Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 697.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Mikrokredit Banki

Купить
Mundarija:
Kirish.
1.   “Mikrokredit   bankining”ning   O’zbekiston   iqtisodiyotidagi   o’rni.
“Mikrokredit banki”   
  Qashqadaryo viloyati filialining tashkiliy strukturasi.
2. “Mikrokredit banki ” faoliyatini tartibga soluvchi me’yoriy – huquqiy
hujjatlar tahlili.
3. “Mikrokredit banki” Qashqadaryo viloyati filialining samaradorligini
baholash. moliya va moliyaviy texnalogiyalar jihatlarini o’rganish.
Xulasa.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. Kirish.
            “ Mikrokredit   banki”   faoliyati,   bank   faoliyatini   tartibga   soluvchi   normativ-
huquqiy   hujjatlar   va   tashkiliy   tuzilmasi   va   “Plastik   kartalari   va   terminallarga
xizmat   ko’rsatish   bo’limi”   ish   faoliyati   bilan   tanishdim.   Amaliyotning   to’rtinchi
kunidan   sakkizinchi   kuniga   qadar     “Yuridik   shaxslarga   xizmat   ko’rsatish
bo’limining”ning   ish   faoliyati   bilan   tanishdim.   Keyin   esa   to’qqizinchi   kunda
buxgalteriya faoliyatiga o’tdim va amaliyotimning qolgan qizmini ushbu bo’limda
o’tadim.   Ushbu   bo’limda   amaliyotni   o’tash   davrida   jismoniy   shaxslarga   taqdim
etilayotgan  kreditlar  va  uning  miqdori   bilan   tanishdim,  mijozlarga  taqdim   etilgan
kredit   hujjatlarini   rasmiylashtirishni   o’rgandim   va   bajargan   ishlarimni   amaliyot
kundaligimda qayd etdim.
Ushbu amaliyotning maqsadi:  nazariy bilimlarni amaliy ko’nikmalar bilan
mustahkamlash.
Ushbu   amaliyotning   vazifalari:   bank   faoliyati   haqida   dastlabki   bilimlarni
egallash va tashkiliy tuzilishini o’rganishdir.
Bank   –   bu   kredit-moliya   muassasasi,   bo sh   pul   mablag larini   to plash,ʻ ʻ ʻ
korxonalarga   va   umuman   pulga   muhtojlarga   kredit,   ssuda   berish,   naqd   pulsiz
hisob-kitoblarini   amalga   oshirish,   pul   va   turli   qimmatbaho   qog ozlar   chiqarish,	
ʻ
oltin   va   chet   el   valutalari   bilan   bog liq   operatsiyalarni   bajarish   va   boshqa	
ʻ
faoliyatlar bilan shug ullanadi.	
ʻ
O’zbеkistоn   Rеspublikasi   iqtisоdiyotida   bоzоr   munоsabatlarini   qarоr
tоptirish   dоlzarb   tadbirlardan   bo’lgan   pul,   krеdit   va   bank   tizimida   ham   chuqur
o’zgarishlarni   amalga   оshirishni   taqоzо   qildi.   Bоzоr   munоsabatlariga   o’tish
iqtisоdiy   katеgоriya   sifatida   pulning,   krеditning,   fоiz,   sоliq   va   bоshqa
katеgоriyalarning mоhiyati va ahamiyatiga yangicha yondashish zarurligini taqоzо
qiladi.   Bоzоr   munоsabatlarini   talab   darajasida   tashkil   qilish,   ishlab   chiqarishni
rivоjlantirish, kеngaytirish va shu asоsda iqtisоdiy taraqqiyotga erishish krеditdan
fоydalanishni,   banklar   faоliyatining   samaradоrligini   оshirishni,   krеditdan
fоydalanishda salbiy hоlatlarni оldini оlishni taqоzо qiladi. Kredit,   bo sh   turgan   pul   mablag larini   ssuda   fondi   shaklida   to plash   vaʻ ʻ ʻ
ularni  pulga muhtoj  bo lib turgan yuridik va jismoniy shaxslarga  ishlab chiqarish	
ʻ
va   boshqa   ehtiyojlari   uchun   ma lum   muddatga,   foiz   to lovlari   bilan   qaytarish	
ʼ ʻ
shartida qarzga berish munosabatlarini ifodalaydi. 
Banklar   faoliyatini   huquqiy   jihatdan   O‘zbekiston   Respublikasining
25.04.1996-yilda   qabul   qilingan   “Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida”gi
qonuni(2019-yil   5-noyabrdagi   O‘RQ-580-sonli   Qonuniga   muvofiq   yangi   tahrirda
qabul qilingan) orqali tartibga solinadi 1
.
Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   ta'kidlaganlaridek:   "Kreditlar   ishlab   chiqarish
va infratuzilmani  rivojlantirish, tadbirkorlik faoliyatini qo‘llab-quvvatlashda zarur
manba  hisoblanadi." 2
    Shu  borada   ko‘rilgan  tizimli  choralar   natijasida   oxirgi  ikki
yilda   banklar   tomonidan   investitsiya   loyihalarini   kreditlash   ko‘lami   sezilarli
darajada   kengayib,   kredit   portfeli   hajmi   3,2   barobar   oshdi.   Hududlarni
rivojlantirish   dasturlari   doirasida   6400   ta   loyiha   uchun   27   trillion   so‘m   kredit
ajratildi 3
.
1
   h   ttps:/lex.uz/     - O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari milliy bazasi.
2
  Prezidentimizning   2018-yil   22-noyabrda   o'tkazilgan   bank   tizimidagi   muammolarga   bag‘ishlangan
videoselektordagi nutqi.
3
  https://president.uz/uz  - O'zbekiston Respublikasi Prezidentining ramiy veb sayti (Prezident matbuot xizmati). 1. “ Mikrokredit  Banki”ning O’zbekiston iqtisodiyotidagi o’rni. “Xalq
banki”    Qashqadaryo viloyati   filialining tashkiliy strukturasi.
Aksiyadorlik   tijorat   Mikrokredit   banki   O'zbekistonning   qadimiy
banklaridan biri hisoblanadi. Toshkentda birlamchi jamg'arma kassalar
1875-yilda   tashkil   etilgan.   O'zbekiston   Respublikasi   Hukumatining
1995-yil   4-oktabrdagi   Qaroriga   asosan   «O'zjamg'armabank»   Davlat-
tijorat   Mikrokredit   banki   etib   qayta   tashkil   etildi .   Faoliyat   ko‘rsatishni
boshlagandan   buyon   bank   jadal   sur'atlarda   rivojlandi.   Korporativ   mijozlarga
xizmat   ko‘rsatish   sohasi   bilan   bir   qatorda   chakana   segmentda   ham   yuqori   o‘sish
sur'atlariga   erishdi.   Hozirda   “Xalq   banki”   ATB   O‘zbekistonning   eng   yirik   tijorat
banklaridan   biri,   universal   va     ishonchli   moliya   instituti   hisoblanadi.   Bank   to‘liq
hajmda   yuqori   sifatli   zamonaviy   bank   xizmatlarini   ko‘rsatadi,   o‘z   mijozlari   va
sheriklarining   barcha   ehtiyoj   va   xohish-istaklarini   imkon   qadar   qoniqtirishga
intiladi 4
.
Soha   parametrlari   bo‘yicha   mijozlar   bazasining   diversifikatsiya   qilingan
tuzilmasini   shakllantirish,   tarif   siyosatining   o‘rtacha   bozor   darajasiga
yo‘naltirilganligi,   uzoq   muddatli   hamkorlik   munosabatlarini   o‘rnatish   va   mijoz
biznesini   samarali   qo‘llab-quvvatlash   –     mijozlar   borasida   bank     olib   boradigan
siyosatning asosiy yo‘nalishidir.
Bank   xizmatlari   ko‘rsatish   bo‘yicha   hududiy   tarmoqni   kengaytirish   bank
faoliyatining mintaqaviy ekspansiyasi strategiyasida  muhim omil  sanaladi.  “Xalq
banki”   ATBning   barcha   filiallari   bank   xizmatlari   sonini   ko‘paytirib,   yangi
mijozlarni   jalb   qilgan   holda   mintaqaviy   bozorlarda   faol   ishlamoqda.   Qayerda
joylashganligidan   qat'i   nazar   bankning   barcha   ofislarida   mijozlarga   xizmat
ko‘rsatish   standartlari   imkon   qadar   yuqori   bo‘lishi   va   zamon   talablariga     to‘liq
darajada   javob   berishi   yo‘lida   bank   o‘zining   barcha   imkoniyatlarini   ishga
solmoqda.   Bank   tizimida   tatbiq   etilgan   zamonaviy   axborot   texnologiyalari
4
  https://xalqbanki.uz/  - “Xalq banki” ning rasmiy veb sahifasi. filiallarda     mijozlar   Bank   taqdim   etadigan   barcha   xizmatlardan   foydalanishlari
uchun keng imkoniyat yaratadi.
Bank   xizmatlari   ko‘rsatishning   yagona   standartlari   tatbiq   etilgan,   bankning
joriy   faoliyati   va   xizmatlari   to‘g‘risida   axborot   muntazam   chop   etib   boriladi,
shuningdek   bank   xalqaro   va   milliy   ko‘rgazma   va   anjumanlarning   faol
ishtirokchisidir. Bankning turli assotsiatsiya, birja va kliring markazlariga a'zoligi
unga   bank   xizmatlari   ko‘rsatishni   takomillashtirish,   yangi   va   innovatsion   bank
xizmatlarini tatbiq etish jarayonlarida, shuningdek bank xodimlarining malakasini
oshirish dasturlarida  ishtirok etish imkonini beradi.
Bankning   o‘z   obro‘-e'tibori   va   mavqeini   oshirishga   intilishi   so‘nggi
yillardagi faol marketing va reklama faoliyatida namoyon  bo‘lmoqda.
“ Mikrokredit   banki”   bozor   munosabatlari   sub’ekti   sifatida   mamlakat
iqtisodiyotining   rivojlanishida   muhim   o‘rin   tutadi.   Ularning   o‘rni   quyidagi
holatlarda yaqqol nomoyon bo‘ladi:
1. “ Mikrokredit   banki” iqtisodiyotni kreditlash faoliyati bilan shug‘ullanadi.
Buning  natijasida   ishlab  chiqarish   va  xizmat   ko‘rsatishning   hajmi   oshadi.  Bu   esa
pirovard natijasida mamlakatning iqtisodiyotining rivojlanish ko‘rsatkichi bo‘lmish
YAIM ning kengayishiga olib keladi.
2.   “ Mikrokredit   banki”   iqtisodiyot   subektlari   o‘rtasidagi   hisob-kitoblarni
amalga oshiradi.
3. “ Mikrokredit   banki” davlat byudjetining kassa ijrosini amalga oshirishda
faol ishtirok etadi.
4.   “ Mikrokredit   banki”   boshqa   banklar   qatori   Markaziy   bankning   pul   –
kredit siyosatini amalga oshirishda muhim o‘rin tutadi.
“ Mikrokredit   banki”ning   iqtisodiyotdagi   ahamiyati   juda   ko‘pqirrali   bo‘lib,
ularning asosiylari quyidagilardan iborat:
– jamiyatdagi   vaqtinchalik   bo‘sh   pul   mablag‘larni   tegishli   shartlar   asosida
o‘ziga jalb etadi;  – qo‘shimcha   moliyaviy   mablag‘larga   ehtiyoji   mavjud   xo‘jalik   yurituvchi
sub’ektlar va aholiga qaytarishlik, to‘lovlik, muddatlilik va ta’minlanganlik
asosida mablag‘lar beradi;
– milliy   valyutaning   emissiyasini   tashkil   etadi   va   uning   barqarorligini
ta’minlash doirasida pul – kredit siyosatini amalga oshiradi; 
– pul aylanmasini tashkil etadi va uning tartibini belgilaydi; 
– iqtisodiy   munosabatlarga   kirishuvchi   sub’ektlar   o‘rtasida   hisob   –   kitob   va
to‘lovlarni amalga oshirishda vositchilik qiladi; 
– bozor   ishtirokchilariga   turli   darajadagi   komission   va   maslahat   xizmatlarini
amalga oshiradi; 
– aholiga va mijozlarga depozitar xizmatlarini taklif etadi.
“ Mikrokredit  banki”ning iqtisodiyotdagi o’rniga ta’sir qiluvchi omillar:
1.Aholi   va   mijozlarning   bankka   bo‘lgan   ishonchining   mustahkamligi.
Mikrokredit   bank   amaliyoti   va   mustaqillikdan   keyin   bosib   o‘tilgan   qisqa   davrda
yig‘ilgan   tajribalarning   natijalari   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   bozor   iqtisodiyotining
asosiy   o‘zagi   asosan   o‘zaro   ishonch   va   halollikka   tayanadi.   Agar   mazkur   holatni
aholi va mijozlarning bankka bo‘lgan ishonchi yo‘qolishi bilan bog‘lab ko‘radigan
bo‘lsak,   banklarga   nisbatan   ishonch   yo‘qolishi   oqibatida   ularning   jamiyatdagi
rolini pasayishiga olib keladi. 
Aholi   va   mijozlarning   bankka   bo‘lgan   ishonchining   zaifligiga   quyidagilar
sabab bo‘lishi mumkin:
– bankning mijozlar oldidagi majburiyatlarini o‘z vaqtida bajarmasa;
– aholi   va   mijozlarning   kreditga,   ayniqsa   naqd   pulga   bo‘lgan   talabi   to‘liq
va o‘z vaqtida qondirilmasa;
– mijozlarning hisobvaraqlari  bo‘yicha mablag‘lar  qoldig‘i  va aylanmalari
haqida bank siri ta’minlanmasa;
– mijozlarning   pul   o‘tkazmalarini   istalgan   paytda   va   zarur   miqdorda
tegishli manzilga o‘tkazilmasa;
– bankda omonatlarni saqlashning iqtisodiy manfaatdorligi pasayib ketishi
va boshqalar. Mamlakatda   qonun   ustuvorligini   ta’minlash   va   bozor   mexanizmlari
samaradorligini oshirish lozim. “Xalq banki”ning xo‘jalik sub’ektlariga kreditlarni
berishda,   mijozlarning   naqd   pullarga   bo‘lgan   talabini   qondirish   dolzarb
masalalardan   hisoblanadi.   Bularning   barchasi   bankning   iqtisodiyotdagi   rolini
yanada oshirish lozimligidan dalolat beradi.
Bankning   iqtisodiyotdagi   rolini   oshishi   yoki   pasayishiga   nafaqat   ularning
sayi   harakatlari,   balki   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanganlik   darajasi   va
raqobatbardoshligi   bevosita   ta’sir   qiladi.   Chunki,   bank   milliy   iqtisodiyotdan
ajralgan holda, alohida sub’ekt sifatida samarali faoliyat yuritishi mumkin emas.
Bankning   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta’sirini,   ya’ni   ularning   rolini   real
sektorni   kreditlash   munosabatlari   misolida   ham   ko‘rishimiz   mumkin.   Mamlakat
real sektori ishtirokchilari bank kreditiga nisbatan doimiy ravishda ehtiyoji mavjud
bo‘lib,   ushbu   ehtiyoj   ayniqsa,   iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   ortib   ketadi.   Inqiroz
sharoitida   iste’mol   tovarlarga   nisbatan   talabning   hamda   tovar   va   xizmatlar
bahosining   pasayishi,   davlat   buyurtmalari   hajmining   qisqarishi,   debitorlarning
to‘lovga   layoqatsizligi   korxonalarda   qo‘shimcha   moliyaviy   resurslarga   bo‘lgan
kuchli   talabni   paydo   bo‘lishiga   sabab   bo‘ladi.   Albatta,   ushbu   talab   to‘lig‘icha
banklarning   kreditlari   hisobidan   qondirilishi,   birinchidan,   maqsadga   muvofiq
emas. Ikkinchidan, banklarda iqtisodiy inqiroz sharoitida ushbu ehtiyojni qondirish
uchun yetarli moliyaviy resurslarning taqchilligi paydo bo‘ladi.
Bundan   tashqari,   eng   muhimi   bank   tomonidan   berilgan   kreditlarning   to‘liq
qaytmaslik   xavfi,   ya’ni   kredit   riski   vujudga   keladi.   Shu   bois,   iqtisodiy   inqiroz
sharoitida   banklarning   kreditiga   talab   yuqori   bo‘lsada,   banklar   kredit   quyilmalari
hajmini   oshirishga   moyillik   sezishmaydi.   Bu   bankning   iqtisodiyotdagi   rolini
pasayishiga   emas,   balki   bank   ham   tijorat   muassasa   sifatida   asosiy   e’tiborini
iqtisodiy   manfaatdorlik   olishga   qaratishini,   eng   muhimi   bank   risk   asosida   kredit
sifatida   beradigan   mablag‘lari   o‘z   mablag‘lari   emas,   balki   chetdan   jalb   qilingan
boshqa   shaxslarning   mablag‘lari   hisobiga   faoliyat   yuritayotganligini   unutmaslik
lozim. O‘z   navbatida,   iqtisodiyotning   rivojlanishi   va   raqobatbardoshligi
mamlakatda barqaror va samarali bank tizimining tashkil etilganligi bilan bevosita
bog‘liqdir. Bir so‘z bilan aytganda, banklar va milliy iqtisodiyot bir – biridan ayri
holda rivojlanishining imkoniyati mavjud emas. Ular biri – birini to‘ldirgan holda,
bir   –   biriga   o‘zaro   hamoxang   tarzda   rivojlanib   va   takomillashib   boradigan
iqtisodiy– moliyaviy sub’ektlar hisoblanadi.
Bank Kengashining bankni boshqarish vazifasini yanada samaraliroq amalga
oshirish maqsadlari hamda bank faoliyatini nazorat qilish majburiyatlarini bajarish
uchun   bank   Kengashi   huzurida   uning   vakolatlariga   kiruvchi   eng   muhim
masalalarni ko‘rib chiqadigan va tavsiyalarni ishlab chiqadigan qo‘mitalar faoliyat
ko‘rsatadi.
1-rasm. “ Mikrokredit  banki  Qashqadaryo viloyati   filialining qo’mita
va komissiyalari. Auditorlik   qo‘mitasi.   Auditorlik   qo‘mitasining   vazifalari   ichki   audit
Departamentining   har   bir   o‘tkazilgan   ichki   audit   bo‘yicha   taqdim   etadigan
hisobotlarini   o‘rganish.   Ichki   audit   bo‘yicha   har   choraklik   hisobotlarni   o‘rganish
va ularni bank Kengashiga taqdim etish, tashqi auditorlar uchun texnik vazifalarni
ishlab chiqishda bank Kengashiga ko‘maklashishdan iborat.
Bank xatarlarini nazorat qilish qo‘mitasi.   Bank tavakkalchiligini nazorat
qilish bo‘yicha qo‘mitaning vazifalariga tavakkalchilikni boshqarish bo‘yicha bank
siyosatini ko‘rib chiqish va kelishish kiradi. Tavakkalchilikni boshqarish bo’yicha
taomillarni   kelishib   olishda   Qo‘mita   qonunchilik   normalari   va   bank   Ustavi
talablariga   rioya   etilgan   holda,   shuningdek   bankning   ijroiya   organi,   uning
bo‘limlari va bank ishchilarining faoliyatini to‘g‘ri  rag‘batlantirish tizimini  ishlab
chiqishda,   bank   uchun   tavakkalchilik   va   foydalilik   o‘rtasidagi   maqbul
muvozanatga erishishga intilishi kerak.
Xodimlarni   baholash,   rivojlantirish   va   mukofotlar   qo'mitasi ning
vazifalari:
- bank   xodimlarini   boshqarish   va   rivojlantirish   sohasidagi   asosiy   qoidalarni
amalga oshirish;
- qo'yilgan   vazifalarni   samarali   bajarish   uchun   bank   va   uning   tarkibiy
bo'linmalarining sanoqli xodimlarini monitoring qilish va optimallashtirish;
- korporativ   qadriyatlarni   rivojlantirish   va   bankning   korporativ   madaniyatini
joriy etish;
- bankning   barcha   xodimlariga   individual   ustamalar   va   boshqa   turdagi
rag'batlantirish   to'lovlarini   belgilash   to'g'risida   qaror   qabul   qilish   (zarur
bo'lganda);
- bank   va   uning   tarkibiy   bo'linmalari   xodimlariga   ish   haqi   va   boshqa   to'lov
turlari bo'yicha ustamalar shkalasini belgilash;
- bank   xodimlarini   o'qitish   (qatnab   o'qish   va   kechki   o'qish)   uchun   to'lash
to'g'risida qarorlar qabul qilish;
- kollegial   qarorga   muhtoj   bo'lgan   xodimlar   bilan   ishlash   masalalarini   ko'rib
chiqish. Bankdagi   manfaatlar   to'qnashuvlarini   hal   qilish   bo'yicha   komissiya.
Aktsiyadorlar,   mijozlar,   boshqaruv   organlari   a'zolari   va   bank   xodimlarining
manfaatlar   to'qnashuvi   to'g'risidagi   og'zaki   va   yozma   bayonotlari   va   da'volarini
hisobga olgan holda nizolar yuzaga kelishiga yo'l qo'ymaslik, shuningdek, yuzaga
kelgan  yoki   yuzaga  keladigan   nizoni   bartaraf   etadigan  qonuniy  va  asosli  bo'lgan,
yechimni qidirish.
Bankning   korporativ   kreditlash   bo'yicha   kredit   qo'mitasi.   Bankning
korporativ kreditlash bo'yicha kredit qo'mitasining vazifalari quyidagilardan iborat:
- yangi   ssudalar   berish   yoki   mavjud   ssudalar   shartlarini   o'zgartirish   tartib-
taomillarini ko'rib chiqish va tasdiqlash;
- bankning kredit strategiyasi va siyosatini shakllantirish;
- kreditlash jarayonining tashkiliy tuzilmasini tasdiqlash;
- kredit   portfelini   tahlil   qilish   va   kreditlash   bilan   bog'liq   boshqa   muhim
xavflarni tahlil qilish.
Bank  chakana  kreditlashi  bo'yicha  kredit  qo'mitasi.   Qo'mitaning  asosiy
maqsadi   Bankning   Kredit   siyosatini   amalga   oshirish   va   Bankning   Kredit
siyosatiga,   bankning   mahalliy   hujjatlariga   va   O'zbekiston   Respublikasining
amaldagi   qonunchiligiga   muvofiq   munosib   tavakkalchilik   darajasi   bilan   chakana
kreditlash   bo'yicha   Bankning   kredit   operatsiyalari   portfelini   shakllantirishdan
iborat. Qo'mitaning asosiy vazifalari va funktsiyalari quyidagilardan iborat:
- jismoniy shaxslarni chakana kreditlash masalalarini ko'rib chiqish;
- kredit   operatsiyalari   bo'yicha   chakana   kredit   portfelining   holatini   ichki
nazorat qilish jarayonlari va usullarini ishlab chiqish;
- yangi qarz (ssuda)lar berish tartibini ko'rib chiqish va tasdiqlash yoki mavjud
qarz(ssuda)larning shartlarini o'zgartirish;
- chakana yo'nalishda kredit strategiyasi va bank siyosatini shakllantirish;
- chakana kreditlash jarayonining tashkiliy tuzilmasini tasdiqlash;
- kredit   portfeli   va   chakana   kreditlash   bilan   bog'liq   boshqa   muhim
tavakkalchiliklarni tahlil qilish. Moliya   qo‘mitasi.   Moliya   qo‘mitasining   funksiyalari   quyidagilar
hisoblanadi:   Bankning   adekvat   to‘lovga   layoqatliligida   likvidlilik   va
daromadlilikning   optimal   nisbatini   ta’minlash.   Qo‘mitaning   asosiy   vazifalari
quyidagilar hisoblanadi:
- bankning biznes-rejasi va siyosatini ishlab chiqishda ishtirok etish;
- bankda   likvidliligi   bilan   birgalikda   olib   boriladigan   avtiv   operatsiyalarning
daromadliligini   nazorat   va   tahlil   qilinishi,   hamda   passiv   operatsiyalarning
xarajatdorligini   ta’minlovchi,   bank   aktivlari   va   passivlari   tuzilmasini
optimallashtirish   bo‘yicha   uslublar,   sxemalar   va   mexanizmlarni   ishlab
chiqish va joriy etish;
- tahliliy   ishlarni   aktiv-passiv   operatsiyalarni   boshqarishga   nisbatan
zamonaviy   boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilish   uchun   adekvat   ma’hlumotlar
olinishini   ta’minlaydigan   darajada   tashkil   etish,   muvofiqlashtirish   va   olib
borish;
- bankning   bank   xizmatlari   bozorida   va   moliya   bozoridagi   jozibadorligini
ta’minlash uchun innovatsion loyihalarni tashkil etish va muvofiqlashtirish.   2-rasm. “ Mikrokredit  banki” ATB ning tashkiliy tuzilmasi 5
.
5
  https://kapitalbank.uz/  - “Kapitalbank” ning rasmiy veb sahifasi.“ Mikrokredit  banki” AKSIYADORLIK 
TIJORAT BANKI TASHKILIY TUZILMASI 3-rasm. “ Mikrokredit  banki” ATB bosh ofisining tashkiliy tuzilmasi.
2.  “ Mikrokredit  banki” faoliyatini tartibga soluvchi me’yoriy – huquqiy
hujjatlar  tahlili.
“ Mikrokredit   banki”   o z   faoliyatida   O zbekiston   Respublikasiʼ ʼ
Konstitutsiyasi,   O zbekiston   Respublikasi   fuqarolik   kodeksi   va   O zbekiston	
ʼ ʼ
Respublikasining   «Banklar   va   bank   faoliyati   to g risida»   (yangi   tahrirda),	
ʼ ʼ
«O zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki   to’grisida»   (yangi   taxrirda),	
ʼ
«Qimmatli   qog ozlar   bozori   to g risida»   (yangi   taxrirda),   «Аktsiyadorlik	
ʼ ʼ ʼ
jamiyatlari va aktsiyadorlarning huquqlarini himoya qilish to g risida»gi qonunlari	
ʼ ʼ
(yangi   taxrirda)   va   boshqa   qonunlar,   O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi	
ʼ
palatalari   qarorlari,   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmon,   qaror,	
ʼ
farmoyishlari,   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   qarorlari,	
ʼ
O zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   normativ-huquqiy   hujjatlari   va	
ʼ
farmoyishlari,   O zbekiston   Respublikasining   boshqa   qonun   hujjatlariga,	
ʼ
shuningdek mazkur Ustan va bankning boshqa ichki hujjatlariga amal qiladi. “ Mikrokredit  banki” ATB OFISINING TASHKILIY 
TUZILMASI O‘zbekiston   Respublikasining   1996-yil   25-aprelda   qabul   qilingan   “Banklar
va   bank   faoliyati   to‘g‘risida”gi   qonuni   (Mazkur   Qonun   O‘zbekiston
Respublikasining   “Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston
Respublikasi  Qonuniga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish haqida”gi 2019-yil 5-
noyabrdagi   O‘RQ-580-sonli   Qonuniga   muvofiq   yangi   tahrirda   qabul   qilingan)ga
amal   qiladi 6
.   Respublika   hududida   faoliyat   yuritayotgan   barcha   banklar   faoliyati
ushbu qonun orqali tartibga solinadi. Ushbu qonunning 8-moddasiga ko’ra har bir
bankning   o’z   ustavi   bo’lib   banklar   shu   ustav   asosida   faoliyat   ko’rsatadilar.   Usbu
moddaga ko’ra bank ustavida:
- bankning   (to‘la   va   qisqartirilgan)   nomi   va   qayerda   joylashganligi   (pochta
manzili);
- bank operatsiyalarining ro‘yxati;
- ustav   kapitalining   miqdori,   muassislar   ro‘yxati   va   ustav   kapitalidagi
ulushlarning taqsimoti;
- bankning boshqaruv organlari, ularni tashkil etish tartibi, ularning vakolatlari
hamda vazifalari haqidagi ma’lumotlar;
- bank   auditi   tartibi,   shu   jumladan   buxgalteriya   hisobi   xalqaro   standartlariga
muvofiq   belgilangan   hisobotlar   va   auditorlik   dasturlarining   maqsadlari
ko‘rsatilgan bo‘lishi lozim.
Bank   ustavida,   ushbu   moddada   belgilangan   talablardan   tashqari,   qonun
hujjatlarida nazarda tutilgan ma’lumotlar ham bo‘lishi kerak.
Bank   ustaviga   kiritiladigan   o‘zgartishlar   belgilangan   tartibda   ro‘yxatdan
o‘tkazilishi lozim.
Ushbu   qonunning   22-moddasida   banklarning   boshqaruv   organlari   faoliyati
keltirib o’tilgan:
Aksiyadorlarning umumiy yig‘ilishi, bank kengashi va boshqaruvi bankning
boshqaruv organlari hisoblanadi. 
Bank kengashining burchlari quyidagilardan iborat:
6
 https:/lex.uz/ - O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari milliy bazasi. - omonatchilar   va   aksiyadorlarni   himoya   qilish   maqsadida   bank   faoliyatini,
shu   jumladan   kreditlash   va   mablag‘larni   investitsiyalashning   to‘g‘riligini
nazorat qilish;
- bank rahbarlarini ishga tayinlash va ishdan bo‘shatish;
- bank kapitalining bir tekis o‘sib borishini ta’minlab turish;
- bank siyosatini ishlab chiqish;
- qonun hujjatlariga rioya qilinishini ta’minlash.
Bank   kengashi   a’zolari   kamida   besh   kishidan   iborat   bo‘lishi   lozim.
Aksiyadorlardan   tashqari   bank   sohasi   olimlari   va   mutaxassislari   ham   bank
kengashi a’zosi bo‘lishlari mumkin.
Bankka operativ rahbarlik qiluvchi va uning faoliyati uchun javob beruvchi
bank boshqaruvi bankning ijroiya organi hisoblanadi. Boshqaruv bank kengashi va
aksiyadorlar umumiy yig‘ilishi oldida hisobdordir.
O’zbekiston   Respublikasining   “Bank   siri   tog’risida”gi   qonuni   (30.08.2003
da   qabul   qilingan)   bank   sirini   tashkil   etuvchi   ma’lumotlarni   olish,   saqlash,
muhofaza   qilish,   e’lon   qilish   va   taqdim   etish   sohasidagi   munosabatlarni   tartibga
solishdan iborat (qonunning 1-moddasi).
“ Mikrokredit   banki”   faoliyatini   tartibga   soluvchi   me’yoriy   –   huquqiy
hujjatlar   qatorida   o’z   nizomi   mavjud   (tahriri:   27.01.2020   da   amalga   oshirilgan).
Ushbu   nizom   10   bo’lim   va   ushbu   bo’limlar   tarkibiga   kiruvchi   98   ta   banddan
iborat.   Ushbu   nizomning   1-bandida:   «Xalq   banki»   aksiyadorlik   tijorat   banki
aksiyadorlik jamiyati shaklida faoliyat ko rsatuvchi kredit tashkiloti hisoblanadi.ʼ
Bank belgilangan tartibda O zbekiston Respublikasi hududida yuridik shaxs	
ʼ
huquqini   bermagan   holda   o z   filiallarini   va   boshqa   alohida   bo linmalarini   tashkil	
ʼ ʼ
qilishga hakli, bank tomonidan ularga taqdim qilingan vakolatlar doirasida ularga
huquqlar berishi mumkin.
Bankning filiallari va boshqa alohida bo linmalari O zbekiston Respublikasi	
ʼ ʼ
Markaziy bankining ruxsati bilan Kuzatuv kengashi qarori asosida tashkil qilinadi.
Bankning filiallari va boshqa alohida bo linmalari davlat tilidagi o z nomi yozilgan	
ʼ ʼ
dumaloq muhrga, shtampga va o z nomidagi blankalarga ega.	
ʼ Bankning   filiallari   va   boshqa   alohida   bo linmalari   bank   nomidan   faoliyatʼ
yuritadilar.   Bank   o z   filiallari   va   boshqa   alohida   bo linmalari   faoliyati   uchun	
ʼ ʼ
javobgar   bo ladi.   Filiallar   va   boshqa   alohida   bo linmalar   boshqaruvchilari   bank	
ʼ ʼ
tomonidan   berilgan   ishonchnoma   asosida   faoliyat   yuritadilar.   Bank   nomidan
ishonchnoma   Bank   boshqaruvi   raisi   yoki   uning   vazifasini   bajaruvchi   shaxs
tomonidan beriladi.
Bankning   filiallari   va   boshqa   alohida   bo linmalari   o z   faoliyatlarini   Bank	
ʼ ʼ
kuzatuv kengashi tasdiqlagan Nizom asosida amalga oshiradilar.
Bank   O zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankning   ruxsati   bilan	
ʼ
O zbekiston   Respublikasining   amaldagi   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda	
ʼ
mamlakat   tashqarisida   sho ba   banklar   va   vakolatxonalar   ochishi,   filiallar   tashkil	
ʼʼ
etishi, banklarning kapitalida ishtirok etishi, shu jumladan chet el banklarini tashkil
etishi mumkin.
Sho ba   banklar   hamda   vakolatxonalar   ular   ochiladigan   va   (yoki)   tashkil	
ʼ
etiladigan mamlakat qonun hujjatlariga muvofiq ochiladi va (yoki) filiallar tashkil
etiladi.
Bank   bevosita   ishlab   chiqarish,   savdo   va   sug urta   faoliyati   bilan	
ʼ
shug ullanishga   haqli   emas,   Banklar   va   bank   faoliyati   to g risidagi   qonuni	
ʼ ʼ ʼ
hujjatlarida nazarda tutilgan hollar bundan mustasno.
Ushbu cheklov quyidagi hollarga nisbatan tatbiq etilmaydi:
– bank   kartalari   asosida   naqd   pulsiz   hisob-kitoblar   tizimlarida
foydalaniladigan   ixtisoslashtirilgan   uskunani   va   unga   doir   dasturiy
ta minotni sotish yoki ijaraga berishga;	
ʼ
– o z aktivlarini sotishga; 
ʼ
– chek daftarchalarini chiqarish, realizatsiya qilish va tarqatishga;
– sug urta tashkilotlari bo lgan O zbekiston Respublikasi rezidentlari nomidan	
ʼ ʼ ʼ
sug urta   shartnomasi   tuzilishini   tashkil   etish   bo yicha   faoliyatni   amalga
ʼ ʼ
oshirishga;
– bank o zi  muassis  bo lgan yuridik shaxslarga o z mol-mulkini mulkiy ijara	
ʼ ʼ ʼ
(arenda) shartnomasiga muvofiq ijaraga berishga. Bankka yuridik shaxslarni tashkil etish va (yoki) yuridik shaxslarning ustan
fondlaridagi   (ustav   kapitallaridagi)   ulushlarni   yoki   aktsiyalarni   olish
taqiqlanadi, bundan kuyidagilar mustasno:
– kredit,   sugurta   na   lizing   operatsiyalarini   professional   asosda   amalga
oshiruvchi yuridik shaxslar;
– moliya   bozori   infratuzilmasining   bir   qismi   bo lgan   yoki   banklarga   axborotʼ
va maslaxat xizmatlarini ko rsatuvchi yuridik shaxslar;	
ʼ
– qimmatli   qog ozlar   bozorida   professional   faoliyatni   amalga   oshiruvchi	
ʼ
yuridik shaxslar;
– bankning   kafolati   ostida   qimmatli   qog ozlarni   chiqarish   va   joylashtirish	
ʼ
maqsadida mazkur bankning xorijda tashkil etiladigan sho ba tashkilotlari:v	
ʼʼ
Ushbu nizomning 12-bandiga ko’ra:
Bank o z faoliyatida quyidagi bank operatsiyalarini amalga oshiradi: 	
ʼ
– pul mablag larini omonatlarga (depozitlarga) jalb etish;	
ʼ
– to lovlarni amalga oshirish, shu jumladan bank hisobvaraqlarini ochmasdan	
ʼ
amalga oshirish;
– jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   bank   hisobvaraqlarini,   shu   jumladan
banklarning vakillik hisobvaraqlarini ochish hamda yuritish;
– kreditlarni   ularning   qaytarilishi,   foizliligi   va   muddatliligi   sharti   bilan   o z	
ʼ
nomidan   o zining   mablag lari   hamda   jalb   etilgan   mablag lar   hisobidan	
ʼ ʼ ʼ
berish;
– chet el valyutasi bilan naqd va naqdsiz shakllardagi operatsiyalar;
– jismoniy yoki   yuridik  shaxs  bilan  tuzilgan  shartnoma bo yicha  mol-mulkni	
ʼ
ishonchli boshqarish;
– inkassatsiya va kassa xizmatlarini ko rsatish;	
ʼ
– uchinchi   shaxslar   nomidan   ularning   majburiyatlari   bajarilishini   nazarda
tutuvchi kafolatlar berish va boshqa majburiyatlarni qabul qilish;
– uchinchi   shaxslardan   pul   shaklidagi   majburiyatlarning   bajarilishini   talab
qilish huquqini olish (faktoring); – qimmatli   qog ozlarni   chiqarish,   xarid   qilish,   sotish,   ularning   hisobiniʼ
yuritish va ularni saqlash, mijoz bilan tuzilgan shartnomaga binoan qimmatli
qog ozlarni boshqarish, ular bilan boshqa operatsiyalarni bajarish;	
ʼ
– affinlangan   qimmatbaho   metallar   sotib   olish   va   sotish,   shu   jumladan
metallarni   mas ul   saqlash   hisob   varaqlarini   hamda   metallarning	
ʼ
egasizlantirilgan (jismoniy bo lmagan) hisobvaraqlarini yuritish;	
ʼ
– qimmatbaho metallardan yasalgan tangalarni sotib olish va sotish; 
– hosilaviy   moliya   vositalari   (derivativlar)   bilan   operatsiyalarni   amalga
oshirish;
– hujjatlarni   yoki   qimmatliklarni   saqlash   uchun   maxsus   binolarni   yoki
ularning ichidagi seyflarni ijaraga berish;
– lizing berish; 
– qonun hujjatlarida nazarda tutilgan shakllarda qarzlar berish; 
– moliyaviy operatsiyalar bilan bog liq maslahat xizmatlari ko rsatish; 	
ʼ ʼ
– aktivlar portfelini boshqarish;
– elektron pullarni chiqarish, ulardan foydalanish va to lash;	
ʼ
– bank kartalarini berish va to lovlarga ishlov berish, bank kartalariga boshqa	
ʼ
tashkilotlar,   jumladan   boshqa   moliya   institutlari   bilan   birgalikda   xizmat
ko rsatish.	
ʼ
Bank   banklar   va   bank   faoliyati   to g risidagi   qonun   hujjatlariga   muvofiq	
ʼ ʼ
boshqa   moliyaviy   operatsiyalarni   ham   amalga   oshiradi.   Bank   faoliyatini   amalga
oshirish   huquqini   beruvchi   litsenziyada   ko rsatilmagan   moliyaviy   operatsiyalarni
ʼ
amalga oshirishga haqli emas.
Bank O zbekiston Respublikasi Markaziy bankning (keyinchalik «Markaziy	
ʼ
bank»   deb   yuritiladi)   ruxsatnomasi   olinganidan   keyin   xizmatlar   va
operatsiyalarning ayrim turlarini Markaziy bank tomonidan belgilangan talablarga
muvofiq autsorsingga topshirish huquqiga ega. 
Bankning   ustav   kapitali   miqdori   1   869   073   136   000   (bir   trillion   sakkiz   yuz
oltmish   to’qqiz   milliard   yetmish   uch   million   bir   yuz   o’ttiz   olti   ming)   so’m
miqdorida   belgilangan.   Ushbu   summa   nominal   qiymati   1000   (bir   ming   so’m) bo’lgan.   1   869   071   136   (bir   milliard   sakkiz   yuz   oltmish   to’qqiz   million   yetmish
uch   ming   bir   yuz   o’ttiz   olti)   dona   egasining   nomi   yozilgan   oddiy   aksiyalarga
bo’linadi.
Bank quyidagi huquqlarga ega (30-band):
- omonatlar   va   beriladigan   kreditlar   bo yicha   foiz   stavkalarini,   qonunʼ
hujjatlariga   asosan   bank   operatsiyalariga   oid   vositachilik   haqi   miqdorini
mustaqil belgilash;
- shartnoma   asosida   depozit   va   kreditlar   shaklida   boshqa   banklarning
mablag larini   jalb   qilish   hamda   mablag larni   depozit   va   kreditlar   shaklida	
ʼ ʼ
boshqa banklarda joylashtirish;
- hisob-kitob   markazlari   va   vakillik   hisobvaraqlari   orqali   hisob-kitoblarni
amalga oshirish;
- litsenziyada nazarda tutilgan boshqa moliyaviy operatsiyalarni bajarish; bank
operatsiyalari bo yicha to lov miqdorini mustaqil belgilash;	
ʼ ʼ
- qarzni   to lash   bo yicha   o z   majburiyatlarini   bajarmayotgan   qarzdorning	
ʼ ʼ ʼ
bankrotligi   to g risida   ish   qo zg atish   haqidagi   ariza   bilan   iqtisodiy   sudga	
ʼ ʼ ʼ ʼ
murojaat qilishga haqli;
- litsenziyada, qonun hujjatlar va Bankning mazkur ustavida nazarda tutilgan,
o z   moliya-xo jalik   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo lgan   boshqa	
ʼ ʼ ʼ
xatti-harakatlar va operatsiyalarni amalga oshirish.
Bank majburiyatlari quyidagilardan iborat (31-band):
- mablag larni   Markaziy   bankda   zahiraga   qo yish   va   belgilangan   prudentsial	
ʼ ʼ
normativlarga   rioya   qilish   bo yicha   Markaziy   bank   tomonidan   belgilangan	
ʼ
talablarni bajarish;
- kredit   va   lizing   operatsiyalari   bo yicha   ehtimoliy   yo qotishlarni   qoplash	
ʼ ʼ
uchun   Markaziy   bank   tomonidan,   ichki   bank   hujjatlarida   belgilangan   tartib
va miqdorlarda zahiralar tashkil etish;
- garov (shu jumladan mol-mulk shaklidagi), beriladigan kafolatlar, kafilliklar
va   majburiyatlarning   yetarliligini   hisobga   olgan   holda   beriladigan   kreditlar
ta minlanishining ichki tartibini belgilash;	
ʼ - o z   faoliyati   to g risidagi   axborotni   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibdaʼ ʼ ʼ
oshkor etish;
- bankda ichki audit departamentiga ega bo lishini ta minlash;	
ʼ ʼ
- “tenglik”   tamoyiliga   rioya   qilish,   ya ni   barcha   aktsiyadorlarga   ularning	
ʼ
ulushi, daromad darajasi, jinsi, irqi, dini, millati, tili, ijtimoiy kelib chiqishi,
shaxsiy va ijtimoiy mavqeidan qat i nazar bir xil munosabatda bo lishdir.	
ʼ ʼ
Quyidagilar Bankning boshqaruv organlari hisoblanadi (43-band): 
-  Аktsiyadorlarning umumiy yig ilishi; 	
ʼ
-  Bank kuzatuv kengashi; 
-  Bank boshqaruvi.
Bank   kuzatuv   kengashi   va   Bank   boshqaruvi   ushbu   Ustav,   bank   ichki
hujjatlari,   Аksiyadorlarning   umumiy   yig ilishi   qarorlari   va   qonun   hujjatlarda	
ʼ
berilgan vakolatlar doirasida bank faoliyatiga rahbarlik qiladi.
Bank   faoliyatini   samarali   tashkil   etish   va   ustav   kapitaliga   xorijiy
investorlarni   jalb   etish,   Bankni   boshqaruv   organlari,   mehnat   jamoasi   vakillari
o rtasida o zaro munosabatlar tizimini ta minlash Bank aksiyadorlarining umumiy	
ʼ ʼ ʼ
yig ilishi   tomonidan   tasdiqlanadigan   Korporativ   boshqaruv   kodeksi   va   bankning	
ʼ
boshqa ichki hujjatlari asosida amalga oshiriladi.
Bank   boshqaruvi   qonun   hujjatlari,   mazkur   Ustav,   bankning   ichki   hujjatlari
asosida   harakat   qiluvchi   bankning   kollegial   ijro   etuvchi   organi   bo lib,   faoliyat	
ʼ
strategiyasi   va   uni   boshqarish   tizimiga   muvofiq   bankning   faoliyatiga   operativ
boshqaruvni amalga oshiradi hamda bankning faoliyati uchun javobgarlikni to liq	
ʼ
zimmasiga oladi.
Bank boshqaruvi qonun hujjatlari, ushbu Ustav va bank ichki hujjatlari bilan
Аktsiyadorlarning   umumiy   yig ilishi   yoki   Bank   kuzatuv   kengashi   vakolatlariga	
ʼ
kiruvchi masalalar bo yicha qarorlar qabul qilish huquqiga ega emas.	
ʼ
Bank boshqaruv a zolari Bank kuzatuv kengashi tomonidan bir yil muddatga	
ʼ
tayinlanadilar.   Bank   boshqaruvi   a zolarini   tayinlash   xorijiy   menejerlar   ham	
ʼ
ishtirok etishi mumkin bo lgan tanlov asosida amalga oshirilishi mumkin.	
ʼ Bank   boshqaruvi   a zolari   ishchanlik   obro siga,   bank   xatarlarini   samaraliʼ ʼ
boshqarish, o z vakolatlari doirasida asoslangan qarorlarni qabul qilish uchun zarur	
ʼ
bo lgan tajriba, bilim va ko nikmalarga ega bo lishlari lozim.	
ʼ ʼ ʼ
Bank   boshqaruvi   7   kishidan   kam   bo lmasligi   kerak.   Bank   boshqaruvi	
ʼ
tarkibiga Boshqaruv raisi, uning o rinbosarlari, bosh buxgalter va yuridik xizmati	
ʼ
departamenti   direktori   kiradi.   Bank   boshqaruvi   tarkibiga   shuningdek,   Bank
kuzatuv   kengashining   qaroriga   asosan   bankning   asosiy   bo linmalari   rahbarlari	
ʼ
kirishi mumkin.
Bank   boshqaruvi   raisi   o z   lavozimiga   Bank   kuzatuv   kengashining   qarori	
ʼ
bilan tayinlanadi.
Boshqaruv raisi va Boshkaruv a zolari bilan shartnoma bank nomidan Bank	
ʼ
kuzatuv   kengashi   raisi   yoki   Bank   kuzatuv   kengashi   vakolat   bergan   shaxs
tomonidan   uzaytirish   yoki   uni   bekor   qilish   mumkinligi   to g risida   har   yili   qaror	
ʼ ʼ
qabul qilish sharti bilan bir yil muddatga imzolanadi.
3. “ Mikrokredit  banki”  Qashqadaryo viloyati   filialining samaradorligini
baholash. MOLIYA VA MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALAR  jihatlarini
o’rganish.
Bugungi   kunda   “ Mikrokredit   banki”   Toshkent   shahar   filiali   o’zida
mijozlariga maksimal darajada keng ko’lamli moliyaviy xizmatlarni taklif etuvchi,
ma’suliyatli   hamda   barqaror   tashkilot   degan   nomga   ega   universal   moliyaviy
institutdir.   Ko’p   yillik   mehnat   tajribasi   bankka   mijozlarning   salmoqli   sonini
shakllantirishga imkon berdi. So’nggi  yillar  davomida kichik biznesni  va xususiy
tadbirkorlikni,   kasanachilikni,   yosh   oilalarni   va   kollej   bitiruvchilarini   qo’llab   -
quvvatlash bo’yicha davlat dasturlarida ishtirok etishning ijobiy tajribasi orttirildi.
Bank  biznes  ko’lamini   barqaror   o’sishini   namoyish  etmoqda   va  aktivlar  va
mablag`lar   hajmi   va   o’z   moliyaviy   natijalari   va   infratuzilmasining   ko’lami
bo’yicha  mamlakatimizning  yirik  banklari   qatoridan  joy olishga  muvaffaq bo’ldi.
Ushbu   o’sish   O’zbekiston   Respublikasi   bank   sohasining   jadal   rivojlanishi
sharoitida   ro’y   berdi.   Bugungi   kunda   bank   o’zida   mijozlariga   keng   ko’lamli
xizmatlar   taklif   etuvchi   universal   moliyaviy   institutni   kasb   etadi. Soha   rivojlanishining   ushbu   bosqichida   faqat   an’anaviy   bank   mahsulotlari   bilan
amaliyot   o’tkazish   evaziga   muvaffaqiyatga   erishish   ancha   mushkul.   Zamonaviy
bank sohasida texnologiyalar va mijozlar istaklari tez sur’atlar bilan o’zgarmoqda,
iqtisodiyot   kundan-kunga   narx-navoning   o’zgaruvchanligiga   va   mavhumligiga
duch kelyapti, banklar o’rtasidagi raqobat oldingiga nisbatan ancha kuchli, tartibga
solishda   talabchanlik   ortmoqda,   bank   biznesining   rentabelligi   qisqarmoqda.
Shu   munosabat   bilan,   bank   rahbariyati   tomonidan,   bankni   zamonaviy   yuqori
texnologiyalarga asoslangan moliya institutga aylantirish bo’yicha ushbu strategik
reja ishlab chiqilgan edi.
Bozorda faoliyat yuritish mobaynida bank tomonidan o’tkazilgan ishlar:
Mijozlarning   katta   miqdori .   Bank   Toshkent   shahar   bo’yicha   jismoniy
shaxslarga   ham,   shuningdek   yirik   tashkilotlarga   ham   xizmat   ko’rsatadi.
  K eng   samaralilik   qatori .   Bank   barcha   turdagi   moliya   xizmatlarini
ko’rsatadi va har bir mijozga kompleks ravishda xizmat ko’rsatishni taqdim etishga
qodir.
  Bankning   ishdagi   nufuzi.   Bankka   barcha   toifadagi   mijozlar
tomonidan   juda   katta   ishonch   bildirilmoqda.   O’tkazilgan   marketing   tadqiqotlari
shuni   ko’rsatmoqdaki,   bank   brendi   juda   kuchli   va   barchaga   tanish,   u   sifat,
ishonchlilik,   innovatsiyalar   va   muvaffaqiyat   bilan   bog`liq   tasavvurni   uyg`otadi.
Shu   bilan   birga,   bank   ishida   bir   qator   kamchiliklar   ham   mavjud ,
ularni bartaraf etmasdan rivojlanish salohiyatini to’liq amalga oshirishning imkoni
yo’q. Bankning asosiy muammosi ma’nan eskirgan avtomatlashtirilgan bank tizimi
hisoblanadi,   u   tahliliy   imkoniyatlarga   ega   emas,   bu   esa   o’z   navbatida   quyidagi
kamchiliklar va cheklovlarga sabab bo’ladi:   
  Bank   mijozlari   haqida   cheklangan   va   tizimlashtirilmagan
ma’lumotlar .   Bankdan   mijozlar   haqida   ma’lumotlarni   yig`ish   va   uni   saqlash
tizimi   takomillashtirishni   talab   qilinadi.   Bankda   mijozlar   haqidagi   ma’lumotlarni
tahlil   qiluvchi   zamonaviy   vositalar   va   har   bir   mijozga   manzilli   taklifni
shakllantirish   uchun   ushbu   ma’lumotlardan   foydalanish   uslubi   mavjud   emas.
  Ma’lumotlar   hajmi   o’zgarganda   IT   –   tizimlarining   uni   y etarli darajada   qayta   ishlay   olmasligi .   Bugun   bankda   murakkab   ma’lumotlarni   qayta
ishlash   salohiyati   yetarli   darajada   bo’lmagan   IT   –   tuzilmasi   mavjud,   u   mutlaqo
turli   dasturiy   majmualar,   shu   jumladan   majmualarining   butun   boshli
to’plami   bilan   ifodalangan.   Bunday   takomillashtirilmagan   tuzilmada   mijozlarga
xizmat   ko’rsatishda   uzilishlar   yuzaga   kelishi   mumkin   va   yuqori   darajada   inson
omili mavjud. Bu o’z ortidan nufuziga ta’sir qiluvchi xavflarni keltirib chiqaradi va
mijozlarning   sodiqlik   va   ishonch   darajasiga   putur   etkazadi.   Bundan   tashqari,
cheklovlari   natijasida   mahsulotni   ishlab   chiqish   va   uni   bozorga   olib   chiqish
oralig`ida   uzoq   muddat   talab   etiladi,   bu   esa   har   doim   ham   mijozlarning
ehtiyojlarini o’z vaqtida qondirish imkonini bermaydi. 
Boshqaruv   jarayonlarining,   hisobotlarning   va   xarajatlarni
boshqarish   tizimining   y etarli   darajada   avtomatlashtirilmaganligi.
Bundaymiqyosdagi   bank   boshqaruv   hisobotini   tuzishning,   manbalarni
rejalashtirishning.   Bundan   tashqari,   keyinchalik   chiqimi   eng   ko’p   sohalarni
qisqartirish   va   biznes
  jarayonlarni   optimallashtirish   hamda   bank   samarali   ishlashi   uchun,   har   bir
amaliyotning   va   sotilayotgan   mahsulotning   juda   yuqori   aniqlik   bilan   tannarxini
aniqlash   talab   etiladi.   Hozirgi   vaqtda   bunday   tadbirlar   qo’lda   bajarilmoqda,
tahlillar   natijasi   esa   o’zi   bilan   juda   yuqori   darajadagi   xatolarni   olib   kelmoqda.
Mavjud   rivojlanish   salohiyati   sharoitida   bank   oldida,   shuningdek,   bir   qator
jiddiy   tahdidlar   mavjud,   bir   vaqtining   o’zida   ular   keng   imkoniyatlarga   ham   yo’l
ochib beradi: 
Texnologiyalarni   va   mijozlarning   xohish-istaklarini   o’zgartirish.
Internet   va   mobil   platformalar   sohasida   raqamli   texnologiyalarning   rivojlanishi
mijozlarning   xohish   –   istaklarining   va   qaror   qabul   qilish   shaklining   o’zgarishiga
olib   keldi,   bular   aynan   quyidagilar:     mijozlar,   ayniqsa,   jismoniy   shaxslar   uchun,
ularga   qulay   bo’lgan   istalgan   texnologiyadan   foydalanib,   yer   sharining   istalgan
nuqtasidan turib, bank xizmatlaridan kuniga 24 soat foydalanish imkoniyatiga ega
bo’lishi o’ta muhim ahamiyat kasb etmoqda;  -   xizmat   ko’rsatishning   tezligiga   va   xizmatlarni   shaxsiylashtirishga
bo’lgan talablar jiddiy tarzda o’smoqda;  
-   mijozlar   bank   xizmatlari   ularning   biznes   –   jarayonlari   va   kundalik
amaliyotlari bilan o’zaro bog`liqligi yanada ortishini istashmoqda;
-   ijtimoiy   tarmoqlarning   va   umuman   internet   makonining   jadal
sur’atlarda   rivojlanishi   natijasida,   mijozlar   bank   takliflari   to’g`risida   keragidan
ortiq ma’lumotlarga ega. Shu tarzda, qaror  qabul  qilishda his – hayajon va nufuz
ta’siri o’sib boradi. Bunday sharoitlarda an’naviy banking endi oldingi ahamiyatga
ega   emas.   Soha   raqamli   mahsulotlar   va   xizmatlar   sotiladigan,   masofadan   xizmat
ko’rsatish   kanallariga   o’tmoqda.   Shu   bilan   birga,   texnologiyalarning   rivojlanishi
barcha   mijozlarga   ham   bir   xilda   ta’sir   qilmaydi   va   bank   mijozlarga   xizmat
ko’rsatishning turli ko’rinishlariga ega bo’lishi lozim. 
Keskin   raqobat .   Rentabellikning   pasayishi   va   mijozlar   ehtiyojlarining
o’zgarishi   sharoitida   banklar   o’rtasida   raqobat   yanada   kuchayadi.   An’anaviy
biznes
modeliga   ega   banklar   og`ir   sharoitda   qolishadi   va   bozorda   o’z   ulushini   saqlab
qolish   uchun,   ular   rivojlanishning   yangi   yo’nalishlariga   moslashishiga   to’g`ri
keladi.   Davlat   ishtirokidagi   banklar   davlat   tomonidan   ko’rsatilgan   yordam,
mijozlarning   katta   bazasi   va   sotishning   tarmoqlangan   tizimi   tufayli   nisbatan
barqaror   bo’ladi.   Shuningdek,   jismoniy   shaxslar   to’lovlariga   xizmat   ko’rsatish
sohasida   yuqori   texnologiyalarni   qo’llab,   bozorga   bankka   oid   bo’lmagan
tashkilotlar
chiqmoqda.   Banklarga   nisbatan   ularning   tartibga   soluvchi   majburiyatlari   kamroq
va   jiddiy   investistiyalarni   texnologiyalarga   va   dasturiy   ta’minotlarni   ishlab
chiqishga ajratishadi.
Chakana   xaridorlarda   bundan   keyin   ham   tayanch   moliyaviy   xizmatlarga
ehtiyoj   saqlanib   qoladi,   ammo   zamonaviy   texnologiyalar   tufayli   24/7   tartibidagi
xizmatlardan   foydalanish,   bank   bilan   yuqori   tezlikda   o’zaro   hamkorlik   qilish   va
yakka   tartibdagi   yondashuv   o’ta   muhim   bo’lib   qoladi.   Aholining   moliyaviy
jihatdan   bilimlari   yanada   oshadi   va   bank   xodimlari   bilan   bevosita   muloqotga kirishmasdan,   masofaviy   kanallardan   foydalanishni   afzal   ko’rishadi.   Internet
tufayli   mijozlar   uchun   turli   banklarning   xizmatlari   va   takliflarini   taqqoslash   va
o’zi   tanlashi   oson   bo’ladi.   Bir   vaqtning   o’zida,   ma’lumotlarning   ko’pligi   tufayli,
bankni   tanlash   to’g`risida   qaror   qabul   qilishda   his   –   hayajon   va   nufuzga   oid
omillar birinchi o’ringa chiqadi.
4-rasm.  “ Mikrokredit  banki”  Qashqadaryo viloyati   filialining bank
xizmatlaridan foydalanuvchilar soni. 7
      Diagrammadan   ko’rishimiz   mumkinki,   “Xalq   banki”   G’uzor   tumani   filialining
mijozlarga xizmat ko’rsatish sifati orqali mijozlar soni yildan yilga oshgan.
1-jadval
2019 yil sentabr holatiga muomaladagi bank plastik kartalari, terminallar,
bankomat va infokiosklar hamda 2019 yil yanvar-aprel oylari davomidto‘lov
terminallari orqali tushgan tushumlar  to‘g‘risida ma’lumot. 8
Muomaladagi bank plastik kartalari soni
562 491
O‘rnatilgan to‘lov terminallari
soni 5 971
O‘rnatilgan bankomat va infokiosklar soni
2 671
2019 yil yanvar-aprel oylari davomida to‘lov
terminallari orqali tushgan tushumlar
(mln.so‘mda) 979 354
7
 c
8
   https://cbu.uz/oz/  - O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki rasmiy sayti ma’lumotlari. “ Mikrokredit  banki” Qashqadaryo filialining qo’lga kiritgan yutuqlari:
2020-yilda   iste'molchilar   tomonidan   berilgan   ovozlar   natijalariga   ko'ra,
“ Mikrokredit  banki” filiallari o’rtasida eng yaxshisi deb saralandi.
2020-yilda   Iqtisodiy   tadqiqotlar   va   islohotlar   markazi   tomonidan   «Bank
faolligi   indeksi»   ishlab   chiqilgan   bo'lib,   u   xususiy   sektorning   bank   aktivlaridagi
ulushini,   bank   sektoridagi   islohotlar   va   transformatsiya   jarayonlarining
samaradorligini   muntazam   ravishda   baholashga   imkon   beradi.   “Xalq   banki”
umumiy reytingda va moliyaviy vositachilik va daromadlilik bo'yicha reytinglarida
birinchi   o'rinni   egalladi.   Omonat   va   muddatli   depozitlarning   bankdagi   kreditlar
umumiy   hajmiga   nisbati   82%   gacha   o'sdi.   Ushbu   ko'rsatkich   respublika   bo'yicha
o'rtacha   ko'rsatkichdan   ancha   yuqori   bo'lib,   bu   nafaqat   bankning   yuqori
samaradorligini,   balki   bankka   murojaat   qiladigan   odamlarning   katta   ishonchidan
dalolat beradi.
2019   yil   11   iyun   —   Xususiy   sektorni   rivojlantirish   bo'yicha   Islom
Korporatsiyasi   (XSRIK)   bankda   Islomiy   darcha   yaratish   bo'yicha   «Xalq   banki»
ATBga texnik maslahat xizmatlarini ko'rsatish to'g'risida shartnoma imzoladi.
2015   yilda   har   yilgi   “BankExpo-2015”   ko’rgazmasida   “Eng   texnologik
stend” tanlovida g`olib bo’lgan.
2018-yil   18   -   sentabr   kuni   “Islom   Taraqqiyot   Banki   guruhi   kuni”
konferensiyasi   bo lib   o tdi,   unda   “Kapitalbank”   Xususiy   sektorni   rivojlantirishʻ ʻ
bo yicha   Islom   korporatsiyasi   tomonidan   moliyalashtirish   liniyasidan   foydalanish	
ʻ
bo yicha eng yaxshi hamkor deb e tirof etildi. Tadbir doirasida “Xalq banki” bilan
ʻ ʼ
Islom   taraqqiyot   banki   guruhi   tashkilotlari   o’rtasida   “O zaro   hamkorlik	
ʻ
shartnomalari” imzolandi.
Bank   tizimi   mamlakatning   iqtisodiy   xavfsizligini   ta'minlash,   shuningdek,
davlatning iqtisodiy va ijtimoiy hayotining barcha muhim ahamiyatga ega, chunki
har   qanday   mamlakatning   bank   tizimi   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari,   aholi,
davlat   hokimiyati   organlari   bilan   o'zaro   hamkorlik   qilib,   ularga   muayyan   ta'sir
ko'rsatadi. Milliy   bank   tizimi   rivojlanishini   ta`minlashning   zamonaviy   usullaridan
foydalanish   hozirgi   kunda   respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiyotni
modernizatsiyalash   va   tarkibiy   o`zgarishlar   jarayonida   zaruriyat   hisoblanmoqda.
O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyev   ushbu   zaruriyat   haqida
quyidagicha ta’kidlaganlar: “Iqtisodiyotni rivojlantirishda puxta va barqaror bank-
moliya tizimi ulkan ahamiyatga ega. Biz aholi va tadbirkorlik subyektlarining bank
tizimiga   ishonchini   kuchaytirmasdan   turib,   “yashirin   iqtisodiyot”dan   to’liq   xalos
bo’la   olmaymiz.   2018-yilda   bank   tizimi   faoliyatini   rivojlantirish   bo’yicha
belgilangan   vazifalarni   amalga   oshirishda   banklar   bilan   tadbirkorlik   subyektlari
o’rtasida   samarali   va   o’zaro   manfaatli   hamkorlik   munosabatlarini   ta’minlash
masalalariga asosiy e’tiborni qaratish zarur” 9
.
Bankning iqtisodiy xavfsizligiga ta’sir qiluvchi omillar:
- Yuqori   sifatli   aktivlarni   tashkil   etish   va   daromadlilikning   doimiy   maqsadli
darajasini   taxminlash   imkonini   beradigan   tavakkalchilikning   faqat   shunday
xarakteriga yo‘l qo‘yish ;
- Yuqori   sifatli   kredit   portfelini   ta’minlovchi   kredit   xodimlarining   yuqori
malakali jamoasini tashkil etish;
- Bankning   strategik   maqsadlariga   muvofiq   keladigan   iqtisodiy   jihatdan
istiqbolga ega, rentabelli loyihalarni moliyalashtirish uchun ssudalar berish;
- Kredit  resurslarini jalb etish muddatlaridan kelib chiqqan holda kreditlashni
amalga oshirish ;
- Bank   mijozlari   bilan   uzoq   muddatli,   daromad   keltiruvchi   munosabatlarni
rivojlantirishga ko‘maklashish;
- Yuqori   darajada   raqobatbardosh,   biroq   kreditlashning   asossiz,   shuningdek,
bank amaliyotida vaqtinchalik istiqboli bo‘lmagan usullardan foydalanishdan
chekinish.
Shuningdek, har bir mamlakat iqtisodiyotining qon tomiri, deb e’tirof etilgan
bank   tizimi   aynan   bank   aktivlarini   to’g’ri   boshqarish,   bank   mijozlariga   xolisona
9
  Sh.M.   Mirziyоyеvning   2017-yil   22-dеkаbrdаgi   Оliy   Mаjlis   Sеnаti   vа   Qоnunchilik   pаlаtаsi   а’zоlаrigа
murоjааtnоmаsi. xizmat   ko’rsatish,   to’lovga   qobiliyatlilik   darajasini   haqqoniy   baholash,   bank
siyosatini   odil   yuritilishi,   valyuta   operatsiyalarining   oqilona   tashkil   qilinganligi,
bank   zaxira   kapitalini   samarali   boshqarish   kabi   masalalarga   bog’liq.   Ma’lum   bir
darajada   global   inqirozning   asoratlarini   kamaytirish   sharoitida   mamlakat   bank
tizimini   barqaror   faoliyat   yuritishini   ta’minlash   maqsadida   jahon   mamlakatlari
miqyosida   orttirilgan   tajribalarni   o’rganish   va   yo’l   qo’yilgan   kamchiliklarni
takrorlamaslik   hamda   ular   erishgan   yutuqlarni   tijorat   banklari   amaliyotiga   joriy
yetish maqsadga muvofiqdir.  Xulosa.
Ushbu   hisobot   orqali   shuni   xulosa   qilish   mumkinki,   mamlakatimiz
iqtisodiyotining   yetakchi   tarmog’i   bo’lmish   bank   tizimimiz   bugungi   kun   zamon
talabiga  javob  berishi  uchun  o‘z  faoliyatida  zamonaviy  texnologiyalarni   qo‘llashi
birinchi darajali dolzarb masala hisoblanadi. Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar, kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari   tomonidan   elektron   tijorat   va   elektron
to‘lovlar   imkoniyatlaridan   oqilona   foydalanilganligi   tufayli   tijorat   ishida
hamkorlarni   topish,   shartnomalarni   tuzish,   tashqi   bozorga   tezkor   chiqishda   keng
imkoniyatlar   yaratilib,   ushbu   imkoniyatlar   ularning   raqobatbardoshligini
oshirishda   asos   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   O‘z   navbatida,   bunday   holat   milliy
iqtisodiyotimizning   barqarorligini   ta’minlamoqda.   Shunday   ekan,   ushbu   sohani
yanada   kengaytirish,   bank   mijozlari   uchun   qulay   imkoniyatlar   yaratishda   tinmay
izlanishlar   olib   borish   lozim,   deb   o‘ylayman.   Bizga   ma’lumki,   har   bir   sohada
raqobat   muhiti   mavjud   bo’lganidek,   bank   tizimida   ham   raqobat   mavjud,   ya’ni
baklarimiz   mijozlar   jalb   qilish   borasida   raqobatlashishadi.   Shunday   ekan,
banklarimiz   doimo   mijozlarga   qulaylik   yaratib,   ularning   e’tiborini   qozonish
maqsadida yangi zamonaviy bank xizmatlarini taklif qilib borishlari zarur.
“ Mikrokredit   banki”ni   yanada   rivojlantirish   va   yakuniy   natijalarga   erishish
maqsadida quyidagi yo’nalishlarda chora-tadbirlar amalga oshirilib kelinmoqda. 
- bank   faoliyatini   tartibga   solish   va   nazorat   qilish   tizimini   xalqaro   andoza   va
me’yorlar,   jumladan,   bank   nazorati   bo’yicha   Bazel   qo’mitasining   yangi
tavsiyalari (Bazel III) asosida takomillashtirish; 
- bank   tomonidan   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlarini
moliyaviy qo’llab-quvvatlash bo’yicha ishlarni yanada faollashtirish; 
- ko’rsatilayotgan   bank   xizmatlari   turlarini   ko’paytirish   va   sifatini   yanada
yaxshilash,   xususan,   bank   infratuzilmasini   rivojlantirish,   ayniqsa,   qishloq
joylarda   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   keng   qo’llagan   holda
masofadan   turib   bank   xizmatlarini   ko’rsatish   ko’lamlarini   yanada
kengaytirish.
Ushbu hisobot orqali  quyidagi takliflarni ber moqchiman : - kredit siyosatini ishlab chiqish va amaliyotga tadbiq etishdagi muammolarni
bartaraf etish zarur;
- b ank   mijozlari   haqida   cheklangan   va   tizimlashtirilgan   ma’lumotlar   bazasini
yaratish;
- Ma’lumotlar hajmi o’zgarganda IT – tizimlarining uni yetarli   darajada qayta
ishlashi uchun sifatli va zamon talabiga mos texnologiyalardan foydalanish;
- Boshqaruv   jarayonlarining,   hisobotlarning   va   xarajatlarni   boshqarish
t izimining yetarli darajada avtomatlashtiri sh.
Kredit   siyosatini   ishlab   chiqish   va   amaliyotga   tadbiq   etishdagi   quyidagi
muammolarni bartaraf etish zarur:
- kreditlarni maqsadga muvofiq ishlatilmaslik hollariga yo’l  qo‘yilmoqda;
- m ijozning   kreditga   layoqatlilik   darajasi   yetarli   o ’ rganilmasdan   unga
ishonchli kreditlar berish hollari mavjud ;
- b anklarda kreditlarning asosiy summasi kredit to ’ lash muddatining so ’ ngida
amalga oshirilyapti va kredit grafigi kupol ravishda uzib kelinmo q da .
Ushbu muammolarni bartaraf qilish uchun takliflar:
- t ijorat   banklarining   uzoq   muddatli   investitsion   kreditlari   hajmini   oshirish
yo ’ li bilan ularning moliyaviy barqarorligini mustahkamlash zarur;
- kreditlar   bo‘yicha   ta’minotga   olingan   ta’minot   manbalari   bank   tomonidan
kreditni   qoplashning   asosiy   manbai   deb   hisoblanmasligi   kerak,   ta’minot
manbasi kreditni to‘lashni ikkilamchi manbai sifatida qaralishi kerak;
- u chinchi   shaxsning   kafolati   ostida   kredit   berish   amaliyotini   qisman
kamaytirish   va   uchinchi   shaxsning   kafolati   ostida   kredit   berish   tizimini
takomillashtirish .
Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   mumkinki,   “ Mikrokredit   banki”   Qashqadaryo
viloyati filiali jismoniy shaxslarga ko’rsatayotgan xizmat sifatini yanada oshirishi,
zamon   talabiga   mos   texnologiya   va   dasturiy   ta’minotlardan   foydalanib
ma’lumotlar   bazasini   elektronlashtirish   ishlarini   yo’lga   qo’yish   kerak   deb
o’ylayman. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1.   Prezidentimizning   2018-yil   22-noyabrda   o'tkazilgan   bank   tizimidagi
muammolarga bag‘ishlangan videoselektordagi nutqi.
2.   O‘zbekiston   Respublikasining   25.04.2018-yilda   qabul   qilingan   “Banklar
va   bank   faoliyati   to‘g‘risida”gi   qonuni(2019-yil   5-noyabrdagi   O‘RQ-580-sonli
Qonuniga muvofiq yangi tahrirda qabul qilingan).
3. O’zbekiston Respublikasining “Bank siri tog’risida”gi qonuni (30.08.2003
da qabul qilingan).
4. “ Mikrokredit  banki” nizomi(tahriri: 27.01.2020 da amalga oshirilgan).
5.   https://president.uz/uz   -   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ramiy
veb sayti (Prezident matbuot xizmati).
6. https:/lex.uz/ - O’zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari milliy bazasi.
7.  https://cbu.uz/oz/  - O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki rasmiy sayti
ma’lumotlari.
8.   https://    Mikrokredit    banki.uz/      -   “ Mikrokredit   banki”   ning   rasmiy   veb
sahifasi.

Mikrokredit Banki

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha