Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 42.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 07 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Образовательные программы
Предмет Физика

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

227 Продаж

Nanofizika fanidan ishchi o’quv dasturi (syllabus)

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
Ro ‘ yxatga   olindi   
№  MD- 70530901-2.005
202 2  y .  “___”__ ___________                «TASDIQLAYMAN»
O‘quv ishlari prorektori
__________________  R.To’rayev
“ ____” ____________  2022 yil
NANOFIZIKA
FANIDAN
ISHCHI O’QUV DASTURI
(SYLLABUS)
Bilim sohasi: 100000 – Gumanitar soha
Ta’lim sohasi: 140000 – Tabiiy fanlar
Ta’lim yo’nalishi: 70530901 – Fizika (optika, magnitooptika 
va molekulyar optika)
Fanga oid ma’lumotlar
Fan ning malakaviy  kodi:
O‘quv yili: 202 2 / 202 3
Semestr : I
Kafedra nomi: Umumiy fizika
Ajratilgan  soatlar : 1 5 0  soat  
Ajratilgan kreditlar soni: 5
Fan   turi : Majburiy
Professor-o‘qituvchi: To’rayev E.Yu
E -mail / телефон : fiz.konf@mail.ru / 99891-579-31-66
Qabul soatlari: Kafedrada  tasdiqlangan reja-grafi gi  asosida
Soatlar taqsimoti
Semestr
I
Umumiy   o‘quv   soati 150
Auditoriya   soati 60
Ma’ruza 30
Amaliy 30
Tajriba -
1 Mustaqil   ta’lim 90
Fanning   ishchi   o ’ quv   dasturi   ishchi   o ’ quv   reja   va   namunaviy   o ’ quv   dasturiga
muvofiq   ishlab   chiqildi ..
Tuzuvchi:   To’rayev   E.Yu.   –   Termiz   davlat   universiteti,   Umumiy   fizika
kafedrasi professori;
Taqrizchi:   Xolmurodov   M.P.   -   Termiz   davlat   universiteti,   Umumiy   fizika
kafedrasi dotsenti;
Fanning ishchi  o’quv dasturi   “Umumiy fizika”   kafedrasining 2022 yil “__”
avgustdagi   01-son   yig’ilishida   muhokamadan   o’tgan   va   fakultet   kengashida
muhokama qilish uchun tavsiya etilgan.
Kafedra mudiri: _____________________ Qosimov A.S.
Fanning   ishchi   o‘quv   dasturi   Fizika-matematika   fakulteti   o’quv-uslubiy
kengashining 2022 yil “___” avgustdagi 1-sonli yig’ilishida muhokama qilingan.
Fakultet kengashi raisi: _____________________ Berdiyev O’.B.
Fanning   ishchi   o’quv   dasturi   Termiz   davlat   universiteti     o’quv   uslubiy
Kengashining  2022 yil «___»  avgustdagi  1-sonli majlisida tasdiqlangan.
O’quv-uslubiy boshqarma boshlig’i: ______________ Ibragimov A.
 
2 © To’rayev E.Yu. “Nanofizika” fani ishchi o’quv dasturi. – Termiz: TermDU, 2022
KIRISH
Mazkur dastur rivojlangan xorijiy davlatlarning oliy ta’lim sohasida erishgan
yutuqlari   hamda   orttirgan   tajribalari   asosida   “Fizika”   yo‘nalishi   uchun
tayyorlangan namunaviy o‘quv reja hamda dastur mazmunidan kelib chiqqan holda
tuzilgan   bo‘lib,   u   zamonaviy   talablar   asosida   o’qitish   jarayonlarining   mazmunini
takomillashtirish   hamda   oliy   ta’lim   muassasalari   pedagog   kadrlarining   kasbiy
kompetentligini muntazam oshirib borishni maqsad qiladi. 
Jamiyat   taraqqiyoti   nafaqat   mamlakat   iqtisodiy   salohiyatining   yuksakligi
bilan, balki bu salohiyat har bir insonning kamol topishi va uyg‘un rivojlanishiga
qanchalik   yo‘naltirilganligi,   innovatsiyalarni   tadbiq   etilganligi   bilan   ham
o‘lchanadi. Demak, ta’lim tizimi samaradorligini oshirish, pedagoglarni zamonaviy
bilim   hamda   amaliy   ko‘nikma   va   malakalar   bilan   qurollantirish,   chet   el   ilg‘or
tajribalarini o‘rganish va ta’lim amaliyotiga tadbiq etish bugungi kunning dolzarb
vazifasidir.   “ Nanofizika ”   fani   aynan   mana   shu   yo‘nalishdagi   masalalarni   hal
etishga qaratilgan.
Mazkur   fannini   amalga   oshirishda   sohaga   oid   ilg‘or   ilm-fan   yutuqlari   va
yuqori   texnologik   jarayonlar   mohiyatlarini   nazarga   olish,   ularga   tayangan   holda
ma’ruza, amaliy mashg‘ulotlarini tashkil etish, yetakchi ilm-fan va ishlab chiqarish
muassalarida   olib   borilayotgan   ustuvor   va   istiqbolli   yo‘nalishlardagi   ilmiy   va
amaliy tadqiqotlar bilan tanishish muhim ahamiyat kasb etadi.
O‘quv fanining maqsadi va vazifalari
“Nanofizika”   fanining   maqsadi :     talabalarni   tabiiy   fanlarning   metall,
nometall,   keramika,   polimerlar,   kompozitlar   fizikasi   va   nanofizikasi   sohalari
hamda   zamonaviy   materialshunoslik   rivojlanish   omillari   haqidagi   bilimlarini
takomillashtirish,   bu   borada   respublikamiz   va   xorijiy   yetakchi   ilmiy   markazlar
erishayotgan asosiy yutuqlar, zamonaviy ilmiy yo‘nalishlar va tadqiqotlar usullari
bilan tanishtirish hamda ularni amaliy qo‘llash yuzasidan ko‘nikma va malakalarga
ega bo‘lishiga erishtirishdan iboratdir. 
Fanning vazifalari:
-   tabiiy   fanlarning   metall,   keramika,   polimerlar,   kompozitlar   fizikasi   va
nanofizika   sohalari,   ularning   zamonaviy   materialshunoslik-dagi   ilmiy   va   amaliy
mohiyati,   rivojlanish   tendensiyasi,   istiqbolli   ilmiy-tadqiqot   yo‘nalishlari   haqidagi
asosiy bilimlarni o‘rgatish;
3 - zamonaviy materiashunoslik  va nanofizika sohasida  hamda uning ustuvor
yo‘nalishida   respublikamiz   va   xorijiy   ilmiy   markazlar   erishayotgan   yutuqlar,
dolzarb   tadqiqotlar,   shuningdek,   bu   boradagi   ilmiy   adabiyotlar   haqidagi   tahliliy
ma’lumotlar bilan tanishtirish;
- tabiiy resurs va xom ashyolar asosida materialshunoslik, jumladan, metall,
keramika,   polimerlar,   kompozitlar   fizikasi   va   nanofizikasi   sohasidagi   tadqiqotlar
dolzarbligi, ilmiy yangiligi va amaliy ahamiyati haqidagi tasavvurlarga ega bo‘lish;
- zamonaviy materiashunoslik va nanofizika yo‘nalishida zamonaviy talablar
asosida   mashg‘ulotlarni   tashkil   etish   va   o‘tkazish   mezonlarini   o‘zlashtirish,
shuningdek,   o‘qitish   jarayonida   ilm-fan   yutuqlari,   yangi   usullar   va   uskunalardan
foydalanish hamda ilg‘or innovatsion texnologiyalarni qo‘llay olishni o‘rgatish;
Fan bo‘yicha talabalarning bilimiga, ko‘nikma va malakasiga qo‘yiladigan
talablar
“ Nanofizika ”   modul   kursini   o‘zlashtirish   jarayonida   amalga   oshiriladigan
masalalar doirasida:
magistr:
zamonaviy   materialshunoslikda   metallar,   keramika,   tabiiy   va   sintetik
polimerlar fizikasi, kompozitlar va nanofizikaning umumiy va o‘ziga xos jihatlari,
ularning   tadqiqot   ob’ektlari,   predmetlari   hamda   materialshunoslik   yo‘nalishidagi
prinsial o‘rni haqidagi asosiy  bilimlarga ega bo‘lishi ;
magistr:
tabiiy   fanlar   sohasida   o‘quv   mashg‘ulotlarida   yangi   pedagogik
texnologiyalar   va   ilg‘or   tajribalardan   foydalanish,   mashg‘ulotlarning
o‘zlashtirilishini tahlil qilish, yuqori saviyalarga erishishga ijodkorona yondashish
kabi amaliy  ko‘nikma va malakalarni egallashi ;
magistr:
  ma’ruza, amaliyot va mustaqil ta’lim mashg‘ulotlarini bir biriga mutanosib
tarzda   tashkil   etish,   mashg‘ulotlar   jarayonida   kuzatiladigan   ijobiy   holatlarni
taqdirlash va salbiy illatlarni bartaraf etish,  o‘zlashtirishni tahlil etish, baholash va
umumlashtirish  kompenensiyalari egallashi lozim .
Fanning o‘quv rejadagi boshqa fanlar bilan o‘zaro bog‘liqligi va uslubiy
jihatdan uzviy ketma-ketligi
“N anofizika”   fani   mutaxassislik   fani   hisoblanib,   birinchi   semestrda
o‘qitiladi.   Dasturni   amalga   oshirishda   bakalavriyat   (fizika,   elektr,   optika,   kvant
4 mexanikasi,   elektrodinamika),   umumuslubiy   (axborot   texnologiyalari)   fanlaridan
yetarli bilim va ko‘niqmalarga ega bo‘lish talab etiladi.
Fanning ishlab chiqarishdagi o‘rni
Ushbu   fan   magistratura   ta’lim   bosqichining   mutaxassislik   fanlar   tarkibiga
tegishli   bo‘lib   zamonaviy   materiallarni   tahlil   qilish,   uning   fizik   xususiyatlarini
o’rganish va ishlab chiqarishdagi o‘rnini belgilash imkoniyatlarini beradi. 
Fanni o‘qitishda zamonaviy axborot va pedagogik texnologilar
Talabalarning “Nanofizika” fanini o‘zlashtirishlari uchun o‘qitishning ilg‘or
va   zamonaviy   usullaridan   foydalanish,   yangi   informatsion-pedagogik
texnologiyalarni   tadbiq   qilish   muhim   ahamiyatga   ega.   Fanni   o‘zlashtirishda
darslik, o‘quv va uslubiy qo‘llanmalar, tarqatma materiallar, tajriba namoyishlari,
internet   tarmog‘idan,   ko‘rgazmali   materiallardan   foydalaniladi.   Shuningdek,
ma’ruza, seminar va laboratoriya mashg‘ulotlarida mos ravishda ilg‘or pedagogik
texnologiyalardan foydalanish tavsiya etiladi.
“ Nanofizika ” fanidan mashg’ulotlarning mavzular va soatlar bo’yicha
taqsimlanishi
T / r . Ma’ruza mashg’ulotlari
mavzulari Jami Ma’ruza Seminar Mustaqil
ta’lim
1 Materialshunoslik  fizikasi 
asoslari 2 0 4 4 12
2 Z amonaviy  materiallar 
shakllantirishning  fizik  omillari
hamda ustuvor yo‘nalishlari. 20 4 4 12
3 Metallar, quyi va yuqori 
molekular birikmalar, ular 
asosidagi zamonaviy materiallar
fizikasi, ilmiy va amaliy 
ahamiyatlari hamda istiqbollari. 20 4 4 12
4 Kompozitsion materiallar, 
tarkibi, tuzilishi, turlari, holatlari 20 4 4 12
5 Kompozitsion materiallar  
tizimlari  va ularning  maxsus 
fizik hossalari. 20 4 4 12
6 Nanofizika asoslari, ilmiy-
tadqiqot ob’ektlari va predmeti, 
nanomateriallar yaratilishidagi 
ustuvorligi. 18 4 4 10
5 7 Nanostrukturalar, nanotizimlar 
va nanokompozitlar 
shakllanishi, noyob fizik 
xossalari 18 4 4 10
8 Nanostrukturalar, nanotizimlar 
va nanokompozitlar ning amaliy 
istiqbollari 18 2 2 10
JAMI 150 3 0 30 90
Asosiy qism
Fanning nazariy mashg‘ulotlari mazmuni
1-mavzu. Materialshunoslik  fizikasi asoslari
Materialshunoslik fizikasining predmeti, materiallar tasnifi, qattiq va suyuq
holatlari,   tarkibi,   tuzilishi   va   muhim   fizik   xossalari,   xom-ashyolari,
shaklantirilishining fizik omillari va imkoniyatlari. 
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A 1 ; A 2 ; A 4 ; Q 8 .
2-mavzu.   Zamonaviy     materiallar   shakllantirishning     fizik     omillari
hamda ustuvor yo‘nalishlari.
Metallar,   nometallar,   keramika,   polimerlar,   kompozitlar   fizikasi   va
nanofizikasining ustuvor sohalari va yo‘nalishlari haqidagi asosiy tushunchalar.
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A2; A3; A4; Q 5 .
3-mavzu. Metallar, quyi va yuqori molekular birikmalar, ular asosidagi
zamonaviy   materiallar   fizikasi,   ilmiy   va   amaliy   ahamiyatlari   hamda
istiqbollari.
Metallar,   quyi   va   yuqori   molekular   birikmalar   asosidagi   materiallar   turlari
va   tasniflari.   Materiallarning   amorf-kristall   holatlari,   fazaviy   diagrammalari,
mexanik, termik, optik, elektrofizik, fizik-kimyoviy va biofizik xossalari. Ularning
zamonaviy   materiallar   yaratishda   qo‘llanishi   imkoniyatlari,   fizik   omillari   va
texnologiyalari hamda ilmiy tadqiqotlar va ularning istiqbollari.
6 Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A2; A3; A4; Q 6 .
4-mavzu. Kompozitsion materiallar, tarkibi, tuzilishi, turlari, holatlari
Kompozitsion   materiallar   tarkibi,   turlari   va   asosiy   xossalari   hamda   amaliy
qo‘llanish   sohalari.   Kompozitsion   materiallar   yaratishning   fizik   omillari.   Metal,
keramik, polimer kompozitlar, ularning fizik holatlari va tavsiflari. 
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A2; A3; A4; Q 9 .
5-mavzu.   Kompozitsion   materiallar   tizimlari   va   ularning   maxsus   fizik
hossalari.
Kompozit   tizimlar   morfologiyasi   va   unga   xos   maxsus   va   noyob   xossalari.
Zamonaviy materialshunoslikda kompozitlar fizikasining o‘rni va ustuvorligi.
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A2; A3; A4; Q 7 .
6-mavzu.   Nanofizika   asoslari,   ilmiy-tadqiqot   ob’ektlari   va   predmeti,
nanomateriallar yaratilishidagi ustuvorligi.
Nanofizika   predmeti,   nanoob’ektlar,   nanodispers   tizimlar,   nanostrukturalar
va   nanomateriallar   shakllanishi,   ularning   maxsus   va   noyob   fizik   xossalari.
Nanomaterialshunoslik asoslari, unda fundamental va amaliy fanlar, texnologiyalar
va ishlab chiqarishning hamjihatligi. 
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A2; A3; A4; Q 10 .
7-mavzu.   Nanostrukturalar,   nanotizimlar   va   nanokompozitlar
shakllanishi, noyob fizik xossalari
Mettal,   keramika,   polimerlar,   kompozitlar   asosida   nanomateriallar
shakllantirish   imkoniyatlari.   Nanoob’ektlar   va   ularning   nanomateriallar
yaratishdagi roli va ustuvorligi.
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
7 Adabiyotlar: A2; A3; A4; Q 11 .
8-mavzu.   Nanostrukturalar,   nanotizimlar   va   nanokompozitlarning
amaliy istiqbollari
Nanofizika   va   nanotexnologiyalar   uzviyligi   hamda   ustuvor   ilmiy-tadqiqot
sohalari   va   yo‘nalishlari.   Nanofizikaning   klassik   va   zamonaviy   tabiiy   fanlar
rivojlanishi,   yangi   ilm - fan   va   ishlab   chiqarish   sohalarining   ochilishi   borasidagi
yetakchiligi,   ahamiyati   va   ravnaqi.   Nanodispers   tizimlar,   nanomexanika,
nanoelektronika,   metall   va   yarimo‘tkazgichli   nanojihozlar,   optik   nanosensorlar,
nanoqatlamli   quyosh   elementlari,   nanoplenkalar,   nanotolalar,   nanosorbentlar,
nanotrubkalar, nanogellar, nanokomplekslar, nanokompozitlar va sh.k. 
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A2; A3; A4; Q 4 .
“ Nanofizika ”   fanidan ma’ruza mashg’ulotlari mavzulari rejasi va ajratilgan
soatlar
T / r . Ma’ruza mashg’ulotlari mavzulari Ajratilgan
soatlar
1 Materialshunoslik  fizikasi asoslari 4
2 Z amonaviy  materiallar shakllantirishning  fizik  omillari 
hamda ustuvor yo‘nalishlari. 4
3 Metallar, quyi va yuqori molekular birikmalar, ular asosidagi
zamonaviy materiallar fizikasi, ilmiy va amaliy ahamiyatlari 
hamda istiqbollari. 4
4 Kompozitsion materiallar, tarkibi, tuzilishi, turlari, holatlari 4
5 Kompozitsion materiallar  tizimlari  va ularning  maxsus fizik 
hossalari. 4
6 Nanofizika asoslari, ilmiy-tadqiqot ob’ektlari va predmeti, 
nanomateriallar yaratilishidagi ustuvorligi. 4
7 Nanostrukturalar, nanotizimlar va nanokompozitlar 
shakllanishi, noyob fizik xossalari 4
8 Nanostrukturalar, nanotizimlar va nanokompozitlar ning 
amaliy istiqbollari 2
JAMI 30
Fanning  seminar  mashg‘ulotlari mazmuni
1-amaliy mashg’ulot :
8  Metall komplekslar shakllanishini gidrodinamik tadqiqot qilish
Metall ionlarini polimer makroionlari bilan metall-komplekslar hosil qilishini,
ularning   oquvchanligini,   ya’ni   qovushoqligini   o‘zgarishini   gidrodinamik   usulda
nazorat   qilish   orqali   tadqiqot   qilishni   o‘zlashtirish.   Ma’lumki,   eritmada   metall-
komplekslar kabi  yangi  faza hosil  bo‘lsa, unda ichki  ishqalish, ya’ni qovushoqlik
o‘zgaradi.   Bunday   o‘zgarishni   eng   oddiy   gidrodinamik   usulda,   ya’ni,
viskozimetriya   yordamida   nazorat   qilish   samaralidir.   Ushbu   mashg‘ulotda   aynan
shu usulning imkoniyatlari o‘zlashtiriladi.
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A1; A2; A3; Q 1 ; Q 2 .
2-amaliy mashg‘ulot:
Termoplastlar asosida qatlamli materiallar shakllantirishni namoyish etish
Amaliy   jihatdan   keng   qo‘llanib   kelinayotgan   polietilen   granulalar   va
polietilentereftalat   tolalar   asosida   termomexanik   presslash   usulida   qatlamli
materiallar   shakllantirish   pritsiplarini   o‘zlashtirish.   Olingan   qatlamli
materiallarning   sifatini   ushbu   termoplastlar   asosida   ishlab   chiqarilayotgan   va
avtomobil   sozlikda   amaliy   qo‘llanib   kelinayotgan   shu   kabi   qatlamli   materiallar
bilan qiyosiy taqqoslash.
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A1; A2; A3; Q 1 ; Q 2 .
3- a maliy mashg‘ulot:
Plenkalar anizotropik xossalarini polyarizatsion-optik usulda tadqiq etish
Shaffof polietilen plenkaning deformatsion cho‘zishda ruy beradigan mexano-
anizotropik   o‘zgarishlarini,   polyarizatsion-optik   usulda   nazorat   qilishni
o‘zlashtirish.   Qo‘sh   nur   sinishi   ko‘rsatgichini   qayd   etish   orqali   plenkaning
deformatsion   o‘zgarishdagi   orientatsiya   faktorini   aniqlash.   Optik   va   mexanik
anizotropiyalar o‘zaro bog‘liqligini tahlil qilish.
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A1; A2; A3; Q 1 ; Q 2 .
4-amaliy mashg‘ulot:
Materiallar g‘ovakligini sorbsion usulda aniqlash prinsiplari
9 Sorbsion   usul   prinsipi   suv   bug‘larini   material   tarkibiga   diffuzion   kirib
borishini   nazorat   qilishga   asoslangan   bo‘lib,   uning   yordamida   sorbsion   jarayon
kinetikasi,  materialdagi  g‘obaklarning  o‘lchamlari,  solishtirma  sirti   va  hajmi  kabi
ko‘rsatgichlar   aniqlanadi.   Amaliy   mashg‘ulotda   ushbu   parametrlarni   amaliy
aniqlashning asosiy prinsiplari o‘zlashtiriladi.
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A1; A2; A3; Q 1 ; Q 2 .
5- a maliy mashg‘ulot
Nanofiltr materiallarning samaradorligini baholash
Nanotolali noto‘qima materiallar g‘obaklarining nanodapazonda bo‘lishi, ular
asosida nanofiltrlar tayyorlash imkoniyatini beradi. Bunday materiallar muhim ikki
jihati bilan boshqa filtrlardan farqlanadi: birinchidan, nanoo‘lchamli zarrachalarni
filtrlaydi,   ikkinchidan,   nanotolalarning   sirtiy   faolligi   hisobiga   g‘ovaklar
filtrlanayotgan moddalarni selektiv tarzda ushlab qolish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Ushbu jarayonlar mashg‘ulotda amaliy o‘zlashtiriladi.
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A1; A2; A3; Q 1 ; Q 2 .
6-amaliy mashg‘ulot:
Nanoqatlamli materiallarning elektrofizik xossalari
Yarimo‘tkazgichli   metalloksidlar   asosida   shakllantirilgan   nanoqatlam-   li
materiallarning   solishtirma   elektr   o‘tkazuvchanligini   to‘rt   zondli   usulda
aniqlashning   prinsiptial   jihatlari   o‘zlashtiriladi.   Tajribalar   maxsus   yig‘ilgan
qurilmada   o‘tkaziladi   va   tadqiqot   natijalari   asosida   nanomaterialning   elektr
o‘tkazuvchanlik qobiliyati baholanadi. 
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A1; A2; A3; Q 1 ; Q 2 .
7- a maliy mashg‘ulot:
Nanotolalar shakllantirishning elektrospinning usuli
10 Yuqori   kuchlanish   ta’sirida   fileradan   (anod)   chiqayotgan   eritmani   ekranga
(katod) tortilishi tufayli erituvchini bug‘lanib ketishi va makromolekular zanjirlarni
bir   biriga   orientatsion   o‘ralib   qalinligi   nanoo‘lchamlarda   bo‘lgan   tolalar,   ya’ni
nanotolalar   shakllantiriladi.   Ushbu   amaliy   mashg‘ulotda   mazkur   jarayon   amalga
oshirishning prinsipsial jihatlari o‘zlashtiriladi.
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A1; A2; A3; Q 1 ; Q 2 .
8- a maliy  mashg‘ulot:
Nanodispers tizimlarning reologik xossalari
Nanodispers   tizimlar,   ya’ni   tarkibida   nanoo‘lchamli   zarrachalari   bo‘lgan
konsentrlangan   eritma   yoki   gelning   oqishida   deformatsionn   o‘zgarishlarini,   ya’ni
reologik tavsiflari, jumladan, effektiv qovushoqligi va qovushoq oquvchanligining
faollik   energiyallarini   aniqlashning   prinsiplari   o‘zlashtiriladi.   Ushbu   amaliyot
tadqiqoti   “Reotest-2”   qurilmasida   yoki   maxsus   yig‘ilgan   “Reometr”   qurilmasida
o‘tkaziladi. 
Qo‘llaniladigan   ta’lim   texnologiyalari:   aqliy   hujum,   muammoli   ta’lim,   Venn
diagrammasi, konseptual jadval, munozara, keys-stadi.
Adabiyotlar: A1; A2; A3; Q 1 ; Q 2 .
F an ning   seminar  mashg’ulotlari mavzulari rejasi va ajratilgan soatlar
T / r . Seminar mashg’ulotlari mavzulari Ajratilgan
soatlar
1 Metall   komplekslar   shakllanishini   gidrodinamik
tadqiqot qilish 4
2 Termoplastlar   asosida   qatlamli   materiallar
shakllantirishni namoyish etish 4
3 Plenkalar   anizotropik   xossalarini   polyarizatsion-optik
usulda tadqiq etish 4
4 Materiallar   g‘ovakligini   sorbsion   usulda   aniqlash
prinsiplari 4
5 Nanofiltr materiallarning samaradorligini baholash 4
6 Nanoqatlamli materiallarning elektrofizik xossalari 4
7 Nanotolalar shakllantirishning elektrospinning usuli 4
8 Nanodispers tizimlarning reologik xossalari 2
11 JAMI 30
Seminar mashg’ulotlarni tashkil etish bo’yicha ko’rsatma va tavsiyalar
Seminar   mashg’ulotlari   fanga   tegishli   bo’limlar   bo’yicha   ma’ruzalar   qilish
va referatlar yozish orqali amalga oshirilib, quyidagi maqsadga qaratilgan bo’lishi
lozim:
- O’qituvchi tomonidan tavsiya qilingan adabiyotlar bilan mustaqil ishlash.
- Seminar  mavzusiga  tegishli  ma’ruza jarayonida fizik qonuniyatlar  bo’yicha
kengroq va chuqurroq mulohaza qilish.
- Fanga tegishli mavzularni amaliyotdagi o’rni to’g’risida ma’lumotlarga ega
bo’lish.
- Seminar   mavzulari   bo’yicha   yuqori   saviyada   va   mantiqan   ketma-ketlikda
ma’ruzalar qilish.
- Seminar mavzulari bo’yicha talab darajasida referatlar yozish.
- O’zaro savol-javob va muloqotlarda yuqori ko’rsatkichlarga ega bo’lish.
Seminar   mashg’ulotlarini   tashkil   etish   bo’yicha   kafedra   professor-
o’qituvchilari   tomonidan   ko’rsatma   va   tavsiyalar   ishlab   chiqiladi.   Unda   talabalar
asosiy ma’ruza mavzulari bo’yicha olgan bilimi va ko’nikmalarini ma’ruza qilish,
referatlar   yozish   orqali   yanada   boyitadilar.   Shuningdek,   darslik   va   o’quv
qo’llanmalar   asosida   talabalar   bilimlarini   mustahkamlashga   erishish   va   boshqalar
tavsiya etildi.
Mustaqil ishni tashkil etishning shakli va mazmuni
Mustaqil   ish   uchun   talabalarning   bilimlarini   chuqurlashtiradigan,   boshqa
tabiiy   fanlarga   ham   aloqasi   bo’lishi   mumkin   bo’lgan   fundamental   mavzular
tanlanadi.   Mustaqil   ish   o’qituvchining   talabalarga   avvalda   berib   qo’yiladigan
fanning mavzulari asosida tashkil etiladi.
Talaba   mustaqil   ishni   tayyorlashi   uchun   fanning   muayyan   xususiyatlarini
hisobga olgan holda, quyidagi shakllardan foydalanishi tavsiya etiladi:
- Maxsus adabiyotlar bo’yicha fan bo’limlari yoki mavzulari ustida ishlash;
- Seminar mashg’ulotlariga tayyorgarlik ko’rish;
- Fan mavzulari bo’yicha referat yozish;
- Fan mavzulari bo’yicha ma’ruza qilish;
- Tanlangan mavzu bo’yicha o’zaro savol-javoblar o’tkazish;
Tavsiya etilayotgan mustaqil ish mavzulari:
12 - Metal va keramik materiallar hamda ularning fizik tavsiflari;
- Polimer va kompozit materiallar  hamda ularning fizikasi tavsiflari;
- Aqlli va elektronik materiallar va o‘larning qo‘llanishi;
- Nanomateriallar va ularning o‘ziga xos noyob xossalari.
- Materialshunoslik fizikasning asosiy yo‘nalishlari
- Metallar,   quyi   va   yuqori   molekular   birikmalar   asosidagi   materiallar   turlari
va tasniflari. 
- Materiallarning   amorf-kristall   holatlari,   fazaviy   diagrammalari,   mexanik,
termik, optik, elektrofizik, fizik-kimyoviy va biofizik xossalari. 
- Zamonaviy   materiallar   yaratishda   tarkibni   tanlash   va   qo‘llanishi
imkoniyatlari.
- Materialshunoslikda   fizik   omillar   va   texnologiyalar   hamda   kompleks   ilmiy
tadqiqotlar va ularning istiqbollari.
- Kompozitsion   materiallar   tarkibi,   turlari   va   asosiy   xossalari   hamda
kompozitsion materiallar yaratishning fizik omillari 
- Metal,   keramik,   polimer   kompozitlar,   ularning   fizik   parametrlari   va
tavsiflari. 
- Kompozit tizimlar morfologiyasi va unga xos maxsus va noyob xossalari. 
- Zamonaviy   materialshunoslikda   kompozitlar   fizikasining   o‘rni   va
ustuvorligi hamda amaliy qo‘llanishi.
- Metall,   keramika,   polimerlar,   kompozitlar   asosida   nanomateriallar
shakllantirish imkoniyatlari. 
- Nanofizikaning   nanoob’ektlar   va   nanomateriallar   yaratishdagi   roli   va
ustuvorligi.
- Nanofizika   va   nanotexnologiyalar   uzviyligi   hamda   ustuvor   ilmiy-tadqiqot
sohalari va yo‘nalishlari. 
- Nanodispers   tizimlar,   nanomexanika,   nanoelektronika,   nanometall   va
yarimo‘tkazgichli nanojihozlar va nanomateriallar.
- Optik   nanosensorlar,   nanoqatlamli   quyosh   elementlari .   Nanoplenkalar,
nanotolalar,   nanosorbentlar,   nanotrubkalar,   nanogellar,   nanokomplekslar,
nanokompozitlar va ularning amaliy qo‘llanishi
13 T alabalar mustaqil ta’limining mazmuni va hajmi
T/r. Mustaqil ish mavzulari Berilgan
topshiriqlar Bajarish
muddati Hajmi
(soatda)
1 Metal va keramik materiallar hamda
ularning fizik tavsiflari; Referat va
taqdimot
tayyorlash 1-xafta 5
2 Polimer va kompozit materiallar  hamda
ularning fizikasi tavsiflari; Referat va
taqdimot
tayyorlash 2-xafta 5
3 Aqlli va elektronik materiallar va
o‘larning qo‘llanishi; Referat va
taqdimot
tayyorlash 3-xafta 5
4 Nanomateriallar va ularning o‘ziga xos
noyob xossalari. Referat va
taqdimot
tayyorlash 4-xafta 5
5 Materialshunoslik fizikasning asosiy
yo‘nalishlari Referat va
taqdimot
tayyorlash 5-xafta 5
6 Metallar, quyi va yuqori molekular
birikmalar asosidagi materiallar turlari va
tasniflari. Referat va
taqdimot
tayyorlash 6-xafta 5
7 Materiallarning amorf-kristall holatlari,
fazaviy diagrammalari, mexanik, termik,
optik, elektrofizik, fizik-kimyoviy va
biofizik xossalari. Referat va
taqdimot
tayyorlash 7-xafta 5
8 Zamonaviy materiallar yaratishda tarkibni
tanlash va qo‘llanishi imkoniyatlari. Referat va
taqdimot
tayyorlash 8-xafta 5
9 Materialshunoslikda fizik omillar va
texnologiyalar hamda kompleks ilmiy
tadqiqotlar va ularning istiqbollari. Referat va
taqdimot
tayyorlash 9-xafta 5
10 Kompozitsion materiallar tarkibi, turlari
va asosiy xossalari hamda kompozitsion
materiallar yaratishning fizik omillari Referat va
taqdimot
tayyorlash 10-xafta 5
11 Metal, keramik, polimer kompozitlar,
ularning fizik parametrlari va tavsiflari. Referat va
taqdimot
tayyorlash 11-xafta 5
12 Kompozit tizimlar morfologiyasi va unga
xos maxsus va noyob xossalari. Referat va
taqdimot 12-xafta 5
14 tayyorlash
13 Zamonaviy materialshunoslikda
kompozitlar fizikasining o‘rni va
ustuvorligi hamda amaliy qo‘llanishi. Referat va
taqdimot
tayyorlash 13-xafta 5
14 Metall, keramika, polimerlar, kompozitlar
asosida nanomateriallar shakllantirish
imkoniyatlari. Referat va
taqdimot
tayyorlash 14-xafta 5
15 Nanofizikaning nanoob’ektlar va
nanomateriallar yaratishdagi roli va
ustuvorligi. Referat va
taqdimot
tayyorlash 15-xafta 5
16 Nanofizika va nanotexnologiyalar
uzviyligi hamda ustuvor ilmiy-tadqiqot
sohalari va yo‘nalishlari. Referat va
taqdimot
tayyorlash 16-xafta 5
17 Nanodispers tizimlar, nanomexanika,
nanoelektronika, nanometall va
yarimo‘tkazgichli nanojihozlar va
nanomateriallar. Referat va
taqdimot
tayyorlash 17-xafta 5
18 Optik nanosensorlar, nanoqatlamli quyosh
elementlari .  Nanoplenkalar, nanotolalar,
nanosorbentlar, nanotrubkalar, nanogellar,
nanokomplekslar, nanokompozitlar va
ularning amaliy qo‘llanishi Referat va
taqdimot
tayyorlash 18-xafta 5
JAMI: 90
Dasturning axborot – uslubiy ta’minoti
O’quv   daturidagi   mavzularni   o’tishda   ta’limning   zamonaviy   metodlaridan
keng foydalanish, o’quv jarayonini yangi pedagogic texnologiyalar asosida tashkil
etish   samarali   natija   berishidan   kelib   chiqib,   tegishli   mavzular   bo’yicha
foydalanish   imkoniyati   bo’lgan   texnik   vositalar   yordamida   namoyish   tajribalari,
ko’rgazmali   materiallar,   yangi   pedagogik   texnologiyalar,   plakatlar,   slaydlar,
elektron darsliklar va internet materiallaridan foydalanish nazarda tutilgan.
Foydalaniladigan asosiy darsliklar va o’quv qo’llanmalar ro’yxati.
Asosiy adabiyotlar
15 1. Teshaboev   A.,   Zaynobiddinov   S.,   Ermatov   Sh.   Qattiq   jism   fizikasi.   O‘quv
qo‘llanma. T.: Moliya, 2001 - 324 bet.
2. Mamatkarimov O.O., Vlasov S.I., Nazirov D.E. Yarimo‘tkazgich materiallar
va asboblar fizikasi praktikumi. Uslubiy qo‘llanma. T.: O‘zMU, 2007 – 208
bet.
3. Teshaboev   A.,   Zaynobiddinov   S.,   Musaev   E.A.   Yarim   o‘tkazgichlar   va
yarimo‘tkazgichli asboblar texnologiyasi. O‘quv qo‘llanma. T.: O‘zbekiston,
2005 – 224 bet.
4. Teshaboyev   A.,   Zaynobiddinov   S.,   Musayev   E.A.   Yarimo’tkazgichlar   va
yarimo’tkazgichli asboblar texnologiyasi. O’quv qo’llanma. T.: Talqin. 2006
– 336 bet
Qo‘shimcha adabiyotlar.
1. Teshaboev   A.,   Zaynobiddinov   S.,   Karimov   I.,   Rahimov   R.,   Aliev   R.,
Yarimo‘tkazgichli asboblar fizikasi. Anjijon. 2002.
2. Nazirov   E.N.,   Nazirov   D.E.,   Teshaboyev   A.T.   Yarimo’tkazgichlar   fizikasi
lug’ati. T.: Universitet. 2008 – 324  bet.
3. Mamadalimov   A.T.,   Tursunov   M.N.   Yarimo‘tkazgichli   quyosh   elementlari
va texnologiyasi. T.: Universitet. 2003.
4. Introduction to Materials Sciences and Engineering. Techbooks/GTS, 2005.
- P.22.
5. William   D.   Callister   Jr.   Materials   Sciences   and   Engineering.   An
Introduction. John Wiley & Sons. Ins. 20 10 . – P.  1000 .
6. Dieter   Vollath   Nanoparticles-Nanocomposites-Nanomaterials.   An
introduction   for   beginners.   –   Wiley-VCH   Verlag   GHbH   &Co.KGaA,
Boschstr. Weinheim, Germany, 2013. – P. 322.
7. Mustafa Akay. Introduction to Polymer  Science and Technology & Ventus
Publishing ApS, 2012, - P.169.
8. Richard   J.   D.   Tilley   Understanding   solids:   the   science   of   materials .   - John
Wiley & Sons Ltd,  2004. –Р. 193.
9. 6.   S.   Siti   Suhaily,   H.P.S.   Abdul   Khalil,W.O.   Wan   Nadirah   and   M.   Jawaid
Bamboo Based Biocomposites Material,Design and Applications Additional
information is available at the end of the chapter 2013. 
10. 7.   Rolf   Klein.   Material   Properties   of   Plastics,-   Wiley-VCH   Verlag   GHbH
&Co. KGaA, Boschstr. Weinheim, Germany, 2011. – P. 68.
11. 8. Thomas  Hanemann.  Polymer-Nanoparticle composites:   From   Shynthesis
to Modern Applications. – Materials, 2010. – P.50.
Internet saytlari
1.  www.nanonewsnet.com
2.  www.crism-prometey.ru
16 3.    http://dx.doi.org/10.5772/56057
4.   www.rfreitas.com
5.  www.kurzweilai.net
6.  www.e-drexler.com
7.  www.foresight.org
8.  www.nano.gov
9.  www.nasa.gov
10.  www.universaldisplay.com
11.  www.memx.com
12.  www.cmp.caltch.edu
13.  http://domino.research.ibm.com
14.  www.eyedesignbook.com
17

NANOFIZIKA

FANIDAN

ISHCHI O’QUV DASTURI

(SYLLABUS)

Купить
  • Похожие документы

  • Temurbeklar maktabi test (Ona tili-Matematika-Fizika) -Javoblari bilan
  • Qutb va polyara. Proektiv tekislikdagi ikkinchi tartibli chiziqlar klassifikatsiyasi kurs ishi
  • Ellips, giperbola va parabolaning ta’rifi, kanonik tenglamalari va xossalari kurs ishi
  • Fazoda tekislikning va to‘g‘ri chiziqning turli tenglamalariga doir metrik masalalar
  • Harakat qonuni berilgan nuqtaning tezlanishi EHM dasturida hisoblash

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha