Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 210.3KB
Xaridlar 11
Yuklab olingan sana 13 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Moliya tizimining mohiyati, uning sohalari va bo’g’inlari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI  OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
“________________________________________________________”
KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ”
FANIDAN
KURS ISHI
Маvzu:   Moliya tizimining mohiyati, uning sohalari
va bo’g’inlari
Bajardi:
Qabul qildi: MUNDARİJA
Kirish
1 .   DAVLAT   MOLIYASI   TIZIMI
2. Davlat   molıyasını   boshqarısh
3 . O’zbekiston Respublikasi moliya vazirligi, uning davlat moliyasini  
boshqarishdagi vakolatlari 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2 Kırısh
Mamlakatimizda   barcha   sohadagi   islohotlar   qatori   iqtisodiy   islohotlar   ham
bugungi kunga kelib keng ko’lamda o’z samarasini ko rsatayotganiga barchamiz‟
guvoh   bo lmoqdamiz.   Misol   tariqasida   aytish   mumkinki,   bugungi   kunda   davlat	
‟
moliyasi, jumladan davlat byudjeti va byudjetdan tashqari maqsadli jamg’armalar
ochiqligi hamda shaffofliginini ta minlash, xalq byudjetini shakllantirish borasida	
‟
qator amaliy ishlar amalga oshirildi. Davlat byudjetiga mamlakatimizni iqtisodiy
rivojlantirish,   uzoq   muddatli   strategik   maqsadlarni   amalga   oshirishda
O’zbekistonning   jahon   bozoridagi   raqobatdoshligini   oshirish   va   mavqeini
mustahkamlashga   yo naltirilgan   tarkibiy   o’zgarishlar,   zamonaviy   yuksak	
‟
texnologiyalarga   asoslangan   eksportbop   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni
ta minlaydigan,   ishlab   chiqarishlarni   jadal   rivojlantirishning   asosiy   moliyaviy	
‟
manbalardan   biri   sifatida   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   Ushbu   yo nalishdagi	
‟
islohotlarni   davom   ettirilgan   holda,   istiqbolda   davlat   byudjetini   o’rta   muddatli
muddatga   rejalashtirish,   byudjetdan   mablag larni   ajratishda   natijaga   e’tibor	
‟
qaratish,   2017-2021   yillarga   mo’ljallangan   Harakatlar   strategiyasida   mahalliy
byudjetlar   daromadlar   qismini   mustahkamlash,   davlat   byudjeti   xarajatlarining
ijtimoiy   yo’naltirilganligini   saqlab   qolgan   holda   turli   darajadagi   byudjetlar
mutanosibligini ta’minlash kabi vazifalar nazarda tutilgan 1
.
Madomiki,   respublikamizda   davlat   bosh   islohatchiligi   hamda   aholini   kuchli
ijtimoiy himoyalash eng asosiy vazifalardan deb belgilangan ekan, o’z navbatida
iqtisodiyotni   boshqarishning   ta sirchan   dastagi   hisoblangan   davlat   byudjeti	
‟
mablag lari   doimo   aniq   bir   maqsadga   yo’naltirilgan   bo lishi   kerak.   Bunda,	
‟ ‟
albatta,   byudjet-soliq   siyosatni   ishlab   chiqish   va   to’g’ri   yuritish,   byudjet
mablag’laridan   samarali   va   oqilona   foydalanish   talab   etiladi.   Chunki,   byudjet
ko’zda tutilgantadbirlar va dasturlarni aniq va o’z vaqtida moliyalashtirilishi ayni
paytda davlat dasturlarining ham pirovard natijada to’liq bajarilishini ta’minlaydi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.  Mirziyoyev ta’kidlaganlaridek:  “Shu
bilan   birga,   hududiy   boshqaruv   organlarining   byudjet   mablag’larini
1
 O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar 
strategiyasi to’g’risida”gi 4947-sonli Farmoni. 2017 yil 7 fevral
3 shakllantirish,   qo’shimcha   zaxiralarni   yaratish   bo’yicha   soliq,   moliya   va
iqtisodiyot   sohalari   organlarining   mas uliyatini   oshirish   yuzasidan   qaror   qabul‟
qilindi.   Biz   mamlakatimiz   byudjet   tizimini   qayta   ko’rib   chiqishimiz,   byudjet
daromadlari   va   xarajatlari   xalqimiz   uchun   ochiq   va   oshkora   bo’lishini
ta’minlashimiz zarur 2
”.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti .   Kurs   ishining   obyekti   bo’lib   O’zbekiston
Respublikasi   davlat   moliya   tizimi   hisoblanadi.   Mazkur   kurs   ishi   predmeti   esa
O’zbekiston   Respublikasida   moliya   tizimining   ijtimoiy-iqtisodiy   mohiyati   va
punksiyalariaytishimiz mumkin.
Kurs ishining maqsadi   - davlat moliya tizimi ijtimoiy-iqtisodiy holatini tahlil va
tadqiq   etish   asosida   uni   yanada   takomillashtirish   bo’yicha   taklif   va   tavsiyalarni
o’ylab chiqishdan iborat bo’ladi.
Kurs   ishining   tarkibi.   Kirish,   beshta   savol,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
Davlat   moliyasi   davlatning   markazlashgan   pul   daromadlarini   shakllantirish   va
ulardan   o’z   funksiyalarini   to’laqonli   bajarish   maqsadida   turli   yo’nalishlarda
foydalanish  bilan bog’liq munosabatlar  yig’indisidir. Bu munosabatlarning turli-
tumanligi   asosida   davlat   moliyasining   bir   qator   aniq   tashkiliy   shakllari
shakllanadi.   Bular:
 davlat   byudjeti;
 davlatning   byudjetdan   tashqari   maqsadli   jamg’armalari;
 davlat   krediti;
 davlat   korxonalari   moliyasi.
Iqtisodiy   mazmuniga   ko’ra   davlat   moliyasi   –   davlatning   va   uning   mulkidagi
davlat   korxonalarining   ixtiyorida   moliyaviy   resurslarning   shakllanishi   va
kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish,   jamiyat   a’zolarining   ortib   borayotgan
ijtimoiy-madaniy   ehtiyojlarini   qondirish,   mamlakat   mudofaasi   va   davlat
2
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. http://uza.uz. 22.12.2017 
y.
4 boshqaruvini   ta’minlash   bo’yicha   xarajatlarning   amalga   oshirilishi   bilan   bog’liq
bo’lgan,   yalpi   ichki   mahsulotning   qiymatini   taqsimlash   va   qayta   taqsimlash
asosida   sodir   bo’ladigan pul   munosabatlari yig’indisidir.
Davlat   moliyasi   sohasida   sodir   bo’ladigan   pul   munosabatlarining   subyektlari
bo’lib   davlat   (hukumatning   tegishli   organlari   timsolida),   yuridik   shaxslar
(korxona   va   tashkilotlar   timsolida)   va   jismoniy   shaxslar ishtirok etadilar.
5 1. Davlat   molıyası   tızımı
Davlat   moliyasi   —   davlat   ixtiyorida   pul   jamg’armalarining   tashkil   etilishi,
taqsimlanishi   va   sarflanishi   sohasidagi   moliyaviy   munosabatlar.   Davlat
moliyasining   mablag’lari   umummilliy   manfaatlar   yo’lida   sarflanadi,   davlatning
funksiyalarini   bajarishga   xizmat   qiladi.   Davlat   moliyasi   pul   jamg’armalari,
moliya   mexanizmi,   davlatning   moliyaviy   institutlari   (idoralari)   va   moliya
siyosatini   o’zida   mujassamlashtiradi.   Davlat   moliyasi   tarkiban   davlat   byudjeti,
mahalliy   (munitsipal)   byudjetlar,   davlat   korxonalarining   moliyasi   (ularning
byudjeti),   hukumatga   qarashli   maxsus   jamg’armalar,   davlat   krediti   (davlat   qarz
olgan va   qarzga   beradigan   vositalari)   kabi   turlarga   bulinadi.
Birinchi   marta   “Davlat   moliyasi”   atamasi   16-asrda   Fransiyada   ishlatila   boshladi.
O’sha   davrda   Davlat   moliyasi   turli   soliqlar   tarzida   maydonga   keldi.   Yirik
davlatlarning vujudga kelishi va ular harajatlarining ortib borishi bilan nakd pulga
ehtiyoj   o’sdi,   natijada   xalqdan   olinadigan   soliqlar,   asosan,   pul   shaklida   yig’ib
olinadigan   bo’ldi,   majburiy   soliqlar   va   zayomlar   davlat   zayomlari   bilan
almashindi.   Buning   oqibatida   Davlat   moliyasining   murakkab   tizimi   vujudga
keldi.
Hozirgi   vaqtda   davlatning   iqtisodiy   va   moliyaviy   siyosatini   amalga   oshirishda
Davlat   moliyasi   katta   ahamiyatga   ega.   U   xalqning   moddiy   va   manaviy   turmush
farovonligini   oshirish,   davlat   organlarini   mablag’   bilan   taminlash,   mamlakat
iqtisodiyotini   o’stirish,   xalq   xo’jaligini,   ijtimoiy   sohani   moliyalashtirish,
iqtisodiyotni   investitsiyalash,   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish,   milliy   xavfsizlikni
taminlash,   davlatni   idora   qilish   va   boshqarishda   etakchi   vosita   hisoblanadi.
Mavjud   barcha korxonalar va xalq xo’jaligi tarmoqlari moliyasi Davlat moliyasi
va moliya   tizimi zaxiralarining   asosiy   manbaidir.
“Davlat   moliyasi   tizimi”   atamasiga   murojaat   qilishdan   avval   “tizim”   degan
tushunchaga   oydinlik   kiritaylik.   Turli   lug’atlarda   “tizim”   so’ziga   “vazifasi
jihatidan bir  turdagi  tashkilotlar  yig’indisi,  yoki  tashkiliy jihatdan birlashtirilgan
muassasalar   yig’indisi,   yoki ijtimoiy   tuzum   shakli”   deb ta’riflar   berilgan.
Moliya   tizimi   ko’proq   “moliyaviy   tashkilotlar   yig’indisi”,   “turli   xil   moliyaviy
6 munosabatlar yig’indisi”, “moliyaviy bozorlar yig’indisi” sifatida qaraladi. Lekin
bu ta’riflar vazifa “jihatidan umumiy bo’lgan va tashkiliy jihatdan yaxlit birlikka
uyushgan”   degan majburiy   talablarga   javob   bermaydi.
Yuqoridagi bobda ta’kidlanganidek, moliya iqtisodiy-ijtimoiy munosabatlarni   aks
ettiradi,   bu   munosabatlar   turli   shaklda   namoyon   bo’ladi   va   o’ziga   xos
xususiyatlarga ega. Masalan, korxonalarda foydaning shakllanishi  va ishlatilishi,
davlatning   qo’lida   soliqlar   va   boshqa   tushumlar   evaziga   pul   fondlarining
to’planishi   va   taqsimlanishi,   aholi   daromadlarining   shakllanishi   va   ishlatilishi   –
bularning   barchasi   moliyaviy   munosabatlarning   namoyon   bo’lish   shakllaridir.
Lekin   bu   munosabatlarni   o’ziga   xos   xususiyatlariga   ko’ra   ma’lum   bir   sohalar
bo’yicha guruhlash mumkin. Moliyaviy munosabatlarning har bir sohasi esa qator
bo’g’inlardan iborat.
Davlat   boshqaruvining   turli   pog’onalarida   (markaziy   va   mahalliy   darajada)
hamda   xo’jalik   yuritishning   turli   sohalarida   (ishlab   chiqarish,   xizmat   ko’rsatish,
ishlar   bajarish)   sodir   bo’ladigan   ko’pqirrali   moliyaviy   munosabatlarning
sohalari   va   bo’g’inlari yig’indisi mamlakat moliya   tizimini tashkil   qiladi.
Bir   turdagi   iqtisodiy   munosabatlarning   murakkab   tizimini   tashkil   qilar   ekan,
moliya   tizimi quyidagi o’zaro   bog’liq  elementlardan   iborat:
• moliyaviy   munosabatlarning   sohalari   va   bo’g’inlari   yig’indisi;
• har   bir   bo’g’inning   ichida   tuziladigan   pul   mablag’lari   fondlari   yig’indisi;
• moliyani   boshqarish   organlari   yig’indisi   (1.1.1-rasm).
Moliya   tizimining   muhim   elementlaridan   biri   moliyaviy   munosabatlarning
sohalari va bo’g’inlari yig’indisidir. Bu munosabatlar bir-biridan farq qiladi, lekin
shu   bilan   birga,   ular   bir   qator   umumiy   xususiyatlarga   egaki,   bu   holat   ularni
alohida   guruhlarga   (bo’g’inlarga)   birlashtirish imkonini   beradi.
Iqtisodiy   sub’yektlar   daromadlarining   shakllanish   usullariga   ko’ra   moliya   tizimi
quyidagi   bo’g’inlardan   iborat:
 davlat   (yoki   markazlashgan)   moliyasi;
 xo’jalik   sub’yektlari   va   uy   xo’jaliklari   (yoki   markazlashmagan)   moliyasi.
7
Moliyani boshqarish  
organlari   yig‘indisiPul mablag‘lari fondlari  
yig‘indisiMoliyaviy 
munosabatlarning  
sohalari va
bo‘g‘inlari   yig‘indisi Moliya   tizimining   elementlari     1.1.1-rasm.   Moliya   tizimining   elementlari
Davlat   moliyasi   (markazlashgan   moliya)   deganda   yuridik   va   jismoniy   shaxslar
tomonidan soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni to’lash asosida tuziladigan pul
mablag’lari   fondlarining   shakllanishi   va   ishlatilishi   yuzasidan   kelib   chiqadigan
moliyaviy   munosabatlar   tushuniladi.   Bu   munosabatlar   asosida   davlat   byudjeti,
davlatning   byudjetdan   tashqari   maqsadli   fondlari   kabilar   shakllanadi.   Ularning
mablag’lari   ta’lim   (maktabgacha   ta’lim   muassasalari,   umumta’lim   maktablari,
kasb-hunar   kollejlari,   oliy   o’quv   yurtlari   va   shu   kabilar),   sog’liqni   saqlash
(davlatga   qarashli   turli   davolash-profilaktika   muassasalari),   aholini   ijtimoiy
himoya   qilish   tadbirlari   (turli   nafaqalarni   to’lash,   ijtimoiy   yordam   ko’rsatish),
ijtimoiy   ta’minot   (pensiya   ta’minoti,   bolalar   va   qariyalar   uylarini   saqlash),
davlat
hokimiyati   va   boshqaruvi   organlarini   saqlash   va   boshqa   shu   kabi   davlat
ahamiyatidagi tadbirlarni moliyalashtirishga   safarbar   qilinadi.
Markazlashmagan   moliya   xo’jalik   sub’yektlari   va   uy   xo’jaliklariga   tegishli   pul
fondlarini   shakllantirish   va   ishlatish   bilan   bog’liq   moliyaviy   munosabatlarni   aks
ettiradi.   Bu   sub’yektlarning   ixtiyorida   barcha   majburiy   to’lovlarni   to’lab
bo’lgandan  keyin qolgan daromad(foyda)dan ishlab chiqarish ehtiyojlarini  hamda
xodimlarning   ijtimoiy   va   shaxsiy   ehtiyojlarini   qondirishga   mo’ljallangan   turli   xil
fondlar   tuziladi.   Bu   fondlarning   mablag’lari   asosiy   vositalar   va   aylanma
mablag’larni   to’ldirishga,   yangi   texnika   va   texnologiyalarni   o’zlashtirish   va   joriy
etishga,   xodimlarni   moddiy   rag’batlantirishga   va   shu   kabi   markazlashmagan
tadbirlarni moliyalashtirishga safarbar qilinadi. Yuqorida bayon qilinganlar asosida
shuni xulosa qilish mumkinki, davlatning ixtiyorida (davlat byudjeti va davlatning
maqsadli   fondlarida)   markazlashgan   tarzda   shakllangan   moliyaviy   resurslar
markazlashgan   fondlarni ,   xo’jalik   sub’yektlari   tasarrufida   shakllangan   resurslar
esa   markazlashmagan   fondlarni  tashkil   qiladi.
Shunday qilib,  moliyaviy resurslarni shakllantirish va ishlatish mexanizmiga   ko’ra
moliya   tizimining   uchta   muhim   sohasini  ajratib   ko’rsatish   mumkin:
• davlat   moliyasi;
8 byudjet fondarihududiymarkazlashmagan tarmoqqa   tegishlimarkazlashgan maqsadli   dasturlarni  
bajarishga mo‘ljallanganXarakteriga   ko‘raMarkazlashish darajasiga  
ko‘ra Moliyani boshqarish  
organlari   yig‘indisiPul mablag‘lari fondlari  
yig‘indisiMoliyaviy 
munosabatlarning  
sohalari va
bo‘g‘inlari   yig‘indisi            • korxonalar,tashkilotlarvamuassasalardaniboratbo’lgan   xo’jalik   sub’yektlari
moliyasi;
• uy   xo’jaliklari   moliyasi.
Davlat   moliyasi   tizimining   tarkibiy   tuzilishini   quyidagicha   tasvirlash   mumkin
(1.1.2-rasm):
Iqtisodiy mazmuniga ko’ra davlat moliyasi – davlatning va uning mulkidagi   davlat
korxonalarining   ixtiyorida   moliyaviy   resurslarning   shakllanishi   va   kengaytirilgan
takror   ishlab   chiqarish,   jamiyat   a’zolarining   ortib   borayotgan   ijtimoiy-madaniy
ehtiyojlarini   qondirish,   mamlakat   mudofaasi   va   davlat   boshqaruvini   ta’minlash
bo’yicha   xarajatlarning   amalga   oshirilishi   bilan   bog’liq
bo’lgan,   yalpi   ichki   maxsulotning   qiymatini   taqsimlash   va   qayta   taqsimlash
asosida   sodir   bo’ladigan pul   munosabatlari yig’indisidir.
1.1.2-rasm.   Davlat   moliya   tizimining   tarkibiy   tuzilishi
Davlat   moliyasi   sohasida   sodir   bo’ladigan   pul   munosabatlarining   sub’yektlari
bo’lib   davlat   (hokimiyatning   tegishli   organlari   timsolida),   yuridik   shaxslar
(korxona,   tashkilotlar,   birlashmalar,   muassasalar   timsolida)   va   jismoniy   shaxslar
(aholi)   ishtirok   etadilar.
Davlat   moliyasining   iqtisodiy   mazmuni   bir   xil   emas:   uning   tarkibida   alohida
bo’g’inlarni  ajratib ko’rsatish  mumkin, ularning har  biri o’ziga xos funktsiyalarni
9Davlat korxonalari va   tashkilotlari moliyasiDavlat   moliyasi тизими
Davlat   krediti
Davlat byudjeti Davlatning   maqsadli   va  
byudjetdan tashqari
jamg‘armalari      bajaradi.   Davlat   moliyasining   tarkibiga   quyidagilar   kiradi:   davlat   byudjeti;
davlatning   byudjetdan   tashqari   maqsadli   fondlari;   davlat   krediti;   davlat
korxonalari   moliyasi.   Har   bir   bo’g’inning   turlicha   funktsional   tayinlanishga   ega
ekanligidan   foydalanib,   davlat   keng   ko’lamli   iqtisodiy   va   ijtimoiy   xizmatlarni
ko’rsatadi,   tarmoq   va   hududiy muammolarni   xal   qiladi.
Davlat   moliyasining   bosh   va   markaziy   bo’g’ini   davlat   byudjetidir.   Davlat
byudjeti   –   davlatning   markazlashgan   pul   fondi   bo’lib,   asosan   yuridik   va   jismoniy
shaxslarning soliqlari va majburiy to’lovlari evaziga shakllanadi va davlatning turli
vazifalari va   funksiyalarini moliyaviy   ta’minlashga   yo’naltiriladi.
Davlat   byudjeti   davlatning   qonun   kuchiga   ega   bo’lgan   asosiy   moliyaviy   rejasi
hisoblanadi.   Byudjet   hokimiyatning   qonun   chiqaruvchi   organi   tomonidan
tasdiqlanadi.
Davlat   moliyasining   muhim   bo’g’inlaridan   yana   biri   –   davlatning   byudjetdan
tashqari   maqsadli   jamg’armalari   bo’lib,   ular   jamiyatning   ayrim   ehtiyojlarini
mablag’   bilan   ta’minlash   maqsadida   davlat   tomonidan   jalb   qilingan   moliyaviy
resurslarni   taqsimlash   va   ishlatish   shakli   hisoblanadi.   Bu   fondlarning   asosiy
tayinlanishi   maxsus   maqsadli   ajratmalar   va   boshqa   qator   manbalar   hisobidan
davlatning   aniq   maqsadli   tadbirlarini   moliyalashtirishdan   iborat.
Byudjetdan   tashqari   maqsadli   fondlarning   turlari,   maqsadli   tayinlanishi,   ularga
egalik qilish huquqi, amal qilish davomiyligi turlicha bo’lishi mumkin. U   yoki bu
fondni tuzish to’g’risida qaror qabul qilishda davlat va jamiyat taraqqiyoti   oldida
turgan   vazifalarning ustuvorligi   muhim   ahamiyatga   ega.
Davlat   byudjeti   tarkibida   konsolidatsiyalashgan   fondlar   davlat   maqsadli
jamg’armalari deb ataladi. Bu fondlarning xususiyati shundaki, davlat byudjetida
defitsit   yuzaga   kelganda   ularning   ijbiy   qoldig’i   byudjet   defitsitini   qoplashga
safarbar   etilishi   mumkin.   Shuningdek,   byudjetdan   tashqari   fondlarning   joriy
faoliyatida   kassaviy   uzilishlar   bo’lgan   hollarda   davlat   byudjetidan   byudjet
dotatsiyalari   berilishi   yoki   boshqa   shakldagi   moliyaviy   yordam   ko’rsatilishi
mumkin.
Davlat   krediti   –   davlat   bilan   (uning   hokimiyat   va   ijroiya   organlari   timsolida)
10 yuridik va jismoniy shaxslar, xorijiy davlatlar, xalqaro moliya-kredit tashkilotlari
o’rtasidagi   muddatlilik,   qaytishlilik   va   to’lovlilik   asosida   pul   mablag’larining
harakati   bilan   bog’liq   iqtisodiy   munosabatlar   yig’indisidir.   Bu   munosabatlarda
davlat   qarz   oluvchi,   qarz   beruvchi   (kreditor)   yoki   olingan   (berilgan)   qarzlar
bo’yicha   garant   (kafil)   sifatida ishtirok   etadi.
Davlat   korxonalari   moliyasi   davlat   moliyasining   o’ziga   xos   bo’g’ini   bo’lib,
bunda   u   YaIMning   birlamchi   taqsimotida   bevosita   ishtirok   etadi.   Davlat
korxonasi   ustav   kapitalining   shakllanishida   byudjet   mablag’lari,   boshqa   davlat
korxonalarining   badallari,   markazlashgan   fondlar   va   vazirliklar,   mahkamalar,
uyushmalar qoshida tuziladigan rezervlari asosiy moliyaviy manba bo’lib xizmat
qiladi.
Mamlakatning   moliya   tizimida   davlat   byudjeti   markaziy   o’rin
egallaydi.Markazlashtirilgan   pul   fondini   shakllantirish   orqali   davlatning   qo’lida
katta   hajmdagi   moliyaviy   resurslar   to’planadi   va   ular   umumdavlat   ehtiyojlarini
qondirishga sarf etiladi. Davlat byudjeti umumdavlatmanfaatlariniinobatga olgan
holda   ustuvor   yo’nalishlar   uchun   moliyaviy   resurslarni   jamlashda   asosiy   vosita
bo’lib   xizmat   qiladi.   Ustuvor   yo’nalishlar   uchun   davlat   byudjeti   yordamida
moliyaviy   resurslarni   jamlash   bir   necha   usullar   yordamida   amalga   oshirilishi
mumkin. Ayrim hollarda iqtisodiyot yetakchi tarmoqlarining jadal sur’atlar bilan
rivojlanishini   ta’minlash   maqsadida   byudjet   ajratmalarining   hajmi
oshiriladi.Boshqa hollarda esa, o’sha sektorlardan mablag’larni davlat byudjetiga
olishda   qulay   sharoit   yaratiladi.
Davlat   byudjeti   iqtisodiyotning   alohida   tarmoqlari   rivojlanishida   asosiy   manba
rolini   ham   o’ynashi   mumkin.   Masalan,   ilmiy-texnika   taraqqiyoti   asosida   milliy
iqtisodiyotda   yangi   tarmoq   vujudga   kelayotgan   bo’lsa,   uning   paydo   bo’lishini
hozirgi   sharoitda   byudjetdan   moliyalashtirishsiz   tasavvur   etib   bo’lmaydi.
Faoliyatko’rsatayotgansubyektlarningmoliyaviybarqarorligini   ta’minlashda
byudjet   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Turli   obyektiv   va   subyektiv   omillarning
ta’siri   ostida   ayrim   subyektlarning   o’z   moliyaviy   resurslari   ularning   sog’lom
faoliyat   ko’rsatishi   uchun   yetarli   bo’lmay   qolganda   chetdan   mablag’   jalb
11 qilishga   ehtiyoj   tug’iladi.   Bunday   sharoitda   davlat   byudjeti   tartibga   soluvchi
manba   sifatida   maydonga   chiqishi   mumkin.   Albatta,   bunday   hollarning
barchasida   davlat   byudjeti   mablag’lari   subyektlarning   o’z   manbalari,   tarmoq
ichidagi   resurslar,   bank   kreditlaridan   so’ng   oxirgi   tartibga   soluvchi   manba
sifatida   foydalaniladi.
Subyektlar   faoliyatini   moliyaviy   resurslar   bilan   ta’minlashda   davlat   byudjetining
tartibga   soluvchi   roli   quyidagi ko’rinishda   bo’lishi   mumkin:
 moliyaviy   resurslarga   bo’lgan   yangi   talabni   kelgusi   byudjet   yilida
byudjetning xarajatlari   tarkibiga   kiritish;
 moliyaviy   resurslarga   bo’lgan   qo’shimcha   ehtiyojni   mavjud   byudjet
resurslarini   bir   obyektdan   ikkinchisiga   o’tkazish   yo’li   bilan   qondirish.   Bunday
imkoniyatning   mavjudligi   amaliyotda   ayrim   subyektlarning   o’zlariga   taqdim
etilgan   moliyaviy   resurslarni   to’liq   o’zlashtirishning   uddasidan   chiqa   olmasligi
bilan izohlanadi;
 qo’shimcha   ehtiyojni   hukumatning   zaxira   fondlari   hisobidan   qoplash   va
boshqalar.
Davlat   byudjeti   milliy   iqtisodiyot   korxonalarini   texnika   vositalari   bilan
qaytaqurollantirishda   alohida   ahamiyatga   ega.   Byudjetdan   iqtisodiyotga
qilinayotgan xarajatlar va markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish, eng
avvalo,   ana   shu   maqsadlarga   xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   ijtimoiy   soha   (ta’lim,
sog’liqni   saqlash,   madaniyat   va   sport,   fan,   ijtimoiy   ta’minot)   xarajatlarini
moliyalashtirish,   oilalarga   ijtimoiy   nafaqa   berish,   davlat   hokimiyati   organlari,
boshqaruv   va   sud   organlarini   saqlash,   fuqarolarning   o’z-o’zini   boshqarish
organlarini   moliyalashtirish,   mamlakatning   mudofaa   qobiliyatini   mustahkamlash
kabi   vazifalarning   o’z   vaqtida   bajarilishini   ta’minlashda   davlat   byudjetining
ahamiyati beqiyosdir.
Notijorat   faoliyatini   amalga   oshiruvchi   tashkilotlar   va   muassasalar   moliyasi
xo’jalik   subyektlari   moliyasining   muhim   bo’g’inlaridan   biridir.   Ularning   asosiy
faoliyati   tijorat   foydasini   olishga   emas,   balki   jamiyat   a’zolarining   turli-tuman
ijtimoiy   (ijtimoiy-madaniy,   ma’naviy-ma’rifiy   va   boshqa)   ehtiyojlarini
12 qondirishga qaratilgan bo’ladi. Bu tashkilotlar o’zining notijorat faoliyatini amalga
oshirish chog’ida tijorat   faoliyati   bilan   ham   shug’ullanishi   mumkin,   lekin   aksariyat
hollarda   ushbu   faoliyatdan   olingan   daromadlar   ularning   nizom   faoliyatini
to’laqonli   bajarishga   yo’naltiriladi.   Ularga   ijtimoiy-madaniy   sohaning   keng
tarmoqli muassasalari (bolalar bog’chalari, umumta’lim maktablari, poliklinikalar,
qishloq   vrachlik   punktlari,   bolalar   va   nogironlar   uylari),   turli   darajadagi   davlat
boshqaruvi   organlari,   milliy   xavfsizlik,   ichki   ishlar,   jamoat   tartibini   saqlash
muassasa   va   tashkilotlari,   ijtimoiy   himoya   va   ijtimoiy   ta’minot   organlari   kiradi.
Odatda   bu   tashkilotlarning   aksariyati   davlat   tomonidan   kafolatlangan   xizmatlarni
ko’rsatadi   (bu   xizmatlar   jamiyatga   bepul   ko’rsatiladi),   bu   esa   ular   moliyasining
xususiyatlarini   belgilab   beradi,   ya’ni   ular   moliyaviy   resurslari   manbalari   ichida
davlat   mablag’lari   (davlat   byudjeti   va   davlat   maqsadli   fondlari)   asosiy   o’rinni
egallaydi.   Lekin   bozor   sharoitida   notijorat   tashkilotlari   moliyaviy   resurslarining
manbalari   nobyudjet   va   nodavlat   manbalar   (pullik   xizmatlar   ko’rsatish,   bino   va
inshootlar   ijarasidan   tushumlar,   homiylik   va   hayriya   yordamlari,   imtiyozli
kreditlar,   grantlar   va   boshqalar)   evaziga   kengayib   bormoqda.
Jamoat   tashkilotlari   moliyasi   siyosat,   iqtisodiyot,   ijtimoiy   taraqqiyot,   fan,
madaniyat,   din,   ekologiya   va   hayotning   boshqa   sohalarida   o’z   huquqlari,
erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini   hamkorlikda   amalga   oshirish   maqsadida
fuqarolarning erkin birlashishi asosida tashkil topgan ixtiyoriy tuzilmalar - jamoat
birlashmalari   moliyasidir.   Jamoat   tashkilotlariga   kasaba   uyushmalari,   siyosiy
partiyalar,   ommaviy   harakatlar,   olimlar   jamiyatlari,   ayollar,   yoshlar   va   bolalar
tashkilotlari,   faxriylar   va   nogironlar   jamiyatlari,   ilmiy,   texnikaviy,   madaniy-
ma’rifiy,   jismoniy   tarbiya   va   sport   jamiyatlari,   ijodiy   uyushmalar,   turli
maqsadlardagi   jamg’armalar,   diniy   tashkilotlar   va   fuqarolarning   boshqa
birlashmalari   kiradi.
Jamoat   tashkilotlari   moliyasining   o’ziga   xos   xususiyati   shundaki,   ular   moliyaviy
resurslarining   shakllanish   manbalari   bo’lib   jamiyat   a’zolarining   a’zolik   badallari,
ta’sischilar   tomonidan   bir   martalik   yoki   muntazam   tushadigan   tushumlar,
fuqarolarning   ixtiyoriy   pullik   va   mulkiy   badallari   va   ehsonlari,   tadbirkorlik
13 faoliyatidan   olingan   daromadlar   (foyda),   qonunchilikda   ko’zda   tutilgan   hollerda
davlat   byudjeti   mablag’lari   (masalan,   siyosiy   partiyalarga,   ijtimoiy   harakatlarga
moliyaviy   yordamlar)   xizmat   qiladi,   moliyaviy   resurslarining   ishlatish
yo’nalishlari   esa   jamoat   tashkilotlarining   nizomlari   bilan   belgilab   qo’yilgan
maqsad va   vazifalarni   bajarishni   ko’zda   tutuvchi nizom   faoliyatidir.
Mamlakatning   moliya   tizimida   davlat   byudjeti   markaziy   o’rin   egallaydi.
Markazlashtirilgan   pul   fondini   shakllantirish   orqali   davlatning   qo’lida   katta
hajmdagi   moliyaviy   resurslar   to’planadi   va   ular   umumdavlat   ehtiyojlarini
qondirishga sarf etiladi. Davlat byudjeti umumdavlat manfaatlarini inobatga olgan
holda iqtisodiyot va ijtimoiy rivojlanishning ustuvor yo’nalishlari uchun moliyaviy
resurslarni jamlashda asosiy vosita bo’lib xizmat qiladi.Ustuvor yo’nalishlar uchun
davlatbyudjetiyordamida   moliyaviy   resurslarni   jamlash   bir   necha   usullar
yordamida   amalga   oshirilishi   mumkin.   Ayrim   hollarda   iqtisodiyotning   yetakchi
tarmoqlarini   jadal   sur’atlar   bilan   rivojlanishini   ta’minlash   maqsadida   byudjet
ajratmalarining   hajmi   oshiriladi.   Boshqa   hollarda   esa,   o’sha   sektorlardan
mablag’larni davlat byudjetiga   olishda   qulay   sharoit   yaratiladi.
Davlat   byudjeti   iqtisodiyotning   alohida   tarmoqlarining   rivojlanishida   asosiy
manba   rolini   ham   o’ynashi   mumkin.   Masalan,   ilmiy-texnika   taraqqiyoti   asosida
milliy   iqtisodiyotda   yangi   tarmoq   vujudga   kelayotgan   bo’lsa,   uning   paydo
bo’lishini hozirgi sharoitda byudjetdan moliyalashtirishsiz tasavvur etib bo’lmaydi.
Faoliyatko’rsatayotgansubyektlarningmoliyaviybarqarorligini   ta’minlashda
byudjet   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Turli   obyektiv   va   subyektiv   omillarning   ta’siri
ostida   ayrim   subyektlarning   o’z   moliyaviy   resurslari   ularning   sog’lom   faoliyat
ko’rsatishi   uchun   yetarli   bo’lmay   qolganda   chetdan   mablag’   jalb   qilishga   ehtiyoj
tug’iladi.   Bunday   sharoitda   davlat   byudjeti   tartibga   soluvchi   manba   sifatida
maydonga   chiqishi   mumkin.   Albatta,   bunday   hollarning   barchasida   davlat   byudjeti
mablag’laridan   iqtisodiy   subyektlarning   o’z   manbalari,   tarmoq  ichidagi  resurslar,
bank kreditlaridan so’ng oxirgi tartibga soluvchi manba sifatida   foydalaniladi.
Iqtisodiy   subyektlar   faoliyatini   moliyaviy   resurslar   bilan   ta’minlashda   davlat
byudjetining   tartibga   soluvchi   roli   quyidagi ko’rinishda   bo’lishi   mumkin:
14  moliyaviy   resurslarga   bo’lgan   yangi   talabni   kelgusi   byudjet   yilida
byudjetning xarajatlari   tarkibiga   kiritish;
 moliyaviy   resurslarga   bo’lgan   qo’shimcha   ehtiyojni   mavjud   byudjet
resurslarini   bir   obyektdan   ikkinchisiga   o’tkazish   yo’li   bilan   qondirish.   Bunday
imkoniyatning   mavjudligi   amaliyotda   ayrim   subyektlarning   o’zlariga   taqdim
etilgan   moliyaviy   resurslarni   to’liq   o’zlashtirishning   uddasidan   chiqa   olmasligi
bilan izohlanadi;
 qo’shimcha   ehtiyojni   hukumatning   zaxira   fondlari   hisobidan   qoplash   va
boshqalar.
Davlat   byudjeti   milliy   iqtisodiyot   korxonalarini   texnika   vositalari   bilan   qayta
qurollantirishda   alohida   ahamiyatga   ega.   Byudjetdan   iqtisodiyotga   qilinayotgan
xarajatlar  va markazlashtirilgan investitsiyalarni  moliyalashtirish, eng avvalo, ana
shu   maqsadlarga   xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   ijtimoiy   soha   (ta’lim,   sog’liqni   saqlash,
madaniyat va sport, fan, ijtimoiy ta’minot) xarajatlarini moliyalashtirish, oilalarga
ijtimoiy   nafaqa   berish,   davlat   hokimiyati   organlari,   boshqaruv   va   sud   organlarini
saqlash,   fuqarolaming   o’z-o’zini   boshqarish   organlarini   moliyalashtirish,
mamlakatning mudofaa qobiliyatini mustahkamlash kabi vazifalarning o’z vaqtida
bajarilishini   ta’minlashda   davlat   byudjetining ahamiyati   beqiyosdir.
15 2.Davlat   molıyasını   boshqarısh
Davlat   moliyasini   boshqarish   masalalari   iqtisodiyot   va   moliya   nazariyasida
markaziy   o’rinni   egallaydi.   Iqtisodiyotni   va   davlat   moliyasini   boshqarishdagi
muammolar   shundan   iboratki,   bozor   xo’jaligi   o’zini   o’zi   tartiblovchi   va
rivojlantiruvchi   tizim   (bozorning   “ko’rinmas   qo’li”)   bo’lishiga   qaramasdan,   hech
qachon davlat aralashuvisiz samarali ishlamagan. Tarixiy taraqqiyotdan ma’lumki,
umuman   olganda,   kapitalistik   bozor   xo’jaligining   yuzaga   kelishi   faol   davlat
aralashuvi   bilan   birga   sodir   bo’lgan.   Masalan,   1563-yilda   ingliz   qirolichasi
Yelizaveta   I   milliy   baliqchilikni   qo’llab-quvvatlash   va   unga   bo’lgan   talabni
oshirish   maqsadida   o’z   xizmatkorlariga   haftasiga   2   marta   go’sht   mahsulotlarini
iste’mol   qilishni   ta’qiqlagan 3
.   1666-yilda   esa   Angliyada   jun   mahsulotlarini   sotish
bilan   bog’liq   qiyinchiliklarni   tugatish   uchun   bir   qator   tadbirlar   amalga   oshirildi.
Xususan, dafn etilayotgan marhumlarni jun matodan bo’lgan liboslarda dafn etish
majburiy qilib qo’yildi. Bu qonunni buzganlarga 5 funt-sterling miqdorida jarima
belgilandi.
Aksariyat   hozirgi   zamon   iqtisodchi-olimlarining   fikricha,   bozorning   “ko’rinmas
qo’li”   davlatning   “ko’rinadigan   qo’li”   bilan   to’ldirilib   turishi   kerak.   Bu   borada
kelishmovchiliklar,   qarama-qarshi   fikrlar   yuzaga   kelishining   sababi   –   bu
aralashuvning   qay   darajada   bo’lishi   bilan   bog’liq,   lekin   davlatning   tartiblovchi
prinsipi   asosan   ko’pchilik   olimlar   tomonidan   e’tirof   etilmoqda.   Bunday
yakdillikning asosiy sababi shundaki, olimlarning fikriga ko’ra, bozor o’z-o’zidan
mavjud   iqtisodiy   va   ijtimoiy   muammolarning   barchasini   hal   qila   olmaydi.   Misol
3
 Экономическая   история   зарубежных   стран:   учебное   пособие   /   .М.Тимошина;   под   ред.   проф.  
М.Н.Чепурина. –   9-ое изд., стер.   –   М.:   Юстицинформ, 2013.   -504 стр. 
16 uchun,   monopoliya   sharoitida   o’z-o’zini   tartiblash   raqobatni   rivojlantira   olmaydi,
bu   esa   tovarlar   ma’lum   turlari   narxining   oshishiga   olib   keladi   va   natijada   aholi
daromadlari iqtisodiyotning alohida bir sektorida ushlanib qoladi. Bunday hollarda
bozor   mexanizmi   samarasiz   ishlay   boshlaydi   va   iqtisodiy   tanglik   davrida
iqtisodiyotni   barqarorlashtirishda   bozor   mexanizmi   sust   qatnashadi.   Shuning
uchun, iqtisodiyotni tartiblovchi qo’shimcha mexanizmlarni ishlab chiqish ehtiyoji
tug’iladi.   Ana   shunday   mexanizmlardan   biri   –   bu   davlatning   iqtisodiyotni
tartiblovchi unsurlari – dastak va vositalaridir. Ana shu dastak va vositalar ichida
davlat   byudjeti   asosiy   o’rinni   egallaydi.   Davlat   byudjeti   davlatning   qo’lidagi
iqtisodiyot   va   ijtimoiy   jarayonlarni   boshqarish   va   tartibga   solish   quroli   bo’lish
bilan   birga,   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   muayyan   iqtisodiy   munosabatlar
yig’indisini   tashkil   etadi,   bu   munosabatlarni   boshqarish   davlat   byudjetini   va,
umuman,   mamlakat   byudjet   tizimini   boshqarishda   namoyon   bo’ladi.
Byudjet   tizimini   boshqarish   quyidagilarni   nazarda   tutadi:
 byudjet   tizimining   asosiy   tamoyillariga   amal   qilgan   holda   byudjet
munosabatlarini   boshqarish;
 barcha   darajadagi   byudjetlarni   shakllantirish,   ko’rib   chiqish,   qabul   qilish,
ijro etish   jarayonlarini   boshqarish;
 byudjet   jarayonida   ishtirok   etuvchi   subyektlar,   organlar   va   byudjet
mablag’larini   oluvchilar   faoliyatini   boshqarish.
Byudjet   tizimini   boshqarish   ham   boshqarish   kategoriyasining   barcha
funksiyalarini   bajaradi,   ular   orqali   byudjet   tizimini   boshqarish   oldidagi   maqsad
va   vazifalar   amalga   oshiriladi.   Bu   funksiyalar:   rejalashtirish,   tashkil   etish,
muvofiqlashtirish,   nazorat   va   rag’batlantirish.Byudjet   tizimini   boshqarish
tushunchasi   subyektiv   tushuncha   bo’lib,   u   alohida   vakolatli   organlar   tomonidan
amalga   oshiriladi,   ularning   vakolatlari
O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi, tegishli boshqaruv organlari Nizomlari
va   boshqa   me’yoriy-huquqiy hujjatlar   bilan belgilab   berilgan.
Byudjet   tizimini   boshqarish   obyektlari   bo’lib   byudjet   munosabatlari,   byudjetning
daromadlar   bo’yicha   shakllanishi   va   xarajatlar   bo’yicha   bajarilishi,   byudjetlararo
17 munosabatlar   va   shu   kabi   ijtimoiy-iqtisodiy   pul   munosabatlari,   shuningdek,
byudjet   tashkilotlarining   byudjetdan   ajratilgan   mablag’laridan   foydalanish
asosidagi   xo’jalik-moliyaviy   faoliyati   hisoblanadi.   Byudjet   tizimini   boshqarish
subyektlari   esa   bevosita   shu   munosabatlarni   boshqarish,   tashkil   etish,
muvofiqlashtirish   va   nazorat   qilishda   ishtirok   etuvchi   muayyan   vakolatlarga   ega
bo’lgan   davlatning   qonunchilik-ijroiya   institutlari   –   boshqaruv   organlaridir.
Byudjet   tizimini   boshqarish   subyektlarini,   byudjet   tizimini   boshqarishdagi
vakolatlariga   ko’ra,   quyidagicha   guruhlash   mumkin:
2.2.1-rasm.   Byudjet   tizimini   boshqarish   subyektlarining   guruhlanishi
Byudjet   tizimini   boshqarish   organlarining   vakolatlari,   funksiya   va   vazifalari
O’zbekiston   RespublikasiByudjet   Kodeksi,   tegishli   organlarning   nizomlari   va
boshqa   me’yoriy   hujjatlar bilan   belgilab   beriladi
O’zbekiston   RespublikasiByudjet   Kodeksida   quyidagi   davlat   hokimiyati   organlari
va   joylardagi   davlat   hokimiyati   organlarining   byudjet   tizimini   boshqarish
sohasidagi   vakolatlari   tegishli moddalarda   belgilab   berilgan:
18Byudjet   tizimini   boshqarish organlari
Vakillik   hokimiyati   organlari
Mahalliy   hokimiyat   vakillik   organlari:
Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i  
Kengesi
viloyatlar,   Toshkent   shahar,   tumanlar va 
shaharlar depulatlar Kengashlari Oliy vakillik hokimiyati organi:   O’zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisi Ijroiya   hokimiyati   organlari
Ijroiya   hokimiyatining   mahalliy   organlari:
Viloyatlar,   Toshkent   shahar,   tuman   va shaharlar 
hokimliklari;
Markaziy ijroiya organlarining hududiy   va  
mahalliy   bo’linmalariIjroiya   hokimiyatining   markaziy   organlari:
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar 
Mahkamasi
O’zbekiston Respublikasi Moliya   vazirligi
O’zbekiston Respublikasi Markaziy   banki
O’zbekiston   Respublikasi   Soliq   Qo’mitasi
O’zbekiston   Respublikasi   Bojxona   Qo’mitasi  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   byudjet   sohasidagi
vakolatlari;
 O’zbekiston   Respublikasi   Hisob   palatasining   byudjet   sohasidagi   vakolatlari;
 Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesining,   xalq   deputatlari
viloyatlar   va   Toshkent   shahar,   tumanlar   va   shaharlar   Kengashlarining   byudjet
sohasidagi   vakolatlari;
 Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashining,   viloyatlar   va
Toshkent   shahar,   tumanlar   va   shaharlar   hokimlarining   byudjet   sohasidagi
vakolatlari;
 O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining   byudjet   sohasidagi
vakolatlari;
 Hududiy   moliya   organlarining   byudjet   sohasidagi   vakolatlari;
 Byudjet   mablag’larini   taqsimlovchilarning   byudjet   sohasidagi   vakolatlari;
 Byudjet   tashkilotlariningva   byudjet   mablag’lari   oluvchilarning   byudjet
sohasidagi   vakolatlari;
 Davlat   maqsadli   jamg’armalarini   taqsimlovchi   organlarning   byudjet
sohasidagi   vakolatlari.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesining,   xalq   deputatlari   viloyatlar
va   Toshkent   shahar,   tumanlar   va   shaharlar   Kengashlarining   byudjet   sohasidagi
vakolatlari   quyidagilardan iborat:
 Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjetini,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar
mahalliy   byudjetlarini,   tumanlar   va   shaharlar   byudjetlarini   tegishincha
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar,
tumanlar   va   shaharlar   hokimlarining   taqdimnomasiga   muvofiq   ko’rib   chiqadi   va
qabul qiladi;
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiningdavlat
moliyasini   boshqarishdagi   vakolatlari:
 davlat   byudjeti   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlari,   shuningdek
soliq   va   byudjet   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari   loyihalarini   ishlab   chiqish
jarayonini tashkil etadi   hamda   muvofiqlashtirib boradi;
19  Davlat   byudjeti   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlari,   shuningdek
soliq   va   byudjet   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari   loyihalarini   ko’rib   chiqish
hamda   tegishli   xulosa   taqdim   etish   uchun   O’zbekiston   Respublikasi   Hisob
palatasiga   yuboradi;
 byudjetnoma   loyihasini   ko’rib   chiqadi   va   tasdiqlaydi;
 byudjetnomani   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   palatalariga
taqdim   etadi;
 davlat   boshqaruvi   organlarining   Davlat   byudjetini   va   davlat   maqsadli
jamg’armalari   byudjetlarini   ijro   etish   borasidagi   faoliyatini   muvofiqlashtirib
boradi hamda   nazorat   qiladi;
 Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlarining   ijrosi
to’g’risidagi   hisobotlarni har chorakda   ko’rib chiqadi;
 o’tgan   moliya   yili   uchun   Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli
jamg’armalari   byudjetlarining   ijrosi   to’g’risidagi   hisobotlarni   tashqi   audit
o’tkazish   hamda   baholash   uchun   O’zbekiston   Respublikasi   Hisob   palatasiga
yuboradi;
 Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlarining
tegishli   davrdagi   ijrosi   to’g’risidagi   hisobotlarni   tasdiqlash   uchun   O’zbekiston
Respublikasi Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasiga   taqdim etadi;
 moliya   yili   mobaynida   Davlat   byudjeti   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari
byudjetlari   parametrlariga   o’zgartirishlar   kiritish   to’g’risidagi   takliflarni   ko’rib
chiqadi;
 O’zbekiston   Respublikasi   respublika   byudjetining   qo’shimcha   manbalaridan
foydalanish   to’g’risida qarorlar   qabul qiladi;
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   zaxira   jamg’armasi
mablag’laridan   foydalanish   to’g’risida qarorlar   qabul qiladi.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   mahalliy
byudjetlari,   tumanlar   va   shaharlar   byudjetlarining   tegishli   davrdagi   ijrosi
to’g’risidagi   hisobotlarni   tegishincha   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar
Kengashi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar,   tumanlar   va   shaharlar   hokimlarining
20 taqdimnomasiga   muvofiq   har   chorakda   ko’rib chiqadi va   tasdiqlaydi;
 mahalliy   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to’lovlarning   stavkalarini   qonun
hujjatlarida   belgilangan   miqdorlar   doirasida   belgilaydi.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashining,   viloyatlar   va   Toshkent
shahar,   tumanlar   va   shaharlar   hokimlarining   byudjet   sohasidagi   vakolatlari
quyidagilardan   iborat:
 tegishli  byudjet loyihasini  ishlab chiqish va uni ijro etish jarayonini tashkil
etadi   hamda muvofiqlashtirib   boradi;
 byudjet   so’rovi   olinishiga   qarab   tegishli   byudjetlarning   loyihalarini   tuzish
to’g’risida   qarorlar   qabul   qiladi,   ularni   tayyorlash   tartibi   va   muddatlarini
belgilaydi;
 Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti   loyihasini,   viloyatlar   va   Toshkent
shahar   mahalliy   byudjetlari,   tumanlar   va   shaharlar   byudjetlari   loyihalarini
tegishincha Qoraqalpog’iston Respublikasi  Jo’qorg’i Kengesiga, xalq deputatlari
viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar Kengashlariga ko’rib chiqish
va   qabul   qilish   uchun   taqdim etadi;
 Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesining,   xalq   deputatlari
viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar Kengashlarining qarorlariga
muvofiq   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar
mahalliy   byudjetlari,   tumanlar   va   shaharlar   byudjetlari   parametrlarini   tasdiqlaydi;
 moliya yili mobaynida Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti, viloyatlar   va
Toshkent   shahar   mahalliy   byudjetlari,   tumanlar   va   shaharlar   byudjetlari
parametrlariga   o’zgartirishlar   kiritish   to’g’risidagi   takliflarni   ko’rib   chiqadi;
 Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar
mahalliy byudjetlari, tumanlar va shaharlar byudjetlarining tegishli davrdagi ijrosi
to’g’risidagi hisobotlarni Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesiga, xalq
deputatlari   viloyatlar   va   Toshkent   shahar,   tumanlar   va   shaharlar   Kengashlariga
tasdiqlash   uchun   taqdim etadi;
 Davlat   byudjetiga   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlariga   tushumlar
to’liq   va   o’z   vaqtida   tushishi   ustidan nazoratni   tashkil   etadi;
21  byudjet   mablag’larining   maqsadli   sarflanishi   ustidan   nazoratni   tashkil
etadi;
 Qoraqalpog’iston   Respublikasi   respublika   byudjetining,   viloyatlar   viloyat
byudjetlarining   va   Toshkent   shahri   shahar   byudjetining,   tumanlar   va   shaharlar
byudjetlarining   qo’shimcha   manbalaridan   foydalanish   to’g’risida   qarorlar   qabul
qiladi;
 Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar   va   Toshkent
shahar   hokimlari   ushbu   moddaning   birinchi   qismida   ko’rsatilgan   vakolatlar   bilan
bir   qatorda   tegishincha   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   respublika   byudjetining,
viloyatlar   viloyat   byudjetlari   va   Toshkent   shahri   shahar   byudjetining   zaxira
jamg’armalari   mablag’laridan foydalanish   to’g’risida   qarorlar   qabul   qiladi.
22 3.O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi, uning davlat moliyasini
boshqarishdagi vakolatlari
Moliya   vazirligi   O’zbekiston   Respublikasi   davlat   boshqaruvi   organi   hisoblanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   respublikaning   markaziy   moliya-
iqtisodiy   organi   sifatida   O’zbekiston   Respublikasining   moliyaviy,   narx   siyosatini
hayotga   tatbiq   etadi   va   uning   butun   hududida   moliya,   narx-navoni   tashkil   etish
faoliyatiga   umumiy rahbarlikni   amalga   oshiradi.
Moliya vazirligi O’zbekiston Respublikasining vazifalari va funksiyalarini   amalga
oshirish   uchun   zarur   moliyaviy   negiz   yaratishni,   respublika   byudjetini   ishlab
chiqish   va   ijro   etishni,   uning   daromad   qismi   barqarorligini   ta’minlashni,   valyuta
rejasini   tuzish   va   ijro   etishni,   pul   resurslaridan   oqilona   va   tejab   sarflashni
ta’minlaydi.
Moliya   vazirligi   respublika   byudjeti   ham   daromadlar,   ham   xarajatlar   bo’yicha ijro
etilishi, moliyaviy resurslarni umumrespublika ehtiyojlariga safarbar   etish ishlarini
tashkil   etish   uchun   javob beradi.
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi, Qoraqalpog’iston Respublikasi   Moliya
vazirligi,   viloyatlar   va   tumanlar   hokimliklari   boshqarmalari   va   bo’limlari,   davlat
sug’urta   idoralari,   shuningdek,   ularga   qarashli   davlat   korxonalari,
muassasalari   va   tashkilotlari   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining
yagona   tizimini   tashkil   etadi.
Moliya   vazirligi   o’z   tizimiga   kiruvchi   korxonalar,   muassasalar   va   tashkilotlar
faoliyatini   to’g’ridan-to’g’ri   yoki   o’zi   tashkil   etadigan   organlar   orqali
muvofiqlashtiradi   va   yo’naltiradi.
23 O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiningdavlat
moliyasini   boshqarishdagi   vakolatlari:
 davlat   byudjeti   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlari,   shuningdek
soliq   va   byudjet   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari   loyihalarini   ishlab   chiqish
jarayonini tashkil etadi   hamda   muvofiqlashtirib boradi;
 Davlat   byudjeti   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlari,   shuningdek
soliq va   byudjet siyosatining asosiy yo’nalishlari loyihalarini ko’rib chiqish hamda
tegishli   xulosa   taqdim   etish   uchun   O’zbekiston   Respublikasi   Hisob   palatasiga
yuboradi;
 byudjetnoma   loyihasini   ko’rib   chiqadi   va   tasdiqlaydi;
 byudjetnomani   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   palatalariga
taqdim   etadi;
 davlat   boshqaruvi   organlarining   Davlat   byudjetini   va   davlat   maqsadli
jamg’armalari   byudjetlarini   ijro   etish   borasidagi   faoliyatini   muvofiqlashtirib   boradi
hamda nazorat   qiladi;
 Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlarining   ijrosi
to’g’risidagi   hisobotlarni har chorakda   ko’rib chiqadi;
 o’tgan   moliya   yili   uchun   Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli
jamg’armalari   byudjetlarining ijrosi to’g’risidagi hisobotlarni tashqi audit o’tkazish
hamda baholash uchun   O’zbekiston   Respublikasi Hisob palatasiga   yuboradi;
 Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlarining
tegishli   davrdagi   ijrosi   to’g’risidagi   hisobotlarni   tasdiqlash   uchun   O’zbekiston
Respublikasi Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasiga taqdim etadi;
 moliya   yili   mobaynida   Davlat   byudjeti   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari
byudjetlari   parametrlariga   o’zgartirishlar   kiritish   to’g’risidagi   takliflarni   ko’rib
chiqadi;
 O’zbekiston   Respublikasi   respublika   byudjetining   qo’shimcha   manbalaridan
foydalanish   to’g’risida qarorlar   qabul qiladi;
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   zaxira   jamg’armasi
mablag’laridan   foydalanish   to’g’risida qarorlar   qabul qiladi.
24 Moliya   vazirligi   tizimiga   kiruvchi   organlarni   boshqarish   jarayonida   Vazirlik
O’zbekiston   Respublikasining   moliyaviy   va   narx-navo   siyosatini   amalga
oshirishning   birligini   ta’minlaydi.
2017-yilga   qadar   Moliya   vazirligining   byudjet   tizimini   boshqarish   bo’yicha
vakolatlari,   asosiy   vazifalari   va   funksiyalari   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   1992-yil   23-noyabrdagi   553-son   qarori   bilan   tasdiqlangan
“O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   to’g’risidagi   Nizom” 16
  bilan   tartibga
solinib   kelingan.
2017-yilga   kelib,   respublikadagi   barcha   moliya   organlari   faoliyatini   tubdan
takomillashtirish,   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining   soliq-byudjet
siyosatiga   qat’iy   rioya   etilishini   ta’minlash,   iqtisodiyotning   real   sektori
tarmoqlarini   hamda   ijtimoiy   sohani   barqaror,   mutanosib   va   jadal   rivojlantirish,
mahalliy byudjetlarning daromad bazasini mustahkamlash, byudjet mablag’laridan
samarali   foydalanishga   yo’naltirilgan   vazifalari,   funksiyalari,   ish   shakllari   va
uslublarini   qayta   ko’rib   chiqish   maqsadida   2017-yil   18-martda   “Moliya   organlari
faoliyatini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   PQ-2847-sonli   Qarori 17
  qabul   qilindi.   Ushbu   qaror
bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va   uning   hududiy   bo’linmalari
faoliyatining   quyidagi   ustuvor   vazifalari   hamda   yo’nalishlari   belgilab   berildi:
− iqtisodiy   o’sishning   barqaror   yuqori   sur’atlarini,   iqtisodiyot   va   ijtimoiy   sohaning
moliyaviy   mutanosibligini   ta’minlashda,   davlatning   ijtimoiy   majburiyatlarini   to’liq
va   o’z   vaqtida   bajarishda,   yirik   investitsiya   loyihalarini   moliyalashtirish   va
mamlakatning mudofaa qobiliyatini  mustahkamlashda  moliya   organlarining rolini
oshirishga yo’naltirilgan yagona davlat soliq-byudjet siyosatini   amalga   oshirish;
− iqtisodiyot   va   aholiga   soliq   yukini   kamaytirish,   ishlab   chiqarish   samaradorligini
ta’minlash,   mineral-xom   ashyo,   yer-suv   hamda   boshqa   resurslar   va   uskunalardan
oqilona   foydalanishda   soliq   hamda   boshqa   majburiy   to’lovlarning
rag’batlantiruvchi   rolini   kuchaytirish   yo’li   bilan   soliq   tizimini   izchil
takomillashtirib   borish,   soliq   ma’muriyatchiligi   samaradorligini   oshirish,   soliqlar
hamda   boshqa   majburiy   to’lovlarni   hisoblash   va   to’lash   tartibini   soddalashtirish,
25 shuningdek, soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarning to’liq yig’ilishini ta’minlash
maqsadida   ularning   stavkalarini   optimallashtirish;
−   byudjetlararo   munosabatlarni   tubdan   takomillashtirish,   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   byudjeti,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   mahalliy   byudjetlarining
daromad   bazasini   barcha   choralar   bilan   kengaytirish,   viloyatlar   va   tumanlarni
subvensiyadan   chiqarib,   ularning   mutanosibligi   va   o’zini   o’zi   qoplay   olishini
ta’minlash, hududlar hokimliklari bilan birgalikda Qoraqalpog’iston Respublikasi,
viloyatlar   hamda   Toshkent   shahrini   kompleks   va   intensiv   rivojlantirish   asosida
davlat byudjetiga qo’shimcha manbalar jalb etish yuzasidan tizimli ishlarni amalga
oshirish,   tabiiy   va   iqtisodiy   salohiyatdan   yanada   to’liq   va   samarali   foydalanish,
hududlar   iqtisodiyotini   modernizatsiyalash   va   diversifikatsiyalash;
−   moliyaviy   resurslarni   iqtisodiy   taraqqiyotning   eng   ustuvor   yo’nalishlariga,
ijtimoiy   sohani,   ayniqsa   qishloq   joylarida,   jadal   rivojlantirishga,   maqsadli
investitsiya   dasturlarini   moliyalashtirishga,   belgilangan   me’yorlarga   muvofiq
ularni   real   moliyalashtirish   manbalari   bilan   mustahkamlashga,   ushbu   asosda
kreditorlik   va   debitorlik   qarzlarini kamaytirishga   jamlash;
−   iqtisodiyot   bazaviy   tarmoqlarining   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash
borasidagi   ishlarni   muvofiqlashtirish,   qishloq   xo’jaligini   moliyaviy   qo’llab-
quvvatlashning   samarali   usul   va   mexanizmlarini   joriy   etish,   tovarlar   va
xizmatlarning   ayrim   turlariga   narx   va   tariflar   belgilash   tartibini   takomillashtirish
hamda   to’lov   intizomini   mustahkamlash;
− byudjet   tizimidagi   byudjet   mablag’laridan   maqsadli   hamda   oqilona   foydalanish
ustidan   davlat   moliyaviy   nazoratini   amalga   oshirish,   qat’iy   iqtisod   qilish,   ishlab
chiqarish va muomala xarajatlarini kamaytirish, nobudgarchilik va   talon-torojlikni,
maqsadga nomuvofiq chiqimlarni tugatish yuzasidan vazirliklar,   idoralar, xo’jalik
subyektlari,   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   bilan   birgalikda   keng   qamrovli
profilaktika ishlarini   olib   borish;
− O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   va   boshqa   valyuta   nazorati   organlari
bilan   birgalikda   valyuta-moliya   siyosatining   asosiy   tamoyillari   va   usullarini
shakllantirish,   davlatning   valyuta   resurslarini   ko’paytirish   va   ulardan   samarali
26 foydalanish   bo’yicha takliflar   ishlab chiqish;
−   fuqarolarning   pensiya   ta’minoti   sohasida   davlat   siyosatining   asosiy
yo’nalishlarini   ishlab   chiqish,   Moliya   vazirligi   huzuridagi   byudjetdan   tashqari
Pensiya   jamg’armasi   daromadlari   va   xarajatlarining   mutanosibligini   ta’minlash,
Moliya   vazirligi   huzuridagi   byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasi   tomonidan
uning   zimmasiga   yuklangan   vazifalar   va   funksiyalar,   xususan   pensiyalar   hamda
boshqa   tegishli   to’lovlarni   tayinlash   va   o’z   vaqtida   to’lash   bo’yicha   o’rnatilgan
qoidalarning   qo’llanilishini   muvofiqlashtirish   hamda   ularni nazorat   qilish;
−   sug’urta   tashkilotlarining   sug’urta   munosabatlari   barcha   qatnashchilarining
huquq   va   qonuniy   manfaatlari   himoya   qilinishini   ta’minlashga   qaratilgan
faoliyatini   nazorat   qilish,   buxgalterlik   hisobi   va   hisobotining   yagona
metodologiyasini   shakllantirish   va   amalga   oshirish,   auditorlik   faoliyatini   tartibga
solish,   mamlakatning   moliya   bozorlarini   rivojlantirish   bo’yicha   davlat   siyosatini
amalga   oshirishda   ishtirok   etish;
−   davlat   moliya   siyosati   sohasida   kadrlar   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va
malakasini oshirish tizimini tashkil etish, Moliya vazirligi, uning markaziy apparati
hamda   tarkibiy   bo’linmalarining   ish   shakllarini   va   usullarini   tubdan
takomillashtirish,   moliya   organlari   faoliyatida   byurokratizm   va   sansalorlik
hollariga   yo’l   qo’ymaslik,   inson   huquqlari,   erkinliklari   va   manfaatlariga   rioya
etilishini   ta’minlash,   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   murojaatlariga   o’z   vaqtida
e’tibor qaratish, zimmaga yuklatilgan vazifalarning o’z vaqtida va sifatli bajarilishi
uchun moliya   organlari   xodimlarining   mas’uliyatini   oshirish.
Yuqorida nomi keltirilgan Prezident qarori bilan O’zbekiston Respublikasi   Moliya
vazirligi   to’g’risidagi   Nizom,   Moliya   vazirligi   va   vazirlik   markaziy   apparatining
tashkiliy   tuzilmasi,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Moliya   vazirligining,   viloyatlar
va   Toshkent   shahar   hokimliklari   moliya   bosh   boshqarmalarining,   shahar
hokimliklari   moliya   bo’limlarining,   tuman   va   shaharlar   hokimliklari   moliya
bo’limlarining   namunaviy   tuzilmalari   ham   tasdiqlandi.
27 Xulosa
Xulosa qilib aytganda, davlat byudjeti mamlakat moliya tizimining barcha   soha   va
bo’g’inlari   bilan   o’zaro   munosabatlarga   kirishadi.   Bu   munosabatlar   quyidagilarda
namoyon   bo’ladi:
 davlat   byudjeti   mablag’lari   hisobidan   davlat   maqsadli   jamg’armalaridagi
vaqtinchalik  kassaviy  uzilishlar  mablag’  bilan  qoplanishi  mumkin,  o’z  navbatida,
davlat   maqsadli   jamg’armalarining   mablag’lari   davlat   byudjetida   yuzaga   kelgan
taqchillikni   qoplashning   noinflyatsion manbasi   bo’lib   xizmat qiladi;
 davlat   krediti   orqali   davlat   o’z   majburiyatlarini   bajarish   uchun   ichki   va
tashqi   manbalardan   qarz   oladi,   shuningdek   mamlakat   ichkarisidagi   subyektlarga
hamda   xalqaro   moliyaviy   munosabatlarning   ishtirokchilari   bo’lgan   subyektlarga
qarz   beradi,   byudjetning   taqchilligini   qoplash   manbai   sifatida   ham   davlat   qarzi
maydonga   chiqadi,   shu   munosabatlarda   davlat   byudjeti   bilan   davlat   moliyasining
alohida bo’g’ini bo’lgan davlat krediti o’rtasida muayyan moliyaviy munosabatlar
sodir   bo’ladi;
 mamlakat   moliya   tizimining   alohida   sohasi   bo’lgan   tijorat   asosida   faoliyat
yurituvchi korxonalar moliyasi orqali davlat byudjetining daromad manbai bo’lgan
qo’shilgan   qiymat,   foyda,   daromad   yaratiladi   va   ularning   qayta   taqsimlanishi
asosida   davlat   byudjetiga   daromad   va   tushumlar   kelib   tushadi,   o’z   navbatida,
davlat byudjeti mablag’laridan bu korxonalar resurslarining shakllanishida ma’lum
ko’lamlarda   foydalaniladi,   buni   davlat   byudjetining   iqtisodiyotga   va
markazlashgan   investitsiyalarni   moliyalashtirishga   yo’naltiril-gan   mablag’lar
harakatida   ko’rish   mumkin;
 ma’lumki,   moliya   tizimining   alohida   bo’g’ini   notijorat   faoliyatini   amalga
oshiruvchi   muassasa   va   tashkilotlarda   sodir   bo’ladigan   moliyaviy   munosabatlar
tashkil   qiladi,   ularning   aksariyati   esa   turli   tarmoq   va   sohalardagi   byudjet
tashkilotlari  maqomida faoliyat  yuritadi, ularning joriy faoliyatini, ayrim  hollarda
kapital   mablag’larga   bo’lgan   ehtiyojini   qondirish   yuzasidan   ular   bilan   davlat
byudjeti   o’rtasida   byudjet   mablag’larining   taqsimlanishi   bilan   bog’liq
munosabatlar   sodir bo’ladi;
28  shuningdek,   davlat   byudjeti   bilan   uy   xo’jaliklari   o’rtasida   ijtimoiy
transfertlarning   ajratilishi,   davlat   mablag’lari   bilan   mustahkamlangan   imtiyozli
kreditlarning   berilishi   yuzasidan   muayyan   moliyaviy   munosabatlar   shakllanadi,
shu bilan birga uy xo’jaliklari ham soliqlar, majburiy to’lovlar, zaym obligatsiyalar
sotib   olish   kabilar   bilan   davlat   byudjet   resurslarining   shakllanishida   ishtirok
etadilar.
29 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1. O’zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi – 2023 yil 01 may.
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining   “2022 — 2026 yillarga mo’ljallangan 
yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi”
3.O’zbekiston Respublikasining “Mexnat kodeksi” 2023 yil 30 aprel 
4.O’zbekiston Respublikasining «Byudjet kodeksi 2013 yil 26 dekabr 
5.O’zbekiston Respublikasining “Soliq kodeksi” 2019 yil 30 dekabr) 
6.O’zbekiston Respublikasining “Buxgaltetriya hisobi to’g’risida”gi Qonuni. 2016
y. 13 aprel  Adabiyotlar ro’yxati
1. Mehmonov   S.U.,   Karimova   Z.   X.   Tursunov   A.S.   Byudjet   tizimi.   Darslik.   –T.:
“Iqtisod-Moliya”, 2018. -544 b.
2.Tuychiyev   A.J.,   Ostonokulov   A.A.,   Ibragimov   K.Sh.,   Tursunov   A.S.   Byudjet
hisobi. Darslik. – T.: “ Iqtisod-Moliya ” 2018. 428 b.
3.Tuychiyev   A.J.,   Ostonokulov   A.A.,   Ibragimov   K.Sh.,   Tursunov   A.S.   Byudjet
tashkilotlarida byudjet hisobi. Darslik. – T.: “ Iqtisod-Moliya ” 2019. 329 b.
4.Tuychiyev   A.J.,   Ibragimov   K.Sh.Byudjet   hisoboti.   O’quv   qo’llanma.   “ Iqtisod-
5. Moliya ”. – T.: 2018.  254  b.

Moliya tizimining mohiyati, uning sohalari va bo’g’inlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский