Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 917.0KB
Покупки 4
Дата загрузки 29 Июль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

O‘quvchilar jamoasini tashkil qilishning o’ziga xos xususiyatlari

Купить
23O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
URGANCH  INNOVATSION  UNIVERSITETI
Ijtimoiy-gumanitar fanlar fakulteti
Boshlang‘ich ta’lim y o‘ nalishi 22/01-guruh talabasi
Yo‘ldosheva Durdonaning 
Boshlang ‘ ich ta’lim pedagogikasi fanidan
K URS ISHI
M avzu:  O ‘quvchilar jamoasini tashkil qilishning o’ziga
xos xususiyatlari
Bajardi:                                                               ____________________  
Qabul qildi:                                                       _____________________
                              ______________ 2024
MUNDARIJA: 23KIRISH.....................................................................................................................3
I BOB.O’quvchilаr jаmоаsini shаkllаntirishning mоhiyati vа tаshkiliy аsоslаri
1.1. Jаmоа tushunchаsi …………………………………………………………..  … 9
1.2. O’quvchilar jаmоаsining rivоjlаnish dаrаjаsi vа bоsqichlаri ….…………..….16
II BOB.   O’quvchilar jаmоаsi rivоjining аsоsiy shаrt-shаrоitlаri
2.1.   Guruh   rahbarining   tarbiyaviy   ishi….…………………………………….……
22
2.2  Jamoaning shaxs tarbiyasiga ta’siri ……………………………………..……28
XULOSA................................................................................................................
33
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR..............................................................35
ILOVALAR………………………………………………………………………38 23KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   jamiyatimizda   Prezidentimiz
Sh.Mirziyoyev ham yoshlarni ta’lim olishiga, o‘qimishli  yurtga foydasi tegadigan
barkamol avlod bo‘lib yetishishi uchun katta imkoniyatlar yaratib bermoqda.   Sinf
maktab jamoasining ajralmas bir kichik bo lagidir. Sinf faqat o quv faoliyati birligiʻ ʻ
bo libgina   qolmasdan,   balki   o quvchilarga   tarbiya   berishni   tashkil   etishning	
ʻ ʻ
muhim jamoa shakli hamdir. Sinf rahbari ishida o quvchilar jamoasini tashkil etish	
ʻ
asosiy   vazifa   hisoblanadi.   Chunki   jamoada   shaxsni   tarbiyalash   tarbiyaning
yetakchi   maqsadidir.   Jamoada   shaxsni   tarbiyalashning   umumiy   asoslari
quyidagilardan iborat: talablar qo yish, faollarni aniqlash, o quv mehnat, ijtimoiy-	
ʻ ʻ
siyosiy   va   ommaviy   madaniy   faoliyatdagi   istiqbollarni   tashkil   etish,   sog lom	
ʻ
jamoatchilik   fikrini   shakllantirish,   ijobiy   an’analarini   yaratish   va   ko paytirish.	
ʻ
O quvchilarning jamoa turmush me’yorlari va qoidalarining intizomini buzilishiga	
ʻ
munosabatlarini kuzatib jamoaning tashkiliy tuzilishi ta’sirchanligiga ishonch hosil
qilish   mumkin.   Jamoa   rivojlanishining   dastlabki   bosqichlarida   bolalar   tarqoq
bo lib,   ularda   yakdil   fikr   va   sinf   rahbari   tayanishi   mumkin   bo lgan   ta’sirchan
ʻ ʻ
faollar bo lmaydi. Shuning	
ʻ
uchun   jamoada   salbiy   hodisalar   ochiq   muhokama   qilinmaydi   va   mustaqil   jamoa
qarori   qabul   qilinmaydi.   Agar   jamoa   rivojlanishning   ikkinchi   bosqichida   bo lsa,	
ʻ
nomigagina   emas,   balki   harakatlarini   qo llabquvvatlaydigan   haqiqiy   harakat	
ʻ
qiluvchi faollar bo lsa , uning ayrim o quvchilar va jamoa oldiga muayyan talablar	
ʻ ʻ
qo yishini   kuzatish   mumkin.Jamoaning   rivojlanish   darajasidan   dalolat   beradigan	
ʻ
muhim belgilardan biri - o q uvchilarning birgalikdagi faoliyatga kirishishidir. Sinf	
ʻ
o quvchilari  ko p bo lgan sharoitda har  bir bolaga yakka tartibda yondashish,  har	
ʻ ʻ ʻ
bir   bola   qalbiga   to g ri   yo l   topish   qiyin.   Agar   o quvchilar   jamoasi   qo llab-	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
quvvatlasa,   har   holda   bunday   yo lni   topish   mumkin.   Jamoada   shaxsni	
ʻ
tarbiyalashda  yakka  tartibdagi  yondashuvning  mohiyati  alohida o quvchini  jamoa	
ʻ
faoliyatiga jalb etishdan, jamoani esa mazkur o quvchi bilan qiziqtirib qo y ishdan	
ʻ ʻ
iboratdir.   Har   qanday   jamoada   tarbiyasi   qiyin   bolalar   bo ladi,   lekin   ajratib	
ʻ
qo yilgan bolalar bo lmaydi.	
ʻ ʻ 23Kurs   ishning   maqsadi.   Jamoada   va   jamoa   yordamida   tarbiyalash   -   tarbiya
tizimida   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lga   tamoyillardan   biridir.   Shaxsni
shakllantirishda   jamoaning   etakchi   rol   o‘ynashi   to‘g‘risidagi   fikrlar   pedagogika
fanining   ilk   rivojlanish   davrlaridayoq   bildirilgan.   Jamoada   uning   a'zolari
o‘rtasidagi   munosabatning   alohida   shakli   yuzaga   keladi,   bu   esa   shaxsning   jamoa
bilan birgalikda rivojlanshini ta'minlashni o’rganish.
Kurs ishning vazifalari:  
—   Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim ahamiyatga
ega bo‘lga tamoyillarni o’rganish;
—   Jamoada uning a'zolari o‘rtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga keladi,
bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta'minlashni o’rganish;
Kurs   ishining   ob’ekti:   O‘quvchılar jamoasini shakllantirish bo’yisha maktab va
litsey darsliklari, pedogogik qarashlar tizimi.   Sinf jamoasini qanday yo’llar bilan
jipslashtirish, shakllantirish haqidagi pedogogik psixologik kitoblar.
Kurs ishning predmedi:   Jamoa va jamoa bo’lib ishlash tushunchasni boshlang’ich
sinf o’quvchilariga chuqur ongiga singdira olish.
Kurs ishi tuzilishi : Kirish, ikkita bob, rejalar, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxati va ilovadan iborat.   
  
I BOB. O‘QUVCHILАR JАMОАSINI SHАKLLАNTIRISHNING
MОHIYATI VА TАSHKILIY АSОSLАRI
1.1. Jаmоа tushunchаsi.
Jamoa (lotincha «kollektivus» so‘zining tarjimasi bo‘lib, yig‘ilma, omma, 
birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha a'zo (kishi)lardan iborat 
bo‘lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil topgan 
guruh demakdir. Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil ma'noda
ishlatiladi. Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan 
maqsad yo‘lida birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan 
ishlab chiqarish jamoasi, zavod jamoasi, o‘quv yurti jamoasi, xo‘jalik jamosi
va hokazo). Ikkinchidan, jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh 23tushuniladi.   Chunonchi,   o‘quvchilar   jamoasi   yuqori   darajada   uyushtirilgan
birlashma   hisoblanadi.Jamoada   va   jamoa   yordamida   tarbiyalash   -   tarbiya
tizimida   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   tamoyillardan   biridir.   Shaxsni
shakllantirishda   jamoaning   etakchi   rol   o‘ynashi   to‘g‘risidagi   fikrlar
pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq bildirilgan. Jamoada uning
a'zolari   o‘rtasidagi   munosabatning   alohida   shakli   yuzaga   keladi,   bu   esa
shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta'minlaydi. Lekin har qanday
guruhni ham jamoa deb hisoblab bo‘lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga
egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning etarli darajada uyushgan har
qanday   guruhdan   ajratib   turadi.   O‘quvchilar   jamoasi   o‘ziga   xoslik   kasb
etuvchi   muhim   belgilarga   egadir.   quyida   jamoa   va   uning   xususiyatlari
(belgilari) borasida so‘z yuritamiz. Jamoa ijtimoiy jamiyatning bir qismi
hisoblanadi,   unda   ijtimoiy   hayot   va   kishilik   munosabatlarining   barcha
me'yorlari   o‘z   ifodasini   topadi.Shunday   qilib,   jamoa   bir   necha   (a'zo)
kishidan   iborat   guruh   bo‘lib,   u   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   umumiy
maqsad   asosida   tashkil   topadi.   Jamoa   tomonidan   amalga   oshirilayotgan
faoliyat   uning   oldiga   qo‘yilgan   maqsad   mazmunini   ifoda   etadi.   Jamoa
a'zolari   o‘rtasida   qaror   topgan   o‘zaro   birlik,   shuningdek,   ular   o‘rtasida
tashkil   etiluvchi   munosabat   jarayonidagi   tenglik   jamoaga   rahbarlik   qilish,
jamoa   a'zolarining   guruh   etakchilariga   bo‘ysunishlari,   shuningdek,   ular
tomonidan   jamoa   oldidagi   javobgarlik   hissini   anglashlari   uchun   zamin
yaratadi.O‘quvchilar   jamoasi   unga   rahbarlikni   olib   boruvchi   o‘qituvchilar
hamda   o‘quvchilardan   iborat   jamoaning   murakkab   birlashmasi   bo‘lib,
o‘zini-o‘zi nazorat qilish hamda o‘zini-o;zi  boshqarish huquqi, shuningdek,
o‘ziga   xos   psixologik   muhit   va   an'analariga   ega   bo‘ladi.   Sinf   maktab
jamoasining ajralmas bir kichik bo lagidir. Sinf faqat o quv faoliyati birligiʻ ʻ
bo libgina qolmasdan, balki o quvchilarga tarbiya berishni tashkil etishning	
ʻ ʻ
muhim   jamoa   shakli   hamdir.   Sinf   rahbari   ishida   o quvchilar   jamoasini	
ʻ
tashkil  etish asosiy vazifa hisoblanadi. Chunki  jamoada shaxsni  tarbiyalash
tarbiyaning   yetakchi   maqsadidir.   Jamoada   shaxsni   tarbiyalashning   umumiy 23asoslari   quyidagilardan   iborat:   talablar   qo yish,   faollarni   aniqlash,   o quvʻ ʻ
mehnat,   ijtimoiy-siyosiy   va   ommaviy   madaniy   faoliyatdagi   istiqbollarni
tashkil  etish,   sog lom   jamoatchilik  fikrini   shakllantirish,  ijobiy  an’analarini	
ʻ
yaratish   va   ko paytirish.   O quvchilarning   jamoa   turmush   me’yorlari   va
ʻ ʻ
qoidalarining   intizomini   buzilishiga   munosabatlarini   kuzatib   jamoaning
tashkiliy tuzilishi
ta’sirchanligiga   ishonch   hosil   qilish   mumkin.   Jamoa   rivojlanishining
dastlabki   bosqichlarida   bolalar   tarqoq   bo lib,   ularda   yakdil   fikr   va   sinf	
ʻ
rahbari   tayanishi   mumkin   bo lgan   ta’sirchan   faollar   bo lmaydi.   Shuning	
ʻ ʻ
uchun   jamoada   salbiy   hodisalar   ochiq   muhokama   qilinmaydi   va   mustaqil
jamoa   qarori   qabul   qilinmaydi.   Agar   jamoa   rivojlanishning   ikkinchi
bosqichida bo lsa, nomigagina emas	
ʻ
  1.2. O’quvchilar jаmоаsining rivоjlаnish dаrаjаsi vа bоsqichlаri 23Jamiyat   ijtimoiy-ma’naviy   hayotini   rivojlantirish,   shaxs   ruhiy   kamolotini
ta’minlash   insoniyatning   azaliy   maqsadi,   ezgu-intilishlari   majmui   sanaladi.   Ilm-
fan, ma’rifat peshvolari, taraqqiyot tarafdorlari faoliyatining asosiy    y о ‘nalishi ayni
shu   masalalarni   qamrab   olganligi   bilan   xarakterlidir.   Xususan,   buyuk   Sharq
mutafakkirlari butun hayotida davomida olib borgan ilmiy, ijodiy, amaliy faoliyati
qaysi   soha   yoki   y о ‘nalishda   b о ‘lmasin,   birlamchi   maqsadi   inson   ruhiy-ma’naviy
kamolotini yuksaltirish, shu orqali butun jamiyatni sog‘lomlashtirish, rivojlantirish,
taraqqiyotning   yangi-yangi   ch о ‘qqilarini   zabt   etishdan   iborat   b о ‘lgan.   Qomusiy  
ilm   sohiblari   bor   iste’dod   va   imkoniyatlarini   ushbu   masadlarga   erishish   y о ‘lida
sarflaganlar.   O quvchilarning   jamoa   turmush   me’yorlari   va   qoidalariningʻ
intizomini
buzilishiga   munosabatlarini   kuzatib   jamoaning   tashkiliy   tuzilishi   ta’sirchanligiga
ishonch   hosil   qilish   mumkin.   Jamoa   rivojlanishining   dastlabki   bosqichlarida
bolalar tarqoq bo lib, ularda yakdil fikr va sinf rahbari tayanishi  mumkin bo lgan
ʻ ʻ
ta’sirchan   faollar   bo lmaydi.   Shuning   uchun   jamoada   salbiy   hodisalar   ochiq	
ʻ
muhokama   qilinmaydi   va   mustaqil   jamoa   qarori   qabul   qilinmaydi.   Agar   jamoa
rivojlanishning   ikkinchi   bosqichida   bo lsa,   nomigagina   emas,   balki   harakatlarini	
ʻ
qo llabquvvatlaydigan haqiqiy harakat qiluvchi faollar bo lsa , uning ayrim	
ʻ ʻ
o quvchilar va jamoa oldiga muayyan talablar qo yishini kuzatish mumkin.
ʻ ʻ
Jamoaning rivojlanish darajasidan dalolat beradigan muhim belgilardan
biri - o q uvchilarning birgalikdagi faoliyatga kirishishidir. Sinf o quvchilari ko p	
ʻ ʻ ʻ
bo lgan   sharoitda   har   bir   bolaga   yakka   tartibda   yondashish,   har   bir   bola   qalbiga	
ʻ
to g ri   yo l   topish   qiyin.   Agar   o quvchilar   jamoasi   qo llab-quvvatlasa,   har   holda
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bunday   yo lni   topish   mumkin.   Jamoada   shaxsni   tarbiyalashda   yakka   tartibdagi	
ʻ
yondashuvning   mohiyati   alohida   o quvchini   jamoa   faoliyatiga   jalb   etishdan,	
ʻ
jamoani   esa   mazkur   o quvchi   bilan   qiziqtirib   qo y   ishdan   iboratdir.   Har   qanday	
ʻ ʻ
jamoada tarbiyasi qiyin bolalar bo ladi, lekin ajratib qo yilgan bolalar bo lmaydi.	
ʻ ʻ ʻ
O quvchilarning xulq-atvori, o quvchini muntazam o rganishni o z oldiga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
maqsad   qilib   qo ymasa,   uning   uchun   sezilmagan   tarzda   o zgarishi   mumkin.	
ʻ ʻ
Bunday   o rganish   yakka   tartibda   ishni   tashkil   etishning   hal   qiluvchi   sharti	
ʻ 23hisoblanadi.   Jamoani   shakllantirish   yuzasidan   olib   boriladigan   ish   albatta   ayrim
o quvchilarning   rivojlanishiga   ta’sir   etadi   va   shuning   uchun   ham   bu   jarayonʻ
maqsadga qaratilgan va boshqariladigan bo lishi kerak. Sinf rahbari o quvchilarni	
ʻ ʻ
yakka  tartibda  va  jamoa  bilan  tarbiyalashda   ota  -onalar  bilan  o zaro  hamkorlikda	
ʻ
bo ladi. Sinf rahbari	
ʻ
ishining   o ziga   xos   xususiyati   shundan   iboratki,   u   oddiy   bolalar   jamoasini   emas,	
ʻ
balki   o quvchilar   jamoasini   tashkil   etadi.   O quvchilarning   asosiy   vazifasi	
ʻ ʻ
o qishdan   iborat.   Shuning   uchun   sinf   rahbari   dastavval   bolalarning   o qishga	
ʻ ʻ
qanday   munosabatda   ekanliklarini,   o zlarini   darsda   qanday   tutishlarini,   uy	
ʻ
vazifasini   sidqidildan   bajarishlarini   yoki   bajarmasliklarini   aniqlaydi   va   nihoyat,
eng   muhimi   ularning   o qishdagi   rejalari   ijtimoiy   mohiyatga   molik   yoki   molik	
ʻ
emasligi   hisoblanadi.O quvchilar   o rtasida   salbiy   holatlar   ro y   bermasligi   uchun
ʻ ʻ ʻ
jamoaning
rivojlanish   usulini   aniqlab   olishimiz   kerak.   Buning   uchun   eng   ishonchli   usuli   -
o quvchilarni   ular   bilan   darsda,   darsdan   tashqarida   o zaro   faol   hamkorlik   qilish	
ʻ ʻ
jarayonida   kuzatishdan   iboratdir.   Buning   uchun   maxsus   diagnostik   usullar,
masalan, anketa tarqatish, pedagogik vaziyatlarni vujudga keltirish kabi usullardan
foydalish   mumkin.   Lekin   bu   usullarni   guruhga   juda   ehtiyotkorlik   bilan,   katta
pedagogik   odob   bilan   qo llash   lozim   .   O quvchilarni   o rganishning   har   bir   usuli	
ʻ ʻ ʻ
ayni   vaqtda   tarbiya   usuli   ham   ekanligi   o qituvchilar   uchun   qonun   bo lishi   kerak.	
ʻ ʻ
Jamoada   shaxsni   yakka   tartibda   tarbiyalashda   maktab   o quvchisini   o z-o zini	
ʻ ʻ ʻ
tarbiyalashgajalb etish, uni tegishli malaka va ko nikmalar bilan qurollantirishdan	
ʻ
iboratdir.   Tarbiyaviy   ta’sir   ko rsatishga   bo ysunmaydigan,   tarbiyasi   qiyin   bolalar	
ʻ ʻ
bu, albatta, yomon o zlashtiruvchilar  emas.  Sinf rahbari o quvchilar  yomon xulq-	
ʻ ʻ
atvorining, past o zlashtirishining sabablarini puxta o rganadi. Bunda o quvchining	
ʻ ʻ ʻ
sinfdoshlari   bilan   munosabatlari,   bu   munosabatlarining   ma’naviy   asoslari   eng
muhim   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Jamoa   munosabatlari   -   dastavval   muayyan
maqsadlarga asoslangan va ijtimoiy ahamiyatga ega bo lgan maqsadlar yo naltirib	
ʻ ʻ
turadigan   o zaro   mas'uliyatli   munosabatlardir.   Sinf   rahbaridan   madaniyat	
ʻ
darajasining   kengligi,   pedagogik   odob   talablariga   rioya   qilish,   unga   nisbatan 23talabchanlikni unutmaslik, tashkilotchilik malakalariga ega bo lish, o z malakasiniʻ ʻ
oshirib   borish   bilan   birga   ishga   ijodiy   yondashish   talab   etiladi.   Sinf   rahbari
pedagoglar,   ota-onalar   o quvchilarni   o zaro   bog lovchi   shaxs   sifatida   barcha	
ʻ ʻ ʻ
tomonlarining   nuqtai   nazarini   hisobga   olishi,   harakatlarni   bir   markazga
birlashtirishi, o zaro aloqalarining to g ri bo lishiga ta’sir o tkazishi va ayni vaqtda	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
o z ining o rnini  aniq ta’minlay olishi  kerak. Mana  shu fazilatlar  sinf  rahbarining	
ʻ ʻ
tarbiyaviy   ishlar   samarasini   oshirishga   va   uning   muvaffaqiyatini   ta’minlashga
garov
bo ladi.   Sinf   rahbari   o quvchilarga   puxta   bilim   berishga,   ularning   fikrlash
ʻ ʻ
qobiliyatini   faollashtirishga   hamisha   g amxo rlik   qilib   boradi.Maktab   jamoasi	
ʻ ʻ
tarkibida   eng   barqaror   bo g in   —   bu   muayyan   sinflar   negizida   shakllangan	
ʻ ʻ
jamoalar   sanaladi.   Sinf   jamoasi   tarkibida   o quvchilar   tomonidan   amalga	
ʻ
oshiriluvchi   asosiy   faoliyat   o qish   hisoblanadi.   Aynan   sinf   jamoasida   shaxslararo	
ʻ
aloqa   va   munosabatlar   tarkib   topadi.   Shuningdek,   sinflar   jamoalari   negizida
maktab jamoasi shakllanadi.
Maktab   jamoasi   ikki   muhim   bo g in   —   o qituvchilar   jamoasi   hamda   o quvchilar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
jamoasi asosida tarkib topadi. O quv yurtlari jamoasi tarkibida o quvchilar jamoasi
ʻ ʻ
asosiy   qismni   tashkil   etadi.   Har   bir   ishning   o ziga   xos,   ma’lum   qonun-qoidalari	
ʻ
bo lganidek,   bola   tarbiyasining   ham   o ziga   xos   bir   qator   muhim   qonun-qoidalari	
ʻ ʻ
bor, ularga amal qilish tarbiyaviy ishlarning samarali bo lishini ta’minlaydi, ya’ni:	
ʻ
— tarbiyaning bir maqsadga qaratilganligi;
— tarbiyaning hayot, mehnat bilan, O zbekistonimizning mustaqilligi,	
ʻ
gullab-yashnashi yo lida qilinayotgan ishlar bilan bog lanishi;	
ʻ ʻ
— o quvchini jamoada, jamoa orqali tarbiyalash;	
ʻ
—tarbiyada bola shaxsini hurmat qilish va unga talabchanlik;
— tarbiyaviy ishlarning izchilligi, muntazamligi va birligi;
— tarbiyada o quvchilarning yoshi va o ziga xos xususiyatlarini hisobga olish.	
ʻ ʻ
Tarbiya jarayonining mohiyati quyidagilardan iborat:
1. Tarbiyaning bir maqsadga qaratilganligi. Tarbiya maqsadini belgilashda jamiyat
talablari,   davr   nafasi,   milliy   xususiyatlar   asos   qilib   olinadi.   Tarbiyaning   maqsadi 23—   har   tomonlama   kamol   topgan,   mukammal   inson   shaxsini   tarbiyalashdir.
O qituvchilar   jamoasi   ana   shu   maqsadlardan   kelib   chiqib,   tarbiyaviy   ishlarningʻ
vazifalarini   belgilaydi,   uning   mazmunini   aniqlaydi   hamda   maktabda   ish
sharoitlarini hisobga olgan holda o quvchilarni tarbiyalashning shakl va uslublarini	
ʻ
tanlaydi.
2. Tarbiyaning hayot bilan bog liqligi qoidasi tarbiyaviy ishlarning	
ʻ
mazmun   va   mohiyatini,   tashkil   etilishini   doimo   yangilab   turishni   talab   etadi.
Tarbiyachilar   bolalar   tarbiyasini   hayot   bilan   bog lar   ekanlar,   ularga   o zlarida	
ʻ ʻ
iymon-e’tiqodni   tarbiyalash  imkonini   beradilar.  Tarbiyaviy  ishlar   shunday  tashkil
qilinganda   yoshlar   jamiyat   hayotida   faol   ishtirok   etadilar,   bu   esa   o quvchi	
ʻ
shaxsining   tarkib   topishiga   yordam   beradi.   Ilg or   o qituvchilar   tajribasining	
ʻ ʻ
ko rsatishicha,   o quvchilar   ahil   jamoa   bo lib   uyushgandagina   ularga   jamoatchilik	
ʻ ʻ ʻ
ruhini   singdirib   borish   lozim.   Sinf   rahbari   ishida   o quvchilar   jamoasini	
ʻ
shakllantirish   asosiy   vazifa   hisoblanadi,   chunki   jamoada   shaxsni   tarbiyalash
tarbiyaning   yetakchi   tamoyillari   hisoblanadi.   Uning   umumiy   asoslari
quyidagilardan iborat:
1. Talablar qo yish;	
ʻ
2. Faollarni tarbiyalash;
3. O quv-mehnat, ijtimoiy-siyosiy va ommaviy-madaniy faoliyatdagi	
ʻ
istiqbollarini tashkil etish;
4. Sog lom jamoatchilik fikrini shakllantirish;	
ʻ
5. Ijobiy an’analarni yaratish va ko paytirish.	
ʻ
Yuqorida   ta’riflangan   barcha   qoidalar   har   qanday   jamoani   shakllantirish   va
rivojlantirish   uchun   qo llanma   hisoblanadi.   Tarbiya   usullarini   tanlashda   ularni	
ʻ
jamoaning   rivojlanish   darajasiga   mosligi   muvaffaqiyatning   muhim   sharti
hisoblanadi.   Shuning   uchun   har   bir   o qituvchi   tarbiyaviy   ishni   sinfdagi   jamoa	
ʻ
munosabatlarining rivojlanish darajasini aniqlashdan boshlaydi. 23II BOB. O’QUVCHILAR JАMОАSI RIVОJINING АSОSIY SHАRT-
SHАRОITLАRI
2.1.   Guruh rahbarining tarbiyaviy ishi.
Guruh   rahbari   deganda   o'quvchilarni   bir   xil   saviyada,   bir   xil   yoshda,   bilimi
jihatidan ham teng bo'lgan jamoani boshqarib turuvchi pedagog guruh rahbari deb
ataladi.
Guruh   rahbarining   asosiy   maqsadi,   o'quvchilarini   to'g'ri   tarbiyalash   jarayonida
o'quvchi   va   guruh   rahbari   bilan   bir-birini   tushuna   olishi   va   guruh   rahbari
tomonidan o'quvchilarga e'tiborliroq bo'lishi kerak.Maktabda o'quvchilarga tarbiya
guruh   rahbarining   ishlari   orqali   beriladi.  Jumladan,   tadbirlar,  mushoiralar,   har   xil
kechalar,   uchrashuvlar,   tanlovlar   va   boshqa   o'yinlar   orqali   o'kuvchilarga   ta'lim
tarbiya   beriladi.   Shunga   qarab   o'quvchilarning   fikrlash   qobiliyati   rivojlanib
boradi.Guruh rahbari maktab ma'muriyati bilan birgalikda va mahalla jamoasi,ota-
onalar bilan hamkorlikda tarbiyaviy ishlarni olib boradi. Maktab ma'muriyati guruh
rahbari   va   uning   olib   borayotgan   ishlarini   doimo   qo'llab-kuvvatlashlari   lozim.
Chunki   guruh   rahbari   o'z   o'quvchilarini   yaxshi   biladi   va   ularni   tarbiyalash   uchun
nimalar   kerakligini   hisobga   olib   ish   yuritadi.   Guruh   rahbari   ishini   ma'naviyat   va
ma'rifat   ishlari   bo'yicha   ya'ni   tashkilotchi   direktor   o'rinbosari   boshqarib
turadi.Guruh rahbarining ish rejasini maktab direktori va direktor o'rinbosari tuzadi
va   nazorat   qilib   boradi.   O'quv   faoliyatida   o’quvchilar   bilim,   ko'nikma   va
malakalarni   egallaydilar.   O'qituvchi   guruh   bilan   ko'pgina   yolg'iz   ishlaydi   va
tarbiyachi sifatida ish yuritadi. O'qituvchilik bolalarga bo'lgan munosabatda, katta
mehribonligi   bilan   g'amho'rligi   harakterlanadi.   Bular   esa   kata   talabchanlik   bilan
olib   boriladi.   O'quvchilar   bilan   bo'ladigan   o‘zaro   munosabatlarni   to'g'ri   yo'lga
qo'yish   hamda   o'quvchilarning   o'sishi   va   rivojlanishiga   qarab   ularni   kayta   qurish 23xususiyati   ham   guruh   rahbari   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.O'qituvchilar
tomonidan   o'quvchilarga   qo'yiladigan   pedagogik   talablar   berishga   erishadi,   ota-
onalar,   kuni   uzaytirilgan   gruppa   tarbiyachilari   jamoatchilik   bilan   doimo   aloqa
bog'lab   turadi.   Zarur   bo'lgan   vaqtda   o'qishda   o'quvchilarga   yordam   ko'rsatishni
tashkil etadi. Guruh rahbari qiladigan ishlari xujjatlarini olib boradi va uni maktab
ma'muriyatiga taqdim etadi. O'quvchilar sog'lig'ini  mustahkamlashga doir ishlarni
o'tkazadi   va   jismoniy   hamda   aqliy   mehnat   qilishga   o'rgatib   boriladi.Guruh
jamoasini   tashkil   etishda,   guruh   majlisini   tashkil   etishda   guruh   rahbarining   roli
katta   hisoblanadi.   Guruh   majlisi   o'tkazish   uchun   avvalo   jamoani   jipslashtiriladi.
Guruh   rahbari   majlisda   ko'plab   masalalar   ko'radilar.   Guruh   majlisida   3-4   ta
masalalar ko'rilib muammoli tomonlari tahlil qilinadi va o'z echimini topish kerak
bo'ladi.Guruh   rahbari   majlis   o'tkazishi   davomida   yaxshi   o'qiydigan   bolalarni
guruhda   ya'ni   jamoa   ichida   rag'batlantirish   kerak.   Bolalar   bir-biriga   do'stona
munosabatda   bo'lishadi.   Ularni   bir-biriga   intilib,   yaxshi   o'qiy   boshlashga   intiladi.
Yomon o'qiydigan bolalar ham yaxshi o'qiydigan bolalarga intilib, ular ham yaxshi
o'qishga intiladi. Bundan tashqari guruh rahbari o'quvchilarni saviyasi rivojlanishi
uchun   o'zi   guruhga   kutubxona   qilishi   kerak.   Bu   kutubxonadagi   kitoblarni
o'quvchilar   guruhdan   tashqari   o'qish   vaqtida   yoki   darsdan   so'ng   bo'sh   qolgan
paytlarida   o'qib   o'zlariga   foydali   tomonlarini   olishi   mumkin.   Bizning   yosh   avlod
xalqimizning   inqilobiy,   mehnat,   jangovar   an'analarni   o'zlashtirib,   o'ziga   katta
avlodning   eng   yaxshi   fazilatlarini   g'oyaviy   e'tiqod   va   matonatini,   Vatanga
muhabbatini,   uning   iqtisodiy-siyosiy   va   jangovar   qudratini   mustahkamlashda
ishtirok etishiga intilishini singdiribgina o'z bobolari va otalari ishini davom ettirib
va   ko'paytira   oladi.Oila   ham   jamiyatning   bir   bo'lagi   hisoblanadi.   Oilada   bola
tarbiyasini   yo'lga   qo'yish   juda   katta   ahamiyatga   ega.Oila   boshqa   tarbiyaviy
muassasalardan   farqli   ravishda   odamning   butun   hayoti   davomida   uning   barcha
tomonlariga  dirralariga  ta'sir   ko'rsatishga   qodirdir   va  odatda  ta'sir  ko'rsatadi.   Oila
tarbiya   vazifasining   bu   ulkan   miqyosi   uning   mafkuraviy   va   psixologik   ta'sir
ko'rsatishning chuqur o'ziga xosligi bilan uyg'unlashib ketadi. Ota-onalar bilan ish
shakllari   odatda   guruh   rahbari   o'z   shaxsiy   xususiyatlarini   tajribasini 23o'quvchilarning   oilalarida   vujudga   kelgan   o'ziga   xos   xususiyatlarni,   ota-onalarni
bilim   va   tajribasini,   bolalarni   tarbiyalashda   yuqorida   ko'rsatib   o'tilgan   xatolar   va
qiyinchiliklarni,   fe'l-atvor   xususiyatlarni   maktab   pedagoglar   jamoasidagi   muhitni
ota-onalar bilan ish olib borishda tarkib topgan an'analarni va hokazalarni hisobdan
olib   belgilaydi.   Ota-onalarga   pedagogik   bilim   berishni   amalga   oshirishda   faqat
bilim   berib   qolmasdan,   ularni   tarbiya   sohasidagi   amaliy   malaka   va   ko'nikmalar
bilan   qurollantirish,   ularning   pedagogik   faoliyatini   uyg'otish   mustaqil
shug'ullanishga   undash,   maqsadga   muvofiq   oila   ichki   munosabatlarini   yo'lga
qo'yish   g'oyat   muhimdir.   Ota-onalar   yig'ilishlari   ota-onalar   bilan   ish   olib
borishning   an'anaviy   tarkib   topgan   shaklidir.   Hal   qilinayotgan   aniq   vazifalarga
bog'liq xolda guruh yig'ilishlarini tashkiliy, yakuniy chorak yig'ilishlarini mavzuga
doir   yig'ilish   bahs,   yig'ilish   praktikum,   ota-onalarning   umumiy   ta'limi   bo'yicha
guruh   rejasiga   ko'ra   yig'ilish   kabi   yig'ilishlar   bo'lishi   mumkin.   Tashkiliy
yig'ilishlarda ota-onalar qo'mitasi saylanadi, ish rejasi tasdiqlanadi. Mikrorayonda
pedagogik   iqlim   o'rnatish   yuzasidan   tadbirlar   ishlab   chiqadi,   jamoat   topshiriqlari
taqsimlanadi   va   turli   ish   yo'nalishlariga   doir   tashabbuskor   ota-onalar   guruhlari
tuziladi,   otan-onalar   ishtirokida   umummaktab   tadbirlarini   o'tkazish   rejalari
muvofiqlashtiriladi.   Chorakdagi   yakunlovchi   guruh   majlislari   ota-onalarning
e'tiborini   o'quvchilarning   bilimga   doir   qiziqishlari,   qobiliyatini,   axloqiy   irodaviy
fazilatlarini   rivojlantirishdagi   yutuqlar,   kamchiliklari,   foydalanilmagan
imkoniyatlarga   qaratish   maqsadini   ko'zda   tutadi.   Biror   mavzuga   bag'ishlangan
yilishlari   tarbiyaning   eng   dolzarb   muammolari   yuzasidan   o'tkaziladi,   ularda   ota-
onalar   qo'mitasi   va   guruh   rahbarining   o'quvchilarning   u   yoki   bu   sohadagi
tarbiyalanganlik darajasi to'g'risida to'plangan materiallardan foydalaniladi.Majlis-
munozaralar   ota-onalar   e'tiborini   tarbiyaning   biror   muammosiga   jalb   etish
maqsadida   o'tkaziladi.   Bunday   majlislarni   ota-onalar   qo'mitasi   a'zoalaida   ota-
onalarning   bir   qismi   o'z   vazifalariga,   maktabning   tavsiyanomalariga   noto'g'ri
munosabatda  bo'layotganliklari  ota-onalarning bir  qismi  tayyoragarlik kayfiyatida
ekanligi   haqida   ma'lumotlar   bo'lgan   taqdirda   o'tkazish   tavsiya   etiladi.   Majlis-
praktikum,   ota-onalarning   tarbiyaviy   jarayonlarda   ishtirok   etishini   faollashtirish 23unga maqsadga yo'naltirilgan tus bag'ishlash maqsadida o'tkaziladi.Ota-onalarning
guruhdagi   umumiy   ta'limiy   rejasiga   ko'ra   majlislar,   avvaldan   belgilangan   reja,
muayyan   sistemaga   muvofiq   ota-onalarga   pedagogik   bilim   berishning   shakli
hisoblanadi.Yakka tartibdagi pedagogik suhbat-guruh rahbarining o'quvchilar ota-
onalar   bilan   olib   boradigan   ishining   eng   ommalashgan,   qulay   va   samarali   shakli
hisoblanadi.   Suhbat   yordamida   vujudga   keladigan   masalalarni   tez   hal   etish,   ota-
onalar   bilan   ishonchli   munosabatlar   o'rnatish,   oilaviy   tarbiya   sharoitlari   haqida
qo'shimcha ma'lumotlar olish, ota-onalarga pedagogik bilim berish, bolaning yakka
tarbidagi   rivojlanishi   dasturini   va   birgalikdagi   pedagogik   harakatlar   sistemasini
ishlab   chiqish   ota-onalarning   tarbiyaviy   ta'sir   ko'rsatishlarini   va   tarbiyasi   qiyin
bolalar   xulqini   tuzatish   va   o'quvchilar   o'rtasidagi   munosabatlarda   vujudga
keladigan kelishmov-chiliklarni hal etish kabi keng ko'lamdagi ta'lim tarbiyasining
vazifalari   hal   qilinadi.Tarbiyaviy   ta'sir   ko'rsatish   samaradorligi   ko'p   jihatdan
o'qituvchilar   va   ota-onalarning   muvofiq   harakatlari   bilan   belgilanishini   nazarda
tutib,   bolaning   o'zig   xos   psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olish,   uning   xulq
atvoridagi   eng   kichik   chetga   chiqishlarga   ham   o'z   vaqtda   e'tibor   berishi   kerak,
bunda   guruh   rahbari   bilan   ota-onalarning   ishonchli   munosabatlar   o'rnatish,
o'quvchilaroilaviy   tarbiya   sharoitlari   haqida   qo'shimcha   ma'lumotlar   olish,   ota-
onalarning   ishonchli   o'zaro   munosabatlarini   o'rgatgandagina   erishiladi,   bunday
munosabatlarni   o'rgatish   va   chuqurlashtirish   uchun   yakka   tartibdagi   suhbatlardan
foydalanish   juda   muhim.Har   bir   ota-ona   o'z   farzandini   yaxshi   ko'radi,   shuning
uchun   ular   o'z   farzandida   hosil   bo'lgan   yangi,   ijtimoiy   jihatlarni   mustahkamlash
yuzasidan   ehtimol   tutilgan   birgalikdagi   harakatlari   xususida   maslahatlashishni
muhim   deb   hisoblaydigan   guruh   rahbariga   samimiy   hurmat   va   ishonch   bilan
qaraydilar.Guruh rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy ishni tashkil etar
ekanlar,   eng   yangi   psixologik-pedagogik   tadqiqotalr   ma'lumotlarini   e'tiborga
olishlari   ham   muhimdir.   Ularga   muvofiq   o'sib   kelayotgan   kishi   shaxsini
shakllantirishga   oilaning   qo'shadigan   hissasi   turli   yosh   bosqichlarda   turlicha
bo'ladi   va   to'lqinsimon   o'zgaradi.Bunday   bilimlarning   yo'qligi   oilaviy   tarbiyada
ko'plab   xatolarga   olib   keladi.   Guruh   rahbari   ota-onalar   bilan   ishlashda   buni 23hisobga   olmay   iloji   yo'q.   Bu   jihatdan   ota-onalarning   bolalarni   tarbiyalashdagi
quyidagi   qiyinchiliklari   va   xatolarini   ajratib   ko'rsatish   mumkin.   Ota-onalarning
bolalar   bilan   muomilasining   etishmasligi.   Ular   o'zlari,   ishlari   haqida   kam   so'zlab
beradilar.Maktab   boalalari   jamoasining   hayoti,   o'z   bolasining   qiziqishlari,   uning
jamoat   ishlari   bilan   ishga   munosabati   va   boshqalar   bilan   kam   qiziqadi.Bolalarni
mehnat   jarayonlariga   jalb   etish   orqali   ularning   mehnat   tarbiyasini   tashkil   qila
bilmaslik.Ota-onalar   turmushda   salbiy   misollarni   mavjudligi   maktabning
pedagogik   kuch-g'ayratini   yo'qqa   chiqaradi.Ota-onalar   tarbiyaviy   ta'sirini   izchil
emasligini   onda-sonda   o'qitishni   tekshirish,   biror   nojo'ya   ish   uchun   tozalash
axloqiy   immunitet   hosil   bo'lishiga   yordam   bermaydi.Oilaviy   tarbiyaning   asosi
sifatida   ta'qiqlashlar   sistemasi,ijtimoiy   namuna   asosida   tarbiyalay   bilmaslik,   bola
hayotini   u   har   doim   to'g'ri   xatti-harakatini   mashq   qiladigan   tarzda   tashkil   eta
olmaslik natijasidir. 232.2.   Jamoaning shaxs tarbiyasiga ta’siri  
Sinf   faqat   o’quv   faoliyati   birligi   bo’libgina   qolmasdan,   balki   o’quvchilarga
tarbiya   berishni   tashkil   etishning   muhim   jamoa   shakli   hamdir.   Z.   Qo’ziyevning
fikricha   «jamoaga   qo’yilgan   umumiy   talablarga   ko’ra   jamoa   a’zolari
quyidagilardan qoniqish hosil qilishlari kerak:
o’zaro   munosabatlardan,o’qish   va   mehnat   jarayonidan,rahbarlikdan,
uyushqoqlikdan, ongli intizomdan, oqilona va foydali faoliyatdan, xotirjamlikdan,
o’z   qadr-qimmatini   saqlashdan,jamoa   bilan   faxrlanishdan,himoyalanganlikdan.
Jamoaga qanday talablar qo’yiladi?degan savol tug’ilishi mumkin.
Jamoa a’zolariga:
— ixtiyoriylik;
— demokratik faoliyat;
— so’z erkinligi;
— tashabbuskorlik;
— mastaqillik;
— faollik;
ijodiy faoliyat ko’rsatishlari uchun imkoniyat yaratilishi kerak”. Jamoa va unga
qo’yilgan   talablar   haqida   gapirar   ekanmiz,   turli   yoshdagi   sinflarda   jamoa   tashkil
etishning   farqli   tomonlari   bormi?   Ularning   o’ziga   xos   xususiyatlari   nimalardan
iborat?   O‘quvchilar   jamoalarini   tuzish   guruhlarda,   sinflarda   turli   farqlar   bilan 23amalga oshiriladi. Shuning uchun barcha sinflar uchun bir xildagi yo’l-yo’riqlarni
belgilab   bo’lmaydi.   Ayniqsa,   boshlang’ich,   V   va   IX   sinflarda   o’quvchilar
jamoasini tashkil etish va jipslashtirish katta qiyinchiliklar tug’diradi. Bu sinflarda
ko’pincha o’quvchilar tarkibi mutloq yangi yoki qisman o’zgaradi.Shuning uchun
o’quvchilar   jamoasini   yangidan   tuzishga   to’g’ri   keladi.   VI-VII   sinflarda
o’quvchilar   faollari   kengayib   boradi.   Ular   ko’proq   jamoatchilik   ishlarida
qatnashadilar, o’zlarining axloqiy tajribalarini boyitadilar, mehnat qilish malakalari
va ko’nikmalarini rivojlantiradilar. Sinf rahbari quyi va o’rta sinflarda bu ishlarni
amalga   oshirishda   bolalar   va   o’smirlar   uyushmasiga,   yuqori   sinflarda   “Kamolot”
tashkiloti   yordamiga   tayanadi.Sinf   jamoasini   qanday   yo’llar   bilan   jipslashtirish,
shakllantirish mumkin?Sinf jamoasini uyushtirish yo’llari quyidagilar:
1. Jamoatchilik topshirig’i berish;
2. Sinf faollarini to’g’ri tanlash;
3. O’quvchilarni istiqbolga chorlash;
4. Sinfda ijobiy an’analarni qaror toptirish;
5. O’quvchilarga yagona talablar qo’yish.
Jamoatchilik   topshirig’i.   Jamoa   bo’lib   ishlash,   amaliy   faoliyat   ko’rsatish   sinf
jamoasini   jipslashtirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   faoliyat   sinf   jamoasi
hayotini   mazmundor   va   qiziqarli   qiladi.   Sinfdagi   barcha   o’quvchilarga,   hatto
qoloq,   intizomi   bo’sh   o’quvchilarga   ham   jamoat   topshirig’i   berish   kerak.Bu
bolalarni   mehnatsevarlik,   tejamkorlik   va   tartib-intizomga
o’rgatadi.Mamlakatimizda   hozirgi   kunda   barcha   sohalarda   tubdan   o‘zgarishlar
bo‘lmoqda.   Buning   asosiy   sababi   Respublikamiz   Prezidenti   Shavkat
Miromonovich   Mirziyoyevning   davlatimizda   barcha   sohalarni   rivojlantirishga
katta   e‘tibor   qaratmoqda.   Bu   e‘tiborning   amaliy   ahamiyatini   sohalardagi
o‘zgarishlar   orqali   ko‘rishimiz   mumkin.   Mana   shu   sohalardan   biri   ta’lim
yo‘nalishida ham Prezidentimiz tomonidan juda ko‘plab ishlar olib borilmoqda. Bu
islohotlarning   ko‘rinishini   quyidagi   asoslarda   uchratishimiz   mumkin.   2022   —
2026-yillarga   mo‘ljallangan   yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi
to‘g‘risida[1.7b],  2020-yil   23-   sentyabrdagi   yangi  tahriridagi   ―Ta’lim  to‘g‘risida 23gi qonunda va boshqa qarorlarda o‘z aksini topgan. Ta’lim to‘g‘risidagi qonunning
5-moddasida   ta’lim   tashkilotlarida,   innovatsion   faoliyatni   qo‘llab-quvvatlash   va
o‘quv   dasturlarini   innovatsion   texnologiyalarini   qo‘llagan   holda   amalga
oshirish,ta’lim   faoliyati   sohasidagi   ochiqlik   va   shaffoflikni   ta‘minlash[2.10b].
haqidagi fikrlarni ta‘minlash haqidagi fikrlar berilgan. Demak, mana shu qaror va
qonunlar  mazmunidan  shuni  tushunish  mumkunki, yoshlarimizning ham  ta’limiy,
ham   ma‘naviy-axloqiy   jihatdan   yetuk   bo‘lishlari   muhim   hisoblanadi.   Ushbu
qonunning 4-moddasida quyidagi bandlari ham o‘quvchilarning ma‘naviy axloqiy
jihatdan komil inson bo‘lib yetishishiga xizmat qiladigan fikrlar berilgan; 
-   ta’lim   va   tarbiyaga   milliy   hamda   umuminsoniy   qadriyatlarning
singdirilganligi; 
-ta’lim   va   tarbiyaning   insonparvarlik,   demokratik   xususiyatlar   kabi   asosiy
prinsiplari   ko‘rsatib   o‘tilgan.Bugungi   kunda   o‘quvchilarning   ma‘naviy-axloqiy
sifatlarini   buyuk   adib   va   allomalarimizning   pedagogik   qarashlarida,   asarlarida   va
asarlaridagi   ko‘rsatilgan   namunalar   orqali   shakllantrishini   muhim   hisoblanadi.
Tarbiya   jarayoni   o z-o zini   tarbiyalash   jarayoniga   o tgandagina   yuksak   darajagaʻ ʻ ʻ
erishiladi.   Ayrim   o quvchilar   va   umuman,   jamoa   o z   faoliyatini   mustaqil	
ʻ ʻ
rejalashtiradi va umumiy jamoani tashkil etadi, o ziga va bir-biriga talablar qo yadi	
ʻ ʻ
hamda   o z-o zini   nazorat   qiladi.   Sinf   rahbari   o quvchilar   jamoasining   rivojlanish	
ʻ ʻ ʻ
darajasini   aniqlashda   o quvchilarning   faqat   sinfdan   tashqari   faoliyatida   namoyon	
ʻ
bo ladigan munosabatlarini tahlil etish bilangina cheklanib qolmasligi kerak. Sinf	
ʻ
rahbarining   o ziga   xos   xususiyati   shundan   iboratki,   u   oddiy   bolalar   jamoasini	
ʻ
emas,   balki   o quvchilar   jamoasini   shakllantiradi.   O quvchilarning   asosiy   vazifasi
ʻ ʻ
o qishdan iborat. Shuning uchun sinf rahbari, avvalo, bolalarning o qishga qanday	
ʻ ʻ
munosabatda   ekanliklarini,   o zlarini   darsda   qanday   tutishlarini,   uy   vazifalarini	
ʻ
sidqidildan   bajarishlari   yoki   bajarmasliklarini   aniqlaydi.   Jamoaning   rivojlanish
darajasini   aniqlashning   eng   ishonchli   usuli   —   o quvchilarni   ular   bilan   darsda,	
ʻ
darsdan   tashqarida,   maktabdan   tashqarida   o zaro   faol   hamkorlik   qilish   darajasida	
ʻ
kuzatishdan   iboratdir.   O qituvchi   jamoaning   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlash	
ʻ
uchun pedagogik vaziyatlar vujudga keltirishni qo llaydi. Lekin bunda shuni esda	
ʻ 23tutish   kerakki,   o quvchi   kamchiliklarini   hamma   o rtasida   yorqin   namoyish   etishʻ ʻ
uning qalbini jarohatlashi mumkin. Shunday vaziyatlarni vujudga keltirish kerakki,
ularning   salbiy   tomonlarini   emas,   balki   har   bir   bolada   odatdagi   sharoitda
boshqalardan   yashiringan   ijobiy   tomonlarini   ham   ochib   berish   maqsadga
muvoffiqdir.Sinf rahbari jamoaning rivojlanishi darajasiga qarab tarbiya usullarini
tanlaydi.   Ta’lim   jarayonida   jamoa   munosabatlarini   rivojlantirish   istiqbollari   sinf
rahbaridan   katta   e’tibor   berishni   talab   etadi.   Jamoa   faoliyatida   ko proq   muomala	
ʻ
qilishga   bo lgan   ehtiyoj   yotadi.   Darslarda   bu   ehtiyoj   kam   foydalaniladidi.   Agar	
ʻ
darsdagi   muomalaga   bo lgan   ehtiyoj   to g ri   tushunilsa,   uning   negizida	
ʻ ʻ ʻ
o quvchilarning o zaro yordami, darslarga birgalikda foydali tayyorgarlik ko rishi,	
ʻ ʻ ʻ
qiziqishlari   bo yicha   mashg ulotlar   tashkil   etiladi.   Jamoa   rivojlanishining   har	
ʻ ʻ
qanday darajasida sinf rahbari muayyan usullardan foydalanib, jamoatchilik fikrini
shakllantirish to g risida g amxo rlik qiladi. Sinf rahbari jamoa va har bir alohida
ʻ ʻ ʻ ʻ
o quvchining tarbiyasi  uchun ma’suldir. Shuning uchun uning jamoa tarzidagi  va	
ʻ
yakka   tartibdagi   shakllarini   qo shib   olib   borishi   tarbiyaviy   ishdagi   o ziga   xos	
ʻ ʻ
xususiyatlaridan   biri   hisoblanadi.   Bunda   jamoaning   shaxsga   nisbatan   yuksak
talabchanligi   kuzatiladi.   Maktablarda   olib   boriladigan   ish   faoliyati,   odatda,
ommaviy, jamoa, guruh va individulal shakllarda tashkil etiladi. Faoliyatni tashkil
etishning ommaviy shakllari ham ya’ni ularda o quvchilarning muayyan guruhlari	
ʻ
ishtirok   etadi.   O z   mohiyatiga   ko ra   uni   amalga   oshirish   jarayonida   faoliyat	
ʻ ʻ
maqsadiga   (masalan,   ma’ruza,   konsert   va   hokazo)   erishish   uchun
qatnashchilarning   o zaro   muomalasini   nazarda   tutmaydi.   Biroq,   bundan   oldingi	
ʻ
holda bo lgani kabi, bu shakllarda bevosita tengdoshlar bilan birgalikda qatnashish	
ʻ
ba’zi   hollarda   ularning   faoliyatidagi   ishtirokinifaollashtiradi,   boshqa   hollarda
aksincha   bo ladi.   Bu   ko p   jihatdan   o quvchilarning   faoliyat   mazmuniga,	
ʻ ʻ ʻ
munosabatiga   (ijobiy,   passiv   yoki   salbiy)   bog liq   bo ladi.   Faoliyatni   amalga	
ʻ ʻ
oshirish   jarayonida   uning   maqsadiga   erishish   uchun   o quvchilarning   o zaro	
ʻ ʻ
muomalaga   kirishishlarini   nazarda   tutuvchi   faoliyat   shakllari   jamoa   shakllari
deyiladi.Bu   muomala   jarayonida   o quvchilar   o rtasida   jamoa   aloqalari   vujudga	
ʻ ʻ
keladi.   Bu   shakllar   obyektiv   jihatdan   o zida   muomala   uchun   muayyan   shart-	
ʻ 23sharoitlarga   ega   bo ladi.   Ular   o quvchilarga   ishni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishʻ ʻ
uchun vazifalarni o zaro taqsimlab chiqish imkonini
ʻ
beradi,   qatnashchilar   o rtasida   aloqa   ta’sirining   paydo   bo lishiga   olib	
ʻ ʻ
keladi.Jamoatchi   va   bilimli   sinf   rahbari   har   qanday   vaziyatdan   juda   ustalik   bilan
chiqib ketadi va har tomonlama rivojlangan sinf jamoasini tashkil qiladi. Jamoani
tashkil   etishning   samarali   shakllaridan   biri   guruhiy   ishdir.Bunda   mazkur   ish
bolalarning   tarkib   jihatidan   uncha   katta   bo lmagan   (eng   ko pi   bilan   kishi   5   ta	
ʻ ʻ
bo lishi   kerak)   guruhlarida   amalga   oshiriladi.   Bunday   kichik   guruhlarda   barcha	
ʻ
a’zolar   bir-birlari   bilan   bevosita   muomalada   bo ladilar   va   bir-birlariga   bevosita	
ʻ
biror ta’sir ko rsatadilar. Jamoada muomalani tashkil etganda o quvchilar muhitida	
ʻ ʻ
mavjud bo lgan haqiqiy guruhlarni nazarda tutish, bir-biriga mehr bilan qaraydigan	
ʻ
va   o zaro   do stlashadigan   bolalarni   birlashtirish   zarur.   Pedagog   bu   guruhlarning	
ʻ ʻ
xususiyatlarini,   ularning   yo nalishi,   qiziqishlari,   malakasi   va   hokazolarni   bilishi,	
ʻ
hisobga olishi va ulardan foydalanishi kerak.Jamoa ishini tashkil etishda va amalga
oshirishda   vazifalarni   taqsimlash   vaqtida   mazkur   xususiyatlarni   hisobga   olish
ishning   samaradorligini   oshiradi.   Bu   hol   guruhdagi   muomalani   jamoaning
qiziqishlari sohasiga va jamoaning qiziqishlarini guruhdagi muomala sohasiga olib
kiradi. Masalan, jamoa yetarli darajada obro  qozongan, jamoatchilik yo nalishiga	
ʻ ʻ
ega   bo lgan   guruhga   muayyan   bir   tadbirni   tayyorlash   va   o tkazishga   boshchilik	
ʻ ʻ
qilishni   topshirsa   bo ladi.   Qandaydir   o ziga   xos   qiziqishlari   bor   guruhga   butun	
ʻ ʻ
jamoa   uchun   bu   qiziqishlarga   mos   keladigan   ishning   tashabbuskori   va
tashkilotchisi   bo lish   taklif   etiladi   va   hokazo.   Jamoa   faoliyatini   tashkil   etishda	
ʻ
o quvchilarning   shaxslararo   real,   ya’ni   aniq   mavjud   bo lgan   aloqalarini   hisobga	
ʻ ʻ
olish   ikki   xil   maqsadga:   guruh   a’zolarini   jamoa   hayotiga   jalb   qilish   va   ular
o rtasidagi   muomalaga   ta’sir   ko rsatish,   bundan   tashqari,   o z   oldilariga   qo ygan
ʻ ʻ ʻ ʻ
har bir maqsadiga erishish imkonini beradi. 23XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda   ,   ekan   ushbu   talablardan   kelib   chiqqan   holda   bilimdon,
mustaqil   fikrlovchi   ,   ijodiy   izlanuvchan   ,   yuqori   malakali   ,   turli   soha   egalarini
tayyorlash kasb – hunar ta‘limi oldiga qo‘yiladigan talablarga mutonosib insonlar
qilib   shakllantirish   ular   shaxsiga   yangicha   yondashish   hozirgi   ijtimoiy
taraqqiyotning   zaruriy   talablaridan   biridir.   Ayniqsa   mehnat   va   kasb   ta‘limi
sohasida   bilim   olgan   bo‘lajak   mehnat   va   kasb   ta‘limi   o‘qituvchilari   mehnat
faoliyatini,   mahoratini   oshirish   oily   ta‘limning   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Bu
muammoni   hal   qilishning   birdan   bir   yo‘li   mehnat   va   kasb   ta‘limi   o‘qituvchilari
mahoratini, faoliyatini oshirish eng avvalo pedagogik shart- sharoitlar hamda oily
ta‘lim muassasidagi barcha imkoniyatlardan kelib chiqib, o‘ziga xos xususiyatlarni
hisobga   olinganligini   ham   nazarda   tutadi.   Mustaqil   fikrlovchi   erkin   shaxsni
shakllantirish   ta'lim   va   kadrlar   tayyorlash   milliy   modelining   asosiy   maqsadi.
Ijtimoiy   munosabatlar   ko‘lamining   kengayishi   o‘sib   kelayotgan   avlodni   o‘ta
murakkab   xususiyatga   ega   munosabatlar   jarayoniga   har   tomonlama   yetuk   etib
tayyorlash   vazifasini   qo‘ymoqda.   Psixologik,   intellektual   va   fiziologik   jixatdan
yetuk  inson   hayotiy   qarama-qarshilik,   xususan,   turli   buzg‘unchi   g‘oyalar   ta'siriga
tushib   qolish,   nosog‘lom   turmush   kechirish   va   noqonuniy   xatti-harakatlarni   sodir
etishdan   o‘zini   saqlab   qola   oladi.   Jamoaning   vujudga   kelish   uchun   to‘rt   bosqich 23zarur. Jamoaning shakllanish bosqichlarida dastlab o‘qituvchi butun guruhga talab
qo‘yadi hamda mazkur jarayonda jamoa faollarining shakllanishiga alohida e'tibor
qaratadi.   Navbatdagi   bosqichda   muayyan   darajada   shakllangan   jamoa   faollari
(aktivi)   jamoa   a'zolari   oldiga   ma'lum   talablarni   qo‘yadi.   Uchinchi   bosqichda   esa
jamoa   umumiy   holda   jamoaning   har   a'zosidan   muayyan   tarzdagi   faoliyatni   olib
borishni   talab   qiladi.   So‘nggi   (to‘rtinchi)   bosqichda   esa   jamoaning   har   bir   a'zosi
o‘z   oldiga   mustaqil   ravishda   jamoa   manfaatlarini   ifoda   etuvchi   talabni   qo‘yish
layoqatiga   ega   bo‘ladi.   Jamoaga   qo‘yilayotgan   talablar   mazmunidagi   farq   jamoa
rivojlanishi bosqichini aniqlovchi yorqin tashkiliy ko‘rsatkich sanaladi. Jamoaning
amaliy   faoliyati   mazmuni,   jamoa   a'zolarining   jamoa   oldidagi   javobgarligi,   ular
o‘rtasidagi   ijodiy   hamkorlik,   shuningdek,   ularning   xulq-atvori   axloqiy   kamolot
darajalarini   ko‘rsatuvchi   muhim   belgilar   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Jamoani
shakllantirishda uning hayotini belgilovchi ichki jarayonining mohiyatini inobatga
olish   zarur.   Jamoa   hayotining   birinchi   bosqichida   jamoa   faolining   paydo   bo‘lishi
ushbu   davr   uchun   xarakterli   hodisadir.   Jamoa   faoli   (aktivi)   muayyan   guruhning
shunday   a'zolaridirki,   ular   jamoa   manfaatiga   muvofiq   tarzda   harakat   qiladilar,
o‗qituvchi faoliyati va talabiga nisbatan xayrixohlik bilan munosabatda bo‘ladilar.
Faollar   o‘qituvchining   yaqin   yordamchilari   sifatida   ish   olib   boradilar.   Jamoa
rivojlanishining   ikkinchi   bosqichi.   Ushbu   bosqich   jamoa   faolining   o‘qituvchi
talabini   qo‘llab-quvvatlash   hamda   o‘z   navbatida   uning   o‘zi   bu   talablarni   jamoa
a'zolari zimmasiga qo‘yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o‘qituvchi jamoada paydo
bo‘lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o‘zi hal qilmaydi. Jamoa
faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi. Ushbu
bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya'ni, jamoa
o‘z-o‘zini   boshqarishga   o‘tadi.   O‘quvchilar   amaliy   faoliyatining   doimiy   ravishda
“Ta‘lim   to‘g‘risida   qonun”   va   ―Kadrlar   tayyorlash   milliy   dastur i   talablarini‖
amalgam   oshirish   jarayonida   yuqori   malakali   o‘qituvchilarni   tayyorlash   muhum
muammo sifatida kun tartibiga qo‘yilmoqda. Shunday ekan ushbu talablardan kelib
chiqqan holda bilimdon, mustaqil fikrlovchi , ijodiy izlanuvchan , yuqori malakali ,
turli  soha egalarini tayyorlash kasb – hunar  ta‘limi  oldiga qo‘yiladigan talablarga 23mutonosib insonlar  qilib shakllantirish ular  shaxsiga  yangicha  yondashish  hozirgi
ijtimoiy taraqqiyotning zaruriy talablaridan biridir. Ayniqsa mehnat va kasb ta‘limi
sohasida   bilim   olgan   bo‘lajak   mehnat   va   kasb   ta‘limi   o‘qituvchilari   mehnat
faoliyatini,   mahoratini   oshirish   oily   ta‘limning   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Bu
muammoni   hal   qilishning   birdan   bir   yo‘li   mehnat   va   kasb   ta‘limi   o‘qituvchilari
mahoratini, faoliyatini oshirish eng avvalo pedagogik shart- sharoitlar hamda oily
ta‘lim muassasidagi barcha imkoniyatlardan kelib chiqib, o‘ziga xos xususiyatlarni
hisobga olinganligini ham nazarda tutadi. Hammamizga ma‘lumki mehnat va kasb
ta‘limi   o‘qituvchisining   kasbiy   mahorati   eng   avvalo   talabalarni   o‘qitish,   bilim
berish,   ko‘nikma   va   malakalarni   hosil   qilish   ta‘lim   beruvchilar   saviyasi   bilan
belgilanadi.
,,Hamma yaxshiliklar sabrdan keyin keladi’’.  
Jaloliddin Rumiy 23    FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI:
1. R.A. Mavlonova. N. Raxmonqulova. B. Normurodova.  Tarbiyaviy  
ishlar metodikasi. Darslik. - T:.Nizomiy nomidagi TDPU, 2014-yil.
2.Sh.A.Sodiqova “Maktabgacha pedagogika’Tafakkur 
sarchashmalariT:.2013 y
3.R.A.Mavlonova. N. Raxmonqulova. B. Normurodova. Tarbiyaviy 
ishlar metodikasi. o‘quv  qo‘llanma. T:. Tibkitob 2010-yil.          
4. Mirziyoyеv Sh.M. Buyuk kеlajagimizni mard va olijanob xalqimiz 
bilan birga quramiz.   “O’zbеkiston” 2017.
5. Mirziyoyev Sh. Milliy taraqqiyot yo limizni qat’iyat bilan davom ʻ
ettirib, yangi bosqichga ko taramiz. – Toshkent: “O zbekiston” NMIU, 	
ʻ ʻ
2017. – 592 b.
6. Karimov I.A. Yuksak manaviyat – yengilmas kuch. – Toshkent: 
Ma’naviyat, 2008. – 174 b.
7.Jo rayev R.X. Jaholatga qarshi ma’rifat Описание: Описание: F:\	
ʻ
Portal\Books\TIM\My Project\CD_Root\AutoPlay\Docs\Mavzular\
m6\6-mavzu.files\image005.gifJ. Xalq ta’limi.– T.: 2004.- №3. – B. 9-
13.
8.Hasanboyev J. va boshq. Pedagogika: Oliy o quv yurtlari uchun 	
ʻ
darslik. – Toshkent: Fan, 2009. - 480 b.
9. Ismoilova Z., Tarbiyaviy ishlar metodikasi. T:. Istiqlol, 2003 2310. Hasanboyev J., To raqulov X., Alqarov I., Usmanov N. Pedagogika. ʻ
T:.Fan va texnologiya, 2010
11. Tarbiya ensiklopediya. Tuzuvchi M.N. Aminov. T:. O zbekiston 	
ʻ
milliy ensiklopediyasi Davlat ilmiy nashriyoti, 2010.
12. Mavlonova R., Rahmonqulova N., Normurodova B., Matnazarova 
K. Tarbiyaviy ishlar metodikasi. Darslik. Nizomiy nomidagi TDPU. 
Toshkent, 2014 у.
                        Qo‘shimcha adabiyotlar:
1.R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova   “Pedagogik   mahorat”   O‘quv   qo‘llanma.   T.
Fan va texnologiya. 2012 yil 
2.R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   Pedagogik   mahorat.   O‘quv   qo‘llanma   T:.
Fan va texnologiya 2012- yil
3.R.A.Mavlonova,   N.H.Vohidova,   Ijtimoiy   pedagogika.   O‘quv   qoilanma.
Т.:Noshir 2009-yil 
4.R.A.Mavlonova,   N.H.Vohidova,   N.H.Raxmonqulova.   Pedagogika   nazariyasi   va
tarixi. Darslik T:. Fan va texnologiyalar. 2010-yil
5.R.A.Mavlonova,   O.To‘rayeva,   K.M.Xoliqberdiyev.   Pedagogika.   Darslik.   T:.
O‘qituvchi 2008-yil
6.R.A.Mavlonova,B.Normurotova.   Tarbiyaviy   ishlar   metodikasi.   O‘quv
qo‘llanma.Toshkent. “Fan” 2008 y. 
7.S.Nishonova,   M.Imomova,   R.Hasanov.   Pedagogika   tarixi.   Darslik.   T.
O‘qituvchi. 1996 yil. 
8.S.Nishonova, M.Imomova, R.Xasanov. Pedagogika tarixi. Darslik Т.: O‘qituvchi
1996-yil
9.S.Nishonova. M.Imomova, R.Hasanov. Pedagogika tarixi. Do‘stlik T. O‘qituvchi
1996 yil.  2310.Tarbiya   jarayonining   asosiy   qonuniyatlari   Gulruh   Zaynitdinovna   Mirzayeva
Navoiy   viloyati   Navbahor   tumani   27-umumiy   o‘rta   ta’lim   maktabining
boshlang ich sinf o‘qituvchisi ʻ https://doi.org/10.5281/zenodo.6954504
11.TEACHING   AND   LEARNING   Pedagogy,   Curriculum   and   Culture   by   Alex
Moore 2012.
12.Xalq pedagogikasi. O‘quv qo‘llanma. M.Mutalipova. –Toshkent, 2015
13. Z. K. Ismailova. Pedagogikadan amaliy mashg‘ulotlar. — T.: “Fan”, 2001. 
Internet saytlar
  www.ziyouz.com   .
www.tdpu.uz . 
www.pedagog.uz . 
www.Ziyonet.uz . 
www.arxiv.uz  
www.zamin.uz   23ILOVA. 23 23

O‘quvchilar jamoasini tashkil qilishning o’ziga xos xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha