Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 5.0MB
Покупки 0
Дата загрузки 24 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Информатика и ИТ

Продавец

Norboyev Ulugbek

Дата регистрации 31 Январь 2024

1 Продаж

Matn va konturlar bilan ishlashda coreldraw dasturining boshqa grafik dasturlardan ustunlik jihatlari

Купить
MAVZU:   MATN VA KONTURLAR BILAN ISHLASHDA CORELDRAW
DASTURINING BOSHQA GRAFIK DASTURLARDAN USTUNLIK
JIXATLARI.
MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
I BOB. COREL DRAW DASTURI BILAN TANISHUV. ........................................................................................ 4
1.1§ Corel Draw dasturi haqida ma’lumot. .............................................................................................. 4
1.2§ Corel DRAW grafik muharririning asosiy elementlari . ..................................................................... 8
1.3§ Corel DRAW dasturining asosiy menyusi tarkibi. ........................................................................... 13
II BOB. COREL DRAW DASTURIDA MATN VA KONTUR BILAN ISHLASH. ................................................. 19
2.1§ COREL DRAW ob’ektlari va ularning shakllari bilan ishlash. ........................................................... 19
2.2§ Corel DRAWda bir nechta konturlar ustida bajariladigan amallar. ................................................. 21
.2.3§ Corel DRAWda matnlar bilan ishlash. ........................................................................................... 23
XULOSA ...................................................................................................................................................... 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................................................................................................ 30
1 KIRISH
  Hozirgi   zamon   mutaxassislardan   faoliyat   doirasi   qanday   bo’lishidan   qat’iy
nazar,   informatika   bo’yicha   keng   ko’lamdagi   bilimlarga   zamonaviy   hisoblash
texnikasi va informatsion aloqa va kommunikatsiya tizimlari, orgtexnika vositalari
va   ulardan   foydalanish   borasida   yetarli   malakaga   ega   bo’lishi,   hamda   yangi
informatsion   texnika   va   texnologiya   asoslarini   uning   ertangi   kuni,   rivoji
to’g’risidagi   bilimlarni   o’zida   mujassamlashtirgan   bo’lishi   shart.   Zamonaviy
hisoblash   texnikalari   va   information   texnologiyalarining   kun   sayin   rivojlanib,
jamiyatning   esa,   tobora   informatsiyalashib   borishi   sababli,   uzluksiz   ta’lim
tizimining   o’rta   va   yuqori   bosqichlariga   informatika,   ishlab   chiqarish   va
boshqarish   jarayonining   kompyuterlashtirish   bo’yicha   bir   qator   o’quv   fanlari
kiritilgan. 
XX   asr   o’rtalariga   kelib,   tezkor   mashina   mexanizmlaridan   foydalanila
boshlandi,   murakkab   texnika   va   texnologiyalardan   ko’p   funksiyalilari   o’ylab
topildi.   Ko’pgina   masalalarni   hal   qilish   jarayonida   axborot   hajmi   behisob   bir
majmuaga aylandi, hamda bu axborotlarni yig’ish va uzatish vositalarini yaratish,
ularni   vaqtida   qayta   ishlab,   boshqarish   uchun   zarur   bo’lgan   choralarni   belgilab
chiqish kerak bo’ladi. 
Axborot   kommunikatsion   texnologiyalar(AKT)   talabalarning   kelajakdagi
faoliyatiga   tayyorlashga   ko’mak   beradi.   Hozirgi   zamonda   mehnat   faoliyati
o’quvchilar   qoniqish   bilan   ishlayotgan   kompyuterlar,   texnologiyalar,   dasturlar   va
qurilmalar   yordamida   boshqariladi.   AKT   o’rganish   va   o’qitishning   yangi
imkoniyatlarini   ochib beradi.  Inson  multimediya ko’rgazma  vositalari  yordamida,
o’quv   ma’lumotlarini   qabul   qilganda   sezgi   a’zolari   ishtirok   etadi   va   u   oson
tushunadi. Multimediya ko’rgazma vositalari kompyuter animatsiyalari yordamida
ham yaratiladi. Animatsiya obyektlar harakatini, immitatsiyasini  namoyon etishga
keng   imkoniyat   ochib   beradi.   O’quv   ma’lumotlarini   shartli   grafik   tasvirlar
(sxemalar,   bloksxemalar,   diagrammalar,   tarayektoriyalar)   yordamida   tushunishda
animatsiyalardan foydalanish unumli hisoblaniladi.
2   Inson     turmush   tarzining   rivojlanishi   yangi   yangi   kashfiyotlarning
yartilishiga   sabab   bo`lmoqda.   Inson   yangilik   yaratilish   jarayonida   har   xil
to`siqlarga   duch   keladi   va   shu   to`siqlarni   yengish   jarayonida   yangi   ixtirolar
vujudgal kelaveradi. Lekin hayot tajribalardan ma’lumki, ko`pinch yangi kashfiyot
ma’lum   bir   muommoni   hal   qilish   jarayonida   yuzaga   keladi.   O’zbekiston
mustaqillikka   erishgandan   so’ng   uning   oldida   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanish
uchun, madaniy va ma’naviy yangilanish uchun keng yo’llar ochildi..
Shu   bois   respublikaning   barcha   sohalarini   texnik   qayta   qurollantirish,
zamonaviy   texnika   va   texnalogiya   bilanta’minlash   hamda   xalqaro   zamonaviy
talablarga   javob   beruvchi   telekommunikasiyali   va   kompyuterli   aloqa   tizimini
rivojlantirish   dolzarb   masalalardan   biri   bo’lib   qoldi.   1991   –   1994   yillarda
O’zbekiston   hamdos’tlik   davlatlari   orasida   birinchilardan   bo’lib   axborotlashning
yaxlit   davlat   siyosatini   amalgam   oshirishga   asos   soldi.   “Axborotlash   haqida”gi,
“EHM   uchun   dastur   va   ma’lumotlar   bazasini   huquqiy   himoyasi   haqidagi”,
“Aloqalar   haqidagi”   qonunlar   bilan   O’zbekiston   Respublikasini   2010   yilgacha
axborotlash,   qayta   qurishning     milliy   dasturi   va   telekommunikasion   tarmoqni
rivojlanishining normative huquqiy asoslari yaratildi.
Corel   DRAW   -   bu   illyustratsiyalarni   vektor   grafikasi   printsipiga   asoslangan
holda   yaratuvchi   va   tahrirlovchi   dastur   hisoblanadi.   Corel   DRAW   dasturining
imkoniyatlari   unda   turli   hil   grafik   kompozitsiyalarni   yaratishga   yordam   beradi.
Ayniqsa dinamik interaktiv instrumentlar, turli hil effektlar va grafik ma'lumotlarni
HTML  va PDF formatlarida tayyorlash imkoniyatlari  yaratilgan. Bundan tashqari
Corel   DRAW   grafik   muharririda   ranglar   palitralarida   turli   hil   ranglarni   tanlash
mumkin.   Shuningdek   turli   formatlar   bilan   ishlashda   yordam   beruvchi   turli
instrumentlar,   import   va   eksport   uchun   zarur   bo`lgan   ko`plagan   filtrlar,   tasvirni
nashr qiluvchi vositalar ijodkor uchun eng yuqori ijodiy muhit yaratib beradi.
3 I BOB. COREL DRAW DASTURI BILAN TANISHUV.
1.1 §  Corel Draw dasturi haqida ma’lumot.
Kanadaning   Corel   nomi   bilan   ataluvchi   firmasi   dasturiy   ta’minot   bilan
shug’illanuvchi   peshqadamlardan   biri   hisoblanadi.   Corel   firmasining   dasturiy
ta'minoti   asosini   tashkil   etuvchi   CorelDRAW   11   2002-yilning   avgustida   ishlab
chiqarildi.   U   reklama   mahsulotlarini   ishlab   chiqarishda,   nashrlarni   tayyorlashda
hamda Web-sahifalari uchun tasvirlarni yaratishda katta imkoniyatga ega.
Corel   DRAW   —   bu   grafikli   dastur   bo’lib,   uning   yordamida   vektorli
tasvirlarni,   grafikli   matnlarni   hamda   sizning   tasavvuringizdagi   barcha   ijodiy
g‘oyalaringizni amalga oshirishga yordam beradi.
Corel   DRAW   dasturi   ishlaydigan   barcha   tasvirlar   ikki   sinfga   bo‘linadi:
nuqtali   va   vektorli.   Vektorli   grafikada   tasvirning   asosiy   elementi   sifatida   chiziq
qaraladi.   Rastrli   grafikada   bunday   chiziqlar   nuqtalar   (piksellar)   yordamida
yaratilsa,   vektorli   grafikada   esa   tasvirlar   yaratishda   nuqtaga   nisbatan   umumiyroq
bo'lgan chiziqlardan foydalaniladi va shuning hisobiga tasvirlar aniqroq bo’liadi.
Vektorli   grafikaning   ixtiyoriy   tasviri   chiziqlardan   tashkil   topadi   va   oddiy
chiziqlardan   murakkablari   hosil   qilinadi.   Vektorli   grafikaning   matematik   asosini
geometrik   figuralarning   xossasini   o‘rganish   tashkil   qiladi.   Vektorli   tasvirlarning
kompyuter   xotirasida   ifodalanishi   nuqtali   tasvirlarga   qaraganda   murakkabroqdir.
Nuqtali   tasvirning   kamchiligi   —   kompyuter   xotirasida   ularni   saqlash   katta   joy
talab   etiladi.   Nuqtali   tasvirlar   bilan   yuqori   aniqlikda   ishlashda,   ularga   mos
fayllarning   o'lchami   yuzlab   megabaytlarni   tashkil   etadi.   Ko‘pincha,   bunday   katta
obyektlar   bilan   ishlaganda   zamonaviy   kompyuterlarning   tezligi   yetmay   qoladi.
Vektorli   tasvir   bilan   ishlash   juda   ham   oson.   Uni   katta   yoki   kichik   qilish   uchun,
faqat   uni   boshqaradigan   tasvir   parametrini   o‘zgartirish   mumkin.   Bunda   vektorli
tasvir faylining o’lchami bir baytga ham oshmaydi.
Ma’lumotlar   tasvirlar   orqali   berilganda   ularni   tahlil   qilish   va   qabul   qilish
tezligi,   ma’lumotni   eshitish   kanallari   orqali   berilgan   ma’lumotlardan   ko‘ra   ancha
yuqori   bo‘ladi.   Shuning   uchun   ham   tasvirdan   iborat   birgina   reklama   plakati
4 (osongina   kerakli   ta’sirni   bera   oladigan)   tomosha   qilayotgan   odamga   bir   necha
qator e’londan ko‘ra kuchli ta’sir ko’rsatadi.
Har qanday hajmdagi ma'lumot ko‘rish kanali orqali uzatilsa odam tomonidan
yaxshi   qabul   qilinadi   (bolalarga   suratlardan   iborat   kitoblar   yoqadi).   Boshqa
formatda   esa   bunday   ma’lumotni   qabul   qilib   bo’lmaydi   (birjalardagi   jadvallar).
Shu   sababli   ham   grafikli   ma’lumotlarga   bo’lgan   ehtiyoj   kundan   kunga   ortib
bormoqda.
Bunday grafiklar va tasvirlar bilan ishlashga mo’ljallangan dasturiy vositalar
juda ham ko‘p va xilma-xil. Ana shunday dasturlardan biri CorelDRAW dasturidir.
CorelDRAWning 12-versiyasi o‘zida zamonaviy imkoniyatlarni birlashtirgan
bo’lib,   2004-yilda   ishlab   chiqarilgan.   Bu   dastur   sanoat   dizaynida,   reklama
mahsulotlarini ishlab chiqishda, nashriyot tizimlarida va web-sahifalar uchun turli
tasvirlar   yaratishda   ishlatiladi.   Corel   DRAW   dasturi   paket   dastur   hisoblanib,   o‘z
ichiga   bir   nechta   qism   dasturlarni   oladi.   Bu   dasturlar   o'zaro   ma’lumot
almashishning yengil kechishini ta’minlaydi.
Paketning   yaxlitligi   lining   tarkibiga   kiruvchi   dasturlarning   ma’lumotlarni
oson   almashinishi   yoki   shu   ma’lumotlar   ustida   ketma-ket   turli   xil   vazifalarni
bajarishi bilan belgilanadi.
«Obyektga   yo'naltirilgan»   atamasi   tasvirlarni   yaratish   va   o’zgartirish
jarayonidagi   barcha   operatsiyalar,   rasmning   o‘zi   yoki   uni   tashkil   qilgan   piksellar
bilan   emas,   balki   tasvirni   tashkil   qilgan   semantik   belgilangan   elementlar   ustida
boradi. Standart obyektlarni qo’llagan holda (aylana, to‘g‘ri to‘rtburchak, matn va
boshqalar) foydalanuvchi murakkab obyektlar qurishi va ularni birlashtirib yagona
butun   obyekt   sifatida   qarashi   mumkin.   Shu   tarzda.   rasrn   iyerarxik   tuzilishga   ega
bo’lib,   eng   yuqorisida   butun   vektorli   tasvir   boigan,   eng   quyida   esa   standart
obyektlardan iborat bo‘ladi.
Paket   obyektga   yo'naltirilishining   yana   bir   afzalligi   har   bir   obyektlarning
standan sinfiga boshqaruv parametrlari yoki atributlar o'rnatiladi.
Masalan,   to'rtburchak   balandligi   200   mm   va   eni   300   mm.   ko'k   rang   bilan
to‘ldirilgan,   qalinligi   3   punkt   bo'igan   sariq   rangdagi   chiziq   bilan   chegaralangan.
5 Joylashuvi   vertikal   bo‘yicha   150   mm,   gorizontal   bo'yicha   250   mm,   32   gradusga
burilgan kabi boshqaruv parametrlariga ega.
Paketning obyektga yo'naltirilishining nchinchi afzalligi obyektlarning har bir
standart   sinfiga   standart   operatsiyalar   ro'yxati   belgilangan.   Masalan,   vuqoridagi
to'rtburchakni   burish,   o'lchamlarini   burchaklarini   o'zgartirish,   boshqa   sinf
obyektlariga   aylantirish   kabi   amallar.   CorelDRAWning   obyektga   yo'nal-
tirilganligi   foydalanuvchiga   ish   vaqtida   obyektlar   ustida   cheksiz   o‘zgaruvchanlik
amallarini bajarish imkonini beradi. Agar buyurt- machi ishning oxirgi bosqichida
o'z fikrini o'/gartirsa va reklama plakatidagi olma o'rniga anorni tasvirlashni xohlab
qolsa,   bunday   holatda   ishni   boshidan   boshlash   shart   emas.   Buning   uchun   ayrim
obyektlarni almashtirish kifoya. Bunday holatda bir marta qurilgan obyektni saqlab
qo'yib, kevingi yangi ishlarda foydalanish mumkin.
 CorelDRAW paketi quvidagi dasturlardan iborat: 
 Corel CAPTURE;
 Corel BARCODE WIZARD;
 CorelDRAW;
 Corel Photo-PAINT;
 Corel OCR-TRACE;
 CorelTRACE;
 Corel VENTURA;
 Corel SCRIPT Editor;
 Corel SCRIPT Dialog Editor.
Corel   CAPTURE   dasturi   CorelDRAW   dasturi   oynasi   va   Lining   qismlarini
rasmga   olish   uchun   ishlatiladi.   Uning   yordamida   dastur   oynasi   ayni   ko'rinishini
to'liq yoki menyu ko'rinishini hamda biror qismni to'rtburchak shaklda, avlana yoki
chips shaklida va ixtiyoriy shaklda aylantirib belgilab olish mumkin.
Corel   BARCODE   WIZARD   dasturi   esa   shtrix-kod   bilan   ishlashga
mo‘ljallangan.   Unda   berilgan   standart-   lardan   birini   tanlab,   so‘ng   keltirilgan
namuna   bo'yicha   raqam   va   harflarni   kiritamiz.   Corel   Photo-PAINT   dasturi   esa
rasmlar chizishga mo'ljallangan.
6 Corel   DRAWni   ishga   tushirish.   Corel   DRAW   12   grafik   muharririni   ishga
tushirish uchun Windows >  Программы  > Corel DRAW 12 buyrug‘i beriladi yoki
Windows   XP   ish   stolida   uning   yorlig‘i   ustida   «sichqoncha»   chap   tugmasi   ikki
marta bosiladi.
CorelDRAW dasturini ishga tushirish Windowsning standart usullari singari:
asosiy menyu orqali (unda paketni o‘rnatganda CorelDRAWni yuklash buyrug‘ini
o‘z ichiga olgan yangi buyruqlar guruhi paydo bo‘ladi) yoki ish stolida joylashgan
yorliq   yordamida   hamda   CorelDRAW   dasturida   yaratilgan   fayllar   ustida
«sichqoncha»   chap   tugmasini   ikki   marta   bosish   yo‘li   bilan   ishga   tushiriladi.
Bunday   fayllarni   biz   albatta   uning   kengaytmasidan   bilib   olamiz.   CorelDRAW
dasturida yaratilgan fayllar .CDR, .CMX, .WMF kabi kengaytmalarini oladi.
Kengaytmalar haqida 1.1-jadvaldan batafsil ma’lumot olishingiz mumkin.
1.1-jadval.
CorelDRAW dasturida kengaytmalarning ro‘yxati
№
Kengaytma Izoh
1 . CDR CorelDRAW
2. CDT CorelDRAW shabloni
3. CGM Kompyuter grafikasi metafayli
4. CMX Corel Presentation Exchange 5.0.
5. CMX Corel Presentation Exchange
6. CSL Corel simvollari kutubxonasi
7. DES Corel DESIGNER
8. DWG AutoCAD
9. DXF AutoCAD
10. EMF Kengaytirilgan Windows metafayli
11. FMV Vektorli freym metafayli
12. GEM GEM fayli
13. PAT Uzor fayli
14. PCT Macintosh PICT rasmlari
15. PLT HPGL plotter fayli
7 16. SVG Masshtablanadigan vektor grafikasi
17. SVGZ Siqi SVG
18. WM F Windows metafayli
19. WPG Corel WordPerfect grafikasi fayli
20. CLK Corel R.A.V.E.
1.2 §  Corel DRAW  grafik  muharririning asosiy elementlari .
Corel   DRAW   dasturini   ishga   tushirgandan   so`ng   uning   oynasi   1.1-
rasmdagidek   ko`zga   tashlanadi.   Grafika   ustida   ishlash   uchun   Welcom   to   Corel
DRAW   (Corel   DRAWga   xush   kelibsiz)   dialog   oynasidagi   variantlardan   birini
tanlash   lozim.   Agar   biz   New   Graphic   (Yangi   hujjat)   variantini   tanlasak   ekran
markazida   nashr   varag`i   bo`lgan     -   rasmdagidek   standart   oyna   paydo   bo`ladi.
Ushbu   dialog   oynasidagi   What   is   New   (Yangiliklar)   bo`limidagi   Corel   DRAW
dasturiga oid yangi o`zgarishlarni bilib olamiz.
1.1-rasm. Corel DRAW dasturining ishga tushirilgan holati.
Quyida   Corel   DRAW   oynasining   asosiy   elementlari   haqida   ma'lumotlar
keltiramiz.
8 Satr   boshi   qatoridan   va   nashr   varag`idan   boshqa   barcha   yuzalar   ishchi   soha
deb yuritiladi. Oynaning chap burchagida grafika paneli, o`ng tomonida esa ranglar
palitrasi joylashgan. Oynaning yuqoridagi chekkasidan ketma-ket holda satr boshi,
menyu   satri,   standart   instrumentlar   paneli   va   atributlar   paneli   joylashgan.
Oynaning   pastki   qismida   gorizontal   aylantirish   yo`lchasi,   undan   pastda   esa   holat
satri joylashgan. Oynaning markazida nashr  varag`i  joylashgan.  Soyali ramka esa
varaq chegarasi hisoblanadi. Varaqni o`rab turgan oq maydon esa hujjat oynasining
ishchi maydoni deyiladi (1.2-rasm). 
1.2-rasm. Corel DRAW dasturining asosiy elementlari joylashuv sxemasi.
Grafika   paneli.   Grafika   panelida   grafik   asar   yaratish   uchun   zarur   bo`lgan
instrumentlar   joylashgan.   Shuningdek   grafika   panelida   ob'ektlarning   rangini,
shaklini o`zgartiruvchi qo`shimcha instrumentlar ham mavjud. Ba'zi instrumentlar
tugmalarining   o`ng   tomonidagi   pastki   qismida   kichkina   qora   uchburchakliklar
qo`yilgan(1.3-rasm).   Agar   bunday   tugmani   "sichqoncha"   bilan   bir   oz   vaqt   bosib
tursak, undan qo`shimcha instrumentlarning tugmalari ochiladi.
9 1.3-rasm. Grafika paneli elementlari.
Quyidagi   jadvalda   grafika   panelidagi   barcha   instrumentlar   va   ularga
qo`shimcha   bo`lgan     instrumentlarning   asosiy   bajaradigan   vazifalari   to`g`risida
ma'lumotlar keltirilgan(1.1-jadval).
1.1-jadval
Gafika panel barcha elementlari va vazifasi
T/
r Instrument Qo`shimcha
instrumentlar Bajaradigan vazifalari
1 Pick
(ko`rsatgich) Ob'ektlarni   tanlash   va   qayta
tuzish
Shape (shakl) Kontur   bog`lamlarini   surish
hisobiga   ob'ektlarning   shaklini
o`zgartirish.
Knife (Pichoq) Grafik   ob'ektlarning   qismlarini
qirqish va chiziqlarni birlashtirish.
10 Eraser (o`chirg`ich) Ob'ekt qismlarini o`chirish.
FreeTransform   (Erkin
holatda o`z-gartirish) Ob'ektlarni   o`zgartirish   va   qayta
tuzish.
3 Zoom
(Масштаб) Ob'ektlarni   kattalashtirilgan   yoki
kengaytirilgan holatda ko`rish.
Pan (varaqni surish) Varaqni   hujjat   oynalari
chekkasiga joylashtirish.
4 Freehand (egri) Egri   shakldagi   chiziqlarni   xuddi
qalamda chizgandek chizish
Bezier (Egri Beze) "Nuqtalarni   birlashtirish"   va   egri
shaklni   boshqarish   orqali   egri
chiziqar chizish.
Artistic   (Badiiy
vositalar) Turli   tuman   badiiy   effektlarni
qo`llagan   holda     mo`yqalam
holatida rasm chizish.
Dimension   (o`lcham
chiziqlari) Ob'ektlar   yoki   ular   orasidagi
o`lchamlarni   qo`yish   uchun
o`lcham chiziqlari chizish.
Connector   Line
(Birlashtiruvchi
chiziq) Ob'ektlar   orasidagi   tutashuv
chiziqlarni chizish.
5 Rectangle
(To`g`rito`rt-
burchaklik) Turli   o`lcham   va   nisbatdagi
to`g`ri to`rtburchaklik chizish
6 Ellipse (Ellips) Turli   o`lcham   va   nisbatdagi
ellipslarni chizish.
11 7 Polygon   (Ko`p
burchaklik) Turli   qirrali     ko`pburchaklik     va
yulduzlar chizish.
Spiral (Spiral) Spiral chizish.
Graph   Paper
(Diagramma to`ri) Turli   hil   qatorli   diagramma   to`ri
chizish.
8 Text (Tekst) Figurali yoki oddiy tekst kiritish
9 Interactive
Fill(Interaktiv
quyish) Ob'ektlarni interaktiv bo`yash
10 Interactive
Transpanency
(Shaffoflikni
interaktiv
tuzish). Ob'ektlar   shaffofligini   interaktiv
tuzish
11 Interactive
Effects
(Effektlarni
interaktiv
tuzish) Interactive Blend
(qadam-baqadam
o`tishni   interaktiv
tuzish) Ob'ektlarning   qadam-baqadam
o`tishini interaktiv tuzish.
Interactive   Contour
(Oreolni   interaktiv
tuzish) Boshqa   ob'ektlarning   shaklini
takrorlovchi   ob'ektlarni   interaktiv
tuzish.
Interactive   Distortion
(Interaktiv
deformatsiyalash) Ob'ektlarni   interaktiv
deformatsiyalash.
Interactive   Envelope
(Egiluvchi   shakllarni
interaktiv tuzish) Ob'ekt   shakllarini   interaktiv
egish.
12 Interactive   Extrude
(hajmni   interaktiv
tuzish) Ob'ektlar   uchun   uch   o`lcham   li
effektni immitatsiyalash.
Interactive   Drop
Shadow   (Soyani
interaktiv tuzish) Ob'ektlardan tushuvchi yarimtonli
soyani interaktiv tuzish.
12 Eyedropper
(Tomizgich) Ob'ektning   rangini   tanlab   rang
kiritish.
Paintbucket
(To`ldiruvchi) Ob'ektga   standart   rang
to`plamidan rang quyish.
1.3 §  Corel DRAW dasturining asosiy menyusi tarkibi.
      Asosiy menyu satri Corel DRAW ekranining yuqorigi qismida, satr boshi
qatorining   ostida   joylashgan.   Bu   dasturdagi   ekranning   xohlagan   joyiga   qo`yish
mumkin bolmagan, ma'lum joyga ega bo`lgan  yagona element hisoblanadi. Asosiy
menyu   11   punktdan   iborat   (1.4-rasm).   Bu   menyuga   foydalanuvchi   qo`shimcha
maxsus komandalarni ham qo`shishi mumkin.
Agar   asosiy   menyuning   xohlagan   bir   punktini   bossak,   undan   komandalar
ro`yxati ochiladi. Menyudagi komandani tanlash uchun "sichqoncha"dan yoki shu
komandaga mos keluvchi klavishni  bosish  mumkin. Masalan,  Color  Management
(ranglarni   boshqarish)   dialog   oynasini   ochish   zarur   bo`lsa,   Tools   (servis)
menyusini   "sichqoncha"   bilan   bosib   keyin   "S"   klavishini   bosish   mumkin.
"Sichqoncha"dan   tashqari   klavishlardan   ham   foydalanish   ishni   tezlashtirishga
yordam beradi.   
1.4-rasm. Corel DRAWning asosiy menyulari
13 Windows sistema menyusi.  Hujjat oynasidagi sistema menyusi belgisi menyu
satrining   chap   burchagida,   File   (Fayl)   komandasidan   chaproqda   joylashgan.   U
hujjat varag`i fonida Corel DRAW (havo shari) emblemasi ko`rinishida turadi.
Sistema   menyusi   Windows   sistemasi   oynasini   boshqaruvchi   standart
komandalardan   iborat,   unda   Restore   (tiklash),   Move   (qayta   joylashtirish),   Size
(o`lcham   ),   Minimize   (yopib   qo`yish),   Maxsimize   (ochish),   Close   (yopish),   Next
(keyingi) kabi komandalar mavjud. 
Corel   DRAW   asosiy   oynasining   sistema   menyusi   Corel   DRAW   so`zining
chap   tomondagi   havo   shari   belgisini   bosish   orqali   yoki   ALT   -   PROBEL
klavishlarini birgalikda bosish orqali chaqiriladi.
Sichqonchaning   o`ng   tugmasini   bosish   yordamida     menyuni   chaqirish.
Windows   operatsion   sistemasida   ekranning   hohlagan   nuqtasida   sichqonchaning
o`ng   tugmasini   bosish   orqali   ba'zi   bir   harakatlar   qilishadi.   Bu   imkoniyatdan   ham
Corel   DRAW   grafik   muharririda   keng   foydalaniladi.   O`ng   tomondagi   tugmani
bosish orqali kontekst menyu chaqiriladi.
1.5-rasm.Sichqonchaning   o`ng   tugmasini   bosish   yordamida     menyuni
chaqirish.
14 1.5-rasmda   Document   (hujjat)   kontekst   menyusi   ko`rsatilgan.   Biz   undagi
Create   Object   (ob'ekt   yaratish)   komandasini   bosish   orq`ali   grafika   panelidagi
instrumentlarni tanlash uchun zarur komandalar menyusini ochamiz. 
1.6-rasmda   Object   (ob'ekt)   menyusi   tasvirlangan.   Bu   menyuni   ajratilgan
ob'ektlar guruhini  ustiga borib o`ng tomondagi tugmani bosish orqali  chaqiramiz.
Bunday   menyulardagi   komandalar   chaqirilayotgan   daqiqalardagi   holatga   bog`liq
bo`lganligi uchun kontekst menyusi deb yuritiladi.
1.6-rasm. Obyekt menyusi
          1.7-rasmda ko`rsatilgan Toolbar (instrumentlar paneli) kontekst menyusi eng
qiziqarli   va   kerakli   menyulardan   hisoblanadi.   Bu   menyu   sichqonchaning   o`ng
tugmasini standart instrumentlar panelida, atributlar panelida yoki grafika panelida
bosish orqali chaqiriladi. Bu menyu orqali instrumentlar panelini tanlash mumkin.
7-rasm.   Toolbar (Instrumentlar paneli) kontekst menyusi
15 Standart   instrumentlar   paneli   asosiy   menyu   satrining   ostida   joylashgan.   Bu
panelda   Corel   DRAWning   turli   funktsiyalarini   tez   va   qulay   topib   berishni
ta'minlovchi   tugmalar   joylashgan(1.8-rasm).   Bu   tugmalardan   tashqari   panelda
Zoom levels (Масштаб) nomli ochiluvchi ro`yxat joylashgan.
1.8-rasm.   Standart instrumentlar paneli
Zoom  levels   (Масштаб)  ochiluvchi  ro`yxat   orqali  12  hil  masshtabni  tanlash
mumkin:
 To Selected (faqat ajratilgan ob'ektlar)
 To Fit (hamma ob'ektlar)
 Po Page (Varaqni yaxlit holatda ochish)
 To Width (eni bo`yicha)
 To Height (balandligi bo`yicha)
 10 %, 25 %, 50 %, 75 %, 100 %, 200 %, 400 %.
Bundan tashqari  Zoom  (Масштаб)  parametri maydonida standart  bo`lmagan
Масштаб   koeffitsentlarini   ham   berish   mumkin.   Buning   uchun   talab   qilinayotgan
Масштабni protsentda berib ENTER klavishini bosish kerak.
Standart   instrumentlar   panelini   har   kim   o`zining   ish   uslubiga   moslab   tuzib
olishi mumkin.
Agar   sichqoncha   ko`rsatkichini   instrumentlar   panelidagi   biron   bir   tugmaga
ustiga  qo`yib  bir  oz  vaqt   kutib  tursak,   tugmaning  nomi  yozilgan  ma'lumot   paydo
bo`ladi. Shunda ekranning pastki qismidagi holat satrida bu tugmaning funktsiyasi
haqidagi qo`shimcha ma'lumotlar paydo bo`ladi.
1.2-jadvalda standart instrumentlar panelining tugmalari haqidagi ma'lumotlar
keltirilgan
.
16 1.2-jadval
Standart instrumentlar panelining tugmalari haqidagi ma'lumotlar
New (yaratish) Yangi grafik hujjat yaratadi.
Open (ochish) Grafik hujjat faylini ochadi.
Save (saqlash) Fayldagi   faol   hujjatni   saqlaydi.   Agar   fayl
bungacha saqlanmagan bo`lsa Save As (qanday
saqlash) dialog oynasi paydo bo`ladi.
Print (nashr) Print (nashr) dialog oynasini chaqiradi.
Cut (qirqish) Ekrandan  ajratilgan  ob'ektni   olib, uni  almashuv
buferiga joylashtiradi.
Copy (nusha olish) Asl   nushani   olib   tashlamasdan   turib   ajratilgan
ob'ektdan nusha oladi va uni almashuv buferiga
joylashtiradi.
Paste (Qo`yish) Almashuv   buferidagi   ma'lumotni   Corel   Draw
varag`iga joylashtiradi.
Undo (olib tashlash) Oxirgi bajarilgan operatsiyani olib tashlash.
Undo   Multiple   actions   (Bir
necha   harakatni   olib
tashlash) Bajarilish   tartibiga   qarab   oldingi   operatsiyalar
ro`yxatini   aks   ettiradi,   bu   esa   bir   necha
harakatlarni olib tashlaydi.
Redo (takrorlash) Dastlabki holatga qaytarish.
Redo   Multiple   actions
(harakatlar   guruhini   olib
tashlash) Olib   tashlash   tartibiga   qarab   oldingi   operatsiya
ro`yxatini   aks   ettiradi   va   bu   harakatlarni
qaytadan qo`llashga imkon beradi.
Import (import) Import (Import) dialog oynasini chaqiradi.
Export (eksport) Export (Eksport) dialog oynasini chaqiradi.
Zoom Levels (Масштаб) Масштаб ro`yxatini ochadi.
Application   Launcher
(ilovani yuklash) Corel   DRAW   ilovalarining   ro`yxatini   ochib
beradi
17 Corel Craphics Community
(Corel   Craphics   ham
jamiyati) Corel   DRAW   paketi   ilovalaridan   maksimum
foyda   olishga   yordam   va   foydali   maslahatlar
beruvchi Corel Web - varag`ini chaqirib beradi.
What`s   This   Help   (Bu   nima
ma'lumoti) Sichqoncha   ko`rsatkichini   so`roq   belgisiga
aylantirib,   kontekst   ma'lumotnomasi   rejimini
ishga   tushiradi,   Shundan   keyin   hohlagan
element   ustiga   borib   tugmani   bossangiz   shu
element to`g`risidagi ma'lumotni beradi.
Atributlar   paneli   (Property   Bar)   -   bu   hozirgi   daqiqada   qanday   instrument
yoki   ob'ekt   faol   bo`lsa   shunga   qarab   tarkibi   va   instrumental   vositalari   o`zgarib
turuvchi panel hisoblanadi. 
Atributlar paneli standart instrumentlar paneli ostida joylashadi(1.9-rasm).
1.9-rasm. Atributlar paneli
Atributlar   panelida   ishlash   jarayonida   ko‘plagan   menyu   komandalari   va
dialog oynalaridan foydalanishga hojat qolmaydi.
18 II BOB. COREL DRAW DASTURIDA MATN VA KONTUR BILAN
ISHLASH.
2.1 §   COREL DRAW ob’ektlari va ularning shakllari bilan ishlash .
COREL   DRAW   dasturi   vektorli   tasvirlarni   yaratishda   turli   vositalarni
qo’llaydiingichka   chiziqlar,patsimon   shtrixlar.Sho’nga   karamay   vektorli
grafikaning ish usuli,"ko’lda" chizishdan ancha farq qiladi.Shuning uchun vektorli
konturni yaratishni va taxrirlashni tasavvur qila olish kerak.
Shu   maqsadda   COREL   DRAW   dasturi   geometrik   figuralarni   yaratish   (tugri
turtburchak,   kupburchak,   ellips,   spiral)   uchun   muljalgan   asboblarga   ega,bundan
tashqari "erkin chizish" asboblari (pero, kalligrafik, pero).   Gradientli setka (Mesh
Fill),   vektorli   grafikaning   asosiy   instrumenta   bo’lgan   Bez’e—   egri   chiziqlari,
Bez’easbobi(Vezier).
Vektorli  konturlarni  tuliq taxrirlash  qanday asboblar  orqali  yaratilganligadan
qattiy   nazar   bir   xil   usulda   bajariladi:   Forma   (Share)   asbobi   yordamida,   redaktor
maxsus   paneli   (Node   Edit)   tarmog’i   orqali   yoki   uni   almashtiruvchi   xossalar
asboblar qatori (Rgoregtu Var).
К onturlar   va   tayanch   nuqtalar. К ontur   (rath)   bu   chiziq   bo’lib   dasturning
chizuvchi   asboblar   orqali   yaratiladi   va   ob’ektning   simli   strukturasini   tashkil
qiladi. К eyinchalik   kontur   obvodka   parametrlarini   (outine)   va   ranglarini   (fill)
taqdim qilishi mumkin va buning natijasida u ko’rinishga ega bo’lib chop etilishi
mumkin. Agar konturda qaysidir parametrlar etishmayotgan bo’lsa u oddiy rejimda
ko’rinishga   ega   bo’lmaydi,   to’liq   ob’ekt   shaklida   xujjatda   saqlansada,   pechatga
chiqarilmaydi. Forma (Shape) asbobi yordamida ajratish mumkin bo’lgan - kontur
(tashkil   qiluvchi   kontur   –   kombinatsiyalanuvchi   konturlar   yigindisidir),   aloxida
ob’ekt xisoblanadi (o Ь ject).
Odatda   kontur   ko’p   segmentlardan   tashkil   topadi,   bu   konturlar   tayanch
nuqtalarida   ulangan   Bez’e   egri   chiziqlaridan   tashkil   topgan.   Segmentning   bir
tayanch   nuqtasi   joyini   o’zgartirishi   shaklni   o’zgartiradi.   Segment   shaklini
boshqaruvchi nuqtalar orqali xam o’zgartirish mumkin.
19 Standart   geometrik   figuralarni   (tugriturtburchak,   elips,   yoy,   aylana)   yaratish
uchun muljallangan asboblar sichqonchaning bir xaraqati orqali geometrik figurani
chiza oladi.
To’g’rito’rtburchak ( Rectangle )
Tugriturtburchak   asbobi   istalgan   tugriturtburchak   yoki   kvadratlarni   chiza
oladi.   Tugriturtburchak   chizish   uchun   asbob   ustida   sichqoncha   tugmasini   bosib
quyib   yubormagan   xolda   kerakli   o’lcham   olinadi.   Agar   tugriturtburchakni
markaziy   nuqtadan   chizish   lozim   bo’lsa,<Shift>   tugmasini   bosib   turish   kerak,
kvadrat chizish uchun <Ctrl> tugmasi ishlatiladi.
Ajratilgan   ob’yektda   o’ng   tugma   orqali   kontekst   menyusini   chaqirish
mumkin,   bunda   ekranga   ob’yekt   xossalari   paneli   chiqadi.   Bu   panelda
to’g’rito’rtburchak asbobi va chetlari silliqlangan burchaklar maydoni bo’lib bunda
xar   bir   burchakni   silliklanishi   foyizlarda   ifodalanadi.   Silliqlangan   burchaklarni
Forma   yoki   Strelka   asboblari   orqali   yaratish   mumkin.Buning   uchun   sichqoncha
ko’rsatkichini   to’rtburchak   burchagiga   olib   kelib   bosib   turgan   xolda   chetga
tortiladi.
Ellips asbobi ( Ellipse )
Ellips   asbobi   ellipslar   va   aylanalar   chizish   uchun   mo’ljallangan.
Ellips   o’ziga   tashqi   chizilgan   to’rtburchak   burchaklaridan   boshlab
chiziladi.Ellipsni   chizish   uchun   markazda   <Shift>   tugmasi,   aylana   uchun   <Stg1>
bosilishi lozim.Ob’ekt xossalari paneli yordamida ellips parametrlarini o’zgartirish
mumkin.
Ellips   tugmachasining   yuqori   qismidagi   vkladka   orqali   ellipsning   tipini
tanlash   mumkin.Ellips,   Sektor,   Yoy.Bu   tugmalar   xosalar   asboblar   qatorida
qaytariladi.
Uchta   asbob,   ko’pburchak   (Rolugon),   Spiral   (Spiral),   К ordinata   varaq   i
(Graph Paper), ob’yekt guruxiga yig’ilgan bo’lib asboblar panelidan aloxida panel
ko’rinishida ajratish mumkin.
Spiralasbobi( Spiral ).
20 Spirallar  yaratish  uchun  muljallangan yoki   uzluksiz  egri  chiziqlar  shaklidagi
geometrik shakillarini yaratish mumkin. Spiral chizish jarayoni turtburchak chizish
jarayoni bilan bir xil. Spiral asboblari bo’limidan semetrik va logorifmik tugmalar
orqali   spiral   turini   tanlash   mumkin.   Muntazam   spiral   yaratish   uchun   <Ctr1>
tugmasini   bosib   turish   kerak.   Spiral   parametrlarini   xossalar   asboblar   qatoridan
o’zgartirish mumkin.
2.2§ Corel DRAWda bir nechta konturlar ustida bajariladigan amallar.
Bir nechta konturlar ketma – ket chizib olinadi va ular ustida kerakli amallar
bajariladi.   “shift”   tugmasini   bosgan   holda   yoki   sachqoncha   yordamida   har   bir
kontur belgilab olinganda, хossalar panelida quyidagi buyruqlar aktiv bo’ladi.
1)   ob’ektni   biror   burchakka   aylantirish.   Kerakli   burchak   qiymati   kiritilib,
aylantiriladi.
2) oynada teskari ko’rinish yaratish.
3)   Bir   nechta   shakldan   tashkil   topgan   bir   atroflama   chiziqli,  kerak   holda  bir
to’ldirishli shakl yaratiladi. Agar ob’ektlar ustma – ust tushgan bo’lsa, shu sohada
“teshik ” hosil bo’ladi. Ochiq konturlar ham birlashadi.
21 4)   guruhlash   va   guruhdan   ajratish.   Bu   buyruqni   tanlaganda   kesishgan
ob’ektlar bilan birga ishlash yoki har bir ob’ektlar bilan alohida ishlash imkoniyati
mavjud.
5) qo’shib yuborish. Bir nechta belgilangan ob’ektlarni kesishgan konturlarini
o’chirib qo’shib yuboradi, rangi ham bir  х il holatga o’tadi.
6) Eng ostidagi ob’ektni oynada ko’ringan qismini alohida qirqib olish uchun
mo’ljallangan buyruq.
7)   oradan   ob’ekt   ajratish.   Ob’ektlar   orasidan   ajratilgan   yangi   ob’ektlar   hosil
qilish mumkin.
8) soddalashtirish. Har bir shaklni alohida qirqib olish.
22 9 – 10) ob’ektlarni oldida yoki orqasida joylashgan shaklni qirqib oladi.
11)   ob’ektlarni   bir   –   biriga   nisbatan   tekislash.   Ushbu   buyruq   orqali
chiqadigan   quyidagi   muloqot   oynasidan   maqsadga   ko’ra   tanlanadi   va
“ Применить ” buyrug’i bosiladi.
. 2.3 §  Corel DRAWda matnlar bilan ishlash.
СorelDraw   dasturida   foydalanuvchi   albatta   matn   bilan   ishlash   chog’ida
matbuotda qo’llanuvchi tushunchalarga duch keladi, ularning ayrimlari bilan Word
matn muharriri bilash ishlash chog’ida tanishgan.  Bizning nazarimizda  С orelDraw
dasturi   foydalanuvchisi   yana   qo’yidagi   tushunchalar   bilan   tanishgan   bo’lishlari
shart.
Bu tushunchalar quyida keltirilgan:
Shriftlar   –   kompyuterda   har   х il   hujjatlar   yaratishda   va   grafik   ob’ektlar
tarkibida   juda   ko’p   qo’llaniladi.   CorelDraw   ikki   х ildagi   matnli   ob’ektlar   bilan
ishlay oladi.
23 Artistic   Text   (shaklli   matn)-   bu   matn   turida   bir   yoki   bir   necha   qatorli
matnlarni har   х il formatda (kegl, interlinyaj, belgi kengligi, tepa va past indekslar,
ustki   va   ostki   chiziqlar,   kerning,   chizishlar,   tekislashlar)   yaratish   mumkin.
Paragraph   Text   (Oddiy   matn)-matnlarni   blokda   terish   imkoniyatini   beradi.   Bu
usul   aynan   matn   protsessori   kabi   bo’lib,   blok   ichida   tekislash,   kolonkalar   sonini
belgilash,   intervallarni   aniqlash   kabi   amallarni   bajarish   mumkin.   Bu   usulda
maqola, qaydlar kabi matnlarni yaratish va tahrirlash mumkin. Matnli  ob’ektlar –
tekst uskunasi yordamida yaratiladi. Uning   х ossalar paneli figurali matn va oddiy
matn   uchun   bir   х il,   ammo   figurali   matn   uchun   ayrim   boshqarish   elementlaridan
foydalanib  bo’lmaydi. Qo’yidagi  tasvirda   х ossalar  paneli  keltirilgan bo’lib, Word
matn   muharririda   ishlagan   foydalanuvchi   uchun   muammosiz   foydalanish
imkoniyatini   beradi. Keyingi   tasvir  esa,   matnni  formatlash  uchun  zarur  holatlarni
qamrab olgan.
24 Matn   bilan   ishlashda   CorelDraw   foydalanuvchi   uchun   sodda   va   zarur
imkoniyatlarni   beradi.   Masalan,   matnni   formatlash   imkoniyatidagi   « Эффекты »
bandi   orqali   har   х il   uslubdagi   matnlarni   yaratish   mumkin,   jumladan   quyidagi
holatlarga e’tibor bering:
Kegl   tushunchasi.   Kegl   punktlarda   o’lchanuvchi   va   poligrafiyada
qo’llanuvchi   o’lchov   birligi   hisoblanadi.   Kegl   bu   shriftning   balandligi,   shrift   osti
va ustidagi masofalari yig’indisidir. 1 punkt=1/72 dyum=0,352 mm. Ko’p hollarda
8,10,   12   punktli   kegllardan   foydalaniladi.   Poligrafiyada   shuningdek   pik
kattaligidan foydalaniladi. 1 pik 12 punktga teng.
Kerning   tushunchasi.   Kerning   bu   ikki   simvol   orasidagi   «bo’shliq»   belgisini
uzunligi   hisoblanadi.   Simvollar   orasidagi   «bo’shliq»   uzunligi   barcha   simvollar
uchun bir  х il bo’lmasligi kerak. Bir  х il simvollarning eni boshqasiga nisbatan uzun
bo’lganligi tufayli avtomatik kerning o’rnatish imkoniyatidan foydalanish va ayrim
zarur   hollarda   matnni   formatlash   menyusidan   kerning   diapazonini   qo’ldan
o’rnatish lozim.
25 Interlinyaj tushunchasi. Matndagi qatorlar orasidagi masofa har bir blok yoki
abzats   uchun   beriladi   va   u   « по   умольчанию »   holatida   aniqlangan.   Alohida
interlinyaj   uchun   matnni   formatlash   oynasidagi   abzats   parametrlaridan
foydalanamiz. Keltirilgan jadvalgagi « линия » qiymati o’zgarishiga e’tibor bering.
Simvollar   orasidagi   masofa   –   interval   deb   yuritiladi   va   blokdagi   matnning
barcha   simvollari   orasidagi   masofani   tenglashtirish,   ba’zi   hollarda   o’zgartirish
muhim   hisoblanadi.   Bu   hol   matnni   formatlash   bandining   « абзац »   bo’limi   orqali,
ya’ni foydalanuvchining bo’shliq belgisini uzunligini oshirish (simvollar va so’zlar
orasida) orqali bajariladi.
« Форма »(figura)   uskunasi   bilan   ishlash.   Matnning   simvollari   bilan
bajariladigan   interaktiv   amallar   (siljitish   va   burish)   -   uskuna   yordamida
bajariladi. Masalan, matn blokiga « Космонавтика » so’zini kiritamiz va blokni bu
uskuna yordamida belgilaymiz.  Quyidagi holat yuzaga keladi:
26 Har   bir   belgi   yonida   manipulyator   ko’zga   tashlanadi.   Biz   bu   markerlar
yordamida   simvolni   tanlashimiz   va   uning   o’rnini   gorizontal   hamda   vertikal
yo’nalishda   o’zgartirishimiz   mumkin.   Shuningdek   har   bir   simvolning   ko’rinishi,
stili,   shrift   formati   kabi   parametrlarini   formatlash   bandidan   vizual   holatda
o’zgartirishimiz mumkin.
Shuningdek   har   bir   simvolni   muayyan   burchakka   «og’dirish»   ham   mumkin.
Buning   uchun   « абзац »   bandining   « сдвиг »   maydonida   kerakli   burchak
koeffitsientini kiritish zarur.
27 XULOSA
Bugungi   kunda   Informatika   va   axborot   kommunikatsiya   texnologiyalari
sohasi   jadal   rivojlanmoqda,   shu   bilan   birgalikda   kompyuter   tarmoqlari   ham.   Biz
yoshlar   o’zimiz   va   o’zimizdan   keyingi   avlodlarga   Informatika   va   axborot
kommunikatsiya   texnologiyalari   sirlarini   chuqurroq   o’rganishlari   uchun   yordam
berishimiz kerak. 
COREL DRAW dasturi  bir  necha xujjatlarni  bir vaqtda ochish imkoniyatiga
ega, u xolda shu paytda kerak bo’lmagan xujjatlarni yopish kuzda tutilgan.  Menyu
Fayl (FILE) bo’limida yoping (Zakryt, Close) komandasi bajarilganda aktiv xujjat
yopiladi.   Dastur   yuqlangandlan   so’ng   ekranda   paydo   dastur   oynasiga
foydalanuvchining   interfeysi   deyiladi(User1Tzeg   t1egtaze).   Interfeys   inson   va
kompyuter   orasida   bog’lovchi   bo’lib   ishlash   uchun   panel,   asboblar,   muloqot
oynasi   va   x.k   larni   taklif   etadi.   Foydalanuvchi   interfeysiga   saxifa,   bosh   menyu,
xujjatlarni aks ettiruvchi ishchi oynalari xamda tasvirlarni muxarrirligini amalgam
oshiruvchi xar xil panellar tuplami. Oynaning markazidagi katta oq maydon ishchi
ishchi xudud bo’lib xar bir xujjat aloxida - aloxida ochiladi. 
Yurtimizda   ham   dasturlashga   bo`lgan   talab   va   e`tibor   oshib   bormoqda.
O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.M.Mirziyoyevning   2020-yil   24-
yanvardagi   Oliy   majlisga   qilgan   murojaatnomasida   ta`kidlangan,   Soha   uchun
yuqori   malakali   mutaxassislar   tayyorlash   maqsadida   xorijiy   hamkorlarimiz   bilan
birgalikda   “Bir   million   dasturchi”   loyihasini   amalga   oshirilishi   dasturlashga
bo`lgan   e`tibordan   darak   beradi.   Bu   loyihadan   ko`zlangan   maqsad   kelgusida
jamiyatimizning qurilish, energetika, qishloq va suv xo`jaligi, transport, geologiya,
kadastr, sog`liqni saqlash, ta`lim, arxiv sohalarini raqamlashtirishdan iborat.
  Hozirda   kompyuter   grafikasi   ilmiy   xodimlar   uchungina   emas,   balki
rassomlar,   loyihachilar,   dizayn   va   reklama   bilan   shug`ullanadigan   mutaxassislar,
web sayt yaratuvchilar, o`qitish jarayoni va boshqa sohalarda keng qo`llanilmoqda.
Shuning   uchun   kompyuter   grafikasi   sohasida   yetuk   kadrlarni   tayyorlash,   yosh
kitobxonlarga kompyuter grafikasiga doir adabiyotlarni yetkazish oldimizda turgan
vazifalardan biri hisoblanadi.
28 С orelDraw   vektorli   grafikaning   Windows   amaliyot   tizimida   ishlaydigan
tahrirlovchi   dasturlardir.   Uning   yordamida   turli   grafik   ko’rinishlarni   loyihalash,
foto,   matn,   tasvirlar   ustida,   ayniqsa,   badiiy   ko’rinishdagi   kompozitsiyalarni
tahrirlash   bilan   bog’liq   amallarni   bajarish   mumkin.   CorelDraw   boshqa   grafik
muharrirlarga   nisbatan   matnlar   bilan   yaxshi   ishlaydi,   ya’ni   nashriyot   tizimlarida,
masalan,   yumoristik   yoki   boshqacha   kitoblarni   turli   o’lchamdagi   harflar   bilan
yozish   mumkin.   Masalan,   pasportdagi   rasmni   skanerdan   o’tkazib   va     CorelDraw
yordamida   shu   rasmni   portretga   aylantirish   mumkin.   O’z-o’zidan   ma’lumki,
bunday   professional   murakkab   grafik   muharrirlarda,   ya’ni   CorelDraw   ning   boy
asboblari   va   ranglaridan   foydalanib   ham   rasm   chizish   mumkin.   CorelDraw
muharririda fayllarning kengaytmasi file .cdr ko’rinishda bo’ladi. Fayllarni import
va   eksport   qilish   eng   yaxshi   qulayliklaridan   biri   hisoblanadi.   Ayniqsa,   kompakt
diskdan   fayllarni   import   qilishda   ko’p   qo’llaniladi.   Iqtisodiy   sohalarda   ham
korxonalarning emblemalarini va reklama bannerlarini tuzishda ko’p qo’llaniladi.
Men   bu   kurs   ishini   yozish   davomida   o’z   bilim   va   ko’nikmalarimni   oshirib
oldim.   CorelDRAW   dasturining   imkoniyatlari   bilan   tanishib   chiqib,   yangi
imkoniyatlarini o`rganib oldim.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. E.I.Ruziеv. Grafik dizayn – T 1993
2. E.I.R o` zi е v. «Grafika» Int е grativ kursining variativ dasturlari.T 1997
3. E.I.R o` zi е v. T ех nik grafika va dizayn as о slari.  T   1995   
4. Е.Х.Хоlmatоv,N.I.Tayla q оv,U.A.Nazarоv   «Infоrmatika   va   h isоblash
tехnikasi.T-2001.
5. T.   Rixsibotv :   « Rompyuter   grafikasi »,   O ’ zbekiston   Yozuvshilar   uyushmasi
Adabiyot   jamg ’ armasi   nashriyoti ,  Toshkent , 2006  y , 22-26  betlar .
6. Д. Миронов « Corel   Draw  10». Учебный курс. Санкт-Петербург. 2002 год.
7. А . Тайц  «Adobe Illustrator-9».  Учебный   курс .  Санкт-Петербург. 2002 год.
8. WWW .  Info - baz . narod . ru ,  II -глава «Свойства», 1-часть.
9.   A.Sattоrоv   «Infоrmatika   va   aхbоrоt   tехnоlоgiyalari».   Tоshkеnt.   «O`qituvchi»
nashriyoti. 2003 yil.
10. Соснин Н.В. «Компьютерная графика» Учебник – СПб: Питер, 2003, 736 
11.   Mamarajabov   M.E.,   Tursunov   S.Q.,   Nabiulina   L.M.   Kompyuter   grafikasi   va
web-dizayn:   darslik.   O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o`rta   maxsus   ta`lim
vazirligi. - Toshkent: Cho`lpon nomidagi NMIU, 2013. 376-b. 
12.   Nazirov   Sh.A.,   Nuraliyev   F.M.,   Aytmuratov   B.Sh.   “Rastr   va   vektor   grafika”
O`zR   oliy   va   o`rta   maxsus   ta`lim   vazirligi,   O`rta   maxsus,   kasb-hunar   ta`limi
markazi. – T.: G`afur G`ulom nomidagi nashriyot matbaa ijodiy uyi, 2007.–192 b. 
13.   Rixsiboyev   T.   “ Kompyuter   grafikasi”   O`zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi
adabiyot jamg`armasi nashriyoti , T.; 2006, 168 b. 
14.   Tayloqov   N.S.,   Axmedov   A.B.   va   boshqalar.   “Informatika   va   axborot
texnologiyalari”. Darslik. Toshkent, “Extremum-press”. 2018. 128 b. 
Internet saytlar
1. http://www.ziyonet.uz 
2. http://www.wikipedia.org 
3. http://www.tuit.uz 
4. http://www.ziyonet.uz 
30

Matn va konturlar bilan ishlashda coreldraw dasturining boshqa grafik dasturlardan ustunlik jihatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.
  • Talabalar haqida ma'lumot saqlovchi tizim
  • HTML tili, uning asosiy elementlari. Jadval va rasm hosil qilish. Gipermatn va freymlar joylashtirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha