Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 1.2MB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Ноябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

O’quvchi va o’qituvchi muloqotida muomala madaniyati

Купить
1O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI
SAMARQAND DAVLAT UNIVERSITETI
PEDAGOKIKA FAKULTETI
“BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT,TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
“TARBIYAVIY ISHLAR METODIKASI” FANIDAN
“ O’quvchi va o’qituvchi muloqotida muomala
madaniyati ”
mavzusidagi
                                                                                                                        2Mundarija
Kirish…………………………………………………………………….3
1. Muomala madaniyati  tushunchasi va uning mohiyati………………...6
2. Pedagogik faoliyatda muomala madaniyatining o’rni………………...9
3. O’quvchilar bilan samarali muloqotni shakllantirish yo’llari  ………13
4. Zamonaviy pedagogik texnalogiyalar va ularning muomala madaniyatga 
ta’siri   ……………………………………………………17
5. O’qituvchi va o’quvchi munosabatlarida konfliktlarni bartaraf etish usullari     
………………………………………………………………21
Xulosa……………………………..…………………………………….26
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………..……………..29 3KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O’quvchi   va   o’qituvchi   muloqotida   muomala
madaniyati   mavzusining   dolzarbligi,   ayniqsa,   ta’lim   tizimidagi   o’zgarishlar   va
yangi   pedagogik   yondashuvlar   kontekstida   juda   muhimdir.   Bu   mavzu,
o’quvchilar   o’rtasidagi   samarali   aloqalar   va   ijtimoiy   muhitni   yaratish,
shuningdek,   o’qitish   jarayonida   psixologik,   axloqiy   va   madaniy   omillarning
rolini o’rganishga qaratilgan.
Kurs   ishining   maqsadi:   O quvchi   va   o qituvchi   muloqotida   muomalaʻ ʻ
madaniyati   mavzusida   kurs   ishining   maqsadi,   asosan,   o quvchi   va   o qituvchi	
ʻ ʻ
o rtasidagi   samarali   muloqotning   ahamiyatini   ochib   berish   va   shu   jarayonda	
ʻ
muomala   madaniyatining   roli   haqida   chuqur   tahlil   qilishdan   iborat   bo ladi.	
ʻ
Ushbu mavzu doirasida kurs ishi quyidagi maqsadlarga qaratilishi mumkin:
O quvchi   va   o qituvchi   o rtasidagi   muloqotning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini	
ʻ ʻ ʻ
o‘rganish:   O‘qituvchining   ta’lim   jarayonida   o‘quvchi   bilan   muloqotda   qanday
muomala madaniyatini rivojlantirish zarurligini tahlil qilish.
Muomala madaniyatining ta'limdagi roli: Muomala madaniyatining o‘quvchi va
o‘qituvchi   o‘rtasida   bilim   almashinuvi   va   ijtimoiy-madaniy   munosabatlarni
shakllantirishdagi o‘rni.
O quvchilarga   va   o qituvchilarga   tavsiyalar   berish:   Muloqotda   muomala
ʻ ʻ
madaniyatini   oshirish,   muloqotning   ijobiy   ta’sirini   kuchaytirish   yo‘llarini
aniqlash.
Kurs ishining vazifalari:  O‘quvchi va o‘qituvchi o‘rtasidagi muloqot jarayonini
tahlil   qilish:   O‘quvchi   va   o‘qituvchi   o‘rtasidagi   muloqotning   o‘ziga   xos
xususiyatlarini o‘rganish va uni ta’lim jarayonidagi o‘rnini aniqlash. 4Muomala   madaniyati   tushunchasini   aniqlash   va   uning   ahamiyatini   yoritish:
Muomala   madaniyatining   ta’lim   jarayonida,   ayniqsa   o‘qituvchi   va   o‘quvchi
o‘rtasidagi munosabatlarda qanday rol o‘ynashini tahlil qilish.
O‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi ijobiy muloqotning psixologik va pedagogik
aspektlarini o‘rganish: Muomala madaniyati o‘qituvchining pedagogik uslublari
va o‘quvchining psixologik holati bilan qanday bog‘liqligini tahlil qilish.
Muomala   madaniyatini   oshirish   yo‘llarini   aniqlash:   O‘qituvchilar   va
o‘quvchilarga   muloqotda   ijobiy   muomala   madaniyatini   shakllantirish   uchun
amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
Bu   vazifalar   kurs   ishida   o‘quvchi   va   o‘qituvchi   muloqotining   madaniyatini
o‘rganish,   tahlil   qilish   va   uning   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan   amaliy
tavsiyalar ishlab chiqishga yo‘naltirilgan bo‘ladi.
Kurs   ishining   obyekti:   O quvchi   va   o qituvchi   muloqotida   muomalaʻ ʻ
madaniyati   mavzusida   kurs   ishining   obyekti   o quvchi   va   o qituvchi   o rtasidagi	
ʻ ʻ ʻ
muloqot   jarayoni   va   shu   jarayonda   namoyon   bo‘ladigan   muomala   madaniyati
hisoblanadi.
Bunda muloqotning turli jihatlari, masalan, til, xulq-atvor, o‘zaro hurmat, hissiy-
intellektual   aloqalar,   pedagogik   uslublar   va   kommunikatsiya   texnikalari   kabi
elementlar   o‘rganiladi.   Kurs   ishida,   shuningdek,   muloqotning   samaradorligi   va
uning   ta’lim   jarayoniga   ta’siri,   o‘qituvchining   o‘quvchi   bilan   aloqasidagi
madaniy yondashuv va professional muomala ko‘nikmalariga e’tibor qaratiladi.
Kurs   ishining   predmeti:   O quvchi   va   o qituvchi   muloqotida   muomala	
ʻ ʻ
madaniyati mavzusida kurs ishining predmeti o quvchi va o qituvchi o rtasidagi	
ʻ ʻ ʻ 5muloqotning muomala madaniyati, uning xususiyatlari, komponentlari va ta’lim
jarayoniga ta’siridir.
Muloqotda   til   va   xulq-atvor   madaniyati:   O‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi
muloqotda   qanday   til   va   xulq-atvor   me’yorlari,   etik   kodekslar   va   madaniy
qoidalar amal qiladi.
  Ijobiy   muloqot   uslublari:   O‘qituvchining   pedagogik   uslublari   va
kommunikatsiya   strategiyalarining   samaradorligi,   shuningdek,   o‘quvchiga
qanday ta’sir ko‘rsatishi.
Pedagogik munosabatlar  va o‘zaro hurmat: O‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi
o‘zaro hurmat, samimiyat va ijobiy psixologik muhitni shakllantirish.
Emotsional-intellektual   aloqalar:   Muloqotda   hissiy   intellektning   o‘rni,
o‘quvchining   o‘qituvchiga   bo‘lgan   munosabati   va   bu   munosabatlarning   ta’lim
samaradorligiga ta’siri.
Kurs   ishida   bu   predmet   orqali   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   muloqotining   ijtimoiy,
psixologik va pedagogik jihatlari chuqur tahlil qilinadi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:
Kurs   ishi   tarkiban   kirish,   asosiy   qismda   5   ta   reja,     xulosa   va   foydalanilgan
adabiyiotlar ro’yxatidan iborat.  Mavzuning mazmunini yoritishda 3 ta rasm, 1 ta
diagramma   va   statistik   ma’lumotlar   o’rin   olgan   bo’lib   kurs   ishining   umumiy
hajmi 35 betdan iborat.
          61.  Muomala madaniyati  tushunchasi va uning mohiyati
Muomala   madaniyati   —   bu   odamlar   o‘rtasidagi   ijtimoiy   munosabatlar   va
muloqotda   o‘zaro   hurmat,   adolat,   me’yorlar   va   madaniy   qoidalarga
asoslanadigan  to‘g‘ri   va  ijobiy  xulq-atvor   tizimi.  U  odamlar   o‘rtasida  samarali,
samimiy va o‘zaro ishonchli aloqalar o‘rnatishda muhim rol o‘ynaydi.
Muomala madaniyatining asosiy elementlari quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
Hurmat:   Odamlar   o‘rtasidagi   aloqada   bir-birini   hurmat   qilish,   fikr   va   nuqtai
nazarga e’tibor berish, odamlarning huquqlarini tan olish.
 Odob-axloq: O‘zaro muloqotda etika va axloq qoidalariga rioya qilish, hurmatli
va   to‘g‘ri   so‘zlash,   boshqalarga   nisbatan   to‘g‘ri   va   madaniy   xulq-atvor
ko‘rsatish.
Ijobiy   xulq-atvor:   Insonlar   o‘rtasidagi   aloqada   samimiylik,   o‘rtacha   bo‘lish   va
ijobiy munosabatlarni rivojlantirish.
Tayyorlik   va   qulaylik:   O‘zaro   muloqotda   ochiq   va   aniq   fikrlarni   bildirish,
shuningdek,   boshqa   odamlarning   fikrlarini   tinglash   va   tushunishga   tayyor
bo‘lish.
Hissiy intellekt: O‘z his-tuyg‘ularini boshqarish va boshqalarning hissiyotlariga
moslashish orqali muomala madaniyatini oshirish.
Muomala   madaniyati   ta’lim,   ish   joyi   va   kundalik   hayotda   insonlar   o‘rtasidagi
muloqotning   sifatini   oshiradi   va   ularning   ijtimoiy   moslashuvini   yaxshilaydi.
Ta’lim   jarayonida,   ayniqsa,   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   muomala
madaniyati   o‘quvchilarning   hissiy   va   aqliy   rivojlanishiga,   o‘qituvchining
pedagogik samaradorligiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Muomala   madaniyati   —   bu   odamlar   o‘rtasidagi   ijtimoiy   munosabatlarda,
muloqotda   va   xulq-atvorda   o‘zaro   hurmat,   etika,   odob-axloq   va   madaniy
me’yorlarga   rioya   qilish   tizimi.   Bu   tushuncha,   insonlarning   bir-biriga   nisbatan 7to‘g‘ri   va   madaniyatli   munosabatda   bo‘lishi,   o‘z   his-tuyg‘ularini   boshqarish,
o‘zaro ishonch va hamjihatlikni rivojlantirishga qaratilgan xulq-atvor qoidalarini
o‘z ichiga oladi.
Muomala madaniyati quyidagi asosiy jihatlarni o‘z ichiga oladi:
  Hurmat:   Boshqalarga   nisbatan   hurmatli   bo‘lish,   ularning   fikrlariga   va
hissiyotlariga e’tibor qaratish, shaxsiy chegaralarga hurmat bilan yondashish.
 Odob-axloq qoidalari: Muloqotda to‘g‘ri va hurmatli so‘zlar ishlatish, salbiy va
beg‘am   xatti-harakatlardan   saqlanish.   Odamlar   o‘rtasidagi   ijtimoiy   qoidalar   va
me’yorlarga mos ravishda o‘zini tutish.
Xulq-atvor   va   etik   me’yorlar:   Boshqalar   bilan   muloqotda   halol,   samimiy   va
ochiq bo‘lish, ijobiy va yordamchi xulq-atvorni namoyish etish.
Emotsional   intellekt:   O‘z   his-tuyg‘ularini   boshqarish   va   boshqalarni   tushunish,
muloqotda emotsional barqarorlikni saqlash.
Samimiylik   va   ochiqlik:   Muloqotda   o‘z   fikrlarini   aniq,   tushunarli   va   ochiq
bildirish, o‘zaro ishonchli munosabatlar o‘rnatish.
Muomala madaniyati insonlarning kundalik hayotidagi aloqalarini yanada ijobiy
va   samarali   qilishga   yordam   beradi.   Ta’lim,   ish   joylarida   va   boshqa   ijtimoiy
muhitlarda   bu   madaniyat   ta’lim   jarayonini   samarali   o‘tkazish,   mehnat
jamoalarida moslashuv va uyg‘unlikni ta’minlashda muhim ahamiyatga ega.
Muomala   madaniyatining   mohiyati   —   bu   insonlarning   o‘zaro   muloqotida,
ijtimoiy   munosabatlarda   va   kundalik   hayotdagi   xulq-atvorda   madaniy   qoidalar,
etika va odob-axloq me’yorlariga rioya qilishdir. Bu tushuncha, odamlarning bir-
biriga   bo‘lgan   hurmatini,   xulq-atvorini,   so‘zlash   tarzini   va   umumiy   muloqot
madaniyatini ifodalaydi.
Muomala madaniyatining mohiyati quyidagi asosiy jihatlarda namoyon bo‘ladi:
  O‘zaro   hurmat   va   samimiyat:   Muomala   madaniyati,   har   bir   insonning   fikri   va
hissiyotini   hurmat   qilishga   asoslanadi.   Odamlar   bir-biriga   ochiq,   samimiy   va
hurmat bilan yondashishlari kerak. 8  To‘g‘ri   xulq-atvor:   O‘zaro   muloqotda   to‘g‘ri,   odobli   va   madaniy   xulq-atvor
ko‘rsatish.   Bu,   boshqalar   bilan   ishlashda   va   ular   bilan   o‘zaro   munosabatlar
o‘rnatishda muhimdir.
Odob-axloq qoidalariga rioya qilish:  Muomala madaniyati  shaxsiy  va jamoaviy
odob-axloqni   qo‘llashni   talab   qiladi.   Bu,   muloqotda   to‘g‘ri   so‘zlar   ishlatish,
salbiy yoki noxush vaziyatlardan saqlanishni anglatadi.
Emotsional   barqarorlik   va   empatiya:   Muomala   madaniyati,   o‘z   hissiyotlarini
boshqarish,   boshqalarning   hissiyotlarini   tushunish   va   ularga   nisbatan   sezgir
bo‘lishni o‘z ichiga oladi. O‘quvchi va o‘qituvchi o‘rtasidagi aloqada emotsional
barqarorlik va o‘zaro tushunish katta ahamiyatga ega.
Ijtimoiy   me’yorlar   va   normativlarga   rioya   qilish:   Har   bir   jamiyatda   o‘ziga   xos
ijtimoiy   va   madaniy   me’yorlar   mavjud   bo‘lib,   muomala   madaniyati   shu
me’yorlarga   asoslanadi.   Odamlar   jamiyatdagi   umumiy   qoidalarga   rioya   qilib,
muloqotda o‘zini tutishlari kerak.
Muomala madaniyatining mohiyati ijtimoiy munosabatlar va muloqotda odamlar
o‘rtasida o‘zaro ishonch, hurmat va hamjihatlikni rivojlantirishga xizmat qiladi.
Bu, nafaqat ijtimoiy munosabatlarni, balki ta’lim, ish joyi va kundalik hayotdagi
o‘zaro aloqalarni ham sifat jihatidan yaxshilaydi.
2.  Pedogogik faoliyatda muomala madaniyatining o’rni
Pedagogik   faoliyat   —   bu   o‘qituvchilarning   o‘quvchilarga   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarni   o‘rgatish,   ularda   tarbiyaviy   va   rivojlantiruvchi   xususiyatlarni
shakllantirish   maqsadida   amalga   oshiriladigan   kasbiy   faoliyat   turi.   Pedagogik
faoliyat o‘qituvchining ilmiy, metodik, tarbiyaviy va ijtimoiy rollarini o‘z ichiga
oladi,   va   bu   jarayon   o‘quvchilarning   shaxsiy   rivojlanishi,   ijtimoiylashuvi   va
ta’limdagi muvaffaqiyatlariga to‘g‘ridan-to‘g‘ri ta’sir qiladi. 9Pedagogik   faoliyatning   asosiy   maqsadi   —   o‘quvchilarni   nafaqat   bilim   bilan
ta’minlash, balki ularda mustahkam axloqiy-ruhiy sifatlarni rivojlantirish, ularni
ijtimoiy   hayotga   tayyorlash,   yuksak   ma’naviyat   va   madaniyatga   ega   shaxs
sifatida shakllantirishdir.
Pedagogik faoliyatning asosiy komponentlari:
  Ta’lim:   O‘quvchilarga   bilim   va   ko‘nikmalarni   o‘rgatish,   ularning   fikrlash,
mantiqiy tahlil qilish va qarorlar qabul qilish qobiliyatlarini rivojlantirish.
Tarbiyaviy   ish:   O‘quvchilarda   axloqiy   va   estetik   qadriyatlarni   shakllantirish,
ijtimoiy   va   madaniy   normlarga   hurmatni   rivojlantirish,   shaxsiy   mas’uliyatni
oshirish.
Rivojlantiruvchi   ish:   O‘quvchilarning   ijodiy   va   aqliy   salohiyatini   rivojlantirish,
shaxsiy va ijtimoiy ko‘nikmalarni shakllantirish.
  Pedagogik   tashabbus:   O‘qituvchining   o‘quvchilarni   qiziqtirishi,   ularning
faoliyatini yo‘naltirish va rag‘batlantirishga oid pedagogik harakatlar.
Shaxsga   yo‘naltirilgan   pedagogika:   O‘quvchining   individual   xususiyatlariga,
qobiliyatlari va ehtiyojlariga mos ravishda ta’lim va tarbiya berish.
Pedagogik faoliyatning asosiy vazifalari:
O‘quvchilarga   bilim   va   ko‘nikmalar   berish:   Ta’lim   jarayonini   samarali   tashkil
etish, o‘quvchilarning bilim darajasini oshirish. 10Shaxsiy   sifatlarni   rivojlantirish:   O‘quvchilarda   ijtimoiy   va   axloqiy   fazilatlarni
shakllantirish.
Pedagogik   muhit   yaratish:   Ta’lim   jarayonida   ijobiy   va   samarali   muhitni
shakllantirish, o‘quvchilarning o‘zaro muloqoti va hamkorligini rivojlantirish.
Tarbiyaviy   ishlarga   e’tibor   qaratish:   O‘quvchilarni   vatanparvarlik,   hurmat,
axloqiy me’yorlar va ijtimoiy javobgarlik bilan tarbiyalash.
Pedagogik   faoliyat   o‘qituvchining   kasbiy   mahoratini,   uning   pedagogik
maqsadlarini   amalga   oshirishdagi   imkoniyatlarini   oshiradi,   shuningdek,
o‘quvchilarning   rivojlanishiga,   ta’lim   va   tarbiya   tizimining   sifatiga   bevosita
ta’sir qiladi.
Pedagogik   faoliyatda   muomala   madaniyatining   o‘rni   nihoyatda   muhimdir,
chunki   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   muloqot,   o‘quv   jarayonining
samaradorligi   va   ijtimoiy-psixologik   muhitni   shakllantirishda   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   Muomala   madaniyati   o‘qituvchining   nafaqat   pedagogik   uslublari   va
bilimlarini,   balki   uning   xulq-atvorini,   boshqalar   bilan   muloqot   qilish   usullarini
va ijtimoiy munosabatlaridagi me’yorlarga rioya qilishini ham o‘z ichiga oladi.
Pedagogik faoliyatda muomala madaniyatining o‘rni:
O‘quvchi   va   o‘qituvchi   o‘rtasida   o‘zaro   hurmatni   rivojlantirish:   Muomala
madaniyati   o‘qituvchiga   o‘quvchilarga   hurmatli,   xushmuomalalik   bilan
yondashish   imkonini   beradi.   O‘qituvchi   o‘quvchining   shaxsiyatini   tan   olish,
uning   fikriga   e’tibor   berish,   shaxsiy   xususiyatlariga   hurmat   bilan   munosabatda
bo‘lishi   muhimdir.   Bu   o‘quvchilarda   o‘zini   hurmat   qilish   va   ishonchni
shakllantiradi, ta’lim samaradorligini oshiradi.
Ijobiy   psixologik   muhitni   yaratish:   Muomala   madaniyati   ijobiy   psixologik
muhitni   shakllantirishga   yordam   beradi.   O‘qituvchining   xulq-atvori,   so‘zlash 11uslubi, o‘quvchilar  bilan aloqadagi  ehtiyotkorligi  va mehribonligi o‘quvchilarni
o‘ziga   jalb   qiladi   va   ularning   o‘quv   jarayoniga   faol   ishtirok   etishlariga   imkon
yaratadi.   O‘quvchilar   xotirjam   va   o‘zlarini   erkin   his   qilishlari   kerak,   bu   esa
muvaffaqiyatli o‘rganish uchun muhimdir.
Ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshirish:   O‘qituvchi   o‘quvchilarga   bilim
berishda   muomala   madaniyati   qoidalariga   amal   qilgan   holda,   ta’lim   jarayonini
samarali tashkil etadi. To‘g‘ri va ijobiy muloqot orqali o‘qituvchi o‘quvchilarni
faollashtiradi,   ularning   qiziqishini   oshiradi   va   o‘qish   motivatsiyasini
kuchaytiradi.
  Ijtimoiy va axloqiy qadriyatlarni shakllantirish: Pedagogik faoliyatda muomala
madaniyati, nafaqat bilimlarni, balki o‘quvchilarda axloqiy, ijtimoiy va ma’naviy
qadriyatlarni   ham   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   O‘qituvchi   o‘zining   ijtimoiy
muomala madaniyati orqali o‘quvchilarga axloqiy me’yorlarni, o‘zaro hurmatni,
bag‘rikenglikni va boshqa ijtimoiy fazilatlarni o‘rgatadi.
  Konfliktlarni   bartaraf   etish   va   muammolarni   hal   qilish:   O‘qituvchining
muomala madaniyati, ayniqsa qiyin vaziyatlarda, konfliktlarni bartaraf etishda va
muloqotdagi   muammolarni   hal   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘qituvchining
to‘g‘ri   va   ijobiy   xulq-atvori,   vaziyatga   moslashuvchanligi   o‘quvchilarning   bir-
biri bilan kelishmovchiliklarini bartaraf etishda yordam beradi.
Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’limni   amalga   oshirish:   Muomala   madaniyati
o‘qituvchining   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   e’tiborga   olishiga
yordam   beradi.   Har   bir   o‘quvchining   ehtiyojlari,   qobiliyatlari   va   qiziqishlariga
mos   ravishda   ta’lim   berish,   o‘quvchining   o‘ziga   xosligini   hurmat   qilish,   uning
shaxs sifatida rivojlanishiga turtki beradi. 12Pedagogik   faoliyatda   muomala   madaniyati   o‘qituvchining   ta’lim   jarayonidagi
muvaffaqiyatiga   va  o‘quvchilarning  rivojlanishiga   katta  ta’sir   ko‘rsatadi.   Ijobiy
va madaniy muloqot o‘quvchilarni nafaqat bilimlar bilan, balki shaxsiy fazilatlar
bilan ham boyitadi, shuningdek, ta’lim muhitini qulay va samarali qiladi.
Pedagogik   faoliyatda   muomala   madaniyatining   tutgan   o‘rni   va   roli   nihoyatda
muhim,   chunki   u   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   ijtimoiy-psixologik
munosabatlarni   shakllantiradi,   ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshiradi   va
o‘quvchilarda   ijobiy   axloqiy   fazilatlarni   rivojlantiradi.   Muomala   madaniyati
pedagogik   faoliyatda   ta’lim   va   tarbiya   jarayonining   har   bir   bosqichida,
o‘qituvchining   o‘quvchilarga   bo‘lgan   yondashuvida   va   o‘quvchilarning   o‘zaro
munosabatlarida muhim rol o‘ynaydi.
Ta’lim   jarayonida   samaradorlikni   oshirish:   O‘qituvchi   o‘quvchilarga   o‘z
bilimlarini   etkazish   va   ularning   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda,   muloqot
madaniyati orqali samarali aloqalar o‘rnatadi. O‘qituvchining hurmatli, e’tiborli
va   samimiy   muloqoti   o‘quvchilarda   motivatsiya   va   ishonchni   oshiradi,   bu   esa
ta’lim jarayonining samaradorligini yuqori darajaga ko‘taradi.
O‘quvchilarda   ijtimoiy   va   axloqiy   qadriyatlarni   shakllantirish:   Muomala
madaniyati o‘qituvchining o‘quvchilarga nafaqat bilim, balki axloqiy va ijtimoiy
fazilatlarni   o‘rgatishdagi   asosiy   vositadir.   O‘qituvchi   o‘zining   xulq-atvori   va
muloqot   madaniyati   orqali   o‘quvchilarga   hurmat,   bag‘rikenglik,   to‘g‘rilik,
mas’uliyat   va   boshqa   ijtimoiy   qadriyatlarni   namoyon   qiladi.   Bu   qadriyatlar
o‘quvchilarda mustahkam axloqiy-ruhiy asoslarni shakllantiradi.
O‘quvchilar   o‘rtasida   ijobiy   muloqot   va   hamkorlikni   rivojlantirish:   Muomala
madaniyati   o‘qituvchining   o‘quvchilarga   o‘zaro   hurmat   va   hamkorlik   asosida
yondashishiga   yordam   beradi.   O‘qituvchining   ijobiy   va   madaniy   muloqoti,
o‘quvchilarning   bir-biriga   nisbatan   hurmatli   bo‘lishini,   shuningdek,   ularning 13o‘rtasidagi   hamjihatlikni   oshiradi.   Bu   esa   o‘quvchilarni   o‘zaro   ijobiy   aloqalar
o‘rnatishga va guruhda muvaffaqiyatli ishlashga undaydi.
Pedagogik   muhitni   yaratish:   O‘qituvchining   muomala   madaniyati   ta’lim
muhitini   yaratishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Muomala   madaniyatining   yuqori
darajasi   ta’lim   muhitini   sog‘lom,   qulay   va   samimiy   qiladi.   O‘qituvchi   o‘zining
xulq-atvori, uslubi va so‘zlash tarzini to‘g‘ri tanlab, o‘quvchilarda erkin va ochiq
fikr bildirish imkoniyatini yaratadi, bu esa o‘quvchilarni yanada faolroq qilishga
olib keladi.
Conflictlarni hal etishda yordam: Muomala madaniyati, ayniqsa ta’lim muhitida
yuzaga keladigan kichik yoki yirik kelishmovchiliklarni bartaraf etishda muhim
rol   o‘ynaydi.   O‘qituvchi   o‘zining  muomala   madaniyati   yordamida   konfliktlarni
hal qilishda ijobiy va konstruktiv yondashuvni namoyon etadi. O‘quvchilar bilan
bunday   muloqot   ularning   o‘zaro   aloqalarini   yaxshilashga   va   ijtimoiy   muhitni
yaxshilashga yordam beradi.
O‘qituvchining   pedagogik   mahoratini   rivojlantirish:   Muomala   madaniyati
o‘qituvchining pedagogik mahoratini va kasbiy ko‘nikmalarini yanada oshiradi.
O‘qituvchi   o‘quvchilar   bilan   samarali   muloqot   qilish   orqali   o‘z   pedagogik
uslublarini mukammallashtiradi, o‘quvchilarga ijobiy ta’sir o‘tkazadi.
Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’limni   qo‘llash:   O‘qituvchining   muomala   madaniyati
shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’limning   asosiy   vositasi   bo‘ladi.   Har   bir   o‘quvchining
xususiyatlarini,   ehtiyojlarini   va   qobiliyatlarini   inobatga   olish   muhimdir.
Muomala   madaniyati   o‘qituvchining   har   bir   o‘quvchiga   alohida   yondashishi,
uning individual  ehtiyojlarini  tushunishi  va ularga mos ta’limni  tashkil  etishiga
yordam beradi.
Pedagogik tashabbusni qo‘llab-quvvatlash: O‘qituvchining muomala madaniyati
ta’lim   jarayonida   innovatsion   va   ijodiy   pedagogik   tashabbuslarni   qo‘llashga
yordam   beradi.   Ijobiy   va   samimiy   muloqot   orqali   o‘qituvchi   o‘quvchilarning 14faoliyatini   rag‘batlantiradi,   ularga   yangi   g‘oyalar   va   yondashuvlarni   o‘rganish
uchun ilhom beradi.
Pedagogik faoliyatda muomala madaniyati o‘qituvchi va o‘quvchilar o‘rtasidagi
ijobiy   muloqot,   axloqiy-ruhiy   munosabatlar   va   samarali   ta’lim   jarayonini
yaratishda katta rol o‘ynaydi.
O‘qituvchining   muomala   madaniyati   o‘quvchilarga   bilim   berish,   ularni
tarbiyalash,   ijtimoiylashtirish   va   mustahkam   axloqiy   qadriyatlarni
rivojlantirishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Muomala   madaniyatining   yuqori
darajasi   ta’lim   va   tarbiya   samaradorligini   oshiradi,   shuningdek,   o‘quvchilarni
ijtimoiy va shaxsiy jihatdan muvaffaqiyatli qilishga yordam beradi.
3.  O’quvchilar bilan samarali muloqotni shakllantirish yo’llari
 
                         
O‘quvchi bilan samarali muloqot — bu o‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi ta’lim
jarayonini   maksimal   darajada   samarali   qilish   uchun   o‘qituvchining   o‘zining
muloqot   uslublarini,   xulq-atvorini   va   pedagogik   mahoratini   to‘g‘ri
yo‘naltirishidir.   Samarali   muloqot   nafaqat   bilimlarni   o‘rgatish,   balki
o‘quvchilarda ijobiy hissiyotlarni uyg‘otish, ularni ta’lim jarayoniga jalb etish va
motivatsiyalarini oshirishga xizmat qiladi.
O‘quvchi bilan samarali muloqotning asosiy tamoyillari:
  Ochiqlik va samimiyat: O‘qituvchi o‘quvchi bilan ochiq, samimiy va ishonchli
muloqot   o‘rnatishi   kerak.   Bu,   o‘quvchining   o‘z   fikrlarini   erkin   ifoda   etishiga, 15xatoliklardan   qo‘rqmasdan   o‘rganishga   yordam   beradi.   Samimiyat   va   ishonch
muloqotni yanada samarali qiladi.
Faol   tinglash:   Samarali   muloqot   faqat   gapirishda   emas,   balki   tinglashda   ham
ifodalanadi.   O‘qituvchi   o‘quvchining   fikrlarini,   savollarini,   muammolarini   va
ehtiyojlarini   diqqat   bilan   tinglashi   zarur.   Bu   o‘quvchiga   o‘zini   tushunganini   va
qadrli   ekanligini   his   qiladi,   shuningdek,   ta’lim   jarayonini   yaxshilashga   yordam
beradi.
Individual  yondashuv:  Har bir o‘quvchi o‘ziga xos, shaxsiy xususiyatlarga  ega.
Samarali muloqot uchun o‘qituvchi o‘quvchining ehtiyojlarini, qobiliyatlarini va
qiziqishlarini hisobga olib, individual yondashuvi kerak. Bu, o‘quvchining o‘zini
erkin his qilishini va o‘rganishga bo‘lgan ishtiyoqini oshiradi.
Tashabbuskorlik   va   motivatsiya:   O‘qituvchi   o‘quvchiga   ta’lim   jarayonida
tashabbus ko‘rsatib, uni rag‘batlantirish orqali samarali muloqot o‘rnatishi kerak.
O‘quvchini   o‘z   fikrini   bildirishga   va   muammolarni   hal   qilishga   undash,   uning
ta’limdagi ishtirokini kuchaytiradi.
  Ijobiy   fikr   va   mulohazalar:   Samarali   muloqotning   yana   bir   muhim   jihati   —
ijobiy   fikrlar   va   mulohazalar   berishdir.   O‘quvchining   xatoliklarini   tuzatishda,
o‘qituvchi   konstruktiv,   noaniq   yoki   salbiy   bo‘lmagan   mulohazalarni   bildirishi
lozim.   Ijobiy   fikrlar   o‘quvchining   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va
o‘rganish jarayonini yanada samarali qiladi.
Empatiya:   O‘qituvchi   o‘quvchining   his-tuyg‘ularini,   muammolarini   tushunishi
va   unga   mos   ravishda   yondashishi   kerak.   Empatiya   muloqotda   ko‘rsatilgan
g‘amxo‘rlik   va   xayrixohlikni   namoyon   qiladi,   o‘quvchiga   o‘zini   xavfsiz   his
qilish imkonini yaratadi.
Samarali muloqotning ta’lim jarayoniga ta’siri: 16O‘quvchilarda o‘z-o‘zini ifoda etish qobiliyatini rivojlantirish: Samarali muloqot
orqali   o‘quvchi   o‘z   fikrlarini   to‘g‘ri   va   ravon   ifoda   etishni   o‘rganadi.   Bu
ko‘nikma nafaqat ta’lim jarayonida, balki hayotda ham foydali bo‘ladi.
  Motivatsiya   va   ishtiyoqni   oshirish:   Ijobiy,   samarali   muloqot   o‘quvchilarni
o‘rganishga,  yangi  bilimlarni  egallashga  va muvaffaqiyatga  erishishga  undaydi.
O‘qituvchi o‘quvchini rag‘batlantirsa, uning ishtiyoqlari kuchayadi.
O‘quvchilarda   ijtimoiy   va   axloqiy   fazilatlarni   rivojlantirish:   O‘quvchi   bilan
samarali   muloqot,   ularning   o‘zaro   hurmat,   bag‘rikenglik,   va   mas’uliyat   kabi
ijtimoiy   fazilatlarini   rivojlantiradi.   O‘qituvchi   bu   fazilatlarni   o‘quvchilariga
o‘rgatadi, ularga o‘zaro muloqotda qanday yondashish kerakligini ko‘rsatadi.
Tarbiyaviy   jarayonni   qo‘llab-quvvatlash:   Samarali   muloqot   o‘qituvchiga
o‘quvchilarni   nafaqat   bilim   bilan,   balki   tarbiyaviy   nuqtai   nazardan   ham
rivojlantirish   imkonini   beradi.   O‘qituvchi   o‘quvchilarni   o‘z   faoliyatiga
yo‘naltirishidir.   Samarali   muloqot   nafaqat   bilimlarn   o‘rgatish,   balki   o‘quvchi
hissiyotlarni   uyg‘ot   xatti-harakatlari,   o‘zaro   munosabatlari   va   jamiyatdagi
o‘rniga nisbatan to‘g‘ri qarashlar shakllantiradi.
  Muloqotda   noxush   vaziyatlardan   qochish:   Samarali   muloqot   orqali   o‘qituvchi
o‘quvchi   bilan   aniq   va   to‘g‘ri   aloqalarni   o‘rnatadi,   bu   esa   noxush   vaziyatlarni,
tushunmovchiliklarni   va   muammolarni   kamaytiradi.   O‘quvchilar   o‘z   fikrlarini
erkin   bildirishlari   mumkin   bo‘ladi   va   o‘qituvchi   to‘g‘ri   javob   bera   olish
imkoniyatiga ega bo‘ladi.
O‘quvchi   bilan   samarali   muloqot   ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshiradi,
o‘quvchilarda   mustahkam   bilim   va   ijobiy   shaxsiy   fazilatlarni   rivojlantiradi.
O‘qituvchining   faol   tinglash,   samimiyat,   ijobiy   fikrlar   bildirish   va   empatiya
ko‘rsatish   kabi   yondashuvlari   o‘quvchilarni   rag‘batlantiradi,   ularni   o‘zgarishga
va   o‘sishga   undaydi.   Samarali   muloqot   ta’lim   jarayonining   muvaffaqiyatiga
bevosita   ta’sir   qiladi,   shuning   uchun   u   pedagogik   faoliyatning   ajralmas   qismi
hisoblanadi. 17O'quvchilar   bilan   samarali   muloqotni   shakllantirish   uchun   bir   nechta   muhim
yo'llar mavjud:
  Aktiv   tinglash:   O'qituvchi   o'quvchining   fikrini   to'liq   tinglashi,   uning   so'zlarini
tushunishi  va javob berishda  aniqlik kiritishi  zarur. Bu  o'quvchiga o'z  fikrlarini
ifoda etishda ishonch beradi.
Tegishli   savollar   berish:   O'quvchilarning   fikrini   yanada   kengaytirish   va   ularni
faol ishtirok etishga undash uchun savollarni aniq va ochiq shaklda berish kerak.
Masalan,   "Nega   shunday   deb   o'ylaysiz?"   yoki   "Bu   fikrni   qanday   asoslashingiz
mumkin?" kabi savollar.
Tushunarli   va   ochiq   til   ishlatish:   Muloqotda   o'quvchilarni   chalg'itmaslik   va
ortiqcha murakkab so'zlardan foydalanmaslik kerak. O'quvchilarning darajasi va
tushunishiga mos keladigan oddiy va aniq tilni tanlash muhim.
Ijobiy   munosabat:   O'quvchilarni   qo'llab-quvvatlash   va   ularga   ijobiy   muhit
yaratish samarali muloqot uchun muhim. Ularni o'z fikrlarini erkin ifoda etishga
rag'batlantirish,   shuningdek,   xatolarni   ko'rsatishdan   ko'ra,   ularni   tuzatishga
yordam berish kerak.
 Ochiq va to'g'ri fikrlarni bildirish: O'qituvchi o'z fikrlarini ochiq, aniq va insofli
tarzda   ifoda   etishi   kerak.   Bu   o'quvchilarga   nima   uchun   o'z   fikrini   o'zgartirishi
yoki yaxshilashi zarurligini tushuntirishga yordam beradi.
  Boshqaruv   va   boshqalar   bilan   muvozanat:   Sinfda   to'g'ri   muloqot   o'rnatishda
o'qituvchi barcha o'quvchilarni teng ravishda tinglab, har birining fikrini hurmat
qilishi   zarur.   O'qituvchi   sinfda   tinch   va   tartibli   muhitni   saqlashga   ham   e'tibor
qaratishi kerak. 18Emotsional   intellektni   rivojlantirish:   O'quvchilarning   his-tuyg'ulariga   hurmat
bilan   yondashish,   ularning   ehtiyojlarini   va   holatlarini   tushunish   o'qituvchining
muloqotini   samarali   qiladi.   Bu,   ayniqsa,   o'qish   jarayonida   yuzaga   keladigan
qiyinchiliklarni engish uchun foydalidir.
 Gruppaviy muhokamalar va faoliyatlar: O'quvchilarni guruhlarda ishlashga jalb
qilish, ularni birgalikda fikrlashga va bir-birlaridan o'rganishga undash o'qituvchi
bilan samarali muloqotni mustahkamlaydi.
1-rasm. Pedagogik texnalogiyalarning tamoyillari 19Bularning barchasi o'qituvchining o'quvchilar bilan muloqotini samarali qilishga
yordam beradi va o'quvchilarning rivojlanishiga ijobiy ta'sir ko'rsatadi.
O'quvchilar   bilan   samarali   muloqotni   shakllantirish   istiqbollari,   ta'lim
jarayonining yanada samarali, qiziqarli va rivojlangan bo'lishini ta'minlash uchun
bir qator imkoniyatlar yaratadi. Quyidagi istiqbollarni keltirish mumkin:
  Texnologiyalardan   foydalanish:   Zamonaviy   axborot   texnologiyalari   va   onlayn
platformalardan   foydalanish   o'quvchilar   bilan   samarali   muloqotni
shakllantirishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Elektron   ta'lim   resurslari,
videokonferensiyalar,   interaktiv   dasturlar   va   mobil   ilovalar   orqali   o'qituvchi
o'quvchilar   bilan   real   vaqtda   muloqotda   bo'lishi   mumkin.   Bu   o'quvchilarga
masofaviy ta'limda ham samarali aloqada bo'lish imkonini beradi.
Emotsional   va   ijtimoiy   o'quvni   rivojlantirish:   O'quvchilarni   emotsional
intellektni rivojlantirishga undash, ularning o'z fikrlarini erkin ifoda etishlari va
boshqa   odamlarning   nuqtai   nazarini   tushunishlari   uchun   muhim   imkoniyatlar
yaratadi.   Bu,   o'z   navbatida,   o'qituvchi   bilan   yanada   samarali   muloqotni
ta'minlaydi. O'quvchilar o'rtasida ijtimoiy muhitni yaxshilash va o'zaro hurmatni
oshirish muloqotni yanada samarali qiladi.
Interfaol va kollaborativ ta'lim: O'quvchilarni faol va o'zaro hamkorlikka undash,
guruhlarda   ishlash   va   muhokamalarda   ishtirok   etish,   o'qituvchi   bilan   o'zaro
muloqotni   kuchaytiradi.   Muammolarni   birgalikda   hal   qilish   va   fikr   almashish
orqali o'quvchilar bir-birlaridan o'rganadi va o'z fikrlarini shakllantiradi.
O'zgaruvchan   o'quv   uslublarini   tatbiq   etish:   O'quvchilarning   turli   o'quv
uslublariga   mos   keladigan   metodlarni   qo'llash,   masalan,   vizual,   eshitish   va
amaliy   usullar,   o'qituvchi   va   o'quvchilar   o'rtasidagi   muloqotni   osonlashtiradi.
O'quvchilarning   individual   ehtiyojlariga   mos   keladigan   muloqot   usullarini
tanlash muloqotni samarali qilishda muhimdir. 20Kognitiv   va   kreativ   fikrlashni   rivojlantirish:   O'quvchilarni   mantiqiy   va   kreativ
fikrlashga rag'batlantirish, muammolarni mustaqil ravishda hal qilishni o'rgatish,
muloqotda   yangicha   fikrlar   va   innovatsion   yondashuvlar   yaratadi.   Bu,   o'z
navbatida, o'qituvchi va o'quvchilar o'rtasidagi aloqani chuqurlashtiradi.
Fikr-mulohazalarning   ochiqligi   va   izchil   baholash:   O'quvchilarni   o'z   fikrlarini
to'liq   ifoda   etishga   undash   va   ularning   savollariga   aniq   javoblar   berish   orqali,
o'qituvchining   muloqoti   yanada   samarali   bo'ladi.   Fikr-mulohazalarni   ochiq
muhokama qilish, xatolardan o'rganish va izchil baholash orqali o'quvchilarning
ishtirokini oshirish mumkin.
Multidistipliner   yondashuv:   Fanni   turli   sohalar   bilan   bog'lash   va   o'quvchilarga
ularni   hayotdagi   amaliy   vaziyatlarda   qo'llashni   ko'rsatish,   o'quvchilar   bilan
muloqotni   yaxshilashga   xizmat   qiladi.   Masalan,   matematika,   fan,   adabiyot   va
san'atni   o'zaro   bog'lash   orqali   o'quvchilarni   kengroq   fikrlashga   va   muloqotda
samarali bo'lishga rag'batlantirish mumkin.
  O'zaro   hurmat   va   tenglikni   ta'minlash:   O'quvchilar   o'rtasida   hurmat   va   tenglik
muhitini   yaratish,   barcha   fikrlarni   eshitishga   va   har   bir   o'quvchining   shaxsiy
qadrini   tan   olishga   qaratilgan   ishlanmalar,   o'qituvchining   muloqotini   samarali
qiladi.   O'quvchilar   o'zlarini   erkin   his   qilishlari   va   muloqotda   ishtirok   etishlari
mumkin.
Bu   istiqbollar,   ta'lim   jarayonini   yanada   samarali   qilish   va   o'quvchilarga   yangi
imkoniyatlar   yaratish   orqali   o'qituvchilar   va   o'quvchilar   o'rtasidagi   muloqotni
yanada mustahkamlaydi.
4.  Zamonaviy pedagogik texnalogiyalar va ularning muomala
madaniyatga ta’siri 21Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   —   bu   o‘qitish   va   o‘rganish   jarayonlarini
yaxshilash   va   samarali   qilish   maqsadida   zamonaviy   bilim   va   texnologiyalarni
qo‘llashga asoslangan usullar va yondoshuvlar to‘plamidir. Ushbu texnologiyalar
bilim berishning samaradorligini oshirish, o‘quvchilarning faolligini kuchaytirish
va   ta'lim   jarayonini   individualizatsiya   qilishga   yordam   beradi.   Zamonaviy
pedagogik texnologiyalar quyidagi asosiy yo‘nalishlarga ega:
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT):   Internet,   kompyuterlar,
interaktiv   doskalar,   multimedia   vositalari   va   boshqa   raqamli   texnologiyalar
yordamida   ta'limni   zamonaviylashtirish.   Bu   o‘quvchilarga   yangi   bilimlarni
mustahkamlashda   interaktiv   va   vizual   materiallardan   foydalanishga   imkon
beradi.
Masofaviy   ta'lim:   Onlayn  platformalar,  veb-saytlar,   video  darslar   va  masofaviy
tizimlar   yordamida   ta'lim   olish.   Bu   texnologiya   o‘quvchilarga   joyidan   qat'iy
nazar ta'lim olish imkonini beradi.
Integratsion o‘qitish texnologiyalari: O‘quv jarayonida turli fanlarni birlashtirib,
o‘quvchilarga kengroq, ko‘proq kontekstli bilimlar berishga imkon yaratadi. Bu
metod multidisiplinar yondashuvni talab qiladi.
  O‘quvchilarning   individual   ehtiyojlariga   moslashtirish   (Differensial   o‘qitish):
Har bir o‘quvchining o‘rganish tezligini va uslubini inobatga olgan holda, o‘quv
jarayonini   individual   tarzda   tashkil   etish.   Masalan,   zamonaviy   o‘quv   dasturlari
o‘quvchilarning   o‘ziga   xos   xususiyatlariga   mos   keladigan   materiallar   taklif
qiladi. 22  Gamifikatsiya:   Ta'lim   jarayoniga   o‘yin   elementlarini   kiritish.   Bu
o‘quvchilarning motivatsiyasini oshirish va o‘rganish jarayonini yanada qiziqarli
va interaktiv qilishga yordam beradi.
  Kollaborativ   ta'lim:   O‘quvchilar   o‘zaro   hamkorlik   qilib,   birgalikda
muammolarni   yechish   va   yangi   bilimlar   olishadi.   Bu   texnologiya
o‘quvchilarning jamoada ishlash ko‘nikmalarini rivojlantirishga qaratilgan.
Virtual   va   kengaytirilgan   haqiqat   (VR/AR):   O‘quvchilarga   reallikdan
tashqaridagi   tajribalar   yaratishga   yordam   beradigan   texnologiyalar.   Masalan,
tarixiy   voqealarni   yoki   ilmiy   eksperimentlarni   virtual   muhitda   ko‘rish
imkoniyatlari.
Blended   learning   (Aralash   ta'lim):   Onlayn   va   an'anaviy   o‘qitish   usullarining
kombinatsiyasi.   Bu   o‘quvchilarga   nazariy   materiallarni   masofaviy   o‘rganish,
amaliy mashg‘ulotlar va jismoniy darslar bilan mustahkamlash imkonini beradi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish   ta'limning   sifatini   oshirish,
o‘quvchilarga   yanada   samarali   va   qiziqarli   ta'lim   berish   imkonini   yaratadi.   Bu
texnologiyalarni   muvaffaqiyatli   qo‘llash   o‘qituvchilarning   yangi   metod   va
vositalarni o‘rganishini hamda ta'lim tizimining rivojlanishini talab qiladi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   ta'lim   jarayonini   o‘zgartirishi,
o‘quvchilarning   o‘zaro   munosabatlarini,   muomala   madaniyatini   va   ijtimoiy
ko‘nikmalarini   rivojlantirishi   mumkin.   Texnologiyalarning   qo‘llanilishi   nafaqat
o‘qitish   metodlarini,   balki   o‘quvchilarning   jamiyatdagi   roli   va   ijtimoiy
fazilatlarini shakllantirishga ham ta'sir ko‘rsatadi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   muomala   madaniyatiga   ta'siri
quyidagi jihatlarda ko‘rinadi:
 Interaktivlik va kommunikativ ko‘nikmalarni rivojlantirish
Zamonaviy   texnologiyalar,   ayniqsa,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari
(AKT),   o‘quvchilarga   turli   vositalar   orqali   o‘zaro   muloqot   qilish   imkonini 23yaratadi.   Masalan,   internet   forumlari,   onlayn   chatlar,   videokonferensiyalar   va
boshqa   platformalar   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   ifodalash,   boshqa
fikrlarni   tinglash   va   munozaralar   qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bu,   o‘z
navbatida,   ularning   kommunikativ   ko‘nikmalarini,   ehtiyoj   va   fikrlarni   tinglash
va muhokama qilish madaniyatini rivojlantiradi.
Multimedialar orqali empatiya va tushunishni oshirish
Multimedia   vositalari   yordamida,   masalan,   video   darslar,   virtual   ekskursiyalar
yoki   interaktiv  simulyatsiyalar   orqali   o‘quvchilar   turli   madaniyatlar   va  ijtimoiy
guruhlar   haqidagi   bilimlarini   kengaytiradilar.   Bu,   o‘z   navbatida,   boshqa
insonlarni   yaxshiroq   tushunish   va   ularga   nisbatan   empatiya   ko‘rsatish
ko‘nikmalarini rivojlantiradi. O‘quvchilar boshqa madaniy, iqtisodiy va ijtimoiy
sharoitlarga ega bo‘lgan odamlar bilan o‘zaro aloqada bo‘lishni o‘rganadilar.
 Muammolarni yechishda kollaboratsiya
Zamonaviy texnologiyalar yordamida o‘quvchilar birgalikda ishlash va jamoaviy
qarorlar   qabul   qilishga   odatlanadilar.   Masofaviy   ta'lim   platformalari   yoki
gamifikatsiya   elementlari   orqali   o‘quvchilar   ko‘pincha   guruhlarda   ishlashadi,
bir-biriga   yordam   berishadi.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarning   o‘zaro   hurmat,
hamkorlik va rahbarlik kabi ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Bunday o‘quv
jarayonlari muomala madaniyatining yuqori darajada bo‘lishiga yordam beradi.
 Onlayn etikani rivojlantirish
Zamonaviy   texnologiyalar   onlayn   aloqalar   orqali   o‘quvchilarni   yangi   turdagi
muomala   madaniyatiga   o‘rgatadi.   O‘quvchilarga   onlayn   muhitda   muloqot
qilishda   etik   qoida   va   qoidalarni   (masalan,   hurmat,   odob-axloq,   so‘z   erkinligi)
tushunish   muhimdir.   Bu   turdagi   madaniyat   o‘quvchilarni   virtual   muhitda   ham,
haqiqiy   hayotda   ham   ijtimoiy   jihatdan   mas'uliyatli   va   axloqiy   jihatdan   to‘g‘ri
aloqalar o‘rnatishga undaydi. 24 Kognitiv va emotsional rivojlanish
Zamonaviy pedagogik texnologiyalar ta'lim jarayonida o‘quvchilarning kognitiv
(fikrlash)   va   emotsional   (his-tuyg‘ularni   boshqarish)   rivojlanishiga   yordam
beradi. Texnologiyalar yordamida o‘quvchilar o‘z his-tuyg‘ularini boshqarishni,
turli   vaziyatlarda   to‘g‘ri   qarorlar   qabul   qilishni   o‘rganadilar.   Bunday
ko‘nikmalar   o‘z   navbatida   o‘quvchilarning   muomala   madaniyatini   va   shaxsiy
o‘sishini ta'minlaydi.
Jamiyatdagi o‘rni va ijtimoiy mas'uliyatni oshirish
Zamonaviy   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilar   jamiyatdagi   muhim   ijtimoiy
masalalar   bilan   tanishishadi   va   bu   masalalarda   o‘z   fikrlarini   bildirishadi.
O‘quvchilarni   ijtimoiy   tarmoqlar   va   onlayn   platformalar   orqali   ijtimoiy
mas'uliyatga   chaqirish,   turli   ijtimoiy   loyihalarda   ishtirok   etish   imkoniyatlari
yaratiladi.   Bunday   faoliyatlar   o‘quvchilarga   jamiyatda   o‘z   o‘rinlarini   topish   va
ijtimoiy mas'uliyatni his qilishni o‘rgatadi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   nafaqat   bilimlarni   uzatishda,   balki
o‘quvchilarning muomala madaniyatini shakllantirishda ham katta rol o‘ynaydi.
Ular   o‘quvchilarga   jamiyatda   muvaffaqiyatli   ijtimoiylashish,   samarali   muloqot
qilish va turli madaniyatlarga hurmat bilan yondashish ko‘nikmalarini o‘rgatadi.
Bu   texnologiyalar   ta'lim   jarayonining   har   tomonlama   rivojlanishiga   yordam
beradi va o‘quvchilarning shaxsiy va ijtimoiy fazilatlarini oshiradi.
2-rasm. Innovatsion ta’lim va tuzilish sxemasi 25Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   va   ularning   muomala   madaniyati   ta siriʼ
ta lim   jarayonida   katta   ahamiyatga   ega.   Pedagogik   texnologiyalar   —   bu   ta lim	
ʼ ʼ
berish,   o‘qitish   va   o‘rganishni   samarali   tashkil   etishga   yordam   beradigan
metodlar,   usullar   va   vositalar   to‘plamidir.   Bu   texnologiyalar   orasida   interaktiv
ta lim, raqamli vositalar, multimedia, o‘yin texnologiyalari, masofaviy ta lim va
ʼ ʼ
boshqa   zamonaviy   yondashuvlar   mavjud.   Bu   texnologiyalar   ta limning   sifatini	
ʼ
oshirishga,   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta minlashga,   ularning   bilimlarini	
ʼ
mustahkamlashga yordam beradi.
Muomala   madaniyati   esa,   o‘qituvchi   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi
munosabatlarning   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   yanada   samarali   va   ochiq
muloqotni   ta minlaydi.   Misol   uchun,   interaktiv   ta lim   vositalari,   onlayn	
ʼ ʼ 26platformalar   orqali   o‘quvchilarning   fikr-mulohazalarini   ifodalash   va   baholash
imkoniyati mavjud. Bu esa o‘z navbatida, o‘quvchilarning muloqot madaniyatini
rivojlantiradi,   ularning   fikrlarini   erkin   ifodalash,   tanqidiy   tahlil   qilish   va
hamkorlikda ishlash ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Shuningdek,   raqamli   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   vaqtini   to‘g‘ri
boshqarishni,   ijodiy   fikrlashni   va   muammolarni   hal   qilishni   o‘rganadilar.
O‘qituvchilar esa, o‘quvchilarning ehtiyojlariga moslashish va ularga individual
yondashuvni amalga oshirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Bunday   texnologiyalar   muomala   madaniyatiga   ijobiy   ta sir   ko‘rsatadi,   chunkiʼ
ular   o‘quvchilarga   o‘zaro   hurmat,   tenglik   va   hamkorlik   asosida   o‘rganish
imkoniyatlarini   yaratadi.   Shu   bilan   birga,   o‘qituvchilarning   ta limda   yangi	
ʼ
yondashuvlar va metodlarni qo‘llashlari, ularning pedagogik mahoratini oshiradi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   va   ularning   muomala   madaniyati   ta siri	
ʼ
istiqbollari   o‘qitish   va   o‘rganish   jarayonida   katta   o‘zgarishlar   va   yangi
imkoniyatlarni keltirib chiqarishi kutilmoqda. Bularning ba zi asosiy istiqbollari	
ʼ
quyidagilardir:
 Shaxsiylashtirilgan ta lim: Raqamli texnologiyalar va sun iy intellekt yordamida	
ʼ ʼ
o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlari   va   qiziqishlariga   moslashtirilgan   ta lim	
ʼ
tizimi   rivojlanadi.   O‘qituvchi   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   muloqotda   yanada
shaxsiy   yondashuvlar,   o‘quvchilarni   motivatsiya   qilish   va   ularga   yordam
berishning   yangi   usullari   paydo   bo‘ladi.   Bu   esa   o‘quvchilarning   o‘zini   erkin
ifodalashini,   o‘z   imkoniyatlariga   mos   ravishda   muvaffaqiyatga   erishishlarini
ta minlaydi.	
ʼ
Interaktiv   o‘rganish   va   ko‘p   tomonlama   muloqot:   Zamonaviy   texnologiyalar
yordamida   o‘quvchilar   interaktiv   platformalar   orqali   bir-birlari   bilan   muloqot
qilib,   bilimlarni   o‘zaro   almashishlari   mumkin.   Bu   esa   muomala   madaniyatini 27rivojlantirishga,   guruh   ishlari   va   jamoaviy   o‘rganish   ko‘nikmalarini
shakllantirishga yordam beradi. Masofaviy o‘qitish va onlayn platformalar orqali
geografik masofalarni yengib o‘tish imkoniyati hamda muloqotning yanada erkin
va global shakllari o‘quvchilarning dunyoqarashini kengaytiradi.
Ta limda   o‘yin   texnologiyalarining   rivojlanishi:   O‘yinlar,   simulyatsiyalar   vaʼ
gamifikatsiya   ta lim   jarayonida   muhim   o‘rin   egallaydi.   O‘quvchilar   o‘yin	
ʼ
asosida   darslarga   jalb   qilinadi,   bu   esa   ularning   muloqot   madaniyatini   va
hamkorlik   qilish   ko‘nikmalarini   yaxshilaydi.   Gamifikatsiya   orqali   o‘quvchilar
mas uliyat, strategik fikrlash, va jamoaviy qarorlar qabul qilishni o‘rganadilar.	
ʼ
  Yangi   pedagogik   metodlarning   tatbiqi:   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar
yordamida   o‘qituvchilar   turli   pedagogik   metodlarni   qo‘llashda   ko‘proq
erkinlikka   ega   bo‘ladilar.   Masalan,   flipped   learning   (aylantirilgan   o‘qitish)
metodikasi,   ta limda   kreativlik   va   tanqidiy   fikrlashni   rag‘batlantiruvchi	
ʼ
yondashuvlar kuchayadi. Bu pedagogik yondashuvlar o‘quvchilarning o‘zini o‘zi
boshqarish   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga,   ular   orasida   hurmat   va   mas uliyatni	
ʼ
oshirishga yordam beradi.
Texnologiyalarning   ta limda   integratsiyasi   va   pedagogik   malakani   oshirish:	
ʼ
O‘qituvchilarning   zamonaviy   texnologiyalarni   o‘z   ta lim   jarayonlariga	
ʼ
integratsiyalash   imkoniyatlari   kuchayadi.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘qituvchilarning
pedagogik   malakalarini   oshiradi,  yangi   pedagogik   metodlarni   qo‘llashda   ularga
yordam beradi. O‘qituvchilar va o‘quvchilar o‘rtasidagi muloqot samaradorligini
oshirish va o‘qitishning sifatini yaxshilash imkoniyatlari kengayadi.
Ochiq   ta lim   resurslari   va   global   hamkorlik:   Ochiq   ta lim   resurslari   va   global	
ʼ ʼ
tarmoq   platformalari   orqali   o‘quvchilar   va   o‘qituvchilar   bir-birlari   bilan   o‘z
tajribalari   va   bilimlarini   o‘rtoqlashishlari   mumkin.   Bu,   shuningdek,   xalqaro
miqyosda ta lim jarayonlarining boyishiga, o‘quvchilarni turli madaniy va ilmiy	
ʼ
muhitalar bilan tanishtirishga yordam beradi.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   muomala   madaniyatiga   ta siri	
ʼ
istiqbollari   o‘quvchilarning   shaxsiy   rivojlanishi,   o‘qituvchilar   bilan   samarali 28muloqot   o‘rnatish,   hamkorlik   va   kreativ   fikrlashni   rivojlantirishni   ta minlaydi.ʼ
Buning natijasida, ta lim tizimi yanada samarali va zamonaviy bo‘lib, bilim olish	
ʼ
jarayoni ko‘proq interaktiv, shaxsiylashtirilgan va global xarakterga ega bo‘ladi.
Bu   esa   kelajakda   ta lim   sifatini   oshirish   va   jamiyatda   ijtimoiy   va   madaniy
ʼ
o‘zgarishlarni amalga oshirish uchun keng imkoniyatlar yaratadi.  
O qituvchi   va   o quvchi   munosabatlari   ta lim   jarayonining   muvaffaqiyatli	
ʻ ʻ ʼ
bo lishida   muhim   rol   o ynaydi.   Bu   munosabatlar   ikki   tomonlama   ishonch,
ʻ ʻ
hurmat va hamkorlikka asoslangan bo lishi kerak.	
ʻ
  Ishonch   va   hurmat:   O qituvchi   o quvchining   fikrini,   savollarini   va   his-	
ʻ ʻ
tuyg ularini   hurmat   qilishi,   o quvchi   esa   o qituvchining   tajriba   va   bilimiga	
ʻ ʻ ʻ
ishonishi   kerak.   Bu,   o quvchining   o zini   erkin   ifoda   etishi   va   o'qituvchidan	
ʻ ʻ
yordam so'rashi uchun muhimdir.
O'qituvchining   roli:   O qituvchi   o quvchining   akademik,   shuningdek,   shaxsiy
ʻ ʻ
rivojlanishiga   ham   yordam   berishi   lozim.   Ularning   vazifasi   nafaqat   darslarni
o tish,   balki   o quvchining   individual   ehtiyojlariga   javob   berish,   motivatsiya	
ʻ ʻ
yaratish va ijtimoiy muhitda o'zini erkin his qilishi uchun imkoniyat yaratishdir.
O'quvchining roli: O quvchi o qituvchi bilan samarali munosabatda bo lishi, o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bilimini   oshirishga   intilishi   va   o'qituvchidan   o'rganish   uchun   ochiq   bo lishi	
ʻ
kerak.   Shuningdek,   o quvchi   o zining   bilimini   amaliyotda   qo'llashga   harakat	
ʻ ʻ
qilishi zarur.
Hamkorlik   va   muloqot:   O qituvchi   va   o quvchi   o rtasidagi   samarali   muloqot	
ʻ ʻ ʻ
yaxshi   o'quv   natijalariga   olib   keladi.   O qituvchi   ochiq,   samimiy   va   yordamga	
ʻ
tayyor   bo lishi   kerak,   o quvchi   esa   o'z   muammolarini   tushuntirishda   va	
ʻ ʻ
savollarni berishda faol bo lishi zarur.	
ʻ
Yordam   va   qo llab-quvvatlash:   O'qituvchi   har   doim   o quvchining   yutuqlari   va	
ʻ ʻ
kamchiliklarini   kuzatib   borishi,   ularga   zarur   yordamni   taqdim   etishi   lozim.
O quvchi esa bu yordamlardan samarali foydalanishi kerak.	
ʻ 29O qituvchi   va   o quvchi   o rtasidagi   to g ri   munosabatlar,   shuningdek,   ijobiyʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
psixologik muhitni yaratadi, bu esa o quv jarayonini yanada samarali va qiziqarli	
ʻ
qiladi.   
O quvchi  va o qituvchi munosabatlarida konfliktlar tabiiy hol bo lishi mumkin,	
ʻ ʻ ʻ
chunki har bir insonning fikri, talablari va ehtiyojlari har xil. Biroq, konfliktlarni
bartaraf  etish ta lim  jarayonining muvaffaqiyatli  bo lishi  uchun juda muhimdir.	
ʼ ʻ
Quyidagi yondashuvlar konfliktlarni bartaraf etishda yordam berishi mumkin:
Ochiq muloqot o'rnatish
O qituvchi va o quvchi o rtasidagi asosiy muammo ko pincha noaniq yoki to liq	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bo lmagan   muloqotdan   kelib   chiqadi.   O qituvchi   va   o quvchi   o‘zaro   fikrlarini
ʻ ʻ ʻ
ochiq   va   samimiy   tarzda   aytishlari   kerak.   Konfliktlar   yuzaga   kelganda,   ularni
samarali   tarzda   hal   qilish   uchun   o‘zaro   muloqotga   ehtiyoj   bor.   Har   ikki   tomon
ham   o‘z   fikrlarini   hurmat   bilan   aytib,   muammo   yoki   noaniqlikni   hal   qilishga
harakat qilishlari zarur.
Tinglash va tushunishga intilish
Konfliktni   bartaraf   etishda   eng   muhim   jihatlardan   biri   –   diqqat   bilan   tinglash.
O qituvchi   o quvchining   fikrlarini,   ehtiyojlarini   va   his-tuyg ularini   to liq
ʻ ʻ ʻ ʻ
tushunishga   harakat   qilishi,   o quvchi   esa   o qituvchining   fikrini   tinglab,   unga	
ʻ ʻ
hurmat   bilan   yondashishi   kerak.   Bir-birini   tinglash   va   tushunish,   qarama-
qarshiliklarni kamaytiradi.
 Empatiya va hissiyotlarga e'tibor berish
Empatiya   (boshqa   odamning   his-tuyg ularini   tushunish)   konfliktlarni   bartaraf	
ʻ
etishda   muhim   ahamiyatga   ega.   O qituvchi   o quvchining   holatini,   stress   yoki	
ʻ ʻ
tashvishlarini   tushunishga   harakat   qilishi,   o quvchi   esa   o qituvchining   ish	
ʻ ʻ 30yuklamalarini   va   bosimlarini   anglab   yetishi   lozim.   Bir-birining   his-tuyg ulariniʻ
tushunish, o'zaro hurmatni kuchaytiradi.
Muammolarni konstruktiv tarzda hal qilish
Konfliktni hal qilishda konstruktiv yondashuv zarur. Bu degani, tomonlar o'zaro
haqoratlashish yoki janjallashish o‘rniga, muammoni hal qilish uchun birgalikda
yechim   izlashlari   kerak.   Masalan,   agar   o quvchi   baholashdan   norozi   bo lsa,	
ʻ ʻ
o qituvchi   bu   holatni   tinglab,   baholash   mezonlarini   yoki   sinovning   mazmunini	
ʻ
tushuntirish orqali muammoni hal qilishi mumkin.
 O'zaro kompromiss va muvozanatni topish
O qituvchi   va   o quvchi   ba zi   holatlarda   bir-birini   tushunishlari   va   birgalikda
ʻ ʻ ʼ
muvozanatni   topishlari   kerak.   Masalan,   o quvchi   ko proq   yordam   olishni	
ʻ ʻ
xohlaydi,   lekin   o qituvchining   vaqti   cheklangan.   Bu   holatda,   o'quvchi   va	
ʻ
o qituvchi  o'zaro vaqtni  va  yordamni  qanday  taqsimlashni  muhokama  qilishlari	
ʻ
zarur.
Professionalizm va xulq-atvor
O qituvchi   va   o quvchi   har   doim   bir-biriga   professional   va   madaniyatli
ʻ ʻ
yondashishlari kerak. Konflikt yuzaga kelganda, shaxsiy hissiyotlar va impulsiv
reaktsiyalarni   boshqarish   muhimdir.   O'qituvchi   o'zining   pedagogik   vazifalariga
sodiq qolishi, o quvchi esa o qituvchiga hurmat bilan yondashishi kerak.	
ʻ ʻ
 Mediasiya va tashqi yordam
Agar konfliktni ichki muloqot orqali bartaraf etish qiyin bo lsa, tashqi yordamga	
ʻ
murojaat   qilish   mumkin.   Ba zi   ta lim   muassasalarida   konfliktlarni   hal   qilish	
ʼ ʼ
uchun   mediatsiya   xizmatlari   yoki   psixologik   yordam   mavjud.   O qituvchi   va	
ʻ
o quvchi   o‘rtasidagi   kelishmovchilikni   hal   qilishda   pedagog   yoki   boshqa	
ʻ
mutaxassis yordamidan foydalanish ham samarali bo lishi mumkin.	
ʻ 31 Pozitiv iqlim yaratish
O qituvchi va o quvchi munosabatlarida konfliktlarni kamaytirish uchun ijobiy,ʻ ʻ
qo llab-quvvatlovchi   muhit   yaratish   zarur.   O qituvchi   sinfda   doimiy   ravishda
ʻ ʻ
hurmat,   hamkorlik   va   ochiq   fikr   almashish   muhitini   yaratishi   lozim.
O quvchilarni   qo llab-quvvatlash,   ularning   muvaffaqiyatlarini   e tirof   etish   va
ʻ ʻ ʼ
ijobiy natijalarga yo naltirish, konfliktlarni oldini olishga yordam beradi.	
ʻ
O qituvchi   va   o quvchi   o rtasidagi   konfliktlarni   bartaraf   etish,   samarali   ta lim	
ʻ ʻ ʻ ʼ
jarayonining ajralmas qismidir. Konfliktlar to g ri yondashuv va muloqot orqali	
ʻ ʻ
hal   etilishi   mumkin.   Ochiq   muloqot,   empatiya,   konstruktiv   yondashuv   va
muvozanatni topish kabi usullar konfliktlarni bartaraf etishga yordam beradi va
o‘quvchi-o‘qituvchi munosabatlarini yanada mustahkamlashga xizmat qiladi.
3-rasm. Ta’limni innovatsion rivojlantirish strategiyasi
  32                           
Oʻqituvchi va oʻquvchi munosabatlarida konfliktlarni bartaraf etish usullari turli
xil strategiyalarni o'z ichiga oladi. Quyidagi usullarni keltirish mumkin:
Ochiq   va   samimiy   muloqot:   Konfliktlarni   hal   qilishning   asosiy   yo'li   bu   ochiq   va
samimiy   muloqotdir.   Oʻqituvchi   va   oʻquvchi   o'rtasida   yaxshi   muloqot   bo'lsa,
ularning   o'zaro   tushunishi   osonlashadi   va   muammolarni   bartaraf   etish
osonlashadi.   Oʻqituvchi,   oʻquvchini   diqqat   bilan   tinglashi   va   uning   fikrlarini
hurmat qilishi kerak.
Empatiya   va   tushunish:   Oʻqituvchi   oʻquvchining   nuqtai   nazarini   tushunishga
harakat qilishi zarur. Bu nafaqat oʻquvchining hissiy holatini anglash, balki uning
ehtiyojlarini   va   motivatsiyasini   ham   bilishga   yordam   beradi.   Oʻquvchi   ham
oʻqituvchining pozitsiyasini tushunishi lozim.
  Muammolarni   konstruktiv   tarzda   hal   qilish:   Konfliktlarni   hal   qilishda,
muammolarni   hal   qilishga   intilish   zarur.   Oʻqituvchi   va   oʻquvchi   masalani
konstruktiv tarzda hal qilishga harakat qilishlari lozim. Masalan, "Nima uchun bu
holat   yuz   berdi?"   deb   soʻrash,   yechimlar   taklif   qilish   va   o'zaro   konstruktiv
maslahatlashuvlar oʻtkazish.
Tinchlantiruvchi   usullar:   Agar   konfliktni   bartaraf   etish   qiyin   bo'lsa,   hissiy
barqarorlikni   saqlash   uchun   vaqtinchalik   tanaffus   qilish   tavsiya   etiladi.
Tinchlantiruvchi   mashqlar   (nafas   olish,   meditatsiya   va   boshqalar)   stressni
kamaytirishga yordam beradi.
  Pozitiv   va   rag'batlantiruvchi   yondashuv:   Oʻquvchilarni   ijobiy   yondashuv   bilan
rag'batlantirish   konfliktlarni   oldini   olishda   samarali   usuldir.   Oʻqituvchi 33o'quvchini   yaxshi   ishlari   uchun   mukofotlash   va   uning   muvaffaqiyatlarini   eʼtirof
etish orqali o'quvchining o'zini qadrlashini ta'minlaydi.
Me'yorlarni va qoidalarni aniq belgilash: Oʻqituvchi va oʻquvchi o'rtasida aniq va
ravshan   me'yorlar   va   qoidalar   o'rnatish   zarur.   Bu   o'quvchilarga   qanday
muomala   qilish   kerakligini   tushunishga   yordam   beradi   va   kelajakda
noaniqliklarni kamaytiradi.
Tashqi   yordamdan   foydalanish:   Agar   konfliktni   ichki   kuch   bilan   hal   qilish   qiyin
bo'lsa, o'quvchi va o'qituvchining ishtirokida ota-onalar, psixologlar yoki boshqa
mutaxassislar   yordamidan   foydalanish   mumkin.   Ular   konfliktda   neytral
tomondan kirib, echimlar taklif qilishlari mumkin.
Konfliktlarni   bartaraf   etishda   muhim   jihat   bu   o'zaro   hurmat   va   sabr-toqatdir.
Oʻqituvchi va oʻquvchi o'rtasida ijobiy munosabatlar o'rnatish, o'zaro ishonchni
shakllantirish   va   umumiy   maqsadga   erishishga   harakat   qilish   konfliktlarni
muvaffaqiyatli bartaraf etishda yordam beradi.
Oʻquvchi   va   oʻqituvchi   munosabatlarida   konfliktlarni   bartaraf   etishning
istiqbollari quyidagi jihatlar bilan bog'liq bo'lishi mumkin:
Yangi pedagogik yondashuvlar va metodlar: Pedagogik yangiliklar va zamonaviy
o'qitish metodlari conflictlarni hal qilishda samarali vositaga aylanadi. Masalan,
innovatsion texnologiyalardan (onlayn ta'lim, virtual sinflar, interaktiv dasturlar)
foydalanish   o'quvchilar   va   o'qituvchilar   o'rtasidagi   o'zaro   aloqalarni
mustahkamlashga yordam beradi. Bu metodlar muammoni tez va oson bartaraf
etish uchun yangi imkoniyatlar yaratadi.
  Psixologik   yordamning   rivojlanishi:   Psixologik   yordam   va   qo'llab-quvvatlash
tizimining   yanada   rivojlanishi   konfliktlarni   hal   etishda   muhim   istiqbolga   ega.
O'qituvchilar   va  o'quvchilar   uchun   maxsus   treninglar   va   psixologik   maslahatlar
tashkil   etilishi   mumkin.   Shuningdek,   o'qituvchining   psixologik   bilimlari   va 34ko'nikmalari,   masalan,   stressni   boshqarish   va   hissiy   intellektni   rivojlantirish,
konfliktlarni samarali bartaraf etishga yordam beradi.
O'qituvchining   kasbiy   rivojlanishi:   O'qituvchilarning   o'z   kasbiy   malakalarini
oshirish,   ularning   muloqot   va   konfliktlarni   hal   etish   bo'yicha   treninglar   va
kurslarda qatnashishlari, o'qituvchilarni yanada sabrli va tajribali qilish imkonini
beradi.  Bu,  o'z  navbatida,  konfliktlarni  oldini  olish  va  bartaraf  etishda  samarali
bo'ladi.
  Ijtimoiy   va   madaniy   o'zgarishlar:   Ijtimoiy   va   madaniy   o'zgarishlar,   masalan,
o'quvchilarning   turli   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   madaniy   sharoitlariga   asoslanib,
konfliktlarni   tushunish   va   bartaraf   etishning   yangi   usullarini   taqdim   etadi.
O'qituvchilarni   va   o'quvchilarni   madaniy   farqlarga   hurmat   bilan   qarashga
o'rgatish bu jarayonni yaxshilaydi.
Oila   va   jamiyat   bilan   hamkorlik:   Oila   va   jamiyat   bilan   hamkorlik   qilishning
yanada kuchayishi, konfliktlarni bartaraf etishda muhim rol o'ynaydi. Ota-onalar
bilan yaxshiroq muloqot, ularning ta'lim jarayoniga faol ishtirok etishi o'qituvchi
va o'quvchi o'rtasidagi muammolarni hal etishda ko'maklashadi.
  Maqsadli   va   ijobiy   motivatsiya:   O'qituvchilar   va   o'quvchilar   o'rtasidagi   ijobiy
motivatsiya   yaratish   istiqbollari   ham   katta   ahamiyatga   ega.   O'quvchilarga
o'zlarini   qadrlash   va   o'z   imkoniyatlarini   rivojlantirish   imkoniyatlarini   yaratish,
o'qituvchilarni   ijobiy   tarzda   rag'batlantirish   konfliktlarni   oldini   olishga   yordam
beradi.
Yaxshi   kommunikatsiya   va   texnologiyalar   yordamida   aloqa:   Texnologiyalar
yordamida   o'qituvchilar   va   o'quvchilar   o'rtasidagi   muloqot   osonlashadi.   Yangi
aloqa   vositalari   va   platformalarini   (masalan,   onlayn   forumlar,   guruh   chatlari)
faol   qo'llash   o'qituvchi   va   o'quvchi   o'rtasidagi   to'g'ri   muloqotni   o'rnatishda
samarali bo'ladi. Bu o'z navbatida, konfliktlarning oldini olishda yordam beradi. 35  O'zgaruvchan   va   moslashuvchan   yondashuvlar:   Konfliktlarni   hal   qilishda
moslashuvchan   yondashuvlarni   qo'llash   istiqbollari   ham   muhim.   Har   bir
o'quvchi   va   har   bir   holat   o'ziga   xos   bo'lib,   shuning   uchun   har   xil   konfliktlarni
bartaraf etishda individual yondashuvlarni amalga oshirish zarur. O'qituvchilarni
"har   bir   o'quvchi   o'ziga   xos"   yondashuviga   o'rgatish   conflictlarni   hal   qilishda
yangi imkoniyatlar yaratadi.
Umuman   olganda,   konfliktlarni   bartaraf   etish   usullari   va   ularning   istiqbollari
o'qituvchilar   va   o'quvchilar   o'rtasida   o'zaro   hurmat   va   tushunishni
rivojlantirishga   asoslanadi.   Zamonaviy   pedagogik,   psixologik   va   texnologik
yechimlar,   shuningdek,   jamiyat   va   oila   bilan   hamkorlik   bu   jarayonni   yanada
samarali qilishga yordam beradi.
4-rasm. Individuallashgan ta’lim sxemasi 36Oʻquvchi va oʻqituvchi muloqotida muomala madaniyati shakllari o'zaro hurmat
va   samarali   aloqani   rivojlantirishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Quyida   ba'zi   asosiy
muomala madaniyati shakllari keltirilgan:
  Hurmat   va   ehtirom:   Oʻquvchi   va   oʻqituvchi   o'rtasida   hurmatli   muloqot
aloqaning asosi hisoblanadi. Oʻqituvchi oʻquvchini shaxs sifatida hurmat qilishi,
uning   fikrlarini   tinglashi   va   qadrlashi   kerak.   Oʻquvchi   esa   oʻqituvchining   fikrini
eʼtirof   etishi   va   uning   o'qituvchilik   vakolatiga   hurmat   bilan   yondashishi   zarur.
Bu, o'z navbatida, muammolarni hal qilishda ijobiy muhit yaratadi.
Ochiqlik va samimiyat: Oʻquvchi va oʻqituvchi o'rtasida ochiq, samimiy muloqot
o'rnatish   muhimdir.   Ochiq   fikr   almashinuvi   o'quvchiga   o'z   fikrlarini   erkin
ifodalash   imkoniyatini   beradi,   shu   bilan   birga,   oʻqituvchining   tavsiyalari   va 37ko'rsatmalariga   ochiq   bo'lishni   ta'minlaydi.   Samimiy   muloqotdagi   har   ikki
tomonning ehtiyojlari va his-tuyg'ulari inobatga olinishi kerak.
Diqqat   bilan   tinglash:   Muloqotda   muvaffaqiyatli   bo'lish   uchun   diqqat   bilan
tinglash   zarur.   Oʻqituvchi   va   oʻquvchi   o'rtasida   bir-birini   tinglash,   fikrlarni
tushunishga   harakat   qilish   konfliktlarning   oldini   olishga   yordam   beradi.
Oʻqituvchi   oʻquvchini   yaxshi   tinglash   va   uning   fikrlarini   toʻliq   tushunishga
intilishi   kerak.   Oʻquvchi   esa   oʻqituvchining   nuqtai   nazarini   inobatga   olishga
tayyor bo'lishi zarur.
Sabr-toqat: Konfliktlar yoki muloqotdagi noaniqliklar paytida sabr-toqatli bo'lish
muhim.   Oʻqituvchi   va   oʻquvchi   bir-birining   nuqtai   nazarini   hurmat   qilishlari   va
bir-biriga nisbatan sabrli bo'lishlari lozim. Oʻquvchilarni o'z fikrlarini ifodalashda
va   xatoliklarni   tuzatishda   sabr   bilan   yondashish   kerak.   O'qituvchi   ham   o'z
fikrlarini   tushuntirayotganda   sabrli   bo'lishi,   o'quvchilarni   qo'llab-quvvatlashi
zarur.
  O'zaro   fikr   almashish:   Oʻqituvchi   va   oʻquvchi   o'rtasida   konstruktiv   fikr
almashish muloqotni samarali qiladi. Oʻqituvchi oʻquvchini fikrlarini o'rganishga,
yangi   g'oyalar   va   qarashlarni   taklif   etishga   undashi   kerak.   Oʻquvchi   esa
oʻqituvchining   fikrlarini   tinglab,   kerakli   o'zgartirishlar   va   yangiliklarni
tushunishga harakat qilishi zarur.
  Ijobiy   va   konstruktiv   til   ishlatish:   Oʻqituvchi   va   oʻquvchi   o'rtasida   ijobiy   va
konstruktiv   til   ishlatish   muloqotning   samarali   bo'lishiga   yordam   beradi.
Tanqidiy,   ammo   muloyim   til   yordamida   o'quvchining   xatolarini   tushuntirish
mumkin. O'quvchi esa o'qituvchining maslahatlarini ijobiy qabul qilishga tayyor
bo'lishi kerak.
 Emotsional barqarorlik: Muloqotda emotsional barqarorlikni saqlash muhimdir.
Konfliktlar   yoki   stressli   vaziyatlarda,   o'qituvchi   va   o'quvchi   o'z   his-tuyg'ularini
boshqarishga   harakat   qilishlari   lozim.   O'quvchining   stressi   yoki   bezovtaligi 38yuzaga   kelsa,   o'qituvchi   qo'llab-quvvatlashni   ta'minlashi   kerak.   Emotsional
barqarorlik muloqotni sivilizatsiyalashgan tarzda olib borishga yordam beradi.
Noaniqliklarni   hal   qilish:   Oʻquvchi   va   oʻqituvchi   o'rtasida   yuzaga   kelgan
noaniqliklar,   tushunmovchiliklar   yoki   qarama-qarshiliklarni   hal   qilishda   aniq   va
ravshan muloqot usulini qo'llash kerak. Har ikkala tomon ham o'z pozitsiyalarini
aniq   va   izchil   ifodalashlari,   savollarni   to'g'ri   va   tushunarli   tarzda   so'rashlari
kerak.
  Aloqa   vositalaridan   samarali   foydalanish:   Oʻqituvchi   va   oʻquvchi   o'rtasida
muloqotda mos va samarali aloqa vositalaridan foydalanish muhim. O'zaro fikr
almashish,   masalan,   yozma   yoki   og'zaki   muloqot   orqali   amalga   oshiriladi.
Zamonaviy   texnologiyalar   (onlayn   platformalar,   elektron   pochta,   xabarlar
dasturlari)   muloqotni   soddalashtirishi   mumkin,   lekin   ularni   maqsadga   muvofiq
tarzda ishlatish zarur.
Umuman   olganda,   oʻquvchi   va   oʻqituvchi   muloqotida   muomala   madaniyati
o'zaro   hurmat,   sabr,   samimiyat   va   konstruktiv   fikr   almashishga   asoslangan
bo'lishi   kerak.   Bu   shakllar   o'zaro   tushunishni   va   muloqotni   samarali   va   ijobiy
qilishga yordam beradi.
XULOSA
Oʻquvchi   va   oʻqituvchi   o'rtasidagi   muloqotdagi   muomala   madaniyati   o'zaro
hurmat,   ijobiy   munosabatlar   va   samarali   o'rganish   jarayonini   ta'minlashda
muhim   rol   o'ynaydi.   Ochiq   va   samimiy   muloqot,   diqqat   bilan   tinglash,   sabr-
toqat   va   konstruktiv   fikr   almashish   o'zaro   ishonchni   rivojlantirishga   yordam
beradi.   Muloqotdagi   muomala   madaniyati   nafaqat   o'quvchining   bilim   olishiga, 39balki uning hissiy va ijtimoiy rivojlanishiga ham ta'sir qiladi. Har ikki tomon ham
(o'qituvchi   va   o'quvchi)   ijobiy   va   samarali   muloqot   o'rnatish   uchun   yuqori
madaniyatga ega bo'lishlari zarur.
O'qituvchilarni   muloqot   madaniyati   bo'yicha   treninglar   bilan   ta'minlash:
O'qituvchilarga muloqot madaniyatini rivojlantirish, hissiy intellektni oshirish va
stressni   boshqarish   bo'yicha   treninglar   o'tkazish   muhim.   Bu,   o'z   navbatida,
o'qituvchilarning muloqotda ijobiy va samarali yondashuvni qo'llashiga yordam
beradi.
O'qituvchilarda empatiya va tinglash ko'nikmalarini rivojlantirish: O'qituvchilarni
o'quvchilarning   ehtiyojlarini   tushunishga,   ularning   hissiy   holatini   inobatga
olishga va faol tinglashga o'rgatish zarur. Bu, o'zaro ishonchni mustahkamlashga
va konfliktlarni samarali hal etishga yordam beradi.
  O'qituvchi   va   o'quvchi   o'rtasida   muntazam   feedback   tizimini   joriy   etish:
O'qituvchi   va   o'quvchi   o'rtasida   ochiq   va   konstruktiv   fikr   almashishni
rag'batlantirish   maqsadida,   muntazam   feedback   tizimi   tashkil   etish   kerak.   Bu
orqali,   o'quvchi   o'z   ishlari   va   muvaffaqiyatlari   haqida   tahlil   olish   imkoniyatiga
ega bo'ladi, o'qituvchi esa o'quvchining ehtiyojlarini yaxshiroq tushunadi.
  Ijtimoiy va madaniy farqlarga hurmat bilan yondashish: O'qituvchi va o'quvchi
o'rtasidagi   muloqotda   ijtimoiy   va   madaniy   farqlarni   hurmat   qilish   va   ularni
inobatga   olish   muhimdir.   O'quvchilarning   turli   madaniyatlari   va   fonlari   haqida
xabardor   bo'lish,   muloqotni   yanada   samimiy   va   do'stona   qilishga   yordam
beradi.
Texnologiyalardan   foydalanish:   Zamonaviy   texnologiyalarni,   masalan,   onlayn
platformalar   va   raqamli   kommunikatsiya   vositalarini   muloqotda   samarali
foydalanish   o'quvchi   va   o'qituvchi   o'rtasidagi   aloqa   osonlashishiga   yordam
beradi.   Bunday   vositalar,   ayniqsa,   uzoq   masofadan   o'qitish   jarayonida   juda
foydali bo'lishi mumkin. 40  Muloqotda   ijobiy   til   va   konstruktiv   fikr   bildirishga   urg'u   berish:   O'qituvchi   va
o'quvchi   o'rtasidagi   muloqotda   salbiy   tilni   kamaytirish   va   ijobiy,   konstruktiv
yondashuvni   rag'batlantirish   kerak.   Tanqid   qilishda   ham   ijobiy   va   ehtiyotkorlik
bilan   yondashish,   o'quvchining   rivojlanishiga   yordam   beradi   va   ularni
motivatsiya qiladi.
Umuman olganda, oʻquvchi va oʻqituvchi o'rtasida yuqori muomala madaniyati
o'rnatish,   ularning   samarali   va   ijobiy   muloqotini   ta'minlaydi,   bu   esa   ta'lim
jarayonining   muvaffaqiyatli   bo'lishiga   olib   keladi.   Har   ikki   tomonning   o'zaro
hurmatga   asoslangan,   ochiq   va   samarali   muloqoti   bilim   olishning   sifatini
oshiradi hamda o'qitish va o'rganish jarayonlarini yanada samarali qiladi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1.   M.   A.   Kamilova   –   Pedagogik   muloqotning   asosiy   tamoyillari:   Pedagogik
muloqotning tamoyillari va uning ta'lim jarayonidagi roli.
2.   M.   I.   Pirogova   –   Pedagogik   muloqot   va   uning   madaniyati:   Muloqotning
psixologik va pedagogik asoslari.
3.   B.   A.   Drevinskaya   –   Pedagogika:   ta'lim   jarayonida   muloqot   madaniyati:
Muloqot madaniyatini shakllantirish bo'yicha tavsiyalar.
4. A. S. Shcherbakov – Pedagogik muloqotda psixologik aspektlar: Muloqotning
psixologik jihatlari va ta'limdagi roli.
5.   S.   A.   Pivovarov   –   Ta'limda   kommunikatsiya   va   uning   madaniyati:   Ta'lim
jarayonida kommunikatsiya va uning ta'siri.
6. Jurnal maqolalari:
"Pedagogik muloqot va o'qituvchilar uchun treninglar" (2019) – O'qituvchilarga
muloqot madaniyatini o'rgatish. 41"O'qituvchi   va   o'quvchi   o'rtasidagi   munosabatlar"   (2022)   –   O'qituvchi   va
o'quvchi muloqotini o'rganish.

O’quvchi va o’qituvchi muloqotida muomala madaniyati

Купить
  • Похожие документы

  • O'quv jarayonini monitoring qilish va qo'llab-quvvatlash
  • Ta’limiy muhit pedagogik innovatika obekti sifatida
  • O’zbekistonda ta’limni rivojlantirishning zamonaviy masalalari
  • Pedagogik innovatsiyalarni tasniflashga doir yondashuvlar
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yozilishi qiyin so‘zlarni yozishga o‘rgatish KURS ISHI

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha