Mustaqillik yillarida ilm-fan va ta’lim tizimida innovatsion texnologiyalarning joriy etilishi

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI 
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI 
TARIX FAKULTETI
KURS ISHI
Mavzu:  Mu staqillik yillarida ilm-fan va ta’lim
tizimida innovatsion texnologiyalarning joriy etilishi
Qabul qildi:
Bajardi:
Toshkent Reja:
Kirish
1.  Mu staqillik yillarida ilm-fan va ta’lim tizimida innovatsion 
texnologiyalarning joriy etilishi
2.  Oliy ta’limdan keyingi ta’lim tizimining mustaqillik yillaridagi 
o’zgarishlari
3.  O’zbekistonda ilm-fan taraqqiyotining ahvoli. Uning rivojlanishini 
qo’llab-quvvatlash borasidagi chora-tadbirlar, mavjud muammolar va 
ularni hal etish bo’yicha mulohazalar
Xulosa.
Adabiyotlar. Kirish
Shiddat   bilan   o’zgarib   borayotgan   dunyoda   yashay   oladigan   yoshlarni
tayyorlash   uchun   asosiy   vazifasini   muayyan   miqdordagi   bilimlarni   berishdan
iborat   deb   hisoblaydigan   an’anaviy   ta’lim   yo’sini   mutlaqo   yetarli   emas.   Chunki
ilm-fan   va   texnika   shu   darajada   rivojlandiki,   endi   odam   biror   fandagi   eng   asosiy
tushunchalarni   ham   xotirasida   saqlab   qola   olmaydi.   Buning   ustiga,   tinimsiz
o’zgarishlardan iborat bo’lib qolgan hayotga mustaqil qadam qo’yayotgan yoshlar
ana   shunday   o’zgarishlarga   ham   intellektual,   ham   ma’naviy   jihatdan   tayyor
bo’lmasa, raqobatlar kurashidan iborat dunyoda o’z o’rnini topolmasligi  mumkin.
Hozirgi  kunda  ta’lim  tizimida boy tajribalar  yig’ilgan. Chunonchi, ishbilarmonlik
o’yinlari,   kompyuterli   o’qitish,   individuallashtirilgan   o’qitish,   insonparvarlik,
hamkorlik, shaxsni erkin tarbiyalash va h.zo.
Bugungi   kunda  xorij   tajribalaridan   andoza   olish,   ijodiy  yondashgan   holda
amaliyotda   joriy   etish,   zamon   talabiga   mos   ravishda   me’yoriy   hujjatlar,
o’quvmetodik   adabiyotlar,   o’quv   metodik   majmualarni   ishlab   chiqish,   ilg’or
xorijiy   tajriba   asosida   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining   rahbar   va
mutaxassislarida   zamonaviy   menejment   va   pedagogik   texnologiyalar   bo’yicha
sohaga   oid   bilim   va   ko’nikmalarni   shakllantirish   vazifalari   dolzarb   masalalar
sirasiga   kiritilmoqda.   Shu   bois   mamlakatimizda   maktabgacha   ta’lim   tizimini
tubdan takomillashtirish yuzasidan farmon va qarorlar qabul qilindi.
Yuzaga   kelgan   yangi   tarixiy   shart-sharoit   ilm-fan   sohasini   tub   islohot
qilishni   taqozo   etdi.   Zero,   dolzarb   ilmiy-texnik   muammolar   hal   qilinishi
respublikaning   rivojlanishini   ta’minlar   edi.   •   Avvalo,   Prezidentning   1992-yil
martdagi farmoni bilan ilmiy kadrlar tayyorlanishini tashkil etuvchi vakolatli organ
–   Oliy   attestatsiya   komissiyasi   (OAK)   tashkil   etildi.   •   Prezidentning   1992-yil
iyuldagi «Ilm-fanni davlat  yo’li bilan qo’llabquvvatlash va innovatsiya faoliyatini
rivojlantirish   to’g’risida»gi   farmoni   asosida   respublika   olimlari   xorijiy
mamlakatlarga tajriba oshirishga yuborilishi yo’lga qo’yildi. Ilmiy natijalarni ichki
va   tashqi   bozorga   olib   chiqish   bilan   shug’ullanuvchi   Respublika   ilmiy ishlanmalarni   innovatsiya   tijorat   markazi   Fanlar   akademiyasi   tarkibida   tashkil
etildi.
O’zbekiston fani va ta’limi integ- ratsiyasini ta’minlash borasida ham qator
ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Bu   jarayon   2012-yilga   qadar   Fanlar   akademiyasi
tizimida ilmiy-o’quv markaz- lari tashkil etilishi orqali amalga oshirildi. Jumladan,
2011-yili   Fanlar   akademiyasining   Fizikatexnika   institutida   «Qayta   tiklanadigan
energiya   manbalari»   ilmiyo’quv   markazi,   2012-yili   Immunologiya   institutida
«Bio-   tibbiyot»   ilmiy-ta’lim   innovatsion   markazi   ish   boshladi.   •   2012-yildan   esa,
oliy   ta’lim   tizimida   ilmiy   sektor   rivojini   ta’minlash   maqsadida   Fanlar
akademiyasning   5   ta   ilmiy   tadqiqot   instituti,   4   ta   min-   taqaviy   ilmiy   markazlar
ilmiy bo’linma tarzida qayta tashkil etilib, yo’nalishi va ixtisosliklariga ko’ra ular
tegishli   oliy   ta’lim   muassasalariga   o’tkazildi.  2016–   2017-yillar   O’zbekiston   ilm-
fanida   tom   ma’noda   tub   islohotlar   davri   bo’ldi.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2016-yil   30-   de-   kabr   kuni   ilk   bor
mamlakatimizning   yetakchi   ilm-fan   namoyandalari   bilan   uchrashdi.   Uchrashuv
natijalariga   ko’ra,   O’zbekistonda   ilm-fanga   e’tibor   yanada   kuchayishi   belgilandi.
Prezidentning   2017-yil   17-fevraldagi   «Fanlar   akademiyasi   faoliyati,   ilmiy-
tadqiqot   ishlarini   tashkil   etish,   boshqarish   va   moliyalashtirishni   yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi  qarori  asosida  9 ta ilmiy- tadqiqot
muassasasi   Fanlar   akademiyasi   tarkibiga   qaytarildi,   qator   ilmiy   tashkilotlar   qayta
tashkil   etildi,   Fanlar   akademiyasining   fan   yo’nalishlari   bo’yicha   3   ta   bo’limi   va
Navoiy   bo’limi   tashkil   etildi,   O’zbekistonning   eng   yangi   tarixi   bo’yicha
Jamoatchilik kengashi faoliyati yo’lga qo’yildi. 1
Mustaqillik yillarida ta`lim-tarbiya sifati va samaradorligini zamon talablari
darajasiga   ko`tarish   davlat   siyosatining   ustuvor   yo`nalishlaridan   biriga   aylandi.
Ta`lim   ustuvorligi,   ta`lim   mazmuni   va   tuzilishi   o`zgarmoqda,   yangi   standartlar
joriy   etilmoqda,   ta`lim   sifati   rivojlanishning   yangi,   yanada   yuqori   bosqichiga
ko`tarilmoqda. Davlatimiz birinchi Prezidenti I. A. Karimov ta`biri bilan aytganda,
«Farzandlarimiz   bizdan   ko`ra   kuchli,   bilimli,   dono   va   albatta   baxtli   bo`lishlari»
1
  O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 16 fevraldagi “Oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim tizimini 
yanada takomillashtirish to’g’risida” gi PF-4958 sonli Farmoni. uchun   mustaqillik   yillarida   xalq   ta`limi   tizimida   barcha   shart-sharoitlar
yaratilmoqda,   shaxsga   yo`naltirilgan   ta`lim   strategiyasi   amalga   oshirilmoqda,
ta`lim tizimida innavatsion faollikning jadallashuvi kuzatilmoqda. Bugungi kunda
ilm-fan,   texnika   va   axborot   kommunikatsion   texnalogiyalar,   ishlab   chiqarish
sohalarining tez sur`atlarda jadallik bilan rivojlanishini ta`lim tizimi xodimlaridan
ta`lim   tarbiya   sifatini   mazmun   jihatidan   yangi   bosqichga   ko`tarish,   bunda
innavatsion   texnologiyalardan   samarali   foydalanishni   talab   etib,   har   bir   tizim
xodimi, ayniqsa o`qituvchilar zimmasiga yanada yuksak ma`suliyat va vazifalarni
yuklaydi.   Umumiy   o`rta   ta`lim   muassasalari   ta`lim   jarayoniga   innovatsiyalarni
tatbiq   etish   o`qituvchilarning   innovatsion   faoliyatidan   boshlanadi.   Chunki
o`qituvchi   ta`lim   va   tarbiya   jarayonining   yetakchisi,   tashkilotchisi   bo`lib,   uning
innovatsion   madaniyati,   tashabbuskorligi,   ijodiy   faolligi,   innavatorlikka   bo`lgan
intilishi   ta`lim   tizimini   rivojlantirishning   asosiy   omillaridan   biri   hisoblanadi.
«Innovatsiya»   so`zi   lotin   tilidagi   «inovatis»   (in-ichiga,   novus-yangi,   yangilik)
so`zidan   olingan   bo`lib,   tarjima   qilganda   «yangilik   kiritish,   ijobiy   o`zgarish,
yangilanish»   degan   ma`nolarni   anglatadi.   Innovatsiyalar   ilmiy-amaliy   jihatdan
asoslangan, biron bir sohada aniq maqsadga qaratilgan hamda amaliy tatbiq etishga
yo`naltirilgan   yuqori   samaradorlikka   ega   yangilik   hisoblanadi.   Pedagogik
innovatsiya   deyilganda   samarali   natijaga   erishish   maqsadida   ta`lim   tarbiya
jarayoniga   yangiliklar,   ijobiy   o`zgarishlar   kiritish   tushuniladi.   Pedogogik
innovatsiyalar   ilmiy   maktablarda,   ta`lim   amaliyotida   hamda   olim   va
pedagoklarning   ijodiy   faoliyati   natijasida   vujudga   keladi.   Innovatsiya   har
tomonlama   puxta   rejalashtirilgan,   o`quv   jarayoniga   maqsadli   kiritilayotgan   yangi
ta`limiy   amaliyot   (yangi   tartib,   uslub,   metod,   metadologiya,   texnologiya   va
boshqalar)   hisoblanadi.   Innovatsiyaning   o`ziga   xos   xususiyati   quyidagilar
hisoblanadi:   -   innovatsiyalar   doimo   dolzarb   muammoning   yangi   yechimini   o`z
ichiga oladi; - ulardan foydalanish yangi sifatli natijalarni olish imkonini beradi; -
innovatsiyalarni   tatbiq   etish   tizimdagi   barcha   komponentlarning   sifatiy
o`zgarishlariga olib keladi. Muhtaram Prezidentimiz SH. M. Mirziyoyevning takidlaganidek biz ta`lim
va tarbiya tizimining barcha bo`g`inlari faoliyatini bugungi zamon talablari asosida
takomillashtirishni o`zimizning birinchi darajali vazifamiz deb bilishimiz zarur.
Bugungi   kunda   ilm-fan,   texnika   va   ishlab   chiqarish   sohalarining   tez
sur`atlarda   jadallik   bilan   rivojlanishi   ta`lim   tizimi   xodimlaridan   ta`lim   tarbiya
sifatini   mazmun   jihatdan   yangi   bosqichga   ko`tarishni   talab   etib,   har   bir   tizim
xodimi, ayniqsa o`qituvchilar zimmasiga yanada yuksak ma`suliyat va vazifalarni
yuklaydi.
Ta`lim   tarbiya   tizimining   bugungi   kundagi   asosiy   vazifasi   o`quvchilarni
Vatanimizni   sevadigan,   o`z   bilimi   va   iste`dodiga   suyanadigan   hamda   zamonaviy
axborot   kommunikatsiya   texnologiyalardan   foydalangan   holda   mustaqil   ravishda
puxta   bilim   oladigan,   O`zbekistonning   qudratli   davlat   bo`lishiga   o`z   hissasini
qo`shadigan,   har   tomonlama   barkamol,   sog`lom   qilib   tarbiyalashdan   iborat.
Mazkur vazifalar eng avvalo samarali darslar orqali amalga oshiriladi.
Taraqqiyot   o`z   shiddati   bilan   hayot   tizimga   kirib   kelayotgan   bir   paytda
murakkab   texnika   va   texnologiyalar   farzandlarimiz   ongu-shuuridan   ham
mustahkam   o`rin   egallamoqda.   Bunday   vaziyatda   o`quvchiga   biror   yangi   bilim
berish, uni o`qish va izlanishga o`rgatish uchun o`qituvchidan juda katta mahorat
talab   qilinmoqda.   Tabiiyki,   bu   jarayon   kasbini   sevgan   ardoqlagan,   o`zini   hurmat
qilgan   har   bir   pedagogni   izlanishga,   yangidan   yangi   pedagogik   usul   va   uslublar,
texnologiyalarni o`rganishga, kashf qilishga undamoqda.
O’zbekistonda ilm-fan taraqqiyotining ahvoli. Uning
rivojlanishini qo’llab-quvvatlash borasidagi chora-tadbirlar,
mavjud muammolar va ularni hal etish bo’yicha mulohazalar.
Ilm-fan   —   har   qanday   davlatni   rivojlanishga   yetaklovchi   asosiy   kuch
hisoblanadi.   Davlatning   rivojlanishini   fan   taraqqiyoti   orqali   baholash   juda   ham
o’rinli,   desak   mubolag’a   bo’lmaydi.   Shu   bois   O’zbekiston   uchun   ilm-fan
taraqqiyoti   farovonlik   va   barqarorlik   yo’lidagi   muhim   qadamlardan   biridir.
Konstitutsiyamizda   davlat   jamiyatning   ilmiy   va   texnikaviy   rivojlanishiga g’amxo’rlik qilishi bejiz qayd etilmagan. Tarixdan o’zbek jamiyatida ilmga hurmat
va ehtirom  an’ana  sifatida saqlanib kelgan.  Buyuk bobokalonimiz Imom  Buxoriy
aytganlaridek,  "dunyoda ilmdan boshqa najot yo’q va bo’lmagay" .  Ilm-fanning hozirgi holati
Bugungi   kunda   O’zbekistonda   30   mingdan   ortiq   shaxs   ilmiy-tadqiqot
ishlari bilan shug’ullanadi, ularning  27 mingdan  ortig’i  oliy ma’lumotga  ega.
Har   yili   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   budjetining   salmoqli   qismi
ijtimoiy   xarajatlarga,   shu   jumladan,   ta’lim   va   ilm-fanga   sarflanadi.   2021-yilda
mamlakat   budjetidan   faqat   innovatsion   rivojlanish   va   novatorlik   g’oyalarini
qo’llab-quvvatlash,   obyektlarni   loyihalashtirish,   qurish   (rekonstruksiya   qilish)   va
jihozlash   uchun   239   milliard   so’mdan   ortiq   mablag’   ajratildi.   2022-yilda   bu
ko’rsatkich   671 milliard so’mdan   ortiqni yoki davlat budjeti xarajatlarining 0,39
foizini tashkil etadi.
O’tgan   to’rt   yil   davomida   28   ta   ilmiy   tashkilot   va   4   ta   innovatsion
texnopark   tashkil   etildi.   Olimlarning   maoshlari   uch   baravarga   ko’paydi.   Soha
tashkilotlarining   moddiy-texnik   bazasini   yangilashga   katta   mablag’lar   sarflandi.
Davlat   ilmiy-tadqiqot   siyosatining   muhim   ishtirokchisi   sifatida   28   ta   ilmiy-
tadqiqot muassasasi  va  4 ta  davlat muzeyini  o’z ichiga olgan  O’zbekiston Fanlar
akademiyasining  faoliyati takomillashtirildi.
2017-yilda   O’zbekiston   Respublikasi   Innovatsion   rivojlanish   vazirligi
faoliyati yo’lga qo’yilgani innovatsion g’oyalar va texnologiyalarni ishlab chiqish
va   joriy   etishni   tashkil   qilish   sohasida   muhim   qadam   bo’lib,   ushbu   yo’nalishda
salmoqli   ishlarni   amalga   oshirishga   xizmat   qildi.   Xususan,   vazirlikning   bevosita
ko’magi bilan 2018-2021-yillarda  342 ta  ilmiy  ishlanma  tijoratlashtirildi. Natijada
151,2   milliard   so’mlik   mahsulotlar   ishlab   chiqarildi,   128,7   milliard   so’mlik
mahsulotlar sotildi.
Umuman   olganda,   so’nggi   yillarda   ilm-fan   va   innovatsiyalarni   davlat
tomonidan   qo’llab-quvvatlash   tizimini   takomillashtirishning   huquqiy   asoslari
yaratildi.   Jumladan,   2018-2021- yillarda   ilmiy-innovatsion   faoliyat   sohasida   2   ta
qonun ,  Prezidentning   5 ta   Farmoni  va  26 ta   qarori ,  Vazirlar Mahkamasining   35 ta
qarori  va  7 ta   farmoyishi  qabul qilindi.
Ilmiy   va   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   va   qo’llab-quvvatlash
bo’yicha  erishilgan  yutuqlarga  qaramay,  hali  hal   qilinishi  kerak  bo’lgan  bir   qator muammolar   mavjud.   Ayniqsa,   bugungi   kunda   globallashuv   va   raqamlashtirish
davrida   aynan   innovatsion   yondashuv   mamlakat   muvaffaqiyatiga   zamin   yaratadi.
Bunday   yondashuvni   faqat   ilm-fan   yutuqlari   tufayli   qo’llash   mumkin,   shuning
uchun  ilm-fan  taraqqiyoti   davlatning   innovatsion   rivojlanishining   muhim   tarkibiy
qismidir.
Ilm-fan   muammolari   iqtisodiy   o’sishga,   aholi   turmush   darajasini
yaxshilashga, ijtimoiy sohaning dolzarb muammolarini hal qilishga bevosita ta’sir
qiladi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 29-oktyabrdagi PF–6097-
son   Farmoni   bilan   tasdiqlangan   Ilm-fanni   2030-yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasida   ilm-fanni   rivojlantirish   yo’lidagi   19   ta   muammo   alohida
belgilandi.   Iqtisodiyot   real   sektori   korxonalarining   ilm-fanga   e’tibori   yuqori
emasligi,   ilmiy-tadqiqot   o’tkazadigan   jamoalar   o’rtacha   yoshining   kattaligi,   ilm-
fan va ilmiy faoliyatga moliyaviy resurlarning yetarli darajada yo’naltirilmayotgani
shular jumlasidandir. Ushbu muammolarni hal qilish muhim bo’lib, har tomonlama
va chuqur o’ylangan choralar ko’rishni talab qiladi.
 Fan sohasidagi asosiy muammolar
Birinchidan,   dissertatsiya   himoyasi   va   ilmiy-pedagogik   faoliyatni
amalga   oshirish   muammolari.   Zamonaviy   ilmiy-pedagogik   kadr   –   bu   o’z   ishi
bilan   dolzarb   muammoni   tahlil   qiladigan   va   ushbu   muammoning   samarali
yechimlarini   ilgari   suradigan  tadqiqotchi. Bunday  ta’rif   olimning  o’zidan  halollik
va   mehnatsevarlikni   talab   qiladi.   Ilm-fanning   zamonaviy   rivojlanishi   sharoitida
ushbu ta’rifning dolzarbligiga shubha qoldirmaydi.
Bugungi   kunda   ilmiy   va   pedagogik   faoliyatni   amalga   oshirishda   bo’lajak
tadqiqotchi bir qator muammolarga duch kelmoqda. Ulardan birinchisi –   dolzarb
tadqiqot   mavzusini   tanlashdir .   Afsuski,   hamma   ham   bunga   e’tibor   bermaydi.
Ba’zan   tadqiqot   mavzusining   to’g’ri   tanlangani   muvaffaqiyatning   kaliti
hisoblanadi.   Tanlangan   tadqiqot   mavzularining   tahlili   asosan   eskirgan   yoki
ahamiyatsiz   bo’lgan   tadqiqot   mavzularining   hali   hamon   mavjudligini
ko’rsatmoqda.   Ba’zi   mavzular   ko’proq   referatlar   mavzusiga   o’xshaydi.   Ba’zida
tadqiqotchilar   mavzu   nomiga   tuzatishlar   kiritishga   majbur   bo’lishadi.   Jumladan, tadqiqot   mavzulari   chop   etilishi   lozim   bo’lgan   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi
Oliy   attestatsiya   komissiyasining   byulletenlarida   tadqiqot   mavzusi   nomidagi
o’zgarishlarni   chop   etish   uchun   alohida   sahifalar   ajratiladi.   Ba’zi   mavzularning
nomlari   uch-to’rt   marta   o’zgaradi.   Bunday   holda,   tabiiy   savol   tug’iladi   –   bunday
o’zgarishlarning sababi  nima? Nima uchun tadqiqotni  amalga oshirish bosqichida
mavzuni   o’zgartirishga   ehtiyoj   vujudga   keladi?   Bu   savollarga   javoblar   turlicha
bo’lishi mumkin.
Ikkinchi   muammo   –   ilmiy   faoliyat   bilan   bog’liq   jarayonlarda   ortiqcha
rasmiyatchiliklarning   mavjudligi .   Yuqorida   aytib   o’tilganidek,   tadqiqot
mavzulari   maxsus   byulletenda   e’lon   qilinishi   kerak.   Aks   holda,   mavzu   rasman
tadqiqotchiga   biriktirilmagan   hisoblanadi.   Har   qanday   o’zgarish,   hatto   tahririy
o’zgarishlar ham ushbu byulletenda aks etishi lozim. Xuddi shunday dissertatsiyani
himoya   qilish   uchun   rejalashtirilgan   himoya   haqidagi   xabar   ham   Vazirlar
Mahkamasi huzuridagi Oliy attestatsiya komissiyasining veb-saytida e’lon qilinishi
kerak. Ba’zi tadqiqotchilar dissertatsiyani himoya qilish to’g’risidagi xabarni nashr
etish   bilan   bog’liq   muammolarga   duch   kelmoqdalar   (dissertatsiya   matni   va
avtoreferatni belgilangan talablarga muvofiq to’g’ri rasmiylashtirish talab etiladi).
Rasmiyatchilik   jarayoni   ayrim   hollarda   Ilmiy   kengashlar   va   talabgorlar
orasidagi   munosabatlarda   ham   kuzatilmoqda.   Qoida   tariqasida,   Kengashga
talabgorning   hujjatlarini   taqdim   etish   an’anaviy   usulda   amalga   oshiriladi.   Ilmiy
bahs-munozara   maydoni   bo’lgan   Ilmiy   kengashlar   faoliyati,   xususan   bayonnoma
yuritilishi   va   turli   rasmiyatchilikka   rioya   qilinishi   bilan   bog’liq   holatlar   ham
raqamlashtirish orqali soddalashtirilishi mumkin.
Uchinchi   muammo   –   ilmiy   kengashlarning   nisbatan   zaif   o’rni .   Ishning
asosiy   qismi   mazkur   kengashlar   faoliyat   ko’rsatayotgan   universitet   yoki   ilmiy
tashkilotda   tekshirilsa-da,   dissertatsiya   himoyasi   bo’yicha   yakuniy   qaror   Vazirlar
Mahkamasi   huzuridagi   Oliy   attestatsiya   komissiyasi   tomonidan   tasdiqlanadi.   Shu
o’rinda   universitetlar   yoki   ilmiy   tashkilotlarning   mustaqilligini   oshirish,   ularning
tadqiqot   sifati   uchun   javobgarligini   mustahkamlash   masalasini   o’ylab   ko’rish kerak.   Albatta,   bunda   Ilmiy   kengashlar   faoliyati   ustidan   monitoring   olib   borish
mexanizmlari yaratilishi, ochiqlik va shaffoflik ta’minlanishi lozim.
Ilmiy   kengash   faoliyatida   manfaatlar   to’qnashuvining   oldini   olish   ham
muhim   vazifa   sanaladi.   Ayniqsa,   taqrizchi   yoki   rasmiy   opponentlarni   belgilash,
ilmiy   tadqiqot   ishini   muhokama   qilish   va   himoyaning   keyingi   bosqichlariga
tavsiya   qilish   masalalarida   axborot   texnologiyalarini   joriy   etish   orqali   manfaatlar
to’qnashuvining oldini olish maqsadga muvofiqdir.
Dissertatsiyani   himoya   qilish   uchun   tadqiqot   natijalarini   amaliyotga
joriy   etish   dolzarb   muammolardan   biri   sanaladi.   Amaldagi   tartibga   ko’ra,
dissertatsiyani   himoya   qilish   uchun   ilmiy   tadqiqot   natijalarini   amaliyotga   joriy
etish talab etiladi. Ilmiy natijalarni joriy etish to’g’risidagi hujjatsiz falsafa doktori
va   fan   doktori   bo’lish   mumkin   emas.   Ba’zan   tadqiqot   natijalari   kelajakda   (uzoq
vaqt   davomida)   amalga   oshirishga   qaratilgan   bo’lishi   mumkin,   bu   esa   bajarilgan
dissertatsiya   ishi   uning   natijalari   amaliyotga   joriy   etilgani   to’g’risidagi   hujjat
yo’qligi   sababli   himoya   qilinmasligiga   olib   keladi.   Bu   ba’zi   tadqiqotchilarni
natijalarini tezda amaliyotga joriy etish yo’llarini topishga undaydi, bunga esa har
doim ham erishishning iloji yo’q.
Fikrimizcha,   eng   katta   muammo   ilmiy   nashrlar   muammosidir .   Xalqaro
va   milliy   reytinglarga   kirish   zamonaviy   tadqiqotchi   oldida   tadqiqot   natijalarini
xalqaro   ma’lumotlar   bazalari   (Scopus,   Web   of   Science   va   boshqalar)   tomonidan
indekslangan jurnallarda nashr etish vazifasini qo’yadi. Bunday jurnallarda maqola
nashr   etish   tajribasiga   ega   bo’lmagan   tadqiqotchilar   o’zlarining   nashrlari   bilan
bog’liq muammolarga duch kelmoqdalar – jurnal tahririyati ularning maqolalarini
nashr   etishdan   bosh   tortadi   yoki   maqolalar   tahrirlash   va   kamchiliklarni   bartaraf
etish   uchun   qaytariladi   (nufuzli   ilmiy   jurnallar)   yohud   nashr   uchun   to’lov   talab
qilinadi.   Maqolani   yakunlash   va   tuzatish   har   kim   ham   hal   qila   olmaydigan   qiyin
vazifadir.  Shuning uchun,  nashr  uchun  to’lovni   amalga  oshirish  ko’pchilik  uchun
ma’qul   yo’l,   deb   topiladi.   Bunday   usulni   tanlashda   muallif   haqiqatan   ham
jurnalning   sifati   va   obro’siga   e’tibor   bermaydi.   Ba’zilar   shubhali   obro’ga   ega
bo’lgan   bunday   jurnallarda   ularning   maqolalari   darhol,   hech   qanday   e’tiroz   va taqrizlarsiz,   faqat   nashr   uchun   to’lovni   amalga   oshirish   sharti   bilan   qabul
qilinishiga   hayron   bo’lmaydilar.   Shuning   uchun   ko’pchilik   “yirtqich”   jurnallar ,
deb   nomlangan   jurnallarning   qurboniga   aylanadi.   Maqolalarning   tezkor   nashr
etilishiga   bo’lgan   talab   tobora   ko’proq   tadqiqotchilarni   bunday   “yirtqich”
jurnallarga   murojaat   qilishga   majbur   qilmoqda.   Publons   tomonidan   2020-yilda
o’tkazilgan   tadqiqot   Internetdagi   1000   dan   ortiq   “yirtqich”   jurnallar   uchun
kamida   6000   “soxta”   taqrizlar   taqdim   etilganini   aniqladi.   Tahlillar   shuni
ko’rsatdiki,   keng   qo’llaniladigan   Scopus   ilmiy   ma’lumotlar   bazasida   shubhali
nashr   etish   amaliyotiga   ega   bo’lgan   300   dan   ortiq   “yirtqich”   jurnallardagi
maqolalar saqlanadi. Birgalikda ushbu jurnallarda uch yil ichida 160 mingdan ortiq
maqola   chop   etildi   –   bu   ushbu   davrda   Scopus da   indekslangan   tadqiqotlarning
deyarli 3 foizni tashkil etadi.
2019   va   2020-yillar   uchun   Scopus   tizimidan   chiqarib   tashlangan
maqolalarning  yuqori  ulushi  (mos  ravishda   32,5  foiz  va   59,7  foiz)   o’zbekistonlik
mualliflarga tegishli ekanligi tufayli O’zbekiston dunyoda sifatsiz ilmiy maqolalar
chop   etuvchi   “yetakchi”   davlatga   aylanib   bormoqda.   “Yirtqich”   jurnallarda
maqolalar nashr etilishining oldini olish uchun Scopus, Science va boshqa nufuzli
ma’lumotlar bazasiga kiritilgan   jurnallar sifatini kuzatish va baholashning   aniq
va   ravshan   mexanizmlari,   mualliflar   uchun   ilmiy   maqolalarni   nashrga   tayyorlash
va   loyihalash   bo’yicha   maqolalar   sifatini   aniqlash   tartibi   va   uslubiy
tavsiyalarning   yo’qligi   ushbu   muammoning   tobora   keskin   tus   olishiga   olib
kelmoqda.
Bunday   holatlarning   oldini   olish   uchun   xalqaro   ma’lumotlar   bazalariga
kiritilgan   va   tavsiya   etilgan   jurnallar   ro’yxatini   rasman   tasdiqlash   va   muntazam
yangilab borish hamda “yirtqich” jurnallar ro’yxatini e’lon qilib borish lozim. O’z
navbatida,   insofli   va   halol   olim   obrazini   shakllantirish,   yosh   olimlarga   amaliy  va
uslubiy yordam ko’rsatish maqsadga muvofiq hisoblanadi. E’tibor miqdorga emas,
sifatga qaratilishi kerak. Ikkinchidan, ilm-fan va innovatsiyalarni rivojlantirishga
qaratilgan yagona kompleks yondashuvni qo’llash bilan bog’liq
muammolar.
O’zbekiston   Respublikasida   ilm-fan   va   innovatsiyalarni   boshqarishning
o’rnatilgan   tizimi   ko’p   vektorli   yondashuv   mavjudligidan   dalolat   beradi.   Ushbu
sohada   davlat   boshqaruvi   Innovatsion   rivojlanish   vazirligi,   Oliy   va   o’rta   maxsus
ta’lim   vazirligi,   Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   Oliy   attestatsiya   komissiyasi
tomonidan amalga oshiriladi.
Xususan,   Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   O’zbekiston   Respublikasining
innovatsion   va   ilmiy-texnik   rivojlanishi   sohasidagi   yagona   davlat   siyosatini   olib
boradi.   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   oliy   ta’lim   muassasalariga   o’quv-
pedagogik   va   ilmiy-metodik   rahbarlikni   amalga   oshiradi,   ularda   ilmiy-tadqiqot
ishlarini hamda belgilangan tartibda ilmiy va ilmiy-pedagogik kadrlar tayyorlashni
tashkil   etadi.   Oliy   malakali   ilmiy   va   ilmiy-pedagog   kadrlarni   attestatsiyadan
o’tkazish bo’yicha vakolatli davlat organi esa  Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Oliy
attestatsiya komissiyasi  hisoblanadi.
Ushbu   tizim   ilm-fan   va   innovatsiyalarning   tarmoq   sifatida   rivojlanishiga
qaratilgan   edi.   Biroq   ushbu   mexanizm   ta’lim,   fan   va   ishlab   chiqarishning   to’liq
integratsiyasiga   imkon   bermaydi.   Ushbu   yondashuv   muammosi   ilmiy   kadrlar
tayyorlash   masalalarida   yaqqol   namoyon   bo’ladi.   Misol   uchun,   Innovatsion
rivojlanish   vazirligi   ilmiy   darajaga   ega   kadrlar   tayyorlash   tizimini
muvofiqlashtiradi ,   shu   jumladan,   doktoranturaga   qabul   kvotalarini   ajratadi.   Ilmiy
kadrlarni   tayyorlash ,   qoida   tariqasida,   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi
tomonidan   ilmiy-uslubiy   rahbarlik   amalga   oshiriladigan   oliy   ta’lim
muassasalarining   o’zida   amalga   oshiriladi.   Ilmiy   kengashlar   faoliyatini
muvofiqlashtirish,   xususan,   fan   doktori   yoki   falsafa   fanlari   doktori   diplomini
berish  Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Oliy attestatsiya komissiyasi  tomonidan
amalga  oshiriladi.  Mohiyatan  yaxlit   bo’lgan  ushbu  tizimdagi  davlat   boshqaruviga
nisbatan bunday yondashuvni samarali va kompleks, deb atash qiyin. Bu   qismda   Fanlar   akademiyasining   ilmiy   hamjamiyatning   yetakchi
tashkiloti   sifatidagi   o’rni   va   ahamiyati   ham   oshirilishi   lozim.   Fan   va
texnologiyalarni   rivojlantirish,   innovatsiyalarni   joriy   etishning   uslubiy   asoslarini
yaratishda   Fanlar   akademiyasi   tashabbuskor   bo’lishi   lozim.   Fanlar   akademiyasi
yetakchi   davlat   ilmiy   muassasasi   sifatida   milliy   ilm-fan   va   innovatsiyalarni
rivojlantirishga nisbatan yagona yondashuvni ishlab chiqishi kerak.
Uchinchidan,   mamlakat   innovatsion   rivojlanishining   nisbatan   past
darajada   ekani.   Yana   bir   muammo   –   bu   mamlakatni   innovatsion   rivojlantirish
bo’yicha   chora-tadbirlarning   samaradorligi.   O’zbekistonning   xalqaro   reytinglarda
tutgan   o’rni   buning   yorqin   dalilidir.   Dunyo   mamlakatlarining   innovatsion
rivojlanish   tendensiyalarini   belgilovchi   Global   innovatsiyalar   indeksining   2021-
yilgi   natijalarida   O’zbekiston   132   mamlakat   orasida   86-o’rinni   egalladi.
O’zbekistonning reytingdagi mavqei o’tgan yilga nisbatan 7 pog’onaga, 2015-yilga
nisbatan   esa   36   pog’onaga   oshdi.   Bu   haqiqatan   ham   muhim   yutuq.   Biroq,
O’zbekiston hamon Qozog’iston, Ozarbayjon, Yamayka, Mongoliya, Filippin kabi
davlatlardan ortda qolib,  quyi-o’rta  daromadli mamlakatlar (reytingda mamlakatlar
4   guruhga   bo’lingan   –   yuqori   daromadli,   yuqori-o’rta   daromadli,   quyi-o’rta
daromadli,   kam   daromadli)   guruhida.   Asosiy   ko’rsatkichlarga   ko’ra,
O’zbekistonda   tartibga   solish   sifati ,   intellektual   mulk   siyosati   va   zamonaviy
texnologiyalar   asosida   mahsulot   yaratish   bilan   bog’liq   muammolar   mavjud.   Shu
munosabat   bilan   O’zbekiston   zaif   pozitsiyalarga   ega   bo’lgan   va   katta   natijalarga
erisha   oladigan   sohalarda   islohotlarni   amalga   oshirishi   kerak.   Yetakchi   xorijiy
ilmiy-tadqiqot   tashkilotlari   bilan   ilmiy   hamkorlikni   mustahkamlash,   dolzarb
masalalar bo’yicha hamkorlikda ilmiy izlanishlar olib borish zarur.
Intellektual   mulk   siyosati   kichik   ahamiyatga   ega   emas.   Mutaxassislarning
fikriga ko’ra, intellektual mulk huquqlari va royaltini boshqarish bozori 2016-yilda
4,28 milliard  AQSh dollaridan 2021 yilga kelib  12,68 milliardgacha , 2016-yildan
2021-yilgacha   o’rtacha   24,2   foizga   o’sdi.   Endi   aynan   intellektual   mulk   ilm-fan
rivojlanishining   istiqbolli   yo’nalishlaridan   biridir.   Shuning   uchun   mamlakatda ilmiy-texnikaviy   ijodkorlik   va   ixtirochilik   faoliyatini   qo’llab-quvvatlashga   e’tibor
qaratish lozim.
Sog’lom   raqobatning   yo’qligi   ham   ko’rilayotgan   chora-tadbirlar
samaradorligiga salbiy ta’sir ko’rsatmoqda. Ba’zi hollarda, ayrim ilmiy tashkilotlar
fanning tegishli sohalarida raqib sifatida ko’rinmaydigan yagona tashkilot sifatida
ishlaydi.
Mamlakatni innovatsion rivojlantirish ishlarini takomillashtirishda venchur
fondlari   faoliyatini   kuchaytirish   lozim.   Venchur   investitsiyalar   ko’plab
kompaniyalar   va   mahsulotlar   rivojiga   hissa   qo’shdi.   Masalan,   Google   tashkil
etilganda   ta’sischi   bo’lgan   ikki   kishi   tomonidan   kiritilgan   sarmoya   200   ming
AQSh dollarini tashkil etgan bo’lsa, kompaniyaning joriy kapitallashuvi bir trillion
AQSh dollaridan oshadi.
Yuqoridagilarni   hisobga   olgan   holda,   ilm-fan   rivojlanishi   yo’lida
quyidagilarni amalga oshirish kerak:
–   O’zbekistonda   tadqiqotchilar   uchun   ilmiy   odob-ahloq   Kodeksini
qabul qilish orqali ilmiy-tadqiqot muhitida akademik halollik muhitini va sog’lom
raqobatni shakllantirish;
–   ortiqcha   byurokratik   to’siqlar   va   talablarni   bartaraf   etgan   holda,
dissertatsiya   himoyasining   amaldagi   tizimini   tubdan   qayta   ko’rib   chiqish,   falsafa
doktori   va   fan   doktori   ilmiy   darajalarini   tasdiqlash   vakolatini   to’g’ridan-to’g’ri
ilmiy Kengashlarga bosqichma-bosqich o’tkazish imkoniyatini ko’rib chiqish;
–   Ilmiy   kengashlar   faoliyatiga   raqamlashtirishni   joriy   etish   orqali
manfaatlar   to’qnashuvi,   turli   rasmiyatchiliklarning   oldini   olish,   ochiqlik   va
shaffoflikni ta’minlash, Ilmiy kengashlarning mas’uliyatini oshirish;
– tegishli  davlat  idoralari faoliyatini  tanqidiy ko’rib chiqish orqali  ilm-fan
va innovatsiya sohasida davlat boshqaruvining yagona integratsiyalashgan tizimiga
bosqichma-bosqich o’tish;
– ilmiy tadqiqotlar o’tkazish uchun samarali va ta’sirchan tizimni yaratish,
soxta   ilmiy   faoliyatga   yo’l   qo’ymaslik   (sifatsiz   ilmiy   maqolalar,   “yirtqich”   ilmiy
jurnallarda nashr etish); –   xalqaro   ilmiy-texnik   ma’lumotlar   bazalarida   indekslangan   jurnallarda
ilmiy maqolalar tayyorlash va rasmiylashtirish bo’yicha mualliflar uchun   Uslubiy
tavsiyalar  ishlab chiqish;
–   mamlakatni   innovatsion   rivojlantirish   bo’yicha   chora-tadbirlarning
tizimli   va   maqsadli   qabul   qilinishini   ta’minlash   (venchur   investitsiyalarini
faollashtirish, xalqaro ilmiy hamkorlik, intellektual mulk sohasidagi siyosati). Xulosa
Innovatsion   rivojlanishda   ta lim   eng   muhim   jihat   sanaladi.   Aynan   ta limʼ ʼ
sohasi   innovatsiyaning   dastlabki   qadamlaridandir.   O tgan   davr   mobaynida	
ʻ
yoshlarni oliy ta limga qamrab olish darajasi 9 foizdan 25 foizga yetgani quvonarli	
ʼ
natija,   albatta.   2020-yilda   mamlakatimiz   tarixida   ilk   bor   matematika,   kimyo,
biologiya   va   geologiya   fanlari   ilmning   ustuvor   yo nalishlari   sifatida   belgilanib,	
ʻ
ularni kompleks rivojlantirish choralari ko rilgan bo lsa, 2021-yilda fizika fani va	
ʻ ʻ
xorijiy tillarni o rganish birinchi o ringa qo yildi.	
ʻ ʻ ʻ
Darhaqiqat,   dunyodagi   barcha   kashfiyotlarning   yaratilishida   fizika   fani
fundamental  asosdir.  Ushbu  fan  qonuniyatlari   yuqori   texnologiyalar   bilan bog liq	
ʻ
sohalarni rivojlantirishga hissa qo shsa, xorijiy tillarni mukammal bilish yoshlarga	
ʻ
zamonaviy   bilimlarni   yana-da   kengroq   egallashga   yordam   beradi.   Bu,   ayniqsa,
Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   mas ul   bo lgan   soha   —   ilm-fan   rivojlanishining	
ʼ ʻ
muhim jihatidir.
Bu yil olimlarning ingliz tilini puxta egallashiga yordam beruvchi “English
for   science”   loyihasi   yo lga   qo yilgani   tadqiqotchilarimizning   ilmiy   izlanishlari	
ʻ ʻ
uchun zarur bo lgan akademik ingliz tilini o rganishiga xizmat qilyapti. Shu bois,	
ʻ ʻ
vazirlikda   ingliz   tili   kunlarini   joriy   etish   vaqti   ham   keldi,   deb   o ylayman.	
ʻ
Xodimlar,   vazirlikka   keluvchilarning   o zaro   ingliz   tilida,   deylik,   haftaning   bir	
ʻ
kunida gaplashishi  o z ustida tinimsiz mehnat qilishiga, o rgangan ko nikmalarini	
ʻ ʻ ʻ
amalda ishlatishiga ko maklashadi.
ʻ
Hozir xorijiy tillardagi  ilmiy va badiiy adabiyotlarni o zbek tiliga o girish	
ʻ ʻ
bo yicha   ham   qator   loyihalar   amalga   oshirilmoqda.   Masalan,   Andijon   davlat	
ʻ
universitetida   Lug atshunoslik   va   tarjimashunoslik   innovatsion   markazi   tashkil	
ʻ
etilgan.   Bu   dunyo   ilmidagi   qaynoq   ma lumotlarning   o zbek   tilida   muntazam	
ʼ ʻ
taqdim   etilishi,   yosh   avlodni   yangiliklardan   xabardor   etishning   eng   samarali
yo lidir.	
ʻ
Innovatsion   rivojlanish   vazirligi   huzuridagi   Yoshlar   akademiyasi   a zolari	
ʼ
soni hozir 1800 nafarga yetdi. Respublikamiz viloyatlarida 15 nafar yetakchi tanlab
olindi.   Bu   yil   yoshlar   o rtasida   eng   yaxshi   ilmiy   ishlanmalar   uchun   umumiy	
ʻ qiymati   30   milliard   so mdan   ortiq   bo lgan   “Yosh   olimlar”   innovatsion   loyihalarʻ ʻ
tanlovi   e lon   qilingan   edi.   Mazkur   tanlov   o zining   ijobiy   tomonlarini   namoyon	
ʼ ʻ
qilgani   bois,   2021-yilda   vazirligimiz   va   boshqa   davlat   organlari   bilan   birgalikda
maktab   o quvchilari   va   oliy   o quv   yurtlari   talabalari   o rtasida   “Bo lajak   olim”
ʻ ʻ ʻ ʻ
tanlovi   tashkil   qilinadi.   Yoshlarning   eng   yaxshi   innovatsion   hamda   startap
loyihalarini   ro yobga   chiqarish   uchun   50   milliard   so m   mablag   yo naltiriladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Prezidentimiz   tomonidan   berilgan   mazkur   taklif   maktab   va   oliy   ta lim   tizimidagi	
ʼ
iqtidorli   yoshlarni   qo llab-quvvatlashga   qaratilgan.   Ushbu   tanlov   doirasida   ilmiy	
ʻ
ctartaplarni   50   million   so mlikkacha   moliyalashtirishning   soddalashtirilgan   tizimi	
ʻ
loyihasi ishlab chiqildi.
Prezidentimiz   pandemiya   sharoitida   tibbiyot   sohasini   raqamlashtirish
naqadar   muhim   ekanini   eslatdi.   Tibbiyot   muassasalarida   masofaviy   xizmatlarni
ko paytirish,   poliklinika   va   shifoxonalarni   elektron   ish   yuritishga   o tkazish	
ʻ ʻ
choralari   ko rilishi   pandemiyadan   keyingi   hayotimizga   ham   qulayliklar   kiritadi.	
ʻ
Teletibbiyot imkoniyatlaridan yana-da kengroq foydalanish esa uzoq hududlardagi
bemorlarga o z vaqtida tibbiy yordam ko rsatish, ularni yo l azobidan qutqarishga
ʻ ʻ ʻ
xizmat   qiladi.   Mamlakatimizning   eng   chekka   va   ekologik   jihatdan   ko p   aziyat	
ʻ
chekkan hududlaridan biri — Mo ynoq tumanida faoliyat yuritayotgan Innovatsion	
ʻ
teletibbiyot   klinikasida   O zbekistonda   ilk   bor   chekka   hududlardagi   aholini	
ʻ
respublika   markazidagi   malakali   shifokorlar   va   dunyoning   istalgan   nuqtasidagi
tibbiyot   muassasalari   mutaxassislari   bilan   real   vaqt   oralig ida   bog lanib,   (onlayn)	
ʻ ʻ
tibbiy ko rikdan o tkazish va sifatli tibbiy xizmat bilan ta minlash, terapevtik davo	
ʻ ʻ ʼ
maslahatlarini   olishiga   ko maklashish   imkoniyati   yaratildi.   Shifokor   real   vaqtda	
ʻ
masofadan bemorning videotasvirini ko ribgina qolmay, uning ichki organlaridagi	
ʻ
o zgarishlarni   ultratovush   apparati,   teri   qoplamini   dermaskop,   quloq,   burun   va	
ʻ
tomoq   kasalliklarini   otoskop,   yurak-qon   tomir   kasalliklarini   stetoskop,   tanometr,
pulsoksimetr   va   EKG,   ko z   kasalliklarini   oftalmoskop   va   boshqa   jihozlar	
ʻ
yordamida   tekshiradi.   Xuddi   bemor   yonida   o tkazilgan   ko rik   sifatiga   teng   sifatli	
ʻ ʻ
tekshiruv   usullaridan   foydalanib,   tashxislash   va   terapevtik   davo   o tkazish	
ʻ imkoniyati   mavjud.   Bunda   bemorning   chekka   hududdan   markazga   kelishiga
zarurat qolmasligi muhim.
Birgina   mana   shu   misol   mamlakatimizda   ulkan   iqtisodiy   va   ilm-fan
taraqqiyoti   yo lidagi   yangiliklar   innovatsion   g oyalarga   asoslangan   holda   amalgaʻ ʻ
oshirilayotganining   dalilidir.   Shunday   muassasalardan   biri   Qoraqalpog iston	
ʻ
Respublikasining Beruniy tumanida ham tashkil etilgan. Mazkur DMC innovatsion
klinikasi   birinchilardan   bo lib   ochilayotgan   ko p   tarmoqli   innovatsion   klinika	
ʻ ʻ
hisoblanadi.   Bugungi   kunda   ushbu   klinika   Qoraqalpog iston   sog liqni   saqlash	
ʻ ʻ
tizimiga yangi texnologiyalar va innovatsiyalarni olib kirdi. Klinikada eng so nggi	
ʻ
turdagi   zamonaviy   tibbiyot   uskunalari   o rnatilgan.   Binosi   esa   boshqa   klinikalarni	
ʻ
takrorlamagan holda, o ziga xos uslubda qurilgan.	
ʻ
Beruniy   DMC   innovatsion   klinikasi   sog liqni   saqlashning   bir   necha	
ʻ
yo nalishlari,   jumladan,   kardiologiya,   oftalmologiya,   quloq-burun   kasalliklari,	
ʻ
ortopediya,   stomatologiya,   klinik   laboratoriya   va   instrumental   tekshiruvlar
bo yicha jahon standartlariga mos, yuqori darajali tibbiy xizmatlar  ko rsata oladi.
ʻ ʻ
Shuningdek, klinikada jarrohlik bo limi mavjudligi fuqarolarga shu joyning o zida	
ʻ ʻ
malakali   tibbiy   yordam   olish   imkoniyatini   beradi.   Aynan   DMC   innovatsion
klinikasida   hozir   eng   murakkab   jarrohlik   amaliyotlaridan   biri   —   ko z	
ʻ
shohpardasini   ko chirib   o tkazish   yo lga   qo yilgan.   Buning   uchun   ko z	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
shohpardalari banki ham tashkil etilgan.
2020-yilda   kimyo-biologiya   fanlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   alohida
e tibor   tufayli   biofarmatsevtika,   biotibbiyot,   fudomiks   kabi   yangi   yo nalishlar	
ʼ ʻ
bo yicha   qator   loyihalar   amalga   oshirilishiga   start   berildi.   Biotexnologiyalar
ʻ
nafaqat   tibbiyot,   balki   qishloq   xo jaligining   ham   rivojlanishiga   turtki   bo lmoqda.	
ʻ ʻ
Prezidentimiz   Murojaatnomasida   har   gektar   yerdan  olinadigan   daromadni   hozirgi
o rtacha   2   ming   AQSH   dollaridan   kamida   5   ming   dollargacha   yetkazish   ustuvor	
ʻ
vazifa   qilib   qo yildi.   Buning   uchun   qishloq   xo jaligiga   eng   ilg or   texnologiyalar,	
ʻ ʻ ʻ
suv tejaydigan biotexnologiyalar, urug chilik, ilm-fan va innovatsiyalar sohasidagi	
ʻ
yutuqlarni   keng   joriy   etishimiz   lozimligini   qayd   etdi.   Aynan   biotexnologiyalar
tabiiy   resurslardan   samarali   foydalanish,   insoniyat   uchun   xavfsiz   oziq-ovqat mahsulotlari   yetkazib   berishini   inobatga   olgan   holda,   vazirlik   huzuridagi   Ilg orʻ
texnologiyalar markazining fudomiks laboratoriyasi tashkil etilmoqda.
Umuman,   bu   yil   Ilg or   texnologiyalar   markazi   tomonidan   amalga	
ʻ
oshirilayotgan   qator   ilmiy   tadqiqot   ishlari   o z   samarasini   ko rsatdi.   Markaz	
ʻ ʻ
olimlari   tomonidan   yaratilgan   koronavirusni   aniqlovchi   test   pandemiya   davrida
xorijdan   eksport   qilib   olib   kelinayotgan   testlar   miqdorini   keskin   kamaytirishga
xizmat   qildi.   Pandemiya   avjiga   chiqqan   davrda   olimlar   kunu   tun   mehnat   qilib,
haftasiga   50   mingtadan   test   ishlab   chiqarishni   yo lga   qo ydi.   Endi   esa   xuddi   shu	
ʻ ʻ
markaz yana bir muhim tadqiqot — Xitoyning ZF 2001 rekombinant vaksinasining
uchinchi bosqichi sinovlarini o tkazishda yetakchilik qilmoqda.	
ʻ
Kelgusi yili barcha viloyatlarda Qishloq xo jaligida bilim va innovatsiyalar	
ʻ
markazlari   tashkil   etilib,   ularda   “yagona   darcha”   tamoyili   asosida   yuzdan   ortiq
agroxizmat   ko rsatish   yo lga   qo yilishi   ko zda   tutilgan.   Bu   esa   qishloq   xo jaligi	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
sohasidagi ilmiy ishlanmalarni amaliyotga tatbiq etishga xizmat qiladi.
Qashqadaryo   viloyatida   quyonning   mahalliy   sharoitga   mos   keladigan
zotlarini   yaratish,   Navoiy   viloyatida   yomg irlatib   sug orish   tizimlarini   sinovdan	
ʻ ʻ
o tkazish,   hindistonlik   hamkorlar   bilan   urug chilik   kompaniyalari   tashkil   etilishi	
ʻ ʻ
natijasida   olingan   bilimlar   mana   shu   markazlarni   ishga   tushirishda   plasdarm
bo ladi.
ʻ
Innovatsiyaning   katta   bo g imi   tadbirkorlardir.   Aynan   ular   ilmiy	
ʻ ʻ
ishlanmalarni   hayotga   tatbiq   etadi.   Prezidentimiz   tadbirkorlarni   har   tomonlama
qo llab-quvvatlash,   ularga   preferensiyalar   berilishiga   e tibor   qaratdi.   Innovatsion	
ʻ ʼ
rivojlanish   vazirligi   ham   kelgusi   yilda   innovatsion   tadbirkorlar   va   startapchilarni
qo llab-quvvatlash   bilan   bog liq   faoliyatini   kengaytirishni   rejalashtirgan.   Vazirlik
ʻ ʻ
tomonidan   tashkil   etilayotgan   akseleratorlar   startaplar   va   ilmiy   ishlanmalarni
takomillashtirish,   ularni   ichki   va   tashqi   bozorlarga   olib   chiqishga   ko maklashish	
ʻ
imkonini beradi.
Davlatimiz rahbari o z Murojaatnomasida kelgusi yilda tavalludining 580-	
ʻ
yilligi nishonlanadigan ulug  mutafakkir bobomiz Alisher Navoiyning “Quyoshlik
ʻ
istasang,   kasbi   kamol   et”,   degan   misrasini   bejiz   misol   qilib   keltirmadi.   Bu   yerda so z   o z   sohasining,   o z   kasbining   yetuk   namoyandasi   darajasiga   erishish,ʻ ʻ ʻ
vatanparvarlik, fidoyilik, burch va sadoqat kabi yuksak fazilatlar haqida bormoqda.
Mehnatsevar  va fidoyi yurtdoshlarimizni, ayniqsa, yoshlarimizni  ilhomlantiruvchi
ushbu   hikmatli   so zlar   davlatimiz   rahbari   2021-yilda   belgilab   bergan   vazifalarni	
ʻ
to laligicha   ado   etishda,   xalqqa   xizmat   qilishdek   sharafli   va   mas uliyatli   burchni	
ʻ ʼ
bajarishda barchamizga qanot baxsh etadi. Adabiyotlar:
1. Mirziyoyev   Sh.M.   “Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz.” - T.: O’zbekiston, 2017.
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 27 iyuldagi “Oliy ma’lumotli
mutaxassislar tayyorlash sifatini oshirishda iqtisodiyot sohalari va tarmoqlarining
ishtirokini   yanada   kengaytirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-3151-sonli
Qarori.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   20   apreldagi   “Oliy   ta’lim
tizimini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-2909-sonli
Qarori.
4. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   25   yanvardagi   «Umumiy
o’rta,   o’rta   maxsus   va   kasb-hunar   ta’limi   tizimini   tubdan   takomillashtirish
choratadbirlari to’g’risida»gi PF-5313-son Farmoni.
5. Ochilov M. Yangi pedagogik texnologiyalar. Qarshi. 2000-y.
6. Qodirova   F.   Pedagog   kadrlarga   yangi   pedagogik   texnologiyalar   haqida.   //Til
va adabiyot ta’limi.  2001. 4-son. 9-10-b.