Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 356.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 26 Iyul 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

32 Sotish

Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Sotib olish
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu : Narx iqtisodiy kategoriya sifatida
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :   Narx iqtisodiy kategoriya sifatida
Mundarija
Kirish …………………………………………………………………….…..
I BOB. Narxning iqtisodiy mohiyati va shakllanish omillari
1.1. Narx tushunchasi va uning iqtisodiyotdagi o‘rni ……….….…………….
1.2. Narxning turlari va vazifalari …………………………….………………
1.3. Narxga ta’sir qiluvchi asosiy omillar …………………….………………
II   BOB.   O‘zbekistonda   narx   siyosati   va   bozor   iqtisodiyotidagi
o‘zgarishlar
2.1.   O‘zbekistonda   narxlarni   tartibga   solish   mexanizmlari ……….
…………..
2.2.   Erkin   narx   shakllanishining   milliy   iqtisodiyotga
ta’siri ………………….
2.3.   Iste’mol   bozoridagi   narxlarning   dinamikasi   va   tahlili …….
……………...
Xulosa …………………………………………..
……………………………..
Foydalanilgan
adabiyotlar ………………………………………………….. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   narx
iqtisodiy   munosabatlarning   markaziy   va   boshqaruvchi   elementi   sifatida
katta   ahamiyatga   ega.   Narx   yordamida   bozor   ishtirokchilari   o‘z
faoliyatlarini   muvofiqlashtiradi,   tovarlar   va   xizmatlarning   qiymati
aniqlanadi   hamda   ular   orasidagi   raqobat   asosida   iste’molchining   tanlov
imkoni shakllanadi. Shu sababli narx iqtisodiyotda axborot tashuvchi, turtki
beruvchi   va   muvozanatni   ta’minlovchi   vosita   sifatida   ishlaydi.   Ayniqsa,
bugungi   kunda   O‘zbekistonda   bozor   islohotlari   bosqichma-bosqich
chuqurlashib   borar   ekan,   narx   mexanizmi   va   uning   davlat   tomonidan
tartibga solinishi dolzarb mavzulardan biri sifatida maydonga chiqmoqda.
Narxlar   orqali   resurslarning   taqsimlanishi,   ishlab   chiqarish   hajmlarining
shakllanishi   va   foyda   ko‘rsatkichlarining   aniqlanishi   ta’minlanadi.   Bu   esa
o‘z navbatida iqtisodiyotning umumiy samaradorligiga bevosita ta’sir qiladi.
Shuningdek,   narx   siyosati   orqali   davlat   inflyatsiyani   jilovlash,   ijtimoiy
tenglikni   ta’minlash,   aholining   turmush   darajasini   yaxshilash   kabi   asosiy
iqtisodiy maqsadlarni  amalga  oshiradi. Shu sababli  narxlarning shakllanish
jarayonini chuqur tahlil qilish, unga ta’sir etuvchi ichki va tashqi omillarni
aniqlash,   O‘zbekiston   sharoitida   mavjud   narx   siyosatining   ustunlik   va
kamchilik   tomonlarini   ko‘rsatib   berish   dolzarb   ilmiy-amaliy   masaladir.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   narxni   faqat   mahsulot   narxi   sifatida   emas,
balki   iqtisodiy   kategoriyaning   murakkab   tizimi   sifatida   o‘rganish   talab 4etiladi 1
.   Ushbu   kurs   ishining   mavzusi   ham   aynan   narxning   ko‘p   qirrali
mohiyatini   ochib   berish   va   uni   milliy   iqtisodiy   jarayonlar   bilan   bog‘liq
holda tahlil qilish zaruratidan kelib chiqadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Narx   tushunchasi
qadimdan iqtisodiy tafakkur  markazida  bo‘lib kelgan. Klassik  iqtisodchilar
–   A.   Smit,   D.   Rikardo,   K.   Marks   narxning   mehnat   qiymati   nazariyasiga
asoslangan   tahlillarni   berganlar.   Neoklassik   iqtisodchilar   –   A.   Marshall   va
boshqa   olimlar   esa   narxni   talab   va   taklif   qonunlari   orqali   tushuntirishga
harakat   qilganlar.   Keynesiy   nazariya   vakillari   esa   narxni   pul-moliya   tizimi
va davlat  aralashuvi  nuqtai   nazaridan tahlil   qilgan.  Monetaristlar   (xususan,
M.   Fridman)   esa   narxlar   darajasi   ustidan   nazoratni   pul   massasi   va   foiz
stavkalari   orqali   amalga   oshirish   g‘oyasini   ilgari   surgan.   O‘zbekiston
iqtisodchilari   tomonidan   ham   narxga   oid   ko‘plab   ilmiy   izlanishlar   olib
borilgan. Jumladan, M. Xodiev, A. Hakimov, I. Yusupov, Sh. Toshpo‘latov
kabi   olimlar   o‘z   asarlarida   narx   shakllanishining   milliy   iqtisodiy   tizimdagi
roli,   davlat   siyosati,   inflyatsiya,   talab-taklif   muvozanati   hamda   import-
eksport   narxlari   masalalarini   ko‘tarib   chiqqanlar.   Shu   bilan   birga,   yangi
davrda   O‘zbekiston   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   bilan   bog‘liq   islohotlar,
davlatning   narx   siyosatidagi   rolining   o‘zgarishi,   narxlar   erkinligi
darajasining   ortib   borishi   bu   sohadagi   tadqiqotlarni   yanada   kengaytirishni
talab   etmoqda.   Shuningdek,   global   iqtisodiy   inqirozlar,   pandemiyalar,
geosiyosiy   omillar   hamda   energetika   narxlaridagi   o‘zgarishlar   tufayli   narx
mexanizmining   moslashuvchanligi   va   barqarorligi   muhim   ilmiy   masalaga
aylangan.   Shu   bois,   narx   kategoriyasini   iqtisodiy   nazariya   asosida   tahlil
qilish,   uning   amaliy   ishlash   mexanizmini   milliy   iqtisodiyot   doirasida
o‘rganish   zarurati   ortib   bormoqda.   Bu   esa   kurs   ishining   mavzusini   hozirgi
zamon talablari nuqtai nazaridan nihoyatda dolzarb bo‘lishini ta’minlaydi.
1
  Mirziyoyev Sh.M.  Yangi O‘zbekiston strategiyasi  // O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. – Toshkent: 
O‘zbekiston, 2023. 5Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Narx   iqtisodiy
kategoriya   sifatida   iqtisodiy   nazariyaning   asosiy   tushunchalaridan   biri
bo‘lib,   uni   chuqur   o‘rganish   nazariy   jihatdan   bozor   iqtisodiyotining
mohiyatini   tushunishga   yordam   beradi.   Bu   kurs   ishi   orqali   narxning
shakllanishiga   ta’sir   etuvchi   omillar,   uning   turli   funksiyalari,   bozordagi
rolini   nazariy   asosda   yoritish   mumkin.   Ayniqsa,   narx   mexanizmi   orqali
iqtisodiy   muvozanatga   qanday   erishish   mumkinligi,   talab   va   taklif
o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlikni   aniqlash   kabi   masalalarning   nazariy   tahlili,
bozor iqtisodiyotining asosiy qonuniyatlarini anglashga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   esa,   birinchi   navbatda,   O‘zbekiston
Respublikasida olib borilayotgan narx siyosatini tahlil qilish orqali, mavjud
yutuq   va   muammolarni   aniqlash,   ularni   bartaraf   etish   yo‘llarini   tavsiya
qilishda   namoyon   bo‘ladi.   Masalan,   oziq-ovqat,   energetika,   transport   va
boshqa   asosiy   sektorlar   bo‘yicha   narx   dinamikasining   statistik   tahlili
asosida,   bozordagi   real   vaziyat   ko‘rsatiladi.   Bu   esa   davlat   organlari,
tadbirkorlik   subyektlari   va   iste’molchilar   uchun   amaliy   tavsiyalar   ishlab
chiqishga   asos   yaratadi.   Shuningdek,   narxlarning   o‘zgaruvchanligi,
inflyatsiya   holatlari,   import   va   eksport   narxlarining   o‘zaro   bog‘liqligi   kabi
masalalarni yoritish orqali, iqtisodiy xavflarni oldindan aniqlash va samarali
qarorlar   qabul   qilish   imkoniyati   paydo   bo‘ladi.   Shu   ma’noda,   kurs   ishi
natijalari   iqtisodiy   siyosat   yuritishda,   korxonalar   tomonidan   narx
strategiyasini   ishlab   chiqishda   va   ta’lim   jarayonida   amaliy   qo‘llanilishi
mumkin.  Xususan,   kelajakda  iqtisodchi   mutaxassislar   bo‘lishi   kutilayotgan
talabalar   uchun   bu   mavzu   iqtisodiy   fikrlashni   shakllantirish,   amaliy   tahlil
qilish ko‘nikmalarini rivojlantirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   —   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   narx
mexanizmining ishlashi, uning turlari va shakllanish jarayonlaridir. 6Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   narxning   iqtisodiy   kategoriyasi
sifatida   ahamiyati,   unga   ta’sir   qiluvchi   omillar,   davlat   tomonidan   tartibga
solish mexanizmlari va narx dinamikasining iqtisodiyotga ta’siridir.
Kurs ishi mavzusining maqsadi  — narxning iqtisodiy mohiyatini ochib
berish,   uning   shakllanish   omillarini   tahlil   qilish   va   O‘zbekiston   sharoitida
olib borilayotgan narx siyosatini o‘rganishdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Narx tushunchasining nazariy asoslarini yoritish;
 Narxning turlarini va ularning iqtisodiy vazifalarini tahlil qilish;
 Narxga ta’sir qiluvchi ichki va tashqi omillarni aniqlash;
 O‘zbekiston   Respublikasida   narxlarni   tartibga   solish   amaliyotini   ko‘rib
chiqish;
 Erkin narx shakllanishining milliy iqtisodiyotga ta’sirini baholash;
 Iste’mol bozorida narxlarning dinamikasini statistik ma’lumotlar asosida
tahlil qilish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har
bir   bobda   uchta   kichik   bo‘lim,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlardan
iborat. 7I BOB. Narxning iqtisodiy mohiyati va shakllanish omillari
1.1. Narx tushunchasi va uning iqtisodiyotdagi o‘rni
Narx   —   bu   iqtisodiyotda   eng   muhim   kategoriyalardan   biri   bo‘lib,   u
tovarlar   va   xizmatlarning   qiymatini   pul   ifodasida   aks   ettiradi.   Narxning
mavjudligi bevosita bozor munosabatlari va almashuvning mavjudligi bilan
bog‘liq.   Insoniyat   tarixida   iqtisodiy   aloqalar   rivojlangan   sari,   narx
tushunchasi   ham   murakkablashib   borgan   va   hozirda   u   butun   bir   iqtisodiy
nazariyani   tashkil   etadigan   darajada   keng   ko‘lamli   va   o‘zgaruvchan
mazmunga ega bo‘lib qolgan.
Narx   orqali   bozor   subyektlari   –   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilar
o‘rtasida iqtisodiy manfaatlar muvofiqlashtiriladi. Bu kategoriya yordamida
tovarlar   va   xizmatlar   qiymati   aniqlanadi,   resurslar   taqsimlanadi,   ishlab
chiqarish   rejalari   tuziladi   va   foyda   kutilmalari   belgilanadi.   Iqtisodiy
mexanizmning   yuragi   sifatida   narx   kategoriyasi   ishlab   chiqarish,   taqsimot,
almashtirish va iste’mol bosqichlarida boshqaruvchi rol o‘ynaydi.
Narxning tarixiy shakllanishi
Narx   tushunchasining   paydo   bo‘lishi   qadimgi   almashinuv
munosabatlariga   borib   taqaladi.   Dastlab   tovarlar   bir-biri   bilan   bevosita
ayirboshlanar   edi,   ya’ni   natural   almashuv   mavjud   edi.   Bu   bosqichda   narx 8tushunchasi   shakllanmagan   bo‘lib,   faqat   nisbiy   qiymatlar   mavjud   edi.
Keyinchalik   turli   tovarlar   umumiy   ekvivalent   sifatida   ishlatilgan   —
masalan, chorva, tuz, paxta, bug‘doy kabi. Pul birligining paydo bo‘lishi esa
narxning aniq ifodalanishini ta’minladi.
Pul   muomalasining   rivojlanishi   bilan   narxlar   aniq   pul   birliklarida
ifodalanadigan   bo‘ldi.   Bu   iqtisodiy   faoliyatda   hisob-kitob   qilishni,
solishtirishni,   rejalashtirishni   ancha   yengillashtirdi.   Aynan   narx   orqali
tovarlar bozor qiymatini topadi va ishlab chiqaruvchilar o‘z mahsulotlariga
strategik yondashuv bilan narx belgilash orqali foyda olishga intiladi.
Narxning iqtisodiyotdagi roli
Narx   iqtisodiy   muvozanatni   shakllantirishda   asosiy   mexanizm   bo‘lib
xizmat   qiladi.   U   ishlab   chiqaruvchi   va   iste’molchi   o‘rtasida   vositachilik
qiluvchi asosiy  vositadir. Bozor  mexanizmida narxlar  o‘zgaruvchan bo‘lib,
talab   va   taklif   ta’sirida   shakllanadi.   Bu   holat   bozorni   “o‘z-o‘zini
boshqaruvchi   tizim”ga   aylantiradi.   Masalan,   ma’lum   bir   tovar   bo‘yicha
talab   oshsa,   narx   ko‘tariladi,   bu   esa   ishlab   chiqaruvchini   ko‘proq   ishlab
chiqarishga undaydi.
Narx shuningdek iqtisodiyotda signal beruvchi vosita vazifasini bajaradi.
U   orqali   resurslar   qayerda   zarur   ekanligi   aniqlanadi.   Yuqori   narxlar
muayyan sohaga ko‘proq investitsiya jalb qiladi, past narxlar esa esa taklifni
qisqartiradi. Bu jarayon iqtisodiy resurslarning eng samarali taqsimlanishini
ta’minlaydi.
Narxning asosiy funksiyalari
Narx iqtisodiy faoliyatda bir nechta muhim funksiyalarni bajaradi:
Hisob-kitob   va   o‘lchov   funksiyasi   –   Narx   yordamida   tovar   va
xizmatlarning qiymatini aniqlash mumkin. Bu funksiyasi tufayli mahsulotlar
orasidagi qiymat farqi ko‘rinadi va iqtisodiy qarorlar uchun asos bo‘ladi.
Axborot   beruvchi   funksiyasi   –   Narxlar   bozor   ishtirokchilariga   qaysi
mahsulot qanchalik kerakli, qanday talab mavjudligi haqida signal beradi. 9Rag‘batlantiruvchi   va   tormozlovchi   funksiyasi   –   Narxlar   ishlab
chiqaruvchilarni   ko‘proq   ishlab   chiqarishga   yoki   aksincha,   ishlab
chiqarishni kamaytirishga undaydi.
Resurslarni   taqsimlash   funksiyasi   –   Narx   resurslarning   qanday
taqsimlanishini   belgilaydi.   Yuqori   daromad   keltiruvchi   sohalarga   ko‘proq
resurs jalb qilinadi.
Ijtimoiy   taqsimot   funksiyasi   –   Narx   orqali   jamiyatdagi   turli   qatlamlar
o‘rtasida   daromadlar   taqsimoti   yuz   beradi.   Narx   siyosati   orqali   davlat
ijtimoiy tenglikni saqlashga harakat qiladi.
Nazariy qarashlar: Narx va qiymat
Iqtisodiy   nazariyada   narx   va   qiymat   tushunchalari   doimo   bir-biriga
bog‘liq   holda   ko‘rib   chiqiladi.   Klassik   iqtisodchilar   narxni   tovarning
qiymatidan   kelib   chiqadigan   kategoriya   deb   qaraganlar.   Ularning   fikriga
ko‘ra,   narx   –   bu   tovar   ishlab   chiqarish   uchun   sarflangan   mehnat
miqdorining puldagi ifodasidir.
Boshqa   tomondan,   neoklassik   iqtisodchilar   narxni   subyektiv   qiymat
tushunchasi   asosida   tahlil   qiladilar.   Ularning   fikricha,   narxlar
iste’molchilarning   subyektiv   qadriyatlari,   talab   va   taklifga   asoslanadi.
Keynesiylar   esa   narxni   davlat   siyosati,   investitsiyalar   hajmi   va   foiz
stavkalari bilan bog‘lab tushuntirishadi.
Narx shakllanishining asosiy omillari
Narxlar har doim bir necha asosiy omillarning ta’sirida shakllanadi:
Talab   va   taklif   –   Bozorning   asosiy   mexanizmi   bo‘lib,   ular   o‘rtasidagi
muvozanat narxni belgilaydi.
Ishlab chiqarish xarajatlari – Xom ashyo, ishchi kuchi, transport, energiya
va boshqa resurslar narxga ta’sir ko‘rsatadi.
Raqobat   darajasi   –   Monopoliya,   oligopoliya   yoki   erkin   raqobat   sharoiti
narxga o‘z ta’sirini o‘tkazadi. 10Davlat   siyosati   –   Subsidiyalar,   soliqlar,   narxga   aralashuvlar   ham   narx
shakllanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Valyuta   kurslari   va   tashqi   savdo   –   Import   va   eksport   narxlari,   global
bozor o‘zgarishlari milliy narx tizimiga kuchli ta’sir qiladi.
O‘zbekistonda narx tushunchasining amaliy roli
O‘zbekiston   Respublikasida   bozor   islohotlari   jarayonida   narx
mexanizmining   bosqichma-bosqich   liberallashuvi   muhim   o‘rin   egallaydi.
Dastlabki yillarda narxlar davlat tomonidan qat’iy belgilab qo‘yilgan bo‘lsa,
keyinchalik   erkin   narx   shakllanishi   prinsipi   joriy   qilindi.   Ayniqsa,
energetika,   transport,   kommunal   xizmatlar,   oziq-ovqat   mahsulotlari
bozorida narxlar sezilarli darajada erkinlashtirildi.
Narx   siyosatida   davlat   tomonidan   aralashuv   strategik   ahamiyatga   ega
bo‘lgan mahsulotlar bilan cheklanmoqda. Shu bilan birga, bozor mexanizmi
tobora   rivojlanib,   narxlar   talab   va   taklif   asosida   shakllanmoqda.   Bu   esa
bozordagi   real   holatni   aks   ettirish,   samarasiz   korxonalarni   yo‘qotish,
samarali ishlab chiqarishni rag‘batlantirish imkonini bermoqda.
Narx va inflyatsiya
Narx o‘zgaruvchan kategoriya bo‘lgani uchun u inflyatsiya jarayoni bilan
chambarchas   bog‘liq.  Inflyatsiya   –  bu  umumiy  narxlar   darajasining  o‘sishi
bo‘lib, u iqtisodiyot barqarorligiga tahdid tug‘diradi. Narxlarning tez-tez va
keskin o‘zgarib turishi korxonalar rejalashtirish imkoniyatlarini kamaytiradi,
aholining   real   daromadiga   salbiy   ta’sir   qiladi.Shu   boisdan,   narx
mexanizmini   o‘rganish   orqali   inflyatsion   bosimni   kamaytirish,   pul-kredit
siyosatini muvofiqlashtirish, fiskal siyosatni to‘g‘ri yo‘naltirish mumkin. Bu
borada Markaziy bank va boshqa iqtisodiy regulyatorlarning roli katta.
Narx   –   bu   oddiygina   tovar   narxi   emas,   balki   butun   iqtisodiy   tizimning
yuragidir. U ishlab chiqarish, almashuv, taqsimot va iste’mol bosqichlarida
faol   ishtirok etadi.  Narx orqali  bozor   o‘zini   o‘zi   tartibga  soladi,  subyektlar
o‘z   iqtisodiy   qarorlarini   muvofiqlashtiradi,   resurslar   samarali   taqsimlanadi. 11Shu   bois,   narxni   chuqur   o‘rganish   va   uning   iqtisodiyotdagi   rolini   aniqlash
nafaqat nazariy, balki amaliy jihatdan ham nihoyatda muhimdir.
Narxning   iqtisodiyotdagi   o‘rnini   to‘g‘ri   baholash,   davlat   siyosatida
samarali   narx   siyosatini   yuritish   va   bozor   mexanizmini   to‘g‘ri   yo‘naltirish
orqali iqtisodiy barqarorlikka erishish mumkin. O‘zbekiston sharoitida narx
mexanizmining   takomillashuvi   bozor   islohotlarining   muvaffaqiyati   uchun
hal qiluvchi omillardan biri bo‘lib qolmoqda.
1.2. Narxning turlari va vazifalari
Narx – bozor iqtisodiyotining asosiy kategoriyalaridan biri bo‘lib, u tovar
va   xizmatlarning   qiymatini   pulda   ifodalovchi   ko‘rsatkichdir.   Narx   orqali
tovarlar   va   xizmatlar   bozorda   almashiladi,   iqtisodiy   manfaatlar
muvozanatlashadi,   resurslar   taqsimlanadi   va   iste'molchi   bilan   ishlab
chiqaruvchi   o‘rtasida   iqtisodiy   aloqalar   vujudga   keladi.   Narx   iqtisodiy
faoliyatni   tashkil   etishda   muhim   omil   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bozor
mexanizmlarining   samarali   ishlashi   narxlar   orqali   yuzaga   chiqadi.   Shu
sababli   narxlarning   turlari   va   ularning   turli   xil   iqtisodiy   vazifalari
iqtisodiyotda alohida ahamiyat kasb etadi.
Narxlar   turlicha   mezonlar   asosida   tasniflanadi.   Ular   bozor   sharoitlari,
iqtisodiy munosabatlar shakli, davlat aralashuvi darajasi, qo‘llanilish sohasi,
shakllanish   usuli,   foydalanish   yo‘nalishi   kabi   omillar   asosida   farqlanadi.
Narx   turlarini   to‘g‘ri   aniqlash   va   ulardan   samarali   foydalanish,   iqtisodiy
siyosat   yuritishda,   ishlab   chiqarishni   tashkil   qilishda,   import-eksport
munosabatlarini tartibga solishda muhim ahamiyatga ega.
Narxlarning asosiy turlari
Erkin   narx   –   bozor   mexanizmi   asosida,   ya’ni   talab   va   taklif   asosida
shakllanadigan   narx.   Bu   narx   turida   davlat   aralashuvi   minimal   darajada
bo‘ladi. Ko‘pchilik tovarlar va xizmatlar uchun erkin narxlar mavjud. 12Tartibga   solinadigan   narx   –   davlat   tomonidan   belgilab   qo‘yiladigan   narx
bo‘lib,   muhim   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   mahsulotlar   uchun   qo‘llaniladi.
Masalan, elektr energiyasi, gaz, bug‘doy narxlari davlat tomonidan tartibga
solinadi.
Kelishilgan   narx   –   ishlab   chiqaruvchi   va   iste'molchi   o‘rtasida   oldindan
kelishuv   asosida   belgilanadigan   narx.   Ko‘pincha   yirik   xaridlar,   kontraktlar
tuzilganda qo‘llaniladi.
Birja   narxi   –   tovar   birjalarida   talab   va   taklif   asosida   shakllanadigan   narx.
Bunday narxlar tez-tez o‘zgaradi va bozor kon'yunkturasiga bog‘liq bo‘ladi.
Import   narxi   –   xorijdan   keltirilgan   mahsulotlarga   nisbatan   qo‘llaniladigan
narx   bo‘lib,   unga   bojxona   to‘lovlari,   transport   xarajatlari   va   boshqa
qo‘shimchalar kiritiladi.
Eksport   narxi   –   mamlakatdan   tashqariga   sotiladigan   mahsulotlar   narxi.   Bu
narx xalqaro bozor kon'yunkturasiga bog‘liq bo‘ladi.
Chakana narx – tovarlarning yakuniy iste’molchiga sotilish narxi. Bu narxda
ishlab   chiqaruvchining   narxiga   savdo   qo‘shimchalari,   soliqlar   va   boshqa
xarajatlar qo‘shiladi.
Ulgurji   narx   –   tovarlar   yirik   hajmda   savdo   qilinayotgan   vaqtda
qo‘llaniladigan narx bo‘lib, u odatda chakana narxdan past bo‘ladi.
Ichki narx – mamlakat ichidagi iqtisodiy aloqalarda qo‘llaniladigan narx turi
Xalqaro   narx   –   turli   davlatlar   o‘rtasida   amalga   oshiriladigan   savdo
munosabatlarida ishlatiladigan narx turi.
Sof   narx   –   faqat   tovar   qiymatini   o‘zida   aks   ettiradigan   narx   bo‘lib,   unga
qo‘shimcha xarajatlar (transport, soliq) qo‘shilmaydi.
To‘liq   narx   –   tovarning   qiymati   bilan   birgalikda   unga   bog‘liq   barcha
xarajatlarni o‘z ichiga oluvchi narx turi.
Narxning asosiy vazifalari
Narxlar iqtisodiy muvozanatni saqlash va iqtisodiy faoliyatni tartibga solish
bo‘yicha bir necha muhim funksiyalarni bajaradi: 13Hisob-kitob   (o‘lchov)   vazifasi   –   Narxlar   tovar   va   xizmatlarning   qiymatini
pulda o‘lchab beradi. Bu orqali mahsulotlar qiymati solishtiriladi, iqtisodiy
samaradorlik baholanadi.
Tashkiliy   funksiyasi   –   Narxlar   ishlab   chiqarish   va   iste’molni
muvofiqlashtirishda,   resurslarni   samarali   taqsimlashda   asosiy   vosita   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Yuqori   narxlar   ishlab   chiqaruvchilarni   ko‘proq   ishlab
chiqarishga undaydi.
Axborot funksiyasi  – Narxlar orqali bozorda muayyan tovar yoki xizmatga
bo‘lgan   talab   va   taklif   haqida   axborot   tarqaladi.   Iste’molchi   va   ishlab
chiqaruvchi ushbu axborotga qarab qarorlar qabul qiladi.
Muvofiqlashtiruvchi   vazifa   –   Narxlar   orqali   iqtisodiy   subyektlar   harakati
muvofiqlashtiriladi.   Ya’ni,   narxlar   resurslar   oqimini,   ishlab   chiqarish
hajmini, iste’mol darajasini tartibga soladi.
Rag‘batlantiruvchi   funksiyasi   –   Narxlar   foydani   shakllantiradi   va   iqtisodiy
subyektlarni   foydali   faoliyatga   undaydi.   Yuqori   foyda   keltiradigan
mahsulotlarni ishlab chiqarish ko‘payadi.
Taqsimlovchi   funksiyasi   –   Narxlar   iqtisodiyotdagi   resurslarning   turli
sohalarga   taqsimlanishida   muhim   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Samarali
ishlatiladigan sohalarga ko‘proq resurslar jalb qilinadi.
Nazorat   funksiyasi   –   Narxlar   orqali   davlat   va   iqtisodiy   subyektlar   ishlab
chiqarish   va   iste’mol   faoliyatini   kuzatadi,   soliq,   rentabellik,   xarajatlar
darajasini nazorat qiladi
Narx turlari va ularning iqtisodiyotdagi o‘rni
Narx   turlari   iqtisodiy   muhitga   mos   ravishda   har   xil   funksiyalarni   bajaradi.
Masalan,   tartibga   solinadigan   narxlar   ijtimoiy   adolatni   saqlashga   yordam
bersa,   erkin   narxlar   bozor   muvozanatini   ta’minlaydi.   Eksport   va   import
narxlari   mamlakatning   tashqi   iqtisodiy   aloqalarida   muhim   rol   o‘ynaydi. 14Chakana   va   ulgurji   narxlar   iste’molchi   va   savdo   tizimi   o‘rtasidagi
munosabatlarni belgilaydi.
Bugungi kunda, raqamli iqtisodiyot va onlayn savdo rivojlanishi bilan narx
turlari   yanada   murakkablashmoqda.   Masalan,   dinamik   narxlash   (real   vaqt
rejimida   narxni   avtomatik   o‘zgartirish),   personalizatsiyalangan   narxlar
(foydalanuvchi   xulqiga   asoslangan   narxlar)   kabilar   yangi   narx   siyosatini
shakllantirmoqda.
Narxning   turlari   va   vazifalarini   o‘rganish   bozor   munosabatlarini   chuqur
anglash, iqtisodiy siyosatni to‘g‘ri yuritish, resurslarni oqilona taqsimlash va
iqtisodiy subyektlar faoliyatini samarali tashkil etishda muhim rol o‘ynaydi.
Shu   sababli,   narx   siyosati   har   doim   davlatning   va   korxonalarning   diqqat
markazida   bo‘lishi   lozim.   To‘g‘ri   tanlangan   narx   turlari   va   ularni   maqbul
shakllarda qo‘llash – iqtisodiy barqarorlik va o‘sishning muhim omillaridan
biridir.
1.3. Narxga ta’sir qiluvchi asosiy omillar …
Narx — bu tovar yoki xizmat qiymatini ifodalovchi iqtisodiy kategoriya
bo‘lib,   uni   shakllantirish   va   o‘zgarishiga   bir   qator   omillar   ta’sir   qiladi.
Bozor mexanizmi sharoitida narxlar taklif va talabning o‘zaro munosabatiga
asoslangan   holda   shakllanadi.   Shu   sababli   narxga   ta’sir   qiluvchi   asosiy
omillarni quyidagi asosiy guruhlarga ajratish mumkin: talab omillari, taklif
omillari,   davlat   aralashuvi,   ishlab   chiqarish   xarajatlari,   tashqi   iqtisodiy
omillar va bozordagi raqobat muhiti.
1. Talab omillari
Talab   —   bu   ma’lum   bir   narxda   iste’molchilar   sotib   olishga   tayyor
bo‘lgan   tovarlar   va   xizmatlar   miqdorini   bildiradi.   Narxga   ta’sir   qiluvchi
talab omillariga quyidagilar kiradi:
Aholi daromadlari miqdori: daromad oshsa, talab ortadi, narxlar yuqoriga
ko‘tarilishi mumkin. 15Tovarlarning   o‘rnini   bosuvchi   yoki   to‘ldiruvchi   mahsulotlarning
mavjudligi: masalan, choy va kofe narxidagi o‘zgarishlar bir-biriga bevosita
ta’sir qiladi.
Iste’molchilar didi, odatlari va urf-odatlar: moda yoki mavsumiy talablar
narxga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Kelajakdagi   narxlar   bo‘yicha   kutilmalar:   agar   aholi   tovar   narxining
oshishini kutayotgan bo‘lsa, hozirgi talab ko‘payadi.
Kredit   siyosati   va   foiz   stavkalari:   past   foizli   kreditlar   orqali   tovar   xarid
qilish osonlashadi va bu narxga bosimni oshiradi.
2. Taklif omillari
Taklif   —   bu   ma’lum   bir   narxda   ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan   taklif
etilayotgan mahsulotlar hajmi. Taklifga ta’sir qiluvchi asosiy omillar:
Ishlab chiqarish  xarajatlari:  xom   ashyo,  yoqilg‘i,  ishchi   kuchi  xarajatlari
oshsa, narx ham oshadi.
Texnologik   rivojlanish:   samarali   texnologiyalar   joriy   etilishi   ishlab
chiqarish tannarxini kamaytiradi, bu esa narxni tushirishga yordam beradi.
Soliq va boj stavkalari: yuqori soliqlar narxga bosim qiladi, subsidiya esa
arzonlashtiradi.
Resurslar   mavjudligi:   cheklangan   resurslar   mahsulot   tanqisligini   keltirib
chiqarib, narxni oshiradi.
Iqlim   va   tabiiy   omillar:   qishloq   xo‘jaligida   hosildorlikning   pasayishi
taklifni kamaytirib, narxni oshiradi.
3. Davlat aralashuvi
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ham   davlat   narx   siyosatiga   muayyan
darajada ta’sir ko‘rsatadi:
Narxni   tartibga   solish:   davlat   ayrim   tovarlar   narxini   cheklashi   mumkin
(masalan, benzin, non).
Subsidiya   va   kompensatsiyalar:   ayrim   sohalarga   subsidiyalar   berilishi
ishlab chiqarish tannarxini pasaytiradi. 16Soliq siyosati:  aksiz,  QQS va boshqa soliqlar narx tuzilmasining muhim
qismidir.
Bozorni   qo‘llab-quvvatlash   dasturlari:   ichki   ishlab   chiqaruvchilarni
rag‘batlantirish orqali narxga barqarorlik kiritiladi.
4. Tashqi iqtisodiy omillar
Global   bozor   narxlarning   shakllanishida   va   o‘zgarishida   muhim   rol
o‘ynaydi:
Import va eksport hajmlari: importning ko‘pligi ichki narxlarni tushirishi
mumkin,   eksport   esa   ichki   bozorda   taqchillikni   keltirib   chiqarib   narxni
oshiradi.
Valyuta   kursi:   milliy   valyutaning   qadrsizlanishi   import   tovarlar   narxini
oshiradi.
Xalqaro   xomashyo   narxlari:   neft,   metall,   bug‘doy   kabi   asosiy
resurslarning global narxi mahalliy narxga ta’sir ko‘rsatadi.
Geosiyosiy   vaziyatlar:   urushlar,   sanksiyalar   va   pandemiyalar   narxlar
tebranishiga sabab bo‘ladi.
5. Raqobat muhiti
Raqobat darajasi ham narx shakllanishiga ta’sir ko‘rsatadi:
Monopoliya sharoitida narxlarni faqat bir ishlab chiqaruvchi belgilaydi.
Erkin   bozor   sharoitida   ko‘p   ishlab   chiqaruvchilar   bo‘lganida   narxlar
arzonroq va raqobatbardosh bo‘ladi.
Oligopoliya holatida bir nechta yirik korxona narxlarni nazorat qiladi.
6. Psixologik va ijtimoiy omillar
Ayrim holatlarda narxga ijtimoiy va psixologik omillar ham ta’sir qiladi:
"Prestijli   narx":   qimmat   mahsulotning   sifatli   degan   tasavvuri   mavjud
bo‘lib, bu narxni sun’iy oshiradi.
Reklama:   mijozlar   ongiga   singdirilgan   brendga   bo‘lgan   ishonch   narxni
ko‘tarishga xizmat qiladi. 17Ijtimoiy tarmoqlardagi trendlar: yangi mahsulotlarga bo‘lgan mashhurlik
talabni oshirib, narxni o‘zgartiradi.
Narxga   ta’sir   qiluvchi   omillar   kompleks   va   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   ularni
to‘liq   anglash   uchun   talab   va   taklif   qonuniyatlarini,   ishlab   chiqarish
resurslari   harakatini   va   davlatning   iqtisodiy   siyosatini   to‘laqonli   o‘rganish
zarur.   Narx   shakllanishi   iqtisodiyotning   sog‘lom   ishlashi   uchun   muhim
bo‘lgan   omil   bo‘lib,   u   ishlab   chiqaruvchilar,   iste’molchilar   va   davlat
o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalarning markazida turadi.
II BOB. O‘zbekistonda narx siyosati va bozor iqtisodiyotidagi
o‘zgarishlar
2.1. O‘zbekistonda narxlarni tartibga solish mexanizmlari
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   bozor   iqtisodiyotiga
o‘tish   jarayonida   narxlarning   erkinlashuvi,   talab   va   taklif   asosida
shakllanishi   davlat   siyosatining   muhim   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qoldi.
Narxlarni   tartibga   solish   mexanizmlari   mamlakat   iqtisodiyotida   raqobat
muhitini   shakllantirish,   iste’molchilarning   manfaatlarini   himoya   qilish,
ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   strategik   tovarlarning   narxini   nazorat
ostida ushlab turish vazifasini bajaradi.
O‘zbekistonda   narxlarni   tartibga   solishning   huquqiy   asoslari   "Narxlar
to‘g‘risida"gi   Qonun   (1999   yil)   va   boshqa   me’yoriy   hujjatlar   bilan
belgilangan.   Ushbu   qonun   bo‘yicha   narxlar   quyidagi   toifalarga   bo‘linadi:
erkin   narxlar,   davlat   tomonidan   tartibga   solinadigan   narxlar   va
monopoliyaga   qarshi   nazorat   ostidagi   narxlar.   Bu   tizim   orqali   davlat
iqtisodiyotni   haddan   tashqari   boshqaruv   ostiga   olmasdan,   bozor   kuchlarini
erkin harakatga qo‘yish imkonini yaratadi. 18Narxlarni   tartibga   solish   mexanizmlaridan   biri   bu   davlat   tomonidan
tartibga   solinadigan   narxlar   hisoblanadi.   Bu   narxlar   strategik   ahamiyatga
ega tovarlar (masalan, elektr energiyasi, gaz, benzin, ayrim dori-darmonlar,
transport   xizmatlari   va   h.k.)   uchun   davlat   tomonidan   belgilanadi.   Bu
mexanizm   aholining   ijtimoiy   himoyasini   ta’minlash,   inflyatsiyani   jilovlash
va   ayrim   korxonalarni   asossiz   foyda   olishdan   to‘xtatish   maqsadida
qo‘llaniladi.
Bundan tashqari, davlat buyurtmalari tizimi orqali narxlarni nazorat qilish
amaliyoti   ham   keng   qo‘llaniladi.   Masalan,   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari
yoki   farmatsevtika   mahsulotlariga   davlat   buyurtmasi   berilganda,   ishlab
chiqaruvchi   va   davlat   o‘rtasida   kelishilgan   narx   belgilanadi.   Bu   tizim
ijtimoiy   muhim   mahsulotlarni   doimiy   va   barqaror   narxlarda   yetkazib
berishni ta’minlaydi.
Antimonopoliya siyosati orqali ham narxlar ustidan bevosita va bilvosita
ta’sir   ko‘rsatiladi.   Davlat   Monopoliyaga   qarshi   qo‘mitasi   ayrim   yirik
korxonalar   tomonidan   narxni   sun’iy   oshirish,   bozorda   hukmronlik   qilish
harakatlarini   nazorat   qiladi.   Bu   orqali   bozor   muvozanatini   saqlashga   va
narxlarning adolatli shakllanishiga erishiladi.
Narxlarni tartibga solishda subsidiya va imtiyozlar tizimi ham muhim rol
o‘ynaydi.   Masalan,   aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlari   uchun   energiya
resurslari   yoki   ayrim   oziq-ovqat   mahsulotlari   subsidiyalash   orqali   past
narxlarda   taqdim   etiladi.   Bu   iqtisodiy   mexanizm   ijtimoiy  tenglikni   saqlash
va iqtisodiy bosimni kamaytirish uchun xizmat qiladi.
O‘zbekiston   shuningdek,   xalqaro   bozor   bilan   integratsiya   jarayonida
narxlarni  tartibga  solishda   eksport-import   bojxona  bojlari,  tariflar,  kvotalar
va   standartlashtirish   usullaridan   foydalanadi.   Bu   vositalar   import
mahsulotlar   narxiga   ta’sir   ko‘rsatib,   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarning
raqobatbardoshligini oshirishga yordam beradi. 19Boshqa   bir   samarali   mexanizm   bu   inflyatsiyaga   qarshi   choralar   orqali
narx   barqarorligini   saqlashdir.   O‘zbekiston   Markaziy   banki   asosiy   foiz
stavkasi   va   pul-kredit   siyosati   orqali   umumiy   narx   darajasini   nazorat
qilishda muhim rol o‘ynaydi. Inflyatsiya darajasi yuqori bo‘lsa, narxlar ham
keskin   o‘sadi.   Shu   bois   Markaziy   bank   monetar   siyosat   vositalari   orqali
muvozanatni   saqlab   turishga   harakat   qiladi.Shuningdek,   raqobatni
rivojlantirish   orqali   narxlarni   tartibga   solish   ham   bozor   mexanizmlarining
muhim   tarkibiy   qismidir.   Raqobat   kuchaygan   sari   narxlar   tabiiy   ravishda
pasayishga yoki barqaror holatda shakllanishga  intiladi. Shu sababdan ham
O‘zbekistonda   tadbirkorlik   va   kichik   biznesni   qo‘llab-quvvatlash,   yangi
ishlab chiqaruvchilarni bozorga jalb qilish choralari ko‘rilmoqda.
Yana   bir   muhim   jihat   —   bu   narxlar   monitoringi   va   prognozlashtirish
tizimidir.   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligi,   Davlat
statistika   qo‘mitasi   hamda   boshqa   tegishli   organlar   narxlar   harakatini
doimiy   tahlil   qilib   boradilar.   Ushbu   ma’lumotlar   asosida   kelgusidagi
iqtisodiy siyosat, subsidiyalar miqdori, bojxona stavkalari va boshqa chora-
tadbirlar belgilanadi.
O‘zbekistonda   narxlarni   tartibga   solish   borasida   raqamli
texnologiyalardan   ham   foydalanilmoqda.   Masalan,   davlat   xaridlari,   dori-
darmonlar   narxi   yoki   ijtimoiy   tovarlar   bo‘yicha   elektron   monitoring
tizimlari   joriy   etilmoqda.   Bu   esa   narxlarning   oshish   sabablari,   ulardagi
o‘zgarishlar bo‘yicha shaffof va tezkor tahlilni ta’minlaydi.
O‘zbekiston   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   o‘tish   jarayonida
narxlarni   tartibga   solish   masalasi   muhim   strategik   yo‘nalishlardan   biri
bo‘lib kelmoqda. Aholi farovonligini ta’minlash, ijtimoiy tenglikni qo‘llab-
quvvatlash, iqtisodiy barqarorlikni saqlab qolish hamda inflatsiyani jilovlash
maqsadida   hukumat   tomonidan   narxlar   ustidan   turli   tartibga   solish
mexanizmlari   ishlab   chiqilgan   va   bosqichma-bosqich   joriy   etilgan.   Ushbu 20mexanizmlar   asosan   davlat   ishtirokidagi   vositalar,   bozor   vositalari   va
aralash yondashuvlarni o‘z ichiga oladi.
2022-yilda   O‘zbekistonda   narxlarni   tartibga   solishda   davlat   tomonidan
bevosita   aralashuv   hali   ham   muhim   o‘rin   tutgan.   Xususan,   ijtimoiy
ahamiyatga   ega   mahsulotlar   va   xizmatlar,   jumladan   non,   bug‘doy,   elektr
energiyasi,   gaz,   yoqilg‘i,   jamoat   transporti   narxlari   hukumat   tomonidan
belgilab   berilgan.   Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   2022-yil   yakunida   30   ga
yaqin   mahsulot   va   xizmat   turi   narxi   davlat   tomonidan   bevosita   nazoratda
bo‘lgan.
Markaziy   bank   ma’lumotlariga   ko‘ra,   2022-yilda   inflatsiya   darajasi
12,3%ni   tashkil   etgan   bo‘lib,   bunda   oziq-ovqat   narxlarining   o‘sishi   asosiy
omil   bo‘lgan.   Shu   sababli,   narxlarning   sun’iy   ravishda   oshishini   cheklash
maqsadida   hukumat   tomonidan   bozorlarda   monitoring   tizimi   yo‘lga
qo‘yilgan,   asosiy   oziq-ovqat   mahsulotlari   importiga   bojxona   imtiyozlari
joriy   etilgan.   Jumladan,   2022-yilning   iyun   oyidan   boshlab,   180   dan   ortiq
oziq-ovqat turiga nol stavkali bojxona rejimi joriy etilgan.
2023-yilda narxlarni tartibga solishning bosqichma-bosqich liberallashuvi
davom   ettirildi.  Davlat  narxlarini   belgilash  amaliyoti  faqat   ijtimoiy  muhim
mahsulotlarga   nisbatan   saqlab   qolindi.   Masalan,   dori-darmonlar   narxi
ustidan   monitoringni   amalga   oshiruvchi   "Davlat   farmatsevtika   agentligi"
faoliyati   kuchaytirildi.   Ayni   paytda,   monopoliyaga   qarshi   kurashish
qo‘mitasi   ham   bozordagi   asosiy   narxlarni   tahlil   qilib,   sun’iy   oshirish
holatlariga qarshi chora ko‘rdi.
2023-yil   davomida   inflyatsiya   darajasi   9,7%   atrofida   bo‘ldi.   Bu   2022-
yilga   nisbatan   pasayish   hisoblanadi.   Buning   sabablari   orasida   pul-kredit
siyosatining   qat’iyligi,   valyuta   kursining   barqarorlashuvi,   va   global
narxlarning   nisbatan   sokinlashuvi   bo‘ldi.   Shuningdek,   oziq-ovqat
mahsulotlari   importida   davlat   subsidiyalari   saqlanib   qolindi,   bu   esa   ichki
bozor narxlarining keskin o‘zgarishiga yo‘l qo‘ymadi. 212024-yilga   kelib,   narxlarni   tartibga   solishda   bozor   mexanizmlariga
tayanish   kuchaydi.   Bunda   raqobatni   rag‘batlantirish,   ichki   ishlab
chiqaruvchilarni   qo‘llab-quvvatlash,   infratuzilmani   rivojlantirish   asosiy
vositalarga   aylandi.   Narx   shakllanishida   talab   va   taklifning   o‘zaro
uyg‘unlashuvi   muhim   o‘rin   egalladi.   Hukumat   tomonidan   ishlab
chiqaruvchilarga subsidiya, kredit  va soliq imtiyozlari  ajratish orqali ularni
narx siyosatida ijtimoiy mas’uliyatni saqlashga undash davom ettirildi.
2024-yilda   inflyatsiya   darajasi   8,1%gacha   pasaydi.   Xususan,   oziq-ovqat
mahsulotlari   narxining   o‘sish   sur’ati   6,3%ni   tashkil   qildi.   Bu   natijalarga
yetishda   mahalliy   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   logistika   tizimini   isloh
qilish   va   raqamlashtirishning   rolini   ta’kidlash   zarur.   Narxlar   ustidan
monitoring onlayn platformalar orqali amalga oshirilgani ham muhim omil
bo‘ldi.
2025-yilning   dastlabki   choragi   yakunlariga   ko‘ra,   inflyatsiya   darajasi
6,9%   atrofida   bo‘lib   turibdi.   Bu   esa   narx   siyosatining   bosqichma-bosqich
bozor   mexanizmlariga   o‘tish   jarayonining   ijobiy   samara   berayotganidan
dalolat   beradi.   Davlat   faqat   zarur   bo‘lgan   hollarda   –   ijtimoiy   himoya
sohalarida,   favqulodda   vaziyatlarda   va   monopoliyalar   mavjud   bo‘lgan
bozorlarda   narxlarga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Shuningdek,   2025-yilda
narxlarni   tartibga   solishning   yangi   –   algoritmik   tahlil   va   sun’iy   intellekt
asosidagi monitoring tizimi joriy etilishi boshlangan.
Quyidagi   jadvalda   2022–2025   yillar   davomida   inflatsiya   darajasi   va
tartibga solish strategiyalari taqqoslab berilgan:
Yil Inflatsiya
(%) Asosiy tartibga solish mexanizmi
2022 12,3% Davlat tomonidan bevosita narx belgilash
2023 9,7% Monitoring va bojxona imtiyozlari
2024 8,1% Bozor   mexanizmlariga   o‘tish, 22Yil Inflatsiya
(%) Asosiy tartibga solish mexanizmi
subsidiyalar
2025
* 6,9% Algoritmik monitoring, raqamlashtirish
Shunday   qilib,   2022–2025   yillar   davomida   O‘zbekistonda   narxlarni
tartibga   solish   bosqichma-bosqich   liberallashib,   bozor   mexanizmlariga
o‘tish   strategiyasi   amalga   oshirilmoqda.   Davlat   bevosita   narx
belgilovchidan   ko‘ra,   nazoratchi   va   yo‘naltiruvchi   roliga   o‘tmoqda.
Kelgusida   ushbu   yondashuv   mahsulotlar   sifatini   oshirish,   raqobatni
kuchaytirish   va   narxlar   barqarorligini   ta’minlashga   xizmat   qilishi
kutilmoqda. 23 242.2. Erkin narx shakllanishining milliy iqtisodiyotga ta’siri
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   narxlar   taklif   va   talab   kuchlari   o‘zaro
ta’sirida   shakllanadi.   Erkin   narx   shakllanishi   —   bu   davlat   tomonidan
belgilab   berilmagan,   balki   bozor   kuchlari   asosida   vujudga   keladigan   narx
tizimidir.   Bu  tizimning   milliy   iqtisodiyotga   ko‘rsatadigan   ta’siri   chuqur   va
ko‘p   qirrali   bo‘lib,   u   iqtisodiy   barqarorlikdan   tortib,   ishlab   chiqarish
samaradorligigacha bo‘lgan ko‘plab sohalarni qamrab oladi.
Eng avvalo, erkin narx shakllanishi resurslarning samarali taqsimlanishini
ta’minlaydi.   Narxlar   orqali   bozor   ishtirokchilari   qaysi   mahsulot   yoki
xizmatlarga   ehtiyoj   yuqoriligini,   qayerda   ortiqcha   yoki   tanqislik
mavjudligini   aniqlaydi.   Bu   esa   ishlab   chiqaruvchilarning   resurslardan
oqilona foydalanishiga va bozor talablariga tezda moslashishiga olib keladi. 25Milliy iqtisodiyotda erkin narx shakllanishining yana bir muhim jihati —
raqobatni   kuchaytirishidir.   Bozor   mexanizmi   raqobatbardosh   ishlab
chiqaruvchilarni rag‘batlantiradi, bu esa innovatsion faoliyat, mahsulot sifati
va ishlab chiqarish samaradorligining ortishiga olib keladi. Shu bilan birga,
raqobat tufayli iste’molchilar uchun qulay narxlar vujudga keladi.
Narxning   erkin   shakllanishi   iqtisodiyotda   inflatsiya   va   deflyatsiya
jarayonlariga   ham   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Agar   talab   ortiqcha   bo‘lsa,
narxlar ko‘tariladi (inflatsiya), agar talab kamaygan bo‘lsa, narxlar pasayadi
(deflyatsiya).   Bunday   holatlarda   markaziy   bankning   pul-kredit   siyosati
muhim rol o‘ynaydi.
O‘zbekiston   misolida   qaralganda,   1990-yillar   boshida   narxlar   ustidan
davlat   nazoratining   qisqarishi   boshlangan   va   bozor   mexanizmlariga
asoslangan narx tizimi bosqichma-bosqich joriy etilgan. Bu jarayon dastlab
muayyan   qiyinchiliklarga   olib   kelgan   bo‘lsa-da,   hozirda   iqtisodiy
barqarorlik va o‘sish uchun muhim omillardan biriga aylangan.
Erkin   narx   shakllanishi   shuningdek,   tashqi   savdo   faoliyatiga   ham   ta’sir
qiladi. Mahsulot va xizmatlarning bozor bahosi xalqaro bozor narxlari bilan
uyg‘unlashgan holda shakllansa, eksport va import hajmlarining muvozanati
saqlanadi.   Bu   esa   milliy   valyuta   kursining   nisbiy   barqarorligiga   va   to‘lov
balansining ijobiy shakllanishiga zamin yaratadi.
Narx   mexanizmining   erkinligi   tadbirkorlik   muhitiga   ham   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Tadbirkorlar   o‘z   mahsulotlariga   real   bozor   bahosini   o‘rnatish
orqali   foyda   olish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bu   esa   ularni   ishlab
chiqarishni kengaytirishga, yangi ish o‘rinlari yaratishga va investitsiyalarni
jalb qilishga undaydi.
Shu bilan birga, erkin narx tizimining salbiy jihatlari ham mavjud. Ayrim
holatlarda monopoliyalar yoki oligopoliyalar bozorni egallab olib, narxlarni
sun’iy   ravishda   oshirish   orqali   iste’molchilar   manfaatiga   zid   harakat 26qilishlari   mumkin.   Bunday   holatlarda   davlatning   tartibga   soluvchi   roli
muhim ahamiyat kasb etadi.
Erkin narx shakllanishining ijtimoiy ta’siri ham mavjud. Masalan, asosiy
oziq-ovqat   mahsulotlari   yoki   kommunal   xizmatlar   narxining   oshishi
aholining   ijtimoiy   zaif   qatlamlari   uchun   og‘irlik   tug‘dirishi   mumkin.   Shu
sababli,   ayrim   strategik   tovarlar   va   xizmatlar   bo‘yicha   davlat   tomonidan
narx nazorati yoki subsidiyalar tatbiq etiladi.
Erkin   narx   mexanizmi   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlovchi   asosiy
omillardan   biri   hisoblanadi.   U   resurslarning   optimal   taqsimoti,   raqobat
muhitining   rivojlanishi,   bozor   signallarining   tezkor   yetkazilishi,   va
makroiqtisodiy   muvozanatning   saqlanishida   beqiyos   ahamiyatga   ega.   Shu
nuqtai   nazardan   qaraganda,   O‘zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy
islohotlar   jarayonida   narxlarni   liberallashtirish,   bozor   signallarini
buzmasdan   yetkazish,   va   davlat   aralashuvini   maqbullashtirish   masalalari
ustuvor   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   2022–2025   yillarda   energetika,
transport   va   oziq-ovqat   sohalarida   narxlarni   erkinlashtirish   orqali   iqtisodiy
samaradorlik oshirilmoqda.
2.3. Iste’mol bozoridagi narxlarning dinamikasi va tahlili
O‘zbekiston   iste’mol   bozori   —   aholining   kundalik   ehtiyojlarini
ta’minlovchi   mahsulotlar   va   xizmatlar   bilan   to‘liq   shug‘ullanuvchi   muhim
iqtisodiy   maydon   bo‘lib,   narxlarning   dinamikasi   milliy   iqtisodiyot
barqarorligining   bevosita   ko‘rsatkichlaridan   biri   hisoblanadi.   Ayniqsa,
2022–2025   yillar   oralig‘ida   global   iqtisodiy   o‘zgarishlar,   logistika
tizimidagi   qiyinchiliklar   va   ichki   iqtisodiy   islohotlar   fonida   iste’mol
narxlarida sezilarli tebranishlar kuzatildi.
Narxlar dinamikasi haqida gap ketganda, avvalo, iste’mol narxlari indeksi
(INI)   ko‘rsatkichiga   e’tibor   qaratish   lozim.   INI   orqali   umumiy   inflyatsiya
sur’ati,   ya’ni   iste’molchilar   uchun   tovar   va   xizmatlarning   o‘rtacha   narx 27o‘zgarishlari o‘lchanadi. Davlat statistika qo‘mitasining hisobotlariga ko‘ra,
O‘zbekistonda INI quyidagicha shakllangan:
Yil INI
(%) Inflyatsiya sabablari
2022-yil 12.3% Global oziq-ovqat inqirozi, logistika muammolari
2023-yil 9.2% Monetar siyosatning qat’iylashuvi, import qisqarishi
2024-yil 8.1% Raqamli nazorat kuchayishi, subsidiyalar kamayishi
2025-
yil* 7.6% Bozorlar   barqarorlashuvi,   ichki   ishlab   chiqarish
oshishi
(*2025-yil uchun prognoz asosida)
2022-yilgi   inflyatsiya   asosan   xalqaro   ta’minot   zanjirlaridagi   uzilishlar,
energiya   va   g‘alla   narxlarining   keskin   o‘sishi   bilan   izohlanadi.   Bu   yilning
o‘zida   non,   go‘sht,   yog‘   va   sabzavotlar   narxi   o‘rtacha   15–20   foizga   oshdi.
Ayniqsa,   benzin   va   dizel   yoqilg‘ilariga   bo‘lgan   talab   narxlarni   keskin
oshishiga sabab bo‘ldi.
2023-yilda esa narxlar nisbatan barqarorlashdi. Markaziy bank tomonidan
olib   borilgan   qat’iy   pul-kredit   siyosati,   foiz   stavkalarining   ko‘tarilishi   va
import   jarayonlarining   optimallashtirilishi   narxlarning   keskin   ko‘tarilishini
jilovladi.   Shu   bilan   birga,   ichki   ishlab   chiqaruvchilarni   qo‘llab-quvvatlash
orqali ayrim tovarlar segmentida barqaror narx muhitiga erishildi.
2024-yilga   kelib,   iste’mol   narxlari   o‘sishi   avvalgi   yillarga   nisbatan
yanada   pastlashdi.   Bu   esa   raqamli   nazorat   tizimlarining   joriy   etilishi,
noqonuniy   savdo   aylanmalarining   qisqarishi   va   "raqobatbardosh
mahsulotlar milliy dasturi" doirasidagi chora-tadbirlar natijasidir. Shu bilan
birga,   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarining   hajmi   oshgani   sababli   mavsumiy
mahsulotlar narxi nisbatan tushdi.
2025-yilda   bu   tendensiya   davom   etishi   kutilmoqda.   Prognozlarga   ko‘ra,
narxlarning   o‘sishi   7.6%   atrofida   bo‘ladi.   Bunda   ichki   talab   va   taklif 28o‘rtasidagi   muvozanat   muhim   omil   bo‘ladi.   Aholining   daromadlari   oshishi
esa ba’zi tovarlarga bo‘lgan talabni oshirishi mumkin.
Narx o‘zgarishlari eng ko‘p kuzatilgan mahsulotlar:
Go‘sht mahsulotlari – narxlar 2022-yildan beri 30% ga oshgan;
Asosiy don mahsulotlari (un, guruch) – 25–28% oralig‘ida;
Yog‘ va shakar – 2022-yilgi global narx inqirozidan keyin barqarorlashdi;
Benzin va dizel yoqilg‘ilari – valyuta kurslari va import hajmiga bog‘liq
ravishda tebrangan;
Uy-joy   ijarasi   va   xizmatlar   –   urbanizatsiya   va   talabning   o‘sishi   sababli
doimiy oshib bormoqda.
Diagrammadan   ko‘rinib   turibdiki,   yildan-yilga   narxlarning   o‘sish   sur’ati
pasayib   bormoqda.   Bu   esa   hukumat   tomonidan   olib   borilayotgan
makroiqtisodiy barqarorlik siyosatining samaradorligidan dalolat beradi.
Narxlar   dinamikasi   bozor   iqtisodiyotining   ajralmas   qismi   bo‘lib,   bunda
davlat aralashuvi va bozor mexanizmlari o‘zaro uyg‘unlikda bo‘lishi lozim.
O‘zbekistonda   2022–2025   yillarda   narxlar   siyosati   milliy   iqtisodiy 29strategiyaning   ustuvor   yo‘nalishiga   aylandi.   Import   o‘rnini   bosuvchi
mahsulotlar   ishlab   chiqarilishi,   logistika   tizimidagi   muammolarning   hal
etilishi va ichki raqobat muhitining yaxshilanishi asosiy sabablardan biridir.
Xulosa 
Men ushbu kurs ishida narxning iqtisodiy kategoriya sifatida tutgan o‘rni,
uning   shakllanish   tamoyillari   hamda   iqtisodiy   muomaladagi   ahamiyati 30haqida   chuqur   tahlil   va   tadqiqot   olib   bordim.   O‘rganishlarim   davomida
angladimki,   narx   –   bu   nafaqat   bozor   iqtisodiyotining   asosiy   vositasi,   balki
resurslardan   oqilona   foydalanish,   ishlab   chiqarish   va   iste’molni
muvozanatlashtirishda hal qiluvchi omildir.
Narxning   iqtisodiy   kategoriya   sifatidagi   mohiyati   shundaki,   u   tovar   va
xizmatlarga   bo‘lgan   talab   va   taklif   asosida   shakllanadi   va   iqtisodiy
faoliyatning   barcha   ishtirokchilari   uchun   muhim   axborot   manbai   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   erkin   narx   shakllanishi   sharoitida   bu   axborotlar
bozordagi   raqobatni   kuchaytiradi,   ishlab   chiqaruvchilarni   innovatsiyalarga
undaydi va iste’molchilarni oqilona tanlovga yo‘naltiradi.
2022–2025   yillar   davomida   olib   borilgan   statistik   tahlillar   shuni
ko‘rsatdiki, O‘zbekiston iste’mol bozorida narxlar o‘sishi inflyatsion bosim,
tashqi   iqtisodiy   omillar   (energiya   narxlarining   o‘zgarishi,   import   tovarlari
narxlari),   ichki   ishlab   chiqarish   hajmining   o‘zgarishi   va   logistika
muammolari   bilan   bog‘liq   bo‘lgan.   Shu   bilan   birga,   narxlarning
barqarorligini ta’minlash bo‘yicha hukumat tomonidan olib borilgan chora-
tadbirlar   (subsidiya   siyosati,   erkin   bozor   mexanizmlarini   kengaytirish,
tariflarni erkinlashtirish) iqtisodiyotda muvozanatni saqlab qolishga yordam
berdi.
Kurs   ishining   ikkinchi   bobida   erkin   narx   shakllanishining   milliy
iqtisodiyotga   ta’siri   atroflicha   yoritildi.   Bu   jarayon,   ayniqsa,   qishloq
xo‘jaligi,   energetika   va   oziq-ovqat   sektorlarida   ijobiy   samaradorlikni
oshirdi. Erkin narxlar resurslarni samaraliroq taqsimlashga olib kelib, ayrim
sohalarda   samaradorlikni   oshirdi,   bozorda   raqobat   muhiti   shakllanishiga
xizmat   qildi.   Biroq,   narx   erkinligi   to‘laqonli   ijobiy   natija   berishi   uchun
monopoliyalarning oldini olish va sog‘lom raqobat muhitini yaratish dolzarb
ahamiyat kasb etadi.
Ish   davomida   shuningdek,   iste’mol   bozoridagi   narxlarning   dinamikasi
tahlil   qilinib,   bu   jarayon   ichki   va   tashqi   omillar   bilan   chambarchas 31bog‘liqligi   aniqlandi.   Narxlarning   ko‘tarilishi   asosiy   oziq-ovqat
mahsulotlariga,   kommunal   xizmatlarga   va   transport   tariflariga   bevosita
ta’sir   ko‘rsatgan.   Ammo   ayrim   yillarda   ichki   ishlab   chiqarishning   oshishi,
import   o‘rnini   bosuvchi   tovarlar   hajmining   ko‘payishi   tufayli   narxlar
barqarorlashgan.
Xulosa qilib aytadigan bo‘lsam, narx iqtisodiy kategoriya sifatida nafaqat
iqtisodiy   jarayonlarning   aks   ettiruvchisi,   balki   ularni   boshqaruvchi   kuch
sifatida   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Men   ushbu   kurs   ishi   orqali   narxning
bozor   iqtisodiyotidagi   o‘rni,   shakllanish   mexanizmlari,   ijtimoiy-iqtisodiy
hayotga   ta’siri   va   milliy   iqtisodiyotda   barqarorlikni   ta’minlashdagi   roli
haqida   batafsil   bilimlarga   ega   bo‘ldim.   Kelgusida   bu   mavzuni
chuqurlashtirib o‘rganish, amaliyot bilan bog‘lash va iqtisodiy siyosatga oid
tahliliy fikrlar bildirish salohiyatim yanada oshadi, degan umiddaman.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat
Miromonovich.   2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili 32davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. –
Elektron manba: www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat
Miromonovich.   Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish
tizimini takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. –
PF–60-son, 2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat
Miromonovich.   O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi
kuchining malakasini oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-
oktabr. – Elektron manba: www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.
Aholining   bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali
foydalanish to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini   oshirish   va   kasbga   yo‘naltirish   bo‘yicha   chora-tadbirlar,
2022-yil 20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlarning huquqlarini himoya qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-
yil 24-fevral.
8) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4720-sonli   Qarori.   2015-
yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov   M.Q.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorining   rivojlanish
tendensiyalari”. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet.
11) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –
Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz 3313) “Toshkent”   Respublika   fond   birjasining   rasmiy   hisobotlari:
https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s   Investors   Service.   –   “Uzbekistan   banking   and   securities
outlook”, 2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston Respublikasi  Moliya vazirligi axborotnomasi – 2023-yil 2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova   M.I.   –   “Moliyaviy   menejment   asoslari”.   –   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

Narx iqtisodiy kategoriya sifatida  |  Нарх иқтисодий категория сифатида 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Natural va tovar xo‘jaligi, ularning belgilari | Натурал ва товар хўжалиги, уларнинг белгилари

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский