Mustaqil O‘zbekistonda milliy armiyaning barpo etilishi va harbiy islohotlar

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI   OLIY  VA  O’RTA  MAXSUS  
TA’LIM    VAZIRLIGI
QARSHI  DAVLAT  UNIVERSITETI
TARIX VA IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
T ARIX KAFEDRASI  
“5120300- Tarix  (m amlakatlar va mintaqalar  bo’yicha ) ”   ta’lim
yo’nalishi  bo’yicha bakalavr  darajasini olish  uchun   
“ Mustaqil O‘zbekistonda milliy armiyaning barpo 
etilishi va harbiy islohotlar ”  
mavzusida  yozgan   
          
   Ilmiy  rahbar:
       
 
“ Himoyaga   tavsiya etildi ”
Tarix       va ijtimoiy fanlar
           fakulteti dekani  _______ _  
“_____”____________ 
Qarshi  20  Bitiruv  malakaviy    Bitiruv  malakaviy   ishiishi  M   U   N   D   A   R   I   J   A
KIRISH …………………………………………………………………………...3
I.BOB.   O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA MILLIY ARMIYANING 
BARPO ETILISHI VA HARBIY ISLOHOTLAR …………………………......7
1.1.  Qurolli Kuchlar huquqiy asoslarining yaratilishi ………………..….…..... 7
1.2. Qurolli Kuchlarning tarkibi va vazifalari … ……………………………….
1.3.  Harbiy kadrlar tayyorlash masalalari … ……………………………….
II.BOB.  Milliy armiyaning rivojlanish bosqichlari va islo h  qilish jarayonlari ..
2.1.  Harbiy mashqlarda modellashtirish va simulyatsiya  jarayonlari…………
2.2. Kuchli ijtimoiy himoya va imtiyozlar ………………………………………
XULOSA ................................................................................................................
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI .....................................
ILOVALAR ................ ....................... ....................... ..................................... KIRISH
Mavzu ning   dоlzarbligi .     Vatanimizda   harbiy   ish   tarixida   O‘zbekiston   o‘z
davlat mustaqilligini tiklagan istiqlol davri alohida o‘rin egallaydi. O‘zbekistonda
qariyb 130 yillik mustamlakachilik tuzumiga barham berilib, mustaqil davlatchilik
tiklanishi   bilan   mamlakat   tarixida   mutlaqo   yangi   davr   boshlandi.   O‘z   mustaqil
taraqqiyot   yo‘lini   tanlab   olgan   xalqimiz   osoyishtaligi,   tinch   taraqqiyotini
ta’minlash,   bepoyon   vatanimiz   sarhadlarini   qo`riqlash   maqsadida   O‘zbekiston
Respublikasi   Qurolli   Kuchlariga   asos   solindi.   O‘zbekiston   Respublikasining
birinchi Prezidenti Islom Karimov tashabbusi  hamda boshchiligida milliy armiya
tashkil   etildi   va   u   zamonaviy   harbiy   texnika   bilan   ta’minlandi.   O‘zbekistonning
Mudofaa   Doktrinasi   ishlab   chiqildi   va   milliy   armiya   faqatgina   mudofaa
maqsadlariga   xizmat   kilishi   belgilab   qo‘yildi.   Harbiy   kadrlar   tayyorlashga,
ularning   ma’naviy   tarbiyasiga,   zamonaviy   bilimlarini   rivojlantirish,   aqliy
salohiyatini yuksaltirishga katta e’tibor berilmoqda.
Tarixiy   tadqiqotlarning   ko‘rsatishicha,   vatanimiz   hududida   davlatchilik
rivojlanib,   jadal   taraqqiyot   sodir   bo‘lgan   davrlarda   harbiy   san’at   ham   rivojlanib,
yuksalgan.   Yoki   aksincha,   siyosiy   parokandalik   va   tarqoqlik   davrlarida   harbiy
san’at   ham   turg‘unlikka   uchragan.   Mustamlakachilik   davrlarida   esa   o‘z
hukmronligini   qurol   kuchi   bilan   saqlab   turgan   mustabid   hukumat   xalqni   harbiy
sohaga umuman yaqinlashtirmagan.
Harbiy   ish   tarixi   mazmunan   juda   keng   qamrovli   soha   sifatida   harbiy   sohaga
tegishli   barcha   tushunchalarni   harbiy   siyosat,   jang   maxorati,   qurol-yarog‘lar,
mudofaa   tizimi,   harbiy   san’at,   ayni   maytda   urushlar   tarixini   ham   qamrab   oladi.
O‘zbekistonda harbiy ish tarixi juda chuqur tarixiy ildizlarga ega bo‘lib, insoniyat
tarixida   qadimiy   sivilizatsiya   o‘choqlaridan   biriga   asos   solgan   xalqimizning
serqirra va boy o‘tmish madaniyatining muhim tarkibiy qismini tashkil qiladi.
Shu   bilan   birga,   mustaqillik   davridan   keyin   milliy   armiyamizga   asos
solinishi,   O`zbekiston   Respublikasida   milliy   armiyaning   barpo   etilishi   va   harbiy
islohotlar,     Qurolli   Kuchlar   huquqiy   asoslarining   yaratilishi,   harbiy   kadrlar
tayyorlash   masalalari,   m illiy   armiyaning   rivojlanish   bosqichlari   va   isloh   qilish , umuman olganda,   harbiy sohaning  rivojlanishi  bosqichlari, takomillashuvi  hamda
ahamiyatini   qamrab   оlgan   tariхiy   vоqеalarni   rеal   ma’lumоtlar   asоsida   yoritish
mavzu dоlzarbligini bеlgilab berdi.
Ishning   maqsadi   va   vazifalari.   Malakaviy   ishning   maqsadi   mustaqil
O`zbekistonda   milliy   armiyaga   asos   solinishi,   harbiy   islohotlar,   harbiy   sohaning
rivojlanishi,   takomillashuvi   va   uning   ahamiyati,   harbiy   kadrlar   tayyorlash
masalalari   tizimini   yoritib   berish.   Ushbu   maqsaddan   kelib   chiqib   quyidagi
vazifalarni bajaramiz:
 O‘zbekiston   Respublikasida   milliy   armiyaning   barpo   etilishi   va   harbiy
islohotlar  xususida ma’lumotlar berish;
 Qurolli Kuchlar huquqiy asoslarining yaratilishi ni yoritib berish;
 Qurolli Kuchlarning tarkibi va vazifalari ni o`rganib chiqish;
 Harbiy kadrlar tayyorlash masalalari ni tahlil qilish;
 Milliy   armiyaning   rivojlanish   bosqichlari   va   islo h   qilish   jarayonlari ni
asoslab berish;
 Harbiy   mashqlarda   modellashtirish   va   simulyatsiya   jarayonlari   haqida
ma’lumotlar berish;
 Harbiy   sohadagi   k uchli   ijtimoiy   himoya   va   imtiyozlar   yuzasidan
umumxulosalar chiqarish.
Bitiruv   malakaviy   ishning   ahamiyati.   Bitiruv   malakaviy   ish   mazmunini
qamrab оlgan ma’lumоtlar quyidagi ilmiy ahamiyatga ega dеb hisоblaymiz:
 O‘zbekiston   Respublikasida   milliy   armiyaning   barpo   etilishi   va   harbiy
islohotlar  xususida ma’lumotlar berildi;
 Qurolli Kuchlar huquqiy asoslarining yaratilishi ni yoritib berildi;
 Qurolli Kuchlarning tarkibi va vazifalari ni o`rganib chiqildi;
 Harbiy kadrlar tayyorlash masalalari ni tahlil qilindi;
 Milliy armiyaning rivojlanish bosqichlari va islo h   qilish jarayonlari   asoslab
berildi;
 Harbiy   mashqlarda   modellashtirish   va   simulyatsiya   jarayonlari   haqida
ma’lumotlar berildi;  Harbiy   sohadagi   k uchli   ijtimoiy   himoya   va   imtiyozlar   yuzasidan
umumxulosalar chiqarildi.
Bitiruv   mal a kaviy   ish   mazmunini   qamrab   оlgan   tariхiy   ma’lumоtlar   o liy
o’quv   yurtlarining   Tariх   fakultеti   Tariх   bo’limi   h uzurida,   “Tariх”   faniga
iхtisоslashgan   umumta’lim   maktabida   va   litsеy   maktablarda ,   O’zbеkistоn   tariхi
fani   bo’yicha     “Tariх”   va   “O’lkashunоslik”   to’garaklarida   оlib   bоriladigan
mavzularni ishlab chiqishda fоydalaniladi.
Mavzuning   o`rganilganlik   darajasi .   BMIda   mustaqil   O‘zbekiston   milliy
armiyaga asos da harbiy ish tarixi ilk bor eng qadimdan to hozirga bo‘lgan yaxlit
davriy   chegarada,   bosqichma-bosqich   hamda   keng   turdagi   tarixiy   manbalar   -
arxeologik   topilmalar,   qo‘lyozmalar,   arxiv   xujjatlari,   davriy   matbuot   va
adabiyotlar   asosida   yoritilgan,   shuningdek,   "Qurolli   Kuchlar   tarixi"   muzeyi
materiallaridan foydalanildi. 
O ‘zbekiston   tarixining   turli   davrlari   va   yo‘nalishlari   bo‘yicha   yetakchi
mutaxassislar, harbiy fanlar tarixi bo‘yicha mutaxassislar, yosh tadqiqotchilari bir
qancha   tadqiqotlar,   ilmiy   izlanishlar   olib   borishgan.   Xususan,   harbiy   fanlar
nomzodi,   podpolkovnik   H.   Dadaboyev   (O‘zbekiston   Respublikasida   milliy
armiyaning   barpo   etilishi   va   harbiy   islohotlar)   tomonidan   tayyorlangan   mazkur
asar  ko‘p yillik ilmiy izlanishlar samarasidir.
BMIning   tuzili shi  va  hajmi.   Bitiruv  malakaviy  ish  kirish,  ikki   bоb,  хulоsa
va adabiyotlar ro’yхatidan ibоrat. 
Xalqimizning   tinchlik   va   xavfsizligi, sarhadlarimiz     daxlsizligining mustahkamroq qalqoni bo‘lmish  armiyamiz  har  jihatdan  qudratli, qurol-yarog`
va harbiy mahorat borasida hech kimdan kam bo‘lmasligi lozim.
I. KARIMOV
I.BOB.   O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA MILLIY ARMIYANING
BARPO ETILISHI VA HARBIY ISLOHOTLAR
1.1. Qurolli Kuchlar huquqiy asoslarining yaratilishi
O‘zbekistonda   mustaqillikning   birinchi   kunlaridanoq   tabiat   in’om   etgan,
mehnatkash xalqimiz tomonidan bunyod etilgan moddiy va ma’naviy boyliklarni,
mustaqillik, xavfsizlik va hududiy yaxlitlikni himoya qiluvchi, barqaror va izchil
demokratik rivojlanishning ishonchli  va mutahkam kafolati bo‘la oladigan milliy
armiyani shakllantirish davlat siyosatining bosh masalalari sifatida qaraldi.
Shu   maqsadda   O‘zbekiston   Respublikasining   birinchi     Prezidenti   I.Karimov
Qurolli   Kuchlarining   asoschisi   va   Oliy   Bosh   qo‘mondoni   sifatida   og‘ir   va
murakkab   vaziyatga   qaramay,   kun   tartibiga   har   tomonlama   ta’minlangan,
professional,   zamonaviy   talab   va   standartlarga   javob   beruvchi   milliy   Qurolli
Kuchlarni   tashkil   etish   masalasini   qo‘ydi   va   bu   boradagi   ustuvor   vazifalarni
belgilab berdi.
Eng   avvalo,   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarini   shakllantirishning
hukuqiy   asoslarini   yaratishga   kirishildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   birinchi
Prezidentining  1991 yil   6 sentabrdagi  farmoniga  asosan   Mudofaa  ishlari  vazirligi
tashkil  qilindi va uning vazifalari belgilandi. Mudofaa ishlari vazirligi zimmasiga
umumiy   safarbarlik,   Milliy   gvardiyani   tuzish,   fuqarolar   mudofaasini   amalga
oshirish, harbiy ta’lim sohasini  boshqarish, harbiy xizmatga chaqirish va mukobil
xizmatni   tashkil   qilish,   ko‘shinlarni   joylashtirish,   harbiy   texnika   va   qurol-
yarog‘larni saqlash va takomillashtirish vazifalari yuklatildi.
1992   yil   14   yanvarda   esa   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashining
«O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   joylashgan   harbiy   qismlar   va   harbiy   o‘quv
yurtlari   to‘g‘risida»gi   Qarori   asosida   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida joylashgan   sobiq   ittifoq   Qurolli   Kuchlarining   barcha   qismlari,   harbiy   o‘quv
yurtlari,   muassasa   va   tashkilotlar   ularning   qarshiligiga   qaramay,   O‘zbekiston
tasarrufiga   o‘tkazildi.   1992   yil   24   martda   Milliy   xavfsizlik   xizmati   qoshida
Chegara   qo‘shinlari   boshqarmasi   tashkil   etilib,   mamlakat   hududidagi   chegara
qo‘shinlari bo‘linmalari uning tasarrufiga o‘tkazildi.
1992   yil   18   maydan   e’tiboran   havo   desantlari,   harbiy   transport   aviatsiyasi,
razvedka ko‘shinlari, ta’minot qismlari, 1992 yil 12 noyabrdan esa havo hujumiga
qarshi   harbiy   qismlar,   13   noyabrdan   kimyoviy   harbiy   qismlar   davlat   tasarrufiga
olindi.
O‘zbekiston   Respublikasi   mudofaa   ishlari   bo‘yicha   Vazirligi   O‘zbekiston
Respublikasi   Mudofaa   Vazirligiga   aylantirildi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy
Kengashining 1992 yil 3 iyulda bo‘lib o‘tgan sessiyasida yosh mustaqil davlatning
mudofaa   sohasidagi   siyosatining   asoslari   belgilandi.   Shu   kuni   O‘zbekiston
Respublikasining   «Mudofaa   to‘g‘risida»,   «Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy
xizmat   to‘g‘risida»,   «Harbiy   qasamyod   to‘g‘risida»   va   «Muqobil   xizmat
to‘g‘risida»gi   qonunlari   qabul   qilindi.   Mazkur   hujjatlar   O‘zbekiston
Respublikasining Qurolli Kuchlari qurilishi uchun hukuqiy asos bo‘ldi.
1992 yil 8 dekabrda qabul qilingan O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida
Qurolli   Kuchlarning   maqsad   va   vazifalari   aniq   belgilab   qo‘yildi.   Xususan,   uning
52-moddasida   O‘zbekiston   Respublikasini   himoya   qilish   har   bir   fuqarosining
burchi   ekanligi,   fuqarolar   qonunda   belgilangan   tartibda   harbiy   yoki   muqobil
xizmatni   o‘tashga   majburligi,   125-moddasida   esa   O‘zbekiston   Respublikasi
Qurolli   Kuchlari   O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   suverenitetini   va   hududiy
yaxlitligini,   aholining   tinch   hayoti   va   xavfsizligini   himoya   kilish   uchun   tuzilishi,
Qurolli Kuchlarning tuzilishi va ularni tashkil etish qonun bilan belgilanishi, 126-
moddasida   O‘zbekiston   Respublikasi   o‘z   xavfsizligini   taminlash   uchun   yetarli
darajada Qurolli Kuchlarga egaligi ko‘rsatib o‘tilgan.
Respublika   Oliy   Kengashining   XIV   sessiyasida   (1994   yil   29   dekabr)   qabul
kilingan qonunga asosan 14 yanvar «Vatan himoyachilari kuni» deb belgilandi va
har yili nishonlanadigan bo‘ldi. Milliy   xavfsizlikni   ta’minlash   maqsadida   1995   yil   30   avgustda   O‘zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining III sessiyasida Harbiy Doktrina qabul qilindi. Unda
O‘zbekistonda   davlatning   mudofaa   sohasidagi   harbiy   siyosatining   asosiy
yo‘nalishlari   o‘z   aksini   topdi.   Umumdavlat   ahamiyatiga   molik   ushbu   hujjatda
O‘zbekiston   Respublikasi   harbiy   siyosatining   asoslari,   harbiy   qurilish   hamda
faoliyatdagi asosiy tamoyil va ustuvor vazifalari belgilab berildi.
2000   yildan   esa   O‘zbekiston   Respublikasi   o‘z   harbiy   siyosati   mudofaa
xarakteriga   ega   ekanligi,   davlatlararo   munosabatlardagi   ziddiyatlarni   hal   etishda
tinchlik yo‘lini tutishi, urushni inkor etishini ma’lum qilib, Harbiy doktrina o‘rniga
Mudofaa   doktrinasiga   o‘tdi.   O‘zbekiston   boshqa   davlatlar   bilan   munosabatlarda
mamlakatning   milliy-davlatchilik   manfaatlari   ustuvorligi,   o‘zaro   manfaatdorlik,
teng huquklilik, ichki ishlarga aralashmaslik, munozarali masalalarni tinch yo‘l va
muzokara asosida hal etish, davlatlararo chegaralarni buzmaslik va o‘zgartirmaslik
tamoyillariga asoslanishini ma’lum qildi.
O‘zbekiston   Respublikasi   mudofaa   doktrinasi   mamlakat   milliy   xavfsizligini
ta’minlashga qaratilgan rasmiy qarashlar, tamoyil va yondashuvlar, amaliy chora-
tadbirlar   tizimini   o‘zida   mujassam   etgan.   Qurolli   Kuchlar   O‘zbekiston
Respublikasi   davlat   mustakilligi,   mamlakatimiz   sarhadlari   daxlsizligi,
xalqimizning   tinch-osoyishta   hayotining   ishonchli   himoyasini   ta’minlashi   uchun
yuksak   jangovar   qobiliyatga,   iqtisodiy,   harbiy-texnik   va   ilmiy   salohiyatga   ega
bo‘lishi   lozim.   Shu   bilan   birga   mamlakat   mudofaasini,   tinchlikni   saqlashda
jamiyatdagi   hamjihatlik,   har   bir   fukaroning   vatanparvarlik   fazilatlari,   Vatanga
bo‘lgan muhabbati va sadoqati muhim omil bo‘lib hisoblanadi. 
O‘zbekiston   Respublikasining   «Mudofaa   to‘g‘risida»gi   Qonunida   mudofaa
sohasidagi davlat siyosatining asosiy tamoyillari sifatida quyidagilar belgilandi:
- boshka   davlatga   qarshi   harbiy   kuch   ishlatmaslik,   biroq     yurtimizga
uyushtirilgan   har   qanday   tajovuzning   oldini olish va uni daf etish (O‘zbekiston
Respublikasi tegishli shartnomalar bilan bog‘langan davlatlarga yordam ko‘rsatish
hollari bundan istisno); - xalqaro huquq meyorlariga muvofiq ravishda kollektiv xavfsizlik tizimlarida
ishtirok etish;
- harbiy-sissiy bloklarda qatnashmaslik;
- harbiy   qurilishning   zamonaviy   urushlar   va   kurolli   mojarolarning
xususiyatiga monand    bo‘lishi;
- yadro   quroli   va   boshqa   turdagi   ommaviy   qirg‘in   kurollarni   yaratish,   ishlab
chiqarish, qayta ishlash, saklash, tarqatish va joylashtirishni rad etish;
- mudofaaning yetarli darajada bo‘lishi;
- harbiy xizmat nufuzini ta’minlash.
Qonunga   asosan,   Qurolli   Kuchlarga   O‘zbekiston   Respub-likasi   Prezidenti,
Qurolli Kuchlar Oliy Bosh Ko‘mondoni raxbarlik kilishi belgilandi.
Urush   vaqtida   O‘zbekiston   Respublikasi   mudofaa   vaziri   qurolli   kuchlar   Oliy
Bosh Qo‘mondonining o‘rinbosari vazifasini bajaradi.
Qurolli kuchlar kundalik faoliyatining raqbarligini va-zirlik, davlat qo‘mitalari
raxbarlari amalga oshiradi.
«Mudofaa to‘g‘risida»gi Qonunga asosan, davlat raxba-rining xdrbiy masalalar
bo‘yicha   vazifalari   belgilandi.   Mazkur   konunning   8-moddasiga   asosan,
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti quyidagi vakolatlarni bajaradi:
- O‘zbekiston   Respublikasining   mudofaa   siyosati   va   harbiy   qurilishning
asosiy yo‘nalishlarini belgilaydi;
- Mudofaa   sohasidagi   davlat   boshqarmasining   organlari   faoliyati   ustidan
rahbarlik qiladi;
- O‘zbekiston   Respublikasi   mudofaasini   ta’minlash,   suvereniteti,   xavfsizligi
va hududiy yaxlitligini himoya qilish bo‘yicha muhim choralar ko‘radi;
- Qurolli   kuchlarni   barpo   etish   va   ularning   taraqqiyoti   hamda   mudofaani
tashkil qilish bo‘yicha davlatning boshqa reja va dasturlarini tasdiqlaydi;
- O‘zbekiston   Respublikasining   qurolli   kuchlar   va   boshqa     harbiy
tashkilotlarning tizimi va tarkibini tinchlik va urush davrida tasdiklaydi;
- harbiy   harakatlarni   olib   borish   hamda   xalqaro   tinchlikka   yo‘naltirilgan
tadbirlarda qatnashish bo‘yicha qaror qabul qiladi va buyruq beradi; - O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   o‘rnatilgan   tartib   bo‘yicha
O‘zbekiston   Respublikasiga   hujum   bo‘lganda,bosqinchilikdan   mudofaalanishning
o‘zaro   majburiyatlarni   bajarish   zaruriyati   yuzaga   kelganda,   O‘zbekiston
Respublikasining   hududida   yoki   alohida   joylarda   favqulodda   holatni   xamda
aholini  umumiy  yoki   qisman  jalb   etishni  e’lon qiladi;
- Qurolli   kuchlarning   Oliy   Qo‘mondonligining   lavozimlariga   tayinlash,
lavozimidan   ozod   qilish,   oliy   unvonlar   bilan   taqdirlash   hukuqiga   ega.   Harbiy
xizmatga   oid   O‘zbekiston   Respublikasining   fuqarolari   sonini,   ularning   harbiy
xizmatni   o‘tashi,   harbiy   xizmatga   chaqiruvdagi   fuqarolarning   harbiy   ro‘yxatga
olish   tartibini,   ularni   qurollanish   hajmi,   Qurolli   Kuchlar   va   mudofaa   ehtiyojlari
uchun   zarur   bo‘lgan   harbiy   texnik   va   ashyoviy   mulk   hamda   mahsulot   va   boshqa
moddiy-texnikaviy ashyolarni belgilaydi;
- O‘zbekiston   Respublikasi   fuqarolarini   tezkor   harbiy   xizmatga   chaqiruvi
bo‘yicha qarorlarni qabul qiladi;
- mamlakat   iqtisodiyotining   safarbarlikka   tayyorgarligini   hamda   davlatning
safarbarlik va strategik rezervlaridan foydalanishni tasdiqlaydi;
- harbiy   oliy   va   o‘rta   maxsus,   harbiy   ta’lim   fakultetlari   hamda   harbiy
tayyorgarligi bo‘yicha markazlarini tashkil qiladi, qayta tuzadi va bekor qiladi.
«Mudofaa   to‘g‘risida»gi     Qonunda   O‘zbekiston   qurolli kuchlarining asosiy
tamoyillari ham belgilab berildi. Bu tamoyillar quyidagilardan iborat:
 Qonun ustuvorligi;
 Markazlashgan boshqaruv va yagona qo‘mondon;
 Doimiy jangovar tayyorgarlik;
 Partiyasizlik;
 Harbiy   xizmatchilar   va   ularning   oilalarini   ijtimoiy
qo‘llab-quvvatlash.
Qurolli   kuchlar   boshqaruvining   yagona   tizimini   shakllantirish,   mamlakat
hududiy yaxlitligi va xavfsizligini, qo‘shin turlarining o‘zaro aloqasini ta’minlash
hamda   ulardan   samarali   foydalanish   uchun   Qurolli   Kuchlarning   Bosh   shtabini
Birlashgan   shtabga   aylantirish   zaruriyati   yuzaga   keldi.   2000   yil   29   sentabrda O‘zbekiston   Respublikasining   birinchi   Prezidenti   farmoniga   asosan   O‘zbekiston
Respublikasining   Qurolli   Kuchlarning   Birlashgan   shtabi   tashkil   etildi.   Mazkur
farmon   asosida   O‘zbekiston   Respublikasi   qurolli   kuchlari   Birlashgan   shtabi
O‘zbekiston   Respublikasi   suvereniteti   va   hududiy   yaxlitligini   qurolli   himoyasi
bo‘yicha   qarorlarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   bo‘yicha   yagona   tashkilot
vakolatini oldi.
Qurolli   Kuchlar   faoliyatidagi   muhim   masalalardan   biri   -   bu   yoshlarni   harbiy
xizmatga jalb etish masalasi bo‘lib, bu borada ham yangi tartiblar ishlab chiqildi va
amalga   kiritildi.   Ma’lumki,   mustaqillikka   qadar,   ya’ni   sovet   davrida
O‘zbekistondan   chaqirilgan   yigitlar,   odatda,   eksteritorial   tamoyilga   asosan
respublika hududidan olisda, shu jumladan, ittifoq chegarasidan tashqarida harbiy
xizmat o‘tar edilar.
O‘zbekiston   Respublikasida   Qurolli   Kuchlarini   shakllantirish   borasida   qabul
qilingan   farmon,   qaror   va   qonunlar   bunday   ahvolga   barham   berdi.   1992   yil
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashi   tomonidan   qabul   qilingan   qarorga
muvofiq,   Litva,   Latviya,   Estoniya,   Gruziya,   Ukraina,   Ozarbayjon,   Moldova,
shuningdek,   Kavkazorti   harbiy   okrugi   va   Kaspiy   flotiliyasida   muddatli   harbiy
xizmatni   o‘tayotgan   harbiy   xizmatchilar   bir   oy   muddat   ichida   O‘bekistonga
chaqirildi   va   qaytarildi.   Ularning   18   oydan   ko‘p   xizmat   qilganlari   zahiraga
bo‘shatildi.   18   oydan   kam   xizmat   qilganlar   esa   O‘zbekiston   hududidagi
ko‘shinlarga   xizmatni   davom   ettirish   uchun   yuborildi.   Shu   bilan   birga,   ularga
muddatli yoki muqobil harbiy xizmatni o‘tash uchun tanlov imkoniyati berildi.
O‘zbekiston   Respublikasining   «Mudofaa   to‘g‘risida»,   «Umumiy   harbiy
majburiyat   va   harbiy   xizmat   hakida»gi,   shuningdek,   «Muqobil   xizmat
to‘g‘risida»gi   qonunlarida,   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
«Haqiqiy   harbiy   xizmatning   belgilangan   muddatlarini   o‘tab   bo‘lgan   xarbiy
hizmatchilarni   qurolli   kuchlar,   chegara   qo‘shinlari   va   ichki   qo‘shinlar   saflaridan
zahiraga bo‘shatish haqida» (1992 yil 6 oktabr) hamda «Fukarolarni hakiqiy harbiy
va   muqobil   xizmatga   navbatdagi   chaqiriq   to‘g‘risida»gi   qarorlarida   O‘zbekiston fukarolari   faqat   o‘z   respublikasida   va   uning   manfaatlari   yo‘lida   xizmat   qilishi
belgilab ko‘yildi.
Ma’lumki,   umumiy   harbiy   majburiyat   fuqarolarning   O‘zbekiston
Respublikasini   himoya   qilishga   majburiy   harbiy   tayyorgarligidan   iborat   bo‘lib,
O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   safini   butlash   va   ularning   rezervini
tayyorlashni ta’minlash maqsadida joriy etiladi.
Umumiy harbiy majburiyat o‘z ichiga fuqarolarni harbiy xizmatga tayyorlash,
harbiy   xizmatga   chaqirish   (kirish),   chaqiruv   yoki   shartnoma   bo‘yicha   harbiy
xizmat   o‘tash,   rezervdagi   xizmat   va   muqobil   xizmat   o‘tash,   harbiy   ro‘yxatdan
o‘tish   qoidalariga   rioya   etish,   favqulodda   vaziyatlarda   yoki   O‘zbekiston
Respublikasiga   qarshi   harbiy   tajovuz   sodir   etilganida   aholini   muhofaza   etish
chora-tadbirlarini qamrab oladi.
«Umumiy harbiy majburiyat va harbiy xizmat to‘g‘risida»gi Qonunga muvofik
O‘zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   bir   qator   toifalarga   bo‘linadi,   xususan:   a)
chaqiriluvchilar     nomlari   tuman   (shahar)   chaqiruv   uchastkalarida   qayd   etilgan
bo‘lib,   harbiy   xizmatga   chaqiriladigan   fuqarolar;   b)   harbiy   xizmatchilar     haqikiy
harbiy   xizmat   o‘tayotgan   fuqarolar;   v)   harbiy   xizmatga   majbur   fuqarolar   -
O‘zbekiston  Respublikasi  Qurolli  Kuchlari  rezervi  yoki  zahirasidagi  fuqarolar;  g)
harbiy   xizmatga   majbur   bo‘lmagan   fuqarolar   -   turli   sabablarga   ko‘ra   harbiy
ro‘yxatga olinmagan yoki harbiy ro‘yxatdan chiqarilgan, shu jumladan, iste’fodagi
fuqarolar.
Haqiqiy harbiy xizmat O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari safida oddiy
askarlar,   serjantlar   va   ofitserlar   tarkibiga   mansub   lavozimlarda   chaqiruv   yoki
shartnoma   bo‘yicha   o‘talayotgan   harbiy   xizmatdir.   Umumiy   harbiy   majburiyat
O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   doimiy   yoki   vaqtincha   yashayotgan   chet   el
fuqarolari va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslarga tatbiq etilmaydi.
Harbiy xizmatga birinchi marta chaqirilgan eski ixtiyoriy ravishda (shartnoma
bo‘yicha)   kirgan   fuqarolar   O‘zbekiston   Respublikasining   xalqi   va   Prezidentiga
sodiq   bo‘lishga   Harbiy   qasamyod   qiladilar.   Muqaddam   harbiy   qasamyod   qabul
qilmagan   harbiy   xizmatga   majbur   fuqarolar   harbiy   yig‘inlarga   jalb   etilganlarida yoki   safarbarlik   bo‘yicha   chaqirilganlarida   harbiy   qasamyod   qiladilar.   Harbiy
xizmat     O‘zbekiston   Respublikasi   fuqarolarining   Qurolli   Kuchlar   safida   umumiy
harbiy majburiyatni bajarish borasidagi davlat xizmatining alohida turidir.
Harbiy   xizmatning   quyidagi   turlari   joriy   etilgan:   muddatli   harbiy   xizmat;
safarbarlik chaqiruvi rezervidagi harbiy xizmat; shartnoma bo‘yicha harbiy xizmat;
O‘zbekiston   Respublikasi   Kurolli   Kuchlari   safida   harbiy   xizmat   o‘tagan
rezervdagilar xizmati.
Tinchlik   davrida   oddiy   askarlar   va   serjantlar   tarkibiga   mansub   lavozimlarda
muddatli harbiy xizmatga, shuningdek, safarbarlik chaqiruvi rezervidagi xizmatga
o‘n   sakkiz   yoshdan   yigirma   yetti   yoshgacha   bo‘lgan,   salomatligiga   ko‘ra   Qurolli
Kuchlar safida harbiy xizmat o‘tashga yaroqli erkak fuqarolar chakiriladilar.
Muddatli   harbiy   xizmat   chaqirilish   yoshidagi   fuqarolarning   oddiy   askarlar   va
serjantlar   tarkibiga   mansub   lavozimlarda,   shuningdek,   muqaddam   harbiy   xizmat
o‘tamagan   Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risilagi   qonun,
ofitserlarning   qonun   hujjatlarida   belgilangan   muddat   davomida   O‘zbekiston
Respublikasi Qurolli Kuchlari safidagi majburiy harbiy xizmatidir.
Fuqarolarning   muddatli   harbiy   xizmatga   hamda   safarbarlik   chaqiruvi
rezervidagi xizmatga chaqirilishi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qaroriga
asosan yiliga bir marta fevral-mart oylarida o‘tkaziladi.
Muddatli xarbiy xizmat muddatlari kalendar hisobida quyidagicha belgilangan:
oddiy askarlar va serjantlar tarkibiga mansub lavozimlarda muddatli harbiy xizmat
o‘tayotgan harbiy xizmatchilar uchun - o‘n ikki oy (oliy ma’lumotli shaxslar uchun
-   to‘qqiz   oy);   muddatli   harbiy   xizmatni   chaqiruv   bo‘yicha   ofitserlar   tarkibiga
mansub lavozimlarda o‘tayotgan ofitserlar uchun - to‘kkiz oy.
Muddatli harbiy xizmat o‘tash tartibi qonun hujjatlari bilan belgilanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   safini   muddatli   va   shartnoma
bo‘yicha   harbiy   xizmatchilar   bilan   butlash   tadbirlari   nomzodlarni   harbiy-
professional   jihatdan   saralash   (xususan:   tibbiy   xulosali   tekshiruvdan   o‘tkazish,
intellektual  salohiyatini  test  sinovidan o‘tkazish va  jismoniy  tayyorgarligiga baho berish)   yo‘li   bilan   o‘tkaziladigan   konkurs   asosida,   odatda,   hududiy   tamoyil
bo‘yicha amalga oshiriladi.
Muddatli   harbiy   xizmatchilarning   bir   kunlik   xizmat   vaqti   davomiyligi   harbiy
qismning umumqo‘shin nizomlarida bayon etilgan talablarga muvofiq tuzilgan kun
tartibi   bilan   belgilanadi.   Bunda   harbiy   xizmatchilarning   zikr   etilgan   toifasiga,
nizomlarda   belgilangan   holatlardan   tashqari,   har   kuni   8   soatdan   kam   bo‘lmagan
uyqu vaqti va 2 soatdan kam bo‘lmagan shaxsiy ehtiyojlarni qanoatlantirish vakti
beriladi.
Muddatli     harbiy   xizmatchilar   va   oliy     harbiy   ta’lim   muassasalari   kursantlari
harbiy   shifokorlar   komissiyasi   tomonidan   chiqarilgan   tegishli   xulosaga   muvofiq
sihatgoh-kurort davolash muassasalarida bepul davolanadilar.
Harbiy xizmatchilarga to‘lanadigan pul maoshi, pul mukofoti va harbiy xizmat
majburiyatlarini   o‘tash   bilan   bog‘liq   boshqa   to‘lovlardan   daromad   solig‘i
chegirilmaydi.
Harbiy   xizmatga   jalb   etishni   izchil   yo‘lga   ko‘yish   maqsadida   safarbarlik-
chaqiruv   rezerv   xizmati   tashkil   etilgan.   Uni   tashkil   etishdan   asosiy   maqsad-
umumiy   harbiy   majburiyatlarni   ijro   etishda   barcha   chaqiriluvchilarga   teng   shart-
sharoitlarni  yaratish;   maxsus   dastur   asosida  harbiy  bilim  berish,   jangovar  texnika
va   o‘q   otish   qurollaridan   foydalanishni   o‘rgatish,   chaqiriluvchilarning   jang   olib
borish   uslublarini   egallashlarini   ta’minlash;   muddatli   harbiy   xizmatdagi   harbiy
xizmatchilarning   moddiy   ta’minotini   oshirish   xamda   O‘zbekiston   Respublikasi
Qurolli Kuchlarida xarbiy xizmat o‘tash nufuzini oshirishdan iborat.
Shartnoma   bo‘yicha   harbiy   xizmat.   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli
Kuchlari safida harbiy xizmatni o‘tash to‘g‘risidagi shartnoma - bu haqikiy harbiy
xizmatni o‘tash (haqikiy harbiy xizmatni  davom ettirish) uchun ixtiyorlik asosida
fuqaroning   vazirlik   orqali   davlat   bilan   tuzadigan   bitimidir,   unda   xizmatning
muddati,   tomonlarning   o‘zaro   hukuklari,   majburiyatlari   va   mas’uliyatlari   hamda
harbiy xizmatni o‘tashning boshqa shartlari qat’iy belgilab qo‘yildi.
O‘zbekiston   Reslublikasi   Mudofaa   ishlari   vazirligining   mustakillikning
dastlabki   oylarida,   anikrog‘i   1991   yil   noyabr   oyida   chakiriluvchining   ma’naviy saviyasini o‘rganish bo‘yicha o‘tkazgan tadqiqotlari davomida chaqiriluvchilarning
siyosiy   jarayonga   qiziqishi,   yosh   askarlar   orasida   ma’naviy,   milliy   kadriyatlar,
siyosiy   ong   sayozlashib   ketganligi   aniklandi.   Shu   sababli   armiya   safida   sobiq
ittifoq   Qurolli   Kuchlaridan   meros   bo‘lib   qolgan   illatlarni   yo‘qotish,   yoshlarni
nafaqat harbiy va jismoniy jihatdan, balki ma’naviy, g‘oyaviy jihatdan ham kuchli
qilib   tarbiyalash   vazifasi   belgilandi.   O‘zbekiston   Respublikasining   birinchi
Prezidenti   I.Karimovning   «Biz   milliy   armiyamizni   haqikatdan   ham   mutlaqo
yangicha,   zamonaviy   negizda,   avvalambor,   yuksak   ma’naviyat   asosda   tashkil
qilmoqdamiz»   yoki   «harbiy   xizmatchilarning   ma’naviy   salohiyatini,   ularning
ongida   ma’naviy-axloqiy   kadriyatlarni   rivojlantirish   va   mustahkamlash,   ularni
ruhiy   poklikka   va   qalban   ulg‘ayishga   chorlaydigan,   ichki   dunyosini,   irodasini
baquvvat,   iymon-e’tiqodini   butun  qiladigan,   vijdonini   uyg‘otadigan  beqiyos   kuch
bo‘lmish   yuksak   ma’naviyatni   shakllantirish   tarbiyaviy   ishlarning   ustuvor
vazifasidir»   degan   mazmundagi   ko‘rsatmalari   bu   sohadagi   ustuvor   vazifalarni
yanada aniqroq namoyon etadi.
Ma’naviy tarbiya eng avvalo «Harbiy qasamyod» qabul kilishdan boshlanishi
kat’iy   belgilandi.   Chunki,   birincht   Prezidentmimz   I.Karimov   ta’kidlaganidek,
«..oriyatni,   g‘urur   va   sadoqatni   hamma   narsadan   ustun   qo‘yadigan   bizning
xalqimiz uchun Harbiy kasamyod - bu shunchaki rasmiy tadbir emas, balki yigitlik
sha’ni,   oru   nomusini   o‘rtaga   qo‘yib,   o‘z   zimmasidagi   mas’uliyatli   va   sharafli
burchni   ado   etishga   bel   bog‘lab,   ahdu   paymon   qilish   marosimidir».   Bunda
armiyaga chaqiriluvchilar dastlabki kunlardanoq o‘z vazifa va burch-larini chuqur
anglab yetishlari muhim ahamiyatga ega ekanligini nazarda tutilgan edi.
1992   yil   23   sentabrda   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
«O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari, chegara va ichki qo‘shinlarda harbiy
intizomni   mustahkamlash   va   tarbiyaviy   ishlarni   takomillashtirish   to‘g‘risida»gi
Qarori qabul qilindi. Qarorda Qurolli Kuchlar shaxsiy tarkibining ma’naviy-ruhiy
holatini   mustahkamlash,   vatanparvarlik   tarbiyasini   shakllantirish   borasida   davlat
siyosa-tini   tashkil   etish   va   yuritish   vazifalari   belgilab   berildi.   1992   yil   19   iyunda
O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   ishlari   vaziri   «O‘zbekiston   Respublikasi Qurolli   Kuchlarining   kundalik   gazetasi   -   «Vatanparvar»   gazetasini   tashkil   etish
to‘g‘risida»gi   buyrug‘i   imzolandi.   Gazetaning   asosiy   vazifasi   milliy   armiyani
shakllantirish   borasida   qo‘yilgan   ustuvor   vazifalarning   bajarilishini   yoritish,
yoshlarni   milliy   g‘oyalarga   sodiqlik   ruhida   tarbiyalash,   ularga   harbiy-
vatanparvarlik ruhini singdirishdan iborat ekanligi bel-gilandi.
Mudofaa   Vazirligi   tizimidagi   harbiy   qism   va   muassasalarda   harbiy
xizmatchilar,   ishchilar   va   ularning   oila   a’zolarining   madaniy   hordiq   olishlari,
farzandlarining   barkamol   bo‘lib   tarbiyalanishlari   uchun   maktab   va   maktabgacha
ta’lim   muassasalarida   turli   xil   ma’naviy-ma’rifiy   mazmundagi   tadbirlar   eng
zamonaviy   texnik,   informatsion   vositalar   va   texnologiyalar   asosida   o‘tkazilishi
yo‘lga qo‘yildi.
  1.2. Qurolli Kuchlarning tarkibi va vazifalari
O‘zbekiston   amalda   o‘zining   zamonaviy,   ixcham,   harakatchan   va   yaxshi
qurollangan,   mamlakatimiz   xavfsizligi,   barqarorligi,   sarhadlarimiz   daxlsizligi,
xalqimizning tinch va osoyishta  hayotini ishonchli  himoya qilishga  qodir  bo‘lgan
milliy armiyasiga ega. Qurolli Kuchlar asosan quruqlikdagi qo‘shinlar, harbiy havo
kuchlari,   va   havo   hujumidan   mudofaa   qo‘shinlari,   maxsus   operatsiyalar   kuchlari
terrorizmga qarshi  kurash bo‘linmasidan iboratdir.
Quruqlikdagi   qo‘shinlar   dushman   qo‘shinlarining   har   qanday   turdagi
zarbalarni bartaraf etib, ularni yakson qilish, dushmanning muntazam qo‘shinlarini
tor-mor   etishga   qaratilgan   jangovar   va   maxsus   operatsiyalar   olib   borish   uchun
mo‘ljallangan.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1992   yil   23   yanvardagi
qarori   bilan   Milliy   gvardiyaga   asos   solindi.   Milliy   gvardiyaning   asosiy   vazifasi   -
O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   suvereniteti   va   hududiy   yaxlitligini,
fuqarolarning   konstitutsiyaviy   huquq   va   erkinliklarini   muhofaza   qilishdir.
Gvardiya   tarkibi   fukarolarni   harbiy   xizmatga   majburiy   va   ko‘ngilli   ravishda
chaqirish orqali tashkil etildi. Gvardiya zimmasiga bir kancha o‘ziga xos vazifalar,
jumladan,   davlat   hokimiyatining   oliy   organlarini   qo‘riqlash,   jamoat   tartibini
ta’minlashda   ishtirok   etish,   chet   davlatlarning   rasmiy   vakillarini   tantanali   kutib
olish,   davlat   miqyosidagi   marosimlarda   ishtirok   etish   yuklangan.   Shu   maqsadda
gvardiya tarkibida faxriy qorovul rotasi tuzildi.
O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   chegaralarining   himoyasini   ta’minlash
maksadida     birinchi   Prezidentimiz   I.Karimovning   1992   yil   24   martdagi   Farmoni
bilan   O‘zbekiston   Respublikasi   Milliy   xavfsizlik   xizmati   qoshida   chegara
qo‘shinlari boshqarmasi tashkil etildi. Mamlakatimiz hududida joylashgan chegara
qo‘shinlarining barcha qism va bo‘linmalari uning tasarrufiga o‘tkazildi.
O‘zbekistonning   birinchi   Prezidenti   qarori   asosida   2005   yil   14   iyunda
O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   Vazirligi   huzurida   tashkil   etilgan   terrorizmga
qarshi kurash Korpusi Respublika Qurolli kuchlarining operativ birlashmasi bo‘lib, mamlakat   hududida   qurolli   tahdid,   terrorizmning   har   qanday   ko‘rinishiga   qarshi
kurash vazifalarini samarali hal etishga mo‘ljallangan.
Harbiy-xavo   kuchlari   va   Havo   hujumidan   mudofaa   qo‘shinlari.   Havo
hujumidan mudofaa ko‘shinlari respublikaning ma’muriy-siyosiy, iktisodiy-sanoat
markazlari,   qo‘shinlar   turkumlarini,   shuningdek,   muhim   harbiy   va   boshqa
obyektlarni dushmanning havo zarbasidan himoya etishga mo‘ljallangan. Ularning
asosiy   vazifasi   dushman   tomonidan   havo   hujumi   boshlanganligini   aniqlash,   bu
haqda   xabar   berish   hamda   dushmanning   havodagi   uchish   apparatlarini   yo‘q
qilishdan   iborat.   Ushbu   vazifalarni   bajarish   maqsadida   havo   hujumidan   mudofaa
qo‘shinlarida   tinchlik   davrida   jangovar   navbatchilik   joriy   etilgan.   Urush   davrida
esa   quruqlikdagi   ko‘shinlarning   havo   hujumidan   mudofaa   vositalari   va   Harbiy-
havo   kuchlari   bilan   birgalikda   havo   hujumidan   mudofaaning   birlashgan   tizimini
tashkil etadi. Samolyot va vertolyotlarga ega, zamonaviy qurol-aslaha, navigatsiya
vositalari   va   radioelektron   qurilmalar   bilan   ta’minlangan   harbiy-havo   kuchlari   va
havo   hujumidan   mudofaa   bo‘linmalari   davlatimizning   havo   chegaralari   ishonchli
Himoya qilinishini ta’minlamokda.
Yuqorida qayd etilgan qo‘shin turlaridan tashqari barcha harbiy okruglarda har
qanday vaziyatda ham terrorchilarni bartaraf etish uchun mo‘ljallangan nostandart
qarorlar   qabul   qilishga,   xavf-xatarlar   bilan   kechadigan   maxsus   operatsiyalarni
amalga oshirishga qodir, nisbatan kam sonli, o‘z-o‘zini ta’minlay"oladigan, tezkor
va   harakatchan,   zamonaviy   qurol-yarog‘   va   harbiy   texnika   bilan   ta’minlangan
bo‘linmalar tuzilgan.
Yuqorida   qayd   etilgan   kurolli   kuchlar   turlarining   samarali   faoliyatini
ta’minlash uchun texnik va front orti ta’minoti bo‘linmalar hamda qismlari tashkil
etilgan.
O‘zbekiston Respublikasi  Davlat chegaralarini qo‘riqlash va mudofaa qilishni
ta’minlash   maqsadida   tuzilgan   Milliy   xavfsizlik   xizmatining   Chegara   qo‘shinlari
alohida mustaqil qo‘shin hisoblanadi.
Favqulodda   Vaziyatlar   vazirligi,   Milliy   Xavfsizlik   xizmati   va   Ichki   ishlar
vazirligining   qo‘shin   tuzilmalari   O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   manfaatlari   va xavfsizligini   himoya   qilish   va   ko‘riqlash   bo‘yicha   maxsus   va   qo‘shimcha
vazifalarni hal etishga jalb etiladi.
Tinchlik davrida Qurolli Kuchlar O‘zbekiston Respublikasi  xududiy yaxlitligi
va xavfsizligini ta’minlaydi, xavfsizlikka tahdidni bartaraf qilish vositalaridan biri
hisoblanadi,   urush   davrida   Qurolli   Kuchlar   davlat   xavfsizligi   va   suverinitetini
himoya kilish vazifalarini to‘la bajarishga qodir.
Sovet   davrida   harbiy   sohada   milliy   kadrlar   tayyorlashga   nisbatan   shovinistik
siyosat   tufayli   O‘zbekistonda   mustaqillikning   dastlabki   yillarida   mahalliy   kadrlar
nihoyatda   tanqis   edi.   1990   yilda   mahalliy   ofitserlar   harbiy   kadrlarning   atigi   0,6
foizini   tashkil   etardi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   mamlakatda   harbiy   ta’lim   tizimini
tubdan   o‘zgartirish,   isloh   qilish   va   rivojlantirishni   taqozo   etardi.   O‘zbekiston
Qurolli Kuchlarining shakllanishi ana shunday keskin sharoitlarga to‘g‘ri keldi.
Shu   holatlarni   nazarda   tutib,   mamlakatda   harbiy   kadrlar   tayyorlashga   katta
e’tibor   qaratildi.   Ilgari   tor   mutaxassislarni   tayyorlovchi   bilim   yurtlari   keng
qamrovli   mutaxassislar   tayyorlaydigan   bilim   yurtlariga   aylantirildi,   yangi   bilim
yurtlari   ochildi,   fuqarolik   oliy   o‘quv   muassasalari   harbiy   kafedralarida   zahira
ofitserlari mutaxassisliklari ro‘yxati qayta ko‘rib chiqildi.
Mustaqillik   yillari   hukumat   tomonidan   qabul   qilingan   qarorlar   mamlakat
yoshlari orasida harbiy xizmat nufuzini oshirdi. Bularning barchasi amalda Qurolli
Kuchlarning   O‘zbekiston   Respublikasida   tug‘ilgan   mahalliy   harbiy   kadr-lar   bilan
ta’minlashga imkon yaratdi.
Respublika hududida joylashgan qo‘shilma va qismlar O‘zbekiston tasarrufiga
o‘tgan   davrda   mahalliy   harbiylar   30   foizdan   oshmas   edi,   hozirgi   kunda   O‘zR
Qurolli Kuchlari tarkibini 100 foiz mahalliy kadrlar tashkil etadi. 1.3. Harbiy kadrlar tayyorlash masalalari.
Mustakillik   yillarida   O‘zbekiston   Respublikasida   harbiy   kadrlar
tayyorlashning   keng   qamrovli   tizimi   tashkil   etildi.   Operativ-taktik   bo‘g‘in
ofitserlarini   tayyorlash   uchun   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari
Akademiyasi   tashkil   etildi.   Taktik   bo‘g‘in   ofitserlarini   tayyorlash   Toshkent
umumqo‘shin   qo‘mondonlik   bilim   yurti,   Chirchik   oliy   tank   qo‘mondonlik   -
muhandislik   bilim   yurti,   Samarqand   oliy   harbiy   avtomobil   qo‘mondonlik-
muhandislik bilim yurti, Jizzax oliy harbiy aviatsiya bilim yurti, Toshkent axborot
texnolo-giyalari   universitetining   Maxsus   fakultetida   amalga   oshirish   yo‘lga
qo‘yildi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlar   Akademiyasi   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti, Qurolli Kuchlar Oliy Bosh Qo‘mondoni bo‘lgan birinchi
prezidentimiz   Islom   Karimovning   tashabbusi   bilan   1994   yil   15   avgust   tashkil
etilgan   bo‘lib,   o‘z   faoliyatini   1995   yil   2   sentabrda   boshladi.   Uning   faoliyati
mamlakatda   oliy   harbiy   ma’lumotli   operativ-taktik   pog‘onaga   mansub   ofitser
kadrlarni   hamda   harbiy   fanlar   sohasida   ilmiy   tadqiqot   ishlarini   olib   boradigan
ilmiy-pedagog   xodimlarni   tayyorlashga   qaratilgan.   Shu   bilan   birga,   Akademiya
zimmasiga   Qurolli   Kuchlarni   isloh   qilish   va   rivojlantirishning   dolzarb
muammolarini   hal   etishga   qaratilgan   samarali   ilmiy-tadqikot   ishlarini   tashkil
etish,   harbiy   va   mudofaa   qurilishi   bo‘yicha   ilg‘or   xorijiy   tajribalarni   chukur
o‘rganib,   harbiy   boshqaruv   organlari   faoliyatida   va   harbiy,   ilmiy-pedagogik
kadrlarni   tayyorlashda   ushbu   tajribalardan   samarali   foydalanishga   oid   takliflarni
ishlab   chikish,   oliy   qo‘mondonlik   tarkibi,   qo‘shilma   va   birlashmalar   boshqaruv
tizimiga mansub ofitserlar madakasini  oshirishni  tashkil  etish kabi vazifalar  ham
yuklangan.
Toshkent   Oliy   Umumqo‘shin   Qo‘mondonlik   bilim   yurti.   Toshkent   Oliy
Umumqo‘shin   Qo‘mondonlik   Bilim   yurti   (TOUQBYU)   1918   yil   12   iyulda
Toshkent shahrida tashkil etilgan. 1993 yil Uzbekiston Respublikasi hukumatining
ko‘rsatmasiga   muvofiq,   bilim   yurtining   shtat   tuzilmasi   ta-komillashtirilib,   ko‘p sohali   dastur   bo‘yicha   ofitser   kadrlar   tayyorlash   yo‘lga   qo‘yildi.   Bilim   yurtida
motoo‘qchi,   razvedka   va   chegara   bo‘linmalari   uchun   bo‘lajak   ofitser-
mutaxassislar,   tarbiya   ishlari   bo‘yicha   komandir   o‘rinbosarlarini   tayyorlash
boshlandi.
1992-2009   yillarda   bilim   yurtida   to‘rt   ming   nafardan   ortiq   ofitser-kadrlar
tayyorlandi. 256 nafar  bitiruvchi  bi-lim  yurtini  a’lo baholarga  tamomladi,  ofitser
va   serjant-lar   tarkibining   shartnoma   asosida   xizmat   qilayotgan   17   na-far   harbiy
xizmatchisi,   kursantlar,   xizmatchilar   O‘zbekiston   Respublikasining   davlat
mukofotlariga sazovor bo‘lgan.
Hozirgi kunda TOUQBYU Respublikada Qurolli Kuchlar-ning umumqo‘shin
bo‘linmalari   va   chegara   qo‘shishshriga   mansub   qo‘mondonlik-taktik
pog‘onalaridagi   lavozimlar   uchun   yuqori   malakali   ofitser-kadrlarni   tayyorlab
beradigan yetakchi oliy xarbiy ta’lim muassasasi hisoblanadi.
Chirchiq   oliy   tank   qo‘mondonlik-muhandislik   bilim   yurti.   Chirchiq   Oliy
tank   qo‘mondonlik-muxandislik   bilim   yurti   1918   yilning   16   noyabrida   Nijniy
Novgorod shahrida tashkil etilgan. 1941 yilning 1 noyabrida bilim yurti Chirchik
shahriga   ko‘chirildi   va   unga   1947   yilda   Toshkent   tankchilar   bilim   yurti   nomi
berildi. 1992 yil 14 yanvarda qabul qilingan «Uzbekiston Respublikasi  hududida
joy-lashgan   harbiy   qismlar   va   xarbiy   o‘kuv   yurtlari   to‘grisida»gi   O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   Kengashining   qarori   bi-lan   yurtimiz   hududida   mavjud   harbiy
qism   va   muassasalar   qatorida   Toshkent   tankchilar   bilim   yurti   ham   O‘zbekiston
tasarrufiga o‘tkazildi. Shu davrdan boshlab bilim yurtining hayotida yangi tarixiy
sahifalar   ochildi.   1993   yilda   bilim   yurtiga   Chirchik   oliy   tank   qo‘mondon-
muhandislik bilim yurti nomi berildi.
Mustaqillik   yillarida   bilim   yurti   bir   qancha   ixtisosliklarga   mansub   ofitser-
kadrlar   tayyorlaydigan   oliy   harbiy   bilim   maskaniga   aylandi   va   bugungi   kunda
tankchi-komandir,   tankchi-muhandis,   havo-desant   qo‘shinlari   bo‘linmasi
komandiri,   havo-hujumidan   mudofaa   qo‘shinlari   bo‘linmasi   komandiri,   havo-
hujumidan   mudofaa   qo‘shinlari   bo‘linmasi   muhandisi   kabi   mutaxassisliklar
bo‘yicha ofitser-kadrlarni tayyorlaydi. Bilim yurtida yuqori malakali professor-o‘qituvchilar bo‘lajak komandirlarga
jangni   zamon   talablariga   mos   ravishda   tashkil   etish,   jangovar   ta’minotni   amalga
oshirish,   bo‘ysunuvchi   bo‘linma   jangini   mohirona   boshqarishga   oid   nazariy   va
amaliy bilimlar beradilar. Mashg‘ulotlar maxsus jihozlangan sinflar va dala o‘quv
maydonlarida   o‘tkaziladi.   Shuningdek,   bilim   yurtida   kursantlar   turli   qurol-
yarog‘larning   tuzilishi   o‘rgatilib,   ulardan   nishonga   qarata   aniq   o‘t   ochish
ko‘nikmalarini   shakllantiradilar.   Amaliy   mashg‘ulotlar   uchun   mo‘ljallangan,
zamon standartlari va talablariga mos ravishda jihozlangan o‘t ochish maydonlari
tashkil etilgan.
Samarqand oliy harbiy avtomobil qo‘mondonlik-muhandislik bilim yurti.
Samarqand   oliy   harbiy   avtomobil   qo‘mondonlik-muhandislik   bilim   yurti   tarixi
1969   yilning   20   oktabrdan   boshlangan.   Bilim   yurtiga   1991   yil   may   oyida
respublikaning   birinchi   Prezidenti   Islom   Karimovning   tashrifi   va   yurtimizning
mustaqillikka erishishi ushbu maskan tarixida yangi sahifa ochdi. 1992 yilning 12
sentabrida   birinchi   kurs   kursantlari   o‘z   mustaqil   Vatani   va   Prezidentiga   sadoqat
bilan xizmat qilishga tantanali ravishda Harbiy qasamyod qabul qildilar.
Hozirgi   kunda   bilim   yurtida   Qurolli   Kuchlar   uchun   avtomobil   bo‘linmalari,
muhandisligi   taktik-qo‘mondonligi,   artilleriya   taktik-qo‘mondonligi,   kimyoviy
qo‘shinlar   taktik   ko‘mondonligi,   muhandislik   qo‘shinlari   taktik-ko‘mondonligi,
raketa-artilleriya   o‘q-dorilari   va   qurollari   taktik   muhandisligi,   frontorti   ta’minoti
taktik-qo‘mondonligi (kiyim-kechak ta’minoti, oziq-ovqat ta’minoti, yokilg‘i-moy
mahsulotlari ta’minoti) bo‘yicha kadrlar tayyorlanadi.
Jizzax   oliy   harbiy   aviatsiya   bilim   yurti .   O‘zbekiston   Respublikasining
birinchi   Prezidenti   Islom   Karimovning   tashabbusi   va   O‘zbekiston   Respublikasi
Vazirlar Mahkamasi 1994 yil 20 iyundagi Qarori hamda O‘zbekiston Respublikasi
Mudofaa   vazirining   1994   yil   9   iyuldagi   buyrug‘i,   O‘zbekiston   Respublikasi
Harbiy-Havo kuchlari qo‘mondonining 1994 yil 1 avgustdagi farmoyishiga asosan
tashkil   etilgan.   Bilim   yurtida   vertolyot   aviatsiyasining   ko‘mondonlik-taktik
mutaxassisligi   bo‘yicha   uchuvchi-muhandislar,   jangovar   boshqaruv   ofitserla-ri,
shturmanlar,   samolyot   va   dvigatellar   bo‘yicha   muhandis-texniklar,   aviatsiya qurollari   bo‘yicha   muhandis-texniklar,   aviatsiya   jihozlari   bo‘yicha   muhandis-
texniklar,   radioelektronika   jihozlari   bo‘yicha   muhandiotexniklar,   ixtisosliklar
bo‘yicha mutaxassislar tayyorlanadi.
1997   yilning   oktabr   oyida   bilim   yurtini   uchuvchilik   va   muhandis-texnik
mutaxassisliklari   bo‘yicha   97   nafar   yosh   ofitser   birinchi   qaldirg‘ochlar   sifatida
tamomladilar.   Bilim   yurti   o‘z   faoliyati   davomida   1303   nafar   aviatsiya
mutaxassisini   yetishtirdi.   Ular   hozirgi   kunda   O‘zbekiston   Respublikasi   mudofaa
vazirligining   harbiy   qism   va   bo‘linmalarida   turli   lavozimlarda   Vatanni   himoya
qilishdek oliyjanob va mas’uliyatli vazifalarni a’lo darajada bajarib kelmoqda.
Toshkent axborot texnologiyalari universitetining maxsus fakulteti O‘zR VM
ning 1993 yil 13 maydagi qaroriga asosan tashkil topgan bo‘lib, Qurolli Kuchlari
safiga   ofitser   kadrlarni   tayyorlab   beradigan   oliy   harbiy   bilim   yurti   xisoblanadi.
Fakultetda o‘kuv jarayoni «O‘zbekiston Respublikasi Mudofaa Vazirligining oliy
harbiy   ta’lim   muassasalari   nizomi»ga   mos   holda,   telekommunikatsiya   va
radiotexnika   ta’limi   yo‘nalishlari   bo‘yicha   davlat   ta’lim   standartlari   asosida
tashkil etilgan.
Bo‘ysunuvchi       bo‘linmalarni       boshqarishga     qodir,       tashkilotchilik   va
ishchanlik   kunikmalari   rivojlangan,   mustaqil   O‘zbekistonning   milliy   g‘oya   va
mafkurasiga   sodiq,   dunyoqarashi   keng,   intellektual   salohiyatli,   yetakchilik   sifati,
ona   Vatani   va   Qurolli   Kuchlaridan   faxrlanish   tuyg‘usiga   ega   yosh   ofitser-
kadrlarni tayyorlash - bilim yurtining asosiy vazifasidir.
Serjantlar   tayyorlash   maktablari.   Har   bir   harbiy   okrug   serjantlar   tayyorlash
maktabi   O‘zbekiston   Qurolli   Kuchlari   uchun   kichik   komandirlarni   tayyorlashga
mo‘ljallangan maxsus o‘quv muassasasi hisoblanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2001   yil   26   yanvardagi
«O‘zbekiston Respublikasi serjantlar tarkibini tayyorlash tizimini takomillashtirish
to‘g‘risida»gi   Qaroriga   asosan,   2001   yilda   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli
Kuchlarida bosqichma-bosqich to‘rtta ssrjantlar tayyorlash maktabi tashkil qilindi.
Harbiy   okrug   serjantlar   tayyorlash   maktablari   Markaziy   va   Toshkent   harbiy
okruglarida, Janubiy-G‘arbiy maxsus va Sharqiy harbiy okruglarda tashkil etilgan. 2007   yili   beshinchi   serjantlar   tayyorlash   maktabi   Shimoliy-g‘arbiy   harbiy
okrugida ochildi.
Serjantlar   tayyorlash   maktablarini   joylashtirish   uchun:   Markaziy   harbiy
okrugda Samarqand shahri, Toshkent  harbiy okrugida - Chirchiq shahri, Janubiy-
g‘arbiy   maxsus   harbiy   okrugda   -   Qarshi   shahri,   Sharqiy   harbiy   okrugda   -
Namangan   viloyatining   Chortoq   aholi   punkti   Shimoli-g‘arbiy   harbiy   okrugi
Urganch shahrida tashkil etildi.
Serjantlar   tayyorlash   maktabining   o‘kuv   dasturi   harbiy   xizmatchilarga
birlamchi   taktik   bo‘linmalarni   boshqarish   asoslari,   harbiy   hisobdagi   ixtisoslikka
oid   professional   komandirlik   mahoratlari,   vaziyatga   to‘g‘ri   baho   berib,   sharoitga
monand   qaror   qabul   qilish,   qurol-aslaha   va   harbiy   texnikaning   ko‘llanishini
tashkillashtirish usullarini o‘rgatishga yo‘naltirilgan.
Serjantlar   tayyorlash   maktablarida   joriy   etilgan   ta’lim-tarbiya   jarayonining
asosiy   yo‘nalishlari   jumlasiga   davlatimiz   tomonidan   olib   borilayetgan   ichki   va
tashqi   siyosatning   dolzarb   muammolariga   oid   umumiy   bilimlar,   mamlakatimizda
ro‘y   berayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   sohalardagi   yangilanishlar,   menedjment,   bozor
iqtisodiyoti   asoslari,   tadbirkorlik,   kichik   biznes,   fermer   ho‘jaligini   rivojlanirish
kabi   davlat   va   ijtimoiy   qurilishning   dolzarb   masalalariga   oid   umumiy   bilim   va
tushunchalar berish kiradi.
Ta’lim   dasturi   serjantlarning   yetakchilik   sifatlarini   rivojlantirish,   harbiy
bo‘linmalardagi   sog‘lom   ma’naviy-ruhiy   muhitni   saqlash   va   pedagogik
ko‘nikmalarni tarbiyalashga yo‘naltirilgan.
Serjantlar   tayyorlash   maktablarida   o‘kuv   dasturiga   muvofik   Janubiy-g‘arbiy
maxsus harbiy okrug Serjantlar tayyorlash maktabida - 20 ta ixtissoslik, Markaziy
harbiy   okrug   Serjantlar   tayyorlash   maktabida   -   16   ta   ixtissoslik,   Sharqiy   harbiy
okrug Serjantlar tayyorlash maktabida - 15 ta ixtissoslik, Shimoliy-G‘arbiy harbiy
okrug   Serjantlar   tayyorlash   maktabida   -   12   ta   ixtissoslik   bo‘yicha   mutaxassislar
tayyorlanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   birinchi     Prezidentining   2005   yil   31   oktabrdagi
qaroriga asosan, oliy harbiy ta’lim muassasalariga o‘qishga kiruvchi, harbiy xizmat davrida   jangovar   va   ma’naviy-ma’rifiy   tayyorgarlik   bo‘yicha   yuqori   natijalarga
erishgan,   muddatli   harbiy   xizmatni   tamomlab,   belgilangan   shakldagi
tavsiyanomaga   ega   bo‘lgan   fuqarolarga   test   sinovlarida   to‘planishi   mumkin
bo‘lgan eng yuqori ballning 25 foizi mikdorida qo‘shimcha imtiyoz beriladi .
O‘zR   VM   ning   2004   yil   12   apreldagi   «O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli
Kuchlari   serjantlarining   maqomi   to‘g‘risida»gi   Qaroriga   asosan,   5   yil   davomida
serjantlar tarkibi lavozimlarida benuqson xizmat qilgan xarbiy xizmatchilarga test
sinovlarida   to‘planishi   mumkin   bo‘lgan   eng   ko‘p   ballning   20   foizi   mikdorida
qo‘shimcha   imtiyoz   beriladi   hamda   «Eng   ilg‘or   serjant»   tanlovining   respublika
bosqichi g‘oliblari oliy harbiy ta’lim muassasalariga tanlov (konkurs) dan tashqari
qabul qilinish hukuqiga ega bo‘ladi.  II.BOB.  Milliy armiyaning rivojlanish bosqichlari va islox
qilish jarayonlari
2.1.  Harbiy mashqlarda modellashtirish va simulyatsiya  jarayonlari.
Mustaqillik   davrida   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarini
shakllantirish   va   rivojlantirish   jarayonlari   bosqkichma-bosqich   amalga
oshirilmoqda .
Dastlabki   bosqichda   Qurolli   Kuchlarni   qurish   va   qayta   tashkil   etish   davri
bo‘lib, bu davrda O‘zbekiston xududidagi qurol-yarog‘ va texnikani saqlab qolish
bo‘yicha   o‘z   vaqtida   ko‘rilgan   chora-tadbirlar,   ofitser   kadrlar   yetishmasligi
muammolari   va   uni   bartaraf   etish   chora-tadbirlari   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.
Mamlakat   rahbariyatining   qurol-yarog‘   va   texnikani   saqlab   qolish   bo‘yicha
ko‘rgan   chora-tadbirlari   mamlakatda   tinchlik   va   barqarorlikni   saqlash,
shuningdek,   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   xavfsizlikni   ta’minlashda   muhim   rol
o‘ynadi.   Bu   bosqichda   Qurolli   Kuchlarning   xukukiy   bazasi   yaratildi;   zamon
talabiga   javob   beradigan   qo‘shin   turlari   va   ularni   barqaror   boshqarish,   harbiy
kadrlar tayyorlash tizimi barpo etildi; mintaqadagi geostrategik vaziyat va harbiy
siyosiy   holat   hisobga   olgan   holda   qo‘shinlarning   jangovar   tarkibi   va   joylashish
tizimi  takomillashtarildi. Bu  - davlat  chegaralarini  hamda  xalqimiz  manfaatlarini
ishonchli himoya kilish imkonini yaratildi.
Keyingi   bosqichda   Qurolli   Kuchlarni   tashkil   etish   va   boshqarishning
mamlakat xavfsizligiga tashqi  va ichki tahdidlarni  chuqur  hamda har  tomonlama
o‘rganish asosida mutlaqo yangi tizim yuzaga keldi. Bu boskichda harbiy okruglar
va   chegara   hududlarini   tashkil   qilish,   qo‘shinlarni   boshqarish   samaradorligini
oshirishga,   jangovar   qo‘shinlar   guruhlarini   tashkil   etish   va   ularni   muhim
operatsion   hamda   strategik   yo‘nalishlarda   joylashtirishga,   Qurolli   Kuchlar
Birlashgan shtabini, yagona boshqaruv tuzilmasi va harakatdagi hududiy mudofaa
tizimini shakllantirishga katta e’tibor qaratildi.
Shuningdek, Qurolli Kuchlar sonini harbiy tayyorgarlikka zarar yetkazmagan
holda,   harbiy   bo‘linmalar   safarbarligi,   tezkorligi   va   o‘zini   o‘zi   ta’minlash layoqatliligi   prinsiplari   asosida   son   va   tuzilish   jihatidan   ixcham   professional
armiyani   shakllantirishning   maqsadli   yo‘nalishi   sifatida   kamaytirish,   Qurolli
Kuchlarni tashkil etish va boshqarishning butun tuzilmasini  kayta ko‘rib chiqish,
armiyani   kompleks   ravishda   harbiy-texnik   ta’minlash   va   modernizatsiya   qilish
dasturini   amalga   oshirishni   boshlash   kabi   masalalar   diqqat   markazdagi   vazifa
bo‘ldi.
So‘nggi yillar davomida O‘zbekiston Respublikasi  Qurolli Kuchlarini chukur
isloh qilish bosqichi davom etmokda.
Bu   boskichda   Qurolli   Kuchlarni   boshqarish   va   ularning   birgalikda   harakat
qilishiga   oid   yagona   tizimni   takomillashtirish,   ulardan   davlat   xavfsizligi   va
hududiy yaxlitligini mustahkamlashda samarali foydalanishga qaratilgan tadbirlar
amalga   oshirib   kelinmoqda.   Mazkur   bosqichda   amalga   oshirilgan   ishlar   eng
avvalo harbiy xizmatga chaqirish tizimi  va uni  takomillashtirishga oid kompleks
chora-tadbirlarni   ishlab   chiqishda   namoyon   bo‘lmokda.   Muddatli   harbiy   xizmat
muddatini   qisqartirish,   safarbar-chaqiruv   rezervida   xizmat   kilish,   tanlov   asosida
tanlash, imtiyozlar tizimi shular jumlasidandir. Shuningdek, harbiy xizmatchilarni
ijtimoiy   muhofaza   qilishni   kuchaytirish,   ularni   uy-joy,   ozik-ovqat,   mablag‘   va
tibbiy   xizmatlar   bilan   ta’minlash   bo‘yicha   msyoriy-huqukiy   bazaning   yaratilishi
va   amaliyotga   tatbiq   etilishi,   texnik   qayta   jihozlash,   harakatchan,   o‘zini   o‘zi
ta’minlaydigan   kuchlarni   tashkil   etish   masalalari   ushbu   bosqichda   amagga
oshayotgan eng muhim tadbirlardir.
O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarini   isloh   kilish   jarayonida   milliy
armiyamiz,   Qurolli   Kuchlarni   tuzish   va   boshqarishning   sifat   jihatdan   yangi
tizimiga   o‘tildi.   Qiska   muddat   ichida   harbiy   okruglar,   chegara   mintaqalari   va
harakatchan   bo‘linmalar   tuzildi.   Mamlakatimiz   mudofaa   kompleksini   boshqarish
mexanizmi,   Qurolli   Kuchlar   Birlashgan   shtabi   rahbarlik   qiladigan   jangovar
tayyorgarlik   va   olerativ-strategik   rejalashtirish   tizimi   qayta   ko‘rib   chiqildi.
Mamlakat   mudofaa   xavfsizligiga   nisbatan   jiddiy   taxdid   va   xatarlar   mavjud
bo‘lgan   operatsion   yo‘nalishlarga   harbiy   kismlarni   ko‘chirib   o‘tkazish   va
joylashtirish bo‘yicha g‘oyat keng ko‘lamli ishlar amalga oshirildi. Qo‘shinlarning   barcha   turlari   o‘rtasida   uzviy   hamkorlik  va   ularni   boshqarish
yuzasidan samarali tizim ishlab chiqildi. Mamlakat harbiy xavfsizligini ta’minlash
tizimining   takomillashtirilishi   davlatimiz   mudofaa   qobiliyatini   mustahkamlash,
moddiy va moliyaviy resurslarni tejash imkonini berdi.
Ayni   vaqtda   O‘zbekiston   Respublikasining   «Mudofaa   to‘g‘risida»   «Umumiy
harbiy majburiyat va harbiy xizmat to‘g‘risida»gi qonunlariga tegishli o‘zgartirish
va qo‘shimchalar kiritildi, jangovar xizmat faoliyatini  tartibga soluvchi  meyoriy-
huquqiy baza ishlab chiqildi va mustahkamlandi.
Muddatli   harbiy   xizmatni   o‘tash   muddati   bir   yil   etib   belgilandi,   safarbarlik-
chaqiruv   rszerv   xizmati   joriy   etildi.   Qo‘shinlarning   moddiy-texnik   bazasini
mustahkamlash,   ularni   zamonaviy   qurol-aslahalar   bilan   ta’minlash,   harbiy
xizmatchilarning   ijtimoiy,   turar   joy   va   maishiy   sharoitlarini   yaxshilash   bo‘yicha
kompleks chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda.
Qurolli kuchlarni va harbiy xizmatchilarni zamonaviy talablar asosida tashkil
etish   va   izchil   modernizatsiya   jarayonlari   uzluksiz   davom   etmokda.   Qurolli
Kuchlar   Oliy   Bosh   Qo‘mondoni,   O‘zbekiston   Respublikasining   birinchi
Prezidenti   I.Karimov   bu   haqda   shunday   fikrlarni   qayd   etgan   edi   :   «Biz   Qurolli
Kuchlarni   tashkil   qilish   va   harbiy   xizmatchilarni   tayyorlashning   kompyuter
texnologiyalari,   modellashtirish   va   simulyatsiya   usullarini   qo‘llashga   asoslangan
o‘zimizga   xos   modelini   yaratdik   va   uni   hayotga   joriy   etmoqdamiz».   O‘zR   VM
ning   2002   yil   9   iyuldagi   qaroriga   muvofiq   tashkil   etilgan   O‘zbekiston
Respublikasi   Kurolli   Kuchlari   axborot   texnologiyalarini   modellashtirish   va
simulyatsiya   bo‘yicha   maxsus   markazi   o‘z   faoliyatini   2004   yil   13   yanvar   kuni
boshladi.   Markaz   Qurolli   Kuchlari   qo‘shinlari   va   qo‘mondonlik   tarkibi,
birlashmalarning   boshqaruv   organlariga   mansub   ofi-serlarga   axborot
texnologiyalari   va   simulyatsiya   vositalaridan   foydalanish   asosida   ta’lim   berishni
amalga oshiruvchi harbiy-tadqiqot muassasidir.
Kompyuter   texnologiyalarini   ko‘llash   negizida   o‘tkaziladigan   harbiy
mashqlarni   modellashtirish   va   simulyatsiya   qilish   vositalari   hamda   zamonaviy
axborot texnologiyalarini qo‘llashga asoslangan, qo‘shinlarni boshqarish bo‘yicha barcha   toifadagi   harbiy   xizmatchilarni   o‘zaro   hamkorlikda   o‘kitiladigan
zamonaviy   ta’lim   shaklidir.   Ular   qo‘mondonlik   shtab   o‘quv   mashqlari   singari,
harbiy  xizmatchilarni  o‘qitishning  asosiy  shakli   bo‘lishi  bilan  birga,  qo‘shinlarni
boshqarishga tayyorlashning muhim vositalaridan biri hisoblanadi. Simulyatsiya -
bu   real   hayotdagi   faoliyat   turlari   yoki   jarayonlarni   o‘quv-mashq   asnosida
zamonaviy   axborot   texnologiyalari   va   boshqa   vositalar   orqali   asliga   o‘xshatib
ko‘rsatishdan   iborat   bo‘lib,   bilim   olish   jarayonini   yanada   qiziqarliroq   qiluvchi
nihoyatda   samarali   bo‘lishini   ta’minlaydi.   Qo‘shinlari   harakatlarini
muvofiqlashtirish,   jang   maydonida   razvedka   olib   borish   va   nishonga   olish
jarayoni   kabi   jangovar   o‘kuv   operatsiyalarni   simulyatsiya   kilish   orkali
ko‘rgazmali asosda o‘rgatiladi.
Simulyatsiyaning   bir   nschta   turi   mavjud   bo‘lib,   ular   orasida   kompyuter
simulyatsiyasi   ilgari   ma’lum   bo‘lmagan   yangi   imkoniyatlarni   ochib   bermoqda.
Qo‘shinlarning   jangovar   va   operativ   tayyorgarligini   oshirish   jarayoniga
modellashtirish   va   simulyatsiya   vositalarining   joriy   etilishi,   zamonaviy
texnologiyalarning   qo‘llanishi   tufayli   bu   jarayonda   vositalar   (xususan:   yoqilg‘i,
o‘q-dori va butlovchi qismlar) sarfi qiskarishga erishildi.
  2.2. Kuchli ijtimoiy himoya va imtiyozlar
Mustaqillik davrida Qurolli Kuchlarda kuchli ijtimoiy himoya siyosati yo‘lga
qo‘yildi.   Armiyada   xizmat   qilayotganlar   yoki   xizmat   burchini   a’lo   darajada
bajarganlar uchun katta imtiyozlar yaratilmokda.
1994   yil   yanvardan   e’tiboran   harbiy   xizmatchilar,   harbiy   xizmatga   majbur
fuqarolar, oddiy askarlar va boshliqlar tarkibiga mansub shaxslar  hayotini harbiy
xizmat   o‘tash   (xarbiy   yig‘inlarda   ishtirok   etish)   davrida   jarohatlanish
(kontuziyalanish) va kasallanish holatlaridan davlat tomonidan majburiy sug‘urta
qilish joriy etildi 1
.
1994   yil   1   oktabrdan   e’tiboran   O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   vazirligi,
Ichki   ishlar   vazirligi   va   Milliy   xavfsizlik   xizmati   tasarrufidagi   muddatli   harbiy
xizmatchilar   va   maxsus   o‘quv   muassasalarida   tahsil   ko‘rayotgan   kursantlarning
oylik   maoshlari   uch   barobarga   oshirildi 2
.   Shu   bilan   birga   muddatli   harbiy
xizmatchilar o‘tagan xizmat davri ularning mehnat staji va ixtisoslik bo‘yicha ish
stajiga   bir   oyi   ikki   oy   hisoblanib   kiritildi.   Respublikaning   oliy   va   o‘rta   maxsus
o‘quv   yurtlariga   qabul   kilishda   muddatli   harbiy   xizmatni   o‘tab,   harbiy   qism
komandiri   tomonidan   berilgan   tavsiyanomalarga   ega   bo‘lgan   abituriyentlarga,
ular-ning   test   sinovlarida   to‘langan   ballariga,   test   sinovlarida   to‘planadigan   eng
yuqori balning 10 foiz ko‘shish ko‘rinishida imtiyoz berildi.
Muddatli   harbiy   xizmatchilarning   oilalari   ular   muddatli   harbiy   xizmatni
o‘tayotgan davrdagi yer solig‘i to‘lashdan ozod qilindi.
1996   yil   30   avgustdan   esa   haqikiy   muddatli   harbiy   xiz-
matni   o‘tayotgan   harbiy   xizmatchilar   shahar   yo‘lovchilar   trans-
portidan bepul foydalanish huquqiga ega bo‘ldilar 3
.
1
  O` zbekiston   Respubdikasi   Vazirlar   Maxkamasining   1994   yil   26   yanvardagi   38-sonli   «Harbiy   xizmatchilar
va   h arbiy   majburiyatli   shaxslar,   oddiy   askarlar   xamda   boshliklar   tarkibiga   kiruvchi   shaxslarning   davlat
majburiy shaxsiy s u g‘urtasi to‘g‘risida»gi  q arori.
2
  « O` zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994 yil 3 oktyabrdagi 496-sonli «Muddatli xizmat harbiy
xizmatchilariga va ularning oila a’zolariga  q o‘shimcha imtiyozlar to‘g‘risida»gi  q arori.
3
  O‘zbekiston   Respublikasining   1996   yil   30   avgustdagi   278-1-sonli   «Shahar   yo‘lovchilar   transportida
bepul foydalanishni tartibga solish to‘g‘risida»gi  q onuni 1996   yil   10   yanvardan   muddatli   harbiy   xizmatchilar   va
kursantlarning   oylik   maoshlari   eng   kam   ish   haqiga   nisba-
tan   foiz   hisobida   belgilab   qo‘yildi,   endilikda   muddatli
harbiy   xizmatchilar   va   kursantlarning   eng   kam   oylik   ma-
oshlari   respublika   hududida   yagona   tarif   setkasida   qabul
qilingan   eng   kam   ish   hakining   50   foizi   miqdorida   belgilab
qo‘yilgan   yoki   muddatli   harbiy   xizmatchilar   va   kursantlarning   joriy   oylik
maoshlari o‘rtacha 1,5 barobar oshirildi 1
.
2005   yil   1   iyuldan   e’tiboran   oddiy   askarlar   va   serjantlar   tarkibida   muddatli
harbiy   xizmatni   o‘tayotgan   harbiy   xizmatchilarining;   lavozim   maoshlari     ikki
baravarga;  harbiy xizmatdan bo‘shatilganda beriladigan nafaqa mikdori  eng kam
oylik ish xaqining sakkiz baravarigacha yoki 20 baravarga oshirildi. O‘zbekiston
Respublikasi   Qurolli   Kuchlarida   muddatli   harbiy   xizmatni   o‘tagan   fuqarolar
O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari malakali kadrlar bilan to‘ldirish uchun
zarur   bo‘lgan   texnik   va   boshqa   mutaxassisliklar   bo‘yicha   respublikaning   oliy
ta’lim   muassasalariga   o‘qishga   kirayotganida   ularga   test   sinovlarida   to‘planishi
mumkin bo‘lgan eng ko‘p bapning 20% miqdorida qo‘shimcha imtiyoz berildi.
2005   yil   1   iyulidan   e’tiboran   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarning
oddiy   askarlar,   serjantlar   va   ofitserlar   tarkibiga   mansub,   turar   joy   bilan
ta’minlanmagan   shartnoma   bo‘yicha   harbiy   xizmatchilarga   ijara-
ga   uy   olib   yashayotganliklari   uchun   to‘lanadigan   pul   badali-
ning   mikdori   (ko‘rsatiladigan   kommunal   xizmatlar   uchun
to‘lanadigan   to‘lovlardan   tashqari)   Toshkent   shahrida   -   eng
kam   ish   haqining   to‘rt   baravarigacha   miqdorda;   Nukus   shahri
va   viloyat   markazlarida   -   eng   kam   ish   xaqining   uch   barava-
rigacha   mikdorda;   O‘zbekiston   Respublikasining   boshqa
shaharlari,   tuman   markazlari   va   aholi   punktlarida   -   eng   kam
ish   hakining   ikki   baravarigacha   miqdorda;   oila   a’zolari   uch
kishi   va   undan   ortiq   bo‘lgan   taqdirda   harbiy   xizmatchilar-
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   1997   yil   10   yanvardagi   PF-1697-   sonli   «Muddatli   harbiy
xiz matchilar n ing oylik maoshlarini oshirish   to‘g‘risida»gi Farmoni. ga   to‘lanadigan   ushbu   pul   badalining   mikdorlari   50   foizga
oshirildi 1
.
2005   yil   31   oktabrdan   O‘zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   safida
muddatli   harbiy   xizmatni   o‘tab   bo‘lgan   fuqarolar   uchun   respublika   oliy   o‘quv
yurtlariga o‘qishga kirishda test sinovlarida to‘planadigan eng ko‘p ballning 25%
miqdorida   qo‘shimcha   ball   shaklidagi   imtiyoz   berish   belgilandi 2
.   Harbiy   kism
qo‘mondonligi tavsiyanomasiga ega bo‘lgan, biroq tanlov davomida (test) kerakli
ball   to‘play   olmagan   muddatli   harbiy   xizmatni   o‘tagan   abiturentlar   o‘kishning
pedagogika,   qishloq   xo‘jaligi,   tabiiy-ilmiy   va   texnik   yo‘nalishi   bo‘yicha   oliy
ta’lim   muassasalariga   to‘lov-shartnoma   asosida   qabul   qilinadi.   Muddatli   harbiy
xizmatni   o‘tagan   va   to‘lov   shartnoma   bo‘yicha   o‘qishga   qabul   kilingan,   o‘kish
davrida «Kamolot» harakatining talaba tashkilotlari faoliyatida faol ishtirok etgan
talabalarga   O‘zbekiston   Respublikasi   «Kamolot»   yoshlar   ijtimoiy   harakati
tomonidan   shartnoma   summasining   35   foizini   to‘lash   tariqasida   moddiy   yordam
ko‘rsatiladi.
Shartnoma   bo‘yicha   harbiy   xizmatchilar   va   ular   bilan   birga   istiqomat
qilayotgan   oila   a’zolariga,   hakiqiy   harbiy   xizmatni     davom   ettirish   uchun
tayinlangan   yangi   joyga   yetib   olishlari   bilan   uch   oydan   kechiktirilmagan   tarzda,
O‘zbekiston   Respublikasi     qonunlari   va     boshqa   meyoriy-huquqiy   jihatlarda
ko‘zda   tutilgan   tartib   va   meyorlarga   muvofiq   joy   ajratib   beriladi.   Ayni   vaqtda
ushbu   uy-joy,   harbiy   xizmatchilarning   qo‘shimcha   istiqomat   maydoniga   bo‘lgan
huquki   inobatga   olinib,   O‘zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   vazirligi   balansiga
o‘tkaziladigan   fukarolarning   o‘zini   boshqarish   organlari   yoki   idora   tasarrufidagi
turar joy maydonlari fondi hisobidan ajratib beriladi 3
. 
O‘zbekiston     Respublikasi     Qurolli     Kuchlarining     ofitserlar tarkibi hamda
oddiy   askarlar   va   serjantlar   tarkibiga   mansub   shartnoma   bo‘yicha   harbiy
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2005   yil   iyundagi   PQ-112-
sonli   «O‘zbekiston   Respublikasi   q urolli   Kuchlarining   harbiy     xizmatchilarining   ijtimoiy   muhofaza   kilishni
ta’minlash borasidagi  q o‘shimcha chora-tadbirla r  to‘g‘risida»g i  qarori.
2
  « O` zb e kiston   Respublikasi   q urolli   Kuchlari   safida   muddatli   h arbiy
xizmatni   o‘tayotgan   h arbiy   xizmatchilarga   beriladigan   imtiyozlar   tizimin i   yanada   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori.
3
  O` zbekiston Respublikasi  q urolli Kuchlariniig harbiy xi z matchilarining turar joy bilan ta’minlash tartibi to‘g‘risidagi
Nizom.    O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2007 yil 14 sentabrdagi 694-sonli  q arori bilan tasdiqlangan. xizmatchilarning   gp   ta’minotiga,   belgilangan   xizmat   muddatini   o‘taganliklari
uchun   oylik   foizli   ustama   hak   miqdorlari   3   yildan   5   yilgacha   xizmat   muddatini
o‘taganda -15 foiz; 5 yildan 10 yilgacha xizmat muddatini o‘taganda - 25 foiz; 10
yildan 20 yilgacha va undan ortiq xizmat muddatini o‘taganda - 30 foiz maoshda
belgilandi.
O‘zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari safida xizmat qilayotgan harbiylar
uchun yaratilayotgan imkoniyatlar va kuchli ijtimoiy himoya siyosati ularni vatan
oldidagi   o‘z   burchlarini   sharaf   bilan   bajarishlari   uchun   moddiy   va   ma’naviy
rag‘bat   bo‘lmoqda.   Bugungi   kunga   kelib   armiyada   o‘z   yigitlik   burchini   o‘tab,
xizmat qilish katta sharafga aylandi.
XULOSA  Xulosa   qilib   aytganda,   istiqlol   O‘zbekiston   xalqiga   o‘z   ozodligi,   davlat
mustaqilligi,   milliy   ma’naviyatini   tiklash   va   mustaqil   taraqqiyot   yo‘lini   tanlab
olish   imkonini   berdi.   Ayni   paytda   so‘nggi   130   yil   davomida   mustamlaka
iskanjasida   yashagan   xalqimiz   o‘z   milliy   armiyasini   tashkil   etish,   vatan
sarhadlarini   mustaqil   mudofaa   qilish,   uni   o‘z   kuchlari   bilan   asrab-avaylash   va
himoya qilish imkoniga ega bo‘ldi.
Fоydalanilgan adabiyotlar  va  manbalar ro’yхati 1. Islom   Karimоv .   O’zbеkistоnning   o’z   istiqlоl   va   taraqqiyot   yo’li.
T.,”O’zbеkistоn”, 1992.
2. Islom   Karimоv.   O’zbеkistоnning   siyosiy-ijtimоiy   va   iqtisоdiy   istiqbоlining
asоsiy tamоyillari.//Vatan sajdagоh kabi muqaddasdir). T.3,T.,1996.
3. Islom Karimov. Milliy armiyamiz - mustaqilligimizning tinch va osoyishta
qayotimizning mustahkam kafolatidir.   T .,  2003 yil. 
4. Islom   Karimov   I.   Yuksak   ma'naviyat–yengilmas   kuch.   Т .:   Ma'naviyat,
2008.-176 bet.
5. Karimov   I.   Asosiy   vazifamiz-Vatanimiz   taraqqiyoti   va   xalqimiz
farovonligini yanada yuksaltirishdir.-T.: O'zbekiston, 2010.-48 bet.
6. Karimov I.  Mamlakatimizni modemizasiya qilish yo'lini davom ettirish
taraqqiyotimizning muhim omilidir.  Т .: O'zbekiston. 2010.
7. Islom Karimov. Ona yurtimiz baxtu iqboli va buyuk kelajagi yo`lida xizmat
qilish – eng oliy saodatdir. T.: O`zbekiston”. 2015.
8. Islom   Karimov.   Hayot   sinovlarida   toblangan   Qashqadaryo   eli   har
qanday yuksak marrani egallashga qodir. T.: O`zbekiston. 2016
9. Islom Karimov. Ozodlik havosidan to`yib nafas olgan xalq o`z yo`lidan
hech qachon qaytmaydi. T.: O`zbekiston. 2016.
10. Shavkat   Mirziyoyev.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo`lishi
kerak. T.: O`zbekiston. 2017.