Narsa va hujjatlarni ashyoviy va yozma dalil sifatida ishga qoshib qoyish. Protsesual hujjatlar tuzish

O’Z B EKIS T O N  RE	S P U B L	I K A	S I   Q UR O L L I   K UC HL A R I   A K A D E M I YA	SI
___  - K U R	
S A N T L A R   B A T A L O N	I   4	- K U R	S A N TL A R
V Z V O D	
I    ___   - G U R U H   K U R	S A N T	I
________________________________________________________ N I N G	
“
C H E G A R A   Q O `	S H I N L A R	I  F A O L	I YA T	I N	I N G   H UQU Q	I Y
A	
S O	S L A R	I ” 	F A N	I D A N
KURS ISHI
Toshkent 2025 O ‘ Z B E K IS T O N   R E	SP U B L	I K A	SI   Q U R O L L	I   K U C H L AR	I   A K AD E M	I Y	AS	I
CH E G A R A  	
F A O L	I YA T	I   K A	F E D R A	SI
“ T A	
S D	I Q L AY M AN ”
CH E G A R A  	
F A O L	I YA T	I   K A	F E D R A	SI
B O	
SH L	IG‘I
            P o d p o l k o v n i k         R.X i k m a t o v 
2025   y il  “ ___ _ ”   _________
___  - K U R	
S A N T L A R   B A T A L O N	I   ____	- K U R	S A N TL A R
V Z V O D	
I   ____ - G U R U H   K U R	S AN T	I	
____________________________________________
N	I N G
K	
A L E N D A R  	IS H	I   REJ A	SI	
M
a v z u :  Narsa va hujjatlarni ashyoviy va yozma dalil sifatida ishga qoshib
qoyish.Protsesual hujjatlar tuzish
T o s	
hk e	nt  - 202 5 Ish bo	sq i c	h l a r i K o ‘ r i	b c	h iq i l a	d i ga	n s a v o l la r B a ja r i	sh
m	
udd at
l a r i B a	
j a r g a
n
l i	k	
h
a	q id a	
b
e l g i	
1
2 3 4 5
1
R a hb ari y
Hu j j a t la rn i
o ‘ r g a n i s h  v a
a d abi y o t la rn i
t anl a	
s h
( y i g ‘ i
s h ) 1.O‘zbekiston respublikasining jinoyat-protsessual 
kodeksi.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   2016-yil   29-
dekabrdagi   O‘RQ-418-sonli   Qonuni   tahririda   —
O‘R QHT, 2017-y., 1-son, 1-modda
3. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Sudi Plenumining
2012-yil   13-dekabrdagi   17-sonli   “Jinoyat   ishlari
bo‘yicha   ashyoviy   dalillarga   oid   qonunchilikni
qo‘llashning   ayrim   masalalari   to‘g‘risida”
qarorining  2-bandi .
4.O‘zbekiston   Respublikasining   2021-yil   21-
apreldagi   O‘RQ-683-sonli   Qonuni   tahririda   —
Qonunchilik   ma’lumotlari   milliy   bazasi,
21.04.2021-y., 03/21/683/0375-son	
2
K u r	s   i	s h i 
m a vz u	
s ig a   o i d
m a te r i a l   v a
m a’l u m o t la r n i
o ‘ r g a n i	
s h 1.O‘zbekiston respublikasining jinoyat-protsessual 
kodeksi.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   2016-yil   29-
dekabrdagi   O‘RQ-418-sonli   Qonuni   tahririda   —
O‘R QHT, 2017-y., 1-son, 1-modda
3. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Sudi Plenumining
2012-yil   13-dekabrdagi   17-sonli   “Jinoyat   ishlari
bo‘yicha   ashyoviy   dalillarga   oid   qonunchilikni
qo‘llashning   ayrim   masalalari   to‘g‘risida”
qarorining  2-bandi .
4.O‘zbekiston   Respublikasining   2021-yil   21-
apreldagi   O‘RQ-683-sonli   Qonuni   tahririda   —
Qonunchilik   ma’lumotlari   milliy   bazasi,
21.04.2021-y., 03/21/683/0375-son	
3
A	s o	s iy  	o ‘q uv 	
s
a v o l l a r 1. Narsalar va hujjatlarni taqdim qilish
2.   Narsa   va   hujjatlarni   ashyoviy   va   yozma   dalil
sifatida ishga qoshib qoyish
3.  Dalillar va isbot qilinishi lozim bo‘lgan holatlar
4.   Jinoyat-protsessual qonun hujjatlari tuzish va 
uning vazifalari	
4
K u r	s   i s h i n i 
ra	
s m i y l a	s h t i r i	s h
v a   r a hb a r g a 
t aq d i m   e t i	
s h	
5
K u rs   i	s h i 
h i mo y a
s i
ku r	
s ant __________________
2022   y il  “ ___”   _____ Mavzu :  Narsa   va   hujjatlarni   ashyoviy   va   yozma   dalil   sifatida   ishga   qoshib
qoyish . Protsesual   hujjatlar   tuzish
Mundarija
Kirish
Asosiy qism 
1. Narsalar va hujjatlarni taqdim qilish
2.   Narsa va hujjatlarni ashyoviy va yozma dalil sifatida ishga qoshib qoyish
3.  Dalillar va isbot qilinishi lozim bo‘lgan holatlar
4.   Jinoyat-protsessual qonun hujjatlari tuzish va uning vazifalari 
Xulosa va takliflar 
Adabiyotlar Kirish
Mustaqillik   yillari   davomida   sud-huquq   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   fuqarolik
jamiyatini   shakllantirish,   demokratlashtirishning   tarkibiy   qismi   sifatida   sud
hokimiyatining   xolis,   mustaqil   tarmoq   sifatida   mustahkamlash,   qonun
ustuvorligini,   inson   huquq   va   erkinliklari   ishonchli   himoyalanishini   ta’minlash
bo‘yicha   izchil   ishlar   amalga   oshirildi.   Jumladan,   2010-yil   12-noyabrda   Oliy
Majlis   Senati   va   Qonunchilik   palatasining   qo‘shma   majlisida   davlatimiz   birinchi
rahbari   o‘zining   mohiyatan   tarixiy   bo‘lmish   “Mamlakatimizda   demokratik
islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish
konsepsiyasi”da   alohida   ta’kidlaganlaridek   “...sud   hokimiyatini   bosqichma-
bosqich   mustahkamlab   borish,   sudning   mustaqilligini   ta’minlash,   uni   sobiq
tuzumda   bo‘lgani   kabi   qatag‘on   quroli   va   jazolash   idorasi   sifatidagi   organ   emas,
balki   inson   va   fuqaro   huquq   va   erkinliklarini   ishonchli   himoya   va   muhofaza
etishga   xizmat   qiladigan   tom   ma’nodagi   mustaqil   davlat   institutiga   aylantirishga
qaratilgan keng ko‘lamli tashkiliy-huquqiy chora-   tadbirlar amalga oshirildi1”.   Bu
borada sud-huquq sohasidagi qonun hujjatlarining   liberallashtirilishi islohotlarning
muhim   yo‘nalishi   bo‘ldi.   Xususan,   jinoyat   ishlari   yurituvi   amaliyotiga   yarashuv
instituti joriy etildi, sudlarning   iqtisodiy jinoyatlar uchun ozodlikdan mahrum etish
o‘rniga   jarimalar   tarzidagi   jazolarni   qo‘llash   imkoniyatlari   kengaytirildi.   Sud
ishlarini   yuritish   tizimida   adolat,   jazoning   muqarrarligi   tamoyili   va   o‘zgacha
demokratik   tamoyillar   mustahkamlanishini   ta’minlovchi   boshqa   qator   chora-
tadbirlar   amalga   oshirildi.   Sudlarning   vakolatlari   izchil   kengaytirib   borilib,   odil
sudlovni   amalga   oshirishda   ular   xolisligining   va   mustaqilligining   kafolatlari
mustahkamlandi.   Shuningdek,   sudlar   tuzilmasini,   ular   faoliyatining   tashkiliy
asoslarini   takomillashtirish,   kadrlar   zaxirasini   mustahkamlashga   doir   chora-
tadbirlar   sud-huquq   islohotlarini   chuqurlashtirishga   ko‘maklashdi.   Ishni   sudga
qadar   yuritish   bosqichida   tergov   ustidan   sud   nazorati   kuchaytirildi.   Milliy
qonunchiligimizga   «Xabeas   korpus»   instituti   joriy   etildi   —   qamoqqa   olishga
sanksiya   berish,   shaxsni   lavozimidan   chetlashtirish   va   tibbiy   muassasaga
joylashtirishdek   protsessual   majburlov   horalarini   qo‘llash   huquqi   prokurorlardan sudlarga   o‘tkazildi,   uy   qamog‘i
ehtiyot   chorasi   joriy   etildi.   Huquqni   qo‘llash   tashkiliy-huquqiy   mexanizmlarini,
odil sudlovni   amalga oshirish protsessual asoslarini takomillashtirishga doir chora-
tadbirlar   odil   sudlovning   muqarrarligini,   tezkorligini   ta’minlashga,   qonuniylikni
ta’minlashda   sudning   rolini   oshirishga   ko‘maklashdi.   Prokuror   va   advokatning
jinoyat   protsessining   barcha   bosqichlaridagi   tortishuvi   tengligini,   sud-huquq
tizimini   liberallashtirish   jarayonining   muhim   tarkibiy   qismi   sifatida   advokatura
mustaqilligini   mustahkamlashga   doir   kompleks   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.
Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirish   konsepsiyasiga   muvofiq   jinoyat   ishi   qo‘zg‘atish,   ish   yuzasidan
ayblov   xulosasini   o‘qib   eshittirish   singari   huquqlarni   sudlar   vakolatidan
chiqarilishini   nazarda   tutuvchi   o‘zgartishlar   jinoyat-protsessual   qonuniga   kiritildi.
Bu esa sudning obyektivligi,   xolisligini ta’minlashga, jinoyat ishini ko‘rib chiqish
jarayonida   tortishuv   tamoyilining   kuchayishiga   ko‘maklashdi.   Kassatsiya   instituti
tubdan   isloh
etildi, apellyatsiya instituti joriy qilindi.  
Binobarin,   milliy   qonunchilik   bazasini   uzluksiz   ravishda   isloh   etish   jarayonida
tubdan yangi yuridik o‘quv adabiyotlarini tayyorlash ehtiyoji   nihoyatda oshmoqda.
Ta’kidlash   joizki,   milliy   Jinoyat-protsessual   kodeksining   qabul   qilinganidan   shu
kunga   qadar   56   marta   o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar   kiritildi.   Demak,   o‘quv
adabiyotlari   ham   doimiy   ravishda   yangilanib   borishi,   jinoyat-protsessual   fanining
va   sud-tergov   amaliyotini   real   holatini   aks   ettirishi   lozim.   Shu   nuqtayi   nazardan,
mazkur   darslik   Jinoyat-protsessual   kodeksiga   kiritilgan   so‘nggi   o‘zgartirish   va
qo‘shimchalar   hamda   hozirgi   jinoyat   ishlari   yurituvining   so‘nggi   yutuqlari
inobatga   olingan   holda,   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudi   Plenumining   tegishli
qarorlari, shuningdek maxsus o‘quv va ilmiy adabiyotlar (milliy va   xorijiy) tahlili
asosida tayyorlangan. 1. Narsalar va hujjatlarni taqdim qilish
198-modda. Narsalarni ularning egasi bo‘lmish shaxslar tashabbusi
bilan surishtiruvchi, tergovchi yoki sudga taqdim qilish
Fuqarolar,   shuningdek   korxonalar,   muassasalar,   tashkilotlarning   rahbarlari   va
boshqa   mansabdor   shaxslari   o‘z   fikrlariga   ko‘ra   ish   uchun   ahamiyatga   molik
bo‘lgan narsalarni surishtiruvchi, tergovchi yoki sudga taqdim qilishga haqlidir. 
Surishtiruvchi, tergovchi yoki sud taqdim qilingan narsani ushbu Kodeksning  136 ,
137 ,  139  va  140-moddalarida  bayon qilingan qoidalarga asosan ko‘zdan kechirishi,
agar   taqdim   qilingan   narsani   ish   uchun   ahamiyatli   deb   topsa   yoki   kelgusida
ahamiyati   bo‘lishi   mumkin   deb   hisoblasa,   uni   qabul   qilishi   shart.   Shuningdek
ushbu   ish   uchun   ahamiyatli   bo‘lmagan,   lekin   muomaladan   chiqarilgan   narsalar
(qurollar,   giyovandlik   vositalari,   pornografiya   nashrlari   va   boshqalar)   ham   qabul
qilib olinishi lozim. 
Ish   uchun   ahamiyatli   bo‘lmagan   va   muomaladan   chiqarilmagan   narsalar   taqdim
qilingan   hollarda,   surishtiruvchi,   tergovchi   yoki   sud   ularni   ko‘zdan   kechirib
bo‘lganidan keyin egalariga darhol qaytarib beradi. 
199-modda. Surishtiruvchi, tergovchi yoki sudning talabiga ko‘ra
narsalarni taqdim qilish
Surishtiruvchi,   tergovchi   yoki   sud   tintuv   yoki   olib   qo‘yish   o‘tkazmasdan   turib,
korxona,   muassasa,   tashkilot   rahbaridan,   shuningdek   fuqarodan   tergov   va   sud
harakatlarini   yuritish   chog‘ida   vaqtincha   foydalanish   uchun   zarur   bo‘lgan
narsalarni   taqdim   etishlarini   talab   qilishga   haqlidir.   Bunday   narsalar   jumlasiga
quyidagilar kiradi:  eksperiment   o‘tkazishda   tekshirilayotgan   hodisaning   holatini   va
sharoitini   qayta   tiklash   uchun   foydalaniladigan   o‘xshash   narsalar   yoki
maketlar;
 tanib olish uchun ko‘rsatilayotgan narsa bilan turdosh bo‘lgan narsalar;
 tergov   yoki   sud   harakatlarini   yuritish   yoxud   ekspert   tekshiruvini
o‘tkazish   uchun   zarur   bo‘lgan   moslamalar,   asbob-uskunalar,   anjomlar,
materiallar,   agar   bunday   narsalar   surishtiruvchi,   tergovchi   yoki   sudda
yoxud   ularning   topshirig‘i   bo‘yicha   harakat   qilayotgan   mutaxassis,
ekspert   yoki   ekspertiza   muassasasida   bo‘lmasa.   Zarurat   qolmagach,   bu
narsalar egasiga qaytarilishi lozim. 
200-modda. Hujjatlarni ularning egasi bo‘lmish shaxslar tashabbusi bilan
surishtiruvchi, tergovchi yoki sudga taqdim qilish
Fuqarolar,  shuningdek   korxonalar,  muassasalar,   tashkilotlarning  rahbarlari
va   boshqa   mansabdor   shaxslari   o‘z   ixtiyorlaridagi   hujjatlarni   yoki   o‘zlaridagi
mavjud   ma’lumotlar   asosida   maxsus   tuzilgan   hujjatlarni   surishtiruvchi,   tergovchi
yoki sudga taqdim qilishga haqlidirlar. 
201-modda. Surishtiruvchi, tergovchi, prokuror yoki sudning talabiga
ko‘ra hujjatlarni taqdim qilish
Korxonalar,   muassasalar,   tashkilotlarning   rahbarlari   va   boshqa   mansabdor
shaxslari   surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror   yoki   sudning   talabiga   ko‘ra   o‘z
ixtiyorlaridagi   hujjatlarni   yoki   o‘zlaridagi   mavjud   ma’lumotlar   asosida   maxsus
tuzilgan   hujjatlarni   taqdim   qilishlari   shart.Korxonalar,   muassasalar,
tashkilotlarning   rahbarlari   va   boshqa   mansabdor   shaxslari   surishtiruvchi,
tergovchi,   prokuror   yoki   sudning   talabiga   ko‘ra   o‘z   vakolatlari   doirasida   taftish
yoki   boshqa   xizmat   tekshiruvi   o‘tkazishlari   va   taftish   yoki   tekshiruv   natijalari
to‘g‘risidagi   dalolatnomani   barcha   ilovalari   bilan   birga   belgilangan   muddatda
taqdim   qilishlari   shart.   Surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror   yoki   sud   taftish   yoki
tekshiruv natijalari to‘g‘risidagi dalolatnomada yoxud boshqa hujjatda belgilangan
qoidalardan   chekinishlar,   nuqsonlar,   ziddiyatlar   va   boshqa   kamchiliklarni aniqlagan taqdirda, hujjatdagi qayd etilgan xatolar bartaraf etilishini talab qilishga
haqli.   (201-modda   O‘zbekiston   Respublikasining   2016-yil   29-dekabrdagi   O‘RQ-
418-sonli  Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 1-son, 1-modda)
202-modda. Narsa va hujjatlarni taqdim qilish bayonnomasi
Ashyoviy   dalillar   sifatida   ahamiyatga   ega   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan   narsa
va   hujjatlar   taqdim   qilinganligi   to‘g‘risida   ushbu   Kodeksning   90   —   92-
moddalarida   nazarda   tutilgan   qoidalarga   muvofiq   surishtiruvchi,   tergovchi
bayonnoma tuzadi, sud esa sud majlisining bayonnomasiga yozib qo‘yadi. 
Bayonnomada:
 narsa yoki hujjatni taqdim etgan shaxs to‘g‘risidagi ma’lumotlar;
 bu   shaxsning   narsa   yoki   hujjatni   ishga   qo‘shib   qo‘yish   to‘g‘risidagi
iltimosnomasi;
 narsa   yoki   hujjatni   ko‘zdan   kechirish   jarayoni   va   natijalari,   agar   u   pochta
orqali yuborilgan bo‘lsa, uning o‘ramasini ko‘zdan kechirish natijalari;
 narsa   yoki   hujjatning   surishtiruvchi,   tergovchi   yoki   sudga   haqiqatan   ham
topshirilgani   yoxud   narsa   yoki   hujjat   uni   keltirgan   shaxsga   qaytarib
berilgani ko‘rsatiladi. 
Ashyoviy   dalil   sifatida   ahamiyatli   bo‘lgan   yoki   ahamiyatga   ega   bo‘lishi   mumkin
bo‘lgan   narsa   yoki   hujjatni   taqdim   etgan   shaxsga   surishtiruvchi   yoki   tergovchi
bayonnomadan   nusxa,   sud   majlisida   raislik   qiluvchi   esa   sud   majlisi
bayonnomasidan ko‘chirma beradi. 
Qabul qilib olingan narsa yoki hujjat pochta orqali kelgan bo‘lsa, bayonnomaning
nusxasi   yoki   undan   olingan   ko‘chirma   narsani   yoki   hujjatni   yuborgan   shaxsga
jo‘natiladi,   pochta   pattasi   bayonnomaga   ilova   qilinadi.   Surishtiruvchi,   tergovchi
yoki sud pochta orqali olingan narsa yoki hujjatni ishga aloqador emas deb topib,
uni   yuboruvchiga   pochta   orqali   qaytargan   taqdirda   ham   pochta   pattasi
bayonnomaga qo‘shib qo‘yiladi. Taqdim   etilgan   narsa   yoki   hujjatni   ashyoviy   dalil   sifatida   ishga   qo‘shib   qo‘yish
haqidagi   iltimosni   rad   qilish   to‘g‘risida   surishtiruvchi,   tergovchi   qaror,   sud   esa
ajrim   chiqaradi.   Taftishlar   va   boshqa   xizmat   tekshiruvlarining   dalolatnomalari
yozma   dalil   sifatida   taqdim   qilingan   boshqa   hujjatlar   qatori   ishga   maxsus
rasmiylashtirilmasdan qo‘shib qo‘yiladi. 
Tergov   yoki   sud   harakatlarini   yuritishda   vaqtincha   foydalanish   uchun   so‘ralgan
narsalarning   qabul   qilingani   va   qaytarib   berilgani   surishtiruvchi,   tergovchi,   sud
majlisida   raislik   qiluvchi   yoki   sud   majlisining   kotibi,   shuningdek   narsalarning
egasi   tomonidan   beriladigan   tilxatlar   bilan   rasmiylashtiriladi.   Taqdim   qilingan
narsalar   ish   uchun   ahamiyatga   ega   bo‘lishi   mumkin   bo‘lsa,   ularning   belgilari,
xossalari,   texnikaviy   tavsifi,   basharti   ular   yuritilayotgan   tergov   davomida
ishlatilgan   bo‘lsa,   shu   tergov   harakati   bayonnomasida   yoki   sud   majlisi
bayonnomasida aks ettiriladi. 
2.   Narsa va hujjatlarni ashyoviy va yozma dalil sifatida ishga qoshib qoyish
203-modda. Ashyoviy dalillar
Kelib   chiqishini,   kimga   tegishliligini,   ma’lum   maqsadlarda
foydalanilganligini yoki foydalanishga yaroqliligini, qo‘ldan-qo‘lga o‘tganligi yoki
turgan joyi o‘zgarganligini, u yoki bu moddalar, narsa, jarayon va hodisalar ta’sir
etganligini   aniqlash   mumkin   bo‘lgan   fizikaviy   alomatlar   yoki   belgilarga,
shuningdek   ish   holatlarini   aniqlashga   xizmat   qiladigan   har   qanday   boshqa
alomatlar   va   belgilarga   ega   bo‘lgan   narsa   ashyoviy   dalil   hisoblanadi.   Qarang:
O‘zbekiston  Respublikasi  Oliy Sudi  Plenumining 2012-yil  13-dekabrdagi  17-sonli
“Jinoyat ishlari bo‘yicha ashyoviy dalillarga oid qonunchilikni qo‘llashning ayrim
masalalari to‘g‘risida” qarorining  2-bandi .
203 1
-modda. Jinoyat quroli Ashyoviy dalil deb e’tirof etilgan jinoyatga tayyorgarlik ko‘rish yoki sodir
etish   uchun   maxsus   mo‘ljallangan,   tayyorlangan   yoki   moslashtirilgan   narsalar,
shuningdek   jinoiy   maqsadlarga   erishish   uchun   jinoyat   sodir   etish   jarayonida
bevosita   foydalanilgan   mol-mulk   jinoyat   qurolidir. (203 1
-modda   O‘zbekiston
Respublikasining   2016-yil   25-apreldagi   O‘RQ-405-sonli   Qonuniga   asosan
kiritilgan — O‘R QHT, 2016-y., 17-son, 173-modda)
204-modda. Yozma dalillar
Mansabdor shaxs yoki fuqaro tomonidan so‘z, raqam, chizma yoki boshqa shaklda
yozilgan va ish uchun ahamiyatli bo‘lishi mumkin bo‘lgan ma’lumotlarni saqlash,
o‘zgartirish,   berish   uchun   mo‘ljallangan   hujjat   yoki   boshqa   yozuvlar   yozma   dalil
hisoblanadi. 
Tergov   harakatining   bayonnomasi,   sud   majlisining   bayonnomasi   va   ularning
ilovalari ham yozma dalil hisoblanadi. 
Ushbu Kodeksning  203-moddasida  ko‘rsatilgan alomatlari, belgilari, izlari bo‘lgan
hujjatlar va boshqa xatlar ham ashyoviy dalil bo‘lib xizmat qilishi mumkin. 
205-modda. Ashyoviy va yozma dalillarni olish usullari
Ashyoviy   va   yozma   dalil   sifatida   foydalaniladigan   narsalar,   hujjatlar   va   boshqa
yozuvlar   hodisa   sodir   bo‘lgan   joyni   yoki   boshqa   joylarni,   binolarni   ko‘zdan
kechirish,   tanib   olish   uchun   ko‘rsatish,   guvohlantirish,   murdani   eksgumatsiya
qilish,   ekspert   tekshiruvi   uchun   namunalar   olish,   ko‘rsatuvni   hodisa   yuz   bergan
joyda tekshirish, olib qo‘yish, tintuv yoki eksperiment o‘tkazish jarayonida olinishi
mumkin   yoxud   ular   ushbu   Kodeksning   198   —   202-moddalarida   nazarda   tutilgan
tartibda surishtiruvchi, tergovchi yoki sudga taqdim qilinishi mumkin. 
206-modda. Ashyoviy dalillarni ko‘zdan kechirish
Boshqa   shaxslardan   topilgan,   olib   qo‘yilgan   yoki   qabul   qilib   olingan   narsalar
ushbu   Kodeksning   135   —   137 ,   139   va   140-moddalarida   ko‘rsatilgan   qoidalarga
asosan darhol ko‘zdan kechiriladi.  Ko‘zdan   kechirishda   narsaning   ishga   taalluqliligi   haqida   xulosa   chiqarishga   asos
bo‘ladigan,   shuningdek   uni   boshqa   narsalardan   farqlovchi   belgilar   aniqlanishi
lozim.   Ko‘zdan   kechirish   jarayoni   va   uning   natijalari   narsa   olingan   paytda
o‘tkazilayotgan   tergov   harakati   bayonnomasida   yoki   sud   majlisi   bayonnomasida
qayd   etiladi.   Qarang:   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudi   Plenumining   1997-yil
22-avgustdagi   12-sonli   “Sud   tomonidan   jinoyat   ishlarini   birinchi   bosqich   sudida
muhokama   etish   jarayonida   protsessual   qonunchilikka   rioya   qilinishi
to‘g‘risida”gi qarorining  6-bandi .
207-modda. Narsani ashyoviy dalil deb e’tirof etish va uni jinoyat
ishiga qo‘shib qo‘yish
Narsani   ashyoviy   dalil   deb   e’tirof   etish   va   uni   jinoyat   ishiga   qo‘shib   qo‘yish
to‘g‘risida   surishtiruvchi,   tergovchi   qaror,   sud   esa   ajrim   chiqaradi.   Ushbu   qaror
yoki   ajrimda   ashyoviy   dalilni   ishda   qoldirish   yoki   uni   saqlash   uchun   topshirish
masalasi   ham   hal   qilinishi   lozim.   Qarang:   “Surishtiruv,   dastlabki   tergov   va   sud
muhokamasi   davomida   ashyoviy   dalillar,   moddiy   qimmatliklar   va   boshqa   mol-
mulkni olib qo‘yish (qabul qilish), hisobga olish, saqlash, berish, sotish, qaytarish,
yo‘q   qilib   tashlash   tartibi   to‘g‘risida   yo‘riqnoma ”   (O‘zbekiston   Respublikasi
Adliya   vazirligi   tomonidan   2010-yil   29-dekabrda   ro‘yxatdan   o‘tkazildi,   ro‘yxat
raqami 2174).
208-modda. Ashyoviy dalillarni saqlash va boshqa joyga yuborish
Ashyoviy   dalillarni   saqlash,   shuningdek   ularni   ekspertiza   o‘tkazish   uchun
yuborishda   yoki   jinoyat   ishi   boshqa   surishtiruv,   dastlabki   tergov   organiga,
prokurorga yoxud sudga o‘tkazilishi munosabati bilan yuborish chog‘ida ashyoviy
dalillarning yo‘qotilishi, shikastlanishi, buzilishi, bir-biriga qo‘shilib yoki aralashib
ketishining oldini olish choralari ko‘rilishi lozim. 
Ishni   o‘tkazishda   u   bilan   birga   yo‘llanadigan   ashyoviy   dalillar   ilova   xatda   yoki
unga ilova qilinadigan ro‘yxatda birma-bir sanab o‘tiladi. Bundan tashqari, ayblov
xulosasiga yoki ayblov dalolatnomasiga ilova qilingan ma’lumotnomada ishga doir barcha ashyoviy dalillar, har birining qayerda ekanligi ko‘rsatilib, birma-bir sanab
o‘tilishi lozim.  (208-moddaning ikkinchi qismi O‘zbekiston Respublikasining 2017-
yil 6-sentabrdagi O‘RQ-442-sonli  Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son,
943-modda)
Ashyoviy   dalillar   pochta   yoki   chopar   orqali   yetkazib   berilganda   surishtiruvchi,
tergovchi yoki sudya xolislar ishtirokida, zarur bo‘lganda esa, shuningdek ekspert
yoxud mutaxassislar ishtirokida olingan dalillarni ko‘zdan kechiradi va ularni ilova
xati yoki ro‘yxati bilan solishtiradi. Ko‘zdan kechirish jarayoni va natijasi  haqida
bayonnoma tuziladi. 
Ashyoviy   dalillar,   ular   haqidagi   masala   sudning   qonuniy   kuchga   kirgan   hukmi,
ajrimi   bilan   yoxud   surishtiruvchi,   tergovchi,   prokurorning   ishni   tugatish
to‘g‘risidagi   qarori   bilan   hal   qilinmagunga   qadar   saqlab   turiladi.   Ushbu
Kodeksning  210-moddasida  nazarda tutilgan hollarda ashyoviy dalillarga oid qaror
ish yuritish tamom bo‘lgunga qadar qabul qilinishi mumkin. 
Ashyoviy   dalil   sifatida   ishga   qo‘shib   qo‘yilgan   narsaga   egalik   qilish   huquqi
borasidagi   nizo   fuqaroviy   sud   ishlarini   yuritish   tartibida   hal   qilinishi   lozim
bo‘lganda, bu narsa fuqaroviy ish bo‘yicha sud chiqargan hal qiluv qarori qonuniy
kuchga   kirgunga   qadar   saqlanishi   lozim. Qarang:   O‘zbekiston   Respublikasi
Fuqarolik protsessual kodeksining  217-moddasi .
209-modda. Pul, qimmatli qog‘ozlar, valyuta boyliklari va zargarlik
buyumlarini saqlash uchun topshirish
Ishga   ashyoviy   dalil   sifatida   qo‘shib   qo‘yilgan   pul,   qimmatli   qog‘ozlar,   valyuta
boyliklari,   zargarlik   buyumlari   va   qimmatbaho   metallardan,   qimmatbaho
toshlardan yasalgan boshqa buyumlar, shuningdek bunday buyumlarning rezgilari
topilganda   mutaxassis   ishtirokida   ko‘zdan   kechirilishi   va   belgilangan   tartibda
saqlash uchun topshirilishi lozim. Fuqaroviy da’voni ta’minlash maqsadida yoxud
garov   tariqasida   olib   qo‘yilgan   yoki   qabul   qilingan   pullar   uch   sutkadan
kechiktirmay   surishtiruv,   dastlabki   tergov   organi   yoki   sudning   depozit   hisobiga topshirilishi   shart. (209-moddaning   ikkinchi   qismi   O‘zbekiston   Respublikasining
2001-yil   29-avgustdagi   254-II-son   Qonuni   tahririda   —   Oliy   Majlis
Axborotnomasi, 2001-y., 9-10-son, 165-modda) 
210-modda. Jinoyat ishini yuritish tamom bo‘lgunga qadar ashyoviy
dalillar to‘g‘risida qabul qilinadigan qarorlar
Ashyoviy   dalillardan:   tez   buziladigan   narsalar,   kundalik   ro‘zg‘orda   zarur
bo‘ladigan   narsalar;   uy   hayvonlari,   parrandalar   va   boqish   lozim   bo‘lgan   boshqa
hayvonlar   zarur   tergov   harakatlari   o‘tkazilgach,   kechiktirmay   egalariga   qaytarib
berilishi lozim. 
Tez buziladigan narsalar yoki uy hayvonlari, parrandalar va boshqa hayvonlarning
qonuniy   egasi   yoxud   mulkdori   noma’lum   bo‘lgan   yoki   boshqa   sabablarga   ko‘ra
ularni   qaytarib   berish   mumkin   bo‘lmagan   hollarda   ular   qarab   turish   yoki
belgilangan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   uchun   tegishli   korxona,   muassasa,
tashkilotga topshirilishi lozim. 
211-modda. Jinoyat ishini yuritish tamom bo‘lganligi munosabati bilan
ashyoviy dalillar to‘g‘risida qabul qilinadigan qarorlar
Hukmda,   shuningdek   jinoyat   ishini   tugatish   to‘g‘risidagi   ajrimda   yoki   qarorda
ashyoviy   dalillar   masalasi   quyidagi   qoidalarga   rioya   etilgan   holda   hal   qilinadi:1)
gumon   qilinuvchiga,   ayblanuvchiga,   sudlanuvchiga,   mahkumga   tegishli   bo‘lgan
jinoyat   qurollari   musodara   qilinishi   kerak   va   ular   tegishli   muassasalarga
topshiriladi   yoki   yo‘q   qilib   yuboriladi.   Gumon   qilinuvchiga,   ayblanuvchiga,
sudlanuvchiga,   mahkumga   tegishli   bo‘lmagan   mol-mulk   qonuniy   egalariga,
mulkdorlariga   yoki   ularning   huquqiy   vorislariga,   shuningdek   merosxo‘rlariga
qaytarib beriladi. Gumon qilinuvchiga, ayblanuvchiga, sudlanuvchiga, mahkumga
tegishli   bo‘lmagan   mol-mulkning   qonuniy   egalari,   mulkdorlari   yoki   ularning
huquqiy   vorislari,   xuddi   shuningdek   merosxo‘rlari   aniqlanmagan   taqdirda,   ushbu
mol-mulk   davlat   daromadiga   o‘tkaziladi; (211-moddaning   1-bandi   O‘zbekiston Respublikasining   2017-yil   16-oktabrdagi   O‘RQ-448-sonli   Qonuni   tahririda   —
Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 2017-y.) 
2)   muomaladan   chiqarilgan   ashyolar   tegishli   muassasalarga   berilishi   lozim   yoki
yo‘q qilib yuboriladi;
3)   hech   qanday   qimmatga   ega   bo‘lmagan   ashyolar   yo‘q   qilib   yuboriladi,
manfaatdor   shaxslar   yoki   muassasalar   iltimos   qilgan   hollarda   esa   ularga   berilishi
mumkin;
4)   jinoyat   yoki   boshqa   g‘ayrihuquqiy   harakatlar   sodir   qilinishi   natijasida
qonuniy egasi va mulkdoridan mahrum bo‘lib qolgan pullar yoki boshqa boyliklar
qonuniy   egalariga,   mulkdorlariga   yoki   ularning   huquq   vorislariga,   shuningdek
merosxo‘rlariga   qaytarib   berilishi   lozim; Qarang:   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy
sudi   Plenumining   1999-yil   24-sentabrdagi   19-sonli   “Poraxo‘rlik   ishlari   bo‘yicha
sud amaliyoti to‘g‘risida”gi qarorining  17-bandi .
5) jinoiy yo‘l bilan orttirilgan pullar va boshqa boyliklar sudning hukmiga
binoan jinoyat natijasida yetkazilgan mulkiy zararni qoplashga o‘tkaziladi, mulkiy
zarar ko‘rgan shaxs aniqlanmagan taqdirda, davlat foydasiga o‘tkaziladi;
6) ashyoviy dalil hisoblanuvchi hujjatlar ularni saqlash zarurati tugagunga
qadar   ishda   asrab   turiladi   yoki   manfaatdor   shaxslarga   yoxud   muassasalarga
beriladi. Qarang:   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudi   Plenumining   2014-yil   23-
maydagi   07-son   “Sud   hukmi   to‘g‘risida”gi   qarorining   31-bandi ,O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   sudi   Plenumining   1996-yil   20-dekabrdagi   36-sonli   “Atrof
muhitni muhofaza kilish va tabiatdan foydalanish sohasidagi jinoyatlar va boshqa
huquqbuzarliklar to‘g‘risidagi ishlar bo‘yicha sud amaliyoti haqida”gi qarori 14-
bandining   birinchi   xatboshisi ,   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudi   Plenumining
2000-yil   28-apreldagi   8-sonli   “Valyuta   qimmatliklarini   qonunga   xilof   ravishda
olish   yoki   o‘tkazishga   doir   ishlar   yuzasidan   sud   amaliyoti   to‘g‘risida”gi
qarorining  13-bandi , O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumining 2018-yil 24- avgustdagi 25-sonli “Sudlar tomonidan jinoyat ishlarini apellatsiya va kassatsiya
tartibida ko‘rish amaliyoti to‘g‘risida”gi qarori 37-bandining  uchinchi xatboshisi .
212-modda. Ashyoviy dalillarni shikastlaganlik yoki yo‘qotganlik
uchun javobgarlik
Ekspertiza o‘tkazish yoki boshqa qonuniy harakatlar natijasida shikastlangan yoki
yo‘qolgan ashyoning qiymati sud chiqimlariga qo‘shiladi. 
Ayblov hukmi chiqarilganda, agar bu ashyo mahkumga yoki fuqaroviy javobgarga
tegishli   bo‘lsa,   uning   qiymati   to‘lanmaydi;   agar   ashyo   boshqa   biror   shaxsga
tegishli bo‘lsa, uning qiymati bu shaxsga sud tomonidan to‘lanishi va ayni vaqtda
bu summa mahkum yoki fuqaroviy javobgar hisobidan davlat foydasiga undirilishi
lozim. 
Oqlov hukmi chiqarilganda hamda ish tugatilgan hollarda ekspertiza o‘tkazish yoki
boshqa   qonuniy   harakatlar   natijasida   shikastlangan   yoki   yo‘qolgan   ashyoning
qiymati   qonuniy   egasiga   yoki   mulkdoriga,   shuningdek   protsessual   mavqeyidan
qat’i nazar, ularning huquq vorislari va merosxo‘rlariga to‘lanadi. 
Ashyoviy   dalillar   shikastlangan   yoki   yo‘qolgan   boshqa   barcha   hollarda   ularning
qiymati   zarar   keltirish   natijasida   kelib   chiqadigan   majburiyatlarga   doir   fuqaroviy
qonunchilik qoidalariga muvofiq to‘lattirilishi lozim. 
(212-moddaning   to‘rtinchi   qismi   O‘zbekiston   Respublikasining   2021-yil
21-apreldagi   O‘RQ-683-sonli   Qonuni   tahririda   —   Qonunchilik   ma’lumotlari
milliy bazasi, 21.04.2021-y., 03/21/683/0375-son) 3.  Dalillar va isbot qilinishi lozim bo‘lgan holatlar
Dalillarning turlari
Ijtimoiy   xavfli   qilmishning   yuz   bergan-bermaganligini,   shu   qilmishni   sodir   etgan
shaxsning   aybli-aybsizligini   va   ishni   to‘g‘ri   hal   qilish   uchun   ahamiyatga   molik
boshqa   holatlarni   surishtiruvchining,   tergovchining   va   sudning   qonunda
belgilangan   tartibda   aniqlashiga   asos   bo‘ladigan   har   qanday   haqiqiy   ma’lumotlar
jinoyat   ishi   bo‘yicha   dalil   hisoblanadi.Bu   ma’lumotlar   guvohning,
jabrlanuvchining,   gumon   qilinuvchining,   ayblanuvchining,   sudlanuvchining
ko‘rsatuvlari,   ekspertning   xulosasi,   ashyoviy   dalillar,   ovozli   yozuvlar,
videoyozuvlar,   kinotasvir   va   fotosuratlardan   iborat   materiallar,   tergov   va   sud
harakatlarining   bayonnomalari   va   boshqa   hujjatlar   bilan   aniqlanadi.   Qarang:
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudi   Plenumining   2018-yil   24-avgustdagi   24-sonli
“Dalillar   maqbulligiga   oid   jinoyat-protsessual   qonuni   normalarini   qo‘llashning
ayrim   masalalari   to‘g‘risida”gi   qarorining   2   va   3-bandlari . Agar   tezkor-qidiruv
tadbirlarining   natijalari   faqat   qonun   talablariga   muvofiq   olingan   bo‘lsa,   ushbu
Kodeks   normalariga   muvofiq   tekshirilgan   va   baholanganidan   keyin   hamda
huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlar   xodimlarining   yoki   tezkor-qidiruv   tadbirida
ishtirok etgan boshqa shaxslarning harakatlariga bog‘liq bo‘lmagan holda shaxsda
jinoyat   sodir   etish   uchun   shakllangan   qasd   mavjud   bo‘lganligidan   dalolat   bersa,
ushbu   natijalar   dalil   sifatida   tan   olinishi   mumkin. (81-moddaning   uchinchi   qismi
O‘zbekiston   Respublikasining   2021-yil   18-fevraldagi   O‘RQ-675-sonli   Qonuni tahririda   —   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   18.02.2021-y.,
03/21/675/0126-son)
Ayblash va hukm qilish uchun asoslar
Ishni   ayblov   xulosasi   yoki   ayblov   dalolatnomasi   bilan   sudga   yuborish   va   ayblov
hukmi   chiqarish   uchun   quyidagilar   isbotlangan   bo‘lishi   kerak: (82-moddaning
birinchi   xatboshisi   O‘zbekiston   Respublikasining   2017-yil   6-sentabrdagi   O‘RQ-
442-sonli  Qonuni  tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 36-son, 943-modda)
1)   jinoyat   obyekti;   jinoyat   tufayli   yetkazilgan   ziyonning   xususiyati   va
miqdori, jabrlanuvchining shaxsini tavsiflovchi holatlar;
2) sodir etilgan jinoyatning vaqti, joyi, usuli, shuningdek Jinoyat  kodeksida
ko‘rsatib o‘tilgan boshqa holatlari; qilmish va ro‘y bergan ijtimoiy xavfli oqibatlar
o‘rtasidagi sababiy bog‘lanish;
3) jinoyatning ushbu shaxs tomonidan sodir etilganligi;
4)   jinoyat   to‘g‘ri   yoki   egri   qasd   bilan   yoxud   beparvolik   yoki   o‘z-o‘ziga
ishonish   oqibatida   sodir   etilganligi,   jinoyatning   sabablari   va   maqsadlari; Qarang:
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudi   Plenumining   1997-yil   22-avgustdagi   12-sonli
“Sud   tomonidan   jinoyat   ishlarini   birinchi   bosqich   sudida   muhokama   etish
jarayonida   protsessual   qonunchilikka   rioya   qilinishi   to‘g‘risida”gi   qarori   17-
bandining  birinchi xatboshisi .
5) ayblanuvchining, sudlanuvchining shaxsini tavsiflovchi holatlar. 
Reabilitatsiya uchun asoslar
Gumon qilinuvchi, ayblanuvchi, sudlanuvchi quyidagi hollarda aybsiz deb
topiladi va reabilitatsiya etilishi lozim:
1) ish qo‘zg‘atilgan va tergov harakatlari yoki sud muhokamasi o‘tkazilgan
ish bo‘yicha jinoiy hodisa yuz bermagan bo‘lsa;
2) uning qilmishida jinoyat tarkibi bo‘lmasa; 3) uning sodir etilgan jinoyatga daxli bo‘lmasa. 
Ayblilik to‘g‘risidagi masalani hal qilmay turib jinoyat ishini tugatish
uchun asoslar
Quyidagi   hollarda   shaxsning   jinoyat   sodir   etilishida   aybliligi   to‘g‘risidagi
masalani hal qilmay turib jinoyat ishi tugatilishi lozim, basharti:
1) shaxsni javobgarlikka tortish muddati o‘tgan bo‘lsa;
2) e’lon qilingan amnistiya akti sodir etilgan jinoyat yoki shaxsga daxldor
bo‘lsa;
3) ayblanuvchi, sudlanuvchi vafot etgan bo‘lsa;
4)   shaxsga   nisbatan   aynan   shu   ayblov   bo‘yicha   sudning   qonuniy   kuchga
kirgan hukmi bo‘lsa;
5)   shaxsga   nisbatan   aynan   shu   ayblov   bo‘yicha   ishni   tugatish   haqida
sudning qonuniy kuchga kirgan ajrimi (qarori) yoki vakolatli mansabdor shaxsning
jinoyat   ishi   qo‘zg‘atishni   rad   etish   yoxud   ishni   tugatish   haqida   bekor   qilinmagan
qarori bo‘lsa;
6)   ish   faqat   jabrlanuvchining   shikoyati   bilan   qo‘zg‘atiladigan   hollarda
uning   shikoyati   bo‘lmasa,   ushbu   Kodeksning   325-moddasida   nazarda   tutilgan
hollar bundan mustasno;
7)   shaxs   ijtimoiy   xavfli   qilmish   sodir   etgan   paytda   jinoiy   javobgarlikka
tortish mumkin bo‘lgan yoshga to‘lmagan bo‘lsa;
8)   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat   kodeksi   Maxsus   qismining   tegishli
moddasida shaxsning o‘z qilmishiga amalda pushaymon bo‘lganligi tufayli yoxud
belgilangan   muddat   ichida   yetkazilgan   moddiy   zararning   o‘rni   qoplanganligi   va
(yoki) jinoyat oqibatlari bartaraf etilganligi munosabati bilan javobgarlikdan ozod
qilinishi nazarda tutilgan bo‘lsa. Ushbu   modda   birinchi   qismining   1 ,   2 ,   3   va   8-bandlarida   nazarda   tutilgan
hollarda,   agar   ayblanuvchi,   sudlanuvchi   yoki   vafot   etgan   ayblanuvchining,
sudlanuvchining   yaqin   qarindoshlari   talab   qilsa,   ishni   yuritish   umumiy   tartibda
davom   ettirilishi   mumkin.   Bunday   hollarda   hukm   qilish   uchun   asoslar   mavjud
bo‘lsa, ayblov hukmi jazo tayinlanmasdan chiqariladi.
Jinoyat   sodir   etganidan   keyin   ruhiy   holatining   o‘z   harakatlari   ahamiyatini
anglay   olmaydigan   yoki   ularni   boshqara   olmaydigan   darajada   buzilishi   yuzaga
kelgan   shaxs   to‘g‘risidagi   jinoyat   ishi   ushbu   Kodeksning   61-bobida   belgilangan
tartibda aybdorlik haqidagi masala hal qilinmasdan tugatiladi. 
Jabrlanuvchi Jinoyat kodeksining  66 1
-moddasida  nazarda tutilgan jinoyatlar
to‘g‘risidagi   ishlar   bo‘yicha   gumon   qilinuvchi,   ayblanuvchi,   sudlanuvchi   bilan
yarashgan  taqdirda  jinoyat  ishi  ushbu   Kodeksning   62-bobida   belgilangan  tartibda
sud tomonidan ayblilik haqidagi masala hal qilinmasdan tugatilishi mumkin.
Jinoyat   ishi   quyidagi   hollarda   shaxsning   roziligi   bilan   uning   aybliligi
haqidagi masalani hal qilmay turib tugatilishi mumkin, basharti:
1)   ishni   tergov   qilish   yoki   sudda   ko‘rib   chiqish   paytiga   kelib,   qilmish
ijtimoiy   xavflilik   xususiyatini   yo‘qotgan   yoxud   vaziyat   o‘zgarishi   oqibatida   bu
shaxs ijtimoiy jihatdan xavfli bo‘lmay qolgan deb e’tirof etilsa;
2)   ijtimoiy   xavfi   katta   bo‘lmagan   yoki   uncha   og‘ir   bo‘lmagan   jinoyatni
birinchi  marta sodir  etgan shaxs  aybini  bo‘yniga olish to‘g‘risida arz qilgan, chin
ko‘ngildan   pushaymon   bo‘lgan,   jinoyatning   ochilishiga   faol   yordam   bergan   va
keltirilgan zararni bartaraf qilgan bo‘lsa;
3) sodir etilgan qilmishning xususiyatini, birinchi marta ijtimoiy xavfi katta
bo‘lmagan   jinoyat   sodir   etganning   shaxsini   hisobga   olib,   materiallarni   voyaga
yetmaganlar   ishlari   bo‘yicha   idoralararo   komissiyaga   qarab   chiqish   uchun   berish
maqsadga muvofiq bo‘lsa. 
Dalillarni bayonnomada qayd etish Ma’lumotlar   va   narsalardan,   ular   tergov   harakati   bayonnomasi   yoki   sud   majlisi
bayonnomasida qayd etilganidan keyingina dalil sifatida foydalanish mumkin. 
Bayonnomalar yuritish uchun mas’uliyat surishtiruv va dastlabki tergov bosqichida
surishtiruvchi   va   tergovchi,   sudda   esa,   raislik   qiluvchi   va   sud   majlisi   kotibi
zimmasiga   yuklatiladi.Bayonnomalarga:   tergov   yoki   sud   harakatining
ishtirokchilari   to‘g‘risidagi   ma’lumotlar,   bu   shaxslarga   ularning   huquq   va
majburiyatlari   tushuntirilgani;   tergov   yoki   sud   harakatining   o‘tkazilish   joyi   va
vaqti,   shart-sharoitlari,   jarayoni   va   natijalari,   bunda   topilgan   moddiy   obyektlar
tavsifi  va ularning ish uchun ahamiyatli  bo‘lgan belgilari;  tergov harakatlari  yoki
sud   muhokamasi   ishtirokchilari   tasdiqlashni   so‘ragan   faktlar;   ularning   yuz
berayotgan   hodisa   sabablari   xususidagi   ko‘rsatuvlari,   tushuntirishlari,
mulohazalari;   ular   tomonidan   berilgan   iltimosnomalar,   shikoyatlar,   rad   etishlar;
tergov   harakatini   olib   borish   yoki   sud   muhokamasi   jarayonidagi   tartibbuzarlik
hollari,   shuningdek   bu   tartibbuzarliklarni   bartaraf   etish   va   oldini   olish   uchun
ko‘rilgan chora-tadbirlar kiritiladi. 
Dalillarni qayd etishda yordamchi usullar. Bayonnomaga ilovalar
Dalillarni   qayd   etish   uchun   bayonnoma   tuzish   bilan   bir   qatorda   ovoz   yozish,
videoyozuv,   kinotasvir,   fotosuratga   tushirish,   qoliplar   tayyorlash,   nusxalar   olish,
rejalar,   sxemalar   tayyorlash   va   axborotni   aks   ettirishning   boshqa   usullari
qo‘llanilishi  mumkin. Surishtiruvchi, tergovchi, sud dalillarni mustahkamlashning
bu   usullarini   qo‘llanishga   ko‘maklashish   uchun   mutaxassislarni   jalb   etishi
mumkin. 
Surishtiruvchi, tergovchi, sud tomonidan dalillarni qayd etishning qanday usullari
qo‘llangani,   foydalanilgan   apparatlar,   asboblar,   uskunalar,   materiallarning
texnikaviy   tavsifi   keltirilib,   tegishlicha   tergov   harakati   bayonnomasi   yoki   sud
majlisi bayonnomasida aks ettiriladi. 
Tergov   yoki   sud   harakatining   borishi   va   natijalari   aks   ettirilgan   fotosuratlar,
fonogrammalar,   videoyozuvlar,   kinotasvirlar,   qoliplar,   nusxalar,   rejalar,   sxemalar va   boshqalar   bayonnomaga   ilova   qilinadi.   Har   qaysi   ilovada   tergov   yoki   sud
harakatining   nomi,   o‘tkazilgan   joyi,   sanasi   ko‘rsatilgan   izohlovchi   matn   bo‘lishi
lozim.   Bu   izohlovchi   matnni   surishtiruv   va   dastlabki   tergov   bosqichida
surishtiruvchi yoki tergovchi va xolislar, sudda esa, raislik qiluvchi va sud majlisi
kotibi o‘z imzolari bilan tasdiqlaydilar. 
Quyidagi protsessual harakatlar videoyozuv orqali qayd etilishi shart: 
1)   o‘ta   og‘ir   jinoyatlar   bo‘yicha   hodisa   sodir   bo‘lgan   joyni   ko‘zdan
kechirish; 
2) tintuv; 
3) ko‘rsatuvlarni hodisa sodir bo‘lgan joyda tekshirish; 
4) tergov eksperimenti; 
5) shaxsni ushlash; 
6) himoyachidan voz kechish; 
7) shaxsni ushlash jarayonida o‘tkaziladigan shaxsiy tintuv va olib qo‘yish.
Ushbu   modda   to‘rtinchi   qismining   5 ,   6   va   7-bandlarida   nazarda   tutilgan
protsessual harakatlarni videoyozuv orqali qayd etish ushbu Kodeksda belgilangan
xususiyatlar inobatga olingan holda amalga oshiriladi.
Dalillarni qayd etishning to‘g‘riligini tasdiqlash
Tergov   harakatlari   ishtirokchilarining,   shuningdek   sud   muhokamasidagi
taraflarning   bu   harakatlar   jarayoni   va   natijalari   aks   ettirilgan   bayonnoma   bilan
tanishish,   xuddi   shuningdek   bayonnomaga   qo‘shimcha   va   tuzatishlar   kiritish
huquqlari ta’minlanishi kerak.  Surishtiruvchi yoki tergovchi tergov harakatlari tamom bo‘lishi bilanoq bu harakat
ishtirokchilariga   bayonnomani   o‘qib   chiqishga   imkon   beradi   yoxud   iltimoslariga
ko‘ra   ularga   o‘qib   beradi.   Shunday   tartibda   raislik   qiluvchi   yoki   uning
topshirig‘iga   binoan   sud   majlisi   kotibi   sud   zalidan   tashqarida   bajarilgan   sud
harakati   ishtirokchilarini,   shuningdek   taraflarni   sud   majlisi   bayonnomasidagi
ushbu sud harakatiga taalluqli yozuvlar bilan tanishtiradi. 
Og‘zaki   bildirilgan   qo‘shimchalar,   tuzatishlar,   fikr-mulohazalar,   e’tirozlar,
iltimoslar  va shikoyatlar bayonnomaga kiritiladi, yozma ravishda ifoda etilganlari
esa   bayonnomaga   ilova   qilinadi.   O‘chirishlar   yoki   kiritilgan   qo‘shimcha   so‘zlar
yoxud   boshqa   tuzatishlar   xususida   bayonnoma   oxiridagi   imzolar   oldidan   izohot
beriladi.   Tergov   harakati   bayonnomasi   bilan   tanishtirilgan   shaxslar
bayonnomaning har bir sahifasi ostiga va uning oxiriga imzo chekadilar. 
Bayonnomaga imzo chekishdan bosh tortish yoki imzo cheka olmaslik
hollarini tasdiqlash
Surishtiruvchi yoki tergovchi protsess ishtirokchilaridan birontasining yoki
boshqa  shaxslarning  ushbu   Kodeksda   nazarda  tutilgan  hollarda  tergov  harakatlari
bayonnomasiga   imzo   chekishdan   bosh   tortganligi   to‘g‘risida   bayonnomaga   yozib
qo‘yib, uni o‘z imzosi bilan tasdiqlaydi. 
Yuqorida   nazarda   tutilgan   hollarda   sud   majlisi   bayonnomasining   sud
harakatlari   to‘g‘risidagi   yozuvlarini   imzolashdan   bosh   tortilganligi   haqida   shu
bayonnomaga yoziladi hamda uni raislik qiluvchi va sud majlisi kotibi o‘z imzosi
bilan tasdiqlaydilar. 
Bayonnomaga   imzo   chekishdan   bosh   tortgan   shaxs   bosh   tortish   sababini
tushuntirishga haqli. Bu tushuntirish bayonnomaga kiritilishi lozim. 
Tergov   yoki   sud   harakati   ishtirokchisi   o‘zining   jismoniy   nuqsoni   tufayli
bayonnomani o‘qib, imzolay olmasa, bayonnomani uning roziligi bilan himoyachi,
vakil yoki mazkur shaxs ishonadigan boshqa fuqaro o‘qib beradi va imzo chekadi.
Bu haqda bayonnomaga yozib qo‘yiladi.  Dalillarni tekshirish
Ish   bo‘yicha   qabul   qilinadigan   qaror   sinchkovlik   bilan,   to‘la,   har
tomonlama   va   xolisona   tekshirilgan   dalillargagina   asoslangan   bo‘lishi   lozim.
Tekshiruv   qo‘shimcha   dalillarni   to‘plashdan   iborat   bo‘lib,   ular   tekshirilayotgan
dalillarni tasdiqlashi yoki rad etishi mumkin. 
Dalillarga baho berish
Surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror   va   sud   ishdagi   barcha   holatlarni
sinchkovlik   bilan,   to‘la,   har   tomonlama   va   xolisona   ko‘rib   chiqishga   asoslangan
holda qonunga va huquqiy ongga amal qilib o‘zlarining ichki ishonchlari bo‘yicha
dalillarga   baho   beradilar.   Har   bir   dalil   ishga   aloqadorligi,   maqbulligi   va
ishonchliligi nuqtai nazaridan baholanishi lozim. 
Dalillar   jinoyat   ishi   uchun   ahamiyatli   bo‘lgan   mavjud   holatlar   haqidagi
xulosalarni   tasdiqlovchi,   rad   etuvchi   yoki   shubha   ostiga   oluvchi   faktlar   yoki
narsalar   to‘g‘risidagi   ma’lumotlarni   aks   ettirgan   taqdirdagina   ishga   aloqador   deb
e’tirof   etiladi.   Dalillar   belgilangan   tartibda   to‘plangan   va   ushbu   Kodeksning   88 ,
90 ,   92   —   94-moddalarida   nazarda   tutilgan   shartlarga   muvofiq   bo‘lsagina,   ular
maqbul   deb   e’tirof   etiladi.   Tekshiruv   natijasida   haqiqatga   muvofiq   ekanligi
aniqlangan dalillar ishonchli deb hisoblanadi. 
Isbotlanishi kerak bo‘lgan barcha va har bir holatning haqiqiyligini so‘zsiz
tasdiqlovchi   ishga   oid   barcha   ishonchli   dalillar   to‘plangan   bo‘lsa,   ularning   jami
ishni hal qilish uchun yetarli deb hisoblanadi. 
Dalillarning maqbul emasligi
Agar faktik ma’lumotlar qonunga xilof usullar orqali yoki jinoyat protsessi
ishtirokchilarini   qonun   bilan   kafolatlangan   huquqlaridan   mahrum   qilish   yoki   bu
huquqlarni   cheklash   yo‘li   bilan   yoxud   ushbu   Kodeks   talablari   buzilgan   holda
olingan bo‘lsa, shu jumladan:  1)   jinoyat   protsessi   ishtirokchilariga   yoki   ularning   yaqin   qarindoshlariga
nisbatan   qiynoqqa   solish   va   boshqa   shafqatsiz,   g‘ayriinsoniy   yoki   qadr-qimmatni
kamsituvchi muomala hamda jazo turlarini qo‘llagan holda; 
2) ularni soxtalashtirish (qalbakilashtirish) yo‘li bilan; 
3) gumon qilinuvchining, ayblanuvchining yoki sudlanuvchining himoyaga
bo‘lgan huquqlari, shuningdek tarjimon xizmatlaridan foydalanish huquqi buzilgan
holda; 
4)   jinoyat   ishi   bo‘yicha   protsessual   harakatning   mazkur   jinoyat   ishini   yuritishni
amalga oshirish huquqiga ega bo‘lmagan shaxs tomonidan bajarilishi natijasida; 
5)   noma’lum   manbadan   yoxud   jinoyat   ishini   yuritish   jarayonida   aniqlash
mumkin bo‘lmagan manbadan; 
6)   jabrlanuvchi,   guvoh,   gumon   qilinuvchi,   ayblanuvchi,   sudlanuvchining
surishtiruvdagi,   dastlabki   tergovdagi   sudda   dalillar   majmui   bilan   o‘z   tasdig‘ini
topmagan   ko‘rsatuvlaridan   olingan   bo‘lsa,   ular   dalil   sifatida   maqbul   emas   deb
topiladi. 
Faktik   ma’lumotlardan   dalil   sifatida   foydalanishning   maqbul   emasligi
tergovga   qadar   tekshiruvni   amalga   oshirayotgan   organning   mansabdor   shaxsi,
surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror   yoki   sudning   o‘z   tashabbusi   bilan   yoki
ishtirokchilarning   iltimosnomasi   bo‘yicha   aniqlanadi.   Tergovga   qadar   tekshiruvni
amalga   oshirayotgan   organning   mansabdor   shaxsi,   surishtiruvchi,   tergovchi,
prokuror   yoki   sudya   dalillarning   maqbul   emasligi   to‘g‘risidagi   masalani   hal
qilayotganida har bir holatda yo‘l qo‘yilgan buzilish nimada aniq ifodalanganligini
aniqlab olishi va asoslantirilgan qaror qabul qilishi shart. 
Guvoh,   jabrlanuvchi,   gumon   qilinuvchi,   ayblanuvchi,   sudlanuvchidan
ushbu   Kodeks   normalari   buzilgan   holda   olingan   ko‘rsatuvlardan,   ekspert
xulosasidan,   ashyoviy   dalillardan,   audio-,   videoyozuvlardan   va   boshqa
materiallardan   dalil   sifatida   foydalanish   taqiqlanadi. Qarang:   O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   sudi   Plenumining   2018-yil   24-avgustdagi   24-sonli   “Dalillar maqbulligiga   oid   jinoyat-protsessual   qonuni   normalarini   qo‘llashning   ayrim
masalalari to‘g‘risida”gi  Qarori .
4.Jinoyat-protsessual qonun hujjatlarini tuzish  va uning vazifalari
Jinoyat   ishlarini   yuritish   tartibi   faqatgina   O‘zbekiston   Respublikasining   Jinoyat-
protsessual   kodeksi   bilan   belgilangan   bo‘lib,   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida
jinoyat   ishlarini   yuritish   tartibini   belgilovchi   muqobil   qonun   hujjatlari   mavjud
emas.
Jinoyat-protsessual   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   asosiy   qonun   hujjati   jinoyat
protsessual   kodeksdir.   Bu   kodeksning   normativ-huquqiy   hujjat   turi   sifatidagi
o‘ziga xos jihatlarga ega bo‘lib, kodeks – bugungi   kunda joriy qonunlarning asosiy
va   muhim   turlaridan   biri   hisoblanadi,   qonunchilik   tarmoqlarida   integratsiya
funksiyasini   bajaradi,   qonunchilik   tarmoqlari   o‘rtasidagi   tizimli   aloqalar   manbai
sifatida   xizmat   qiladi.   Kodeksning   davlat   uchun   ahamiyati   unda   o‘zaro   ichki
muvofiqlashgan   huquqiy   normalar   tizimi   mujassam   bo‘lishi   bilan   belgilanadi.
Jinoyat   ishlari   yurituvi   tartibining   ham   kodifikatsiyalashgan   normativ-
huquqiy hujjat  bilan  tartibga solinishi  ushbu munosabatlarda  tezkorlik, aniqlik va
tizimlilikni ta’minlaydi. O‘zbekiston Respublikasining yangi tahrirdagi “Normativ-
huquqiy hujjatlar to‘g‘risida”gi Qonunining 8-moddasi uchinchi qismiga muvofiq,
kodekslar   O‘zbekiston   Respublikasining   qonunlari   bilan   tasdiqlanadi.   Shunga
muvofiq,   O‘zbekiston   Respublikasining   Jinoyat-protsessual   kodeksi   ham
O‘zbekiston   Respublikasining   1994-yil   22-sentabrdagi   2013-   XII-sonli   Qonuni
bilan   tasdiqlangan.   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksida belgilangan   barcha   qoidalar   normativ   xususiyatga   hamda   qonun   kuchiga   ega
bo‘lib,
O‘zbekiston   Respublikasining   butun   hududi   doirasida   bir   xilda   qo‘llaniladi.
Shuningdek,   unda   belgilangan   jinoyat   ishlarini   yuritish   tartibi   barcha
huquqni   muhofaza   qiluvchi   idoralar   hamda   fuqarolar   uchun   yagona   va   majburiy
xususiyatga egadir. Jinoyat-protsessual qonun hujjatlarining vazifalari O‘zbekiston
Respublikasi Jinoyat-protsessual kodeksining 2-moddasida belgilab berilgan. Unda
jinoyat-protsessual   qonun  hujjatlarining  to‘rtta  asosiy  vazifalari   belgilab  berilgan.
Ushbu   vazifalar   qonunda   nihoyatda   aniq   va   tizimli   ifodalangan   bo‘lib,
quyidagilardan iborat:
1) jinoyatlarni tez va to‘la ochishni ta’minlash –   bu jinoyat ishini   yurituvchi va
jinoiy   ta’qibni   amalga   oshiruvchi   surishtiruv,   dastlabki   tergov   va   prokuratura
organlari,   shuningdek   sudning   sodir   etilgan   jinoyat   holatiga   oid   O‘zbekiston
Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksida   belgilangan   holatlarni   aniqlashga
qaratilgan   asosiy   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Jinoyatlarni   tez   va   to‘la   ochishni
ta’minlashda   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksining   82-
moddasiga   muvofiq,   ayblash   va   hukm   qilish   uchun   asoslar   –   jinoyat   obyekti;
jinoyat   tufayli   yetkazilgan   ziyonning   xususiyati   va   miqdori,   jabrlanuvchining
shaxsini   tavsiflovchi   holatlar;   sodir   etilgan   jinoyatning   vaqti,   joyi,   usuli,
shuningdek Jinoyat  kodeksida   ko‘rsatib o‘tilgan boshqa holatlari; qilmish va ro‘y
bergan  ijtimoiy  xavfli   oqibatlar  o‘rtasidagi  sababiy   bog‘lanish;   jinoyatning  ushbu
shaxs   tomonidan   sodir   etilganligi;   jinoyat   to‘g‘ri   yoki   egri   qasd   bilan   yoxud
beparvolik   yoki   o‘z-o‘ziga   ishonish   oqibatida   sodir   etilganligi,   jinoyatning
sabablari   va   maqsadlari;   ayblanuvchining,   sudlanuvchining   shaxsini   tavsiflovchi
holatlar aniqlanadi.   Har bir jinoyat u qanchalik yashirin sodir etilgan bo‘lmasin, tez
va   to‘la   ochilishi   lozim.   Jinoyat-protsessual   qonuniga   ko‘ra,   huquqni   muhofaza
qiluvchi davlat organlari doimo ziyraklik bilan jinoyat voqeasi holatlarni   aniqlashi,
ularni   “izlar   sovimay”   ochishi,   jinoyatning   barcha   ishtirokchilari,   ayniqsa
tashkilotchilari,   dalolatchilari,   bevosita   ijrochilarini   fosh   etishi,   jinoyat   sodir
etishga   imkon   bergan   sabab,   shart-sharoitlarni   aniqlashi   muhim   ahamiyat   kasb etadi. Jinoyat qanchalik tez va to‘la ochilsa, inson,   jamiyat va davlat manfaatlarini
himoyalash   vazifasi   shunchalik   samarali   bajariladi.   Ishning   barcha   holatlarini
aniqlash yuz bergan voqeani, haqiqatni   aniqlashdan iborat. Bo‘lib o‘tgan holatlarga
to‘g‘ri   baho   berish   haqiqatning   tub   mazmunini   bilishga   imkon   beradi.   Haqiqatni
bilmay   jinoyat-protsessual   qonun   hujjatlarini   tatbiq   etish   va   uning   vazifalarini
bajarishga   erishib   bo‘lmaydi.   Shu   bilan   birgalikda   jinoyat   hodisasi   bo‘yicha
haqiqatni   aniqlashda   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksining
22-   moddasiga   binoan,   ish   bo‘yicha   isbotlanishi   lozim   bo‘lgan   barcha   holatlar
sinchkovlik bilan, har tomonlama, to‘la va xolisona tekshirib chiqilishi   kerak.
2)   jinoyat   sodir   etgan   har   bir   shaxsga   adolatli   jazo   berilishini   ta’minlash   –
ya’ni,   ayblanuvchi   tomonidan   sodir   etilgan   qilmishning   hamda   jinoyatchi
shaxsining   ijtimoiy   xavflilik   darajasiga   mutanosib   bo‘lgan   jazo   chorasini
tayinlanishini   ta’minlaydi,   ya’ni   ishda   yuzaga   keladigan   har   qanday   masalani   hal
qilishda   ayblanuvchini   yoki   sudlanuvchini   ham   fosh   qiladigan,   ham   oqlaydigan,
shuningdek   uning   javobgarligini   ham   yengillashtiradigan,   ham   og‘irlashtiradigan
holatlar aniqlanishi va hisobga   olinishi lozim.
3)   aybi   bo‘lmagan   hech   bir   shaxs   javobgarlikka   tortilmasligi   va   hukm
qilinmasligi  uchun aybdorlarni  fosh etishni ta’minlash   – ya’ni,   jinoyatni sodir
etishda   haqiqatdan   aybdor   bo‘lgan   barcha   shaxslarni,   shu   jumladan,   jinoyatning
barcha   ishtirokchilarini   va   unga   daxldor   shaxslarni   aniqlashga   qaratilgan.   Jinoyat
sodir   etgan   shaxslarni   fosh   etish   va   jinoiyjavobgarlikka   tortish   jinoiy   ta’qibni
amalga   oshiruvchi   organlar   (surishtiruv   organi,   tergov,   prokuratura)ning   aybni
isbot   qilish   maqsadida   ishni   qonuniy,   asoslangan   va   adolatli   hal   qilish   uchun
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   holatlar   to‘g‘risidagi   haqiqatni   aniqlash   maqsadida
dalillarni   to‘plash,   tekshirish   va   baholash   bo‘yicha   ham   vazifasi,   ham
majburiyatidir.   Ya’ni   bu   vazifani   amalga   oshirishda   jinoiy   ta’qib   subyektlariga
qonun doirasida ish yuritishi,   xususan, ish bo‘yicha haqiqatni aniqlash uchun faqat
O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksida   nazarda   tutilgan   tartibda
topilgan,   tekshirilgan   va   baholangan   ma’lumotlardan   foydalanish   mumkinligi, gumon   qilinuvchidan,   ayblanuvchidan,   sudlanuvchidan,   jabrlanuvchidan,
guvohdan   va   ishda   ishtirok   etuvchi   boshqa   shaxslardan   zo‘rlash,   qo‘rqitish,
huquqlarini   cheklash   va   qonunga   xilof   bo‘lgan
o‘zgacha   choralar   bilan   ko‘rsatuvlar   olishga   harakat   qilish   man   etilganligi
to‘g‘risidagi qoidaga qat’iy rioya etishlari shart .
4)   qonunning   to‘g‘ri   tatbiq   etilishini   ta’minlash   –   ya’ni,   jinoyat-   protsessual
qonun   hujjatlarining   sud-tergov   organlari   faoliyatiga   to‘g‘ri   –   qonunga   mos,
mazmunini   buzmagan,   biryoqlama   yondashuvlarsiz,   belgilangan   protsessual
tartibda   qo‘llanilishini   anglatadi.   Qonunni   to‘g‘ri   tatbiq   etish,   jumladan,
qonunbuzarlik   hamda   qonunga   rioya   qilmaslik   hollarini   aniqlash,   har   qanday
qonunbuzarning   javobgarlikka   tortilishi   muqarrarligini   ta’minlashga   qaratilgan.
Jinoyat ishlari yurituvi jarayonida   huquqni muhofaza qiluvchi organlar tomonidan
qabul   qilinadigan   qarorlar   va   amalga   oshiriladigan   protsessual   harakatlarning
qonuniyligi   va   asosliligi   jinoyatlarni   to‘g‘ri   tasniflash   bilan   ham   bog‘liq.   Jinoyat
qonunchiligini   to‘g‘ri   qo‘llanilishi   sud   tomonidan   sodir   qilingan   jinoyatning
og‘irligi va   sudlanuvchining shaxsiga mutanosib ravishda jinoiy jazo tayinlanishini
ta’minlaydi.   Jinoiy   ta’qibni   amalga   oshiruvchi   organlar   tomonidan   sodir   qilingan
jinoyatning protsessual qonun normalariga qat’iy rioya qilingan   holda fosh etilishi
adolatli sud muhokamasining garovidir.
Jinoyat-protsessual   kodeksda   belgilangan   usullar   orqali   jinoyat   protsessi
vazifalarini bajarilishi ish yurituvning qonuniy va asosliligini,   uning maqsadlariga
erishishni   ta’minlaydi.   Xususan,   jinoyat   ishlarini   yuritishning   jinoyat-protsessual
qonunda belgilangan tartibi uch maqsadga   xizmat qiladi:
Birinchidan,   qonuniylikni   mustahkamlashga   –   ya’ni,   jinoyat   ishlarini   yuritishda
Konstitutsiya   va   qonunlarning   ustunligini   e’tirof   etishga,   shuningdek   jinoyat-
protsessual   faoliyatni   amalga   oshirayotgan   mansabdor   shaxslar   –   surishtiruvchi,
tergovchi,   prokuror   va   sudya   faoliyatida   qonunlarga   og‘ishmay   va   qat’iy   rioya
etilishini   ta’minlashga   qaratilganligini,   xususan   jinoyat-huquqiy   va   protsessual
normalarni   qo‘llashda   surishtiruvchi,   tergovchi,   prokurorning   shaxsni   gumon qilish,   ayblashda, sudyaning esa hukm chiqarishda o‘z ixtiyoriga qarab ish ko‘rish
chegarasi qonun bilan aniq tartibga solinganligini anglatadi;
Ikkinchidan,   jinoyatlarning   oldini   olishga   –   ya’ni,   sudlanuvchi   va   boshqa
shaxslarga   axloqiy-ruhiy   ta’sir   ko‘rsatib,   ular   tomonidan   kelgusida   jinoyat   sodir
etilishining oldini olishga xizmat qiladi;
Uchinchidan,   shaxs,   davlat   va   jamiyat   manfaatlarini   himoya   etishga   –   jinoyat-
protsessual   qonun   hujjatlari   jinoyat   tufayli   zarar   yoki   ziyon   yetgan   nalohida
shaxslar,   davlat   yoki   jamiyat   manfaatlarini   himoya   etishga,   shu   jumladan,
yetkazilgan   moddiy   va   ma’naviy   ziyonni   qoplashga   xizmat   qiladi.   Jinoyat
protsessining   muhim   vazifasi   yangi   jinoyatlarni   oldini   olish,   profilaktika   qilish,
aholini   qonun   va   huquq-tartibotga   nisbatan   hurmat   ruhida   tarbiyalashdan   iborat.
Jinoyat   ishlarini   yuritishda   surishtiruvchi,   tergovchi,   prokuror   va   sud   jinoyatning
sabablarini   va   uning   sodir   etilishiga   imkon   bergan   shart-sharoitlarni   aniqlashi,
ularni   bartaraf   etishga   qaratilgan   samarali   choralarni   ko‘rishlari   shart.   Jinoyat-
protsessual   qonun   hujjatlarining   talablarini   bajarish   bevosita   huquqni   muhofaza
qiluvchi   organlar   va   sudning   zimmasidadir.   Bu   talablarni   amalga   oshirishdan
davlat,   jamiyat   va   har   bir   inson   manfaatdor   ekani   bois   unga   erishish   barchaning
umumiy vazifasidir. Xulosa va takliflar
Narsa   va   hujjatlarni   ashyoviy   va   yozma   dalil   sifatida   ishga   qo‘shib   qo‘yish
deganda   ish   uchun   ahamiyatli   bo‘lgan   ma’lumotga   ega   narsalar,   hujjatlar   yoki
boshqa   yozuvlarning   ish   uchun   ahamiyatliligini   aniqlash   va   belgilangan   tartibda
ishga   qo‘shib   qo‘yishdan   iborat   jarayonlar   tushuniladi.Dalil   deganda   ijtimoiy
xavfli   qilmishning   yuz   bergan-yuz   bermaganligini,   shu   qilmishni   kim   sodir
etganligini   va   uning   sodir   etilishida   kimlar   aybliligini   hamda   ishni   haqqoniy   hal
etish   uchun   ahamiyatli   bo‘lgan   boshqa   holatlarni   aniqlashga   asos   bo‘ladigan,
qonunda belgilangan tartibda to‘plangan ma’lumotlar tushuniladi.Dalillar ashyoviy
yoki   yozma   bo‘lishi   mumkin.   Yozma   dalillar   deganda   so‘z,   raqam,   chizma   yoki
boshqa   shaklda   yozilgan   va   ish   uchun   ahamiyatli   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan
ma’lumotlarni   saqlash, o‘zgartirish, berish uchun mo‘ljallangan hujjat yoki boshqa
yozuvlar   tushuniladi.   Shuningdek,   tergov   harakatining   bayonnomasi,   sud   majlisi
bayonnomasi   va   ularning   ilovalari   ham   yozma   dalil   hisoblanadi.   Hujjatlar   va
boshqa   yozuvlar   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat   protsessual   kodeksi   205- moddasida belgilangan tartibda olinishi bilan maxsus   rasmiylashtirilmasdan yozma
dalil   sifatida   ishga   qo‘shiladi   (O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual
kodeksi 202 modda).
Narsa   va   hujjatlarni   ashyoviy   va   yozma   dalil   sifatida   ishga   qo‘shib
qo‘yish ikki usulda amalga oshiriladi:  
1. Ashyoviy dalil sifatida ishga qo‘shish;
2. Yozma dalil sifatida ishga qo‘shish.
Narsa va hujjatlarni ashyoviy va yozma dalil sifatida ishga qo‘shib   qo‘yish alohida
tergov   harakati   sifatida   e’tirof   etilmaydi,   ammo   ko‘pgina   tergov   harakatlari
natijalarini   ifodalaydigan   va   ularga   baho   berish   amalga   oshiriladigan   harakat
hisoblanadi.   Ashyoviy dalil sifatida ahamiyatga ega bo‘lishi mumkin bo‘lgan narsa
va   hujjatlar   olinganda   ko‘zdan   kechiriladi   va   tegishli   tergov   harakati
bayonnomasida   ko‘zdan   kechirish   jarayoni   va   natijalari   qayd   etiladi.   Ko‘zdan
kechirishda   narsa   yoki   hujjatning   ish   uchun   ahamiyatli,   shuningdek   uni   boshqa
narsa va hujjatlardan farqlovchi o‘ziga xos belgilari   aniqlanadi. Ko‘zdan kechirish
natijasida ish uchun ahamiyatli belgilarga   (ma’lumotlarga) ega ekanligi aniqlangan
narsa   va   hujjatlarni   ashyoviy   dalil   deb   e’tirof   etish   va   uni   ishga   qo‘shib   qo‘yish
haqida   qaror   chiqariladi.
Ushbu   qarorda   ashyoviy   dalilni   ishda   qoldirish   yoki   uni   saqlab   turish   uchun
topshirish   masalasi   hal   qilinadi.   Ashyoviy   dalillar   O‘zbekiston   Respublikasi
Jinoyat-protsessual   kodeksi   210-moddasiga   asosan   egasiga   qaytariladi   yoki
ashyoviy   dalillar   masalasi   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksi
211-moddasi   talablari   asosida   hal   etilgunga   qadar   belgilangan   tartibda   saqlab
turish   uchun   topshiriladi.   Ishga   ashyoviy   dalil   sifatida   qo‘shib   qo‘yilgan   pul,
qimmatli   qog‘ozlar,   valyuta   boyliklari,   zargarlik   buyumlari   va   qimmatbaho
metallardan,   qimmatbaho   toshlardan   yasalgan   boshqa   buyumlar,   shuningdek
bunday   buyumlarning   rezgilari   mutaxassis   ishtirokida   ko‘zdan   kechirilib,   saqlash
uchun   surishtiruv,   dastlabki   tergov   organi   yoki   sudning   depozit   hisobiga
topshiriladi. Jinoyat   ishi   bo‘yicha   saqlash   uchun   topshirilgan   ashyoviy   dalillar   masalasi
hukmda,   jinoyat   ishini   tugatish   to‘g‘risidagi   qaror   yoki   ajrimda   O‘zbekiston
Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksi   211-moddasida   belgilangan   qoidalar
asosida hal etiladi.   Jinoyat ishi boshqa tergov organiga o‘tkazilayotganda, prokuror
yoki   sudga   yuborilayotganda   ashyoviy   dalillar   ro‘yxat   qilinib,   birma-bir   sanab
ko‘rsatiladi,   har   bir   ashyoviy   dalilning   qayerda   ekanligi   qayd   etiladi   va   ushbu
ro‘yxat   ishga   ilova   qilinadi.   Ashyoviy   dalillar   yo‘qolganda   yoki   shikastlanganda
kelib   chiqadigan   masalalar   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat-protsessual   kodeksi
212-   moddasiga asosan hal etiladi.
Adabiyotlar
1.O‘zbekiston respublikasining jinoyat-protsessual kodeksi.
2.   O‘zbekiston  Respublikasining  2016-yil  29-dekabrdagi  O‘RQ-418-sonli   Qonuni
tahririda — O‘R QHT, 2017-y., 1-son, 1-modda
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Sudi   Plenumining   2012-yil   13-dekabrdagi   17-
sonli   “Jinoyat   ishlari   bo‘yicha   ashyoviy   dalillarga   oid   qonunchilikni   qo‘llashning
ayrim masalalari to‘g‘risida” qarorining  2-bandi .
4.   O‘zbekiston   Respublikasining   2021-yil   21-apreldagi   O‘RQ-683-sonli   Qonuni
tahririda   —   Qonunchilik   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   21.04.2021-y.,
03/21/683/0375-son

Narsa va hujjatlarni ashyoviy va yozma dalil sifatida ishga qoshib qoyish. Protsesual hujjatlar tuzish

Kirish

Asosiy qism

1. Narsalar va hujjatlarni taqdim qilish

2. Narsa va hujjatlarni ashyoviy va yozma dalil sifatida ishga qoshib qoyish

3. Dalillar va isbot qilinishi lozim bo‘lgan holatlar

4. Jinoyat-protsessual qonun hujjatlari tuzish va uning vazifalari 

Xulosa va takliflar 

Adabiyotlar