Mustaqillik yillarida O’zbekistondagi madaniy va ma’naviy taraqqiyot. Ta’lim sohasida amalga oshirilgan islohotlar

Mustaqillik yillarida O’zbekistondagi madaniy va
ma’naviy taraqqiyot. Ta’lim sohasida   amalga
oshirilgan islohotlar
Kirish
“Kontrafakt” so zi fransuz tilidan tarjima qilinganida “Mualliflik huquqini buzish”ʻ
degan   ma noni   bildiradi.   U   har   qanday   shaxsning   intellektual   mulk   huquqlarini	
ʼ
buzgan   holda   ishlab   chiqarilgan   barcha   mahsulotga   tegishli.   Bunday   mahsulot
ishlab   chiqaruvchilar   bozorda   keng   tarqalgan,   ommalashgan,   taniqli   brendlar   va
logotiplarni   o z   mahsulotiga   joylashtirish   yoki   shunga   monand   holat   orqali	
ʻ
xaridorlarni   o ziga   ishontirishga   harakat   qiladilar   va   aksariyat   hollarda   bunga
ʻ
erishadilar   ham.   Bu   kabi   mahsulotlarning   sifati   tegishli   idoralar   nazoratidan
o tkazilganida ular iste molga yaroqli va inson salomatligi uchun xavfsiz bo lishi	
ʻ ʼ ʻ
mumkin, biroq ularni ishlab chiqarish va sotish noqonuniy hisoblanadi.
Mamlakatimizda   ishlab   chiqarish   sohasida   erkin   raqobatni   yo lga   qo yish,	
ʻ ʻ
iste molchilar   manfaatini   himoya   qilish,   ichki   bozorni   sifatli   mahsulot   bilan	
ʼ
ta minlash   maqsadida   O zbekiston   Respublikasining   2001-yil   30-avgustdagi
ʼ ʻ
“Tovar   belgilari,   xizmat   ko rsatish   belgilari   va   tovar   kelib   chiqqan   joy   nomlari	
ʻ
to g risida”   va   2006-yil   20-iyulda   “Mualliflik   huquqi   va   turdosh   huquqlar	
ʻ ʻ
to g risida”gi   Qonunlar   qabul   qilingan.   Ularda   belgilab   qo yilganidek,   tovar
ʻ ʻ ʻ
belgisidan   yoki   adashtirib   yuborish   darajasida   u   bilan   o xshash   bo lgan   belgidan	
ʻ ʻ
tovarlarda,   tovarlarning   etiketkalarida,   o rovlarida   qonunga   zid   ravishda	
ʻ
foydalanilganda   ular   soxtalashtirilgan   (kontrafakt)   bo ladi.   Bunday	
ʻ
mahsulotlarning iste molchilarga taklif etilishi qonun bilan ta qiqlanadi.	
ʼ ʼ
1 I  BOB. Mustaqillik yillarida O’zbekistondagi madaniy va ma’naviy
taraqqiyot . Ta’lim sohasida   amalga oshirilgan islohotlar
1.1 Ma ’naviy-ma’rifiy islohotlar – jamiyat taraqqiyotining
ustuvor yo’nalishi sifatida.
  Jamiyat ma’naviyati mamlakat barqarorligi va taraqqiyotini n g muhim 
sharti va kafolatidir. Biron-bir mamlakat o’z ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar 
ongida ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay, xalqning milliy ruhini 
uyg’otmay va mustahkamlamay turib yuksak taraqqiyot darajasiga ko’tarila 
olmaydi. Shuning uchun ham jamiyat ma’naviyatini yuksaltirish O’zbekiston 
taraqqiyotining ustuvor yo’nalishi deb belgilandi.
Tarixdan   ma’lumki,   mamlakatimiz   bir   necha   bor   ajnabiy   bosqinchilar
hujumiga   duchor   bo’lgan,   qaramlik   va   zulm   ostida   qolgan.   Buning   oqibatida
xalqimizning boy ma’naviy merosi, urf-odatlari qadrsizlanishga mahkum bo’lgan.
Ayniqsa,   Rossiya   mustamlakachiligi   va   sovetlar   tuzumi   davrida   milliy
qadriyatlarimiz,   urf-odatlarimiz   oyoq   osti   qilindi.   Ona   tilimiz,   boy   ma’naviy
merosimiz   qadrsizlantirildi,  ko’plab   masjidu-madrasalar,   milliy  maktablar,   tarixiy
yodgorliklar   buzildi,   qarovsiz   qoldi.   O’zbekiston   davlat   mustaqilligini   qo’lga
kiritgan kundan boshlaboq mamlakatimizda boy ma’naviy merosimizni tiklash va
rivojlantirish,   jamiyat   ma’naviyatini   yuksaltirish   davlat   siyosati   darajasiga
ko’tarildi.   Jamiyat   ma’naviyatini   tiklash   va   yuksaltirishni   ta’minlovchi   ma’naviy-
ma’rifiy islohotlarning yo’nalishlari belgilab olindi .
Mustaqillik   yillarida   boy   ma’naviy   merosimizni   tiklash   tadbirlari   amalga
oshirildi.   Milliy   madaniyatimizga,   jahon   sivilizatsiyasi   taraqqiyotiga   buyuk   hissa
qo’shgan   bobolarimiz   -   Imom   Buxoriy,   Imom   Termiziy,   Bahouddin   Naqshband,
Xo’ja   Ahmad   YAssaviy,   Al-Xorazmiy,   Al-Farg’oniy,   Ibn   Sino,   Mirzo
Ulug’bek,   Alisher   Navoiy ,   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   va   boshqa   ko’plab
ajdodlarimizning milliy va ma’naviy merosi xalqimizga qaytarildi, tavallud topgan
kunlari   butun   mamlakat   bo’yicha   nishonlandi,   ruhlari   shod   etildi,   asarlari   nashr
2 etildi.   Ularning   ma’naviy   merosi   bugungi   kunda   xalqimizga   yangi   jamiyat
qurishda   ma’naviy   kuch-qudrat   bag’ishlamoqda,   jamiyatimizni   ma’naviy
yuksaltirishga xizmat qilmoqda .
Jamiyat ma’naviyatini yuksaltirishda tarixiy xotira, ajdodlar tarixini bilish,
milliy   axloqiy   qadriyat   hamda   an’analar   va   muqaddas   dinimizning   o’rni   va
ahamiyati katta. Biron-bir xalq o’z tarixini bilmay, asrlar osha yaratilgan ma’naviy
merosga   tayanmay   va   uni   yanada   rivojlantirmay   turib   o’z   kelajagini   tasavvur   eta
olmaydi.   Shu   bois   mustabid   tuzum   davrida   soxtalashtirilgan   xalqimiz   tarixini
xolisona,   haqqoniy   yoritish,   barcha   o’quv   maskanlarida   Vatan   tarixini   o’qitish
borasida muhim tadbirlar amalga oshirildi .
O’zbek   xalqi   va   o’zbek   davlatchiligi   tarixini,   tariximizning   boshqa
sahifalarini   xolisona   ilmiy   asosda   yoritish   vazifalari   birinchi   Prezident   I.   A.
Karimovning   bir   guruh   tarixchilar   bilan   1998-yil   iyun   oyida   bo’lgan   suhbatida,
Vazirlar   Mahkamasining   1998-yil   27-iyulda   qabul   qilingan   «O’zbekiston
Respublikasi   Fanlar   akademiyasi   tarix   instituti   faoliyatini   takomillashtirish
to’g’risida»gi qarorida belgilab berildi .
Mustaqillik   yillarida   Vatanimiz   tarixini   yoritish   va   o’rganish   masalalari
partiyaviylik,   sinfiylik   yondashuvlar i dan,   hukmron   kommunistik   mafkura
ta’siridan   xalos   etildi.   Necha   10   yillar   davomida   buzib   ko’rsatilgan   yoki   so’z
yuritilmay   kelgan   tarixiy   voqealarni   xolislik,   tarixiylik,   haqqoniylik   tamoyillari
asosida yoritilgan qator ilmiy asarlar, darsliklar va o’quv adabiyotlari yaratildi .
Prezident  Farmoni bilan 1996-yil   Amir Temur yili deb e’lon qilindi.   Amir
Temur   tavalludining   660-yilligini   nishonlashga   bag’ishlangan   tadbirlar
O’zbekistonda,   dunyoning   50   dan   ortiq   mamlakatlarida   o’tkazildi.   YUNESKO
qarori   bilan   Sohibqiron   yubileyi   jahon   miqyosida   nishonlandi.   Parijda   Amir
Temurga   bag’ishlangan   madaniyat   haftaligi ,   «Temuriylar   davrida   fan,   madaniyat
va maorifning gullab yashnashi»  mavzuida xalqaro konferensiya va ko’rgazmalar
bo’lib   o’tdi.   Toshkent   shahrida   Amir   Temurga   haykal   qo’yildi,   Temuriylar   tarixi
davlat   muzeyi   tashkil   etildi,   uning   nomi   bilan   bog’liq   tarixiy   yodgorliklar
ta’mirlandi .
3 Istiqlol yillarida xalqimizning o’tmishiga, boy tarixiy merosiga, ma’naviy 
qadriyat va an’analariga bo’lgan munosabat tubdan o’zgardi. Milliy 
madaniyatimizga, jahon sivilizatsiyasi taraqqiyotiga ulkan hissa qo’shgan 
bobokalonlarimizning ma’naviy merosi xalqimizga qaytarildi, tavallud topgan 
kunlari mamlakat va xalqaro miqyosda keng nishonlanmoqda. Jumladan :
1991 yil ― Alisher Navoiy tavalludining 550 yilligi;
1993 yil ― Bahouddin Naqshbandiyning 675 yilligi;
1993 yil ― Najmiddin Kubro tavalludining 850 yilligi;
1994 yil ― Mirzo Ulug’bek tavalludining 600 yilligi;
1995 yil ― Mahmud az ― Zamaxshariyning 920 yilligi;
1996 yil ― Amir Temur tavalludining 660 yilligi;
1998 yil ― Imom Buxoriy tavalludining 1225 yilligi;
1998 yil ― Ahmad al-Farg’oniy tavalludining 1200 yilligi;
1999 yil ― Jaloliddin Manguberdining 800 yilligi;
2000 yil ― Burhoniddin Marg’inoniyning 910 yilligi;
2000 yil ― Imom Moturidiy tavalludining 1130 yilligi;
2000 yil ― Kamoliddin Behzod tavalludining 545 yilligi;
2003 yil ― Abduxoliq G’ijduvoniyning 900 yilligi;
2004 yil ― Xoja Ahror Valiyning 600 yilligi zo’r tantana bilan nishonlanganligi 
fikrimizning dalilidir .
Uzoq   va   boy   tarixning   hamda   madaniyatimiz,   shuningdek,
ma’naviyatimizning   ildizi   qadimga   borib   taqalishiga   guvohlik   beruvchi   Xiva   va
Buxoro   shaharlarining   2500   yillik   to’ylarining   o’tkazilishi   jahon   madaniyati
tarixining   ibtidosi   sifatida   ham   e’tirof   etilgan   edi.   1999   yilda   “Alpomish”
eposining   1000   yilligi,   2001   yilda   “Avesto”   yaratilganining   2700   yilligi,   2002
yilda   Termiz   shahrining   2500   yilligi,   2002   yilda   Shahrisabz   shahrining   2700
yilligi,   2006   yilda   Qarshi   (Nasaf)   shahrining   2700   yilligi,   2006   yilda   Xorazm
Ma’mun   akademiyasining   1000   yilligi,   2007   yilda   Samarqand   shahrining   2750
yilligi, 2007 yili Marg’ilon shahrining 2000 yilligi, 2009 yilda Toshkent shahrining
4 2200   yilligi   nishonlanishi   Vatanimizning   ma’naviyat   sohasida   bardamligi   va
shaharsozlik madaniyati ham baquvvatligini ko’rsatuvchi dalil bo’ldi.
Vatanimiz   ozodligi   yo’lida   shahid   ketgan   Abdulla   Qodiriy,   Cho’lpon,
Fitrat, Usmon Nosir va boshqa xalq jigarbandlarining nomi, izzat-ikromi, hurmati
o’z   joyiga   qo’yildi,   asarlari   chop   etildi.   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov
tashabbusi   bilan   Toshkentda   mustamlakichilik   davri   qurbonlari   xotirasini
abadiylashtirish   maqsadida   «Shahidlar   xotirasi»   yodgorlik   majmui,   «Qatag’on
qurbonlari   xotirasi»   muzeyi,   fashizmga   qarshi   janglarda   jon   fido   etgan
xalqimizning   farzandlari   xotirasini   abadiylashtirish   maqsadida   «Xotira-maydoni»
majmuasi barpo etildi. Bu tadbirlar xalqimizda milliy ongni yuksaltirishga, tarixiy
xotirani   tiklanishiga,   yoshlarni   milliy   istiqlol   g’oyalari   ruhida   tarbiyalashga
xizmat   qilmoqda
1.2 Diniy va milliy qadriyatlarning tiklanishi .
  Madaniy   taraqqiyot   inson   ma’naviy   kamolotining   asosiy   ko’rsatkichi
hisoblanib,   mamlakat   ravnaqi   har   bir   fuqaroning   ongliligi,   ularning   madaniy-
tarixiy   boyliklarini   yaratish,   saqlash   va   rivojlantirish   jarayonlariga   bo’lgan
munosabatlariga   har   tomonlama   bog’liqdir.   Davlatimiz   rahbari   SH.M.Mirziyoev
«Har bir suveren davlat o’zining betakror tarixi va madaniyatiga egadir. Bu tarix,
bu   madaniyatning   haqiqiy   ijodkori ,   yaratuvchisi   esa   xaqli   ravishda   shu   mamlakat
xalqi   hisoblanadi»1.   Ta’kidlash   joizki,   madaniy-tarixiy   taraqqiyot   nihoyatda
murakkab   hisoblanib,   uning   ichki   mohiyatini   ham   moddiy,   ham   ma’naviy
madaniyatlar   tashkil   etadi.   Ularning   o’zaro   aloqasi   hamda   mavjudlik   shakllarini
anglab etish uchun madaniy taraqqiyotning o’ziga xos xususiyatlari, qonuniyatlari,
rivojlanish   bosqichlari   va   o’lchovlarini   aniqlash,   shuningdek   madaniy
hodisalarning   o’zaro   aloqasi,   madaniyatning   ijtimoiy   taraqqiyotdagi   vazifalari,
o’rni va roli, madaniyat va sivilizatsiya tushunchalari to’g’risida muayyan bilimga
ega   bo’lish   talab   etiladi.   O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti
I.A.Karimovning   «Biz   xalqni   nomi   bilan   emas,   balki   madaniyati,   ma’naviyati
orqali   bilamiz,   tarixining   tag-tomirigacha   nazar   tashlaymiz»,   –   degan   fikrlarida
5 juda   katta   mantiq   va   ma’no   bor.   Biroq,   sovet   mustabid   tuzumi   sharoitida   o’zbek
milliy   madaniyati   haddan   ortiq   darajada   zarar   ko’rdi.   Barcha   mustamlakachilar
kabi   kommunistik   mafkura   maddohlari   ham   o’zbek   xalqini   qul   qilish   uchun,   eng
avvalo, xalqimizning milliy madaniyatini yo’q qilishga zo’r berdilar! Taniqli olim
A.Mavrulov   shunday   ta’kidlagan   edi:   «o’zbek   xalqi   katta   yo’qotishlarga
qaramasdan, o’zligini, o’z milliy madaniyatini muayyan darajada saqlab qola bildi.
Bunga   uzoq   va   yaqin   tarix   guvoh.   Endigi   vazifa   ma’naviy   hayotdagi   barcha
yo’qotishlarning o’rnini qoplashdan iboratdir. O’zbek xalqi ana shu yo’ldan bordi,
o’z   milliy   tarixiy,   madaniy   merosiga   sodiqligini   ko’rsata   oldi.   Bu   esa
mustamlakachiliklar   davrida   yo’qotilgan,   toptalgan   madaniy   merosni   tiklash,
o’zligini anglashga bo’lgan rag’batni uyg’otdi»1.
Mustaqillik   sharofati   bilan   diniy   qadriyatlar,   diniy   e’tiqod   qayta   tiklandi.
Ramozon hayiti, Qurbon hayiti, qadimiy xalq bayrami Navro’z qayta tiklandi, bu
kunlar Prezident   Farmoni bilan dam olish , bayram kuni bo’lib qoldi. Musulmonlar
O’zbekiston   xalqi   tarixida   birinchi-marta   bevosita   hukumat   homiyligida   har   yili
Haj va Umra amallarini ado etish imkoniyatlariga ega bo’ldilar. Prezident Farmoni
bilan   tuzilgan   «Ma’naviyat   va   ma’rifat»   jamoatchilik   markazi   (1994   yil   23   aprel
PF-842-son)2,   «Oltin   meros»   xalqaro   xayriya   jamg’armasi   (Vazirlar
Mahkamasining   27.09.1996 yil  338-sonli   Qarori)3   jamiyatning ma’naviy-ma’rifiy
ravnaqi yo’lida xizmat qilmoqda.
Mustaqillik   yillarida   mamlakatimizda   jamiyat   hayotining   ma’naviy-
ma’rifiy asoslarini mustahkamlash, milliy istiqlol g’oyasining asosiy tushuncha va
tamoyillarini   hayotga   joriy   etish,   yurtdoshlarimiz,   ayniqsa,   yosh   avlod   qalbida
Vatanimiz taqdiri  va kelajagi  uchun daxldorlik va mas’uliyat  hissini  oshirish, yot
g’oyalarga   qarshi   mafkuraviy   immunitetni   kuchaytirishga   yo’naltirilgan   targ’ibot
tizimi   shakllandi.   Bu   jarayonda   Respublika   Ma’naviyat   targ’ibot   markazi,   uning
joylardagi   tuzilmalari   hamda   Milliy   g’oya   va   mafkura   ilmiy-amaliy   markazi
tomonidan muayyan ishlar amalga oshirilganini qayd etish lozim.
mustaqillik-yillarida-ozbekistondagi-madaniy-va-manavi.html 
6 Bugungi   kunda   dunyoda   globallashuv   jarayonlari   kuchayib,   tinchlik   va
barqarorlikka   qarshi   yangi   tahdid   va   xatarlar   tobora   ko’payib   bormoqda.   Bunday
murakkab va tahlikali vaziyat sohada amalga oshirilgan ishlarni tanqidiy baholab,
uning faoliyatini zamon talablari asosida takomillashtirishni taqozo etmoqda.
Xususan,   oila,   mahalla   va  ta’lim   muassasalarida   yoshlar   tarbiyasi,   chekka
hududlar va mahallalarda uyushmagan yoshlar bilan maqsadli g’oyaviy-tarbiyaviy
ishlarning   yuzaki   tarzda   olib   borilayotgani,   jinoyatchilik,   diniy   ekstremizm   va
terroristik harakatlarga  adashib  qo’shilib qolish,  milliy qadriyatlarga e’tiborsizlik,
erta   turmush   qurish,   oilaviy   ajralishlar   kabi   salbiy   holatlarning   oldini   olishga
qaratilgan targ’ibot ishlarining aksariyat hollarda kutilgan natijani bermayotgani bu
masalalarga jiddiy e’tiborni talab etmoqda.
Mamlakatimizda   qabul   qilingan   2017-2021   yillarda   O’zbekiston
Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha
Harakatlar   strategiyasida   eng   avvalo,   davlat   boshqaruvi   organlarining   quyi
bo’g’inlari   faoliyatini   tubdan   yaxshilash,   ularning   xalq   bilan   muloqot   qilishini
ta’minlash,   bu   borada   samarali   ijtimoiy   hamkorlik   mexanizmini   mustahkamlash
ustuvor vazifa sifatida belgilab qo’yilgan.
Ana   shu   maqsad   va   vazifalardan   kelib   chiqqan   holda,   ma’naviy-ma’rifiy
targ’ibot ishlarining mazmun-mundarijasini tubdan yaxshilash, ularning ko’lami va
miqyosini   kengaytirish,   tizimda   faoliyat   ko’rsatayotgan   soha   xodimlarining   bilim
va   malakasini   izchil   oshirib   borish,   tuman   (shahar)   darajasidagi   xodimlar
mehnatiga   haq   to’lashning   barqaror   tizimini   yo’lga   qo’yish,   sohada   faoliyat   olib
borayotgan   muassasa   va   tashkilotlar   ishini   muvofiqlashtirish   va   ularning
samarasini   oshirish   maqsadida:   Respublika   Ma’naviyat   va   ma’rifat   kengashining
Respublika   Ma’naviyat   targ’ibot   markazi   hamda   Milliy   g’oya   va   mafkura   ilmiy-
amaliy   markazini   birlashtirish   yo’li   bilan   ularning   negizida
O’zbekiston   Respublikasi Prezidentining 2017 yil   28 iyul №PQ-3160-sonli Qarori
bilan Respublika Ma’naviyat va ma’rifat markazini qayta tashkil etildi 1
.
7 Muddati o’tgan, kontrafakt va   yaroqsiz tovarlar haqida xabar
berganlar rag’batlantiriladi
2.1 Kontrafakt mahsulotlari haqida
Prezident   qaroriga   ko’ra,   saqlash   muddati   o’tib   ketgan,   kontrafakt
va   iste’molga   yaroqsiz   tovarlar   haqida   xabar   berganlar   rag’batlantiriladi.
Shuningdek,   o’zganing   tovar,   xizmat   ko’rsatish   belgisidan   yoki   firma   nomidan
qonunga xilof ravishda foydalanganlik uchun javobgarlik kuchaytiriladi.
    4-aprel   kuni   prezidentning   “Aholini   sifatli   iste’mol   tovarlari   bilan
ta’minlashga   qaratilgan   qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi   qarori   qabul
qilindi, deb   xabar bermoqda   Adliya vazirligi.
Qarorga ko’ra:
 iste’molchilar   hayoti   yoki   sog’lig’i   xavfsizligi   talablariga   javob
bermaydigan   mahsulotlarning   noqonuniy   muomalasi   bilan   bog’liq   qilmish
uchun javobgarlik kuchaytiriladi;
 etil   spirti,   alkogol   va   tamaki   mahsulotlarining   noqonuniy   muomalasi
bilan   bog’liq   qilmish   uchun   javobgarlik   ijtimoiy   xavflilik   darajasidan   kelib
chiqib o’rnatiladi;
 sanitariya   qonunchiligi   va   veterinariya,   veterinariya-sanitariya
qoidalarini buzganlik uchun belgilangan ma’muriy javobgarlik kuchaytiriladi;
 o’zganing   tovar   belgisidan,   xizmat   ko’rsatish   belgisidan,   geografik
ko’rsatkichidan,   tovar   kelib   chiqqan   joy   nomidan,   adashtirib   yuborish
darajasida   ular   bilan   o’xshash   bo’lgan   belgidan   yoki   firma   nomidan   qonunga
xilof   ravishda   foydalanganlik   uchun   javobgarlik   kuchaytiriladi
(amaldagi   tartibga   ko’ra ,   fuqarolarga   BHMning   5   baravaridan   10
baravarigacha,   mansabdor   shaxslarga   esa   —   10   baravaridan   20   baravarigacha
miqdorda   jarima;   xuddi   shunday   huquqbuzarliklar   ma’muriy   jazo   chorasi
qo’llanilganidan keyin bir yil davomida takror sodir etilgan bo’lsa, fuqarolarga
BHMning   10   baravaridan   20   baravarigacha,   mansabdor   shaxslarga   esa   —   20
baravaridan 30 baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab bo’ladi);
8  belgilangan talablar va   shartlarning qo’pol ravishda buzilishi oqibatida
litsenziyasi   bekor   qilingan   yoki   xabardor   qilish   tartibida   faoliyatni
(harakatlarni)   amalga   oshirishi   tugatilgan   tadbirkorlarga   quyidagi   ro’yxatda
keltirilgan faoliyat turlari bilan shug’ullanishiga cheklovlar belgilanadi.
Mazkur masalalar yuzasidan tegishli qonun loyihasi ishlab chiqiladi.
Qarorga   muvofiq,   iste’molchilar   huquqlari   himoya   qilinishini   ta’minlash,
sertifikatlanmagan, saqlash muddati o’tib ketgan, kontrafakt va   iste’molga yaroqsiz
tovarlarni   ishlab   chiqarish   holatlari   hamda   ularning   aylanmasiga   chek   qo’yishda
jamoatchilik nazorati kuchaytiriladi.  Jumladan:
 murojaatlar   yagona   axborot   tizimi   orqali   qabul   qilinadi   va   ular
vakolatli organlar tomonidan qisqa muddatlarda ko’rib chiqiladi;
 huquqbuzarliklar haqida xabar bergan shaxslar rag’batlantiriladi.
Biroq   hozircha   bu   kabi   turdagi   mahsulot   va   tovarlar   haqida   qayerga
murojaat   qilish   mumkinligiga   aniqlik   kiritilmagan.   Katta   ehtimol   bilan   tegishli
davlat organi va   tashkilotlar platformani yaratgach, ommaga oshkor qiladi.
2023-yil   1-iyuldan   ko’piklanadigan   va   tabiiy   vino   mahsulotlari   aksiz
markalari bilan markalanmaydi.
2023-yil   1-avgustdan   alkogol   mahsulotlarining   tovar   belgilari   ro’yxatga
olingani   to’g’risidagi   guvohnomaning   mavjudligi   alkogol   mahsulotlari   ishlab
chiqarish uchun litsenziya talabi hisoblanadi.
2023-yil   1-sentabrdan   tamaki   mahsulotining   ulgurji   va   chakana   savdosi,
pivo mahsulotining ulgurji savdosi xabardor qilish tartibida amalga oshiriladi.
Kontrafakt –  mahsulot egasining tovar belgisiga bo’lgan huquqlarini buzish
hisoblanib,   iste’molchini   adashtirish   darajasida   tovar   nomini   o’zgartirish   sanaladi.
Kontrafakt barcha mahsulotlar orasida mavjud. Jumladan, oziq-ovqat, dori-darmon,
ichimliklar, parfyumeriya va boshqa barcha tovarlarda bor.
Ma’lumotlarga   ko’ra,   birgina   kontrafakt   dori-darmonlar   har   yili   jahonda
qariyb   1   million   insonning   umriga   zomin   bo’lmoqda.   Aholi   esa   bundan   ogoh
bo’lishi lozim.
9 Kontrafakt   mahsulotlarni   qanday   ajratish   mumkin?   Unga   qarshi
mamlakatimizda   qanday   choralar   ko’rilmoqda?   Shu   kabi   savollar   bilan   O’zA
muxbiri   O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   huzuridagi   Intellektual   mulk
agentligi axborot xizmati rahbari Feruz Jo’rayev bilan suhbatlashdi .
–   Ko’pincha   xaridorlar   har   doim   ham   sotib   olayotgan   tovarlari   nomlanishi
to’g’riligiga,   ishlab   chiqaruvchisi   haqida   ma’lumotlar   to’liq   yozilganiga   e’tibor
bermaydi   va   aldanib   qoladi,   –   dedi   bir   bor   adashgan   mahsulotni   qaytib   sotib
olmaydi.   Bu   esa   nohalol   tadbirkorning   boshqa   turdagi   kontrafakt   mahsulot
chiqarishiga   sabab   bo’ladi   va   bu   ayrim   tadbirkorlarning   faoliyatiga   salbiy   ta’sir
ko’rsatadi. Bu jarayon unga qonuniy chora ko’rilmaguncha nihoyasizdir.
Agentligimiz   tomonidan   Prezidentimizning   joriy   yil   28   yanvardagi
“Intellektual   mulk   ob’ektlarini   muhofaza   qilish   tizimini   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to’g’risida”gi qaroriga muvofiq kontrafakt mahsulotlar aylanmasiga qarshi
kurashish maqsadida “Kontrafaktsiz oy” oyligi o’tkazilishi belgilangan. Joriy yilda
respublika   miqyosida   o’tkazilgan   tadbirda   2   mingdan   ortiq   kontrafakt   mahsulotlar
sotilayotganligi aniqlanib, ishlab chiqaruvchi tadbirkorlarga chora ko’rish bo’yicha
ishlar amalga oshirilmoqda.
2.2 Tovar belgisi va markirovka kontrafakt bilan kurashda
qanday ahamiyatga ega?
–   Tovar   belgisi   O’zbekiston   Respublikasining   qonunlari   va   xalqaro
shartnomalariga   muvofiq   muhofaza   qilinadi.   Ayni   paytda   yurtimizda   dastlabki
raqamlarga asosan 60 mingdan ortiq tovar belgilari mavjud. Qonunga binoan tovar
belgilari   10   yil   muddatga   beriladi.   Tovar   belgisini   saqlab   qolishi   yoki   o’zgartirish
kiritish   ixtiyoriy   hisoblanadi.   Tovar   belgisiga   doir   guvohnomaning   amal   qilish
muddati  guvohnoma amal  qilayotgan oxirgi  yil  mobaynida uning egasi  tomonidan
berilgan arizaga binoan har safar o’n yilga uzaytirilishi mumkin.
O’tgan   davrda   respublikamizda   asosan   tovar   belgilari   himoyasi   bo’yicha
talabnomalar   tushgan   bo’lsa,   endilikda   chet   ellarda   intellektual   mulk   huquqini
himoya   qilish   yuzasidan   talabnomalar   ham   ko’paymoqda.   Xususan,   agentlikka   70
10 ga yaqin milliy tadbirkorlik sub’ektlari tomonidan tovar belgisini xorijiy davlatlarda
huquqiy muhofaza qilish uchun murojaat qilingan.  
Demak,   zamonaviy   tadbirkor   bozorda   o’z   o’rni   va   imijiga   ega   bo’lishi,
iste’molchi   ishonchini   qozonishi   va   tovar   nomidan   qaroqchilar”   foydalanishining
oldini olish uchun brendni himoyalashi juda muhim.
2.3 Kontrafakt mahsulot savdosi o’z ortidan qanday xavf
tug’diradi?
– Kontrafakt mahsulotlar makon tanlamas bo’lib, bu muammo bilan barcha
mamlakatlar   kurash   olib   boradi.   Chunki   kontrafakt   mahsulot   savdosi   mamlakat
iqtisodiyotiga   zarar   keltirib,   nohalol   raqobat   oqibatida   yirik   tadbirkorlarning   tovar
aylanmasi   keskin   tushib   ketadi   va   ishchilarga   oylik,   davlatga   soliq   to’lash
qobiliyatini asta-sekin yo’qotadi.  
Passiv   daromad   esa   kompaniyalarning   ish   o’rnini   qisqartirishga   yoki
butunlay   bankrot   bo’lishiga   olib   keladi.   Buning   ortidan   ishsizlik   kelib   chiqadi.
Xalqaro   savdo   palatasining   ma’lumotlariga   ko’ra,   butun   dunyo   bo’ylab   kontrafakt
mahsulotlar   savdosi   barcha   xalqaro   tovar   savdosining   5-7   foizini   tashkil   qiladi.
Kontrafakt   mahsulotlar   jahon   iqtisodiyotiga   yiliga   taxminan   500   milliard   dollar
zarar keltiradi.
– Dori vositalari kontrafakti bo’yicha alohida to’xtalib o’tsangiz. Bu guruhga
mansub mahsulotlar kontrafakti qanchalik ko’p?
– Qalbaki  dori  tarkibida faol  moddalar   umuman  bo’lmasligi  ham  mumkin,
shu   bois   uni   qabul   qilgan   shaxsning   ahvoli   yaxshilanmaydi,   balki   kasallikni
yengishga qarshi vosita ichilmagani sababli sog’ligi jiddiy xavf ostida qoladi.  
Dori   ishlab   chiqaruvchi   farmatsevtik   firma   dori   sifati   va   kasallikka   ta’sir
qilishini yillar davomida sinovdan o’tkazadi. Ammo kontrafakt mahsulot tayyorlab
bozorga chiqarishga urinayotgan “uddaburon tadbirkor” esa osongina foyda ko’rish
maqsadida   o’zganing   tovar   belgisidan   foydalanib,   nomi   o’xshash   dori   ishlab
chiqaradi.   Oddiygina   nomi   va   tashqi   ko’rinishi   taniqli   bo’lgan   dorilar   qadog’ini
o’xshatib,   bir-ikkita   harfini   o’zgartirib   qo’yadi   xolos.   Masalan,   “Turmol”,   deb
11 chiqarilgan   dori   vositasi   aslida   Hindistonning   “Trimol”   tabletkasi   analogi
hisoblanadi.   Dorini   qalbakilashtirishdan   maqsad   esa   odamlarning   ong   ostida
shakllangan obraz orqali kontrafakt dori mahsuloti sotuvini rivojlantirishdir.
Ma’lumki, bugungi kunda respublikamizdagi dorixonalarda 9 mingdan ortiq
dori   vositalari   sotilmoqda.   Fuqarolar   murojaatiga   binoan   kontrafakt   dori   vositalari
aylanmasini   to’xtatish   yuzasidan   ishlab   chiqaruvchilarga   taqdimnomalar   kiritiladi.
Shunda ham huquqbuzarlik holatlari takrorlansa, tegishli davlat organlariga qonuniy
chora   ko’rish   maqsadida   bayonnoma   rasmiylashtiriladi.   Agentlik   xodimlari
tomonidan dorixonalarda sotilayotgan kontrafakt mahsulotlari aylanmasini cheklash
maqsadida   ularning   maxsus   katalogi   tuzilib,   sotuvchilar   va   iste’molchilar   doimiy
ravishda tanishtirilmoqda.   Shuningdek, katalogga kiritilgan kontrafakt dori vositalari
sotuvi   bilan   shug’ullanish   uchun   javobgarlik   belgilangani   haqida   ogohlantirilib,
dorilarni dorixona peshtoqidan olish talab etiladi va noqonuniy ishlab chiqaruvchilar
javobgarlikka tortiladi
–  Bu muammo bilan kurashishda kaysi tizimlar yordam beradi?
–   Kurashish   uchun   tizimlar   yetarlicha.   Bu   borada   bojxona   organlari   ham,
Soliq   qo’mitasi   ham   juda   katta   ishlarni   olib   bormoqda.   Shu   bilan   birga,
texnologiyalarning rivojlanishi bilan yangi va samarali tizimlar ham joriy etilmoqda.
II-BOB Kontrafakt  mahsulotning iste’mol uchun hafliligi 
2.1Kontrafakt  mahsulotning iste’mol uchun hafliligi nimada?
Kơpincha ichki istemol bozorida kơpincha ozik-ovkat mahsulotlari, maishy
kimyo,   cosmetics   hamda   dori-darmon   kabi   mahsulotlarga   oson   taqlid   qilingan
holda   qalbakilashtiriladi   va   undan   nusxalar   yetkazib   beriladi.   Insofsiz   ishlab
chiqarilgan qalbaki mahsulot bilan mahsulot nushalari ichida (ko'chiriladi mashhur
brendlardan) farqni sezmaidigan darazhada haridorlarning hayolida asl pincha ong
osti tasavvurini ya ratadi va bu orkali ularni chalgitishga harakat qiladi. Har doim
ham   asl   va   qalbakilari   o'rtasidasigi   farq   unchalik   bilinmaydi.   Iste'molchilar   esa
etiborsizlik   tufayli   o'rtadagi   farqni   sezmaydilar   va   ularning   sokhta   mahsulotining
arzon narkhlarini zhalb qiladi. Kalbaki mahsulotlarini ishlab chiqarish chikarish va
12 sotish   moddiy   asl   ishlab   chikaruvchilarning   intellectual   mulk   huquqlarini   buzadi,
beams iste’molchilarning hayoti va sotligiga tahid soladi.
O zbekiston   Respublikasi   Monopoliyaga   qarshi   kurash   qo mitasiʻ ʻ
huzuridagi   Iste molchilar   huquqlarini   himoya   qilish   agentligi   axborot   xizmati   va	
ʼ
iste molchilarning   jamiyatdagi   bilim   va   texnologiyalariga   muvofiqligi   borada	
ʼ
kecha, 4-aprel kuni «Aholini sifatli iste’mol tovarlari bilan ta’minlashga qaratilgan
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida»gi Prezident qarori imzolandi
Qarorga   muvofiq,   kontrafakt   va   iste’molga   yaroqsiz   tovarlar   aylanmasi
haqida   yig’ilgan   murojaatlar   yagona   axborot   tizimi   orqali   qabul   qilinadi   va   ular
vakolatli   organlar   tomonidan   qisqa   muddatlarda   ko’rib   chiqiladi.   Bunday
huquqbuzarliklar haqida xabar bergan shaxslar    esa rag’batlantiriladi.
Iste’molchilar huquqlari himoya qilinishini ta’minlash, sertifikatlanmagan,
saqlash   muddati   o’tib   ketgan,   kontrafakt   va   iste’molga   yaroqsiz   tovarlarni   ishlab
chiqarish   holatlari   hamda   ularning   aylanmasiga   chek   qo’yishda   jamoatchilik
nazorati   kuchaytiriladi 
iste’molchilar   hayoti   yoki   sog’lig’i   xavfsizligi   talablariga   javob
bermaydigan   mahsulotlarning   noqonuniy   muomalasi   bilan   bog’liq   qilmish   uchun
javobgarlik kuchaytiriladi;
etil spirti, alkogol va tamaki mahsulotlarining noqonuniy muomalasi bilan
bog’liq   qilmish   uchun   javobgarlik   ijtimoiy   xavflilik   darajasidan   kelib   chiqib
o’rnatiladi;
sanitariya   qonunchiligi   va   veterinariya,   veterinariya-sanitariya   qoidalarini
buzganlik uchun belgilangan ma’muriy javobgarlik kuchaytiriladi;
o’zganing   tovar   belgisidan,   xizmat   ko’rsatish   belgisidan,   geografik
ko’rsatkichidan,   tovar   kelib   chiqqan   joy   nomidan,   adashtirib   yuborish   darajasida
ular   bilan  o’xshash   bo’lgan   belgidan   yoki   firma   nomidan   qonunga   xilof   ravishda
foydalanganlik uchun javobgarlik kuchaytiriladi;
belgilangan   talablar   va   shartlarning   qo’pol   ravishda   buzilishi   oqibatida
litsenziyasi   bekor   qilingan   yoki   xabardor   qilish   tartibida   faoliyatni   (harakatlarni)
13 amalga   oshirishi   tugatilgan   tadbirkorlarga   quyidagi   ro’yxatda   keltirilgan   faoliyat
turlari bilan shug’ullanishiga cheklovlar belgilanadi.
Hujjat   bilan   mazkur   masalalar   yuzasidan   tegishli   qonun   loyihasi   ishlab
chiqilishi ham belgilab qo’yildi.
 
Bundan   tashqari,   2023-yil   1-iyuldan   ko’piklanadigan   va   tabiiy   vino
mahsulotlari aksiz markalari bilan markalanmaydi.
2023-yil   1-avgustdan   alkogol   mahsulotlarining   tovar   belgilari   ro’yxatga
olinganligi   to’g’risidagi   guvohnomaning   mavjudligi   alkogol   mahsulotlari   ishlab
chiqarish uchun litsenziya talabi hisoblanadi.
2023-yil   1-sentyabrdan   esa   tamaki   mahsulotining   ulgurji   va   chakana
savdosi,   pivo   mahsulotining   ulgurji   savdosi   xabardor   qilish   tartibida
amalga   oshiriladi 
Muammo
Farg’ona   vodiysida   kontrafakt   mahsulotlar   muammosini   oshkor   qilish.
Ishni   joyidan   ko’chirish.   Sotuvchilarni   kontrafakt   mahsulotini   ishlab   chiqarish
uchun   ma'muriy   javobgarlik   to’g’risida   xabardor   qilish.   KNAUF   nomi   ostidagi
qalbaki   mahsulotni   aniqlash.   Mazkur   muammoga   keng   jamoatchilik   va   vakolatli
organlar   e'tiborini   jalb   qilish.   Xaridorlar   ishonchining   puch   chiqishi   kompaniya
obro’siga   putur   yetkazadi.   Natijasi   shubhali   bo’lishdan   tashqari,   kontrafakt
mahsulot   salomatlikka   xavfli   bo’ladi,   chunki   qalbaki   shtukaturka   tarkibida   har
narsa bo’lishi mumkin. kontrafakt mahsulot qalbaki, undan soliqlar to’lanmaydi, u
qonundan   tashqarida.   Xaridorlarni   bunday   mahsulotni   xarid   qilishning   oqibatlari
haqida xabardor qilish.
Yechim
Tovar   belgilarini   o’g’irlash,   O’zbekistonda   ishlab   chiqaruvchining
kontrafaktga   qarshi   kurashishidagi   qiyinchiliklar   mavzuini   muntazam   ko’tarib
chiqish, ishni joyidan siljitish.
Natija
14 Monopoliyaga   qarshi   kurashish   qo’mitasi   bilan   hamkorlikdagi   sa'y-
harakatlar natijasida Toshkent, Samarqand, Buxoro, Andijon, Farg’ona va Jizzaxda
ROTBAND® nemis kompaniyasining tovar belgisini  o’g’irlashning rivojlanishini
qisman to’xtatishga erishildi.
2018   yil   27   sentabr   kuni   O’zbekiston   Matbuot   va   axborot   agentligi
tomonidan   O’zbekiston   respublikasi   Davlat   soliq   qo’mitasi,   “O’zstandart”
agentligi bilan hamkorlikda kontrafakt matbaa mahsulotlari ishlab chiqarilishining
oldini   olish,   ular   savdosiga   qarshi   hamkorlikda   kurashish,   ota-onalarni   bu   kabi
mahsulotlarni   xarid   qilmaslikka   chaqirish,   bu   jarayonga   keng   jamoatchilikni   jalb
etish maqsadida “Kontrafakt – sog’lik, sifat va iqtisodiyot kushandasi” mavzusida
matbuot anjumani o’tkazildi.
Aytib o’tish kerakki, respublika hududiga kontrafakt matbaa mahsulotlarini
olib   kirish,   ishlab   chiqarish,   tarqatish   manbalarini   aniqlash   va   bu   jarayonlarning
oldini olish bo’yicha O’zbekiston Matbuot va axborot agentligi tomonidan hamkor
tashkilotlar bilan doimiy ravishda turli tadbirlar amalga oshirilmoqda. Shu o’rinda
respublika   va   hududiy   teleradiokanallar,   matbuot   nashrlari,   internet   saytlari,
ijtimoiy   tarmoqlar   orqali   muntazam   chiqishlar   qilinayotganini   alohida   ta'kidlash
lozim.   Xususan,   aholini   kontrafakt   mahsulotlaridan   ogohlikka   chaqiruvchi
mavzuda bir nechta ijtimoiy roliklar tayyorlanib, efirga uzatildi.
– Bugungi kunda muhtaram prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev tashabbusi
bilan  ishlab   chiqilgan   va   samarali   tatbiq   etib  kelinayotgan   Harakatlar   strategiyasi
doirasida jamiyatimizning barcha sohalarida ulkan islohotlar amalga oshirilmoqda,
-   deydi   O’zMAA   Bosh   direktori   L.   Tangriyev.   –   Xususan,   ommaviy   axborot
vositalari,   noshirlik,   matbaachilik,   axborot-kutubxona   tizimini   yanada
takomillashtirishga qaratilgan 10dan ortiq qonun hujjatlari ishlab chiqildi va qabul
qilindi.   Nashriyot-matbaa   ijodiy   uylari,   noshirlarimiz   turli   xalqaro   miqyosdagi
ko’rgazma   va   boshqa   tadbirlarda   ishtirok   etib,   yutuqlarni   qo’lga   kiritishmoqda.
Umuman   olganda   sohaga   zamonaviy   texnologiyalar   kiritilmoqda,   innovatsion
g’oyalar   tatbiq   etilyapti.   Bular,   albatta,   quvonarli,   ammo   sohada   yetarlicha
xatolarning mavjudligi, kamchiliklarga yo’l qo’yilayotganligi achinarli hol.
15 –   Kontrafakt   mahsulotlarni   ishlab   chiqarish,   ularning   savdosi   bilan
shug’ullanganlik   uchun,   aniqroq   qilib   aytganda   asarlar   yoki   turdosh   huquqlar
obektlaridan noqonuniy foydalanish, shu barobarida asarlar yoki turdosh huquqlar
obektlarining   kontrafakt   nusxalarini   tayyorlash,   tarqatish,   omma   e'tiboriga
yetkazish yoxud asarlar yoki turdosh huquqlar obektlarining kontrafakt nusxalarida
tayyorlovchilar,  ishlab   chiqarish   joylari,  shuningdek   mualliflik  huquqi  va  turdosh
huquqlar   egalari   haqida   yolg’on   ma'lumotlarni   ko’rsatganlik   uchun   “Ma'muriy
javobgarlik   to’g’risida”gi   Kodeksga   ko’ra,   fuqarolarga   –   eng   kam   oylik   ish
haqining  1  baravaridan   5  baravarigacha,   mansabdor   shaxslarga   esa   5  baravaridan
10 baravarigacha jarima solinishi belgilab qo’yilgan, – deya o’z so’zini yakunladi 
Hozirda   qonuniy   asosda   faoliyat   yuritib,   jamiyat   va   mamlakat   rivojiga
munosib   hissa   qo’shayotgan   va   bu   orqali   yaxshigina   daromadga   ega   bo’layotgan
korxonalar soni talaygina, ammo guruch kurmaksiz bo’lmaganidek, sohada qonun
talablarini  mensimaydigan, shaxsiy  manfaat  yo’lida davlat  iqtisodiyoti va kishilar
sog’lig’iga zarar yetkazishdan toymaydigan “uchar”lar ham uchrab turadi.
Agentlik   tomonidan   2018   yilning   o’tgan   davrida   o’ndan   ortiq   qonun
buzilish holatlari aniqlandi. Jumladan, Navoiy viloyatida yakka tartibdagi tadbirkor
G. Isayeva “Bayoz” nashriyoti grifi ostida chop etilgan qalbaki kitob savdosi bilan
shug’ullangan.   Qashqadaryo   viloyati   Qamashi   shahrida   joylashgan   “Kitoblar
durdonasi”   do’konida   esa   qo’lbola   usulda   tayyorlangan   maktab   darsliklari
sotilayotgani   aniqlangan.   Yoki   “Smart   Brain”   OK,   “Sun   Trade   Group”,   “Brok
class   servis”   va   “Qog’oz   Kapital   Biznes”   mas'uliyati   cheklangan   jamiyatlari
tomonidan   davlat   standartlariga   zid   ravishda   ishlab   chiqarilgan   12   hamda   48
varaqli   daftarlar   poytaxt   bozorlarida   sotuvga   chiqarilgan.   Toshkent   shahridagi
“Chorsu”   bozori   atrofida   joylashgan   savdo   do’konlari   va   rastalarida,   Toshkent
viloyati hududida joylashgan “Ilm shu'lasi” ulgurji bozorida ham bir qator faktlar
aniqlanib, qonuniy chora ko’rish uchun vakolatli organlarga yuborilgan.
Ko’rilayotgan choralarga qaramay, bozor va savdo rastalarida turli xildagi
sifatsiz,   milliy   ma'naviyatimizga   zid,   “ommaviy   madaniyat”ni   targ’ib   etuvchi
mahsulotlar savdosi  kamaymayotgani kuzatilmoqda. Ayniqsa, maktab bozorlarida
16 xorijiy   mamlakatlardan   keltirilayotgan   mahsulotlar   kelajak   avlod   ongi   va
ruhiyatiga, ta'lim-tarbiyasiga salbiy ta'sir ko’rsatishi bilan tashvishlidir.
Bunday   holatlarning   yuzaga   kelishi,   avvalo,   ayrim   olg’ir   tadbirkorlarning
nafsga   qul   bo’lib,   yashirin   sexlarda   o’zganing   mahsulotidan   nusxa   ko’chirib,
soliqdan   qochib,   savdo   qilayotganligi,   ko’proq   foyda   olish   uchun   standartda
belgilangandan   ko’ra,   yengil   va   sifatsiz   qog’ozni   ishlatayotganligi,   turli   qing’ir
yo’llar bilan xorijdan milliy standartlarimizga zid mahsulotlar kirib kelayotganligi
bilan   bog’liq.Tadbir   ishtirokchilari   tomonidan   kontrafakt   matbaa   mahsulotlari
ishlab chiqarilishi va savdosiga qarshi kurash bo’yicha quyidagi takliflar kiritildi:
-   kontrafakt   matbaa   mahsulotlar   ishlab   chiqarilishining   oldini   olish,   ota-
onalarni   ularni   xarid   qilmaslikka   chaqirish,   bu   mahsulotlar   yetkazishi   mumkin
bo’lgan zararlar  haqidagi ijtimoiy roliklarni  tayyorlash, ularni  televideniye, radio,
bosma nashrlar, ijtimoiy tarmoqlar orqali keng tarqatish;
- kontrafakt  matbaa mahsulotlarini  ishlab chiqarganlik yoki  uning savdosi
bilan   shug’ullanganlik   uchun   jarima   miqdorini   oshirish;
-   ishlab   chiqaruvchilar   o’rtasida   sog’lom   raqobat   muhitini   yaratish;
-   bosmaxona-nashriyot-xaridor   o’rtasida   uch   tomonlama   shartnoma   tuzilishini
yo’lga qo’yish;
-   Matbuot   va   axborot   agentligi,   DSQ,   “O’zstandart”   agentligi   va   boshqa
mutasaddi   vazirlik   hamda   idoralar   uchun   yagona   monitoring   o’tkazish   tartibini
ishlab chiqish va tasdiqlash, shuningdek uni amalga kiritish.
Vazirlar Mahkamasi qarori bilan 2023 yil 1 iyundan boshlab iste`molchilar
huquqlari himoya qilinishini ta`minlash, sertifikatlanmagan, saqlash muddati o`tib
ketgan,   kontrafakt   va   iste`molga   yaroqsiz   tovarlarni   ishlab   chiqarish   holatlari
bo`yicha murojaatlar "Soliq hamkor" axborot tizimi orqali qabul qilinadi va ko`rib
chiqiladi.   Bu   haqda   UzA   xabar   bermoqda.   "Soliq   hamkor"   axborot   tizimi   orqali
murojaatlarni   qabul   qilish,   ko`rib   chiqish   hamda   huquqbuzarliklar   haqida   xabar
bergan shaxslarni rag`batlantirish quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
-   axborot   tizimi   orqali   kelib   tushgan   murojaatlar   nazorat   va   boshqa
tadbirlarni o`tkazish uchun asos bo`ladi;
17 - murojaatlar vakolatli organlar tomonidan 10 ish kunida majburiy tartibda
ko`rib   chiqilib,   natijasi   bo`yicha   murojaat   yo`llagan   shaxs   xabardor   qilinadi,
bundan qonunchilikda belgilangan holatlar mustasno;
-   tasdig`ini   topgan   qonun   buzilishi   holatlari   bo`yicha   ma`muriy
huquqbuzarlik   uchun   jarimaning   20   foizi,   jinoyatlar   uchun   esa   BHMning   besh
baravarigacha   miqdorda   rag`batlantiriladi.   E slatib   o`taman,   kontrafakt   va
iste`molga   yaroqsiz   tovarlar   haqida   xabar   bergan   shaxslar   rag`batlantirilishi
prezident qarori bilan belgilandi.
Mamlakatimizda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishga
qaratilayotgan   ustuvor   e tibor   samarasida   hududlarda   katta-kichik   sanoatʼ
korxonalari ishga tushirilmoqda. O nlab, yuzlab ish o rinlari yaratilishi barobarida	
ʻ ʻ
import   o rnini   bosuvchi,   xaridorgir   mahsulotlar   ichki   bozorga   kirib   kelmoqda.	
ʻ
Hattoki   mahalliy   iste molchilardan   ortib,   eksport   salohiyatini   yuksaltirayotgan	
ʼ
korxonalar   safi   ham   kengayib   boryaptiki,   bularning   bari   alaloqibat   aholi   turmush
farovonligini yaxshilashga xizmat qilishi barchamizga ma lum.	
ʼ
Tadbirkorlikning   qo llab-quvvatlanishi   ishlab   chiqaruvchilar   o rtasida	
ʻ ʻ
raqobatni   kuchaytirishi   muqarrar.   Rivojlangan   davlatlar   tajribasiga   razm   solsak,
guvoh   bo lamizki,   erkin   va   sog lom   raqobat   faqat-faqat   taraqqiyotni   ta minlab	
ʻ ʻ ʼ
kelgan.   Sababi,   bunda,   eng   avvalo,   mahsulot   sifatiga   bo lgan   e tibor   ortadi.	
ʻ ʼ
Iste molchi   talab   va   ehtiyojidan   kelib   chiqqan   holda   yangi   mahsulotga   asos	
ʼ
solinadi.   Bir   so z   bilan   aytganda,   tinimsiz   izlanish,   to xtovsiz   harakat   orqali	
ʻ ʻ
bozordan munosib joy egallanadi.
Respublikamizda   ham   bu   yo nalishdagi   sa y-harakatlar   amaliy   natijasini	
ʻ ʼ
bermoqda.   Jahon   bozorida   o z   brendiga   ega   bo layotgan   korxonalar   soni   ortib	
ʻ ʻ
borayotgan   bir   paytda   ichki   bozor   talablariga   mos   ravishda   faoliyat   yurituvchi
korxonalar   soni   ham   ko payib   borayotir.   Ular   tomonidan   tayyorlangan   va	
ʻ
iste molga   tavsiya   etilayotgan   mahsulotlar   sifat   darajasidan   xorijnikidan	
ʼ
qolishmasligi   bilan   ahamiyatlidir.   Shunday   bo lgani   holda   ayrim   ishlab	
ʻ
chiqaruvchilar   o z   brendini   yaratish,   shu   orqali   erkin   raqobatni   “yorib   chiqish”	
ʻ
18 o rniga   yirik   ishlab   chiqaruvchilar   nomidan   foydalanishlari   achinarli,   albatta.   Buʻ
esa savdo manzillarida kontrafakt mahsulotlar paydo bo lishiga olib kelmoqda.	
ʻ
Biroq,   ming   taassufki,   bugun   bozorlarimizda   kontrafakt   mahsulotlarni
istagancha   topish   mumkin.   Adliya   vazirligi   tomonidan   joriy   yilda   chop   etilgan
kontrafakt   mahsulotlar   katalogida   300   dan   ziyod   mahsulotlar   ro yxati   keltirilgani	
ʻ
bunga misoldir. Achinarlisi shundaki, bu oxirgi ko rsatkich emas...	
ʻ
Andijon shahridagi “Jahon bozori” savdo majmuasida bo lib, asl nusxadagi	
ʻ
mahsulotlar savdosi bilan qiziqdik.
—   Tan   olish   kerak,   aksariyat   sifatli   mahsulotlar   xorijdan   import   qilinadi,
—   deydi yakka tadbirkor Abdurasul Ahmadaliyev. —   Aynan shu mahsulotlarning
kontrafakt   turlari   ham   mavjud.   Ular   asosan   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar
tomonidan   tayyorlanmoqda.   Asl   nusxadagi   mahsulotning   narxi   qimmat   bo lgani	
ʻ
holda   ko plab   yurtdoshlarimiz   qiymati   arzon,   biroq   kontrafakt   mahsulotni   xarid	
ʻ
qilishga   odatlangan.   To g ri,   narxi   past   mahsulotning   bozori   chaqqon   bo ladi,	
ʻ ʻ ʻ
biroq sifatiga kafolat yo q. Masalan, o zim savdosi bilan shug ullanuvchi “Henkel
ʻ ʻ ʻ
AG & KGdA” kompaniyasi tomonidan ishlab chiqarilgan “Syoss” shampunini va
uning   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan   tavsiya   etilgan   kontrafakt
nusxasini amalda sinab ko rganman. Afsuski, o zimizning mahsulot dastlab yaxshi	
ʻ ʻ
natija   beradi,   bora-bora   esa   boshda   qazg oq   hosil   qiladi.   Tadbirkorlar   uchun	
ʻ
mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar   mahsulotini   sotish   har   tomonlama   afzal.   Sababi,
ular   import   o rnini   egallagani   uchun   tannarxi   ham,   sotuvdagi   narxi   ham   arzon	
ʻ
bo ladi. Buning uchun mahsulot  sifatiga alohida ahamiyat qaratish kerak. Shunisi	
ʻ
aniqki, xaridorni aldab hech kim manfaat ko rolmaydi.	
ʻ
  Andijon   viloyatidagi   mavjud   savdo   majmualarida   olib   borilgan   nazorat
tadbirlari   davomida   100   dan   ortiq   kontrafakt   mahsulotlar   aniqlandi,   —   deydi
Intellektual   mulk   agentligi   Andijon   viloyat   bo limi   rahbari   Murodjon   Jaloldinov.	
ʻ
—   Ularning   ayrimlari   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarga   tegishli   bo lgani   bois   40	
ʻ
dan   ortiq   tadbirkorlik   subyektlariga   ogohlantiruvchi   taqdimnomalar   kiritildi.
Shulardan 25 tasi mahsulotini amaldagi tartiblar doirasida qayta ishlab chiqarishga
yo naltirgan   bo lsa,   qolgan   15   tasiga   nisbatan   ma muriy   chora   ko rishga   to g ri	
ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ ʻ
19 keldi.   Ishlab   chiqaruvchilar   o z   o rnida   mahsulot   sifatiga   ham   alohida   e tiborʻ ʻ ʼ
qaratishlari   lozim   bo ladi.   Sababi,   o rganishlar   davomida   aksariyat   kontrafakt	
ʻ ʻ
mahsulotlarning sifati talab darajasida emasligi aniqlangan.
Demak, bu borada ishlab chiqaruvchilardan tashqari sohaga mas ul boshqa	
ʼ
idoralar vakillari mas uliyatini oshirish ham muhimdir. Zero, har bir mahsulotning	
ʼ
sifati,   yaroqliligi,   xavfsizligi   tegishli   idoralar   tomonidan   tasdiqlanganidan
keyingina iste mol bozoriga chiqarilishi kunday ravshanku!	
ʼ
Yanada   achinarlisi,   bunday   kontrafakt   mahsulotlar   oziq-ovqat   va   dori-
darmon   vositalari   orasida   ham   uchrab   turibdi.   Intellektual   mulk   agentligi
tomonidan   tayyorlangan   katalogda   70   ga   yaqin   turdagi   kontrafakt   dori   vositalari
ro yxati   keltirilgan.   Ular   orasida   bemorlar   tomonidan   eng   ko p   xarid   qilinadigan	
ʻ ʻ
sinepar, mezim, amizon, yodomarin, teraflyu, kyupen, trimol forte kabilarga nomi,
qadog ining   tashqi   ko rinishi   jihatidan   juda   yaqin   bo lgan   vositalarning	
ʻ ʻ ʻ
mavjudligini qanday baholash mumkin?
Shu sababli O’zbekistonda noqonuniy yo’l bilan kirib kelgan, sifatsiz dori-
darmonlar   ulushi   ham   ortib   bormoqda.   Masalan,   joriy   yilning   9   oyi   davomida
Farmatsevtika   tarmog’ini   rivojlantirish   agentligiga   1000   dan   oshiq   sifatsiz   dori-
darmonlar bo’yicha arizalar kelib tushgan va natijada 7000 turdagi sifatsiz hamda
qalbaki   dori-darmon   turlari   aniqlangan.   Bu   haqida   Farmatsevtika   tarmog’ini
rivojlantirish agentligi direktori maslahatchisi Muhabbat Ibragimova ma’lum qildi.
Uning   aytishicha,   O’zbekiston   farmatsevtika   bozorida   jami   1   mrlrd   400   mln
dollarlik   dori-darmon   vositalari   aylanmoqda.   Agar   unga   noqonuniy   sotilayotgan,
qalbaki dorilar ham qo’shilsa, bu raqamlar qanchalik o’zgarishini aniq aytish qiyin.
Bundan   tashqari,   Liberal   demokratik   partiya   O’zbekistonda   alkogol   va
tamaki   mahsulotlarining   kontrabandasiga   to’xtalib   o’tdi   va   mas’ullardan   bu
bo’yicha izoh oldi.  
Alkogol va tamaki mahsulotlari bozorini tartibga solish hamda vinochilikni
rivojlantirish   agentligi   vakili   Komiljon   Abdurahimov   O’zbekistonda
alkogol   kontrabandasiga   qaraganda   kontrafaktlari   juda   ko’p   ekanligini   aytdi.
Tamaki   mahsulotlari   orasida   esa   kontrabanda   ulushi   yuqori   turadi.   “So’nggi
20 tahlillar   shuni   ko’rsatmoqdaki   O’zbekistonda   tamaki   mahsulotlarining   noqonuniy
aylanmasi 4 foizdan 15 foizga oshgan”, dedi Abdurahimov. Davlat soliq qo’mitasi
tomonidan   2021   yilda   amalga   oshirilgan   sayyor   soliq   tekshiruvlarida   2   trln
so’mdan   oshiq   qiymatdagi   jami   154   ming   914   shisha   aksiz   markasiz,   qalbaki
alkagol   mahsulotlari   aniqlangan.   Mazkur   ko’rsatkichlar   O’zbekistonning   ichida
aniqlanayotgan   raqamlardir.   Biroq,   mamlakatimiz   chegaralarida   ham
aniqlanayotgan,   to’xtatib   qolinayotgan   kontrabanda   mahsulotlari   ham   oz   emas.
Shunday bo’lsa-da, qalbaki mahsulotlarni olib kirishning uddasidan chiqayotganlar
baribir topiladi.  
21 Xulosa
Xulosa qilib aytganda uzoq ming yilliklar shundan dalolat beradiki,   o’zbek
milliy   davlatchilik   tarixi   eng   avvalo   ma’naviy-ma’rifatning   jamiyat   hayotida
muhim   o’rin   egallaganligi   bilan   bog’liq   bo’lgan.   Ushbu   azaliy   an’anaga
mustaqillik   yillarida   alohida   e’tibor   berilishi   katta   ahamiyatga   ega   bo’ldi.   Milliy
madaniyatitmizga,   jahon   sivilizatsiyasi   taraqqiyotiga   ulkan   hissa   qo’shgan
bobokalonlarimizning   ma’naviy   merosi   xalqimizga   qaytarildi.   Milliy   pedagogik
tafakkur   ta’sirida   ta’limni   sog’lomlashtirish   jarayoni   boshlandi.   Uzoq   vaqt
mobaynida tashqi dunyodan uzib qo’yilgan, o’zga mamlakatlar tarixiy tajribasidan
ham,   milliy   ma’rifiy-pedagogik   merosdan   ham   bahramand   bo’lmagan   milliy
pedagogikamiz   jahon   maydoniga   chiqdi.   Erishilgan   natijalarni   o’zgalarniki   bilan
qiyoslash,   boshqalardagi   ijobiy   natijalarni   o’zlashtirish   imkoni   paydo   bo’ldi.
Mamlakatning madaniy hayotida ro’y bergan muhim voqealar shu davr adabiyoti,
teatr   san’ati,   rang   tasvir   ijodkorligi   sohalariga   keng   imkoniyatlar   eshigi   ochildi.
SHuningdek,   istiqlolning   har   bir   yili   mamlakatimiz   tarixi   sahifalariga   ulkan
bunyodkorlik,   xalqimiz   erishayotgan   olamshumul   yutuqlar,   ezgulik   va
shodumonlik, taraqqiyot va faravonlik yili sifatida zarhal harflar bilan bitilmoqda.
Xulosa   o rnida   aytish   joizki,   ichki   bozorda   kontrafakt   mahsulotlariningʻ
paydo   bo lishiga   o nlab   idoralar   vakillari   birdek   javobgardirlar.   Ayrim   ishlab	
ʻ ʻ
chiqaruvchilar   vijdonini   chetga   surib,   jig ildonini   o ylayotgan   bir   paytda   sifat	
ʻ ʻ
belgisini   nazorat   qiluvchi   mas ullarning   befarqligini   oqlab   bo lmaydi.   Bu   borada	
ʼ ʻ
import   mahsulotlarning   respublikamiz   hududiga   kirib   kelish   tartiblariga   qat iy	
ʼ
rioya   qilinishi   muhimligini   ham   qayd   etish   lozim.   Zero,   iste molchilar   huquqlari	
ʼ
hamma vaqt ishonchli himoyalanishi va inson omili daromad keltiruvchi manbaga
aylanib qolmasligi kerak.
Joriy   yilning   19   oktyabr   kuni   O’zbekiston   Liberal   demokratik   partiyasi
press   klubining   “Yashirin   iqtisodiyotni   qisqartirish,   tovarlarning   noqonuniy
aylanmasining oldini olish choralari” mavzusida navbatdagi sessiyasi bo’lib o’tdi.  
Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   va   Mahalliy   Kengashlar   deputatlari,
vazirlik   va   idoralar   vakillari   hamda   tadbirkorlar   ishtirokida   o’tkazilgan   majlisda
22 tovarlarning   noqonuniy   aylanmasini   oldini   olish,   ayniqsa,   farmatsevtika,   alkogol
va   tamaki   mahsulotlari   kontrabandasiga   chek   qo’yish   masalalari   muhokama
qilindi.
Sessiyani   olib   borgan   O’zLiDeP   bo’lim   mudiri   Baxtiyor   Ruhiddinovning
aytishicha,   aynan   bu   mavzuning   tanlanishiga   sabab   farmatsevtika   vositalarining
jamiyat   sog’ligi   bilan   bog’liq   ekanligi,   shuningdek,   so’nggi   kunlarda   alkogol   va
tamaki   mahsulotlaridan   zaharlanish   holatlarining   ko’p   uchrayotgani   va   yoshlar
orasida ommalashib borayotganidir.
Mas’ullar   esa   kurashni   boshlashdan   avval   qonunchiligimizdagi
kamchiliklarni   tuzatish   kerakligini   ta’kidlashmoqda.   Chunki   bu   kamchiliklar
muammoni hal qilishda ularning oyog’iga tushov bo’lib turibdi.  
23 Foydalanilgan adabiyotlar
1. https://www.gazeta.uz/oz/2023/04/05/javobgarlik/   
2. https://uza.uz/oz/posts/kontrafakt-mahsulotlar-iqtisodiyot-rivojiga-xavf-   
soladi_311229/
3. https://consumer.gov.uz/yangiliklar/kontrafakt-ozi-nima/   
4. https://xs.uz/uz/post/kontrafakt-mahsulotlar-istemolchilar-huquqini-kim-   
himoya-qilad
5. https://qalampir.uz/uz/news/uzbekiston-liberal-demokratik-partiyasi-   
kontrabanda-va-kontrafakt-ma%D2%B3sulotlarga-k-arshi-zhiddiy-kurash-
boshladi-70740/
6. https://www.grafo-logos.ru/blog/baza-znanij-kontrafaktnaya-produkcziya/   
kontrafaktnaya-produkcziya-vidyi-i-kak-opredelit-kontrafakt
7. https://darakchi.uz/index.php/oz/165886   
2.           O’zbekiston	 Respublikasi	 Konstitusiyasi.	 –T.:	 “O’zbekiston”,	 2003	 y.	

3.           Karimov	 I.A.	 Yuksak	 ma’naviyat	 - yengilmas	 kuch	 – T.,	 “Ma’naviyat”
2008.	

4.           Karimov	 I.A.	 Eng	 asosiy	 mezon	 – hayot	 haqiqatini	 aks	 ettirish.   T.,
O’zbekiston,	
 2009.	

5.           Karimov	 I.A.	 Asosiy	 vazifamiz-vatanimiz	 taraqqiyoti	 va	 halqimiz
farovonligini	
 yanada	 yuksaltirish.	  T.,	 “O’zbekiston”,	 2010.	

6.           Karimov	 I.A.	 O’zbekiston	 buyuk	 kelajak	 sari.	 –T.:	 “O’zbekiston”,	 1999	 
24