Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 421.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 21 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Информатика и ИТ

Продавец

Telzor Uchun

Дата регистрации 21 Апрель 2025

9 Продаж

Matematik tizimlarda tengsizliklar va tengsizliklar sistemasini yechish

Купить
MAVZU: MATEMATIK TIZIMLARDA TENGSIZLIKLAR VA
TENGSIZLIKLAR SISTEMASINI YECHISH 
MUNDARIJA: 
KIRISH................................................................................................................3
I. ASOSIY QISM................................................................................................5
1.1.  Maple tizimida tenglamalarni yechish ………………………………..……5
1.2.  Maple tizimida tenglamalar sistemasini yechish ……………….………….8
1.3.  Tengsizliklar va tengsizliklar sistemasini yechish …………….…….……18
1.4.  Trigonometrik va transendent tenglamalarni yechish usullari ....................21
XULOSA...........................................................................................................25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.........................................................27 KIRISH
Matematika,   insoniyat   tarixi   davomida   ishlab   chiqilgan   eng   muhim   ilmiy
sohalardan   biridir.   U   nafaqat   nazariy   bilimlarni,   balki   amaliy   masalalarni
yechishda   ham   muhim   rol   o'ynaydi.   Ayniqsa,   tengsizliklar   va   tengsizliklar
sistemasini o'rganish, iqtisodiyot, muhandislik, fizika va boshqa ko'plab sohalarda
keng qo'llaniladi. Bu kurs ishida tengsizliklar va ularning sistemalarini yechishning
nazariy   va   amaliy   jihatlari,   shuningdek,   ularning   dolzarbligi,   maqsadlari   va
vazifalari ko'rib chiqiladi.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Tengsizliklar   va   tengsizliklar   sistemasini
o'rganishning   dolzarbligi   shundaki,   zamonaviy   hayotda   ko'p   hollarda   resurslarni
optimal   taqsimlash,   iqtisodiy   modellash  va   turli   xil   amaliy  masalalarni  yechishda
tengsizliklar   qo'llaniladi.   Masalan,   iqtisodiy   modelda   xarajatlar   va   daromadlar
o'rtasidagi   bog'lanishlarni   aniqlashda   tengsizliklar   muhimdir.   Shuningdek,
muhandislik   sohasida   konstruktsiyalarni   hisoblashda   va   fizik   jarayonlarni
modellashtirishda tengsizliklar asosiy o'rin tutadi.
Tengsizliklar yordamida turli xil shartlar va cheklovlarni ifodalash mumkin.
Bular   inson   faoliyatining   har   bir   sohasida   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   sababli,
tengsizliklar   va   ularga   asoslangan   matematik   modellarni   o'rganish   zamonaviy
ta'lim tizimida ajralmas qism hisoblanadi.
Kurs   ishining   Maqsadi:   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   tengsizliklar   va
tengsizliklar   sistemasini   yechish   metodlarini   o'rganish,   ularning   amaliy
qo'llanilishlarini   ko'rsatish   va   nazariy   bilimlarni   kengaytirishdir.   Kurs   davomida
quyidagi maqsadlarga erishish ko'zda tutilgan:
Tengsizliklarning   asosiy   turlarini   o'rganish:   O'zgaruvchilar   o'rtasidagi
munosabatlarni ifodalovchi tengsizliklarni tahlil qilish va ularning turli xil turlarini
ko'rib chiqish.
Tengsizliklar   sistemasini   yechish   metodlarini   o'zlashtirish:   Tengsizliklar
sistemasini   yechish   uchun   zarur   bo'lgan   algoritmlar   va   metodlarni   chuqur
o'rganish.
3 Amaliy   masalalar   yechish:   Tengsizliklar   va   tengsizliklar   sistemalarini   real
hayotdagi masalalarda qo'llash imkoniyatlarini ko'rsatish.
Nazariy bilimlarni kengaytirish: Tengsizliklar nazariyasi va uning matematik
asoslarini o'rganish.
Kurs ishining Vazifalari:  Kurs ishining vazifalari quyidagilardan iborat:
Nazariy   materialni   o'rganish:   Tengsizliklar   va   tengsizliklar   sistemasini
yechish bo'yicha ilmiy adabiyotlar va manbalarni o'rganish.
Misollar   va   amaliy   mashqlar:   Tengsizliklarni   yechish   bo'yicha   misollarni
ko'rib chiqish va amaliy mashqlarni bajarish.
Tahlil   va   umumlashtirish:   Olingan   natijalarni   tahlil   qilish   va   ularning
umumiy qonuniyatlarini aniqlash.
Fikr almashish: Olingan bilimlarni baham ko'rish va muhokama qilish.
Kurs   ishining   tuzilishi :   kirish,   asosiy   qism,   to’rtta   paragraph,   hulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar.
4 I. ASOSIY QISM
1.1. Maple tizimida tenglama va  tenglamalar sistemasini yechish
Tenglama tushunchasi  Maple   tizimida mustaqil  equation (tenglama) turi sifatidagi
ma’lumot   bo`lib,   <ifoda1>=<   ifoda2>   ko`rinishida   hosil   qilinadi.   Tenglama
ma’lumot sifatida talqin qilinganligi tufayli, uning ustida turli xil amallar bajarish
mumkin. Masalan, chap va o`ng qismlarini ajratib olib, ular  ustida oddiy ifodalar
uchun qo`llanilgan barcha komandalarni bajarish mumkin.
Tenglama va tengsizliklar yoki ularning sistemalarini analitik yechish 
uchun: 
a)  solve(<tenglama>, <o`zgaruvchi>);
b)  solve({<tenglama1>, < tenglama2>,...}, {<o`zgaruvchi1>, < 
o`zgaruvchi2>,...);
komandalari   qo`llaniladi.   a)   ko`rinishdagi   komanda   bitta   tenglamani,   b)
ko`rinishdagi   komanda   esa   tenglamalar   sistemasini   yechadi.   Bitta   tenglamani
yechish   komandasining   natijasi   yechim   yoki   yechimlar   ketma-ketligi   bo`ladi.
Tenglamalar   sistemasini   yechadigan   komandaning   natijasi   yechimlar   to`plami
ketma-ketligi   bo`ladi.   Agarda   komandada   o`zgaruvchi(o`zgaruvchilar)
ko`rsatilmasa,   u   holda   komanda   tenglamada   qatnashgan   barcha   noma’lumlarga
nisbatan yechimlarni beradi. Agarda  <tenglama>   o`rniga  <ifoda>  berilsa, u holda
<ifoda>=0  ko`rinishdagi tenglama deb qabul qilinadi.
Oddiy  tenglamalarni yechish
Maple  da tenglamalarni yechishning universal buyrug’i  solve(eq,x) bo`lib, bu 
yerda   eq  – tenglama,  x  – o`zgaruvchi,  qaysiki tenglamani yechimini bera 
oladigan. Bu buyruq to`la samarali bo`lishi uchun kiritish satrida ifoda to`la 
yoritilishi kerak. Masalan:
>   solve(a*x+b=c,x);−b−c
a
Misol 1.  	
x  ni toping. 420 : ( 160 – 1000:	x )=12 
> solve(420/(160-1000/x)=12,x);
5 8Misol 2.  Tenglamani yeching. 6,9 : 4,6 = 
x  : 5,4
> solve((6.9/4.6=x/5.4),x);	
8.099999999
Misol 3.  	
x
3+	x
15	+	x
35	+	x
63	+	x
99	+	x
143	=	12  tenglamani yeching.
> solve((x/3+x/15+x/35+x/63+x/99+x/143)=12,x);
26
Misol 4.   	
3x−2	
4	+2x+3	
2	−2,5	x+2=0  tenglamani yeching.
> solve(((3*x-2)/4+(2*x+3)/2-2.5*x+2)=0,x);	
4.
Agar tenglama bir necha yechimga ega bo`lsa,  name   buyrug’i orqali boshqa 
hisoblash amallarini bajarishda yechimlarni tanlab olamiz. Berilgan tenglamaning 
k- yechimini aniqlash uchun kvadrat qavslar ichida yechim tartibini ko`rsatish 
lozim:  name[k] . Masalan:
>   x:=solve(x^2-a=0,x);	
x:=−√a,√a
>   x[1];	
−√a
>   x[2];	
√a
>   x[1]+x[2];
0
Misol 1.  Tenglamani yeching.  	
1998	x2−2000	x+2=0
> solve(1998*x^2-2000*x+2=0,x);	
1, 	1
999
6 > x:=solve(1998*x^2-2000*x+2=0,x);x := 	1, 	1
999
> x[1];
1
> x[2];
1
999
Misol 2. 	
x1  va  	x2   sonlari  	3x2−2x−	6=0   tenglamaning ildizlari bo’lsa, ildizlari 
yig’indisi va ayirmasini toping.
> x:=solve(3*x^2-2*x-6=0,x);	
x := 	1
3 + 	1
3 	19	, 1
3 - 1
3 	19
> x[1];	
1
3 + 	1
3 	19
> x[2];	
1
3 - 1
3 	19
> x[1]+x[2];	
2
3
> x[1]-x[2];	
2
3 	19
7 1.2. Tenglamalar sistemasini yechish
Matematik   dasturlash   masalalarini   yechishda,   chiziqli   tengsizliklar   sistemasining
yechimlar   to‘plamini   chizmada   (grafik   usulda)   ko‘rsatishga   (ifodalashga)   to‘g‘ri
keladi. Shuning uchun quyida chiziqli tengsizlik va tengsizliklar sistemasini grafik
usulda yechishni ko‘rib o‘taylik.
Bizga ma’lumki, a1x1+a2x2≤	b
(1)
tengsizlikning   yechimlar   to‘plami     X
1 OX
2     koordinatalar   sistemasidagi   (1)
tengsizlikni   qanoatlantiruvchi   cheksiz   ko‘p   (x
1 ,x
2 )   nuqtalar   to‘plamidan   iborat.
Boshqacha   aytganda,   (1)   ko‘rinishdagi   har   qanday   chiziqli   tengsizlikning
yechimlar   to‘plami   chegarasi  	
a1x1+a2x2=	b   to‘g‘ri   chiziq   bo‘lgan   yarim   tekislik
nuqtalaridan   iborat   bo‘ladi.   Shu   tekislik    
a1x1+a2x2=	b     to‘g‘ri   chiziqning   qaysi
tomonida   ekanligini   bilish   uchun   (1)   tengsizlikka   to‘g‘ri   chiziqning   aniq   biror
tomonida   yotgan   ixtiyoriy   biror   nuqta   koordinatasi   qo‘yiladi.   Agar   bu   nuqta
koordinatasi  (1)  tengsizlikni  qanoatlantirsa,  u holda biz izlayotgan tekislik  to‘g‘ri
chiziqning   shu   nuqta   yotgan   tomonida   bo‘ladi.   Agar   bu   nuqta   koordinatasi   (1)
tengsizlikni   qanoatlantirmasa,   u   holda   biz   izlayotgan   tekislik   to‘g‘ri   chiziqning
ikkinchi tomonida yotgan bo‘ladi.
 
Quyidagi tengsizliklarni qanoatlantiruvchi nuqtalar to‘plamini toping . 
1-misol.
a)   x
1 >3
b)  	
x2≤1
8 v)  2x1+3x2≤	6
2-misol .                      
                                      	
{
2x1−3x2+13	≥	0	
x1+x2−6≥0	
4x1−	x2−19	≤0
Tengsizliklar sistemasining yechimlar to‘plamini toping.
Ye chish.   Tengsizliklar   belgisini   tengliklar   bilan   almashtirib,   quyidagi
tenglamalar sistemasini hosil qilamiz. 
                      	
l1:2x1−3x2=−13	
l2:x1+x2=6	
l2:4x1−	x2=19
Bu tenglamalar sistemasining har biri chizmadagi    l
1 ,  l
2 ,  l
3  to‘g‘ri chiziqlarni
ifodalaydi.
9 Demak,   berilgan   sistemaning   yechimlar   to‘plami   chizmadagi
uchburchakning   ichki   nuqtalaridan   iborat   bo‘ladi.   Uchburchak   uchidagi
nuqtalarning   koordinatalari   esa   kesishgan   to‘g‘ri   chiziq   tenglamalarini   birgalikda
sistema qilib yechib topiladi. 
3-misol.     
                          {	
x1≥	0	
3x1+x2≥8	
x1+2x2≥	6	
x1−	x2≤	3
Tengsizliklar sistemasining yechimlar to‘plamini toping. 
Echish.
                       	
l1:x1=	0	
l2:3x1+x2=	8	
l3:x1+2x2=6	
l4:x1−	x2=3
l
1 ,  l
2 ,  l
3    va   l
4   to‘g‘ri chiziqlarni   x
1 ox
2    koordinata sistemasida chizaylik. 
10 Berilgan tengsizliklar sistemasining yechimlar to‘plami chizmadagi  l
1 , l
2 ,  l
3 ,
l
4  chiziqlar bilan yarim chegaralangan cheksiz qavariq shakl nuqtalaridan 
tashkil topgan. 
4-misol.    Agar 2-misoldagi tengsizliklar sistemasini quyidagicha olsak,
                                              {
2x1−3x2≤−13	
x1+x2≤6	
4x1−	x2≥19
bu sistema birgalikda bo‘lmagan sistema bo‘lib, yechimga ega bo‘lmaydi. Chunki
barcha   nuqtalar   uchburchakdan   tashqarida   bo‘lib,   berilgan   uchta   tekislik   uchun
umumiy bo‘lgan nuqta mavjud emas.
Quyidagi tengsizliklar sistemasining yechimlar to‘plamini toping va chizing.
11 1)  {
2x1−5x2≥−10	
x1≤3	
3x1+2x2≤12	
x1+2x2≥−2      2) 	{
−x1+x2≤6	
3x1+5x2≥15	
x2≥1 3)  	{
3x1−2x2≤−6	
−x1+5x2≤5	
x1≥0	
x2≥0
   
4)  	
{	
2x2≥5	
8x1+2x2≤89	
8x1−6x2≥69       5) 	{
11	x1−17	x2≤66	
−x1+11	x2≤14	
5x1−3x2≥14      6) 	{
5x1−	x2≤51	
2x2≤1	
10	x1+4x2≥	69   
7)  	
{
x1−	9x2≤18	
2x1+4x2≤3	
7x1+3x2≥27        8)  	{
9x1+11	x2≥48	
5x1−	x2≤44	
−x1+13	x2≤6      9)  	{
2x1+4x2≥5	
5x1−x2≤46	
3x1−5x2≥15   
        10) 	
{
8x1+14	x2≥14	
13	x1+5x2≤100	
5x1−9x2≥5     11) 	{
3x1+5x2≥2	
17	x1+x2≤153	
8x1−14	x2≥14     12)  	{
x1+11	x2≥11	
3x1−	x2≤28	
5x1−13	x2≥11
Tenglamalar   sistemasi   solve({eq1,eq2,…},{x1,x2,…}) ,buyrug’I   yordamida
yechiladi,   faqat   aylana   qavslar   ichidagi   1-   figurali   qavs   ichida   tenglamalar,
ikkinchi   figurali   qavs     ichida   esa   tenglamaning   o`zgaruvchilari   kiritiladi.   Agar
sizga   tenglamaning   yechimlari   bilan   bog’liq   ravishda   keyingi   hisoblashlar   kerak
bo`lsa,   solve   komandasi     name   ning   qandaydir   nomini   ifodalaydi.   So ` ngra
assign(name)   buyrug ’ i    uni   to ` ldiradi .  Shundan   keyin    yechimlar ustida matematik
amallar bajarish mumkin.  Masalan:
>   s:=solve({a*x-y=1,5*x+a*y=1},{x,y});
s :={	
x=	a+1	
5+a2,y=	a−5	
5+a2  }
>   assign(s); simplify(x-y);  	
6
5+a2
Misol 1.  Tenglamalar sistemasini yeching 	
{
x+y	
2	
−
2y
3	
=
5
2
¿¿¿¿
12 Maple dasturida yechish:
> s:=solve({(x+y)/2-2*y/3=5/2, 3*x/2+2*y=0},{x,y});s := 	y = 	-3, x = 	4	{	}
Javob: (4, -3)
Misol 2.  (x,y) sonlar jufti  	
{2x−y=5¿¿¿¿  sistemaning yechimi bo’lsa, x – y ni toping.
Maple dasturida yechish:
>   s:=solve({2*x-y=5,3*x+2*y=4},{x,y});	
s := 	x = 	2, y = 	-1	{	}
> assign(s);simplify(x-y);	
3
Javob: x – y =3
Misol 3.  Agar 	
{3x+y=45¿{x+3y=−15¿¿¿¿  bo’lsa, x+y+z nimaga teng.
Maple dasturida yechish:
> s:=solve({3*x+y=45, z+3*y=-15, 3*z+x=6},{x,y,z});
s := {z = (-24)/7, y = (-27)/7, x = 114/7}   yoki
s:={z=	−24
7	,y=	−	27
7	,x=114
7	}
> assign(s);simplify(x+y+z);  	
9
Javob: x + y + z = 9
Chiziqli va ikkinchi darajali tenglamalar sistemasining yechimini Maple 
tizimida osongina topish imkoniyati mavjud.  Quyidagi Maple tizimida bajarilgan 
misollar yechimi bilan birgalikda keltirilgan.  
Misol 1. S istemadan 	
x⋅y  ni toping 	{x
2
+y
2
+xy=8¿¿¿¿
13 Maple dasturida yechish:
> s:=solve({x*x+y*y+x*y=8, x+y=3},{x,y});s := 	y = 	RootOf	_Z	2 - 3 _Z	 + 	1, label	 = 	_L1	(	), x = 	-RootOf	_Z	2 - 3 _Z	 + 	1, label	 = 	_L1	(	) + 	3	{	}
> assign(s); simplify(x*y);	
1
Javob:  	
x⋅y =1
Misol 2.   Sistemaning yechimini toping. 	
{x
2
+y
2
−2xy=1¿¿¿¿
Maple dasturida yechish:
> s:=solve({x^2+y^2-2*x*y=1, x+y=3},{x,y});	
s := 	y = 	1, x = 	2	{	}, 	y = 	2, x = 	1	{	}
> s[1];	
y = 	1, x = 	2	{	}
> s[2];	
y = 	2, x = 	1	{	}
Javob: (2;1) va (1;2)
Misol 3.   Ushbu 	
{x+y=3¿¿¿¿  tenglamalar sistemasidan x ni toping.
Maple dasturida yechish:
> s:=solve({x^2-y^2=6, x+y=3},{x,y});	
s:={y=	1
2,x=	5
2}
> assign(s); simplify(x);	
5
2
Javob: x=2,5
Misol 4.   Tenglamalar sistemasini yeching. 	
{y+4=2¿¿¿¿
Maple dasturida yechish:
14 > s:=solve({y+4=2, (x^2)*y=-2},{x,y});s := 	y = 	-2, x = 	1	{	}, 	y = 	-2, x = 	-1	{	}
> s[1];	
y = 	-2, x = 	1	{	}
> s[2];	
y = 	-2, x = 	-1	{	}
Javob: (-1; -2), (1; -2) 
Misol 4.   Agar 	
x−	y=5  va 	xy	=	7  bo’lsa, 	x3y+xy	3  ning qiymati qancha bo’ladi?
Maple dasturida yechish:
> s:=solve({x-y=5, x*y=7},{x,y});	
s := 	y = 	RootOf	_Z	2 + 	5 _Z	 - 7, label	 = 	_L1	(	), x = 	RootOf	_Z	2 + 	5 _Z	 - 7, label	 = 	_L1	(	) + 	5	{	}
> assign(s); simplify(x^3*y+x*y^3);	
273
Javob: 	
x3y+xy	3 =273
Misol 5.   Agar 
a−b=12  va 	−ab	+a2=144 bo’lsa, a ning qiymati qanchaga teng?
Maple dasturida yechish:
> k:=solve({a-b=12, (-a)*b+a^2=144}, {a,b});	
k := 	a = 	12	, b = 	0	{	}
> assign(k); simplify(a);
12
Javob:  a=12
Misol 6.   Agar 	
x2−	4xy	+y2=4−2xy  va 	x+y=12  bo’lsa, 	xy  ning qiymatini toping.
Maple dasturida yechish: 
> k:=solve({x^2-4*x*y+y^2=4-2*x*y, x+y=12}, {x,y});	
k := 	y = 	5, x = 	7	{	}, 	y = 	7, x = 	5	{	}
> assign(k); simplify(x*y);
35
Javob: 	
xy = 35
15 Misol 7. b+a=18  va 	a2+b2=	170 , 	ab	=?
Maple dasturida yechish: 
> t:=solve({b+a=18, a^2+b^2=170}, {a,b});	
t := 	b = 	7, a = 	11	{	}, 	b = 	11	, a = 	7	{	}
 assign(t); simplify(a*b);
77
Javob: 	
ab	=77
Misol 8. 	
{
xy
x+y
=
10
7
¿
{
yz
y+z
=
40
13
¿¿¿¿   tenglamalar sistemasidan x ni toping.
Maple dasturida yechish: 
> S:=solve({x*y/(x+y)=10/7, y*z/(y+z)=40/13, z*x/(x+z)=5/8}, {x,y,z});	
S:={z=80
49	,y=	−80	
23	,x=80
79	}
> assign(S); simplify(x);	
80
79
Javob:  	
x=80
79
Tenglamalarning sonli yechimi
Tenglamani sonli yechishda, berilgan transcendent tenglama analitik yechim 
bermasa, maxsus  fsolve ( eq , x )  buyrug’idan foydalaniladi. Parametr xuddi   solve  
dagi  kabi ko`rsatiladi. Masalan:
>   x:=fsolve(cos(x)=x,x);
x : = .7390851332
Agar   komanda   berilgan   tenglama(tenglamalar   sistemasi)ning   yechimini
aniqlay   olmasa,   bo`sh   yechim   belgisi   NULL   ni   beradi.   Umuman,   to`rtinchi
darajadan   yuqori   bo`lgan   tenglamalarning   analitik   yechimini   topish   qiyin
16 bo`lganligi   tufayli,   Maple   tizimi   maxsus   RootOf()   funksiyasi   yordamida
tenglamaning ixtiyoriy yechimini belgilaydi.
Misol:
>  eq:=x^5+x^3+1=0; := 	eq				x5	x3	1	0
>  s:=solve(eq,x);	
s	(	)	RootOf	,			_Z	5	_Z	3	1		index	1	(	)	RootOf	,			_Z	5	_Z	3	1		index	2	,	,	 := 	
(	)	RootOf	,			_Z	5	_Z	3	1		index	3	(	)	RootOf	,			_Z	5	_Z	3	1		index	4	,	,	
(	)	RootOf	,			_Z	5	_Z	3	1		index	5
>  evalf(s[1]);	
	.6366631068	.6647015651	I
>  solve(x=cos(x));	
(	)	RootOf		_Z	(	)	cos	_Z
Oxirgi   komandaning   natijasi   z-cos( z)=0   tenglamaning   ixtiyoriy   yechimini
ifodalaydi.   _z   belgi   Maple   tizimining   hosil   qilgan   o`zgaruvchisi   bo`lib,   x   ni
o`rniga almashtirilgan.  Index  parametri yechimning nomerini ko`rsatadi.
17 1.3. Tengsizliklar va tengsizliklar sistemasini  yechish
Oddiy tengsizliklarni yechish
solve   buyrug’i tengsizliklarni yechishda ham qo`llaniladi.Tengsizlikning 
yechimi o`zgaruvchining o`zgarish oralig’i bo`lgan interval ko`rinishida 
beriladigan tengsizlikning yechimi yarim o`qlarda bo`lsa, u/h RealRange(–  , 
Open( a )), ya’ni  x  (–  ,  a ),  а  – ixtiyoriy son. Open so`zi interval ochiq chegara 
degan ma’noni anglatadi. Agar ushbu so`z bo`lmasa, tenglamalr to`plamida bu 
interval yopiqligini anglatadi.Masalan:
> s:=solve(sqrt(x+3)<sqrt(x-1)+sqrt(x-2),x):
>  convert ( s , radical );
RealRange(Open	(
2
3√21	),∞)
Agar   siz   x  ( a ,  b )  ko ` rinishda   ko ` rishni   istamasangiz ,  berilagan   o ` zgaruvchini  
a < x ,  x <   b   tipda   bo ` lsa ,  figurali   qavslarda   ko ` rsatish   kerak . Masalan : 
> solve(1-1/2*ln(x)>2,{x});	
{0<x,x<e(−2)}
Tengsizliklar sistemasini yechish
solve   buyrug’i yordamida tengsizliklar sistemasini ham yechish mumkin. 
Masalan:
> solve({x+y>=2,x-2*y<=1,x-y>=0,x-2*y>=1},{x,y});	
{x=1+2y,1
3≤y}
Misol 1.   Tengsizliklar sistemasi nechta butun yechimga ega?	
{3+4	x≥	5¿¿¿¿
Maple dasturida yechish:
> solve({3+4*x>=5, 2*x-3*(x-1)>-1},x);	
{
1
2≤	x,x<4}
Javob: Tengsizliklar sistemasi 3 ta butun yechimga ega.
18 Misol 2.   Tengsizliklar sistemasini yeching. {x(x+1)+10	>(x+1)
2
+3¿¿¿¿
Maple dasturida yechish:
> solve({x*(x+1)+10>(x+1)^2+3, 3*x-4*(x-7)>=16-3*x},x);	
{−6≤	x,x<6}
Misol 3.   Tengsizliklar sistemasini yeching. 
{
y−5	
4	
<
2y+3	
3	
¿¿¿¿
  Maple dasturida yechish:
> solve({(y-5)/4<(2*y+3)/3, (4*y+1)/2<(y-4)/3},y);	
{
−	27
5	<y,y<−11	
10	}
Misol   4.   Ushbu  	
1296	:314	<9x−32	≤2976	:96   tengsizlikning   barcha   natural
yechimlarini toping.
Maple dasturida yechish:
> solve({1256/314<9*x-32, 9*x-32<=2976/96},x);	
{4<x,x≤	7}
Javob:   Tengsizlikning natural yechimlari 5,6,7
Misol 5.  Tengsizliklar sistemasining eng katta butun yechimini ko’rsating	
{
x+5	
4	
−2x≥0¿¿¿¿
Maple dasturida yechish:
> solve({(x+5)/4-2*x>=0, x-(2*x-8)/5>=1-2*x},x);	
{
−3	
13	≤	x,x≤	5
7}
Javob: Tengsizliklar sistemasining eng katta butun yechimi 0.
Misol 6. 	
{12	x
2
−(2x−3)(6x+1)>x¿¿¿¿   tengsizliklar sistemasining butun sonlardan 
iborat yechimlari yig’indisini toping. 
19 Maple dasturida yechish:
> solve({12*x^2-(2*x-3)*(6*x+1)>x, (5*x-1)*(5*x+1)-25*x^2>=x-6},x);{
−	1
5	<x,x≤5}
Javob:   Tengsizliklar sistemasining butun sonlardan iborat yechimlari yig’indisi 15
ga teng.
Misol   7.  	
{(x+2)(2−x)<(x+3)(4−x)¿¿¿¿   tengsizliklar   sistemasining   butun   sonlardan
iborat yechimlari nechta?
Maple dasturida yechish:
> solve({(x+2)*(2-x)<(x+3)*(4-x), (3+x)/ 4+(1-2*x)/6>=1},x);
{−8<x,x≤1}
Javob: T engsizliklar sistemasining butun sonlardan iborat yechimlari 7 ta.
 
20 1.4. Trigonometrik va transendent tenglamalarni yechish usullari
Rekurrent va funksional tenglamalarni yechish
f   butun   funksiyaning   eq   tenglamasi   uchun     rsolve(eq,f)   buyrug’I   ishlatiladi.
f(n)   funksiya   uchun  bir   qancha   boshlang’ich   shartlar   berilishi   mumkin,  bunda   bu
rekurrent  tenglama  mos yechimga ega bo`ladi.  Masalan :
>   eq:=2*f(n)=3*f(n-1)-f(n-2); eq	:=2f(n)=3f(n−1)−f(n−2)
>   rsolve({eq,f(1)=0,f(2)=1},f); 	
2−4(
1
2)
n
solve  universal buyrug’idan funksional tenglamalarni yechishda foydalaniladi. 
Masalan: 
>   F:=solve(f(x)^2-3*f(x)+2*x,f); 
F :=  proc ( x ) RootOf(_ Z ^2 - 3*_ Z  + 2* x )  end
Tenglama   natijada   oshkormas   ko`rinishni   oladi.     Maple   bunday   yechimlar   bilan
ishlashi   mumkin.   Funksional   tenglamaning   oshkormas   yechimi   convert   buyrug’I
yordamida   elementar   funksiyaga   keltirilib   topiladi.   Yuqorida   ko`rib   o`tilgan
misolni oshkor ko`rinishda yechamiz:
>   f:=convert(F(x),radical); 	
f:=3
2+1
2√9−8x
Trigonometrik tenglamalarni yechish
solve      buyrug’i trigonometrik tenglamalarni yechish uchun qo`llanilib, [0;2  ]
intervaldagi   bosh   yechimni   ko`rsatadi     To`la   yechimni   ko`rsatish   uchun
_ EnvAllSolutions := true   davomiy buyrug’i  qo`llaniladi.Masalan:
>   _ EnvAllSolutions := true : 
>  solve ( sin ( x )= cos ( x ), x );	
1
4π+πZ
~
21   Maple   da  π _ Z ~   belgisi   butun   tipning   o ` zgarmasini   aniqlaydi ,   bu   berilgan
tenglama   yechimi   uchun   	
x:=	π/4+πn ,   n  –  butun   son .
Misol 1.   Tenglamaning   ( 0;2  ) oraliqqa tegishli yechimlarini toping.	
cos	x=−	√2
2   
Maple dasturida yechish: 
> _EnvAllSolutions:=true:
> solve(cos(x)=-sqrt(2)/2,x);	
3
4 p - 3
2 p _B 1~	 + 	2 p _Z2~
Misol 2.  	
sin	2x=	(cos	x−sin	x)2  tenglamaning   [ 0;2  ] kesmada nechta ildizi bor?
Maple dasturida yechish: 
> _EnvAllSolutions:=true:
> solve(sin(2*x)=(cos(x)-sin(x))^2);	
1
12	 p + 	p _Z3~	, 5
12	 p + 	p _Z3~
   
Transendent   tenglamalarni   yechish
Transendent   tenglamani   yechishda,   yechim   aniq   ko`rinishda   bo`lishi   uchun
solve  buyrug’idan avval   _ EnvExplicit := true   buyrug ’ ini   ifodalash   kerak .
> eq:={ 7*3^x-3*2^(z+y-x+2)=15, 2*3^(x+1)+
3*2^(z+y-x)=66, ln(x+y+z)-3*ln(x)-ln(y*z)=-ln(4) }:
> _EnvExplicit:=true:
> s:=solve(eq,{x,y,z}):
> simplify(s[1]);simplify(s[2]);
{ x =2,  y =3,  z =1}, { x =2,  y =1,  z =3}
Quyida   keltirilgan   ko’rsatkichli   tenglama   va   tengsizliklarning   yechimi
Maple muhitida  topilgan.
Misol 1.   Tenglamani yeching. 	
4x−4=0,5
Maple dasturida yechish: 
  > eq:={4^(x-4)=0.5};
22 eq	 := 	4	x - 	4	(	) = 	0.5	{	}> _EnvExplicit:=true:
> s:=solve(eq,{x});
s  :=  x  =  3.500000000{ }
Javob: x = 3,5
Misol 2.    Tenglamani yeching. 	
3.5x-5	=(	
4
49	)
2
Maple dasturida yechish: 
> eq:={3.5^(x-5)=(4/49)^2};	
eq	:=	{3.5(x−5)=	16
2401	}
> _EnvExplicit:=true:
> s:=solve(eq,{x});	
s := 	x = 	1.000000000	{	}
Javob: x = 1
Misol 3.  Tenglamaning   ildizi 10 dan qancha kam? 	
3x+1⋅27	x−1=97
Maple dasturida yechish: 
> eq:={3^(x+1)*27^(x-1)=9^7};	
eq := 	3x + 	1	(	) 27	x - 1	(	) = 	4782969	{	}
> _EnvExplicit:=true:
> s:=solve(eq,{x});	
s := 	x = 	4	{	}
> assign(s); simplify(10-x);	
6
Javob: 6
Misol 4.  Tenglamani yeching. 	
22x−1⋅4x+1	
8x−1	=64
Maple dasturida yechish: 
23 > eq:={(2^(2*x-1)*4^(x+1))/8^(x-1)=64};eq	:={
22x−1⋅4x+1	
8x−1	=64	}
> _EnvExplicit:=true:
> s:=solve(eq,{x});	
s := 	x = 	2	{	}
Javob: x = 2
Misol 5.  	
ex+7e−x=8  tenglamaning ildizlari yig’indisini toping.
Maple dasturida yechish: 
> eq:={exp(x)+7*exp(-x)=8};	
eq	 := 	e
x	 + 	7 e - x(	) = 	8	{	}
> _EnvExplicit:=true:
> s:=solve(eq,{x});
s  :=  x  =  ln 7( ){ } ,  x  =  0{ }
Javob:  x = ln 7
Misol 6.  	
4x+1−	2x+4+3⋅2x+2+48	=	0   tenglamani yeching.
Maple dasturida yechish: 
> eq:={4^(x+1)-2^(x+4)+3*(2^(x+2))+48=0};	
eq := 	4x + 	1	(	) - 2x + 	4	(	) + 	3 2x + 	2	(	) + 	48	 = 	0	{	}
> _EnvExplicit:=true:
> s:=solve(eq,{x});	
s:=	{x=	
ln	(
1
2+
1
2	I√47	)	
ln	(2)	},{x=	
ln	(
1
2−	
1
2	I√47	)	
ln	(2)	}
24 XULOSA
Ushbu   kurs   ishida   tengsizliklar   va   tengsizliklar   sistemasini   yechishning
nazariy   va   amaliy   jihatlari   batafsil   ko'rib   chiqildi.   Ushbu   jarayon   matematik
bilimlarni   chuqurlashtirishga   va   ularni   amaliy   masalalarda   qo'llashga   yordam
beradi. Talabalar uchun tengsizliklar va ularning sistemalarini o'rganish, matematik
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish,   shuningdek,   amaliy   masalalarni   yechish   uchun
zarur bo'lgan bilimlarni olish imkoniyatini yaratadi.
Tengsizliklar   va   ularning   asosiy   turlari   haqida   olingan   bilimlar,   talabalar
uchun   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham   qimmatli   bo'ladi.   Ular
iqtisodiyot,   muhandislik,   tabiiy   fanlar   va   boshqa   sohalarda   keng   qo'llanilishi
mumkin bo'lgan matematik vositalar sifatida xizmat qiladi. Misol uchun, iqtisodiy
modellarni   ishlab   chiqishda,   resurslarni   optimal   taqsimlashda   va   turli   xil
cheklovlarni hisobga olishda tengsizliklar muhim ahamiyatga ega.
Kurs   davomida   tengsizliklar   sistemasini   yechishning   turli   metodlari,
masalan, grafik usul, algebraik usul va boshqa algoritmlar chuqur tahlil qilindi. Bu
metodlar talabalarni tengsizliklarni yechish jarayonida mustaqil ravishda fikrlashga
va   muammolarni   hal   qilishga   o'rgatadi.   Shuningdek,   amaliy   misollar   orqali
tengsizliklar   va   ularning   sistemalarini   qanday   qilib   real   hayotdagi   masalalarga
tatbiq etish mumkinligi ko'rsatildi.
Ushbu kurs ishining natijalari, talabalar uchun nazariy bilimlarni amaliyotda
qanday qo'llash mumkinligini ko'rsatish bilan birga, ularning o'z bilimlarini yanada
kengaytirishga   yordam   beradi.   Olingan   bilimlar,   kelajakda   talabalarni   turli   xil
sohalarda faoliyat yuritishga tayyorlaydi.
Tengsizliklar   nazariyasi,   matematik   modellashtirishda,   iqtisodiy   tahlil   va
muhandislikda   zaruriy   vosita   sifatida   xizmat   qiladi.   Olingan   bilimlar   orqali
talabalar, o'z faoliyatlari davomida yuzaga keladigan muammolarni yechish uchun
zarur bo'lgan matematik ko'nikmalarga ega bo'lishadi. Bu esa, ularning kelajakdagi
muvaffaqiyatlariga katta hissa qo'shadi.
Shu sababli, tengsizliklar va ularning sistemalarini o'rganish kursi, talabalar
uchun juda muhim va dolzarbdir. Olingan bilimlar, nafaqat nazariy jihatdan, balki
25 amaliy   qo'llanilishida   ham   katta   ahamiyatga   ega   bo'ladi.   Ular,   kelajakda   o'z
kasblarida muvaffaqiyat qozonishlari uchun zaruriy asosni taqdim etadi.
Umuman   olganda,   ushbu   kurs   ishining   natijalari,   tengsizliklar   va   ularning
sistemalarini   o'rganish   jarayonida   talabalarni   yanada   kengroq   fikrlashga   va
muammolarni hal qilishga tayyorlaydi. Bu esa, ularning kelajakdagi faoliyatlariga
ijobiy   ta'sir   ko'rsatadi   va   ularni   muvaffaqiyatga   erishishlariga   yordam   beradi.
Matematik   bilimlarning   ahamiyatini   e'tiborga   olgan   holda,   ushbu   kurs   ishining
natijalari har bir talaba uchun foydali va zaruriy hisoblanadi.
26 FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR :
1. Матросов   А.   Решения   задачи   математики   и   механики   системе
М aple -6 . Санкт-Петергбург . 2000
2. Савотченко   С.Е.,   Кузьмичева   Т.Г.   Методы   решения   мате-
матических   задач   в   Maple .   :   Учебное   пособие   -   Белгород:   Изд.   Белаудит,
2001. - 116 с
3. Алексеев   Е.Р.,   Чеснокова   О.В.   Решение   задач   вычислитель-ной
математики в пакетах  Mathcad 12,  Mathlab  7,  Maple  9. 2007
4. Очков   В.Ф.   "Советы   пользователям   Mathcad ".   (Второй   выпуск,
советы 100-...)
5. Mathcad  2001 - что нового. КомпьютерПресс, 4'2001
6. Гандмахер Р. Теория матриц. М.: Наука, 1985.
27

Matematik tizimlarda tengsizliklar va tengsizliklar sistemasini yechish

Купить
  • Похожие документы

  • Axborot resurs markazi uchun avtomatlashtirilgan tizim kurs ishi
  • Talabalar bilimini baholovchi dastur yaratish
  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha