• Всего документов: 5844
  • Число пользователей: 15251

Movaraunnahr va Xurosonda arablar bosqinchiligiga qarshi ozodlik harakatlari

siyosiy   nizolarni   to’xtatish,   xalifalikka   qarshi   birlashib   kurashish   to’g’risidagi
ularning   sa’yi   harakatlari   amalgam   oshmadi.   Chunki   Movarounnahrning   siyosiy
tarqoqligi hamda mahalliy hokimlar o’rtasida nizolar bunga halaqit beradi.Bunday
vaziyatdan esa arab lashkarboshlari ustalik bilan foydalanadilar.
Poykand   fojiasidan   keyin   beshafqat   Qutayba   boshliq   bu   havfli   dushmanga   zarba
berib,   uni   dafn   qilish   maqsadida   Sug’d   podshosi   Tarxun   ,   Buxoro
hukmdori   Xunukxudot   va   Shopurkom   hokimi   Vardonxudot   boshliq   katta   harbiy
kuch   hamda   iqrq   ming   lashkar   bilan   yordamga   kelgan   turklar   Tarob   va   Romitan
oralig’ida to’planadilar. Ittifoqchilar Qutayba qo’shinini qurshovga oladilar. Uning
ahvoli nihoyatda tanglashadi. Undan halos bo’lish uchun Qutayba o’ta makkorliok
bilan   hiyla   ishlatib,   Movarounnahrning   viloyat   hokimlari   ustidan   birin-ketin
g’alaba qozona boshlaydi.
707-709-yillar mobaynida u Buxoro va uning atroflariga bir necha hujumlar
qiladi,   ko’pdan-ko’p   qal’alar   va   obobd   yerlarni   bosib   oladi.   Buxoro   viloyatiga
hokim   qilib   u   buxorxudot   Tug’shadani   va   unga   amir   qilib   o’z   yaqinlaridan   birini
tayin   etadi.   Amir   buxurxudot   ustidan   nazorat   qilib   turish ,   Buxoroda   qoldirilgan
harbiy   qismga   askarboshi,   aholiadn   soliq   undirish   va   uni   o’z   vaqtida   xalifalikka
yetkazib   berish   kabi   vazifalarni   bajarar   edi.   Sulh   shartnomasiga   binoan
buxoroliklar   har   yili   xalifalikka   ma’lum   miqdorda   boj   to’lash,   uylarning   yarmini
arablarga   bo’shatib   berishga   majbur   edilar.   Qutayba   Buxoro   shahrining
ibodatxonasini   jome   masjidga   aylantirib,   sug’diy   tili   va   xadita   bitilgan
“otashparastlikka”   oid   asarlarni   yoqotadi.   Ibodat   qilish   uchun   masjidga   qatnagan
mahalliy aholining har biriga ikki dirhamdam pul hadya qilib, ularni islom diniga
tortishga   harakat   qildi.   Manbalarda   ta’kidlanishicha,   ikki   dirham   olish   uchun
ko’proq   kambag’allargina   qiziqar   edilar.   Ammo   boylar   pulga   ham   qiziqmas   va
masjidga   ham   bormasdilar.
  710-yilda   Qutayba   Shuman,   Nasaf   va   Keshni   bosib   olib,   Samarqandga
hujum   boshlash   uchun   tayyorgarlik   ko’rardi.   Biroq,   Xorazmda   boshlangan   ichki
24 ilmiy   taraqqiyot   bosqichi   boshlandi.   Ikkinchi   tomondan,   xalqning   ozodlik
harakatlari   tufayli   bosqinchilikning   zulmkor   siyosati   sezilarli   darajada   zaiflashdi,
mahalliy   aholining   milliy   o‘zligini   saqlab   qolish   borasidagi   harakatlari
muvaffaqiyatli bo‘ldi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Movarounnahr   va   Xuroson   xalqlarining   arab
bosqinchiligiga qarshi olib borgan kurashlari mintaqa tarixining murakkab, ammo
g‘ururli davri hisoblanadi. Bu harakatlar xalqning o‘zini anglash, vatanparvarlik va
birlik ruhini namoyon etib, keyingi tarixiy jarayonlarga ham ijobiy ta sir ko‘rsatdi.ʼ
Bugungi   kunda   bu   tarixiy   voqealarni   o‘rganish   va   xotirlash   milliy   g‘urur   va
o‘zlikni   anglashni   mustahkamlashda   muhim   o‘rin   tutadi.   Tarixning   bu   kabi
saboqlari nafaqat o‘tmishni anglash, balki kelajak avlodni vatanparvarlik, mardlik
va matonat ruhida tarbiyalash uchun ham bebaho manba bo‘lib xizmat qiladi.
30 Ulkan   xalifalikni   661   yildan   boshlab   Ummaviylar   sulolasi   boshqarib   kelar
edi.   Bu   sulola   davrida   juda   ko’p   siyosiy   o’zgarishlar,   diniy   mazhablar,
guruhlarning   kuchayishi,   boshqarishdagi   nomutanosiblik,   mustamlakachilik
siyosati,   zo’ravonlik,   adolatsizlikning   avj   olishi   ro’y   berdiki,   bu   narsa   sulolaning
keyingi   davrida   uning   faoliyatini   qiyin   ahvolga   solib   qo’ydi.   O’rta   Osiyoda   va
boshqa   xalifalik   yerlarida   xalifalikka   qarshi   norozilik   kayfiyatlari   kuchli   edi.
Ularning   soliq   siyosatidan   zo’ravonligidan   quyi   tabaqalar,   o’z   huquqlarining
kamsitilganidan   esa   yuqori   tabaqalar   norozi   edi.   Ummaviylaming   hokimiyatini
arab   aholisi   ham   qo’llamas   edi.   Ularning   hokimiyatga   kelishini   turli   gumonlar,
muxolifat   kuchlari   noqonuniy   deb   bilishar   edi.   Avvalo   xorijiylar   ularga   qarshi
bo’lib, xalifalik taxtining merosiy bo’lishini noto’g’ri deb baholar edilar.
718   yildan   boshlab   maxfiy   tarzda   Muhammad   Payg’ambarning   amakilari
Abbosning   tarafdorlari   o’z   g’oyalarini   targ’ib   qila   boshladilar.   Ular   hoshimiylar
urug’i   (Payg’ambar   shu   urug’dan)   vakillari   hokimiyatga   da'vogardirlar   deb
hisoblashar edilar. Keyinchalik ular o’z kurashlarida shialar bilan birga harakat qila
boshlaydilar.
12 Movarounnahrga   ilk   bor   hujumlar   654-yilda   Maymurg’   va   667-
yilda   Chag’aniyondan   boshlanadi.
Narshaxiyning   yozigacha,   673-yilning   kuzida   xalifa   Muoviya   I   (661-
680)   farmoni   bilan   Ubaydulloh   ibn   Ziyod   Amudaryodan   kechib   o’tib,   Buxoro
muzofotiga   bostirib   kiradi.   Poykand   va   Romitonni   egallab,   Buxoro   sharifini
qamalga oladi. Yordamga kelgan turklar va buxoroliklarning birlashgan qo’shinlari
jangda arablardan yengiladi,   bir lak   (yuz ming) dirham hajmda boj to’laydi. Bojdan
tashqari arablar to’rt ming asir, qurol, kiyim-kechak, oltin va kumush buyumlardan
iborat ko’p o’ljalar bilan Marvga qaytadilar.
Oaradan   uch   yil   o’tgach,   Xuroson   noibi   Said   ibn   Usmon   boshliq   arab
qo’shinlari yana Buxoroga bostirib kiradilar. Sug’d, Kesh va Nasaf  viloyatlaridan
yordamga  kelgan bir  yuz  yigirma mingli  harbiy kuchga  suyanib Buxoro malikasi
dushman   bilan   jang   qilish   uchun   o’z   qo’shinini   safga   tortadi.   Biroq,   sug’dliklar
vahimaga tushib Buxoroni o’z taqdiriga tashlab, jang maydonidan chiqib ketadilar.
Natijada malika katta boj to’lab, malikazoda va dehqon aslzodalardan 80   nafarini
garovga   berib ,   yana   sulh   tuzishga   majbur   bo’ladi.   Said   ibn   Usmon   Buxorodan
Samarqand   sari   qo’shin   tortadi.   Bir   oydan   oshiqroq   davom   etgan   jangda
sug’dliklar   qahramonona   qarshilik   ko’rsatadilar.   Said   ular   bilan   sulh   tuzib,
kelishishga   majbur   bo’ladi.   Samarqanddan   u   o’ljalar   bilan   bir   qatorda   30   ming
nafar asir olib qaytadi. Yo’l-yo’lakay u Termiz shahrini egallaydi.
Shunday   qilib,   arablarning   Movarounnahrga   tomon   qilgan   dastlabki
yurishlari aslida ayrim sarkardalarning boylik orttirish maqsadida o’zboshimchalik
bilan   amalga   oshirgan   talonchigidan   iborat   edi.   Natijada,   Movarounnahrning   bir
qator viloyatlari talanib , vayron etiladi.
Shubhasiz,   arablarning   talonchilik   yurishlariga   qarshi   kurashish   maqsadida
Movarounnahrning   mahalliy   hukmdori   o’rtasida   harbiy   ittifoq   tuzish   uchun
urinishlar   bo’lgan.   VII   asrning   80-yillari   boshlarida   ular   hatto   Sirdaryo   etagida
Xorazm   yaqinidagi   shaharlardan   birida   bir   necha   bor   to’planadi.   Biroq,   o’zaro
23 1.2. Arablarning o'rta osiyoga yurishlari: tarixiy sharoit va sabablar
Yerga   egasiz   munosabatlarning   rivojlanishi   ijtimoiy-siyosiy   vaziyatning
o’zgarishi ummaviylarning siyosiy sahnadan ketishlarini, ularning avvalgi mavqei
tugaganligini   ko’rsatib   turar   edi.   Umraaviylar   siyosatidan   ommaviy   norozilik
ayniqsa   Marvon   II   (744-750   y.)   hukmronlik   davrida   kuchayib   ketdi.   Marvon   II
ning   xiroj   solig’i   miqdorini   ko’paytirish   va   mahalliy   xalqlar   vakillarini   og’ir
qurilish   ishlariga   keng   jalb   qilishi   norozilikning   alangalanishiga   olib   keldi.
Movarounnahr   va   Xurosonda   Abbosiylar   vakillari   katta   yet   egalarini   o’zlari
tomonga   jalb   qilishga   harakal   qiladilar.   Abbosiylar   vakillari   xalifa   Xishom   (724-
743   y.)   davridayoq   O’rta   Osiyoda   harakat   qila   boshlagan   edilar.   Ularning
targ’ibotchilari   ta'qib   ostiga   olinar,   ular   qo’lga   tushgudek   bo’lsa,   qo'1-oyoqlari
kesilar   edi.   Ayniqsa   Nasr   ibn   Sayyor   abbosiylar   va   shialarning   katta   dushmani
bo’lib   ularni   doimo   ta'qib   etib   kelar   edi.   Abbosiylarning   hokimiyat   tepasiga
kelishida Abu Muslim  va uning harakati muhim ahamiyat  kasb etdi. 746 yil  Abu
Muslim abbosiylar targ’ibotiga boshehilik qilish uchun Xurosonga yuboriladi. Abu
Muslimga Payg’ambar xonadonining ishonchli vakili degan unvon beriladi.
O'z   tashviqotini   Abu   Muslim   Xuroson   zodagonlariga   murojaat   etish   bilan
boshlaydi. U Marv shahridan uch farsah g’arbda Xarkon arig’i sohilidagi Safizanj
qishlog’ini   o’ziga   qarorgoh   qilib   oladi.   Abbosiylarning   ramziy   rangi   va   bayrog’i
qora   rangda  edi.   Shu  sababli   Abu  Muslim   va   uning  tarafdorlari   qora   kiyim   kiyib
yurishadi.   Xuroson   aholisiga   murojaatida   u   Qur'on   va   hadislarga   amal   qilishga,
payg’ambar avlodlariga bo’ysunishga chaqiradi. Keyinchalik mahalliy zodagonlar
ham uni qo’llab-quvvatlay boshlaydilar. Abu Muslim tashviqoti Movarounnahr va
Xuroson yerlarida tezlik bilan tarqala borib, uning tarafdorlari soni orta boshlaydi.
To’planayotgan otliq va piyodalarga bosh bo’lib, Abu Muslim Moxuvon qafasiga
ko’chib   o’tadi.   Xuroson   noibi   Nasr   ibn   Sayyor   Abu   Muslimga   qarshi   arab
zodagonlari   vakillarini   birlashtirishga   harakat   qiladi.   Lekin   uning   barcha
harakatlari   zoye   ketdi.   U   Abu   Muslimga   yurak   yutib   kurash   boshlashga   qurbi
yetmay,   748-yilda   Xaroson   poytaxti   Marvni   tashlab   chiqib   Nishopurga   yo'l   oldi.
13 ziddiyatlar   oqibatida   yuzaga   kelagan   qulay   fursat   Qutaybani   Sug’d   yurishini
kechiktirib,   Xorazmga   qo’shin   tortishga   jalb   etadi.   Xorazm
shohi   Chag’on   va   Hurzod   boshliq   xalq   qo’zg’alonidan   qo’rqib,   711-yilda   yordam
sorab   Qutaybaga   murojaat   qiladi.   Garchi   dushman   qo’li   bilan   Hurzod   tor-mor
qilinib, o’ldirilsa-da, ammo Xorazmshoh bundan hech narsa yutmaydi. Aksincha, u
o’z   mustaqillgini   yo’qotib,   xalifalikni   bojdoriga   aylanadi.   Uning   qo’shini   esa
Qutaybaning harbiy yurishlarida ishtirok etishga majbur edilar.
Sug’d   yurishi.   712-yilda   Qutayba   arablardan   tashqari   Buxoro   va   Xorazm
qo’shinlari   bilan   Samarqandga   tashlanadi.   Bu   davrda   ishxid   Tarxun   taxtdan
tushirilib,   unung   o’rniga   Gurak   (709-738)   Sug’dga   podsho   qilib   ko’rsatilgan   edi.
Bu, shubhasiz sug’diylarning arablarga qarshi olib borgan kurashi tarixida muhim
voqea   bo’ldi.   Chunki   u   zamonasining   vatanparvar   siyosatdon   arbobi   bo’lib,
hukmronligi   davrida   imkoni   boricha,   arablarga   qarshi   g’ayrat   bilan   kurash   olib
bordi.   Guzak   Qutaybaga   qarshi   chiqadi.   Kattqo’rg’on   bilan   Karmana   oralig’ida
Arbinjon   mavzeida   shiddatli   jang   bo’ladi.   Ammo   Gurakning   kuchi   ojizlik   qilib ,
Samarqandga   chekinishga   majbur   bo’ladi.   Sug’diylar   Shosh   podshohi,   turklar
hoqoni va Fag’ona ixshidiga (hokimiga) elchilar yuborib, yordam so’raydilar. Turk
xoqoni   saralangan   qo’shin   yuboradi.   Ammo   Qutayba   yordamga   kelayotgan
kuchlarni birlashmaslikka harakat qiladi. Ularning yo’lini tosib, qo’qqisdan hujum
qiladi   va   tor-mor   keltiradi.   Bu   g’alabadan   so’ng   Qutayba   Samarqandga   hujumni
kuchaytiradi.   Samarqand   qamalga   olinadi.   Arablar   shahar   devori   qarshisiga   300
manjaniqlar   (tosh   otish   moslamasi)   o’rnatib,   unga   rahna   urish   uchun   kecha-yu
kunduz   devorni   teshishga   kirishadilar.   Sug’diylar   bir   oy   davomida   shaharni
qahramonona   mudofaa   qiladilar.   Kamonda   o’q   uzib,   tashqariga   chiqib,   shiddatli
janglar qilib dushmanga katta talofat yetkazadilar. Shunday bo’lsa-da, Samarqand
taslim   bo’ladi.   Gurak   bilan   Qutayba   o’rtasida   sulh   tuziladi.Sulh   shartnomasiga
muvofiq   Gurakning   arablarga   bir   yo’la   2   ming,   yiliga   esa   200   ming   dirham
hisobida   bij   to’lash,   30   ming   nafar   odam   berish,   shaharda   birorta   ham   askar
saqlamaslik,   ichki   shaharni   bo’shatib,   unda   minbari   bilan   masjid   bino   qilish,
25 viloyat   hokimlarini   saylash   b о ’lgan.   Xususan,   Tohir   dastlabki   somoniylar
vakillarini Samarqand, Ustrishona, Farg’ona va Shoshga hokim qilib tayinlagan.
Shu   soha   bilan   shug’ullanuvchi   qonunshunoslar   "Kitob   alkuniy"   nomli
qonunlar  to’plamini   tuzdilar.  Bu   to’plam  yerdan  unumli  foydalanish  va  sug’orish
tizimi masalalariga qaratilgan edi.
IX asrning 60-70-yillaridan e'tiboran tohiriy hukmdorlarga qarshi  xalq harakatlari
kuchaydi.   Bu   harakatga   G’oziylar   boshchilik   qildilar.   ("G’oziylar"   asosan
ko’chmanchi   qabilalar   hujumini   bartaraf   qilish   maqsadida   kambag’al
hunarmandlar   va   yersiz   ziroatchilardan   tashkil   topgan   qurolli   qo’shin).   G’oziylar
harakatini   aka-uka   Yoqub   va   Amir   binni   Lays   boshqardilar,   Ular   dastlab
Seyislonda hokimiyatni qo’lga olgach, 873 yilda tohiriylarning qo’shinlariga katta
zarba   berib,   Xuroson   poytaxti   Nishopurni   egalladilar.   Shu   davrdan   e'tiboran
tohiriylar   sulolasi   barham   topdi   va   Xurosonda   hokimiyat   Safforiylar   (misgarlar,
Yoqub   va   ;   Amir   asli   hunarmand-misgar-"saffbr"   edilar.)   qo’liga   o’tib   ketdi.
Rasmiy   jihatdan   Xuroson   va   Movaraunnahr   ustidan   hukmronlik   qilib   turgan
tohiriylar   sulolasining   inqirozga   uchraganligi   Movaraunnahrdagi   mahalliy
hokimlarning   o’lkani   to’la   mustaqilligvni   ta'minlash   sari   harakatlari   uchun   qulay
imkontyatlar   yaratib   berdi.   Endi   bu   davrda   somoniylar   siyosiy   maydondagi
kurashda erkin harakat qila boshladilar va ular Movaraunnahrda markazlashgan bir
butun   davlat   barpo   qilishga   kirishdilar.   Birlashtirish   g’oyasini   shaharliklar   ham,
dehqonlar ham qo’llab quvvatladilar. Chunki birlashgan va markazlashgan yagona
va   qudratli   davlatgina   ko’chmanchi   qabilalarning   hujumini   daf   qila   olishi
mumkinligini   ular   yaxshi   bilar   ediiar.   Markaziashgan   yagona   hamda   qudratli
daviat kuchli harbiy kuch yaratish imkoniyatini berardi.
19 zodagonlar   ichida   ham   kuchaya   bordi.   Shu   paytga   kelib   xorijiylar   harakati   va
mafkurasi   yanada   keng   tarqala   boshlandi.   Xorijiylar   yuqorida   qayd   qilinganidek,
shialar   guruhidan   VII   asr   oxirida   ajralib   chiqqan   bo’lib,   bu   so’zning   lug’aviy
ma'nosi   qo’zg’olonchilar   degani   edi.   Avval   boshda   bu   harakat   oddiy   arab   va
boshqa   musulmon   xalqlarning   manfaatlarini   himoya   qilar   edi.   Keyinchalik   bu
guruhdan   ibodiylar,   azrakiylar   va   boshqa   jamoalar   ajralib   chiqqan.   Xorijiylar
ta'limotiga   ko’ra   musulmonlar-zimmiylar   (boshqa   dindagilar)   ustidan   hukmron
bo’lishlari kerak edi.
Movarounnahrda   Xorijiylar   harakatiga   shu   paytda   Xoris   ibn   Surayj
boshchilik qiladi. Xoris Movarounnahrda tezda shuhrat qozondi. U Samarqand va
Dabusiyadagi   Abu   Sayid   tarafdorlarini   o’z   qo’li   ostida   to’pladi.   Abu   Fotima   uni
yordamchisi va harbiy maslahatchisi etib tayinlandi.
Xoris Ummaviy xalifalarni islomga rioya etmaslikka ayblab, butun Xuroson
va Marv aholisini xiroj va juzyadan ozod qilishni talab etadi. Kesh xalq ommasiga
tayanib, u Xurosonning shimoliga yurish qiladi. Uning qo’shini tarkibida Xuttalon
shahzodasi   Sabil,   qarluq   yabg’usi   va   Abu   Fotima   guruhi   ham   bor   edi.   Xalq
harakatlaridan   norozi   bo’lgan   xalifa   Xurosonga   yangi   noib   Osim   ibn   Abdullohni
tayinlaydi.   Xoris   qo’shinlari   Xurosonning   katta   qismini   egallashib,   Osimni
chekinishga   majbur   etishadi.   735   yilga   kelibgina   xalifa   yangi   noib   Asad   ibn
Abdullohni   Xuroson   valiysi   etib  tayinlab,   katta  kuch   bilan   Xorisga   qarshi   kurasb
boshlaydi.   736-737   yillarda   Asadning   qo’shini   Xurosondan   Xorisni   siqib
chiqarishga muvaffaq bo’ladi. Qo’zg’olonchilarning ijtimoiy tarkibi ham, talablari
ham turlicha edi. Qo’zg’olonda aholining deyarli hamma tabaqalari qatnashadi.
Albatta,   hukmdorlar   o’rtasida   o’zaro   nizolar,   xiyonatkorona   harakatlar ,
qurol-yarog’ning   yetishmasligi,   yaxshi   uyushmaganlik   va   boshqalar   o’zining
ta'sirini   ko’rsatdi.   Shunday   bo’lsa   ham   qo’zg’olonchilar   izsiz   qolmay   xalifalik
siyosiy harakatida o’zining aksini topdi.
11 bog’lagan edilar. Shu tariqa qo’zg’olonchilarning soni kun sayin oshib bordi. 100
ming nafar lashkar yig’ilgan edi. Ularning deyarli hammasi qora libosda edilar.
748-yilning   boshida   Abu   Muslim   boshlanishi   Xurosonning   poytaxti   Marv
shahrini  egallaydi. Garchi  xalifa Marvon o’z ixtiyoridagi  barcha harbiy kuchlarni
qo’zg’olonchilarga   qarshi   safarbar   qilsa-da,   ammo   umaviylar   hokimiyatini   saqlab
qola olmaydi.
749-yilda Abu Muslim boshliq qo’zg’olonchilar xalifalikning markaziy viloyatlari
tomon yo'1 oladilar. Poytaxt qo’lga kiritilib, xalifa Marvon II taxtdan ag’dariladi.
Uning   o’rniga   abbosiylar   xonadonidan   bo’lgan   Abul   Abbos   Saffoh   (750-754)
xalifalik taxtiga ko’tariladi. Joylarda umaviylar xonadonining vakillari va yaqinlari
qirib   tashlanadi.   Shunday   qilib,   Arab   xalifaligida   davlat   hokimiyati   abbosiylar
qo’liga o’tadi.
Abbosiylarning   xalifalik   taxtiga   chiqishi   mehnatkash   aholiga   hech   qanday
yengillik   keltirmagan..   Abu   Muslim   vositasida   abbosiylar   tomonidan   xalq
ommasiga   berilgan   va'dalardan   birortasi   ham   amalga   oshmadi.   Abu   Muslim
Bag’dodda   davlat   va   harbiy   kuchlarning   yuqori   lavozimiga   tayinlanadi.   Biroq
abbosiylar  uning xalq orasidagi  obro’yining tobora ortib borishiga xayrixoh emas
edilar.   Oqibat   Abu   Muslim   poytaxtdan   uzoqlashtirilib,   Xuroson   va
Movarounnahrga noib qilib yuboriladi. U deyarli mustaqil siyosat yurita boshlaydi
va   barqaror   tinchlikni   saqlab   turish   yo’lida   bir   qator   ishlarni   amalga   oshiradi.
Yangi sug’orish tarmoqlarini bunyod etadi, qal’alar bino qiladi. Karvon yo’ilarini
tartibga   keltiradi.   Biroq   abbosiylar   va   ularmng   Xurosondagi   noibi   Abu   Muslim
hukmronligi   vaqtida   Movarounnahr ,   Xorazm,   Xuroson   va   boshqa   viloyatlarda
mehnatkash   ommaning   ahvoli   yaxshilanmadi.   Bu   davrda   ham   xalq   ikki   yoqlama
-   bir   tomondan   arab   zodagonlari,   ikkinchi   tomondan   esa   abbosiylar   bilan   til
biriktirgan   mahalliy   mulkdorlar   zulmi   ostida   qoldi.   Bunday   og’ir   ahvol   xalq
noroziligini kuchaytirib, yangi sulolaga nisbatan uning g’azabini uyg’otdi.
21 otashparastlik   ibodatxonasini   buzib,   butlarini   topshirish   kabi   shartlarni   bajarishi
lozim   bo’ladi.   Bularning   evaziga   Qutayba   Gurakni   Samarqand,   Kesh   va
Naqshabga   hokim   qilib   tayin   etadi.   Shunday   qilib,   u   arablarga   mute   noib   bo’lib
qoladi. Garchi   Samarqand bosib olinsa-da , ammo Sug’dning katta qismi arablarga
bo’ysunmaydi.   Sug’dliklar   esa   o’zlarini   mag’lub   his   etmaydilar.   Shuning   uchun
ulardan   hayiqqan   Qutayba   Samarqandda   ma’lum   miqdorda   harbiy   kuch   qoldirib,
o’zi yurishni davo, ettiradi.
26 Nishopurda unga Abu Muslimning sarkardalaridan biri qaqshatqich zarba berib uni
mag’lubiyatga uchratdi.
749-yili   Abu   Muslim   qo’shini   xalifalikning   markaziy   viloyatlariga   yurish
qiladi. Iroq va Jazoirda ummaviylarga hal qiluvchi zarba beriladi. Qo’zg’olonchilar
poytaxt-Damashqni   ham   qo’lga   kiritadilar.   Xalifa   Marvon   taxtdan   ag’dariladi.
Abbosiylardan   b о ’lgan   Abulabbos   Saffoh   (749-754-y.)   xalifalik   taxtiga   o’tiradi.
Joylarda   Ummaviylaraing   barcha   vakillari   qirib   tashlanadi.   Shunday   qilib   arab
xalifaligi hokimiyati Abbosiyiar qo’liga o’tadi.
751-yil Buxoro shahrida Shorik ibn Shayhulmahriy boshchiligida qo’zg’olon
ko’tariladi.   Qo’zg’olonchilar   shialik   talablarini   ilgari   surib,   Alil   avlodidan   xalifa
tayinlash shiorini ko’tarib chiqishadi. Abu Muslim qo’zg’olonni bostirishda Ziyod
ibn   Solih   boshchiligidagi   10.000   kishilik   qo’shin   yuboradi.   Bu   qo’zg’olon
faqatgina Buxorxudod Qutayba ibn Tug’shodning yordami bilangina bostiriladi.
Abu   Muslim   O’rta   Osiyoning   shimoliga   kirib   kelgan   Xitoy   iraperatorining
qo’shiniga   ham   hal   qiluvchi   zarba   beradi.   751   yil   Talas   vodiysidagi   xitoyliklar
bilan   jangda ,   Xitoy   qo’shini   haydab   chiqariladi.   Shu   bilan   xalifalikning   shimoliy
chegarasi   ham   mustahkamlanib,   qafiy   chegara   o’rnatiladi.   Xalifalik   ta'siri   butun
O’rta   Osiyo   hududida   asosiy   va   qonuniy   bo’lib   qoladi.   Garchi   Abu   Muslim
sadoqat ila xizmat qilsa-da, arab hokimiyati unga ishonmas edi. Xalifa unga jangga
yuborish   haqida   noma   yo’llab   uni   markazga   kelishga   majbur   qiladi.   755-yil   Haj
safaridan   qaytayotgan   Abu   Muslim   Xalifa   tomonidan   xiyonatkorona   Bag’dodda
o'ldiriladi. Uning o’limi xalq ommasining umumiy noroziligiga sabab bo'ldi. Uning
murdasi   Samarqandga   olib  kelinib   Xo’ja   Temim   Ansoriy  maqbarasi   yoniga   katta
hurmat bilan ko’miladi.
Abbosiy   xalifalar   davrida   xalq   ommasining   ahvoli   yanada   og'irlashdi.
Sug’orilmaydigan   yerlardan   hosilning   yarmi,   sug’oriladigan   yerlardan   1/3   qismi
soliq   olinadigan   bo’ldi.   Ko’p   holda   soliqlar   bir   marotaba   o’rniga   ikki   marotaba
ham   olinadigan   bo’ldi.   Ozod   jamoalarning   huquqlari   cheklab   qo’yildi.   Yerlar
14 Prezidentitniz   I.Karimovning   “Olloh   qalbimizda,   yuragimizda”   nomli   risolasida,
bizning   madamyatimiz,   ma'naviyatimiz,   o’tmishimiz,   islora   tarixi,   uning   qonun-
qoida   va   an'analari   bilan   chambarchas   bog’lanib   ketganligi   alohida   ta'kidlab
o’tiladi.
  IX   asrga   kelib   O’rta   Osiyo,   xususan   Movaraunnahrda   arab   halifaligiga
qarshi olib borilgan kurashlar natijasida mahalliy sulola vakillarining mustaqillikka
b о ’lgan intilishlari kuchayib ketdi. Chunonchi, halifalikning ichki hududlarida ham
ziddiyatlar keskinlashib borayotgan Xalifa Xorun ar-Rashid vafotidan keyin uning
o’g’illari   Ma'mun   va   Amin   o’rtasida   o’zaro   kurash   boshlanib   ketdi.   Mahalliy
sulola   vakillari   bu   kurashlarga   aralasha   boshladilar.Hirot   viloyatining   Bushang
shahridan b о ’lgan Tohir ibn Husayn o’z nomidagi sulolaga asos  soldi. Bu davrda
Xorun   ar-Rashidning   kichik   o’g’li   Ma'mun   (asli   ismi   Abdulla   b о ’lgan)
Xurosonning   noibi   edi.   Amin   va   Ma'mun   o’rtasida   hokimiyat   uchun   bo’lgan
kurashda   Tohir   ibn   Husayn   Ma'mun   tomonidan   turib   Aminga   qarshi   kurashdi.
Ayrim   manbalarning   guvohlik   berishicha ,   813-yilda   Ma'mun   xalifalik   markazi
Bog’dodni   egallaydi   hamda   bir   necha   yil   mobaynida   Tohir   ibn   Husayn   xalifa
saroyida   yuqori   lavozimlarda   xizmat   qiladi.   821-yilda   esa   Tohir   ibn   Husayn
Xurosonga   noib   etib   tayinlanadi   (O’sha   davrda   Movaraunnahr   ham   Xuroson
tarkibiga   kirar   edi).   Tohir   ibn-Husayn   Nishopur   shahrini   o’zining   qarorgohi   etib
tanladi.   U   o’zi   noiblik   qilayotgan   viloyatlarni   xalifalikdan   mustaqil   boshqarishni
orzu   qilar   edi.   Natijada   Tohir   xalifaliklar   mustaqil   siyosat   yurgizishga   harakat
qildi.   Noiblikka   o’tirgandan   so’ng   oradan   ko’p   o’tmay   Tohir   xutba   nomozidan
xalifaning   nomini   chiqarib   tashlaydi.   Bu   esa   uning   xalifa   Ma'munga   qarshi
ochiqdan ochiq isyoni belgisi edi.
Ba'zi   manbalarda   qayd   etilishicha,   822-yilda   Tohir   ibn   Husayn   Ma'mun
odamlari   tomonidan   o’ldirildi.   Uning   o’rniga   Talxa   ibn   Tohir   (822-830-y.)   noib
etib   tayinlandi.   Buning   sababi   shunda   ediki,   xalifalik   aynan   mahalliy
hukmdorlarning kuchidan arablarga qarshi, qo’zg’olonlarni bostirishda foydalanar
edi.   Xuroson   noibining   muhim   vazifalaridan   biri   esa   o’ziga   qarashli   hududlarda
18 XULOSA
Movarounnahr   va   Xuroson   tarixida   arablar   istilosiga   qarshi   ozodlik
harakatlari   xalqning   o‘z   erkinligi   va   mustaqilligi   uchun   olib   borgan   kurashining
yorqin   namunasidir.   VII-VIII   asrlarda   arab   xalifaligining   harbiy   yurishlari
natijasida   bu   mintaqa   bosib   olindi   va   xalifalik   tuzumining   siyosiy   hamda   diniy
hukmronligi   o‘rnatildi.   Ammo   bosqinchilik   siyosati   mahalliy   aholi   tomonidan
kuchli   norozilik   va   qarshiliklarga   sabab   bo‘ldi.   Bu   qarshilik   harakatlari   mintaqa
xalqlarining   mustaqillik   yo‘lidagi   jasorati,   mardligi   va   ozodlikka   intilishining
tarixiy namunasi sifatida tarix sahifalarida muhrlanib qoldi.
Arab   istilosiga   qarshi   kurashning   boshlanish   sabablari   qator   omillar   bilan
izohlanadi.   Birinchidan,   mahalliy   aholi   uchun   begona   bo‘lgan   diniy   va   siyosiy
tuzum   joriy   etilishi   mahalliy   zodagonlar,   qishloq   aholisi   va   savdogarlar   orasida
norozilik   uyg‘otdi.   Ikkinchidan,   soliqlar   va   majburiy   to‘lovlarning   keskin   ortishi
ijtimoiy   tanglikni   kuchaytirdi.   Uchinchidan,   Movarounnahr   va   Xuroson   aholisi
o‘zining   qadimiy   madaniyati   va   an analarini   saqlab   qolishga   intildi,   bu   esaʼ
istilochilarga qarshi kurashning kuchayishiga turtki bo‘ldi.
Abu   Muslim   boshchiligidagi   harakat,   Muqanna   qo‘zg‘oloni   va   Haris   ibn
Surayj kabi tarixiy shaxslarning faoliyati arablar hukmronligiga qarshi ko‘tarilgan
xalq   ozodlik   harakatlarining   eng   yirik   va   muhim   voqealari   sifatida   alohida
e tiborga loyiqdir. Abu Muslim harakati xalifalikdagi zo‘ravonlik siyosatiga qarshi	
ʼ
turli   ijtimoiy   qatlamlarning   noroziligini   ifoda   etgan   bo‘lsa,   Muqanna
boshchiligidagi qo‘zg‘olon diniy va ijtimoiy jihatdan ham katta ta sir kuchiga ega	
ʼ
bo‘ldi.   Ushbu   harakatlar   mahalliy   xalqlarning   o‘z   erki   va   yerini   himoya   qilish
yo‘lidagi intilishlarini yaqqol namoyon etdi.
Arab   bosqini   va   unga   qarshi   kurashlarning   oqibatlari   mintaqaning   tarixiy
taraqqiyotiga uzoq muddatli ta sir ko‘rsatdi. Arab istilosidan so‘ng Movarounnahr	
ʼ
va   Xuroson   iqtisodiy,   madaniy   va   diniy   jihatdan   katta   o‘zgarishlarni   boshdan
kechirdi.   Bir   tomondan,   islom   dini   mintaqada   keng   tarqalib,   yangi   madaniy   va
29 II BOB. ARABLAR BOSQINIGA QARSHI XALQ OZODLIK
HARAKATLARI
2.1.  Abu Muslim harakati va uning tarixiy o'rni
746-yilda shunday targ’ibotchilardan biri Abu Muslim Xurosonga keladi. U
Xuroson aholisiga murojaat qilib, payg’ambar avlodlarini quvvatlashga chaqiradi.
Dastlab   arab   zodagonlari,so'ngra   mahalliy   dehqonlar   Abu   Muslimni   qo’llab-
quvvatlaydilar.   Umaviylarga   qarshi   tashviqotning   sadosi   tez   orada   Xuroson,
Movarounnahr   va   Toxariston   viloyatlariga   keng   tarqaladi.   Go’yo   mamlakat
aholisining   barcha   katta-kichigi   arablarga   qarshi   qo’zg’algandek   bo’ladi.   Qo’shin
avval   Abu   Muslim   qarorgohi   Moxuvon   qal’asida   to’planadi.   Abu   Muslim
qo’shiniga kelib qo’shilgan kishilar ro’yxatga olinib, ularga avval uch dirhamdan,
so’ngra esa besh  dirhamdan maosh to’lanadi. Qizig’i   shundaki , ro’yxatdan o’tgan
kishilarning katta qismi har tomondan kelgan qullardan iborat edi. Bu davrda ham
qullar aholi o’rtasida   eng quyi tabaqa hisoblanib, ular bilan bir safda turish boshqa
tabaqa   vakillariga   or   tuyulganligi   hisobga   olinib,   Abu   Muslim   qullar
uchun   Shavval   qishlog’ida   maxsus   joy   tashkil   ettiradi   va   ularga   Dovud   ismli
targ’ibotchini boshliq qilib tayinlaydi.
Qo’zg’olonchilar   safida   arab   zodagonlari,   Movarounnahr   va   Xurosonning
mahalliy   mulkdor   dehqonlari,   xalifalik   Sharqidagi   mazlum   aholi ,   shahar
hunarmandlari  va qishloq  kadivarlari  hamda qullar  bor  edi. Bularning maqsadlari
ham   har   xil   edi.   Arab   zodagonlari   hokimiyatni   abbosiylarga   olib   berib,
mamlakatda   o’z   mavqelarini   ko’tarmoqchi   edilar.   Mahalliy   mulkdorlar
mamlakatda siyosiy jihatdan arablar bilan tenglashish va iloji topilsa, mamlakatni
xalifalikdan ajratib, uni mustaqil idora qilishni maqsad qilib olgan edilar.
Abu Muslimning o’zi ham, shubhasiz, xuddi shu kuchning vakili edi. Mehnat ahli
umaviylarning   zulmi,  og’ir   soliqlar   va   uzluksiz   majburiy  hasharlardan,   qullar   esa
qullik   kishanlaridan   qutulish   orzusida   edilar.   Bu   ezgu   umidni   ro’yobga   chiqarish
uchun   zulmkorlarga   qarshi   kurashish   yo’liga   astoydil   otlanib ,   bellarini   mahkam
20 zodagonlar   tomonidan   ijarador   dehqon   -   kadivarlarga   bo’lib   berila   boshlandi.
Hamma   hashar   qurilish   ishlarida   aholi   tekin   ishlab   berishi   lozim   edi.   Shahar
hunarmandlarining   ahvoli   ham   og’ir   bo’lib,   ular   o’z   mahsulotlaridan   katta   soliq
to’lashar   edi.  Shuningdek,   og’ir   soliqlar   ko’chmanchi   chorvadorlar   bo’yniga  ham
qo’yilar edi.
Shunday   bir   ahvolda   xalq   harakatlari   kuchayib   ketadi.   Abu   Muslimning
o’chini   olish   shiori   ostida   uning   safdoshi   Sumbod   boshchiligida   qo’zg’olon
ko’tariladi. 755 yilda ko’tarilgan bu qo’zg’olon tez orada Xuroson va Tabaristonga
ham   yoyiladi.   70   kun   davom   etgan   bu   qo’zg’olon   qattiqqo’llk   bilan   bostirilib,
Sumbod   Rayda   qatl   etiladi.   Garchi   u   qatl   etilsa-da,   Abu   Muslim   tarafdorlari
yashirin “muslimiya” guruhiga asos soladilar.
VIII   asrning   70-80-yillarida   Movarounnahrda   juda   ulkan   xalq   qo’zg’oloni
ko’tariladi.   Qo’zg’olonchilar   oq   rangdagi   kiyim   kiyganligi   uchun   tarixda   u   “oq
kiyimlilar” qo’zg’oloni deb ham shuhrat qozonadi.
Bu   qo’zg’olonning   rahbari   Muqanna   (boshi   va   yuziga   yoping’ich   tashlab
yurgani uchun unga shunday laqab berilgan) edi.
Muqanna Marv atrofi  aholisidan,-deyiladi  “Buxoro tarixi” nomli Narshahiy
asarida,  Koza  deb atalgan  qishloqdan  bo’lib, asr   nomi  Hoshim  ibn  Haklin edi.  U
ilgari   kudungar   (kigiz   bosuvchi)   lik   qilar   edi,   keyin   ilm   o’rganishga   mashhur
bo’ladi   va   har   xil   ilmlarni   ko’zbo’yamachilik,   sehr   va   tilsim   ilmlarini   o’rganadi.
Ko’zbo’yamachilikni   yaxshi   bilib   olib   payg’ambarlik   da'vosini   ham   qiladi.
Muqanna   ko’zbo’yamachilikni   o’rgangan   va   g’oyatda   ziyrak   bo’lib,   qadimgi
olimlar   ilmlariga   oid   ko’p   kitoblarni   o’qigan   va   jodugarlikdan   ustoz   b о ’lgan   edi.
Uning   otasini   nomi   Hakim,   u   Abu   Ja'far   davridagi   Xuroson   amiri
lashkarboshilaridan bo’lib, asli Balxdan edi”.
Qo’zg’olon   776-yili   boshlanadi.   Muqanna   o’zining   36   ta   muridi   bilan
Amudaryodan o’tib, Kesh viloyatiga yo'l oladi. Buxorxudod Tug’shod uni qo’llab-
quvvatlay   boshlaydi.   Muqanna   Kesh   yaqinidagi   Som   (Sanaro)   qal'asini   o’ziga
15 Shuningdek, XX asr va mustaqillik davri tarixchilari tomonidan ham bu mavzuga
katta   e tibor   qaratilgan.   O‘zbek   olimlaridan  ʼ Ya.G‘ulomov ,   A.   Asqarov ,   M.
Ibrohimov ,  B. Ahmedov  kabi tarixchilarning ilmiy izlanishlari mintaqa tarixining
muhim   jihatlarini   ochib   beradi.   Shunga   qaramay,   xalq   ozodlik   harakatlarining
sabablari,  oqibatlari   va  tarixiy  ahamiyati   borasida   hali   to‘liq  yoritilmagan   jihatlar
mavjud.
Kurs ishining maqsadi va vazifalari.  Mazkur kurs ishining asosiy maqsadi
Movarounnahr   va   Xurosonda   arablar   istilosiga   qarshi   xalq   ozodlik   harakatlarini
tarixiy   jihatdan   o‘rganish   va   ularning   sabab,   oqibat   hamda   ahamiyatini   tahlil
qilishdan   iborat.   Ushbu   maqsadni   amalga   oshirish   uchun   arablar   istilosining
Movarounnahr   va   Xuroson   hududiga   ta’sirini   aniqlash,   mahalliy   xalqlarning
bosqinchilikka   qarshi   kurashlarini   tahlil   qilish   hamda   Abu   Muslim   harakati,
Muqanna   qo‘zg‘oloni   kabi   tarixiy   voqealar   mohiyatini   ochib   berish   zarurdir.
Shuningdek,   bu   ozodlik   harakatlarining   ijtimoiy-siyosiy   oqibatlarini   o‘rganish,
ularning   tarixiy   saboqlari   va   bugungi   kun   uchun   ahamiyatini   yoritish   ham   kurs
ishining asosiy vazifalari qatoriga kiradi.
Kurs   ishining   hajmi.   Mazkur   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar bilan 30 betdan iborat.
4 I BOB. ARABLARNING O'RTA OSIYOGA YURISHLARI: TARIXIY
SHAROIT VA SABABLAR
1.3. Movarounnahr va Xurosonning ijtimoiy-siyosiy holati arablar istilosi
arafasida
Movarounnahr   ( arabcha   —   daryoning narigi tomoni) — o rta asrlarda islomʻ
mamlakatlarida   keng   tarqalgan   geografik   atamadir.   Uning   xuddi   shu   ma noni	
ʼ
anglatgan   fors   tilidagi   "Varorud"   va   "Varojayxun"   shakllari   ham   mavjud   bo lib,
ʻ
ularning   barchasi   avval   (11   -asrgacha)   Xuroson   viloyatining   davomi   sifatida,   11-
asr boshidan e tiboran esa Turkiston, ya ni Qoraxoniylar davlati va undan keyingi	
ʼ ʼ
turkiy   davlatlar   tarkibidagi   ma muriy   birlik   sifatida   tushunilgan.   11-	
ʼ
asrda   Yevropa   tarixshunosligida   mazkur   arab   atamasining   lotincha   tarjimasi
bo lmish   yangi   "Transoksiana"   yoki   "Transoksaniya"   atamalari   muomalaga	
ʻ
kiritilgan.
Hozirgi   zamon   tarixiy-geografik   ilmiy   adabiyotda   Movarounnahr   deganda,
asosan,   Turkmanistondan   tashqari   bo lgan	
ʻ   O rta   Osiyo	ʻ   hududlari,
ya ni,	
ʼ   O zbekiston	ʻ ,   Tojikiston ,   Qirg iziston	ʻ   va   Qozog istonning	ʻ   janubiy   qismi
tushuniladi.
Movarounnahr atamasi ilk bor Muhammad haqidagi hadislarda tilga olingan.
Aftidan   bu   atama   arablar   orasida   islomgacha   bo lgan   davrlarda   ham   ma lum
ʻ ʼ
bo lib,   u   vaqtda   (milodiy   6-asr)   Sosoniylar   davlatidan   shimoliy-sharqda,   Jayxun,	
ʻ
ya ni   Amudaryoning   orqasida   joylashgan   Turk   xoqonligiga   qarashli   yerlarni
ʼ
anglatgan. Qadimiy fors manbalaridagi ma lumotlarga tayangan arab geograf olimi	
ʼ
Yoqut Hamaviy Movarounnahr  atamasini  Turon mamlakatining nomi deb bilgan.
Arablar   o zlarining   sharqqa  qilgan   ilk  yurishlari   davomida   (7-asrning   2-yarmi   —	
ʻ
8-asrning boshi) ikki xil tushuncha haqida ma lumotga ega bo lganlar: "ma duna-	
ʼ ʻ
nnahr",   ya ni   "da-ryoning   pastki   tomoni",   va   "ma   varo-annahr"   —   "daryoning	
ʼ
5 aholi   ustidan   nazorat   qilib   turardi.   Arab   xalifaligining   hukmroriligi   aholi   uchun
og’ir yuk bo’lib qoldi.
Istilochilar avval boshda Movarounnahrning hunarmandchilik va savdo shaharlari,
obod   viloyatlariga   bostirib   kirib,   ularni   taladilar   va   katta   o’ljalarga   ega   bo’ldilar.
O’lkalarni bosib olish chog’ida dehqonchilik vohalari oyoq osti qilinib, shahar va
qishloqlar   vayron   etildi.   Suv   inshootlari   buzib   tashiandi.   Ko’pgina   joylarda
qurg’oqchilik   yuz   bera   boshladi.   Shaharlardan   katta   miqdorda   qimmatbaho
o’ljalar,   Buxoro,   Poykand   va   So’g’d   hukmdorlaridan   esa   katta   miqdorda   tovon
olindi.
Arab   qo’shini   tarkibiga   mahalliy   aholi   ichidan   ko’plab   erkaklar   majburan
safarbar   qilindi.   Harbiy   harakatlar   natijasida   aholining   bir   qismi   halok   bo’ldi,   bir
qismi   asirga   olindi.   Barcha   shahar   va   qishloqlarda   o’z   harbiy   garnizonlarini
joylashtirishgan   arablar,   shu   harbiy   kuchga   tayanib   aholidan   turli   soliqlar
undirishar,   ularni   turli   jamoat   ishlariga   safarbar   qilishar   edi.   Marv,   Poykand,
Buxoro,   Samarqandda   uylarning   qoq   yarmi   arablar   ixtiyoriga   topshirildi.   Ba'zi
istilochi zodagonlar dehqonchilik vohalaridagi eng unumdor yer maydonlar va suv
inshootlarini   egallab   ola   boshladilar.   Arab   oilalari   qishloq   va   shaharlarga   kelib
o’rnasha   boshladilar.   Ariq   qazish,   ko’prik   qurish,   binolarni   ta'mirlash   va   boshqa
jamoa   ishlarida   aholidan   bepul   foydalanar   edilar.   Shu   bilan   birga   mahalliy   aholi
arab zodagonlari va qo’shinini ot-ulov, kiyim-kechak, oziq-ovqat, qullar va boshqa
narsalar bilan ta'minlab turishi kerak edi.
Iqtisodiy   hayotni   O’z   qo’llaridan   chiqarmaslik   maqsadida   arablar   bu   yerda
sosoniylar   tartibidagi   soliq   tizimini   joriy   qildilar.   Bu   tizimga   yer   solig’i-hiroj
(hosilning o’ndan bir yoki o’ndan ikki qismi miqdorida) chorva, hunarmandchilik,
savdo-sotiqdan   zakot   (qirqdan   bir   miqdorda)   hamda   islomni   qabul   qilmagan
shaxslardan olinadigan   juzya   solig’i ham qo’shildi.
Arablar   o’z   hukmronligi   siyosiy   negizini   mustahkamlash   va   uning
barqarorligini   ta'minlashda   islom   dinini   keng   yoyishga   va   targ’ib   qilishga   katta
7 bilan   harakat   qila   olmadilar.   Mahalliy   zodagonlar   alohida   guruhni   tashkil   etib,
keyinchalik   umumiy   xiyonat   yo’liga   kirib   arablar   tomoniga   o’tib   ketdilar.
Muqannaning o’zi Sotn: (Sanam) qal'asida bo’lib, bevosita qo’zg’olonga rahbarlik
qila   olmadi.   Uning   o’zi   umumiy   tenglik   g’oyasini   ko’tarib   chiqib,   o’zi   kichik
davlat boshlig’iga aylana bordi.
O’zaro   urushlar   natijasida   aholi   juda   charchadi,   ekinzorlar   payhon   qilindi,
iqtisodiy   tanazzul   boshlana   bordi.   Muqannadan   so’ng   uning   safdoshlari   harakati
ham   bo’lib   o’tdi.   Bu   qo’zg’olon   xalifalik   kuchli   zayiflashtiradi   va   boshqa
o’lkalarda ham ozodlik harakatlarini chiqishiga turtki bo’ladi.
Masalaning yana bir jihati shundaki, islom dinininng ko’p jihatdan afzalligi,
ahloq   va   intizom   nuqtai   nazaridan   ommaviyligi   xususiyati   arablar   bosib   olgan
mamlakatlar   aholisi   tomonidan   uni   tez   orada   qabul   etilishiga   sabab   bo’ladi,
Qutayba   singari   uni   pul   va   qilich   bilan   joriy   etish   mumkin   emas   edi.   Qachonki
islom   mohiyatiga   yetilgachgina   unga   rag’bat   va   e'tiqod   kuchayib   ketadi.   Oliq-
soliq,   maishiy   hayot   bobida,   zakot   masalasida   Qur'on   va   Shariat   ahkomlarining
qoidalari   mehnatkash   aholi   tomonidan  tezda   qabul   qilindi.   Alloh  oldidagi   tenglik
esa dinning ahamiyatini kuchaytirar edi. Islomning xalqparvarlik ruhi hal qiluvchi
ahamiyatga ega bo’ldi. Zero, islom  dini  ma'naviy bo’shliqni  tugatdi. Diyorimizda
ota-bobolarimiz   dini-islom   faqatgina   mustaqillik   sharofati   bilan   qayta   tiklandi.
Prezidentimiz   tashabbusi   bilan   buyuk   diniy   arboblar-Imom   al-Buxoriy,   Imotn   at-
Termiziy,   Imom   al-   Moturudiy,   Burxoniddin   al-Marg’inoniy,   Abdulxomid
G’ijduvoniy, Bahovuddin Naqshband va boshqalarning tavallud yoshlarining keng
miqyosda   nishonlanishi,   ularning   oxirgi   manzilgohlarini   obod   qilib ,
ziyoratgohlarga   aylantirilishi,   diniy   bayramlarimiz,   an'analarimiz,
qadriyatlarimizning   tiklanishi,   dindorlarga   o’z   e'tiqod   huquqlarining   qaytarib
berilishi,   qator   masjid-madrasalarninng,   xalqaro   islom   tadqiqot   markazi,   Islora
universitetining   ochilishlari   va   boshqa   xayrli,   savobli   tadbirlar   musulmon
olamining   bir   qismi   b о ’lgan   O’zbekistonda   haqiqatda   muqaddas   Islom   diniga
qanchalik ehtirom bilan qaralayotganligining yorqin isboti deb hisoblaymiz. Zero,
17 mag‘lubiyatga   uchratish   uchun   taktikalardan   foydalanib,   o‘zining   harbiy
ustunligini   ko‘rsatdi.   Qo‘zg‘olon   ko‘plab   shaharlar   va   hududlarni   qamrab   oldi.
Muqanna   Xurosonni   mustaqil   davlatga   aylantirish   va   arab   xalifaligining
hukmronligini butunlay yo‘qotish niyatida edi.
Muqanna   qo‘zg‘oloni   arab   xalifaligi   tomonidan   qattiq   bostirildi.   749-yilda
Muqanna   qo‘zg‘olonining   asosiy   qo‘shinlari   mag‘lubiyatga   uchradi,   va   Muqanna
o‘zi   boshchilik   qilgan   isyonni   yengolmay,   so‘ngra   o‘z   joniga   qasd   qildi.
Qo‘zg‘olonning   boshida   turgan   Muqanna   o‘limidan   so‘ng,   qo‘zg‘olonchilarning
qarshiligi zaiflashdi va arablar hukmronligini qaytarish imkoniyati paydo bo‘ldi.  
Muqanna   qo‘zg‘oloni   Movarounnahr   va   Xuroson   xalqlarining   arab
bosqinchiligiga qarshi kurashish tarixida o‘z o‘rniga ega. Bu harakat milliy ozodlik
uchun kurashning boshlanishi sifatida tarixda qoldi. Muqannaning diniy va siyosiy
maqsadlari,   uning   o‘zini   Allohning   o‘g‘li   deb   e’lon   qilishi,   o‘z   davrida   ijtimoiy-
siyosiy ko‘lamda katta muhokamalarni keltirib chiqargan.  
Qo‘zg‘olonning   mag‘lubiyati   va   Muqannaning   o‘limi,   albatta,   arablar
tomonidan yuzaga kelgan siyosiy hukmronlikni mustahkamladi. Biroq, bu harakat
orqali ko‘rsatgan qarshilik, Xuroson va Movarounnahr xalqlarining mustaqillik va
erkinlikka bo‘lgan intilishlarini yana bir bor isbotladi.
28 O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY
TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
URGANCH DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY-IQTISODIY FANLAR
FAKULTETI 
O‘ZBEKISTON TARIXI FANIDAN 
KURS ISHI
Mavzu: Movaraunnahr va Xurosonda
arablar bosqinchiligiga qarshi ozodlik
harakatlari 
Bajardi: Ataullayeva Lobar 
Ilmiy rahbar: Matyokubov Xamdam 
2024-yil
1 FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
1. G‘ulomov, Ya.   "O‘rta Osiyo tarixi" . Toshkent: O‘qituvchi, 1998.
2. Ahmedov, B. A.   "O‘zbekistonning qisqacha tarixi" . Toshkent: O‘zbekiston, 
1995.
3. Asqarov, A.   "O‘zbekiston tarixi manbalari" . Toshkent: Universitet, 2001.
4. Ibrohimov, M.   "Movarounnahr arablar istilosi davrida" . Toshkent: Fan, 
1976.
5. Bartold, V.V.   "Turkiston XIII asrga qadar" . Toshkent: Fan, 1963.
6. Babayev, X.   "Xuroson va Movarounnahr tarixi" . Toshkent, 1985.
7. Xamidov,   A.   "Islom   dini   tarixi   va   uning   Markaziy   Osiyoga   tarqalishi".
Toshkent: O‘qituvchi, 1997.
INTERNET   SAYTLARI
1. www.ziyouz.com
2. www.worldhistory.com        
3. www.history.org        
4. www.ukarchive.com        
5. www.researchgate.com        
6. www.googlescholar.com
                        
31 REJA: 
KIRISH 
ASOSIY QISM 
I BOB. ARABLARNING O'RTA OSIYOGA YURISHLARI: TARIXIY 
SHAROIT VA SABABLAR 
1.1. Movarounnahr va Xurosonning ijtimoiy-siyosiy holati arablar istilosi 
arafasida
1.2. Arablarning o'rta osiyoga yurishlari: tarixiy sharoit va sabablar 
II BOB. ARABLAR BOSQINIGA QARSHI XALQ OZODLIK 
HARAKATLARI
2.1.  Abu Muslim harakati va uning tarixiy o'rni
2.2. Muqanna qo'zg'oloni: oqibati va ahamiyati
XULOSA
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
2 yig’uvchilardan   va   xalifalik   amaldorlaridan   Qur'on   va   Hadislarga   qat'iy   amal
qilishni buyurdi.
Arab   feodal-zodagonlari   turli   yo’llar   bilan   xiroj   solig’i   yig’a   boshladilar.
Xalifa   xazinasiga   keladigan   soliqlar   esa   kamayib   keta   boshladi.   Xiroj   yerlarini
davlat   solig’i   sifatida   saqlab   qolish   maqsadida   Umar   II   arablarga   o’z   yerlarini
kengaytirishni   man   etdi   va   hijriyning   100   yilidan   (719   yil)   keyin   sotib   olingan
barcha xiroj yerlarini qaytib berishni buyurdi. Shu paytgacha olingan yerlardan esa
xiroj emas, ushr (o’ndan bir qismi) soliq olish ko’zda tutildi.
Umar II islohotlaridan ruhlangan Samarqand ahli zodagonlari  unga elchilar
yuborib Samarqand shahristonini qaytarib berishni so’radilar. Umar II Samarqand
hokimi   Sulaymon   ibn-Abus-Sariyaga   maktub   yozib,   qozi   bu   ishni   hal   qilib
berishini   so’raydi.   Samarqandliklar   shikoyati   ko’rib   chiqilib ,   bu   ish
samarqandliklar   foydasiga   hal   bo’ldi.   Qozi   Samarqanddan   arab   garnizoni   olib
chiqib ketilishi kerak deb hukm chiqardi. Bu esa urushni bildirar edi. Arablar kuch-
qudratini   bilgan   samarqandliklar   o'z   ja'volaridan   yana   voz   kechdilar.   Mahalliy
zodagonlar   o’zlarini   musulmon   hisoblab,   g’aznaga   soliq   to’lamay   qo’ydilar.
Shundan   so’ng   xalifalik   barchadan   soliqlarni   olishni   belgiladi.   Natijada
Movarounnahrda norozilik kuchayib keta boshladi. Mahalliy zodagonlar bilan arab
ma'muriyati orasida ziddiyat keskinlasha bordi.
Arab   bosqiniga   qarshi   xalq   ozodlik   harakatlari   Movarounnahrda   hijriyning
100  yilida   (719   yii)   arab   hokimiyati   tugaydi   degan   gap-so’zlar   tarqala  boshlaydi.
Arablar   olib   borayotgan   bosqinchilik   siyosatiga   qarshi   birincbi   bo’lib,   720-yilda
So’g’d   aholisi   bosib   ko’taradi.   Qo’zg’olonga   Samarqand   ixshidi   Hurak   va
Panjikent hokimi Devashtichlar boshchilik qiladilar.
So’g’dlarga   yordam   berish   uchun   Turkiy   hoqon   shahzoda   Ko’rsul
boshchiligidagi   turkiy   lashkarini   Samarqandga   yuboradi.   So’g’ddagi   qo’zg’olon
umumxalq   qo’zg’oloniga   aylanib   ketdi.   Qo’zg’olonchilar   arablarga   zarba   bera
boshladilar.   Faqat   ayrim   shahar   va   qal'alar   ichida   qurshovda   qolgan   arab   harbiy
9 qismlarigina   katta   boj   va   Hiborli   vakillarni   qo’zg’olonchilar   ixtiyoriga   garovga
berish   bilan   jon   saqladilar.   Xuroson   noibi   Sayid   ibn   Abdulaziz   bu   qo’zg’olonni
bostirishga muvaffaq bo’lolmadi.
721-yil Xalifa Yazid ibn Abdumalikning tavsiyasi  bilan Xuroson noibi etib
Sayid ibn Amir al-Xaroshiy tayinlanadi. U Iroqdagi xalq qo’zg’olonini bostirishda
o’z   shafqatsizligi   bilan   nom   chiqargan   edi.   Sayid   al-Xaroshiy   qo’zg’olonchilar
bilan  olib   borgan   rauzokaralar   natijasida   Hurak  boshliq   zodagonlarning   bir   qismi
arablar   tomoniga   o’tib   ketadi.   Qo’zg’olonchilardan   bir   qismi   esakurashni   davom
ettirishni   lozim   ko’radilar.   Arablar   400   ta   boy   savdogarlardan   bosbqa   hamma
Sug’d   qo’zg’olonchilarini   qirib   tashladilar.   Qo’zg’olonchilarga   yordam   bergan
Xo’jand ahli ham jazolandi.
Movarounnahr   aholisini   tinchlantirish   va   arab   hokimiyatini   mustahkamlash
maqsadida   Xuroson   noibi   Ashras   ibn   Abdulloh   (727-730   y)   islom   dinini   qabul
qilganlardan xiroj va jizya solig’i olishni bekor qiladi. U islom dinini keng targ’ib
qila   boshlaydi.   Chegaradagi   yerlarda   yangi   istehkom   qurilib,   chegaralar
mustahkamlana   bordi.   Lekin   g’aznaga   tam   daromad   tushayotganligi,
zodagonlarning shikoyati tufayli xirojni Rayta tiklaydi. O’z siyosatini targ’ib qilish
maqsadida   ikkita   taniqli   arab   ruhoniysi   As-Sayid   Soliq   va   Robiya   ibn   Umranni
Samarqand   va   Buxoroga   jo’natadi.   Xiroj   solig’i   zodagonlardan   ham,
kambag’allardan ham zo’rlab undirila boshlanadi.
Samarqandda Abu Sayid boshchiligidagi 700 ta so’g’dliklar xiroj to’lashdan
bosh   tortadilar.   Ular   shahardan   7   farsax   nariga   o’tib,   qarshilik   harakatiga
tayyorgarlik   ko’ra   boshladilar.   Abu   Sayidni   hiyla   ishlatib   muzokara   uchun
Samarqandga   chaqirtirishadi   va   o’sha   yerning   o’zida   uni   va   safdoshlarini
zindonband etadilar.
O’zaro   kurashlar,   733-734   yillardagi   Zarafshon   vohasidagi   qurg’oqchilik,
mustamlaka   zulmining   kuchayishi-bularning   hammasi   Movarounnahrdagi
norozilikning   yanada   avj   olishiga   olib   keldi.   Norozilik   arab   harbiylari   va   qisman
10 KIRISH
O rta Osiyo xalqlari tarixida arablarning bosqinchilik yurishlari katta iz qoldirgan.ʻ
VII-VIII   asrlarda   arab   xalifaligi   hududining   kengayishi   natijasida   Movarounnahr
va   Xuroson   arab   istilosi   ostida   qolgan.   Bu   istilo   mintaqa   xalqlarining   iqtisodiy,
siyosiy   va   madaniy   hayotiga   katta   ta sir   ko rsatgan.   Shu   bilan   birga,   mahalliy	
ʼ ʻ
xalqlarning   milliy   mustaqillik   yo‘lidagi   kurashlari   tarixda   o‘chmas   iz   qoldirgan.
Mazkur   davrda   sodir   bo‘lgan   Abu   Muslim,   Muqanna   kabi   tarixiy   shaxslar
boshchiligidagi   xalq   qo‘zg‘olonlari   arab   bosqinchiligiga   qarshi   ozodlik
harakatlarining yorqin namunasi hisoblanadi.
Movarounnahr va Xuroson xalqlarining istiloga qarshi kurashlari mintaqa tarixida
muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   harakatlar   xalqning   ozodlik   uchun   jonbozlik   ko‘rsatishi,
bosqin va zulmga qarshi kurashish ruhining yorqin ifodasi bo‘lgan. Shuning uchun
ushbu   mavzuni   o‘rganish   hozirgi   tarixiy   jarayonlarni   anglashda   ham   dolzarb
ahamiyat kasb etadi.
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   O zbekiston   va   butun   Markaziy	
ʻ
Osiyo xalqlarining tarixiy merosini chuqur o rganish davlat mustaqilligi sharoitida	
ʻ
yanada   dolzarb   masalaga   aylandi.   Movarounnahr   va   Xurosonda   arab   istilosiga
qarshi   yuzaga   kelgan   ozodlik   harakatlarini   o‘rganish   orqali   mintaqa   xalqlarining
milliy   o‘zlikni   anglash   jarayonlari   hamda   mustaqillik   uchun   kurashish   an analari	
ʼ
yoritiladi.   Bu   mavzu   xalqimizning   o‘tmishdagi   tarixiy   saboqlarini   bilish   va
qadrlashga yordam beradi. Ayniqsa, xalq qo‘zg‘olonlari orqali tarixiy voqealarning
mohiyatini   ochib   berish   bugungi   kunda   yosh   avlodni   vatanparvarlik   ruhida
tarbiyalash uchun ham katta ahamiyatga ega. 
O‘rganilish darajasi.   Movarounnahr va Xurosonda arablar bosqiniga qarshi
ozodlik   harakatlari   haqida   bir   qator   tarixiy   manbalar   va   tadqiqotlar   mavjud.
Jumladan,   Tabariy ,   Narshaxiy ,   Balazuriy   kabi   tarixchilarning   asarlarida   arablar
yurishlari   va   mahalliy   xalqlarning   qarshiliklari   haqida   batafsil   ma lumotlar
ʼ
keltirilgan.
3 Mehnatkash   aholi   o’rtasida   abbosiylarga   qarshi   qo’zg’olon   ko’tarish   kayfiyati
paydo   bo’ladi.   Bunday   qo’zg’olonlardan   biri   750-yilda   Buxoroda   bo’ldi.   Abu
Muslim mahalliy kuchlar yordami bilan arang qo’zg’olonni bostirdi.
Movarounnahrdagi   ichki   ziddiyatdan   foydalanib,   Xitoy   imperatorining
qo’shinlari   Turkistonga   bostirib   kiradi.   Abu   Muslim   tomonidan   Ziyod   ibn   Solih
boshchiligida   yuborilgan   arab   va   sug’d,   turklardan   iborat   harbiy   kuch   751-yilda
Talos vodiysida Xitoy qo’shinlariga zarba berib, ularni mamlakat hududidan quvib
chiqaradi.   Abu   Muslim   sidqidildan   xizmat   qilgan   bo’lsa-da,   ammo   Abbosiylar
unga   ishonmas   edilar.   Ularning   nazarida   Abu   Muslim   xalifalik   taxtining
da'vogaridek bo’lib tuyular edi. Undan hatto qattiq qo’rqar ham edilar. Shu boisdan
ular   Abu   Muslimni   yo’qotish   payiga   tushdilar.   Nihoyat   755-yilda   qurolsiz   va
yolg’iz saroyga tashrif buyurgan Abu Muslim xalifa buyrug’iga binoan o’ldiriladi.
Abu   Muslimning   o’ldirilishi   xalifalik   sharqida,   ayniqsa   Xuroson   va
Movarounnahrda   abbosiylarga   qarshi   xalq   harakatlarining   avj   olib   ketishiga
bahona bo’ladi.
750-   yilda   Arab   xalifaligida   hokimiyat   ummaviylardn   abbosiylar   qo’liga
o’tadi.
Movarounnahrni   zabt   etishning   boshlanishi.   Amudaryodan   shimolda   joylashgan
yerlarni   arablar   Movarounnahr,   ya’ni   “daryoning   narigi   tomoni”   deb   ataganlar.
Hozirgi Afg’onistonning shimoliy, Eronning shimoli-sharqiy qismi hamda Janubiy
Turkmanistondan to Amudaryogacha bo’lgan hududlar esa Xuroson deb yuritiladi.
Uning   markazi   Marv   shahri   edi.   Bu   viloyatni   boshqarish   uchun   maxsus   noib
tayinlanib, u Marvda turar edi. Movarounnahrga bo’lgan hujumlar  Xuroson noibi
tomonidan uyushtirilar edi.
Arablar   Movarounnahrga   datlab   uni   bosib   olish   emas,   balki   harbiy   jihatdan
tayyorgar   ko’rish,   mahalliy   hukmdorlarni   sinash   maqsadida   yurish   qiladi.
22 narigi   tomoni".   Ulardan   birinchisi   Xurosondan   sharqda   Amudaryodan   janubda
Hindukush   tog larigacha   bo lgan   Tohariston   yerlarini;   ikkinchisi   esa,ʻ ʻ
Amudaryodan shimoldada joylashgan Shimoliy Tohariston va Sug d yerlarini o z	
ʻ ʻ
ichiga   olgan.   O rta   Osiyo   hududlariga   tavsif   bergan   arab   geograflaridan   faqat   al-	
ʻ
Istaxriy   va   Ibn   Havqal   ularga   nisbatan   Movarounnahr   atamasini   maxsus
ishlatganlar.   Boshqa   arab   geograflari   esa   O rta   Osiyo   hududlari   xaqida   so z	
ʻ ʻ
yuritganlarida   Movarounnahr   atamasini   juda   tor   ma -noda   ishlatib,   uni	
ʼ
Xurosonning davomi yoki al-Mashriq (Sharq)ning bir qismi sifatida tasvirlaganlar.
Al-Mashriq tushunchasiga esa ular Xuroson va Movarounnahr yerlaridan tashqari,
Hindiston,   Xitoy   yerlarini   va   hatto   Hind   va   Tinch   okeanlaridagi   Yaponiyagacha
bo lgan orollarni kiritganlar (Ibn Xurdodbeh).	
ʻ
Movarounnahr istilohi hudud jihatdan ayrim manbalarda Sug d va Xorazm,	
ʻ
boshqalarida esa  Sug d va Shimoliy Tohariston yerlarini o z ichiga olgan. Ma no	
ʻ ʻ ʼ
jihatdan esa bu atama endi Turkiston, ya ni Qoraxoniylar davlati, keyinchalik esa	
ʼ
Xorazmshohlar,   Chig atoiylar,   Temuriylar   va   Shayboniylar   davlatlarining	
ʻ
tarkibidagi ma muriy birlikni anglatgan.	
ʼ
Arab   xalifaligi,   shuningdek,   Somoniylar,   Qoraxoniylar,   Xorazmshoxlar   va
boshqa   davlatlarning   tarkibiga   ma muriy   birlik   sifatida   kirgan.   Bu   atama   haqida	
ʼ
turli   manbalarda   keltirilgan   ma lumotlarning   yig indisi   ham   hududiy   jihatdan
ʼ ʻ
"O rta Osiyo" atamasini anglatadigan Turkiston tabiiygeografik o lkasining barcha	
ʻ ʻ
yerlarini   qamrab   olmaydi.   Chunki,   mazkur   mintaqa   tarkibiga   kirgan   Shimoliy
Xuroson   (Turkmaniston),   Yettisuv   (Qozog iston)   va   Janubiy   Tohariston	
ʻ
(Afg oniston)   yerlari   hech   qanday   manbalarda   Movarounnahr   tarkibiga	
ʻ
kiritilmagan. Shuning uchun, Movarounnahr atamasining o rta asrlarda ishlatilgan	
ʻ
eng   keng   ma nodagi   tushunchasi   tarkibiga   shartli   ravishda	
ʼ
faqat   Amudaryo   va   Sirdaryo   oralig ida joylashgan yerlarni kiritish mumkin	
ʻ
Arablar   O’rta   Osiyoni   bosib   olgach   bu   hududdagi   hamrna   shaharlaf   aholi
joylarida   o’z   qo’shinlarini   joylashtirdilar.   Bu   harbiy   kuchlar   o'z   vaqtida   mahalliy
6 2.2. Muqanna qo'zg'oloni: oqibati va ahamiyati
Muqanna qo‘zg‘oloni(VIII asrning 40-yillari) — arab bosqinchiligiga qarshi
Movarounnahr   va   Xurosonda   yuzaga   kelgan   yirik   xalq   qo‘zg‘oloni   bo‘lib,   bu
voqea   mintaqadagi   islomlashuv   jarayoniga   qarshi   ko‘tarilgan   birinchi   yirik
harakatlardan   biri   hisoblanadi.   Muqanna   qo‘zg‘oloni   arab   xalifaligi   va   uning
shaxsiy   hukmdorlariga   qarshi,   mahalliy   xalqlar   va   zodagonlarning   mustaqillik
uchun kurashining bir namunasidir.
Muqanna   (asl   ismi   Muhammad   ibn   ‘Ali)   Xurosonning   isyonchi
rahbarlaridan   biri   bo‘lib,  u   o‘zini   yangi   diniy   shaxs   sifatida  tanishtirdi.   U,  o‘ziga
xos   ravishda,   bir   vaqtning   o‘zida   diniy   va   siyosiy   yetakchi   sifatida   tanilgan.
Muqanna o‘zini Allohning o‘g‘li deb da’vo qilgan va o‘ziga sodiqlikni jalb qilish
uchun diniy va siyosiy ta’sirni  birlashtirgan. Bu uning xalq orasida katta nufuzga
ega bo‘lishiga yordam berdi.
Muqanna   qo‘zg‘olonining   asosiy   sabablaridan   biri   arab   xalifaligining
iqtisodiy   va   siyosiy   tizimiga   qarshi   norozilik   edi.   Arablar   o‘z   hukmronliklarini
davom ettirib, mahalliy xalqlarga og‘ir soliqlarni solgan, diniy va siyosiy tuzumni
majburan o‘rnatganlar. Bu vaziyat mahalliy aholi orasida katta norozilikni keltirib
chiqardi.  Xuroson   va  Movarounnahrda,   xususan,   arablar   o‘rnatgan   zulmga  qarshi
kurashish   istagi   kuchayib,   Muqanna   rahbarligida   birlashgan   qo‘zg‘olon
boshlanadi.
Muqanna   isyonni   boshlashdan   oldin,   o‘ziga   sodiqlikni   jalb   qilish   uchun
muridlar   to‘pladi.   U   o‘zini   diniy   va   siyosiy   maqsadlar   bilan   qo‘llab-quvvatlagan
ko‘plab   kishilarni   jalb   etdi.   Unga   bo‘ysunganlar   orasida,   ayniqsa,   Xurosondagi
o‘zboshimchalik va mustabid hukumatga qarshi norozilikda bo‘lgan odamlar ko‘p
edi. Shu tariqa, Muqanna  Xurosonning markaziy qismlarida kuchli  qo‘zg‘olonchi
kuchlarni yaratdi.
Muqanna   qo‘zg‘oloni,   744-yilda,   Xurosonning   shimoliy   qismlarida
kuchayib,   keng   tarqaldi.   Muqanna   o‘z   qo‘shinlarini   boshqarish   va   arablarni
27 e'tibor   berdilar.   O’rta   Osiyo   aholisi   ichida   e'tiqod   qilayotgan   zardushtiylik,
moniylik,   buddizm,   nasroniy   va   boshqa   dinlar   soxta   deb   e'lon   qilindi.   Ayniqsa
zardushtiylikka   qarshi   keskin   kurash   olib   borildi.   Bosib   olingan   yerlarda   bu
dinning   barcha   ibodatxonalari   yo’q   qilindi.   Uning   o’rniga   masjidlar   barpo   qilina
boshlandi.   Zardushtiy adabiyotlar , xususan diniy kitoblar, so’g’d tilidagi nomalar,
xalq adabiyoti yo’q qilinib yuborildi.
"Qutayba   ibn   Muslim   Xorazm   xattotlarini   qatl   ettirdi   va   din   Peshvolarini
qirib   lashlab,   ularning   kitob   va   qo’lyozmalarini   yoqib   yuborgandan   keyin,   deb
yozgan   edi.   Beruniy,   xorazmliklar   savodsiz   bo’lib   qoldilar,   ularning   faqat   yodda
saqlab   qolgan   xotiralarigina   qoldi,   ammo   vaqt   o’tishi   bilan   bu   unutilib,   faqat
o’zlari  uchun mos b о ’lgan xotiralargina saqlanib qoldi", So’g’d tilidagi dunyoviy
adabiyotlar   yo’q   qilib   tashlandi.   Islom   dinini   qabul   qilgan,   musulmon   bo'lgan
mahalliy   aholi   vakillari   dastlabki   yillarda   xiroj   va   juzya   soliqlaridan   ozod   etilib,
ularga   anchagina   imtiyozlar   berildi.   Namoz   o’qish   uchun   masjidlarga   borgan
shaxslarga 2 dirhamdan pul ham berilar edi. Juzya solig’ini o’z vaqtida to’lamagan
kishilar tutib olinib bo’yinlariga "qarzdor" deb taxtachalar osib qo’yilgan.
Qutaybaning   o’limidan   so’ng   arab   hokimiyatining   Movarounnahrdagi
mavqeyi biroz zaiflasha bordi. Xurosonning yangi noibi Al-Jarroh (717-719) yangi
musulmon aholisiga islomga zid ravishda shafqatsiz munosabatda bo’la boshlaydi.
Sulaymon vafotidan so’ng taxtga o’tirgan yangi xalifa Umar ibn Abdulaziz (717-
719)-Umar II xorijiylar ta'limoti tarafdori edi. Xorijiylar shialardan ajralib chiqqan
guruh   bo’lib   ilk   islom   ta'limoti   tartiblarini   va   umumiy   tenglik   g’oyalarini   ilgari
surar   edilar.   Umar   II   Movarounnahrdagi   murakkab   vaziyatni   hisobga   olib,
bo’ysundirilgan   xalqlar   bilan   murosachilik   siyosatini   yurgiza   boshladi.   U
Movarounnahr   aholisini   islomni   qabul   qilishga   chaqirib,   katta   ahamiyatli   farmon
qabul   qildi.   Unga   ko’ra   arablarga   yangi   yerlarni   zabt   etish   man   qilindi   va
moliyaviy   islohotlar   o’tkazish   ko’zda   tutildi.   Arablar   bilan   bir   qatorda   yangi
musulmonlardan   ham   juzya   va   xiroj   solig’i   olish   bekor   qilindi.   Umar   II   soliq
8 qarorgoh   qilib   oladi.   Butun   Qashqadaryo   vohasi   qo’zg’olonchilar   qo’liga   o’tadi.
Muqanna   ta’limoti   umumiy   mulkiy   tenglik   va   arablarni   O’rta   Osiyodan   haydab
chiqarish g’oyalarini targ’ibot etar edi.
Muqanna ta'limoti So’g’d, Iloq (Oxangaron), Shoshda ham yoyila boshladi.
Qo’zg’olonda turli ijtimoiy guruhlar vakillari qatnashib, ulani bir fikr istilochilarini
mamlakatdan haydab chiqarish, mustaqil davr barpo qilish g’oyasi birlashtirib turar
edi.
Qo’zg’olonga   zarba   berish   uchun   xalifa   Abu   Ja'far   776-yilda   Jabroill   ibn
Yahyo   boshliq   katta   harbiy   kuchni   Movarounnahrga   yuboradi.   Biroq     Jabroil
qo’zg’olonchilariga   yengiladi.   U   katta   talofatlar   berib   bazo'r   Samarqandga   yetib
keladi. 10.000 askar bilan Jabroilga yordamga yuborilgan Uqba ibn Salim Kesh va
Samarqand   oralig’ida,   boshliq   14.000   kishilik   qo’shin   Termiz   yaqinida
qo’zg’olonchilar   tomonidan   tor-mor   keltiriladi.   Natijada   Chag’oniyon
qo’zg’olonchilar qo’liga o’tadi.
Qo’zg’olon   markazi   Narshaxda ,   Buxoro   atrofida   joylashadi.   Shu   yili
Narshax   yaqinida   Buxoro   hokimi   Xusayn   ibn   Muvoz   va   Samarqand   noibi
Jabroilning birlashgan qo’shini o’rtasida to’rt oy jang bo’ladi. “Oq kiyimlilar” bu
jangda   qo’llari   avval   ustun   keladi,   keyinchalik   son   jihatdan   ko’p   b о ’lgan   arablar
Narshax qal'asi  devor ostidan uzunligi 50 gazlij chuqur qazib, uni qulatib qal’aga
kiradilar.   Narshax   qal'asi   arablar   tomonidan   egallanadi.   Kesh   va   Samarqand
endilikda qo’zg’olonning asosiy markazlariga aylanib qoladi. 
Kurashning   oxirgi   bosqichi   Kesh   vohasi   (Qashqadaryo)da   juda   avj   oladi.
Muqanna   qarorgohi   b о ’lgan   Som   (Sanam)   qal'asini   qamal   qilish   Xaroshiyga
topshiriladi. Uzoq vaqt qamaldan so’ng muqannachilar  taslim  bo’ladilar (VIII  asr
80-yillari boshlarida).
O’z   davrining   eng   qudratli   davlati   b о ’lgan   xalifalikni   larzaga   solgan
Muqanna   boshchiligidagi   qo’zg’olon   shu   tariqa   tugaydi.   Bu   qo’zg’olonning
yengilishiga   bir   necha   sabablar   bor   edi.   Avvalo,   qo’zg’olonchilar   uyushqoqlik
16

Murakkab reja, kirish, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat mukammal kurs ishi!