Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 128.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 27 Ноябрь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Moxira Xasanova

Дата регистрации 06 Январь 2025

16 Продаж

O‘quvchilarni qo‘llab quvvatlashda rag‘batlantirish usullari

Купить
KURS ISHI
MAVZU:    O‘QUVCHILARNI QO‘LLAB QUVVATLASHDA RAG‘BATLANTIRISH
USULLARI
1 MUNDARIJA
KIRISH. ....................................................................................................................3
I   BOB.   O‘QUVCHILARNI     QO‘LLAB     QUVVATLASHDA
RAG‘BATLANTIRISH HAQIDA ………………………………..……………...5
1.1.  Ta’lim va tarbiya berish jarayonida o‘quvchilarni rag‘batlantirish ..................5
1.2.  O‘quvchilarni rag‘batlantirishning psixologik xususiyatlari ............................11
II BOB. TA’LIM JARAYONIDA O‘QUVCHILARNI   RAG‘BATLANTIRISH
USULLARI …………..……………………………………………………………15
2.1.  Rag‘batlantirish  metodi usullari  haqida tushuncha………………….….…..15
2. 2. Rag‘batlantirish va jazolash metodlari haqida tushuncha… ……..………………….20
XULOSA  …………..…………………………………………...……..…………………………………..………29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …….………………………………….31
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :     Insonlarni   muayyan   faoliyatga   chorlashning   eng
ishonchli   yo‘li   bu   ularni   shu   faoliyat   uchun   taqdirlash,   ya’ni   rag‘batlantirishdan
iborat.   Bu   shunchalik   ravshanki,   uni   alohida   ta’kidlab   o‘tishga   arzimaydi,   deb
o‘ylash mumkin. Lekin inson ma’lum bir  ishni bajarishdan o‘ziga qoniqish sezishi
uchun   albatta   atrofdagilardan   rag‘bat   izlaydi.   Rag batlantirish–   o quvchilarningʻ ʻ
harakatlarini   ijobiy   baholashni   ko zda   tutadi.   Rag batlantirish   quvonch,   qoniqish,	
ʻ ʻ
qanoatlanish   kechinmalarini   paydo   qiladi,   tetiklik   va   g ayrat   bag ishlaydi,   o z	
ʻ ʻ ʻ
kuchiga   ishonchni   mustahkamlaydi,   ijobiy   xatti-harakatlarni   rag batlantiradi,   o z	
ʻ ʻ
faoliyati   va   xulqiga   mas’uliyatini   oshiradi   Rag batlantirish   metodlari   xilma-xil	
ʻ
bo lib, ular tarkibiga ma’qullash, ko ngil ko tarish, dalda berish, ishonch bildirish,	
ʻ ʻ ʻ
qayd qilish, og zaki va yozma tashakkur bildirish, mukofatlash va boshqalar kiradi.	
ʻ
XXI asrda jahon miqyosida ta’lim barqaror taraqqiyotni ta’minlovchi asosiy
omil   sifatida   e’tirof   etilib,   2030-yilgacha   belgilangan   xalqaro   ta’lim
konsepsiyasida   “butun   hayot   davomida   sifatli   ta’lim   olishga   imkoniyat   yaratish” 1
dolzarb   vazifa   sifatida   belgilandi.   Bu   ta’lim   tizimida   pedagoglar,   jumladan
boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilarining   kasbiy   faoliyatida   metodik   tayyorgarlik
darajasini   oshirish,   ijodiy   tafakkurni   rivojlantirishga   yo‘naltirilg   an
texnologiyalardan foydalanish imkoniyatini kengaytirdi.
Ta’lim   va   tarbiya   berish   jarayonida   o‘quvchilarni   bilim   va
salohiyatlarini   o‘z   o‘rnida   yetarlicha   rag‘batlantirib   borish,   nafaqat
ta’lim   sifatini   oshirishga   balki   ularning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini
ortishiga,   liderlik   xususiyatlarini   shakllanishiga   va   eng   asosiysi
intellektual qobiliyatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Bola ruhiyatida
sodir   bo‘ladigan   ijobiy   o‘zgarishllarning   eng   katta   va   ahamiyatli
sabablaridan   biri   shuki,   ularning   tengdoshlari   orasida   maqtovga
sazovor   bo‘lishidir.   O‘ziga   ishonchi   ortgan   o‘quvchining   bilim   olishga
1
  YU NESKO tomonidan qabul qilingan 2030 yilgacha xalqaro   ta ’ lim   konsepsiyasi
3 bo‘lgan qiziqishi kundan kun ortib boradi va bu o‘z navbatida ularning
intellektiga ham ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Rag‘batlantirish  o‘quvchining  ruhini,
kayfiyatini     ko‘taradi,     ularni     tetiklantiradi,     g‘ayratiga     g‘ayrat     qo‘shadi,     o‘z
kuchiga ishonchini orttiradi.
Hozirda   ta’lim   metodlarini   takomillashtirish   sohasidagi   asosiy
yo‘nalishlardan   biri   interfaol   ta’lim   va   tarbiya   usullarini   joriy   qilishdan   iborat.
Barcha   fan   o‘qituvchilari   dars   mashg‘ulotlari   jarayonida   interfaol   usullardan
borgan   sari   kengroq   foydalanmoqdalar.   Interfaol   usullarni   qo‘llash   natijasida
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,   tahlil   qilish,   xulosalar   chiqarish,   o‘z   fikrini
bayon qilish, uni asoslagan holda himoya qila bilish, sog‘lom muloqot, munozara,
bahs olib borish ko‘nikmalari shakllanib, rivojlanib boradi.
“ Maktab voyaga yetayotgan  avlod  tafakkurini  shakllantirish  ustaxonasidir,
agar   kelajakni   qo ldan     chiqarishni     istamasang,   maktabni     qo lda   mustahkamʻ ʻ
tutmog ing     lozim”  	
ʻ 2
  degan   edi   fransuz   yozuvchisi   Anri   Barbyus.   Darhaqiqat,
kelajagimiz davomchilari bo lmish  yosh avlodni  har  tomonlama mukammal  etib	
ʻ
tarbiyalash, ularga bilim berish, haqiqiy fidoyilik  va mustahkam iroda  talab  etadi.
Bu esa  mavzuning dolzarbligini  ko‘rsatmoqda.
Kurs   ishining   maqsadi.   O‘quvchilarni   qo‘llab   quvvatlashda
rag‘batlantirishning mazmuni va mohiyatini o‘rganish.
Kurs ishining ob’yekti.  O‘quvchilarni qo‘llab quvvatlashda rag‘batlantirish
usullarini maqsadga muvofiq tanlash
Kurs ishining mavzusi.  O‘quvchilarni qo‘llab quvvatlashda rag‘batlantirish
usullari. 
Kurs ishining vazifasi-   O‘quvchilarni qo‘llab quvvatlashda rag‘batlantirish
usullarini   nazariy   tahlil   qilish,   o‘quvchilarni   qo‘llab   quvvatlashda   rag‘batlantirish
usullarini   psixologik-   pedagogik     asoslanishi,   o‘quvchilarni   qo‘llab   quvvatlashda
rag‘batlantirish shaxs rivojlanishining muhim omili sifatida.
Kurs   ishi   kirish,   birinchi,   ikkinchi   bob,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat.
2
F  ransuz adibi Anri  Barbyus
4  
I BOB. O‘QUVCHILARNI QO‘LLAB QUVVATLASHDA
RAG‘BATLANTIRISH
1.1. Ta’lim va tarbiya berish jarayonida o‘quvchilarni
rag‘batlantirish
Rag‘bat   — inson his tuyg ulari, ruhiy holatlari  rivoji  va barqarorlashuvigaʻ
yordam beruvchi, uni faollikka undovchi psixik ta sir. U javob reaksiyasi  sifatida	
ʼ
shaxsga   ta sir   o tkazishning   vositasi   vazifasini   bajaradi.   Shu   bois   rag bat   ham	
ʼ ʻ ʻ
sabab, ham oqibat rolini o ynaydi. Rag bat bilan reaksiya munosabati tashqi ta sir	
ʻ ʻ ʼ
(muhitdagi   o zgarishlar),   organizmning   harakatlarga   javob   reaksiyasi   sifatida	
ʻ
talqin   qilinadi.   Rag batni   motiv   (ichki   turtki)   bilan   aynanlashtirish   mumkin	
ʻ
bo lmasada,   ba zi   holatlarda   Rag bat   ichki   turtkiga   aylanishi   ham   mumkin.	
ʻ ʼ ʻ
Psixologiyada   Rag bat   inson   ruhiyatiga,   bilvosita   dunyoqarashiga,   hissiyotiga,	
ʻ
kayfiyatiga,   qiziqishiga,   intilishiga   ijobiy   ta sir   o tkazishdir.   Rag bat   moddiy   va	
ʼ ʻ ʻ
ma naviy mazmunga ega bo lib, shaxsning faoliyat samaradorligi ortishiga xizmat	
ʼ ʻ
qiladi.
O‘quvchilarni tarbiyalashda rag‘batlantirishning o‘rni katta. Rag‘batlantirish
o‘quvchining   ruhini,   kayfiyatini   ko‘taradi,   ularni   tetiklantiradi,   g‘ayratiga   g‘ayrat
qo‘shadi,   o‘z   kuchiga  ishonchini   orttiradi.   Maktab   tajribasida   rag‘batlantirishning
turli   shakllari   qo‘llaniladi:   ma’qullash,   ko‘ngilni   ko‘tarish,   ishonch   bildirish,
maqtash,   yozma   tashakkur,   mukofotlash.   Bundan   tashqari   jamoat   tashkilotlari
faoliyatida   rag‘batlantirish   shakllari   mavjud,   Ma’qullash:   boshni   qimirlatib
ma’qullash yuv va qo‘l harakatlari bilan “balli”, “barakallo”, “rahmat”, “juda soz”
kabi   so‘zlar   orqali.   Ko‘ngilni   ko‘tarish,   dalda   berish   ba’zan   o‘qishda   va   ishda
muvaffaqiyatsizlikka   uchragan   paytda   o‘quvchilar   ko‘nglini   ko‘tarish   va   dalda
berish   kerak   bo‘ladi.   Ishonch   bildirish.   O‘quvchi   kuchi   yetadigan   biror   vazifani
topshirish.   Masalan,   nazorat   ishini   yig‘ishtirish   va   h.k.   Qayd   etish.   O‘quvchilar
5 xulqining yaxshilanib borayotganligini qayd etish. Devoriy gazeta, maktab uzelida
va h.k. Maqtash. Kishini maqtash juda foydali deydi  3
M.Gorkiy, - chunki bu narsa
uning   o‘ziga   bo‘lgan   hurmatini   oshiradi,   o‘z   kuchiga   ishonchni   orttiradi.   Sinf
yig‘ilishi,   hurmat   daftariga,   maktab   hurmat   taxtasiga   yozish,   rasmini   qo‘yish
shakllari ham mavjud. 
Mukofotlash. Yoshma tashakkur va minnatdorchilik xatlari.  
Interfaol metod – ta’lim jarayonida o‘quvchilar hamda o‘qituvchi o‘rtasidagi
faollikni   oshirish   orqali   o‘quvchilarning   bilimlarni   o‘zlashtirishini   faollashtirish,
shaxsiy sifatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Interfaol metodlarni qo‘llash dars
samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Interfaol   ta’limning   asosiy   mezonlari:
norasmiy   bahs-munozaralar   o‘tkazish,   o‘quv   materialini   erkin   bayon   etish   va
ifodalash   imkoniyati,   ma’ruzalar   soni   kamligi,   lekin   seminarlar   soni   ko‘pligi,
o‘quvchilar tashabbus ko‘rsatishlariga imkoniyatlar yaratilishi, kichik guruh, katta
guruh, sinf jamoasi bo‘lib ishlash uchun topshiriqlar berish, yozma ishlar bajarish
va boshqa   metodlardan  iborat  bo‘lib,  ular  ta’lim-tarbiyaviy ishlar   samaradorligini
oshirishda o‘ziga xos ahamiyatga ega. Hozirda ta’lim metodlarini takomillashtirish
sohasidagi   asosiy   yo‘nalishlardan   biri   interfaol   ta’lim   va   tarbiya   usullarini   joriy
qilishdan iborat. Barcha fan o‘qituvchilari dars mashg‘ulotlari jarayonida interfaol
usullardan   borgan   sari   kengroq   foydalanmoqdalar.   Interfaol   usullarni   qo‘llash
natijasida   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,   tahlil   qilish,   xulosalar   chiqarish,   o‘z
fikrini   bayon   qilish,   uni   asoslagan   holda   himoya   qila   bilish,   sog‘lom   muloqot,
munozara,   bahs   olib   borish   ko‘nikmalari   shakllanib,   rivojlanib   boradi.   Bu
masalada amerikalik psixolog va pedagog B.Blum bilish va emotsional sohalardagi
pedagogik maqsadlarning taksonomiyasini yaratgan. Uni Blum taksonomiyasi deb
nomlanadi. 4
  (Taksonomiya-borliqning   murakkab   tuzilgan   sohalarini   tasniflash   va
sistemalashtirish   nazariyasi).   U   tafakkurni   bilish   qobiliyatlari   rivojlanishiga
muvofiq   ravishdagi   oltita   darajaga   ajratdi.   Unga   ko‘ra   tafakkurning   rivojlanishi
bilish,   tushunish,   qo‘llash,   tahlil,   umumlashtirish,   baholash   darajalarida   bo‘ladi.
3
 M.Gorkiy.”Aforizmlar” 2012
4
  Taksonomiya-borliqning murakkab tuzilgan sohalarini tasniflash va sistemalashtirish  nazariyasi
6 Shu   har   bir   daraja   quyidagi   belgilar   hamda   har   bir   darajaga   muvofiq   fe’llar
namunalari   bilan   ham   ifodalanadi,   jumladan:   Bilish-dastlabki   tafakkur   darajasi
bo‘lib,   bunda   o‘quvchi   atamalarni   ayta   oladi,   aniq   qoidalar,   tushunchalar,   faktlar
va shu kabilarni biladi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: qaytara
bilish,   mustahkamlay   olish,   axborotni   etkaza   olish,   aytib   bera   olish,   yozish,
ifodalay   olish,   farqlash,   taniy   olish,   gapirib   berish,   takrorlash.   Tushunish
darajasidagi   tafakkurga   ega   bo‘lganda   esa,   o‘quvchi   faktlar,   qoidalar,   sxema,
jadvallarni   tushunadi.   Mavjud   ma’lumotlar   asosida   kelgusi   oqibatlarni   taxminiy
tafsiflay   oladi.   Bu   tafakkur   darajasiga   muvofiq   fe’llar   namunalari:   asoslash,
almashtirish,   yaqqollashtirish,   belgilash,   tushuntirish,   tarjima   qilish,   qayta   tuzish,
yoritib   berish,   sharhlash,   oydinlashtirish.   Qo‘llash   darajasidagi   tafakkurda
o‘quvchi   olgan   bilimlaridan   faqat   an’anaviy   emas,   noa’nanaviy   holatlarda   ham
foydalana oladi va ularni to‘g‘ri qo‘llaydi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar
namunalari: joriy qilish, hisoblab chiqish, namoyish qilish, foydalanish, o‘rgatish,
aniqlash,   amalga   oshirish,   hisob-kitob   qilish,   tatbiq   qilish,   hal   etish.   Tahlil
darajasidagi   tafakkurda   o‘quvchi   yaxlitning   qismlarini   va   ular   o‘rtasidagi   o‘zaro
bog‘liqliklarni   ajrata   oladi,   fikrlash   mantiqidagi   xatolarni   ko‘radi,   faktlar   va
oqibatlar   orasidagi   farqlarni   ajratadi,   ma’lumotlarning   ahamiyatini   baholaydi.   Bu
tafakkur   darajasiga   muvofiq   fe’llar   namunalari:   keltirib   chiqarish,   ajratish,
tabaqalashtirish,   tasniflash,   taxmin   qilish,   bashorat   qilish,   yoyish,   taqsimlash,
tekshirish, guruhlash. Umumlashtirish  darajasidagi  tafakkurda o‘quvchi  ijodiy ish
bajaradi,   biror   tajriba   o‘tkazish   rejasini   tuzadi,   birnechta   sohalardagi   bilimlardan
foydalanadi. Ma’lumotni yangilik yaratish uchun ijodiy qayta ishlaydi. Bu tafakkur
darajasiga   muvofiq   fe’llar   namunalari:   yangilik   yaratish,   umumlashtirish,
birlashtirish,   rejalashtirish,   ishlab   chiqish,   tizimlashtirish,   kombinastiyalashtirish,
yaratish, tuzish, loyihalash. Baholash darajasidagi tafakkurda o‘quvchi mezonlarni
ajrata   oladi,   ularga   rioya   qila   oladi,   mezonlarning   xilma-xilligini   ko‘radi,
xulosalarning   mavjud   ma’lumotlarga   mosligini   baholaydi,   faktlar   va   baholovchi
fikrlar   orasidagi   farqlarni   ajratadi.   Bu   tafakkur   darajasiga   muvofiq   fe’llar
namunalari:   tashxislash,   isbotlash,   o‘lchash,   nazorat   qilish,   asoslash,   ma’qullash,
7 baholash,   tekshirish,   solishtirish,   qiyoslash.   Interfaol   usullar   ko‘p   turli   bo‘lib,
ularning   hammasi   ham   har   qanday   progressiv   usullar   kabi   eng   avvalo,
o‘qituvchidan   mashg‘ulot   oldidan   katta   tayyorgarlik   ko‘rishni   talab   qiladi.   Shu
mashg‘ulotlarni   tashkil   qilishda   interfaol   darsning   asosiy   xususiyatlarini   uning
an’anaviy   darsga   nisbatan   ayrim   farqlarini   ko‘rib   chiqish   orqali   yaqqolroq   idrok
etish mumkin.
1.2. O‘quchilarni qo‘llab-quvvatlashda rag‘batlantirishning psixologik
asoslari
O‘quvchi   intellektini   rivojlantirish   bo‘yicha   juda   ko‘plab   olimlar   ish   olib
borgan   bo‘lib,   O‘zbekistonda   ulardan   R.Toshimov,   M.M.Mamatov,
M.G.Davletshin,   E.G‘.G‘oziyev,B.R.Qodirov,   G‘.B.Shoumarov,   V.M.Karimova,
E.Z.Usmonova,   Z.E.Nishonova,   M.Vohidovlarning   ilmiy   ishlarini   o‘rganish
maqsadga muvofiqdir.
E.G‘.G‘oziyev   O‘zbekistonda   tafakkur   psixologiyasini   keng   yoritgan
olimlardan biridir. Muallifning fikriga ko‘ra, inson tafakkuri o‘zining mustaqilligi
jihatidan mustaqil va nomustaqil  tafakkurga ajratiladi. "Tafakkurning mustaqilligi
deganda,   kishining   shaxsiy   tashabbusi   bilan   o‘z   oldiga   konkret   maqsad,   yangi
vazifalar   qo‘ya   bilishi,   ular   yuzasidan   amaliy   va   ilmiy   xarakterdagi   faraz   qilishi,
natijani   ko‘z   oldiga   keltira   olishi,   qo‘yilgan   vazifani   hech   kimning   ko‘magisiz,
ko‘rsatmasisiz   o‘zining   aqliy   izlanishi   tufayli,   turli   yo‘l,   usul   va   vositalar   topib,
mustaqil ravishda hal qilishdan iborat aqliy qobiliyatni tushunish kerak" 5
M.G‘.Davletshin   aqliy   tushunchalarni   qobiliyat   tushunchasi   bilan   bog‘lab
o‘rgangan.   Qobiliyat   shakllanishi   va   rivojlanishi,   birinchidan,   ma’lum   bir
faoliyatga moyillik yoki  intilish borligiga va faoliyat  natijalarining sifatiga qarab,
tegishli   tabiiy   zehn   nishonalarini   aniqlash   yo‘li   bilan,   ikkinchidan,   mutaxassis
rahbarligida   sistemali   faoliyatga   jalb   etish   orqali   shaxsning   tabiiy   xususiyatlarini
chiniqtirish   va   rivojlantirish   yo‘li   bilan,   uchinchidan,   umumlashgan   aqliy
operatsiyalarni shakllantirish yo‘li bilan borishi kerakki, bu operatsiyalar umumiy
5
        G‘oziev E.G. Umumiy psixologiya. Toshkent. 2002.1-2 kitob .
8 va   maxsus   axborotni   yengil   va   samarali   o‘zlashtirishni   rejalashtirgan   faoliyat
bo‘yicha malaka va ko‘nikmalar hosil qilishni ta’minlasin. Bolalarda qobiliyatlarni
o‘sishi ta’lim-tarbiya jarayonida yuzaga keladi.
G‘.B.Shoumarov   mamlakat   fuqarolarining   aqliy   saviyasiga   alohida   urg‘u
berib, har bir davlat, jamiyat taraqqiyoti, uning istiqboli o‘z fuqarolarining saviyasi
bilan   belgilanishini   e’tirof   etadi.   Jamiyat   va   fan-texnikaning   rivojlanishida   aql
muhim   omil   va   mezonlardan   biridir.   SHuningdek,   SHoumarov   har   qanday
insonparvarlik   jamiyatida   aqli   zaiflarga   e’tibor   muhimligini   uqtirib,   aqli   zaiflik
omillarini markaziy asab tizimining organik buzilishi, shuning oqibatida bola bilish
faoliyatining turg‘un pasayishidir deydi.
O‘quvchilarni rag‘batlantirishning psixologik xususiyatlari haqida bir nechta
olimlar   o‘zlarining   ilmiy   ishlarida   juda   muhim   fikrlarni   ilgari   surgan   bo‘lib,
yurtimiz   olimlaridan   J.   Xasanboyev   va   X.   To‘raqulovlarning   fikrlariga   ko‘ra:
"Rag‘batlantirish   o‘quvchilarning   harakatlarini   ijobiy   baholashni   ko‘zda   tutadi.
Rag‘batlantirish   quvonch,   qoniqish,   qanoatlanish   kechinmalarini   paydo   qiladi,
tetiklik   va   g‘ayrat   bag‘ishlaydi,   o‘z   kuchiga   ishonchni   mustahkamlaydi,   ijobiy
xatti-harakatlarni rag‘ batlantiradi, o‘z faoliyati va xulqiga mas'uliyatini oshiradi" -
deb hisoblaydilar. 6
Rag‘batlantirish metodlari turli xil bo‘lib, ular tarkibiga ma’qullash, ko‘ngil
ko‘tarish, dalda berish, ishonch bildirish, qayd qilish, og‘zaki va yozma tashakkur
bildirish,   mukofotlash   va   boshqalar   kiradi.   Rag‘batlantirish   pedagogik   talablarni
hisobga olgan holda qo‘Ilanilishi lozim. Har qanday rag‘batlantirish o‘qnvchining
jamoa   oldidagi   chinakam   xizmatlariga   muvofiq   bo‘lishi   kerak.   Rag‘batlantirish
vaqtida o‘quvchining alohida xususiyatlarini, jamoada tutgan o‘rnini hisobga olish
va   u   bitta   o‘quvchi   uchun   ketma-ket   bo‘lmasligi   kerak.   Doimiy   ravishda   haddan
oshirib   maqtash,   jamo‘aga   nisbatan   taqqoslash,   talabchanlikni   bo‘shashtirib
yuborish   bular   o‘quvchida   man-manlik,   xudbinlik   sifatlarining   yuzaga   kelishiga
sabab   bo‘ladi.   Rag‘batni   tashkil   etishda   o‘quvchining   muvaffaqiyati   bilan   birga
uning   jamoadagi   o‘rni,   axloqiy   qiyofasi,   shuningdek,   mehnatga,   jamoa
6
 «Umumiy pedagogika” 2015 10 -son
9 topshiriqlariga,   jamoaning   o‘ziga   munosabati   borasidagi   jamoa   fikrini   inobatga
olish ham talab etiladi.
Psixologiyada   esa   rag‘batlantirish   shaxsga   nisbatan   motivatsiya   berish   deb
yuritiladi.   Motiv   va   motivasiya   muammosi   jahon   psixologiyasida   turli   tuman
nuqtai   nazardan   yondashish   orqali   tadqiq   qilib   kelinmoqda.   Uzoq   va   yaqin   chet
ellarda   o‘ziga   xos   psixologik   maktablar   vujudga   kelgan   bo‘lib,   ularning   negizida
ilmiy   pozisiyalar   va   konsepsiyalar   mohiyati   jihatdan   farqlanuvchi   g‘oyalar   va
yo‘nalishlar   mujassamlashdi.   Psixologiyada   "motiv"   tushunchasi   muayyan   motiv,
sabab,   harakat,   xatti-harakatni   talab   qiladi,   shuning   uchun   ham   o‘quv   motivlari
o‘quvchining faoliyat predmetiga munosabati, shu faoliyatga yo‘naltirilishi sifatida
aniqlanadi. Faoliyatning motivatsiyasi uni rag‘batlantirish, ya’ni harakatga undash
jarayoni bilan chambarchas bog‘liqdir.
O‘quv faoliyatiga munosabatiga, mazmuniga ko‘ra o‘quv motivlari ichki va
tashqi turlarga bo‘linadi. Ichki motivlar ta’lim faoliyati mazmuni va uning jarayoni
(kognitiv   qiziqish,   intellektual   faoliyatga   bo‘lgan   ehtiyoj,   yaxshiroq   natijaga
erishish istagi va boshqalar) bilan bog‘liq. Tashqi motivlar insonning tashqi muhit
bilan o‘zaro ta’sirini tavsiflaydi (talablar, maslahatlar, ko‘rsatmalar va boshqalar).
Motivlarning ushbu tasnifiga ko‘ra, o‘quv faoliyatini rag‘batlantirish usullari
shartli   ravishda   kichik   guruhlarga   bo‘linadi:   kognitiv   qiziqishni   shakllantirish
usullari va ta’limda burch va mas'uliyat hissini shakllantirish usullari.
Rus   pedagogika-psixologiyasi   namoyandalari   K.D.Ushinskiy,   SH.A.
Amonashvili,   I.M.Sechenov,   I.P.Pavlov,   V.M.Bexterev,   A.F.Lazurskiy,
V.N.Myasishev,   A.A.Uxtomskiy,   D.N.Uznadze,   S.L.Rubinshteyn,   A.N.Leontev,
P.M.Yakobson, V.S.Merlin, L.I.Bojovich, V.I.Selivanov, V.G.Aseev va boshqalar
mazkur muammo yuzasidan tadqiqot ishlari olib borganlar. Jumladan E.Torndayk,
E.Tolmen, K.Xall,  D.Xebb  kabilar  xulq motivasiyasiga  muayyan  darajada e’tibor
qilganlar. Ular o‘zlarining izlanishlarida xulq motivasiyasining "quyi darajalari" ni
o‘rganib, kalamushlarda tajriba ishlarini olib borib, jonivorda ochlik, tashnalik va
ularning turlicha darajalarini reaksiya tezligiga nisban namoyon bo‘lish xususiyati,
har xil sharoitda motivasiyaning kuchi to‘g‘risida muayyan qonuniyatlar ochishga
10 intilganlar.   Hozirgi   zamon   bixevioristlari   stimulni   tashqi   qo‘zg‘atuvchi   sifatida
talqin   qiladilar   va   organizmning   ichki   energiyasini   faollashtiruvchi   deb
hisoblaydilar.   Neobixevioristik   nazariyalar   yangi   qo‘zg‘atuvchilar,   doayvalar
paydo   bo‘lishiga   asoslangan   bo‘lib,   ular   insonning   organik   eshtiyojlarini
qoniqtirish   bilan   stimul   natijasining   uyg‘unlashuvi   tariqasida   tashlil   etiladi.
Ularning   ta’kidlashiga   ko‘ra,   ikkilamchi   qo‘zg‘ovchilar   organik
qo‘zg‘atuvchilarning go‘yoki qobig‘iga o‘xshaydi, xolos.
Sh.A.Amonashvili   rag‘batlantirish   metodiga   quyidagicha   ta’rif   beradi.
Rag‘batlantirish -bu shaxsning harakatlariga yuqori baho berish orqali uning ijobiy
ko‘rinishlarini   rag‘batlantirish,   insonning   sa’y-harakatlari   va   harakatlarining
boshqalar   tomonidan   e’tirof   etilishidan   zavq   va   quvonch   hissini   shakllantirish.
Amonashvili   texnologiyasidagi   har   bir   pedagogik   (muammoli)   vaziyat   o‘qituvchi
va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   ishonchni   mustahkamlaydi.   Bolaga   ta’lim   va   tarbiya
mazmunining   u   yoki   bu   elementini   taklif   qilib,   iste’dodli   o‘qituvchi   uni   nafaqat
ushbu mazmunn i amalga oshirishga, balki uni ijtimoiy, hissiy, intellektual tajribasi
bilan   bog‘lashga   ham   yo‘naltiradi:   nimani   qabul   qilish   kerak?   nimani   rad   etish
kerak,   nimani   yana   birinchi   marta   o‘ylash   kerak.   Bu   Amonashvilining
texnologiyasidagi   vaziyatlarni   haqiqatan   ham   muammoli,   rivojlanayotgan   va
qimmatli qiladi.
1.3.   Ta’lim-tarbiya   berish   jarayonida   rag‘batlantirishning   bola
intelektiga ta’siri
Ta’lim   va   tarbiya   berish   jarayonida   o‘quvchilarni   bilim   va   salohiyatlarini
o‘z o‘rnida yetarlicha rag‘batlantirib borish, nafaqat ta’lim sifatini oshirishga balki
ularning o‘ziga bo‘lgan ishonchini ortishiga, liderlik xususiyatlarini shakllanishiga
va   eng   asosiysi   intellektual   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Bola
ruhiyatida   sodir   bo‘ladigan   ijobiy   o‘zgarishllarning   eng   katta   va   ahamiyatli
sabablaridan   biri   shuki,   ularning   tengdoshlari   orasida   maqtovga   sazovor
bo‘lishidir.   O‘ziga   ishonchi   ortgan   o‘quvchining   bilim   olishga   bo‘lgan   qiziqishi
kundan kun ortib boradi va bu o‘z navbatida ularning intellektiga ham ijobiy ta’sir
ko‘rsatadi.
11 O‘quv   tarbiya   jarayonida   bilim   berishning   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalaridan   keng   foydalanish,   ularni   doimiy   ravishda   takomillashtirib
borish,   rivojlangan   davlatlar   ta’lim   tajribalaridan   maqsadli   foydalanish   -   ta’lim
sifati   va   samaradorligini   kafolatlaydi.   Zamonaviy   pedagogik   va   axborot
texnologiyalaridan   fan,   mavzu   va   uning   mazmunida   o‘rinli   foydalanish   ta’lim
oluvchilarning qiziqishlarini orttiradi, bilish faoliyatini yuqori darajada bo‘lishig a
imkon   yaratadi.   Bugun   yuksak   bilimli,   zamonaviy   fikrlaydigan,   intellektual
rivojlangan yoshlargina jamiyatni barqaror istiqbolli kelajagini ta’minlay oladi.
Odamning   intellekti   ancha   murakkab   tuzilishga   ega   bo‘ladi   va   faqat
ko‘plab   fikrlash   turlarini   emas,   balki   har   xil   intellektual   operatsiyalar,   malaka   va
ko‘nikmalarni o‘z ichiga oladi. Intellekt individning ma’lum darajada mustahkam,
barqaror   aqliy   qobiliyatlari   tuzilishidan   iboratdir.   Intellektning   mohiyati   va
taraqqiyotini tushuntirishda psixologiyada ikki xil qarash mavjud:
1.   Intellekt   -   nasliy   xususiyat,   ya’ni   avloddan   avlodga   o‘tuvchi   tug‘ma
xususiyat sifatida.
2.   Intellekt   -   organizm   imkoniyatlari   va   maqsadga   muvofiq   ta’lim   tarbiya
ta’sirida shakllanuvchi xususiyat sifatida.
O‘quvchilarni   rag‘batlantirishning   psixologik   xususiyatlari   haqida   bir
nechta olimlar o‘zlarining ilmiy ishlarida juda muhim fikrlarni ilgari surgan bo‘lib,
yurtimiz   olimlaridan   J.   Xasanboyev   va   X.   To‘raqulovlarning   fikrlariga   ko‘ra:
"Rag‘batlantirish   o‘quvchilarning   harakatlarini   ijobiy   baholashni   ko‘zda   tutadi.
Rag‘batlantirish   quvonch,   qoniqish,   qanoatlanish   kechinmalarini   paydo   qiladi,
tetiklik   va   g‘ayrat   bag‘ishlaydi,   o‘z   kuchiga   ishonchni   mustahkamlaydi,   ijobiy
xatti-harakatlarni rag‘ batlantiradi, o‘z faoliyati va xulqiga mas'uliyatini oshiradi" -
deb hisoblaydilar.
Faoliyatning   motivatsiyasi   uni   rag‘batlantirish,   ya’ni   harakatga   undash
jarayoni bilan chambarchas bog‘liqdir.
O‘quv faoliyatiga munosabatiga, mazmuniga ko‘ra o‘quv motivlari ichki va
tashqi turlarga bo‘linadi. Ichki motivlar ta’lim faoliyati mazmuni va uning jarayoni
(kognitiv   qiziqish,   intellektual   faoliyatga   bo‘lgan   ehtiyoj,   yaxshiroq   natijaga
12 erishish istagi va boshqalar) bilan bog‘liq. Tashqi motivlar insonning tashqi muhit
bilan o‘zaro ta’sirini tavsiflaydi (talablar, maslahatlar, ko‘rsatmalar va boshqalar).
Motivlarning   ushbu   tasnifiga   ko‘ra,   o‘quv   faoliyatini   rag‘batlantirish
usullari   shartli   ravishda   kichik   guruhlarga   bo‘linadi:   kognitiv   qiziqishni
shakllantirish   usullari   va   ta’limda   burch   va   mas'uliyat   hissini   shakllantirish
usullari.
Rus   pedagogika-psixologiyasi   namoyandalari   K.D.Ushinskiy,   SH.A.
Amonashvili,   I.M.Sechenov,   I.P.Pavlov,   V.M.Bexterev,   A.F.Lazurskiy,
V.N.Myasishev,   A.A.Uxtomskiy,   D.N.Uznadze,   S.L.Rubinshteyn,   A.N.Leontev,
P.M.Yakobson, V.S.Merlin, L.I.Bojovich, V.I.Selivanov, V.G.Aseev va boshqalar
mazkur muammo yuzasidan tadqiqot ishlari olib borganlar. Jumladan E.Torndayk,
E.Tolmen, K.Xall,  D.Xebb  kabilar  xulq motivasiyasiga  muayyan  darajada e’tibor
qilganlar. Ular o‘zlarining izlanishlarida xulq motivasiyasining "quyi darajalari" ni
o‘rganib, kalamushlarda tajriba ishlarini olib borib, jonivorda ochlik, tashnalik va
ularning turlicha darajalarini reaksiya tezligiga nisban namoyon bo‘lish xususiyati,
har xil sharoitda motivasiyaning kuchi to‘g‘risida muayyan qonuniyatlar ochishga
intilganlar.   Hozirgi   zamon   bixevioristlari   stimulni   tashqi   qo‘zg‘atuvchi   sifatida
talqin   qiladilar   va   organizmning   ichki   energiyasini   faollashtiruvchi   deb
hisoblaydilar.   Neobixevioristik   nazariyalar   yangi   qo‘zg‘atuvchilar,   doayvalar
paydo   bo‘lishiga   asoslangan   bo‘lib,   ular   insonning   organik   eshtiyojlarini
qoniqtirish   bilan   stimul   natijasining   uyg‘unlashuvi   tariqasida   tashlil   etiladi.
Ularning   ta’kidlashiga   ko‘ra,   ikkilamchi   qo‘zg‘ovchilar   organik
qo‘zg‘atuvchilarning go‘yoki qobig‘iga o‘xshaydi, xolos.
Sh.A.   Amonashvili   rag‘batlantirish   metodiga   quyidagicha   ta’rif   beradi.
“Rag‘batlantirish   -bu   shaxsning   harakatlariga   yuqori   baho   berish   orqali   uning
ijobiy ko‘rinishlarini rag‘batlantirish, insonning sa’y-harakatlari va harakatlarining
boshqalar   tomonidan   e’tirof   etilishidan   zavq   va   quvonch   hissini   shakllantirish”.
Amonashvili   texnologiyasidagi   har   bir   pedagogik   (muammoli)   vaziyat   o‘qituvchi
va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   ishonchni   mustahkamlaydi.   Bolaga   ta’lim   va   tarbiya
mazmunining   u   yoki   bu   elementini   taklif   qilib,   iste’dodli   o‘qituvchi   uni   nafaqat
13 ushbu mazmunn i amalga oshirishga, balki uni ijtimoiy, hissiy, intellektual tajribasi
bilan   bog‘lashga   ham   yo‘naltiradi:   nimani   qabul   qilish   kerak?   nimani   rad   etish
kerak,   nimani   yana   birinchi   marta   o‘ylash   kerak.   Bu   Amonashvilining
texnologiyasidagi   vaziyatlarni   haqiqatan   ham   muammoli,   rivojlanayotgan   va
qimmatli qiladi.
Maktabgacha   va   boshlang‘ich   maktab   yoshidagi   bolalar   psixologiyasi   va
bu   yoshdagi   bolalarning   situatsion   tajribasining   o‘ziga   xos   xususiyati   shundaki,
kattalar   bilan   muloqot   qilishda   bolalar   hali   ham   ular   uchun   obro‘li   bo‘lgan
kattalarning baholariga kuchli intilishidir. Chunki ular atrofdagilar oldida o‘zining
kichik   yutug‘I   uchun   ham   munosib   rag‘bat   eshitishni   hohlaydi.   Bu   esa   ularda
kel gusi faoliyatlarining ijobiy tomonga o‘zgarishiga turtki bo‘ladi. Agar rag‘batlar
yangi pedagogik texnologiyalarga asoslangan holda, interfaol usulda qo‘llanilsa
o‘quvchilarni   bilim   olishga   bo‘lgan   qiziqishi   ortishi   bilan   bir   qatorda
ulardagi intellektning rivojlanioshiga ham xizmat qiladi.  
Ta’lim-tarbiya   jarayonida   bolalarni   o‘ z   kuchiga   ishontirish,
mashg‘ulotlarga   havasini   uyg‘ota   bilish,   material   bayoni   vaqtida   ularning
diqqatini   to‘ la   jalb   qila   olish,   materialni   esda   saqlab   qolish   yo‘llarini   (mashq,
ko‘rgazmali   qurollardan   foydalanish,   mustaqil   ish,   suhbat,   didaktik   o‘ yin   kabi
vositalarni) qo‘llanishi   o‘ qitish samaradorligini yanada oshiradi.   ... Demak, alohida
yordamga   muxtoj   bolalarni   ham   mustaqil   fikrlashga   o‘ rgatish,   ularni   mustaqil
hayotga   tayyorlash   uchun   ularning   nutqini   o‘ stirish,   ya’ni   o‘ qish   va
yozishga   o‘ rgatish   hamda   kasb   hunarga   o‘ rgatish   eng   muhim   va   dolzarb
masalalardan biridir.  
Rag‘batlantirishga,   ayniqsa,   yetarli   darajada   qathiyatli   bo‘lmagan   bolalar
ko‘proq   muhtoj   bo‘ladi.   Rag‘batlantirish   metodidan   kichik   va   o‘smir   yoshidagi
bolalar   tarbiyasida   foydalanish   yaxshiroq   samara   beradi.   CHunki   bu   yoshdagi
bolalar   o‘z   xulqi   va   faoliyatini   baholashga   o‘ta   sezgirlik,   chanqoqlik   bilan
qaraydilar. O‘qituvchi ortiqcha erkalatib yuborilgan yoki e’tibordan chetda qolgan
o‘quvchilarga   alohida   diqqatini   qaratmog‘i   zarur.   Rag‘batlantirishning   tarbiyaviy
ta’sir kuchi ko‘pchilik tomonidan obhektiv qo‘llab-quvvatlanishiga bog‘liq .
14 II BOB. TA’LIM JARAYONIDA RAG‘BATLANTIRISH USULLARI
2.1. Rag‘batlantirish metodi  usullari haqida tushuncha
Rag‘batlantirish   (stimullash)   deganda,   fikrlashga,   his   etishga   va   faoliyatga
jalb   etish,   turtki   berish,   kuch   berish   tushuniladi.   U   yoki   bu   omilning   o‘quvchi
shaxsiga ta’sirini mustahkamlash va kuchaytirish maqsadida stimullovchi metodlar
qo‘llaniladi   va   bularning   ichida   eng   ko‘p   qo‘llaniladigani   musobaqalarni
rag‘batlantirishdir.
Ushbu guruh metodlari tarbiyachi foydalanadigan juda ham nozik qurolki, u
tez   o‘zgaruvchan   xarakterga   hamda   doimiy   rivojlanishdagi,   bir   vaqtning   o‘zida
ham   effekt   javob   kuchiga,   ham   effekt   ta’sir   kuchiga   ega   bo‘lib,   shaxs   bilan
muloqot   davomida   qo‘llaniladi.   SHuning   uchun   ham   ushbu   metoddan
foydalanuvchining   obro‘si   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Mazkur   guruh
metodlaridan   foydalanishda   ularning   harakat   mexanizmi   har   tomonlama
o‘rganilgan va tajribada ko‘p sinovdan o‘tkazilgan bo‘lishi kerak.
Qadimdan   xalqimizda   turli   sport   o‘yinlari   (uloq,   kurash,   dasta-chikaldak,
chovgon singari), askiya payrovlari kabilardan bolalarni tarbiyalashda juda ustalik
bilan foydalanib kelingan.
Hozirgi davrda ham musobaqalardan mehnat, ijtimoiy faoliyat, o‘qishda eng
yaxshi natijalarga erishish uchun, orqada qolayotganlarni ilg‘orlar safiga ko‘tarish,
turli   ijodiy   faollik,   tashabbus,   ijodkorlik,   mashuliyat   va   o‘zaro   hamkorlikni
rivojlantirish maqsadida foydalaniladi.
Odatda,   musobaqalarni   turli   sinflar   o‘rtasida   eng   yaxshi   o‘zlashtirish
bo‘yicha   o‘tkazish,   shuningdek,   eng   ko‘p   sher   yodlash,   eng   ko‘p   misol   yechish,
eng   yaxshi   taklif,   eng   toza   daftar,   eng   pokiza   kitob,   eng   ko‘p   daraxt,   gullar
o‘tqazish,   sinfni   namunali   saqlash   kabi   yo‘nalishlarda   o‘tkazish   maqsadga
muvofiq.
Musobaqalar,   odatda,   guruhlar   o‘rtasida,   yakka   tartibda,   jamoalar   orasida
o‘tkaziladi.
15 Musobaqalarni   tashkil   etish   va   o‘tkazish   davomida   oshkoralik,   aniqlik,
natijalarni   qiyoslash,   halollik,   do‘stlik,   ilg‘or   tajribalarni   amaliyotda   qo‘llash   va
rag‘batlantirish qoidalariga amal qilish kerak.
Rag‘batlantirish   -   ayrim   o‘quvchilar   yoki   jamoalar   xulqi   va   faoliyatini
jamoatchilik tomonidan ijobiy baholash usuli hisoblanadi. Uning stimullovchi roli
o‘quvchi   tomonidan   bajarilayotgan   va   amalga   oshirilayotgan   ishning   hayotdagi
talqinini   jamoatchilik   tomonidan   tan   olinishidir.   O‘quvchi   bunday   bahodan
qoniqish hosil qila borib, unda o‘zidagi kuch, imkoniyatga ishonchi ortadi. SHuni
nazarda tutish kerakki, mahqullash va rag‘batlantirish har doim ham, hamma yerda
ham   bir   xil   natija   beravermaydi.   Rag‘batlantirishning   tarbiyaviy   ahamiyati
tarbiyaviy   ishning   natijasidagina   emas,   balki   uni   keltirib   chiqaruvchi   motiv   va
faoliyat   usullarida   hamda   baholanib   borilishida   ko‘rinadi.   Bolani   o‘z
intilishlarining   moddiy   rag‘batlantirilishi   emas,   balki   tarbiyachi   tomonidan
mahqullanishi   qimmatli   ekanligiga   o‘rgatib   borish   kerak.   Ozgina   qilingan   ishga
ham mukofot kutishdan yomoni yo‘q.
Rag‘batlantirishning ko‘plab usullari mavjud bo‘lib, shulardan, mahqullash,
maqtash, ishonch bildirish, qayd etish, buyruq yo‘li bilan minnatdorchilik bildirish,
ko‘pchilik oldida mukofotlash, rasmga tushish va boshqalarni keltirish mumkin.
SHuningdek,   xalqimiz   pedagogik   tajribasida   yana   hali   nazariy   asoslashni
taqozo   etadigan   juda   ko‘plab   rag‘batlantirish   usullari   mavjudki,   ularni   aniqlab,
tarbiya tizimida unumli foydalanish imkoniyatlarini ochib berishni talab etiladi.
Pedagogika  nazariyasi   va  amaliyotida  jazolash   metodiga  nisbatan  qarashlar
bir-biriga   zid.   Qadimdan   ota-bobolarimiz   bu   metodning   samarasi   kam   ekanligini
aytib kelganlar. Lekin, shu bilan birga, jazolash shunday tarbiya metodiki, u bolani
ijtimoiy   mehyor   va   qoidalarga,   odob   va   axloqqa   zid   mahlum   salbiy   xatti-
harakatlardan   qaytarish,   uning   xulqini   o‘zgartirish   usuli   sifatida   qo‘llanilib
kelinadi.
O‘qishga   qiziqishni   rag‘batlantirish   turlaridan   biri   –   o‘qishda   ma’lum
qiyinchilik   sezayotgan   o‘quvchilarga   muvaffaqiyatli   vaziyatlarni   yaratishdir.
Rag‘batlantirish o‘quvchitalabaning ko‘nglini ko‘taradi, unga quvonch keltiradi va
16 uni   yanada   yaxshiroq   o‘qishga   undaydi.   Rag‘batlantirish   yo‘llari   bu   yaxshi   baho
qo‘yish,   maxsus   tanlangan   topshiriqlar   berish,   fotosuratlarini   maxsus
rag‘batlantirish   oynalariga   ilish   kabilardir.   Muvaffaqiyatga   erishish   vaziyatini
o‘quvchining oraliq harakatlarini rag‘batlantirish, ya’ni uni yangi zo‘r berishlarga
maxsus   undash   yo‘li   bilan   ham   tashkil   qilish   mumkin.   Muvaffaqiyat   vaziyatlarni
yaratishda   u   yoki   bu   topshiriqlarni   bajarish   jarayonida   qulay   ma’naviy-ruhiy
muhitni ta’minlash muhim o‘rin egallaydi.
Rag‘batlantirish   va   tanbeh   berish   usullari   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   egadir.
Masalan,   baho   bilan   rag‘batlantirish,   maxsus   tanlangan   topshiriqlar   berish   yo‘li
bilan o‘qishdagi muvaffaqiyat vaziyatini yaratish, imtiyozli stipendiyalar tayinlash,
tajriba   va   laboratoriya   ishlarini   tayyorlashda   qatnashish.ekranlarni   jihozlashlari
orqali   rag‘batlantirish;   bilimlarni   jamoatchilik   tomonidan   ko‘rish   yakunlariga
qarab rag‘batlantirish va hokazolar.
O‘qishga   doir   tanbehlar:   dars   paytidagi   og‘zaki   tanbeh   berishlar,   bahosini
pasaytirib   qo‘yish,   ish   daftariga   yozishlar,   xatolarni   ko‘rsatish,   koyish   va   boshqa
usullar   orqali   qo‘llaniladi.   Koyish   hamda   jazolashning   boshqa   turlarini   qo‘llash
o‘qitish usulida istisno hol, chunki bu usul eng so‘nggi ilojsiz chora hisoblanadi.
2.2. Shaxsni tarbiyalanganlik ko‘rsatkichi
Yaxlit pedagogik jarayonni boshqarish qayta aloqasiz mumkin emas, chunki
bunday   aloqa   o‘sha   jarayon   natijalari   tavsifini   ifodalaydi.   Ushbu   vazifani
bajarishda esa nazorat, o‘z-o‘zini nazorat va o‘z-o‘zini baholash metodlari yordam
beradi.
Tarbiya   jarayoni   samaradorligini   baholash   uchun   tarbiyalanuvchining
faoliyatini,   xulqini   o‘rganish   zarur,   chunki   insonni   uning   harakatlari,   bevosita
faoliyati   orqali   baholash   mumkin.   Tarbiya   samaradorligi   deganda,   erishilgan
natijalarning   darajasini,   qo‘yilgan   tarbiya   maqsadlariga   to‘g‘ri   kelishini
tushunamiz.
  O‘quvchilarning   tarbiyalanganlik   ko‘rsatkichlarini   ularning   yechimga
muvofiq   keladigan   barcha   asosiy   faoliyatdagi   qatnashuvi   darajasi   bilan   belgilash
17 mumkin   bo‘ladi.   Bu   o‘rinda   o‘quvchilarning   o‘yin,   o‘quv,   mehnat,   ijtimoiy   va
boshqa sohalardagi ishtiroki natijalari ko‘zda tutiladi.
Maktab o‘quvchilari tarbiyalanganligining muhim ko‘rsatkichlarini ularning
tengqurlari   bilan,   kattalar   bilan   jamoadagi   muomalasi   va   munosabatlari   ham
belgilab   beradi.   O‘quvchilarning   muomala   va   xulqiy   harakatlari   ko‘p   jihatdan
shaxsga tarbiyaviy ta’sir natijalarini ifodalaydi.
SHaxsning tarbiyalanganlik ko‘rsatkichini  uning axloqiy, siyosiy, ma’naviy
va boshqa sohalardagi ma’lumoti, bilim darajasi ham ko‘rsatib beradi. Yuqoridagi
ko‘rsatkichlarning   har   biri   alohida   olib   qaralmaydi,   chunki   shaxs   ongi,   harakati,
xulqi   va   muomalasini   bir-biridan   ajratgan   holda   aniqlab   bo‘lmaydi.   Har   qanday
faoliyatni   alohida   qismlarga   bo‘lish,   taqsimlashni   shartli   ravishda   tushunmoq
kerak,   chunki   uni   bo‘lish   o‘quvchilar   tarbiyalanganlik   darajasini   qismlarga,
elementlarga   bo‘lib   o‘rganish   uchun   kerakligini   nazarda   tutish   zarur.   Xuddi   shu
fikrni   tarbiyaning   mahlum   metodlari   va   uning   samaradorligini   baholashni   shartli
ravishda ajratish to‘g‘risida ham aytish mumkin.
Pedagogik   faoliyatni   umumiy   tahlil   etishdan   ko‘zlangan   maqsad   tarbiya
jarayonining   kechish   holatlarini   ifodalovchi   natijaviy   va   protsessual
komponentlarni   baholashdan   iborat.   Tarbiyachilarning   o‘z   harakatlarini,   ularning
o‘quvchilarga   yondashuvining   to‘g‘riligi,   ular   qo‘llayotgan   muomala   stilining
xarakteri,   o‘zaro   ta’sirini,   o‘quvchilarning   tashabbusi   va   mustaqilligini
rivojlantirishga   ularning   ta’sirini   baholashi   zarur.   Natijaviy   va   jarayonli
ko‘rsatkichlarni   uzviy   birlikda   ko‘rib   chiqish   tarbiya   jarayonini   o‘rganishning
obhektivligini tahminlaydi.
Nazorat metodining asosiy ko‘rinishlari quyidagicha:  o‘quvchini pedagogik
kuzatish;   uning-tarbiyalanganligini   aniqlashga   yo‘naltirilgan   suhbatlar,   so‘rovlar,
foydali faoliyat natijalarining tahlili; u yoki bu mashuliyatli topshiriqlarni bajarish,
tarbiyalanuvchi xulqini o‘rganish maqsadida yaratilgan holatlar va boshqalar. 
Bolalarni jamoa uchun, jamoa orqali tarbiyalash shaxs shakllanishida muhim
rol   o‘ynaydi.   Chunki   yoshlar   faqat   jamoada   va   jamoa   ta’siri   ostida   o‘zaro
munosabatlar asosida haqiqiy komil inson bo‘lib shakllanadi. Jamoa o‘z a’zolariga
18 ta’sir ko‘rsatadi, ulardan muayyan xulqatvorni talab qiladi. Jamoaning sog‘lom va
obro‘li   jamoatchilik   fikri   kuchi   nihoyatda   kattadir.   Jamoaning   ma’qullash   yoki
qoralashi,   jamoaning   sog‘lom   tanqidi,   o‘z   a’zolari   oldiga   qo‘yadigan   ta’sirli   va
jiddiy   talablari   shaxsni   tarkib   toptiruvchi,   nazorat   qiluvchi   va   tuzatuvchi   muhim
omildir.   Hammaga   ma’lumki,   axloq   qoidalari   va   normalarini   buzuvchi   bolaga
ko‘pgina   o‘qituvchining   tarbiyaviy   ta’siri   o‘tmaydi.   Yoki   aksincha,   aybdor   bola
uning xatti-harakatlariga xayrixohlik bildiribgina qolmasdan, balki bir   ovozdan va
chinakam qoralagan ,   yetarlicha zarba bergan ahil jamoaning siquviga qarshi tura
olmaydi. Natijada jamoa talablarining taraqqiy etishi jipslashgan, axloqiy jihatdan
o‘sgan  jamoa  bilan  birga  muayyan  evolyutsiyani,   dinamikani   boshidan  kechiradi.
Sog‘lom   ijtimoiy   fikrga,   o‘z   a’zolariga   nisbatan   rivoj   topgan   tanqid   va
talabchanlikka   ega   bo‘lgan,   inoq,   g‘oyaviy   yo‘nalishga   ega   bo‘lgan   jamoa   o‘z
a’zolariga   ta’sir   ko‘rsatish   kuchiga   ega   bo‘ladi   hamda   ularga   to‘g‘ri   yo‘nalishda
ta’sir ko‘rsatadi. Ammo buning o‘zi kamlik qiladi. Ana shundan bunday jamoada
ta’sir   ko‘rsatishning   to‘g‘ri   shakllarini   qo‘llay   olishi,   individual   yondoshishi,
nazorat   usulini   qo‘llash   hislatlarini   tarkib   topshirishdan   iborat   vazifa   bordir.
Jamoada   va   jamoa   uchun   tarbiyalash,   tarafdori   bo‘lgan   V.A.Suxomlinskiy   ham
bolalar   jamoasida   bolalar   xatti-harakatini   muhokama   qilishdan   qochish   zarur,
chunki   bundan   ayrim   hollarda   bola   psixikasini   shikastlanishi,   xato   va
kamchiliklarga yo‘l qo‘yilishi mumkin deb hisoblaydi.   Darhaqiqat,     jamoa inoqlik
bilan   kerakli   yo‘nalishda   ish   tutib,   ta’sir   ko‘rsatishning   o‘zini   oqlamagan
shakllarini   (burchakka   turg‘izib   qo‘yish,   urish,   qulog‘ini   cho‘zish)   qo‘llashga
harakat qilgan ayrim  hollarda ham  bo‘ladi. Barcha hollarda o‘qituvchining jamoa
ishiga   aralashishi   va   uni   kuzatish   xuquqi   saqlanib   qoladi,   shunday   bo‘lsa   ham,
jamoa   ta’sir   ko‘rsatishning   to‘g‘ri   shakllarini   tanlay   olishiga   erishish   kerak.
Jamoa orqali bolalar o‘zini ko‘zguda ko‘rgandek his qilishi muhimdir. Chunki ular
haqiqiy jamoadagina o‘zini-o‘zi anglaydi, kamchilik va yutuqlari, salbiy va ijobiy
sifatlarini farqlaydi, jamoadagi ideal kishilardan o‘rnak oladi, ularga o‘xshashlikka
harakat qiladi, o‘zini-o‘zi tarbiyalash imkoniga ega bo‘ladi. O‘z-o‘zini tarbiyalash
esa   insonning   axloqiy   sifatidir.   Unda   bolalar   o‘zini-o‘zi   qo‘lga   oladi,   salbiy
19 sifatlaridan   holi   bo‘lishga,   yaxshi   sifatlarni   o‘zida   shakllantirishga   harakat   qiladi.
Bu   esa   jamoaning   shaxs   shakllanishiga   ijobiy   ta’sir   etishidir.
Bolalarni   shaxs   sifatida   shakllanishida   bolalar   o‘rtasida   o‘tkaziladigan   tarbiyaviy
tadbirlar   katta   rol   o‘ynaydi.   Chunki   bolalar   o‘rtasida   o‘tkaziladigan,   ayniqsa
bog‘chalarda uyushtirilgan tadbirlar - jipslashgan bolalar jamoasini tashkil etishda
muhim   vositalardan   biridir.   Bolalarni   jamoa   qilib   jipslashtirish   uchun   dastavval
umumiy   maqsad   bo‘lishi   kerak,   hammaning   manfaatiga   to‘g‘ri   keladigan,   butun
guruh uchun umumiy ish bo‘lishi maqsadga muvofik. Keyin jamoa orasida ishlarni
aniq taqsim qilish va uni bajarilishini muntazam ravishda tekshirish lozim. Bunda
hamma   bir   kishi   ekanligi   sezilib   turishi   lozim.   Bu   maktab   jamoatchilik
topshirig‘ini   yaxshi  bajargan sinf , maktab sharafi  (hozirgi  kunda bunday tadbirlar
mahallalarda   ham   o‘tkazilishi   maqsadga   muvofiq),   bog‘cha   uchun   faxrlanish
nimaligini   tushunib   olish   imkonini   beradi.   Bog‘chalarda,   mahallalarda,   kechalar,
ertaliklar,   ekskursiyalar,   bayramlarni   birgalashib   o‘tkazish   bolalar   jamoasini
tuzishga va uni mustahkamlashga yordam beradi.
2.2. Rag‘batlantirish hamda jazolash metodlari haqida tushuncha
Rag batlantirish   metodlariʻ   –   o quvchilarning   harakatlarini   ijobiy   baholashni	ʻ
ko zda   tutadi.   Rag batlantirish   quvonch,   qoniqish,   qanoatlanish   kechinmalarini	
ʻ ʻ
paydo   qiladi,   tetiklik   va   g ayrat   bag ishlaydi,   o z   kuchiga   ishonchni	
ʻ ʻ ʻ
mustahkamlaydi, ijobiy xatti-harakatlarni rag batlantiradi, o z faoliyati va xulqiga	
ʻ ʻ
mas’uliyatini   oshiradi.   Rag batlantirish   metodlari   xilma-xil   bo lib,   ular   tarkibiga	
ʻ ʻ
ma’qullash, ko ngil ko tarish, dalda berish, ishonch bildirish, qayd qilish, og zaki	
ʻ ʻ ʻ
va yozma tashakkur bildirish, mukofatlash va boshqalar kiradi.
Rag batlantirish pedagogik talablarni hisobga olgan holda qo llanilishi lozim.	
ʻ ʻ
Har  qanday  rag batlantirish  o quvchining  jamoa  oldidagi   chinakkam   xizmatlariga	
ʻ ʻ
muvofiq   bo lishi   lozim.   Rag batlantirish   vaqtida   o quvchining   alohida	
ʻ ʻ ʻ
xususiyatlarini,   jamoada   tutgan   o rnini   hisobga   olish   va   u   ketma-ket   bo lmasligi	
ʻ ʻ
kerak.   Haddan   oshirib   maqtash   jamoaga   nisbatan   taqqoslash   talabchanlikni
bo shashtirib   yuborish,   bular   o quvchida   man-manlik,   xudbinlik   sifatlarining	
ʻ ʻ
20 yuzaga   kelishiga   sabab   bo ladi.   Rag batni   tashkil   etishda   o quvchiningʻ ʻ ʻ
muvaffaqiyati   bilan   birga   uning   jamoadagi   o rni,   axloqiy   qiyofasi,   shuningdek,	
ʻ
mehnatga,   jamoa   topshiriqlariga,   jamoaning   o ziga   munosabati   borasidagi   jamoa
ʻ
fikrini inobatga olish ham talab etiladi.
Jazo   berish   metodlari   –   bu   o quvchilarning   xatti-harakati   va   faoliyatiga	
ʻ
salbiy   baho   berishdir.   Jazo   berish   axloq   me’yorlariga   qarama-qarshi   faoliyat   va
xatti-harakatlarni   muhokama   etishni   ifodalaydi.   Jazo   berish   noma’qul   xatti-
harakatlarning   oldini   olish,   axloqni   tuzatishi,   jamoa   oldida   uyalishi,   o zini	
ʻ
gunohkor deb bilish hissini uyg otishi mumkin. Jamoa tomonidan yoki uni qo llab-	
ʻ ʻ
quvvatlashi   asosida   jazo   berish   metodlari   ham   hilma-xil   bo lib,   ular   jumlasiga	
ʻ
tanbeh   berish,   koyish,   uyaltirish,   qizartirish   xatti-harakatlarni   jamoa   o rtasida	
ʻ
muhokama qilish, muayyan faoliyatidan chetlatish va boshqalar kiradi.
Jazo   berish   ham   pedagogik   talablarga   amal   qilish   zarur.   Berilayotgan   jazo
maqsadga   muvofiq   bo lib,   o quvchilarning   aybiga,   salbiy   xatti-harakatiga   qarab	
ʻ ʻ
berilishi   lozim.   Jazo   berish   chog ida   salbiy   xatti-harakatning   sabablari   uning	
ʻ
jamoaga   yetkazadigan   zarari,   o quvchining   shaxsiy   xususiyatlarini   inobatga   olish	
ʻ
lozim.
Jazo berish o quvchining manfaatlaridan kelib chiqmasligi yoki uning uchun	
ʻ
xizmat   qilmasligi   lozim.   Jazo   jamoa   tomonidan   ham   berilishi   mumkin.   Barcha
hollarda ham o quvchini jismoniy va ruhiy azobga solmasligi, uni tahqirlanmasligi,	
ʻ
sha’nini yerga urmasligi, huquqini paymol etmasligi kerak.
Tarbiya   metodlari   sharoitni,   vaqtni,   shuningdek,   o zaro   bir-biriga   ta’sirini	
ʻ
hisobga   olgan   holda   qo llash   maqsadga   muvofiq   tarbiya   metodlari,   tarbiya	
ʻ
vositalari bilan juda yaqin aloqada hatto, bir-biriga singib ketgan bo lsada, ular bir-	
ʻ
biridan   farq   qiladi.     Tarbiya   vositalariga   tarbiyaning   maqsadga   muvofiq   tashkil
qilingan faoliyat turiga kiradi.
O yin,   o quv   mehnati,   sport   va   boshqa   faoliyat   turlari   shunday   vositalar	
ʻ ʻ
hisoblanadi.   Bundan   tashqari   tarbiya   jarayonida   turli   predmetlar,   moddiy   va
ma’naviy   madaniyat   namunalari,   axborot   hamda   texnik   vositalardan   ham   tarbiya
vositasi   sifatida   foydalaniladi.   Chunonchi,   ko rgazmali,   o quv   qurollari   badiiy-	
ʻ ʻ
21 ilmiy   adabiyotlar,   san’at   asarlari,   radio,   televideniye,   kompyuter,   magnitofon,
slaydo, shuningdek, kishilar ham tarbiya vositasi bo lib xizmat qilishi mumkin.ʻ
Tarbiya   vositalaridan   foydalanish   doimo   unga   muvofiq   keluvchi   tarbiya
metodlaridan   foydalanishni   taqozo   etadi,   chunki   ular   yordamida   ong,   his-tuyg u,	
ʻ
xulq-atvor   tarkib   toptiriladi.   O quvchining   turli   ko rinishdagi   faoliyati	
ʻ ʻ
uyushtiriladi.
Bugungi   kunda   tarbiya   jarayonida   axborot   va   texnika   vositalaridan
foydalanishga alohida diqqat-e’tibor qaratilmoqda. Ulardan maqsadga muvofiq va
samarali foydalanish o quvchilarning ma’naviy kamol topishiga olib keladi.	
ʻ
Yuqorida   bildirilgan   mulohazalarga   tayangan   holda   mavzu   yuzasidan
quyidagi xulosalarga kelish mumkin.
1.   Tarbiya   jarayonining   asosini,   ijtimoiy   hayotining   obyektiv   talablarini,
shaxsning   ijtimoiy   mohiyatini   hamda   tabiatini   aks   ettiruvchi   qonuniyatlar   tashkil
etgani   bois   tarbiya   jarayonini   ilmiy   asoslangan   tarzda   olib   borish   uning
qonuniyatlarni chuqur o rganishni talab etadi.
ʻ
2. Tarbiya jarayonining muvaffaqiyati uni tashkil etishda qanday tamoyillarga
ko ra   ish   ko rilayotganligiga   ham   bog liq.   Tarbiya   tamoyillari   yosh   avlodni	
ʻ ʻ ʻ
tarbiyalash maqsadidan kelib chiqqan va komil insonni tarbiyalashning mazmuni,
metodlari   va   yo nalishiga   qo yiladigan   eng   muhim   talablarni   belgilab   beruvchi	
ʻ ʻ
asosiy g oya va qoidalar yig indisidir.	
ʻ ʻ
3.   Tarbiya   jarayonini   tashkil   etishda   o qituvchi   tomonidan   qo llaniladigan	
ʻ ʻ
metodlar   ham   muhim   ahamiyatga   ega   bo lib,   ular   ijtimoiy   jamiyat   tomonidan	
ʻ
ta’lim muassasalari oldiga qo yilgan yosh avlodni har tomonlama barkamol, erkin,	
ʻ
ijodkor,   mustaqil   fikr   egasi   etib   tarbiyalash   vazifalari   bilan   belgilanadi.   Tarbiya
metodlari   o zaro   o hshash   jihatlariga   ko ra   uch   guruhga   bo linadi.   Tarbiya	
ʻ ʻ ʻ ʻ
jarayonida   qo llaniladigan   tarbiya   vositalari   metodlari   ahamiyatini   kuchaytirishga
ʻ
xizmat qiladi.
  Rag‘batlantirish   va   jazolash   metodlariga   nisbatan   qo‘yiladigan
pedagogik   talablar. Rag‘batlantirishning   ko‘plab   usullari   mavjud   bo‘lib,
shulardan,   mahqullash,   maqtash,   ishonch   bildirish,   qayd   etish,   buyruq   yo‘li   bilan
22 minnatdorchilik   bildirish,   ko‘pchilik   oldida   mukofotlash,   rasmga   tushish   va
boshqalarni keltirish mumkin.
SHuningdek,   xalqimiz   pedagogik   tajribasida   yana   hali   nazariy   asoslashni
taqozo   etadigan   juda   ko‘plab   rag‘batlantirish   usullari   mavjudki,   ularni   aniqlab,
tarbiya tizimida unumli foydalanish imkoniyatlarini ochib berishni talab etiladi.
Pedagogika  nazariyasi   va  amaliyotida  jazolash   metodiga  nisbatan  qarashlar
bir-biriga   zid.   Qadimdan   ota-bobolarimiz   bu   metodning   samarasi   kam   ekanligini
aytib kelganlar. Lekin, shu bilan birga, jazolash shunday tarbiya metodiki, u bolani
ijtimoiy   mehyor   va   qoidalarga,   odob   va   axloqqa   zid   mahlum   salbiy   xatti-
harakatlardan   qaytarish,   uning   xulqini   o‘zgartirish   usuli   sifatida   qo‘llanilib
kelinadi.
Jazolash   bola   xulqiga   o‘zgarishlar   kiritadi,   uning   qaerda   va   nimada   xato
qilganligini   anglab   yetishiga,   o‘zidan   qoniqmaslik,   uyat   hissining   shakllanishiga
yordam beradi.
Jazo   bolaga   ma’naviy,   ruhiy,   axloqiy   yoki   jismoniy   jihatdan   ziyon
yetkazmasligi   zarur.   SHuningdek,   shaxsni   kamsitish,   ko‘pchilikdan   yotsirash,
qochish   kabi   sifatlarning,   egoistik   qarashlarning   yuzaga   kelishiga   olib   kelmasligi
kerak.
Har qanday jazo u yoki bu harakatlarni keltirib chiqaruvchi sabablarni tahlil
qilish, isbotlashdan iborat. Tasodifan yoki o‘ylab qilingan harakatlarni bir-biridan
ajrata bilish, ushbu kamchilikni keltirib chiqaruvchi motivlarni tez ilg‘ab olish va
baho berish tarbiyachidan pedagogik sezgirlik va mahorat talab qiladi.
Hech qachon taxminan, bilmay yoki ataylab jazolamaslik zarur.
Rag‘batlantirish   va   jazolash   metodlaridan   foydalanishga   nisbatan   qo‘yilgan
pedagogik talablar:
1.   Rag‘batlantirish     va     jazolash     biron-bir   tarbiya
maqsadini   mustaqil   hal   etib   bermaydi,   balki   ushbu   metodlar   asosiy   metodlar
guruhining ta’sir kuchini oshirishga yordam bermog‘i lozim.
2.   Ushbu   metodlar   guruhi   faqat   tarbiyaviy   ahamiyat   kasb
etmog‘i kerak.
23 3.   Ushbu   metod   guruhi   sodir   bo‘lgan   holatni,   motivlarni   keltirib   chiqargan
sabablarni,   yosh   va   o‘ziga   xos   xususiyatlarni,   shaxs   obro‘sini   hisobga   olmog‘i
lozim.
Ushbu   metod   guruhining   kuchi   uni   qo‘llayotgan   tarbiyachi   yoki   shaxsning
jamoa yoki o‘sha guruhdagi obro‘siga bog‘liq.
Doim   bitta   shaxsni   rag‘batlantirish   yoki   jazolash   metodning   ta’sir   kuchini
yo‘qotadi.
Ushbu   metodlar   guruhi   shaxsni   hurmat   qilish,   undagi   eng   yaxshi   insoniy
sifatlarga tayanish asosida qo‘llanilsa, maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Jazolashning   ko‘rinishlari:   ogohlantirish,   xayfsan   ehlon   qilish,   muomalani
o‘zgartirish,   turg‘izib   qo‘yish,   uyaltirish,   darsdan   chiqarib   yuborish,   maktabdan
haydash va boshqalar.
  Tarbiya   jarayonida   rag‘batlantirish   metodlarining   qo‘llanilishi .
Rag batlantirish pedagogik talablarni hisobga olgan holda qo llanilishi lozim. Harʻ ʻ
qanday   rag batlantirish   o quvchining   jamoa   oldidagi   chinakkam   xizmatlariga	
ʻ ʻ
muvofiq   bo lishi   lozim.   Rag batlantirish   vaqtida   o quvchining   alohida
ʻ ʻ ʻ
xususiyatlarini,   jamoada   tutgan   o rnini   hisobga   olish   va   u   ketma-ket   bo lmasligi	
ʻ ʻ
kerak.   Haddan   oshirib   maqtash   jamoaga   nisbatan   taqqoslash   talabchanlikni
bo shashtirib   yuborish,   bular   o quvchida   man-manlik,   xudbinlik   sifatlarining	
ʻ ʻ
yuzaga   kelishiga   sabab   bo ladi.   Rag batni   tashkil   etishda   o quvchining	
ʻ ʻ ʻ
muvaffaqiyati   bilan   birga   uning   jamoadagi   o rni,   axloqiy   qiyofasi,   shuningdek,	
ʻ
mehnatga,   jamoa   topshiriqlariga,   jamoaning   o ziga   munosabati   borasidagi   jamoa
ʻ
fikrini   inobatga   olish   ham   talab   etiladi.   Ta’lim   jarayonida   rag‘batlantirish   orqali
o‘quvchilarning   intelektual   salohiyatini   rivojlantirish   esa   ta’lim   sifatining
oshishiga xizmat qiladi. Buning uchun turli xil metodlardan foydalanish maqsadga
muvofiqdir.   “Rag‘bat”   tushunchasini   ta’limga   tadbiq   etish   ta’lim   sifatini
takomillashtirishi   bilan   bir   qatorda   o‘quvchilarda   ta’lim   materiallarini
o‘zlashtirishga qiziqishini orttirish, mustaqil ta’lim olish qobiliyatini rivojlantirish
hamda ular o‘rtasida sog‘lom raqobatni yuzaga keltirish uchun xizmat qiladi. 
24 Rag‘batlantirish   natijasida   o‘quvchilar   kichik   doirada   o‘zini   yetuk   shaxs
sifatida   tanishi,   o‘z   tengdoshlari   orasida   liderlik   xuxusiyatlarini   xis   qilishi   va
yanada yuqori natijalarga erishish motivatsiyasi namoyon bo‘ladi. Ayniqsa, kichik
yoshdagi boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yosh xususiyatlarini inobatga oladigan
bo‘lsak,   sodda   va   aniq   rag‘batlantirish   usullarini   qo‘llash   maqsadga   muvofiq.
Ushbu   rag‘batlantirishlarni   yakka   tartibda,   jamoaviy   tartibda,   bir   soatlik   darsga,
hafta   davomidagi   darslarni   o‘zlashtirish   natijasiga   ,   chorak   yoki   yil   yakunidagi
bilim,   ko‘nikmalariga   qarab   qo‘llash   mumkin.   Quyida   o‘quvchilarni
rag‘batlantirishning   interfaol,   zamonaviy   usullarini   qo‘llash   hamda   ularning
ta’limiy-tarbiyaviy   ahamiyatini   ko‘rsatib   o‘tamiz.   Pul   birliklari   orqali
rag‘batlantirish. Bu turdagi rag‘batlantirishni har bir sinfga turli usullarda qo‘llash
mumkin.   1-sinflar   uchun   100   so‘mlik,   500   so‘mlik   hamda   1000   so‘mlik   pul
birliklarining kichik kartochkalardagi ko‘rinishlaridan foydalanish mumkin. Bunda
o‘qituvchi   o‘quvchining   har   bir   olgan   5  bahosi   uchun   100  so‘mdan   berib  boradi,
100   so‘mliklar   5ta   bo‘lganda   bu   pullar   500so‘mlik   pullarga   almashtiriladi,   500
so‘mlik   pullar   ikkita   bo‘lganda   bu   pullar   1000   so‘mlik   pullarga   almashtiriladi.
O‘qituvchi   tomonidan   ma’lum   bir   miqdor   belgilanadi   va   qaysi   o‘quvchining
katmonidagi pullar o‘sha miqdorga yetib borsa, o‘sha o‘quvchiga mukofot beriladi.
O‘quvchilar   o‘zlarining   jamg‘armasini   tezroq   o‘sha   miqdorga   yetib   borishiga
intiladi.Bu   orqali   o‘quvchilar   5   ta   yuz   500   ga   ,   2ta   500   esa   1000   so‘mga   teng
bo‘lishini   bilib   oladi.   O‘quvchilarning   og‘zaki   hisoblash   malakalari   ortib   boradi
shu bilan bir qatorda ularni bozor iqtisodiyoti haqidagi bilimlari shakllantiriladi. 2-
3-sinflar   uchun   esa   1000   so‘mlik,   5000   so‘mlik   va   10000   so‘mlik   pullardan,   4-
sinflar   uchun   esa   5000   so‘mlik,   10000   so‘mlik,   50000   so‘mlik   hamda
100000so‘mlik   pullardan   foydalanish   mumkin.   Bunda   ham   o‘quvchilar   har   bir
olgan   5   baholari   va   yutuqlari   uchun   eng   kichikik   pul   birliklaridan   boshlab
rag‘batlantiriladi. 
Pullar  miqdori  ko‘payib borgani  sayin o‘quvchilar  ularni  butunlab boradi  va
o‘z jamg‘armasini  ko‘paytirishni  yo‘lga qo‘yadi. Jamg‘armasi  o‘qituvchi qo‘ygan
miqdorga   yetib   kelgan   o‘quvchilarni   “Maqtov   yorlig‘i”,   “Sertifikat”   yoki
25 “Diplom”   lar   bilan   taqdirlash   mumkin.   O‘qituvchi   pul   miqdorini   bir   hafta,   bir
chorak   va   bir   yil   uchun   turlicha   belgilashi   mumkin.   Bu   usul   orqali   o‘quvchilarni
tartib intizomga ham o‘rgatish mumkin. Chunki uy vazifani bajarmagan, darslarga
o‘z   vaqtida   tayyorlanmagan,   darsga   kech   qolgan,   odob   doirasidan   chiqqan
o‘quvchilarning   jamg‘armasidan   jazo   sifatida   ma’lum   bir   miqdordagi   pul   olib
qo‘yiladi. Natijada o‘quvchilar odobli, tartibli bo‘lish bilan bir qatrda o‘z mehnati
orqali to‘plagan pullarini kamayishiga ham yo‘l qo‘ymaydi. Ta’lim jarayonida har
qanday   metod   ma’lum   bir   maqsadga   yo‘naltirilishi   va   buning   natijasi   esa   bilim
samaradorligining   oshishiga   xizmat   qilishi   lozim   Shu   jumladan   o‘quvchilarni
shunchaki   rag‘batlantirishdan   farqli   o‘laroq   interfaol   usullarda   rag‘batlantirish
ularning intelektual, ijodiy va ma’naviy bilimlarini boyitishga xizmat qilishi lozim.
Ta’lim berish jarayonida rag‘batlantirish va tanbeh berish usullarining o‘ziga
xos xususiyatlari.   O‘quv faoliyatini rag‘batlantirish deb kishining aktiv faoliyatga
bo‘lgan   tashqi   mayliga   aytiladi.   Shu   boisdan   rag‘batlantirish   –   o‘qituvchi
faoliyatining muhim omili hisoblanadi. Ammo rag‘batlantirish kishining faoliyatga
bo‘lgan   ichki   mayliga   ta’sir   qilgandagina   real   maqsad   sari   undaydigan   kuchga
aylanadi.
Shu   bilan   birga   yana   bunday   ichki   undash   faqat   tashqi   rag‘batlantirishlar
ta’siridagina emas, balki o‘quvchilarning o‘z-o‘zining ta’sirida ham, uning oldingi
tajribasi, ehtiyojlari va hokazolar ta’sirida yuzaga keladi.
O‘qishga   qiziqishni   rag‘batlantirish   turlaridan   biri   –   o‘qishda   ma’lum
qiyinchilik   sezayotgan   o‘quvchilarga   muvaffaqiyatli   vaziyatlarni   yaratishdir.
Rag‘batlantirish o‘quvchitalabaning ko‘nglini ko‘taradi, unga quvonch keltiradi va
uni   yanada   yaxshiroq   o‘qishga   undaydi.   Rag‘batlantirish   yo‘llari   bu   yaxshi   baho
qo‘yish,   maxsus   tanlangan   topshiriqlar   berish,   fotosuratlarini   maxsus
rag‘batlantirish   oynalariga   ilish   kabilardir.   Muvaffaqiyatga   erishish   vaziyatini
o‘quvchining oraliq harakatlarini rag‘batlantirish, ya’ni uni yangi zo‘r berishlarga
maxsus   undash   yo‘li   bilan   ham   tashkil   qilish   mumkin.   Muvaffaqiyat   vaziyatlarni
yaratishda   u   yoki   bu   topshiriqlarni   bajarish   jarayonida   qulay   ma’naviy-ruhiy
muhitni ta’minlash muhim o‘rin egallaydi.
26 Rag‘batlantirish   va   tanbeh   berish   usullari   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   egadir.
Masalan,   baho   bilan   rag‘batlantirish,   maxsus   tanlangan   topshiriqlar   berish   yo‘li
bilan o‘qishdagi muvaffaqiyat vaziyatini yaratish, imtiyozli stipendiyalar tayinlash,
tajriba   va   laboratoriya   ishlarini   tayyorlashda   qatnashish.ekranlarni   jihozlashlari
orqali   rag‘batlantirish;   bilimlarni   jamoatchilik   tomonidan   ko‘rish   yakunlariga
qarab rag‘batlantirish va hokazolar.
O‘qishga   doir   tanbehlar:   dars   paytidagi   og‘zaki   tanbeh   berishlar,   bahosini
pasaytirib
qo‘yish, ish daftariga yozishlar, xatolarni ko‘rsatish, koyish va boshqa usullar
orqali   qo‘llaniladi.   Koyish   hamda   jazolashning   boshqa   turlarini   qo‘llash   o‘qitish
usulida istisno hol, chunki bu usul eng so‘nggi ilojsiz chora hisoblanadi.
Maktabda, Shuningdek barcha ta’lim muassasalarida o‘quvchitalabalarga tan
jazosi berish, o‘zlashtiraolmagani uchun uni haqorat qilish, shaxsiga tegish, yomon
iboralar bilan so‘kish aslo mumkin emas. Pedagogik faoliyatda bu kabi usullardan
foydalanish nojoiz sanaladi.
Usulni tanlab, o‘qituvchi o‘ziga savol berishni boshlaydi:
→   Usulni   qo‘llashdan   so‘ng   natijalar   qaysi   sohalarda:   Bilimlar   sohasidami?
Ko‘nikmalardami? Malakalardami? Yoki ko‘rsatmada    ko‘p bo‘ladi.
→   Keyingi   savol   ta’lim   berishning   bajariladagan   ishlar   tartibiga   taalluqli:
“Talabalarning faolligi (tashabbus)   qanday bo‘lishi kerak?”
Ta’lim usullarining natijaviyligini qaysi mezonlar aniqlaydi?
Yaxshi yoki yomon usullar mavjud emas. Usulning natijaviyligini bajarilgan
yoki bajarilmagan vazifa bo‘yicha xulosa chiqarish mumkin.
Ta’lim jarayonida o‘quvchilarni rag‘batlantirish    Qanday qilib, keng tarqalgan
usullar,   jumladan   aqliy   hujum   yoki   guruhli   munozarani   natijaviyligini   o‘quv
mashg‘ulotida echiladigan topshiriqlar bilan bog‘liqsiz, yoki aniq amaliy vaziyatni    
tahlil   qilish     va   echish   (keys-stadi)   usulini   natijaviyligini,     ushbu   usul
qo‘llanilayotgan   o‘quv   mashg‘ulotining   maqsad   va   vazifalaridan   uzilishda
oldindan baholash mumkin.
27 Tajribalarning   ko‘rsatishicha,   usulning   asosiy   natijaviylik
mezonlari   quyidagilar:
1. belgilangan   vazifalarni   hal   etish   uchun   uni   qo‘llashning   mosligi   va
iqtisodiyligi;uni qo‘llashda soddallik va osonlik;
2. nafaqat   eng   yaxshi   natijalarni   ta’minlashi,   balki   ularga   erishishning
yuqori ishonchliligini ta’minlay olishi.
Eng   ko‘p   tarqalgan   va   xususiyatga   ega   bo‘lgan   ta’lim   usullari
quyidagilar   hisoblanadi:
1. suhbat
2. bahs
3. o ‘ yin
4. kеys-stadi
5. loyihalar usuli
6. muammoli usul
7. aqliy hujum va boshqalar hisoblanadi.
28 XULOSA
O‘quvchilarni   tarbiyalashda   rag‘batlantirishning   o‘rni   katta.   Rag‘batlantirish
o‘quvchining  ruhini, kayfiyatini ko‘taradi,  ularni tetiklantiradi, g‘ayratiga  g‘ayrat
qo‘shadi,   o‘z   kuchiga  ishonchini   orttiradi.   Maktab   tajribasida   rag‘batlantirishning
turli   shakllari     qo‘llaniladi:     ma’qullash,   ko‘ngilni   ko‘tarish,     ishonch     bildirish,
maqtash,   yozma   tashakkur,   mukofotlash.   Bundan   tashqari   jamoat   tashkilotlari
faoliyatida   rag‘batlantirish   shakllari   mavjud,   Ma’qullash:     boshni     qimirlatib
ma’qullash   yuv   va   qo‘l   harakatlari   bilan   "balli", "barakallo", "rahmat", "juda
soz" kabi so‘zlar orqali. Ko‘ngilni ko‘tarish, dalda berish ba’zan o‘qishda va ishda
muvaffaqiyatsizlikka   uchragan   paytda   o‘quvchilar   ko‘nglini   ko‘tarish   va   dalda
berish kerak bo‘ladi. Ishonch  bildirish.  O‘quvchi  kuchi  yetadigan  biror  vazifani
topshirish.   Masalan, nazorat ishini yig‘ishtirish va h.k. Qayd   etish.   O‘quvchilar
xulqining     yaxshilanib     borayotganligini     qayd     etish.   Devoriy   gazeta,   maktab
uzelida va h.k. Maqtash. Kishini maqtash juda foydali deydi M.Gorkiy, -chunki bu
narsa uning o‘ziga  bo‘lgan  hurmatini  oshiradi,  o‘z  kuchiga  ishonchni  orttiradi.
Sinf     yig‘ilishi,   hurmat     daftariga,     maktab     hurmat     taxtasiga   yozish,     rasmini
qo‘yish     shakllari     ham   mavjud.   Mukofotlash.   Yoshma   tashakkur   va
minnatdorchilik xatlari.
Xulosa   o‘rnida   shuni   aytish   mumkinki,   rag‘batlantirish   o‘rtacha   darajada
qo‘llanilishi   kerak,   shunda   u   foydali   bo‘ladi   va   o‘quvchilarning   harakatlari   va
harakatlari   yo‘naltirilgan   yagona   maqsadga   aylanmaydi.   Rag‘batlantirish   adolatli
bo‘lishi  va  har  bir  o‘quvchiga teng  sharoitlarda, ma’lum  bir  shaxsning   individual
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   ifodalanishi   kerak.   Ya’ni,   har   birining   yutuq
darajasini   o‘z   imkoniyatlari   va   qobiliyatlari   bilan   bog‘lash   kerak.   Har   qanday
o‘quvchining   xatti-harakatlari   yoki   yutuqlarini   rag‘batlantirishga   loyiqligini   hal
qilishda jamoaning fikrini hisobga olish yaxshi shakl hisoblanadi. Bu ushbu usulni
qo‘llashda   eng   katta   ob'ektivlik   va   adolatni   ta’minlaydi,   shuningdek,   bolalarni
o‘rtoqlarining   faoliyatini   tahlil   qilish   va   baholashga   o‘rgatadi.Hozirgi   vaqtda
faoliyat   va   xulq-atvorni   rag‘batlantirish   usullari   deganda   o‘quvchilarning   xatti-
29 harakatlarini   yaxshilashga   va   ularning   ijobiy   xulq-atvor   motivatsiyasini
rivojlantirishga   qaratilgan   shaxsning   motivatsion   maydoniga   ta’sir   qilish   usullari
tushuniladi.   Inson   faoliyati   strukturasining   turli   xil   tadqiqotlari   har   doim
motivatsion   komponentga   bo‘lgan   ehtiyojni   ta’kidlaydi.   Har   qanday   faoliyat,   shu
bilan   birga,   insonni   faol,   to‘liq   fidoyilik   bilan   harakat   qilishga,   muqarrar
qiyinchiliklarni,   noqulay   sharoitlarni   va   boshqa   vaziyatlarni   yengib   o‘tishga,
ko‘zlangan   maqsad   sari   astoydil  harakat  qilishga   undasa,  yanada   samarali  davom
etadi   va   sifatli   natijalar   beradi.   Bularning   barchasi   bevosita   o‘quv   faoliyati   bilan
bog‘liq   bo‘lib,   agar   o‘quvchilar   bilim   olishga   ijobiy   munosabatda   bo‘lsa,   ularda
kognitiv qiziqish bo‘lsa, bilim, ko‘nikma va malakalarni egallash zarurati tug‘ilsa,
muvaffaqiyatga  erishish  ularning burchiga aylanadi  va  mas'uliyat  hissi  shakllanib
boradi. Agar   o‘quvchida   harakat   qilish   va   qiyinchiliklarni   engish   istagini   keltirib
chiqaradigan kuchli va yorqin motivlar bo‘lsa, o‘qish yanada samaraliroq bo‘ladi.
Yaxlit   pedagogik   jarayonni   boshqarish   qayta   aloqasiz   mumkin   emas,   chunki
bunday   aloqa   o‘sha   jarayon   natijalari   tavsifini   ifodalaydi.   Ushbu   vazifani
bajarishda esa nazorat, o‘z-o‘zini nazorat va o‘z-o‘zini baholash metodlari yordam
beradi.
Tarbiya   jarayoni   samaradorligini   baholash   uchun   tarbiyalanuvchining
faoliyatini,   xulqini   o‘rganish   zarur,   chunki   insonni   uning   harakatlari,   bevosita
faoliyati orqali baholash mumkin.
30 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Mirziyoyev Sh. Milliy taraqqiyot yo‘limizni qat’iyat bilan davom ettirib, yangi 
bosqichga ko‘taramiz. - Toshkent: O‘zbekiston NMIU, 2017. - 592 b.
2. Xasanboyev, X. To‘raqulov va boshqalar “Pedagogika”. Oliy o‘quv yurtlari 
uchun darslik. -Toshkent:  “ Noshir ” , 2011.
3. E.G‘oziyev  “ Umumiy psixologiya ” . Psixologiya mutaxassisligi uchun darslik I -
kitob Toshkent –  “ Universitet ”  - 2002.
4. Qojaspirova G.M. Pedagogika: Seminar va o‘quv-uslubiy materiallar. - M. 
VLADOS - 2003 yil.
5. Markova A.K., Matis T.A., Orlov A.B. O‘rganish uchun motivatsiyani 
shakllantirish: o‘qituvchi uchun kitob. - M .: Ta’lim. 1990 yil.
6. Rapatsevich E.S. Zamonaviy lug‘at pedagogika bo‘yicha. - M .: Zamonaviy 
so‘z, 2001 yil.
7. Abdullaeva H. A., Bikbaeva N.U. va boshq. Boshlang‘ich ta’lim konstepstiyasi. 
Boshlang‘ich ta’lim. 1998. 6 –son, -12 –24 betlar.
8. Abdurahmanova N., Jumaev M., O‘rinboeva L. Boshlang‘ich sinflar uchun 
matematikadan didaktik materiallar. -T.:  “ Istiqlol ” , 2004, -65 bet.
9. Azizxo‘jaeva N.Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat.-T.:  “ O‘qituvchi ”  
2003. –23 –48 bet.
10. Abdieva D. Soros bilan hamkorlik –yutuqlar kaliti. Boshlang‘ich ta’lim. 2003. 
2-son, 17-22 bet.
11. Bo‘ronova Sh. Ona tili darslarida interfaol metodlardan foydalanish. Uzluksiz 
ta’lim. 2004. 3-son. -34-38 betlar.
Internet  tizimi
Arxiv.uz
Alto.uz
Google qidiruv tarmog‘i
31

O‘quvchilarni qo‘llab quvvatlashda rag‘batlantirish usullari

Купить
  • Похожие документы

  • Mikroorganizmlar va kasalliklar mavzusini o’qitishda sog’lom turmush tarzini targ’ib etish
  • Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda o‘quvchilarning insho yozish malakalarini takomillashtirish metodikasi
  • Axloqiy tarbiya jarayonida A.Avloniy merosidan foydalanish
  • Axloqiy tarbiyada Kaykovusning «Qobusnoma»asaridan foydalanish
  • Abdulla Avloniy asarlarida ta’lim tarbiya masalasining yoritilishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha