Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 149.4KB
Покупки 10
Дата загрузки 11 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

O'qish darslarida ertaklarni o'rganish uslubiyoti

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIMI VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISHI YO’NALISHI 44-19 GURUH TALABASI RAHMONOVA
DILSHODANING ONA TILI O’QITISH METODIKASI FANIDAN YOZGAN KURS ISHISI
KURS ISHI
Mavzu:  O’ qish darslarida ertaklarni o’rganish
uslubiyoti
                               
 
1 Mundarija:
Kirish
I- BOB . Sinfdan tashqari o’qish jarayonida bolalar adabiyotidan 
foydalanish
1.1 Sinfdan tashqari o’qish darslarida ertak o’qitish uslubiyoti
1.2 Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari o’qish darslarini tashkil 
etishning metodik asoslari. 
II- BOB. Sinfdan tashqari o’qish darslarida ertaklar ustida ishlashning 
ahamiyati va usullari
2.1 Ertaklarning janr xususiyatlari va ta’lim-tarbiyaviy ahamiyati
2.2 Boshlang’ich sinflarda ertakni o’rganishda pedagogik 
texnologiyalrdan 
Xulosa
Foydalanilgan Adabiyotlar
                   
                      
2 Kirish
O’zbekiston   Respublikasi   davlat   mustaqilligiga   erishib,   iqtisodiy   va   ijtimoiy
rivojlanishning   o’ziga   xos   yo’lini   tanlashi   va   taraqqiy   etib   borishi   ta’lim
mazmunini   va   o’qitish   jarayonining   zamonaviy   didaktik   ta’minotini   ishlab
chiqishni taqozo etmoqda.
Yosh avlodni savodxon qilib tarbiyalash mustaqillik uchun, siyosiy onglilik uchun,
siyosiy   madaniyat   uchun   kurash   qurolidir.   Mustaqillik   tufayli   O’zbekiston
Respublikamizda har bir kishining savodxon bo’lishiga alohida e’tibor berilmoqda.
“Vatanizning   kelajagi,   xalqimizning   ertagi   kuni,   mamlakatimizning   jahon
hamjamiyatidagi obro’-e’tibori avvalambor farzandlarimiznng unib-o’sib, ulg’ayib,
qanday inson bo’lib hayotga kirib borishiga bog’liqdir. 
Savod o’rgatish darslarini samarali tashkil etish ham O’zbekiston Respublikasining
“Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonuni   asosida   ”O’qitishning   ilg’or   shakllari   va   yangi
pedagogik   texnologiyalarni,   ta’limning   texnik   va   axborot   vositalarini   o’quv
jarayoniga   joriy   etish”ga   bog’liq.   Boshlang’ich   ta’limning   davlat   ta’lim   standarti
bo’yicha “bolalarning mantiqiy tafakkur qila olish salohiyatini, aqliy rivojlanishini,
dunyoqarashini,   kommunikativ   savodxonligini   va   o’z-o’zini   anglash   salohiyatini
shakllantirishga, moddiy borliq go’zalliklarini his eta olishga o’rgatish, … tafakkur
qilish   faoliaytlarini   kengaytirish,   erkin   fikrlay   olish,   o’zgalar   fikrini   anglash,   o’z
fikrini   og’zaki   va   yozma   ravishda   ravon   bayon   qila   olish”   ko’nikmalarni
egallashlari uchun savod o’rgatish darslarini ham o’quvchilarning bor imkoniyatini
ishga soluvchi ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish zarur.
Ma’lumki,   savod   o’rgatish   dasturi   talabiga   ko’ra   1-sinf   o’quvchilari   o’zbek   tili
alifbosidagi   tovushlar   va   harflarni,   so’zning   bo’g’inga   bo’linishini,   so’zlarni   bir
satrdan   ikkinchi   satrga   bo’g’inlab   ko’chirilishini,   so’zlarni   ma’nosiga   va
so’roqlariga ko’ra farqlash hamda guruhlashni, so’zni gapdan farqlash va gapning
ayrim   belgilarini,   gap   va   matnni   bir-biridan   farqlashni,   gapni   nutq   va   matndan
amaliy ajrata olishni, matnda gaplarning tartibini belgilay olish, matn nima haqida
ekanini bilishlari zarur. Bu kabi ko’nikmalarni shakllantirishda o’quvchilarni dars
3 jarayonida   faollashtiradigan   mashq   turlaridan,   ularni   tashkil   etish   usullaridan,
ilg’or texnologiyalardan, didaktik o’yinlardan o’rinli foydalanish talab etiladi.
Mavzuning dolzarbligi.  Dunyo shiddat bilan o’zgarib, barqarorlik va
xalqlarning mustahkam rivojlanishiga raxna soladigan turli yangi tahdid va xavflar
paydo   bo’layotgan   bugungi   kunda   ma’naviyat   va   ma’rifatga,   axloqiy   tarbiya,
yoshlarning   bilim   olish,   kamolga   yetishga   intilishiga   e’tibor   qaratish   har
qachongidan ham muhimdir.
“Aynan ta’lim va ma’rifat bashariyat farovonligining asosiy omillaridan
hisoblanadi,   insonlarni   ezgulikka   da’vat   etadi,   saxovatli,   sabr-qanoatli   bo’lishga
undaydi.”1
O’zbekistonda mustaqil va kuchli davlat qurishdan asosiy maqsad inson,
uning   huquq   va   erkinliklari   oliy   qadriyat   hisoblanadigan   va   hurmat   qilinadigan
adolatli jamiyat barpo etishdir.
Bu,   avvalambor,   ta’lim   va   ma’rifat   tizimini   takomillashtirish,   mamlakatimiz
kelajagi bo’lgan yoshlarni zamonaviy bilim olishga yo’naltirish, barkamol shaxsni
tarbiyalash   bilan   bog’liq   ekanini   biz   yaxshi   anglaymiz.   Mustaqillikning   dastlabki
yillaridan   boshlab   yurtimizda   yoshlar   haqida   e’tibor   va   g’amxo’rlik   ko’rsatishga
davlat   siyosatining   eng   asosiy   va   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri   sifatida   qarab
kelinmoqda. Chunki  yoshlar  – bizning kelajagimiz. Bu sohadagi  davlat siyosatini
yanada  chuqurlashtirish  uchun  yaqinda  O’zbekiston  Respublikasining   “Yoshlarga
oid davlat siyosati to’g’risida”gi qonuni
yangi   tahrirda   qabul   qilindi.   Bularning   barchasi   bugungi   kunda   o’z   samarasini
bermoqda.   Yoshlarimiz   biznes,   ilm-fan,   madaniyat,   san’at,   adabiyot   va   sport
sohalarida   olamshumul   muvaffaqiyatlarga   erishmoqda.   Bu   mamlakatimiz
istiqboliga,  buyuk ajdodlarimiz boshlagan  ezgu  ishlarni   kelajak  avlodlar   munosib
davom ettirishiga katta ishonch
bag’ishlaydi. Har bir avlod oldida insoniyat yaratgan jamiki boyliklarni, bilimlarni
o’rganish,   o’zlashtirish   va   rivojlantirish   vazifasi   turadi.   Hayot   taraqqiyoti   va
jamiyat   rivojini   shusiz   tasavvur   qilib   bo’lmaydi.   Ushbu   vazifani   bajarish   uchun
4 yoshlarimiz   ajdodlarimiz   merosini   ular   qoldirgan   manbalar   orqali   o’rganishlari,
ko’proq kitob
o’qishga, bilimlarni asl manbalardan oliishga harakat qilishlari zarur. O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoev   tomonidan   2017   yilning   12   yanvar
kuni   “Kitob   mahsulotlarini   chop   etish   va   tarqatish   tizimini   rivojlantirish,   kitob
mutolaasi   va   kitobxonlik   madaniyatini   oshirish   hamda   targ’ibot   qilish   bo’yicha
komissiya   tuzish   to’g’risida”gi   farmoyishi2   bu   mavzuning   dolzarb   ekanligini
tasdiqlaydi.
Maktab   o’quvchini   o’qish   malakasi   bilan   qurollantirish   bilan   bir   qatorda   kitobni
mustaqil   o’qiy   oladigan,   uni   tushunadigan,   ma’lum   bir   mavzuga   oid   kitoblarni
tanlay   oladigan,   gazeta   va   jurnallarni   ham   mustaqil   o’qiydigan   faol   kitobxonni
tarbiyalaydi. Shu jihatdan sinfdan tashqari o’qish tarbiyaning asosiy quroli sifatida
xizmat   qiladi,   ko’p   narsani   bilishga   havasni   oittiradi.   Sinfdan   tashqari   o’qish
darslarida o’quvchilarni kitobga, badiiy asarlarga qiziqishini uyg’otish maqsadida,
ularni   ongli   kitobxonlar   bo’lib   yetishishlari   uchun   turli   janrdagi   asarlar   bilan
tanishtirib boriladi. O’zbek xalqining boy madaniy me’rosi bo’lmish xalq og’zaki
ijodi   namunalari   kichik   maktab   yoshidagi   kitobxonlar   uchun   ulkan   ma’naviy-
ma’rifiy   manba   hisoblanadi.   Xalq   ertaklari   bu   o’rinda   alohida   ahamiyatga   ega.
Mana   shu   asarlar   yordamida   o’quvchilarda   tarbiyaviy   jihatlarni   takomillashtirib
borish zarur.
Sinfdan   tashqari   o’qish   darslariga   to’laqonli   dars   sifatida   qaralib,   o’tilgan   asar
yuzasidan suhbat, viktorinalar o’tkazish, asarni tahlil qilish, g’oyasini ochib berish,
qahramonlarning   hatti-harakatlarini   muhokama   qilish;   bular   asosida
vatanparvarlik,   do’stlik,   mehnatsevarlik,   insonparvarlaik   g’oyalarini   o’quvchilar
ongiga singdirib
borish zarurligi bizning mavzuimizning dolzarbligini belgilab beradi.
Kurs ishning maqsad va vazifalari.  Xalq ertaklari mazmunida ijtimoiy, iqtisodiy
maishiy   hayotning   hamma   masalalari   o’z   ifodasini   topadi,   desak   xato   bo’lmaydi.
Boshlang’ich   sinflarda   bu   janrda   yaratilgan   asarlarni   o’rganish,   g’oyasi,   ta’lim-
tarbiyaviy ahamiyatini o’quvchi ongiga chuqurroq singdirish uchun o’qish darslari
5 bilan   chegaralanib   qolmay,   balki   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarida   ham   ishlash
zarur.   Sinfdan   tashqari   o’qqish   darslarida   ertaklarni   ustida   ishlashni   ko’rsatib
bitiruv malakaviy ishimizning maqsadi hisobanadi.
Qo’yilgan maqsadga erishishda quyidagi vazifalar belgilandi:
-   boshlang’ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   o’qish   mashg’ulotlarining   maqsadi,
vazifalari va ahamiyatini o’rganish;
-   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarining   hajmi   va   ularga   qo’yilgan   talablar   bilan
tanishish;
- sinfdan tashqari o’qish darslarini tashkil etish usullari va shakllarini.
o’rganish;
- sinfdan tashqari o’qish darslarida ertaklar ustida ishlash tizimi va usullarini
ko’rsatib berish;
- ertak janri va ertaklarning turlarini o’rgani;
- boshllang’ich sinflarda ertak ustida ishlash tizimini ko’rsatish;
-   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarida   ertaklar   yordamida   o’quvchilarda
vatanparvarlik, do’stlik, mehnatsevarlik, insonparvarlaik tuyhularini shakllantirish.
Kurs   ishining   predmeti:   boshlang’ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   o’qish
darslarini samarali tashkil etish.
Kurs ishining obyekti:  sinfdan tashqari o’qish darslarida  ertaklar ustida ishlash .
Kurs   ishining   metodologik   asosi:   O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim
to’g’risida”gi   Qonuni   davlat   hujjatlari,   shuningdek,   boshlang’ich   ta’lim   bo’yicha
Davlat   ta’lim   standartlari,   “Boshlang’ich   ta’lim   konsepsiyasi”,   ona   tilidan   o’quv
dasturlari,  maktab   darsliklari,   boshlang’ich   sinflarda   maktab   darsliklarini   yaratish
mezonlari,   pedagogika,   psixologiya   va   ona   tili   o’qitishning   nazariy   asoslarini
tashkil etadi.
Kurs   ishining   metodlari:   boshlang’ich   sinf   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarida
ertaklarni   tahlil   qilishga   doir   nazariy   va   metodik   adabiyotlarni   o’rganish   va   ular
asosida darslarni tashkil etish.
Mavzuning   ilmiy-amaliy   ahamiyati   shundan   iboratki,   mavzuni   yoritish
jarayonida   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarining   maqsadi   va   vazifalarini,   tizimini,
6 davlat   ta’lim   standartlari   tomonidan   sinfdan   tashqari   o’qish   darslariga   qo’yilgan
talablarni   o’rganib   chiqdik   va   o’z   ishimizda   bayon   etdik.   Shuningdek,   sinfdan
tashqari   o’qish   darslarida   darsliklarda   va   turli   to’plamlarda   berilgan   ertaklar
yordamida   o’quvchilar   ijlbiy   fazilatlarni   tarbiyalashni   bayon   etdik.   Ishda   bayyon
etilgan   fikrlar   qo’llanma   sifatida   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarida   ishlatilishi
mumkin.
Kurs ishining tarkibi . Ishning tarkibi kirish, 2 bob va xulosa qismlaridan iborat.
7 I-BOB. Sinfdan tashqari o’qish jarayonida bolalar adabiyotidan
foydalanish.
1.1 Sinfdan tashqari o’qish darslarida ertak o’qitish uslubiyoti.
Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari o’qishga kichik yoshdagi o’quvchilarni ona
tilini puxta o’zlashtirishga tayyorlashning ajralmas qismi, ta’lim jarayonoda ularni
ahloqiy-estetik   tarbiyalashning   muhim   vositasi   sifatida   qaraladi.   Sinfdan   tashqari
o’qishning   maqsadi-kichik   yoshdagi   o’quvchilarni   bolalar   adabiyoti   va   xalq
og’zaki   ijodining   xilma-xil   namunalari   bilan   tanishtirish,   ularda   kitobxonlik
madaniyatini   tiklab   tarkib   toptirishdir.   Sinfdan   tashqari   o’qish   dasturining
mazmuniga ko’ra ta’limning har bir bosqichida ikki asosiy bo’lim ajratiladi:
1-bosqichda   o’qish   doirasi,   ya’ni   o’qitiladigan   kitoblar   va   ularni   qaysi   tartibda
o’qish bilan tanishtirish yuzasidan o’quvchilarga ko’rsatma beriladi.
2-bosqichda   shu   o’quv   materiallari   asosida   bilim,   ko’nikma   va   malakalar
shakllantiriladi.Umumiy   o’rta   ta’limning   Davlat   standartlari   va   o’quv   dasturiga
ko’ra 1-sinfda sinfdan tashqari  o’qish mashg’ulotlarida savod  o’rgatish darslarida
hosil qilingan ko’nikma va malakalar asosida bolalarning ona-vatan, istiqlol, milliy
qadriyatlar   haqidagi   tasavvurlar-tushunchalari   kengaytiriladi,   boyitiladi.Sinfdan
tashqari o’qish va qiroatxonlik saboqlari 1-sinfda haftada 1 marta saboq o’rgatish
darslarining   20   daqiqasida   bolalar   badiiy   adabiyoti   bilan   tanishtiriladi.   Maqsad
kichik   yoshdagi   bolalarda   kitobga   mehr   uyg’otish,   mustaqil   uquvlarini   paydo
qilishdir.   Asosan   bu   sinf   o’quvchilariga   kitob   bilan   muomala   qilish,   kitob   o’qish
qoidalari,   kitobni   asrash,   asar   qahramonlarining   hatti   harakatini   kuzatish,   ijobiy
tomonlarini   o’rganish,   obrazli   qilib   qayta   hikoya   qilib   berish   bilim,   ko’nikma   va
malakalar   shakllantiriladi.   Bu   sinf   o’quvchilari   uchun   asosan   rasmlarga   boy
kitoblar   olinadi.   O’qituvchi   bolalarning   his-tuyg’ularini   o’stiradigan   kitoblarni
o’qib   berish   orqali   mustaqil   mamlakatimiz,   uning   go’zal   shaharlari,   qishloqlari,
milliy   urf-odatlari,   qadriyatlari,   o’tmishi,   insonlarning   orzu-istaklari   bilan
tanishtiriladi.   Ularda   bilimga   havas   uyg’otadi.   2-sinfda   o’quvchilar   kichik
8 hajmdagi asarlarni o’qituvchining yordami va topshirig’i asosida mustaqil o’qishga
o’tadilar.   Bu   sinfda   2   haftada   bir   marta   sinfdan   tashqari   o’qish   darsi   o’tkaziladi.
Ona   –   Vatan   va   ota-bobolar   jasorati,   o’simliklar,   qushlar   hamda   hayvonlar
haqidagi   asarlarni   o’qituvchi   topib,   tanlab   o’quvchilarga   o’qishga   tavsiya   etadi.3
va   4-sinflarda   sinfdan   tashqari   o’qish   mashg’ulotlarida   o’quvchilarning   mustaqil
o’qishlari   uchun   kishilarning   hayoti,   yorqin   tasvirlangan,   ularning   ma’naviy-
ahloqiy   turmush   tarzi   aks   ettirilgan   badiiy   va   ilmiy-ommabop   asarlar   tavsiya
etiladi.   3-4   sinflarda   sinfdan   tashqari   o’qish   darslari   ikki   haftada   bir   marta
o’tkaziladi. Bu sinflarda o’qituvchi sinf kutubxonasida kerakli bo’lgan o’quvchilar
yoshiga mos kitoblarni to’plashni davom ettiradi. Sinfdan tashqari o’qish burchagi
turlicha   bezalishi   mumkin.   Bunda   o’qituvchi   va   o’quvchi   hamkorlikda   ish   olib
boradi.   Badiiy   va   ilmiy-ommabop   asarlar   mustaqil   ravishda   va   izchil   o’qib
borilsagina   o’quvchilarning   dunyoqarashini   kengaytirishga,   shakllantirishga
xizmat   qiladi.Sinfdan   tashqari   o’qish   bolalarda   ezgulikka   muhabbat,   yovuzlikka
nafrat   uyg’otish,   bog’lanishni,   nutqni   o’stirish,   adabiy   –   estetik   tafakkurni
yuksaltirishga   xizmat   qiladi.Bolalar   adabiyoti   avvalo   o’zining   qiziqarli   mazmuni,
badiiy obrazlarining go’zalligi, tilning ifodaliligi, she’riy so’zlarning musiqaviyligi
bilan bolalarga quvonch baxsh etadi. Ayni vaqtda u bolalarga tarbiyaviy ta’sir ham
ko’rsatadi.   bolalar   adabiyoti   o’quvchiga   jonajon   o’lka   tabiatini,   kishilarning
mehnati,   hayoti,   ularning   qilayotgan   ishlari   va   ko’rsatayotgan   qahramonliklarini,
bolalar   hayotidan   olingan   voqealarni,   bolalarning   o’yinlari,   ertaliklari,   orzu
istaklarini   hikoya   qilib   beradi.   Bu   borada   ertaklar   katta   ahamiyatga
ega.   Xalqimizning tarixi, uning urf odatlari, moddiy va ma’naviy boyliklari barcha
orzu   istaklari   ming   yillar   davomida   yaratilgan   ertaklarda   saqlanib   kelmoqda.
Kishilar o’z orzu havaslariniyosh avlodda o’g’il-qizlarida ko’rishni istaydilar. Shu
sababdab   ham   o’quvchilarga   ertaklarni   o’qishga   tavsiya   qilinadi.   Ertak   o’qigan
bola qiyinchilikni yengishga, botir, jasur bo’lishga intiladi. O’quvchi yer yuzidagi
barcha   insonlarning   men   bir   bo’lagiman,   men   o’z   xalqimga   qilayotgan   ishlarim
bilan   ularga   munosib   bo’lib   ulg’ayishim   kerak,   desagina   o’z   xalqini   munosib
farzandi   bo’la   oladi.   Ertaklar   yosh   avlodni   ana   shu   ruhda   tarbiyalaydigan
9 baynalminal badiiy quroldir. “Uch og’ayni botirlar”, “Zumrad va Qimmat”, “Egri
va to’g’ri” kabi bir qator ertaklar o’quvchilarning sevimli ertaklaridir. O’quvchilar
bu   ertaklardan   kishi   o’z   mehnatiga   ishonib   yashashi   kerakligini,   birovning
boyligiga   hasad   bilan   qaramaslik   kerak   degan   hayotiy   xulosalarni   o’qituvchi
yordamida   tushunib   yetadilar.   Ur   to’qmoq”   ertagining   bola   harakterining
shakllanishida   alohida   o’rni   bor:   ertak   yaxshiga-yaxshi,   yomonga   yomon   bo’lish
kerak   degan   muhim   qoidani   o’rtaga   tashlaydi.   Haqiqatan   ham   xalqning   “Qayna
xumcha”,   “Ochil   dasturxonlarini   zo’ravonlik   bilan   tortib   oladigan   shaxslarga
nisbatan   “Ur   to’qmoqlarni   ishlatish   zarurligini   uqtiradi.   Sinfdan   tashqari   o’qish
mashg’ulotlari   o’qish   darslari   bilan   bog’lab   olib   boriladi.   O’quvchilar   o’ituvchi
rahbarligi   ostida   avval   mavzuga   oid   bir   nechta   kitob   bilan   tanishsalar,
so’ngrabolalarning   qiziqishlariga   mos,   ruhiyatlariga   yaqin   har   xil   mualliflarning
bir   mavzuga   doir   kitoblarini   mustaqil   tanlab   o’qishga   o’tadilar.   Bunda   asosan
o’qituvchi o’quvchilarni maktab kutubxonasiga, 3-4 sinflardan boshlab tuman yoki
shahar   kutubxonasiga   sayohat   uyushtirib,   bolalar   adabiyoti   bilan   muntazam
tanishtirib boradi. Shuningdek bolalar gazeta va jurnallari ham o’quvchilarga ertak,
hikoyalar o’qishga yordam beradi.
Sinfdan tashqari o’qish, o’qish samaradorligini ijobiy tomonga ta’sir qilishning eng
qulay   usuli.   Demak   maktab   kutubxonasi,   bolalar   gazeta   va   jurnallari   bilan
hamkorlik   qilishdir.   Sinfda   va   sinfdan   tashqari   o’qish   boshlang’ich   sinflarda
o’qitiladigan   barcha   predmet   dasturlarining   bolimlari   bilan   bevosita   bog’liq.   O’z
navbatida   grammatika   va   to’g’ri   yozuv,   tabiatshunoslik,   tasviriy   san’at,   musiqani
o’rganishda olingan bilim va hosil qilingan ko’nikmalar o’qish darslaridan o’qish
darslarida   foydalaniladi.   O’qish   darslarida   o’tilgan   mavzular   asosida   badiiy
kitoblar   axtarish,   asar   qahramonlarining   nomlarini   yozish,   ularni   tasvirlab   berish,
ijodiy rasm ishlash, fikrni yakunlash uchun mos maqollar yod olish o’quvchini ijod
qilishga   undaydi.   Har   bir   sinfda   sinfdan   tashqari   o’qilgan   barcha   asrlar
o’quvhilarga   mos   ravishda   biror   voqeani   sahnalashtirish   mumkin.   Bu   boladagi
nitqni   rivojlantirishga,   lug’at   boyligini   oshirishga   yordam   beradi.   Shuningdek
sahnalashtirilgan   asarni   tomosha   qilgan   o’quvchining   diqqati   oshib   xotirada
10 saqlash   qobiliyati   o’sadi.   Hatto   sahnalashtirisho’quvchini   har   tomonlama
yo’naltiradi, ya’ni aktyorlik qobiliyatini rivojlantiradi, suxandonlik, rejissorlik kabi
kasblarga ilk tasavvurlarni o’rgata boshlaydi. Asarni sahnalashtirish davrida albatta
o’qituvchi   rahbarlik   qiladi.   O’quvchilar   ifodali,   obrazli,   shuningdek   qahramonlar
harakatini   to’g’ri   bajarishlari,   o’qishlari   o’quvchilarda   zavq-shavq   uyg’otib
kitobga,   badiiy   asarga   havas,   uni   o’qib   o’rganishga   intilish   uyg’otadi.   Sinfdan
tashqari o’qish darslarida o’qituvchi o’quvchilarni bolalar yozuvchilari va shoirlari
bilan tanishtirib borishi lozim. Q. Muhammadiy, P. Mo’min, Z. Diyor, A. Obidjon
kabi   yozuvchi   va   shoirlarning   asarlari   o’quvchilarda   katta   qiziqish   uyg’otadi.
Shuning   uchun   har   bir   maktab,   ta’lim   muassasasi   o’quvchilar   o’rtasida   turli
mavzularda   ijod   ahli   bo’lgan   shoir   va   yozuvchilar   bilan   uchrashuvlar   tashkil   etib
turishi   shart.   Bunday   uchrashuvlar   o’quvchilarni   vatanni   madh   qilishga   uni   sevib
ardoqlashga  chaqiradi. Kitobni, asarni  qanday  paydo bo’lishini,  uni  hurmat  qilish
asrab-avaylashni   o’rgatadi.   Shunday   qilib   badiiy   adabiyot,   bolalar   adabiyoti
voqelikni   haqqoniy   aks   ettirishi,   yorqin   obrazlar   yaratishi   bilan   bolalarda   estetik
did   va   ahloqiy   sifatlarni   mujassamlashtiradi.   Ularda   hayot   go’zalligini   idrok
etishga   o’rgatadi.   So’z   san’ati   badiiy   asarda   o’z   ifodasini   topadi.   Xalq   badiiy
so’zning   yosh   avlod   tarbiyasidagi   kuch-qudrati   va   jozibasiga   qadim
zamonlardanoq   e’tibor   berib   kelingan.   Badiiy   so’z   xalqning   barcha   madaniy
boyliklarini   abadiylashtirgan.   Buning   uchun   esa   o’quvchi   albatta   xalq   og’zaki
ijodini   yaqindan   o’qishi   lozim.   Ertaklar-   yaxshilikka   yetaklar   deganlariday
o’quvchi ettaklar bilan tanishar ekan mard, jasur vatanparvar, mehribon bo’lishga,
topishmoqlar o’qir ekan, topog’on, bilimdon, zukko bo’lishga intiladi. Kelajagimiz
bo’lgan yosh avlodni milliy qadriyatlarimazni bilgan holda aqlan yetuk, jismonan
sog’lom   qilib   tarbiyalash   biz   murabbiylar,   ustozlar   zimmasidadir.   Shunday   ekan
mashaqqatli  ammo sharafli  kasbimizni  sidqidildan bajarishda izlanuvchan ijodkor
bo’lishimiz   zarurdir.   Chunki   yurtboshimiz   aytganlaridek   “Farzandlarimiz   bizdan
ko’ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli bo’lishlari shart”.
Mavzu: Inson odobi bilan.
11 Darsning maqsadi: Odob inson ko’rki ekanligi, odobli bola elga manzur bo’lishini
bir   so’z   bilan   aytganda,   odob   xulq   atvorlar   yugindisi   ekanligini   o’quvchilar
onggiga cingdirish  va  shu  orqali   ularni   odobsizlikdan,  noo’rin xatti-harakatlardan
o’zlarini saqlashdan iborat.
Darsni jihozlanishi:
1. Alisher Navoiyning rangli rasmi.
2. Plakat va ko’rgazmalar. Kitob jurnallardagi odobli bolalarning suratlari.
3. Xalq maqollaridan namunalar.
Darsning borishi:
O’qituvchi: 
Odob insonning oily fazilatidir. Xazrat A. Navoiy ham o’z asarlarida shu jumladan
“Hayratul   abror”   dostonida   odobni   to’la   tushuntirib   beradi.   Yoshi   ulug’larga
samimiy   hurmat-izzat   keltirish   har   kimning   holatiga   qarab   bo’lishi   kerak.   Agar
yosh   bolaga   tik   turib   salom   berilsa,   uni   odob   demaydilar.   Gadoning   oldida   sajda
qilish   kerak   emas,   unga   bir   tiyin   berilsa   shu   karam   bo’ladi.   Bolalar   Navoiy
bobomiz   nihoyatda   kamtar   bo’lganlar.   Hozir   sinfdoshlaringiz   Alisherning   odobi
bilan bog’liq bir  voqeani   namoyish  qilishadi.  (Oldindan  tayyorlangan 7nafar, biri
Sh.   A.   Yazdiy   rolida,   biri   Alisher,   qolganlari   uning   o’rtoqlari   qiyofasida
chiqishadi)   O’qituvchi   (izoh   beradi):   A.   Navoiy   1447   yili   Taft   shahrida   mashhur
tarixchi   olim   Sharafiddin   Ali   Yazdiy   bilan   uchrashib   qolibdi.Sahnada   bir
mo’ysafid   xayolga   cho’mib   o’tiribdi.   Shu   payt   bir   to’da   (5-6)   nafar   bolalar
quvalashib o’ynay boshlaydilar. Ularni kuzatib o’tirgan mo’ysafid bolalarni yoniga
chorlaydi.   -Qani   bolalarim   buyoqqa   kelinglarchi,   bolalarning   mo’ysafidning
ovozini eshitib tarqab ketishadi. Faqat 5-6 yoshlar chamasidagi bola qoladi. Uning
boshida   oq   sallacha,   egnida   yupqa   matodan   tikilgan   ixcham   kamzul,   oyog’ida
etikcha. U yugurib kelib, qo’llarini ko’ksiga qo’ygancha salom beradi.
- O’g’lim oting nedur deb so’radi mo’ysafid.
-Alisher, dedi bola.
-Maktabga qatnaysanmi?
12 -Qatnayman. Qur’onning taborak surasigacha o’qiganman.
-Men   chaqirganimda   o’rtoqlarining   qochib   ketdi.   Sen   esa   huzurimga   kelding.
So’roqlarimga   yaxshi   javob   qilding.   Shuning   uchun   senga   rahmat.   Umring   uzoq,
boshing   omon   bo’lsin.   Olim,   fozil   bo’lib,   yaxshi   obro’ga   erishgaysan,-mo’ysafid
uni   duo   qiladi.
Bu   sahna   ko’rinishidan   keyin   bo’lib   o’tgan   voqealar   bolalar   bilan   tahlil   qilinadi.
Alisherning   yoshi   ulug’   kishilarga   salom   berishi,   o’zini   tutish,   odobli   ekanligi
uqtiriladi.  
Shuningdek,   insonga   xos   odatlardan   biri   kulgu   haqida   ham   A.   Navoiyning
fikrlaridan foydalanish mumkin.
O’qituvchi:   Kulgu-insonga   xos   odatlardan   biri,   boshqacha   aytganda,   kulgi   orqali
odamning   qanday   ekanligini   bilish   mumkin.   Hozir   tengdoshlaringiz   bu   haqda
Navoiy ijodidan namunalar keltiradi.
1-o’quvchi: Bo’lmas odobsiz kishilar arjumand, Past etar ul xaylini charxi baland.
O’qituvchi: (izoh beradi) Har bir kishining izzat hurmati odobi orqali keladi.
2-o’quvchi: Tarki odobdin biri kulgu durur, Kulgu odob tarkiga belgu durur.
O’qituvchi: Adabsizlikning bir ko’rinishi noo’rin va beo’xshov
Kulgudir.   Demak,   bo’lar-bo’lmasga   irjayish   yoki   bo’lmasa   ho’mrayib   yurish
insonning zebi-ziynati emas.
3-o’quvchi: Izzati haddan kam esa xo’p emas Haddan ortuq dog’I marg’ub emas.
O’qituvchi   O’zga   kishilar   to’g’risida   kichikka   shavqatda   bo’lishi   kerak.   O’rta
kishilarga   esa   o’rtacha   kishilarga   esa   o’rtacha   muomala   qilish   lozim   deydi.
Darvoqe,   bolalar,   Payg’ambarimiz   Rasulolloh   Alayhis   Salom   ‘Hadis’   da   ‘Ko’p
kulmang, ko’p kulish dilni o’ldiradi’ deb nasihat qilgan ekanlar.
Endi   bolajonlar   mana   bu   rasmga   A.   Navoiy   portretiga   ishora   qilib.   /   qaranglar
undan qanday ma’noo’qiyapsiz?
4- o’quvchi: Bobomizning yuzlari tiniq ekan.
5- o’quvchi: Yuz- ko’zlaridan odobli ekanliklari bilinib turbidi.
O’qituvchi:  Barakallo, juda ham to’g’ri  angladinglar. Demak, biz odobni ko’proq
kimdan o’rgansak bo’lar ekan?
13 O’quvchilar:   Navoiy   bobomizdan.   SHundan   so’ng   mashg’ulot   yakunlanadi.
Navbatdagi   mavzu   e’lon   qilinib,   o’quvchilarga   odob-ahloqqa   oid   4-5   maqollarni
o’rganib kelish topshiriladi.
1.2 Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari o’qish darslarini tashkil
etishning metodik asoslari.
Sinfdan tashqari o’qishning maqsadi o’qish malakalarini takomillashtirish, kitob 
tanlay oladigan, muntazam kitob o’qiydigan, o’qilgan kitobni to’g’ri baholay 
oladigan ongli kitobxonni tarbiyalashdir.
Maktablarda 1959-yildan boshlab maxsus sinfdan tashqari o’qish darslari tashkil 
etilgan. Sinqdan tashqari o’qish darslari 1-2-sinfda haftada 1 marta, 3-4-sinfda 2 
haftada 1 marta o’tkaziladi. Savod o’rgatish jarayonida esa haftadagi oxirgi alifbe 
darsining 17—20 daqiqasi ajratiladi3. Sinfdan tashqari o’qish o’quv dasturi bilan 
chambarchas bog’liq bo’lib, unda ko’zda tutilgan maqsad va vazifalarni amalga 
oshirishda yaqindan yordam beradi. Buning uchun o’quvchilarda kitobxonlik 
madaniyatini tarbiyalash, ularni oddiy kitobxondan ijodkor kitobxon darajasiga 
ko’tarish talab etiladi. O’quvchilarda kitobga havas uyg’otishda har bir bolaga 
yakka tartibda yondashish, shaxsiy qizi-qishlarini hisobga olish zarur. Bolalarda 
kitob ustida ishlash malakasini shakllantirish ularda kitobxonlik madaniyatini 
tarbiyalashning muhim omilidir. Bunda o’qish uchun ajratilgan soatlardan 
foydalaniladi. Badiiy va ilmiy-ommabop asarlar mustaqil ravishda va izchii o’qib 
borilsagina, o’quvchilarning dunyoqarashini shakllantirish va kengay-tirishga 
xizmat qiladi.  Sinfdan tashqari o’qish tanish bo’lmagan mualliflarning kitoblari 
muqovasi, titul varag’i, kirish so’zi. mundarijasi va suratlariga qarab asarning 
tahminiy mazmunini aniqlashga o’rgatish vazifasini amalga oshirishga xizmat 
qiladi.
Sinfdan tashqari o’qish darslarining asosiy vazifasi o’quvchida badiiy kitoblarni 
o’qishga havas uyg’otish, o’qigan kitoblari yuzasidan kundalik yurita olishga 
o’rgatish, bolalar adabiyotining mashhur adiblari hayoti va ijodi bilan elementar 
tarzda tanishtirish hisoblanadi.
14 Bolalarda ezgulikka muhabbat, yovuzlikka nafrat uyg’otish, ularning bog’lanishli 
nutqini o’stirish, adabiy-estetik tafakkurini yuksalti-rish sinfdan tashqari o’qish 
darslarining ham tub mohiyatini tashkil etadi.
Sinfdan tashqari o’qish darslarining muhim vazifalaridan biri mustaqil o’qish 
malakalarini tarbiyalash hisoblanadi. Buning uchun mustaqil bajarish uchun 
topshiriqlar berish, qiziqarli mashq turlaridan foydalanish, eng yaxshi insholarni, 
taqrizlarni, yozuvchi haqida to’plangan ma’lumotlarni o’qitish, “Tez aytish”, 
“Topishmoqlar topish”, “Ifodali o’qish”, “Maqollar aytish musobaqasi”, „Ertak 
to’qish”, „Bilimdonlar anju-mani” kabi ko’rik tanlovlar tashkil qilish, muayyan 
mavzular bo’yicha savol-javoblar uyushtirish, o’yin tarzidagi ish turlaridan 
foydalanish zarur. O’qilgan asarlar yuzasidan suhbatlar o’tkazish ,  „Kitob hafialigi”
tashkil etish, asarlar asosida kichik insholar yozishni mashq qilish yaxshi samara 
beradi. Sinfdan tashqari o’qish sinfda o’qish bilan uzviy bog’liq ravishda 
uyushtiriladi. Sinfda o’qish STO’ uchun zarur bo’lgan o’qish malakalarini shakl-
lantiradi, o’quvchilarning o’qigan asarini tushunishga o’rgatadi, lug’atini boyitadi. 
Sinfdan tashqari o’qish qiziqarli va o’ziga jalb etadigan faoliyat bo’lib, bolalarning
bilim doirasini boyitadi, qiyoslash uchun material beradi. Sinfda o’qish - hayotga 
tayyorlash vositasi, sinfdan tashqari o’qish esa hayotning o’zidir. Hozirgi paytda 
boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun sinfdan tashqari o’qishga mo’ljallangan 
„Kitobim - oftobim" (l-3-sinflar uchun) nomli qo’llanmalar ham chop etilgan.
Boshlang’ich sinflarda sinfdan tashqari o’qishga kichik yoshdagi o’quvchilarni ona
tilini puxta o’zlashtirishga tayyorlashning ajralmas qismi, ta’lim jarayonida ularni 
axloqiy-estetik tarbiyalashning muhum vositasi sifatida qaraladi. Sinfdan tashqari 
o’qishning maqsadi kichik yoshdagi o’quvchilarni bolalar adaboyoti va xalq 
o’gzaki ijodining xilma-xil namunalari bilan tanishtirish, ularda kitobxonlik 
madaniyatini tiklashdan iboratdir. Sinfdan tashqari o’qishga rahbarlikning asosiy 
shakli maxsus sinfdan ashqari o’qish darslaridir. Sinfdan tashqari o’qish darslari 
erkin dars hisoblanadi; bunday maxsus darslarda bolalarning kitobxonlik 
qiziqishlari, bilim doirasi, estetik taassuroti, badiiy obrazlarni idrok etishi, ijodi 
rivojlanadi; faol kitobxonlar ushun zarur ko’nikma va malakalar shakllanadi.
15 Sinfdan tashqari o’qish darslari o’quvchilarning faolligini oshirishga qaratiladi, 
shuning ushun ularning qurilishi juda xilma – xil bo’ladi. Har bir dars o’qituvchi 
bilan o’quvchining ijodi hisoblanadi; darsda qanchalik xilma – xillikka, 
hayotiylikka erishilsa, o’qituvchi o’z sinfida shunchalik katta muvaffaqiyatga 
erishadi. Shularga qaramay, sinfdan tashqari o’qish darslari o’z oldiga qo’yilgan 
vazifalarni bajarish ushun ma’lum talablarga bo’ysunadi. Sinflan tashqari 
o’qishning asosiy vazifalari:
1. O’quvchilarning o’qish va nutq o’stirishdan olgan bilim va hosil qilgan 
malakalarini mustahkamlash, takomillashtirish va ularni yuksak axloqiy ruhda 
tarbiyalash.
2. O’quvchilarning sinfda olgan bilimlarini kengaytirish.
3. O’quvchilarni kutubxonadan kerakli kitobni, kitobdan esa kerakli ma’lumotni 
topishga o’rgatish.
4. O’quvchilarning kitobga va bilim olishga havasini tarbiyalash.
5. O’quvchilarning kitob bilan mustaqil ishlash malakasini
takomillashtirish.4 Sinfdan tashqari o’qish darslari ma’lum talablarga bo’ysunadi:
1.Har bir darsda bolalar o’qigan kitoblar hisobga olinadi. Ular o’qigan yoki  
o’qiyotgan kitoblarini sinfga olib kelib ko’rsatadilar, ikki-uch o’quvchi o’qigan 
kitoblari haqida qisqacha gapirib beradi. O’qituvchi darsda o’zaro fikr almashish 
holati yaratadi, darsdan tashqari vaqtda ham fikr almashish davom etishi mumkin.
2. Har bir darsda yangi kitoblar tavsiya qilinadi. Tavsiya shakllari turlicha bo’lib,
ular   fikr   almashuv,   kitobni   ko’rsatib,   to’g’ridan   –   to’g’ri   tavsiya   qilish,   sinfda
kishik   tematik   yoki   muallifga   tegishli   ko’rgazma   tashkil   etish,   o’quvshilarni
qiziqtirish   ushun   tavsiya   qilinadigan   kitobdan   biror   parchani   o’qib   berish,   rasm
ko’rsatish, diapozitiv yoki parchasini namoyish qilishdan iborat.
3.Har   bir   darsda   o’quvchilar   hikoya,   ertak,   she’r   o’qiydilar;   hajmi   kichik   asarni
yaxlit,   hajmi   katta   bo’lsa,   ikki   –   ush   dars   davomida   o’qiydilar,   sinfdagi   barcha
o’quvchilar   o’qigan   kitobidan   biror   parchani   o’qib   beradilar.   Ko’proq   ovoz
chiqarib o’qiydilar, bundan tashqari, darsda ichda o’qishdan ham, she’r yodlashdan
ham, rollarga bo’lib o’qishdan ham foydalaniladi.
16 4.Har bir darsda o’qilgan asarni suhbat, ya’ni o’qituvshi savoliga javob
berish, erkin hikoyalab tahlil qilish elementi bo’ladi. Erkin hikoya qilish uchun 
savol umumiy tarzda beriladi: «Senga nimalar juda ham yoqdi, «Bu kitob haqida 
sen nimalarni ayta olasan? kabi tahlil jarayonida bolalarni axloq-odob ruhida 
tarbiyalashga alohida ahamiyat beriladi.
5.Har bir darsda ma’lum bir yangi kitobxonlik ko’nikmasi hosil qiladi:
mallif haqida ma’lumot topish, kitob nomiga qarab nima haqida ekanini bilish, 
ko’rgazma tuzish, kitob haqida taqriz yozish yoki kitobxon kundaligi yuritish kabi.
6.Har bir dars kirish suhbati bilan boshlanadi va sinfda o’qish darslarida 
qo’llanadigan barcha usullardan foydalaniladi.
Sinfdan tashqari o’qish darslarida an’anaviy usullar (qayta hikoyalash, lug’at ishi, 
suhbat kabi) dan zarur o’rinlardagina foydalanish tavsiya etiladi, lug’at   ishi bunday
darslarda yordamshi rol o’ynaydi: ayrim qiyin so’zlar tushuntiriladi,   o’quvshilar 
diqqati esda saqlab qolish lozim bo’lgan aniq, qulay nutq oborotlariga   qaratiladi. 
Barsha qiyin so’zlarni tushuntirish imkoni bo’lgani ushun bolalar tegishli bet 
tagida berilgan ayrim so’zlar izohini o’qishga o’rgatiladi.
Sinfdan tashqari o’qish darslarida qayta hikoyalashning ijodiy shakllari bo’lgan 
o’qilganlarga so’z bilan yoki grafik rasm chizish, aplikatsiya, adabiy – muzikali 
kompozitsiya, rasmlar, portretlar, diafilmlardan foydalanishga sharoit yaratadi. 
O’qilganlar asosida insho, gazetaga maqola yozish kabi ijodiy ishlardan ham 
foydalanish mumkin.
Sinfdan tashqari o’qish darslarida suhbat o’qilgan kitobni muhokama
qilishda ham, yangi kitob tavsiya qilishda ham qo’llaniladi; suhbat elementlari 
o’qilgan asardan asosiy mazmunni ajratish ushun, vokealar izshilligini, bo’lgan 
vaqti va o’rnini, bog’lanishini belgilashga yordam beradi. Suhbat ushun savol 
tuzishda o’quvchilarning mustaqilligi, hayotdan, o’qilgan boshqa kitoblardan 
qo’shimcha javob berishi hisobga olinadi. Boshqa darslardagi kabi, bunday 
darslarda ham kirish suhbati,
umumlashtiruvchi, yakunlovchi suhbatlar bo’ladi. Ko’pgina sinfdan tashqari o’qish
darslari umumlashtiruvshi darslar kabi quriladi. Masalan, «Vatan haqidagi 
17 kitoblar» mavzusidagi sinfdan tashqari o’qish darsi umumlashtiruvchi dars kabi 
uyushtiriladi. Odatda, bunday darslarning qurilishida umumlashtirish elementlari 
bo’ladi. Metodik vositalarni tanlash, dars qurilishi (asosiy mazmunni ajratish, 
taqqoslash, xulosalash, qo’shimsha materialni qo’shishni talab qiladigan savollar 
kabi) umumlashtirishning vazifasini belgilaydi. Umumlashtirishga ko’rgazma ham,
albom tuzish ham, rasmlarni tatbiq etish ham yordam beradi. Sinfdan tashqari 
o’qish darslarida qiziqarli mashqlarga alohida o’rin beriladi. Bunday darslarda 
adabiy musobaqa (bir mavzu ustida savol-javob o’yini), eng yaxshi insholar, 
rasmlar, topishmoq topish, bellashuvlar o’tkazish, topishmoqlar albomini tuzish, 
tayyorgarliksiz jamoa bilan yoki yakka ravishda ertak to’qib aytish, o’quvshilar 
hayoti haqida, yozuvshilarning chuqur ma’noli gap (hikmatli so’z) lari va 
maqollar, latifalar aytish mumkin. Ba’zan o’qituvchilar
bunday darslarda «Hazil minuti», «5 sekund o’ylash ushun», «Topishmoqlarni 
top», «Bilimdonlar klubi» kabi qiziqarli mashg’ulotlarni doimo o’tkazib turadilar. 
Sinfdan tashqari o’qish darslarini o’tqazish rejasini o’quv yilining yarmi
yoki butun o’quv yili ushun tuzib, darslar sistemasini belgilab olish tavsiya etiladi. 
Bunday planlashtirish darslarni xillashtirishga, ularning izshil va o’zaro bog’liq 
bo’lishiga, shuningdek darslarda ish turlarini taqsimlashga, bolalarga ta’lim tarbiya
berish, bayramlar ulug’ kunlar, fasllarga mos ravishda mavzularni
taqsimlashga imkon beradi.
Sinfdan tashqari o’qish darslarining tizimi dasturda belgilab berilgan
bilim, ko’nikma va malaka bilan o’quvchilarni qurollantirishga qarab belgilanadi.
Bunday darslar sistemasini ishlab shiqishda kishik yoshdagi o’quvshilarda 
mustaqil o’qish malakalarini shakllantirish bosqishlarini ajratish muhim 
ahamiyatga ega. Bu bosqishlar va o’quvchilarning har bir bosqichidagi vazifalarini,
sinfdan tashqari o’qish metodikasini metodist olima N. N. Svetlovskaya ishlab 
bergan.
1.Tayyorlov bosqichi.   Bu l-sinfning savod o’rgatish davriga to’g’ri  keladi. Unga
darsning   bir   qismi   -   17-20   daqiqasi   ajratilgani   uchun   „STO’   mashg’uloti"   deb
yuritiladi. Uning o’ziga xos xususiyatlari shundaki, o’qituvchi asarni o’zi tanlaydi.
18 asarning   kichik   hajmda   bo’lishiga   va   boshqa   kitob   tanlash   tamoyillariga   e’tibor
beradi.   Asarni   o’qituvchining   o’zi   o’qib   beradi.   O’quvchilar   asarni   eshitis-hga,
eshit-ganlarini idrok etishga, ularga soddagina baho berishga, asar mazmuni bilan
sarlavhasining   mosligini   aniqlashga,   asar   mazmunini   hikoya   qilib   berishga
o’rgatiladi.   Bu   bosqichda   o’quvchilar   o’qish   gigiyenasi   va   kitobga   qanday
munosabatda bo’lish bilan tanishadilar.
2. Boshlang’ich bosqich.  Bu l-sinfning 2-yarim yilligiga to’g’ri keladi.
Bu   bosqichda   haftada   1   marta   45   daqiqalik   dars   uyushtiriladi.   Asarni   o’qishdan
oldin   o’quvchilar   asar   nomi   va   uning   muallifi   bilan   tanishadilar,   rasmlarini
tomosha   qiladilar,   daftarlariga   u   haqda   soddagina   qilib   asar   muallifini   va   nomini
yozadilar. Asar elementar tarzda tahlil qilinadi.
Tanlangan asar (kitob) yaxshi o’qiydigan o’quvchiga maxsus tayyorgarlikdan
so’ng o’qitiladi. Asarning oson o’qiladigan o’rinlarini bo’sh o’qiydigan
o’quvchilarga o’qitish ham mumkin. Bu ularda o’qishga qiziqish uyg’otadi. Bu 
bosqichda o’quvchilar har xil tezlikda bo’g’inlab o’qiydilar. Shuning uchun 
o’qituvchi bu jarayonda har bir o’quvchiga individual yondashishi, kichik 
kitobxonni kitobni mustaqil o’qishga o’rgata borishi lozim.
Boshlang’ich bosqichda sinf ushun umumiy bo’lgan kitob sinfdan
tashqari   o’qish   darsida   o’qib   beriladi;   uyga   vazifa   har   bir   o’quvchiga   individual
yondashgan   holda   topshiriladi.   Darsda   o’qish   uchun   beriladigan   vazifalar   ham
individuallashtiriladi:   «bo’sh»   o’quvchilar   gap   qurilishi   sodda,   notanish   so’zlari
bo’lmagan   kichik   bir   qismni   o’qiydilar.   Boshlang’ich   bosqichning   oxirida
o’quvchilarning   o’qish   malakalari   ancha   stabillashadi.   Bolalar   so’zlarni   sintetik
o’qishga,   ayrim   o’quvchilar   tekis   va   ifodali   o’qishga   o’tadilar.   O’quvchilar
o’rtasidagi   individual   farq   ancha   kamayadi.   Bolalarning   o’quv   ishidagi   tajribasi
ortadi.   Bularning   hammasi   bolalarni   keyingi   bosqichga   o’tishga   imkoniyat
yaratadi.
3.   Asosiy   bosqich.   Bu   bosqich   2-4-sinflarga   to’g’ri   keladi.   Bu   davrda
o’quvchilarning   o’qish   malakalari   mustahkamlanadi.   Bunda   o’quvchilarning
sinfdan tashqari o’qiganlari baholanadi. Baholashda dastur talablariga asoslaniladi:
19 o’qigan kitoblarining sifat o’zlashtirishiga, miqdoriga, o’qigan kitobiga munosabat
bildira   olishiga   e’tibor   beriladi.   Bunda   o’quvchilar   muayyan   mavzuga   doir   bir
necha   asarlarni   o’qib   keladilar,   ularning   ayrim   o’rinlarini   ifodali   o’qib   beradilar,
o’qigan   asarlarini   o’zaro   taqqoslaydilar.   Sinfdan   tashqari   o’qishning   bosqichiari,
dastur talablari, tarbiyaviy vazifalari o’quvchilarning qiziqishiari bilan belgilanadi.
Masalan,   tayyorlov   bosqichida   kichik   hajmdagi   asarni   o’qituvchi   o’qib   bersa,
o’qilganlar yuzasidan suhbat, qayta hikoyalash o’tkazilsa, boshlang’ich bosqichda
butun   sinf   o’quvchilari   bir   xil   kitob   bilan   ta’minlanadi,   barcha   o’quvchilar   bitta
matn   ustida   ishlaydilar.   Bunda   bitta   yozuvchi   yoki   bir   mavzudagi   asarlar
ko’rgazmasi   tashkil   qilinadi.   Asar   ichda   o’qishga   topshirilishi,   albomlar
tayyorlanishi, kinofilm va diafilmlardan parcha-lar ko’rsatilishi, musiqiy daqiqalar
o’tkazilishi   hamda   asar   mazmuni   yuzasidan   ijodiy   rasmlar   chizdirilishi   ham
mumkin. Bu jarayonda kitobni  saqlash  maqsadida  uni  yamash, o’rash o’rgatiladi,
„Ertaklar bayrami", „Ifodali o’qish tanlovi" o’tkaziladi.
Asosiy bosqichda sinfdan tashqari o’qishga baho qo’yiladi (salbiy baho qo’yish 
tavsiya etilmaydi). Baho qo’yishda, birinchidan o’quvchining sinfdan tashqari 
o’qish dasturi talablarini qanchalik egallagani, ikkinchidan, umumiy sinf ishlariga 
faol qatnashishi, ushinchidan mustaqil o’qigan kitoblarining soni va sifati, 
o’qiganlarini tushunib yetish ko’nikmasi, kitobxonlik bilim doirasi va o’qigan 
kitoblari yuzasidan muhokama yurita olishi nazarda tutiladi.
Asosiy bosqich oxirida kichik yoshdagi o’quvchilar faol kitobxon uchun
zarur bo’lgan yaxshi o’qish ko’nikma va malakalarini egallashlari, eng muhimi, 
kitobni va mustaqil o’qishni sevishlari zarur.
Sinfdan   tashqari   o’qishga   rahbarlikning   yordamchi   shakllari   ham   bo’lib,   bular
barcha   ishlarni   izchil   uyushtirishni   ta’minlaydi,   sinfdan   tashqari   o’qish   darslari
uchun sharoit yaratadi. Bular:
1.   Kitobni   tashviqot   qilish.   Sinfdan   tashqari   o’qish   uchun   tavsiya   etilgan
adabiyotlar ro’yxati maktabga va sinfga osib qo’yilib vaqt-vaqti bilan yangilanib,
to’ldirilib   turiladi.   Kutubxona   yoki   o’qituchi   tomonidan   yangi   nashr   etilgan
kitoblar
20 yoki   bayram   kunlari,   shuningdek   ayrim   yozuvchilar   yubileyiga   bag’ishlangan
ko’rgazmalar   tashkil   qilinadi   va   hokazo.   Maktab   yoki   sinf   devoriy   gazetasida
o’quvshilarning o’zi o’qigan kitobi haqidagi taqrizi bosiladi, yozuvshi ijodi haqida
va   biror   mavzudagi   kitoblar   haqida   montaj   tayyorlanadi.   Kitob   o’qishga
kutubxonachining   sinfdagi   suhbati,   o’qituvchining   o’quvchilar   bilan   shaxsiy
suhbati orqali ham tashviq qilinadi.
2.   Individual   yordam   va   kundalik   nazorat.   O’quvchi   bilan   u   o’qiyotgan   yoki
o’qigan kitobi haqida suhbat, fikr almashish, rasmlarini muhokama qilish, o’qigan
kitoblari haqida yozganlarini ko’rib chiqish darajasi, o’qigan kitobi haqidagi insho-
taqrizini tahlil qilish, uy kutubxonasi bilan tanishish, o’qishi haqida ota-onasi   bilan
suhbat kabilar.
3.   Sinfdan   tashqari   o’qish   yuzasidan   ommaviy   ishlar.   Adabiy   ertaliklar,
viktorinalar,   yozuvchilar,   jurnalistlar,   adabiyot   o’qituvchilari   bilan   ushrashuv,
adabiy   ekskursiyalar.   Bu   ommaviy   ishlarni   tayyorlashda   o’quvchilarning   o’zlari
qatnashadilar   (so’zga   tayyorlanadilar,   montaj   chiqaradilar,   ko’rgazma   tashkil
qiladilar,   mehmonlarni   kutib   oladilar,   turli   o’yinlar   uyushtiradilar).   Ommaviy
ishlarni   tayyorlashga   yuqori   sinf   o’quvchilari   ham   jalb   etiladi,   ota-onalar   taklif
qilinadi.
4. Kutubxonaga yozilish. 1-sinf o’quvshilari o’qish malakalarini egallashlariga 
qarab o’qituvchining ruxsati bilan kutubxonaga yoziladilar. O’quv   yilining 
ikkinshi yarmidan boshlab barcha o’quvchilar kutubxonaga a’zo bo’lishlari 
mumkin. O’qituvchi har oyda bir-ikki marta o’quvchilar kartotekasini tekshirib,  
kutubxonachi bilan suhbatlashadi.
5. O’quvchilarning o’qiganlarini hisobga olish. Bunda uiarning
kitobxonlik kundaligidan foydalaniladi. l-sinf o’quvchilari 2-yarim yillikdan 
boshlab kitobxonlik kundaligiga yozuvchining ismi, familiyasi va kitob nomini, 2-
sinfda esa unga nashr etilgan joyi va yilini qo’shib yozadilar. 3-4 sinfarda o’qigan 
kitobining qisqacha mazmunini yozib, unga taqriz va o’z mulohazalarini ham 
qo’shishlari mumkin. O’quvchilarning o’qigan kitoblari og’zaki tarzda ham 
21 hisobga olinadi: ular o’qiganlari yuzasidan sinfdan tashqari o’qish va sinfda o’qish 
darslarida,
yakka   tartibdagi   suhbatlarda   gapirib   beradilarSinfdan   tashqari   o’qish   darslarining
xususiyatlari,   birinshidan,   sinfdan   tashqari   o’qish   sistemasining   bosqichlari   bilan,
ikkinchidan,   o’quv   vazifalari,   ya’ni   dastur   bilan,   uchinchidan,   o’qituvchining
oldiga   qo’yilgan   tarbiyaviy   vazifalar   bilan,   to’rtinshidan,   o’quvchilarning
qiziqishlari bilan belgilanadi.   1-sinfda o’quv yilining birinshi yarmida – tayyorlov
bosqichida   yangi   matnni   o’qituvchi   o’qib   beradi;   ikkinchi   –   boshlang’ich
bosqichdagi   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarida   yangi   kichik   hajmli   kitobni
o’quvchilar   o’qiydilar,   ammo   bu   vaqtda   o’quvshilarda   mustaqil   o’qish   malakasi
hali   o’smagan   bo’ladi.   Tayyorlov   bosqichida   o’tkaziladigan   20   minutlik   sinfdan
tashqari   o’qish   mashg’ulotida   1-sinf   o’quvchilari   saviyasiga   mos   va   qiziqarli
bo’lgan,   5-6   minutda   o’qishga   mo’ljallangan   hikoya,   ertak,   she’rlar   tanlanadi;
o’qilganlar yuzasidan
suhbat, mazmunini qayta hikoya qilish, kitob muqovasini, rasmlarni ko’rishga ham
vaqt ajratiladi.
1-sinfda o’quv yilining ikkinshi yarmida o’tkaziladigan mustaqil o’qishga 
rahbarlikning asosiy turi sinfdan tashqari o’qish darslaridir. Bunday darslarda 
o’qituvshi kishik hikoyacha yoki she’rni o’qib beradi, so’ng o’qilganlar va 
o’quvchilar oldin o’qiganlari yuzasidan suhbat o’tkaziladi, qisqa umumlashtiriladi, 
kitob muallifi bilan tanishtiriladi. Keyin o’quvchilar yangi kitob bilan tanishadilar 
va uni o’zlari mustaqil ichida o’qiydilar; suhbat o’tkaziladi. Boshlang’ish bosqish
davomida   sinfdan   tashqari   o’qish   darslarida   bir   necha   marta   mavzuga   qaratilgan
yoki bir muallif yozgan kitoblar ko’rgazmasi tashkil  qilinadi. Albom yoki montaj
tayyorlanadi,   konkurs   o’tkaziladi,   sinf   kutubxonasi   tashkil   qilinadi,   ertalik
tayyorlanadi. Yordamshi vosita sifatida 2-3 darsda diafilm yoki kinofilmdan parsha
ko’rsatiladi;   3   –   4   dars   muzika   eshittirish   bilan,   4   –   5   dars   o’qilganlarga   rasmlar
chizdirish   bilan   o’tadi.   Bir   dars   kitobni   qanday   saqlash,   uni   yamashni   o’rgatish
maqsadida   kutubxonada   o’tkaziladi.   Har   bir   sinfdan   tashqari   uqish   darsida
22 kitobning   muqovasi,   nomi   rasmlariga   qarab,   unda   taxminan   nima   haqida
yozilganini aytish mashq qilinadi.
“Ur to’qmoq”7 ertagining bola harakterining shakllanishida alohida o’rni bor: ertak
yaxshiga-yaxshi,   yomonga-yomon   bo’lish   kerak   degan   muhim   qoidani   o’rtaga
tashlaydi.   Haqiqatdan   ham   xalqimizning   “Qaynar   xumcha   Ochil   dasturxonlarini
zo’rovonlik   bilan   tortib   oladigan   shaxslarga   nisbatan   “Ur   to’qmoqlarni   ishlatish
zarurligini uqtiradi.
Sinfdan   tashqari   o’qish   mashg’ulotlari   o’qish   darslari   bilan   bog’lab   olib   boriladi.
o’qituvchi   rahbarligi   ostida   avval   mavzuga   oid   bir   necha   kitob   bilan   tanishsalar,
so’ngra   bolalarning   qiziqishlariga   yaqin   har   xil   mualliflarning   bir   mavzuga   doir
kitoblarini   mustaqil  tanlab  olishga  o’tadilar.  Bunga  asosan   o’qituvchi   o’quvchilar
bilan   maktab   kutubxonasiga,   3-4-   sinflardan   boshlab   tuman   yoki   shahar
kutubxonasiga   sayohat   uyushtirib,   bolalar   adabiyoti   bilan   muntazam   tanishtirib
boraradi.   Shuningdek   bolalar   gazeta   va   jurnallari   ham   o’quvchilarga   ertak,
hikoyalar o’qishga yordam beradi.
Sinfdan   tashqari   o’qish   darslari,   o’qish   samaradorligini   ijobiy   tomonga   ta’sir
qilishning   eng   qulay   usulidir.   Sinfda   va   sinfdan   tashqari   o’qish   darslari
boshlang’ich   sinflarda   o’tiladigan   barcha   predmet   dasturlarining   bo’limlari   bilan
bevosita   bog’liq.   O’qish   darslarida   o’tilgan   mavzular   asosida   badiiiy   kitiblar
axtarish,   asar   qahramonlarining   nomlarini   yozish,   ularni   tasvirlab   berish,ijodiy
rasm   ishlash,fikrni   yakunlash   uchun   mos   maqollar   yod   olish   o’quvchini   ijod
qilishga   undaydi.   Har   bir   sinfda   sinfdan   tashqari   o’qilgan   barcha   asarlarni
o’quvchilarga   mos   ravishda   biror   voqeani   sahnalashtirish   mumkin.   Bu   boladagi
nutqni   rivojlantirishga,   lug’at   boyligini   oshirishga   yordam   beradi.   Shungdek
sahnalashtirilgan   asarni   tomosha   qilgan   o’quvchilarning   diqqatilari   oshib
xotiralarida   saqlash   qobiliyati   o’sadi.   Hatto   sahnalashtirish   o’quvchini   har
tomonlama   kasbga   yo’naltiradi,   ya’ni   aktiyorlik   qobiliyatini   rivojlantiradi,
suhandonlik, rejissorlik kabi kasblarga nisbatan ilk tasavvurlarni o’rgata boshlaydi.
Asarni   sahnalashtirish   davrida   albatta   o’qituvchi   rahbarlik   qiladi.   O’quvchilarni
ifodali  kitob  o’qishlari,  o’quvchilarda  zavq-shavq   uyg’otib  kitobga,  badiiy  asarga
23 havas,  uni   o’qib  o’rganishga  intilish  uyg’toadi.  Sinfdan  tashqari  o’qish  darslarida
o’qituvchi   o’quvchilarni   bolalar   yozuvchilari   va   shoirlar   bilan   tanishtirib   borishi
lozim.   Q.   Muhammadiy,   P.   Mo’min,   Z.Diyor,   A.Obidjon   kabi   yozuvchi   va
shoirlarning asarlari o’quvchilarda katta qiziqish uyg’otadi. Shuning uchun har bir
maktab, ta’lim muassasasi o’quvchilar o’rtasida turli mavzularda ijod ahli bo’lgan
shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar
tashkil   etib   turishlari   kerak.   Bunday   uchrashuvlar   o’quvchilarni   vatanni   madh
qilishga uni sevib ardoqlashga chaqiradi. Kitobni, asarni qanday paydo bo’lishini,
uni   hurmat   qilish,   asrab-avaylashni   o’rgatadi.   Shunday   qilib   badiiy   adabiyot,
bolalar   adabiyoti   voqelikni   haqqoniy   aks   ettirish,   yorqin   obrazlar   yaratish   bilan
bolalarda   estetik   did   va   ahloqiy   sifatlarni   mujassamlashtradi.   Ularda   hayot
go’zalligini idrok etishga o’rgatadi. So’z san’ati badiiy asarda o’z ifodasini topadi.
Xalq   badiiy   so’zning   yosh   avlod   tarbiyasidagi   kuch-qudrati   va   jozibasiga   qadim
zamonlardanoq   e’tibor   berib   kelishgan.   Badiiy   so’z   xalqning   barcha   madaniy
boyliklarini   abadiylashtirgan.   Buning   uchun   esa   o’quvchilar   albatta   xalq   og’zaki
ijodni   yaqindan   o’rganishlari   lozim.   Ertaklar-yaxshilikka   yetaklar   deganlariday
o’quvchilar   ertaklar   bilan   tanishar   ekan   mard,   jasur,   vatanparvar,   mehribon
bo’lishga,   topishmoqlar   o’qir   ekanlar,   topog’on,   bilimdon,   zukko   bo’lishga
intiladilar. Shu bilan bir qatorda sinfdan tashqari o’qish darslarini samaradorligini
o’stirishda “Sinfdan tashqari o’qish” burchagini yuritish juda katta ahamiyatga ega.
Chunki   “Sinfdan   tashqari   o’qish   burchagi   turlicha   bezatilishi   mumkin.   Bu   ishlar
o’qituvchilarning   ilg’or   pedagogik   mahoratiga   va   ijodkorligiga   bog’liqdir.
“Sinfdan tashqari o’qish burchagi” qanday bezatilmasin, u yerda topshiriq, rasm va
shu kabilarni ishlab ilib
qo’yish   uchun   taxta   yoki   kitob   javoni   bo’lishi   shart.   150x100   kattalikdagi   stend
devorga   qistirilib,   uning   tepa   qismiga   “Sinfdan   tashqari   o’qish   burchagi”   deb
yozub   qo’yiladi.   O’quvchilar   navbatdagi   sinfdan   tashqari   o’qish   darsigacha
o’qishlari   uchun   tavsiya   etiladigan   adabiyotlar   ro’yxati   unga   joylashtirilishi
mimkin. Masalan:
24 “Do’stlik”   mavzusida   sinfdan   tashqari   o’qish   burchagi   tashkil   qilsak   ishni
quyidagicha   bajaramiz:   O’quvchilar   ikki   xafta   davomida   kitoblar   bilan
tanishadilar.   O’zlariga   yoqqan   asar   qaxramonlarining   rasmlarini   chizadilar,
aplikatsiyalar bilan bezatilgan rasmlar ham tayyorlashlari mumkin. Xafta yakunida
o’qigan kitoblari asosida sahna ko’rininshlari tayyorlaydilar, monolog va diologlar
o’qiydilar. Savol-javob, test uslublaridan foydalanadilar. Kelajagimiz bo’lgan yosh
avlodni milliy qadriyatlarimizni bilgan holda aqlan yetuk, jismonan sog’lom qilib
tarbiyalash   biz   murabbiylar,   ustozlar   zimmasidadir.   Shunday   ekan   mashaqqatli,
ammo sharafli kasbimizni bajarishda izlanuvchan ijodkor bo’lishimiz zarurdir.
II-BOB. Sinfdan tashqari o’qish darslarida ertaklar ustida
ishlashning ahamiyati va usullari.
2.1. Ertaklarning janr xususiyatlari va ta’lim-tarbiyaviy ahamiyati
Hammamiz   bolaligimizdan   turli-tuman   ertaklar   tinglab   katta   bo’lganmiz.
Ba’zilarimiz   balog’at   yoshiga   yetganda   ham   ertak   kitoblar   o’qish,   film-ertaklar,
multfilmlar   ko’rish   ishtiyoqini   saqlab   qolganmiz.   Bu   –   ertaklarning   sehrli   olami
g’oyat   maftunkor   ekanidan,   albatta.   Ertak   –   hikoya   tarzidagi   xalq   og’zaki   ijodi
asari   bo’lib,   eng   qadimiy,   ommaviy   va   keng   tarqalgan   janr.   Yurtimizning   turli
hududlarida ertak xalq orasida matal, ushuk, varsaqi, cho’pchak, o’tirik, tutal kabi
nomlar bilan ham ataladi.
Ertaklar turmushdagi biror qiziq voqeni yoki xayoliy va hayotiy uydirma asosiga 
qurilgan ibratli g’oya asosida ajoyibu g’aroyib tarzda, jozibali, ixcham va 
mukammal holda aks ettirishi bilan kishida zavq uyg’otadi.
O’zbek xalq ertaklarini shartli ravishda hayvonlar haqidagi ertaklar, sehrli ertaklar,
hayotiy-maishiy   ertaklar   sifatida   farqlash   mumkin.   «Bo’ri   bilan   tulki»,   «Hiylagar
bedana»,   «Chivinboy»   kabi   ertaklarning   bosh   qahramonlari   hayvonlar,   qushlar,
hasharotlardir.   «Yalmog’iz»,   «Semurg’»,   «Zumrad   va   Qimmat»   ertaklari   sirli   va
sehrli   voqealar   asosiga   qurilgan.   «Uch   og’a-ini   botirlar»,   «Malikai   Husnobod»,
«Ayoz»   kabi   ertaklarda   barkamol   shaxslarning   ibratli   hayoti   va   sarguzashtlari
haqida   hikoya   qilinadi.   Shoir   va   yozuvchilar   ham   o’z   xalqining   eng   chiroyli,
25 ta’sirchan   ertaklari   asosida   adabiy   ertaklar,   dostonlar,   qissa   va   xayoliy   hikoyalar
yaratadilar.   Ertaklar   asosida   badiiy   va   multiplikatsion   filmlar   olinadi,   sahna
asarlari   qo’yiladi.   “Ertaklar   –   yaxshilikka   yetaklar”,   deydi   xalqimiz.   Oilada   ota-
onalar tomonidan farzandlarga hayot haqida bilim berish, o’git-nasihat qilish, nutq
o’stirish,   mehru   e’tiborini   amalda   ifodalash   uchun   ertaklar   aytiladi.   Bola   ulg’aya
borgan  sari   ertaklarning  hajmi  kengayib,  mazmuni  va  mundarijsi  murakkablashib
boradi. Ertaklar  ta’sirida farzandlarda  hayotga muhabbat, oilaga, ota-onaga mehr,
do’stu   yorga   sadoqat,   kelajakka   umid,   yaxshilik   va   adolat   tantanasiga   ishonch
hislari   kamolga   yetadi.   Ota-onasi,   buvi   va   bobolaridan,   donishmand   keksalardan
eshitgan, kitoblaridan o’qigan ertaklarini eslab qolib, ularni qiziqarli va ta’sirchan
qilib hikoya qilib beradigan odamni ertakchi deyish mumkin.
Ertakchilar har bir ertakni tinglovchining diaqqtini tortib, uni mahliyo
qiladigan holda taqdim etish uchun maxsus kirish, boshlama va tugallamadan 
foydalanadilar. Kirish qism ertakchi mahoratini namoyish qiladi, boshlama va 
tugallama esa ertakning yaxlitligini ta’minlash bilan birga unga sirlilik va 
an’anaviylik baxsh etadi.
Ertakchi: “Ertagimning eri bor, yetti qavat yeri bor, yetti qavat yerida dumi kalta 
bo’ri bor.”, “Bor ekan-da, yo’q ekan, och ekan-da to’q ekan. Qarg’a qaqimchi 
ekan, chumchuq chaqimchi ekan. G’oz karnaychi ekan, o’rdak surnaychi ekan. 
Toshbaqa torozigar ekan, qurbaqa undan bir tanga qarzdor ekan. Uzoq o’tgan 
zamonlarda bir podsho bo’lgan ekan...”. Tugallanmada esa ko’pincha: “Shunday 
qilib, hammalari murod-maqsadlariga yetishibdi” deyiladi. Xalq og’zaki ijodiyoti, 
xususan, ertaklar bilan shug’ullanuvchi olimlar
o’zbek xalq ertaklarini mavzu jihatidan bir-birlaridan farqli tarzda tasnif qilganlar.
Ammo ko’pchilikka ma’qul bo’lgan tasnif quyidagichadir:
Hayvonlar haqidagi ertaklar.

Sehrli-fantastik ertaklar.

Hayotiy-maishiy ertaklar.
26 Bundan tashqari, satirik ertaklar ham mavjud. Ammo hajviyot elementlari boshqa
turdagi ertaklarda ham ko’p yoki ozroq darajada uchrab turadilar. Qisqaroq hajmli,
kulgili ertaklar toifasi borki, ularni yumoristik ertaklar deyish mumkin.
Hayvonlar haqidagi ertaklar o’z ichida olib tahlil qilinsa, sof hayvonlar haqidagi 
ertaklar va hayvonlar va odam ishtirokidagi ertaklarga bo’linishi mumkin.
Sof hayvonlar haqidagi ertaklar ayrim jihatlari bilan, ya’ni ixchamligi va ibrtaliligi
bilan masallarga ham o’xshab ketadilar. Aynan mana shunday xarakterdagi kichik
hikoyalar   Sharq   xalqlari   orasida   ko’p   uchrashligini   bir   qator   olimlar   ta’kidlab
o’tganlar.
Uzoq asrlar davomida xalqimiz o’zining badiiyatga bo’lgan ehtiyojinining katta bir
qismini ertaklar aytish va tinglash orqali qondirib kelgan. Uzun qish kechalarida 
ertaklar aytilmagan oilani topib bo’lmagan. Bu bilan aytmoqchimizki, ertaklar 
folklor janrlari orasida eng ommaboplaridan biri bo’lgan.
Ertak aytuvchilar vaziyatga, auditoriyaga qarab, ya’ni tinglovchilarning kimlar 
ekanligiga qarab, ertakning voqeasini bir oz o’zgartirib, tarbiyaviy maqsadlarda 
o’zgarishlar kiritib hikoya qilganlar.
Fantastikasiz ertak yo’q. Ertakchi doimo haqiqatni bo’rttirib, voqealarni
o’ta fantastik liboslarda bayon etadi. Bizning nazarimizda, tasvir ob’ekti
me’yoridan   oshirilib,   buzib   berilayotgandek   tuyulishi   mumkin.   Aslida   bunday
emas.   Ertaklarda   hayot   voqeligi   fantastik   libosda   beriladi.  Bunday   libos   xalqimiz
uchun   istalgan   maqsad   va   g’oyalarni   ilgari   surish   uchun   qulayliklar   tug’diradi.
Ertaklarni o’qir ekanmiz, biz ajoyib va g’aroyib o’lkalarga safar qilamiz, devlar va
ajdaholar, sehrgar va jodugarlarni uchratamiz. Ammo ertak nihoyasiga yaqinlashib
borar   ekan,   biz   hayotiy   voqealarga   qaytamiz.   Ertak   qahramonlari   barcha   yovuz
kuchlar ustidan g’alaba qilganligi bizni quvontiradi, yengil nafas olamiz. 
2.2 Boshlang’ich sinflarda ertakni o’rganishda pedagogik
texnologiyalardan foydalanish
27 Ertaklarning qiziqarli va ta’sirli bo’lishini ta’minlashda boshqa janrlarning o’rni va
ahamiyati   katta   bo’ladi.   Chunki   ertaklar   bag’ridan   qo’shiqlar,   topishmoqlar,   tez
aytishlar,   maqol   va   matallar   o’rin   olar   ekan,   ertaklar   tag’in   ham   mazmunli   va
tarbiyaviy   ahamiyat   kasb   etuvchi   asarlar   bo’ladilar.   Masalan,   ayrim   ertaklarda
maqollar ko’p qo’llaniladi, hatto maqollar ertakning nomiga aylanishi
ham mumkin. «Botir echki» ertagida «o’zingni bil, o’zgani qo’y», “Qambarjon» 
ertagida «Itining fe’li egasiga ma’lum», «Hasan va Zuhra» ertagida; «Qush tilini 
qush biladi» maqollari ertakning badiiyligini oshirib qolmasdan, balki uning 
g’oyasini ham oydinlashtirgan.
Ertaklarning qiziqarli va o’qimishli bo’lishida topishmoq janrining ham hissasi 
bor. Ertaklarning qahramonlari sehrli vositalarni qo’lga kiritish uchun yoki 
malikaga uylanish uchun topishmoqning javobini topishlariga to’g’ri keladi. 
Masalan, «Baliqchi va Malika» ertagining qahramoni sehrli kavushni qo’lga 
kiritish uchun sehrgarning uchta topishmog’ini topishi kerak edi. Bular
quyidagilar:   «Qanday   narsa   suvdan   chiqadi-yu,   qaytib   suvga   tushmaydi?   Baliq);
«Qanday   narsa   suvga   tushadi-yu,   qaytib   chiqmaydi?   (Yomg’ir);   «Qanday   narsa
suvga   tushadi-yu,   yana   qaytib   chiqadi,   ammo   hech   yeriga   suv   tegmaydi   (Oy)
Ko’rinib   turibdiki,   topishmoqlarning   ertak   tarkibida   uchrashi,   bu   ertaklarning
o’quvchilarini tag’in ham qiziqtiradi, o’ylantiradi, fikr qilishga majbur qiladi. Ular
javoblarni  bilib olganlaridan keyin qoyil qoladilar, ularning zehni ortadi, saviyasi
yuqorilashib boradi.
Ertaklarda   maqol,   matal,   topishmoq,   qo’shiqlarning   uchrashi   ertaklarning
badiiyligini oshiradi, o’quvchining dunyoqarashini kengaytiradi, qisqasi, ertakning
o’quvchi ongiga oson singishiga yordam beradi.
Madaniy-ma’naviy,   badiiy   ozuqa   olishning   imkoniyatlari   ko’p   bo’lgan   bizning
davrimizda   ham   ertaklar   o’z   ahamiyatini   yo’qotgani   yo’q.   Hozir   ham   bolalar   bor
oilalarda kunda bir-ikki ertak aytiladi. Radio va televidenie orqali ertaklar hikoya
qilinadi   yoki   ular   asosidagi   filmlar   namoyish   qilinadi.   Bolalarning   eng   sevimli
asarlari ham ertaklarga to’g’ri keladi.
28 Boshlang’ich   sinflarning   o’qish   darslarida   garchi   ilmiy   jihatdan   bo’lmasada,
amaliy jihatdan turli  janrga mansub asarlar o’qib o’rganiladi. O’qish darsliklarga,
asosan,   hikoya,   she’r,   ertak,   masal,   maqol,   doston,   rivoyat   va   topishmoq   kabi
janrdagi   asarlar   kiritilgan.   Bulardan   tashqari,   ilmiy-ommabop   asarlar   ham
o’qitiladi.   Turli   janrdagi   badiiy   asarlar   qurilishi,   uslubi   jihatidan   o’ziga   xos
xususiyatlarga   ega   bo’lib,   ularning   o’quvchilarga   ta’siri   ham   har   xil   bo’ladi.
Tabiiyki,   har   bir   janrga   oid   asar   matni   lingvistik   jihatdan   ham   o’ziga   xos
xususiyatlarga   ega.   Masalan,   she’riy   asarlar   matni   hikoya   matnidan,   ertak   matni
she’r   matnidan,   ilmiy-ommabop   maqola   matni   masal   janriga   taaluqli   asarlar
matnidan   tubdan   farq   qiladi.   Topishmoq   predmet,   voqea-hodisalar   o’rtasidagi
o’xshashlikni  taqqoslash  orqali  o’zlashtirilsa,  maqollar   mazmuni  hayotiy  misollar
vositasida   sharhlashni   taqozo   etadi.   Shunga   ko’ra,   turli   janrdagi   badiiy   asarlarni
o’qishda o’qituvchidan unga mos usullar tanlash talab etiladi. Xalq og’zaki ijodida
ertak   janrining   bolalar   tomonidan   yaxshi   qabul   qilinib,   qiziqib   o’qilishining
sabablaridan biri ertak tilining ta’sirchanligi, o’tkirligi, ma’nodorligi va xalq tiliga
yaqinligidir.   Ertaklarning   ko’pchiligida   real   hayot   tasviri   sarguzasht   elementlar
bilan   qo’shilib   ketadi.   Ertakning   o’tkir   maroqli   syujeti,   voqea   rivojidagi
favqulodda   ajoyib   vaziyat   bolalarni   maftun   qiladi,   undagi   mard,   kuchli,   topqir,
dovyurak,   chaqqon   qahramonlar,   ertakning   g’oyaviy   yo’nalishi,   unda   ezgulik
kuchining   -   yaxshilikning   doimo   g’alaba   qilishi   bolalarni   o’ziga   tortadi.   Ertakda
qabul   qilingan   hikoya   qilish   shakli   bir   xil   so’z   va   iboralarning   qayta-qayta
takrorlanib turishi,
ohangdorligi, tilining ta’sirchanligi, ifoda vositalarining jonliligi, bolalar uchun 
juda qiziqarlidir. Ertakda qatnashuvchilar ko’pincha rahmdil, saxiy, adolatli hamda
ularning aksi bo’lgan yovuz, baxil, ochko’z obrazlarga bo’linadi.
Ertakning pedagogik qiymati shundan iboratki, o’quvchilar unda to’g’rilik, halollik
g’alaba qilganidan, kambag’al kishilar qiyinchilikdan qutilganidan, ya’ni yaxshilik,
ezgulik ro’yobga chiqqanidan va yomonlik, yovuzlik mahkumlikka uchraganidan 
quvonadilar. Ular hayotda ham doimo shunday bo’lishini istaydilar.
29 Masalan,   «Halollik»   ertagida   (3-sinf)   asosiy   fikr   kambag’allarga   yordam
ko’rsatish,   o’z   mehnati   bilan   hayot   kechirish   bo’lib,   bu   hatto   butun   xalq   istagi
ekanligi   g’oyasi   ilgari   surilgan   bo’lsa,   «Hiylagarning   jazosi»   ertagida   (4-sinf)
soddadilning   to’g’riligi   hiylagarning   makri   ustidan   g’olib   kelishi,   xiyonat   jazosiz
qolmasligi g’oyasi ilgari surilgan. Har ikki ertak ham to’g’riso’zlilikning g’alabasi
bilan   yakunlanadi.   Bunday   g’alaba   maishiy   ertaklardan   tashqari,   sehrli   ertaklarda
ham   ifodalangan.   Ertak   bolalarda   qahramonlarning   xatti-harakatini   muhokama
qilib,   baholash   ko’nikmasini   o’stirishi   bilan   birga   yaxshilikning   doimo   g’alaba
qozonishiga   ishonch   uyg’otadi.   O’quvchilar   ertakni   tahlil   qilish   jarayonida
«Kishilardagi   qanday   sifatlar   sizga   yoqdi?   (yoki   yoqmadi?)   Nima   uchun?   nima
uchun   jazolandi?   (yoki   rag’batlantirildi?   Nima   uchun   ertakdagi   ba’zi
qahramonlarga   hatto   tabiat   kuchlari   ham   yordam   beradi?   (yoki   ba’zilaridan   yuz
o’giradi   kabi   savollarga   javob   topish   jarayonida   mushohada   qiladilar,   muhokama
qilib, xulosaga keladilar.
Boshlang’ich sinflarda hayvonlar haqidagi ertaklar ko’proq o’qitiladi.
«Bo’rining tabib bo’lgani haqida ertak» (Anvar Obidjon), «Ko’zacha bilan tulki»,
«Olapar, Mosh, Musicha» kabi ertaklar aniq hayotiy hikoyalar tarzida o’qitiladi va
tahlil qilinadi. Ertak matni ustida ishlashda tanlab o’qish, savollarga javob berish,
o’quvchilarning   o’zlari   ertak   mazmuniga   oid   savollar   tuzib,   javob   berishlari,   reja
tuzish, qayta hikoyalash,  ijodiy davom  ettirish, ertak aytish, qahramonlarni grafik
tasvirlash   kabi   ish   turlaridan   foydalaniladi.   Bunday   ertaklarda   hayvonlarning
odatlari   tahlil   qilinadi,   ammo   ularni   kishilar   xarakteriga   taqqoslash   tavsiya
qilinmaydi.   Maktab   tajribasidan   ma’lumki,   kichik  yoshdagi   o’quvchilar   ertakdagi
hayvonlar   gapirmasligini,   tulki   va   turna   bir-birinikiga   mehmonga   bormasligini
yaxshi   biladilar,   ammo   ertaklar   dunyosini   hayotiy   hikoya   kabi   qabul   qiladilar.
Ertakni o’qib tahlil qilganda, barcha ishlar uning mazmunini yaxshi idrok etishga, 
30 Xulosa
Maktab   o’quvchini   o’qish   malakasi   bilan   qurollantirish   bilan   bir   qatorda   kitobni
mustaqil   o’qiy   oladigan,   uni   tushunadigan,   ma’lum   bir   mavzuga   oid   kitoblarni
tanlay   oladigan,   gazeta   va   jurnallarni   ham   mustaqil   o’qiydigan   faol   kitobxonni
tarbiyalaydi. Shu jihatdan sinfdan tashqari o’qish tarbiyaning asosiy quroli sifatida
xizmat   qiladi,   ko’p   narsani   bilishga   havasni   oittiradi.   Sinfdan   tashqari   o’qish
darslarida o’quvchilarni kitobga, badiiy asarlarga qiziqishini uyg’otish maqsadida,
ularni   ongli   kitobxonlar   bo’lib   yetishishlari   uchun   turli   janrdagi   asarlar   bilan
tanishtirib   boriladi.   Sinfdan   tashqari   o’qishning   maqsadi   o’qish   malakalarini
takomillashtirish,   kitob   tanlay   oladigan,   muntazam   kitob   o’qiydigan,   o’qilgan
kitobni   to’g’ri   baholay   oladigan   ongli   kitobxonni   tarbiyalashdir.   Sinfdan   tashqari
o’qish   mashg’ulotlari   o’qish   darslari   bilan   bog’lab   olib   boriladi.   o’qituvchi
rahbarligi   ostida   avval   mavzuga   oid   bir   necha   kitob   bilanm   tanishsalar,   so’ngra
bolalarning qiziqishlariga yaqin har xil mualliflarning bir mavzuga doir kitoblarini
mustaqil   tanlab   olishga   o’tadilar.   Bunga   asosan   o’qituvchi   o’quvchilar   bilan
maktab  kutubxonasiga,   3-4-   sinflardan   boshlab   tuman  yoki   shahar   kutubxonasiga
sayohat   uyushtirib,   bolalar   adabiyoti   bilan   muntazam   tanishtirib   boraradi.
Shuningdek   bolalar   gazeta   va   jurnallari   ham   o’quvchilarga   ertak,   hikoyalar
o’qishga   yordam   beradi.   Xalqimizning   tarixi,   uning   urf-odatlari,   moddiy   va
ma’naviy   boyliklari,   barcha   orzu   istaklari   yillar   davomida   yaratilgan   ertaklarida
saqlanib kelmoqda. Kishilar o’z orzu havaslarini yosh avlodlarda, izlarida ko’rishni
istaydilar.   Shu   sababdan   ham   o’quvchilarga   ertaklarni   o’qishga   tavsiya   qilinadi.
Ertak   o’qigan   bolalar   qiyinchilikni   yengishga,   botir,   jasur   bo’lishga   intiladilar.
O’quvchilar   yer   yuzidagi   barcha   insonlarning   men   bir   bo’lagiman,   men   o’z
xalqimga   qilayotgan   ishlarim   bilan   ularga   munosib   bo’lib   ulg’ayishim   kerak
desalargina   o’z   xalqini   munosib   farzandlari   bo’la   oladilar.   Ertaklar   yosh   avlodni
ana shu ruhda tarbiylaydigan baynalminal badiiy quroldir.
Ertak   matni   ustida   ishlashda   tanlab   o’qish,   savollarga   javob   berish,
o’quvchilarning   o’zlari   ertak   mazmuniga   oid   savollar   tuzib,   javob   berishlari,   reja
tuzish,   qayta   hikoyalash,   ijodiy   davom   ettirish,   ertak   aytish,   qahramonlarni   grafi
31 tasvirlash kabi ish turlaridan foydalaniladi. Ertak bolalarda personajlarning xatti -
harakatini   muhokama   qilib,   baholash   ko’nikmasini   o’stiradi.   Boshlang’ich   sinf
o’quvchilarida   ijobiy   fazilatlarni   tarbiyalashda   ham   ertaklardan   foydalanish   eng
yaxshi usuldir. Chunki bolalar ertaklarni sevadilar, katta qiziqish bilan tinglaydilar,
ertak   qahramonlariga   o’xshagilari   keladi.   O’zlari   yoqtirgan   qahramonlarga
o’xshashni   xohlagan   bolajonlar   albatta   bu   qahramonlarning   yaxshi   xulq-
atvorlariga,   mard   va   jasurligiga,   aqlli   va   farosatliligiga,   mehnatkash   va
uddanburonligiga   ham   ahamiyat   beradilar,   bu   fazilartlarni   o’zlarida   tarbiyalashga
harakat qiladilar.
Sinfdan   tashqari   o’qish   darslari,   o’qish   samaradorligini   ijobiy   tomonga   ta’sir
qilishning   eng   qulay   usulidir.   Sinfda   va   sinfdan   tashqari   o’qish   darslari
boshlang’ich   sinflarda   o’tiladigan   barcha   predmet   dasturlarining   bo’limlari   bilan
bevosita   bog’liq.   O’qish   darslarida   o’tilgan   mavzular   asosida   badiiiy   kitoblar
axtarish,   asar   qahramonlarining   nomlarini   yozish,   ularni   tasvirlab   berish,   ijodiy
rasm   ishlash,   fikrni   yakunlash   uchun   mos   maqollar   yod   olish   o’quvchini   ijod
qilishga   undaydi.   Har   bir   sinfda   sinfdan   tashqari   o’qilgan   barcha   asarlarni
o’quvchilarga   mos   ravishda   biror   voqeani   sahnalashtirish   mumkin.   Bu   boladagi
nutqni   rivojlantirishga,   lug’at   boyligini   oshirishga   yordam   beradi.   Shungdek
sahnalashtirilgan asarni
tomosha   qilgan   o’quvchilarning   diqqatilari   oshib   xotiralarida   saqlash   qobiliyati
o’sadi. Hatto sahnalashtirish o’quvchini har tomonlama kasbga yo’naltiradi, ya’ni
aktiyorlik   qobiliyatini   rivojlantiradi,   suhandonlik,   rejissorlik   kabi   kasblarga
nisbatan ilk tasavvurlarni o’rgata boshlaydi. Asarni sahnalashtirish davrida albatta
o’qituvchi   rahbarlik   qiladi.   O’quvchilarni   ifodali   kitob   o’qishlari,   o’quvchilarda
zavq-shavq uyg’otib kitobga, badiiy asarga havas, uni o’qib o’rganishga intilish 
uyg’toadi.   Sinfdan   tashqari   o’qish   darslarida   o’qituvchi   o’quvchilarni   bolalar
yozuvchilari va shoirlar bilan tanishtirib borishi lozim.
32 Foydalanilgan Adabiyotlar
1. Sh. M. Mirziyoyev. Erkin va farovon demokratik O’zbekiston Davlatini 
birgalikda barpo etamiz” T “O’zbekiston” 2016-y 56b.
2. Sh. M. Mirziyoyev. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy 
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”. –T.: 
“O’zbekiston” 2017 y. -104-b.
3.Sh. M. Mirziyoyev. Qonun usutuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt 
taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O’zbekiston” 2017 y. -48-b.
4. Afzalov M., Rasulov X., Husanov Z. O’zbek xalq ertaklari. - T.: 1963.
              Axborot manbalari
1.www.pedagog.uz 
2 .www.ziyonet.uz 
3 .www.edu.uz 
33

O'qish darslarida ertaklarni o'rganish uslubiyoti

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha