Mustaqillik yillarida o’zbek xalq amaliy bezak san ' atining rivojlanishi

Mustaqillik yillarida o’zbek xalq amaliy bezak
san’atining rivojlanishi
Reja:
  Kirish 
 1.O’zbekistonning eng qadimgi tasviriy va amaliy san’ati.  
 2.XX asr O’zbekiston tasviriy san’atida xalq amaliy bezak san’atining 
  o’rni. 
 3.Xalq amaliy san’atining rivojlanishidagi muhim omillar. 
 4.Naqqoshlik va yog’och o’ymakorligi san’atining rivojlanishi. 
 5. Badiiy kulolchilik san’ati va kandakorlik. 
 6.Ganchkorlik. Xalq amaliy san’tining boshqa turlari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kirish.
  1991   yilda   e’lon   qilingan   Mustaqillik   О ’zbekiston   tarixida   yangi   sahifa
ochdi.   Qisqa   tarixiy   davr   ichida   mamlakatimizda   davlat   va   jamiyat   qurilishining mutlaqo   yangi   siyosiy   asoslari   yaratilishi   bilan   birgalikda   ijtimoiy-iqtisodiy   va
ma’naviy sohalar rivojlanishining ustuvor y о ’nalishlari belgilab berildi. 
Ana   shunday   milliy   uyg’onish   davrida   О ’zbekiston   Prezidenta   I.   Karimov
Mustaqillik   bilan   bog’lik   barcha   ijtimoiy-siyosiy   va   iqtisodiy   masalalar   qatorida
inson, ayniqsa yosh avlod ma’naviyati, erkin, ozod shaxs ma’rifatiga, madaniyat va
san’atning   rivojiga   alohida   e’tibor   berdi.   Zotan,   takomil   ma’naviy   madaniyat   va
san’atsiz,   milliy   qadriyatlarni   yanada   yuqori   bosqichga   k о ’tarmasdan   turib,   yangi
jamiyatni,   yangi   ijtimoiy-tarixiy   munosabatlarni   va   yangi   dunyoqarashni   barpo
etish mumkin emasligi ayon b о ’ldi. 
"Mustaqilligimizning   dastlabki   kunlaridayoq,   —   deb   yozadi   Prezident   I.
Karimov — ajdodlarimiz tomonidan k о ’p asrlar mobaynida yaratib kelingan g’oyat
ulkan,   bebaho   ma’naviy   va   madaniy   merosni   tiklash   davlat   siyosati   darajasiga
k о ’tarilgan   nihoyatda   muhim   vazifa   b о ’lib   qoldi.   Biz   ma’naviy   qadriyatlarni
tiklashni milliy  о ’zlikni anglashni  о ’sishidan, xalqning ma’naviy sarchashmalariga,
uning ildizlariga qaytishdan iborat uzviy, tabiiy jarayon deb hisoblaymiz”. 
  О ’zbekistonda   yangi   ma’naviy   g’oyaviy   y о ’nalishlarning   shakllanishi   о ’z
navbatida,   zamonaviy   san’atning   barcha   sohalariga   samarali   ta’sir   etib,   ijodiy
izlanishlar   doirasini   kengaytirib,   badiiy   tafakkur   rivojini   yanada   jadallashtirdi.
Tarixiy,   madaniy   va   ma’naviy-axloqiy   qadriyatlarning   keng   qatlamlarini   qayta
idrok etish g’oyalari, yangilanish tamoyillari  me’morlik, tasviriy va amaliy bezak
sohalarida,   va   san’atning   boshqa   turlarida   yaqqol   namoyon   bo’lmoqda.   Shu
maqsadda   respublikamiz   hukumatining   qator   hujjatlari   Vatanimizning   har
tomonlama   jahon   andozalari   asosida   rivojlanishiga   qaratilmoqda.   Jumladan,
yoshlarga ta’lim-tarbiya berishda madaniyatimiz, qadriyatlarimiz, milliy san’atimiz
namunalaridan,   ota-bobolarimiz   tomonidan   yaratilgan   va   butun   jahonga   mashhur
b о ’lgan   ajoyib   san’at   namunalaridan   keng   foydalanishga   katta   ahamiyat
berilmoqda. 
Respublikamiz hukumati tomonidan xalq ta’limi tnzimini tubdan isloh qilish
maqsadida  1997 yili «Ta’lim t о ’g’risida» Qonun va «Kadrlar tayyorlash b о ’yicha Milliy
dastur»i   qabul   qilindi.   Unda   « О ’zbekiston   Respublikasining   ta’lim   sohasidagi
siyosatini,   umuminsoniy   qadriyatlar,   xalqning   tarixiy   tajribasi,   madaniyat   va   fan
bobidagi   k о ’p   asrlik   an’analar,   jamiyatning   istiqboldagi   rivojlamishini   hisobga
olgan holda yurgiziladi» deyilgan. Shu jihatdan olib qaralganda tasviriy san’atimiz,
jumladan   xalq   amaliy   bezak   san’atimiz   tarixi,   uning   rivojlanish   bosqichlari   va
bugungi   kundagi   erishgan   yutuqlarini   o’rganish   nihoyatda   dolzarb   vazifalardan
hisoblanadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  1. O’zbekistonning eng qadimgi tasviriy va amaliy san’ati.
O’zbek xalqining k о ’p asrlik tarixida xalq amaliy bezak san’ati boy va rang-
barang   madaniy   merosimizning   eng   ajoyib   va   ommaviy   qismini   tashkil   etadi.
O’zbek   diyorida   vujudga   kelib   gullab-yashnagan   san’at   turlari   bemisl   va
betakrorligi   bilan   dunyoga   mashhur.   Bunday   kamolot   va   taraqqiyot   bosqichlari
haqida   fikr   yuritadigan   b о ’lsak,   o’zbek   amaliy   bezak   san’ati   turlarining   shox
ildizlari insoniyatning bolaligi, ya’ni ibtidoiy jamiyatga borib taqalishining guvohi
b о ’lamiz. 
О ’lkamiz   zaminidagi   tarix   qatlamlarini   qazishlar   natijasida   topilgan
yodgorliklarning   guvohlik   berishicha,   insonning   jismga   badiiy   ishlov   berish
usulida   buyum   yaratish   faoliyati   tosh   asridayoq   boshlangan   b о ’lib,   asrlar   osha
hozirgacha uzluksiz davom etib kelmoqda. 
Inson ongli faoliyatining ajralmas qismi b о ’lmish badiiy tafakkur va shunga
muvofiq   badiiyijodiy   faoliyat   insoniyatning   tarixiy   taraqqiyoti   jarayonida   juda
katta   ahamiyatga   ega   b о ’ldi.   Bunday   faoliyat   natijasida   kelib   chiqadigan   estetik-
badiiy   idrok   qobiliyati   kishilarda   olamni,   undagi   mavjudotlar,   narsalar   va   voqea-
hodisalarni,   atrof-muhitdagi   shakllar   va   ranglarni   turfa   shakl-shamoilda   qaytadan
aks   ettirishga   havas   uyg’otadi.   Shakl   va   ranglar-ning   real   hamda   stillashtirilgan
tasvirlarini   yaratish   shu   tariqa   kelib   chiqdi   va   u   о ’z   navbatida,   odamlarning
kundalik turmushlaridan  о ’rin ola boshladi. Natijada badiiy bezaklarning xilma-xil
shakllari   va   turlari   paydo   b о ’ldi.   Boshqa   san’atlarga   nisbatan   bunday   naqshli
bezaklar   k о ’pligining   va   takomil   topganligining   muayyan   tarixiy   sabablari   bor.
Ma’lumki,   Islom   mamlakatlarida   mavjudotlar   tasvirini   ishlash   keng   odat   tusiga
kirmagan, zero, mavjudotni  yarata olish faqatgina qodir  Tangriga hosdir, insonlar
esa bunday ishni bajarishga ojizdirlar, inchunin, bordiyu biror ishni yuqori takomil
darajasida   ijro   etish   imkoni   y о ’qligi   avvaldan   ma’lum   ekan,   bunday   ishga
kirishmoqlikning  о ’zi aqldan emasdur. 
Boshqacha   aytganda,   hech   bir   tasvir   unda   ifodalangan   mavjudot   darajasiga
k о ’tarila olmaydi, shu bois tasvir soxta b о ’ladi.  Tasviriy san’atga  bu qadar  chuqur, falsafiy yondoshish  natijasida  shartlilik,
stillashtirish,   ramziylikka   asoslangan   badiiy   bezak   asarlari   yaratish   kuchaygan.
Ushbu   tarixiy   omil   o’zbek   milliy   bezak   san’atining   gurkirab   rivojlanishiga   turtki
b о ’lganki,   xozirda   jahonga   mashhur   me’morchilik   yodgorliklarimiz   ulardagi
ganchkorlik,   koshinkorlik,   naqqoshlik,   hattotlik,   toshtaroshlik   va   boshqa   turdagi
san’atlarning ajoyib darajada uyg’unlashgan mujassamligidan iboratdir. 
Samarqand, Buxoro, Xiva, Shahrisabz, Termiz, Toshkent, Q о ’qon va boshqa
shaharlardagi   me’morchilik   va   xalq   amaliy   bezak   san’ati   yodgorliklari   о ’tmish
avlodlarimiz yaratgan barkamol, takrorlanmas va tarixan bebaho san’at asarlarining
namunalari   b о ’lib,   xalqimizning   va   shu   bilan   birga   jahon   madaniyati
durdonalaridan b о ’lgan badiiy va madaniy merosni tashkil etadi. 
Xalq   amaliy   bezak   san’ati   kishilarning   man’aviy   olamini   boyitadi,   badiiy
didini   shakllantiradi,   ruhiyatini   tarbiyalaydi.   Shuning   uchun   ham   o’zbek   xalq
amaliy   san’ati   kishilarni   axloqiy,   umuminsoniy   tarbiyalab,   ularilmiy
dunyoqarashlarini   shakllantirishda   hamda   madaniy   darajasini   yuksaltirishda   eng
zarur   manbalardan   biri   hisoblanadi.   Diyorimizning   qadimy   tarixida   bezak
san’atining xilma-xil turlari mavjud bo’lib, shulardan biri ganchkorlik san’atridir. 
Ganchkorlik   qadimiy   san’at   turlaridan   biri   b о ’lib,   о ’z   aksi   husn-jamolini
dunyo   me’morchiligida,   shu   jumladan   О ’rta   Osiyo,   Eron,   Turkiya,   Arabiston,
Afg’oniston   va   boshqa   Sharq   mamla-katlari   me’morchiligida   namoyon   etib
kelmoqda.   Ayniqsa,   О ’rta   Osiyoda   yaratilgan   asarlar   о ’ziga   xos   badiiyligi
kompozitsiyasi va ishlanish uslubi bilan farq qiladi. 
Ganchkorlik -sanatimiz faxri, beqiyos va bebaho xazina. Hech shubhasizki,
uni chuqur  о ’rganish ilmiy va amaliy ahamiyatga egadir. 
Ganch  о ’ymakorligi san’ati asrlar davomida  о ’ziga xos uslub bilan rivojlanib
keldi.   Bu   san’atning   eng   qadimgi,   о ’rta   asrlardagi   va   XX   asrdagi   rivojlanishini
k о ’zdan  kechirib,   о ’rganib  chiqsak   bu  davrlardagi  ganch   о ’ymakorligi   bir-biridan
mutlaqo farq qiladi. Qadimgi ganch   о ’ymakorligi hajmiy b о ’lib, realistik tasvirlar
asosida ishlangan. Ularda k о ’pincha odamlar, hayvonlar, qushlar tasviri ishlatilgan. Eramizning   birinchi   asrlaridayoq   kishilar   ganchni   ajoyib   xususiyatga   ega
ekanligini bilib, qal’alar, karvonsaroy va boshqa joylarni bezay boshlaganlar. 
B о ’lib   о ’tgan   janglar   oqibatida   ular   vayronaga   aylanib,   faqat   qoldiqlari
saqlanib qolgan. 
III   asrda   Tuproqqal’aning   serhasham   saroy   mehmonxonalari   о ’yma   ganch
bilan   bezatilgan.   Varaxsha   shaharchasida   juda   katta   ahamiyatga   ega   b о ’lgan   va
eramizdan   avvalgi   III   —   IV   asrlarda   ishlangan   ganch   о ’ymakorligi   namunasi
topilgan.   Unda   о ’simliksimon   naqshlar,   geometrik   shaklli   naqshlar   ganchdan
ishlangan. 
Varaxshadagi   topilmalardan   VII—VIII   asrlardagi   Buxoro   saroyi
qoldiqlaridan   namunalar   topilgan.   Bu   topilmalarda   qushlar,   hayvonlar,   baliqlarni,
о ’simliksimon   va   geometrik   shakllarning   о ’yma   namunalarini   k о ’rish   mumkin.
О ’rta Osiyoni arablar bosib olgandan keyin islom dini hukmron b о ’lib qoldi, u tirik
mavjudotni   tasvirlashni   ta’qiqladi.   Buni   О ’rta   Osiyodagi   arxitektura
yodgorliklaridan k о ’rish mumkin. Xususan VII—VIII asrlardagi hukmdorlarning 
Varaxshadagi saroylarida bu san’atning xilma-xil namunalari saqlangan. 
Buxorodagi   Ismoil   Somoniylar   maqbarasida   ganch   о ’ymakorligi
namunalarida   t о ’lqinsimon   ishlangan   naqshlar   topilgan.   Unda   о ’simliksimon
naqshning islimi turi k о ’p ishlatilgan. 
X—XI   arslarda   naqqoshlik,   yog’och,   tosh   va   ganch   о ’ymakorligi   yanada
rivojlandi. Murakkab abstrakt tasvirni aks ettiradigan naqshlar paydo b о ’ldi. Ganch
о ’ymakorligi ishlari uyning ichki va namgarchilik tegmaydigan tashqi qismiga ham
q о ’llanilgan. Har xil geometrik shaklli qilib ishlangan bezaklar nihoyatda jozibador
bo’lgan. 
Xalq ustalari hayotdan olingan har-xil narsalar, gillar shakllarini stillashtirib,
ganch   о ’ymakorligida   ishlatganlar.   Shu   devorlarda   о ’ymaning   chuqurligi   7   mm
dan oshmagan.  Uylarning   tashqi   qismiga   namoyem,   ustun   va   peshtoqlariga   ganch   uyma
ishlatnlgan. Farg’ona vodiysida XII asrda bezak sifatida har-xil plitkasimon  о ’yma
ganch namunalari ishlatnlgan. Bu binolarni ganch plitalari bilan bezatish keng avj
olganligini k о ’rsatadi. 
 Termiz maqbaralaridagi ganch  о ’ymanorlik san’atini   о ’sha davrning yuqori
ch о ’qqisi   desa   b о ’ladi.   XII   asrda   muqarnaslar   ■   (stalaktitg.ar)   hosil   b о ’ladi   va
k о ’pgina   binolarda   q о ’llannla   boshlanadi.   Muqarnaslar   oddiy   ganch   о ’ymakorli-
gidan farq qilib, ancha murakkabdir. U taxmon va boshqa joylarda bezak sifatida
q о ’llanmla boshlandi. Binolarning ichki qismlariga ishlangan muqarnaslar ayniqsa
ajralib turadi. 
XIII asrda ganchkorlik san’ati yanada yuksaldi. Bunga Afrosiyobdv topilgan
ajoyib   ganch   о ’ymakorligi   ishlari   misol   b о ’la   oladi.   XIV—XVIII   asrlarda   ham
binolarning ichki tomonlarini bezatishda ganchkorlik san’atidan foydalanilgan. Bu
davrlarda yangiyangi naqshlar yaratildi. 
Binolarda   ganch   о ’ymvkorlign,   uzviy   boglaigan   koshinlar   va   toshdan
yasalgan   bezaklar   keng   ishlatila   boshlandi.   Uning   tashqari   qismida   esa   juda   kam
q о ’llanildi.   Ganch   о ’ymakorligida   mashhur   b о ’lgan   XVIII   asr   ustasi   Usta   Mulla
Obid, uning farzandi Muhammad Muso otasining kasbini qunt bilan egallab,  о ’sha
vaqtda   xalqqa   tanilganlardan.   Muqammad   Muso   о ’g’illari   Madusmon,   Isoxon   va
Yusufalilar   ganchkorlikda   bir   qancha   vaqt   ishlashgan,   g’isht   terishda   ham   obr о ’
qozonishgan. 
Afrosiyobda   arxeo-LOGik   qazishmalar   natijasida   X—XI   asrlarda
ISHLANGAN   saroylarning   qoldiqlori   topilgan   (6-rasm).   Ayniqsa   izora   (panel)
gachchi   topilgan   b о ’lib,   unda   geometrik   va   о ’simliksimon   naqshning   chuqur
о ’ymalari   ishlatilgan.   О ’yma   chuqurligi   2—   3   sm   gacha   borgan,   naqshdagi
qoramtir soya hisobiga u aniq oppoq b о ’lib k о ’rinib turibdi. 
О ’rta Osiyo naqqoshlik san’ati ham qadimdan dunyoga mashhur.  О ’tmishda
ota-bobolarimiz   qurgan   muhtasham   binolar   hozirgi   kungacha   maftunkor   jilvasini
y о ’qotmagan. Yuksak did bilan ishlangan naqshlar bizny hayratga solib kelmoqda.  Naqsh   —   arabcha   tasvir,   gul   degan   ma’noni   anglatadi.   Qush,   hayvon,
о ’silllik, geometrik va boshqa elementlarni ma’lum tartibda takror-lanishidan hosil
qilingan   bezakdir.   Ganchkorlik,   kandakorlik,   kashtad о ’zlikda,   zar-d о ’zlik,
kulolchilik,   zargarlik,   gilam   t о ’qish,   t о ’qimachilik,   inkurustatsiya',   panjaralar   va
hokazolarda har xil y о ’llar bilan naqshlar ishlanadi. 
О ’zbekiston   territoriyasidagi   arxeologik   qa-zilmalardan   Xorazm,   S о ’g’d,
Baqtriya   va   boshqa   viloyatlarda   naqsh   san’atining   rivojlanganligi   ma’lum.
Olimlarimiz   Surxondaryo   viloyatidagi   Fayoztepa   (I-II   asr),   Dalvarzintepa   (I   asr)
budda ibodatxonalari qazilmalaridan topilgan rasm, naqsh qoldiqlari orqali isbotlab
berganlar.   Xorazmdagi   Tuproqqal’a   zallari   monumenttal   naqshlar   bilan
bezatilganligi bizga ma’lum. VI—VII asrlarda ibodatxonalar, qasrlar va boylarning
uylari   о ’yma   naqshlar   hamda   tasvirlar   bilan   bezatilgan.   Tantanali   marosimlarga
m о ’ljallangan xonalardagi dabdabali ajoyib naqsh, rasmlarni k о ’rib hayron b о ’ladi
kishi.   IX—X   asrlarda   О ’rta   Osiyoda   naqqoshlik   san’ati   avj   olib   rivojlandi.
Arxitekturada g’isht qalab 
naqsh solish  yuksak  darajada rivojlandi,  binolarning ichki  tomoniga ganch,
yog’och   о ’ymakorligini   q о ’llash   yuksak   rivoj   topdi.   Ayniqsa   maqbaralarning
peshtoqlari devor va ravoqlar ganch-naqshlar bilan juda nafis bezatiladi. Naqshlar
murakkablashib  bordi.  Ularning  yangi  nusxalarida   ramz,   tasvirlar,  timsol,   duo-af-
sunlar, tasbih va boshqalar naqadar m о ’lligini k о ’ramiz. Ramziy naqshlar dunyoda
sodir   b о ’layot-gan   voqeliklar,   tilaklarni   aks   ettirgan.   Har   bir   chizilgan   naqshda
о ’ziga xos ma’no b о ’lgan. Chunonchi,   о ’simliksimon naqsh gulsapsarni olaylik, u
osoyishtalik   va   umr   uzoqlik   timsoli,   «pechak   islimiy»   naqshi   boylik   va
farovonlikni,   novda   va   yaproqlar   esa   t о ’kinchilik   hamda   bahor   chog’ida
uyg’onishni   bildiradi.   Musavvirning   tasvirlari   bu   uning   ona   tabiatga   b о ’lgan
muhabbatini bildiradi. Uning ranglari   о ’ziga xos ma’no va xarakterga ega. Har bir
naqsh negizida ma’lum ramziy ma’no singdirilgan. XI—XII asrlarda 
О ’zbekiston   territoriyasida   arxeologik   topilmalar   shuni   k о ’rsatadiki,
naqshlar ichida geometrik naqsh k о ’p ishlatilgan.  XIV—XV   asrlarda   koshinkorlik   rivojlandi,   qurilgan   binolarni   koshin   va
parchinlar bilan bezatish avj oldi. 
Yog’och  о ’ymakorligi ham o’zbek xalq amaliy bezak san’atining keng
tarqalgan bir turi. 
Bunda biror naqsh yoki tasvir taxta yoki yog’och buyumlarga chizib, kesib,
о ’yib, ishlanadi. 
Badiiy   san’atning   bu   turi   deyarli   barcha   xalqlarda   b о ’lib,   qadimgi   Sharqda
antik   dunyo   mamlakatlari   arxitekturasida   keng   ishlatilgan.   Asrlar   davomida
Yevropa va Osiyo mamlakatlarida yog’och  о ’ymakorligining rivojlanib  о ’ziga xos
badiiy   uslublari   kelib   chiqqan.   Shu   singari   О ’rta   Osiyoda   ham   yog’och
о ’ymakorligi   qadimdan   rivojlanib   kishilarning   uyr о ’zg’or   buyumlarida   va
arxitekturasida   juda   keng   q о ’llanilgan.   Bu   о ’ymakorlik   qadimiy   arxitekturaning
eshik, dar-voza, ustunlar, har xil t о ’sin, stol, xontaxta, quticha, ramka, qalamdon va
boshqa   buyumlarni   bezashda   ishlatilib   kelingan.   Arxeolog   olimlarimizning
izlanishlaridan   О ’rta   Osiyoda   gorelyefli,   ya’ni   juda   burtik   (1   mm   dan   20   mm
gacha)   relyeflar   bilan   har   xil   narsalarni   yog’ochdan   о ’yib   ish-langanligi   ma’lum
b о ’ldi. Xalq yaratgan asar-lar  о ’zining nafosati, murakkabligi, tabiiyligi bilan kishi
aqlini lol qoldiradi. Afsuski, yog’ochdan ishlangan ajoyib yog’och  о ’ymakorligiga
har   qancha   sifatli   ishlov   berilishiga   qaramay   asrlar   о ’tishi   bilan   ular   namga   dosh
beraolmay   deyarli   k о ’pchiligi   chirib,   y о ’q   b о ’lib   ketgan.   Bularni   arxeologik
qazilmalarda topilgan va topilayotgan namunalar isbotlab bermoqda. 
V—VI   asrlarda   yog’och   о ’ymakorligi   namunalari   Surxondaryo   vohasidagi
Yumaloq tepa tubidan topilgan. Olimlarimizning aniqlashicha bundan 1—1,5 ming
yil muqaddam mazkur joyda naqsh  о ’ymakorligi san’ati b о ’lib, u juda yaxshi rivoj-
langanligi   isbotlangan.   Bunday   noyob   topilmalar   Samarqand,   Buxoro,   Xiva,
Shahrisabz va boshqa shaharlardagi arxeologik qazilmalardan topilmoqda. 
VII   asrning   oxirigacha   mahalliy   uzbek   xalqi   ichida   yog’och   о ’ymakorlik
juda tez sur’atlar bilan rivojlangan edi.  IX—X   asrlarda   О ’rta   Osiyoda,   shuningdek   jumhuriyatimiz   territoriyasida
madaniyat   о ’sa boshlaydi. IX asrda Samarqand mustaqil davlat b о ’lib qoldi. Xalq
madaniyatida   yangi   burilish   b о ’ladi.   Shu   asrlarda   buyuk   olimlar,   faylasuflar,
yozuvchilar yetishib chiqdilar. Ular Abu Ali ibn Sino, R о ’daki, Firdovsi, Beruniy
va boshqalardir. Ajoyib arxitektura yodgor-liklari yaratildi. 
Masalan,   jahonga   mashhur   Ismoil   Somoxiy   maqbarasidir.   Madaniyatning
rivojlanishi   yog’och   о ’ymakorligining   yanada   rivojlanishiga   olib   keldi.   Yog’och
о ’ymakorligi   bilan   eshiklar,   binolar,   ustun,   ravoq   har   xil   xontax-talar   bezatildi.
О ’ymakor ustalar   о ’zi yaratgan san’at asarlarida timsol va duo-afsunlar, tasbih va
tanosiblarning naqadar k о ’pligini k о ’rish mumkin. Har bir   о ’yma naqsh zaminida
qandaydir   ramziy   ma’no   yashiringan   b о ’ladi.   Ular   bu   murakkab   naqshlar   orqali
voqe’lik-dagi eng g о ’zal tilaklarni aks ettirib kelganlar. 
XI—XII asrlarda xalq amaliy san’ati yanada gurkirab rivojlandi. Murakkab
naqsh   turi   b о ’lgan   geometrik   naqsh,   ya’ni   girih   naqshi   bezakda   yetakchi   о ’rinni
egalladi.   Arxitektura   uy   r о ’zg’or   buyumlari   yanada   badiiy,   nafis   qilib   bezatildi.
Girih   naqshi   yanada   rivojlandi.   Masalan,   XII   asrga   oid   yog’och   о ’ymakorligi
namunasi   Samar-qanddagi   Shohi-Zinda   devorining   orasidan   topilgan   b о ’lib,   u
о ’zining badiiy nafis  va tabiiy ishlanganligi  bilan kishini  lol  qoldiradi. XIII  asrda
Chingizxon bosqinchiligi tufayli madaniy hayot izdan chiqdi. 1219—1221 yillarda
mug’ul   hukmdorligi   ostida   О ’rta   Osiyodagi   Buxoro,   Samarqand,   Urganch,   Balx,
Mavr shaharlari ostin-ustun qilib tashlandi. 
XIV asrning ikkinchi yarmida   О ’rta Osiyo Temur boshchiligida biriktirildi.
Temur   va   temuriy-lar   davrida   san’atning   barcha   turlari   qatori   xalq   amaliy   san’ati
juda   tez   sur’atlar   bilan   rivojlandi.   Ayniqsa   yog’och   о ’ymakorligi   ham   yuqori
ch о ’qqiga   k о ’tarildi.   Amir   Temur   О ’rta   Osiyo   madaniyati   va   san’atini
rivojlantirish-da katta hissa q о ’shdi. 
«Amir   Temur   о ’z   poytaxti   (Samarqand)ning   qurilish   va   obodonligi   uchun
harakat   qilish   bilan   bir   qatorda   Xuroson   (Afg’oniston),   Eron,   Movarounnahr
singari   о ’lkalardan   eng   mashhur   hunarmandlarni,   san’atkorlarni   poy-taxtga t о ’pladi, nafis tasviriy san’atning naqqoshlik, me’morchilik, arxitektura, hattot-lik
kabi san’at turlarini rivojlantirishda ulardan unumli foydalandi. 
2.   XX asr O’zbekiston tasviriy san’atida xalq amaliy bezak
san’atining o’rni.
  Shubhasis,   XX   asr   O’zbek   tasviriy   san’ati   uning   an’anaviy   amaliy
bezatuvchilik san’ati  bilan uyg’un holda rivojlandi. Xalq  ustalari  asrlar  davomida
asrab-avaylanib   kelingan   milliy   san’atimiznga   qaytadan   hayot   baxsh   etishib,   uni
yangidan-yangi jilolar bilan rivojlantirdilar. 
XX asrniig  boshlarida  diplomat  amaldor  A.  Polovsev  Toshkentda   yashardi.
U   sharq   madaniyatiga   juda   qiziqar   edi.   Shuning   uchuy   u   о ’ziga   yevropacha   uy
qurdirdi.   Bino   baland   aydon,   mehmonxona,   yotoqxona   va   boshqa   xonalardan
iborat   edi.   A.   Polovsev   o’zbek   xalqi   san’atini   yaxshi   biladigan   etnograf   M.   S.
Andreyevni   bezak   ishlariga   boshliq   qilib   tayinlaydi.   U   o’zbek   xalqi   san’ati
namunalarini   yig’ib,   ularni   о ’rganishga   hayotini   baxshida   etgan   ajoyib   etnograf
olim edi. Bu binoni bezashga Toshkentdan tashqari  Q о ’qon, Buxoro, Farg’ona va
boshqa shaharlrdan ganch   о ’ymakorlar, yog’och   о ’ymakorlari va naqqoshlar taklif
qilindi. 
Shular   jumlasidan   Usta   Shirin   Murodov,   Usta   Arslochqul   Nazarov,   Usta
Usmon   Ikromov,   Toshp о ’lat   Arslonqulov   va   boshqa   ganch   о ’ymakorlar   ham   bor
edi.   M.   S.   Andreyev   ganchkorlik   ishlarini   ustalarga   taqsimlab   berdi,   chunonchi
Torshkent   ustalariga   ayvon,   mexmonxonaning   sharqiy   va   shimoliy   devorlari,
tokcha, g’arbiy va janubiy devorlarni bezatish Buxoro ustalariga topshirildi. 1902
—   1903   yillarda   yevropacha   qurilgan   uy   uzbek   millim   bezagida   pardoz   qilindi.
Binoning   ayvon,   katta   zali   va   yotoqxonasi   juda   jimjimador   qilib   bezatilgan.
Aynnqsa,   Toshkent   ganchkorlarining   ishlari   о ’ziga   xos   xarakterda   b о ’lib,   о ’yma
naqsh   kompozitsiyasida   katta   shohbarg   va   t о ’pbarglar   yirik   jimjimador   qilib
bezatilgan.   Bu   yerda   pardozning  hamma   turlari   q о ’llanilgan.   Devorlarga   о ’yilgan
ganch   о ’ymakor   namoyonlar   vertikal   hamda   gorizontal   joylashtirilgan,   atrofi
geometrik,   mayda   ensiz   zanjira,   islimi   hoshiya   naqshlar   bilan   bezatilgan. Namoyenlar xuddi yuqoriga qarab  о ’sayotgan tabiat  о ’simliklarini eslatadi. Pardoz
turlari   xonaga   tushayotgan   yorug’lik   hisobiga   juda   о ’rinli   tanlangan.   Derazadan
tushgan   yorug’lik   о ’ymani   yanada   badiiylashtirgan.   Namoyonga   nazar   tashlab
turgan   kishi   xox,   uzoqdan,   xoh   yaqindan   qaramasin,   u   о ’ziga   xos   jozibaga   ega
ekanligini k о ’radi. Albatta, ustalar bularni avvaldan hisobga olganlar. Namoyenlar
xuddi  g о ’zal  tabiat  manzarasining nafis tasvirini  eslatadi.  O’yma ganch zaminlari
ajoyib ranglarda berilgan.  Bu  bino  XX  asrniig boshlaridagi   eng  k о ’zga k о ’ringan
arxitektura yodgorligi b о ’lib qoldi. 1913—1914 yillarda Buxoroda amir  Ahadxon
tomonidan   Sitorai   Moxi-Xosa   qurildi.   U   ganch   о ’ymakorligi   bilan   bezatildi.
Ayniqsa   oq   uy   mehmonxona   bezaklari   о ’sha   davrdagi   ganch   о ’ymakorligining
ajoyib namunasi desa b о ’ladi. 
Bunda   oyna   zaminida   ganch   о ’ymakorligi   bajarilgan.   U   о ’zining   nozikligi,
jimjimador   qilib   bezatilishi   bilan   ajralib   turadi.   Mazkur   saroyning   bezak   ishlarini
Usta   Shirin   bajargan.   U   о ’sha   davrda   eng   k о ’zga   k о ’ringan   ganchkor   ustalardan
edi. 
О ’zbekistonda   osori   otiqalarni   saqlash   muassasalari   Samkomstaris,
Turkkomstaris,   Sredazkomstaris,   Uzkomstaris   yodgorliklarni   hisobga   olish,
о ’rganish   ta’mirlash   b о ’yicha   katta   ishlarni   boshlab   yubordi.   Toshkentda   1947
yilda   g’alabaga   bag’ishlab   me’mor   A.   Muxamedshin   boshchiligida   Kurant   binosi
qurildi.   Bu   qurilishni   bezashda   Usta   Shirin   Murodov   qatnashdi.   U   naqsh
kompozitsiyalarini yuqori badiiylik bilan  о ’yib bajardi. 
Ganch   о ’ymakorlik ishlari  butun bino arxitekturasiga  juda moye tanlangan.
Kurant   binosining   sharafa,   ustunlari,   panjaralari   о ’yma   ganch   bilan   bezaldi.
Sharafaning «Muqarnas» va «Iroqi» turlari bajarildi. teatrga mutaffakkirning nomi
berildi.   Teatr   binosini   zamonaviy   estetik   talablarga   asos-lanib   uzbek   milliy
an’analarini   saqlagan   holda   xalq   hunarmand-ustalari   bunyod   etdilar.   Teatrning
bezak   ishlariga   barcha   shaharlardan   ustalar,   naqqoshlar,   rassomlar,   ganchkorlar,
toshtaroshlar va boshqalar kelishdi. 
]  Naqqoshlik maktablari.  Xiva,   Q о ’qon,   Buxoro   xonliklari   davrida   xalq   amaliy   san’ati   ustalari   shu
shaharlarga   yig’ila   boshladilar.   XIX_asr   arxitektura   yodgorliklarni   kuzatsak,   ular
bir   xil   uslubda   yaratilganligini   k о ’ramiz.   Chunki   о ’sha   vaqtlari   naqqoshlar   ish
axtarib boshqa shaharlarga borar edilar yoki buyurtma b о ’yicha boshqa shaharlarga
borib   binolarni   bezatar   edilar.   K о ’pincha   Farg’ona   va   Buxoro   naqqoshlari
Samarqand, Q о ’qon, Marg’ilon ustalari Toshkentga kelib k о ’pgina binolarni bezar
edilar.   Bu   esa   naqqoshlik   maktablarining   yanada   rivojlanishiga   о ’ziga   xos
kompozitsiyalarning yaratilishiga, ranglar majmuasini yanada boyitishda juda katta
rol  о ’ynadi. 
Lekin   bu  naqshlar   bir-biriga   о ’xshasada   har   bir   shahar   va  har   bir   ustaning   о ’ziga
xos rang majmuasi, koloriti, uslubi, kompozitsiyasi jihatidan farq qiladi. 
Farg’ona naqqoshlik maktabi.   Farg’ona naqshi  X о ’jand, Marg’ilon, Q о ’qon,
Farg’ona,   Andijon,   Namangan,   Chust,   Quva,   Oltiariq   va   Rishton   shaharlarida
vujudga kelgan uslublardan iborat. XIX asr va XX asr boshlariga mansub b о ’lgan
naqshlar   k о ’plab   osori   atiqalarda   saqlanib   qolgan.   Q о ’qondagi   Madalixon   dahasi
va   Dahai   Shohon,   Xudoyorxon   о ’rdasidagi   va   boshqa   naqshlar   о ’ziga   xos
k о ’rinishga   ega   b о ’lsada,   Farg’ona   naqshlarida   k о ’proq   Buxoro,   Xiva
naqshlarining   ta’siri   bor.   Hattoki   rus   naqqoshlarining   uslubi   ham   undamunda
uchrab turadi. 
Chunki  о ’sha vaqtlarda usta naqqoshlar ish axtarib boshqa shaharlarga borar edilar
yoki   buyurtma   b о ’yicha   boshqa   shaharlarga   borib,   naqsh   bilan   binolarni   bezatar
edilar. Lekin 
Farg’ona   vodiysida   о ’ziga   xos   naqqoshlik   maktabi   rivoj   toptan   edi.   Farg’ona
naqqoshlari   girix,   о ’simliksimon   (islimiy)   va   gulli   girix   naqshlarini   bezaklarda
q о ’llaganlar.   Kompozitsiyalarning   simmetriyali   b о ’lish   prinsipiga   amal   qilganlar.
U   boshqa   naqqoshlik   maktablaridan   naqshlarining   tabiatga   juda   yaqinligi,   erkin
ishlanishi,   ranglarining   kontrastligi   bilan   farqlangan.   Bulardan   tashqari   Farg’ona
naqshlarida   tabiatdagi   gul,   barg,   g’uncha   va   boshqalardan   t о ’g’ridan-t о ’g’ri
foydalanilgan.   Chunonchi   Farg’ona   naqshlariga   qarasak,   pista   gul,   anor,   atirgul, majnuntol, bodomgul va boshqalarni k о ’rishimiz mumkin. Farg’ona vodiylaridagi
naqsh   kompozitsiyalarning   tabiatga   juda   yaqinligi   Toshkent,   Xiva   va   Samarqand
naqshlaridan   ajralib   turadi.   Farg’onada   naqqoshlar   chetlari   chiroyli   qilib,   ichiga
islimiy   shakl   tushurilgan   qizil,   yashil   b о ’yoqlar   bilam   turunjni   afzal   k о ’radi.
Farg’ona   maqqoshlik   maktabining   na-moyandalaridan   biri   Saidmahmud
Norq о ’ziyevdir. 
Toshkent naqqoshlik maktabi.   Toshkent naqshlari   о ’zining nafisligi va rang-
larning   birbiriga   asta-sekin   о ’tishi,   aniq   bir   koloritga   qat’iy   rioya   qilinishi,
geometrik   va   о ’simliksimon   naqshlarning   k о ’p   ishlatilishi   bilan   ajralib   turadi.
Naqshlar k о ’pincha yashil  gammada ishlanadi.   О ’simliksimon naqshlardan oygul,
paxta,   bofta,   uch   barg,   shukufta,   bargli   gul   va   boshqa   elementlar   aniq
stillashtirilgan. Murakkab geometrik naqshlar ishlanadi. 
      Naqqosh   ustalardan   Jalil   Hakimov,   Toyir   T о ’xtax о ’jayev,   Olimjon
Qosimjonov,   Yoqubjon   Raufov,   Anvar   Ilhomov,   Komil   Karimov   va   boshqalar
Toshkent naqqoshlik maktabining assoschilaridirlar. 
Xiva naqshlari   umuman madoxili naqshlar asosida tuziladi. Keyin esa islimiy
naqsh   spiralsimon   mayda   qilib   ishlanadi.   Xiva   naqqoshchilik   mak-tabining
namoyandalari   Abdulla   Boltayev,   R о ’-zimat   Masharipov,   Odamboy   Yoqubov,
Eshmurod Sapayev va boshqalar. 
Buxoro  naqqoshlik  maktabi.  Buxoro  naqshi  hamma  naqshlardan  naqsh 
kompozitsiyalarining   murakkabligi,   mukammalligi   va   jozibadorligi   bilan   ajralib
turadi.   Buxoro   naqshlarida   murakkab   girihlar   aniq,   puxta   о ’lchamda   ishla-tilishi
о ’simliksimon   naqshlarning   о ’ziga   xos   san’at   bilan   ishlangani   naqshlarning
yaproq, meva, gul barglar ritmiga alohida e’tibor berilishi bilan farqlanadi. 
Samarqand   naqqoshlik   maktabi .   Samarkand   naqshlari   Toshkent,   Farg’ona
naqshlariga   о ’x-shab   ketadi.   Samarqand   naqshlari   о ’ta   guldor-ligi   barg   va
gullarining   badiiy   harakatchanligi,   jonliligi   bilan   farq   qiladi.   Unda   murakkab
girihlar,   Farg’ona   naqshlariga   о ’simliksimon   naqshlari   bilan   aniq   bir   ritmik   tak-
rorlanuvchan naqshlar kompozitsiyasi bilan Toshkent naqshlariga   о ’xshash. Avval zangori   rang   gammasida   k о ’p   naqsh   bajarilgan   b о ’lsa,   hozir   esa   yashil   rang
gammasida   k о ’proq   naqshlar   bajariladi.   Samarqand   naqqoshlik   maktabini
yaratishda 
«Usta   Rahmonxol,   usta   Jamoliddin   (Mirjamol),   usta   Mahmud,   usta   Abdujabbor,
usta 
Abduzohid, usta Sharif, usta Aminjonlar katta xizmatlar qilganlar. 
3. Xalq amaliy san’atining rivojlanishidagi muhim omillar.
  1991 yilda e’lon qilingan Mustaqillik  О ’zbekiston tarixida yangi sahifa 
ochdi. Qis-qa tarixiy davr ichida mamlakatimizda dav-lat va jamiyat kurilishining 
mutlako yangi siyosiy asoslari yaratilishi bilan birgalik-da ijtimoiy-iktisodiy va 
ma’navii sohalar rivojlanishining ustuvor y о ’nalishlari belgilab berildi. Ushbu 
tarixiy yillarda tasviriy san’atimiz, shuningdek, xalq amaliy san’atimizning 
rivojlanishi uchun muhim omil bo’lgan Prezidentimizning ko’plab farmon va 
qarorlari e’lon qilindi. Bulardan, “O’zbekiston Badiiy Akademiyasini tashkil etish 
haqida”gi O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 1997 yil 23 yanvarlagi 
farmoni, “Xalq badiiy hunarmandchiliklari va amaliy san’atini yanada 
rivojlantirishni davlat yo’li bilan qo’llabquvvatlash chora-tadbirlari to’g’risida”gi 
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 1997 yil 31martdagi farmonlari shular 
jumlasidandir. Bundan tashqari, ana shu kabi farmon va qarorlardan kelib chiqqan 
xalq ustalari va hunarmabdlari mehnat sharoitlarini yaxshilash, ularning ijodiy 
ishlari uchun to’lanadigan soliqlardan ozod qilinishi, ko’plab xalq uustalari 
ijodining respublikamiz va chet ellada namoyish etilishlari uchun imkoniyatlarning
kengaytirilishi, ularni rag’batlantirish kabi ko’plab tadbirlar, shubhasiz milliy
san’atimiz rivojida benihoya o’rin tutadi. 
Ana   shunday   milliy   uyg’onish   davrida   О ’zbekiston   Prezidenta   I.   Karimov
Mustakillik   bilan   bog’lik   barcha   ijtimoiy-siyosiy   va   iqtisodiy   masalalar   qatorida
inson, ayniqsa yosh avlod ma’naviyati, erkin, ozod shaxe ma’rifatiga, madaniyat va
san’atning   rivojiga   alo-hida   e’tibor   berdi.   Zotan,   takomil   ma’navii   madaniyat   va san’atsiz, milliy qadriyat-larni yanada yukori boskichga k о ’tarmasdan tu-rib, yangi
jamiyatni,   yangi   ijtimoiy-tarixiy   munosabatlarni   va   yangi   dunyoqarashni   barpo
etish mumkin emasligi ayon b о ’ldi. 
"Mustaqilligimizning   dastlabki   kunlaridayoq,   —   deb   yozadi   Prezident   I.
Karimov, ajdodlarimiz tomonidan k о ’p asrlar mobay-nida yaratib kelingan g’oyat
ulkan,   bebaho   ma’navii   va   madaniy   merosni   tiklash   davlat   siyo-sati   darajasiga
k о ’tarilgan   nihoyatda   muhim   vazifa   b о ’lib   koldi.   Biz   ma’navii   kadriyat-larni
tiklashni   milliy   о ’zlikni   anglashni   о ’sishidan,   xalqning   ma’navii   sarchashmalari-
ga, uning ildizlariga kaytishdan iborat uzviy, tabiiy jarayon deb xisoblaymiz. 
О ’zbekistonda   yangi   ma’naviy-g’oyaviy   y о ’na-lishlarning   shakllanishi   о ’z
navbatida,   zamonaviy   san’atning   barcha   sohalariga   samarali   ta’sir   etib,   ijodiy
izlanishlar   doirasini   kengaytirib,   badiiy   tafakkur   rivojini   yanada   jadallashtirdi.
Tarixiy,   madaniy   va   ma’naviy-axloqiy   qadriyatlarning   keng   qatlamlarini   qayta
idrok etish  g’oyalari, yangilanish  tamoyillari  me’morlik, tasviriy va amaliy bezak
sohalarida ham yaqqol namoyon b о ’lmoqda. 
Milliy   tafakkurdagi   tub   yangilanishlar   san’atimizni   qayta   idrok   etish   va   uni
ijti-moiy   ongning   bugungi   darajasiga   muvofiq   san’atshunoslik   ilmining   talablari
asosida baholash zaruriyatini takozo etadi. 
4. Naqqoshlik va yog’och o’ymakorligi san’atining rivojlanishi.
  1990 yillar  О ’zbekiston yog’och  о ’ymakorligi va naqqoshlik san’ati tarixida 
yangi bosqich b о ’ldi. 
О ’zbekiston   yog’och   о ’ymakorlik   va   naqqoshlik   maktablarini   asosan
Toshkent,   Farg’ona,   Buxoro,   Samarkand   va   Xiva   maktablari   tash-kil   etmoqda.
Ushbu   maktablarning   texnik,   us-lubiy   va   kompozitsion   tomonlarida   k о ’pgina
о ’xshashliklar   bilan   birga,   farqli   tomonla-ri   ham   mavjud.   Masalan,   Toshkent
yog’och   о ’yma-korligida,   "pargori"   uslubi   keng   tarkalgan   b о ’lib,   "pargor"   yoki
"pargol"   s о ’zlarining   о ’zi   uslubga   qaraganda   k о ’proq   naqshlar   r о ’yxati-ga   mos
ibora   hisoblanadi.   U   sirkulda   chi-zilgan   degan   ma’noni   anglatadi.   Shu   sabab-li,
yog’och   о ’ymakorligi   va   naqqoshlik   kompo-zitsiyalarida   keng   tarqalgan   doyra yoki ayla-na k о ’rinishidagi nakshin gullarni "pargoriy" deb nomlashadi. Bu uslub
deyarli hamma ustalarning asarlarida uchraydi. 
Lekin asrimizning boshlarida Toshkentlik usta S.X о ’jayev ijodida u   о ’zining
yuqori ch о ’qqilariga erishgan. 
Farg’onalik   ustalarning   naqqoshlik   asarlarida   "buta",   "guldastalar"ga   keng
о ’rin   be-riladi.   Lekin   ular   ushbu   maktabda   birmun-cha   yaxlit,   naqshlarning   orasi
ochiq,   yirik-yaxlit   k о ’rinishlarda   ishlanadi.   Bundan   tash-kari,   Farg’ona
naqqoshligida   Rishton   kulol-chiligiga   xos   moviy   b о ’yoqlar   k о ’p   ishlanib,   unda
asosan  о ’simlik dunyosi naqshlari yetak-chilik qiladi. Chunki, aynan ularda mahal-
liy   aholining   "jannat   bog’i"   va   kosmogonik,   diniy   falsafa   haqidagi   tushunchalari
о ’zining ifodasini topgan. 
Samarqand   va   Buxoro   yog’och   о ’ymakorligi   ham   k о ’p   tomonlardan   Xiva
maktabining   an’analariga   yaqin   b о ’lsada,   ushbu   viloyatlarning   naqqoshligi
о ’zidagi kompozitsiya va ranglar majmuasi bilan Farg’ona — Toshkent maktabiga
yaqindir.   Chunki,   naqqoshlik   san’atidagi   maktablar   bir-biridan   asosan   naqshlar
tizimi va har  bir kompozitsiyaning tasvir-lanishi  bilan farqlanadi. Masalan,  Tosh-
kentda   о ’yiladigan   gullarning   orasi   ochiq,   tas-virlar   birmuncha   erkin   b о ’lib
k о ’rinsa,   Xorazmda   birmuncha   zich,   novdalarning   orasida-gi   b о ’sh   joy
koldirilmasligiga katta ahamiyat qaratiladi. U l ar da ishlatiladigan ranglar deyarli
barcha   viloyatlar   uchun   о ’ziga   xos.   Xiva   maktabida   k о ’p   hollarda   me’morchilik
koshinlarida keng tarqalgan mayda gul va novdalardan iborat islimiy naqshlar k о ’p
uch-raydi (islimiy-morgula, islimiy-zanjira, islimiyshobuta va boshqalar). 
О ’tmishda   xalq   san’atining   boshqa   turlari   kabi   yog’och   о ’ymakorligi   va
naqqoshligi san’atlarida ustalar asosan "usta-shogird" an’anasi orqali taiyorlanadi.
Bu   an’ana   hozirgi   davrgacha   saklangan   b о ’lib,   shu   bilan   birga   san’atning   ushbu
turlariga   sezilayotgan   ehti-yojdan   kelib   chiqib,   sohaga   moslashtirilgan   qator
kollejlar   ham   professional   ustalar   tayyorlashga   kirishdilar.   (O’zbekistan   Badiiy
Akademiyasining Toshkent shahri va viloyatlardagi tasviriy va amaliy san’at bilim
yurtlari).  90-yillarga   kelib,   mustaqil   ijod   bilan   shug’ullanayotgan   "professional"   xalq
ustalarining   aksariyati,   markaz   va   uyushmalar   tar-kibiga   a’zo   b о ’lgan   holda   ijod
qilmokdalar. Respublika maxsus ijodiy-ishlab chikarish "Usto" birlashmasiga a’zo
b о ’lgan   ustalar   Davlat   ahamiyatiga   molik   yirik   obyekt   va   qurilishlarda
qatnashsalar,   "Musavvir"   va   "Xunarmand"   ilmiy-ishlab   chiqarish   markaz-lariga
a’zolari   uyda   ijod   qiladilar   va   mah-sulotlarini   mana   shu   markazlar   orkali   tar-
qatadilar. Markaz esa ularga metodik yordam k о ’rsatadi, ustalar ijodini keng omma
ora-sida, respublika va xorijdagi yirik k о ’rgaz-malarda targ’ib kiladi va hokazo. 
Hozirda   yog’och   о ’ymakorligi   va   naqqoshlik   san’ati   о ’zining   avvalgi
davrlardagi mavqeini qayta tiklamokda. Toshkent shahri va res-publikaning boshqa
yirik   shaharlarida   qurib,   foydalanishga   topshirilayotgan   yoki   qayta   ta’-mirdan
chiqarilayotgan   qator   diniy   va   dunyo-viy   xarakterdagi   qurilishlarda   unga   b о ’lgan
talab   kun   sayin   ortib   bormokda.   "Usto"   bir-lashmasining   Toshkent   shahri   va
viloyatlar-dagi   b о ’linmalarida   ishlayotgan   ustalar,   oxir-gi   о ’n   yil   orasida   k о ’plab
yirik   obyektlarda   muvaffaqiyatli   qatnashdilar:   O’zbekiston   Prezidentining   "Oq
saroy"   qarorgohi   (1998   —   99),   Oliy   Majlisning   yangi   binosi   (1997),   Temuriylar
tarixi   Davlat   muzeyi   (1996),   "Turkiston"   konsert   zali   (1994),   Toshkent   shahar
hokimligining   yangi   binosi   (1996   —   98),   O’zbekiston   Respublikasi   Ichki   ishlar
vazirligi binosi (1995), Bekobod shahridagi metallurgiya kombinatining oromgohi
(1993), "Algoritm" zavodi (1994), Rossiya-ning Voronej va Moskva shaharlaridagi
"O’zbekiston"   va   "Namangan"   magazinlari   (1989   —   92),   Uzbekiston   Banklar
Assotsiatsiya-si   (2000),   O’zbekiston   Tashki   ishlar   vazir-ligining   qabul   l   ar   uyi
(1993),   O’zbekiston   Prezidenti   Apparatining   Matbuot   markazi   (1998),
"Yunusobod"   tennis   korti   (1994),   "Gu-liston"   sport   majmuasi   (1997),   Davlat
"Sirk"i   binosi   (1999),   "Sheraton   —   Toshkent"   mehmonxonasi   (1999),   "Xotira
maydo-ni"   (1999),   Uzbekiston   Respublikasining   Hindiston   (2000),   Germaniya
(2000),   Malayziya   (1993)   davlatlaridagi   elchixonalarining   binolari,   Toshkent
shahridagi   Sayilgoh   k о ’cha-sidagi   choyxona   ayvoni,   Samarqand   viloyati-dagi Imom   al-Buxoriy,   Farg’ona   viloyatida-gi   Ahmad   al-Farg’oniy   majmualari   (1998)
va boshqalar. 
 M.Ibrohimovaning Oliy Majlis binosi uchun ishlagan eshiklari Malayziyadan 
kelti-rilgan palma daraxtidan (subtropik zona) tayyorlangani sabab, faqatgina 
an’anaviy be-zak vazifasini bajarib qolmay, zamonaviy boshqa talablarga xam 
javob berdi. Ular 2,5x8,2 m., qalinligi 40,5 sm.  о ’lchamda b о ’lib, sirtiga asosan 
" о ’simlik-islimiy", "gajak-simon" va "zanjira" naqshlarining turlari  о ’yilgan. 
Oliy   Majlis   binosining   markaziy   Maj-lislar   zalida,   Toshkent   naqqoshlik
maktabi-ga   xos   b о ’lgan   "kundal"ning   xuddi   Temuriylar   tarixi   Davlat   muzeyi
gumbazidagi   vari-anti   uchraydi.   Keyingi   yillarda   gumbaz   l   arii   bezashda   moviy
rangdan   umumiy   fon   tari-qasida   foydalanish   ommalashib   ketdi.   Asli-da,   ushbu
holat zamonaviy jarayonda yangilik emas. XV —XVI asrlardagi Temuriylar davri
qurilishlaridagi   gumbazlarda   boshqa   ranglar   qatorida   moviy   rang   yetakchilik
kilgan.   Shu   bilan   birga,   "kundal"   XIX   asrning   oxiri   —   XX   asrning   boshidagi
qurilishlarda   asosan   tillaqalda   bajarilardi.   Hozir   esa   ustalar-ning   texnik
imkoniyatlarining kengayishi oqibatida tilla suvidan foydalanmoqdalar. 
Farg’ona   naqqoshligida   ham   xuddi   Tosh-kentda   b о ’lgani   kabi,   k о ’p
uchraydigan   elementlarni   "mehrob",   "madohil",   "bodom"   va   "buta"   naqshlari
tashkil   etadi.   Undagi   asosiy   naqshlarning   atrofida   yordamchilari   —   "chorgul",
"shobarg", "oygul", "zanjira" naqshlari tur-lari hamkorlik qiladi. Naqqoshlik san’a-
tida   ijod   qilayotgan   har   bir   usta,   amaliyot   davomida,   mavjud   an’analarni
о ’zlashtirib,   ish   jarayonida   klassik   naqshning   juda   k о ’p   k о ’rinishlariga   muvaffaq
b о ’ladi.   Naqshdagi   bir   arzimagan   chiziq   ham   naqshning   shakl-shamoyilini   yoki
tasvirdagi   mazmun-mohiyat-ni   tubdan   о ’zgartirib   yuborishi   mumkin.   90-yillardan
boshlab qurilayotgan bir qancha madaniy-maishiy xizmat k о ’rsatish binolarida va
maishiy   xarakterdagi   buyumlardagi   naq-qoshlikda   ushbu   vaziyat   namoyon
b о ’lmoqda. 
Ikkinchi   jahon   urushi   kezlari   halok   b о ’lgan   hamyurtlarimiz   uchun   qurilgan
"Xoti-ra   maydoni"   xam   yirik   obyektlar   qatoriga   kiradi.   Obyektning   g’oyaviy mazmuni   b о ’yicha,   unda   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   va   Uzbe-kistonning
hamma viloyatlari uchun maxsus pavilyonlar ajratilgan b о ’lib, ularning har birida
urushga ketib, qaytmagan kishilarning ismshariflari k о ’rsatilgan. 
Maydonning   ikki   tomonida   usti   yopiq,   har   bir   tomoni   17   yog’och   ustundan
iborat ayvon-lar mavjud. Undagi yog’och  о ’ymakorligi naqshlari turli maktablarga
taalluqli. 
"Xotira   maydoni"   Mustakillik   maydonidagi   ochiq   maydonda   joylashgan.
Obyektning   atrofidagi   tabiat   manzarasi   bilan   bog’lik-ligini   saqlab   qolish
maksadida,   undagi   "qosh",   "havoza",   "vassa"   va   boshka   qismlar   uchun   о ’simlik-
islimiy   naqshining   bir   kancha   turlari   tanlab   olingan.   Shu   orqali   mual-liflar   tabiat
bilan obyekt orasidagi  о ’zaro uyg’unlashuvni saqlab qolishga muvaffaq b о ’lganlar.
Bundan farqli  о ’laroq, Samarkand viloya-tining Chelak tumanida kad roslagan
Imom   alBuxoriy   majmuasida   boshqacharok   manzara   uchraydi.   Majmua   butkul
me’morlik san’a-tining namunasi b о ’lib, u   о ’z navbatida naq-qoshlik, ganchkorlik
va   toshtaroshlik   san’at-larining   uyg’unlashuvidir.   Masjit   majmuadagi   yog’och
о ’ymakorligi   asarlarini   yuqoridagi   "Xotira   maydoni   "da   b о ’lgani   kabi,   ustun-
peshtoqlar, hamda 3,60x5,5 metrdan iborat katta darvoza tashkil etadi. Darvoza M.
Ab-rorov   boshliq   guruhning   mahsuli   b о ’lib,   u   yog’och   о ’ymakorligining   "choka
pardoz" va "l о ’la pardoz" uslublarida bajarilgan. 
Zamonaviy   sayyohlikning   rivojlanishi   oqibatida,   sovg’abop   buyumlar   ishlab
chiqarish   ham   kun   sayin   ommalashmokda.   Bunda   "Musavvir"   ilmiy-ijodiy-ishlab
chiqarish markazi a’zolari - 
O.   Fayzullayev,   A.   Azlarov,   E.   Aliyev,   A.   Saydaliyev,   Z.   Alimboyev,   S.
Rahmatullayev, M. Jalolov, 
H. G’aniyevlarning, naqqoshlardan - M. T о ’rayev, A. Ilhomov, S. Mah-mudov, Q.
Shoislomov,   A.   Asqarov   asarlarini   eslab   о ’tish   maqsadga   muvofiqdir.   Bu   ustalar
nafakat   respublika   balki   xorij   k о ’rgazmalarining   ham   faol   katnashchilari
(Germaniya,   Yaponiya,   Shveysariya,   Turkiya,   AQSH,   Buyuk   Britaniya,   Belgiya,
Hindiston, Yaponiya va boshqalar).  O.   Fayzullayevning   asarlarida   an’anaviy   о ’simlik   naqshlari   bilan   birgalikda
geometrik   naqshlarga   ham   keng   о ’rin   beriladi.   Us-taga   1995   yil   26   oktabrda
Toshkent shahrida  о ’tkazilgan birinchi respublika xalq amaliy san’ati yarmarkasida
"Xalq   ustasi"   sertifikata   berildi.   Shu   bilan   birga,   1994   yili   Pokistondagi   46
musulmon   mamlakatlari   qat-nashgan   amaliy   san’at   ustalari   festivalida   O.
Fayzullayev t о ’rtinchi faxriy  о ’rinni egallab qaytdilar. 
A.   Asqarovning   naqqoshlik   asarlarida   nafaqat   vodiy,   balki   О ’zbekiston
naqqoshligi-ning   yetuk   ustalari   O.   Qosimjonov,   T.T о ’xta-x о ’jayev,   J.'Hakimov,
Z.Qodirovlarning eng yaxshi an’analari davom etmoqda. 
Ushbu   manzaradan   k о ’rinib   turganidek,   oxirgi   о ’n   yil   mobaynida   yog’och
о ’ymakorligi   va   naqqoshlik   san’ati   haqiqatan   ham   rivojlanib,   unutilib   borayotgan
ba’zi uslublarini qayta tiklayotgani, naqshlarning r о ’yxati yil sayin kengayayotgani
va   islimiyning   bir   necha   turlari   uyg’unlashayotganining   guvohi   b о ’lmoqdamiz.
Birgina  yuqorida  keltirib   о ’tilgan   "pargori"   uslubini   olsak,   u  XIX  —   XX   asrning
boshlaridagi   Toshkent   maktabida   ayniqsa   mashhur   b о ’lib,   s о ’nggi   paytlarda   esa
deyarli   q о ’llanilmayotgandi.   Hozir   esa   u   qayta   tiklandi.   Xom   ashyolardan
mahalliylariga   b о ’lgan   talab   katta:   yong’oq,   chinor,   qayra-g’och,   nok,   о ’rik.
Chetdan   keltiriladiganlari   orasida   Ruminiya   buki,   dub   kabi   yog’och   sortlari   ham
k о ’p ishlatilmoqda. 
Ustalar   yuqoridagilar   bilan   birga,   buyurtma   b о ’lgan   taqdirda,   asosiy
y о ’nalishla-ridan   tashqari,   iste’molchining   talabidan   kelib   chiqqan   holda,
xohlangan   о ’lcham va uslubdagi buyurtmalar ustida ham ishlamoq-dalar. Yevropa
andozalaridagi bufet, tryumo, servant, stol va stullarning t о ’plamlari fik-rimizning
dalilidir.   Ularda   о ’yiladigan   naqshlar   an’anaviy   yoki   buyurtmachi   tomonidan
takdim etilgan chizmalar asosida, yevro-paliklarning amaliy san’atiga xos naqshlar
ham b о ’lishi mumkin. 
Shular   bilan   birgaliqda,   О ’zbekiston   hukumati   xalq   san’ati   va
hunarmandchiligi   an’analarini   asrab-avaylash   borasida   ham   k о ’pgina   xayrli
ishlarni amalga oshirdi.  Ustalarning daromad solig’i va boshqa boj-xona t о ’lovlaridan besh yilga ozod
qilinishlari   xalq   hunarmandlari   qatorida   yog’och   о ’ymakorligi   bilan
shug’ullanadigan ustalarga qator qulayliklarni yaratmoqda.      5. Badiiy kulolchilik
san’ati va ganchkorlik. 
O’zbekiston   amaliy   san’atining   qadimiy,   shuningdek,   bizning   davrimizgacha
о ’zining   anik   chegaralangan   maktab   hamda   an’analarini   saqlab   kelayotgan
turlaridan   biri   badiiy   kulolchilik   hisoblanadi.   Zamonaviy   kulolchilik   san’ati   XIX
asrda tarixan shakllan-gan maktablarning an’anasi asosida rivojlanib kelmokda. 
Ma’lumki,  o’zbek   kulolchilik  san’ati   kadimiy  davrlardan  shu   kungacha  keng
tarqalgan   va   aholi   ehtiyojlarini   qanoatlantirib   kel-gan,   muhim   kasb-hunar
sohasidir.   О ’zbekis-ton   jabhasida   qadimdan   har   vohaning   hunar-mandchilik
markazlari   vujudga   kelib   shakl-langan.   Bu   markazlarda   xalk   ehtiyoji   uchun   eng
kerakli sopol buyumlar ishlab chiqaril-gan va sotilgan. 
Hozirgi   vaqtda   badiiy   bezatish   uslubi,   plastik   va   texnologik   xususiyatlari
b о ’yicha   uchta   asosiy   kulolchilik   maktablariga   b о ’lish   mumkin:   Farg’ona   badiiy
kulolchilik   maktabi   (asosiy   markazlari   -   Rishton,   G’urumsa-roy);   Buxoro   —
Samarkand   badiiy   kulolchilik   maktabi   (asosiy   markazlari   -   Samarkand,   Urgut,
G’ijduvon,   Uba,   Shahrisabz);   Xorazm   badiiy   kulolchilik   maktabi   (asosiy
markazlari Madir va Kattabog’ kishloqlari). Har bir maktab  о ’zining rivojlanish va
ijo-diy   tamoyillari,   yetakchi   markaz   va   ustalari,   boshqa   maktablardan   farklovchi
xususiyatlari bilan belgilanadi. Ular  о ’z qonuniyatla-ri doirasida faoliyat k о ’rsatadi
va asosiy badiiy tamoyillari umumiyligini saklab keladi. 
Farg’ona badiiy kulolchilik maktabining asosiy xususiyatlari uning aholi etnik
tarkibi, joylanishi va tarixiylik tamoyillari bilan bevosita bog’likdir. 
Rishton   -  Farg’ona  maktabining  an’anala-rini   о ’zida   mujassamlashtirgan   eng
yorqin   kulollik   markazidir.   Keyingi   30-40   yil   ichida   (1970   yillardan   boshlab)
Rishton sopoli an’-anaviy badiiy va texnologik usullar asosida qayta tiklandi. XIX
asr   oxiri   —   XX   asr   boshlarida   Rishton   —   Uzbekistondagi   sirlangan   sopol
buyumlari ishlanadigan eng mashhur va qadimgi markazlardan biri edi).  Ishqorli   sir   tayyorlash   xam   y о ’lga   q о ’yildi.   Xozirgi   vaktda   bu   yer   da   sopol
idishlar-ning   yapalok   (kosalar,   laganlar)   va   uzun   b о ’yli   (k о ’zalar,   xumlar)   turlari
ishlab   chikaril-mokda.   Ilgari   ishlar   ixtisoslashgan   tarzda   bajarilardi   -   yapaloq
buyumlarni,   ya’ni   yapa-loq   va   qiska   b о ’yli   shakllar   yasovchi   usta-lar   -   kosagar;
baland,   b о ’yi   ch о ’zilgan   buyumlarni   yasovchi   ustalarni   -   k о ’zagar   deyishgan.
Hozir bunday tasniflash ilgarigi mohiyati-ni y о ’kotgan; ayrim ustalar (I. Komilov,
U.   Ashurov,   X.   Sattorov,   K.   Qosimov,   M.   Azi-zov,   A.   va   M.   Tojaliyevlar   va
boshqalar)   ham   yapalok,   xam   ch о ’zinchok   shaklli   idishlarni   yasashadi.   Ayni
paytda bir qator kulol-lar, asosan,   о ’rta va yosh avlod vakillari (SH. Yusupov, A.
Nazirov, A. Isokrv, A. Usmo-nov, M. Saidov, R. Usmonov va boshqalar) k о ’prok
yapalok   idishlar   -   laganlar   yasash   bilan   shug’ullanishadi.   Rishton   maktabida   bu-
yumlar   shakllarining   nihoyatda   rang-barang-ligi   k о ’zga   tashlanadi.   Bu   yerda
laganlarning   xar   xil   turlari   uchraydi,   kosalarning   turli   variantlari   -   kosa,   shokosa,
k о ’shquloq,   don   mahsulotlari   uchun   katta   xumlar   ishlab   chi-qariladi.   Bunday
buyumlarning ishlab chiqa-rilishi keyingi 25 — 30 yil davomida kayta tiklandi va
yanada nafis k о ’rinishlarga ega b о ’ldi. 
Rishton   sopolchiligining   mahalliy   badiiy   xususiyatlari   k о ’p   jihatdan
buyumlarga   naksh   berilishida   k о ’zga   tashlanadi.   Uning   naqshlar   majmui   boy   va
rang-barangdir.   О ’zbekiston   kulolchiligida   ishlatiladigan   naqshli   bezak-lar
majmuini - handasaviy va   о ’simliksi-mon bezaklar, ramziy belgilar, buyumlar tas-
virlari, hayvonlar va antropomorfik mav-zular tashki l qiladi. Bir qator ustalar (A.
Nazirov,   A.   Usmonov)   yapaloq   buyumlarga   chirmashib   ketgan   arab   yozuvlari
orqali   bezak   bera   boshladilar.   1990   yillardagi   girih   bezaklar   orasida   t о ’rsimon
naksh 
("chetan"),   rombsimon   naksh   ("t о ’rsimon"),   uchburchakli   shakllarning   bir
maromda  joylashtirilishi   ("uchburchak"),  doirasimon  shakllarning  zan-jir   shaklida
bir tekis berilishi ("zanjir",   "jingalak zanjir"), nuqtali naqsh ("n о ’xot"), qora va oq kvadratlarning navbat 
bilan  о ’rin almashishi shaklidagi naqsh, egri va t о ’g’ri chiziqlar shaklidagi, 
doiracha va tupbarggul shaklidagi mavhumiy-handasaviy bezaklar k о ’p tarkaldi. 
О ’simliksimon   naqshlar   ayniqsa   turli-tu-man   va   sermazmundir.   Rishton
kulolchiligida   «chorbarg",   uslub   berilgan   bodom   guli   -   "bo-domgul",   "anorgul",
"barg",   "anor",   "sarv",   о ’simlik   shoxlari   -   "islimiy"   kabi   mavzu-lar   k о ’proq
ommalashgan. 
О ’simlik dunyosiga oid mavzularni talkin qilishda, ayniqsa an’anaviy belgilar
bilan   bu   mavzularning   yangicha   talqinlari   nisbatan   yaqqol   k о ’zga   tashlanadi.
Rishton   lik   ustal   ar   ilgarigi   mavzular   k о ’rinishini   xiyol   о ’zgar-tirish   usuli   bilan
yangicha   tuzilma   yaratish   y о ’lidan   borib,   bezakning   yangi   obraz   l   ar   tim-solida
sayqallashishiga   erishmokdalar.   Bun-day   uslub   SH.   Yusupov   ijodida,   shuningdek
ku-lollar  A. Usmonov, A.Nazirov, A.Isanov,  I. Komi  lov va boshqalar  asarlarida,
ayniqsa   yorqin   namoyon   b о ’lmokda.   "Bodomgul"   va   "anor"   kabi   mavzularning
talkin   qilinishi-da   tez-tez   о ’zgarishlar   kilib   turiladi,   ular   bir   tekisda   zich   qilib
joylashtirilishi tu-fayli k о ’pincha idishlarga bezak berishda yetak-chi  о ’rin tutadi. 
Buyumlarning   tasvirlanish   usuli   orasida   Rishton,   shuningdek   G’urumsaroy
kulolchiligi uchun "qumg’on" mavzui eng k о ’p tarkalgan va  о ’ziga xos xususiyatga
ega.   Bunday   bezak   bir   necha   о ’n   yillik   davomida,   XIX   asr   oxiridan   boshlab
yapaloq idishlarning tubiga ishlan-gan. 
Rishtonlik   ustalar   qumg’on   bilan   bir   qatorda   Farg’ona   pichoqlarini   k о ’pincha
qumg’on   bilan   uyg’unlikda   tasvirlaydilar.   1990   yillarning   ikkinchi   yarmidan
boshlab   rishtonlik   ustalar   ayrim   buyumlarning   bezakla-ri   sifatida   an’anaviy
me’morchilik   maj-mualari   -   minoralar,   masjidlar,   madrasa-larning   ma’lum   bir
k о ’rinishidan ham foy-dalanmokdalar. 
Hayvonot   olamiga   oid   va   antropomorfik   mavzular   Rishton   kulolchiligida
"parchasi   yax-lit   uchun"   tamoyiliga   k о ’ra   takdim   etilgan,   unda   inson   yoki
hayvonlar va parrandalar gavdasining ayrim unsurlari yordamida yax-litlik g’oyasi
aks ettiriladi. Masalan, "chash-mi bulbul", "parpashsha", "ilon izi", "h о ’kiz shoxi" kabi bezaklar ana shunday ishlangan. Ba’zan bunday nakgdli mavzular bir-biri bi-
lan uyg’unlashib, rishtonlik ustalar buyum-lariga betakror timsol baxsh etadi. 
An’anaviy shakllar va naqshlarni izchillik bilan t о ’lakonli kilib qayta tiklash,
an’analarga   s о ’zsiz   rioya   qilish   о ’rnini   yakka   tartibdagi   ijodiy   tashabbu   skor   lik,
yangicha usul va naqshin bezaklar turlarini kengay-tirish egallab bormoqsa. 
Xozirgi   paytda   Rishtonda   1000   dan   ortiq   kulollar   ijod   qilmokdalar.   1990
yillarning   о ’rtalarida   ustalar   Toshkent,   Moskva   va   Sankt-Peterburg   shaharlarida
qator  k о ’rgazmalarda  qatnashdilar.   Shulardan  130  tasi   "Hunarmand"  xalq  ustalari
Assotsiatsi-yasining   a’zolaridir.   1995   yilda   Uzbekistan   san’at   muzeyi   qoshida
Rishton   ustalarining   "Moviy   afsona"   mavzuidagi   katta   retrospektiv   k о ’rgazmasi
b о ’lib   о ’tdi.   Shu   bilan   birga,   Yaponiyaning   О ’zbekistondagi   elchixonasi   ta-
shabbusi  bilan 1994 — 1996 yillarda bir  qator rishtonlik kulollar ishlab chiqarish
markazlari bilan tanishib keldilar. Koma-su shahridagi "Kutani" kulollik markazida
b о ’lib,   Asakura-san   kulolchilik   muzeyida   Rishton   kulolchilik   maktabi
namunalaridan   ibo-rat   doimiy   ekspozitsiya   tashkil   etildi.   A.   Nazirov   an’anaviy
"Tashabbus   -2001"   tanlovi-da   "Iilning   eng   yaxshi   hunarmandi"   nomina-siyasi
b о ’yicha 1- о ’rinni egalladi. 
О ’zining   g’aroyib   havorang   sopoli   bilan   mashxur   b о ’lgan   Farg’ona
maktabining   yana   bir   markazida   —   G’urumsaroyda   ilgarilari   ming-lab   ustalar
ishlagan.   1990   yillarning   bo-shida   bu   yerda   faqatgina   bir   usta   -   Maqsud-ali
Turopov qolgan edi. 
G’urumsaroy   kulollik   markazida   Farg’ona   maktabining   qadimiy   kulollik
an’analari   k о ’p   darajada   saqlanib   qolgan.   Bu   sopol   buyumlarning   ishlanish
texnologiyasidan   badiiy   bezatish   jarayonigacha   namoyon   b о ’ladi.   G’urumsaroy
bezaklari   Rishton   kulollik   markazi   bezaklaridan   ishlanish   uslubining   alohida-ligi
bilan   ajralib   turadi.   G’urumsaroy   sopol   buyumlarida   bezakning   mahobatli   oydin-
ligi   va   soddalik   hosdir.   Yana   bir   о ’ziga   xos   xususiyati   bu   bezaklarning   uzoq
о ’tmishga   taalluqli   (arxaik)ligidadir.   Odatda   bu   naqshlar   k о ’p   emas,   asosan   uch-
t о ’rt xil quyidagi y о ’sin   о ’zgarishlarni uchratish mumkin ("qumg’on", "chorbarg", "butsimon   bezak",   "k о ’p   burchakli   yulduzsimon   bezaklar").   Buyumlarning   shakli
va turlari xam  о ’ziga xos - diametri yarim metrga yetadigan yirik laganlar,  о ’rtacha
hajmdagi kosa va yuzali idishlar, q о ’shquloqlar 
(keng   b о ’g’izli   va   ikki   quloqli   kosalar).   G’urumsaroy   sopol   buyumlaridagi
k о ’kmoviy, lojuvard, zangori hamda jigarrang b о ’yoqlar gammasi — G’urumsaroy
ustalarining an’anaviy ishqorli sirdan foydalanganligidadir. M.Turopov ishkorli sir
buyok olish uchun zarur "gulak"   о ’tini  yig’ishtirishdan  tortib, q о ’lda qoliplash va
naqsh chizishgacha  barcha ishlarni faqat  an’anaviy usulda bajargan. Ana shunday
universallik G’urumsaroy kulollarining ijodini belgilovchi qadimiy xususiyatdir. 
6. Ganchkorlik. Xalq amaliy san’tining boshqa turlar.
  О ’zbekiston   ganchkorlik   san’atidagi   asosiy   maktablar   XIX   asrga   kelib,
shakllana boshladi: 
Toshkent, Farg’ona, Xorazm va Bu-xoro. 
  Ma’lumki,   ganchkorlik   san’ati   xalq   ama-liy-bezak   san’atining   boshqa
turlariga   Karaganda,   me’morlik   san’ati   bilan   uzviy   bog’liq.   Uning   azaliy
xomashyosi,   ishlov   berilgan   alebastr   b о ’lib,   ish   jarayoni   (katta   obyektlarda)   k о ’p
kishilarning mehnatini talab qiladi. 
  Dastlab, qurilishlarda mahalliy maktablarga xos, an’analar bilan bog’lanish
kuch   li   b о ’lgan.   Toshkent   maktabida   keng   tarqalgan   kompozitsiyalar   ( о ’simlik-
islimiy) farg’onalik ustalarning ishlariga yaqin b о ’lib, k о ’pincha " о ’simlik-zanjira"
turkumidagi naqshlarni tashkil etadi. 
Ularning   о ’yilishi  ham   bir-muncha chuqur   b о ’lib,  ba’zi  hollarda ganchning
umumiy foni b о ’yaladi (hozirgi kunda ayniq-sa ommalashib bormoqda). 
Buxoro   maktabi   ganchkorligining   texnik   jarayoni   birmuncha   murakkab.
Unda usta  Shirin Murodov tomonidan kashf  etilgan — oyna ustiga  ganch ishlash
keng   tarqalgan.   Toshkent   maktabidan   farqli   о ’laroq,   Buxoroda   о ’simlik   naqshlari
bilan   birgalikda   geometrik   shakllar   (aylana,   k о ’pburchak,   kirrali   shakl-lar   va
hokazolar) ham k о ’p ishlatiladi. Xivada q о ’llaniladigan  kompozitsiyalar   mayda   gulli   naqshlardan   iborat   b о ’lgani   sabab,   ular
tekislikda chuqur  о ’yilmaydi. 
1990   yillardan   boshlab,   foydalanishga   topshirilayotgan   obyektlarda   asosan
"Usto"   birlashmasining   ustalari   faoliyat   k о ’rsatmoqdalar.   Birlashmada   hozir   M.
Murodov,   H.   A6dullayev,   A.   Sultonov,   A.   P о ’latov,   M.Rahma-tov,   A.Muxtorov,
H.Azizov va boshqa yirik ustal ar boshliq guruhlar ishlamoqdalar. Ularning ijodiy
namunalarini   О ’zbekiston   Prezidentining   "Oq   saroy"   qarorgohi   (1998   —   99),
Temuriylar   tarixi   Davlat   mu-zeyi   (1996),   "Turkiston"   konsert   zali   (1994),
"Yunusobod"   tennis   korti   (1994),   Davlat   "Sirk"   binosi   (1999),   Toshkent   shahar
hokimligining   yangi   binosi   (1996   —   98),   Rossiyaning   Voronej   va   Moskva
shaharlaridagi 
" О ’zbekiston"   va   "Namangan"   magazinlari   (1989   —   92),   О ’zbekiston
Banklar Assosiatsiyasi 
(2000),   О ’zbekiston   Prezidenta   Apparatining   Matbuot   markazi   (1998),
"Guliston"   sport   majmuasi   (1997),   О ’zbekiston   Respublikasi-ning   Hindiston
(2000),   Malayziya   (1993)   davlatlaridagi   elchixonalarining   binolari,   qolaversa,
Samarkand viloyatidagi Imom-al-Buxoriy, 
Farg’ona   viloyatidagi   Axmad   al-Far-g’oniy   majmualari   (1998)   va   boshqa
yirik   obyektlarda   uchratish   mumkin.   Shu   bilan   bir-ga,   ustalar   qayta
ta’mirlanayotgan   binolar-ni   ham   tiklash   jarayenida   qatnashmokdalar   (Sayilgoh
k о ’chasidagi   choyxona,   Markaziy   univermag,   Toshkent   metropoliteni   bekatlari,
О ’zbekiston   Respublikasi   Ichki   ishlar   vazirligi   binosi,   О ’zbekiston   Tashqi   ishlar
vazirligining qabullar uyi va hokazo-lar). 
"Usto" birlashmasi ustalari nafaqat respublika hududida balki Yaqin va Uzoq
xorijning   qator   mamlakatlaridagi   restoranlarni,   choyxona   va   shaxsiy   uylarni
bezashda   qatnashishlari,   ularning   ijodiy   namunalariga   b о ’lgan   talab   Xalqaro
miqyosda   ekanligini   k о ’rsatadi   (Germaniya,   Shveysariya,   Turkiya,   Rossiya,
Malayziya, AQSH va 6.).  1990 yillardan boshlab, jahon andozalariga javob beradigan binolarni qurish
ommalashib   bormoqda   (Bank,   supermarket,   mehmonxona,   shasiy   uy,   dala
hovlilari,   kottedj   va   hokazolar).   Ammo,   ganchkorlik   namunalari   faqat   milliy
uslubdagi mehmonxonalarni butkul bezashda, 
qolgan   paytlarda   esa   faqat   interyerlarning   ba’zi   b о ’laklarini   bezashda
q о ’llanilmoqda (friz, devordagi na-moyonlar, hoshiyalar va b.). 
Me’morlik bilan birgaliqda turli kattalikdagi ( о ’lchovdagi) namoyonlar ham
ishlanib   kelinmokda.   Lekin   ularning   aksariyati   k о ’rgazmalar   yoki   maxsus
buyurtmalar   uchun xizmat   qiladi. Shu  bilan  birga, ganchdan  qolip  yasash  asosida
ham   katta   kompozitsiyalar   uchun  b о ’laklar   quyilmoqda.   Bu   uslub   katta   obyektlar
ustida ish olib borilayotganda ayniqsa q о ’l keladi. Ushbu y о ’nalishda ijod qilayot-
gan   ustalarning   aksariyati   "Musavvir"   ilmiy-ishlab   chiqarish   markazi   qoshida
faoliyat  k о ’rsatmoqdalar:  I. Ahrorov, B. Ismatullayev, Y. Odilov, O. Zokirov, M.
Usmonov va boshqalar. Ustalar orasida M. Usmonovning asarlari ayniqsa diqqatga
molik. Toshkent ganchkorlik san’atining eng yaxshi an’analari uning asarlarida  о ’z
aksini   topgan.   Usta   ishlagan   namoyonlardagi   naqsh   chizmalarining   aniq   va
l о ’ndaligi,   о ’yish   ishlarini   mukam-mal-tozaligi   M.   Usmonov   san’atini   badiiy
tomondan yuqori ekanligini k о ’rsatadi. 
1991—2010   yillarda   О ’zbekiston   ganchkorlik   san’ati   azaliy   an’analariga
suyangan   holda   rivojlanmoqda.   Hozirda   ijod   qilayotgan   u   stalar,   mahalliy
maktablardagi   mavjud   an’analarni   asrab-avaylagan   holda   ijod   qilayotganliklarini
alohida ta’kidlab  о ’tish joizdir. Ganchkorlik san’atidagi mahalliy maktablarda keng
tarqalgan   unsurlarni   amaliy   san’atning   boshqa   turlaridagi   naqshlar   tizimi   bilan
aralashib   ketmasligi,   mavjud   texnik   jarayonlarni   asl   holicha   saqlanib   qolinganligi
haqida dalolat beradi. 
1997 yilda M. Usmonov   О ’zBA Faxriy a’zosi etib saylandi. A. Umarov esa
ganchkorlik   san’atidagi   ijodiy   yutuqlari   tufayli   1999   yilda   О ’zbekiston   Badiiy
Akademiyasining haqiqiy a’zosi etib saylandi.   Ma’lumki,   XIX   —XX   ayerlarda   О ’zbekiston   pichoqchilik   san’atida   bir
qator maktablar vujudga kelgan. 
1990   yillarda   hunarmandchilikning   ushbu   pri   Chust,   Xiva,   Andijon,
Shahrixon,   Qorasuv,   Q о ’qon,   Samarkand   kabi   shaharlarda   rivojlanib   kelmokda.
Zamonaviy   ustalar   ma-xalliy   maktab   xususiyatlarini   о ’z   asarlarida   gula   aks
ettirishga erishmoqdalar. An’anaviy b о ’lgan guldon pichoqlar, qadama ma’dan-lar,
naqshlar   bilan   bezatilgan   charm   qinga   solingan   b о ’lib,   ustalarning   mahoratidan,
no-zik dididan dalo lat beradi. Pichoqsozliqda ishlatiladigan asosiy xom ashyolar -
temir   va   p о ’lat;   pichoq   qinini   tayyorlashda   esa   teri,   yog’och,   gaz   lama;   pichoq
bandi uchun yog’och, mol shoxi, fil suyagi q о ’llanilmoqda. Ushbu qadim-gi san’at
turi   yirik   va   mashhur   pichoqchilik   markazlaridan   biri   b о ’lgan   Chuet   shahrida
rivojlanib   kelmokda.   A.   Abdurahimov,   N.   Da-minjonov,   M.   Olimjonov,   R.
Rahimov,   R.   Qun-duzov,   E.   Mahmudov,   K.   Maxmudov   kabi   ustalar   Chuet
pichoqchiligiga   xos   b о ’lgan   badiiy   uslubni   saqlagan   holda   rivojlantirmoqda-lar.
Ularning pichoqlari turli shaklda qilingan: tig’lari ingichka va uzunroq, k о ’pincha
tig’ining   uchi   teskariga   qayrilgan   b о ’lib,   sopi   yog’och   va   suyak,   qadama   naqsh
bilan boshqa maktab l ar dan farq qiladi. 
Q о ’qon lik O. Umarov, O. Qobilov, K. Ahro-rov kabi ustalarning pichoqlari
badiiy   an’anaga   k о ’ra   tig’i   qalin,   dastasi   sarbastali   b о ’lib,   mahalliy   maktabning
о ’ziga xos jihatlarini namoyon qiladi. 
Andijonlik   A.   va   T.   Muhiddinovlar,   T.   Boirov   kabi   ustalarning   pichoqlari
suqma sopli,  о ’tkir dastali, siyrak gulliligi bilan ajralib turadi. 
Kashtachilik   -   О ’zbekiston   amaliy   bezak   san’ati   turlari   orasida   о ’zining
qadimiy   an’analariga   ega   b о ’lgan   san’at   turi   hisob-lanib,   О ’rta   Osiyoning   yirik
savdo-hunarmandchilik   markazlari   va   qishloqlarida   keng   tarqalgan.   Kulolchilik,
badiiy   kandakorlik   san’ati   bilan   erkaklar   mashg’ul   b о ’lgan   b о ’lsalar,   kashtachilik
bilan   asosan   ayollar   shug’ullanishgan.   Shuning   uchundir,   san’atning   ushbu   turi
о ’zining   poetik   xususiyatlarini   saqlab   qolish   bilan   birga,   xalq   orasida   hozirgacha
qadrlanib,  о ’z mohiyati-ni y о ’qotgani y о ’q. Kashtachilik asarlari mahalliy halqning bayramlari,   t о ’y   marosimlarining   ajralmas   qismi   sanalib,   turmushga   chiqayotgan
qizlar   uchun   beriladigan   "sep"ni   о ’zlari   tayyorlashgan.   Bu   orqali   ular   mehnatga
b о ’lgan 
munosabatlarini   k о ’rsatib,   estetik   g о ’zallikka   b о ’lgan   moneliklarini
ifodalaganlar. 
    
  Foydalanilgan adabiyotlar:
1. A. Karimov. O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida: xavfsizlikka taxdid, barqarorlik
shartlari va taraqqiyot kafolatlari. T., “O’zbekiston”, 1997. 
2. S. Bo’latov. O’zbek xalq amaliy bezak san’ati. Toshkent, Mehnat, 1994 yil. 
3. Abdullayev N.U. San’at tarixi 1-tom. Toshkent. O’qituvchi, 1986 yil. 
4. Abdullayev N.U. San’at tarixi 2-tom. Toshkent. San’at, 2001 yil. 
5. Oydinov   N.   “O’zbekiston   tasviriy   san’atidan   lavhalar”   Toshkent,   O’qituvchi.
1997 yil. 
6. M.   Mirzahmedov.   Boshlang’ich   badiiy   naqsh   ishlash   uslubiyati.   Toshkent,
”Узбекистон,, 2002 yil. 
7. Hasanov   Rahim.   Amaliy   bezak   san’ati   mashg’ulotlari   metodikasi.   Toshkent,
2003 yil. 
8. S. Abdurasulov, N. Tolipov. Tasviriy san’at o’qitish metodikasi.   Toshkent,2007
yil. 
9. S .  Bo ’ latov ,  N .  Tolipov .  Go ’ zallik   falsafasi . Toshkent, 2008 yil. 
10. S. Abdurasulov, B. Boymetov. Tasviriy san’at.  Toshkent, 2006 yil.