Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 40.2KB
Покупки 1
Дата загрузки 05 Декабрь 2023
Расширение docx
Раздел Рефераты
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Neolit davri arxeologiyasi

Купить
Neolit davri arxeologiyasi
   
Reja:
1. Arxeologiyada neolit davrining umumiy tavsifi 
2. Neolit davri madaniyatlarining tadqiq qilinishi va o’rganilishi 
3. Neolit davrining Yevropadagi va O’rta Osiyodagi ahamiyamiyati  Neolit davri uzoq davom etgan tosh asrining so’nggi va yakunlovchi bosqichi
hisoblanadi. Neolit  yunoncha,  «neos» -  yangi, «litos» -  tosh degan  so’zlardan tarkib
topgan   bo’lib,   u   «yangi   tosh»   davri   degan   ma’noni   anglatadi.   Arxeologiya   faniga
neolit   tushunchasini   1865   yilda   ingliz   arxeologi   Lebbok   olib   kirgan.   Neolit   davri
miloddan  avvalgi   6-4   ming  yilliklarni   o’z  ichiga   oladi.  Arxeologlar   neolit   davrining
boshlanishini  sopol  idishlar   yasashni  kashf  etilishi   bilan belgilaydi.  Neolit  davrining
ob-havosi   hozirgidek   bo’lib,   iqlim   kishilarning   keng   hududlarga   tarqalishi   va
joylashishi   uchun   imkon   bergan.   Natijada   keng   hududlarga   o’rnashgan   odamlar
guruhi   turli   tabiiy   sharoitga   moslashgan   va   alohida   madaniyat   yaratgan.   Turli
geografik   muhit   va   sharoitdan   kelib   chiqib,   ularning   mehnat   qurollari,   uy-ro’zg’or
buyumlari   turar   joylari   va   ho’jaliklari   ham   har   xil   shaklga   ega   bo’lgan.   Bu   esa
ho’jalikning   notekis   rivojlanishiga   sabab   bo’ladi.   Janubiy   o’lkalarning   serhosil
erlarida   yashagan   kishilar   ho’jalikning   dehqonchilik,   chorvachilik   va
hunarmandchilik   shakllarini   rivojlantirgan.   Bu   davr   ho’jaligi   ishlab   chiqaruvchi
ho’jalik   deb   atalib,   unda   nafaqat   tabiatdan   tayyor   mahsulotlar   o’zlashtirilgan,   balki
chorvachilik va ziroatchilik orqali ehtiyoj uchun qo’shimcha oziq-ovqatlar yaratilgan.
Masalan, hayvonlarni qo’lga o’rgatish orqali chorva mollariga ega bo’linishi; yovvoyi
o’simliklarni   madaniylash-tirish   va   boshoqli   don   ekinlari   ekishga   o’tish   va   hakozo.
Neolit   davrida   qabilalarning   ko’pchiligi   o’troq   hayot   tarziga   o’tadi,   doimiy   yashash
uchun manzillar qura boshlaydi. Manzil va makonlar guvaladan qurilgan turar joylar
shaklida bo’lib, deyarli barcha xalqlarda bu xususiyat ko’zga tashlanadi. Avvalgidek
daydib   yurish,   yangi-yangi   ov   makonlari   qidirib   ko’chib   yurishga   barham   beriladi.
Endi   doimiy   erto’lalar,   kulbalar   yasash,   loydan,   zuvaladan   uy   qurish,   neolit   davri
jamoasining   asosiy   odatiga,   turmush   tarziga   aylanib   boradi.   Shunday   qilib,   doimiy
o’troqlik   xo’jaligi   paydo   bo’ladi.   Jamiyatda   urug’ning   ahamiyati   ortib,   u   o’ziga   xos
munosabatda namoyon bo’ladi. Neolit davrida urug’ jamoalarining qarorgohlari ham
shakllanadi.   O’troq   hayot   tarzi   mehnat   qurollarining   takomillashuvini   tezlashtiradi.
Neolit davri kishilari qayerda, qaysi sharoitda yashamasin, ularning qurollari mezolit davri   qurollariga   nisbatan   rivojlangan.   Kishilik   tarixining   neolit   davri   qurollarni
ishlash  silliqlash,   pardozlash,   arralash,  parmalash  usullarining ixtiro etilishi,  ibtidoiy
ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   oldingi   davrlarga   nisbatan   tezroq   rivojlanishiga   olib
keldi.   Neolit   davrida   tosh   xom   ashyosining   xususiyatlari   yaxshi   o’zlashtirilishi
natijasida   shakl   va   vazifa   doirasi   xar   xil   bo’lgan   yangidan   yangi   mehnat   qurollari
yaratiladi. Tosh qurollar orasida tosh boltalar, ponalar, tosh teshalar, iskanalar paydo
bo’ladi.   Neolit   davrida   tosh   boltalar   keng   tarqalgan.   Pardozlangan   tosh   boltalar
o’rmon kesishda, uy qurilish ishlarida, ovchilikda o’zining tengi yo’q jangovor qurol
ekanligini   ko’rsatdi.   Neolit   davrida   barcha   og’ir   yumushlar   ana   shu   tosh   boltalar
orqali   bajarilar   edi.   Neolitda   parrakchalar,   qadamalar,   nayza   va   kamon   o’qlarining
uchlari, pichoq, teshgich, parmalar, yorma toshlar, o’roq-randalar va boshqa qurollar
takomillashgan.   Neolit   davri   so’nggi   urug’chilik   jamiyatiga   xos   bo’lib,   bu   davrda
erkaklarning   o’rni   tobora   orta   boshlaydi.   Chunki   xo’jalikning   rivojlanishi   erkaklar
mehnati   bilan   bog’liq   bo’lgan,   ya’ni   kengayib   borayotgan   xo’jalik   yumushlarini
bajarishga ayollar ulgura olmay qoladi; xo’jalikning unumdor shakllari (chorvachilik
va   dehqonchilik)   tobora   ko’proq   e’tibor   va   ish   kuchini   talab   qilgan.   Natijada   urug’
ichida,   xususan   oilada   o’ziga   xos   mehnat   taqsimoti   shakllanadi.   Demak,   barcha
yumushlar   –   moddiy   ehtiyojni   qondirish,   ortib   borayotgan   zarurat   uchun   oziq-ovqat
zahiralari tayyorlash ayollardan erkaklar qo’liga o’tadi. Ijtimoiy hayotda erkaklarning
roli ortib borishi oilada erkakning hukmronligiga olib keladi. Urug’ ichida ayollarning
hukmron   mavqeiga   barham   beriladi.   Endi   matriatxat   (ona   urug’i)   o’rnini   patriarxat
(ota   urug’i)   egallay   boshlaydi.   Neolit   davrida   o’troq   turmush   tarzi,   o’troq   ho’jalik
janubiy subtropik rayonlarda dehqonchilikning kelib chiqishiga, cho’lli mintaqalarda,
azim daryo va ko’l bo’ylarida o’troq ovchilik ho’jaligining qaror topishiga olib keldi.
O’troq ho’jalik yuritishning qaror topishi  o’z navbatida chorvachilikning ham paydo
bo’lishiga   olib   keldi.   Neolit   davri   turli   joylarda   turlicha   kechgan,   ya’ni   yer   yuzida
neolit   davri  har  xil   vaqtda  paydo  bo’lgan  va  tugagan.  Misr   va  Mesopotamiyani  olib
qaraydigan   bo’lsak   rivojlangan   bronza   davri   boshlangan   bo’lib,   quldorlik   davlatlari tarkib topa boshlagan, Shimoliy Yevropada qadimgi odamlar endigina neolit davriga
o’ta boshlaganlar, chekka Shimol v shimoli-sharqiy Osiyoda esa paleolit davri davom
etayotgan edi.  1
Neolit   davrining   eng   mashhur   madaniyatlari   :   Kaltaminor,   Hisor,   Joytun
madaniyatlari hisoblanadi :
Kaltaminor   madaniyati   -   -O zbekistonda   neolit   davriga   oid   ilk   topilganʻ
arxeologik madaniyat (miloddan avvalgi 7—3-ming yillik). Kaltaminor ko li yonidan	
ʻ
topilgan.   1939—40   va   1945-yillar   Xorazm   arxeologiya-etnografiya   ekspeditsiyasi
tekshirgan.   Kaltaminor   madaniyati   Amudaryoning   qadimiy   Oqchadaryo   deltasi,
Qizilqum,   Yuqori   O zboy,   Mohondaryo,   Orolning   shimoliy-sharqiy   bo ylarida,	
ʻ ʻ
Qozog iston   va   sharqiy   Kaspiy,   ya ni   Balxan   va   Manqishloq   hududlarigacha	
ʻ ʼ
tarqalgan.   Albatta,   bu   juda   katta   hududda   yagona   bir   oilaga   oid   odamlar   yashagan
emas,  bu yerlarda bir-biriga yaqin bo lgan  qabilalar  yashagan  deyish  to g ri  bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Yaqinlik, asosan,  tosh  qurollarda yaxshi  ko rinadi. Tosh  qurollarni, yasash  texnikasi	
ʻ
va uning tiplarida o xshashlik farqlar esa sopol idishlarda, ya ni uning bezaklarida —	
ʻ ʼ
bezak   buyumlarda,   taqinchoqlarda   ko rinadi.   Asosiy   qurollarining   o xshashligi   va	
ʻ ʻ
farqlarini saqlab qolgan qurollar — shu vohalarda birbiriga o xshash, bir xil turmush	
ʻ
tarziga   ega   bo lgan   urug lar   bo lganligini   ko rsatadi.   Bular   Oqchadaryo,   quyi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Zarafshon,   Lavlakon,   yuqori   O zboy,   Ustyurt   guruhlaridan   iborat.   Shu   hududlarda	
ʻ
yashagan   neolit   odamlari   7—3-ming   yillikda   yashab   ovchilik,   temirchilik   va
baliqchilik   bilan   tirikchilik   o tkazishgan.   Ovchilik,   terimchilik   va   baliqchilik   bilan	
ʻ
bog liq   qurollarni   ishlash   texnikasi   neolit   davrida   eng   cho qqiga   chiqqan   davr	
ʻ ʻ
hisoblanadi.   bog liqlar,   kesuvchi,   teshuvchi   qurollar,   o q-yoylar,   kamon   o qlari   va	
ʻ ʻ ʻ
shunga   o xshash   qurollarni   yasash   eng   takomillashgan   davr   hisoblanadi.   Mikrolit	
ʻ
qurollarining   paydo   bo lishi,   suyakdan   va   yog ochdan   yana   ham   takomillashgan	
ʻ ʻ
qurollar yasash imkoniyatini bergan. Arxeologlar, asosan, shu mikrolitlar va o qyoyni	
ʻ
yasalishiga   asoslanib   neolit   davrini   davrlarga   ajratganlar.   Kaltaminor   madaniyatini
1
 Jo`raqulov M, Isomiddinov M. ,, O`rta Osiyo kulolchiligi tarixidan ‘’ ( Samarqand 1999) ham   3   davrga   bo lib   o rganilgan.   Kaltaminor   madaniyatining   ilk   davri   7—5   mingʻ ʻ
yillikka   to g ri   keladi.   Bu   davrga   xos   yodgorliklar   Zarafshonning   quyi   oqimida,	
ʻ ʻ
Qizilqumning Lavlakon va Karakata, jan.-sharqiy Ustyurtda topilgan va o rganilgan.	
ʻ 2
Kaltaminor   madaniyatining   o rta   davri   6—5-ming   yillikka   to g ri   keladi.   Bu   davrga	
ʻ ʻ ʻ
oid   manzilgohlar   butun   Qizilqum   va   unga   yaqin   bo lgan   hududlardan   topilgan.	
ʻ
Kaltaminor madaniyatining oxirgi davri 4—3 ming yillikka to g ri keladi. Bu davrga	
ʻ ʻ
oid   yodgorliklarga   Qozog iston   hududlaridagi   manzilgoxlar   kiradi.   Kaltaminor	
ʻ
madaniyati   ni   tavsiflab   berish,   uni   davrlarga   ajratish   ham,   asosan,   sopol   idishlarni
ishlash   texnikasi,   unga   bezak   berishga   asoslangan.   Butun   Kaltaminor   madaniyatiga
oid   sopol   idishlar   qo lda   ishlangan   bo lib,   bezaklar,   sopol   idishlar   hali   loyligida	
ʻ ʻ
yog och   bilan   chizib,   daryo   va   dengiz   to lqiniga,   archa   ignalariga   o xshash   bezak	
ʻ ʻ ʻ
berilgan,   keyin   olovda   pishirilgan.   Idishlarning   shakli   kosasimon   yoki   qozonsimon
bo lib,   ilk   davriga   oid   idishlar   tagi   yassi   bo lmasdan,   qumga   botirib   qo yishga
ʻ ʻ ʻ
mo ljallangan   konus   shaklida   bo lgan.   Sopol   idishni   ixtiro   qilinishi   Kaltaminor
ʻ ʻ
madaniyatiga   mansub   aholining   ovqat   pishirishini   osonlashtirdi.   Endi   qozonning
tagiga   olov   yoqib   pishirish   imkoniyati   tug ildi.   Odamlar   chaylalarda   yashab,	
ʻ
o choqlar   qurib   o choqlarda,   sopol   qozonlarda   ovqat   pishirib,   idishlarga   quyib	
ʻ ʻ
ovqatlanadigan   bo lishdi.   Bu   juda   katta   ixtiro   bo lib,   kishilik   tarixida   faqat   neolit	
ʻ ʻ
davridan   boshlab   shunday   yashash   imkoniyatiga   ega   bo ldilar.   Neolit   davrida	
ʻ
bulardan   tashqari   tikuvchilik,   kemasozlik   ham   yuksaldi.   Kaltaminor   madaniyatiga
mansub   axrli   tabiat   yaratgan   narsani   shundayligicha   qabul   qilganlar.   Kaltaminor
madaniyati iqtisodiyotiga o ta olmaganlar, ya ni chorvachilik yoki dehqonchilik bilan	
ʻ ʼ
shug ullana olmaganlanlar. Kaltaminor madaniyati jamoalari sopol ishlab chiqarishga	
ʻ
usta bo’lgan. Sopol yasashda ham kulolchilik charxidan foydalanish o’zlashtirilmagan
bo’lsa-da,   qurollar   sopol   buyumlar   yasashning   ibtidoiy   usullarini   ko’nikma   sifatida
egallaganlar.   Kaltaminorliklar   idishlar   yasash   uchun   tayyorlangan   loyga   yantoq   va
qamishning   toza   kulidan   qo’shishgan.   Sopol   qozon   loylariga   esa   maydalangan   tosh
2
 Kabirov J. Sagdullayev A. ,, O`rta Osiyo arxeologiyasi ‘’ ( Toshkent 1990 ) qo’shishgan.   Bu   qo’shilmalar   sopol   idishlarning   mustahkam   chiqishini,   olovga
tushganda   o’zida   issiqlikni   uzoq   vaqt   saqlab   qolishini   ta’minlagan.   Sopol
buyumlarning sirtiga odatda naqsh berilgan. Naqshlar chizma uslubda ishlangan. Ular
turli geometrik shakllarda o’z aksini topgan. Asosan naqshlar uchi uchli yog’och yoki
suyak   pichoq   yordamida   ilon   izi,   romb,   uchbuchak,   egri   chiziq   va   boshqa   shakllar
chizilgan. Kaltaminor madaniyatining so’nggi bosqichiga kelganda ba’zi sopollarning
gardishiga   rangli   gul-naqshlar   chizilgan.   Kaltaminor   madaniyatining   dastlabki
bosqichida   sopol   buyumlar   aksariyat   hollarda   tuxumsimon   shaklda   bo’lgan.   Ammo
so’nggi bosqich (O’zboy) da tuxumsimon, tosh dumaloq idishlar o’rnini tuvaksimon,
osti tekis idishlar egallaydi. Agar dastlab idishlar mato xalta qoliplarida tayyorlangan
bo’lsa, endi loy lentalarda qo’lda yasalgan. Idishlarda jo’mraklar paydo bo’lgan. Ular
bir   qavatli   humdonlarda   pishirilgan.   Kaltaminor   madaniyati   urug’   jamoalari   tabiat
kuchlari   oldida   ojiz   edi.   Ular   suv   orqasidan,   ov   orqasidan   ergashib   yurganlar.
Ularning  kulbalari  qurib borayotgan daryo  yoqalarida,  ko’l  bo’ylarida  qumlar  ustida
qad   ko’targan.   Daryo   va   ko’l   suvlarining   o’zgarishi   bilan   Kaltaminorliklar   jamoasi
ham   o’z   manzilgohlarini   o’zgartirganlar.   Kaltaminor   madaniyati   taraqqyotida   3
bosqich kuzatiladi. Ilk (daryo-soy)  bosqichi  miloddan avvalgi  VI-V ming yilliklarga
to’g’ri   keladi.   Uning   o’rta   bosqichi   (Jonbos   –   4)   miloddan   avvalgi   V-VI   ming
yilliklarga mansub. Nihoyat, so’nggi bosqich (O’zboy) miloddan avvalgi V-III ming
yilliklarni   qamrab   oladi.   Bu   bosqichlarning   madaniy   qiyofasi   ularga   xos   ishlab
chiqarish, mehnat qurollari hamda sopol buyumlarda o’z aksini topgan. 3
 Umumun, bu
davrda qurol yaroqlar yasash texnikasi ancha tako mil lashdi. Buni biz Kaltaminordan
topilgan   qurollardan   ko’rishimiz   mum kin.   Ular   qulayrok,   o’tkirroq   va   yengilroq
bo’lgan. Bu kabi qurollar asosan ohak toshdan yasalgan. Ohaktosh sof holatda ozgina
mo’rtroq   bo’lgani   uchun   uni   istagan   shaklga   solish   mumkin   bo’lgan.   Ohaktoshlarni
Sul tonuvays   tog’idan   olish   mumkin   bo’lgan.   Tadqiqotlar   natijasida   shu   narsa
aniqlandiki, bu tog’haqida o’sha davrdagi odamlari yetarli bilishlari ma’ lum bo’lgan.
3
 Vinogradov L. V. ,, Neolitechiskaya pamyatniki Xorezma ‘’ ( Moskva 1960 ) Chunki bu tog’dan neolit davriga oid ustaxona va tosh yorish xonalarini topib o’rga -
nilgan.   Kaltaminor   madaniyatining   eng   nodir   va   muhim   yodgorligi   Jonbos-4
manzilgohi   bo’lib,   u   yerda   maydoni   300   m.   kv.   bo’lgan   chayla   qoldig’i   topilgan.
Chaylada   kattagina   urug’   jamoasi   yashagan   bo’lib,   100-120   ta   kishi   yashaganligi
ma’lum   bo’ldi.   Kuygan   qamish   va   xoda   qoldiqlarining   o’rganish   asosida   olimlar
chayla   ustunli,   oval   shaklida   bo’lgan   bo’lib,   usti   qamish   bilan   qoplangan   degan
xulosaga   kelganlar.   Chaylada   bitta   katta   va   20   dan   ortiq   kichik   o’choqlarning   o’rni
qayd   etilgan.   O’choqlar   atrofida   baliq   (cho’rtan,   nog’ara),   hayvon   (to’ngiz,   jayron,
Buxoro   kiyigi   va   hokazo),   qush   suyaklari   va   tuxum   po’choqlari   hamda   bir   qancha
mayda   toshqurollar   topilgan.   Shuningdek,   yumoloq   sopol   idishlar   ham   topilgan
bo’lib,   ularning   sirtiga   chizmalar   chizilgan.   Shunisi   qiziqki,   shunga   o’xshash
buyumlar   Kaltaminor   manzilgohidan   ham   topilgan.   Bu   holat   manzilgohlar   o’rtasida
o’zaro   aloqalar   bo’lganligidan   dalolat   beradi.   Topilgan   buyumlarning   tahlili   mazkur
manzilgohlar   miloddan   avvalgi   7-3   ming   yilliklarga   to’g’ri   kelishini   ko’rsatdi.
Mazkur manzilgoh hozirgi Qoraqolpog’iston Respublikasi To’rtko’l shahridan 18 km.
shimoliy-sharqda   joylashgan   Kaltaminor   ko’li   sharafiga   Kaltaminor   madaniyati   deb
nomlangan.   Arxeologlar   Kaltaminor   madaniyatini   taraqqiyot   dinamikasiga   qarab   3
davrga   ajratishadi:   Kaltaminorning   ilk   davri   eramizdan   oldingi   7-5   ming   yilliklarga
to’g’ri   keladi.   Bu   davrga   oid   yodgorliklar   Zarafshonning   quyi   oqimi,   Qizilqum
sahrosi   va   janubiy-sharqiy   Ustyurt   hududidan   topilgan.   Kaltaminor   madaniyatining
o’rta davri eramizdan oldingi 5-4 ming yillikka oid bo’lib, bu davrga oid yodgorliklar
Qizilqum   va   unga   yaqin   hududlardan   topilgan.   Kaltaminor   madaniyatining   so’nggi
bosqichi   eramizdan   oldingi   4-3   ming   yilliklarga   tegishli   bo’lib,   hozirgi   Qozog’iston
hududlaridan   topilgan   makonlar   kiradi.   Kaltaminor   madaniyatiga   oid   yodgorliklar
Zaraf shon   etaklaridagi   Darvozaqir   makonidan   ham   topib   o’rganilgan.   Bu   yerdan
topilgan sopol idish namunalari Jonbosqal’a sopollariga juda o’xshashdir. Kaltaminor
madaniyatiga   xos   bo’lgan   yana   bir   manzilgoh   Buxoro   viloya tining   Qorako’l
markazidan   40   km.   uzoqlikda   joylashgan   bo’lib,   u   Darvozaqir   nomi   bilan   ataladi. Darvozaqir-1   makoni   3   ta   madaniy   qatlamdan   iborat.   Ustki   qatlam   to’zib   ketgan
bo’lsa   ham,   ammo   boy   madaniy   qoldiq larga   ega.   Bu   yerda   silliqlangan   boltalar,
qirg’ichlar,   par malar,   o’roq   randalar,   teshgichlar   va   boshqa   ashyolar   topildi.
Ikkinchiqatlamdagi   madaniy   qoldiqlar   birinchi   va   uchinchi   qatlamlardagilarga
qaraganda   kamroq   uchraydi.   Birinchi   va   ikkinchi   katlamlarda   chayla   qol diqlari
uchramaydi.   Uchinchi   madaniy   qatlam   eng   boy   va   eng   qalin   bo’lib,   taqir   yerda
joylashgan.   Bunda   o’chok   va   chayla   qoldiklari   chaqmoqtoshdan   ishlangan   qurollar,
silliqlangan   boltalar,   to’lkinsimon   naqshlar   bilan   beza tilgan   sopol   buyumlar,
hayvonlarning suyaklari bor. Shunisi qiziqki, Kal taminorliklarning sopol buyumlarida
ham   shunday   naqshlar   bor.   Bu   kat lamlar   rangining   har   xilligi   bilan   bir-biridan
farqqiladi   va   shuningdek   ularni   qalin   qum   qatlami   bir-biridan   ajratib   turadi.
Darvozaqir-1   makonida   81   m   (7x11)   li   to’g’riburchak   shaklidagi   chayla   koldigi
topildi.   Chayla   sharqdang’arbga   qarab   cho’zilgan.   Uyning   o’rtasida   ustunlar   uchun
ikkita   chuqurcha   kovlangan.   Chaylaning   chor   burchagida   ham   huddi   shunday
chuqurchalar  borligi  aniqlangan. Chaylaning  devorlaridan ikki  qator  qilib kovlangan
chuqurchalar   (tashqi   va   ichki   tomonida)   qolgan   bo’lib,   bu   chuqurchalarga   devor
sinchlari   o’rnatilgan   so’ng   tomi   yopilgan.   Demak,   chayla   to’rt   devori   sinch   devorli
kapa   shaklida   bo’lib,   tomi   qamish   bilan   yopilgan.   Chayla   ichiga   sharq   tomondan
kirilgan.   Bu   narsa   diniy   urflarga   oid   bo’lsa   kerak.   O’choqlar   chayladan   tashqarida
joylashgan.Chaylalarni   o’rganish   oila-urug’   munosabatlari   ishlab   chiqarish   hamda
turmush   dara jasiga   taaluqli   ba’zi   bir   ma’lumotlar   berish   mumkin.  Bu   makon   aholisi
so nini Jonbos-4 aholisi bilan solishtirsak, katga farqni ko’rishimiz mumkin. Jonbos-4
da S.P.Tolstovning fikricha, 100-125 kishi yashagan bo’lib, Darvozaqir -1da esa bor
yo’g’i  30-35 kishini  tashkil  qilgan. Bu  hol  bunday  chaylalarni  ona urug’iga qarashli
bir   necha   juft   oilalar   yashagan   deyishga   asos   bo’la   oladi.   Quyi   Zarafshon   va
Qashqadaryo   etaklaridagi   Darvozaqir,   Katta   va   Kichik   Tuzkon,   Qorong’isho’r,
Poykent   makonlaridan   topilgan   tosh   qurollar   va   sopol   buyumlar   hamda   boshqa
ashyolarni o’rganish, tahlil etish, Yaqin Sharq, Qozog’iston, Ural va boshqa joylardan topilgan   neolit   davri   ashyolari   bilan   qiyoslash   natijasida   tadkiqotchilar   yuqorida
eslatilgan   makonlar   Kaltaminor   madaniyatiga   mansub   bo’lib,   mil.   avv.   IV-III   ming
yilliklarga   oid   degan   xulosaga   keldilar.   Bu   makonlarda   yashagan   neolit   davri
odamlari termachilik va jayron, yovvoyi cho’chqa, bug’u va boshqa hayvonlar hamda
baliq ovlab kun kechirishgan.
Shuningdek,   bugungi   kunda   o’lkashunos   Ramazon   Egamov   ham   tadqiqotlar
olib   bormoqda.   Respublika   Fanlar   akademiyasining   ma lum   qilishicha,   yaqindaʼ
Milliy   arxeologiya   markazi   Samarqand   arxeologiya   instituti   va   Samarqand   davlat
universiteti   olimlari   Qizilqum   cho lining   janubiy-sharqida   joylashgan   Oyoqog itma	
ʻ ʻ
botig ida neolit, Qorasigir botig i yaqinida paleolit davriga oid manzilgoh qoldiqlarini	
ʻ ʻ
topishgan.   «Fanlar   akademiyasi   Milliy   arxeologiya   markazi   va   “JURU   ENERGY
CONSULTING”   MCHJ   o rtasida   tuzilgan   shartnomaga   binoan   Samarqand	
ʻ
arxeologiya instituti va Samarqand davlat universiteti mutaxassislaridan tarkib topgan
guruh Qizilqum cho lining janubiy-sharqida joylashgan Oyoqog itma botig i atrofida	
ʻ ʻ ʻ
olib borayotgan tadqiqotlar davomida neolit davriga oid yangi neolit makonini topdi»,
deyiladi akademiya xabarida. Oyoqog itma-2 nomi bilan atalgan ushbu makonda 370	
ʻ
ta   tosh   buyum,   mikrofauna,   oxra   va   gulxan   qoldiqlari   aniqlangan.   Shuningdek,
Qorasigir   botig i   yaqinida   paleolit   davriga   oid   bir   qator   (7   ta   punkt)   yangi   toshga	
ʻ
ishlov   berish   ustaxonalari   topilgan.   Bu   ustaxonalardan   kulrang   va   jigarrangli
kremniylardan   hamda   slaneslardan   ishlangan   ko plab   ishlov   berilgan   tosh   buyumlar	
ʻ
aniqlangan,   arxeologlar   uni   texnik-tipologik   jihatdan   o rta   paleolit   davriga   oid,   deb	
ʻ
hisoblashmoqda.   Ma lumot   uchun,   Neolit   davriga   oid   dunyoga   mashhur   Kaltaminor	
ʼ
madaniyati   ushbu   cho l   hududidan   topilib,   Oyoqog itma   botig ining   shimoliy	
ʻ ʻ ʻ
chekkasidan   Markaziy   Osiyo   neolitshunosligiga   bebaho   hissa   bo lib   qo shilgan   shu	
ʻ ʻ
nomli   makon   topib   o rganilgan.   Oyoqog itma   makoni   O zbekiston-Polsha-Fransiya	
ʻ ʻ ʻ
xalqaro   arxeologik   ekspeditsiyasi   tomonidan   jahon   standartlari   darajasida   tadqiq
qilingan.   «Bu   tadqiqotlardan   olingan   natijalar   kaltaminorliklarning   nafaqat   ovchi   va
baliqchilar,   balki   tuya,   qoramol   va   qo y-echkilarni   xonakilashtirgan   mohir	
ʻ chorvadorlar   bo lganliklarini   ilmiy   jihatdan   isbotlab   berish   barobarida,   ushbuʻ
madaniyatning   xronologik   sanasini   yana   900   ming   yilga,   ya ni   eramizdan   avvalgi	
ʼ
6300   ming   yilliklarga   qadimiylashtirdi»,   deyiladi   akademiya   xabari   xulosasida.
Ta kidlash   joiz,   Uchquduqdagi   «Tosho rmon»   deb   ataluvchi   noyob   paleontologik	
ʼ ʻ
muzey-qo riqxona bugun nafaqat yurtimiz, balki dunyo olimlarining katta qiziqishiga	
ʻ
sabab bo layapti. Uning Tetis dengizi qirg oqlari bilan bog liq ekanligini ochiq osmon
ʻ ʻ ʻ
ostidagi   “eksponat”lardan   ham   topish   mumkin.   Arxeolog   olimlar   tomonidan   olib
borilgan   izlanishlar   tufayli   Jiraquduqdan   topilgan   suyaklar   dengiz   jonivorlariga
tegishli   ekanligi   o z   isbotini   topdi,   —   deydi   o lkashunos   Ramazon   Egamov.   —	
ʻ ʻ
Qolaversa, bugungi kunda ham hududda tosh qotgan chig anoqlar, daraxt kundasi va	
ʻ
hatto,   tosh   qotgan   mevalarini   uchratish   mumkin.   Olimlarning   ta kidlashicha,	
ʼ
«Tosho rmon»da yong oq, bodom, jiyda, shaftoli, olcha va shunga o xshash daraxtlar	
ʻ ʻ ʻ
o sganini  isbotlovchi  dalillar bor. Qariyb 200 gektar maydonni egallagan mo jizaviy	
ʻ ʻ
hududning   ochilmagan   siru   sinoatlari   hali   ko p.   Davom   etayotgan   tadqiqotlar   hali	
ʻ
yangi-yangi natijalar berishi shubhasiz.
Hisor   madaniyati   -   mil.   av.   6-3-ming   yilliklarga   oid   neolit   davri   arxeologik
majmuasi.   Asosiy   yodgorliklari   Tojikistonning   Yovonsu,   Vaxsh,   Qizilsuv,
Kofarnihon   daryolari   havzalarida   qayd   etilgan.   Hisor   madaniyatini   1948   yil
A.P.Okladnikov   kashf   etgan;   asosiy   yodgorliklari   Tutkovul,   Sayyod,   Qozi   Berdi   va
boshqa   Bu   madaniyat   davriy   jihatdan   O zbekistondagi   Kal-taminor   va	
ʻ
Turkmanistondagi   Joytun   arxeologik   madaniyatlari   bilan   bir   vaqtga   to g ri   keladi.	
ʻ ʻ
Topilmalari tosh va suyakdan yasalgan qurollar, qar xil maishiy o choqlardan iborat.	
ʻ
Tosh   qurollar   yasashda   ohaktosh,   kvarsit,   serpantin,   yashma   kabi   materiallardan
foydalanilgan. 4
  Hozirgacha   Hisor   madaniyati   yodgorliklarida   sopol   buyum
namunalarini   uchramasligi   tadqiqotchilar   uchun   yechilmagan   muammo   bo lib	
ʻ
qolmoqda.   Holbuki,   Kaltaminor   madaniyati   davrida   —   O rta   Osiyoda   sopol   idish	
ʻ
tayyorlangani   ma lum   edi.   Hisor   madaniyati   sohiblarini   xo jalik   jihatdan   en-digina	
ʼ ʻ
4
 Martinov A. I. ,, Arxeologiya SSSR ‘’ ( Moskva 1973 )  o troqlashayotgan  ovchilar, terimchilik bilan tirikchilik qiluvchilar  tashkil  etardi  debʻ
hisoblash   mumkin.   Dehqonchilikning   ilk   belgilari   faqat   Hisor   madaniyati   ning
so nggi davrida paydo bo lgan. Hisor madaniyati (mil.av. V ming yillikning oxiri -II
ʻ ʻ
ming   yilliklar)   O’rta   Osiyoning   neolit   davri   madaniyatlaridan   biri   Hisor   madaniyati
hisoblanadi.   Bu   Tojikistonning   g’arbiy   tog’   oldi   hududlarida   mil.av.   IV-II   ming
yilliklarda tarkalgan madaniyat. A.  P. Okladnikov va  V.A. Ranovlar  tomonidan 100
dan ortik makonlarda tadqiqot ishlari olib borilgan. Bu madaniyatga oid yodgorliklar
kiska   muddatli   va   doimiy   makonlardan   iborat.   Kiska   muddatli   makonlar   tog’   oldi
hududlarida   va   doimiy   makonlar   esa   Kofirnigon,   Vaxsh   va   ularning   irmog’i
bo’ylaridagi   tekisliklarda   joylashgan.   Norak   shahri   yakinida   Tutqovul,   Dang’ara
atrofidagi   Kuyi   Bulyon   va   shimoliy-g’arbiy   Tojikiston   hududidagi   Oktangi
makonlarida   nisbatan   yaxsha   o’rganilgan.   Tutqovul   Hisor   madaniyatining   ilk
bosqichiga,   Qo’yibulyon   -   o’rta   bosqichiga,   G’oziyontepa   esa   so’nggi   bosqichiga
mansubdir.   Hisor   madaniyati   jamoasi   daryo   toshlarini   bir   tomonlama   urib   uchirib
mehnat kuroli yasash an’anasiga ega bo’lishgan. Tosh kurollari paleolit davri sopper
shaklidagi   tosh   kurollari   an’anasi   saklanib   koladi.   SHuningdek,   Hisor   madaniyati
uchun yirik urindilar va ko’pol plastinkalar ham xos. SHu bilan birgalikda kremendan
ishlangan tosh kurollar ham uraydi. SHuningdek, ikki tomonlama urib ishlov berilgan
kamon o’qi, silliklangan tosh bolta, kelsopi va suyak bigiz topilgan. Bu davrda Hisor
madaniyati   sohiblari   dastlab   xo’jalikning   o’zlashtiruvchi   shakllarmato   kolipda   sopol
idishlar   tayyorlashni   bilishgan.   Sopol   idishlarning   tagi   cho’zik,   ustki   tomondan
pardoz   kilingan.   Hisor   madaniyatining   xo’jaligi   to’g’risidagi   masalalar   o’z   eimini
topmagan.   A.P.   Okladnikov   bu   madaniyat   a’zolari   ovchilik   va   dehkonilik   bilan
shug’ullangan,   degan   fikrni   bildiradi.   Lekin,   hisorliklarning   dehkonilik   bilan
shug’ullanganligi   to’g’risidagi   ashyoviy   dalillar   uramaydi.   SHunga   ko’ra   hisorliklar
daydi   ovchilik   bilan   shug’ullanishib,   so’nggi   bosqilarida   chorvachilikka   o’ta
boshlashganliklari,   tabiiy.   Ularning   xo’jaligida   to’kimachilik   rivojlanganligini   sapol
idishlarda saqlanib qolgan izlaridan bilish mumkin. Bu madaniyatning oxirida janubiy Tojikiston   hududida   dehqonchilik   madaniyatining   shakllanishi   Quyibulyon
makonidagi   qazishmalarda   kuzatiladi.   Manzilgoh   aholisining   sun’iy   qurilgan   uylari
aniqlangan.   So’nggi   yillarda   Markaziy   Osiyoning   sharqiy   hududlaridan,   Hisor   va
Pomir tog’laridan neolit davriga mansub ko’plab yodgorliklar aniqlandi va o’rganildi.
Asosan tog’oldi va tog’liklarga xos bo’lgan Hisor madaniyatiga man sub yodgorliklar
200 dan ziyod bo’lib, Tutqovul, Soysayyod, Quyi Bulyon, Darai Sho’r, Gaziyontepa
qabilar shular jumlasidandir. Bu o’ziga xos madaniyat fanda Hisor madaniyati degan
nom   oldi.   Hisor   madaniyatiga   man sub   yodgorliklar   asosan   mil.   avv.   V-III   ming
yilliklarga   oiddir.   Hisorliklar   so pol   idishlar   yasab,   asosan   chorvachilik,   ovchilik,
kisman   termachilik   bilan   shug’ullanganlar.   Hisor   makonlaridan   topilgan   turli-tuman
buyumlar   tahlili   ushbu   jarayonlardan   dalolat   beradi.   Keyingi   yillarda   olib   borilgan
tadqiqotlar   natijasida   Markaziy   Farg’ona   hududlaridan   neolit   davriga   oid   ko’plab
makon lar topilgan. Bu manzilgohlar fanga Markaziy Osiyoning to’rtinchi neolit davri
madaniyati deb kiritilgan. Demak, Markaziy Osiyoning barcha hududlarida, shimolda
Ustyurt,   Markaziy   va   Janubiy   Qozog’iston,   Qizilqum   va   Qorakum,   Qashqadaryo   va
Zarafshon vohalari, Toshkent  vohasi  va Farg’ona vodiysidan topilgan ko’p lab neolit
davri   makonlarining   ochilishi   odamlar   bu   davrga   kelib   Markaziy   Osiyoning   deyarli
barcha hududlariga yoyilib yashaganliklarini ko’rsatadi.
To’rtqovul   makoni.   Mil.   av.   5150-1400   ming   yilliklar.   Bu   davrga   oid   ikkita
madaniy   qatlam   aniqlangan.   Makondan   chopqichlar,   qirg’ichlar,   chopping,   chopper,
ushatgichlar,   teshgichlar,tosh   pichoqlar,   o’roq   qadamalari   topilgan.   To’rtqovulliklar
tulki, bo’ri, buqa, yovvoyi eshak, qo’y, echki  kabi  uy hayvonlarini  boqishgan degan
fikrimizni,   bu   erdan   topilgan   ushbu   hayvonlarning   suyak   qoldiqlari   bilan   isbotlash
mumkin.  To’rtqovul  aholisi  yana   termachilik,  ovchilik,  keyinchalik   esa  chorvachilik
bilan shug’ullanishgan.
Sazag’on   madaniyati.   Bu   madaniyat   Samarqand   viloyati   Nurobod   tumani
hududida,   Zarafshon   tizmasining   janubi-g’arbiy   yonbag’irlaridagi   Sazog’onsoy
atrofida   tarqalgan.   Bu   madaniyatga   oid   Sazag’on,   CHangal   va   boshqa   yodgorliklar arxeolog   olim   M.Jo’raqulov   va   uning   shogirdlari   tomonidan   o’rganilgan.   Bu   erdagi
aholi   mezolitning   oxirlaridan   boshlab   hayvonlarni   qo’lga   o’rgata   boshlab,   neolit
davrida   chorvachilikga   asos   solishgan.   Ovchilik   va   termachilik   ahamiyatini   saqlab
qolgan.   Tosh   qurollari   mikrolitlardan   iborat.   Qo’lda   qo’pol   ishlangan   sapol
idishlarining   sirtiga   sodda   naqshlar   berilgan.   Umuman   olganda   neolit   davri   aholisi
tabiiy-geografik sharoitdan kelib chiqib xo’jalik shakllariga asos solishgan va moddiy
madaniyat yaratganligining guvohi bo’lish mumkin. 
Joytun madaniyati, bu madaniyat qoldiqlari nafaqat Turkmaniston, balki
butun   Markaziy   Osiyoda   mash hurdir.   Joytun   qishlog’i   bir   necha   uylardan   tashkil
topgan   bo’lib,   uylarning   maydoni   12-14   kv.   m.dan   iborat.   Uy   devorlariga   somon
aralashtirilgan, uylar to’g’ri to’rtburchak bo’lib, bir xonali va har bir xonada alohida
o’choq   izlari   topilgan.   Uylar   yonida   esa   omborxona,   saroy   va   xo’jalik   o’ralari   ham
bor.   Tadqiqotchilar   fikriga   qaraganda   Joytunda   30ga   yaqin   uy   bo’lib,   unda   130-150
kishi   yashagan,   5-6   kishilik   oila   yashagan   uylarda   ona   urug’i   hukmron   bo’lgan. 5
Uylardan   ayollarning   loy   va   toshdan   yasalgan   haykalchalari,   shuningdek   har   xil
taqinchoq va bezaklar topilgan. Joytun xarobalaridan bug’doy, arpa izlari, yorma tosh,
tosh   boltalar,   parrakchalar,   qurol   sifatida   ishlatiladigan   o’tkir   uchli   toshlar,   teshgich
parchalar, qirg’ichlar, kamon o’qlarining uchlari — naykonlar topilgan. 
Joytun   madaniyati   —   O rta   Osiyoning   neolit   davriga   oid   eng   qad.   o troqʻ ʻ
dehqonchilik madaniyati markazlaridan biri (mil. av. 6—5-ming yillik). Ashxoboddan
30 km shim.da joylashgan qad. o troq dehqonlar qishlog i harobasi nomidan olingan.
ʻ ʻ
1952 y.dan Janubiy Turkmaniston arxeologiya kompleks ekspeditsiyasi qazish ishlari
olib   borgan.   10   dan   ortiq   yodgorliklar   (Chag illitepa,   Pessejiktepa,   Chopontepa,	
ʻ
Nayzatepa, Joytun va b.)ni tekshirgan. Bu urug doshlik manzilgoxlarining har biri 0,5	
ʻ
—2 ga maydonni egallagan. Somonli guvaladan qurilgan bir xonali uylar (25—45 m²)
sahni oq ganchli loy bilan suvalgan, ayrimlari qizil va qora rangga bo yalgan. Har bir	
ʻ
xonada   o choq,   g alla   o rasi,   supa   bo lgan.   Ayrim   xonalar   o rtasida   katta   otashkada	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
5
 Sagdullayev A. ,, Qadimgi O`rta Osiyo tarixi ‘’  ( Toshkent 2004 ) bo lib,   umumiy   sajdagoh   vazifasini   o tagan.   Manzilgoxlarda   ombor,   sopol   idishlarʻ ʻ
pishiriladigan maydonchalar bo lgan. 3 madaniy qatlamdan iborat Joytun manzilgox.i	
ʻ
(J. m. shu nomdan olingan) to la o rganilgan. Uning mayd. 0,5 ga, yuqori qatlami 35
ʻ ʻ
—   40   xonadan,   o rta   qatlami   29   xonadan   iborat.   Manzilgohlardan   bolalar   suyagi	
ʻ
topilgan,   kattalar   tashqariga   ko milgan.   Aholi,   asosan,   dehqonchilik,   chorvachilik,	
ʻ
ovchilik   bilan   shug ullangan.   Aholi   chaqmoqtoshdan   qirg ich,   o roq,   randa,   pichoq;	
ʻ ʻ ʻ
suyakdan   igna,   bigiz;   tosh   o tir   va   b.   buyumlar   yasagan.   Sopol   idishlar   somonli	
ʻ
loydan ishlanib, ba zilarining sirti qizil angob bilan bo yalgan. Tosh va loy (sopol)dan	
ʼ ʻ
ishlangan   ayol   va   hayvon   haykalchalari,   tosh,   suyak   va   chig anoqlardan   yasalgan	
ʻ
tumor,   munchoq   va   b.   turli   taqinchoqlar   keng   tarqalgan.   J.   m.   Kaspiy   bo yidagi	
ʻ
mezolit   davri   madaniyati   asosida   vujudga   kelgan.   U   —   ibtidoiy   dehqonchilik
madaniyatining jaxondagi noyob obidalaridan biri.
Joytun   makonidan   qo’lda   ishlangan   sopol   idishlar   namunalari   ham   top ilgan
bo’lib,   ular   Markaziy   Osiyodagi   dastlabki   sopol   namunalaridir.   Joy tun   qishlog’i
aholisi   mil.   avv.   VI   -   V   ming   yilliklarda   yashab   asosan   dehqon chilik,   chorvachilik,
qisman   esa   ovchilik   bilan   shug’ullanganlar.   Joytunda   Markaziy   Osiyodagi   dastlabki
dehqonchilik   madaniyati   rivoj lanadi   va   bu   makon   hozir cha   mintaqadagi   dastlabki
dehqonchilik   qishlog’i   hisoblanadi.   Joytunliklar   sun’iy   ariq   va   kanallar   qazib
sug’orma   dehqon chilikka   asos   sol gan lar.   Umu man   olganda,   Kopetdog’   bilan
Qoraqum   ora lig’idagi   hududlar dan   ko’plab   neolit   davri   makonlari   ochilgan.   Bu
makon lardagi   xo’jalik   ishlab   chiqarishi   va   madaniyati   bir-biriga   juda   o’xshashligi
sababli ularni fanda Joytun madaniyati  (dastlabki  topilgan joy nomi bilan) deb atash
qabul qilingan. 
Yuqorida   ta’kidlaganimizdek,   neolitning   eng   buyuk   kashfiyoti   ovchi lik
va termachilik bilan shug’ullanuvchi qabilalar endilikda dehqonchilik va chorvachilik
bilan   shug’ullana   boshladilar.   Ishlab   chiqaruvchi   xo’jalik   asoslari   Markaziy
Osiyoning   janubida,   hozirgi   Turkmaniston   hududlarida   shakllangan.   Kopetdog’
etaklarida   Joytun   madaniyati   nomi   bilan   mashhur   bo’lgan   ilk   dehqonchilik manzilgohi   arxeologlar   tomonidan   topib   o’rganil gan.   O’zaro   qarindosh   urug’chilik
munosabatlariga   asoslangan   jamoaviy   tuzim,   birgalikdagi   mehnat   va   shu   asosda
shakllangan turmush tarzi Joy tun liklarning o’ziga xos madaniyatini yuzaga keltirgan.
Arxeologlar   tup roqdan   yasalgan   hayvonlarning   kichik   haykalchalarni   topib
o’rganishgan. Tadqiqotlar olib borgan arxeologik olim V.M.Masson: "Bu topilgan bu -
yum lar fetishizmning ilk ko’rinishidan biridir " deb ta’kidlaydi. Shunisi ahamiyatliki,
topilgan   buyumlarning   mutloq   tko’pchiligi   mil.   avvalgi   6   ming   yillikka   tegishli
bo’lgan..   Umumiy   hisobda   olib   qaraydigan   bo’lsak,   neolitning   davriy   chegarasi
Yevropa, Osiyo va Afrikada taxminan mil. avv. VI ming yillikdan boshlanib II ming
yilliklarni  o’z ichiga oladi. Neolit davrini ikki  bosqichga:  ilk va so’nggi  neolit davri
bosqichlariga bo’lish mumkin. Yevropa hududidagi neolit davri yodgorliklariga tavsif
berib   o’tamiz.   G’arbiy   Yevropadagi   eng   qadimgi   manzilgohlardan   biri   Kampinidir.
Kampini   manzilgohi   Fransiyaning   shimolidagi   Quyi   Sena   departamentiga   qarashli
Bleni-syur-Brel   qishlog’i   yaqinidan   topilgan.   Bu   manzilgohdagi   qazuv   ishlari   1897
yildan   P.Salmon   va   G.d’O-dyu-Menil   tomonidan   boshlangan.   Izlanishlar   jarayonida
yarim   yerto’la   ko’rinishidani   uy   qoldig’i   ochilgan,   unda   o’choq   qoldiqlari,   minglab
chaqmoqtoshdan   qilingan   tosh   qurollari,   ko’mir,   kul,   bug’u,   ot   va   ho’kizning   suyak
qoldiqlari   topilgan.   Topilmlar   orasida   eng   diqqatga   sazovori   sopol   parchasida
saqlanib qolgan arpa donidir. Olimlar izlanishlar natijasini xulosasi  sifatida bu yerda
yashagan   qadimgi   odamlar   dehqonchilik   bilan   ham   shug’ullana   boshlaganliklarini
ko’rsatib   berishgan.   Ma’lumki,   arpaning   ilk   vatani   Old   Osiyo   va   Shimoli-Sharqiy
Afrika hisoblanadi. Yevropaga u Falastin orqali tabiiy yo’l bilan madaniylashtirilgan
va   maxsus   ekib   yetishtirish   uchun   o’stirilgan.   Yevropaning   boshqa   joylarida   olib
borilgan   qazuv   ishlari   jarayonida   yuqorida   sanab   o’tilgan   topilmalar   bilan   birga
yorg’uchoq   va   uning   siniqlari   topilgan.   Izlanishlar   vaqtida   neolit   davrining
Yevropadagi   eng   yirik   chaqmoqtosh   koni   (shaxtasi)   topilgan   (Belgiya   yaqinidagi
Spenna shaxtasi). Uning chuqurligi 15 m. ni tashkil etgan. Rossiya hududidagi neolit
davri   manzilgohlari   XX   asrning   20-yillaridan   o’rganila   boshlangan.   Moskvadan   40 km   shimolda,   Klyazma   daryosi   qirg’og’i   bo’yida   joylashgan   Lyalovo   qishlog’idan
topilgan manzilgoh 1922-1923 yillarda rus arxeologlari B.S. Jukovva B.A. Kuftinlar
tomonidan o’rganilgan. Bu yerdan topilgan sopol buyumlar o’sha vaqtda sobiq Ittifoq
hududidagi eng qadimiy va ilk topilma hisoblangan. Markaziy Osiyo hududida neolit
davri   odamlari   ovchilik   dehqonchilik   va   chorvachilik   bilan   qisman   esa
hunarmandchilik   bilan   shug’ullangan.   Markaziy   Osiyo   janubiy   hududlarida,
Kopetdog’   (Turkmaniston)   etaklarida   dehqonchilik   va   ilk   chorvachilik   qaror   topadi.
Katta-kichik daryolar va ko’llar sohilida ovchilik va chorvachilik, dehqonchilik qaror
topishi insoniyat tarixida buyuk burilish yasadi va ko’plab kashfiyotlarga turtki bo’ldi.
Neolit   davri   jamoalari   hayotida   o’troq   ho’jalikning   yorqin   belgisi   sifatida   yana   bir
ho’jalik   yangiligi   ixtiro   qilindi.   Bu   bo’lajak   hunarmandchilik   ho’jaligining   muhim
tarmog’i   hisoblangan   sopol   buyumlar   ishlab   chiqarishning   paydo   bo’lishi   edi.
Kulolchilik   buyumlarining   paydo   bo’lishiga   unumdor   ho’jalik   shakllari   ta’sir   etadi.
Ya’ni,   sut   quyish   uchun   idishlar,   donlar   saqlash   uchun   kulolchilik   buyumlariga
bo’lgan   zarurat   va   ehtiyoj.   To’qimachilikning   kashf   etilishi   ham   neolitning   katta
yutug’i   hisoblanadi.   Endi   ibtidoiy   jamoa   a’zolari   faqat   hayvon   terilaridan   yasalgan
kiyim-kechak   emas,   balki,   uning   yungidan   hamda,   o’simliklar   tolasidan   to’qilgan
matolardan ham kiyimlar to’qib kiyadigan bo’ladilar. Zig’ir poyalari va jun iplardan
to’qilgan   mahsulotlarning   neolit   makonlarida   keng   tarqalishi   yuqoridagi   fikrlarning
isbotidir. Neolitda ip yigirish kashf etiladi. Ip yigirishning kashf etilishi o’z navbatida
boshqa   xil   ho’jalik   mashg’ulotlarining   rivojlanishiga   turtki   beradi.   Masalan,
to’rlarning  paydo   bo’lishi  baliqchilikni  keskin   darajada  rivojlanishiga,  o’z  navbatida
moddiy ehtiyojlarni yanada kengroq qondirish imkoniyatiga olib keldi. Neolit davrida
turli   xo’jalik   shakllarining   qaror   topishi   hududlar   o’rtasidagi   o’zaro   buyum
almashuvining   rivojlanishiga   sabab   bo’ladi.   Masalan,   chorvachilik   mahsulotlarining
dehqonchilik   mahsulotlariga   almashinuvi   yoki   aksincha.   Neolitda   suvda   suzish
moslamalari dastlabki  qayiqlar, shimoliy o’lkalarda esa chenalar paydo bo’ldi. Hatto
sharning   yaratilishi   neolit   davrining   yutug’idir.   Umuman,   odamlar   faoliyatida bunyodkorlik   va   yaratuvchanlik   ko’nikma   sifatida   neolit   davrida   chuqur   egallagan.
Shuningdek,   neolit   davrida   –   jamoa   bo’lib   ishlab   chiqarish   mehnatning   umumiyligi
urug’   mulkchiligi,   asosiy   xususiyatlardan   hisoblangan.   Neolitda   maishiy
munosabatlar   ham   o’z   navbatida   tartibga   solina   boshlanadi.   Guruhli   nikoh
hukmronligi   mavjud   bo’lsada,   ammo   nikoh   tub   mohiyati   bilan   o’zining   dastlabki
bosqichlardagi   holatidan   farq   qiladi.   Endilikda   matriarxat   urug’   jamoasining   guruhli
nikoh   doirasida   juft   oilalar   vujudga   keladi.   Ayollar   endi   tug’ilgan   farzandlarining
otalaridan o’z urug’lari  manfaatlari  uchun ishlab berishini  talab qiladigan bo’ladilar.
Ichkuyovlik   mazmunidagi   juft   oilaning   dastlabki   ko’rinishlari   shakllana   boradi.
Ayollar   o’zlariga   aniq   sherik   tanlab,   jinsiy   aloqalar   aynan   aniq   sheriklar   bilan
bo’ladigan   bo’ldi.   Ona   urug’iga   qatnovchi   erlar   o’z   urug’i   uchun   ishlab   berishdan
tashqari   xotinlar   urug’i   uchun   ham   ishlab   berishga   majbur   bo’ladi.   Maishiy
munosabatlarda yangi ko’rinish – jinsiy sherikchilik shakllanadi. Urug’ ichidagi nikoh
elementlari   paydo   bo’ladi.   Juft,   monogom   oila   sari   qadamlar   qo’yiladi.   Turli
madaniyatlar bu rivojlanish davriga turli davrlarda kirib kelgan. Yaqin Sharqda neolit 
davri   miloddan   avvalgi   9500-yillarda   boshlangan.   e.   [1]   Neolitga   kirish
madaniyatning   o ziga   xos   (ovchilar   va   terimchilar)   xo jaligidan   ishlab   chiqarishʻ ʻ
(dehqonchilik va/yoki  chorvachilik) turiga o tish davriga to g ri keladi va neolitning	
ʻ ʻ ʻ
oxiri metall asboblar va qurollarning paydo bo'lish vaqti, ya'ni mis, bronza yoki temir
davrining   boshlanishi.   Amerika   va   Okeaniyaning   ba'zi   madaniyatlaridan
beriHaligacha   tosh   davridan   temir   davriga   to liq   o tmagan   neolit  	
ʻ ʻ butun   insoniyat
tarixida   o ziga   xos   xronologik   davr   emas,   faqat   ayrim   xalqlarning   madaniy	
ʻ
xususiyatlarini   xarakterlaydi.   Paleolitdan   farqli   o'laroq,   bir   necha   turdagi   odamlar
mavjud bo'lganda, ularning barchasi, oxirgisidan tashqari, neolit  boshlanishidan oldin
ham   mavjud   bo'lishni   to'xtatgan.   Neolit   davri   artefaktlari:   bilaguzuklar,   bolta
tutqichlari,  keskilar,   silliqlash  asboblari   (qarang:   Langdeyl   tosh  boltalari)  Bu   davrda
tosh   qurollar   sayqallangan,   burg ulangan,   yigiruv,   to quvchilik   rivojlangan.   Neolit  	
ʻ ʻ
davri   o'rmon   zonasi   uchun   baliq   ovlash   iqtisodiyotning   etakchi   turlaridan   biriga aylanadi.[   manba   aniqlanmagan   2853   kun   ].   Faol   baliq   ovlash   ma'lum   zahiralarni
yaratishga   yordam   berdi,   bu   hayvonlarni   ovlash   bilan   birgalikda   yil   davomida   bir
joyda   yashashga   imkon   berdi.   O'tirgan   turmush   tarziga   o'tish   keramika   paydo
bo'lishiga olib keldi. Bu vaqtda shaharlar qurila boshlaydi. Eng qadimiy shaharlardan
biri   Yerixo   hisoblanadi,   u   birinchi   neolit   madaniyatlaridan   biri   tomonidan   qurilgan
bo'lib,   u   to'g'ridan-to'g'ri   mahalliy   oldingi   Mezolit   Natufian   madaniyatidan
rivojlangan.   Ba'zi   shaharlar   yaxshi   mustahkamlangan   edi,   bu  o'sha   paytda   uyushgan
urushlar   mavjudligidan   dalolat   beradi.[   manba   aniqlanmagan   2977   kun   ].   Neolit  
davrining   oxiriga   kelib   ijtimoiy   tabaqalanish   boshlandi,   mehnat   taqsimoti,
texnologiyalarning   shakllanishi   va   hokazo.Qadimgi   sivilizatsiyalarning
shakllanishining boshlanishi  neolit   davri bilan bog’liq deyish mumkin. Armiyalar va
professional   jangchilar   paydo   bo'la   boshladi.   Neolitga   o tish   davrida   ro y   berganʻ ʻ
tarixiy   o zgarish   neolit  	
ʻ inqilobi   (o zlashtiruvchi   iqtisodiyotdan   ishlab   chiqarish	ʻ
iqtisodiyotiga o tish) deb ta riflanadi. Shu bilan birga, neolitning barcha yutuqlari bir	
ʻ ʼ
vaqtning   o'zida   turli   madaniyatlar   tomonidan   qabul   qilinmagan.   Masalan,   O rta	
ʻ
Sharqdagi sopoldan oldingi neolit  madaniyatlarida hali kulolchilik yo q edi, ilk yapon	
ʻ
Jomon   madaniyati   esa   kulolchilik   san atini   juda   erta   o zlashtirgan,   lekin   ancha	
ʼ ʻ
keyinroq   ishlab   chiqarish   xo jaligi   turiga   o tib,   neolit  	
ʻ ʻ davriga   kirgan   [2]   ]   [3]   [4].
Garchi   ular   neolitning   ba'zi   yutuqlarini   qabul   qilgan   bo'lsalar   ham   (odatda   faqat
kulolchilik),   ammo   Jomon   kabi   madaniyatlar,   uzoq   vaqt   davomida   ovchilik   va
terimchilikka sodiq qolgan, subneolit  deb ataladi.
Neolitda inson xo'jaligi va hayoti 
Turkiyaning   Ashikli   Huyuk   shahridagi   neolit   davridagi   uylarning
rekonstruksiyalari.
Bosniya   va   Gertsegovinaning   Tuzla   shahrida   neolit   davridagi   uyni   qayta
qurish. 
Neolit   davri   aholi   punktlari,   birinchi   navbatda,   odamlarning   yashashini
ta'minlaydigan   joylar   yaqinida   -   ular   baliq   tutgan   va   qushlarni   ovlagan   daryolar yaqinida,   agar   qabilalar   allaqachon   dehqonchilik   bilan   shug'ullangan   bo'lsa,   don
ekiladigan   dalalar   yaqinida   joylashgan   edi.   Flint   asosiy   tosh   bo'lib   qoldi.   Aholi
sonining   o'sishi   va   iqtisodiyotning   rivojlanishi   bilan   mehnat   qurollari   soni   ham
ko'paydi. Chaqmoq toshini olishning eng oson yo'li uni yer yuzasida, ko'pincha daryo
vodiylarida   to'plash   edi.   Yana   mukammal,   ammo   ayni   paytda   ko'proq   mehnat   talab
qiladigan   usul   uning   konlarda   rivojlanishi   edi.   Shunday   qilib,   kon   qazib   olish
boshlandi.   Neolitda   toshni   qayta   ishlashning   eski   usullari   ustunlik   qilishda   davom
etmoqda: ikki tomonlama qoplama, chiplash va retushlash texnikasi. Shu bilan birga,
toshni   maydalash,   arralash   va   o'tkirlash   ham   paydo   bo'ladi.   Suyak   asboblari   keng
qo'llanilgan.   Neolitda   qurollarni   takomillashtirish   davom   etmoqda,   katta   nayza
uchlari,   suyak   xanjarlari,   ba'zan   esa   chaqmoq   toshlari   bilan   jihozlangan   xanjarlar
paydo   bo'ladi.   Bunday   qurol   katta   hayvonni   -   elk   yoki   kiyikni   urishga   qodir   edi.
Ammo   teriga   zarar   bermaslik   uchun   mo'ynali   hayvonlarni   ovlash   uchun   kichik
chaqmoq   toshlari   ham   bor.   Neolit   davridagi   eng   muhim   qurollar   orasida   avval
noma'lum bo'lgan bolta bor. Bundan tashqari, tosh chisellar, keskilar, adzelar mavjud.
Bolta   uy-joylar,   to'siqlar,   to'siqlar   qurishga,   shuningdek,   sallar,   qayiqlar,   chanalar,
chang'ilar yasashga yordam berdi. Neolitning belgilaridan biri keramika ko'rinishidir.
Muhim   hodisa   to'quv   paydo   bo'ldi.   To'quv   uchun   zarur   shart   savat   to'qish   va   baliq
ovlash   to'rlarini   ixtiro   qilish   edi.   Qabilalararo   almashinuv   rivojlanishda   davom
etmoqda. Mezolitda paydo bo'lgan hayvonlar va odamlarning haykalchalari ko'payib,
rang-barang   bo'lib   ketdi.   Ba'zi   heykelcikler   marjonlarni,   ehtimol   tumorlardir.
Ko'pincha suyak, tosh, qobiqdan yasalgan boncuklar mavjud. Neolit  tasviriy san atidaʼ
inson   tafakkurining   uyg onishini   ko rish   mumkin.   Sayyorada   ko'proq   odamlar   bor.	
ʻ ʻ
Qabilalar   yangi   joylarni   to'ldirishni   va   boshqa   qabilalar   bilan   jang   qilishni
boshlaydilar.   Bir   inson   jamoasining   boshqa   konglomeratga   qarama-qarshiligi   yangi
tosh   davri   san'atining   mavzusidir.   Rok   san'ati   tobora   an'anaviy   bo'lib   bormoqda.   Bu
tasviriy san'at orqali yetkazilgan shoshqaloq hikoya. O'sha paytda yozma til yo'q edi
va   uyg'ongan   fikr   mustahkamlashni   talab   qildi.   Norvegiyadan   topilgan   qoyatosh rasmlari mavhum tafakkurning paydo bo'lganligini yaqqol ko'rsatib turibdi: bo'yalgan
odamlar   va   hayvonlar   tobora   sxematik   bo'lib   boradi,   asboblar   va   qurollarning,
transport vositalarining, geometrik figuralarning shartli tasvirlari paydo bo'ladi.
Ilk neolit 
Yevropa   neolit   davri   taomlari   va   oshpazlik   buyumlari:   tegirmon   toshlari,
yondirilgan   non,  don   va  mayda   olmalar,  ovqat   pishirish   uchun  sopol   idish   va   bug’u
shoxlari va yog’ochdan yasalgan idishlar. Neolit  inqilobining Yaqin Sharq markazida
ilk   neolit   eramizdan   avvalgi   6200   yil   inqirozidan   oldin   mavjud   bo'lgan   sopoldan
oldingi   neolit   madaniyatlarini   o'z  ichiga  oladi.  e.  Kulolchilik  dastlab   Chatal-G'uyuk,
Jarmo,   Xojilar   qishloqlarida   paydo   bo'lgan.   Janubiy   Osiyoda   (Pokiston)   neolit  
davridagi   Mergarx   madaniyati   mavjud   edi.   Neolit   inqilobining   uzoq   sharqiy
markazida   Pengtoushan   va   Peiligang   madaniyatlari   shu   davrga   to'g'ri   keladi.   Ular
bilan   bir   vaqtda   neolit   davridagi   Jomon   madaniyatlari,   ular   ichida   kulolchilik   ixtiro
qilingan va bir qator bog'dorchilik o'simliklarini xonakilashtirish bilan bog'liq bo'lgan
Xoa   Bin   mavjud   edi.   Evropada   bu   davrdagi   neolit   jamoalari   faqat   Gretsiyada
(Franhti)   uchraydi.   Bu   davrda   kulolchilik   Sharqiy   Yevropada   ham   paydo   bo lganʻ
(Elshan   subneolit   madaniyati).   Neolit   inqilobi   yuqorida   ko rsatilgan   ikkita   dastlabki	
ʻ
markazga qaraganda kechroq sodir bo lgan dunyoning boshqa mintaqalarida bo lgani	
ʻ ʻ
kabi, bu yerda ham ilk neolit   ishlab chiqarish xo jaligiga o tish davri hisoblanadi, bu	
ʻ ʻ
davr   xronologik   jihatdan   XX   asrning   ilk   neolit   davriga   to g ri   kelmaydi.   Yaqin   va	
ʻ ʻ
Uzoq Sharq. Masalan, Markaziy Yevropada ilk neolit   davri Starchevo-Krish va Bug-
Dnestr madaniyatining gullagan davri (miloddan avvalgi 6000-5500 yillar)   Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1.  Asqarov A. O zbekiston tarixi (Toshkent 1994;) ʻ
2. Massoy V. M. Poseleniye Djeytu (Lenengrad 1971;)
3.   Gulyamov Ya. G., Islamov U., Askarov A. Pervobitnaya kultura i vozniknoveniye
oroshayemogo zemledeliya v nizovyax Zarafshana’’ (Toshkent 1966;) 
4. Tolstov Qadimgi Xorazm madaniyatini izlab ‘’ (Toshkent 1964.)
5. Vinogradov   A.   V.   Drevniye   oxotniki   i   ribolovi   Sredneaziatskogo   mejdurechya’’
(Moskva 1981;)
6.  Tolstov S. P. Drevniy Xorezm’’ (Moskva 1948.)
7.   Jo’raqulov   M,   Isomiddinov   M.   O’rta   Osiyo   kulolchiligi   tarixidan   (Samarqand
1999)
8.  Kabirov J. Sagdullayev A. O’rta Osiyo arxeologiyasi (Toshkent 1990)
9.  Vinogradov L. V. Neolitechiskaya pamyatniki Xorezma (Moskva 1960)
10.   Martinov A. I. Arxeologiya SSSR ‘’ (Moskva 1973)
11.   Sagdullayev A. Qadimgi O’rta Osiyo tarixi (Toshkent 2004) TESTLAR:
1. Arxeologiya faniga neolit tushunchasini kim olib kirgan?
A) Lebbok 
B) Massoy V.
C) Luis Liki
D) Kochnev
2. Moskvadan   40   km   shimolda,   Klyazma   daryosi   qirg’og’i   bo’yida   joylashgan
Lyalovo qishlog’idan topilgan manzilgoh 1922-1923 yillarda kimlar tomonidan
o’rganilgan?
A) B.S. Jukovva B.A. Kuftin
B)  Vinogradov L. V Chernenko
C) Ivanov K.L. Alekseeyev
D) Kuftin N.  Korovkova 
3. Qaysi   yodgorlikdan   mil.   av.   5150-1400   ming   yilliklarga   oid   ikkita   madaniy
qatlam aniqlangan?
A) To’rtqovul
B) Quyi – Bulyon 
C) Sayid
D) Bulyoni-Poyon
4. Asosan   tog’oldi   va   tog’liklarga   xos   bo’lgan   Hisor   madaniyatiga   mansub
yodgorliklar qancha?
A) 200 dan ziyod
B) 100 dan ziyod
C) 150 dan ziyod
D) 250 dan ziyod 5. Jonbos-4 da kimning fikricha, 100-125 kishi yashagan bo’lib, Darvozaqir-1 da
esa bor yo’g’i 30-35 kishini tashkil qilgan.
A) S.P. Tolstov
B)  Korovkova
C) Masson
D) B.S. Jukovva
6. Kaltaminor   madaniyatini   nechanchi   yillarda   Xorazm   arxeologiya-etnografiya
ekspeditsiyasi tekshirgan?
A) 1939—40 va 1945-yillar
B) 1940—42 va 1945-yillar
C) 1938—39 va 1944-yillar
D) 1942—43 va 1944-yillar
7. Hisor madaniyati 1948 yilda kim tomonidan kashf etilgan?
A) A.P. Okladnikov
B) Masson
C) Kochnev
D) Ranov
8. Chag illitepa,   Pessejiktepa,   Chopontepa,   Nayzatepa   yodgorliklari   neolitningʻ
qaysi madaniyatiga mansub?
A) Joytun madaniyati
B) Kaltaminor madaniyati
C) Hisor madaniyati
D) Bu yodgorliklar neolit davriga oid emas
9. Sazag’on madaniyatga oid Sazag’on, CHangal va boshqa yodgorliklar arxeolog
olim kim va uning shogirdlari tomonidan o’rganilgan?
A) M.Jo’raqulov
B) Zadneprovskiy
C) Kochnev D) Korovkova
10. . Kampini manzilgohidagi qazuv ishlari 1897 yildan P. Salmon va G. d’O-dyu-
Menil tomonidan boshlangan?
A) 1897 yildan
B) 1898 yildan
C) 1896 yildan
D) 1895 yildan
11.   Kaltaminorning   ilk   davri   eramizdan   oldingi   necha   ming   yilliklarga   to’g’ri
keladi?
A) 7-5 ming
B) 7-6 ming
C) 7-4 ming
D) 7-3 ming
12.  Janubiy Osiyoda (Pokiston) neolit davridagi qanday madaniyat mavjud edi?
A) Mergarx
B) Missure
C) Nyamo
D) Negara
13.   Uning   mayd.   0,5   ga,   yuqori   qatlami   35—   40   xonadan,   o rta   qatlami   29ʻ
xonadan   iborat.   Manzilgohlardan   bolalar   suyagi   topilgan,   kattalar   tashqariga
ko milgan.   Aholi,   asosan,   dehqonchilik,   chorvachilik,   ovchilik   bilan	
ʻ
shug ullangan. Aholi chaqmoqtoshdan qirg ich, o roq, randa, pichoq; suyakdan	
ʻ ʻ ʻ
igna,   bigiz;   tosh   o tir   va   b.   buyumlar   yasagan.   (Bu   ta’rif   qaysi   madaniyatga	
ʻ
oid?)
A) Joytun madaniyati
B) Kaltaminor madaniyati
C) Hisor madaniyati
D) Bu ma’lumotlar neolit davriga oid emas 14.  Yovonsu, Vaxsh, Qizilsuv yodgorliklari neolitning qaysi madaniyatiga mansub
?
A) Hisor madaniyatiga
B) Joytun madaniyatiga
C) Kaltaminor madaniyatiga
D) Neolit davri yodgorliklari emas
15.  Kaltaminor madaniyatining oxirgi davri necha ming yillikka to g ri keladi?ʻ ʻ
A) 4—3 ming
B) 3—4 ming
C) 4—2 ming
D) 2—4 ming JAVOBLARI: 
1. A       
2. A       
3. A       
4. A       
5. A      
6. A      
7. A       
8. A
9. A
10. A
11. A
12. A
13. A
14. A
15. A

Neolit davri arxeologiyasi

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha