O’qishda umumlashtiruvchi takrorlovchi darslarni noa’nanaviy shaklida tashkil etish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
______________________________________ UNIVERSITETI
_______________________                                    _________________________
  ______________fakulteti                                            _____________ kafedrasi 
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:____________________________________________________________
                                                   Bajardi:_________________________________
                                                   ________________ fakulteti,        guruh talabasi 
                                                   Tekshirdi ;
      Kurs ishi taqrizga
      Topshirilgan sana 
“____” _____20   y.  Kurs ishi taqrizdan 
 qaytarilgan sana
 “___” ______20   y. 
      Kurs ishi himoya 
        Qilingan sana 
    “___” ______20   y.
    Baxo “___”_______    ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)       Komissiya a’zolari;
  _____________________
  _____________________
 
                                                  ______________ - 20 
1 MAVZU:O’QISHDA UMUMLASHTIRUVCHI TAKRORLOVCHI
DARSLARNI NOA’NANAVIY SHAKLIDA TASHKIL ETISH
REJA:
KIRISH
I   –   BOB.   O‘QISHDAN   UMUMLASHTIRUVCHI   DARSLARNI   TASHKIL
ETISH   VA   O‘QISH   DARSLARIDA   NUTQ   O‘STIRISH.
         1.1. O‘qishdan umumlashtiruvchi   darslarni tashkil etish
         1.2. O’qishda umulashtiruvchi darslarning foydalari
II   –   BOB.   O’QISHDAN   UMUMLASHTIRUVCHI   DARSLARNI   TASHKIL
ETISH   VA   O’QISH   DARSLARIDA   NUTQ   O’STIRISH.
                2.1. O’qishdan umumlashtiruvchi   darslarni tashkil etish
                2.2.  Umumlashtiruvchi darslarning o’ziga xos xususiyatlari
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Umumlashtiruvchi   o„qish   darslari   qurilishi
jihatidan   o„qish   darslarining   boshqa   turlaridan   farqlanadi.   Bunday   dars   bo„lim
materiallari   o„rganib   bo„lingach   tashkil   etiladi.   Yangi   dastur   va   metodik
qo„llanmalarda  tavsiya   qilinganidek,   har   bir   o„qish   darsida   o„quvchilar   tasavvuri
va   bilimini   umumlashtirish,   malakalarini   mustahkamlashga   alohida   ahamiyat
beriladi. SHuning uchun umumlashtiruvchi darsning qurilishi  umumlashtirishning
maqsad   va   xarakteriga   qarab   belgilanadi.   O„qishdan   o„tkaziladigan
umumlashtiruvchi   dars   o„quvchilar   bilimini   bir   tizimga   solish,   o„rganilganlarni
takrorlab umumlashtirish maqsadiga xizmat qiladi. Umumlashtiruvchi dars odatda
o„qish   dasturidagi   u   yoki   bu   muhim   mavzu   yuzasidan     o„tkaziladi.
Umumlashtiruvchi dars dasturning butun bir bo„limini yakunlashga xizmat qilishi
ham   mumkin.   Umumlashtiruvchi   dars   bolalar   tasuvvuri   va   tushunchalarini
kengaytirishga   yordam   beradi;   bunday   darslarda   o„quvchilar   egallagan
bilimlarining  sinf   va   maktab  jamoasi   hayotida,   har   bir   o„quvchi   hayotida   qanday
ahamiyatga   ega   ekanini   tushunadilar.   Bu   darsda   o„qituvchi   bolalar   bilimini
bo`yitadigan   shu   mavzuga   oid   qo„shimcha   materiallar   ham   beradi.
Umumlashtiruvchi   darsda   takrorlash   ilgari   o„qilganlar   mazmunini   o„quvchilar
yodida   qayta   tiklash   emas,   balki   umumlashtiruvchi   xarakterda   bo„lishi,   bolalar
bilimini   ma lum   bir   tizimga   solishga,   ayrim   tasavvur   va   tushunchalarni   tartibga‟
solishga   yordam   berish   lozim.   SHunday   ekan,   bunday   darslar   uchun   kitobdan
o„qiganlarnigina   emas,   balki   bolalarning   kuzatishlari   natijasida   bevosita   idrok
qilingan   tabiatdagi   predmetlar   va   hodisalar,   ijtimoiy   hayot   voqealari,   shaxsiy
tajribalari   ham   material   bo„ladi.   Maktab   hayoti,   oila   mavzusiga   yoki
tabiatshunoslikka oid mavzuga bag„ishlangan umumlashtiruvchi darsning vazifasi
kitob   materialini   o„quvchilarning   kuzatishlari,   ekskursiyalar   jarayonida   olgan
bilimlari bilan bog„lash hisoblanad i.  
Kurs ishining ob’ekti va predmeti:  Boshlang’ich sinflarda matn yaratishni
shakllantirish  kurs ishining predmeti  matn yaratish haqida fikrga ega bo’lish
3 Kurs ishining maqsadi va vazifalari : Matn yaratishdan  maqsad :
 fikrlash doirasini kengaytrish,
 o’quvchilarni izlanuvchanlikka undash, 
 ularni ko’proq ma’lumotga ega bo’lishi ta’minlash
 darsda ularning erkin fikrlashini oshirish
Kurs ishining hajmi va tuzilishi. 
4 I – BOB  O‘QISHDAN UMUMLASHTIRUVCHI DARSLARNI TASHKIL
ETISH VA O‘QISH DARSLARIDA NUTQ O‘STIRISH.
1.1. O‘qishdan umumlashtiruvchi   darslarni tashkil etish  
Umumlashtiruvchi darslarda ish turlari xilma-xil bo„lib, ko„rilgan va 
kechirilganlar yuzasidan, illyustrativ materiallarni (rasmlar, misollar) ko„rsatish va
tahlil qilish, o„quvchilarning ayrim asarlardan parchalar o„qishi, ekskursiya va 
kuzatishlar asosida o„quvchilarning og„zaki hikoyasi kabilardan foydalaniladi. 
Umumlashtiruvchi dars uchun ish turi darsning aniq maqsadidan kelib chiqib 
tanlanadi. O„quvchilar muayyan mavzu ustida ishlab, o„qiganlari, ko„rganlari, 
eshitganlari, kuzatganlari haqida o„z fikr-mulohazalarini dadil va erkin aytish 
imkoniyatiga ega bo„lsinlar. Masalan, ma lum bir mavzuni yakunlab o„tkazilgan ‟
umumlashtiruvchi darsda bolalar kitobdan shu mavzuga oid o„qigan hikoya va 
maqollardan qaysi biri qiziqarliroq ekanini, shuningdek, u yoki bu qikoya yoki 
maqolda qatnashuvchi shaxslar, ularning xulq-atvorlari haqida o„z fikrlarini 
aytadilar, ayrim zaruriy hollarda o„qilgan asar mazmunini qisqa bayon qiladilar. 
Agar mavzuni o„rganish jarayonida o„quvchilar bilan ekskursiya o„tkazilgan 
bo„lsa, ular ekskursiyada ko„rganlaridan nimalar qiziqarli bo„lganini, qaysilari 
kuchli taassurot qoldirganini aytib berishlariga o„qituvchi yordam beradi. Bular 
o„quvchilar tafakkurini faollashtiradi, ularni mustaqil fikrlashga o„rgatadi, 
o„stiruvchi ta`limning asosiy shartlaridan biri 4 - sinfda Vatan haqida bo`lim 
beradigan “Ulug` va aziz Vatanim, mangu bo`l omon” “Mangulikka tatigulik kun” 
( Safar Barnoyev) “Iqboli buyuksan” (Abdulla Oripov), “Qodir boboning orzusi” 
(T.Xayit), “Na`matak haqida qo`shiq” (T. Ilhomov), “Xarita” ( N. Qobil), “Kichik 
Vatan” (A.Jo`rayev) she r va hikoyalari o„qilgandan keyin o„tkaziladigan 	
‟
umumlashtiruvchi darsning vazifasi o„quvchilarning o„qiganlarini, Vatan bo„ylab 
qilgan sayohatlari jarayonida ko„rganlari, kuzatganlari bilan bog„lab umumiy 
xulosa chiqaradilar. Bunda o„quvchilarning shaxsiy tajribasi, oila va maktab, 
shahar hayoti haqidagi bilimlari katta ahamiyatga ega. Bunday darslarda umumiy 
xulosani o„qituvchining yordamisiz o„quvchilarning o„zlari mustaqil ravishda 
5 chiqarishlari juda muhim bo„lib, bu ularning kelajakka ishonchlarini shakllantirish 
uchun mustahkam asos hisoblanadi. “O„qish kitobi” darsliklarida berilgan savol va
topshiriqlar bolalar qiziqishlariga yaqin, ularning yosh xususiyatlariga mos, 
shuning uchun ular yuzasidan bolalar to„g„ri yakun va umumiy xulosa chiqara 
oladilar. Mustaqil xulosa chiqarish tarbiyalovchi ta`limda muhim ahamiyatga ega 
Umumlashtiruvchi darsni muvaffaqiyatli o„tkazish unga o„qituvchining qanday 
tayyorgarlik ko„rganiga bog„liq. Bunday darsda juda ko„p material yuzasidan 
umumiy xulosa chiqarishni rejalashtirish mumkin emas; bu darsga ko„p material 
yuklash o„quvchilar diqqatini tarqatib yuboradi, idrok etish qobiliyatlarini 
pasaytiradi va faol fikrlash imkonini chegaralaydi. O„qituvchi umumlashtiruvchi 
darsda o„quvchilardan nimalarni so„rashni, mavzu yuzasidan yana nimalarni 
umumlashtirishni belgilab oladi; darsning maqsadi haqida o„ylab, bolalar tafakkuri
va faoliyatini faollashtirishga ta`sir etadigan ish turlaridan foydalanishni 
rejalashtiradi. Umumlashtiruvchi darsni o„qish dasturidagi har bir mavzu 
o„rganilgandan so„ng o„tkazish shart emas. Uni faqat o„qish darsining muhim va 
katta bo„limi materiallari o„rganilgandan keyin o„tkazish maqsadga muvofiq. 
Mavzularni o„rganish davrida foydalanilgan ko„rgazmali qo„llanmalardan, savol 
va topshiriqlardan, ekskursiya, kuzatish, uchrashuv va suhbat materiallaridan 
umumlashtiruvchi darslarda shundayligicha − bir xilda foydalanish tavsiya 
etilmaydi. Umumlashtiruvchi dars oldiga qo„yilgan vazifalarni muvaffaqiyatli 
amalga oshirish uchun o„qituvchi kundalik mashg„ulotlarda foydalanilgan juda 
ko„p materiallardan har bir mavzu uchun juda muhim va xarakterlilarni tanlashi, 
o„quvchilar mustaqil xulosa chiqara olishlariga va o„z fikr-mulohazalarini 
mustaqil ravishda bayon etishga imkoniyatni ekskursiya va kuzatishda yozgan 
xotiralarni (agar bo„lsa) o„qib chiqishlari, ilgari tayyorlangan rasmlarini 
yig„ishlari, kitobdagi materiallarni ko„zdan kechirib, qiziqarli o„rinlarini 
belgilashlari, u yoki bu asardan ayrim parchani yodlashlari yoki matnga yaqin 
bayon etishga tayyorlanishlari lozim. “Ulug` va aziz Vatanim, mangu bo`l omon” 
bo`limi yuzasidan umumlashtiruvchi darsni tashkil qilishda darsga quyidagicha 
6 maqsad qo`yish mumkin: 1. O„quvchilarning “Ulug` va aziz Vatanim, mangu bo`l 
omon” bo„limi yuzasidan olgan bilimlarini aniqlash va hayot bilan bog`lash 
ko`nikmalarini o`stirish. 2. O`quvchilarga “Ulug` va aziz Vatanim, mangu bo`l 
omon” bo„limida o`qilgan asarlarning mavzu yuzasidan umumiyligi va xususiy 
tomonlarini aniqlatish orqali umumlashtirish qobiliyatlarini rivojlantirish. 3. 
Bo„lim yuzasidan egallagan bilimlarning hayotdagi ahamiyatini anglashlariga 
erishish. MUHOKAMA Darsning maqsadidan kelib chiqib, suhbat, tarmoqlash, 
mustaqil ish metodididan, metodlaridan foydalanish maqsadga muvofiq. Darsda 
sinf o„quvchilari bir necha guruhga bo„linadi. Har bir guruhga asarlar janriy 
xususiyatga ko`ra bo`lib beriladi. Masalan: 1-guruh ilmiy-ommabop asarlar ustida 
ishlaydi. Guruh nomi: «Mangulikka tatigulik kun» deb nomlanadi. 2-guruh sahna 
va she riy asarlar ustida ishlaydi. Guruh nomi “Iqboli buyuksan” deb nom berish ‟
mumkin. 3- guruhning nomi - “Qodir boboning orzusi – bu mening orzuim”. 4- 
guruhning nomi - “Mening uyim – mening kichik Vatanim”. 5- guruhning nomi - 
“Sayohatchilar – Vatan bo`ylab”. O„qituvchi har bir guruhni savol-topshiriqlar 
bilan ta`minlaydi. Savoltopshiriqlar dars vaqtida konvertda guruh sardoriga 
beriladi. Topshiriqlarni o„quvchilar darsda jamoa bo„lib bajaradilar. 1-tur 
topshiriq. 1-guruh uchun «Mangulikka tatigulik kun» asari yuzasidan savollar 
tuzing va 2-guruh a zolaridan javob oling. 2-guruh uchun “Iqboli buyuksan” 	
‟
mavzusini yoritish uchun bo`limda o`rganilgan asarlar yuzasidan savol-topshiriqlar
tuzing va 1-guruh a zolaridan javob oling. 3- guruh uchun - “Qodir boboning 
‟
orzusi – bu mening orzuim” mavzusini yoritish uchun bo`limda o`rganilgan asarlar
yuzasidan savol-topshiriqlar tuzing va 4- guruh a zolaridan javob oling. 4- 	
‟
guruhning nomi - “Mening uyim – mening kichik Vatanim” mavzusini yoritish 
uchun bo`limda o`rganilgan asarlar yuzasidan savol-topshiriqlar tuzing va 3- guruh
a zolaridan javob oling. 5- guruhning nomi - “Sayohatchilar – Vatan bo`ylab” 	
‟
mavzusini yoritish uchun bo`limda o`rganilgan asarlar yuzasidan savol-topshiriqlar
tuzing va barcha guruhga berishi aytiladi. O„quvchilar taxminan quyidagicha 
savollar tuzadilar: 1-guruh: 1. 1991 yil 31 avgust nima uchun «Mangulikka 
7 tatigulik kun» deyiladi? 2. Mustaqillik sharofati bilan biz qaysi allomalarimizni 
tanib oldik? 3. Mustaqillik yillarida O„zbekistonda nimalar rivojlandi? 4. 
Mustaqillikka erishgach, O„zbekistonda paxtadan tashqari nima ekila boshlandi? 5.
Asakada qanday zavod qurilgan? U nimalar ishlab chiqarmoqda? 6. Siz qaysi 
allomalarimiz ijodiga qiziqasiz? Ular haqida bilganlaringizni so`zlab bering. 
Tarixiy obidalar saqlanib qolgan shaharlar nomini yozing. 
___________________________________________________ 
___________________________________________________ 2- guruh: 1. 
“Iqboli buyuksan” degan birikmaning ma`nosini misollar bilan tushuntirib bering. 
2. Baxtli, omadli, muvaffaqiyatli kelajakka erishish uchun nimalar qilish kerak? 3. 
“Iqboli buyuksan” she`ri muallifi siz haqingizda nimalar degan? 4. Siz yoshlardan 
Vatanimiz nimalarni umid qilmoqda? Bu haqda qaysi asarda o`z ifodasini topgan? 
Fikringizni asardan misollar keltirib asoslang. 3- guruh: 1. Qodir bobo nimalarni 
o`ylab qayg`urdi? Qodir boboning orzusiga munosabatingizni bildiring. 2. Siz 
nimalarni orzu qilyapsiz? Bunga nima sabab bo`ldi? 3. Hamma ham orzusiga 
erishadimi? Orzuga erishish uchun nimalar qilish kerak deb o`ylaysiz? 4. “Qodir 
boboning orzusi” asaridagi qahramonlarining kasbi nima edi? Bu kasb egalari nima
bilan shug`ullanadi? 5. Hozirgi kunda asardagi qahramonlarning kasbiga ehtiyoj 
bormi?   6. Kasb tanlashda nimalarga e`tibor berish kerak? Inson o`zining moddiy 
manfaatingizni ko`zlaysizmi? Kasb tanlashda yana qaysi tomonlarni hisobga olish 
kerak deb o`ylaysiz? 7. Kasb bilan vatanparvarlik o`rtasida qanday bog`liqlik bor? 
4- guruh: 1. Biz o`rgangan bo`limga qaysi asarlar “Mening uyim – mening kichik 
Vatanim” mavzusiga tegishli? 2. Vatan mavzusidagi qaysi asar sizning 
hissiyotingizga kuchli ta`sir ko`rsatdi? Nima uchun? 3. O`zingizning kichik 
Vataningizga bo`lgan munosabatingiz so`zlab bering. 4. Siz Vataningizning 
nimalari bilan faxrlanasiz? 
_______________________________________________ Vatanimizdagi hozirgi 
bunyodkorliklarga 1-2ta misol keltiring. 
___________________________________________________ 5- guruh: 1. 
8 “Sayohatchilar – Vatan bo`ylab” kezganda, ularning maqsadi nima bo`lgan? 2. 
Bo`limdagi qaysi asarlar kishilarni sayohatga chorlaydi? 3. To`lqin Ilhomov 
“Na`matak haqida qo`shiq” asari orqali nima demoqchi bo`lgan? 4. Normurod 
Norqobilovning “Xarita” hikoyasining bo`lim bilan qanday aloqadorligi bor? 5. 
Sizga “Xarita” hikoyasidagi qaysi qahramon yoqdi? Nima uchun yoqdi? Barcha 
guruhlar uchun o`qituvchi quyidagi turdagi topshiriqlarni berishi mumkin:   2-tur. 
Notanish matnni ifodali o`qish musobaqasi. Tanlanadigan matnlar vatan 
mavzusida va turli janrda bo`lishi lozim. Masalan: 1-guruh uchun: Ajdodlardan 
meros bo„lib qolgan tuproq, Bobolarning qon va teri tomgan tuproq. Qizg„aldoqlar
ochilganda qilmay kanda, Qir, adirlar gulxan bo„lib yongan tuproq, To„kin-sochin 
dasturxonni solgan tuproq. (Tursunboy Adashboyev) 2-guruh uchun: Alla bo„lib 
jaranglagan Ona tilim − jonu dilim. Mir Alisher bobomlardan, Meros bo„lib 
qolgan tilim Bobur Mirzo she ridan Rang va ohang olgan tilim. SHunday tildan ‟
tonar bo„lsam Yoki o„gay sanar bo„lsam, Qiyma-qiyma bo„lsin tilim. Ona tilim − 
jonu dilim. (Tursunboy Adashboyev) 3-tur. «Zinama-zina» o„yini. Bunda 
shohsupaga birinchi chiqqan guruh unga «O„zbekiston bayrog„ini» o„rnatadi. 
Savol-topshiriqlar: 1. O„zbekiston Respublikasi qachon mustaqilikka erishdi? 2. 
O„zbekistonning rivojlanib borayotganini asoslab bering. 3. O„zbekiston 
Respublikasi bayrog„ini ta riflab bering. 4. «O„zbekiston kelajagi buyuk davlat» 	
‟
gapini kim aytgan? 5. O„zbekistonni yuksaltirgan buyuk shaxslarni ayting. 6. 
O„zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qachon qabul qilingan? 7. O„zbekiston 
Respublikasi Gerbini ta riflab bering. 8. O„zbekiston Respublikasi Davlat 	
‟
madhiyasining 4 qatorini aytib bering. 4-tur. Krossvord yechish. Barcha guruh 
yechadi. Birinchi yechgan guruh g`olib sanaladi. Bo„yiga 1. Mustaqillik so„ziga 
ma nodosh so„z. (Istiqlol) 2. O„zbekiston ramzi. (Bayroq) 3. CHaqaloq 	
‟
belanadigan narsa nomi. (Beshik)  
4. Eng mo„otabar zot. (Ona) 5. Farzandiga ona aytgan qo„shiq. (Alla) 6. 
O„zbekiston ramzi. (Madhiya) Eniga 7. O„zbekiston ramzi. (Gerb) 8. 
Madhiyaga kuy bastalagan kompozitor ismi. (Mutal) 9. Kalendarь so„ziga
9 ma nodosh so„z. (Yilnoma) 10. Yulduzlar ilmi bilan shug„ullangan olim ‟
ismi. (Ulug„bek) 11. Davlat qomusi. (Konstitutsiya) 12. O„zbekiston 
avtomobili nomi. (Neksiya) 13. Avtomobil zavodi joylashgan shahar. 
(Asaka) 14. Poytaxt nomi. (Toshkent) Javoblar to„g„ri topilsa, eniga shu 
bo„limda yod olingan she r nomini o„qiysiz. (Iqboli buyuksan) 	
‟
Guruhlarning har bir tur topshiriqlari bo„yicha to„plagan ballari e`lon 
qilinadi, faol ishtirok etgan o„quvchilar rag„batlantiriladi. Dars guruhlar 
faoliyatini izohlash va baholash bilan yakunlanadi.  
    
10              1.2.Umumlashtiruvchi darslarning foydalari 
O‘qishdan   o‘tkaziladigan   umumlashtiruvchi   dars   o‘quvchilar   bilimini   bir   tizimga
solish,   o‘rganilganlarni   takrorlab   umumlashtirish   maqsadiga   xizmat   qiladi.
Umumlashtiruvchi   dars   odatda   o‘qish   dasturidagi   u   yoki   bu   muhim   mavzu
yuzasidan   o‘tkaziladi.   Umumlashtiruvchi   dars   dasturning   butun   bir   bo‘limini
yakunlashga xizmat qilishi ham mumkin. Umumlashtiruvchi dars bolalar tasuvvuri
va   tushunchalarni   kengaytirishga   yordam   beradi;   bunday   darslarda   o‘quvchilar
egallagan bilimlarining sinf   va maktab jamoasi hayotida, har bir o‘quvchi hayotida
qanday ahamiyatga ega ekanini tushunadilar. Bu darsda o‘qituvchi bolalar bilimini
boyitadigan   shu   mavzuga   oid   qo‘shimcha   materiallar   ham   berishi   mumkin.
Umumlashtiruvchi   darsda   takrorlash   ilgari   o‘qilganlar   mazmunini   o‘quvchilar
yodida   qayta   tiklash   emas,   balki   umumlashtiruvchi   xarakterda   bo‘lishi,   bolalar
bilimini   ma’lum   bir   tizimga   solishga,   ayrim   tasavvur   va   tushunchalarni   tartibga
solishga   yordam   berish   lozim   Masal   SHunday   ekan,   bunday   darslar   uchun
kitobdan   o‘qiganlarnigina   emas,   balki   bolalarning   kuzatishlari   natijasida   bevosita
idrok qilingan tabiatdagi   predmetlar va hodisalar , ijtimoiy hayot voqealari, shaxsiy
tajribalari   ham   material   bo‘ladi.   Maktab   hayoti,   oila   mavzusiga   yoki
tabiatshunoslikka oid mavzuga bag‘ishlangan  umumlashtiruvchi  darsning vazifasi
kitob   materialini   o‘quvchilarning   kuzatishlari,   ekskursiyalar   jarayonida   olgan
bilimlari   bilan   bog‘lash   hisoblanadi.
Umumlashtiruvchi darslarda ish turlari xilma-xil bo‘lib, ko‘rilgan va kechirilganlar
yuzasidan,   illyustrativ   materiallarni   (rasmlar,   misollar)   ko‘rsatish   va   tahlil   qilish,
o‘quvchilarning   ayrim   asarlardan   parchalar   o‘qishi,   ekskursiya   va   kuzatishlar
asosida   o‘quvchilarning   og‘zaki   hikoyasi   kabilardan   foydalaniladi.
Umumlashtiruvchi   dars   uchun   ish   turi   darsning   aniq   maqsadidan   kelib   chiqib
tanlanadi.   O‘quvchilar   muayyan   mavzu   ustida   ishlab,   o‘qiganlari,   ko‘rganlari,
eshitganlari,   kuzatganlari   xaqida   o‘z   fikr-mulohazalarini   dadil   va   erkin   aytish
imkoniyatiga   ega   bo‘lsinlar.   Masalan,   ma’lum   bir   mavzuni   yakunlab   o‘tkazilgan
umumlashtiruvchi   darsda   bolalar   kitobdan   shu   mavzuga   oid   o‘qigan   hikoya   va
11 maqollardan   qaysi   biri   qiziqarliroq   ekanini,   shuningdek ,   u   yoki   bu   qikoya   yoki
maqolda   qatnashuvchi   shaxslar,   ularning   xulq-atvorlari   haqida   o‘z   fikrlarini
aytadilar,   ayrim   zaruriy   hollarda   o‘qilgan   asar   mazmunini   qisqa   bayon   qiladilar.
Agar   mavzuni   o‘rganish   jarayonida   o‘quvchilar   bilan   ekskursiya   o‘tkazilgan
bo‘lsa,   ular   ekskursiyada   ko‘rganlaridan   nimalar   qiziqarli   bo‘lganini,   qaysilari
kuchli   taassurot   qoldirganini   aytib   berishlariga   o‘qituvchi   yordam   beradi.   Bular
o‘quvchilar   tafakkurini   faollashtiradi,   ularni   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatadi,
o‘stiruvchi   ta’limning   asosiy   shartlaridan   biri   hisoblanadi.
4   -   sinfda   Vatan   haqida   bilim   beradigan   “O‘zbekiston   -   Vatanim   manim”
mavzusida   berilgan   “Serquyosh   o‘lka”   she’ri   (Z.Diyor),   “Toshkentnoma”
(MASALSHayxzoda),   “Dehqon   bobo   va   o‘n   uch   bolakay   qissasi”   (A.Oripov),
“Xarita”   (N.Norqobilov),   “Madrlik   va   aql   yorug‘ligi”   (MASALA’zam)   she’r   va
hikoyalari   o‘qilgandan   keyin   o‘tkaziladigan   umumlashtiruvchi   darsning   vazifasi
o‘quvchilarning   o‘qiganlarini,   Vatan   bo‘ylab   qilgan   sayohatlari   jarayonida
ko‘rganlari,   hozirda   ko‘rayotganlari   bilan   bog‘lab,   umumiy   xulosa   chiqaradilar.
Bunda   o‘quvchilarning   shaxsiy   tajribasi,   oila   va   maktab,   shahar   hayoti   haqidagi
bilimlari katta ahamiyatga ega. Bunday darslarda umumiy xulosani o‘qituvchining
yordamisiz   o‘quvchilarning   o‘zlari   mustaqil   ravishda   chiqarishlari   juda   muhim
bo‘lib,   bu   ularning   kelgusi   ishonchlarini   shakllantirish   uchun   mustahkam   asos
hisoblanadi.   “O‘qish   kitobi”   darsliklarida   berilgan   savol   va   topshiriqlar   bolalar
qiziqishlariga   yaqin,   ularning   yosh   xususiyatlariga   mos,   shuning   uchun   ular
yuzasidan   bolalar   to‘g‘ri   yakun   va   umumiy   xulosa   chiqara   oladilar.   Mustaqil
xulosa chiqarish tarbiyalovchi ta’limda muhim ahamiyatga ega. Umumlashtiruvchi
darsni   muvaffaqiyatli   o‘tkazish   unga   o‘qituvchining   qanday   tayyorgarlik
ko‘rganiga   bog‘liq.   Bunday   darsda   juda   ko‘p   material   yuzasidan   umumiy   xulosa
chiqarishni   rejalashtirish   mumkin   emas;   bu   darsga   ko‘p   material   yuklash
o‘quvchilar   diqqatini   tarqatib   yuboradi ,   idrok   etish   qobiliyatlarini   pasaytiradi   va
faol   fikrlash   imkonini   chegaralaydi.   O‘qituvchi   umumlashtiruvchi   darsda
o‘quvchilardan   nimalarni   so‘rashni,   mavzu   yuzasidan   yana   nimalarni
12 umumlashtirishni belgilab oladi; darsning maqsadi haqida o‘ylab, bolalar tafakkuri
va   faoliyatini   faollashtirishga   ta’sir   etadigan   ish   turlaridan   foydalanishni
rejalashtiradi.
Umumlashtiruvchi   darsni   o‘qish   dasturidagi   har   bir   mavzu   o‘rganilgandan   so‘ng
o‘tkazish   shart   emas.   Uni   faqat   o‘qish   darsining   muhim   va   katta   bo‘limi
materiallari   o‘rganilgandan   keyin   o‘tkazish   maqsadga   muvofiq.   Mavzularni
o‘rganish   davrida   foydalanilgan   ko‘rgazmali   qo‘llanmalardan,   savol   va
topshiriqlardan,   ekskursiya,   kuzatish,   uchrashuv   va   suhbat   materiallaridan
umumlashtiruvchi   darslarda   shundayligicha   −   bir   xilda   foydalanish   tavsiya
etilmaydi.   Umumlashtiruvchi   dars   oldiga   qo‘yilgan   vazifalarni   muvaffaqiyatli
amalga   oshirish   uchun   o‘qituvchi   kundalik   mashg‘ulotlarda   foydalanilgan   juda
ko‘p   materiallardan   har   bir   mavzu   uchun   juda   muhim   va   xarakterlilarni   tanlashi,
o‘quvchilar mustaqil xulosa chiqara olishlariga va o‘z fikr-mulohazalarini mustaqil
ravishda   bayon   etishga   imkoniyatni   ekskursiya   va   kuzatishda   yozgan   xotiralarni
(agar bo‘lsa) o‘qib chiqishlari, ilgari tayyorlangan rasmlarini yig‘ishlari, kitobdagi
materiallarni ko‘zdan kechirib, qiziqarli o‘rinlarini belgilashlari, u yoki bu asardan
ayrim   parchani   yodlashlari   yoki   matnga   yaqin   bayon   etishga   tayyorlanishlari
lozim.
4.2. O‘qish darslarida nutq o‘stirish.
Ma’lumki,   nutq   tafakkur   bilan   bog‘liq,   shuning   uchun   u   tafakkur   bilan   uzviy
o‘stiriladi. Darsda o‘qilgan asarni o‘quvchilar   ongli tushunishi , asosiy mazmunini,
g‘oyasini   anglab   yetishi   uchun   analiz,   sintez,   taqqoslash,   umumlashtirish   kabi
mantiqiy usullar qo‘llanadi.  O‘qilgan asarni analiz qilishda har xil ish uslublaridan
foydalaniladi.   Bolalar   hikoyadagi   asosiy   qatnashuvchi   shaxslarni   aytadilar,
o‘qituvchi rahbarligida asar rejasini tuzadilar. Qatnashuvchi shaxslarni o‘quvchilar
har   xil   tartibda   aytishlari   mumkin,   ammo   o‘qituvchi   ularni   asarda   qatnashish
tartibida   aytishni   so‘raydi.   Natijada   o‘qituvchi   rahbarligida   hikoyaning   chizmasi
tuziladi.   O‘qituvchi   bergan   savollar   yordamida   asarlarning   mazmuni   aniqlanadi.
13 Shunday   qilib,   asar   mazmuni   bilan   birinchi   tanishish   o‘quvchilardan   ongli
ishlashni,   ya’ni   voqealarni,   qatnashuvchilar   tarkibini   analiz   qilishni   talab   etadi.
O‘qish   bilan   bog‘liq   holda   bajariladigan   bunday   mantiqiy   ishlar   asta-sekin
murakkablasha   boradi.   Boshlang‘ich   sinflarning   o‘qish   darslarida   o‘quvchilar
nutqini   o‘stirish  vositalaridan   biri  turli  uyushtirilgan  qayta   hikoyalashdir.  Maktab
tajribasida   to‘liq,   qisqartirib,   tanlab   va   ijodiy   qayta   hikoya   qilish   turlari   mavjud.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matnni   to‘liq   yoki   matnga   yaqin   qayta
hikoyalash ancha oson , boshqa turlari esa nisbatan qiyinroqdir. Qayta hikoyalashda
o‘qilgan   hikoya   mazmuni   yuzasidan   o‘qituvchining   savoli,   o‘quvchilarni
hikoyaning   detallari   haqida,   ayrim   voqealar   o‘rtasidagi   bog‘lanishning   sabab-
natijalari   haqida   fikrlashga   qaratilishi   loziMasal   Asar   syujetining   rivojlanishida
qatnashuvchi   shaxslar,   ularning   xatti-harakati   asosiy   rol ь   o‘ynaydi.   O‘quvchilar
asar mazmunini unda ishtirok etuvchi shaxslar va ularning xatti-harakati, xarakterli
xususiyatlarini   tahlil   qilish   yordamida   yaxshi   anglab   yetadilar.   O‘qituvchining
savoli asar qahramonlari nima qilgani, ularning u yoki bu xatti-harakati qaerda va
qanday   sharoitda   yuz   bergani   haqida   so‘zlab   berishga,   voqealarni   izchil   bayon
qilinishga va o‘zaro bog‘liqligini yoritishga yunaltirilishi lozim. O‘quvchi o‘qilgan
asar mazmunini o‘qituvchi savoli yordamida aytib berishida faqat analizdan emas,
sintezdan  ham   foydalaniladi:   ayrim   lavhalar  o‘zaro bog‘lanadi   (sintezlanadi), bir-
biriga   taqqoslanadi,   ular   yuzasidan   muhokama   yuritiladi   va   xulosa   chiqariladi.
Ko‘pincha   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   qatnashuvchi   shaxslar   xatti-harakatini
yaxshi tushunmasliklari, ba’zan noto‘g‘ri yoki yuzaki tushunishlari natijasida asar
mazmunini   anglab   yetmaydilar.   SHuning   uchun   ham   o‘qituvchi   savolni   juda
o‘ylab   tuzishi,   u   bolani   fikrlashga ,   o‘ylashga   majbur   etadigan,   qatnashuvchi
shaxslarning   xatti-harakati,   voqealarning   bog‘lanishi   yuzasidan   muhokama
yuritishga   undaydigan,   ularni   o‘zaro   qiyoslashga,   ijobiy   va   salbiy   tomonlarini
aniqlashga   yordam   beradigan   bo‘lishi   loziMasal   O‘quvchi   asarda
qatnashuvchilarning   xatti-harakatini   qanchalik   aniq   ko‘z   oldiga   keltira   olsa,   u
hikoyaning   asosiy   mazmunini   shunchalik   chuqur   tushunadi,   shunchalik   mustaqil
14 qayta   hikoya   qilib   beradi.
Tanlab   hikoyalash   ham   bolalarning   tafakkuri   va   nutqini   o‘stirish   vositalaridan
biridir.   Tanlab   hikoyalashda   o‘quvchi:   1)   o‘qilgan   matndan   bir   qismini,   uning
chegarasini   ongli   ravishda   ajratib   so‘zlab   beradi;   2)   hikoyadan   faqat   bir   voqeani
aytib   beradi;   3)   hikoya   mazmunini   faqat   bir   syujet   yo‘nalishida   so‘zlab   beradi.
O‘quvchilarda tanlab qayta hikoyalash malakasini hosil qilishga boshlang‘ich sinf
izohli   o‘qish   darslarida   keng   qo‘llaniladigan   me todik   usullar   yordam   beradi:   1)
hikoya   qismiga   chizilgan   rasm   asosida   hikoyalash ;   2)   hikoyadati   bir   voqeani
tasvirlovchi   rasm   asosida   hikoyalash;   3)   tanlab   qayta   hikoyalashni   talab   etadigan
savollarga javob berish. O‘quvchi tanlab hikoya qilishga tayyorlanganda o‘qilgan
matnni tahlil qiladi. Bunday tahlil bolalar tafakkurini, ular nutqidagi mustaqillikni
o‘stiradi   va   o‘qilgan   matn   mazmunini   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   O‘qilgan
hikoyaga   rasm   chizishda   o‘quvchi   rassomlar   tomonidan   chizilgan   rasmlardan
o‘qilgan   asarning   mazmuniga   mos   rasm   tanlaydi   yoki   o‘zi   rasm   chizadi.   Agar
o‘quvchi   rasmni   yaxshi   chiza   olmasa,   o‘zi   chizmoqchi   bo‘lgan   rasmni   og‘zaki
tasvirlab   beradi,   ya’ni   so‘z   bilan   chizadi.   O‘qilgan   hikoyani   davom   ettirish   usuli
maktab   tajribasida   keng   qo‘llaniladi.   Bu   usul   xikoyaning   mazmuni   uni   davom
ettirishga   imkon   beradigan   asarlarda   qo‘llaniladi.
4.3.   Bolalar   uchun   eng   qiziqarli   masallar.
Qadim   zamonlardan   beri   ko‘plab   xalqlar   tez   va   tez   Masal   sifatida
foydalanganlar   samarali   usul   bolalarda   asosiy   hayotiy   tushunchalar   va
qadriyatlarni o‘rgatish. Masal qisqa hikoya bo‘lganligi sababli, bola uni oxirigacha
tinglash   uchun   sabr-toqatga   ega   bo‘ladi.   Qiziqarli   shakl   va   qiziqarli,   tushunarli
qahramonlar   kichkina   odamga:   yaxshilik   va   yomonlik   nima,   sevgi   va   kattalarga
hurmat nima va boshqa muhim narsalarni etkazadi. Masalning salbiy qahramonni
qoralamasligi,   uning   kamchiliklarini   masxara   qilmasligi,   lekin   shu   bilan   birga
baribir ularga   ishora qilishi juda muhim , shunda bola nima qilish mumkinligini va
nima   mumkin   emasligini   tushunadi.   Afsuski,   ko‘pgina   ota-onalar   rivojlanishning
dastlabki   bosqichida   farzandlari   Masallarni   shunday   idrok   eta   olmaydi,   deb
15 hisoblashadi.   Bu   fikr   noto‘g‘ri.   Masallarni   bolaga   beshikdanoq   o‘qib   berish
mumkin.   Albatta,   dastlab   u   ularni   tushunmasligi   mumkin.   haqiqiy   ma'no,   ammo,
ongsiz   darajada,   iz   har   qanday   holatda   qoladi.
Erta   yoshdanoq   Masallar   kichkina   odamda   dunyoga,   o‘ziga   va   o‘z   harakatlariga
to‘g‘ri   munosabatni   shakllantirishga   yordam   beradi.   Shunisi   ham   qiziqki,   bunday
munosabatni   shakllantirish   jarayonida   bola   sizda   bor   narsani   qadrlash   kerakligini
tushuna   boshlaydi.
Qisqa   Masallarni   o‘qish   bolalarga   o‘z   qahramonlari   bilan   quvonch   va   qayg‘uni
baham ko‘rish imkoniyatini beradi va bu, o‘z navbatida, bolani hamdardlik, mehr
va   rahm-shafqatga   o‘rgatadi.   Yaxshi   Masallar   bolani   bezovta   qiluvchi   fikrlardan
xalos   qiladi,   unga   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni   rivojlantiradi   va   ochko‘zlik   va
maqtanchoqlik namoyon bo‘lishidan voz kechishga yordam beradi. Qisqa Masallar
bolaga   hasad   yomon   ekanligini   va   agar   u   biror   narsani   xohlasa ,   buning   uchun
ishlashingiz   va   maqsadingizga   erishishingiz   kerak   bo‘lgan   tushunarli   shaklda
ko‘rsatishga   qodir.   Tabiiyki,   bu   yoshdagi   "ish"   deganda,   nazarda   tutiladi   yaxshi
xulq-atvor,   itoatkorlik,   o‘rganish   va   boshqalar.
Eng   erta   yosh   taxminan   olti   yoki   etti   yoshgacha,   qisqa   Masallar   bolalarga   o‘qish
uchun   juda   mos   keladi.   Bolaning   ularni   idrok   etishi   oson,   biroq   ayni   paytda
tasavvur   rang-barang   rasmlarni   chizadi   va   boyitiladi.   so‘z   boyligi.   Tez   orada   siz
bolaga o‘z fikrlarini  aytish  osonroq bo‘layotganini  sezasiz,  u endi  hovlida tez-tez
janjallarga   shoshilmaydi,   balki   qaror   qilishga   harakat   qiladi.   ziddiyatli
vaziyatlar   og‘zaki. Qisqasi, bir  qarashda tarixda shunchalik chuqur ma’no borki...
Gapiraman   oddiy   so‘zlar   bilan   aytganda,   ular   bolaga   hayotning   ko‘p   qirrali
ekanligini   ko‘rsatadilar   va   u   yoki   bu   hodisani   yaxshi   yoki   yomonga   bo‘lishning
ma'nosi  yo‘q. Har  qanday  vaziyatni  ko‘rib  chiqqach,  uni   sizning  foydangizga hal
qilish mumkin va umidsiz vaziyatlar ta'rifi bo‘yicha mavjud emas.
16 II – BOB.  O’QISHDAN UMUMLASHTIRUVCHI DARSLARNI TASHKIL
ETISH VA O’QISH DARSLARIDA NUTQ O’STIRISH.
2.1. O’qishdan umumlashtiruvchi   darslarni tashkil etish  
Umumlashtiruvchi   o’qish   darslari   qurilishi   jihatidan   o’qish   darslarining   boshqa
turlaridan   farqlanadi.   Bunday   dars   bo’lim   materiallari   o’rganib   bo’lingach   tashkil
etiladi.   Yangi   dastur   va   metodik   qo’llanmalarda   tavsiya   qilinganidek,   har   bir   o’qish
darsida   o’quvchilar   tasavvuri   va   bilimini   umumlashtirish,   malakalarini
mustahkamlashga   alohida   ahamiyat   beriladi.   SHuning   uchun   umumlashtiruvchi
darsning   qurilishi   o’mumlashtirishning   maqsad   va   xarakteriga   qarab   belgilanadi.
O’qishdan   o’tkaziladigan   umumlashtiruvchi   dars   o’quvchilar   bilimini   bir   tizimga
solish,   o’rganilganlarni   takrorlab   umumlashtirish   maqsadiga   xizmat   qiladi.
Umumlashtiruvchi dars odatda o’qish dasturidagi u yoki bu muhim mavzu yuzasidan
o’tkaziladi.   Umumlashtiruvchi   dars   dasturning   butun   bir   bo’limini   yakunlashga
xizmat   qilishi   ham   mumkin.   Umumlashtiruvchi   dars   bolalar   tasuvvuri   va
tushunchalarni   kengaytirishga yordam beradi ; bunday darslarda o’quvchilar egallagan
bilimlarining   sinf   va   maktab   jamoasi   hayotida,   har   bir   o’quvchi   hayotida   qanday
ahamiyatga   ega   ekanini   tushunadilar.   Bu   darsda   o’qituvchi   bolalar   bilimini
boyitadigan   shu   mavzuga   oid   qo’shimcha   materiallar   ham   berishi   mumkin.
Umumlashtiruvchi darsda takrorlash ilgari o’qilganlar mazmunini o’quvchilar yodida
qayta   tiklash   emas,   balki   umumlashtiruvchi   xarakterda   bo’lishi,   bolalar   bilimini
ma’lum   bir   tizimga   solishga,   ayrim   tasavvur   va   tushunchalarni   tartibga   solishga
yordam   berish   loziMasal   SHunday   ekan ,   bunday   darslar   uchun   kitobdan
o’qiganlarnigina   emas,   balki   bolalarning   kuzatishlari   natijasida   bevosita   idrok
qilingan   tabiatdagi   predmetlar   va   hodisalar,   ijtimoiy   hayot   voqealari,   shaxsiy
tajribalari ham material bo’ladi. Maktab hayoti, oila mavzusiga yoki tabiatshunoslikka
oid   mavzuga   bag’ishlangan   umumlashtiruvchi   darsning   vazifasi   kitob   materialini
o’quvchilarning   kuzatishlari ,   ekskursiyalar   jarayonida   olgan   bilimlari   bilan   bog’lash
17 hisoblanadi.
Umumlashtiruvchi   darslarda   ish   turlari   xilma-xil   bo’lib,   ko’rilgan   va   kechirilganlar
yuzasidan,   illyustrativ   materiallarni   (rasmlar,   misollar)   ko’rsatish   va   tahlil   qilish,
o’quvchilarning ayrim asarlardan parchalar o’qishi, ekskursiya va kuzatishlar asosida
o’quvchilarning   og’zaki   hikoyasi   kabilardan   foydalaniladi.   Umumlashtiruvchi   dars
uchun ish turi darsning aniq maqsadidan kelib chiqib tanlanadi. O’quvchilar muayyan
mavzu   ustida   ishlab,   o’qiganlari,   ko’rganlari,   eshitganlari,   kuzatganlari   xaqida   o’z
fikr-mulohazalarini   dadil   va   erkin   aytish   imkoniyatiga   ega   bo’lsinlar.   Masalan,
ma’lum bir mavzuni yakunlab o’tkazilgan umumlashtiruvchi darsda bolalar kitobdan
shu   mavzuga   oid   o’qigan   hikoya   va   maqollardan   qaysi   biri   qiziqarliroq   ekanini ,
shuningdek,   u   yoki   bu   qikoya   yoki   maqolda   qatnashuvchi   shaxslar,   ularning   xulq-
atvorlari   haqida   o’z   fikrlarini   aytadilar,   ayrim   zaruriy   hollarda   o’qilgan   asar
mazmunini   qisqa   bayon   qiladilar.   Agar   mavzuni   o’rganish   jarayonida   o’quvchilar
bilan ekskursiya o’tkazilgan bo’lsa, ular ekskursiyada ko’rganlaridan nimalar qiziqarli
bo’lganini, qaysilari kuchli taassurot qoldirganini aytib berishlariga o’qituvchi yordam
beradi.   Bular   o’quvchilar   tafakkurini   faollashtiradi ,   ularni   mustaqil   fikrlashga
o’rgatadi,   o’stiruvchi   ta’limning   asosiy   shartlaridan   biri   hisoblanadi.
4 - sinfda Vatan haqida bilim beradigan “O’zbekiston - Vatanim manim” mavzusida
berilgan “Serquyosh o’lka” she’ri (Z.Diyor), “Toshkentnoma” (MASALSHayxzoda),
“Dehqon   bobo   va   o’n   uch   bolakay   qissasi”   (A.Oripov),   “Xarita”   (N.Norqobilov),
“Madrlik   va   aql   yorug’ligi”   (MASALA’zam)   she’r   va   hikoyalari   o’qilgandan   keyin
o’tkaziladigan   umumlashtiruvchi   darsning   vazifasi   o’quvchilarning   o’qiganlarini,
Vatan bo’ylab qilgan sayohatlari jarayonida ko’rganlari, hozirda ko’rayotganlari bilan
bog’lab, umumiy xulosa chiqaradilar. Bunda o’quvchilarning shaxsiy tajribasi, oila va
maktab,   shahar   hayoti   haqidagi   bilimlari   katta   ahamiyatga   ega.   Bunday   darslarda
umumiy xulosani o’qituvchining yordamisiz o’quvchilarning o’zlari mustaqil ravishda
chiqarishlari   juda   muhim   bo’lib,   bu   ularning   kelgusi   ishonchlarini   shakllantirish
uchun   mustahkam   asos   hisoblanadi.   “O’qish   kitobi”   darsliklarida   berilgan   savol   va
topshiriqlar   bolalar   qiziqishlariga   yaqin,   ularning   yosh   xususiyatlariga   mos ,   shuning
uchun   ular   yuzasidan   bolalar   to’g’ri   yakun   va   umumiy   xulosa   chiqara   oladilar.
18 Mustaqil   xulosa   chiqarish   tarbiyalovchi   ta’limda   muhim   ahamiyatga   ega.
Umumlashtiruvchi   darsni   muvaffaqiyatli   o’tkazish   unga   o’qituvchining   qanday
tayyorgarlik ko’rganiga bog’liq. Bunday darsda juda ko’p material yuzasidan umumiy
xulosa   chiqarishni   rejalashtirish   mumkin   emas;   bu   darsga   ko’p   material   yuklash
o’quvchilar diqqatini tarqatib yuboradi, idrok etish qobiliyatlarini pasaytiradi va faol
fikrlash   imkonini   chegaralaydi.   O’qituvchi   umumlashtiruvchi   darsda   o’quvchilardan
nimalarni so’rashni, mavzu yuzasidan yana nimalarni umumlashtirishni belgilab oladi;
darsning maqsadi haqida o’ylab, bolalar tafakkuri va faoliyatini faollashtirishga ta’sir
etadigan   ish   turlaridan   foydalanishni   rejalashtiradi.
Umumlashtiruvchi   darsni   o’qish   dasturidagi   har   bir   mavzu   o’rganilgandan   so’ng
o’tkazish shart emas. Uni faqat o’qish darsining muhim va katta bo’limi materiallari
o’rganilgandan   keyin   o’tkazish   maqsadga   muvofiq.   Mavzularni   o’rganish   davrida
foydalanilgan   ko’rgazmali   qo’llanmalardan,   savol   va   topshiriqlardan ,   ekskursiya,
kuzatish,   uchrashuv   va   suhbat   materiallaridan   umumlashtiruvchi   darslarda
shundayligicha   −   bir   xilda   foydalanish   tavsiya   etilmaydi.   Umumlashtiruvchi   dars
oldiga qo’yilgan vazifalarni muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun o’qituvchi kundalik
mashg’ulotlarda   foydalanilgan   juda   ko’p   materiallardan   har   bir   mavzu   uchun   juda
muhim va xarakterlilarni tanlashi, o’quvchilar mustaqil xulosa chiqara olishlariga va
o’z   fikr-mulohazalarini   mustaqil   ravishda   bayon   etishga   imkoniyatni   ekskursiya   va
kuzatishda   yozgan   xotiralarni   (agar   bo’lsa)   o’qib   chiqishlari ,   ilgari   tayyorlangan
rasmlarini   yig’ishlari,   kitobdagi   materiallarni   ko’zdan   kechirib,   qiziqarli   o’rinlarini
belgilashlari, u yoki bu asardan ayrim parchani yodlashlari yoki matnga yaqin bayon
etishga tayyorlanishlari lozim.  
19            2.2.Umumlashtiruvchi darslarning o’ziga xos xususiyatlari
Umumlashtiruvchi o’qish darsi qurilishi jihatidan boshqa darslardan farqlanadi. 
Bunday darslar har bir sinfda 4-5 marta o’tkaziladi.
Yangi dastur va metodik qo’llanmalarda   tavsiya qilinganidek, har bir o’qish 
darsida o’qilgan asar haqidagi o’quvchilar tasavvuri va bilimini umumlashtirish, 
malakalarini mustahkamlashga alohida ahamiyat beriladi, shuning uchun 
umumlashtiruvchi darsning qurilishi umumlashtirishning maqsadi va xarakteriga 
qarab belgilanadi.
O’qishdan o’tkaziladigan umumlashtiruvchi dars o’quvchilar bilimini sistemaga 
solish, o’rganilganlarni takrorlab umumlashtirish maqsadiga xizmat 
qiladi.   Umumlashtiruvchi dars, odatda, o’qish dasturidagi biror muhim mavzu 
yuzasidan o’tkaziladi. Umumlashtiruvchi dars dasturning butun bir bo’limini 
yakunlashga xizmat qilishi ham mumkin.
Umumlashtiruvchi dars bolalar tasavvuri va tushunchalarini kengaytirishga 
yordam beradi; bunday darslarda o’quvchilar egallagan bilimlarining sinf va 
maktab jamoasi hayotida, har bir o’quvchi hayotidagi ahamiyatini tushunadilar. Bu
darsda o’qituvchi bolalar bilimini boyitadigan qo’shimcha materiallar berishi ham 
mumkin. Umumlashtiruvchi darsda takrorlash ilgari o’qilganlarning mazmunini 
o’quvchilar   yodida qayta tiklash emas , balki umumlashtiruvchi xarakterda bo’lishi,
bolalar   bilimini sistemalashtirishga, ayrim tasavvur va tushunchalarni tartibga 
solishga yordam berishi lozim. Shunday ekan, bunday darslar uchun kitobdan 
o’qilganlargina emas, balki bolalarning kuzatishlari natijasida bevosita idrok 
etilgan tabiatdagi fan va hodisalar, ijtimoiy hayot voqealari, shaxsiy tajribalari ham
material bo’ladi.   Maktab hayoti, oila va tabiatshunoslikka oid mavzuga 
bag’ishlangan umumlashtiruvchi darslarning vazifasi kitob materialini 
o’quvchilarning kuzatishlari, ekskursiyalardan olgan bilimlari bilan bog’lashdir.
Umumlashtiruvchi darslarda ish turlari xilma-xil bo’lib, o’qilganlar, ko’rilgan-
kechirilganlar yuzasidan suhbat, illyustrativ materiallar (rasmlar, misollar)ni 
ko’rsatish   va tahlil qilish , o’quvchilarning ayrim asarlardan parchalar o’qishi, 
ekskursiya va kuzatishlar haqida bolalarning og’zaki hikoya qilishi kabilardan 
fodalaniladi. Umumlashtiruvchi dars uchun ish turi darsning aniq maqsadidan kelib
20 chiqib ta’minlanadi.   Umumlashtiruvchi darslarga, asosan, quyidagi pedagogik 
talablar qo’yiladi.
O’quvchilar dasturdagi muayyan mavzu ustida ishlab, o’qiganlari, ko’rgan, 
eshitgani, kuzatganlari haqida o’z fikr-mulohazalarini dalil va erkin aytish 
imkoniyatlariga ega bo’lsinlar. Masalan, ma’lum bir mavzuni yakunlab o’tkazilgan
umumlashtiruvchi darsda bolalar kitobdan shu mavzuga oid o’qigan hikoya va 
maqolalardan qaysi biri qiziqarliroq ekanini,   shuningdek, biror hikoya yoki 
maqoladagi qatnashuvchi shaxslar, ularning xulq-atvorlari haqida o’z fikrlarini 
aytadilar, zarur bo’lsa, o’qilgan asar mazmunini qisqa bayon qiladilar. Agar 
mavzuni o’rganish jarayonida o’quvchilar bilan ekskursiya o’tkazilgan bo’lsa, ular 
ekskursiyadan ko’rganlaridan nimalar qiziqarli bo’lganini, qaysilari kuchli 
taassurot qoldirganini aytib berishlariga o’qituvchi yordam beradi. Bular 
o’quvchilar   tafakkurini faollashtiradi , ularni faol fikrlashga o’rgatadi, o’stiruvchi 
ta’limning asosiy shartlaridan biri hisoblanadi.
O’qish kitoblarida berilgan savol va topshiriqlar   bolalar qiziqishiga yaqin, ularning
yosh xususiyatiga mos, shuning uchun ular yuzasidan bolalar to’g’ri yakun va 
umumiy xulosa chiqara oladilar. Mustaqil xulosa chiqarish tarbiyalovchi ta’limda 
muhim ahamiyatga ega.
Umumlashtiruvchi darsning muvaffaqiyati unga o’qituvchining qanday 
tayyorgarlik ko’rishiga bog’liq. Bunday darsda juda ko’p material yuzasidan 
umumiy xulosa chiqarishni rejalashtirib bo’lmaydi; bu darsda ko’p material 
yuklash o’quvchilar diqqatini chalg’itadi; idrok etish qobiliyatlarini pasaytiradi va 
faol fikrlashlariga xalal beradi. O’qituvchi umumlashtiruvchi darsda 
o’quvchilardan nimalarni so’rashini, biror narsaga oid yana nimalarni 
umumlashtirishini belgilab oladi; darsning maqsadi haqida o’ylab, bolalar 
tafakkuri va faoliyatini faollashtirishga ta’sir etadigan ish shakllaridan 
foydalanishni rejalashtiradi.
Umumlashtiruvchi darsni dasturdagi har bir mavzu o’rganilgandan so’ng o’tkazish 
shart emas. Uni faqat muhim va katta bo’lim materiallari o’rganilgandan keyin 
o’tkazish kifoya. Umumlashtiruvchi darslarda ko’rgazma qo’llanmalar, savol va 
topshiriqlar,   ekskursiya, kuzatish, uchrashuv va suhbat materiallaridan mavzularni 
o’rganish davridagidek foydalanish tavsiya etilmaydi. Umumlashtiruvchi dars 
oldiga qo’yilgan vazifalarni muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun o’qituvchi 
kundalik mashg’ulotlarda foydalanilgan juda ko’p materiallardan har bir mavzu 
uchun muhim va xarakterlilarini tanlashi, o’quvchilar mustaqil xulosa chiqara 
olishlariga va o’z fikr-mulohazalarini bayon etishlariga imkon yaratib berishlari 
zarur. Buning uchun o’quvchilar o’zlarining ekskursiya va kuzatish vaqtida yozgan
21 xotiralarini (agar bo’lsa) o’qib   chiqishlari ,   ilgari tayyorlangan rasmlarini, kitobdagi
materiallarni ko’zdan kechirib, qiziqarli o’rinlarini belgilashlari, biror asardan 
ayrim parchani yod olishlari yoki matnga yaqin bayon etishga tayyorlanishlari 
lozim. Sinfdan tashqari o’qish 1-2 sinfda haftada 1 marta, 3-4 sinfda 2 haftada 1 
marta o’tkaziladi. Savod o’rgatish jarayonida haftadagi oxirgi alifbe darsining 
1720 daqiqasi ajratiladi. Bu darslarning asosiy vazifasi o’quvchida badiiy 
kitoblarni o’qishga havas uyg’otish, o’qigan kitoblari yuzasidan kundalik yurita 
olishga o’rgatish, bolalar adabiyotining mashhur adiblari hayoti va ijodi bilan 
elementar tarzda tanishtirish.
Metodikaning vazifasi sinfdan tashqari o’qish uchun o’qiladigan adabiyotlar 
ro’yxatini tavsiya qilish, yillik o’quv rejasi va dars strukturasi namunalarini ishlab 
chiqishdir.
Sinfdan tashqari o’qish uchun kitob tanlashda quyidagi tamoyillarga amal
qilinadi:
1.O’zbek va chet el bolalar adabiyoti yozuvchilari asarlarini tanlash.
2.Kitob tanlashda o’quvchilarni har tomonlama tarbiyalashga xizmat qilishni 
ko’zda tutish.
3.Asar janri va mavzusini xilma-xilligiga e’tibor berish.
4.O’quvchilarning yoshi va saviyasiga muvofiqligini hisobga olish.
5.O’quvchilarning shaxsiy qiziqishini mustaqil o’qishni hisobga olish.
6.Mavsumiy tamoyilga amal qilish.
Sinfdan tashqari o’qishga rahbarlikning asosiy shakli maxsus STO’ darslaridir, u 
erkin dars hisoblanadi. 4
  STO’ darslarida o’quvchilarning   kitobxonlik 
qiziqishlari ,   bilim doirasi, estetik taassurot, badiiy obrazlarning idrok etishi, ijodi 
rivojlanadi, faol kitobxonga xos ko’nikma va malakalar rivojlanadi.
STO’ darslariga qo’yiladigan talablar:

har bir darsni kirish suhbati bilan boshlash;

har bir darsda o’quvchilar o’qigan kitoblar-asarlarni hisobga olish;

har bir darsda o’qish uchun yangi asarlar tavsiya qilish;

har bir darsda o’qilgan asar yuzasidan suhbat metodida tahlil   ishlarini 
amalga oshirish ;

o’qilgan asarlar yuzasidan ko’rgazmalar   tayyorlash, asarga taqriz yozish, 
22 asar muallifi haqida ma’lumotlar to’plash, albomlar tayyorlash, kitobxonlik 
kundaligini yuritish;

har bir darsda tahlil qilingan asarlar yuzasidan umumlashtiruvchi, 
yakunlovchi suhbat uyushtirish.
Sinfdan tashqari o’qish darslarining muhim vazifalari:

asar o’qish asar tanlashda o’quvchida mustaqillikni tarbiyalash, buning 
uchun mustaqil bajarish uchun topshiriqlar berish;

qiziqarli   mashq turlaridan foydalanish ,   eng yaxshi insholarni, taqrizlarni, 
yozuvchi haqida to’plangan ma’lumotlari o’qitish, “Tez aytish”, 
“Topishmoqlar topish”, “Ifodali o’qish”, “Maqollar aytish musobaqasi”, 
“Ertak to’qish”, “Bilimdonlar anjumani”, kontadqiqotlar tashkil qilish, 
muayyan mavzular bo’yicha savol-javoblar uyushtirish, o’qish tarzidagi ish 
turlaridan foydalanish zarur.

Sinfdan tashqari o’qishning yillik taqvim rejasini tuzish. Bunda 
N.N.Svetlovskaya ishlab chiqqan STO’ bosqichlariga rioya qilish. Sinfdan 
tashqari o’qishga rahbarlikning yordamchi shakllariga:
1.
Kitobni targ’ib qilish. Sinfdan tashqari o’qishga tavsiya qilinadigan asarlar 
ro’yxati sinfga yoki maktabning maxsus joyiga osib qo’yiladi, ular vaqti-
vaqti bilan yangilanib turadi. Ko’rgazmalar tashkil qilinadi, o’qituvchi 
maxsus suhbatlar uyushtiradi.
2.
Yakka tartibdagi yordam va kundalik tekshiruv. O’quvchi o’qigan kitoblari 
yuzasidan suhbat uyushtiriladi, o’qigan   kitoblar hisobga olinadi , shaxsiy 
fikrlar aniqlanadi, uy kutubxonalari   bilan tanishiladi, ota-onalar bilan 
suhbatlashiladi.
3.
Sinfdan tashqari o’qish yuzasidan ommaviy ishlar: adabiy ertaklar, 
viktorinalar, yozuvchilar bilan uchrashuvlar, adabiy ekstadqiqotiyalar ular 
uchun maxsus tayyorlaniladi.
4.
Kutubxonaga yozilish. 1-sinf o’quvchilari o’qituvchining ruxsati bilan, 
tavsiyasi bilan kutubxonaga a’zo bo’ladi.
23 5.
O’quvchilarning o’qiganlarini hisobga olishda ularning kitobxonlik 
kundaligidan foydalanish.
                                                   XULOSA
Matn so’z birikmasi va gapdan farqlanadi, chunki matnning ham o’z kategoriyasi 
va qonuniyatlari mavjud. Matn so’zining lug`aviy ma'nosida birikish, bog`lanish 
tushunchalarining borligi, shuning uchun matn tarkibi o’zaro qaysidir 
bog`lovchilar yordamida birikishni o’rganish   “Matn tilshunosligi” sohasining 
asosiy muammolaridan biridir. Shu bois, boshlang’ich ta lim davri o'quv-tarbiya ‟
jarayonidagi eng mas'uliyatli davrdir. Bu paytda o’quvchining savodi chiqishi bilan
birga, uning dunyoqarashi shakllanadi, tafakkur qilish malakasi rivojlanadi. 
Boshlang„ich sinf o'quvchilarning intellektual salohiyati, mustaqil va ijodiy 
fikrlash qobiliyatlari, tafakkurini rivojlantirish, egallagan bilimlarini amaliyotda 
qo'llay olishlari, amaliy ko'nikma va malakalarini hosil etishga matn yaratishning 
o„rni beqiyosdir.  Mustaqil matn tuzish ko‘nikmalarining shakllanganlik darajasini 
aniqlash, matn yaratish va matn ustida ishlash bo‘yicha birlamchi (ta’lim 
muassasalarida mustaqil matn yaratish ko‘nikmalarini shakllantirishning mavjud 
holati, anketa savollariga javoblar) pedagogik ilmiy tadqiqot eksperimenti 
natijalarini umumlashtirish, ilmiy adabiyotlarni tahlil qilish, mustaqil matn yaratish
masalasining umumta’lim maktablari ona tili dasturi talablariga javob berish – 
bermasligi, mazkur ko‘nikmaning bolalar tomonidan egallanganlik darajasi va 
uning amaliy tadbiqi yuzasidan o‘rganilgan ma’lumotlarga asoslangan holda 
quyidagi xulosaga kelindi:
24 Umumiy o‘rta ta’lim maktablari 5 – 9 – sinf o‘quvchilarining ona tili fanidan 
egallagan bilim, ko‘nikma va malakalari, kommunikativ – uslubiy savodxonligi 
mustaqil, ilmiy – ijodiy va ixtisosiy matn yaratish uchun yetarli emas.
1.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablari o‘quvchilarida mavjud bo‘lgan ijodiy matn 
yaratish, matn qurilishini to‘g‘ri, ixcham,   shakllantirish , fikrni badiiy 
bo‘yoqdor so‘zlar orqali ifodalash ko‘nikmalari DTS talablariga to‘liq javob 
bermaydi.
2.
O‘quvchilarda badiiy bo‘yoqdor gaplar qurish uchun zarur bo‘lgan turg‘un 
iboralar, maqol va hikmatli so‘zlar, tasviriy vositalar zaxirasi o‘ta nochor.
3.
O‘quvchilarning yozma ishlarida uchraydigan imloviy nuqsonlar izchil 
bartaraf etilgani holda gap qurilishidagi g‘alizliklar, mazmuniy, mantiqiy – 
uslubiy nuqsonlar ustida ishlash ona tili o‘qituvchilarining (natijada 
o‘quvchilarining ham) e’tiboridan chetda qolmoqda.
4.
O‘quvchilar ongida yaratilayotgan matn mazmunini, alohida ajratilgan 
tushunchalarni analiz va sintez qilish, jumlalar tuzish uchun

zarur bo‘lgan so‘z va so‘z birikmalarini hosil qilish, ularni qiyoslash va 
tanlash, usluban ravon, shaklan ixcham va mantiqan to‘g‘ri fikr ifodalash, 
ko‘nikmalari yetarli darajada rivojlantirilmagan. umumiy o‘rta ta’lim 
maktablarida ona tili va o‘rta maxsus, kasb- hunar ta’limida hozirgi o‘zbek 
adabiy tili fanlarining ayni paytda juda dolzarb bo‘lib turgan o‘quvchilarda 
matn yaratish ko‘nikmalarini shakllantirish masalasi – rivojlantiruvchi ilg‘or
pedagogik texnologiyalar asosida qayta ishlanishga muhtoj.
25 O‘quvchilarda mustaqil va ijodiy fikrlash, fikrni yozma ifodalashni 
faollashtirishning eng ishonchli vositasi muammoli-ijodiy (lingvopsixologik) 
o‘quv topshiriqlari ekanligi, ular faollik,   mustaqillik , tashabbuskorlik, 
izlanuvchanlik kabi o‘quvchi shaxsining muhim sifatlarini jamlovchi va bir yo‘la 
harakatga keltiruvchi psixolingvistik xususiyatlarga ega bo‘lganligi uchun, 
o‘quvchi ongida mustaqil matn yaratish ko‘nikmalarini shakllantirishni ana shu 
bosqichli – yo‘naltiruvchi topshiriqlar asosida tashkil qilish matn yaratish 
amaliyotining yetakchi metodlaridan biri sifatida qaraldi...
O‘quvchining mustaqil matn yaratish faoliyatiga quyidagicha ilmiy pedagogik 
tasniflar berildi.
Mustaqil matn yaratish jarayoni – belgilangan maqsad, egallangan bilim, ko‘nikma
va malakalar, o‘z nutqiy imkoniyatlari doirasida harakatlanuvchi tasavvur, idrok, 
ong va tafakkurning uyg‘unlashuvidir.
Mustaqil matn – individual bilim, idrok va tafakkur mahsuli, analiz va sintez 
hosilasi, o‘quvchining nutqiy kashfiyotidir.
Matn – belgilangan maqsad va nutqiy imkoniyatlar asosida harakatlanayotgan 
xotira, idrok va tafakkur mahsulidir.
Mustaqil yaratilgan matn-nutqiy malaka, intellektual qobiliyat, ma’anviyat va 
tafakkur uzviyligi hosilasi, ijodiy fikr mahsulining moddiylashuvidir.
Mustaqil matn yaratish faoliyati – o‘quvchidagi   kommunikativ savodxonlik , 
yozma fikr ifodalash qobiliyatining muayyan nutqiy – uslubiy ma’yorlar asosida 
voqyealanishi, in’ikosidir. U o‘quvchining ona tili fani yuzasidan egallagan bilim, 
ko‘nikma va malakalari, til imkoniyatlaridan foydalanish darajasini aniqlashning 
ishonchli vositasi xisoblanadi.
Mustaqil matn – o‘quvchining til imkoniyatlaridan foydalanish darajasi, fikr 
ifodalashda so‘zga mas’ullik, so‘z boyligi darajasini ko‘rsatib turuvchi mazondir.
26 
Mustaqil matn yaratish va matn ustida ishlashdan ko‘zlanadigan asosiy 
maqsad o‘quvchining ona tili ta’limi jarayonida egallagan bilim, ko‘nikma 
va malakalarining amaliy tatbiqini ta’minlash, individual tafakkur 
mexanizmini harakatga keltirish, o‘quvchini mavzu yo‘nalishida, izchil, 
mantiqli, faol mushohada yuritishga, fikr mahsulini yozma ravishda to‘g‘ri, 
ravon ifodalashga tayyorlashdir. Shuningdek mazkur faoliyat o‘quvchilarni 
matn turlarini farqlash bilan o‘zaro uyg‘unlikda olib borilishi

– o‘quvchilarni mustaqil va ijodiy matn yaratishga tayyorlashning ishonchli 
kafolatidir.
Shuningdek, mazkur lingvopsixologik faoliyat orqali o‘quvchilarda ta’limiy 
tafakkur operasiyalarining faollashuvi ta’minlanadi.
Til va matn
Garchi, azim daraxt bo‘lsa, til, Matn unda yetilgan hosil.
Hodisa deb qaralsa, lison Matn turur xulosa, inon,
Til –   sabab deb olinsa , albat
Matn erur najot – oqibat. Til onadir, matn – zurriyot,
Muloqotni o‘rgan, ey farzand Til boylikdir, matn – ma’naviyat
27  Foydalanilgan adabiyotlar
1.   To„xliyev   B,   Niyozmetova   R,   Boltayeva   I.   “Darsliklar   ustida   ishlash”.
Toshkent “Fan” nashriyoti 2007 yil. 
1. 2. Ziyodova T., “O„quvchi kitobi”, A.Qodiriy nomidagi xalq merosi nashriyoti,
Toshkent, 2002. 130-bet.
2.  3. Ziyotova T “Matn yaratish texnologisi” Toshkent, “Fan” 2007 yil. 
3. 4.   Hamroyev   A.   Boshlang ich   sinf   ona   tili   ta limi   jarayonida   kognitiv   -ʻ ʼ
pragmatik usul elementlaridan foydalanish xususida. Pedagogik mahorat. 2014.
140   b.   5.   Otaxonova   Nasiba.   Boshlang ich   sinf   o quvchilarini   matn   tuzish	
ʻ ʻ
orqali nutqini o stirish. Bitiruv malakaviy ish. Nukus. 2018. 58 b.. 	
ʻ
28

O’QISHDA UMUMLASHTIRUVCHI TAKRORLOVCHI DARSLARNI NOA’NANAVIY SHAKLIDA TASHKIL ETISH

KIRISH

I – BOB. O‘QISHDAN UMUMLASHTIRUVCHI DARSLARNI TASHKIL ETISH VA O‘QISH DARSLARIDA NUTQ O‘STIRISH.
         1.1. O‘qishdan umumlashtiruvchi darslarni tashkil etish

        1.2. O’qishda umulashtiruvchi darslarning foydalari

II – BOB. O’QISHDAN UMUMLASHTIRUVCHI DARSLARNI TASHKIL ETISH VA O’QISH DARSLARIDA NUTQ O’STIRISH.
                2.1. O’qishdan umumlashtiruvchi darslarni tashkil etish

                2.2. Umumlashtiruvchi darslarning o’ziga xos xususiyatlari

XULOSA

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR