Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 121.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shahboz Rajabboyev

Дата регистрации 28 Февраль 2024

14 Продаж

O’quvchilar kognitiv jarayonlarini rivojlantirishda kichik guruhlarda ishlash afzalliklari

Купить
O'QUVCHILAR KOGNITIV JARAYONLARINI RIVOJLANTIRISHDA
KICHIK GURUHLARDA ISHLASH AFZALLIKLARI
Mundarija
Kirish
I BOB. KICHIK GURUHLARDA ISHLASHNING NAZARIY ASOSLARI ................................................................. 4
1.1. Kognitiv jarayonlar va ularning ta'rifi ................................................................................................ 4
1.2. Kichik guruhlarda ishlashning nazariy asoslari ................................................................................ 12
II BOB. KICHIK GURUHLARDA ISHLASH METODIKASINI AMALIY QO'LLASH ............................................... 18
2.1. Kichik guruhlarda ishlashni tashkil etishning metodikasi ................................................................ 18
2.2. Kichik guruhlarda ishlashga oid amaliy mashg'ulotlar ..................................................................... 26
Xulosa ........................................................................................................................................................ 30
GLOSSARIY ................................................................................................................................................. 31
Adabiyotlar ro‘yxati: .................................................................................................................................. 33
2 Kirish
Boshqaruv   tizimi   ochiq   murakkab   tizim   hisoblanadi.   Pedagogik   jamoani
boshqaruvda pedagogik holatlar, ta’lim jarayoni va uning vazifalarini hisobga olish
lozim.   Pedagogik   jamoani   tarkibiga   e’tibor   beradigan   bo‘lsak,   unda   Mudira,
tarbiyachilar va ularning ota-onalarini tashkil etadi.
Pedagogik   jamoa   mudira,   tarbiyachilar   va   bog‘chaning   boshqa   xodimlar
o‘rtasidagi   bog‘liqlik ,   ta’limning   tuzilishi,   tarbiyachilar   va   boshqa   xodimlarning,
gurux bolalarining bilish  faoliyatini shakllantirish, ta’lim- tarbiya jarayonida guruh
bolalarni  barkamol inson sifatida   shakllantirish kabi muhim muammolarni tadqiq
etadi.   Pedagogik   jamoada   o‘quv- tarbiya   jarayonlarining   o‘ziga   xos   xususiyatlari,
zamonaviy   ta’lim- tarbiya   nazariyasining   vazifalarini   tadbiq   etish   bilan
shug‘ullaniladi.   Pedagogik   faoliyat   doimo   bog‘cha   xodimlari   jamoasi   doirasida
olib boriladi. Shu munosabat bilan rahbar pedagogik jamoaning ichki hayotiga oid
o‘ziga xos qonun, qoida va xususiyatlar haqidagi bilimlarga ega bo‘lishi lozim:
 O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   2017-yil   16
fevraldagi   PF-4958-sonli   “Oliy   o‘quv   yurtidan   keyingi   ta’lim   tizimini   yanada
takomillashtirish to‘g‘risida”gi Farmoni;
 O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2016-yil   29-dekabrdagi   PQ-27-
07-sonli “2017-2021 yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori ;
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining  2017-yil 9 sentyabrdagi PQ-3261-
sonli   “Maktabgacha   ta’lim   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi qarori  to‘g‘risidagi;
 O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining  2017-yil  19-iyul  528  -
sonli   “Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarining   faoliyatini   takomillashtirish
to‘g‘risida” gi Qarori to‘g‘risidagi;
 O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   30   sentyabr   PF-5198-
sonli   “Maktabgacha   ta’lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”gi   Farmoni   kabi   me’yoriy   manbaalari   sifatida   o‘rganishdan
iboratdir.  
  Hozirgi   ijtimoiy   muhitda   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   xodimlari
o‘rtasidagi   munosabatlar   silsilasida   "birdamlik   ruhi"   va   "mushtaraklik   tuyg‘usi"
singari   hamkorlik   faoliyatini   yo‘lga   qo‘yishning   samarali   usullari   va   uslublarini
tushunishdan   iborat.   Xuddi   shu   nuqtai   nazarga   binoan   ijrochi,   amalga   oshiruvchi
xodimlar   fikrlashga   ojiz,   robot   emas,   balki   individual   maqsad   va   manfaatlarga
erishish   yo‘lida   o‘zining   muayyan   ijtimoiy   ehtiyojlari   majmuasiga   ega   bo‘lgan
o‘ziga   xos   shaxs   sub’ektidir,   degan   ta’rifni   berish   bilan   birga   u   ziddiyatli   zot
3 ekanligiga   asoslanib   menejerga   (boshqaruvchiga)   jiddiy   e’tibor   qaratishi   hamda
uning   jamoadagi   faoliyati   darajasiga   asoslanib   jamoaning   unga   nisbatan
munosabatini   shakllantirish   va   aksincha   holatlarni   o‘rganishga   e’tibor
ortayotganligini ta’kidlab o‘tish maqsadga muvofiq. 
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotida   boshqarishning   o‘ziga   xos   murakkab
muammolarini   bilishga   nisbatan   intilishni   kuchaytirish,   ularda   amaliy
tashkilotchilik   faoliyatiga   ishtiyoq   uyg‘otishga   qaratilgandir.   Hozirgi   davr
magistranti   ertangi   kunda   boshqaruv   tizimining   xodimi,   kichik,   o‘rta   va   katta
jamoalar   rahbari,   korxona   yoki   firma   faoliyatini   turli   tomonlarini   boshqarish
bo‘yicha   loyihalar,   tadbirlar   ishlab   chiquvchi   yuksak   saviyali   mutaxassis   bo‘lib
еtishadi. Buning uchun maktabgacha ta’lim tashkilotini  raxbarlari menejmentning
o‘ziga xos xususiyatlari  bilan qurollanishi  dolzarb vazifadir.   Aynan, biz yuqorida
bayon   qilgan   holatlar   menejment   nazariyasi   asoslarini   tashkil   etuvchi   umumiy
tushunchalar   majmuasidir.   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   raxbarlari   menejment
nazariyasini   bilishi,  xalq   xo‘jaligi   tarmoqlarini   tashkil   qilish   va   ularni   boshqarish
jarayonida   "inson-texnika"   tizimidan,   tashqari   "inson-inson"   ("inson-tabiat",
"inson-obraz"   singari   yondashish   bundan   istisno)   munosabatlari   muhim   ahamiyat
kasb   etishi,   uning   tahlili   ko‘p   jihatdan   ma’lumotlariga   asoslanishi   muayyan
darajada   yoritilgan.   Amaliy,   tatbiqiy   xususiyatli   ma’lumotlar   menejer
shaxsiyatining gultojisidir.
I BOB. KICHIK GURUHLARDA ISHLASHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Kognitiv jarayonlar va ularning ta'rifi
Kognitiv   jarayon   –   bu   insonning   bilim   olish,   tushunish,   eslash,   fikrlash   va
bilish   bilan   bog'liq   bo'lgan   psixologik   jarayonlar   yig'indisidir.   Ushbu   jarayonlar
ongli   va   mantiqiy   fikrlash,   qaror   qabul   qilish,   muammolarni   hal   qilish,   e'tibor,
idrok,   eslab   qolish   va   boshqa   kognitiv   faoliyatlarni   o'z   ichiga   oladi.   Kognitiv
jarayonlar   insonning   ma'lumotni   qabul   qilish   va   qayta   ishlash   qobiliyatini
shakllantiradi.
Yuksak     informatsion     texnologiyalar,     globallashuv     davri     deya     e’tirof
qilinayotgan XXI asr inson omiliga e’tiborning kuchayishi bilan ham tavsiflanadi.
Inson  manfaatlari  va  uningfarovonligiustuvor  yo‘nalish  hisoblanib,  bu  borada
uzluksiz     izchil     islohotlar     amalga     oshirilmoqda.   G‘oyaviy     immunitet,
mafkuraviy immunitet  masalasi  hali-hanuz  dolzarb  bo‘lsada,bugun,zamontezkor
axborotlar   oqimidan     keraklisini     ajratish     va     qayta     ishlash,     jamiyat
taraqqiyotigamutanosib   ravishda   rivojlanish   uchun   mustahkam   psixologik
immunitetni   talab   qilmoqda.   Hozirdainsonning     bilish     jarayoni     va     uning
4 funksional     sohasi     psixikaning   dolzarb   masalalaridan   biri   sifatida   keng   tadqiq
qilinmoqda.Ijtimoiy  muhitga  moslashishimiz,  hattoki  yashashimiz,  xulq-atvorga
ta’siri   orqali     biz     amalga     oshiradigan     har     bir     kognitiv     jarayon     muhim
ahamiyatga  ega.  Biz qaysidir  buyumni  tanlash  va  olish,  yaqinlarimizga  mehr
yoki     agressiya     ko‘rsatish,   ma’lum   bir   axborotni   qabul   qilish   va   unga   reaksiya
bildirish   –har     qanday     jismoniy   yoki   ruhiy   harakatlar   bizning   bir   qator
ma’lumotlarni   qabul   qilish   va   qayta   ishlashimiz   natijasidir.     Ammo,     aytish
kerakki,    bilish     jarayoni     va    hissiyotlar    bir     butun    tushuncha  emas.  Axborotni
qayta ishlash va emotsional faollashtirish uchun, tajribani tushunish va baholashda
har ikkisi  uzviy bog‘liqlikni aks ettiradi.Miyaning   kognitiv   funksiyalari     tashqi
ma'lumotlarni    tushunish,  o‘rganish,  o‘rganish, idrok etish va qayta ishlash  (eslab
qolish, uzatish, ishlatish) qobiliyatidir.Bu markaziy   asab   tizimining   funksiyasi -
eng     yuqori     asabiy     faoliyat,     ularsiz     insonning   shaxsiyati   yo‘qoladi.Ма’lumki,
shaxs sifatida faollashishning cho‘qqisi aynan o‘smirlikda namoyon bo‘ladi. 
O smirlik   davri   klassik   nazariyalarining   rivojlanishi   ko p   jihatdan   XVIIIʻ ʻ
asrda yozilgan   J.J.   Russo    asarlari   bilan   bog liq.   Aynan   u o‘smirlik     davrini	
ʻ
inson taraqqiyotidagi  alohida  davr  sifatida  ajratib  ko‘rsatib,  uni  tug‘ilish  davri
deb  atagan. Muallif o‘smirlikning uchta asosiy xususiyatini aniqladi. Birinchidan,
o‘smirlik -tez biologik yetuklik tufayli beqarorlik va hissiy ziddiyat kuchayadigan
davr.   Ikkinchidan,   o‘smirlik       davrida       boshlanadigan       biologik       va       ijtimoiy
o‘zgarishlar   sifatli   ruhiy o‘zgarishlar  bilan  birga  keladi.  J.J.  Russo o‘z-o‘zini
anglash   va   mantiqiy   fikrlash tushunchasi   kabi   yetuklikning   yangi   psixologik
tushunchalarini     ajratib     ko‘rsatdi.   Uchinchidan,   o‘smirlik   davri   qayta   tug‘ilish
jarayoni sifatida qaraldi, bunda inson o‘z hayotining   oldingi   bosqichlarini   qisqa
va     xira     shaklda     bosib   o‘tadi,     bu     individual   darajadagi   rekapitulyatsiya
prinsipiga mos keladi.[5]
Kognitivistik   yo‘nalishning   asoschilari   qatoriga   J.Piaje,   Dj.Kelli   va
boshqalarni   kiritish     mumkin.     J.Piajening     aql-idrok     nazariyasi,     aql-idrok
funksiyalari     (vazifalari)  hamda     uning    davrlari     haqidagi     ta’limotni  o‘z    ichiga
oladi.     Aql-idrokning     asosiy   funksiyalari     (vazifalari)     uyushqoqlik     va
moslashish,     ko‘nikishdan     iborat     bo‘lib,     aql-idrokning   funksional   invariantligi
deb yuritiladi. [2]
O‘qituvchi   va   tarbiyachi   uchun   bolalarning   o‘smirlik   davri   psixologiyasini
bilish psixologik nuqtai nazaridan ham pеdagogik nuqtai nazaridan ham muximdir.
Bu   davrni   biz   yana   o‘tish   davri   ham   dеb   ataymiz.   O‘smirlik   davri   asosan   11-15
yoshdagi bolalarni o‘z ichiga qamrab oladi, ya’ni 5-8 sinf o‘quvchilarini. Kichik va
katta yoshdagi maktab o‘quvchilariga   qaraganda o‘smirlik   yoshidagi   bolalarni
tarbiyalashda   juda   ko‘p qiyinchiliklar  bo‘ladi.  Chunki,  kichik  bolaning  katta
odamga     aylanishi     jarayoni     juda   kiyin       kеchadi.       Bu       jarayono‘smirlar
5 psixologiyasining       odamlar       bilan       bo‘lgan   munosabat       formalarining      jiddiy
ravishda o‘zgarishi,   hamda   hayot   sharoitining o‘zgarishi bilan bog`liqdir. [4]
Bu   davrda o‘smirlarning o‘z   shaxsiy   fikrlari   paydo   bo‘ladi.   Ularda o‘z
qadr-qimmatlari     haqidagi     tushuncha     kеngayadi.     Ilmiy     psixologiyaning
aniqlashi     bo‘yicha   o‘smirlarningpsixik     taraqqiyotini     xarakatga     kеltiruvchi
kuchlar,  ularning  faoliyatlari bilan  tug`iladigan  extiyojlar  bilan  bu  extiyojlarni
qondirish   imkoniyatlari o‘rtasidagi  dialеktik qarama-qarshiliklarni yuzaga kеlishi
va   bartaraf   qilinishidan   iboratdir.   Adolf     Adlero‘z     nazariyasining     markaziy
g‘oyalaridan     birini     quyidagicha   shakllantirgan:     Biz   o‘z     oldimizga     maqsad
qo‘ymasdan  fikrlay  olmaymiz,  his  qila olmaymiz, xohlay olmaymiz, harakat qila
olmaymiz.   Har   qanday   ruhiy   hodisa,   agar   u   insonni     tushunishimizga     yordam
bersa,     faqat     maqsad     sari     harakat     sifatida     ko‘rib   chiqilishi   va   tushunilishi
mumkin.[1]
Individual   psixologiya   shuni   ko‘rsatadiki,   inson   xatti-harakati   jamoaviy
tuyg‘u va   shaxsiy    ustunlikka   intilish   uyg‘unligidan   kelib   chiqadi.   Demakki,
inson     shaxs   sifatida       shakllanishi       va       jamoaviy       rivojlanishga       erishishi
kognitiv       jarayonlarni   boshqarishi   va   o‘z   his-tuyg‘ularini   anglashi   lozim.
O‘smirlik   davrining   o‘ziga   xosligini   hisobga     oladigan     bo‘lsak,     bu     davrda
ruhiyatning  barqarorligi,  kognitiv  jarayonlarni to‘g‘ri boshqarish juda muhimdir.
O‘z   his-tuyg‘ularini   aniq   anglamaslik,   hissiy   tajribalarni   tog‘ri   baholamaslik
natijasida   insonning   ruhiy   farovonligi   xavf   ostida   qoladi.   Bu   kabi   ruhiy
muvozanatning   buzilishi   turli   xil   agressiv   hayotiy   vaziyatlar   va   psixosomatik
kasalliklarga   olib   keladi.   Mana   shunday   ruhiy   holatning   buzilishlaridan   biri
aleksitimiya   holatidir.Psixologiya     dunyosida     aleksitimiyani   o‘rganish     1970-
yillarda J.  Nemiah  va  P. Sifneos tomonidan boshlanganligi aytiladi. Manbalarda
keltirilishicha,   "aleksitimiya"   atamasi   birinchi   marta   1970-yillarda   Garvard
professori   va   psixoanalitik   Piter   Sifneos   tomonidan   ishlatilgan.   Tuyg‘ularni
(o‘zining   va   boshqalarning)   yetarli   darajada   idrok   eta   olmaslik   va   ifoda   eta
olmaslik   aleksitimiya   tushunchasining   asosini   tashkil   etadi.   Va     shu     tariqa
P.Sifneos"aleksitimiya"     atamasi     muallifiga     aylanadi.     So‘zma-so‘z
tarjimaqilinganda"hislar  uchun  so‘zlarsiz"  yoki –ba’zi tarjimalarda -"hislar  nomi
uchun     so‘zlar     yo‘q"     (yunon     tilidan     a   -yo‘qlik,     lexis   -so‘z,     thymos   -tuyg‘u)
degan ma'noni anglatadi.[3]
O‘smirlik   davri   psixofiziologik   rivojlanish   va   shaxs   sifatida   shakllanish
davridir.   Shu   bois   bu   davrda   ta’lim   va   tarbiyani   kompleks   olib   borish   maqsadga
muvofiqdir. Hissiy  tajribalar  emotsiyalarimizni   faollashtiradi,emotsiyalar   orqali
tuyg‘ularimizni   ifoda   qilamiz   va   ijtimoiylashamiz.Psixologik       xususiyatlarni
namoyon   bo‘lishiga   qarab   kognitiv   jarayonlarni boshqarish  orqali o‘smirlarda
agressiv     xulq-atvor,     ruhiy     beqarorlikni     oldini     olish   mumkin.       Bu       esa   o‘z
6 navbatida   farzandlarimizning   ham   jismoniy   ham   ruhiy sog‘lomligiga,  jahon
talab     darajasidagi     keng     dunyoqarash     va     mustahkam     ruhiy   immunitet   hosil
qilishiga yo‘l ochadi.
Kognitiv jarayonlarning mohiyati va turlari
Kognitiv jarayonlar turlari
 Idrok   (Perception):   Atrof-muhitdagi   ma'lumotlarni   qabul   qilish   va   ularni
ongda qayta ishlash jarayoni. Bu sezgi organlari orqali sodir bo'ladi (ko'rish,
eshitish, hid bilish, tatib ko'rish va teginish).
 E’tibor (Attention): Ma'lumotlar orasidan muhimlarini ajratib olish va ularga
diqqatni qaratish qobiliyati.
 Xotira   (Memory):   Ma'lumotni   saqlash,   eslab   qolish   va   kerak   bo'lganda
eslash qobiliyati. Xotira qisqa muddatli, uzoq muddatli va ishchi xotira kabi
turlarga bo'linadi.
 O'rganish   (Learning):   Yangi   ma'lumot   va   ko'nikmalarni   o'zlashtirish
jarayoni. Bu jarayon tajriba, ta'lim va mashqlar orqali amalga oshiriladi.
 Fikrlash   (Thinking):   Ma'lumotlarni   qayta   ishlash   va   ular   asosida   yangi
tushunchalar, g'oyalar yoki qarorlar ishlab chiqish jarayoni. Fikrlash analitik,
mantiqiy va ijodiy bo'lishi mumkin.
 Muammolarni hal qilish (Problem Solving): Muammolar va qiyinchiliklarni
hal qilish uchun mantiqiy va ijodiy yechimlar ishlab chiqish jarayoni.
 Qaror qabul qilish (Decision Making): Turli imkoniyatlarni baholash va ular
orasidan eng maqbulini tanlash jarayoni.
Kognitiv jarayonlarning ahamiyati
Kognitiv   jarayonlar   insonning   kundalik   hayotdagi   faoliyatini   boshqarishda
muhim   rol   o'ynaydi.   Ular   bilim   olish   va   uni   qo'llash,   muammolarni   hal   qilish,
ijodiy   fikrlash   va   shaxsiy   o'sishni   ta'minlaydi.   Kognitiv   jarayonlar   shuningdek
ta'lim jarayonida ham katta ahamiyatga ega bo'lib, o'quvchilarning muvaffaqiyatiga
bevosita ta'sir ko'rsatadi.
Kognitiv   jarayonlarni   rivojlantirish   turli   usullar   bilan   amalga   oshirilishi
mumkin,   jumladan,   kichik   guruhlarda   ishlash   orqali.   Bu   usul   o'quvchilarning
o'zaro   muloqot   qilish,   hamkorlikda   ishlash   va   mustaqil   fikrlash   ko'nikmalarini
oshiradi.
Kognitiv rivojlanishning bosqichlari
7 Kognitiv bosqichlar bolaning rivojlanishidagi muhim qadamlardir. Insoniyat
tarixida,   chaqaloqlar   ko'pincha   oddiy,   passiv   mavjudotlar   deb   hisoblashardi.   20-
asrgacha   bolalarni   odatda   kattalar   miniatyurasi   sifatida   ko'rgan.   Psixologlar   Jan
Piagetning   fikricha,   bolalar   kattalarnikidan   farqli   o'laroq   o'ylaydilar   va   odamlar
o'smirlik   va   o'smirlikni   noyob   o'sish   va   rivojlanish   davri   sifatida   ko'rishni
boshladilar.
Kattalar tez-tez chaqaloqlarning va juda yosh bolalarning ajoyib intellektual
mahoratini   yo'qotishdi,   ammo   zamonaviy   mutafakkirlar   va   tadqiqotchilar
chaqaloqlar haqiqatan ham ular atrofida dunyoni o'rganish, fikrlash va kashf qilish
ekanligini aniqladilar.
Yangi   tug'ilgan   chaqaloqlar   ham   axborot   olishda   va   yangi   narsalarni
o'rganishda faol ishtirok etishmoqda. Odamlar va ularning atrofidagi dunyo haqida
yangi ma'lumotlarni to'plashdan tashqari, chaqaloqlar ham doimiy ravishda o'zlari
haqida yangi narsalarni kashf etmoqdalar.
Tug'ilgandan 3 oygacha
Bolaning   hayotining   dastlabki   uch   oyi   hayratlanarli   vaqt.   Ushbu   asrning
asosiy   rivojlanish   bosqichlari   asosiy   his-tuyg'ularni   tadqiq   qilish   va   tana   va   atrof
muhit   haqida   ko'proq   o'rganish   uchun   markazlanadi.   Ushbu   davr   mobaynida
ko'plab chaqaloqlar:
 Ob'ektlarni 13 dyuymli masofada aniqroq ko'ring
 Ko'chib yuruvchi narsalarga, shu jumladan, parvarish qiluvchilarning yuzlariga
e'tibor qarating
 Shirin, sho'r, achchiq va nordon ta'mi haqida gapiring
 Tepalik va tovushdagi farqlarni aniqlang
 Inson vizual spektrdagi barcha ranglarni ko'ring
 O'zlarining atrof-muhitiga yuz so'zlar bilan javob bering
 Nipel   yoki   shishaning   joyida   tomizish   va   emish   kabi   oldindan   xulq-atvorni
ko'rsatish
3 oydan 6 oygacha
Erta   bolaligida   sezuvchanlik   qobiliyatlari   hali   ham   rivojlanib   bormoqda.
Uchdan olti oygacha bo'lgan davrda chaqaloqlar sezuvchanlik tuyg'usini rivojlana
boshlaydilar.
8 Bu yoshda, ko'pchilik chaqaloqlar:
 Tanish yuzlarni aniqlash
 Boshqa odamlarning yuz ifodalariga javob bering
 Tanish tovushlarni tanib olish va ularga javob berish
 Imo-ishoralar yuzasidan taqlid qilishni boshlang
6 oydan 9 oygacha
Bolani   ongiga   qarash   oson   ish   emas.   Axir   tadqiqotchilar   chaqaloqqa   biron
bir   vaqtning   o'zida   nimani   o'ylayotganini   so'ramaydilar.   Chaqaloqlarning   aqliy
jarayonlari  haqida  ko'proq  bilish   uchun,  tadqiqotchilar  chaqaloq   miyasining  ichki
ishini ochib beruvchi bir qator ijodiy vazifalar bilan tanishdilar.
Olti oydan to'qqiz oygacha bo'lgan davrda tadqiqotchilar eng ko'p chaqaloqlarning
boshlanishini aniqladilar:
 Jonli va jonsiz narsalar orasidagi farqni tushuning
 Turli xil raqamli suratlarni tasvirlaydigan rasmlar o'rtasidagi farqlarni ayting
 Ob'ektning   nisbatan   kattaligidan   foydalaning,   uning   qanchalik   uzoqda
ekanligini aniqlang
 Miyayirda to'xtatilgan narsalar kabi "imkonsiz" narsalarda uzoqroq bo'ladi
9 oydan 12 oygacha
Kichkintoylar jismonan ustun bo'lishlari bilan, ular atrofdagi dunyoni yanada
chuqurroq   o'rganish   imkoniyatiga   ega.   Tik   turish,   tarash   va   yurish   -   chaqaloqlar
atrofidagi   dunyoni   yanada   chuqurroq   tushunishga   imkon
beradigan   jismoniy   jihatlarning bir nechtasi.
Bir yoshga yaqinlashganda, chaqaloqlarning ko'pchiligi:
 Ob'ektning   uzluksizligi      kontseptsiyasini   tushunish,   ob'ektni   ko'rish   mumkin
bo'lmasa ham mavjud bo'lishini davom ettirish fikri
 Imo-ishora va ayrim asosiy harakatlarga taqlid qiling
 Imo-ishoralar va tovushlarga javob bering
 Rasmiy kitoblarni tomosha qilish kabi
 Ob'ektlarni  aylantirib, bir  ob'ektni  boshqasiga   joylashtirishga  harakat  qilish  va
hokazo.
9 1 yildan 2 yilgacha
Bir   yoshga   to'lganidan   so'ng,   bolalarning   jismoniy,   ijtimoiy   va   kognitiv
rivojlanishi   sekin   o'sib   boradi.   Bu   yoshdagi   bolalar   kattalar   harakatlarini   kuzatib
turadigan   katta   vaqtni   sarflaydi,   shuning   uchun   ota-onalar   va   g'amxo'rlar   uchun
xatti-harakatlar uchun yaxshi misollarni qo'yish muhimdir.
Bir yoshli bolalarning aksariyati:
 So'zlarni tushunish va javob berish
 Xuddi shu kabi narsalarni aniqlang
 "Men" va "Sen" orasidagi farqni ayting
 Katta yoshdagilarning xatti-harakatlari va tillariga taqlid qiling
 Rasmiy kitobdagi taniqli narsalarni va odamlarni ko'rsatishi mumkin
 Tadqiqot orqali o'rganing
2 yildan 3 yilgacha
Ikki   yoshga   to'lganida,   bolalar   tobora   mustaqil   bo'lishmoqda.   Endi   ular
dunyoni   yaxshiroq   kashf   qilish   imkoniyatiga   ega   bo'lganlari   uchun,   ushbu
bosqichda ko'plab o'rganish o'z tajribasining natijasidir.
Ikki yoshli bolalarning ko'pchiligi:
 Ob'ektlarni   toifalarga   ko'ra   saralash   (ya'ni,   hayvonlar,   gullar,   daraxtlar   va
boshqalar)
 Eng katta va eng kichik o'lchamdagi pegga o'ralib yig'ing
 Katta kattalardagi harakatlarga taqlid qiling (uyda o'ynash, kiyimni kiyib yurish
va boshqalar)
 Oyna bo'yicha o'z fikrlarini aniqlang
 Ota-onalar va qaramog'idagilarning oddiy ko'rsatmalariga javob bering
 Rasm kitobidagi narsalarni nomlash
 Maqsadlar ulardan foydalanish bilan mos
3 yildan 4 yilgacha
Bolalar   atrofida   dunyoni   yanada   murakkab   usullar   bilan   tahlil   qilish
qobiliyatiga   ega.   Ular   narsalarni   kuzatayotganda,   ular   turli   tartiblarga   ajralib,
tasniflashni   boshlaydilar,   ko'pincha   sxema   deb   atashadi.   Bolalarning   ta'lim
10 jarayonida   faollashib   borayotganligi   sababli,   ular   atrofdagi   dunyo   haqida   ham
savollar   berishmoqda.   Nima   uchun?   bu   yoshda   juda   keng   tarqalgan   savolga
aylanadi.
Uch yoshga kirganda, ko'pchilik bolalar:
 O'tmish va hozirgi xabardorlikni namoyish etish
 Savollarga faol javob ber
 Ko'rsatuvlarni kuzatish va tinglash orqali o'rganing
 Miqyosi va shakli bo'yicha moslamalarni tashkil qilish
 Ob'ektni rangga qarab guruhlash va moslashtirishni tushuning
 5 daqiqadan 15 daqiqagacha ko'proq e'tibor qarating
 "Nima uchun" savollarni olish uchun so'raydi
4 yildan 5 yilgacha
Maktab   yoshiga   yaqinlashganda,   bolalar   so'zlarni   ishlatish,   kattalar
harakatlarini   taqlid   qilish,   hisoblash   va   maktabga   tayyorgarlik   ko'rish   uchun
muhim bo'lgan boshqa tadbirlarni yaxshiroq qilishadi.
To'rt yoshli bolalarning aksariyati:
 Rishma
 Ko'p rangni belgilang va belgilang
 Bir kishining shakli torting
 Beshga teng
 Qaerda yashashlarini ayting
 Ular tez-tez ismlari va tavsiflarini suratga olish
Bolalarga kognitiv yuldoshlarga erishishga yordam bering
Ko'pgina   ota-onalar   uchun   bolalarning   intellektual   rivojlanishini
rag'batlantirish katta ahamiyatga ega. Yaxshiyamki, bolalar boshidanoq o'rganishni
xohlashadi.   Ta'lim   ko'payib   borayotgan   bola   hayotining   katta   qismiga   aylanishi
bilanoq,   o'sha   dastlabki   yillar   asosan   yaqin   oilaviy   munosabatlar,   xususan,   ota-
onalar va boshqa g'amxo'rlik qiluvchi kishilardan iborat. Bu shuni anglatadiki, ota-
onalar   farzandlari   qanday   o'rganishi,   o'ylashi   va   rivojlanishi   uchun   yordam
berishlari mumkin.
11 Uyda ota-onalar farzandlarining intellektual qobiliyatlarini bolalar atrofidagi
dunyoni his qilishlariga yordam berish orqali qo'llab-quvvatlashlari mumkin. Agar
chaqaloq   ob'ektga   qiziqish   ko'rsatsa,   ota-onalar   bolaga   tegib,   ob'ektni   tekshirib,
ob'ektni   tekshirishga   yordam   berishi   mumkin.   Masalan,   chaqaloq   o'yinchoqni
chaqirganda,   ota-ona   buyumni   olib,   chaqaloqning   qo'lida   «Gracie   rattleni   istaysa
kerakmi?»   Deb   qo'yish   mumkin.   va   keyin   nima   qilishini   namoyish   qilish   uchun
chayqalishni siqib.
Bolalarning   o'sishi   bilan   ota-onalar   farzandlarini   dunyoni   faol   ravishda
o'rganishga undashlari  kerak. Har  bir narsaning va atrofdagi hamma narsa haqida
cheksiz savollar berib turgan yosh bolalar bilan sabr-toqat qilishga harakat qiling.
Ota-onalar ham bolalarning ijodiy muammolarni hal qilishiga yordam berish
uchun o'z savollariga javob berishlari mumkin. Agar ikkilanishga duch kelsangiz,
"Agar   biz   ...   deb   o'ylaysiz,   nima   bo'lar   edi?"   Kabi   savollar.   yoki   "Agar   biz   ...   ...
nima bo'lishi mumkin?" Bolalarga muammolarni hal qilishda yordam berish orqali
ota-onalar   intellektual   rivojlanish   va   o'ziga   ishonchni   mustahkamlashga   yordam
berishi mumkin.
1.2. Kichik guruhlarda ishlashning nazariy asoslari
Kichik guruhlarda ishlash tushunchasi
Har  bir  inson,  yoshi  va kasbidan  qat'i  nazar, bir  nechta kichik guruhlarda  -
bu   oila,   maktab   sinfi,   sport   jamoasi.   Shaxsning   jamoaning   boshqa   a'zolari   bilan
munosabati   uning   shaxsiyatini   shakllantirishda   asosiy   rol   o'ynaydi.   Uyushmalar
turlarining   xilma-xilligi   kichik   guruhlarning   tasnifi   bilan   namoyon   bo'ladi.
Psixologiya   kichik   jamoalarning   xususiyatlarini   va   ularning   jamiyatdagi   rolini
o'rganishga alohida ahamiyat beradi.
Kichik ijtimoiy guruh nima
Kichik  jamoalar   asosida   shaxsning   atrof-muhit   bilan   aloqasini,   jamiyatning
uning a'zolariga ta'sirini batafsil o'rganish mumkin. Shuning uchun ham sotsiologik
tadqiqotlarda   “guruh”,   “kichik   guruh”,   “guruhlar   tasnifi”   tushunchalari   muhim
o‘rin   tutadi.   Gap   shundaki,   inson   hayotining   katta   qismini   uning   qadriyatlarini
shakllantirishga kuchli ta'sir ko'rsatadigan kichik guruhlarda o'tkazadi.
12 Ijtimoiy   guruh   -   bu   odamlar   birlashmasiqo'shma   faoliyat   va   shaxslararo
munosabatlar tizimi bilan bog'liq. Bunday guruhlar hajmi, ya'ni ishtirokchilar soni
bo'yicha tasniflanadi.
  Kichik   guruh   -   qo'shma   faoliyat   bilan   bog'langan   va   bir-biri   bilan   bevosita
muloqotda bo'lgan odamlarning kichik birlashmasi.  Bunday jamoaning o'ziga xos
jihati   shundaki,  uning  a'zolari  soni   yigirma  nafardan  oshmaydi  va   shuning  uchun
ular bir-birlari bilan erkin aloqada bo'lishlari va hissiy aloqa o'rnatishlari mumkin.
Belgilar
Bir   qator   qoidalar   mavjud   bo lib,   ularning   mavjudligi   uyushma   kichik   ijtimoiyʻ
guruh ekanligini ko rsatishi mumkin:	
ʻ
 odamlarning bir hududda ma'lum bir vaqtda birga bo'lishi;
 jamoa a'zolari o'rtasidagi hissiy aloqa, barqaror munosabatlar;
 umumiy maqsadga erishishga qaratilgan birgalikdagi faoliyat;
 guruh rollari a'zolarini ajratish;
 tashkiliy va boshqaruv tuzilmasining mavjudligi;
 o'z me'yor va qadriyatlaringizni shakllantirish.
Kichik guruhlar  tushunchasi  va tasnifi  ana  shu xususiyatlar  va ularning namoyon
bo’lish   xususiyatiga   asoslanadi.   Ayrim   a'zolar   o'rtasida   hissiy   munosabatlar
o'rnatish subbloklarga va ichki tuzilishga olib kelishi mumkin.
Kichik   guruhlar   tasnifi   shakllantiriladigan   bir   qancha   jihatlar   mavjud.   Quyidagi
jadvalda kichik ijtimoiy birlashmalarning turlari ko'rsatilgan.
Imzolash Turlar
Rise Rasmiy (ongli ravishda tashkil etilgan) va norasmiy.
O zaro ta sir qilish	
ʻ ʼ
usuli Birlamchi (yuqori darajadagi uyg'unlik) va ikkilamchi
(kuchli munosabatlarning yo'qligi, birgalikda ishlash).
Omon qolish Vaqtinchalik   (bitta   maqsadga   erishish   uchun
13 mo ljallangan)   va   barqaror   (uzoq   vaqt   ishlash   uchunʻ
mo ljallangan).
ʻ
Faoliyat tabiati Mehnat,   tadqiqot,   ko ngilochar,   g oyaviy,   estetik,	
ʻ ʻ
kommunikativ, siyosiy.
Shaxsiy ahamiyat Elit va ma'lumotnoma.
Ichki aloqalar tabiati
  Aniqlash   -   bu   kichik   ijtimoiy   guruhlarni   paydo   bo'lish   yo'li   bilan
bog'liq   holda   tasniflash.   Rasmiy   birlashmalar   boshqaruv   tomonidan   tuziladi   va
yuridik maqomga ega. Ularning faoliyati muayyan hujjatlar bilan tartibga solinadi.
Bunday   guruhni   boshqarish   yuqoridan   pastga   qarab   amalga   oshiriladi   va   uning
a'zolarining shaxslararo munosabatlari tashkilot tomonidan belgilanadi.
Norasmiy   guruhlar   ishtirokchilarning   hissiy   aloqalari   asosida   o z-o zidan   paydo	
ʻ ʻ
bo ladi. Bunday jamiyatlar rasmiy maqomga ega emas va uning faoliyati "pastdan	
ʻ
yuqoriga"   yo'n   altiriladi.   Shunga   qaramay,   ular   guruhning   barcha   a'zolari
tomonidan   baham   ko'rilgan   va   ularning   xatti-harakatlarini   oldindan   belgilab
beradigan   ba'zi   normalar   va   qadriyatlarni   shakllantiradilar.   Agar   rasmiy
bo'lsaTashkilotlarda   rahbar   rasmiy   vakolatga   ega   bo'lsa,   aloqa   tashkilotlarida   u
boshqa ishtirokchilarni tan olish orqali harakat qiladi.
Ma'lumot jamoasi
Ijtimoiy guruhlarning boshqa tasnifi birlashmaning shaxs uchun ahamiyati omiliga
asoslanadi.   Shaxs   uchun   normalari   muhim   rol   o'ynaydigan   kichik   guruh
ma'lumotnoma (ma'lumotnoma) deb ataladi. Jamoa a'zosi o'zining qiymat tizimini
saralaydi,   tegishli   standartlarni   shakllantiradi.   Bunday   guruh   ikkita   kichik   turga
bo'linadi:
 Ajoyib.   Shaxs   uyushmaga   tegishli   emas,   lekin   o'z   xatti-harakatida   uning
me'yorlariga amal qiladi.
 Mazkur guruh. Shaxs shu jamoa a zosi va qadriyatlarga ega.	
ʼ
14 Kichik   jamoalar   inson   shaxsini   shakllantirishda   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi.   Bola
oilada va do'stlar orasida qabul qilingan me'yorlarni ko'radi. Shu bilan birga, kichik
ijtimoiy   guruhlar   ham   shaxsga   salbiy   ta'sir   ko'rsatishi   mumkin   -   uning   shaxsiy
fazilatlarini bostirish (inhibe qilish), noto'g'ri ideallarni o'rnatish.
Jamoa sardori
Kichik   guruhlarni   tashkil   etishning   o'ziga   xos   xususiyati   bu   rahbarni
tanlashdir.   Bu   uyushma   a'zosi   bo'lib,   uning   faoliyatiga   kuchli   ta'sir   ko'rsatadi.   U
o'zining   shaxsiyati   tufayli   boshqa   a'zolar   orasida   hurmatga   sazovor   va   guruhni
boshqarishda  muhim  rol  o'ynaydi.  Rahbarning  faoliyati  ichki   va tashqi  aloqalarni
qamrab   oladi.   U   jamoa   a'zolarini   birgalikdagi   faoliyatga   jalb   qilishni   ta'minlaydi,
qarorlar   qabul   qilinishi   ustidan   nazoratni   amalga   oshiradi.   Rahbarning   uyushma
faoliyatiga aralashish darajasi va har birining ishtirok etish darajasiga qarab kichik
guruhlar   tasnifi   mavjud.jamiyatni   boshqarish   jarayonining   a'zosi.   Eng
muvaffaqiyatli tashkilotlar (ham aloqa, ham rasmiy) ikkita ekstremal muvozanatni
saqlaydi.
Boshqaruv uslublari
Birlashma   a'zolarining   uni   boshqarish   jarayonida   ishtirok   etishiga   asoslangan
kichik   guruhlarning   shartli   tasnifi   quyidagi   jadvalda   keltirilgan   uchta   pozitsiyani
o'z ichiga oladi.
Ism Munosabatlar tabiati Boshqarish jarayoni
Avtoritar Yuqordan pastga Qarorlar   rahbar   tomonidan   qabul
qilinadi, nazorat kuchaytiriladi.
Demokratik Gorizonallik, tenglik Har   kim   o z   fikrini   bildirishiʻ
mumkin   bo lgan   guruh	
ʻ
muhokamasi.
Liberal Pastdan yuqoriga Tashabbus hukmronlar qo lida.	
ʻ
15 X   va   Y   nazariyasi   ham   bor.   Birinchi   holda,   inson   dastlab   ishdan   qochadi   va
boshqarilishni   afzal   ko'radi.   Y   nazariyasi   shuni   ko'rsatadiki,   shaxs   o'zini   o'zi
boshqarishning   yuqori   darajasiga   ega   va   mas'uliyatga   intiladi.   Shunga   ko'ra,   bu
erda boshqaruvning ikki xil usuli qo'llaniladi.
Kollektiv bosim
Birlashmada   qabul   qilingan   me'yorlar   uning   alohida   a'zosining   turmush
tarziga ta'sir qiladi. Har bir inson bir guruh bolalar bilan o'tkazilgan tajribani biladi,
unda oldindan tuzilgan ishtirokchilar berilgan savolga noto'g'ri javob berishgan va
oxirgi   mavzu   tengdoshlarining   so'zlarini   takrorlagan.   Bundayhodisa   konformizm
deb   ataladi.   Kichik   guruh   a'zolarining   ko'pchiligining   fikri   shaxsga   psixologik
bosim   o'tkazadi.   Bu   hodisaning   qarama-qarshi   tomoni   mustaqillik,   ya'ni   inson
munosabatlarining atrof-muhit fikridan mustaqilligi bo'lishi mumkin.
Shu bilan birga, kichik guruhlarni uning shaxs uchun qanday rol o'ynashiga qarab
tasniflash   muhimdir.   Uyushma   ma'lumotnomasi   qanchalik   baland   bo'lsa,
konformizm shunchalik kuchli bo'ladi.
Kichik ijtimoiy guruhning shakllanishi
Har   bir   jamoa   rivojlanishning   bir   necha   bosqichlaridan   o'tadi.   Psixologlar   G.
Stenford va A. Roark ijtimoiy guruh shakllanishining 7 bosqichini o'z ichiga olgan
nazariyani   ishlab   chiqdilar.   Tadqiqot   biznes   va   hissiy   faollik   o‘rtasida   qarama-
qarshiliklar   mavjud   bo‘lgan   jamoa   rivojlanishining   ikki   omilli   modeliga
asoslanadi.
1. Kirish, shaxslararo muloqotga birinchi urinishlar.
2. Guruh normalarini yarating.
3. Mojaro bosqichi.
4. Muvozanat holati, birlik tuyg'usining paydo bo'lishi.
5. Birdamlikning   shakllanishi   -   ishbilarmonlik   faolligi   ortadi,   umumiy
maqsadlar belgilandi.
6. Ishchilarning   emas,   balki   uyushmaning   alohida   a'zolarining   shaxslararo
munosabatlarining hukmronligi.
7. Aktualizatsiya, biznes va hissiy faoliyat muvozanati.
Kichik guruhdagi ijtimoiy rollar
Assotsiatsiya   a'zolariga   muammolarni   hal   qilish   yoki   boshqa   a'zolar   bilan
muloqot qilish bilan bog'liq muayyan xatti-harakatlar tayinlanishi mumkin. Rollar
16 ham   biznes,   ham   hissiy   faoliyatda   namoyon   bo'ladi.guruhlar.   Masalan,   masalani
yechish   jarayonida   “tashabbuschi”   yangi   g’oyalarni   taklif   qiladi,   “tanqidchi”   esa
butun guruh ishiga baho beradi va uning zaif tomonlarini topadi. Rollar jamoaning
shaxslararo   munosabatlari   sohasida   ham   namoyon   bo'ladi.   Shunday   qilib,   ilhom
beruvchi   boshqa   a'zolarning   g'oyalarini   faol   qo'llab-quvvatlaydi   va   vositachi   o'z
fikridan voz kechadi va ziddiyatli vaziyatlarni hal qiladi.
17 II BOB. KICHIK GURUHLARDA ISHLASH METODIKASINI AMALIY 
QO'LLASH
2.1. Kichik guruhlarda ishlashni tashkil etishning metodikasi
Ta’lim   oluvchilarni   faollashtirish   maqsadida   ularni   kichik   guruhlarga
ajratgan   holda   o‘quv   materialini   o‘rganish   yoki   berilgan   topshiriqni   bajarishga
qaratilgan darsdagi ijodiy ish.
Ushbu metod qo‘llanilganda ta’lim oluvchi kichik guruhlarda ishlab, darsda
faol ishtirok etish huquqiga, boshlovchi rolida bo‘lishga, bir-biridan o‘rganishga va
turli nuqtai-nazarlarni qadrlash imkoniga ega bo‘ladi.
“Kichik   guruhlarda   ishlash”   metodi   qo‘llanilganda   ta’lim   beruvchi   boshqa
interfaol   metodlarga   qaraganda   vaqtni   tejash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Chunki
ta’lim   beruvchi   bir   vaqtning   o‘zida   barcha   ta’lim   oluvchilarni   mavzuga   jalb   eta
oladi  va baholay oladi. Quyida   “Kichik guruhlarda ishlash”  metodining tuzilmasi
keltirilgan.
Kichik guruhlarda ishlash metodining tuzilmasi
Kichik guruhlarda ishlash  metodining bosqichlari quyidagilardan iborat:
18Kichik guru hlar shakllantiriladiMavzu yoritiladi
1-guruhga 
topshiriq 2- -guruhga 
topshiriq 3- -guruhga 
topshiriq 4-guruhga 
topshiriq
Кўрсатма бериш ва йўналтириш
Mu hokama va tahlil qilish1- -guruhga 
topshiriq 2- -guruhga 
topshiriq 3--guruhga 
topshiriq 4- -guruhga 
topshiriq
Ba holash              1. Faoliyat yo‘nalishi aniqlanadi. Mavzu bo‘yicha bir-biriga bog‘liq
bo‘lgan masalalar belgilanadi.
2. Kichik   guruhlar   belgilanadi.   Ta’lim   oluvchilar   guruhlarga   3-6
kishidan bo‘linishlari mumkin.
3. Kichik guruhlar topshiriqni bajarishga kirishadilar.
4. Ta’lim   beruvchi   tomonidan   aniq   ko‘rsatmalar   beriladi   va
yo‘naltirib turiladi.
5. Kichik guruhlar taqdimot qiladilar.
6. Bajarilgan topshiriqlar muhokama va tahlil qilinadi.
7. Kichik guruhlar baholanadi.
“Kichik guruhlarda ishlash” metodining afzalligi:
 o‘qitish mazmunining yaxshi o‘zlashtirishga olib keladi;
 muloqotga   kirishish   ko‘nikmasining   takomillashishiga   olib
keladi;
 vaqtni tejash imkoniyati mavjud;
 barcha ta’lim oluvchilar jalb etiladi;
 o‘z-o‘zini va guruhlararo baholash imkoniyati mavjud bo‘ladi.
“Kichik guruhlarda ishlash” metodining kamchiliklari:
 ba’zi   kichik   guruhlarda   kuchsiz   ta’lim   oluvchilar   bo‘lganligi
sababli kuchli ta’lim oluvchilarning ham past baho olish ehtimoli bor;
 barcha ta’lim oluvchilarni nazorat qilish imkoniyati past bo‘ladi; 
 guruhlararo   o‘zaro   salbiy   raqobatlar   paydo   bo‘lib   qolishi
mumkin;
 guruh ichida o‘zaro nizo paydo bo‘lishi mumkin.
“Davra suhbati” metodi
  Aylana   stol   atrofida   berilgan   muammo   yoki   savollar   yuzasidan   ta’lim
oluvchilar   tomonidan   o‘z   fikr-mulohazalarini   bildirish   orqali   olib   boriladigan
o‘qitish metodidir.
19 “Davra   suhbati”   metodi   qo‘llanilganda   stol-stullarni   doira   shaklida
joylashtirish   kerak.   Bu   har   bir   ta’lim   oluvchining   bir-biri   bilan   “ko‘z   aloqasi”ni
o‘rnatib   turishiga   yordam   beradi.   Davra   suhbatining   og‘zaki   va   yozma   shakllari
mavjuddir.   Og‘zaki   davra   suhbatida   ta’lim   beruvchi   mavzuni   boshlab   beradi   va
ta’lim   oluvchilardan   ushbu   savol   bo‘yicha   o‘z   fikr-mulohazalarini   bildirishlarini
so‘raydi   va   aylana   bo‘ylab   har   bir   ta’lim   oluvchi   o‘z   fikr-mulohazalarini   og‘zaki
bayon   etadilar.   So‘zlayotgan   ta’lim   oluvchini   barcha   diqqat   bilan   tinglaydi,   agar
muhokama   qilish   lozim   bo‘lsa,   barcha   fikr-mulohazalar   tinglanib   bo‘lingandan
so‘ng   muhokama   qilinadi.   Bu   esa   ta’lim   oluvchilarning   mustaqil   fikrlashiga   va
nutq   madaniyatining   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Quyida   “Davra   suhbati”
metodining tuzilmasi keltirilgan 
Davra stolining tuzilmasi
Yozma   davra   suhbatida   ham   stol-stullar   aylana   shaklida   joylashtirilib,   har
bir ta’lim oluvchiga konvert qog‘ozi beriladi. Har bir ta’lim oluvchi konvert ustiga
ma’lum bir mavzu bo‘yicha o‘z savolini beradi va “Javob varaqasi”ning biriga o‘z
javobini   yozib,   konvert   ichiga   solib   qo‘yadi.   Shundan   so‘ng   konvertni   soat
yo‘nalishi   bo‘yicha   yonidagi   ta’lim   oluvchiga   uzatadi.   Konvertni   olgan   ta’lim
oluvchi   o‘z   javobini   “Javoblar   varaqasi”ning   biriga   yozib,   konvert   ichiga   solib
qo‘yadi   va   yonidagi   ta’lim   oluvchiga   uzatadi.   Barcha   konvertlar   aylana   bo‘ylab
harakatlanadi. Yakuniy qismda barcha konvertlar yig‘ib olinib, tahlil qilinadi. 
“Davra suhbati”  metodining bosqichlari quyidagilardan iborat:
1. Mashg‘ulot mavzusi e’lon qilinadi.
20 1
2
Белгилар:
1-таълим олувчилар
2-айлана стол 2. Ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchilarni   mashg‘ulotni   o‘tkazish   tartibi   bilan
tanishtiradi.
3. Har   bir   ta’lim   oluvchiga   bittadan   konvert   va   javoblar   yozish   uchun
guruhda necha ta’lim oluvchi bo‘lsa, shunchadan “Javoblar varaqalari”ni tarqatilib,
har   bir   javobni   yozish   uchun   ajratilgan   vaqt   belgilab   qo‘yiladi.   Ta’lim   oluvchi
konvertga va “Javoblar varaqalari”ga o‘z ismi-sharifini yozadi.
4. Ta’lim   oluvchi   konvert   ustiga   mavzu   bo‘yicha   o‘z   savolini   yozadi   va
“Javoblar varaqasi”ga o‘z javobini yozib, konvert ichiga solib qo‘yadi. 
5. Konvertga   savol   yozgan   ta’lim   oluvchi   konvertni   soat   yo‘nalishi
bo‘yicha yonidagi ta’lim oluvchiga uzatadi.
6. Konvertni   olgan   ta’lim   oluvchi   konvert   ustidagi   savolga   “Javoblar
varaqalari”dan biriga javob yozadi va konvert ichiga solib qo‘yadi hamda yonidagi
ta’lim oluvchiga uzatadi.
7. Konvert   davra   stoli   bo‘ylab   aylanib,   yana   savol   yozgan   ta’lim
oluvchining   o‘ziga   qaytib   keladi.   Savol   yozgan   ta’lim   oluvchi   konvertdagi
“Javoblar varaqalari”ni baholaydi.
8. Barcha konvertlar yig‘ib olinadi va tahlil qilinadi.
Ushbu   metod   orqali   ta’lim   oluvchilar   berilgan   mavzu   bo‘yicha   o‘zlarining
bilimlarini   qisqa   va   aniq   ifoda   eta   oladilar.   Bundan   tashqari   ushbu   metod   orqali
ta’lim   oluvchilarni   muayyan   mavzu   bo‘yicha   baholash   imkoniyati   yaratiladi.
Bunda   ta’lim   oluvchilar   o‘zlari   bergan   savollariga   guruhdagi   boshqa   ta’lim
oluvchilar   bergan   javoblarini   baholashlari   va   ta’lim   beruvchi   ham   ta’lim
oluvchilarni ob’ektiv baholashi mumkin.
“Bahs-munozara” metodi.
Biror   mavzu   bo‘yicha   ta’lim   oluvchilar   bilan   o‘zaro   bahs,   fikr   almashinuv
tarzida o‘tkaziladigan o‘qitish metodidir.
Har   qanday   mavzu   va   muammolar   mavjud   bilimlar   va   tajribalar   asosida
muhokama   qilinishi   nazarda   tutilgan   holda   ushbu   metod   qo‘llaniladi.   Bahs-
munozarani   boshqarib   borish   vazifasini   ta’lim   oluvchilarning   biriga   topshirishi
yoki ta’lim beruvchining o‘zi olib borishi mumkin. Bahs-munozarani erkin holatda
olib   borish   va   har   bir   ta’lim   oluvchini   munozaraga   jalb   etishga   harakat   qilish
lozim.   Ushbu   metod   olib   borilayotganda   ta’lim   oluvchilar   orasida   paydo
bo‘ladigan nizolarni darhol bartaraf etishga harakat qilish kerak. 
“Bahs-munozara”   metodini   o‘tkazishda   quyidagi   qoidalarga   amal   qilish
kerak:
 barcha ta’lim oluvchilar ishtirok etishi uchun imkoniyat yaratish;
 “o‘ng qo‘l” qoidasi (qo‘lini ko‘tarib, ruxsat olgandan so‘ng so‘zlash)ga
rioya qilish;
21  fikr-g‘oyalarni tinglash madaniyati;
 bildirilgan fikr-g‘oyalarning takrorlanmasligi;
 bir-birlariga o‘zaro hurmat.
Quyida “Bahs-munozara” metodini o‘tkazish tuzilmasi berilgan.
“Bahs-munozara ”  metodining tuzilmasi
“ Bahs-munozara” metodining bosqichlari quyidagilardan iborat:
1. Ta’lim   beruvchi   munozara   mavzusini   tanlaydi   va   shunga   doir   savollar
ishlab chiqadi. 
2. Ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchilarga   muammo   bo‘yicha   savol   beradi   va
ularni munozaraga taklif etadi. 
3. Ta’lim beruvchi berilgan savolga bildirilgan javoblarni, ya’ni turli g‘oya
va fikrlarni yozib boradi yoki bu vazifani bajarish uchun ta’lim oluvchilardan birini
kotib   etib   tayinlaydi.   Bu   bosqichda   ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchilarga   o‘z
fikrlarini erkin bildirishlariga sharoit yaratib beradi. 
4. Ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchilar   bilan   birgalikda   bildirilgan   fikr   va
g‘oyalarni guruhlarga ajratadi, umumlashtiradi va tahlil qiladi. 
5. Tahlil natijasida qo‘yilgan muammoning eng maqbul еchimi tanlanadi.
“Muammoli vaziyat” metodi.
  Ta’lim   oluvchilarda   muammoli   vaziyatlarning   sabab   va   oqibatlarini   tahlil
qilish   hamda   ularning   еchimini   topish   bo‘yicha   ko‘nikmalarini   shakllantirishga
qaratilgan metoddir.
“Muammoli   vaziyat”   metodi   uchun   tanlangan   muammoning   murakkabligi
ta’lim   oluvchilarning   bilim   darajalariga   mos   kelishi   kerak.   Ular   qo‘yilgan
muammoning   еchimini   topishga   qodir   bo‘lishlari   kerak,   aks   holda   еchimni   topa
22Muammoli savol tashlanadi
Turli fikrlar tinglanadi
Fikr- g‘oyalar to‘planadi
Ta hlil qilinadi
Ani q va maqbul yechimni topish      olmagach,   ta’lim   oluvchilarning   qiziqishlari   so‘nishiga,   o‘zlariga   bo‘lgan
ishonchlarining   yo‘qolishiga   olib   keladi.   «Muammoli   vaziyat»   metodi
qo‘llanilganda   ta’lim   oluvchilar   mustaqil   fikr   yuritishni,   muammoning   sabab   va
oqibatlarini   tahlil   qilishni,   uning   еchimini   topishni   o‘rganadilar.   Quyida
“Muammoli vaziyat” metodining tuzilmasi keltirilgan.
  “Muammoli vaziyat” metodining tuzilmasi
“Muammoli vaziyat”  metodining bosqichlari quyidagilardan iborat:  
1. Ta’lim  beruvchi  mavzu bo‘yicha  muammoli  vaziyatni  tanlaydi, maqsad
va   vazifalarni   aniqlaydi.   Ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchilarga   muammoni   bayon
qiladi.
2. Ta’lim   beruvchi   ta’lim   oluvchilarni   topshiriqning   maqsad,   vazifalari   va
shartlari bilan tanishtiradi.
3. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchilarni kichik guruhlarga ajratadi.
4. Kichik   guruhlar   berilgan   muammoli   vaziyatni   o‘rganadilar.
Muammoning   kelib   chiqish   sabablarini   aniqlaydilar   va   har   bir   guruh   taqdimot
qiladi. Barcha taqdimotdan so‘ng bir xil fikrlar jamlanadi.
23Guruhlarning m uammo li vaziyat ni ng  yechimini ishlab chiqish iMuammoli vaziyat tavsifini keltirish
Guruhlarga bo‘lish
Guru hlar ning  muammoli vaziyatning kelib chiqish sabablarini aniqlash i
Guruhlarning  muammoli vaziyatni ng oqibatlari to‘g‘risida fikr   yuritishi
To‘g‘ri yechimlar ni tanlash       5. Bu   bosqichda   berilgan   vaqt   mobaynida   muammoning   oqibatlari
to‘g‘risida fikr-mulohazalarini taqdimot qiladilar. Taqdimotdan so‘ng bir xil fikrlar
jamlanadi.
6. Muammoni   еchishning   turli   imkoniyatlarini   muhokama   qiladilar,  ularni
tahlil qiladilar. Muammoli vaziyatni еchish yo‘llarini ishlab chiqadilar. 
7. Kichik   guruhlar   muammoli   vaziyatning   еchimi   bo‘yicha   taqdimot
qiladilar va o‘z variantlarini taklif etadilar.
8. Barcha   taqdimotdan   so‘ng   bir   xil   еchimlar   jamlanadi.   Guruh   ta’lim
beruvchi   bilan   birgalikda   muammoli   vaziyatni   еchish   yo‘llarining   eng   maqbul
variantlarini tanlab oladi.
“Konseptual jadval” metodi
Konseptual   jadval     metodi   -   turli   g‘oyalarni,   qarashlarni   o‘zaro
taqqoslash   va   ularni   turli   toifalar   bo‘yicha   taqqoslagan   holda   baho   berishga
qaratilgan   organayzer   hisoblanadi.   Metod   o‘quvchilarni   o‘rganilayotgan   mavzu
(masala   yoki   muammo)ni   ikki   yoki   undan   ortiq   jihatlari   bo‘yicha   taqqoslashga
o‘rgatadi.   Undan   foydalanishda   o‘quvchilarning   mavzu   yuzasidan   mantiqiy
fikrlash, ma’lumotlarni tizimli bayon qilish qobiliyatlari rivojlantiriladi. 
Mashg‘ulotlar chog‘ida metoddan foydalanish quyidagi tartibda kechadi:
 
Tinglovchilar e’tiboriga quyidagi namunani tavsiya etish mumkin:
O‘rganilayotgan
mavzu mohiyatini
yorituvchi jihatlar Muhim belgilar, tavsiflar
1-belgi
(tavsif) 2-belgi
(tavsif) 3-
belgi (tavsif)
1-jihat
24O‘qituvchi yechimi topilishi lozim bo‘lgan  mavzu (masala)ni aniqlaydi
O‘quvchilar mavzu  va metoddan foydalanish qoidasi bilan tanishtiriladi
O‘quvchi (ta’lim oluvchi)lar kichik guruhlarga biriktiriladi
Guruhlar o‘zlariga berilgan topshiriqni bajaradi
Guruhlar yechimni sinf (guruh) jamoasi hukmiga havola etadi
Guruhlarning yechimlari sinf (guruh) jamoasida muhokama qilinadi 2-jihat
...
“T – sxema” metodi
Pedagog:  
-   yangi   mavzuni   bayon   qiladi   va   o‘quvchilarga   ikki   qarama-qarshi   jihat
haqida boshlang‘ich ma’lumotlarni beradi;
- topshiriqni yakka tartibda bajarishlarini so‘raydi va 10 daqiqa vaqt ajratadi;
-   vaqt   tugagach   o‘quvchilardan   izohlarsiz   o‘z   fikr   –   mulohazalarini   o‘qib
eshittirishlarini aytadi;
-   barcha   xulosalar   tinglangach,   umumlashtiriladi   va   yakuniy   xulosa
shakllantiriladi.
Tinglovchi:  
- mavzuni diqqat bilan tinglaydi;
- o‘zi uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlarni daftariga qayd qilib boradi;
-   berilgan   sxema   asosida   tushunchaga   nisbatan   o‘zining   mustaqil   fikrini
bildiradi;
- yakuniy xulosasi bilan o‘tirganlarni tanishtiradi;
- reglamentga rioya qiladi.
Kutiladigan   natija:   u quvchilar   mavzu   yuzasidan   zaruriy   bilimlarni
o‘zlashtiradi, kursning mohiyati haqida tasavvurga ega bo‘ladi.
“T” sxema asosida  mustaqil faoliyatni  tashkil etish.
+  (ha, ijobiy) - (yo‘q, salbiy)
25 2.2. Kichik guruhlarda ishlashga oid amaliy mashg'ulotlar
 
“Tushunchalar tahlili” metodi
Metodning mohiyati.  Ushbu uslub o‘quv predmeti mavzularini yodga olish,
biron - bir mavzu bo‘yicha pedagog, tomonidan berilgan tushunchalarga mustaqil
ravishda   o‘z   izohlarini   berish,   shu   orqali   o‘z   bilimlarini   tekshirib   baholashga
imkoniyat yaratishga yo‘naltirilgan.
Metodning   maqsadi.   Mashg‘ulotda   o‘tilgan   mavzuni   egallaganlik   va
mavzu   bo‘yicha   tayanch   tushunchalarni   o‘zlashtirib   olinganlik   darajalarini
aniqlash, o‘z bilimlarini mustaqil ravishda erkin bayon eta olish, o‘zlarining bilim
darajalarini baholay olish, yakka va guruhlarda ishlay olish, safdoshlarining fikriga
hurmat   bilan   karash,   shuningdek   o‘z   bilimlarini   bir   tizimga   keltira   olishga
o‘rgatish.
Metodning   qo‘llanishi:   o‘quv   mashg‘ulotlarining   barcha   turlarida   (dars
boshlanishi   yoki   dars   oxirida,   yoki   o‘quv   predmetining   biron   bir   bo‘limi
tugallanganda)   o‘tilgan   mavzuni       o‘zlashtirilganlik       darajasini       baholash,
takrorlash,   mustahkamlash   yoki   oraliq   va   yakuniy   nazorat   o‘tkazish   uchun,
shuningdek, yangi  mavzuni    boshlashdan   oldin   ta’lim  oluvchilarning-bilimlarini
tekshirib   olish   uchun   mo‘ljallangan.   Ushbu   uslubni   mashg‘ulot   jarayonida   yoki
mashg‘ulotning   bir   qismida   yakka,   kichik   guruh     hamda   jamoya   shaklida   tashkil
etish mumkin. Ushbu uslubdan uyga vazifa berishda ham foydalansa bo‘ladi.
Mashg‘ulotni o‘tkazish tartibi:
• tinglovchilarni guruhlarga (sharoitga karab) ajratadi;
•   tinglovchilar     mashg‘ulotni     o‘tkazishga     qo‘yilgan     talab   qoidalar   bilan
tanishtiriladi;
• tarqatma materiallar guruh a’zolariga tarqatiladi.
•   tinglovchilar   yakka   tartibda   o‘tilgan   mavzu   yoki   yangi   mavzu   bo‘yicha
tarqatma materialda berilgan tushunchalar bilan tanishadilar;
•   tinglovchilar   tarqatma   materialda   mavzu   bo‘yicha   berilgan  
tushunchalar
yoniga   egallagan   (yoki   o‘zlarining)   bilimlari   asosida   (berilgan   tushunchalarni
qanday tushungan bo‘lsalar shunday) izoh yozadilar (yakka tartibda);
•   pedagog   tarqatma   materialda   mavzu   bo‘yicha   berilgan   tushunchalarni
o‘qiydi va jamoa bilan birgalikda har bir tushunchaga to‘g‘ri izoxni belgilaydi yoki
ekranda   har   bir   tushunchaning   izohi   berilgan   slayd   orqali   (imkoni   bo‘lsa)
tanishtiriladi;
•   har   bir   tinglovchi   to‘g‘ri   javob   bilan   belgilangan   javoblarning   farqlarini
aniqlaydilar,   kerakli   tushunchaga   ega   bo‘ladilar,   o‘z-o‘zlarini   tekshiradilar,
baholaydilar, shuningdek bilimlarini yana bir bor mustahkamlaydilar.
26 “Tushunchalar   tahlili”   metodidan   bir   darsning   o‘zida   dars   boshlanishida
o‘tgan   mavzuni   takrorlash,   mustahkamlash   yoki   yangi   mavzu   bo‘yicha
o‘quvchilarning dastlabki bilimlari, qanday tushunchalarni  egallaganliklari va shu
darsning   oxirida   bugungi   mavzudan   nimalarni   bilib   olganliklarini   aniqlash   uchun
ham foydalanish mumkin
.
Tushunchalar mazmuni
boshqaruv
o‘zlashtirish
menejment
omil
tamoil
muloqat
“SWOT-tahlil” metodi
Metodning   maqsadi:   mavjud   nazariy   bilimlar   va   amaliy   tajribalarni   tahlil
qilish,   taqqoslash   orqali   muammoni   hal   etish   yo‘llarini   topish,   bilimlarni
mustahkamlash,   takrorlash,   baholash,   mustaqil,   tanqidiy   fikrlashni,   nostandart
tafakkurni shakllantirishga xizmat qiladi.
Bu   metod   1963   yilda   Garvard   universitetining   professori   Andryus
tomonidan   biznes   siyosati   muammolariga   bag‘ishlangan   xalqaro   konferensiyada
birinchi marta taklif etilgan. Dastlab bu metod mavjud vaziyat haqidagi bilimlarni
tizimlashtirish   maqsadida   qo‘llangan.   U   o‘rganilayotgan   ob’ekt,   vaziyat   yoki
jarayonning kuchli va zaif tomonlarini aniqlash, shuningdek, ob’ektni o‘rab turgan
tashqi   muhit   bilan   bog‘liq   xavf   xatarlarni   aniqlashni   o‘z   oldiga   maqsad   qilib
qo‘ygan.   Bu   metodni   ta’lim   jarayonida   qo‘llash   o‘quvchilarda   tahlil   qilish   va
27кучли томонлари
S – (strength)
заиф, кучсиз томонлари
W – (weakness)
имкониятлариO – (opportunit y )
тўсиқлар T – (t h reat)          xulosa chiqarish ko‘nikma va malakalarini shakllantirish va kengaytirishga xizmat
qiladi. 
Metodni   qo‘llashga   qo‘yiladigan   talablar   -   S WOT   –universal   tahlil
metodini   umumta’lim   maktablarida   qo‘llash   uchun   pedagoglar   ham,   o‘quvchilar
ham   ma’lum   bir   tayyorgarlikdan   o‘tgan   bo‘lishi,   ya’ni   bu   metodning   maqsadi,
qo‘llanilish   holatlari   haqida   to‘liq   tasavvurga   ega   bo‘lishi   lozim.   Bunda
o‘rganilayotgan ob’ekt  yoki masalaga  taalluqli bo‘lgan ichki  va tashqi  faktorlarni
ajratish, ijobiy va salbiy omillarni ajrata olish malakalari shakllangan bo‘lishi talab
etiladi.   Shuningdek,   tahlilini   o‘tkazish   jarayonida   ijtimoiy,   siyosiy,   madaniy
muhitdagi o‘zgarishlarni hisobga olish talab etiladi. 
“Xulosalash” (Rezyume, Veer) metodi
Metodning   maqsadi :   Bu   metod   murakkab,   ko‘p   tarmoqli,   mumkin   qadar,
muammoli   xarakteridagi   mavzularni   o‘rganishga   qaratilgan.   Metodning   mohiyati
shundan   iboratki,   bunda   mavzuning   turli   tarmoqlari   bo‘yicha   bir   xil   axborot
beriladi   va   ayni   paytda,   ularning   har   biri   alohida   aspektlarda   muhokama   etiladi.
Masalan,   muammo   ijobiy   va   salbiy   tomonlari,   afzallik,   fazilat   va   kamchiliklari,
foyda va zararlari bo‘yicha o‘rganiladi. Bu interfaol metod tanqidiy, tahliliy, aniq
mantiqiy   fikrlashni   muvaffaqiyatli   rivojlantirishga   hamda   tinglovchilarning
mustaqil g‘oyalari, fikrlarini yozma va og‘zaki shaklda tizimli bayon etish, himoya
qilishga   imkoniyat   yaratadi.   “Xulosalash”   metodidan   ma’ruza   mashg‘ulotlarida
individual va juftliklardagi ish shaklida, amaliy va seminar mashg‘ulotlarida kichik
guruhlardagi ish shaklida mavzu yuzasidan bilimlarni mustahkamlash, tahlil qilish
va taqqoslash maqsadida foydalanish mumkin. 
Metodni amalga oshirish tartibi:
 pedagog ishtirokchilarni  5-6 kishidan iborat kichik guruhlarga ajratadi;
 dars   maqsadi,   shartlari   va   tartibi   bilan   ishtirokchilarni   tanishtirgach,   har
bir  guruhga umumiy muammoni  tahlil  qilinishi  zarur  bo‘lgan qismlari tushirilgan
tarqatma materiallarni tarqatadi;
 har   bir   guruh   o‘ziga   berilgan   muammoni   atroflicha   tahlil   qilib,   o‘z
mulohazalarini   tavsiya   etilayotgan   sxema   bo‘yicha   tarqatmaga   yozma   bayon
qiladi;
 navbatdagi   bosqichda   barcha   guruhlar   o‘z   taqdimotlarini   o‘tkazadilar.
Shundan   so‘ng,   pedagog   tomonidan   tahlillar   umumlashtiriladi,   zaruriy   axborotlar
bilan to‘ldiriladi va mavzu yakunlanadi.
«FSMU» metodi 
Metodning maqsadi :   Mazkur metod ishtirokchilardagi umumiy fikrlardan
xususiy   xulosalar   chiqarish,   taqqoslash,   qiyoslash   orqali   axborotni   o‘zlashtirish,
xulosalash,   shuningdek,   mustaqil   ijodiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishga
28 xizmat   qiladi.   Mazkur   metoddan   ma’ruza   mashg‘ulotlarida,   mustahkamlashda,
o‘tilgan   mavzuni   so‘rashda,   uyga   vazifa   berishda   hamda   amaliy   mashg‘ulot
natijalarini tahlil etishda foydalanish tavsiya etiladi. 
Metodni amalga oshirish tartibi:
qatnashchilarga   mavzuga   oid   bo‘lgan   yakuniy   xulosa   yoki   g‘oya   taklif
etiladi;
har bir ishtirokchiga FSMU  metodining bosqichlari yozilgan   qog‘ozlarni 
tarqatiladi:
ishtirokchilarning munosabatlari individual yoki guruhiy tartibda taqdimot 
qilinadi.
FSMU tahlili qatnashchilarda kasbiy-nazariy bilimlarni amaliy mashqlar va 
mavjud tajribalar asosida tezroq va muvaffaqiyatli o‘zlashtirilishiga asos bo‘ladi.
VENN DIAGRAMMASI
Venn   diagrammasi-   2   va   3   jihatlarni   hamda   umumiy   tomonlarini
solishtirish yoki taqqoslash yoki qarama-qarshi qo‘yish uchun qo‘llaniladi.
Tizimli   fikrlash,   solishtirish,   taqqoslash,   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
Tinglovchilar:
1)   kichik   gurhlarda   Venn   diagrammasini   tuzadilar   va   kesishmaydigan
joylarida   rivojlangan   davlatlar   ta’lim   tizimiga   oid   fikrlarini   oydinlashtirib   olib,
to‘ldiradilar; 
2)   juftliklarga   birlashadilar,   o‘zlarining   diagrammalarini   taqqoslaydilar   va
to‘ldiradilar;
3) doiralarning kesishuvchi joyida ikki doira uchun umumiy bo‘lgan fikrlar
ro‘yxatini tuzadi;
4) ish natijalarining taqdimoti.
29 Xulosa
O'quvchilar   kognitiv   jarayonlarini   rivojlantirishda   kichik   guruhlarda
ishlashning afzalliklari ko'p qirrali va keng qamrovli bo'lib, ular ta'lim jarayonining
samaradorligini sezilarli darajada oshiradi. Quyidagi asosiy afzalliklarni qayd etish
mumkin:
Ijodiy   va   tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirish:   Kichik   guruhlarda   ishlash
o'quvchilarga   turli   nuqtai   nazarlarni   tinglash   va   muhokama   qilish   imkoniyatini
beradi.  Bu,  o'z  navbatida,   tanqidiy  va  ijodiy  fikrlash  qobiliyatlarini   rivojlantiradi,
chunki   o'quvchilar   yangi   g'oyalar   bilan   tanishib,   ularni   baholaydilar   va
muammolarni hal qilishda qo'llaydilar.
Hamkorlik   va   kommunikatsiya   ko'nikmalarini   oshirish:   Guruhda   ishlash
jarayonida   o'quvchilar   o'zaro   muloqot   qilish,   fikr   almashish   va   hamkorlikda
ishlashni o'rganadilar. Bu esa ularning kommunikatsiya va ijtimoiy ko'nikmalarini
sezilarli darajada rivojlantiradi.
Ma'suliyat   va   yetakchilik   ko'nikmalarini   shakllantirish:   Kichik   guruhlarda
har bir a'zo o'ziga yuklatilgan vazifalarni bajarish uchun mas'uliyatni his qiladi. Bu
jarayonda   yetakchilik   qobiliyatlari   ham   rivojlanadi,   chunki   o'quvchilar   guruhdagi
faoliyatni muvofiqlashtirish va boshqarishda ishtirok etadilar.
Kognitiv   rivojlanishning   jadallashishi:   O'quvchilar   guruhda   ishlash   orqali
turli   fikrlarni   o'rganadilar,   mantiqiy   asoslash   va   dalillash   qobiliyatlarini
rivojlantiradilar.   Bu   jarayon   ularning   xotira,   e'tibor,   fikrlash   va   o'rganish   kabi
kognitiv jarayonlarini jadallashtiradi.
Motivatsiya   va   o'qishga   qiziqishni   oshirish:   Guruhda   ishlash   o'quvchilar
uchun   qiziqarli   va   rag'batlantiruvchi   bo'lib,   o'zaro   rag'batlantirish   va   qo'llab-
quvvatlash   tufayli   o'qishga   qiziqishlarini   oshiradi.   Bu,   o'z   navbatida,   o'quv
jarayoniga faol qatnashishga undaydi.
Muammolarni   hal   qilish   va   qaror   qabul   qilish   ko'nikmalarini   rivojlantirish:
Kichik guruhlarda ishlash o'quvchilarga muammolarni birgalikda hal qilish va turli
qarorlarni   qabul   qilishni   o'rgatadi.   Bu   jarayonda   o'quvchilar   o'z   bilim   va
tajribalarini baham ko'rib, eng yaxshi yechimlarni topishga intiladilar.
Umuman   olganda,   kichik   guruhlarda   ishlash   o'quvchilarning   kognitiv
jarayonlarini   samarali   rivojlantirishda   kuchli   vosita   hisoblanadi.   Bu   usul   nafaqat
o'quvchilarni   bilim   va   ko'nikmalar   bilan   boyitadi,   balki   ularning   ijtimoiy   va
shaxsiy   rivojlanishiga   ham   katta   hissa   qo'shadi.   Shu   sababli,   ta'lim   jarayonida
kichik guruhlarda ishlashni keng qo'llash tavsiya etiladi.
30 GLOSSARIY
Boshqarish   usuli   —   boshqaruv   sub’ektining   (bizning   holatimizda   bu   —
maktabgacha   ta’limboshqaruvi   idoralari,   muassasa   rahbariyati   va   h.k.)   muayyan
maqsadlarga   erishishni   nazarda   tutgan   holda   boshqaruv   ob’ektiga   (bizning
holatimizda   bu   —   maktabgacha   ta’lim   muassasasi,   tarbiyalanuvchilar   va   h.k.)
ta’sir etish usul hamda vositalarining majmui.
       Boshqarishning psixologik uslublari  — bu shaxsning mustahkam psixologik
xislatlari — diqqat, idrok, tafakkur, sezgi, ong orqali boshqarish uslublari majmui.
O‘z-o‘zini   tahlil   (nazorat   )   qilish   -   o‘z   shaxsi,   mavjud   fazilatlari,   xatti-harakati,
xulq-atvorini tahlil qilish, mavjud sifatlarni boyitish yoki salbiy odatlarni bartaraf
etishga qaratilgan faoliyat usuli.
O‘rgatish  - tarbiyalanuvchilar ijtimoiy xulq-atvor ko‘nikmalari, odatlarini 
shakllantirish maqsadida rejali va izchil tashkil qilinadigan turli harakatlar, amaliy 
ishlar.
O‘qituvchi   (pedagog)   –   pedagogik,   psixologik   va   mutaxassislik   yo‘nalishlari
bo‘yicha   maxsus   ma’lumot,   kasbiy   tayyorgarlik   va   ma’naviy-axloqiy   sifatlarga
ega hamda ta’lim muassasalarida faoliyat ko‘rsatuvchi shaxs. 
O‘qish   –  ma’lum usullar yordamida tashkil etilgan bilimlarni o‘rganish jarayoni;
bolalar   tomonidan   o‘quv   faoliyati   usullarini   egallab   olishga   yo‘naltirilgan
faoliyat.
Bolalar   jamoasi   –   ijtimoiy-foydali   ahamiyat   kasb   etuvchi   umumiy   maqsad   va
birgalikdagi faoliyatga asosan jipslashgan bolalar birlashmasi, guruhi.
Tamoyil   —   biror   bir   sohada,   jumladan,   ta’lim   sohasida   ilmiy-amaliy   jihatdan
asoslangan xulosalar, erishilgan natijalar.
Ta’lim   jarayoni   –   o‘qituvchi   va   bolalar   o‘rtasida   tashkil   etiluvchi   hamda   ilmiy
bilimlarni o‘zlashtirishga yo‘naltirilgan pedagogik jarayon. 
Ta’lim   metodlari   –   ta’lim   jarayonida   qo‘llanilib,   uning   samarasini   ta’minlovchi
usullar majmui.
31 Ta’lim   mazmuni   –   davlat   ta’lim   standartlari   asosida   belgilab   berilgan   hamda
ma’lum   sharoitda   muayyan   fanlar   bo‘yicha   o‘zlashtirilishi   nazarda   tutilgan   ilmiy
bilimlar mohiyati.
Ta’lim   maqsadi   (o‘qish,   bilim   olish   maqsadi)   –   ta’limning   aniq   yo‘nalishini
belgilab beruvchi yetakchi g‘oya. 
Ta’lim   natijasi   (ta’lim   mahsuli)   –   ta’lim   yakunining   mohiyatini   qayd   etuvchi
tushuncha;   o‘quv   jarayonining   oqibati;   belgilangan   maqsadni   amalga   oshirish
darajasi.
Ta’lim shakli –  ta’lim jarayonining tashkiliy tuzilmasi.
Topshiriq   -   bolalarda   mehnat,   ijtimoiy   xulq   va   hayotiy   tajriba   ko‘nikmalarini
shakllantirish maqsadida qo‘llaniladigan usul.
Tushuntirish   - o‘quv materiali  mazmunini isbot, tahlil, umumlashma, taqqoslash
asosida bayon qilish.
32 Adabiyotlar ro‘yxati:
1. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob halqimiz bilan birga
quramiz. – T.: “O‘zbekiston”, 2017. 
2. Karimov   I.A.   Barkamol   avlod   –   O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori:
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   IX   sessiyasida   so‘zlagan   nutqi,   1997-
yil 29-avgust // –T., 1997. 
3. O‘zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim   to‘g‘risida»gi   Qonuni   //   Barkamol
avlod – O‘zbekiston kelajagining poydevori. –T., 1997. 
4. Sog‘lom   avlod  davlat   dasturi   to‘g‘risida»:   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining Qarori, 2000-yil 15-fevral / Xalq so‘zi. 2000, 16-fevral.
5. А.Адлер. «Практика и теория индивидуальнA психологии».
6. G‘oziyevE.G‘. “Ontogenezpsixologiyasi”Toshkent. NIFMSH. 2020. 34-b.
7. Трунов     Д.Г.     //Виды     и     механизмы     функциональнA     алекситимии/     .
Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология.
-2010. -No2.
8. https://studme.org/79760/psihologiya/
teorii_podrostkovogo_yunosheskogo_vozrasta#738 
9. https://elib.buxdu.uz/index.php/pages/item/13798-o-smirlik-davrining-
psixologik-xususiyatlari
10. Qurbonov   Sh.,   Sayitxalilov   E.   Ta’lim   sifatini   boshqarish.   –T.:   Turon-Iqbol,
2006. 
11. Djurayev   R.X.,   Turg‘unov   S.T.   Ta’lim   menejmenti.   –T.:   Voris-nashriyot¸
2006. -259 b.
12. Djurayev   R.X.,   Turg‘unov   S.T.   Umumiy   o‘rta   ta’lim   tashkilotlarini
boshqarishda menejmentning asosiy tushunchalari. –T.: Fan¸ 2006.
13. Samarov R. Ta’lim tizimida din psixologiyasi (tizimli-funksional yondashuv) //
Zamonaviy ta’lim jurnali. 2013, 8-son.
14. “Ilk qadam” davlat dasturi. –T.., 2018 y.
15. O‘zbekiston   Respublikasining   ilk   va   maktabgacha   yoshdagi   bolalar
rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari. T., 2018 y.
16. Жигунов   В.Г.,   Кишкел   Е.Н.   Основы   управленческA   деятельности:
Учебник. - М., 1994.
33

O’quvchilar kognitiv jarayonlarini rivojlantirishda kichik guruhlarda ishlash afzalliklari

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha