Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 48.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 05 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Maktabgacha ta’lim tashkilotida jismoniy tarbiyani tashkil etishda milliy qadriyatlardan foydalanish

Купить
MUNDARIJA:
KIRISH ................................................................................................................ 3
I-BOB.   MILLIY   QADRIYATLARNING   MAKTABGACHA   TA’LIM
TIZIMIDA AHAMIYATI
1.1. Milliy qadriyatlar va ularning ta’lim tizimidagi roli..................................... 5
1.2. Maktabgacha   ta’limda   milliy   qadriyatlarning   ishlatilishining   afzalliklari ...
……………………………………………………………………... 9
1.3.   Milliy   qadriyatlarning   jismoniy   tarbiya   faoliyatiga
ta’siri…………………... 14
1.4.   Milliy   qadriyatlarni   amaliyotga   kiritishning   metodik
usullari ………………. 19
II-BOB.   MAKTABGACHA   TA’LIMDA   MILLIY   QADRIYATLARDAN
FOYDALANISHNING AMALIY ASPEKTLARI
2.1.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   milliy   qadriyatlarni   amalga   oshirish
tajribasi.................................................................................................................. 21
2.2.   Milliy   qadriyatlarga   asoslangan   jismoniy   tarbiya
metodikasi………………. 25
2.3. Milliy   qadriyatlarni   tarbiyaviy   jarayonlarda   qo ‘ llashning   ijtimoiy -
psixologik   asoslari ……………………………………………………..
……………………. 27
2.4.   Maktabgacha   ta’limda   milliy   qadriyatlar   asosida   sog‘lom   turmush   tarzini
rivojlantirish.......................................................................................................... 29
XULOSA…………...…………………………………………………………... 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................ 32
2 KIRISH
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   2024-yil   15-avgustda
"Maktabgacha   ta'lim   tizimida   milliy   qadriyatlarni   rivojlantirish   va   jismoniy
tarbiyani takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi farmon imzolandi. Ushbu
farmon   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   milliy   qadriyatlarni   o‘rganish   va
ulardan   foydalanish   jarayonlarini   samarali   tashkil   etish,   bolalar   sog‘lomligini
ta'minlash   hamda   jismoniy   tarbiyani   rivojlantirishga   qaratilgan   muhim
qadamlardan   biridir.   Farmon   bo‘yicha,   milliy   sport   turlari,   o‘yinlar   va   an'analar
asosida   bolalarda   jismoniy   va   axloqiy   rivojlanishni   ta'minlash,   bu   orqali   yosh
avlodni milliy madaniyat va qadriyatlar bilan tanishtirish vazifasi belgilandi.
Kurs   ishining   dolzarbligi .   Maktabgacha   ta'lim   tizimida   milliy
qadriyatlarning   o‘rni   va   ahamiyati   tobora   ortib   bormoqda.   Milliy   qadriyatlar
bolalar   tarbiyasining   asosiy   tarkibiy   qismlaridan   biri   sifatida   jismoniy   tarbiyani
tashkil   etishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bugungi   kunda   jismoniy   tarbiya   darslarida
milliy   sport   turlari   va   an'analarga   asoslanish,   bolalarda   sog‘lom   turmush   tarzini
shakllantirish   hamda   ular   uchun   o‘zbek   milliy   g‘ururini   rivojlantirish   uchun
zarurdir.   Maktabgacha   ta'limda   milliy   qadriyatlarning   o‘rganilishi,   zamonaviy
pedagogik yondashuvlar bilan uyg‘unlashishi bolalar uchun eng samarali jismoniy
tarbiya tizimini yaratishga imkon beradi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   jismoniy
tarbiyani   tashkil   etishda   milliy   qadriyatlardan   foydalanishning   ilmiy-pedagogik
asoslarini   o‘rganish   va   amaliyotga   tadbiq   etish   usullarini   ishlab   chiqishdan
iboratdir.   Shuningdek,   milliy   qadriyatlarning   bolalar   tarbiyasiga   ta'sirini   tahlil
qilish va maktabgacha ta'lim tizimida milliy qadriyatlar asosida jismoniy faollikni
oshirishning samarali yo‘llarini ko‘rsatishdir.
Kurs ishining vazifalari:
3  Maktabgacha   ta'limda   milliy   qadriyatlar   va   jismoniy   tarbiya   o‘rtasidagi
bog‘lanishni o‘rganish.
 Milliy   qadriyatlarni   jismoniy   tarbiya   darslariga   integratsiya   qilishning
metodik usullarini ishlab chiqish.
 Milliy   sport   turlari   va   o‘yinlarining   bolalar   tarbiyasidagi   ahamiyatini
o‘rganish.
 Jismoniy   tarbiya   jarayonida   milliy   qadriyatlarni   amaliyotga   kiritishning
pedagogik va psixologik asoslarini tahlil qilish.
 Maktabgacha ta'limda milliy qadriyatlar asosida sog‘lom turmush tarzini
rivojlantirish yo‘llarini ishlab chiqish.
Kurs   ishining   obyekti:   Maktabgacha   ta'lim   tashkilotlarida   jismoniy
tarbiyani tashkil etish jarayoni.
Kurs   ishining   pedmeti.   Milliy   qadriyatlar   va   jismoniy   tarbiya   jarayonida
ularning o‘zaro bog‘liqligi, amaliyotga tadbiq etish usullari.
Kurs   ishining   metodik   asosi.   U shbu   ishda   ilmiy   tadqiqot   usullaridan,
jumladan,   kuzatish,   taqqoslash,   tajriba   o‘tkazish,   o‘quv   jarayonini   tahlil   qilish,
pedagogik   tadqiqotlar   va   amaliy   tajribalarga   asoslangan   metodologiyalar
qo‘llaniladi.   Shuningdek,   milliy   qadriyatlarning   pedagogik   asoslarini   o‘rganish
uchun   ijtimoiy-pedagogik,   psixologik   va   pedagogik   yondashuvlardan
foydalaniladi.
Kurs ishining tuzilmasi.  Kurs ishi   quyidagi qismlardan iborat:
 Kirish   –   Mavzuning   dolzarbligi,   maqsad   va   vazifalar,   obyekt   va
predmet, metodik asos va tuzilma haqida qisqacha ma'lumot berilgan.
 I   Bob.   Milliy   qadriyatlarning   maktabgacha   ta'lim   tizimida
ahamiyati   –   Milliy   qadriyatlar   va   ta'lim   tizimidagi   roli,   jismoniy   tarbiya
faoliyatiga ta'siri, metodik usullar.
 II   Bob.   Maktabgacha   ta'limda   milliy   qadriyatlardan
foydalanishning amaliy aspektlari   –  Milliy qadriyatlar  asosida  jismoniy  tarbiya
tashkil etishning metodik yondashuvlari, ijtimoiy-psixologik asoslari.
 Xulosa  – Tadqiqot natijalari, olingan xulosalar va amaliy tavsiyalar.
4 I-BOB. MILLIY QADRIYATLARNING MAKTABGACHA TA’LIM
TIZIMIDA AHAMIYATI
1.1. Milliy qadriyatlar va ularning ta’lim tizimidagi roli
Milliy qadriyatlar – bu millatning madaniyati, urf-odatlari, an’analari, til va
mehnat   faoliyati   orqali   avloddan-avlodga   o‘tgan   qiymatlar   to‘plamidir.   Milliy
qadriyatlarning ta’lim tizimiga kiritilishi, ayniqsa, maktabgacha ta’limda bolalarga
milliy   madaniyatni,   tarixni   va   an’analarni   o‘rgatishning   ahamiyati   juda   katta.
Milliy   qadriyatlarning   ta’lim   tizimiga   integratsiyasi   orqali   bolalarda   o‘z   millatiga
bo‘lgan g‘urur, hurmat va sevgi hissiyotlarini shakllantirish mumkin.
Milliy qadriyatlarni ta’lim tizimiga kiritishning asosiy maqsadi bolalarda o‘z
vataniga,   xalqiga,   madaniyatiga   nisbatan   salbiy   fikrlarning   shakllanishiga   yo‘l
qo‘ymaslik   va   ularni   o‘z  milliy  qadriyatlari   bilan   tanishtirishdir.  O‘zbekistonning
ta’lim   tizimi,   davlatning   ijtimoiy   siyosatiga   mos   ravishda,   milliy   qadriyatlarni
targ‘ib   qilishga   katta   e'tibor   bermoqda.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
tomonidan   qabul   qilingan   ta’lim   siyosatini   rivojlantirishga   doir   farmonlar   va
qarorlar,   xususan,   milliy   qadriyatlar   asosida   ta’lim   tizimini   takomillashtirishga
yo‘naltirilgan.
Milliy   qadriyatlar   va   an’analarning   ta’lim   tizimiga   kiritilishi   quyidagi
yo‘nalishlar orqali amalga oshiriladi:
 Maktabgacha   ta’lim   dasturlarida   milliy   an’analar   va   qadriyatlarni
o‘rganishga alohida e'tibor qaratiladi.
 Pedagogik   metodikalar   milliy   qadriyatlarni   o‘rganish   va   amaliyotga
kiritishga qaratilgan.
 O‘quv   darsliklari   va   materiallari   milliy   qadriyatlar   va   madaniyatga
moslashtiriladi.
5 Jismoniy tarbiya va milliy an’analar o‘rtasidagi bog‘lanish . 
Jismoniy tarbiya va milliy an’analar o‘rtasidagi bog‘lanish, jismoniy faollik
va milliy madaniyatning bir-birini to‘ldiruvchi elementlar sifatida qaraladi. Milliy
an’analar  va  qadriyatlar,  bolalar   va  yoshlarni  tarbiyalashda  nafaqat   axloqiy, balki
jismoniy   rivojlanishning   ham   muhim   jihatlarini   o‘z   ichiga   oladi.   O‘zbekistonda
milliy  sport  turlari,  o‘yinlar,  an’anaviy  jismoniy  faoliyatlar   bolalarda  jismoniy  va
ma'naviy   salohiyatni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu   bog‘lanish   quyidagi
yo‘nalishlarda o‘z aksini topadi:
Milliy   sport   turlarining   jismoniy   tarbiya   tizimiga   integratsiyasi .   Milliy
sport turlari va o‘yinlari jismoniy tarbiya darslarining muhim qismi bo‘lishi kerak.
O‘zbek xalqining milliy sport turlari, masalan,  kurash ,  ko‘kpar ,  ot sporti ,  tog‘da
yugurish ,  chavandozlik  va boshqa an'anaviy jismoniy faoliyatlar nafaqat jismoniy
rivojlanishga,   balki   milliy   qadriyatlarni   o‘rgatishga   ham   xizmat   qiladi.   Bu   sport
turlari bolalarga faqat jismoniy kuchni oshirishga yordam bermaydi, balki ularning
o‘z millatiga, tarixga va madaniyatga hurmatini shakllantiradi.
 Kurash – O‘zbek xalqining eng qadimiy va mashhur sport turlaridan biri.
Bu   sport   bolalarda   jasorat,   sabr-toqat,   o‘ziga   ishonch   va   qiyinchiliklarga   qarshi
turish   hissini   rivojlantiradi.   Kurashning   asosiy   qoidalari   va   texnikalari   bolalarda
o‘zaro hurmat, mehnatsevarlik va ijtimoiy mas’uliyatni shakllantiradi.
 Ko‘kpar   –   Bu   an’anaviy   ot   sporti   bolalarda   kuchli   jismoniy   faollikni
rivojlantiradi,   shuningdek,   ular   o‘z   millatining   urf-odatlari   va   tarixiy   merosiga
bo‘lgan hurmatni o‘rganadilar.
 Chavandozlik va ot sporti  – Jismoniy kuchni  oshiradi, zihinni  o‘stiradi,
tezkor fikrlash va strategik qaror qabul qilish qobiliyatini rivojlantiradi.
Milliy an’anaviy o‘yinlar va jismoniy tarbiya .   Milliy an’anaviy o‘yinlar,
o‘zining   o‘yinchoqlari   va   faoliyatlari   bilan   bolalar   va   yoshlarning   jismoniy
rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlaydi.   Bu   o‘yinlar   nafaqat   jismoniy   faollikni,   balki
ijtimoiy va axloqiy qadriyatlarni ham o‘rgatadi.
 Dardak (Yopiq maydonda o‘ynaladigan an’anaviy o‘yin) yoki toppa kabi
o‘yinlar   bolalarda   harakatni   boshqarish,   jismoniy   chidamlilikni   rivojlantirishga
6 yordam   beradi.   Bu   o‘yinlar   jismoniy   rivojlanish   bilan   birga   o‘rtoqlik,   guruhdagi
hamjihatlik va jamoa faoliyatini rivojlantiradi.
 Qip-qiz   yoki   ko‘chmanchi   o‘yinlar   ham   bolalarni   jismoniy   faollikka
o‘rgatadi, ayniqsa, tezkor harakatlar va tez fikrlashga yordam beradi.
Jismoniy   tarbiya   va   milliy   urf-odatlar:   Tarixiy   yodgorlik   va   ma'naviy
o‘zlik .   Jismoniy   tarbiya   bilan   milliy   urf-odatlar   o‘rtasidagi   bog‘lanish   bolalarda
o‘z   millatiga   bo‘lgan   ma'naviy   va   ijtimoiy   qarashlarni   mustahkamlashga   yordam
beradi.   Milliy   qadriyatlar   va   an’analar,   masalan,   mehmondo‘stlik,   halollik,   va
o‘zgalarga   nisbatan   hurmatni   rivojlantirish   orqali   bolalarda   muhim   axloqiy
fazilatlarni shakllantiradi.
Jismoniy   tarbiya   darslari   va   milliy   urf-odatlar   o‘rtasida   o‘zaro   bog‘liqlikni
kuchaytirish   uchun,   maktabgacha   ta’lim   tizimida   quyidagi   yondashuvlar
qo‘llanilishi mumkin:
 Jismoniy   mashqlar   va   o‘yinlar   milliy   urf-odatlar   va   an’analar   bilan
uyg‘un bo‘lishi kerak. Masalan, milliy an'anaviy o‘yinlar (masalan, "Beshqadam")
o‘yinlari, bolalarga nafaqat jismoniy faollikni oshirish, balki an’analarga hurmatni
o‘rgatadi.
 Tarbiyaviy va axloqiy elementlarni  kiritish,  jismoniy tarbiya jarayonida
bolalarga   milliy   qadriyatlar   orqali   yaxshi   fazilatlarni   rivojlantirishda   yordam
beradi.
Milliy   an’analar   orqali   jismoniy   tarbiya   faoliyatining   maqsadga
muvofiqligi.   Milliy   an’analar   va   qadriyatlarni   jismoniy   tarbiya   tizimiga   kiritish
orqali,   bolalarda   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish,   ularni   ma'naviy   jihatdan
boyitish va fizika saqlovchi xulq-atvorni rivojlantirish mumkin. Milliy qadriyatlar,
o‘ziga   xos   tarzda,   bolalarning   jismoniy   faoliyatga   bo‘lgan   qiziqishini   yanada
oshiradi, bu esa jismoniy tarbiya jarayonini yanada samarali qiladi.
Milliy   qadriyatlar   orqali   jismoniy   tarbiya   faoliyatining   samaradorligini
oshirish   uchun   pedagoglar,   o‘qituvchilar   va   murabbiylar   quyidagi   usullarni
qo‘llashlari mumkin:
7  Milliy   sport   musobaqalari   o‘tkazish,   bolalarni   milliy   qadriyatlarni
o‘rgatish bilan birga, jismoniy faoliyatga qiziqtiradi.
 Sog‘lom turmush tarzini targ‘ib qilish, bolalarda nafaqat jismoniy, balki
ruhiy va ijtimoiy barqarorlikni rivojlantiradi.
Jismoniy   tarbiya   va   milliy   an’analar   o‘rtasidagi   bog‘lanishning   asosiy
vazifasi   —   bu   bolalarda   nafaqat   sog‘lom   jismoniy   rivojlanishni,   balki   kuchli
ma'naviy va axloqiy asoslarni ham shakllantirishdir.
Milliy qadriyatlarning bolalar tarbiyasidagi o‘rni . 
Milliy   qadriyatlar   bolalar   tarbiyasining   muhim   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   milliy   qadriyatlarni   o‘rgatish,   ularni   milliy
an’analarga   hurmat   bilan   qarashga,   o‘z   el-yurtiga   bo‘lgan   muhabbatni
shakllantirishga   yordam   beradi.   Milliy   qadriyatlar   bolalarda   axloqiy   va   ijtimoiy
mas'uliyatni   rivojlantirish,   o‘z   millatiga   bo‘lgan   g‘urur   va   faxr   hissini   o‘stirishda
muhim rol o‘ynaydi.
Milliy qadriyatlar bolalar tarbiyasida quyidagi jihatlarga ta’sir ko‘rsatadi:
 Axloqiy   va   ruhiy   tarbiya:   Milliy   qadriyatlar   bolalarda   yaxshi   fazilatlar,
ijobiy xulq-atvorni rivojlantiradi.
 Madaniy   tarbiya:   Bolalarni   milliy   urf-odatlar   va   an’analar   bilan
tanishtirish   orqali   ularni   milliy   madaniyatga,   tarixga   hurmatli   va   ongli   bo‘lishga
o‘rgatadi.
 Ijtimoiy   va   jismoniy   rivojlanish:   Milliy   qadriyatlar   va   jismoniy   tarbiya
o‘rtasidagi  bog‘lanish bolalarda sog‘lom turmush tarzini, mehnatsevarlikni, o‘zini
tuta bilish qobiliyatini rivojlantiradi.
Milliy   qadriyatlarni   bolalar   tarbiyasiga   kiritish   orqali   ularni   o‘z   xalqining
madaniy   merosi,   tarixiy   an’analari   va   jismoniy   faollikka   bo‘lgan   muhabbatini
shakllantirish   mumkin.   Bu   esa   kelajakda   jamiyatning   ma'naviy   va   jismoniy
jihatdan sog‘lom, ongli va ma'naviy boy insonlarini tarbiyalashga yordam beradi.
8 1.2. Maktabgacha ta’limda milliy qadriyatlarning ishlatilishining
afzalliklari
Maktabgacha   ta'limda   milliy   qadriyatlarni   ishlatish,   bolalarning   faqat
jismoniy, balki ruhiy va ma'naviy rivojlanishiga ham ijobiy ta'sir ko'rsatadi. Milliy
qadriyatlar   bolalarda   o'ziga   xos   xulq-atvor   va   dunyoqarashni   shakllantirishda
muhim   rol   o'ynaydi.   Milliy   an’analar,   urf-odatlar,   va   madaniy   me'yorlar,
maktabgacha ta’lim tizimida quyidagi afzalliklarga ega:
Bolalarda   milliy   ongni   shakllantirish.   Maktabgacha   ta’limda   milliy
qadriyatlarni ishlatish bolalarda milliy ongni shakllantirishning muhim vositasidir.
Milliy  qadriyatlar  va   an'analar   bolalar   tarbiyasining   asosi   bo‘lib,  ularning  tarixiy,
madaniy, va milliy o‘ziga xosliklarini o‘rganishga yordam beradi. Bu bolalarda o‘z
xalqining   qadriyatlariga   bo‘lgan   faxr   va   hurmatni   uyg‘otadi.   Milliy   qadriyatlarni
o‘rgatish   orqali,   bolalar   o‘z   madaniyatini,   tilini,   va   an'analarini   qadrlashni
o‘rganadilar, bu esa ularning milliy ongini shakllantiradi.
Bolalar   o‘z   millatining   tarixi,   madaniyati   va   urf-odatlarini   bilish   orqali,
o‘ziga   ishonchli   va   mustahkam   shaxs   sifatida   rivojlanadilar.   Milliy   qadriyatlar,
bolalarga o‘ziga va jamiyatga bo‘lgan mas’uliyatni his etishlariga yordam beradi,
ular   o‘zining   tarixiy   ildizlarini   va   madaniyatini   anglab,   xalqining   qadriyatlariga
hurmat   bilan   yondashadilar.   Bu   jarayon,   bolalarda   ijtimoiy   mas'uliyat   va
vatanparvarlik hissini rivojlantirishga turtki bo‘ladi.
Bundan   tashqari,   milliy   qadriyatlarni   o‘rgatish   bolalarda   o‘zaro   hurmat,
jamoaviylik   va   hamkorlik   tuyg‘ularini   shakllantiradi.   Milliy   an'analar   orqali
bolalar, jismoniy faoliyatlar, o‘yinlar va sportlar orqali bir-biriga yordam berishni,
9 hamjihatlikda   ishlashni   o‘rganadilar.   Shunday   qilib,   milliy   qadriyatlarni
maktabgacha   ta'limda   tatbiq   etish,   bolalarga   o‘z   milliy   merosiga   hurmat   bilan
qarashni,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishni   va   jamiyatga   foydali   shaxs   bo‘lishni
o‘rgatadi.
Axloqiy tarbiya va ma'naviy qadriyatlarni rivojlantirish .
Maktabgacha   ta’limda   milliy   qadriyatlarni   ishlatish,   bolalarda   axloqiy
tarbiya   va   ma'naviy   qadriyatlarni   rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Milliy
qadriyatlar   nafaqat   jismoniy   rivojlanishni,   balki   bolalarda   to‘g‘ri   xulq-atvorni,
ijtimoiy   mas’uliyatni   va   jamiyatga   hurmatni   shakllantirishga   yordam   beradi.
Quyida   milliy   qadriyatlarning   axloqiy   va   ma'naviy   tarbiya   uchun   qanday
afzalliklar yaratishi ko‘rsatilgan:
1.   O‘ziga   hurmat   va   mas'uliyat   hissini   rivojlantirish .   Milliy   qadriyatlarni
o‘rgatish bolalarda o‘ziga hurmatni va o‘z vazifalariga mas'uliyatni  rivojlantiradi.
O‘zbek xalqining an'anaviy qadriyatlari, masalan, kattalarga izzat, bolalarga mehr,
va o‘zaro hurmat kabi qadriyatlar bolalarda jamiyatdagi o‘z o‘rnini anglash va o‘z
mas'uliyatini   his   qilishni   o‘rgatadi.   Bu,   o‘z   navbatida,   bolalarda   ijtimoiy   adolat,
halollik, va to‘g‘rilikni mustahkamlaydi.
2. Samarali ijtimoiy muhit yaratish.   Milliy qadriyatlar asosida tarbiya olish
bolalarni   ijtimoiy   muhitga   moslashishga   va   jamiyatning   madaniy   me'yorlarini
o‘rganishga   yordam   beradi.   Bolalar,   milliy   an'analar   va   urf-odatlar   orqali,
jamiyatdagi o‘zaro munosabatlar, o‘zaro yordam va hamkorlikni o‘rganadilar. Bu,
ular   uchun   ijtimoiy   jihatdan   mas'uliyatli,   mehribon   va   odobli   shaxslar   bo‘lishga
yordam   beradi.   Milliy   qadriyatlar   orqali   jamiyatda   tenglik   va   adolatga   hurmatni
shakllantirish ham mumkin.
3.   Axloqiy   xulq-atvorni   rivojlantirish.   Milliy   qadriyatlar,   bolalarda   to‘g‘ri
axloqiy xulq-atvorni shakllantirishga yordam beradi. O‘zbek xalqining qadriyatlari,
masalan,   mehmondo‘stlik,   samimiylik,   halollik,   kattalarga   izzat,   va   kichiklarga
mehr   ko‘rsatish   kabi   axloqiy   me'yorlar   bolalar   tomonidan   o‘rganilishi   kerak.
Maktabgacha   ta’limda   bu   qadriyatlarni   o‘rgatish,   bolalar   uchun   axloqiy   xulq-
atvorni shakllantirishda muhim vosita hisoblanadi.
10 4.   Vatanparvarlik   va   milliy   g‘ururni   rivojlantirish .   Milliy   qadriyatlarni
o‘rgatish   bolalarda   vatanparvarlik   hissini   kuchaytiradi.   O‘z   millatining   tarixini,
madaniyatini, va urf-odatlarini  bilish,  bolalarda  o‘ziga bo‘lgan ishonchni  oshiradi
va   xalqiga   nisbatan   g‘urur   tuyg‘usini   uyg‘otadi.   Milliy   qadriyatlar   bolalarni   o‘z
tarixiga, milliy va madaniy merosiga hurmat ko‘rsatishga, va bu merosni saqlashga
undaydi.
5. Shaxsiy rivojlanish va ma'naviy o‘sish .   Milliy qadriyatlar bolalar uchun
ma'naviy   yuksalishning   poydevorini   yaratadi.   Bu   qadriyatlar   bolalarga   nafaqat
jismoniy, balki ma'naviy jihatdan ham rivojlanishga yordam beradi. O‘z xalqining
an'analariga   hurmat   va   muhabbat   bolalarda   to‘g‘ri   dunyoqarash   va   axloqiy
pozitsiyani   shakllantiradi.   Milliy   qadriyatlarni   o‘rgatish   orqali   bolalar   o‘zlari   va
boshqalar uchun mas'uliyatli, adolatli va halol shaxslar bo‘lishni o‘rganadilar.
6.   Ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash.   Bolalarda   milliy   qadriyatlarni
rivojlantirish,   jamiyatdagi   barqarorlikni   saqlashga   yordam   beradi.   Jamiyatda
ijtimoiy   muvozanatni   ta’minlash,   hurmat   va   adolatga   asoslangan   munosabatlarni
rivojlantirish   milliy   qadriyatlarning   ta’lim   tizimiga   kiritilishi   orqali   amalga
oshiriladi.   Milliy   qadriyatlar,   shuningdek,   bolalarda   o‘zaro   tinchlik   va   do‘stlikni
rivojlantiradi, bu esa jamiyatdagi ijtimoiy barqarorlikni ta'minlashga xizmat qiladi.
Jismoniy tarbiya va sog‘lom turmush tarzini shakllantirish .
Jismoniy   tarbiya   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish   maktabgacha
ta'lim   tizimida   bolalarning   sog‘lom   va   baquvvat   bo‘lib   ulg‘ayishiga   katta   ta'sir
ko‘rsatadi.   Bu   jarayon   nafaqat   jismoniy   rivojlanishni   ta'minlash,   balki   bolalarga
sog‘lom   turmush   tarzining   asoslarini   o‘rgatish,   ularni   jismoniy   faollikka
rag‘batlantirishni   maqsad   qiladi.   Jismoniy   tarbiya   va   sog‘lom   turmush   tarzining
shakllanishi   bolalarda   sog‘lom   hayot   qoidalari,   to‘g‘ri   ovqatlanish,   gigiena,   dam
olish va boshqa muhim odatlarni o‘rgatishga xizmat qiladi.
Jismoniy   tarbiya   bolalarni   sog‘lom   turmush   tarziga   tayyorlashda   asosiy
vosita   hisoblanadi.   Jismoniy   mashqlar,   o‘yinlar   va   sport   faoliyatlari   bolalarning
tanasini   rivojlantirib,   salomatlikni   yaxshilashga   yordam   beradi.   Bu   bilan   birga,
11 bolalar jismoniy faoliyatni bajarish orqali o‘z salomatliklari uchun mas'uliyatni his
qilishni   o‘rganadilar.  Sog‘lom   ovqatlanish,   to‘g‘ri   dam   olish   va   sog‘lom   turmush
tarzining boshqa jihatlari haqida bilimlarni ham o‘zlashtiradilar.
Shuningdek,   jismoniy   tarbiya   bolalarning   ruhiy   holatiga   ham   ta'sir   qiladi.
Jismoniy mashqlar stressni kamaytiradi, kayfiyatni yaxshilaydi va bolalarda ijobiy
fikrlashni   rivojlantiradi.   Jismoniy   faoliyat   orqali   bolalar   ko‘plab   hissiy   va   ruhiy
muammolarni   yengib   o‘tadilar,   shu   bilan   birga   o‘z   salomatliklariga   ehtiyotkorlik
bilan qarashni o‘rganadilar.
Milliy qadriyatlar va an'analar jismoniy tarbiya jarayoniga qo‘shilishi orqali
bolalarga   o‘z   xalqining   madaniyatini,   an'anaviy   sport   o‘yinlarini   o‘rganish
imkoniyati ham beriladi. O‘zbek xalqining milliy sport turlari va o‘yinlari bolalarni
nafaqat jismoniy faollikka, balki o‘z milliy madaniyatiga, tarixiga va qadriyatlariga
bo‘lgan hurmatni rivojlantirishga yordam beradi.
Jismoniy   tarbiya   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish   faqat
maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   emas,   balki   oila   va   jamiyatda   ham   amalga
oshirilishi   kerak.   Oilalar   bolalariga   to‘g‘ri   ovqatlanish,   sog‘lom   turmush   tarzini
saqlash,   sport   bilan   shug‘ullanish   va   boshqa   muhim   odatlarni   o‘rgatishlari   zarur.
Jamiyatda   esa   sog‘lom   hayot   tarzini   targ‘ib   qilish,   sog‘lom   turmush   uchun   qulay
infratuzilma yaratish muhim ahamiyatga ega.
Jismoniy   tarbiya   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirish   bolalarda
jismoniy   va   ruhiy   salomatlikni   mustahkamlash,   ularga   sog‘lom   hayotga   bo‘lgan
ehtiyojni o‘rgatish va sog‘lom jamiyatni rivojlantirishga xizmat qiladi. Bu jarayon
bolalarni   sog‘lom,   baquvvat,   baxtli   va   muvaffaqiyatli   hayotga   tayyorlashning
muhim bir bosqichi hisoblanadi.
Kreativlik va ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantirish .
Maktabgacha ta’limda milliy qadriyatlarni ishlatish bolalarda kreativ fikrlash
va   ijtimoiy   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Milliy   an’analar   va
o‘yinlar   orqali   bolalar   muayyan   vaziyatlarda   o‘zaro   hamkorlik   qilishni,   guruhda
ishlashni   va   boshqalarga   yordam   berishni   o‘rganadilar.   Milliy   o‘yinlar,
musobaqalar   va   jamoadagi   faoliyatlar   bolalarda   ijtimoiy   kompetentsiyalarni
12 shakllantirishga   yordam   beradi.   Ular   o‘zaro   hurmat   va   jamoada   ishlashni
o‘rganadilar.
O‘ziga bo‘lgan ishonchni oshirish .
Milliy   qadriyatlar   bolalarda   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni   oshirishga   yordam
beradi.   Milliy   o‘yinlar   va   sport   turlari,   masalan,   kurash   va   boshqa   jismoniy
faoliyatlar   orqali   bolalar   o‘zining   jismoniy   imkoniyatlarini   rivojlantiradilar.
Buning   natijasida,   bolalar   o‘zining   kuchi,   sabr-toqati   va   imkoniyatlariga   bo‘lgan
ishonchni   oshiradilar.   Milliy   qadriyatlarni   o‘rgatish,   bolalarga   o‘zini   hurmat
qilishni va o‘ziga ishonchni rivojlantirishni o‘rgatadi.
An’anaviy va zamonaviy pedagogik metodlarni uyg‘unlashtirish .
Maktabgacha   ta’limda   milliy   qadriyatlarni   ishlatish,   an'anaviy   pedagogik
metodlar   bilan   zamonaviy   ta'lim   metodlarini   uyg‘unlashtirish   imkonini   beradi.
Milliy o‘yinlar, sport  turlari  va urf-odatlar  bolalar  tarbiyasini  yanada rang-barang
va   interaktiv   qiladi.   Bu   metodlar   bolalar   uchun   o‘rganish   jarayonini   qiziqarli   va
samarali qiladi. Shuningdek, maktabgacha ta'lim muassasalarida milliy qadriyatlar
orqali   bolalarni   nafaqat   bilish,   balki   his   qilish   va   amalga   oshirishga   o‘rgatish
mumkin.
Madaniy merosni saqlash va rivojlantirish .
Milliy   qadriyatlarni   maktabgacha   ta'limda   ishlatish   orqali,   bolalarda
madaniy   merosga   hurmat   va   uni   saqlashga   bo‘lgan   majburiyatni   rivojlantirish
mumkin.   O‘zbek   xalqining   an’anaviy   sport   turlari,   o‘yinlari,   urf-odatlari   va   xalq
san'ati bolalarda tarixiy va madaniy merosni qadrlash tuyg‘usini shakllantiradi. Bu,
nafaqat bolalar uchun, balki butun jamiyat uchun muhim ahamiyatga ega.
Maktabgacha   ta’limda   milliy   qadriyatlarni   ishlatish,   bolalarda   nafaqat
jismoniy,   balki   axloqiy   va   ma'naviy   jihatdan   rivojlanishning   mustahkam
poydevorini   yaratadi.   Milliy   an’analar,   o‘yinlar   va   sport   turlari   orqali   bolalar   o‘z
madaniyatini   va   tarixini   o‘rganadilar,   jismoniy   faollikni   oshiradilar,   axloqiy   va
ijtimoiy   ko‘nikmalarni   rivojlantiradilar.   Bu,   o‘z   navbatida,   ularda   milliy
qadriyatlarga hurmat, ijtimoiy mas'uliyat va sog‘lom turmush tarzini shakllantiradi.
13 1.3. Milliy qadriyatlarning jismoniy tarbiya faoliyatiga ta’siri
Milliy   qadriyatlarning   jismoniy   tarbiya   faoliyatiga   ta’siri   bolalarning
sog‘lom va baquvvat bo‘lib ulg‘ayishida, ularning madaniyatini, an'analari va urf-
odatlarini   hurmat   qilishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Jismoniy   tarbiya   faqat   tananing
kuchini   oshirish   emas,   balki   milliy   qadriyatlarni   shakllantirishda   ham   katta   rol
o‘ynaydi.   Bolalar   jismoniy   mashqlar   orqali   milliy   sport   turlari   va   o‘yinlarga
qiziqish bilan qaraydilar, ularni o‘rganish va amaliyotga tadbiq etish orqali milliy
madaniyatni o‘z ichiga oladi.
Milliy sport o‘yinlarining jismoniy tarbiyadagi roli . 
Milliy   sport   o‘yinlarining   jismoniy   tarbiyadagi   roli   bolalarning   jismoniy
rivojlanishini,   ma'naviy   va   axloqiy   sifatlarini   mustahkamlashda   katta   ahamiyatga
ega. O‘zbek xalqining an'analari, urf-odatlari va madaniyati bilan bog‘liq bo‘lgan
milliy   sport   o‘yinlari   jismoniy   tarbiya   jarayoniga   integratsiya   qilinishi,   bolalarga
sog‘lom turmush tarzini o‘rgatishda muhim vosita sifatida xizmat qiladi.
Milliy   sport   turlari,   masalan,   kurash,   yengil   atletika,   tosh   ko‘tarish,   arqon
tortish   va   boshqa   o‘yinlar   bolalarda   faqat   jismoniy   chidamlilikni   emas,   balki
ijtimoiy   ko‘nikmalarni   ham   rivojlantiradi.   Bu  o‘yinlar   orqali   bolalar   hamkorlikda
ishlashni,   raqobatni   halol   tarzda   yengishni,   o‘zaro   hurmatni,   jamoaviy   ishni
qadrlashni o‘rganadilar. Shu bilan birga, milliy sportlar bolalarga milliy madaniyat
va   tarixga   bo‘lgan   hurmatni   oshiradi,   ular   o‘z   xalqining   madaniy   merosini
tushunib, qadrlashni o‘rganadilar.
Jismoniy tarbiya faoliyatida milliy sport o‘yinlari bolalarga ko‘p tomonlama
tarbiya   beradi.   Ular   orqali   bolalar   o‘z   tanasini   boshqarishni,   jismoniy   faollikni
14 samarali   tarzda   amalga   oshirishni   o‘rganadilar.   Bundan   tashqari,   milliy   sportlar
bolalarga   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni   oshiradi   va   ularda   ijobiy   fikrlashni
rivojlantiradi.   Milliy   sport   o‘yinlarining   jismoniy   tarbiyadagi   roli   shundaki,   ular
bolalarni   faqat   jismoniy   jihatdan   rivojlantirish   bilan   birga,   ularni   axloqan   to‘g‘ri,
ijtimoiy jihatdan mas'uliyatli va vatanparvar shaxslar sifatida tarbiyalaydi.
Shuningdek, milliy sport o‘yinlari jismoniy tarbiya jarayonida bolalar uchun
qulay   va   qiziqarli   muhit   yaratadi.   Ular   o‘z   madaniyatiga   xos   bo‘lgan   o‘yinlarni
o‘ynash   orqali   faol   va   quvnoq   bo‘ladilar.   Milliy   sport   turlarini   o‘rgatish   nafaqat
jismoniy mashqlarni bajarishda bolalarning motivatsiyasini oshiradi, balki ularning
ijodiy fikrlashini, mustaqil qarorlar qabul qilishini ham rivojlantiradi.
Shu   tariqa,   milliy   sport   o‘yinlarining   jismoniy   tarbiyadagi   roli   bolalarga
nafaqat   jismoniy   sog‘liqni   ta'minlash,   balki   ularning   ma'naviy   va   ijtimoiy
rivojlanishiga   ham   xizmat   qiladi.   Milliy   sportlarni   o‘rganish   orqali   bolalar   o‘z
madaniyatini   qadrlashni,   sog‘lom   raqobatni,   mehnatsevarlikni   va   jamoaviy   ruhni
rivojlantiradilar.
Milliy an'analarning jismoniy tarbiyada integratsiyasi .
Milliy   an'analarning   jismoniy   tarbiyada   integratsiyasi   bolalar   tarbiyasida,
ularning jismoniy va ma'naviy rivojlanishida muhim o‘rin tutadi. Jismoniy tarbiya
faqat   tananing   jismoniy   sog‘ligini   yaxshilash   bilan   cheklanmaydi,   balki   milliy
madaniyatni o‘rgatish va milliy qadriyatlarni jamiyatga singdirishda ham o‘z rolini
o‘ynaydi.   Milliy   an'analarning   jismoniy   tarbiya   tizimiga   kiritilishi,   bolalarda
ijtimoiy   axloqiy   fazilatlar   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirishda   muhim
ahamiyatga ega.
1.   Milliy   an'analarning   jismoniy   tarbiyada   ta'siri .   Milliy   an'analarning
jismoniy   tarbiyaga   integratsiyasi   bolalar   o‘rtasida   o‘z   xalqining   tarixini,   urf-
odatlarini   va   qadriyatlarini   o‘rganishni   oshiradi.   Milliy   sport   turlari,   o‘yinlar   va
boshqa   faoliyatlar   orqali   bolalar   o‘z   millatining   qadriyatlarini   tushunib,   ularni
hurmat qilishni o‘rganadilar. Misol uchun, o‘zbek xalqining kurash, ot sporti, tosh
ko‘tarish   kabi   an'analari   bolalarda   nafaqat   jismoniy   rivojlanishni,   balki   ma'naviy
va   axloqiy   sifatlarni   ham   rivojlantiradi.   Ushbu   sport   faoliyatlari   bolalar   uchun
15 milliy   madaniyatni   o‘zlashtirishga   yordam   beradi,   ularning   milliy   o‘zlikni
anglashiga xizmat qiladi.
2.   Milliy   o‘yinlar   va   sport   turlarining   jismoniy   tarbiya   darslarida
qo‘llanilishi .   Jismoniy   tarbiya   darslarida   milliy   an'analarga   asoslangan   sport
turlarini   o‘rgatish   bolalarda   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni   oshiradi,   jismoniy
chidamlilikni   mustahkamlaydi   va   sog‘lom   raqobatni   rivojlantiradi.   Milliy   sport
turlarini o‘rgatish orqali bolalar o‘z milliy tarixini, madaniyatini yanada chuqurroq
tushunib, ularni o‘z hayotida qo‘llashni  boshlaydilar. Masalan, kurash kabi  milliy
sportni   o‘rganish,   bolalarni   nafaqat   jismoniy   jihatdan   rivojlantiradi,   balki   ular
o‘zaro   hurmatni,   adolatni   va   halollikni   qadrlashni   o‘rganadilar.   Milliy   sportlar
bolalarning   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   ham   rivojlantiradi,   chunki   ularni   o‘ynashda
do‘stlik, jamoaviy ruh va hamkorlik albatta zarur bo‘ladi.
3.   Milliy   qadriyatlarni   targ‘ib   qilish   orqali   ma'naviyatni   oshirish .   Milliy
an'analarning   jismoniy   tarbiya   darslarida   qo‘llanishi   bolalarda   ma'naviyatni
oshirishga   yordam   beradi.   Jismoniy   tarbiya   faqat   tanaviy   kuchni   oshirish   bilan
cheklanmaydi,   balki   bolalarning   ma'naviy   dunyosini   ham   boyitadi.   Milliy
qadriyatlarni, masalan, mehmondo‘stlik, halollik, vijdonlilikni targ‘ib qilish orqali,
bolalar axloqiy qadriyatlarni, jamoaviy mas'uliyatni, do‘stlikni o‘rganadilar. Milliy
an'analarga   asoslangan   mashg‘ulotlar,   bolalarda   o‘zlarining   madaniy   merosiga
bo‘lgan hurmatni oshiradi va ularni milliy iftixor tuyg‘usini rivojlantiradi.
4.   Milliy   an'analarning   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirishdagi   roli .
Milliy   an'analarning   jismoniy   tarbiya   faoliyatiga   integratsiyasi   bolalarda   sog‘lom
turmush tarzini shakllantirishga yordam beradi. O‘zbek xalqining sog‘lom turmush
tarziga   bo‘lgan   an'analari,   masalan,   toza   havo   olish,   tabiat   bilan   yaqin   aloqada
bo‘lish,   o‘rtacha   jismoniy   faoliyatni   amalga   oshirish   bolalar   uchun   hayot   tarzini
sog‘lomlashtirishga   yordam   beradi.   Milliy   qadriyatlar   orqali   bolalar,   shuningdek,
o‘zlarining   salomatliklariga   e'tibor   berishni,   to‘g‘ri   ovqatlanishni   va   jismoniy
mashqlarni amalga oshirishni o‘rganadilar.
5.   Milliy   an'analarning   jismoniy   tarbiya   faoliyatidagi   ijtimoiy   ahamiyati .
Milliy an'analarning jismoniy tarbiya faoliyatida qo‘llanilishi  ijtimoiy ahamiyatga
16 ega,   chunki   bu   bolalarda   o‘zaro   hurmat,   tenglik,   adolat,   do‘stlik   kabi   ijtimoiy
qadriyatlarni   rivojlantiradi.   Milliy   o‘yinlar   va   sport   turlari   bolalarga   yuksak
ijtimoiy   ko‘nikmalarni   o‘rgatadi,   ularni   bir-birini   tushunishga,   hurmat   qilishga,
kelajakda jamiyatda faol va mas'uliyatli shaxslar bo‘lishga tayyorlaydi.
Milliy qadriyatlar orqali salomatlikni targ‘ib qilish .
Milliy   qadriyatlar   orqali   salomatlikni   targ‘ib   qilish,   milliy   madaniyat,   urf-
odatlar va an'analarga asoslangan sog‘lom turmush tarzini shakllantirishda katta rol
o‘ynaydi.   Salomatlikni   targ‘ib   qilish   faqat   jismoniy   faoliyatni   rag‘batlantirish
emas,   balki   ma'naviy,   axloqiy   va   ruhiy   salomatlikni   ham   qamrab   oladi.   Milliy
qadriyatlar orqali salomatlikni targ‘ib qilish, jamiyatda sog‘lom hayot tarzini keng
tarqatishda muhim vosita hisoblanadi.
1.   Milliy   an'analarga   asoslangan   sog‘lom   turmush   tarzini   targ‘ib   qilish .
O‘zbek xalqining milliy an'analari, masalan, sog‘lom ovqatlanish, toza havoda sayr
qilish,   mehnatni   qadrlash   va   jismoniy   faoliyatni   muntazam   ravishda   amalga
oshirish salomatlikni mustahkamlashda muhim ahamiyatga ega. Milliy an'analarga
tayangan   holda,   bolalar   va   kattalar   o‘z   sog‘lig‘iga   e'tibor   berishni,   jismoniy
faollikni   kundalik   hayotga   kirita   olishadi.   Milliy   ovqatlanish   an'analari,   masalan,
yangi   va   tabiiy   mahsulotlardan   tayyorlangan   taomlar   iste'mol   qilish,   turli   foydali
ichimliklar   ichish,   ozuqaviy   balansni   saqlash   –   bularning   barchasi   salomatlikni
oshirishga xizmat qiladi.
2. Milliy sportlar orqali jismoniy salomatlikni mustahkamlash .  Milliy sport
o‘yinlari,   masalan,   kurash,   tosh   ko‘tarish,   arqon   tortish   va   boshqa   an'anaviy
jismoniy   faoliyatlar,   bolalarda   jismoniy   chidamlilikni,   kuchni,   tezlikni   va
moslashuvchanlikni oshiradi. Bu turdagi mashg‘ulotlar orqali bolalar o‘z tanalarini
boshqarishni,   jismoniy   faollikni   qanday   qilib   samarali   bajarishni   o‘rganadilar.
Milliy   sport   o‘yinlarining   ko‘rsatilgan   afzalliklari   faqat   jismoniy   salomatlikni
oshirishga   yordam   bermaydi,   balki   ruhiy   va   ijtimoiy   salomatlikni   ham   qo‘llab-
quvvatlaydi. Milliy sportlar bolalarni faol va sog‘lom yashash tarziga undaydi.
3. Milliy qadriyatlar asosida ruhiy va ma'naviy salomatlikni rivojlantirish .
Milliy   qadriyatlar   orqali   salomatlikni   targ‘ib   qilish   faqat   jismoniy   jihatni   emas,
17 balki   ruhiy   va   ma'naviy   salomatlikni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   O‘zbek   xalqining
an'anaviy   qadriyatlari,   masalan,   mehmondo‘stlik,   oila   qadri,   vatanparvarlik,
halollik   kabi   tushunchalar   bolalarda   ruhiy   va   axloqiy   salomatlikni   rivojlantiradi.
O‘zini hurmat qilish, boshqalarni hurmat qilish, ijtimoiy mas'uliyatni his qilish va
to‘g‘ri   qarorlar   qabul   qilish   –   bularning   barchasi   ma'naviy   salomatlikni
mustahkamlashda yordam beradi.
4. Salomatlikka ijobiy ta'sir qiluvchi milliy o‘yinlar va urf-odatlar.   Milliy
o‘yinlar va urf-odatlar orqali bolalar o‘z madaniy merosini o‘rganadilar va sog‘lom
turmush tarzini tan oladilar. Misol uchun, o‘rtoq, o‘yinlar va raqslar orqali bolalar
nafaqat jismoniy faollikka undaladi, balki o‘zaro do‘stlikni, hamjihatlikni, va oila
a'zolariga   bo‘lgan   hurmatni   rivojlantiradilar.   Bunday   ijtimoiy   va   jismoniy
faoliyatlar   orqali   sog‘lom   turmush   tarzini   targ‘ib   qilish   bolalarga   ham,   kattalarga
ham ijobiy ta'sir ko‘rsatadi.
5. Milliy qadriyatlar va tabiat bilan aloqalar .  Milliy qadriyatlar orqali tabiat
bilan   bo‘lgan   aloqani   ham   targ‘ib   qilish   mumkin.   O‘zbek   xalqining   tabiatga
bo‘lgan hurmati, masalan, suv resurslarini tejash, ekologik tozalikka e'tibor berish,
o‘simlik  va  hayvonot  dunyosiga  hurmat  –  bularning barchasi  salomatlikni   targ‘ib
qilishga xizmat qiladi. Tabiat bilan bo‘lgan aloqalar orqali bolalar tabiatni sevishni,
ularni   asrab-avaylashni   o‘rganadilar,   bu   esa   nafaqat   jismoniy,   balki   ma'naviy
salomatlikka ham foyda keltiradi.
 Milliy qadriyatlarning jismoniy tarbiya darslariga ta'siri .
Maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   jismoniy   tarbiya   darslarida   milliy
qadriyatlarni   o‘rgatish,   bolalarda   milliy   iftixor   tuyg‘usini   rivojlantiradi.   Milliy
qadriyatlar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   sport   o‘yinlari   va   faoliyatlar   bolalarni   o‘z
o‘lkasining   tarixi,   madaniyati   va   urf-odatlarini   yaxshi   bilishga   undaydi.   Misol
uchun, bolalar kurash, ot sporti kabi milliy sport turlarini o‘rganish orqali, o‘zlari
kabi avlodlar tarixi bilan bog‘lanib, o‘z o‘lkalarining yuksalishiga hissa qo‘shishni
o‘rganadilar.
Milliy qadriyatlar va jismoniy tarbiya o‘rtasidagi ma'naviy bog‘lanish .
18 Milliy   qadriyatlar   jismoniy   tarbiya   faoliyatida   bolalarga   an'analarga
sodiqlikni   o‘rgatishda   yordam   beradi.   Jismoniy   mashqlar   va   sport   o‘yinlarining
milliy   jihatlari   bolalarda   hayotga   ijobiy   qarash,   ma'naviyatni   yuqori   tutish   va
mehnatsevarlikni   rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Jismoniy   tarbiya   orqali
milliy qadriyatlarni o‘rganish, bolalarni faqat tanaviy jihatdan rivojlantirmay, balki
ularning axloqiy va ma'naviy rivojlanishiga ham xizmat qiladi.
1.4. Milliy qadriyatlarni amaliyotga kiritishning metodik usullari
Milliy   qadriyatlarni   ta'lim   jarayoniga   muvaffaqiyatli   kiritish,   ularning
bolalar tarbiyasidagi rolini oshirishda, metodik yondoshuvlar katta ahamiyatga ega.
Milliy qadriyatlarni amaliyotga kiritishning metodik usullari, o‘quvchilarda milliy
ongni shakllantirish, sog‘lom turmush tarzini targ‘ib qilish va o‘z millatiga bo‘lgan
hurmatni oshirishda muhim omil hisoblanadi.
1.   Milliy   an'analarga   asoslangan   o‘quv   metodlari .   Milliy   qadriyatlarni
ta'lim   jarayoniga   kiritishda   birinchi   navbatda,   o‘qituvchilar   milliy   an'analarni
o‘rgatishda   an'anaviy   o‘quv   metodlaridan   foydalanishlari   kerak.   Bu   metodlar
o‘quvchilarni   milliy   urf-odatlar   bilan   tanishtirish,   ularga   xalqning   qadriyatlarini,
sport   o‘yinlarini   va   mehnat   an'alarini   o‘rgatishdan   iborat   bo‘ladi.   Masalan,   xalq
o‘yinlari,   musiqa   va   raqslar   orqali   milliy   qadriyatlarni   targ‘ib   qilish,   bolalarga
jismoniy   faollikni   o‘rgatish   va   ular   bilan   birga   milliy   urf-odatlarni   sinfda
muhokama qilish metodik usullar sifatida ishlatiladi.
2.   Interfaol   metodlar   va   o‘yinlarni   qo‘llash .   Milliy   qadriyatlarni
amaliyotga   kiritishda   interfaol   metodlar   va   o‘yinlardan   foydalanish   samarali
hisoblanadi.   Bolalar   bilan   turli   milliy   o‘yinlar   o‘ynash,   shu   jumladan   jismoniy
tarbiya   mashg‘ulotlarini   milliy   an'analar   bilan   birlashtirish,   ularning   jismoniy   va
ruhiy   holatini   yaxshilashga   yordam   beradi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarga   nafaqat
jismoniy   faollikni,   balki   milliy   qadriyatlarni   o‘rganish   va   ularga   hurmat   bilan
yondashishni   ham   o‘rgatadi.   Interfaol   metodlar   yordamida   o‘quvchilar   milliy
qadriyatlarni   o‘rganibgina   qolmay,   balki   amaliy   mashg‘ulotlar   orqali   bu
qadriyatlarni o‘z hayotlarida qo‘llashni o‘rganadilar.
19 3.   Muzeylar,   tabiat   va   madaniyat   markazlariga   ekskursiyalar   tashkil
etish .   Milliy   qadriyatlarni   amaliyotga   kiritishda   o‘quvchilarni   tabiatga,   milliy
muzeylar   va   madaniyat   markazlariga   ekskursiyaga   olib   borish   ham   metodik   usul
sifatida   samarali   bo‘ladi.   Bu   kabi   ekskursiyalar   o‘quvchilarga   xalqning   tarixiy
yodgorliklari,   urf-odatlari   va   milliy   qadriyatlarini   o‘z   ko‘zlari   bilan   ko‘rish
imkonini   beradi.   O‘quvchilar   bu   ekskursiyalar   orqali   milliy   madaniyatni   yanada
yaxshiroq tushunib, uni o‘z hayotlarida qo‘llashni o‘rganadilar.
4. Ota-onalar va jamiyat bilan hamkorlik .   Milliy qadriyatlarni amaliyotga
kiritishda   ota-onalar   va   jamiyat   bilan   hamkorlik   qilish   zarur.   Ota-onalar   o‘z
farzandlariga   milliy   qadriyatlarni   o‘rgatishning   eng   yaxshi   manbai   hisoblanadi.
O‘qituvchilar   ota-onalar   bilan   hamkorlikda   milliy   qadriyatlarni   tarqatish,   ularni
tarbiya   jarayoniga   jalb   qilish   va   umumiy   faoliyatlar   o‘tkazish   orqali   ta'lim
jarayonini   boyitishlari   mumkin.   Bunday   hamkorliklar   milliy   qadriyatlarning
amaliyotga kiritilishini yanada samarali qiladi.
5.   Talabalarni   amaliy   faoliyatga   jalb   etish .   Milliy   qadriyatlarni
amaliyotga   kiritishning   yana   bir   usuli,   talabalarni   bevosita   amaliy   faoliyatga   jalb
etishdir.   Bu   faoliyatlar   xalq   hunarmandchiligi,   milliy   taomlar   tayyorlash,   xalq
san'ati va qo‘lyozmalarini yaratishda qatnashish kabi faoliyatlarni o‘z ichiga oladi.
Bunday  faoliyatlar   orqali   talabalar  milliy qadriyatlarni  nafaqat   o‘rganadilar, balki
ular   bilan   bevosita   amaliy   muloqotda   bo‘ladilar.   Shuningdek,   milliy   sport   turlari,
raqslar   va   musiqa   vositalaridan   foydalanish   orqali   ham   o‘quvchilarni   amaliy
faoliyatga jalb etish mumkin.
6.   Musiqa   va   adabiyot   orqali   milliy   qadriyatlarni   o‘rgatish .   Musiqa   va
adabiyot milliy qadriyatlarni o‘rgatishda samarali metodik vositalar sifatida xizmat
qiladi.   Milliy   qo‘shiqlar,   nağmalar   va   adabiyot   asarlari   orqali   o‘quvchilar   milliy
qadriyatlarni   o‘rganadilar.   Bu   metodni   qo‘llash,   bolalarga   milliy   madaniyatni
anglash   va   qadrlashga   yordam   beradi,   ularni   ijtimoiy   va   ma'naviy   jihatdan
rivojlantiradi.
Milliy   qadriyatlarni   amaliyotga   kiritish   metodik   usullari   ta'lim   tizimida
milliy   ongni   shakllantirish,   salomatlikni   targ‘ib   qilish   va   jismoniy   faoliyatni
20 oshirishda   katta   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilarga   milliy   qadriyatlarni   o‘rgatish,
ularni   amaliyotga   kiritish   va   kundalik   hayotga   tatbiq   qilish   orqali,   ularning
ma'naviy va jismoniy salomatligini mustahkamlash mumkin. Bunda turli metodik
usullarni,   jumladan   interfaol   o‘yinlar,   ekskursiyalar,   ota-onalar   bilan   hamkorlik,
amaliy faoliyatlar va madaniyatni o‘rganish kabi usullarni qo‘llash zarur.
II-BOB. MAKTABGACHA TA’LIMDA MILLIY
QADRIYATLARDAN FOYDALANISHNING AMALIY ASPEKTLARI
2.1.   Maktabgacha ta’lim muassasalarida milliy qadriyatlarni amalga
oshirish tajribasi
Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   milliy   qadriyatlarni   amalga   oshirish,
bolalarning   ma'naviy   va   jismoniy   tarbiyasida   muhim   ahamiyatga   ega.   Milliy
qadriyatlar,   o‘z   navbatida,   bolalarga  o‘z  xalqining   madaniyatini,  urf-odatlarini   va
an'analari   haqida   ma'lumot   berish   bilan   birga,   ularda   milliy   o‘zlikni   anglash,
hurmat   va   sevgini   shakllantiradi.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   milliy
qadriyatlarni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   tajribasi   turli   usullar,   metodlar   va
faoliyatlar   orqali   amalga   oshirilmoqda.   Quyida   ba'zi   samarali   tajribalar   va
yondoshuvlar keltirilgan:
Milliy an’analarga asoslangan o‘quv rejalarining joriy etilishi .
Milliy an’analarga  asoslangan   o‘quv  rejalarining  joriy  etilishi  maktabgacha
ta’lim   muassasalarida   bolalarning  ma'naviy   va   jismoniy   rivojlanishiga   katta  hissa
qo‘shadi. O‘quv rejalariga milliy an'analarga asoslangan mavzularni kiritish, ta'lim
jarayonida   milliy   madaniyatni,   urf-odatlarni   va   qadriyatlarni   o‘rgatishga   yordam
beradi.  Bu   o‘quv  rejalarida  milliy  sport   o‘yinlari,  xalq   qo‘shiqlari,  milliy  raqslar,
hunarmandchilik   va   boshqa   madaniy   tadbirlarni   o‘rgatish,   bolalar   uchun   o‘z
millatini anglash va hurmat qilish muhimdir.
Milliy   an'analarga   asoslangan   o‘quv   rejalarining   joriy   etilishi,   bolalarga
nafaqat   o‘quv   maqsadlarini   amalga   oshirishda   yordam   beradi,   balki   ular
o‘zlarining tarixiy va madaniy merosini tushunishga, qadriyatlarni hurmat qilishga,
21 o‘zligini   anglashga   o‘rgatadi.   O‘quv   rejalarida   milliy   elementlarni   kiritish,
bolalarning   jismoniy   tarbiyasiga,   aqliy   va   ma'naviy   rivojlanishiga   samarali   ta’sir
ko‘rsatadi.
Milliy an'analarga asoslangan o‘quv rejalarining joriy etilishi orqali, bolalar
milliy o‘yinlar, qo‘shiqlar, xalq raqslarida ishtirok etish orqali o‘zlarining madaniy
ongini rivojlantiradilar. Bu yondoshuv nafaqat milliy qadriyatlarni saqlashga, balki
bolalar orasida jamiyatga oid umumiy qadriyatlarni  ham  shakllantiradi. Shu bilan
birga,   o‘quv   rejalaridagi   milliy   elementlar   bolalarga   xalq   amaliy   san'ati,
hunarmandchilik   va   boshqa   madaniy   tadbirlar   orqali   tasavvur   qilish   imkoniyatini
yaratadi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   milliy
qadriyatlarni rivojlantirishga katta hissa qo‘shadi.
Milliy sport o‘yinlari va jismoniy faollikni oshirish .
Milliy  sport   o‘yinlari  va  jismoniy  faollikni   oshirish  bolalar   uchun  jismoniy
tarbiya   va   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Milliy
sport   o‘yinlari,   o‘zining   tarixi   va   madaniyati   bilan,   bolalarga   nafaqat   jismoniy
faollikni rivojlantirish imkoniyatini, balki o‘z xalqining qadriyatlarini o‘rganish va
hurmat qilishni ham ta'minlaydi. Bu o‘yinlar bolalarga jamiyatda bir-biriga hurmat
va   hamkorlikni   rivojlantirish,   rahbarlik   va   jamoaviy   ish   ko‘nikmalarini
shakllantirish   imkoniyatini   beradi.   Milliy   sport   o‘yinlarining   jismoniy   faollikni
oshirishda asosiy foydasi shundaki, ular bolalarga nafaqat musobaqalarda ishtirok
etishni,   balki   tanani   boshqarishni,   energiyani   to‘g‘ri   taqsimlashni   va   tana
salomatligini   saqlashni   o‘rgatadi.   Milliy   o‘yinlar   ko‘pincha   bir   vaqtning   o‘zida
jismoniy,   aqliy   va   hissiy   qobiliyatlarni   talab   qiladi,   bu   esa   bolalarning   umumiy
rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Masalan, “kurash” kabi milliy o‘yinlar bolalarga kurashish va qat'iyatlilikni
o‘rgatadi,   “tug'ri   o‘ynash”   o‘yini   esa   o‘yin   vaqtida   qo‘llaniladigan   jismoniy
mashqlar   orqali   bolalarning   chidamliligini   oshiradi.   Bunday   o‘yinlar   bolalarni
jismoniy   jihatdan   mustahkamlashtiradi,   ularning   harakat   qobiliyatlarini
rivojlantiradi va ruhiy o‘yg‘unlikni oshiradi.
22 Shuningdek,   milliy   sport   o‘yinlari   bolalarni   ijtimoiy   integratsiya   qilishda
ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bolalar   o‘yinlarda   bir-biriga   yordam   berish,   jamoaviy
maqsadlarga   erishish,   adolat   va   tenglikni   ta'minlash   kabi   muhim   ijtimoiy
qadriyatlarni   o‘rganadilar.   Bu   yondoshuv,   nafaqat   bolalar   uchun   jismoniy
rivojlanishni, balki axloqiy va ma'naviy rivojlanishni ham ta'minlaydi.
Milliy   sport   o‘yinlari,   shuningdek,   jismoniy   faollikni   oshirishda   keng
tarqalgan,   qulay   va   arzon   vositalar   sifatida   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida
qo‘llaniladi.   Bu   o‘yinlar   bolalar   uchun   o‘rganish,   o‘ynash   va   rivojlanishning
qiziqarli va samarali shakli bo‘ladi.
Bolalarga milliy hunarmandchilikni o‘rgatish
Bolalarga   milliy   hunarmandchilikni   o‘rgatish,   ularning   ma'naviy
rivojlanishiga,   ijodiy   qobiliyatlarini   oshirishga   va   milliy   qadriyatlarni   anglashga
yordam   beradi.   Milliy   hunarmandchilikni   o‘rgatish,   bolalarga   o‘z   xalqining
madaniy   merosini   saqlash   va   uni   kelajak   avlodlarga   yetkazish   imkonini   yaratadi.
Bu   jarayonda   bolalar   nafaqat   qo‘l   mehnati   va   ijodiy   ishlarga   qiziqishni
rivojlantiradilar,   balki   o‘zlarining   kelajakdagi   hunarmandchilik   faoliyatiga   ham
tayyorlanadilar.
Milliy   hunarmandchilikni   o‘rgatish   orqali   bolalarga   xalq   san'ati   va
madaniyatining   o‘zgacha   shakllarini,   an'analarini   o‘rganish   imkoniyati   yaratish
mumkin.   Masalan,   uy-joy   bezatish,   korgazmalar,   tasviriy   san'at,   keramika,   xalq
gilam   to‘qish   kabi   hunarmandchilik   turlari   bolalarga   qulay   usulda   o‘rgatiladi.   Bu
faoliyatlar   orqali   bolalar   o‘zlarining   ijodiy   imkoniyatlarini   rivojlantiradilar   va
ularning estetik didi shakllanadi. Milliy hunarmandchilikni o‘rgatish orqali bolalar
o‘z   xalqining   tarixiy   merosiga   hurmatni   oshiradilar.   Bu,   o‘z   navbatida,   ularda
milliy   faxr   va   gurur   tuyg‘ularini   rivojlantiradi.   Hunarmandchilik   bolalarga   ishlab
chiqarish   jarayonining   muhimi   va   samarali   usullarini   o‘rgatadi,   shuningdek,   qo‘l
mehnatiga qiziqish uyg‘otadi.
Milliy  hunarmandchilik   bolalar   uchun   o‘yin   va  o‘rganishning   ajoyib   shakli
bo‘lib,   ularni   amaliy   faoliyatga   jalb   qiladi.   Shu   bilan   birga,   bu   faoliyat   bolalar
uchun o‘zaro muloqot, jamoaviy ish  va ijtimoiy qadriyatlarni  o‘rgatishga  yordam
23 beradi.   O‘rgatilgan   hunarmandchilikni   amaliyotda   qo‘llash,   bolalarga   o‘zlarining
yutuqlarini   ko‘rish   imkonini   yaratadi   va   bu   ularda   o‘zi   va   boshqalar   oldida
mas'uliyat hissini rivojlantiradi.
Milliy taomlarni tayyorlash va sog‘lom turmush tarzini targ‘ib qilish .
Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   milliy   taomlarni   tayyorlash   faoliyatlari
orqali ham milliy qadriyatlar o‘rgatilmoqda. Bolalar milliy taomlarni tayyorlashda
ishtirok   etish,   nafaqat   ularni   milliy   an'analarga   o‘rgatadi,   balki   sog‘lom   turmush
tarzini   shakllantiradi.   Shu   bilan   birga,   taom   tayyorlashda   o‘qituvchilar   bolalarga
sog‘lom   ovqatlanish   va   gigiyena   qoidalarini   o‘rgatadilar.   Bu   yondoshuv   bolalar
uchun nafaqat madaniy qadriyatlarni, balki salomatlikni ham saqlashga qaratilgan
muhim tajribadir.
Madaniy va ma'naviy tadbirlar o‘tkazish .
Milliy   qadriyatlarni   amalga   oshirishda   madaniy   va   ma'naviy   tadbirlar   katta
rol o‘ynaydi. Masalan, milliy bayramlar, an'anaviy marosimlar, etnografik kechalar
va boshqa madaniy tadbirlar o‘tkazish bolalarga o‘z xalqining tarixiy va madaniy
merosini tushunishga yordam beradi. Shu tarzda, maktabgacha ta’lim muassasalari
o‘quvchilarda milliy an'analar va qadriyatlarni namoyish etish orqali ularda milliy
ongni shakllantiradi.
Ota-onalar va jamiyat bilan hamkorlik .
Milliy qadriyatlarni amalga oshirishda ota-onalar va jamiyat bilan hamkorlik
qilish muhim ahamiyatga ega. Maktabgacha ta’lim muassasalarida ota-onalar bilan
o‘tkaziladigan   yig‘ilishlar,   tadbirlar   va   seminarlar   orqali   milliy   qadriyatlar
o‘rgatiladi.   Ota-onalar   o‘z   farzandlariga   milliy   qadriyatlarni   targ‘ib   qilishda
o‘qituvchilarning yordami bilan faol ishtirok etadilar. Shuningdek, ota-onalar bilan
hamkorlikda   bolalarga   milliy   o‘yinlar,   taomlar   va   boshqa   qadriyatlarni   o‘rgatish,
ta'lim jarayonining samaradorligini oshiradi.
Innovatsion yondoshuvlar va texnologiyalarni qo‘llash .
Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   milliy   qadriyatlarni   amalga   oshirishda
innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   va   interfaol   metodlardan   foydalanish
o‘zining   ijobiy   natijalarini   ko‘rsatmoqda.   Milliy   an'analarni   o‘rgatishda
24 multimediya   vositalari,  videomateriallar,  interaktiv  ta'lim   platformalari   va  boshqa
texnologiyalarni   qo‘llash   bolalar   uchun   yangi   imkoniyatlar   yaratadi   va   milliy
qadriyatlarni o‘rganishni yanada qiziqarli qiladi.
2.2. Milliy qadriyatlarga asoslangan jismoniy tarbiya metodikasi
Milliy   qadriyatlarga   asoslangan   jismoniy   tarbiya   metodikasi,   bolalarga
nafaqat   jismoniy   faollikni   oshirish,   balki   ularning   milliy   madaniyatini,   urf-
odatlarini   va   qadriyatlarini   o‘rgatishga   ham   yordam   beradi.   Bunday   metodika,
bolalarga   o‘z   millatining   sport   an'analari,   o‘yinlari   va   jismoniy   mashqlarini
o‘rgatishda,   ta'lim   jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qiladi.   Quyida   milliy
qadriyatlarga   asoslangan   jismoniy   tarbiya   metodikalariga   bir   nechta   misollar
keltirilgan:
Milliy sport o‘yinlari .   Milliy sport o‘yinlari bolalar jismoniy rivojlanishida
muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   nafaqat   musobaqa   va   sportda   qatnashish,   balki   o‘z
millatining   qadriyatlarini   hurmat   qilishni   ham   o‘rgatadi.   Milliy   o‘yinlar   jismoniy
mashqlarni, moslashuvchanlikni va chidamlilikni rivojlantiradi.
 Kurash   -   O‘zbekistonning   milliy   sport   turlaridan   biri   bo‘lib,   bu   o‘yin
bolalarga kuchli, chidamli va sabrli bo‘lishni o‘rgatadi. Jismoniy tarbiya darslarida
kurash texnikalari, o‘yinlar va mashqlarni kiritish orqali bolalar o‘zlarini jismoniy
jihatdan tarbiyalaydi.
 Tug'ri o‘ynash  - Bu o‘yin bolalarning moslashuvchanligini, tezligini va
jamoaviy ishlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
25 Milliy   raqslar   va   qo‘shiqlar .   Milliy   raqslar   va   qo‘shiqlarni   o‘rgatish
bolalar   uchun   jismoniy   faollikni   oshirishning   ajoyib   usulidir.   Raqslar   bolalar
muskulaturasi   va   koordinatsiyasini   yaxshilashda   yordam   beradi.   Qo‘shiqlar   esa
bolalarga an'anaviy musiqa va ma'naviyatni o‘rgatadi.
 Lazgi   raqsi   -   Bu   raqsni   o‘rgatish   orqali   bolalarga   nafaqat   musiqa   va
san'atni,   balki   milliy   an'analarga   bo‘lgan   hurmatni   ham   o‘rgatish   mumkin.   Lazgi
raqsi   jismoniy   faollikni   oshirib,   tanani   nazorat   qilish   va   moslashuvchanlikni
rivojlantiradi.
Milliy jismoniy mashqlar.  Milliy qadriyatlarga asoslangan jismoniy tarbiya
metodikasida   milliy   mashqlarni   kiritish   bolalarning   jismoniy   salomatligini
yaxshilashda   muhimdir.   Bu   mashqlar   ko‘pincha   xalq   an'analari,   yurish   usullari,
sog‘lom turmush tarzini saqlashga qaratilgan bo‘ladi.
 Kamon   otish   -   O‘zbek   milliy   sport   turlaridan   biri   bo‘lib,   bu   mashq
bolalar   ko‘z  koordinatsiyasini,   qo‘l   va   ko‘z  motoriikasini   rivojlantirishga   yordam
beradi.   Bu   o‘yin   yordamida   bolalar   tezkorlik,   aniqlik   va   moslashuvchanlikni
o‘rganadilar.
O‘zbek xalqining milliy sport mashqlari .  O‘zbek xalqining an'anaviy sport
mashqlari,   bolalarga   jismoniy   tarbiya   bilan   birga,   ularga   milliy   merosni
o‘rgatishning   samarali   usulidir.   Bu   mashqlar   bolalar   uchun   nafaqat   jismoniy
tarbiya, balki ijtimoiy va ma'naviy tarbiya hamdir.
 Arqon   tortish   -   Bu   sport   turi   jismoniy   kuchni,   chidamlilikni   va
jamoaviy   ishni   rivojlantiradi.   Maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   arqon   tortishni
o‘rgatish   orqali   bolalar   jismoniy   faollikni   oshirib,   bir-biriga   yordam   berish,
hamkorlik qilishni o‘rganadilar.
Tabiat   bilan   shug‘ullanish.   Milliy   qadriyatlarga   asoslangan   jismoniy
tarbiya metodikasi tabiiy sharoitda o‘tkaziladigan mashqlarni ham o‘z ichiga oladi.
Bu   bolalarni   tabiatni   sevishga,   u   bilan   yaqin   aloqada   bo‘lishga   o‘rgatadi.   Tabiat
bilan   shug‘ullanish   bolalar   sog‘lom   turmush   tarzini   shakllantirishga   yordam
beradi.
26  Piyoda   yurish   -   Bu   faoliyat   nafaqat   jismoniy   faollikni   oshiradi,   balki
tabiat   bilan  bog‘lanish   hissini   rivojlantiradi.  Bolalar   tabiatda  piyoda  yurish  orqali
tana salomatligini yaxshilashadi va uni saqlashni o‘rganadilar.
Milliy   qadriyatlarga   asoslangan   jismoniy   tarbiya   metodikasi   bolalarga
jismoniy   faollikni   rivojlantirishdan   tashqari,   ularga   milliy   an'analarga   bo‘lgan
hurmatni   o‘rgatadi,   o‘z   xalqining   madaniy   merosini   anglashga   yordam   beradi.
Milliy   sport   o‘yinlari,   raqslar,   qo‘shiqlar   va   tabiiy   faoliyatlarni   jismoniy   tarbiya
darslariga kiritish, bolalarning nafaqat jismoniy, balki ma'naviy rivojlanishiga ham
xizmat qiladi.
2.3.Milliy qadriyatlarni tarbiyaviy jarayonlarda qo‘llashning ijtimoiy-
psixologik asoslari
Milliy qadriyatlarni tarbiyaviy jarayonlarda qo‘llashning ijtimoiy-psixologik
asoslari   bolalarning   shaxsiy   rivojlanishida,   ularning   jamiyatga   moslashishida   va
o‘z   millatiga   bo‘lgan   hurmatini   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Milliy
qadriyatlar   bolalarga   nafaqat   jismoniy,   balki   ma'naviy   va   ijtimoiy   rivojlanishga
ham xizmat qiladi. Ushbu jarayonda ijtimoiy-psixologik asoslar quyidagi jihatlarni
o‘z ichiga oladi:
Milliy qadriyatlarning identifikatsiya va jamiyatga moslashishdagi roli .
Milliy qadriyatlar  bolalarning  shaxsiy  identifikatsiyasini  shakllantiradi.  O‘z
millatini   anglash,   uning   tarixiy   va   madaniy   qadriyatlariga   hurmat   bilan   qarash,
bolalarga jamiyatda o‘z o‘rnini topishda yordam beradi. Bolalar o‘z xalqining urf-
odatlari,   urf- an'analari,   til   va   madaniyatiga   chuqur   hurmat   bilan   yondashsalar,
ularning   shaxsiyati   va   psixologik   rivojlanishi   mustahkam   bo‘ladi.   Psixologik
jihatdan,   milliy   qadriyatlarni   bolalarga   o‘rgatish,   ularda   milliy   xotirani   va   o‘z
27 xalqiga   bo‘lgan   g‘ururni   rivojlantiradi.   Bu   bolalarga   mustahkam   psixologik   asos
yaratadi va ularning jamiyatda o‘z o‘rnini topishiga yordam beradi.
Tarbiyaviy   jarayonda   milliy   qadriyatlarning   psixologik   ta'siri .   Milliy
qadriyatlarni   tarbiyaviy   jarayonda   qo‘llash,   bolalarning   psixologik   rivojlanishida
katta   ahamiyatga   ega.   Bolalar   milliy   qadriyatlar   orqali   o‘zini   hurmat   qilishni,
boshqa   odamlar   bilan   ijtimoiy   aloqalarni   o‘rnatishni   o‘rganadilar.   Milliy
qadriyatlar   bolalarda   ijtimoiy   mas'uliyat   hissini   rivojlantiradi,   ular   o‘zgalarga
yordam   berish,   yaxshi   munosabatda   bo‘lish   va   jamoada   ishlashni   o‘rganadilar.
Milliy   qadriyatlar   orqali   bolalarga   ota-onalar   va   o‘qituvchilar   tomonidan   tarbiya
berilganda,   bu   qadriyatlar   bolalar   tomonidan   ichki   motivatsiya   sifatida   qabul
qilinadi. Psixologik nuqtai nazardan, milliy qadriyatlarni o‘rganish va ularga amal
qilish bolalarda o‘zini anglash, o‘zini qadrlash, ijtimoiy o‘zgarishlarga moslashish
hissini rivojlantiradi.
Milliy qadriyatlar  va  ijtimoiy-psixologik sog‘lomlik .   Milliy qadriyatlarni
tarbiyaviy   jarayonda   qo‘llash,   bolalarning   ijtimoiy-psixologik   sog‘lomligini
saqlashga   yordam   beradi.   Milliy   qadriyatlar   orqali   bolalar   salbiy   psixologik
omillar,   masalan,   stress,   jamiyatda   noto‘g‘ri   qarorlar   qabul   qilish   va   ijtimoiy
aloqalardagi   muammolarni   bartaraf   etishda   yordam   beruvchi   psixologik
ko‘nikmalarni   o‘zlashtiradilar.   Milliy   qadriyatlar,   masalan,   oila   qadriyatlari,
mehmondo‘stlik,   yordam   berish   va   o‘zaro   hurmatni   rivojlantirish,   bolalarda
stressni   kamaytirishga   va   psixologik   barqarorlikni   ta'minlashga   yordam   beradi.
Shu   bilan   birga,   ijtimoiy   aloqalar   va   o‘zaro   munosabatlarda   o‘zini   yaxshi   tutish,
ijtimoiy yordamni qabul qilish va berishda muhim rol o‘ynaydi.
Milliy   qadriyatlarni   tarbiyaviy   jarayonda   qo‘llash   va   bolalarning
emotsional rivojlanishi .  Milliy qadriyatlarni tarbiyaviy jarayonda qo‘llash bolalar
emotsional   rivojlanishiga   ijobiy   ta'sir   ko‘rsatadi.   Milliy   qadriyatlarni   o‘rgatish
bolalar uchun emotsional xavfsizlik yaratadi, chunki ular o‘z xalqining urf-odatlari
va   an'analariga   amal   qilishni   o‘rganadilar.   Bu   ularning   emotsional   holatini
barqarorlashtiradi   va   o‘zaro   muloqotda   o‘zini   ishonchli   his   qilishiga   yordam
beradi.   Emotsional   rivojlanishning   muhim   jihati,   bolalar   milliy   qadriyatlarni
28 o‘rganish orqali, o‘zlarini o‘z xalqining bir qismi sifatida his qilishlari va ularning
madaniy   merosini   davom   ettirish   mas'uliyatini   his   qilishlari   hisoblanadi.   Bu,   o‘z
navbatida, bolalarda emotsional barqarorlikni va ijtimoiy xavfsizlikni ta'minlaydi.
Milliy   qadriyatlarning   shaxsiy   va   ijtimoiy   taraqqiyotdagi   roli .   Milliy
qadriyatlar   bolalar   shaxsiyatining   rivojlanishiga   ta'sir   ko‘rsatib,   ularning   ijtimoiy
tajribasini  kengaytiradi. Milliy qadriyatlarni o‘rgatish bolalarga nafaqat  jamiyatda
o‘z   o‘rnini   topish,   balki   o‘z   shaxsiy   jihatlarida   ham   ijtimoiy   mas'uliyat   va   etika
mezonlariga   muvofiq   yashashni   o‘rgatadi.   Bu,   bolalar   tarbiyasida   ijtimoiy-
psixologik   asoslarni   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Milliy   qadriyatlar   orqali
bolalar   do‘stlik,   hamkorlik,   mehnatsevarlik,   va   o‘zaro   hurmatni   o‘rganadilar.   Bu
ijtimoiy jihatdan ularga sog‘lom va muvaffaqiyatli yashashga yordam beradi.
Milliy qadriyatlarni tarbiyaviy jarayonlarda qo‘llashning ijtimoiy-psixologik
asoslari, bolalar shaxsiy va ijtimoiy rivojlanishini, ularning psixologik holatini va
jamiyatga   moslashishini   yaxshilashga   qaratilgan.   Milliy   qadriyatlar   bolalarda   o‘z
xalqining madaniy merosiga bo‘lgan hurmatni, ijtimoiy mas'uliyatni va emotsional
barqarorlikni rivojlantiradi. 
2.4. Maktabgacha ta’limda milliy qadriyatlar asosida sog‘lom turmush
tarzini rivojlantirish
Maktabgacha   ta’limda   milliy   qadriyatlar   asosida   sog‘lom   turmush   tarzini
rivojlantirish,   bolalarning   jismoniy,   ruhiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini   ta'minlashda
muhim   rol   o'ynaydi.   Bu   jarayon   milliy   an'ana   va   qadriyatlarni   ta'lim   tizimiga
qo'shish   orqali,   ularning   salomatlik   va   ijtimoiy-hayotiy   ko'nikmalarini
shakllantirishga   yordam   beradi.   Sog‘lom   turmush   tarzini   rivojlantirish,   avvalo,
bolalarni   sog'lom   turmush   tarziga   bo'lgan   ehtiyojni   anglash   va   uni   kundalik
hayotga kiritish jarayonidir.
Milliy   qadriyatlar   va   sog‘lom   turmush   tarzi   o‘rtasidagi   bog‘lanish .
Milliy   qadriyatlar,   har   bir   xalqning   tarixiy,   madaniy   va   axloqiy   asoslarini   o‘z
ichiga   oladi.   Maktabgacha   ta’limda   milliy   qadriyatlar   asosida   sog‘lom   turmush
tarzini rivojlantirish, ayniqsa, bolalarda milliy salomatlikka oid urf-odatlar, to‘g‘ri
ovqatlanish, jismoniy faollik, tabiat bilan bog‘liq an’analar va diniy ko‘rsatmalarni
29 o‘rgatish   orqali   amalga   oshiriladi.   Masalan,   o‘zbek   xalqining   qadimiy   sog‘lom
turmush   tarziga   oid   urf-odatlari,   toza   havoda   ko‘proq   vaqt   o‘tkazish,   tabiiy
mahsulotlarni   iste’mol   qilish,   milliy   raqslar,   sport   o‘yinlari   va   boshqa   jismoniy
faoliyatlar sog‘lom turmush tarzini rivojlantirishda o‘ta muhimdir.
Jismoniy   faoliyat   va   milliy   sport   o‘yinlari .   Milliy   sport   o‘yinlari   va   turli
jismoniy   faoliyatlar   bolalarda   jismoniy   va   ruhiy   salomatlikni   saqlashga   yordam
beradi.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   milliy   sport   o‘yinlari   (masalan,
"kurash",   "tog‘-tosh",   "kamon   otish")ni   o‘rgatish   orqali   bolalar   nafaqat   jismoniy
rivojlanadi,   balki   o‘z   xalqining   sport   an'analari   va   qadriyatlariga   hurmatni
shakllantiradilar.   Jismoniy   tarbiya   va   milliy   an'analarga   asoslangan   faoliyat
bolalarga   sog‘lom   turmush   tarzini   tanitadi,   ularning   umumiy   salomatlikni
saqlashga qaratilgan ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
To‘g‘ri   ovqatlanish   va   milliy   taomlar .   Milliy   taomlar   orqali   bolalarga
sog‘lom   ovqatlanishning   asoslari   o‘rgatiladi.   O‘zbek   xalqining   milliy   taomlari,
ularning   tarkibi   va   foydaliligi   bolalarga   ko‘rsatilganida,   ular   sog‘lom   ovqatlanish
madaniyatini   rivojlantiradilar.   Milliy   qadriyatlarga   asoslangan   sog‘lom   turmush
tarzini   o‘rgatishda  tabiiy  va organik  mahsulotlardan foydalanishga  urg‘u  beriladi.
Shu   bilan   birga,   milliy   taomlar   va   salomatlikka   ta'siri   bolalarda   o‘zbek   xalqining
an'analari va to‘g‘ri ovqatlanishning muhimligini anglashga yordam beradi.
Toza   va   sog‘lom   yashash   muhiti .   Milliy   qadriyatlar,   tabiiy   boyliklardan
foydalanish   va   atrof-muhitni   asrashni   o‘rgatish   orqali   bolalarda   sog‘lom   yashash
muhiti yaratish uchun muhim ahamiyatga ega. O‘zbek xalqining an'analarida tabiiy
resurslardan   samarali   foydalanish,   atrof-muhitni   asrash   va   ekologik   muvozanatni
ta'minlash qadriyatlari mavjud. Maktabgacha ta'limda bu qadriyatlar bolalarda toza
va sog‘lom yashash muhiti yaratishning asoslarini o‘rgatishda qo‘llaniladi.
Sog‘lom psixologik holat va milliy qadriyatlar .  Milliy qadriyatlar sog‘lom
psixologik   holatni   rivojlantirishga   ham   yordam   beradi.   Maktabgacha   ta’lim
muassasalarida milliy qadriyatlar orqali bolalarga o‘z-o‘zini anglash, o‘zini hurmat
qilish,   mehnatsevarlik   va   o‘zaro   hurmat   kabi   psixologik   ko‘nikmalarni   o‘rgatish
bolalarning   ijtimoiy   va   psixologik   rivojlanishini   ta'minlaydi.   Bolalar   milliy
30 qadriyatlar   orqali   o‘z   xalqining   axloqiy   va   madaniy   qadriyatlariga   amal   qilishni
o‘rganadilar, bu esa ularning psixologik barqarorligini oshiradi.
Milliy qadriyatlar asosida sog‘lom turmush tarzini o‘rgatish metodlari .
Maktabgacha   ta’limda   milliy   qadriyatlar   asosida   sog‘lom   turmush   tarzini
rivojlantirishda quyidagi metodlardan foydalanish mumkin:
 O‘yinlar   va   faoliyatlar :   Milliy   sport   o‘yinlarini   o‘tkazish,   bolalarni
jismoniy faollikka jalb etish, ularni tabiiy resurslar bilan tanishtirish.
 Madaniy   tadbirlar :   Milliy   an'analar   va   urf-odatlarga   asoslangan
bayramlar,   ma'naviy   tadbirlar,   o‘zbek   xalqining   tarixiy   merosiga   bag‘ishlangan
qiziqarli faoliyatlar.
 Sog‘lom   turmush   tarziga   oid   darslar :   Bolalarga   ovqatlanish,   sport,
salomatlik va atrof-muhitni asrash kabi sog‘lom turmush tarziga oid mashg‘ulotlar.
 Praktik   ko‘nikmalar :   Bolalarga   tabiiy   mahsulotlar   bilan   ishlash,
organik   taomlar   tayyorlash   va   atrof-muhitni   asrashni   o‘rgatish.Maktabgacha
ta’limda   milliy   qadriyatlar   asosida   sog‘lom   turmush   tarzini   rivojlantirish,   nafaqat
bolalarning jismoniy, balki ma'naviy va ijtimoiy rivojlanishiga ham xizmat qiladi. 
XULOSA
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotida   jismoniy   tarbiyani   tashkil   etishda   milliy
qadriyatlardan foydalanish, nafaqat  bolalarning jismoniy rivojlanishini  ta'minlash,
balki ularning ma'naviy va axloqiy qadr-qimmatlarini shakllantirishda ham muhim
rol o'ynaydi. Milliy qadriyatlar, xalqimizning an'anaviy ta'lim-tarbiyaviy tajribalari
va   sog‘lom   turmush   tarziga   asoslangan   o‘rgatish   usullari   maktabgacha   ta'lim
tizimida mustahkam asosni tashkil etadi. Bu jarayon bolalarning jismoniy faolligini
oshirish,   ularning   salomatligini   saqlash   va   o‘zaro   hurmat,   mehnatsevarlik   kabi
ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantirishga yordam beradi.
Milliy   sport   o‘yinlari,   an'anaviy   raqslar   va   boshqa   jismoniy   faoliyatlar
bolalarga   o‘z   xalqining   madaniy   merosi   bilan   tanishtiradi   va   ularni   sog‘lom
turmush   tarzini   qadrlashga   o‘rgatadi.   Jismoniy   tarbiya   va   milliy   qadriyatlarning
uyg‘unlashuvi,   bolalarga   nafaqat   jismoniy   kuch-quvvatni   oshirish,   balki   ruhiy
31 mustahkamlik,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonch,   ijtimoiy   ko‘nikmalar   va   ma'naviy
fazilatlarni rivojlantirish imkoniyatini yaratadi.
Shuningdek,   milliy   qadriyatlar   asosida   sog‘lom   turmush   tarzini
rivojlantirish,   bolalarda   ekologik   ongni   shakllantirish   va   atrof-muhitni   asrashga
bo‘lgan   hurmatni   oshirishga   yordam   beradi.   Bularning   barchasi,   maktabgacha
ta’lim   muassasalarida   sog‘lom   va   barkamol   shaxslarni   tarbiyalashda   muhim
ahamiyatga ega.
Umuman   olganda,   milliy   qadriyatlarning   jismoniy   tarbiya   sohasiga
qo‘llanilishi,   bolalarning   kelajakdagi   muvaffaqiyatli   va   salomat   bo‘lishlarini
ta'minlashda,   shuningdek,   ularda   xalqimizning   boy   madaniy   merosiga   hurmat   va
sevgi uyg‘otishda muhim vosita hisoblanadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston   Respublikasining   ta'lim   sohasida   milliy   qadriyatlarni
rivojlantirish bo‘yicha 2020 yilgi qarori . Tashkent, 2020.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   maktabgacha   ta'limni
rivojlantirish to‘g‘risidagi 2022 yilgi farmon . Tashkent, 2022.
3. Karimov, I. A. (2017).  O‘zbekistonning tarbiya tizimi:  Milliy qadriyatlar
va jismoniy tarbiya . Tashkent: O‘zbekiston Respublikasi O‘quv yurtlari nashriyoti.
4. Abdurahmonov,   A.   (2022).   Maktabgacha   ta'limda   milliy   qadriyatlarni
o‘rgatish . Tashkent: O‘zbekiston milliy universiteti nashriyoti.
5. Azizov,   M.,   &   Davronov,   D.   (2021).   Jismoniy   tarbiya   va   sportning
maktabgacha ta'limdagi roli . Toshkent: Akademnashr.
32 6. Islomov,   I.   (2020).   Milliy   qadriyatlar   va   ta'lim   tizimi:   tamoyillar   va
usullar . Samarqand: Samarqand Davlat universiteti.
7. Shomurodov,   Z.   (2019).   Maktabgacha   ta’limda   milliy   sport   o‘yinlari .
Toshkent: O‘zbekistan ta'limi nashriyoti.
8. Tursunov,   S.   (2023).   Milliy   qadriyatlar   va   sog‘lom   turmush   tarzini
rivojlantirish . Tashkent: O‘zbekiston ta'limi va tarbiyasi markazi.
9. Xodjayev, B. (2022).   Bolalar tarbiyasida milliy an'analar va qadriyatlar .
Farg‘ona: Farg‘ona davlat universiteti.
10. Yuldashev, O. (2018).   Milliy qadriyatlar asosida ta'lim tizimining yangi
yo‘nalishlari . Toshkent: Ilm-fan nashriyoti.
33
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha