Nominal va real yalpi milliy mahsulot, ularning nisbati va oʼzgarish sur'atlar infratuzilma

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
               
KURS ISHI
Маvzu: ____________________________________________________________
_______________________________________________________________
Bajardi:_________________________
Qabul qildi: _____________________
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______2023 y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______2023 y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya
qilingan sana
 «____» _______2023  y .
Baho   « _____ »
_________ ___________
  ( imzo )
       _ _ _________
              ( imzo )
___________
              ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________
TOSHKENT Nominal va real yalpi milliy mahsulot, ularning
nisbati va o zgarish sur atlar infratuzilmaʼ ʼ
Reja:
Kirish 
1. Milliy iqtisodiyot tushunchasi va uning ko’rsatkichlarinfratuzilma 
2. Takror ishlab chiqarishning mohiyati, turlarinfratuzilma 
3. Yalpi milliy maxsulot va uning tarkibiy qismlarinfratuzilma 
4. Milliy   daromad   va   uning   tarkibiy   qismlari,   o’sish   omillari   va   qayta
taqsimlanishinfratuzilma 
5. O’zbekistonda   investistiya   va   tarkibiy   o’zgarishlar   siyosatining
ustuvor yo’nalishlarinfratuzilma 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati	
ʼ Kirish
Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgandan   boshlab   jamiyatni   demokratik
yangilash   va   milliy   iqtisodyotni   erkinlashtirish   yo lida   ulkan   ishlarni   amalgaʼ
oshirdinfratuzilma   Bu   avvalombor   milliy   iqtisodiyotda   erishilgan   yutuqlar   va
natijalar   negizida   iqtisodiyotdagi   tarkibiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   va   uni
modernizatsiya   qilishning   puxta   ishlab   chiqilgan   modeli   va   uzoq   muddatga
mo ljallangan   ijtimoiy-iqtisodiy   dasturlarni   bosqichma-bosqich   amalga   oshirish	
ʼ
bo yicha   olib   borilayotgan   tizimli,   izchil,   qat iy   harakatlar   majmuasi   ekanligini
ʼ ʼ
ko rish   mumkinarx   Bugungi   kunda   O zbekiston   Respublikasi   uchun   jahon
ʼ ʼ
hamjamiyatida   munosib   o rinni   egallash,   raqobatbardosh   milliy   iqtisodiyotni	
ʼ
shakllantirish   va   uning   barqaror   rivojlanishini   ta minlash   ustuvor   vazifalardan	
ʼ
hisoblanadinfratuzilma   Mamlakatimiz   iqtisodiy   salohiyatining   tobora   yuksalib
borayotgani, so ngi  yillarda milliy iqtisodiyotning mutanosibligi  va barqarorligini	
ʼ
ta minlash,   uning   tarkibida   sanoat,   xizmat   ko rsatish   sohasi,   kichik   biznes   va	
ʼ ʼ
xususiy tadbirkorlik ulushini ko paytirish, ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish,	
ʼ
texnik va texnologik jihatdan yangilash, ishlab chiqarish, transportkommunikatsiya
va ijtimoiy infratuzilma loyihalarini amalga oshirishga qaratilgan faol investitsiya
siyosati   olib   borilmoqda.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Makro
ʼ
Iqtisodiyot   Mirziyoev   Vazirlar   Mahkamasining   2017   yilda   mamlakatimizni
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   asosiy   yakunlari   va   2018   yilga   mo ljallangan	
ʼ
iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo nalishlariga   bag ishlangan	
ʼ ʼ
kengaytirilgan   majlisidagi   ma ruzasida   respublikamiz   iqtisodiyotini   rivojlantirish	
ʼ
masalalariga   to xtalib,   “	
ʼ А yni   shu   asosda   amalga   oshirilgan   chora-tadbirlar
natijasida   2017   yilda   barqaror   iqtisodiy   o sish   sur atlari   5,5   foizni   tashkil   etdi,	
ʼ ʼ
eksport   hajmi   qariyb   15   foizga   ko paydinfratuzilma   Tashqi   savdo   aylanmasining	
ʼ
ijobiy   sal ь dosi   854   million   dollarga   yetdinfratuzilma   Milliy   valyutamizni   erkin
konvertatsiya   qilishga   kirishdik”   ,   -   deb   ta kidlab   o tdinfratuzilma   “O zbekiston	
ʼ ʼ ʼ
Respublikasini yanada rivojlantirish bo yicha Harakatlar strategiyasi to g risida” gi	
ʼ ʼ ʼ
O zbekiston  Respublikasi  Prezidentining Farmoniga ko ra mamlakatimizda 2017-	
ʼ ʼ
2021   yillarda   "...iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va   liberallashtirishga yo naltirilgan   makroiqtisodiy   barqarorlikni   mustahkamlash   va   yuqori   iqtisodiyʼ
o sish   sur atlarini   saqlab   qolish,   milliy   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligini
ʼ ʼ
oshirish,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   rivojini   rag batlantirish,   hududlar,	
ʼ
tuman   va   shaharlarni   kompleks   va   mutanosib   holda   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiy
ettirish,   investitsiyaviy   muhitni   yaxshilash   orqali   mamlakatimiz   iqtisodiyoti
tarmoqlari va hududlariga xorijiy sarmoyalarni faol jalb etish ko zda tutilgan"	
ʼ 1
.
1
 Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича 
ҳаракатлар стратегияси тўғрисида» ги №ПФ-4947 сонли Фармони. //Халқ сўзи. 2017 йил 8 феврал 1. Milliy iqtisodiyot tushunchasi va uning
ko’rsatkichlarinfratuzilma
Yalpi   milliy   maxsulot   (YQMM)-millliy   xo jaliklarda   bir   yil   davomidaʻ
vujudga   keltirilgan   va   bevosita   iste molchilarga   borib   tushishi   mumkin   bo lgan	
ʼ ʻ
tayyor   prirovard   maxsulot   va   xizmatlarning   bozor   bahosidagi   qiymatidan   iborat
bo ladinfratuzilma	
ʻ
YQMM milliy Iqtisodiyotda yil davomida ishlab chiqarilgan barcha pirovard
mahsulot   (xizmatlar)   ning   bozor   baxolaridagi   summasinfratuzilma   Joriy   yilda
ishlab   chiqilgan   barcha   mahsulotlar   sotilmasligi   mumkin,   ularning   bir   qismi
zaxiralarni   to ldiradinfratuzilma   Ya ni   YQMM   xajmini   xisoblab   topishda	
ʻ ʼ
zaxiralarning xar qanday o sishi hisobga olinishi zarur, chunki YQMM yordamida	
ʻ
joriy   yildagi   barcha   maxsulotlar   (sotilgan   yoki   sotilmagan)   hisobga
olinadinfratuzilma 
Milliy   ishlab   chiqarishning   yalpi   xajmini   to gri   hisoblab   chiqarish   uchun,	
ʻ
mazkur   yilda   ishlab   chiqarilgan   barcha   mahsulot   va   xizmatlar   bir   marta   xisobga
olinishi   zarur.   YQMM   xajmini   topishda   sotilgan   va   qayta   sotilgan   maxsulotlarni
ko p   marta   xisobga   olishlarni   bartaraf   qilish   uchun,   xalq   xo jaligining   barcha	
ʻ ʻ
barcha tarmoqlarida yaratilgan qo shilgan qiymatlar yig indisini olinadinfratuzilma	
ʻ ʻ
Yalpi   milliy   mahsulot   (DAROMAD)   —   (YQMM   yoki   YAMD)
mamlakatning   ma lum   muddat   (odatda,   oy,   kvartal,   yil)   ichida   umumiy   iqtisodiy	
ʼ
faoliyatini   tavsiflovchi   yakuniy   makroiqtisodiy   ko rsatkichlaridan   birinfratuzilma	
ʻ
YQMM   davlatning   bozor   narxlarida   ifodalangan   barcha   birlamchi   daromadlari
(ularning   mamlakat   hududida   yoki   uning   tashqarisida   ishlab   chiqarish   omillari
tufayli   yuzaga   kelishidan   qat i   nazar)   jami   yig indisini   ko rsatadinfratuzilma	
ʼ ʻ ʻ
YQMM milliy hisoblar tizimi asosida hisoblanadinfratuzilma 
Hoz.   zamon   jahon   iqtisodiyotida   mamlakatlar   o rtasida   kapital	
ʻ
harakatchanligi   darajasi   g oyat   yuqorinfratuzilma   Natijada   bir   mamlakat	
ʻ
kapitalining   qandaydir   bir   qismidan   chet   elda   foydalaniladinfratuzilma   Ayni
paytda esa mamlakatning ba zi aktivlari (korxonalar, ko chmas mulklar, qimmatli
ʼ ʻ
qog ozlar)   xorijiy   fuqarolar   va   firmalar   (norezidentlar)ning   egaligida	
ʻ bo ladinfratuzilma   Norezidentlar   o z   mulklaridan   olgan   daromadlarining   birʻ ʻ
qismini vatanlariga o tkazib turishlari natijasida yalpi ichki mahsulot miqdori bilan	
ʻ
tegishli   mamlakat   ixtiyoridagi   amaldagi   yalpi   daromad   (YQMM)   miqdori   bir-
biriga   teng   kelmay   qoladinfratuzilma   Shu   bois   YQMM   hajmini   to g ri   aniqlash	
ʻ ʻ
uchun   yalpi   ichki   mahsulotga   mamlakatga   uning   chet   ellardagi   o z   fuqarolari
ʻ
mulkidan   tushgan   daromadlar   bilan   mamlakatdan   chiqib   ketgan   chet   elliklar
daromadlari   o rtasidagi   farqni   qo shish   kerak.   Chet   eddagi   mulklardan   tushgan	
ʻ ʻ
daromadlar   saldosi   ijobiy   bo lsa   YQMM   hajmi   yalpi   ichki   mahsulotdan   ko p,	
ʻ ʻ
aksincha holatda kam bo ladinfratuzilma	
ʻ
2. Takror ishlab chiqarishning mohiyati, turlari
Daromad — keng ma noda kirim bo lgan har qanday pul mablag lari yoki	
ʼ ʻ ʻ
pul   qiymatiga   ega   bo lgan   moddiy   boyliklarni   olish,   iqtisodiy   sub yekt   o’z	
ʻ ʼ
faoliyati   natijasiga   kura   oladigan   pul   va   tovar   —   moddiy   tushuMakroiqtisodiyot
Daromad   pul   va   moddiy   shaklga   ega   bo lib,   ularning   yig indisi   jami   daromadni	
ʻ ʻ
hosil qiladinfratuzilma Daromad egalik nuqtai nazaridan aholi daromadi, korxona
(korporativ)   daromadi   va   davlat   daromadiga   bo linadinfratuzilma   Aholiga	
ʻ
tegadigan daromad ish haqi, foyda, foiz, renta, dividend shakllariga.
Ijtimoiy   ishlab   chiqarish   —   jamiyat   yoki   milliy   iqtisodiyot   miqyosida
ijtimoiy mehnat  taqsimoti  asosida  kishilarning ehtiyojlarni  qondirish uchun kerak
bo ladigan   ne matlarni   yaratishga   yo naltirilgan   iqtisodiy   faoliyatlar	
ʻ ʼ ʻ
majmuinfratuzilma   Bu   faoliyat   natijasida   yalpi   milliy   mahsulot,   shu   jumladan,
yalpi   ichki   mahsulot   va   milliy   daromad   ishlab   chiqariladinfratuzilma   Ishlab
chiqarishning   ijtimoiy   tavsifi   turli   ne matlar   ishlab   chiqarishda   jamiyat	
ʼ
a zolarining   mehnat   kooperatsiyasi   asosida   o zaro   aloqada,   birgalikda   iqtisodiy	
ʼ ʻ
faoliyat ko rsatishlarini anglatadinfratuzilma	
ʻ
Ijtimoiy   ishlab   chiqarish   yaratilgan   ne matlarning   kishilar   ehtiyojlarini	
ʼ
qondirish   xususiyatlariga   ko ra,   moddiy   va   nomoddiy   ishlab   chiqarish   sohalariga	
ʻ
bo linadinfratuzilma   Moddiy   ishlab   chiqarish,   o z   navbatida,   moddiy   ne matlar	
ʻ ʻ ʼ
ishlab   chiqarish   va   moddiy   xizmatlar   ko rsatish   sohalarini   o z   ichiga	
ʻ ʻ
oladinfratuzilma   Xuddi   shuningdek,   nomoddiy   ishlab   chiqarish   ham   nomoddiy ne matlar   ishlab   chiqarish   va   nomoddiy   xizmatlar   ko rsatish   sohalariga   bo linadiʼ ʻ ʻ
(qarang Ishlab chiqarish). 
Infratuzilma   (lot.   infra   -   ostida)   —   ishlab   chiqarish   va   tovar   muomalasi,
shuningdek,   inson   hayot   faoliyati   uchun   zarur   bo lgan   me yoriy   sharoitni	
ʻ ʼ
ta minlashga   xizmat   kiluvchi   turli-tuman   yordamchi   xizmat   ko rsatuvchi   sohalar	
ʼ ʻ
(tashkilot,   korxona   va   muassasa)   majmui;   nomoddiy   ishlab   chiqarish
sektorinfratuzilma infratuzilma xizmatlari moddiy shaklga ega bo lmagan tovarlar	
ʻ
bo lib,   ular   hayotiy   ehtiyojlarni   qondiradinfratuzilma   infratuzilma   zaruriy   shart	
ʻ
bo lganidan   uning   ishlab   turishini   ta minlashga   iqtisodiy   resurslarning   bir   qismi
ʻ ʼ
jalb   etiladinfratuzilma   infratuzilma   xizmat   ko rsatish   sohasiga   ko ra   ishlab	
ʻ ʻ
chiqarish   infratuzilmasi   (ishlab   chiqarish   ga   xizmat   ko rsatuvchi   sohalar   —   yuk	
ʻ
tashish   transporti,  elektr   va  issiqlik   ta minoti,  yo l   xo jaligi,  suv   xo jaligi,  ombor	
ʼ ʻ ʻ ʻ
xujaligi,   ilmiy   konstruktorlik   xizmati,   axborot   xizmati   va   b.)   va   ijtimoiy-maishiy
infratu-zilma   (aholiga   xizmat   ko rsatib,   uning   ehtiyojini   qondiruvchi   sohalar   —	
ʻ
maorif,   sog liqni   saqlash,   jismoniy   tarbiya   va   sport,   maishiy   xizmat   va   b.)   ga	
ʻ
ajraladinfratuzilma   infratuzilma   xizmati   tovar   bo lganidan   oldi-sotdi	
ʻ
etiladinfratuzilma   Uning   asosiy   vazifasi   insonga   xizmat   ko rsatish,   ammo   bu   ish
ʻ
pulli,   bepul   va   imtiyozli   tarzda   bajarilishi   mumkinarx   infratuzilma   xizmatlarini
harakteriga   ko ra   guruxlaganda   bozor   infratuzilmasi   ajralib   turadinfratuzilma	
ʻ
Chunki   unda   bozor   munosabatlarini   amalga   oshiruvchi   xizmatlar
ko rsatiladinfratuzilma   Qaysi   darajada   xizmat   ko rsatilishiga   ko ra,   korxona,	
ʻ ʻ ʻ
tarmoq   ishlab   chiqarish   majmualari   va   hududiy   infratuzilma   ham   mavjudaromad
infratuzilma   sohasida   yaratilgan   xizmatlar   ishlab   chiqarish   va   inson   uchun   naf
keltiradinfratuzilma   infratuzilma   xizmat   ko rsatishini   tashkil   etish   uchun	
ʻ
mablag lar  sarflanadinfratuzilma  Shuning uchun ularni  hisoblash  mumkin va ular	
ʻ
yalpi   milliy   mahsulot   tarkibiga   kiritiladinfratuzilma   infratuzilma   ni   yaratuvchi
mehnat   ham   unumli   hisoblanadinfratuzilma   infratuzilma   ning   samaradorligi
ko rsatilgan xizmatlarning sarf-harajatlarga nisbati orqali aniqlanadinfratuzilma 	
ʻ Jahon   Banki   —   Xalqaro   Moliya   Instituti   hisoblanib,   rivojlanayotgan
mamlakatlarga   sarmoyalar   kirgazish,   kreditlar   taqdim   etish   bilan
shug ullanadinfratuzilma ʻ
Jahon banki — xalqaro moliya muassasasinfratuzilma Tarkibiga BMTning
ixtisoslashgan   muassasasi   maqomiga   ega   bulgan   3   mustaqil   xalqaro   moliya
instituti   (Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Xalqaro   moliya   korporatsiyasi
hamda   Xalqaro   taraqqiyot   uyushmasi)   kiradinfratuzilma   Ba zi   adabiyotlarda	
ʼ
Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   norasmiy   holda   Jahon   banki   deb   ham
ataladinfratuzilma
Jahon   xo jaligi   -   turli   mamlakatlar   milliy   iqtisodiyotining   bozor	
ʻ
munosabatlari   zamirida   bir-birini   taqozo   etgani   holda   umumjahon   yaxlitligini
tashkil   etishi;   jahondagi   o zaro   aloqador   milliy   xujaliklar   va   xalqaro   iqtisodiy	
ʻ
munosabatlar   majmuinfratuzilma   Jahon   xo jaligi   bozor   iqtisodiyoti   rivojining	
ʻ
mahsuli   sifatida   19-asrning   oxiri   —   20-asr   boshlarida   shakllandinfratuzilma
Xalqaro   mehnat   taqsimoti   turli   mamlakatlar   milliy   xujaliklarini   ixtisoslashishiga
olib   keladi,   ya ni   muayyan   mamlakatda   u   yoki   bu   soha   ustuvor	
ʼ
rivojlanadinfratuzilma   Ixtisoslashuv   mamlakatda   kanday   tabiiy   resurslarning
borligiga   va   shu   yerdagi   ishlab   chiqarish   tajribasiga   bog liq.   Ixtisoslashuv	
ʻ
harajatlarni   kamaytirib,   tovarlarni   sifatliishlab   chiqarish   imkonini   berganidan
xalqaro aloqalarni zaruratga aylantiradinfratuzilma
Jahon   xo jaligidagi   iqtisodiy   aloqalar   har   bir   mamlakat   milliy	
ʻ
iqtisodiyotining   mustaqilligi;   mamlakatlar   iqtisodiy   munosabatlarining   bozor
qoidalari   asosida   olib   borilishi;   iqtisodiy   aloqalar   uning   ishtirokchilar   uchun
zaruriy manfaatli bo lishi; milliy xo jaliklar manfaatlarining uyg unligiga tayanib,	
ʻ ʻ ʻ
ixtiyoriy   ravishda   va   sharoit   yetilganda   o zaro   integratsiyalashuvi   tamoyillariga	
ʻ
asoslanadinfratuzilma 
Jahon   xo jaligi   aloqalari   ko p   qirrali   bo lib,   savdo-sotiq,   xalqaro   valyuta-	
ʻ ʻ ʻ
kredit   munosabatlari,   kapital   chiqarish   va   uni   kiritish,   ochiq   iqtisodiy   zonalar
tashkil   etish,   ish   kuchi   migratsiyasini   uyushtirish,   birgalikda   ilmiy-texnikaviy loyihalarni   moliyalashtirish,   axborot   almashish,   sayyohlik   sohasida   hamkorlik
qilish kabi shakllarga ega.
Jahon   xo jaligida   xalqaro   tashkilotlar   tenglikka   asoslangan   va   o zaroʻ ʻ
manfaatli iqtisodiy aloqalar va hamkorlik urnatishga xizmat qiladinfratuzilma 
Jahon xo jaligi aloqalari bevosita turli mamlakatlardagi firmalar, banklar va
ʻ
davlat   idoralari  o rtasida,  shuningdek,   bevosita  —  xalqaro  tashkilotlar  ishtirokida
ʻ
amalga oshiriladinfratuzilma Bular jumlasiga Jahon banki, Xalqaro valyuta fondi,
Osiyo   rivojlanish   banki,   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Xalqaro   mehnat
tashkiloti, Jahon savdo tashkiloti va b. kiradinfratuzilma
Jahon   xo jaligini   tashkil   etuvchi   milliy   xo jaliklar   ikki   yo sinda
ʻ ʻ ʻ
guruxlashtiriladi:   1)   rivojlanish   yo nalishlari   buyicha   mamlakatlar   bozor	
ʻ
iqtisodiyoo ti   rivojlangan   mamlakatlar,   rivojlanayotgan   mamlakatlar   va   bozor	
ʻ
iqtisodiyoti   tizimiga   o tish   davrida   yoki   iqtisodiy   transformatsiya   bosqichidagi	
ʻ
mamlakatlarga   ajratiladi;   2)   iqtisodiy   rivojlanganlik   darajasiga   kura   mamlakatlar
yalpi   milliy   mahsulot   (YQMM)   ko rsatkichlari   buyicha   3   ta   asosiy   guruhga	
ʻ
bo linadi: daromadi past (axoli jon boshiga yillik YQMM ko rsatkichi 987 AQSH	
ʻ ʻ
dollari),   daromadi   o rtacha   (5323,2   dollar)   va   daromadi   yuqori   (22921,3   dollar)	
ʻ
bo lgan mamlakatlar (1999). 	
ʻ
MDH   mamlakatlari   orasida   Rossiya,   Ukraina,   Belorussiya,   Qozog iston,	
ʻ
O zbekiston   daromadi   o rtachadan   pastroq   bo lgan   mamlakatlar   guruhini   tashkil	
ʻ ʻ ʻ
etadinfratuzilma MDHning boshqa mamlakatlari daromadi past (eng kam taraqqiy
etgan) mamlakatlar hisoblanadinfratuzilma Jahon xo jaligi da sanoati rivojlangan 6	
ʻ
mamlakat:   AQSH,   Yaponiya,   GFR,   Fransiya,   Buyuk   Britaniya,   Italiya   yetakchi
o rinni   egallaydi,   90-y.lar   o rtalarida   jahon   sanoat   ishlab   chiqarishning   60%,	
ʻ ʻ
tovarlar   eksportining   63%   va   xizmatlar   eksportining   47%   shu   mamlakatlar
hissasiga to g ri kelganarx	
ʻ ʻ
Jahon xo jaligida kishilarning turmush darajasi iqtisodiyotga bog liq holda	
ʻ ʻ
jiddiy farqlanadinfratuzilma Boy mamlakatlarda yuksak turmo sh darajasi mavjo d	
ʻ ʻ
bo lgani   xolda   qoloq   mamlakatlarda   kambag allar   aholining   katta   qismini   tashkil	
ʻ ʻ
etadinfratuzilma   21-asrga   kelib   bo   ikki   guruh   mamlakatlaridagi   turmush	
ʻ darajasining   farqi   12   martadan   ziyodroq   bo ldinfratuzilma   Qoloq   mamlakatlardaʻ
daromadning   nisbatan   ko p   qismi   iste molga   sarflansa-da,   daromadning   kam	
ʻ ʼ
bo lishi   xisobidan   bu   mamlakatlarda   turmush   darajasi   pastligicha	
ʻ
qoladinfratuzilma 
Hoz.   davrda   Jahon   xo jaligining   rivojlanishi   3   yo nalishda   bormoqda:   1)	
ʻ ʻ
Jahon   xo jaligiga   kiruvchi   mamlakatlar   safi   kengayib,   uning   tarkibiga   90-y.larda	
ʻ
sobiq   sotsializm   tizimidan   ajralib   chiqqan   25   ta   yosh   mamlakat   xo jaligi	
ʻ
qo shildinfratuzilma   Mustaqillik   tufayli   O zbekiston   ham   Jahon   xo jaligiga   kirib	
ʻ ʻ ʻ
keldi,   jahon   iqtisodiyotining   teng   huquqli   ishtirokchisiga   aylandi,   xalqaro
tashkilotlarga a zo bo ldi, jahon savdosida ishtirok etib, 1996—2001 y.larda, uning	
ʼ ʻ
tashqi   savdo   oboroti   63,3   mlrdaromad   dollarni   tashkil   etdi;   2)   Jahon   xo jaligida	
ʻ
ishlab chiqarishning o sishi yuz bermoqda. 1998 y. dunyoda yaratilgan jami tovar	
ʻ
va xizmatlar qiymati 36,5 trlnarx dollar bo lsa, 2001 y. kelib 40 trlnarx dollardan	
ʻ
ziyod   bo ldi;   3)   Jahon   xo jaligida   iqtisodiy   integratsiya   (iqtisodiy   ishtirokchilar	
ʻ ʻ
faoliyatining   birlashib   ketishi)   va   globalizatsiya   (jaxron   iqtisodiyotining
o mo mbashariy to s olishi, milliy iqtisodiyotlarning har biri o ning tarkibiy qismi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo lib qolishi) yuz berib, sifat o zgarishlari yuzaga kelmoqda.
ʻ ʻ
Jahon   xo jaligi   xar   bir   mamlakat   milliy   iqtisodiyoti   va   jahon	
ʻ
iqtisodiyotining rivojlanish omili  hisoblanadinfratuzilma Jahon xo jaligi doirasida	
ʻ
o zaro   manfaatli   hamkorlik   aloqalari   fan-texnika   taraqqiyotini   jadallashtiradi,   ish	
ʻ
ko chi   sifatini   oshiradi,   eng   yangi   maqsulotlarni   o zlashtirish,   reso rslarni   tejash,
ʻ ʻ ʻ
mehnat o numdorligini oshirishga yo l ochadinfratuzilma 	
ʻ ʻ
Makroiqtisodiyot   —   mamlakat   (yoki   uning   bir   qismi,   tarmoqlar)
iqtisodiyotini,   inflatsiya,   ishsizlik,   budjet   taqchilligi   (defisiti),   iqtisodiy   o'sish,
iqtisodiyotning   davlat   tomonidan   boshqarilishi   va   shu   kabfhjncddi   umumiy
jarayonlarni   o rganuvchi   fanarx   Makroiqtisodiyot   YaIM,   YQMM,   yalpi   talab,	
ʻ
yalpi   taklif,   to'lov   balansi,   pul   bozori,   tovar   bozori   va   mehnat   bozori   kabi
tushunchalar bilan ishlaydinfratuzilma Makroiqtisodiyot   (makro...   va   iqtisodiyot)   —   bozor   xo jaligi   umumiyʻ
nazariyasining bo limi, mamlakat iqtisodiyoti, umuman milliy xo jalikka oid katta	
ʻ ʻ
miqyosdagi iqtisodiy hodisalar va jarayonlarni o rganadinfratuzilma 	
ʻ
Mamlakatning   iqtisodiyoti   holati   va   rivojlanishini   ifolalovchi
umumlashgan   ko rsatkichlar   tizimi   —   milliy   boylik,   yalpi   ichki   mahsulot,   yalpi	
ʻ
milliy mahsulot, sof milliy mahsulot, milliy daromad, aholi daromadlari, davlat va
xususiy   investiniyalar   yigindisi,   muomaladagi   jami   pul   miqdori   va   shu   kabi   jami
xo jalik   bo yicha   jamlanma,   umumlashtiruvchi   ko rsatkichlar   Makroiqtisodiyot	
ʻ ʻ ʻ
o rganadigan   ob yektlar   hisoblanadinfratuzilma   Ayni   paytda   Makroiqtisodiyot
ʻ ʼ
mamlakat   miqyosida   o rtacha   daromadlar,   o rtacha   ish   haqi,   inflyasiya   darajasi,	
ʻ ʻ
ishsizlik,   bandlik,   mehnat   unumdorligi   singari   o rtacha   iqtisodiy   ko rsatkichlarni	
ʻ ʻ
hamda   ularga   davlatning   iqtisodiy   siyosati   ko rsatadigan   ta sirini   o rganadi   va
ʻ ʼ ʻ
tadqiq etadinfratuzilma Makroiqtisodiy ko rsatkichlar, bir tomondan, ma lum vaqt	
ʻ ʼ
oralig ida   ishlab   chiqarish   hajmini   hisoblash   va   milliy   iqtisodiyotning   faoliyat	
ʻ
yuritishiga   bevosita   ta sir   qiluvchi   omillarni   aniqlash   imkonini   bersa,   ikkinchi	
ʼ
tomondan,   ular   yalpi   milliy   mahsulot   harakatining   barcha   bosqichlarida,   ya ni	
ʼ
ishlab   chiqarish,   taqsimlash,   qayta   taqsimlash   va   foydalanish   bosqichlarida   uni
ko rgazmali   shaklda   aks   ettirishga   imkon   beradinfratuzilma   Shuningdek,	
ʻ
o sishning   umumlashtiruvchi   ko rsatkichlari,   mamlakat   iqtisodiyotini
ʻ ʻ
tavsiflaydigan   ko rsatkichlarning   pasayishi   hamda   ortishi   sur atlari   va   unda   yuz	
ʻ ʼ
berayotgan   iqtisodiy   jarayonlar,   tuzilmaviy   proporsiyalar   ham   Makroiqtisodiyot
predmeti   hisoblanadinfratuzilma   Makroiqtisodiy   ko rsatkichlar   moddiy   ishlab	
ʻ
chiqarish   va   nomoddiy   xizmat   ko rsatish   sohalaridagi   barcha   xo jalik   yurituvchi	
ʻ ʻ
sub yektlar   iqtisodiy   faoliyatining   umumiy   va   pirovard   natijalarini   qamrab	
ʼ
oladinfratuzilma   Makroiqtisodiyotning   asoslari   ingliz   olimi   J.M.   Keynsiint   1936
yilda   nashr   etilgan   "Bandlik,   foiz   va   pulning   umumiy   nazariyasi"   asarida   bayon
etilganarx   Hozirgi   zamon   Makroiqtisodiyot   nazariyasida   3   oqim   (neokeynschilik,
monetarizm   va   yangi   klassik   yo nalish)   mavjud,   ular   o rtasidagi   asosiy   farq	
ʻ ʻ
makroiqtisodiy siyosatga nisbatan berilgan tavsiyalarning har xilligida. Mayda   tovar   ishlab   chiqarish   —   yakka   mayda   dehqon   va
hunarmandlarning   ijtimoiy   mehnat   taqsimoti,   ishlab   chiqarish   vositalarining
xususiy   mulkchiligi   va   xo jalikning   aloqidaligi   asosida   uz   shaxsiy   mehnati   bilanʻ
bozor   uchun   tovar   chiqaradigan   ishlab   chiqarish   U   kichik   xo jaliklardan   tarkib	
ʻ
topadinfratuzilma   Mahsulotni   ay-irboshlash   vositasida   iste mol   etip]   zaruriyati	
ʼ
yotadinfratuzilma   Turkistonda   1913   yildaqishloqdagi   xo jalikning   72%   mayda	
ʻ
dehqon   xo jaligi   tashkil   qilganarx   Mayda   tovar   ishlab   chiqarish   ishlab   chiqarish	
ʻ
sobiq   SSSR   davrida   mavjud   beshta   xo jalik   ukladining   biri   bo lib,   1923—24	
ʻ ʻ
yillarda yalpi milliy maqsulotning 51% ni ishlab chiqarganarx
3. Yalpi milliy maxsulot va uning tarkibiy qismlari
Xususiy mulkchilikning kengayib borishi tovar ishlab chiqarish rivoji uchun
zarur   sharoit   yaratdi.   Mayda   tovar   ishlab   chiqarish   ishlab   chiqarishga   kosib,
hunarmand,   fermer,   shirkat   xo jaliklari   kiradinfratuzilma   Bunga   shaxsiy	
ʻ
iste moldan   ortiqcha   mahsulotlprni   bozorga   olib   miqadigan   tomorqa,   dala	
ʼ
xrvlilarini   ham   qo shish   mumkinarx   Chunki   ular,   asosanarx   mayda   biznesni	
ʻ
amalga   oshiradilar.   Mayda   tovar   ishlab   chiqarish   ishlab   chiqarish   ikki   yoqlama
ahamiyatlidir:   I)   bozor-iste mol   buyumlari   va   xizmatlar   bilan   ta minlaydi;   2)   bu	
ʼ ʼ
bilan   band   bulganlar   uchun   shaxsiy   da   rom   ad   manbainfratuzilma   U   aholining
turmush   larajasini   oshirishda   muhim  ahamiyat   kasb  etalinfratuzilma   Mayda  tovar
ishlab   chiqarish   ishlab   chiqarish   o rta   va   yirik   tonar   ishlab   chiqarishning	
ʻ
kengayishiga   asos   bo lib   xizmat   qilalinfratuzilma   Rivojlangan   mamlakatlarning	
ʻ
yalpi milliy mahsulot va daromadida uning salmogi juda kattalir (40—42% gacha
bo-ryali). O zbekistonda uning ulushi qisqa vaqt ichida ko payib, 2002 yilda 25–26	
ʻ ʻ
%ga yetdinfratuzilma 
Milliy daromad - 1) mamlakatdagi milliy iqtisodiyotning xo jalik yurituvchi	
ʻ
sub yektlari   tomonidan   muayyan   bir   davrda   (odatda   bir   yilda)   moddiy   ishlab	
ʼ
chiqarish tarmoqlarida yaratilgan sof mahsulot; yalpi mahsulot hajmidan uni ishlab
chiqarish   uchun   sarflanadigan   mehnat   vositalari   va   buyumlarini   qoplaydigan
mahsulot   miqsorini   —   qoplash   fondini   chegirib   tashlangandan   keyin   qoladigan
mahsulot;   2)   G arb   mamlakatlari   iqtisodchilari   talqinida   mamlakatdagi   mehnat,	
ʻ kapital   va   yer   egalarining   bir   yilda   olgan   ish   haqi,   foyda,   foiz   va   renta   kabi
daromadlari yig indisinfratuzilma ʻ
Yil   davomida   yaratilgan   yalpi   mahsulot   qiymati   2   qismdan   iborat:   ilgari
yaratilgan   va   sarflangan   ishlab   chiqarish   vositalarining   mahsulotga   ko chirilgan	
ʻ
qiymati; yangidan yaratilgan qiymat. Yangidan yaratilgan qiymat sof mahsulotning
(Milliy   daromadning)   qiymatidir.   Milliy   daromad   moddiy   ishlab   chiqarish
tarmoqlaridagi   korxonalar   sof   mahsulotlarining   yig indisi   sifatida	
ʻ
hisoblanadinfratuzilma   Ayrim   tarmoq   yoki   korxonalarning   sof   mahsuloti   uning
yalpi mahsuloti va moddiy ishlab chiqarish sarflari o rtasidagi farq (qoldiq) sifatida	
ʻ
aniqlanadinfratuzilma Xizmat ko rsatuvchi firmaning yalpi pul tushumidan xizmat	
ʻ
ko rsatish   bo yicha   moddiy   sarflar   chegirilib,   xizmat   ko rsatuvchi   firmaning	
ʻ ʻ ʻ
(korxonaning) pul shaklidagi yalpi daromadi aniqlanadinfratuzilma
O zbekiston   Respublikasida   Milliy   daromadni   moddiy   ishlab   chiqarish	
ʻ
sohasida   yaratilgan   sof   mahsulot   sifatida   hisoblash   bo yicha   katta   tajribalar	
ʻ
to planganarx   Chunki   yaqin   o tmishda   O zbekistonda   ishlab   chiqarilgan   va	
ʻ ʻ ʻ
foydalanilgan   Milliy   daromad   sof   mahsulot   sifatida   hisoblanganarx   Bunday
qoidaning hozirgi paytda ham amal qilishi juda katta ijtimoiy-iktasodiy ahamiyatga
egadir,   chunki   bu   usul   ishlab   chiqariladigan   mahsulotni,   qoplash   fondini   va   sof
mahsulotni   hisoblash,   iste molni   va   jamg arishni   optimallashtirish   siyosatini	
ʼ ʻ
o tkazishga imkon beradinfratuzilma Sof mahsulotning muttasil ko payishi, o sishi	
ʻ ʻ ʻ
esa   ishlab   chiqarish   sohasida   va   boshqa   sohalarda   band   kishilar,   korxonalar   va
tashkilotlar moddiy ta minlanishini yanada oshiradinfratuzilma 	
ʼ
Jamiyatda olinadigan ish haqi, foyda, renta, foiz kabi daromadlar yig indisi	
ʻ
—   birlamchi   pul   daromadlari   va   ularni   qayta   taqsimlashlar   (shu   jumladan,
xizmatlar,   ijara,   prokat,   qarz,   soliq   kabilar   orqali   qayta   taqsimlashlar)   natijasida
hosil   bo ladigan   ikkilamchi   va   h.   k.   pul   daromadlar   yig indisidir.   Shuning   uchun	
ʻ ʻ
ham muomaladagi pul massasi ham, ish haqi, foyda, renta va foiz shaklida olingan
pul daromadlari yig indisi ham jamiyatning haqiqiy Milliy daromad bo la olmaydi,	
ʻ ʻ
chunki   qog oz   pullar   va   pul   daromadlari   haqiqiy,   real   daromad   emas,   ularning	
ʻ
miqdoriga va harid kuchiga ko p omillar ta sir etadinfratuzilma	
ʻ ʼ Har   qanday   mamlakatda,   jamiyatda   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasi
tarmoqlarida   yaratilgan   sof   mahsulotlardan   iborat   Milliy   daromadgina   boshka
shart-sharoitlar teng va o zgarmas bo lganda, butun xalq iste molini va mamlakatʻ ʻ ʼ
iqtisodiy   taraqqiyotini   ta minlashning,   har   bir   shaxs   va   barcha   aholi   real
ʼ
daromadlarini   oshirishning juda  muhim  moddiy  asosidir.  Milliy daromad  moddiy
ishlab   chiqarish   sohasida   yaratilgan   sof   mahsulotnigina   qamrab   oladinfratuzilma
Shuning   uchun   ham   milliy   hisoblar   tizimita   o tish   munosabati   bilan   xalqaro	
ʻ
hisobkitoblar   uchun   BMTning   tavsiyasiga   binoan,   Milliy   daromad   o rniga   yalpi	
ʻ
milliy   mahsulot,   1993   yildan   esa   yalpi   milliy   daromad   ko rsatkichi   qo llanila	
ʻ ʻ
boshladinfratuzilma 
Narx — bozor  mexanizmining muhim  tarkibiy unsurlaridan birinfratuzilma
U   o zining   vazifalari   orqali   barqaror   iqtisodiyotning   shakllanishi   hamda   samarali	
ʻ
amal   qilishiga,   bozor   muvozanatining   ta minlanishiga,   milliy   daromadning	
ʼ
iqtisodiyot   turli   tarmoq   va   sohalari,   xo jalik   yurituvchi   sub ektlari   bo yicha	
ʻ ʼ ʻ
taqsimlanishiga,   aholining   ijtimoiy   jihatdan   himoya   qilinishiga   sharoit
yaratadinfratuzilma Shuningdek, u ishlab chiqaruvchilarni rag batlantirib, sog lom	
ʻ ʻ
raqobat muhitining yaratilishiga katta ta sir ko rsatadinfratuzilma	
ʼ ʻ
Narx,   baho   —   tovar   qiymatining   puldagi   shakli;   bozor   iqtisodiyotida   amal
qiluvchi   iqtisodiy   dastak.   Iqtisodiy   tafakkur   tarixidagi   ayrim   qarashlarda   narxni
qiymatning   mehnat   nazariyasiga   asoslanib   talqin   qilishgan,   unga   qiymatning
puldagi   ifodasi   deb   qaralganarx   21-asr   boshlaridagi   nazariyalar   narxni   pulning
miqdoriy   nazariyasi   asosida   izoxlab,   narxga   harajatlar,   tovarning   nafliligi   va
raqobat   ta sir   etishini   e tirof   etadinfratuzilma   narxni   qiymat   belgilaydi,   ammo   u	
ʼ ʼ
aniq bir  qiymatdan yuqori yoki past  bo lishi  mumkin, bu esa bozordagi muayyan	
ʻ
tovarga bo lgan talab va taklift  bog liq. Narx faqat qiymatni emas,  balki talab va	
ʻ ʻ
taklif, shuningdek,  tovarning ijtimoiy foydaliligi, sifati  va boshqa  tovarlar  o rnini	
ʻ
bosa olishi, muomaladagi pulning harid qobiliyatiga ham bog liq. Binobarin, narx	
ʻ
qiymatdan miqdoran farqlanadinfratuzilma mahsulot tannarxi har qanday narxning
asosi   bo lib,  mahsulotning   hayotiy   sikli   davomida   uning  narxidagi   o zgarishlarga	
ʻ ʻ
katta ta sir ko rsatadinfratuzilma narx miqdori harajatlarga va tovar sifatiga to g ri
ʼ ʻ ʻ ʻ mutanosiblikda,   rakrbatning   shiddatiga   esa   teskari   mutanosiblikda
turadinfratuzilma   bozor   iqtisodiyotida   narx   bir   nechta   vazifalarni   bajaradi:   1)
hisob-kitob   va   o lchov   vazifasi   —narx   vositasida   qilingan   harajatlar,   olinganʻ
natijaning   puldagi   miqdori   aniklanadinfratuzilma   harajatlar   ishlatilgan   resurslar
miq-orini uning narxiga ko paytirish opkali hisoblanadi; 2)rag batlantirish vazifasi	
ʻ ʻ
—   narx   ning   o zgarishi   ishlab   chiqarish   hajmini   o zgartiradinfratuzilma   talab	
ʻ ʻ
narxga  nisbatan  teskari   mutanosiblikka  ega.  Narx  pasaysa   talab  rag batlantiriladi,	
ʻ
aksincha,   narx   oshsa   (boshqa   shart-sharoit   o zgarmagan   takdirda)   taklif   rag bat	
ʻ ʻ
oladinfratuzilma   narxdagi   o zgarish   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste molchilarga	
ʻ ʼ
ishtiyoq bag ishlaydi; 3) raqobat  vositasi vazifasi  — narx raqibni bozordan si-qib	
ʻ
chiqarish   va   bozorda   o z   mavqeini   mustahkamlash   uchun   ishlatiladinfratuzilma	
ʻ
raqo-batchilar   narxni   o zgartirib   turish,   uni   sharoitga   qarab   turlicha   belgilash   or-
ʻ
qali o zaro bellashadilar. Narx raqobatlashuvning iqtisodiy vositasi hisoblanadi; 4)	
ʻ
iqtisodiyotni   tar-tiblash   vazifasi   —   narx   bozor   mexanizmidagi   asosiy   iqtisodiy
dastak   yoki   vosita.   Narx   o zgarishiga   qarab   nimani   va   qancha   ishlab   chiqarish	
ʻ
kerakligi aniklanadinfratuzilma muayyan tovarlar narxining oshishi ularni ko plab	
ʻ
ishlab   chiqarish   kerakligini   bildiradi,   aksincha,   narxning   pasayishi   tovar   ishlab
chiqarishni   kamayishi   yoki   umuman   to xtatilishi   lozimligini   anglatadinfratuzilma	
ʻ
narxga   qarab   bozori   kasod   tovarlardan   voz   kechilib,   bozori   chaqqon   tovarlarni
ishlab chiqarishga o tiladinfratuzilma bu esa resurslarning bir sohadan ikkinchisiga	
ʻ
oqib   o tishi-ga,   eski   soha   qisqarib,   yangi   soxaning   tez   rivojlanishiga   olib	
ʻ
keladinfratuzilma   narx   resurslarni   qayta   taqsimlash   orqali   iqtisodiyotni
tartiblaydinfratuzilma 
Iqtisodiyotning   turli   tarmoqlarida   tovarlar   va   xizmatlar   oldi-sotdisida
qullanilishi   narx   tizimini   yaratadinfratuzilma   milliy   iqtisodiyot   holatini
hisoblashda joriy va qiyosiy narxlar qo llaniladinfratuzilma joriy narxlar amaldagi	
ʻ
narxlar   bo lib,   ular   yordamida   yil   davomidagi   ishlab   chiqarish   natijalari	
ʻ
hisoblanadinfratuzilma   qiyosiy   narxlarda   ma lum   yil   asos   qilib   olinib,   ishlab	
ʼ
chiqarishning   natijalari   shu   narxda   hisoblanadi   va   boshqa   yillar   bilan
taqqoslanadinfratuzilma joriy narxlar inflyasiya tufayli o zgarishi va real iqtisodiy	
ʻ natijani ko rsatmasligi sababli yalpi milliy mahsulot, milliy daromad, real ish haqiʻ
va shahri k. Ko rsatkichlar dinamikasi qiyosiy narxlarda hisoblanadinfratuzilma	
ʻ
Narx qaysi bozorda amal qilishi, kimga mo ljallanganligi va qaysi maqsadni	
ʻ
ko zlashiga qarab bir necha turlarga bo linadinfratuzilma 	
ʻ ʻ
Erkin   bozor   narxi   (muvozanatli   narx)   —   erkin   bozorda   sotuvchilar   va
haridorlar   ko pchilik   bo lganidan   ulardan   hech   biri   o zi   xohlagan   narxni	
ʻ ʻ ʻ
o rnatolmaydinfratuzilma bu yerda talab-taklif nis-batiga qarab erkin savdolashuv	
ʻ
narxi,   ya ni   muvozanatli   narx   yuzaga   keladi;   monopol   narx   —   monopol   bozorda	
ʼ
so-tuvchi   yoki   haridor   ozchilik   yoxud   tanho   bo lganida   ular   xohlagan   narx	
ʻ
o rnatiladinfratuzilma   bu   bozorga   zo rlab   kiritiladigan   narx   bo lib,   odatdagi	
ʻ ʻ ʻ
narxlardan yuqori bo la-di va monopol foyda olishga xizmat qiladi; ulgurji narx —	
ʻ
tovar   ishlab   chiqaruvchilar   savdo   firmalariga   to-varlarni   bir   yo la   ko tarasiga	
ʻ ʻ
sotishida   qo llanadinfratuzilma   tovar   birjalari   va   savdo   uylarida   ham   ulgurji	
ʻ
narxlar qo llanadi; shartnoma narxlari — sotuvchi  va haridorlarning roziligi bilan	
ʻ
belgilanadigan   va   o zaro   tuziladigan   shartnomada   ko rsatiladigan   narx   bunday	
ʻ ʻ
narx,   odatda,   shartnoma   muddati   amal   qila-digan   davrda   o zgarmaydinfratuzilma	
ʻ
ko proq   mil-liy   va   xalqaro   bozorlarda   qo llanadinfratuzilma   chakana   narx   —	
ʻ ʻ
tovarlar bevosita is-te molchilarga yakkalab sotilgan chogda qo llanadi va miqdori	
ʼ ʻ
ulgurji narxdan yuqori bo ladi; preyskurant narx — haridor uchun bildirgich yoki	
ʻ
ma lumot-noma   narx   bo lib   xizmat   qiladi   va   haqiqiy   narx   preyskurantlar	
ʼ ʻ
(ko rsatkichlar)da   e lon   qilingan   narx   atrofida   bo lishini   anglatadi;   d
ʻ ʼ ʻ
otatsiyalangan narx — davlat byudjeti hiso-bidan maxsus arzonlashtirilgan, bozor
narxidan pastroq qilib belgilangan narx, narxdagi farq byudjet beradigan dotatsiya
bilan   qoplanadinfratuzilma   bu   narxni   o tish   davrida   turgan   mamlakatlarda   davlat	
ʻ
aholini   ijtimoiy   himoyalash   uchun   qo llaydi;   demping   narx   —   bozorda   o z
ʻ ʻ
mavqeini   mustahamlash   va   ra-qiblarni   siqib   chiqarishda   qo llanadigan   maxsus	
ʻ
pasaytirilgan narx, xalq-aro bozorlarda ko proq qo llanadinfratuzilma	
ʻ ʻ
Bozor   ko lamiga   ko ra,   narxlar   xududiy   (mintaqaviy),   milliy   va   xalqaro	
ʻ ʻ
bozor   narxlar   i   ga   bo linadinfratuzilma   hududiy   narx   —   faqat   ma lum   hududiy	
ʻ ʼ
bozorga   xos   bo lib,   u   shu   hudud   doirasidagi   omillar   ta sirida   hosil	
ʻ ʼ bo ladinfratuzilma milliy bozor narxi — bir mamlakat doirasida amal qiluvchi vaʻ
ularning xususiya-tini aks ettiruvchi narxlardir. Xalq-aro narx — muayyan tovarga
ketgan   baynalminal   harajatlarni,   tovarning   nafliligi   jihatidan   jahon   standarti
talabiga   mos   kelish   darajasini   va   xa-lkaro   bozordagi   talab   va   taklif   nis-batini
hisobga oladinfratuzilma 
Narxlar  farqining  miqdoriy  ifodasi   narx  diapazoni   deyiladinfratuzilma  narx
diapazoni   narxlar   oralig ining   puldagi   ifodasidir.   Narx   diapazoni   quyi,   o rta   va	
ʻ ʻ
yuqori   narxlarni   o z   ichiga   oladinfratuzilma   bu   diapazon   qanchalik   katta   bo lsa,	
ʻ ʻ
tovar   muomalasi   shunchalik   tez   yuz   beradi,   talab   bilan   narx   o zaro	
ʻ
bog lanadinfratuzilma   iqtiso-diyot   birbiriga   bog liq   va   yagona   bo lga-nidan   turli	
ʻ ʻ ʻ
tovarlar va xizmatlar narxlari birbirini yuzaga chiqaradi, to ldiradi va o zaro ta sir	
ʻ ʻ ʼ
ko rsatadinfratuzilma   ularning   har   biri   o zi   bilan   bog liq   keyingi   mahsulot	
ʻ ʻ ʻ
harajatlarini   shakllantiradinfratuzilma   ko pgina   sohalarda   ishlatiladigan   eng	
ʻ
muhim   iqtisodiy   resurlar   (metall,   neft,   kumir,   gaz,   yog och,   bug doy,   paxta   kabi	
ʻ ʻ
tovarlar)   narxining   o zgarishi   bozordagi   jami   narxlar   nisbatiga   ta sir	
ʻ ʼ
ko rsatadinfratuzilmanarxga   ta'sir   etuvchi   eng   qulay   omil   bu	
ʻ
monopoliyadir.monopolist   korxona   narxni   xohlagancha   o'ynatishi
mumkinarxshunday   ekan   demping   narx   psixologik   narx   bularning   hammasini
monopolist hal qiladi xohlasa qiladi xohlamasa yo'q.ushbu nazariya buxoro davlat
universiteti   iqtisodiyot   kafedrasi   kafedra   mudiri   abdullayev.a   ga   tegishli
nazariyadir
Ouken   qonuni   —   qisqa   mudsatli   ishsizlik   darajasining   o sishi   bilan   ishlab	
ʻ
chiqarish   hajmidagi   yo qotishlar   o rtasidagi   bog liqni   ifodalaydigan   qonunarx	
ʻ ʻ ʻ
Amerikalik   iqtisodchi   Artur   Ouken   (1929—   1979)   aniklanganarx   Bu   qonunga
ko ra,   yalpi   milliy   mahsulotning   yillik   o sishi   2,5%ni   tashkil   etganda   ishsizlik	
ʻ ʻ
darajasi   amalda   doimiy   bo lib   qoladinfratuzilma   Ishsizlik   darajasidagi	
ʻ
o zgarishlarga qarab yalpi milliy mahsulot real hajmining potensial hajmiga nisbati	
ʻ
o zgarishlari (elastikligi) doimiy va taxminan 3% ga teng . Mac., ishsizlikning 1%
ʻ
ga   o sishi   real   ishlab   chiqarish   hajmida   3%   ga   teng   qisqarishga   olib   keladi   yoki	
ʻ
aksincha.  Shu sababli mamlakatda ishsizlikni tabiiy darajasida saklash va tartibga solib
turish   muhim   ahamiyatga   ega.   Muayyan   milliy   iqtisodiyot   barcha   ishlashni
xohlovchilarga va mehnatga layo-qatli fuqarolarga yangi ish joylarini yaratib bera
olmas   ekan,   bu   iqtisodiyot   tovar   va   xizmatlar   ishlab   chiqarish   potensialini   to liqʻ
ishga   sola   olmaydinfratuzilma   Ouken   qonuni   dunyodagi   deyarli   barcha
mamlakatlar   iqtisodiyotidagi   ishsizlik   muammolarini   tartibga   solishda   katta
ahamiyatga ega.
4.  Milliy daromad va uning tarkibiy qismlari, o’sish omillari va
qayta taqsimlanishi
KUZNETS   (Kuznets)   Saymon   Smit   (1901.30.4,   Harkov   -   1985.9.7,
AQSH)   —   amerikalik   iqtisodchinfratuzilma   Ukrainada   statistika   bo limining	
ʻ
boshlig i   lavozimida   qisqa   muddat   ishlagach,   AQShga   muhojir   bo lib   ketganarx	
ʻ ʻ
Kolumbiya universiteti doktori (1926X, Iqtisodiy tadqiqotlar Milliy byurosi a zosi	
ʼ
(1927—61). Pensilvaniya (1930—54), J.Gopkins (1954—60), Garvard (1960—71)
universitetlari professor AQSH statistika assotsiatsiyasi (1949) va AQSH iqtisodiy
asso-siatsiyasi (1954) prezidenti etib saylanganarx K. iqtisodiy o sish nazariyasiga	
ʻ
katta   hissa   qo shdinfratuzilma   O sishning   uzoq   sikllari   aholi   o sishi   sur atlari	
ʻ ʻ ʻ ʼ
o zgarishlariga   bog liqligini   tadqiq   qildi,   ko pgiva   sanoati   rivojlangan	
ʻ ʻ ʻ
mamlakatlarda   iste molning   daromadga   nisbati   bir   necha   o n   yilliklar   davomida	
ʼ ʻ
barqarorligini   va   belgilangan   mahsulot   hajmini   ishlab   chiqarish   uchun   zarur
bo lgan real kapital pasayish tendensiyasiga ega ekanligini aniqladinfratuzilma K.	
ʻ
pirovard   mahsulot   ishlab   chiqarish,   kapital   va   jamg arishning   shakllanishi,	
ʻ
aholining   turli   tabaqalari   o rtasida   daromadning   taqsimlanishini   aniq	
ʻ
baholadinfratuzilma   Uning   ishlari   jahonning   barcha   mamlakatlari   uchun   yalpi
milliy mahsulot, milliy daromadni hisoblashning yagona uslubini ishlab chiqishga
imkon berdinfratuzilma Nobel mukofoti laureati (1971). 
Sof   milliy   mahsulot   -   muayyan   davr   davomi   (odatda   oy,   chorak,   yil)da
mamlakat   iqtisodiy   faoliyatining   umumiy   yakunlarini   tavsiflaydigan
ko rsatkichlardan biri; yalpi milliy mahsulot (YQMM)dan tarkibiga tegishli davrda	
ʻ
iste mol   etilgan   asosiy   kapital   qiymati   kiritilmagani   bilan   farq   qiladinfratuzilma
ʼ Sof   milliy   mahsulotMakroiqtisodiyot   qiymati   milliy   hisoblar   tizimi   asosida
hisoblab   chiqiladinfratuzilma   Nazariy   jihatdan   olganda   Sof   milliy   mahsulotm
xo jalik faoliyati natijalarini yalpi ichki mahsulot va YQMMga qaraganda aniqroqʻ
hisoblash   imkonini   beradi,   chunki   u   tegishli   davrda   yaratilgan   qiymatni   hisobga
oladinfratuzilma   Lekin   amaliyotda   Sof   milliy   mahsulotMakroiqtisodiyot
hisobkitoblaridan   YQMMga   qaraganda   kamroqfoydalaniladi,   bu   esa   iste mol	
ʼ
etilgan   kapital   qiymatini   aniq   hisoblashning   murakkabligi   bilan   bog liq.  
ʻ
Taqchillik   (iqtisodiyotda)   —   ilgari   belgilangan,   rejalashtirilgan   yoki   zarur
darajadagi mablag , resurs, tovarlarning yetishmasligi, tanqisliginfratuzilma T.ning	
ʻ
yalpi   milliy   mahsulot   taqchilligi,   tovarlar   takchilligi,   byudjet   taqchshiigi,   taqchil
moliyalashtirish, taqchil iqtisodiyot kabi ko rinishlari mavjudaromad T. har qanday	
ʻ
darajada   iqtisodiy   muvozanatni   buzadi,   qarzlarning   to planib   borishiga   sabab	
ʻ
bo ladinfratuzilma   Tovarlar   va   xizmatlar   T.ligi   xalq   iste mol   mollari   va	
ʻ ʼ
xizmatlarining aholi talabehtiyojlarini qondirish uchun yetishmasligi, ularni yetarli
darajada ishlab chiqarmaslik oqibatida yuzaga keladinfratuzilma Tovar  taqchilligi
iqtisodiyotning   beqarorligi,   undagi   mutanosiblikning   buzilishi,   takror   ishlab
chiqarish.ning   izdan   chiqishi   oqibatidir.   Uni   bartaraf   etish   uchun   tovar   ishlab
chiqarish.,   tovar   importi   bozor   talabiga   qarab   ko paytiriladinfratuzilma   Byudjet	
ʻ
xarajatlari   daromaddan   ortib   ketsa   byudjet   takchilligi   yuzaga   keladinfratuzilma
Bunday   T.   makroiqtisodiyot   darajasida   inflyatsiya   jarayonining   rivojlanib
borayotganini,   davlat   moliyasining   inqiroz   holatida   ekanligini
ko rsatadinfratuzilma   Davlat   byudjetida   T.   byudjetning   daromad   qismida	
ʻ
20%gacha   yoki   yalpi   milliy   mahsulotning   7—8%   gacha   bo lishiga   yo l	
ʻ ʻ
qo yiladinfratuzilma 	
ʻ
Yalpi ichki mahsulot
Yalpi   ichki   mahsulot   —   umumiy   qabul   qilinish   qisqartirilishi   hamda
makroekonomik ko rsatkich, bu bevosita har bir yilning oxirgi mollar va xizmatlar	
ʻ
aks   ettiruvchi   bozor   qiymatidir   (ya ni   bevosita   iste mol   uchun   mo ljallangan)	
ʼ ʼ ʻ
davlatlar   iqtisodiyot   hududining   hamma   sohalarida   iste mol   qilish   uchun   yil	
ʼ
davomida   ishlab   chiqarilgan   hisoboti,   milliy   jihozlar   ishlab   chiqarish   omillari ishlatilgan qat iy eksportning jamg armalari hisoblanadinfratuzilma Birinchi martaʼ ʻ
1934-yilda   Saymon   Kuznets   tomonidan   bu   tushuncha   ilk   bor   taklif   etilgan
edinfratuzilma   YIM   mavjud   va   belgilangan   davlatlar   ishlab   chiqarishning
izchilligini   yillik   hisobot   sifatida   dunyo   iqtisodchilari   qismlarga   bo lishadi(angl.	
ʻ
nominal   and   real   GDP).   YIM   ushbu   yildagi   narhlarning   o sishini   joriy   narxlarga	
ʻ
(nisbat   berilmasdan)   asoslanib   dunyo   bozorlarida   belgilaydi   .   YIM   (inqirozni
to g ri baholashligi bilan) narxlardagi o sish hususiyatini oldingisi yoki har qanday	
ʻ ʻ ʻ
boshqasini   yillik   zahira   taqsimotiga   muhrlaydinfratuzilma   Har   doim   YIMga
amaldagi   mavjud   mahsulotlar   hisobga   olinadi   va   qanday   darajada   mamlakatlarda
ishlab   chiqarishning   o sishi   mavjudligi   bilan   narxlarni   YIM   darajasi   yordamida	
ʻ
aniqlanadinfratuzilma   YIM   yonida   iqtisodiyot   o z   imkoniyatlarini   to laqonli	
ʻ ʻ
sotilgan ishchi kuchini band etish barobarida qaytaradinfratuzilma YIM imkoniyati
— bu YIM bilan to laqonli bandlik va iqtisodiyot imkoniyatini boshqa sohalardagi	
ʻ
tadqiqotlar   bilan   o zaro   va   bevosita   bog liqlik   ahamiyatini   oshiradinfratuzilma
ʻ ʻ
YIM   mamlakatlar   orasida   zarurat   chog ida   birja   nuqtalarida   har   qanday   milliy	
ʻ
valyutada   kursga   hisoblanishi   yoki   horijiy   valyutalar   yordamida
qiymatlashtiriladinfratuzilma   Bularni   shunday   qiymatlarga   baholash   uchun   jahon
bozorida   Paritet   Haridorlik   qobiliyati   (PHQ)   (xalqaro   qiyoslashni   aniqligi   yoki
ortiqligini   bilish   uchun)taqdim   etilganarx   Bugun   "   Bozor   qiymati   "   deb
nomlanuvchi   ma lum   miqdorda   hisoblash   yoki   barqaror   kattalikdagi   mahsulotlar	
ʼ
erkin jahon bozorida amal qila oladinfratuzilma 
Yalpi ichki mahsulot (YIM) — mamlakat iqtisodiy faoliyatining muayyan
davr   (oy,  chorak,   yil)   davomidagi   umumiy  natijalarini   tavsiflaydigan   ko rsatkich.	
ʻ
Mamlakat hududida joylashgan barcha korxonalar (chet el va qo shma korxonalari	
ʻ
ham   shu   hisobga   kiradi)   tomonidan   jami   ishlab   chiqarish   omillari   bilan   ishlab
chiqarilgan   tovarlar   va   xizmatlarning   bozor   qiymatlaridagi   ifodasi   bo lib,   uning	
ʻ
miqdori   milliy   hisoblar   tizimi   asosida   hisoblab   chiqiladinfratuzilma   Mamlakat
iqtisodiyotining   rivojlanishini   makrodarajada   tavsiflash   va   tahlil   etishda
foydalaniladinfratuzilma   O zbekistonda   2003   yilda   amaldagi   narxlarda   9964,1	
ʻ
mlrdaromad so mlik YIM ishlab chiqarildinfratuzilma Bu 2002 yilga nisbatan 4,4	
ʻ %   ga   ko p   demakdir.   Yaratilgan   YIMning   tarmoq   tuzilmasi   quyidagicha:   uningʻ
48,5%   tovarlar   ishlab   chiqarish   (uning   15%   sanoatda,   28,8%   qishloq   xo jaligida,	
ʻ
4,5% qurilishda) va 38,1% xizmatlar ko rsatish (uning 8,5% traneport va aloqada,	
ʻ
9,4%   savdo   va   umumiy   ovqatlanishda,   20,2%   bozor   va   nobozor   xizmatlarda)ga,
13,4%   mahsulot   va   eksportimport   operatsiyalari   sof   soliqlariga   to g ri	
ʻ ʻ
keldinfratuzilma Milliy statistikada asosiy makroiqtisodiy ko rsatkich sifatida YIM	
ʻ
yoki yalpi milliy mahsulot (YMM), hatto yalpi milliy daromad (YMD) ham qabul
qilinishi   mumkinarx   Mas,   AQSH   va   Yaponiyada   YIM   emas,   balki   YMM   asosiy
makroiqtisodiy   ko rsatkich   hisoblanadinfratuzilma   Ammo   BMT   ning   milliy	
ʻ
hisoblar   tizimida   YIM   birlamchi   iqtisodiy   ko rsatkich   bo lib   xizmat	
ʻ ʻ
qiladinfratuzilma   Miqdor   jihatdan   bu   ko rsatkichlar   o rtasidagi   tafovut   unchalik	
ʻ ʻ
katta emas: rivojlangan mamlakatlarda bu tafovut bir foizdan oshmaydinfratuzilma
Chet   ellarda   ishlovchi   fuqarolardan   tushadigan   daromadlar   salmoqli   bo lgan	
ʻ
mamlakatlarda bu tafovut kattaroq bo lishi mumkinarx	
ʻ
Nurislom To xliyev. 	
ʻ
Yangi industrial mamlakatlar
Yangi   industrial   mamlakatlar   —   20-asrning   so nggi   o n   yilliklarida	
ʻ ʻ
iqtisodiy taraqqiyotda keskin o zgarishlarga erishgan rivojlanayotgan mamlakatlar	
ʻ
guruhinfratuzilma   Bu   mamlakatlar   ko pgina   ko rsatkichlar   bo yicha   jahondagi	
ʻ ʻ ʻ
o rta va hatto yuqori rivojlangan mamlakatlarga yaqinlashdinfratuzilma 	
ʻ
YA.infratuzilmaMakroiqtisodiyotda sanoat ishlab chiqarish hajmi va uning
milliy   daromaddagi   hissasi   o sdi,   aholi   jon   boshiga   yalpi   ichki   mahsulot   hajmi	
ʻ
ko paydinfratuzilma   Yangi   qatlam   —   tadbirkorlar   sinfi   mavqei	
ʻ
mustahkamlandinfratuzilma   Yangi   industrial   mamlakatlarMakroiqtisodiyotga
Lotin   Amerikasining   rivojlangan   mamlakatlari   —   Argentina,   Braziliya,   Meksika
va   Janubiy   Sharqiy   Osiyoda   "Osiyo   yo lbarslari"   nomini   olgan   bir   qator	
ʻ
mamlakatlar   va   hududlar   —   Singapur,   Tayvan,   Koreya   Respublikasi,   Xitoy
tarkibidagi   Syangan   kiradinfratuzilma   Bulardan   bir   qadar   keyinroq   2avlod   Yangi
industrial   mamlakatlarMakroiqtisodiyot   deb   nom   olgan   mamlakatlar   ham   paydo
bo ldinfratuzilma   Bu   mamalakatlarda   aholining   katta   qismi   hamon   q.x.da   band	
ʻ bo lishiga qaramay, sanoat  ishlab chiqarish hajmi  va sanoat  mahsulotlari  eksportiʻ
tez   o smoqda,   milliy   kapital   vakillarining   mavqei   mustahkamlanmoqda.   Bularga	
ʻ
Lotin Amerikasida Venesuela, Kolumbiya, Peru, Urugvay, Chili, Janubiy Sharqiy
Osiyoda Malayziya, Filippin, Tailand, Indoneziya kiradinfratuzilma
YA.infratuzilmaMakroiqtisodiyot   sanoatida   eng   zamonaviy   texnologiyalar
qo llaniladi   va   jahon   bozorida   raqobatbardosh   yuqori   sifatli   mahsulotlar   ishlab	
ʻ
chiqariladinfratuzilma   Ularning   tajribasi   rivojlanayotgan   mamlakatlar   o z	
ʻ
taraqqiyotida   faqat   o zlarida   serob,   hatto   ortiqcha   bo lgan   tabiiy   va   mehnat	
ʻ ʻ
resurslari   bilan   birga   texnik   jihatdan   murakkab   ishlab   chiqarishga   tayanishlari   va
bu   tarmoqlarda   qiyosiy   afzalliklarga   ega   bo lishi   mumkinligini	
ʻ
ko rsatadinfratuzilma   Yangi   industrial   mamlakatlarMakroiqtisodiyotning   sanoat	
ʻ
rivojida   chet   el   kapitali   faol   rol   o ynaydinfratuzilma   Mas,   Singapurda   1980-y.lar	
ʻ
oxirida   ishlov   beruvchi   sanoat   mahsuloti   eksportining   90%   ga   yaqini,   Koreya
Respublikasida   27%   chet   el   transmilliy   kompaniyalari   (TMK)   filiallari   hissasiga
to g ri   kelganarx   TMK   bu   mamlakatlarda   mahalliy   arzon   ishchi   kuchidan	
ʻ ʻ
foydalangan holda yangi, ba zan eng yangi sanoat  korxonalarini qurishda ishtirok	
ʼ
etadinfratuzilma   Ayrim   detallar   va   butlovchi   qismlar   ishlab   chiqaradigan   tor
ixtisoslashgan   korxonalar   quradi,   mahsulotni   pirovard   yig ish   rivojlangan	
ʻ
mamlakatlarning o zida amalga oshiriladinfratuzilma 	
ʻ
Mas,   elektronika   sanoati   sohasidagi   AQSH   va   Yaponiya   TMK   Meksika,
Singapur, Tayvan va Malayziyada yarimo tkazgichli priborlar va integral sxemalar	
ʻ
chiqaradigan bir qator korxonalarni tashkil etdinfratuzilma Ayrim TMK murakkab
texnologiyani soddalashtirib, ishlab chiqarish jarayonini alohida qismlarga ajratib,
rivojlanayotgan mamlakatlarda tegishli korxonalarni qurdinfratuzilma Natijada bu
mamlakatlardan ishlov beruvchi sanoat mahsulotlari eksportining katta qismi TMK
ichki firma savdosidan iborat bo lib qoldinfratuzilma	
ʻ
Janubiy   Sharqiy   Osiyodagi   Yangi   industrial
mamlakatlarMakroiqtisodiyotning   eksport   yo nalishidagi   rivojlanishi,   eksport	
ʻ
tuzilmasi   tamomila   o zgardinfratuzilma   Unda   xom   ashyo   va   oziq-ovqat   hissasi	
ʻ
keskin   kamayib,   sanoat   eksportida   to qimachilik   mahsulotlari   salmog i   pasaydi,	
ʻ ʻ mashina   va   uskunalar   hissasi   juda   o sib   bordinfratuzilma   Mas,   1970   yildan   1995ʻ
yilga   qadar   Singapur   eksportida   xom   ashyo   va   oziq-ovqat   hissasi   (%larda)   72,5
dan 16,1 ga ga, Koreya Respublikasida 23,5 dan 6,7 gacha, Tayvanda 24,3 dan 7,3
gacha, to qimachilik tovarlari hissasi esa tegishlicha 5,6 dan 2,6 gacha, 41,1 dan 15	
ʻ
gacha, 29,0 dan 14,4 gacha qisqardi, mashina va uskunalar hissasi esa Singapurda
shu davrda (% larda) 11,0 dan 62,3 ga, Koreya Respublikasida 7,2 dan 51,6 gacha,
Tayvan   16,7   dan   47,7   gacha   o sdinfratuzilma   2avlod   Yangi   industrial	
ʻ
mamlakatlarMakroiqtisodiyotda   ham   xuddi   shunday   o zgarishlar   bormoqda.	
ʻ
Malayziyada   xom   ashyo   va   oziqovqat   eksporti   hissasi   shu   davrda   93,5%   dan
26,9%   ga   qisqargan   bo lsa,   mashina   va   uskunalar   hissasi   1,6%   dan   50%   ga	
ʻ
o sdinfratuzilma   Tailandda   xom   ashyo   va   oziq-ovqat   eksport   hissasi   95,3%   dan	
ʻ
26,3%   pasayib,   mashina   va   uskunalar   hissasi   0,1%   dan   31,5%   ga
ko tarildinfratuzilma   Shunday   qilib,   bu   mamlakatlarning   ko pchiligi   mashina   va
ʻ ʻ
uskunalar  eksporti  bo yicha jahondagi  sanoati  rivojlangan mamlakatlar  darajasiga	
ʻ
ko tarildinfratuzilma   20-asr   oxirlariga   kelib   jami   rivojlanayotgan   mamlakatlar	
ʻ
sanoat   eksportining   deyarli   70%,   mashina   va   uskunalar   eksportining   70%   dan
ko prog i   Janubiy   Sharqiy   Osiyodagi   1   va   2   avlod   Yangi   industrial
ʻ ʻ
mamlakatlarMakroiqtisodiyot   (Syangan,   Singapur,   Koreya   Respublikasi,   Tayvan,
Indoneziya,   Malayziya   va   Tailand),   shuningdek,   Xitoy   hissasiga   to g ri	
ʻ ʻ
keldinfratuzilma 
2002   yilga   kelib   aholi   jon   boshiga   yalpi   milliy   mahsulot   ishlab   chiqarish
Koreya   Respublikasida   16480,   Singapurda   23090,   Malayziyada   8280   AQSH
dollarini   tashkil   etdinfratuzilma Yangi  industrial   mamlakatlarMakroiqtisodiyot  da
aholi jon boshiga tibbiy, ta lim, kommunal xizmatlari iste mol bo yicha ham jiddiy	
ʼ ʼ ʻ
yutuqlarga erishilganarx
YA.infratuzilmaMakroiqtisodiyotning   paydo   bo lishi   hozirgi   jahon	
ʻ
xo jaligida   va   xalqaro   mehnat   taqsimotida   katta   o zgarishlar   yuz   berganligini,	
ʻ ʻ
rivojlanayotnan   mamlakatlar   o rtasida   tabaqalanish   kuchayib   borayotganligini	
ʻ
ko rsatadi,   chunki   Yangi   industrial   mamlakatlarMakroiqtisodiyot   dagi   taraqqiyot	
ʻ
kam   rivojlangan   mamlakatlarning   katta   guruhidagi   qoloqlikni   bartaraf   eta olmadinfratuzilma     Iqtisodiy   va   sanoat   rivojining   hozirgi   darajasiga   ko ra,   Yangiʻ
industrial   mamlakatlarMakroiqtisodiyotdan   eng   rivojlanganlari   —   Koreya
Respublikasi,   Argentina,   Meksika,   Singapur   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarga
deyarli yaqinlashdi va Ispaniya, Portugaliya, Gretsiya kabi Yevropa davlatlari bilan
bir   darajada   turadinfratuzilma   Meksika   va   Koreya   Respublikasining   rivojlangan
mamlakatlarning Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OYESD) a zoligiga
ʼ
qabul qilinganligi ham buning isboti bo la oladinfratuzilma	
ʻ 5, O’zbekistonda investistiya va tarkibiy o’zgarishlar siyosatining
ustuvor yo’nalishlarinfratuzilma
O zbekiston   Respublikasi   milliy   iqtisodiyotining   yuqori   o sish   sur atlariniʼ ʼ ʼ
ta minlayotgan omillar quyidagi 6-rasmda keltirilganarx	
ʼ
2018   yilda   respublikamizda   yalpi   ichki   mahsulotning   5,1   foizga   o sishi	
ʼ
prognoz   qilinmoqda.   Ushbu   o sish   asosan   sanoat   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish	
ʼ
hajmining –  8,2 foizga, qishloq  xo jaligining –  6,1 foizga va  kapital   qo yilmalari	
ʼ ʼ
hajmining – 9,6 foizga o sishi hisobiga ta minlanadinfratuzilma	
ʼ ʼ
Shuningdek,   mamlakat   iqtisodiyotiga   yo naltiriladigan   jami   investitsiyalar	
ʼ
miqdori 27,3 mlrd.  А QSh dollarini tashkil etdi yoki 2017 yilga nisbatan 9,3 foizga
o sdinfratuzilma	
ʼ
Bunda avvalgi yillardagidek, investitsiyalar asosiy qismining (65
foizdan   ortig ini)   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga,   ya ni   yangi   ishlab	
ʼ ʼ
chiqarish   korxonalarini   qurish   va   yangi   zamonaviy   ishlab   chiqarish
texnologiyalarini   xarid   qilishga   yo naltirilishi   mo ljallanmoqda.   Xususan,   2018	
ʼ ʼ
yilda   yangi   ishlab   chiqarish   korxonalarini   barpo   qilish,   mavjud   korxonalarni
modernizatsiya qilish, texnik va texnologik jihatdan qayta jihozlash hamda qishloq
joylarda zamonaviy loyihalar bo yicha yakka tartibdagi yangi turar joylarni barpo	
ʼ
etish maqsadlariga tijorat banklari tomonidan barcha manbalar hisobidan 22 trlnarx
so m   miqdorida   yoki   2017   yilga   nisbatan   4,8   trlnarx   so mdan   ziyod   miqdorda	
ʼ ʼ
investitsion kreditlar ajratildinfratuzilma
Respublikada ishlab chiqarishni modernizatsiyalashning asosiy yo nalishlari	
ʼ
quyidagi   7-rasmda   keltirilganarx   2018   yilda   tijorat   banklarining   investitsion
faoliyatida asosiy
e tibor 2017-2021 yillarga mo ljallangan Harakatlar strategiyasi asosida	
ʼ ʼ
iqtisodiyotni   yanada   isloh   qilish,   tarkibiy   qayta   o zgartirish   va	
ʼ
modernizatsiyalash umumiy dasturini tashkil etuvchi, shu jumladan:
– iqtisodiyotni tarkibiy jihatdan o zgartirish, ishlab chiqarishni	
ʼ
modernizatsiya va diversifikatsiya qilishni ta minlash;	
ʼ
– muhandislik-kommunikatsiya hamda yo l-transport infratuzilmasini	
ʼ rivojlantirish va modernizatsiya qilish;
–   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   ijtimoiy   sohada   energiya   sarfini   kamaytirish,
energiyani   tejovchi   texnologiyalarni   joriy   etish   bo yicha   choratadbirlarʼ
dasturlaridagi   investitsion   loyihalarni   moliyalashtirishda   faol   ishtirok   etishga
qaratiladinfratuzilma
2017 yilda boshlangan iqtisodiyotni liberallashtirish va bozor mexanizmlari
rolini   oshirishga   qaratilgan   iqtisodiy   islohotlarning   yangi   bosqichi   o rta   muddatli	
ʼ
istiqbolda   bank   tizimi   va   pul-kredit   siyosatini   rivojlantirishning   ustuvor
yo nalishlarini   belgilab   berdinfratuzilma   Ushbu   yo nalishdagi   muhim   qarorlardan	
ʼ ʼ
biri   milliy   valyuta   almashuv   kursining   bozor   mexanizmlari   asosida   shakllanish
tamoyillarini   joriy   etish   orqali   ichki   valyuta   bozorini   bosqichma-bosqich
liberallashtirilishi bilan bog liq amaliy qadamlar bo ldinfratuzilma	
ʼ ʼ
Mamlakatda   ichki   narxlar   barqarorligi   ta minlanishi   makroiqtisodiy   va	
ʼ
ijtimoiy   barqarorlikning   kafolati   bo lib,   iqtisodiy   islohotlarni   jadallashtirish   va	
ʼ
rivojlantirish   dasturlarini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishda   zaruriy   sharoit
hisoblanadinfratuzilma   Bunda   inflyatsiyaning   past   va   barqaror   ko rsatkichlari	
ʼ
muvozanatli   iqtisodiy   o sishni   ta minlash,   ishlab   chiqarish   raqobatbardoshligi   va	
ʼ ʼ
aholini   yashash   darajasini   oshirishning   muhim   omili   sanaladinfratuzilma   Shu
nuqtai   nazardan,   narxlar   o sish   sur atlarining   pasayishi   va   barqarorlashishi   davlat	
ʼ ʼ
iqtisodiy siyosatining asosiy maqsadlaridan biri bo lishi kerak. Inflyatsiyaning past	
ʼ va   barqaror   darajasi   aholi   hamda   yuridik   shaxslar   omonatlarini   uzoq   muddatli
investitsiyalarga   aylanishi   uchun   kerakli   sharoit   yaratadi   hamda   ichki   bozordagi
narxlar   nomutanosibligini   kamaytirib   mavjud   iqtisodiy   resurslarning   samarali
taqsimlanishiga xizmat qiladinfratuzilma
Shu bilan birga, amalga oshirilgan tahlillar natijasida inflyatsiya
darajasi,   YaIM   deflyatori   va   pul   massasi   o zgarishi   o rtasida   aniq   vaʼ ʼ
barqaror   o zaro   bog liqliklar   aniqlanmadinfratuzilma   Pul   aylanish   tezligi   va   pul	
ʼ ʼ
mul ь tiplikatori ko rsatkichlari o zgarishi ham ushbu ko rsatkichlar dinamikasining	
ʼ ʼ ʼ
o zgaruvchan   xarakterga   ega   ekanligini,   pul-kredit   ko rsatkichlarining   maqsadli	
ʼ ʼ
parametrlarini   ishlab   chiqishda   xatoliklarga   olib   kelishi   mumkinligini
ko rsatadinfratuzilma
ʼ Xulosa
Umuman   olganda,   pul   massasining   YaIM   nominal   hajmiga   nisbatan
mo tadil   darajada   o sishi   inflyatsiya   bosimining   sezilarli   kuchayishini   oldiniʼʼ ʼ
olishga xizmat qildinfratuzilma Shu bilan birga, ushbu ko rsatkichlar o rtasida aniq	
ʼ ʼ
bog liqlikning   mavjud   emasligi   rezerv   pullar   va   pul   massasi   aniq   darajasini	
ʼ
hisoblash imkoniyatini bermaydinfratuzilma
Iqtisodiyotda   inflyatsion   xatarlar   kuchayganda,   Markaziy   bank   an anaviy	
ʼ
tarzda foiz stavkalarini oshirish orqali pul-kredit qat iylashtiradinfratuzilma Ushbu	
ʼ
choralarning iqtisodiyotning real sektoriga ta sir qilish darajasi va muddatlari pul-	
ʼ
kredit   siyosati   transmission   mexanizmlarining   samaradorligi   bilan
belgilanadinfratuzilma   Pul-kredit   siyosatining   transmission   mexanizmi   o zida	
ʼ
Markaziy   bank   foiz   stavkalari   o zgarishining   iqtisodiy   faollikka   va   pirovardida	
ʼ
inflyatsiya   darajasiga   ta sir   o tkazish   jarayonini   aks   ettiradinfratuzilma	
ʼ ʼ
Ishbilarmonlik muhitini shakllantirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni har
tomonlama qo llab-quvvatlash va kelgusida rag batlantirish borasida ko rilayotgan	
ʼ ʼ ʼ
chora-tadbirlar natijasida, 2017 yilda 38,2 mingdan ortiq kichik biznes (dehqon va
fermer   xo jaliklarisiz)   sub ektlari   tashkil   etildi   yoki   2016   yilning   shu   davriga	
ʼ ʼ
nisbatan 122,0 foizga ko paydinfratuzilma	
ʼ
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   faoliyatining   iqtisodiyot
tarmoqlaridagi   ulushi   eksportda   –   27,0   foizni   (2016   yilda   26,0   foiz)   sanoatda   –
39,6 foizni (45,3 foiz), xizmatlarda – 58,4 foizni (61,4 foiz),
qurilishda   –   65,1   foizni   (66,9   foiz)   va   bandlikda   –   78,3   foizni   (78,2   foiz)
tashkil etdi
  Foydalanilgan adabiyotlar ro yxatiʼ
1. O zbekiston Respublikasi Prezidentining "2017-2021 yillarda O zbekiston 	
ʼ ʼ
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo nalishi bo yicha Harakatlar 	
ʼ ʼ
strategiyasini «Faol tadbirkorlik, innovatsion g oyalar va texnologiyalarni 	
ʼ
qo llab-quvvatlash yili»da amalga oshirishga oid davlat Dasturi to g risida" 2018	
ʼ ʼ ʼ
yil 22 yanvardagi PF-5308-sonli Farmoninfratuzilma// http://lex.uz/docs/3516847.
2. Mirziyoev Sh. makro iqtisodiyot Tanqidiy tahlil, qat iy tartib-intizom va shaxsiy	
ʼ
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi kerak. –T.: 	
ʼ
O zbekiston, 2017. – 104 b.	
ʼ
3. Yeliseeva INFRATUZILMAINFRATUZILMA, Kurisheva S.V. i dr. 
Ekonometrika: Uchebnik. –MAKROIQTISODIYOT:
Izdatel ь stvo Yurayt, 2018. – 288 s.
4. Kremer NARXSh. Ekonometrika: Uchebnik. –MAKROIQTISODIYOT: 
Izdatel ь stvo Yurayt, 2018. – 354 s.
5. Demidova O. А . Ekonometrika: uchebnik i praktikum dlya prikladnogo 
bakalavriata. –MAKROIQTISODIYOT: Yurayt, 2018. – 334 s.
6.  А yvazyan S. А . Ekonometrika. –MAKROIQTISODIYOT: Market DS, 2017. – 104
c.