Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 77.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

55 Sotish

Oʻzbek tilida ravishdosh oʻramlar bilan kengaygan yoyiq gaplar semantikasi (Oybek asarlari misolida)

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
_________________________________________
UNIVERSITETI
“ __________________________________________ ” YO ‘ NALISHI
_______ -guruh talabasi  ________________________________ ning 
“__________________________________________ ” fanidan
“ O zbek tilida ravishdosh o ramlar bilan kengaygan yoyiq gaplar semantikasiʻ ʻ
(Oybek asarlari misolida)” mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ________- guruh   talabasi __________ _____________
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
____________________-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
1.   Ravishdosh o ramlarning nazariy asoslari…………………………………….ʻ 7
2.   Yoyiq   gap   tushunchasi   va   uning   sintaktik
tuzilishi……………………………. 17
3.   Oybek   asarlarida   ravishdosh   o ramlar   bilan   kengaygan   yoyiq   gaplarning	
ʻ
qo‘llanilishi ………………………………………………………………………
21
3.   Ravishdosh   o ramlar   va   yoyiq   gaplarning   stilistik   va   funksional	
ʻ
ahamiyati….. 25
XULOSA……………………………………………………………………….. 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 28
2 KIRISH
O zbek tilida ravishdosh o ramlar bilan kengaygan yoyiq gaplar semantikasiʻ ʻ
tilshunoslikda   alohida   ahamiyatga   ega.   Ravishdoshlar,   asosan,   fe'lning   ravishga
xos   vazifada   qo‘llanishi   bilan   ajralib   turadi   va   gapning   semantikasi   hamda
strukturasiga   muhim   ta'sir   ko‘rsatadi.   Ularning   harakatni   ifodalashdagi   roli   va
gapning   tuzilishida   tutgan   o‘rni   zamonaviy   tilshunoslikda   keng   o‘rganilmoqda.
O zbek tilida ravishdoshlar keng tarqalgan grammatika vositalaridan biridir va ular	
ʻ
semantikaning rivojlanishiga, gapning to‘liq va aniq tushunilishiga yordam beradi.
Ayniqsa,   badiiy   asarlarda,   masalan,   Oybekning   adabiy   merosida,
ravishdoshlarning   qo‘llanilishi   yozuvchilarning   nutqiga   chuqur   ma'no   beradi   va
mantiqiy-ohangiy   tuzilmalarni   boyitadi.   Oybek   asarlari   orqali   ravishdosh
o ramlarining   semantik   funktsiyalari   va   ularning   yoyiq   gaplar   bilan   bog‘liqligi
ʻ
tahlil   qilinishi   mumkin.   Ravishdosh   o ramlarning   yozuvlardagi   ahamiyati   faqat	
ʻ
grammatik   xususiyatlar   bilan   cheklanmaydi.   Ular   shuningdek,   badiiy   nutqning
ifodalovchi   qudratini   oshirishga   xizmat   qiladi,   asarlarning   ma'no   qatlamlarini
boyitadi   va   o‘quvchi   bilan   muallif   orasidagi   aloqani   kuchaytiradi.   Oybekning
asarlarida   bunday   o ramlar,   ayniqsa,   ichki   mohiyatni   anglashda   muhim   vosita	
ʻ
sifatida ishlatilgan.
Shu   nuqtai   nazardan,   ushbu   mavzu,   O zbek   tilining   semantik   va   sintaktik	
ʻ
tuzilishini chuqurroq tahlil qilishni taqozo etadi, chunki ravishdosh o ramlar faqat	
ʻ
grammatik   strukturani   ifodalashda   emas,   balki   adabiy   san'atning   muhim   vositasi
sifatida   ham   namoyon   bo‘ladi.   Bu   esa,   tilshunoslik   va   adabiyotshunoslik
sohalarida yangi ilmiy yondashuvlar va tahlillarni talab qiladi.
Kurs ishining  maqsadi.   O zbek tilida ravishdosh o ramlar bilan kengaygan	
ʻ ʻ
yoyiq   gaplarning   semantik   jihatlarini   tadqiq   etishdir.   O rganishning   asosiy	
ʻ
yo‘nalishi   ravishdoshlarning   grammatika   va   semantika   tizimidagi   o‘rni,   ularning
3 yozma nutqda, ayniqsa, Oybekning asarlarida qanday ishlatilishini tahlil qilishdir.
Kurs ishining asosiy maqsadi quyidagilarni aniqlashdan iborat:
1. Ravishdosh   o ramlarining   tilshunoslikdagi   o‘rniʻ :   O zbek   tilida	ʻ
ravishdoshlarning   semantik   funksiyalarini   va   ularning   gap   tarkibidagi
alohida o‘rnini tahlil qilish.
2. Oybek asarlarini misol qilib olish : Oybekning badiiy asarlarida ravishdosh
o ramlarining   qo‘llanilishi   va   ularning   til   va   adabiyotshunoslikdagi	
ʻ
ahamiyatini o‘rganish.
3. Yoyiq   gaplarning   semantikasini   tahlil   qilish :   Yoyiq   gaplarning   sintaktik
va   semantik   tuzilishini,   ayniqsa   ravishdoshlar   bilan   kengaygan   holatda
qanday o‘zgarishini o‘rganish.
4. Ravishdosh o ramlarining badiiy nutqdagi roli	
ʻ : Ravishdoshlarning badiiy
nutqda   qanday   stilistik   va   funksional   ahamiyatga   ega   ekanligini,   shu
jumladan,   ularning   so‘z   va   so‘z   birikmalarining   semantik   to‘ldiruvchi   roli
orqali adabiy asarlarning mazmunini qanday boyitishini aniqlash.
O zbek   tilining   sintaktik   va   semantik   jihatlarini   chuqurroq   tushunish,	
ʻ
shuningdek,   adabiyotshunoslikda   ravishdoshlarning   ahamiyatini   o‘rganishga
qaratilgan ilmiy ish sifatida ko‘riladi.
Kurs ishining o ‘ rganilganlik darajasi.  O zbek tilidagi ravishdosh o ramlar	
ʻ ʻ
va   yoyiq   gaplar   semantikasi   bo‘yicha   tadqiqotlar   tilshunoslik   sohasida   sezilarli
yutuqlarga   erishgan.   Ushbu   mavzu   bo‘yicha   ilmiy   ishlar   20-asrning   o‘rtalaridan
boshlab tizimli ravishda amalga oshirilgan. Bu tadqiqotlar nafaqat O zbek tilining	
ʻ
struktura   va   semantik   jihatlarini   o‘rganish,   balki   tilning   badiiy   adabiyotdagi
qo‘llanilishini chuqurroq anglashga yordam beradi.
1. 20-asrning   60-70-yillari :   O zbek   tilshunosligida   ravishdosh   o ramlar   va	
ʻ ʻ
yoyiq   gaplarning   semantikasi   bo‘yicha   dastlabki   tadqiqotlar   boshlang‘ich
bosqichni  tashkil  etgan. Shu davrda   A.T. Bunyatov   va   M. Davronov   kabi
olimlar   tomonidan   O zbek   tilidagi   sintaktik   tuzilma   va   semantik	
ʻ
kategoriyalarni   aniqlashga   qaratilgan   ishlanmalar   ishlab   chiqildi.   Ularning
4 izlanishlari   asosida   ravishdoshlarning   grammatik   xususiyatlari   va   gap
tarkibidagi roli haqida bir qator tahlillar olib borilgan.
2. 1980-1990-yillar :   Ravishdoshlarning   yozma   va   og‘zaki   nutqdagi   o‘rni,
shuningdek,   badiiy   asarlarda   ravishdosh   o ramlarining   semantikʻ
imkoniyatlari   kengroq   o‘rganila   boshlandi.   Ayniqsa,   T.   Asqarov   va   Z.
Nizomov   kabi   tilshunoslar   o‘zbek   tilidagi   yoyiq   gaplar   va   ravishdosh
o ramlarning   badiiy   nutqdagi   o‘rni   va   ularning   semantik   tuzilishini	
ʻ
o‘rganishga qaratilgan muhim ishlar amalga oshirdilar.
3. 2000-yillar :   Ushbu   davrda   O zbek   tili   va   adabiyotini   tadqiq   etishda   yangi	
ʻ
yondashuvlar   paydo   bo‘ldi.   L.   To‘raqulov   va   R.   Shamsiyev   kabi   olimlar
ravishdosh o ramlarining badiiy asarlarda qo‘llanilishidagi stilistik, semantik	
ʻ
va kommunikativ ahamiyatini o‘rganishga diqqat qaratdilar. Shuningdek,  O.
To‘xtashev  va  Z. Salimov ning ilmiy ishlarida ravishdosh o ramlar va yoyiq	
ʻ
gaplar   semantikasining   tilshunoslik   va   adabiyotshunoslikdagi   o‘rni   haqida
keng   tahlillar   kiritildi.   Bu   davrda   tilshunoslar   semantikaning   nuqtai
nazaridan   ravishdosh   o ramlarning   boshqalar   bilan   bog‘lanishini   tahlil	
ʻ
qilishga urg‘u berishdi.
4. 2010-2020-yillar :   O zbek   tilining  zamonaviy   tendensiyalari  va  yangi  ilmiy	
ʻ
metodologiyalar   asosida   ravishdosh   o ramlar   va   yoyiq   gaplarning	
ʻ
semantikasi   bo‘yicha   yangi   ilmiy   yondashuvlar   ishlab   chiqildi.   A.
Ergashev ,   B.   Karimov ,   va   S.   Qodirov   kabi   olimlar   bu   mavzu   bo‘yicha
keng   qamrovli   tadqiqotlar   olib   bordilar.   Ularning   izlanishlari   zamonaviy
adabiy   nutq   va   sintaksisdagi   o‘zgarishlarni,   shuningdek,   ravishdoshlarning
kommunikativ va stilistik funktsiyalarini aniqlashga yo‘naltirilgan.
Hozirgi   kunda,   ravishdosh   o ramlar   va   yoyiq   gaplar   semantikasi   o‘zbek	
ʻ
tilining   samarali   va   murakkab   jihatlaridan   biri   sifatida   davom   etmoqda.
Shuningdek,   Oybek   asarlarini   misol   qilib   olib,   bu   sohadagi   tadqiqotlar   davom
etmoqda. Mavzuning dolzarbligi tilshunoslikning yangi bosqichida, ayniqsa, badiiy
5 nutq va tilshunoslikning integratsiyasi bilan bog‘liq bo‘lgan muhim masalalarni hal
etishda ifodalangan.
Kurs ishining obyekti.  O zbek tilidagi ravishdosh o ramlar bilan kengayganʻ ʻ
yoyiq gaplar semantikasi bo‘lib, u tilshunoslikda sintaktik va semantik jihatlardan
o‘rganiladi. Obyekt sifatida ravishdosh o ramlar va yoyiq gaplarning grammatik va	
ʻ
semantik   tuzilishi,   ularning   badiiy   asarlarda,   xususan,   Oybekning   asarlarida
qanday   ishlatilishi   o‘rganiladi.   Ravishdoshlar   va   yoyiq   gaplar   semantik   jihatdan
gapning   ma'nosini   kengaytiruvchi,   o‘zgartiruvchi   vositalar   sifatida   qaraladi.   Bu
turdagi   gaplar   tilshunoslikda   o‘ziga   xos   ahamiyatga   ega,   chunki   ular   badiiy
nutqning boyishiga, ifodalovchi kuchning oshishiga yordam beradi. Kurs ishida bu
fenomenning   O‘zbek   tilidagi   umumiy   qonuniyatlari   va   adabiy   asarlardagi
ishlatilishi ko‘rib chiqiladi.
Kurs ishining ilmiy ahamiyati.    O‘zbek tilshunosligida ravishdosh o ramlar	
ʻ
va   yoyiq   gaplarning   semantik   xususiyatlarini   o‘rganishga   asoslangan.   Ushbu
tadqiqot   tilshunoslikda   sintaktik   va   semantik   elementlarning   qanday   o‘zaro
bog‘lanishini   tushunishga   yordam   beradi.   Ravishdosh   o ramlar   va   yoyiq   gaplar	
ʻ
badiiy   nutqdagi   ma’no   kengayishiga   hissa   qo‘shadi,   bu   esa   tilning   ifodaviy   va
kommunikativ   imkoniyatlarini   oshiradi.   O‘zbek   adabiyotidagi   muhim   asarlar,
xususan,   Oybekning   asarlarida   ravishdosh   o ramlar   va   yoyiq   gaplar   qanday	
ʻ
ishlatilishini tahlil qilish orqali badiiy nutq va uning semantik boyligi o‘rganiladi.
Bu   o‘zbek   adabiyotshunosligida   yangi   yondashuvlarni   taqdim   etadi   va   tilning
badiiy   imkoniyatlarini   yanada   kengaytiradi.   Kurs   ishi,   shuningdek,   tilshunoslikda
semantika   va   sintaksisning   integratsiyasini   o‘rganishda   muhim   ilmiy   hissa
qo‘shadi. Bu yondashuv O‘zbek tilining nutqida murakkab va boy strukturalarning
rivojlanishini ochib beradi.
6 1.  Ravishdosh o ramlarning nazariy asoslariʻ
Tilshunoslikda   sodda   gapni   murakkablashtiruvchi   vositalar   haqidagi
qarashlar   xilma-xil.   Ba’zi   tadqiqotchilar   murakkablashtiruvchi   vositalarga
sifatdosh, ravishdosh, harakat nomili o‘ramlar, kiritma va o‘xshatishli qurilmalarni
kiritsa, ba’zi tadqiqotchilar tasavvur nomlari, segment qurilmalar ham sodda gapni
murakkablashtiruvchi   vosita   ekanligini   qayd   etadilar.   Sodda   gapni
murakkablashtiruvchi  vositalarga ajratilgan bo‘laklar, uyushiq bo‘laklar, murojaat
birliklarining   kiritilishi   deyarli   barcha   tadqiqotchilar   tomonidan   ma’qullangan.
Sodda   gaplarning   murakkablashuvi   ikki   xil   yo‘l   bilan   amalga   oshadi:   shakliy
murakkablashuv   va   mazmuniy   murakkablashuv.   N.Mamudov   ikkinchi   darajali
predikasiyaga   ega   bo lgan   qurilmalarga   sifatdosh,   ravishdosh,   harakat   nomi,	
ʻ
fe’lning shart mayli shaklli oborotlarini kiritadi hamda bunday qurilmalar hisobiga
sodda   gaplarda   ikki   yoki   undan   ortiq   propozitsiya   ifodalanishini,   sodda   gap
semantik   substratining   murakkablashuvi   natijasida   gapda   semantik   sintaktik-
asimmetriya   yuzaga   kelishini   ta’kidlaydi.   D.Nurmonova   murakkablashgan   sodda
gaplarda neytrallashuv  hodisasini  tadqiq qilgan. Tadqiqotchi  bir  sodda  gap shakli
orqali   uch   propozitsiya   ifodalanishini   “sodda   va   qo shma   gaplar   mo tadillashuvi	
ʻ ʻ
yuz bergan. Mo tadillashuv uchun asos propozitsiyalar o rtasidagi predikasiyaning	
ʻ ʻ
mavjud   mavjud   emasligiga   ko ra   privativ   zidlanishdir”   deya   baholaydi.   Rus	
ʻ
tadqiqotchisi   N.Patroyeva   sodda   gapning   murakkablashuvini   shakliy,   shakliy-
semantik, semantik turlarga ajratadi  Shakliy murakkablashuv  segment  qurilmalar,
shakliy-mazmuniy   murakkablashuv   ajratilgan   bo‘laklar,   o‘xshatishli   qurilmalar,
ilova   qurilmalar,   semantik   murakkablashuv   kirish,   kiritmalar,   murojaat   birliklari
vositasida   amalga   oshadi   O‘zbek   tilshunosligida   segment   qurilmalarning
pragmatik   xususiyatlarini   tadqiq   qilgan   M.Umurzoqova   birikmali   tarzda
qo‘llangan   segment   qurilmalar   presuppozitsiyaga   ishora   qilishi   bilan   gapni
murakkablashtirishini   qayd   etadi 1
.   “Segment   qurilmalar   so zlovchining	
ʻ
1
 Abduqodirov, I. O‘zbek adabiy tili sintaksisi. –Toshkent: O‘zbekiston, 2012.
7 kommunikativ   niyatini   ifodalash   maqsadida   qayta   shakllantirilgan   gaplardir,   bu
hodisa   so zlovchining   ko zda   tutgan   maqsadini   namoyon   etishi   bilanʻ ʻ
pragmatikaning   bosh   masalasiga   aylanadi.   Segment   bo lak   aktuallashtirilgan	
ʻ
bo lak sifatida tinglovchining diqqatini ma’lum bir o ringa tortishi bilan pragmatik	
ʻ ʻ
vazifani bajaradi” .   O‘zbek tilshunosligida ravishdosh o‘ramlar, ularning gapdagi
sintaktik   o‘rni   masalasida   qarashlar   turlicha.   Formal   tilshunoslikda   ravishdosh
bilan shakllangan gaplar  asosan  ergashgan qo‘shma gapda ergash gapning kesimi
sifatida   talqin   qilingan.   –   (i)b   affiksli   ravishdosh   ravish   ergash   gapning   kesimi
bo‘lishi   bilan   birga,   boshqa   turdagi   ergash   gaplarning   ham   kesimi   bo‘lishi,   hatto
bog‘langan   qo‘shma   gaplarda   sodda   gapning   kesimi   bo‘lishi   qayd   qilingan.
“Ravishdoshning  bu formasi  hatto bog‘langan qo‘shma  gaplardagi sodda gapning
ham   kesimi   bo‘lib   keladi:   Daraxtlar   sarg‘ayib,   ariqlarda   xazon   uyumlari   oqib
keldi”.   Muallflar   bunday   holatni   sodda   gaplarning   qo‘shma   gap   tarkibida   tenglik
xarakterida ekanligi bilan izohlashgan. Ravishdoshning qo‘shma gapda ergash gap
kesimi yoki sodda gap komponenti bo‘lib kelishi quyidagicha farqlangan: “Ravish
ergash   gaplar   esa,   kesimning   mavjudligi   bilan   ravishdosh   oborotdan   farq   qiladi”.
Formal   tilshunoslikda   hokim   bo‘lak   sifatida   ega   tan   olinganligi   bois   oborotlarda
“ravish ergash gapga o‘xshash  kesimi mavjud bo‘lsa ham, shu kesimning alohida
egasi   yo‘qdir.   Ravishdosh   oborotning   kesimi   bilan   ifodalangan   harakat
bajaruvchisi shaxs-predmet ham sodda gapning egasidir” , deya talqin qilingan. Til
birliklarining   semantikasiga   qiziqishning   kuchayishi   natijasida   sodda   gaplaring
murakkablashuvi   masalasiga   e’tibor   ham   kuchaydi.   Murakkab   mazmunning
murakkab   shaklda   emas,   balki   sodda   shaklda   ifodalanishi   til   vositalarini   tejash
tamoyilining   tilda   yaqqol   namoyon   bo‘lishi   shakllaridan   biri   ekanligi   tilshunos
olimlar   tomonidan   qayd   etiladi.   Mualliflar   sodda   gap   tarkibiga   turli   sifatdosh,
ravishdosh,   harakat   nomi,   shart   maylidagi   fe’lli   o‘ram   (oborot)larni   kiritish   ham
shakl,   ham   mazmun   jihatidan   murakkablashishi,   bunday   holatlarda   ikkinchi
darajali   predikatsiyaga   ko‘ra   gaplar   predikativ   jamlanish   yuzaga   kelishi   asoslab
8 berildi.   Bunday   murakkablashtiruvchi   vositalarda   muayyan   propozitsiya
ifodalanadi 2
. 
Tabiiyki, propozitsiyaning birdan ortiq bo‘lishi sodda gaplarning mazmunan
murakkablashuviga   sabab   bo‘ladi.   Ravishdosh   o ramlar   gapdagi   asosiy   harakatgaʻ
belgi   sifatidagi   qo shimcha   harakat,   holat   va   shu   kabilarni   ifodalaydi.   Ikkinchi	
ʻ
darajali   predikatsiyali   bunday   ravishdosh   o ramlar   ishtiroki   bilan   sodda   gapning	
ʻ
mazmuniy   tarkibi   murakkablashadi.   Ravishdosh   o‘ramlar   ishtirok   etgan   sodda
gaplarning   muhim   jihati   asosiy   va   ikkinchi   darajali   predikat   subyektlarining
umumiyligidir.   Gapdagi   ikkinchi   darajali   propozitsiya   alohida   subyektni
xarakterlasa, bunday ravishdosh o‘ram ergash gap sifatida o‘rganilgan. Ravishdosh
o‘ram   ham   sifatdosh   o‘ram   singari   sodda   gapni   mazmuniy   jihatdan
murakkablashtiradi   va   shakl   va   mazmun   nomuvofiqligini   yuzaga   keltiradi.
Quyidagi   gapda   uchinchi   shaxs   birlikdagi   kishilik   olmoshi   u   asosiy   predikat
(sezmay qoldi) uchun ham, ikkinchi darajali predikat (o‘ylab) uchun ham subyekt
vazifasini   bajargan.   U   Maymoq   bilan   bo‘ladigan   tungi   uchrashuvni   o‘ylab,   ezgin
ovozda   uv   tortib   yuborganini   sezmay   qoldi   (N.Norqobilov).   Keltirilgan   misolda
ravishdosh   o‘ram   tunda   Maymoq   bilan   uchrashadi   degan   propozitsiyani
ifodalagan. Bu ifoda esa kunduz kuni vaqti yo‘q, bu uchrashuv ko‘ngilsizlikka olib
kelishi   mumkin   degan   mantiqiy   presuppozitsiyalarni   ham   keltirib   chiqaradi.
Subyektning  umumiyligi  asosiy  va  ikkinchi  darajali  predikatlarning  oson   aloqaga
kirishishini   ta’minlasa,   ravishdosh   o‘ramda   ifodalangan   mazmun   qo‘shimcha
ma’no   nozikliklariga   xizmat   qiladi.   Quyida   keltirilgan   gapda   ikkinchi   darajali
pedikat (titrab-qaltirab) asosiy predikat (tisarilardi)da ifodalanayotgan harakatning
tarzini  bildirib  kelayotgani   uchun  ravish  holi  sintaktik  vazifasini   bajaradi.  Ergash
bodining   tagidagi   ot   qo‘rquvdan   titrab-qaltirab   ortga   tisarilardi   (N.Norqobilov).
Keltirilgan   gapda   ot   ortga   tisarilardi   birlamchi   propozitsiya   ifodalagan   bo‘lsa,
otning   qo‘rqishi   ravishdosh   orqali   ifodalangan   propozitsiyadir.   Gap   yaxlit   holda
Ergash   bodidan   hamma   qo‘rqadi,   hatto   ot   ham   qo‘rqadi   degan   presuppozitsiyaga
2
 Akbarov, S. O‘zbek tilida sintaksis va grammatik konstruktsiyalar. –Toshkent: O‘zbekiston, 2011.
9 ishora   qiladi.   Murakkablashgan   sodda   gaplarda   ravishdosh   o‘ram   gapda   turli
birikmali gap bo‘laklari vazifasida keladi 3
. 
Ravishdosh fe’lning o‘zgalovchi ketegoriyalaridan biri bo‘lib, ko‘p hollarda
gapda   harakatning   belgisini   ifodalaydi   hamda   hol   vazifasida   keladi.   Quyidagi
misolda ravishdosh o‘ramning tarz holi vazifasida kelganini ko‘rishimiz mumkin:
G‘uchchi   pakana   esa   bolishni   quchoqlab,   tuni   bilan   uxlayolmay   chiqadi
(N.Norqobilov).   Ushbu   misoldagi   G‘uchchi   pakana   esa   bolishni   quchoqlab
ravishdosh o‘ram G‘uchchi pakana nimadandir bezovta, shu sababli uxlay olmaydi
degan   propozitsiya   ifodalagan.     “Ikkinchi   darajali   predikasiyali   ravishdosh
o ramlar   ishtiroki   bilan   ikki   yoki   undan   ortiq   mazmun   munosabatiningʻ
subyektlarning   umumiyligiga   ko ra   qo shiluvi   natijasida   sodda   gap   mazmunan	
ʻ ʻ
murakkablashar   ekan,   ikkinchi   (darajali   predikatdagi   harakatning   asosiy
predikatdagi   harakatdan   oldin   bajarilganlik   ma'nosidan   iborat   ko shimcha   ma'no	
ʻ
juda  ham   aniq  ifodalanadi”.  U  soylardan  sakrab,   archazorlardan   quyunday  uchib,
hududining sharqiy chegarasi  hisoblanmish tor yalanglikka yetib kelganda, hanuz
g‘azabdan   quturmoqda   edi.   (N.Norqobilov).   Yuqoridagi   gap   hajm   jihatdan
salmoqdor   bo‘lsa-da,   subyekt   (u)ning   gap   tarkibidagi   barcha   (asosiy   va   ikkinchi
darajali)   predikatlar   uchun   umumiyligi   uni   murakkablashgan   sodda   gap   sifatida
o‘rganishimizni   taqazo   etadi.   Shuningdek,   ushbu   jumla   mazmuniga   e’tibor
qaratadigan   bo‘lsak,   ravishdosh   o‘ramlar   (soylardan   sakrab,   quyunday   uchib)
asosiy   predikat   (quturmoqda   edi)   harakatini   bajarishgacha   amalga   oshirilgan
harakatlarni  ifodalashga  xizmat qilganini  ko‘rishimiz mumkin. Subyektlarning bu
umumiyligi   mazkur   sodda   gap   doirasida   ikki   propozitsiyaning   qo‘shiluvi   uchun
zaruriy   sharoit   sifatida   imkoniyat   yaratgan,   sintaktik   sodda   gapning   mazmuniy
tarkibi   murakkablashgan.   Ayni   damda   ikkinchi   darajali   propozitsiyadagi   harakat
asosiy propozitsiyadagi harakatdan oldin sodir bo‘lganini ko‘rsatib turibdi 4
. 
-   gach   qo‘shimchasi   yordamida   yasalgan   ravishdosh   o‘ram   payt   ma’nosini
ifodalagan   quyidagi   gapda   ham   subyekt   (asosiy   predikat   shaxs-sonidan
3
 Alimov, A., Azizov, M. O‘zbek tilining semantika va morfologiyasi. –Toshkent: Fan va texnologiyalar, 2008
4
 Askarov, F. O‘zbek adabiy tili (O‘rta asrlar va zamonaviy davr). –Toshkent: Adabiyot, 2015.
10 anglashiladi)   umumiyligi   muhim   ahamiyatga   ega:   Uyga   qaytgach,   tijoratchi
oshnamning   yoniga   bordim   (Sotim   Avaz).Ushbu   misolda   uyga   qaytdim,
oshnamning   yoniga   bordim   propozitsiyalari   ifodalangan.   Ravishdosh   o‘ramning
kesimi   qaytdim   fe’li   ketgan   edim   degan   presuppozitsiyaga   ham   ishora   qilgan.
Ko‘rinib   turibdiki,   ravishdosh   o‘ramli   sodda   gaplarda   bir   necha   propozitsiya
ifodalanishi   bilan   birga   presuppozitsiyaga   ham   ishora   qilish   imkoniyatining
mavjudligi   uni   ham   mazmun,   ham   shakl   jihatidan   murakkablashuviga   sabab
bo‘lgan.   – (i)b qo‘shimchasi yordamida shakllantirilgan ravishdosh o‘ramlar turli
qo‘shimcha   ma’nolarni   ifodalay   oladi.   Quyida   ikkinchi   darajali   predikatsiyali
ravishdosh   o‘ramda   ifodalangan   harakat   (turib)ning   asosiy   predikat   (o‘tirib
oldi)dan avval bajarilganlik ma’nosini ko‘rishimiz mumkin. Yoldor yotgan joyidan
turib, bahuzur cho‘nqayib o‘tirib oldi (N.Norqobilov). Bu gapda ham subyekt bitta.
Ravishdosh   o‘ram   harakatning   bajaruvchisi   yotgan   edi   degan   propozitsiya
ifodalash   bilan   birga   uning   o‘tirishga   imkoni   yo‘qligiga   ishora   qiluvchi
presuppozitsiyaga ham yo‘l ochadi. Quyidagi misolda sodda gaplarning har biriga
bajarilgan   harakatlar   orasida   payt   munosabati,   ketma-ketlik   qo‘shimcha   ma’nosi
ravishdosh   o‘ram   vositasida   yuklangan.   Oxiri   u   pichog‘ini   qorga   sanchib,   kuh-
kuhlab,   kaftlarini   isitishga   tushdi.   Orada   chuqurning   nishabroq   bo‘lib   ko‘ringan
devori tomon siljib, undan chiqishni o‘yladi 5
. 
Oqibat,   barcha   urinishlari   behudaligini,   yarador   oyog‘i   bilan   yuqoriga
tirmashib   bo‘lmasligini   anglab,   sudralib   yana   joyiga   qaytdi   (N.Norqobilov).
Keltirilgan   misolda   ravishdosh   o‘ramlar   qorga   sanchib,   chuqurning   nishabroq
bo‘lib   ko‘ringan   devori   tomon   siljib   gapni   propozitsiya   ifodalashi   bilan
murakkablashtirgan   bo‘lsa,   uning   tarkibidagi   so‘zlar   hozir   qish,   sovuq,   chiqa
olmaydigan   darajadagi   chuqurda   yotibdi   kabi   presuppozitsiyalarga   ishora   qilgan.
Ravishdosh   o‘ram   asosiy   predikatda   ifodalangan   harakatning   bajarilish   tarzi   kabi
qo‘shimcha   ma’nolarini   korsatishga   xizmat   qiladi:   Epchil   yigitlar   arqonga   osilib,
osilmay   chuqurga   tusha   boshladilar   (N.Norqobilov).   Yuqoridagi   jumlada   ham
ikkinchi   darajali   propozitsiya   vazifasida   kelgan   ikki   fe’l   (osilib,   osilmay)   asosiy
5
 Boqiyeva, G., Yunusova, M., Qurbonova, M. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. –Toshkent: Fan va texnologiyalar, 2009.
11 propozitsiya   (tusha   boshladilar)ning   bajarilish   tarzini   ko‘rsatib,   ravish   holi
sintaktik   vazifasini   bajargan.   Yuqorida   keltirilgan   misollarda   ravishdosh   o‘ram
bilan   shakllantirilgan   ikkinchi   darajali   predikatsiyali   gaplarda   subyekt   umumiy
bo‘lib,   bu   tilda   tejamkorlik   tamoyili   asosida   yuzaga   kelgan.   Quyidagi   gapda   esa
nafaqat   subyekt   (o‘g‘il   bolalar),   balki   gapda   ifodalanayotgan   harakatlar   (yasab,
chiyillatib   chalib   yurishadi)ga   bevosita   bog‘liq   bo‘lgan   obyekt(surnay)ning   ham
umumiyligini   ko‘rishimiz   mumkin.   Bu   holatda   nutqiy   ortiqchalikka   yo‘l
qo‘ymaslik   maqsadida   keyingi   o‘rinlarda   obyektning   sintaktik   jihatdan   tushirib
qoldirilganiga   e’tibor   qaratish   lozim.   O‘g‘il   bolalar   esa   tol   novdasidan   surnay
yasab, chiyillatib chalib yurishadi (Isajon Sulton).   – (i)b qo‘shimchasi yordamida
shakllantirilgan   ravishdosh   o‘ramli   murakkablashgan   sodda   gaplarda   sabab
munosabatini   ham   ifodalanishi   mumkin.   Asosiy   predikat   (qaytib   ketishdi)ning
qanday   sababning   oqibati   ekani   ikkinchi   darajali   predikat   (hayiqishib)   vositasida
anglashilgan.   Qizaloqlar   hayiqishib,   ortlariga   qaytib   ketishdi   (Isajon   Sulton).
Quyidagi   gapimizda   subyekt   (u-bolacha)   sintaktik   jihatdan   tushib   qolgan   bo‘lsa-
da,   mazmunan   ifodalangan   va   u   barcha   –   asosiy   predikat   (siyib   qo‘yar   edi)   va
ikkinchi darajali  predikatlar (iljayib turib, chuvillatib)  uchun umumiy. Ushbu gap
tahlilidagi   yana   bir   muhim   jihat   shundaki,   ikki   ravishdosh   o‘ram   ikki   xil
qo‘shimcha ma’noni ifodalashga xizmat qilgan. Birinchi ravishdosh o‘ram (iljayib
turib)   asosiy   predikat   (siyib   qo‘yar   edi)   bilan   bir   vaqtda   bajariladigan   harakatni
bildirsa, ikkinchi ravishdosh o‘ram (chuvillatib) asosiy propozitsiyaning bajarilish
tarzini ko‘rsatgan. Iljayib turib, chuvillatib siyib ham qo‘yar edi… (Isajon Sulton) 6
.
Quyidagi   misolda   ravishdosh   o‘ram   xalq   maqolining   o‘zgargan   shaklda
qo‘llanilishiga misol bo‘ladi Uzoqdagi quyruqqa intilib, yaqindagi o‘pkadan quruq
qolmagin   tag‘in   (N.Norqobilov).     Ravishdosh   o‘ram   gapda   birikmali   holatda   bir
gap   bo‘lagi   vazifasida   keladi.   Yoldor   xavfli   raqibligini   birpasda   namoyish   etib,
butun to‘dani tirqiratib yubordi. (N.Norqobilov). Ushbu misolda ravishdosh o‘ram
yoldorning xavfli raqibligi haqidagi propozitsiyani ifodalagan. Ravishdosh o‘ramli
sodda gaplarda subyektning bittaligi predikatdan anglashilgan harakatning ketma-
6
 G‘ulomov, U. O‘zbek tilida grammatika nazariyasi. –Toshkent: Yangi asr avlodi, 2014.
12 ket   yuzaga   kelishini   ifodalaydi.   Ba’zan   ifodalanayotgan   harakat   mantiqan   bir-
biriga zid bo‘lgan leksik  birliklardan ham  tarkib topishi  mumkin. Yig‘lay-yig‘lay
tiniqib, keyin yana chaqchaqlashib o‘tiraverishardi. (Isajon Sulton). Yig‘lamoq va
chachaqlashmoq harakatlari bir paytda yuz beradigan harakat emas, mantiqan bir-
biriga   to‘g‘ri   kelmaydigan   ikki   tushuncha.   Ammo   gap   tarkibidagi   tiniqmoq   fe’li
presuppozitsiyaga   ishora   qilgan,   ya’ni   yig‘lab   ko‘ngillarini   bo‘shatib,   keyin
chaqchaqlashishadi   degan   ma’no   anglatish   uchun   xizmat   qilgan.       Xulosa   qilib
aytganda   ravishdosh   o‘ramli   sodda   gaplar   tildagi   tejamkorlik   tamoyili   asosida
yuzaga   keladi.   Ravishdosh   o‘ramlar   vositasida   murakkablashuv   hodisasi   tilning
ifoda   imkoniyatlari   bilan   birga   uning   pragmatik   imkoniyatlarini   ham   ko‘rsatib
beradi.   Ravishdosh   o‘ramlar   vositasida   sodda   gaplarning   murakkablashuvi   asosiy
predikatdan   ifodalangan   harakatning   bajarilish   tarsi,   o‘rni,   maqsadi,   sababi
kabilarni ifodalashga xizmat qiladi 7
.  
Ravishdosh, o‘zbek tilida sintaktik va semantik jihatlardan fe’l yoki sifatga
qo‘shilgan, ular orqali gapni boyituvchi, kengaytiruvchi, aniqlashtiruvchi sintaktik
birlik   sifatida   aniqlanadi.   Ushbu   so‘zlar   yordamida   gapdagi   harakatning   yoki
holatning   yanada   aniqroq   va   to‘liqroq   ifodalanishi   amalga   oshiriladi.
Ravishdoshlar,   asosan,   fe’l   va   sifatlarning   ma’nolarini   kengaytirishga   xizmat
qiladi.   Misol   uchun,   “tez   yugurdi”   yoki   “yaxshi   o‘qidi”   kabi   gaplarda,   “tez”   va
“yaxshi”   so‘zlari   harakat   yoki   holatni   yanada   aniqlashtiradi.   Ravishdoshlarning
grammatik   funksiyasi,   ularga   qo‘shilgan   fe’l   va   sifatni   kengaytirish,   ularning
ma'nolarini   boyitish   bilan   cheklanmaydi,   balki   gapning   strukturaviy   tuzilmasini
ham   o‘zgartiradi.   Ular   gapda   fe’l   yoki   sifat   bilan   birgalikda   ishlatiladi   va   ma'no
jihatidan   ularga   turli   semantik   qatlamlarni   qo‘shadi.   Masalan,   “tez”   so‘zi   fe’lni
tezlikda bajarilayotgan harakat sifatida aniqlaydi, shu bilan birga bu so‘z o‘zining
grammatik funktsiyasini o‘zaro bog‘lanishda amalga oshiradi.
Ravishdoshlar   o‘zbek   tilida   grammatik   jihatdan   to‘liq   va   aniq   tushunarli
bo‘lishi  uchun, ular faqatgina fe’l yoki sifat bilan o‘zaro bog‘lanib ishlatiladi. Bu
bog‘lanish esa gapning semantik imkoniyatlarini kengaytiradi. Ular gapda maqsad,
7
 Ismatov, J. O‘zbek tilining grammatik tizimi. –Toshkent: Universitet, 2011.
13 sabab,   vaqt,   holat,   tarz   kabi   ma'nolarni   ifodalashda   yordam   beradi.   Misol   uchun,
“yuqori   balandlikda   uchish”   yoki   “tez   yugurib   bordi”   kabi   iboralarda,   bu   so‘zlar
o‘ziga xos qo‘shimcha semantik ma'no beradi, chunki ular harakatni qanday tarzda
bajarilganini   ko‘rsatadi.   Ravishdoshlar   o‘zbek   tilidagi   badiiy   adabiyotlarda   ham
keng qo‘llaniladi, bu ularning tilni boyitish, murakkablashtirish va ma'no jihatidan
boyitish   imkoniyatlarini   kengaytiradi.   Ravishdoshlar   yordamida   gaplar
o‘zgartiriladi,   tuziladi,   shuningdek,   badiiy   ifodaning   nozikliklari   va   o‘ziga
xosligini   ochib   beradi.   Ravishdosh   o ramlarining   shakllanishi   til   tizimidagiʻ
sintaktik   va   morfologik   jarayonlarning   rivojlanishiga   bog‘liq.   O‘zbek   tilida,
ravishdosh   o ramlar,   asosan,   fe’l   yoki   sifatga   qo‘shilib,   ular   bilan   birga	
ʻ
ishlatilganida   semantik   o‘zgarishlar   yuzaga   keladi.   Bunda   fe’l   va   sifatlarning
oldiga qo‘shilgan ravishdoshlar, ularning ma’nosini kengaytirib, yanada aniqroq va
to‘liqroq   ifodalash   imkonini   beradi.   Masalan,   "tezroq   yugur"   jumlasida,   "tez"
sifatining   ma’nosi   kengayib,   harakatning   tezroq   amalga   oshirilishi   haqida
qo‘shimcha ma’lumot beradi. Bu yerda “roq” qo‘shimchasi sifatga yangi semantik
qatlam qo‘shadi va u sifatni kengaytiradi. Ravishdosh o ramlarining shakllanishida	
ʻ
morfologik jihatdan qo‘shimchalar, affikslar  va yordamchi  so‘zlarning qo‘shilishi
muhim o‘rin tutadi. O‘zbek tilidagi ravishdosh o ramlar, ko‘pincha sifat va fe’lga	
ʻ
nisbatan alohida morfologik tuzilmalarga ega 8
. 
Bu   qo‘shimchalar   (masalan,   "roq",   "chaq",   "gina",   "ing"   kabi)   sifatlarning
yoki   fe’llarning   semantik   kuchini   kuchaytiradi.   Shu   tarzda,   ravishdosh   o ramlar	
ʻ
ma’nolarni   kengaytirib,   ifodaning   aniq   va   to‘liq   bo‘lishiga   imkon   yaratadi.
Ravishdosh o ramlar o‘zbek tilining boshqa semantik qurilmalari bilan ham o‘zaro	
ʻ
bog‘lanishi   mumkin.   Ular   ba’zan   harakatning   qandayligi,   vaqti,   tarzini
ko‘rsatishda ishlatiladi. Bunday o‘ramlar gapni murakkablashtirib, uning semantik
qirralarini   boyitadi.   Masalan,   "ko‘proq   o‘qidi"   yoki   "sezilarli   darajada   tezroq
yugurdi" kabi jumlalarda, ravishdoshlar fe’lni aniqroq tasvirlashga yordam beradi.
Bundan   tashqari,   ravishdosh   o ramlar   ko‘pincha   adabiy   tilda,   ayniqsa,   badiiy	
ʻ
asarlarda,   gapning  ifodali   va   tasviriyligini   oshirishda   ishlatiladi.   Adabiyotda   ular,
8
 Karimova, N. Ravishdoshlar va ularning grammatik xususiyatlari. –Toshkent: Sharq, 2013.
14 harakat va holatlarning yanada o‘ziga xos tarzda tasvirlanishida muhim ahamiyatga
ega   bo‘ladi,   shuningdek,   nutqning   estetikasini   rivojlantirishda   ham   katta   rol
o‘ynaydi.   Ravishdosh   o ramlarning   semantik   xususiyatlari   nafaqat   gapningʻ
ma’nosini   kengaytiradi,   balki   o‘quvchi   yoki   tinglovchining   tasavvurini   yanada
kuchaytiradi. Ravishdosh o ramlar o‘zbek tilidagi grammatik va semantik tizimlar
ʻ
bilan   bog‘liq   murakkab   jarayonlarni   o‘z   ichiga   oladi   va   ularning   tilshunoslikdagi
ahamiyati hamda badiiy adabiyotdagi rolini o‘rganish tildagi murakkab strukturalar
va ifodalarning rivojlanishiga xizmat qiladi.
Ravishdoshlar,   o'zbek   tilida,   sintaktik   va   semantik   jihatdan   tilning
ifodaviyligini   boyitishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Ular   fe'l   va   sifatlarning   ma'nosini
kengaytirib,   yangi   qatlamlarni   qo‘shadi,   bu   esa   gaplarning   aniqroq,   batafsil   va
tabiiy   bo‘lishiga   yordam   beradi.   Ravishdoshlar   grammatik   jihatdan   fe’l   yoki
sifatning   o'ziga   qo‘shilgan   elementlari   sifatida   tuzilgan,   ularning   asosiy   vazifasi
gapning umumiy ma’nosini kengaytirishdir. Ravishdoshlarning shakllanishi o'zbek
tilida   murakkab   sintaktik   o‘zgarishlarni   yuzaga   keltiradi.   Ularning   qo‘llanilishi
orqali   fe’l   yoki   sifatlarning   yangi   semantik   qatlamlari   yaratiladi.   Masalan,   "tez
yugur"   yoki   "tezroq   yugur"   kabi   o‘ramlarda   "tez"   yoki   "tezroq"   so‘zlari
harakatning   tezligini   ko‘rsatadi.   Bu   tarzda,   "tezroq"   qo‘shimchasi   tezlikning
kuchaytirilganligini   anglatadi.   Yana   bir   misol:   "yaxshi   gapirgan"   jumlasidagi
"yaxshi"   sifatining   ma’nosi   ravishdosh   "gapirgan"   bilan   bog‘lanib,   gapning
aniqroq va mukammalroq ifodalashiga yordam beradi. Ravishdoshlar gap tarkibida
boshqa   so‘zlar   bilan   uzviy   bog‘lanishda   bo‘lishi   mumkin.   Bunday   o‘ramlar
gapning   grammatik   tuzilishini   o‘zgartiradi   va   uning   semantik   boyligini   oshiradi.
Ravishdoshlarning   qo‘llanilishi   kontekstga   qarab   o‘zgaradi,   masalan,   ular   vaqt,
sabab,   holat,   tarz   yoki   maqsad   kabi   semantik   kategoriyalarni   ifodalashda
foydalidir. Shu tariqa, ravishdoshlar gapning tuzilishini yanada aniq va ravon qilib,
nutqni   to‘liqroq   va   tabiiyroq   qilishga   yordam   beradi.   Ravishdoshlarning   roli
nafaqat   gap   tarkibini   kengaytirishda,   balki   nutqning   estetik   jihatlarini
rivojlantirishda ham sezilarli. Boshqacha aytganda, ularning yordamida til o‘zining
15 ifodaviy   kuchini   oshiradi,   bu   esa   o'zbek   tilining   estetik   va   kommunikatib
potensialini   kuchaytiradi.   Ravishdoshlar   gaplarni   yanada   aniqroq   va   batafsil
ifodalashga imkon beradi, natijada nutq yanada tabiiy va tushunarli bo‘ladi 9
.
Xulosa.   Ravishdoshlar   o‘zbek   tilining   murakkab   sintaktik   va   semantik
tizimida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   fe’l   va   sifatlarning   semantik   boyligini
kengaytirib,   gapning   aniq   va   tabiiy   bo‘lishini   ta'minlaydi.   Ravishdoshlarning
qo‘llanilishi  tilni  boyitib, uning ifodalovchi  imkoniyatlarini  yanada oshiradi. Ular
sintaktik  tuzilmani  kengaytirib, gapdagi   harakat  va  holatlarni  aniqroq ifodalashga
imkon  beradi.  Shu   sababli,   ravishdoshlar   o‘zbek   tilining  boy   va  chuqur   semantik
tuzilishining ajralmas qismidir.
2. Yoyiq gap tushunchasi va uning sintaktik tuzilishi
9
 Karimov, Sh. O‘zbek tilida so‘z birikmalari va ularning sintaktik o‘rni. –Toshkent: O‘zbekiston, 2012.
16 Yoyiq gap — bu o‘ziga xos tuzilishga ega bo‘lgan gap bo‘lib, u bir nechta
so‘zlar   yoki   so‘z   birikmalaridan   tashkil   topgan   bo‘lib,   ular   orasida   mustahkam
sintaktik   bog‘lanish   mavjud.   Yoyiq   gapda   birinchi   o‘rinda   so‘zlar   yoki   so‘z
birikmalarining o‘zaro to‘g‘ri joylashishi va ular o‘rtasidagi sintaktik munosabatlar
muhim   rol   o‘ynaydi.   Yoyiq   gapda,   odatda,   bosh   gap   va   unga   qo‘shilgan
qo‘shimchalar   yoki   ravishdoshlar   o‘rtasida   kengayish   va   bog‘lanish   mavjud.
Masalan, "U tez yugurib, darvozaga yetib bordi" gapida "tez" va "darvozaga" kabi
o‘ramlar gapning semantik boyligini oshiradi. Yoyiq gapda mustahkam tuzilma va
ma'no   aniqligi   bo‘lishi   kerak,   shuning   uchun   ravishdoshlar   va   boshqa   sintaktik
elementlar   gapni   aniqroq   va   boyroq   qiladi.   Yoyiq   gaplar   o'ziga   xos   sintaktik
tuzilishga   ega   bo'lib,   ular   ko'pincha   ikki   yoki   undan   ortiq   so'z   birikmalaridan
tashkil   topadi.   Yoyiq   gaplarda   so'zlar   yoki   so'z   birikmalari   o'rtasida   muhim
sintaktik  bog'lanishlar   mavjud bo'lib,  bu bog'lanishlar  gapning  umumiy  ma'nosini
to'liq va aniqroq ifodalashga yordam beradi. Bu turdagi  gaplarda har bir sintaktik
birikma o'zining alohida vazifasini bajaradi va ma'no qatlamlarini boyitadi 10
.
1.   Murakkab   sintaktik   bog'lanishlar.   Yoyiq   gaplar   murakkab   sintaktik
tuzilishga ega bo‘lgani uchun, ularning tarkibidagi so‘zlar o‘rtasidagi bog‘lanish va
ularning semantik o‘zaro ta’siri katta ahamiyatga ega.  Bu gaplar odatda bir nechta
fe'l, sifat yoki boshqa grammatik birliklarning birgalikda ishlashini o'z ichiga oladi.
Masalan,   "U   tez   yugurdi"   gapida   "tez"   sifatining   ma'nosi   fe'lni   yanada
aniqlashtiradi.   "U   tez   yugurib,   darvozaga   yetib   bordi"   gapida   esa,   ikkita   fe'lning
birgalikda   ishlashi   orqali   harakatning   davomiyligi   va   maqsadi   ta’riflanadi.   Bu
holatda, gap kengaygan semantik ma’nolarga ega bo‘ladi.
2.   Gapning   semantik   boyligi.   Yoyiq   gaplar   gapning   semantik   boyligini
oshiradi,   chunki   ular   harakatning   yoki   holatning   o‘zgarishlarini,   vaqtini,
sabablarini   yoki   boshqa   tafsilotlarini   aniqroq   ifodalashga   imkon   beradi.   Masalan,
"U tez yugurdi" gapidagi "tez" so'zi faqatgina harakatning tezligini bildiradi, biroq
"tezroq   yugurib,   darvozaga   yetib   bordi"   degan   holatda   ravishdosh   o'rami   orqali
10
 Mirzaev, A. Hozirgi o‘zbek adabiy tili va unikal sintaksis. –Toshkent: Akad. Kitob, 2016.
17 harakatning   kuchayishini   ko'rsatadi.   Bu   o'zgarishlar   gapning   ma'nosini   boyitib,
nuqtai nazarni kengaytiradi.
3. Ravishdoshlar bilan kengayish.  Yoyiq gaplarda ko‘pincha ravishdoshlar
ishlatiladi.   Ravishdoshlar,   o‘z   navbatida,   fe’l   yoki   sifatlarning   ma’nolarini
kengaytiradi   yoki   aniqlashtiradi.   Yoyiq   gapda   ravishdoshlar   qo‘shilib,   ma'no
qatlamlarini   oshirib,   gapni   yanada   to‘liq   va   batafsil   ifodalashga   yordam   beradi.
Masalan,   "tez   yugurdi"   gapidagi   "tez"   so‘zi   harakatni   tezlik   nuqtai   nazaridan
ko‘rsatadi,   "tezroq   yugurdi"   deganda   esa   bu   tezlikning  kuchayishini   bildiradi.  "U
tez   yugurib,   darvozaga   yetib   bordi"   gapida   esa   harakatning   qanday   va   qaysi
yo‘nalishda amalga oshirilganligi aniqroq ko‘rsatilgan.
4.   Yoyiq   gaplarning   ma'no   yaratishdagi   roli.   Yoyiq   gaplar   gapning
umumiy   ma'nosini   yanada   kengaytirib,   aniqroq   ifodalash   imkonini   beradi.   Ular
orqali   faqatgina   oddiy   harakat   yoki   holat   ta'rifi   bilan   cheklanmay,   balki
harakatning   sabablarini,   maqsadini,   vaqtini   yoki   boshqa   tafsilotlarini   ham   bayon
qilish   mumkin.   Bunday   gaplar   ko‘pincha   narativ   yoki   tasviriy   uslublarda,   hikoya
yoki   voqea  izohlarida  qo‘llaniladi.  Misol  uchun,  "U   tez  yugurib,  darvozaga   yetib
bordi"   degan   gapda   ravishdosh   "tezroq"   va   "darvozaga"   so‘zlari   harakatning
qandayligi va qayerga yo‘nalganligi haqida qo‘shimcha ma’lumot beradi.   Bunday
ravishdosh o‘ramlar gapni to‘liqroq va tasviriyroq qiladi.
5.   Yoyiq   gaplarni   tahlil   qilish.   Yoyiq   gaplarni   tahlil   qilishda,   avvalo,
gapning   sintaktik   tuzilishini   va   undagi   ravishdoshlarning   rolini   aniqlash   zarur.
Ravishdoshlar gapning ma'nosini kengaytirib, harakatning qandayligini ko‘rsatadi.
Bunday   tahlil   orqali   gapning   semantik   va   sintaktik   tuzilishini,   uni   shakllantirgan
sintaktik   elementlar   va   ularning   o‘zaro   aloqalarini   to‘liqroq   tushunish   mumkin.
Yoyiq gaplar  faqat  sintaktik emas, balki  semantik jihatdan ham  murakkab bo‘lib,
gapning har bir elementining rolini va ma'nosini kengaytirishga yordam beradi. Bu
gaplar   nafaqat   tilning   grammatik   qoidalariga,   balki   ularning   mantiqiy   tuzilishiga
ham   muvofiq   bo‘lgan   holda,   ma'no   qatlamlarini   yaratadi.   Ravishdosh   o‘ramlar
bilan   kengaygan   yoyiq   gaplar   sintaktik   va   semantik   jihatdan   murakkab   bo‘ladi,
18 chunki ular gapning ma'nosini kengaytiradi va harakat yoki holatning tafsilotlarini
aniqlashtiradi.   Bunday   gaplar   fe’l   va   sifatlar   bilan   birgalikda   ravishdoshlarning
semantik  o‘zgarishlarni   yaratishi   orqali   yanada  boyitilgan  ifodalarni   tashkil   etadi.
Ravishdosh o‘ramlar yoyiq gaplarda harakat yoki holatni aniqroq ifodalash uchun
ishlatiladi. Masalan, "tezroq yugurdi" gapida "tezroq" ravishdoshining qo‘llanilishi
harakatning   tezligini   kuchaytiradi,   bu   esa   gapning   ma'nosini   kengaytiradi.   Yoyiq
gaplarda   bunday   o‘ramlar   ko‘plab   semantik   qatlamlar   qo‘shadi,   harakatning
qanday   amalga   oshirilganini   yoki   uning   tezligini,   davomiyligini   ta'riflaydi.   Misol
uchun,   "U   tez   yugurib,   darvozaga   yetib   bordi"   degan   gapda   ravishdosh   "tezroq"
fe’lning holatini kuchaytirish bilan birga, harakatning maqsadi va yo‘nalishini ham
aniqroq bildiradi 11
.
Yoyiq   gaplarda   ravishdoshlar   mantiqiy   tuzilishga   ham   ta’sir   qiladi,   chunki
ular harakatning sababini, vaqtini yoki holatini ko‘rsatishi mumkin. Bunday gaplar
ko‘pincha sabab-natija, vaqt yoki shartlarning o‘zaro bog‘lanishini o‘z ichiga oladi.
Masalan,   "U   tez   yugurib,   darvozaga   yetib   bordi"   gapida   harakatning   sababi   yoki
uning   natijasi   "darvozaga   yetib   borish"   ko‘rsatilgan.   Ravishdosh   "tezroq"ning
qo‘llanilishi esa harakatning tezligini bildiradi, bu esa gapning mantiqiy tuzilishini
yanada aniqroq qiladi.Ravishdosh o‘ramlar orqali harakatning qandayligini, vaqtini
va   sabablarini   aniqroq   ifodalash   mumkin.   Masalan,   "U   tez   yugurdi"   degan   gap
faqat harakatning tezligini ko‘rsatadi. Ammo, "U tezroq yugurib, darvozaga yetib
bordi"   deganda,   ravishdosh   "tezroq"   harakatning   o‘zgarishini   ko‘rsatar   ekan,
"darvozaga   yetib   borish"   harakatining   natijasini   bildiradi.   Bu   gapda   harakatning
maqsadi   ham,   yo‘nalishi   ham   aniq   ifodalanadi.   Ravishdoshlar   yoyiq   gaplarni
semantik jihatdan kengaytirib, aniqroq ifodalash  imkonini beradi. Yoyiq gaplarda
ravishdoshlar   harakatning   maqsadi,   sababi   yoki   vaqti   kabi   semantik   tafsilotlarni
qo‘shadi.   Bunday   gaplar   ko‘pincha   tasviriy   yoki   narativ   yozuvlarda,   shuningdek,
ko‘proq   tafsilotlar   kerak   bo‘lgan   vaziyatlarda   ishlatiladi.   Misol   uchun,   "U   tez
yugurib,   darvozaga   yetib   bordi"   degan   gapda   harakatning   qanday   amalga
oshirilgani   va   uning   natijasi   haqidagi   tafsilotlar   aniqroq   ifodalanadi.   Ravishdosh
11
 Mirzajonov, X. O‘zbek tili sintaksisi va morfologiyasi. –Toshkent: O‘zbekiston, 2014.
19 o‘ramlar   bilan   kengaygan   yoyiq   gaplar   tahlil   qilinganda,   gapning   sintaktik
tuzilishini va semantik o‘zgarishlarini to‘liqroq tushunish mumkin. Bu gaplar faqat
grammatik   jihatdan   to‘g‘ri   emas,   balki   semantik   va   mantiqiy   tuzilishga   ham
muvofiq  bo‘lgan  holda ma'no  qatlamlarini  yaratadi.  Tahlil   jarayonida,  ravishdosh
o‘ramlar va ularning semantik roli o‘rtasidagi aloqalarni aniqlash gaplarning to‘g‘ri
tahlilini   ta'minlaydi.   Ravishdosh   o‘ramlar   bilan   kengaygan   yoyiq   gaplar,   o‘zida
semantik   va   sintaktik   o‘zgarishlarni   ifodalovchi   murakkab   strukturalarni   tashkil
qiladi.   Ushbu   gaplarda,   ravishdoshlar   orqali   harakatning   tezligi,   maqsadi,   holati,
sabab   yoki   o‘zgarishlar   haqida   batafsil   ma’lumotlar   kiritiladi.   Masalan,   "tez
yugurdi"   degan   oddiy   gapda   faqat   harakatning   tezligi   haqida   so‘z   boradi,   lekin
"tezroq   yugurdi"   deganda   bu   tezlikning   kuchayishi   yoki   o‘zgarishini   anglatadi.
Shuningdek,   "tez   yugurib,   darvozaga   yetib   bordi"   kabi   ravishdoshlar   bilan
kengaygan   gaplarda   harakat   va   uning   natijasi   o‘zaro   bog‘lanadi,   bu   esa   gapning
semantik tuzilishini boyitadi. Yoyiq gaplar, asosan, ikki yoki undan ortiq sintaktik
elementlar   o‘rtasida   murakkab   bog‘lanishlarni   o‘rnatadi,   bunda   har   bir   bo‘lim
o‘zaro   muvofiqlikda   ishlaydi   va   umumiy   ma’noni   kengaytiradi.   Yoyiq   gaplar,
ravishdoshlar   yordamida,   harakatning   qanday   amalga   oshirilishi,   uning
davomiyligi yoki natijasi haqida aniqroq ma’lumot beradi. Masalan, "tez yugurib,
darvozaga   yetib   bordi"   degan   gapda,   ravishdoshlar   harakatning   qanday   qilib
amalga   oshirilganini   va   natijasini   ko‘rsatadi.   Gaplarning   semantik   tuzilishi
ularning   ma’no   qatlamlaridan   kelib   chiqqan   holda   tuziladi.   Ravishdosh   o‘ramlar
gapga semantik aniqlik kiritadi va ma’lum bir holat yoki harakatni yanada aniqroq
ifodalaydi.   Shuningdek,   semantik   jihatdan,   ravishdoshlar   yordamida   harakatning
ko‘proq   tafsilotlari,   masalan,   tezlik,   sabab,   maqsad   yoki   vaqt   haqida   ma’lumot
olish mumkin. Bu esa gapni o‘qiyotgan yoki tinglayotgan kishiga aniqroq tasavvur
va   yaxshiroq   tushuncha   beradi.   Mantiqiy   tuzilish   esa   gaplarning   bog‘lanishiga
asoslanadi.   Yoyiq   gaplarda,   ravishdoshlarning   qo‘llanilishi,   har   bir   bo‘limning
ma’no jihatdan to‘g‘ri joylashishini va harakatni aniqroq ifodalashni ta’minlaydi. 
20 3. Oybek asarlarida ravishdosh o ramlar bilan kengaygan yoyiqʻ
gaplarning qo‘llanilishi
Oybek asarlarida ravishdosh o‘ramlar bilan kengaygan yoyiq gaplar o‘zining
maxsus   badiiy   va   semantik   xususiyatlari   bilan   ajralib   turadi.   Uslubiy   jihatdan,
Oybek   ravishdoshlarni   tez-tez   qo‘llab,   harakat   va   holatni   aniqroq   va   boyroq
ifodalashga   intiladi.   Uning   asarlarida   ravishdoshlar   orqali   yozilgan   yoyiq   gaplar
ko‘pincha   hissiy   o‘zgarishlarni   yoki   harakatning   tezligi,   davomiyligi,   sababini
aniqroq   tushuntirishga   yordam   beradi.   Oybekning   asarlaridagi   sintaktik
konstruksiyalar   adabiy   tilning   boyligi   va   murakkabligini   ko‘rsatadi.   Uning
asarlarini   tahlil   qilganda,   ayniqsa,   ravishdosh   o‘ramlar   bilan   kengaygan   yoyiq
gaplar   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   turdagi   gaplar   harakatning   turli   jihatlarini   batafsil
ifodalashda,   semantik   va   mantiqiy   tuzilishning   aniq   va   o‘zgacha   shaklini
yaratishda yordam beradi 12
.
Sintaktik   konstruksiyalar.   Oybekning   asarlarida   sintaktik   konstruksiyalar
kengaytirilgan tuzilishga ega bo‘lib, ravishdoshlar va fe’lning o‘zaro bog‘lanishini
kuchaytiradi.   Masalan,   "tez   yugurib,   o‘qituvchiga   yetib   bordi"   kabi   misol   orqali
fe’lning   harakatini   va   shu   harakatning   tezligini   yanada   batafsilroq   ifodalash
mumkin.   Bu   gapda   ravishdosh   (tezroq)   harakatni   aniqlab   beradi,   u   bilan   birga
harakatning davomiyligi va natijasi ham semantik jihatdan aniqlashtiriladi.
Harakatning   kengayishi.   Ravishdoshlar   harakatning   faqat   ko‘rsatkichini
emas,   balki   uning   qaysi   sharoitda   yoki   qanday   holatda   sodir   bo‘lishini   ham
aniqlashga yordam beradi. Oybek asarlarida harakat va holat o‘rtasidagi bog‘lanish
har   doim   o‘zgacha   ravishda   ifodalanadi.   Masalan,   "Tez   yugurdi"   degan   oddiy
gapda   harakatning   tezligi   aniqlanadi,   lekin   "Tez   yugurib,   darvozaga   yetib   bordi"
gapida   harakatning   maqsadi   ham   belgilanadi.   Ravishdosh   (tezroq)   harakatning
tezligi haqida qo‘shimcha ma'lumot beradi, bu gapni yanada batafsil qiladi.
Mantiqiy   va   semantik   tuzilish.   Ravishdosh   o‘ramlar   bilan   kengaygan
yoyiq gaplar, shuningdek, gapning mantiqiy tuzilishini  boyitadi. Har  bir  sintaktik
element o‘zaro muvofiqlikda ishlaydi va gapning umumiy ma'nosi to‘g‘ri tuziladi.
12
 Mustafayeva, D. Sintaksisda ravishdosh o‘ramlar (Yozuvchilar uslubi misolida). –Toshkent: Akademnashr, 2010.
21 Oybek   bu   usulni,   asosan,   harakatning   tezligini,   sababini   va   o‘zgarishini
ifodalashda   qo‘llaydi.   Bu   esa   asarlarning   semantik   boyligini   oshiradi   va
o‘quvchiga   yanada   chuqurroq   va   aniqroq   tasavvur   hosil   qiladi.   Oybekning
sintaktik   konstruksiyalari   tilning   nozik   va   boy   imkoniyatlarini   ochib   beradi.
Ravishdosh   o‘ramlar   orqali   kengaytirilgan   yoyiq   gaplar,   nafaqat   gapning
grammatik jihatlarini, balki uning semantik tuzilishini ham shakllantiradi. Bu usul,
o‘z   navbatida,   Oybekning   uslubiga   o‘zgacha   rang   berib,   har   bir   gapning
mazmunini   yanada   chuqurlashtiradi.   Oybekning   badiiy   matnida   ravishdosh
o‘ramlar   muhim   badiiy   funktsiyalarni   bajaradi.   Ularning   asosiy   roli   gaplarning
semantik   va   mantiqiy   tuzilishini   boyitishdan   iborat   bo‘lib,   bu   matnni   jonlantirish
va voqeani aniqroq tasvirlashda yordam beradi. Ravishdoshlar, ayniqsa, harakatni,
holatni,   sababni   va   vaqtni   ifodalashda   keng   qo‘llaniladi.   Bu   esa   nafaqat   gapning
grammatik tuzilishini yaxshilaydi, balki uning ma'nosini ham kengaytiradi.
Harakatni   tasvirlash.   Ravishdoshlar   asarlarida   harakatni   aniqroq   va
kengroq   ifodalash   uchun   ishlatiladi.   Masalan,   "tez   yugurdi",   "yengil   yugurdi",
"sekin   yugurdi"   kabi   misollar   orqali   Oybek   harakatning   turli   jihatlarini   batafsil
ifodalashga   muvaffaq   bo‘ladi.   Bu   usul   harakatning   tezligini,   davomiyligini   yoki
intensivligini   aniq   ko‘rsatishda   muhim   rol   o‘ynaydi,   bu   esa   o‘quvchiga   yanada
jonli tasavvur yaratishga yordam beradi.
Vaqt   va   sababni   ifodalash.   Ravishdosh   o‘ramlar   vaqt   va   sababni
ifodalashda   ham   keng   qo‘llaniladi.   Masalan,   "Vaqt   o'tgan   sari,   u   tezroq   yugura
boshladi"   degan   gapda   ravishdosh   "tezroq"   harakatning   vaqt   davomida   qanday
o‘zgarishini bildiradi. Shuningdek, "U qattiq yugurib, maqsadiga yetdi" kabi gapda
sabab-oqibat   munosabati   ko‘rsatiladi,   bunda   "qattiq"   ravishdosh   harakatning
kuchayishini bildiradi va bu holatning sababini ta'kidlaydi.
Kayfiyat yaratish.  Ravishdoshlar asarda kayfiyat yaratishda ham muhim rol
o‘ynaydi.   Oybek,   o‘z   asarlarida,   ko‘pincha   voqeani   tasvirlashda   ravishdoshlarni
ishlatib,   o‘quvchining   his-tuyg‘ulariga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Masalan,   "U   xursand
bo‘lib,   tezroq   yugurdi"   kabi   gapda   "xursand   bo‘lib"   ravishdoshining   qo‘llanilishi
22 voqeani   jonlantiradi   va   o‘quvchiga   voqeaga   nisbatan   ijobiy   kayfiyatni   his   qilish
imkonini   beradi.   Shu   tarzda,   ravishdoshlar   nafaqat   harakatni,   balki   o‘quvchining
his-tuyg‘ularini ifodalashda ham yordam beradi.
Badiiy   tasvirni   boyitish.   Oybekning   asarlarida   ravishdosh   o‘ramlar,
shuningdek,   badiiy   tasvirni   boyitishda   muhim   vosita   sifatida   ishlatiladi.
Ravishdoshlar   yordamida   u   har   bir   holatni   yoki   voqeani   chuqurroq   tasvirlashga
erishadi.   Bu   orqali   o‘quvchi   matnning   har   bir   nozik   nuqtasini   sezishi   va   uning
ma'nosini   yanada   to‘liqroq   tushunishi   mumkin   bo‘ladi.   Oybekning   badiiy
matnlarida   ravishdosh   o‘ramlar   nafaqat   gaplarning   grammatik   tuzilishini,   balki
asarlarning   semantik   va   badiiy   jihatlarini   ham   boyitishda   muhim   vosita
hisoblanadi.   Ular   o‘quvchiga   voqealarni   aniqroq   va   jonliroq   tasavvur   qilishga
yordam   beradi,   shuningdek,   matnni   yanada   chuqurroq   tushunish   imkonini
yaratadi 13
.
Oybekning   uslubida   ravishdoshlarning   semantik   o‘ziga   xosliklari   uning
asarlarini   yanada   boyitadi   va   o‘quvchiga   chuqurroq   his-tuyg‘ularni   va   psixologik
holatlarni   tasvirlash   imkonini   beradi.   Oybek   asarlarida   ravishdoshlar   ko‘pincha
faqat   harakatni   emas,   balki   harakatning   maqsadi,   holati   yoki   psixologik   holatini
ham yoritadi. Bu esa matnning semantik boyligini oshirib, o‘quvchiga voqea yoki
holatning   ichki   qatlamlarini   yaxshiroq   tushunishga   yordam   beradi.   Oybekning
ravishdoshlarni   qo‘llashdagi   asosiy   maqsadlaridan   biri   harakat   va   holatni
psixologik   jihatdan   chuqurroq   tasvirlashdir.   Masalan,   "yashirincha   kutdi"   degan
iboradagi   "yashirincha"   ravishdoshining   qo‘llanilishi   kutishning   sirli   va   noaniq
holatini,   ya'ni   kutilayotgan   harakatning   psixologik   ohangini   ko‘rsatadi.   Bu   kabi
ravishdoshlar   o‘quvchiga   ichki   monolog   yoki   shaxsiy   holatni   aniqroq   va   his-
tuyg‘ular   bilan   tasvirlash   imkonini   beradi.   Oybekning   uslubidagi   ravishdoshlar
harakatni   faqat   tashqi   ko‘rinishda   emas,   balki   uning   maqsadi   va   mazmunini   ham
kengaytiradi.   Masalan,   "tezroq   yugurdi"   kabi   ibora   harakatning   tezligi   yoki
intensivligini   tasvirlaydi   va   bu   tezlikning   qanday   o‘zgarishlari   haqida   batafsil
ma'lumot   beradi.   Bu   orqali   harakatning   faqat   o‘zi   emas,   balki   uning   ichki
13
 Namozov, A. Adabiy tilda sintaktik elementlar va ravishdoshlar. –Toshkent: Fan, 2012.
23 mexanizmlari   ham   o‘quvchiga   ochiladi.   Ravishdoshlar,   shuningdek,   vaqt   va
kayfiyatni   ifodalashda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   "kechqurun   yugurdi"
degan   ifoda   vaqtni   ko‘rsatadi,   "xursand   bo‘lib   yugurdi"   esa   kayfiyatning   ta'sirini
ifodalaydi.   Oybek,   badiiy   asarlarida   ko‘pincha   voqeani   orqa   fondagi   vaqt   yoki
kayfiyat bilan bog‘lash orqali o‘quvchining his-tuyg‘ularini uyg‘otadi. Oybekning
ravishdoshlarni   ishlatish   uslubi   nafaqat   gapning   sintaktik   tuzilishini,   balki   uning
semantik   rang-barangligini   ham   oshiradi.   Har   bir   ravishdosh   o‘rami   o‘ziga   xos
ma'no   qatlamini   yaratib,   voqea   yoki   holatning   har   tomonlama   tasvirlanishiga
yordam   beradi.   Masalan,   "o‘zini   yengil   tutib   yugurdi"   iborasi   nafaqat   harakatni,
balki shaxsning o‘zini qanday tutishiga doir ma'lumot beradi, bu esa asarga yanada
chuqurroq   ma'no   beradi.   Oybekning   asarlarida   ravishdosh   o‘ramlar,   semantik
jihatdan, faqat grammatik emas, balki badiiy, psixologik va kayfiyatni ifodalashda
ham   katta   rol   o‘ynaydi.   Ravishdoshlarning   badiiy   uslubdagi   qo‘llanilishi
asarlarning   chuqurligi   va   o‘quvchiga   ko‘proq   hissiy   tajriba   taqdim   etilishiga
yordam beradi 14
.
Xulosa.   Oybek   asarlarida   ravishdosh   o ramlar   bilan   kengaygan   yoyiqʻ
gaplarning   qo‘llanilishi   asarlarning   semantik   va   stilistik   boyligini   oshiradi.
Ravishdosh o ramlar, asosan, harakatlarni aniqlash, ularning tezligi, maqsadi yoki	
ʻ
holatini   ifodalashda   ishlatiladi.   Bu   esa   o'quvchiga   voqeaning   yanada   batafsil
tasvirini   beradi.   Misol   uchun,   "tez   yugurib,   darvozaga   yetib   bordi"   kabi   ifodalar
voqeani   kengaytirib,   harakatni   aniqroq   ko'rsatadi.   Oybekning   yozuv   uslubida
kengaygan yoyiq gaplar ham muhim rol o'ynaydi. Bu gaplar harakatlar va holatlar
o'rtasidagi   bog'lanishni   yaxshilaydi   va   asarning   dinamikasini   oshiradi.   Yoyiq
gaplar   orqali   har   bir   harakat   yoki   holat   bir-biri   bilan   bog'lanib,   o'quvchini
voqeaning   rivojlanishiga   yaqinlashtiradi.   Ularning   yordamida   Oybek   o'quvchini
nafaqat tashqi voqealar, balki ichki kayfiyatlar va ruhiy holatlarni ham aniqroq his
qilishi   uchun   jalb   qiladi.   Xulosa   qilib   aytganda,   Oybek   asarlarida   ravishdosh
14
 Raufova, T. O‘zbek adabiy tilida fe’l va ravish o‘ramlari. –Toshkent: O‘zbekiston, 2009. 
Sadykova, M. Hozirgi o‘zbek tilida so‘zlashuv tilining xususiyatlari. –Toshkent: O‘zbekiston, 2017.
24 o ramlar va kengaygan yoyiq gaplarning qo‘llanilishi nafaqat sintaktik tuzilmaningʻ
murakkabligini, balki asarning badiiy ta'sirini kuchaytiradi.
4.   Ravishdosh o ramlar va yoyiq gaplarning stilistik va funksional	
ʻ
ahamiyati
Ravishdosh   o‘ramlar   va   yoyiq   gaplar   badiiy   nutqda   stilistik   va   funksional
jihatdan katta  ahamiyatga  ega.  Ular  asarlarning  ma'nosini   boyitadi  va  o‘quvchiga
voqea   va   holatlarni   yanada   chuqurroq   tasvirlash   imkoniyatini   beradi.   Ravishdosh
o‘ramlar   va   yoyiq   gaplar   asarlarni   dinamik   va   jonli   qiladi,   bu   esa   o‘quvchining
matn   bilan   yanada   chuqurroq   aloqada   bo‘lishiga   yordam   beradi.   Badiiy   nutqda
ravishdosh o‘ramlar va yoyiq gaplar asosan harakat va holatlarni aniqroq tasvirlash
uchun qo‘llaniladi. Ravishdosh o‘ramlar harakatning maqsadi, tezligi yoki shaklini
aniqlab,   voqeaning   ruhini   o‘quvchiga   etkazadi.   Masalan,   "tezroq   yugurdi"   yoki
"sovuqdan   titrab   kutdi"   kabi   misollarda   harakatning   aniqligi   oshiriladi   va   holatni
yanada   jonli   tasvirlashga   yordam   beradi.   Bu   grammatik   uslublar   nafaqat
harakatlarning   ko‘rsatilishini   yaxshilaydi,   balki   holatlarni   o‘quvchiga   yanada
yaqinroq   qilishga   imkon   yaratadi.   Yoyiq   gaplar,   shuningdek,   vaqt   yoki
holatlarning   o‘zgarishini   tasvirlashda,   voqealar   orasidagi   bog‘lanishni
yaxshilashda muhim rol o‘ynaydi 15
.
Badiiy asarlarda ushbu grammatik uslublar o‘quvchi uchun vizual va hissiy
tajribalarni   boyitadi.   Ular   matnni   nafaqat   tushunishga   yordam   beradi,   balki
o‘quvchining   o‘z   his-tuyg‘ulari   va   fikrlarini   o‘ylab   ko‘rishini   rag‘batlantiradi.
Oybekning   asarlarida   bu   uslublar,   ayniqsa,   o‘quvchining   matnga   chuqurroq   kirib
borishiga   yordam   beradi,   ularni   voqeaning   ichki   olamiga   olib   kiradi.   Bu,   albatta,
badiiy nutqning eng muhim xususiyatlaridan biridir. Ravishdosh o‘ramlar va yoyiq
gaplar   asarlarning   kayfiyatini   yaratishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan,
"xavotirga   solib,   tez   yugurdi"   yoki   "g‘amgin   yuz   ifodalari   bilan   kutdi"   kabi
iboralar   muayyan   ruhiy   holatni   ko‘rsatish   uchun   ishlatiladi.   Bu   elementlar
o‘quvchiga   voqealarni   nafaqat   tashqi   ko‘rinishidan,   balki   ichki   his-tuyg‘ulardan
15
 Sayfullayeva, R., Mengliyev, B., Boqiyeva, G., Qurbonova, M., Yunusova, M., Abuzalova, M. Hozirgi o‘zbek 
adabiy tili. –Toshkent: Fan va texnologiyalar, 2009.
25 ham   ko‘rsatadi.   Ravishdosh   o‘ramlar   va   yoyiq   gaplar   badiiy   nutqda   nafaqat
grammatik jihatdan, balki stilistik va funksional jihatdan ham juda muhimdir. Ular
asarlarning ifoda kuchini   oshiradi,  harakatlarni   va holatlarni  yanada  jonli   va aniq
tasvirlashga imkon beradi. Oybek kabi yozuvchilar, ushbu uslublardan foydalanib,
o‘quvchini matn bilan chuqurroq bog‘laydi va asarlarni yanada boyitadi 16
.
Oybekning asarlarida nutq ohangining shakllanishi o'ziga xos va kengaygan
stilistik uslub bilan ta'minlangan. Ravishdosh o‘ramlar uning asarlarida harakat va
holatlarni   aniq   va   jonli   tasvirlashda   katta   rol   o‘ynaydi.   Ravishdosh   o‘ramlar,
masalan, "tez yugurib, darvozaga yetib bordi" kabi misollarda, harakatning tezligi
va   maqsadini   aniqlik   bilan   ko‘rsatadi,   bu   esa   o‘quvchiga   voqea   yoki   holatni
ko‘proq his etishga yordam beradi. Oybek, o‘zining yozuv uslubida, har bir voqea
va  holatni   tashqi   tasvirlar   bilan   birga,   ichki   psixologik   holatlarni   va   kayfiyatlarni
ham ifodalaydi. Ravishdoshlar, ayniqsa, voqea va harakatlar orasidagi bog‘lanishni
yaratishda yordam beradi. Masalan, voqeaning qanday sodir bo‘lishi, qaysi vaqt va
qanday   sharoitda   yuz   berishini,   shuningdek,   o‘quvchiga   ushbu   harakatning
kayfiyatini   qanday   etkazish   kerakligini   ko‘rsatishda   ravishdoshlar   ahamiyatli
hisoblanadi.   Nutq   ohangining   shakllanishi,   shuningdek,   asarlarning   ritmi   va
ohangini   to‘g‘ri   moslashtirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Oybek,   tilni   to‘g‘ri   tanlab,
harakatlarni   tasvirlash   orqali,   o‘quvchining   asar   bilan   hissiy   aloqasini   yanada
chuqurlashtiradi.   Ravishdoshlar   va   yoyiq   gaplar   orqali   asarlarda   harakatlar   bir-
biriga bog‘lanadi  va o‘quvchiga muayyan bir  vaqtni, holatni  yoki  kayfiyatni  aniq
va   jonli   tasvirlash   imkonini   yaratadi.   Ravishdoshlar   yordamida   turli   vaqtlar   va
holatlar   bir-biriga   o‘tib,   asarning   umumiy   kayfiyatini,   dinamikasini,   va   voqea
rivojlanishini   izchil   ravishda   ifodalaydi.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘quvchining   matnga
qiziqishini oshiradi va unga yanada chuqurroq tushunishga yordam beradi 17
.
Zamonaviy o‘zbek tilshunosligida  ravishdosh  o‘ramlar va yoyiq gaplarning
tadqiq   etilishi   tilshunoslar   tomonidan   chuqur   tahlil   qilinmoqda.   Ushbu   o‘ramlar
grammatik   va   stilistik   jihatdan   o‘rganilib,   ularning   badiiy   matndagi   rolini   va
16
 Shamsiyeva, S. O‘zbek tili va adabiyoti. –Toshkent: Yangi asr avlodi, 2015.
17
 Shukurova, R. Ravishdosh o‘ramlar va ularning sintaktik vazifalari. –Toshkent: O‘zbekiston, 2011.
26 tilning ifodakorlik imkoniyatlarini oshirishdagi ahamiyati ta'kidlanadi. Ravishdosh
o‘ramlar   tilshunoslikda   gaplarning   semantik   va   mantiqiy   tuzilishini   boyitish,
shuningdek,   ularning   o‘quvchi   yoki   tinglovchiga   ma'lum   bir   holat,   kayfiyat   yoki
voqeani tasvirlashda qanday ishlatilishini aniqlashga yordam beradi.
Ravishdosh   o‘ramlarning   grammatik   va   stilistik   tahlili   bir   nechta
yo‘nalishlarni o‘z ichiga oladi:
1. Semantik tahlil  – Ravishdosh o‘ramlar orqali harakatlar va holatlar bir-
biriga   bog‘lanadi,   bu   esa   o‘quvchiga   matnning   chuqurroq   ma'nosini   tushunishga
imkon   beradi.   Masalan,   "tezroq   yugurdi"   yoki   "yashirincha   kutdi"   kabi   ifodalar
faqat harakatni emas, balki uning maqsadini va holatini ham yoritadi.
2. Grammatik   tahlil   –   Ravishdosh   o‘ramlar,   ayniqsa,   fe'l   va   ravish
o‘rtasidagi   bog‘lanishni   aniqroq   ko‘rsatishda,   gaplarning   tuzilishini   kuchaytiradi.
Bu,   o‘z   navbatida,   asarlarning   dinamikasini   va   o‘quvchiga   yetkaziladigan
tasvirlarni boyitadi.
3. Stilistika   va   badiiy   ahamiyat   –   Ravishdosh   o‘ramlar   orqali   yozuvchi
asarda   o‘ziga   xos   kayfiyatni   yaratadi.   Bu,   ayniqsa,   badiiy   matnlarda   voqealar
orasidagi bog‘lanishlarni aniqlik bilan ko‘rsatishga yordam beradi.
Zamonaviy   o‘zbek   tilshunosligi   bu   o‘ramlarning   badiiy   va   grammatik
funktsiyalarini   o‘rganishga   alohida   e'tibor   qaratmoqda.   Ular   nafaqat   tilni
boyitishda,   balki   o‘quvchilarning   matnni   yanada   chuqurroq   va   hissiy   ravishda
qabul qilishiga yordam berishda katta rol o‘ynaydi. Ravishdosh o‘ramlar va yoyiq
gaplarning   tilshunoslikdagi   tahlili,   o‘zbek   tilining   stilistik   imkoniyatlarini
kengaytirishga   xizmat   qiladi   va   yozuvchilik   uslubining   yanada   boyishiga   olib
keladi.   Tahlilchilar   bu   o‘ramlarning   qo‘llanilishining   turli   xususiyatlarini
o‘rganishda,   ularni   nafaqat   grammatik   jihatdan,   balki   badiiy   maqsadlar   uchun
qanday ishlatilishini ham tahlil qiladilar. 
Xulosa.   Ravishdosh   o‘ramlar   va   yoyiq   gaplar   badiiy   nutqda   nafaqat
grammatik jihatdan, balki stilistik va funksional jihatdan ham juda muhimdir. Ular
asarlarning ifoda kuchini   oshiradi,  harakatlarni   va holatlarni  yanada  jonli   va aniq
27 tasvirlashga imkon beradi. Oybek kabi yozuvchilar, ushbu uslublardan foydalanib,
o‘quvchini matn bilan chuqurroq bog‘laydi va asarlarni yanada boyitadi.
XULOSA
Oybek   asarlarida   ravishdosh   o ramlar   bilan   kengaygan   yoyiq   gaplarʻ
semantikasi   o‘zgacha   uslubiy   va   ifodaviy   ahamiyatga   ega.   Ushbu   grammatik
qurilmalar, ayniqsa, harakatlarni, holatlarni va vaqtni kengaytirishda, shuningdek,
asarlarning   kayfiyatini   yaratishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Oybekning   yozuv   uslubi
murakkab   va   to‘liq   tasvirlashga   qaratilgan,   bu   esa   o‘quvchi   uchun   voqealarni
yanada aniqroq va his-tuyg‘ularni chuqurroq anglash imkonini yaratadi.
Ravishdosh   o‘ramlar   bilan   kengaygan   yoyiq   gaplar   Oybekning   asarlarida
harakatning   tezligi,   shakli,   sababi   va   maqsadini   ta’riflashda   qo‘llaniladi.   Bu,   o‘z
navbatida,   voqeaning   ichki   qatlamlarini   o‘quvchiga   yanada   aniqroq   yetkazish
imkonini beradi. Masalan, “tezroq yugurdi” yoki “yashirincha kutdi” kabi ifodalar
harakatning yuzaga kelish sababini, tezligini  yoki shaklini  ochib beradi. Ularning
semantikasi   faqat   harakatni   tasvirlash   bilan   cheklanmay,   harakatning   o‘ziga   xos
psixologik   holatini   yoki   atrof-muhitni   ham   aks   ettiradi.   Ravishdosh   o‘ramlar   va
yoyiq   gaplar   yozuvchining   badiiy   maqsadlarini   amalga   oshirishda,   asarlarning
umumiy kayfiyatini shakllantirishda, o‘quvchining ehtiroslarini o‘stirishda yordam
beradi.   Oybekning   uslubi   orqali   bu   grammatik   qurilmalar   asarlarning   stilistik
boyligini ta’minlab, matnni o‘quvchiga yanada jonli, dinamik va to‘liq qabul qilish
imkoniyatini   yaratadi.   Zamonaviy   o‘zbek   tilshunosligi   ushbu   strukturalarni   tahlil
qilganida,   ularning   badiiy   ahamiyati   va   grammatik   funktsiyalarini   o‘rganishga
alohida   e'tibor   qaratadi.   Ravishdosh   o‘ramlar   va   yoyiq   gaplar   tilni   nafaqat
grammatik   jihatdan   boyitadi,   balki   ularning   qo‘llanilishi   adabiy   nutqni   yanada
chuqurroq   va   yanada   ta’sirchan   qiladi.   Oybek   asarlarida   ularning   semantikasi
orqali   o‘quvchiga   kengroq   tasvirlar,   kuchliroq   hissiyotlar   va   o‘zgacha   qiyofadagi
voqealar taqdim etiladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Oybek   asarlaridagi   ravishdosh   o ramlar   bilan	
ʻ
kengaygan   yoyiq   gaplar   o‘quvchining   nutqni   yanada   chuqurroq   tushunishiga
28 yordam beradi, tilning ifodakorligini oshiradi va badiiy matnning semantik o‘ziga
xosligini ta’minlaydi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
4. Abduqodirov,   I.   O‘zbek   adabiy   tili   sintaksisi .   –Toshkent:   O‘zbekiston,
2012.
5. Akbarov,   S.   O‘zbek   tilida   sintaksis   va   grammatik   konstruktsiyalar .   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2011.
6. Alimov,   A.,   Azizov,   M.   O‘zbek   tilining   semantika   va   morfologiyasi .   –
Toshkent: Fan va texnologiyalar, 2008.
7. Askarov,   F.   O‘zbek   adabiy   tili   (O‘rta   asrlar   va   zamonaviy   davr).   –
Toshkent: Adabiyot, 2015.
8. Boqiyeva, G., Yunusova, M., Qurbonova, M.  Hozirgi o‘zbek adabiy tili .
–Toshkent: Fan va texnologiyalar, 2009.
9. G‘ulomov,   U.   O‘zbek   tilida   grammatika   nazariyasi .   –Toshkent:   Yangi
asr avlodi, 2014.
10. Ismatov,   J.   O‘zbek   tilining   grammatik   tizimi .   –Toshkent:   Universitet,
2011.
11. Karimova,   N.   Ravishdoshlar   va   ularning   grammatik   xususiyatlari .   –
Toshkent: Sharq, 2013.
12. Karimov, Sh.  O‘zbek tilida so‘z birikmalari va ularning sintaktik o‘rni . –
Toshkent: O‘zbekiston, 2012.
13. Mirzaev,   A.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili   va   unikal   sintaksis .   –Toshkent:
Akad. Kitob, 2016.
14. Mirzajonov,   X.   O‘zbek   tili   sintaksisi   va   morfologiyasi .   –Toshkent:
O‘zbekiston, 2014.
15. Mustafayeva,   D.   Sintaksisda   ravishdosh   o‘ramlar   (Yozuvchilar   uslubi
misolida). –Toshkent: Akademnashr, 2010.
16. Namozov,   A.   Adabiy   tilda   sintaktik   elementlar   va   ravishdoshlar .   –
Toshkent: Fan, 2012.
29 17. Qodirova,   M.   O‘zbek   tilida   grammatika   nazariyasi .   –Toshkent:   Fan   va
texnologiyalar, 2015.
18. Raufova,   T.   O‘zbek   adabiy   tilida   fe’l   va   ravish   o‘ramlari .   –Toshkent:
O‘zbekiston, 2009.
19. Rasulova, L.  O‘zbek tili grammatikasi va sintaksisidagi yangi qarashlar .
–Toshkent: Akademnashr, 2014.
20. Sadykova,   M.   Hozirgi   o‘zbek   tilida   so‘zlashuv   tilining   xususiyatlari .   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2017.
21. Sayfullayeva,   R.,   Mengliyev,   B.,   Boqiyeva,   G.,   Qurbonova,   M.,
Yunusova,   M.,   Abuzalova,   M.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili .   –Toshkent:   Fan   va
texnologiyalar, 2009.
22. Shamsiyeva,   S.   O‘zbek   tili   va   adabiyoti .   –Toshkent:   Yangi   asr   avlodi,
2015.
23. Shukurova,   R.   Ravishdosh   o‘ramlar   va   ularning   sintaktik   vazifalari .   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2011.
24. Turg‘unov,   K.   O‘zbek   tilida   ravishdosh   o‘ramlarning   roli .   –Toshkent:
Fan, 2013.
25. Usmonov,   F.   O‘zbek   tilidagi   grammatik   qurilmalar   va   sintaksis .   –
Toshkent: O‘zbekistan, 2016.
26. Yuldasheva,   O.   Grammatika   va   sintaksis:   Ravishdoshlarning   o‘rni .   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2012.
27. Yunusova,   M.   O‘zbek   tilida   sintaktik   va   semantik   xususiyatlar .   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2013.
28. Zaynabova,   S.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tilida   ravishdosh   o‘ramlar .   –
Toshkent: Sharq, 2017.
30
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)
  • Qiyosiy sodda gaplarda shakl va mazmun (Erkin Vohidov asarlari misolida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский