Mustaqil O’zbekiston Respublikasining xalqaro tashkilotlarga qo’shilishi

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
Mustaqil O’zbekiston Respublikasining xalqaro
tashkilotlarga qo’shilishi
KURS ISHI
Toshkent Mundarija
Kirish
I   Bob.   Mustaqil   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   tashkilotlarga
qo’shilishi
I.1.   Mustaqil   O’zbekistonning   BMTga   qabul   qilinishi,   uning   tarixiy
ahamiyati
I.2. O’zbekistonning Mustaqil Davlatlar Xamdo’stligidagi o’rni va 
mavqeyining oshib borishi
II Bob. O’zbekistonning  tashqi  siyosatda  Yevropa va Osiyo davlatlari
bilan aloqalari
II.1. O’zbekistonning Markaziy Osiyo davlatlari bilan qardoshlik 
munosabatlarining yanada rivojlanishi
II.2. Mustaqil O’zbekistonning Yevropa davlatlari bilan do’stona tashqi
aloqalari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   O’zbekiston   Respublikasi   umumbashariyat
tafakkurining   beshiklaridan   biri   bo’lmish   diyordir.   O’zbekiston   ko’hna   va   boy
tarixga ega bo’lgan mustaqil davlatdir. O’zbekiston davlatchiligi tarixi o’z ildizlari
bilan   asrlar   qa’riga   borib   taqaladi   va   uch   ming   yildan   ko’proq   davrni   o’z   ichiga
oladi. Qadimiy Turon, Movarounnahr, Turkiston hududida ravnaq topgan davlatlar
jahon madaniyatini  rivojlantirishda yorqin iz qoldirgan. Istiqlol  yillari  mobaynida
biz   o’zbek   milliy   davlatchiligimiz   va   huquqiy   tizimimizni   shakllantirishda   butun
bir   tarixiy   davrni   bosib   o’tdik,   davlat   qurilishi   va   ijtimoiy   hayotning   barcha
jabhalarida   tub   burilishlar   yasadik.   Hayotimizning   barcha   sohalari:   siyosat,
iqtisodiyot, ma’naviyat, madaniyatda dalil odimlar tashlanmoqda, o’zbek xalqining
ezgu   niyatlari   ushalmoqda.   Mustaqil   O’zbekistondagi   barcha   tub   o’zgarishlar
O’zbekiston Respublikasining birinchi prezidenti Islom Abdug’aniyevich Karimov
yuritgan   faol   tashqi   siyosat   bilan   ham   kata   ulushda   bog’liqdir.   “O’zbekiston
Respublikasining   qonuniy   yo’l   bilan   saylangan   birinchi   prezidenti   I.   A.   Karimov
xizmatlari natijasida vatanimiz tarixini o’rganishda, vatan tarixshunosligi sohasida
bir   qator   ishlar   amalga   oshirildi.   O’zbekistonning   tashqi   aloqalari   yo’nalishini
teran o’rganish hozirgi paytda kun tartibidagi dolzarb masala hisoblanadi. Birinchi
prezidentimiz I. A. Karimovning chop etilgan har bir asarlarida vatanimiz tarixini
o’rganishning   naqadar   muhimligi   bilan   bir   qatorda,   u   inson   asos   solgan   do’stona
tashqi   siyosat   asoslari   aniq   dalillar   bilan   yoritilgan.   Shu   sababli   marhum
yurtboshimiz   I.   Karimovning   merosi,   uni   abadiylashtirish   masalasi   yana   bir
dolzarb vazifalardan biri hisoblanadi. Bundan tashqari huquqiy demokratik davlat
va   fuqarolik   jamiyatini   o’rnatishda,   faol   diplomatik   aoqalarni   yo’lga   qo’yishda   I.
A.   Karimovning   rahbarlik   faoliyatidagi   o’rni   juda   beqiyosdir.   I.A.Karimovning
“O’zbekiston   kelajagi   buyuk   davlat 1
,   “Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch” 2
,
“Buyuk   maqsad   yo’lidan   og’ishmaylik” 3
,   “O’zbekiston   XXI   asr   bo’sag’asida:
1
  Каримов И А. Ўзбекистоннинг истиқлол ва тараққиёт йўли. – Тошкент: Ўзбекистон, 1992. 124-б ет . 
2
  Каримов   И . А .   Миллий   истиқлол   мафкураси   халқ   эътиқоди   ва   буюк   келажакка   ишончдир .   –   Тошкент :
Ўзбекистон , 2000. 148- бет . 
3
  Каримов   И .   А .   Жамиятимиз   мафкура   халқни – халқ ,   миллатни   –   миллат   қилишга   хизмат   этсин . – Тошкент :
Ўзбекистон . 1998. 247- бет . 
3 xavfsizlikka   tahdid,   barqarorlik   shartlari   va   taraqqiyot   kafolatlari” 4
  kabi   va   yana
boshqa bir qator asarlarida ushbu masalalar aniq yoritib berilgan. 
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi:   Mustaqil   O’zbekistonda   yuritilgan
tashqi   aloqalar   masalasi   to’laqonli   va   sermazmun   siyosiy   jamoatchilik   faoliyati
haqida xorijiy olimlar L. Levitin, D.S Karlayl, M.S. G’attorli, A.Ch. Kasayev, N.L.
Mishin   va   shuningdek,   o’zbek   mualliflari   N.To’xliyev,   A.Ibrohimov,   A.Erkayev,
S.Xolboyev,   Q.Radjabov,   N.Quvvatov,   Sh.Qobilov   kabilarning   asarlarida
ma’lumotlar mavjud. “Ayniqsa, taniqli sharqshunos olim S.Xolboyevning “Milliy
mustaqillik   va   taraqqiyotning   o’zbek   modeli”   nomli   salmoqli   monografiyasida
I.A.Karimovning tashqi siyosat sohasidagi qarashlari tahlil qilingan 5
.
Leonind   Levitin   Islom   Karimov   faoliyatiga   oid   bo’lgan   asari   “Islom
Karimov   –   yangi   O’zbekiston   Prezidenti”   asarida   Karimovning   faoliyatini
o’rganish   sababini   Avstriya   Respublikasi   federal   kansleri   Frans   Vraniski   so’zlari
bilan   quyidagicha   izohlaydi:   “Sovet   ittifoqi   parchalanishi   bilan   O’rta   Osiyo
mintaqasi   chekkachekkalardan   jahon   hamjamiyati   siyosiy   manfaatlarining
markaziga   siljib   o’tdi.   Mintaqaning   yangidan   tashkil   topgan   mamlakatlari:
kommunizm   merosidan   xalos   bo’lish,   bozor   iqtisodiyoti,   baquvvat   infrastruktura,
zamonaviy boshqaruv apparatini yaratish zaruriyatlari singari katta muammolarga
to’qnash keldi. Bir vaqtning o’zida demokratiyani  va huquqiy davlat prinsiplarini
ularning   ming   yillik   tarixi   bilan   bog’langan   holda   hayotning   barcha   sohalarida
mustahkamlash   zarur.   Bu   bir   necha   yil   davomida   hal   etilishi   mushkul   bo’lgan
ulkan   va   murakkab   vazifalardir.   Prezident   Karimov   davlat   rahbarlarining   yangi
avlodini   o’zida   boshqalardan   ko’ra  tugalroq  mujassam   etgan.   Kurs   ishi   shu   jihati
bilan   Yevropa   va   butun   dunyo   uchun   nihoyatda   muhim   bo’gan   mintaqaning
nufuzli siyosiy arboblaridan birining yo’lga qo’ygan faol tashqi siysoati va siyosiy
istiqbollari   bilan   jamiyatning   keng   qatlamlarini   tanishtirgan   holda   axborot
yetishmasligini to’ldiradi 6
.
4
  Каримов   И . А .  Юксак   маънавият - энгилмас   куч . –  Тошкент :  Маънавият , 2008.  178-бет.
5
 Холбоев С. Миллий мустақиллик ва тараққиётнинг ўзбек модели. – Т.: Ўқитувчи, 2015. 213-бет.
6
 Левитин Л. Ислом Каримов – Янги Ўзбекистон президенти. – Т.: Шарк, 2008.  156- бет .
4 Mavzuning   maqsad   va   vazifalari:   O’zbekistonning   birinchi   prezidenti
Islom   Karimov   rahbarlik   faoliyatining   jahon   hamjamiyatidagi   e’tirofi,
O’zbekistonning   xalqaro   nufuzli   tashkilotlarga   qo’shlishi   va   ular   tarkibidagi   faol
va   do’stona   siyosat   yuritishida   bu   shaxs   ishtirokini   va   xizmatlarini   ochib   berish,
shunigdek, tashqi siyosatning to’g’ri yo’lga qo’yilishi yangi rivojanayotgan davlat
uchun qay darajada muhim ekanligini ochib berish kurs ishning maqsad va vazifasi
hisoblanadi. 
Kurs ishning tuzilishi:   Kurs ishi kirish, ikkita bob, to’rtta paragraf, xulosa
va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat.
5 I.1. Mustaqil O’zbekistonning BMTga qabul qilinishi, uning tarixiy
ahamiyati
Birlashgan   millatlar   tashkiloti   yer   yuzida   tinchlikni   mustahkamlash   va
xavfsizlikni ta minlash, davlatlarning o’zaro hamkorligini rivojlantirish maqsadidaʼ
tashkil   etilgan   xalqaro   tashkilot.   Ushbu   tashkilot   1945-yilda   tuzilgan.   BMTni
barpo   etish   haqidagi   qaror   SSSR,   AQSH,   Angliya   va   Xitoy   tashqi   ishlar
vazirlarining   Moskvadagi   kengashida   1943-yilda,   nizomi   esa   San-Fransisko
konferensiyasida 1945-yilda qabul qilindi 7
. 
BMT   nizomiga   dastlab   51   davlat   imzo   chekkan,   2000-yilda   esa   ular   soni
189   taga   yetdi.   BMTning   doimiy   ish   o’rni   (shtab   kvartirasi)   New   York
hisoblanadi.   BMT   nizomida   ko’rsatilganidek,   u   xalqaro   tinchlik   va   xavfsizlikni
saqlash, xalqlarning teng huquqli bo’lishi va o’z taqdirini o’zi belgilashi qoidasiga
amal   qilib,   millatlar   o’rtasida   do’stlik   munosabatlarini   rivojlantirishni,   iqtisodiy,
ijtimoiy, madaniy muammolarni hal etishda xalqlar o’rtasida hamkorlik bo’lishini
ta minlashni ko’zda tutib, shu umumiy maqsadlarga erishishda millatlar harakatini	
ʼ
uyg’unlashtirib turadigan markaz hisoblanadi. O’zbekiston o’z mustaqilligini e lon	
ʼ
qilganidan   keyin   ko’p   o’tmay   1992-yil   21-martda   BMTga   a zo   bo’ldi.   Shu   kuni	
ʼ
BMT   Bosh   Assambleyasi   binosi   oldida   O’zbekiston   Respublikasining   Davlat
bayrog’i   ko’tarildi.   BMTning   Toshkentdagi   vakolatxonasi   ochildi.   BMTda
O’zbekiston   Respublikasi   vakolatxonasi   ish   boshladi.   O’zbekiston   Respublikasi
BMTning   Ta lim,   fan   va   madaniyat   masalalari   bilan   shug’ullanuvchi   tashkiloti	
ʼ
YUNESKOga ham a zo bo’ldi	
ʼ 8
.
 O’zbekiston o’z ovozi va mavqeiga ega bo’lgan a zo sifatida BMT oldiga	
ʼ
muhim   va   dolzarb   masalalarni   qo’yyapti.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Islom   Karimovning   BMT   Bosh   Assambleyasi   1993-yil   sentabrda   48-sessiyasida
BMT   tashkil   etilganining   50   yilligiga   bag’ishlangan   sessiyada   (1995-yil   oktabr),
BMT Bosh Assambleyasining „Mingyillik sammiti (2000-yil sentabr) da so’zlagan
nutqlari   dunyo   jamoatchiligida   katta   qiziqish   uyg’otdi.   Xususan,   ushbu   xalqaro
7
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. T.: Akademnashr, 2019. 12-bet.
8
  Каримов   И .  Ўзбекистон  –  келажаги   буюк   давлат . –  Т .:  Ўзбекистон , 2008.  431-бет. 
6 tashkilotning   XX   asr   so’nggidagi   eng   yirik   anjumanida   O’zbekiston   rahbari
xalqaro terrorizm va narkobiznes bilan bog’liq muammolarni hal etish, mintaqaviy
xavfsizlik,   jumladan   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   barqarorlik   va   xavfsizlikni
ta minlash,   jahon  xavfsizligi  tizimini   takomillashtirish,   BMT  faoliyati   va  tarkibiyʼ
tizimini   isloh   qilishga   taalluqli   takliflar   bilan   chiqdi.   O’zbekiston   Respublikasi
BMTning teng huquqli a zosi sifatida bu eng nufuzli xalqaro tashkilotning maqsad	
ʼ
va qoidalariga qat iy amal qilmoqda	
ʼ 9
. 
Bugun   yurtimizda   BMTning   o’ndan   ortiq   dasturi,   jamg’armasi   va
agentligi,   jumladan,   Taraqqiyot   dasturi,   Ta lim,   fan   va   madaniyat   masalalari	
ʼ
bo’yicha tashkiloti YUNESCO, Aholi qatlamlari fondi YUNFPA, Xalqaro bolalar
tashkiloti   YUNISEF,   Jahon   sog’liqni   saqlash   tashkiloti   WHO,   Giyohvand
moddalar   va   jinoyatchilik   bo’yicha   boshqarmasi   YUNODC,   OIV/OITS   bo’yicha
qo’shma   dasturi   YUNAIDS,   Axborot   va   ijtimoiy   aloqalar   bo’yicha   bo’limi,
Qochoqlar   ishlari   bo’yicha   Oliy   Komissar   boshqarmasi,   Sanoat   taraqqiyoti
tashkiloti UNIDO, Ko’ngillilar dasturi UNV faoliyat olib bormoqda. Nyu-York va
Jenevadagi   BMT  qarorgohlarida  O’zbekistonning   doimiy  vakolatxonalari  faoliyat
yuritib   kelmoqda.   O’zbekiston   yangi   suveren,   mustaqil   davlat   sifatida   Birlashgan
Millatlar Tashkilotiga 1992-yil 2-martda a’zo bo’ldi 10
.
Mamlakatimiz ushbu tarixiy voqeadan keyin o’tgan vaqt mobaynida BMT
va   uning   turli   sohalardagi   ixtisoslashgan   muassasalari   bilan   samarali   hamkorlik
qilib kelmoqda. Xususan, xavfsizlikka qarshi zamonaviy tahdid va xavf-xatarlarga
qarshi kurashish, Afg’onistonda barqarorlikka erishish va mamlakat iqtisodiyotini
qayta tiklash, ommaviy qirg’in qurollarini tarqatmaslik, ekologik muammolarni hal
qilish,   xususan,   Orol   inqirozi   oqibatlarini   yumshatish,   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanish, inson huquqlarini himoya qilish va ilgari surish, turizmni rivojlantirish
kabi   ustuvor   masalalar   ko’p   qirrali   hamkorlikning   asosiy   yo’nalishlari
hisoblanadi 11
.
9
 Левитин Л. Ислом Каримов – Янги Ўзбекистон президенти. – Т.: Шарк, 2008.  126- бет .
10
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. – T.: Akademnashr, 2019. 62-bet.
11
 Каримов И. Янги уйни курмай туриб эскисини бузманг. – Т.: Ўзбекистон, 2008. 121-бет.
7   Toshkentda   1993-yildan   buyon   BMT   vakolatxonasi   faoliyat
ko’rsatmoqda.   BMT   Taraqqiyot   dasturi   BMTTD,   Aholishunoslik   jamg’armasi
BMTA,   Bolalar   jamg’armasi   YUNISEF,   Jahon   sog’liqni   saqlash   tashkiloti   JSST,
Ta’lim,   fan   va   madaniyat   masalalari   bo’yicha   tashkiloti   YUNESKO,   Giyohvand
moddalar va jinoyatchilik bo’yicha boshqarmasi BMT, GMJB, Markaziy Osiyoda
preventiv   diplomatiya   bo’yicha   mintaqaviy   markazi   (BMT,MOPDMM),   Xalqaro
mehnat   tashkiloti   (XMT),   Oziq-ovqat   va   qishloq   xo’jaligi   tashkiloti   (FAO),
Migratsiya   bo’yicha   xalqaro   tashkilot   (MXT),   shuningdek,   Ko’ngillilar   dasturi
O’zbekistonda   “BMT   oilasi”ni   tashkil   qiladi.   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining
Sanoatni   rivojlantirish   tashkiloti   (YuNIDO),   Atrof-muhit   bo’yicha   dasturi
(YuNEP)   va   Yevropa   iqtisodiy   komissiyasi   (BMTEIK)   ham   BMT   faoliyatiga
o’zining munosib hissasini qo’shib kelmoqda. Shuningdek, Jahon banki BMTning
mustaqil   ixtisoslashgan   organi   sifatida   tuzilmaning   mamlakatimizdagi   ishiga
salmoqli hissa qo’shmoqda 12
.
Harakatlar   strategiyasida   belgilangan   asosiy   vazifalarni   amalga   oshirish
doirasida   so’nggi   to’rt   yilda   O’zbekiston   bilan   BMT   o’rtasida   yuqori   darajadagi
siyosiy   hamkorlik   sezilarli   faollashdi.   Buni   BMT   Bosh   Assambleya   va
ixtisoslashgan  tuzilmalaridagi  O’zbekiston ishtirokining jonlanganidan ham bilish
mumkin.   BMT   Bosh   kotibi   Antonio   Guterrish   2017-yil   iyun   oyida
mamlakatimizga   tashrif   buyurdi   va   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyev   bilan   uchrashdi.   Davlatimiz   rahbarining   BMT   Bosh   kotibi   bilan
uchrashuvi,   shuningdek,   2017-yil   sentyabr   oyida   AQShning   Nyu-York   shahrida
o’tgan   BMT   Bosh   Assambleyasining   72-sessiyasi   hamda   Pekinda   o’tgan   "Bir
makon, bir  yo’l" ikkinchi xalqaro forumi doirasida  Prezidentimizning BMT  Bosh
kotibi bilan uchrashuvlari bo’lib o’tdi. Ushbu muloqotlar natijasida O’zbekiston –
BMT hamkorligini rivojlantirish bo’yicha uchta amaliy chora-tadbirlar rejasi qabul
qilindi   va   amalga   oshirilmoqda.   BMT   Bosh   Assambleyaning   72-sessiyasidagi
ishtiroki   mamlakatimizning   xalqaro   tashkilot   bilan   samarali   va   o’zaro   manfaatli
hamkorligida   yangi   davrni   boshlab   berdi.   Ushbu   tadbir   davomida   qator   muhim
12
 Левитин Л. Ислом Каримов – Янги Ўзбекистон президенти. – Т.: Шарк, 2008. 256-бет.
8 xalqaro   tashabbuslar   ilgari   surilib,   muvaffaqiyatli   amalga   oshirib   kelinmoqda.
Hamkorlikdagi   yangi   muhit   tufayli   O’zbekiston   BMTning   barcha   sohalardagi
jarayonlarining faol ishtirokchisiga aylandi. Bu a’zo davlatlarning mamlakatimizga
bo’lgan ijobiy munosabatida namoyon bo’lmoqda 13
. 
Xususan,   so’nggi   ikki   yilda   O’zbekiston   tashabbusi   bilan   BMT   Bosh
Assambleyasi   doirasida   uchta   rezolyutsiya   ishlab   chiqildi   va   qabul   qilindi.   Bu
haqiqatan  O’zbekiston  diplomatiyasi   uchun  katta  yutuqdir.  Mamlakatimiz  hozirgi
kunda   ko’p   tomonlama   hamkorlikning   yangi   ruhini   qo’llab-quvvatlagan   holda,
a’zo   davlatlar   bilan   birgalikda   Bosh   Assambleyaning   yana   bir   muhim
rezolyutsiyasi   va   Yoshlar   huquqlari   to’g’risidagi   konvensiyasi   qabul   qilinishi
ustida ish olib bormoqda 14
.
O’zbekiston   qurolsizlanish   va   ularni   tarqatmaslik   sohasida   barcha   muhim
xalqaro   shartnomalar,   xususan,   Yadro   qurolini   tarqatmaslik   to’g’risidagi
shartnoma,   Yadro   sinovlarini   har   tomonlama   taqiqlash   to’g’risidagi   shartnoma,
Kimyoviy   va   biologik   qurollar   to’g’risidagi   konvensiya   va   boshqa   xalqaro
bitimlarga   qo’shilgan.1993-yil   O’zbekiston   tomonidan   BMT   Bosh   Assambleyasi
minbaridan   turib   ilgari   surilgan   Markaziy   Osiyoda   yadro   qurolidan   xoli   zonani
barpo   etish   bo’yicha   tashabbus   yadro   qurolini   tarqatmaslik   va   mintaqaviy
xavfsizlikni   mustahkamlashga   qo’shilgan   muhim   hissa   bo’ldi.   Ushbu   tashabbus
bo’yicha   shartnoma   2006-yil   sentyabr   oyida   Semipalatinsk   shahrida   imzolandi.
2009-yil   mart   oyida   esa   ushbu   shartnoma   Markaziy   Osiyo   mintaqasining   besh
davlati tomonidan ratifikatsiya qilingach, kuchga kirdi 15
. 
Birlashgan Millatlar Tashkilotining Nyu-Yorkdagi shtab-kvartirasida 2004-
yil   may   kuni   tarixiy   voqea   sodir   bo’ldi   –   BMT   tashkil   etilganidan   buyon   ilk   bor
yadro   quroliga   ega   besh   davlat   –   AQSh,   Buyuk   Britaniya,   Fransiya,   Xitoy   va
Rossiya   vakillari   bir   vaqtning   o’zida   va   bir   ovozdan   muhim   xalqaro   hujjat   –
Markaziy Osiyoda yadro qurolidan xoli zona barpo etish to’g’risidagi shartnomaga
Xavfsizlik kafolatlari to’g’risidagi protokolni imzoladi. Shu tariqa Markaziy Osiyo
13
  Каримов И.А. Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка ишончдир. – Тошкент: 
Ўзбекистон, 2000. 108-бет.
14
  Холбоев С. Миллий мустақиллик ва тараққиётнинг ўзбек модели. – Т.: Ўқитувчи, 2015. 165-бет.
15
 Каримов И. Янги уйни курмай туриб эскисини бузманг. – Т.: Ўзбекистон 2008. 211-бет.
9 mintaqasi   sayyoramizning   shimoliy   yarim   sharidagi   yadro   qurolidan   xoli   yagona
zonaga aylandi 16
.
16
   Xalq   so ’ zi   gazetasi . // 1991. 2016. 07. 09. 28- son . 31- bet .
10 I.2. O’zbekistonning Mustaqil Davlatlar Xamdo’stligidagi o’rni va
mavqeiyining oshib borishi
MDH   davlatlari   bilan   o’zaro   hamkorlikni   rivojlantirish   mamlakatimiz
tashqi   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biridir.   Bu   borada   ushbu   tashkilot
tariximizda   muhim   iz   qoldirdi.   Joriy   yilda   O’zbekiston   MDHga   raislik   qilishdek
mas'uliyatli   vazifani   ilk   bor   o’z   zimmasiga   oldi.   Shu   o’rinda,   O’zbekistonning
MDHga   raislik   davri   pandemiya   va   uning   salbiy   oqibatlariga   qarshi   kurash
sharoitiga to’g’ri kelganini ta'kidlash joiz. Rejalashtirilgan tadbirlarning ko’p qismi
yangi   noodatiy   sharoitlarda   va   onlayn   formatlarda   bo’lib   o’tdi.   Shunga   qaramay,
keskin   vaziyatda,   har   qanday   sharoitda   ham   O’zbekiston   xalqaro   majburiyatlarni
bajarishda o’ziga xos salohiyatni namoyish etdi 17
. 
Hamkorlikning huquqiy asoslarini mustahkamlashga bag’ishlangan 70 dan
ortiq   muhim   ko’p   tomonlama   hujjatlarning   qabul   qilinishi   MDHning   ushbu
davrdagi samarali faoliyatidan dalolat beradi. SHu bilan birga, ushbu yil davomida
qabul   qilingan   hujjatlarning   ko’p   qismi   dasturiy   xarakterga   ega   ekanligi   bilan
ajralib   turdi.   ya’ni,   rejalashtirilgan   tadbirlar   aniq   ko’rsatilgan   holda   dasturlar,
strategiyalar va yo’l xaritalari shaklida qabul qilindi 18
. 
Yana bir  jihat - O’zbekistonning savdo-sotiq doirasidagi  alohida sheriklar
bilan   bu   yilgi   savdosi   20   foizdan   oshdi.   MDH   doirasidagi   O’zbekiston
faoliyatining   samarali   ekanligi   ekspertlarning   yuqori   bahosi   bilan   ham
tasdiqlanadi.   Ushbu   davr   mobaynida   O’zbekiston   MDH   doirasida   ikkita
shartnomaga qo’shildi. Bular 2006-yil 28- noyabrda Minsk shahrida MDH Davlat
rahbarlari   kengashi   majlisida   imzolangan   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo’stligi
ishtirokchi   davlatlarining   gumanitar   hamkorlik   bo’yicha   kengashi   to’g’risidagi
bitim;   2008-yil   10-oktyabrda   Bishkek   shahrida   MDH   Davlat   rahbarlari
kengashining   majlisida   imzolangan   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo’stligi   ishtirokchi-
davlatlarining   hududlararo   va   chegara   oldi   hamkorligi   bo’yicha   kengashi
17
  Bo ’ riyev   O .   O ’ zekistonning   birinchi   prezidenti   Islom   Karimovning   tarixiy   merosi . –   T .:   O ’ zbekison , 2010. 225-
bet .
18
 Каримов И. Ўзбекистон – келажаги буюк давлат. – Т.: Ўзбекистон, 2008. 31-бет. 
11 to’g’risidagi   bitim.   MDH   doirasidagi   ushbu   yangi   kelishuvlarga   qo’shilish
mintaqaviy   hamkorlikni   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Bundan   tashqari,
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   Mustaqil   Davlatlar
Hamdo’stligi   ishtirokchi-davlatlarining   yoshlar   bilan   ishlash   sohasida   hamkorlik
to’g’risidagi   bitimiga   O’zbekistonning   qo’shilishi   to’g’risida   farmonni   imzoladi.
Ma'lumki,   O’zbekiston   BMTning   Yoshlar   huquqlari   to’g’risidagi   konventsiyani
qabul qilish tashabbusini  ilgari surgan edi. Joriy yilda ushbu konventsiya loyihasi
muhokamasiga   bag’ishlangan   yoshlar   huquqlari   bo’yicha   Samarqand   veb-forumi
bo’lib   o’tdi.   MDHning   yoshlar   bilan   ishlash   sohasidagi   hamkorlik   to’g’risidagi
bitimiga  qo’shilish  davlatimizning yoshlar  huquqlarini  ta'minlash  borasidagi  sa'y-
harakatlarining mantiqiy davomi hisoblanadi 19
.
Ushbu davrning eng muhim natijasi MDHning 2030-yilgacha bo’lgan davr
uchun iqtisodiy rivojlanish strategiyasining qabul qilinishi bo’ldi 20
. 
MDH   davlatlari   Hukumat   rahbarlari   kengashining   videokonferentsiya
orqali yig’ilishi bo’lib o’tdi. Uchrashuv doirasida MDHning 2030-yilgacha bo’lgan
davrda   iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasi   loyihasi   muhokama   qilindi,   keyinchalik
strategiya   MDH   hukumatlari   rahbarlari   tomonidan   ma'qullandi.   Strategiya   keng
qamrovli   hujjat   hisoblanadi.   Ushbu   hujjatda   hozirgi   paytda   “global   iqtisodiyot
yuqori   turbulentlik   va   noaniqlik   bilan   ajralib   turishi”   ta'kidlangan.   Strategiya
ishtirokchi   davlatlar   o’rtasida   iqtisodiy   o’zaro   aloqalarning   30   dan   ortiq
yo’nalishlari   bo’yicha   o’zaro   manfaatli   hamkorlikni   izchil   rivojlantirish,   milliy
iqtisodiyotlarning   raqobatbardoshligi   va   Hamdo’stlik   mamlakatlari   fuqarolari
farovonligini   oshirishni,   uning   ishtirokchi-davlatlarining   jahon   iqtisodiy
aloqalarida   mavqeini   mustahkamlashni   nazarda   tutadi.   Strategiyani   amalga
oshirish ikki bosqichga bo’lingan rejalar asosida amalga oshiriladi 21
. 
MDHga raislik nafaqat O’zbekistonning imiji va obro’sini mustahkamladi,
davlatimizning ishonchli xalqaro sherik sifatida yuqori salohiyatini namoyish etdi,
balki MDH maqomini mustahkamlashga ham hissa qo’shdi. Jumladan, BMT Bosh
19
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. – T.: Akademnashr, 2019. 126-bet.
20
  Каримов   И . А .  Миллий   истиқлол   мафкураси   халқ   эътиқоди   ва   буюк   келажакка   ишончдир . –  Тошкент : 
Ўзбекистон , 2000.  176-бет.
21
 Левитин Л. Ислом Каримов – Янги Ўзбекистон президенти. – Т.: Шарк, 2008. 131-бет.
12 Assambleyasining   maxsus   rezolyutsiyasini   qabul   qilishda   muhim   qadam   bo’ldi.
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   va   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo’stligi   o’rtasidagi
hamkorlik   maxsus   rezolyutsiyasi   Nyu-Yorkdagi   (AQSH)   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining shtab-kvartirasida qabul qilindi 22
. 
O’zbekistonning ushbu tashabbusi nafaqat MDH a'zolari o’rtasidagi o’zaro
aloqalarni   kuchaytirishga,   balki,   MDHni   global   darajada   mustahkamlashga   ham
hissa   qo’shdi.   MDH   Davlat   rahbarlari   kengashining   majlisida   davlatimiz   rahbari
O’zbekistonning   MDHdagi   raisligi   yakunlarini   sarhisob   qilib,   kelajakja   o’zaro
hamkorlikning barcha yo’nalishlarini qamrab olgan bir  qator tashabbuslarni  ilgari
surdi.   Jumladan,   iqtisodiy   sohada   quyidagi   chora-tadbirlarni   taklif   etdi:
Hamdo’stlik   doirasida   “yashil”   va   soddalashtirilgan   yo’laklar   amaliyotini   amalga
oshirish,   elektron   tijoratni   rivojlantirish   bo’yicha   yagona   platformani   ishga
tushirish   va   “Yo’l   xaritasi”   ni   qabul   qilish;   sanoat   kooperatsiyasining   keng
qamrovli   dasturini   ishlab   chiqish   ijtimoiy   sohada:   sanitariya-epidemiologiya
tusdagi   favqulodda   vaziyatlarni   monitoring   qilish   va   ularga   barvaqt   javob
qaytarishning   samarali   tizimini   shakllantirish;har   yili   ommaviy   sport   va   madaniy
tadbirlarni   tashkil   etgan   holda   “MDH   salomatlik   marafoni”ni   o’tkazish.huquqiy
sohada:   huquqiy   axborot   almashish   uchun   MDHning   yagona   elektron
platformasini   yaratish   va   radikallashuvdan   qaytarish   sohasidagi   hamkorlik
dasturini   ishlab   chiqish;   inson   huquqlari   sohasida:   mehnat   migrantlarining
hujjatlarini o’zaro tan olishning yagona mexanizmini yaratish va bu sohada alohida
dastur   qabul   qilish;   madaniyat   sohasida:   Toshkentda   “Hamdo’stlik   mamlakatlari
madaniy   merosi”   konferentsiyasini   o’tkazish.   Ushbu   tashabbus   BMT   Bosh
Assambleyasining  BMT  doirasida  ilgari  surilgan Xiva shahrida YUNESKO bilan
hamkorlikda   “Markaziy   Osiyo   jahon   tsivilizatsiyalari   chorrahasida”   xalqaro
forumini o’tkazish to’g’risidagi yana bir tashabbusini mukammal tarzda to’ldiradi.
Ikkala   tashabbus   ham   xalqaro   miqyosda   O’zbekistonning   madaniy   aloqalarini
mustahkamlashga hissa qo’shadi. Shunday qilib, O’zbekiston MDHga raislik qilish
kontseptsiyasini   to’liq   amalga   oshirdi.   MDH   doirasida   ilgari   surilgan
22
 Каримов И. Ўзбекистон – келажаги буюк давлат. – Т.: Ўзбекистон, 2008. 43-бет. 
13 O’zbekistonning   yangi   tashabbuslari   mintaqaviy   hamkorlikni   mustahkamlashga
yordam beradi 23
.
23
 Левитин Л. Ислом Каримов – Янги Ўзбекистон президенти. – Т.: Шарк, 2008. 144-бет.
14 II. 1. O’zbekistonning Markaziy Osiyo davlatlari bilan qardoshlik
munosabatlarining yanada rivojlanishi
O’zbekiston   xalqaro   munosabatlarning   teng   huquqli   subyekti   sifatida,
mintaqa   va   global   darajada   faol   tashqi   siyosatni   yo’lga   qo’yib,   xorijiy   hamkorlar
bilan   o’zaro   manfaatli   munosabatlarni   rivojlantirmoqda.   Bunday   izchil,   aniq   va
konstruktiv   tashqi   siyosatni   xalqaro   ekspertlar   va   kuzatuvchilar   ham   e tirofʼ
etmoqda.   Jahon   bo’ylab   tarqalgan   koronavirus   infeksiyasi   va   global   darajadagi
inqirozli   xavf-xatarlar   davrida   ham   mamlakatda   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlik
ta minlanib,   mintaqa   davlatlari   va   jahon   hamjamiyati   bilan   hamkorlik   aloqalarini	
ʼ
davom ettirishga alohida e tibor qaratildi	
ʼ 24
. 
Ma lumki,   O’zbekiston   tashqi   siyosiy   faoliyatining   asosiy   vazifalaridan	
ʼ
biri – o’z hududi atrofida tinchlik, barqarorlik va xavfsizlik muhitini shakllantirish
hisoblanadi. Shu nuqtayi nazardan, Prezident Shavkat Mirziyoyev qo’shnilarimiz –
Markaziy Osiyo davlatlari bilan do’stona, yaqin qo’shnichilik va o’zaro manfaatli
aloqalarni   rivojlantirish   va   mustahkamlashni   asosiy   ustuvor   tashqi   siyosiy
yo’nalish sifatida belgilab berdi. 2020-yil – “Ilm, ma rifat va raqamli iqtisodiyotni	
ʼ
rivojlantirish yili” Davlat dasturi doirasida O’zbekiston ochiq va pragmatik tashqi
siyosiy   faoliyatini,   jumladan,   Markaziy   Osiyo   yo’nalishida   ham   izchil   davom
ettirdi.   Xususan,   Markaziy   Osiyo   mintaqasidagi   mamlakatlar   bilan   barcha
sohalarda   o’zaro   do’stlik,   yaxshi   qo’shnichilik   va   strategik   sheriklik   ruhidagi
munosabatlarni   sifat   va   mazmun   jihatidan   yangi   bosqichga   olib   chiqish   borasida
2020-yil   davomida   tashqi   siyosiy   va   iqtisodiy   faoliyat   bo’yicha   davlat   idoralari
tomonidan   23   ta   oliy   darajada   va   12   ta   yuqori   darajada   tashrif   va   turli   tadbirlar
amalga oshirildi 25
. 
Bu   jarayonda   “xalq   diplomatiyasi”   amalda   juda   faol   bo’lgani   kuzatildi.
Xususan,   xalq   vakillari   –   olimlar   va   rassomlar,   madaniyat   va   din   arboblari,
ishbilarmonlar   va   yoshlar,   turizm   va   sport   tashkilotlari,   jamoat   birlashmalari   va
nodavlat   tashkilotlar   ishtirokida   90   dan   ortiq   turli   uchrashuv,   anjuman,
24
  Каримов И.А. Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка ишончдир. – Тошкент: 
Ўзбекистон, 2000.  328- бет .
25
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. – T.: Akademnashr, 2019. 132-bet.
15 videokonfrensiya va boshqa shu kabi tadbirlar o’tkazildi. Qayd etish joizki, so’nggi
yillarda   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   tashabbuslari   qo’shni   davlatlar   rahbarlari
tomonidan qo’llab-quvvatlanishi  natijasida  Markaziy  Osiyoda siyosiy  muloqot  va
o’zaro   ishonch   mustahkamlandi.   Davlat   rahbarlarining   Maslahatlashuv
uchrashuvlari   yo’lga   qo’yildi.   Natijada   mintaqadagi   ikki   va   ko’p   tomonlama
hamkorlik   darajasi   yangi   bosqichga   ko’tarildi.   Xususan,   2017-2019-yillar
davomida Markaziy  Osiyo  mamlakatlari   bilan savdo  aylanmasi   yillik  o’rtacha  50
foizdan   ko’proqqa   o’sib,   5,2   milliard   dollarga   yetgan.   2020-yil   natijalariga   ko’ra
esa,   global   pandemiya   sharoitiga   qaramay   O’zbekistonning   Markaziy   Osiyo
davlatlari bilan savdo aylanmasining umumiy hajmi 5 milliard dollarni tashkil etdi.
Jumladan,   O’zbekistonning   umumiy   tashqi   savdo   aylanmasida   Markaziy   Osiyo
davlatlarining ulushi 2019-yildagi 12,4 foizdan, 2020-yilda 13,6 foizga oshgan 26
. 
O’zbekistonning   mintaqadagi   umumiy   tashqi   savdo   aylanmasida   esa
Qozog’istonning ulushi 61 foiz, Qirg’iziston – 18,2 foiz, Turkmaniston – 10,6 foiz
va   Tojikistonning   ulushi   10,2   foizni   tashkil   etdi.   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari
o’rtasida savdo-iqtisodiy munosabatlarning mana shunday yaxshilanishi, umuman
aytganda,   mintaqaning   investitsiyaviy   jozibadorligini   oshirishga   yordam   berdi.
Xususan,   2017-2020-yillar   oralig’ida   O’zbekiston   va   mintaqa   mamlakatlari
o’rtasida   300   dan   ortiq   shartnoma,   shuningdek,   qariyb   75   milliard   dollarga   teng
shartnoma va bitimlar imzolangan 27
. 
O’zbekistonning   Markaziy   Osiyo   mamlakatlariga   nisbatan   ochiq,
konstruktiv, puxta o’ylangan va pragmatik siyosati  natijasida suvdan foydalanish,
O’zbekiston   va   qo’shni   davlatlar   o’rtasidagi   davlat   chegaralarini   delimitatsiya   va
demarkatsiya   qilish,   transport   kommunikatsiyalaridan   foydalanish,   davlat
chegaralarini   kesib   o’tish   kabi   murakkab   va   chalkash   muammolarga   yechim
topildi.   Agar   besh   yil   oldin   O’zbekiston   –   Qirg’iziston   davlat   chegarasini   kuniga
200-300   kishi   kesib   o’tgan   bo’lsa,   global   pandemiya   ta sirida   joriy   qilinganʼ
cheklovlarga qadar   bu ko’rsatkich   kuniga 30  ming kishiga  yetgan.  O’zbekiston   –
26
  Bo’riyev O. O’zekistonning birinchi prezidenti Islom Karimovning tarixiy merosi. – T.: O’zbekison, 2010. 164-
bet.
27
  Каримов   И .  Ўзбекистон  –  келажаги   буюк   давлат . –  Т .:  Ўзбекистон , 2008. 231- бет
16 Tojikiston   chegarasini   esa   kuniga   20   ming   fuqaro   kesib   o’tgan.   O’zbekistonning
Markaziy   Osiyo   mamlakatlariga   nisbatan   olib   borayotgan   ochiq   va   konstruktiv
siyosati   naqadar   to’g’ri   ekanini   global   pandemiya   davrida   mintaqa   rahbarlarining
o’zaro yordam  va koronavirus  tarqalishi  oqibatlarini  yumshatish  bo’yicha amalga
oshirgan   qo’shma   chora-tadbirlari   ham   isbotladi.   Global   pandemiya   xavfiga
qaramay, Markaziy Osiyo davlatlari rahbarlarining doimiy muloqoti ta minlandi vaʼ
mamlakatlar o’rtasida faol hamkorlik aloqalari davom ettirildi. Mintaqa davlatlari
koronavirus infeksiyasi tarqalishining dastlabki kunlaridanoq bir-birlariga ijtimoiy
yordam ko’rsatishni boshladilar 28
. 
O’zbekiston   Qozog’iston,   Qirg’iziston   va   Tojikistonga   bir   necha   bor
gumanitar   yordam   yubordi.   Bunga   javoban   Qirg’iziston   va   Tojikiston   singari
qo’shnilarimiz   Sardoba   suv   omborini   tiklash   uchun   insonparvarlik   yordamini
ko’rsatdilar.   Shuningdek,   2020-yilning   dekabr   oyida   O’zbekiston   ko’magi   bilan
Qirg’izistonda zarur tibbiy jihozlar va mebellar bilan to’liq jihozlangan 200 o’rinli
yuqumli   kasalliklar   shifoxonasi   foydalanishga   topshirildi.   Bundan   tashqari,
pandemiya   davrida   koronavirusga   qarshi   kurashda   tibbiyot   sohasida   axborot   va
tajriba almashinuvi, o’zaro gumanitar  yordam ko’rsatish, chegaralarda yuklarning
uzluksiz harakatlanishini  yo’lga qo’yishga  erishildi. Bu esa mintaqada dunyoning
boshqa   davlatlariga   nisbatan   koronavirus   bilan   kasallanish   va   uning   natijasidagi
o’lim   sonining   kamligini   ta minlash   imkonini   berdi.   Qolaversa,   joriy   yil   yanvar	
ʼ
oyida   O’zbekiston   va   Qozog’iston   hukumatlari   AQSH   bilan   hamkorlikda
mintaqada iqtisodiy aloqalarni kengaytirishga xizmat qiladigan loyihalarni qo’llab-
quvvatlash uchun besh yil ichida kamida 1 milliard dollarga teng mablag’larni jalb
etish   maqsadida   “Markaziy   Osiyo   investitsiyaviy   sherikligi”   tashabbusini   yo’lga
qo’ydi.   “C5+1”   platformasi   orqali   amalga   oshirilayotgan   ushbu   tashabbus
Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   iqtisodiyotini   mustahkamlash   va   o’sishini
ta minlash, ko’p tomonlama aloqalarni chuqurlashtirishga xizmat qiladi	
ʼ 29
.
28
  Холбоев   С .  Миллий   мустақиллик   ва   тараққиётнинг   ўзбек   модели . –  Т .:  Ўқитувчи , 2015. 218- бет .
29
  Xalq so’zi gazetasi. // 1991. 2016. 07. 09. 16-son. 11-bet.
17 II.2. Mustaqil O’zbekistonning Yevropa davlatlari bilan do’stona
tashqi aloqalari
Mamlakatimiz   keyingi   yillarda   chuqur   o’ylangan,   o’zaro   manfaatli   va
amaliy   ruhdagi   tashqi   siyosat   yuritish,   xorijiy   davlatlar   bilan   do’stona   hamda
o’zaro   manfaatli   munosabatlarni   rivojlantirish   borasida   muhim   natijalarga
erishmoqda.  Bu jarayonda, ayniqsa,  Yevropaning bir qator  davlatlari  bilan o’zaro
manfaatli   hamkorlik   sezilarli   darajada   mustahkamlandi.   BMT,   YEXHT,   SHHT,
IHT   va   boshqa   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar   bilan   sheriklik   munosabatlari   sifat
jihatidan yangi bosqichga ko’tarildi 30
.
O’zbekiston   Yevropa  Ittifoqi  va  Yevropa  davlatlari   bilan hamkorlikni  o’z
tashqi   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri   deb   biladi.   So’nggi   yillarda
O’zbekistonning   Yevropa   mamlakatlari   bilan   barcha   jabhalardagi   munosabatlari
jadal sur atlarda rivojlanib borishi natijasida o’zaro manfaatli hamkorlikning yangiʼ
davri   boshlandi,   deb   aytsak   bo’ladi.   Prezidentimizning   Fransiya   (2018-yil
oktyabr), Germaniya (2019-yil yanvar) va Turkiyaga (2017-yil oktyabr va 2020-yil
fevral) rasmiy tashriflari tashkil  etilib, ularning natijalari bo’yicha siyosiy, savdo-
iqtisodiy,   investitsiyaviy,   madaniy-gumanitar   va   boshqa   sohalarda   salmoqli
kelishuvlarga erishildi. O’z navbatida, GFR Prezidenti  Frank-Valter  Shtaynmayer
(2019-yil   may)   va   Turkiya   Prezidenti   Rejep   Tayyip   Erdo’g’an   (2018-yil   aprel)
mamlakatimizga javob tashrifini amalga oshirganini alohida qayd etish joiz 31
.
Hozirgi   vaqtda   Vengriya,   Italiya,   Belgiya,   Buyuk   Britaniya   va   Chexiya
kabi   davlatlar   bilan   bilan   oliy   darajadagi   tashriflarni   tashkil   etish   yuzasidan   har
tomonlama ishlar olib borilmoqda.So’nggi bir yil davomida Yevropaning Avstriya,
Germaniya,   Buyuk   Britaniya,   Slovakiya,   Sloveniya,   Ispaniya,   Italiya,   Turkiya,
Fransiya,   Shveysariya,   Chexiya,   Norvegiya,   Finlyandiya,   Latviya,   Litva   kabi
mamlakatlari Tashqi  ishlar vazirliklari  bilan 20 dan ziyod siyosiy  maslahatlashuv
o’tkazildi.Biz   so’nggi   vaqtlarda   Yevropa   Ittifoqi   bilan   eng   yuqori   va   oliy
darajadagi muloqot ilgari kuzatilmagan darajada faollashayotganiga guvoh bo’ldik.
30
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. – T.: Akademnashr, 2019. 182-bet.
31
  Bo’riyev O. O’zekistonning birinchi prezidenti Islom Karimovning tarixiy merosi. – T.: O’zbekison, 2010.   221-
bet .
18 Xususan, 2019-yil may oyida Yevropa Kengashi rahbari Donald Tusk ilk marotaba
O’zbekistonga   tashrif   buyurdi.   Bundan   tashqari,   YEIning   Tashqi   ishlar   va
xavfsizlik   siyosati   bo’yicha   endilikda   sobiq   oliy   vakili   Federika   Mogerini   ikki
marta   (2017-yil   noyabr   va   2018-yil   mart   oylari)   respublikamizga   tashrif   buyurdi.
2020-yilning aprel oyida Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev va Yevropa kengashi
rahbari Sharl Mishel o’rtasida telefon muloqoti o’tkazildi 32
. 
Tashqi   ishlar   vaziri   A.   Komilov   YEIning   Tashqi   ishlar   va   xavfsizlik
siyosati   bo’yicha   oliy   vakili,   Yevropa   Ittifoqi   Komissiyasi   vitse-prezidenti   Jozep
Borrel   (2020-yil   yanvar   oyida  Berlin   shahrida   va  may   oyida   telefon   orqali)   bilan
ikki   marta   suhbatlashdi.   Muzokaralar   chog’ida   O’zbekiston   va   Yevropa   Ittifoqi
o’rtasidagi   siyosiy-diplomatik,   savdo-iqtisodiy,   investitsiyaviy   va   gumanitar
sohalarda ko’p qirrali hamkorlikning dolzarb masalalari muhokama qilindi.Mazkur
muzokaralar   chog’ida   Yevropa   tomoni   iqtisodiyot,   savdo,   innovatsiya   va
investitsiya,   transport,   ilm-fan,   ta lim   va   sog’liqni   saqlash   sohalarida   ikkiʼ
tomonlama hamkorlikni kengaytirishdan manfaatdor ekanini bildirdi 33
.
Shu   o’rinda   Yevropa   mamlakatlari   bilan   savdo-iqtisodiy   yo’nalishda
hamkorlikni sezilarli tarzda o’sib, rivojlanib borayotganini alohida ta kidlab o’tish	
ʼ
lozim.   Jumladan,   2019-yil   yakunlariga   ko’ra,   O’zbekiston   va   YEI   mamlakatlari
o’rtasidagi   savdo   hajmi   2016-yil   bilan   taqqoslaganda   deyarli   60   foiz   o’sib,   4
milliard AQSH dollarini tashkil etdi 34
. 
Mamlakatimizda ishlab chiqarilgan mahsulotlarni Yevropaga eksport qilish
1,5   baravar   ortgan   holda   580   millionAQSH   dollari   miqdoriga   yetgan   bo’lsa,   bu
davrda import hajmi 1,5 barobar oshdi va 3,42 milliard dollarni tashkil etdi. Joriy
yil   yanvar-may   oylarida   tovar   ayirboshlash   hajmi   1,315   milliard   dollarni,   shu
jumladan,   eksport   196,6   million   dollarni,   import   1,11   milliard   dollarni   tashkil
etdi 35
.
32
 Левитин Л. Ислом Каримов – Янги Ўзбекистон президенти. – Т.: Шарк, 2008. 126-бет.
33
 Каримов И. Ўзбекистон – келажаги буюк давлат. – Т.: Ўзбекистон, 2008. 114-бет. 
34
  Каримов И.А. Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка ишончдир. – Тошкент: 
Ўзбекистон, 2000.  213- бет .
35
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. – T.: Akademnashr, 2019. 423-bet.
19 O’zaro   munosabatlarni   sifat   jihatidan   yangi   va   yuqori   darajaga   ko’tarish
maqsadida   rasmiy   Toshkent   va   Bryussel   o’rtasida   yangi   keng   qamrovli   ikki
tomonlama   hujjat   Kengaytirilgan   sheriklik   va   hamkorlik   to’g’risidagi   bitimni
tuzish   bo’yicha   2019-yildan   boshlab   faol   muzokaralar   o’tkazilmoqda.Yevropa
Ittifoqi   bilan   ko’p   jabhali   muloqotni   rivojlantirishga   xizmat   qilayotgan   mazkur
yo’nalishga,   asosan,   2017-2021-yillarga   mo’ljallangan   Harakatlar   strategiyasi
doirasida   O’zbekistonda   amalga   oshirilgan   tub   islohotlar   tufayli   erishildi.So’nggi
yillarda   Markaziy   Osiyoda   kuzatilayotgan   hamkorlikning   ijobiy   dinamikasi,
shuningdek,   O’zbekistonning   mintaqa   davlatlariga   nisbatan   yaxshi   qo’shnichilik
munosabatlarini mustahkamlash va konstruktiv muloqot orqali barcha masalalarni
hal etishga qaratilgan yangi siyosati asosida Bryussel mintaqaga nisbatan siyosatini
mintaqalararo   aloqalarni   rivojlantirish   sari   tubdan   qayta   ko’rib   chiqdi.Bularning
barchasi   Bryussel   tomonidan   Markaziy   Osiyo   uchun   tasdiqlangan   (2019-yil   iyun
oyida)   yangi   strategiyada   yaqqol   namoyon   bo’ldi.   Yevropa   tomonining
pozitsiyasiga   ko’ra,   Yevropa   Ittifoqi   va   unga   a zo   davlatlar   Markaziy   Osiyoningʼ
siyosiy barqarorligi va izchil rivojlanishidan, shuningdek, ikki mintaqa o’rtasidagi
integratsiya   aloqalarini   faol   rivojlantirishdan   manfaatdordir.   Mintaqamizdagi
barqaror  vaziyatni  e tirof  etgan holda, rasmiy Toshkent  tomonidan ilgari  surilgan	
ʼ
yaxshi   qo’shnichilik   siyosati   tufayli   rasmiy   Rim   ilk   marta   “Italiya   –Markaziy
Osiyo”   formatidagi   vazirlar   uchrashuvini   2013-yil   dekabrda   o’tkazdi.   O’z
navbatida, Markaziy Osiyo bilan hamkorlikni kuchaytirish maqsadida rasmiy Parij
ham   shu   singari   muloqotning   ikkinchi   bosqichini   davom   ettirishga   qaror   qildi.
2012-yilning   aprel   va   iyun   oylarida   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri
o’rinbosari – Investitsiyalar va tashqi savdo vaziri S. Umurzoqov Yevropa Ittifoqi
savdo   komissari   F.   Xogan   bilan   ikki   marotaba   videokonferensiya   shaklida
uchrashuvlar   o’tkazdi.   Muzokaralar   davomida   O’zbekiston   va   YEI   o’rtasida
kengaytirilgan   sherikchilik   va   hamkorlik   to’g’risidagi   bitim   loyihasi   bo’yicha
kelishish jarayonini faollashtirish borasida kelishuvga erishildi 36
. 
36
  Холбоев С. Миллий мустақиллик ва тараққиётнинг ўзбек модели. – Т.: Ўқитувчи, 2015. 178-бет.
20 O’zbekistonning   JSTga   a zo   bo’lishi   bo’yicha   ishchi   guruhning   4-ʼ
yig’ilishiga tayyorgarlik ko’rish doirasida amalga oshirilayotgan chora-tadbirlarga,
shuningdek, O’zbekistonning YEI “PBT+” imtiyoz tizimida benefitsiar  mamlakat
maqomini   olishi   jarayoniga   alohida   e tibor   qaratildi.Ta kidlash   kerakki,   bugungi	
ʼ ʼ
kunda   COVID-19ning   global   miqyosda   tarqalishi   va   butun   dunyo   iqtisodiyotiga
salbiy   ta siri   sharoitida   Yevropa   Ittifoqi   uning   salbiy   oqibatlarini   bartaraf   etish	
ʼ
uchun   O’zbekistonga   30   million   yevrodan   ko’proq   mablag’   ajratishga   qaror
qildi.Bundan   tashqari,   BMT   shafeligida   O’zbekistonning   Orolbo’yi   mintaqasi
uchun   Inson   xavfsizligi   bo’yicha   ko’psheriklik   Trast   fondiga   Yevropa   Ittifoqi   5
million yevro, Norvegiya 1,1 million AQSH dollari va Finlyandiya 1 million yevro
miqdorida   mablag’   ajratdi.Yevropa   Ittifoqining   O’zbekiston   Respublikasi   uchun
2014   –   2020-yillarga   mo’ljallangan   beg’araz   yordami   to’g’risidagi   ko’p   yillik
indikativ   dasturi   doirasida   respublikadagi   ijtimoiy-iqtisodiy   loyihalarni   amalga
oshirish   uchun   qariyb   168   million   yevro   mablag’   ajratildi.Shu   bilan   birga,   biz
Yevropa Ittifoqi mamlakatlaridan O’zbekiston Respublikasi rahbariyati tomonidan
Afg’onistondagi   mavjud   vaziyatni   tinch   yo’l   bilan   hal   etish   bo’yicha   olib
borayotgan   xalqaro   maydondagi   sa y-harakatlarini   qo’llab-quvvatlagani   uchun	
ʼ
minnatdormiz 37
. 
O’zbekiston   uchun   qo’shni   davlatda   uzoq   kutilgan   tinchlikni   o’rnatish
ustuvor   ahamiyatga   egadir.   Biz   Yevropa   bilan   ikki   va   ko’p   tomonlama   istiqbolli
munosabatlarni   davom   ettiramiz.   Savdo-sotiq,   investitsiya   va   moliya,   yuqori
texnologiyalar   transferi,   ilm-fan,   texnika,   ta lim,   ekologiya,   sog’liqni   saqlash   va	
ʼ
madaniyat   sohalaridagi   hamkorlik,   shuningdek,   mintaqaviy   xavfsizlikni
mustahkamlash   O’zbekiston   –Yevropa   munosabatlarining   asosiy   ustuvor
yo’nalishlari hisoblanadi 38
.
Mamlakatimizning   milliy   manfaatlariga   javob   beradigan   hamda   yaqin   va
uzoq   xorijiy   davlatlar   bilan   aloqalarni   kengaytirishga   qaratilgan   faol,   ochiq,
pragmatik   va   chuqur   o’ylangan   tashqi   siyosiy   yo’nalishni   rivojlantirish   bo’yicha
muayyan   natijalarga   erishildi.Muhtaram   Prezidentimizning   “Yangi   O’zbekiston
37
 Каримов И. Ўзбекистон – келажаги буюк давлат. – Т.: Ўзбекистон, 2008. 213-бет. 
38
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. – T.: Akademnashr, 2019.  154- bet .
21 strategiyasi” asarida “Mamlakatimizning tashqi siyosat  sohasidagi  muhim ustuvor
yo’nalishi   dunyoning   etakchi   davlatlari   va   xalqaro   tashkilotlari   bilan   strategik
sheriklik hamda hamkorlikning muvozanatlangan tizimini shakllantirishdan iborat”
ekanligi  ta'kidlandi.Barchamizga  ma'lumki, O’zbekiston Respublikasi  Oliy Majlis
Qonunchilik   palatasining   2022-yil   24-iyundagi   qarori   bilan   “O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasiga   o’zgartish   va   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risida”gi
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyaviy   qonuni   loyihasini   umumxalq
muhokamasiga   qo’yish   to’g’risidagi   qaror   qabul   qilindi.Konstitutsiyaviy   qonun
loyihasida   Konstitutsiyaning   muqaddimasida   ham   bir   qator   o’zgartirish   va
qo’shimchalar   kiritilganligini   kuzatish   mumkin.   Ma'lumki,   Konstitutsiya
muqaddimasi   uning   kirish   qismi   sifatida   u   konstitutsiyani   qabul   qilish   maqsadini
o’zida   mujassam   etadi.   Muqaddimada   Konstitutsiyaning   asosiy   qismida   batafsil
ochib   beriladigan   konstitutsiyaviy   tuzum   belgilari   va   yo’nalishlari   mazmuni
ifodalaydi.   Binobarin,   Konstitutsiyaviy   qonun   loyihasida   muqaddima   qismida
“O’zbekistonning   jahon   hamjamiyati   va   eng   avvalo,   qo’shni   mamlakatlar   bilan
o’zaro   bir-birini   qo’llab-quvvatlash,   hamkorlik   va   hurmat   qilish,   tinchlik   va
totuvlik   asosidagi   uyg’un,   do’stona   munosabatlarini   mustahkamlashga   hamda
rivojlantirishga   intilib”   degan   mazmundagi   band   kiritilgan.   Inson   huquq   va
erkinliklarini   xurmat   qilish   tamoyili.   BMT   Nizomining   1-moddasida   tashkilot
a'zolari   orasidagi   hamkorlik   nazarda   tutilib,   “inson   huquqlari   va   barchaning   irqi,
jinsi,   tili   va   dinidan   qat'i   nazar   asosiy   huquqlarining   hukumat   tomonidan
rag’batlantirilishi   va   rivojlantirilishi”   nazarda   tutilgan.   Qonun   loyihasiga   ushbu
tamoyilning   kiritilishi   inson   huquqlariga   oid   xalqaro   huquq   normalarini   milliy
qonunchilikka implementatsiya qilinishini ta'minlaydi 39
.
Tashqi   chegaralarning   buzilmasligi   (yaxlitligi)   tamoyili.   Xalqaro
huquqning   an'anaviy   tamoyili   bo’lgan   davlat   chegaralari   daxlsizligi   tamoyiliga
juda   o’xshash   bo’lib,   davlat   chegaralari   daxlsizligi   tamoyilining   mazmun   va
mohiyati   davlatlarning   ma'lum   joydagi   mavjud   chegara   chizig’iga   rioya   qilish
majburiyatlarini o’z ichiga oladi, bu ma'lum joydagi chegara chizig’ining bemalol
39
 Левитин Л. Ислом Каримов – Янги Ўзбекистон президенти. – Т.: Шарк, 2008. 174-бет.
22 o’zgartirilishi   va   tegishli   ruxsatsiz   yoki   qoidadan   tashqari   ravishda   uni   kesib
o’tishga yul kuymaslikning oldini oladi.Davlatlarning hududiy yaxlitligi tamoyili 40
.
BMTning Nizomi kuch ishlatish yoki kuch bilan tahdid solish, davlatning
hududiy   yaxlitligi   (daxlsizlik)   va   har   qanday   davlatning   siyosiy   mustaqilligiga
qarshi qo’llanishini  ta'qiklab qo’ygan. Inson huquq va erkinliklarini xurmat qilish
tamoyili.   BMT   Nizomining   1-moddasida   tashkilot   a'zolari   orasidagi   hamkorlik
nazarda tutilib, “inson huquqlari va barchaning irqi, jinsi, tili va dinidan qat'i nazar
asosiy   huquqlarining   hukumat   tomonidan   rag’batlantirilishi   va   rivojlantirilishi”
nazarda tutilgan. Qonun loyihasiga ushbu tamoyilning kiritilishi inson huquqlariga
oid   xalqaro   huquq   normalarini   milliy   qonunchilikka   implementatsiya   qilinishini
ta'minlaydi 41
.
Yangi   O’zbekistonning   har   bir   davlat   bilan   tashqi   siyosat   olib   borishdagi
do’stona   munosabati,   tashqi   siyosiy   faoliyatning   eng   muhim   vazifalari   sifatida
O’zbekistonning  xalqaro  maydondagi  imidji,  o’rni   va  obro’sini  mustahkamlashga
qaratilgan barcha davlatlar va nufuzli xalqaro tashkilotlar bilan strategik hamkorlik
va   do’stlik   munosabatlarining   barqaror   tizimini   barpo   etish,   xorijiy   mamlakatlar
bilan   do’stona,   teng   huquqli   munosabatlarni   va   o’zaro   manfaatli   hamkorlikni
muttasil va izchil rivojlantirishga qaratiladi.Yangi O’zbekistoning tashqi siyosatida
tinchliksevar davlat sifatida jahonga yuzlanshi mamlakatimizning tashqi siyosatda
tinchlikparvarlikka asoslangan, yuzaga keladigan ziddiyat va qarama-qarshiliklarni
faqat  tinch,  siyosiy  vositalar   bilan  hal   etishga  qaratilgan yo’ldan boradi.Muhtasar
aytganda, yangi O’zbekistonning tashqi siyosatda do’stona va tinchliksevar davlat
sifatida konstitutsiyaviy e'tirof etilishi uning diplomatik imidjini yanada oshirishda
muhim   o’rin   tutadi.   Shu   bois,   qonun   loyihasidagi   Konstitutsiyaning   O’zbekiston
tashqi siyosatiga oid normalarga kiritilgan o’zgartirish va qo’shimchalar xalqaro va
davlatlararo   munosabatlarda   yangicha   yondoshuv   va   samarali   tashqi   siyosiy
faoliyatni amalga oshirishni ta'minlashga xizmat qiladi 42
.
40
 Холбоев С. Миллий мустақиллик ва тараққиётнинг ўзбек модели. – Т.: Ўқитувчи, 2015. 222-бет.
41
  O ’ zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi . –  T .:  O ’ zbekiston , 2003. 115- bet .
42
 Левитин Л. Ислом Каримов – Янги Ўзбекистон президенти. – Т.: Шарк, 2008. 174-бет.
23 O’zbekiston Respublikasi o’z milliy manfaatlariga asoslangan holda ochiq,
o’zaro   manfaatli   va   konstruktiv   tashqi   siyosat   olib   boradi.   Respublikaning
zamonaviy tashiq siyosiy kursi dunyoda va mintaqada shiddat bilan o’zgarayotgan
vaziyat,   hamda   mamlakatning   ichidagi   keng   ko’lamli   o’zgarishlarga   asoslanib
shakllanadi. O’zbekiston Respublikasi tashqi siyosiy faoliyatining bosh maqsadi –
davlat   mustaqilligi   va   suverenitetini,   xalqaro   maydondagi   o’rni   va   rolini
mustahkamlash, yon-atrofida xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo’shnichilik muhitini
shakllantirish,   respublikaning   tashqi   iqtisodiy   manfaatlarini   faol   tarzda   ilgari
surish. Respublika harbiy-siyosiy bloklarga qo’shilmaslik kursiga sodiq bo’lib, o’z
hududida   xorijiy   harbiy   bazalar   va   ob'ektlarni   joylashtirishga,   shuningdek,
mamlakat   harbiy   xizmatchilarining   chet   eldagi   tinchlikparvarlik   amaliyotlarida
yoki   harbiy   mojarolarda   ishtirok   etishiga   yo’l   qo’ymaydi.   O’zbekiston   barcha
qarama-qarshiliklar   va   nizolarni   faqat   tinch   siyosiy   yo’llar   bilan   hal   qilish
tarafdori.O’zbekiston   davlatlarning   suveren   tengligi,   kuch   ishlatmaslik   yoki   kuch
bilan   tahdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxlsizligi,   boshqa   davlatlarning   ichki
ishlariga   aralashmaslik;   xalqaro   majburiyatlarni   vijdonan   bajarish,   inson
huquqlarini   hurmat   qilish   va   himoya   qilish   va   xalqaro   huquqning   boshqa
umume'tirof   etilgan   tamoyilllari   va   normalari;   xavfsizlikning   bo’linmasligi,
ochiqlik   va   pragmatizm,   qo’shni   mamlakatlar   bilan   har   tomonlama   yaxshi
qo’shnichilik   munosabatlarini   rivojlantirish,   mintaqaviy   va   xalqaro   hamkorlikni
mustahkamlash   kabi   asosiy   tamoyillarga   tayangan   holda   tinchlik,   taraqqiyot   va
farovonlik   yo’lida   barcha   sheriklar   bilan   hamkorlikni   kengaytirishdan
manfaatdor 43
.
Tashqi siyosiy faoliyatning asosiy va birinchi darajali vazifalaridan biri bu
2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   samarali   amalga   oshirishdir.   Ushbu
maqsadga erishish uchun tashqi siyosat idorasi oldiga quyidagi vazifalar qo’yilgan:
43
 Каримов И. Ўзбекистон – келажаги буюк давлат. – Т.: Ўзбекистон, 2008. 41-бет. 
24 -   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   demokratik   islohotlarni   hamda   jamiyat   va
iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilishning   jadal   jarayonlarini   samarali   amalga
oshirish uchun mumkin qadar qulay tashqi siyosiy shart-sharoitlarni shakllantirish;
-   Markaziy   Osiyoda   tinchlik   va   barqarorlikni   saqlash   hamda   mustahkamlash,
mintaqani xavfsizlik va barqaror taraqqiyot hududiga aylantirish;
-   jahonning   yetakchi   davlatlari   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   strategik   hamkorlik
qilishning mutanosib, ko’p qirrali tizimini shakllantirish;
-   O’zbekistonning   mintaqa   va   jahon   siyosatidagi   muhim   yo’nalishlar   bo’yicha
xalqaro tashabbuslarini ilgari surish;
- mahalliy mahsulotlarning eksport hajmini oshirish va geografiyasini kengaytirish
borasida ko’maklashish;
-   milliy   iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalar va ilg’or texnologiyalarni jalb etishda faol ko’mak berish;
- mamlakatimizga turistlarni jalb qilish hamda turistik infratuzilmani rivojlantirish
borasida amaliy yordam ko’rsatish;
-   transport   va   tranzit   sohasidagi   hamkorlikni   kengaytirish   va   chuqurlashtirishda
hamda   xalqaro   transport   kommunikatsiyalari   va   logistik   infratuzilmalarni
rivojlanishiga ko’maklashish;
-   xorijdagi   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   va   yuridik   shaxslari   huquq   va
manfaatlarining har tomonlama himoya qilinishini ta’minlash;
- xorijda istiqomat qilayotgan vatandoshlar bilan aloqalarni mustahkamlash 44
.
Mamlakatdagi   vaziyatni   tinch   yo’l   bilan   hal   etishga   qaratilgan   xalqaro
sa’y-harakatlarda   faol   ishtirok   etishni   davom   ettiradi.   O’zbekiston   tomoni
Afg’oniston   iqtisodiyotini   qayta   tiklanishiga,   uning   transport,   ishlab   chiqarish,
energetik   va   ijtimoiy   infratuzilmalarini   rivojlantirishga   ko’mak   berishda   davom
etadi. Barqaror va ravnaq topayotgan Afg’oniston Markaziy Osiyodagi mintaqaviy
xavfsizlikning   kafolatidir.   MDH   malakatlari   bilan   hamkorlik   ham   O’zbekiston
tashqi   siyosatining   ustuvor   yo’nalishi   hisoblanadi.   Mazkur   davlatlar   bilan
respublikamiz tarixan shakllangan siyosiy, iqtisodiy, transport-kommunikatsion va
44
 Shamsutdinov R., Mo’minov X. O’zbekiston tarixi. – T.: Akademnashr, 2019.  143- bet .
25 boshqa aloqalarga ega. O’zbekiston Hamdo’stlik mamlakatlari bilan tenglik, o’zaro
foydalilik,   bir-birining   manfaatlarini   hurmat   qilish   va   e’tiborga   olish   tamoyillari
asosida   ikki   tomonlama   hamkorlik   munosabatlarini   qurishni   davom   etadi.
O’zbekiston   Afg’oniston   bilan   aloqalarni   kengaytirishni,   mazkur   mamlakatdagi
vaziyatni   tinch   yo’l   bilan   hal   etishga   qaratilgan   xalqaro   sa’y-harakatlarda   faol
ishtirok   etishni   davom   ettiradi.   O’zbekiston   tomoni   Afg’oniston   iqtisodiyotini
qayta   tiklanishiga,   uning   transport,   ishlab   chiqarish,   energetik   va   ijtimoiy
infratuzilmalarini   rivojlantirishga   ko’mak   berishda   davom   etadi.   Barqaror   va
ravnaq   topayotgan   Afg’oniston   Markaziy   Osiyodagi   mintaqaviy   xavfsizlikning
kafolatidir. MDH malakatlari bilan hamkorlik ham O’zbekiston tashqi siyosatining
ustuvor   yo’nalishi   hisoblanadi.   Mazkur   davlatlar   bilan   respublikamiz   tarixan
shakllangan   siyosiy,   iqtisodiy,   transport-kommunikatsion   va   boshqa   aloqalarga
ega 45
. 
O’zbekiston Hamdo’stlik mamlakatlari bilan tenglik, o’zaro foydalilik, bir-
birining   manfaatlarini   hurmat   qilish   va   e’tiborga   olish   tamoyillari   asosida   ikki
tomonlama hamkorlik munosabatlarini  qurishni  davom  etadi.O’zbekiston  Rossiya
bilan 2004-yil 16-iyunda imzolangan Strategik hamkorlik, 2005-yil 14-noyabrdagi
Ittifoqchilik   munosabatlari   to’g’risidagi   shartnomalar   hamda   2012-yil   4-iyunda
imzolangan O’zbekiston Respublikasi va Rossiya Federatsiyasi o’rtasida Strategik
hamkorlikni   chuqurlashtirish   to’g’risidagi   deklaratsiya   asosida   do’stona
munosabatlarni   har   tomonlama   mustahkamlash   va   tadrijiy   rivojlantirish   ikki
mamlakat   manfaatlariga   to’liq   mos   keladi   hamda   mintaqadagi   tinchlik   va
xavfsizlikni   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Ikki   tomonlama   munosabatlarning
eng   muhim   vazifalari   O’zbekiston   Respublikasi   Rossiyaga   davlat   tashrifi   hamda
Rossiya   Federatsiyasi   Prezidenti   V.V.Putinning   O’zbekistonga   davlat   tashrifi
chog’ida   erishilgan   kelishuvlarni   to’liq   amalga   oshirilishini   ta’minlashdan
iboratdir 46
. 
45
 Холбоев С. Миллий мустақиллик ва тараққиётнинг ўзбек модели. – Т.: Ўқитувчи, 2015.  212-  бет .
46
  Bo’riyev O. O’zekistonning birinchi prezidenti Islom Karimovning tarixiy merosi. – T.: O’zbekison, 2010. 171-
bet.
26 O’zbekiston   Respublikasi   global   muammolarni   hal   etishda   muhim   rol
o’ynaydigan,   yaqin   mintaqaviy   qo’shni   Xitoy   bilan   strategik   hamkorlikni
kuchaytirish   tarafdori.   Xitoy   bilan   munosabatlarni   rivojlantirish   2012-yil   6-
iyundagi Strategik hamkorlikni o’rnatish to’g’risidagi qo’shma deklaratsiya, 2013-
yil   9-sentyabrdagi   ikki   tomonlama   strategik   hamkorlikni   yanada   rivojlantirish   va
chuqurlashtirish   to’g’risidagi   deklaratsiyasi   hamda   Har   tomonlama   strategik
sheriklik   munosabatlarini   yanada   chuqurlashtirish   to’g’risida   qo’shma   bayonotga
asoslangan.   O’zbekiston   Respublikasi   “Bir   makon,   bir   yo’l”   Ikkinchi   xalqaro
forum doirasida ilgari surgan tashabbus va takliflarni to’liq va o’z vaqtida amalga
oshirish   ikki   mamlakat   manfaatlariga   mos   keladi.O’zbekiston   tashqi   siyosatining
ustuvor   yo’nalishlaridan   biri,   Amerika   Qo’shma   Shtatlari   bilan   2002-yil   12-mart
oyida   imzolangan   O’zbekiston   va   AQSh   o’rtasida   Strategik   sherikchilik   va
hamkorlikning   asoslari   to’g’risidagi   deklaratsiyasi   asnosida   o’zaro   manfaatli   va
konstruktiv   hamkorlikni   har   tomonlama   rivojlantirishdan   iboratdir .   O’zbekiston
AQSh   bilan   mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   fuqarolik   jamiyati   asoslarini
mustahkamlash va xalq turmush darajasini yaxshilashga qaratilgan modernizatsiya
jarayoni   va   islohotlarni   qo’llab-quvvatlash   maqsadida   siyosiy,   savdo-iqtisodiy,
investitiaviy-texnologik   va   madaniy-gumanitar   sohalarda   hamkorlikni   yanada
kengaytirishdan manfaatdor 47
. 
Ikki tomonlama hamkorlikning muhim yo’nalishlari Afg’onistonda tinchlik
va   barqarorlikni   mustahkamlash,   transmilliy   tahdid   va   xatarlarga   qarshi   kurashga
ko’maklashishdan   iboratdir.   O’zbekiston   Yevropa   Ittifoqi   va   Yevropa   davlatlari
bilan   har   taraflama   manfaatli   hamkorlikka   muhim   ahamiyat   beradi.   Yevropa
mamlakatlari   bilan   hamkorlikni   asosiy   sohalari   savdo-sotiqni   rivojlantirish,
investitiya va moliya, zamonaviy texnologiyalar transferi, ilm-fan, texnika, ta’lim,
ekologiya,   sog’liqni   saqlash,   madaniyat   va   mintaqaviy   xavfsizlik   kabilar
hisoblanadi.   O’zbekiston   asosiy   e’tiborini   Yevropaning   ilg’or   davlatlari,   xususan
Germaniya,   Fransiya,   Buyuk   Britaniya,   Belgiya,   Italiya,   Ispaniya,   Latviya   va
boshqa   davlatlar   bilan   ikki   tomonlama   hamkorlikni   yanada   yuqori   darajaga
47
   www.arboblar.uz
27 chiqarishga   alohida   e’tibor   beradi.   Respublikamiz   ko’p   asrlik   umumiy   tarix,
yagona   til   va   din,   umumiy   qadriyatlar   va   o’xshash   urf-odatlarga   ega   bo’lgan
Turkiya   davlati   bilan   do’stlik   va   hamkorlikni   mustahkamlashga   qaratilgan
siyosatni   izchil   davom   ettiradi.   Mamlakatimiz   Turkiya   bilan   har   taraflama
manfaatli hamkorlikni, jumladan savdo-sotiq, investitsiya va turizm kabi sohalarda
rivojlantiradi.Osiyo-Tinch   okeani   hududi   mamlakatlari,   xususan   Koreya
Respublikasi va Yaponiya bilan hamkorlik O’zbekiston tashqi siyosatining muhim
yo’nalishlaridan biri bo’lib qoladi 48
. 
O’zbekiston   ushbu   davlatlar   bilan   investitsiya,   savdo-sotiq,   yuqori
texnologiyalar,   madaniy-gumanitar   sohalaridagi   keng   qamrovli   hamkorlikni
davom ettiradi.O’zbekiston Janubiy-Sharqiy Osiyodagi  mamlakatlar – Malayziya,
Indoneziya,   Singapur,   Vetnam   kabi   davlatlar   bilan   hamkorligini
rivojlantiradi.O’zbekiston   Janubiy   Osiyo   mamlakatlari,   xususan   Hindiston   va
Pokiston   bilan   savdo-sotiq,   transport-kommunikatsiya,   turizm   kabi   sohalarda   har
taraflama   va   o’zaro   manfaatli   hamkorlikni   rivojlantirishni   qo’llab
quvvatlaydi.O’zbekiston   musulmon   dunyosi   davlatlari   bilan   o’zaro   manfaatli
aloqalarni   iqtisodiyot,   transport   kommunikatsiyasi,   moliya,   investitsiya   va
sayyohlik sohalarida, shu jumladan Islom hamkorlik tashkiloti va Islom taraqqiyot
banki   doirasida   faol   rivojlantirish   va   mustahkamlashdan   manfaatdor.O’zbekiston
BMT   ishida   faol   ishtirok   etishni   davom   ettiradi,   hamda   uni   xalqaro   tinchlik   va
xavfsizlikni   ta’minlashga,   tezkor   globallashuv   jarayonida   davlatlarning   barqaror
rivojlanishida ko’maklashishga  mas’ul bo’lgan yagona universal  tashkilot  sifatida
ko’radi.Mamlakatimiz   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti,   Shanxay
hamkorlik   tashkiloti   va   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo’stligi   tashkilotlati   bilan   ushbu
tuzilmalarning   mexanizmlaridan   zamonaviy   muammolar   va   tahdidlarga   qarshi
kurashishda,   ko’p   tomonlama   hamkorlikni   rivojlantirishda   samarali   foydalanish
maqsadida  o’zaro sherikchilikni  yanada  rivojlantiradi.O’zbekiston  xalqaro moliya
institutlari   bilan,   shu   jumladan,   Osiyo   taraqqiyot   banki,   Jahon   banki,   Xalqaro
48
  Bo’riyev O. O’zekistonning birinchi prezidenti Islom Karimovning tarixiy merosi. – T.: O’zbekison, 2010.   121-
bet .
28 valyuta   jamg’armasi,   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Osiyo   infratuzilma
investitsiyalari  banki  va   Yevropa   investitsiya  banklari  bilan  energetika,  transport,
qishloq   xo’jaligi,   uy-joy   qurilishi,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
rivojlantirish   bo’yicha   yangi   loyihalarni   amalga   oshirishda   hamkorlikni
faollashtirish uchun barcha sa’y-harakatlarni olib boradi 49
.
49
 Холбоев С. Миллий мустақиллик ва тараққиётнинг ўзбек модели. – Т.: Ўқитувчи, 2015. 213-бет.
29 Xulosa
Bugungi kunda O’zbekiston Respublikasi BMT ishida faol ishtirok etishni
davom   ettiradi,   hamda   uni   xalqaro   tinchlik   va   xavfsizlikni   ta’minlashga,   tezkor
globallashuv   jarayonida   davlatlarning   barqaror   rivojlanishida   ko’maklashishga
mas’ul   bo’lgan   yagona   universal   tashkilot   sifatida   ko’radi.   Mamlakatimiz
Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti,   Shanxay   hamkorlik   tashkiloti   va
Mustaqil   Davlatlar   Hamdo’stligi   tashkilotlati   bilan   ushbu   tuzilmalarning
mexanizmlaridan  zamonaviy  muammolar   va  tahdidlarga  qarshi   kurashishda,   ko’p
tomonlama   hamkorlikni   rivojlantirishda   samarali   foydalanish   maqsadida   o’zaro
sherikchilikni   yanada   rivojlantiradi.   Bugungi   kunda   O’zbekiston   Respublikasi
dunyoning   130   dan   ortiq   davlatlari   bilan   diplomatik   aloqalar   o’rnatgan.
O’zbekiston Respublikasi o’z milliy manfaatlariga asoslangan holda ochiq, o’zaro
manfaatli   va   konstruktiv   tashqi   siyosat   olib   boradi.   Respublikaning   zamonaviy
tashiq   siyosiy   kursi   dunyoda   va   mintaqada   shiddat   bilan   o’zgarayotgan   vaziyat,
hamda mamlakatning ichidagi keng ko’lamli o’zgarishlarga asoslanib shakllanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosiy   faoliyatining   bosh   maqsadi   –   davlat
mustaqilligi va suverenitetini, xalqaro maydondagi o’rni va rolini mustahkamlash,
yon-atrofida   xavfsizlik,   barqarorlik   va   ahil   qo’shnichilik   muhitini   shakllantirish,
respublikaning   tashqi   iqtisodiy   manfaatlarini   faol   tarzda   ilgari   surish.
Mamlakatimiz   keyingi   yillarda   chuqur   o’ylangan,   o’zaro   manfaatli   va   amaliy
ruhdagi   tashqi   siyosat   yuritish,   xorijiy   davlatlar   bilan   do’stona   hamda   o’zaro
manfaatli munosabatlarni rivojlantirish borasida muhim natijalarga erishmoqda. Bu
jarayonda,   ayniqsa,   Yevropaning   bir   qator   davlatlari   bilan   o’zaro   manfaatli
hamkorlik sezilarli darajada mustahkamlandi.
30 Foydalanilgan adabiyotlar
O’zbekiston Respublikasi qonunlari
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – T.: O’zbekiston, 2023. 285 bet.
Asosiy adabiyotlar
2. Каримов И А. Ўзбекистоннинг истиқлол ва тараққиёт йўли. – Тошкент:
Ўзбекистон, 1992. 524 б ет . 
3. Каримов   И . А .   Миллий   истиқлол   мафкураси   халқ   эътиқоди   ва   буюк
келажакка   ишончдир . –  Тошкент :  Ўзбекистон , 2000. 3 52 бет . 
4. Каримов   И .   А .   Жамиятимиз   мафкураси   халқни – халқ ,   миллатни   –
миллат   қилишга   хизмат   этсин . – Тошкент :  Ўзбекистон . 1998. 247  бет . 
5. Каримов   И . А .   Юксак   маънавият - энгилмас   куч . –   Тошкент :   Маънавият ,
2008.  423 бет.
6. Холбоев С. Миллий мустақиллик ва тараққиётнинг ўзбек модели. – Т.:
Ўқитувчи, 2015. 213 бет.
7. Shamsutdinov   R.,   Mo’minov   X.   O’zbekiston   tarixi.   –   T.:   Akademnashr,
2019. 570 bet.
8. Shamsutdinov   R.   Karimov   Sh.   Vatan   tarixi.   Uchinchi   kitob.   –   T.:   Sharq,
2000. 540 bet.
9. Jo’rayev N., Fayzullayev T. Mustaqil O’zbekiston tarixi. – T.: Sharq, 2000.
220 bet.
10. Bo’riyev   O.   O’zekistonning   birinchi   prezidenti   Islom   Karimovning   tarixiy
merosi. – T.: O’zbekison, 2010. 321 bet.
11.  Холбоев С. Миллий мустакиллик ва тараккиетнинг узбек модели. – Т.:
Укитувчи, 2015. 213 бет.
12. O’zbekiston   Milliy   Ensiklopediyasi.   1-12-   jildlar.   –   T.:   O’zbekiston   milliy
ensiklopediyasi, 2000-2006.
13. Shamsutdinov R., Karimov Sh. O’zbekiston tarixidan materiallar. Uchinchi
kitob. – T.: Akademnashr, 2018. 432 bet.
14. Mualliflar jamoasi: O’zbekistonning tarixi. Birinchi kitob. – T.: Sharq, 2019.
431 bet.
31 15. Левитин Л. Ислом Каримов – Янги Узбекистон президенти. – Т.: Шарк,
2008. 356 бет.
Davriy matbuot nashrlari
1. Xalq so’zi gazetasi. // 1991. 1997. 21.10.
2. Xalq so’zi gazetasi. // 1991. 2016. 07. 09.
Internet saytlari
1. www.xorazmiy.uz   
2. www.arboblar.uz   
3. www.o’zlidep.uz   
32