Moliya munosabatlarining mohiyati, vazifalari va iqtisodiyotni tartibga solishdagi roli

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ ___________________________________________________________ ” fanidan
KURS ISHI
Маvzu:   Moliya munosabatlarining mohiyati, vazifalari
va iqtisodiyotni tartibga Solishdagi roli
Bajardi: SI-71 Guruh talabasi  Nasretdinov Asadbek Fazliddinovich
Qabul qildi: stajer. Ped. Karimjonov Muhammadrasul To’lqinjon o’g’li
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs   ishi   himoya ga   tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo_________________
Kurs   ishi   himoya   qilingan
sana
«____» _______202 3   y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
( imzo )
_ _ _________
( imzo )
___________
( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Moliya munosabatlarining mohiyati, vazifalari va
iqtisodiyotni tartibga solishdagi roli
Reja
Kirish 3
1. Moliya munosabatlarining mohiyati va vazifalari  5
2. Moliyaviy munosabatlarning ob’ekti esa pul mablag’laridan iboratdir. 11
3. Moliya resurslari  13
Xulosa 19
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 22
2 Kirish
  Insoniyatning   eng   buyuk   kashfiyotlaridan   biri   pul   bo’lib,   u   odamlarni
harakatga keltiruvchi asosiy omil sifatida xizmat qiladi. Pul aslida o’zi ham tovar
bo’lib,   odamlarni   mehnat   qilishga,   bilim   olishga,   o’z   malakasini   muttasil   oshira
borishga, tadbirkorlik va biznes bilan shug’ullanishga va hokazolarga undaydi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   pul   o’ta   muhim   iqtisodiy   vosita   sifatida
namoyon   bo’ladi.   U   tufayli   ishlab   chiqarishning   takrorlanishi   amalga   oshadi,
iqtisodiy o’sishga erishiladi. Pul shaklidagi mablag’lar bozorda boshqa resurslarga
aylanadi, tovarlar sotilib, yana pulga aylantiriladi.
Pul   mablag’larini   hosil   qilish,   ularni   jamlash,   taqsimlash   va   ishlatish
jarayonida   yuzaga   keluvchi   iqtisodiy   munosabatlarni   moliya   yoki   moliyaviy
munosabatlar deb yuritiladi. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   barcha   iqtisodiy   jarayonlarning   amalga
oshirilishi   pul   mablag’larining   harakatlanishi   bilan   bog’lanib   ketgan.   Shuning
uchun   moliyaviy   munosabatlar   jamiyat   iqtisodiy   hayotida   markaziy   o’rinni
egallaydi.
Har qanday ijtimoiy faoliyat pul mablag’larini talab qiladi. Ishlab chiqarish
qaerda   bo’lmasin,   baribir,   moliyani   yuzaga   keltiradi.   Mahsulotlar   va   xizmatlar
faqat   taqsimlangandan   so’ng   is’temol   etilishi   mumkin.   Ular   qiymat   shaklida
taqsimlanganda,   dastlab   turli   maqsadlarga   mo’ljallangan   pul   resurslari   hosil
bo’ladi,   ular   tovarlarga   ayirboshlanib,   shundan   keyin   iste’mol   qondiriladi.
Masalan,   qiymat   shaklidagi   mahsulot   taqsimlanganda,   uni   yaratish   uchun
sarflangan   mehnat   qurollari   qiymatini   ifodalovchi   qismi   amortizatsiya   fondi
shakliga   kiradi.   Bu   o’z   navbatida   moliyaviy   resursga   aylanadi,   yig’ilib   boradi   va
unga yangi mashina va mexanizmlar sotib olinib, eskirganlari o’rniga tiklanadi. 
Ma’lumki,   umumjamiyat   ehtiyojlari   davlat   yo’li   bilan   qondiriladi.   Bular
jumlasiga atrof-muhitni himoya qilish, mudofaa, milliy xavfsizlik, ijtimoiy tartibni
saqlash,   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   va   boshqalar   kiradi.   Mazkur
ehtiyojlarning   qondirilishi   davlatning   moliyaviy   faoliyati   bilan   bog’liq.   Ammo
bundan   moliyaning   zarurligi   davlatning   mavjudligidan   kelib   chiqadi,   moliyaviy
3 munosabatlarni   faqat   davlat   yaratadi,   degan   xulosa   kelib   chiqmaydi.   Davlat
moliyani yaratuvchi emas, balki moliya munosabatlarining ishtirokchisidir. 
Moliyaviy   resurslarni   tashkil   etishda   va   ishlatishda   ishtirok   etuvchilar
moliyaviy   munosabatlarning   sub’ektlari   hisoblanadi.   Bular   jumlasiga   davlat
idoralari,   korxonalar,   firmalar,   tashkilotlar,   turli   muassasalar,   oilalar   va   ayrim
shaxslar   kiradi.   Ular   moliyaviy   munosabatlarda   umumdavlat   ehtiyojlari   (aholini
ijtimoiy   himoya   qilish,   uning   sog’lig’ini   saqlash,   unga   ta’lim   berish,   mamlakat
mudofaasini   mustahkamlash,   ekologik   muammolarni   hal   etish   va   h.k.)   hamda
korxona   va   firmalarni   rivojlantirish   ehtiyojlarini   qondirish   maqsadida   ishtirok
etadilar.
I.
4 1. Moliya munosabatlarining mohiyati va vazifalari
Moliya   tizimi   –   moliyaviy   munosabatlarning   turli sohalarini o’z   ichiga   olib,
xar   kaysi   soxalar   pul   mablag’lari   fondlarini   shakllantirish   va   ulardan   foydalanish
xususiyatlari   bilan   tavsiflanadi.
Ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   turli   sharoitlarida   moliyaning   rivojlanish
qonuniyatini tahlil   qilish moliyaviy munosabatlarning mohiyatida umumiy belgilar
mavjudligidan guvohlik beradi.   Bu   moliyani   amal   qilishining   ob'ektiv   sabablari   va
shartlarini   saqlanib   qolinganligi   bilan   ta'riflanadi. Bularning orasida ikkitasi ajralib
turadi: tovar-pul munosabatlarining rivojlanishi va   bu   munosabatlarning   ob'ekti   va
sub'ektining   mavjudligidir.
Moliyaviy   munosabatlar   mohiyatan   umumiy   bo’lsada,   ular   elementlari
o’rtasidagi ma'lum   farqlarni   rad   etmaydi.
Ma'lumki,   moliya   tizimi   moliya   munosabatlarining   turli   bo’g’inlari
yig’indisini bildiradi.   Ularning har biri pul mablag’lari fondlarini shakllantirish va
ishlatilishidagi  hususiyatlari, takror   ishlab chiqarishdagi  rolining turlichaligi bilan
hususiyatlanadi  Moliyaviy tizim  tarkiban tahlil   etilganda unga xar xil  yondoshish
mumkin.   Moliya   pul   munosabatlari   bo’lar   ekan,   ularni   ob'ekti   va   sub'ekti,   ularga
xos   mexanizmlar   mavjud.   Shu   jihatidan   qaralganda   moliya   tizimiga   pul   fondlari,
moliya   ishtirokchilari,   moliya   institutlari,   moliya   mexanizmi   va   moliya   siyosatini
kiritish   mumkin.   Buni   sxemadan   ko’rish   mumkin.
Moliya   tizimining   asosiy   funksiyalari   quyidagilardan   iboratdir:
- Rejalashtirish   funksiyasi.
- Tashkillashtirish   funksiyasi.
- Rag’batlantirish   funksiyasi.
- Nazorat
5 Moliya   tizimining   funksiyalari. 1
Rejalashtirish
Maqsadlarni
shakllantirish   va
uni   amalga
oshirishning
moliyaviy
imkoniyatlarini
aniqlash bilan
bog’liq tadbirlar. Tashkillashtirish
Byudjet   kurilishi,
byudjet   tasniflanishi,
tasdiklash,   ijro   etish,
vakolatli kredit
organlarini   aniqlash,
Mahalliy   va   respublika
organlarining   byudjet
vakolatlari   va
xukuklarini
chegaralashni   uz   ichiga
oladi. Rag’batlantirish
Pul   mablag’larga
ehtiyojni  hisobga
olgan holda
m oliyaviy
faoliyatga ta'sir
etuvchi  omillar
talkin   qilinadi. Nazorat
Urnatilgan
maqsadlarga
erishishni
solishtirish
uchun oligna
natijalarni
baholashva
meyorlarni
ishlab
chikiladi.
Ilgarilari   ortodoksal   g’oyalar   ta'sirida   moliya   mavhum   tarzdagi
munosabatni   o’zi   deb   baholangan.   Hozirgi   nazariya   uni   atroflicha   qarab   chiqadi,
uni   ko’p   elementli   deb   qaraydi,   uning   tarkibiga moliya resurslari va siyosatini ham
kiritadi.   Moliya   siyosati   deganda   uni   davlat   siyosati   bilan   cheklash   xato   bo’ladi.
Hamma   moliya   sub'ektlarining   o’z   siyosati   bor.   Korxona,   nodavlat   tashkiloti   va
hatto   xonadonni   ham   o’ziga   xos   moliya   siyosati   bo’ladi.   Moliya   tizimini
boshqacha   talqin   etilganda   bunga   asos   qilib   pul   fondlarining   xarakatlarini   ham
olish   mumkin   shu   jahatdan   qaralganda   moliya   tizimi   moliya   munosabatlarining
quyidagi   sohalarini   o’z   ichiga   oladi:   davlat   byudjeti,   nobyudjet   fondlar,   davlat
krediti,   mulkiy   va   shaxsiy   sug’urta   fondlari,   fond   bozori,   turli   mulkchilik
shaklidagi   korxonalar   moliyasi,   nodavlat   jamoat   tashkilotlari   moliyasi.
Barcha   sanab   o’tilgan   moliyaviy   munosabatlarni   ikkita   kichik   guruhga
bo’lish   mumkin.   Bular   –   makrodarajada   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish
ehtiyojlarini   ta'minlovchi   umumdavlat moliyasi hamda mikrodarajada takror ishlab
chiqarish   jarayonini   pul   mablag’lari   bilan   ta'minlash   uchun   qo’llaniladigan
1
 Shavkat Mirziyoyevning “Yangi O’zbekiston strategiyasi”
6 korxonalar moliyasi. Nihoyat xonadon moliyasi mazkur   guruhlashni   shartli   tarzda
quyidagi   sxema   orqali   ifodalash   mumkin.   1–sxema 2
Umumda  
vlat  
moliyasi:
- Davla   t  
byudjeti;
- Noby  
udjet  
fondlar;
- Davla   t 
krediti; Korxonalar   moliyasi:
- Davlat korxonalari  
moliyasi;
- jamoa korxonalari  
moliyasi;
- xususiy firmalar  
moliyasi;
- hissadorlik jamiyatlari  
moliyasi;
- ijara   mulki   zaminidagi  
korxonalar   moliyasi;
- qo’shma  korxonalar  
moliyasi;
- jamoat tashkilotlari  
moliyasi   va   boshqalar. Xonadon  
moliyasi
- bir oilali  
xonadon  
moliyasi;
- ko’p oilali  
xonadon  
moliyasi;
- oilasizlar  
xonadoni  
moliyasi. Sug’urta  
moliyasi  
1.Iqtisodiy
riskni  
sug’urtalash
2.Ijtimoiy  
sug’urta  
3.Mulkiy  
sug’urta Moliya  
bozori
1.Fond  
bozori
2.Valy
ut   a  
bozori
Moliya   tizimini   alohida   bo’g’inlarga   ajratish   har   bir   bo’g’inning
vazifalaridagi   farqlanishga   hamda   markazlashgan   va   markazlashmagan   pul
fondlarini   shakllantirish   va   ishlatish   usullaridagi   farqlanishga   asoslanadi.
Umumdavlat   markazlashgan   pul   fondlari   ishlab   chiqarish   sohalarida   yaratilgan
daromadni taqsimlash va qayta taqsimlash yo’li bilan tuziladi. Iqtisodiy va ijtimoiy
rivojlanishdagi   davlatning   bajaradigan   muhim   roli   uning   ihtiyorida   moliyaviy
resurslarning   katta   qismini   markazlashtirish   zaruriyatiga   olib   keladi.   Ularni
ishlatish   shakllari   davlat   byudjeti   va   nobyudjet   fondlari   orqali   namoyon   bo’ladi.
Bular   hisobidan   davlatning   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   vazifalarini   hal   etish
2
 Shavkat Mirziyoyevning “Yangi O’zbekiston strategiyasi”
7  Moliya   tizimi ehtiyoji ta'minlanadi.   Pul fondlarini tashkil qilish   va   ishlatish   shakllari   va   usullari
moliya   tizimining   kredit   va   sug’urta   bo’g’inlari   orqali   ham   qo’llaniladi.
Markazlashmagan   pul   fondlari   korxonalarni   o’zlarining   pul   daromadlari   va
jamg’armalari   hisobidan   tashkil   topadi.
Yagona   moliya   tizimining   asosi   korxonalar   moliyasi   hisoblanadi,   chunki
ular   ishlab   chiqarish   jarayonida   bevosita   ishtirok   etadilar.   Daromad   shu   yerda
yaratiladi.   Markazlashgan   davlat   fondlarining   manbai   ishlab   chiqarish   sohasida
yaratilayotgan   daromad   hisoblanadi.
Umumdavlat   moliyasi   xalq   xo’jaligining   barcha   tarmoqlari   rivojlanishining
ma'lum   sur'atlarini   ta'minlashda,   moliyaviy   resurslarni   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
mamlakat   hududlari   o’rtasida, moddiy vanomoddiy sohalari o’rtasida hamda mulk
sohiblari,   aholining   alohida   guruh   va   qatlamlari   o’rtasida   qayta   taqsimlashda
yetakchi   rol   o’ynaydi.
Moliyaviy   resurslardan   samarali   foydalanish   davlatning   faol   moliyaviy
siyosati asosida olib   boriladi.
Moliya   tizimi   orqali   davlatning,   markazlashgan   pul   resurslari   va
markazlashmagan   pul   fondlarini, jamg’arish va iste'mol  fondlarini soliqlar, davlat
byudjeti xarajatlari, davlat kreditini   qo’llash   bilan   shakllantiriladi.
Moliya   tizimi   sifatida   «moliyaviy   munosabatlarning   tashkil   qilish   shakli»
yoki «moliyaviy   munosabatlarning   tashkiliy   tuzilmalari   majmuasi»   sifatida   ko’rib
o’tish   mumkin.   Masalan,   Taniqli   amerikalik   mutaxassis   J.Van   Xorn   moliya
tizimiga – davlat, firmalar va fuqarolarga turli   xil   xizmatlar   ko’rsatuvchi   moliyaviy
muassasalar   va   bozorlarning   majmuasi   –degan   ta'rifni   beradi.   L.Drobozinaning
fikricha   «Moliya   tizimi   -   pul   mablag’lari   fondini   tashkil   qilish   va   foydalanish
jarayonidagi   moliyaviy   munosabatlarning   turli   sohalarini   majmuasidan   iborat»-
degan   ta'rifni   beradi.   G.Polyakning   fikricha   moliya   tizimi   –davlat,   xo’jalik
sub'ektlari   va   uy   xo’jaliklarining   pul   mablag’lari   fondini   turli   xil   usullari   va
shakllarda   taqsimlash   jarayonidagi   turli   moliyaviy   munosabatlar   majmuasi-deb
talqin qilinadi. Taniqli iqtisodchi V.Kovaleva esa   moliya   tizimiga   ijtimoiy   takror
ishlab   chiqarish   jarayonining   sub'ektlari   o’rtasida   jami   ijtimoiy   mahsulotni
8 taqsimlash   va   qayta   taqsimlash   bo’yicha   pul   munosabatlarni   tashkil   qilish   shakli
sifatida   qarash   lozimligini   ta'kidlaydi.
Yuqoridagi   moliya   tizimi   bo’yicha   keltirilgan   ta'riflarda   mantiiqiy   yahlitlik
mavjud   bo’lib,   ijtimoiy   mahsulot   qiymatini   taqsimlanish   jarayonida   hosil
bo’ladigan pul mablag’lari fondlarini shakllantirish va   ulardan foydalanish jarayoni
moliya tizimining markaziy   mazmunini   tashkil   qilishi   ta'kidlanadi.
Demak,   moliya   tizimi   -   moliyaviy   munosabatlarning   turli   sohalarini   o’z
ichiga   olib,   har
qaysi   sohalar   pul   mablag’lari   fondlarini   shakllantirish   va   ulardan
foydalanish  xususiyatlari   bilan   tavsiflanadi   Iqtisodiy   sub'ektlarning   daromadlarini
shakllanish   usullariga   bog’liq   ravishda   moliya   tizimini   markazlashtirilgan   moliya
(umumdavlat   moliyasi)   va   markazlashtirilmagan   moliya(xo’jalik   sub'ektlari   va   uy
xo’jaliklari   moliyasi) kabi   asosiy   turlarga   ajratish   mumkin.
Moliya   tizimi   pul   munosabatlari   tizimini   tashkil   qilish   shakli   sifatida
moliyaviy resurslarni   shakllantirish  va foydalanishni  ta'minlovchi   3 asosiy   o’zaro
bog’liq tizimlarga bo’linadi: Davlat   va mahalliy boshqaruv organlarining moliyasi,
turli mulkchilik va faoliyat bilan shug’ullanuvchi   xo’jalik   sub'ektlari   moliyasi,   uy
xo’jaliklari   moliyasi(xonadon   moliyasi).
Yahlit   moliya   tizimini   tashkil   qiluvchi   mazkur   tizimlar   ham   iqtisodiy
sub'ektlarning aniq   pul   mablag’lari   fondini   tashkil   qilinishiga qarab   o’z   navbatida
alohida   bo’g’inlarga   ajratiladi.
Unda   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   mamlakatimizni   2016-yilda
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017-yilga   mo’ljallangan
iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan   Vazirlar
Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi   "Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom
va   shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi
kerak" nomli ma’ruzasi chuqur o’rganildi hamda istiqboldagi vazifalar   muhokama
qilindi.
Davlatimiz   rahbari   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   ilgari   surilgan   2017-
2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
9 yo’nalishlari   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   loyihasi   hozirga   qadar   yurtimizda
amalga   oshirilayotgan   islohotlar   samarasini   yanada   oshirish,   davlat   va   jamiyat
rivojini   yangi   bosqichga   ko’tarish,   hayotning   barcha   sohalarini   liberallashtirish
maqsadida   ishlab   chiqilgani   ta’kidlandi.   Pul-kredit   siyosatini   yanada
takomillashtirish,   soliq   yukini   kamaytirish   va   soliqqa   tortish   tizimini
soddalashtirish,   yangi   turdagi   sug’urta   xizmatlari,   xorijiy   investitsiyalar   va
kreditlarni   jalb   qilish   va   ulardan   samarali   foydalanish   masalalarida   taqdimotlar
o’tkazildi.
Mamlakat   bank   tizimini   isloh   qilish,   erkinlashtirish   va   barqarorligini
oshirish davlatimiz   siyosatining eng muhim yo’nalishlaridan biridir. Bank tizimini
isloh   qilish   borasidagi   dasturlarda   ularning   barqarorligini   ta’minlash,   qo’shimcha
investitsiyalarni   jalb   qilish,   faoliyatini   xalqaro   standartlarga   muvofiq   yanada
takomillashtirish,   ko’rsatilayotgan   moliyaviy   xizmatlar   hajmini   yanada
kengaytirish hamda aholining ularga bo’lgan ishonchini oshirish doimiy e’tiborda.
Shu   tufayli 2016-yilda mamlakatimiz iqtisodiyotiga 16,6 milliard dollar miqdorida
yoki 2015-yilga   nisbatan 9,6 foiz ko’p investitsiya yo’naltirildi. Umumiy qiymati
5,2 milliard dollar bo’lgan 164   yirik   investitsiya   loyihasi   amalga   oshirildi.
Harakatlar   strategiyasi   loyihasida   keltirilgan   ayrim,   xususan,   belgilangan
naqdsiz   hisob-   kitoblar   hajmi   va   qamrovini   oshirish   borasidagi   chora-tadbirlar
ishtirokchilarning   alohida   e’tiboriga   sabab   bo’ldi.   Bunda   aholiga   muayyan   vaqt
davomida   belgilangan   limit   doirasida   bank   mablag’lari   hisobidan   tovar   va
xizmatlar   uchun   to’lovlarni   amalga   oshirish   imkonini   beruvchi   kredit   kartalarini
muomalaga   kiritish,   plastik   kartalar   orqali   hisobraqamlarga   masofadan   xizmat
ko’rsatish   tizimlaridan   foydalanish   imkoniyatini   kengaytirish,   to’lov
terminallaridan   foydalanganlik   uchun   ijara   to’lovi   miqdorini   ikki   martaga
qisqartirish,   plastik   kartadan   mablag’larni   boshqa   kartaga   o’tkazish   bo’yicha
ko’rsatiladigan   xizmatlar   uchun   tariflarni   kamaytirish   alohida   qayd   etildi.
Ilmiy-amaliy   seminarda   Harakatlar   strategiyasi   loyihasi   xususida   fikr   va
mulohazalar   bildirildi.   Bank-moliya   sektorini   rivojlantirish   hisobiga
10 makroiqtisodiy   barqarorlikni   yanada   mustahkamlash, iqtisodiyotning yuqori o’sish
sur’atlarini saqlab qolish bo’yicha amaliy taklif va   tavsiyalar   berildi.
Moliyaning   nazorat   funksiyasining   obyekti   bo’lib   xo’jalik   sub’ktlari
faoliyatining moliyaviy natijalari hisoblanadi.
Moliyaviy   nazorat   o’tkazuvchi   subyektlar   nuqtai   nazaridan   moliyaviy
nazorat qo’yidagi turlarga ajratiladi:
Moliyaning   boshqa   qiymat   kategoriyalari:   pul,   kredit,   mehnatga   to’lovlar
fondi,   baho   va   boshqalardan   farkli   tomoni   uni   davlatlarni   amal   qilishi   bilan
bevosita bo\likligi hisoblanadi.
Tijorat   banklari
2017   yil   sentyabr   oyida   valyuta   siyosatining   liberallashtirilishi   va   milliy
valyutaning   erkin   harakati   natijasida   so ’ nggi   4   yil   ichida   bank   sektori
rivojlanishida   sezilarli   o ’ zgarishlar   yuz   berdi .
2019   yil   fevral   oyida   O’zbekiston   tarixida   birinchi   marta   hukumat
tomonidan   1   mlrd.   AQSh   dollari   miqdoridagi   suveren   yevrobondlari
muvaffaqiyatli   joylashtirilgandan   so’ng,   bir   nechta   tijorat   banklari   uzoq   muddatli
kapital jalb qilish maqsadida xalqaro kapital bozoriga kirishdi.
Xususan, 2019 yil noyabr oyida O’zsanoatqurilishbank london fond birjasida
300   mln.   yevrobondlarini   chiqarib   tijorat   banklari   orasida   birinchi   qadamni
tashladi. 2020 yil oktyabr oyida Tashqi iqtisodiy faoliyat milliy banki London fond
birjasidan 300 mln. dollar mablag’ jalb qildi. Noyabr oyida esa Ipoteka bank ham
300   mln   dollar   miqdorida   yevrobondlarini   joylashtirdi   va   xalqaro   kapital   bozori
ishtirokchisiga aylandi.
Shuningdek, so’nggi yillarda moliya sektorining investitsion jozibadorligini
oshirishga qaratilgan keng ko’lamli islohotlar xorijiy investorlarning bank sohasiga
bo’lgan qiziqishlarini oshirishga yordam berdi:
2018   yilda   Shveysariyaning   ResponsAbility   Investments   kompaniyasi
tomonidan   boshqariladigan   va   rivojlanish   investitsiyalariga   ixtisoslashgan
aksiyadorlik jamiyati IFCdan Hamkorbank aksiyalarining 7,66 foizini sotib oldi.
11 2019 yilda Qozog’iston Halyk Bank Toshkentda Tenge bank filialini tashkil
etdi.
2019 yil aprel oyida Payme kompaniyasini sotib olgan TBC Bank (Gruziya)
bir yildan so’ng O’zbekistondagi birinchi raqamli bank sifatida o’zining Toshkent
filialini ochdi.
2020   yilda   Germaniyaning   moliyaviy   rivojlanish   instituti   (Deutsche
Investitions-   und   Entwicklungsgesellschaft   mbH,   DEG)   va   Triodos   Investment
Management   “Ipak   yo’li”   bankining   25   mln   dollar   miqdorida   yangi   chiqarilgan
aksiyalarini sotib olish orqali bank ustav kapitaliga sarmoya kiritdi.
Banklar aktivlari
2020 yil yakunlari bo’yicha tijorat banklari aktivlari hajmi 366,1 trln. so’mni
tashkil etdi, shundan 277 trln. so’m miqdori – kreditlar ulushiga to’g’ri keldi. Shu
bilan   birga,   aktivlar   nominal   o’sish   sur’ati   2019   yilga   nisbatan   34,2   foizni,   real
o’sish   sur’ati   (devalvatsiyani   hisobga   olmagan   holda)   esa   28   foizni   tashkil   etdi.
Shunisi e’tiborliki, banklarning jami aktivlari tarkibida valyuta aktivlarining ulushi
asta-sekin   kamayib   bormoqda.   Agar   2017   yilda   bu   ko’rsatkich   64   foizni   tashkil
etgan bo’lsa, 2020 yilda 50,2 foizga tushdi.
12 2- rasm . Bank kreditlari 3
2021   yil   1   yanvar   holatiga   ko’ra,   iqtisodiyotga   berilgan   qoldig’i   277   trln.
so’mni tashkil etdi, bu 2019 yilga nisbatan 30,9 foizga va 2017 yilga nisbatan 150
foizga ko’proqdir.
Xorijiy valyutadagi kreditlarni qayta baholashlarsiz kreditlarning real o’sishi
24,9   foizni   tashkil   etdi.   Jami   kredit   portfelidagi   xorijiy   valyutadagi   kreditlarning
ulushi 2017 yildagi 62,3 foizdan 49,9 foizgacha kamaydi.
2021   yil   1   yanvar   holatiga   jismoniy   shaxslarga   berilgan   kreditlar   qoldig’i
2017   yilga   nisbatan   304   foizga   (13,6   trln.   so’mdan   54,9   trln.   so’mga),   sanoatga
berilgan   kreditlar   hajmi   esa   126   foizga   (45,2   trln.   so’mdan   102,2   trln   so’mga),
savdo   va   xizmat   ko’rsatish   sohalaridagi   kreditlar   hajmi   280   foizga   (5,2   trln.
so’mdan 19,9 trln. so’mga) oshdi.
3
 https://review.uz/uz/post/obzor-dinamiki-razvitiya-finansovo-bankovskogo-sektora-uzbekistana-za-2017-2020-god
13 3- rasm . Bank depozitlari 4
2021   yil   1   yanvar   holatiga   ko’ra,   bank   tizimidagi   depozitlarning   umumiy
hajmi 114,7 trln. so’mni tashkil etdi, shundan 27,4 trln. so’m (24 foiz) – jismoniy
shaxslar depozitlari, 87,3 trln. so’m (76 foiz) – yuridik shaxslarning depozitlari.
Jismoniy   shaxslarning   depozitlari   ulushi   bank   tizimidagi   jami   depozitlar
hajmining   atigi   24   foizini   tashkil   etadi.   Biroq,   so’nggi   yillarda   aholi
depozitlarining   o’sish   sur’atilari   sezilarli   darajada   tezlashdi.   Xususan,   milliy
valyutadagi aholi omonatlarining o’sish sur’ati 2018 yilda 38,2 foizni, 2019 yilda
45,2   foizni,   2020   yilda   31,7   foizni   tashkil   etdi.   Xorijiy   valyutadagi   depozitlar
hajmi 2018 yilda 2 foizga, 2019 yilda 40,1 foizga, 2020 yilda 27,7 foizga o’sdi.
4
 https://review.uz/uz/post/obzor-dinamiki-razvitiya-finansovo-bankovskogo-sektora-uzbekistana-za-2017-2020-god
14 4-rasm.  Jismoniy shaxslar depozitlari 5
5
 https://review.uz/uz/post/obzor-dinamiki-razvitiya-finansovo-bankovskogo-sektora-uzbekistana-za-2017-2020-god
15 2. Moliyaviy munosabatlarning ob’ekti esa pul mablag’laridan
iboratdir.
Jamiyat   taraqqiyotida   moliyaviy   munosabatlarning   o’rni   beqiyosdir,   zero,
ularni   inson  organizmini   doimiy ravishda  qon bilan  ta’minlab  turuvchi  qon-tomir
tizimiga o’xshatish mumkin.
Iqtisodiyotni   rivojlantirishda   moliyaviy   munosabatlarning   roli   ular
tomonidan bajariladigan quyidagi funktsiyalar (vazifalar) orqali namoyon bo’ladi.
Taqsimlash funktsiyasi . Bu funktsiya o’z navbatida birlamchi va ikkilamchi
taqsimlash funktsiyalaridan iborat. 
Bevosita   ishlab   chiqarishda   yuzaga   keladigan   taqsimlash   birlamchi,   deb
yuritiladi.   Bunday   taqsimlash   natijasida   ish   haqi   fondi,   sotsial   sug’urta   uchun
ajratmalar,   amortizatsiya   jamg’armalari,   foyda   va   rag’batlantirish   pullari
shakllanadi.
Ikkilamchi   taqsimlash   davlat   bilan   korxonalar   (firmalar),   tashkilotlar
o’rtasida ro’y beradi. Bunday taqsimlash jarayonida turli xil soliqlar va ajratmalar
vositasida   davlat   korxona   va   tashkilotlar   pul   mablag’larining   bir   qismini   o’z
byudjetida   mujassamlashtiradi   va   yuqorida   ko’rsatib   o’tilgan   umumdavlat
ehtiyojlari uchun sarflaydi. 
Masalan, korxonada bir yilda 100 mln. so’mlik mahsulot ishlab chiqariladi.
Birlamchi   taqsimlash   natijasida   uning   60   mln.   so’mi   amortizatsiya   fondiga,   20
mln.   so’mi   ish   haqi   fondiga,   15   mln.   so’m   foydaga   va   5   mln.   so’mi   ijtimoiy
sug’urtaga   ajratiladi,   deylik.   20   mln.   so’mlik   ish   haqi   fondining   5   mln.   so’mi
daromad solig’i sifatida, olingan 15 mln. so’mlik foydaning taxminan 8 mln. so’mi
to’lovlar   shaklida   davlat   byudjetiga   tushadi.   Davlat   o’z   ixtiyoriga   o’tgan   13  mln.
so’mni umummilliy vazifalardan kelib chiqib, turli maqsadlarga taqsimlaydi, ya’ni
moliyaviy resurslarni ikkilamchi taqsimlash sodir bo’ladi.
Rag’batlantirish   funktsiyasi .   Moliya   vositalari   orqali   davlat   xo’jalik
sub’ektlarini   iqtisodiy   faollikka   undaydi.   Soliqqa   tortishda   imtiyozlar   berish   yoki
ularning   miqdorini   (foizini)   kamaytirish   korxona   (firma)lar   ixtiyorida   qoladigan
16 pul   mablag’larini   ko’paytirishga   olib   keladi.   Bu   esa   o’z   navbatida   ishlab
chiqarishni   rivojlantirish   va   jamoa   a’zolarining   moddiy   manfaatdorligini   oshirish
imkoniyatlarini kengaytiradi.
Iqtisodiy   va   ijtimoiy   nuqtai   nazardan   maqsadga   muvofiq   hollarda   davlat
tomonidan   korxona   va   tashkilotlarga   moliyaviy   ko’mak   (subsidiyalar)   ham
ajratiladi va bu bilan ularning faoliyati rag’batlantiriladi.
Ijtimoiy himoya funktsiyasi . Davlat jamiyat a’zolari ma’lum qatlamlarining
minimal tirikchilik yuritishini moliyaviy jihatdan ta’minlab turadi.
Jamiyatda   shunday   nochor   ijtimoiy   qatlamlar   borki,   ular   ob’ektiv
sabablarga   ko’ra,   o’z-o’zini   to’la   ta’minlay   olmaydi.   Masalan,   nogironlar,   ko’p
bolali   oilalar,   ishsiz   qolganlar.   Ularning   tirikchiligi   maxsus   tashkil   etilgan   pul
mablag’lari   hisobidan,   masalan,   ishsizlik   nafaqalari,   bolalar   uchun   nafaqalar,
nogironlik   pensiyalari   orqali   ta’minlanadi.   Bu   mablag’larni   nafaqat   davlat,   balki
korxona,   tashkilotlar,   jamoat   birlashmalari   o’z   mablag’lari   hisobidan   ham
uyushtiradi.
Moliyani   ijtimoiy   himoya   funktsiyasi,   ayniqsa,   ijtimoiy   yo’naltirilgan
bozor iqtisodiyoti sharoitida yorqin namoyon bo’ladi.
Iqtisodiy   axborot   berish   funktsiyasi   -   xo’jalik   sub’ektlari   va   jamiyat
iqtisodiy   faoliyatining   moliyaviy   yakunlari   xususida   ma’lumot   va   xabarlar   berib
turishdan   iborat   bo’lib,   iqtisodiyotni   boshqarishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Iqtisodiy   holat   moliyada   o’z   ifodasini   topadi.   Moliyaviy   ko’rsatkichlar   orqali
ishlab   chiqarishning   qanday   borayotganini   kuzatish   mumkin.   Moliyaviy   fondlar
harakatiga   qarab,   ishlab   chiqarish,   taqsimot   va   is’temol   bir-biriga   naqadar
monandligini,   ular   orasidagi   mutanosiblikni   bilish   mumkin.   Korxona   va
tashkilotlarning moliyaviy holatiga qarab, ularning xo’jalik faoliyatini yaxshi yoki
yomon   ekanligi   haqida   xulosa   chiqarish   mumkin.   Moliyaviy   axborotlarga   qarab
tadbirkorlar o’z ishining borishi, o’z sheriklarining ahvoli, raqobatchilar imkonidan
ogoh bo’ladilar.
Moliya   o’z   funktsiyalarini   aniq   moliyaviy   vositalar   orqali   bajaradi.
Xarajatlar,   amortizatsiya,   foyda,   aktsiya   kursi,   divident,   soliqlar,   to’lovlar,   boj
17 haqi,   sug’urta   haqi,   subsidiya,   dotatsiya,   kompensatsiya   kabilar   shular   jumlasiga
kiradi.   Ular   ayni   vaqtda   moliya   resurslarini   tashkil   qiladi   va   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektlarning   xo’jalik   –   moliya   faoliyatiga   ta’sir   etish   omillari   bo’lib   xizmat
qiladi.   Masalan,   divident   miqdorining   oshib   borishi   o’z   aktsiyasini   chiqargan
korxona   moliyaviy   ahvolining   yaxshiligidan   darak   beradi,   natijada   aktsiya   kursi
oshadi, korxonaga tashqaridan pul oqib kela boshlaydi.
Moliya resurslari  pul  manbai  bo’lib xizmat  qiladi. Amortizatsiya  fondi  va
foydadan   ajratilgan   pul   mablag’lari   investitsiya   uchun   xizmat   qiladi,   ularni
ko’paytirish ishlab chiqarish quvvatlarini kengaytirish demakdir.
Moliyaviy   resurslar   orasida   foyda   muhim   o’rin   tutadi,   chunki   u   sof
daromad   sifatida   iqtisodiy   o’sish   manbai   bo’lib   xizmat   qiladi.   Uning   hisobidan
nafaqat   investitsiya   fondi,   balki   har   xil   rezerv   va   sug’urta   fondlari,   shuningdek,
ijtimoiy fondlar tashkil etiladi.
3. Moliya resurslari
Moliya   resurslari   iqtisodiyotni   kutilmagan   hodisalardan,   masalan,   tabiiy
ofatlar,   falokatlardan   yoki   jahon   bozori   narxining   pasayib   ketishidan   himoya
qiladi. Moliyaviy resurslar pul shaklida bo’lib, bu pullar iqtisodiyotga amaliy ta’sir
etishi   uchun,   albatta,   moddiy   jihatdan   ta’minlanishi   kerak,   ya’ni   to’plangan   pul
ortida   kerakli   moddiy   mahsulotlar   bo’lishi   shart.   Aks   holda   ular   pulligicha
(qog’ozligicha) qolib, ishlab chiqarishga naf keltirmaydi.
Moliyaviy   resurslar   ikki   turda   bo’ladi:   birinchisi   -   mikroresurslar   yoki
markazlashmagan   resurslardir.   Ular   korxona,   firma,   kompaniya,   kontsern,
tashkilot,   jamoat   uyushmalari   va   boshqa   xo’jalik   sub’ektlarining   o’ziga   tegishli
yoki   ular   qarzga   olgan   pul   mablag’laridan   iborat.   Ikkinchisi   –   makroresurslar
bo’lib,   ular   umumdavlat   miqyosida   tashkil   topadi.   Ular   byudjet   hisobidan   yoki
byudjetdan   tashqari   fondlar   hisobidan   paydo   bo’ladi   va   davlat   ixtiyorida   turadi.
Mikroresurslar   korxona,   tashkilot   faoliyatiga   xizmat   qilsa,   makroresurslar
umumiqtisodiy,   umumdavlat   ehtiyojlarini   qondirishga   yo’naltiriladi.   Bozor
iqtisodiyotida   mikroresurslar   birlamchi   (ustivorlik)   mavqega   ega   bo’ladi,   chunki
iqtisodiy   faoliyat   erkinligi   sharoitida   xo’jalikning   dastlabki   bo’g’ini   bo’lgan
18 korxona,   firma,   kompaniya   va   xo’jaliklar   moliyasi   iqtisodiy   o’sish   tayanchi
hisoblanadi.   Ammo   makroresurslar   iqtisodiyotni   tartibga   solishda   asosiy   rol
o’ynaydi va davlatning iqtisodiy vazifalarini amalga oshirishga xizmat qiladi.
Moliyaviy resurslarning turli  darajada  tashkil  topishi  va ishlatilishi  tufayli
iqtisodiy faoliyatni moliyalashtirish usullari ham turlichadir. Birinchidan, iqtisodiy
sub’ektlar   o’zini-o’zi   moliyalashtiradi.   Ular   o’z   sarf-xarajatlarini   o’zlarining
pullari   bilan   qoplaydilar.   Ikkinchidan,   iqtisodiy   sub’ektlar   o’z   mablag’lari
etishmasa,   qilingan   sarf-xarajatlarni   bank   krediti   hisobidan   qoplaydilar.
Uchinchidan,   sub’ektlar   faoliyati   uchun   pul   mablag’lari   zarur   bo’lgan   hollarda
davlat   hisobidan   ham   bunday   mablag’lar   ajratiladi.   Davlat   byudjetidagi   yoki
byudjetdan   tashqari   tashkil   etilgan   pul   fondlarini   qaytarib   olmaslik   sharti   bilan
korxona,   tashkilotlar   va   muassasalarga   ajratib   berib,   ularni   moliyalashtiriladi.
Ammo bu bozor iqtisodiyotida ikkilamchi usul hisoblanadi. 
Barqaror iqtisodiy taraqqiyot uchun moliya mablag’larining erkin harakati
talab   etiladi.   Bunga   moliya   bozori   orqali   erishiladi.   Moliya   bozori   milliy   va
xalqaro  xo’jalik  doirasida  pul  mablag’lari   erkin  harakatining  maxsus  shaklidir.  U
tarkiban qimmatbaho qog’ozlar bozori va qarzga beriladigan pul bozoridan iborat
bo’ladi.   Qarz   puli   tabiatan   bir   xil   emas.   U   birinchidan,   pulni   ishlatib,   daromad
topishni   ko’zlaydi,   bunda   pul   kapital   shaklini   oladi.   Ikkinchidan   esa,   pul   shaxsiy
ehtiyojni qondirish uchun ishlatiladi va oddiy to’lov yoki xarid vositasi  vazifasini
bajaradi.
Davlat   o’z   qo’lidagi   moliya   resurslaridan   foydalanib,   byudjetdan
moliyalashtirish, dotatsiya berish, soliqlardan ozod qilish, soliqlarni engillashtirish
orqali iqtisodiy o’sishga ta’sir ko’rsatadi.       
Shu   narsani   alohida   ta’kidlab   o’tish   lozimki,   moliya   munosabatlarini
takomillashtira   borish   va   uni   boshqarish   iqtisodiyot   taraqqiyotining   muhim   omili
hisoblanadi.  Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   moliyaviy  ahvolni  sog’lomlashtirib,  bank
tizimini   qayta   qurishni   birinchi   galdagi   chora-tadbirlar   sifatida   kun   tartibiga
qo’ydi.   Shu   munosabat   bilan   moliyaviy   bozorni   shakllantirish   va   rivojlantirib
borish ob’ektiv jarayonga aylandi. Bu jarayonning muvaffaqiyati bank sohasidagi
19 marketing   rivojiga,   turli   banklar   va   ularning   mijozlari   o’rtasida   qaror   topadigan
o’zaro   munosabatlarga,   shuningdek,   bank   xizmatlari   bozorining   shakllanishiga,
banklarning foizlar siyosati va boshqa xildagi faoliyatiga ko’p darajada bog’liqdir.
Davlat   byudjeti   davlat   moliyasi   tizimida   markaziy   o’rinni   egallaydi.
Byudjet   tizimi   murakkab   mexanizm   bo’lib,   u   muayyan   mamlakatning   o’ziga   xos
xususiyatlari,  ijtimoiy-iqtisodiy   tizimi,  shuningdek   davlat  qurilishini   aks  ettiradi.  
    Mamlakat   byudjetining   tarkibi,   avvalo,   davlat   qurilishiga   bog’liqdir.  
    Davlat   byudjeti   mamlakat   pul   resurslarining   markazlashtirilgan   jamg’armasi
bo’lib,   unda   daromadlar   manbalari   va   ulardan   tushumlar   miqdori,   shuningdek,
moliya   yili   mobaynida   aniq   maqsadlar   uchun   ajratiladigan   mablag’lar   sarfi
yo’nalishlari va miqdori belgilab beriladi. 
Byudjetning   daromad   qismini   shakllantirishda,   mulk   shaklidan   qat’iy
nazar, barcha xo’jalik yurituvchi sub’ektlar ishtirok etadi. Ularning ishtiroki asosan
soliqlar to’lash shaklida yuz beradi. 
O’zbekiston Respublikasi davlat byudjetining shakllanish manbalari 
1-jadvalda keltirilgan.   
1 - jadval
 O’zbekiston Respublikasi davlat byudjetiga tushumlar tarkibi  yillar	
m
lrd. so’m	
 %
 hisobida
Bevosita
soliqlar Bilvosita soliqlar Mulk   soliqlari   va
resurs to’lovlari	
Boshqalar	
Jam
i 
Shu
jumlad
an	
Jam
i Shu
jumladan	
Jism
.
 
shaxslardan	
olinadigan boj to’lovlari	
Jam
i Shu jumladan	
K
orxonalar	
D
arom
ad	
Q
Q
S	
A
ktsiz soliqlar	
Bojxona	
K
orxonalarda	
Er va
 erdan	
Suvdan	
foydalanganlik
2019 440.
1 10
0 31,
5 18,
9 12,
7 51,
0 30,
0 19,
0 2,0 0,0 11,
9 2,6 6,0 2,9 5,4
2020 624. 10 29, 15, 14, 53, 24, 27, 0,8 0,6 10, 3,1 5,2 2,5 5,9
20 0 0 3 2 1 9 8 7 9
2021 910,
1 10
0 26,
4 13,
0 11,
6 56,
0 24,
9 28,
6 1,2 1,3 9,9 3,1 4,4 2,4 7,7
 
Keltirilgan   ma ’ lumotlardan   ko ’ rinib   turibdiki ,  bevosita   soliqlarning   byudjet
tushumlaridagi   salmog ’ i   kamayish   tendentsiyasiga   ega ,   u   oxirgi   3   yil   ichida   31,5
foizdan   26,4   foizga   kamaygan .   Bu   hol   korxona   foydasi   va   daromadlaridan
olinadigan   soliqni   31   foizdan   26   foizga ,   tushirilishi   va   aholidan   olinadigan
daromad   soliqlarining   ham   kamaytirilishi   natijasida   sodir   bo ’ ldi .   Ayni   paytda
byudjet   tushumlarida   aktsiz   solig ’ ining   salmog ’ i   19,0   foizdan   28,6   foizga
ko ’ tarildi .   Davlat   byudjeti   Respublika   byudjeti ,   Qoraqalpog ’ iston   Respublikasi
byudjeti ,   viloyatlar   va   Toshkent   shahrining   ( mahalliy )   byudjetlarini   o ’ z   ichiga
oladi .   U   O ’ zbekiston   Respublikasining   “ Byudjet   tizimi   to ’ g ’ risida ” gi   Qonuniga
binoan   Oliy   Majlis   tomonidan   qabul   qilinadi . 
Har   qanday   mamlakat   davlat   byudjetining   taqsimlanishi   ko ’ p   jihatdan   shu
mamlakatning   iqtisodiy   taraqqiyot   darajasiga ,   davlatning   ijtimoiy - iqtisodiy
siyosatiga ,  undagi   o ’ ziga   xosliklar   va   ustivorliklarga   bog ’ liqdir . 
2- jadvalda   O ’ zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjetining   2019-2021
yillarda   taqsimlanishi   to ’ g ’ risidagi   ma ’ lumotlar   keltirilgan . 
Jadvaldan   ko ’ rinib   turibdiki ,   O ’ zbekistonda   davlat   byudjetining   deyarli
1 G ’3   qismi   xalq   ta ’ limi ,   aholi   sog ’ lig ’ ini   saqlash ,   ilm - fan ,   madaniyat   sohalarining
ehtiyojlarini   qondirish   va   fuqarolarni   ijtimoiy   ta ’ minoti   bilan   bog ’ liq   xarajatlarni
qoplash   uchun   sarflanadi .   Davlat   byudjetida   bu   sohalarni   moliyalashtirish   bilan
bog ’ liq   xarajatlar   kelajakda   ham   salmoqli   ulushga   ega   bo ’ lib   qoladi .  Zero ,  ijtimoiy
yo ’ naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   qurayotgan   mamlakatimizda   davlat   siyosatining
ustivor   yo ’ nalishi   inson   omili   bilan   bog ’ liq .     2-jadval
   O’zbekiston davlat byudjetining taqsimlanishi 1
 
Jami  Maorif ,
sog ’ liqni Ijtimoiy
muhofa Iqtisodi
yot Mazkaz
lash Davlat
boshqar Boshq
alar 
1
1-jadvalda keltirilgan manbadan olindi.
21 saqlash ,
madaniyat ,
fan ,   ijtimoiy
ta ’ minot   za  tirilgan
investit
siya
lar  uvi
2019 100,0 35,7 9,6     11,7 20,2 2,3 20,5
2020 100,0 37,0 9,3 11,5 21,2 2,5 18,6
2021 100,0 35,4 7,7 10,3 20,2 1,9 24,4
 
Agar   byudjet   daromadlari   xarajatlarni   qoplay   olmay ,   kamomad   hosil
bo ’ lsa ,  byudjet   taqchilligi   yuzaga   keladi .  Ammo   har   qanday   taqchillikni   xatarli   deb
bo ’ lmaydi .  Agar   taqchillik   hajmi   yaratilgan   yalpi   ichki   mahsulot   qiymatining  2-5%
ga   teng   bo ’ lib ,  undan   oshib   ketmasa ,  bu   iqtisodiyot   uchun   normal   hol   hisoblanadi .
O ’ zbekistonda   keyingi   3   yil   ichida   byudjet   taqchilligi   yalpi   ichki   mahsulotning
1,5-2,0  foizini   tashkil   etdi .
Byudjet   kamomadi ,   odatda ,   daromadlar   va   xarajatlarni   muvofiqlashtirish
orqali   bartaraf   etiladi ,  ya ’ ni   daromadlar   ko ’ paytiriladi   yoki   xarajatlar   kamaytiriladi .
Ammo   asosiy   yo ’ l   iqtisodiyotni   o ’ stirish   orqali   byudjet   daromadlarini   ko ’ paytirgan
holda   kamomadni   normal   holga   keltirishdan   iboratdir . 
Byudjetdagi   taqchillikka ,   avvalambor ,   iqtisodiyotni   moliyaviy
sog ’ lomlashtirish   bo ’ yicha   amalga   oshiriladigan   tadbirlar   orqali   barham   berish ,  shu
jumladan ,   etishtirilgan   xomashyo   va   materiallarni   shu   erning   o ’ zida   qayta   ishlab ,
tayyor   mahsulotga   aylantirishni   yo ’ lga   qo ’ yish   orqali   erishish   mumkin .
Iqtisodiy   islohotlarning   ikkinchi   bosqichida   “ Davlat   byudjeti
daromadlarining   katta   qismini   joylarga   berish ,   mahalliy   byudjetlarni
mustahkamlash   zarur ” 1,
1,  
deb   ta ’ kidlaydi   Birinchi   Prezidentimiz   I . A . Karimov .
Mahalliy   byudjetlarga   keng   iqtisodiy   erkinlik   berish   tumanlar ,  shaharlar ,  viloyatlar
mustaqilligini   ta ’ minlaydi .   Byudjetlarning   shakllanishi   va   undan   foydalanishdan
manfaatdorlik   oshadi .   Shu   bilan   birga   davlat   byudjeti   intizomiga   rioya   qilish
iqtisodiyotni   barqarorlashtirishning   asosiy   omillaridan   biri   bo ’ lib   xizmat   qiladi . 
1,
1 I.A.Karimov. “O’zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yo’lida”. T., “O’zbekiston” 1995, 208 bet.
22   Byudjet   defitsiti   bilan   davlat   qarzi   bir-biriga   bog’liq   bo’lgan
tushunchalardir.  Hozirgi  kunda   deyarli  hamma  mamlakatlarda  davlat   qarzlarining
ortishi   kuzatilmoqda.   Shu   munosabat   bilan   byudjetni   tartibga   solish   masalasi   har
qanday hukumatning oldida turuvchi markaziy muammolardan biridir.   
Davlat   byudjetini   shakllantirish   borasida   to’plangan   tajriba   uni   tartibga
solishga qaratilgan siyosatni ishlab chiqishni taqozo etadi. 
Xulosa
23 O’zbekiston hukumati o’zining davlat byudjeti siyosatini amalga oshirishda
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini
jadallashtirish   byudjet   kamomadini   bartaraf   etishning   hal   qiluvchi   omili,   deb
qaraydi.   Chunki   iqtisodiy   o’sish   davrida   byudjetga   soliqlar   tushumi   avtomatik
ravishda   ko’payadi,   makroiqtisodiy   barqarorlik   esa   buni   rag’batlantiradi.   Demak,
byudjet kamomadi avtomatik ravishda o’z-o’zidan yo’q bo’ladi. 
Hukumat   o’z   mamlakatining   sharoitlaridan   kelib   chiqqan   holda   byudjet
siyosatini   ishlab   chiqadi.   Bunday   siyosat   mamlakatning   pul   salohiyati   doirasida
moliyaviy   ishlarning   aniq   dasturiga   ega   bo’lishni,   byudjet   kamomadi   ustidan
nazorat   o’rnatilishining   va   uni   qoplash   manbaalarini   qidirishni,   katta   samara
beradigan iqtisodiy dasturlarga byudjetdan mablag’ ajratishni talab qiladi. 
Moliya   tizimining   bug’inlarga   ajratilishi   xar   kaysi   bug’inlarning
vazifalaridan   kelib   chikadi.Shuningdek   yuqoridagilardan   kurinib   turibdiki   moliya
tizimining   bug’inlar   mamlakat   miyosida   markazlashtirilgan   va
markazlashtirilmagan   pul   fondlarini   shakllantirish   bilan   bog’liqdir.
Hozirgi   sharoitda   ayrim   iqtisodchi   olimlar   tomonidan   moliya   tizimining
muhim   uginlaridan   biri   sifatida   aholi   moliyasini   aloxida   kurib   utadilar.   Ularning
fikrlariga   kura   YaIMni   taqsimlanishi   jarayonida   aholi   iqtisodiy   sub'ekt   sifatida
katnashadi   va   yirik   miyosida   pul   jamg’armalariga   ega   buladi.   Bunday
jamg’armalar hozirgi sharoitda nafakat bank tizimi uchun   muhim moliyaviy biznes
balki   iqtisodiyotdagi   yalpi   investitsiyalarni   moliyalashtirishning   muhim
manbalaridan   biriga   aylanmokda.
Umumdavlat   moliyasi   korxonalar   moliyasi   bilan   bevosita   bog’liqdir.
Chunki   bir   tomondan   byudjet   daromadlarini   asosiy   manbalaridan   biri   moddiy
ishlab   chiqarish   soxasida   yaratiladigan   milliy   daromad   hisoblanadi.   Shuningdek
korxonalar   mikyosidagi   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   jarayoni   nafakat
korxonalarning xususiy  mablag’lari  hisobiga  balki  karz mablag’lari   hisobiga ham
amalga oshiriladi. Chunonchi, bunday mablag’lar tarkibida byudjet resurslari ham
mavjuddir.
24 Byudjet   davlat   moliyasini   asosiy   bug’ini   hisoblanadi.   Chunki   byudjet
orkali   YaIMning   taxminan 30-35%i qayta taqsimlanadi. Davlat byudjet orali yirik
miqdordagi pul resurslariga ega   buladi.   Bunday   pul   resurslari   orkali   davlat   uzining
jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   vazifalarini   amalga   oshiradi.   Chunonchi,
kuchli   ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirishda   byudjet   asosiy   rolu   uynaydi.   Hozirgi
sharoitda   umumiy   byudjet   xarajatlarining   53,68%   i   ijtimoiy
madaniy  tadbirlarga  va   aholini   ijtimoiy  himoya   qilish   tadbirlari   uchun   sarflanishi
rejalashtirilgan.   Mazkur   kursatkichlar   byudjetning   ijtimoiy   iqtisodiy   islohotlarni
amalga oshirishdagi ahamiyatini   yuqori   ekanligini   tasdiklaydi.
Aksariyat   iktischodchilar   tomonidan   sug’urta   munosabatlari   moliya
tizimining   asosiy   bug’inlari   sifatida   kurib   utiladi.
Sug’urta   munosabatlari-   unda   katnashuvchi   sub'ektlar   urtasidagi   xujalik
sub'ektlari   iqtisodiy   faoliyati   natijasida   vujudga   keluvchi   extimolli   zararlarni
koplash yoki sug’urta holatlarini sodir   bulishi oqibatlari bilan bog’liq uy xujaliklari
yukotishlarini   tenglashtirish   uchun   muljallangan   sug’urta   fondiga   maqsadli
badallar   hisobiga   aloxida   pul   fndlarini   shakllantirish   bo’yicha   qayta   taqsimlash
munosabatlari   majmuasidir.
Moliya   tizimini   alohida   bo’g’inlarga   ajratish   har   bir   bo’g’inning
vazifalaridagi   farqlanishga   hamda   markazlashgan   va   markazlashmagan   pul
fondlarini   shakllantirish   va   ishlatish   usullaridagi   farqlanishga   asoslanadi.
Umumdavlat   markazlashgan   pul   fondlari   ishlab   chiqarish   sohalarida   yaratilgan
daromadni taqsimlash va qayta taqsimlash yo’li bilan tuziladi. Iqtisodiy va ijtimoiy
rivojlanishdagi   davlatning   bajaradigan   muhim   roli   uning   ihtiyorida   moliyaviy
resurslarning   katta   qismini   markazlashtirish   zaruriyatiga   olib   keladi.   Ularni
ishlatish   shakllari   davlat   byudjeti   va   nobyudjet   fondlari   orqali   namoyon   bo’ladi.
Bular   hisobidan   davlatning   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   vazifalarini   hal   etish
ehtiyoji ta'minlanadi.   Pul fondlarini tashkil qilish   va   ishlatish   shakllari va usullari
moliya   tizimining   kredit   va   sug’urta   bo’g’inlari   orqali   ham   qo’llaniladi.
Markazlashmagan   pul   fondlari   korxonalarni   o’zlarining   pul   daromadlari   va
jamg’armalari   hisobidan   tashkil   topadi.
25 Yagona   moliya   tizimining   asosi   korxonalar   moliyasi   hisoblanadi,   chunki
ular   ishlab   chiqarish   jarayonida   bevosita   ishtirok   etadilar.   Daromad   shu   yerda
yaratiladi.   Markazlashgan   davlat   fondlarining   manbai   ishlab   chiqarish   sohasida
yaratilayotgan   daromad   hisoblanadi.
Umumdavlat   moliyasi   xalq   xo’jaligining   barcha   tarmoqlari   rivojlanishining
ma'lum   sur'atlarini   ta'minlashda,   moliyaviy   resurslarni   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
mamlakat   hududlari   o’rtasida, moddiy vanomoddiy sohalari o’rtasida hamda mulk
sohiblari,   aholining   alohida   guruh   va   qatlamlari   o’rtasida   qayta   taqsimlashda
yetakchi   rol   o’ynaydi .
26 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. Toshkent-"O'zbekiston"-2021.
2. O'zbekiston Respublikasi Prezedenti Oliy Majlisga murojatnomasi 2020.
3. O'zbekiston Respublikasi Prezedenti Oliy Majlisga murojatnomasi 2021.
4. 2020-2021-yillarda iqtisodiy o'sishni tiklash va iqtisodiyot tarmoqlari da hamda
sohalarida   tizimli   islohotlarni   davom   ettirish   chora-tarbirlari   to'gri   sidagi
Vazirlarlar Mahkamasining 2020-yil 29-avgustdagi 526-son qaroriga ilova.
5. O'zbekiston Respublikasi Prezedenti Sh. Mirziyoyevning " "Urgut", "G'ij divon",
"Qo'qon", "Xazoraps" erkin iqtisodiy zonalarini tashkel etish to'grisida" gi 2017-
yil 12-yanvardagi farmoni.
6. Shavkat Mirziyoyevning “Yangi O’zbekiston strategiyasi” 
7 . B.   A.   Abdukarimov,   A.   B.   Bektemerov,   M.   Q.   Pardaev,   SH.S.   Salimov,
E.SH.Shavqiyev, F. B. Abdukarimov. Korxona iqtisodiyoti. Darslik. -T.: <<Fan va
texnologiya>>, 2017, 368 bet.
Internetdan olingan veb saytlar:
1. www.thebanker.com   
2. www.bankinfo.uz   
3. www    .   uzland    .   uz   
4. www    .   peugeotufa    .   ru   
5. www    .   travel    -   library    .   com     www.thebanker.com   
6. http    ://    www    .   bankofengland    .   co    .   uk    /   markets    /   money    /   index    .   htm   
7. http    ://    www    .   bankofengland    .   co    .   uk    /   coreuproses    .   htm   
8. www.cer.uz   
27