.
Alohida predmetlarni, to’plamlarni hosil qilishga, «ko’p», va «bitta» tushun-
chalarini   ajratishga,   turli   to’plamlarni   solishtirishga   o’rgatish   usullari   matematik
tasavvurni shakllantirishda alohida o’rin tutadi. Bu jarayonda tarbiyachi bolalarga:
«Bolalar, stolda har  biringizga konvert qo’yilgan, qani  konvertlarni ko’ringlarchi,
nima   bor   ekan?   To’gri,   doiralar   bor   ekan.   Doiralar   qanday   rangda?   Ko’rsatkich
barmog’ingizni   doiraning   chetidan   yurgizib   chiqing.   (Tarbiyachi   topshiriqni   ba-
jarishga   qiynalgan   bolalarga   yordam   beradi.)   Endi   katta   doirani   yumalatib
ko’ringlar.   Yaxshi,   yumaladimi?   Kichkinasini   yumalatinglar.   Ko’rdingizmi,
hamma doiralar yumalaydi. Bu doiralardan nimalar yasash mumkin?» kabi savollar
bilan murojaat qiladi. Bolalar savollarga javob qaytaradilar. 
Tarbiyachi:   «Kelinglar,   bo-lalar,   doiralardan   chiroyli   gullar   yasaymiz   va
guldasta   hosil   qilamiz».Tarbiyachi   va   bolalar   birgalikda   doiralardan   turli   gullarni
yasaydilar.   «Ko’p»   va   «bitta»   pred-metlarni   ajratadilar.   Har   bir   bolaga   bitta   va
ko’p   sharlar   va   tasvirlash   uchun   qog’oz   berib   chiqiladi,   bolalar   sharlarni   o’zlari
xohlagan rangda bo’yashlari mumkin bo’ladi. Bolalar ishni  tugatganlaridan so’ng
tarbiyachi   so’raydi:   «Bitta   sharni   qaysi   rangga  bo’yadingiz?   Ko’p   sharlarni   qaysi
rangga bo’yadingiz?» Shunday mashq va masalalar yordamida bolalarda «Ko’p»va
Bitta»   tushunchalari   haqida   bilim   berish   samarali   bo’ladi.   Maktabgacha   yoshdagi
kichik guruh bolalarini sanashga o’rgatishdagi asosiy vazifalardan biri bir to’plam
elementlarini ikkinchi to’plam elementlari bilan taqqoslash, solishtirish yo’li orqali
bolalarni   to’plamlarni   taqqoslashga   o’rgatishdan   iboratdir.   Bu   dastlabki   bosqich
kelgusida   sanoq   faoliyatini   rivojlantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bola
miqdoriy   taqqoslash   usullarini   o’rganadi.   Bola   sanashda   qiynaladi,   shu   sababli   u oldin   taqqoslanayotgan   to’plamlarning   qaysi   biri   ko’p,   qay-si   biri   kam   ekanini,
yoki   ular   teng   ekanini   aniqlashni   chamalaydi.Bolalarda   ma-tematik   tasavvurlarni
rivojlantirish   ko’p   jihatdan   sanashga   o’rgatishning   ilk   davriga   bog’liq.   Ikkinchi
kichik   guruhda   tarbiyachi   bolalarda   to’plam   alohida   bir   jinsli   ele-mentlarning
majmui   haqidagi   tasavvurlarini   rivojlantirishi   kerak.   O’qitishni   pred-metlarning
sifat va xossalarini ajratishga oid mashqlardan boshlash kerak. 
Masalan,   bir   qancha   o’yinchoqlar   ichidan   xuddi   tarbiyachi   qo’lidagidek
o’yinchoqni   topish   taklif   etiladi,   «Xuddi   shunday   kubchani   (bayroqchani,   sharni)
ber».   Shundan   keyin   har   xil   rangli   (o’lchamdagi,   shakldagi)   bir   nechta   buyum
orasidan xuddi shu rangdagi (o’lchamdagi, shakldagi) buyumni tanlash topshirig’i
beriladi. Navbatdagi bosqich berilgan belgi-alomatlari bo’yicha buyumlarni tanlash
va guruhlarga ajratishga oid mashqlardan tashkil topgan bo’lmog’i lozim. Masalan:
«Sariq rangli hamma kubchalarni mana bu qutiga sol, bu qutiga esa hamma kichik
quyonchalarni   yig’,   mana   bunisiga   esa   hamma   katta   ayiqchalarni   joyla».   Bunday
mashqlar natijasida bolalar har xil buyumlarning umumiy belgilari mavjud ekanini,
shu  bo’yicha  bir   guruhga  birlashtirish  mumkinligini   tushuna  boshlaydilar:  «Bular
o’yinchoqlar», «Bular koptoklar», «Bular bayroqchalar» kabi. 
Tarbiyachi   bolalarni   guruhdagi   buyumlarning   biror   qismi   uchungina
umumiy   bo’lgan   belgilarni   ko’rishga   o’rgatadi.   Shuningdek,   bayroqchalar
ko’pligini,   ammo   ularning   ba’zilari   qizil,   ba’zilari   esa   yashil   ekanini   ko’rsatadi
(Qizil   bayroqchalar   ko’p,   yashil   bayroqchalar   ham   ko’p).   Miqdor   haqidagi
tasavvurlarni   shakllantirishda   bir   xil   buyumlardan   guruhlar   tuzish   va   guruhni
alohida buyumlarga ajratishga doir har xil o’yin mashqlarmuhim ahamiyatga ega.
Odatda,   bu   o’yinmashqlar   darsda   ma’lum   izchillikda   o’tkazilishi   maqsadga
muvofiq.   Birinchi   ta’lim   faoliyatida   bir   xil   o’lcham   va   rangli   ,   aynan   bir   xil
o’yinchoqlarning:   sabzilar,   archalar,   jo’jalarning   majmualari   tuziladi,   bunda
guruhda   bolalar   qancha   bo’lsa,   o’yinchoqlar   ham   shuncha   bo’lishi   lozim.
Tarbiyachi   dastlab   bolalarga   bittadan   o’yinchoq   beradi,   o’z   harakatlarini   ushbu
so’zlar bilan ifodalaydi:  «Menda  mevalar  juda ko’p. Men bolalarning hammasiga bittadan meva berib chiqaman. Menda bitta ham meva qolmaydi.» Shundan keyin
bolalarga murojaat qiladi: «Har biringizda nechtadan meva bor?» So’ng tarbiyachi
hamma   o’yinchoq   mevalarni   yig’ib   oladi,   bunda   u   bitta   ham   yo’q   (bolada),   juda
ko’p   (tarbiyachida)   so’zlariga   e’tibor   qaratishi   kerak   bo’ladi.   Mashqni   boshqa
o’yin-choqlar   bilan   yana   bir   marta   takrorlash   mumkin.   Har   gal   tarbiyachi   ko’p,
bitta,   bittadan,   bitta   ham   yo’q,   hech   narsa   yo’q   so’zlaridan   foydalanadi;
«Qancha?»,   «Qanchadan?»   savollarini   beradi.   Kichkintoy-lar   buyumlarni   va   ular
qanchadanligini   (ko’p,   bitta)   aytadilar.   Ta’limiy   faoliyatning   borishida   bolalar
to’plam   alohida   buyumlarga   ajralishiga   va   alohida   buyumlardan   tuzilishi
mumkinligiga   ishonch   hosil   qiladilar.   Ikkinchi   mashg’ulot   ham   shunga   o’xshash
tashkil   etiladi.   Dastlab   oldingi   ta’lim   faoliyatida   foydalanilgan   o’yinchoq
turlarining   biri   bilan   mashg’ulot   tashkil   etiladi,   keyin   esa   o’yinchoq   yoki
buyumlarning yangi xili tanlab olinadi, ular bir xil bo’lishi shart emas: ular turlicha
o’lchamli va har xil rangli bo’lishi e’tibor qaratish kifoya. O’yinchoqlar guruhlarga
ajratiladi,   masalan,   bir   savatga   sariq   koptoklar,   ikkinchi   savatga   qizil   koptoklar
yig’iladi; katta baliqchalar katta idishga, kichik baliqchalar kichik idishga solinadi.
2.2   MTMlarda matematika o‘qitishning texnologiyalari
“Insonni   ta’lim   –   tarbiya   orqali   qayta   tarbiyalash   aqliy   qobilyatni   o‘stirish
mumkin”.
“Voiz Al – Koshifiy”
Koshifiy   o ‘ zining   pedagogik   qarashlaricha   bolalarda   mustaqil   fikrlash
qobiliyatini   o ‘ stirish   masalasiga   alohida   e ’ tibor   beradi .  Ota – onalar muallimlardan
bu masalaga alohida ahamiyat berishni talab etadi. Bu muammoda oilaviy hamda
tashqi muhit muhim o‘rin tutadi.
U “Bola to‘g‘ri so‘zli, va’daga vafodor, yaxshi xulqli qilib tarbiyalanishi kerak” [8]
- deb o‘tgan.
MTTning maqsad va vazifalari quyidagilardan iborat: ● bolaning shaxsiy ehtiyojlarini hisobga olgan holda ilk va maktabgacha yoshdagi
bolalar rivojlanishiga qo‘yilagan davlat talablari asosida hamda MTT davlat o‘quv
dasturiga   muvofiq   uning   har   tomonlama   va   barkamol   rivojlanishi   uchun   qulay
shart-sharoitlar yaratish;
●   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   ta’lim   va   tarbiya   jarayonini   tashkil   etish   va
amalga oshirish;
● bolalarning ilk rivojlanishi  masalalarida oila va mahalliy jamoatchilik o‘rtasida
o‘zaro hamkorlikni tashkil etish va amalga oshirish. [9]
Maktabgacha ta`lim tashkiloti oila bilan hamkorlikning uzliksiz ta`limiy jarayoni
hisoblanib,   ota-onalar   bilan   hamkorlikga   kirishishdan   oldin   so‘rovnioma   o‘tkazib
ularni   maktabgacha   ta`lim   tashkilotiga   bo‘lgan   qarashlarini,   ehtiyojlaridan   kelib
chiqqan holda oilaviy sharoitlarini o‘rganish va olingan ma`lumotlarni tahlil qilib u
oila   bilan   qay   tariqa   hamokorlik   qilishni   rejalashtirish.   Ota-onalar   bilan   jamoa
tarzida   va   yakkama-yakka   holda   ishlash   shakllarini   mohirlik   bilan   olib   borish,
pedagogik   tadqiqot   ishlarini   tashkil   qilish   tufayli   bolalarni   tarbiyalash   va   ular
orqali   ijobiy   natijaga   erishish   mumkin.   Maktabgacha   ta`lim   tashkiloti
tarbiyachilarini oila bilan zamonaviy hamkorlikdagi ishlarining eng keng shakllari:
-   ota-onalar   bilan   yakkama-yakka   ishlash,   ilg‘or   tadqiqotdagi   ota-ona   bilan
o‘tkazilgan   so‘rovnoma   natijasida   MTTga   o‘zlari   xohlab   farzandlarini   olib
kelishlari, ulardagi muhiti, tarbiyachilarning ishlash tizimi, o‘tiladigon qo‘shimcha
mashg‘ulotlar olib borilishi otaonalarga ma’qul ekan tadbiq qilish.
-   ota-onalar   bilan   jamoa   tarzida   tashkil   qilinadigan   ishlar:   guruhli   va   umumiy
majlislar,   ota-onalar   maktabi,   anjumanlar,   shanbaliklar,   savol-javob   kechalari
o‘tkaziladi.
Hozirgi   paytda   hamkorlikning   zamonaviy   yondashuvlar   quyidagicha   olib
borilmoqda:
❖   Birinchidan   tadbirlar   olib   borish   jarayonida   ota-onalarni   bolalar   bilan
birgalikda qatnashishga   jalb   qilish   orqali   ularni   farzandlari   bilan   aloqalarini   yanada
yaxshilash,  ota-ona  va farzand  o‘rtasidagi   munosabatlarni   yanada  kuchaytirish  va
ularning birgalikdagi vaqtlarini yanada orttirish;
❖   Ota-onalar   bilan   yig‘ilishlar   o‘tkazish   orqali   ular   va   farzandlari
o‘rtasidagi
munosabatlarni,   bolalari   bilan   qanday   mavzularda   suhbatlashishlari   kerakligi
hamda   bolalar   kelajakda   aniq   maqsadiga   ega   bo‘lgan   yetuk   shaxs   bo‘lishi   uchun
ularning   qanchalik   hissalari   katta   ekanligini   tajribali   psixologlar   bilan   birgalikda
ishlash orqali ularga tushuntirish;
❖   Alohida   yakka   tartibda   suhbatlar   o‘tkazish   orqali   oilaviy   muhitni
o‘rganish,   ota-onalar   bilan   o‘tkazilgan   suhbatlar   natijasida   bolalarning   uydagi
muhit,   sharoit   va   ularni   otaonalari   va   boshqa   yaqinlari   oraida   o‘zlarini   qanday
tutishlari  va  boshqa  jihatlarini   chuqur  o‘rgangan  holda  ularga  bo‘lgan alohidadan
e’tiborni   yanada   kuchaytirish   va   shunga   qarab   ular   bilan   bo‘lgan   aloqalar-u
ularning kelajagi uchun ham jismoniy, ham ruhiy, ham ma’naviy jihatdan rejalarni
tuzish va ular asosida bolajonlarni tarbiyalash;
❖   Ko‘ngilli   ota-onalar   bilan   hamkorlik   o‘rnatgan   holda   guruhlardagi
bolalarning   otaonalari   bilan   yaqindan   tanishish,   o‘zaro   tajribalar   almashish,   bir-
birlari   bilan   muloqotni   yanada   kuchaytirish,   bolalari   bilan   yuzaga   kelayotgan
muammolarni   birgalikda   hal   qilib   otaonalarni   bir   maqsad   va   bir   tizim   ostida
birlashtirish;
❖  Onlayn muloqotlarni va onlayn tartibda ham ota-onalar bilan hamkorlikni
kuchaytirish, onlayn tizimdagi muloqotni yuqori darajaga chiqarish va bular orqali
bolalar   bilan   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   orasidagi   munosabatlarni   o‘rganish
va   kuzatib   boorish,bolalarning   ta’lim   muassasalaridagi   vaqtlarini   qanday
o‘tayotganini   kuzatib   borish,   undan   tashqari   yuzma-yuz   yig‘ilishlarga
kelolmayotgan   ota-onalar   bilan   muloqotlarni   boy   bermasdan   ular   bilan   ham
hamkorlikni tizimli ravishda davom ettirish; ❖   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   xodimlari   tarbiyalanuvchilarning
uylariga   tashriflar   o‘tkazgan   holda   ota-onalar   bilan   va   undan   tashqari   ularning
boshqa oilaviy yaqin insonlari bilan yaqindan tanishi, ularning oilaviy va do‘stona
muhitlarini o‘rganishi, o‘z tajriba va sohalaridan kelib chiqqan holda oiladagilarga
tarbiyalanuvchilar uchun kerakli bo‘lgan muhim omillar va oilaviy o‘zaro do‘stona
muhitning   bola   psixologiyasi   va   uning   ma’naviy   kamoloti   va   yuksak   salohiyati
uchun   naqadar   muhim   ekanligini   tushuntirish   ishlarini   olib   borish   kabi   bir   qator
hamkorlik   tizimlari   orqali   bolajonlarni   har   tarafdan   qo‘llab-quvvatlash,   ularni
jismonan   va   ma’nan   yetuk,   o‘ziga   ishonchli,   o‘z   maqsadiga   ega   bo‘lgan   komil
insonlar qilib tarbiyalashda ota-onalarning va oiladagilarning ham o‘rni, ular bilan
o‘rnatilgan   aloqa   va   hamkorliklarning   naqadar   muhim   ahamiyatga   ega   ekanligini
tatbiq etish mumkin va bu zarur. Xulosa
Bolalalik   –   insonning   butun   dunyoni   bilishga,   o‘rganishga   bo‘lgan   katta
qiziqishlar   uyg‘onadigan   eng   go‘zal   pallasidir.   Bola   ichki   energiyasi   shu   qadar
yuqori   sur’atni   namoyon   qiladiki,   kattalar   ko‘pincha   bu   energiyani   jilovlashga
harakat   qiladilar.   Ammo   yillar   davomida   olib   borilayotgan   tadqiqotlar   bu
jarayonlarga nisbatan teskari munosabat bildirishni nazarda tutmoqda. Ya’ni, bola
harakatlarini   cheklash   emas,   balki   turli   faoliyatlarga   yo‘naltirish   zarurligi
ta’kidlanmoqda.
Bolani   savodga   tayyorlash   bu   oddiy   va   oson   jarayon   emas.   Pedagogdan
yuksak   mahorat   va   sabr   talab   qiladigan,   kasbiy   bilimlarni   yuqori   darajada
o‘zlashtirishni   taqozo   etuvchi   holatdir.   Maktabgacha   yoshdagi   bolaning   yetakchi
faoliyati   sifatida   o‘yinlar   bu   jarayonda   tarbiyachiga   ko‘makchi   sifatida   xizmat
qiladi.   O‘yin   o‘z   mazmuni   orqali   bolani   har   qanday   sohaga   tayyorlash   vazifasini
bajaradi.   Shuning   uchun   bugungi   kunda   maktabgacha   yoshdan   boshlab   bolalarni
aniq fanlarni egallash malakasini shakllantirishga yo‘naltirilgan o‘qitish uslublarini
ishlab chiqarishga katta e’tibor qaratilmoqda. 
Maktabgach   ta`lim   tashkilotida   oila   bilan   hamkorlikning   zamonaviy   shakli
hozirgi   payitda   ilg‘or   yondashuv   hisoblanib   bu   ota-ona   va   tarbiyachi   o‘rtasidagi
aloqani   kuchaytirmoqda.   Zamonaviy   hamkorlikning   o‘zgacha   yondashuvi   ota-
onalar   farzandi   nima   yoqtirishini,   yoqtirmasligini,   uning   afsalliklarini   o‘rganib
unga   asoslangan   holda   yondashishligini   bildiradi.   Bu   hamkorlik   ota-onalar   va
bolalar   o‘rtasidagi   hissiy   aloqalarni   o‘rnatadi.   Farzand   tarbiyasi   ota   onaning
jamiyat   oldidagi   fuqarolik   burchi   va   davlat   oldidagi   masulyati   hamda   qarindosh-
urug‘lar oldidagi javobgarligidir. Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1.   Vazirlar   mahkamasining   2020   yil   22   dekabrdagi   802-son   qaroriga   1-ilova
“maktabgacha ta’lim va tarbiyaning davlat standarti”. 
2.   Yuldasheva   dilshoda   to‘lqinovna   (2022).   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
badiiy tasvirlar orqali izchil nutqni rivojlantirish. Science and innovation, 1 (1),
741-750. Doi: 10.5281/zenodo.653521 
3.  Yuldasheva,   D.  (2021).  Age   and  the   second   language   acquisition.   Researchjet
journal of analysis and inventions ,  2 (04), 124-130. 
4.   Tulkinovna,   Y.   D.   (2021).   On   the   principle   of   simple   to   complex   in   the
development  of speech in young children.   International  journal  of culture and
modernity ,  10 , 32-35. 
5.   To‘lqinovna,   Y.   D.   (2022).   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   matematik
tasavvurlarini   shakllantirish   metodlari.   Boshqaruv   va   etika   qoidalari   onlayn
ilmiy jurnali ,  2 (11), 25-31. 
6.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   rivojlantirishida   interfaol   o‘yinlardan
foydalanish Ibroximov 2 (2), 750-567 
7.   Develop   creativity   in   students   opportunities   for   innovation   a.d.ibrokhimovna   -
international journal of advanced research in education, technology and /2/16 
8. Caregivers in the system of higher education that creative potential development
options.d.i.asqarova. International scientific research journal 4, 1-13 
9.   Use   of   innovative   technologies   in   the   educational   process   to   develop
students’creativity.   A.d.ibrokhimovna,   y.d.tolkinovna   -   international   journal   of
advanced research in education, technology and management2023/2/16 
10.   Askarova,   d.   (2022).   Formation   of   creativity   and   bookreaders   qualities   in
higher education institution.  Science and innovation ,  1 (b8), 1039-1044. 
11.   Askarova,   d.   I.   (2022).   The   role   of   folk   pedagogy   in   the   development   of
creativity   of   students   of   higher   educational   institutions.   Oriental   journal   of
social sciences ,  2 (02), 89-96.  12.   Djumaev   M.E.   Matematika   o'qitish   metodikasi   bo'yicha   seminar.   -   T.:
“O‘qituvchi”, 2004, 1-bet.
13.   Djumaev   M.E.   Elementar   matematika   nazariyasi   va   metodikasi.   -   T.:
“Arnaprint”, 2005 y. 240.
14.   Djumaev   E.E.   Matematik   tushunchalarning   rivojlanish   nazariyasi   bolalarda.   -
T.: “Ilm-Ziyo”, 2005, 240 b.
15.   Djumaev   M.E.   va   boshqalar.   Birinchi   sinf   uchun   matematika   daftar.   T.:
“Shark”, 2005, 64-bet.
16.   Tojiyeva   Z.G.   Tarixiy   materiallardan   foydalanish   boshlang'ich   matematika
darslari. - T.: “O‘zkomtsentr”, 2003, 24-bet.
17.   Tojiyeva   Z.G.   Boshlang'ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish
sinflar. T.: 2005, b. 
18.   Yoldoshev   J.G.   Ta'lim   texnologiyasining   yangi   yo'nalishlari,   muammolar,
yechimlar // Xalq ta'limi, 1999. No 4. - B. 4-11.
19. Ta'limning rivojlanishi. Xalq vazirligi axborot byulleteni respublikaning tashkil
topishi O'zbekiston. T.: “Akula”, 7-maxsus soni. 1999. 136-178- sahifalar.

Maktabgacha ta’lim muassasalarida matematikani tashkil etishning o'ziga xosligi

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha