Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 45.8KB
Покупки 6
Дата загрузки 15 Август 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Bohodir Jalolov

O. Yoqubov – tarixiy romanlar ustasi

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O‘ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO‘NALISHI O‘ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
Himoyaga tavsiya etaman
                                         Masofaviy ta’lim 
                                         fakultet dekani
                                         ________ N.Chiniqulov
                                         ‘____’ ____________
MAVZU: “ O. Yoqubov – tarixiy romanlar ustasi ” mavzusida 
KURS ISHI
Talaba: 305 -guruh talabasi 
________________________
Masofaviy ta’lim 
                                          kafedrasi o‘qituvchisi
_________ M.Vahobova
Himoyaga tavsiya etildi. 
Masofaviy ta’lim kafedrasi 
Mudiri: R.Abdullayeva _________
                 
  TOSHKENT – 2024                 
                                                                       1 Talabaning F.I.SH.  _________________________________________
Sirtqi ta‘lim yo‘nalishi 3- kurs  305 - guruh 
Fan nomi: O‘zbek adabiyoti
Kurs ishi mavzusi:- “O.Yoqubov – tarixiy roomanlar ustasi”
Kurs ishi bo‘yicha komissiya xulosasi 
  ______________________________________________________________
  ______________________________________________________________
  ______________________________________________________________
  ______________________________________________________________
  ______________________________________________________________
  ______________________________________________________________
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi  _______R.Abdullayeva
A’zolar:
____________________   __________
____________________   __________
____________________   __________
                      MUNDARIJA
                                                                       2 KIRISH………………………………………………………………………
I BOB. ADIBNING HAYOTI VA IJODIY FAOLIYATI…………………
1.1. Burch, diyonat, adolat muammosini yoritish yozuvchi ijodining bosh 
mavzusi…………………………………………………………………………
1.2 «Ulug’bek xazinasi» - tarixiy romanchiligimiz ravnaqida muhim hodisa….
II BOB.  ODIL Y O QUBOV O`Z IJODI BILАN O`ZBEK NАSRIGА OLIB 
KIRGАN YANGILIK …………………………………………………..
2.1. O.   Yoqubov ijodining tаnqid vа аdаbiyotshunoslikdаgi tаlqini…………….
2.2. O.   Yoqubovning zаmonаviy mаvzudаgi romаnlаri…………………………
         I BOB. ADIBNING HAYOTI VA IJODIY FAOLIYATI
                                                                       3 Yuksak   saviyadagi   badiiy   asarlar   yaratishga   qodir   bo’lgan   haqiqiy
iste’dodlar   kam   uchraydi.   Zabardast   adib   va   jamoat   arbobi   Odil   Yoqubov   ana
shunday   noyob   iste’dod   sohiblaridan   biridir.   U   o’z   ijodi   bilan   XX     asr   o’zbek
adabiyotini   boyitib,   badiiy   tafakkur   taraqqiyotiga   salmoqli   hissa   qo’shdi.   Odil
Yoqubov   1927   yilda   Qozog’istonning   Chimkent   viloyati   Turkiston   tumanidagi
Otaboy   qishlog’ida   tug’ilgan.   Odil   Yoqubovning   bolaligi   qaltis   davrlarga   to’g’ri
keldi.   Odil   Yoqubov   beshinchi   sinfga   o’tgan,   dunyoning   g’am-tashvishlarisiz,
beg’ubor   bolalikning   nash’asi   bilan   charx   urayotgan   bir   paytda   uning   qanoti
qayrildi. Davlat ishlarida band bo’lishiga qaramay, bolalariga kitob o’qib berishni
kanda   qilmaydigan   otasi   qatog’on   qurboni   bo’ldi.   Har   jihatdan   nochor   ahvolda
qolgan   Odil   YOqubovlar   oilasini   qarindosh-urug’lari   qishloqqa   ko’chirib   olib
ketishdi.   Ulardan   mehrlarini   darig’   tutishmadi.   Ayniqsa,   maktab   direktori   bo’lib
ishlaydigan   pochchasi   Ne’matulla   aka   oilaga,   Odil   YOqubovga   samimiy   ko’mak
beradi.   Uni   maktabga   o’qishga   va   ishga   joylashtiradi.   Uning   maktab
kutubxonasida   ishlashi   tashna   yo’lovchining   tasodifan   chashmaga   duch   kelib
qolishiga   o’xshaydi.   U   bu   erdagi   kitoblarning   hammasini   o’qib   chiqadi.   Biroq
ko’ngilli,   dilni   yayratadigan   mashg’ulot   ham   uzoq   cho’zilmaydi.   Urush
boshlanadi. Odil YOqubov sevimli ishini tark etishga – o’qishni tashlashga majbur
bo’ladi. U urush davrida qishloq o’smirini qilishi shart bo’lgan barcha yumushlarni
bajaradi.   Ikkinchi   jahon   urushida   qatnashish   uchun   yoshini   bir   yoshga   katta
ko’rsatib, 1945-yilda frontga ketgan. YAponiyaga qarshi olib borilgan harakatlarda
qatnashish   uchun   bepoyon   Gobi   sahrosini   yayov   kezib   chiqib,   o’limlardan   omon
qolgan.
1945-1950   yillar   orasida   Odil   YOqubov   armiya   safida   xizmat   qiladi.   U
YAponiya bilan bo’lgan urushda qatnashdi. SHunday qilib, Odil YOqubov yigirma
besh   yoshga   etguncha   turmushning   uncha-muncha   qiyinchiliklarini   boshidan
kechirdi.   ehtimol,   bu   hayotning   murakkabliklari,   sinovlari   Odil   YOqubovning
shaxs sifatida ulg’ayishini ta’minlagandir, boy hayotiy tajriba yozuvchilik «ko’zi»
ning   tezroq   ochilishiga   olib   kelgandir.   Frontdan   qaytgach,   Toshkent   davlat
universiteti (hozirgi O’zMI)ning filologiya fakul ь tetida o’qib, uni imtiyozli diplom
bilan   tugatgan   (1956).   O’zbekiston   YOzuvchilar   tashkilotida   maslahatchi   (1955-
                                                                       4 1959),   «Literaturnaya   gazeta»   da   maxsus   muxbir   (1959-1963,   1967-1970),
«O’zbekfilm»da,   O’zbekiston   Kinomatografiya   davlat   qo’mitasida   bosh   muharrir
(1963-1967),   G’ofur   G’ulom   nomidagi   Adabiyot   va   san’at   nashriyotida   (1970-
1982)   «O’zbekiston   adabiyoti   va   san’ati»   gazetasida   bosh   muharrir   (1982-1987)
bo’lib   ishlagan.   Odil   YOqubov   1987-yildan   1996-yilgacha   O’zbekiston
yozuvchilar   uyushmasi   boshqaruvining   raisi   bo’lib   mehnat   qildi.   O’zbekiston
mustaqillikka erishgach Odil YOqubov ijod qilish bilan birga, Vazirlar Mahkamasi
qoshidagi   Respublika   atamashunoslik   qo’mitasiga   rais,   Markaziy   Osiyo   Xalqlari
madaniyati   assambleyasining   vitseprezidenti   sifatida   uzoq   vaqt   samarali   ish   olib
bordi.   Adib   biografiyasiga,   hayot   tajribasiga   oid   bu   faktlarni   eslashdan   maqsad
shuki, ular adib asarlariga hayotiy zamin bo’lib xizmat etadi, bolalik taassurotlari,
hayotda   ko’rgan-kechirgan,   ko’nglida   chuqur   iz   qoldirgan   voqea   -   hodisalar   «Er
boshiga   ish   tushsa…»,   «Diyonat»,   «Oq   qushlar,   oppoq   qushlar»,   «Izlayman»,
«Adolat   manzili»   kabi   asarlarida   o’z   ifodasini   topdi,   qissa   va   romanlaridagi
hodisalar, hattoki uzoq o’tmishdan olib yozilgan «Ulug’bek xazinasi» romanidagi
voqealarning bir uchi o’zi tug’ilib o’sgan qishloqqa borib taqaladi.
Odil   YOqubov   –   serqirra   ijodkor.   U   o’zining   hikoya   va   ocherklari,
publisistik   maqola   va   pesalari,   xususan,   qissa   va   romanlari   bilan   kitobxonlar
ommasining   sevimli   yozuvchisi   bo’lib   qolgan.   Adib,   ayniqsa,   hikoya,   qissa   va
roman   janrlarida   o’z   iste’dodini   to’liq  namoyon   qilgan.  Zero,  u   Abdulla  Qodiriy,
CHo’lpon,   Oybek,   G’afur   G’ulom,   Abdulla   Qahhor   kabi   ustoz   yozuvchilarning
an’analarini   yangi   davrda   davom   ettirgan   va   rivojlantirgan.   Odil   YOqubovning
«Vido»,   «Muzqaymoq»   singari   asarlari   o’zbek   hikoyachiligining   go’zal
namunalaridir.
Odil YOqubovning «Navro’z arafasidagi o’ylar», «Muruvvatni unutmaylik»,
«Qachon odam bo’lamiz», «Qishloqdagi fojia», «Nutq», «Namangan tomonlarda»,
«Qashqadaryo   gurunglari»   kabi   publisistik   asarlarida   ham   xuddi   shu   xususiyat
bo’rtib   turadi.   Zero,   ularda   mavzu   va   material   yangi   bo’lganidek,   olg’a   surilgan
fikr   va   uning   ifodasi   ham   go’zal   va   yangidir.   SHunga   ko’ra,   Odil   YOqubovning
publisistik   asarlari   mavzu,   g’oyaviy   mazmun   va   badiiy   mahorat   jihatidan
adabiyotimizda   yangilik   bo’ldi.   Darhaqiqat,   Odil   YOqubovning   publisistik
                                                                       5 maqolalarini   mamlakat   va   xalq   uchun   hayot-mamot   masalalari   bo’lgan:
mustaqillik,   erk,   taraqqiyot,     adolat   va   tinchlik   masalalari   ko’tarilgan   hamda
dadillik   va   jasurlik   bilan   yoritilgan.   SHuningdek,   ularda   qishloq   ahli,   xususan,
qishloq   xotin-qizlari   hayotini   tubdan   yaxshilash,   uni   hozirgi   kun   talablari
darajasida   ko’tarish,   o’lkamizni   yanada   obod   va   ko’rkam   qilish,   tabiatni   sevish,
asrash, tabiat boyliklaridan tejab – tergab foydalanish haqida bong urilgan.
Odil   YOqubov   o’z   publisistik   maqolalarida   ona   tabiat,   uning   daxlsizligini
ta’minlash, qadimiy chiroyini qaytarish, Orol dengizi fojiasi va uning asl sabablari
haqida juda ta’sirli yozadi. Paxta yakkahokimligiga, paxtachilikda zaharli dorilarni
haddan   ziyod   ishlatishga   qarshi,   paxtaning   xarid   narxini   ko’tarish   to’g’risida
qimmatli fikrlarini o’rtaga tashlaydi.
Odil   YOqubov   tabiat   boyliklarini   isrof   etishni,   adolatsizlik   va   nohaqlikni,
ko’zbo’yamachilik   va   qo’shib   yozishni   jamiyat   tanasidagi   jarohat   deb   ataydi.
Maqolalarida bunday jarohatlarga qarshi kurashish, inson qadr-qimmatini ko’tarish
g’oyasini olg’a suradi. Odil YOqubovning qissachilik sohasidagi ijodiy izlanishlari
g’oyat   samaralidir.   Adib   turli   yillarda   «Bir   feleton   qissasi»,   «Tilla   uzuk»,
«Muqaddas»,   «Ota   izidan»,   «Matluba»,   «Qaydasan,   Morika»   kabi   asarlar   yozib,
o’zbek   qissachiligi   taraqqiyotiga   katta   ulush   qo’shdi.   Odil   YOqubov   qissalari   –
mavzu   jihatidan   rang-barang,   mazmunan   boy.   Bu   qissalarda
zamondoshlarimizning   murakab   va   jonli   obrazlari   chizilgan.   Adib   qissalarida
tugab   syujet   va   yorqin   obrazlar   yaratib,   inson   va   zamin,   vijdon   va   burch   hayot
haqida chuqur fikr yuritadi. Xalq hayotidagi ezguliklarning ahamiyatini ko’rsatib,
halol ishlab, halol yashash g’oyasini ustalik bilan ifodalaydi. Qing’irlik, nopoklik,
xiyonat   va   sotqinlikni   kesish   qoralab,   ularni   badbaxtlikka,   yuzi   qoralikka   qiyos
qiladi. SHunisi muhimki, Odil YOqubov qissalarida adolat va haqqoniyat, halollik
va sadoqatning xiyonat, fitna-fasod, tuhmat, hiyla-yu mahr ustidan g’alabasi quruq
bayon   etilmaydi.   Aksincha,   badiiy   tarzda,   to’laqonli   obrazlar   vositasida   jonli   va
tabiiy qilib ifodalanadi. Odil YOqubovni yozuvchi sifatida elga tanitgan asar 1961
yili   e’lon   qilingan   «Muqaddas»   qissasi   bo’ldi.   «Tengdoshlar»dan,   «Muqaddas»
qissasiga qadar o’tgan o’n yillik davr go’yoki topish yilidagi betinim izlanish, odat
tusiga   kirgan   adabiy   qoliplar   bilan   murosasiz   olishish,   ma’shum   «konfliktsizlik
                                                                       6 nazariyasi»   asoratini,   kitobiylik   ta’sirini   engib   o’tish   yillari   bo’ldi.   Muallif
«Muqaddas»   qissasida   hayotning   o’zidan   olgan   zavqini,   o’z   yurak   dardini,
hayajonlarini   izhor   etdi,   o’zi   qalamga   olgan   hayotiy   hodisalarni   ziddiyatlari,
chinakam nafosati bilan kitobxonga etkaza oladi. Qissada ikki yoshning hayotdagi
ilk   mustaqil   qadamlari,   quvonch   va   tashvishlari   nihoyatda   samimiy   hikoya
qilingan,   eng   muhimi,   yozuvchi   aytmoqchi   bo’lgan   gap   kitobxon   ko’nglini
hayajonga solarli darajada go’zal bir poetik shaklni topa olgan.
  Qissa   qahramoni   SHarifjon   muayyan   bir   vaziyatda   o’z   irodasiga,   harakat
avvalo   qahramonning   o’zi   uchun   noxushlik   olib   keladi,   eng   aziz   narsasi-
sevgisidan, sevgilisidan judo bo’ladi. SHarifjonning qing’ir yo’llari bilan sevgilisi
Muqaddas   o’rnida   o’qishga   kirib   qolishi   bir   tasodif,   ammo   shu   tasodif   zamirida
yozuvchi hayotning muaayyan haqiqati, ziddiyati, falsafasini ko’radi, yani hayotda
ko’pchilik   manfaatiga   zid   har   bir   xatti-harakat   avvalo   o’sha   adomning   shaxsiy
manfaatiga ham zid tushishi juda ta’sirchan ifoda etadi.
«Muqaddas»   yozuvchining   bosh   estetik,   ahloqiy   prinsiplarini   shakllantirish
asar   sifatida   ham   qimmatli.   «Muqaddas»   so’zi   faqat   qissa   qahramoni   nomi
bilangina   bog’liq   bo’lmay,   yozuvchi   asarda   zo’r   ehtirom   bilan   ilgari   surgan
insondagi   eng   aziz,   muqaddas   tuyg’ular   –   vijdon,   burch,   diyonat,   imon-e’tiqod,
adolat g’oyasini ham o’zida ifodalaydi.
«Muqaddas»dan   «Diyonat»,   «Oqqushlar…»   va   «Adolat   manzili»ga   qadar
adibning e’tiborga sazovor barcha asarlari xuddi shu muammo tevaragida aylanadi.
Qisqasi, diyonat, imon-e’tiqod, ijtimoiy adolat – yozuvchi ijodining bosh ma’naviy
muammosi,   uning   asosiy   estetik   prinsipi   esa   –   haqiqatni   aytish,   hayotni
murakkabligi bilan ko’rsatishdir.
Ma’lumki, diyonat, imon – e’tiqod, ijtimoiy adolat xuddi muhabbat kabi so’z
san’atining   qadimiy   va   boqiy   mavzusi.   Har   bir   davr   uni   yangicha   qo’yadi,
o’zgacha   mezonlar   bilan   baholashni   taqozo   etadi,   qolaversa,   har   bir   adib   unga
o’zicha  yondashadi.  Burch, diyonat, adolat  muammosi  ham  xuddi  muhabbat  kabi
adabiyotda birdan – bir maqsad emas. Burch, diyonat davrning katta haqiqatlarini
ifodalashga, muhim ijtimoiy masalalarni qo’zg’ash, kishilarning ko’ngil dardlarini
                                                                       7 izhor   etishga,   inson   qalbi   haqidagi   haqiqatni   ochishga   qaratilgan   taqdirdagina
chinakam badiiy qimmatga ega bo’ladi.
Afsuski,   50-60   yillari   yozilgan   qator   asarlarda   burch,   diyonat,   adolat   bir
yoqlama,   tor,   sayoz   yoritildi.   Odil   YOqubov   qissa   va   romanlari   bu   xildagi
andozalardan   yiroq.   Masalan:   «Bir   feleton   qissasi»ni   (1963)   eslaylik.   Jurnalist
Uchqunjon   yaxshi   surishtirmay   shoshma-shosharlik   bilan   bir   vaqtlar   mehnatda
dong   taratgan,   keyinchalik   esa   engil   hayot   kechirish   yo’liga   kirib   ketgan   ayol
haqida   feleton   yozib   yuborgan.   Uchqunjon   katta   xatoga   yo’l   qo’yganligini   sezib
qoladi, vijdon azobiga tushadi, asli pokiza yigit yuz bergan xatoni tuzatish uchun
qalb da’vati bilan kurashga otlanadi xuddi o’sha kurash jarayonida, bir tomondan,
qahramonning   vijdoni,   diyonat   tuyg’usining   kuchi   namoyon   bo’lsa,   ikkinchi
tomondan,   yozuvchini   hayajonga   solgan   hayotiy   chigalliklarning   ildizi   ochila
boradi. YOzuvchi  dongdor  ayol  Saltanatni  halokatga olib kelgan omillarni  badiiy
tahlil etib beradi. Ma’lum  bo’ladiki, Saltanatni  hissizlik, adolatsizlik, e’tiborsizlik
shu   kuylarga   solgan,   brigadir   Mo’min   akaning   sovuqqonligi,   eri   Qulahmadning
loqaydligi   tufayli   hayotdan,   mehnatdan   ko’ngli   qoladi.   SHunisi   xarakterliki,
Saltanatning   ziddi   bo’lmish   brigadir   odatdagi   eskilikka   yopishib   olgan   johil,
mansabparstlardan   emas,   aksincha,   u   qo’ydek   yuvosh,   mo’min-qobil   odam;
Qulahmad   ham   feodal,   xotin   do’pposlaydigan   zo’ravon   erlar   toifasidan   emas,
aksincha, ko’rinishda bo’lsada, biroq har ikkovi ham turli ko’rinishda bo’lsada, biri
– itoatkorlik, loqaydlik, hissizlik illatiga mubtalo, obro’ bo’lsa kifoya, adomlarning
hohishi   –   istaklari   bilan   ishlari   yo’q.   Olamga   hayot   ato   etuvchi   ayol   zotiga
shunchaki bir ish kuchi, ijrochi deb qaraydilar, ayol mehnatini qadrlashni xayolga
ham   keltirmaydilar.   Saltanatning   mehnatdan   qo’l   siltab   engil   hayot   ko’chasiga
kirishi   shu   xil   loqaydlikka   qarshi   o’ziga   xos   bir   isyon   edi.   Loqaydlik,   hissizlik,
adolatsizlik   ko’ngilsiz   oqibatlari   jihatidan   shafqatsizlikning   o’zgacha   bir
ko’rinishidirki, qahramonning unga qarshi isyoni qalbimizni hayajonga soladi. Bu
asar yozuvining hayot sari qo’ygan dadil qadami bo’ldi.
YOzuvchining romanlari tahliliga o’tishdan oldin yana bir qissasi – «Qanot
juft   bo’ladi»   (1968)   ustida   to’xtalib   o’tish   darkor.   Bu   qissa   yozuvchi   ijodiy
takomilida   muhim   o’rin   tutadi.   Qissa   personajlari   Akram,   Sayyora,   SHavkatjon,
                                                                       8 Nilufar,   Murodjon,   Sodiq   –   barchasi   odatdagidek,   burchga   munosabat,   imon-
e’tiqod, diyonat, adolat tuyg’usi tonida tahlil etila boradi. SHu baxonada yozuvchi
endi   bir   emas,   bir   necha   ijtimoiy,   ma’naviy,   ahloqiy   muammolarni   ko’taradi.
Muallif asarda kitobxon bilan qizg’in bahsga kirishadi. 60-yillar kishilari ma’naviy
hayotida   nimalar   sodir   bo’lyapti,   qaysi   odatlar   maqbul,   qaysilari   nomaqul,
xalqning   ma’naviy   yuksalishiga   nimalar   to’sqinlik   qilyapti   –   yozuvchi   shu
savollarga javob axtaradi.
O. YOqubov «Muqaddas» dan boshlab deyarli har bir asarida «biror muhim
masalani   ko’tarish   bilan   barobar,   qalamga   olingan   majarolarning   hayotiy   ildizini,
sabablarini   ochishga   intiladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   yozuvchi   etuk   realizmga
xos   analitik   tasvir   yo’lidan   boradi.   «Muqaddas»da   SHarifjonni   qing’ir   yo’lga
boshlagan omillar – oilaviy muhit ta’siri ta’kidlab o’tilgan. «Bir feleton qissasi»da
bu   xususiyat   xiyla   chuqurlashadi.   «Qanot   juft   bo’ladi»   qissasida   esa   yuqori
bosqichga   ko’tarilgan.   Asarning   etakchi   personajlari   Akromning   ikkilanishlari
iztiroblari,   Sayyoraning   adashishi,   boshqa   personajlar   taqdiri   va   xarakteridagi
kuchli   va   ojiz   jihatlar   faqat   «tug’ma»   xususiyatlari   samarasi   emas,   balki   ayni
paytda   real   vaziyat,   muhit   mahsuli   sifatida   murakkab   hayot   bilan,   fan-texnika
inqilobi, davr sur’ati bilan bog’liq holda tahlil etiladi.
Analitik   tasvirga   moyillik   adib   ijodida   etuk   realizmga   xos   yana   bir
fazilatning   shakllanishiga   olib   keladi   uning   qahramonlari   murakkab   tabiatli
shaxslarga   aylana   boshladi.   SHaxsga   xilma-xil   yondashish,   hodisasining   ham
musbat,   ham   manfiy   tomonlarini   yodda   tutishga   intilish,   odamni   osongina
«yaxshi» va «yomonga», «ijobiy» yoki «salbiy» qahramonga chiqarib qo’yishdan
o’zini   tiyish,   inson   qalbini   his   etgan   holda   qalam   tebratish   –   mana   shu   fazilatlar
Odil YOqubov asarlarida yaqqol ko’rinadi.
                                                                       9 1.1. Burch, diyonat, adolat muammosini yoritish yozuvchi ijodining bosh 
mavzusi
Odil   YOqubov   turli   mavzularda   qator   hikoya,   ocherk   va   qissalar   yozib,
nasrda muayyan tajriba hosil qilgach, o’z kuchini roman janrida sinab ko’rdi. Birin
–ketin oltita roman yozib, katta nasrning mohir ustasi ekanini namoyish etdi. Odil
YOqubov  romanlari  –  mavzu  jihatidan  rang  –  barang.  «Er  boshiga   ish  tushsa…»
(1965), «Diyonat» (1981), «Oq qushlar, oppoq qushlar» (1986), «Adolat manzili»
(1994)   romanlarida   zamonaviy   mavzular   aks   ettirilgan.   «Ulug’bek   xazinasi»
(1973),   «Ko’hna   dunyo»   (1983)   romanlarida   esa   tarixiy   o’tmish   mavzulari
tasvirlangan.
Odil   YOqubov   tarixiy   o’tmish   mavzuini   aks   ettirish   va   xalqimiz   orasidan
etishib   chiqqan   buyuk   allomalar   obrazini   yaratishda   «Ko’hna   dunyo»   romanida
ham   katta   yutuqqa   erishgan.   «Ko’hna   dunyo»   -   tarixiy-falsafiy   roman.   Unga
mashhur tarixiy shaxslar – Abu Rayxon Beruniy va Abu Ali Ibn Sinoning ilm-fan
taraqqiyotiga,   xususan,   tibbiyot   ilmining   rivojiga   qo’shgan   olamshumul   hissasi
badiiy yo’l bilan batafsil va teran aks ettirilgan. SHuningdek, ularning og’ir hayoti
va   fojiali   qismati   mahorat   bilan   tasvirlangan.   Romanda   Beruniy   va   Ibn   Sino
obrazlari   o’z   davrining   ijtimoiy   ziddiyatlari   va   shiddatli   voqealari   zaminida
ko’rsatilgan.   SHunga   ko’ra   asarda   o’sha   davr   ruhi   bo’rtib   turadi.   Asar
xalqimizning   uzoq   o’tmishi,   uning   o’sha   davrdagi   turmush   tarzi,   urf-odatlari,
milliy   xususiyatlari   haqida   boy   ma’lumot   beradi.   SHunisi   muhimki,   bu
ma’lumotlar   yalong’och   tarzda   bayon   etilmaydi,   balki   benazr   obrazli   tarzda
ko’rsatiladi.
«Ko’hna   dunyo»   romanining   syujeti,   asosan,   rivoyatlar   negizida   tashkil
topgan. Romanda ishlatilgan rivoyatlarni, ularning asar syujeti tuzilishdagi o’rniga
ko’ra, uch guruhga bo’lish mumkin: 
1. Roman syujeti tarkibida «qistirma hikoya» sifatida berilgan rivoyatlar.
2.   Roman   syujetida   aks   bo’lgan   voqealarning   badiiy   to’qimasiga   singdirib
yuborilgan rivoyatlar.
3. Roman syujeti tarkibidagi mif, afsona va rivoyat motivlari.
                                                                       10   «Ko’hna  dunyo» romanida, ayniqsa,  telba shoh  va avom  xalq haqidagi, dono
to’ti     va   besabr   podshoh   haqidagi,   olam   va   uning   yaratilishi   haqidagi,   «ne’mati
ilohiy» to’g’risidagi, Abu Rayxon Beruniy va Mahmud G’aznaviy   baxshiga doir
rivoyat   asar   syujeti   to’qimasiga   ustalik   bilan   singdirib   yuborilgan.   Bu   rivoyatlar
romanda   tasirlangan   tarixiy   voqealik   hamda   obrazlar   ma’naviy   olamining   badiiy
gavdalanishiga bevosita xizmat qilgan. Zero, romanda qo’llanilgan har bir rivoyat
syujet rivoji bilan chambarchas bog’lanib, chatishib ketgan.
«Ko’hna   dunyo»   romanida   Abu   Rayxon   Beruniy,   Abu   Ali   Ibn   Sino,
Mahmud   G’aznaviy   singari   tarixiy   obrazlar,   shuningdek,   Bobo   Xurmo,   Malikul
SHarob,   Piri   Bukriy,   Ibn   SHahvoniy,   Amir   Ma’sud,   Ali   G’azab,   Abul   Hasanak,
Xatlibegim,   Bo’tako’zbegim,   Unsuriy   kabi   badiiy   to’qima   obrazlar   yaratilgan.
SHular vositasida o’sha davrdagi hayot haqiqati, xilma-xil odamlarning feli-atvori
badiiy   haqiqatga   aylantirilgan   Muhim   falsafiy   fikrlar   ta’siri   va   obrazli   qilib
ifodalangan.   Rivoyatlarga   singdiriligan   xalq   donishmandligining   ma’no   va
mohiyati ochib berilgan.
«Ulug’bek   xazinasi»,   «Ko’hna   dunyo»   asarlariga   xos   bo’lgan   yorqin   badiiy
umumlashmalar   adibning   «Diyonat»,   «Oq   qushlar,   oppoq   qushlar»,   «Adolat
manzili»   romanlarida   ham   ochiq   ko’rinadi.   Bu   keyingi   uch   roman   zamonaviy
mavzularni   yoritilshda   yozuvchi   imkoniyatlarining   tobora   ko’payib,   mahorati
yanada o’sganligidan dalolat beradi. 
«Diyonat»   romanida   O’zbekistonning   XX     asr   70-yillaridagi   hayot
tasvirlangan.   Asarda   qishloq   va   shahar   hayotidagi   ibratli   jihatlar   ham,   salbiy
hodisalar,   illatlar   ham   ustalik   bilan   ochib   berilgan.   Kishilar   ruhiyatidagi   halollik,
poklik, kamtarlik, imoni diyonat singari fazilatlar ulug’lanib, o’sha yillarda ancha
ildiz   otgan   mansabparstlik,   qonunbuzarlik,   ko’zbayamachilik,   manmanlik,
diyonatsizlik kabi illatlar fosh etilgan.
Romanda   etuk   olim   va   kamtar   inson   Normurod   SHomurodov,   tuman   rahbari
Abror   SHukurov,   biolog   olim   Siddiqjon   Obidov,   raisning   kelini   Latofat   singari
obrazlar qalbi ham ishi va niyati ham go’zal bo’lgan ajoyib kishilar sifatida hurmat
bilan   tasvirlangan.   YOzuvchi   bu   qahramonlarning   har   bir   harakatini,   yurish-
                                                                       11 turishini, o’y-xayollarini mantiqan asoslashga,  ularning ichki va tashqi dunyosini,
fe’l-atvorini tabiiy va ishonarli qilib ko’rsatishga muyassar bo’lgan.
Kolxoz   raisi   Otaqo’zi   Umarov   «Diyonat»   romanidagi   asosiy   obrazlardan
biridir.   Adib   ilg’or   kolxozning   shuhratparst   raisi   Otaqo’zining   tashkilotchilik
qobiliyati,   ishchanligi   va   uddaburonligini   tasvirlash   bilan   birga,   undagi
manmanlik, o’zboshimchalik, mansabni suistemol qilishlik, qo’l ostidagi kishilarga
jabr   qilishdan   tap   tortmaslik,   ko’zbayamachilik   kabi   yaramas   xususiyatlarni   ham
ko’rsatadi.   Romandagi   Vohid   Mirobidov,   Jamol   Bo’riboev   obrazlari   vositasida
ham   turmushda,   ayrim   shaxslarda   mavjud   bo’lgan   salbiy   sifatlarni   aks   ettiradi.
«Diyonat» romanida hayot haqiqati keng miqyosda tasvirlab berilgan.
«Diyonat»da   o’tgan   asrning   70-yillari   voqeligi   tasvirlangan   bo’lsa,   «Oq
qushlar,   oppoq   qushlar»   romanida   80-yillarning   boshlarida   mamlakatda   mavjud
bo’lgan   hayot   haqiqati   aks   ettirilgan.   Odil   YOqubov   o’zining   bu   romani   haqida
fikr yuritib: «Deydilarki, dunyoda oq qishlarday beozor, pok beg’ubor qushlar yo’q
emish.   Men   ana   shunday   qushlarda   bebaho   fazilatli   mehnat   kishilarini   ko’raman.
Ayrim   hollarda   poraxo’rlik,   ig’vogarlik,   mansabparstlik   illatlari   ildiz   otgan   80-
yillar   boshida   ham   o’zlariga   gard   yuqtirmay   pokiza   yashab,   halol   kun   ko’rgan
zahmatkash   bobodehqonlarimizni   o’sha   go’zal   oq   qishlarga   qiyos   qilgum   keladi.
Va   shu   boisdan   asarimning   nomini   «Oq   qushlar,   oppoq   qushlar»   deb   atadim»,   -
degan edi.
Odil YOqubovning «Adolat manzili»romanida 1984-1988 yillarda «paxta ishi»,
«O’zbek   ishi»   bahonasida   O’zbekistonda   bo’lib   o’tgan   fojiali   voqealar   ro’yirost
tasvirlangan.   Adib   poroxo’rlik   va   ko’zbayamachilikka   qarshi   kurashib,   adolat
o’rnatamiz,   deb   Moskvadan   O’zbekistonga   kelgan   desantchi   tergovchilarning
mudhish   kirdikorlarini,   ularning   hech   qanday   qonun-qoidaga   va   ahloq-odobga
to’g’ri kelmaydigan razil qilmishlarini ayovsiz ochib tashlagan. Ana shu dahshatli
voqealarni   tasvirlash   jarayonida   O’zbek   xalqiga   xos   bo’lgan   halollik,
bag’rikenglik,   saxiylik,   e’tiqodga   sodiqlik,   adolatga   ishonch,   sabr-toqat   va
fidoyilik singari olijanob insoniy fazilatlarni umumlashtirib ko’rsatgan.
Roman syujeti  markazida pok va halol, kamtar va fidoyi  bir  o’zbek oilasining
hayoti  turadi  va  bu  oqko’ngil, bag’rikeng oila  hayoti  yozuvchi  tomonidan  ustalik
                                                                       12 bilan   tasvirlab   berilgan.   Asarda   Veteran   bobo   boshliq   bu   ibratli   oilaga   mansub
bo’lgan   katta-kichik   obrazlarning   hammasi   samimiy   muhabbat   va   mehr   bilan
yaratilgan.
Asarning   bosh   qahramoni   –   Suyun   Burgut.   Uning   ismi   jismiga   mos.   Suyun   –
halol   ishlab,   halol   yashaydigan   inson.   U   –   mehr-oqibatli,   oriyatli,   mard   va   tanti.
SHoirtabiat   bu   olov   yigit   yoshligidan   maktabdoshi   Marjonoyni   sevib   qoladi   va
balog’atga   etgach,   qizni   Marjonoyni   olib   qochadi.   SHirin   –   shakar   oila   quradi.
Keyinchalik   Veteran   bobo   yordamida   o’qib,   oliy   ma’lumotli   mutaxassis   bo’lib
etishadi.   Voqealar   davomida   o’sib,   yirik   chorvador   sovxozga   direktor   bo’ladi.
Xo’jalikka mohirlik bilan rahbarlik qilib, uning iqtisodiy jihatdan taraqqiy etishini
ta’minlaydi.   Davlat   va   adolatli   boshliq   sifatida   ko’pchilikning   hurmatiga   sazovor
bo’ladi.   Xo’jalik   a’zolarining   to’y-marakasiga   ham,   tashvishli,   motam   kunlarida
ham ular bilan birga bo’lib, qo’lidan kelgan barcha yaxshiliklarni qiladi.
Biroq   qo’qqisdan   kelgan   falokat   tufayli   Suyun   Burgut   mudhish   tuhmatga
uchraydi.   Moskvadan   «haqiqat   qilgani»   kelgan   general   SHaronovskiy   boshliq
battol   va   shafqatsiz   desantchilar   uni   asossiz   holda   ko’zbo’yamachilik   va
poraxo’rlikda ayblab hibsga oladilar. Suyun Burgutni ham jismoniy, ham ma’naviy
jihatdan   behad   qiynab,   azoblaydilar.   Lekin   ular   bu   pok   va   mard   inson   irodasini
buka   olmaydilar.   Bundan   g’azablangan   desanchilar   mahbusni   azoblashning
hayotda   misli   ko’rilmagan   yangi-yangi   usullarini   ishlatib,   uni   taslim   ettirmoqchi
bo’ladi. Biroq bunga erisha olmaydi.
Romanda Suyun Burgut hamda uning hali o’n gulidan bir guli ham ochilmagan
o’g’li   Lochin   polvonning   o’limi   kitobxonlar   qalbini   larzaga   soladigan   darajada
teran va g’oyat ta’sirli qilib aks ettirilgan. Bu ikki fojiali o’lim tasviri orqali adib
desantchi   –   tergovchilarning   yurtimizni   oyoqosti,   xalqimizni   xoru   zor   etib,
kechirilmas va unitilmas gunoh, katta jinoyat sodir etganliklarini yaqqol ko’rsatib
bergan.
Asarda desantchilarning haqiqiy basharalarini ochib tashlovchi xarakterli voqea
va   asosli   tasvirlar   ko’p.   Romanda   ko’rsatilishicha,   desanchilar   na   qonun-qoidaga
rioya   qiladilar,   na   xalqning   urf-odatlarini   hisobga   oladilar.   Aksincha,   o’z   qora
niyatlariga etish yo’lida istagan noma’qulchilikni, istagan razillikni qila beradilar.
                                                                       13 Aybsiz   «Aybdor»   mahbusni   xo’rlash,   haqorat   qilish,   talash,   kaltaklash,   uning
g’ururini,   nozik   insoniy   tuyg’usini   toptashdan   qaytmaydilar.   Desanchilar,   hatto
Suyun   Burgutning   ko’z   oldida   uning   jufti   haloli   Marjon   suluvni   qamoqxonadagi
bezorilarga   zo’rlatmoqchi   bo’ladilar.   Natijada   ilojsiz   qolgan   Suyun   Burgut
desantchilarni dog’da qoldirib, o’zini-o’zi o’ldirishga majbur bo’ladi. YOzuvchi bu
dahshatli   holni   har   jihatdan   asoslab   bergan.  Suyun   Burgutning   xatti-harakatlarida
hech   qanday   soxtalik   va   g’ayritabiiylik   yo’q.   Zero,   oriyatli   inson   Suyun
Burgutning o’zini o’ldirishdan bo’lak iloji qolmagan edi. 
Romandagi   Veteran   bobo-fidoyi,   mehribon,   adolatli   inson.   Uning   e’tiqodi   –
mustahkam,   diyonatli-mahkam,   vijdoni-pok.   U   desantchi   –   tergovchilarning
jinoyatkorona   qilmishlarini   ko’rgach,   tinch   o’tira   olmaydi.   Adolat   istab   poytaxt
Toshkentdagi   tegishli   idoralarga   va   mansabdor   shaxslarga   murojaat   qiladi.   Lekin
hech   qanday   najot   topa   olmaydi.   Oxir-oqibatda   og’ir   hasatalikka   uchrab   yotib
qoladi.   Adib   boboning   bunday   harakatlarini   va   uning   haqli   talablari   oqibatsiz
qolganini tasvirlash bilan respublikamiz hayotidagi nozik bir jihatga ishora qiladi.
YA’ni,   u   vaqtda   O’zbekiston   mustaqil   bo’lmagani   uchun   hamma   inson-ixtiyori
Moskvaning qo’lida bo’lib, yurtimizda desanchi-tergovchilarning ra’yini hech ham
qaytara olmas edi, degan fikr o’tkazilgan.
«Adolat   manzili»   romanida   mavzu   va   mazmun   yangi   bo’laganidek,   asosiy
obrazlar   ham   betakror   va   salmoqdor.   YOzuvchi   nomlari   yuqorida   zikr   etilgan
ijobiy obrazlarni  yaratishda  qanchalik  mahorat  ko’rsatgan  bo’lsa,  adolat   o’rnatish
niqobi   ostida   yurtimizga   bostirib   kelib,   odamlarni   qon   qaqshatgan   «adolat
posboni»   general   SHaronovskiy   yoki   o’zimizdan   chiqqan   «eshakmiya   tergovchi»
Mirjalolov,   sobiq   sovxoz   direktori   Mansur   mesh   kabi   nopok   shaxslar   obrazlarini
tasvirlashda ham shunchalik yutuqqa erishgan.
«Adolat   manzili»   romanida   xilma-xil   ramziy   obrazlar   ham   mavjud.   Lochin
polvonning tengsiz go’zal  va uchqur  oti  Qaldirg’och, bo’ribosar  it  qoplon singari
ramziy   obrazlarda   insoniyat   va   hayvonot,   vafo   va   sadoqat   olamiga   doir   muhim
fikrlar badiiy teranlik bilan ifodalangan.
Roman – tuyg’ular tug’yoni, shiddatli voqealar va o’tkir ziddiyatlarning yorqin
ifodasi   bo’lgan   teran   dramatik   va   tragik   lirik   nofosat   bilan   yo’g’rilgan.   Bu
                                                                       14 xususiyat Suyun Burgut va uning jufti haloli Marjon suluvning yoshligi, sho’xligi,
sevgi-muhabbati,   qishloqdagi   to’y-tomosha   va   o’lan-aytishuvlar   tasvirlangan
sahifalarda, ayniqsa, ochiq ko’rinadi.
Umuman   olganda,   Odil   YOqubovning   «Adolat   manzili»   romanida
O’zbekistonda   o’tgan   asrning   80-yillari   ikkinchi   yarmida   bo’lib   o’tgan   voqealar
mohirona   aks   ettirilgan.   Milliy   mustaqillik   mohiyatini   chuqur   anglashga   xizmat
qiluvchi bu asar zamonaviy adabiyotning jiddiy yutug’idir
                                                                       15 II BOB.  ODIL Y O QUBOV O`Z IJODI BILАN O`ZBEK NАSRIGА OLIB 
KIRGАN YANGILIK
Odil   Yoqubov   yuksаk   iste`dodi,   jurnаlistik   vа   ijodiy   fаoliyati   bilаn   hozirgi
аdаbiy jаrаyongа sаmаrаli tа`sir ko`rsаtib kelmoqdа. Uning qаtor qissаlаri  hаmdа
publisistik   mаqolаlаri,   tаriõiy   vа   zаmonаviy   mаvzulаrdаgi   romаnlаri   keng
jаmoаtchilik   e`tiborini   o`zigа   tortdi,   qizg`in   bаhs-munozаrаlаr   mаrkаzidа   turdi.
Аdib   аsаrlаri   o`zining   hаqqoniyligi,   dаvrning   o`tkir   ijtimoiy,   mа`nаviy-аõloqiy
mаsаlаlаrini   dаdil   o`rtаgа   qo`ygаnligi,   inson   vа   uning   qаlbi   hаqidаgi   hаqiqаtni
ochishgа   qаrаtilgаni,   insonni   yashаshdаn   mаqsаdi   õususidаgi   ehtirosli   bаhs-
mulohаzаlаri   bilаn   аjrаlib   turаdi.   YOzuvchi   o`zbek   romаni   poetikаsigа   ko`pginа
Yangiliklаr olib kirdi.
Odil Yoqubovning bu dаrаjаgа ko`tаrilishidа iste`dod, аdаbiy muhit tа`siridаn
tаshqаri,   undаgi   аdаbiyotgа   bo`lgаn   cheksiz   mehr   hаmdа   аdib   boshidаn   o`tgаn
voqeаlаr, hаyotiy tаjribаlаri kаttа rol o`ynаdi.
Odil Yoqubov 1927 yili Turkiston shаhri yaqinidаgi Qаrnoq (hozirgi Otаboy)
qishlog`idа   tug`ilgаn.   Õаlqimizning   аzаliy   udumlаri,   mo``tаbаr   аn`аnаlаri   yaõshi
sаqlаngаn,   tаbiiy   go`zаlligi   bilаn   kishini   mаftun   etuvchi   bu   qishloq   bo`lg`usi
yozuvchining ijodiy tаqdiridа chuqur iz qoldirdi.
Аdib   yozishichа,   otаsi   Egаmberdi   Yoqubov   1916   yili   mаrdikorlikkа   olinib,
Belorussiya   o`rmonlаridа   dаrаõt   kesgаn,   rus   tilini   o`rgаnib,   Toshkentdа   SАGUni
bitirgаch,   CHimkent   viloyatidа   turli   lаvozimlаrdа   ishlаgаn.   Otа   fаrzаndlаri
tаrbiyasigа   аlohidа   e`tibor   bergаn.   Oilаdа   “Ming   bir   kechа”,   “O`tkаn   kunlаr”
singаri аsаrlаr zo`r ishtiyoq bilаn mutolаа qilingаn. Otаsi tufаyli bolаligidаnoq rus
tilini   egаllаshi   bo`lаjаk   yozuvchigа   rus   vа   jаhon   аdаbiyoti,   mаdаniyati   bilаn
tаnishishgа   yo`l   ochgаn.   Keyinchаlik   tug`ilgаn   qishloqidа   onа   tilidа   o`qishni
dаvom   ettirish,   bilimdon   muаllimlаrning   ko`mаgi   undаgi   аdаbiyotgа   bo`lgаn
mаylni yanаdа kuchаytirgаn.
1944 yildа o`rtа mаktаbni  tugаtib, Odil Yoqubov 1945-1950 yillаrdа аrmiya
sаfidа   õizmаt   qildi.   Yosh   аskаr   YAponiyagа   qаrshi   urushdа   ishtirok   etаdi.   1951-
1956   yillаrdа   u   Toshkent   Dаvlаt   Universitetining   filologiya   fаkulteti   rus   tili   vа
аdаbiyoti   bo`limidа   o`qiydi.   Odil   Yoqubov   sаlkаm   o`n   yil   “Literаturnаya
                                                                       16 gаzetа”ning   O`zbekiston   bo`yichа   muõbiri   bo`lib   ishlаydi.   YOzuvchi   muõbir
bo`lib  ishlаb  yurgаn  kezlаrini  mаroq bilаn  eslаydi.  “Bu  dаvrdа,  -  deb yozаdi  u,  -
men   gаzetаning   topshiriqlаrigа   binoаn   respublikаmizni   boshdаn-oyoq   аylаnib
chiqdim, oddiy pаõtаkor hаyoti, tаshvishlаrini o`z ko`zim bilаn ko`rdim”.
Аdib   biogrаfiyasigа,   hаyot   tаjribаsigа   oid   bu   fаktlаrni   eslаtishdаn   mаqsаd
shuki,   ulаr   muаllif   аsаrlаrigа   hаyotiy   zаmin   bo`lib   õizmаt   etdi,   bolаlik
tааssurotlаri,   hаyotdа   ko`rgаn-kechirgаn,   ko`nglidа   chuqur   iz   qoldirgаn   voqeа-
hodisаlаr аsаrlаridа аks etdi.
Odil Yoqubov ijodiy yo`lini uch bosqichgа bo`lish mumkin.
Birinchi   bosqich   50-yillаrdаn   boshlаnаdi.   Umumаn,   аdib   ijodi   hаrbiy
õizmаtdа yurgаn kezlаridа boshlаngаn edi. Uning mаtbuot yuzini ko`rgаn ilk аsаri
“Tengdoshlаr”   (1951)   qissаsi   bo`ldi.   “Tengdoshlаr”gа   qаdаr   hаm   u   ko`plаb
hikoyalаr,   bir   romаn   qorаlаgаn   ekаn.   YOzuvchi   keyinchаlik   yozgаn   “Fаrzаndlаr
burchi”   ocherkidа   ulаrni   urushdаn   keyingi   yillаrdа   аnchа   keng   yoyilgаn
konfliktsizlik   “nаzаriya”si   tа`siridа   yarаtilgаn   аsаrlаrning   o`zbekchа
muvаffаqiyatsiz   vаriаnti   deb   аtаydi.   “Tengdoshlаr”ni   “o`rtаchаroq”   аsаr   sаnаydi,
Hаmzа   nomli   teаtr   sаhnаsidа   qo`yilib,   tаnqidchilikdа   ijobiy   bаholаngаn   qаtor
drаmаtik   аsаrlаrigа   hаm   tаnqidiy   yondаshаdi:   “Mаnа   endi   bu   аsаrlаrning
sаviyasini   hаm,   qimmаtini   hаm   yaõshi   bilаmаn...   Bаdiiy   ijodning   butun
murаkkаbligini   men   endi   shunchа   õаtolаrdаn   keyin   tushundim”,   -   deb   eslаydi   u.
O`shа   zаifginа   drаmаlаr   qаtorigа   “Birinchi   muhаbbаt”,   “Olmа   gullаgаndа”,
“YUrаk yonmo g` i kerаk”, “Аytsаm, tilim kuyadi, аytmаsаm, dilim...” kаbi pesаlаr
kirаr   edi.   O.Yoqubovning   so`nggi   yillаrdа   yarаtilgаn   “Fotihi   Muzаffаr   yohud   bir
pаrivаsh   аsiri”   drаmаsi   hаm   bаyonchilikning,   g`oyalаrni   jаr   solib   аytishning
kuchliligi   sаbаbli   аdаbiyotdа   sezilаrli   hodisа   bo`lаdigаn   pesа   dаrаjаsigа
ko`tаrilmаdi. 
Odil   Yoqubovni   yozuvchi   sifаtidа   elgа   tаnitgаn   “Muqаddаs”   (1961)   qissаsi
bilаn   ijodiy   yo`lining   ikkinchi   bosqichi   boshlаndi.   CHunki   “Tengdoshlаr”dаn
“Muqаddаs”  qissаsigа  qаdаr  o`tgаn dаvr  go`yoki yozuvchi  uchun ijoddа o`zligini
topish   yo`lidаgi   betinim   izlаnish,   odаt   tusigа   kirgаn   аdаbiy   qoliplаr   bilаn
murosаsiz   olishish,   kitobiylik   inersiyasini   engib   o`tish   yillаri   bo`ldi.   YOzuvchi
                                                                       17 “Muqаddаs”   qissаsidа   hаyotdаn   olgаn   zаvqini,   o`z   yurаk   dаrdini,   hаyajonlаrini
izhor   etdi,   qаlаmgа   olgаn   voqeаlаrni   bor   murаkkаbligi,   ziddiyatlаri,   chinаkаm
nаfosаti   bilаn   kitobõongа   etkаzа   olаdi.   “Muqаddаs”   so`zi   fаqаt   qissа   qаhrаmoni
nomi   bilаnginа   bog`liq   bo`lmаy,   yozuvchi   аsаrdа   g`oyaviy-bаdiiy   tаdqiq   etgаn
vijdon, burch, diyonаt singаri tushunchаlаr tаlqinini hаm o`z ichigа qаmrаb olаdi.
Аdibning   “Muqаddаs”dаn   tortib   “Diyonаt”   vа   “Oq   qushlаr,   oppoq   qushlаr”gа
qаdаr   yarаtilgаn   e`tiborgа   sаzovor   bаrchа   аsаrlаri   аnа   shu   muаmmo   tevаrаgidа
аylаnаdi. Аdibning “Qаnot juft bo`lаdi” (1968) qissаsi yozuvchi ijodiy tаkomilidа
muhim   o`rin   tutаdi.   YOzuvchi   endi   bir   emаs,   ko`plаb   ijtimoiy,   mа`nаviy-аõloqiy
muаmmolаrni ko`tаrаdi.
Odil   Yoqub ov   “Muqаddаs”dаn   boshlаb   deyarli   hаr   bir   аsаridа   biror   jiddiy
mаsаlаni   ko`tаrish  bilаn  bаrobаr,  qаlаmgа  olingаn  mojаrolаrning  hаyotiy  ildizini,
sаbаblаrini   ochishgа   intildi.   YOzuvchining   70-80-yillаrdа   yarаtgаn   “Ulug`bek
õаzinаsi”,   “Ko`hnа   dunyo”   аsаrlаri   fаqаt   аdib   ijodidаginа   emаs,   o`zbek
romаnchiligi rivojidа hаm Yangi bir bosqichni tаshkil etаdi. Bu аsаrlаr аdib ijodiy
yo`lining etuklik bosqichini boshlаb berdi. YOzuvchi õoh zаmondoshlаri, õoh olis
tаriõ   hаqidа   qаlаm   tebrаtmаsin,   ko`pchilikni   hаyajongа   solаdigаn   kаttа   ijtimoiy
muаmmolаrgа   e`tiborni   tortаdi,   keskin   drаmаtik   õаrаkterlаr   yarаtаdi.   Odil
Yoqubovgа   shuhrаt   keltirgаn   аsаr   “Ulug`bek   õаzinаsi”   romаni   bo`ldi.
Dаvrimizning ulkаn  аdibi  CHingiz Аytmаtov “Ulug`bek õаzinаsi”  romаni  hаqidа
shun d аy yozаdi: “Bu yuksаk vа olijаnob prozа nаmunаsi. Bаdiiy quvvаti jihаtidаn
sаlmoqdor bu tаriõiy romаn meni lаrzаgа soldi. Bu esа аsаrning birinchi аlomаti.
Bundаn   hаm   muhimi   shundаki,   romаnni   o`qirkаnmаn,   ko`nglimdа   turkiy
õаlqlаrimiz   tаriõi   uchun   iftiõor   tuyg`usi   jo`sh   urdi”.   Odil   Yoqubov   o`z   romаnidа
Mirzo   Ulug`bekning   аdolаtli   sulton   vа   buyuk   olim   ekаnligi,   kаttа   kutubõonаsi
bo`lgаnligi   hаmdа   uni   sаqlаb   qolish   yo`lidа   kurаshlаr   borgаnligi,   pirovаrdidа
shohning   tаõtdаn   quvilib,   yovuzlаrchа   qаtl   etilgаnligi   hаqidаgi   tаriõiy   fаktlаrni
keltirаdi. Lekin yozuvchi shulаrning o`zi bilаn cheklаnmаydi. Аgаr cheklаngаndа,
tаriõiy   romаn   emаs,   bаlki   ilmiy   kitob   yuzаgа   kelаr   edi.   Romаndа   Ulug`bekni
“egnidа   odаtdа   sаroydа   kiyib   yurаdigаn   zаrbof   to`n   o`rnigа   ko`k   yashil   movut
chаkmon,   boshidа   rаsаdõonаdа   vа   mаdrаsаdа   kiyadigаn   uchlik   qorа   duõobа
                                                                       18 qаlpoq,   oyo g` idа   ichigа   olmаõon   mo`ynаsi   qoplаngаn   qo`nji   keng   issiq   etik”li
holdа   ko`rаmiz.   Ulug`bekning   tаõtdаn   chetlаtilib,   boshi   olinishi   voqeаlаri   hаm,
аvvаllаr   аrõаr   ovigа   chiqishlаri   hаm   õuddi   shu   tаõlitdа   nаmoyon   qilinаdi.
Romаndа Ulug`bek obrаzi kitoblаr uchun kurаsh mаsаlаsi bilаn uzviy bog`liqlikdа
ko`rsаtilishi   hаm   shu   mаqsаdgа   õizmаt   qilаdi.   YOzuvchi   qаhrаmonini   turli
voqeаlаr oqimidа gаvdаlаntirаr ekаn, ulаr tа`siridа personаj qаlbidа, ongidа qаndаy
o`zgаrishlаr sodir bo`lgаnligi, qаndаy o`y-fikrlаr tug`ilgаnini hаm tаsvirlаb berаdi.
SHu   tаriqа   Ulug`bekning   hаzin   kechinmаlаri,   iztiroblаri,   kitoblаrni   sаqlаb
qolishdek   muqаddаs   burchini   unutmаgаnligi,   ulаr   hаqidа   qаyg`urishi,   ulаr   uchun
kurаshishi   o`zаro   аloqаdorlikdа,   o`quvchi   ko`z   o`ngidа   nаmoyon   bo`lаdi.
Qаhrаmonning so`zlаsh tаrzidа hаm dаvr ruhi yaqqol sezilаdi. YOzuvchi Ulug`bek
vа   uning   dаvri   kishilаri   nutqini   jonlаntirаr   ekаn,   o`shа   zаmon   turkiy   tilining
õususiyatlаrini   me`yor   bilаn   sаqlаgаni   holdа   personаjlаr   so`zlаshuvini
individuаllаshtirishgа   vа   uning   hozirgi   kunlаrimizdа   hаm   tushunаrli   bo`lishigа
erishgаn.
Odil   Yoqubov   romаndа   mаshhur   tаriõiy   shаõs   Õo`jа   Аhror   siymosini
gаvdаlаntirishdа   hаm   mа`lum   dаrаjаdа   Mаqsud   SHаyõzodа   аn`аnаlаri   izidаn
borib,   tаriõ   hаqiqаtigа   nomuvofiqroq   timsol   yarаtаdi.   Õo`jа   Аhror   romаndа
SHаyõzodаning   “Mirzo   Ulug`bek”   trаgediyasidаgi   kаbi   o`tа   reаksion,   shаfqаtsiz,
yovuz bo`lmаsа-dа, yozuvchi  uning   t o`g`risidа  sаlbiy tаsаvvur tu g` dirishgа, ya`ni
qаy dаrаjаdаdir аdolаtli shohning dushmаni qilib ko`rsаtishgа urinаvergаn.
Odil   Yoqubov   “Ko`hnа   dunyo”   romаnidа   hаm   tаriõiy   hаqiqаtni,   tаriõiy
shаõslаr   tаqdirini,   dаvrning   ko`p   qirrаli   ziddiyatlаrini,   o`tmish   sаboqlаrini
Yangichа   bаdiiy   kаshf   etishgа   muvаffаq   bo`ldi.   Ko`pchilik   o`zbek   tаriõiy
romаnlаridаgidаn   fаrqli   holdа   yozuvchi   bu   аsаri   mаrkаzigа   Аbu   Аli   ibn   Sino   vа
Аbu   Rаyhon   Beruniy   obrаzlаrini   qo`yib,   ulаrni   deyarli   bir   õil,   bosh
qаhrаmonlаrdek   yonmа-yon   tаrzdа   tаsvirlаb   borаdi.   SHu   yo`l   bilаn   u   mаzkur
qаhrаmonlаrni   mustаqil   ong   sohiblаri,   аsosiy   g`oyaviy   mаqsаdni   ifodаlovchilаr
sifаtidа nаmoyon qilаdi. Bu qаhrаmonlаr õаtti-hаrаkаtlаridа, umumаn, romаnning
deyarli   boshidаn   oõirigаchа   zulmgа   nisbаtаn   õаlqning   isyonkorlik   ruhi   sezilib
turаdi.   Oddiy   õаlq   vаkillаrining   buyuk   olimlаrgа   munosаbаtidа   hаq   vа   аdolаt
                                                                       19 mаtlаbi   rаhnаmodir.   CHunonchi,   qаrmаtiylаr   hаqidа   Beruniy   yozgаn   risolаni
Аbdusаmаd   Аvvаl   o`ziniki   deb   e`lon   qilib,   dorgа   osilаdi   vа   shu   yo`l   bilаn   u lug`
olimni   o`limdаn   sаqlаb   qolаdi.   Romаn   oõiridа   Ibn   Sino   sаroydаn   hаydаlib,   judа
õаvfli vаziyatgа tushib qolgаnidа, qаrmаtiylаr vаkili Mаlikul SHаrob uni qutqаrib
olib   ketаdi.   Demаk,   shu   yo`l   bilаn   yozuvchi   romаndа:   “olimni,   insonni   hаqiqiy
qаdrlаsh   tuyg`usi   fаqаt   mehnаtkаsh   õаlqqа   õosdir,   hаq   vа   аdolаt   mаsh`аli,
chinаkаm gumаnizm bаyro g` i uning qo`lidаdir”, - degаn g`oyani yuzаgа chiqаrаdi.
Аsаr hаqidа tаqriz yozgаn tаnqidchilаrning hech biri  t o`g`ri tаlqin etolmаgаn yaõlit
konsepsiya аsosidа mаnа shu terаn g`oyaviy fаlsаfа yotаdi. 
Mаzkur   g`oyaviy   fаlsаfа   vа   uni   ifodаlаsh   mаqsаdidа   qаlаmgа   olingаn   uzoq
o`tmish   hаyoti   muаmmolаri   hozirgi   zаmon   uchun   hаm   nihoyatdа   muhimdir.
“Literаturnаya   gаzetа”   sаhifаlаridа   tаnqidchi   А.Kondrаtovich   bilаn   qilgаn
suhbаtidа  Odil  Yoqubov  buni  quyidаgichа  izohlаgаn  edi:   “Аgаr  Ulug`bek tаqdiri
bilаn bog`liq hаmmа nаrsа  fаqаt  tаriõiy õаrаktergаginа egа bo`lib qolgаndа, men
qo`limgа   qаlаm   olmаgаn   bo`lur   edim.   Аmerikа   ochmаymаn,   lekin   shu   nаrsаgа
iymonim   komilki,   hаr   qаndаy   zаmonаviy   аdib   hаm,   uni   fаqаt   bugungi   kun
muаmmolаri qizg`in hаyajongа solgаndаginа tаriõgа murojааt qilаdi” 1
.
Romаndаgi   hozirgi   zаmon   uchun   muhim   bo`lgаn   vа   dаvrimiz   kishilаrini
hаyajongа   solgаn   uzoq   tаriõiy   hаyot   muаmmolаrini   hаmdа   ulаrdаn   kelib
chiqаdigаn  g`oyaviy  fаlsаfаni   O.Yoqubov  Ulug`   rus   yozuvchisi  F.M.Dostoevskiy
аn`аnаlаri   yo`lidаn   borib,   polifonik   tаsvir   vositаsidа   tаlqin   etdi.   SHungа   ko`rа
“Ko`hnа   dunyo”   o`zbek   аdаbiyotidа   yarаtilgаn   birinchi   tаriõiy-polifonik   romаn
hisoblаnаdi.   Demаk,   o`zining   terаn   fаlsаfiy   mаzmuni   vа   originаl   shаkli   bilаn
“Ko`hnа dunyo” romаni аdаbiyotimizning zаmonаviyligini, gumаnistik mohiyatini
chuqurlаshtirаdi,   jаnrlаr   doirаsini   kengаytirаdi,   uslublаr   pаlitrаsini   rаng-
bаrаnglаshtirаdi hаmdа õаlqimiz mа`nаviy olаmini boyitаdi.
Odil   Yoqubov   qissа   vа   romаnlаrining   kаttа   guruhini   zаmonаviy   mаvzudаgi
аsаrlаr   tаshkil   etаdi.   Ulаrdа,   ya`ni   “Lаrzа”,   “Bir   feleton   qissаsi”,   “Mаtlubа”,
“Izlаymаn”,   “Billur   qаndillаr”   kаbi   q i ssаlаridа,   “Er   boshigа   ish   tushsа...”,
“Diyonаt”, “Oq qushlаr, oppoq qushlаr” vа “Аdolаt mаnzili” romаnlаridа yozuvchi
1 1 
“ Ёшлик ” , 1984, № 4, 66-бет .
                                                                       20 o`z   zаmonining   ko`plаb   murаkkаb,   ziddiyatli   muаmmolаrini   qаlаmgа   olib,   turli-
tumаn   tаqdirli   kishilаr   timsoli   hаmdа   Yangichа   shаkllаr   yordаmidа   yoritishgа
intildi.   Bundаy   intilishning   jiddiy   nаmunаlаridаn   biri   sifаtidа   yozuvchining
“Аdolаt   mаnzili”   romаni   mаydongа   keldi.   Insoniyatning   vа   u   yashаb   turgаn   bu
olаmning kelаjаgigа ishonch ruhigа to`liq “Аdolаt mаnzili” romаni o`zigа õos jаnr
õususiyatlаri   bilаn   аjrаlib   turаdi.   Undа   jinoyat   yo`q,   lekin   “jinoyat”   deb   аtаlgаn
hodisа bor. Аsаrdа hаqiqiy jinoyatchi yo`q, аmmo “jinoyatchi” deb e`lon qilingаn
sofdil   inson   bor.   SHulаr   bilаn   bog`liq   holdа   аsаrdа   jinoyat   izlаsh   yoki   uni
yarаtishgа   intilish   unsuri   kаttа   o`rin   tutаdi.   Jinoyat   izlаsh   esа,   detektiv   аsаrning
zаruriy   unsuri   hisoblаnаdi.   CHinаkаm   jinoyat   bo`lmаgаni   holdа,   mаzkur   unsur
mаvjudligini   e`tiborgа   olib,   “Аdolаt   mаnzili”   romаnining   jаnr   õususiyatini
belgilаshgа   jаzm   qilsаk,   uni   “jinoyatsiz   detektiv”   deb   аtаsh   o`rinli   bo`lаdi.
Detektiv   jаnrning   mаzkur   o`zigа   õos   nаmunаsi   O.Yoqubov   ijodidа   hаm,   o`zbek
аdаbiyoti   uchun   hаm   Yangilik  bo`lsа   аjаb   emаs.   Fаqаt   undаgi   Lochinning   o`limi
otаsi Suyun burgut hаlokаti dаrаjаsidа ishonаrliroq аks ettirilgаndа, romаn hozirgi
o`zbek  аdаbiyotidа  yanаdа  sezilаrliroq hodisа  dаrаjаsigа  ko`tаrilishi  mumkin  edi.
Umumiy   sаviyasigа   ko`rа   yozuvchi   bu   аsаridа   romаn   jаnrining   Yangi
imkoniyatlаrini   kаshf   etgаn   holdа   biz   yashаb   turgаn   olаmning   аdolаt   mаskаnigа
аylаnishigа   ishonch   ruhi   bilаn   sug`orilgаn   gumаnistik   g`oyani   аnchа   yorqin   vа
tа`sirchаn tаrzdа ifodаlаshgа muvаffаq bo`ldi.
So`nggi   yirik   аsаrlаrning   tаjribаsi   vа   qiymаtidаn   аyon   bo`lishichа,   yozuvchi
Odil   Yoqubov   hozirgi   o`zbek   аdаbiyotidаgi   eng   etuk   romаnnаvislаrdаn   biri
dаrаjаsigа ko`tаrildi.
Buyuk olim , davlat arbobi Ulug’bek hayotiga ko’p adiblar murojaat etganlar.
Ulug’bek   siymosi   yaratilgan   sarlar   orasida   M.   Shayxzodaning   “Mirzo   Ulug’bek”
fojiasi alohida ajralib turadi. Ulug’bekdan so’z ochgan har bir qalamkash bu ajoyib
asarni   chetlab   o’tishi   mumkin   emes.Odil   yoqubov   ham   Maqsud   Shayxzoda
tajribalaridan  bahramand  bo‘lgan.Roman  bilan  fojia  orasida  talay  mushtarakliklar
mavjud.   Chunonchi   ,   roman   ham   xuddi   fojia   kabi   Ulug’bek   hayotining   so’nggi
davrini   hikoya   qilishdan   boshlanadi.   Fojiadagi   ko’pgina   hodisalar   romanda   ham
tilga olinadi, bir qancha tarixiy shaxslar bu yerda ham ishtirok etadilar. Shu bilan
                                                                       21 barobar   “Ulug’bek   xazinasi”   tarixiy   hodisalar   va   shaxslarning   badiiy   talqini,
o’zining   uslubiy,   g’oyaviy-   badiiy   yo’nalishi   ,   poetikasi   jihatidan   “Mirzo
Ulug’bek”   asaridan   keskin   farq   qiladi.   Hokimiyat   yoki   mansab   vakolatini
suiiste mol   qilish   -   q.   Mansabdorlik   jinoyatlari,   Xizmat   mansabini   suiiste molʼ ʼ
qilish.   “Qora   kuchlar”   ning   “davri-davroni”,   ma’rifat   ahlining   esa   “qora”   kunlari
boshlanadi.   Romanning   ikkinchi   qismi   ana   shu   mudhish   kunlar   tasviri   va   badiiy
tahliliga bag’ishlangan.  Ma’lumki  ko’p asarlar odatda bosh qahramonning o’limi,
halokati bilan tugaydi. Bunday asarlardan farqli o’laroq “Ulug’bek xazinasi” dagi
eng   hayajonli,   shiddatli   voqealar   bosh   qahramon   halokatidan   keyin   ro’y   beradi.
Yozuvchining   mahorati   ayniqsa   shu   voqea-   hodisalar   ifodasida   yaxshi   namoyon
bo’lgan.  
Bir   tomonda-   Abdullatif   boshliq   qora   guruhlar;   ularning   ma’naviy   rahnamosi,
shayx   Nizomiddin   Xomush,   Salohiddin   zargar,   amir   Jondor   ayg’oqchi   Qashqir.
Ikkinchi   tomonda-   Ulug’bekning   sadoqatli   shogirti   Ali   Qushchi   boshliq   ma’rifat
fidoyilari…Ulug’bek xazinasini o’sha tahlikali kunlarda qora guruhlar nazaridan ,
tahdid va ta’qiblardan himoya etish uchun ketgan shiddatli , xatarli kurashda keng
xalq  ommasivakillari-  madrasa   talabasi   Muram   Chalabiydan   Tortib  xalq  orasidan
chiqqan   shoir   Qalandar   Qarnoqiygacha   ,   oddiy   temirchi   Usta   Temur
Samarqandiydan   tortib   ma’rifatli   ayol   Xurshida   bonugacha   –   barchasi   ishtirok
etadi.  
Qushbegi,   qushchi   -   tarixiy   ata-ma.   O rta   asrlarda   podsho   va   xonning   ovchi	
ʻ
qushlari (qushxonasi) va ov hayvonlarining mutasaddisi; ov begi (amiri shikor). U
hukmdorning   ovini   tashkil   qilish   va   o tkazishga   javobgar   bo lgan.  	
ʻ ʻ
Bu bilan yozuvchi muhim g’oyani- Ulug’bek ma’naviy merosi xalq boyligi, mulki
ekanini   ta’kidlaydi.   O’sha   og’ir   sinov   paytida   maslakdosh   shogirtlar   orasida   ham
saralanish yuz beradi. Chunonchi , Mavlono Muxiddindek olim mudhish voqealar
girdobida   dovdirab,   o’z   ustozidan   yuz   o’giradi,   fanga,   e’tiqodiga   xiyonat
qiladi.Biroq   Mavlono   Muxiddin   –   murakkab   shaxs.   Yozuvchi   uni   bir   yoqlama
xiyonatkor  deb   qarashdan  qochadi.  Uning  chigal   ruhiy  holatini   butun  ziddiyatlari
bilan   ko’rsatadi.   Mavlono   Ustozi   Ulug’bekdan   ko’p   yaxshiliklar   ko’rgan.
Bir   tomondan        ,   u   bu   yaxshiliklarni   unutolmaydi.Ikkinchi   tomondan   ,   shu   ustozi
                                                                       22 pushti   kamaridan   bo’lgan   Abdullaziz   tajovuzi   tufayli   ko’zining   oqu   qorasi,
yakkayu-   yagona   qizi   Xurshida   bonu   baxtiqaro   bo’lib   qolgan.   Shu   tufayli   u
Ulug’beklar   oilasidan,   qolaversa   ustozidan   yuz   o’giradi.Asarda   ikki   o’t   orasida   ,
iztiroblar   olovida  qovrilib,  telba  bo’lib  qolgan  Mavlononing  ruhiy  drammasi  zo’r
mahorat   bilan   ochilgan.   Umuman,   bu   roman   personajlar   ruhiy   dramasi
tasvirijihatdan   adabiyot-   imizda   muhim   yangilik.   Yozuvchining   bu   sohadagi
mahorati Ulug’bek, Mavlono Muxiddin, ayniqsa Abdullatif obrazi ifodasida yorqin
namoyon bo’lgan.
 
                                                                       23                         XULOSA
Odil   Yoqubov   “Ulug`bek   xazinasi”   romanida   buyuk   tarixiy   shaxslarga   daxldor
bo`lgan davr haqiqatini nozik ilg`ay olgani uchun ham umriboqiy asar yarata oldi.
Chunki,   Ulug`bek   o`zidan   oldin   o`tgan   podsholardan   tubdan   farq   qilib,   toju-taxt
oltinu-kumushlarni   emas,   balki   nodir   kutubxona,   rasadxona   va   yozgan   ilmiy
asarlarini   haqiqiy   xazina   deb   tushungan.   Romanda   Ulug`bek   davrining   ana   shu
otashin   tarixiy   haqiqati   o`z   badiiy   ifodasini   topgani   uchun   ham   adolatli   va
ma`rifatparvar   shoh   adabiy   tipi   yaratilgan.   Anglashiladiki,   yozuvchi   Ulug`bek
davri   va   uning   shaxsiga   aloqador   bo`lgan   tarixiy   ma`lumotlarni   obrazli
o`zlashtirgan.   Natijada   o`ziga   xos   badiiy   manzaralarni   shu   qadar   ishonarli   qilib
chizib   berganki,   obrazli   o`zlashtirilgan   hayotiy   fakt   va   hodislarni   kitobxon   o`sha
davr   haqiqati   tarzida   juda   katta   mamnuniyat   bilan   qabul   qiladi.  
Yozuvchi Ali Qushchini o`z davri olimlarining adabiy tipi yuksakligida yaratishga
intilib,   uning   turmush   tarzi   va   ilmiy   faoliyati   tasvirida,   Ulug`bek   davri   ilmiy
muhitining, ijtimoiy shart-sharoitlarining qirq yil davomida ustod bilan birgalikda
ishlashning   nurli   izlari   qolganini   uning   xotiralarini   qayta   jonlantirish   jarayonida
mohirlik   bilan   ochib   beradi.   Bu   vosita   shogird   xotirasida   ustodlar   buyukligi,
ularning ilm-fan ravnaqi yo`lidagi rahnamoliklari hamda ilmlar xazinasining egasi
bo`lib   yetishgan   shogirdlar   sadoqatining   haqqoniy   mezonidir.  
Odil   Yoqubovning   “Ulug`bek   xazinasi”   asarini   olib   qaraydigan   bo`lsak,   unda
yurtni   boshqarish,   hukmdorning   atrof-muhitga   e`tibori   mansabidan   ketayotgan
hukmdorga esa atrofdagilarning munosabati  masalasi,  farzand tarbiyasi  insonning
axloqiy   fazilatlar   xususida   alohida   fikrlar   berilganini   ko`ramiz.   Bu   asar
yaratilgandan   buyon   olimlar,   tarixchilar,   adiblar,   jamoatchilikni   e`tiborini   o`ziga
tortib   kelgan.   Tarbiyaviy   qadriyatlar   haqida   49  
O`zbek   adabiyotshunosligida   yozuvchi   Odil   Yoqubovning   “Ulug`bek   xazinasi”
romani   va   uning   o`ziga   xos   jihatlari   ilmiy   tadqiqotlar   yuzasidan   o`rganilgan.   Bu
borada   adabiyotshunoslar   Akrom   Kattabekov,   Umarali   Normatov,   Adolat
Zayniddinova,   Abdulhamid   Xolmurodovlarning   ilmiy   tadqiqotlarni   ko`rsatish
o`rinli.
                                                                       24         FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI 
1. Odil Yoqubov. «Ulug’bek xazinasi» Roman.  Toshkent.
2. Qozoqboy   Y o ’ldoshev,   Valijon   Qodirov,   Jalolbek   Y o ’ldoshbekov.
«Adabiyot»   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarining   9-sinfi   uchun   darslik-
majmua.  Toshkent. 2006 y. 260-281 b
3.   Sаylаnmа. Uch tomlik. T., G`аfur G`ulom nomidаgi nаshriyot, 1985-1987.
4. Diyonаt. T., G`аfur G`ulom nomidаgi nаshriyot, 1978.
5. Odil Yoqubov ijodi hаqidа    :
6. Rаsulov А. Tiniqlik. “Yangi zаmon – Yangi qаhrаmon” kitobidа. T., G`аfur 
G`ulom nomidаgi nаshriyot. 1976.
7. Qo`shjonov M. Qаlb pokligi. Sаylаnmа. Ikki tomlik. 1-tom. T., G`аfur 
G`ulom nomidаgi nаshriyot. 1982.
8. SHаrаfiddinov O. Ijod dovonlаri oshа. “Birinchi mo``jizа” kitobidа. T., 
G`аfur G`ulom nomidаgi nаshriyot. 1979.
9. Õudoybergаnov N. Pаrvoz dаvom etаdi. T., G`аfur G`ulom nomidаgi 
Аdаbiyot vа sаn`аt nаshriyoti, 1980.
                                                                       25

O. Yoqubov – tarixiy romanlar ustasi

Купить
  • Похожие документы

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha