Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 114.5KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 25 Aprel 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Rustamov Orifjon

Ro'yxatga olish sanasi 25 Aprel 2024

51 Sotish

Milliy hisoblash tizimidagi asosiy makroiqtisodiy koʻrsatkichlar

Sotib olish
O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA`LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
QARSHI MUHANDISLIK-IQTISODIYOT INSTITUTI
INNOVATSION IQTISODIYOT KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:______________________________________________________
Bajardi:______________________
Ilmiy rahbar:__________________
QARSHI -2024 Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................................... 2
1.Makroiqtisodiy ko`rsatkichlar tushunchasi paydo bo`lishiva makroiqtisodiy modellar ................................................ 4
2.Milliy hisoblash tizimi tushunchasi,paydo bo`lishi va rivojlanish bosqichlari ............................................................ 12
3.Milliy hisoblash tizimidagi asosiy makroiqtisodiy ko rsatkichlarʻ ............................................................................... 17
4.O`zbekistonda milliy hisoblar tizimi holati va istiqbollari .......................................................................................... 20
Xulosa ........................................................................................................................................................................... 26
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yhati ................................................................................................................................ 27
Kirish
Vatanimizda   mustaqillik   yillarida   iqtisodiyotni   rivojlantirish   va   aholi   turmush
farovonligini   yuksaltirish   borasida   ulkan   yutuqlarga   erishildi.Mustaqillikning   dastlabki
yillarida   yuzaga   kelgan   murakkab   muammolarning   muvaffaqiyat   bilan   hal   etilishi, makroiqtisodiy   muvozanatni   ta`mtnlanishi,   dastlab   iqtisodiy   pasayishni   bartaraf   etilishi   va
so`ngra   iqtisodiy   o`sishga   erishish   davlatimiz   iqtisodiy   siyosati   chuqur   o`ylangan   va   ilmiy
asoslangan   ekanligidan   dalolat   beradi.   Ayniqsa,   iqtisodiy   o`sish   sur`atlarining   barqarorlik
kasb etganligi, 
Mamlakatimimi   rivojlantirish   borasida   keyingi   yillarda   qayd   etilayotgan   natijalar   bu
xulosalar   qanchalik   asosli   ekanligini   ko`rsatdi.   2018   yilda   YalM   2017-yilga   nisbata   5,   1%
ko`payib 407514.5 mlrd somni  tashkil  qildi. Ushbu ko`rsatkichni  2005 yilga nisbatan 25,6,
2010-yilga nisbatan 6,5 va 2015 yilga nisbatan 2.4 martaga ko`paydi. 2018 yilda jon boshiga
tosgeri   keladigan   YalM   2017-yilga   nisbatan   3.3   0/0   ko`payib   2365.6   ming   so`mni   tashkil
qildil. 
Bu   yutuqtarga   erishishda,   bosh   islohotchi   hisoblangan   davlat   tomonidan   islohotlar
strategiyasining   to`g`ri   belgilangani   va   oqilona   makroiqtisodiy   siyosat   olib   borilganligi   hal
qiluvchi rol o`ynadi. . Kelajakda ham makroiqtisodiy barqarorlikni ta`minlash respublikamiz
iqtisodiyoti oldida turgan asosiy asosiy vazifalardan biri bo`lib qoladi:
Makroiqtisodiy mutanosiblikni saqlash, qabul qilingan o`rta muddatli dasturlar asosida
tarkibiy va institutsional  o`zgarishlarni chuqurlashtirish hisobiga YalMning barqaror yuqori
ossish sur`atlarini ta`minlash, iqtisodiy siyosatining nazariy asoslari sifatida tan olinadigan 
fanlar   qatorida   "Makroiqlisodiyot"   fani   alohida   o`rin   tutadi.   Yalpi   ishlnh   chiqurishining
barqaror o`sishini, resurslaming to` liq bandligini, inflyatsiyaning past sur`atlarini va to`lov
balansining muvoznnatini ta`minlash nuqtai nazaridan mamlakat iqtisodiyotini bir butun 
holda   tadqiq   qilish   va   uni   makroiqtisodiy   tartibga   solishning   iqtisodiy   mexanizmlarini
o`rganish   "Makroiqtisodiyot"   fanining   predmetini   tashkil   etadi.   Milliy   hisoblash   tizimi,   bir
mamlakatning iqtisodiy faoliyatini o lchash va ko rsatish uchun ishlatiladigan ma lumotlarniʻ ʻ ʼ
to plab, tahlil qilish, hisoblash va taqdim etish jarayonidir. Bu tizim, mamlakatning iqtisodiy	
ʻ
holatini   o rganish,   takomillashtirish   va   to g ridan-to g ri   iqtisodiy   qarorlarni   qabul   qilishga	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yordam   beradi.   Asosiy   makroiqtisodiy   ko rsatkichlar,   milliy   hisoblash   tizimi   orqali	
ʻ
olinadigan ma lumotlardir va quyidagilardan iborat bo lishi mumkin:	
ʼ ʻ  
1. GDP   (Mahsulotlar   va   xizmatlar   umumiy   kengashi):   GDP,   mamlakatning   bir
yilda   o z   ichida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   va   xizmatlar   miqdorini   ifodalaydi.   Bu	
ʻ
ko rsatkich, mamlakatning iqtisodiy faoliyatining umumiy kuchi haqida ma lumot beradi.	
ʻ ʼ
2. Inflatsiya   darajasi:   Inflatsiya,   umumiy   darajada   narxlarning   o sishi   va   pulning	
ʻ
sotib   olish   kuchi   kamayishi   bilan   bog liq   bo ladigan   miqdordir.   Inflatsiya   darajasi,	
ʻ ʻ mamlakatning narxlarning o zgarishi va pulning sotib olish kuchini yoritadiʻ
3. Ishsizlik   darajasi:   Ishsizlik   darajasi,   ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan   ish   topa
olmagan   xalqaro   ishlab   chiqaruvchi   qo mitasini   ifodalaydi.   Bu   ko rsatkich,   mamlakatning	
ʻ ʻ
ish bozori holatini namoyon qiladi.
4. Chet elga bo lgan eksport va import: Eksport va import miqdori, mamlakatning	
ʻ
xalqaro   savdo   bilan   bo lgan   munosabatlarini   ifodalaydi.   Bu   ko rsatkich,   mamlakatning
ʻ ʻ
xalqaro iqtisodiy aloqalarini yoritadi.
5. Iqtisodiy o sish: Iqtisodiy o sish, mamlakatning iqtisodiy faoliyatining umumiy
ʻ ʻ
kuchi   va   o zgarishini   ifodalaydi.   Bu   ko rsatkich,   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish	
ʻ ʻ
darajasini namoyon qiladi.
6. Narxlar   indeksi:   Narxlar   indeksi,   mahsulot   va   xizmatlar   narxlari   o zgarishini	
ʻ
ifodalaydi. Bu indeks, mamlakatning narxlar bozori holatini yoritadi.
7. Investitsiya miqdori: Investitsiya miqdori, mamlakatning kapital to plash va uni	
ʻ
o zaro   bog lash   uchun   sarflangan   mablag larni   ifodalaydi.   Bu   ko rsatkich,   mamlakatning	
ʻ ʻ ʻ ʻ
iqtisodiy rivojlanishiga asosiy ta sir qilad.	
ʼ
Bu   makroiqtisodiy   ko rsatkichlar,   milliy   hisoblash   tizimi   tomonidan   to plab,
ʻ ʻ
hisoblanib   va   taqdim   etiladi.   Ular,   iqtisodiyot   sohasidagi   tahlil   va   qarorlar   qabul   qilishda
muhim ma lumotlar sifatida ishlatiladi.	
ʼ
1.Makroiqtisodiy ko`rsatkichlar tushunchasi paydo bo`lishiva makroiqtisodiy
modellar
Makroiqtisodiyot   (grekcha:   μακρός   —   „uzun“,   „katta“,   ο κος   —   „uy“   va   νόμος   —	
ἶ
„qonun“) — iqtisodiy hodisalar va ularning harakatini bir tizim deb o rganuvchi iqtisodiyot	
ʻ nazariyasining   bo limi.   Mamlakatning   iqtisodiy   holati   va   rivojlanishini   ifodalovchiʻ
umumlashgan   ko rsatkichlar   tizimi   —   milliy   boylik,   yalpi   ichki   mahsulot,   yalpi   milliy
ʻ
mahsulot,   sof   milliy   mahsulot,   milliy   daromad,   aholi   daromadlari,   davlat   va   xususiy
investitsiyalar yig indisi, muomaladagi jami pul miqdori va shu kabi jami xo jalik bo yicha
ʻ ʻ ʻ
jamlanma,   umumlashtiruvchi   ko rsatkichlar   makroiqtisodiyot   o rganadigan   obyektlar	
ʻ ʻ
hisoblanadi. O z ichiga hududiy, milliy va xalqaro iqtisodiyotlarni qamrab oladi.	
ʻ
Makroiqtisodiyot   mikroiqtisodiyot   bilan birgalikda   iqtisodiyot   fanidagi   2  eng muhim
bo limlarni tashkil etadi.	
ʻ
Mikroiqtisodiy darajada hal etib bo lmaydigan 	
ʻ muammolar  makroiqtisodiyotda ko rib	ʻ
chiqiladi. Makroiqtisodiy ta limotlar rivojlanishida 10 dan ortiq maktab tashkil topgan. Ular	
ʼ
paydo bo lgan davlati va asoschilarining g oyalariga ko ra farq qiladi. 	
ʻ ʻ ʻ
Makroiqtisodiyot   termini   birinchi   marta   Ragnar   Frisch   tomonidan   1934-yil ,   14-
avgustda   qo llanilgan. „The General  Theory of  Employment, Interest  and Money“  kitobida	
ʻ
keltirilgan   g oyalari
ʻ   uchun   zamonaviy   makroiqtisodiyot   asoschisi   John   Maynard   Keynes
hisoblanadi.   Makroiqtisodiy   holatlarni   tahlil   etishda   va   optimal   makroiqtisodiy   siyosatni
belgilashda   makroiqtisodiy   modeldan   foydalaniladi.   Makroiqtisodiy   model
o zgaruvchilarning   bir-biriga   bog liqlik   darajasi,   inqirozdan   chiqish   usullariga   ko ra   farq	
ʻ ʻ ʻ
qiladi.   Neoklassik   nazariya   va   neokeynschilik   ta limotiga   asoslangan   makroiqtisodiy	
ʼ
modellar asosan iqtisodiy o sishga erish ish usullarini tasvirlab beradi. 	
ʻ
Makroiqtisodiy   modellarga   AD-AS   modeli,   IS-LM   modeli   va   Solow   modeli   misol
bo la oladi	
ʻ . Davlat iqtisodiyotni tartibga solishda   fiskal   va   monetar siyosatdan   foydalanadi.
Fiskal siyosatda davlatning   byudjet   parametrlari va   soliq stavkalari   ko rib chiqilsa, monetar	
ʻ
siyosatda   pul   massasi   ko rsatkichlari   o zgartiriladi.   Dunyodagi   ko pgina   yirik   inqirozlar	
ʻ ʻ ʻ
davlatlarning noto g ri makroiqtisodiy siyosatlari	
ʻ ʻ   yoki iqtisodiyotni yetarli darajada nazorat
qilmasliklari   oqibatida   sodir   bo lgan.   Iqtisodchilar  	
ʻ Emi   Nakamura   va   Jón   Steinssonning
2018-yildagi   xulosalariga ko ra, shuncha inqirozlardan so ng ham, davlatlar tomonidan olib	
ʻ ʻ
borilayotgan turli makroiqtisodiy siyosatlarning natijalari har doim ham ijobiy emas va shu
sababli,   bunday   siyosatlar   tanqid   ostida   qolmoqda.   COVID-19   pandemiyasi   paytida   qabul
qilingan   makroiqtisodiy   qarorlar   yetarli   darajada   samarali   emasligi   sababli,   u   iqtisodiyotga
ham,   kishilar   hayotini   saqlashda   ham   kutilganidek   yordam   bermadi.   Makroiqtisodiyot   fan
sifatida  1930-yillarda  vujudga kelgan. 
Lekin,   bu   vaqtga   qadar   turli   olimlar   tomonidan   iqtisodiyotning   ishlash   mexanizmi bo yicha   nazariyalar,  ʻ davlatning   iqtisodiy   siyosati   to g risida   turli   xil   g oyalar   allaqachon	ʻ ʻ ʻ
paydo bo lgan edi. Bu nazariyalarning maqsad va usullari bir-biridan farq qilganligi tufayli,	
ʻ
har   biri   o z   makroiqtisodiy   ta limotiga   ega   10   dan   ortiq   maktablar   vujudga   keldi.	
ʻ ʼ
Makroiqtisodiyot   ijtimoiy fan   hisoblanadi. Shu sababli, iqtisodiy hodisalarning sodir bo lish	
ʻ
vaqtini aniq aytib bo lmaydi; makroiqtisodiy agentlar xatti-harakatlarini kuzatish va shunga	
ʻ
ko ra   taxminiy  	
ʻ prognoz   qilish   mumkin.   Tahlil   jarayonida   iqtisodiy   modellar   iqtisodiyotni
o rganishni ancha osonlashtiradi  va asosiy iqtisodiy o zgarishlar  sabablarini izohlab beradi.
ʻ ʻ
Shunday   bo lsa-da,   ko pgina   iqtisodiy   modellar   jiddiy   kamchiliklarga   ega   va   muhim	
ʻ ʻ
omillarni hisobga olmayd.
Iqtisodiyot   grafiklar ,   jadvallar ,   sxemalar   va   matematik   funksiyalar   yordamida   tahlil
etiladi. Barcha makroiqtisodiy parametrlar ma lum bir vaqt oralig ida yoki aynan bir paytda	
ʼ ʻ
ko rib chiqilishi mumkin deb olinadi. Makroiqtisodiyotdagi barcha o zgaruvchilar 2 guruhga	
ʻ ʻ
bo linad:
ʻ
Oqimlar.   Bu   ma lum   bir   vaqt   oralig i   (yil)   ichida   ko rib   chiqiluvchi   o zgaruvchilar	
ʼ ʻ ʻ ʻ
hisoblanadi. Oqimlarga   investitsiyalar , davlat   byudjeti   holati,   eksport ,   import   va yalpi ichki
mahsulotni kiritish mumkin.
Zaxiralar.   Joriy   holatdagi   ma lumotlarni   o rganuvchi   ko rsatkichlar   hisoblanadi.	
ʼ ʻ ʻ
Boylik   hajmi,   ishsizlar   soni   va   davlat   qarzi   zaxiralarga   misol   bo la   oladi.	
ʻ Makroiqtisodiy
ko rsatkichlar   tahlili   pozitiv   va   normativ   tahlillarga   bo linadi.   Pozitiv   tahlil   iqtisodiyot	
ʻ ʻ
holatini   aniqlaydi,   tushuntiradi   va   prognozlar   uchun   asos   hisoblanadi.   Normativ   tahlil   esa
qanday   iqtisodiy   o zgarishlar   amalga   oshirish   kerakligini   ko rsatadi.   Makroiqtisodiy	
ʻ ʻ
tadqiqotlar   „ceteris   paribus“   (boshqa   o zgarmas   sharoitlarda)   holatida   amalga   oshiriladi.	
ʻ
Ya ni,   bir   o zgaruvchi   o rganilib   chiqilayotganida,   boshqa   o zgaruvchilar   o zgarmas   deb	
ʼ ʻ ʻ ʻ ʻ
olinadi.   Makroiqtisodiy nazariyada quyidagi asosiy parametrlar o rganiladi:	
ʻ
 Iste mol   xarajatlari	
ʼ   (C)   —   uy   xo jaliklarining   tovar   va   xizmatlarga   qilgan	ʻ
xarajatlari.
 Uy   xo jaliklari  	
ʻ jamg`armalari   ( S)   —   uy   xo jaliklarining   bankda   turgan   pul	ʻ
mablag lari.	
ʻ
 Investitsiyalar   (I)   —   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   oshirish   maqsadida   firmalar
tomonidan sotib olingan kapital.
 Davlat tomonidan sotib olingan tovar va xizmatlar  (G) — davlat investitsiyalari,
davlat xizmatchilariga to lovlar va transfert to lovlari.	
ʻ ʻ  Sof soliqlar  (T) — soliq va transfert to lovlari orasidagi farq.ʻ
 Sof eksport  (Xn) — eksport va import orasidagi farq.
 Yalpi ishlab chiqarish hajmi  (Y).
Y=C+I+G+Xn=C+S+T   —   ochiq   iqtisodiyot   uchun   yalpi   ishlab   chiqarish   formulasi.
Yopiq iqtisodiyot sharoitida sof eksport, xususiy sektor uchun yalpi ishlab chiqarishda esa G
hajmi hisobga olinmaydi.
Makroiqtisodiy model- butun iqtisodiyotni va uning eng muhim tarmoqlari, sektorlari,
sohalari rivojlanishini matematik shaklda aks ettiruvchi iqtisodiy-matematik model. Iqtisodiy
model ko pincha matematik strukturaga ega bo lib, murakkab jarayonlarni soddalashtirishda	
ʻ ʻ
qo llaniladi.   Modellar   tuzilishiga   ko ra   bir   yoki   bir   nechta   o zgaruvchilarga   ega   bo lishi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mumkin.  
AD-AS   modeli   (Aggregate   Demand   —   Aggregate   Supply   model   —   yalpi   talab   va
yalpi   taklif   modeli)   —   qisqa   va   uzoq   muddatli   oraliqda,   narxlar   o zgarishi   sharoitida	
ʻ
makroiqtisodiy   muvozanatni   tasvirlab   beruvchi   model.   Ushbu   model   iqtisodiyotda   yalpi
talab va yalpi taklifning o zgarish holatlari, ularning umumiy narxlar darajasi va yalpi ishlab	
ʻ
chiqarish hajmiga (real YIM) ta sirini ko rsatib beradi. AD-AS modeli makroiqtisodiyotdagi	
ʼ ʻ
turli   hodisalarni,   xususan   iqtisodiy   sikllar   fazalarini,   o zgarmas   ish   haqi   modeli   va	
ʻ
stagflyatsiyani   tasvirlash   uchun   qo llanilishi   mumkin.   Birinchi   marta   John   Maynard	
ʻ
Keynesning   „The   General   Theory   of   Employment,   Interest   and   Money“   kitobida
tasvirlangan.Model   Keynes   tomonidan   inqirozdagi   mamlakatlar   iqtisodiyotini   qayta   tiklash
maqsadida   ishlab   chiqilgan.   Inqirozdagi   davlatlar   iqtisodiyotining   muvozanatga   kelish
muddati   juda   uzoqligi   sababli,   Keynes   davlat   ishtiroki   orqali   yalpi   talabni   stimullashni
qo llab quvvatlagan. Keynes fikriga ko ra, qisqa muddatli oraliqda narxlar o zgarmay qoladi.	
ʻ ʻ ʻ
Ya ni, ishsizlik to liq bo lmagan sharoitda ishchilar oylik oshirilishini  so rashmaydi. Ishlab
ʼ ʻ ʻ ʻ
chiqaruvchilar ham iste molchilarning xarid qobiliyatlari yuqori bo lmaganligi uchun narxni	
ʼ ʻ
oshirmaydilar. 
Lekin, uzoq muddatli oraliqda ishsizlik qisqaradi va aholining xarid qobiliyati oshadi.
Davlat   aralashuvi   bilan   qisqa   muddatli   oraliqdagi   yalpi   taklif   (Short-run   aggregate   supply)
potensial YIMga  aylanadi AD-AS Modeli chizmasi 1.1-rasm
AD-AS modeli, inqirozdagi iqtisodiyot. Davlat tomonidan amalga oshirilgan stimullar
sababli,   yalpi   talab   o ngga   surildi   va   bu   surilish   narxlar   darajasini   (Price   level)   ozgina,ʻ
YIMni   (Y)   esa   sezilarli   darajada   oshirdi.   Modelda   LRAS   (Long-run   aggregate   supply)
potensial YIMga teng deb olinadi.
IS-LM   modeli .   Tovar   va   pul   bozorida   umumiy   muvozanatga   erishish   va
makroiqtisodiy   siyosat   tadbirlarining   bu   ikki   bozorga   ta sirini   umumlashtirib   tadqiq   qilish	
ʼ
IS-LM modeli  yordamida bajariladi. Model 2 egri chiziq(investments-savings) va (liquidity-
money)dan   tashkil   topgan.   IS   investitsiyalar-jamg armalardagi   holatni,   LM   esa   pul	
ʻ
bozoridagi   muvozanatni   tasvirlaydi.   Model   iqtisodiy   sikllar   tahlili   uchun   qo llaniladi   va	
ʻ
qisqa   muddatli   oraliqdagi   model   hisoblanadi.   Model   1937-yilda   iqtisodchi   John   Hicks
tomonidan ishlab chiqilganva keyinchalik  Alvin Hansen  tomonidan mukammallashtirilgan.
IS-LM modeli 1.2-rasm IS egri chizig ining o ngga surilishi yuqori foiz stavkasi  (i) va real YIM hajmini (Y)ʻ ʻ
oshishiga olib keladi.  
Model   yopiq   iqtisodiyotni   tasvirlagani   uchun,   yalpi   ishlab   chiqarish   iste mol	
ʼ
xarajatlari, investitsiyalar va davlat xaridlaridan tashkil topadi :
Y=C+I+G     IS   o zgarishi   davlat   xarajatlari,   iste molchilarning   jamg arish   normasi,	
ʻ ʼ ʻ
investitsiyalar   hajmi   va   soliq   stavkasidagi   o zgarishga   bog liq.   LM   holati   esa   narxlar	
ʻ ʻ
darajasi, muomaladagi pul miqdori va foiz stavkasi orqali belgilanadi. Bundan xulosa shuki,
IS-LM modeli fiskal  va monetar siyosatning iqtisodiyotga birgalikda ko rsatadigan ta sirini	
ʻ ʼ
baholash imkonini beradi. Davlat xarajatlarining o sishi yoki soliqlarning kamayishi IS egri	
ʻ
chizig ini   o ngga   siljitadi.   Davlat   xarajatlarining   kamayishi   va   soliqlarning   oshishi   esa   bu	
ʻ ʻ
egri   chiziqni   chapga   siljitadi.  Xuddi   shuningdek,   pul   taklifining  oshishi   LM   egri   chizig ini	
ʻ
o ngga,   kamayishi   esa   chapga   siljitadi.   IS-LM   modeli   ma lum   makroiqtisodiy   natijalarga	
ʻ ʼ
erishishning   turli   variantlarni   ko rib   chiqish   imkoniyatini   beradi.   Bir   bozorda   bo lgan	
ʻ ʻ
o zgarish   ikkinchi   bozorga   ham   ta sir   etadi.   Masalan,	
ʻ ʼ   Markaziy   bank   ochiq   bozordan
obligatsiyalar   sotib   ola   boshladi.   Natijada   pul   taklifining   ko payishi   (LM   egri   chizig ini	
ʻ ʻ
o ngga   siljishida   aks   etib)   foiz   stavkasining   pasayishiga   olib   keladi.   Monetar   impuls	
ʻ
ta sirida, ya ni, foiz stavkasining pasayishi oqibatida investitsiya xarajatlari ko payadi va IS
ʼ ʼ ʻ
egri chizig i ham o ngga siljib, yangi nuqtada muvozanat o rnatiladi.	
ʻ ʻ ʻ
Solow   modeli   —   ekzogen   jamg arish   normasi   va   neoklassik   ishlab   chiqarish	
ʻ
funksiyasiga   asoslangan   iqtisodiy   o sish   modeli.   Modelda   rivojlanayotgan   va   rivojlangan	
ʻ
mamlakatlar   iqtisodiyoti   o sishining   sabablari   kapital,   aholi   soni,   investitsiyalar   va	
ʻ
texnologik   rivojlanishlar   yordamida   o rganiladi.   Solow   modeliga   ko ra,   ishlab   chiqarish	
ʻ ʻ
jarayoniga qo shilgan dastlabki kapital qo yilmalari ishlab chiqarish hajmini keskin oshiradi.	
ʻ ʻ
Lekin, bu o sish  davom  etgani  sari, kapitalning  
ʻ amortizatsiya   qiymati  ham  oshib boradi  va
ma lum   bir   nuqtada   yangi   investitsiyalar   kapital   amortizatsiyasiga   tenglashishi   sababli,	
ʼ
qo shimcha   birlik   kapital   hech   qanday   samara   olib   kelmaydi.   Jamg arish   normalarini
ʻ ʻ
oshirish   orqali   investitsiya   hajmini   ko paytirish,   qo shimcha   tovarlar   ishlab   chiqarishiga	
ʻ ʻ
zamin   yaratadi.   Texnologik   progress   orqali   esa   nafaqat   kapitalning   samaradorligi   oshadi,
balki   1   kishi   uchun   to g ri   keluvchi   kapital   miqdori   ortadi.   Model   bir-biridan   mustaqil	
ʻ ʻ
tarzda, iqtisodchilar  Robert Solow  va  Trevor Swan  tomonidan 1956-yilda yaratilgan. Muvozanat holatidagi Solow
model 1.3-rasm
Model bir qancha shartlarga ega. Solow modelida yopiq iqtisodiyot ko riladi. Firmalarʻ
mukammal   raqobat   sharoitida   faoliyat   yuritishadi.   Iste mol   C   chun   ham,   investitsiyalar   I	
ʼ
uchun   ham,   faqatgina   bir   mahsulot   Y   ishlab   chiqariladi.   Ilmiy-texnik   progress   sur`atlari   g,
aholi soni o sishi n va kapital amortizatsiyasi   doimiy hisoblanadi.	
ʻ ᵟ
Jamg arish normasi investitsiyalarga teng: Y=C+I
ʻ
Bu model orqali ko plab hodisalarni tushuntirib bersa bo ladi. Birinchi bor bu modelni	
ʻ ʻ
Yaponiya   va   Germaniyaning   urushdan   keyingi   o sishi   bilan   izohlashgan.   Keyinchalik   bu	
ʻ
model  Xitoy ,  Koreya  va boshqa mamlakatlar iqtisodiy o sishini izohlab berdi. Ikkinchi jahon	
ʻ
urushidan   so ng   Germaniya   va   Yaponiyada   kapitalning   deyarli   barchasi   yo q   qilingan   va	
ʻ ʻ
kishi   boshiga   kapital   miqdori   kamayib   ketgan.   Demak,   kapitaldan   chekli   qaytim   katta,
amortizatsiya   qiymati   esa   past.   Bundan   tashqari   o sha   vaqtdagi   ilmiy-texnik   taraqqiyoti	
ʻ
yuqori   bo lgan   AQShning   Yaponiya   va   Germaniyaga   yordami   ham   iqtisodiy   o sishga	
ʻ ʻ
salmoqli   hissa   qo shgan.  	
ʻ Germaniya   Federativ   Respublikasining   1947—1950-yillardagi
o rtacha   13,4   foizlik   va   Yaponiyaning   1965—1969-yillardagi   o rtacha   12   foizlik   o sishi	
ʻ ʻ ʻ
aynan Solow modeli orqali izohlanadi.   Lekin, kapital bilan ta minlanganlik darajasi oshgani	
ʼ
sari iqtisodiy o sish sur`atlari ham pasayib brogan.	
ʻ
Modelga ta sir etuvchi omillar.	
ʼ  
Yalpi talab (AD) o sishiga sabab bo luvchi omillar:	
ʻ ʻ
1. Xaridorlarning   real   daromadlaridagi   o sish   (ish   haqi,   transfert   to lovlarining	
ʻ ʻ
o sishi va aholi to laydigan soliqlarning pasayishi);	
ʻ ʻ
2. Investitsion   xarajatlarni   amalga   oshirish   uchun   stimullar   (imtiyozli   kreditlar
berish va investorlarning huquqini ta minlash);	
ʼ 3. Davlat xaridlari hajmining oshishi;
4. Jamiyat   va   tadbirkorlarning   kutilmalari.   Mamlakat   iqtisodiyotning   barqaror
rivojlanishi jamg arishdan ko ra ko proq sarflashga undaydi.ʻ ʻ ʻ
Qisqa muddatli oraliqdagi yalpi taklifning (SRAS) o sishiga ta sir etuvchi omillar:	
ʻ ʼ
1. Ishlab chiqarishda foydalaniladigan resurslar ko payishi va ulardan foydalanish	
ʻ
samaradorligining ortishi;
2. Ishlab chiqarish resurslari narxining pasayishi;
3. Ishlab chiqaruvchilarga soliq yukini kamaytirish, ularga subsidiyalar berish.
Uzoq muddatli oraliqdagi yalpi taklifning (LRAS, potensial YIM) o sish sabablari:	
ʻ
1. Mamlakatda aholi sonining ko payishi;	
ʻ
2. Iqtisodiyotda ishlangan soatlarning ortishi;
3. Texnologiyalarning mukammallashuvi;
4. Mehnat unumdorligidagi  o sish.	
ʻ 2.Milliy hisoblash tizimi tushunchasi,paydo bo`lishi va rivojlanish bosqichlari
Makroiqtisodiyotdagi   asosiy   parametrlar   yig indisi   tovarlar,   daromadlar   vaʻ
xarajatlarning doiraviy aylanish modelini tashkil etadi. Doiraviy aylanish modeli 1920-yillar
oxirida   amerikalik   iqtisodchilar   tomonidan   yaratilgan   milliy   hisoblar   tizimi   (MHT)
shakllanishi   uchun   asos   hisoblangan.   MHT   o z   ichiga   quyidagi   parametrlarni   oladi:  	
ʻ yalpi
ichki   mahsulot   (YIM),   yalpi   milliy   mahsulot   (YMM),   milliy   daromad   (MD),   sof   milliy
mahsulot   (SMM),   sof   ichki   mahsulot   (SIM),   shaxsiy   daromad   (ShD),   shaxsiy   tasarrufidagi
daromad   (ShTD),   iste mol   (C),   jamg arish   (S)   Makroiqtisodiyotdagi   asosiy   parametrlar	
ʼ ʻ
yig indisi   tovarlar,   daromadlar   va   xarajatlarning   doiraviy   aylanish   modelini   tashkil   etadi.	
ʻ
Doiraviy   aylanish   modeli   1920-yillar   oxirida  amerikalik  iqtisodchilar   tomonidan  yaratilgan
milliy hisoblar tizimi  (MHT) shakllanishi uchun asos hisoblangan. MHT o z ichiga quyidagi	
ʻ
parametrlarni   oladi:   yalpi   ichki   mahsulot   (YIM),   yalpi   milliy   mahsulot   (YMM),   milliy
daromad   (MD),   sof   milliy   mahsulot   (SMM),   sof   ichki   mahsulot   (SIM),   shaxsiy   daromad
(ShD),   shaxsiy  tasarrufidagi  daromad   (ShTD), iste mol  (C), jamg arish  (S). Milliy hisoblar	
ʼ ʻ
tizimining   ko rsatkichlari   nafaqat   mamlakatdagi   yalpi   daromadlar   va   ishlab   chiqarish	
ʻ
hajmini   hisoblash,   balki   mamlakat   aholisining   hayot   uchun   muhim   bo lgan   tovarlar   bilan	
ʻ
ta minlanganlik   darajasini   aniqlash   uchun   ham   qo llaniladi.   Bu   uchun  	
ʼ ʻ kishi   boshiga   YIM ,
MD   hajmi   va   iste mol   narxlari   indeksi	
ʼ   (INI)   o rganiladi.   Lekin,   bunday   o rtacha   olingan	ʻ ʻ
ko rsatkichlar kamchiliklarga ega va ular „kishi boshiga taqsimlangan daromad“ kabi muhim	
ʻ
ko rsatkichlarni hisobga olmaydi.
ʻ
  Milliy   hisoblar   tizimi   —   mamlakat   iqtisodiy   rivojlanishining   xalqaro   statistika
amaliyotida   qabul   qilingan   umumlashtiruvchi   ko rsatkichlari   tizimi.   Bozor   iqtisodiyoti	
ʻ
sharoitida   mamlakatlarning   makrodarajadagi   milliy   mahsulotini   va   milliy   daromadini
hisoblash   metodologiyasi.   Milliy   hisoblar   tizimi   jarayonlarining   turli   bosqichlarini   va
iqtisodiyotdagi   eng   muhim   o zaro   aloqalarni   aks   ettiradigan   hisoblamalar   va   balans	
ʻ
jadvallari   to plamidan   iborat.   Uning   muhim   belgisi   xalq   xo jaligi   faoliyati   yakunlarida	
ʻ ʻ
moddiy   ishlab   chiqarishdan   tashqari   nomoddiy   xizmatlar   sohalarini   ham   aks   ettirishidir.
Bunday yondoshuvda butun mamlakat iqtisodiy faoliyatining umumlashtiruvchi tavsiflariga
erishiladi.   Milliy   hisoblar   tizimi   negizini   ishlab   chiqarish,   iste mol,   jamg arish   va   xo jalik	
ʼ ʻ ʻ
yurituvchi   sub yektlar   o rtasidagi   real   munosabatlar   jarayonida   qayta   taqsimlash   tamoyili	
ʼ ʻ
tashkil   etadi.   Bu   tizim   yer   va   kapitalni   mehnat   bilan   teng   darajada   qiymatni   yaratishda qatnashuvchi   omillar   tarzida   qaraydigan   konsepsiyaga   asoslanadi.   Milliy   hisoblar   tizimida
iqtisodiy   faoliyatni   umumlashtiruvchi   ko rsatkichi   yalpi   ichki   mahsulot   (YAIM)dir.   Uningʻ
asosida   qo shilgan   qiymat,   ya ni   shu   jarayonda   iste mol   qilingan   mahsulotlar   va   xizmatlar	
ʻ ʼ ʼ
qiymatiga   ("oraliq   iste mol"   qiymatiga)   qo shilgan   qiymat   turadi.   Milliy   iqtisodiyot	
ʼ ʻ
darajasida   ichki   iqtisodiyot   faoliyati   natijalarining   jamlanma   hisoblamalari   tuziladi:
YAIMning   shakllanishi   va   undan   foydalanishning   jami   bosqichlarini   nazarda   tutishga
imkoniyat   yaratadigan   (har   bir   hisoblamada,   bir   tomondan,   ko rilayotgan   ko rsatkichni	
ʻ ʻ
tashkil etadigan resurslar, ikkinchi tomondan — ulardan foydalanish keltiriladi) tovarlar va
xizmatlar   hisobi;   ishlab   chiqarish   hisobi;   daromadlarning   hosil   bo lish   hisobi;	
ʻ
daromadlarning   taqsimlanishi   hisobi;   daromadlardan   foydalanish   hisobi;   kapital   harajatlar
hisobi;   moliyaviy   hisob.   Ular   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   hisobi,   boshqa   hisoblar   va  balanslar
bilan   to ldiriladi.   Bu   hisoblarda   kengaygan   takror   ishlab   chiqarish   jarayonining   hamma	
ʻ
bosqichlari aks etishi tufayli, yalpi ichki mahsulot hajmini uch xil: ishlab chiqarish, taqsimot
va   pirovard   foydalanish   usullarini   qo llab   aniqlash   imkoniyati   yaratiladi.   Milliy   hisoblar	
ʻ
tizimida   iqtisodiy   faoliyatning   barcha   turlari   foydali   natija   bilan   tugallanadi,   deb   qaraladi,
demak xalq xo jaligidagi barcha mehnat harajatlari foydali mehnatdir. Milliy hisoblar tizimi	
ʻ
ishlab chiqarishdan boshlanib, daromadlarning shakllanishi, ularning taqsimlanishiga  o tadi	
ʻ
va mavjud pul qiymati (zargarlik mahsulotlarisiz), turli qimmatbaho qog ozlar, o rta va qisqa	
ʻ ʻ
muddatli   zayomlar   ko rinishida   iqtisodiyotni   moliyaviy   nuqtai   nazardan   ifodalash   bilan	
ʻ
yakunlanadi.   Ma muriy   buyruqbozlik   tizimi   davrida,  makroiqtisodiyotni   o rganish   va   tahlil	
ʼ ʻ
qilish   uchun   xalq   xo jaligi   balansinit   ko rsatkichlar   tizimidan   foydalanilgan.   Ularning	
ʻ ʻ
asosida  A.  Smit,  K.  Marksning  siyosiy  iqtisod   ta limotlari:  xalq  xo jaligini   moddiy  ne mat	
ʼ ʻ ʼ
ishlab chikaradigan va ishlab chiqarmaydigan sohalarga ajratish, unumli va unumsiz mehnat,
ja mi   ijtimoiy  mahsulot,  milliy  daromadni  yaratish,  uni  taqsimlash   va pirovard foydalanish	
ʼ
nazariyalari yotar edi. Unda xo jalik yurituvchi  sub yektlar orasidan mavjud aloqalar, aholi	
ʻ ʼ
farovonligi va turmush darajasiga baho berish, mehnatga haq to lash, davlat byudjeti, kredit,	
ʻ
to lov   balansi   kabi   tushunchalar   va   tasniflashlar   yetarlicha   yoritilmas   edi.   Milliy   hisoblar	
ʻ
tizimit.   esa   bu   kamchiliklarni   bartaraf   etib,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   iqtisodiyotni   har
taraflama  boshqarish  imkoniyatini   yaratadi.   Zamonaviy  Milliy   hisoblar   tizimini  yaratish   va
uni takomillashtirishga iqtisodchi olimlardan J.Keyns, V. Leontyev, S. Kuznets, R. Stoun, K.
Klark   va   boshqa   katta   hissa   qo shdilar.   Butun   dunyo   kapitalistik   davlatlar   iqtisodiyotini	
ʻ
qamrab olgan 1929—1933-yillardagi inqiroz davlat ijtimoiy bozor faoliyatini bir tomonlama, faqat   kuzatib   turish   emas,   balki   uning   ichki   mohiyatni   tahlil   qilib   muvofiklashtirib   turishi
lozimligini   ko rsatdi.   Shundan   kelib   chiqib   "davlatlarning   aktiv   iqtisodiy   roli"ni   bajarishʻ
uchun   mamlakatlarning   makroiqtisodiy   ko rsatkichlarini   hisoblaydigan   tizimni   —   Milliy	
ʻ
hisoblar tizimit.ni yaratish zaruriyati tug ildi. Dastlabki vaqtda Milliy hisoblar tizimit. milliy	
ʻ
daromad   ko rsatkichini   hisoblashga   qaratildi.   20-asrning   30-yillarida   Angliya,   Avstriya,	
ʻ
Fransiya,   Norvegiya,   Germaniya   va   AQShda   milliy   daromad   ko rsatkichi   hisoblandi.   40—	
ʻ
50-yillarda   kapitalistik   mamlakatlarda   Milliy   hisoblar   tizimit.ni   qo llash   kengaya   bordi   va	
ʻ
Ikkinchi   jahon   urushi   yakunlangandan   so ng   davlatni   boshqarish   tizimida   Milliy   hisoblar	
ʻ
tizimit.ni   qo llash   zaruriyati   yanada   kuchaydi.   Makroiqtisodiy   ko rsatkichlar   —   milliy	
ʻ ʻ
mahsulot,   milliy   daromad,   iste mol,   jamg arma   (kapital   qo yilmalar)   va   h.k.lar   hisoblana	
ʼ ʻ ʻ
boshlandi.   1951-yilda   Parijda   Yevropa   iqtisodiy   hamjamiyatiniig   Milliy   hisoblar   tizimit.
standarti loyihasi qabul qilindi. 1953-yil BMT ning statistika bo limi tomonidan amaliyotga	
ʻ
tadbiq   etish   uchun   Milliy   hisoblar   tizimit.ning   andozasi   qabul   qilindi.   1968-yil   BMTning
statistika   komissi-yasi   15   yillik   tajriba   asosida   Milliy   hisoblar   tizimit.ning   yangi   xalqaro
andozasini ishlab chiqdi va u 1993-yilning fevralga qadar qo llanildi. 1993-yil fevralda BMT	
ʻ
statistika   komissiyasining   navbatdagi   sessiyasida   Milliy  hisoblar   tizimit.ning   yangi   xalqaro
andozasi   qabul   qilindi,   undagi   yangiliklardan   biri   sifatida   makroiqtisodiy   statistikaning
ko rsatkichlari   qatoriga   to lov   balanslari,   davlat   byudjeti   ko rsatkichlari   kiritildi.   Yevropa	
ʻ ʻ ʻ
Ittifoqi   1995-yilda   BMTning   "Milliy   hisoblar   tizimi"   andozasi   asosida   "Yevropa   milliy
hisoblar tizimi"ni qabul qildi.   Barcha rivojlangan mamlakatlar o z iqtisodiy qudrati va aholi	
ʻ
turmush darajasi ko rsatkichlarini Milliy hisoblar tizimit. yordamida hisoblaydilar. BMTning	
ʻ
xalqaro   tashkilotlari   bunday   tizimga   o tishni   har   tomonlama   rag batlantirmoqdalar.	
ʻ ʻ
O zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   hisob   va   statistikani   xalqaro   andozalarga   o tkazishta	
ʻ ʻ
kirishdi   va   shu   maqsadda   1994-yilda   "O zbekistonda   xalqaro   amaliyotda   qabul   qilingan	
ʻ
hisob   va   statistika   tizimiga   o tish   davlat   fasturi"   ishlab   chiqildi   va   u   bosqichma-bosqich	
ʻ
amalga   oshirilmoqda.   Bu   ishga   O zbekiston   Respublikasi   Statistika   davlat   qo mitasi	
ʻ ʻ
rahbarlik   qiladi   va   1991—2002-yillar   bo yicha   i.ch,   daromadlarning   hosil   bo lishi,	
ʻ ʻ
taqsimlanishi, ulardan foydalanish, shuningdek, kapital harajatlarning umumiy hisoblamalari
tuzildi.   Milliy   hisoblar   tizimit.ni   "Yevropa   M.H-T.—   95"   metodologiyasi   asosida
O zbekiston   Respublikasi   ning   bozor   munosabatlarini   o tish   davri   xususiyatlarini   hisobga	
ʻ ʻ
olgan hodda joriy etish bilan bog liq ishlar amalga oshirilmoqda	
ʻ .  
MHTning nazariy asoslari  vujudga kelishi hamda rivojlanishi ko p yillik tarixga ega.	
ʻ Uning   xalqaro   miqyosda   tan   olingan   birinchi   standarti   “MHT–1953”   hisoblanadi.   Ushbu
qo llanma 1968, 1993 va 2008-yillarda yangilanib, takomillashtirildi. “MHT-2008” xalqaroʻ
standarti   2009-yilda   BMT   Statistika   komissiyasining   40-sessiyasida   qabul   qilinib,   ushbu
qo llanmada   bir   qator   muhim   iqtisodiy   jarayonlarning   statistik   ko rsatkichlarda   ifodalash
ʻ ʻ
uslubiyati   takomillashtirilgan.   Bugungi   kunda   rivojlangan   davlatlarning   aksariyati   milliy
hisoblar   ko rsatkichlarini   BMT   va   Xalqaro   valyuta   jamg armasi   (XVJ)ning	
ʻ ʻ
“MHT-2008”   xalqaro   standarti   qoidalariga   moslashtirmoqda.   XVJ   ma lumotlariga   ko ra,	
ʼ ʻ
unga   a zo   bo lgan   193   mamlakatdan   bittasi   “MHT–1968”,   56   tasi   “MHT–1993”,   136   tasi	
ʼ ʻ
“MHT–2008”   xalqaro   standarti   qoidalari   asosida   milliy   hisoblar   ko rsatkichlarini	
ʻ
shakllantirib   kelmoqda.   MDH   davlatlarning   esa   5   tasi   “MHT–1993”,   6   tasi   “MHT–2008”
xalqaro standarti qoidalari asosida milliy hisoblar ko rsatkichlarini yuritadi.	
ʻ   Milliy hisoblash
tizimi,   bir   davlatning   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   soluvchi,   turli   tahlil,   hisobot   berish,
statistika   to`plash   va   ma`lumotlarni   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   o`z   ichiga   olgan   tizimni
anglatadi.   Milliy   hisoblash   tizimining   paydo   bo`lishi   uch   ta   rivojlanish   bosqichidan
o`tkaziladi:  
1. Boshlang`ich   bosqich:   Bu   bosqichda,   devlet   statistik   qo`mitalarining   o`z
vazifalari   va   maqsadlari   tayinlanadi.   Ma`lumotlar   to`plami   qayta   ko`rib   chiqilib,   holda
tizimni   ishlagan   atrofidagi   ma`lumotlar   yig`ilgan.   Quyidagi   asosiy   qo`llanmalar   tuziladi:
Qonun hujjatlar, ma`lumot to`plamlari va metodologik qo`llanmalar.
2. Amaliyot   bosqichi:   Bu   bosqichda,   hisoblash   tizimi   amaliyotga   o`tishi   uchun
kerakli   ma`lumotlar   va   ma`lumotlar   tizimlari   tuziladi.   Moliyalashtirish,   hisobotlar   yaratish,
statistika   to`plash   va   ma`lumotlar   analizini   o`rganishga   oid   xizmatlar   olib   boriladi.   Barcha
ma`lumotlar   va   ma`lumotlar   munosabatlarini   amalga   oshirish   uchun   xizmat   ko`rsatish
sohasida xodimlar, texnik vositalar, dastur-tizimlar va tashkilotlar tashkil etiladi.
3. Rivojlanish   bosqichi:   Bu   bosqichda,   milliy   hisoblash   tizimi   mustaqilligini
oshirishi, yangi paydo bo`lish va jarayonlarini qo`llab-quvvatlash uchun muhim ma`lumot va
ko`nikmalar   ifodalangan.   Tizimning   ishiqiy   tomonlarni   muntazam   tarzda   o`zgartirish,
yangilanish   va   yuqori   darajaga   oshirish,   ma`lumotlar   to`plamlarini   optimallashtirish   uchun
yangi texnologiyalar va usullar ishlatiladi.
Shuningdek,   milliy   hisoblash   tizimi   rivojlanish   bosqichida   xalqaro   hisoblash
standartlari   va   tajribalarni   o`z   ichiga   oladi.   Dastlab,   berilgan   ma`lumotlar   transparensiyani
oshirish,   axborotlarni   ommaviyga   ochish   va   dasturni   integrativ   kursatish   uchun   ishlatiladi. Keyingi   bosqichlarda   yangiliklarni   o`rnatish   va   o`zaro   ta`sirning   yanada   yanada
kuchayishiga   yo`l   qo`yiladi.   Shunday   qilib,   milliy   hisoblash   tizimi   paydo   bo`lishi   va
rivojlanishi davlatning iqtisodiyotini tahlil qilish, ma`lumotlarni ishlab chiqarish va iqtisodiy
qarorlarni   qabul   qilishda   muhim   ahamiyatga   ega   bo`ladi.   Milliy   hisoblash   tizimi   butun
O`zbekistonda   yirik   qadam   tashlagan   ilmiy   hamda   texnologik   jihatdan   muhim   proyekt
hisoblanadi. Milliy hisoblash tizimi sayohatchilik sohasida hammasini hisobga olgan holda,
omonatlar, boshqaruv va qabul qilish jarayonlariga hukm qilish imkoniyatini beradi. Ushbu
tizimning   faoliyatining   bosh   muayyanlari   tashabbuskorlikni   kamaytiradi   va   operatsiyalar
transparensiyasini   oshiradi.   Hozirda,   Milliy   hisoblash   tizimi   O`zbekistonning
iqtisodiyotining   rivojlanishini   va   inqirozini   kuchaytirishga   yo`l   qo`ymoqda.   Bu   tizim,
respublikada muxim iqtisodiy omonatlar yaratish, soliq to`lovi tizimini standartlashtirish va
uning   jarayonlarini   avtomatlashtirishga   imkoniyat   beradi.   Milliy   hisoblash   tizimi,
O`zbekistonning moliyaviy transparensiyasini oshirish va biznes muhitini sifatliroq qilishga
doir samarali chora-tadbirlar to`plamini amalga oshiradi. 3.Milliy hisoblash tizimidagi asosiy makroiqtisodiy ko rsatkichlarʻ
Milliy   hisoblash   tizimi,   bir   mamlakatning   iqtisodiy   holatini   va   uning   rivojlanish
darajasini   o lchashda   foydalaniladigan   ko rsatkichlarni   ifodalaydi.   Bu   ko rsatkichlar	
ʻ ʻ ʻ
iqtisodiyotning turli sohalarini, jumladan iste mol qilgan resurslar, ishlab chiqarish, narxlar,	
ʼ
daromad,  investitsiyalar,  bozorlar, import   va  eksport, inflatsiya,  ish  haqi  va  boshqa  muhim
iqtisodiy o lchovlarni o z ichiga oladi.  	
ʻ ʻ Quyidagi asosiy makroiqtisodiy ko rsatkichlar milliy	ʻ
hisoblash tizimida amalga oshiriladi:
1. Ijtimoiy   xarajatlar   (Government   Expenditures):   Davlat   tomonidan   amalga
oshirilgan   xarajatlar,   masalan,   ta lim,   sog liqni   saqlash,   infrastruktura   loyihalari,   yangi	
ʼ ʻ
investitsiyalar va hokazo.
2. Ijtimoiy   daromadlar   (Government   Revenues):   Davlat   tomonidan   olingan
daromadlar,   masalan,   vergi   to lovlaridan,   soliq   haqiqatlaridan,   aktsizlardan,	
ʻ
kompaniyalardan olingan daromadlar va boshqa manbalardan kelib chiqadi.
3. Ijtimoiy   defitsit   (Government   Deficit):   Ijtimoiy   xarajatlar   va   daromadlar
orasidagi   farq.   Agar   xarajatlar   daromadlardan   ko p   bo lsa,   davlatning   ijtimoiy   defitsiti	
ʻ ʻ
bo ladi.	
ʻ
4. GDP (Gross Domestic Product): Bir mamlakatning to la iqtisodiy faoliyatining	
ʻ
jami   qiymatini   ifodalaydi.   Bu   ko rsatkich   barcha   xizmat   va   tovarlar   narxlarini   o z   ichiga	
ʻ ʻ
oladi.
5. Inflatsiya:   Narxlarning   umumiy   darajadagi   oshishini   ifodalaydi.   Inflatsiya,   har
yili xarajatlar to plami ko rsatkichining oldingi yilga nisbatan oshish ko rinishida ifodalaydi.	
ʻ ʻ ʻ
6. Ish   haqi   (Wages):   Ishchi   to lovlarining   miqdorini   ifodalaydi.   Bu   ko rsatkich,	
ʻ ʻ
mamlakatdagi ishlab chiqaruvchilar uchun ish haqini o lchashda foydalaniladi.	
ʻ
7. Bozor qiymatlari (Market Prices): Tovarlar va xizmatlar uchun olingan narxlar.
8. Investitsiyalar   (Investments):   Korxonalar   va   shaxslar   tomonidan   amalga
oshirilgan yangi loyihalar, bino va vositalarni sotib olishga sarflangan mablag lardir.	
ʻ
Bu asosiy makroiqtisodiy ko rsatkichlar milliy hisoblash tizimida odatda foydalaniladi	
ʻ
va mamlakatning iqtisodiy holatini o lchashda yordam beradi.
ʻ Milliy hisoblash tizimi, O`zbekistonning makroiqtisodiy ko`rsatkichlarini  tahlil qilish
va   boshqarish   uchun   muhim   axborotlarni   beradi.   Bu   tizimning   asosiy   makroiqtisodiy
ko`rsatkichlari quyidagilardan iborat bo`lishi mumkin:
Iqtisodiy   Omonatlar   (GDP):   Bu   ko`rsatkich   mamlakatning   barcha   tovarlar   va
xizmatlar   omonatlari,   investitsiyalar   va   eksport-import   faoliyati   kabi   iqtisodiy   jarayonlarni
o`z   ichiga   oladi.   GDP   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasini   o`ylashda   muhim
ahamiyatga ega.
Inflatsiya:   Bu   ko`rsatkich   mamlakatdagi   umumiy   narxlarning   o`sishi   darajasini
ifodalaydi. Milliy hisoblash tizimi, umumiy narxlarning o`zgarishini sezib olish va inflatsiya
darajasini belgilashga yordam beradi.
Ishsizlik darajasi:  Bu ko`rsatkich mamlakatdagi ishsizlik darajasini ifodalaydi. Milliy
hisoblash tizimi, ish o`rniga tushish va ish bilan ta`minlanishni amalga oshirishga qaratilgan
chora-tadbirlarning samaradorligini baho berishga yordam beradi.
Soliq   daromadi:   Bu   ko`rsatkich   mamlakat   tomonidan   mobil   qilingan   soliq   mikdorini
ifodalaydi.   Soliq   daromadi   mamlakatning   moliyaviy   harajatlarni   va   soliq   tizimining
samaradorligini hisobga oladi.
Import   va   eksport:   Milliy   hisoblash   tizimi,   mamlakatning   eksport   va   import
miqdorlarini   aniq   hisoblashga   yordam   beradi.   Bu   ko`rsatkichlar   mamlakatning   tashqi
iqtisodiy aloqasini va tijorat munosabatlarni belgilashda muhim ahamiyatga ega.
  Bu   asosiy   makroiqtisodiy   ko`rsatkichlar   tizimning   operatorlari   va   yuridik   shaxslar
uchun   ma`lumotlar   ta`minlashda   muhim   bo`lganlaridir.   Ushbu   ma`lumotlar   mamlakatning
iqtisodiy/qonuniy   faoliyatini   boshqarishda   keng   qo`llaniladi   va   rivojlanish   yo`lidagi
o`zgarishlarni   ko`rib   chiqishga   imkoniyat   beradi.   Milliy   hisoblar   tizimi   (MHT)   haqida
tushuncha.   MHT   ning   maqsadlari.   MHT   ma`lumotlarining   iste`molchilari.   MHT   bilan
buxgalteriya   hisobi   va   xalq   xo`jaligi   balansi   o`rtasidagi   munosabatlar.   MHT   ning   paydo
bo`lishi   va   taraqqiyot   bosqichlari.   MHT   ning   nazariy   asoslari,   kontseptsiyalari   va
tushunchalari.   Iqtisodiy   ishlab   chiqarish   faktorlari   kontseptsiyasi.   Pirovard   va   oraliq
mahsulot,   birlamchi   daromad   va   transfert,   oqim   va   zaxira   hamda   tovar   va   xizmatlar   oqimi
bilan pul oqimi o`rtalaridagi farqlar. BMT va Evrostatning MHTlarining umumiy strukturasi,
o`xshashliklari va farqlari. 0`zbekiston Respublikasida milliy schyotlar tizimini joriy etish va
asosiy   statistikani   jahon   standartlari   asosida   reformatsiya   qilish   borasida   Davlat   dasturi   va
uni realizatsiya qilinishi. Milliy   hisoblar   tizimida   iqtisodiy   agentlar   va   ularning   klassifikatsiyasi   (tasnifi).
MHTning asosiy ko`rsatkichlari
Iqtisodiy faoliyat va uning chegarasi. Iqtisodiy birliklar va iqtisodiy hudud. Milliy va
ichki iqtisodiyotning sektorlar va tarmoqlarga bo`linishi. Iqisodiyotni  sektorial  va tarmoqiy
analiz   qilishning   ahamiyati.   Sektorlar   va   tarmoqlarni   tashkil   qilish   kriteriya   (mezon)   lari.
Nomoliyaviy korporatsiyalar sektori. Moliyaviy korporatsiyalar sektori. Davlat muassasalari
sektori.   Uy   xo`jaligiga   xizmat   qiluvchi   notijoriy   tashkilotlar   sektori.   Uy   xo`jaligi   sektori.
Qolgan dunyo (barcha norezidentlik birliklar).
MHT da iqtisodiy harakatlar (operatsiyalar). Iqtisodiy harakatlarning klassifikatsiyasi
(tasnifi).   harakatlarni   qayd   (registratsiya)   qilish   qoidalari   (printsiplari).   Mahsulot   bilan
kilinadigan   operatsiyalar.   Moliyaviy   instrumentlar   (baho,   soliq,   subsidiyalar   va   boshqalar)
bilan   qilinadigan   operatsiyalar.   MHTning   asosiy   ko`rsatkichlari:   yalpi   ichki   mahsulot
(YaIM),   yalpi   milliy   daromad   (YaMD)   va   milliy   ixtiyordagi   yalpi   daromad   (MIYaD)   va
boshqa   ko`rsatkichlar.   Asosiy   operatsiyalar   va   MHT   ning   asosiy   ko`rsatkichlari   o`rtasidagi
bog`liqliklar.   MHT   schyotlari,   ularni   tuzishning   umumiy   qoidalari.   MHT   ning   1,2,3   -
tahririyatlarida   schyotlarning   chizgisi   (sxemasi).   Institutsional   sektorlar,   tarmoqlar   va
iqtisodiy operatsiyalarning ba`zi turlari uchun schyotlar. Yaxlit iqtisodiyot uchun schyotlar.
Ishlab   chiqarish   schyoti   va   uning   asosiy   ko`rsatkichlari. Ishlab   chiqarish   haqida
tushuncha, uning chegarasi. Xarid va noxarid ishlab chiqarish. Ishlab chiqarish, sotuv, barter,
mehnatga   naturada   xaq   to`lash,   o`zaro   etkazib   berishlar,   tayyor   mahsulotlar   zaxirasining
o`zgarishi, tugallanmagan ishlab chiqarish va boshqalarni hisoblash. Yalpi ishlab chiqarish,
oraliq iste`moli, asosiy kapital iste`moli va yalpi qo`shilgan va sof qo`shilgan qiymat hajmini
hisoblash. Ishlab chiqarish va oraliq iste`molini baholash   qoidalari. MHT da baholar tizimi.
Iqtisodiyotning   tovar   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko`rsatish   soha   tarmoqlarida   va   hamda
sektor va kichik sektorlarida yalpi ishlab chiqarish, oraliq iste`moli, yalpi va sof qo`shilgan
qiymat   hajmlarini   hisoblash   xususiyatlari.   Mahsulotga   solingan   soliqlar   va   berilgan
subsidiyalar.   Xufiyona   va   yashirin   iqtisodiyot   ko`lamini   hisoblash.   Yaxlit   iqtisodiyot
buyicha   yalpi   qo`shilgan   qiymat,   yalpi   ichki   mahsulot,   yalpi   milliy   daromad,   sof   milliy
daromad   hajmini  hisoblash.   Regional  YalM,  ekologik  YalM   hajmini   hisoblash   muammosi .
2023-yil uchun Davlat  budjeti loyihasi  va 2024–2025-yillar uchun budjet mo ljallari asosiyʻ
makroiqtisodiy ko rsatkichlar  prognozi asosida  ishlab chiqilgan.	
ʻ   Xususan,  2023-yilda   yalpi ichki mahsulotning 5,3 foiz o sishiʻ  prognoz qilingan. Yalpi ichki mahsulotning ko zlangan	ʻ
o sish  sur atlari  	
ʻ ʼ sanoat da ishlab chiqarishni   5,1 foiz dan yuqori  bo lishi, xizmatlar  sohasida	ʻ
6,7 foiz ga,  qishloq xo jaligi	
ʻ da  3,5 foiz ga o sishi hisobiga ta minlanishi prognoz qilinmoqda.	ʻ ʼ
Inflyatsiya   darajasining   pasayish   tendensiyasi   davom   etib,   2023-yilda   9,5   foiz   atrofida
bo lishi prognoz qilinmoqda. Mazkur rivojlanish ko rsatkichlariga har bir sohada boshlangan	
ʻ ʻ
tarkibiy islohotlarni sifatli davom ettirish orqali erishish maqsad qilingan.
4.O`zbekistonda milliy hisoblar tizimi holati va istiqbollari
O`zbekistonda   milliy   hisoblash   tizimi,   mamlakatning   iqtisodiyotini   boshqarish,   soliq
to`lovlarini   to`plash   va   moliyaviy   transparensiyani   ta`minlash   maqsadida   ishlab   chiqilgan
kompyuterli   texnologiyalar   va   axborot   tizimlari   jamlanmasidir.Bu   tizim   orqali   hukumat,
xorijiy va o`zbek investorga moliyaviy hisobotlar taqdim etiladi, soliq to`lovlari to`plash va
hisobni   audot   tekshirish   jarayonlarini   avtomatlashtiradi.   Ushbu   tizim   orqali   mamlakatning
moliyaviy   jarayonlari   kuchayadi   va   biznes   muhiti   sifatliroq   bo`ladi.Milliy   hisoblash   tizimi
O`zbekistonning   "Milliy   elektron   valyuta"   tizimi   va   Qonunij   Hisob   hisob   rivojlangan
O`zbekiston   Respublikasi   jamiyatiga   kelib   chiqqan   qiymat   remitansiyasini   ro`yhatdan
o`tqazish,  boshlang`ich kapital  nashrlarini  olib tashlash  sanasi,  vakolatli  aktsiyalar  keltirish
sanasi, investitsiya bulimi uchun ko`chma o`lchamli tadbirlarni belgilash va boshqalar kabi
milliy-kontseptsiyalardan   iborat.   O`zbekistonda   milliy   hisoblar   tizimi   2019-yilning   dekabr
oyi   bilan   boshlanib,   keyinchalik   kengayib   borayotgan   elektron   xizmatlar   bilan   yanada
rivojlandi.   Bunda,   mijozlar   o`z   hisob-kitoblari   bilan   internet   orqali   aloqada   bo`lishlari,
to`lovlar, pul o`tkazmalari va boshqa moliyaviy operatsiyalarini amalga oshirishlari mumkin.
Milliy   hisoblar   tizimi   xodimlari   tomonidan   kushimcha   qo`llanmalar   va   yordam   berish
xizmati  ham  taqdim  etiladi. Bugungi  kunda O`zbekistonda  milliy hisoblar  tizimi  yana  ham
rivojlanmokda va institutsiyalar orasida xoxlash uyg`unlashtirilmoqda.   O`zbekistonda milliy
hisoblar tizimi hozirgi kunda yanada rivojlanayotgan va kengayib borayotgan bir sohaga ega.
Bu   tizim   orqali   insonlar,   tashkilotlar,   xususan   tadbirkorlar   va   sohalarga   moliyaviy
operatsiyalarni   amalga   oshirishlari,   hisob-kitoblarini   boshqarishlari   va   moliyaviy
daromadlarini   kuzatishlari   mumkin.   Milliy   hisoblar   tizimining   istiqbollari   esa   quyidagicha
bo`lishi mumkin:  
1. Yana kengayishi: O`zbekistonda milliy hisoblar tizimi eng yirik muammolardan biriga   javob   berayotgan   yunalishdir.   Xususiy   ma`noda   internet   orqali   to`lovlar   amalga
oshirish,   hisob-kitoblarni   avtomatlashtirish,   xisobotlar   va   ko`rsatkichlarni   real   vaqtda   olish
imkoniyatlarining yanada kengayishi kutilmoqda.
2. Xavfsizlik:   Milliy   hisoblar   tizimi   haqida   ko`p   yondashuvlar   bo`lsa   ham,
dasturlardagi   xavfsizlikni   ta`minlashning   yanada   kuchayishi   kerak.   Ma`lumki,   insonlar   va
tashkilotlar   kuchli   xavfsizlik   tizimlari   talab   qiladi.   Bu   sababli,   milliy   hisoblar   tizimi
xavfsizlik sohasiga katta e`tibor berishi va yangi xavfsizlik chiptalarni joriy qilishi kerak .
3. Innovatsiyalar: Xalqaro tajribaloqlarning o`z bilim va tajribalarini o`zbek milliy
hisoblar   tizimining   rivojlanishida   foydali   qilish   imkoniyati   yo`qdir.   Innovatsion
texnologiyalar,   yuqori   darajadagi   avtomatlashtirish   tizimlari,   ishlab   chiquvchilar   bilan
hamkorlik va yangicha xizmatlar yaratish, milliy hisoblar tizimini istiqbollarga olib keladi.
Milliy   hisoblar   tizimi   holati   va   istiqbollari   o`zbek   tashkilotlarining   moliyaviy
operatsiyalarini   soddalashtirish,   avtomatlashtirish   va   transparensiyani   oshirish   sohasida   o`z
ahamiyatini   ko`rsatayotgan   e`tiborli   yo`nalishdir.   O`zbekistonda   milliy   hisoblar   tizimining
yana   ham   rivojlanishini   kuzatish,   yangiliklarga   ega   bo`lish   hamda   foizli   moliyaviy
munosabatlar   yaratish   davom   etishi   kutilmoqda.   O    `zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
“2017   ―   2021-yillarda   O     `zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo
`nalishi   bo     `yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   investitsiyalar   va   ijtimoiy   rivojlanish
yili”da amalga oshirishga oid Davlat dasturi to  `g  `risida” 2019-yil 17-yanvardagi PF-5635-
son  Farmonini   ijro etish yuzasidan, shuningdek, O  `zbekiston Respublikasida milliy hisoblar
zamonaviy   tizimining   xalqaro   standartlarini   joriy   etish   maqsadida   Vazirlar   Mahkamasi
qaror 1
 qiladi:
1. O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O`zbekiston   Respublikasi   Davlat
statistika   qo`mitasi   faoliyatini   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to`g`risida”   2017-yil   31-
iyuldagi   PQ-3165-son   qaroriga   muvofiq   “ Milliy   hisoblar   tizimi   ―   2008”   qo
`llanmasi   asosida   makroiqtisodiy   hisob-kitoblar   metodologiyasini
takomillashtirish bo  `yicha izchil ishlar olib borilayotganligi ;
2.   O`zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo`mitasi,   Moliya   vazirligi,
Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi,   Markaziy   bankning   makroiqtisodiy   ko`rsatkichlar
qamrovining   to`liqligini   ta`minlash   va   yalpi   ichki   mahsulotni   yakuniy   iste`mol   usulida
hisoblash   metodologiyasini   takomillashtirishni   nazarda   tutuvchi   milliy   hisoblar   zamonaviy
1
  O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarori, 19.08.2019 yildagi 691-son tizimini   2020-yil   1-yanvardan   boshlab   bosqichma-bosqich   joriy   etish   to`g`risidagi
takliflariga rozilik berilsin.
3. O   `zbekiston   Respublikasida   iqtisodiy   statistikani   yanada   takomillashtirish   va
milliy   hisoblar   zamonaviy   tizimini   joriy   etish   bo   `yicha   amaliy   chora-tadbirlar   kompleksi
(keyingi   o   `rinlarda   Amaliy   chora-tadbirlar   kompleksi   deb   ataladi)   ilovaga   muvofiq
tasdiqlansin.
4. O `zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo `mitasi va Moliya vazirligi: 
iqtisodiy   statistikani,   jumladan,   milliy   hisoblar   statistikasini   tuzish   uchun   axborot
resurslarini   shakllantirish   masalalarida   manfaatdor   vazirliklar   va   idoralarning   o   `zaro
hamkorligini;
xalqaro   tashkilotlarni   faol   jalb   etish   orqali   respublikada   makroiqtisodiy   statistikani
yanada takomillashtirish masalalarida xalqaro hamkorlikni kengaytirishni ta`minlasinlar.
5. Amaliy chora-tadbirlar kompleksida nazarda tutilgan tadbirlarni o `z vaqtida va
sifatli   amalga   oshirish   yuzasidan   vazirliklar   va   idoralarning   rahbarlari   zimmasiga   shaxsiy
javobgarlik yuklansin.
6. Mazkur   qarorning   bajarilishini   nazorat   qilish   O`zbekiston   Respublikasi   Bosh
vazirining   o   `rinbosari   ―   moliya   vaziri   J.A.   Qo   `chqorov   va   O`zbekiston   Respublikasi
Davlat statistika qo `mitasi raisi B.A. Begalov zimmasiga yuklansin.
Davlatning   makroiqtisodiy   siyosati.Fiskal   siyosati(byudjet-soliq   siyosati)   —
iqtisodiyotni   barqarorlashtirish   maqsadida   yalpi   xarajatlar   va   soliq   stavkalarini   o zgartirishʻ
orqali amalga oshiriladigan siyosat. Hukumat inqiroz sharoitida mamlakat yalpi xarajatlarni
oshirish va soliq stavkalarini pasaytirish orqali stimullovchi iqtisodiy siyosat, o sish fazasida	
ʻ
esa   yalpi   xarajatlarni   kamaytirish   va   soliq   stavkalarini   oshirish   orqali   cheklovchi   iqtisodiy
siyosatdan   foydalanishi   mumkin.   Fiskal   siyosat   qo llanilish   usullariga   ko ra   ikkiga,   diskret	
ʻ ʻ
va   avtomatik   siyosatlarga   bo linadi.   Diskret   siyosat   aniq   yo naltirilgan   siyosat   bo lib,   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ichiga   davlat   xarajatlarini,   soliqlar   va   byudjet   qoldig idagi   o zgarishlarni   oladi.   Diskret	
ʻ ʻ
siyosat  samarali  bo lsa-da, uni  amalga oshirish  uchun avvalo  	
ʻ qonun chiqaruvchi  hokimiyat
roziligi   kerak.   Bunday   qarorlar   tezda   ko rib   chiqilmasligi   sababli,   kechikkan   holda   amalga	
ʻ
oshirilgan o zgarishlar  kutilganidek samarali  bo lmasligi  mumkin. Avtomatik fiskal  siyosat	
ʻ ʻ
deganda   esa   davlat   aralashuvisiz   ham   byudjet   parametrlari   va   soliq  stavkasining   o zgarishi	
ʻ
tushuniladi. 
Masalan, davlat iqtisodiyotda har bir ishsiz uchun nafaqa beradi. Agar inqiroz yuzaga kelsa,   ishsizlar   ko payadi,   ularga   sarflanuvchi   byudjet   xarajatlari   ham   ko payadi.   Yokiʻ ʻ
iqtisodiyotda   bum   sodir bo lsa, iqtisodiy agentlar daromadi  	
ʻ oshadi va ular avtomatik tarzda
ko proq soliq to lay boshlashadi (ayniqsa, mamlakatda progressiv soliq stavkasi amal qilsa).	
ʻ ʻ
Fiskal   siyosat   kamchiliklarga   ham   ega.Davlat   tomonidan   amalga   oshirilgan   byudjet-soliq
siyosati   ko pincha  	
ʻ byudjet   defitsiti   paydo   bo lishiga   sabab   bo ladi.   Pul   mablag larini	ʻ ʻ ʻ
keragidan   ortiq   bo lishi   ham   davlat   uchun   ziyondir.   Fiskal   siyosatning   asosiy   muammosi	
ʻ
sifatida   Crowding   out   samarasi   hisoblanadi.   Chunki,   davlat   o z   xarajatlarini   oshirganida,	
ʻ
moliya bozoridagi foiz stavkasi ham oshadi va mamlakatga investitsiyalar hajmi pasayadi.
Monetar   siyosat   (pul-kredit   siyosati)   —   Markaziy   bank   yordamida,   pul   taklifini
o zgartirish   orqali   amalga   oshiriladigan   barqarorlashtiruvchi   davlat   siyosati	
ʻ [189]
.   Monetar
siyosatning bank tizimiga ta sir qilish muddati fiskal siyosatdan tezroq hisoblanadi. Monetar	
ʼ
siyosatda foydalaniladigan asosiy instrumentlar:
1. Majburiy   rezerv   normasining   o zgarishi.   Rezerv   normalarining   pasayishi   kredit	
ʻ
berishni stimullaydi va aksincha.
2Foiz   stavkalariga   ta sir   orqali.   Masalan,   AQShdagi  	
ʼ Federal   Funds   Rate   va
O zbekistondagi	
ʻ  asosiy stavka.
3. Ochiq   bozordagi   operatsiyalar   va   repurchase   agreement   (REPO)   shartnomalari .
Ochiq   bozordagi   shartnomalar   deganda   davlat   tomonidan   qimmatli   qog ozlar   bozorida	
ʻ
amalga   oshirilgan   oldi-sotdi   shartnomalari   tushuniladi.   REPO   —   qimmatli   qog ozlar   yoki	
ʻ
boshqa   aktivlar   kafolati   ostida   Markaziy   bank   tomonidan   tijorat   banklariga   ajratiladigan
kapital.   Stimullovchi   pul-kredit   siyosati   orqali   pul   massasini   oshishi   nafaqat   aholiga,   balki
tijorat   banklariga   ham   foydali   hisoblanadi.   Chunki   pul   massasi   oshgan   sharoitda   banklar
ko proq   kredit   berishi   mumkin.   Lekin,   monetar   siyosat   nafaqat   Markaziy   bankka,   balki	
ʻ
tijorat   banklari   va   uy   xo jaliklariga   bog liq   bo lganligi   sababli,   natija   kutilganidan   uzoq	
ʻ ʻ ʻ
muddatda   paydo   bo lishi   mumkin.	
ʻ   Makroiqtisodiy   siyosatning   yana   bir   muhim   vazifasi   bu
iqtisodiy   o sishga   erishish   hisoblanadi.   Nazariy   darajada  	
ʻ daromadlar   tengsizligi ,   davlatlar
orasidagi   iqtisodiy   o sish   sur`atlaridagi   farq   va  	
ʻ barqaror   rivojlanish   bilan   iqtisodiy   o sish	ʻ
nazariyasi  shug ullanadi. Bu masalalarni o rganuvchi birinchi tadqiqotlar XVIII asrda, asosiy	
ʻ ʻ
g oyasi  	
ʻ tug ilish   ko rsatkichini	ʻ ʻ   pasaytirishga   qaratilgan   maltuschilik   ta limotida   aks	ʼ
ettirilgan.   Thomas Robert Malthus   o zining „Nufus qonuni to g risida tajriba“ asarida aholi	
ʻ ʻ ʻ
soni   juda   tez   ko payib   boradi,   oziq-ovqat   mahsulotlarining   o sishi   esa,   ancha   orqada   qolib	
ʻ ʻ
ketadi,   degan   fikrlarni   keltirgan.   Lekin,   Malthus   g oyasi   matematik   jihatdan   aniq	
ʻ tasdiqlanmaganligi,   texnologik   progress   va   inson   xulq-atvorini   hisobga   olmasligi,   empirik
ma lumotlardan   keskin   farq   qilganligi   tufayli,   ko plab   olimlar   tomonidan   tanqid   qilingan.ʼ ʻ
1930-yillarda   Big   push   modeliga   asoslangan   keynschilik   g oyalari   avj   oldi.   Bu   g oyaning	
ʻ ʻ
maqsadi davlat investitsiyalari orqali  Industrial o sishni	
ʻ  ta minlash edi. 1950-yillar oxirlariga	ʼ
kelib,   iqtisodiyotda   „Solow   modeli“   singari   neoklassik   modellar   aktuallashib   bordi.
Neoklassik   modellar   faqatgina   iqtisodiy   muvozanatga   erishish   va   uni   ta ʼ minlash
masalalarinigina   o ʻ rganar   edi . 1980- yillar   so ʻ nggida   tuzilgan   modellar   iqtisodiy   o ʻ sish   sababi
sifatida   tashqi   samaralarni   ko ʻ rsatgan .   Ammo ,   bu   modellardagi   g ʻ oyalar   amalda   o ʻ z
tasdig ʻ ini   topmadi . 1990- yillar   boshlarida   esa ,   tadqiqot   va   texnologik   ishlanmalar   sektorida
yuzaga   keluvchi   monopol   foyda   hisobiga   iqtisodiy   o ʻ sishni   ta ʼ minovchi   nazariya   ishlab
chiqildi .   XXI   asrda   yangi   klassik   maktab   va   yangi   institutsionalizm   maktabi   iqtisodiy
o ʻ sishga   bog ʻ liq   turli   modellarni   ishlab   chiqishdi ;   yagona   o ʻ sish   nazariyasiga   asoslangan
model   vujudga   keldi .   O`zbekistonda   milliy   hisoblar   tizimini   rivojlantirish   maqsadida   bir
nechta muhim chora tadbirlar amalga oshirilgan. Bu tadbirlar quyidagilarni o`z ichiga oladi:
1.Elektron   hisob-kitob   tizimining   rivojlantirilishi:   Milliy   hisoblar   tizimi   uchun
elektron   hisob-kitob   tizimlarining   rivojlanishi   va   kengaytirilishi   ustidan   katta   ishlar   olib
borilgan.   Bu   tizimlar   orqali   mijozlar   o`zining   hisob-kitoblarini   onlayn   ravishda
boshqarishlari,   to`lovlarini   amalga   oshirishlari   va   moliyaviy   operatsiyalarni
avtomatlashtirishlari mumkin bo`lgan.
2.Milliy   hisoblar   tizimini   targ`ib   qilish   qonunlarining   qabul   qilinishi:   O`zbekistonda
milliy hisoblar tizimini rivojlantirish uchun huquqiy modellashish lozim bo`lib, bu maqsadga
yo`naltirilgan qonun qabul qilingan. Huquqiy modellashish jarayonida milliy hisoblar tizimi
uchun   kerakli   tartibotlar,   huquqiy   himoya   tizimi   va   xavfsizlikni   ta`minlashning   asosiy
muhimatlari belgilanadi.
3.Mijozlarga   onlayn   xizmatlar   ko`rsatish:   Milliy   hisoblar   tizimini   rivojlantirishda,
mijozlarga onlayn xizmatlar ko`rsatishga katta e`tibor qaratilmoqda. Bu tadbir bilan mijozlar
hisob-kitoblarini   onlayn   ravishda   boshqarish,   to`lovlarini   amalga   oshirish   va   moliyaviy
operatsiyalarni tezkor va soddalashtirilgan tarzda amalga oshirishlari imkoniyati berilmoqda
4.Transparensiya   va   hisoborni   oshirish:   Rivojlanayotgan   milliy   hisoblar   tizimi   orqali
transparensiya   darajasini   oshirish   ham   muhim   maqsaddir.   Tashkilotlar   va   sohalarning
poytaxt   hisob-kitoblari,   moliyaviy   hisobotlar   va   ko`rsatkichlari   ko`rsatish   orqali   moliyaviy
ishlar transparent holatda olib borilishi kutilmoqda. 5.Xalqaro   tajribalar   va   hamkorliklar:   O`zbekistonda   milliy   hisoblar   tizimini
rivojlantirishda   xalqaro   tajribalar,   xususiy   bilim   va   texnologiyalar   ishlatilmoqda.
Toshkentdagi   Mohir   AI   kompaniyasi   o`zbek   milliy   hisoblar   tizimini   rivojlantirish   uchun
texnologiyalar va murabbiylar bilan hamkorlik qilmoqda.
Bu va boshqa chora-tadbirlar milliy hisoblar tizimini rivojlantirish va uning istiqbollari
ustida   ishlashda   katta   ahamiyatga   ega   bo`lib,   moliyaviy   operatsiyalar   jarayonini
soddalashtirish   va   hisob-kitob   jarayonlarini   avtomatlashtirishga   qaratilgan   maqsad   va   yo`l
haritasining   muhim   qismidir.   O`zbekistonda   milliy   hisoblar   tizimini   rivojlantirish   uchun
kelgan muhim qonun va qarorlar quyidagilardir:
1."O`zbekiston   Respublikasi   Adliya  vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   Milliy   hisoblar
tizimini rivojlantirish to`g`risida"gi qonun (2022 yil).
Bu   qonun   milliy   hisoblar   tizimini   rivojlantirish,   masofaviy   adliya   tizimini   asosiy
qoidalarini   shakllantirish   va   boshqarish,   hisob-kitoblarni   yuritish,   elektron   tijoratning
sohalari   yoki   xizmatlarida   hisob-kitob   amalga   oshirish   va   boshqarish   asoslari,   hisob-kitob
muvaffaqiyatini   yaxshilash   yo`llarini   belgilash   va   boshqarish   organlari   tomonidan   hisobga
olingan   to`lovlar   hisobotining   boshqa   masalalarini   tartibga   solish   to`g`risida   qoidalarini
tasdiqlashni belgilaydi.
2."O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   tasdiqlangan     Qo`shimcha   moliya
turlarini hisobga oladigan qonun (2022 yil).
Bu   qonun   mazkur   qo`shimcha   moliya   turlarini   hisobga   olish   va   hisob-kitobga   solish
jarayonini   tartibga   solish,   hisob-kitob   asoslarini   belgilash,   to`lovlar   tartibini   aniqlash   va
hisob-kitob shartnomalarini ishga solish bo`yicha qoidalar tarqatib beradi
3.O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   tasdiqlangan   "Elektron   tijorat   va
xizmatlar sohasida hisob-kitob amalga oshirish masalalari to`g`risida"gi qonun (2023 yil).
Bu   qonun   tijorat   va   xizmatlarni   hisobga   olish   va   hisob-kitobga   solish   jarayonini,
to`lovlarni amalga oshirish tizimini, joriy tizimdagi ustama ish tartibini, hisob-kitob amalga
oshirish uchun zarur axborotlar bazasini  va elektron tijoratni amalga oshirishda hisob-kitob
aspektlarini   belgilashni   tartibga   soladi.   Ushbu   qonunlar   va   qarorlar   milliy   hisoblar   tizimini
rivojlantirishda jarayonni yaxshilash, ta`minlash va modernizatsiyalash asosidir Xulosa
Xulosa   qilib   aytadigan   bo`lsak   milliy   hisoblash   tizimida   foydalaniladigan   asosiy
makroiqtisodiy ko rsatkichlar quyidagilardir:ʻ
GDP   (Gross   Domestic   Product):   Bir   mamlakatning   to la   iqtisodiy   faoliyatining   jami	
ʻ
qiymatini ifodalaydi. Bu ko rsatkich, mamlakatning iqtisodiy kuchi va rivojlanish darajasini	
ʻ
o lchashda asosiy o lchovdir.	
ʻ ʻ
Inflatsiya:   Narxlarning   umumiy   darajadagi   oshishini   ifodalaydi.   Inflatsiya,
mamlakatdagi   narxlarning   o z   vaqti   ichida   o sishiga   olib   keladigan   moliyaviy   tarqalish   va	
ʻ ʻ
uning ta sirini ko rsatadi.	
ʼ ʻ
Ish   haqi   (Wages):   Ishchi   to lovlarining   miqdorini   ifodalaydi.   Bu   ko rsatkich,	
ʻ ʻ
mamlakatdagi   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   ish   haqini   o lchashda   foydalaniladi   va   ishlab	
ʻ
chiqaruvchilar uchun maishiy muhimiyatga ega bo ladi.	
ʻ
Ijtimoiy   defitsit   (Government   Deficit):   Ijtimoiy   xarajatlar   va   daromadlar   orasidagi
farqni   ifodalaydi.   Agar   xarajatlar   daromadlardan   ko p   bo lsa,   davlatning   ijtimoiy   defitsiti	
ʻ ʻ
bo ladi.   Bu   ko rsatkich,   davlat   moliyaviy   siyosatining   va   moliyaviy   ustahamligining   bir	
ʻ ʻ
belg asidir.	
ʻ
Bozor qiymatlari (Market Prices): Tovarlar va xizmatlar uchun olingan narxlar. Bozor
qiymatlari,   tijorat   faoliyatini   o lchashda,   narxlarning   o zgarishlarini   va   tashkiliy	
ʻ ʻ
o zgarishlarni ko rsatadi.	
ʻ ʻ
Investitsiyalar   (Investments):   Korxonalar   va   shaxslar   tomonidan   amalga   oshirilgan
yangi   loyihalar,   bino   va   vositalarni   sotib   olishga   sarflangan   mablag lardir.   Bu   ko rsatkich,	
ʻ ʻ mamlakatdagi investitsiya faoliyatini va uning sifatini o lchashda muhim rol o ynaydi.ʻ ʻ
  Bu   asosiy   makroiqtisodiy   ko rsatkichlar   milliy   hisoblash   tizimida   foydalaniladi   va	
ʻ
mamlakatning   iqtisodiy   holatini   tushuntirishda   muhimdir.   Ularning   to g ri   va   tafsilotli	
ʻ ʻ
hisoblanishi,   iqtisodiyot   sohasidagi   tendentsiyalarni   aniqlashda   va   iqtisodiy   siyosatning
shakllanishida yordam beradi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yhati
1. 1.Makroiqtisodiyot: O `quv qo `llanma / N.M. Mahmudov, 
2. A.B. Shakarov, X.A. Uiashev, J.A.Shakarov•. T: 2021 - 316 b.
3. Shodmonov Sh.Sh., G`ofurov U.V. Iqtisodiyot nazariyasi: Darslik; O`zbekiston
Respublikasi oliy va o`rta maxsus ta`lim vazirligi. – T.: IQTISOD-MOLIYA, 2010. 
4. Z.T. Gaibnazarova, Sh.A. Isam uxam etov. Iqtisodiyot nazariyasi. (Darslik) -  Т .:
« Инновацион   ривожланиш   наш   риётматбаа   уйи », 2020. 526  Ь
5. Sh.   Shodmonov.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik.   –   T.:   «______________»
nashriyoti, 2020. 788 bet.
6. 4.Shodmonov   Sh.Sh.,   G`ofurov   U.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik;
O`zbekiston   Respublikasi   oliy   va   o`rta   maxsus   ta`lim   vazirligi.   –   T.:   IQTISOD-MOLIYA,
2010
Internet saytlari
www.kun.uz – yangiliklar veb-sayti. 
www.ziyonet.uz - axborot ta`lim tarmog`i. 
www.wikipedia.org - global internet tarmog`i ensiklopediyasi
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Trastbank hususiy aksiyadorlik banki
  • Xizmat sohasida jarayonlarni avtomatlashtirishning samaradorligi
  • Tadbirkorlik-aholi daromadlari oshirishning muhim manbai sifatida
  • O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi
  • Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский