Mustaqillik yillarida O’zbekiston Respublikasi rivojlanishining makraiqtisodiy ko’rsatkichlari tahlili

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TERMIZ   IQTISODIYOT VA SERVIS UNIVERSITETI
IQTISODIYOT FAKULTETI  
 IQTISODIYOT KAFEDRASI 
IQTISODIYOT (tarmoqlari va sohalari bo‘yicha) TA’LIM YO’NALISHI 
“MAKROIQTISODIYOT” FANIDAN 
K U R S     I S H I 
MAVZU:  Mustaqillik yillarida O’zbekiston Respublikasi rivojlanishining
makraiqtisodiy ko’rsatkichlari tahlili                                                                 
   Bajardi: ______________________________
Ilmiy rahbar: __________________________
Termiz – 202 5
1 Mundarija:
Kirish ………………………………………………………………………………3
I   BOB   O‘zbekiston   Respublikasi   ijtimoiy   –   iqtisodiy   rivojlanishining   tarixiy
ko‘rinishi………………………………... ………………………………….……..5
1.1.   O‘zbekiston Respublikasining mustaqillikka erishgan yillari…………………5
1.2. Makroiqtisodiyot  tushunchasi va uning mohiyati…………………...………..9
II BOB   O‘zbekiston Respublikasi   ijtimoiy – iqtisodiy rivojlanishining tarixiy
ko‘rsatkichlari……………………………………… ……………………………14
2.1.   Mustaqillika   erishilgandan   so‘ng   yalpi   ichki   mahsulot   hajmining   o‘sishi
…………………………………………………………………………….………14
2.2.   1990-yilga   nisbatan   o‘sishga   va   yuksalishga   erishgan   yagona   mamlakat-
O‘zbekiston ……………………………………………………………………….18
Xulosa…………………………………………………………………………….32
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………..33
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:     Mamlakatimizda   mustakillik   yillarida   amalga
oshirilgan   keng   ko‘lamli   islohotlar   milliy   davlatchilik   va   suverenitetni
mustaxkamlash,   havfsizlik   va   huquq-tartibotni,   davlatimiz   chegaralari
dahlsizligini, jamiyatda yashashni barqarorligini, inson huquqlari va erkinliklarini,
millatlarro   totuvlik   va   erkinliklarini   mustahkamlash,   millatlarro   totuvlik   va
erkinliklarini mustahkamlash, milliy davlatchilik va suverenitetni mustaxkamlash.
fuqarolarimizning   bunyodkorlik   mulkini   ro‘yobga   chiqarishga   zarur   shart-sharoit
yaratdi. 
Iqtisodiotda   ma’muriy-   buyruqbozlikka   samarali   boshqaruv   tizimidan
mutlaqo   voz   kechilib,   bozor   islohotlari   bosqichma-bosqich   amalga   oshirilgani   va
pul   kredit   siyosat   puhta   o‘ylab   olib   borilgani   makroiqtisodiy   barqarorlikni,
iqtisodiyotning yuqori suratlar bilan o‘sishini, inflyatsiyani prognoz ko‘rsatkichlari
darajasida saqlab  qolishni  taminladi  hamda kichik biznes  va hususiy  tadbirkorlik,
fermerlik   harakatini   rivojlantirish   uchun   keng   imkoniyatlar   va   sharoitlar
yaratilishiga hizmat qildi. 
Ayni   vaqtda   mamlakatimiz   bosib   o‘tgan   taraqqiyot   yo‘lining   chuqur   tahlili,
bugungi kunda jahon bozori konyukturasi keskin o‘zgarib, globallashuv sharoitida
raqobat tobora kuchayib borayotgani davlatimizni yanada barqaror va jadal suratlar
bilan rivojlantirish uchun mutlaqo yangicha yondoshuv hamda tamoyillarini ishlab
chiqish va ro‘yobga chiqarishni taqazo etmoqda. 
Shu   maqsadda   yaratilgan   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish
bo‘yicha   harakatlar   strategiyasi   barcha   sohalarni   qamrab   olgan   ho‘lda   yurtimizni
o‘ziga   xos   rivojlanishiga   hissa   qo‘shib   bormoqda.   Udan   o‘rin   olgan   iqtisodiyotni
yanada   rivojlantirish   va   liberallashtirish   yonalishining   agrar   sektorni
modernizasiyalash   va   rivojlantirish   vazifasi   esa   biz   sizga   to‘la   ochib   bermoqchi
bo‘lgan islohotlardandir. 
Agrar   sektorni   modernizasiyalash   va   intensiv   rivojlantirish,   qishloq
xo‘jaligini   yanada   isloh   qilish   va   mamlakat   oziq-ovqat   xavfsizligini
mustahkamlash borasida muayyan ishlar amalga oshirildi.
3 Kurs   ishining   maqsadi .   Mamlakatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishini
hozirgi   holatini   umumiy   tahlili,   kelajakda   uni   yanada   rivojlantirish
yo‘nalishlarini nazariy va amaliy jihatdan asoslab berishdir
Kurs ishining vazifasi.
-     Milliy   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   va   islohotlarni   chuqurlashtirishning
nazariy asoslarini o‘rganish; 
-   mamlakatlarni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishining   asosiy   usul   va   yo‘llarini
tadqiq qilish; 
-   mamlakatlar   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishida   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikning   iqtisodiy   ahamiyati   hamda   uni   rivojlantirishning   istiqbollarini
o‘rganish; 
- mamlakatda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning rivojlanish darajasini
baholash; 
-   mamlakatda   ijtimoiy   sohani   rivojlanishi   va   aholining   turmush   darajasi
asosiy ko‘rsatkichlarini tahlil qilish;
Kurs   ishining   obekti:   Mustaqillik   yillarida   O‘zbekiston   Respublikasi
rivojlanishining makroiqtisodiy ko‘rsatkichlari.
Kurs   ishining   predmeti:   Iqtisodiyotni   modernizatsiya   va   diversifikatsiya
qilish   sharoitida   hududlarni   kompleks   rivojlanishini   ta’minlash   masalalari
tadqiqotning predme’ti hisoblanadi.
Kurs   ishining   metodologik   asosi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
I.Karimovning   ilmiy   asarlari   va   amalda   qo‘llanilayo‘lgan   O‘zbekiston
Respeblikasi   qonunlari   tashkil   qiladi.   Shuningdek,   ilmiy   izlanishning   olib   borish
uchun   iqtisodiy   islohotlarni   amalga   oshirishga   oid   Oliy   Majlis   tomonidan   qabul
qilingan   qonunlar,   Prezident   farmonlari   va   hukumat   qarorlari   me’yoriy   hujjatlar
sifatida qabul qilinadi.
Kurs ishining tuzilish tarkibi:   Mazkur kurs ishi kirish, ikkita bob va uning
tarkibiga   kiruvchi   to‘rtta   bo‘lim,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan
tarkib topgan.
4 I BOB  O‘zbekiston Respublikasi  ijtimoiy – iqtisodiy rivojlanishining
tarixiy ko‘rinishi.  
1.1 O‘zbekiston Respublikasining mustaqillikka erishgan yillari.
Hammaga   ma‘lumki,   o‘tmishda   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   sobiq   sovet   ittifoqi
iqtisodiyotining tarkibiy qismi hisoblanib, mustaqil milliy iqtisodiyot deb bo‘lmas
edi.   Bizga   bir   yoqlama   rivojlangan   paxta   yakka   hokimligi,   xom-ashyo   ishlab
chiqarishga   va   boy   mineral   xom-ashyo   resurslaridan   nazoratsiz   ,   ayovsiz
foydalanish  asosiga qurilgan, yonilg‘i, g‘alla va boshqa ko‘pgina ishlab chiqarish
resurslari   hamda   iste‘mol   tovrlarining   ta‘minlanishi   bo‘yich   markazga   qaram
bo‘lgan   iqtisodiyot   meros   bo‘lib   qolgan   edi.   Mamlakatimiz   prezidenti   I.A.
Karimov   qisqa   qilib   aytganlaridek,   ―   O‘zbekiston   bir   yoqlama   iqtisodiyotga-
markazga butunlay qaram, izdan chiqqan iqtisodiyotga ega bo‘lgan  mamlakat edi.‖
Respublikamizning   mustaqillikka   erishib,   deyarli   barcha   xalqaro   tashkilotlarga
teng huquqli a‘zo bo‘lib kirganligiga   ko‘p vaqt bo‘lganligi yo‘q. Ammo shu vaqt
ichida   mamlakatimizning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini     qamrab   olgan   iqtisodiy
siyosati shakllanib, istiqbol yo‘nalishlari belgilab olindi. 
1991-yil   sentabridan   buyon   o‘tgan   qisqa   davr   mobaynida   iqtisodiy
mustaqillikni   qo‘lga   kiritib,   mamlakatimiz   hududidagi   barcha   tabiiy,   mineral
xomashyo   boyliklaridan     mamlakatimizdagi   butun   iqtisodiy   resurslar   va
quvvatlardan   o‘z   xalqimiz   va   uning   kelajagi   manfaatlari   yo‘lida   foydalanish
imkoniyatiga ega bo‘ldik. 
Yangi   energetika,   mashinasozlik   va   boshqa   sanoat   tarmoqlarining   vujudga
kelishi,   ko‘plab   yirik   inshoatlar,   korxonalar,   zavod   va   fabrikalar   qurilganligi,
yonilg‘i  va g‘alla mustaqilligiga erishganligi iqtisodiyotdagi tarkibiy o‘zgarishlar,
izchil   o‘sish   sur‘atlari   milliy   mustaqil   iqtisodiyotni   mustahkamlash   sari   harakat
natijalardir. 
Hozirgi   kunda   ilg‘or   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish   natijalarini
makroiqtisodiy   parametrlar   (yalpi   milliy   mahsulot,   yalpi   ichki   mahsulot,   milliy
daromad)   orqali   tahlil   etishga   katta   ahamiyat   berib   kelinmoqda   .   Bunday
tadqiqotlarning o‘ziga xos xususiyati shundan iboratki, ularda iqtisodiyotning turli
5 tarmoqlari   o‘rtasidagi   ishlab   chiqarish   aloqalari     haqidagi     statistic   ma‘lumotlar
batafsil tahlil qilinadi. 
Shunday   qilib,   O‘zbekistonda   bozor   munosabatlariga   asoslangan   yangi,
mustaqil rivojlanayotgan, o‘z   xalqi, millati manfaatlariga xizmat qiladigan milliy
iqtisodiyot   shakllanib   bormoqda.   Milliy   iqtisodiyot,     barcha     tarmoqlar     va
sohalarni,   mikro   va   makro   iqtisodiyotlarni,   funktsional   iqtisodiyotni,   ko‘plab
infratuzilmalarni o‘z ichiga olgan yaxlit iqtisodiyotdir.
Mustaqillik tufayli biz o‘zlimizni angladik,ozod xalq,mustaqil  davlat  sifatida
O‘zbekistonning bor bo‘y-bastini,ulkan salohiyatini butun dunyoga namoyon qilish
imkoni tug‘ildi. Ozodlik bois bizni jahon tanidi,xalqimizning fidokorona mehnati,
yoshlarimizning g‘ayorati,azmu shijoati ila Vatanimizning shon-shuhrati olam uzra
yanada   kengroq   yoyilmoqda.   Hurriyat   bergan   beqiyos   imkoniyatlar   negizida
ertangi   kunimiz–   erkin   va   farovon   kelajagimizni   o‘z   qo‘limiz   bilan   bunyod
etmoqdamiz.
Prezidentimiz   Islom   Karimov   tomonidan   ishlab   chiqilgan,   dunyoda   o‘zbek
modeli   sifatida   tan   olingan   O‘zbekistonning   o‘ziga   xos   taraqqiyot   yo‘li,   uning
afzalliklari   haqida   jahondagi   nufuzli   siyosatchi   va   iqtisodchilar,   ekspert   va
tahlilchilar   tomonidan   ko‘plab   haqqoniy   fikrlar,   yuksak   baholar   bildirilgan.  
Asosiy negizini iqtisodiyotning mafkuradan xoliligi, siyosatdan ustunligini nazarda
tutadigan pragmatik  iqtisodiy  siyosat;  davlatning bosh islohotchilik vazifasini  o‘z
zimmasiga   olishi;   qonun   ustuvorligini   ta’minlash;   kuchli   ijtimoiy   siyosat   olib
borish; islohotlarni bosqichma-bosqich amalga oshirish kabi mashhur besh tamoyil
tashkil   etadigan   ushbu   taraqqiyot   modeli   ayniqsa   2008   yilda   boshlangan   jahon
moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   sharoitida   o‘zining   naqadar   to‘g‘ri   ekanini   yana   bir
bor isbotladi.
Shuni   alohida   qayd   etish   kerakki,   mamlakatimizning   chetdan   tiqishtirilgan,
“shok   terapeyasi”   deb   atalgan   usullardan,   “bozor   iqtisodiyoti   o‘zini   o‘zi
boshqaradi”   qabilidagi   soxta   qarashlardan   avvalboshdanoq   voz   kechib,
boshqaruvning   ma’muriy-buyruqbozlik   tizimidan   bozor   munosabatlariga   o‘tishda
6 inqilobiy   emas,   balki   tadrijiy   rivojlanish   yo‘lini   tanlagani   bugun   o‘zining   ijobiy
natijasini bermoqda.  
Asosiy   Qonunimizda   jamiyatimizning   iqtisodiy   asosi   –   ko‘p   ukladli   bozor
iqtisodiyoti   va   fuqarolarning   xususiy   mulki   qonun   va   davlat   tomonidan   himoya
qilinishi   huquqiy   jihatdan   mustahkamlab   qo‘yilgan.   Konstitutsiyamizning   53-
moddasida:   «bozor   munosabatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   O‘zbekiston
iqtisodiyotining   negizini   xilma-xil   shakllardagi   mulk   tashkil   etadi.   Davlat
iste’molchilarning   huquqi   ustunligini   hisobga   olib,   iqtisodiy   faoliyat,   tadbirkorlik
va   mehnat   qilish   erkinligini,   barcha   mulk   shakllarining   teng   huquqliligini   va
xuquqiy   jihatdan   bab-baravar   muhofaza   etilishini   kafolatlaydi»   ,   deb   belgilab
qo‘yilgan.
Mustaqillik   yillarida   yurtimizda   demokratik   huquqiy   davlat   va   ochiq
fuqarolik   jamiyati,   erkin   bozor   munosabatlariga   asoslangan   iqtisodiyotni   qurish,
xalqimiz   uchun   obod   va   farovon   hayot   barpo   etish   hamda   xalqaro   maydonda
o‘zimizga   munosib   o‘rin   egallashda   Asosiy   Qonunimiz   mustahkam   zamin   bo‘lib
kelmoqda.Biz   tanlagan   va   mashhur   besh   tamoyilga   asoslangan   taraqqiyot
modelining naqadar haqqoniy va samarali ekani biz qurayotgan yangi demokratik
tizimda, iqtisodiyotimiz rivojlanishining barqaror, barchani hayratda qoldirayotgan
sur’atlarida,   xalqimizning   hayot   darajasi   va   sifati   ortib   borayotganida   o‘zining
amaliy tasdig‘ini topmoqda.
Yurtboshimiz   bildirgan   fikrlarga   ko‘ra,o‘tgan   davrda   biz   duch   kelgan   og‘ir
sinov va muammolarga qaramasdan, mustaqillik yillarida O‘zbekiston iqtisodiyoti
qariyb   5   barobar,   aholi   daromadlari   jon   boshiga   o‘rtacha   8,7   barobar   o‘sganini,
mamlakatimiz aholisi bu davrda 1,5 marta ko‘payib, 2015 yilning 1 yanvarida 31
million 500 ming kishini tashkil  etishini inobatga oladigan bo‘lsak, bunday ulkan
natijalarga erishganimizni, ochig‘ini aytganda, ba’zan tasavvur qilishning o‘zi ham
qiyin.   Bugungi   kunda   mamlakatimizning   tashqi   qarzi   yalpi   ichki   mahsulotga
nisbatan   15   foizdan   oshmasligi,   ichki   qarzimiz   umuman   yo‘qligi,   eksport   hajmi,
oltin-valyuta   zaxiralarimiz   barqaror   sur’atlar   bilan   oshib   borayotganida   ham
erishgan   ulkan   natijalarimiz   isbotini   ko‘rish,   kuzatish   qiyin   emas.  
7 Jahon   miqyosidagi   global   iqtisodiy   inqiroz   hali-beri   davom   etayotganiga
qaramasdan,   dunyoning   sanoqli   davlatlari   qatorida   O‘zbekistonda   yalpi   ichki
mahsulotning   yillik   o‘sish   sur’atlari   so‘nggi   10   yil   davomida   8   foizdan   ziyod
bo‘lib kelmoqda. 
Yangi   –   2016   yilda   ham   ana   shunday   o‘sish   sur’atlari   ko‘zda
tutilmoqda.O‘zbekistonimizga   mos   tarixiy,   milliy,   an’anaviy   va   iqtisodiy   vaziyat
va   xususiyatlarni   inobatga   olmasdan   turib,   “bozor   iqtisodiyotining   shiddatli
girdobiga o‘zingni tashlasang, uning o‘zi ko‘zlangan manzilga olib chiqadi” degan
xomxayollardan   butunlay   voz   kechdik.   Va   bugungi   kunda   butun   dunyoda   tan
olingan,   “o‘zbek   modeli”   deb   nom   olgan   jamiyatimizni   tubdan   isloh   etish,
erkinlashtirish, demokratik yangi davlat qurish, uni modernizatsiya qilish bo‘yicha
puxta   o‘ylangan   taraqqiyot   yo‘limizni   tanlab   oldik.
    Yurtboshimiz     Islom   Karimov   rahnamoligida   xalqimiz   tanlagan       yo‘l   –
taraqqiyotning   o‘zbek   modeli,   jamiyat   hayotini   yangilash   va   erkinlashtirish
jarayonlarida   amalda   o‘zini   oqlayotgan   hayotbaxsh   islohotlar   yaqqol   tasdiqlab
turibdi.   Bu ezgu   ishlar ijobatida Asosiy Qonunimiz hamisha yo‘lchi yulduz bo‘lib
yo‘limizni yoritib boraveradi.
         
8 1.2 Makroiqtisodiyot tushunchasi va uning mohiyati.
  Makroiqtisodiyot   -   bu   mamlakat   miqiyosida   moddiy   ishlab   chiqarish   va
nomoddiy   so‘zlarini   bir   butun   qilib   olingan   milliy   iqtisodiyotdir.     Milliy
ho‘jalikning   tarkib   topgan   tuzilishi   ijtimoiy   mexnat   taqsimoti   rivojining   natijasi
hisoblanadi.   Makroiqtisodiyot o‘z ichiga xalq xo‘jaligining moddiy va nomoddiy
ishlab chiqarish, hamda hizmat ko‘rsatish sohalarini oladi. 
Moddiy   ishlab   chiqarish   sohalari   o‘z   navbatida   xalq   xo‘jaligining   ko‘plab
yirik   tarmoqlaridan   iborat   bo‘ladi.   Ular   ishlab   chiqarish   vositalari   va   iste’mol
buyumlari ishlab chiqaruvchi tarmoqlarga ajratiladi. 
Milliy   iqtisodiyot   meyorida   faoliyat   qilish   uchun   barcha   tarmoq   va   ishlab
chiqarish sohalarining o‘zaro bog‘liqligi va muvozanatli rivojlanishi talab qilinadi.
Nomoddiy   ishlab   chiqarish   milliy   iqtisodiyotning   ijtimoiy   iste’molni   qondirishga
hizmat   qiluvchi   (soliqni   saqlash,   ta’lim,   tarbiya)   va   millatning   madaniy
rivojlanishini   belgilab   beruvchi   (fan,   madaniyat,   san’at,   sport)   sohalarini,   hamda
davlat boshqaruv va mudofaa tizimini o‘z ichiga oladi. Xizmat ko‘rsatish sohalari
uy-joy, kommunal xo‘jaligi va madaniy maishiy xarakterdagi xizmat ko‘rsatuvchi
ko‘plab tizimlardan iborat bo‘ladi. 
Milliy   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarish   hajmi   bir   qator   ko‘rsatkichlar   tizimi
orqali,   mikro   va   makroiqtisodiy   darajada   aniqlanib,   tahlil   qilinadi.   Bu
ko‘rsatkichlar   yordamida   korxonalar   faoliyatiga   baxo   beriladi   va   milliy
iqtisodiyotning rivojlanish tamoyillari aniqlanadi. 
Masalan,   korxonalar   faoliyatiga   baxo   berish   uchun,   ularning   daromadlari   va
harajatlari   hisoblab   chiqiladi.   Shu   ma’lumotlarga   asoslanib   korxonaning   foyda
olishi   eki   zarar   ko‘rishini   bilish   mumkin.   Agar   korxonaning   ishi   yaxshi   bo‘lib,
foida   olsa,   tegishli   ma’lumotlaridan   muvaffaqiyat   sabablarini   aniqlash   uchun
foydalaniladi. 
Korxona   zarar   ko‘rgan   taqdirda   ham   tegishli   mikroiqtisodiy
ko‘rsatkichlaridan uning bevosita sabablari aniqlanadi. 
9 Mikroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   ham   butun   iqtisodiyot   uchun   huddi   shunday
vazifani bajaradi. Bu tizimga kiruvchi turli hil ko‘rsatkichlar, birinchidan, bizga 
ma’lum   vaqt   oralig‘idagi   ishlab   chiqarish   hajmini   hisoblash   va   milliy
iqtisodiyotning   faoliyat   yuritishini   bevosita   ta’sir   qiluvchi   omillarni   aniqlash
imkonini beradi. Ikkinchidan, makroiqtisodii ko‘rsatkichlar tizimi, Yamm ni uning
harakatining   barcha   bosqichlarida,   ya’ni   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   qayta
taqsimlash va natijada foydalanish bosqichlarida ko‘rgazmali shaklda aks ettirishga
imkon beradi.  
Nixoyat   mazkur   ko‘rsatkichlar   tizimi   mavjud   resurslar   va   ulardan
foydalanishning   mos   kelishi   (tengligi)   kuzatilganda,   mamlakatdagi   umumiy
iqtisodiy muvozanatlik holatini aks ettiradi. Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar tizimini
yaxshi   tushunib   olish   uchun   bozor   ho‘jaligi   sub’ektlari   va   bozor   operasiyalari
tarkibini (klassifikasiyasini) bilib olish zarur. 
Bozor xo‘jalik sub’ektlarini quyidagicha tasniflash qabul qilingan. 
1. Nomoliyaviy korxonalar yoki ishlab chiqarish shakllari. 
2. Uy xo‘jaliklari. 
3. Davlat ma’muriy tashkilotlari. 
4. Mazkur mamlakat chegarasidan tashqaridagi xo‘jalik sub’ektlari. 
Bozorli operasiyalar  3ta katta guruhga bo‘linadi: 
1. Tovarlar   va   hizmatlar   bilan   operasiyalar   (ishlab   chisarish,
investisiyalash, iste’mol qilish, import va shu kabilar). 
2. Taqsimlash   operasiyalari   (ish   haqi,   foyda,   ijtimoiy   sugurta   to‘lovlari
va h.k.) 
3. Moliyaviy   operasiyalar   (pulga   taaluqli   aktivlar   va   passivlarning
o‘zgarishi,   valyuta   va   qimmatli   qog‘ozlar   bilan   operasiyalar,   kreditli   operasiyalar
va h.k.)  
Makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarni   hisoblashda   moliyaviy   balanslar   tizimi
alohida   o‘rin   tutadi.   Bunda   balans   shaklidagi   jadval   orqali   resurslar   va   ulardan
foydalanish   ikki   yoqlama   yozish   tartibida   ko‘rsatiladi,   ya’ni   har   bir   operasiya
10 to‘lovchisi va oluvchisiga ega bo‘ladi. Shu sababli bir marta resurslar va ikkinchi
marta foydalanish sifatida yoziladi.  
BMT   statistika   hizmati   tavsiya   qilgan   uslub   bo‘yicha   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlar   harakati   ikki   darajada   aks   etadi:   yig‘ma   hisobda   YaMM,   MD
harakti,   kapital   qo‘yilmalarni   moliyalashtirish,   boshqa   mamlakatlar   bilan
operasiyalar;   mukammal   hisobda   esa   tarmoqlararo   aloqalar,   daromadlarning
harakati,   ularning   taqsimlanish   va   pirovard   foydalanishi   ko‘rsatiladi.   Yig‘ma
hisobga   yalpi   milliy   maxsulotni   daromadlar   va   sarflar   bo‘yicha   hisoblash   misol
bo‘la oladi. 
Jamiyatning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasini   harakterlovchi   juda   ko‘plab
makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   mavjud.   Tarixiy   jihatdan   dastlab   moddiy   ishlab
chiqarish   sohalari   rivojlanish   miqiyosini   harakterlovchi   ko‘rsatkichlarga   ustunlik
berilgan.   Bu   faqat   foydali   buyumlarni   tayorlashda   qo‘llaniladigan   mexnat   tan
olingan ishlab chiqarish sharoitida to‘liq tabiy xol hisoblanadi. 
Shu   nuqtay   nazardan   kelib   chiqib   ingliz   klassik   siyosiy   iqtisodchilari   milliy
ho‘jalikdagi barcha mexnatni ikki turga ajiratgan: 
1)Moddiy boyliklar yaratuvchi unumli va uni istemol qiladigan mexnat.  
2)Boylik yaratmaydigan, faqat uni istemol qiladigan unumlik mexnat. 
Bu   nazariy   asos   tegishli   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   tizimini   ishlab
chiqarish   va   ulardan   uzo?   yillar   davomida   ko‘pchilik   mamlakatlar   ho‘jalik
amaliyotida foydalanishga sabab bo‘lgan. 
Mazkur ko‘rsatkichlarni hozirgi davrda ham moddiy ishlab chiqarish sohalari
rivojlanishini iqtisodit taxlil qilishda qo‘llash foydadan holi emas. 
Ishlab   chiqarishni   sohalari   rivojlanishini   eng   umumiy   holda   -   ijtimoiy
maxsulot   ko‘rsatkichi   harakterlaidi.   Ma’lum   vaqt   davomida   (odatda   bir   yilda)
moddiy   ishlab   chiqarish   sohalarida   yaratilgan   barcha   maxsulotlar   o‘zining   qiimat
ifodasida jami ijtimoiy maxsulotni tashkil qiladi. 
Butun   halq   Ho‘jaligi   ishlab   chiqarish   vositalari   va   istemol   buyumlari   ishlab
chiqaradigan   tarmoqlardan   iborat   bo‘lganligi   sababli   jomi   ijtimoiy   maxsulot
(JIM)ning ashyoviy (natural-buyum) tarkibi ishlab chiqarish vositalari va iste’mol
11 buyumlaridan iborat bo‘ladi. Bunday bo‘linish asosida JIM tarkibii elementlarining
iste’mol   qilinish   harakteri   etadi.   JIMning   ishlab   chiqarish   vositalaridan   iborat
qismi   (mashina,   uskuna   va   shu   kabilar)   ishlab   chiqarish   ehtiyojlari   uchun
foydalaniladi   va   demak   belvosita   iste’molni   qondiradi,   iste’mol   buyumlari
(oziqovqat,   kiyim-kechak   va   shu   kabilar)   esa   ulardan   farq   qilib,   bevosita
ehtiyojlarni qondirish uchun ishlatiladi. 
JIMning   tarmoq   tarkibi   ham   farqlanadi.   JIM   tarmoq   tarkibi   undagi   ayrim
tarmoqlar   (sanoat,   qishloq   ho‘jaligi   va   shu   kabi)   maxsulotlarining   ulushi   sifatida
namoyon bo‘ladi. 
Qiymat   shaklida   JIM   -   iste’mol   qilingan   ishlab   chiqarish   vositalari   qiymati
(S) va yangidan yaratilgan qiymatidan (V+m) iborat bo‘ladi. 
JIMni W bilan belgilasak, bunda W c+V+m bo‘ladi.  
Yangidan yaratilgan qiymat zaruriy maxsulot eki ishchi kuchi qiymatidan (V)
va qo‘shimcha maxsulotdan (m) iborat bo‘ladi.  
JIM   ko‘rsatkichi   muxim   kamchilikga   ega.   Uni   hisoblashda   ishlab
chiqarishning   barcha   texnologik   bosqichlaridagi   moddiy   harajatlar   miqdori   bir
necha marta ko‘rib chiqiladi 
Boshqacha aytganda: 
JIM oraliq maxsulot + pirovard maxsulot 
Oraliq   maxsulotga   ishlov   berish,   qayta   ishlash   va   sotish   maxsadlari   uchun
harid qilingan tovarlar kiradi. 
Pirovard   maxsulot   iste’molchilar   tomonidan   foidalanish   uchun   sotib
olinadigan tayor tovarlar va hizmatlardan iborat bo‘ladi. 
Pirovard   maxsulot   mexnat   predmetlari   qiymatini   takroriy   hisoblashdan   ozod
bo‘lsada,   u   mexnat   vositalarining   yillik   amortizasiya   ajratmalari   summasiga   teng
bo‘lgan,   ko‘chgan   qiymat   o‘tmish   mexnat   natijasi   bo‘lib,   oldingi   davrlarda
vujudga   keltirilgan.   Shu   sababli   moddiy   ishlab   chiqarish   hodimlarining   joriy
yildagi faoliyatini aniq baxolash uchun boshqa umumlashtiruvchi ko‘rsatkich zarur
bo‘ladi. Bunday ko‘rsatkich sof milliy maxsulot qisoblanadi. 
12 Sof milliy maxsulot - bu yalpi ijtimoiy maxsulotning bir qismi bo‘lib, o‘zida
moddiy   ishlab   chiqarish   soqalarida   yil   davomida   yangidan   vujudga   keltirilgan
qiymatini ifodalaydi. 
Milliy daromad   pirovard maxsulot –omortizasiya eki W-ChV+m 
Butun   milliy   iqtisodiyotining   holatini   harakterlovchi   muhim   makroiqtisodiy
ko‘rsatkich - yalpi milliy maxsulot YAMM hisoblanadi. 
Bu   ko‘rsatkich   moddiy   ishlab   chiqarish   va   nomoddiy   hizmat   ko‘rsatish
sohalaridagi   barcha   xo‘jalik   birliklari   iqtisodiy   faoliyati   pirovard   natijalarini
qamrab oladi. 
13 II BOB O‘zbekiston Respublikasi  ijtimoiy – iqtisodiy rivojlanishining
tarixiy ko‘rsatkichlari
2.1 Mustaqillika erishilgandan so‘ng yalpi ichki mahsulot hajmining
o‘sishi.
Yalpi milliy maxsulot (YAMM) - milliy ho‘jalikda bir yil davomida vujudga
keltirilgan pirovard maxsulot va hizmatlar bozor qiymatidan iborat bo‘ladi. 
Demak,   YaMM   milliy   iqtisodiyotda   yil   davomida   ishlab   chiqarilgan   barcha
pirovard maxsulot (hizmatlar) ning bozor qiymati. Biz bilamizki, joriy yilda ishlab
chiqilgan   barcha   maxsulotlar   sotilmasligi   mumkin,   ularning   bir   qismi   zahiralarni
to‘ldiradi. Ya’ni YaMM hajmini hisoblab topishda  zaxiralarning xar qanday o‘sish
hisobga   olinishi   zarur,   chunki   YaMM   erdamida   joriy   yildagi   barcha   maxsulotlar
(sotilgan va sotilmagan) hisobga olinadi. 
Milliy   ishlab   chiqarishning   yalpi   hajmini   to‘g‘ri   hisoblab   chiqish   uchun,
mazkur   yilda   ishlab   chiqarilgan   barcha   maxsulot   va   hizmatlar   bir   marta   hisobga
olinishi   zarur.   YaMM   hajmini   topishda     sotilgan   va   qayta   sotilgan   maxsulotlarni
ko‘p   marta   hisobga   olishlarni   bartaraf   qilish   uchun,   halq   ho‘jaligining   barcha
tarmoqlarida   yaratilgan   qo‘shilgan   qiymatlar   yig‘indisi   olinadi.   Bizning   yuqorida
keltirilgan misolda (XVII-2 jadval) bu 250 s ў mni tashkil qiladi. 
Qo‘shilgan   qiymat   -   bu   korxona   tomonidan   ishlab   chiqarilgan   maxsulot
qiymatidan etkazib beruvchilardan sotib olingan va iste’mol qilingan hom-ashe va
materiallar qiymati chiqarib tashlangandan keyin qolgan qismining bozor qiymati. 
Boshqacha  aytganda  qo‘shilgan  qiymat  - bu korxona yalpi  maxsulotidan eki
ishlab   chiqargan   maxsulotining   bozor   narhidan   joriy   moddiy   harajatlar   chiqarib
tashlangan miqdoriga teng. 
YaMM   epdamida   milliy   iqtisodiyotda   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarish
yillik   hajmini   hisoblashga   harakat   qilinadi.   Ko‘zlangan   maqsada   erishish   uchun
iqtisodiyotda yil davomida amalga oshiriladigan kuplab unumsiz bitimlar hisobga
olinmasligi zarur. Unumsiz bitimlarning ikki asosiy turi mavjud. 1. Sof moliyaviy
bitimarlar. 2. Saqlanib turgan tovarlarni sotish. 
14 Sof   moliyaviy   bitimlar   o‘z   navbatida   uchta   asosiy   turga   bo‘linadi:   a)davlat
budjetidan bo‘ladigan ijtimoiy to‘lovlari; b) hususiy ijtimoiy to‘lo‘vlar; c)qimmatli
qog‘ozlarni sotish va sotib olish.  
Davlat   ijtimoiy   to‘lovlari   o‘z   ichiga   davlatning   alohida   shaxs   va   oyilalarga
beradigan   ijtimoiy   sug‘urta   bo‘yicha   to‘lovlari,   ishsizlik   bo‘yicha   nafaqalap   va
faxriylik   nafaqalarini   oladi.   Davlat   ijtimoiy   to‘lovlarining   muxim   xususiyati
shundan   iboratki,   uning   oluvchilari   bu   to‘lovlarga   javoban   ishlab   chiqarishning
joriy hajmini yaratishga hech qanday hissa qo‘shmaydi. Shunday ekan, ulapni 
YaMM hajmiga kiritish, shu yil uchun bu ko‘rsatkichni oshirishga olib kelgan
bulup edi. 
Xususiy   ijtimoiy   tulovlar,   masalan,   dorilfunun   talabasining   uyidan   oladigan
oylik   yordam   pullarini   YaMM   hajmiga   kiritish   ham   xuddi   shunday   natijaga   olib
keladi.   qimmatli   qog‘ozlar   bilan   bo‘ladigan   bitimlar,   masalan,   aksiya   va
obligasiyalarni   sotish-sotib   olish   hajmi   ham   YaMM   ga   kiritilmaydi.   Chunki   by
bitimlar to‘g‘ridanto‘ri joriy ishlab chiqarish ?azhmini ko‘paytirmaydi.  
Ushlab   turilgan   buyumlarni   sotish   yohud   joriy   ishlab   chiqarishni   aks
ettitmaydi,   ehud   ikki   marta   hisobni   o‘z   ichiga   oladi.   Masalan,   faraz   qilamiz,   siz
1985   yil   ishlab   chiqarilgan   avtomashinangizni   sotdingiz.   YaMM   hajmini
aniqlashda   bu   bitim   hisobga   olinmasligi   zarur,   chunki   u   ishlab   chiqarish   joriy
hajmining  ko‘payishi   bilan  birga  bormaidi.  Bir   necha   yil   oldin  ishlab   chiqarilgan
tovarlarni   sotish   summasini   zhorii   iildagi   YaMM   hajmiga   kiritish,   shu   yildagi
ishlab chiqarish hajmining sun’iy oshirilishiga olib keladi.  
Iqtisodiyotda   yillik   ishlab   chiqarish   hajmining   ko‘rsatkichi   YaMM   bilan
birga,   uning   asosida   hisoblanish   mumkin   bo‘lgan   bir   qator   o‘zaro   bogliq
ko‘rsatkichlar   mavjud   bo‘ladiki,   ular   milliy   iqtisodiyotning   turli   tumanlarini
harakterlab beradi. 
YaMM   ko‘rsatkichiga   sof   eksport,   eksport   va   import   o‘rtasidagi   farq   kiradi.
Ammo   turli   mamlakatlarda   tashqi   savdo   faoliyatining   salmoqi   keskin   farqlanadi.
Shu sababli milliy iqtisodiyot rivojlanish darajasini halqaro taqqoslash uchun yalpi
ichki   maxsulot   (YaIM)   ko‘rsatkichidan   foydalaniladi.   YaIM   ma’lum   vaqt
15 davomida (bir yilda) mamlakat  hududida ishlab chiqarilgan pirovard maxsulot  va
hizmatlarning bozor qiymati. U barcha ishlab chiqaruvchilar qo‘shilgan qiymatlar
yig‘indisi sifatida chiqadi. YaMM berilgan bo‘lsa undan to‘lov balansi qoldig‘i 
(eksport   va   import   o‘rtasidagi   farq)ni   chiqarib   tashlash   yo‘li   bilan   YaIM
aniqlanadi. 
YaMM   va   YaIM   ishlab   chiqarish   yalpi   hajmining   ko‘rsatkichi   sifatida   bitta
muxim   kamchilikka   ega.   Ular   mazkur   yilda   ishlab   chiqarish   jarayonida
foydalanilgan o‘rnini to‘plash uchun zarur bo‘lgan qiymatni ham o‘z ichiga oladi. 
Ma’lumki, yalpi ichki mahsulot deganda yil davomida muayyan mamlakatda
jami   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   va   ko‘rsatilgan   xizmatlar   qiymatining   yig‘indisi
tushuniladi.   Darhaqiqat,   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlaridagi   o‘zgarishlar,   aholi
sonining   o‘sishi,   ularning   real   daromadlari   va   xarajatlari,   pul   aylanmasiyu
inflyatsiya   jarayonlari,   tashqi   savdo   aylanmasi   hamda   shu   kabi   boshqa
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarni o‘zida mujassam etgan yalpi ichki mahsulot o‘sish
sur’ati mamlakat taraqqiyotini o‘zida namoyon etadi.  
Davlatimiz   rahbari   Vazirlar   Mahkamasining   yil   yakunlariga   bag‘ishlangan
yig‘ilishida 2012 yil mamlakatimiz uchun makroiqtisodiy vaziyat jihatidan ma‘lum
ma‘noda   burilish   davri   bo‘lganini   qayd   etdi.   Xo‘sh,   iqtisodiy   o‘sishning   asosiy
omillari nimada namoyon bo‘ladi?  
Ma‘lumki, istiqlol arafasida respublika iqtisodiyoti o‘ta ayanchli ahvolda edi.
Sobiq   ittifoq   davrida   O‘zbekiston   bir   tomonlama   rivojlangan,   asosan   xomashyo
yetkazib berishga yo‘naltirilgan edi. Qolaversa, mamlakat ichkarisida jami talab va
takliflar   o‘zaro   mutanosibligi   izdan   chiqqandi.   Oldimizda   esa   butun   xo‘jalik
yuritish   tizimini   tubdan   yangilash,   bozor   munosabatlari   hukmron   bo‘lgan   jahon
hamjamiyatiga   yuz   tutishdek   og‘ir   vazifa   turar   edi.   Eskicha   qarashlar   bunga
monelik qilar edi, albatta.  
Hatto bir so‘mni ham birov bekorga bermas edi. Lekin xalqimiz mehnatsevar,
har   qanday   og‘ir   sinov   va   qiyinchiliklarni   mardonavor   yengib   o‘tadi,   tanti,   or-
nomusi   kuchli.   Uning   milliy   xususiyatlaridan   kelib   chiqib,   islohotlar   bosqichma-
bosqich   va   izchil   amalga   oshirildi.   Bu   davr   oson   kechgan   emas.   Tanlangan
16 taraqqiyot   yo‘limizdan   qaytarishga   urinishlar,   qonli   tajovuzlar   yodimizda.   Mana
shunday   og‘ir   vaziyatda   butun   e’tibor   xalq   farovonligini   oshirish   va   yalpi   ichki
mahsulot hajmini ko‘paytirishga qaratildi.  
Bular,   birinchi   galda,   iqtisodiy   salohiyatimizni   oshirishga   zamin   yaratdi.
Yonilg‘ienergetika   bazasini   mustahkamlab,   xalq   iste’mol   mollari   bilan
ta‘minlashni   yaxshilash,   sanoatni   iqtisodiy   tanazzuldan   olib   chiqish,   transport,
kommunikatsiya   tizimini   mustahkamlash,   mavjud   mineral   xomashyo   va   mehnat
resurslaridan   oqilona   foydalanish,   aholini   ijtimoiy   himoyalash   kabi   o‘ta   hayotiy
masalalarni hal etishga xizmat qildi.  
Uzoqni ko‘zlab, ertangi yorug‘ kunlarga ishonch bilan bosqichma-bosqich va
izchil  amalga oshirilgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar  zoe  ketmadi. Nihoyat, milliy
iqtisodiyotimizda   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   hajmining   yildan-yilga   barqaror
o‘sishi namoyon bo‘ldi.  
Ayniqsa,   1997   yil   yakunlari   diqqatga   sazovordir.   O‘sha   yili   1996   yilga
nisbatan   YaIMning   o‘sishi   5,2   foizni   tashkil   etib,   ilk   bor   bu   ko‘rsatkich   hajmi
respublika   aholisi   sonining   o‘sish   darajasidan   oshdi.   Natijada,   YaIM   aholi   jon
boshiga nisbatan 3,2 foizga ko‘paydi.  
1997 yil yakunlari bo‘yicha Hamdo‘stlik davlatlari orasida barcha sohalarda
17 2.2 1990-yilga nisbatan o‘sishga va yuksalishga erishgan yagona
mamlakat-O‘zbekiston.
O‘tgan   o‘n   sakkiz   yil   mobaynida   YaIM   hajmining   o‘sish   dinamikasini
kuzatsangiz,   makroiqtisodiy   o‘sishning   ta‘minlanishi   va   qo‘lga   kiritilgan   ijobiy
ko‘rsatkichlar   tasodifiy   emas,   balki   tadrijiy   tusga   ega   bo‘lib,   unga   mustahkam
zamin yaratilganiga guvoh bo‘lasiz.  
Ma‘lumki, YaIM hajmining ortishi o‘z –o‘zidan sodir bo‘lmaydi. U natijaviy
xususiyatga ega. Ya‘ni iqtisodiyotda, avvalo, moliyaviy tarmoqning, xususan,  pul
aylanmasi   va   uning   qiymati   barqarorligi,   iqtisodiy   tuzilmalarning   o‘zaro
muvofiqligi, ijtimoiy sohadagi maqsadli yo‘nalishning ta‘minlangani hamda tashqi
resurslarning   o‘z   vaqtida,   samarali   o‘zlashtirilgani   mazkur   ko‘rsatkich   hajmi
ortishiga   asos   bo‘ladi.   Shu   bilan   birga,   YaIMning   barqaror   o‘sishi   mamlakatdagi
iqtisodiy munosabatlarning o‘zaro muvofiqligi va ularning taraqqiyotini anglatadi.
Bu   boradagi   qiyinchiliklar   va   yutuqlar   haqida   gapirganda,   asosiy   eksport
mahsulotlarimiz bo‘lgan oltin va paxta tolasi, vaqtida unga jahon bozorida noqulay
narx   kon‘yukturasi   vujudga   kelgani   haqida   to‘xtalish   lozim.   Mana   shuning
oqibatida   birgina   2001   yili   xalqaro   bozorda   1   milliard   AQSh   dollaridan   ko‘p
miqdorda  yo‘qotish  bo‘ldi, ammo  yil  yakuniga  ko‘ra,  tashqi   savdo  aylanmasi  3,1
foizga   o‘sdi,   oltin-valyuta   zaxirasi   avvalgi   darajada   saqlab   qolindi,   ayni   paytda
tashqi   savdo   operatsiyalarida   ijobiy   saldoga   erishildi.   Bunday   natijaga   erishishda
mamlakatimizda   ishlab   chiqarilgan   tovarlar   va   ko‘rsatilgan   xizmatlarni   chetga
chiqarish muhim ahamiyat kasb etdi.  
2001   yilda   YaIM   hajmi   2000   yilga   nisbatan   nafaqat   4,5   foizga   o‘sdi,   balki
1991 yildagi  kabi o‘sish 103 foizni  tashkil  etdi. Bu o‘sha paytda MDH davlatlari
orasida birgina O‘zbekistonga tegishli ko‘rsatkich edi.  
Mamlakatimiz   makroiqtisodiy   o‘sish   dinamikasi   tahlilida   davom   etsak,
keyingi yillarda ham  rivojlanish tadrijiy ravishda ilgarilaganini ko‘ramiz. So‘nggi
yillarda   iqtisodiy   o‘sish   sur‘atlari   bo‘yicha   O‘zbekiston   MDHning   yetakchi
mamlakatlari   orasida   peshqadamlardan   biriga   aylandi.   Hamdo‘stlik   mamlakatlari
statistik qo‘mitasi  ma‘lumotlariga ko‘ra, YaIM ko‘rsatkichlari bo‘yicha diyorimiz
18 2004   yili   ilg‘or   davlatlarning   o‘rtacha   o‘sish   sur‘atlariga   yaqinlashdi.   Keyingi
davrda esa 
Rossiya va Ukraina kabi davlatlardan ham o‘zib ketdi.  
Bu,   avvalo,   izchil   va   oqilona   ichki   siyosat   natijasi,   qolaversa,   amalga
oshirilayotgan   ijobiy   o‘zgarishlar,   bu   yo‘ldagi   aniq   maqsadli   sa’y-harakatlar
mevasi, desak, ayni haqiqatni aytgan bo‘lamiz.  
Bu   davrda   mamlakat   iqtisodiyotning   real   tarmogiga   yo‘naltirilgan
investitsiyalar   hajmi   ham   yil   sayin   oshib   bordi.   To‘giridan-to‘g‘ri   xorijiy
sarmoyalar   faol   jalb   etildi,   ayniqsa,   neft,   gaz   va   to‘qimachilik   sanoatida   ularning
ulushi yanada salmoqli bo‘ldi.  
Mana shuning natijasida 2004 yili YaIM ilk bor 7,7 foizga o‘sdi. Shuningdek,
qat‘iy pul-kredit siyosati natijasida ilk marotaba inflyatsiya darajasi eng past — 3,7
foiz bo‘lishiga erishildi.  
Ishlab chiqarishni barqaror rivojlantirish uchun soliq yuki kamaytirildi va shu
tariqa   soha   qo‘llab-quvvatlandi.   Soliq   tizimini   soddalashtirish,   to‘lovlarni
kamaytirish   ustuvor   vazifalarimizdan   biriga   aylandi.   Ayniqsa,   yagona   soliq
to‘lovining   13   foizga   tushirilishi   tadbirkorlik   faoliyati   yanada   rivojlanishida
muhim omil bo‘ldi. O‘sha yili YaIM hajmi 7 foizga o‘sdi.  
2007   yili   barqaror   iqtisodiy   o‘sish   (9,5   foizga)   ta‘minlanishi,   avvalo,
iqtisodiyotni modernizatsiyalash va diversifikatsiyalash, bank tizimidagi, xususan,
aholining   boyish   manbalaridan   biri   bo‘lgan   omonatlardagi   depozitlar   foizini
oshirish,   uy-joykommunal   xo‘jaligidagi   tarkibiy   islohotlar   natijasidir.   Qolaversa,
yirik   sanoat,   kommunikatsiya,   infratuzilma   ob‘ektlarining   barpo   etilishi,   milliy
transport   kommunikatsiyalari   yagona   tizimining   takomillashtirilishi   bunga
mustahkam zamin yaratdi.  
So‘nggi ikki yil davomida bunday ezgu ishlar muttasil amalga oshirildi. Mana
shunday   sobitqadam   siyosat   tufayli   dunyoda   moliyaviy-iqtisodiy   inqiroz   hukm
surgan hozirgi vaziyatda nafaqat milliy iqtisodiyotda YaIMning hajmi o‘tgan yillar
darajasida saqlab qolindi, balki barqaror iqtisodiy o‘sish izchil davom etdi.  
19 Hozirgi  vaziyatda makroiqtisodiy jihatdan muntazam  ijobiy natijaga erishish
o‘zo‘zidan   bo‘lmaydi,   albatta.   Uning   zamirida   elim-yurtim   hech   kimdan   kam
bo‘lmasin,   degan   zahmat,   uzoqni   ko‘zlagan   oqilona   siyosat   va   sizu   bizning,
farzandlarimizning nurli kelajagiga otashin intilish yotibdi.  
Shunday ekan, bu ezgu harakat har birimiz uchun nechog‘li qimmatli ekanini
anglashimiz zarur.  
Davlatimiz rahbari ta‘kidlaganidek, raqamlar o‘z yo‘liga, lekin ularning ortida
minglab, yuz minglab, millionlab yurtdoshlarimizning turmush tarzi, ertangi kuni,
taqdiriga bog‘liq zahmatlar va iqtisodiy asoslar yotibdi. Ammo buni doim chuqur
anglab   yetavermaymiz.   Mana,   nima   uchun   yil   yakunlarida   bu   ko‘rsatkichlar
qaytaqayta tilga olinadi, tahlil qilinadi, o‘tgan yillar natijalari bilan qiyoslanadi!  
Biz   o‘tgan   yillar   mobaynida   nimaga   va   qanday   natijalarga   erishgan   bo‘lsak,
avvalo ezgu maqsad va fidokorona mehnat tufayli uni qo‘lga kiritdik.     Shubhasiz,
bu   yil   ham   milliy   iqtisodiyotimiz   taraqqiyoti   yo‘lida   qutlug‘   qadamlar   tashlanadi
va   bu,   albatta,   nurli   kelajagimiz   uchun   mustahkam   poydevor   bo‘ladi.     YaMM
(YaIM) uch hil usul bilan hisoblanishi mumkin: 
Birinchi usul - bu YaMMni hisoblashga qo‘shilgan qiymatlar bo‘yicha 
jyondashuv.   Bunda   milliy   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari   bo‘yicha
yaratilgan   qo‘shilgan   qiymatlar   qo‘shib   chiqishda   (YaIM   tarmoq   va   ishlab
chiqarishlar   bo‘yicha).   Bu   usul   bilan   hisoblangan   YaMM   (YaIM)   alohida
tarmoqlarning   shu   maxsulotini   yaratishdagi   rolini   va   hissasini   aniqlash   imkonini
beradi. Masalan, 
O‘zbekistonda   YaIM   1993   yil   halq   xo‘jaligining   tarmoqlari   va   sohalari
bo‘yicha   5095,2   mlrd     so‘mni   tashkil   qilgan.     Shu   jumladan:     moddiy   ishlab
chiqarish sohalarida - 4252,0 mlrd so‘m (%) noishlab chiqarish sohalarida - 842,4
mlrd. So‘m (%). 
Respublikada   YaIM   ning   tarmoqlar   bo‘yicha   tuzulishi   shu   yili   quyidagi
ma’lumotlar bilan harakterlangan. (mlrd. s ў m) 
20 YaIM   jami   -   5095,2   Shu   jumladan:       sanoatda   -   1139,7   (22,4%)  
qurilishda   -   457,1   (9,0%)     qishloq   xo‘jaligida   -   1420,9   (27,9%)     hizmat
ko‘rsatish sohalarida - 1596,8 (31,3%)     savdoda - 316,9 (6,2 %)     transport va
aloqada - 280,5 (5,5%)    boshqa sohalarda - 999,4 (19,6%)    sof soliqlar - 480,7
(9,4%) 
Ikkinchi usul - bu YaMM (YaIM)ni hisoblashga sarflar bo‘yicha yondashuv. 
Bunda   mazkur   yilda   ishlab   chiqarilgan   barcha   mahsulot   (hizmat)lar   hajmini
sotib   olishga   qilingan   butun   sarflar   qo‘shib   chiqiladi.   Milliy   iqtisodiyotda   ishlab
chiqarilgan   pirovard   maxsulotlarni   mamlakat   ichida   ho‘jalikning   uchta   sub’ekti   -
uu   ho‘jaliklari,   davlat,   tadbirkorlar   hamda   chet   ellik   iste’molchilar   sotib   olishi
mumkin. 
Uy   ho‘jaliklarining   pirovard   iste’molchilik   sarflari.   Bu   kundalik   tovarlarga,
hizmatlarga   uzoq   muddat   foydalaniladigan   iste’mol   buyumlariga   va   boshqalarga
qilinadigan sarflardir. 
Investision sarflar tadbirkorlik sektorining asosiy kapitalni yalpi jamg‘arishga
qiladigan sarflardir. 
Investision sarflar asosan uchta qismdan iborat: 
 a)tadbirkorlar tomonidan mashina, yskuna va stanoklarning barcha pirovapd 
xaridi; 
 b)barcha qurilishlar; 
 v)zahiralarning o‘zgarishi. 
Birinchi guruh elementlarning  "investisiyalar" tarkibiga kiritilish sababi aniq,
lekin   keyingi   element   (qurilish)ning   kiritilishi   ayrim   tushuntirishlarni   taqozo
qiladi. O‘z-o‘zidan aniqki, yangi fabrika, ombor eki elivator qurilishi investisiyalar
shakli  hisoblanadi.   Lekin  g‘arb  milliy  hisobotida   uy-joy  qurilishi  ham  investisiya
kategoriyasiga   kiritiladi.   Ko‘p   kvartirali   turar   joy   uylari   ham   fabrika   va   zavodlar
kabi   daromad   keltiruvchi   aktivlar   hisoblanishi   dalil   qilib   keltiriladi.   Bundan
tashqari, ijaraga topshirilgan va mulkdor tomonidan egallagan yashash uylari hatto
ijaraga topshirilmagan holda ham investision tovarlarga kipitiladi.  
21 YaIM   tarkibiga   zahiralarining   ko‘payishi,   ya’ni   ishlab   chiqarilgan,   lekin
mazkur   yilda   sotilmagan   barcha   mahsulotlar   kiritiladi.   Boshqacha   aytganda
YaMM o‘z ichiga yil davomidagi zahiralar va ehtiyojlar barcha o‘sishining bozor
qiymatini   oladi.   Korxona   ombor   va   peshtaxtalarida   yil   oxirida,   yil   boshida
bo‘lganga   nisbatan   ko‘proq   tovarlar   to‘planib   qolsa,   bu   iqtisodiyotda   mazkur   yil
davomida iste’molga keragidan ko‘proq mahsulot ishlab chiqarganligini bildiradi. 
Zahiralarning   bu   o‘sishi   YaMMra   joriy   ishlab   chiqarish   hajmi   ko‘rsatkichi
sifatida qo‘shiladi. 
Zahiralar   kamayganda,   u   YaMM   hajmidan   chiqarilishi   zarur.   Zahiralarning
kamayishi   yil   davomida   milliy   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarilgandan   ko‘poq
mahsulot sotilganligini bildiradi. Boshqacha aytganda jamiyat mazkur yilda ishlab
chiqarilgan   barcha   mahsulotni   va   bunga   qo‘shimcha   oldingi   yillardan   qolgan
zahiralarning bir qismini iste’mol bo‘lgan bo‘ladi. 
Qo‘ldan   qo‘lga   o‘tgan   qimmatli   qog‘ozlar   va   mavjud   aktivlarning   qayta
sotilishi   investisiyalarga   kirmaydi.   Chunki   bu   bitim   oldin   mavjud   bo‘lgan
aktivlarga mulkchilik huquqining bir kishidan boshqashiga o‘tganligini bildiradi.  
Milliy   hisoblar   tizimida   YaMMni   hisoblashda   yalpi,   xususiy   va   ichki
investisiyalar   tushunchasidan   foydalaniladi.   Xususiy   va   ichki   investisiyalar   mos
ravishda   xususiy   va   milliy   kompaniyalar   amalga   oshiradigan   investision   sarflarni
bildiradi.   Yalpi   investisiyalar   o‘z   ichiga   joriy   yilda   ishlab   chiqarish   jarayonida
iste’mol   qilingan   mashina,   uskuna   va   qurilmalarning   o‘rnini   qoplash   uchun
mo‘ljallangan   barcha   investision   tovarlar   ishlab   chiqapishni,   hamda   iqtisodiyotda
kapital   hajmiga   har   qanday   sof   qo‘shimchalarni   oladi.   Yalpi   investisiyalar
mohiyatiga   ko‘ra   iste’mol   qilingan   kapitalni   qoplash   summasini   va
investisiyalarning   o‘sgan   qismidan   iborat   bo‘ladi.   Boshqa   tomondan   sof   xususiy
ichki  investisiyalar  tushunchasi  joriy yil  davomida qo‘shilgan investision  tovarlar
summasini   xarakterlash   uchun   ishlatiladi.   Ularning   farqini   oddiy   misolda   ancha
aniq   tushuntirish   mumkin.   Faraz   qilaylik,   Respublikamiz   iqtisodiyotida   1995   yil
500 mlrd. So‘mlik investision tovarlar 
22 (ishlab chiqarish vositalari) ishlab chiqarilgan bo‘lsin. Ammo YaMMni ishlab
chiqarish   jarayonida   shu   yili   400   mlrd.   So‘mlik   mashina,   uskuna   va   boshqa
investision tovarlar iste’mol qilingan. Natijada bizning iqtisodiyotga 1995 yil 100
mlrd. So‘mlik jamg‘arilgan kapital qiymati qo‘shiladi. Shu yili yalpi investisiyalar
500   mlrd.   So‘mlik   sof   investisiyalar   faqat     100   mlrd.   So‘mni   tashkil   qiladi.   Ikki
ko‘rsatkich o‘rtasidagi farq, 1995 yilgi YaMM hajmini ishlab chiqarish jarayonida
qo‘llanilgan va iste’mol qilingan kapital qiymatini ifodalaydi. 
Yalpi   investisiyalar   va   amortizasiya   (shu   yili   ishlab   chiqarish   jarayonida
iste’mol qilingan kapital hajmi o‘rtasidagi nisbat, iqtisodiyot yuksalish, turg‘unlik
yoki tanazzul holatida joylashganligini xarakterlab beruvchi ko‘rsatkich (indikator)
hisoblanadi. 
 
Yalpi   investisiyalar   amortizasiyadan   ortiq   bo‘lsa,   iqtisodiyot   yuksalish
bosqichida   joylashadi,   uning   ishlab   chiqarish   quvvatlari   o‘sadi.   Masalan,   bizning
yuqoridagi   misolda   ta’kidlanganidek,   1995   yil   yalpi   investisiyalar   500   mlrd.
So‘mni,   ishlab   chiqarishda   iste’mol   qilingan   investisiya   tovarlar   hajmi   400   mlrd.
So‘mni  tashkil  qilgan. Bu  iqtisodiyotda shu  yil  1996 yil  eki  1997 yil  oxirida 100
mlrd. So‘mlik investision  tovarlar  ko‘p bo‘lganini  bildiradiki, investision  tovarlar
taklifining   ko‘payishi,   iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish   quvvatlarini
ko‘paytirishning asosiy vositasi hisoblanadi. 
Iqtisodiyot   yalpi   investisiyalar   va   amortizasiya   teng   bo‘lgan   vaziyatni   aks
ettiradi.   Bu   iqtisodiyotda   mazkur   yilda   YaMMni   ishlab   chiqarish   jarayonida
iste’mol qilingan vositalarni qoplash uchun zarur bo‘lgan miqdorda kapital ishlab
chiqarishni bildiradi. Boshqacha aytganda, sof investisiyalar taxminan no‘lga teng
bo‘ladi, ishlab chiqarish quvvatlari kengaymaydi. 
    Yalpi   investisiyalar   amortizasiyaga   qaraganda   kam   bo‘lsa,   ya’ni
iqtisodiyotda   ishlab   chiqarilganga   qaraganda   kapital   ko‘proq   iste’mol   qilinsa,
noqulay vaziyat vujudga keladi. Bunday sharoyitda iqtisodiyotda investisiyalarning
qisqarishi ro‘y beradi. Bu yil oxirida kapital hajmi yil boshida mavjud bo‘lgandan
kam   bo‘lib   qolishga   olib   keladi.   Masalan,   "Buyuk   turg‘unlik"   davrida,   aniqrog‘i
23 1933   yil   AQShda   yalpi   investisiyalar   hammasi   bo‘lib   1,6   mlrd.   dol.   ni,   yil
davomida iste’mol qilingan kapital - 7,6 mlrd. dol.ni tashkil qilgan. Shunday qilib,
investisiyalarning sof qisqarishi 6 mlrd. dol.ga teng bo‘lgan. 
Davlat   pirovard   sarflari   -   bu   korxonalarning   pirovard   maxsulotlarini   va
iqtisodiy   pesurslarni,   xususan   ishchi   kuchini   sotib   olishga   davlatning
(boshqaruvning quyi va maxalliy organlari bilan birga) barcha sarflarini o‘z ichiga
oladi.   Ammo   u   davlatninr   barcha   ijtimoiy   to‘lovlarini   bartaraf   qiladi,   chunki
bunday   sarflar   yuqorida   ta’kidlanganidek   joriy   ishlab   chiqarishning   ko‘payishini
aks   ettirmaydi,   balki   davlat   daromadlarining   oila   va   alohida   shaxslarga   berilishi
hisoblanadi.   Chet   elliklarning   milliy   iqtisodiyot   tovarlariga   sarflari   huddi
mamlakat   ichidagi   iste’molchilik   sarflari   kabi   milliy   ishlab   chiqarish   darajasiga
bog‘liq.   Shu   sababli   YaMMni   sarflar   bo‘yicha   hisoblashda   tovar   va   hizmatlarga
chet elliklarning sarflari, ya’ni eksport qiymati ham qo‘shiladi. Boshqa tomondan,
iste’molchilik va investision sarflar hamda davlat mablag‘larining bir qismi import
qilingan,   ya’ni   chet   elda,   ishlab   chiqarilgan   tovarlarga   sarflanadi.   Milliy   ishlab
chiqarish  umumiy  hajmi  asossiz  oshib  ketmasligi  uchun  import   hajmi  YaMMdan
chiqariladi. Buning uchun eksport va import miqdorlari o‘rtasidagi farq aniqlanadi.
Bu farq tovar va hizmatlarning sof eksporti, yoki oddiy qilib sof eksport deyiladi.
Sof eksport ijobiy va salbiy bo‘lishi mumkin. Agar eksport importdan ortiq bo‘lsa,
bu   ijobiy   va   salbiy   bo‘lishi   mumkin.   Agar   eksport   importdan   ortiq   bo‘lsa.   Bu
ijobiy, aks holda salbiy bo‘ladi. 
Qarab   chiqilgan   sarflarning   to‘rt   toifasiga   uy   ho‘jaliklariga   hizmat
ko‘rsatuvchi   notijorat   muassasalar   (kasaba   ittifoqlar,   siyosiy   partiyalar,   diniy
tashkilotlar va ijtimoiy tashkilotlar) pirovard sarflari va moddiy aylanma vositalari
zahirasidagi o‘zgarishlarni qo‘shib chiqish yo‘li bilan. 
1993   yil   O‘zbekistonda   sarflar   (foidalanish)   bo‘yicha   YaIM   5095,2   mlrd.
So‘mni tashkil qilgan.  
Shu jumladan:  
Pirovard iste’molga sarflar - 4184,9 mlrd. s ў m (82,1%) 
Yalpi jamg‘arishga sarflar - 747,4 mlrd. s ў m (14,7%) 
24 Sof eksport - 162,9 mlrd. So‘m (3,2%) 
Uchinchi usul - bu YaMM (YaIM)ni daromadlar bo‘yicha hisoblash. 
Mazkur yilda ishlab chiqarilgan pirovard mahsulot hajminidan olingan barcha
daromadlar uy ho‘jaliklariga ish haqi, renta to‘lovlari, foiz va foida shaklida kelib
tushadi.   Shu   sababli   bu   usulda   YaMM   (YaIM)   pirovard   mahsulot   hajmidan
olingan barcha daromadlarni qo‘shib chiqish orqali aniqlanadi. 
YaMM  (YaIM)ni  daromadlar   bo‘yicha   hisoblash   uy  ho‘jaliklari,  korxona   va
davlat   muassasalarining   dastlabki,   ya’ni   ham   taqsimlangan   daromadlarini   mexnat
haqi   va   yalpi   foyda   (renta,   ssuda   va   bank   fondi,   tadbirkorlik   foydasi   va   h.k.)
ajratish   mumkin.   YaMM   (YaIM)ni   mazkur   usul   bo‘yicha   hisoblashda
daromadlarning   barcha   toifasiga   mablag‘larni   taqsimlashning   daromad   to‘plash
bilan   bog‘liq   bo‘lmagan   ikki   turi;   iste’mol   qilingan   kapital   ajratmalar
(amortizasiya ajratmasi) va biznesga egri soliqlar ham qo‘shiladi. 
Agar   YaMMni   hisoblashning   oxirgi   ikki   usulni   oddiy   tenglik   shaklida
tasvirlasak:     Mazkur   yilda   ishlab   chiqarilgan   tovarlarni   sotib   olishga
sarflar hajmi  Mazkur yilda ishlab chiqarilgan maxsulotdan olingan pul daromadi. 
Maxsulotni ishlab chiqarishga nima sarflangan bo‘lsa, bu mazkur maxsulotni
ishlab   chiqarish   va   o‘zining   inson   va   material   resurslarini   bozorda   sotishga
qo‘yganlari uchun daromad hisoblanadi.
YaMMni hisoblashga sarflar  va daromadlar bo‘yicha yondashuv. 
Ishlab   chiqarish   hajmini   sarflash
summasi bo‘yicha hisoblash  Ishlab chiqarish hajmini sarflash
summasi bo‘yicha hisoblash 
1. Uy ho‘jaliklarining iste‘molchilik
sarflari 
+  1.   Ui   ho‘jaliklarining
iste’molchilik sarflari 
+   
1. Daromad to‘lash bilan bog‘liq
bo‘lmagan sarf va to‘lovlar 
25 a) amortizasiya, b)egri soliqlar +
 
2. Biznesning investision sarflari 
+  2. Ish haqi 
+ 
3. Tovar va hizmatlarni davlat  
harid qilish  
+  3. Renta to‘lovlari 
+ 
O‘zbekistonda   1993   yil   YaIM   daromadlar   bo‘yicha   5092,2   mlrd.   So‘mlik
tashkil qilgan.  
Shu jumladan: 
Mexnat haqi (zaruriy maxsulot) 1956,7 mlrd so‘m (38,4%) 
Aralash   daromadlar   bilan   birga   yalpi   foyda   (qo‘shimcha   maxsulot)   2205,9
mlrd so‘m (9,4%) 
Sof soliqlar 480,7 mlrd so‘m (9,4%) 
YaMM (YaIM) tarkibiga kirgan daromadlar va daromad to‘lash bilan bog‘liq
bo‘lmagan   sarflar   (amortizasiya   va   egri   soliqlar)   ning   aloxida   turlarini   batafsil
qarab chiqamiz. 
Kapitalning   ko‘pchilik   turlarining   foydali   hizmat   muddati   bir   necha   yildan
ancha   ko‘p.   Investision   tovarlarni   sotib   olishga   qilinadigan   sarflar   va   ularning
unumli xizmat muddati amalda bir davrga to‘g‘ri kelmaydi. Natijada bir tomondan
sotib olish davrida foydaning va demak butun daromadning pasayishiga va boshqa
tomondan   keyingi   yillarda   foyda   va   yalpi   daromadning   oshib   ketishiga   yo‘l
qo‘ymaslik maqsadida alohida kopxonalar investision tovarlarning foydali  xizmat
muddatini hisoblaydi va ularning umumiy qiymatini butun xizmat muddatiga teng
taqsimlaydi. Kapitalning yil davomida ishlab chiqarish jarayonida istemol qilingan
va yaratilayotgan maqsulotga ko‘chgan qiymati amortizasiya deyiladi. 
Amortizasiya kapital turlari bo‘yicha har yili ajratib boriladi. Masalan, to‘quv
dastgohining   qiymati   5   mln   so‘m,   xizmat   muddati   10   yilga   teng.   Yillik
amortizasiya ajratmasi 0,5 mln so‘mni (5:10) tashkil qiladi.  
26 Amortizasiya ajratmasi shu yil ishlab chiqarilgan mahsulot (YaMM) qiymati
tarkibiga ishlab chiqarish harajatlari sifatida kirib, maxsulot sotilishi natijasida pul
shaklida   qaytib   keladi   va   amortizasiya   fondi   hisobida   to‘planib   boradi.   Bu   fond
mablag‘laridan   istemol   qilingan   kapitalni   qayta   tiklash,   ya’ni   yangi   investision
tovarlar   sotib   olish   va   amal   qilib   turganlarini   qayta   tiklash   (kapital   remont   va
restovratsiya)   uchun   foydalaniladi.   U   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   va   kredit
resurslarining manbayi ham hisoblanadi.  
Daromad   to‘plash   bilan   bog‘liq   bo‘lmagan   harajatlarning   boshqa   turi   shu
sababli vujudga keladiki, davlat korxonalaridan ma’lum bir soliqni undirib oladi va
ular   biznes   egri   soliqlar   deyiladi.   Korxonalar     unga   ishlab   chiqarish   harajatlari
sifatida qaraydi va shu sababli mahsulot bahosiga qo‘shadi.  
Bunday   soliqlar   o‘z   ichiga   aksizlar,   sotishdan   olinadigan   soliqlar,   mulk
solig‘i, lisenziya va bojxona to‘lovlarini oladi.  
Daromadlarning eng katta turi birinchi navbatda ish haqini o‘z ichiga olib, u
tadbirkorlar   va   davlat   tomonidan   mexnatini   taqdim   qilganlarga   to‘lanadi.   U   ish
haqiga   ko‘plab   qo‘shimchalar,   xususan,   tadbirkorlarning   ijtimoiy   sug‘urta
to‘lovlari  va  nafaqa  ta’minotining xar   hil   xususiy  fondlari,  ishsizlik  nafaqalari  va
boshqa   har   xil   yordamlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ish   haqiga   bu   qo‘shimchalar
tadbirkorlarning   ish   kuchini   yollash   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   harajatining   bir   qismi
sifatida chiqadi va shu sababli korxonaning ish haqi to‘lashga umumiy sarflarining
elementi sifatida qaraladi.  
Renta   to‘lovlari   iqtisodiyotni   resurslar   (kapital,   er)   bilan   ta’minlovchi   uy
xo‘jaliklarining oladigan daromadi hisoblanib, korxona harajatlari tarkibiga kiradi.
Foiz xususiy biznesning pul kapitali rgalariga pul daromadi to‘lovlaridan iborat. 
Davlat  tomonidan amalga oshiriladigan foizli to‘lovlar, foizli  daromadlardan
chiqariladi.  
Mulkdan   olinadigan   daromadlar   ikki   turga   bo‘linadi:   bir   qismi   mulkda
daromad   eki   nokorporativ   tadbirkorlik   sektori   daromadi,   boshqa   qismi   esa
korporasiyalar   foydasi   deyiladi.   Nokorporativ   tadbirkorlik   sektori   daromadi
27 shaxsiy, sherikchilik va kooperativ mulkda joylashgan kopxonalap sof daromadini
bildiradi.  
Korporasiyalar   foydasi   uch   usulda   foydalanilishi   mumkin.   Birinchidan,
ma’lum qismiga davlat davogar hisoblanadi va uni korporasiyalar foydasiga soliq
shaklida   oladi.   Ikkinchidan,   foydaning   qolgan   bir   qismi,   aksionerlarga   dividend
shaklida   to‘lanadi.   Uchinchidan,   daromad   soliqi   va   dividend   to‘langandan   keyin
qolgan   qismi,   korxonaning   taqsimlanmagan   foydasi   deyiladi.   Kopxonaning   bu
taqsimlanmagan   foydasi   iste’mol   qilingan   kapitalni   qayta   tiklashga   ajratmalar
(amortizasiya   ajratmasi)   bilan   birga   ob’ektlar   qurish   va   uskunalar   sotib   olish
maqsadida ishlatiladi.  
Nominal   va   real   yalpi   milliy   maxsulot   va   ijtimoiy   farovonlik.   YaMM   yil
davomida   ishlab   chiqarilgan   barcha   pirovard   tovarlar   va   xizmatlarning   bozor
qiymati yoki boshqacha aytganda bozor baxosi hisoblanadi. Baxo ishlab chiqarish
umumiy hajmining har xil elementlarini yagona umumiy asosga keltirishning eng
keng   tarqalgan   ko‘rsatkichi   sifatida   foydalaniladi.   Har     xil   yillarda   ishlab
chiqarilgan   YaMM   qiymatini   faqat   baxo   o‘zrarmagan   taqdirda   o‘zaro   taqqoslash
mumkin   bo‘ladi.   Bundan   tashqari   baxo   darajasi   bizga   iqtisodiyotda   inflyasiya
(baxo   darajasining   o‘sishi)   eki   deflyasiya   (baxo   darajasining   kamayishi)   o‘rin
tutganligini va uning miqiyosi qandayligini bilish imkonini beradi.  
Baxo darajasi indeks shaklida ifodalanadi. Baxo indeksi joriy yildagi ma’lum
guruh   tovarlar   va   xizmatlar   to‘plami   baxolari   summasini,   xuddi   shunday   tovarlar
va xizmatlarning bazis davrdagi baxolar summasiga taqqoslash orqali hisoblanadi. 
Taqqoslashning boshlang‘ich davri "bazis yil" deyiladi  
Jopiy   yilda   oldingi   yillarga   nisbatan   baxo   indeksining   o‘sishi   inflyasiyani,
pasayishi esa deflyasiyani ko‘rsatadi.  
YaMM   bir   vaqtning   o‘zida   ham   ishlab   chiqarilgan   tovarlar   miqdorining
o‘zgarishini, ham baxo darajasining o‘zgarishini aks ettiradi.  
Bu   shuni   bildiradiki,   YaMM   miqdoriga   butun   maxsulot   jismoniy   hajmining
va   baxo   darajasining   o‘zgarishi   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ammo   kishilarning   turmush
28 darajasi   birinchi   navbatda   baxolarga   emas,   balki   ishlab   chiqarilgan   va   aloxida
shahs hamda oilalarning qo‘liga kelib tushgan tovarlar miqdoriga bog‘liq.  
YaMM   ko‘rsatkichini   hisoblashda   biz   shunday   vaziyatga   to‘xtab   kelamizki,
har     xil   yillar   uchun   hisobot   to‘plamlaridan   YaMM   haqidagi   ma’lumotlarni   olib,
qaysidir   yilda   nominal   YaMM   ning   ko‘payishi   qandaydir   darajada   bir   tomondan
ishlab   chiqarish   hajmining   o‘zgarishi   va   boshqa   tomondan   baxoning   o‘zgarishi
hisobiga ro‘y berganligini aytib bera olmaymiz. Muammo shundan iboratki, 
YaMMning   qiymat   ko‘rsatkichini   maxsulot   jismoniy   hajmining   o‘zgarishini
(baxolarning   emas)   o‘zida   aniq   aks   ettiradigan   qilib   tuzatish   taqozo   qilinadi.   Bu
qiyinchiliklarni   bartapar   qilish   usuli   quyidagidan   iborat:   baxoning   o‘sishini
hisobga   olib   YaMM   jismoniy   ko‘rsatkichini   qisqartirish   va   aksincha   baxo
tushganda uni oshirish.  
Ko‘rsatilgan   tuzatish,   bizga,   xar   hil   yillarda   baxolar   va   pul   birligining   kursi
o‘zgarmay qolganda YaMM hajmi haqida tasavvurga ega bo‘lish imkonini beradi.
Joriy baxolarda va pulning kurslari bo‘yicha hisoblangan YaMM nominal YaMM
deyiladi. Inflyasiya  (baxolarning oshishi) yoki  deflyasiya (baxolarning tushishi)ni
hisobga   olib,   pulning   o‘zgarmas   kurslarida   hisoblangan   YaMM   real   YaMM
deyiladi. 
Jopiy yildagi nominal YaMMni real YaMMra aylantirishning ancha oddiy va
to‘g‘ridan  to‘g‘ri  usuli  nominal  YaMMni  baxo indeksiga bo‘lishdir      Bu quydagi
ko‘rinishni oladi:  
Nominal YaMM / Baxo indeksi  real YaMM, 
Xulosa qilib aytish mumkinki, real YaMM ko‘rsatkichi yordamida har  xil 
yillardagi   ishlab   chiqarish   umumiy   qiymati   hisoblanib,   o‘zaro   taqqoslanadi.
Real   YaMM   doimiy   baxolarda  hisoblanishi   tufayli,   nominal   YaMMga   qaraganda
iqtisodiyot real hajmining o‘zgarishi ancha aniq xarakterlab beradi. 
YaMM (YaIM)ni hisoblashda har ikkala soha, moddiy va nomoddiy ishlab 
chiqarishning   natijalari   hisobga   olinsada,   u   ijtimoiy   faravonlikni   to‘liq
harakterlab berolmaydi. Bu YaMM ko‘rsatkichida   bir qator holatlarni va faoliyat
natijalarini hisobga olish mumkin emasligi bilan izohlanadi.  
29 Bular jumlasiga quydagilar kiradi: 
- uy   bekalarining   uy-ro‘zg‘or   xo‘jaligida   va   qishloq   xo‘jalik   hodimlarining
tomorqa xo‘jaligida bajargan ishlari. 
- intellektual   soha   hodimlari   (olimlar,   ilmiy   hodimlar)   ning   tayor   maxsulot
shaklida ifodalanmagan ishlari; -  barter ayir boshlashlar; 
- ish vaqti (kunlari)ning qisqarishi va bo‘sh vaqtning oshib borishi; 
- maxsulot va hizmatlar sifati tavsifining yaxshilanishi; 
- yalpi maxsulot tarkibi va taqsimlanish tartibining o‘zgarishi; 
- aholi   jon   boshiga   maxsulot   ishlab   chiqarishning   o‘zgarishi;   -     hufena
iqtisodiyot daromadlari. 
  Milliy   iqtisodiyot   hufyona   sektorining   hodimlari   bir   qator   yashirin   faoliyat
turlaridan   oladigan   o‘zlarining   daromadlarini   yashirishga   harakat   qiladi.   Bundan
tashqari ochiq iqtisodiyotda band bo‘lganlar ham o‘zlari oladigan daromadlarining
bir qismini yashirib ko‘rsatish mumkin. 
Masalan, tadbirkor maxsulot sotishdan olgan daromadining bir qismini, ishchi
rasmiylashtirishsiz   yoki   naxd   pul   to‘lashga   kelishib   oladigan   daromadini
deklarasiyada ko‘rsatmasligi mumkin. 
Inflyasiya darajasi qanchalik katta va soliqlar yuqori bo‘lsa, shaxslar qo‘lidagi
real   daromad   shunchalik   kamayadi,   bu   ularning   naqd   pul   yoki   natural   tovar
ayirboshlash   orqali   daromad   olishga   qiziqishini   oshiradi.   Xufyona   iqtisodiyot
miqiyosi   haqida   rasmiy   ma’lumotlar   bo‘lmasada,   ko‘pchilik   baxolashlar   uning
hajmi   YaMMning   5-15%   ni,   ayrim   mamlakatlarda   30-40%   ni   tashkil   qilishini
ko‘rsatadi. Bundan tashqari hufyona iqtisodiyot rasmiy iqtisodiyotdan tezroq o‘sib
borishini   tasdiqlashga   dalillar   ham   bor.   Nihoyat,  axolining   qancha   qismi   yashirin
iqtisodiyot  yoki  faoliyatga  jalb qilingan  bo‘lsa,  daromadning shuncha  qismi  soliq
hujjatlaridan   yashiriladi,   bu   ishsizlikka   taalluqli   rasmiy   hisobot   ma’lumotlarining
oshirilib   ko‘rsatilishiga   olib   keladi.   Hufyona   iqtisodiyot   va   yashirin   faoliyat
natijalari YaMMda hisobga olinmaydi va demak uning real hajmini kamaytiradi.  
30 Bundan   tashqari   YaMM   (YaIM)ga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   shunday   omillar   ham
mavjudki   ularning   ta’siri   natijasida   ishlab   chiqarish   hajmining   ko‘rayishi   jamiyat
farovonligining oshishiga olib kelmasligi mumkin. Masalan, YaMM ishlab 
chiqarish   va   uning   o‘sishi,   atrof   muhitga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatish   bilan   birga
boradi.   Bu   havo   va   suvning   ifloslanishi,   shovqin,   zararli   chiqitlar   hamda   atrof
muxit   buzilishining   boshqa   turlaridir.   O‘z-o‘zidan   aniqki,   atrof   muxitning
ifloslanishi   bilan   bog‘liq   chiqimlar   iqtisodiy   farovonlikka   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
YaMMni   ishlab   chiqarish   bilan   bog‘liq   atrof   muxitning   ifloslanishini   bartaraf
qilishga   ketadigan   chiqimlar   hozirgi   vaqtda   yalpi   ishlab   chiqarish   hajmidan
chiqarilmaydi   va   shunday   qilib   YaMM   moddiy   faravonlik   darajasini   oshirib
ko‘rsatadi.   YaMM   hajmi   qanchalik   katta   bo‘lsa,   atrof   muxitning   ifloslanishi   va
YaMM miqyosining oshirib ko‘rsatilishi shunchalik yuqori bo‘ladi. 
Xulosa
31 Xulosa o‘rnida shuni aytish mumkinki, respublikamiz iqtisodiyotining muhim
tarmoqlaridan   biri   bo‘lgan   qishloq   xo‘jaligini   modernizasiyalash,   texnik   va
texnologik   yangilash   hamda   tarmoqning   jahon   oziq-ovqat   bozorlariga
integratsiyalashuvi   borasida   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar   tarmoqni
barqaror   sur'atlar   bilan   rivojlantirishga,   uning   raqobatbardoshligini   ta'minlashga
hamda   agrar   ishlab   chiqarishning   iqtisodiy   samaradorligini   oshirishga   xizmat
qiladi. Harakatlar strategiyasida ko‘rsatib o‘tilgan agrar islohotlarning bosqichma-
bosqich   amalga   oshirilishi   bu   sohaning   qisqa   muddat   ichida   jadal   rivojlanishini
ta'minlaydi.   Qishloq   xo‘jaligini   isloh   qilish   va   ishlab   chiqarishni
diversifikasiyalash   natijasida   boshqaruvning   zamonaviy   usullari   joriy   etiladi
hamda   soha   samaradorligi   oshishi   ta'minlanadi.   Qishloq   xo‘jaligi   ilm-fanida
raqamlashtirish   sohasini   shakllantirish,   bozor   tamoyillariga   mos   ilmiy   tadqiqot
ishlarini jadallashtirish, ilm-fan yutuqlari, zamonaviy resurstejovchi, innovasion va
ilg‘or agrotexnologiyalarni joriy etish orqali oziq-ovqat xavfsizligi ta'minlanadi. 
Birinchi   Prezidentimiz   I.Karimov   aytganlaridek:   “Qishloqda   turmush
darajasini  yuksaltirishga, qishloqlari-miz qiyofasini  o‘zgartirishga qaratilgan uzoq
muddatli   va   bir-biri   bilan   chambarchas   bog‘liq   keng   ko‘lamli   chora-tadbirlarni
amalga oshirish, ijtimoiy soha va ishlab chiqarish infratuzil-masini rivojlan-tirishni
jadallashtirish,   mulkdorning,   tadbirkorlik   va   kichik   biznesning   maqomi,   o‘rni   va
ahamiyatini tubdan qayta ko‘rib chiqish, fermer xo‘jaliklari rivojini har tomonlama
qo‘llab-quvvatlashdan iboratdir”. 
Shuning   uchun   ham   jamiyatdagi   barcha   qatlamlarining   faravon   hayotini
ta'minlash,   iqtisodiyotni   liberallashtirish,   tashqi   va   ichki   siyosatni
barqarorlashtirish   uchun   biz   eng   avvalo   qishloq   ho‘jaligiga   e'tibor   qaratishimiz
zarur. Bunda bizga taraqqiyot strategiyasi dasturi amal bo‘lishi darkor.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati .
32 • O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   “2017-2021
yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi
bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-4947-sonli Farmoni. 
• “2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi” kitobi 
• O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   23   oktyabrdagi
“O‘zbekiston   Respublikasi   qishloq   xo‘jaligini   rivojlantirishning   2020-2030
yillarga mo‘ljallangan strategiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5853-son Farmoni
• Xodiev   B.Yu.,   Shodmonov   Sh.Sh.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   –   T.:
Barkamol fayz-media, 2017. 
• O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   Vazirligi   Samarali   iqtisodiy   siyosat
markazi. O‘zbekiston iqtisodiyoti. Tahliliy sharh, T.: 2016. 
• O‘zbekicton   Recpyblikaci   Ppezidentining   2018   yil   12   fevpaldagi   «Qishlok
va   cyv   xyjaligi   davlat   boshkapyvi   tizimini   tybdan   takomillashtipish   byyicha
tashkiliy chopa-tadbiplap tyg‘picida»gi Pf-5330-con fapmoni. 
• “IqtisodiѐYt va innovasion texnologiyalar” ilmiy elektron jurnali 
• www.lex.uz 
• www.stat.uz - O‘zbekicton Recpyblikaci davlat ctatictika qo‘mitaci 
• www.strategy.uz - “Taraqqiyot strategiyasi” markazi 
• www.parliament.gov.uz 
• www.regulation.gov.uz 
• www.agro.uz
33