Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida o'quv faoliyatini tashkil etish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
YANGI ASR UNIVERSITETI
60110500 – Boshlang`ich ta`lim   Sirtqi 2 -kurs BT S - ______-22-guruh talabasi 
______________________________________________________________________
_______________________________________________________ning 
“ _____________________________________________________________________
______________________________________________________________________
___________________________________”    mavzusida yozgan
K U R S   I SH I
  Ilmiy rahbar:  “Maktab va 
maktabgacha ta’lim” kafedrasi     
dotsenti v.b., PhD:    
M.A.Kenjayeva
Ro‘yxatga olindi:
“Maktab va maktabgacha ta’lim” kafedrasi
 “______”___________2024-yil
№ _____________
TOSHKENT – 2024
Yangi asr universiteti  
1 ___________________________________  ta’lim shakli
Kunduzgi, sirtqi
Talabaning  f.i.sh.________________________________________________
_____________________________________________________________
“___________________________________________________”   ta’lim   yo‘nalishi
_________- kurs  _____________-  guruh
Fan nomi : _____________________________________________________
Kurs ishi mavzusi  _______________________________________________
______________________________________________________________
____________________________________________________________
Kurs   ishlari   100   ba llik   tizim   asosida   baholanadi.   Kurs   ishini   bajarishda   59,9
balldan  kam tо‘plagan talaba  akadem qarzdor hisoblanadi.
№ E’tibor beriladigan  h olatlar Ba ll arning
taqsimlanishi Qo‘yilgan  b all
1 Kurs ishining tuzilmasi 10
2 Mavzuning dolzarbligini  asoslash 10
3 Maqsadning tо‘g‘ri qо‘yilganligi va yechimga erishilganligi 10
4 Mavzuni yoritishda foydalanilgan adabiyotlar ta h lili 10
5 Mavzuni yoritish metod larining  t о ‘g‘ri tanlanganligi  va tatbiq 
qilinganligi 10
6 Aniqlangan nazariy ma’lumotlarni amalda sinab kо‘rilganligi 
va asoslanganligi 10
7 Dars ishlanma larini tayyorlashda pedagogik 
texnologiyalarning tо‘g‘ri qо‘llanilganligi 10
8 Taqdimot 10
9 Olingan yakuniy  xulosalarning  belgilangan  maqsadga 
mu v ofiqligi 10
10 Kurs  ishning maqsadi, mohiyati, olingan natija va xulosalarni 
bayon qilish i 10
                                          Qo‘yilgan  ba llar yig’indisi 10ga bo`linadi
Kurs ishi himoyasi bo‘yicha komissiya xulosasi
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
_________________________________________________________
Himoya qilingan sana 
“____”______” 2024
Baho natijasi ___________________ Komissiya raisi:  ___________        Z.M.Urazova
                                                imzo                          FISh
A’zolar:     1.               _______________________       
                 2.              ________________________
                 3.              ________________________
Mundarija:  
KIRISH........................................................................................................3  
2 I BOB.  Maktabgacha ta lim  tashkilotlarida o quv tarbiyaviy ishlarni  boshqarish.ʼ ʻ
1.1.   Maktabgacha   ta lim   tashkilotlarida   rahbarlik   qilish   va   tashkil   etish
ʼ
yo llari.................................................................................................................10  	
ʻ
1.2.   Maktabagacha   ta lim   tashkilotlarida   tarbiyaviy   ishlar   sifatini   oshirish	
ʼ
metodikasi............................................................................................................15  
II.BOB.Maktabgacha   ta lim   tashkilotlarida   tarbiyaviy   ishlar   metodikasi	
ʼ  
2.1.   Maktabgacha   ta limni   boshqarishda   mudiraning   ro li............................20  	
ʼ ʻ
2.2.   O quv   tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etishning   maqsad   va   vazifalari   .........26  	
ʻ
3.   XULOSA..   ......................................................................................................30  
4.   Foydalanilgan   adabiyotlar   ro yxati...............................................................32  	
ʻ
3 KIRISH  
Mavzuning  dolzarbligi:   O'zining  mustaqil  ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   yo'lini   tanlab
olgan   O'zbekiston   Respublikasi   ta   ’lim   sohasini   ham   sobit   qadamlik   bilan   isloh   qilib
bormoqda.   Ayniqsa,   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonun   va   “   Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi” qabul qilingach, bu boradagi ishlar keng ko'lamga erishdi. Ushbu hujjatlarning
talablari   asosida   bilim   va   kasb-hunar   egallashga   bo'lgan   e’tibor   kuchayib   ketdi.Shu
tufayli ta ’lim-tarbiya tizimiga yangicha ilmiy-uslubiy yondashuvlar kirib kela boshladi.
Bu   yondashuvlar,   o'z   navbatida,   o'quv   jarayonining   turli   tashkiliy   va   metodik
jamg'armalarida muayyan ijobiy o'zgarishlami sodir etadi, albatta. Ularning ko'pchiligi
pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat   bilan   uzviy   bog'liq   o'zgarishlardir.
O'quv   faoliyati   —   bu   keng   ma’noda   inson   faoliyatining   muayyan   maqsadlar
yo'nalishida   namoyon   bo'lishidir.   Bu   faoliyat   faqat   insoniyat   jamiyatida   amalga
oshirilishi sababli, u nafaqat  har bir insonning, balki butun jamiyatmng manfaatlari va
maqsadlariga   xizmat   qiladi.   O'quv   faoliyati-bu   insonda   muvaffaqiyatli   mehnat
faohyatini   amalga   oshirish   imkoniyatini   ta’minlash   maqsadida   uni   o'qitish   hamda
tarbiyalashga   qaratilgan   maqsadli   faoliyatdir.   Ushbu   jarayonning   mohiyati   inson
tomonidan   to'plangan   tajriba,   bilimlar,   malaka   va   ko'nikmalar   shaklida   o'zgartirish
hamda   uni   o'sib   kelayotgan   avlodga   berishdan   iborat.   O'quv   faoliyati   insonning
individual   rivojlanishi   bilan   uzviy   bog'liq   va   uning   hamma   fazalarda-bolalikdan
boshlab,   ulg'aygan   davrigacha   mavjud   bo'ladi.   Shuning   uchun   tarixiy   ijtimoiy   hodisa
hisoblanmish o'quv jarayoni o'z rivojlanish tarixiga ega. 
Demak, o'quv faoliyati, boshqa inson faoliyati turlari singari, kishilik jamiyatiga
xos   bo'lgan   obyektiv   hodisa   sifatida   amal   qiladi.   Jamiyatning   o'zi   murakkab   va
ziddiyatli   o'zgarishlarga   uchrab   turar   ekan,   o‘quv   faoliyati   ham   insoniyat
taraqqiyotining   turli   rivojlanish   bosqichlarida   har   xil   muayyan   shakllarga   ega   bo'ladi.
Masalan, O'zbekistonda mustaqillik qo'lga kiritilgandan so'ng ta’lim sohasida bir qator
muhim   hujjatlar   qabul   qilindi   va   uzluksiz   ta’lim   tizimi   shaklan   va   mazmunan   yangi
4 rivojlanish bosqichlariga o'tdi, ya’ni o'qitish jarayoni takomillashish yo'liga o'tdi. Shuni
ta’kidlash   joizki,   o'quv   faohyati   liar   doim   ham   barkamol   insonni   voyaga   yetkazishga,
uning m a’naviy va moddiy madaniyatini shakllantirishga qaratiladi. O'quv faoliyati o'z
rivojlanishining   hamma   bosqichlarida   ijtimoiy   yo'naltirilgan   maqsadga   ega.   Maqsadli
amalga oshiriladigan jarayon hisoblangan o'quv faoliyati ko‘p qirralidir. Uning asosini
shaxsan   o'qitish   jarayoni,   ya’ni   o'qituvchi   tomonidan   o'quvchiga   bilim,   malaka   va
ko'nikmalar   majmuasiga   bevosita   berish   jarayoni   tashkil   etadi.   O'quv   faoliyatining
aynan bu tom onini ta’lim berish jarayoni tushunchasi bilan belgilaymiz. O'quv jarayoni
deganda-o'quv faoliyati, tor m a’noda, bir maqsadga yo'naltirilgan ta’lim berish sifatida
tushuniladi. Bu o'quv faoliyatini asosiy tom oni hisoblanadi. Lekin u o'quv faoliyatining
mazmunini   to'laligicha   yoritmaydi.   O'quv   faoliyati   tarkibiga   keng   m   a’noda,   ta’lim
berishdan tashqari, yana bir eng muhim va m a’suliyatli jarayon-tarbiya kiradi. U o'quv
faoliyatining ajralmas qismi bo'la turib, o'quvchilardan bir qator zarur ijtimoiy silatlarni
shakllantirishga   xizmat   qiladi   va   ikkita   o'zaro   bog'liq   bo'lgan   jarayon   hisoblanadi.
Ularda   o'quv   faoliyatining   ikkita   vazifasi-ta’lim   berish   va   tarbiyalash   vazifalari
muayyanlashtiriladi.   Ikkala   jarayon   ham   bir-biridan   farqli   ravishda   o'zining   aniq
maqsad va vazifalariga ega bo'lishiga qaramasdan, ular mohiyati jihatidan bitta ijtimoiy
maslak-jamiyat   a'zolarining   komilliginita’ininlashga   xizmat   qiladi.   Shunday   qilib,   har
bir   jamiyatning   kelajagi   uning   ajralmas   qismi   bo'lgan   ta’lim   tizimining   qay   darajada
rivojlanganligi   bilan   belgilanadi.   Mustaqillikni   mustahkamlashning   strategik   yo'lida
og'ishmay   davom   etayolgan   va   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   yo'liga   kirib   borayotgan
mamlakatimi/.da   ta’lim   tizimini   isloh   qilish,   unga   rivojlangan   mamlakatlarning   ilg'or
texnologiyalarini joriy qilish, milliy qadriyatlarimizni singdirgan holda ta’limni tashkil
etish,   bu   jara-   yonni   puxta   va   samarali   amalga   oshirish   ishlari   bugungi   kunda   davlat
siyosati darajasiga ko‘tarildi. 
Mamlakatimizda   uzluksiz   ta’lim   tizimini   isloh   qilishning   tashkiliy,   ilmiy   va
metodik   asoslari   yaratildi,   asosiy   maqsad   esa   komil   inson   va   yetuk   malakali
5 raqobatbardosh   mutaxassislar   tayyorlash,   deb   belgilaadi.   «Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi»ning asosiy tarkibiy qismlarini shaxs, davlat va jamiyat, uzluksiz ta’lim, fan va
ishlab   chiqarish   tashkil   etib,   ular   o‘zaro  bog'liq   holda  namoyon   boiadi.  Mazkur   hujjat
talablarini amalga oshirish esa ta ’lim tizimini tubdan qayta qurishni, ya’ni xalq ta ’limi
taraqqiyotining   konseptual   qoidalarini   qayta   ko‘rib   chiqishni   va   uni   qisqa   vaqt   ichida
ijobiy   hal   qilishni   taqozo   etadi.   Bu   vazifalaming   hal   etilishi   jahon   ilmiy   jam
g‘armasidagi juda katta hajmli axborot fondidan nimani ajratib olish, qancha va qanday
o'qitish   masalalarining   yechimi   bilan   bevosita   bog'liqdir.   Ana   shu   kesimda   ta’lim
texnologiyalarini   joriy   etish   bilan   aloqador   zamonaviy   muammolar   oydinlashadi.
Qolaversa,   ushbu   yo'nalishdagi   ishlarni   yanada   kengroq   davom   ettirishni   davr   taqozo
etmoqda. 
Pedagogik   ta’lim   amaliyotida   kasbiy   tayyorgarlik   bilan   bog‘liq   ayrim
masalalaming   o‘z   aksini   yaxshi   topmaganligi   ham   tegishli   o'qitish   metodikalarining
takomillashuvini   dolzarb   masalaga   aylantirib   qo'ymoqda.   Hozirgi   paytda,   aksariyat
metodist va pedagog-olimlar pedagogik texnologiyalar o'quvchi yoki talabalarga ta’lim-
tarbiya   berishda   ko'zlnngan   maqsadga   erishishni   to‘la   kafolatlaydi,   deb   qarashmoqda.
Lekin   bunday   fikrlarni   obyektiv   haqiqat   o'rnida   qabuJ   qilib   bo'lmaydi,   chunki   bunda
obyekt shaxs bo'lib, uning ongi taklif qilinayotgan texnologiyani to'laligicha qabul qila
olmaydi,   aksincha,   uni   inkor   qilishi   ham   mumkin,   Shuning   uchun,   zamonaviy
pedagogik   texnologiyalami   o'quv   jarayoniga   kiritishda   uning   boshqaruvchisi   bo'lgan
o'qituvchigina   ko'zlangan   maqsadga   erishishning   bosh   kafolatchisi   bo'ladi.   Agar   shu
nuqtai   nazardan   kelib   chiqib   qaraydigan   bo'lsak,   yangi   pedagogik   texnologiyalar   va
uning   asosiy   negizi   bo'lgan   axborot-kommunikatsiya   (АКТ)   texnologiyasini   ta’lim
tizimiga   joriy   etishda   uning   boshqaruvchisi   boim   ish   o'qituvchining   tayyorgarlik
darajasini   birinchi   o'ringa   qo'yish   lozim.   Shu   sababli   pedagogik   jarayonlarning   kun
tartibidagi aksariyat dolzarb muammolarining ijobiy yoki maqsadga muvofiq tarzda hal
qilinishi   ko'p   jihatdan   o'qituvchining   kasbiy   salohiyati   va   pedagogik   mahoratiga
6 bog'liqdir.   Yangi   pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini   o'quv   jarayoniga   joriy   etish
ko'lamini   kengaytirish,   bu   yo'nalishda   ilg'or   tajribalarni   tatbiq   qilish,   har   bir   fan
bo'yicha   bu   sohada   aniq   rejalarni   tuzish   va   amalga   oshirish,   darslik   va   o'quv
qo'llanmalari   hamda   dasturlar   va   m   a’ruza   matnlarini   elektron   disketlarga   ko'chirish,
ular   bilan   har   bir   talabani   ta'minlashga   erishish,   ilmiy   va   ilmiy-metodik   ishlarda,
shuningdek,   o'quv-tarbiya   jarayonida   zamonaviy   pedagogik   va   axborot
texnologiyalarining   keng   joriy   etilishiga   erishish,   ta   ’lim   tizimini   zarur   axborot
vositalari   bilan   yetarli   darajada   ta'minlash,   ta’lim   muassasalarini   kommunikatsion
tarmoqlarga bog'lash kabi vazifalar muhim hisoblanadi. Xullas, pedagogik texnologiya
- o'qitish jarayonlarini optimal tashkil etishdir. O'quv materiallarini tanlash, qayta ishlab
o'quvchi   yoki   talabalarning   kuchiga.   o'zlashtirish   xususiyatlariga   moslab   shakl   va
hajmini o'zgartirish ham ta ’lim texnologiyasiga daxldor. 
Pedagogik   texnologiya,   o'z   navbatida,   ta’lim-tarbiyaning   obyektiv   qonuniyatlari
va diagnostik maqsadlari  asosida o'quv jarayonlari, ta’limtarbiyaning mazmuni, metod
va   vositalarini   ishlab   chiqish   va   takomillashtirish   tizimidir,   ya’ni   fan   va   texnika
yangiliklarini   o'zida   mujassamlashtiradigan   o'quv   jarayonidir.   Mazkur   darslikda
yuqorida   ta'kidlab   o'tilgan   muammolarni   hal   etishning   ayrim   jihatlari,   pedagogik
texnologiyalar   va   pedagogik   m   ahoratning   ahamiyati   hamda   ular   bilan   bog'liq
jarayonlarni   o'rganishning   metodik   asoslari   bayon   qilingan.   Darslik   oliy   o'quv
yurtlarining   magistrlari   va   pedagogik   jarayonlar   mexanizmi   bilan   qiziquvchi   barcha
kitobxonlar   uchun   m   o'ljallangan.   Undan   oliy   o'quv   yurtlarining   professor-
o'qituvchilari,   ilmiy   izlanuvchilar,   pedagogika   va   o'qitish   metodikasi   masalalari   bilan
shug'ullanuvchilar ham foydalanishlari mumkin. “Bugungi kunda mamlakatimizda olib
borilayotgan   islohotlar   samarasi,   avvalambor,   yuksak   ma’naviyatli,   mustaqil
fikrlaydigan,   vatanimiz   taqdiri   va   istiqboli   uchun   mas’uliyatni   o’z   zimmasiga   olishga
qodir   yosh   kadrlar   safini   kengaytirishga   bog’liq”   O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   da   belgilangan   “Ilmiy-tadqiqot   va
7 innovatsiya   faoliyatini   rag’batlantirish,   ilmiy   va   innovatsiya   yutuqlarini   amaliyotga
joriy   etishning   samarali   mexanizmlarini   yaratish”   hamda   Innovatsion   rivojlanish
vazirligining   asosiy   faoliyat   yo’nalishlaridan   ta’lim   tizimida   innovatsiyalarni   ishlab
chiqishni   ta’minlash   kabi   ustuvor   vazifalari   ta’lim   muassasalarida   o’qituvchilar
innovatsion faoliyatini tashkil etish zarurligini ko’rsatmoqda. Chunki kasbiy ta’limning
xalqaro andozalarga to’liq mosligini ta’minlash va ijtimoiy buyurtma asosida malakali
kadrlarni  tayyorlashda  yangi  pedagogik texnologiyalarni  ishlab chiqish  va innovatsion
faoliyatga   tayyorlash   amaliyotiga   joriy   qilish   ta’lim   jarayonini   takomillashtirishga
xizmat   qiladi.   Pedagogika   oliy   o’quv   yurtlari   uchun   mo’ljallangan   pedagogik
texnologiya   o`quv   qo`llanmasi   o’quv   dasturida   ilgari   surilgan   talablarga   muvofiq
yaratildi.   O`quv   qollanmaning   maqsadi   –   pedagogik   texnologiya   fanining   nazariy-
metodologik   asoslarini   ochib   berish,   bo’lajak   pedagoglar   tomonidan   ularning   chuqur
o’zlashtirilishiga   erishish,   talabalarda   pedagogik   faoliyatni   muvaffaqiyatli   tashkil   eta
olish ko’nikma va malakalarini shakllantirishdan iborat. 
Kurs   ishining   maqsadi :   Davlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   metodik
birlashmalarni   tashkil   etish   uchun   zarur   bo’lgan   bilim,   ko’nikma   va   malakalarni
egallash,   ta’lim   jatumanida   innovatsion   texnalogiyalardan   foydalanish   va   uning
ahamiyatini aniqlashdan iborat. 
Kurs ishining vazifalari:  
1. Mavzuga oid abiyotlar pedagogik va psixologik adadabiyotlar taxlili. 
2.   Davlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   metodik   birlashmalarni   tashkil   etishning
o’ziga xos xususiyatlari; 
3.   Davlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   metodik   birlashmalarni   tashkil   etish
omillari; 
4. Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarida metodik birlashmalarni tashkil etish shakl,
metod va vositalari; 
5. Kurs ishi natijalarini miqdoriy va sifat jihatdan taxlil qilish;
8 6. Xulosa va tavsiyalar ishlab chiqish. 
Kurs   ishining   ob’yekti:   Davlat   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   metodik
birlashmalarni tashkil etish 
Kurs ishi predmeti:   Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarida metodik birlashmalarni
tashkil etish shakl, metod va vositalarini takomillashtirish. 
Kurs   ishi   metodlari:   Pedagogik,   psixologik,   metodik,   ilmiy   va   ilmiy-texnikaviy
manbalarni   nazariy   taxlil   etish;   anketa   so’rovnomalari   o’tkazish,   kuzatish,   suhbat,
tajriba-sinov   ishlari,   kurs   ishi   natijalarini   umumlashtirish   va   matematik-statistik
uslublarini qo’llash. 
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyat i:   Har   bir   bo’lajak   tarbiyachi   o’z
ixtisosligidan   o’quv   –tarbiyaviy   faoliyatni   muvaffaqiyatli   olib   borish   uchun   zarur
bo’lgan   metodik   birlashmalarni   tashkil   etish   shakllarini   va   pedagogik   bilimlar   va
ko’nikmalarning umumiy hajmini, tarbiyachiga xos kasbiy fazilatlarni egallashi lozim. 
9 I BOB. Maktabgacha ta lim tashkilotlarida o quv tarbiyaviy ishlarni boshqarishʼ ʻ
1.1.Maktabgacha ta lim tashkilotlarida rahbarlik qilish va tashkil etish yo llari	
ʼ ʻ
Maktabgacha ta’lim tashkilotlari oila va jamiyatning bolalarga g‘amxo‘rlik qilish,
milliy   hamda   mintaqa   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   bolalarni   har   tomonlama
barkamol   qilib   tarbiyalash   va   rivojlantirishga   bo‘lgan   ehtiyojni   qondirish   maqsadida
tashkil   etiladi.   Tashkilotning   mustaqil   ravishda,   o‘z   tashabbusi   bilan   o‘z   faoliyatiga
taalluqli,   agar   ular   qonunchilikka   va   pedagogik   prinsip-larga   mone’lik   qilmasa   har
qanday   qaror   qabul   qilishga   haqlidir.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   tarbiyaviy-
ta’limiy ishlar sifati, bolalar va otaonalar huquqiga jamiyat hamda Davlat manfaatlariga
rioya   qilish   uchun   mas’uldir.   MTT   mehnat   jamoasi   xalqchillik   asosida   o‘z-o‘zini
boshqarish   prinsipiga   muvofiq   jamiyat   faoliyati   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   masalalarni   hal
qiladi. 
Maktabgacha ta'lim asosiy tiplari quyidagilardan iborat: 
 yaslilar; 
 yasli-bog’chalar; 
 bog’chalar; 
 maktab-bog’chalar. 
Maktabgacha   ta'lim   tashkilotlar   kimga   bo’ysunishidan   qat’iy   nazar   xalq
deputatlari   mahalliy   kengashi   ro’yxatidan   o’tkaziladi.   Maktabgacha   talim   ro’yxatdan
o’tkazilgach,   unga   tartib   raqami   beriladi   va   u   yuridik   shaxs   huquqiga   ega   bo’ladi.
Maktabgacha   ta'lim   tashkilotlarini   qaytadan   tuzish   (qo’shish,   olish,   birlashtirish,
ajratish,   bo’linish,   qayta   tashkil   etish)   xalq   ta'limi   bo’limlari,   korxona,   tashkilot
tavsiyasiga   ko’ra   xalq   de-putatlari   mahalliy   kengashlari   qarori   asosida   amalga
oshiriladi. U bog’cha mehnat jamoasi va xalq ta'limi kengashi bilan kelishilgan bo’lishi
lozim. Maktabgacha ta'lim turlicha: tipiga, tuzilishiga qarab shtat birliklarini, xodimlar
oylik   maoshlarini   tas-diqlaydi.   Ota-onalar   qo’mitasining   asosiy   vazifalari   bolalar
10 bog’chasi   Nizomida   ko’rsatilib   berilgan.   Maktabgacha   ta'lim   tashkilotlari   o’zbekiston
Respublikasi   Xalq   ta'limi   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   ko’p   variantli   taxminiy
dasturlardan   birini   tanlash   huquqiga   ega.   Maktabgacha   ta'lim   tashkilotlar   tarbiyaviy
ta'lim   bo’lib,   ijtimoiy   va-zifalar   bilan   bir   qatorda   konsepsiya,   nizom   hamda   dasturga
muvofiq malakali tarbiya va ta'lim berishni ta'minlaydi. 
Maktabgacha ta'lim tashkilotlar o’z dasturi va mctodikasini islilab chiqish hamda
amaliy   faoliyatida   qo’IIash   huquqiga   ega.   Ularning   tasdiqlangan   tartibio’zbekiston
Respublikasi   Xalq   ta'limi   vazirligi   tomonidan   bclgilanadi.   Maktabgacha   ta'lim
tarbiyachisi bolalarni tarbiyalash vao’qitish bo’yicha qo’llanmalarni hamda metodikani
erkin   tanlash   huquqiga   ega.   Maxsus   ahamiyatga   molik   maktabgacha   ta'lim
tashkilotlarini   tashkil   qilish   va   rivojlantirishda   nuqsoni   bo’lgan   bolalar   uchun   yangi
tipdagi, yo’nalishdagi maktabgacha ta'lim tuzish respublika xalq la'limini boshqarish va
sog’liqni   saqlash   organlari   tomonidan   belgilanadi.   Maxsus   ahamiyatga   molik
maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   ish   xususiyati,   ularga   qabul   qilish   qoidalari,
bolalarga   ta'lim   berish   va   ularni   tarbiyalashni   tashkil   qilish   tartibi   o’zbekiston
Respublikasi   Xalq   ta'limi   vazirligi   hamda   o’zbekiston   Respublikasi   Sog’liqni   saqlash
vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   tegishli   yo’riqnomalar   bilan   aniqlanadi.Mudira
maktabgacha   ta'lim   tashkilotlarning   tashkilotchisi,   rahbari,   malakali   pedagog,   uning
faoliyati   maktabgacha   ta'lim   yoshidagi   bolalarni   komil   inson   qilib   tarbiyalash
vazifalarini to’la-qonli hal etishga qaratilgan. U bolalar ta'lim-tarbiyaviy, pedagogik va
gigiyenik   talablar   muvofiq   ravishda   amalga   oshirilishi   uchun   zarur   shart-sharoitlami
ta'minlaydi.o’z   jamoasida   ishchanlik,   maqsadga   qaratilgan   inoqlik   vaziyatini   yaratadi.
Ularga umumiy rahbarlik qiladi. Mudira o’z ishida davlatimiz va Xalq ta'limi vazirligi
tomonidan   qabul   qilingan   qaror,   qonunlarga   amal   qiladi   vao’z   ustida   ijodiy   ravishda
ishlashni   amalga   oshiradi.   Yuksak   onglilik   va   siyosiy   yetuklik,   prinsiplilik,o’ziga   va
qo’l   ostidagilarga   talabchanlik,   mudiraga   qo’yiladigan   asosiy   talablardir.   Jamoadagi
o’zaro   to’g’ri   munosabatlar,   har   bir   xodimning   mehnat   va   ishlab   chiqarish   intizomiga
11 rioya   qilishini   nazorat   qiladi.   Rahbarlik   mavqeyi   mudirani   o’z   g’oyaviy,   ma'naviy-
ma'rifiy, siyosiy-huquqiy saviyasini  va mutaxassislik  mahoratini  doimo ongli  ravishda
oshirishga,   pedagogik   bilimlarni,   bolalarga   ta'lim-tarbiya   berish   nazariyasi   va
amaliyotini   puxta   egallashiga,   hozirgi   bosqichda   maktabgacha   ta'lim   oldida   turgan
vazifalami   bilishga,  o’z  bilimlaridan  faoliyatida  foydalanishga  majbur  etadi.  U  dastur,
metodik, instruktiv me'yoriy hujjatlarni puxta bilishi va amal qilishi kerak. U pedagogik
jarayonning mohiyatini chuqur bilishi, kamchiliklami darhol bartaraf qilish choralarini
ko’rishi   lozim.   Maktabgacha   ta'lim   tashkilotlar   mudirasi   xalq   ta'limini   bosh-qarish
bo’limlari   tomonidan   oliy   ma'lumotga   va   5   yildan   kam   bo’lmagan   ish   stajiga   ega
shaxslardan tayinlanadi. Maktabgacha  ta'lim  tashkilotlarda kadrlarni tanlash, joyjoyiga
qo’yish,   tarbiyalash   bo’yicha   ishni   mehnat   jamoasi,   maktabgacha   ta'lim   kengashining
faol   ishtirokida   amalga   oshiradi.   Maktabgacha   ta'lim   rahbarlari   kadrlarning   kasb
mahoratini,   umu-miy   ta'lim   mahoratini   va   madaniy   darajasini   muntazamo’stirib
borishiga g’amxo’rlik qiladi, xodimlar malakasini hisobga olgan holda va maktabgacha
ta'lim muassasasi manfaatlaridan kelib chiqib, ularni tartibli vao’z vaqtida joydan-joyga
ko’chirib   turili-shini   ta'minlaydi.   Maktabgacha   ta'lim   tashkilotlarda   kadrlar   rezervini
shakllantirib,   ular   bilan   doimiy   ish   olib   boradi.   Mudira   bolalar   bog’chasining   butun
faoliyatiga,   bolalar   bog’chasini   obodonlashtirish,   ko’kalam-zorlashtirish   ishlariga
rahbarlik qiladi. Smeta bo’yicha xarajatlarni  to’g’ri taqsimlash, muassasani  oziq-ovqat
mahsulotlari   bilan   ta'minlash   tartibini   to’g’ri   tashkil   etish,   bog’chani   rejadagi   bolalar
bilan   to’ldirish,   ta'lim-tarbiya   dasturining   bajarilishi   uchunjavobgar,   yozgi
sog’lomlashtirish ishlari, pedagogik va xizmat  ko’rsatuvchi xodimlarning bilimi, ishga
nisbatan   munosabati,   ularning   mala-kasini   oshirish   ishlari   bo’yicha   bosh   rahbardir.
Mudira bolalar hayotini saqlash, muhofaza qilish uchun to’g’ri kun tartibi, shart-sharoit
yaratadi.   Sanitariya   va   gigiyena   qoidalarining   bajarilishini   nazorat   qiladi,   yong’inga
qarshi   tadbirlaro’tkazadi.   Qishga   vitaminga   boy   oziq-ovqat   mahsulotlarini   g’amlaydi.
Bog’cha   xodimlarinio’z   vaqtida   oylik   maosh   bilan   ta'-minlaydi.   Ish   yuritishni   qattiq
12 riazorat qiladi. Faol xodimlarni rag’batlantiradi. Bolalar bog’chasidao’tkaziladigan joriy
va   kapital   ta'mirga   bosh   rahbardir.   Xo’jalik   mudiri,   ombor   mudiri,   kir   yuvuvchi,
bog’bon,   duradgor,   farrosh,   qorovul,   elektrik,   santexnik,   haydovchi   bilan   yakkama-
yakka suhbato’tkazadi. 
Ularning   ishlari   ustidan   qat'iy   nazorat   tashkil   etadi.   Tashkliy-pedagogik
jarayonlarga quyidagilar kiradi: 
1) bayram ertaliklarinio’tkazish va rahbarlik; 
2) ochiq tadbirlarni tashkil etish va rahbarlik qilish, ochiq tadbirlar va pedagogik
jarayonlarni jamoa bo’lib kuzatish va tahlil qilish. Masalan, ochiq mashg’ulot, sayrlarni
kuzatish; 
3)   xalq   ta'limi   bo’limlari   tomonidan   berilgan   topshiriq   asosida   tajtiyachi   va
bolalarni   ko’rik-tanlovlarga   qatnashtirish,   yil   tarbiya-chisi,   san'at   bayrami,   sport
bayramlarinio’tkazish. 
Mudiraning   talim-tarbiyaviy   jarayonlarga   rahbarligi   quyidagi-larda   namoyon
bo’ladi: 
a)   har   bir   guruhda   ta'lim-tarbiyaviy   reja   asosidagi   ishlarni   kuzatish   va   tahlil
qilish,   tarbiyachining   ish   hujjatlarinio’rganish   va   tahlil   qilish:   guruhning
ta'limtarbiyaviy ish rejasi, tashxis daf-tari, bular —o’tkazilgan ishlarning hisobotidir.
b)   guruhning   jihozlanishini   nazorat   qilish,   bunda   guruhlarga   qarab   burchaklar
soni takomillashib boradi.
Mudira   kvartalda   bir   marta   umumiy   ota-onalar   majlisini   tashkil   etadi.   Majlisni
ota-onalar   qo’mitasining   raisi   olib   boradi   yoki   yor-dam   beradi.   Mudira   1   haftada   3
marta   ota-onalarni   qabul   qiladi.   Bunda   ota-onalar   tomonidan   ba'zi   bir   muammo,
kamchiliklar, bolalar tarbiyasiga oid muammolar hal etiladi. 
Mudiraning jamoatchilik va mahalla qo’mitasi bilan ish usul-lari quyidagi tarzda
amalga oshiriladi: 
1. Ota-onalar va jamoatchilik uchun anjumanlaro’tkazish. 
13 2. Ota-onalar universitetlari tashkil qilish. 
Unda   oila   markazidan   vakil,   yetuk   olimlar,   xalq   ta'limi   bo’limi   xodimlari   va
barcha   ota-onalar   ishtirok   etadilar.   Ota-onalar   universitetining   asosiy   maqsadi   oila   va
bolalar   tarbiyasi   masalalarinio’rganish   va   kamchiliklarni,   muammolarni   hal   etishdan
iborat.   Mudira   maktab   bilan   aloqao’r-natib   1   yilga   mo’ljallangan   reja   asosida   ish
ko’radi. Bunda bog’-chaning asosiy vazifalari, maktab tomonidan amalga oshirila-digan
tadbiriy   choralar,   bolani   maktab   ta'limiga   tayyorlash,   lotin   alifbosinio’rgatish   ishlari
amalga oshiriladi. Bunda mudira va maktab direktorining vazifalari belgilanadi. 
Mudiraning   ma'muriy   xo’jalik   faoliyati   bu   reja   asosida   konting   bo’yicha
bolalarnijoylashtirish,   «Uchinchi   ming   yillikning   bolasi»dasturiningbajarilishi   ustidan
nazorat   qilish,   maktabgacha   ta'lim   tizimida   belgilangan   xarajatlarni   o’z   vaqtida   joy-
joyiga   qo’yib   ish-latishni   tashkil   etish,   bolalami   ovqatlantirishni   to’g’ri   tashkil   etish,
yozgi   sog’lomlashtirish   mavsumlarini   tashkil   etish,   xizmat   qiluvchi   xodimlarni   to’g’ri
joylashtirish   va   ishlash   malakalarini   oshirish,   mehnatni   ilmiy   asosda   tashkil   etishdan
iborat.   Mudira   bog’chani   kerakli   texnikaviy   va   xo’jalik   materiallari   bilan   muntazam
ravishda   ta'minlab   turishi,   binoni   jihozlar   bilan   (qattiq   va   yumshoq   inventarlar)
jihozlashi,   binonio’z   vaqtida   ta'mirlashi   vao’quv-ko’rgazmali   qurollar   bilan   to’ldirib
borishi,   turli   yosh   guruhi   uchun   dasturiy-mctodik   hujjatlarda   tavsiya   etilgan   (ularni
fiziologik,   aqliy,   axloqiy,   mehnat,   estetik   tarbiyalash   maqsadida)   bolalar   badiiy
adabiyoti   va   pedagogik   adabiyotlar   bilan   ta'minlashi,   bolalar   maydonchasi   va   yer
uchastkasini   to’g’ri,   rejali   jihozlashi,   kadrlarni   joylashtirishda   ulami   bolalar   bilan
ishlash   stajiga   qarab,   xodimlarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olishi,   shifokor
bilan   birgalikda   tibbiy   ishlarini   nazorat   qilishi   va   bolalarni   tizimli   tibbiy
ko’rikdano’tkazishi   kerak.   Maktabgacha   ta'lim   tashkilotning   shaxsiy   tarkibi   quyida-
gilardan   iborat:   ma'muriy   guruh   (mudira,   tarbiyachi-metodist,   xo’jalik   mudiri,   katta
meditsina hamshirasi), pedagogika, meditsina xizmati ko’rsatish tarmoqlari xodimlari. 
14 Maktabgacha   ta'limi   ma'muriyati   har   bir   tarkibiy   birlikka   tegishli   moddiy   re-
surslarni   biriktiradi.   Mehnat   jamoasi   vakolatini   amalga   oshirishning   asosiy   shakli
umumiy yig’ilishidir. Maktabgacha ta'lim tashkilot umumiy yig’ilishi: 
-maktabgacha   ta'lim   to’g’risida   Nizom   asosidao’zining   har   bir   Ustavini   (Ustav
deyiladi) ko’rib chiqadi va qabul qiladi; 
-maktabgacha ta'lim tashkilotlar kengashini tuzish zaruriyatini aniqlaydi, kengash
tarkibini va uning raisini saylaydi; 
-yillik   va   istiqbol   rejalarini   muhokama   qiladi   ya   tasdiqlaydi,   uning   bajarilishi
haqida   ma'muriyat   hisobotini   eshitadi,   pe-dagogik   va   xizmat   ko’rsatish   mehnatining
samaradorligini oshirish yoilarini belgilaydi; 
-jamoa shartnomasini muhokama qiladi va kasaba uyushmasi qo’mitasiga taqdim
etadi.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   kadrlarining   lavozimi   huquqlari   va
majburiyatlari,   ularning   boshqaruv   vakolatlari   va   vazifalari   O’zbekiston
Respublikasining   qonun   hujjatlari,   tegishli   me'yoriy   huj-jatlar,   ta’lim   Nizomi   bilan
belgilanadi.   Maktabgacha   ta’lim   mudirasi   xalq   ta’limi   boshqaruv   organlari   tomonidan
oliy   ma’lumotga   ega   va   besh   yildan   kam   bo’l-magan   pedagogik   stajga   ega   bo’lgan
shaxslardan   tayinlanadi.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   kadrlarni   tanlash,   joy-
joyiga   qo’yish,   tarbiyalash   bo’yicha   ishni   ma'muriyat,   mehnat   jamoasi,   maktabgacha
ta’lim kengashining faol ishtirokida amalga oshiradi. 
1.2.Maktabagacha   ta lim   tashkilotlarida   tarbiyaviy   ishlar   sifatini   oshirishʼ
metodikasi  
Tаrbiya   dеgаndа   shаkllаnаyotgаn   shахsdа   shахsiy,   ахlоqiy   sifаtlаrni
shаkllаntirishni   tushunаmiz.   Tаrbiya,   tа‘lim   bеrish   bilаn   mustаhkаm   аlоqаdа   bo’lgаni
hоldа o’zigа xos qоnuniyatlаrgа hаm egаdir. Tа‘lim – tаrbiya yagоnа jаrаyondir. Lеkin
ulаr   bir-birigа   аynаn   o’хshаsh   emаs.   Tа‘lim   vа   tаrbiyaning   birligi   аvvаlо,   ulаrning
mаqsаdining   umumiyligidadir.Bir   butun   pеdаgоgik   jаrаyondа   tа‘lim   dоimо   tаrbiyaviy
15 vаzifаlаrni,   tаrbiya   esа   hаyotni   bilish,   ungа   tаyyorlаnishdа   mаs‘uliyatli   vаzifаni
bаjаrаdi. Tаrbiyaning vаzifаlаri ko’p qirrаlidir. Tа‘limning аsоsiy vаzifаs o’quvchilаrni
bilimlаr   bilаn   Uning   tа‘limdа   qаndаy   fаrqli   tоmоnlаri   mаvjud?   “Tаrbiyaviy   ishlаr
mеtоdikаsi”   fаnining   prеdmеti   kаsb-hunаr   maktablari,   аkаdеmik   litsеylаrda
tа‘limtаrbiya   оlаdigаn   o‘quvchilаrni   mа‘nаviy-ахlоqiy   jihаtdаn   tаrbiyalаshgа   оid
nаzаriy   bilimlаr   vа   ko‘nikmаlаrni   shаkllаntirishdаn   ibоrаtdir   qurоllаntirish   bo’lsа,
tаrbiya yoshlarning jаmiyatimizning qоnunlаrigа javob bera oladigаn e‘tiqоdini, ахlоqiy
tushuncha   vа   ko’nikmаlаrini,   ehtiyoj   vа   intilishlаrini   tаrkib   tоptirishda   muhimdir.
Аbdullа   Аvlоninyning   «Dаrs   ilа   tаrbiya   оrаsidа   bir   оz   fаrq   bo’lsа   hаm   bir   biridаn
аyrilmаydigаn, birining birigа bоg’lаngаn kаbidur» dеb tа‘kidlаshi bеjiz emаs. 
Mа‘lum   bo’lаdiki,   tа‘lim   vа   tаrbiyani   bir-biridаn   аjrаtish   mumkin   emаs.   Shu
bоis,   hоzirgi   kun   pеdаgоgikаsining   аsоsiy   vazifаsi   bilim   bеrib,   tаrbiyalаsh   tаmоyiligа
ko’rа   tаrbiyalаb,   bilim   bеrish   bo’lmоg’i   lоzim.   Bu   fаnning   mаqsаdi,   ta‘lim
muassasasilаri o’quvchilariga tаrbiyaviy tа‘sir ko’rsаtish mаhоrаtigа egа bo’lgаn, bundа
bоy qаdriyatlаrimizdаn kеng vа оlаdigаn zаrur mеtоdlаrini tаnlаb bilishgа qоdir bo’lgаn
pеdаgоglаrni   tаyyorlаshdаn   ibоrаtdir.   Tаrbiya   mахsus   fаоliyat   sifаtidа   аnglаb   оlingаn
mаqsаdning   mаvjudligi   bilаn   tа‘sir   ko’rsаtishning   mахsus   ishlаb   chiqilgаn   vа   аsоsiy
bеrilgаn vоsitаlаri shаkllаri mеtоdlаrini qo’llаnishi bilаn аjrаlib turgаn. 
Umumta’lim   maktablari   shахsini   dаvr   tаlаbigа   jаvоb   bеrа   оlаdigаn   darajada
tаrkib tоptirishgа erishish imkоnini bеrаdigаn, birоr bir sаlbiy jihаtning оldini оlаdigаn
tаrbiyaviy   jаrаyonni   ilmiy   аsоsdа   tаshkil   etish   аsоslаrini   ishlаb   chiqish   kabilar
tаrbiyaviy   ishlаr   mеtоdikаsi   fаnining   muhim   maqsadi   va   vаzifаlаri   sаnаlаdi.   Hоzirgi
kundа   yoshlаrni   bаrkаmоl   insоn,   o’z   Vаtаnining   ilg’оr   kishisi   sifаtidа   tаrbiyalаsh   eng
аsоsiy mаsаlаlаrdаn biri hisоblаnаdi. Chunki аynаn yo shlаr dаvlаtimizning kеlаjаgidir.
Bundа   uslubiyot   tаrbiya   nаzаriyasining   umumiy   qоidаlаrigа   аsоslаnishi,   lеkin   ulаrni
tаkrоrlаmаsligi,   bu   qоidаlаrni   ro’yobgа   chiqаrish   usullаrining   vоsitаlаri,   yo’llаri   vа
shаkllаridаn   ibоrаt   bo’lishi   lоzim.   Tаrbiyaviy   ish   mеtоdikаsini   o’rgаnish   tаlаbаlаrni
16 tаrbiyalаshning  umumiy mаsаlаlаrini  mustаqil, ijоdiy vа dаdil  hаl  qilishgа  tаyyorlаshi
lоzim.   “Tаrbiyaviy   ishlаr   mеtоdikаsi”   fаnining   bоsh   mаqsаdi   yosh   аvlоdni   mа‘nаviy-
ахlоqiy jihatdan  tаrbiyalаshdа   хаlqimizning bоy  milliy,  mа‘nаviy-tаriхiy аn‘аnаlаrigа,
urf–оdаtlаri   hаmdа   umumbаshаriy   qаdriyatlаrgа   аsоslаngаn   sаmаrаli,   tаshkiliy,
pеdаgоgik shаkl vа vоsitаlаrni ishlаb chiqib, аmаldа jоriy etishdir. Mаzkur “Tаrbiyaviy
ishlаr   mеtоdikаsi”   hаm   аynаn   ushbu   qаrоrgа   аsоsоаn   pеdаgоgikаgа   iхtisоslаshgаn
mutахаssislаr   uchun ishlаb  chiqilgаn  tаrbiyaviy  ishlаrni  dаvr   tаlаbigа jаvоb  bеrаdigаn
hоlаtgа   kеltirish   uchun   tаrbiyaning   аsоsi   bo’lgаn   bаrchа   g’оyalаr   qаytа   dаn   ko’rib
chiqilishi,   аsоsiy   e‘tibоr   shахsgа   qаrаtilishi,   yillаr   dаvоmidа   to’plаngаn   ijоbiy
tаjribаdаn unumli fоydаlаnish zаrurligini tаqоzо etаdi.
Tаrbiyaviy   ishlаr   mеtоdikаsi   pеdаgоgikа   fаnining   bir   qismi   bo’lib,   fаn   sifаtidа
аjrаlib chiqdi vа o’zining nаzаriy, uslubiy, аmаliy аsоslаrini yarаtdi. Nаtijаdа tаrbiyaviy
ishlаrning tаrmоqlаri vujudgа kеldi. Tаrbiyaviy ishlаr mеtоdikаsi fаni bir nеchа qismgа
bo’lib o’rgаnilаdi. Bulаr quyidаgilаrdir: 
- Tarbiya fanini o’qitish mеtоdikаsi, 
- Jаmоаni tаshkil qilish mеtоdikаsi, 
- Guruh rаhbаrining tаrbiyaviy ishlаrini tаshkil etish  mеtоdikаsi hаmdа
- Yoshlаrni tаrbiyalаshdа оilа, mаhаllа hаmkоrligini аmаlgа оshirish mеtоdikаsi
vа hаkоzоlаr.
“Tаrbiyaviy ishlаr mеtоdikаsi” fаnining аsоsiy vаzifаsi esа shахsning аqliy erkin
fikrlоvchi   vа   jismоniy   rivоjlаnishi,   uning   qоbiliyatlаrini   hаr   tоmоnlаmа   оchish   uchun
imkоniyat   yarаtishdir.   Buning   uchun:   yoshlаrni   erkin   fikrlаshgа   tаyyorlаsh,   hаyot
mаzmunini tushunib оlishgа ko’mаklаshish, 
o’z – o’zini  idоrа vа nаzоrаt  qilа bilishni  shаkllаntirish, o’z shахsiy  turmushigа
mаqsаdli yondоshuv, ulаrdа rеjа vа аmаl birligi hissini uyg‘оtish; 
17 tаlаbаlаrdа   mаdаniy   hаmdа   dunyoviy   bilimlаrni   egаllаshgа   bo’lgаn   tаlаblаrni
shаkllаntirish,   mаlаkа   hоsil   qildirish,   ularni   tоbоrа   o’stirib,   bоyitib   bоrish   vа   estеtik
tushunchаlаrni shаkllаntirish; 
hаr bir o’smirning bilim olish qobiliyati vа ijоdiy imkоniyatlаrini аniqlаb, ulаrni
rivоjlаntirish,   insоn   fаоliyatini   turli   sоhаlаrdа   jоriy   qilib   ko’rish;insоnpаrvаrlik   оdоbi
mе‘yorlаrini   shаkllаntirish   (bir   –birini   tushinаdigаn,   mеhribоn,   shаfqаtli,   irqiy
kаmsitishlаrgа   yo’l   qo’ymаslik),   muоmаlа   оdоbi   kаbi   tаrbiya   vоsitаlаridan   kеngroq
foydalanish:tаrbiyada   tаrbiyalаnuvchi   shахsini   оliy   ijtimоiy   qаdriyat   dеb   tаn   оlinishi,
hаr   bir   shахs,   o’smir   vа   yosh   yigit-qizning   bеtаkrоr   vа   o’zigа   хоsligini   e‘tibоrgа
оlish;аmаldа   tаrbiyaviy   jаrаyon   yaхlit   vа   uzluksizligigа   hamda   turli   yoshdаgi
tаrbiyalаnuvchilаrni   qаmrаb   оlishigа   аlоhidа   аhаmiyat   bеrish:   o’smir   yigit   vа   qizlаr
nаfаqаt   bo’lg‘usi   kаttа   hаyotgа   tаyyorgаrlik   ko’rаdilаr,   bаlki   аnа   shu   hаqiqiy   hаyot
bilаn yashаydilаr, shu bois ularni aniq hayotga tayyorlash kabilar. 
Dеmаk,   bu   fаnni   o’qitishdаn   mаqsаd,   kеlаjаkdа   tаlаbаlаrgа   tа‘lim   tа‘lim   –
tаrbiyagа   dаvr   tаlаblаridаn   kеlib   chiqqаn   hоldа   yangichа   yondashishni,   ishni   sifаt,
mаzmun   jihаtdаn   to’g’ri   tаshkil   etishni   o’rgаtishdаn   ibоrаtdir.   Аbdullа   Аvlоniy
―Tаrbiya   biz   uchun   yo   hаyot,   yo   mаmоt,   yo   hаlоkаt,   yo   sаоdаt   mаsаlаsidir   dеya
ta‘kidlaganida   qanchalik   hаqli   ekаnligini,   hаyotning   o’zi   isbоtlаb   turibdi.   Tаrbiyaning
eng   muhim   vаzifаsi   yosh   аvlоddа   mustаhkаm   e‘tiqоd   hаmdа   ulаrgа   аsоslаngаn
mа‘nаviy   xulq-аtvоrni   xоsil   qilishdir.   Bu   vаzifаni   shахsni   fаоl   vа   muаyyan   mаqsаdni
ko’zlаgаn   hоldа   tаrkib   tоptirishning   psiхоlоk   qоnuniyatlаrini,   ахlоqiy   tаrаqqiyot
qоnuniyatlаrini umumiy vа o’zigа хоs yakkа psiхоlоgik хususiyatlаrini inоbаtgа olgan
holda   to’g’ri   hаl   etish   mumkin.   O’quv   jаrаyonini   bоshqаrish   nisbаtаn   оsоn.   Uning
nаtijаlаri dаrhоl namоyon bo’lаdi vа ulаrni Tаrbiya vа uni аmаlgа оshirish muаmmоsi
bаrchа   zаmоnlаrdа   hаm   dоlzаrb   bo’lib   kеlgаn.   Chunki   jаmiyatning   qаy   dаrаjаdа
tаrаqqiy   etgаnligi   shu   jаmiyatdа   yashаyotgаn   оdаmlаrning   mа‘nаviy   sаviyasi   bilаn
o’lchаnаdi.   Tаlаbаlаr   shахsini   kаmоlgа   yеtkаzish,   mа‘nаviy   bоylikni,   ахlоqiy
18 kоmillikni, jismоniy mukаmmаllikni  o’zidа mujаssаmlаshtirgаn,  jаmiyat  hаyotidа fаоl
ishtirоk   etuvchi   yoshlаrni   tаrbiyalаshni   tаqаzо   etаdi.Bo’lаjаk   pеdаgоglаr,   murаbbiylаr
birinchi   nаvbаtdа   tаrbiyachi   vа   jаmiyat   siyosаtini   hаmdа   mаfkurаsini   yoshlаr   оngigа
yеtkаzuvchi   аsоsiy   shахs   bo’lgаnligi   bоis,   tаriхiy   аhаmiyatgа   egа   bo’lgаn   «Tа‘lim
to’g’risidа»gi   qоnun   vа   mоhiyatini   yanа   bir   bоr   chuqur   tаhlil   o’rganish   zаrur.   Hаr
qаndаy mаmlаkаtning kuchi fuqаrоlаrning mа‘nаviy yetukligidadir. 
 Intеllеktuаl   sаlоhiyati   esа   tа‘lim   tizimining   mаzmunini   shахsning   hаr
tоmоnlаmа   shаkllаnishi   uchun   mоddiy   vа   mа‘аnаviy   shаrt-shаrоitlаrning
mаvjudligi, 
 jаmiyatdа   -   tа‘lim   vа   kаdrlаr   tаyyorlаsh   tizimini   jаmiyatdа   аmаlgа
оshirilаyotgаn   yangilаnish   vа   rivоjlаngаn   huquqiy   dеmоkrаtik   dаvlаt
qurilishi jаrаyonlаrigа mоslаshish; 
 kаdrlаr   tаyyorlаsh   tizimi   muаssаsаlаrini   yuqоri   mаlаkаli   mutахаssislаr  
bilаn   tа‘minlаsh,   pеdаgоg   fаоliyatining   nufuzi   vа   ijtimоiy   mаvqеini
ko‘tаrish; 
 tа‘lim оluvchilаrni mа‘nаviy-ахlоqiy tаrbiyalаshning vа mа‘rifiyishlаrning
sаmаrаli shаkllаri hаmdа uslublаrini ishlаb chiqish vа amalda jоriy etish; 
 tа‘lim vа kаdrlаr tаyyorlаsh. 
Tаrbiya   jаrаyonidа   kishining   turli   qоbiliyatlаri   rivоjlаnаdi,   g’оyaviy,   аxlоqiy,
irоdаviy, estеtik xislаtlаri shаkllаnаdi, tаbiаtgа, jаmiyatgа ilmiy qаrаshlаr tizimi tаrkib
tоpаdi. Jismоniy kuch-quvvаtlаri mustаhkаmlаnаdi  kаttаlаrning tаjribаlаrini sust  hоldа
emаs,   bаlki   fаоl   rаvishdа   o’zlаshtirаdi,   bu   o’zlаshtirishdа   uning   оngli   hаrаkаti,
tirishqоqligi   kаttа   аhаmiyatgа   egа   bo’lаdi.   Abu   Nosr   Forоbiyning   tа‘limоtidа   kоmil
insоn muаmmоsi u bilаn bеvоsitа bоg’liq bo’lgаn jаmiyatni mukаmmаllаshtirish, fоzil
jаmоа   qurish,   insоngа   bахt   sаоdаt   eshiklаrini   оchish   vоsitаlаrini   yarаtish   mаsаlаlаri
mаrkаziy o’rinni egаllаydi. 
19 II.BOB.Maktabgacha ta lim tashkilotlarida tarbiyaviy ishlar metodikasiʼ
2.1.Maktabgacha ta limni boshqarishda mudiraning roli.
ʼ
Boshqaruv   faoliyatini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishning   rahbar   yoshiga
bog‘liqigi rivojlangan mamlakatlar tadqiqotlariga asoslanadi. Aniqlanishicha, Yaponiya
qayta   ishlab   chikqarish   yirik   kompaniyalari   rahbarlarining   o‘rtacha   yoshi   63,5   bo‘lsa,
shu   toifa   amerikalik   rahbarlarning   yoshi   59   da   ekan.   Yaponiya   yirik   kompaniya
rahbarlarini   o‘rganishda   uchraydigan   va   taajjublanarli   jihatlardan   biri,   ularning   yoshi
ulug‘ligidir.   Ba'zi   bir   tashkilotlarda   (masalan,   «Soni   korporeyshn»)   kompaniya
prezidentining yoshi 65 deb cheklangan bo‘lsa-da, lekin ko’pgina avtomobil sohasidagi
firma rahbarlarining yoshi 75 va undan yuqoriligi ajablanarli hol emas. 
Umuman olganda, Yaponiyada xodimning korxonaga bir umr yo’llanish tajribasi
qo‘llanadi. Ma'lum bo‘lishicha, yuqori bug’in rahbarlarining ko’pchiligi o’z tashkilotida
30   yildan   ortiq,   ishlaydi.   Bu   sohada   o’tkazilgan   tadqiqotlar   shundan   dalolat   beradiki,
katta   yoshli   rahbarlar,   agar   ularning   sog’ligi   ko’ngildagiday   bo‘lsa,   ushbu   tashkilot
uchun katta tajriba manbaidir. Rahbarning ulug’ yoshi haqida gapirar ekanmiz, nafaqat
uning   biologik   jihati,   balki,   ijtimoiy   tomoni,   g‘ayoaviy   tajribasini   ham   nazarda
tutishimiz   darkor.   Zero,   «Qari   bilganni   pari   bilmas»,   deb   xalqimiz   bejiz   aytishmagan.
Biroq, ishlab chiqarishga zamonaviy texnologiyaning kirib kelishi ularni o’zlashtirishda
ma'lum   mahoratni   talab   qiladi.   Baxtga   qarshi,   hozirgacha   kompyuterda   ishlashni
o’rganolmayotgan katta yoshli  rahbarlarni uchratish qiyin emas. Shu jihatdan olganda,
yosh   rahbar   ko’pincha   tashkilotga   ilg’or   texnologiya   va   tezkorlik   olib   kiruvchi   omil
sifatida qabul qilinadi. 
Yosh rahbar boshqaradigan tashkilotdagi xodimlarning o’rtacha yosh ko’rsatkichi
ko’pincha   past   bo’ladi.   Yoshlik   (30-35   yosh   atrofida)   bu   yangilik   va   kashfiyotlarga
moyillik,   ijodiylik,   ko’rmaslik   va   o’zgaruvchan   muhitga   moslashuvchanlik   bilan
ifodalanadi. Afsuski, bunday tashkilotda katta yoshdagi (40-45 dan yuqori) xodimlarga,
hatto,   shubxa   bilan   qarashadi.   Lekin,   aniqlanishicha,   inson   35-55   yoshlarida   o’z
20 kasbining moxir ustasiga aylanadi, o’z sohasidagi bilimni yaxshi egallaydi va ixtirolarni
joriy etishga o‘zida ishtiyoq, sezadi. Shu bilan birga, unda vaziyatni sovuqqonlik bilan
tahlil   etish,   vazminlik   kayfiyati   shakllanadi.   Albatta,   hamma   yosh   rahbar   ilg’or
texnologiya  tarafdori   va  shunga   moyil   deb   aytish   qiyin,   lekin  yoshlarga   zamonaviylik
xos.   Bu   esa   o’z   navbatida,   yosh   rahbarning   zamonaviy   va   ilg’or   ishlab   chiqarish
uslublariga murojaat etish extimolini kuchaytiradi. Xalqimizda, yoshi katta bo‘lsa ham
ko’ngli   yosh   degan   ibora   bor.   Demak,   zamonaviy   rahbar   yoshidan   qat'i   nazar   ilg’or
texnologiyalar tarafdori, tashkilot miqyosida zamonaviy ishlab chiqarishni joriy etishga
qobiliyatli bo‘lishi lozim. Bu esa o’tish davri talabidir.
Inson   jinsi,   uning   ayni   bir   rolga   amal   qilinishi   taqozo   etadi.   Ayniqsa,   bu   holat
sharq, mamlakatlari, xududimiz sharoitida yaqqol namoyon bo’ladi. Bu xududda erkak
va   ayolga   xos   jinsiy   ijtimoiy   normalar   aniq,   belgilangan.   Modomiki   shunday   ekan,
inson amalga oshirayotgan ko’pgina xatti- harakat aynan shu jinsiy rol mezoni ta'sirida
idrok   etiladi.   Hozir,   insonning   jinsiy   mansubligiga   qaramay,   kasb   yoki   lavozim
pog’onasida   katta   imkoniyatlar   paydo   bo’layotganini   ko’ramiz.   Mamlakatimizda
tadbirkorlik va davlat boshqaruvi sohasida ayollarga katta yo’l ochilgan. Ammo, shunga
qaramay,   rahbar   so‘zi   ko’pincha   erkak   jinsi   bilan   qiyoslanadi   va   negadir,   ayol   rahbar
idora etadigan sohalar sifatida maorif, sog’liqni saqlash, axoliga xizmat ko’rsatishgsan
nariga   o’tilmaydi.   Haqiqatdan   ham   ayolning   u   yoki   bu   sohada   boshqaruv   lavozimini
egallashi,   ko’p   jihatdan,   bu   soha   ayollarga   mosmi   yoki   erkaklargami   degan   savolga
bostik, bo‘lib qolgan. Bir qator tadqiqotlar orqali aniqlanishicha, erkak va ayol aralash
ishlaydigan   guruhda   ko‘pincha   erkaklar   tashabbusni   o‘z   qo‘llariga   olar   emish.
Tadqiqotchi   Ye.   Xollander   tajribasiga   ko’ra,   guruh,   doirasida   qal   etiladigan   vazifani
yechishda   erkaklar   ko‘proq,   maqbul   yo‘l   topa   olishadi   va   aralash   guruhda   esa
ustunlikka   intilishadi.   Olimning   tushuntirishicha,   erkalarga   xos   bunday   xatti-   harakat,
ko‘p   jihatdan,   jamiyatda   urnatilgan   normalar   va   erkaklar   xulqiga   oid   ustanovka,   ya'ni
kutuvlardan   kelib   chiqadi.   Bunday   ustanovkalar   asosidagi   standartlar   atrofdagilarning
21 bulayotgan voqea-xodisalarni idrok etishiga ham katta ta'sir etadi. Masalan, psixolog R.
Rays o‘tkazgan tajribada qo‘yidagi  manzara kuzatiladi:  tajriba davomida harbiy o‘quv
yurti   kursantlarida   ayollarga   nisbatan   ma'lum   (unchalik   ijobiy   bo‘lmagan)   ustanovka
shakllantirilgan. Shundan so‘ng, kursantlarni uchtadan qilib ikki guruhga bo‘lishgan va
laboratoriya   sharoitidagi   tajribada   qatnashishga   taklif   etishgan.   Ikki   guruh,   kursantga
ikki   rahbar   -   biri   erkak,   ikkinchisi   ayol   boshchilik   qilgan.   Guruhlar   ma'lum   bir
murakkab vazifalarni hal etishgan va yechim davomida rahbar faol mavquy egallagan.
Aniqlanishicha,   ayol   rahbarlik   qilgan   kursantlar   guruh   muvaffaqiyatini   tasodifga
yuyishgan,   erkak   rahbar   bo‘lgan   guruhdagi   kursantlar   esa   muvaffaqiyatda   aynan
rahbarning qobiliyatini yetakchi deb kursatishgan. 
Mazkur tajriba shundan dalolat beradiki, atrofdagi voqealarni baholashimiz ko‘p
jihatdan   ayni   jamiyatda   qabul   qilingan   norma   va   meyorlarga   bog‘liq.   Boshqaruv
amaliyotida   va   shuningdek,   ba'zi   bir   adabiyotlarda   erkak   rahbar   faoliyati   ayol
rahbarnikiga   nisbatan   anchagina   samarali   degan   tasavvur   mavjud.   Odatda,   bunday
fikrga   quyidagi   dalillar   keltiriladi:   erkak   yorqin   ifodalangan   mantiqiy   fikrlash
xususiyatiga ega emish, ayol esa ko‘pincha hissiyotga beriladi; erkak o‘z ishiga fidoyi
desak, ayol  qimmatli  vaqtini oilaga sarflaydi. Chunonchi, erkak turli  salbiy ta'sirlarga,
stresslarga   chidamli   bo‘lsa,   ayol   murakkab   vaziyatda   xatto   aqlini   «yuqotib»   quyishi
mumkin   ekan.   Ammo,   hayot   buning   aksini   ko‘rsatib   turibdiki,   ayni   payt   ishlab
chiqarishni   samarali   boshqarayotgan   ayollarni   ko‘plab   uchratish   mumkin.   Jinsiy
tafovutlarni tahlil etishda samaradan ko’ra boshqaruv uslubi haqida gapirsa, o‘rinliroq,
bo’ladi.   Erkak   rahbar   asosiy   diqqat-e'tiborini   ishlab   chiqarish   muammolariga   taalluqli
vazifalarga   qaratsa,   ayol   rahbar   ko‘proq,   jamoaning   ijtimoiy-psixologik   jihatlariga,
psixologik muxitni sog‘lomlashtirishga qaratadi, degan xulosalar ham kam emas. 
Albatta,   bu   fikr   bir   qancha   baxs   va   munozaraga   sabab   bo‘lsada,   endilikda
qo‘shimcha   tadqiqotlar   o‘tkazishni   ham   taqozo   etayapti.   Ho‘sh,   aslida   erkak   va   ayol
rahbarlar muvaffaqiyatga erishishlarida ma'lum farq, tafovut mavjudmi, degan savolga
22 quyidagi javobni olamiz. Taniqli olima F. Denmark, katta hajmdagi tadqiqotlari asosida
shunday   xulosaga   keldiki,   boshqaruv   sohalarida   muvaffaqiyatga   erishishda   sezilarli
jinsiy tafovutlar kuzatilmas ekan. Ayol va erkak menejerlarning boshqaruv faoliyatidagi
farqi shundan iborat ekanki, ayollar jamoadagi insoniy munosabatlarga ko‘proq e'tibor
beradilar.   Erkak   va   ayol   menejerlarga   xos   jinsiy   psixologik   farqning   bo‘lishi   tabiiy,
lekin   jamoa   oldida   turgan   vazifani   bajarish,   ko‘zlangan   maqsadga   erishish   borasida
jinsiy   tafovut   kuzatilmaydi.   Nazarimizda,   bu   muvaffaqiyatlar   sababi   jinsga   xos
bo‘lmagan omillar bilan belgilanadi. Masalan, shaxsning ko‘pgina ishchanlik fazilatlari
jinsiy   moyilliklar   bilan   emas,   balki   ijtimoiy   qadriyatlar,   harakterdagi   xususiyatlarga
asoslanadi.   Xususan,   insoniy   munosabatlarga   e'tibor,   kungilchanlik,   boshqaruvda
demokratik   tamoyillarga   suyanish   ayollarda   ko‘proq,   uchraydi   va   bu   ko‘rsatkichlar
ma'lum ma'noda jamoa faolligiga ijobiy ta'sir etuvchi omillardir. 
Bir qator tajriba va ko‘zatish natijalari yana bir boshqa ma'lumotlarni ham beradi.
Rahbarlik   darajasi   qanchalik   yuqori   bo‘lsa,   erkak   va   ayol   rahbar   o‘z   uslublarida
shunchalik qarama-qarshi  jins xususiyatlarini  namoyish etadilar. Erkak rahbar erkakka
xos   xislatdan   tashqari   ayolga   xos   ayrim   fazilatlarni   ham   boshqaruv   amaliyotida
qullashini ko‘ramiz: kungilchanlik, nozik didlik, intuitsiya... O‘z navbatida ayollar ham
erkaklarga   xos   sifatlarni   o‘z   faoliyatlarida   qo‘llaydilar:   mustahkam   iroda,   qatiylik,
faollik,   tirishqoqlik.   Demak,   boshqaruv   samarasini   jinsiy   mansublik   bilan   bog‘lash
notug‘ridir. 
Bu   o‘rinda   boshqa   omillar   ahamiyatliroq   hisoblanadi.   Misol   uchun   intellekt,
qadriyatlar,   shaxs   xususiyatlari,   ma'lumot   darajasi,   boshqaruv   sohasidagi   tajriba   kabi
ko‘rsatkichlarni   keltirish   mumkin.   Biografik   jihatlar   qatoriga   shaxsning   ijtimoiy-
iqtisodiy   mavqueyi   va   uning   ma'lumoti   darajasini   kiritish   mumkin.   Boshqaruv
faoliyatini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishda   mavquyi   va   ma'lumot   ham   muhim   omil
sanaladi.   Biznes   boshqaruvi   sohasidagi   olim   R.   Stogdill   muallifligidagi   «Boshqaruv
qo‘llanmasi»da   ta'kidlanishicha,   muvaffaqiyatli   boshqaruv   va   shaxsning   ijtimoiy-
23 iqtisodiy   mavquyi   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   94%   ga   teng   hamda   ma'lumoti   o‘rtasidagi
bog‘liqlik   esa,   88%   ga   tengdir.   Yaponiyalik   tadqiqotchi   T.   Kono   ma'lumotiga   ko‘ra,
oddiy yapon menejeri, albatta, muxandislik mutaxassisligi yoki ijtimoiy fanlar bo‘yicha
universitet   diplomiga   ega   bo‘lishi   shart.   Ko‘p   hollarda   menejerlar   ikki   mutaxassislik
diplomiga ega bo‘lsa,  bir qator  yetakchi  biznesmenlar  va yirik rahbarlarning biografik
tahlili ularning yuqori ma'lumotga ega ekanliklaridan dalolat beradi.
Shaxsning   ijtimoiy-iqtisodiy   mavquyi   rahbarlik   faoliyatini   bajarishida   kuchli
omil   hisoblanadi.   Buning   ahamiyati   ayniqsa   sharq   madaniyati   misolida   yaqqol   kuzga
tashlanadi.   Xududimizdagi   oddiy   fuqaro   rahbar   shaxsida   nufuzli,   o‘ziga   to‘q   va   to‘la-
to‘kis insonni kurishni xoxlaydi. Rahbar mayda iqtisodiy muammolarni bemalol xal qila
olishi, katta ijtimoiy aloqalarga molik ekanligi bilan hamda o‘z aqliy qobiliyati, tajribasi
bo‘yicha   boshqa   xodimlardan   ustun   turishi   lozim.   Rahbarning   ijtimoiy-   iqtisodiy
mavquyi   dastlabki   paytlarda   yetakchi   rolni   o‘ynaydi.   Keyinchalik   esa   u   haqidagi
bo‘lgan   jamoa   tasavvuri   rahbarning   vazifalarni   ado   etish   qobiliyatiga   borib   taqaladi.
Ammo,   shaxs   shakllangan   muxitning   rahbarlikka,   shuningdek,   oilaviy   an'analarning
boshqaruv qobiliyati rivojlanishiga ta'sirini o‘rganish ham o‘ta ahamiyatlidir. 
Xaqiqatan,   rahbar   oilasida   tug‘ilish,   ulg‘ayish   davomida   ota   tajribasini
o‘zlashtirish   dominantlikka,   ya'ni   ustunlikka   moyillikning   shakllanishiga   asos   bo‘lishi
mumkin.   Biznes   boshqaruvi   sohasidagi   olim   F.Fidler   ta'rifi   bo‘yicha   «kompaniya
prezidenti   bo‘lishning   eng   ishonchli   omili,   kompaniyaga   egalik   qiladigan   oilada
tug‘ilishdir».   Lekin,   Li   Yakokka   kabi   buyuk   menejerning   biografiyasi   tamoman
yuqoridagi   ta'rifni   inqor   etadi.   Binobarin,   bu   shaxs   rahbarlikning   past   qatlamlaridan
uning   eng   yuqori   chuqqisiga   ko‘tarildi.Rahbarning   boshqaruv   sa’nati   sirlarini   bilishi
xodimlarni   tanlashdan   tortib   ular   bilan   bog’liq   ziddiyatli   vaziyatlarda   oqilona   yechim
topa   olishi,   o‘zi   ma’sul   jabhada   yuksak   mehnat   samaradorligiga   erishish   uchun
jamoaning   buniyodkorlik   kuchlarini   safarbar   eta   olish.   Samimiyat   adolat,   muomila,
ishbilarmonlik   asosiy   muammo   bilan   ikkinchi   darjali   vazifalarni   o‘z   vaqtida   bilish,
24 tashabbuskorlik   optemizim   rahbar   madaniaytini   tashkil   etuvchi   omillar.   Rahbarning
uzoqni   ko'ra   bilishi   hayot   va   ishlab   chiqarish   jarayonida   vujudga   keladigan  murakkab
vaziyatlarda   o‘zini   yo‘qotmasdan   noan’anaviy   kutilmagan   yechimlar   o‘ylab   topishi,
jamoadagi har bir xodim, ishchi kungliga yo‘l topa olishi rahabr mahoratining namyon
bo‘lishi hisoblanadi. Uslubiy faoliyat ta’limning ma’lum turi hisoblanadi. U o‘z ichiga
tadqiqot   tashxis,   uslubiy   loyhaviy   maslaxat   tahlil   tashkiliy   uslubiy   vazifalarni   qamrab
olidi.   Tashkiliy   uslubiy   vazifalarning   yangilanishi   bugungi   pedagogik   tizimning
rivojlanishiga imkon berdi. Ayni faoliyat quydagi xossalarga ega bo‘lgan tizim tarzida
tasavvur   etiladi.   Maqsadga   yo‘nalganlikning   mavjudligi   vaqt   o‘tishi   bilan   rivojlanib
borish   ya’ni   denamiklik   barqaror   holatini   saqlash   qobiliyati   uslubiy   ishlarni
boshqarishda   kasb   ta’limi   o‘qituvchilari   jamoasining   faol   ishtiroki   va
moslashuvchanligi.   Uslubiy   faoliyatda   quydagi   yo‘nalishlar   eng   muhim
hisoblanadi.Tashxis   rejalashtirish   sohasi   o‘qituvchilarning   malaka   oshrishga   ehtiyojini
tashxis   qilish   o‘qituvchining   axborotga   bo‘lgan   ehtiyoji   tashxisi,   uzoq   muddatli
rejalashtirish   va   boshqalar.   Biz   izlanish   olib   borayotgan   litsey   va   kasb-   hunar   kollej
rahbarlarining   malakasini   oshirish   jarayonida   variatuv   dasturlarning   o’rni   va   ularning
bugungi kunning axborot texnologiyalari bilantanishtirishdan iboratdir. 
Bugungi   kunning   rahbarlari   ta’lim   jarayonida   bo’layotgan   o’zgarishlardan
xabardor   bo’lishlari   uvchun   ularning   malakasini   oshirib   qayta   tayyorlab   turish   lozim
hisoblanadi.   Ya’ni   jamoada   haqiqiy   rahbar   ruhiy   kutarinki   kayfiyat   bilan   ish   olib
bormog’i   va   yashamog’i   lozim.   Shu   tarizda   rahbarlikning   eng   yaxshi   tashkilotchilik,
tadbirkorlik   fazilatlari   shakllanib   mukammallashtirib   boradi.   Boshqarish   eng   avvalo
kishilar   bilan   ishlashdir.   rahbar   notiqlik   mahoratiga   ega   bo‘lishi,   tushunarli   ifodali   va
ta’sirchan ishonarli va davatkor ruhda gapirishga o‘rganish kerak. Rahbarning tenglash
mahorati   bugungi   kunda   dolzarb   vazifaga   aylangan.   Chunki   tinglash   qobiliyati
gapruvchini   ilhomlantiradi   ruhlantiradi.   Shu   tariqa   yangi   fikrlar   g’oyalarning
shakllantirishiga   imkon   tug’iladi.   Rahbar   qalbi   toza   shijoatli   ishbilarmon   rahbarlik
25 faoliyatida   salbiy   yoki   ijobiy   hatti-harakatlar   o‘zida   shakllangan   solahiyat   kuchi   bilan
javob   bera   olish   qobiliyatiga   ega   bo‘lish   kerak.   Demak,   zamonaviy   boshqaruvning
mahorati   -   jamoaning   maqsadga   intilishini   ta'minlashdir.   Ushbu   fikrni   pedagogik
psixologiyadagi   holat   bilan   qiyoslasak,   quyidagi   misol   o‘rinli   bo‘lardi.   Bola   o‘z
rivojlanishida   hamma   me'yorlar   bo‘yicha   ulg‘ayib   borayotgan   bo‘lsa,   ota-ona   uning
o‘sishiga   deyarli   aralashmaydi   va   lekin   ulg‘ayishida   biron   muammo   yuzaga   kelsa,
darxol kerakli choralar ko‘riladi. Jamoani boshqarishda ham rahbar, birinchi navbatda,
maqsadga   erishish   sharoitini   yaratishi   va   xodimlar   harakatiga   kam   aralashuvi   yuksak
boshqaruv belgisidir. 
-   ijtimoiy   soha   ob’yektlarini   boshqarish   va   boshqaruvchilik   xususiyatlarini
shakllantirishning ilmiy-nazariy asoslarini chuqur o‘rganish; 
-   davlatimiz   tomonidan   yoshlarda   boshqaruvchilik   va   yetakchilik   qobiliyatini
shakllantirish va boshqaruv mahoratini rivojlantirish sohasida olib borilayotgan ishlarni
tizimli tahlil qilish; 
-   yoshlarda   boshqaruvchilik   va   yetakchilik   xususiyatlarini   shakllantirishga   ta'sir
etuvchi turli ehtiyoj va omillarni o‘rganish. 
Boshqaruvning   insoniyatga   ma’lum   uchta   sosiy   turi   mavjud.   Inson   aql   zakovat
yordamida   tartiblashtirilib   madaniy   an’analarga   singdirilgan   ya’ni   tabiiylashtirilmagan
yozilmagan   qonun   qoidalar   yordamidagi   boshqaruv,   bevosita   tayinlangan   ma’sul
shaxslar  yordamidagi boshqaruv, qonunlar qo‘llanmalar, qoidalar kabi yozma hujjatlar
yordamidagi boshqaruv. Hozirgi vaqtda rahbarlikka faqat kasbiy faoliyat sifatida qarash
an’anasi   kucahygan   va   u   mansabdor   hamda   mansabdorlikni   o‘rganish   sohasi   sifatida
iqtisoslashgan. 
2.2.   O quv   tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etishning   maqsad   va   vazifalariʻ  
Tarbiya  inson  shaxsini  shakllantirish,  uning ijtimoiy, siyosiy,   madaniy, ma’rifiy
hayotida   faol   ishtirokini   ta’minlashga   qaratilgan   barcha   ta’sirlar,   tadbirlar,   harakatlar,
26 intilishlar   majmuini   anglatadi.   Tarbiya   nafaqat   oila,   maktab,   bolalar   va   yoshlar
tashkilotlarida olib  boriladigan  jarayonlar   bo libgina  qolmay, uning  yetakchi   g oyalariʻ ʻ
ommaviy axborot vositalari, gazeta va jurnallar orqali singdirilgan mafko’rani ham o z	
ʻ
ichiga oladi. Zero, tarbiya ta’limga nisbatan kengroq bo lgan tushunchadir. 	
ʻ
Bunday   tarbiyaning   oila   va   tarbiyaviy   muassasalar   hamda   jamoat   tashkilotlari
tomonidan   amalga   oshirilishini   nazarda   tutadi.   Shu   jihatdan   tarbiya   ta’lim   olish   bilan
chambarchas bog liq holda amalga oshiriladi. 	
ʻ
Ta’lim   –   tarbiya   orqali   shaxda   ezgu   ma’naviy   –   axloqiy   sifatlar   tashkil   topadi.
Shu   o rinda   O zbekiston   Respublikasining   birinchi   Prezidenti   Islom   Karimovning	
ʻ ʻ
quyidagi   fikrlarini   keltirish   maqsadga   muvofiqdir:   “Albatta,   ta’lim   –   tarbiya   ong
mahsuli,   lekin   ayni   vaqtda   ong   darajasi   va   uning   rivojini   belgilaydigan,   ya’ni   xalq
ma’naviyatini   shakllantiradigan   va   boyitadigan   muhim   omildir.   Binobarin,   ta’lim   –
tarbiya   tizimini   va   shu   asosda   ongni   o zgartirmasdan   turib,   ma’naviyatni   rivojlantirib	
ʻ
bo lmaydi.   Fazilatlar   egasi   qilib   tarbiyalash   san’atining   qirralari,   shakl   va   yo llari	
ʻ ʻ
hamda   bilim,   ko nikma   va   malaka   hosil   qilish   haqida   baxs   yuritadi.   Tarbiyaviy   ishlar	
ʻ
metodikasi   fanining   o rganish   ob’yektini   esa   ta’lim   muassalaridagi   uzluksiz   ta’lim   –	
ʻ
tarbiya jarayoni tashkil etadi. 
Tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   qilish   metodikasi   ijtimoiy   faollikni   shakllantirishga
xizmat qiladi. Uning maqsadi bo lajak o qituvchi va tarbiyachilarning tarbiyaviy ish va	
ʻ ʻ
tadbirlarning mazmunli bo lishini ta’minlashda boy milliy va umuminsoniy qadriyat va	
ʻ
urf-odatlardan   keng   foydalanishga,   tarbiyaviy   ta’sirga   ega   bo lgan   manbalarni   ajrata	
ʻ
bilishga qaratilgandir.
Tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   qilishning   asosiy   maqsadi,   milliy   istiqlol   talabiga
javob   beradigan   barkamol   shaxsni   shakllantirishga   qaratilgan   ekan,   ayni   paytda   bu
o qituvchilarga katta mas’uliyatni yuklaydi. Shu jihatdan ham o qituvchining pedagogik	
ʻ ʻ
faoliyat   yuritishi   davr   talabiga   javob   bermog i   lozim.   O zbekiston   Respublikasining	
ʻ ʻ
“Ta’lim   to g risida”   gi   Qonuni   va   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturining   bosh	
ʻ ʻ
27 masalalaridan   biri   ham   yosh   avlodni   barkamol   etib   tarbiyalashdan   iborat   etib
belgilangan.   Shu   jihatdan   ham   yosh   avlodni   barkamol   qilib   voyaga   yetkazish   uchun
Respublikamizda   ijtimoiy   –   tashkiliy,   tarbiyaviy   ishlar   amalga   oshirilmoqda   yuzaga
keladi. U ijtimoiy munosabatlarga kirishish usullarini o rganadi. ʻ
Shaxsga   kasb-hunar   o rgatish,   kishining   ma’naviy   va   g oyaviy   qiyofasini	
ʻ ʻ
shakllantirishga qaratilgan xatti-harakatlar jarayoni ijtimoiy tarbiyadir. Ijtimoiy tarbiya
o quvchilar   ongini   muayyan   jamiyatning   maqsad   va   vazifalariga   muvofiq   ravishda	
ʻ
tarkib   toptirish   va   rivojlantirish   jarayoni   hamdir.   Ijtimoiy   tarbiya   jarayonida   inson   va
jamiyat   hayotiga   oid   axloqiy   tushunchalar,   qonun-qoidalar   bolalar   ongiga   singdirib
boriladi.   Kishilarning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   hayotda   faol   ishtirok   etishiga
qaratilgan barcha ta’sirlar ijtimoiy tarbiya jarayonida amalga oshiriladi. Shuning uchun
ijtimoiy   tarbiya   umuminsoniy   xarakterga   ega   bo ladi   va   bunda   shaxs   xohlagan   soha	
ʻ
bo yicha   ta’lim-tarbiya   ko rib,   istagan   kasbni   egallashi   mumkin.   Dunyo	
ʻ ʻ
tabiyashunosligi ijtimoiy tarbiyaning mohiyatini asoslab berdi. 
Tarbiya va tarbiyaviy ishlar har qanday jamiyat va har qanday mamlakat hayotida
hal   qiluvchi   ahasiyat   kab   etadi,   Yosh   avlodning   tarbiyasi   bilan   yetarlicha
shug ullanmagan   g alq   yoki   mamlakat   inqirozga   yuz   tutadi.   Chunki   har   qanday	
ʻ ʻ
mamlakatning   rivojlanishi   uchun   moddiy   va   ma’naviy   boyliklarni   ishlab   chiqarish
to xtovsiz   ravishda   yuksalib   borishi   zarur.   Tarbiya   jarayoni   va   tarbiya   ishlarini   olib	
ʻ
borish   murakkab   bo lgan   bir   butun   jarayondir,   binobarin,   bola   shaxsining   har	
ʻ
tamonlama   rivojlanib   borishida   turli   xil   sharoitlar   ta’sir   ko rsatadi.   Ta’lim	
ʻ
muassalarining   vazifasi   tarbiyaviy   ishlar   tizimini   to g ri   tashkil   etib   va   ba’zi	
ʻ ʻ
sharoitlarning   rolini   faollashtirib   bola   shaxsini   kamol   topishini   ta’minlashdir.o quvchi	
ʻ
organizmining   rivojlanishini   bilmasdan   unga   ta’sir   ko rsatib   bo lmaydi.   Anatomiya,	
ʻ ʻ
fiziologiya   fanlari   odam   organizmi,   uning   rivojlanishi,   tuzilishini   o rgatuvchi   fan	
ʻ
hisoblanadi.   Shuning   uchun   ham   tarbiyaviy   ishlar   fani   anatomiya,   fiziologiya   fanlari
bilan chambarchas bog liq ish ko radi. Har qanday tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda	
ʻ ʻ
28 o quvchilarning  gigiyenik  qoidalariga asosan  tashkil  etishda  yaratilgan  shart-sharoitlarʻ
muhim rol o ynaydi. 	
ʻ
Ko rinib   turibdiki,   tarbiyaviy   ishlar   metodikasi   fani   gigiyena   fani   bilan   ham	
ʻ
bog langan.Tarbiya jarayonida o quvchilarning axloqiy sifatlari tarkib toptirish muhim	
ʻ ʻ
masalalardan   biri   hisoblanadi.   Axloq   normalarini   o quvchilar   ongiga   singdirish   zarur.	
ʻ
Axloq   normalari   va   axloqshunoslik   bilan   etika   fani   shug ullanadi.   Shunday   ekan,	
ʻ
tarbiyaviy ishlar metodikasi fani etika bilan ham uzviy bog liqdir.Barkamol shaxs – bu	
ʻ
adolatli,   vijdonli,   iymon-e’tiqodli,   mehr-muruvvatli,   irodali,   or-nomusli,   matonatli   va
chidamli,   erkin   fikrlovchi,   o z   xalqining   daholari   uchun   ko’rashuvchi,   hur   fikrli   va	
ʻ
istiqlol   g oyalari   bilan   sug orilgan,   o z   Vataniga   fidoyilik   bilan   xizmat   qiluvchi,	
ʻ ʻ ʻ
tadbirkor va tashabbuskor .Tarbiya – inson shaxsi ma’naviy qiyofasini shakllantirishga
qaratilgan   say   –   harakatlar   tizimidir.   Tarbiya   –   keng   ma’noda   u   yoki   bu   sifatlarning
yoki ijtimoiy guruhlarning maqsadlariga muvofiq odamlarning yangi avlodlariga avval
avlodlarning   ijtimoiy   –   tarixiy   tajribasini   uzatish   vositasi   bilan   jamiyatning
rivojlanishini   ta’minlovchi   vazifasi.   Tarbiyalashning   tor   ma’nosi   –   ijtimoiy   institutlar
doirasida   va   ta’sirida   ijtimoiy   amaliyotning   har   bir   doirasidagi   hayotiy   faoliyatiga,
ijtimoiy   vazifalarni   va   rollarni   bajarishga   tayyorlash   maqsadida   shaxsni   ongli,
maqsadga yo naltirilgan, muntazam shakllantirish jarayoni.	
ʻ
29 Xulosa  
Maktabgacha ta’lim tashkilotlari oila va jamiyatning bolalarga g‘amxo‘rlik qilish,
milliy   hamda   mintaqa   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   bolalarni   har   tomonlama
barkamol   qilib   tarbiyalash   va   rivojlantirishga   bo‘lgan   ehtiyojni   qondirish   maqsadida
tashkil   etiladi.   Tashkilotning   mustaqil   ravishda,   o‘z   tashabbusi   bilan   o‘z   faoliyatiga
taalluqli,   agar   ular   qonunchilikka   va   pedagogik   prinsip-larga   mone’lik   qilmasa   har
qanday   qaror   qabul   qilishga   haqlidir.   Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   tarbiyaviy-
ta’limiy ishlar sifati, bolalar va otaonalar huquqiga jamiyat hamda Davlat manfaatlariga
rioya   qilish   uchun   mas’uldir.   MTT   mehnat   jamoasi   xalqchillik   asosida   o‘z-o‘zini
boshqarish   prinsipiga   muvofiq   jamiyat   faoliyati   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   masalalarni   hal
qiladi. Maktabgacha ta'lim asosiy tiplari quyidagilardan iborat: 
 yaslilar; 
 yasli-bog’chalar;  
 bog’chalar; 
 maktab-bog’chalar. 
Maktabgacha   ta'lim   tashkilotlar   kimga   bo’ysunishidan   qat’iy   nazar   xalq
deputatlari mahalliy kengashi ro’yxatidan o’tkaziladi. 
Maktabgacha   talim   ro’yxatdan   o’tkazilgach,   unga   tartib   raqami   beriladi   va   u
yuridik   shaxs   huquqiga   ega   bo’ladi.   Bugungi   kunning   rahbarlari   ta’lim   jarayonida
bo’layotgan   o’zgarishlardan   xabardor   bo’lishlari   uvchun   ularning   malakasini   oshirib
qayta tayyorlab turish lozim hisoblanadi. Ya’ni jamoada haqiqiy rahbar ruhiy kutarinki
kayfiyat   bilan   ish   olib   bormog’i   va   yashamog’i   lozim.   Shu   tarizda   rahbarlikning   eng
yaxshi   tashkilotchilik,   tadbirkorlik   fazilatlari   shakllanib   mukammallashtirib   boradi.
Boshqarish eng avvalo kishilar bilan ishlashdir. rahbar notiqlik mahoratiga ega bo‘lishi,
tushunarli ifodali va ta’sirchan ishonarli va davatkor ruhda gapirishga o‘rganish kerak.
Rahbarning   tenglash   mahorati   bugungi   kunda   dolzarb   vazifaga   aylangan.   Chunki
tinglash   qobiliyati   gapruvchini   ilhomlantiradi   ruhlantiradi.   Shu   tariqa   yangi   fikrlar
30 g’oyalarning   shakllantirishiga   imkon  tug’iladi.   Rahbar   qalbi   toza   shijoatli   ishbilarmon
rahbarlik   faoliyatida   salbiy   yoki   ijobiy   hatti-harakatlar   o‘zida   shakllangan   solahiyat
kuchi bilan javob bera olish qobiliyatiga ega bo‘lish kerak. 
Bir   qator   tadqiqotlar   orqali   aniqlanishicha,   erkak   va   ayol   aralash   ishlaydigan
guruhda   ko‘pincha   erkaklar   tashabbusni   o‘z   qo‘llariga   olar   emish.   Tadqiqotchi   Ye.
Xollander tajribasiga ko’ra, guruh, doirasida qal etiladigan vazifani yechishda erkaklar
ko‘proq,   maqbul   yo‘l   topa   olishadi   va   aralash   guruhda   esa   ustunlikka   intilishadi.
Olimning tushuntirishicha, erkalarga xos bunday xatti- harakat, ko‘p jihatdan, jamiyatda
urnatilgan normalar va erkaklar xulqiga oid ustanovka, ya'ni kutuvlardan kelib chiqadi.
Bunday   ustanovkalar   asosidagi   standartlar   atrofdagilarning   bulayotgan   voqea-
xodisalarni   idrok  etishiga   ham   katta   ta'sir   etadi.  Masalan,   psixolog   R.   Rays   o‘tkazgan
tajribada   qo‘yidagi   manzara   kuzatiladi:   tajriba   davomida   harbiy   o‘quv   yurti
kursantlarida   ayollarga   nisbatan   ma'lum   (unchalik   ijobiy   bo‘lmagan)   ustanovka
shakllantirilgan. Shundan so‘ng, kursantlarni uchtadan qilib ikki guruhga bo‘lishgan va
laboratoriya   sharoitidagi   tajribada   qatnashishga   taklif   etishgan.   Ikki   guruh,   kursantga
ikki rahbar - biri erkak, ikkinchisi ayol boshchilik qilgan. 
31 Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati:ʻ   
1.   Mirziyoyev   Sh.   Milliy   taraqqiyot   yo limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,   yangi	
ʻ
bosqichga   ko taramiz.   –   Toshkent:   “O zbekiston”   NMIU,   2017.   –   592   b.  	
ʻ ʻ
 2. Karimov I.A. Yuksak manaviyat – yengilmas kuch. – Toshkent: Ma’naviyat, 2008. –
174 b.  
3. Jo rayev R.X. Jaholatga qarshi ma’rifat Описание: Xalq ta’limi.– T.: 2004.- №3. –	
ʻ
B. 9-13.  
4. Hasanboyev J. va boshq. Pedagogika: Oliy o quv yurtlari uchun darslik. – Toshkent:	
ʻ
Fan, 2009. - 480 b. 
5. Ismoilova Z, Tarbiyaviy ishlar metodikasi. T:. Istiqlol, 2003  
6.   Hasanboyev   J:,   To raqulov   X.,   Alqarov   I.,   Usmanov   N.   Pedagogika.   T:.Fan   va	
ʻ
texnologiya, 2010 
7.   Tarbiya   ensiklopediya.   Tuzuvchi   M.N.Aminov.   T:.O zbekiston   milliy	
ʻ
ensiklopediyasi Davlat ilmiy nashriyoti, 2010. 
8.   Milliy   g oya-   o quvchi   ma’naviyatining   asosi.   T:.   O zbekiston   milliy   kutubxonasi	
ʻ ʻ ʻ
nashriyot 
9. Sodiqova SH.A. “Maktabgacha pedagogika”, “Tafakkur sarchashmalari” - T.:2013y. 
10. Qayumova N.M. “Maktabgacha pedagogika” TDPU nashriyoti -T.: 2017 y. 
Internet saytlari: 
1. www. tdpu. uz 
2.www. pedagog. uz 
3.www. ziyonet.uz 
4.www.edu.uz
5. http://fayllar.org
32

Mundarija: 
KIRISH........................................................................................................3 
I BOB. Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida oʻquv tarbiyaviy ishlarni boshqarish.
1.1. Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida rahbarlik qilish va tashkil etish yoʻllari.................................................................................................................10 
1.2. Maktabagacha taʼlim tashkilotlarida tarbiyaviy ishlar sifatini oshirish metodikasi............................................................................................................15 
II.BOB.Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida tarbiyaviy ishlar metodikasi 
2.1. Maktabgacha taʼlimni boshqarishda mudiraning roʻli............................20 
2.2. Oʻquv tarbiyaviy ishlarni tashkil etishning maqsad va vazifalari .........26 
3. XULOSA.. ......................................................................................................30 
4. Foydalanilgan adabiyotlar roʻyxati...............................................................32