Maktabgacha tarbiya yoshi bolalar psixik rivojlanishining psixologik –pedagogik diagnostikasi xususiyatlari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 Maktabgacha tarbiya yoshi bolalar psixik rivojlanishining
psixologik –pedagogik diagnostikasi xususiyatlari
MUNDARIJA
KIRISH
1.BOB.   MAKTABGACHA   TARBIYA   YOSHIDAGI   BOLALARNING
PSIXOLOGIK   DIAGNOSTIKASI   MUAMMOSINING   NAZARIY
METODOLOGIK ASOSLARI 
1.1.   Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarning   psixologik   diagnostika
xususiyatlari muammosining o‘rganilganlik xolati 
1.2 .  Psixodiagnostik metodikalar tasnifi , qo‘llnilishi imkoniyatlari  
1.3.   Proektiv   metodikalarning   maktabgacha   yosh   bolalar   psixologik
xususiyatlari,   hissiy   holatlarni   va   boshqa   jihatlarini   tadqiq   etish   psixodiagnostik
imkoniyatlari 
2.BOB.   MAKTABGACHA   TARBIYA   YOSHIDAGI   BOLALAR
TARAQQIYOTINING   PSIXOLOGIK   PEDAGOGIK   DIAGNOSTIKASI
ASOSIY OMILLARI  
2.1.   Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarning   psixik   rivojlanishini
xususiyatlari.
2.2. Maktabgacha  tarbiya yoshidagi  bolalar  iqtidorini  psixologik pedagogik
diagnostikasi  
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI 
2 KIRISH 
Mavzuning   dolzarbligi:   Har   tomonlama   barkamol,   yuksak   ma’naviyatli
shaxsni   tarbiyalash   pedagogika-psixologiyaning   azaliy   maqsadlariga   mos   kelishi
bilan   tavsiflanadi.   SHaxsning   intillektual   rivojlanishi   uchun   eng   maqbul   muhitni
yuzaga   keltirish   asosida   ham   ruhan,   ham   jismonan   barkamol   avlodni   tarbiyalash
ijtimoiy   hayotdagi   barcha   sohalarning   muntazam   yuksaltirishga   olib   keladi.   Ana
shunday maqbul muhitni yuzaga keltirish uchun eng avvalo bolaning ruhiy holati,
intillekt   darajasi   va   imkoniyatini   to‘g‘ri   baholay   olishi   katta   ahamiyatga
ega.   Respublikamizda   maktabgacha   ijtimoiy   tarbiya   muassasalari   ta’lim   –tarbiya
ishining keng dasturini amalga oshiradi va bolalarni maktab ta’limiga tayyorlaydi.
Xozirgi   vaktda   yuz   berayotgan   ijtimoiy   va   iktisodiy   uzgarishlar   xalk   ta’limining
butun   tizimini   yoshlar   va   bolalarni   tarbiyalash,   ularga   ta’lim-tarbiya   berish   ishini
takomillashtirishni psixologik jixatdan diagnostika kilish va psixologik korreksiya
ishlarini amalga oshirishni takozo etmokda
Mavzuning   o‘rganilganligi     Hozirgi   kunda   bolalar   psixodiagnostikasi
turli   muammolari   chet   ellik   psixologlar   va   jumladan   O‘zbekiston   psixolog
olimlari   tomonidan   ham   ilmiy   Tadqiqot   J.Piajening   Dj.Bruner,   Anno   Frakl,
A.Vallon,   R.Zazzo,   B.Saymon,   O.Konnor,A.I.Leontev,D.N.   Bogayavlenskiy,
L.V. Zankov, N.A. Menchinskaya,A.V.Zaporojets, A.N.Menchinskaya, Luriya,
D.B.   Elkonin,   V.V.   Davidov,L.V.Zankov,   A.A.Smirnov,   L.I   Zinchenko,
o‘zbek   psixolog   olimlari   M   G   Davletshin   ,   E   G‘   G‘oziev,   B   Qodirov   ,V   M
Karimova,   .   M   Safaev,Z   t   Nishonova   SH   Do‘stmuxamedova   ,   S.Jalilova   va
boshqalar tomonidan mazkur muammo bo‘yicha  Tadqiqotlar olib borilgan   
Kurs   ishining   predmeti :“ M aktabgachatarbiyayoshibolalarningpsixologik
–pedagogik diagnostikasixususiyatlari
Kurs ishining  ob’ekti  : Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar shasxsining
psixologik diagnostika jarayoni  xisoblanadi 
3 Kurs ishining  vazifalari :
1. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolaning psixik rivojlanish xususiyatlarini
o‘rganish.
2.   Maktabgacha   yosh   davri   bolalarda   qiziqish   va   extiyojlarini     keltirib
chiqaruvchi ijtimoiy-psixologik xususiyatlarini aniqlash.
3.   Maktabgacha   yosh   davri   bolalar     rivojlanishini   ta’minlovchi   faoliyat
turlari va  ularning ijtimoiy psixologik ahamiyatni   o‘rganish
4.   Maktabgacha   tarbiya   yoshida   psixik   jarayonlarning   rivojlanishi   va
ixtiyoriy   jarayonlar   shakllanishining   ijtimoiy   sharoitlari   xaqidagi   yondoshuvlar
taxlilining amalga oshirish
5.   Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalr   bilan   olib   bolriladigan
rivojlantiruvchi korreksion mashg‘ulotlarni tashkil etish bo‘yicha amaliy tavsiyalar
berish.
Kurs   ishining   predmeti   Maktabgacha   tarbiya   yoshi   xususiyatlari ning
namoyon bo‘lishi  
Kurs   ishining   ob’ekti:   Maktabgacha   tarbiya   muassalarida
tarbiyalanayotgan 15 ta bola 
Kurs   ishining   nazariy-metodologik   asosini .   L.S   Vigotskiyning   madaniy
tarixiy   rivojlanish   nazariyasi,   psixologiyaning   ong   va   faoliyatning   birligi,
determinizm,   psixikaning   rivojlanish   prinsiplari   tadqiltning   nazariy   metodologik
asosini   tashkil   etadi   SHuningdek   mamlakatimizda   ishlab   chiqilgan     va   izchil
amalga   oshirilayotgan   “Uchinchi   ming   yillik   bolasi   “davlat     tayanch   dasturi”,
«Bola huquqlari kafolatlari to‘g‘risi”dagi O‘zbekiston Respublikasi Qonuni,tashkil
etadi .
Kurs ishining  metodlari:  ilmiy adabiyotlarni nazariy tahlil etish,  suxbat
 kuzatish  metodlar qo‘llanildi.
4 1.BOB   MAKTABGACHA   TARBIYA   YOSHIDAGI   BOLALARNING
PSIXOLOGIK   DIAGNOSTIKASI   MUAMMOSINING   NAZARIY
METODOLOGIK ASOSLARI 
1.1.Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarning   psixologik   diagnostika
xususiyatlari muammosining o‘rganilganlik xolati 
Respublikamizda maktabgacha ijtimoiy tarbiya muassasalari ta’lim –tarbiya
ishining keng dasturini amalga oshiradi va bolalarni maktab ta’limiga tayyorlaydi.
Xozirgi   vaktda   yuz   berayotgan   ijtimoiy   va   iktisodiy   uzgarishlar   xalk   ta’limining
butun   tizimini   yoshlar   va   bolalarni   tarbiyalash,   ularga   ta’lim-tarbiya   berish   ishini
takomillashtirishni psixologik jixatdan diagnostika kilish va psixologik korreksiya
ishlarini   amalga   oshirishni   takozo   etmokda.   Bu   vazifa   Xalk   Ta’limning
boshlangich   bugini   bulgan   maktabgacha   ta’lim   muassasalariga   xamisha   maktab
Bilan uzviy boglangan xolda ishlab kelganlar.
"Psixodiagnostika"   atamasi   psixologik   tashxis   qo‘yish   degan   ma’noni
anglatib,   shaxsning   ruhiy   holatiga   to‘lik   yoki   biror-bir   alohida   xususiyati   haqida
malakali xulosa chiqarishdir, bunda "tashxis" shaxsning taraqqiyot ko‘rsatkichi va
tavsifnomalarni   birgalikda   talqin   qilish   asosida   sinaluvchining   holat   va
xususiyatlari haqidagi xulosalardan iboratdir.
“Psixodiagnostika" atamasi ilk bor G.Rorshax (shveysariyalik psixiatr) ning
"Psixodiagnostika"(1921 yil) asarini chop etilishidan so‘ng psixiatriyada tarqalgan
bo‘lib, u tez orada tibbiyotdan tashqarida ham keng miqyosda ommalashdi. 
"Diagnoz" ya’ni "tashxis" esa shaxs rivojlanishidagi har qanday og‘ishlarni,
hattoki uning holat va xususiyatlarining taraqqiyot darajasini aniqlash demakdir.
Demak,   psixodiagnostika   yordamida   shaxsning   individual   psixologik
xususiyatlari,   hissiy-irodaviy   sifatlari,   xarakter   va   temperament   xususiyatlari,
qobiliyat va layoqatlari, qiziqishlari va moyilliklari aniqlanadi. 
5 XX asrning o‘rtalariga kelib bolalar psixodignostikasi rivojlana boshladi.
Hozirgi   kunda   bolalar   psixodiagnostikasi   turli   muammolari   chet   ellik
psixologlar   va   jumladan   O‘zbekiston   psixolog   olimlari   tomonidan   ham   ilmiy
Tadqiqot   ishlari   olib   borilmoqda.   Odam   psixikasining   ontogenezida   biologik
va   ijtimoiy   sharoitning   roli   (A.I.Leontev),   ta’lim   tarbiya   va   rivojlanishning
o‘zaro munosabati  (D.N. Bogayavlenskiy, L.V. Zankov, N.A. Menchinskaya),
tashqi   (materiya)   va   ichki   (aqliy)   ta’sirlarning   o‘zaro   munosabati,   bola
faoliyatining   mazmuni   va   uning   shakllanishi   (A.V.Zaporojets,
A.N.Menchinskaya);   bola   idrokiga   faoliyat   sharoitining   ta’siri   (B.G.   Ananev,
A.V.   Zaporojets,   A.N.   Leontev,   A.R   Luriya,   D.B.   Elkonin,   V.V.   Davidov);
esda saqlash jarayonlari  (L.V.Zankov, A.A.Smirnov, L.I Zinchenko) tekshirila
boshlandi va ko‘plab ilmiy –uslubiy maqolalar chop etildi.
Bolalar   faoliyati   turlariga   xos   xususiyatlar   (o‘yin   –   D.B.   Elkonin,
Slavina,   o‘qish   –   B.G.   Anaev,   A.N.   Leontev,   L.I.   Bajovich,   mehnat   –   A.A.
Smirnov, Guryanov va uning bolani psixologik tomondan rivojlanishiga ta’siri,
qobiliyatlarning   rivojlanishi   (N.S.   Leytes)   o‘ziga   ongli   munosabatda   bo‘lish
(B.G. Ananev), xarakter, qobiliyatlarni shakllanishi masalalari o‘rganiladi.
G‘arbiy Evropa va AQSHda shaxsning individual xususiyatlari va psixik
jarayonlarning   shakllanishiga   yo‘nalgan   ilmiy   izlanishlar   davom   etmoqda.
Jumladan,   bolalar   psixologiyasining   rivojlanishida   SHveysariya   psixologi
J.Piajening   roli   kattadir.   U   bola   aqliy   tomondan   rivojlanishi,   ko‘nikma   va
malakalarni   ta’lim   jarayonidagi   roli   masalasini   amerkalik   psixolog   Dj.Bruner,
Anno   Frakl   bolalarda   tafakkurining   rivojlanishi,   Fransiyada   A.Vallon,
R.Zazzo,   Angliyada   B.Saymon,   O.Konnor   va   boshqalar   bolalarning   psixik
taraqqiyotini ilmiy jihatdan asoslab berishga harakat qildilar.
Bogcha bilan maktab urtasida urnatilgan izchil alokaning xar tomonlamaligi
bolalarni   maktab   ta’limiga   tayyorlash   vazifasini   muvafakkiyatli   amalga
oshirishning asosiy shartidir.
6 U zluksiz   ta’limning   bosh   bo‘g‘ini   bo‘lgan   maktabgacha   ta’lim   tizimida
psixodiagnostikadan   foydalanishda   ehtiyotkorlik   va   o‘ta   mas’uliyatlilik   alohida
talab etiladi
Maktabgacha   yoshdagi   bolaning   psixik   taraqqiyoti   darajasini   aniqlash   va
o‘rganishda   diagnostik vositalarni tanlash va saralashda psixolog o‘zi mukammal
biladigan, amaliyotda qo‘llanilib kelayotgan metodikalardan foydalanish maqsadga
muvofiqdir.   Ta’limga   psixologik   tayyorgarlik,   deganda   bolaning   ob’ektiv   va
sub’ektiv   jixatdan   maktab   talabiga   munosibligi   nazarda   tutiladi.   U   maktab
ta’limiga   avval   psixologik   jixatdan   tayyorlanadi.   Uning   tayyorgarlik   darajasi
bolalar   bogchasi   psixologi   tomonidan   psixologik   diagnostika   kilinadi.   Ushbu
jarayonida   lozim   bulgan   sabab   psixologik   korreksiya   ishlari   amalga   oshiriladi.
Binobarin,   bolaning   psixikasi   bu   davrda   ilm   olishga   etarli   darajada   rivojlangan
buladi.   Psixolog   bu   yoshdagi   bola   idrokining   utkirligi,   rivojlanligi,   sezgisining
anikligi,   kizikuvchanligi,   dilkashligi,   xayrixoxligi,   ishonuvchanligi,   xayolining
yorkinligi,   xotirasining   kuchligigi,   tafakkurining   yakkolligi   darajasini   psixologik
jixatdan   diagnostika   kiladi.   Maktab   ta’limiga   tayyorlanayotgan   bolada   dikkat
nisbatan   uzok   muddatli,   shartli,   barkaror   buladi.   Psixologik   diagnostika   ishlarini
olib   borayotgan   psixolog   bu   narsani   nazardan   chetda   koldirmasligi   lozim.
CHunonchi,   bola   dikkatining   xususiyati   rolli   va   syujetli   uyinlarda,   rasm   chizish,
kurish, yasash mashgulotlarida, loy, plastilindan uyinchoklar tayyorlashda, uzgalar
nutkini idrok kili shva tushunishda, matematik amallarni echishda, xikoya tinglash
va   tuzishda   kurinadi.   Psixologik   diagnostika   ishlar   mabaynida   bola   dikkatining
muayyan   ob’ektga   yunaltirilganligi,   tuplanganligi   taksimlanishi   buyicha   ma’lum
darajada   kunikmaga   ega   yoki   ega   emasligini,   uz   dikkatini   boshkara   olish   yoki
kerakli   paytda   tuplashga   intila   olishni   urganish   lozim.   SHuningdek   psixolog
bolaning xotirasini kay darajada kizikarli, kishini taajubga soladigan ma’lumot va
xodisalarni   puxta   esda   olib   kolish,   esda   saklash,   esga   tushirish   imkoniyatlari
darajasini   xam   diagnostika   kiladi.   Psixolog   bolani   maktab   ta’limiga   psixologik
tayyorlashning   sub’ektiv   tomonini   xam   psixologik   jixatdan   diagnostika   kiladi.
Bolaning   maktabda   ukishga   xoxish,   intilishi,   katta   odamlar   bilan   mulokotga
7 kirishish   istagi   mazkur   tayyorgarlik   bilan   uzviy   boglik   ekanligini   esdan
chikarmasligi lozim
Bolada   shu   davrga   kelib   ukish,   bilim   olish   xakida   tugri   tasavvur
shakllanganligi   darajasi   diagnostika   kilinadi.   Bolani   maktab   jamoasi   a’zolarining
mas’uliyatli vazifalarini anglab etishi, ularga itoat kilishga, ularning kursatmalarini
kay darajada bajarishga moyilligi psixolog tomonidan diagnostika kilinadi. Ushbu
jarayonda psixolog bolaning xammasi bir xil emasligi sababli ular urtasida muxim
farklar vujudga kelishini xisobga olishi zarur. 
Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarni   maktabga   tayyorlashda   psixologik
diagnostika ishlari mobaynida kuyidagi sistema kuzga tashlanadi, ya’ni ba’zi bola
maktabga   butun   vujudi   bilan   talpinadi,   ukishga   kancha   vakt   kolganini   uzluksiz
sanaydi,   ukuv   ashyolarini   oldinrok   tayyorlab   kuyinna   xarakat   kiladi.   Boshka   bir
bola   esa   maktabdan   kat’iy     voz   kechishga   boradi.   Ushbu   jarayonlarni   psixologik
jixatdan   diagnostika   kilishda   ukishga   nisbatan   salbiy   munosabat   kupincha
kattalarning   kurkitishlari   okibatida   vujudga   kelganligi   aniklanadi.   Maktab   bilan
bogcha urtasidagi uzviy aloka va kup tomonlama tuzilishga ega. 
Unda   ta’lim   tarbiyaviy   ishlarning   mazmuni   metod   va   usullari   tashkiliy
shakllari,   shuningdek   bolalarni   tarbiyalash   shart-sharoitlari   va   psixik   talab   kabi
etakchi tomonlari psixologik jixatdan talab kilinadi.  Bunda psixolog kuyidagilarga
aloxida e’tibor berishi kerak:
1. Maktab  talabi   nuktan nazaridan  bilimlarni   kay darajada  chukurrok
egallab   olishlari   diagnostika   kilinadi.   Lozim   bulsa   korreksion   ishlar   amalga
oshiriladi.
2. Bogcha   nuktan   nazaridan   bolani   maktab   talabi   darajasidagi   bilim,
malaka, kunikmalar Bilan kay darajada kurollantirilganligi diagnostika kilinadi.
3. Bolalarning   maktabga   kay   darajada   ruxiy   tayyorgarligi   darajasi
diagnostika   kilinadi.   SHuningdek   asosiy   vazifa   bolalar   mexnatning   kay   turiga
tayyor turishlari, ularda akliy mexnat bilimga kizikishni ustirish, ularni kelajakdagi
mustakil faoliyatiga kay darajada tayyor ekanligi diagnostika kilinadi.
8 4. Bolalar   bogchasidagi   beriladigan   ta’lim   kay   darajada
rivojlantiruvchi ekanligi diagnostika kilinadi.
5. Psixolog   bolalar   bogchasi     bilan   maktab   urtasida   izchil   aloka   bor
yoki yukligini diagnostika kiladi.
6. L.S. Vigotskiyning «psixodiagnostikada  tashxis qo‘yilishi mumkin
emas, psixologik diagnostika natijasi faqatgina tekshiriluvchining u yoki bu psixik
jaryonini   xususiyati   bo‘lishi   mumkin»   degan   ta’kidini   esga   olish   maqsadga
muvofiqdir.
7. SHu   bilan   birga,   psixodiagnostikaga   nisbatan   umuman   e’tiborsiz
bo‘lish kabi holatlar  ham  bor. Masalan,  amaliy psixolog bola bilan faqatgina oila
haqida olingan ma’lumotlargagina tayanib   xulosa chiqarishga shoshiladi .
8. YUqorida   ko‘rsatilgan   har   ikki   holat   ham   psixologik   tashxis
metodikalaridanfoydalanuvchi shaxsning ushbu sohada nomutasaddi hamda bilimi
etarlicha emasligidan dalolat beradi.
9. Psixologik   tashxis   psixologiya   fani   sohasi   bo‘lib,   shaxsning
individual- ps ixologik   xususiyatlarini   aniqlovchi   hamda   o‘lchovchi   metodlarni
ishlab   chiqadi.   Psixologik   tashxisdan   mustaqil   soha   sifatida   foydalanish   o‘tgan
asrning   20-yillarida   boshlangan.   Psixologik   tashxisning   predmeti   hamda
yo‘naltirilganligiga   har   xil   mualliflar   turlicha   yondashganlar.   Fundamental
xarakterga   ega   bo‘lgan   ishlarda   umumiy   psixodiagnostika   psixologik-pedagogik
qurollarning   tuz ilishi   va   psixologik-pedagogik   xulosalar   shakllanishining
metodologik,   na zariy   hamda   uslubiy   tamoyillari   sifatida   gavdalanadi.   Bu   asosan
nazariyaga   oid   vazifa   bo‘lib,   testologiyani   fan   sifatida   bilishni   va,   albatta,
tekshiriluvchining   ruhiyatini   o‘rganishni   taqozo   qiladi.   Masalan,   bolaning
matematik masalalarni echa olmayotganligi ota-ona hamda o‘qituvchini xavotirga
soladi.   Bunday   qiyinchiliklar   nafaqat   ma’lum   bir   mavzuni   bilmaslik   kabi
pedagogik   muammolarga,   balki   ko‘proq   psixologik   sabablarga   ega   bo‘lishi
mumkin.   Balki,   bolada   aqliy   faoliyatning   ichki   rejalashtiriluvi   yoki   bor
ma’lumotdan   keragini   ajrata   bilish   qobiliyati   etarlicha   shakllanmagandir.   Bu
muammoni   hal   qilish   uchun,   avvalambor,   testlar   yordamida   bolaning   bilim
9 olishida   yuz   berayotgan   qiyinchiliklar   sababini   aniqlash   joiz.   Buning   uchun
psixolog   yosh   davrlari   hamda   pedagogik   psixologiya,   tafakkur   psixologiyasi,
testologiyani puxta bilishi va bu sohada professional bo‘lishi kerak.
Psixologik   diagnostika     metodikalarini   qo‘llanilish   doirasiga   ko‘ra   3
bo‘limga ajratiladi .  Bular,
1- Bolaning bilish jarayonlari tashxisiga qaratilgan metodikalar,
2- Bolaning   shaxslararo   munosabatlarini   aniqlashga   mo‘ljallangan
metodikalar, 
3- Bolaning   maktab   ta’limiga   tayyorgarlik   darajasini   o‘rganishga
yo‘naltirilgan metodikalardir.
Psixolog   bogcha   yoshidagi   bolalar   egallashlari   lozim   bulgan   bilim   va
tushunchalar  mazmunini, tevarak atrofdagi  xayot tugrisidagi  tasavvurlar va ayrim
oddiy   tushunchalar   mavjudligini   psixologik   jixatdan   diagnostika   kiladi.   Bolalar
tomonidan   tasavvur   va   tushunchalarning   egallab   olinishi   ya’ni   bolalarda   xar   xil
soxalar   buyicha   uzlashtirgan   umumiy   tasavvurlar   sistemasi   ularning   kelajakda
umumiy   –   rivojlanishi   uchun   nixoyatda   zarur   bulib,   bu   siz   ular   xozirgi   zamon
Davlat   ta’lim   standartlari   asosida   kerakli   bilim,   kunikma,   malakalarni   egallay
olmaydilar
Hozirgi   kunda   bizda   ham   ko‘pchilik   olimlar   bolaning   psixik   taraqqiyoti
muammolarini,   unga   ta’sir   etuvchi   faktorlarni,   ta’lim   jarayonini   faollashtirish,
qobiliyatlarini   shakllantirish   muammolarini   nazariy   jihatdan   ishlab   chiqdilar.
Jumladan,   P.I.Ivanov   psixologiya   fanining   umumiy   maslalari,   ta’limning
psixologik   asoslari,   turli   yosh   davrlarda   psixik   jarayon   va   xususiyatlarnining
rivojlanishi   muammolarini,   M.G.Davletshin   o‘quvchilarda   texnik   qiziqishlar,
qobiliyatlarini   shakllanishi,   yoshlar   mehnat   ta’limi   va   kasbga   yo‘naltirish,
kadrlar   tayyorlash   samaradorligi   oshirish   yosh   va   pedagogik   psixologiya,
qobiliyat   psixologiyasi   kabi   masalalarni   keng   yoritib   borish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar.   E.G‘oziev   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilar   tafakkurining   rivojlanishi,
ularning   aqliy   taraqqiyoti,   o‘quv   faoliyatini   boshqarish,   komil   inson
tarbiyasining   psixologik   muammolarini,   B.R.   Qodirov   yoshlarning   individual
10 xususiyatlari,   ularning   faoliyatga   yo‘nalishlari,   layoqat   va   birlamchi
qobiliyatlarning   shakllanishi,   iqtidorli   o‘quvchilaring   xususiyatlarini,   kasb
tanlash va boshqa katta muammoni ilmiy jihatdan asoslab berdilar
11 1.2 Psixodiagnostik metodikalar tasnifi, qo‘llnilishi imkoniyatlari
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   IX   sessiyasida   ta’lim-tarbiya
tizimini tubdan isloh qilish, uni zamon talablari darajasiga ko‘tarish asosiy maqsad
qilib   olindi.   CHunki   barkamol   insonni   shakllantirmasdan   turib   jamiyatni   hozirgi
davr talabi darajasigacha ko‘tarib bo‘lmaydi.
Respublikada   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonunni,   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi”ni   amalga   oshirish   jarayonida   hayotimizning   barcha   jabhalarida   “inson
omili”ning   roli   ortib   borishi   kuzatilmoqda.   Hozirgi   davrda   yuksak   qobiliyatli
mutaxassislarni   tayyorlashga   nisbatan   talab   kun   sayin   ortib   bormoqda.   SHunday
ekan,   alohida   olingan   iste’dodli   shaxslardagina   emas,   balki   barcha
mexnatkashlarning   ijodiy   imkoniyatlarini   iloji   boricha   ko‘proq   rivojlantirish
zarurati   yuzaga   kelmoqda.   Bunday   sharoitda   inson   va   uning   intellektual
salohiyatiga   aloqador   fanlarning   roli   ortib   borishi,   har   bir   inson   shaxsida   mavjud
yashirin     imkoniyatlardan   foydalanish,   ularni   ruyobga   chiqarish   yo‘l-yo‘riqlarini
nazariy jihatdan
ishlab   chiqish   ehtiyoji   namoyon   bo‘lmoqda.   Ta’lim-tarbiyaning   asosiy
vazifasi-   shaxsning   to‘laqonli   psixik   va   shaxs   taraqqiyotini   ta’minlashdir.   SHu
sababli   turli   hil   yosh   davrlarida   shaxsning   psixik   rivojlanish   xususiyatlari   va
darajasini o‘rganish talab etiladi.
Maktabgacha   tarbiya   yoshida   p sixologik   diagnostika   vazifalariga
quyidagilar kiradi:
-   bolaning  hissiy   va  kommunikativ   doirasini   rivojlanish   darajasini   aniqlash
va tavsiflash;
-   sensor   va   harakat   funksiyalarini   rivojlanish   darajalarini   aniqlash   va
tavsiflash;
-   manipulyativ,   predmetli   va   o‘yin   faoliyatining   rivojlanish   darajasini
aniqlash tavsiflash;
- aqliy va nutqiy rivojlanish darajasini aniqlash;
- ijtimoiy-maishiy faoliyatni rivojlanish darajasini aniqlash;
12 - bola va ota-ona munosabatlarini yoshiga moslik darajasini aniqlash;
-   bolaning   psixik   rivojlanish   saviyasini   aniqlash,   potensial   imkoniyatlari
asosida korreksion ishlarni belgilash;
- ota-onalar va mutaxassislar uchun metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
Psixologik-pedagogik   diagnostika  asosiy metodlari quyidagilardan iborat:
● bolaning o‘zi va ota-onasi bilan suhbat;
• anamnestik va katamnestik o‘rganish;
● kuzatish;
Pedagogik   va   psixologik   diagnostika   natijalari   ma’lumotlarini   tahlil   qilish
natijasida   amalga   oshiriladigan   bolaning   psixik   rivojlanishining   turli   tomonlarini
tavsiflash va baholash yosh davrlariga aniq mos kelishi lozim.
Psixologik  diagnostika  tamoyillarini quyidagilar tashkil etadi:
-   bola   psixikasini   kompleks   o‘rganish   tamoyili,   ya’ni   turli   mutaxassislar
tomonidan   o‘rganish.   Bu   tamoyil   bolani   barcha   mutaxassislarning   (vrach,
defektolog,   psixolog,   pedagog)   tekshirishidan   olingan   ma’lumotlarni   e’tiborga
olishni nazarda tutadi.
-   analitiko-sintetik   o‘rganish   tamoyili,   ya’ni   bolaning   faqatgina   bilish
jarayonlarinigina   emas,   balki   hissiy-irodaviy   doirasi   va   xulqini   tekshirishni
nazarda tutadi. SHuningdek, bolalarning aqliy qobiliyatlarning shakllanishiga ta’sir
etadigan jismoniy rivojlanishi ham e’tiborga olinadi.
-   sistemali   va   to‘liq   o‘rganish   tamoyili   bolaning   psixik   rivojlanishidagi
alohida   buzilishlarning   namoyon   bo‘lishi   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlik   va   bir-
biridan   kelib   chiqishini,   ularning   ierarxiyasi,   birlamchi   va   ular   asosida   kelib
chiqadigan ikkilamchi buzilishlarning o‘zaro munosabatini nazarda tutadi.
-   bolaning   psixikasini   o‘rganishdagi   yana   bir   tamoyil   dinamik   o‘rganish
tamoyilidir..   Bu   tamoyil   bo‘yicha,   bolani   o‘rganishda,   tekshirish   vaqtida   u
biladigan   va   bajara   oladiganlarni   emas,   balki   ularning   ta’limdagi   imkoniyatlarini
ham e’tiborga olish lozimdir. Dinamik tamoyil asosida L.S.Vigotskiyning bolalarni
«yaqin rivojlanish zonasini», ta’limda ularning potensial imkoniyatlarini o‘rganish
haqidagi fikrlari yotadi.
13 - bola psixikasini ob’ektiv o‘rganish tamoyili, ya’ni tekshirishda bola uchun
tabiiy holatni yuzaga keltirish;
- tekshirish sharoitini va metodlarini tanlashda bolaning yosh xususiyatlarini
e’tiborga olish tamoyili;
-   bolaning   psixikasini,   ayniqsa   bilish   jarayonlarini   o‘rganishda   uning
faoliyatini, vazifalarni bajarish uslubini e’tiborga olish tamoyili.
SHaxs   xususiyatlari   va   psixik   taraqqiyot   darajasini   aniqlash   uchun   turli
psixodiagnostik   metodlardan   foydalaniladi.   Psixologik   tadqiqotlarda
foydalaniladigan   metodikalar   u   yoki   bu   faoliyat   jarayonida   shaxs   psixik
xususiyatlarining   namoyon   bo‘lishini   aniqlashdan   iborat.   Eksperimental
metodikalarni   ishlab     chiqish   va   o‘tkazish   psixolog,   tadqiqotchilarning   asosiy
vazifasidir.   Eksperimental   topshiriqlar   majmui   shaxs   psixik   taraqqiyoti,   uning
aqliy darajasini hamda individual-psixologik xususiyatlarini aniqlashga qaratilgan.
Bular   eksperimental   tadqiqot   sharoitida   so‘zlipredmetli,   psixometrik   metodlar
yordamida amalga oshiriladi. Har bir  konkret holda olingan ma’lumotlarni sifatiy
tahlil qilish va ularni boshqa metodlardan olingan natijalar bilan  bog‘lash zarur.
Psixodiagnostikada   metodikalarning   ishonchliligi   muhim   hisoblanadi.
Metodikaning   ishonchliligi   olingan   natija   qanchalik   to‘g‘ri   ekanligini   ko‘rsatadi.
Har   qanday   metodikaning,   testning   ishonchliligini   o‘rganilayotgan   psixologik
xususiyatlarning   ularda   aks   etishi   nuqtai-nazaridan   to‘g‘ri   qo‘llashni
xarakterlaydigan   ma’lumotlar   majmui   sifatida   qaralmog‘i   kerak.   Testning
ishonchliligi   –   psixologik   tadqiqot   aniqliligini   belgilovchi   test   sifatlari
ko‘rsatkichidir
Testning ishonchliligi ba’zan maqsadi jihatidan 2 ta bir hil testning ekviva-
lentligi   darajasining   namoyon   bo‘lishi   sifatida   qaralsa,   ba’zi   hollarda   testni   qayta
o‘tkazilganda natijalarning barqarorligi sifatida qaraladi.
Validlik   –   test   sifatliligi   asosiy   ko‘rsatkichlaridan   biri.   Testning   qanchalik
valid-ligi   yuqori   bo‘lsa,   unda   tekshirilayotgan   xislat   shunchalik   yaxshi   aks
ettiriladi.   Masalan,   intellektni   o‘lchash   validligi   “intellekt”   tushunchasining
ta’rifiga;   undan   kelib   chiqqan   holda   tuzilgan   test   topshiriqlari   tarkibiga,   empirik
14 ko‘rsatkichlarga   bog‘lanadi.   SHunday   qilib,   maqsadga   muvofiq   tanlangan
metodika   va   testlar   psixik   faoliyat   xusu-siyatlarini   har   tomonlama   o‘rganish
imkoniyatini   beradi.   Tadqiqotchi   tadqiqot   o‘tkazish   uchun   u   yoki   bu   metodikani
tanlaganida   ko‘rsatmani   salgina   o‘zgartirganda   metodikaning   yo‘nalishi   o‘zgarib
ketishini   nazarda   tutishi   lozim.   Topshiriqni   bajarishga   kirishishdan   oldin
tekshiriluvchi   ko‘rsatmani   to‘g‘ri   tushunganligiga   ishonch   hosil   qilish   kerak.
Bajarilayotgan   topshiriqning   natijalari   ma’lum   darajada   shunga   ham   bog‘liq
bo‘ladi.   Tadqiqot   o‘tkazish   uchun   eksperimental   metodikalarni   tanlashda
quyidagilarga e’tibor berish zarur:
-Tadqiqot maqsadi,
- psixik taraqqiyot darajasini aniqlash,
- uning yoshiga, ma’lumotiga mosligi; 
-sinaluvchining yoshi va uning hayot tajribasi, 
-uning ta’lim va tarbiyasi amalga oshirilayotgan sharoit;
-tekshiriluvchining eksperimental Tadqiqotga moslashishi, 
-muloqotga kirishishi, 
-verbal aloqa o‘rnatish xususiyatlari. 
Hozirgi   zamon   psixodiagnostikasida   mavjud   bo‘lgan   vositalarni   sifat
darajasiga ko‘ra  2 guruhga bo‘lish mumkin: formallashgan metodikalar; 
- kam   formallashgan   metodikalar.   1-guruh   metodikalariga   quyidagilarni
kiritish   mumkin:   testlar;   so‘rovnomalar;   proektiv   texnika   metodlari;
psixofiziologik metodikalar. Ular uchun xarakterli jihatlar: aniq reglamen- tatsiya;
tadqiqot yoki tekshiruv jarayonining ob’ektivizatsiyasi (ko‘rsatmaga muvofiq amal
qilish, stimul materialini namoyish qilishning qat’iy usullari, sinaluvchi faoliyatiga
tadqiqotchining   aralashmasligi);   standartizatsiya   (diagnostik   eksperiment
natijalarini   qayta   ishlash   va   taqdim   etishning   qabul   qilingan   tartibi   joriy   etilishi);
ishonchlilik; validlik.
Ushbu   metodikalar   nisbatan   qisqa   vaqt   ichida   diagnostik   axborotni   qo‘lga
kiritish   hamda   individlarni   o‘zaro   miqdor   va   sifat   jihatdan   taqqoslash   imkoniga
ega.
15 Kam formallashgan metodikalarga kuzatish; suhbat; faoliyat mahsulini tahlil
qilishni   kiritish   mumkin.   Mazkur   metodikalar   sinaluvchi   haqida   qimmatli
ma’lumotlarni   qo‘lga   kiritish   imkonini   beradi.   Ayniqsa,   buni   Tadqiqot   predmeti
ob’ektivatsiyalashtirish mumkin bo‘lmagan psixik jarayonlar va holatlar bo‘lganda
yaqqol   sezish   mumkin   (masalan,   yaxshi   anglanilmaydigan   sub’ektiv   kechinmalar
yoki mazmun jihatdan juda o‘zgaruvchan psixik jarayon va holatlarning maqsad va
kayfiyat,   holat   dinamikasi).   SHuni   ta’kidlash   va   inobatga   olish   joizki,   kam
formallashgan   metodikalarni   o‘tkazish   katta   mehnatni   talab   etadi   (masalan,
sinaluvchini   kuzatish     ba’zida   oylab   davom   etishi   mumkin)   va   ko‘p   jihatdan
psixodiagnostning psixologik tayyor garligi va professional tajribasiga asoslanadi.
Psixologik suhbat, kuzatuvlarning yuksak madaniy darajada o‘tkazilishi tekshiruv
natijalarini tasodifiy omillar ta’siridan saqlab qolishi mumkin.
Kam   formallashgan   diagnostik   metodikalarni   formallashgan   metodikalarga
qarshi   qo‘yish   mumkin   emas.   Odatda   ular   o‘zaro   bir-birini   to‘ldiradi.   To‘laqonli
diagnostik   tadqiqotda   ikkala   turdagi   metodikalarni   uyg‘unlashgan   holda   qo‘llash
zarur.   Masalan,   test   yordamida   ma’lumot   to‘plashda   avval   sinaluvchi   bilan
tanishish   (tarjimai   holi,   moyilliklari,   faoliyat   motivatsiyasi   haqidagi   axborot
to‘plash) bosqichi o‘tkaziladi. Bunda intervyu, suhbat, kuzatuvdan foydalaniladi.
Muayyan   psixodiagnostik   ishlarni   amalga   oshirgandan   keyin   olingan
ma’lumotlarni   yig‘ib,   miqdoriy   va   sifatiy   jihatdan   qayta   ishlashga   kirishiladi.
Psixodiagnostik   usullar   yordamida   sifatiy   va   miqdoriy   axborotni   qayd   qilishimiz
yoki   diagnostik   ma’lumotlarni   boshqa   axborotlar   bilan   uyg‘un   xolda   ularning
psixologik   mazmun   va   mohiyatini   tushuntirish   maqsadida   interpretatsiya
qilishimiz   zarur   bo‘ladi.   «Bu   diagnostik   ma’lumot   nimani   anglatadi?»   –   degan
savolga   javob   bergachgina,   biz   kishini   tadqiq   etishdan   avval   o‘z   oldimizga
qo‘ygan   diagnostik   masalaga   mos   shaxs   xususidagi   relyativ   ma’lumotlarni   olish
imkoniga ega bo‘lamiz.
Interpretatsiya   –   bu   yashirin   psixik   jarayonlar,   shaxs   holati   va   alohida
belgilari,   psixik   buzilishlarning   patogenezi   yoki   etiologiyasi,   taraqqiyotdagi
o‘zgarishlar   shartlari   haqidagi   analizatorlar   orqali   idrok   qilinadigan   diagnostik
16 ma’lumotlar   (indikatorlar)   asosida   xulosa   qilishimiz   mumkin   bo‘lgan   kompleks
(yaxlit)  bilish  jarayonidir.  Interpretatsiya  nafaqat  tor  ma’nodagi   farazni   tekshirish
imkoniyati   bo‘lgan   induktiv   yoki   deduktiv   hukm   chiqarish,   balki   xulq-atvor   testi
namunasidan   olingan   ma’lumotni   kelajakda   namoyon   bo‘ladigan   shunday   xulq-
atvorga   tadbiq   qilinishi   hamdir.   Demak,   interpretatsiyaga   ham   diagnostik   vazifa
(tadqiqot maqsadi), ham qo‘llanilgan metodlar ishonchliligi ta’sir o‘tkazadi.
Sifatiy   interpretatsiya   –   muayyan   simptom   yoki   xatti-harakat,   faoliyat
natijasining   shaxs   uchun   ehtimolli   muhim   ma’nosini   topishdir.   U   psixik
hodisalarning sabablari ko‘pliliga va olingan har bir psixodiagnostik natijalar ko‘p
talqinliligiga   asoslangan.   Uning   aniqligi   va   adekvatligi,   bir   tomondan,   diagnostik
ma’lumotlar,   ularning   vaziyat   bilan   belgilanganligi   hamda   shaxs   uchun   ehtimolli
ahamiyatliligi   o‘rtalaridagi   faraz   qilinayotgan   o‘zaro   aloqalarga   bog‘liq   bo‘lsa,
ikkinchi   tomondan,   boshqa   ma’lumotlar   qayd   qilinishi   va   kontekstiga   qarab,
diagnostik   ma’lumotning   ma’nosini   bilishga   bog‘liq.   Miqdoriy   interpretatsiya
tadqiqot   davomida   test   orqali   olingan   umumiy   ballarni,   qo‘llanilgan   me’yor
ko‘rinishidan   kelib   chiqadigan,   muayyan   transformatsiya   qilish   qoidalariga   rioya
qilgan   xolda,   o‘rtachalashtirilgan   ballarga   o‘tkazishdan   boshlanadi.   Testdagi
miqdoriy   axborotdan   samarali   foydalanish   me’yor   xususiyatlari   va   xatolarning
ehtimolli   o‘lchamlarini   taqozo   qiladi.   SHundagina,   ikki   kishi   bir-biridan   tadqiq
etilayotgan   xususiyat   ahamiyatli-   ligiga   ko‘ra   qay   darajada   farqlanishini   hamda
o‘lchanayotgan   shaxs   xususiyatining   intensivli   gidagi   farqlarni   topish   mumkin.
Test natijalariga nisbatan aniq miqdoriy yondashuvda profil shakli qo‘llaniladi.
Psixologik diagnostika yordamida olingan ma’lumotlarni miqdoriy va sifatiy
hamda matematik-statistika metodlari orqali tahlil qilish olingan natijalar negizida
xulosalarning ilmiyligini ta’minlab beradi.
Psixologik   diagnostika   shaxs,   uning   shakllanishi   barcha   psixik
jarayonlarning   rivojlanish   qonuniyatlarini   ilmiy   o‘rganish   hamda   fan   sifatida
psixologiya   yo‘nalishini   muttasil   taraqqiyotiga   asos   bo‘ladi.   Bolalarni
psixodiagnostik   tadqiq   qilish   yosh   xususiyatlariga,   u   yoki   bu   yosh   davri   uchun
etakchi faoliyat turining ta’siriga, individual tipologik tavsifnomalarning taraqqiyot
17 darajasiga   bog‘liq   ravishda   ba’zi   xususiyatlarga   ega.   Bola   taraqqiyotining   har   bir
yosh   davri   bolalar   bilan   ishlashning   usullari   va   vazifalarini   talab   qiladi.   Kichik
yoshdagi   bolalarni   psixodiagnostik   tekshiruv   yosh   va   pedagogik   psixologiyaning
sohasi   xisoblanadi.   Olingan   natijalari   yordamchi   xarakterga   ega   bo‘lib,   pedagog
tomonidan   bola   psixik   taraqqiyoti   xususiyatlarini   aniqlashda   qo‘llaniladi.   Bunda
talim   va   tarbiya   dasturi,   turli   xayotiy   sharoitlarda:   faoliyatda,   muloqatda   va
boshqalarda   (shaxs   xulq-atvori   xarakteristikalarini   tuzishda)   xisobga   olinadi.
Eksperimental  tadqiqotdan  olingan  natijalar  oilada,  bog‘chada,  maktab va boshqa
jamoat   joylarda   individual   va   guruhiy   tarbiyaviy-pedagogik   tadbirlar   sxemasini
tuzishda   qo‘llanishi   mumkin.   O‘qituvchi   o‘z   ishida   doimo   bolalar   psixofizik
taraqqiyoti   masalalari   bilan   to‘qnashadi.   Uni   vaqtinchalik   natijalargina   emas,
(masalan,   chorakning   oxiriga   kelib   o‘quvchilarning   o‘zlashtirilishi   kabi),   balki   u
yoki bu jismoniy va ruhiy sifatlarning rivojlanishini istiqbollarini  aytib beradigan
natijalar   qiziqtiradi.   Bolalar   bog‘chalarida   yoki   boshlang‘ich   maktablarda
psixodiagnostik   tadqiqotlar   quyidagi   vazifalarni   xal   qiladi:   Diagnostika   uchun
zarur ma’lumotlarni olish.
Bunda   bola   psixik   xolati   va   shaxsi   xususiyatlarining   ba’zi   belgilarining
ko‘rinishini   o‘rganish   maqsadida   tadqiqot   olib   boriladi.   Tadqiqotda   olingan
ma’lumotlar   yordamchi   xarakterga   ega   bo‘lib,   bola   xulq-atvorining   xaqiqiy
kuzatilgan   xususiyatlari,   uning   psixik   funksiyalari   taraqqiyot   darajasi   bilan
taqqoslashda   foydalanadi.   Masalan:   darsda   bola   diqqatining   barqaror   emasligi,
diqqatini   bir   joyga   to‘plashga   qiynalishi,   aqliy   ish   qobiliyatining   pastligi,   tez
chalg‘ishi   va   boshqalar   bilan   ajralib   turadi.   Lekin   xulq-atvorning   ko‘rsatilgan
belgilari   (bilan)   bola   xulq-atvori   extiyojlari   va   motivlari   ierarxiyasining
(bosqichma-bosqich)  o‘zgarishi   natijasi   bo‘lishi   mumkin.   Bunda  o‘qituvchi   shaxs
nonormal   xolati   ko‘rinishlaridan   biriga,   yoki   miya   etishmovchiliklarining
funksional   belgilariga   duch   keladi.   Ikkala   xolatda   ham   u   yoki   bu   o‘quvchi
o‘zlashtirishi   va   intizomining   pasayishi   tashqaridan   sezlsada,   psixodiagnostik
tadqiqotlarda   o‘rganilayotgan   o‘zgarishlar   manbalari,   rivojlanishi   va   kelgusida
qanday   bo‘lishi   psixologik   xolat   belgilari   ham   o‘rganiladi.   Psixodiagnostik
18 tadqiqotlar   bola   psixik   funksiyalari   rivojlanish   darajasining,   aqliy   taraqqiyot
darajasi,   yosh   va   malumot   bilan   o‘zaro   bog‘liqligini   o‘rganish   uchun   ham
o‘tkaziladi.   Bu   tadqiqotlar   bolada   malum   qiziqishlar,   amaliy   malakalar   va   kasb
tanlash   payti   kelganda   juda   muhimdir.   1 .   Psixik   taraqkiyot   o‘zgarishini   urganish
uchun   zarur   ma’lumotlarni   to‘plash.   Agar   «ko‘ndalang   kesim»   metodlari   orqali
psixodiagnostik   Tadqiqot   ma’lum   bosqichda   bola   psixik   taraqqiyoti   darajasini,
ya’ni   psixik   funksiyalar   rivojlanishining   dolzarb   zonasi   aniqlanadigan   bo‘lsa,
«uzunasiga   kesim»   (longityud)   psixodiagnostik   tadqiqotlarida   bola   psixik   xayoti
taraqqiyoti xususiyatlari rivojlanishi, ya’ni ta’lim va tarbiya jarayonida urganiladi.
O‘yin   va   o‘qish   faoliyatida   ko‘p   martalab   o‘tkazilgan   eksperimental-psixologik
Tadqiqotlar bola shaxsini shakllanishi va rivojlanishida ma’lum faoliyatining ta’sir
ko‘rsatkichi   bo‘lishi   mumkin.   Bolada   o‘tkazilgan   psixodiagnostik   tadqiqotlar
muhim   prognostik   ahamiyatga   egadir,   chunki   qo‘llanilgan   turli   metodlarning
o‘quv-tarbiyaviy   ta’sirini   hisobga   olgan   shaxs   rivojlanishi   istiqbollarini   aniqlash
imkoni yaratiladi.
2.   Aqliy   zaiflik   darajasini,   yoki   boshdan   kechirgan   kasallik   tufayli   psixik
kamchiliklarni   aniqlashga   qaratilgan   psixodiagnostik   tadqiqotlar   mahsus   yoki
yordamchi   maktabda   o‘qish   haqida   masala   hal   bo‘layotganda   tibbiy   pedagogik
xay’at   (komissiya)   tomonidan   foydalanishi   mumkin.   Bolalarda   paydo   bo‘lgan
etarlicha o‘rganilmagan yangi psixik holatlarni tahlil qilish uchun ilmiy maqsadda
psixoligok tadqiqot o‘tkazish. Vazifa bunday qo‘yilganda tadqiqotchini qiziqtirgan
masala bo‘yicha katta guruhlarda o‘tkaziladi.  Bu erda olingan natijalarning statistik
ishonchliligi muhim ahamiyat kasb etadi.
1.4   Proektiv   metodikalarning   maktabgacha   yosh   bolalar
psixodiagnostikasida   ularning   psixologik   xususiyatlari,   hissiy   holatlarni   va
boshqa jihatlarini tadqiq etish imkoniyatlari 
Inson ruhiyatini o‘rganish va tahlil qilish psixologiya fani uchun ahamiyatli
jarayon   hisoblanadi.   Bu   esa   shaxsni   o‘rganishga   qaratilgan   yangi   yo‘l   va
vositalarni   ishlab   chiqishga   zarurat   tug‘diradi.   O‘tgan   davr   mobaynida   shaxsni
19 o‘rganish uchun turli xil psixologik Tadqiqot usullari va metodikalardan, xususan,
shaxsni   o‘rganish   testlari,   shaxs   so‘rovnomalari,   intellektual   testlar   va
boshqalardan   foydalanib   kelinmoqda.   Ularning   shaxsni   o‘rganishdagi   o‘rni   va
vazifalari bir-biridan tafovutlanadigan va o‘rganish yo‘anlishit xamda predmetidan
ko‘ra   farqlanishini   mutaxassislar   yaxshi   bilishadi.   Ammo   shunday   bo‘lsa-da,
shaxsni   o‘rganishga   qaratilgan   metodikalar   foydalanishda   shaxsning   yosh
psixologik xususiyatlarini ham inobatga olib o‘tish maqsadga muvofiqdir. Biz esa
o‘z izlanishlarimizda bu boradagi masalalarga e’tibor qaratdik. Bizning navbatdagi
yoritadigan muammomiz esa proektiv metodikalarni tatbiq etishda shaxsning yosh
xususiyatlari va jihatlarini e’tiborga olishga qaratamiz.
Proektiv   testlar   inson   psixikasini   o‘rganishda   o‘ziga   xos   ahamiyatga   ega.
Masalan,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   kognitiv   va   shaxsiy   xususiyatlarini
o‘rganishda   proektiv   metodikalardan   samarali   fqoydalanish   mumkin.   Aynan   shu
holatni hisobga olib proektiv metodikalardan biri – ertakli testi xususida to‘xtalib
o‘taylik.   Ertaklar   insoniyat   tarixiy   va   hayotiy   tajribasining   natijasida   vujudga
kelgan   ijod   maxsulidir.   SHu   sababli   ertaklarni   kundalik   turmushimizda   bolalar
tarbiyasi   uchun   keng   qo‘llaniladi.   Hattoki   bolalarning   o‘zlari   ham   ertak   bilan
faolyaitlarini   uyg‘unlashtirishga   doimo   shay   turadilar.   Bugungi   kun
psixodiagnostik   tajribalari   esa   aynan   shu   jihatlarni   hisobga   olib,   bolalarning
psixologiyasini o‘rganishda ertaklardan samarali foydalanmoqda. Bizga ma’lumki,
“Qizil   shapkacha”,   “Uxlab   yotgan   parizod”,   “Bo‘ri   bilan   echki   bolalari”,   “Qor
malikasi”, “Dono qiz”, “donishmand yigit” va boshqa shu singari ertaklarni bolalar
yaxshi bilishadi. Umuman olganda ertaklar 17-   asr dan boshlab kitob sifatida nashr
etila   boshlandi.   Fransiyada   SH.PErro,   19     sarda   Germaniyada   aka-uka   Grimmlar
ko‘plab   ertak   yozganlar.   Ularning   ertaklari   proektiv   xarakterga   egadir,   ya’ni
o‘zlarida  obrazli  va  simvolli  xarakterni   ifodalaydi.  Bolalar   ushbu  ertaklarni   sevib
o‘qishlarini   Tadqiqotlarda   hisobga   olingan.   Psixologik   jihatdan   proektiv   testlar
bolalarni   kognitiv   jarayonlarni   etilganligini,   psixologik   tayyorgarligini   yashirin
jihatlarini ochib beradi. SHu qatorda klinik va terapevtik jihatdan ham foydalidir.
Maktabgacha   ta’lim   muassasasi   psixologlari   va   maktab   amaliyotchi   psixologlari
20 bolalarni maktabga tayyorligini tadqiq etish chog‘ida foydalnishlari e’tibordan xoli
emas.
QISMLARDAN RASM XOSIL QILISH.
Metodika   A.N.Bernshteyn   (1911)   tomonidan   taklif   etilgan   bo‘lib,   tafakkur
xususiyatlarini,   rasmini,   rasmning   yaxltiligini   taxlil   qila   olish,   uning   ba’zi   qismlari
ketma-ketligini   o‘rnata   olish   qobiliyatini   o‘rganishga   mo‘ljallangan.   Tajriba   uchun
rasmlar to‘plami (murakkabligi ortib boradigan 6 ta rasm) kerak bo‘ladi: Birinchi 3 ta
rasm 4 qismga bo‘lingan bo‘lishi kerak, qolganlari ko‘proqqismlarga bo‘linadi. Bunda
birinchi   va   to‘rtinchi   rasm   bir   xil   bo‘lishi   kerak,   lekin   ular   har   xil   qilib   kesilgan
bo‘ladi.   Tadqiqotni   bir   necha   marta   takrorlash   uchun   rasmlarning   turli   variantlari
bo‘lishi   kerak.   Rasmlar   namunalari   ixtiyoriy   ravishda   tanlanishi   mumkin,   masalan,
hayvonlarning,   alohida   predmetlarning   rasmlari.   Bolaga   rasm   qismlari   tunkarilgan
xolda tartibsiz, namunasiz ko‘rsatiladi.
Tadqiqotchi   tadqiqot   qarorida   topshiriq,   uning   oxirgi   natijasi   qancha   vaqt
bajarilganligini yozib boradi. Sinaluvchining xarakatalarini taxlil qilishga, xarakatning
maqsadga   yo‘naltirlgan   rejasi   mavjudligi   va   yuqligini   aniqlashga   u   aqliy   faoliyat
jarayonida qanday tayanch belgilarga tanlangaligiga e’tiborni qaratish zarur.
3-5   yoshdagi   sinaluvchilar   uchun   bunday   topshiriqlarni   bajarishda   rasm
namunasi ham ko‘rsatilib turiladi. Bola qo‘llanmani qanchalik yaxshi o‘zlashtirilgani,
ilgari idrok etilgan obrazni uning alohida qismlaridan qayta yarata olganini ta’qidlash
muhim.  Tadqiqot  qarorida  xarakatlari  bayon  etiladi:  tartibsiz  «sinash   va  xato  qilish»
xarakteriga ega, maqsadga yo‘naltirilgan va boshqalar.
Bunday   topshiriqlarni   bajarish   xususiyatlari,   fakatgina   fazoviy   ko‘rish   xayoli,
ko‘rgazmali   tafakkur   xolati   haqidagina   emas   balki,   tafakkur   tanqidiyligining
shakllanish darajasi haqida ham bilish imkonini beradi. «
Oxirgi   20-yil   ichida   yangi   proektiv   testlar   yaratish   borasida
ishlar   olib   borildi.   Misol   uchun   AQSHda   ishlab   chiqilgan   TEMAS   (tell   mea
stroray   test),   ya’ni   menga   tarixni   aytib   ber   degan   test   shular   jumlasidandir.
Bolalarga   rasm   berilib,   izohlash   talab   etiladi.   Bu   esa   bolalarning   aqliy
taraqqiyotidagi   tafovutlarni   yoritishga   imkon   beradi.   Aslida   ertakli   proektiv
21 testlarning maqsadlari nimaga qaratilgan? Ularni quyidagi maqsad yo‘nalishlariga
ajratishimiz mumkin:
-Bolalarni   kognitiv   (   bilish   jarayonlari)   rivojlanishidagi   psixologik
muammolarni aniqlaydi;
-Bolalardagi   bezovtalik,   konflikt   (   nizoli)   h olatini,   fikrlash   doirasini
aniqlaydi.
-Psixoterapevtik maqsadlarda bola shaxsining dinamikasini aniqlashda.
Ayrim   hollarda   ertak   testlari   etnik   muhitni   hisobga   olishni   talab   etadi.
Fikrlarimizni   konkretlashtirish   maqsadida   alohida   ertak   test   ustida   to‘xtalib
o‘tamiz.
Masalan,   “Qizil   shapkacha”   ertak   testi   21   ta   rasmli   karta   va
qahramonlarning   3   ta   xulosa   kartasidan   iborat.   Ushbu   test   qo‘llanilayotganda
psixolog quyidagi shartlarni bajaradi.
Testni tatbiq etish sharoitida savollar quyidagicha beriladi:
-Qizil   shapkacha   uydan   chiqib   ketganda,   onasidan   xafa   bo‘ldimi,   u
qo‘rqdimi?
-Qizil   shapqacha   o‘rmonga   kirganda   unga   qiziqish   bilan   boqdimi   yoki
qo‘rqdimi?
-Buvisining uyida bo‘rini ko‘rganda qo‘rqidimi yoki xayratlanib qoldimi?
-Buvisini o‘rnida bo‘rini ko‘rganda u o‘zini qanday tutdi?
-Ertak   yakunida   qizil   shapkacha   o‘zini   engil   sezdimi   yoki   qayg‘uga
tushdimi? kabi savollar bilan murojaat etiladi.
Tadqiqot   paytida   qahramonlar   rasmi   aks   ettirilgan   kartochkalar
tekshiriluvchi-     bolalar   qo‘liga   beriladi.   Bolalarni   psixologiyasini   tahlil   etishda
ertak   qahramonlari   aks     etgan   3   ta   kartochka   yordamida   tahlil   etilib,   bolalar
xususiyatlariga chizgilar beriladi.
Masalan, qizil shapqacha testining tahlili:
1-karta orqali   - shaxsning kuchsizligi, hissiyotlari, baxtsizligi, tortinchoqligi
va qo‘rqoqlik singari xususiyatlari yoritiladi.
22 2-karta   orqali   –   beg‘uborldik,   quvnoqlik,   kamsuqumlik,   psixologik
sog‘lomligi aniqlanadi.
3-karta esa boladagi xafalik, bezovtalanish, agressiv holatni ifodalaydi. Har
bir   ertak   qahramoni   shunday   tahlil   etiladi.   MTM   psixologi   faqat   metodikani
qo‘llash   va   uni   tahlil   etish   bo‘yicha   yaxshi   kasbiy   tayyorgarlikka   ega   bo‘lishi
lozim.
Proektiv   metoddikalarni   maktabgacha   yosh   bolalarda   sinash   ularning
psixologik xususiyatldari, hissiy holatlarni va boshqa jihatlarini tadqiq etish uchun
ancha qulay.  
23 2.BOB. MAKTABGACHA TARBIYA YOSHIDAGI BOLALAR TARAQQIYOTINING
PSIXOLOGIK -PEDAGOGIK DIAGNOSTIKASI ASOSIY OMILLARI
2.1.   Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarning   psixik   rivojlanishini
xususiyatlari .
Bolaning psixik jihatdan  o‘ sishda maktabgacha tarbiya yo sh idagi davr ancha
murakkab va judamas’uliyatli davrdir. 
3   yoshdan   7   yoshgacha   b o‘ lgan   davr   maktabgacha   tarbiya   yoshi   davri
h isoblanadi.   Asosan   mana   shu   davrdan   boshlab   bolaning   musta q il   faoliyati
kuchaya   boshlaydi.   Maktabgacha   tarbiya   yoshida   bola   musta q il   b o‘ laolish   uchun
zarur b o‘ lgan ikkita q udratli kuchga ega
Birinchidan, ma’lum darajada o‘ ziga b o‘ ys u ndirilgan  h arakat ap p aratiga  e ga.
Ikkinchidan   esa,   atrofidagi   kattaodamlar   va o‘ z   tengdoshlari   bilan   bir   q adar
erkin muosabatda b o‘ laoladigan nut qq a ega . 
Mana   shuning   uchun   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarning   xul q   –
atvorlari,   q izi q ishlar   va   e h tiyojlari   maktabgacha   tarbiya   gacha   tarbiya   yoshidagi
bolalarnikidan   far q   q iladi.   Bu   esa,   o‘ z   navbatida,   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi
bolalar   bilan   maktabgacha   tarbiya   ga   tarbiya   yoshidagi   bolalar   tarbiyasiga h am
turlicha munosabatda b o‘ lishni ta q ozo  e tadi. 
Agar   yangi   tu g‘ ilgan   h amda   maktabgacha   tarbiya   gacha   tarbiya   yoshidagi
bolalarga beriladigan tarbiya asosan ularni ovkatlanishi gigienalarini tartibga solish
va   sezgi   organlarini   rivojlantirishga q aratilgan   b o‘ lsa   maktabgacha   tarbiya
yoshidagi   bolalarga   beriladigan   tarbiya   ularning   murakkab   h arakatlarini
takomillashtirish,   elementar   gigiena,   madaniy   va   me h nat   malakalari   h osil   q ilish,
nut q larini   o‘ stirish   h amda ijtimoiy axlo q   va estetik didning dastlabki   kurtaklarini
yu zaga   keltirishga q aratilgandir.   Demak,   asosan   maktabgacha   tarbiya     yoshidan
boshlab   bolaning   bundan   keyingi   butun   shaxsiy   h ayoti   davomida   tarkib   topa
boradigan   individual   h ususiyatlari   h am   yu zaga   kela   boshlaydi.   Ana   shu   sababli
h am   insonning   xar   tomonlama   kamol   topa   borishi   va   xususan,   psixik   jihatdan
maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   davridaolgan   tahlim   tarbiyasiga   bo g‘ li q dir.   Bu
24 h a q ida N.K.Krupskaya shunday deb yozgan edi: “yosh bolalik cho g‘ laridan  q olgan
ta a surotlari juda kattaa h amiyatga ega”.
Mash h ur   rus   pedagoglaridan   Les tg afning   fikricha,   insonning   bosh q a
yoshdagi   davri   shunday   bir   davrki,   bu   davrda   unda   kelgusida q anday   h arakter
h islatlari paydo b o‘ lishi belgilanadi vaaxlo q iy  h arakterning asoslari   yu zaga keladi.
Insonning   kamol   topa   borishda   maktabgacha   tarbiya     yoshidagi   davrning
a h amiyatiga   doir   Lestgafning   bu   fikri   b uyu k   rus   pedagogi   A.S.Makarenkoning
q uyidagi fikriga t o‘ la mos keladi. A.S.Makarenko bolalarni juda kichiklik davridan
boshlab   tarbiyalash   zarurligi   h a q ida   gapirib,   tarbiyaning   eng   mu h im   asoslari
bolaning   5   yoshgacha   b o‘ lgan   davri   mobaynida yu zaga   keltiriladi.   Mana   shu
davrda q ilingan ish butun tarbiya protsessining 90 % ni tashkil etadi , degan edi. 
H a q i q atdan   h am   bolaning   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   davri   shu   q adar
mazmundor vaaktiv davrdirki, bu davr bolaning kelgusi   o‘ sishidaalbatta o‘ z aksini
q oldiradi.   Lekin   bundan   bolaning   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   davri,   uning
q anday   odam   b o‘ lib   chi q ishni   batamom   belgilab   beradi,   degan   mahno   kelib
chi q maydi. Mana shuning uchun bola shaxsining shaklllanishi  fa q at maktabgacha
tarbiya     yoshidagi   davr   bilangina   bo g‘ lab   b o‘ lmaydi.   Umuman   inson   o‘ z   tabiati
jihatidan deyarli butun umri davomida tarbiyalan u vchi mavjudoddir. Lekin  h ar bir
odam   h arakteriga xos b o‘ lgan shaxsiy xislatlarning   yu zaga kelishida uning   h ar bir
yosh bos q ichidaolgan tahlim tarbiyasini aksi sezilib turadi. 
Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   davr   o‘ z   tahsir   kuchi   jihatidan   g‘ oyat
mahsuliyatlidir
Bola   yasli   davrini   o‘ tib,   maktabgacha   tarbiya   ga   kelgach,   uning   yashash
sharoitida   jiddiy   o‘ zgarishlar   yu z   beradi.   Birinchidan,   bola   maktabgacha   tarbiya
yoshiga o‘ tgach,   uning   faoliyat   doirasi   ancha   bosh q acha   mazmunga e ga   b o‘ la
boshlaydi .
Ikkinchidan, bola maktabgacha tarbiya ga o‘ tgach, muayyan asosida ma h sus
pedagog tomonidan tarbiyalana boshlaydi.
Bolaning   yashash   sharoitida yu zaga   kelgan   bu   o‘ zgarishlar   uning   psixik
ji h atda no‘ sish i ga   tahsir   etmay   q olmaydi.   Mana   shuning   uchun   bola   maktabgacha
25 tarbiya  yoshidagi davrida fa q at jismoniy ji h atdangina o‘ smay, balki psixik jihatdan
h am tara qq iyotning yana bir   yuq ori  po g‘ onasiga k o‘ tariladi. Maktabgacha  tarbiya
yoshidagi   bolaning   h ar   bir   xatti   –   h arakatidan   uning   musta q illigi,   nut q ning
elementar   b o‘ lsa h am,   gramatik   ji h atdan   t o‘g‘ ri   shaklini   amaliy   o‘ zlashtira
boshlaganligi   k o‘ rinib   turadi.   Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarning   k o‘ zga
tashlanib   turuvchi   hususiyatlaridan   yana   biri   ularning   ta q lidchanlik   va
ser h arakatliklaridir. 
Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   davrida   bolalarning   na q adar   ser h arakat
b o‘ lishlari   barchaota   –   onalarga   tarbiyachilarga   mahlum   bu   yoshdagi   bola   butun
kun   davomida   xilma   –   xil   va   tinimsiz   h arakat   q ilish   or q ali   atrofdagi   mu h it
vaodamlar   bilan munosabatda b o‘ ladi. Binobarin, shunday xilma – xil   h arakatlar
tufayli  o‘ z tasavvuri  h amda bilim doirasini kengaytirib boradi.
Maktabgacha   tarbiya   yoshdagi   bolaatrofidagi   narsalar   dunyosini   bilish
jarayonida   shu   narsalar   bilan   bevoisitaamaliy   munosabatda   b o‘ lishga   intiladi.   Bu
o‘ rinda shu narsa ehtiborliki, bola bilishga tashnaligidan atrofdagi   o‘ zining kuchi,
a q li etadigan narsalar bilangina emas, balki kattalar uchun mansub b o‘ lgan,   o‘ zini
kuchi   h am,   a q li   h am   etmaydigan   narsalar   bilan   h am   amaliy   munosabatda
b o‘ lishga,   yahni   bilib   olishga   intilaveradi.   Buning   natijasida   bolaning   xaddan
tash q ari   tez   ortib   borayotgan   turlari   e h tiyo j lari   bilan   ularning   tor   imkoniyatlari
o‘ rtasida   kes kin   q arama   –   q arshilik   yu z   beradi.   Masalan   bola   avtomashinani,
tra m vayni   o‘ zi   xaydagisi,   rostakam   otga   minib   yu rgisi,   uchuvchu   b o‘ lib
samolyotda   uchkisi,   rostakam   militsioner   b o‘ lgisi   keladi.   Biro q ,   bola   o‘ zidagi
bunday extiyojlarni birortasini  h am xa q i q iy y o‘ l bilan  q ondira olmaydi. CHunki bu
yoshdagi bolada bunday kasblarga mansub b o‘ lgan murakkab k o‘ nikma va malaka
y o‘ k, b o‘ lishi  h am mumkin emas. Bu  o‘ rinda tabiiy bir savol tu g‘ iladi. Bolalarning
tobora   ortib   borayotgan   turlicha   extiyojlari   bilan   ularning   tor   imkoniyatlari
o‘ rtasida   q arama –  q arshilik  q anday y o‘ l bilan xal   q ilinadi? Bu  q arama –  q arshilik
fa q at birgina faoliyat or q ali, yahni bolaning  o‘ yin faoliyati or q aligina, xal   q ilinishi
mumkin.   CHunki   birinchidan,   bolalarning   o‘ yin   faoliyati   q andaydir   moddiy
maxsulot   ishlab   chi q arishga   q aratilgan   emas.   Bolalarni   o‘ yinga   undovchi   sabab
26 (motiv)   h am   o‘ yindan   kelib   chi q adigan   natijaga   emas,   ( o‘ yindan   k o‘ pincha   xech
q anday   natija   kelib   h am   chi q maydi),   balki   shu   o‘ yin   protsessidagi   turli
xarakterlarga   bo g‘ li q dir.   Ikkinchidan   esa   bolalar   o‘ yin   jarayonida o‘ z   ixtiyor-
laridagi   narsalarni,   ularni   q izi q tirgan,   ammo   kattalargagina   mansub   b o‘ lgan
narsalarga   aylantirib   (ch o‘ pni   ot   q ilib,   stulchani   avtomashina   q ilib)   kuchlari
etgancha   erkin   faoliyatda   b o‘ laveradilar.   SHunday   q ilib,   bolalar   atroflaridagi
kattalar   uchungina   mansub   b o‘ lgan,   xali   o‘ zlarining   kuchlari   h am,   a q llari   h am
e tmaydigan juda k o‘ p narsalarni fa q at   o‘ yin faoliyati or q ali   o‘ zlashtiradilar.   O‘ yin
or q ali ular vo q elikdagi narsa va xodisalarni biladilar.
2.2.   Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   iqtidorini   psixologik
pedagogik diagnostikasi  
Iqtidorli   bolalar   bilan   ishlashda   psixologlar   iqtidorning   tuzilishini
belgilaydigan asosiy omillarni bilishlari lozim. Bular quyidagilar:
-umumiy intellektual yoki aqliy qobiliyatlarning yuqori darajasi;
-bilish motivining dominantligi – boshqa motiv turlaridan ustunligi;
-yangi   predmetlar,   vazifalar,   voqea-hodisalarga   duch   kelganda,   muammoni
qo‘yilishi va echimini topishda ijodiy faollikning namoyon bo‘lishi.
Iqtidorning   erta   namoyon   bo‘lishi   ikki   yoshdan   olti   yoshgacha   kuzatiladi.
Bunday bolalar ikki-uch yoshdan o‘qishga intiladilar, uch-to‘rt yoshda o‘qishni va
sanashni biladilar, besh-olti yoshda so‘zlarni va uncha katta bo‘lmagan jumlalarni
yoza   oladilar.   Maktabgacha   yosh   davrida   iqtidorli   bolalar   boshqalardan
intellektning   rivojlanish   darajasi   bilan   ajralib   turadilar.   O‘zlarining   juda   faolligi,
ko‘plab   savol   berishlari,   qiziquvchanligi,   kattalardan   oladigan   mahlumotni   oson
eslab   qolishi   va   qayta   aytib   bera   olishi   bilan   birga,   boy   tasavvurga   egadirlar.
Iqtidorli bolalar ko‘p hollarda turli hisob-kitoblarga qiziqadilar, shehr yoki ertaklar
to‘qiydilar,   musiqa   asboblarini   chaladilar,   shaxmat   o‘ynaydilar,   rasm   chizadilar,
qo‘shiq aytadilar va raqsga tushadilar. Etti yoshdan o‘n yoshgacha bo‘lgan davrda
bolalar ko‘p hollarda kolleksiya yig‘ishga (markalar, medallar, sevimli mulhtfilhm
27 va   kino   qahramonlarining   rasmlari   va   xok),   qog‘oz,   yog‘och   va   boshqa
materiallardan turli predmetlarning loyihalarini yasashga qiziqadilar.
Iqtidorli   bolalar   3   yoshdan   5   yoshgacha   barcha   nomahlum   bo‘lgan
narsalarga   va   yangiliklarga   nisbatan   mustaqil   ravishda   javob   axtarishda   faollik
ko‘rsatib, kattalarga turli savollar beradilar. Bu savollarga berilgan javoblar orqali
atrof   olamni,   voqea-hodisalarning   sabab   va   oqibatlarining   bog‘liqligini
anglaydilar, shaxsiy hatti-harakatlarini ongli ravishda boshqara oladilar.
3-yoshli bolaga xos bo‘lgan hislatlar:
1. Nutqi mahno jihatidan bir-biriga bog‘langan so‘zlardan iborat.
2. O‘yinda rolga kiradi.
3. SHar, olma va boshqa predmetlarni chiza oladi.
4. O‘zi echinib kiyina oladi.
5. Kubiklarni bir-birining ustiga qo‘ya oladi.
6. Tayanchsiz zinalardan o‘zi ko‘tarilib, tusha oladi.
4   yoshli   bolalar   esa,   o‘z   imkoniyatlarini   real   baholay   oladilar.   Lekin,   4-5
yoshli   bolalar   hali   shaxsiy   xususiyatlarini   idrok   etishga   va   baholashga   qodir
emaslar,   shuningdek   o‘zlari   haqida   mahlum   bir   xulosani   bera   olmaydilar.   O‘z-
o‘zini   anglash   layoqati   katta   maktabgacha   tarbiya     yoshida   rivojlanib,   avval   u
qanday bo‘lgani va kelajakda qanday bo‘lishini fikrlab ko‘rishga harakat qiladilar.
Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   shaxsining   shakllanishiga   ko‘ra,   bu
davrni 3 bosqichga ajratish mumkin:
– birinchi davr – 3- 4 yosh oralig‘ida bo‘lib, emotsional jihatdan o‘z-o‘zini
boshqarishning mustahkamlanishi bilan bog‘likdir;
– ikkinchi davr – 4- 5 yoshni tashkil qilib, axloqiy o‘z-o‘zini boshqara olish
bilan bog‘liq;
–   uchinchi   davr   esa,   shaxsiy   ishchanlik   va   tadbirkorlik   xususiyatlarini
shakllanishi bilan tavsiflanadi.
SHuning   uchun   ham   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bola   shaxsini   tadqiq
qilish juda murakkab jarayondir, chunki ko‘pgina shaxsni  tadqiq qilish metodlari,
katta   yoshli   odamlarga   mo‘ljallangan   va   bolani   o‘z-o‘zini   tahlil   qilish
28 imkoniyatlariga   asoslanmagan.   Bundan   tashqari   psixodiagnostika   yordamida
o‘rganaladigan   shaxs   sifatlari   maktabgacha   tarbiya   yoshida   to‘liq   shakllanmagan
va   beqarordir.   Bolalar   psixodiagnostikasi   ixtiyorida   faqat   maxsus   proektiv
metodlar   yahni   bolani   yutuqqa   erishish   motivlari   va   xavotirlanish   holatlarini
o‘rganish   metodlari   mavjuddir   yoki   shaxs   sifatlarini   baholashda   ekspert
metodlaridan   foydalanish   mumkin.   Bunda   bolani   yaxshi   biladigan   kattalar,
tarbiyachilar,  ota-onalar   ekspert  sifatida  maydonga   chiqadilar.  Faqat  ana   shunday
tarzda bolani shaxs sifatlariga baho bera olish imkoniyatlariga ega bo‘lamiz.
Bizga   mahlumki,   intellektual   testlar   odamni   aqliy   faoliyatni   rivojlanganlik
darajasi va ularni alohida kognitiv protsesslarini (idrok diqqat, xayol, xotira, nutq)
baholashda   qo‘llaniladi.   Quyida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   bilish
jarayonlari,   ijodiy   (kreativ)   qobiliyati   hamda   bolalarda   faoliyatning   biror
sohasidagi iqtidorni aniqlash bo‘yicha bir qator testlar, shuningdek ushbu yoshdagi
bolalarda   bilish   jarayonlarini   rivojlantirish   bo‘yicha   mashg‘ulotlar   hamda   ota-
onalar uchun maslahatlar taqdim etiladi.
Idrok va tafakkurning rivojlanish darajasini aniqlash.
Ushbu   metodika   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   idrok   va   tafakkurining
rivojlanganlik   darajasini   aniqlash   uchun   mo‘ljallangan,   maktabgacha   tahlim
muassasalari tarbiyachilari va psixologlari tomonidan o‘tkaziladi.
Materiallar:   3   ta   quticha,   birinchi   qutichaning   yon   tomonida   kvadrat,
ikkinchi   qutichaning   yon   tomonida   doira,   uchinchi   qutichaning   yon   tomonida
uchburchak shakllari aks ettirilgan bo‘lib, 8 ta kvadrat, 8 ta doira, 8 ta uchburchak
shakldagi   24   ta   predmetlardan   iborat.   Har   bir   shakllar   katta   va   kichik   hajmdagi
predmetlarga bo‘linadi(4 ta kichik va 4 ta katta).
Kvadrat shakldagi predmetlarga-kubik, gugurt qutisi, sovun, kitob va boshq;
Doira-tanga, tugmacha, shar, koptok.
Uchburchak-konus, kalit, archa, raketa.
Metodikaning   o‘tkazilishi :   Bolaning   oldiga   qutichalar   qo‘yilib   har   bir
predmet bittadan bolaga ko‘rsatiladi va qanday shaklga o‘xshashligi so‘raladi. Bola
javob   bergandan   so‘ng   predmet   mos   keladigan   qutichaga   solinishi   so‘raladi.
29 So‘ngra keyingi predmet ko‘rsatiladi va savollar qaytariladi. SHu tariqa hamma 24
ta predmet bolaga birin ketin ko‘rsatiladi va shakllarga mos ravishda qutichalarga
joylashtiriladi.
Natijalarni baholash:   har bir to‘g‘ri topilgan predmet uchun 1 ball beriladi.
Maksimal ball 24 ball.
Eslatma:   metodika   har   bir   bola   bilan   alohida   o‘tkazilib,   15-20   minutdan
oshmasligi kerak.
«Nima tasvirlanganini top»   metodikasi.
Ushbu   metodika   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   idrokini   o‘rganishga
mo‘ljallangan.   Unda   bola   rasmning   bir   necha   qismlari   yordamida   butun   rasm
qanday ekanini bilishi talab qilinadi.
Metodika quyidagicha o‘tkaziladi: Bolaga rasmning A qismi ko‘rsatiladi va
shu   asosda   rasmda   nima   tasvirlanganini   topish   taklif   etiladi.   Buning   uchun   10
soniya vaqt beriladi. Agar bolalar bu vaqt ichida nima tasvirlanganini topa olmasa  
yana 10 soniyaga unga rasmning B qismi ko‘rsatiladi. SHu tariqa rasm qismlari to
bola unda nima tasvirlanganini bilmaguncha ko‘rsatiladi.
Natijalarni baholash:
10   –   ball   –   bola   A   qismdan   10   soniyadan   kam   vaqt   ichida   rasmda   it
tasvirlanganini topdi.
7   –   9   ball   –   bola   B   qismdan   jami   11   –   20   sonli   vaqt   sarflab   rasmda   it
tasvirlanganini topdi.
4   –   6   ball   –   bola   V   qismidan   vaqt   21   –   30   soniyaga   etganda   rasmda   it
tasvirlanganini topdi.
2   –   3   ball   –   bola   G   qismdan   vaqt   30   –   40   soniyaga   etganda   rasmda   it
tasvirlanganini topdi.
0 – 1 ball – bola jami 50 soniyadan ortiqroq vaqt sarflab A,B va V qismlarni
ko‘rib ham it tasvirlanganini topa olmadi.
Rivojlanganlik darajasi:
10 ball – juda yuqori, 8 – 9 ball – yuqori, 4 – 7 ball – o‘rta, 2 – 3 ball – past,
0 – 1 ball – juda past.
30 «Belgilarni qo‘y» metodikasi.
Mazkur   metodika   5   yoshdagi   bolalar   diqqatining   ko‘chishi   va
taqsimlanishini tashxis qilishda qo‘llanilishi mumkin.
Metodika materiali: geometrik shakllar ko‘rsatilgan jadval.
Metodikaning o‘tkazish vaqti: 2 daqiqa.
Metodikaning   qo‘llanilishi:   bola   jadval   yuqorisidagi   geometrik   shakllar   –
kvadrat,   uchburchak,   aylana   va   rombning   ichidagi   belgilarni   jadvaldagi   barcha
kvadrat, uchburchak, aylana va romblar ichiga qo‘yib chiqishi kerak.
Natijalarni qayta ishlash quyidagi formula yordamida amalga oshiriladi:
0. 5 SHm – 2 8. Xm
Dkt    =
120
Dkt – diqqat ko‘chuvchanligi va taqsimlanganligining ko‘rsatkichi;
SHm   –   2   daqiqa   ichida   ko‘rib   chiqilgan   va   ichiga   tegishli   belgi   qo‘yilgan
geometrik shakllar miqdori;
Xm – topshiriqni bajarish davomida yo‘l qo‘yilgan xatolar miqdori.
Eslatma: tegishli belgilarning tegishli shakl ichiga qo‘yilmagani yoki tegishli
shakl ichiga umuman belgi qo‘yilmagani xato bo‘lib hisoblanadi.
Natijalarni baholash:
10 – ball – Dkt 1. 00 dan katta – juda yuqori.
8 – 9 ball – Dkt 0. 75 dan 1. 00 gacha – yuqori.
6 – 7 ball – Dkt 0. 50 dan 0. 75 gacha – o‘rta.
4 – 5 ball – Dkt 0. 25 dan 0. 50 gacha – past.
0 – 3 ball – Dkt 0. 00 dan 0. 25 gacha – juda past.
«Yil fasllari» metodikasi .
Ushbu   metodika   3-4   yosh   bolalar   uchun   mo‘ljallangan.   Bolaga   rasm
ko‘rsatiladi   va   ushbu   rasmlarga   diqqat   bilan   qarab,   rasmning   har   bir   qismida
yilning qaysi fasllari tasvirlanganligi haqida so‘raladi. Topshiriqni bajarish uchun 2
daqiqa   vaqt   beriladi.   Ushbu   berilgan   vaqt   mobaynida   bola   nafaqat   yil   fasllarini
31 aytib berishi, balki fasllarning belgilarini ko‘rsatib bera olishi va ushbu qism aynan
mana shu faslga tegishli ekanligini asoslab berishi kerak.
Natijalarni   baholash:   10   ball-   berilgan   vaqt   mobaynida   bola   rasmdagi   yil
fasllarini bir biri bilan bog‘liq holda to‘g‘ri aytib bera olsa va har bir yil faslining
ikkitadan   belgisini   ko‘rsatib   bera   olsa   (jami   har   bir   yil   faslining   8   ta   belgisini
ko‘rsatib)
8-9 ball-  bola rasmdagi  har  bir  yil  fasllarini  bir-biriga bog‘liq holda to‘g‘ri
aytib   bersa   va   yil   fasllarining   umumiy   olganda   5-7   tagacha   belgisini   to‘g‘ri
ko‘rsatib bera olsa:
6-7   ball-   bola   yil   fasllarini   to‘g‘ri   aniqlab,   ammo   o‘z   fikrini   tasdiqlovchi
jami 3- 4 ta fasllar belgisini ko‘rsata olsa;
4-5  ball-   bola  yil   fasllarining  faqat  2  tasini   aniqlab  bera  olsa  va   o‘z  fikrini
tasdiqlovchi jami 1-2 tagacha yil fasllari belgisini ko‘rsatib bersa;
0-3   ball-   bola   yil   fasllarining   birortasini   ham   to‘g‘ri   aniqlay   olmasa   va
birorta ham fasl belgisini ko‘rsatib bera olmasa (ushbu ballar bolaning yil fasllarini
topishga harakat qilganligiga bog‘liq holda qo‘yiladi).
Taraqqiyot darajasiga xulosa chiqarish : 10 ball – juda yuqori, 8 – 9 ball –
yuqori, 6 – 7 ball –o‘rtacha, 4 -5 ball –past,    0 -3 ball -juda past.
«Bu erda nima ortiqcha?» metodikasi.
Ushbu   metodika   4-5   yoshli   bolalarga   mo‘ljallangan.   Bu   metodika
bolalarning   obrazli,   so‘z-mantiqli   tafakkur   protsessining   analizi,   aqliy   va
umumlashtirish   operatsiyalarini   tadqiq   qiladi.   Metodikada   bolalarga   har   xil
predmetlar tasvirlangan rasmlar tavsiya qilinadi va quyidagicha ko‘rsatma beriladi:
«Har   bir   rasmda   tasvirlangan   4   ta   predmetdan   biri   ortiqcha.   Diqqat   bilan   rasmga
qarab,   qaysi   bir   predmet   ortiqcha   va   nima   uchun   ortiqcha   ekanligini   tushuntirib
ber».
Topshiriqni bajarish uchun 3 daqiqa vaqt beriladi.
Natijalarni baholash:   10-ball- bola o‘ziga berilgan topshiriqni 1 daqiqadan
kam   vaqtda   bajarib,   har   bir   rasmdagi   ortiqcha   predmetni   nima   uchun   ortiqcha
ekanligini sharhlab bera olsa;
32 8-9 ball- bola topshiriqni 1 daqiqadan 1,5 daqiqagacha to‘g‘ri bajara olsa;
6-7 ball- bola topshiriqni 1,5 daqiqadan 2 daqiqagacha to‘g‘ri bajara olsa;
4-5 ball- bola topshiriqni 2 daqiqadan 2,5 daqiqagacha to‘g‘ri bajara olsa;
2-3 ball- bola topshiriqni 2,5 daqiqadan 3 daqiqagacha to‘g‘ri bajara olsa;
0-1 ball- bola 3 daqiqa mobaynida topshiriqni to‘g‘ri bajara olmasa.
Taraqqiyot   darajasi   haqida   xulosa:   10   ball   -juda   yuqori,   8   –   9   ball   -
yuqori, 4 -7 ball – o‘rtacha, 2 – 3 ball – past, 0 – 1 ball -juda past.
«Rasmlarda qanday predmet etmaydi» metodikasi
Bu   metodika   3-4   yoshli   bolalarning   tafakkurini   tashxis   qilish   uchun
mo‘ljallangan. Topshiriqni bajarishdan oldin bolaga rasmlar ko‘rsatiladi  va ushbu
tasvirlar to‘liq bo‘lishi uchun qandaydir predmetning etishmasligini, bu predmetlar
rasmning   pastki   qismida   tasvirlanganligi   aytib   o‘tiladi.   Bola   rasmdagi   tasvirlar
to‘liq bo‘lishi uchun zarur predmetlarni topib ko‘rsatib berishi kerak.
Natijalarni   baholash:   10   ball-   topshiriqqa   ketgan   vaqt   30   soniyadan   kam
bo‘lsa;
8-9   ball-   topshiriqni   bajarishga   ketgan   vaqt   31   soniyadan   49   soniyagacha
bo‘lsa;
6-7   ball-   topshiriqni   bajarishga   ketgan   vaqt   50   soniyadan   69   soniyagacha
bo‘lsa;
4-5   ball-   topshiriqni   bajarishga   ketgan   vaqt   70   soniyadan   89   soniyagacha
bo‘lsa;
2-3   ball-topshiriqni   bajarishga   ketgan   vaqt   90   soniyadan   109   soniyagacha
bo‘lsa;
0-1 ball- topshiriqni bajarishga ketgan vaqt 110 soniya va undan ko‘p bo‘lsa;
Taraqqiyot   darajasi   haqidagi   xulosa:   10   ball   –   juda   yuqori,   8   –   9   ball   –
yuqori, 4 – 7 ball – o‘rtacha, 2 – 3 ball – past, 0 – 1 ball – juda past.
33 XULOSA
Bolaning psixik jihatdan  o‘ sishda maktabgacha tarbiya yo sh idagi davr ancha
murakkab va juda mas’uliyatli davrdir
M aktabgacha   tarbiya   yoshidan   boshlab   bolaning   bundan   keyingi   butun
shaxsiy   h ayoti   davomida   tarkib   topa   boradigan   individual   h ususiyatlari   h am
yu zaga kela boshlaydi Psixolog bogcha yoshidagi bolalar egallashlari lozim bulgan
bilim   va   tushunchalar   mazmunini,   tevarak   atrofdagi   xayot   tugrisidagi   tasavvurlar
va   ayrim   oddiy   tushunchalar   mavjudligini   psixologik   jixatdan   diagnostika   kiladi.
Bolalar   tomonidan   tasavvur   va   tushunchalarning   egallab   olinishi   ya’ni   bolalarda
xar   xil   soxalar   buyicha   uzlashtirgan   umumiy   tasavvurlar   sistemasi   ularning
kelajakda  umumiy  –  rivojlanishi   uchun  nixoyatda  zarur   bulib,  bu  siz  ular   xozirgi
zamon   Davlat   ta’lim   standartlari   asosida   kerakli   bilim,   kunikma,   malakalarni
egallay olmaydilar
Maktabgacha   tarbiya   yoshida   p sixologik   diagnostika   vazifalariga
quyidagilar kiradi:
-   bolaning  hissiy   va  kommunikativ   doirasini   rivojlanish   darajasini   aniqlash
va tavsiflash;
-   sensor   va   harakat   funksiyalarini   rivojlanish   darajalarini   aniqlash   va
tavsiflash;
-   manipulyativ,   predmetli   va   o‘yin   faoliyatining   rivojlanish   darajasini
aniqlash tavsiflash;
- aqliy va nutqiy rivojlanish darajasini aniqlash;
- ijtimoiy-maishiy faoliyatni rivojlanish darajasini aniqlash;
- bola va ota-ona munosabatlarini yoshiga moslik darajasini aniqlash;
-   bolaning   psixik   rivojlanish   saviyasini   aniqlash,   potensial   imkoniyatlari
asosida korreksion ishlarni belgilash;
- ota-onalar va mutaxassislar uchun metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
34 FOYDALANGAN ADABIYOTLAR.
1. Uchinchi mingyillikning bolasi (tayanch-dastur).  Toshkent, 2001 I. A.
2. S.N.Alimxodjaeva   F.I.Haydarov   “Psixologik   tashxis   metodikalari
majmuasi” Toshkent-2008 yil
3. Anastazi.A. Psixologicheskoe testirovanie: V2 KN.Per.s.ang. Pod.red.
K.M.Gurevicha, V.V.Lubovskogo,. -M., Ped-ka, 1992.
4. Bleyxer V.M.Klinicheskaya patopsixologiya,-T,Med.,19 9 6.326.b.
5. V.M.Burlachuk   L.F.Psixologicheskaya   dignostika   intellekta   i
lichnosti, - K, V ґ shaya shk., 19 9 8, 142.b.
6. Burlachuk L.F., Psixologiya lichnosti,-K Zdorovya, 19 9 9, 168 b.
7. Diagnostika   psixicheskogo   razvitiya:   Per.   s   cheshek   Praga:
Avitsenum, 19 9 8,-388b.
8. Mehri   Norbosheva   Maktabgacha   ta’limda   psixodiagnostika.   Termiz-
2013
9. “Maktabgacha  yoshdagi  bolalar ta’lim tarbiyasining takomillashtirish
muammo   va   echimlari”   mavzusidagi   respublika   ilmiy   –amaliy   anjumanining
maqolalar to‘plami  Jizzax – 2009
10. Nemovr.s.psixologiya:   ucheb.dlyastud.vыssh.ped.ucheb.zavedeniy:
vzkn. – zeizd. – M.: Gumanitar.izd.sentrvlados, 1999. – kn. z. 
11. Ps ixodiagnostika.
vvedenievnauchnoepsixologicheskoeissledovanieselementamimatematicheskoystat
istiki
12. N izomiy nomli  T oshkent davlat pedagogika universiteti p s i x o d i a g
n o s t i k a fanidan ma’ruzalar matni   toshkent- 2000tuzuvchilar: M atmuratova.N.B.
13. Ovcharova R.V.Prakticheskaya psixologiya v nachalnoy shkole. – M.:
TS «Sfera» 1998. – 240 s. 36-37 betlar. 
14. Nishonova   S.   va   Alimova   G.   Bolalar   psixologiyasi   va   uni   o‘qitish
metodikasi.  Toshkent, 2006.
15. Otavalieva O‘. Bolalar psixologiyasi (1,2 qism).  Samarqand, 2003.
16. Pedagogika. Munavvarov A.Q. tahr.  Toshkent, 1996.
35 17. Karimova V. Psixologiya (o‘quv qo‘llanma).  Toshkent, 2002.
18. Karimova V  YOsh davrlari psixologiyasi Toshkent 2008
19. «So g‘ lom avlod» jurnali. 2001, 1-soni.
20. G‘oziev E G‘ “ YOsh davrlari psixologiyasi 1-kitob.  Toshkent, 1997.
21. YUsupova P. Maktabgacha tarbiya pedagogikasi. Toshkent,6.Obshaya
psixodiagnostika, -M., Izd-vo Mosk.,Un-ta,19 9 7.-305b.
22. .Psixodiagnostika:   teoriya   i   praktika.   Per.s   nem.,-M.,Progress,19 9 6.-
207b.
23. .Psixologichekskaya   diagnostika   detskogo   razvitiya:   metod ы
issledovaniya:-K.,Osvita.,1992.,-220b.
36

Maktabgacha tarbiya yoshi bolalar psixik rivojlanishining psixologik –pedagogik diagnostikasi xususiyatlari

MUNDARIJA

KIRISH

1.BOB. MAKTABGACHA TARBIYA YOSHIDAGI BOLALARNING PSIXOLOGIK DIAGNOSTIKASI MUAMMOSINING NAZARIY METODOLOGIK ASOSLARI 

1.1. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning psixologik diagnostika xususiyatlari muammosining o‘rganilganlik xolati 

1.2. Psixodiagnostik metodikalar tasnifi , qo‘llnilishi imkoniyatlari 

1.3. Proektiv metodikalarning maktabgacha yosh bolalar psixologik xususiyatlari, hissiy holatlarni va boshqa jihatlarini tadqiq etish psixodiagnostik imkoniyatlari 

2.BOB. MAKTABGACHA TARBIYA YOSHIDAGI BOLALAR TARAQQIYOTINING PSIXOLOGIK PEDAGOGIK DIAGNOSTIKASI ASOSIY OMILLARI 

2.1. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning psixik rivojlanishini xususiyatlari.

2.2. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar iqtidorini psixologik pedagogik diagnostikasi 

XULOSA 

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI