O'zbek xalq pedagogikasi va islom ta'limotida ijtimoiy-pedagogik g‘oyalar kurs ishi

1Mavzu   O'zbek   xalq   pedagogikasi   va   islom   ta'limotida   ijtimoiy-pedagogik
g‘oyalar
Mundarija
Kirish …………………………………………………………………….….…
I BOB. O zbek xalq pedagogikasida ijtimoiy-pedagogik g oyalarʻ ʻ
1.1. O zbek xalq pedagogikasining shakllanishi va tarixiy ildizlari	
ʻ ………..….
1.2.   Xalq   og zaki   ijodida   tarbiya   g oyalari   (ertaklar,   maqollar,   afsonalar	
ʻ ʻ
misolida) ………………………………………………………………….….…
1.3. O‘zbek xalq urf-odatlari va an’analarida ijtimoiy tarbiya asoslari ……..….
II BOB. Islom ta’limotida ijtimoiy-pedagogik qarashlar
2.1.   Qur’on   va   Hadislarda   tarbiya   va   ta’limga   oid
g‘oyalar …………………….
2.2.   Islom   mutafakkirlarining   (Al-Farobiy,   Al-G‘azzoliy,   Ibn   Sino   va
boshqalar)   pedagogik   qarashlari …………………………………………….
…..
2.3.   Islomiy   tarbiyaning   zamonaviy   ta’lim   tizimidagi   ahamiyati   va
tatbiqi …….
Xulosa ………………………………………………………………………….
.
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ………………………………………….. 2 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi   Yosh   avlodni   ma’naviy-axloqiy   jihatdan
sog‘lom, yetuk va barkamol inson sifatida shakllantirish har qanday taraqqiy
etayotgan   jamiyat   uchun   eng   muhim   vazifalardan   biri   hisoblanadi.     O‘zbek
xalqining ko‘p asrlik  tarbiyaviy  tajribasi,  urf-odatlari,  odob-axloq  me’yorlari
va xalq og‘zaki  ijodi  asarlari  yoshlar  ongida mustahkam  ma’naviy poydevor
yaratadi.   Shu   bilan   birga,   islom   dini   ta’limotida   ilgari   surilgan   axloqiy,
ijtimoiy va pedagogik g‘oyalar ham muhim manba sifatida qaraladi. Ayniqsa,
Qur’oni   karim   va   hadislar   asosida   tarbiya   berishning   ildizlari   o‘zbek   xalq
pedagogikasi   bilan   o‘zaro   uyg‘unlikda   mujassam   bo‘lib,   zamonaviy   tarbiya
tizimida   keng   imkoniyatlar   yaratadi .   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Shavkat   Mirziyoyev   bu   borada   shunday   deydi:   “Biz   yoshlarga   bilim   berish
bilan  birga,  ularni  milliy  g‘urur,  or-nomus,   ajdodlar   merosiga   hurmat   ruhida
tarbiyalashimiz   kerak” 1
.   Bu   fikr   bejiz   aytilmagan,   chunki   yoshlar   ongiga
singdirilayotgan tarbiyaviy qadriyatlar kelajak jamiyatining yuzini belgilaydi.
O‘zbek   xalqining   asrlar   davomida   shakllangan   xalq   pedagogikasi,   og‘zaki
ijodi,   urf-odat   va   an’analaridagi   tarbiyaviy   g‘oyalar   muhim   manba   sifatida
xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   islom   dini   ta’limotida   ilgari   surilgan   axloqiy,
ma’naviy va pedagogik qarashlar bilan uyg‘unlashgan holda olib boriladigan
tarbiya   tizimi   zamonaviy   o‘qituvchining   faoliyatida   alohida   o‘rin   tutadi.
Prezidentimiz   yana   bir   nutqida   ta’kidlaydi:   “Biz   milliy   g‘oyamizga,   tarixiy
xotiramizga,   ma’naviyatimizga   asoslanmasak,   mustahkam   poydevorga   ega
1
  Mirziyoyev Sh.M. Yangi O‘zbekiston – inson qadri ulug‘langan jamiyat va xalqparvar davlat. – 
T.O‘zbekiston, 2021. . 3bo‘lmaymiz” 2
  Ana   shu   asosda   o‘zbek   xalq   pedagogikasi   va   islom
ta’limotidagi ijtimoiy-pedagogik g‘oyalarni o‘rganish, ularni ta’lim va tarbiya
jarayoniga tatbiq etish zarurati kuchaymoqda. Ushbu kurs ishining dolzarbligi
ham   shundaki,   u   xalqning   boy   ma’naviy   merosini,   diniy-ma’rifiy
qadriyatlarini   zamonaviy   ta’limga   olib   kirish   orqali   tarbiya   tizimini   yanada
mustahkamlaydi.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi     Mazkur   mavzuni   yoritishda   bir
qancha   tarixiy,   pedagogik   va   diniy   manbalar   tahlil   qilingan.   A.   Avloniy
o‘zining   “Turkiy   guliston   yoxud   axloq”   asarida   milliy   tarbiyaning   asosiy
yo‘nalishlarini bayon etgan. A. Qodiriy, A. Fitrat kabi jadid ziyolilari tarbiya
orqali   millatning   ravnaqini   ta’minlashni   ilgari   surganlar.   Xalq   pedagogikasi
doirasida   urf-odatlar,   odob-axloq   qoidalari,   xalq   og‘zaki   ijodiy   namunalari
(ertak, maqol, afsona)da mujassam tarbiyaviy g‘oyalar ilgari surilgan. Islomiy
qarashlarda   esa   Qur’oni   karim   va   hadislar   asosida   shaxs   tarbiyasining
ma’naviy-axloqiy mezonlari ko‘rsatilgan. Al-Farobiy, Ibn Sino, Al-G‘azzoliy
kabi   allomalar   o‘z   asarlarida   bilim   olish,   odob,   tarbiya,   ilm-ma’rifatning
jamiyatdagi o‘rni haqida chuqur fikr yuritganlar. Bugungi zamonaviy olimlar
–   Z.   Hasanboyeva,   O.   Tohirova,   N.   Jo‘rayev,   Sh.   Toshboyeva   va
boshqalarning   ishlari   mavzuning   ilmiy   asoslanganligini   yanada
mustahkamlaydi.   Shunga   qaramay,   bu   yo‘nalish   hali   to‘liq   o‘rganilib
bo‘lmagan,   kompleks   yondashuvni   talab   etuvchi   ilmiy   mavzulardan   biri
hisoblanadi.
Kurs ishining ahamiyati    Kurs ishining amaliy va nazariy ahamiyati katta.
Ushbu  ish  orqali   o‘zbek  xalq  pedagogikasi  va  islom   ta’limotidagi  tarbiyaviy
g‘oyalar birgalikda tahlil qilinadi. Natijada, ularning o‘zaro uyg‘unligi, farqli
jihatlari   va zamonaviy  ta’limga tatbiq  etish  yo‘llari  aniqlanadi.  Xalq  og‘zaki
ijodida   mujassam   bo‘lgan   hikmatli   g‘oyalar,   islomiy   axloq-odob   talablari
2
  Sh.M. Mirziyoyev. Milliy taraqqiyot yo‘limizni qat’iy davom ettirib, yangi bosqichga ko‘tarish – 
davr talabi. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalariga Murojaatnoma. – T.   O‘zbekiston, 
2018. 4asosida shakllangan tarbiya tamoyillari bugungi yoshlarni ma’naviy tayanchli,
komil   inson   sifatida   tarbiyalashda   muhim   omil   bo‘ladi.   Shu   bilan   birga,
pedagogik   amaliyotga   milliylik   va   diniy-ma’naviy   qadriyatlar   asosida
yondashish   o‘quvchilarning   dunyoqarashini   shakllantiradi,   ularda
vatanparvarlik, g‘urur va o‘zlikni anglash tuyg‘ularini kuchaytiradi. Tadqiqot
natijalari o‘qituvchilar, tarbiyachilar va tadqiqotchilar uchun metodik tavsiya
sifatida xizmat qilishi mumkin. Demak, kurs ishi o‘zining mazmunan boyligi,
ilmiy asoslanganligi va amaliyotga yaqinligi bilan alohida ahamiyatga egadir.
Kurs   ishining   maqsadi   O‘zbek   xalq   pedagogikasi   hamda   islom
ta’limotidagi   ijtimoiy-pedagogik   g‘oyalarni   nazariy   va   amaliy   jihatdan
o‘rganish, ularning zamonaviy ta’lim-tarbiya jarayonidagi o‘rnini aniqlash.
Kurs ishining     v azifalari:   O‘zbek xalq pedagogikasining shakllanishi va
tarixiy ildizlarini o‘rganish;   Xalq og‘zaki ijodidagi tarbiyaviy g‘oyalarni tahlil
qilish;   Urf-odat va an’analardagi tarbiya tamoyillarini ochib berish;   Qur’on va
hadisdagi   tarbiya   g‘oyalarini   tahlil   qilish;   Islom   allomalari   pedagogik
qarashlarini   o‘rganish;   Islomiy   tarbiyaning   zamonaviy   ta’lim   tizimidagi
ahamiyatini ko‘rsatish.
Kurs ishining obyekti  – O‘zbek xalq pedagogikasi va islom ta’limotidagi
tarbiyaviy g‘oyalar tizimi.
Kurs ishining  predmeti  – O‘zbek xalq og‘zaki ijodi, urf-odatlari hamda
Qur’on,   hadis   va   islom   olimlari   asarlarida   ifodalangan   ijtimoiy-pedagogik
qarashlarning mazmuni va ularning ta’lim-tarbiya jarayonidagi o‘rni.
Kurs ishining tuzilishi  - Kurs ishi kirish, ikki asosiy bob, har bir bobda uchta
kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 5I BOB. O zbek xalq pedagogikasida ijtimoiy-pedagogik g oyalarʻ ʻ
1.1. O zbek xalq pedagogikasining shakllanishi va tarixiy ildizlari
ʻ
O‘zbek xalq pedagogikasi – bu ming yillar davomida shakllangan, ajdodlar
tajribasi,   hayotiy   kuzatishlar,   axloqiy   me’yorlar   va   urf-odatlarga   asoslangan
xalqona   tarbiya   tizimidir.   Bu   pedagogik   meros   xalq   ongida,   og‘zaki   ijodda,
kundalik   hayotda,   mehnat   va   marosimlarda   mujassam   bo‘lib,   hozirgi
zamonaviy   ta’limning   g‘oyaviy   asoslaridan   biri   hisoblanadi.   O‘zbek   xalq
pedagogikasining   ildizlari   uzoq   o‘tmishga,   zardushtiylik,   buddaviylik
davrlariga borib taqaladi. Keyinchalik esa islom dini ta’sirida bu tizim yanada
chuqurlashdi, diniy-ma’naviy qadriyatlar bilan boyidi.
O‘zbek   xalq   pedagogikasining   shakllanishida   turli   omillar   –   tarixiy,
madaniy,   ijtimoiy   va   dini   omillar   muhim   rol   o‘ynagan.   Xususan,   qadimgi
davrda   yashagan   ota-bobolarimiz   bolalarni   hayotga   tayyorlashda   odob,
halollik,   mehnatsevarlik,   jasorat,   kattalarni   hurmat   qilish   kabi   fazilatlarni
ustuvor   deb   bilganlar.   Bular   avvalo   og‘zaki   ijod   vositalari   –   ertaklar,
afsonalar, maqollar, topishmoqlar orqali yetkazilgan. 3
Tarixiy   manbalarga   ko‘ra,   qadimgi   Xorazm,   Baqtriya,   So‘g‘diyona
hududlarida   bolalarni   tarbiyalashga   oid   madaniy   an’analar   bo‘lgan.   Bu
an’analar  keyinchalik islom  dini  kelgach, Qur’on va hadislar  asosida  boyidi.
Xalq   pedagogikasi   islomiy   axloq   qoidalari   bilan   uyg‘unlashib,   yangi
bosqichga   ko‘tarildi.   Bu   bosqichda   bilim   olish,   odob-axloq,   muomala
3
  Hasanboyeva Zuhra. O‘zbek xalq pedagogikasi asoslari. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 
2018 6madaniyati,   insonparvarlik,   mehr-oqibat,   ota-onaga   hurmat   kabi   qadriyatlar
markazga chiqdi.
Xalq   pedagogikasining   rivojlanishida   qadimdan   amal   qilib   kelingan   urf-
odatlar,   marosimlar   (to‘y,   sunnat,   navro‘z,   mehmondorchilik)   muhim   rol
o‘ynagan.   Bu   marosimlarda   bolalar   jamiyat   hayotining   faol   ishtirokchisiga
aylanishga   o‘rgatilgan.   Shu   orqali   ularda   jamoaga   sadoqat,   mas’uliyat,
birdamlik kabi ijtimoiy qadriyatlar shakllangan.
O‘zbek   xalq   pedagogikasi   o‘z   mazmunida   "o‘zbekona   tarbiya"
tamoyillarini   mujassam   etgan.   Bu   tamoyillar   jumlasiga   quyidagilar   kiradi:
kattalarga  hurmat,  kichiklarga  mehr,  halollik,  mehnatsevarlik,  sabr-toqat,  or-
nomus,   iymon,   vijdon,   o‘zlikni   anglash.   Ana   shu   qadriyatlar   xalq   orasida
avloddan avlodga og‘zaki tarzda o‘tib kelgan.
A.  Avloniy o‘zining “Turkiy guliston yoxud axloq” asarida shunday degan:
“Tarbiya biz uchun yo hayot – yo mamot, yo najot – yo halokat, yo saodat –
yo   falokat   masalasidir”.   Bu   g‘oya   xalq   pedagogikasining   naqadar   chuqur
ijtimoiy va axloqiy asosga ega ekanligini ko‘rsatadi.
O‘zbek   xalq   pedagogikasining   yana   bir   muhim   jihati   –   u   xalqning   o‘z
ehtiyojlari,   hayotiy   tajribasi   va   ma’naviy   qadriyatlariga   asoslanadi.   U   davlat
siyosatidan   mustaqil   tarzda,   oddiy   odamlarning   turmush   tarzida,   kundalik
hayotida   shakllangan.   Bu   pedagogika   xalq   donishmandligining   mahsuli
bo‘lib,   unda   xalq   o‘z   farzandlarini   qanday   qilib   odobli,   aqliy   va   jismoniy
yetuk qilib tarbiyalashni ko‘zlagan.
Milliy   pedagogik   merosning   tarkibiy   qismi   sifatida   xalq   ertaklari   va
maqollarida   tarbiya   g‘oyalari   chuqur   ifoda   topgan.   Masalan,   “Yaxshilik   qil,
daryoqa tashla”, “Yaxshiga – yor, yomonga – dosh” kabi maqollar bolalarga
yaxshilik qilish, sabr, bardosh va halollikni o‘rgatadi. 4
4
    Mavlonova Ravzaxon. Milliy tarbiya va ma’naviy qadriyatlar. – Toshkent: O‘zbekiston, 2020. 7O‘zbek   xalq   pedagogikasida   shaxsga   emas,   jamoaga   xos   xulq,   jamiyatdagi
ijtimoiy  mas’uliyat  va  birdamlik  qadriyat  sifatida  tarbiyalanadi.  Shu  boisdan
ham   bolaga  kichikligidan  “mahallaga   xatolik  keltirma”,  “ota-onangni  nomus
qil” degan g‘oyalar singdirilgan. Bu pedagogika jamiyatdagi  tartib-intizomni
mustahkamlashga   xizmat   qilgan.   Xalq   pedagogikasining   tarixi,   asosan,
og‘zaki   an’analarga   tayanadi.   Ammo   u   zamonlar   o‘tishi   bilan   yozma
manbalarda   ham   aks   etgan.   Jumladan,   Alisher   Navoiy,   Bobur,   Mashrab,
Ogahiy   kabi   adiblar   asarlarida   axloqiy   va   tarbiyaviy   g‘oyalar   keng   o‘rin
olgan.   Bu   adabiy   meros   ham   xalq   pedagogikasining   asosiy   manbalaridan
biridir.
Hozirgi   zamonaviy   pedagogika   ham   xalq   tajribasiga   suyanadi.   Ayniqsa,
yangi   O‘zbekiston   taraqqiyotida   milliy   tarbiya   g‘oyalarining   ta’lim   tizimiga
tatbiq   etilishi   dolzarb   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Prezidentimiz   Sh.M.
Mirziyoyev   bu   borada   shunday   degan:   “Milliy   qadriyatlarimiz   va   tarixiy
xotiramiz – bu yoshlar tarbiyasining poydevoridir”.   o‘zbek xalq pedagogikasi
–   bu   uzluksiz,   tarixiy   tajriba   va   donishmandlikka   asoslangan,   axloqiy
poklikni, ma’naviy barkamollikni targ‘ib qiluvchi noyob tarbiya tizimidir. Uni
chuqur o‘rganish va zamonaviy ta’limga tatbiq etish – bugungi pedagogning
muhim vazifalaridan biridir.
1.2. Xalq og zaki ijodida tarbiya g oyalari (ertaklar, maqollar,ʻ ʻ
afsonalar misolida)
O‘zbek   xalqining   asrlar   davomida   shakllanib   kelgan   og‘zaki   ijodi   –   bu
beqiyos   ma’naviy   boylik,   milliy   tafakkur   xazinasi,   ayni   paytda   xalq
pedagogikasining   eng   kuchli   va   ta’sirli   vositalaridan   biridir.   Har   bir   ertak,
maqol,   afsona,   topishmoq,   latifa   yoki   doston   o‘zida   bir   g‘oyani,   tarbiyaviy
ma’noni, hayotiy saboqni  mujassam  etgan. O‘zbek xalqining og‘zaki  ijodida
axloqiy-psixologik,   ijtimoiy,   ma’naviy   qadriyatlar   bilan   bog‘liq   o‘gitlar,
nasihatlar,   fazilatlar   juda   puxta   ifodalangan.   Shu   jihatdan   ularning   barchasi
bolani tarbiyalash, shaxs sifatida shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. 8Xalq   ertaklari   o‘zbek   xalq   og‘zaki   ijodining   eng   qadimiy,   eng   keng
tarqalgan va mazmunan chuqur qatlamidir. Ertaklarda yaxshilik va yomonlik,
halollik   va   hiyla,   sabr   va   jaholat,   mehnat   va   dangasalik   o‘rtasidagi   qarama-
qarshiliklar orqali hayotiy saboqlar beriladi. Masalan, “Zumrad va Qimmat”,
“Boy   bo‘ri”,   “Bo‘z   bolalar”   kabi   ertaklarda   odobli,   sabrli,   mehnatkash
qahramon doim yutadi, yomon, xasis va yolg‘onchi esa jazolanadi. Bu orqali
bolalar   ongiga   ijobiy   fazilatlar   singdiriladi:   adolatni   sevish,   mehnatdan
qochmaslik, do‘stga sadoqatli bo‘lish, muhtojga yordam berish, halol bo‘lish.
Ertaklar   bolalarga   bevosita   buyruq   yoki   qattiq   ogohlantirish   bilan   emas,
balki   qiziqarli   voqealar,   ramzlar,   qahramonlar   orqali   tarbiyaviy   ta’sir
o‘tkazadi.   “Bo‘z   bolalar”   ertagida   kambag‘al   bola   halolligi,   qat’iyati   bilan
shohga   ham   dars   beradi.   Bu   ertak   bolaga   shunday   g‘oyani   singdiradi:
kamtarlik   va   halollik   boylikdan   afzal.   Bu   orqali   bolada   oriyat,   vijdon,
mehnatga ishonch singari fazilatlar paydo bo‘ladi.
Maqollar   –   xalq   tafakkurining   donishmandona   ifodasidir.   O‘zbek
maqollarida   qisqa,   lo‘nda   va   hayotiy   iboralar   orqali   katta   falsafa,   tarbiya   va
odob   yotadi.   “Yaxshilik   qil   –   daryoqa   tashla”,   “Ota   oldida   otangdek,   ota
yo‘qsa   –   tog‘angdek”,   “Hurmat   bo‘lsa   –   baraka   bo‘ladi”,   “Odam   bolasi
omonat” kabi  maqollar  xalqning tarbiyaviy mezonlarini  belgilaydi. Maqollar
orqali   bolalar   kichikligidan   halollik,   andisha,   uyat,   or-nomus,   kattalarga
hurmat kabi qadriyatlar bilan tanishadilar. 5
Xalq   maqollarida   bolaga   qanday   yashash,   odamlar   bilan   qanday
munosabatda   bo‘lish,   hayotda   qanday   yo‘l   tutish   kerakligi   haqida   aniq   va
lo‘nda  saboqlar   beriladi.  “Yomon   bilan   do‘st   bo‘lma  –  bir   kun  borib  yuzing
qizar”, “Uyalgan – do‘st topar”, “Hurmat – odamni odam qiladi” kabi iboralar
bolaga ijtimoiy axloq qoidalarini singdiradi. Bu esa uning jamiyatda munosib
inson bo‘lib shakllanishiga xizmat qiladi.
5
  Karimov Islom Abdug‘anievich. Ilm-ma’rifat va tarbiya – yuksak maqsadimiz. – 
Toshkent: Sharq, 2017. 9Afsonalar   esa   xalq   og‘zaki   ijodining   yana   bir   o‘ziga   xos   turidir.   Ular
ko‘proq   tarixiy,   ramziy   yoki   fantastik   shaklda   bo‘lib,   muayyan   voqea-
hodisalarga   asoslangan   bo‘ladi.   Masalan,   “Oqsoy”,   “Qizil   qal’a”,   “Boysun
tog‘i”,   “Oq   tosh   afsonasi”   kabi   afsonalarda   insonlar   halollik,   sabr,   mehr-
oqibat, vafodorlik, tabiatga mehr kabi g‘oyalarga e’tibor qaratadi. Bu turdagi
ijod   mahsulotlari   orqali   xalq   o‘zining   tarixiy   xotirasi,   axloqiy   qarashlari   va
qadriyatlarini saqlab qolgan va keyingi avlodga o‘rgatib kelgan.
Afsonalarning   pedagogik   ahamiyati   shundaki,   ular   faqatgina   ertakdan
iborat emas, balki u orqali xalq o‘zining dunyoqarashi, e’tiqodi, tushunchalari,
xulqiy   talablari   haqida   ma’lumot   beradi.   “Qalpoq   tosh”   yoki   “Mingbuloq”
afsonalari orqali bolaga tabiatga nisbatan mehr va hurmat tuyg‘usi, noto‘g‘ri
ishning   oqibati,   odamlarga   rahm-shafqatli   bo‘lish   kerakligi   haqida   saboq
beriladi.
Xalq   og‘zaki   ijodi   shunchaki   badiiy   adabiyot   emas,   balki   xalq
pedagogikasi   vositasi,   jamiyat   ma’naviyatini   shakllantiruvchi   boy   manba
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Har   bir   ertak,   maqol,   afsona   bevosita   bola   ongiga
tarbiyaviy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Unda   avvalo   axloqiy   mezonlar,   halollik   va
haqiqat,   vijdon,   mehr-oqibat,   do‘stlik,   iymon,   mehnatga   munosabat   kabi
jihatlar aks etadi.
Prezident Shavkat Mirziyoyev shunday degan edi: “Yoshlarimizga tarixiy
ildizlarimiz,   xalqimizning   donishmandligi   asosida   tarbiya   berish   –   bu   eng
to‘g‘ri   yo‘ldir”.   Bu   fikr   aynan   xalq   og‘zaki   ijodining   zamonaviy   tarbiya
tizimiga   qo‘shadigan   hissasi   borligini   ta’kidlaydi.   Bugungi   yoshlar
texnologiya va sun’iy intellekt asrida ulg‘ayayotgan bo‘lsa-da, ularning qalbi
va ongi xalqning donishmand so‘zlari bilan to‘lishi kerak. 6
6
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 28-dekabrdagi   "2018–2021-yillarda  
O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar  
strategiyasi" to‘g‘risidagi PF–4947-sonli Farmoni. 10X alq og‘zak i ijodi namunalari asosida t arbiy av iy  g‘oy alar t ahlili
Og‘zaki 
ijod turi Namuna (misol) Tarbiyaviy g‘oya Ta’sir yo‘nalishi
Ertak Zumrad va Qimmat Halollik, sabr, 
mehnat – ezgulik
g‘alaba qiladi Axloqiy tarbiya, 
ijobiy shaxsiy 
sifatlar
Bo‘z bolalar Halollik, 
mardlik, dono 
fikrlash Insonparvarlik, 
haqiqatparastlik
Boy bo‘ri O‘zgaga rahm, 
mehr, kamtarlik Ruhiy va hissiy 
tarbiya
Maqol Yaxshilik qil – daryoqa 
tashla Ezgulik, saxovat,
evaz kutmaslik Axloqiy-ijtimoiy 
tarbiya
Hurmat bo‘lsa – baraka 
bo‘ladi Kattalarga 
hurmat, odob Oilaviy va ijtimoiy 
munosabatlar
Odam bolasi – omonat Inson hayoti 
muqaddas Ma’naviy tarbiya
Afsona Qalpoq tosh afsonasi Adolat, o‘ziga 
nisbatan tanqidiy
qarash Tarixiy va ijtimoiy 
xotira, iymon
Oqsoy afsonasi Vafodorlik, 
tabiatga hurmat Ekologik va 
ma’naviy tarbiya
Boysun tog‘i Fidoyilik, sabr-
toqat Ruhiy-irodaviy 
tarbiya
Zamonaviy   pedagogika   nuqtayi   nazaridan   qaralganda   ham,   og‘zaki   ijod
namunalari   vositasida   tarbiya   berish   o‘quvchi   qalbiga   tez   yetib   boradi.
O‘qituvchining   ertak   aytishi,   maqol   orqali   izoh   berishi,   afsona   bilan   tarixiy
voqeani   jonlantirib   tushuntirishi   bolalarda   qiziqish,   e’tibor   va   tushunish 11darajasini   oshiradi.   Shu   bois   xalq   og‘zaki   ijodi   vositalarini   dars   jarayonida
to‘g‘ri tanlash va samarali qo‘llash pedagogik mahoratning bir qismidir.   xalq
og‘zaki   ijodi   –   bu   o‘zbek   xalqining   axloqiy   mezonlari,   ijtimoiy   qoidalari,
ma’naviy   dunyoqarashi   mujassam   bo‘lgan   pedagogik   xazina.   Ertaklar,
maqollar   va   afsonalar   orqali   bola   dunyoni   tushunadi,   inson   bo‘lib   yetishadi,
halol   va   vijdonli   yashashga   o‘rganadi.   Bugun   bu   qadriyatlar   zamonaviy
ta’limda   yanada   faol   qo‘llanishi,   milliy   tarbiyaning   asosi   sifatida
mustahkamlanishi zarurdir.
1.3. O‘zbek xalq urf-odatlari va an’analarida ijtimoiy tarbiya asoslari
O‘zbek   xalqining   boy   ma’naviy   merosi   nafaqat   adabiyotda,   balki   urf-
odatlar   va   an’analarida   ham   o‘z   ifodasini   topgan.   Bu   urf-odatlar   asrlar
davomida   xalq   tomonidan   shakllantirilib,   jamiyatda   odob-axloq,   hurmat-
ehtirom,   mehnatsevarlik,   sabr-toqat,   mehr-oqibat   kabi   ijtimoiy   fazilatlarni
tarbiyalash  vositasi  sifatida xizmat  qilib kelmoqda. Har  bir millat  o‘ziga xos
tarbiya maktabini yaratadi. O‘zbek xalqi uchun esa bu maktab – oila, mahalla,
to‘y-marosimlar,   diniy   bayramlar,   bolaga   ism   qo‘yish,   sunnat   to‘yi,   kelin
tushirish, Navro‘z kabi qadriyatlarda mujassam.
Urf-odat   va   an’analar   xalqning   hayot   tarzini   aks   ettirgan   holda,   har   bir
a’zosini   jamiyatga   moslashtiradi,   uni   shaxs   sifatida   kamol   toptiradi.   Misol
uchun,   Navro‘z   bayrami   –   bu   tabiat   uyg‘onishi,   yangilanish   va   poklanish
bayrami bo‘libgina qolmay, odamlar o‘rtasidagi rishtalarni mustahkamlovchi,
mehr-oqibat,   birodarlik,   kechirimlilik,   birdamlik   kabi   qadriyatlarni
singdiruvchi   ijtimoiy-tarbiyaviy   muhitdir.   Bu   bayramda   bolalar   oiladagi
qadriyatlarni,   kattalarni   qadrlash,   tabiatni   asrash,   jamiyatda   bir   bo‘lish
tuyg‘usini o‘rganadilar.
O‘zbek   xalqining   eng   muhim   urf-odatlaridan   biri   bu   mehmondo‘stlikdir.
“Mehmon   kelsa,   rizqing   bilan   keladi”,   “Mehmon   –   Xudoning   mehri”   degan
maqollar   xalq   ongida   qadimdan   muqaddaslik   darajasida   singdirilgan.
Mehmondo‘stlik   orqali   bolalarga   mehr,   izzat,   ochiqqo‘llik,   insonparvarlik 12kabi fazilatlar o‘rgatiladi. Har qanday mehmonga, kim bo‘lishidan qat’i nazar,
izzat bilan qarshi olish va ehtirom ko‘rsatish – xalqimiz tarbiyasining ajralmas
qismidir. 7
Shuningdek,   o‘zbek   xalqining   “o‘rgatgan   bola   o‘ringa   yarashar”   degan
gapi   zamirida  ham   chuqur   tarbiyaviy  g‘oya  yotadi.  Bu  an’ana  bo‘yicha  bola
kichikligidan boshlab kattalarga xizmat qilish, mehmon kutish, duoda ishtirok
etish,   so‘zni   joyida   aytish,   xushmuomalalik,   hushyorlik   kabi   fazilatlar   bilan
tarbiyalanadi.   Jumladan,   to‘y,   sunnat,   hayit   marosimlarida   bolalar   faol
ishtirok etadi, bu orqali u jamiyat hayotiga aralashadi, o‘z o‘rnini topadi.
Bola   dunyoga   kelgan   kundan   boshlab,   o‘zbek   oilasida   uning   tarbiyasiga
e’tibor   kuchli   bo‘ladi.   Ism   qo‘yish   marosimi,   chilla   chiqish,   beshik   to‘yi   –
bularning barchasi bejiz emas. Bu an’analar orqali bola ongiga muqaddaslik,
poklik,   jamiyatda   o‘z   o‘rni   borligini   his   qilish   singdiriladi.   Masalan,   beshik
to‘yida   ishtirok   etayotgan   bolalar   bevosita   urf-odatlarni   kuzatib,   ularni
tushunib ulg‘ayadi.
Yana   bir   muhim   tarbiya   vositasi   bu   –   nikoh   va   kelin   tushurish
marosimlaridir. Bu an’analarda nafaqat ikki oila, balki ikki urug‘, ikki elning
birlashuvi,   kelinning   yangi   muhitga   moslashuvi,   hurmat   va   ehtirom   asosida
yashash   g‘oyalari   mujassam.   Kelin   salom   qilish,   qaynotaga,   qaynonaga
xizmat, mahalla bilan tanishish kabi amallar yoshlar ongida mas’uliyat, odob
va itoat tuyg‘ularini mustahkamlaydi.
An’analar doirasida amalga oshiriladigan hayit bayramlari, xayr-ehsonlar,
janoza   va   duolar   ham   bolalar   uchun   muhim   tarbiya   maktabidir.   Bolalar   bu
marosimlarda   sabr,   mehr,   duo,   tavoze   kabi   ruhiy   jihatdan   boyituvchi
qadriyatlar  bilan  tanishadilar.  O‘zbek  xalqida   “duoga  qatnashmagan   boladan
odam   chiqmaydi”   degan   gaplar   ham   aynan   urf-odatlar   orqali   shakllangan
ijtimoiy qadriyatlar asosida aytiladi.
Mahalla – urf-odatlar tarbiyaviy tizimining markaziy bo‘g‘ini sifatida
7
  Jo‘rayev N. Ma’naviyat va ma’rifat asoslari. – Toshkent: “Turon-Iqbol”, 2019. 13Mahalla   qadimdan   o‘zbek   xalqining   ijtimoiy   hayotida   beqiyos   o‘rin   tutgan
muassasa bo‘lib, nafaqat mahalliy boshqaruv, balki tarbiyaviy jarayonlarning
ham   asosiy   maydonidir.   Har   bir   bola   mahalla   muhitida   ulg‘ayarkan,   u   shu
yerda   jamiyatning   yozilmagan   qoidalarini,   axloqiy   me’yorlarini,   odob-
axloqni, tartib-intizomni, hurmat-ehtiromni o‘rganadi. Shunday ekan, mahalla
–   bu   xalqning   tarixiy   tajribasini,   urf-odatlarini,   qadriyatlarini   amaliyotda
namoyon qiluvchi tarbiya maktabidir.
Mahalla muhitida bola doimiy ijtimoiy nazorat ostida bo‘ladi. “Qo‘shning
kim, sen shunsan”,  “Yaxshi qo‘shni – yarim boylik” degan xalq maqollarida
bu   holat   o‘z   aksini   topgan.   Mahalla   a’zolari   bolalarning   xatti-harakatlarini
kuzatadi,   tarbiyaga   muhtoj   joylarda   ogohlantiradi,   kerak   bo‘lsa,   maslahat
beradi. Bu jarayonlar rasmiy bo‘lmasa-da, hayotiy kuchli ta’sirga ega bo‘ladi.
Bola   har   bir   harakatidan   oldin   "qo‘shnilar   nima   deydi",   "mahallada   meni
qanday ko‘radi", degan fikr bilan yondashadi.
Mahalladagi   jamoaviy   tadbirlar   –   obodonlashtirish   ishlari,   duolar,   hayit
bayramlari,   xayr-ehsonlar,   to‘ylar,   janozalar   va   boshqa   marosimlar   bolani
kichik   yoshdan   ijtimoiy   hayotga   jalb   qiladi.   Bola   bu   marosimlar   orqali
jamoada  o‘z  o‘rnini   biladi,  xizmat   ko‘rsatadi,   kattalarni  hurmat  qilishni,  bir-
birini   qadrlashni   o‘rganadi.   Ayniqsa,   mehr-shafqat,   hamjihatlik,   sabr-toqat,
xayrixohlik kabi fazilatlar mahalla muhiti orqali tabiiy singdiriladi.
Bugungi   kunda   mahallaning   tarbiyadagi   o‘rni   davlat   siyosati   darajasida
e’tirof   etilmoqda.   Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   nutqida
ta’kidlanganidek:   “Mahalla   –   xalqning   yuragi,   tarbiyaning   boshlang‘ich
bo‘g‘ini   bo‘lishi   kerak”.   Bu   fikr   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham
mahallaning   o‘rnini   mustahkamlaydi.   Ayniqsa,   bolalarning   bo‘sh   vaqtini
to‘g‘ri  tashkil  qilish, salbiy ta’sirlardan himoya qilishda mahalla faollarining
roli beqiyos.
Yana   bir   muhim   jihat   shundaki,   mahalla   oilaning   ichki   muhitini   ham
kuzatib   boradi.   Ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   oilalar,   notinch   oila   muammolari, 14mehr-e’tibor   yetishmayotgan   bolalar   –   bularning   barchasiga   mahalla
aralashadi, tarbiyaviy, ruhiy va moddiy yordam ko‘rsatadi. Shu orqali bolaga
jamiyat e’tibori, jamoaning mehrli nazarini his qilish imkoniyati yaratiladi.
Prezident Sh.M. Mirziyoyev ham urf-odatlarning ijtimoiy tarbiya vositasi
sifatidagi o‘rnini alohida ta’kidlab, shunday degan edi: “Biz xalqimizning boy
tarixiy   merosi,   urf-odatlari,   an’analarini   saqlab   qolish   bilan   birga,   ularni
yoshlar tarbiyasiga faol tatbiq etishimiz kerak”. Bu fikr urf-odatlar zamonaviy
tarbiya tizimining ajralmas qismi ekanini yana bir bor tasdiqlaydi.
Zamonaviy   ta’limda   o‘zbek   urf-odatlaridan   foydalanish   orqali
o‘quvchilarni   nafaqat   bilimga,   balki   odob-axloqqa,   ijtimoiy   javobgarlikka,
milliy qadriyatlarga hurmat  ruhida tarbiyalash mumkin. Dars jarayonida to‘y
marosimlarining   tahlili,   xalq   bayramlarining   tarixi,   qadimiy   udumlar   haqida
suhbatlar   o‘tkazish   o‘quvchilarda   chuqur   taassurot   uyg‘otadi.   o‘zbek
xalqining urf-odatlari  va an’analari  shunchaki  marosim  emas, balki  xalqning
tarbiyaviy   tajribasi,   ijtimoiy   ongining   aksidir.   Bu   qadriyatlar   orqali   avlodlar
orasida uzviylik, jamiyatda barqarorlik, insonlar orasida mehr-oqibat, hurmat,
sadoqat, halollik kabi yuksak fazilatlar shakllanadi. Bu an’analarni saqlash va
yoshlar   ongiga   chuqur   singdirish   bugungi   pedagogikaning   dolzarb
masalalaridan biridir. 15II BOB. Islom ta’limotida ijtimoiy-pedagogik qarashlar
2.1. Qur’on va Hadislarda tarbiya va ta’limga oid g‘oyalar
2.1. Qur’on va Hadislarda tarbiya va ta’limga oid g‘oyalar
Islom   dini   –   bu   nafaqat   ibodat,   balki   to‘la   hayotiy   nizom,   ijtimoiy
muomala,   axloqiy   mezonlar,   tarbiya   va   ta’limning   komil   tizimidir.   Qur’oni
karim   va   Rasululloh   Muhammad   (s.a.v.)ning   hadislarida   tarbiya   masalasiga
alohida   e’tibor   qaratilgan.   Islom   ta’limotiga   ko‘ra,   inson   bu   dunyoga   faqat
yashash   uchun   emas,   balki   o‘zini   tarbiyalash,   jamiyatda   yaxshi   xulq
namunasini   ko‘rsatish,   ilmu   ma’rifat   bilan   hayotini   to‘ldirish   uchun
yuborilgan. 8
Qur’oni   karimda   ilm   olish   va   tarbiya   masalasi   juda   ko‘p   oyatlarda   qayd
etilgan.   Alloh   taolo   “Iqra’”   (O‘qimoq)   degan   so‘z   bilan   Qur’onni   nozil
qilishni   boshlagan.   Bu   holat   islom   dinining   asosiy   tayanchi   –   ilm   olishga
bo‘lgan   chaqiriq   ekanini   ko‘rsatadi.   Alaq   surasining   dastlabki   oyatlarida:
“O‘qiging! Insonni quyqa qon parchasidan yaratgan Robbingning nomi bilan
o‘qiging”   degan.   Bu   oyat   ilm   olish,   anglash,   tafakkur   qilish,   shaxs   sifatida
kamol topishga bo‘lgan eng birinchi da’vatdir.
Qur’oni karimning boshqa ko‘plab oyatlarida ham tarbiya va ta’limga oid
chuqur g‘oyalar mavjud. Masalan, Luqmon surasida farzandga qanday nasihat
berish,   Allohga   shirk   keltirmaslik,   ota-onaga   yaxshilik   qilish,   kibrli
bo‘lmaslik,   odob   bilan   yurish,   ovozni   baland   ko‘tarmaslik   kabi   tarbiyaviy
tamoyillar   bayon   qilingan.   Bu   surada   Luqmon   o‘g‘liga   quyidagicha   deydi:
8
  Xudoyberdiyev B. Islomda tarbiya va uning ijtimoiy ahamiyati. – Toshkent: “Hilol-
nashr”, 2022. 16“Ey   o‘g‘ilcham,   namozni   o‘qigin,   yaxshi   ishlarni   buyurgin,   yomonliklardan
qaytargin,   boshingga   tushgan   narsalarga   sabr   qilgin.   Albatta,   bu   qat’iylikni
talab qiladigan ishlardandir.” (Luqmon surasi, 17-oyat).
Islomda   bolalar   tarbiyasi   eng   muhim   masalalardan   biri   sanaladi.
Hadislarda   ota-onaning   farzand   oldidagi   mas’uliyati,   ilm   berish,   odob
o‘rgatish,   halol   kasbga   yo‘naltirish   haqida   ko‘plab   saboqlar   berilgan.
Rasululloh   (s.a.v.)   marhamat   qilganlar:   “Hech   bir   ota   farzandiga   chiroyli
odobdan   afzalroq   in’om   qilmagan”   (Tirmiziy   rivoyati).   Bu   hadisdan
anglashiladiki, moddiy merosdan ko‘ra, ma’naviy tarbiya, yaxshi xulq bolaga
beriladigan eng ulug‘ ne’matdir.
Yana   bir   hadisda   shunday   deyiladi:   “Ilm   har   bir   musulmon   erkak   va
ayolga   farzdur”.   Bu   esa   nafaqat   bilim   olishni,   balki   bilimga   asoslangan
jamiyat qurishni ham islomning ustuvor maqsadi  qilib qo‘yganini ko‘rsatadi.
Bolani   bilimli,   ma’naviyatli,   axloqli   qilib   tarbiyalash   ota-onaning   ham,
jamiyatning ham mas’uliyati sifatida qaraladi. Farzand tarbiyasida mehr bilan
muomala   qilish,   urishdan   ko‘ra   nasihat   berish,   tarbiya   jarayonida   Allohning
rizosini ko‘zlash islomiy ta’limotda eng asosiy yondashuvdir.
Hadislarda   ota-onaning   o‘rni   ham   yuksak   darajada   ko‘rsatilgan.
Rasululloh   (s.a.v.):   “Jannat   onalar   oyog‘i   ostidadir”   deganlar.   Bu   nafaqat
ayolning,   balki   onaning   tarbiyaviy   mehnatining   buyukligini   anglatadi.   Ota-
onaga bo‘lgan ehtirom bolalikdan o‘rgatiladi. Qur’onda Allohga ibodat qilish
bilan   bir   qatorda   ota-onaga   yaxshilik   qilish   ham   buyuriladi:   “Robbing   faqat
O‘ziga ibodat qilishlaringni va ota-onalarga yaxshilik qilishlaringni buyurdi”
(Isro surasi, 23-oyat). Bu orqali islomda tarbiya – e’tiqod va odobning uzviy
bog‘liqligi   asosida   qaraladi.   Shuningdek,   Qur’oni   karimda   shaxsiy   tozalik,
so‘zda rostgo‘ylik, vijdon pokligi, sabr, halollik, kamtarlik kabi  sifatlar  ko‘p
bora   ta’kidlanadi.   Bu   sifatlar   bolaning   odobli,   halol   va   foydali   shaxs   bo‘lib
kamol topishida hal qiluvchi rol o‘ynaydi. Misol  uchun, Qur’onda: “Albatta,
Alloh tozalanadiganlarni yaxshi ko‘radi” degan oyat (Tavba surasi, 108-oyat) 17orqali shaxsiy poklik – nafaqat jismonan, balki ma’naviy poklikni ham targ‘ib
etadi. 9
Islomda   ta’lim   berish   nafaqat   foydali   amr,   balki   savobli   amal   sifatida
qaraladi. Hadisda   aytiladi:   “Kimki  bir  ilm   o‘rgatsa,  u  bilan  amal   qilinadigan
bo‘lsa,   o‘qituvchiga   qiyomatgacha   ajr   bitib   turadi”.   Bu   hadis
o‘qituvchilarning   jamiyatdagi   ulug‘   o‘rnini   ko‘rsatadi.   Islomda   ilm   –   nur,
jaholat   –  zulmat   sifatida  talqin  qilinadi.  Shu  bois  ilm   olishga  da’vat  qilish  –
eng asosiy tarbiyaviy g‘oyalardan biridir.
Qur’on   va   hadislarda   o‘zini   tutish,   boshqalar   bilan   muomala,   hurmat,
kechirimlilik, tavoze, insoniyatga xizmat qilish, qo‘shnilik haqlari, yetimlarga
mehr,   kambag‘allarga   yordam,   keksalarga   hurmat,   kichiklarga   mehr   singari
har   bir   harakatga   alohida   e’tibor   qaratilgan.   Bu   tamoyillar   orqali   jamiyatda
ma’naviy   barqarorlik,   o‘zaro   hurmat,   tinchlik-sekinlik   kabi   ijtimoiy
qadriyatlar mustahkamlanadi.
Zamonaviy  ta’lim   tizimi  ham   islomiy tarbiyaning  ko‘plab  tamoyillaridan
foydalanmoqda.   Chunki   u   zamirida   ezgulik,   insonparvarlik,   mehr,   adolat,
sabr-toqat   kabi   umuminsoniy   qadriyatlar   yotadi.   O‘zbekiston   ta’lim   tizimida
ham   bu   yondashuvlar   tobora   ko‘proq   qo‘llanilmoqda.   Qur’on   va   hadislar
musulmon   kishining   hayotidagi   har   bir   bosqich   uchun   ma’naviy
yo‘lko‘rsatkich, tarbiya dasturi, hayotiy qoidalar to‘plamidir. Ular orqali bola
ilmga,   odobga,   imonga,   halollikka,   hurmat   va   burchga   o‘rgatiladi.   Shuning
uchun   ham   Qur’on   va   hadislar   islom   ta’limotidagi   ijtimoiy-pedagogik
qarashlarning eng yuksak manbaidir.
2.2. Islom mutafakkirlarining (Al-Farobiy, Al-G‘azzoliy, Ibn Sino va
boshqalar) pedagogik qarashlari
Islom   sivilizatsiyasi   tarixida   ilm-fan,   falsafa,   adabiyot   va   pedagogika
sohalarida   buyuk   olimlar   yetishib   chiqqan.   Al-Farobiy,   Al-G‘azzoliy,   Ibn
9
  Tursunov R. Qur’on va hadislar asosida tarbiya. – Toshkent: “Hilol-nashr”, 2023. 18Sino   kabi   mutafakkirlar   asarlarida   nafaqat   tibbiyot   yoki   falsafiy   qarashlar,
balki   shaxs   tarbiyasi,   ta’lim-tarbiya   jarayoni,   axloqiy   yetuklik,   jamiyatdagi
odob-axloq   me’yorlari   haqida   ham   chuqur   fikrlar   bayon   qilingan.   Ularning
pedagogik qarashlari asrlar davomida Sharq ta’lim tizimiga asos bo‘lib kelgan
va hozirgi zamonaviy pedagogika uchun ham dolzarb ahamiyatga ega.
Al-Farobiyning   pedagogik   qarashlari     Al-Farobiy   (870–950)   –   Sharq
uyg‘onish davrining buyuk allomalaridan biri bo‘lib, u musulmon dunyosida
falsafa,   siyosatshunoslik,   mantiq,   musiqashunoslik   va   pedagogika   sohalarida
ulkan   iz   qoldirgan.   Al-Farobiy   pedagogik   tafakkurga   chuqur   yondashgan,
ta’lim va tarbiyani inson kamolotining asosiy vositasi sifatida ko‘rgan. Uning
eng   mashhur   asarlaridan   biri   –   “Fozil   shahar   ahlining   qarashlari”da
jamiyatning taraqqiyoti  bevosita ilm-fan va fozil insonlar tarbiyasiga  bog‘liq
ekani ta’kidlanadi.
Farobiyga   ko‘ra,   har   bir   inson   tug‘ma   imkoniyatlar   bilan   dunyoga   keladi,
ammo   bu   salohiyat   faqat   to‘g‘ri   ta’lim   va   tarbiya   orqali   yuzaga   chiqadi.   U
bilim olishni insonning eng muhim burchi deb bilgan. Farobiy ta’limni aqliy
va axloqiy jihatdan uyg‘un holatda olib borishni tavsiya qilgan. Avvalo, ilmga
asoslangan tafakkur, so‘ngra esa odob va axloq orqali ruhiy poklanish muhim
deb qaralgan.
Al-Farobiyning   qarashlarida   “fozil   inson”   tushunchasi   asosiy   o‘rinni
egallaydi.   Fozil   inson   –   bu   o‘zini   tanigan,   jamiyatga   foyda   keltira   oladigan,
ilmli, dono va axloqli shaxsdir. Uning fikricha, shunday insonlarni tarbiyalash
orqali fozil jamiyat barpo etish mumkin. Fozil shahar – bu ilm-fan, axloq va
adolat   ustuvor   bo‘lgan   jamiyatdir.   Shu   sababdan,   Farobiy   ta’limni   davlat
siyosatining eng muhim yo‘nalishlaridan biri sifatida qaraydi.
Al-Farobiy o‘qituvchini – “oqil murabbiy”, ya’ni bilimdon va ma’naviyatli
shaxs deb bilgan. Ustoz faqatgina bilim beruvchi emas, balki axloqiy namuna
bo‘lishi   kerak.   O‘quvchi   esa   faqat   eshituvchi   emas,   balki   faol   fikrlovchi, 19so‘rovchi,   tahlil   qiluvchi   bo‘lishi   lozim.   Bu   yondashuv   bugungi   zamonaviy
pedagogikadagi interaktiv metodlarga yaqin turadi.
Farobiyning fikrlarida inson o‘z-o‘zini anglash, o‘z ustida ishlash, aqliy va
axloqiy   kamolot   sari   intilish   kerakligi   ustuvor   o‘rin   tutadi.   Shuningdek,   u
ta’limning   jamiyatdagi   ijtimoiy   adolatni   ta’minlovchi   vosita   ekanini
ta’kidlaydi. Bu esa uni faqatgina mutafakkir emas, balki ijtimoiy pedagogika
asoschilaridan biri sifatida tan olishga asos bo‘ladi.
Al-G‘azzoliyning   pedagogik   qarashlari     Al-G‘azzoliy   (1058–1111)   –
islomiy   fikr,   axloq,   ma’naviyat   va   tasavvuf   sohasidagi   eng   nufuzli
mutafakkirlardan biri bo‘lib, uning pedagogik qarashlari o‘z davrida va undan
keyingi   asrlarda   katta   ta’sirga   ega   bo‘lgan.   Uning   “Ihyo   ulum   ad-din”   asari
Sharqning   yirik   ma’naviy-pedagogik   qo‘llanmasi   sifatida   qadrlanadi.
G‘azzoliy   fikricha,   tarbiya   –   bu   inson   qalbini   poklash,   uni   Allohga
yaqinlashtirish   jarayonidir.   Shuning   uchun   ta’limning   markazida   nafaqat
bilim, balki niyat, ixlos, halollik va ma’naviyat turadi.
G‘azzoliy   insonni   ikki   xil   jihatdan   tarbiyalash   zarurligini   ta’kidlaydi:
birinchidan,   ilmiy   bilimlar   orqali   tafakkurni   rivojlantirish;   ikkinchidan,
axloqiy tarbiya orqali qalbni poklash. Unga ko‘ra, ta’lim samara berishi uchun
avvalo   inson   niyati   to‘g‘ri   bo‘lishi   kerak.   Chunki   yodlangan   bilim   emas,
foydali va amal bilan mustahkamlangan bilim haqiqatga olib boradi.
Al-G‘azzoliy ustoz-shogird munosabatlariga katta e’tibor qaratgan. Ustozni
faqat dars beruvchi emas, balki murabbiy sifatida ko‘rgan. Shogird esa faqat
bilim   oluvchi   emas,   balki   ustozning   axloqiy   namunasi   asosida
tarbiyalanadigan   shaxs   bo‘lishi   kerak.   Bu   munosabat   o‘zaro   hurmat,   mehr,
sabr   va   saboq   asosida   bo‘lishi   lozim.   G‘azzoliy   bolani   jazolash   emas,   mehr
bilan tarbiyalashga, nasihat orqali yo‘lga solishga undagan.
U ilm olish jarayonida bolaning yoshi, qobiliyati va ichki holatini inobatga
olishni   maslahat   bergan.   Ayniqsa,   diniy   bilimlarni   berishda   bolaning   ruhiy
holatiga   zarar   yetkazmaslik,   majburlamaslik,   balki   sevgi   bilan   o‘rgatish 20muhimligini   uqtirgan.   U   ta’limning   shakli   emas,   mazmuni   muhimligini
urg‘ulagan: qalbsiz, ixlossiz o‘qitilgan ilm foydasiz deb bilgan.
G‘azzoliyga ko‘ra, haqiqiy ustoz avvalo o‘zini tarbiyalagan bo‘lishi kerak.
Chunki “axloqsiz ustoz – qalbi xasta tabibdir” degan fikrni ilgari surgan. Bu
fikr   hozirgi   zamonaviy   pedagogik   etikaning   asosiy   tamoyillaridan   biriga
to‘g‘ri keladi. U pedagogni odil, pok, sabrli, o‘z ishiga sadoqatli inson sifatida
ko‘rgan.
Ibn Sinoning pedagogik qarashlari   Ibn Sino (980–1037) Sharq va jahon
ilm-faniga   salmoqli   hissa   qo‘shgan   ulug‘   alloma   bo‘lib,   uning   pedagogik
qarashlari   “Donishnoma”,   “Kitob   ash-shifo”,   “Tib   qonunlari”   kabi   asarlarda
o‘z aksini  topgan. Ibn Sino fikricha, inson tug‘ilganidan keyin tarbiya orqali
shakllantiriladi.   U   tarbiyani   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilmasa,   inson   jamiyatga   zarar
keltiradigan mavjudotga aylanishi mumkinligini uqtiradi.
Ibn Sino ta’limda bolaga bosqichma-bosqich bilim berish, ularning yosh va
qobiliyatini   hisobga   olish   zarurligini   alohida   urg‘ulagan.   Unga   ko‘ra,   bola
dastlab   o‘z   atrofini,   keyinchalik   mantiqiy   fikrni,   so‘ngra   falsafiy
mulohazalarni   o‘rganadi.   Ibn   Sino   jismoniy   tarbiya,   estetik   tarbiya,   axloqiy
tarbiya,   intellektual   tarbiya   degan   to‘rt   asosiy   yo‘nalishni   ilgari   surgan.   U
bolaning   hayoti   davomida   izchil   tarbiya   jarayonida   bo‘lishi   kerakligini
yozadi.
Ibn  Sino uchun  bilim   faqat  xotira emas,   balki  tafakkur, kuzatish,  tahlil   va
amaliy   faoliyat   orqali   mustahkamlanadigan   hodisadir.   Uning   fikricha,
o‘qituvchining   vazifasi   –   bolaga   tayyor   bilimni   berish   emas,   balki   bilimga
bo‘lgan   ehtiyojni   uyg‘otishdir.   Bu   yondashuv   bugungi   konstruktiv
pedagogika nazariyasi bilan o‘zaro uyg‘unlikda ko‘riladi.
Boshqa   mutafakkirlarning   qarashlari   Yana   bir   buyuk   mutafakkir   –
Yusuf   Xos   Hojib   (11-asr)   o‘zining   “Qutadg‘u   bilig”   asarida   ta’lim   va
tarbiyani   davlat   boshqaruvi,   adolat,   axloqiy   poklik,   halollik   bilan   bog‘lab
qaraydi.   Asarda   har   bir   shaxs   jamiyat   oldida   mas’ul   bo‘lishi,   yuksak 21ma’naviyatli   bo‘lishi   kerakligi   uqtiriladi.   Ustoz   va   shogird   obrazlari   orqali
bilim va axloq uyg‘unligining muhimligi tasvirlanadi.
Imom Buxoriy, Imom Termiziy kabi muhaddislar ham o‘z asarlarida ilm va
odob   uyg‘unligiga   katta   e’tibor   berganlar.   Ularda   ilmning   maqsadi   –   Alloh
roziligi   uchun   xizmat   qilish,   ilm   orqali   jamiyatni   ma’naviy   poklash   kabi
tushunchalar   ilgari   surilgan.   Islom   mutafakkirlarining   pedagogik   qarashlari
asrlar davomida o‘zining dolzarbligini yo‘qotmagan. Ular nafaqat o‘sha davr,
balki bugungi zamonaviy ta’lim tizimi uchun ham chuqur falsafiy va metodik
asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Al-Farobiy   tafakkurga   asoslangan   jamiyatni,   Al-
G‘azzoliy ma’naviyatga asoslangan tarbiyani, Ibn Sino esa aqliy va jismoniy
uyg‘unlikka   asoslangan   inson   kamolotini   targ‘ib   qilgan.   Ularning   merosini
o‘rganish   –   bugungi   avlodni   barkamol   etib   tarbiyalashda   bebaho   manba
hisoblanadi.
2.3. Islomiy tarbiyaning zamonaviy ta’lim tizimidagi ahamiyati va
tatbiqi
Bugungi   globallashuv   va   ma’naviy   tahdidlar   kuchaygan   davrda   inson
tarbiyasi   har   qachongidan   ko‘ra   dolzarb   masalaga   aylangan.   Jamiyatda
axloqiy   buzilishlar,   ommaviy   axborot   vositalari   ta’siri,   virtual   muhitdagi
salbiy   holatlar   yoshlar   ruhiy   olamiga   jiddiy   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Aynan
shunday   murakkab   sharoitda   islomiy   tarbiya   tamoyillarini   zamonaviy   ta’lim
tizimiga   tatbiq   etish   zarurati   kuchaymoqda.   Islom   tarbiyasi   o‘zining
umuminsoniy   qadriyatlarga   asoslanganligi,   mehr-oqibat,   sabr-toqat,   halollik,
kamtarlik,   odob,   ota-ona   roziligi   kabi   g‘oyalari   bilan   har   qanday   ta’lim
muhitida ijobiy natijalar berishi mumkin.
Islom   dini   avvalo   odobni   ta’limdan   ustun   qo‘yadi.   Bu   esa   o‘quvchi
shaxsida   axloqiy   poydevorni   mustahkamlab,   bilim   olishga   ongli   va
mas’uliyatli   yondashuvni   shakllantiradi.   Zamonaviy   maktab   va   oliy   ta’lim
muassasalarida bilim olish darajasi yuqori bo‘lsa-da, ba’zida ma’naviy tarbiya
zaifligi   seziladi.   Islomiy   tarbiya   esa   aynan   shaxsning   ichki   olamini 22shakllantirish,   ruhiy   poklik,   jamiyatda   foydali   bo‘lish,   yomonlikdan   yiroq
yurish,   farzandlik,   do‘stlik,   qo‘shnichilik   burchlarini   tushunishga   asoslanadi.
Bu esa zamonaviy shaxs tarbiyasida hal qiluvchi rol o‘ynaydi.
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   islomiy   tarbiyani   qo‘llash   –   bu   diniy   fanlarni
dars jadvaliga qo‘shish emas, balki uning g‘oyaviy asoslarini ta’limning ichki
tarkibiga   singdirishdir.   Masalan,   dars   jarayonida   sabr,   halollik,   rostgo‘ylik,
mehnatsevarlik, ilmga bo‘lgan hurmat  haqida Qur’on oyatlari va hadislardan
iqtibos   keltirish,   mashg‘ulotlarda   Rasululloh   (s.a.v.)ning   hayotidan   saboq
beruvchi hikoyalarni aytib berish orqali o‘quvchiga ta’sir qilish mumkin.
Islomiy tarbiya o‘z mohiyatiga ko‘ra universal qadriyatlarga asoslangan. U
faqat   diniy   emas,   balki   ijtimoiy,   ma’naviy,   ruhiy,   jismoniy   tarbiya
yo‘nalishlarini   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Bunda   insonning   butun   vujudi,   fikri,
amali, niyati pok bo‘lishi asosiy mezon hisoblanadi. Masalan, maktablarda va
kollej,   litsey   tizimida   o‘tkazilayotgan   “Ma’naviyat   soatlari”,   “Diniy-ma’rifiy
suhbatlar”, “Axloqiy tarbiya mashg‘ulotlari”da islomiy qadriyatlarni mavzuga
mos tarzda kiritish orqali ijobiy muhit yaratish mumkin.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   bu   borada   shunday   degan   edi:   “Islom
dinining haqiqiy insonparvarlik mohiyatini ochish, yoshlar qalbiga singdirish
bizning   ustuvor   vazifamizdir”.   Bu   fikr   bejiz   aytilmagan.   Zero,   islom   dini
ekstremizm   yoki   fanatizm   emas,   balki   o‘z   mohiyatida   nur,   poklik,   adolat,
sabr,   mehnat,   ilm,   hurmat,   bag‘rikenglik,   saxovat   kabi   fazilatlarni
tarbiyalaydi.   Ana   shu   g‘oyalarni   zamonaviy   pedagogika   bilan
uyg‘unlashtirish orqali biz yangi avlodga sog‘lom ma’naviy asos bera olamiz.
Islomiy tarbiya o‘z ichiga ota-ona roziligi, ustoz hurmati, vijdon erkinligi,
boshqalarning   huquqini   poymol   qilmaslik   kabi   prinsiplarni   olgan.   Ushbu
qadriyatlar shunchaki diniy shior emas, balki har bir o‘quvchining ichki odobi
sifatida   shakllanishi   lozim.   O‘qituvchi   bu   jarayonda   namunali   shaxs   sifatida
oldinga   chiqadi.   Zero,   Rasululloh   (s.a.v.):   “Eng   yaxshilaring   –   boshqalarga
ta’lim   berganlaringdir”   deganlar.   Shuningdek,   islomiy   tarbiya   orqali   yoshlar 23ongida   noto‘g‘ri   mafkuralarga   qarshi   immunitet   hosil   qilinadi.   Tashqi
ta’sirlarga   berilmaslik,   mustaqil   fikrlash,   o‘z   qadriyatiga   suyanish,
vatanparvarlik   va   e’tiqod   birligi   singari   holatlar   bolalikdan   boshlab   islomiy
tarbiya orqali singdiriladi. Bu esa milliy istiqlol mafkurasi, ma’naviy yetuklik
va ruhiy sog‘lomlikning asosi bo‘lib xizmat qiladi.
Islomiy tarbiya muassasalarida  o‘quvchilar orasida o‘zaro hurmat, tozalik,
odob,   jamoa   bo‘lib   ishlash,   mas’uliyatni   tushunish,   tinchliksevarlik   kabi
ijobiy   sifatlarni   shakllantirish   imkoniyati   mavjud.   Diniy   bayramlar   –
Ramazon hayiti, Qurbon hayiti, Rasululloh (s.a.v.)ning tavallud ayyomi kabi
sanalarni   tarbiyaviy   ishlar   doirasida   nishonlash   orqali   ham   yoshlar   ongiga
islomiy qadriyatlar singdiriladi.
Bundan   tashqari,   islomiy   tarbiyaning   amaliy   tatbiq   shakllariga
o‘quvchilarning “Qur’on va hadis saboqlari”, “Axloqiy ertaklar”, “Sahobalar
hayotidan   lavhalar”,   “Odob   va   halollik”   nomli   sinfdan   tashqari
mashg‘ulotlarni tashkil etish ham kiradi. Bu tadbirlar orqali o‘quvchilar bilim
olish   bilan   birga,   yaxshi   inson   bo‘lish   yo‘lida   ruhiy   tayyorgarlikka   ega
bo‘ladilar.   Shuningdek,   hozirgi   zamonaviy   elektron   ta’lim   vositalari   –
videodarslar,   multfilmlar,   mobil   ilovalar   orqali   ham   islomiy   axloqiy   tarbiya
berish imkoniyati ortib bormoqda. Bu vositalar orqali o‘quvchi nafaqat bilim,
balki   iymon,   sabr,   sabo,   toqat,   bardavomlik,   kamtarlik,   hayoli   poklik   kabi
sifatlarni egallaydi.   islomiy tarbiya zamonaviy ta’lim tizimida shunchaki diniy
komponent sifatida emas, balki shaxs tarbiyasining negizi sifatida ko‘rilmog‘i
lozim. Uning tamoyillari – odob, ilm, mehr, halollik, sabr, vijdon va hurmat –
har   qanday   ta’lim   bosqichida   qo‘llanilishi   mumkin.   Bu   g‘oyalarni   chuqur
anglagan   holda,   zamonaviy   pedagoglar   islomiy   tarbiya   orqali   komil,
ma’naviyatli, jamiyatga foydali shaxslar yetishtirishda samarali yo‘l tutishlari
mumkin. 24 Xulosa
Har   qanday   jamiyatning   rivoji,   taraqqiyoti   va   barqarorligi,   avvalo,   uning
a’zolari  – insonlarning axloqiy, ma’naviy va intellektual  yetukligiga bog‘liq.
Ushbu kurs ishida men o‘zbek xalqining qadimiy pedagogik merosi va islom
ta’limotining   ijtimoiy-tarbiyaviy   jihatlarini   o‘rganar   ekanman,   bir   narsaga
amin   bo‘ldim:   aslida   xalqimiz   azaldan   tarbiyani   hayotining   markaziga
qo‘ygan. Ota-bobolarimiz og‘zaki ijod, urf-odat, an’ana va marosimlar orqali
bola   qalbiga   ezgulik,   halollik,   sabr,   hurmat,   kamtarlik   kabi   fazilatlarni
singdirib kelgan.
Islom dini esa bu qadriyatlarni yanada yuksak darajada mustahkamlab, har
bir   insonning   tarbiyasi   faqat   ota-onaning   emas,   balki   butun   jamiyatning
burchi   ekanini   uqtirgan.   Qur’on   va   hadislar,   buyuk   mutafakkirlarimizning
asarlari orqali tarbiya masalasi  har tomonlama yoritilgan. Al-Farobiy insonni
jamiyatga   foydali   bo‘lishga   undagan   bo‘lsa,   Al-G‘azzoliy   qalb   pokligi   va
ixlosni   asos   qilib   olgan,   Ibn   Sino   esa   aql,   jismoniy   va   ruhiy   uyg‘unlikni
ustuvor deb bilgan.
Bugungi   kunda   esa,   ushbu   qadimiy   g‘oyalarni   zamonaviy   ta’lim   tizimida
yangicha   yondashuv   bilan   uyg‘unlashtirish   juda   muhim.   Faqat   dars   berish
emas,   balki   shaxs   tarbiyalash,   faqat   bilim   emas,   balki   hayotiy   qadriyatlar
berish ustuvor maqsad bo‘lishi  kerak. Yoshlarga o‘zbek xalqining tarbiyaviy
merosi   va   islomiy   fazilatlar   asosida   ta’lim   berish   ularning   ma’naviy
immunitetini   kuchaytiradi,   yot   g‘oyalardan   himoya   qiladi,   ularda
vatanparvarlik,   or-nomus,   o‘zlikni   anglash,   insoniylik   tuyg‘ularini
shakllantiradi.   Shu   bois,   kurs   ishi   davomida   o‘rgangan   barcha   nazariy   va 25amaliy   g‘oyalardan   kelib   chiqib   aytishim   mumkinki:   o‘zbek   xalq
pedagogikasi va islom ta’limoti zamonaviy tarbiyaning bebaho manbai bo‘lib,
uni chuqur o‘rganish va amaliyotga tatbiq etish har bir o‘qituvchi, tarbiyachi,
ota-ona   va   mutasaddining   asosiy   vazifasidir.   Bu   yo‘l   –   xalqni   o‘zligiga
qaytaradigan, yosh avlodni komil inson sifatida kamol toptiradigan yo‘ldir.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) “Biz   yoshlarga   bilim   berish   bilan   birga,   ularni   milliy   g‘urur,   or-nomus,
ajdodlar   merosiga   hurmat   ruhida   tarbiyalashimiz   kerak.”     Shavkat
Mirziyoyev.   “Yangi   O‘zbekiston   –   inson   qadri   ulug‘langan   jamiyat   va
xalqparvar davlat”. – Toshkent: O‘zbekiston, 2021. 
2) “Biz   milliy   g‘oyamizga,   tarixiy   xotiramizga,   ma’naviyatimizga
asoslanmasak,   mustahkam   poydevorga   ega   bo‘lmaymiz.”     Prezident
Sh.M.   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2018.
3) “Yoshlarimizga tarixiy ildizlarimiz, xalqimizning donishmandligi asosida 
tarbiya berish – bu eng to‘g‘ri yo‘ldir.”Sh.M. Mirziyoyevning Respublika 
Yoshlar forumi ochilish marosimidagi nutqi. – Toshkent, 2020.
4) “Islom dinining haqiqiy insonparvarlik mohiyatini ochish, yoshlar qalbiga
singdirish bizning ustuvor vazifamizdir.” Sh.M. Mirziyoyevning Toshkent
Islom Instituti ochilishidagi nutqi. – 2023-yil, 8-sentyabr.
5) Tohirova   O.   Pedagogika   tarixi   va   nazariyasi.   –   Toshkent:   “Fan   va
texnologiya”, 2019.
6) Hasanboyeva   Z.   O‘zbek   xalq   pedagogikasi   asoslari.   –   Toshkent:   “Yangi
asr avlodi”, 2018.
7) Mavlonova   R.   Milliy   tarbiya   va   ma’naviy   qadriyatlar.   –   Toshkent:
“O‘zbekiston”, 2020.
8) Nazarova   F.   Zamonaviy   pedagogik   qarashlar.   –   Toshkent:   “Innovatsiya-
Ziyo”, 2021. 269) Karimov   I.   Ilm-ma’rifat   va   tarbiya   –   yuksak   maqsadimiz.   –   Toshkent:
“Sharq”, 2017.
10) Jo‘rayev   N.   Ma’naviyat   va  ma’rifat   asoslari.   –   Toshkent:   “Turon-Iqbol”,
2019.
11) Juraev A. Ta’lim jarayonida milliy qadriyatlar. – Toshkent: “Fan”, 2021.
12) x udoyberdiyev   B.   Islomda   tarbiya   va   uning   ijtimoiy   ahamiyati.   –
Toshkent: “Hilol-nashr”, 2022.
13) Shukurov M. Sharq mutafakkirlarining pedagogik qarashlari. – Toshkent:
“Yangi asr avlodi”, 2020.
14) Mirzayeva   G.   Xalq   og‘zaki   ijodida   tarbiyaviy   g‘oyalar.   –   Toshkent:
“Nuroniy”, 2018.
15) Normatov   A.   Islomiy   qadriyatlar   va   yoshlar   tarbiyasi.   –   Toshkent:
“Movarounnahr”, 2019.
16) Karimova Z. Pedagogik fikr tarixida islom olimlarining o‘rni. – Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2021.
17) G‘aniyev   T.   Yoshlar   tarbiyasida   diniy-ma’naviy   asoslar.   –   Toshkent:
“Hilol-nashr”, 2022.
18) Ortiqxo‘jayev   M.   Islomda   shaxs   tarbiyasi   va   jamiyat.   –   Toshkent:
“O‘zbekiston”,   2020.Jo‘rayev   N.   O‘zbek   xalq   urf-odatlarida   tarbiya.   –
Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2019.
19) Sobirov   N.   Islom   va   ma’naviy   tarbiya   tamoyillari.   –   Toshkent:
“Movarounnahr”, 2023.
20) Mamatqulov   Q.   Ta’limda   axloqiy   qadriyatlarning   o‘rni.   –   Toshkent:
“Ziyo”, 2020.
21) Ergasheva   M.   Xalq   pedagogikasi   va   zamonaviy   yondashuvlar.   –
Toshkent: “Fan”, 2021.
22) Sattorova   D.   Milliy   tarbiya   asoslari   va   uning   zamonaviy   talqini.   –
Toshkent: “Innovatsiya-Ziyo”, 2022. 2723) Tursunov   R.   Qur’on   va   hadislar   asosida   tarbiya.   –   Toshkent:   “Hilol-
nashr”, 2023.

    O'zbek xalq pedagogikasi va islom ta'limotida ijtimoiy-pedagogik g‘oyalar kurs ishi

I BOB. Oʻzbek xalq pedagogikasida ijtimoiy-pedagogik gʻoyalar
1.1. Oʻzbek xalq pedagogikasining shakllanishi va tarixiy ildizlari………..….
1.2. Xalq ogʻzaki ijodida tarbiya gʻoyalari (ertaklar, maqollar, afsonalar misolida)………………………………………………………………….….…
1.3. O‘zbek xalq urf-odatlari va an’analarida ijtimoiy tarbiya asoslari……..….
II BOB. Islom ta’limotida ijtimoiy-pedagogik qarashlar
2.1. Qur’on va Hadislarda tarbiya va ta’limga oid g‘oyalar…………………….
2.2. Islom mutafakkirlarining (Al-Farobiy, Al-G‘azzoliy, Ibn Sino va boshqalar) pedagogik qarashlari…………………………………………….…..
2.3. Islomiy tarbiyaning zamonaviy ta’lim tizimidagi ahamiyati va tatbiqi…….