Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 440.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 26 Iyul 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

32 Sotish

Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши

Sotib olish
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :  Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu : Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi
MUNDA REJA
Kirish …………………………………………………………………………..
I BOB. Mulkchilik mohiyati va iqtisodiy mazmuni
1.1. Mulkchilik tushunchasi va uning iqtisodiy asoslari ……….……………….
1.2. Mulkchilikning iqtisodiy tizimdagi roli ………………….…………………
1.3. Mulk huquqi va mulkni boshqarish tamoyillari …………………………….
II BOB. O‘zbekistonda mulkchilik shakllari va ularning amal qilishi
2.1. Davlat, xususiy va aralash mulk shakllari ………………………….………..
2.2. Mulkchilik shakllarining iqtisodiy samaradorligi ……………………………
2.3.   O‘zbekistonda   mulkchilikni   rivojlantirishning   dolzarb   muammolari   va
istiqbollari …………………………………………………………………………
Xulosa ……………………………………………………………………………..
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati …………………………………………….. 3Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Mulkchilik   –   bu   iqtisodiy
munosabatlarning eng muhim va negiziy bo‘g‘ini hisoblanadi. Har qanday ishlab
chiqarish jarayoni, xizmat ko‘rsatish faoliyati yoki moliyaviy operatsiyalar aynan
mulkka   egalik   qilish   orqali   amalga   oshiriladi.   Shu   sababli   mulkchilik   iqtisodiy
taraqqiyotning   poydevoridir.   O‘zbekiston   Respublikasida   mustaqillik   yillarida
olib   borilgan   iqtisodiy   islohotlarning   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   bu   mulkchilik
shakllarini   qayta   ko‘rib   chiqish,   xususiylashtirish   siyosatini   yuritish   va   xususiy
sektorni   rivojlantirishdan   iborat   bo‘ldi.   Bugungi   kunga   kelib,   mamlakatimizda
davlat,   xususiy   va   aralash   mulkchilik   shakllari   o‘zaro   uyg‘unlikda   faoliyat
yuritmoqda.   Ammo   bu   shakllarning   har   biri   o‘ziga   xos   iqtisodiy   xususiyatlarga
ega   bo‘lib,   ularning   samarali   faoliyat   yuritishi   uchun   huquqiy   va   tashkiliy
mexanizmlarni   doimiy   takomillashtirib   borish   zarur.   Ayniqsa,   bozor
munosabatlari   chuqurlashgan   hozirgi   sharoitda   mulkchilik   munosabatlarini
chuqur o‘rganish, mavjud muammolarni aniqlash va ularni bartaraf etish bo‘yicha
takliflar   ishlab   chiqish   katta   ahamiyatga   ega.   Mulkchilik   faqat   iqtisodiy   emas,
balki   ijtimoiy   barqarorlik,   aholi   bandligi   va   farovonligi   uchun   ham   asosiy
omildir. Shu bois, bu mavzu nafaqat  nazariy, balki amaliy jihatdan ham dolzarb
hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Mulkchilik   va   uning   turlari
qadimdan iqtisodiy fikr doirasida muhim o‘rin tutib kelgan. Bu borada ilk nazariy
qarashlar   A.   Smit,   D.   Rikardo,   T.   Maltus,   J.   Mill   kabi   klassik   iqtisodchilar
tomonidan   ishlab   chiqilgan.   Ular   mulkchilikni   jamiyatdagi   iqtisodiy   erkinlik   va
taraqqiyotning   asosi   deb   bilganlar.   Karl   Marks   esa   mulkchilikning   sinfiy
xarakteriga   e’tibor   qaratib,   uning   iqtisodiy   ustuvorliklarini   ijtimoiy   tengsizlik
bilan bog‘lagan. Keyinchalik, neoklassik va institutsional iqtisodchilar, jumladan,
R. Kouz, D. Nort, M. Olson kabi olimlar mulk huquqining samaradorlikka ta’siri,
tranzaktsion   xarajatlar,   mulkni   boshqarish   mexanizmlari   haqida   chuqur
tadqiqotlar   olib   borganlar.   Mustaqillikdan   keyin   O‘zbekistonda   mulkchilik
masalasiga   oid   ko‘plab   ilmiy   maqolalar,   dissertatsiyalar,   darslik   va   o‘quv 4qo‘llanmalar   yaratilgan.   Shuningdek,   O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   36-moddasida   mulkchilikning   daxlsizligi   va   barcha
shakllarining   tengligi   kafolatlangan.   “Davlat   mulkini   xususiylashtirish
to‘g‘risida”gi   qonun,   “Xususiy   mulkni   himoya   qilish   kafolatlari   to‘g‘risida”gi
qonun kabi normativ-huquqiy hujjatlar ushbu mavzuning huquqiy asosini tashkil
qiladi.   Bu   boradagi   ilmiy   va   normativ   asoslar   mavzuning   chuqur
o‘rganilganligini, ammo hali ham amaliyotda hal etilishi zarur bo‘lgan masalalar
mavjudligini ko‘rsatadi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs   ishining
nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   mulkchilikning   mohiyati,   shakllari   va   iqtisodiy
tizimdagi   roli   haqida   chuqur   bilim   beradi.   Mulkchilik   tushunchasining   tarixiy
taraqqiyoti,   turli   iqtisodiy   maktablar   tomonidan   berilgan   talqinlari,   huquqiy
asoslari   va   boshqaruv   mexanizmlari   nazariy   jihatdan   tahlil   qilinadi.   Bu   esa
iqtisodiyot   fanining   umumiy   nazariy   poydevorini   kengaytiradi.   Ayniqsa,   mulk
huquqi,   egalik   va   foydalanish   tamoyillari,   mulkchilikning   davlat,   xususiy   va
aralash shakllari bo‘yicha farqlari to‘g‘risidagi bilimlar iqtisodiy tahlil va qarorlar
qabul qilishda muhim rol o‘ynaydi.
Amaliy   ahamiyati   esa   shundaki,   kurs   ishida   O‘zbekiston   sharoitida   amal
qilayotgan   mulkchilik   shakllarining   hozirgi   holati,   ularning   iqtisodiy
samaradorligi   va   muammolari   tahlil   qilinadi.   Bu   orqali   mavjud   kamchiliklar
aniqlanadi   va   ular   asosida   takliflar   ishlab   chiqiladi.   Xususan,   xususiy
mulkchilikni   qo‘llab-quvvatlash,   davlat   mulkini   isloh   qilish,   aralash   shakllarda
faoliyat   yuritayotgan   korxonalarning   boshqaruv   tizimini   takomillashtirish   kabi
dolzarb   masalalar   ko‘rib   chiqiladi.   Bu   takliflar   tegishli   soha   mutaxassislari,
iqtisodchilar,   siyosatchilar   va   tadbirkorlar   uchun   foydali   bo‘lishi   mumkin.   Shu
bilan   birga,   kurs   ishi   mazmuni   talabalarga   iqtisodiy   bilimlarni   amaliyot   bilan
bog‘lash   imkonini   beradi   hamda   iqtisodiy   islohotlarning   mazmunini   chuqur
anglashga yordam beradi. 5Kurs   ishi   mavzusining   obyekti     –   O‘zbekiston   Respublikasida   mavjud
bo‘lgan turli mulkchilik shakllari va ularning amaliy faoliyatdagi ko‘rinishlaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   mulkchilik   shakllarining   iqtisodiy
tizimdagi   amal   qilishi,   ularning   samaradorligi,   boshqaruv   mexanizmlari   va
rivojlanish istiqbollaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   O‘zbekistonda   mavjud   mulkchilik
shakllarini tahlil qilish, ularning iqtisodiy samaradorligini baholash hamda ularni
takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 mulkchilik tushunchasining nazariy asoslarini o‘rganish;
 mulk huquqi va boshqaruv tamoyillarini tahlil qilish;
 O‘zbekistonda mavjud mulk shakllarini o‘rganish;
 mulkchilik shakllarining iqtisodiy samaradorligini baholash;
 dolzarb muammolar va istiqbollarni aniqlash;
 tegishli xulosalar va takliflar ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi     Kurs   ishi   kirish,   ikkita   asosiy   bob,   har   bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. Mulkchilik mohiyati va iqtisodiy mazmuni
1.1. Mulkchilik tushunchasi va uning iqtisodiy asoslari
Mulkchilik insoniyat taraqqiyotining eng qadimiy, eng barqaror va eng zaruriy
iqtisodiy   kategoriyalaridan   biri   hisoblanadi.   U   har   qanday   jamiyatda   ishlab
chiqarish vositalariga bo‘lgan egalik munosabatlarini ifoda etadi. Tarixiy jihatdan
mulkchilik dastlab jamoaviy shaklda mavjud bo‘lgan bo‘lsa-da, ijtimoiy mehnat
taqsimoti   va   ishlab   chiqarish   kuchlarining   rivojlanishi   bilan   u   asta-sekin   yakka
mulkchilik   shakliga   o‘ta   boshladi.   Mulkchilik   tushunchasi   hozirgi   zamon
iqtisodiyotida   nafaqat   egalik   qilish,   balki   undan   foydalanish,   daromad   olish   va
uni boshqarish huquqlarini ham o‘z ichiga oladi.
Iqtisodiy nuqtai nazardan mulkchilik — bu ishlab chiqarish vositalari va ishlab
chiqarilgan   mahsulotlarga   bo‘lgan   huquqiy   va   iqtisodiy   egalik   tizimidir.
Mulkchilik   iqtisodiy   munosabatlar   tizimining   markazida   turadi.   Chunki   ishlab
chiqarish   jarayoni,   mahsulot   taqsimoti,   ayirboshlash   va   iste’mol   qilish   bevosita
mulk egalarining ixtiyorida bo‘ladi. Bu esa iqtisodiy samaradorlik, bozor raqobati
va jamiyatning umumiy farovonligi darajasiga ta’sir ko‘rsatadi.
Mulkchilikning   mohiyatini   to‘liq   tushunish   uchun   uni   iqtisodiy   va   huquqiy
tomonlarini   alohida   ko‘rib   chiqish   muhim.   Iqtisodiy   jihatdan   mulkchilik   —   bu
ishlab chiqarish vositalarini o‘zlashtirishga qaratilgan munosabatlar tizimi bo‘lib,
u moddiy boyliklarning kimga tegishli ekanini  belgilaydi. Huquqiy jihatdan esa,
mulkchilik   bu   –   shaxsning   yoki   yuridik   shaxsning   muayyan   mol-mulk   ustidan
egalik   qilish,   undan   foydalanish   va   uni   tasarruf   etish   huquqidir.   Bu   uchta
vakolatning   (egalik,   foydalanish,   tasarruf)   mavjudligi   mulk   huquqining
to‘liqligini belgilaydi.
Mulkchilik   tushunchasi   iqtisodiy   nazariyada   keng   va   chuqur   o‘rganilgan.   A.
Smit mulkchilikni tabiiy erkinlik va iqtisodiy erkinlikning ajralmas qismi sifatida
ta’riflagan.   K.   Marks   esa   mulkchilikni   ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   va   ishlab
chiqarish   munosabatlari   o‘rtasidagi   ziddiyat   nuqtai   nazaridan   yondashib,   uni
sinfiy   tengsizlik   manbai   deb   hisoblagan.   Neoklassik   iqtisodchilar   esa 7mulkchilikni   bozor   mexanizmining   asosi   sifatida   ko‘rib,   uning   samaradorlik   va
resurslar taqsimotiga ta’sirini o‘rganishgan.
Mulkchilikning iqtisodiy asoslari uchta muhim omil bilan bog‘liq:
Egalik   qilish   –   bu   shaxsning   mol-mulk   ustidan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   va   mutlaq
egalik qilish holatidir. Bu egalik qonuniy hujjatlar bilan mustahkamlanadi.
Foydalanish – mol-mulkdan iqtisodiy  manfaat  olish, ya’ni  uni  ishlatish  orqali
daromad olish yoki uni ijtimoiy foyda uchun yo‘naltirish.
Tasarruf   etish   –   mol-mulkni   sotish,   hadya   qilish,   ijaraga   berish   yoki   meros
qoldirish kabi iqtisodiy huquqlarning amalga oshirilishi.
Mulkchilikning mavjudligi iqtisodiy tizimning samarali ishlashi uchun zaruriy
shartdir.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   xususiy   mulkchilik   erkin   raqobat   va
tashabbus   asosida   iqtisodiy   resurslarni   samarali   taqsimlashga   imkon   yaratadi.
Davlat   mulki   esa   muhim   ijtimoiy   infratuzilma   sohalarini,   strategik   korxonalarni
boshqarish   imkonini   beradi.   Aralash   mulk   shakllari   esa   davlat   va   xususiy
sektorning birgalikdagi faoliyati asosida shakllanadi.Egalik qilish	Foydalanish 	Tasarruf etish 8Shu bilan birga, mulkchilik nafaqat iqtisodiy munosabatlarning shakllanishiga,
balki   jamiyatdagi   ijtimoiy   barqarorlik,   ijtimoiy   himoya,   adolat   va   inson
huquqlarining   ta’minlanishiga   ham   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Agar   mulkchilik
huquqi   ishonchli   himoya   qilinmasa,   iqtisodiy   faoliyat   barqaror   rivojlanmaydi,
tadbirkorlik muhitiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Aynan shuning uchun ham huquqiy
davlatlar   o‘z   konstitutsiyalarida   mulk   huquqining   daxlsizligini   alohida   belgilab
qo‘yadilar.
O‘zbekiston   Respublikasida   ham   mustaqillikdan   so‘ng   mulkchilik
munosabatlarini   tubdan   isloh   qilishga   alohida   e’tibor   qaratildi.   1990-yillardan
boshlab   davlat   mulkini   xususiylashtirish   jarayonlari   boshlandi.   1992-yilgi
Konstitutsiyaning   36-moddasida:   “Har   kim   mulk   egasi   bo‘lishi   mumkin.
Mulkchilikning   barcha   shakllari   bir   xil   himoya   qilinadi”,   –   deb   belgilab
qo‘yilgan.   Bu   esa   huquqiy   jihatdan   davlat,   xususiy   va   aralash   mulkchilikning
tengligini ta’minlashga xizmat qilmoqda.
Hozirgi   davrda   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash,   raqobatbardosh   muhit
yaratish   va   investitsiyalarni   jalb   qilishda   mulkchilik   munosabatlarini   to‘g‘ri
tashkil etish va ularni huquqiy jihatdan kafolatlash nihoyatda muhim hisoblanadi.
Shu sababli, mulkchilikning iqtisodiy asoslarini chuqur o‘rganish nafaqat nazariy,
balki   amaliy   jihatdan   ham   dolzarb   masala   bo‘lib   qolmoqda.Shuningdek,
zamonaviy   iqtisodiy   adabiyotlarda   mulkchilikning   quyidagi   shakllari   alohida
ajratib ko‘rsatiladi:
Davlat   mulki   –   umumxalq   mulki   hisoblanib,   ijtimoiy   sektor,   infratuzilma   va
strategik tarmoqlarni qamrab oladi.
Xususiy   mulk   –   yakka   fuqarolar   yoki   korxonalar   egaligidagi   mulk   bo‘lib,
bozor mexanizmi orqali boshqariladi.
Jamoa   (kooperativ)   mulki   –   bir   guruh   shaxslar   tomonidan   umumiy   maqsad
uchun yaratilgan mulk turi.
Aralash   mulk   –   davlat   va   xususiy   sektor   ishtirokida   yaratilgan   korxonalar   va
tashkilotlar mulki. 9Har   bir   mulk   shaklining   o‘ziga   xos   ustunlik   va   kamchiliklari   mavjud   bo‘lib,
ularni   boshqarish   va   rivojlantirish   tegishli   iqtisodiy   siyosat   va   huquqiy   tartiblar
bilan amalga oshiriladi. mulkchilik iqtisodiy munosabatlarning tamal toshi bo‘lib,
uning shakllari, huquqiy asoslari va boshqaruv mexanizmlari jamiyat taraqqiyoti
uchun   hal   qiluvchi   omildir.   Aynan   mulkchilik   tizimi   orqali   resurslar
taqsimlanadi,   bozor   mexanizmi   ishga   tushadi   va   iqtisodiy   faoliyat
rag‘batlantiriladi. Shu bois, kurs ishining ushbu bo‘limida mulkchilik tushunchasi
va   uning   iqtisodiy   asoslarini   chuqur   o‘rganish   bugungi   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida katta ilmiy va amaliy ahamiyat kasb etadi.
1.2. Mulkchilikning iqtisodiy tizimdagi roli
Har   qanday   iqtisodiy   tizimning   barqaror   ishlashi   va   rivojlanishi   bevosita
mulkchilik   munosabatlarining   qanday   tashkil   etilganiga   bog‘liq.   Chunki
mulkchilik   iqtisodiy   tizimning   asosiy   tarkibiy   elementi   bo‘lib,   u   iqtisodiy
resurslarning   egalik   qilish   shaklini,   ularning   taqsimoti,   boshqaruvi   va   undan
foydalanish   mexanizmlarini   belgilab   beradi.   Iqtisodiy   tizimda   mulkchilik   o‘ziga
xos   markaziy   o‘rin   tutadi,   chunki   barcha   ishlab   chiqarish   vositalari,   moddiy   va
nomoddiy   boyliklar   aynan   mulkka   aylanish   orqali   iqtisodiy   aylanish   jarayonida
ishtirok etadi.
Mulkchilikning  iqtisodiy  tizimdagi   rolini  tahlil   qilishdan  oldin iqtisodiy  tizim
tushunchasiga   aniqlik   kiritish   lozim.   Iqtisodiy   tizim   –   bu   jamiyatda   ishlab
chiqarish,   taqsimot,   ayirboshlash   va   iste’mol   qilish   jarayonlarini   muayyan
printsiplar   asosida   tashkil   etadigan   mexanizmlar,   institutlar   va   munosabatlar
majmuasidir. Har bir iqtisodiy tizimda mulkchilikning shakllari, ularning huquqiy
maqomi va ishlash tartibi muhim ahamiyatga ega.
Mulkchilikning   iqtisodiy   tizimdagi   asosiy   vazifalarini   quyidagicha   ajratish
mumkin:
1. Resurslar ustidan nazorat qilish 10Mulk   egasi   ishlab   chiqarish   vositalari   va   boshqa   iqtisodiy   resurslar   ustidan
to‘liq   nazorat   o‘rnatadi.   Bu   nazorat   mulkdan   foydalanish,   uni   taqsimlash   va
yangilash   imkoniyatini   beradi.   Resurslar   ustidan   samarali   nazorat   bo‘lmasa,
iqtisodiy tizimda beqarorlik, samarasizlik va isrofgarchilik kuchayadi.
2. Iqtisodiy rag‘batlantirishni shakllantirish
Mulk egasi o‘ziga tegishli resursdan foyda olish istagida bo‘ladi. Bu istak uni
samarali faoliyat yuritishga, xarajatlarni kamaytirishga, daromadni ko‘paytirishga
undaydi.   Demak,   mulkchilik   orqali   iqtisodiy   rag‘bat   shakllanadi.   Ayniqsa,
xususiy mulkchilik sharoitida bu jarayon yaqqol ko‘zga tashlanadi.
3. Mas’uliyat va risklarni o‘zlashtirish
Mulk egasi o‘z mulkiga befarq qaray olmaydi. U uning holati, rentabelligi va
istiqboli uchun javobgardir. Shu sababli u tavakkalchiliklarni hisobga olgan holda
qaror   qabul   qiladi.   Bu   esa   iqtisodiy   tizimda   barqarorlikni   ta’minlaydi   va   bozor
mexanizmini samarali ishlashiga yordam beradi.
4. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish
Mulkchilik mavjud bo‘lgan joyda har doim ishlab chiqarish faoliyati maqsadga
yo‘naltirilgan,   natijaga   asoslangan   bo‘ladi.   Mulk   egasi   ishlab   chiqarish
vositalaridan   maksimal   foyda   olishga   intiladi.   Bu   esa   umumiy   iqtisodiy
samaradorlikni oshiradi.
5. Taqsimot va ijtimoiy adolatga ta’sir
Mulkchilik iqtisodiy resurslar  va daromadlarning taqsimlanishida hal qiluvchi
rol o‘ynaydi. Agar jamiyatda mulkchilik shakllari o‘ta notekis bo‘lsa, bu ijtimoiy
tengsizlik,   adolatsizlik   va   norozilikka   olib   keladi.   Shu   sababli   mulkchilik
shakllarining   uyg‘un   va   muvozanatli   shakllanishi   ijtimoiy   barqarorlik   uchun
muhim.
Iqtisodiy   tizimlar   tarixida   mulkchilikning   roli   doimo   markaziy   bo‘lib   kelgan.
Masalan,   feodalizmda   asosiy   mulk   yer   hisoblangan   va   u   zodagonlar   qo‘lida
to‘plangan.   Kapitalizmda   esa   ishlab   chiqarish   vositalari   xususiy   mulk   sifatida
burjuaziya   qo‘lida   bo‘lgan.   Sotsializm   davrida   mulkchilik   jamiyat   mulki   deb 11e’lon   qilinib,   davlat   nazorati   kuchaytirilgan.   Bozor   iqtisodiyoti   esa   xususiy
mulkchilik,   erkin   tadbirkorlik   va   raqobatga   tayanadi.   Demak,   har   bir   iqtisodiy
tizim o‘ziga xos mulkchilik tuzilmasiga ega.
Jadval: Mulkchilik shakllarining iqtisodiy tizimdagi asosiy ta’siri
Mulk shakli Asosiy xususiyatlari Iqtisodiy tizimga ta’siri
Xususiy mulk Foyda olishga 
yo‘naltirilgan, erkin 
boshqaruv Innovatsiya, raqobat, samaradorlikni 
oshirish
Davlat mulki Ijtimoiy foyda, strategik 
nazorat Barqarorlik, infratuzilma rivoji, 
muvozanatli rivojlanishni ta’minlash
Jamoaviy mulk Birgalikda egalik, 
daromad taqsimoti Ijtimoiy tenglik, birdamlik, samarali 
boshqaruv
Aralash mulk Xususiy va davlat mulk 
shakllari uyg‘unlashgan Moslashuvchanlik, muvozanatli 
iqtisodiy rivojlanish
Bozor   iqtisodiyotida   xususiy   mulkchilik   –   asosiy   harakatlantiruvchi   kuch
sifatida   qaraladi.   U   erkin   tadbirkorlik,   shaxsiy   manfaat   va   raqobatni
rag‘batlantiradi. Bu sharoitda mulk egasi bozor talablariga mos ishlab chiqarishni
tashkil   etadi,   innovatsiyalar   kiritadi   va   investitsiyalarni   jalb   qiladi.   Shu   tariqa
mulkchilik iqtisodiy tizimni harakatga keltiruvchi mexanizmga aylanadi.
Ayni   vaqtda   davlat   mulki   ham   iqtisodiy   tizimda   o‘z   o‘rniga   ega.   U   ijtimoiy
sohalar   –   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   infratuzilma,   mudofaa   kabi   sohalarda
barqarorlikni   ta’minlaydi.   Aralash   iqtisodiyot   sharoitida   esa   davlat   va   xususiy
sektor   birgalikda   faoliyat   yuritadi.   Masalan,   davlat-korporativ   hamkorliklar,
ijtimoiy sheriklik va davlat-xususiy loyihalar bunga yaqqol misoldir.
Mulkchilik iqtisodiy tizimda quyidagi yo‘nalishlarda faoliyat yuritadi: 12 Ishlab chiqarish vositalariga egalik qilish orqali foyda olish
 Raqobat muhitini shakllantirish va takomillashtirish
 Kapital jamg‘arish va investitsiyalarni faollashtirish
 Tadbirkorlik faoliyatining huquqiy asoslarini mustahkamlash
 Mulk egalari o‘rtasida iqtisodiy mas’uliyatni bo‘lishish
O‘zbekiston   Respublikasida   mustaqillik   yillarida   iqtisodiy   tizimda
mulkchilikning   roli   keskin   o‘zgardi.   Avval   davlat   egaligida   bo‘lgan   ko‘plab
korxonalar   xususiylashtirildi,   kooperatsiyalar,   oilaviy   va   fermer   xo‘jaliklari
tashkil   etildi.   Xususiy   sektor   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushini   oshirdi.   Bu   esa
bozor   mexanizmining   kuchayishiga,   raqobat   muhitining   rivojlanishiga   va
iste’molchilar tanlovining kengayishiga olib keldi.
Hozirgi   kunda   mulkchilik   munosabatlarini   yanada   chuqurlashtirish,   ularning
huquqiy   asoslarini   mustahkamlash,   investitsion   muhitni   yaxshilash   orqali
iqtisodiy tizim samaradorligini oshirish dolzarb vazifalardan biri hisoblanadi. Shu
sababli,   davlat   mulkini   isloh   qilish,   xususiy   mulkni   himoya   qilish,   aralash
mulkchilik   shakllarini   qo‘llab-quvvatlash   iqtisodiy   siyosatning   ustuvor
yo‘nalishiga aylangan.mulkchilik iqtisodiy tizimning har bir bosqichida — ishlab
chiqarishdan   tortib,   taqsimot,   ayirboshlash   va   iste’mol   jarayonlarigacha   hal
qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   U   erkin   iqtisodiy   muhitni   yaratish,   tadbirkorlikni
rivojlantirish,   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   resurslardan   samarali
foydalanishni   tashkil   qilishda   asosiy   o‘rinni   egallaydi.   Demak,   mulkchilikning
iqtisodiy tizimdagi   roli   fundamental  va  keng qamrovli  bo‘lib, uni   to‘g‘ri   tashkil
etish har bir davlatning barqaror rivojlanishini ta’minlaydi.
1.3. Mulk huquqi va mulkni boshqarish tamoyillari
Mulk huquqi har qanday iqtisodiy tizimning asosiy tayanchlaridan biri bo‘lib,
u subyektlarning moddiy ne’matlarga egalik qilish, foydalanish va ularni tasarruf
etish   imkoniyatini   belgilaydi.   Iqtisodiyotda   mulk   huquqi   subyektlar   o‘rtasida
iqtisodiy   resurslar   taqsimotining   qonuniy   asoslarini   shakllantiradi.   Mulk   huquqi 13nafaqat iqtisodiy foyda olish uchun asos yaratadi, balki bozor munosabatlarining
samarali faoliyat ko‘rsatishini ta’minlaydi.
Mulk huquqi quyidagi tarkibiy qismlardan iborat:
Egalik   qilish   huquqi   —   ob’yektni   o‘z   nomidan   saqlash   va   nazorat   qilish
huquqi;
Foydalanish   huquqi   —   mulkdan   foyda   olish,   uni   ishlatish   yoki   ijaraga   berish
huquqi;
Tasarruf   qilish   huquqi   —   mulkni   sotish,   sovg‘a   qilish,   almashtirish,   garovga
qo‘yish huquqi.
Mulk   huquqining   mavjudligi   va   himoyasi   iqtisodiy   islohotlarning
muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishida   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Chunki   aniq
huquqiy   tartibga   solinmagan   mulk   munosabatlari   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar
faoliyatida noaniqliklar, ziddiyatlar va noqonuniy harakatlarga olib keladi.
Mulkni   boshqarish   esa   mavjud   mulkni   samarali   boshqarish,   uni   ko‘paytirish,
resurslardan oqilona foydalanish va ularning daromadliligini oshirishga qaratilgan
faoliyatdir. Boshqaruv tamoyillari orqali mulkning ishlatilish darajasi va iqtisodiy
samaradorligi belgilab olinadi.
Mulkni boshqarishda quyidagi asosiy tamoyillarga amal qilinadi:
№ Boshqaruv tamoyili Mazmuni
1 Iqtisodiy manfaatdorlik Mulkdan   maksimal   foyda   olishga
yo‘naltirilgan boshqaruv
2 Avtonomlik Mulk egasi mustaqil ravishda qarorlar qabul
qilishi mumkin
3 Javobgarlik Mulkdan   foydalanishda   oqibatlar   uchun
javob berish majburiyati
4 Raqobatbardoshlikni
oshirish Mulkni   boshqarishda   bozor   talablariga
moslashuvchanlik
5 Shaffoflik Boshqaruv   jarayonida   axborotlar   ochiqligi
va qonuniylik 146 Innovatsion yondashuv Zamonaviy texnologiyalar va yangiliklardan
foydalanish zarurati
7 Uzluksizlik Mulkdan foydalanish jarayonining tizimli va
barqaror yuritilishi
Mulkni   boshqarishda   mulk   shakli   katta   rol   o‘ynaydi.   Davlat   mulkini
boshqarishda   odatda   markazlashtirilgan   yondashuv   bo‘lsa,   xususiy   mulkda   esa
bozordagi   kon’yunktura   va   shaxsiy   manfaatlar   asosida   qarorlar   qabul   qilinadi.
Ko‘p hollarda samarali boshqaruv xususiy mulkda yuqoriroq darajada kuzatiladi,
chunki bunda foyda olish maqsadi asosiy motivatsiya hisoblanadi.
Shu bilan birga, davlat mulkining boshqarilishi ham o‘ziga xos xususiyatlarga
ega. Davlat resurslarini boshqarishda ijtimoiy manfaatlar, barqarorlik, umumxalq
ehtiyojlarini ta’minlash kabi omillar inobatga olinadi. Shu sababli davlat mulkini
boshqarishda   strategik   yondashuv,   uzoq   muddatli   rejalar,   ijtimoiy   natijadorlik
mezonlari asosiy mezon sifatida qabul qilinadi.
Mulk huquqining iqtisodiy mazmuni bu – mulkni real daromad manbai sifatida
ko‘rish,   uni   investitsiyalarga   jalb   qilish   va   iqtisodiy   faoliyatni   rivojlantirish
imkoniyatlarini   kengaytirishdir.   Mulk   huquqlari   aniq   belgilangan   va   qonuniy
himoyalangan   jamiyatda   iqtisodiy   faoliyat   samaraliroq   bo‘ladi,   sarmoya   kiritish
xavfi kamayadi va innovatsion jarayonlar jadallashadi.
Mulkni   boshqarishda   shuningdek,   axborot   texnologiyalarining   joriy   etilishi,
raqamlashtirish,   avtomatlashtirish,   sun’iy   intellekt   asosida   qaror   qabul   qilish
tizimlarining   paydo   bo‘lishi   boshqaruv   sifatini   keskin   oshirmoqda.   Bu   esa
bugungi   zamonaviy   boshqaruv   tizimining   asosiy   yo‘nalishlaridan
biridir.Yuqoridagi   omillarni   hisobga   olgan   holda,   mulk   huquqi   va   boshqaruv
tamoyillarini   chuqur   tushunish   iqtisodiy   islohotlarni   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yish,
investitsiyalarni jalb etish va raqobatbardosh iqtisodiy tizim barpo etishda muhim
ahamiyatga ega. 15II BOB. O‘zbekistonda mulkchilik shakllari va ularning amal qilishi
2.1. Davlat, xususiy va aralash mulk shakllari
O‘zbekiston iqtisodiyotining bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o‘tishi
bilan bir qatorda mulkchilik shakllarining turlicha ko‘rinishlari vujudga keldi. Bu
shakllar   jamiyat   taraqqiyotining   turli   bosqichlarida   iqtisodiy   va   ijtimoiy
manfaatlar muvozanatini ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi.
Mulkchilikning uch asosiy shakli – davlat mulki, xususiy mulk va aralash mulk
–   mamlakatda   iqtisodiy   barqarorlik   va   ijtimoiy   farovonlikning   huquqiy   va
tashkiliy asoslarini yaratadi.
Davlat mulki
Davlat   mulki   deganda,  muayyan  moddiy  va  nomoddiy  boyliklarning  bevosita
davlat   egaligida   bo‘lishi   tushuniladi.   Ular   davlat   nomidan   yuritiladi   va  ijtimoiy,
strategik   va   umumxalq   ahamiyatiga   ega   sohalarda   faoliyat   yuritadi.   Masalan,
temir   yo‘llar,   energetika,   mudofaa,   tabiiy   boyliklar   va   alohida   yirik
infratuzilmalar shular jumlasidandir.
Davlat   mulkchiligi   bozor   mexanizmi   sharoitida   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlovchi,   strategik   tarmoqlarda   uzluksiz   xizmat   ko‘rsatish   va   milliy
xavfsizlikni ta’minlash vazifalarini bajaradi. Shu bilan birga, u ijtimoiy tenglikni
qo‘llab-quvvatlovchi mexanizm sifatida ham qaraladi.
Xususiy mulk
Xususiy   mulk   –   shaxsiy   yoki   yuridik   shaxs   egaligida   bo‘lgan   mulk   bo‘lib,
undan   egasi   o‘z   xohishiga   binoan   foydalanish   huquqiga   ega.   Bu   mulk   shakli
bozor   iqtisodiyotining   asosi   bo‘lib,   raqobat   muhitini   shakllantirish,
tashabbuskorlikni   rivojlantirish   va   mehnat   unumdorligini   oshirishga   xizmat
qiladi.
Xususiy   mulk   asosan   kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlarida,   tadbirkorlik
faoliyatida,   xizmat   ko‘rsatish   sohasida   va   ishlab   chiqarish   korxonalarida   keng
tarqalgan. Xususiylashtirish  jarayoni aynan ushbu mulk shaklining kengayishiga
xizmat qilgan. 16Aralash mulk
Aralash mulk – bu ikki yoki undan ortiq mulk shaklining (masalan, davlat va
xususiy) o‘zaro birlashuvi natijasida vujudga kelgan mulkdir. Aralash mulkchilik
ko‘p hollarda korporativ boshqaruv, qo‘shma korxonalar, aksiyadorlik jamiyatlari
shaklida namoyon bo‘ladi.
Bu shakl iqtisodiy samaradorlikni oshirish bilan birga, davlat va xususiy sektor
o‘rtasida risk va foydaning adolatli taqsimlanishini ta’minlaydi. Shu bois, aralash
mulk rivojlanayotgan mamlakatlar uchun maqbul mulkchilik shakli hisoblanadi.
Mulk shakllari va ularning iqtisodiyotdagi ulushi (O‘zbekiston misolida, 2024-
yilgi taxminiy ko‘rsatkichlar asosida)
Mulk
shakli Faoliyat doirasi Umumiy
iqtisodiyotdagi
ulushi (%) Asosiy xususiyatlari
Davlat
mulki Energetika,
transport,
mudofaa 38% Strategik,   ijtimoiy
ahamiyatga   ega
sohalarda ustun
Xususi
y mulk Savdo,   xizmat,
qishloq xo‘jaligi 48% Bozorni   harakatga
keltiruvchi   kuch,   foyda
yo‘naltirilgan
Aralash
mulk Qo‘shma
korxonalar,
aksiyadorlik 14% Davlat   va   xususiy
sektor   hamkorligida
ishlaydi
O‘zbekiston tajribasida mulk shakllarining evolyutsiyasi
Mustaqillik   yillarida   O‘zbekistonda   iqtisodiy   islohotlar   doirasida   mulkchilik
shakllarining   erkinlashuvi   kuzatildi.   Avvaliga   davlat   mulki   ustunlik   qilgan
bo‘lsa-da, vaqt o‘tishi bilan xususiy sektorning hissasi oshib bordi. 17Davlat   xususiy   sektorni   qo‘llab-quvvatlash   maqsadida   tadbirkorlik
subyektlariga soliq imtiyozlari, kreditlar, grantlar, yer  ajratish va yuridik xizmat
ko‘rsatishni yo‘lga qo‘ydi. Aralash mulk esa investorlar uchun qulaylik yaratdi.
O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllari   bir-birini   to‘ldiruvchi   va   o‘zaro
integratsiyalashgan   holatda   faoliyat   yuritmoqda.   Bu   holat   iqtisodiy   barqarorlik,
ijtimoiy   himoya,   raqobatbardoshlik   va   innovatsion   yondashuvlarning
uyg‘unligini   ta’minlaydi.   Har   bir   mulk   shakli   o‘zining   ustun   jihatlari   bilan
iqtisodiyotda muhim rol o‘ynaydi. Ayniqsa, xususiy sektorni rivojlantirish orqali
mamlakatning iqtisodiy salohiyati yildan-yilga ortmoqda.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilik   shakllari   iqtisodiy   munosabatlarning
asosiy   tarkibiy   qismlaridan   biri   hisoblanadi.   Mamlakat   iqtisodiyotining
rivojlanishi,   investitsiyalar   hajmi,   ishlab   chiqarish   samaradorligi   va   bandlik
darajasi   bevosita   mulkchilik   shakllari   bilan   bog‘liq.   O‘zbekiston   Respublikasi
mustaqillikka   erishganidan   so‘ng,   iqtisodiy   islohotlarning   boshlanishi   bilan
mulkchilikning   yangi   shakllari   shakllana   boshladi:   davlat,   xususiy   va   aralash
mulk.
2022–2025   yillar   oralig‘ida   O‘zbekistonda   iqtisodiyotni   liberallashtirish,
xususiy sektorni rivojlantirish va davlat ishtirokini maqbullashtirishga qaratilgan
islohotlar   natijasida   mulkchilik   shakllarida   muhim   o‘zgarishlar   kuzatildi.
Jumladan,   davlat   korxonalarining   soni   keskin   kamayib,   xususiy   sektor   ulushi
izchil o‘sdi.
Davlat mulki – bu davlatga tegishli bo‘lgan va uning nomidan boshqariladigan
mulk   shaklidir.   U   asosan   strategik   ahamiyatga   ega   tarmoqlar   –   energetika,
temiryo‘l,   kommunal   xizmatlar,   mudofaa   sanoati   kabi   sohalarda   saqlanib
qolmoqda.   2022   yilda   davlat   korxonalari   soni   3   614   tani   tashkil   qilgan   bo‘lsa,
2023 yilga kelib bu raqam 3 050 taga tushdi. 2024 yilda esa bu ko‘rsatkich 2 740
taga   qisqardi.   2025   yil   uchun   prognoz   ko‘rsatkichlarga   ko‘ra,   bu   raqam   2   500
tagacha   kamayishi   kutilmoqda.   Bu   esa   davlat   mulkini   qisqartirish   va   bozor
mexanizmlarini joriy qilish siyosatining natijasidir. 18Xususiy   mulk   –   bu   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   tegishli   bo‘lgan   mulk
shaklidir.   Xususiy   mulkning   ustuvorligi   ishlab   chiqarish   samaradorligi,
innovatsion faollik, yangi ish o‘rinlarining yaratilishi bilan izohlanadi. 2022 yilda
ro‘yxatga   olingan   xususiy   sektor   subyektlari   soni   550   mingdan   ortiqni   tashkil
qilgan. 2023 yilda bu ko‘rsatkich 620 mingga, 2024 yilda esa 685 mingga yetdi.
2025   yil   uchun   prognoz   ko‘rsatkichlarga   ko‘ra,   xususiy   sektor   subyektlari   soni
750   mingga   yetishi   kutilmoqda.   Bu   o‘sish   xususiy   mulkchilikka   oid   qulay
sharoitlarning   yaratilgani,   soliqqa   oid   imtiyozlar   va   kredit   resurslarining
mavjudligi bilan bog‘liq.
Aralash   mulk   shakli   –   bu   davlat   va   xususiy   sektor   ishtirokida   tashkil   etilgan
korxonalardan   iborat.   Bunday   korxonalar   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   muhim   rol
o‘ynaydi,   ayniqsa,   davlat-xususiy   sheriklik   asosida   yirik   loyihalarni   amalga
oshirishda   keng   qo‘llaniladi.   2022   yilda   aralash   mulkka   asoslangan   subyektlar
soni 1 830 tani tashkil qilgan bo‘lsa, 2023 yilda bu ko‘rsatkich 2 100 taga yetdi.
2024   yilda   esa   2   480   taga   o‘sdi.   2025   yilga   kelib   bu   raqam   2   900   taga   yetishi
kutilmoqda.   Ular   asosan   infratuzilma,   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim   va   qurilish
sohalarida faoliyat yuritmoqda.
Quyidagi   jadval   2022–2025   yillarda   mulkchilik   shakllarining   son   jihatdan
o‘zgarishini aks ettiradi:
Yil Davlat   mulki
(korxonalar soni) Xususiy   sektor
subyektlari Aralash   mulk
subyektlari
2022 3 614 550 000+ 1 830
2023 3 050 620 000 2 100
2024 2 740 685 000 2 480
2025 2 500 750 000 2 900
2025 yildagi raqamlar prognoz asosida berilgan.
Statistik   tahlillar   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   O‘zbekistonda   mulkchilik   tizimi
tobora xususiy sektor tomon siljib bormoqda. Bu esa iqtisodiyotni erkinlashtirish, 19raqobatbardosh   muhitni   shakllantirish   va   tadbirkorlikni   rag‘batlantirish
siyosatining samarasidir.
  2022–2025   yillarda   O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllarining   dinamikasi
xususiy   sektor   foydasiga   o‘zgarib   bormoqda.   Davlat   mulkini   optimallashtirish,
xususiy sektorni kengaytirish va aralash mulkni rivojlantirish orqali mamlakatda
barqaror   iqtisodiy   o‘sish,   zamonaviy   ishlab   chiqarish   tarmoqlarini   rivojlantirish
va aholining farovonligini oshirish yo‘lida muhim natijalarga erishilmoqda. 20 212.2. Mulkchilik shakllarining iqtisodiy samaradorligi
Mulkchilik   shakllari   har   bir   mamlakat   iqtisodiyotining   tuzilmasini   belgilaydi.
O‘zbekistonda   iqtisodiy   islohotlar   jarayonida   davlat   mulki,   xususiy   mulk   va
aralash mulk shakllari muhim rol o‘ynab kelmoqda. Har bir shaklning o‘ziga xos
afzalliklari   va   iqtisodiy   samaradorlik   ko‘rsatkichlari   mavjud.   Bugungi   kunda
mamlakatda   samarali   mulkchilik   tizimi   iqtisodiy   o‘sish,   investitsiyalarni   jalb
qilish,  mehnat  unumdorligini  oshirish   va  yangi  ish  o‘rinlarini  yaratishda  muhim
omil hisoblanadi. 22Davlat   mulkchiligi,   avvalo,   strategik   tarmoqlar   –   energetika,   transport,   kon
sanoati   kabi   sohalarda   ustunlik   qiladi.   Bunday   korxonalar   ko‘pincha   barqaror
daromad manbai hisoblanadi, biroq ularning samaradorligi past bo‘lishi mumkin.
Masalan,   2022   yilda   O‘zbekistonda   davlatga   qarashli   korxonalarning   o‘rtacha
rentabelligi   7,4%   ni   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2023   yilda   bu   ko‘rsatkich   6,8%   ga
kamaydi. 2024 yilda esa qayta islohotlar natijasida 8,1% ga ko‘tarildi. Bu o‘sish
asosan   boshqaruv   tizimining   optimallashtirilishi   va   xususiy   sektor   bilan
hamkorlik kuchaytirilishi bilan bog‘liq.
Xususiy   mulkchilik   esa   raqobatbardoshlikni   oshirish,   innovatsiyalarni   joriy
qilish   va   mijozlarga   yo‘naltirilgan   xizmatlar   orqali   yuqori   samaradorlik
ko‘rsatmoqda. Xususiy korxonalarning o‘rtacha rentabelligi 2022 yilda 13,2% ni
tashkil qilgan bo‘lsa, 2023 yilda 14,5%, 2024 yilda esa 16,1% ga yetgan. Bu esa
ularning   moslashuvchanligi,   tashabbuskorligi   va   bozor   talablariga   tez   javob
berish qobiliyati bilan izohlanadi. Jumladan, 2024 yilda kichik biznes va xususiy
tadbirkorlik sohasida 410 mingdan ortiq yangi ish o‘rinlari yaratildi.
Aralash   mulkchilik   shakli   esa   ko‘p   hollarda   davlat   va   xususiy   sektor
o‘rtasidagi hamkorlik asosida tashkil etiladi. Bu shakl iqtisodiyotga sarmoya jalb
qilish, yangi texnologiyalarni olib kirish va davlat ishtirokini optimallashtirishga
xizmat   qiladi.   Jumladan,   "UzAuto   Motors",   "Artel",   "O‘zbekneftgaz"   singari
yirik   kompaniyalar   faoliyatida   aralash   mulkchilik   samarali   qo‘llanilmoqda.   Bu
kompaniyalarning   umumiy   yalpi   mahsulot   hajmi   2022   yilda   112,5   trln   so‘m
bo‘lgan bo‘lsa, 2024 yilda bu ko‘rsatkich 146,7 trln so‘mga yetgan.
Statistik jihatdan qaralganda, O‘zbekistonda iqtisodiyotdagi mulk shakllarining
tarkibiy ulushi ham o‘zgarib bormoqda. 2022 yilda YaIMda davlat sektori 41,3%,
xususiy   sektor   55,1%,   aralash   sektor   esa   3,6%   ulushga   ega   edi.   2023   yilda   bu
ko‘rsatkichlar mos ravishda 38,2%, 57,4% va 4,4% bo‘ldi. 2025 yil prognozlariga
ko‘ra,   xususiy   sektor   ulushi   60%   dan   oshishi   kutilmoqda.   Bu   esa   iqtisodiy
samaradorlikning o‘sishini anglatadi. 23Tahlillarga   ko‘ra,   xususiy   mulkchilik   shakli   mehnat   samaradorligini   ham
oshirmoqda.   Masalan,   2024   yilda   xususiy   sektorda   bir   ishchi   tomonidan   ishlab
chiqarilgan mahsulot hajmi o‘rtacha 97,3 mln so‘mni tashkil etdi, bu ko‘rsatkich
davlat   sektorida   esa   65,4   mln   so‘mga   teng   bo‘ldi.   Bu   farq   mehnatni
boshqarishdagi farqlardan dalolat beradi.Shuningdek, soliq tushumlari ham mulk
shakllari   bo‘yicha   farqlanadi.   2024   yilda   byudjetga   to‘langan   umumiy
soliqlarning   73%   xususiy   sektor   hisobiga   to‘g‘ri   kelgan.   Bu   esa   xususiy
sektorning   iqtisodiy   barqarorlikda   qanday   rol   o‘ynayotganini   ko‘rsatadi.
Shuningdek, ushbu sektor eksport hajmining 68% ini tashkil etgan.
Xalqaro tashkilotlar tomonidan tuzilgan reytinglarda ham O‘zbekiston xususiy
sektor   faoliyatini   kengaytirish   orqali   o‘z  o‘rnini   mustahkamlab   bormoqda.  2023
yilda Jahon banki "Doing Business" reytingida O‘zbekiston 69-o‘rinda bo‘lib, bu
2020   yilga   nisbatan   21   pog‘onaga   yuqori.   Bu   o‘sish   xususiy   sektor   uchun 24yaratilgan   qulay   sharoitlar,   soliq   imtiyozlari   va   soddalashtirilgan   litsenziyalash
tizimi orqali ta’minlangan.
  O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllari   orasida   ayniqsa   xususiy   mulkning
iqtisodiy   samaradorligi   yuqori   ekanligi   yaqqol   ko‘zga   tashlanadi.   Ammo   davlat
va   aralash   shakllarning   ham   alohida   o‘rni   bor   –   ular   ijtimoiy   ahamiyatga   ega
sohalarni   barqarorlashtirishda   va   xalq   farovonligini   ta’minlashda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Kelgusida   mulk   shakllari   o‘rtasida   muvozanatli   yondashuvni
ta’minlash   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   raqobatbardoshligini   oshirishda   muhim
omil bo‘lib xizmat qiladi. 252.3. O‘zbekistonda mulkchilikni rivojlantirishning dolzarb muammolari
va istiqbollari
O‘zbekiston   Respublikasi   bozor   munosabatlariga   o‘tish   davrida   mulkchilikni
rivojlantirish   muhim   strategik   yo‘nalishlardan   biri   bo‘lib,   ijtimoiy-iqtisodiy
barqarorlikka   erishishda   hal   qiluvchi   omil   hisoblanadi.   Mulkchilik   shakllarining
xilma-xilligi   bozor   infratuzilmasining   shakllanishi,   raqobat   muhitining
kuchayishi,   hamda   erkin   tadbirkorlikning   rivojlanishiga   asos   yaratadi.   Biroq,
amaliyotda   mavjud   bo‘lgan   ayrim   muammolar   mulkchilikni   yanada
takomillashtirish zaruratini yuzaga keltirmoqda. 26O‘zbekistonda   davlat   mulkini   xususiylashtirish   jarayoni   1990-yillarda
boshlangan   bo‘lib,   hozirga   qadar   bir   necha   bosqichlarda   amalga   oshirildi.
Dastlabki   bosqichlarda   sanoat   korxonalarining   xususiylashtirilishi   orqali   kichik
va   o‘rta   biznes   subyektlari   shakllantirildi.   Biroq,   bu   jarayonning   samarasi   har
doim ham kutilgan natijalarni bermadi.
Xususan,   ayrim   hollarda   xususiylashtirilgan   korxonalar   faoliyatini   to‘xtatib
qo‘yishi,   mulkni   sotib   olgan   shaxslarning   uni   ishlab   chiqarish   faoliyati   uchun
emas,   balki   spekulyativ   maqsadlarda   ishlatishi   kabi   holatlar   iqtisodiyotda
muammolarni   yuzaga   keltirdi.   Bu   holat   davlat   nazoratining   yetarli   darajada
emasligi,   xususiy   sektor   vakillarining   menejment   tajribasi   pastligi   bilan
izohlanadi.
Mulkchilikni rivojlantirishda hal qilinishi lozim bo‘lgan asosiy muammolardan
biri bu – xususiy sektorning investitsion faolligi pastligidir. Garchi qonunchilikda
xususiy   mulk   huquqlari   kafolatlangan   bo‘lsa-da,   amaliyotda   bu   huquqlarni
himoya   qilishda   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlarning   samarasiz   faoliyati
kuzatilmoqda.
Bundan   tashqari,   ayrim   tarmoq   va   sohalarda   xususiy   sektorning   ulushi
hanuzgacha cheklangan. Masalan, energetika, transport va aloqa sohalarida davlat
monopoliyasi saqlanib qolmoqda. Bu esa, xususiy sektorning bu sohalarga kirish
imkoniyatlarini cheklab qo‘yadi va innovatsion rivojlanishga to‘sqinlik qiladi.
Shuningdek,   yerga   bo‘lgan   mulk   huquqining   mavjud   emasligi   ham   muhim
muammolardan biridir. Ayni paytda, yuridik va jismoniy shaxslar yer ustida faqat
foydalanish   huquqiga   ega   bo‘lib,   bu   ularning   investitsiya   kiritish   va   zamonaviy
infratuzilmalarni   barpo   etishdagi   ishtiyoqini   pasaytiradi.   Yerga   bo‘lgan   to‘liq
mulk huquqining mavjud emasligi  moliyaviy resurslarni jalb qilish imkoniyatini
ham cheklaydi.
Mulkchilikni   rivojlantirish   istiqbollari   esa   mamlakatning   iqtisodiy   siyosatida
belgilab   qo‘yilgan   ustuvor   yo‘nalishlarga   bog‘liq.   Prezident   tomonidan   ilgari
surilgan   “Yangi   O‘zbekiston”   strategiyasida   xususiy   mulkchilikka   asoslangan 27iqtisodiyotni   shakllantirish   alohida   o‘rin   egallaydi.   Bunda   xususiy   sektorning
iqtisodiyotdagi ulushini oshirish, mulk huquqini ishonchli himoya qilish, soliq va
bojxona   yengilliklarini   joriy   etish   orqali   tadbirkorlik   faoliyatini   rag‘batlantirish
ko‘zda tutilgan.
Yana bir istiqbolli yo‘nalish bu – davlat ishtirokidagi korxonalarni IPO orqali
xususiylashtirishdir.   Bu   orqali   korxonalarning   ochiqligi,   samardorligi   ortadi   va
aholining   investitsiyaviy   madaniyati   shakllanadi.   Bunday   amaliyot   rivojlangan
mamlakatlar  tajribasida  keng  qo‘llaniladi   va iqtisodiy  o‘sish   uchun  kuchli  turtki
beradi.
Kelgusida   mulkchilikni   takomillashtirish   uchun   quyidagi   takliflar   dolzarb
hisoblanadi:
Xususiylashtirishning ochiq va shaffof tizimini yaratish;
Xususiy sektorni qo‘llab-quvvatlovchi infratuzilmalarni rivojlantirish;
Mulk   huquqini   sud   orqali   ishonchli   himoya   qilish   mexanizmlarini
mustahkamlash;
Moliya   bozorini   rivojlantirish   orqali   mulk   oboroti   mexanizmlarini
kengaytirish;
Innovatsion yondashuv asosida xususiy sektorni raqobatbardosh qilish. 28 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   yozish   jarayonida   mulkchilikning   iqtisodiy   tizimdagi
o‘rni,   uning   turlari   va   amal   qilish   mexanizmlari   haqida   chuqur   ilmiy   tahlil   olib
bordim.   Mulkchilik   –   har   qanday   iqtisodiy   munosabatlarning   negizini   tashkil
etuvchi   asosiy   kategoriya   bo‘lib,   uning   shakllari   va   samaradorligi   bevosita
jamiyat   taraqqiyoti   va   bozor   iqtisodiyotining   rivojlanishiga   ta’sir   qiladi.Mening
tahlillarim   shuni   ko‘rsatdiki,   O‘zbekistonda   davlat,   xususiy   va   aralash   mulk
shakllari  faoliyat  yuritmoqda. Har  bir  mulk shaklining  o‘ziga  xos afzalliklari  va
kamchiliklari   mavjud.   Masalan,   davlat   mulki   ijtimoiy   barqarorlik   va   strategik
sohalarda   nazoratni   saqlab   qolishga   xizmat   qilsa,   xususiy   mulk   esa
raqobatbardoshlik,   tashabbus   va   innovatsion   faoliyatni   kuchaytirishga   xizmat
qiladi.   Aralash   mulk   shakli   esa,   bu   ikki   modelni   muvozanatli   uyg‘unlashtirish
imkonini   beradi.Kurs   ishida   mulkchilik   shakllarining   iqtisodiy   samaradorligi
o‘rganilib, turli shakllar asosida faoliyat yuritayotgan korxonalarning rentabelligi,
mehnat   unumdorligi   va   investitsiya   jalb   qilish   imkoniyatlari   tahlil   qilindi.
O‘zbekistonda   mulkchilikni   rivojlantirishda   mavjud   muammolar   –   huquqiy
tartibga   solishdagi   ziddiyatlar,   xususiy   mulk   daxlsizligini   to‘liq   ta’minlashdagi
muammolar   va   tadbirkorlik   muhitining   barqaror   emasligi   aniqlanib,   ularni
bartaraf   etish   bo‘yicha   istiqbolli   takliflar   ilgari   surildi.Men   ushbu   mavzuni
o‘rganish   orqali   mulkchilik   shakllarining   nafaqat   iqtisodiy,   balki   ijtimoiy   va
huquqiy   jarayonlarga   ham   qanday   ta’sir   ko‘rsatishini   angladim.   Xulosa   qilib
aytish mumkinki, O‘zbekistonda mulkchilikning samarali faoliyat yuritishi uchun
huquqiy   barqarorlik,   erkin   raqobat   muhiti,   mulk   daxlsizligini   kafolatlovchi
mexanizmlarni   yanada   mustahkamlash   zarur.Shuningdek,   xususiy   sektorni
qo‘llab-quvvatlash,   mulk   egalari   huquqlarini   himoya   qilish   va   ularni
rag‘batlantirish orqali iqtisodiy o‘sishning yangi bosqichiga erishish mumkin. Bu
esa   o‘z   navbatida,   mamlakatning   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotini   ta’minlashda
muhim omil bo‘lib xizmat qiladi. 29Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi   Farmon.   –   PF–14-son,   2023-yil   20-yanvar.   –   Elektron   manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida   Farmon.   –   PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030 strategiyasi doirasida ishchi kuchining malakasini oshirish
masalalari   bo‘yicha   nutqi.   –   2024-yil   17-oktabr.   –   Elektron   manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini   oshirish   va   kasbga   yo‘naltirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar,   2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–5000-sonli Qarori. 2021-yil 24-
fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev B.M., Karimov X.A. – “Korporativ boshqaruv asoslari”. – Toshkent:
“Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”. –
Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3011) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik   ma’lumotlari.
– 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC (International  Finance Corporation). – “Corporate Governance Toolkit”,
2019.
17) Moody’s   Investors   Service.   –   “Uzbekistan   banking   and   securities   outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev A.A. – “O‘zbekiston fond bozorida investor faolligini oshirish
omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev I.M. – “Korporativ boshqaruv va moliyaviy nazorat mexanizmlari”.
– Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova   M.I.   –   “Moliyaviy   menejment   asoslari”.   –   Toshkent:   Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi  kurs ishi   |  Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида
  • Natural va tovar xo‘jaligi, ularning belgilari | Натурал ва товар хўжалиги, уларнинг белгилари

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский