Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 68.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

81 Продаж

Markaziy Osiyo hududidagi qadimgi jamiyat tuzumining o‘ziga xosligi

Купить
MUNDARIJA 
Kirish……………………………………………………………….………..3–5
I   bob.   Markaziy   osiyo   hududidagi   qadimgi   jamiyat   tuzilmalarining   vujudga
kelishi tarixi 
I.1. Markaziy osiyodagi jamiyat tuzilmalarining vujudga kelish tarixi …….. 6 – 13 
I.2.   Markaziy   osiyo   hududidagi   qadimgi   jamiyat   tuzilmalarida   madaniy
jarayonlar.........................................................................................................13 – 20
II bob. O‘rta Osiyo hududida ilk davlat tuzilmalarining vujudga kelish
II.1.   O‘rta   osiyo   hududida   daslabki   davlatlarni   tashkil   topishiga   shart
sharoit..............................................................................................................21 – 23
II.2. O‘rta osiyo hududidagi dastlabki davlat birlashmalari............................23 – 27
  Xulosa …………………………………………………………...……….…28 – 31
Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro‘yxati ………………..……..........32 – 33 Kirish
Markaziy   Osiyo   -   eng   qadim   zamonlardan   boshlab   ko‘plab   xalqlarning
taqdirini   birlashtirgan,   murakkab   etnik   va   tarixiy   jarayonlar   kechgan   tarixiy   -
geografik   hudud   hisoblanadi.   Shuningdek,   bu   ulkan   mintaqa   jahon   antropogen
jarayonlari   ro‘y   bergan,   insoniyatning   ilk   ajdodlari   shakllangan   makonlardan
biridir.   Ming   yillar   davomida   Markaziy   Osiyo   jahon   sivilizatsiyasiga   ulkan   hissa
qo‘shgan   madaniyat   o‘chog‘i   sifatida   dunyo   ilm   ahlining   e‘tiborini   tortib   kelgan.
Bugungi   kunda   jahon   siyosiy   xaritasida   jiddiy   o‘zga’rishlar   ro‘y   berib,   Markaziy
Osiyoda O‘zbekiston, Qozog‘iston, Qirg‘iziston, Tojikiston va Turkmaniston kabi
mustaqil   davlatlar   paydo   bo‘ldi.   Ularning   har   biri   o‘z   taraqqiyot   yo‘lini   tanlab,
istiqbol   sari   intilmoqda.   Shu   jumladan,   O‘zbekiston   ham   demokratik   jamiyat
qurish jarayonini boshdan kechirmoqda. 
O‘zbekiston   uchun   qo‘shni   va   uzoq   mamlakatlar   bilan   keng   qamrovli
aloqalarni   yo‘lga   qo‘yish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   munosabatlarning
samarasini ta‘minlash o‘z navbatida kadrlar tayyorlash muammosi bilan bog‘liqdir.
Ayni   shu   ma‘noda   Markaziy   Osiyo   –   Oltoy   mintaqasi,   Sharqiy   Turkiston,
Mo‘g‘uliston,   Dashti   Qipchoq,   Janubiy   Osiyo   va   O‘rta   Osiyo   mintaqalarida
joylashgan   o‘nlab   davlatlar,   xalqlar,   elatlar   tarixini   biladigan   zamonaviy
mutaxssislarni   tayyorlash   o‘ta   dolzarbdir.   Tarixni   bilish   esa   mamlakatimizning
ushbu   mintaqa   xalqlari   bilan   diplomatik,   iqtisodiy,   madaniy   aloqalarni   yanada
rivojlantirish va samarasini ta‘minlashga xizmat qiladi. 
Shunisi   e‘tiborliki,   Markaziy   Osiyo   hududlarida   ilk   sivilizatsiya   asoslari
mezolit   va   neolit   bosqichlariga   borib   taqaladi.   Xuddi   shu   davrda   dehqonchilik
manzilgohlari   paydo   bo‘lgan.   Eneolit   davriga   kelib   sug’orma   dehqonchilikning
vujudga kelishi mintaqa taraqqiyotida keskin ijtimoiy-iqtisodiy o’zgarishlarga yo‘l
ochib   berdi.   Bronza   davriga   kelib   esa   shaharsozlik   boshlandi.   Ilk   davlat
uyushmalarining   shakllanishiga   sabab   bo‘lgan   omillar,   ya‘ni   yer   haydab
dehqonchilik   qilish,   metal   eritish   va   undan   foydalanish   yuksak   tarqqiy   qilgan
jamiyatlarning paydo bo‘lishiga olib keldi. Aynan shu davrda mintaqada ilk yozuv
elementlari   yaratildi.   Markaziy   Osiyoning   janubida,   ya‘ni   Turkmaniston   va O‘zbekiston   xududlarida   mahalliy   davlatchilik   asoslari   vujudga   keldi.   Eramizdan
avvalgi birinchi ming yillikning boshiga kelib Katta Xorazm va Qadimgi Baqtriya
kabi qudratli, yirik, markazlashgan davlatlar siyosiy maydonga chiqdi. 
Avesto   yaratilganligining   va   Qarshi   shaharining   2700,   Samarqand
shahrining   2750   yilligi   xalqaro   miqyosda   keng   nishonlanganligi   yuqoridagi
fikrimizning   yaqqol   isbotidir.   Ota-bobolarimiz   Ahamoniy   va   yunon-makedon
bosqinchilariga   qarshi   uzoq   yillar   davomida   shiddatli   kurash   olib   bordi.   Buning
natijasi   o‘laroq   mustaqil   davlatlar:   Qadimgi   Xorazm,   Choch,   Parkana,   Parfiya,
Yunon-Baqtriya   kabi   davlatlar   vujudga   keldi,   yuksaldi.   Antik   davrning   buyuk
davlatlari Qang‘, Kushon kabi saltanatlar nafaqat mintaqada balki, Sharq va G‘arb
mamlakatlari   tarixida   ham   sezilarli   iz   qoldirdi.   Jahon   sivilizatsiyasining   ajralmas
qismi bo‘lgan Buyuk Ipak yo‘li aynan shu davrda shakllandi va rivojlandi.
Ilk   o‘rta   asrlarda   mintaqa   xalqlarining   ijtimoiy-iqtisodiy,   madaniy   va   etnik
hayotida tub o‘zgarishlar ro‘y berdi. Bu avvalo, jahon tarixining keskin burilishiga
sabab   bo‘lgan  xalqlarning  buyuk  ko‘chishlari   bilan  bog‘liqdir.  Aynan  shu  davrda
Markaziy Osiyoning o‘troq hududlariga ko‘chmanchi turkiy xalqlarning ommaviy
ko‘chib  kelishlari   yuz  berdi.  Natijada,   mintaqa   xalqlarining  etnosida  turkiylashuv
jarayoni   kuchaydi.   Bunday   o‘zgarishlar   oqibatida   tarix   sahnasiga   Xiyoniylar,
Sosoniylar,   Kidariylar,   Eftalitlar   va   Turk   xoqonligi   kabi   yangi   buyuk   davlatlar
chiqib keldi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Qadimgi   davr   tarixini   yoritib   berish,   va   tarixiy
voqeeliklar   bilan   boyitib   berish   hozirgi   kunda   har   bir   tarixchi   olimlarning   asosiy
vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Shu   nuqtai   nazardan   kelib   chiqib,   shuni   ayta
olamanki   yangi   qadimgi     nafaqat   vatanimiz   tarixiga   oid   qismi,   balki   jahon   tarixi
ham yangidan yangi tadqiqot va izlanishlarga muhtoj. Chunki biz tarixni o‘rganar
ekanmiz   o‘rganish   davomida   bir   davrdan   boshqa   davrga   o‘tish   uchun   mazkur
davrga   oid   bilim   va   ko‘nikmalar   bizga   poydevor   vazifasini   o‘taydi.   Xronologik
jahatdan   olib   qaraydigan   bo‘lsak   ham   o‘rganish   jarayonida   o‘rtada   uzilish   yoki
kamchilik holati yuz bersa albatta kerakli natijaga erishilmaydi. Kurs   ishi   tadqiqotining   maqsadi.   Mazkur   kurs   ishining   asosiy   maqsadi
qadimgi   davr   tarixida   mamlakatimizda   amalga   oshirilgan   islohotlar,   madaniy
taraqqiyot, siyosiy jarayonlar va iqtisodiy munosabatlarni xolislik tamoyili asosida
o‘rganish hisoblanadi.
Tadqiqot ob’yekti.   Ushbu kurs ishining tadqiqot ob’yekti miloddan avvalgi V
asrdan   boshlab   to   hizirgi   kunda   qadar   ilmiy   nashriyotlarda   nashrdan   chiqqan
yozma manbalar, ilmiy adabiyotlar, xrestomatiyalar va arxiv hujjatlari hisoblanadi.
Davriy   (xronologik)   chegaralanishi.   Kurs   ishining   xronologik   chegarasi
miloddan   avvalgi   VI   milodiy   II   asrlarni   qamrab   olgan   bo‘lib,   asosiy   urg‘u
Markaziy Osiyo davlatlariing qadimgi davr tarixiga qaratilgan.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   uch   bob,   xulosa,   foydalanilgan   manba   va
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. I bob. Markaziy osiyo hududidagi qadimgi jamiyat tuzilmalarining vujudga
kelishi tarixi
I.1. Markaziy osiyodagi jamiyat tuzilmalarining vujudga kelish tarixi
Markaziy   osiyo   madaniyati   jahon   madaniyati   tarixida   muhim   o‘rin   tutadi.
Uning   o‘rta   asrlardagi   madaniyatiga   butun   dunyo   allaqachon   munosib   baho
bergan.   Hatto   baqtriya,   marg‘iyona,   sug‘d,   parfiya,   farg‘ona,   xorazm,   choch
xalqlarining qadimgi madaniyati ham jahonni hayratga solmoqda. Markaziy osiyo
mintaqasining   qadimgi   madaniyatini   o‘rganish   o‘n   yillar   ilgari   boshlangan
bo‘lsada, tadqiqotchilarning bu madaniyatining o‘ziga xosligi va boy mazmuni lol
qoldirdi.   Markaziy   osiyo   madaniyati   g‘arb   va   sharqning   buyuk   madaniyat
elementlarini   bir   butunlikda   uyg‘unlashtirib   ifodalagan   holda   o‘ziga   xos
individuallik kasb etadiki, bu xususiyat keyingi taraqqiyot uchun ham negiz bo‘lib
qoladi 1
.
O‘zbekiston   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   I.a.   Karimov   aytganlaridek,   –
«modomiki, o‘z tarixini bilgan, undan ruhiy quvvat oladigan xalqni yengib bo‘lmas
ekan, biz haqqoniy tariximizni tiklashimiz, xalqimizni, millatimizni ana shu tariximiz
bilan   qurollantirishimiz   zarur.   Tarix   bilan   qurollantirish,   yana   bir   bor   qurollantirish
zarur».
Markaziy   osiyo   xalqlari   madaniyatining   vujudga   kelishi   sharoitlarini
belgilashda dastavval, uning jug‘rofiy o‘rni va tabiiy vositalariga e’tiborni qaratish
lozim   bo‘ladi.   Madaniyatshunoslik   har   qanday   madaniyatning   shakllanishidagi
o‘ziga xos alfozni joy manzarasi, iqlimi, biosfera omillarining ahamiyati borligiga
alohida e’tibor beradi. Markaziy osiyo mintaqasining tabiati turli xilligi bilan katta
farq   qiladi.   Bu   yerda   serhosil   vodiy   va   vohalar,   sersuv   daryolar,   qaqroq   cho‘llar,
dashtu   adirlar,   pamir   va   tangritog‘ining   baland   muzofatlari   bilan   yonma-yon
joylashgan. Bunday xususiyat dehqonchilik, chorvador, tog‘da yashovchi qabila va
xalqlar xo‘jalik tarzi va o‘ziga xos madaniyatlarining shakllanishi uchun imkoniyat
yaratdi.
1  G’ulomov. Y. Qadimgi madaniyatimizning izlaridan. –T., 1960. – b.82. «qadimgi sivilizatsiya» deb nomlangan risolada markaziy osiyo madaniyatining
ikki   xususiyati   ko‘rsatiladi:  bir   tomondan,   turli   madaniyatlarning  o‘zaro  ta’sirida,
ikkinchi   tomondan,   qadimgi   sivilizatsiyalarining   boshqa   o‘choqlari   bilan   yaqin
aloqada rivojlanishi. Bu xususiyatlarni batafsil kuzatadigan bo‘lsak markaziy osiyo
madaniyatining shakllanish jarayonlari yaqqol namoyon bo‘ladi.
Markaziy   osiyoning   serhosil   vodiysi,   cho‘l   va   dashti,   tog‘larida   yashovchi
aholining   turmush   sharoitidagi   farqlar   turli   xo‘jaliklarning   ertaroq   paydo   bo‘lishi
o‘ziga xos madaniyatlar  shakllanishiga  olib keldi. Bu jarayon yaqin qo‘shinchilik
munosabatlari   asosida   sodir   bo‘lib,   qabila   va   xalqlarning   iqtisodiy   va   madaniy
aloqalari tufayli taraqqiyotning ertaroq boshlanishiga imkon yaratdi. Eng qadimgi
davrlardan dehqonchilik, chorvachilik va tog‘ ovchi qabilalari o‘rtasidagi mahsulot
ayirboshlash   markaziy   osiyo   xalqlari   iqtisodiyotida   katta   ahamiyatga   ega   bo‘lib,
keyingi   davrlarda   ham   u   uzoq   saqlanib   qoldi.   Turmush   tarzi   va   xo‘jalik
faoliyatidagi farqlanish bilan birga mintaqa xalqlarining etnik va tillardagi yaqinlik
judayam   uyg‘unlashib   ketganligi   qadimgi   yunon   va   xitoy   manbalarida   ham   qayd
qilingan. Markaziy osiyo xalqlarining kuchli iqtisodiy aloqalari, etnik va til birligi
ularning bir-biridan ayricha yashashiga yo‘l qo‘ymadi.
Natijada   qadimgi   sharqning   klassik   madaniyati   orasida   markaziy   osiyo
qadimgi   madaniyati   ajralib,   o‘ziga   xos   ko‘rinishda   shakllanadi.   Dastlab,   bu
madaniyatda   ikki   xil   madaniyat   aralashib   ketadi:   ko‘chmanchilik   va   ibtidoiylik
olami   hamda   sivilizatsiya   olami;   bu   yerdagi   qadimgi   madaniyatlarga   xos
madaniyatlarning   o‘zaro   muloqotiga   aks   ta’sir   ko‘rsatgan   «o‘zining   betakrorligi»
haqidagi tasavvur shakllanmoqda 2
.
Markaziy   osiyoning   o‘troq   dehqonchilik   va   ko‘chmanchi   xalqlarida   ancha-
muncha   farqlar   bo‘lishiga   qaramasdan   ilgaridan   yaqin   munosabatlar   o‘rnatilgan.
Diniy   e’tiqodlar,   urf-odatlar,   folklor,   axloqiy   me’yorlardagi   umumiylik   madaniy
umumiylikning shakllanishiga olib kelgan. Shuning uchun, bundan keyin markaziy
osiyoning   yaxlit   madaniyatini   tashkil   qiluvchi   turli   submadaniyatlar   mavjudligi
haqida   to‘xtalish   joizdir:   qadimgi   davlatlar   sub   madaniyati   (baqtriya,   sug‘d,
2  Asqarov A. O’zbekiston tarixi. –T., 1994. – b.36. xorazm,   farg‘ona,   marg‘iyona),   dasht   ko‘chmanchilari-sak,   massaget,   da-
kochchilar submadaniyati, pamir va tangritog‘ qabilalarning submadaniyati.
Markaziy   osiyo   madaniyatining   o‘ziga   xosligining   ikkinchi   jihati
mintaqaning   o‘ta   qulay   jug‘rofiy   o‘rnashganligi   bilan   bog‘liq.   Mintaqa
mesopotamiya,   hindiston   va   xitoy   kabi   uchta   buyuk   sharq   sivilizatsiyasi   bilan
bevosita   chegaradosh   bo‘lib,   g‘arb   sivilizatsiyasiga   xos   beshinchi-gresiya   va   rim
bilan   aloqada   rivojlangan.   Bunday   aloqalarning   muqarrarligi   tufayli   markaziy
osiyo   madaniyati   sharq   va   g‘arb   o‘rtasida   vositachilik   missiyasini   bajarishiga
sabab   bo‘ldi,   ya’ni   iqtisodiy   sohalarda   eng   avvalo   xalqaro   savdoda   va   madaniy
sohalarda   ham   markaziy   osiyo   g‘arb   va   sharq   o‘rtasida   bog‘lovchi   ko‘prik
vazifasini bajardi. Xususan, markaziy osiyo xududi orqali buddizm butun dunyoga
yoyildi,   hindiston   va   xitoyga   ellinistik   madaniyat   ko‘rinishlari   o‘tdi,   sharqdan
g‘arbga   va   g‘arbdan   sharqga   madaniy   boyliklar   (bilim,   diniy   g‘oya,   kashfiyot,
bidiiy   asarlarning)   almashib   turishida   markaziy   osiyo   muhim   vositachi   bo‘lib
xizmat qiladi.
Markaziy   osiyo   madaniyatining   buyuk   vositachilik   missiyasi   boshqa
madaniy   qadriyatlarini   yangilashi,   o‘zlashtirish   mahorati   va   qayta   ishlash   kabi
jihatlarisiz bo‘lmas edi. Bu madaniyat qadimdanoq yangi hodisalarni o‘zlashtirish
va   moslashtirish   mahoratiga   ega   bo‘ldi.   Garchi,   boshqa   qadimgi   sharq
madaniyatlaridagi   kabi   markaziy   osiyo   madaniyatida   ham   an’analar   keng   o‘rin
egallasada,   ular   aytarli   xarakter   kasb   etmaydi,   ya’niki,   uzluksiz   madaniy
yangilanish va taraqqiyot  jarayoniga to‘siq bo‘lmaydi. Shuningdek, an’analarning
mustahkam   hukmronligi   tarixiy   vaziyatga   ham   to‘sqinlik   qilganligini   ta’kidlash
kerak.   Mintaqa   orqali   katta   bosqinchilik   yurishlari,   xalqlarning   ko‘chishlari   yuz
bergan   bo‘lib,   bu   markaziy   osiyo   xalqlarining   tarixi   davomida   bir   necha   bor
madaniyatni sezilarli o‘zgarishlarga olib keldi 3
.
Afsuski,   ko‘pgina   urushlar   markaziy   osiyo   madaniyatining   qadimgi
taraqqiyot   davrlarining   behisob   dalillarini   yo‘q   qildi.   Arxeolog   qazilma
ma’lumotlar   va   yozma   manbalar   miloddan   avvalgi   I-ming   yillik   boshlarida
3  Qudratov S., Omonqulov T. Markaziy Osiyo xalqlari tarixi. – Guliston, 1995. – b.22. vujudga   kelgan   markaziy   osiyoning   ilk   davlatlari   baqtriya,   sug‘d   va   xorazm
madaniyati   haqida   bir   oz   ma’lumotlar   beradi.   Miloddan   avvalgi   VIII-VI   asrlarga
oid   afrosiyob   (samarqand),   surxondaryo   vohasidagi   qiziltepa,   qashqadaryo
vohasidagi   uzunqir,   xorazmdagi   ko‘ziliqir   kabi   qadimgi   shaharlarda   o‘tkazilgan
tadqiqotlar   murakkab   ijtimoiy   tuzilma   va   madaniyatning   yuqori   rivojlanganligini
ko‘rsatadi.   Bu   shaharlar   mudofa   devorlari   va   suv   ta’minotidan   iborat   kuchli
istehkom   tizimiga   ega   bo‘lib,   ichida   hunarmandlar   mavzei   joylashgan.   Ayrim
shaharlarda   saroy   qoldiqlari   qal’alar   topilgan.   Qadimgi   davlatlar   xo‘jaligining
asosiy   sohasi   hisoblangan   dehqonchilik   taraqqiyotining   darajasi   haqida   ko‘p
tarmoqli sug‘orish tizimining mavjudligi bunga dalildir. Markaziy osiyo davlatlari
qadimgi   sharq   mamlakatlari   bilan   yaqin   aloqalar   o‘rnatgan.   Midiya   va
ossuriyaning siyosiy tarixida faol ishtirok etib, hunarmandchilik buyumlari va xom
ashyo bilan (lojuvardd, oltin, mis bilan) savdo sotiq qilganlar. Bu haqida ossuriya
va   qadimgi   yunon   yozma   manbalarida   gapiriladi.   Xususan,   baqtriyaning   yirik
shaharlari,   ko‘p   sonli   aholisi   haqida   baqtriya   shohi   oksartning   afsonaviy   boyligi
haqida kgesiy knidskiy (mil. Avv. V-IV asrlar) yozib qoldirgan 4
.
Ko‘chmanchi   massagetlarning   udumi   va   turmush   tarzi   haqida   mashhur
qadimgi   yunon   tarixchisi   geradot   (mil.   Av.   V   asr)   yozib   qoldirgan.   U
massagetlarning   harbiy   qurollari   (kamon-yoyi,   nayzasi,   oyboltasi)   da   oltindan
bezak   sifatida,   misdan   qurol   va   sovut   uchun   keng   foydalanishini   ta’kidlaydi.
Gerodatning   yozishicha,   massagetlar   yagona   ma’bud   quyoshga   topinib,   otni
qurbonlik qilganlar.
Qadimgi   markaziy   osiyo   xalqlarining   ma’naviy   madaniyati   haqidagi
bilimlarning   bebaho   manbasi   «avesto»   hisoblangan.   «avesto»   so‘zining   mazmuni
umumiy izohga ega emas., ko‘pincha «asosiy matn» sifatida tarjima qilinadi. «avesto»
dunyodagi eng qadimgi dinlardan bo‘lgan zardo‘shtiylik tarafdorlari uchun muqaddas
kalima hisoblanib, payg‘ambar zardo‘sht to‘planganlarga undan va’z o‘qigan. Uning
hayoti   davri   mil.   Av.   IX-VI   asrlar   atrofida   deyiladi.   «avesto»   va   uning   boshqa
matnlarining   to‘planishi   ko‘p   asrlar   davomida   amalga   oshirilgan.   «avesto»ning   eng
4  G’ulomov. Y. Qadimgi madaniyatimizning izlaridan. –T., 1960. – b.83. qadimgi matnlari mil. Av. II- minginchi yillarga taaluqli, «avesto»ning millodiy VII
asrga   tegishli   bo‘lgan   to‘plami   turli   mazmundagi   21   kitobdan   iborat   bo‘lib,   unda
o‘sha   davrning   barcha   bilimlari   jamlangan.   Zardo‘shtiylik   an’analariga   ko‘ra   bu
yodgorlik   ezgulik   va   yorug‘lik   xudosi   axuramazdaning   zaratujtraga   vahiysi
hisoblanadi.   Biroq,   unda   qadimgi   mifologik   tasavvurlar,   miflarning   keng   tarqalishi,
qahramonlik epik  rivoyatlaridan parchalar  ham  tasvirlanadi. Shuningdek diniy yo‘l-
yo‘riq «payg‘ambar  davridan» keyin zardo‘shtiylikning rivojlangan «e’tiqod ramzi»
yuzaga keldi. Hozirgacha «avesto»ning ayrim qismilari, 4   kitobi saqlanib qolgan:
1.   Videvdat   -   «devlarga   qarshi   qonunlar»,   bu   kitobda   asosan   zardo‘sht   va
axuramazda   o‘rtasida   suhbat,   yo‘l-yo‘riq   va   ko‘rsatmalar   mazmunida   bo‘lib,
zulmat   va   yovuzlik   xudosi   axrimani   boshqaruvchi   yomonlik   kuchlarini   qaytarish
haqida.
2. Visprat - «hamma hukmronlar», bu kitobda ibodat namozlari to‘plangan.
3.   Yasna   -   «ibodat»,   «marosim»   kitobi   xudolarga   sig‘inish   va   murojaatdan
iborat. Yasnadagi «tot»lar nomli 17   bob zardo‘shtning muqaddas qo‘shiqlaridir.
4.   Yasht   -   «qadrlash»,   «hamdu   sano»   kitobi-xudolarni   sharaflovchi   qadimgi
gimnlar va ezgulik xudolariga yovuzlikka qarshi  kurash yordam beruvchi kuchlar
haqida.   Bundan   tashqari,   «avesto»   majmuiga   «kichik   avesto»   ham   mansub,   u
avesto tilida yozilgan bo‘lib, ibodat kalimalari joylashgan.
Ko‘pchilik   olimlar   zardo‘sht   yuksak   axloqiy   idealdagi   va   ishontiruvchi
fikrlari   bilan   birinchi   haq   payg‘ambar   ekanligini   takidlaydilar.   Zardo‘sht
ta’limotiga   muvofiq   barcha   quruqlikning   o‘zgarmas   ibtidosi   arta   bo‘lib,
«avesto»da   haqiqat,   olov   ruh   deyiladi.   Axuramazda   tartibni   saqlovchi   osmon
xudosi   yorug‘lik   va   ezgulik   hisoblangan   (oxura-xo‘shayish,   ega;   mazda-idrokli,
bilimdon).   Axuramazdaning   o‘g‘li   -atar   (olov),   uning   vatani   bulutlardek   qurigan
suvlar,   uning   makoni-xududsiz   yog‘du.   Oxuramazda   6   ta   ruhni-   yordamchilarni
yaratdi   (amesha   spenta):   ezgu   aql,   yaxshi   tartib,   layoqatli   qudrat,   olijanob
mo‘minlik,   sog‘lomlik   va   boqiylik.   Unga   axrimaning   zulmat   qo‘shini-devlar,
urushlar timsoli, ochlik, kassallik, adovat va boshqa yovuz kuchlar qarama-qarshi turadi.   Olam   va   barcha   insoniyat   hayotining   asosida   ezgulik   va   yovuzlik
o‘rtasidagi azaliy kurash yotadi.
Zardo‘sht   ta’limotining   ulug‘ligi   shundaki,   u   har   bir   kishiga   tanlash
imkonini   beradi.   Har   kim   ham   yovuzlikni   yo‘q   etish   va   ezgulikning   hukmron
bo‘lishida   ishtirok   etishi   mumkin,   bu   ishda   barcha   bir   xilda   tengdir.   Shu   tariqa
yerda ilgari bo‘lmagan jannat oltin asr tiklanadi. Unda sovuq, ham jazirama ham,
qarilik ham,o‘lim ham bo‘lmaydi. Yovuzlik bilan kurashda har bir kishining asosiy
qurolli   mehnat   bo‘lgan.   Zardo‘shtiylik   axloqi   kishidan   kamtarin   va   halol
mehnatkash dehqonning barcha majburiyatlarini bajarishni talab qilgan (kim g‘alla
eksa,   u   haqiqat   tarqatadi.   Videvdat   kitobining   «dehqonchilik   fazilati
haqida»bobidan).   Fikr,   so‘z   va   ishda   taqvodorlik,   ishchanlik,   halollik,   xolislik
yuksak   axloqning   asosiy   talabalari   sifatida   ko‘tariladi.   «yasna»   kitobida
zardo‘shtiylikning   e’tiqod   ramzi   haqida   deyiladiki:   «qasam   ezgu   fikrni,   ezgu
so‘zni, ezgu faoliyat majburiyatlarini bajarishni talab qiladi».
Zardo‘shtiylikda   birinchi   bo‘lib   esxatalogik   ta’limot   yaratilgan,   bunga
muvofiq jahon tarixi 12   ming yilni tashkil qiladi. Bu muddat tugashi bilan ezgulik
va   yovuzlik   kuchlarining   hal   qiluvchi   yovuzlik   jangi   boshlanadi.   Butun   olamni
erigan metal oqimi yo‘q qiladi, biroq xaloskor saoshyant halok bo‘lgan dunyoni va
barcha   marhumlarni   tiriltiradi,   barcha   gunohkorlarni   do‘zahdan   chiqarib
ohurumazdaning   ideal   hukmronligida   abadiy   hayot   kechiradi.   Shu   tariqa
zardo‘shtiylikda birinchi bo‘lib oxiratdagi jazo, marhumlarning tirilishi so‘roq kuni
g‘oyasi   shakllanadi.   Bu   g‘oyalar   doro   i   ning   bexustun   yozuvida   va   kserksning
persepoldagi   yozuvida   ham   qayd   qilinadi.   Zardo‘shtiylik   markaziy   va   old   osiyo
xududlarida ming yillar davomida hukmron din bo‘lib keldi  va shubhasiz, bu din
xristianlik   va   islom   kabi   jahon   dinlarining   shakllanishida   katta   o‘rin   tutdi.   Ilmiy-
tarixiy,   amaliy-didaktik   qimmatga   ega   bo‘lgan,   ushbu   yilda   2700   yilligi
nishonlanadigan   buyuk   merosimiz   «avesto»ning   butun   ma’no   mohiyati   inson
taqdiri,   uning   istiqboliga   qaratilgan.   Jumladan,   tangriga   iltijo   va   murojaatlarda
shunday   deyiladi:   «axuramazda   yaratgan   yaxshilik   moyasiga,   sog‘lom,   aql-hushi
tetik   farzandlarga,   jasur,   dono,   turli   tillar   biladigan   o‘g‘il-qizlarga,   uzoqni   ko‘ra biladigan,   yurtni   balo-qazolardan   himoya   eta   oladigan   o‘g‘lonlar,   yaxshi   kelajak,
porloq   hayotni   ravshan   ko‘z   bilan   ko‘ra   oladigan   poktiynat   avlodlarga   olqishlar
bo‘lsin.
Markaziy  osiyo  sivilizatsiyasi   va madaniyatining  mustaqil   rivojlanishi  eron
axmoniylari   tomonidan   birinchi   yirik   bosqinchilik   tufayli   to‘xtab   qoldi.   Sug‘d,
baqtriya, xorazm mil. avv. VI-IV asrlarda ahmoniylar davlati tarkibiga kirgan. Bu
imperiya   tarkibiga   kirishi,   yagona   boshqaruv,   qonunchilik,   pul   tizimining
o‘rnatilishi,   oromiy   yozuvning   umum   davlat   miqiyosda   qo‘llanilishi.   Markaziy
osiyo   xalqlarining   madaniyatiga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ahmoniylar   davrida
xalqaro   savdoning   rivojlanishi   uchun   qulay   sharoitning   vujudga   kelishi   markaziy
osiyo   shaharlarining   taraqqiyotiga   muayyan   imkoniyat   yaratdi.   Ahmoniylar
hukmronligida mamlakatlarga sayyohlar va olimlar borishi mumkin bo‘ldi. Xuddi
shu   davrda   sharq   mamlakatlariga   gerodot,   demokrit   va   boshqalar   sayohat   qilgan.
Ahmoniylar   imperiyasidagi   yirik   shaharlar-   suza,   persepol,   memfis,   nippur,
bobilda   turli   joylardan   xususan,   xorazm,   baqtriya,   sug‘ddan   chiqqan   kishilar,
saklarning harbiy aholisi yashagan.
O‘z   navbatda   mil.   avv.   V   asrda   oks   daryosining   o‘ng   sohilida   miletlik
yunonlarning   manzilgohi   tashkil   topadi.   Shu   tariqa   ahmoniylar   imperiyasi
tarkibida   markaziy   osiyo   xalqlari   forslar,   midiyaliklar,   bobilliklar,   misrliklar,
yunonlar,   hindlar   bilan   yaqin   munosabatda   bo‘lish,   madaniyatining   ham   o‘zaro
ta’siriga imkon yaratdi.
Ahmoniylar   imperiyasi   madaniyati   ham   ko‘pgina   mamlakat   xalqlari
yaratgan   ilmiy   bilimlar,   diniy   e’tiqodlar,   san’at   yutuqlarining   sintezi   hisoblanadi.
Bu   madaniyatga   markaziy   osiyo   xalqlari   ham   o‘zining   hissasini   qo‘shgan.
Zardo‘shtiylik   ahmoniylarning   davlat   dini   sifatida   qabul   qilinishi   bilan   birga
g‘arbga   ham   keng   yoyila   boshladi.   Ahmoniylar   san’atining   suza   va   persepoldagi
ulkan   yodgorligi   qurilishiga   markaziy   osiyo   mintaqasidan   ko‘plab   xom   ashyo
keltirilgan.   Saroylar   qurilishiga   baqtriyadan   oltin,   sug‘dan   lojuvard   va   qimmatli
toshlar,   xorazmdan   feruza   olib   borilgan.   1877   yilda   tojikistonning   janubidan
topilgan amudaryo xazinasi madaniy sintezning yorqin misolidir, hazinada, eron va baqtriyada   tayyorlangan   jihozlar-bejirim   oltin   aravacha,   qanotli   ikkita   kurg‘iy
shakli   tushirilgan   bilakuzuk   hamda   dashtliklarga   xos   «hayvon   shakli»   bitilgan
jihozlar   mavjud.   Markaziy   osiyo   xalqlarining   madaniyat   munosabatlari   juda
kengaydi,   shuningdek,   madaniy  qadriyatlarning  boyishi   va   turli   madaniyatlarning
o‘zaro   ta’siri   jarayoni   esa   o‘z   madaniyatlarini   juda   tez   rivojlanishi   va   boyishiga
ijobiy ta’sir ko‘rsatdi.
Ahmoniylar   imperiyasi   va   markaziy   osiyo   yerlari   yunon-makedonlar
tomonidan   bosib   olingan   markaziy   osiyo   madaniyatiga   ellinizm   elementlari   kirib
keldi.   Ahmoniylar   saltanatini   yemirib   tashlagan   yunon-baqtriya   bosqini   markaziy
osiyo mintaqasini, xususan sug‘d madaniyatini aylantirdi. Illo, aleksandr makduniy
sipoxilariga   hech   yerda   markaziy   osiyodagidek   qarshilik   ko‘rsatilmagan   bo‘lsa
kerak 5
. 
I.2. Markaziy osiyo hududidagi qadimgi jamiyat tuzilmalarida madaniy
jarayonlar
Ozodlik   harakatini   beshavqat   mahv   etgan   makduniy   yerli   aholining
ko‘magiga   muhtojligini   seza   boshladi.   Vaqt   o‘tishi   bilan   u   ongli   tarzda   barcha
etnik   to‘siqlarni   olib   tashlashga,   o‘z   saltanati   hududida   turli   harqlarni   qorishib
ketishi   hamda   yagona   madaniyat   va   til   birligini   qaror   topdirishga   urindi.   Shu
maqsadda   maqduniy   o‘z   saroyida   sharq   udumlari   va   liboslarini   joriy   etdi,   turli
etnik   guruh   vakillarining   nikohlarini   keng   yo‘lga   qo‘ydi,   o‘z   armiyasiga
baqtriyalik   va   sug‘dlik   qismlarni   kiritdi,   30   mingdan   ortiq   o‘g‘il-bolalarga
yunoncha tarbiya berishga hukm etdi. Shunday qilib aleksandr maqduniy markaziy
osiyo madaniyatining ellinlashtirishni boshlab berdi. Ellinistik jarayon salavkiylar
davlatidan   mustaqil   bo‘lgan   parfiya   va   yunon-baqtriyada   o‘zining   yuqori   rivoji
bilan   ajralib   turadi.   Yunon-baqtriya   davlatida   yunonlar   va   mahaliy
madaniyatlarning   sintezi   qisqa   vaqtda   o‘zining   ijobiy   natijalarini   berdi,   shaharlar
soni   tez   suratda   o‘sdi,   dehqonchilik,   chorvachilik,   ayniqsa   hunarmandchilik
rivojlandi.   Markaziy   osiyo   mintaqasi   buyuk   ipak   yo‘li   bo‘ylab   o‘tgan   xalqaro
5  Qudratov S., Omonqulov T. Markaziy Osiyo xalqlari tarixi. – Guliston, 1995. – b.24. savdoning   markazi   sifatida   o‘ta   muhim   o‘rin   tutadi.   Diodotdan   galpokigacha
bo‘lga yunon-baqtriya podsholari davrida yuksak badiiy saviyada oltin, kumush va
misdan tayyorlangan turli qiymatdagi tangalar (draxma, obol, dixalka, xalka) zarb
etildi. Tovar-pul munosabatlarini o‘sishida baqtriya shohlarining o‘z pullarini zarb
qilishi   xalqaro   savdoning   rivojiga   ijobiy   ta’sir   qilish   bilan   birga,   yuksak   badiiy
darajasi bilan ham ajralib turadi 6
.
Yunon-baqtriya   davrida   oyxonum   (shim.   Afg‘oniston),   saksanoxur   va
tahtisangin (tojikiston), dalvarzin tepa, yorqo‘rg‘on, afrosiyob talibarzi (o‘zbekiston)
kabi   shaharlar   qurildi.   Yunon   harbiy   manzilgohlari   aholisining   turmush   tarzi   va
madaniyatini   aks   ettiruvchi   ellinistik   uslublar   yunon-baqtriya   shaharlarda   ochib
o‘rganildi.   Inshoatlar   tosh,   xom   va   pishiq   g‘ishtdan   tiklangan.   Ustunlar   korinf
usulida   ishlangan.   Saroy   va   ibodat   majmualari,   gimnaziya,   teatr   binolari   ochib
tekshirilganda   ustunlar   attik   bazaltlar,   akant   yaproqlari,   palmetallar,   cheti
naqshlangan cherepisa-antifikslar singari unsurlangan foydalangan holda ko‘rilgan.
Mahalliy   zodagonlarning   ellinistikdidi   monumental   va   ixcham   haykaltaroshlikni
rivojlanishiga   turtki   berdi.   Terakt   haykalchalar   va   turli   muhrlardagi   obrazlarning
miqyosi   keng.   Unda   hosildorlik   xudosi   anaxit,   yunonlarning   bosh   va   mahalliy
xudolari,   fantastik   va   real   hayvonlarning   timsollari   ifodalangan.   Haykaltaroshlik
san’ati namunalari kam saqlanib qolganligiga qaramay, zarb etilgan yunon-baqtriya
tangalarining orqa tomonida mashhur yunon san’atkorlarining rasmi tushurilganligi
bu   yerda   yunon   haykaltaroshligi   ilmi   ta’siri   kuchli   bo‘lganligini   bildiradi.   Taxti
sanginda   oks   daryosining   xudosi   marsiyaning   bronza   hayokalchasi   qo‘yilgan
mehrob   topildi.   Antik   dunyoning   markaziy   osiyoga   kirib   kelgan   haykaltaroshlik
san’ati kushonlar davrida yanada ravnaq topdi.
Yunon-baqtriya   podsholigida   teatr   san’ati   va   musiqani   rivojlanganligi
to‘g‘risida   ma’lumotlar   mavjud.   Baqtriya   saroylarida   yunonistonlik   akterlar,
musiqachi   va   raqqoslarning   guruhlari   saqlangan.   Ayniqsa,   yunon   xalq   teatrining
«maskars»,   «mim»   singari   turlari   keng   yoyilgan.   Ularni   klassik   tragediya   va
komediyalardan farqi belgilangan matn bo‘lmagan, yoki matnsiz chiqilgan, lekin u
6  G’ulomov. Y. Qadimgi madaniyatimizning izlaridan. –T., 1960. – b.84. yunon   tilini   bilmagan   mahalliy   aholiga   tushunarli   bo‘lgan.   Akterlar   sharoit,
tomoshabinlarning   ruhiyatiga   ko‘ra   matnlarni   o‘zgartirganlar-musohaba,   xazil-
mutoyiba,   hajv,   hikoya,   qo‘shiq   usullarida   ijro   etganlar.   Raqs,   musiqa,
ko‘zbo‘yamachilik   va   akrabatik   mashqlar   teatr   ijrochiligining   muhim   elementlari
bo‘lgan.   Hukmdorlar   homiylik   ko‘rsatgan   mahalliy   akterlar   ham   shakllangan;
«masxaraboz»   milliy   teatrning   –«masxaraboz»   namunasida   hammon   ellinistik
belgilar saqlanib qolgan.
Yunon-baqtriya   madaniyati   sinkretizmi   (qorishiqligi)   turli   tillarni   yonma-
yon   faoliyat   ko‘rsatishi,   har   xil   yozuvlar   tizimi   va   dinlarning   o‘zaro   singishib
ketishida ham ko‘rinadi. Eramizdan avvalgi III-II asrlarda oromiy, yunon-baqtriya
yozuvlari keng ishlatilgan, keyingisi yunon alfaviti asosida unga bitta harf qo‘shib
(ja’mi   25   ta   harf)   baqtriya   yozuvi   vujudga   kelgan   zardo‘shtiylik   hukmron   din
sifatida   saqlansada   aholini   yunon   xudolari   timsollarigasig‘inish   alomatlari   paydo
bo‘lgan. Mahalliy aholi nazarida olimp xudolarining obrazlari bilan zardo‘shtiylik
xudolarining timsollari-zevs va axuramazda, appolon, cheshos va mitra, afodita va
apaxit   obrazlari   uyg‘unlashib   ketdi.   Agar   yerli   aholi   o‘rtasida   afina,   gerakl,   nika,
dionis  timsollariga  sig‘inish  qanchalik   tarqalsa,  yunonistonda   mitra,  oksa   (oksho-
amudaryo),   buyuk   onaga   sig‘inish   shuncha   tarqaldi.   Buni   oyxonim,   taxti   sangan
manzilgohlaridan   topilgan-   tasvir   mazmunida   yunoncha   va   mahalliy   an’analar
ifodalangan   man’at   yodgorliklarida   ham   ko‘rish   mumkin.   Yunon-baqtriya
madaniyati   odatda   sharq   ellinistik   madaniyati   deb   ta’kidlanadi.   Agar   ellinistik
madaniyatga   yunon   va   sharq   madaniyati   uyg‘unligi   xos   deb   xarakterlansa,
markaziy   osiyo   madaniyatida   mahalliy   o‘ziga   xoslik,   sharqona   betakrorlik
ustivordir.   Ayni   shu   negizda   yunon   madaniyati   qadriyatlarini   o‘ziga   singdirgan
madaniyat asosida keyingi davrlar madaniyati yanada rivojlandi 7
.
Bunda   xorazm   madaniyatini   alohida   ta’kidlash   lozim.   Shu   mintaqa
sug‘oriladigan   dehqonchilik,   shahar   madaniyati   shakllangan   eng   qadimgi
manzilgohlardan   bo‘lib,   bu   yerda   o‘zbekiston   hududidagi   qadimgi   (eramizdan
avvalgi   VII-VI   asrlarda)   davlat   asoslangan.   Xorazm   (eramizdan   avvalgi   IV
7  Asqarov A. O’zbekiston tarixi. –T., 1994. – b.38. asrlarda) aleksandr maqduniy bosqiniga qadar ahmoniylar istilosidan ozod bo‘lgan
davlat,   xorazmiylar   hindiston,   hitoy,   yaqin   sharq   va   yevropa   sharqi   bilan   qizg‘in
savdo   aloqalarini   olib   borganlar   va   o‘zlarining   hunarmandchilik   buyumlari   bilan
dong   taratganlar.   Tarixiy   solnomalarda   xorazmliklarni   tadbirkorligi,
ishtiyoqmandligi qayd etilib, ularni «ilm sohiblari» deb ataganlar.
Kanal,   qal’a,   ko‘pqavatli   saroylar,   qurish   nafaqat   amaliy   malakani,   balki
murakkab   hisob-kitob   va   o‘lchovlarni   ham   talab   qilar   edi.   (moviy   yo‘l
ko‘rsatkichlaridan   foydalanishni   bilmay   dasht-sahrolardan   o‘tib   bo‘lmasdan.
Xorazmliklar   er.   I   asridan   VIII   asrigacha   o‘zlari   foydalangan   mahsus   taqvim
tizimini   yaratdilar.   Bu   taqvim   al-beruniyning   «qadimgi   xalqlardan   qolgan
yodgorliklar»   asarida   mufassal   tavsiflangan.   Uning   ma’lumotlarini   arxeolog
tomonidan topilgan, III asrga oid asl nusxa hujjatlar ham tasdiqlaydi. Beruniyning
ma’lumotiga   ko‘ra,   xorazmliklar   mustaqil   astronomik   kuzatishlar   olib   borganlar,
osmonning   yulduzlar   xaritasini   yaxshi   bilganlar.   Binobarin,   ko‘pkirilgan   qal’ada
observatoriyaning qadimiyligi (er. Av. III-II asrlar shubhasizdir. Doira shaklidagi,
dastlabki   diametri   42   metrli   bu   bino   keyinchalik   8   ta   mustahkam   minoraga   ega
bo‘lgan   devorlar   bilan   o‘ralib,   diametri   80   metrni   tashkil   etgan.   Ikki   qavvatli
markaziy   bino   devorining   qalinligi   7   metr   bo‘lgan.   Olimlarning   tadqiqotlariga
ko‘ra   qo‘yqurilgan   qal’a   astronomik   kuzatish,   izlanishlar   olib   borilgan   ilm
qarorgohi   bo‘lgan.   Binoni   noyob   qurilish   tizimi,   xonalarni   maqsadga   muvofiq
joylanishiga   ko‘ra   uni   «xorazm   stounxenji»   deb   atash   mumkin.   Xorazm
madaniyatining   o‘ziga   xos   rivojlanishi   keyingi   davrlarda   ham   davom   etdi.
2000   yillar muqaddan markaziy osiy, shimoliy hindiston, pokiston va sharqiy eron
va   yagona   davlat   hududini   tashkil   etgan.   Qudratli   kushonlar   imperiyasi   orol
dengizi bo‘ylaridan hind okeanigacha yastlanib, o‘sha davrning boshqa uch buyuk
davlati-   rim,   parfiya   va   xanlar   xitoyi   bilan   birga   bir   qatorda   turdi.   Kushonlar
imperiyasi   davri   sharq   va   jahon   madaniyati   rivojida   yangi   davrni   tashkil   etdi.
Kushon   madaniyatida   qadimgi   sharq   tipidagi   mintaqaviy   sivilizatsiya   bilan
ellinizm madaniyati an’analari, hindiston ma’naviy hayotining nozik qirralari bilan osiyo   kengliklaridagi   dashtliklar   olib   kelgan   o‘ziga   xos   uslublar   ijodiy
uyg‘unlashib ketgan edi 8
.
Kushon   saltanatining   dastlabki   manzil   markazini   baqtriya   tashkil   etdi.
Iqtisodiyot   asosi   dehqonchilik   bo‘lib,   murakkab   irrigatsiya   va   yirik   sug‘orish
inshoatlari   barpo   etildi.   Hunarmandchilik   va   savdo-sotiqning   jadal   rivojlanishi
shaharlarni   gurkirab   rivojlanishiga,   g‘ishtlardan   bino   etilgan   qal’a   va   saroylarni
qurilishiga   olib   keldi.  Bu   paytda   g‘arb   mamlakatlari,   hususan   rim   imperiyasining
sharqiy   viloyatlari   bilan   savdo   aloqalari   birinchi   o‘ringa   chiqdi.   Kushon
podsholarining   tangalari   kiev   yaqinida,   efiopiya,   skandinaviya   va   rim   imperiyasi
shaharlaridan   topilgan.   Savdo   ko‘priklikdagi   yo‘llar   va   hindistonning   g‘arbidagi
port-dengiz   orqali   olib   borilgan.   Bu   yo‘llardan   xilma-xil   buyumlar,   jumladan
rimga   qandolat,   qimmatbaho   toshlar,   fil   suyagi,   guruch,   zebu-ziynat   va   jihozlar
elitilgan.   Xitoydan   shoh   va   teri   buyumlar,   rimdan   to‘qimachilik   mahsulotlari,
kiyimlar,   oyna,   qimmatbaho   metallar,   turli   vinolar   shu   yo‘l   orqali   olib   o‘tilgan.
Rimning   ko‘p   miqdordagi   oltin   va   kumush   tangalari   aloqaga   kiritilgan.   O‘sha
davrdayoq   sotiqning   ushbu   yirik   xalqaro   arteriyasi   «buyuk   ipak   yo‘li»   deb   nom
oldi.
Madaniy   yuksalishning   kushon   davri   (er.   I-IV   asrlari)   diniy   tizimlarning
yonma-yon   yashashi   bilan   xarakterlanadi.   Bunga   ma’lum   ma’noda   kushon
podsholari,   ayniqsa   konishka   va   kunishka   tomonidan   diniy   aqidalarga   nisbatan
sabr-qanoat   va   ishonch-muruvvat   bilan   yondoshilganligi   imkoniyat   yaratdi.
Kanishka zarb etdirgan tangalarda indus, zardo‘sht, ellinlar  xudolarining nomi va
tasvirlari   tushirilgan.   Adolatgo‘y   mitra   va   hosildorlik   xudosi   ordoxshi   qudratli
vretragna   bilan   induslarni   shiva,   buddasini,   geshos,   selena,   sfapislarni   ko‘rish
mumkin.   Buddizm   davlat   dini   makoniga   ega   bo‘lishiga   qaramay,   kushon
imperiyasi   hududida   zardo‘shtlik,   jaynizm,   shivaizm,   manixeylik,   olimp
xudolariga   sig‘inish   keng   tarqalgan   edi.   Buddizmning   tarqalishi   mahalliy   din   va
san’atlarning   tugatilishini   anglatmaydi.   Bilaks,   buddaviylikni   baqtriyadagi
ixlosmand targ‘ibotchilari budda matnlarini shunchaki o‘zlashtirib, uni sanskritdan
8  G’ulomov. Y. Qadimgi madaniyatimizning izlaridan. –T., 1960. – b.86. tarjimasi   bilan   kifoyalanmay,   ularni   o‘zlariga   talqin   etdilar,   unga   qayta   ishlov
berdilar.
Markaziy osiyo buddaviylikni butun osiyo-xitoy, yaponiya, koreyaga tarqalish
manzilgohini   tashkil   etdi.   Kushonlar   davrida   yozuvning   turli   tizimlari   amal   qildi.
Aramey yozuvi asosida kushon-baqtriya alfaviti, sug‘d va xorazm yozuvi rivojlandi:
surxq qotalda (afg‘oniston) yunon alfas vitidagi kushon yozuvi topilgan. Termizdagi
qoratepa,   fayoztepadan   hindlarning   brahma,   kxoratshxa   yozuvlaridagi   bitiklar
topildi.   Kampirtepa   esa   (surxandaryo)   markaziy   osiyodagi   eng   qadimiy,   noyob
qo‘lyozma (eram. Avv. II asrning 1   yarmi) papirusdagi bitik topildi 9
.
Asrimizning boshida buyuk xitoy devori minoralaridan birida topilgan «ko‘hna
so‘g‘d yozuvi» alohida qiziqish uyg‘otadi. Yozuv eramizni 312-313   yillarida bitilgan
bo‘lib, unda xitoydagi so‘g‘d savdogarlarining faoliyati haqida ma’lumotlar berilgan.
Kushonlar   san’ati   qo‘shni   mamlakatlar   va   xalqlar   san’atlariga   ta’sir
ko‘rsatuvchi   namunalarni  yaratdi.  Er.  I-iv  asrlardagi  badiiy  madaniyatning   asosiy
hususiyati   osiyoga   olamni   anglashga   ellinistik   ta’sirni   tafakkur   tarozisidan
o‘tkazishdir. Xalchayon–kushon san’atining ilk yodgorliklaridan biri bo‘lib undan
topilgan   asarlarda   ko‘proq   hukmdor   geroy   sanat   ulug‘langan.   Qabulxona
devorlarining   yuqori   qismidan   o‘rin   olgan   loydan   ishlangan   haykallar   majmuida
hukmdor   va   a’yonlari   tasvirlangan.   Haykal   obrazlari   ifodali   bo‘lib,   unda
tasvirlanayotgan   obrazlarning   individual   belgilari   ko‘zga   tashlanib   turadi.   Unda
tantanavor   ruhdagi   qabul   marosimi   va   jang   lavhalari   aks   ettirilgan.   Markazda
podsho   xonadoni   va   uning   ilohiy   homiylari-afina,   gerakl,   niki   obrazlari
gavdalangan.   Dalvarzintepada   topilgan   mashhur   «shahzodaning   boshi»   hamda
tuproqqal’a   haykallarida   ellinistik   an’analarning   kuchli   ta’siri   seziladi.   Podsholar
zalida   esa   erkak   va   ayollarning   monumental   figuralari   qo‘yilgan,   podsho   nayza
tutgan jangchilari davrasida, ziyofat va bug‘ilar ovi ko‘rinishida tasvirlangan 10
.
Diniy   mazmundagi   san’at   asarlari   o‘zining   rang-barangligi   bilan   ajralib
turadi. Dalvarzintepadagi ikki ibodatxonadan topilgan tasviriy san’at namunalarida
9  Qudratov S., Omonqulov T. Markaziy Osiyo xalqlari tarixi. – Guliston, 1995. – b.25.
10  Asqarov A. O’zbekiston tarixi. –T., 1994. – b.40. qadim   ibodat   timsoli   buyuk   ona   xudo   obrazi   ifodalangan.   Ko‘hna   termizdagi
qoratepa,   fayoztepadagi   ehromlarini   buddaga   daxldor   yodgorliklar   bezab   turibdi.
Ushbu   asarlarda   shimoliy-g‘arbiy   hindistonga   xos   «gandxara   uslubi»   ustuvorlik
qilsada,   unda   mahalliy   san’at   ustalarining   yunon   san’ati   an’analari   ta’sirida   ijod
qilganligi   sezilib   turadi.   Baqtriya-budda   uslubidagi   buyuk   ijod   namunasi   ayritom
shahridagi, eramizning II asriga oid budda majmui bezaklari bo‘lib unda turli etnik
tipdagi obrazlar galereyasi berilgan.
Kushon   san’ati   kushon   imperiyasidan   keyin   ham   ana   shu   zamonlar   turli
ellardagi,   jumladan,   markaziy   osiyo,   hindiston   va   xitoylik   san’at   ustalari   va
ijodkorlarini   ruhlantirib   keldi.   Kushon   san’ati   an’analari   ifodasi   hindistondagi
gupta   davlatiga   xos   haykallar,   sug‘ddagi   bo‘rtma   tasvir   va   bezaklar   (panjikent,
vuraxiva, afrosiyob), sharqiy turkiston topilmalarida bir-biridan farqlanadi.
Shunday   qilib   qadimgi   markaziy   osiyo   madaniyati   taraqqiyoti   mobaynida
o‘ziga   xos  an’ana  va  yutuqlarni   saqlabgina   qolmasdan,  ulkan  mintaqada   umumiy
qadriyatlarni   vujudga   kelishi,   yaqin   va   o‘rta   sharq   mamlakatlari   bilan   madaniy
aloqa   munosabatlarini   rivojlantirishga   imkoniyat   yaratib   madaniy   yuksalishni
yangi   sifat   bosqichiga   ko‘tardi.   Qadimgi   markaziy   osiyo   madaniyatining   rivoj
nuqtasi  bo‘lgan kushonlar  madaniyati hududiy va mazmun jihatidan ayro olingan
madaniyat   emas   edi.   U   o‘zida   sharq,   markaziy   osiyo,   antik   dunyo   va   hind
madaniyatlari   yutuqlarini   o‘zida   mujassam   etib,   sharq   va   jahon   xalqlari
madaniyatini yana ravnaq topishiga asos bo‘ldi.
Markaziy   osiyo   antik   badiiy   madaniyatining   muhim   uslubiy   xususiyatini
san’atlar   sintezi   tashkil   etgan:   haykaltaroshlik,   tasviriy   san’at,   naqsh   bunda
umumiy   me’morchilik   rasamadiga-   va   uning   ritmiga   bo‘ysungan   holda
me’morchilik   bilan   yaxlitda   namoyon   bo‘ladi.   Bu   sintez   kushonlar   davrida   ham
mahalliy madaniyatda  o‘z ta’sirini  saqlab   qoldi. Kushonlar   davri   markaziy osiyo,
afg‘oniston,   pokiston   va   hindiston   xalqlari   tarixidagina   emas,   balki   butun   dunyo
madaniyatining taraqqiyotida alohida o‘rin egallaydi. Turli xalqlar madaniyatining
chatishishi   natijasida   bu   yerda   o‘ziga   xos   yangi   madaniyat   shakllandi,   shu   bilan
birga keyingi asrlar madaniyatining taraqqiyotiga zamin bo‘lib xizmat qildi. Sharq va g‘arb madaniyatining o‘zaro ta’siri yangi tarixiy bosqichga qadam qo‘ydi. Ellin
madaniyatining   an’analari   kushonlar   davrida   ijodiy   jihatdan   qayta   shakllandi   va
yangicha talqin qilina boshladi.
Kushonlar   imperiyasi   davrida   (I-III   asrlar)   markaziy   osiyoda   sug‘orma
dehqonchilik, hunarmandlik, shaharsozlik, savdo-sotiq va iqtisodiy aloqalar ravnaq
topdi.   Bunga   kushon-baqtriya   yozuvlari,   brahma   va   kharoshhi   hind   alifbosidagi
yozuvlar,   kushon   tangalari   guvohlik   beradi.   Buddizm   dinning   rasmiy   darajasi
budda ibodatxonalarining o‘sha zamon san’ati bilan bezatilishida namoyon bo‘ladi.
Termiz   yaqinidagi   ayritomdan   topilgan   ibodatxona   tashqi   devori   peshtoqlariga
sarg‘ishroq   toshlardan   haykallar   o‘rnatilgan.   Bino   ichida   g‘ishtdan   ishlangan
«budda»   haykalining   qoldiqlari   topilgan.   Haykallarning   ishlanish   uslubi,   kiyimi,
musiqa   asboblari   hindiston,   o‘rta   osiyo,   yunoniston   madaniyatlarining   o‘zaro
ta’sirida   rivojlanganligidan   dalolat   beradi.   Buni   xorazm,   farg‘ona,   sug‘d,
parfiyadan topilgan turli xil buyumlar, madaniy obidalar, topilmalar timsolida ham
ko‘rsatish   mumkin.   Kushonlar   davrida   shaharlar   qurilishi   keng   rivojlandi.
Shaharlar qalin devorlar bilan o‘ralib, ichida ark va arkning atrofida har xil binolar
qad   ko‘targan   sopol   idishlar   nihoyatda   nafis   va   jarangdorligi   hamda   xilma-xilligi
bilan   ajralib   turgan.   Amaliy   san’at   keng   taraqqiy   etgan.   Zeb-   ziynat   buyumlari
mehnat   va   jang   qurollari   yasash,   mato   to‘qish   rivojlangan.   Umuman,   kushonlar
davri  madaniyati  markaziy osiyoning eng cho‘qqisi  hisoblanib, ma’lum  xudud va
zamon  bilan  chegaralanmaydi.  Bu  madaniyat   old  osiyo,  markaziy osiyo,  antik  va
hind   madaniyatlari   yutuqlarini   o‘zida   jamlab,   qo‘llab   sharq   xalqlarining   o‘rta
asrdagi madaniyati rivoji uchun asos bo‘ldi va jahon madaniyati tarixida o‘chmas
iz qoldirdi 11
.
 
11  Shaniyazov K. O’zbek xalqining shakllanish jarayoni. –T., 2001. – b.46. II bob. O‘rta Osiyo hududida ilk davlat tuzilmalarining vujudga kelish
II.1. O‘rta osiyo hududida daslabki davlatlarni tashkil topishiga shart sharoit
Sharq uyg‘onishi, sharq     renessansi haqida gap ketganda turli soha olimlari-
tarixchilar, adabiyotshunoslar, madaniyatshunoslar va san’atshunoslar bu masalaga
befarq   bo‘lmaganlaridek,   qarashlar   ham   asosan   ikkiga   bo‘linadi.   Uyg‘onish
atamasi   (italyancha-fransuzcha-renaissans-uyg‘onish)   ni   dastavval   shu   madaniyat
sohiblari-italyan   gumanistlari   ishlatganlar   jumladan   italiyalik   yozuvchi
j.   Bakachcho   bu   atamani   djotto   ijodiga   qarata,   «u   antik   san’atni   uyg‘otdi»   deb
birinchi   bor   ishlatgan   edi.   Butun   bir   davrni   anglatuvchi   tushuncha   sifatida   san’at
tarixchisi   j.   Vazari   (1511-1574   y.)   Tarafidan   uning   «mashhur   san’atkorlar
hayotidan   lavhalar»   kitobida   (1550)   tilga   olingan.   Bu   tushuncha   birinchi   paytda
antik   madaniyat   an’analarini   italiyada   «ming   yillik   yovvoyilikdan   so‘ng»
tiklanishini   anglatib,   so‘ngroq   ilmiy   tadqiqotlarda   keng   ishlatila
boshlandi.   Ya.   Burxart   uyg‘onish   (renessans)   ni   alohida   tipdagi   madaniyat   deb
baholadi.   Masalaga   qiziqish   ortib,   ilmiy   izlanishlar   ko‘paya   borgani   sayin
uyg‘onish   tushunchasi,   bu   davr   madaniyatining   xronologik   va   geografik
chegaralari,   uni   davrlashtirish   xususida   ziddiyatli,   turlicha   fikrlar   bildirila
boshlandi.   Y.   Xeyzing   o‘zining   «o‘rta   asrchilikning   kuz   fasli»   asarida   uyg‘onish
davri-o‘rta   asr   madaniyatining   intixo   davri   deb   hisoblasa,   boshqa   olimlar
uyg‘onish davri yangi davr madaniyatining boshlanishi deb sanaydilar. Ko‘pchilik
olimlar yevropa uyg‘onish klassik tarzda davrlashtirib u XIV-XVI asrlarga xos deb
bilsalar,   boshqalar   uyg‘onish   madaniyatini   bir   muncha   ilgariroq   XII   asr   –
karolinglar   renessansidan   boshlab,   ispaniya,   italiya   shimolidagi   mamlakatlardagi
(shimoliy uyg‘onish) uyg‘onishni XVII asr bilan yakunlaydilar.
1950   yillarning   o‘rtalaridan   e’tiboran   «sharq»   uyg‘onish   davri   masalasida
jiddiy   munozara   bahs   ketdi.   Xitoy   madaniyati   tarixi   tahlilida   akademik   Konrad
uyg‘onish davrini qadimgi, o‘rta asrlar singari insoniyat sivilizatsiyasining barcha
mintaqalariga   xos   umumbashariy   hodisa   deb   qaraydi.   Umumjahoniy   jarayon
hisoblagan uyg‘onish sharqda (xitoy) VI-VII asrlarda boshlanib, g‘arb sari siljigan
va XIV asrda yevropa hodisasiga aylangan. Uyg‘onishning bunday talqiniga qarshi bu   hodisa   turli   mamlakatlarda   mintaqaviy,   ayrim   ko‘rinishlarda   amal   qilishi
mumkin, lekin u umumjahoniy fenomen bo‘lishi mumkin emas, deb hisoblovchilar
ham   bor.   Uyg‘onish   davri   xitoyda   (konrad),   kuriyada   (ten),   eron-tojikistonda
(braginskiy,   nikitin),   hindistonda   (selishev),   turkiyada   (mellov),   armanistonda
(chaloyan),   ozorboyjonda   (gajiev),   gruziyada   (nusubidze,   natadze)   kechkanligi
haqida   ayrim   ma’lumotalar   keltiriladi.   Ayni   choqda   har   ikki   qarash   tarafdorlarini
yevropa   uyg‘onish   davrini   mutlaqo   betakror   hodisa   deb   qarovchi   mualliflar
(a.   Losev, m.   Petrov) jiddiy tanqid qiladilar.
O‘zbekistonda   sharq   uyg‘onish   davri   masalasi   mahalliy   materiallarni
umumlashtirgan   holda   yetarli   ishlanmagan.   Markaziy   osiyo   mintaqasidagi
uyg‘onish   haqida   gap   borganda   IX-XII   asrlar   avvalo   xorijiy   madaniyat   va   qaror
topgan   islomiy   eti’qodga   nisbatan   rivojlangan   va   boyigan   qadimiy   madaniyat
negizida milliy uyg‘onish deb qaralmog‘i lozim. Markaziy osiy uzoq yillik tarixida
ko‘p bosqin va talonchiliklarni ko‘rdi, ularga qarshi ozodlik va mustaqillik uchun
kurash olib bordi. Haqiqat shundaki, har bir bosqindan so‘ng milliy davlatchilik va
madaniyat   tiklandi.   Mustaqillikka   intilish   g‘oyasi   va   harakati   o‘zga   xalqlar
tomonidan   yaratilgan   madaniyatlarni   inkori   emas.   Markaziy   osiyo   madaniyatida
umuminsoniy   ahamiyatga   molik   jamiki   madaniyat   yutuqlari   ijodiy
uyg‘unlashganidek,   ayni   paytda   mintaqa   madaniyati   boshqa   xalqlar
madaniyatlariga samarali ta’sir ko‘rsatdi va ularni boyitdi.
Mavjud   adabiyotlar   va   fikrlar   tahlili   asosida   markaziy   osiyodagi   xalqlar
milliy madaniy uyg‘onishni uch davrga bo‘lishi mumkin:
1.IX-XII asrlar- arab bosqinidan keyingi davr.
2.XIV-XV asrlar mo‘g‘ul istilosidan keyingi davr.
3.XX   asr   boshi   va   hozirgi   davr   kolonial   bosqin   va   sovet   davridan   keyingi
siyosiy, milliy, madaniy uyg‘onish 12
.
Mustaqillik   va   milliy   madaniyat   uyg‘onish   hodisalari   mohiyatan,   ichki
jihatdan uzviy bog‘liq bo‘lib, bu xususda akad. M.m.   Hayrullaev shunday yozadi:
12  Asqarov A. O’zbekiston tarixi. –T., 1994. – b.41. «mustaqillik va uyg‘onish, mustaqillik va yuksalish uzviy bog‘liqdir, u bizdan aql-
idrokni, bilimni, istedodu qobiliyatni, faollikni, kuch-g‘ayratni talab etadi» [2]
.
Markaziy osiyoda uyg‘onish davri madaniyatining belgilari quyidagicha:
·       dunyoviy ilmlarga intilish, din va diniy bilimlarni jamiyat, insonlar manfaati
nuqtai nazaridan talqin etish;
·       turli   xalqlarning   ma’naviy-madaniy   merosi   o‘tmish   madaniy   qadriyatlaridan
(arab, eron, yunon madaniyati boyliklari) foydalanish;
·       tabiatni,   mavjud   hayotni,   mavjudotni   o‘rganishga   qiziqishning   kuchayishi,
uning   sirlarini   ochishga   va   undan   foydalanishga   intilishning   ortib   borishi,   shu
munosabat bilan tabiatshunoslik ilmlarining rivojlanishi;
·       bilishda   aqlni   mezon   deb   bilish,   aqliy   bilish,   rasionalistik   usul,   ilmiylik
rolining oshib borishi;
·       insonga  muhabbat,   uning  axloqiy,  aqliy  xislatlarini,  qobiliyatlarini   o‘rganish  va
fazilatlarini   ochib   berishga   intilish,   mantiq   ilmiga   katta   e’tibor   berish,   komil   insonni
tarbiyalash, yetuk fozil jamoa haqidagi fikrlarni asoslab berish;
·       diniy   tasavvur,   diniy   ta’limotlar   rivojida   diniy-axloqiy   mavzuning   ustunligi,
inson   hulqi,   manfaatlarining   diniy   g‘oyalarda   yetakchi   mavzuga   aylanishi,   ichki
ma’naviy   kamolot,   ollohga   sub’ektiv   ichki   mukammallashuv,   ma’naviy-ruhiy
ko‘tarilish,   yuksalish   yordamida   erishuv   va   uning   sifatlariga   muyassar   bo‘lishga
qaratilgan   faoliyat,  og‘zaki   va  yozma   so‘zga   katta   e’tibor,  uning   ijtimoiy-axloqiy
qudratini   kuylash,   ta’riflash,   she’riyat,   filologiya,   badiiy   madaniyatning   yuksak
rivoji,   so‘z   san’ati,   ritorika   bilan   shug‘ullanish   madaniylikning   muhim   belgisiga
aylanib qolishi. 
II.2. O‘rta osiyo hududidagi dastlabki davlat birlashmalari
IX-XII   asrlarda   markaziy   osiyo   mintaqasida   madaniyat   yuksalishi   parvoz
bosqichga chiqqanligi to‘g‘risida gap borar ekan, ayni shu hudud jahonni hayratga
solgan   buyuk   mutafakkirlarni   yetishtirib   berganligi,   ilm-ma’rifat,   betakror
kashfiyotlar   beshigi-   tarixda   «musulmon   madaniyati»,   «arab   madaniyati»   deb nomlangan   tushunchalar   bilan   baholangani   bejiz   emas.   O‘rta   asr   tarixchilari   va
sayyohlari   ushbu   davrda   markaziy   osiyoda   iqtisod,   savdo   o‘sganligi,   ko‘rkam
shaharlar qad ko‘targanligi, ilm-ma’rifat gurkirab rivojlanganligi haqida ma’lumot
beradilar.   Monumental   me’morchilik,   tasviriy   san’at,   musavvirlik   va   musiqa
san’ati   beqiyos   darajada   rivojlangan,   kutubxonalar   faoliyat   ko‘rsatgan [4] .   O‘sha
paytda «buxoroda baland tosh devorlar bilan o‘ralgan saroylar, turli rasmlar bilan
bezatilgan   mehmonxonalar,   mohirlik   bilan   barpo   etilgan   bog‘lar,   hiyobonlar,
hovuzlar»   mavjud   bo‘lganligi   haqida   manbalarda   qayd   etiladi.   Abdul   vafo   al
buzjoniy   o‘zining   «geometrik   qoidalarning   hunarmandlarga   kerakli   tomonlari
haqida» asarida turli geometrik usullar yordamida har xil naqshlar, bino bezaklari
yasash   yo‘llari,   quruvchi   ustalarning   tajribalari,   badiiy   usullari   haqida   hikoya
qiladi.   Boshqa   manba’larda   bu   davrdagi   tasviriy   va   musvvurlik   san’ati,   hususan
portret chizish haqida ma’lumotlar keltiradi.
Arxeologik   qazilmalar   va   qo‘lyozma   manba’lardan   ma’lum   bo‘lishicha
o‘sha davrda musiqa va musiqashunoslik ham keng rivoj topgan va u matematika
ilmining   tarkibiy   qismi   sanalgan.   Mazkur   davrning   buyuk   olimi   abu   nasr   farobiy
musiqaning   nazariy   asoslari,   kuylar,   asboblar,   musiqa   madaniyatining   mezonlari,
atamalari tahliliga bag‘ishlangan «katta musiqa» kitobining muallifidir. («kitob al
musiqi   al   kabir»).   O‘rta   asr   musulmon   sharqi   musiqa   nazariyasiga   bag‘ishlangan
ushbu kitob 2 qism, 3   kitobdan iborat bo‘lgan. Farobiy «katta musiqa» dan tashqari
«musiqa   haqida   so‘z»,   «ritmlar   tartibi   haqida   kitob»,   «ritmga   qo‘shimcha
qilinadigan siljishlar haqida» asarlarining ham muallifidir. 
Uyg‘onish   davri   madaniyatining   buyuk   namoyondalari   o‘z   ijod,
izlanishlarida bevosita qadimgi madaniyat merosga tayandilar. Avvalgi ma’ruzada
markaziy   osiyo   xalqlarining   qadimgi   yunonlar,   rimliklar,   mesopotamiyaliklar,
hindistonliklar va xitoyliklarning madaniyati bilan yaqindan tanish bo‘lganligi, bu
tillarni   yaxshi   bilganliklarini   qayd   etgan   edik.   Yurtni   xarobaga   aylantirgan,
madaniy   yodgorliklarni   xonavayron   qilgan,   ilm   ahllarini   quvg‘in   etgan   (ibn
kutayba) arab bosqiniga qaramay, qadimgi boy madaniyat izsiz yo‘qolmadi. Islom
butun   madaniyatga,   tilga,   udum-an’analarga   ma’lum   darajada   o‘z   ta’sirini o‘tkazgan bo‘lsada, uning mohiyati o‘zgarmadi. Bu xalqimizga xos ezgulik, mehr-
shafqat,   insonparvarlik,   hayr-muruvvat,   oqkungillik,   bag‘rikenglik,   ilmga
tashnalik,   o‘zga   xalqlarga   ishonch   ehtirom   fazilatlaridir.   Yunon,   hind,   xitoy
madaniyatini   juda   yaxshi   bilgan   markaziy   osiyoning   ilm   ahligina   o‘zga   xalqlarni
boshqalar madaniyati bilan yaqindan tanishtirishi mumkin edi. Shuning uchun ham
mashhur matematik al-xorazmiy hindlarning hisob tizimini, farobiy yunonistonlik
arastuning   falsafiy   ta’limotini,   ibn   sino   gippokrat   tibbiyotini   yangi   davrda   yangi
bosqichga   ko‘tardi,   imom   al-buxoriy   islomiy   ta’limotni   asosladi   muhammad
payg‘ambardan keyingi ikkinchi shahsga aylandi.
Uyg‘onish   davrida   milliy   madaniyatni   yuksaltirishga   e’tibor   davlat   siyosati
darajasiga   ko‘tarildi.   Mustaqillikni   qo‘lga   kiritgan   somoniylar   shajarasining
birinchi   hukmdorlari   milliy   madaniy   qadriyatlarni   barqaror   etmasdan   turib   to‘la
davlat   mustaqilligiga   erishish   mumkin   emasligini   angladilar.   Jumladan,   ona   yurt
madhi   bu   davrda   shu   darajaga   ko‘tariladiki,   zardo‘shtiylik   eslanmay   qoldi.   Arab
yozuvida   badiiy   ijodni   ta’qiqlamagan   holda,   samoniylar   oddiy   xalq   anglaydigan
tilda yozgan mualliflarni  to‘la qo‘llab-quvvatladilar. Somoniylar  nafaqat adabiyot
ahliga,   barcha   olimlarga   homiylik   ko‘rsatib,   sheroz   kutubxonasi   bilan   raqobat
darajasida   bo‘lgan   ulkan   kutubxonani   asosladilar.   Ulug‘   alloma   ibn   sinoning
hotirlashicha,   kutubxona   ko‘pxonali   bo‘lib,   xonalarning   birida   arab   kitoblari,
she’rlari   boshqasiga   fikhga   oid   kitob   tahlangan.   Shu   tartibda   har   bir   xonada
fanning ma’lum sohasiga doir kitoblar jamlangan.
Kitob   yozishning   kuchayishi,   hattotlik   san’atining,   uni   bezash,   naqshlar
bilan ko‘rkam qilish musavvirlik san’atining rivoj topishiga olib kelgan 13
.
Umuman bu davrda qo‘lyozmalarni ko‘chirish, tayyorlash, to‘plash madaniy
hayotning   muhim   sohasiga   aylangan.   Ma’lumki,   asar   faqat   qo‘lda   bir
nushadangina   yozilar   edi.   Bosmaxona   esa   bir   necha   asrdan   so‘nggina   paydo
bo‘lgan.   Yozilgan   asarni   nushasini   ko‘paytirish,   boshqalarga   yetkazish,   undan
nusha olish zarur edi. Shuning uchun nusxa ko‘chirish, asarni ko‘paytirishga katta
e’tibor   berildi.   Asta-sekin   maxsus   nusha   ko‘chirish   san’ati   va   hunari   shakllandi,
13  Shaniyazov K. O’zbek xalqining shakllanish jarayoni. –T., 2001. – b.51. shu tufayli bir joyda yozilgan asarlarni boshqa shahar, o‘lkalarida tarqatish imkoni
vujudga keldi.
Maxsus nusxa ko‘chirish bilan shug‘ullanuvchilar, husni xat sohiblari paydo
bo‘lib,   ular   buyurtma   yoki   sotish   uchun   asarlardan   nusha   ko‘chirish   bilan
shug‘ullanganlar.   Kitobdan   nusha   ko‘chirish,   kitob   savdosining   keng   yo‘lga
qo‘yilishi hamda ma’rifat ahlini tinimsiz faoliyati tufayli buxoro, samarqand, marv,
nishopur, bag‘dod, damashq singari shaharlarda katta kutubxonalar vujudga keldi.
Bozorlarda   kitob   rastalari   ko‘paydi,   kitob   savdosi,   uni   tarqatish   bilan
shug‘ullanuvchilar   faoliyati   kengaydi.   Markaziy   osiyoga   bag‘dod,   misr,   eron   va
ispaniyaning   turli   shaharlaridan   qo‘lyozmalar   keltirilib,   yurtdoshlarimizning
qo‘lyozma asarlari boshqa o‘lkalarga olib ketiladigan bo‘ldi.
Markaziy   Osiyoda   vujudga   kelgan   qadimgi   falsafiy   ta`limotlar,   ular   ilgari
surgan   G‘oyalar   bugungi   kunda   ham   muhim   ahamiyatiga   ega.   Sanab   o‘tilgan
qadimgi   diniy-falsafiy   ta`limotlar,   ya`ni   zardo‘shtiylik,   uning   bosh   kitobi   —
«Avesto»,   Moniy   ta`limoti,   «Moniy   yozuvi»,   mazdakiylik   harakati   jamiyatda
adolat, erkinlik, teng huquqlilik tamoyillarini qaror toptirishiga da`vat etgan. Vatan
ozodligi   yo‘lida   jon   fido   etgan   Muqanna   boshchiligidagi   harakat   nafaqat   O‘rta
Osiyoda, balki jahonning boshqa o‘lkalarida ham aks-sado bergan. Vatanimizning
o‘sha   davrda   shakllangan   va   rivojlangan   boy   madaniyati,   milliy   ma`naviyatimiz,
falsafamiz jahon sivilizasiyasiga katta ta`sir ko‘rsatgan 14
. 
Movarounnahr   arablar   tomonidan   zabt   etilishi   arafasida   Turk   xoqonoti
tizimiga   kirar   edi.   U   mayda   amirliklardan   iborat   bo‘lib,   ular   o‘rtasida   tinimsiz
to‘qnashuvlar  ro‘y berib turar edi. Ayniqsa, Turk xoqonoti bilan sosoniylar Eroni
o‘rtasidagi   to‘qnashuvlar   o‘ta   shiddatli   tusda   yuz   berar   edi.   XII   asrning   ohiri   va
XIII   asrning   boshlarida   bu   hudud   arab   halifaligi   tomonidan   bosib   olindi.   Bunga
Movarounnahr   hududida   yashovchi   halqlar,   ijtimoiy   kuchlar   orasida   siyosiy
hamjihatlikning   yo‘qligi,   o‘zaro   qirg‘in-barotlarning   avj   olishi   sabab   bo‘ldi.
Movarounnahrga arablar bosqini bilan birga islom dini ham kirib keldi. Islom so‘zi
arabcha   tangriga   o‘zini   topshirish,   itoat,   bo‘ysunish,   tinchlik   kabi   ma`nolarni
14  Asqarov A. O’zbekiston tarixi. –T., 1994. – b.46. anglatadi.   Islom   dini   bayrog‘i   ostida   keng   hududda   arab   qabilalari   birlashgan,
mavjud   tarqoqlikka   chek   qo‘yilgan,   yagona   markazlashgan   arab   halifaligi   tashkil
topgan.
Qur`on va hadislarda islomiy ta`limotning asosi  bayon qilingan. Qur`on —
muqaddas kitob. Unda islom qonun-qoidalari, iymon-e`tiqod talablari, huquqiy va
ahloqiy me`yorlar o‘z ifodasini  topgan. U 114 sura va ular tarkibidagi  oyatlardan
tashkil   topgan.   Diniy   ilmlar   sohalarida   imom   Buhoriy,   Imom   at-Termiziy,   Imom
Abu Hanifa, Imom Moturidiy va Imom Burhoniddin Marg‘inoniylar peshqadamlik
qilganlar.   Imom   Buhoriy   (810-870yillar)   yirik   ilohiyotchi,   muhaddis   sifatida   60
mingga yaqin hadis to‘plagan, ulardan ishonchli  deb  topganlirini  mahsus  to‘plam
holiga  keltirgan.  Bu   to‘plam  «Sahihi  Buhoriy»  nomi   bilan  mashhurdir.  Imom  iso
Termiziydan (824-892) «Payg‘ambarning alohida fazilatlari», «Hadislardagi ihtilof
va   bahslar   haqida   risola»,   «Tarih»   va   boshqa   asarlar   meros   bo‘lib   qolgan.   Imom
Termiziy hadislarni muntazam ravishda to‘plab, muayyan tartibga solgan va yahlit
bir   kitob   shakliga   keltirgan.   Muhammad   al-Horazmiy   (783-850)   va   Ahmad   al-
Farg‘oniy   (tahm.   797-865)   butun   musulmon   Sharqi   va   jahonda   tabiiy   va   aniq
fanlar   rivojiga   salmoqli   hissa   qo‘shgan   buyuk   allomalardir.   Muhammad   al-
Horazmiy   arab   halifaligining   poytaxti   Bag‘dodda   «Donishmandlik   maskani»
(«Bayt ul-hikma») ga rahbarlik qilgan. Uning «Astronomiya jadvali», «Hind hisobi
tug‘risida   risola»,   «Quyosh   soati   tug‘risida   risola»,   «Musiqa   haqida   risola»,
«Tiklash   va   qarshi   qo‘yish   hisobiga   oid   muhtasar   kitob»   kabi   asarlarida   algebra
sohasiga asos solindi. Xulosa
O‘zbekiston   istiqlolga   erishgandan   so‘ng   jamiyat   ijtimoiy   siyosiy
hayotining   barcha   jabhalarida   keng   o‘zgarishlar   davri   boshlandi.   Bu   jarayon
intelektual   sohada   ham   o‘z   aksini   topdi.   Eng   asosiy   ijtimoiy   gumanitar   fan
hisoblangan   tarix   fani   oldiga   hal   etilishi   lozim   bo‘lgan   dolzarb   muammolarni
ko‘ndalang   qilib   qo‘ydi.   Oqibatda   sovet   tarixshunosligi   nuqtai   nazaridan
o‘rganilgan mavzular qaytadan ilmiy tadqiqot sifatida o‘rganila boshlandi. Buning
isboti   sifatida   birinchi   prezidentimiz,   “Tarixiy   xotira   tuyg‘usi   to‘laqonli   ravishda
tiklangan   xalq   bosib   o‘tgan   yo‘l   o‘zining   barcha   muvaffaqiyat,   yo‘qotish   va
qurbonlari, quvonch va iztiroblari bilan xolis va haqqoniy o‘rganilgan taqdirdagina
chinakam tarix bo‘ladi”, deb aytgan fikrlari nihoyatda o‘rinlidir.
Qadimgi   fors   va   yunon   manbalari   eramizdan   avvalgi   VIII   –   VII   asrlarda
hozirgi Markaziy Osiyo hududida Baqtriya va Xorazm singari quldorlik davlatlari
paydo bo‘lganligi haqida xabar beradi. Persepol saroyidagi tosh qabrlarga bitilgan
rasmlar,   Naqshi   Rustam   darasidagi   shoh   Doro   qabriga   bitilgan   bezakli   tasvirlar,
«Avesto»,   qadimgi   yunon,   rim   va   xitoy   m   ualliflarining   asarlarida   hozirgi
markaziy   osiyoliklaming   inoddiy   va   ma’naviy   madaniyati   haqidagi   muayyan
ma’lum otlar berilgan.
Mustaqil   oilalarning   urug‘   jam   orasidan   ajralib   chiqishi   ibtidoiy   jamoa
tuzumini inqirozga olib keldi va ijtimoiy munosabatlaming yangi bir ko‘rinishi —
sinfiy   jamiyatning   paydo   bo‘lishiga   zamin   hozirladi.   Ishlab   chiqarish   jarayoni
mustaqil   oila   jamoalarini   birlashtirib   turuvchi   asosiy   omilga   aylandi.   Ishlab
chiqarishga   asoslangan   oilalarning   ko‘payishi   ay   rim   oilalarda   ortiqcha
mahsulotlarning paydo bo‘lishi va mahsulot ayirboshlashni vujudga keltirdi.
Oila   jamoasidagi   ortiqcha   daromad   va   ayirboshlash   eng   dastlabki   mehnat
taqsim otini keltirib chiqardi. Oilalar o‘zlari uchun qulay bo‘lgan ishlab chiqarish
sohasini   tanlay   boshladilar.   Oilalarda   to‘plangan   ortiqcha   boylik   –   xususiy   mulk
urug‘larning iqtisodiy tabaqalanishiga sabab bo‘ldi.
Markaziy Osiyoda temir davrining boshlanishi taxminlarga ko‘ra eramizdan
avvalgi 1 ming yillikning dastlabki choragiga to‘g‘ri keladi. Temirdan mehnat, ov va   jang   qurollari   ishlab   chiqarila   boshlanadi.   Natijada   jamiyatning   tabaqalanish
jarayoni   tezlashib   ketadi   va   ikkinchi   mehnat   taqsimotini   vujudga   keltiradi,   ya’ni
dehqonchilikdan hunarmandchilik ajralib chiqadi. Yirik ishlab chiqarish markazlari
—shaharlar paydo bo‘la boshladi.
Temirni   qayta   ishlashning   vujudga   kelishi   ajdodlarimizning   eng   katta
kashfiyotlaridan bin edi. Temirdan mehnat qurollari yaratish jam iyatning ijtimoiy-
iqtisodiy va siyosiy-madaniy hayotida tub burilishlar yasadi.
Hozirgi   o‘zbek   xalqining   qadimgi   davr   madaniyati   Markaziy   Osiyoda
yashovchi   boshqa   xalqlar   madaniyati   bilan   chambarchas   bog‘liq   holda   ravnaq
topgan.   Milliy   madaniyatimizning   rivojlanish   jarayoniga   e’tibor   bersak,   xalqimiz
milliy ongining rivoji va umuminsoniy madaniyatlarning o‘zaro ta’siri ostida ro‘y
berganligini   ko‘ramiz.   Markaziy   Osiyo   xalqlari   madaniyati   rivojida   «Buyuk   ipak
yo‘li»ning roli benihoya katta bo‘lgan.
Eramizdan  avvalgi  II  ming yillikning oxiri  va  1  ming  yillikning  boshlariga
kelib,   O‘rta   Osiyoda   Baqtriya,   So‘g‘diyona   va   Xorazm   kabi   madaniyjihatdan
rivojlangan   davlatlar   paydo   bo‘ldi.   Mazkur   davlatlaming   qadimgi   davr   madaniy
taraqqiyoti boshqa bir qator xalqlar: Eron, Xitoy va Hind madaniyatlarining ta’siri
ostida ro‘y bergan. Masalan, taxminan eramizdan avvalgi I ming yillik o‘rtalariga
kelib   Baqtriya   Hindiston   bilan   bo‘ladigan   savdo-sotiqning   asosiy   markaziga
aylandi.   Savdo-sotiqning   yuksalishi   natijasida   mustahkam   qilib   qurilgan   qal’alar
xalqning   keng   iste’mol   va   tashqi   savdoga   olib   chiqiladigan   mahsulotlar   ishlab
chiqaradigan   iqtisodiy   va   madaniy   markazlariga   aylana   boshladi.   Yirik   iqtisodiy
markaz   —   shaharlarning   vujudga   kela   borishi   uchinchi   mehnat   taqsimotining
vujudga kelishiga sabab bo‘ldi. Jismoniy va aqliy mehnat bir-biridan ajrala bordi.
Shaharlarda   nafaqat   moddiy   va   madaniy   boyliklarni   yaratuvchi   tabaqalar,
shuningdek,   ma’naviy-madaniy   boyliklar,   ma’naviy   qadriyatlami   yuzaga
keltiruvchi tabaqa- aqliy mehnat ahli shakllana boshladi.
Ayniqsa,   hunarm   andchilik   taraqqiy   etgan   shahar-qal’alarda   aqliy   mehnat
bilan   shug‘ullanuvchi   ruhoniylar,   san’atkorlar,   shoirlar   boy-badavlat   kishilarning farzandlariga   G   ‘arb   san’ati   va   sodda   ko‘rinishdagi   fanlar   sohalaridan   ta’lim-
tarbiya beruvchi ziyoli tabaqalari vujudga kela bordi.
Ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   rivojlanishi,   shahar-qal’alarning   paydo
bo‘lishi, yirik sug‘orish va mudofaa inshootlarining qurilishi, ma’muriy boshqaruv
tizimi — davlatlarning tarkib topishiga zamin yaratib berdi.
Eramizdan   avvalgi   I   ming   yillikning   birinchi   yarmida   yaratilgan   «Avesto»
matnlariga   e’tibor   bersak,   qadim   ajdodlarimiz   o‘sha   davrlardayoq   dehqonchilik,
chorvachilik   va   hunarmandchilikni   rivojlantira   olganligini   kokramiz.
«Avesto»ning   «Yasna»   va   «Vandidod»   kabi   qismlarida   Ahuramazdaning   eng
yaqin   yordamchilari,   ya’ni   buyuk   kuch-qudratga   ega   bo‘lgan   ilohlardan   biri   –
Xshatra   Varya   ma’danlardan   turli   xil   buyumlar   yasovchi   hunarmandlar   homiysi
sifatida   talqin   qilinadi.   Bundan   shunday   xulosaga   kelish   mumkinki,   eramizdan
avvalgi   I   ming   yillikning   boshlaridayoq   Markaziy   Osiyo   hududida   ijtimoiy-
iqtisodiy   o‘zgarishlar   sodir   bo‘lgan.   Dehqonchilik,   chorvachilik   va
hunarmandchilik   madaniyati   ancha   rivojlanib,   mehnat   taqsimoti   tugallanib
ulgurgan,   ijtimoiy   tabaqalanish   amalga   oshib,   davlat   hokimiyati   o‘rnatilgan   va
mustaqil davlatchilikning tamal toshi qo‘yilgan 15
.
Ayniqsa,   Qadimgi   moddiy   va   ma’naviy   madaniyatimiz   haqidagi   ma’lum
otlarni,   eng   avvalo,   «Avesto»dan,   shuningdek,   yunon   tarixchilari   Gerodot,   Kvint
Kursiy   Ruf,   Piulara,   Arrian,   D   iodor,   Strabon,   Pompey   Trog,   Yustin   asarlaridan
olish mumkin. Masalan, Strabon xorazmiylarni sakmassagetlar turkumiga kiritadi,
qadimgi   so‘g‘dlar   va   baqtriyaliklar   turmush   tarzi   va   xulq-atvori   bilan   o‘zaro
farqlanmaydi,   deydi.   Tarixiy   va   arxeologik   manbalarga   ko‘ra   xorazmiylar,
baqtriyaliklar va so‘g‘diylar o‘z kiyim-kechaklari, bosh kiyimlari, qurol-aslahalari
bilan   saklardan   farq   qilmaganlar.   Vohadagi   elatlar   saklar   bilan   deyarii   bir   tilda
gapJashganiar.   Etnik   jihatdan   dehqonchilik   vohalarida   joylashgan   elatlarda
Amudaryoning yuqori havzasidagi xorazmiylar, Gurgan quyi oqimidagi girkanlar,
Kopetdog   etaklaridagi   umumiy   nomdagi   parfianlar,   Murg‘ob   havzasidagi
marg‘iyonlar,   Zarafshon,   Qashqadaryo   vohalaridagi   so‘g‘dkir,   Surxondaryo
15  Sulaymonova F. Sharq va G’arb. –T., 1998. – b.96. vohasidagi   baqtriyaliklar   va   parkana   (Farg‘ona)liklar   tarixiy   manbalarda   tilga
olinadi.  Yuqori  Amudaryoning  ikki   sohilidagi  barcha  elatlar  eramizdan  avvalgi  1
ming   yillik   o‘rtalarida   yuksak   madaniyatga   ega   bo‘lib,   irrigatsiya   va   qurilish
inshootlarini, hunarmandchilik va  G‘arb san’ati  sirlarini  egallagan, zo‘r  ma’naviy
qadriyatlarni   yaratgan   etnik   guruhlar,   hatto   qo‘shni   davlatlarga   o‘z   ta’sirini
o‘tkazganlar.
Ushbu   Kurs   ishi   ma’lumotlaridan   o‘rta   ta’lim   maktablari   va   oily   ta’lim
muassasalarida tarix fani mashg‘ulotlarida foydalanish mumkin. Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro‘yxati
I. Normativ huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga molik
nashrlar
1. Mirziyoyev Sh.M. ,,Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz’’T.:,,O‘zbekiston’’ 2016.
2. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. T., 1998.
3. Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch. – T., 2008.
II. Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar
1. Madraimov. A., Fuzailov G. Manbashunoslik. –T.: O‘zbekiston faylasuflari milliy
jamiyati, 2008.
2. Ergashev. Sh. “History of the World”, (New Age. Part 1. XVI-XVII centuries) T. 
“Teacher” Publishing House, 2013. 
3. Kabirov.A.Jahon tarixi(eng qadimgi davrlardan milodning 
V         asrigacha).T.:“O‘qituvchi”.2001.
4. Farmonov.R.Sodiqov.O. Jahon tarixi T.: ”O‘qituvchi”.2001.
5.   Soliyev. A.,   Muhammadaliev R..   Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya asoslari. –T., 
2005
6. Soliyev. A., Ahmedov E., Muhammadaliyev R. va b. Mintaqaviy iqtisodiyot. 
O‘quv qo‘llanma.   –T.:   Universitet, 2003.
7. Asqarov. A. O‘zbekiston tarixi. –T., 1994.
8. Sagdullaev. A. O‘zbekiston tarixi. –T., 1997.
9. Sulaymonova. F. Sharq va G‘arb. –T., 1998.
10. Umarzoda. M. Avesto" sirlari. // Jahon adabiyoti, –№4. –T., 1997.
11. Xodjaniyazov. G‘.Qadimgi Xorazm mudofaa inshootlari. – T.:O‘zbekiston, 2007.
12. Shaniyazov. K. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. –T., 2001.
13. Yaxshiev. L. Shimoliy Tohariston. // Avtoreferat. –T., 2003.
14. G‘ulomov. Y. Qadimgi madaniyatimizning izlaridan. –T., 1960.
15. Asqarov. A. O‘zbekiston xalqlari tarixi. 1-jild. –T., 1993. 16. Shaxermaer. F. Aleksandr Makedonskiy. –M.,1984.
17. Shoniyozov. K.Sh. Qang‘ davlati va kang„lilar. –T., 1990.
18. Qudratov. S., Omonqulov T. Markaziy Osiyo xalqlari tarixi. – Guliston, 1995.
III. Internet saytlar va resurslar
Markaziy   Osiyo   xalqlarining   qadimgi   madaniyati.   Sharq   uyg‘onish   davri
madaniyati (buxdu.uz)
markaziy-osiyoning-qadimgi-davrida-falsafiy-fikrlar-rivoji.pdf
6cb21ceb5da1dbf9119022f8b24979e4_Markaziy   Osiyo   xakqlari   tqrixi.pdf
(samdu.uz)
O‘rta   Osiyo   mintaqasidagi   qadimgi   davlatlar,   ular   egallagan   hudud   nomi   va
ma’muriy tuzilishi (xorazmiy.uz)
Ibragimov r. Z. Markaziy osiyo arxeologiyasi (studylib.net)
Markaziy Osiyo dinlari va turlari haqida batafsil ma'lumotlar (mbaza.uz)
Xorazm tarixi.Xorazm tarixiy va zamonaviy obidalari fotojamlanma. (ilmlar.uz)
Купить
  • Похожие документы

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha