Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15900UZS
Размер 40.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 25 Ноябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Sherzod Sultonov

Дата регистрации 10 Июнь 2025

0 Продаж

O’quvchilarning analitik kompetensiyasi rivojlantirishda adabiy tahlillardan foydalanish usullari

Купить
Mavzu:    O’quvchilarning analitik kompetensiyasi rivojlantirishda adabiy
tahlillardan foydalanish usullari
KURS ISHI 
1.BOB. O’quvchilarning analitik kompetensiyasi rivojlantirish
1.1. O’quvchilarning analitik kompetensiyasi rivojlantirishning asosiy bosqichlari 
1.2. Analitik kompetensiyasini asosiy jihatlari va ustunliklari 
2.   BOB.   Analitik   kompetensiyasi   rivojlantirishda   adabiy   tahlillardan   foydalanish
usullari
2.1.   .   Analitik   kompetensiyasining   adabiy   tahlillarining   o’quvchilarga   va   foydasi
va o’rgatish usullari
2.2.   Analitik   kompetensiyasi   rivojlantirishda   adabiy   tahlillardan   foydalanish
usullari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyhotlar
Kirish
Kurs   ishining   maqsadi:   2021-2025   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasida
ijtimoiy sohani rivojlantirishning ustuvor yo’nalishida umumiy o’rta ta’lim sifatini
tubdan   oshirish,   talab   yuqori   bo’lgan   fanlarni   chuqurlashtirilgan   tarzda   o’rganish
vazifalari belgilib berilgan. Bu ta’lim jarayonini zarur axborotlar bilan ta’minlash, ularni   o’zlashtirib   borishning   maqbul   yechimlarini   topish   va   joriy   qilish
imkoniyatlarini  kengaytiradi[1]. Kompetensiyaviy yondashuvga asoslangan  ta’lim
o’quvchilarni   o’zlashtirilgan   axborotlarni   o’quv   va   hayotiy   faoliyat   turlarining
standart   va   nostandart   vaziyatlarida   qo’llay   olishga   tayyorlashi   bilan
harakterlanadi.   Maktab   ta’limini   zamonaviy   rivojlanish   talablariga   moslashtirish
fanlardan   elektron   ta’lim   resurslarini   takomillashtirish,   o’quvchilarning   elektron
manbalar   bilan   faol   muloqotini   ta’minlash,   mustaqil   ta’limini   amalga   oshirish   va
o’z-o’zini baholash, zaruriy ma’lumotni operativ izlab topish va yuzaga kelayotgan
muammolarni   hal   etishda   undan   foydalanish   kompetensiyalarini   shakllantirishni
nazarda   tutadi.   Shu   nuqtai   nazardan   ta’lim   sifati   ko’rsatkichlaridan   biri
kompetentlilik hisoblanadi. U faqatgina bilim va ko’nikmalar yig’indisi bo’libgina
qolmay, o’quvchilarning egallagan bilimlarini mobillashtirish va aniq vaziyatlarda
tajribada qo’llay olishi bilan tavsiflanadi. 
Kurs   ishining   vazifasi:   Kompetensiyaviy   yondashuvga   asoslangan   o’qitishning
asosiy   mohiyati   kasbga   yo’naltiruvchi   fanlardan   tashkil   qilingan   ta’lim-tarbiya
jarayonida  o’quvchilar  tomonidan egallangan  bilim,  ko’nikma  va malakalarni   o’z
shaxsiy   hayoti   davomida,   shuningdek,   kelgusi   kasbiy   va   ijtimoiy   faoliyatlarida
qo’llay olish kompetensiyalarini shakllantirishga yo’naltirish sanaladi. O’quvchilar
kelgusi   hayoti   davomida   shaxsiy,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   kasbiy   munosabatlarga
kirishishi,   jamiyatda   o’z   o’rnini   egallashi,   mazkur   jarayonda   duch   keladigan
muammolarning   yechimini   hal   etishi,   eng   muhimi   o’z   sohasi,   kasbi   bo’yicha
raqobatbardosh   bo’lishi   uchun   zaruriy   tayanch   kompetensiyalarga   ega   bo’lishi
lozim. 
Kurs ishining ahamiyati:   O’quvchilarda shakllantiriladigan kompetensiyalar uch
darajaga   ajratiladi:   tayanch   kompetensiyalar;   umumiy   (predmetli)
kompetensiyalar;   xususiy   kompetensiyalarO’quvchi   shaxsining   umumiy
rivojlanishiga zamin tayyorlaydigan kompetensiyalar tayanch kompetensiya, faqat
o’quv   fani   orqali   shakllantiriladigan   kompetensiyalar   xususiy   kompetensiyalar
deyiladi.   Ma’lumki,   umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   zimmasiga   ta’lim-tarbiya jarayoni   orqali   o’quvchilarda   tayanch   kompetensiyalar,   jumladan,   kommunikativ,
axborot   bilan   ishlay   olish,   shaxs   sifatida   o’z-o’zini   rivojlantirish,   ijtimoiy   faol
fuqarolik,   umummadaniy,   matematik   savodxonlik,   fan   va   texnika   yangiliklaridan
xabardor   bo’lish   hamda   foydalanish   kompetensiyalarini   shakllantirish   vazifasi
yuklatilgan.
Kurs   ishining   yaratilishi:   Kurs   ishi   2   bob   ,   4   bo’lim   ,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan tuzilgan
1.BOB. O’quvchilarning analitik kompetensiyasi rivojlantirish
1.1. O’quvchilarning analitik kompetensiyasi rivojlantirishning asosiy
bosqichlari
                        Zamonaviy   yondashuvlar   o’qitish   jarayonida   pedagogik   va   axborot
texnologiyalarini o’zaro integratsiyalash orqali o’quvchilarda tayanch va fanga oid
xususiy   kompetensiyalarni   shakllantirishni   nazarda   tutadi.   Dunyoning   yetakchi
ilmiy   markazlari   va   oliy   ta’lim   muassasalarida   kompetensiyaviy   yondashuvni
kasbiy   ta’lim,   umumta’lim   fanlari   standartlari   mazmuniga   kiritish   tamoyillari,
ularning   pedagogik   tizim   bo’g’inlaridagi   o’zgarishlarga   ta’siri,   psixologik   va
metodologik asoslari va xususiyatlari, mustaqil ravishda ta’lim natijalariga erishish
konsepsiyasi,   kompetensiyaviy   yondashuv   talqini,   shaxsni   rivojlantirishga
yo’naltirilgan, ijtimoiy va ma’lum bir sohadagi faoliyatga doir kompetensiyalarga
oid   ilmiy   tadqiqotlar   amalga   oshirilmoqda.   O’qituvchilarning   kompetentligini
oshirishning   o’quv-metodik   ta’minoti   sifatini   oshirishga   qaratilgan   ilmiy
yondashuvlar,   amaliy   mashg’ulotlarning   virtual   shakllarini   joriy   etish,   kasbga
yo’naltirilgan   fanlarni   o’qitishdagi   kompetensiyaviy   yondashuvlar,   fanlararo bog’liqlikni   aks   ettiruvchi   amaliy   mashg’ulotlar   asosida   o’qitish   ta’limning   sifati
va samaradorligini oshirishga xizmat qilmoqda[6]. O’zbekiston Respublikasi Xalq
ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasida - uzluksiz ta’lim tizimi
mazmunini sifat jihatidan yangilash, o’qitish metodikasini takomillashtirish, asosiy
fanlarni   chuqur   o’rganishga   e’tiborni   qaratish,   davlat   ta’lim   standartlarida   ko’zda
tutilgan kompetensiyalarga asoslangan  pedagogik faoliyatni  baholash mezonlarini
ishlab chiqish kabi vazifalar belgilangan[2]. Bu esa ushbu fanlar misolida o’qitish
metodikasini takomillashtirishga yo’naltirilgan ta’lim mazmuni va o’quvchilarning
kompetentligini   rivojlantirishdagi   zaruriy   tayanch   va   fanga   oid   kompetensiyalar
tarkibini   aniqlashtirish,   tayanch   va   fizika   faniga   oid   umumiy   kompetensiyaviy
yondashuvlar   asosida   o’quvchilarning   kompetentligini   rivojlantirish   modeli   va
metodlarini takomillashtirish zaruratini asoslaydi. 
                Kompetensiya so’ziga turlicha ta’riflar, yondashuvlar mavjud. Xususan,
«O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi»da   kompetensiya   so’zi   quyidagicha
izohlanadi: kompetensiya (lot. competo – erishyapman, munosibman, loyiqman) –
muayyan   davlat   organi   (mahalliy   o’zini   o’zi   boshqarish   organi)   yoki   mansabdor
shaxsning qonun, ustav yoki boshqa hujjat bilan belgilangan vakolatlari, huquq va
burchlari doirasi; u yo bu sohadagi bilimlar, tajriba. “Kompetensiya” atamasi keng
ma’noda   umumiy   masalalarni   hal   etishda   amaliy   tajribalar   asosida   bilim   va
malakalarni qo’llash, muvaffaqiyatli harakat qilish qobiliyatini bildiradi. Lotincha“
campetere”-muvofiq   bo’lmoq   so’zidan   kelib   chiqqan.   “Tashabbuskorlik”
kompetensiyasi. Aniqlash: harakatni boshlab berish va shaxsiy ijobiy jihatlari bilan
voqeaga samarali ta’sir ko’rsata olish. Doimo izlanishda bo’lish, yangi vazifalarni,
qo’shimcha   ishlarni   o’z   zimmasiga   olish.   Odatda   har   bir   lavozim   uchun   5-10   ta
asosiy   kasbiy   kompetensiya   belgilanadi.   Ular   bayon   etiladi.   Bunday   holatda
o’qituvchi   tomonidan   test   savollari   shakllantirilsa   maqsad   muvofiq   bo’ladi.
Berilayotgan   test   savollarining   har   biri   ma’lum   kompetensiyaga   moslashtiriladi.
Test   o’quvchining   ushbu   kompetensiyalarni   qanchalik   egallanganliklarini
ko’rsatadi.   Uning   natijalariga   ko’ra,   o’quvchining   kompetensiyani   egallash
darajalari aniqlanadi.                           Keng  ma’noda kompetensiya   masalaning,  shuningdek,  muayyan  bilim
sohasining mohiyatini muvafaqqiyatli hal eishda amaliy tajribaga asoslanib, bilim
va   ko’nikmalarni   qo’llay   olish   qobiliyatidir.   Ta’limda   kompetentlik   bilan
yondashuv o’quvchilarni turli ko’nikmalarni egallash, kelajakda ijtimoiy, kasbiy va
shaxsiy   hayotlarida   samarali   harakat   qilishga   yo’naltiradi.   Kompetensiya   –   bu
kutilgan   natijaga   olib   keluvchi   faoliyat   belgisidir.   U   bilim   mahsuli   bo’lib,
mutaxassis   tomonidan   uni   amaliyotda   qo’llay   olish   qobiliyatidir.
Kompetensiyaning bilimdan farqi shundaki, vazifani amaliy bajarmasdan turib, uni
aniklab ham, baxolab ham bo’lmaydi. 
                        Malaka  kompetentlikning  muhim   mezoni  bo’lib, u  turli   holatlarda,  shu
qatori   muammoli   vaziyatlarda   ham   bir   necha   bor   qo’llash   natijasida   namoyon
bo’ladi.   Amaliy   kompetentlik   -   bilim   mahsuli   bo’lib,   amaliyotda   qo’llay   bilish
qobiliyati.   SHuningdek,   kompetensiya,   bilimdan   farqli,   amaliy   faoliyatsiz
namoyan   bo’lmaydi   va   uni   baholay   olish   mumkin   emas.   Kasbiy   kompetentlik   –
kasbiy   faoliyatga   oid   masalalarni   hal   etishda   bilim   va   ko’nikmalarni   amaliy
tajribada   samarali   qo’llay   olish   qobiliyatidir."Tayanch   kompetensiya"   va
"malakalar   ustuvorligi"   atamalari,   asosan   ta'lim   va   ish   faoliyati   kontekstida
qo'llaniladi.   Ularning   har   biri   muayyan   vazifalarni   bajarish   yoki   maqsadlarga
erishish uchun zarur bo'lgan bilim, ko'nikma va qobiliyatlarni ifodalaydi. Tayanch
Kompetensiya   Tayanch   kompetensiya   —   bu   shaxsning   muayyan   vazifalarni
bajarish   uchun   zarur   bo'lgan   umumiy   qobiliyatlari   va   ko'nikmalarini   anglatadi.
Kasbni,   ishni   yaxshi   o zlashtirish   natijasida   orttirilgan   taj-riba,   ko nikmalar;ʻ ʻ
mahorat   malaka   atamasi   bilan   ataladi   Bu   ikki   tushuncha   yonma   yon   qo‘llanish
sababi   shundaki,   shaxs   muayyan   kompetentlikka   ega   bo‘lgandan   keyin   unda
malaka   shakllanib   boshlaydi.   Ya’ni   malaka   egasi   avvalo,   kompetentlikka   ega
bo‘lishi kerak. 
                            Tayanch   kompetensiyalar   o‘quvchilarning   turli   hayotiy   vaziyatlarda
muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishlari   uchun   zarur   bo‘lgan   asosiy   ko‘nikma   va
qobiliyatlar   yig‘indisidir.   Bu   kompetensiyalar   o‘quvchiga   nafaqat   o‘qituvchining taqdim etgan bilimini o‘zlashtirish, balki uni amalda qo‘llay olish imkonini beradi.
Uzluksiz   ta’limni   modernizasiyalash   orqali   o quv-tarbiya   jarayoni   sifati   vaʻ
samaradorligini   oshirishga   qaratilgan   Farmon   va   qarorlar   ana   shu   dolzarb
masalalarga   jiddiy   yondashishga   ko mak   beradi.   Ushbu   dolzarb   masalalarni	
ʻ
yechishda   soha   rahbarlari,   metodistlar   oldida   qator   vazifalar   turibdi.   Bular:
O quvtarbiya jarayonigao qitishning zamonaviy ilg or shakllarini, yangi pedagogik	
ʻ ʻ ʻ
va axborot texnologiyalarini, ma’naviy-ma’rifiy tarbiyalashning samarali shakllari
va   usullarini   joriy   etish;   o qitishning   mazmuni,   ta’lim-tarbiya   jarayoni,   dars	
ʻ
mashg ulotlarining   sifatli   tashkil   etilishini   ta’minlashda   o qituvchining   kasb	
ʻ ʻ
mahoratini   oshirish;   dars   jarayonida   ilg or   pedagogik   va   axborot-kommunikasiya	
ʻ
texnologiyalari   asosida   yaratilgan   metodik   qo llanmalar,   ularning   multimedia	
ʻ
ilovalaridan   samarali   foydalanish   hamda   har   bir   o quvchi   tomonidan	
ʻ
o zlashtirilishini   nazorat   qilib   borishga   oid   ilg or   tajribalarni   o rganish   hamda	
ʻ ʻ ʻ
targ ib   etish;   o qituvchilarning   kasbiy   kompetentligini,   bolalar   psixologiyasi,	
ʻ ʻ
hozirgi   zamon   ta’lim   pedagogikasi   va   bu   sohadagi   ilg or   tajribalar,   shaxsga	
ʻ
yo naltirilgan   ta’lim   konsepsiyasi   va   kompetensiyaviy   yondashuv   asoslarini	
ʻ
egallashlariga   erishish;   yangi   avlod   darsliklarining   mazmuni   kompetensiyaviy
yondashuvga asoslangan davlat ta’lim standarti va o quv dasturiga mos bo lishini	
ʻ ʻ
ta’minlash;   darsliklar   o quv   jarayonining   axborotli   modelga   aylanishiga,   o quv	
ʻ ʻ
materiallarining   o quvchilarni   muloqotga   undashiga   erishish   ishlarini	
ʻ
takomillashtirishdir. Kompetensiyalar ta’rifiga bir qancha yondashuvlar mavjud: -
Amerikancha   yondashuvda   kompetensiyalar   xodimlarning   xulq-atvori   namunasi
sifatida   ko‘rib   chiqiladi.   Agar   xodim   zarur   ko‘nikma   va   bilimlarga   ega   bo‘lsa,
yaxshi natijalarni namoyish etadi. - Yevropacha yondashuvda kompetensiyalar ish
vazifalari   va   kutilgan   ish   natijalarining   tavsifi,   ya’ni   qabul   qilingan   standartlarga
muvofiq   harakat   qilish   qobiliyati   sifatida   ko‘riladi[3].   Ya’ni   o‘quvchi
kompetentlikligi bu har bir faoliyat jarayonini togri bajarishi to‘g’ri bajarish uchun
pedagog   kompetentlik   va   kompetensiya   tushunchasini   bilishi,   har   tomonlama
rivojlanib,   kasbiy   o‘sishi   uchun   qaysi   yo‘nalishda   harakatlanishini   bilishi   kerak
ya’ni   o‘z-o‘zini   rivojlantira   olishi   kerak.   Davlatimiz   rahbari   Oliy   Majlis   hamda O‘zbekiston xalqiga yo‘llagan Murojaatnomasida ta’lim xizmatlari sifatini oshirish
hamda   jamiyatni   rivojlantirish   bo‘yicha   muhim   vazifalarni   belgilab   bergan.
Mamlakat   salohiyati   bilim   hamda   tafakkurda   ekanligiga   urg‘u   berib,   “ta’lim
sifatini   oshirish   –   Yangi   O‘zbekiston   taraqqiyotining   yakka-yu   yagona   to‘g‘ri
yo‘li”1   ekanligini   ta’kidlagan.   Mana   shunday   fikrlar   esa   o‘z   navbatida,
umumta’lim   maktablari   o‘qituvchilarining   oldida   naqadar   dolzarb   vazifalar
qo‘yilganidan   dalolat   beradi.   Ushbu   jarayonda   esa   pedagog   muntazam   o‘z   ustida
ishlab,   takomillashtirilgan   o‘qitish   texnologiyalaridan,   yangicha   o‘qitish
metodikalaridan   unumli   foydalangan   holda   o‘quvchilarda   zamonaviy   bilim   va
ko‘nikmalarni   shakllantirishi   zarurdir.   Dunyo   miqyosida   amalga   oshirilayotgan
raqamlashtirish   jarayonlariga   muvaffaqiyatli   moslashuvini   ta’minlash,   raqamli
iqtisodiyot   sharoitida   ko‘p   tarmoqli   axborotlarni   izlash,   qayta   ishlash,   tizimli   va
tanqidiy fikrlash, kreativ texnikalarni o‘zlashtirish ko‘nikmalarini rivojlantirish esa
eng   muhim   vazifalar   sirasiga   kiradi.   Ayniqsa,   o‘quvchilarda   kreativlikni
rivojlantirishning   pedagogik   shartsharoitlarini   takomillashtirish,   hamkorlikdagi
loyihaviy   faoliyat   orqali   ta’lim   olayotgan   yoshlarni,   shu   jumladan,   5-9-sinf
o‘quvchilarini  erkin  fikrlashga  o‘rgatish,  darslarni, xususan,  adabiyot   fanini   tahlil
qilish   orqali   kreativ   shaxsni   shakllantirishning   pedagogik   mexanizmlarini   ishlab
chiqish   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Kreativ   pedagogikaning   imkoniyatlarini
kengaytirib   borish   orqali   o‘quvchilarning   ijodiy-intellektual   salohiyatini
rivojlantirish  muhim   ahamiyat   kasb  etadi. Mamlakatimizda   maktab ta’limini  sifat
jihatdan   yangi   bosqichga   ko‘tarish,   o‘quvchilarda   sog‘lom,   kuchli   va   ta’sirchan
motivatsiyani   shakllantirish,   ularni   kasbiy   o‘sishini   mustaqil   rejalashtirishga
o‘rgatish,   zamonaviy   kasblarni   egallash   layoqatini   tarbiyalashga   katta   e’tibor
qaratish pedagogdan  ulkan  salohiyat, kuchli  bilim  hamda tinimsiz harakatni  talab
etadi.   Darhaqiqat,   elektron   xizmatlar,   virtual   olam,   internet   singari   inson
ijodkorligining   hayratlanarli   namunalariga   duch   kelishimiz   tabiiy   holatga   aylanib
ulgurdi.   Mana   shunday   ijodiy   tafakkurni   shakllantirish   ta’lim-tarbiya   jarayonidan
boshlanishini   esa   barchamiz   yaxshi   bilamiz.   Ta’limning   sifati   va   samaradorligini
oshirishda   o‘qitishning   zamonaviy   usullari,   shakl   hamda   vositalari,   o‘yin texnologiyalari,   muammoli   o‘qitishning   noan’anaviy   metodlari   ham   muhim   o‘rin
egallaydi.   Amerikalik   psixolog   P.Torrensning   fikricha,   “kreativlik   muammo   yoki
ilmiy   farazlarni   ilgari   surish,   farazni   tekshirish   va   o‘zgartirish,   qaror   natijalarini
shakllantirish asosida muammoni aniqlash, muammo yechimini topishda bilim va
amaliy   harakatlarning   o‘zaro   qarama-qarshiligiga   nisbatan   ta’sirchanlikni
ifodalaydi” 2 . Shu o‘rinda aytish lozimki, har bitta inson qaysidir ma’noda, kreativ
qobiliyat   bilan   dunyoga   keladi.   Ana   shuni   qaysi   yo‘lga   yo‘naltirish   hamda
rivojlantirish o‘qituvchi zimmasiga yuklatiladi. Demak, umumta’lim maktablarida
ta’limning   barcha   turlarida   5–9-sinf   o‘quvchilarining   kreativ   qobiliyatini
rivojlantirishga   e’tibor   qaratish   barkamol   avlodni   tarbiyalashning   tayanch   nuqtasi
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Kreativlik   tushunchasi   “create”   –   yaratish,   “creative”
yaratuvchi,   ijodkor,   ingliz   tilidan   tarjima   qilganda   ijod   ma’nosini   anglatadi.
Kreativlikni   ijodga   intilish,   hayotga   ijodiy   yondashish,   o‘ziga   doimiy   tanqidiy
nazar   bilan   qarash   hamda   tahlil   etish,   desak   ham   mubolag‘a   bo‘lmaydi.
Kreativlikning   zamirida   originallik,   noodatiylik   va   erkinlik   mujassamdir.
Shaxsning   kreativligi   uning   tafakkurida,   muloqotida,   histuyg‘ularida,   muayyan
faoliyat   turlarida   aks   etib   turadi.   Kreativlik   shaxsni   yaxlit   holda   yoki   uning
muayyan xususiyatlari, zehni o‘tkirligini ifoda etadi. Qolaversa, iqtidorning muhim
omili   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Kreativlik   o‘quvchining   o‘zidagi   mavjud
bilimning ko‘p qirrali bo‘lgani bilan baholanmaydi, balki yangi g‘oyalarga intilish,
hayotiy   muammolarni   yechishda   noodatiy   yondashish   qobiliyati,   kutilmagan
qarorlar   chiqara   olish   fazilatlarida   zohir   bo‘ladi.   “Didaktik   faoliyat   o‘qituvchi   va
o‘quvchilarning xatti-harakatlaridan iborat. Bunday faoliyat natijasida o‘quvchilar
bilim,   iqtidor   va   ko‘nikmalarga   ega   bo‘ladilar,   o‘z   dunyoqarashini,   shaxsiy
qadriyatlar tizimini shakllantiradilar. Bunday o‘zgarishlarni kuzatish, hisobga olish
pedagogik   tadqiqotlarning   asoslaridan   hisoblanadi.   Yuqoridagi   o‘zgarishlar,
o‘qituvchining   didaktik   faoliyati   ta’siridagi   va   o‘z   shaxsiy   xatti-harakatlari
ta’siridagi   o‘zgarishlar   orasidagi   qonuniyatlarni   ochishga,   ularni   tahlil   qilishga
imkon   beradi.   o‘quvchilar   va   o‘qituvchilarning   o‘quv   ishlari,   sharoitlari,
harakatlari,   ta’lim   mazmuni,   metod   va   vositalari   orasidagi   bog‘liqliklar   tabiat qonuniyatlari qanday obyektiv xarakterga ega bo‘lsa, shunday obyektiv xarakterga
egadir”3   .   Sinfda   kreativ   fikrlashni   bunday   o‘ziga   xos   tarzda   namoyon   etuvchi
omillar   bir-biriga   o‘zaro   chambarchas   bog‘langan   bo‘ladi.   Kreativ   fikrlashni
ijtimoiy   jihatdan   rag‘batlantiruvchi   omillar   umumiy   madaniy   tartiblar   yoki
qonuniyatlar   yordamida   o‘z-o‘zidan   shakllanadi,   Ta’lim   olish   jarayonida
o‘quvchilarning   kreativ   fikrlash   qobiliyatlarini   ragbatlantirilishi   ularning
yaratuvchanlik   qobiliyatlariga   bo‘lgan   ishonchini,   o‘zini   o‘zi   boshqarish
xususiyatlarida   va   faoliyatlarida   samaradorlikni   oshirishga   qaratilgan.   Bu   o‘z
navbatida,   o‘quvchilarning   individual   qobiliyatlarini   rivojlantiruvchi   omillar
tarzida   shakllanishi   hamda   mustahkamlanishiga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Fikr   tarbiyasiga
qaratilgan   ilmiy-amaliy   manbalar   eng   qadimgi   yozma   yodgorliklardan   bo‘lmish
“Avesto”da   ezgu   fikr,   ezgu   so‘z   va   ezgu   amal   ko‘rinishida   o‘z   ifodasini   topgan.
Sharqning   buyuk   allomalari   bo‘lmish   AlBuxoriy,   At-Termiziy,   Burxoniddin
Marg‘iloniy, Mahmud Qoshg‘ariy, Abu Nasr Farobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu
Ali   Ibn   Sino,   Sa’diy   Sheroziy,   Alisher   Navoiy,   Bobur,   Mahmudxo‘ja   Behbudiy,
Abdurauf Fitrat, Abdulla Avloniy kabi mutafakkirlarimizning ijodiy faoliyatida bu
borada   chuqur   fikr-mulohazalar   yuritilgan.   Ichki   ijodiy   samaradorlik   o‘quvchini
biror   vazifani   ijodkorona   amalga   oshirish   qobiliyatiga   ega   bo‘lishi   uchun   kerakli
ishonchga nisbatan aytiladi. 
1.2. Analitik kompetensiyasini asosiy jihatlari va ustunliklari
Maqsadga   yo‘nalganlik   va   kreativlik   borasida   o‘ziga   ishonch   bir-biri   bilan
chambarchas   boglangan   bo‘lib,   ayrim   tadqiqotchilar   insondagi   ichki   ijodiy
samaradorlikuning   qiyinchilikka   qaramasdan   harakat   qilishi,   nihoyat   oldiga
qo‘ygan   vazifani   to‘liq   bajarishini   aniqlashda   muhim   ahamiyatga   ega,   deb
hisoblaydi.   Insondagi   bunday   qat’iy   ishonch,   o‘z   navbatida,   insonda   mavjud
bo‘lgan   tirishqoqlik,   kayfiyat   va   bajarilishi   kerak   bo‘lgan   vazifaning   ijtimoiy holatiga bog‘liq ekanligini qayd etish o‘rinli bo‘ladi. Zamonaviy an’anaviy ta’lim
tizimi jiddiy qayta qurishni talab qiladi, chunki zamonaviy sharoitda informatsion
va   doimiy   xarakterini   taqqoslaydi,   shaxsiy   sharoitda   va   jamiyatni   shakllantiradi,
uslubiy, tizimli, ijodiy fikrlash bilan ijodiy shaxsiyat kerak. Bolani ijodkor shaxsga
aylantirish   pedagogik   jarayon   texnologiyasiga   bog’liq.   1   O’quvchilar   kelgusida
hayoti   davomida   shaxsiy,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   kasbiy   munosabatlarga   kirishishi,
jamiyatda o’z o’rnini egallashi, mazkur jarayonda duch keladigan muammolarning
echimini hal etishi, eng muhimi o’z sohasi, kasbi bo’yicha raqobatbardosh bo’lishi
uchun   zarur   bo’lgan   tayanch   kompetentsiyalarga   ega   bo’lishi   lozim.   Ma’lumki,
ta’lim-tarbiya   jarayoni   orqali   o’quvchilarda   tayanch   kompetentsiyalar,   jumladan,
kommunikativ,   axborot   bilan   ishlay   olish,   shaxs   sifatida   o’z-o’zini   rivojlantirish
kompetentsiyasi,   ijtimoiy   faol   fuqarolik   kompetentsiyasi,   umummadaniy
kompetentsiyalar, matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor
bo’lish hamda foydalanish kompetentsiyalarini tarkib toptirish vazifasi yuklatilgan.
Fikrlash   rivojlanish   jarayonlarini   faollashtirish   va   tezlashtirish   bo'yicha
moslashtirilgan   "Tezyutsion   davolash   muolajasi"   pedagogika   sohasida   keng
tarqaldi.   Bu   dunyoda   o'qitishning   yagona   tizimi   deyarli   emas.   Bu   ijodkorlik
usullari  bo'yicha bolalar  tomonidan o'zlashtirishning  maqbul  shakli  tizimi  bo'lgan
ijodiy  vazifalar   tizimidir,   chunki   Bolalarning  asosiy   faoliyatining   asosiy   turi   -   bu
o'yin,   keyin   barcha   ijodiy   vazifalar,   shuningdek,   muvaffaqiyatli   ijodkorlik   uchun
ish   olib   boradigan   ijodiy   shaxsning   sifatlari   haqida   umumlashtirilgan.   Taqdim
etilgan   materialni   ishda,   yosh   mutaxassislar   ham,   tajribaga   ega   bo'lish.2   Ta’lim-
tarbiya   jarayoniga   kompetentsiyali   yondashuv   o’qitish   maqsadlari¬ga   erishish
uchun   ta’lim   mazmunini   boyitish   o’quv   jarayonini   innovatsion   texnologiyalar
asosida   tashkil   etish   va   natijalarini   tahlil   etishga   imkon   beradigan   umumiy
printsiplar   yig’indisi   sanaladi.   Kompetentsiya   tarkib   toptirish   usullari   va   shaxs
hayotidagi   ahamiyatiga   ko’ra   darajalarga   ajratiladi.   O’quvchi   shaxsining   umumiy
rivojlanishiga   zamin   tayyorlaydigan   kompetentsiyalar   tayanch   kompetentsiya,
faqat   o’quv   fani   orqali   tarkib   toptiriladigan   kompetentsiyalar   xususiy
kompetentsiyalar   deyiladi.   Adabiyotlar   tahlili   o’quvchilarda   tarkib   toptiriladigan kompetentsiyalar uch darajaga ajratilishini ko’rsatdi: 1. Tayanch kompetentsiyalar
–o’quv   rejasidan   o’rin   olgan   barcha   o’quv   fanlari   mazmuni   va   o’qitish   jarayoni
orqali   tarkib   toptiriladigan   kompetentsiyalar   sanaladi.   2.   Umumiy   (predmetli)
kompetentsiyalar  - o’quv rejadan o’rin olgan ijtimoiygumanitar, tabiiy-matematik
va   amaliy   o’quv   fanlarni   o’qitishda   o’zaro   fanlararo   bog’lanishlarni   amalga
oshirish   orqali   tarkib   toptirila¬di¬gan   kompetentsiyalar   nazarda   tutiladi.   3.
Xususiy   kompetentsiyalar   –   ta’lim-tarbiya   jarayonida   DTS   bilan   me’yorlangan
bilim,   ko’nikma   va   malakalar   asosida   tarkib   toptiriladigan   kompetentsiyalar
hisoblanadi.   O’quvchining   kompetentsiyasi   –   o’quvchilar   egallagan   bilim,
ko’nikma   va   malakalarini   kundalik   hayotida   duch   keladigan   amaliy   va   nazariy
masalalarni   echishda   foydalanish   va   amaliyotda   qo’llay   olish   qobiliyatidir.
O’quvchilarda   yuqorida   qayd   etilgan   tayanch   kompetentsiyalarni   tarkib   toptirish
maqsadida o’quv fani mazmunini tahlil, etishi, o’qitishning barcha shakllari: dars,
darsdan   tashqari   ishlar,   ekskursiyalar   va   guruhdan   tashqari   mashg’ulotlarda   olib
boriladigan   ishlarni   tizim   va   bir-biriga   uzviy   ravishda   amalga   oshirishni
loyihalashi   lozimQuyida   fanlarni   o’qitishda   o’quvchilarda   tayanch
kompetentsiyalarni   tarkib   toptirish   imkoniyatlari   yuzasidan   fikr   yuritiladi.
O’qituvchilar   kommunikativ   kompetentsiyani   tarkib   toptirishni   nazarda   tutgan
holda   barcha   darslarda   o’quvchilarning   kelgusida   jamiyatda   muloqotga   kirishishi
uchun   zarur   bo’ladigan   og’zaki   va   yozma   nutqni   mukammal   o’zlashtirishi,   o’z
fikrini aniq va tushunarli bayon etish, darslik va qo’shimcha adabiyotlardagi matn
asosida   mantiqiy   ketma-ketlikda   savollar   tuzish,   savollarga   yozma   va   og’zaki
javob   yozish,   o’z   o’rtoqlari   va   ustozlar   bilan   muloqotda   muomala   madaniyati
me’yorlariga amal   qilish,  kichik guruhlarda  ishlash   jarayonida  guruh a’zolarining
fikrini   hurmat   qilgan   holda   o’z   fikrini   bayon   eta   olish,   jamoaviy   hamkorlikda
ishlay   olish,   o’zlashtirgan   bilim,   ko’nikma   va   malakalariga   asoslangan   holda   o’z
fikrini  himoya  qilish  va  ishontira  olish,  darslarda  tashkil   etiladigan  o’quv  bahslar
va   turli   ziddiyatli   vaziyatlarda   o’z   ehtiroslarini   boshqarish,   muammo   va
kelishmovchiliklarni hal etishda zarur bo’lgan qarorlarni qabul qila olish, o’z ona
tili   bilan   bir   qatorda   horijiy   tillarni   o’zlashtirishiga   zamin   yaratishi   lozim.   DTS bilan   me’yorlangan   quyidagi   o’quv   mehnati   ko’nikmalari   o’quvchilarda
kommunikativ   kompetentsiya   tarkib   toptirishga   asos   bo’ladi:   O’quv   adabiyotlari
bilan   ishlash   ko’nikmalari:   •   O’quv   adabiyotlarining   kirish   qismida   berilgan
ko’rsatmalarni   bilish   va   qo’llash;   •  Rang   bilan   ajratilgan   iboralarni   ajrata   olish;   •
O’quv   adabiyotning   mundarijasi   asosida   mo’ljal   olish;   •   Simvollar   va   tayanch
signallarni   bilish   va   foydalanish;   •   Kolontitullardan   foydalanishni   bilish;   •
Ko’rsatmalardan   foydalana   olish.   Matn   ustida   ishlash   ko’nikmalari:   •   O’qilgan
matnga  reja  tuza  olish;  •  Matndan  foydalanib  savollarga  javob  topish;   •  Matndan
foydalanib   ma’ruza   yozish;   •   Darslik   matnidan   foydalanib   amaliy   xarakterdagi
topshiriqlarni   bajara   olish;   •   Darslik   matnidan   foydalanib   jadval,   diagramma,
sxemalar   tuza   olish;   •   Darslik   matnidan   foydalanib   tushuncha,   qoidalarni   topa
olish;   •   Ob’ektning   tavsifini   tuzish,   xulosa   yasash.   O’quvchilarda   yuqorida   qayd
etilgan   o’quv   mehnati   ko’nikmalarining   tarkib   toptirilishi   uchun   o’qitish
jarayonida   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanish   tavsiya   etiladi.   Shuni   qayd
etish   kerakki,   o’quv   mashg’ulotlarida   didaktik   o’yin   texnologiyasining
konferentsiya,   matbuot   konferentsiyasi,   o’yin   mashqlar,   hamkorlikda   o’qitish
texnologiyasining   kichik   guruhlarda   ishlash,   komandada   o’qitish,   “Arra”   yoki
“Zigzag”,   “Birgalikda   o’qiymiz”   metodlari,   muammoli   ta’lim   texnologiyasini
“Aqliy hujum”, “Keys-stadi” metodlaridan foydalanish orqali o’quvchilarda bilim,
ko’nikma   va   malakalarni   tarkib   toptirish   barobarida   kommunikativ
kompetentsiyalarni rivojlantirish imkoniyati mavjud. O’quvchilarda kommunikativ
kompetentsiyalarni   rivojlantirishda   turli   kechalar   va   tanlovlar   muhim   ahamiyat
kasb etadi. O’qituvchi o’quvchilarda axborot bilan ishlash kompetentsiyasini tarkib
toptirish   maqsadida   mavzuga   oid   o’quv   va   videofilmlardan   foydalanishi,
qo’shimcha adabiyotlar va internet saytlaridagi ma’lumotlarni saralashi, shu asosda
o’quvchilarga   referat,   doklad   va   taqdimot   materiallarini   tayyorlash   yuzasidan
topshiriqlarni berish orqali ularning ilmiy dunyoqarashini kengaytirishi uchun dars,
darsdan   tashqari   ishlar,   ekskursiyalar   va   sinfdan   tashqari   mashg’ulotlardan
samarali   va   o’z   o’rnida   foydalanishi   zarur.   O’qituvchi   to’garakning   ish   rejasini
tuzishda   o’quvchilarda   axborot   bilan   ishlash   kompetentsiyasini   tarkib   toptirish nazarda   tutishi   lozim.   O’qituvchi   o’quvchilarning   shaxs   sifatida   o’z-o’zini
rivojlanti-rish   kompetentsiyasini   tarkib   toptirish   maqsadida   o’quvchilarning
mustaqil ishlari va ta’limiga e’tibor qaratishi, o’quvchilarning o’z-o’zini baholashi
uchun mavzular bo’yicha standart va nostandart o’quv va test topshiriqlari bazasini
yaratishi,   uni   kompyuter   xotirasiga   joylashtirib   adaptiv   test   topshiriqlariga
aylantirishi, shuningdek, o’quvchilar bilan o’tkaziladigan ma’naviyat daqiqalarida
jismoniy,   ma’naviy,   ruhiy   va   intellektual   kamolotga   erishishga   yo’naltirish   talab
etiladi.   Ta’lim-tarbiya   jarayonida   innovatsion   texnologiyalar,   jumladan,   o’quvchi
shaxsiga   yo’naltirilgan   texnologiyalardan   foydalanish   o’quvchilarning   shaxs
sifatida   o’z-o’zini   rivojlanti¬rish   kompetentsiyasini   tarkib   toptirish   imkonini
beradi.   Fanlarni   o’qitish   jarayonida   o’quvchilarda   ijtimoiy   faol   fuqarolik
kompeten¬tsiya¬sini   tarkib   toptirishda   turli   darslar,   darsdan   tashqari   ishlar,
ekskursiyalar   va   guruhdan   tashqari   mashg’ulotlar   muhim   o’rin   tutadi.   Mazkur
jarayonda   o’quvchilarni   tabiat   va   jamiyatda   bo’layotgan   voqea,   hodisa   va
jarayonlar, mavzuga doir O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi moddalari bilan
tanishtirish,   aqliy,   ma’naviy-axloqiy,   iqtisodiy,   huquqiy,   jismoniy,   mehnat
tarbiyasiga   e’tibor   qaratish,   muayyan   kasbni   mukammal   egallash   orqali   Vatan
ravnaqiga   hissa   qo’shish,   jamiyat   va   oilasi   manfaatlari   uchun   xizmat   qilish,
insonlarga   mehr-muruvvat   ko’rsatish,   saxovatli   bo’lishga   undash   zarur.
O’quvchilarda   ijtimoiy   faol   fuqarolik   kompeten¬tsiya¬sini   tarkib   toptirishda
o’qitishning   barcha   shakllari:   dars,   darsdan   tashqari   ishlar,   ekskursiyalar   va
guruhdan   tashqari   mashg’ulotlarda   olib   boriladigan   ishlar   muhim   o’rin   tutadi.
Tabiat   muhofazasiga   oid   kechalar,   ko’kalamzorlashtirish   tadbirlari,   taniqli
yozuvchilar   va   olimlar   bilan   uchrashuvlar   o’tkazish   o’quvchilarda   ijtimoiy   faol
fuqarolik kompeten¬tsiya¬sini tarkib toptirishga zamin tayyorlaydi. O’quvchilarda
umummadaniy   kompetentsiyalarni   tarkib   toptirish   uchun   o’qituvchi   fanlarni
o’qitishda   o’quvchi-yoshlar   ongi   va   qalbiga   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarni
singdirish   orqali   o’zgalarning   dunyoqarashi,   diniy   e’tiqodi,   milliy   va   etnik
hususiyatlari, an’ana va marosimlarini hurmat qilish, xalqning tarixiy, ma’naviy va
madaniy   merosini   avaylab   asrash,   jamiyatda   o’rnatilgan   odob-axloq   qoidalariga rioya   qilish,   orasta   kiyinish,   yurish   –   turishda   madaniy   me’yorlarga   va   sog’lom
turmush tarziga amal qilish, aqliy, ma’naviy-axloqiy, iqtisodiy, huquqiy, jismoniy,
mehnat   tarbiyasi   barobarida   estetik   tarbiyaga   e’tibor   qaratishi   lozim.   O’quvchilar
bilan   o’tkaziladigan   mavzuli   kechalar,   tadbirlar,   uchrashuvlar,   shanbaliklar
o’quvchilarda   umummadaniy   kompetentsiyalarni   tarkib   toptirishda   muhim   rol
o’ynaydiTomas   Edisonning   qayd   etishicha,   “kreativlik   –   g‘ayriixtiyoriy   jarayon”
ekan. Kreativ fikrlovchi insonlar biror bir manzarani o‘zgacha tasavvur etadi, hech
kim ilg‘amagan jihatlarni payqaydi. Mana shunday kreativ tafakkurni rivojlantirish
tashkil etilgan darsning qanday metod hamda usullardan foydalanganlik darajasiga
bog‘liq   bo‘ladi.   Bunda   esa   interfaol   usullar   yaqindan   yordan   beradi.   Interfaol
ta’lim   turlaridan   biri   esa   kreativ   ta’lim   hisoblanadi.   Kreativ   usulda   o‘tilgan
mavzuni   o‘quvchi   to‘liq   o‘zlashtirishi   bilan   birga,   ijodkorlik   qobiliyatlarini   ham
rivojlantiradi.   Adabiyot   fanini   o‘qitishga   kompetensiyaviy   yondashuv   yoshlarni
biror   ijodkorning   asari   yoki   o‘zi   haqidagi   bilimini   oshirishi   bilan   qatorda
muammoli   vaziyatlarda   mana   shu   bilimlardan   o‘rinli,   maqsadli   foydalanish
ko‘nikmasini   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Agar   o‘quvchida   she’r   yozishga
moyillik   bo‘lsa,   u   ijodiy   matnni   she’r   orqali   ham   ifodalash   imkoniyatiga   ega
bo‘ladi.   Darvoqe,   ta’limtizimida   o‘quvchilar   lirik   turning   deyarli   barcha   janrlari
bilan tanishishi, ulardan estetik zavqlanishi zarur jarayon hisoblanadi. Lirik asarlar
tahlili   bilan   bog‘liq   eng   muhim   jihat   avvalo,   badiiy   matn   o‘qib,   o‘zlashtirilishi
joizdir. Shundan keyin esa tahlilga tortilishi o‘rinli bo‘ladi. O‘rganilayotgan asarni
butunlay   yoki   ayrim   qismlarini   o‘qituvchi   yoddan   ifodali   aytib   bersa,
o‘quvchilarning   diqqatini   oson   jalb   qiladi.   Ular   o‘qituvchisining   adabiyotga,
she’riyatga   muhabbatini   his   qiladilar,   butun   e’tiborlarini   sharhlanishi   lozim
bo‘lgan  she’r  yoki   hikoya matniga,  uning shakliy  tarovati, mazmuniy  mohiyatiga
yo‘naltiradilar.   Badiiy   matn   nafaqat   o‘qib   eshittirish,   balki   yoddan   ifodali   aytib
berilishi kerak. Bu esa o‘z navbatida, tahlil qilinayotgan matn qismlari o‘rtasidagi
yaxlitlik,   uzviylik   ham   buzilmasligini   ta’minlaydi.   Adabiy   ta’limda   nafaqat
o‘qituvchi,   balki   o‘quvchilarning   ham   ko‘plab   she’r   yodlashi   muvaffaqiyat
garovidir.   She’rni   yod   olish   o‘quvchi   xotirasi   bilan   bog’liq   jarayon   bo‘lsa-da, she’rdagi   estetik   mohiyat,   hissiy-emotsional   ifoda,   badiiy   latofat   uning   qalbidagi
hislarini   tarbiyalashga,   kommunikativ,   og‘zaki   va   yozma   nutqiy
kompetensiyalarini rivojlantirishga, ma’naviyatini boyitishga ulkan hissa qo‘shadi.
Buning uchun o‘qituvchidan o‘z sohasi bo‘yicha chuqur bilimga ega bo‘lish bilan
birga, ta’limdagi samarali metod hamda usullardan ham xabardorlikni talab etadi.
Chunki   kelajakdagi   yangi   innovatsiyalar   va   ixtirolarning   barchasi   aynan   kreativ
kompetensiya orqali vujudga keladi. “Insonning bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarini
tashxis   qilish   bilan   bog‘liq   kasbga   yaroqlilik   darajasini   baholash   elementlarining
paydo   bo‘lish   tarixi   uzoq   asrlarga   borib   taqaladi.   Eramizgacha   bo‘lgan   III   ming
yillikdayoq   qadimgi   Vavilonda   mirzalar   tayyorlovchi   maktabda   bitiruvchilar
sinovdan o‘tkazib borilgan”4 . Ta’kidlash lozimki, har qanday o‘quv fani bo‘yicha
darsliklarning   asosiy   didaktik   ashyosi   matnlar,   savol-topshiriqlar,   mashqlar   yoki
misol-masalalar   hisoblanadi.   Ta’lim   olayotgan   yoshlarni   mustaqil   fikrlashga
o‘rgatishda darslik, o‘quv qo‘llanmalar va ta’lim beruvchining alohida ahamiyatini
ta’kidlash   shart   emas,   balki   uni   mavzudagi   ilg‘or   fikrlar,   ilmiy   xulosalar,   amaliy
haqiqatlar,   voqeahodisa   yoki   inson   shaxsiga   o‘z   munosabatini   bildirishga
yo‘naltirish   kerak   bo‘ladi.   Kreativ   yondashuv   o‘quvchilarning   bir-birlari   bilan,
o‘qituvchi,   dialog,   ta’lim,   ishbilarmon   va   rolli   o‘yinlar   shaklida   turli   xil   axborot
manbalari   bilan   faol   samarali   hamkorligi,   yangi   ijtimoiy   hamda   professional
tajribani o‘zlashtirish uchun o‘quv (kasbiy) vazifalarni hal etishga asoslangan aniq
vaziyatlarni tahlil qilish sifatida ko‘rib chiqiladi. Bu metodlar qo‘llanganida ta’lim
beruvchi ta’lim oluvchini faol ishtirok etishga chorlaydi. Shuni ham aytish lozimki,
lirik   asarlarni   tahlil   qilishda   samarali   natijaga   erishish   uchun   adabiy   ta’lim
jarayonida   quyidagi   tartibda   amalga   oshirish   maqsadga   muvofiq.   Xususan:   –   har
qanday lirik asar  iloji boricha o‘qituvchi yoki o‘quvchi tomonidan yoddan ifodali
aytib   eshittirilishi   yoki   mohir   suxandonlar   tomonidan   ifodali   ijro   etilgan   video-
audio   tasmalaridan   foydalanishi;   –   she’rning   mavzusi   va   mazmuni   bilan
tanishgach,   dasturga   tayangan   holda   uning   o‘rganilishi   ko‘zda   tutilgan   asosiy
jihatlarini   belgilashi;   –   matndagi   lug’at   so‘zlar   izohi   ustida   ishlashi,   tushunilishi
qiyin   bo‘lgan   so‘zlarni   leksik   ma’nosi   hamda   she’riy   matn   mazmunida ifodalanayotgan   ma’nosidagi   farqlanishlar   ustida   to‘xtalishi;   –   matnning   umumiy
mazmuni   va   g‘oyaviy   yo‘nalishi   sharhlangach,   ijodkorning   badiiy   niyatini
shakllantirishga   xizmat   qilgan,   mazmunni   gavdalantirgan   shakliy   unsurlarni
aniqlashi,   bunda,   birinchi   galda   band,   bayt,   misralarni   tayin   etgan   qofiya,   radif,
turoqlar   va   ularning   mazmunni   yuzaga   chiqarishga   va   ma’no   qatlamlarini
shakllantirishga   qo‘shgan   hissa   ustida   to‘xtalish   joiz.   She’riy   asar   haqidagi
umumiy   tasavvurlar   shakllangan   bandlar   alohidaalohida,   baytma-bayt,   misrama-
misra   tahlilga   tortiladi.   Ta’lim   oluvchi   butun   jarayon   davomida   ishtirok   etadi.
Ta’lim   oluvchi   markazda   bo‘lgan   yondashuvning   foydali   jihatlari   quyidagilarda
namoyon bo‘ladi: – asosiy e’tibor ijodiy ishga qaratilishi; – ta’lim samarasi yuqori
bo‘lgan   o‘qish-o‘rganish;   –   o‘quvchining   yuqori   darajada   rag‘batlantirilishi;   –
ilgari   orttirilgan   bilimning   ham   e’tiborga   olinishi;   –   o‘qish   shiddati   o‘quvchining
ehtiyojiga   muvofiqlashtirilishi;   –   ta’lim   oluvchining   tashabbuskorligi   va
mas’uliyatining qo‘llabquvvatlanishi;  – amalda bajarish orqali  o‘rganilishi;  – ikki
taraflama  fikr-mulohazalarga  sharoit  yaratilishi.J.Delor   o‘z  tadqiqotlarida  tayanch
kompetensiyalarni   to‘rt   ustunga   jamlagan   edi.   Ular:   bilishni   o‘rganish,   bajara
olishni   o‘rganish,   birgalikda   yashashga   o‘rganish,   yashashga   o‘rganish   [1].
V.F.Burmakinaning ta’biricha, axborot kompetensiyasi aniq o‘quv predmetiga oid
bilimlarni   o‘rganish   jarayonida   o‘quvchilarning   axborotlar   hamda   atrof-muhitga
bo‘lgan   munosabati   va   faoliyat   ko‘nikmalarini   ifodalovchi   hodisa.   Uning
doirasiga,   birinchi   navbatda,   axborot   vositalarini   o‘zlashtirish   va   axborot
kommunikatsiya   texnologiyalari   kiradi.   Shu   bilan   bir   qatorda   ularning   tarkibiga
quyidagi   ko‘nikmalar   ham   kiradi.   Ular:   zarur   axborotlarni   tahlil   qilish   va
sharhlash,   ularni   qayta   shaklantirish,   saqlash   va   uzatish   kabilar   [2].
V.V.Bashevning   ta’kidlashicha,   kompetensiya   sharoitdan   kelib   chiqqan   holda
layoqatlarni   ko‘chirishdan   iborat   bo‘lib,   u   shaxsning   dastlabki   hayotiy   faoliyati
davomida hosil bo‘lad.
2. BOB. Analitik kompetensiyasi rivojlantirishda adabiy tahlillardan
foydalanish usullari 2.1. . Analitik kompetensiyasining adabiy tahlillarining o’quvchilarga va
foydasi va o’rgatish usullari
Professionallik va kompetentlik bir-biriga o‘hshash bo‘lsada, har xil ma’noga ega
bo‘lgan   atamalardir.   Professionallik   deganda   nafaqat   ma’lum   bilimlar,   balki
mehnatga   bo‘lgan   munosabat,   ishning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   tushuniladi.
Rivojlangan   kompetensiyalar   darhol   seziladi,   chunki   professional   pedagog   o‘z
ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   harakat   qiladi,   muayyan   maqsad   va   natijalarga
erishishga   intiladi,   ishchan   qadriyatlar   ishlab   chiharadi   va   bular   odatda   ish
jarayonining standartiga mos keladi. Kompetentlik esa biroz murakkab mazmunga
ega, sababi, nafaqat bilimlarning mavjudligini, balki shu bilan birga ularni qo‘llash
qobiliyatini   ham   taqozo   etadi.   Kompetentlik   faqat   keng   qamrovli   baholash   va
kuzatish paytida aniqlanishi mumkin. Kompetensiyaning har bir turi ko‘nikmalar,
bilimlar,   ko‘nikmalar   to‘plamini   o‘z   ichiga   oladi.   Pedagoglarda   ular   turli
darajalarda namoyon bo‘ladi. Xizmat vazifalarini bajarishda uning xatti-harakatlari
ko‘rsatkichlariga   e’tibor   berib,   u   yoki   boshqa   kompetensiyalar   qanday
rivojlanganligini   aniqlash   mumkin.   .   Kompetenlik   modelini   yaratish   bo‘yicha
quyidagi algoritmni taklif etishimiz mumkin: 1 bosqich – lavozim yo‘riknomasini
ishlab   chiqish.   Ushbu   bosqichda   lavozim   uchun   zarur   bo‘lgan   kompetensiyalar
turlarini   aniq   ko‘rsatish   muhimdir.   2   bosqich   –   tekshirish   sur’atini   aniqlash.   Bu
ta’lim muassasasining o‘ziga xos xususiyatlariga va kadrlar almashinuviga bog’liq.
3 bosqich – har bir o‘rin uchun taqqoslash asosida sinov yoki imtihonni o‘tkazish
tartibini   tasdiqlash.   4   bosqich   –   sinov   yoki   imtihondan   o‘tish.   5   bosqich   –
ma’lumotlarni   tahlil   qilish   va   ularni   tizimga   keltirish   6   bosqich   –   baholash
natijalari   to‘g’risida   qaror   qabul   qilish:   qo‘shimcha   o‘qishga   yuborish,   boshqa
lavozimga   o‘tish,   ishdan   bo‘shatish.   7   bosqich   –   hisobot   davrida   ta’lim
muassasasining vakolati va ishini baholash samaradorligini yakuniy tahlilini qilish.
8  bosqich  –  xavf-xatar   va  to‘siqlar  bo‘yicha  ish   namunasini  to‘liq  ishlab   chiqish.
Xususiy yoki asosiy kompetensiyalarga ega bo‘lish uchun qanday vakolatlarga ega bo‘lish   har   qanday   ishda   qo‘llanilishi   kerak.   Ular   ta’lim   muassasaning
qadriyatlariga   bog’liq:   strategiya,   axloq   kodeksi.   Shaxsiy   samaradorlik
kompetensiyalari   pedagogning   shaxsiy   fazilatlari   bilan   birga   o‘z   ichiga
quyidagilarni   oladi:   -   yetuklik,   o‘sishga   intilish,   masalan,   kasbiy   qadriyatlarni
izlash,  ijodiy qobiliyat;  -   yetarli   darajada  o‘zini  o‘zi   anglash  va  o‘ziga  ishonch;   -
moslashuvchanlik,   o‘zgartirish   istagi;   -   ish   etiketini   bilish;   -   stressga   qarshi   o‘z-
o‘zini   boshqarish;   -   imidj.   O‘zbekiston   Respublikasida   ta’limning   uzluksizligi,
barkamol shaxsni tarbiyalashga yo‘naltirilganligidan kelib chiqqan holda, umumiy
o‘rta,   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limida   o‘qitiladigan   umumta’lim   fanlari
mazmunining   izchilligini   ta’minlash   maqsadida   tayanch   kompetensiyalar   hamda
har   bir   o‘quv   fani   mazmunidan   kelib   chiqqan   holda   xususiy   kompetentsiyalar
belgilandi.   Tayanch   kompetensiyalar:   1.Kommunikativ   kompetensiya;   2.Axborot
bilan   ishlash   kompetensiyasi;   3.Shaxs   sifatida   o‘z-o‘zini   rivojlantirish
kompetensiyasi;   4.Ijtimoiy   faol   fuqarolik   kompetensiyasi;   5.Umummadaniy
kompetensiyalar;   6.Matematik   savodxonlik,   Fan   va   texnika   yangiliklaridan
xabardor bo‘lish hamda foydalanish kompetensiyasi. Kompetensiyaga ega bo‘lish
shunchaki   bilim,   ko‘nikmalarni   egallab   olishnigina   anglatmasdan   kishining   shu
bilimlarni hayotda aniq maqsadlar asosida qo‘llay olishini  bildiradi. Boshlang‘ich
ta’limda   –   o‘quvchilarning   savodxonligini   ta’minlash,   og‘zaki   va   yozma   nutqida
adabiy   nutq   me’yorlariga   rioya   qilishni   shakllantirishdan   iborat.   Kommunikativ
kompetensiya   –   bu   o‘quvchining   turli   ijtimoiy   sharoitlarda   o‘z   fikrini   aniq   va
ravon ifodalash qobiliyati. Axborot texnologiyalari bilan ishlash kompetensiyasi –
zamonaviy texnologiyalarni samarali qo‘llash va ulardan foydalana bilish Axborot
kompetensiyasining   tarkibiy   qismlari   ilmiy   adabiyotlarda   turlicha   tasniflangan.
Jumladan,   S.V.Trishina   quyidagilarni   ko‘rsatib   o‘tgan:   1.   Kognitiv   –   bilimlar   va
axborotlardan   amaliyotda   to‘g‘ri   foydalanishni   ta’minlashga   qaratilgan.   Ushbu
komponent o‘z tarkibiga quyidagi tayanch jarayonlarni mujassamlashtiradi:  tahlil,
qayta   ishlash,   qo‘lga   kiritish,   uzatish,   bashorat   qilish,   taqdim   qilish,   axborotlarni
saralash,   saqlash   va   boshqalar.   2.   Qadriyatli-motivli   yondashuvga   asoslanish
axborotlarni   o‘zlashtirish   va   ulardan   foydalanish   ko‘nikmasini   shakllantirishga yo‘naltiriladi.   Bularning   barchasi   o‘quvchilarning   bilim   doiralarini   kengaytirish,
natijada esa bilimlar majmuini taqdim etish bilan belgilanadi. 3. Texnik-texnologik
komponent   o‘zida   axborot   texnologiyalari   vositasida   axborotlar   bilan   ishlash
jarayonini   mujassamlashtiradi.   Bu   jarayonda   o‘quvchilar   turli   rusumdagi
kompyuterlar   bilan   ishlaydilar.   4.   Kommunikativ   komponent   esa   muloqot   va
axborotlarni   uzatish   uchun   zarur   bo‘lgan   nutq   va   boshqa   ifoda   belgilari   bilan
ishlash   jarayonini   qamrab   oladi.   5.   Refleksiv   komponent   o‘quvchida   axborotlar
olamida   o‘z   o‘rnini   anglash,   axborot   maydonida   o‘z   harakatlarini   tahlil   qilish
ko‘nikmalarini   shakllantirishga   yo‘naltirildi   [4]..   Ijodiy   va   tanqidiy   fikrlash
kompetensiyasi   –   yangilik   yaratish   va   muammolarni   ijodiy   hamda   tanqidiy   tahlil
qilish   qobiliyati.   Hamkorlikda   ishlash   kompetensiyasi   –   jamoa   bilan   birgalikda
faoliyat   olib   borish,   samarali   muloqot   qilish   va   kooperatsiya   qilish   ko‘nikmalari.
O‘qish   va   o‘rganish   kompetensiyasi   –   o‘quvchining   doimiy   ravishda   o‘z   ustida
ishlashi   va   o‘qishni   davom   ettirish   qobiliyati.   Ijtimoiy   faoliyat   kompetensiyasi   –
o‘quvchining   ijtimoiy   jarayonlarda   faol   ishtirok   etishi   va   o‘z   jamiyatiga   hissa
qo‘shishi.   O‘zgaruvchan   va   tez   rivojlanayotgan   jamiyatda   o‘quvchilarning
kelajakda   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishlari   uchun   tayanch   kompetensiyalarni
rivojlantirish   alohida   ahamiyatga   ega.   Ustuvorliklar   quyidagi   yo‘nalishlar   orqali
namoyon bo‘ladi: 1. Zamonaviy jamiyat talablariga moslashuvchanlik 2. Ijodiy va
tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirish   3.   O‘qish   ko‘nikmasi   Zamonaviy   jamiyat
talablariga   moslashuvchanlik   tayanch   kompetensiyalarning   asosiy   maqsadlaridan
biri   hisoblanadi.   Tayanch   kompetensiyalar   nafaqat   maktab   muhitida,   balki
kelgusida   o‘quvchilarning   professional   faoliyatida   ham   muhimdir.   Misol   uchun,
kommunikativ   va   texnologik   kompetensiyalar   bugungi   kunda   har   qanday   sohada
zarur   hisoblanadi.   Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   jadal   rivojlanishi
o‘quvchilarning   kompyuter   savodxonligini   oshirishni   taqozo   etadi.   Ijodiy   va
tanqidiy  fikrlashni  rivojlantirish   masalasi   bugungi   ta’lim  jarayonida  asosiy  vazifa
hisoblanib,   bu   o‘z   navbatida   yangicha   yondoshuvni   talab   qiladi.   XXI   asrda
muammolarni   ijodiy   hal   qilish   qobiliyati   ustuvor   kompetensiya   hisoblanadi.
O‘quvchilar   o‘rganilgan   bilimni   an’anaviy   yo‘l   bilan   emas,   balki   uni   yangi sharoitlarda   qo‘llashni   o‘rganishlari   zarur.   Tanqidiy   fikrlash   orqali   ular   hayotiy
vaziyatlarni   tahlil   qilib,   to‘g‘ri   qaror   qabul   qilishga   o‘rgatiladi.   Yosh   avlodning
ijtimoiy moslashuvi  va faolligi masalasi  o‘quvchilarda tayanch kompetensiyalarni
shakllantirish jarayonida quyidagi natijalarni kafolatlaydi. Faollik Muvafaqiyatlilik
O‘z   fikrini   o‘zgalar   oldida   ifodalay   isbotlay   olish   Vaziyatlarga   baho   bera   olish
muammolilik   yechimini   topa   bilishIjtimoiy   faollik   o‘quvchilarning   jamiyatdagi
o‘rni va roli haqida tushuncha hosil qiladi. Bu kompetensiyani rivojlantirish orqali
o‘quvchilar   ijtimoiy   jarayonlarda   faol   ishtirok   etib,   o‘z   huquq   va   burchlarini
anglashadi.   Bu   esa   kelgusida   ularning   jamiyat   hayotidagi   muvaffaqiyatini
ta’minlaydi   Hayot   davomida   o‘rganish   va   rivojlanish   uchun   zarur   bo‘lgan
ko‘nikmalar   o‘quvchilarga   bilimlarini   doimiy   ravishda   yangilab   turish   imkonini
beradi.   O‘z-o‘zini   rivojlantirish   kompetensiyasi   o‘quvchilarda   doimiy   bilim
olishga   bo‘lgan   ehtiyojni   shakllantiradi.   Ta’lim   jarayonida   kompetensiyalarning
shakllanishi Tayanch kompetensiyalarni shakllantirishda pedagoglarning roli katta.
Ta’lim jarayonini rejalashtirishda pedagoglar quyidagilarni hisobga olishlari lozim:
Innovatsion   o‘qitish   uslublari   –   zamonaviy   o‘qitish   texnologiyalarini,   jumladan,
interfaol   metodlarni   qo‘llash   orqali   o‘quvchilarning   qiziqishlarini   oshirish   va
ularning faoliyatini rivojlantirish mumkin. Kompetensiyaga asoslangan yondashuv
–   darslarni   tashkil   qilishda   o‘quvchilarning   faqatgina   bilim   olishlari   emas,   balki
bilimlarni   amaliyotda   qo‘llashga   o‘rgatish   maqsadida   kompetensiyalarni
rivojlantirishga   yo‘naltirish   kerakTayanch   kompetensiyalar   va   malakalar
zamonaviy   ta'limning   asosiy   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.
O‘quvchilarni   kelajakda   muvaffaqiyatli   shaxslar   sifatida   shakllantirish   uchun
ularning   tanqidiy   fikrlash,   muloqot,   texnologiyalarni   o‘zlashtirish   va   ijodiy
yechimlar   topish   kabi   kompetensiyalarini   rivojlantirish   zarur.   Ushbu
kompetensiyalarni   rivojlantirish   jarayoni   ta’limning   samaradorligini   oshirib,   yosh
avlodni global jamiyat talablari va ehtiyojlariga mos ravishda tayyorlashga xizmat
qiladi. Xulosa shuki, kompetentlikni shakllantirish bosqichma-bosqich va uzluksiz
jarayondir.   U   oliy   ta’lim   muassasasida   boshlanadi   va   ish   joyida   tajribali   ustozlar
nazorati ostida davom etadi. Shuni unutmaslik kerakki, yuqori kasbiy kompetentlik nafaqat   bilim   darajasi,   balki   xodimning   amaliy   ko‘nikmalari,   tajribasi   va   shaxsiy
fazilatlari hamdir. Ma’lumki, mamlakatning kelajagi hamda uning ajralmas qismi,
eng   muhim   hayotiy   zarurati   ta’lim   tizimi   hisoblanadi.     Shu     bois,     yurtimizda
uzluksiz   ta’lim   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   takomillashtirish,   uni yangi sifat
bosqichiga olib chiqish, ilg‘or pedagogik va axborot texnologiyalarini joriy qilish
hamda 
ta’lim samaradorligini oshirish davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. Xususan, yangi
tahrirdagi   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi     Qonunning     qabul     qilinishi     bilan     uzluksiz
ta’lim     tizimi     orqali     har     tomonlama     yetuk,   jahonning     eng     rivojlangan
mamlakatlari  yoshlari  bilan  bellasha  oladigan,  kreativ  fikrlay  oladigan 
o‘quvchi-yoshlarni   tarbiyalashga   alohida   e’tibor   qaratilayotganligining   isbotidir.
Qolaversa, davlatimiz rahbarining   2022-yil    28-yanvardagi   “2022–2026-yillarga
mo‘ljallangan     Yangi     O‘zbekistonning   Taraqqiyot     strategiyasi     to‘g‘risida”gi
Farmonidahamda  mazkur  sohaga  tegishli  boshqa  me’yoriyhuquqiy  hujjatlarda
ta’lim     tizimini     takomillashtirish     hamda     shu     orqali     o‘quvchi-yoshlarning
kreativ sifatlarini shakllantirish borasida eng muhim ustuvor vazifalar belgilangan.
Darhaqiqat,   shu   o‘rinda   qayd   etish   lozimki,   “kreativ   pedagogika”   tushunchasi
qo‘llanishni   boshlaganiga   hali     unchalik     ko‘p     vaqt     bo‘lmadi.     Biroq     o‘qitish
jarayoniga     innovatsion     hamda     ijodkorlik   yondashuvlarini   qaror   toptirishga
bo‘lgan ehtiyoj mavjudligi uning naqadar muhim ekanligini namoyon
etmoqda.   Axir,   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarni
egallayotgan bilimlarini o‘zlari qidirib topish, mustaqil o‘rganish va fikrlash, tahlil
qilish, hatto yakuniy xulosalarni ham o‘zlari keltirib chiqarishga o‘rgatadi. Ijodkor
shaxsning shakllanishini shaxsning o‘zaro mos tarzda bajarilgan 
ijodiy   faoliyat   va   ijodiy   mahsulotlarni   yaratish   borasidagi   rivojlanishi   sifatida
belgilash mumkin. Ushbu jarayonning   sur ati   va   qamrovi  biologik  va  ijtimoiyʼ
omillar,     shaxsning     faolligi     va     kreativ     sifatlari,   shuningdek,     mavjud     shart-
sharoit,  hayotiy  muhim  va  kasbiy  shartlangan  hodisalarga  bog‘liq.  Ta’lim tizimida   yuksak   professional   mahoratga   ega   bo‘lgan   intellektual,   ijodkor   kadrlar
avlodini   shakllantirish,mutaxassislarning     shaxsiy     va     kasbiy     tayyorgarligini
takomillashtirish,     ta’lim     tizimida     kreativkompetentlikni   takomillashtirish
texnologiyalarini ishlab chiqish va amaliyotga tatbiq etish zarur.
Zamonaviy     sharoitda     pedagogning    kreativlik    sifatlariga     ega     bo‘lishi     taqozo
etadi.  So‘nggi  yillarda yetakchi xorijiy mamlakatlarning ta lim tizimida kreativlikʼ
sifatlarini   shakllantirish   masalasiga   jiddiy   e tibor   qaratilmoqda.   Buni   Bronson,	
ʼ
David   Merriman   (2010-yil),   Ken   Robinson   (2007-yil),   Fisher   J.W,   Frey   B.S,
(2008-yil),   Begetto,   Skott   Barry   Kaufman   (2013-yil),     А li   (2011-yil),   Treffinger
D.J,   (2008-yil)tomonidan   amalga   oshirilgan   tadqiqotlarning   natijalaridan   ko‘rish
mumkin.   Kreativlik   o‘quvchini   yaxlit   holda   yoki   uning   muayyan   xususiyatlarini
tavsiflagan   holda   iqtidorning   muhim   omili   sifatida   ham   aks   etadi.   Shuningdek,
kreativlik zehni o‘tkirlikni belgilaydi, o‘quvchilar e’tiborini ta’lim jarayonlariga 
faol     jalb     etishni     ta’minlaydi.     Psixolog     olimlar     V.Davidova,     A.Zaporojsa,
B.Lomovalarning   ta’kidlashicha,   psixologiyada   bu   tushuncha   ikkita   yo‘nalishda:
“ijodkor shaxsning hayotiy tajribasi  va individual  xususiyati (shaxsiyatli  omillar);
ijodiy tafakkur va uning mahsulari (kreativ omillar -tafakkur 
ongliligi,     aniqligi,     o‘zgaruvchanligi,     muammolarga     nisbatan     sezuvchanligi,
o‘ziga   xosligi,   topqirligi, ularning   yechimini   topishda   konstruktivligi)   sifatida
ko‘rib  chiqadi”
.     Demak,     yoshlarni     zamonaviy   bilimlar   bilan   o‘qitish,   mustaqil   ta’lim   olish
ko‘nikmalarini   shakllantirish,   egallangan   bilimlarini   ijodiy   tarzda   qo‘llash
zamonaviy ta’limning asosiy masalalaridan biri bo‘lib hisoblanadi. 
2.2. Analitik kompetensiyasi rivojlantirishda adabiy tahlillardan foydalanish
usullari Tajribali     pedagoglar     o‘qitish     jarayonini     isloh     qilish     yo‘llarini     qidirishda
davom     etib     quymasdan,   pedagogik     texnologiyalari     yoki     o‘qitish
texnologiyalarini  yaratishga  katta  ahamiyat  kasb  qilmoqda. 
Shunday   ekan,   o‘quvchilarda     kreativ   qobiliyatlarini   aniqlash,   shakllantirish,   uni
rivojlantirish   ularning   kelajakda   har   tomonlama   yetuk,   keng   fikrli,   dunyoqarashi
keng insonlar bo‘lib yetishishlariga xizmat qiladi.   Buning   uchun   o‘qituvchining
ijodkor,     kreativ     bo‘lishi     yoki     bo‘lmasligi     emas,     balki     darslarni   ijodkorlik,
kreativlik ruhida tashkil  etishi, yangi g‘oyalarni  ta’lim jarayonida sinab ko‘rishga
intilishi   zarur.     “Maqsad   va   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   adabiy   manba   va
materiallarning   o‘zi   kamlik   qiladi.   Bu   yerdagi   eng   asosiy     holat   o‘qituvchi   va
o‘quvchi hamkorligiga bog‘liq. Har qanday asarning badiiy tahlili  eng  zamonaviy
texnologiya  va  usullarga  tayansa,  shuningdek,  pedagogik  jarayondagi  barcha 
qatnashchilarning  to‘la  faolligi   ta’minlansagina   tegishli  samara  beradi.  Aks  holda
hech   qanday   ijobiy   natijaga   erishish   mumkin   bo‘lmaydi”.     Kreativ   ta’lim
texnologiyasini   samarasini   oshirish   uchun   turli   metodlardan     foydalanish     kerak.
Masalan:     “Idrok     xarita”,     “Atirgul”,     “T-sxemasi”,“Zinama-zina”,   “FSMU”,
“Aqliy hujum”, “Esse”, “bayon,  insho” yozish, “Blits so‘rov” kabi texnologiya va
metodlar o‘quvchining bilim olish motivatsiyasini oshiradi.
Darvoqe,  birgina  adabiy  ta’lim  xususida  to‘xtaladigan  bo‘lsak,  aytish  lozmki,
o‘quvchilarda     badiiy   asarni     anglash     va     tushunish     kompetentligini
takomillashtirish  texnologiyalari  hamda  ularni  amaliyotga
tatbiq     etish     mexanizmlarini     ishlab     chiqish     zarur.     Bunda     ajdodlarimizdan
meros  qolgan  madaniy,ma’naviy  obidalar,  adabiy  asarlar  asosiy  manba  bo‘lib
xizmat     qiladi     va     yosh     avlodni     milliy     va   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida
munosib tarbiyalash, ta’lim-tarbiya tizimini rivojlantirish muhim omil
xizmat     qiladi.     Adabiy     ta’limga     innovatsion     yondashuv     o‘quvchini     o‘qitish
kerak   emas,   uni   o‘zi o‘qiydigan   holatga   olib   kelish   lozimligini   ta’minlaydi.
Agar  o‘quvchi  badiiy  asarni  o‘qib  tahlil qilmaydigan  bo‘lsa,  asar  voqealariga munosabat  bildira  olmasa,  adabiy  ta’limda  yutuqqa  erishib bo‘lmaydi.  Bunga
erishish  uchun  adabiy  ta’limda  faoliyat  yuritayotgan  pedagoglar  kreativ
kompitentligini   yanada     rivojlantirishi,     didaktik     vositalar     jumboqli     xarakterga
ega     bo‘lgan,     o‘quvchilarni   o‘ylanishga,   izlanishga,   sinab   ko‘rishga   da’vat
qiladigan   tarzda   tuzilgan   bo‘lishi   darkor.   Adabiyot   darslarida   kreativ   ta’lim
texnologiyalaridan   foydalanishda   uning   tizimliligi,   ilmiyligi,   qayta
tiklanuvchanligi,     qo‘shiluvchanligi,     samaradorligi,     motivlashganligi,
algoritmliligi,     axborotliligiga   e’tibor     qaratiladi     va     ayni     mana     shu     jihatlar
adabiy     ta’limning     samaradorligini     ta’minlaydi     hamda   o‘quvchilarda     mustaqil
fikr  yuritish,  ijodkorlik,  o‘zining  bilim  darajasiga  tanqidiy  yondashish 
ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Buning   uchun   esa   avvalo,   o‘qituvchining   o‘zi
mustaqil     fikr     egasi     va   ijodkor   bo‘lishi   lozim.   Ammo   o‘qituvchilarda   bu   ikki
holatni   birdek   rivojlanmaganligi   tufayli   “uzluksiz   ta’lim     tizimida
shakllantirilayotgan  bilim  va  ko‘nikmalar  hamda  jamiyatning  ijtimoiy,  fan  va 
texnologiyalar   taraqqiyoti   darajasi   qo‘yadigan   talablar   o‘rtasidagi   nomutanosiblik
yuzaga   kelmoqdaDemak,     adabiyot     fani     o‘qituvchilari     o‘quvchilarningining
yosh,     individual     hamda     psixologik   xususiyatlarini     inobatga     olgan     holda
o‘zlarining   pedagogik   faoliyatlarini    olib   borishi    talab   etadi.     Bola  shaxsning
shakllanishida     muhit,     tarbiya,     faoliyat     bilan     bir     qatorda     insonning   ichki
kechinmalarini     o‘zida   mujassam     etgan     badiiy     adabiyotning     ham     o‘rni
beqiyosdir.   Shu   nuqtay   nazardan   aytish   joizki,   bola shaxsiga   ta’sir   etadigan
turli  omillar,  albatta,  badiiy  asar  qahramoni  ruhiyati,  sezgilari,  his-hayajonlari,
fikr-mulohazalari  chizgisida  namoyon  bo‘ladi.  
Xulosa
Xulosa     o‘rnida     aytish     mumkinki,     та’limda     kreativ     fikrlash     va     zamonaviy
axborot     texnologiyalari   foydalanishda   kompyuter   vositalari   yordamida   olib boriladigan   dars   an’anaviy   darsdan   o‘quv   jarayonini   tashkil     etish     va     unda
ishlatiladigan     metodlar     bilan     ham     farqlanadi.   Adabiyot     o‘qituvchilarining
kreativligi     bolalarning   psixologik     xususiyatlarini     bilishda     yaqqol     namoyon
bo‘ladi.     Badiiy     tasvirlardagi     aniqlik,     bo‘rtiqlik,   yorqinlik,     jozibadorlik
o‘quvchida     beixtiyor     xis-tuyg‘ularni     junbushga     keltiradi     natijada     esa     hech
qanday   irodaviy     zo‘riqishsiz     osongina     asarni     idrok     etadi.     Ushbu     jarayonda
asar  voqealari  tasviridagi  aniqlik,voqealardagi  hayotiylik  ixtiyorsiz  diqqatning
to‘planishi,     markazlashuvi     va     barqarorlashuviga     ijobiy   ta’sir     etadi.     Adabiy
ta’limda     innovatsion     texnologiyalardan     o‘z     o‘rnida     foydalanish     o‘quvchilar
faolligini    oshirib,   materialni   mantiqiy   jihatdan   o‘zlashtirishga,   tahlil   etishga
va     umumiylashtirishlariga   imkon     yaratadi.     Adabiy     ta’limga     innovatsion
yondashuv     ta’limda     o‘quvchilarning     ixtiyoriy,     barqaror,mustahkam,     kuchli,
to‘planuvchan,     taqsimlanuvchan,     faol,     ongli     diqqatni     rivojlantirishga     qulay
shartsharoit     yaratadi.     Bilim     olish     uchun     mustaqil     aqliy     mehnat     qilish,
mustaqil     fikr     bildiridh     asar     voqealari   tahlilga     kreativ     yondashish     singari
ko‘nikmalarni     tarkib     toptiradi.     Adabiy     ta’lim     mohiyatini     aks   ettiruvchi
innovatsiyon     texnologiyalarning     samarali     turlaridan     biri     muammoli     o‘qitish
texnologiyasi
hisoblanadi.  Metodist  olima  Q.Husanboyeva  “Adabiyot  darslarida  o‘quvchilar
o‘zlashtirishlari  lozim bo‘lgan  bilimlarni  o‘zlarining  kuchi,  tafakkuri  bilimi,  va
mehnati     bilan    o‘zlashtirishlarini     ta’minlash   maqsadida  bolalar  oldiga  muammo
shaklida   qo‘yish   yo‘li   bilan   amalga   oshiriladigan   o‘qitish   jarayonini   muammoli
adabiy ta’lim deb atash mumkin”– deydi.
.  O‘qish  jarayoni  o‘quvchining mustaqil  bilim  olishiga  asoslanadi.  Bu  tamoyil
o‘qitish     jarayonida     ishtirok     etadigan     subyektlarning   munosabatini     va
o‘qituvchining     jarayondagi     rolini     aniqlaydi.     Shuning     uchun     ham     axborot
texnologiyalari,   kompyuter   asosida   darslarda   qiziqish,   o‘zini-o‘zi   boshqarish,
yangi     bilimlarni   o‘zlashtirib   borishga   intilish   dars   oxirigacha   saqlanib   qoladi.
Badiiy   asar   tahlil   jarayonida   muammoli   ta’limning   samaradorligini   ta’minlovchi vosita   o‘qituvchining   ijodkorligi,   ta’lim   jarayonida   innovatsion   texnologiyalarni
o‘rinli   qo‘llash   orqli   o‘quvchilarning   o‘zaro   fikr   almashishlarini   ta’minlash,
nazariybadiiy   bilimlarini   boyitish   hamda   ularni   adabiy   asarlarni   o‘qib-o‘rganish
jarayonida   qo‘lga   kiritayotgan   yutuqlar   va   izlanishlari   bilan   yaqindan   tanishtirish
imkoniyatini   yaratadi   va   o‘qituvchining   innovatsion   faoliyati   ta’sirida
o‘quvchilarda ham kreativ kompitentlikni kamol toptiradi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI.
1.     O‘zbekiston     Respublikasining     “Ta’lim     to‘g‘risida”gi     Qonuni.-O‘zbekiston
Respublikasi  Qonun 
hujjatlari to‘plami, 2020-yil 23-sentyabr, 13-16-modda.
2.     2022-yil     28-yanvardagi     “2022–2026     yillarga     mo‘ljallangan     Yangi
O‘zbekistonning  Taraqqiyot 
strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-60-sonli Farmoni.
3.     Drapeau     Patti.     Sparking     student     creativity     (practical     ways     to     promote
innovative  thinking  and 
problem soving). Alexandria-Virginia, USA: ASCD, 2014.
4.     Давыдова     В.В.,     Запорожца     А.В.,     Ломова     Б.Ф.     Психологический
словар.  –  М.:  Педагогика, 
1983. – 448 с.
5.     To‘xliyev   B.,   Sarimsoqov   B...   Adabiyot.   Akademik   litseylar   uchun   o‘quv
dasturi. – T.: 2000, 4-b.
6.     Sharipov     Sh.     “O‘quvchilar     kasbiy     ijodkorligi     uzviyligini     ta’minlashning
nazariyasi  va  amaliyoti” Pedagogika   fanlari   doktori   ilmiy     darajasini   olish   uchun   yozilgan   dissertatsiya
avtoreferati. T.: 2012.17-bet.
7.   Sayidahmedov   N.   Pedagogik   mahorat   va   pedagogik   texnologiya.   –   T.:   Oliy
pedagogika instituti, 2003. 
8.   Sultonova   G.A.   Pedagogik   mahorat.   darslik–   T.:   Nizomiy   nomidagi   TDPU,
2005. 
9.   Nuraliyeva   Nargiza   Bazarbayevna,   Darslarda   o’quvchilarning   kretiv   fikrlash
qobiliyatlarini rivojlantirish. 
10. NuraliyevaN. B. Boshlang'ich  ta’limda triz-texnikasini  qo’llanishi  | journal  of
new century innovations 
11. Barakayevich,  Q. S., &  Baxtiyorovna, A. S. (2021). Xalqaro dastur talabalari
asosida innovatsion ta'lim muhitini yaratish. 
12.Sayidahmedov     N.     Pedagogik     mahorat     va     pedagogik     texnologiya.     –     T.:
Oliy 
pedagogika instituti, 2003.
13.     Sultonova   G.A.   Pedagogik   mahorat.   darslik–   T.:   Nizomiy   nomidagi   TDPU,
2005.
14.     Nuraliyeva     Nargiza     Bazarbayevna,     Darslarda     o’quvchilarning     kretiv
fikrlash 
qobiliyatlarini rivojlantirish. Science and innovation international scientific journal
volume 1 issue 8. Uif-2022: 8.2. 1424-bet
15.   NuraliyevaN. B. Boshlang'ich ta’limda triz-texnikasini qo’llanishi | journal of
new 
century innovations 1.Home / 2.Archives / 3.Vol. 7 No. 4 (2022): Journal of new  century innovations | Volume-7 |79-80-betlar
16.  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  parlamentga 
murojaatnomasi.  20- dekabr  2022- yil .
17.  Mehnat  ta’limi  o‘qitish  metodikasi,  kasb  tanlashga  yo‘llash:  darsiik  / 
N.A.   Muslimov,   Sh.S.   Sharipov,   O.A.   Qo‘ysinov;   O‘zbekiston   Respublikasi
Oliy
va   o‘rta   maxsus   taiim   vazirligi.   –   Toshkent:   O‘zbekiston   faylasuflari   milliy
jamiyati
nashriyoti, 2014. – 456-b.
.18.  Mirziyoyev  Sh.M.”Adabiyot  va  san’at   ma’naviy  olamini  mustahkamlash 
poydevoridir”. O‘zbekiston ijodkor ziyolilari bilan uchrashuvdagi ma’ruza. 2017. 
3-avgust. 
19.       Mirziyoyev   Sh.M.   “O‘zbek   mumtoz   va   zamonaviy   adabiyotini   xalqaro
miqiyosda 
o‘rganish va targ‘ib qilishning dolzarb masalalari”. 2018. 7-avgust.
20.   Jumaboyev M. Bolalar adabiyoti.  Toshkent, O‘qituvchi 2011.
21.  Safarov  O.,  Barakayev  R.,  Jamilova  B.  Bolalar  adabiyoti.  -  Buxoro.: 
Durdona,2019.- 420 b
22.  Masharipova Z. O‘zbek xalq og‘zaki ijodi. T., 2008

O’quvchilarning analitik kompetensiyasi rivojlantirishda adabiy tahlillardan foydalanish usullari

Купить
  • Похожие документы

  • Boburnoma asarini o‘rganishda fanlararo aloqadan foydalanish
  • Ta’lim bosqichlarida adabiyot kursining mazmuniy qurilishi
  • Adabiy til meyorlariga oid GLОSSАRIY
  • 5-sinflarda ruboiy janrini o‘rganishga qaratilgan didaktik o‘yin texnologiyalarini ishlab chiqish kursa ishi
  • Tabiat tasviri va badiiy asar tuyg'ulari ifodasi o'rtasidagi uyg'unlik (Yulduzli tunlar romani misolida) kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha