Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 45.6KB
Покупки 2
Дата загрузки 05 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

72 Продаж

Mehnat tarbiyasining mazmuni va mohiyati

Купить
MUNDARIJA:
KIRISH ................................................................................................................ 3
I-BOB. MEHNAT TARBIYASINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Mehnat tarbiyasining tushunchasi va uning ta’rifi …………………………. 5
1.2.  Mehnat tarbiyasining shakllari va turlari …………………………………… 8
1.3.   Mehnat tarbiyasining tarixiy rivojlanishi…………………………………… 11
1.4.   Mehnat   tarbiyasining   psixologik   va   pedagogik
asoslar ……………………... 13
II-BOB.  MEHNAT TARBIYASINING MAZMUNI VA MOHIYATI
2.1.   Mehnat   tarbiyasining   jamiyatdagi
o‘rni.......................................................... 15
2.2.   Mehnat   tarbiyasining   maqsad   va
vazifalari…………………………………. 18
2.3.   Mehnat   tarbiyasining   ta’lim   jarayonidagi
roli………………………………. 22
2.4.   Mehnat   tarbiyasining   samaradorligini   oshirish
usullari................................... 27
XULOSA…………...…………………………………………………………... 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................ 32
2 KIRISH
Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   ta’lim   va   tarbiya   tizimini
takomillashtirishga qaratilgan bir qator qarorlari yoshlar tarbiyasining dolzarbligini
belgilashda   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Xususan,   2021-yil   6-aprelda   qabul
qilingan   “Ta’lim   va   tarbiya   tizimini   yanada   takomillashtirishga   doir   chora-
tadbirlar   to‘g‘risida” 1
gi   PQ-5073-sonli   qaror   yoshlar   tarbiyasi,   ularning
ma’naviy   va   intellektual   kamolotiga   alohida   e’tibor   qaratilishini   ta’kidlaydi.
Mazkur   qarorda   ta’lim   jarayonlarida   yoshlarni   vatanparvarlik,   kasbiy   mahorat   va
mehnatsevarlik ruhida tarbiyalash ustuvor vazifa sifatida belgilangan.
Qarorning   mazmuni   va   dolzarbligidan   kelib   chiqib,   ta’lim   tizimida   mehnat
tarbiyasining   nazariy   va   amaliy   joriy   etilishi   yosh   avlodning   intellektual   va
ma’naviy   rivojlanishida   muhim   omil   hisoblanadi.   Mehnat   tarbiyasi   bolalarning
kasbiy   yo‘nalishlarini   aniqlash,   shaxsiy   sifatlarini   shakllantirish   va   kelajakda
jamiyatda o‘z o‘rnini topishda amaliy asoslarni taqdim etadi. Bu orqali jamiyatning
ijtimoiy va iqtisodiy rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatish mumkin bo‘ladi.
Kurs   ishining   dolzarbligi .   Yoshlarni   to‘laqonli   tarbiyalash   va   mehnatga
o‘rgatish,   ularda   mas’uliyat,   o‘z   ustida   ishlash   va   ijodiy   fikrlash   ko‘nikmalarini
rivojlantirish   zamon   talabidir.   Hozirgi   davrda   ijtimoiy   va   iqtisodiy   muhitdagi
o‘zgarishlar, yangi texnologiyalar va kasblarning joriy etilishi yoshlarning shaxsiy
va   kasbiy   rivojlanishini   yanada   dolzarblashtirmoqda.   Shu   bois,   ta’lim   tizimida
mehnat tarbiyasi nafaqat nazariy, balki amaliy qirrasi bilan ham dolzarb masalaga
aylanib bormoqda.
Kurs   ishining   maqsadi.   Ushbu   tadqiqotning   maqsadi   –   ta’lim   jarayonida
mehnat   tarbiyasining   o‘rni   va   ahamiyatini   o‘rganish,   yoshlarni   ijodiy   mehnatga
1
  2021-yil   6-aprelda   qabul   qilingan   “Ta’lim   va   tarbiya   tizimini   yanada   takomillashtirishga   doir   chora-
tadbirlar to‘g‘risida” gi PQ-5073-sonli qaror
3 jalb   etish   orqali   shaxsiy   sifatlarini   rivojlantirishga   ko‘maklashishdir.   Bu   orqali
yosh avlodda kasbiy yo‘nalish, vatanparvarlik va mas’uliyatlilik kabi qadriyatlarni
shakllantirishga erishish ko‘zda tutiladi.
Kurs ishi ning vazifalari :
1. Mehnat   tarbiyasining   nazariy   asoslarini   tahlil   qilish   va   rivojlanish
bosqichlarini o‘rganish.
2. Yoshlarning   shaxsiy   rivojlanishida   mehnat   tarbiyasining   psixologik   va
pedagogik jihatlarini aniqlash.
3. Mehnat tarbiyasini amaliy joriy etish usullari va texnologiyalarini ishlab
chiqish.
4. Yoshlarni   amaliy   faoliyatga   jalb   qilish   orqali   mehnatsevarlik   sifatini
rivojlantirish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishining obyekti va predmeti :
 Ob y ekti : Ta’lim jarayonida yoshlarni mehnat tarbiyasiga jalb etish.
 Predmeti :   Ta’lim   tizimida   mehnat   tarbiyasining   pedagogik   usullari   va
ta’sir mexanizmlari.
Kurs ishining metodik asosi.  Pedagogika, psixologiya va zamonaviy ta’lim
texnologiyalari   nazariyalari   asosida   olib   boriladi.   Ta’lim   jarayonida   yoshlarning
shaxsiy   rivojlanishi,   ularni   mehnatga   jalb   qilishning   innovatsion   usullari   tahlil
qilinadi.
Kurs ishining tuzilmasi.  Kurs ishi   quyidagi qismlardan iborat:
1. Kirish.
2. Mehnat tarbiyasining nazariy asoslari va dolzarbligi.
3. Ta’lim jarayonida mehnat tarbiyasining amaliy qo‘llanilishi.
4. Xulosa va tavsiyalar.
Bu   kirish   qismi   ta’limda   mehnat   tarbiyasini   rivojlantirish   va   yoshlar
tarbiyasiga   oid   asosiy   masalalarni   yoritish,   mavzuni   to‘liq   tushuntirish   uchun
xizmat qiladi. 
4 I-BOB. MEHNAT TARBIYASINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Mehnat tarbiyasining tushunchasi va uning ta’rifi
O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonun   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   asosida   umumta’lim   maktablarida   o‘qitiladigan   barcha
fanlarning   DTS   lari   va   o‘quv   dasturlari   ishlab   chiqildi   va   u   bosqichma-bosqich
joriy   etib   borilmoqda.   Mehnat   ta’limi   bo‘yicha   DTS   da   umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarida mehnat  ta’limi  va kasb  tanlashga  yo‘naltirishning tayanch  mazmuni
hamda   maktabni   bitirgan   o‘quvchilarning   mehnat   ta’limi   fanidan   tayyorgarlik
darajasini   me’yorlari   ifodalanadi.   Mehnat   ta’limi   va   tarbiyasining   maqsadi   o‘quv
ishlarida mehnatga nisbatan ongli munosabatni shakllantirishdan iboratdir. Mazkur
maqsadni   amalga   oshirishda   bir   qator   vazifalarni   hal   etish   talab   qilinadi.   Mehnat
tarbiyasini   tashkil   etishda   hal   etiluvchi   vazifalar   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   u
o‘quvchilarning   mehnat   faoliyatiga   amaliy,   ruhiy   va   axloqiy   tayyorgarlikning
barcha   tomonlarini   qamrab   oladi.   Mehnat   ta’limi   va   tarbiyasini   tashkil   etishda
quyidagi vazifalar amalga oshiriladi:
1. Mehnatning mohiyatini anglatish orqali o‘quvchilarga mehnatning shaxs
kamoloti va jamiyat taraqqiyotidagi rolini yoritib berish;
2. Inson   mehnati   hamda   mehnat   mahsuli   bo‘lgan   moddiy   va   ma’naviy
ne’matlarni qadrlash, asrab-avaylashga o‘rgatish;
3. Mehnat qilishga nisbatan rag‘batni, shuningdek, muhabbatni uyg‘otish;
4. O‘quvchilarning   mehnatga   ijtimoiy   burch   sifatida   yondashuvlarini
yuzaga keltirish;
5. Mehnat faoliyatini tashkil etishga ongli ravishda, vijdonan yondashishni
odatlantirish;
6. Mehnat faoliyatini jamoa asosida tashkil etish;
5 7. Mehnatga hayotiy zururat, inson faoliyatining asosi sifatida munosabatda
bo‘lish;
8. Mehnatni   ilmiy   asosda   tashkil   etish   borasida   mehnat   ko‘nikmasi   va
malakalarini shakllantirishni yuzaga keltirish;
9. O‘quvchilarda   mehnatsevarlik   xislatini   tarbiyalash;   o‘z   mehnati
samarasidan g‘ururlanish tuyg‘usini shakllantirish;
10. Muayyan kasb-hunar sirlarini o‘zlashtirishga erishish.
Yosh   avlodning   mehnat   faoliyati   quyidagi   yo‘nalishlarda   rivojlantiriladi   va
tarkib   toptiriladi:   mehnat   o‘yindan   ajralgan   holda   mustaqil   faoliyat   sifatida
shakllantiriladi;   mehnat   faoliyati   jarayonining   mohiyatini   o‘zlashtirilishiga
erishiladi;   mehnat   faoliyatining   turli   shakllari   vujudga   keltiriladi.   Mehnat
tarbiyasidan   ko‘zlangan   maqsad,   avvalo,   o‘quvchilarga   mehnatning   mohiyati,
mazmunini   chuqur   anglatishdan   iboratdir.   Mehnat   tarbiyasi   shaxsga   mehnatning
mohiyatini   chuqur   anglatish,   ularda   mehnat   va   mehnat   faoliyatiga   ongli
munosabatni, shuningdek, muayyan ijtimoiy-foydali harakat yoki kasbiy ko‘nikma
va   malakalarni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan   pedagogik   jarayondir.   Mehnat
tarbiyasining   maqsadi   shaxsda   mehnat   va   mehnat   faoliyatiga   ijobiy   munosabatni
shakllantirishdan   iborat.   Mehnat   tarbiyasini   tashkil   etishda   quyidagi   vazifalar   hal
qilinadi:
1. Shaxsga mehnatning mohiyatini chuqur anglatish;
2. O‘quvchilarning bilishga bo‘lgan qiziqishlarini rivojlantirish;
3. O‘quvchilarni turli mazmunga ega mehnat ko‘nikma va malakalari bilan
qurollantirish;
4. O‘quvchilarda mehnat faoliyatiga ijobiy munosabatni shakllantirish;
5. O‘quvchilarni nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llashga o‘rgatish;
6. O‘quvchilarda   mehnatga   muhabbat   uyg‘otish,   ularni   mehnatsevarlikka,
tejamkorlikka o‘rgatish.
Mehnat   ta’limi   o‘qituvchisi   rahbarligida   o‘quvchilar   tomonidan
bajariladigan   aqliy   va   jismoniy   harakatlar   jarayonidan   iborat   bo‘lib,   yakuniy
natijada   ularning   mehnat   qurollari,   vositalari   va   jarayonlari   haqidagi   bilimlarini
6 hamda   ma’lum   sohadagi   ishlab   chiqarish   mehnatini   bajarish   uchun   zarur   amaliy
ko‘nikma   va   malakalarni   egallashlariga   ongli   ravishda   kasb   tanlashga   hamda
jamiyat   va   shaxs   farovonligi   yo‘lida   mehnat   faoliyatida   ko‘nikishlariga   imkon
beruvchi   shaxsiy   sifatlarni   va   tafakkurlarni   rivojlantirishga   qaratilgan   o‘quv
fanidir.   Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktabida   mehnat   fanini   o‘qitishning   maqsadi:
O‘quvchilarning   aqliy   va   jismoniy   mehnat   turlari,   jarayonlari   bilan   tanishtirish.
Mehnat   va   kasblarni   qadrlash,   ularning   ahamiyatini   tushunishga   o‘rgatish.
Boshlang‘ich   sinf   mehnat   ta’limi   uchun   uzviy   bog‘lanishni   yaratish   kerak.   Bular
ta’limiy-tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlar hisoblanadi. 
Ta’limiy   maqsad   –   o‘quvchilarning   barkamol   shaxslar   bo‘lib
shakllanishlari uchun ularga mehnat jarayonlari, qo‘l mehnatiga o‘rgatish, ular- ni
kasblar   haqida   ma’lumotlar   berish   bilan   birga   uyg‘unlashtirish   orqali   ularning
kasbga tayyorgarligiga zamin yaratishdan iborat. 
Tarbiyaviy   maqsad   –   o‘quvchilarning   mehnat   ko‘nikmalarini   egallashlari
jarayonida   mehnat   va   kasbga   munosabatlarida   yuqori   axloqiy   sifatlarini,
mehnatsevarlik, vatanparvarlik va tadbirkorlikni rivojlantirib borishdan iborat.
Rivojlantiruvchi   maqsad   –   mehnat   ta’limi   mashg‘ulotlari   jarayonida
o‘quvchilarga aqliy, jismoniy, axloqiy badiiy estetik tarbiya va ta’lim berish orqali
ularning barkamol shaxslar bo‘lib yetishishlariga yordam berishdan iborat. 
Nazorat   maqsad   –   o‘quvchilarning   dasturda   belgilangan   bilim,
ko‘nikmalarni DTS ga binoan o‘zlashtirish holatini nazorat qilishdan iborat. 
Ijodiy   vazifa   –   mehnat   ta’limi   jarayonida   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini
zamonaviy   talablar   darajasida   bo‘lishini   ta’minlash   uchun   o‘quvchilarning
mustaqil ravishda ijodiy faoliyat yurita olishiga o‘rgatish. 
Amaliy   vazifa   –   buyum,   narsa,   namunalar   asosida   zaruriy   vazifalarni
amalda   bajara   olish.   Maktabda   mehnat   ta’limidan   o‘tkaziladigan   mashg‘ulotlar
quyidagi   vazifalarni   amalga   oshirishni   nazarda   tutadi:   –   o‘quvchilarda   dastlabki
nazariy   va   amaliy   mehnat   tajribalarini   hosil   qilish,   zamonaviy   texnika   borasidagi
bilimlari   doirasini   yanada   kengaytirish,   ularda   kishilar   mehnati   va   mehnat
jarayoniga nisbatan ijobiy munosabatda bo‘lishga tayyorlash; – o‘ziga topshirilgan
7 har   qanday   ishni   uddalay   bilish,   mehnatning   o‘ziga   xos   madaniyati   va   uning
nazariy  asoslarini  egallash,  o‘z  ishini  va  o‘rtoqlarining  ishlarini   mustaqil  baholay
olish malakalarini shakllantirish.
1.2. Mehnat tarbiyasining shakllari va turlari
Yoshlarning   fan-texnika   rivojida   faol   ishtirok   etishlari   faqat   ta’lim
mazmunini  emas,   balki  o‘qitish  jarayonining  usuli  va  tashkil   etilishini,  o‘qitishga
qiziqishini,   ijodiy   qobiliyatini,   egallagan   bilimlarini   amalda   qo‘llay   bilishni
rivojlantirish   maqsadlarida   yanada   takomillashtirishni   ham   talab   qiladi.   Bu   esa
maktab   zimmasiga   yoshlarda   ijodga   ehtiyoj   uyg‘otish,   ijodiy   qobiliyatlar,   har
qanday faoliyatga ijodiy yondashish asoslarini shakllantirishga, ijodiy masalalarni
mustaqil hal etishga o‘rgatish vazifasini  yuklaydi. Mehnat  ta’limiga o‘rgatishning
ahamiyati   mehnat   malakalarini   egallash   imkoniyatini   berish   bilan   cheklanmaydi,
balki   bu   malakalar   hamma   uchun   zarur   ekanligini   e’tirof   qilish   kerak.   Ko‘pgina
ilmiy kengashlarda qatnashuvchi  kishilar, agar turmush ishlarini bajarishni:  ovqat
pishirish,   kiyim   yamash,   ozodalikni   saqlash   va   shu   kabilarni   bilmaganida,
shunchalik   muvaffaqiyatga   erishmagan   bo‘lardilar.   Mehnat   ta’limiga   o‘rgatishni
ham   zamonaviy   pedagogika   ishlarini   to‘g‘ri   tashkil   etish   va   uning   usullariga
qo‘yadigan umumiy talablariga muvofiq tarzda amalga oshirish kerak.
O‘qitish metodlari – bu o‘qituvchi va o‘quvchilarning usullari bo‘lib, bular
yordamida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni
egallashlariga   erishadi.   O‘qituvchi   o‘z   tajribasida   o‘qitishning   xilma-xil
usullaridan   foydalanishi   mumkin.   O‘qituvchining   intilishi,   xatti-harakati   darsda
o‘quvchilarning   diqqat-e’tiborlarini   susaymasligiga,   fikrlarning   jamlangan
bo‘lishiga,   ularning   chambarchasliklariga   yo‘llangan   bo‘lishi   kerak.   O‘qituvchi
darsning   har   bir   daqiqasini   qadrlab,   o‘quvchilarni   ham   shunga   o‘rgatishi   kerak.
Har bir o‘qituvchiga o‘z uslubi, o‘z usulining o‘ziga xosligiga ega bo‘lish huquqi
berilgan. Biroq shuni aytish mumkinki, bularning barchasiga mustahkam bilim, bir
qarashda   hammaga   ravshan   bo‘lgan   haqiqatlarni   egallab   olganlaridagina   erishish
mumkin.   Hayotini   o‘qituvchilik   mehnatiga   baxsh   etmoqchi   bo‘lgan   o‘qituvchilar
8 o‘z faoliyatini mana shu hammaga ma’lum haqiqatni o‘zlashtirishdan boshlashlari
kerak.   Ular   darslarda   suhbat,   gapirib   berish,   amaliy   mashg‘ulotlar   kabilardan
foydalanib   o‘zlashtirganini   tekshirish,   yangi   mavzuni   tushuntirish   va   o‘tilganini
mustahkamlashni   eng   boshidan   o‘rganishlari   lozim.   Faqat   barchaga   ma’lum
haqiqatlar   o‘zlashtirgandan   keyingina   va   sinfning   imkoniyatlarini   nazarda   tutib,
yangisini qo‘llash mumkin.
Mehnat   ta’limi   bilimlarini   egallash,   o‘zlashtirish,   amalda   qo‘llash   va
o‘quvchilarni  rivojlantirish faol  jarayonining muvaffaqiyati  asosan o‘qituvchining
bilimi hamda ishga ijodiy yondashishiga bog‘liq. Mehnat ta’limini amaliy mehnat
faoliyati   bilan   birlashtirish   va   o‘quvchilarning   ilmiy   bilimlarni   chuqur
o‘zlashtirishini   ta’minlashda   ta’limning   turli   usullaridan   foydalaniladi.   Nazariy
materialni tushuntirish chog‘ida o‘qituvchi o‘quvchilarning bilimlari va tajribasiga
suyanadi.   O‘quvchilar   tomonidan   bajariladigan   barcha   mehnatga   oid   harakatlar
nazariy  bilimlarni   bilishga   tayanadi.   Ko‘r-ko‘rona  taxminiy   yo‘l   bilan  egallangan
ko‘nikma   va   malaka   tor   ma’noda   bo‘lib,   puxta   bo‘la   olmaydi.   Amaliy
topshiriqlarni tanlash mehnat tayyorgarligini nazariy va amaliy saviyasini ko‘tarish
vazifalariga   bo‘ysundirilishi   kerak.   O‘quvchilarga   berilgan   topshiriqlar   ularni
ijodiy izlanish, ta’lim  olish  va adabiyotlar  bilan ishlash  malakasini  shakllantirishi
lozim.
Boshlang‘ich   sinflarda   ish   materiallarining   mazmuni,   hajmi   va   usullari
o‘quvchilarning   tayyorgarlik   bosqichiga   mos   kelishi   zarur.   O‘quv   materiallarini
o‘quvchilarga yetkazib berishda faqat soddalashtirish yo‘li bilan borish maqsadga
muvofiq bo‘lmaydi. Bunday yo‘l bilan borish o‘quvchilarning aqliy rivojlanishini
ta’minlay   olmaydi.   Har   bir   mavzuni   o‘rganishda   soddadan   murakkabga   qarab
borish   maqsadga   muvofiqdir.   Ko‘pgina   o‘qituvchilar   o‘qitishning   turli   metod   va
usullarini   qo‘llab,   shunungdek,   sinfdan   tashqari   ishlarni   qiziqarli   tashkil   etib,
yaxshi   o‘zlashtirish   natijalariga   erishmoqdalar   va   bilimga   muhabbat   hamda
qiziqishlarini   singdirmoqdalar.   Bunday   o‘qituvchilar   qo‘l   mehnatini   o‘rgatishda
o‘quvchilarga   turmush   sohasidagi   bilim   va   ko‘nikmalarni   singdirish   bilan   birga,
ularda   ijodiy   qobiliyatlarni   va   bilishga   qiziqishni,   mustaqil   faollikni   o‘stirishga
9 yordam bermoqdalar. O‘qitish usullari bilimlarning shunday darajada egallanishiga
xizmat   qilishi   kerakki,   unda   o‘quvchilar   chizmani   o‘qituvchi   chizgan   o‘lchamlar
asosida   emas,   balki   buyumni   istalgan   o‘lchami   bo‘yicha   chizib,   egallagan
bilimlarini amalda qo‘llay olsinlar.
Qo‘l   mehnatiga o‘rgatishda qo‘llanadigan asosiy usullar tizimi quyidagi lar :
1. Og‘zaki bayon qilish.
2. Tushuntirish va hikoya qilish.
3. Suhbat.
4. Mashqlar.
5. Amaliy ishlar.
6. Mustaqil ishlar.
7. Ekskursiya.
8. Kitob bilan ishlash.
9. Texnik vositalar.
Mehnat   ta’limi   jarayonida   o‘quvchilarni   mehnat   ta’limi   va   tarbiyasiga
tayyorlashda   mana   shu   usullardan   samarali   foydalanilsa,   o‘qituvchi
o‘quvchilarning   mehnat   ta’limi   va   tarbiyasining   malaka   va   ko‘nikmalarini
egallashlari va mehnatga tayyorlash to‘g‘ri tarbiyalansa, haqiqiy mehnatkash inson
uchun zarur bo‘lgan sifatlar shakllanadi.
Og‘zaki bayon qilish usuli ikki xil ko‘rinishda bo‘lishi mumkin:
1. Monologik   bayon   qilish .   Bunda   faqat   o‘qituvchi   gapiradi,   o‘quvchilar
esa uning nutqini idrok etib, anglab oladilar. Qo‘l mehnati darslarida u tushuntirish
va hikoya qilish, instruktaj ko‘rinishida bo‘ladi.
2. Dialogik   bayon   usuli .   Bu   o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   o‘zaro
suhbatidir.
Tushuntirish  va hikoya qilish. Bu  usulda materialni  jonli  va ob-razli  bayon
qilishdir.   Bu   holda   yangi   bilimni   o‘qituvchining   o‘zi   beradi.   Ba’zan   suhbat
davomida   o‘quvchilarning   qanchalik   o‘zlashtirayotganliklarini   bilish   maqsadida
ularga savollar bilan murojaat etish maqsadga muvofiqdir. Hikoya agar bajarilgan
10 ishlar, natural  rasmlar, fotosuratlar  va shu kabilarni  ko‘rsatib  bajarilsa,  anchagina
tushunarliroq bo‘ladi. Bu o‘rinda tushuntirayotganda “ko‘rsat va tushuntir” degan
qoida bajariladi. Yangi materialni bayon qilishda o‘quvchilarning bir xil emasligini
nazarda tutish lozim. 
1.3. Mehnat tarbiyasining tarixiy rivojlanishi
Mehnat   tarbiyasi   tarixiy   rivojlanish   jarayonida   jamiyatning   iqtisodiy,
ijtimoiy   va   madaniy   sharoitlariga   qarab   o‘zgarib,   taraqqiy   etgan.   Tarixan   mehnat
tarbiyasi   insonlarning   ish   faoliyatini   o‘rgatish   va   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topish
uchun zarur bo‘lgan ko‘nikmalarni shakllantirish maqsadida amalga oshirilgan.
Mehnat   tarbiyasining   dastlabki   bosqichlari.   Mehnat   tarbiyasining
dastlabki   shakllari   qadimiy   jamiyatlarda,   ayniqsa   qishloq   xo‘jaligi   va
hunarmandchilik   rivojlanishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan.   Qadimgi   davrlarda   mehnat
tarbiyasi   asosiy   e’tiborni   bolalarni   turmush   uchun   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarni
o‘rgatishga   qaratgan.   Bolalar   kichkinaligidan   boshlab   ota-onalar   va   kattalardan
mehnatga oid bilimlar va ko‘nikmalarni o‘rgangan. Mehnatning ko‘p qismi oilada,
qishloq hamda ehtiyotkorlik bilan bajariladigan amaliy ishlarda amalga oshirilgan.
O‘rta asrlar va hunarmandchilik davrida mehnat tarbiyasi .   O‘rta asrlar
davrida,   ayniqsa,   G‘arbiy   Yevropa   va   Osiyoda   hunarmandchilikning   rivojlanishi
bilan   mehnat   tarbiyasi   o‘zining   yangi   bosqichiga   o‘tdi.   Mehnat   tarbiyasi
institutlashdi   va   professional   kasblar   bo‘yicha   ta’lim   boshlanadi.   Kasb   ustalari,
ya’ni   mahoratli   hunarmandlar   o‘z   kasblarini   o‘rgatish   uchun   maktablar   tashkil
qildilar. O‘quvchilar ustozlaridan o‘rganish, turli amaliy ishlarni bajarish orqali o‘z
mahoratlarini oshirdilar. Bu davrda mehnat tarbiyasi ko‘proq amaliy ko‘nikmalarni
egallashga, mahoratni oshirishga qaratilgan edi.
Yangi   davrda   mehnat   tarbiyasining   rivojlanishi .   Yangi   davrda,   sanoat
inqilobi   va   iqtisodiyotni   mexanizatsiya   qilish   jarayonlari   mehnat   tarbiyasining
yangi   shakllarini   keltirib   chiqardi.   Inqilobiy   o‘zgarishlar   ishchilarga   texnik
bilimlarni,   mashina   va   apparatlarni   boshqarish   malakalarini   o‘rgatishga   katta
11 e’tibor qaratishni talab qildi. Shu bilan birga, mehnatning sifati va samaradorligini
oshirish uchun har xil texnik va ilmiy yondashuvlar kiritildi.
XIX   asrning   ikkinchi   yarmida   ta’lim   tizimi,   xususan,   mehnat   tarbiyasi
institutlari,   kasb-hunar   maktablari   va   texnikumlar   tashkil   qilindi.   Bu   davrda
o‘quvchilar   faqat   amaliy   ko‘nikmalarni   o‘rganish   bilan   cheklanmay,   balki   ilmiy
asoslangan mehnat ta’limini ham olishdi.
XX asr va mehnat tarbiyasining o‘zgarishi .  XX asrning dastlabki yillarida
sanoatlashuv   va   texnologik   taraqqiyot   mehnat   tarbiyasiga   yangi   talablarga   olib
keldi. Mehnat ta’limi faqat amaliy ishlarni o‘rganish bilan cheklanmay, bilimlarni
nazariy   asoslashga   e’tibor   qaratila   boshlandi.   Bolalar   va   yoshlarga   ta’limda
innovatsion   metodlar   qo‘llanilib,   mehnat   tarbiyasining   yagona   tizimi   shakllandi.
Ta’limning   amaliy   va   nazariy   jihatlari   birlashtirildi   va   o‘quvchilarning   mehnatga
tayyorlanishi yangi yondashuvlar asosida amalga oshirildi.
XX   asrning   o‘rtalariga   kelib,   mehnat   tarbiyasi   jamiyatda   demokratik
g‘oyalar   va   inson   huquqlarini   ta’minlashga   qaratilgan.   Ta’lim   tizimi   davlat
tomonidan   tartibga   solinib,   mehnat   ta’limi   hamda   kasb-hunar   o‘qitilishi   uchun
keng   imkoniyatlar   yaratildi.   Mehnat   ta’limining   asosiy   maqsadi   –   mehnatga
tayyorlash,   mustaqil   va   ijodiy   faoliyatga   undash,   yoshlarni   turli   kasb   va
mutaxassisliklarga o‘rgatish edi.
Mustaqil   O‘zbekistonda   mehnat   tarbiyasining   rivoji .   Mustaqillik
yillarida   O‘zbekiston   mehnat   tarbiyasini   yangicha   yondashuvlar   asosida
rivojlantirishga   katta   e’tibor   qaratdi.   O‘zbekiston   Respublikasining   ta’lim   tizimi,
xususan, mehnat tarbiyasi, xalqaro standartlarga mos ravishda yangilandi. Mehnat
ta’limi  va kasb-hunar  maktablari, texnikumlar  va kollejlar  tashkil  etildi, bu yerda
o‘quvchilar   zamonaviy   texnologiyalarni   o‘rganib,   bilim   va   ko‘nikmalarni   amalda
qo‘llay olishdi. Ayniqsa, mehnat tarbiyasining yangi bosqichlarida yoshlarga ilmiy
bilimlarni,   texnik   va   kasbiy   ko‘nikmalarni   o‘rgatishning   samarali   usullari
qo‘llanildi.
Mehnat   tarbiyasining   tarixiy   rivojlanishi   jamiyatning   o‘zgarishlariga   mos
ravishda   o‘zgarib,   mehnat   faoliyatini   o‘rganish   va   kasb-hunar   ta’limini
12 shakllantirishda   muhim   o‘rin   tutdi.   Hozirgi   kunda   mehnat   tarbiyasining   asosiy
maqsadi   yoshlarda  mehnatga  nisbatan  ijobiy munosabatni  shakllantirish,  bilim  va
ko‘nikmalarni   egallash,   ijodiy   fikrlash   va   mustaqil   ish   faoliyatini   amalga
oshirishga tayyorlashdir.
1.4. Mehnat tarbiyasining psixologik va pedagogik asoslar
Mehnat   tarbiyasi   —   bu   shaxsni   mehnatga   tayyorlash,   mehnat   faoliyatini
samarali   tashkil   etish   va   mehnatga   nisbatan   ijobiy   munosabatni   shakllantirish
jarayonidir. Mehnat tarbiyasining psixologik va pedagogik asoslari uning samarali
tashkil   etilishida   juda   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   asoslar   o‘quvchilarda   mehnatga
nisbatan   ijobiy   munosabatlarni   shakllantirish,   ularni   motivatsiya   qilish   va   ularni
mehnat faoliyatida muvaffaqiyatli bo‘lishga tayyorlashga qaratilgan.
Psixologik   asoslar   o‘quvchining   mehnatga   tayyorligini,   uning   ichki
motivatsiyasini, mehnat faoliyatini amalga oshirishdagi ruhiy holatini tushunishga
qaratilgan.   Psixologik   jihatlar   shuningdek,   mehnatga   bo‘lgan   munosabatni
shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Mehnatga   ijobiy   munosabat,
o‘quvchilarda mehnatning qadriyatlarini tushunish va ularga bo‘lgan qiziqishlarini
uyg‘otadi.   Bu   jarayon,   asosan,   o‘quvchilarning   ichki   motivatsiyasiga   bog‘liq
bo‘ladi.   O‘quvchining   mehnatga   qiziqishi,   mehnatni   foydali   va   zarur   deb   bilishi,
uning   ichki   motivatsiyasini   yaratishga   yordam   beradi.   O‘quvchilarning   mehnatga
bo‘lgan   motivatsiyasini   rag‘batlantirishda   ijtimoiy   omillar,   ya’ni   ota-onalar,
o‘qituvchilar va boshqa kattalar o‘z o‘rnini tutadi. Shuning uchun, o‘qituvchilar va
pedagoglar o‘quvchilarga mehnatning ijtimoiy va shaxsiy ahamiyatini tushuntirish
orqali   ularning   mehnatga   bo‘lgan   hissiy   munosabatini   o‘zgartirishga   yordam
berishlari kerak.
Bundan   tashqari,   psixologik   jihatlar   mehnat   faoliyatining   shaxs
rivojlanishiga   ta’sirini   o‘rganadi.   Mehnat   faqat   iqtisodiy   foyda   olishning   vositasi
bo‘lib qolmay, balki insonning axloqiy, ijtimoiy va ruhiy rivojlanishiga ham ijobiy
13 ta’sir   ko‘rsatadi.   Mehnatni   o‘rganish   orqali   o‘quvchilar   mas’uliyat,   qat’iyatlilik,
ijodiy yondashuv va jamoada ishlash kabi ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantiradilar.
Pedagogik   asoslar   esa   o‘quvchilarga   mehnat   faoliyatini   o‘rgatishda
qo‘llaniladigan   metod   va   vositalar   bilan   bog‘liqdir.   Pedagogik   yondashuvlar
mehnat   tarbiyasining   muvaffaqiyatli   tashkil   etilishiga   yordam   beradi.   Mehnat
tarbiyasini   samarali   amalga   oshirish   uchun   pedagoglar   turli   metodlardan,
usullardan   va   vositalardan   foydalanadilar.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarga   mehnat
faoliyatining   turli   jihatlarini   o‘rgatish   uchun   didaktik   materiallar,   amaliy
mashg‘ulotlar   va   topshiriqlarni   qo‘llaydilar.   Shuningdek,   o‘quvchilarga   mehnat
faoliyatining   turli   turlarini   tushuntirish,   mehnat   qilishning   texnik   va   amaliy
usullarini   o‘rgatish   zarurdir.   Pedagogik   metodlardan   biri   —   bu   o‘quvchilarni
amaliy   mashg‘ulotlarga   jalb   etishdir.   Bu   metod   orqali   o‘quvchilar   o‘z
ko‘nikmalarini rivojlantiradilar va amaliy tajriba orttiradilar.
Mehnat  tarbiyasining pedagogik asoslari  nafaqat  bilimlarni, balki mehnatga
bo‘lgan   munosabatni   o‘zgartirishga   ham   qaratilgan.   Pedagogik   vositalar   orqali
o‘quvchilarni   mehnatga   jalb   qilish,   ularga   mehnat   faoliyatining   muhimligini
tushuntirish,   ishga   mas’uliyat   bilan   yondashishni   o‘rgatish   mumkin.   Ta’lim
jarayonida   mehnatga   oid   darsliklar,   metodik   qo‘llanmalar,   texnik   vositalar   va
resurslar o‘qituvchining asosiy yordamchilari hisoblanadi.
Bundan   tashqari,   mehnat   tarbiyasining   pedagogik   asoslari   o‘quvchilarda
mehnatga   bo‘lgan   qiziqishni,   yuksak   mas’uliyatni   va   mehnatga   tayyorlikni
oshirishni maqsad qilgan. Bu jarayon o‘quvchilarning shaxs sifatida rivojlanishini,
jamoaviy   ishda   faol   ishtirok   etishlarini,   ijtimoiy   qadriyatlarni   o‘zlashtirishlarini
ta’minlaydi.   Shuningdek,   o‘quvchilarni   mehnatga   tayyorlashda   mehnat
faoliyatining turli turlarini ko‘rsatish, ularga mos keladigan amaliy topshiriqlar va
faoliyatlarni berish orqali ularning bilim va ko‘nikmalarini oshirish mumkin.
Mehnat   tarbiyasining   psixologik   va   pedagogik   asoslari   o‘quvchilarda
mehnatga   tayyorlikni   shakllantirishda   muhim   omillardir.   Mehnat   tarbiyasi   orqali
o‘quvchilarga  faqat  bilimlar  beribgina  qolmay,  balki  ularning  axloqiy  va  ijtimoiy
rivojlanishiga ham ta’sir ko‘rsatiladi. Shu tarzda, mehnat tarbiyasining psixologik
14 va   pedagogik   asoslari,   samarali   pedagogik   yondashuvlar   va   metodlar   orqali,
o‘quvchilarda   mehnatga   bo‘lgan   to‘g‘ri   munosabatni   shakllantirish   va   ularga
muvaffaqiyatli mehnat faoliyatini amalga oshirishda yordam beradi.
II-BOB.  MEHNAT TARBIYASINING MAZMUNI VA MOHIYATI
2.1.   Mehnat tarbiyasining jamiyatdagi o‘rni
Mehnat tarbiyasining jamiyatdagi o‘rni alohida ahamiyatga ega. Jamiyatning
ijtimoiy-iqtisodiy   tizimida   mehnat   tarbiyasining   muhim   o‘rni   mavjud.   Bu   o‘rin
quyidagi jihatlar orqali yanada aniqroq ko‘rinadi:
1.   Ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash.   Mehnat   tarbiyasi   jamiyatning
ijtimoiy barqarorligini ta’minlashda bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Jamiyatning har bir
a’zosi   o‘zining   mehnat   faoliyatini   samarali   va   mas’uliyatli   bajarishi,   ijtimoiy
vazifalarini   to‘liq   amalga   oshirishi   kerak.   Mehnat   tarbiyasi   orqali   yosh   avlodni
mehnatga   tayyorlash,   ularda   mas’uliyatni,   samaradorlikni   va   mehnatga   ijobiy
munosabatni   shakllantirish   jamiyatda   ijtimoiy   tartibni   mustahkamlashga   xizmat
qiladi.
Yoshlar mehnatga qanday yondashishni o‘rganishi orqali ular jamiyatda faol
ishtirokchi   fuqarolar   sifatida   shakllanadi.   Bunday   shaxslar   jamiyatdagi
muammolarni   hal   etishga,   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlashga   qodir   bo‘ladilar.
Mehnat   tarbiyasi   davomida   yoshlar   ijtimoiy   mehnatni   o‘zlashtirish,   hamkorlik
qilish   va   jamoa   ishlari   bilan   shug‘ullanishni   o‘rganadilar.   Shu   tarzda,   mehnat
tarbiyasi   orqali   nafaqat   shaxsning   o‘zini   rivojlantirish,   balki   jamiyatdagi   ijtimoiy
barqarorlikni ham ta’minlash mumkin bo‘ladi.
2.   Iqtisodiy   rivojlanishning   asosiy   omili.   Mehnat   tarbiyasi   jamiyatning
iqtisodiy rivojlanishiga bevosita ta’sir qiladi. Mehnat faoliyatining samarali amalga
oshirilishi,   yuqori   malakali   ishchi   kuchining   mavjudligi   jamiyatning   iqtisodiy
potentsialini   oshiradi.   O‘quvchilarni   mehnatga   tayyorlash,   ularda   ish   faoliyatiga
15 doir   bilimlarni   shakllantirish,   ularni   amaliy   ishga   yo‘naltirish   jamiyatda   ishlab
chiqarish samaradorligini oshirishga yordam beradi.
Mehnatga   ijobiy   munosabat   va   yuqori   mahoratga   ega   bo‘lgan   ishchilar
jamiyatda ishlab chiqarishning yuqori samaradorligiga olib keladi. Bu esa iqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlashga   yordam   beradi.   Shuningdek,   mehnat   resurslarining
optimal taqsimlanishi  va samarali  ishlatilishi, mehnatga ijobiy yondashuv mehnat
bozorida   malakali   ishchilarni   yaratadi.   Bu   jarayonlar   jamiyatning   iqtisodiy
o‘sishiga zamin yaratadi va unga yangi imkoniyatlar ochadi.
3.   Ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash.   Mehnat   tarbiyasi   jamiyatda   ijtimoiy
tenglikni   yaratishda   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Har   bir   insonni   mehnatga
tayyorlash   va   ularda   mehnat   qilishga   bo‘lgan   ijobiy   munosabatni   shakllantirish
orqali   jamiyatda   teng   imkoniyatlar   yaratiladi.   Mehnat   tarbiyasi   orqali   har   bir
shaxsning   o‘z   imkoniyatlari   va  salohiyatini   rivojlantirishga   yo‘l   ochiladi.   Bu,   o‘z
navbatida, ijtimoiy tenglikka xizmat qiladi, chunki barcha fuqarolar mehnat qilish
orqali o‘z hayot darajasini yaxshilashlari mumkin.
Mehnat   tarbiyasining   ijtimoiy   tenglikka   qo‘shgan   hissasi   shundaki,   u
jamiyatda   har   bir   kishining   mehnatga   doir   imkoniyatlarini   tenglashtiradi.
O‘quvchilarni   mehnatga   tayyorlash   va   ularning   mehnatga   munosabatini
shakllantirish   jarayonida   tenglik   tamoyillariga   asoslangan   yondashuvni   qo‘llash
muhimdir.   Mehnatga   nisbatan   ijobiy   munosabat,   shuningdek,   jamiyatda   ijtimoiy
adolatni ta’minlashga yordam beradi.
4. Madaniy va axloqiy rivojlanish.   Mehnat tarbiyasi jamiyatning madaniy
va   axloqiy   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Mehnatni   o‘rganish   jarayonida
yoshlar   axloqiy   qadriyatlarni   o‘zlashtiradilar,   mas’uliyatni,   qat’iyatni,
samaradorlikni   va   boshqa   ijobiy   xususiyatlarni   rivojlantiradilar.   Mehnat
tarbiyasining   madaniy   va   axloqiy   jihatlari   shundaki,   u   orqali   yosh   avlodda   o‘z
vaqtini   to‘g‘ri   tashkil   etish,   maqsadga   erishish,   o‘ziga   va   boshqalarga   nisbatan
hurmatni rivojlantirish shakllanadi.
Shuningdek,   mehnat   tarbiyasi   shaxsda   mehnatning   ijtimoiy   ahamiyatini
tushunishni   rivojlantiradi.   Mehnatning   axloqiy   jihatlarini   o‘rganish,   mehnat
16 qilayotgan   shaxsda   yuqori   axloqiy   qadriyatlarni   shakllantiradi.   Mehnat
tarbiyasining   madaniy   rivojlanishga   ta’siri   orqali   jamiyatning   mehnatga   nisbatan
qarashlari, qadriyatlari va normativlari ham shakllanadi.
5.   Demokratik   jamiyatni   qurish.   Mehnat   tarbiyasi   jamiyatda   demokratik
qadriyatlarni   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Demokratik   jamiyatda   mehnatning
o‘rni   juda   katta.   Mehnatning   ijtimoiy   ahamiyatini   tushunish   orqali   yosh   avlodda
o‘z huquqlari va mas’uliyatlari borligini his qilish, o‘z mehnatini ijtimoiy ravishda
qadrlash   tuyg‘usi   shakllanadi.   Mehnat   tarbiyasining   demokratik   tizimlarda
ahamiyati, mehnatga bo‘lgan ijobiy munosabatni rivojlantirishda namoyon bo‘ladi.
Demokratik jamiyatda har bir shaxs o‘zining mehnat faoliyatini mustaqil va
o‘z ixtiyori bilan amalga oshirishi kerak. Mehnat tarbiyasi bu jarayonda shaxsning
huquqlari   va   erkinliklarini   hurmat   qilishga,   uning   mehnat   faoliyatini
shakllantirishda   yordam   beradi.   Demokratik   jamiyatda   ijtimoiy   mehnatni   amalga
oshirish orqali jamiyatda adolat va tenglikni ta’minlashga xizmat qilinadi.
6.   Texnologik   va   ilmiy   rivojlanish.   Mehnat   tarbiyasi   jamiyatning
texnologik   va   ilmiy   rivojlanishiga   ham   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Mehnatga
tayyorlanayotgan yosh avlodni zamonaviy texnologiyalar bilan tanishtirish, ularda
innovatsion   fikrlash   va   yangi   texnologiyalarni   o‘rganishga   qiziqish   uyg‘otish
orqali jamiyatning texnologik salohiyatini oshirish mumkin. Shuningdek, ilmiy va
texnik sohalarda yangi bilimlarni yaratish va ishlab chiqish jarayonida yoshlarning
mehnatga tayyorligi va ularning qobiliyatlari muhim ahamiyatga ega.
Mehnat tarbiyasining ilmiy jihatlari texnologik yangiliklar, ilmiy izlanishlar
va ishlab chiqarishning rivojlanishiga yordam beradi. Yoshlar mehnat qilish orqali
yangi   texnologiyalarni   joriy   etish   va   ilmiy   yutuqlarni   qo‘llashga   tayyorlanadilar.
Shunday   qilib,   mehnat   tarbiyasi   texnologik   va   ilmiy   rivojlanishning   asosiy
omillaridan biri bo‘ladi.
Shu   tarzda,   mehnat   tarbiyasi   jamiyatning   iqtisodiy,   ijtimoiy,   madaniy   va
axloqiy rivojlanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadigan muhim jarayondir. Jamiyatning
barqarorligi,   iqtisodiy   samaradorligi,   ijtimoiy   tenglik   va   demokratik   rivojlanish
kabi   omillar   mehnat   tarbiyasiga   bog‘liqdir.   Mehnat   tarbiyasi   shaxsni   nafaqat
17 mehnat   qilishga,   balki   jamiyatdagi   o‘z   o‘rnini   topishga,   ijtimoiy   mehnatda   faol
ishtirok etishga, madaniy va axloqiy qadriyatlarni o‘zlashtirishga ham tayyorlaydi.
2.2. Mehnat tarbiyasining maqsad va vazifalari
Mehnat   tarbiyasi   o'quvchilarda   mehnatga   bo'lgan   munosabatni
shakllantirish,   ularni   jamiyatga   foydali   faoliyatga   tayyorlash   va   mehnat
madaniyatini   rivojlantirishga   qaratilgan   tizimli   jarayondir.   Mehnat   tarbiyasining
asosiy maqsadlari va vazifalari quyidagilarni o'z ichiga oladi:
Maqsadlar:
1. Mehnatga   ijobiy   munosabatni   shakllantirish :   O'quvchilarda   mehnatga
nisbatan ongli  va ijobiy munosabatni  rivojlantirish, ularga mehnatning ahamiyati,
uning   jamiyat   uchun   foydasi   va   shaxsiy   rivojlanishdagi   roli   haqida   tushuncha
berish.
2. Mehnat   madaniyatini   o'rgatish :   Mehnat   madaniyatini   shakllantirish,
o'quvchilarga   ishning   tartib-qoidalari,   xavfsizlik   texnikasi,   mehnatni   tashkil   etish
va unga mas'uliyatli yondashish ko'nikmalarini o'rgatish.
3. Kasbga tayyorlash : O'quvchilarda kasbiy faoliyatga tayyorlikni oshirish,
ularning   o'z   kasbini   tanlashda   to'g'ri   qarorlar   qabul   qilish,   kasb   tanlashda   muhim
omillarni hisobga olishga o'rgatish.
4. Mehnatsevarlikni   rivojlantirish :   O'quvchilarda   mehnatsevarlik,
qat'iyatlilik,   tashabbuskorlik,   mas'uliyatni   o'z   zimmalariga   olish   kabi   shaxsiy
fazilatlarni rivojlantirish.
5. Ijtimoiy   burchni   anglash :   O'quvchilarni   jamiyatga   nisbatan   ijtimoiy
mas'uliyatni his etishga, jamiyatda o'z o'rnini bilishga va umumiy manfaatlar uchun
ishlashga tayyorlash.
Vazifalar:
18 1. Mehnat   ko'nikmalarini   shakllantirish :   O'quvchilarda   turli   mehnat
ko'nikmalarini   (amaliy,   aqliy,   texnik,   kreativ   va   boshqalar)   shakllantirish,   ularni
mehnat   faoliyatini   tashkil   etishda   va   samarali   bajarishda   ko'nikmalar   bilan
qurollantirish.
2. Mehnat   ta'limini   rivojlantirish :   O'quvchilarga   mehnat   ta'limining
asoslarini   o'rgatish,   ularni   o'z   bilimlarini   mehnat   faoliyatida   qo'llay   olishga
tayyorlash,   o'qitish   jarayonida   amaliy   ko'nikmalarni   hamda   nazariy   bilimlarni
birlashtirish.
3. Ijtimoiy-foydali   mehnatga   jalb   qilish :   O'quvchilarning   ijtimoiy-foydali
mehnat faoliyatida ishtirokini  ta'minlash,  ularni jamiyatga foydali  ishlarni  amalga
oshirishga yo'naltirish.
4. Mehnat   faoliyatining   axloqiy   va   ijtimoiy   jihatlarini   o'rgatish :
O'quvchilarda   mehnatning   ahloqiy   va   ijtimoiy   jihatlarini,   uning   jamiyatdagi
o'rnini, mehnatni qadrlashni, o'zaro hurmatni shakllantirish.
5. Ekologik   ongni   rivojlantirish :   O'quvchilarni   ekologik   xavfsizlikka,
tabiiy   resurslarni   tejashga   va   ekologik   mehnat   faoliyatiga   jalb   qilish,   ular   orqali
jamiyat va tabiat o'rtasidagi muvozanatni saqlashni o'rgatish.
6. Jismoniy   va   aqliy   mehnatni   birlashtirish :   O'quvchilarni   jismoniy   va
aqliy   mehnatni   uyg'un   ravishda   bajarishga   o'rgatish,   mehnat   faoliyatining   turli
shakllarini birlashtirishga qaratilgan usullarni o'rgatish.
Mehnat   tarbiyasi   orqali   o'quvchilar   nafaqat   bilim   va   ko'nikmalarni
o'zlashtiradilar,   balki   jamiyatga   foydali,   mehnatsevar   va   ijtimoiy   mas'uliyatli
shaxslar sifatida shakllanadilar.
O‘quvchilarning   ta’lim   muassasalarida   ijtimoiy   foydali   mehnatlari   turli   xil
faoliyatlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   mehnatlar   o‘quvchilarning   ijtimoiy   jihatdan
foydali   ishlar   bilan   shug‘ullanishini   ta’minlaydi   va   sinfda   hamda   maktabdan
tashqarida   tashkil   etiladi.   O‘quvchilar   ta’lim   muassasalarida   o‘z   mehnatlarini
ko‘pincha   o‘quv   anjomlarini   ta’mirlash,   maktab   hovlisini   va   binosini   ozoda
saqlash,   yashil   hududlarni   ko‘kalamzorlashtirish   kabi   ishlar   bilan   boshlaydilar.
19 Boshqa   ijtimoiy   foydali   faoliyatlar   orasida   jonli   tabiat   burchaklari   tashkil   etish,
yirik obodonlashtirish ishlarida qatnashish ham mavjud.
Boshlang‘ich   sinflardan   boshlab,   o‘quvchilarni   ijtimoiy   foydali   mehnatga
jalb qilishga qaratilgan dasturlar ishlab chiqilgan. Dastlabki bosqichda o‘quvchilar
o‘z-o‘ziga   xizmat   ko‘rsatish,   ya’ni   kiyimlarini   tartibga   solish,   o‘yinchoqlarini
joyiga qo‘yish, yuvinish va boshqa gigienik tartib-qoidalarga rioya qilish kabi eng
oddiy   mehnatlarni   bajaradilar.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   o‘ziga   bo‘lgan
mas’uliyatini shakllantiradi.
O‘quvchilarga   mehnatni   tushunish   va   bu   mehnatning   ijtimoiy   ahamiyatini
anglash uchun, o‘quvchilarga o‘z ishlarining umumiy foydasi borligini tushuntirish
zarur.   Ularning   faoliyati   mehnatsevarlik   va   jamiyat   oldidagi   burchni   his   qilishni
rivojlantiradi.   Ta’limning   keyingi   bosqichlarida,   o‘quvchilarning   ijtimoiy-foydali
mehnatga   bo‘lgan   motivlari   yanada   chuqurlashadi.   Ular   jamiyat   va   xalqning
farovonligi uchun fidokorona mehnat qilishni o‘rganadilar.
Bundan   tashqari,   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarni   faol   ishtirokchiga
aylantirish   uchun   ularning   qiziqishlari,   yosh   xususiyatlari   va   jismoniy
imkoniyatlari   hisobga   olinadi.   Ijtimoiy   foydali   mehnat   o‘quvchilarni   jamiyat
hayotini   tashkil   etishga   tayyorlaydi,   ular   o‘zlarining   mehnatlari   orqali   bir   jamoa
bo‘lib ishlashni o‘rganadilar.
Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   o‘quvchilarni   mehnatga   tayyorlash   dasturi
bir nechta maqsadlarni ko‘zda tutadi:
1. O‘quvchilarning   mehnat   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   mehnatga   bo‘lgan
ijobiy munosabatni shakllantirish;
2. Mehnat   madaniyati,   mehnatni   rejalashtirish   va   tashkil   qilish   kabi
malakalarni oshirish;
3. Mehnat va uning ijtimoiy ahamiyatini tushunishga yordam berish.
Mehnat   ta’limi   davomida   o‘quvchilarga   ishlab   chiqarish   faoliyati,
texnologiyalar,   iqtisodiyot   va   ekologiya   haqidagi   bilimlar   beriladi.   Bu   bilimlar
ularda   kasbiy   faoliyatga   bo‘lgan   qiziqish   va   tayyorgarlikni   shakllantiradi.   Bunda
20 o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,   jismoniy   va   aqliy   qobiliyatlarini   rivojlantirish
maqsad qilinadi.
Shuningdek, mehnat ta’limining boshqa yo‘nalishlari ham mavjud, masalan:
 O‘quvchilarda   oiladagi   va   turmushdagi   vazifalarni   taqsimlash   va   ularni
bajarish tushunchalarini shakllantirish;
 Tabiatga   ekologik   munosabatni   shakllantirish   va   qishloq   xo‘jaligiga   oid
ko‘nikmalarni rivojlantirish.
Mehnat   ta’limi   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   bilimlar,   balki   mehnatsevarlik,
qat’iyat, tashabbuskorlik va boshqa ijtimoiy fazilatlarni ham rivojlantiradilar. Shu
tariqa, o‘quvchilar  jamiyatga foydali  faoliyat  ko‘rsatish orqali  o‘zlarining shaxsiy
va jamoaviy qadriyatlarini oshiradilar.
Mehnat   ta’limi   jarayonida   o‘quvchilarni   darslar   orqali   mehnatga
tayyorlashning   turli   metod   va   vositalari   qo‘llaniladi.   Ushbu   metodlar   orasida
kuzatish,   amaliy   va   ijodiy   ishlar,   namuna   ko‘rsatish,   ekskursiyalar,   ommaviy
axborot   vositalari   orqali   ta’lim   berish   kabi   faoliyatlar   o‘quvchilarning   qiziqishini
oshiradi.
Ta’limning   barcha   bosqichlarida   o‘quvchilarga   mehnat   madaniyati,   kasbiy
tayyorgarlik,   va   ijodiy   faoliyatni   rivojlantirishga   qaratilgan   mehnat   ta’limining
turli yo‘nalishlari amalga oshiriladi. Bu esa, o‘z navbatida, ularning mustaqil bilim
olishga bo‘lgan qobiliyatini rivojlantiradi.
21 2.3. Mehnat tarbiyasining ta’lim jarayonidagi roli
Mehnat   tarbiyasi   o‘quvchilarda   mehnatga   nisbatan   ijobiy   munosabatni
shakllantirish,   mehnat   madaniyatini   o‘rgatish   va   jamiyatda   faol   va   mas’uliyatli
shaxslarni   tarbiyalashda   muhim   o‘rin   tutadi.   Ta’lim   jarayonida   mehnat
tarbiyasining   roli   bevosita   o‘quvchilarning   shaxsiy   va   ijtimoiy   rivojlanishiga,
ularda mehnatni qadrlash, uning ijtimoiy ahamiyatini tushunish va o‘z mehnatlarini
samarali tashkil etish ko‘nikmalarini shakllantirishga bog‘liqdir.
Mehnat   tarbiyasining   asosiy   maqsadi   o‘quvchilarda   mehnatga   nisbatan
ijobiy   munosabatni   shakllantirishdir.   Bu   o‘quvchilarning   mehnatni   faqat   moddiy
olingan   natija   sifatida   emas,   balki   shaxsiy   va   jamiyat   oldidagi   burch   sifatida
tushunishiga   yordam   beradi.   O‘quvchilarni   mehnatga   yo‘naltirish   va   uning
qiymatini   anglatish   orqali,   ularga   mehnatning   nafaqat   shaxsiy   farovonlik,   balki
jamiyatning yaxshilanishiga ta’sir qilishi mumkinligini tushuntirish kerak.
Mehnat   madaniyati   o‘quvchilarga   mehnatni   tashkil   qilish   va   rejalashtirish
usullarini o‘rgatadi. O‘quvchilarni mehnat madaniyati bilan tanishtirish, ular uchun
muhim   ko‘nikmalarni   rivojlantirish,   mehnatni   samarali   va   sifatli   bajarishga
yo‘naltirish ularga kelajakda kasbiy faoliyatda yordam beradi. Mehnat madaniyati
o‘quvchilarni mehnatni muvaffaqiyatli va sifatli tashkil etishga, o‘z vaqtini to‘g‘ri
rejalashtirishga, va jamoaviy ishlarni samarali bajarishga o‘rgatadi.
Mehnat   tarbiyasi   o‘quvchilarni   nafaqat   ish   bilan   shug‘ullanishga,   balki
ijtimoiy   mas’uliyatni   his   qilishga   ham   o‘rgatadi.   O‘quvchilar   mehnat   jarayonida
22 o‘zaro   yordam,   jamoaviy   ishlash,   barchaning   manfaatlari   uchun   mehnat   qilishni
o‘rganadilar.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   ularning   shaxsiy   rivojlanishiga   hamda
jamiyatga   bo‘lgan   mas’uliyatini   oshirishga   yordam   beradi.   Mehnat   tarbiyasi
shaxsiy   o‘sishni   va   ijtimoiy   farovonlikni   ta’minlash   uchun   muhim   omil
hisoblanadi.
Mehnat   tarbiyasi   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarga   mehnatni   tashkil   etish   va
rejalashtirish   ko‘nikmalarini  o‘rgatadi.  Ular  amaliyotda  bu ko‘nikmalarni  qo‘llab,
har   bir   ishni   o‘z   vaqtida   va   samarali   bajarish,   mehnatni   o‘zaro   taqsimlash   va
optimallashtirishni o‘rganadilar. Bu ko‘nikmalar ularga nafaqat  ta’lim jarayonida,
balki kelajakdagi kasbiy faoliyatlarida ham foydali bo‘ladi.
Mehnat   tarbiyasining   ta’lim   jarayonidagi   roli   shundaki,   u   o‘quvchilarga
kelajakdagi   kasbiy   faoliyatlari   uchun   tayyorgarlikni   beradi.   O‘quvchilar   mehnat
jarayonida   bir   nechta   kasbga   oid   ko‘nikmalarni   o‘rganadilar,   bu   esa   ularning
kasbiy   rivojlanishida   muhim   o‘rin   tutadi.   Shuningdek,   mehnat   tarbiyasi
o‘quvchilarning   kelajakdagi   kasbga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi,   ularni   kasb
tanlashga tayyorlaydi.
Mehnat   tarbiyasi   orqali   o‘quvchilarga   ekologik   va   ijtimoiy   ongni
rivojlantirishga   qaratilgan   dasturlarni   amalga   oshirish   mumkin.   Bu   esa
o‘quvchilarda   tabiiy   resurslarni   tejash,   ekologik   muammolarni   hal   qilish   va
jamiyatdagi   o‘zgarishlarga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.
O‘quvchilarni jamiyatga foydali mehnatga yo‘naltirish, ularni ekologik va ijtimoiy
mas’uliyatli shaxs sifatida tarbiyalash maqsadga muvofiqdir.
Mehnat   tarbiyasi   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarni   nafaqat   bilimli   va
ko‘nikmalarga   ega   shaxslar   sifatida,   balki   mehnatsevar,   ijtimoiy   mas’uliyatli   va
jamiyatga   foydali   bo‘lgan   shaxslar   sifatida   tarbiyalashda   alohida   o‘rin   tutadi.   Bu
jarayon   o‘quvchilarga   mehnatning   ahamiyatini   tushuntiradi,   ularning   mehnatga
bo‘lgan   munosabatini   shakllantiradi   va   kelajakdagi   kasbiy   faoliyatlariga
tayyorlaydi.   Shuningdek,   mehnat   tarbiyasi   ijtimoiy   va   ekologik   ongni
rivojlantirishda ham muhim ahamiyatga ega.
23 Mehnat   darslarida   o‘quv   jarayonini   tashkil   qilish   o‘quvchilarni   muayyan
mehnat   malakasi   va   ko‘nikmalari   bilan   qurollantirishgagina   xizmat   qilib   qolmay,
balki   ularning   aqliy   va   ijodiy   qobiliyatlarini   o‘stirish   va   ularni   mehnatga
munosabatini   tarbiyalashda   ham   juda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   mehnat
darslari   g‘oyat   zarurdir.   O‘qituvchining   o‘z   fanini   yaxshi   bilishi   o‘quvchilarni
muvaffaqiyat bilan o‘qitishning eng muhim shartlaridan biridir.
O‘z   fanini   yaxshi   bilgan   o‘qituvchi   biror   buyum   narsani   tayyorlash   usulini
mahorat   bilan   tushuntirib   va   ko‘rsatib   bera   oladi,   bu   esa   mehnat   amallarini
o‘quvchi to‘g‘ri idrok etishni ta’minlaydi. O‘qituvchi shu munosabat bilan darsga
puxta tayyorgarlik ko‘rishi, bolalarga ko‘rsatadigan buyum-narsani o‘qituvchining
o‘zi oldindan tayyorlab ko‘rishi lozim, chunki buyum-narsani tayyorlash davomida
qiyin   ish   usullarini   qo‘llashga   to‘g‘ri   kelib   qolishi   mumkin.   Agar   o‘qituvchining
o‘zi   narsalarni   oldindan   tayyorlasa   o‘quvchilarga   uni   tayyorlashning   metod   va
usullarini ko‘zda tutgan bo‘ladi.
Har   bir   dars   o‘quvchilarning   bilim   va   malaka   doiralarini   kengaytirishi
hamda mustahkamlashi,  ularda barqaror  ijobiy ko‘nikma va odatlar  hosil  qilishga
yordam   berishi   lozim.   Dars   vazifasini   faqat   bilim   berish   va   ko‘nikma   hosil
qilishdan iborat qilib qo‘ymasligi, balki tarbiya berish va kamol toptirish vazifalari
bilan   bog‘lab   olib   borish   ham   zarur.   Shuning   uchun   ham   o‘qituvchi   o‘zi
o‘qitayotgan   bilimini   bilishi   lozim.   Bu   esa   biror   mavzuga   tayyorlana   turib,
o‘qituvchi   mazkur   dars   materiali   asosida   o‘quvchilarning   axloqiylikning   qanday
g‘oyalarini   anglashga   olib   kelajagini   diqqat,   fikrlash,   xotira,   tasavvur,   irodaning
rivojlanishiga qanday yordam berishini aniq tasavvur qilmog‘i lozim.
Agarda   bolalar   yaxshi   yoritilmagan   sinfda,   yoshiga   mos   kelmaydigan
qo‘pol,   og‘ir   asboblar   bilan   ishlasalar,   bu   ularning   ish   natijalariga   juda   yomon
ta’sir   ko‘rsatadi.   Mehnat   madaniyati   malakalari   ko‘p   marotaba   takrorlanadigan
mashqlar   natijasida   hosil   bo‘ladi,   bunda   mashqlar   davomida   har   bir   mashq
jarayonida   o‘rnatiladigan   tartib   va   ish   harakati   izchilligini   tushuntirib   berish
zaruriyati bilan birga qo‘shib olib boriladi.
24 Mehnat   fanining   yangi   dasturi   “taqlid   qilish”   metodikasini   mehnat   darsida
rad   etadi,   tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   bolalar   butun   buyumning   tuzilishini   yaxshi
tasavvur   etsalargina   ish   jarayonini   va   asboblar   bilan   ishlash   usullarini   tezroq   va
puxtaroq   his   qilib   oladilar.   Ayniqsa,   birinchi   sinf   o‘quvchisi   o‘qituvchiga   taqlid
qilishga   intiladi.   Shu   sababli   o‘quvchi   boshidanoq   faqat   to‘g‘ri   usullarni   ko‘rishi
va eslab qolishi lozim. Bordi-yu, o‘qituvchi qo‘llamasligi  lozim bo‘lgan noto‘g‘ri
ish usulini har doim ta’kidlab ko‘rsataversa o‘quvchi shuni eslab qolishi mumkin,
u o‘quvchilar ongiga singib qolib, keyin uni tuzatish ancha qiyin bo‘ladi.
Mehnat darslarida birinchi sinf o‘quvchilarining ishlarini kuzatish natijasida
o‘quvchilarni   topshiriqlarni   olib,   buyum-narsani   xuddi   namunadagidek   yasash
uchun  namunaning   qurilishini   sinchiklab   qarab   chiqib,  buyumni   yasash   yo‘llarini
qunt   bilan   izlaydilar.   Birinchi   sinf   mehnat   darslarida,   odatda   tayyorlanishi   kerak
bo‘lgan buyumning namunasi ko‘rsatiladi. Bunda birinchi sinf o‘quvchilari uchun
real   buyum   narsa,   buyumning   namunasi   zarurligi   nazarda   tutiladi,   bolalar   unga
qarab   mazkur   buyum   narsa   qanday   qilinganligini,   qanday   qilib   xuddi   mana
shunday tayyorlash mumkinligini o‘ylab oladilar.
O‘qituvchi yangi mavzuga metodik jihatdan qanchalik to‘g‘ri yondashmasin,
uni   suhbat   va   ko‘rsatmada   qanchalik   tushunarli   qilib   izohlamasin,   baribir
o‘quvchilar   dastlabki   vaqtlarda   mehnat   usullarini   har   doim   ham   to‘g‘ri
qo‘llayvermaydilar.   O‘quvchi   ko‘p   savollarni   mustaqil   hal   qilishi   kerak.
O‘quvchilar   mustaqil,   faol   fikrlash   qobiliyatini,   tashabbusni,   uchragan
qiyinchiliklarni   yengishini,   avval   hosil   qilingan   mehnat   bilimi   va   malakalarini
oqilona va ijodiy qo‘llay bilishni o‘rganishi lozim.
Mustaqil   ish   faoliyatida   asosiy   faol   shaxs   o‘quvchidir.   Lekin   shunga
qaramay   darsning   bu   bosqichida   o‘qituvchining   vazifasi   benihoyat   katta   va
ma’suliyatlidir.   Bunday   mashg‘ulotlarda   maqsadni   aytib,   ish   usullarini   ko‘rsatib
qo‘ya   qolish   kifoya,   o‘quvchilarni   erkin   ishlashi   kerak   deb   o‘ylash   katta   xato
bo‘ladi.   O‘qituvchi   mumkin   qadar   kamroq   so‘zlashni,   sekin   ohista   ovoz   bilan
gapirishni   odat   qilishi,   o‘quvchilarga   sezdirmay   ularning   xarakterini   kuzatishi,
ularga   yaqinlashish   va   uzoqlashishni,   o‘rniga   qo‘yib   gapirishni   yoki   jim   turishni
25 o‘rganish   lozim.   Qoloq   o‘quvchini   yaxshi   o‘zlashtirgan   o‘quvchiga   biriktirib
qo‘yish   kerak.   Masalan   tikishda   o‘g‘il   bolalar   odatda   orqada   qoladilar,   ularga
qizlar yordamini biriktirib qo‘yish, aksincha texnikaviy modellashda o‘quv tajriba
hovlisidagi ishlarda o‘g‘il bolalar qizlarga yordamlashishlari kerak.
Shu   tarzda   o‘quvchilarda   o‘zaro   do‘stona   yordam   hissi   tarbiyalanadi.
O‘qituvchi har bir o‘quvchining imkoniyatlarini hisobga olib, bolalarni ruhlantirish
lozim.   Bolalar   mustaqil   ishlayotganda   o‘qituvchining   mehnati   oson   emas,   balki
yanada qiyinroq, biroq ijodiy mehnat singari huzurbaxshdir. O‘quvchilar mustaqil
ishlayotganda   o‘qituvchi   nofaoldek   ko‘rinadi,   lekin   aslida   o‘qituvchi   oldida   u
rahbarlik   qilish   lozim   bo‘lgan   xilmaxil   xarakterli   o‘ttiz-qirq   o‘quvchi   bor.   Ayrim
o‘quvchilarni butun dars davomida bezovta qilmaslik lozim, ayrimlariga ko‘rsatma
berish   kifoya,   qolganlari   yordamga   muhtojdir.   Mustaqil   mashg‘ulot   vaqti   bolalar
qo‘ng‘iroqni   ham   sezmay   qoladilar,   hatto   ishini   davom   ettirishga   ruxsat   etilsa
quvonadigan   hollar   ham   bo‘ladi.   O‘zlariga   yoqqan   ishga   sho‘ng‘ib   ketib   va   tez
ishlaydigan   o‘rtoqlarini   ko‘rib   o‘quvchilar   bora-bora   o‘zlarining   ish   su’ratini
tezlashtirishni   odat   qilib   oladilar.   O‘qituvchi   o‘quvchilarning   amaliy   ishini   o‘z
vaqtida tekshirmaslik  o‘quvchining  ishga  qiziqishini  kamaytiradi.  Ishni  tekshirish
va baholashga o‘quvchilarning o‘zlarini jalb qilish kerak. Bu bilan ular mehnatga
ongli   munosabatda   bo‘lishlik,   faollik   va   tashabbuskorlik   xislatlari   rivojlanadi.
Mehnat   natijalarini   birgalikda   tekshirish   o‘quvchilarga   quvonch   bag‘ishlaydi,   o‘z
mehnatiga   bo‘lgan   hurmatini   shakllantiradi.   O‘qituvchi   har   bir   ishni   xolis
baholashi   kerak.   Biroq   bir   vaqtning   o‘zida   barcha   ishlarni   tekshirish   yoki
baholashning   iloji   yo‘q,   shuning   uchun   ba’zi   o‘quvchilarning   ishlarini   alohida
baholash va tekshirish lozim. Darsning tekshirish bosqichi uchun vaqt kam bo‘lishi
mumkin. Darsni tugatgandan so‘ng, o‘qituvchi yakuniy baholarni berish va boshqa
o‘quvchilarni   jalb   qilib,   ishlarning   mahoratiga   baho   berishni   davom   ettirishi
mumkin.
Shu tarzda, mehnat darslarini tashkil etishning har bir bosqichi o‘quvchilarni
yuksak   mehnat   malakalariga   ega,   ijodiy   va   faol   shaxs   sifatida   tarbiyalashga
qaratilgan.
26 2.4. Mehnat tarbiyasining samaradorligini oshirish usullari
Mehnat   tarbiyasining   samaradorligini   oshirish   uchun   bir   qator   usullar   va
metodikalar   mavjud   bo’lib,   ular   o’quvchilarning   mehnatga   bo’lgan   munosabatini
shakllantirish,   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   va   mehnat   faoliyatining   turli
aspektlarini   o’zlashtirishda   muhim   rol   o’ynaydi.   Ushbu   usullarni   qo’llash,
o’quvchilarning   nafaqat   amaliy   ko’nikmalarini,   balki   ijtimoiy   va   axloqiy
qadriyatlarini ham shakllantirishga xizmat qiladi.
O’quvchilarning   shaxsiy   mehnat   faoliyatiga   jalb   etilishi .   O’quvchilarni
ijodiy   va   mustaqil   mehnat   faoliyatiga   jalb   qilish   ularning   mehnatga   bo’lgan
qiziqishini   oshirishga   yordam   beradi.   O’quvchilarni   muayyan   amaliy   ishlarni
bajarishga   undash,   ularni   o’z   qobiliyatlarini   mustahkamlash   va   yangi   bilimlarni
o’zlashtirishga   yo’naltiradi.   O’quvchilarni   quyidagi   usullar   orqali   jalb   qilish
mumkin:
 Individual   va   guruh   ishlari:   O’quvchilarni   guruhlar   yoki   individual
ravishda   mehnat   faoliyatiga   jalb   etish   ularning   jamoaviy   ishlash   ko’nikmalarini
27 rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   o’quvchilarning   mehnatga   bo’lgan   mas’uliyatini
oshiradi.
 Tanlovlar   va   konkurslar:   O’quvchilarni   har   xil   ijodiy   ishlarga,
shuningdek,   bilim   va   ko’nikmalarni   tekshirishga   qaratilgan   konkurslar   tashkil
etish. Bu ularning mehnatga bo’lgan ishtiyoqini oshiradi va ularni muvaffaqiyatga
erishish uchun harakat qilishga undaydi.
Mehnat   faoliyatining   turli   turlarini   o’rganish .   Mehnat   tarbiyasining
samaradorligini   oshirishda   o’quvchilarga   mehnat   faoliyatining   turli   turlarini
tanishtirish   muhimdir.   Buning   uchun   o’quvchilarni   quyidagi   mehnat   faoliyatiga
jalb qilish mumkin:
 Maishiy   mehnat:   O’quvchilarga   kundalik   hayotdagi   mehnat   faoliyatini
o’rgatish,   ularni   uy-ro’zg’or   ishlariga   jalb   qilish.   Bu   turdagi   mehnat
o’quvchilarning   o’z   mehnatiga   bo’lgan   mas’uliyatini   oshiradi   va   o’zining   o’zaro
munosabatlarida ham mehr-muruvvatni rivojlantiradi.
 O’quv   mehnati:   O’quvchilarni   o’qitish   jarayonida   faollashtirish,   ular
uchun   didaktik   materiallar   tayyorlash,   o’qish   va   yozish   ishlari   bilan   bog’liq
faoliyatlarni o’rgatish.
 Ijtimoiy   foydali   mehnat:   O’quvchilarga   ijtimoiy   foyda   keltiruvchi
faoliyatlarda   ishtirok   etish   imkoniyatlarini   yaratish.   Bu   faoliyat,   o’quvchilarni
atrof-muhitga, jamiyatga va odamlar bilan ishlashga bo’lgan mas’uliyatni oshiradi.
O’quvchilarni   kasb-hunar   bilan   tanishtirish .   O’quvchilarning   kasbga
bo’lgan   qiziqishini   oshirish   va   ularni   kelajakdagi   faoliyatiga   tayyorlash   uchun
kasb-hunarlar   haqida   ma’lumotlar   berish,   kasbga   yo’naltirish   tadbirlarini   tashkil
etish kerak. Kasb-hunarlar bilan tanishtirishning samarali usullaridan biri:
 Kasb tanlash uchun ekskursiyalar:   O’quvchilarga turli ishlab chiqarish
sohalariga,   fabrikalar,   zavodlar,   korxonalarga   ekskursiyalar   uyushtirish   orqali,
ularning kasblarga bo’lgan qiziqishini oshirish mumkin.
 Ishlab   chiqarish   bilan   bog’liq   seminarlar   va   uchrashuvlar:   Kasbga
yo’naltirish   maqsadida,   o’quvchilarga   tegishli   kasb   egalarini   taklif   qilib,   ularga
kasblari haqida suhbatlar o’tkazish.
28 O’quvchilarga   individual   yondashuv .   Mehnat   tarbiyasining
samaradorligini   oshirishda   individual   yondashuvning   ahamiyati   katta.
O’quvchilarning har biri o’ziga xos qobiliyat va qiziqishlarga ega, shuning uchun
ular bilan ishlashda individual yondashuvni qo’llash zarur:
 Shaxsiy maslahatlar va ko’rsatmalar:  O’quvchilarni o’z qobiliyatlariga
mos ravishda rivojlantirish uchun individual maslahatlar berish.
 O’quvchilarning   shaxsiy   ehtiyojlariga   qarab   materiallarni   tanlash:
Har  bir  o’quvchining ehtiyojlarini  inobatga olib, ularga mos mehnat  vazifalari  va
materiallarni tanlash.
Mehnat faoliyatida zamonaviy texnologiyalarni qo’llash .   Bugungi kunda
texnologiya   rivojlanib   bormoqda,   shuning   uchun   mehnat   tarbiyasining
samaradorligini   oshirish   uchun   zamonaviy   texnologiyalarni   darslarga   kiritish
muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   orqali   o’quvchilarni   texnologiyalar   bilan   ishlashga
o’rgatish, ularning mehnat faoliyatini yanada samarali qilish mumkin:
 Kompyuter   texnologiyalari   va   dizayn   dasturlaridan   foydalanish:
O’quvchilarni zamonaviy texnologiyalar yordamida mehnat jarayonlarini, masalan,
dizayn, mexanik ishlar, kompyuter asosida ishlashni o’rgatish.
 Internet va multimedia vositalaridan foydalanish:   Darslarni interaktiv
tarzda   tashkil   etish,   o’quvchilarni   yangi   texnologiyalar   va   metodlar   bilan
tanishtirish.
Mehnat   tarbiyasini   hayot   bilan   bog’lash .   Mehnat   tarbiyasining
samaradorligini oshirishda, o’quvchilarning o’qish faoliyatini hayot bilan bog’lash
juda muhim.  O’quvchilar   darslar   orqali  o’z hayotida  foydalana oladigan  bilim  va
ko’nikmalarni o’zlashtirishi kerak. Buning uchun:
 Amaliyotlar o’tkazish:  O’quvchilarga o’qish jarayonida o’zlarini haqiqiy
ish sharoitlarida sinash imkoniyatlarini yaratish.
 Hayotiy   misollar   va   real   vaziyatlar:   O’quvchilarga   mehnat   va   uning
hayotdagi   o’rni   haqida   real   hayotiy   misollarni   taqdim   etish,   bu   orqali   ularning
mehnatga bo’lgan munosabatini shakllantirish.
29 Mehnat   tarbiyasining   tarbiyaviy   jihatlari.   Mehnat   tarbiyasining
samaradorligini oshirishda tarbiyaviy jihatlar ham muhim ahamiyatga ega. Mehnat
orqali   o’quvchilarda   mehnatga   nisbatan   ongli   va   mas’uliyatli   munosabatni
shakllantirish zarur:
 Mehnat   qadriyatlarini   o’rgatish:   O’quvchilarga   mehnatning   ijtimoiy
ahamiyati,   mehnatning   inson   hayotidagi   o’rni,   va   uning   qadriyatlari   haqida
ma’lumot berish.
 Mehnatga   mehr   qo’yish   va   mehnat   kishilarini   hurmat   qilish:
O’quvchilarda   mehnatga   bo’lgan   mehr-muhabbatni   shakllantirish   va   mehnat
kishilarini   hurmat   qilishni   o’rgatish.   Mehnat   tarbiyasining   samaradorligini
oshirishda   yuqoridagi   usullarni   qo’llash   o’quvchilarning   nafaqat   amaliy
ko’nikmalarini   rivojlantirishga,   balki   ularning   ijtimoiy,   axloqiy   va   ruhiy   jihatdan
mehnatga bo’lgan ongli munosabatini shakllantirishga yordam beradi. Shuningdek,
bu o’quvchilarda mehnatga bo’lgan qiziqish va ishtiyoqni oshirish, kelajakda faol,
ijodkor va jamiyatga foydali insonlarni tarbiyalashga xizmat qiladi.
XULOSA
Mehnat   tarbiyasi   –   bu   o'quvchilarda   mehnatga   bo'lgan   to'g'ri   munosabatni
shakllantirish,   ularni   ijodiy,   amaliy,   ijtimoiy   va   axloqiy   jihatdan   mehnatga
tayyorlash   jarayonidir.   O'quvchilarga   mehnatning   ahamiyatini   tushuntirish,   uni
qadrlash,   va   unga   ongli   yondashishni   o'rgatish   –   har   bir   ta'lim   tizimining   asosiy
vazifalaridan   biridir.   Ushbu   jarayonda   o'quvchilarning   mehnatga   bo'lgan
qiziqishini   oshirish,   ularni   mustaqil   ishlashga   undash   va   har   xil   kasblarga
tayyorlash juda muhimdir.
Mehnat   tarbiyasining   samaradorligini   oshirishning   bir   nechta   usullari
mavjud. Birinchidan, o'quvchilarni shaxsiy mehnat faoliyatiga jalb qilish ularning
mehnatga   bo'lgan   mas'uliyatini   oshiradi   va   ularni   jamiyatda   o'z   o'rnini   topishga
tayyorlaydi. O'quvchilarga turli mehnat turlarini, shu jumladan, maishiy, o'quv va
ijtimoiy   foydali   mehnatni   o'rgatish   orqali,   ularning   keng   qamrovli   va   ijtimoiy
jihatdan foydali ko'nikmalarini rivojlantirish mumkin.
30 Ikkinchidan,   o'quvchilarga   kasb-hunarlarni   tanishtirish   orqali,   ularni
kelajakdagi   ish   faoliyatiga   tayyorlash   va   kasblar   haqida   ma'lumot   berish
o'quvchilarda   kasbga   bo'lgan   qiziqishni   kuchaytiradi.   Bunda   kasb   tanlash   uchun
ekskursiyalar, seminarlar, va uchrashuvlar tashkil etish zarur.
Shuningdek,   mehnat   tarbiyasining   samaradorligini   oshirishda   zamonaviy
texnologiyalardan   foydalanish   muhim   o'rin   tutadi.   Kompyuter   texnologiyalari   va
boshqa   interaktiv   vositalardan   foydalanish   o'quvchilarni   samarali   ishlashga
undaydi va mehnat jarayonlarini yanada qiziqarli va innovatsion tarzda o'rgatadi.
Mehnat   tarbiyasini   individual   yondashuv   bilan   boyitish   o'quvchilarning
individual   ehtiyojlari   va   qobiliyatlarini   inobatga   olish   orqali,   ularning   shaxsiy
rivojlanishini   qo'llab-quvvatlashga   xizmat   qiladi.   Bu   yondashuv   har   bir
o'quvchining   o'ziga   xos   ko'nikmalari   va   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam
beradi.
Mehnat  tarbiyasini   hayot  bilan  bog'lash  orqali, o'quvchilarni   real   hayotdagi
vaziyatlarga tayyorlash va ularni ijtimoiy foydali  faoliyatlarga jalb qilish, nafaqat
ularning   mehnatga   bo'lgan   munosabatini   shakllantiradi,   balki   jamiyatda   faol   va
mas'uliyatli fuqaro bo'lishlariga yordam beradi.
Mehnat   tarbiyasining   samaradorligini   oshirishda,   shuningdek,   tarbiyaviy
jihatlar ham muhim ahamiyatga ega. O'quvchilarga mehnat qadriyatlarini o'rgatish,
mehnatga   hurmat   va   mehr   qo'yish   ularning   nafaqat   mehnatga,   balki   jamiyatga
bo'lgan yuksak axloqiy munosabatini rivojlantiradi.
Umuman   olganda,   mehnat   tarbiyasining   samaradorligini   oshirish   uchun
innovativ   yondashuvlar,   zamonaviy   texnologiyalar   va   shaxsiy   yondashuvlarni
qo'llash,   mehnatning   nafaqat   amaliy,   balki   tarbiyaviy   jihatlariga   ham   alohida
e'tibor   qaratish   zarur.   Bu   jarayon   o'quvchilarda   jamiyatga  foydali,   mas'uliyatli   va
ijtimoiy faol shaxslarni tarbiyalashga imkon yaratadi.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. 2021-yil   6-aprelda   qabul   qilingan   “Ta’lim   va   tarbiya   tizimini   yanada
takomillashtirishga doir chora-tadbirlar to‘g‘risida” gi PQ-5073-sonli qaror
2. Abduqodirov, A.  (2017).  Mehnat tarbiyasi va uning ahamiyati . Toshkent:
O'zbekiston Milliy Universiteti nashriyoti.
3. Raxmatov,   T.   (2020).   Mehnat   tarbiyasining   asosiy   yo'nalishlari .
Toshkent: O'qituvchi nashriyoti.
4. Sattorov,   Sh.   (2019).   Pedagogik   texnologiyalar   va   mehnat   tarbiyasi .
Samarqand: Samarqand Davlat Universiteti nashriyoti.
5. Hodjayeva,   M.   (2021).   Kasb-hunar   ta'limi   va   mehnat   tarbiyasining
muhim jihatlari . Toshkent: Innovatsiya va ta'lim nashriyoti.
6. Djumaniyozov,   B.   (2018).   Mehnat   ta'limi   va   yoshlar   tarbiyasi .   Buxoro:
Buxoro davlat pedagogika instituti nashriyoti.
7. Shamsiev,   I.   (2022).   Mehnat   tarbiyasi   va   jamiyatdagi   roli .   Tashkent:
O'zbekiston yoshlar ittifoqi nashriyoti.
32 8. Saidov,   R.   (2015).   Mehnat   tarbiyasining   o'ziga   xosligi   va   metodikasi .
Farg'ona: Farg'ona davlat universiteti nashriyoti.
9. Maqsudov,   A.   (2016).   Mehnat   tarbiyasi   va   innovatsion   pedagogik
texnologiyalar . Toshkent: Akademiya nashriyoti.
10. Mustafaev,   A.   (2023).   O'quvchilarda   mehnatga   bo'lgan   qiziqishni
oshirish usullari . Buxoro: Buxoro universiteti nashriyoti.
11. Xolmatov,   J.   (2020).   Mehnat   tarbiyasini   samarali   tashkil   etish
metodikasi . Nukus: Qoraqalpog'iston davlat universiteti nashriyoti.
12. Bekchanov,   M.   (2022).   O'zbekistonda   kasb-hunar   ta'limi   va   mehnat
tarbiyasi . Toshkent: O'zbekiston Respublikasi Ta'lim vazirligi.
13. Mirzaev,   B.   (2018).   Mehnat   va   jamiyat:   metodologik   yondashuvlar .
Toshkent: O'zbekiston Milliy Universiteti nashriyoti.
14. Murodov,   O.   (2021).   Mehnat   tarbiyasining   jamiyatdagi   roli   va   o'rni .
Samarkand: SamDU nashriyoti.
33
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha