Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 58.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

19 Продаж

O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi kurs ishi

Купить
1OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
Boshlang‘ich ta’lim fakulteti
“Boshlang‘ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi
Boshlang‘ich ta’lim metodikasi kafedrasi
“Matematika  o‘qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi
Bajardi:   Boshlang'ich ta'lim yo'nalishi  502-guruh talabasi
Alimboyeva Kumush 
Kurs ishi rahbari:     Adilov B .
JIZZAX – 202 5 2 MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………….
1.O‘nlik ichida sonlarni nomerlashning nazariy asoslari………..………….
2.O‘nlik   ichida   sonlarni   nomerlashda   o‘quvchilarning   bilim   va
ko‘nikmalarini shakllantirish…………………………………………….…
3.O‘nlik ichida sonlarni nomerlashda qo‘llaniladigan metodlar va usullar..
4.O‘nlik   ichida   sonlarni   nomerlashda   duch   kelinadigan   muammolar   va
ularni yechish yo‘llari…..……………………………………………….….
Xulosa ………………………………………………………………….…..
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………….……. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida
matematika   faniga   oid   dastlabki   tushunchalarni   to‘g‘ri   va   izchil   o‘rgatish
o‘quvchilarning   keyingi   bilim   olish   bosqichlari   uchun   poydevor   vazifasini
bajaradi.   Ayniqsa,   o‘nlik   ichida   sonlarni   nomerlash   o‘quvchilarda   raqamlar
haqidagi   bilimlarni   shakllantirishda   eng   muhim   bosqich   hisoblanadi.   Bu
jarayonda   o‘quvchilar   1   dan   10   gacha   bo‘lgan   sonlarni   tanib   olish,   ularning
ketma-ketligini   tushunish,   qiyoslash,   qo‘shish-ayirish   amallarini   bajara   olish
kabi   ko‘nikmalarga   ega   bo‘ladi.   Ushbu   mavzuni   puxta   o‘zlashtirish
o‘quvchilarning   nafaqat   matematik   bilimlarini,   balki   mantiqiy   fikrlash,
kuzatish,   solishtirish   va   muammo   yechish   malakalarini   rivojlantiradi.   Har   bir
bola   sonlar   dunyosiga   oson   va   ishonchli   kirib   borishi   uchun   metodik
yondashuvlar   samarali   bo‘lishi   zarur.   Shu   boisdan   ham   o‘nlik   ichida   sonlarni
nomerlash   bo‘yicha   o‘qitish   usullarini   ilmiy   asoslash   va   tajriba   asosida
takomillashtirish bugungi kunda dolzarb hisoblanadi. Shuningdek, bu mavzuni
o‘rgatishda   raqamli   vositalardan   foydalanish,   interfaol   metodlar   va   o‘yinli
mashg‘ulotlar   orqali   o‘quvchilarni   jalb   qilish   imkoniyatlari   mavjud.   Yangi
pedagogik   yondashuvlar,   xususan   STEAM,   kompetensiyaviy   ta’lim,
integratsiyalashgan   darslar   mazkur   mavzuni   yanada   chuqurroq   o‘rgatishga
xizmat   qiladi.   Shu   sababli   “O‘nlik   ichida   sonlarni   nomerlashdagi   asosiy
masalasi”   mavzusi   bugungi   zamonaviy   boshlang‘ich   ta’lim   uchun   dolzarb
bo‘lib, metodik izlanishlarga asoslanadi. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Mazkur   mavzuga   doir
ilmiy-pedagogik izlanishlar tarixan shakllangan va rivojlangan. Xususan, o‘nlik
sonlar   tizimining   o‘rgatilishi   xalq   ta’limi   tarixida   qadimdan   muhim   o‘rin
egallab   kelgan.   O‘zbekistonlik   mashhur   pedagog   olimlardan   A.   Avloniy
maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   aqliy   rivoji   uchun   sonlar   bilan   ishlash
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qarori.   "Ilm-fan   va   ta’limni   rivojlantirish   strategiyasi
to‘g‘risida" – PQ–4310-son, 2019-yil 29-oktabr. // lex.uz 4mashqlarining   ahamiyatiga   alohida   e’tibor   qaratgan.   Shuningdek,   N.
Xudoyberganova boshlang‘ich sinflarda matematika darslarining tuzilishi, dars
jarayonida sonlar bilan ishlash metodikasini chuqur tahlil qilgan. M. Xolbekov,
S.   G‘ulomov,   Sh.   Turaqulov   kabi   mutaxassislar   esa   son   tushunchasini
bosqichma-bosqich   o‘rgatish   metodikasi,   didaktik   materiallardan   foydalanish,
mashqlar   tizimini   takomillashtirish   yo‘nalishida   samarali   ishlar   olib   borgan.
Jahon   tajribasida   esa   Piaget,   Bruner,   Vygotskiylarning   konstruktivistik
yondashuvlari  o‘nlik sonlar  bilan  ishlashning  psixologik va metodik asoslarini
shakllantirishga xizmat qilgan. So‘nggi yillarda raqamli texnologiyalar asosida
ishlab   chiqilgan   darslar,   interaktiv   platformalar,   mobil   ilovalar   orqali   o‘nlik
ichidagi   sonlarni   o‘rganishga   oid   tajribalar   keng   qo‘llanilmoqda.   Shuningdek,
O‘zbekiston Respublikasi  Xalq ta’limi vazirligi tasdiqlagan yangi darsliklar va
metodik   qo‘llanmalarda   ushbu   mavzu   alohida   yoritilgan   bo‘lib,   har   bir   sinf
darajasida izchil o‘rgatishga qaratilgan.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati     “O‘nlik   ichida
sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi” mavzusi nazariy jihatdan boshlang‘ich
sinflarda   sonlar   tushunchasini   shakllantirishning   ilmiy   asoslarini   ochib   beradi.
Sonlar   ketma-ketligini   anglash,   raqamlar   va   ularning   pozitsiyasini   to‘g‘ri
tushunish   —   bu   boshlang‘ich   matematikaning   asosi   bo‘lib,   keyingi
bosqichlardagi   barcha   arifmetik   amallar,   algebraik   ifodalar   va   matematik
tafakkur   uchun   tayanch   vazifasini   bajaradi.   Nazariy   tahlil   orqali   bu
jarayonlarning   psixologik   va   pedagogik   mexanizmlari   aniqlanadi.   Bundan
tashqari,   kurs   ishida   mavjud   metodik   yondashuvlar   va   pedagogik   tavsiyalar
tahlil   qilinib,   ular   asosida   samarali   ta’lim   metodlari   shakllantiriladi.   Amaliy
jihatdan   esa,   o‘qituvchilarga   dars   jarayonida   qanday   metodlar,   vositalar   va
mashqlar   tizimini   qo‘llash   mumkinligi   haqida   aniq   ko‘rsatmalar   va   tavsiyalar
beriladi.   Ayniqsa,   turli   darajadagi   o‘quvchilarning   bilim   darajasiga   qarab
moslashtirilgan   yondashuvlar,   differensial   metodlar,   raqamli   texnologiyalar
orqali   o‘qitish   bo‘yicha   takliflar   amaliyotda   juda   foydali   hisoblanadi.   Bu   ish 5orqali   o‘quvchilarda   sonlar   bilan   ishlash   ko‘nikmalarining   mustahkam
shakllanishiga   xizmat   qiluvchi   innovatsion   echimlar   ishlab   chiqiladi.
Shuningdek,   ushbu   mavzu   bo‘yicha   pedagogik   faoliyat   yuritayotgan
amaliyotchi   o‘qituvchilar   uchun   foydalanishga   yaroqli   bo‘lgan   yangi   dars
ishlanmalari, interfaol mashg‘ulotlar, o‘yinlar va baholash usullari taklif etiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   sonlar
tushunchasini shakllantirish jarayoni, xususan o‘nlik ichida sonlarni nomerlash
metodikasidir.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   O‘nlik   ichida   sonlarni   nomerlashda
qo‘llaniladigan   pedagogik   usullar,   metodik   yondashuvlar,   o‘quvchilarning
qiyinchiliklari va ularni bartaraf etish yo‘llaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   o‘nlik
ichida   sonlarni   nomerlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   samarali   metodik
yondashuvlarni tahlil qilish hamda bu boradagi mavjud muammolarni aniqlash
va ularni bartaraf etish yo‘llarini taklif etish.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   O‘nlik   sonlar   tizimi   va   ularning
matematik   mohiyatini   tahlil   qilish ;   Boshlang‘ich   sinf   darslarida   sonlarni
o‘rgatish   bosqichlarini   aniqlash ; Amaliy   darslarda   qo‘llaniladigan   metodlar   va
vositalarni   tahlil   qilish ; O‘quvchilarda   son   tushunchasini   shakllantirishdagi
muammolarni   aniqlash ; O‘quv   jarayoniga   raqamli   texnologiyalarni   tatbiq   etish
imkoniyatlarini   o‘rganish ;   Tavsiya   etiladigan   metodik   yondashuvlarni   asoslab
berish
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Kurs   ishini   yozishda   quyidagi   ilmiy
usullardan   foydalanilgan:   Tahlil   va   sintez ; Solishtirish   va   umumlashtirish ;
Kuzatuv va eksperiment ;  Pedagogik tajriba ;  Statistik ma’lumotlarni tahlil qilish ;
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   4   bo’lim ,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.  61.O‘nlik ichida sonlarni nomerlashning nazariy asoslari
O‘nlik   sonlar   tizimi   insoniyat   sivilizatsiyasi   rivojlanishining   eng   muhim
matematik kashfiyotlaridan biridir. Ushbu tizim qadim zamonlardan beri inson
faoliyatida   –   savdo,   hisob-kitob,   mehnat   unumdorligini   aniqlash   va   kundalik
hayotda turli ehtiyojlar uchun qo‘llanib kelingan. O‘nlik tizimi deganda, har bir
o‘nlik son keyingi sonni tashkil qiladigan birliklar asosida tuzilishi tushuniladi.
Boshqacha   aytganda,   har   10   birlik   yangi   darajadagi   raqamni   tashkil   etadi.
Ushbu   tamoyil   matematik   tushunchalarni   strukturaviy   ravishda   tushunishda
o‘quvchilarga katta yordam beradi. 2
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun bu tizimni o‘rgatish ularning umumiy
tafakkur   darajasiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   O‘nlik   ichidagi   sonlarni   nomerlash
orqali   ularning   mantiqiy   fikrlashi,   ketma-ketlikni   tushunish   qobiliyati,   sonlar
orasidagi   nisbat   va   miqdoriy   farqni   farqlash   ko‘nikmalari   shakllanadi.   Bu   esa
o‘z   navbatida   ularga   kelgusida   murakkabroq   arifmetik   amallarni,   ifodalarni,
algebraik g‘oyalarni o‘zlashtirishda mustahkam poydevor yaratadi.
O‘nlik   tizimining   o‘zi   arab   raqamlaridan   kelib   chiqqan   bo‘lib,   ularning
asosida 0 dan 9 gacha bo‘lgan raqamlar mavjud. Bu raqamlar har xil tartibda va
pozitsiyada   joylashganda,   yangi   sonlar   hosil   bo‘ladi.   Masalan,   raqamlarning
o‘rnini   o‘zgartirish   orqali   12   va   21   kabi   sonlar   butunlay   boshqa   matematik
qiymatga   ega   bo‘ladi.   Bu   jarayonda   "raqam"   va   "son"   tushunchalarining   farqi
tushuntiriladi.   Bu   farq   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   yetarlicha   aniqlik
bilan  berilishi   kerak.   O‘nlik  tizimi  faqatgina  sanash  uchun  emas,  balki  har   bir
sonni   raqamlar   ketma-ketligida   to‘g‘ri   ifodalash,   yozish   va   o‘qish   uchun   ham
xizmat qiladi. Bu tizim bolalarning sonlar  orasidagi  nisbatni  anglashga, sonlar
ustida   matematik   amallarni   bajarishga   tayyorlaydi.   Shu   bois   boshlang‘ich
bosqichda   o‘nlik   ichida   sonlarni   o‘rgatishda   izchillik,   takrorlash,   vizual   va
2
  Xudoyberganova N.Q.  Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi . – Toshkent: 
O‘qituvchi, 2021. – 284 b. (120–145-betlar) 7amaliy   mashg‘ulotlar,   o‘yinli   faoliyatlar   orqali   tushunchalarni   mustahkamlash
juda   muhim.Psixologik   nuqtayi   nazardan   qaraganda,   yosh   bolalar   konkret
fikrlash   bosqichida   bo‘lishadi   (Piaget   nazariyasi   asosida).   Ular   sonlar   va
miqdorlarni tasavvur qilishda ko‘proq ko‘rish, ushlab ko‘rish, joylashtirish kabi
faoliyatlarga   tayanadi.   Shu   sababli,   o‘nlik   ichida   sonlarni   o‘rgatishda   didaktik
vositalar,   son   kartochkalari,   sanash   tayoqchalari,   raqamli   kubiklar,   magnitli
doskalar   va   boshqa   ko‘rgazmali   vositalar   faol   qo‘llanilishi   kerak.Nazariy
jihatdan,   sonlar   ketma-ketligi   (ya’ni   1   dan   10   gacha   bo‘lgan   sonlar)   orqali
o‘quvchilar   tartib   (ordinal)   va   miqdoriy   (kardinal)   tushunchalarni   farqlashni
o‘rganadilar. Masalan,  "beshinchi" – bu tartib soni, "besh" – bu miqdoriy son.
Bu   ikki   ko‘rinishdagi   sonlarning   farqlanishi   mantiqiy   fikrlashni
chuqurlashtirishga yordam beradi. Aynan shu jarayonni o‘rgatish o‘nlik tizimini
o‘zlashtirishning   nazariy   asosini   tashkil   etadi.Shuningdek,   har   bir   sonning
tarkibi (masalan, 7 sonining 3 va 4 ning yig‘indisi, 5 va 2 kabi kombinatsiyalar
orqali   berilishi)   orqali   bolalar   sonlar   orasidagi   aloqadorlikni   tushunadilar.   Bu
orqali   ular   nafaqat   sanashni,   balki   sonlarni   tahlil   qilishni   ham   o‘rganadilar.
Sonlar   ustida   o‘yinli   mashqlar,   masalan:   "Qaysi   son   6   dan   oldin   keladi?",   "5
dan keyin nechchi turadi?" kabi savollar berish orqali o‘quvchilarning e’tibori,
xotirasi, ketma-ketlikni anglash malakalari rivojlanadi.
O‘nlik ichida sonlarni nomerlash bo‘yicha nazariy asoslar jadvali 3
№ Nazariy tushuncha Izohi Shakllantiriladigan
ko‘nikmalar
1 O‘nlik sonlar tizimi Har 10 birlikdan yangi 
darajadagi son hosil 
bo‘ladi Sanash, birliklar va 
o‘nliklar orasidagi 
bog‘liqlik
2 Raqam va son  Raqam – belgidir, son –  Raqam va sonni farqlash, 
3
 G‘ulomov S.G.  Boshlang‘ich ta’limda son tushunchasini shakllantirish . – Toshkent: Fan, 
2019. – 198 b. (45–76-betlar) 8tushunchasi miqdor yoki tartibni 
bildiradi o‘qish, yozish
3 Tartib va miqdoriy 
sonlar farqi "Uchinchi" – tartib; 
"uch" – miqdor Qiyoslash, ketma-ketlikni 
anglash
4 Pozitsion tizim Raqamning o‘rni 
sonning qiymatini 
belgilaydi Raqam o‘rniga qarab son 
qiymatini anglash
5 Sonlarning tarkibiy 
tuzilishi Sonlarni qismlarga 
ajratish (masalan: 7 = 3 
+ 4) Tahlil qilish, 
kombinatsiyalar tuzish
6 Sanash bosqichlari Ketma-ketlikda sanash, 
sonni oldingi va 
keyingisini aniqlash Og‘zaki va yozma sanash,
tartiblash
7 Vizual-motor asosli 
o‘rgatish Sonlarni ko‘rgazmali 
vositalar bilan 
tushuntirish Vizual xotira, idrok, 
tajriba orqali o‘zlashtirish
8 Piaget nazariyasi 
asosida fikrlash Bolaning kognitiv 
rivojlanishi konkret 
operatsion bosqichidadir Harakat, manipulatsiya, 
faol ishtirok
9 Didaktik o‘yinlar 
orqali o‘rgatish “Qaysi son oldin 
keladi?”, “Qaysi son 
yo‘qolgan?” kabi 
o‘yinlar Diqqat, xotira, ketma-
ketlikni tushunish
10 Son tushunchasining
amaliy hayotdagi 
o‘rni Soat, pul, o‘lchov, 
kundalik sanashlarda 
sonlardan foydalanish Sonlarni real hayotga 
bog‘lash, amaliy fikrlash
Nazariy   asoslar   faqatgina   sonlarning   o‘rni   va   vazifasi   bilan   cheklanmay,
balki   ularning   amaliyotdagi   ahamiyatini   ham   qamrab   oladi.   Masalan,   vaqt 9o‘lchash   (soatdagi   raqamlar),   pul   birliklari,   o‘lchovlar   –   bularning   barchasi
o‘nlik   tizim   asosida   tashkil   etilgan.  Shu   sababli   bu  tizimni   o‘zlashtirish   orqali
bola kundalik hayotdagi ko‘plab holatlarni to‘g‘ri anglaydi va ularga matematik
yondashuv bilan qaraydi. o‘nlik ichidagi sonlarni nomerlash faqat sonlarni yod
olish emas, balki fikr yuritish, umumlashtirish, guruhlash, taqqoslash, analiz va
sintez   kabi   muhim   aqliy   faoliyatlarni   talab   etadi.   Shu   sababli   o‘qituvchi   bu
tizimni   o‘rgatishda   turli   didaktik   usullarni,   pedagogik   psixologiya
yondashuvlarini birgalikda qo‘llashi kerak bo‘ladi.
O‘nlik   tizimini   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   metodik   yondashuvlar   har
tomonlama   izchil   bo‘lishi   kerak.   Buning   uchun   o‘quvchilar   tafakkuri,   yoshi,
idrok darajasi, e’tiborning barqarorligi kabi psixologik omillar hisobga olinadi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ko‘proq   konkret   tasavvurga   ega   bo‘lishadi.
Ya’ni   ular   abstrakt   g‘oyalarni   emas,   amaliy   hayotda   ko‘rgan,   ushlab   ko‘rgan
narsalarni yaxshi qabul qilishadi. Shu sababli o‘nlik ichida sonlarni nomerlashni
o‘rgatishda ham shunday real vositalar, hayotiy misollar va o‘yinli metodlardan
foydalanish zarur. 4
Dars  jarayonida  o‘qituvchi  o‘quvchilarning  o‘z  tajribasi   asosida  fikrlashini
ta’minlashi   lozim.   Masalan,   sinfda   5   ta   ruchka   ko‘rsatib,   keyin   yana   5   ta
qo‘shib,  jami   10 ta  bo‘lganini   amalda  namoyon etish  —  bu o‘quvchida  o‘nlik
to‘g‘risida tasavvurni shakllantiradi. Bu yondashuv "konstruktsion yondashuv"
deb   ataladi.   Ya’ni   o‘quvchi   o‘z   fikri   orqali   sonlarning   shakllanishi   va   o‘zaro
aloqadorligini tushunadi.
O‘nlik tizimi bo‘yicha bilimlarni singdirishda metodik izchillik juda muhim.
Darslar   dastlab   sanash   mashqlari   bilan   boshlanadi.   O‘quvchilarga   1   dan   10
gacha bo‘lgan sonlar og‘zaki va yozma tarzda beriladi. Keyinchalik bu sonlarni
oldingi   va   keyingi   sonlar   bilan   taqqoslash,   qaysi   son   nechanchi   o‘rinda
turganini   aniqlash,   ketma-ketlik   bo‘yicha   tartiblash   mashqlari   bilan   boyitiladi.
4
  Turaqulov Sh.X.  Matematika o‘qitishning nazariy asoslari . – Samarqand: SamDU 
nashriyoti, 2022. – 224 b. (55–90-betlar) 10Bularning   barchasi   o‘quvchilar   tafakkurida   mustahkam   matematik   tuzilmani
shakllantirishga xizmat qiladi.
Yana   bir   muhim   metodik   yondashuv   —   bu   vizual-motorik   metoddir.
Masalan, har bir sonni mos miqdordagi tayoqcha, g‘ilofli tosh yoki rasm bilan
tasvirlash   orqali   bolalar   ko‘rish,   eshitish   va   sezish   orqali   sonni   anglaydilar.
Bunday   ko‘rgazmali   ta’lim   vositalari   yordamida   o‘quvchilar   sonlar   orasidagi
farqni,   birliklar   yig‘indisini   anglaydi.   Har   bir   yangi   son   biror   konkret   obraz
orqali tanishtirilsa, u oson esda qoladi.
Psixologik   nuqtayi   nazardan,   bu   yoshdagi   bolalarning   asosiy   fikrlash
mexanizmi   –   bu   tasviriy-motor   faoliyatga   asoslangan.   Shu   sababli   darslar
chizish,   joylashtirish,   solishtirish,   guruhlash,   bo‘yash   kabi   faoliyatlar   bilan
to‘ldirilsa,   ularning   bilimni   o‘zlashtirish   darajasi   ancha   yuqori   bo‘ladi.
O‘qituvchilar   uchun   bu   katta   imkoniyat   yaratadi   –   har   bir   sonni   vizual   va
motorik   faoliyat   orqali   chuqur   anglatish.Shuningdek,   muhim   metodlardan   biri
bu   —   tartibiy   sonlar   va   miqdoriy   sonlar   farqini   amaliy   mashqlar   orqali
tushuntirishdir.   Masalan,   o‘quvchilar   navbat   bilan   sinfdagi   o‘rindiqlarni
sanaydi: birinchi o‘quvchi, ikkinchi, uchinchi... Shu bilan birga, 1 ta qalam, 2 ta
daftar, 3 ta kitob kabi miqdorni anglatadigan sonlarni o‘rganish orqali ularning
farqlari  o‘zlashtiriladi. Bu  ikkilik –  ordinal  va  kardinal   sonlar   – o‘quvchilarda
son tushunchasining chuqurlashuviga xizmat qiladi. 5
Metodik   yondashuvlar   o‘rtasida   o‘yinli   mashg‘ulotlar   alohida   o‘rin   tutadi.
Masalan,   "Yashirin   sonni   top",   "Sonlar   ketma-ketligini   to‘ldir",   "Qaysi   son
yo‘qolgan?" kabi didaktik o‘yinlar orqali bolalarning faolligi oshadi. Shu bilan
birga, o‘yinlar  yordamida o‘qituvchi  har  bir  bolani  baholash  imkoniyatiga ega
bo‘ladi.   Ayniqsa,   maktabgacha   va   1-sinf   o‘quvchilari   uchun   darsda   o‘yin
unsurining bo‘lishi darsni sevimli mashg‘ulotga aylantiradi.
5
 Karimova M.X.  Boshlang‘ich ta’lim psixologiyasi . – Toshkent: Iqtisod-Moliya, 2020. – 176
b. (65–84-betlar 11Raqamli texnologiyalarning rivojlanishi bilan birga, hozirgi kunda sonlarni
o‘rganishga   oid   ko‘plab   mobil   ilovalar,   interaktiv   dasturlar   ishlab   chiqilgan.
Misol uchun, “Math Kids”, “Khan Academy Kids”, “SplashLearn” kabi ilovalar
orqali o‘nlik ichidagi sonlar animatsiya, tovush va ranglar orqali tushuntiriladi.
Bu texnologik imkoniyatlar o‘qituvchi ishini yengillashtiradi, o‘quvchining esa
qiziqishini   oshiradi.Shuningdek,   zamonaviy   metodik   yondashuvlarda
kompetensiyaviy   yondashuv   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   yondashuvda
sonlarni   faqat   o‘rganish   emas,   balki   ularni   hayotiy   vaziyatlarda   qo‘llash,
mustaqil   fikrlash,   masalalarni   yechish   ko‘nikmasini   rivojlantirish   ustuvor
hisoblanadi. O‘quvchi sonlar haqida bilibgina qolmasdan, ularni real holatlarda
qo‘llashni ham o‘rganadi. 6
O‘nlik   ichidagi   sonlarni   o‘rgatishda   differensial   yondashuv   ham   samarali
hisoblanadi. Ya’ni  har bir  o‘quvchining o‘zlashtirish darajasi  inobatga olinadi.
Ba’zi   o‘quvchilarga   oddiy   sanash   mashqlari   taklif   etilsa,   boshqalariga   esa
oldingi   va   keyingi   sonni   aniqlash,   qo‘shish-ayirish   orqali   yangi   sonlar   hosil
qilish kabi mashqlar beriladi. Bu esa individual yondashuvni ta’minlaydi.
O‘nlik   tizimini   o‘rganishda   o‘quvchilar   turli   strategiyalardan   foydalanadi.
Ba’zilari   barmoqlari   yordamida   sanashni   afzal   ko‘rsa,   boshqalari   ko‘rgazmali
vositalarni,   yana   boshqalari   esa   og‘zaki   sanashni   yoqtiradi.   O‘qituvchi   barcha
strategiyalarni   kuzatib,   eng   mos   va   samarali   yo‘lni   tanlashi   lozim.   Bu
yondashuv konstruktiv yondashuv  deb ataladi  va  har  bir  o‘quvchining shaxsiy
tajribasini   inobatga   oladi.o‘nlik   ichida   sonlarni   nomerlash   bo‘yicha   bilimlar
o‘quvchilarning   nafaqat   matematik   savodxonligini,   balki   mustaqil   fikrlash,
tartibli   yondashuv,   analiz   qilish,   umumlashtirish   kabi   kompetensiyalarini
rivojlantiradi.   Shu   sababli   bu   mavzu   nazariy   va   metodik   jihatdan   chuqur
o‘rganilishi,   har   bir   darsda   amaliyot   bilan   boyitilishi,   shaxsga   yo‘naltirilgan
yondashuv asosida tashkil etilishi lozim.
6
    Karimova M.X.  Boshlang‘ich ta’lim psixologiyasi . – Toshkent: Iqtisod-Moliya, 2020. – 
176 b. (65–84-betlar) 122.O‘nlik ichida sonlarni nomerlashda o‘quvchilarning bilim va
ko‘nikmalarini shakllantirish
O‘nlik   ichida   sonlarni   o‘rgatish   –   boshlang‘ich   ta’limning   eng   asosiy
yo‘nalishlaridan  biridir. Bu jarayon orqali  o‘quvchilar  matematik tafakkurning
ilk   bosqichlariga   qadam   qo‘yadilar.   Dastlabki   sinfda   o‘rgatiladigan   1   dan   10
gacha   bo‘lgan   sonlar   nafaqat   sanashni,   balki   keyinchalik   qo‘shish,   ayirish,
solishtirish,   guruhlash   kabi   amallarni   bajara   olish   qobiliyatini   ham
shakllantiradi. Shu  sababli   o‘quvchilar   bu davrda  sonlar  tushunchasini   nafaqat
yod oladi, balki tushunadi, u bilan mustaqil ishlay boshlaydi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   son   tushunchasini   shakllantirish   ilk
navbatda og‘zaki sanash bilan boshlanadi. Og‘zaki sanash o‘quvchilarning nutq
faoliyati, eslab qolish, ketma-ketlikni anglash, mantiqiy fikrlash va tafakkurini
shakllantiradi. Darsning ilk kunlaridanoq 1 dan 10 gacha sanash, sonlarni tartib
bilan  aytish,   orqaga   sanash   kabi   faoliyatlar   muntazam   mashq   sifatida  beriladi.
Ushbu   mashqlar   bolalarda   sonlar   ketma-ketligi   haqida   umumiy   tasavvur   hosil
qiladi.Dars davomida o‘qituvchi o‘quvchilarga “1, 2, 3, ..., 10” tarzida sanashni
gapirib berib, ularni takrorlatadi. Keyinchalik bu sanash musiqiy shaklda, ritmli
usulda, tezlikda farq bilan, ovozni baland-past chiqarib bajariladi. Bu faoliyatlar
o‘quvchilarning   e’tiborini   jalb   qiladi,   darsga   qiziqishni   oshiradi   va   sonlar
tizimini   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Og‘zaki   sanash   orqali   o‘quvchi
sonlar   ketma-ketligini   tushunadi,   “oldin”,   “keyin”,   “oraliq”   tushunchalarini
farqlay   boshlaydi.Bundan   tashqari,   o‘qituvchi   turli   o‘yinlar   orqali   og‘zaki
sanashni   mustahkamlashi   mumkin.   Masalan,   “Sanovchi   doira”,   “Kimgadir
to‘pni otib, son aytish”, “Sanab oxirgi raqamda sakrash” kabi harakatli o‘yinlar
darsni jonlantiradi va bolalarda sonlar haqida ongli tasavvurni kuchaytiradi. Har
bir   bola   sonni   aytganda,   uni   tasvirlash   yoki   harakat   bilan   ifodalashi   kerak
bo‘lsa,   bu   holat   uning   hissiyati   va   harakati   bilan   bilimni   bog‘laydi.O‘qituvchi
o‘quvchilar   bilan   ertalabki   salomlashuvni   sanash   asosida   boshlashi   mumkin: 13“Bugun   sinfda   necha   kishi   bor?”,   “Nechta   deraza   bor?”,   “Biz   nechanchi
sinfmiz?”   kabi   savollar   orqali   o‘quvchilarning   sonlarga   bo‘lgan   doimiy
diqqatini   oshirish   mumkin.   Shuningdek,   kundalik   hayotda   ko‘p   uchraydigan
sonlar:   soatdagi   raqamlar,   haftaning   kunlari,   oylarning   tartibi,   tug‘ilgan   sana,
yosh   haqida   suhbatlar   o‘quvchining   sonlarni   hayotiy   kontekstda   tushunishiga
xizmat qiladi. 7
Og‘zaki   fikrlashni   shakllantirishda   taqqoslash   mashqlari   ham   katta   rol
o‘ynaydi.   Masalan:   “5   dan   katta   sonlar   qaysilar?”,   “3   dan   kichik   sonlarni
sanang”,   “6   dan   oldin   keladigan   sonni   ayting”   kabi   savollar   og‘zaki   mantiqni
rivojlantiradi. Bu turdagi mashqlar orqali o‘quvchi nafaqat sanaydi, balki sonlar
orasidagi   munosabatni   fikran   anglaydi,   umumlashtiradi   va
farqlaydi.Shuningdek,   o‘qituvchi   "yo‘qolgan   sonni   top"   mashqini   qo‘llashi
mumkin.   Deylik,   doskaga   1,   2,   _,   4,   5   raqamlari   yoziladi   va   o‘quvchi   bo‘sh
joydagi   sonni   topishi   kerak   bo‘ladi.   Bu   bilan   o‘quvchi   sanash   zanjirini
mustahkamlaydi   va   raqamlar   oralig‘idagi   ketma-ketlikni   idrok   etadi.   Har   bir
og‘zaki mashq o‘quvchini mustaqil fikrlashga, tez va to‘g‘ri javob bera olishga
o‘rgatadi.Darsda qo‘llaniladigan yana bir usul  — bu sinfda har bir o‘quvchiga
tartib raqami berishdir. Har kuni navbatchi o‘quvchi sinfdoshlarini chaqirganda:
“1-chi: Azizbek, 2-chi: Nilufar, 3-chi: Diyor” tarzida chaqiradi. Bu orqali ham
tartib sonlari va miqdoriy sonlar farqlanadi, og‘zaki fikrlash mustahkamlanadi.
O‘nlik   ichidagi   sonlarni   o‘rgatishning   ikkinchi   bosqichi   bu   —   raqamlarni
yozish,   ularni   chiziqlarda   joylashtirish,   qiyoslash   va   tartibga   keltirishdir.   Bu
bosqichda   o‘quvchi   avval   og‘zaki   tanigan   sonini   yozma   ravishda
mustahkamlashga kirishadi. Yozuv malakasi nafaqat harf va raqamlarni chiroyli
yozishni,   balki   ularni   ketma-ket,   qoidaga  mos   tarzda   joylashtirishni   ham   talab
qiladi.
7
  Qodirova D.A.  Matematika darslarida o‘yinli metodlardan foydalanish . – Andijon: Ilm 
Ziyo, 2018. – 130 b. (35–67-betlar) 14O‘quvchilar   uchun   raqamlarning   shaklini   to‘g‘ri   yozish   muhim.   Misol
uchun, "2" raqami chapdan o‘ngga egri chiziq bilan boshlanadi, "3" raqami ikki
yarim doiradan iborat, "4" esa tik chiziq va egri chiziqdan iborat. O‘qituvchi bu
shakllarni   avval   havoda,   so‘ng   qog‘ozda   chizdiradi.  Har   bir   raqamni   yozishda
boshlanish   va   tugash   nuqtalariga   e’tibor   beriladi.   Raqamlarni   yozish   uchun
chiziqli daftarlar ishlatiladi, bu esa tartibni saqlashni o‘rgatadi.
Yozma sanash mashqlarida o‘quvchilarga 1 dan 10 gacha raqamlarni tartib
bilan   yozish,   ularni   orqaga   sanash,   tartibni   saqlab   raqam   qatorini   chizish   kabi
topshiriqlar   beriladi.   Ushbu   topshiriqlar   orqali   bolaning   e’tibor,   xotira,
chiziqlarda   joylashtirish,   tartiblash   malakalari   rivojlanadi.   Shuningdek,   bu
bosqichda   har   bir   raqam   uchun   alohida   mashqlar   –   rangli   bo‘yash,   nuqtalarni
birlashtirib raqam hosil qilish, shakldan topish ham beriladi.
Yozma bosqichda o‘quvchilar sonlarni qiyoslashni ham o‘rganadi. Masalan:
"7 va 4 raqami orasidagi farq nima?", "Qaysi biri katta, qaysi biri kichik?", "Bu
sonlardan   qaysi   biri   5   ga   yaqin?"   kabi   savollar   o‘quvchini   sonlar   orasidagi
nisbatni   anglashga   olib   keladi.   Vizual   qiyoslash   mashqlari   uchun   sonlarni
tasvirlovchi   grafiklar,   qutichalardagi   to‘plamlar,   tayoqchalar   soni,   rangli
shakllar   ishlatiladi.O‘quvchilar   sonlarni   “ketma-ket   joylashtirish”
topshiriqlarini bajaradilar: doskaga chalkash tartibda raqamlar yoziladi – 3, 1, 5,
2, 4 – va ularni to‘g‘ri tartibda joylashtirish so‘raladi. Bu orqali sonlar  ketma-
ketligini   mustahkamlash   bilan   birga   tartiblash,   umumlashtirish,   tizimlashtirish
malakalari   rivojlanadi.   Shuningdek,   sonlar   bilan   ishlashda   geometrik
shakllardan ham foydalaniladi: "Nechta uchburchak bor?", "Kvadratlarning soni
qaysi   raqam   bilan   teng?"   kabi   savollar   orqali   son   va   shakl   orasidagi   aloqa
mustahkamlanadi.
Bu   bosqichda   o‘quvchilarning   yozuv   tezligi,   aniqligi,   tartibliligi   ham
kuzatiladi. Har bir topshiriq o‘quvchining yoshi, darajasi, o‘zlashtirish tezligiga
qarab   farqlashtiriladi.   Differensial   yondashuv   asosida   kuchli   o‘quvchilarga
murakkabroq, ya’ni "berilgan sonlar orasida qaysi biri 2 ga teng bo‘lgan son?" 15kabi   tahlilga   asoslangan   topshiriqlar   beriladi.Shuningdek,   topshiriqlar   orqali
sonlar   o‘zaro  taqqoslanadi:   “6  necha   marta   3  dan   katta?”,   “8  va   5   sonlarining
farqi   qancha?”,   “7   dan   nechta   son   kichik?”   kabi   savollar   bolalarda   nafaqat
sanash,   balki   arifmetik   fikrlash   bosqichlarini   boshlab   beradi.   Bu   yozma
jarayonlar kelgusidagi qo‘shish, ayirish, ko‘paytirish va bo‘lish kabi murakkab
operatsiyalar uchun zamin yaratadi.
Qiyoslash   va   taqqoslash   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   matematik
tafakkurini   rivojlantiruvchi   muhim   bosqichlardan   biridir.   Bu   bosqichda
o‘quvchilar   ikki   yoki   undan   ortiq   son   o‘rtasidagi   miqdoriy   farqni,   ularning
ketma-ketlikdagi   o‘rnini,   tartibiy   holatini   tahlil   qilishni   o‘rganadilar.   Ushbu
faoliyat   nafaqat   sonlarning   o‘zaro   bog‘liqligini   tushunishga,   balki   mantiqiy
fikrlash, muammoni yechish, izchil xulosa chiqarishga asos bo‘ladi.
Qiyoslash   bosqichi   oddiy   savollar   bilan   boshlanadi:   “Qaysi   biri   katta?”,
“Qaysi biri kichik?”, “Bu ikki son tengmi?” kabi savollar orqali o‘quvchi sonlar
oralig‘idagi   munosabatni   idrok   etadi.   Masalan,   7   va   4   sonlarini   solishtirib,   “7
kattami   yoki   4?”   degan  savol   beriladi.   O‘quvchi   buni   og‘zaki   javoblaydi   yoki
o‘qituvchi ko‘rsatgan materiallar yordamida tasvirli holda javob topadi.
Bu jarayonda vizual ko‘mak vositalaridan faol foydalaniladi. Masalan, ikki
idishga   har   xil   miqdorda   tayoqcha   yoki   kubik   solinadi.   So‘ng   o‘quvchiga:
“Qaysi idishda ko‘proq?”, “Qaysi birida kamroq?” savollari beriladi. Bu orqali
o‘quvchi   sonlarni   ko‘z   bilan   solishtirishni,   qiyoslashni   va   raqamlar   orqali
ifodalashni   o‘rganadi.   Shu   yo‘l   bilan   abstrakt   fikrlashga   tayyorlov   bosqichi
boshlab   beriladi.Shuningdek,   geometrik   shakllar   yordamida   sonlar
taqqoslanadi.   Masalan,   5   ta   doira   va   3   ta   kvadrat   beriladi.   O‘quvchiga   savol:
“Doiralar   kvadratlardan   nechta   ko‘p?”,   “Kvadratlar   doiralardan   necha   kam?”
Bu   savollar   sonlar   o‘rtasidagi   miqdoriy   farqni   topish,   qoldiq   va   ortiqchani
anglash, ketma-ketlikni baholash ko‘nikmasini rivojlantiradi.
Qiyoslash   mashqlarida   simvollardan   ham   foydalaniladi:   >   (katta),   <
(kichik),   =   (teng).   Bu   belgilar   orqali   o‘quvchilar   sonlarni   belgili   shaklda 16solishtirishni   o‘rganadilar.   Masalan:   “5   <   8”,   “9   >   4”,   “6   =   6”   kabi   misollar
darsda   ko‘rgazmali   doskada,   daftar   mashqlarida   muntazam   qo‘llaniladi.
O‘quvchi   bu   belgilarni   qo‘llab,   yozma   ravishda   ham   fikrini   ifodalashni
boshlaydi.
Taqqoslash mashqlari faqat ikki son bilan cheklanmaydi. 3 yoki 4 ta sonlar
berilib,   ularni   tartiblash,   kattasidan   kichigiga,   kichigidan   kattasiga   qarab
joylashtirish,   oraliqdagi   sonni   aniqlash   kabi   topshiriqlar   beriladi.   Masalan:   “2,
5,   3   sonlarini   tartiblab   yozing.”   Bu   bilan   o‘quvchi   ketma-ketlik,   bog‘liqlik,
strukturaviy tafakkur kabi yuqori darajadagi aqliy operatsiyalarni bajaradi.
O‘qituvchi   bu   bosqichda   faollashtiruvchi   savollar   orqali   o‘quvchini
fikrlashga undaydi: “Agar 5 ta olma bor, yana 2 ta qo‘shsam nima bo‘ladi?”, “6
bilan   6   bir   xilmi?”,   “Nechta   son   7   dan   kichik?”   Bu   kabi   savollar   nafaqat
qiyoslashni, balki yig‘indi, ayirma, umumlashtirish kabi keyingi bosqichlarning
zaminini tayyorlaydi. 8
Mashqlarda   "yaxshi,   o‘rtacha,   murakkab"   darajadagi   topshiriqlar
kombinatsiyasidan  foydalaniladi.  Masalan,  oddiy darajadagi  topshiriq:  “4 va 9
ni solishtiring.” Murakkabroq topshiriq: “5, 3, 8, 2 sonlaridan eng kattasini  va
eng kichigini toping.” Bu farqlashtirilgan yondashuv orqali har bir o‘quvchi o‘z
darajasida ishlay oladi.
Amaliyotda   shuni   ko‘rish   mumkinki,   bu   bosqichda   o‘quvchi   mantiqiy
qarorlar   chiqarishga   o‘rganadi.   Sonlar   ustida   ichki   tahlil   olib   boradi,   ularni
taqqoslash   orqali   umumiy   qonuniyatlarni   ilg‘aydi.   Bu   bilimlar   keyinchalik
algebraik fikrlash, tengsizliklarni yechish, nisbatlar bilan ishlashga tayyorlaydi.
Ko‘nikma   shakllantirishda   muhim   jihatlardan   biri   –   sonlarning   oldingi   va
keyingi holatini tushunishdir. Masalan, "4 sonining oldidan qaysi son keladi?",
"6   dan   keyin   nechchi   turadi?"   kabi   savollar   o‘quvchilarda   tartibli   fikrlashni
rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   sonlar   oralig‘idagi   bog‘liqlikni   anglatadi.
8
  Karimov A.T., Abdullayev B.  Boshlang‘ich maktabda matematika darslarini tashkil etish . – 
Farg‘ona: FarPI, 2020. – 140 b. (23–58-betlar) 17Bunday   mashg‘ulotlar   ustida   ishlash   sonlar   zanjirini   mustahkam   tushunishga
olib keladi.
Amaliy   mashg‘ulotlar   ko‘nikmalarni   shakllantirishda   ajralmas   vosita
hisoblanadi. Masalan, son tayoqchalari bilan ishlash, sanash boncuklari, sanash
toshchalari,   raqam   kartochkalari   bilan   ishlash   orqali   o‘quvchi   har   bir   sonning
ko‘rinishi, miqdori va pozitsiyasini  amalda tushunadi. Har bir sonni qo‘l bilan
tutib,   sanab   o‘tish,   uni   boshqa   raqamlar   bilan   qiyoslash   orqali   ongli   idrok
yuzaga keladi.
Raqamli   texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashtirilgan   mashg‘ulotlar   ham
ko‘nikmani   shakllantirishda   katta   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   interaktiv   doskada   1
dan   10   gacha   sonlar   ketma-ket   chiqariladi   va   o‘quvchilar   raqamlarni   to‘g‘ri
tartibga qo‘yishadi. Kompyuter  yoki  planshet  ilovalarida esa "yo‘qolgan sonni
top", "sonni joyiga qo‘y" kabi topshiriqlar beriladi. Bular orqali bolalar harakat,
e’tibor va mantiqni birgalikda ishga soladi.
O‘quvchilarning  bilim   va  ko‘nikmalarini  shakllantirishda   metodik  izchillik
katta   ahamiyatga   ega.   Har   bir   yangi   tushuncha   avval   og‘zaki,   keyin   vizual,
so‘ng   amaliy,   yakunda   yozma   ko‘rinishda   beriladi.   Masalan,   "8"   soni   avval
sanash   orqali   o‘rgatiladi  (8 ta  shokolad,  8  ta rasm), so‘ng  rasmda  ko‘rsatiladi,
keyin   tayoqchalar   bilan   ko‘rsatiladi,   eng   so‘ngra   daftar   orqali   yozma
ko‘rinishda mustahkamlanadi. Bu tartib – ongli o‘zlashtirish poydevoridir.
Baholash   ham   ko‘nikma   shakllantirish   jarayonining   muhim   qismlaridan
biridir.  Dars   oxirida   mini-testlar,   og‘zaki   savollar,   “Kim   tez?”,   “Kim   topadi?”
kabi   musobaqalar   orqali   bilimlar   tekshiriladi.   Bu   bolalarda   nafaqat   bilimlarni
aniqlash,   balki   ijobiy   raqobat,   motivatsiyani   shakllantiradi.   Shuningdek,   bu
baholash   natijalariga   tayanib,   o‘qituvchi   keyingi   dars   strategiyasini
belgilaydi.Shuningdek,   guruhli   va   juftlikda   ishlash   mashqlari   ham   foydalidir.
Bolalar   bir-biriga   savol   beradi,   qog‘ozga   raqam   yozadi,   to‘g‘ri-son   ketma-
ketlikni   aniqlaydi.   Bunday   hamkorlikda   o‘rganish   jarayoni   bolalarda   ijtimoiy 18ko‘nikmalar,   mas’uliyat   va   o‘zaro   yordam   tuyg‘usini   rivojlantiradi.   Bu   esa
fanning nafaqat aqliy, balki tarbiyaviy ahamiyatini ham oshiradi.
Ko‘nikmalarni shakllantirishda bolalarning mustaqil faoliyatiga ham e’tibor
qaratiladi.   Mustaqil   ishlarda   o‘quvchilarga   rasmlar   beriladi   va   har   bir   rasm
ostida   nechta   element   borligi   yoziladi.   Masalan,   7   ta   qush   rasmi   ostida   “Bu
yerda nechta qush bor?” degan savol beriladi. Bunday topshiriqlar bolaning o‘z
fikrini   bayon   qilish,   sonni   sanash   va   yozish   malakasini   rivojlantiradi.Nazariy
bilim va amaliy ko‘nikmalar uyg‘unligi o‘quvchida to‘laqonli son tushunchasini
shakllantiradi.   Bu   esa   keyingi   bosqichlarda   qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   va
bo‘lish   kabi   murakkabroq   matematik   tushunchalarni   oson   o‘zlashtirishga
tayyorlaydi.   Shu   sababli   bu   bosqichda   yondashuvlar   juda   puxta,   izchil   va
bolaga mos bo‘lishi kerak.
3 . O‘nlik ichida sonlarni nomerlashda qo‘llaniladigan metodlar va
usullar
Boshlang‘ich ta’limda o‘nlik ichidagi sonlarni o‘rgatishda metodlar tanlovi
hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Bu   davrda   har   bir   didaktik   vosita,   yondashuv   va
mashg‘ulot   turi   bolada   son   tushunchasini   mustahkamlash,   tafakkurini
rivojlantirish   va   ishtirokini   faollashtirishga   xizmat   qilishi   kerak.   O‘nlik   tizimi
o‘ziga   xos   strukturaga   ega   bo‘lib,   uni   o‘zlashtirish   uchun   o‘quvchiga
ko‘rgazmalilik,   takroriylik,   motivatsiya   va   interaktivlik   zarur.   Shu   sababli,   bu
jarayonda   qo‘llaniladigan   metod   va   usullarni   to‘g‘ri   tanlash   –   o‘qituvchining
pedagogik mahoratini ko‘rsatadi.
Ko‘rgazmali   metod   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   o‘nlik   ichida
sonlarni   o‘rgatishda   eng   muhim   vositalardan   biridir.   Bu   metodda   o‘quvchilar
sonlarni   ko‘rish,   ushlash   va   real   obyektlar   orqali   idrok   etadilar.   Yosh   bola
uchun   sonlar   oddiy   tushuncha   emas,   balki   harakat,   shakl   va   tasvir   bilan
bog‘langan   obrazdir.   Shu   sababli   ular   sonni   yaxshiroq   tushunishlari   uchun
ularni ko‘z bilan ko‘rish va qo‘li bilan sanab ko‘rish imkoniyati yaratiladi. 19Masalan,   5   ta   tayoqcha   beriladi   va   bolalarga   savol   beriladi:   “Bu   yerda
nechta   tayoqcha   bor?”   O‘quvchi   ularni   birma-bir   sanaydi:   1,   2,   3,   4,   5   —   va
“Besh” degan javobni beradi. Shu orqali sonning miqdoriy ifodasi shakllanadi.
So‘ng bu tayoqchalarni turlicha guruhlash, kamaytirish yoki ko‘paytirish orqali
boshqa sonlarga o‘tish mumkin.
Quyida ko‘rgazmali metod asosida tuzilgan oddiy jadval:
Miqdor (son) Raqam bilan yozilishi
3 ta 3
5 ta 5
2 ta 2
4 ta 4
Bu   kabi   vizual   tasvirlar   yordamida   bola   nafaqat   sonni   sanaydi,   balki   uni
yozma   shakl   bilan   bog‘laydi.   Shu   tarzda   raqam   (belgi)   va   son   (miqdor)   farqi
shakllanadi.   Misol   uchun,   “3”   bu   raqam,   lekin   “3   ta   olma”   –   bu   sonning
mazmuni.
Yana bir misol: O‘qituvchi sinfda quyidagicha topshiriq beradi:????????????????????????
Savol: “Nechta sariq kvadrat bor?”
O‘quvchi sanaydi va: “7 ta” deb javob beradi.
So‘ngra:   “Bu   7   soni   qanday   yoziladi?”   –   deb   so‘raladi   va   u   “7”   raqamini
yozadi.
Ko‘rgazmali metod o‘quvchilarning yoshi, qiziqishi va idrokiga to‘liq mos
tushadi. Ular harakatlanadi, fikrlaydi, sanaydi va natijani ko‘z bilan ko‘radi. Bu
esa   tushunchani   chuqurroq   anglashga   yordam   beradi.   Ko‘rgazmali   metodni
amaliy   mashg‘ulotlar,   rangli   qog‘oz,   sonli   kartochkalar,   LEGO   g‘ishtchalari,
magnitli raqamlar bilan boyitish tavsiya qilinadi.
2. Interfaol metod  o‘nlik ichida sonlarni o‘rgatishda o‘quvchini darsga faol
jalbqilishni,   u   bilan   muloqot   qilishni   va   mustaqil   fikr   yuritishga   yo‘naltirishni
ko‘zda   tutadi.   Bu   metodda   o‘quvchi   nafaqat   tinglovchi   yoki   bajaruvchi,   balki 20dars ishtirokchisi, muhokamachi va topuvchi rolida bo‘ladi. Shu bois, interfaol
metodlar bolaning e’tibori, ishtiroki va mantiqiy fikrlashini kuchaytiradi.
Interfaol   metodlarning   keng   tarqalgan   ko‘rinishlaridan   biri   bu   —   “Savol-
javob zanjiri” usulidir. O‘qituvchi ketma-ket savollar beradi:
– 1 dan keyin qaysi son keladi?
– 5 dan oldingi son nima?
– 4 dan katta, lekin 6 dan kichik son qaysi?
Bu   savollar   o‘quvchining   sonlar   ketma-ketligini   chuqur   anglashiga   xizmat
qiladi.
Yana   bir   metod   —   “Qaysi   son   yo‘qolgan?”   deb   nomlanadi.   O‘qituvchi
doskaga quyidagicha yozadi:
1, 2, __, 4, 5
O‘quvchi   bo‘sh   joyni   to‘ldirib,   “3”   sonini   aytadi   va   shu   orqali   sonlar   ketma-
ketligining to‘liq manzarasini anglaydi.
Interfaol   metodlar   guruhda   ishlashga   asoslangan   topshiriqlarda   ayniqsa
samarali. Masalan, sinf 3 ta guruhga bo‘linadi:
– 1-guruh: 1 dan 10 gacha sonlarni ketma-ket yozadi
– 2-guruh: Har bir sonning oldingi va keyingi sonini aniqlaydi
– 3-guruh: Sonlar orasida qaysilari toq, qaysilari juftligini ajratadi
Har bir guruh ishlaydi va natijalarini taqdim etadi. Bu jarayonda o‘quvchilar
bir-birlari   bilan   muhokama   qiladi,   xatoni   tahlil   qiladi,   fikr   almashadi.   Bunday
faoliyat son tushunchasini ko‘proq eslab qolish imkonini yaratadi.
Quyidagi jadval interfaol usulda ishlatiladigan topshiriq namunasi:
Berilgan son Oldingi son Keyingi son
3 2 4
6 5 7
9 8 10
Bu   jadval   yordamida   o‘quvchi   har   bir   sonning   ketma-ketlikdagi   o‘rnini
mustahkamlab oladi. 21Shuningdek, interfaol metodlar ichida “Matematika estafetasi”, “Ketma-ket
sonni   top”,   “Eng   tez   topuvchi”   kabi   o‘yin-mashqlar   mavjud.   Masalan,
o‘qituvchi:   “Men   5   ni   aytaman,   sen   undan   2   kattani   ayt”,   degan   topshiriq
beradi. O‘quvchi javob beradi: “7”.
Interfaol   metodlar   dars   jarayonini   jonlantiradi,   bolalarda   ishtirok,   ijobiy
raqobat,   fikrlash,   savol-javob   madaniyatini   shakllantiradi.   Bu   metodlar
bolalarning   sonlar   haqida   tushunchasini   kuchaytiradi   va   ularga   tahlil   qilish,
umumlashtirish, aniqlash kabi operatsiyalarni ongli bajarishga tayyorlaydi.
3. O‘yinli   metod   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   eng   tabiiy   va
samarali   ta’lim   shakllaridan   biridir.   Chunki   bola   o‘yin   orqali   fikrlaydi,   his
qiladi   va   harakat   qiladi.   Aynan   shu   jihat   uni   darsga   jalb   qilishda,   sonlar
tushunchasini   mustahkamlashda,   ketma-ketlik   va   qiyoslashni   o‘rgatishda   juda
katta   imkoniyat   yaratadi.   O‘yinli   metodlar   ta’limni   qiziqarli,   faol,   hayotiy   va
ixtiyoriy o‘zlashtirishga asoslaydi.
O‘nlik   ichida   sonlarni   o‘rganishda   o‘yinli   metodlardan   eng   ko‘p
qo‘llaniladigani   bu   —   "Yashirin   sonni   top"   o‘yinidir.   O‘qituvchi   quyidagicha
topshiriq beradi:
– “Men bitta sonni o‘yladim. U 3 va 5 orasida. Qaysi son bo‘lishi mumkin?”
O‘quvchilar   topishga   harakat   qilishadi:   “Bu   son   4!”   Bu   jarayonda   ular   sonlar
ketma-ketligini eslab qoladi.
Yana   bir   o‘yin   —   "Qaysi   son   yo‘q?"   deb   nomlanadi.   O‘qituvchi   doskaga
sonlar yozadi:
1, 2, 4, 5, 6
– O‘quvchilardan so‘raladi: “Qaysi son tushib qolgan?”
Javob: “3”.
Bu   o‘yinlar   orqali   o‘quvchi   sonlar   tartibini,   ketma-ketlikni,   yodlashni,
aniqlashni va xatolikni tuzatishni o‘rganadi. Yoki yana bir variant:
– “Agar men 6 ni aytsam, sen undan 1 kam bo‘lgan sonni ayt”
Javob: “5” 22Bu   kabi   savollar   "kattalashtirish-kichiklashtirish",   "oldingi-keyingi   son"
munosabatlarini mustahkamlaydi.
Masalaning o‘yinli shakli:
–  Farzand   1:   “Menda   4  ta   qalam   bor.  Akamdan   yana   2   ta  oldim.  Endi   nechta
bo‘ldi?”
– Javob: “6 ta.”
Bu topshiriq sanash, qo‘shish va umumlashtirishni o‘rganish uchun foydali.
Quyidagi jadval yordamida "Top-son" o‘yini o‘tkaziladi:
Topshiriq Javob
2 dan 1 katta son 3
5 dan 2 kichik son 3
4 va 6 orasidagi son 5
10 dan oldingi son 9
Shuningdek,   o‘yinli   topshiriqlarda   raqam   kartochkalari,   sonli   tasmalar,
kichik   jismoniy   harakatlar   (masalan,   sakrash,   urish,   ovoz   chiqarish)   ham
qo‘llaniladi.   Bu   orqali   o‘quvchi   sonni   nafaqat   og‘zaki   aytadi,   balki   harakati
bilan his qiladi.Masalan,  “Men aytgan sondan 1 kichik bo‘lgan sonni  ayt  va 1
marta   qo‘lingni   ur”   degan   topshiriq   bolaga   muloqotli,   kinestetik   yondashuv
bilan   fikrni   uyg‘unlashtirishga   yordam   beradi.O‘yinli   metodning   asosiy
afzalligi   –   bolani   sonlar   dunyosiga   ixtiyoriy,   tabiiiy   kirishiga   imkon
yaratishidir. U o‘zini majburlanayotgan emas, balki o‘yin orqali bilim olayotgan
ishtirokchi   sifatida   his   qiladi.   Bu   esa   uni   ruhiy   jihatdan   yengillashtiradi   va
mustahkam motivatsiya beradi.
5. Amaliy  metod   –  bu o‘quvchilarning bilimi  harakat   orqali   shakllanishiga
asoslangan   metod   bo‘lib,   “avval   qil   –   so‘ng   tushun”   tamoyiliga   tayanadi.
Ayniqsa, o‘nlik ichida sonlarni o‘rgatishda bu metod o‘quvchining sonlar bilan
real   ishlashini,   ular   ustida   manipulyatsiya   qilishini,   idrok   orqali   tushunishini
ta’minlaydi. Boshlang‘ich yoshdagi bolalar abstrakt tushunchalarni emas, faqat
ko‘rgan, ushlagan, o‘zgartirgan narsalarni yaxshi eslab qolishadi. 23Dars   davomida   o‘quvchilar   turli   ko‘rgazmali   vositalar   bilan   ishlashadi:
tayoqchalar, rangli qutilar, sanash boncuklari, karton raqamlar, kichik figuralar.
Masalan,   o‘quvchiga   7   ta  tayoqcha   beriladi.  U   ulardan   5   tasini   bir   guruhga,   2
tasini   boshqa   guruhga   ajratadi   va   so‘ng:   “5   va   2   –   bu   nechta   bo‘ladi?”   degan
savolga javob beradi: “7”.
Bu   metodda   har   bir   sonni   fizik   harakat   orqali   his   qilish   muhim.   Masalan,
qog‘ozga   4   ta   nuqta   qo‘yiladi.   O‘quvchi   ularni   sanaydi   va   “4”   sonini   yozadi.
So‘ng, yana 1 nuqta qo‘shiladi. Endi savol: “Endi nechta bo‘ldi?” — “5”.
Amaliy   mashqlar   nafaqat   miqdorni   tushunishga,   balki   sonlar   orasidagi
aloqalarni   topishga   ham   yordam   beradi.   Masalan,   sinfda   o‘quvchilar   juftlikda
ishlaydi. Biri kartochkaga “6” sonini yozadi, ikkinchisi esa 6 ta tayoqcha sanab
berishi   kerak.   Bu   bir   vaqtning   o‘zida   raqam   va   miqdor   orasidagi   bog‘liqlikni
o‘rnatadi.
Quyidagi jadval o‘quvchining sonlar bilan real ishlashiga misol bo‘ladi:
Raqam Tayoqcha soni Guruhlash (misol)
4 4 ta 2 + 2
6 6 ta 3 + 3 yoki 4 + 2
8 8 ta 5 + 3 yoki 4 + 4
Bu   jadval   orqali   o‘quvchi   har   bir   sonning   tuzilishini,   kombinatsiyalarini,
bo‘linishini tushunadi. Bu bilimlar keyinchalik qo‘shish-ayirishga o‘tishda katta
yordam beradi.
Amaliy metodning yana bir misoli  – turli figuralar orqali sanash. Masalan,
stol ustida turli rangdagi 9 dona dumaloq shakl bo‘ladi. O‘quvchi ularni sanaydi
va rangiga  qarab guruhlaydi:  “4  ta qizil,  5 ta  ko‘k.” So‘ng savol:  “Qaysi  rang
ko‘proq? Farqi nechta?” Javob: “Ko‘k ko‘proq. 1 taga.”
Bu metod orqali o‘quvchi harakat qiladi, tasniflaydi, guruhlaydi, sanaydi va
tahlil qiladi. Bu esa faqat yod olish emas, balki fikrlash asosida o‘rganishdir
6. Differensial   yondashuv   —   bu   har   bir   o‘quvchining   bilim   darajasi,
qobiliyati,   qiziqishi   va   o‘zlashtirish   tezligiga   qarab   moslashtirilgan   ta’lim 24metodidir.   Ayniqsa   o‘nlik   ichida   sonlarni   o‘rgatishda   bu   metod   juda   zarur,
chunki   har   bir   bola   son   tushunchasini   turlicha   o‘zlashtiradi.   Kimdir   1   dan   10
gacha bemalol sanay olsa, boshqasi  hali 5 dan keyingi sonlarni chalkashtiradi.
Differensial   yondashuv   bu   farqni   hisobga   olgan   holda   dars   tashkil   etishni
nazarda tutadi.
O‘qituvchi   sinfni   uch   darajaga   ajratadi:   yuqori,   o‘rta   va   past   darajadagi
o‘quvchilar.
–   Yuqori   darajadagilarga:   sonlarni   ketma-ket   yozish,   orqadan   sanash,   sonlar
o‘rtasidagi farqni topish, matematik masalalar yechish.
–   O‘rta   darajadagilarga:   sonlarni   to‘g‘ri   sanash,   oldingi   va   keyingi   sonni
aniqlash.
–   Past   darajadagilarga:   sonni   ko‘rgazmali   vosita   yordamida   sanash,   tanlash,
yozishni mustahkamlash.
Masalan:
Yuqori darajadagi o‘quvchiga topshiriq – “8 dan keyingi sonni yozing, so‘ngra
undan 2 kichik sonni toping.”
O‘rta darajadagiga – “6 dan keyingi son nima?”
Past darajadagiga – “Mana bu 6 ta tayoqchani sanab ko‘r.”
Quyida darsdagi differensial yondashuvga oid amaliy jadval:
O‘quvchi
darajasi Topshiriq turi Maqsad
Yuqori Sonlar ustida masala tuzish va
yechish Mustaqil   tahlil   va
umumlashtirish
O‘rta Oldingi-keyingi sonni yozish Ketma-ketlikni
mustahkamlash
Past Sanash   tayoqchalaridan
foydalangan holda Vizual   idrok   orqali
sonni anglash
Shuningdek, differensial yondashuvda vaqt ajratish ham farqlanadi. Yuqori
darajadagilar   topshiriqni   tezroq   bajaradi,   ular   bilan   qo‘shimcha   mantiqiy 25mashqlar   bajariladi.   Past   darajadagilarga   esa   ko‘proq   vaqt,   yordamchi
ko‘rsatma, guruhli ish orqali ko‘mak beriladi.
Bu metod orqali sinfdagi har bir bola o‘z darajasiga mos topshiriqni bajaradi
va muvaffaqiyatni his qiladi. Bu esa ularning darsga qiziqishini  saqlab qoladi,
o‘z-o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   mustahkamlaydi.   Shu   bilan   birga,   kuchli
o‘quvchilarning zerikishi, zaif o‘quvchilarning qoloqlashuvi oldi olinadi.
Masalaning differensial ko‘rinishi:
– Yuqori: “5 ta olma bor edi. 3 tasi yeildi. Nechta qoldi?”
– O‘rta: “3 ta olma bor. Yana 1 ta qo‘shildi. Nechta bo‘ldi?”
– Past: “Mana 4 ta olma rasmi bor. Ularni birma-bir sanang.”
7. Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT)   bugungi   kunda
boshlang‘ich ta’limda, xususan o‘nlik ichidagi sonlarni o‘rgatishda samarali va
zamonaviy   metod   sifatida   keng   qo‘llanilmoqda.   Kompyuter,   interaktiv   doska,
planshet,   multimedia   ilovalari   yordamida   o‘quvchilar   son   tushunchasini
qiziqarli, aniq va oson tarzda o‘zlashtiradilar. AKT bolada raqam, ketma-ketlik
va qiyoslashga  doir  bilimlarni  jonli, harakatli  va  ovozli  tasvirlar  orqali  taqdim
etadi.
Masalan,   interaktiv   doskada   1   dan   10   gacha   sonlar   chiqadi.   Har   bir   son
ustiga   bosilganda   o‘sha   son   talaffuz   qilinadi,   ko‘rinadi   va   uni   ifodalovchi
rasmlar chiqadi. Bu o‘quvchining tinglash, ko‘rish va eslab  qolish qobiliyatini
bir vaqtning o‘zida ishga soladi. Raqam va miqdorni bog‘lash osonlashadi.
Ko‘p   maktablarda   ishlatilayotgan   ilovalar:   Khan   Academy   Kids,   ABCya,
Math Kids, SplashLearn kabi platformalarda 1 dan 10 gacha sonlarni o‘rganish
bo‘yicha interaktiv topshiriqlar mavjud. Masalan:
– "To‘g‘ri sonni tanla" – 1, 3, 5, 7 sonlar orasida 4 chiqadi, o‘quvchi uni bosib
tanlaydi.
– "Qaysi son keyingi?" – 2 dan keyingi sonni tanlaydi: 3.
– "Sanash bo‘yicha to‘ldir" – 1, 2, __, 4 → javob: 3 26AKT  orqali  o‘qituvchi  vaqtni  tejaydi  va o‘quvchilarni  faol  dars  jarayoniga
jalb etadi. Har bir o‘quvchi planshetda yoki kompyuterda o‘zi ishlaydi, shaxsiy
xatolarini ko‘radi, aniqlaydi va tuzatadi. Bu esa o‘quvchini mustaqil va tanqidiy
fikrlashga o‘rgatadi.
Shuningdek,   raqamli   testlar   orqali   o‘quvchilarning   bilim   darajasi
baholanadi. Quyida raqamli baholash uchun jadval:
Topshiriq turi Misol Dasturiy ko‘rinish
To‘ldiruvchi
test 1, 2, __, 4 Bo‘sh   joyni   raqam   bilan
to‘ldir
Tanlovli test Qaysi   son   5   dan
katta? Variantlar: 3, 6, 4
Juft-sonni
topish Juft sonni belgilang 1, 3, 6, 9 → 6 ni tanlaydi
Bundan   tashqari,   darsda   QR-kodli   topshiriqlar   ham   qo‘llaniladi.   Masalan,
darslikning   pastki   qismida   QR-kod   bo‘ladi.   O‘quvchi   telefon   yoki   planshet
orqali   QR-kodni   skanerlaydi   va   maxsus   interaktiv   mashqga   yo‘naltiriladi.   Bu
o‘yinli, lekin nazoratli mashq orqali o‘quvchi o‘z bilimini tekshiradi.
AKT   orqali   o‘qituvchi   shaxsiy   yondashuvni   ham   tashkil   etadi.   Har   bir
o‘quvchiga   o‘z   darajasiga   mos   topshiriq   tanlab   beriladi.   Bu   esa   differensial
yondashuvga mos keladi. Masalan,  kuchli o‘quvchi – 1 dan 10 gacha orqama-
orqa   sanash   topshirig‘ini   bajarsa,   boshqasi   –   “Qaysi   son   yetishmayapti?”
topshirig‘ini ishlaydi.
Axborot   texnologiyalari   sonlarni   mustahkamlashdan   tashqari   o‘quvchini
motivatsiyalashda   ham   katta   rol   o‘ynaydi.   Bolalar   texnologiyaga   qiziqqanlari
sababli,   u   orqali   o‘qitilayotgan   mavzuga   ham   ijobiy   munosabatda   bo‘lishadi.
Shu   sababli   AKT   imkoniyatlaridan   foydalanish   nafaqat   darsni   boyitadi,   balki
natijadorlikni   ham   oshiradi. I ntegratsiyalashgan   metodlar   ham   muhim.   Ya’ni
matematika   darslari   boshqa   fanlar   bilan   bog‘lab   olib   boriladi.   Masalan,   rasm
chizish   darsida   “3   ta   gul,   2   ta   barg”   orqali   sonlar   mustahkamlanadi;   jismoniy 27tarbiya mashg‘ulotida esa “5 marta sakra” deyilganida bolalar sonlarni sanashni
mashq   qiladi.   Bu   metod   fanlararo   bog‘liqlikni,   kontekstual   o‘rganishni
ta’minlaydi.Ko‘nikmalarni   shakllantirishda   problemali   ta’lim   metodlari   ham
qo‘llanilishi   mumkin.   Bu   usulda   o‘quvchi   o‘zida   mavjud   bilimga   asoslanib
muammoni yechishga harakat qiladi. Masalan: “Qizil savatda 4 ta olma, yashil
savatda   6   ta   olma   bor.   Qaysi   savatda   ko‘proq?”   Bu   savol   orqali   bola   sonlarni
solishtiradi, tahlil qiladi va mustaqil xulosa chiqaradi. 9
Darsda   metodlar   uyg‘unligi   ta’minlansa,   o‘quvchilar   faol,   mustaqil,
izlanishga moyil bo‘ladi. Masalan, og‘zaki sanash orqali o‘zlashtirilgan sonlar,
o‘yin   orqali   mustahkamlanadi;   yozma   topshiriqlar   orqali   baholanadi;
differensial   yondashuv   orqali   esa   har   bir   bola   o‘z   darajasida   yuksaladi.   Shu
sababli   o‘qituvchi   birgina   metodni   emas,   balki   bir   nechta   metod   va   usullar
uyg‘unligini tanlashi kerak.  O ‘nlik ichidagi sonlarni o‘rgatishda qo‘llaniladigan
metodlar faqat darsni tashkil etish vositasi emas, balki bolada raqam, son, tartib,
miqdor,   qiyoslash   kabi   murakkab   matematik   tushunchalarni   shakllantirishning
eng   muhim   pedagogik   vositasidir.   Har   bir   metod   tanlanganda   uning   yosh
xususiyatlariga mosligi, mazmuni, shakli, natijadorligi inobatga olinishi lozim.
4.O‘nlik ichida sonlarni nomerlashda duch kelinadigan muammolar va
ularni yechish yo‘llari
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   o‘nlik   ichidagi   sonlarni   nomerlashni
o‘rgatish   matematik   savodxonlikning   poydevorini   tashkil   etadi.   Bu   bosqichda
bolalarning   tafakkuri,   eslab   qolish   qobiliyati,   qiyoslash   va   analiz   qilish
malakalari shakllanadi. Biroq, amaliyotda kuzatilishicha, bu jarayonda bir qator
muammolar   mavjud.   Ular   psixologik,   metodik,   tashkiliy   va   shaxsiy   omillar
bilan bog‘liq bo‘lib, o‘quvchilarning to‘laqonli bilim olishini qiyinlashtiradi.
Birinchi   navbatda,   eng   keng   tarqalgan   muammo   —   sonlar   ketma-ketligini
to‘liq   anglamaslikdir.   O‘quvchilarning   ba'zilari   1   dan   10   gacha   sonlarni   yod
9
  Rasulova S.B.  Matematika ta’limida differensial yondashuv . – Toshkent: Yangi asr avlodi, 
2021. – 152 b. (78–101-betlar) 28oladi, biroq bu ketma-ketlikni anglamaydi. Masalan, "3 dan keyin nima keladi?"
yoki   "5  dan  oldingi   son  qaysi?"  degan   savollarga  javob  berishda  qiynalishadi.
Bu muammo asosan yodlab olishga asoslangan o‘qitishdan kelib chiqadi, ya’ni
bolalar mazmunsiz yodlaydi, lekin tahlil qilmaydi.
Ikkinchi   muammo   —   raqam   va   son   tushunchalarini   chalkashtirish.   Ko‘p
o‘quvchilar "raqam" — bu belgilar yig‘indisi, "son" esa miqdoriy yoki tartibiy
ifoda ekanligini anglay olmaydi. Masalan, 5 raqamini ko‘rgan o‘quvchi bu 5 ta
olma, 5-chi o‘rin yoki 5 raqam belgisi  bo‘lishi  mumkinligini tushunmaydi. Bu
chalkashlik ularning sonlar haqidagi umumiy tasavvurini cheklaydi.
Uchinchi   muammo   —   sonlarning   oldingi   va   keyingi   holatini   ajratmaslik.
Ba'zi   bolalar   sonlar   ketma-ketligini   tushunsa   ham,   ular   orasidagi   tartibiy
aloqalarni aniq ajrata olmaydi. "6 dan keyin nima?", "8 dan oldin nima?" kabi
savollar   ularda   to‘xtab   qolishni,   o‘ylab   qolishni   keltirib   chiqaradi.   Buning
sababi,   har   bir   sonni   ketma-ketlikda   mustahkam   o‘rganmaganlik   va
mashqlarning kamligi bo‘lishi mumkin.
To‘rtinchi   muammo   —   sanashni   mexanik   bajarish,   lekin   unga   mos
amallarni bajara olmaslik. Masalan, bola 1 dan 10 gacha sanay oladi, lekin "3 ta
olma ustiga yana 2 ta qo‘shilsa nechta bo‘ladi?" degan amaliy masalaga javob
berishda   qiynaladi.   Bu   ko‘nikmalar   orasidagi   uzilishdan   dalolat   beradi,   ya’ni
sanash va amallarni bog‘lashda qiyinchilik yuzaga keladi.
Beshinchi   muammo   —   ko‘rgazmali   va   vizual   materiallardan   yetarli
foydalanilmaslik. Ayniqsa, 1-sinf o‘quvchilari uchun har bir sonni obraz, rang,
harakat   orqali   anglash   muhimdir.   Lekin   darsda   faqat   darslik   yoki   og‘zaki
tushuntirish   bilan   cheklanilsa,   o‘quvchida   faqat   passiv   yodlash   rivojlanadi,
idrok   etish   esa   cheklanadi.   Bu   esa   son   tushunchasining   chuqurlashmasligiga
olib keladi.
Oltinchi   muammo   —   o‘yinli   metodlarning   yetishmasligi   yoki   noto‘g‘ri
qo‘llanilishi. Darsda  o‘yinli  mashg‘ulotlar  son tushunchasini  jonli, qiziqarli va
mustahkam   o‘rgatadi.   Biroq,   ba’zan   o‘yinlar   faqat   ko‘ngil   ochar   faoliyat 29sifatida   tashkil   qilinadi,   didaktik   maqsad   aniq   qo‘yilmaydi.   Natijada   o‘yin
bolada bilim emas, faqat vaqt o‘tkazish vositasiga aylanadi.
Yettinchi   muammo   —   differensial   yondashuvning   yetishmasligi.   Har   bir
o‘quvchi   son   tushunchasini   o‘z   tezligi   bilan,   o‘ziga   xos   uslubda   o‘zlashtiradi.
Biroq darsda barcha o‘quvchilarga bir xil topshiriq berilsa, ba’zilar ortda qoladi,
boshqalar zerikadi. Bu holat umumiy o‘zlashtirish darajasining pasayishiga olib
keladi.
Sakkizinchi muammo — notekis psixologik rivojlanish. Ba’zi o‘quvchilarda
diqqat,   eslab   qolish,   tahlil   qilish   qobiliyatining   zaifligi   sababli   sonlar   ustida
ishlash   qiyinlashadi.   Ayniqsa,   logopedik   ehtiyojga   ega   bolalar   uchun   sonlarni
talaffuz   qilish,   yozish,   tushunish   oson   emas.   Bunday   holatlarda   yondashuv
o‘zgacha bo‘lishi zarur.
To‘qqizinchi   muammo   —   matematik   tilning   rivojlanmaganligi.   Sonlar
haqida   gapirish,   savollarga   to‘g‘ri   va   to‘liq   javob   berish   uchun   bolada
matematik   so‘z   boyligi   bo‘lishi   kerak.   “Katta”,   “kichik”,   “teng”,   “kamroq”,
“ortiq” kabi so‘zlarni tushunmaydigan o‘quvchi sonlarni taqqoslay olmaydi. Bu
esa ularning mantiqiy fikrlashiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri ta’sir qiladi.
Ushbu muammolarning yechim yo‘llari quyidagicha taklif etiladi:
Sonlarni ketma-ketlikda o‘rgatish uchun ko‘rgazmali darslar sonini oshirish.
Har   bir   songa   doir   maxsus   rasm,   harakat   yoki   predmet   orqali   tushuncha
berilishi   kerak.   Misol   uchun,   3   soni   –   3   ta   do‘ppi,   4   –   4   ta   qalam,   5   –   5   ta
qog‘oz.Raqam va son farqini darsda amaliy misollar orqali o‘rgatish. Masalan,
6   raqami   yoziladi,   keyin   6   ta   tayoqcha   qo‘yiladi.   Savol:   “Bu   raqam   qanday
sonni   bildiradi?”   –   javob:   “6   ta   tayoqcha”.   Bu   farq   muntazam   takrorlanishi
kerak.Oldingi   va   keyingi   sonni   topishga   doir   maxsus   mashqlar   joriy   etish.
Jadval to‘ldirish, “top-son” o‘yinlari, orqama-orqa sanash, pastdan yuqoriga son
ketma-ketligi   kabi   faoliyatlar   bu   muammoni   bartaraf   etadi.Sanashni   amaliy
topshiriqlar   bilan   bog‘lash.   “Sinfda   4   ta   bola   bor,   yana   2   ta   keldi.   Nechta 30bo‘ldi?”   –   bu   kabi   topshiriqlar   orqali   sanash   va   qo‘shish   orasidagi   bog‘liqlik
mustahkamlanadi.Darsga   ko‘rgazmali   vositalarni   faol   kiritish.   Har   bir   son
uchun   raqamli   kartochka,   shakl,   tayoqcha,   markerli   doskalar,   QR-kodlar
yordamida ishlash ko‘zda tutiladi. Ko‘p modal idrok bolada barqaror tushuncha
hosil   qiladi.   Yuqori   darajadagilarga   esa   murakkab   masalalar,   tahlil   talab
qiluvchi   topshiriqlar   taklif   etiladi.Maxsus   ehtiyojga   ega   o‘quvchilar   uchun
moslashtirilgan   metodika   joriy   etish.   Bu   logopedik   yordam,   maxsus   yozuvlar,
audio-yozuvli topshiriqlar, grafik belgilar asosidagi tushuntirishlarni o‘z ichiga
oladi.Matematik  so‘z  boyligini   rivojlantirish  uchun lug‘atli  topshiriqlar  berish.
“Katta son top”, “Kamroq bo‘lganini belgila”, “Teng bo‘lgan juftlikni ayt” kabi
topshiriqlar   orqali   o‘quvchi   matematik   til   bilan   fikr   bildiradi.O‘nlik   ichida
sonlarni   nomerlashda   yuzaga   keladigan   muammolarni   bartaraf   etish
o‘qituvchidan   pedagogik   mahorat,   didaktik   tayyorgarlik,   farqlashtirish
yondashuvi va innovatsion fikrni talab qiladi. Har bir bola o‘zicha o‘zlashtiradi,
shuning uchun yondashuvlar  shaxsga  yo‘naltirilgan, izchil, bosqichma-bosqich
va real hayot bilan bog‘langan bo‘lishi zarur.
Xulosa
Men  ushbu   kurs  ishini  bajarish   davomida  boshlang‘ich  sinf   o‘quvchilariga
o‘nlik   ichida   sonlarni   nomerlashni   o‘rgatish   nafaqat   oddiy   raqamlar   ketma-
ketligini   eslab   qolish   emas,   balki   bolalarda   mantiqiy   fikrlash,   taqqoslash,
umumlashtirish  va tartiblash  kabi  ko‘nikmalarni  shakllantirish  vositasi  ekanini
chuqur   angladim.   O‘nlik   ichidagi   sonlarni   o‘zlashtirish,   ularning   ketma-
ketligini   tushunish   va   ular   ustida   amallar   bajarish   —   matematikaning
poydevoridir.   Shu   bois,   bu   mavzu   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham
dolzarb   hisoblanadi.Tadqiqot   jarayonida   aniqladimki,   bu   mavzuni   samarali
o‘rgatish uchun metodik yondashuvlar  xilma-xil  bo‘lishi, har bir o‘quvchining
qobiliyatidan   kelib   chiqib   yondashish   zarur.   Jumladan,   ko‘rgazmali   metodlar, 31o‘yinli topshiriqlar, AKT vositalari, differensial yondashuv, integratsiyalashgan
mashg‘ulotlar   va   amaliy   metodlar   orqali   son   tushunchasi   o‘quvchilar   ongida
mustahkam o‘rnashadi.
Shu bilan  birga,  dars  jarayonida  o‘quvchilar   duch keladigan  muammolarni
ham   chuqur   tahlil   qildim.   Jumladan,   raqam   va   son   tushunchasining   farqini
tushunmaslik,   ketma-ketlikdagi   xatolar,   tahlil   qilishdagi   qiyinchiliklar,
ko‘rgazmali   vositalarning   kamligi   kabi   muammolar   mavjud.   Ularni   bartaraf
etish   uchun   tavsiya   etilgan   metodlar,   mashqlar   va   ko‘makchi   strategiyalarni
ishlab chiqdim.
Mazkur   kurs   ishi   menga   nafaqat   mavzuni   chuqur   tahlil   qilish,   balki
o‘qituvchilik faoliyatida samarali  qo‘llaniladigan amaliy tajriba asoslarini  ham
berishga   xizmat   qildi.  Ishonchim   komilki,  kelajakdagi   pedagogik   faoliyatimda
bu   bilim   va   tahlillar   menga   katta   yordam   beradi.Shu   bois,   "O‘nlik   ichida
sonlarni   nomerlashdagi   asosiy   masalasi"   mavzusi   bo‘yicha   olib   borgan
izlanishlarimni foydali, amaliyotga yaqin va hayotiy deb hisoblayman.
Foydalanilgan adabiyotlar
I. Normativ huquqiy hujjatlar
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qarori.   "Ilm-fan   va   ta’limni
rivojlantirish strategiyasi to‘g‘risida" – PQ–4310-son, 2019-yil 29-oktabr. //
lex.uz
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   qarori.   "Boshlang‘ich
ta’limning   davlat   ta’lim   standartlari   haqida"   –   2021-yil   9-fevral,   №   57.   //
www.lex.uz
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “O‘zbekiston   Respublikasi   Fanlar
akademiyasi   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida” Farmoni. – PF–4947. – Toshkent, 2017-yil 7-fevral. – lex.uz. 324. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “Ilm-fan   va   innovatsiyani
rivojlantirishni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlashning   samaradorligini
oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” Qarori. – PQ–4230. – Toshkent, 2019-
yil 17-mart. – lex.uz.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “Matematika   fanini   2020–2030
yillarda   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”   Qarori.   –   PQ–
4571. – Toshkent, 2019-yil 7-yanvar. – lex.uz.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “O‘zbekiston   Respublikasida   oliy   va
o‘rta maxsus ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish to‘g‘risida” Farmoni. –
PF–5847. – Toshkent, 2019-yil 8-oktabr. – lex.uz.
II.Ilmiy adabiyotlar
1) Xudoyberganova   N.Q.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi. – Toshkent: O‘qituvchi, 2021. – 284 b. (120–145-betlar)
2) G‘ulomov   S.G.   Boshlang‘ich   ta’limda   son   tushunchasini   shakllantirish.   –
Toshkent: Fan, 2019. – 198 b. (45–76-betlar)
3) Turaqulov   Sh.X.   Matematika   o‘qitishning   nazariy   asoslari.   –   Samarqand:
SamDU nashriyoti, 2022. – 224 b. (55–90-betlar)
4) Karimova   M.X.   Boshlang‘ich   ta’lim   psixologiyasi.   –   Toshkent:   Iqtisod-
Moliya, 2020. – 176 b. (65–84-betlar)
5) Qodirova   D.A.   Matematika   darslarida   o‘yinli   metodlardan   foydalanish.   –
Andijon: Ilm Ziyo, 2018. – 130 b. (35–67-betlar)
6) Karimov   A.T.,   Abdullayev   B.   Boshlang‘ich   maktabda   matematika
darslarini tashkil etish. – Farg‘ona: FarPI, 2020. – 140 b. (23–58-betlar)
7) Rasulova   S.B.   Matematika   ta’limida   differensial   yondashuv.   –   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2021. – 152 b. (78–101-betlar)
III. GAZETA, JURNAL, XORIJIY ADABIYOTLAR
8) PISA xalqaro baholash dasturi natijalari va metodikasi – www.pisa.oecd.org
(2020-yilgi tahliliy hisobotlar) 339) Halilova   D.I.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2022. – 132 b. (45–70-betlar)
10) Sharipov S.S. Raqamli texnologiyalar asosida matematika darslarini tashkil
etish. – Buxoro: BDU, 2023. – 116 b. (55–82-betlar)
11) Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan 1-sinf “Matematika” darsligi.
– Toshkent: “Yangi avlod”, 2022. – 160 b.
12) Normurodova M.K. Fanlararo integratsiyada son tushunchasini o‘rgatish. –
Qarshi: QarDU, 2019. – 105 b. (60–91-betlar)
Foydalanilgan internet saytlar ro‘yxati
1. https://xtv.uz   
2. https://president.uz
3. https://eduportal.uz
4. https://en.unesco.org/themes/education
5. https://www.mathplayground.com

 O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang‘ich sinflarda matematika kursini yangi pedagogik texnologiyalar asosida o‘qitish kurs ishi
  • Vaqt o‘lchovlari mavzusini ko‘rgazmali qurollar orqali o‘rganish
  • Matematika darslarida differensial yondashuvning ahamiyati kurs ishi
  • 100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish kurs ishi
  • 3-sinfda to‘g‘ri va teskari proporsional bog‘lanishga doir masalalarni yechishni o‘rganish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha