Moliyaviy nazoratning mazmuni, uning vazifalari va tamoyillari. Moliyaviy nazoratning turlari

M oliyaviy nazoratning mazmuni, uning vazifalari va tamoyillari .  Moliyaviy
nazoratning  turlari
Reja:
1. Moliyaviy nazoratning mazmuni va maqsadi
2. Moliyaviy nazoratning vazifalari
3. Moliyaviy nazoratning asosiy tamoyillari
4. Moliyaviy nazorat turlari
 Davlat moliyaviy nazorati
 Ichki moliyaviy nazorat
 Tashqi moliyaviy nazorat
 Jamoatchilik moliyaviy nazorati Moliyaviy nazoratning mazmuni, uning vazifalari va tamoyillari. moliyaviy
nazoratning turlari
Moliyaviy   nazorat   –   bu   davlat,   korxona,   tashkilot   va   fuqarolarning   moliyaviy
resurslarini   samarali   boshqarish,   ularning   to’g’ri   va   maqsadli   foydalanilishini
tekshirishga   yo’naltirilgan   muhim   tizimdir.   Mazkur   nazorat   turli   darajalarda   amalga
oshiriladi   va   iqtisodiyotning   barqarorligi   hamda   rivojlanishini   ta’minlashda   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Moliyaviy   nazorat   orqali   davlat   iqtisodiy   siyosatini   amalga
oshiradi,   budjet   mablag’larining   sarflanishini   nazorat   qiladi   va   korxona   hamda
tashkilotlarning moliyaviy barqarorligini ta’minlashga yordam beradi.
Moliyaviy nazorat tushunchasi va uning ahamiyati
Moliyaviy   nazorat   –   bu   moliyaviy   resurslardan   maqsadga   muvofiq   foydalanilishini
aniqlash,   moliyaviy   intizomni   mustahkamlash   va   iqtisodiy   samaradorlikni   oshirish
uchun   olib   boriladigan   tekshiruv   jarayonidir.   Mazkur   nazoratning   asosiy   maqsadi   –
davlat   budjeti   mablag’lari   va   iqtisodiy   subyektlarning   moliyaviy   faoliyatini   nazorat
qilish orqali ularning qonuniy va samarali ishlashini ta’minlashdir.
Moliyaviy nazorat quyidagi muhim vazifalarni bajaradi:
1. Moliyaviy intizomni ta’minlash  – tashkilotlar va davlat muassasalari tomonidan
moliyaviy qonunchilikka rioya etilishini nazorat qiladi.
2. Mablag’lardan samarali foydalanishni ta’minlash   – ajratilgan mablag’larning
maqsadli sarflanishini nazorat qiladi va moliyaviy isrofgarchilikning oldini oladi.
3. Davlat   va   tashkilotlar   budjetining   ijrosini   tekshirish   –   davlat   budjeti   va
xususiy   sektordagi   budjet   mablag’larining   to’g’ri   va   samarali   ijro   etilishini
ta’minlaydi.
4. Moliya   sohasidagi   korrupsiyaga   qarshi   kurashish   –   noqonuniy   moliyaviy
operatsiyalarni aniqlash va ularni oldini olishga qaratilgan mexanizmlarni ishlab
chiqadi.
5. Iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   –   davlat   va   xususiy   sektor   moliyaviy
resurslarining to’g’ri taqsimlanishi va ishlatilishini nazorat qiladi. Moliyaviy nazoratning iqtisodiyotdagi o’rni
Moliyaviy nazorat mamlakat iqtisodiyotining muhim qismidir va quyidagi jihatlari bilan
iqtisodiyotda katta ahamiyat kasb etadi:
 Davlat   budjeti   barqarorligini   ta’minlash   –   moliyaviy   nazorat   budjet
taqchilligini kamaytirish va moliyaviy resurslarni  samarali  taqsimlashga  yordam
beradi.
 Xalqaro investitsiyalar va kredit ishonchliligini oshirish   – xalqaro investorlar
va kredit tashkilotlari uchun iqtisodiy muhitning barqarorligini ta’minlaydi.
 Davlatning   makroiqtisodiy   siyosatini   qo’llab-quvvatlash   –   iqtisodiy
rivojlanish strategiyalarining samarali amalga oshirilishini nazorat qiladi.
 Tadbirkorlik   muhitining   yaxshilanishiga   xizmat   qiladi   –   xususiy   sektor
vakillari   uchun   shaffof   va   barqaror   moliyaviy   muhit   yaratish   orqali   iqtisodiy
taraqqiyotni rag’batlantiradi.
Moliyaviy nazoratning turlari
Moliyaviy   nazoratning   turli   shakllari   mavjud   bo’lib,   ular   quyidagi   asosiy   guruhlarga
bo’linadi:
1. Davlat   moliyaviy   nazorati   –   davlat   tomonidan   amalga   oshiriladigan   nazorat
bo’lib,   soliq   organlari,   Hisob   palatasi   va   boshqa   davlat   muassasalari   tomonidan
olib   boriladi.   Bu   nazorat   turi   davlat   budjeti   mablag’larining   to’g’ri   va   qonuniy
sarflanishini ta’minlashga qaratilgan.
2. Ichki   moliyaviy   nazorat   –   korxona   yoki   tashkilot   ichida   amalga   oshiriladigan
nazorat   bo’lib,   u   ichki   auditorlar   yoki   moliyaviy   menejerlar   tomonidan   olib
boriladi.   Bu   nazorat   korxonaning   moliyaviy   barqarorligini   saqlash   va   uning
mablag’laridan samarali foydalanishiga qaratilgan.
3. Tashqi   moliyaviy   nazorat   –   mustaqil   auditorlik   kompaniyalari   yoki   davlat
organlari   tomonidan   amalga   oshiriladi.   U   moliyaviy   hisobotlarning
haqqoniyligini tekshirishga qaratilgan.
4. Byudjet   nazorati   –   davlat   budjeti   mablag’larining   taqsimlanishi   va   sarflanishi
ustidan nazoratni o’z ichiga oladi. Bu turdagi nazorat davlat organlari tomonidan
olib boriladi. 5. Soliq   nazorati   –   soliq   organlari   tomonidan   soliq   tushumlarining   to ’ g ’ ri
hisoblanishi   va   to ’ lanishini   tekshirishga   yo ’ naltirilgan .
6. Bank   nazorati   –   bank   tizimining   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash   va
noqonuniy moliyaviy operatsiyalarning oldini olishga qaratilgan nazorat turi.
7. Xalqaro   moliyaviy   nazorat   –   xalqaro   tashkilotlar   va   moliyaviy   institutlar
tomonidan   davlatning   iqtisodiy   va   moliyaviy   faoliyati   ustidan   olib   boriladigan
nazorat turi.
Moliyaviy   nazorat   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishiga   xizmat   qiladi   va
davlatning   iqtisodiy   siyosatini   amalga   oshirishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Ushbu
nazorat turi davlat organlari, xususiy sektor vakillari va mustaqil auditorlik tashkilotlari
tomonidan   turli   darajalarda   amalga   oshiriladi.   Moliyaviy   nazoratning   samarali   olib
borilishi   korrupsiyaning   oldini   olish,   moliyaviy   intizomni   mustahkamlash   va   iqtisodiy
islohotlarni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishga   yordam   beradi.   Shu   sababli,   moliyaviy
nazorat   tizimining   takomillashtirilishi   va   yanada   shaffof   bo’lishi   mamlakat
iqtisodiyotining umumiy barqarorligiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.
Moliyaviy nazoratning mazmuni va maqsadi
Moliyaviy   nazorat   davlat   va   xususiy   sektorning   moliyaviy   faoliyatini   tartibga   solish,
qonunlarga rioya etilishini ta’minlash hamda iqtisodiy resurslardan samarali foydalanish
maqsadida amalga oshiriladigan muhim mexanizmdir. Ushbu jarayon jamiyat iqtisodiy
barqarorligini   ta’minlashda,   moliyaviy   intizomni   mustahkamlashda   va   moliyaviy
resurslardan maqsadli foydalanishni nazorat qilishda muhim rol o’ynaydi.
Mazkur   maqolada   moliyaviy   nazoratning   ta’rifi,   uning   asosiy   yo’nalishlari,   davlat   va
xususiy   sektor   uchun   ahamiyati   haqida   tahliliy   fikr   yuritilib,   dalillar   va   misollar
keltiriladi.
Moliyaviy nazoratning ta’rifi
Moliyaviy   nazorat   –   bu   davlat   organlari,   mustaqil   auditorlar   va   boshqa   tegishli
subyektlar   tomonidan   amalga   oshiriladigan   nazorat   mexanizmi   bo’lib,   u   moliyaviy
operatsiyalar, byudjet mablag’lari va xususiy sektor mablag’larining qonuniy, samarali
hamda maqsadli ishlatilishini ta’minlashga qaratilgan.
Moliyaviy nazorat quyidagi asosiy maqsadlarga xizmat qiladi:  Moliya   intizomini   ta’minlash   –   noqonuniy   moliyaviy   operatsiyalar   va
korrupsiyaga qarshi kurashish.
 Davlat   va   xususiy   sektor   mablag’laridan   samarali   foydalanish   –   iqtisodiy
resurslarni oqilona taqsimlash orqali barqaror rivojlanishni ta’minlash.
 Byudjet   mablag’larining   shaffofligi   va   hisobdorligini   oshirish   –   davlat
mablag’larining maqsadli ishlatilishini ta’minlash.
 Moliyaviy   xatarlardan   himoya   qilish   –   korxona   va   tashkilotlarning   moliyaviy
holatini barqaror saqlash va moliyaviy rejalashtirishga yordam berish.
Moliyaviy nazoratning asosiy yo’nalishlari
Moliyaviy nazorat turli shakllarda amalga oshiriladi va u quyidagi asosiy yo’nalishlarni
o’z ichiga oladi:
1. Davlat moliyaviy nazorati
Bu   turdagi   nazorat   davlat   organlari   tomonidan   amalga   oshiriladi   va   quyidagilarga
qaratilgan:
 Byudjet   ijrosini   nazorat   qilish   –   davlat   byudjetidan   ajratilgan   mablag’larning
maqsadli sarflanishini tekshirish.
 Davlat   xaridlarini   nazorat   qilish   –   davlat   tenderlari   va   loyihalarining
qonuniyligini ta’minlash.
 Soliq nazorati  – soliqlarning to’g’ri hisoblanishi va to’lanishini tekshirish.
Misol   sifatida   O’zbekiston   Respublikasi   Hisob   palatasining   faoliyatini   keltirish
mumkin.   Ushbu   organ   davlat   byudjetining   ijrosini   nazorat   qiladi   hamda   moliyaviy
hisobotlarning shaffofligini ta’minlaydi.
 Ichki moliyaviy nazorat
Ichki moliyaviy nazorat muayyan tashkilot yoki kompaniya ichida amalga oshiriladi.  Bu
quyidagilarni o’z ichiga oladi:
 Buxgalteriya nazorati  – buxgalteriya hisobotlarining aniq va ishonchli bo’lishini
ta’minlash.
 Ichki audit  – kompaniya moliyaviy faoliyatining qonuniyligini tekshirish.
 Xarajatlarni boshqarish  – korxona resurslaridan samarali foydalanish. Masalan,   yirik   korporatsiyalarda   ichki   audit   bo’limlari   tashkil   etilgan   bo’lib,   ular
kompaniyaning moliyaviy operatsiyalarini doimiy ravishda nazorat qiladi.
 Tashqi moliyaviy nazorat
Bu  mustaqil   auditorlik  kompaniyalari   yoki   davlat   nazorat   organlari  tomonidan  amalga
oshiriladigan nazorat shaklidir.  U quyidagilarga qaratiladi:
 Moliyaviy hisobotlarning mustaqil auditini o’tkazish .
 Xalqaro moliyaviy standartlarga muvofiqlikni tekshirish .
 Investorlarga ishonchli moliyaviy axborot taqdim etish .
Masalan,   yirik   xalqaro   kompaniyalar   Deloitte,   KPMG,   PwC   va   EY   kabi   auditorlik
kompaniyalari tomonidan nazorat qilinadi.
Davlat va xususiy sektor uchun moliyaviy nazoratning ahamiyati
Davlat sektori uchun ahamiyati
 Byudjet   mablag’larining   shaffofligini   ta’minlash   –   davlat   moliyaviy
mablag’larining maqsadli ishlatilishini ta’minlaydi.
 Davlat   qarzini   samarali   boshqarish   –   mamlakat   iqtisodiy   barqarorligini
saqlashda muhim rol o’ynaydi.
 Soliq   tushumlarini   oshirish   –   davlatning   moliyaviy   resurslarini
mustahkamlashga xizmat qiladi.
Xususiy sektor uchun ahamiyati
 Investitsion   jozibadorlikni   oshirish   –   shaffof   moliyaviy   hisob-kitoblar
investorlar ishonchini oshiradi.
 Moliyaviy   xatarlardan   himoyalanish   –   korxona   moliyaviy   barqarorligini
ta’minlashga yordam beradi.
 Moliya   boshqaruvini   optimallashtirish   –   xarajatlarni   nazorat   qilish   orqali
samaradorlikni oshirish imkonini beradi.
Moliyaviy   nazorat   davlat   va   xususiy   sektorning   barqaror   rivojlanishini   ta’minlashda
muhim   omil   hisoblanadi.   Uning   samarali   amalga   oshirilishi   davlat   byudjetining
shaffofligini oshirish, korxonalarning moliyaviy intizomini mustahkamlash va umumiy
iqtisodiy barqarorlikni saqlashga xizmat qiladi. Shu sababli, moliyaviy nazorat tizimini
yanada rivojlantirish va uning samaradorligini oshirish dolzarb masala hisoblanadi. Moliyaviy nazoratning vazifalari va uning amaliyotda ahamiyati
  Moliya har qanday davlat va tashkilotning iqtisodiy barqarorligini ta’minlovchi asosiy
vositalardan   biri   hisoblanadi.   Shu   sababli,   moliyaviy   nazorat   tizimi   iqtisodiy
resurslarning   samarali   boshqarilishini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Moliyaviy   nazorat
davlat   byudjeti   mablag’larining   maqsadli   sarflanishini,   soliq   tushumlarining   to’g’ri
hisoblanishini,   shuningdek,   korxona   va   tashkilotlarning   moliyaviy   intizomga   rioya
qilishini   nazorat   qilishni   o’z   ichiga   oladi.   Ushbu   maqolada   moliyaviy   nazoratning
asosiy   vazifalari,   uning   amaliy   ahamiyati   va   real   hayotdagi   misollar   bilan   tushuntirib
beriladi.
Moliyaviy   nazoratning   asosiy   vazifalari   Moliyaviy   nazorat   quyidagi   muhim
vazifalarni bajaradi:
Moliya resurslarining samarali ishlatilishini ta’minlash  Davlat va xususiy sektordagi
moliyaviy   mablag’larning   to’g’ri   taqsimlanishi   iqtisodiy   taraqqiyotning   asosiy
omillaridan   biridir.   Moliyaviy   nazorat   orqali   ortiqcha   yoki   noto’g’ri   xarajatlar
aniqlanadi va oldi olinadi. Masalan, davlat tashkilotlarida ortiqcha xarajatlar oldini olish
maqsadida   moliyaviy   audit   o’tkaziladi.   2023-yil   O’zbekiston   Respublikasida
o’tkazilgan   davlat   moliyaviy   nazorati   natijasida   byudjetdan   noto’g’ri   sarflangan   50
milliard so’m mablag’ qaytarilgan.
Byudjet mablag’larining maqsadli ishlatilishini tekshirish  Byudjet mablag’lari aholi
turmush   darajasini   oshirish   va   infratuzilmani   rivojlantirish   uchun   sarflanishi   kerak.
Biroq,   ayrim   hollarda   mablag’lar   noto’g’ri   yo’naltirilishi   yoki   talon-toroj   qilinishi
mumkin.   Shu   sababli,   Moliya   vazirligi   va   Hisob   palatasi   tomonidan   doimiy   ravishda
tekshiruvlar   o’tkazilib,   mablag’larning   samarali   ishlatilishi   ta’minlanadi.   Masalan,
O’zbekistonning   qishloq   xo’jaligi   sohasi   uchun   ajratilgan   500   milliard   so’mlik
subsidiyalar   bo’yicha   tekshiruv   natijasida   30   milliard   so’m   noqonuniy   ajratilgan
mablag’ aniqlangan va tegishli choralar ko’rilgan.
Soliq   va   boshqa   majburiy   to’lovlarning   to’g’ri   hisoblanishi   va   o’z   vaqtida
to’lanishini   nazorat   qilish   Soliq   tushumlari   davlat   byudjeti   daromadlarining   asosiy
manbai   hisoblanadi.   Shunday   ekan,   soliq   organlari   tadbirkorlar   va   korxonalarning
soliqlarni   o’z   vaqtida   va   to’g’ri   to’lashini   nazorat   qiladi.   2022-yil   davomida O’zbekiston Davlat soliq qo’mitasi tomonidan o’tkazilgan tekshiruvlarda 1 200 ta yirik
korxona   tomonidan   150   milliard   so’m   soliq   to’lanmaganligi   aniqlanib,   bu   mablag’lar
davlat   byudjetiga   qaytarilgan.   Bundan   tashqari,   tadbirkorlar   uchun   soliq   yukini
kamaytirish va soliq tizimini shaffof qilish bo’yicha islohotlar amalga oshirilmoqda.
Korxona   va   tashkilotlarning   moliyaviy   intizomga   rioya   qilishi   Moliyaviy   intizom
har qanday tashkilot yoki korxonaning barqaror ishlashi uchun muhim ahamiyatga ega.
Korxonalar   o’z   moliyaviy   hisobotlarini   belgilangan   muddatda   va   to’g’ri   tayyorlashi,
soliqlarni   o’z   vaqtida   to’lashi,   shuningdek,   kredit   va   qarz   majburiyatlarini   bajarishi
shart.   Moliyaviy   nazorat   natijasida   so’nggi   yillarda   O’zbekistonda   300   dan   ortiq
korxona moliyaviy intizomni buzganligi uchun jarimaga tortilgan.
Moliyaviy   nazorat   davlat   iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlashda   muhim   vosita
bo’lib,   u   moliyaviy   resurslardan   samarali   foydalanish,   byudjet   mablag’larini   maqsadli
ishlatish,   soliqlarni   o’z   vaqtida   to’lash   hamda   korxona   va   tashkilotlarning   moliyaviy
intizomga rioya qilishini  nazorat qiladi. Davlat moliyaviy nazorat organlari tomonidan
olib   borilayotgan   tekshiruvlar   iqtisodiy   shaffoflikni   oshirishga   xizmat   qilmoqda.
Kelgusida   moliyaviy   nazorat   tizimini   yanada   takomillashtirish   orqali   iqtisodiy
barqarorlikka erishish maqsad qilinishi lozim.
Moliyaviy nazoratning asosiy tamoyillari va ularning amaliy ahamiyati
Moliyaviy   nazorat   davlat   va   korxona   darajasida   moliyaviy   resurslardan   oqilona   va
samarali   foydalanishni   ta’minlashga   qaratilgan   muhim   mexanizmdir.   Ushbu   nazorat
tizimi iqtisodiy barqarorlikni saqlash, korrupsiyaning oldini olish, moliyaviy faoliyatni
tartibga   solish   hamda   davlat   byudjeti   va   boshqa   moliyaviy   mablag’larning   maqsadli
ishlatilishini  ta’minlash uchun  xizmat  qiladi.  Moliyaviy nazoratning asosiy  tamoyillari
quyidagilardan  iborat:  qonuniylik, obyektivlik  va xolislik,  uzoq  muddatli  rejalashtirish
va   tahlil,   shaffoflik   va   hisobdorlik.   Quyida   ushbu   tamoyillar   batafsil   tahlil   qilinadi   va
amaliy misollar asosida yoritiladi.
 Qonuniylik
Moliyaviy   nazoratning   birinchi   va   eng   muhim   tamoyili   –   qonuniylikdir.   Ya’ni,
moliyaviy   operatsiyalar   barcha   mavjud   normativ-huquqiy   hujjatlarga   muvofiq   amalga oshirilishi lozim. Davlat va xususiy sektor tashkilotlari o’z moliyaviy faoliyatini tegishli
qonunlar, byudjet kodeksi hamda moliyaviy tartib-qoidalar asosida olib borishlari shart.
Amaliy misol
Masalan,   davlat   byudjetidan   ajratiladigan   mablag’larning   maqsadli   ishlatilishini
ta’minlash   uchun   Oliy   audit   palatasi   muntazam   ravishda   tekshiruvlar   o’tkazadi.   Agar
muayyan davlat idorasi ajratilgan mablag’ni noto’g’ri yoki noqonuniy sarflagan bo’lsa,
ushbu tashkilotga jarima yoki boshqa sanksiyalar qo’llaniladi.
 Obyektivlik va xolislik
Moliyaviy nazorat tizimi obyektiv va xolis bo’lishi zarur. Ya’ni, tekshiruvlar va tahlillar
hech   qanday   shaxsiy   yoki   siyosiy   manfaatlar   ta’siriga   tushib   qolmasligi   kerak.
Obyektivlikni   ta’minlash   uchun   nazorat   jarayonlari   mustaqil   organlar   yoki   uchinchi
tomon auditorlari tomonidan amalga oshiriladi.
Amaliy misol
Kompaniyalar   o’z   moliyaviy   hisob-kitoblarini   tekshirtirish   uchun   mustaqil   auditorlik
kompaniyalariga   murojaat   qiladilar.   Agar   auditorlik   hisobotida   moliyaviy   noto’g’ri
ma’lumotlar   yoki   qonunbuzarliklar   aniqlansa,   kompaniya   rahbariyati   mas’uliyatga
tortilishi mumkin.
 Uzoq muddatli rejalashtirish va tahlil
Moliyaviy   nazoratning   yana   bir   muhim   tamoyili   –   uzoq   muddatli   rejalashtirish   va
tahlildir. Davlat va xususiy tashkilotlar o’z moliyaviy strategiyalarini nafaqat joriy davr
uchun,   balki   kelajakdagi   iqtisodiy   sharoitlarni   hisobga   olgan   holda   ishlab   chiqishlari
kerak. Bu tamoyil moliyaviy barqarorlik va samaradorlikni ta’minlashga xizmat qiladi.
Amaliy misol
Davlat   iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasini   ishlab   chiqishda   5-10   yillik   moliyaviy
rejalarni   ishlab   chiqadi.   Masalan,   O’zbekiston   hukumati   uzoq   muddatli   investitsion
dasturlarni   amalga   oshirish   orqali   infratuzilmani   rivojlantirish,   ta’lim   va   sog’liqni
saqlash tizimlarini moliyalashtirish kabi yo’nalishlarni nazarda tutadi.
 Shaffoflik va hisobdorlik
Shaffoflik   va   hisobdorlik   moliyaviy   nazorat   tizimining   samaradorligini   oshiradi.   Har
qanday   moliyaviy   operatsiyalar   haqida   jamoatchilik   yoki   manfaatdor   tomonlar   uchun ochiq   ma’lumotlar   taqdim   etilishi   lozim.   Davlat   organlari   va   kompaniyalar   moliyaviy
hisobotlarini   e’lon   qilishlari,   sarflangan   mablag’lar   haqida   aniq   ma’lumotlar   taqdim
etishlari kerak.
Amaliy misol
Ko’pgina rivojlangan mamlakatlarda davlat tashkilotlarining xarajatlari va daromadlari
bo’yicha   ochiq   ma’lumotlar   bazalari   mavjud.   Masalan,   O’zbekiston   Respublikasi
Moliya   vazirligi   tomonidan   “Ochiq   byudjet”   portali   orqali   davlat   byudjeti
mablag’larining qanday sarflanayotgani to’g’risida jamoatchilikka axborot beriladi. Bu
shaffoflikni ta’minlab, moliyaviy jinoyatlarning oldini olishga yordam beradi.
Moliyaviy   nazorat   tizimi   har   qanday   iqtisodiyotning   barqarorligi   va   samaradorligini
ta’minlashda asosiy rol o’ynaydi. Qonuniylik, obyektivlik, uzoq muddatli rejalashtirish
va   shaffoflik   kabi   tamoyillarni   qat’iy   rioya   qilish   orqali   davlat   va   xususiy   sektor
tashkilotlari   moliyaviy   resurslardan   samarali   foydalanishlari   mumkin.   Shu   sababli,
moliyaviy   nazorat   tizimining   mustahkam   bo’lishi   nafaqat   iqtisodiy   taraqqiyot   uchun,
balki   korrupsiyaning   oldini   olish   va   jamiyat   farovonligini   oshirish   uchun   ham   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Davlat moliyaviy nazorati: tahlil va daliillar
Davlat   moliyaviy   nazorati   –   bu   mamlakat   iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlash,   davlat
byudjeti   mablag’laridan   oqilona   foydalanishni   nazorat   qilish   hamda   moliyaviy   tartib-
intizomni   mustahkamlashga   qaratilgan   faoliyatdir.   Ushbu   jarayon   Oliy   audit
tashkilotlari,   byudjet   ijrosi   ustidan   nazorat   hamda   soliq   organlari   tomonidan   olib
boriladigan   moliyaviy   nazorat   shakllarini   o’z   ichiga   oladi.   Quyida   ushbu   nazorat
turlarining har biri bo’yicha tahlil va dalillarga asoslangan ma’lumotlar taqdim etiladi.
 Oliy audit tashkilotlari tomonidan olib boriladigan nazorat
Oliy   audit   tashkilotlari   (hisob   palatalari,   davlat   auditi   agentliklari   va   boshqa   tegishli
idoralar)   davlat   moliyaviy   resurslarining   samarali   boshqarilishini   ta’minlash   uchun
mustaqil  nazorat  faoliyatini   amalga  oshiradi.Oliy  audit   tashkilotlari   davlat  byudjetidan
ajratilgan   mablag’larning   to’g’ri   sarflanishini,   davlat   organlari   va   muassasalarining
moliyaviy   intizomini   tekshiradi.   Ular   turli   tekshiruv   va   tahliliy   hisobotlar   asosida
byudjet mablag’larining maqsadga muvofiq sarflanganligini baholaydi. Dalillar
 Masalan,   O’zbekiston   Respublikasi   Hisob   palatasi   har   yili   davlat   byudjeti   ijrosi
yuzasidan audit tekshiruvlari o’tkazib, qonunbuzarlik va kamchiliklarni aniqlaydi.
2022-yilda Hisob palatasi tomonidan olib borilgan audit natijalariga ko’ra, ayrim
tashkilotlarda   budjet   mablag’laridan   maqsadsiz   foydalanish   holatlari   aniqlangan
va tegishli choralar ko’rilgan.
 Jahon   amaliyotida   esa   Germaniya   Federativ   Respublikasi   Audit   sudi
(Bundesrechnungshof)   davlat   xarajatlarini   qat’iy   nazorat   qiladi   va   har   yili
parlamentga   hisobot   taqdim   etadi.   Ushbu   hisobotlar   moliyaviy   intizomni
mustahkamlashda muhim rol o’ynaydi.
 Byudjet ijrosi ustidan nazorat
Byudjet ijrosi ustidan nazorat davlat moliyaviy mablag’larining rejalashtirilgan tartibda
ishlatilishini tekshirishga qaratilgan bo’lib, bu jarayonda Oliy audit tashkilotlari, Moliya
vazirligi, soliq organlari va boshqa davlat idoralari ishtirok etadi.
Tahlil
Byudjet ijrosi nazorati uch bosqichda amalga oshiriladi:
1. Dastlabki  nazorat   – byudjet mablag’lari  ajratilishidan oldin ularning maqsadga
muvofiqligini tekshirish.
2. Joriy   nazorat   –   davlat   mablag’larining   belgilangan   maqsadlarda   sarflanishini
tekshirish.
3. Keyingi   nazorat   –   byudjet   mablag’larining   natijaviyligi   va   qonuniyligi
yuzasidan o’rganish olib borish.
Dalillar
 Masalan,   O’zbekiston   Respublikasida   davlat   byudjeti   ijrosi   ustidan   nazorat
qilishda O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi hamda Hisob palatasi muhim
rol o’ynaydi. 2021-yilda O’zbekiston Moliya vazirligi tomonidan qator tarmoq va
tashkilotlarning byudjet mablag’laridan foydalanish samaradorligi o’rganilgan va
ayrim sohalarda kamchiliklar aniqlangan.  Xalqaro miqyosda AQShning Davlat byudjet boshqarmasi (OMB) federal byudjet
xarajatlari   bo’yicha   batafsil   monitoring   olib   boradi   va   davlat   mablag’larining
samarali ishlatilishini ta’minlaydi.
Soliq organlari tomonidan moliyaviy nazorat
Soliq  organlari   tomonidan amalga  oshiriladigan  moliyaviy  nazorat  davlat  byudjetining
asosiy   daromad   manbalaridan   biri   bo’lgan   soliqlarning   to’g’ri   va   o’z   vaqtida
undirilishini nazorat qilishga qaratilgan.
Tahlil
Soliq nazorati quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
 Kameral nazorat  – soliq to’lovchilarning hujjatlar asosida masofaviy tekshiruvi.
 Sayyor soliq tekshiruvi  – joyiga chiqqan holda amalga oshiriladigan tekshiruv.
 Operativ   soliq   nazorati   –   tezkor   choralar   ko’rish   uchun   soliq   to’lovchilarning
faoliyatini doimiy monitoring qilish.
Dalillar
 Masalan, O’zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo’mitasi tomonidan 2023-yilda
o’tkazilgan   soliq   tekshiruvlari   natijasida   150   mlrd   so’mdan   ortiq   mablag’
noqonuniy yashirilgani aniqlangan va davlat byudjetiga qaytarilgan.
 Xitoyda esa soliq organlari tomonidan blokcheyn texnologiyalaridan foydalanish
orqali  soliqlarning shaffofligini  oshirish  maqsadida  raqamli  soliq  nazorati  tizimi
yo’lga qo’yilgan bo’lib, bu noqonuniy soliq yashirish holatlarini kamaytirgan.
Davlat   moliyaviy   nazorati   mamlakat   iqtisodiyotining   barqarorligi   va   davlat
mablag ’ larining   samarali   boshqarilishi   uchun   muhim   hisoblanadi .   Oliy   audit
tashkilotlari, byudjet ijrosi ustidan nazorat va soliq organlari tomonidan olib boriladigan
moliyaviy   nazorat   tizimli   ravishda   amalga   oshirilishi   kerak.   Davlat   nazorat
mexanizmlarining   samarali   ishlashi   korrupsiya   va   moliyaviy   qonunbuzarliklarni
kamaytirish bilan birga, davlatning iqtisodiy barqarorligiga ham xizmat qiladi.
O’z navbatida, moliyaviy nazorat jarayonlarining shaffofligi va samaradorligi oshirilishi
uchun ilg’or texnologiyalardan foydalanish hamda xalqaro tajribalarni o’rganish muhim
ahamiyat kasb etadi.   Shu   sababli ,   davlat   moliyaviy   nazoratining   institutsional   jihatdan   rivojlantirilishi
mamlakat   iqtisodiyotining   mustahkamlanishiga   va   davlat   resurslaridan   samarali
foydalanishga   xizmat   qiladi .
Ichki   moliyaviy   nazorat :  korxona   va   tashkilotlarda   samarali   boshqaruv   asosi
Ichki   moliyaviy   nazorat   korxona   va   tashkilotlarning   moliyaviy   barqarorligini
ta ’ minlash ,  korrupsiyaga   qarshi   kurashish   hamda   samarali   boshqaruvni   amalga   oshirish
uchun   muhim   vosita   hisoblanadi .   Ushbu   nazorat   tizimi   ichki   audit,   ichki   buxgalteriya
nazorati   hamda   ichki   tekshiruv   va   moliyaviy   hisobotlarni   tahlil   qilish   kabi
yo’nalishlarni   o’z   ichiga   oladi.   Mazkur   yo’nalishlar   orqali   korxonalarda   moliyaviy
shaffoflik   ta’minlanadi   va   iqtisodiy   samaradorlik   oshiriladi.   Quyida   ichki   moliyaviy
nazoratning har bir jihati batafsil ko’rib chiqiladi.
 Korxona va tashkilotlarda ichki audit  Ichki audit - bu tashkilot ichidagi moliyaviy va
operatsion   jarayonlarning   to’g’ri   tashkil   etilganligini,   ularning   qonuniyligi   hamda
samaradorligini nazorat qilish jarayonidir. U quyidagi maqsadlarga yo’naltiriladi:
 Moliyaviy hisobotlarning aniqligi va ishonchliligini ta’minlash;
 Moliyaviy   va   operatsion   jarayonlarda   qonunchilik   me’yorlariga   rioya   etilishini
tekshirish;
 Ichki boshqaruv tizimining samaradorligini oshirish;
 Moliyaviy xavflarni kamaytirish va ularning oldini olish.
Masalan,   X   korxonasi   ichki   audit   bo’limi   tomonidan   o’tkazilgan   tekshiruv   natijasida
moliyaviy   hisob-kitoblardagi   ba’zi   noto’g’ri   ma’lumotlar   aniqlandi.   Ushbu   aniqlangan
kamchiliklar tuzatilib, natijada kompaniyaning moliyaviy holati barqarorlashdi.
Ichki audit odatda mustaqil bo’lim sifatida tashkil etilib, bevosita boshqaruv organlariga
hisobot   beradi.   Audit   jarayonida   moliyaviy   hujjatlar,   shartnomalar,   buxgalteriya
yozuvlari   va   boshqa   tegishli   hujjatlar   tekshiriladi.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy   audit
tizimlari   orqali   korxonalardagi   moliyaviy   holat   real   vaqt   rejimida   nazorat   qilinishi
mumkin.
Ichki   buxgalteriya   nazorati   Ichki   buxgalteriya   nazorati   -   bu   korxonaning   moliyaviy
faoliyatini   ichki   tekshiruv   orqali   muntazam   nazorat   qilish   va   uni   tartibga   solish
tizimidir. Bu nazorat quyidagi asosiy elementlarni o’z ichiga oladi:  Xarajatlarni rejalashtirish va monitoring qilish;
 Korxona aktivlari va majburiyatlarini nazorat qilish;
 Qonunchilikka muvofiq moliyaviy hisob-kitoblarni yuritish;
 Buxgalteriya hisobining aniq va to’g’ri yuritilishini ta’minlash.
Masalan,   Y   kompaniyasida   ichki   buxgalteriya   nazorati   tufayli   ishlab   chiqarish
xarajatlari  kamaytirildi. Buxgalteriya bo’limi  mahsulot  tannarxini  aniqlashda  xatolarga
yo’l qo’yganini aniqlab, ushbu xatolarni tuzatish orqali kompaniya foydasini oshirishga
erishdi.
Ichki   buxgalteriya  nazorati   nafaqat   moliyaviy   holatni   yaxshilash,   balki   soliq   to’lovlari
bo’yicha   xatolarga   yo’l   qo’ymaslik,   noqonuniy   xarajatlarning   oldini   olish   va   korxona
resurslaridan   samarali   foydalanish   imkonini   beradi.   Zamonaviy   korxonalarda
buxgalteriya   jarayonlarini   avtomatlashtirish   orqali   nazorat   tizimining   samaradorligi
oshirilmoqda.
  Ichki tekshiruv va moliyaviy hisobotlarni tahlil qilish   Ichki tekshiruv - bu tashkilot
ichida moliyaviy va operatsion jarayonlarni chuqur tahlil qilish va ular bo’yicha xulosa
chiqarish jarayonidir. Bu jarayon quyidagi yo’nalishlarni o’z ichiga oladi:
 Moliyaviy hisobotlarni tahlil qilish va solishtirish;
 Operatsion jarayonlarning samaradorligini baholash;
 Xavflarni aniqlash va kamaytirish choralari;
 Ichki siyosat va tartiblarning bajarilishini tekshirish.
Masalan,   Z   kompaniyasida   ichki   tekshiruv   natijasida   ortiqcha   xarajatlar   mavjudligi
aniqlandi.   Ushbu   holat   tahlil   qilinib,   kompaniya   rahbariyati   tomonidan   xarajatlarni
kamaytirish   bo’yicha   tegishli   choralar   ko’rildi.   Bu   esa   kompaniyaning   moliyaviy
barqarorligini oshirishga xizmat qildi.
Moliyaviy   hisobotlarni   tahlil   qilish   esa   korxona   rahbariyatiga   strategik   qarorlar   qabul
qilishda muhim axborot manbai hisoblanadi. Masalan, pul oqimlari hisobotining tahlili
orqali   korxona   likvidligi   baholanadi   va   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   bo’yicha
chora-tadbirlar   ishlab   chiqiladi.Ichki   moliyaviy   nazorat   korxona   va   tashkilotlarning
samarali boshqaruvi va moliyaviy shaffofligini ta’minlashning muhim vositasidir. Ichki
audit, ichki buxgalteriya nazorati hamda ichki tekshiruv va moliyaviy hisobotlarni tahlil qilish orqali moliyaviy barqarorlikni ta’minlash, xarajatlarni kamaytirish va qonunchilik
me’yorlariga rioya qilish mumkin. Korxonalar ushbu nazorat mexanizmlarini joriy etish
orqali o’z faoliyatini samarali olib borishi va moliyaviy xavflarni kamaytirishi mumkin.
Kelajakda ichki moliyaviy nazoratni yanada takomillashtirish uchun zamonaviy axborot
texnologiyalaridan   keng   foydalanish,   avtomatlashtirilgan   monitoring   tizimlarini   joriy
etish   hamda   xodimlarning   malakasini   oshirish   muhim   ahamiyatga   ega   bo’ladi.
Faqatgina   shundagina   korxonalar   raqobatbardoshligini   saqlab   qolishi   va   barqaror
rivojlanishi mumkin.Tashqi moliyaviy nazorat – bu tashkilot yoki davlatning moliyaviy
faoliyatini   mustaqil   tashqi   manbalar  tomonidan tekshirish  va  baholash  jarayoni   bo’lib,
uning   asosiy   maqsadi   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash,   mablag’larning   qonuniy
sarflanganligini   nazorat   qilish   hamda   potensial   investorlarga   yoki   kreditorlarga
ishonchli axborot taqdim etishdan iboratdir. Ushbu jarayon mustaqil auditorlar, xalqaro
moliyaviy   tashkilotlar   va   investorlar   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Quyida   tashqi
moliyaviy nazoratning asosiy turlari tahlil qilinadi.
Mustaqil auditorlik tekshiruvi
Mustaqil   auditorlik   tekshiruvi   –   bu   tashkilotning   moliyaviy   hisobotlari   va
operatsiyalarining   aniq   va   haqqoniy   ekanligini   tasdiqlash   maqsadida   auditorlik
tashkilotlari   yoki   auditorlar   tomonidan   olib   boriladigan   baholash   jarayoni   hisoblanadi.
Auditorlik   tekshiruvining   asosiy   maqsadi   moliyaviy   hisobotlarning   xalqaro   va   milliy
buxgalteriya standartlariga mosligini tekshirishdir.
Mustaqil auditorlik tekshiruvining ahamiyati
 Moliyaviy hisobotlarning shaffofligini oshirish
 Korxona va tashkilotlarning moliyaviy faoliyatiga ishonchni mustahkamlash
 Firibgarlik va moliyaviy huquqbuzarliklarni aniqlash
 Investorlarga va kreditorlarga ishonchli ma’lumot taqdim etish
 Mustaqil auditorlik tekshiruvi jarayoni
Auditorlik tekshiruvi odatda quyidagi bosqichlardan iborat bo’ladi:
1. Oldindan   rejalashtirish   –   auditor   tashkilot   moliyaviy   hisobotlarini   oldindan
ko’rib chiqadi va muhim jihatlarini aniqlaydi. 2. Moliyaviy   hujjatlarni   tekshirish   –   auditorlar   tashkilotning   barcha   moliyaviy
hujjatlarini tahlil qiladi va ularning to’g’riligini baholaydi.
3. Tahlil   va   xulosa   chiqarish   –   auditorlar   tashkilot   moliyaviy   ahvolini   baholash
uchun tegishli tahlillar o’tkazadi.
4. Hisobot   tayyorlash   –   auditor   o’z   tekshiruv   natijalarini   xulosa   tarzida   rasmiy
hisobotda bayon qiladi.
 Mustaqil auditorlik tekshiruvi misoli
Masalan, "KPMG" va "Deloitte" kabi auditorlik kompaniyalari xalqaro miqyosda yirik
tashkilotlarning moliyaviy hisobotlarini mustaqil ravishda tekshiradi. Masalan, "Apple"
yoki   "Microsoft"   kompaniyalari   har   yili   mustaqil   auditorlik   kompaniyalari   tomonidan
tekshiruvdan o’tkaziladi.
 Xalqaro moliyaviy tashkilotlarning nazorati
Xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   turli   davlatlardagi   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash,
kreditlash jarayonlarini nazorat qilish hamda iqtisodiy islohotlarga ko’maklashish bilan
shug’ullanadi.   Ushbu   tashkilotlar   orasida   Jahon   banki,   Xalqaro   valyuta   jamg’armasi
(XVJ) va Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki muhim o’rin tutadi.
 Xalqaro moliyaviy tashkilotlarning nazorat turlari
 Kreditlash   jarayonini   nazorat   qilish   –   tashkilotlar   davlat   yoki   yirik
korporatsiyalar   tomonidan   olingan   kredit   mablag’larining   maqsadli   ishlatilishini
kuzatadi.
 Moliyaviy monitoring  – davlatlarning iqtisodiy siyosatini baholash va moliyaviy
tavsiyalar berish.
 Moliya   bozorlari   barqarorligini   ta’minlash   –   xalqaro   investitsion   xavf-
xatarlarni kamaytirish.
 Xalqaro moliyaviy tashkilotlarning nazorat misoli
Masalan,   O’zbekiston   2020-yilda   Jahon   bankidan   kredit   olish   jarayonida   xalqaro
ekspertlar   tomonidan   moliyaviy   monitoring   o’tkazilgan.   Bu   jarayon   doirasida   davlat
xarajatlari samaradorligi va shaffofligi tahlil qilingan.
Investorlar va kreditorlar tomonidan olib boriladigan nazorat Investorlar   va   kreditorlar   korxona   yoki   tashkilotning   moliyaviy   barqarorligi   va
istiqbolini baholash uchun mustaqil nazorat olib boradi. Ushbu jarayon asosan quyidagi
yo’nalishlarda amalga oshiriladi:
 Investorlar tomonidan olib boriladigan nazorat
Investorlar   kompaniyaga   sarmoya   kiritishdan   oldin   uning   moliyaviy   holatini   tahlil
qiladi.  Ushbu jarayonda ular quyidagi omillarga e’tibor qaratadi:
 Moliyaviy hisobotlar va balans holati
 Kompaniyaning foyda va zarar ko’rsatkichlari
 Bozor sharoiti va rivojlanish tendensiyalari
 Kreditorlar tomonidan olib boriladigan nazorat
Banklar  va boshqa  kredit  tashkilotlari  kompaniyalarga kredit  berishdan oldin quyidagi
omillarni tekshiradi:
 Qarzdorlik darajasi va kompaniyaning to’lov qobiliyati
 Kreditlash tarixi va moliyaviy intizomi
 Moliyaviy prognoz va rivojlanish istiqbollari
 Investorlar va kreditorlar nazorati misoli
Masalan,   xalqaro   fond   birjalarida   ro’yxatga   olingan   kompaniyalar,   jumladan,   "Tesla"
yoki   "Amazon"   kabi   kompaniyalarning   aksiyadorlari   doimiy   ravishda   kompaniya
moliyaviy   holatini   baholab   boradi.   Shuningdek,   banklar   yirik   korporatsiyalarga   kredit
berishdan oldin ularning moliyaviy hisobotlarini tahlil qiladi.
Tashqi   moliyaviy   nazorat   tashkilotlar,   davlatlar   va   moliyaviy   bozorlar   barqarorligini
ta’minlashda muhim ahamiyatga ega. Mustaqil auditorlik tekshiruvi, xalqaro moliyaviy
tashkilotlar va investorlar tomonidan olib boriladigan nazorat tashkilotlarning moliyaviy
shaffofligini   oshiradi,   firibgarlikni   kamaytiradi   va   investitsion   ishonchni   kuchaytiradi.
Shunday ekan, har bir korxona va davlat tashqi  moliyaviy nazorat tamoyillariga qat’iy
rioya qilishi zarur.
Jamoatchilik moliyaviy nazorati va korrupsiyaga qarshi monitoring
Bugungi   kunda   davlat   moliyaviy   resurslaridan   samarali   foydalanishni   ta’minlash,
shaffoflikni   oshirish   va   korrupsiya   xavfini   kamaytirish   jamoatchilik   moliyaviy
nazoratining muhim jihatlaridan biridir.   Demokratik   jamiyatlarda   ushbu   nazorat   tizimi   ommaviy   axborot   vositalari   (OAV)   va
fuqarolik   jamiyatining   faol   ishtirokida   amalga   oshiriladi.   Korrupsiyaga   qarshi   kurash
doirasida   monitoring   tizimining   samaradorligi   esa   davlat   va   jamiyat   o’rtasida   ochiq
hamkorlikning   mavjudligi   bilan   bog’liq.   Ushbu   maqolada   jamoatchilik   moliyaviy
nazorati,   OAV   hamda   fuqarolik   jamiyati   ishtiroki   va   korrupsiyaga   qarshi   monitoring
mexanizmlari tahlil qilinadi.
Ommaviy axborot vositalari va fuqarolik jamiyatining moliyaviy nazoratdagi roli
OAV   va   fuqarolik   jamiyati   tashkilotlari   davlat   moliyaviy   mablag’larining   samarali
boshqarilishini   ta’minlashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bunday   nazoratning   asosiy
jihatlari quyidagilardan iborat:
1. Shaffoflikni ta’minlash
o OAV   orqali   davlat   xarajatlari   va   byudjet   mablag’larining   taqsimlanishi
keng jamoatchilikka yetkaziladi.
o Rasmiy hisobotlar tahlil qilinib, jamoatchilik fikriga taqdim etiladi.
2. Jamoatchilik ishtirokini oshirish
o Fuqarolar   davlat   byudjeti,   tender   jarayonlari   va   moliyaviy   qarorlar
bo’yicha axborot olish imkoniyatiga ega bo’ladi.
o NNTlar   va   mustaqil   ekspertlar   davlat   organlari   faoliyatini   monitoring
qilishadi.
3. Korrupsion xatti-harakatlarni aniqlash
o Mustaqil   jurnalistlar   va   blogerlar   davlat   xarajatlarida   shubhali   holatlarni
aniqlab, jamoatchilik e’tiboriga havola etishadi.
o OAV   orqali   korrupsiya   holatlariga   qarshi   tergov   va   sud   jarayonlari
yoritiladi.
Misol sifatida Transparency International tashkiloti tomonidan har yili e’lon qilinadigan
«Korrupsiya   indekslari»   davlat   moliyaviy   shaffofligini   tahlil   qilishda   muhim   vosita
hisoblanadi.   Masalan,   Skandinaviya   davlatlari   bunday   indekslarda   yuqori   o’rinlarni
egallaydi, chunki ularda ommaviy axborot vositalari orqali jamoatchilik nazorati tizimi
kuchli rivojlangan. Korrupsiyaga qarshi kurash doirasidagi monitoring
Korrupsiyaga qarshi monitoring – davlat va nodavlat tashkilotlari tomonidan moliyaviy
mablag’lardan   samarali   foydalanish   hamda   noqonuniy   harakatlarning   oldini   olish
maqsadida   olib   boriladigan   nazorat   jarayonidir.   Bu   jarayon   quyidagi   bosqichlardan
iborat:
1. Normativ-huquqiy asosni shakllantirish
o Korrupsiyaga qarshi qonunlar va davlat dasturlari ishlab chiqiladi.
o Xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   tavsiya   etilgan   qonuniy   me’yorlar   milliy
qonunchilikka tatbiq etiladi.
2. Davlat tashkilotlari tomonidan monitoring olib borish
o O’zbekiston   Respublikasi   Korrupsiyaga   qarshi   kurashish   agentligi   davlat
mablag’larining ishlatilishini doimiy nazorat qiladi.
o Soliq va moliya organlari moliyaviy hisobotlarni tekshiradi.
3. Fuqarolik jamiyati va OAV monitoringi
o Nodavlat   notijorat   tashkilotlari   (NNT)   va   mustaqil   ekspertlar   davlat
xarajatlari va byudjet mablag’larining ishlatilishini o’rganadi.
o OAV orqali ommaga ochiq hisobotlar taqdim etiladi.
Jahon tajribasiga nazar tashlansa, Buyuk Britaniya va AQShda jamoatchilik moliyaviy
nazorati   juda   rivojlangan.   Xususan,   ushbu   mamlakatlarda   davlat   xarajatlari   bo’yicha
mustaqil   audit   tashkilotlari   faoliyat   yuritadi.   Misol   uchun,   AQShning   Government
Accountability   Office   (GAO)   tashkiloti   davlat   moliyaviy   xarajatlarini   mustaqil
tekshiradi   va   natijalarni   ommaviy   e’lon   qiladi.   O’zbekiston   tajribasida   esa   “Ochiq
byudjet”   loyihasi   jamoatchilik   nazoratini   kuchaytirishning   samarali   vositalaridan   biri
bo’lib xizmat qilmoqda.
Moliyaviy nazoratning samaradorligini oshirish bo’yicha tavsiyalar
Jamoatchilik   moliyaviy   nazoratini   yanada   kuchaytirish   va   korrupsiyaga   qarshi
monitoring tizimini  takomillashtirish uchun quyidagi  chora-tadbirlarni  amalga oshirish
maqsadga muvofiq:
Axborotga ochiq kirish imkoniyatini oshirish o Davlat byudjeti va xarajatlari bo’yicha barcha ma’lumotlar ommaga ochiq
bo’lishi lozim.
o “Ochiq   ma’lumotlar”   platformalarini   kengaytirish   orqali   jamoatchilik
nazoratini rivojlantirish mumkin.
2. Jurnalistlar va fuqarolik jamiyatining ishtirokini kengaytirish
o Mustaqil   OAV   va   blogerlar   davlat   moliyaviy   qarorlarini   monitoring
qilishda faol qatnashishi kerak.
o Fuqarolar   va   NNTlarga   korrupsiyaga   qarshi   kurashda   faol   ishtirok   etish
imkoniyatini berish maqsadida huquqiy asoslar mustahkamlanishi lozim.
3. Hisobotlarni oshkora e’lon qilish
o Davlat moliyaviy monitoringi natijalari har chorakda ochiq platformalarda
e’lon qilinishi kerak.
o Hisobotlar oddiy fuqarolar uchun tushunarli formatda taqdim etilishi lozim.
4. Fuqarolar uchun ariza va shikoyat mexanizmlarini soddalashtirish
o Korrupsiya   yoki   moliyaviy   qonunbuzarliklar   to’g’risida   fuqarolar   o’z
murojaatlarini   onlayn   va   anonim   ravishda   taqdim   etish   imkoniyatiga   ega
bo’lishi lozim.
5. Xalqaro tajribani joriy etish
o Xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlikni   rivojlantirish   orqali   korrupsiyaga
qarshi kurash bo’yicha ilg’or usullarni qo’llash lozim.
o “Open   Government   Partnership”   (OGP)   kabi   xalqaro   tashabbuslarga
qo’shilish   orqali   O’zbekiston   hukumati   jamoatchilik   nazorati
mexanizmlarini takomillashtirishi mumkin.
Jamoatchilik   moliyaviy   nazorati   va   korrupsiyaga   qarshi   monitoring   tizimi   samarali
ishlashi uchun ommaviy axborot vositalari va fuqarolik jamiyatining faol ishtiroki juda
muhimdir.   Shaffoflikni   ta’minlash,   fuqarolarning   davlat   mablag’lari   ustidan   nazoratini
kuchaytirish   va   korrupsiyaga   qarshi   kurashish   jamiyatning   barqaror   rivojlanishiga
xizmat   qiladi.   Ushbu   tizimning   samarali   ishlashi   natijasida   davlat   resurslarining
maqsadli va samarali foydalanilishi, korrupsion xavfning kamayishi hamda jamoatchilik
ishonchining ortishi ta’minlanadi. Xulosa
Moliyaviy   nazorat   –   bu   moliyaviy   resurslarning   qonuniy,   maqsadli   va   samarali
boshqarilishini   ta’minlashga   yo’naltirilgan   muhim   boshqaruv   vositasidir.   U   davlat,
xo’jalik yurituvchi subyektlar va jismoniy shaxslarning moliyaviy faoliyatini tekshirish,
tahlil   qilish   va   baholash   jarayonlaridan   iborat.   Moliyaviy   nazoratning   samarali   tashkil
etilishi   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   budjet   intizomini   oshirish   va   korrupsiya
holatlarining oldini olishga xizmat qiladi.
Moliyaviy nazoratning mazmuni va uning vazifalari
Moliyaviy nazorat moliyaviy oqimlarni boshqarishning ajralmas qismi bo’lib, quyidagi
asosiy vazifalarni bajaradi:
1. Qonunchilik   talablariga   rioya   etilishini   ta’minlash   –   Moliya   resurslarining
to’g’ri va qonuniy sarflanishini nazorat qilish.
2. Moliyaviy   resurslardan   foydalanish   samaradorligini   oshirish   –   Davlat   va
xususiy sektor mablag’larining oqilona boshqarilishini ta’minlash.
3. Davlat   budjeti   ijrosini   nazorat   qilish   –   Davlat   budjeti   mablag’larining
rejalashtirilgan yo’nalishlarga yo’naltirilganligini ta’minlash.
4. Korruptsiya va moliyaviy qoidabuzarliklarning oldini olish  – Moliya tizimida
noqonuniy harakatlarni aniqlash va oldini olish.
5. Iqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash  – Moliyaviy resurslarning muvozanatli
taqsimlanishi orqali iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish.
Moliyaviy nazoratning asosiy tamoyillari
Moliyaviy nazorat quyidagi tamoyillarga asoslanadi:
1. Qonuniylik   –   Nazorat   jarayonida   barcha   tekshiruv   va   tahlillar   amaldagi
qonunchilikka asoslangan bo’lishi lozim.
2. Maqsadga   yo’naltirilganlik   –   Moliyaviy   resurslardan   foydalanishda   maqsadga
muvofiqlikning ta’minlanishi.
3. Ob’ektivlik   va   xolislik   –   Nazorat   tadbirlarining   real   va   haqqoniy   natijalarga
asoslanishi.
4. Shaffoflik  – Moliyaviy hisob-kitoblarning ochiq va tushunarli bo’lishi.
5. Doimiylik  – Moliyaviy nazorat muntazam ravishda amalga oshirilishi. 6. Mas’uliyatlilik   –   Moliyaviy   qarorlar   qabul   qiluvchi   shaxslarning   javobgarligini
ta’minlash.
Moliyaviy nazoratning turlari
Moliyaviy   nazoratni   turli   mezonlar   bo’yicha   tasniflash   mumkin.   Eng   keng   tarqalgan
tasniflar quyidagilardan iborat:
1. Davrga ko’ra :
o Oldindan   nazorat   –   Moliya   resurslari   taqsimlanishidan   oldin   amalga
oshiriladi.
o Joriy nazorat  – Moliyaviy operatsiyalar bajarilish jarayonida o’tkaziladi.
o Keyingi   nazorat   –   Moliya   resurslari   sarflanganidan   so’ng   amalga
oshiriladi.
2. Subyektiga ko’ra :
o Davlat   moliyaviy   nazorati   –   Davlat   organlari   tomonidan   amalga
oshiriladi.
o Ichki   moliyaviy   nazorat   –   Korxona   yoki   tashkilot   ichki   bo’limlari
tomonidan amalga oshiriladi.
o Tashqi   moliyaviy   nazorat   –   Mustaqil   auditorlik   tashkilotlari   tomonidan
amalga oshiriladi.
3. Usuliga ko’ra :
o Buxgalteriya   nazorati   –   Hisobot   va   moliyaviy   hujjatlar   asosida
o’tkaziladi.
o Revizion nazorat  – Joyida tekshiruvlar orqali amalga oshiriladi.
o Auditorlik   nazorati   –   Mustaqil   auditorlar   tomonidan   moliyaviy   tahlil   va
tekshirish o’tkaziladi.
Moliyaviy nazoratning iqtisodiy barqarorlik va samaradorlik uchun ahamiyati
Moliyaviy   nazorat   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda   muhim   o’rin   tutadi.   Davlat   va
xususiy   sektor   mablag’larining   samarali   boshqarilishi   iqtisodiy   o’sishga   turtki   beradi.
Moliyaviy nazorat tizimi orqali:
 Budjet mablag’lari maqsadli sarflanishi ta’minlanadi.
 Korrupsiya va noqonuniy moliyaviy harakatlarning oldi olinadi.  Iqtisodiy subyektlarning moliyaviy barqarorligi mustahkamlanadi.
 Davlat va jamiyat manfaatlariga muvofiq moliyaviy siyosat yuritiladi.
Moliyaviy nazorat tizimini takomillashtirish bo’yicha tavsiyalar
Moliyaviy nazorat samaradorligini oshirish maqsadida quyidagi takliflarni ilgari surish
mumkin:
1. Raqamli texnologiyalarni joriy etish  – Moliya boshqaruvida sun’iy intellekt va
avtomatlashtirilgan tizimlardan foydalanish nazorat jarayonlarini tezlashtiradi.
2. Moliyaviy   hujjatlarning   shaffofligini   oshirish   –   Davlat   xarajatlari   bo’yicha
ma’lumotlarning ochiqligi korrupsiyani kamaytiradi.
3. Nazorat   organlarining   mustaqilligini   kuchaytirish   –   Moliyaviy   nazoratni
amalga oshiruvchi organlar mustaqil faoliyat yuritishi zarur.
4. Mutaxassislarning   malakasini   oshirish   –   Moliyaviy   nazorat   bilan
shug’ullanuvchi   kadrlarning   bilim   va   ko’nikmalarini   doimiy   ravishda   oshirib
borish lozim.
5. Jamoatchilik ishtirokini   kengaytirish   –  Davlat   moliyaviy  nazoratida fuqarolar
va NNTlar ishtirokini rag’batlantirish shaffoflikni ta’minlaydi.
Moliyaviy   nazorat   har   qanday   iqtisodiyotning   barqarorligi   va   samaradorligini
ta’minlashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   U   moliyaviy   intizomni   mustahkamlash,
korrupsiyaning   oldini   olish   va   iqtisodiy   resurslarning   samarali   boshqarilishini
ta’minlash   uchun   zarurdir.   Moliyaviy   nazorat   tizimini   doimiy   takomillashtirish   orqali
iqtisodiy taraqqiyot  va davlat  boshqaruvida ishonchlilikni  oshirishga  erishish  mumkin.
Shu   bois,   moliyaviy   nazorat   mexanizmlarini   modernizatsiya   qilish   va   uning
samaradorligini oshirish dolzarb masala bo’lib qolmoqda. Iqtisodiy   va   moliya   huquqi   fanidan     foydalanishingiz   mumkin   bo’lgan   adabiyotlar,
kitoblar, maqolalar va boshqa manbalar  ro’yxati 
Darsliklar va monografiyalar:
1. Ashurov H., Xakimov S., Jo’raev A.  –  Moliya va moliyaviy nazorat  – Toshkent:
"Iqtisod-moliya", 2022.
2. Mirzakarimov   I.   –   Moliya   tizimi   va   davlat   byudjeti   –   Toshkent:   “Fan   va
texnologiya”, 2021.
3. Abduqahhorov A., Nazarov O.  –  Moliya huquqi  – Toshkent: "Adolat", 2020.
4. Yo’ldoshev   Q.,   Karimov   B.   –   Bank   huquqi   asoslari   –   Toshkent:   "Iqtisod-
moliya", 2019.
5. Musayev O.  –  Iqtisodiyot nazariyasi  – Toshkent: "Sharq", 2018.
6. Xolbo’tayev   O.,   Soliyev   T.   –   Moliya   va   byudjet   huquqi   –   Toshkent:   "Iqtisod-
moliya", 2023.
7. Soliev   T.   –   Moliyaviy-huquqiy   javobgarlik   va   uning   dolzarb   masalalari   –
Toshkent: "Iqtisod-moliya", 2022.
8. Kadirov Sh., Jo’raqulov A.  –  Sug’urta huquqi  – Toshkent: "Adolat", 2017.
9. Babayev   A.   –   Kredit   va   moliyaviy   operatsiyalar   huquqiy   asoslari   –   Toshkent:
"O’zbekiston", 2018.
10. Ibodov   T.   –   Bank   tizimi   va   uning   huquqiy   asoslari   –   Toshkent:   "Fan   va
texnologiya", 2020.
Ilmiy maqolalar va jurnallar:
11. “Moliya   va   soliq”   jurnali   –   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi
tomonidan nashr etiladi.
12. “Bank ishi va moliya bozori”  – Markaziy bank huzuridagi ilmiy-amaliy jurnal.
13. “Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar”  jurnali – O’zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi nashri.
14. “Iqtisodiyot va huquq”  – O’zbek Milliy Universiteti iqtisodiyot fakulteti jurnali. 15. Nurmatov   B.   –   O’zbekistonda   moliyaviy   nazorat   tizimining   rivojlanish
tendensiyalari  // “Moliya va soliq” jurnali, 2021.
16. To’xtamurodov   I.   –   Davlat   moliyaviy   nazoratining   asosiy   yo’nalishlari   //
“Iqtisodiyot va huquq” jurnali, 2022.
17. Jalolov   A.   –   Byudjet   tizimi   va   uning   huquqiy   asoslari   //   “Iqtisodiy   tadqiqotlar”
jurnali, 2021.
18. Shodmonov S.  –  Moliyaviy huquqbuzarliklarning huquqiy oqibatlari  // “Adolat”
jurnali, 2023.
19. Xamdamov   I.   –   Sug’urta   tizimi   va   uning   iqtisodiyotdagi   roli   //   “Bank   ishi   va
moliya bozori” jurnali, 2020.
20. Karimov   Sh.   –   Byudjet   mablag’laridan   samarali   foydalanish   muammolari   //
“Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar” jurnali, 2021.
Rasmiy hujjatlar va qonunchilik bazasi:
21. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi  – 2023-yilgi tahriri.
22. O’zbekiston Respublikasining “Byudjet kodeksi”  – 2022-yilgi tahriri.
23. O’zbekiston Respublikasi “Banklar va bank faoliyati to’g’risida”gi Qonuni  –
2019-yilgi tahriri.
24. O’zbekiston   Respublikasi   “Sug’urta   to’g’risida”gi   Qonuni   –   2021-yilgi
tahriri.
25. O’zbekiston Respublikasi “Moliyaviy nazorat to’g’risida”gi Qonuni   – 2020-
yil.
26. O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,   Markaziy   bank   va   Davlat   soliq
qo’mitasi rasmiy saytlaridagi hisobot va statistik ma’lumotlar .