Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 378.4KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 20 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Kimyo

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Modda miqdori - mol kimyoning asosiy o'lchov birligi

Sotib olish
Modda miqdori - mol kimyoning asosiy o'lchov birligi
mavzusida yozgan
KURS ISHI
1 MUNDARIJA
KIRISH......................................................................................
.
I-BOB.ASOSIY ADABIYOTLAR TAHLILI
1.1. Modda miqdori - mol kimyoning asosiy o'lchov birligi haqida 
umumiy tushuncha..........................................................
II-BOB. EKSPERIMENTAL QISM.
2.1. Oddiy va murakkab moddalarning mol miqdorini aniqlash…
2.2. Hajmi orqali mol miqdorni aniqlash………………
2.3 Kristallagidratlarda suvning mol miqdorini aniqlash
XULOSA....................................................................................
.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.................................
2 Kirish
2024-yil   27-mart   kuni   Oliy   ta limni   rivojlantirish   tadqiqotlari   markazidaʼ
respublikadagi davlat oliy ta lim muassasalari o quv ishlari prorektorlari va tegishli	
ʼ ʻ
mas ul   xodimlari   ishtirokida   oliy   ta lim   tizimini   yanada   rivojlantirish,   ta lim	
ʼ ʼ ʼ
jarayonini   o quv-metodik   ta minlash   hamda   oliy   ta lim   muassasalari   faoliyatini	
ʻ ʼ ʼ
takomillashtirishga bag ishlangan yig ilish tashkil etildi.	
ʻ ʻ
Yig ilishda Study in Uzbekistan maxsus veb portaliga kiritilishi zarur bo lgan	
ʻ ʻ
kontent   ma lumotlar,   oliy   ta lim   tashkilotlari   va   akademik   litseylar   tomonidan	
ʼ ʼ
“Oliy   va   o rta   maxsus   ta limni   bitirganlik   to g risidagi   diplomni   tasdiqlash
ʻ ʼ ʻ ʻ
xizmati”ni ko rsatish, ilg or xorijiy adabiyotlarni sotib olish, tarjima qilish va nashr
ʻ ʻ
etish   ishlarini   tashkil   etish   kabi   masalalar   muhokama   qilindi.   Amalga   oshirilishi
kerak   bo lgan   vazifalar   kelishib   olindi.Mustaqillik   yillarida   Respublikada   amalga	
ʻ
ashirilgan isloxatlar doirasida uzluksiz ta‘lim tizimini shakllantirish uzluksiz ta‘lim
tizimining   barcha   bosqichlarida   faoliyat   olib   borayotgan   ta‘lim   muassasalarida
faoliyatini  yanada takomillashtirish ,ta‘lim-tarbiya jarayoniga ilg‘or texnologiyani
tatbiq,   etish   o‘qitish   jarayonida   zamonaviy   texnik   vositalar   xizmatidam
foydalanishga   erishish,   ta‘lim   oluvchilar   tamonidan   o‘zlashtirilayotgan   bilim,
shuningdek,   kasbiy   ko‘nikma   va   malakalar   darajasini   jahon   ta‘limi   standartlari
darajasiga   ko‘tarishga   erishish,   barkamol   shaxs   va   malakali   mutaxasislarni
tayyorlashga   yo‘naltirilgan   ijtimoiy-pedagogik   faoliyatning   mavjud   ko‘satgichi
bugunga   kun   talablariga   to‘la   muvofiq   kelishi   yo‘lida   muayyan   xarakatlarni
amalga oshirish maqsadga muofiqdir.
O‘zbekiston Respublikasi ―Kadrlar tayyorlash milliy dasturi  ta‘limning barcha	
‖
bosqichlarida islox qilishni asosiy vazifa qilib belgilandi.Islox qilishning eng
muhim tamonlaridan biri o‘quv tarbiya jarayoniga ilg‘or pedagogik texnologiyalar
joriy qilish hisoblanadi.Kimyo fani mavzulari o‘quvchi va talabalarda qiyin
o‘zlashtiriladigan fan bo‘lganligi uchun uni o‘qitishga yangi pedagogik
texnologiyalarni joriy qilish dolzarb muammo hisoblanadi.
Bugungi   kunda   kompyuter   texnologiyalarining   shiddat   bilan   rivojlanishi
barcha   sohalar   kabi   ta‘lim   sohasida   ham   yangi   talablarni   qo‘ymoqda.Ta‘limning
masofaviy   o‘qitish   usuli   hozirgi   kunda   o‘zining   àadolzarbligini   ko‘rsatmoqda.Bir
3 qator oliy o‘quv yurtlari qoshida masofaviy ta‘lim muassalalari ochilmoqda bu esa
elektron darslikka bo‘lgan extiyoj kelib chiqishini bildiradi.
Psixolog   olimlarning   ta‘kidlashicha   inson   biron   bir   narsani   eslab   qolishi
uchun   ma‘lum   funksiyalarni   bajarishi   kerak.   Insonlar   eshitgan   narsalarining   30%
ni   eslab   qoladi.   Ko‘rgan   narsasini   esa   40-50%   ni   eslab   qoladi   ham   eshitib,   ham
ko‘rganda   esa   natija   60-70%   ga   oshadi.   Ko‘rib   eshitib   amlda   bajaraladigan
narsalarining yodda qolishi 80-90% ga oshadi.
Takror   va   takror   aytaman:   Yangi   O‘zbekistonning   asosiy   ustuni   –   bilim,
ta’lim va tarbiya bo‘ladi! Dunyodagi Top-500 ga kiradigan chet el oliygohlari bilan
hamkorlikda   kamida   50   ta   qo‘shma   o‘quv   dasturi   va   “ikki   diplomli   tizim”   joriy
etiladi.   Bundan   tashqari,   bio-texnologiya,   sun iy   intellekt   va   boshqa   yuqoriʼ
texnologik   yo‘nalishlarda   yiliga   500   nafar   iste dodli   yoshlar   eng   nufuzli   xorijiy
ʼ
oliygohlarga   davlat   hisobidan   o‘qishga   yuboriladi.   Buning   uchun   200   million
dollar   yo‘naltiriladi.   Yoshlarimizning   faolligi,   Vatanimiz   taqdiri   va   taraqqiyotiga
befarq   emasligi,   ertangi   kunga   katta   umid   va   ishonch   bilan   qarayotgani
barchamizga g‘urur va iftixor bag‘ishlaydi.Biz bugungi O‘zbekiston bu — kechagi
O‘zbekiston   emas,   deb   ko`p   gapiramiz.   Buning   isbotini   avvalo   yoshlarimiz
siymosida, ularning yutuq va g‘alabalarida ko‘ramiz.
Ishining   dolzarbligi .   O'qituvchining   ananaviy   tarzdagi   faolligi   va   barcha
materialni   tushuntirishga   harakat   qilishi   bilan   bogliq   bolgan   noananaviy   darslarni
amalga   oshirish   hozirgi   kundagi   dolzarb   masalalardan   biridir.   Endilikda   oqitish
jarayonida   oquvchilarni   zeriktirib   qoymaydigan,   fikrlashga,   mustaqil   ishlashga
yonaltiradigan   har-xil   metodlar   va   oqitish   vositalaridan   samarali   foydalanish
muhim ahamiyat kasb etmoqda. O'qitish jarayonida ilgor pedagogik texnologiyalar
bilan   boyitilgan   talim   asosida   oquvchilarning   bilim   konikma   va   malakalarini
oshirish   dolzarb   pedagogik   muammo   hisoblanadi.   Uzluksiz   talim   tizimini
shakllantirish,   shuningdek,   talim   mazmunini   yangilash   talim   sohasida   olib
borilayotgan   islohotlarning   bosh   goyasi   sanaladi.   Uzluksiz   talim   tizimi   doirasida
faoliyat   olib   boruvchi   talim   muassasalari   ilgor,   demokratik   hamda   insonparvar
goyalarga tayangan hamda yangicha mazmunga ega bolgan ta'lim jarayonini tashkil
etishda muhim o'rin tutadi.
4 Ishining   maqsadi   va   vazifalari .   Tadqiqot   maqsadi   umumiy   o'rta   ta'lim
maktablarida   o'quvchilarning   Anorganik   kimyo   fanidan   bilim   olish   samarasini
oshirish.Ularning   modda   miqdorini   topish   ,modda   miqdorini   topishga   oid
tushunchalar  berish hamda  shunga doir  masalar  yechish  ko'nikmasini  shakllantira
olish.Maktab o'quvchilarining bilim, konikma malakalarini  oshirishda noananaviy
o'qitish usullaridan foydalanish imkoniyatlarini o'rganish orqali dars ishlanmalarini
noananaviy   uslubda   ishlab   chiqish.   Interfaol   usullardan   foydalanish   jarayonini
tashkil etish va otkazishni aniqlash va tajriba qilishdan iboratdir.
Tadqiqot vazifalari: Ushbu kurs ishi  moddalarning modda miqdorini topish ,
modda  miqdorini  topishga   oid  masalalar  yechish,masalalar  yechish  uslublari  va  "
Modda miqdori -mol kimyoning asosiy o'lchov birligi " mavzusiga bag ishlanganʻ
bo lib,   unda   mavzu   bo yicha   nazariy   materiallar   va   mavzuni   o qitish   jarayonida	
ʻ ʻ ʻ
ta lim texnologiyalaridan foydalanishga oid metodik tavsiyalar keltirilgan.
ʻ
Kurs ishining maqsadi va vazifalari .   “Modda miqdori -mol kimyoning asosiy
o'lchov birligi ” mavzusini o qitishning nazariy va amaliy masalalarini tadqiq etish,	
ʻ
fan   yuzasidan   o qitishni   takomillashtirish   bo yicha   xulosalar   va   tavsiyalar   ishlab	
ʻ ʻ
chiqishdan iborat.
Kurs ishi maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilab olindi:
-   "Modda   miqdori   -mol   kimyoning   asosiy   o'lchov   birligi   "   shu   jumladan
ushbu   mavzuga   doir   masala   va   mashqlar   yechish   haqida   umumiy   tushunchalarni
shakllantirish  o rganish  ob ektlari,  usullari,  nazariy  va  amaliy   ahamiyatini   yoritib
ʻ ʻ
berish;
- М avzusini mazmun mohiyatini ochib berish;
- М avzusini   o qitishda   ta lim   texnologiyalari   va   masala   yechish   usullarini	
ʻ ʻ
o'rgatish bo'yicha ma'lumotlar berishdan iborat .
-Mavzusini   o'quvchilarga   sodda   matematik   tenglamalar   orqali   yechishni
o'rgatish.
-Mavzuni   o'quvchilarga   tushunutirishda   masalalarni   soddadan   murakkabga
tomon olib borib o'rgatish .
5 I -  Bob
1.1 .  Modda miqdori  -  mol k i myoning asosiy o'lchov birligi 
haqida umum i y tushunchalar
Kimyoda   ma lum   bir   modda   namunasidagi   modda   miqdori   undagi   diskretʼ
atom miqyosidagi zarrachalar soni avogadro doimiysiga nisbati bilan aniqlanadi.
Zarrachalar   yoki   obyektlar   vaziyatga   qarab   molekulalar,   atomlar,   ionlar,
elektronlar   yoki   boshqa   zarralar   bo lishi   mumkin   va   ular   aniqlanishi   kerak	
ʻ
(masalan,   natriy   xlorid   miqdori   ).   avogadro   doimiysi   n
a =6.022140   76×10 23
  mol -
1
sifatida   aniqlangan.   Mol   (belgi:   mol)   —   xalqaro   birliklar   tizimidagi   moddalar
miqdori birligi bo lib, (2019-yildan beri) avogadro konstantasini berilgan qiymatda	
ʻ
belgilash   orqali   aniqlanadi [1]
.   ba zida   modda   miqdori   kimyoviy   miqdor   deb   ham	
ʼ
ataladi.
Modda miqdori va uning birligi molning fizikadagi roli tarixiy jihatdan mol
12 gramm uglerod-12 izotopidagi modda miqdori sifatida belgilangan. natijada, bir
mol kimyoviy birikmaning grammdagi massasi son jihatdan (barcha amaliy
maqsadlar uchun) moddaning molyar massasiga teng bo ladi. masalan, bitta suv	
ʻ
molekulasi taxminan 18,015 m.a.b (massa atom birligi) massaga ega. shuningdek
bir mol suvda 6.022140 76×10 23
 ta suv molekulasi mavjud va umumiy massasi
taxminan 18,015 gramnini tashkil qiladi.
1 .   Molyar   miqdorlar   (mol   uchun)   namuna   massasining   uning   miqdoriga
nisbati molyar massa bo lib, uning si birligi kg/mol (yoki, odatda, gramm) dir; bu	
ʻ
suv   uchun   taxminan   18,015   g/mol   va   temir   uchun   55,845   g/mol.   hajm   birligidan
boydalanib   molyar   hajmni   ham   olish   mumkin.   bu   suv   uchun   taxminan   17,962
millilitr/mol va xona haroratida temir uchun 7,092 millilitr/mol. issiqlik sig imidan	
ʻ
ham molyar issiqlik sig'imi olinadi.
2.Konsentratsiya miqdori (litr uchun mol) yana bir muhim olingan miqdor —
bu   modda   konsentratsiyasining   miqdori     kontsentratsiya   yoki   modda
konsentratsiyasi   bu   eritma   namunasidagi   ma lum   bir   moddaning   miqdori   sifatida	
ʼ
aniqlanadi va namuna hajmiga bo linadi.	
ʻ
6 ushbu miqdorning si birligi — litr (eritma) uchun mol (modda). shunday qilib,
masalan, natriy xloridning okean suvidagi konsentratsiyasi odatda taxminan 0,599
mol/l ni tashkil qiladi.
maxrajdagi   hajm   birligi   erituvchining   emas,   balki   eritmaning   hajmidir.
shunday qilib, masalan, bir litr standart aroqda taxminan 0,40 l   (315 g, 6,85mol)
yoki   0,60   l   suv   mavjud.   shunday   qilib,   etanol   miqdori   kontsentratsiyasi   (6,85
etanol mol miqori)/(1 l aroq hajmi) = 6,85 mol/l ga teng bo ladi. (6,85 etanol molʻ
miqdori)/(0,60 l suv hajmi)=11,4 mol/l deb hisoblash xato hisoblanadi.
kimyoda   „mol/l“   birligini   molyar   sifatida   o qish   va   uni   „m“   belgisi   bilan	
ʻ
belgilash   odatiy   holdir   (ikkalasi   ham   sonli   qiymatdan   keyin).   shunday   qilib,
masalan, har bir litr karbamid eritmasi (ch
4 n
2 o) suvda shu molekulaning 0,5 molini
o z   ichiga   oladi.   kengaytmaga   ko ra,   konsentratsiya   miqdori   odatda   eritmadagi	
ʻ ʻ
eruvchi moddaning molyarligi deb ham ataladi. biroq, 2007-yil may holatiga ko ra,	
ʻ
bu atamalar va belgilar iupac tomonidan qabul qilinmaydi.
bu   miqdorni   massa   kontsentratsiyasi   bilan   chalkashtirmaslik   kerak,   ya ni
ʼ
erigan moddaning massasi  eritma hajmiga bo linadi  (okean suvidagi  natriy xlorid	
ʻ
uchun taxminan 35 g/l).
3.Miqdor nisbati (molyarlik uchun mol)
kontsentratsiya   miqdori   yoki   „molyarlik“   ni   „molyar   kontsentratsiya“   dan
ham   farqlash   kerak,   bu   o rganilayotgan   moddaning   mollari   (molekulalari)   soni	
ʻ
eritma namunasidagi umumiy mollar
(molekulalar)  soniga bo linishi  kerak. bu kattalikni  to g riroq qilib miqdor  nisbati	
ʻ ʻ ʻ
ham deyiladi.
alkimyogarlar,   ayniqsa   dastlabki   metallurglar,   ehtimol,   moddaning
miqdori   haqida   o zlari   uchun   yetarli   tushunchaga   ega   edilar.   ammo	
ʻ
ularning   retseptlar   to plamidan   tashqari   g oyani   umumlashtirish	
ʻ ʻ
to g risida saqlanib qolgan qo l yozmalar bizda mavjud emas. 1758-yilda	
ʻ ʻ ʻ
M.Lomonsov   materiya   miqdorining   yagona   o lchovi   massa   ekanligi	
ʻ
haqidagi   g oyani   shubha   ostiga   qo ydi,   lekin   u   bu   fikrni   faqat	
ʻ ʻ
gravitatsiya   haqidagi   nazariyalariga   nisbatan   qo lladi.   modda   miqdori	
ʻ
7 tushunchasining   rivojlanishi   zamonaviy  kimyoning  paydo  bo lishi   bilanʻ
tasodifiy va hayotiy ahamiyatga ega edi.
Mol miqdorni aniqlash uchu oddiy moddalarning berilgan massasini
bizga   berilgan   moddaning   1   molining   massasiga   nisbatini   olishimiz
zarur.
Agarda   bizga   gaz   moddalarning   hajmmi   berilsa   bunda   avagadro
doimmiysidagi   har   qanday   gaz   moddaning   1   moli   22.4   litr   hajmni
egallashi ma`lum shu bo`yicha hisoblab topishimiz zarur.
Agarda   berilgan   elementlarning   zarrachalar   soni   berilgan   bo`lsa   u
holda berilgan zarrachalar sonini 6.02 • 10 23 
soniga nisbatini topish orqali
hisoblashimiz mumkin.
Modda   miqdorini   Mendeleyev-Klapeyron   tenglamasi   orqali   ham   topish
mumkin.   Moddaning   massasini   m   va   molyar   massasini   M   bilan   belgilasak,   bu
uchala kattalik orasida quyidagi bog`liqlik bor.
Bu   yerda   n   mol   miqdor,   m   masalada   berilgan   massa   ,M   berilgan
moddaning 1 molining massi
28 gramm KOH da necha mol modda borligini hisoblaylik.
m   (KOH)=   28   g
M(KOH)=   56   g/mol
n=m/M=56/28=0.5
demak ushbu beilgan kaliy gidroksidning ya`ni KOH ning mol
miqdori 0.5 ekan
Shu formulaga oid yana bir qancha masalalar ishlashimiz mumkin.
1 masala:
10 gr NaOH ning mol miqdorini aniqlang?
8 Berilgan: 10 gr NaOH Formula: n=m/M
Yechilishi: 10:40=0.25 Javob : 0.25 mol
2 masala
196 gr H
2 SO
4  ning mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan:   196   gr   H
2 SO
4.   Formula:   n=m/M
Yechilishi: 196:98=2 Javob; 2 mol 3 masala:
49 gr H
3 PO
4  ning mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan: 49 gr H
3 PO
4 Formula: n=m/M
Yechilishi: 49:98=0.5 javob: 0.5 mol
4 masala
112 gr N
2  gazining mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan: 112 gr N
2  Formula: n=m/M
Yechilishi: 112:28=4
Javob: 4 mol
5 masala
100 gr Ca metalining mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan: 100 gr Ca Formula: n=m/M
Yechilishi: 100:40=2.5
Javob:2.5 mol
6 masala
16 gr O
2  gazining mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan: 16 gr O
2  Formula: n=m/M
Yechilishi: 16:32=0.5
Javob:0.5 mol
7 masala
9 71 gr Cl
2  gazining mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan: 71 gr Cl
2 Formula: n=m/M
Yechilishi: 71:71=1. Javob:1 mol.
8 masala
216 gr Ag metalining mol miqdorini aniqlang?
Berilgan: 216 gr Ag Formula: n=m/M
Yechilishi: 216:108=2 Javob:2 mol
9 masala
92 gr Na metalining mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan: 92 gr Na Formula: n=m/M
Yechilishi: 92:23=4
Javob: 4 mol
10 masala
27.5 gr Mn metalining mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan: 27.5 gr Mn Formula: n=m/M
Yechilishi: 27.5 :55 = 0.5
Javob: 0.5 mol
11 masala
60 gr Mg metalining mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan: 60 gr Mg
10 Formula: n=m/M
Yechilishi: 60:24 = 2.5
Javob: 2.5 mol
12 masala
54 gr Al elementining mol miqdorini aniqlang ?
Berilgan: 54 gr Al Formula: n=m/M
Yechilishi: 54:27=2
Javob: 2 mol
13 masala
78 gr NH
3  moddasining mol miqdorini aniqlang?
Berilgan: 78 gr NH
3. Formula: n=m/M
Yechilishi: 78:17=4
Javob: 4 mol
14 masala
5.6 l NH
3 gazi necha mol miqdorda bo`ladi?
1 mol —22.4 l
0.25mol=x— 5.6 Javob: 0.25 mol
15 masala
11.2 l CO gazining mol miqdorini aniqlang ?
1 mol _______22.4 l
11 0.5mol=x ______11.2 l
Javob:0.5   mol   16
masala
33.6 l NO gazining mol miqdorini aniqlang?
1 mol ______22.4 l
1.5 mol=x ______ 33.6 l
Javob:1.5
17 masala
8 gr kislorod necha litr hajmni egallaydi?
32 gr ______1mol ______22.4 l
8 ______x=0.25mol______x=5.6 l Javob:5.6 l
18 masala
56 gr CO gazining mol miqdorini aniqlang?
28 gr ______1 mol
56gr ______ x=2 mol
Javob:2 mol
19 masala
23 gr NO
2  gazining mol miqdorini aniqlang?
1 mol ______ 56 gr
0.5 mol=x ______28 gr
12 Javob: 0.5 mol
20 masala
Agar   nomalum   metallning   13   gr   miqdori   5.6   l   miqdorni   egallasa
uning molyar massasini aniqlang ?
13 gr ______5.6 l
52 gr =x ______22.4 l
21 masala
Mol   nisbatlari   5:2   bo'lgan   CD
4   va   H
2 O   tarkibidagi   neytronlar   soni
ayirmasi 8,5 ga teng bo'lsa, aralashmaning mol yig'indisini toping.
Yechimi:
5CD
4 . 2H
2 O
5(6+4)=50 ta N. 2(0+8)=16 ta N
50-16=34 — (5+2) 7 mol
8,5 — x=1,75 mol
J: 1,75 mol.
22 masala
Bir aralashma tarkibidagi CO
2   va SO
2   hajmiy ulushi mos ravishda x
va y ga teng. Ikkinchi xuddi shunday aralashma tarkibidagi CO
2   va SO
2
hajmiy   ulushlari   mos   ravishda   y   va   x   ga   teng.   Agar   ikkala   aralashma
o'rtacha molyar massalarining farqi 2 ga teng bo'lsa x va y larni toping.
Yechimi:
Mr(xCO
2 •ySO
2 )-Mr(xSO
2 •yCO
2 )
(44x+64y)-(64x+44y)=2
20y-20x=2
y+x=1   x=0,45
13 y=0,55   J:   0,45;
0,55.
23 masala
11,2   g   kremniy   va   uglerod   aralashmasi   qizdirilgan   ishqor   eritmasi
bilan   ta'sirlashganda   8,96   l   gaz   ajraldi.   Aralashmadagi   kremniyning
massa ulushini toping.
Yechimi:
C+NaOH+H
2 O=x
Si+2NaOH+H
2 O=Na
2 SiO
3 +2H
2
H2(n) 8,96/22,4=0,4 mol
2 mol H
2 ______28 g Si
0,4 mol ______x=5,6 g
Si (w) 5,6/11,2=0,5
J: 0,5.
24 masala
Element yadrosida 42 ta neytron bor. Undagi protonlar nuklonlarni
44% ini tashkil qilsa ushbu elementni toping.
Yechimi:
100-44=56% N
56 ta neytron ______100% E
42 ta neytron ______ 75 g/mol As
J:As
25 masala
P,   Al   va   C   dan   iborat   0,4   mol   aralashmada   jami   elektronlar   soni
2,9498•10² ⁴   ta.   Aralashmadagi   fosforning   elektronlar   soni   uglerodning
elektronlar   sonidan   5   marta   ko'p   bo'lsa,   aralashmaning   massasini   (g)
aniqlang.
Yechimi:
29,498/6,02=4,9 ta e
14 15x+13y+6z=4,9 
15x=6z•5 x+y+z=0,4
x=0,2×31=6,2 g P
y=0,1×27=2,7. Al. } 10,1 g z=0,1×12=1,2. C. J:
10,1 g .
26 masala
Xrom   kislorod   bilan   ta'sirlashganda   hosil   bo'ladigan   birikmasining
0,25 moli massasini (g) aniqlang.
Yechimi: 4Cr+3O
2 =2Cr
2 O
3 .
1 mol Cr
2 O
3  — 152 g
0,25 mol — x=38 g
J: 38 g
27 masala
1:2 hajmiy nisbatda olingan X va Y gazlari aralashmasining o'rtacha
molyar   massasi   bilan   2:1   hajmiy   nisbatda   olingan   X   va   Y   gazi
aralashmasining   o'rtacha   molyar   massasi   ayirmasi   8   ga   teng,   yig'indisi
esa ayirmasidan 13 marta katta. X va Y gazlarini toping.
Yechimi:
x+2y. 2x+y
--------- - ---------=8
1+2.   2+1   x+2y.
2x+y
--------- + ----------=8×13
1+3. 2+1
x=40. y=64
J: Ar, SO
2
28 masala
15 47,6 g noma'lum I valentli va II valentli metall aralashmasining 1,2
moli suvda eritilganda 22,4 l (n.sh) gaz ajralib chiqdi. Agar hosil bo'lgan
XOH ning massasi Y(OH)
2   nikidan 36,8 g ga kam bo'lsa, reaksiya uchun
olingan I valentli metall massasini (g) aniqlang.
Yechimi:
H2(n) 22,4/22,4=1
2X+2H
2 O=2XOH+H
2
Y+2H
2 O=Y(OH)
2 +H
2
2x+y=1,2 x+y=1 
x=0,2•2=0,4 mol X 
y=0,8 Y mol
XOH (m) X•0,4=0,4x. 17•0,4=6,8
Y(OH)2. Y•0,8=0,8Y. 34•0,8=27,2
0,4x+0,8y=47,6
0,4x+6,8+36,8=0,8y+27,2
x=39 K y=40 g Ca
K(m) 39×0,4=15,6 g
J: 15,6
29 masala
Natriy va kalsiy gidrofosfatlar aralashmasidagi metallarning 
massasi aralashmani massasidan 192 g ga kam bo'lsa, 
aralashmadagi mol nisbatini toping. (m(Na)+m(P)=108) Yechimi:
xNa2HPO4 yCaHPO4 
46x+40y+192=142x+136y 
46x+31x+31y=108 x=1
y=1
J: 1:1
30 masala
16 Avagadro sonidan 4 marta kam sondagi sirka
kislota xlorangidridini sintez qilish uchun kerak bo'ladigan tionil 
xlorid massasini (g) aniqlang.
Yechimi:
O. O . // //
CH
3 -C. + SOCl
2 -->CH
2 -C. + SO+HCl
. \ \
. OH. Cl
1/4=0,25 mol
SOCl
2 (m) 119×0,25=29,75 g
J: 29,75
1,25   mol   modda   367,5   g   suvda   eritilganda   uning   25%   li   eritmasi
olindi.   Erigan   moddaning   molyar   massasini   g/mol   toping.   (Reaksiya
sodir bo'lmaydi).
A)56 B)40 C)63 D)98
Yechimi: x 
______=0,25 
x+367,5
x=122,5
1,25 mol______122,5 g
1 mol________x=98 g/mol
Ikki   negizli   anorganik   kislota   tuzlarining   suvli   eritmasida   5   atom
oltingugurtga   7   atom   natriy,   185   atom   kislorod   va   333   atom   vodorod
to'g'ri   keladi   (boshqa   atomlar   yo`q).   Eritmaning   massasi   1807   g   bo`lsa,
undagi natriy atomlari sonini aniqlang.
Yechimi:
S. Na. O. H.
17 5 ta. 7 ta. 185 ta. 333 
ta xNa. va yNa 2x+y=7 x+y=5 
x=2. y=3 2Na2SOn 
3NaHSOn. 3 ta H 333-3=330
ta H.
330:2=165 mol SUV. 165H
2 O
185-165=20 ta O
Agar n=4 deb olsak
2×4=8
3×4=12. 8+12=20
2Na
2 SO
4  (Mr)=284 g
3NaHSO
4  (Mr)=360 g
165H
2  (Mr)=2970 g
Em=284+360+2970=3614 g
3614 g______7 ta Na
1807 g______x=3,5 ta Na
3,5×6,02•10²³=21,07•10²³ ta
1:2   hajmiy   nisbatda   olingan   X   va   Y   gazlari   aralashmasining
o`rtacha   molyar   massasi   bilan   2:1   hajmiy   nisbatda   olingan   X   va   Y   gaz
aralashmasining   o`rtacha   molyar   massasi   ayirmasi   8   ga   teng   yig`indisi
esa ayirmasidan 13 marta katta, X va Y gazlarni toping.
Yechimi:
Hajmiy nisbat mo'l nisbatga teng
X+2Y 2X + Y
--------- - ------------ = 8
1+2 2+1
X+2Y 2X + Y
--------- + ------------ = 8×13
1+2 2+1
X= 40; Y = 64
Agar ikki gaz teng hajmda aralashsa, aralashma massasi 30 g/mol ni
tashkil   etadi.   Agar   shu   ikki   gaz   teng   massada   aralashsa,   aralashma
18 massasi   26,67   g/mol   keladi.   Mana   shu   ikki   gazlar   4:3   mol   [Mr
(kichik):Mr   (katta)]   nisbatda   aralashsa,   aralashmaning   o’rtacha   molyar
massasi qancha bo’ladi? Yechimi:
A+B
--------=30
1+1
A+Bx
-----------=26,67
1+x
A=Bx.
Shundan A=20. B=40. x=0,5
(4×20)+(3×40)
M------------------------=28,57
4+3
Agar nisbiy atom massa birligi sifatida C absolyut massasining 1/12
qismi   emas   3/x   qismi   olinsa   Al   ning   NAM   qiymati   3   ga   teng
bo'ladi. x ning qiymatini toping.
Yechimi:
1. 3
27---------:--------- =3
12. x
27x
----------=3
12×3 x=4
Massasi 28 gramm bo'lgan A, B hamda C moddadan iborat 0.9 mol
aralashmadagi A va C moddaning miqdori B modda miqdoridan 0.1 mol
ga ko'p. A,B,C moddalar gaz bo'lib ularning massa nisbatlari 1:3:3 bo'lsa
gazlarni aniqlang. (A va C ning miqdori 1:1,5 nisbatda) Yechimi:
A+C=B+0,1
A. 1
----=-----
19 C. 1,5 
C=0,3 mol 
x+3x+3x=28
x=4
A=4 g. B =12 g. C =12 g
A 4/0,2=20 g/mol
B 12/0,4=30 g/mol
C 12/0,3=40 g/mol
12 g CH
4   (n.sh)  da  18 l  sharoitga keltirilganda 12 litr  CO2 dagi  O
atomini massasini toping.
Yechimi:
n=12/16=0,75 mol
18 litr______0,75 mol
12 litr ______×=0,5 mol CO
2
1 mol CO
2 ______32 g O
2
0,5 mol ______x=16 g O
2
J:   16   g   6   litr   CH
4
va etilen aralashmasi tarkibidagi C ning massasi H
2   ning massasidan 3,5
marta katta bo'lsa gazlar aralashmasining molyar (gr/mol) toping.
A)22 B)24 C)20 D)18
Yechimi:
CH
4 . xC
2 H
4
12+24x=3,5(4+4x) x=0,2
1+0,2=1,2 mol
CH
2 (v) 1/1,2×6=5 litr
C
2 H
4 (v) 6-5=1 litr
(5×16)+(1×28)
M=---------------------------=18 g/mol
5+1
20 3   ta   gazdan   iborat   aralashma   NO   va   NO
2   oksidlarning   molyar
ulushlari mos ravishda 45% va 15%. Aralashmada NO oksidning massa
ulushi 23,6% bo'lsa 3-gazning molyar massasini g/mol toping.
A)48 B)80 C)92 D)64
Yechimi:
NO-45%. NO
2 15%. X-40%
NO (n) 45/10=4,5 mol
NO
2 (n)   15/10=1,5   mol   X
(n) 40/10=4 mol
30×4,5
----------------------------------=0,236
(30×4,5)+(46×1,5)+4x   x=92
g/mol
Ca atomlari sonining N
2   atomlari soniga nisbati 2,5:1 bo'lgan Ca
3 N
2
va CaH
2   aralashmasi 250 g 21,9% li HCl eritmasida eritilganda 11,2 litr
H
2   gazi   ajralib   chiqdi.   Eritmada   jami   necha   mol   tuz(lar)   hosil   bo'lgan?
Yechimi:
Ca
3 N
2 xCaH
2
3+x 2,5
--------=-------
2 1
x=2
CaH
2 +2HCl=CaCl
2 +2H
2
1   mol__________44,8   l
0,25 mol_______11,2 l
1 mol____________2 mol HCl
0,25 mol____________x=0,5 mol
44,8 l ____________1 mol CaCl
2
11,2 l____________x=0,25 mol
0,25/2=0,125 mol Ca
3 N
2
Ca
3 N
2 +6HCl=3CaCl
2 +2NH
3
21 1 mol____________3 mol CaCl
2
0,125 mol____________x=0,375 mol
1 mol____________2 mol NH
3
0,125 mol____________x=0,25 mol
1 mol____________6 mol HCl
0,125 mol____________x=0,75 mol
HCl (n) 0,5+0,75=1,25 mol
HCl (n) 250•0,219/36,5=1,5 mol
HCl(ort) 1,5-1,25=0,25 mol Demak:
0,25 mol HCl ortib qoldi
0,25 mol NH
3  hosil bo'di
HCl+NH
3 =NH
4 Cl
1 1 1 mol
0,25 0,25 x=0,25 mol
Tuz(n) 0,25+0,375+0,25=0,875 mol
1,25   mol   modda   367,5   g   suvda   eritilganda   uning   25%   li   eritmasi
olindi.   Erigan   moddaning   molyar   massasini   g/mol   toping.   (Reaksiya
sodir bo'lmaydi).
A)56 B)40 C)63 D)98
Yechimi: x+367,5
x----------------=0,25
x=122,5
1,25 mol------------122,5 g
1 mol---------------x=98 g/mol
Mol nisbati 5:4 bo'lgan 65Zn va xAl izatoplaridan iborat 
aralashmada 65Zn izatopining massa ulushi 75,75% ga teng bo'lsa 
noma'lum Al izatopi tarkibidagi neytronlar sonini toping.
Yechimi:
Zn(m) 5×65=325 g
Al(%) 100-75,75=24,25%
75,25%------------325 g Zn
24,25%-----------x=104 g
22 104/4=26 g/mol Al
N=26-13=13
0,06   mol   CuSO
4 •3H
2 O   va   CuSO
4   •   5H
2 O   aralashmasining   to'liq
degidratlanishidan   0,2   mol   suv   hosil   bo'ldi.   Kristallogidrat   larning   mol
nisbatini toping.
A)2:4 B)4:5 C)3:1 D)5:1 Yechimi:
CuSO
4 •3H
2 O=>3H
2 O 
CuSO
4 •5H
2 O=>5H
2 O
x+y=0,06 3x+5y=0,2 
x=0,05. y=0,01
Ammoniyning karbonati va gidrokarbanati
qizdirishdan olingan gaz mahsuloti normal sharoitga keltirildi. 
So'ngra gazlar aralashmasi mo'l miqdordagi HCl eritmasidan o'tkazildi. 
Natijada gazlar aralashmasining hajmi 2,5 marta kamayadi. Dastlabki 
aralashmadagi tuzlarning mol nisbatini toping. A)1:2 B)1:4 C)1:1 D)1:5 
Yechimi:
(NH
4 )
2 CO
3 =CO
2 +2NH
3 +H
2 O xNH
4 HCO
3 =xCO
3 +xNH
3 +H
2 O
NH
2 +HCl=NH
4 Cl
1+2+x+x
---------------=2,5
1+x
2,5+2,5x=3+2x 
0,5x=0,5 x=1
Sifat tarkibi miqdor tarkibiga nisbati 1:6,75 nisbatda bo'lgan MgSO
4
•  nH
2 O dagi n ni aniqlang.
Yechimi: MgSO
4 ×nH
2 O
Sifat tarkibi Mg, S, O, H 4 ta element
Miqdor tarkibi MgSO
4  da 6 ta nH
2 O da 3n ta
4. 1
----------=--------
6+3n. 6,75 n=7
J: MgSO
4 ×7H
2 O
23 xCaCO
3 ----->yCaO+yCO
2+ zCaCO
3   reaksiyasida   5   mol   ohaktosh
qizdirildi va 2y- x qiymat z+2 qiymatga teng bo'lsa ajralgan gazning mol
miqdorini toping.
Yechimi: 
z=5-y 
x=5
2y-5=(5-y)+2
y=4
Zn   metali   2   xil   konsentratsiyali   HNO  
3 kislotalarda   eritilganda
ajralgan NO va N
2 O larning hajmlari teng bo'lsa reaksiyaga kirishgan Zn
larning mol nisbatini toping. A)3:8 B)3:4 C)2:1 D)1:1 Yechimi:
1,5Zn+4HNO
3 =1,5Zn(NO
3 )
2 +NO+2H
2 O
4Zn+10HNO
3 =4Zn(NO
3 )
2 +N
2 O+5H
2 O
1,5 : 4 yoki 3 : 8
CaSO
4 ·nH
2 O   tarkibli   kiristologidratning   52   g   namunasida   27   mol
elektron   bor.   Ushbu   kiristalogidratning   83.2   g   namunasi   qizdirilganda
75%   suvini   yo'qotadi.   Olingan   yangi   kiristalogidrat   namunasida   necha
mol suv bor?
Yechimi:
136x+18y=52 68x+10y=27
x=0,25
y=1 0,25:1 yoki 1:4
CaSO
4 •4H
2 O Mr=208 g
52 g — 208 g
83,2 g — x=332,8 g
H
2 O(m) 332,8-136=196,8 g 196,8•0,75=147,6 g
H
2 O(n) 147,6/18=8,2 mol
44,4   g   alkanol   H
2 SO
4   bilan   qizdirilganda   75%   unum   bilan   gaz
ajraldi.   Ushbu   gaz   KMnO
4   eritmasi   orqali   o'tkazilganda   40,5   g   organik
modda hosil bo'ldi. Dastlabki spirtning benzoy kislota bilan hosil qilgan
birikmasining   molyar   massasini   g/mol   toping.   A)178   B)192   C)150
D)164
24 Yechimi:
44,4×0,75=33,3   g   alkanol   C
n H
2n +1OH
---->CnH
2 n+H
2 O
3C
n H
2n +2KMnO
4 +4H
2 O----->2CnH
2n +2 O
2  +2MnO
2 +2KOH
33,3. 40,5
-----------------=-------------------
14n+2+16. 14n+2+32
n=4
C
4 H
9 OH+C
6 H
5 COOH----> C
6 H
5 COOC
4 H
9  + H
2 O
C
6 H
5 COOC
4 H
9  Mr=178 g/mol
24,08ta molekula tutgan propan hajmini (l n.sh)
aniqlang.
Berilgan:
N = 24,08
V = ? 6,02 ____________22,4litr
24,08 ____________x
x = 89,6 litr
n =   = 4 mol V =n  =4x22,4=89,6
13,44 litr (n.sh) noma’lum gaz tarkibida 54,18  ta
proton bo‘lsa, uni aniqlang.
A) H
2 S
25 B) 
C) NO
D) CO
13.44____________54,18 *10 23
22.4____________x=90.3*10 23
90.3·10 23
/6.02·10 23
=15 javob:H
2 S
No`malum   ikki   valentli   metall   hosil   qilgan   MeSO
4   ·   nH
2 O   tarkibli
kristallogidrat   tarkibida   metallning   massa   ulushi   vodorodning   massa
ulushidan   uch   marta,   kislorodning   massa   ulushidan   esa   0,1875   marta
ko`p bo`lsa, noma`lum metallni aniqlang?
Yechimi:
x 2  y
   3
x   96    18  y x   96    18  y x  64    16  y
  
 0,1875
x   96    18  y x   96    18  y
x  	
 24  y  	 4
J: MgSO
4  × 4H
2 O
. Taxir tuz deb ataluvchi MgSO4 . n H2O
modda tarkibida S-13% bo`lsa, “n" qiymatini toping.
Yechish: 1) MgSO4 	
· n H2O kristallgidrat formulasini topish uchun
dastlab uni 100 % deb belgilab olamiz.
2)   32   gr   Oltingugurt   13   %   bo`lsa,   kristallgidratning   umumiy
massasini aniqlaymiz.
32 g S
13% .
26 x =246 g 100%
3)   Kristallgidrat   massasidan   MgSO4   massasini   ayirsak   H2O   ning
massasi kelib chiqadi.
Mr (MgSO4) = 120
246 – 120 = 126 g H2O massasi n = 126 : 18 = 7
Javob: MgSO4 · 7H2O
Mis kuporosi va temir kuporosi aralashmasi tarkibida 39.2
%   suv   bo’lsa,   aralashma   tarkibidagi   mis(II)   sulfatning   massa   ulushini
(%) hisoblang.
Yechish: 1) Dastlab mis kuporosi va temir
kuporosi tarkibidagi suvning (%) miqdorini aniqlaymiz.
Cu SO4 	
· 5H2O = 160 + 90 = 250
0 9
  ω  = 250 	· 100 %
=36% 27
Fe SO4 	
· 7H2O = 152 + 126 = 278 8
125.1
* 100 %
=45%
2) Aralashma tarkibidagi 39,2 % suvni o`rtaga qo`yib diagonal
usuldan foydalanamiz.
36 5,8 x1 = 64,4 % Cu SO4	
·5H2O
39,2 +
45 3,2 x2 = 35,6 % FeSO4*7H2O
9 100 %
3) mis(II) sulfat mis   kuporosi   tarkibida   borligini   bilgan
holda, massa ulushini (%) hisoblab topamiz.
250 g Cu SO4 	
· 5H2O____________64.4%
160 g CuSO4__________________x=41.2%
Javob:41.2 CuSO4
27 Masala Na2HPO4 . n H2O kristallgidrat tarkibida 
vodorodning massa ulushi H-3.57 % ga teng bo’lsa “n” qiymatini toping.
Yechish:
I – usul. 1) Kristallgidrat tarkibida vodorod tuz tarkibida ham, suv
tarkibida ham borligini xisobga olib tenglama tuzib olamiz.
1 2n
Na 2 HPO 4  · n H 2 O ya`ni 1 42 1 1 2 8 nn =0, 1 0357 142
18n
5,0694 + 0,6426 n =1+2n 5,0694 –1 =2n – 0,6426n 4,0694 =
1,3574 n n = 3
II – usul: 1) Kristallgidrat tarkibidagi “n” qiymatini aniqlash uchun
tuz   va   suv   tarkibidagi   vodorodning   massa   ulushini   (%)   da   aniqlab
olamiz.
Mr   %
Mr (H
2 O) = 18 g ω  = 1 2
8 	
· 100 % = 11,1 %
2)Masala   shartidagi   H   –   3,57   %   ni   o`rtaga   qo`yib   diagonal   usul
bo`yicha hisoblaymiz.
0,7 7,53 (Na
2 HPO
4 ) 3,57
11,1 2,87 (H
2 O)
3)   Kristallgidrat   tarkibidagi   tuzning   massasi   aniq   ekanligidan
foydalanib suvning massasi topiladi: 7,53 g____________2,87g
142 g____________x = 54 : 18 = 3
Javob: Na2 HPO4 	
· 3H2O
Mustaqil yechish uchun masalalar.
1)Kristall soda deb ataluvchi Na
2 CO
3  . n H
3 O modda tarkibidanatriy
va uglerodlarning massa ulushlari 20.28 % bo’lsa, “n” qiymatini toping.
28 2) Na
2 B
4 O
7  . nH2O kristalgidrat tarkibida kislorodning massa ulushi
O-72.7 % ga teng bo’lsa “n” qiymatini toping.
3)Temir   kuporosi   deb   ataluvchi   FeSO4  ·n   H2O   modda   tarkibida
temir   va   oltingugurtlarning   massa   ulushi   31.65   %   ga   teng   bo’lsa,   “n”
qiymatini toping.
4)CaHPO
4 ·	
nH2O   kristalgidrat   tarkibida   vodorodning   massa   ulushi
H-2.9 % ga teng bo’lsa “n” qiymatini toping?
5)MgCO
3   х H2O tarkibli tuzning ma’lum miqdordagi massasi gazlar
ajralib   chiqishi   to’xtaguncha   qizdirildi.   Gazlar   konsentrlangan   sulfat
kislota   va   oxakli   suv   solingan   yuvish   sklyankalari   orqali   o’tkazildi.
Birinchi sklyankanining massasi 1,8 grammga ortdi, ikkinchi sklyankada
esa 1,97 g cho’kma tushdi. Boshlang’ich kristallgidratning massasini  va
tarkibini aniqlang.
6)   Mis   kuporosi   va   kristall   soda   aralashmasi   tarkibida   41.4%   suv
bo’lsa,   aralashma   tarkibidagi   sulfat   ionining   massa   ulushini   (%)
hisoblang
BaCl
2   ·	
  nH
2 O   kristallgidrat   tarkibida   O-13.11%   bo’lsa,   “n”   ning
qiymatini aniqlang.
29 Xulosa
Masalalar   yechish   darsni   turli   xil   qiziqarli   va   mazmunli   qiladi.   Bundan
tashqari masalalar o'quvchila! uchun katta tartiyaviy ahamiyatga ega. Chunki ula г
o'quvchida ijobiy o'zgarishlami ya'ni qat'iylikni, jiddiylikni, e г kinlikni, o'z ishida
javobga г likni,   ta г biyaviylikni,   ozodalikni   va   har   qanday   qiyinchilikla г ga
tayyo г ligini ta'minlaydi.
O’quvchi   o’zida   mavjud   bo’lgan   vositalar   yordamida   hal   qilishi   kerak
bo’lgan,   muayyan   muammoli   vaziyatning   modeli   bo’lgan   kimyoviy   ta'lim
vazifasining   ta'rifi   aniqlandi.   Asosiy   maqsad   –   masala   yechishni   bilmasligini
emas, balki masala yechish jarayonining o’quvchilarning kimyoviy tafakkurining
shakllanishiga ta'siri. O’quv, uslubiy va ilmiy adabiyotlarni tahlil qilishdan kelib
chiqadiki,   kimyoviy   masalalarni   yechishni   o’ganish   jarayonini   o’qitish   usuli   va
nazorat   vositasi   sifatida   katta   ahamiyatga   ega.   Hozirgi   vaqtda   kimyodan
masalalar   yechishning   ahamiyati   ortib   bormoqda   va   u   o’qitishning   muhim   usuli
bo’lib, masala yechish o’qitish o’quvchilarning ko’nikma, malaka va shaxsiyatini
shakllantirishda etakchi bo’lib qolmoqda.
Kimyoviy   muammolarning   mavjud   tasniflarini   tahlil   qilish   ko’pchilik
tadqiqotchilar   orasida   yagona   yondashuv   yo’qligini   ko’rsatadi.   Taklif   etilayotgan
tasnif EI uchun vazifalar tizimini ishlab chiqish uchun ishlatilgan. Ishlab chiqilgan
tasnifga   muvofiq,   elektron   muhitga   moslashtirilgan,   har   xil   turdagi   vazifalar
tuziladi yoki tanlanadi. Vazifalarni tanlash mezonlari ishlab chiqilgan. Izohlar bilan
bog'liq   muammolarni   batafsil   hal   qilish.Kimyo   fanidan   muammolarni   hal   qilishni
o’rgatishda ‘Kimyo hamma uchun - XXI" masala yechish elektron qo’llanmasidan
foydalandik.   Mustaqil   masala   yechishni   o’rgatish   uchun   qo’llanma   misolida
mustaqil   masala   yechishni   o’rgatish   uchun   axborot   texnologiyalarini   qo’llashning
ishlab   chiqilgan   usuli   an'anaviy   o’qitish   uslubiga   zid   emas,   u   bilan   yaxshi
integratsiyalashgan.   Ushbu   mavzuda   kimyoviy   masalalarni   yechishni   o’rgatishda
foydalanish   bo’yicha   amaliy   tavsiyalar   uning   o’quv   jarayoniga   qo’shilishini
osonlashtiradi.
Xulosa qilib aytganda ushbu "Modda miqdori -mol kimyoning asosiy o'lchov
birligi " mavzuga doir masala va mashqlar yechish haqida umumiy tushunchalarni
shakllantirish   va   o rganish   ob ektlari,   usullari,   nazariy   va   amaliy   ahamiyatiniʻ ʻ
30 yoritib   berildi   .   М avzuni   mazmun   mohiyatini   nazariy   ma'lumotlar   orqali   ochib
berildi va ushbu vazifalarni bajardim :
- М avzunii   o qitishda   ta lim   texnologiyalari   va   masalaʻ ʻ
yechish usullarini o'rgatish bo'yicha ma'lumotlar berildi
- Mavzusini   o'quvchilarga   sodda   matematik   tenglamalar
orqali yechishni o'rgatish.
-Mavzuni   o'quvchilarga   tushunutirishda   masalalarni   soddadan   murakkabga
tomon   olib   borib   o'rgatishni   vazifa   qilgan   edik   va   ushbu   vazifani   amalga   oshira
oldik.
Olib   borilgan   muamolarni   yechimlari   quyidagilarda   o‘z   aksini
topgan:
- O‘quvchi   o‘zida   mavjud   bo‘lgan   vositalar   yordamida   hal
qilishi   kerak   bo‘lgan,   muayyan   muammoli   vaziyatning   modeli
bo‘lgan kimyoviy ta'lim vazifasining ta'rifi aniqlandi. Asosiy
maqsad   –   masala   yechishni   bilmasligini   emas,   balki   masala   yechish
jarayonining o’quvchilarning kimyoviy tafakkurining
shakllanishiga ta'siri. - O’quv,   uslubiy   va   ilmiy   adabiyotlarni
tahlil   qilishdan   kelib   chiqadiki,   kimyoviy   masalalarni   yechishni
o‘ganish   jarayonini   o„qitish   usuli   va   nazorat   vositasi   sifatida   katta
ahamiyatga   ega.   Hozirgi   vaqtda   kimyodan   masalalar   yechishning
ahamiyati ortib bormoqda va u o‘qitishning muhim usuli
bo‘lib, masala yechish o‘qitish   o‘quvchilarning
ko‘nikma,   malaka   va   shaxsiyatini   shakllantirishda   etakchi   bo‘lib
qolmoqda.
- Kimyoviy   muammolarning   mavjud   tasniflarini   tahlil   qilish
ko‘pchilik   tadqiqotchilar   orasida   yagona   yondashuv   yo‘qligini
ko‘rsatadi. Taklif etilayotgan tasnif EI uchun vazifalar tizimini ishlab
chiqish uchun ishlatilgan.
- Ishlab   chiqilgan   tasnifga   muvofiq,   elektron   muhitga
moslashtirilgan,   har   xil   turdagi   vazifalar   tuziladi   yoki   tanlanadi.
Vazifalarni   tanlash   mezonlari   ishlab   chiqilgan.   Izohlar   bilan   bog'liq
muammolarni batafsil hal qilish.
31 32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. N.G. Rahmatullayev ., H.T. Omonov.,Sh.M. Mirkomilov. Kimyo o`qitish 
metodikasi. “Toshkent-iqtisod moliya”.  2013.
2. Z.Saidnosirova "Anorganik kimyo" Toshkent- O'qituvchi 1980 yil .
3. X.R.Raximov «Anorganik kimyo» 1984 y.
4.N.A.Parpi е v, A.Muftaxov, X.Raximov. Anorganik kimyo, «O’zb е kiston», T,2003 
y.
5. Nishonov M, Mamajonov Sh, Xo`jayev V. Kimyo o`qitish metodikasi.
T., ”O`qituvchi” , 2002.
6. Yu.Toshpo’latov, N.Raxmatullaеv. Anorganik kimyo, ma'ruza matni, TDPU, 
2001y.
7. N.Parpiеv, A.Muftaxov, X.Raximov. Anorganik kimyoning nazariy asoslari, 
«O’zbеkiston», T., 2001 y.
8. Omonov H., Mirvohidova M. Kimyo metodologiyasi va metodikasining ayrim 
masalalari.  O`quv qo`llanma. T., Nizomiy nomidagi TDPU, 2003.
9. H.R.To'xtayev , R.Aristanbekov ,K.A.Cho'lpanov , S.N.Aminov 
"Anorganik kimyo" fanidan Nashr Toshkent- 2011 .
10. M.Pirimqulov, R.Ziyayev, B. Akbarov , U.Haydarov “Biz bilgan va bilmagan 
kimyo” O’qituvchi Toshkent 2011 yil .
33

Modda miqdori - mol kimyoning asosiy o'lchov birligi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Infraqizil spesktroskopiya
  • Suyuqlik va gaz aralashmalarini tozalash uchun adsorber va absorberlarni
  • Suyuq aralashmalarni ajratish uchun rektifikatsion kolonnalami qurilmasini hisoblash va loyihalash
  • Turli aralashmalami quyuqlashtirish, bug’latish qurilmasini hisoblash va loyihalash
  • Suyuqlik suyulik va suyuqlik qattiq jism sistemasida ekstraksiyalash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский