Muomala layoqati masalalarida vasiylik va xomiylik institutining qo‘llanilishi

Muomala layoqati masalalarida vasiylik va xomiylik institutining qo‘llanilishi
Reja
Kirish
 Muomala layoqati tushunchasi va uning huquqiy mezonlari
II. Vasiylik instituti
III. Homiylik instituti
IV. Vasiylik va homiylik institutlarining muomala layoqati masalalaridagi o‘rni
V. Muammolar va takliflar
Xulosa va foydalanilgan manbalar Kirish
Muomala   layoqati   —   bu   shaxsning   o‘z   harakatlari   bilan   fuqarolik   huquq   va
majburiyatlarini   vujudga   keltirish,   o‘zgartirish   yoki   bekor   qilish   qobiliyatidir.   Ushbu
huquqiy   kategoriya   har   bir   insonning   huquqiy   imkoniyatlarini   aniqlab   beradi   va
jamiyatda   shaxsning   mustaqilligi   darajasini   belgilaydi.
Muomala   layoqati   yoshi,   aqliy   holati   va   boshqa   omillar   bilan   belgilanadi.   To‘liq
muomala   layoqatiga   ega   bo‘lgan   shaxslar   o‘z   huquqiy   va   iqtisodiy   munosabatlarini
mustaqil   ravishda   boshqaradi.   Shu   bilan   birga,   qonunchilikda   ba zi   shaxslarningʼ
muomala   layoqati   cheklanishi   yoki   umuman   mavjud   bo‘lmasligi   mumkin   bo‘lgan
holatlar   belgilangan.   Bunday   holatlarda   vasiylik   va   homiylik   institutlari   muhim   rol
o‘ynaydi.
Vasiylik   va   homiylik   institutlari   jamiyatning   zaif   qatlamlarini,   jumladan   voyaga
yetmaganlar,   ruhiy   yoki   jismoniy   zaifligi   tufayli   muomala   layoqatiga   ega   bo‘lmagan
shaxslarni himoya qilish uchun tashkil etilgan. Ushbu institutlar:
 Huquqlarni himoya qilish:  Zaif shaxslarning huquqlarini ta minlash va ularning	
ʼ
manfaatlarini qonuniy himoya qilishga yo‘naltirilgan.
 Ma muriy   yordam:	
ʼ   Muomala   layoqatiga   ega   bo‘lmagan   shaxslarga   kundalik
hayotda yordam ko‘rsatish uchun tashkil etiladi.
 Jamiyat barqarorligini ta minlash:	
ʼ  Muomala layoqati cheklangan shaxslarning
ijtimoiy   munosabatlarda   to‘g‘ri   ishtirok   etishini   ta minlash   orqali   jamiyatda	
ʼ
huquqiy va ijtimoiy barqarorlikka erishiladi.
Ushbu   institutlar,   huquqiy   jihatdan   qaralganda,   ijtimoiy   himoya   mexanizmining
ajralmas   qismi   bo‘lib,   ular   nafaqat   shaxsiy   manfaatlarni,   balki   umumiy   ijtimoiy
manfaatlarni   ham   himoya   qiladi.   Vasiylik   va   homiylikning   ahamiyati ,   ularning
samaradorligi   bevosita   qonunchilik   va   huquqni   qo ‘ llash   mexanizmlarining   sifati   bilan
belgilanadi . Muomala   layoqati   tushunchasi   va   uning   huquqiy   mezonlari
Muomala layoqati — bu shaxsning fuqarolik huquqiy munosabatlarida o‘z huquqlarini
amalga   oshirish   va   majburiyatlarini   bajarish   qobiliyatidir.   Ushbu   huquqiy   imkoniyat
fuqarolik qonunchiligi asosida belgilanadi va har bir shaxs uchun muayyan mezonlarga
bog‘liq.  Huquqiy   asosi :
Muomala   layoqati   asosan   fuqarolik   qonunchiligida   belgilangan   bo‘lib,   u
shaxsning   yoshi,   ruhiy   holati   va   harakatga   layoqatlilik   qobiliyatiga   bog‘liq.
Masalan,   O‘zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksiga   muvofiq,   to‘liq
muomala   layoqatiga   ega   bo‘lish   yoshi   odatda   18   yosh   deb   belgilanadi,   lekin
ayrim   holatlarda   bu   yosh   16   ga   tushirilishi   mumkin   (masalan,   nikohga   kirgan
taqdirda).
 Turlari :
Muomala layoqati quyidagi asosiy turlarga bo‘linadi:
1. To‘liq   muomala  layoqati :   Shaxs   to‘liq  huquq   va  majburiyatlarni   amalga
oshira oladi.  Odatda, bu balog‘at yoshiga yetgan shaxslarga tegishli.
2. Cheklangan   muomala   layoqati :   Ba zi   sabablarga   ko‘ra   (masalan,   yoshʼ
yoki ruhiy holat tufayli) shaxsning muomala layoqati to‘liq bo‘lmagan holatlar.
3. Muomala   layoqatining   yo‘qligi :   Ruhiy   yoki   jismoniy   sabablarga   ko‘ra
shaxs o‘z huquq va majburiyatlarini amalga oshira olmaydi.
 To‘liq muomala layoqati :
o To‘liq   muomala   layoqatiga   ega   shaxslar   o‘z   huquq   va   majburiyatlarini
mustaqil ravishda amalga oshiradi.
o Odatda,   bu   18   yoshga   to‘lgan   shaxslar   yoki   nikoh   orqali   voyaga   yetgan
shaxslar uchun amal qiladi.
o Ular   mulk   sotib   olish,   shartnomalar   tuzish,   meros   olish,   tadbirkorlik
faoliyatini   yuritish   kabi   huquqiy   harakatlarni   hech   qanday   cheklovlarsiz   amalga
oshiradi.
 Cheklangan muomala layoqati :
o Cheklangan   muomala   layoqatiga   ega   shaxslar   huquqiy   harakatlarni
faqatgina vasiy yoki homiy yordamida amalga oshiradi.
o Cheklangan muomala layoqati odatda quyidagi holatlarda qo‘llaniladi: 
1. Voyaga yetmaganlar  (10–18 yosh): Ular faqat kundalik hayotga oid
oddiy   shartnomalarni   mustaqil   amalga   oshirishlari   mumkin,   qolgan   barcha   harakatlar uchun vasiylar ishtiroki talab qilinadi. Ruhiy yoki jismoniy cheklovlarga ega shaxslar :
Sud qarori bilan muomala layoqati cheklangan deb e lon qilingan shaxslar.ʼ
 Cheklangan muomala layoqatining o‘ziga xos jihatlari :
o Bu   holatda   shaxs   mustaqil   huquqiy   harakatlarni   amalga   oshira   olmaydi
yoki faqat vasiy yoki homiyning roziligi bilan amalga oshiradi.
o Masalan, voyaga yetmaganlar shaxsiy xaridlarni amalga oshirishi mumkin,
lekin yirik moliyaviy bitimlar yoki ko‘chmas mulk operatsiyalari faqat vasiy ishtirokida
rasmiylashtiriladi.Muomala   layoqati   shaxsning   fuqarolik   huquqiy   munosabatlarida
ishtirok etish imkoniyatini belgilab beradi. To‘liq muomala layoqati balog‘atga yetgan
va   aqliy,   jismoniy   holati   yaxshi   bo‘lgan   shaxslar   uchun   amal   qiladi.   Cheklangan
muomala   layoqati   esa   yosh,   ruhiy   yoki   jismoniy   sabablar   tufayli   shaxsning   huquq   va
majburiyatlarini amalga oshirish jarayoniga vasiylik yoki homiylik institutini jalb qilish
zaruriyatini belgilaydi. Ushbu mezonlar huquqiy tartibni ta minlash va zaif shaxslarning	
ʼ
manfaatlarini himoya qilishga xizmat qiladi.
Vasiylik va  homiylik
Muomalaga layoqatsiz fuqaro shaxsini, uning qonuniy huquq va manfaatlarini
himoya   qilish   uchun,   shuningdek   qonunda   nazarda   tutilgan   hollarda   mulkiy
huquqlarini   qo’riqlash   uchun   vasiylik   va   homiylik   belgilanadi.Vasiylik   shundan
iboratki, bunda muomalaga layoqatsiz shaxs – o’n to’rt yoshga to’lmagan fuqarolar,
ruhiy   kasal   va   aqli   zaiflar   nomidan   vasiy   sifatida   harakat   qiladi   hamda   o’zining
harakatlari bilan vasiylikka olingan shaxs uchun huquq va majburiyatlar  tug’diradi.
Homiylikda homiylar qisman muomala layoqatiga ega bo’lgan shaxslarga (o’n
to’rt   yoshdan   o’n   sakkiz   yoshgacha   bo’lgan   fuqarolarga)   o’z   huquqlarini   amalga
oshirish, majburiyatlarni bajarishda yordam ko’rsatadilar, shuningdek ularni uchinchi
shaxslarning   ba’zan   bo’lishi   mumkin   bo’lgan   yomon   niyatli   harakatlaridan
saqlaydilar.   Homiylik   ba’zi   hollarda   jismoniy   kamchiliklari   bo’lgan,   masalan, ko’zi
ojiz (ko’rlik), mayiblik sababli  o’z huquqlarini o’zlari amalga oshira   olmaydigan   va
himoya   qila   olmaydigan   to’la   muomala   layoqatiga   ega   bo’lgan   shaxslarga   nisbatan
ham   belgilanadi.   Bunday   shaxslarga   nisbatan   homiylikning   vazifasi   huquqlar   olish
yoki   ularni   amalga   oshirish   bilan   bog’liq   turli   harakatlarni   ular   uchun   bajarishdan iborat.
Bolaning   ota-onasi   olti   oydan   ortiq   muddatda   bo’lmagan   hol-   larda,   agar
bolaning   manfatlari   uchun   zarur   bo’lsa,   ularga   nisbatan   ham   vasiylik   va   homiylik
belgilanadi 2
.
Mahalliy   organlar   vasiylik   va   homiylik   organlari   bo’la   ola-   di.   Ular   voyaga
etmaganlarga   nisbatan   vasiylik   harakatlarini   amalga   oshirishni   yosh   bolalarga
nisbatan   xalq   ta’lim   bo’limlariga ,   ruhiy   kasal   va   aqli   zaiflarga   nisbatan   sog’liqni
saqlash   bo’limlariga ,   vasiylikka   olinuvchilarning   boshqa   toifalariga   nisbatan   esa
ijtimoiy   ta’minot   bo’limlariga   yuklaydilar.   Vasiylik   va   homiylik   qishloq   joylarida
fuqarolik yig’inlari tomonidan belgilanadi.
O’zbekiston   Respublikasidan   tashqarida   yashaydigan,   ota-ona-   sining
qaramog’idan   mahrum   bo’lgan   O’zbekiston   Respublikasining   voyaga   etmagan
fuqarolariga   va   sog’lig’i   tufayli   o’z   huquqini   musta-   qil   ravishda   amalga   oshira
olmaydigan,   o’z   majburiyatlarini   bajara   olmaydigan   O’zbekiston   Respublikasining
voyaga   etmagan   fuqaro-   lariga   vasiylik   va   homiylik   faoliyatini   amalga   oshirish
O’zbekis-   ton   Respublikasining   konsullik   idoralari   zimmasiga   yuklanadi.   Agar
vasiylikka   olinuvchining   mulki   u   turgan   joyda   bo’lmasa,   ikki   vasiy:   biri   –   uning
o’ziga   nisbatan,   ikkinchisi   –   vasiylikka   olingan   shaxsning   mulkiga   nisbatan
tayinlanishi   mumkin.Ota-onalar   vasiylik   va   homiylik   vazifalariga   alohida   tayin-
lanmay,   vasiylik   va   homiylik   qonun   bo’yicha   bajaradilar.   Ota-   onalari   bo’lmagan
taqdirda   yoki   ular   amalda   bu   vazifani   birorta   sabab,   masalan,   qamoqda   yoki
shifoxonada   bo’lishi   tufayli   bajara   olmasalar   yoki   ota-onalik   huquqidan   mahrum
bo’lgan   bo’lsalar,   vasiy-   lik   va   homiylik   organlari   vasiy   va   homiyni,   birinchi
navbatda,   vasiylikka   olinuvchiga   yoki   homiy   tayinlanayotganga   yaqin   shaxslardan
biriga tayinlaydi.Muomalaga layoqatsiz yoki muomala layoqati cheklangan shaxslar,
sud  tomonidan	  ota-onalik	  huquqlaridan	  mahrum	  qilinganlar	  yoki   Yuldasheva   Sh .
Vasiylik   va   homiylik   institutlari .ota-onalik huquqi cheklanganlar sobiq farzandlikka
oluvchilarning   farzandlikka   olganligi   Oila   kodeksining   169-moddasiga   muvofiq
bekor qilingan shaxslar (ya’ni, o’z zimmalaridagi majburiyatlarni bajarishdan bo’yin
tovlayotgan   yoki   ularni   lozim   darajada   bajar-   mayotgan,   ota-onalik   huquqini suiiste’mol   qilayotgan,   farzandlikka   olinganlarga   nisbatan,   shafqatsizlik   bilan
muomalada   bo’layotgan,   muttasil   ichkilikbozlik   yoki   giyohvandlikka   mubtalo
bo’lgan   shaxslar)   qonun   bilan   zimmalariga   yuklangan   majburiyatlarni   lozim
darajada   bajarmaganliklari   yoki   o’z   huquqlarini   suiiste’mol   qilganliklari   uchun
vasiylik   (homiylik)   vazifalaridan   chetlatilgan   shaxslar,   ruhiy   yoki   narkologik
muassasalarda   ro’yxatda   turganlar,   qasddan   sodir   etgan   jinoyati   uchun   ilgari   hukm
qilingan   shaxslar   vasiy   va   homiy   qilib   tayinlanishi   mumkin   emas   (Vasiylik   va
Homiylik to’g’risidagi Nizomning 8-bandi).
Vasiy   va   homiyning   asosiy   vazifasi   vasiylikka   olinuvchining   shaxsi   va   mulki
yuzasidan   g’amxo’rlik   qilishdan,   vasiylikka   olinuv-   chining   manfaatlarini
qo’riqlashdan   iborat.   Binobarin,   vasiylikka   oluvchi   o’ziga   ishonilgan   mulkdan   o’zi
uchun   hech   qanday   foyda   olmasligi   lozim.   U   vasiylikka   olingan   shaxsni   asrash   va
uning   mulkini   idora   etish   xarajatinigina   undirishga   haqli.   Umumiy   qoida   bo’yicha
vasiylik   va   homiylik   vazifalari   bepul   bajariladi.   Vasiy   va   homiy   o’z   vasiyligi   yoki
homiyligidagi   shaxsga   ta’minot   berishga   majbur   emas.   Vasiy   va   homiyning   o’z
vasiyligi   yoki   homiyligidagi   shaxsning   ta’minoti   uchun   qilgan   xarajatlari   qonun
hujjatlarida   belgilangan   tartibda   ushbu   shaxsning   mablag’i   hisobidan   qoplanadi,   bu
mablag’   etarli   bo’lmagan   taqdirda   esa,   uning   ta’minoti   uchun   vasiylik   va   homiylik
organlari   nafaqa   tayinlashi   mumkin. Vasiy   vasiylikka   olingan   shaxs   tomonidan
bitimlar tuzishga haqli, lekin vasiylikka olinuvchining mulkiy ahvoliga yomon ta’sir
etadigan   bitimlar   tuzishda   vasiylik   organlarining   roziliklari   bilan   ish   qilish   lozim.
Notarial   guvohlantirishni   talab   qiladigan   shartnomalar   tuzish,   vasiylikka   olingan
shaxsga   qarashli   mulkiy   huquqlardan   voz   kechish,   mulkni   taqsimlash   va   shu   kabi
harakatlar   uchun   vasiylik   organlarining   roziligi   zarur.   Yosh   bolalarga   qarashli
imoratlarni   sotish   uchun   vasiylik   organlaridan   maxsus   ruxsat   olinishi   kerak.Vasiy
vasiylikka  olingan shaxsning   o’zi  bilan  va uning  nomi-   dan o’zining yaqin  kishilari
bilan   bitimlar   tuza   olmaydi,   chunki   bunda   vasiylikka   olinuvchining   manfaatlariga
zarar keltirib,   o’ziga yaqin kishilarning manfaatlariga ustunlik berish xavfi bor.
Vasiy   voyaga   etmaganlarning  tarbiyalanishlari,   sog’liklari   haqida  g’amxo’rlik qilishga va ular  bilan birga turishga majbur. Ruhiy kasallarning vasiylari  esa,  ularni
davolash va sog’liklariga muvofiq sharoitda asrash tadbirlarini ta’minlashlari lozim.
Homiylar  g’amxo’rlik qilish uchun o’zlariga ishonilgan shaxs-  larga, ularning
huquq va majburiyatlarini amalga oshirishlarida yordam ko’rsatadilar, ularni uchinchi
shaxslarning yomon niyatli hara- katlaridan saqlaydilar. Bitim tuzish uchun vasiylik
va   homiylik   organlarining   roziliklari   talab   qilinmagan   hollarda,   bitimlar   tuzishga
rozilik bera oladilar.Vasiylar va homiylar o’z himoyalaridagi shaxslarning huquq va
manfaatlarini har qanday shaxslar bilan munosabatlarda, shu jumladan, sudlarda ham
maxsus vakolatlarsiz himoya qila oladilar (FK, 32-modda).Vasiylik va homiylik bilan
bog’liq bo’lgan munosabatlarga oid asosiy  qoidalar  Oila kodeksi  hamda vasiylik va
homiylik organlari to’g’risidagi Nizom bilan tartibga solinadi.
Vasiylik instituti
  Vasiylikning huquqiy tushunchasi va maqsadi
 Huquqiy   tushuncha :
Vasiylik   —   bu   voyaga   yetmaganlar   yoki   muomala   layoqati   cheklangan
shaxslarning   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilish   uchun   davlat
tomonidan   belgilangan   shaxs   yoki   tashkilotning   ularga   yuridik   vakillik   qilish
jarayonidir.  Vasiylik fuqarolik qonunchiligi asosida tartibga solinadi.
 Maqsadi :
Vasiylikning asosiy maqsadi zaif shaxslarni:
1. Huquqiy   himoya   qilish :   Ularning   shaxsiy   va   mulkiy   manfaatlarini
qonuniy himoya qilish.
2. Ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlash :   Ularning   kundalik   hayotda   va   huquqiy
munosabatlarda to‘g‘ri ishtirokini ta minlash.ʼ
3. Barqarorlikni   ta minlash	
ʼ :   Ularning   huquqiy   holatini   boshqarish   orqali
ijtimoiy barqarorlikni ta minlash.	
ʼ
Vasiy tayinlashning asosiy shartlari va tartibi
 Asosiy shartlar :
1. Vasiy faqat sud yoki ma muriy organlar tomonidan belgilanishi mumkin.
ʼ
2. Vasiy etib tayinlanadigan shaxs quyidagi talablarga javob berishi kerak:   Huquqiy layoqatli va muomalaga layoqatli bo‘lishi;
 Vasiylikni   amalga   oshirishga   to‘sqinlik   qiluvchi   huquqiy   yoki
jismoniy sabablarning mavjud emasligi;
 Nomzodning huquqiy va ma naviy jihatdan shaxsni himoya qilishgaʼ
qodir bo‘lishi.
 Tartibi :
1. Vasiylik   zarurati   aniqlangandan   so‘ng,   mahalliy   hokimiyat   organlari   yoki
sud tomonidan vasiy tayinlanadi.
2. Vasiylik haqida qaror chiqarilgach, vasiyga barcha huquq va majburiyatlar
huquqiy hujjatlar asosida topshiriladi.
3. Vasiylikni   amalga   oshirish   jarayonida   vasiy   davlat   organlariga   hisobot
berib turishi lozim.
Vasiylikning asosiy qo‘llanilish doirasi quyidagi shaxslarni qamrab oladi:
a) Voyaga yetmagan shaxslarga nisbatan vasiylik
 Kimlarga nisbatan qo‘llaniladi :
o 18 yoshga to‘lmagan bolalar, agar ular ota-onasiz qolgan bo‘lsa  yoki ota-
onalari   ularni   tarbiyalash   va   ularga   g‘amxo‘rlik   qilish   imkoniyatiga   ega
bo‘lmasa.
o 14   yoshga   to‘lmagan   bolalarga   (kichik   yoshdagi   voyaga   yetmaganlar)
asosan vasiy tayinlanadi.
 Vasiyning majburiyatlari :
1. Bola manfaatlarini himoya qilish;
2. Ularning kundalik hayotdagi ehtiyojlarini ta minlash;	
ʼ
3. Mulkni boshqarish va ularning huquqlarini himoya qilish.
 Vasiylikning huquqiy chegaralari :
Vasiy voyaga yetmagan shaxs nomidan shartnomalar tuzishi, davlat organlariga 
murojaat qilishi va boshqa huquqiy harakatlarni amalga oshiradi.
b) Muomala layoqati cheklangan shaxslarga nisbatan vasiylik
 Kimlarga nisbatan qo‘llaniladi : o Sud   qarori   bilan   muomala   layoqati   cheklangan   deb   topilgan   shaxslar,
masalan: 
 Aqliy   yoki   jismoniy   zaifligi   tufayli   muomala   layoqatiga   ega
bo‘lmaganlar;
 Ruhiy kasallikka chalingan shaxslar.
 Vasiyning vazifalari :
1. Shaxsni kundalik hayotda qo‘llab-quvvatlash;
2. Ularning huquq va manfaatlarini qonuniy himoya qilish;
3. Mulkni boshqarish va ijtimoiy ehtiyojlarini qondirishga ko‘maklashish.
 Cheklovlar :
Vasiy muomala layoqati cheklangan shaxs nomidan huquqiy harakatlarni amalga
oshirsa-da,   uning   har   bir   faoliyati   shaxsning   manfaatlariga   mos   bo‘lishi   kerak.
Vasiylik   bilan   bog‘liq   mulkiy   masalalar   ustidan   davlat   organlari   nazorat   olib
boradi.
Vasiylik   instituti   zaif   shaxslarning   huquq   va   manfaatlarini   himoya   qilishning   muhim
vositasidir.   Ushbu   institut   orqali   davlat   muomala   layoqati   cheklangan   shaxslarning
ijtimoiy va huquqiy munosabatlarda ishtirokini ta minlaydi, ularning shaxsiy va mulkiyʼ
manfaatlarini   muhofaza   qiladi.   Vasiylikning   samaradorligi   to‘g‘ri   huquqiy   tartib   va
davlat organlarining samarali nazoratiga bog‘liqdir.
Vakolatli organ:
 tuman (shahar) hokimliklari.
Taqdim etiladigan hujjatlar:
a) tug‘ilganlik haqida guvohnoma (pasport) nusxasi;
bolalarning ota-ona qarovisiz qolganlik holatini tasdiqlovchi quyidagi hujjatlardan biri:
 ota-onasining o‘limi haqidagi guvohnomalar nusxasi;
 ota-onasining   yoki   ulardan   birining   ota-onalik   huquqidan   mahrum   etilganligi,
muomalaga   layoqatsiz   yoki   muomala   layoqati   cheklanganligi   yoxud   bedarak
yo‘qolgan deb topilganligi haqida sud qarori;
 ota-onalarning bolalarni tarbiyalashdan  va ta’minotidan bo‘yin tovlaganligi, ota-
onalarga   qidiruv   e’lon   qilinganligi   haqidagi   hujjatlar,   ichki   ishlar   organlari, davolash   muassasalari   va   shunga   o‘xshash   boshqa   muassasalarning   bolalarning
ota-onasiz qolganligi to‘g‘risidagi dalolatnomalari;
b) sog‘lig‘i to‘g‘risida tibbiy muassasa (tibbiy-maslahat komissiyasi)ning xulosasi;
v) vasiylik yoki homiylik belgilanayotgan shaxsning turar joyi, mol-mulki to‘g‘risidagi
ma’lumotlar;
g)   vasiylik   va   homiylik   organining   vasiylik   yoki   homiylik   belgilanishiga   muhtoj
bo‘lgan   shaxsning,   shuningdek   vasiylik   yoki   homiylikka   olish   istagini   bildirgan
shaxsning   turmush   sharoitlari,   oila   a’zolarining   salomatligi   va   oilaning   boshqa
sharoitlari to‘g‘risidagi tekshiruv dalolatnomalari;
d)  vasiylik va homiylik organining vasiy yoki homiy belgilanishiga  muhtoj shaxslarga
nisbatan   vasiy   yoki   homiy   belgilash   zarurligi,   vasiy   yoki   homiy   bo‘lish   istagini
bildirgan   shaxsning   vasiy   yoki   homiy   etib   tayinlanishi   mumkinligi   to‘g‘risidagi
xulosalari.
Vasiylik va homiylik institutlarining muomala layoqati masalalaridagi o‘rni
1. Huquqlarni himoya qilish va tartibga solishda institutlarning ahamiyati
Vasiylik va homiylik institutlari jamiyatdagi zaif shaxslarni huquqiy va ijtimoiy himoya
qilishning asosiy mexanizmlaridan biri hisoblanadi. Ushbu institutlar muomala layoqati
cheklangan   yoki   mavjud   bo‘lmagan   shaxslarning   huquqlarini   ta minlash   va   ularniʼ
jamiyatning to‘laqonli a zosi sifatida faol ishtirokini qo‘llab-quvvatlashda muhim o‘rin	
ʼ
tutadi.
 Huquqiy himoya :
o Vasiylik   va   homiylik   orqali   shaxslarning   huquqlari   davlat   tomonidan
kafolatlanadi va har qanday noqonuniy xatti-harakatlardan himoya qilinadi.
o Bu  institutlar   orqali  voyaga  yetmaganlar, nogironlar  va  muomala layoqati
cheklangan   shaxslar   manfaatlariga   mos   ravishda   huquqiy   bitimlar   amalga
oshiriladi.
 Ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash :
o Vasiy   va   homiylar   shaxslarning   kundalik   ehtiyojlarini   qondirishda,
jumladan ta lim, sog‘liqni   saqlash  va  ijtimoiy xizmatlardan foydalanishda
ʼ
yordam beradi. o Ular   shaxsiy   mulkni   boshqarish,   shaxsning   moliyaviy   xavfsizligini
ta minlash va turmush sharoitlarini yaxshilash bilan shug‘ullanadi.ʼ
 Tartibga solish va nazorat :
o Davlat organlari vasiylik va homiylik faoliyatini nazorat qilib, shaxslarning
manfaatlarini muhofaza qilishni ta minlaydi.	
ʼ
o Vasiy yoki homiylar faoliyati doimiy ravishda davlat organlari hisobotlari
orqali nazorat qilinadi.
2. Vasiylik va homiylik institutlari o‘rtasidagi farqlar
Vasiylik   va   homiylik   o‘zaro   o‘xshash   bo‘lsa-da,   ularning   qo‘llanish   doirasi   va
vazifalarida muayyan farqlar mavjud:
Asosiy jihat Vasiylik Homiylik
Kimlar   uchun
qo‘llaniladi Voyaga   yetmaganlar   va   muomala
layoqati cheklangan shaxslar. Muomala   layoqati   qisman
saqlangan shaxslar.
Yuridik
imkoniyatlar Vasiy   to‘liq   yuridik   vakillikni
amalga oshiradi. Homiy   shaxsning   faqat
muayyan   masalalarda   vakili
hisoblanadi.
Faoliyat sohasi Harakatga   layoqati   yo‘q
shaxslarning   huquqlarini
boshqarish   va   ularning   nomidan
bitimlar tuzish. Harakatga   qisman   layoqatli
shaxslarning   huquqlarini
cheklangan   doirada   himoya
qilish.
Kim   tomonidan
tayinlanadi Sud yoki davlat organlari. Sud yoki davlat organlari.
Majburiyatlar
darajasi To‘liq   javobgarlik   va
majburiyatlarni   o‘z   zimmasiga
oladi. Faqat   yordam   va   maslahatlar
berish bilan chegaralanadi.
3. Oila huquqi va fuqarolik huquqi kontekstida ushbu institutlarning qo‘llanilishi
Vasiylik   va   homiylik   institutlari   oila   huquqi   va   fuqarolik   huquqi   sohasida   turli
maqsadlarda qo‘llaniladi.
Oila huquqi doirasida :
 Voyaga yetmaganlar:  o Yetim   qolgan   yoki   ota-onasidan   ayrilgan   bolalarga   nisbatan   vasiylik
belgilanishi ota-onalik huquqlarining amalga oshirilishi uchun zarurdir.
o Ota-onasi  ajralib  ketgan  yoki   huquqlaridan  mahrum  etilgan  bolalar  uchun
vasiy yoki homiy tayinlash orqali ularning huquqlari himoya qilinadi.
 Oilada   voyaga   yetmagan   shaxslarning   moliyaviy   va   mulkiy   huquqlarini
boshqarish uchun vasiylar faoliyati muhimdir.
Fuqarolik huquqi doirasida :
 Mol-mulkni boshqarish :
o Vasiylar   voyaga   yetmaganlar   va   muomala   layoqati   cheklangan
shaxslarning mol-mulki ustidan huquqiy nazoratni amalga oshiradi.
o Homiylar   qisman   muomala   layoqati   saqlangan   shaxslarning   yirik
bitimlarda vakillik qilishlariga yordam beradi.
 Shartnomaviy huquq :
o Vasiylar   va   homiylar   orqali   qonuniy   shartnomalar   tuzish   imkoniyati
shaxsning huquqiy manfaatlarini himoya qilishni ta minlaydi.ʼ
 Huquqiy layoqatni boshqarish :
o Vasiylik va homiylik orqali qonuniy himoya mexanizmlari amal qilinadi va
bu   institutlar   zaif   shaxslarni   har   qanday   noqonuniy   harakatlardan   himoya
qiladi.
Vasiylik   va   homiylik   institutlari   fuqarolik   huquqi   tizimining   ajralmas   qismi   bo‘lib,
muomala   layoqati   masalalarida   ijtimoiy   adolatni   ta minlaydi.   Ushbu   institutlar   orqali	
ʼ
huquqiy va ijtimoiy tartib nazorat ostida bo‘ladi, shuningdek, zaif qatlamlarning huquq
va   manfaatlari   samarali   himoya   qilinadi.   Oila   va   fuqarolik   huquqi   kontekstida   ushbu
institutlar   inson   huquqlarini   ta minlashga   va   ijtimoiy   himoya   mexanizmlarini	
ʼ
rivojlantirishga xizmat qiladi.
 Vasiylik va homiylik sohasidagi muammolar
a) Qonunchilikdagi kamchiliklar
1. Noaniqlik va umumiylik : o Vasiylik   va   homiylik   institutlarining   vazifalari   va   mas’uliyatlari
qonunchilikda   aniq   chegaralanmagan.   Ba zan   vasiy   yoki   homiyningʼ
qanday holatlarda qanday vakolatga ega ekani tushunarsiz bo‘lib qoladi.
o Muomala   layoqati   cheklangan   yoki   yo‘q   shaxslar   uchun   huquqiy
mexanizmlarni   bir   xil   qo‘llash   holatlari   mavjud,   bu   esa   individual
ehtiyojlarni hisobga olishni qiyinlashtiradi.
2. Vasiy va homiylarning javobgarligi bo‘yicha yetarli mexanizmlar yo‘qligi :
o Vasiy   yoki   homiy   tomonidan   suiiste mol   qilish   holatlari   uchun
ʼ
javobgarlikni   belgilovchi   aniq   choralar   yo‘qligi   ularga   ishonchsizlikni
oshiradi.
3. Iqtisodiy rag‘batlantirishning yo‘qligi :
o Vasiy   yoki   homiylarning   faoliyatiga   moddiy   yordam   va   rag‘batlantirish
mexanizmlarining yo‘qligi bu rollarni bajarishni qiyinlashtiradi va ko‘ngilli
shaxslarni jalb qilishga to‘sqinlik qiladi.
b) Amalga oshirishdagi murakkabliklar
1. Davlat nazorati yetarli emas :
o Vasiylik   va   homiylik   jarayonlarini   nazorat   qilish   uchun   davlat   organlari
faoliyati   sust  ishlamoqda.  Ko‘pincha,  vasiylar   va homiylar  faoliyati  to‘liq
monitoring qilinmaydi, bu esa qonunbuzarliklarga sabab bo‘lishi mumkin.
2. Shaxsiy manfaatlarning ziddiyati :
o Vasiy   yoki   homiy   shaxslarning   manfaatlari   va   ular   himoya   qilayotgan
shaxslarning manfaatlari o‘rtasida ziddiyat yuzaga kelishi mumkin.
3. Malaka yetishmasligi :
o Vasiy va homiylar orasida huquqiy va ma muriy bilimlarning yetishmasligi
ʼ
ularning faoliyatining samaradorligini pasaytiradi.
4. Byurokratik qiyinchiliklar :
o Vasiylik   yoki   homiylikni   tayinlash   va   amalga   oshirish   jarayonidagi   uzoq
va   murakkab   hujjatlashtirish   protseduralari   ushbu   institutning
samaradorligini pasaytiradi. 2. Institutlarni takomillashtirish bo‘yicha takliflar
a) Qonunchilikni takomillashtirish
1. Huquqiy asoslarni aniq belgilash :
o Vasiylik   va   homiylik   institutlarining   vakolatlari   va   mas’uliyatlarini   aniq
chegaralash.
o Muomala   layoqati   cheklangan   shaxslarning   ehtiyojlariga   moslashtirilgan
huquqiy mexanizmlarni ishlab chiqish.
2. Javobgarlik tizimini mustahkamlash :
o Vasiy   yoki   homiylarning   suiiste mol   harakatlariga   qarshi   aniq   jazolashʼ
mexanizmlarini joriy etish.
o Davlat   tomonidan   monitoringni   kuchaytirish   va   maxsus   inspeksiyalar
tashkil etish.
3. Moddiy rag‘batlantirish mexanizmi yaratish :
o Vasiy va homiylar uchun soliq imtiyozlari yoki davlat tomonidan mablag‘
ajratish kabi rag‘batlantirish mexanizmlarini joriy qilish.
b) Amalga oshirishni yaxshilash
1. Monitoring tizimini kuchaytirish :
o Vasiylik   va   homiylik   faoliyatini   davlat   organlari   tomonidan   doimiy
ravishda nazorat qilish tizimini joriy qilish.
o Maxsus hisobot va audit tizimlarini yo‘lga qo‘yish.
2. Maxsus o‘quv dasturlari tashkil etish :
o Vasiy   va   homiylar   uchun   huquqiy   bilimlarni   oshiruvchi   maxsus   o‘quv
dasturlarini joriy qilish.
o Psixologik   qo‘llab-quvvatlash   va   huquqiy   savodxonlikka   oid   treninglarni
taqdim etish.
3. Jarayonlarni soddalashtirish :
o Vasiylik   yoki   homiylikni   tayinlash   bo‘yicha   jarayonlarni   byurokratik
to‘siqlardan xoli qilish.
o Hujjatlarni  elektron  shaklda   qabul   qilish  va  ko‘rib  chiqish   tizimini   yo‘lga
qo‘yish. Xulosa
Vasiylik   va   homiylik   institutlari   muomala   layoqati   cheklangan   yoki   mavjud   bo ‘ lmagan
shaxslarning   huquqlarini   himoya   qilish   va   ularga   ijtimoiy   qo ‘ llab - quvvatlash
ko ‘ rsatishning   muhim   vositalaridan   biridir .   Ushbu   institutlar   zaif   qatlamlar,   jumladan
voyaga   yetmaganlar,   muomala   layoqati   cheklangan   shaxslar   va   ruhiy   yoki   jismoniy
zaiflikka   ega   bo‘lgan   kishilar   uchun   jamiyatda   to‘laqonli   hayot   kechirish   imkonini
beradi.   Vasiy   va   homiylar   orqali   davlat   ushbu   shaxslarning   huquqlarini   himoya   qilib,
ular uchun qulay huquqiy va ijtimoiy muhitni yaratadi.
2. Ularning shaxsiy va ijtimoiy manfaatlarni himoya qilishdagi ahamiyati
 Shaxsiy   manfaatlarni   himoya   qilish :   Vasiylik   va   homiylik   zaif   shaxslarning
huquqlarini   himoya   qilib,   ularning   manfaatlarini   noqonuniy   xatti-harakatlardan
himoya qilishga xizmat qiladi. Bu nafaqat mol-mulkni boshqarishni, balki shaxsiy
hayotdagi ehtiyojlarni qondirishni ham o‘z ichiga oladi.
 Ijtimoiy   manfaatlarni   ta minlashʼ :   Ushbu   institutlar   orqali   davlat   jamiyatda
ijtimoiy   barqarorlikni   saqlashga   yordam   beradi.   Zaif   shaxslarni   himoya   qilish
orqali   ijtimoiy   guruhlar   o‘rtasida   adolat   va   himoya   tizimi   yaratiladi,   bu   esa
umumiy ijtimoiy taraqqiyotni ta minlaydi.	
ʼ
3.  Institutlarning rivojlanishi uchun zaruriy chora-tadbirlar
Vasiylik   va   homiylik   institutlarini   yanada   samarali   qilish   uchun   quyidagi   chora-
tadbirlarni amalga oshirish zarur:
1. Huquqiy   bazani   mustahkamlash :   Vasiylik   va   homiylik   institutlari   faoliyatini
tartibga soluvchi qonunchilikni yangilash va takomillashtirish lozim. Shuningdek,
bu sohada javobgarlik va nazorat mexanizmlarini aniq belgilash zarur.
2. Moddiy   rag‘batlantirishni   joriy   qilish :   Vasiy   va   homiylarni   moddiy
rag‘batlantirish   tizimini   ishlab   chiqish   ularning   samarali   faoliyat   yuritishini
ta minlaydi.	
ʼ
3. Davlat   va   nodavlat   tashkilotlar   hamkorligi :   Vasiylik   va   homiylik   institutlari
faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash   uchun   davlat   organlari   va   nodavlat   tashkilotlari
o‘rtasida hamkorlikni rivojlantirish muhimdir. 4. Monitoring tizimini kuchaytirish : Vasiy va homiylar faoliyatini doimiy nazorat
qilish uchun davlat organlari tomonidan monitoring tizimini yaratish zarur.
5. O‘quv   dasturlari   tashkil   etish :   Vasiy   va   homiylar   uchun   maxsus   huquqiy   va
ijtimoiy ko‘nikmalarni shakllantiruvchi o‘quv dasturlari joriy etilishi kerak.
Vasiylik va homiylik institutlari fuqarolik jamiyatida zaif shaxslarni huquqiy va ijtimoiy
himoya   qilishning   ajralmas   qismi   bo‘lib,   ular   orqali   muomala   layoqati   masalalarini
samarali   hal   etish   mumkin.   Ushbu   institutlarning   takomillashtirilishi   ijtimoiy   adolatni
ta minlashga,   shaxsiy   manfaatlarni   himoya   qilishga   va   jamiyatning   barqarorʼ
rivojlanishiga   xizmat   qiladi.  Shu   sababli,   davlat   va   jamiyat   tomonidan   bu   institutlarga
alohida e tibor qaratish lozim.	
ʼ FUQAROLIK HUQUQI BO YICHA ADABIYOTLAR RO YXATINI ʻ ʻ
1. "Fuqarolik huquqi"
o Muallif : I.B. Zokirov
o Nashr yili : 200 9
o Nashriyot : Ma'lumot mavjud emas
o Izoh : Ushbu darslik O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, Fuqarolik 	
ʻ
kodeksi va boshqa qonun hujjatlari asosida yozilgan. 
2. "Fuqarolik huquqi. 1-qism"
o Mualliflar : Ma'lumot mavjud emas
o Nashr yili : 2017
o Nashriyot : Toshkent davlat yuridik universiteti
3. "Fuqarolik huquqi"
o Muallif : V.R. Topildiyev
o Nashr yili : 2020
o Nashriyot : Ma'lumot mavjud emas
4. "Fuqarolik va oila huquqi"
o Mualliflar : N.A. Kuldashev, U.K. Nurullayev
o Nashr yili : 2023
o Nashriyot : Ma'lumot mavjud emas
5. "Fuqarolik huquqi: muhim ma’lumotlar"
o Muallif : "Adolat" milliy huquqiy axborot markazi
o Nashr yili : 2021
o Nashriyot : Ma'lumot mavjud emas
6. "Fuqarolik huquqi"
o Mualliflar : Ma'lumot mavjud emas
o Nashr yili : 2021
o Nashriyot : Toshkent davlat yuridik universiteti
7. "Fuqarolik huquqi. 2-qism"
o Muallif : V.R. Topildiyev
o Nashr yili : 2020