Markazlashtirilgan manbalar hisobiga amalga oshiriladigan kapital qurilish moliyalashtirish bosqichlari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI 
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
INVESTITSIYA VA INNOVATSIYA
FANIDAN
Kurs ishi
Mavzu:  Markazlashtirilgan manbalar hisobiga
amalga oshiriladigan kapital qurilish
moliyalashtirish bosqichlari
1 Markazlashtirilgan manbalar hisobiga amalga oshiriladigan kapital
qurilish moliyalashtirish bosqichlari
Reja:
Kirish
1. Loyihani amalga oshirishning  asosiy  bosqichlari.  Qurilishning  smeta
qiymati va investitsion loyihaning umumiy xarajatlar tarkibi.
2. Sanoat ishlab chiqarishini tashkil qilish va texnologiyalarini tanlash.
3. Mahsulot va resurslarga bo’lgan talabni aniqlash .
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2 Kirish
Kapital   qo’yilmalarni   qaytarish   asosida   byudjet   ajratmalari   hisobidan
ajratishda   qarz   mablag’larini   qaytarish   mexanizmi   O’zbekiston   Respublikasi
Moliya   vazirligi,   mablag’   bilan   ta’minlovchi   bank   muassasasi   va   buyurtmachi
o’rtasida   tuzilgan   shartnoma   bilan   tartibga   solib   boriladi.   Ob’ekt   qurilishiga
shartnoma   tanlov   savdolari   natijalari   bo’yicha   belgilangan   qurilishning   butun
davriga   yangi   qurilishga,   ishlab   turgan  korxonalarni   kengaytirish,   rekonstruktsiya
qilish   va   texnika   bilan   qayta   jihozlashga   tuziladi.   Shartnoma   O’zbekiston
Respublikasining   Fuqarolik   kodeksi,   “Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   faoliyatining
shartnomaviy-huquqiy   bazasi   to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonuni
hamda   kapital   qurilish   sohasidagi   boshqa   me’yoriy-huquqiy   hujjatlar   talablariga
muvofiq tuziladi.
Markazlashtirilgan   manbalar   hisobiga   ob’ektlar   qurilishiga   shartnomalar
tuzish huquqiga ega bo’lgan tashkilot buyurtmachi hisoblanadi. Markazlashtirilgan
manbalar   hisobiga   ob’ektlar   qurilishiga   shartnoma   bo’yicha   pudratchilar   tanlov
savdolari   shartlariga   va   tuzilgan   shartnomaga   muvofiq   ishlar   bajarilishini
ta’minlashga qodir bo’lgan yuridik shaxslar bo’lishlari mumkin. Zarurat bo’lganda
qo’shma   faoliyat   to’g’risidagi   shartnomaga   muvofiq   ish   ko’ruvchi   yuridik   shaxs
maqomiga   ega   bo’lmagan   yuridik   shaxslarning   birlashmasi   qurish   shartnomasi
bo’yicha pudratchilar bo’lishi mumkin. Buyurtmachi va pudratchi, bosh pudratchi
va subpudratchilar, loyiha tashkilotlari va asbob-uskunalar, qurilish materiallari va
konstruktsiyalarini   etkazib   beruvchilar   o’rtasidagi   munosabatlar   vositachi
tashkilotlar   va   boshqa   oraliq   bo’g’inlarning   ishtirokisiz   faqat   shartnoma   asosida
quriladi.   Bunda   ham   moddiy-texnika   resurslarini   o’zaro   bergan   holda,   ham   ular
berilmagan   holda   subpudrat   tashkilotlar   tomonidan   ishlarning   bajarilishi   bitta
ob’ekt   qurilishi   doirasida   vositachining   ishi   hamda   moddiy-texnika   resurslarini
tashqariga realizatsiya qilish, deb hisoblanmaydi.
Pudrat   shartnomasi   tanlov   savdolari   natijalari   bo’yicha   aniqlangan
shartnomaviy   joriy   narx   bo’yicha   belgilangan   tartibda   tanlov   savdolari   natijalari
tasdiqlangandan   keyin   o’n   kun   muddatda   tuziladi.   Tanlov   savdolari   shartlariga
3 muvofiq   qurilish   muddati   bir   kalendar   yil   doirasidan   tashqariga   chiqadigan
ob’ektlar   bo’yicha   ikkinchi   va   keyingi   yillarga   ishlarning   qoldiq   hajmi   qiymati
belgilangan   tartibda   aniqlashtiriladi.   Qoldiq   qiymatning   aniqlashtirilishi   asosiy
bosh   shartnomaga   ilova   qilinadigan   qo’shimcha   bitim   bilanrasmiylashtiriladi.
Shartnomaga   ishlar   hajmining   ko’payishi   yoki   loyihaning   o’zgartirilishi   bilan
bog’liq o’zgartirishlar kiritilishiga yo’l qo’yilmaydi, qonun hujjatlarda belgilangan
hollar bundan mustasno.
Shartnoma   bekor   qilingan   taqdirda   barcha   xarajatlar   va   zararlar   qonun
hujjatlarida yoki shartnomada belgilangan tartibda qoplanadi. Shartnoma tuzishda
buyurtmachi   va   pudratchi   alohida   shartlar   bilan   qonun   hujjatlariga   muvofiq   unda
boshqa  majburiyatlarni   ham  nazarda  tutishga  haqlidir.  Subpudratchilar   va etkazib
beruvchilar   (   ishlab   chiqaruvchilar)   ni   tanlash   bosh   pudratchi   tomonidan   tanlov
savdolari   natijalari   bo’yicha   tuzilgan   bosh   shartnoma   bo’yicha   majburiyatlar
saqlanib   qolishi   sharti   bilan   mustaqil   amalga   oshiriladi.   Ob’ektlar   qurilishiga
shartnoma   bo’yicha   majburiyatlarning   bajarilishi   qonun   hujjatlariga   muvofiq
kafillik,   kafolat   shaklida   va   boshqa   shakllarda   ta’minlanadi.   Ob’ekt   qurilishi
shartnomasida   aks   ettiriladigan   o’zaro   hisob-kitob   shartlari   qonun   hujjatlari
talablariga muvofiq belgilanadi.
4 1. Loyihani amalga oshirishning asosiy bosqichlari. Qurilishning
smeta qiymati va investitsion loyihaning umumiy xarajatlar tarkibi.
Buyurtmachi   tomonidan   quyidagilar   ta’minlanadi:   er   uchastkasini
tanlash   va   ajratish,   birlamchi   ruxsat   beruvchi   hujjatlarni   va   qurilish   hududini
tayyorlash,   loyiha   oldi   ishlarini   tashkil   etish,   loyihaning,   ish   hujjatlarining
(ob’ektni   foydalanishga   tayyor   holda   qurish   hollaridan   tashqari)   va   tanlov
hujjatlarining   tadiqlanadigan   qismini   kelishish,   ekspertizadan   o’tkazish   va
tasdiqlash;   loyihalovchi   va   pudratchini   (bosh   pudratchini)   tanlov   savdolari   orqali
tanlash;   ishlarni   bajarish   va   moliyalashtirish   jadvallari   bilan   birgalikda
shartnomalar   tuzish;   qurilish   ob’ektini   davlat   arxitektura   qurilish   nazorat
organlarida   ro’yxatdan   o’tkazish;   pudratchiga   qurish   uchun   birlamchi   ruxsat
beruvchi   hujjatlarni   berish;   buziladigan,   ko’chiriladigan   yoki   rekonstruktsiya
qilinadigan   binolarda,   shuningdek   ob’ekt   qurilishi   hududida   yashayotgan
shaxslarni   ko’chirish;   moliyalashtirish,   pudratchi   tomonidan   qabul   qilingan
shartnoma   majburiyatlariga   va   shartnomada   qayd   etilgan   boshqa   funktsiyalarga
rioya   qilinishi   ustidan   nazorat   qilish;   texnik   kuzatish   va   ob’ekt   qurilishi   ustidan
texnik   nazorat   qilish;   qurilishi   tugallangan   ob’ektni   belgilangan   tartibda
foydalanish   uchun   qabul   qilish;   kafolatli   davrda   aniqlangan   nuqsonlar   bartaraf
etilishi ustidan nazorat qilish.
Buyurtmachi   qonun   hujjatlariga   va   shartnoma   shartlariga   muvofiq   boshqa
funktsiyalarni ham bajaradi.
Pudratchi   tomonidan   quyidagilar   ta’minlanadi:   ish   hujjatlarini   ishlab
chiqish   va   uning   texnologiya   qismini   buyurtmachi   bilan   kelishgan   holda   qurilish
jarayonida (ob’ekt foydalanishga tayyor holda qurilganda) uni ekspert kuzatish; ish
hujjatlarini (ob’ekt foydalanishga tayyor holda qurilganda) texnologik izchillik va
ob’ekt qurilishining aniq shartlari bilan bog’liqlikda hajmlar va muddatlarda ishlab
chiqarishga   berish;   ishlarni   bajarish   jadvaliga   muvofiq   hamda   belgilangan
standartlarga,   qurilish   normalari   va   qoidalariga   rioya   qilgan   holda   tasdiqlangan
loyihada nazarda tutilgan ishlarni bajarish; shartnomaga muvofiq qurilishni asbob-
5 uskunalar,   konstruktsiyalar   va   qurilish   materiallari   bilan   butlash;   loyiha
echimlariga   hamda   qurilish   normalari   va   qoidalariga   rioya   qilgan   holda   qurilish-
montaj, maxsus va ishga tushirish-sozlash  ishlarini o’z vaqtida va sifatli bajarish;
ob’ektning   ijroiya   hujjatlarini,   shu   jumladan   sertifikatlanishi   shart   bo’lgan
mahsulotga   muvofiqlik   sertifikatlarini,   foydalanilgan   qurilish   materiallari   va
asbob-uskunalarga   texnik   pasportlarni   tuzish   va   buyurtmachiga   berish;
tasdiqlangan   loyihalarga,   boshqa   talablarga   va   shartnoma   majburiyatlariga
muvofiq ob’ektni buyurtmachiga topshirish.
Pudratchi   qonun   hujjatlariga   va   shartnoma   shartlariga   muvofiq   boshqa
funktsiyalarni ham bajaradi.
Buyurtmachi   bilan   pudratchi   o’rtasidagi   vazifalarni   aniq   taqsimlash,
shuningdek   ularning   mulkiy   javobgarligi   darajasi   qonun   hujjatlariga   va   tanlov
savdosi shartlariga muvofiq aniq bir pudrat shartnomasini tuzishda aniqlashtiriladi.
Ob’ektni   foydalanishga   qabul   qilib   olish   belgilangan   sifat   standartlari   hisobga
olingan   holda   “Davarxitektqurilish”   qo’mitasi   organlarining   xulosasi   asosida
buyurtmachi tomonidan ta’minlanadi.
Buyurtmachi qonun hujjatlariga va shartnomaga muvofiq: ishlarni bajarishga
birlamchi-ruxsat beruvchi hujjatlar berilishi kechiktirilganligi; geodeziya - bo’lish
asoslari   hamda   qurilish   hududiga   biriktirilgan   punktlar   va   belgilar   berilishi
kechiktirilganligi;   qurilish   tugallangan   ob’ekt,   uning   ayrim   navbatlari,   ishga
tushirish   kompleksi,   binolar,   inshootlar,   ishlab   chiqarishga   tayyorlangan
mahsulotlar   yoki   xizmatlar   shartnoma   shartlariga   muvofiq   qabul   qilib   olinishi
asossiz ravishda kechiktirilganligi; shartnomaga muvofiq o’z vaqtida mablag’ bilan
ta’minlanmaganligi,   bajarilgan   ishlar   tasdiqlanmaganligi   va   ularga   haq
to’lanmaganligi;   shartnomada   nazarda   tutilgan   boshqa   majburiyatlar
bajarilmaganligi uchun pudratchi oldida javob beradi.
Pudratchi qonun hujjatlariga va shartnomaga muvofiq: ish hujjatlari sifatsiz
ishlab   chiqilganligi   (ob’ektni   foydalanishga   tayyor   holda   tayyor   holda   qurishda);
qurilish-montaj   ishlari   sifatsiz   bajarilganligi;   ob’ekt,   uning   navbati,   bosqichi
qurilishi   o’z   vaqtida   tugallanmaganligi;   buyurtmachi   bilan   tuzilgan   shartnomalar
6 bo’yicha   montaj   tashkilotlari   va   boshqa   ixtisoslashtirilgan   tashkilotlar   tomonidan
amalga   oshirilayotgan   asbob-uskunalarni   montaj   qilishga   mo’ljallangan
maydonlarni   topshirish   muddatlari   buzilganligi   (agar   bu   shartnoma   va   tanlov
savdolari   shartlarida   nazarda   tutilgan   bo’lsa);   buyurtmachi   bilan   tuzilgan
shartnomaga   ilova   qilingan   alohida   shartlarga   belgilangan   erlarni   rekultivatsiya
qilish bo’yicha ishlar muddatlari va xajmlarining buzilganligi;  qurilish jarayonida
yoki   oraliq   qabul   qilish   jarayonida   buyurtmachi,   mualliflik   nazorati   va   nazorat
organlari   tomonidan   aniqlangan   ishlar   va   konstruktsiyalarda   yo’l   qo’yilgan   chala
ishlar   va   nuqsonlarni   bartaraf   etish   kechikkanligi;   shartnomada   nazarda   tutilgan
boshqa majburiyatlar bajarilmaganligi  yoki  zarur darajada bajarilmaganligi uchun
buyurtmachi oldida mulkiy javob beradi.
Ish   pudratchi   tomonidan   pudrat   shartnomasidan   chetga   chiqib   yoki   boshqa
nuqsonlari bo’lgan holda bajarilgan hollarda buyurtmachi, agar qonun hujjatlarida
yoki   shartnomada   o’zgacha   hol   belgilanmagan   bo’lsa,   o’z   hoxishiga   ko’ra
pudratchidan: nuqsonlar oqilona muddatda qoplashsiz bartaraf etilishini; ish uchun
belgilangan   narx   mutanosib   miqdorda   kamaytirilishini;   agar   nuqsonlarni   bartaraf
etish   yuzasidan   buyurmachining   huquqi   shartnomada   nazarda   tutilgan   bo’lsa,
nuqsonlarni   bartaraf   etish   bilan   bog’liq   xarajatlar   qoplanishini   talab   qilishga
haqlidir.   Agar   pudratchi   nuqsonlarni   tomonlar   tomonidan   belgilangan   muddatda
bartaraf etmasa, buyurtmachi yoki foydalanuvchi tashkilot nuqsonni bartaraf etish
ishlari qiymatini undirib olgan va nuqson o’z vaqtida bartaraf etilmaganligi uchun
ko’rilgan   zarar   qoplangan   holda   nuqsonni   pudratchi   hisobidan   o’z   kuchlari   bilan
bartaraf   etishga   haqlidir.   Bajarilgan   ishlar   va   ko’rsatilgan   xizmatlar   uchun   o’z
vaqtida   haq   to’lanmagan   taqdirda   shartnomaga   muvofiq   aybdor   tomon   boshqa
tomonga   qonun   hujjatlarida   va   shartnomada   belgilangan   tartibda   neustoyka
(jarima, penya) to’laydi.
Neustoyka   (jarima,   penya)   to’lanishi,   shuningdek   majburiyatlar   zarur
darajada   bajarilmaganligi   uchun   zararlar   qoplanishi   tomonlarni   shartnoma
bo’yicha   majburiyatlar   bajarilishidan   ozod   etmaydi,   qonun   hujjatlarda   nazarda
tutilgan hollar bundan mustasno.
7 Buyurtmachi   pudratchining   aybi   bilan   shartnomani   bekor   qilishga   majbur
bo’lgan   taqdirda   pudratchining   kafili   (u   mavjud   bo’lgan   taqdirda)   buyurtmachi
bilan pudratchi o’rtasida tuzilgan shartnoma shartlariga muvofiq ob’ekt qurilishini
qurilish   to’liq   tamom   bo’lgungucha   davom   ettirish   majburiyatini   o’z   zimmasiga
olishi   yoki   unga   berilgan   kafolatdan   kelib   chiquvchi   moliyaviy   majburiyatlarni
bajarishi   mumkin.   Kafil   ishni   o’z   kuchlari   bilan   tamomlashi   yoki   o’z   hoxishiga
ko’ra istalgan pudratchini jalb etgan holda tamomlashi mumkin.
Ob’ektni foydalanishga tayyor holda qurishi pudratchining loyihada nazarda
tutilgan ishlarinig butun hajmini, shu jumladan maxsus va ishga tushirish-sozlash
ishlarini   bajarish,   ob’ektni   texnologiya   va   muhandislik   asbob-uskunalari   bilan
butlash   bo’yicha   majburiyatlarini   nazarda   tutadi   hamda   tayyor   qurilish   mahsuloti
yaratishning   yagona   uzluksiz   kompleks   jarayoni   sifatida   amalga   oshiriladi.
Ob’ektlarni   foydalanishga   tayyor   holda   qurishda   buyurtmachi   va   pudratchi
qatnashchilar   hisoblanadi.   Ob’ektni   foydalanshga   tayyor   holda   qurish
markazlashtirilgan manbalar hisobiga amalga oshiriladigan yangi qurilishda, ishlab
turgan korxonani kengaytirish, rekonstruktsiya  qilish va texnika bilan jihozlashda
majburiy   hisoblanadi.   Loyihalarni   boshqa   manbalar   hisobiga   amalga   oshirishda
ob’ektlarni   foydalanishga   tayyor   holda   qurish   tomonlarning   kelishuvi   bo’yicha
yoki tanlov savdolari shartlariga qarab qo’llanilishi mumkin. Foydalanishga tayyor
holda   qurish   shartnomasi   bo’yicha   majburiyatlarni   bajarish   uchun   pudratchi
subpudratchi   tashkilotlarni   jalb   etishi   mumkin,   ularga   nisbatan   pudratchi   bosh
pudratchi hisoblanadi.
Qurilishni qurilish-montaj ishlarini bajarish uchun zarur bo’lgan materiallar,
konstrktsiyalar va buyumlar bilan, shuningdek barcha namunaviy asbob-uskunalar
va   apparatlar,   nostandartlashtirilgan,   texnologik   va   energetika   asbob-uskunalari
bilan,   shu   jumladan   maxsus   materiallar   bilan   ta’minlash   pudratchining   vazifasi
hisoblanadi.   Pudratchi   shartnomada   belgilangan   kafolatli   davrda   ob’ektdan
loyihada   nazarda   tutilgan   parametrlarda   foydalanilishi   uchun   buyurtmachi   oldida
mulkiy javob beradi. Foydalanishga tayyor holda qurishda ob’ektni mablag’ bilan
ta’minlash   mablag’   bilan   ta’minlash   jadvaliga   muvofiq   buyurtmachining   avansi
8 (30 foizgacha), joriy mablag’ bilan ta’minlash (avans berish hisobga olingan holda
50   foizgacha),   pudratchining   o’z   mablag’lari   va   bankning   kreditlari   hisobiga
amalga oshiriladi.
Pudratchi   bilan   uzil-kesil   hisob-kitob   qilish   buyurtmasi   tomonidan   qurilish
tamom  bo’lgandan  va ob’ekt  foydalanishga  topshirilganidan,  shu  jumladan kredit
olish va ular bo’yicha pudrat  qurilish tashkilotlari  tomonidan foizlar  to’lash  bilan
bog’liq xarajatlar qoplangandan keyin amalga oshiriladi. Ob’ektlarni foydalanishga
tayyor   holda   qurishda   tugallanmagan   ishlab   chiqarish   harajatlari   ob’ekt
foydalanishga topshirilgunga qadar pudratchining balansida bo’ladi va uning soliq
solinadigan bazasiga kiritilmaydi.
Investitsiya   loyihasini   markazlashtirilgan   manbalar   hisobiga   mablag’   bilan
ta’minlash   har   qaysi   ob’ekt   bo’yicha   ajratilgan   kapital   qo’yilmalar   limitlari
doirasiga  qat’iy amal qilgan holda, O’zbekiston Respublikasi  Iqtisodiyot vazirligi
va   Moliya   vazirligi   bilan   kelishilgan   qurilishlarning   aniq   mo’ljalli   ro’yxati   va
qurilishlarning   belgilangan   tartibda   tasdiqlangan   titul   ro’yxati   asosida   amalga
oshiriladi.
Belgilangan   tartibda   tasdiqlangan   qurilishlarning   aniq   mo’ljalli   ro’yxati
kapital qo’yilmalarning tasdiqlangan limitiga muvofiq ob’ektlar qurilishining aniq
ro’yxatida   nazarda   tutilgan   qurilish   uchun   banklarning   kreditlarini   jalb   etishda
pudratchi   uchun   asos   bo’lib   hisoblanadi.   Ajratilgan   mablag’lardan   buyurtmachi
tomonidan   qurilishlarning   to’til   ro’yxatida   nazarda   to’tilmagan   maqcadlarda
foydalanishiga yo’l qo’yilmaydi. 
Mablag’   bilan   ta’minlashni   ochish   uchun   buyurtmachi   tomonidan   xizmat
ko’rsatuvchi   bankka   quyidagilar   taqdim   etiladi :   qurilishlarning   aniq   mo’ljalli
ro’yxati   (loyiha   -   qidiruv   ishlarining   aniq   ro’yxati);   qurilishning   titul   ro’yxati;
buyurtmachi   bilan   pudratchi   o’rtasida   tuzilgan   shartnoma   nusxasi;   pudrat
tashkilotining   qurilish   tavakkalchiliklarini   sug’urtalash   yuzasidan   shartnomasi
nusxasi:   qurilish-montaj   ishlarini   bajarishga   “Davarxitektqurilish”   qo’mitasining
ruxsati.
Buyurtmachi   va   pudrat   tashkiloti   o’rtasida   investitsiya   loyihasini   amalga
9 oshirish   yuzasidan   tuzilgan   shartnomada   va  unga   ilova  qilinadigan   mablag’   bilan
ta’minlash jadvalida quyidagilar hisobga olinishi zarur; 
a)   qurilish   yangidan   boshlanayotgan   tayyor   holda   foydalanishga
topshiriladigan ob’ektlarni qurishda:
- qurilishning dastlabki ikki oyi mobaynida avans to’lovlari tanlov savdolari
natijalari   bo’yicha   belgilangan   ishlar   qiymatining   30   foizigacha   miqdorda   teng
ulushlarda ajratilishi;
-   jam   bo’lgan   holda   avans   to’lovi   ham   hisoblanadigan   avans   berishni
hisobga   olgan   holda   ob’ekt   qiymatining   50   foizgacha   miqdorda   joriy
moliyalashtirishni amalga oshirish.
1-jadval
Markazlashtirilgan manbalar hisobiga amalga oshiriladigan kapital
qurilishni moliyalashtirish va kreditlash sxemasi
Bosqichl
ar Tadbirlar Muddatlar Mas’ullar
1 -bosqich Tasdiqlangan   Investitsiya
dasturiga   muvofiq
buyurtmachilar   qurilishlarning
aniq   va   titul   ro’yxatlarini,
kelgusi   yillar   loyihalash
ishlarining   aniq   ro’yxatlarini
belgilab   tartibda   kelishib
oladilar va tasdiqlaydilar  10
yanvargacha Buyurtmachilar
, pudratchilar
2 -bosqich Xizmat   ko’rsatuvchi   bankda
moliyalashtirish boshlanadi Yanvar Buyurtmachilar
,   xizmat
ko’rsatuvchi
banklar
3 -bosqich Yilning   dastlabki   ikki   oyida
teng   ulushlarda   ishlar
qiymatining   30   foizigacha Yanvar-fevral Moliyalashtiruv
chi   organlar,
buyurtmachilar,
10 miqdorda avans ajratiladi xizmat
ko’rsatuvchi
banklar
4 -bosqich Ob’ekt   moliyalashtirish   va
ishlarni   bajarish   jadvallariga
muvofiq berilgan avans hisobga
olingan   holda   ob’ekt
qiymatining   50   foiziga
miqdorda   joriy
moliyalashtiriladi Moliyalashtiris
h   va   ishlarni
bajarish
jadvallariga
muvofiq Moliyalashtiruv
chi   organlar,
buyurtmachilar,
xizmat
ko’rsatuvchi
banklar
5-bosqich Pudratchi   tomonidan   qurilish
ob’ekti   qiymatining   qolgan   50
foizini   moliyalashtirish   uchun
xzimat   ko’rsatuvchi   bankda
kredit rasmiylashtiriladi Moliyalashtiris
h   va   ishlarni
bajarish
jadvallariga
muvofiq Pudratchilar,
xizmat
ko’rsatuvchi
banklar
6-bosqich Qurilish   ob’ektni   qiymatining
45 foizi miqdorida haq to’lanadi Ob’ekt   qabul
qilingan
kundan
boshlab   bir   oy
mobaynida Moliyalashtiruv
chi   organlar,
buyurtmachilar,
xizmat
ko’rsatuvchi
banklar
7-bosqich Qurilish   ob’ekti   qiymatining   5
foizi miqdorida haq to’lanadi. Kafolatli
muddat
tugagandan
keyin Moliyalashtiruv
chi   organlar,
buyurtmachilar,
xizmat
ko’rsatuvchi
banklar
Tasdiqlangan   Investitsiya   dasturi   bo’yicha   kapital   qo’yilmalarni
moliyalashtirish   limitining   (avans   to’langandan   va   50   foizgacha   miqdorda   joriy
moliyalashtirilgandan   keyin)   qolgan   qismi   tasdiqlangan   limitlar   doirasida
11 markazlashtirilgan   manbalar   hisobiga   aniq   mo’ljalli   qurilishlar   ro’yxatlarga
kiritilgan   ob’ektlarda   ishlaydigan   pudrat   tashkilotlarini   kreditlash   uchun   kredit
resurslari   hosil   qilish   manbai   sifatida   vaqtinchalik   asosida,   oyma-oy   xizmat
qiluvchi banklarga beriladi.
Investitsiya   loyihasini   amalga   oshirish   qatnashchilari   o’rtasidagi   hisob-
kitoblar   ular   o’rtasida   tuzilgan   shartnomada   nazarda   tutilgan   tartibda   amalga
oshiriladi.   Hisob-kitoblarni   amalga   oshirish   uchun   har   oyda,   hisobot   davridan
keyingi oyning 5-kunidan kechikmay, buyurtmachilar tomonidan moliya organiga
mazkur   Nizomga   muvofiq   tasdiqlovchi   hujjatlar   bilan   birga   belgilangan   shakl
bo’yicha   markazlashtirilgan   kapital   qo’yilmalardan   foydalanilishi   to’g’risida
hisobotlar taqdim etiladi.
Ob’ektni   foydalanishga   tayyor   holda   qurishda   buyurtmachi   tomonidan
moliya organiga mablag’ bilan ta’minlash jadvaliga muvofiq qiymatining 50 foizi
doirasida ob’ekt qurilishiga avans beri shva joriy mablag’ bilan ta’minlash uchun
mablag’   ajratishga   buyurtmanoma   taqdim   etiladi.   Quyida   markazlashtirilgan
manbalar hisobiga amalga oshirilayotgan kapital qurilishni mablag’ bilan ta’milash
va kreditlash jadvali keltirilgan.
Loyiha   oldi   izlanishlarining   muhim   bosqichlaridan   biri   -   bo’lg’usi
investitsion   loyihani   amalga   oshirish   qiymatini   baholash   hisoblanadi.   Loyiha
qiymatini aniqlash uchun asos bo’lib loyihani alohida qismlari (qurilish, texnologik
va   tashkiliy)   bo’yicha   va   ularni   amalga   oshirish   bo’yicha   ishlanmalar   xizmat
qiladi.   Bunday   tarzda   olingan   ishlar   va   texnologik   uskuna   harid   qilish   qiymati
loyihaning   texnik-iqtisodiy   ko’rsatkichlarini   hisoblab   chiqishga,   ularni   boshqa
shunday   turdagi   loyihalar   bilan   taqqoslashga,   loyihalashtirishdagi   afzalliklar   va
kamchiliklarni   aniqlashga,   kapital   qo’yilmalarning   samaradorligini   oshirish
bo’yicha asosiy vazifalarni shakllantirishga imkon beradi. Loyiha smeta hujjatlari
loyiha   byudjetini   shakllantirish   va   uni   bajarilishi   ustidan   nazorat   qilishga   asos
bo’lib xizmat qiladi. 
Smeta   asosida   qurilish   ishlari   xarajatlari:   texnologik,   energetik,   ko’tarma-
transport   va   boshqa   uskunalar,   korxona   faoliyat   ko’rsatishi   uchun   zarur   bo’lgan
12 boshqa   asboblar   va   ishlab   chiqarish   inventarlari   haridi   xarajatlari;   ushbu
uskunalarni   o’rnatish   ishlari   xarajatlari;   qurilish   maydonini   o’zlashtirish
xarajatlari;   texnik   va   mualliflik   nazoratini   amalga   oshirish   xarajatlari;   loyiha
hujjatlarini ishlab chiqish xarajatlarini o’z ichiga oluvchi kapital qo’yilmalar hajmi
aniqlanadi.
Qurilish-montaj   ishlarining   smeta   qiymati   buyurtmachilar   va   pudratchilar,
uskunalar   etkazib   beruvchilar   bilan   shartnomalar   tuzish   va   shartnoma   bahosini
aniqlash hamda ular o’rtasida hisoblashishni amalga oshirish uchun ishlatiladi.
Smeta   qiymati   ko’rsatkichlari   ishlab   chiqarish   va   noishlab   chiqarish
ob’ektlarini   qurish   va   rekonstruktsiya   qilish   bo’yicha   loyihaviy   echimlar
variantlarini baholash va ulardan iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofig’ini tanlash
uchun   zarur   bo’ladi.   Bundan   tashqari,   smeta   qiymati   qurilishni   tashkil   etish   va
ishlarni   bajarish   variantlarini   taqqoslash,   konstruktiv   va   bajariladigan   ishlar
hajmini   aniqlash   hamda   qurilish   materiallar   va   uskunalarni   tanlash   uchun
ishlatiladi. 
Qurilishning   smeta   qiymatini   haqqoniy   belgilash   loyihani   o’z   vaqtida
amalga   oshirilishiga   xizmat   qiladi.   Qurilish   qiymatini   dastlabki   hisob-kitobi
yiriklashtirilgan   me’yorlar   bo’yicha   loyiha   oldi   bosqichida   texnik-iqtisodiy
asosnomani ishlab chiqish davomida amalga oshiriladi. Ishlab chiqarish ob’ektlari
uchun   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   tarmoqning   ichki   sohalari   korxonalari   texnologik
modellari   asosida   ishlab   chiqilgan   qurilish   bazis   qiymatining   yiriklashtirilgan
me’yorlari   (QBQYM)   qo’llanilishi   mumkin.   Ijtimoiy-madaniy   soha   ob’ektlari
bo’yicha   ularning   qiymatini   joriy   va   kelgusi   narxlarda   aniqlash   uchun
loyihalashtirishning   dastlabki   bosqichida   ob’ekt-namoyondalar   asosida   ishlab
chiqiladigan QBQYM dan foydalanish tavsiya etiladi.
Loyihalashtirilayotgan   korxonalar,   bino   va   inshootlar,   ob’ektlar,   ularning
qismlari   va   ish   shaklarining   smeta   qiymati   loyihalar   (eskiz   loyihalar)   va   ishchi
hujjatlar   tarkibida   ularni   loyihalashtirish   jarayonida   aniqlanadi.   Buning   uchun
loyihalash   va   izlanish   ishlari   smetalarini   o’z   ichiga   oluvchi   qurilishning   yig’ma
smetasi, ob’ekt va lokal smetalar tuziladi.
13 Yig’ma   smeta   hisob   -   korxona,   bino   va   inshootlar   qiymatini   belgilab
beruvchi   asosiy   hujjat   hisoblanadi.   U   ob’ekt   bo’yicha   va   lokal   smetalar   hamda
ob’ekt   bo’yicha   va   lokal   smetalarda   aniqlashtirilmagan   qo’shimcha   xarajatlar
bo’yicha smeta hisobi asosida tuziladi.
Qurilishning yig’ma smeta hisobi 12 ta bobni o’z ichiga oladi:
- qurilish maydonini tayyorlash;
- asosiy qurilish ob’ektlari;
-   xo’jalik   ichidagi   yordamchi   ishlab   chiqarish   va   xizmat   qo’rsatish
ahamiyatidagi ob’ektlar;
- energetika xo’jaligi ob’ektlari;
- transport xo’jaligi va aloqa ob’ektlari;
- suv ta’minoti, oqava suvlar va gaz ta’minoti tarmoqlari va inshootlari; 
- hududni obodonlashtirish va ko’kalamzorlashtirish;
- vaqtinchalik bino va inshootlar;
- boshqa ish va xarajatlar;
- kadrlarni tayyorlash;
- loyihalash va tadqiqot ishlari.
Qurilishning   yig’ma   smeta   hisobida   alohida   moddada   ko’zda   to’tilmagan
ishlar va xarajatlar uchun mablag’lar zahirasi tashkil qilinadi. 
Qurilishning   smeta   qiymatini   aniqlash   uchun   uchta   usuldan   foydalaniladi:
bazis-kompensatsion, resursli va resurs-indeksli usullar.
Bazis-kompensatsion   usulda   smeta   hujjatlari   mavjud   smeta   me’yorlariga
asosan   tuziladi.   Bu   erda   ob’ekt   qiymati   haqiqatda   qilingan   xarajatlardan
shakllanadi va faqat qurilish yakunlangandan keyin to’liq aniqlanishi mumkin.
Ushbu usul yordamida qiymat ikki bosqichda aniqlanadi:
-   birinchi   (loyihalashtirish)   bosqichda   –   bazis   darajada   bazis   qiymatning
inflyatsiya munosabati bilan kutiladigan o’sishi ehtimoli bilan;
-   ikkinchi   (qurilish   jarayoni)   bosqichda   –   ishlar,   xizmatlar,   uskunalar   va
boshqalarga haq to’lashda birinchi bosqichda belgilangan narx va tariflarning real
o’zgarishi natijasida qo’shimcha xarajatlar hisobga olinadi. 
14 Qurilishning   jami   qiymati   uning   bazis   darajasi   va   ishlatiladigan   resurslar
uchun   narx   va   tariflarni   o’sishi   natijasidagi   barcha   boshqa   qo’shimcha   xarajatlar
yig’indisidan iborat bo’ladi.
Resursli   usul   loyihani   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo’lgan   xarajatlar
(resurslar)   elementlarini   joriy   (kutilayotgan)   narxlar   va   tariflarda
kalkulyatsiyalashdan   iborat.   Tannarx   (ishlab   chiqarishni   kelgusi   xarajatlari)
kalkulayatsiyasi   materiallar,   buyum   va   konstruktsiyalarga   bo’lgan   ehtiyojning
natural birliklardagi ifodasi, qurilish maydoniga etkazib berish va masofa, qurilish
mashinalarini   ekspluatatsiya   qilish   vaqti,   ishchilarning   ish   haqi   to’g’risidagi
ma’lumotlar asosida amalga oshiriladi.
Resurslarga bo’lgan ehtiyojni aniqlash uchun:
-   ob’ektlarni   loyihalashtirishda   tuziladigan   materiallarga   bo’lgan   talab
qaydnomasi;
-   loyihalashtirish   hujjatlarining   “Qurilishni   tashkil   etish”   bo’limida
keltiriladigan ishchilarning mehnat sarfi va qurilish mashinalarining ishlatish vaqti
haqidagi ma’lumotlar; 
- materiallar sarfining ishlab chiqarish me’yorlari;
- resurs bo’yicha smeta me’yorlari yig’indisidan foydalaniladi.
Tegishli   ishlar   qiymatini   aniqlashda   ishlatiladigan   resurslar   odatda,   bino
(inshoot)ning   butun   yoki   bir   qismi   bo’yicha,   yig’indi   ko’rinishida   hisoblanadi.
Jami   resurs   ko’rsatkichlari   baholanishi   lozim.   Resurslar   sarfi   bo’yicha   yig’ma
ko’rsatkichlarni   hisoblash   uchun   dastlab,   ob’ektda   bajariladigan   har   bir   ish
bo’yicha resurslar hajmi ajratib ko’rsatilgan lokal resurs qaydnomasini tuzib olish
zarur bo’ladi.
Investor uchun  resurslar qiymatini  aniqlashda narxlarning ham   bazis,  ham
joriy   (kutilayotgan)   darajasida   amalga   oshirish   maqsadga   muvofiq.   Faqat   joriy
narxlar darajasini qo’llashga yo’l qo’yiladi.
Mehnat resurslari bo’yicha jami ma’lumotlar quyidagicha baholanadi:
-   bazis   darajada   -   me’yorlarda   ko’zda   tutilgan   o’rtacha   smeta   ish   haqi
asosida;
15 -   joriy   (kutilayotgan)   darajada   -   qurilish-montaj   ishlarida   va   yordamchi
xo’jaliklarda band bo’lgan ishchilarning haqiqatdagi o’rtacha mehnat haqi asosida,
ammo   me’yorda   belgilangan   mahsulot   tannarxiga   kiritiladigan   o’rtacha   ish   haqi
miqdoridan oshmagan holda.
Qurilish mashinalari bo’yicha jami ma’lumotlar quyidagicha baholanadi:
-  bazis  darajada  -   qurilish   mashinalari   ekspluatatsiyasi   smeta  me’yorlari  va
narxlari bo’yicha;
-  joriy  (kutilayotgan)   darajada  -   qurilish   mashinalarini   ekspluatatsiya  qilish
bo’yicha joriy narxlar haqidagi ma’lumotlar asosida.
Material resurslar quyidagicha baholanadi:
- bazis darajada - materiallar, buyumlar va konstruktsiyalarni smeta narxlari
bo’yicha;
- joriy darajada - materiallar, buyumlar va konstruktsiyalarning transport va
tayyorlov-saqlash xarajatlarining haqiqatdagi narxlari bo’yicha. 
Ustama xarajatlar quyidagicha aniqlanadi:
-   xarajat   moddalari   bo’yicha   kalkulyatsiyalash   orqali   ma’lum   bir   qurilish
tashkiloti uchun individual ustama xarajatlar me’yorlari asosida; 
-   qurilish   va   montaj   ishi   turlari   bo’yicha   ustama   xarajatlar   ko’rsatkichlari
tizimi asosida; 
- ustama xarajatlarga oid amaldagi me’yorlar asosida.
Ustama xarajatlarni hisoblash variantini buyurtmachi (investor) va pudratchi
tashkilot   qabul   qiladi.   Ustama   xarajatlarni   aniqlash   asosi   bo’lib   to’g’ri
xarajatlarning   smeta   qiymati   yoki   haqiqatdagi   quruvchi-ishchilar   va
mexanizatorlarning mehnat haqiga ajratilgan mablag’ miqdori xizmat qiladi.
Ish haqining haqiqiy miqdorini quyidagi usullar orqali aniqlash mumkin:
-   ishchilarning   smetadagi   ish   haqini,   qo’shimcha   ish   haqini   hisobga   olgan
holda, uning statistik o’zgarish indeksiga ko’paytirish orqali;
- statistik  hisobotlar  yoki  buxgalteriya hisobining haqiqiy ish haqi haqidagi
ma’lumotlari asosida. 
Lokal resurs smetasi hisobidagi smeta foydasi quyidagicha aniqlanadi:
16 -   ma’lum   tashkilot   uchun   smeta   foydasida   ko’zda   to’tiladigan   xarajatlar
moddalarini kalkulyatsiyalash orqali olingan individual me’yor bo’yicha; 
- umumtarmoq me’yor bo’yicha.
Smeta   foydasi   miqdorini   hisoblash   variantini   tanlash   to’g’risida   yakuniy
qaror   buyurtmachi   va   pudratchi   tashkilot   tomonidan   qabul   qilinadi.   Smeta
foydasini   aniqlash   asosi   bo’lib   quruvchi   ishchilar   va   tashkilotchilar   ish   haqining
haqiqiy miqdori yoki pudrat ishlarining tannarxi xizmat qiladi.
Resurs-indeksli   usul   -   bu   resurs   mexanizmini   resurslar   (material,   texnik,
mehnat, uskuna, xizmat) indekslari tizimi bilan uyg’unligidir.
Indekslar   mahsulotlar   qiymati,   narxi   yoki   resurslarning   joriy   (kutiladigan)
darajadagi   qiymatini   narxlarning   bazis   darajasiga   nisbatidir.   Ular   miqdoriy
ko’rsatkichlarda   bo’lmaydi   va   odatda,   o’nli   kasrda   ikki   xonadan   ko’p   bo’lmagan
xonada ifodalanadi. 
Investitsion   jarayonning   turli   bosqichlarida   qurilish   qiymatini   aniqlash
uchun   joriy   va   kutilayotgan   indekslar   tizimidan   foydalanish   tavsiya   etiladi.   Joriy
indkslarni   aniqlash   uchun   informatsion   asos   bo’lib   statistik   hisobotlar,   birlamchi
buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlari,   hamda   narx   shakllanishi   hududiy   markazlari
tomonidan tashkil etilgan maxsus statistik kuzatuvlar natijalari xizmat qiladi. 
Kutiladigan indekslar quyidagilar orqali topiladi:
-   o’tgan   kvartal   yoki   oylarda   narxlar   dinamikasi   ko’rsatkichlarini   statistik
qayta ishlash orqali;
-   inflyatsiya   va   energiya   tashuvchilarga   bo’lgan   narxlarning   o’sish   omillari
va ularning tahlili; 
- investorlar va pudrat tashkilotlari tomonidan olib boriladigan inflyatsiyaga
qarshi   tadbirlar   va   narxni   muvofiqlashtirish   bo’yicha   tadbirlarning   narxlar
darajasiga ta’sirining miqdoriy tahlili.
Bazis davrda aniqlangan smeta qiymatini har bir qatori (bo’limi) ni tegishli
joriy (kutiladigan) indeksga ko’paytirish, keyinchalik smeta bo’yicha jami natijani
qo’shish orqali joriy (kutiladigan) narxlar darajasiga keltiriladi.
Resursli   va   resurs-indeksli   usullardan,   ularning   mulkiy   va   tashkiliy
17 shaklidan qat’i nazar, investitsion jarayonning barcha ishtirokchilari – buyurtmachi
(investor),  loyiha  va  pudrat   tashkilotlari   foydalanishi   mumkin.  Ushbu  usullarning
qo’llanilishi   texnik-iqtisodiy   asoslashni   hisobga   olgan   holda,   texnik   hujjatlarni
ishlab chiqishning barcha bosqichlarida amal qiladi.
Kapital qurilishda shartnomaviy narxlash O’zbekiston Respublikasi Vazirlar
Maxkamasining   12   sentyabr   2003   yildagi   395-sonli   “Kapital   qurilishda   xo’jalik
munosabatlari   mexanizmini   takomillashtirish   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi
qaroriga   asosan   amalga   oshiriladi.   Mazkur   qarorga   asosan   O’zbekistonda   kapital
qurilishdagi   shartnomaviy   narxlar   yagona   uslubiyati   barcha   mulk   shakllari   uchun
qabul   qilingan.   Shartnomaviy   narxlar   -   bozordagi   mavjud   sharoitlarni   hisobga
olgan material qiymatning kon’yunkturasi, ishlatiladigan mashina va mexanizmlar
qiymati hamda pudrat tashkilotlarini foydasini anglatadi. 
Shartnoma   O’zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   kodeksi,   “Xo’jalik
yurituvchi   sub’ektlar   faoliyatining   shartnomaviy   -   huquqiy   bazasi   to’g’risida”gi
O’zbekiston   Respublikasi   Qonuni   hamda   kapital   qurilish   sohasidagi   boshqa
me’yoriy-huquqiy hujjatlar talablariga muvofiq tuziladi.
2. Sanoat ishlab chiqarishini tashkil qilish va texnologiyalarini
tanlash.
Korxona ishlab chikarish rejasi bulimi biznes rejaning yadroviy bulimlaridan
biri xisoblanadi. Ishlab chikarish faoliyatni texnik iktisodiy jixatdan asoslari biznes
xarakteridan   kelib   chikib   belgilanadi.   Bu   erda   rejada   ishlab   chikarilishi   kerak
bulgan   maxsulot   buyicha   mavjud   kuzda   tutilgan   jarayonlar   va   aktivlar   tasvirlab
beriladi.   Agar   korxona   kayta   ishlovchi   yoki   sanoat   maxsulotlari   ishlab
chikaradigan   bulsa,   ishlab   chikarish   rejasi   zarur.   Bu   bulimda   ishlab   chikarish   va
texnologik   jarayon   tula   tasvirlangan   bulishi   kerak.   Rejadagi   tadbirlar   boskichlar
buyicha   juda   anik   shaklga   ega   bulishi   lozim.   Masalan,   yangi   turdagi   maxsulotni
ishlab   chikish,   tayyorlash   muddati,   iste’mol   bozorini   tashkil   etish,   bozorga
maxsulotni   olib   chikish   davri   va   xokazo.   Bundan   tashkari   bu   bulimda   ishlab
chikarish   kuvvati,   xodimlar   soni,   xom   ashyo   materiallar   manbai   va   sotishdan
18 keyingi   xizmatlar   strategiyasi   kursatilgan   bulishi   kerak.   Agar   ishlab   chikarish
jarayonining ma’lum  bir  kismi,  biror  bir  tashkilot  yoki  korxonaga topshiriladigan
bulsa,   ularni   xam   xisobga   olish   lozim.   Bunda   ularning   joylashgan   urni,   fikri,
tuzilgan   shartnomalar,   ishlab   chikarish   uchun   zarur   bulgan   mashina   va
kurilmalarning   joylanishi,   xom   ashyo   etkazib   beruvchilar,   xom   ashyo   tarkibi
xakidagi   ma’lumotlar,   ularning   manzilgoxlari,   etkazib   berish   yullari,   ishlab
chikarish   xarajatlari   va   ishlab   chikarish   kurilmalariga   kushimcha   extiyojlar
kursatilishi zarur. 
Agar   suz   noishlab   chikarish   soxasi   biznes   rejasi   xakida   borsa,   bu   bulimni
soxa   faoliyati   mazmunidan   kelib   chikib   nomlanishi   maksadga   muvofiktsir.
Masalan,   savdo   va   xizmat   kursatish   korxonalarida   «Sotish   rejasi»   deb   yuritilishi
mumkin. Bu uz navbatida maxsulot sotib olish, zaxira nazorati, ombor maydoniga
extiyoj kabi jarayonlarni oladi.
Korxona   ishlab   chikarish   rejasi   bulimini   ishlab   chikishda   kuyidagi
savollarga   tula   javob   bermogimiz   kerak   va   bu   bulimni   ishlab   chikishda   kuyidagi
savollar yoritilishi shart:
-Ishlab chikarish xarajati xajmini joriy va rejadagi mikdori;
-Ishlab   chikarish   jarayonini   nazorat   kilish   tartibi   va   ishlab   chikarilayottan
maxsulotlar sifati;
- Xom ashyolarni sotib olish bilan boglik bulgan xarajat-lar;
Xom-ashyo   va   materiallarni   asosiy   etkazib   beruvchilari:nomi,   joylashgan
urni,   maxsulot   etkazib   berish   sharti,   afzal-liklari   va   kamchiliklari.   Kutilayotgan
uzgarishlar;
-Joy   mavjudligi,   joyga   bulgan   tula   extiyoj,   uni   ta’minlash   yullari   (shaxsiy
yoki ijarada);
-   Korxonada   mavjud   ishlab   chikarish   kuvvatlari,   shulariingkaysi   kismi
korxona uziga karashliligi, afzalligi, kamchiligi,taklif etilayotgan uzgarishlar;
-Ishlab   chikarish   uchun   zarur   bulgan   kurilmalar   ruyxati,   kelgusida
kurilmalar sotib olish uchun ajratilayotgan kapital mablaglar;
-Mavjud   xodimlar   va   ularning   malaka   darajasi,   ish   xaki,kadrlar   kelgusida
19 tayyorlanadimi,   mavjud   xodimlar   xolati,mexnat   resurslariga   bulgan   rejadagi
extiyoj, kadrlar kunimsizligi, mexnat bozori taxlili, urnini koplash, urganilayotgan
dasgurga exgiyoj ;
Biznes   rejasini   «Sotish   rejasi»   bulimini   ishlab   chikishda   yukorida   javob
berilgan   asosiy   savollardan   tashkari   kushimcha   kuyidagi   savollarga   xam   javob
berishimiz kerak:
-  Ki ml a r  tovarlarni sotib oladi;
-  Zaxira tizimi nazorati kanday amalga oshirilmokda;
- Ombor maydoniga bulgan extiyoj kanday va u kay tartibda   ta’minlanadi.
Yukoridagi   ma’lumotlarni   sotish   rejasi   bulimida   bulishi   zarur.   Sababi
korxonani   me’yoriy   faoliyat   kursata   olishi   va   doimiy   ravishda   foyda   bilan
ga’minlanishini imkoniyati kursatiladi.
 Mahsulot va resurslarga bo’lgan talabni aniqlash.
Korxonalar   xo’jalik   faoliyatining   natijalari   ko’p   jihatidan   ulardagi   mavjud
resurslardan qanday foydalanganligiga bog’liq bo’ladi. Shu sababli korxonalardagi
mavjud resurslardan samarali foydalanish tahlili moliyaviy holat tahlilining muhim
ajralmas qismi hisoblanadi. Korxonadagi mavjud resurslardan samarali foydalanish
tahlili quyidagi qismlardan tashkil topgan bo’ladi: 
1.   Mehnat   resurslari   bilan   ta’minlanganlik   va   ulardan   samarali   foydalanish
tahlili.
2.   Material   resurslar   bilan   ta’minlanganlik   va   ulardan   samarali   foydalanish
tahlili.
3. Korxonalarning asosiy  fondlar bilan ta’minlanganlik va ulardan samarali
foydalanish tahlili.
Korxona   faoliyati   samaradorligi   ko’pincha   ishlab   chiqarilgan   mahsulot(ish
va xizmat)lar xajmi bilan aniqlanadi. Mahsulot (ish va xizmat)lar xajmini quyidagi
bog’lanishda berish mumkin:
N ya,t,r 
= M
x  + MX
x  + A
x  + D
x  + P
Bu erda  N ya,t,r 
– Yalpi, tovar va realizatsiya qilingan mahsulot xajmi;
M
x   –   korxonaning   shu   mahsulot   xajmini   ishlab   chiqarish   uchun   qilingan
20 material xarajatlari;
 MX
x  – mehnat xaqiga, ajratmalari bilan birgalikda qilingan xarajatlar;
A
x   – amortizatsiya xarajatlari;  D
x  – davr xarajatlari;  
 P – olingan moliyaviy natija. 
Realizatsiya qilingan mahsulot   deganda (N r
) xaridor  va buyurtmachilarga
ortib   jo’natilgan   mahsulotning   (joriy   yoki   taqqoslanadigan)   baholardagi   xajmi
tushuniladi. 
Tovar   mahsuloti   deganda   (N t
)   barcha   ishlab   chiqarish   bosqichlaridan
o’tgan,   to’la   butlangan,   texnik   nazorat   bo’limidan   o’tgan   va   omborga   topshirilib,
sotishga mo’ljallangan mahsulot xajmi tushuniladi. 
  Yalpi   mahsulot   deganda   (N ya
)   tovar   mahsuloti   xajmiga   tugallanmagan
ishlab chiqarish xarajatlari qo’shilgan qiymatdagi mahsulot xajmi tushuniladi. 
Bundan   tashqari   sanoatning   ayrim   tarmoqlarida   normativ   ishlav   berish
qiymati (NIQ) va normativ sof mahsulot (NSM) tushunchalari xam qo’llaniladi.
Normativ   ishlav   berish   qiymati   (NIQ)   tikuvchilik   tarmog’ida   qo’llanilib
ishlav berish qiymatiga normativ foydani qo’shish orqali aniqlanadi.
Normativ sof mahsulot  (NSM) material sig’imi yuqori bo’lgan tarmoqlarda
qo’llanilib,   ajratmalari   bilan   birgalikdagi   mehnat   xaqi   xarajatlariga   normativ
foydani qo’shish orqali aniqlanadi. 
Korxonaning   mehnat   resurslari   bilan   ta’minlanishi   va   ulardan   samarali
foydalanishidan   barcha   ko’rsatkichlar:   ya’ni,   barcha   ishlarning   o’z   vaqtida
bajarilishi,   mashina   va   uskunalardan   foydalanish   darajasi   va   natijada   mahsulot
ishlab chiqarish xajmi, uning tannarxi, foyda va boshqa bir  qancha ko’rsatkichlar
bog’liq   bo’ladi.   Mahsulot   xajmiga   ta’sir   qiluvchi   mehnat   omillari   tarkibida
quyidagi ko’rsatkichlar o’rganiladi:
1. Korxonaning   mehnat   resurslari   bilan   qanchalik   ta’minlanganlik
ko’rsatkichlari;
2. Ish vaqti fondidan samarali foydalanishini ifodalovchi ko’rsatkichlar;
3. Bir xodimga to’g’ri keladigan o’rtacha yillik ishlab chiqarilgan mahsulot
va uning o’zgarishiga ta’sir qiluvchi omillar;
21 4. Mehnat haqi fondidan foydalanishga baho beruvchi ko’rsatkilar;
5. Mahsulot  xajmining o’zgarishiga ta’sir qiluvchi mehnat omillari va ichki
rezervlarni qidirib topish. 
6. Mahsulot ishlab chiqarish xajmiga quyidagi mehnat omillari ta’sir qiladi:
1. Ishchilarning o’rtacha ro’yxatdagi sonining o’zgarishi;
2. Bir ishchi tomonidan ishlangan o’rtacha kishi-kunlarining o’zgarishi;
3. Ish kuni davomiyligi(uzunligi)ni o’zgarishi;
Bir   ishchi   tomonidan   bir   soatda   ishlab   chiqargan   mahsulot   xajmining
o’zgarishi.
22 Xulosa
Tashki   investorlar   ishlab   chikarish   rejasining   strategik   elementlariga
kizikadilar,   ya’ni   xakikiy   va   rejadagi   ishlab   chikarish   kuvvatlaridan   foydalanish
darajasi,   infrastruktura   xolati,   tarmokning   mexnat   munosabatlari,   strategik
itgifokchilari   (sheriklari)   texnologik   imkoniyatlari   va   zaxira   (manbai)lari   bilan.
Investor   uchun   eng   zaruri   yangi   kapitalni   mikäoridir.   Uni   kelgusi   ishlab
chikarishni   rivojlanishini   ta’minlashga,   yangi   bozor   tashkil   etishga   ishonch   xosil
kildirishi va mavjud bozorlarni saklab kolishidan foyda kurishining kafolati bulib
xizmat   kiladi.   Korxona   uchun   esa   ishlab   chikarish   rejasi   katta   axamiyatga   ega.
Ishlab   chikarish   va   moliyaviy   manbalarni   boshkarishni   osonlashtiradi.   Ayniksa,
ishlab   chikarish   kuvvatini   ishchi   kuchi,   moliya   va   material   manbalarga   bulgan
extiyojni   aniklaydi.-   Ishlab   chikarish   rejasi   maxsulot   nomenklaturasi   va   sotish
xajmi   va   marketing   prog r a mmas iga   asoslanishi   kerak.   Bu   bulimda   xar   bir
maxsulotlar   turi   buyicha   mexnat   va   materiallarni   nisbiy   normativi   aniklanishi
kerak.
Mexnat   resursi   va   kurilmalarga   bulgan   extiyoj   ishlab   chikarish   xajmiga
asoslangan xolda aniklanadi. Ulardan xarajat smetasi, ishchi kuchidan foydalanish
rejasi ishlab chikarish grafigini tuzishda foydalaniladi.
Agar   ishlab   chikariladigan   maxsulotlar   yoki   kursatiladigan   xizmatlarni
kelgusida   yanada   takomillashtirish   zarur   bulsa,   biznesni   doimiy   ravishda   ilmiy
izlanish   va   tajriba   konstruktorlik   ishlari   bilan   boglik   ravishda   olib   borilishi
shartdir. Shu maksadda asosiy e’tiborni izlanuvchanlik va yangiliklarni joriy etish
bulimida kuyidagi masalalarni yoritishga karatmogimiz lozim:
- Joriy etish va ishlab chikish jarayoninning xozirgi  x  olati;
-Ish xajmi, jarayonni yakunlash uchun zarur bulgan xodim, moddiy texnika
baza, xarajat va moliyalashtirish manbalari va kutilayotgan muammolar ;
-Kuzda   tutilayotgan   va   utkazilayotgan   yangi   ilmiy   izlanishlar:   vazifa,
mablag,   extiyoj,   xarajat   va   moliyalashtirish   manbalari   va   undan   kutilayotgan
yutuklar.
Bu bulimda maxsulotlar rakobatbardoshligini oshirishdagi ilmiy izlanish va
23 tajriba   konstruktorlik   ishlari   axamiyatini   anik   kursata   bilishi   zarur.   Yoritishda
afzalligiga,   koplash   muddatini   yukoriligiga   aloxida   e’tibor   berish   kerak.   Yangi
turdagi   maxsulot   yoki   yangi   texnologiya   jarayonlari   yaratilishini,   mavjud
maxsulotlarni   modernizatsiya   va   modifikatsiya   kilishni   aloxida   ajratib   kursatish
lozimdir.
Shu jumladan korxonadan barcha turdagi kapital mablaglar talab kiluvchi 
tadbirlar xam ushbu bulimda kursatilish kerak.
24 Foydalanilgan dabiyotlar ro’yxati.
1. Subramanyam  K.R. Financial statement analysis. 11 th
 edition. New York, 
Mc Graw- Hill Education, 2014. - 814 pages.
2. Kazakova N.A. Finansoviy analiz. Uchebnik. M.: Yurayt, 2018. – 470 s.
3. Jilkina A.N. Finansoviy analiz. Uchebnik.  M.: Yurayt, 2018. – 285 s.
4.Raximov M. Iqtisodiyot sub`ektlari moliyaviy holatining tahlili. O‘quv 
qo‘llanma. T.; Iqtisod-Moliya, 2015. -392 b.
5.Raximov M. Iqtisodiyot sub`ektlari moliyaviy holatining tahlili. Uslubiy 
qo‘llanma. T.; Iqtisod-Moliya, 2015. -156 b. 
6.Pardayev M.Q., Isroilov J.I., Isroilov B.I. Iqtisodiy tahlil. O‘quv 
qo‘llanma. T.:Print Line Group, 201 7 .- 533  b. 
25