Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 13000UZS
Размер 205.8KB
Покупки 1
Дата загрузки 30 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

O’zbekiston bank tizmni rivojlanish tendensiyalari va xususiyatlari

Купить
   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
O’ZBEKISTON BANK TIZMNI RIVOJLANISH
TENDESIYALARI VA XUSUSIYATLARI
Mavzusidagi
KURS ISHI
                                                                                                         
                                        
Guliston-2025
1 MUNDARIJA
I BOB: O'ZBEKISTON BANK TIZIMI RIVOJLANISHINING ASOSLARI VA TENDENSIYALARI .................. 7
1.1. O'zbekiston bank tizimining tarixiy rivojlanishi va asosiy bosqichlari ....................................... 7
1.2. O’zbekiston bank tizimining struktura va tarkibi .................................................................... 12
1.3. O’zbekiston bank tizimining rivojlanish tendensiyalari .......................................................... 17
II BOB: OʻZBEKISTON BANK TIZIMINING RIVOJLANISHINING XUSUSIYATLARI ............................... 21
2.1. Oʻzbekiston bank tizimining moliyaviy barqarorlikka ta’siri ................................................... 21
2.2. O’zbekiston bank tizimida raqamli texnologiyalarning joriy etilishi va rivojlanish 
tendensiyalari ............................................................................................................................................ 23
2.3. O’zbekiston bank tizimining xususiyati sifatida moliyaviy inklyuziyaning kengayishi ............. 26
III BOB: OʻZBEKISTON BANK TIZIMINI RIVOJLANTIRISH STRATEGIYALARI ..................................... 29
3.1. Oʻzbekiston bank tizimini isloh qilishning ustuvor yoʻnalishlari ............................................. 29
3.2. Bank xizmatlari sifatini oshirish va innovatsion texnologiyalarni joriy etish yo’nalishlari ....... 31
3.3. Oʻzbekistonda bank tizimini rivojlantirish bo’yicha istiqbolli yo’nalishlar va takliflar ............. 34
XULOSA ......................................................................................................................................... 38
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ................................................................................... 41
2 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi:
O’zbekiston Respublikasi iqtisodiyoti zamonaviy sharoitda katta o’zgarishlar
va   islohotlar   jarayonidan   o’tmokda.   Ayniqsa,   bank   tizimi   va   moliyaviy   sektor,
mamlakatning   barqaror   iqtisodiy   o’sishini   ta’minlashda,   xalqaro   moliyaviy   tizim
bilan   integratsiyani   kuchaytirishda,   hamda   zamonaviy   iqtisodiy   tendensiyalarga
moslashishda muhim rol o’ynaydi. O’zbekistonda bank tizimi o’zining rivojlanish
tarixida   bir   qator   o’zgarishlar   va   yangilanishlarni   boshdan   kechirgan.  Mustaqillik
yillarida   bank   tizimining   islohoti   davomida   moliya   bozori   va   bank   infratuzilmasi
sezilarli   darajada   takomillashgan.   Shu   bilan   birga,   mamlakat   iqtisodiyotining
raqamli transformatsiyasiga va global iqtisodiy tendensiyalarga javob sifatida bank
tizimining   rivojlanishiga   yangi   yondashuvlar   zarur   bo’lgan.   O’zbekistonning
xalqaro   moliya   tizimiga   integratsiyasi,   shuningdek,   raqamli   texnologiyalar   va
innovatsiyalarni  joriy etish  bank sohasining  yangi  rivojlanish  bosqichiga  o’tishini
talab   qiladi.   Bu   jarayonlar   nafaqat   mamlakat   ichki   iqtisodiyotini   mustahkamlash,
balki global iqtisodiyotga ham integratsiyani kuchaytirish imkoniyatini yaratadi.
Shu   sababli,   O’zbekiston   bank   tizimining   rivojlanish   tendensiyalarini,
xususiyatlarini   va   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta’sirini   o’rganish   dolzarb   bo’lib
qolmoqda. Bu masala nafaqat iqtisodiy islohotlar doirasida, balki milliy xavfsizlik,
moliyaviy barqarorlik va xalqaro hamkorlik nuqtai nazaridan ham ahamiyatga ega.
O’zbekistonda   bank   tizimining   o’sishi   va   takomillashuvi,   shuningdek,   moliyaviy
3 tizimning iqtisodiy o’sishga ta’sirini tahlil qilish orqali, bank sohasining kelajagini
shakllantirishga doir tavsiyalarni ishlab chiqish mumkin.
Kurs ishining maqsadi:
Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   O’zbekiston   bank   tizimining
rivojlanish   tendensiyalarini   va   xususiyatlarini   batafsil   tahlil   qilish,   shuningdek,
bank tizimining iqtisodiyotdagi o’rni va ahamiyatini aniqlashdir. Kurs ishida bank
tizimining   modernizatsiya   jarayoni,   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish,
xalqaro   moliya   tizimiga   integratsiya   qilish,   va   raqamli   transformatsiya   kabi
masalalar keng ko’rib chiqiladi. Shuningdek, O’zbekiston bank tizimining hozirgi
holatini   baholash,   uning   iqtisodiy   rivojlanishdagi   roli   va   yangi   rivojlanish
yo’nalishlarini aniqlash maqsad qilingan.
Kurs ishining ob'yekti:
Kurs   ishining   ob'yekti   –   O’zbekiston   bank   tizimining   rivojlanish   jarayoni,
uning   hozirgi   holati,   iqtisodiy   o’sishga   ta’siri,   va   bank   tizimi   bilan   bog’liq   yangi
islohotlar, texnologiyalar va qonunchilik yangiliklari. Bundan tashqari, kurs ishida
O’zbekiston bank tizimining xalqaro iqtisodiyotga integratsiyasi  va uning raqamli
texnologiyalar bilan bog’liq rivojlanish istiqbollari ham tahlil qilinadi.
Kurs ishining vazifalari:
Ushbu kurs ishining vazifalari quyidagicha belgilangan:
4 1. O’zbekiston bank tizimining tarixiy rivojlanishini va asosiy bosqichlarini
tahlil qilish: Bank tizimi qanday bosqichlarni o’z ichiga olganini va hozirgi holatda
qanday imkoniyatlarga ega ekanligini aniqlash.
2. Bank tizimining hozirgi holatini va rivojlanish tendensiyalarini o’rganish:
Bank tizimining davlat va xususiy sektorlarga qanday ta’sir ko’rsatishini va uning
iqtisodiy o’sish uchun qanday imkoniyatlar yaratishini tahlil qilish
3.   Bank   tizimiga   davlat   siyosatining   ta’sirini   o’rganish:   O’zbekiston
Respublikasining   bank   tizimini   rivojlantirishga   qaratilgan   qonunlar,   qarorlar   va
farmonlar, ularning amaldagi holati va natijalarini tahlil qilish.
4.   O’zbekiston   bank   tizimining   iqtisodiy   o’sishga   ta’sirini   o’rganish:   Bank
tizimi   va   moliya   sektori   o’rtasidagi   bog’liqlik,   ularning   iqtisodiy   o’sishga,
investitsiyalarni jalb qilishga ta’siri haqida batafsil tahlil.
5.   O’zbekiston   bank   tizimining   xalqaro   moliyaviy   tizim   bilan
integratsiyasini baholash: Xalqaro bank tizimiga integratsiya qilishning afzalliklari
va o’zgarishlarni amalga oshirishdagi muhim yo’nalishlarni o’rganish.
6.   Bank   tizimida   raqamli   transformatsiyaning   amalga   oshirilishi   va   uning
iqtisodiyotga   ta’sirini   o’rganish:   Raqamli   texnologiyalarning   bank   tizimiga   ta’siri
va   ularning   moliyaviy   barqarorlikka,   shuningdek,   iqtisodiy   o’sishga   qo’shgan
hissasini aniqlash.
7. O’zbekiston  bank  tizimining  innovatsion  texnologiyalarni  joriy  etishdagi
o’rni   va   kelajak   istiqbollari   haqida   tavsiyalar   ishlab   chiqish:   Bank   sektorining
5 innovatsion texnologiyalar orqali rivojlanish istiqbollari va ularni yanada samarali
amalga oshirish uchun zaruriy choralar.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:
Kurs   ishining   birinchi   bo’limi   O’zbekiston   bank   tizimining   tarixiy
rivojlanishini va asosiy bosqichlarini o’rganishga bag’ishlanadi. Bu bo’limda bank
tizimining   shakllanishi,   uning   rivojlanishining   asosiy   davrlari   va   davlat
siyosatining   roli   tahlil   qilinadi.   Ikkinchi   bo’limda   O’zbekiston   bank   tizimining
hozirgi   holati   va   zamonaviy   tendensiyalar   ko’rib   chiqiladi.   Bu   bo’limda   bank
tizimining   hozirgi   moliyaviy   vaziyatiga   tahlil   qilinadi   va   yangi   istiqbollar
aniqlanadi. Uchinchi  bo’limda esa bank tizimining kelajakdagi  rivojlanishi, yangi
yondashuvlar   va   innovatsion   texnologiyalar   tahlil   qilinadi.   Bu   bo’limda   raqamli
transformatsiya   va   xalqaro   moliya   tizimiga   integratsiyaning   ahamiyati   hamda
kelajakdagi rivojlanish strategiyalari muhokama qilinadi.
Kurs   ishining   yakuniy   qismida,   O’zbekiston   bank   tizimining   iqtisodiy
rivojlanishdagi   ahamiyatini   mustahkamlash   uchun   tavsiyalar   beriladi   va
kelajakdagi imkoniyatlar tahlil qilinadi.
6 I BOB: O'ZBEKISTON BANK TIZIMI RIVOJLANISHINING
ASOSLARI VA TENDENSIYALARI
1.1. O'zbekiston bank tizimining tarixiy rivojlanishi va asosiy
bosqichlari
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqil   davlat   sifatida   o’zining   iqtisodiy   va
moliyaviy tizimini shakllantirish jarayonida, albatta, bank tizimi alohida ahamiyat
kasb etgan. Bank tizimi mamlakatning iqtisodiy barqarorligini ta’minlash, xalqaro
iqtisodiy   tizimga   integratsiya   qilish   va   innovatsion   texnologiyalarni   joriy   etish
borasida   muhim   rol   o’ynaydi.   O’zbekiston   bank   tizimining   rivojlanishi,   o’zining
tarixiy, ijtimoiy va iqtisodiy sharoitlariga mos ravishda bosqichma-bosqich amalga
oshirilgan
O’zbekiston   mustaqil   bo’lishidan   oldin,   1991-yilgacha,   Sovet   Ittifoqi
tarkibida bo’lganligi sababli bank tizimi ham umumiy sovet tizimi asosida faoliyat
ko’rsatgan. Bu davrda banklar tizimi centralizatsiya qilingan va yagona muassasa
sifatida   ishlagan.   O’zbekiston   SSRida   faqatgina   SSSR   Markaziy   Bankining
boshqaruvi   ostida   ishlovchi   banklar   mavjud   bo’lib,   ular   davlatning   iqtisodiy
siyosatini amalga oshirgan.
Mustaqillikdan   so’ng,   O’zbekiston   Respublikasida   iqtisodiy   islohotlar
boshlanishi   bilan   birga,   bank   tizimi   ham   yangi   shakllanish   jarayoniga   kirdi.
Mustaqillikning   dastlabki   yillarida,   ayniqsa,   1991-1995-yillarda,   bank   tizimining
davlat   tomonidan   nazorat   qilish,   moliyaviy   barqarorlikni   saqlash   va   bank
xizmatlarining yagona tizimga asoslanganligi ancha cheklangan edi.
7 1995-yilda   O’zbekiston   Respublikasi   “Banklar   va   bank   faoliyati
to’g’risida”gi   qonunni   qabul   qildi.   Ushbu   qonun   bank   tizimining   bozor
iqtisodiyotiga   moslashishini   ta’minlash   uchun   muhim   hujjat   bo’ldi.   Ushbu   hujjat
asosida banklar xususiylashtirildi, birinchi  xususiy banklar tashkil etildi va davlat
banklarining   monopoliyasi   kamaydi.   Shuningdek,   Markaziy   Bankning   roli
kuchaytirilgan va bank tizimining mustaqil ishlashiga ko’maklashadigan normativ-
huquqiy bazalar ishlab chiqildi.
Mustaqillikning dastlabki yillarida, ayniqsa, 1995-2000-yillarda O’zbekiston
bank   tizimi   jadal   o’sish   davrini   boshdan   kechirdi.   Banklarda   zamonaviy
8 texnologiyalar   joriy   etila   boshladi,   iqtisodiy   islohotlarning   asosiy   yo’nalishlariga
mos ravishda, kreditlash va moliyaviy xizmatlar sohasida yangiliklar kiritildi.
2000-yillarning   boshlarida   O’zbekiston   bank   tizimi   yanada   chuqur
islohotlarga   kirishdi.   2001-yilda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan
imzolangan   farmon   bilan,   banklarning   xalqaro   moliya   tizimiga   integratsiyasini
ta’minlash,   kredit   berishning   shaffofligini   oshirish   va   moliyaviy   barqarorlikni
mustahkamlashga   qaratilgan   yangi   dasturlar   amalga   oshirilishi   boshlangan.
Shuningdek,   kredit   risklarini   boshqarish,   banklarning   kapital   va   likvidlik
ehtiyojlarini   ta’minlash,   hamda   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   bilan   hamkorlikni
kuchaytirishga qaratilgan qonunchilik islohotlari amalga oshirildi.
2005-2010-yillar   davomida   O’zbekiston   bank   tizimi   sezilarli   darajada
modernizatsiya   qilindi.   Yangi   banklar   tashkil   etildi,   mavjud   banklarning   faoliyati
va   boshqaruvi   jahon   standartlariga   moslashtirildi.   2005-yil   12-aprelida
Prezidentning   “Banklar   faoliyatini   isloh   qilish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi
farmoni   qabul   qilindi.   Ushbu   hujjat   banklarni   xususiylashtirish,   ularga   yangicha
boshqaruv   mexanizmlarini   joriy   etish   va   xalqaro   miqyosda   raqobatbardoshlikni
oshirishga qaratilgan.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   2017-yil   6-oktabrda
imzolangan   “O’zbekiston   Respublikasi   bank   tizimini   yanada   takomillashtirish   va
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   Farmon   mamlakatning   bank   tizimi
uchun   yangi   davrni   boshlab   berdi.   Ushbu   farmon   orqali   bank   tizimi   to’g’risidagi
normativ-huquqiy   baza   yangilandi,   banklarning   raqamli   transformatsiya
jarayonlariga   integratsiyasi   kuchaytirildi   va   ularning   xalqaro   iqtisodiyotga
9 integratsiya   qilish   masalalari   ko’tarildi.   Ushbu   davrda   joriy   etilgan   "Banklar   va
kredit   tashkilotlari   to’g’risida"gi   yangi   qonun,   banklar   faoliyatining   shaffofligini
oshirish, iste’mol krediti, moliyaviy innovatsiyalarni amalga oshirishga qaratilgan.
Shu   bilan   birga,   2019-yilda   amalga   oshirilgan   "Banklar   va   kredit
tashkilotlari   to’g’risida"gi   yangi   qonun   qabul   qilindi.   Bu   qonun   bank   tizimida
xususiylashtirish,   davlat   banklari   faoliyatining   yaxshilanishi,   moliyaviy   xizmatlar
va texnologiyalarni joriy etish bo’yicha yangi imkoniyatlar yaratdi. Shuningdek, bu
qonun   bank   tizimining   global   moliya   tizimiga   integratsiyasi   va   xalqaro
standartlarga muvofiqligini ta’minlashga qaratilgan.
2020-yilda O’zbekiston bank tizimida yangi rivojlanish bosqichi  boshlandi.
“O’zbekbank”   aksiyadorlik   jamiyati   va   boshqa   xususiy   banklar   o’rtasida   raqobat
kuchayib,   innovatsion   moliyaviy   texnologiyalar,   blockchain,   elektron   to’lovlar
tizimlarini joriy etish, raqamli bank xizmatlarini ko’rsatish yangi trendga aylangan.
O’zbekistonning   eng   yirik   banklari,   xususan,   “Xalq   Bank”,   “Ipoteka   Bank”,
“Turon   Bank”   va   boshqalar,   yangi   xizmatlarni   taqdim   etish,   mobil   bank
xizmatlarini   kengaytirish,   va   onlayn   platformalarda   faoliyat   yuritish   orqali
mijozlarga xizmat ko’rsatishda yuqori raqobatbardoshlikni ta’minladi.
Shuningdek,   O’zbekistonning   bank   tizimi   xalqaro   moliya   bozorlari   bilan
yanada chuqurroq integratsiya qilmoqda. Xalqaro moliya institutlari, shu jumladan
Jahon   banki   va   Xalqaro   valuta   fondi   bilan   birgalikda   yangi   kredit   va   investitsiya
dasturlari   ishlab   chiqilmoqda.   Bu   jarayonlar   O’zbekistonning   moliyaviy
barqarorligini yanada kuchaytirishga yordam bermoqda.
10 1.  “Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida”gi   qonun   (1995)   -   bu  qonun   bank
tizimining bozor iqtisodiyotiga moslashishini ta’minlashga qaratilgan asosiy hujjat
bo’lib, mamlakatda yangi bank tizimini shakllantirishga yordam berdi.
2. O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining “Banklar  faoliyatini isloh qilish
chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   farmoni   (2005)   -   bu   farmon   orqali   bank   tizimining
raqobatbardoshligini   oshirish   va   xalqaro   miqyosda   samarali   ishlashga   qaratilgan
bir qator chora-tadbirlar ishlab chiqildi.
3. “Banklar  va kredit tashkilotlari to’g’risida”gi  yangi  qonun (2019)  - bank
tizimida   xususiylashtirish,   yangicha   boshqaruv   tizimlarini   joriy   etish,   va   xalqaro
standartlarga moslashish uchun yangi huquqiy baza yaratdi.
4.   O’zbekiston   Respublikasining   "Moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash
to’g’risida"gi   farmoni   (2020)   -   bank   tizimining   moliyaviy   barqarorligini
mustahkamlash, raqamli bank xizmatlarini kengaytirish va xalqaro moliya tizimiga
integratsiya qilishga qaratilgan strategik hujjat.
O’zbekiston bank tizimining tarixiy rivojlanishi va asosiy bosqichlarini tahlil
qilgan   holda,   mamlakatning   bank   tizimi   mustaqillik   yillarida   o’zgarishlarga
uchragan   va   jahon   moliya   tizimi   bilan   integratsiya   qilishda   muhim   qadamlar
qo’yganini   ko’rish   mumkin.   Bank   tizimi   sohasida   amalga   oshirilgan   islohotlar,
yangi   qonunlar,   farmonlar   va   farmoyishlar   orqali   O’zbekiston   bank   tizimi
rivojlanishda   katta   yutuqlarga   erishgan.   Keyingi   yillarda   bank   tizimi   yanada
raqamli transformatsiya qilish, innovatsion texnologiyalarni joriy etish va xalqaro
moliya tizimiga integratsiya qilishga intilishmoqda.
11 1.2. O’zbekiston bank tizimining struktura va tarkibi
O’zbekiston   bank   tizimi,   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayonida,   o’zining
strukturaviy   va   funktsional   tuzilmasini   shakllantirdi.   Ushbu   tizim   nafaqat   milliy
iqtisodiyotning moliyaviy  barqarorligini   ta’minlashda,   balki  moliyaviy resurslarni
samarali taqsimlashda, investitsiyalarni  jalb qilishda va iqtisodiy o’sishni qo’llab-
quvvatlashda muhim rol o’ynaydi. O’zbekiston bank tizimi, o’zining tashkil etilgan
strukturasiga   qarab,   turli   banklar   va   moliyaviy   muassasalardan   iborat   bo’lib,   ular
o’zaro   raqobatlashish,   xizmatlar   ko’rsatish   va   iqtisodiy   faoliyatning   turli
jabhalarida faoliyat yuritadi.
O’zbekiston bank tizimi quyidagi asosiy elementlardan iborat:
1. Markaziy Bank
O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   Banki   (MB)   tizimning
boshqaruvchi   organi   hisoblanadi.   U   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   pul-kredit
siyosatini   amalga   oshirish,   inflyatsiyani   nazorat   qilish   va   bank   tizimining
barqarorligini   ta’minlashga   qaratilgan   chora-tadbirlarni   ishlab   chiqadi.   Markaziy
Bank, shuningdek, banklar uchun reglament va normativ hujjatlar ishlab chiqadi va
ularning faoliyatini nazorat qiladi.
Shu   bilan   birga,   Markaziy   Bank   1991-yildan   boshlab   o’zining   mustaqil
siyosatini   amalga   oshirgan   va   2019-yilga   kelib,   davlat   tomonidan   belgilangan
iqtisodiy islohotlar asosida yana bir qator o’zgarishlarga duch kelgan. O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   Bankining   asosiy   vazifalari   qatoriga   milliy   pul   tizimini
12 boshqarish,   ichki   va   tashqi   investitsiyalarni   jalb   qilish,   kredit   resurslarini
taqsimlash va moliyaviy barqarorlikni ta’minlash kiradi.
2. Tijorat banklari
O’zbekiston   bank   tizimi   tijorat   banklari   tomonidan   tashkil   etilgan.   Ular
davlat va xususiy sektorda faoliyat ko’rsatadi va turli moliyaviy xizmatlarni taqdim
etadi.   Tijorat   banklari   o’z   faoliyatida   depozitlarni   qabul   qilish,   kreditlar   berish,
13 bank kartalari orqali to’lovlar amalga oshirish, pul o’tkazmalarini amalga oshirish
kabi xizmatlarni ko’rsatadi. Tijorat banklarining faoliyatini Markaziy Bank doimiy
nazorat qiladi.
O’zbekiston   bank   tizimida   tijorat   banklari   ikki   asosiy   guruhga   bo’linadi:
davlat   banklari   va   xususiy   banklar.   Davlat   banklari,   masalan,   "Xalq   Bank",
"Ipoteka   Bank"   va   "Turon   Bank"   kabi   yirik   banklar,   davlat   tomonidan   to’liq
nazorat   qilinadi   va   ko’proq   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanishiga   qaratilgan
xizmatlarni   ko’rsatadi.   Xususiy   banklar   esa,   ularning   asosiy   vazifasi
raqobatbardoshlikni   oshirish   va   innovatsion   moliyaviy   texnologiyalarni   joriy
etishdir.
3. Maxsus banklar va moliyaviy muassasalar
O’zbekiston   bank   tizimida   maxsus   banklar   va   moliyaviy   muassasalar   ham
mavjud. Bu muassasalar  o’z faoliyatini belgilangan sohalarda, masalan, kichik va
o’rta biznesni moliyaviy ta’minlash, innovatsion loyihalarni qo’llab-quvvatlash va
moliyaviy tahlil xizmatlarini ko’rsatish bo’yicha olib boradi. Bunga misol sifatida,
"O’zsanoatqurilishbank",   "Agrobank"   va   "Turonbank"   kabi   maxsus   banklar
keltirilishi mumkin.
4. Xalqaro moliyaviy institutlar bilan hamkorlik
O’zbekiston   bank   tizimi   o’zining   faoliyatini   kengaytirishda   xalqaro
moliyaviy   institutlar   bilan   hamkorlikni   o’rnatgan.   Jahon   Banki,   Xalqaro   Valyuta
Fondi (IMF)  va Osiyo Taraqqiyot Banki  (ADB) kabi  xalqaro moliya tashkilotlari
O’zbekiston bank tizimiga qarshi islohotlar va moliyaviy barqarorlikni ta’minlash
14 uchun   strategik   dasturlarni   amalga   oshirishda   yordam   beradi.   Ushbu   tashkilotlar
bilan   hamkorlik   O’zbekistonning   global   moliya   tizimiga   integratsiya   qilishda
muhim omil bo’lmoqda.
O’zbekiston   bank   tizimi   faoliyatini   tashkil   etish,   tartibga   solish   va   nazorat
qilish uchun bir qator qonun hujjatlari qabul qilingan. Bu hujjatlar bank tizimining
ishonchliligini   ta’minlash,   raqobatbardoshligini   oshirish   va   milliy   iqtisodiyotda
barqaror rivojlanishning asosiy shartlarini yaratadi.
1. “Banklar va bank faoliyati to’g’risida”gi qonun (1995)
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqil   bo’lgach,   banklar   va   bank   faoliyati
to’g’risidagi   qonun   qabul   qilindi.   Ushbu   qonun,   banklarning   faoliyatini   nazorat
qilish,   raqobatni   oshirish,   kredit   tizimining   barqarorligini   ta’minlashni   maqsad
qilgan.   Banklar   o’z   xizmatlarini   ko’rsatishda   mustaqil   bo’lishi   va   moliyaviy
xizmatlarning xalqaro standartlarga mos kelishini ta’minlash lozimligi belgilandi
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   Bankining   vazifalari   to’g’risidagi
qonun (2003)
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   Bankining   vazifalari   va   funksiyalarini
belgilovchi   qonun,   milliy   valyutani   mustahkamlash,   pul-kredit   siyosatini
boshqarish va banklar faoliyatini nazorat qilishni ta’minlashga qaratilgan.
3. “Banklar va kredit tashkilotlari to’g’risida”gi qonun (2019)
Ushbu   qonun,   bank   tizimining   global   moliya   tizimiga   integratsiya
qilinishiga,   xususiy   va   davlat   banklari   faoliyatining   tartibga   solinishiga,
15 shuningdek,   bank   xizmatlari   sifatini   oshirishga   qaratilgan   hujjat   bo’lib,   banklar
faoliyatidagi asosiy qonunchilik bazasini tashkil etadi.
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari va qarorlari
Prezident farmonlari va qarorlari O’zbekiston bank tizimining rivojlanishini
ta’minlash   uchun   muhim   huquqiy   va   normativ   asoslarni   yaratdi.   Masalan,
“O’zbekiston   bank   tizimini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi
2017-yilgi   farmon,   “Banklar   faoliyatini   isloh   qilish”ga   oid   2020-yilda   qabul
qilingan hujjatlar bank tizimining zamonaviy talablarga mos ravishda rivojlanishini
ta’minladi.
O’zbekiston   bank   tizimining   struktura   va   tarkibi   o’zining   rivojlanishining
barcha bosqichlarida muhim o’zgarishlarga duch kelgan. Mustaqillik yillarida bank
tizimi   ijtimoiy-iqtisodiy   o’zgarishlarga   mos   ravishda   mustahkamlandi,   yangi
qonunlar   va   farmonlar   orqali   davlat   tomonidan   tizimni   isloh   qilish   ishlari   davom
ettirildi.   Banklarning   tashkil   etilishidagi   qonun   hujjatlari   tizimning   barqarorligini
ta’minlash   va   xalqaro   moliya   bozorlari   bilan   integratsiyani   kuchaytirishga
qaratilgan.   O’zbekistonning   bank   tizimi,   ayniqsa,   raqamli   texnologiyalarni   joriy
etish va xalqaro moliya tizimiga integratsiyalashishda muhim qadamlar qo’yishda
davom etmoqda.
16 1.3. O’zbekiston bank tizimining rivojlanish tendensiyalari
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   so’ng   bank   tizimi
chuqur   islohotlar   jarayoniga   kirishdi.   Bu   islohotlar,   avvalo,   milliy   bank   tizimini
bozor iqtisodiyoti talablariga moslashtirish, raqobatbardosh va ishonchli moliyaviy
muhit   yaratish,   tijorat   banklari   faoliyatining   erkinligini   oshirish   hamda   xorijiy
investitsiyalar   uchun   qulay   sharoitlar   yaratishga   qaratilgan   edi.   So’nggi   yillarda
ayniqsa bank tizimining raqamli transformatsiyasi, xususiylashtirish, kredit portfeli
sifati,   xalqaro   reytinglar   bilan   integratsiya,   moliyaviy   inklyuziya   va   yangi   bank
xizmatlarining joriy etilishi kabi yo’nalishlarda jadal o’sish kuzatilmoqda.
O’zbekiston   bank   tizimida   eng   muhim   va   dolzarb   tendensiyalardan   biri   —
raqamli texnologiyalarni joriy etish va moliyaviy xizmatlarning onlayn shakllarini
kengaytirishdir.   So’nggi   yillarda   mobil   ilovalar,   internet-banking,   QR   to’lov
tizimlari, elektron hamyonlar va “contactless” kartalar orqali to’lovlar ommalashdi.
2023-yil yakunlariga ko’ra, O’zbekistonda 40 milliondan ortiq bank kartalari
muomalada   bo’lib,   ularning   yarmidan   ortig’i   onlayn   tranzaksiyalar   uchun
ishlatilgan.   HUMO   va   UZCARD   to’lov   tizimlari   orqali   amalga   oshirilgan
operatsiyalarning umumiy hajmi bir yil davomida 20% ga oshgan. Markaziy Bank
2022–2026   yillar   uchun   raqamli   moliya   strategiyasini   ishlab   chiqib,   moliyaviy
texnologiyalarga asoslangan yangi bank xizmatlarini rag’batlantirish siyosatini olib
bormoqda.
Bank   sektorida   kapitalni   oshirish,   davlat   ishtirokini   kamaytirish   va
banklarning   xususiylashtirilishi   islohotlarning   asosiy   yo’nalishlaridan   biridir.
17 Prezidentning   2020-yil   12-maydagi   “Bank   tizimida   islohotlarni   jadallashtirish”
to’g’risidagi   farmoniga   muvofiq,   davlat   ulushi   yuqori   bo’lgan   banklarning
aksiyalarini   bosqichma-bosqich   sotish,   xususiy   sektorni   jalb   qilish   bo’yicha
qadamlar tashlangan.
Masalan:
“Ipoteka-bank”,   “Asaka   bank”,   “Aloqabank”   kabi   banklarning   aksiyalar
paketi strategik investorlar tomonidan xarid qilinmoqda.
2022-yilda   Savdo-sanoat   palatasi   bilan   hamkorlikda   “biznes   uchun   bank”
konsepsiyasi ishlab chiqildi.
Xalqaro   moliya   korporatsiyasi   (IFC)   va   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot
banki   (EBRD)   orqali   xususiylashtirish   jarayonlariga   texnik   va   moliyaviy   yordam
ko’rsatildi.
So’nggi   yillarda   banklar   kredit   portfelining   hajmi   keskin   o’sgan.   2024-yil
holatiga ko’ra, banklar  tomonidan iqtisodiyotga yo’naltirilgan kreditlar hajmi  400
trln   so’mdan   oshgan.   Bunda   eng   katta   ulush   sanoat,   qishloq   xo’jaligi   va   xizmat
ko’rsatish sohalariga to’g’ri keladi.
Kreditlar tarkibida uzoq muddatli investitsion kreditlarning ulushi 55% dan
oshdi
Kichik   biznes   va   tadbirkorlik   subyektlari   uchun   ajratilgan   kreditlar   hajmi
yildan yilga oshib bormoqda.
18 Shu   bilan   birga,   muammoli   kreditlar   (NPL)   darajasi   ham   nazoratda   turgan
muhim ko’rsatkich hisoblanadi. 2023-yil holatiga ko’ra, NPL ko’rsatkichi 4.5% ni
tashkil etdi va bu Markaziy Bank tomonidan xavfsiz darajada deb baholanmoqda.
O’zbekiston   bank   tizimining   xalqaro   moliya   institutlari   bilan   integratsiyasi
va   reyting   agentliklari   baholarini   olish   bo’yicha   ijobiy   tendensiyalar   mavjud.
Banklarning   ko’pchiligi   Moody’s,   Fitch   Ratings   va   Standard   &   Poor’s
agentliklaridan   kredit   reytinglariga   ega   bo’lib,   bu   xorijiy   investorlar   uchun
ishonchlilik darajasini oshirmoqda.
Masalan:
2023-yilda   “Ipoteka-bank”   va   “Agrobank”   Fitch   tomonidan   BB-   darajali
reyting oldi.
Bu banklarga xalqaro kapital bozorlaridan arzon moliya jalb qilish imkonini
berdi.
Bank   xizmatlaridan   foydalanish   darajasini   oshirish,   ayniqsa   chekka
hududlarda va ijtimoiy zaif qatlamlar uchun moliyaviy inklyuziya siyosati  davom
ettirilmoqda. Markaziy Bankning ma’lumotlariga ko’ra:
2024-yilda   bank   xizmatlaridan   foydalanuvchi   aholining   ulushi   65%   dan
oshdi.
Ayollar   uchun   kredit   mahsulotlari,   yoshlar   uchun   startap   kreditlari   joriy
etildi.
19 “Ayollar   daftari”,   “Yoshlar   daftari”   doirasida   kreditlar   ajratish   tizimi
kengaytirildi.
O’zbekiston   bank   tizimi   bugungi   kunda   chuqur   islohotlar,   raqamli
transformatsiya  va xalqaro integratsiya  sharoitida jadal  rivojlanmoqda. Moliyaviy
raqamlashtirish, kredit siyosatining diversifikatsiyasi, bank kapitalining oshishi va
xizmatlar   sifati   –   bular   bank   tizimining   asosiy   rivojlanish   tendensiyalaridir.
Qonunchilik   bazasi   mustahkamlanmoqda,   Markaziy   Bankning   strategik
yo’nalishlari   muvofiqlashtirilmoqda,   bank-mijoz   munosabatlari   esa   sifat   jihatdan
yangi bosqichga ko’tarilmoqda. Bu esa bank tizimini milliy iqtisodiyotda samarali
moliyaviy vositachi sifatida mustahkamlaydi.
20 II BOB: O ZBEKISTON BANK TIZIMINING RIVOJLANISHININGʻ
XUSUSIYATLARI
2.1. O zbekiston bank tizimining moliyaviy barqarorlikka ta’siri	
ʻ
O’zbekiston   Respublikasida   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlashda   bank
tizimining   roli   tobora   ortib   bormoqda.   Banklar   mamlakat   iqtisodiyotida   asosiy
moliyaviy   vositachi   sifatida   faoliyat   yuritadi   hamda   pul-kredit   siyosatini   amalga
oshirishda,   investitsiya   faoliyatini   rag’batlantirishda   va   moliyaviy   vositalarni
to’plashda   muhim   o’rin   tutadi.   Ayniqsa,   bank   tizimining   barqarorligi   nafaqat
banklararo   ishonchni,   balki   yirik   investorlar   va   xalqaro   moliyaviy   institutlarning
O’zbekistonga nisbatan munosabatini ham belgilaydi.
O’zbekiston   bank   tizimi   so’nggi   yillarda   iqtisodiyotga   xizmat   ko’rsatish
sifati,   xavf-xatarlarni   boshqarish   mexanizmlari   va   moliyaviy   barqarorlikni
ta'minlash   yo’nalishida   sezilarli   ijobiy   o’zgarishlarga   erishdi.   Bu   borada   2020-yil
12-mayda   qabul   qilingan   Prezident   Farmoni   —   “Bank   tizimida   islohotlarni
jadallashtirish   bo’yicha   kompleks   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi   PF–5992-sonli
hujjat   muhim   huquqiy   asos   bo’lib   xizmat   qilmoqda.   Ushbu   Farmonga   muvofiq,
banklar kapitalining yetarlilik darajasi, aktivlar sifati, kredit xavfini baholash tizimi
va audit jarayonlari xalqaro talablarga moslashtirildi.
Moliyaviy barqarorlikning muhim ko’rsatkichlaridan biri bu — banklarning
kapital   yetarliligi   hisoblanadi.   O’zbekiston   Markaziy   Bankining   2024-yil   I
choragiga   oid   hisobotiga   ko’ra,   banklar   kapitalining   umumiy   hajmi   71,2   trln
so’mni   tashkil   etib,   bu   2020-yilga   nisbatan   1,5   barobar   oshgan.   Banklar
21 kapitalining  o’sishi   ularning  iqtisodiy   zarbalarga  bardoshliligini   ta'minlaydi,  ya'ni
banklar o’z mablag’lari evaziga ehtimoliy yo’qotishlarni qoplash imkoniyatiga ega
bo’ladi.
Yana   bir   muhim   yo’nalish   —   likvidlik   va   kreditlar   portfeli   sifatidir.   2023-
yilda   bank   tizimidagi   umumiy   kreditlar   hajmi   400   trln   so’mdan   oshdi.   Markaziy
Bank   tomonidan   joriy   etilgan   “stress-test”   tizimi   banklarning   iqtisodiy
o’zgarishlarga   chidamliligini   baholashga   yordam   bermoqda.   Ayniqsa,   muammoli
kreditlar ulushi (NPL) 4,5% atrofida bo’lib, bu xalqaro standartlarga mos darajada
hisoblanadi. NPL darajasining nisbatan pastligi banklar faoliyatining barqarorligini
ko’rsatadi.
Xalqaro   reyting   agentliklari   tomonidan   O’zbekiston   bank   tizimi   kreditga
layoqatli   deb   baholanmoqda.   Masalan,   Fitch   Ratings   agentligi   2023-yil   yakunida
“Ipoteka-bank”   va   “Agrobank”ka   BB-   darajali   reyting   berdi.   Bu   esa   xorijiy
investorlar uchun ijobiy signal bo’lib xizmat qildi va tashqi moliya resurslarini jalb
etishda banklar imkoniyatini oshirdi.
Moliyaviy   barqarorlikni   ta'minlashda   zamonaviy   bank   nazorati   va
monitoring   tizimi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   2022-yildan   boshlab   Markaziy
Bank  Basel   III  standartlarini  bosqichma-bosqich   joriy  eta   boshladi.  Bu  esa  kredit
xavfini   baholash,   kapitalga   bo’lgan   talablarni   belgilash   va   risklarni   boshqarish
mexanizmlarini takomillashtirish imkonini bermoqda.
Yana   bir   muhim   omil   —   sug’urta   va   depozitlar   kafolati   tizimidir.
O’zbekiston   Respublikasi   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   milliy   banki,   “Ipoteka-bank”,
22 “Asaka-bank” kabi yirik banklar o’z mijozlarining depozitlarini 100% kafolatlash
tizimi asosida faoliyat yuritmoqda. 2024-yildan boshlab, fuqarolarning omonatlari
bo’yicha   kompensatsiya   summasi   100   million   so’mgacha   ko’tarildi.   Bu   esa
aholining bank tizimiga bo’lgan ishonchini kuchaytirmoqda.
Shuningdek,   banklar   tomonidan   risklarni   boshqarish   bo’yicha   zamonaviy
mexanizmlar,   jumladan,   ichki   audit,   compliance-nazorat,   kiberxavfsizlik   tizimlari
joriy qilinmoqda. “KYC” (Mijozni bilish) va “AML” (Pul yuvishga qarshi kurash)
tizimlari   amaliyotga   joriy   etilib,   xalqaro   moliyaviy   standartlarga   muvofiqlik
kuchaytirildi.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekiston   bank   tizimi   mamlakat   moliyaviy
barqarorligining tayanch ustunlaridan biri bo’lib, so’nggi yillarda olib borilayotgan
chuqur   islohotlar,   qonunchilik   bazasining   mustahkamlanishi,   banklarning   kapital
bazasini   kengaytirish   va   moliyaviy   xizmatlarning   sifatini   oshirish   orqali   bu   tizim
yanada ishonchli va raqobatbardosh holatga keltirilmoqda.
2.2. O’zbekiston bank tizimida raqamli texnologiyalarning joriy etilishi
va rivojlanish tendensiyalari
So’nggi   yillarda   O’zbekiston   bank   tizimida   raqamli   texnologiyalarni   keng
joriy   etish   va   rivojlantirish   ustuvor   yo’nalishlardan   biriga   aylandi.   Bu   tendensiya
bank xizmatlarining sifatini oshirish, ularni tezkor, qulay va ishonchli qilish bilan
birga,   aholi   va   tadbirkorlik   subyektlarining   moliyaviy   resurslardan   foydalanish
imkoniyatlarini kengaytirishga xizmat qilmoqda.
23 2020-yil   28-aprelda   qabul   qilingan   Prezident   qarori   PQ–4699-sonli
“Raqamli O’zbekiston – 2030” strategiyasi bank tizimida axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini keng joriy etish uchun huquqiy asos bo’ldi. Ushbu hujjat asosida
bank   xizmatlarining   80%   dan   ortig’ini   onlayn   ko’rinishga   o’tkazish,   mijozlarga
masofaviy xizmat ko’rsatish tizimlarini takomillashtirish rejalashtirilgan.
Bugungi   kunda   O’zbekistonda   mavjud   barcha   33   ta   bank   raqamli
xizmatlarni taqdim etmoqda. Jumladan:
Mobil   bank   ilovalari:   “Milliy”,   “Apelsin”,   “Click”,   “Payme”,   “Anorbank”
kabi  ilovalar   orqali   millionlab  foydalanuvchilar   to’lovlar, pul   o’tkazmalari,  kredit
arizalari va boshqa bank amaliyotlarini masofadan turib amalga oshirmoqda.
QR-kod   orqali   to’lovlar:   Savdo   va   xizmat   ko’rsatish   obyektlarida   bank
terminalisiz   QR   orqali   to’lov   tizimi   keng   joriy   qilindi.   2024-yil   holatiga   ko’ra,
mamlakat bo’yicha 1,2 milliondan ortiq QR to’lov nuqtalari mavjud.
Onlayn kreditlash: Aksar tijorat banklari hozirda mikrokreditlar va iste’mol
kreditlarini   mobil   ilovalar   orqali   rasmiylashtirish   imkoniyatini   taqdim   etmoqda.
Masalan,   “Kapitalbank”   ilovasida   5   daqiqada   20   mln   so’mgacha   kredit   olish
mumkin.
Markaziy   Bank   statistik   ma’lumotlariga   ko’ra,   2023-yilda   elektron   to’lov
tizimlari   orqali   amalga   oshirilgan   tranzaksiyalar   soni   3,4   milliardtani,   umumiy
hajmi esa 480 trln so’mni tashkil etdi. Bu 2020-yilga nisbatan 2,6 barobar o’sishni
ko’rsatadi.
24 Raqamli bank xizmatlarini rivojlantirishda banklar o’rtasida sog’lom raqobat
muhitining   shakllanishi   ham   muhim   rol   o’ynamoqda.   Masalan,   “TBC   Bank”
O’zbekistonda to’liq raqamli bank sifatida faoliyat olib borib, barcha xizmatlarini
mobil   ilova   orqali   taqdim   etmoqda.   Bu   esa   an’anaviy   banklar   uchun   raqamli
o’zgarishlarga moslashish zaruratini kuchaytirmoqda.
Shuningdek,   2023-yil   dekabr   oyida   Markaziy   Bank   tomonidan   “Raqamli
banklar   faoliyatini   litsenziyalash   tartibi   to’g’risida”gi   nizom   tasdiqlandi.   Bu
raqamli   banklarni   alohida   huquqiy   maqomda   faoliyat   yuritishga   imkon   yaratdi.
Natijada,   2024-yilning   1-choragida   “Anorbank”   va   “TBC   Bank”   raqamli   bank
litsenziyasini oldi.
Raqamli transformatsiya jarayonida kiberxavfsizlik va mijoz ma’lumotlarini
himoya   qilish   ham   ustuvor   yo’nalish   sifatida   ko’rilmoqda.   2022-yildan   boshlab
banklar “ISO 27001” axborot xavfsizligi  standartini joriy etishga kirishdi. Bu esa
global miqyosda ishonchli moliyaviy xizmatlar ko’rsatish imkonini yaratmoqda.
Xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   ham   O’zbekiston   bank   tizimidagi   raqamli
o’zgarishlar   e’tirof   etilmoqda.   Masalan,   Jahon   banki   2023-yilda   e’lon   qilgan
hisobotda  O’zbekiston   Markaziy  Osiyo   mintaqasida  raqamli   moliya  sohasida  eng
jadal rivojlanayotgan davlat sifatida qayd etilgan.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekiston   bank   tizimida   raqamli   texnologiyalarni
joriy   etish   va   rivojlantirish   bugungi   kunda   nafaqat   banklar   samaradorligini
oshirish,   balki   butun   moliyaviy   sektorni   yanada   ochiq,   raqobatbardosh   va
mijozlarga   yo’naltirilgan   tizimga   aylantirishda   muhim   vositaga   aylangan.   Bu   esa
25 mamlakatda   moliyaviy   inkluzivlik   darajasini   oshirish,   “raqamli   iqtisodiyot”   sari
yo’l ochishga xizmat qilmoqda.
2.3. O’zbekiston bank tizimining xususiyati sifatida moliyaviy
inklyuziyaning kengayishi
O’zbekiston bank tizimining bugungi rivojlanishida moliyaviy inklyuziya —
ya’ni aholining keng qatlamlarini moliyaviy xizmatlar bilan qamrab olish darajasi
— asosiy ko’rsatkichlardan biriga aylangan. Moliyaviy inklyuziyaning kengayishi
bank tizimining zamonaviy, raqamlashtirilgan, qulay va ochiq bo’lishini ta’minlash
bilan   birga,   iqtisodiy   faollikni   oshirish,   aholi   daromadlarini   rasmiylashtirish,
tadbirkorlikni   rag’batlantirish   kabi   bir   qator   ijtimoiy-iqtisodiy   omillarni   ham
belgilaydi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   12-maydagi   PF–5992-
sonli   Farmoni   “Bank   tizimini   isloh   qilish   va   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash
strategiyasi to’g’risida”gi hujjatda moliyaviy inklyuziya darajasini oshirish ustuvor
vazifalardan   biri   sifatida   belgilangan.   Ushbu   strategiya   asosida   quyidagi
yo’nalishlar bo’yicha ishlar amalga oshirildi:
Aholining bank xizmatlaridan foydalanishini soddalashtirish;
Kichik va o’rta biznes subyektlarini kreditlash hajmini kengaytirish;
Masofaviy bank xizmatlarini joriy qilish;
Ayollar,   yoshlarga,   chekka   hududlarda   yashovchi   fuqarolarga   imtiyozli
kredit liniyalarini kengaytirish.
26 2020-yilda   aholining   bank   hisob   raqamlariga   ega   bo’lish   darajasi   35%
bo’lgan bo’lsa, 2023-yil oxiriga kelib bu ko’rsatkich 62% ga yetdi (Markaziy Bank
hisobotlari).
2019-yilda 6,2 million plastik karta mavjud bo’lgan bo’lsa, 2024-yil boshida
ularning soni 37 milliondan oshdi.
2023-yil   davomida   O’zbekiston   bo’ylab   1,5   milliondan   ortiq   yangi   mijoz
(asosan yoshlar va ayollar) ilk bor bank xizmatlaridan foydalandi.
Moliyaviy inklyuziya infratuzilmasining kengayishi
2023-yilda bank xizmatlari ko’rsatish nuqtalari soni 5 mingdan oshdi.
Mobil   banklar   va   fintex   kompaniyalarining   ko’payishi   (masalan,   “Click”,
“Payme”, “Apelsin”, “ZoodPay”) fuqarolarga 24/7 rejimda moliyaviy xizmatlarga
kirish imkonini yaratmoqda.
Masofaviy   identifikatsiya   texnologiyalari   (biometrik   tizimlar)   yordamida
mijozlarni ro’yxatdan o’tkazish soddalashtirildi.
Normativ-huquqiy asoslar:
O’zbekiston Respublikasi  Markaziy Bankining 2021-yil 14-apreldagi qarori
bilan   “Moliyaviy   xizmatlardan   foydalanish   uchun   shartnoma   tuzishda
soddalashtirilgan tartiblar to’g’risida” nizom qabul qilindi.
27 2022-yilda “Moliyaviy savodxonlik milliy dasturi” ishlab chiqildi va birinchi
bosqichda   100   mingdan   ortiq   fuqaro   bepul   moliyaviy   savodxonlik   kurslaridan
o’tkazildi.
Moliyaviy inklyuziyaning ijtimoiy-iqtisodiy ta’siri:
Mikroqarzlar va startap kreditlarining soni 2 baravarga oshdi
Ayollar   tadbirkorligiga   berilgan   imtiyozli   kreditlar   hajmi   2023-yilda   7   trln
so’mdan oshdi.
Yangi   ish   o’rinlari   yaratishda   moliyalashtirilgan   loyihalarning   ulushi   oshib
bormoqda.
Moliyaviy   inklyuziya   O’zbekiston   bank   tizimining   ijtimoiy
yo’naltirilganligini kuchaytirish, iqtisodiyotda “naqd pul aylanishini” kamaytirish,
rasmiy iqtisodiy faollikni oshirishga xizmat qilmoqda. Bu esa o’z navbatida davlat
moliyasining   barqarorligini,   soliq   tushumlarining   oshishini   va   iqtisodiy
islohotlarning keng omma orasida samarali ishlashini ta’minlaydi.
28 III BOB: O ZBEKISTON BANK TIZIMINI RIVOJLANTIRISHʻ
STRATEGIYALARI
3.1. O zbekiston bank tizimini isloh qilishning ustuvor yo nalishlari	
ʻ ʻ
O zbekiston   bank   tizimini   isloh   qilish   bugungi   kunda   mamlakat   iqtisodiy	
ʻ
siyosatining   eng   muhim   yo nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Islohotlar   banklar	
ʻ
faoliyatining   ochiqligi,   raqobatbardoshligini   ta’minlash,   moliyaviy   barqarorlikni
oshirish hamda xalqaro standartlarga moslashtirishni ko zda tutadi.	
ʻ
2019-yil  28-oktabrda Prezident  Shavkat  Mirziyoyev tomonidan imzolangan
PQ–4477-sonli   qaror   –   “Bank   tizimini   2020–2025-yillarda   isloh   qilish   va
rivojlantirish strategiyasi” ushbu sohada keng qamrovli islohotlarning yo’l xaritasi
sifatida xizmat qilmoqda
Mazkur   hujjatga   muvofiq   quyidagi   asosiy   ustuvor   yo’nalishlar   belgilab
olindi:
Davlat   ishtirokidagi   banklarni   transformatsiya   qilish.   Ularning   faoliyatini
biznes   yondashuv   asosida   tashkil   etish,   samarasiz   aktivlardan   xalos   qilish   va
xalqaro audit tizimiga o’tish.
Bank   tizimining   kapitallashtirilishini   oshirish.   2020-yildan   boshlab   davlat
tomonidan   banklarga   jami   3   milliard   dollardan   ortiq   miqdorda   qo’shimcha
sarmoya kiritilgan.
29 Xorijiy investorlarni jalb etish. Xalqaro moliya institutlari, xususan, Yevropa
tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Osiyo   taraqqiyot   banki   bilan   strategik   hamkorlik
shartnomalari tuzildi.
Bank   nazorati   va   risk   menejmentini   takomillashtirish.   Xalqaro   Basel   III
standartlari bosqichma-bosqich joriy etilmoqda
2024-yil holatiga ko’ra, O’zbekiston bank tizimidagi jami aktivlar hajmi 600
trln so’mdan oshdi.
Tijorat banklarining ustav kapitallari o’rtacha 1,8 barobarga oshgan.
2023-yilda   mamlakatda   ilk   bor   bank   sektori   orqali   amalga   oshirilgan
to’lovlar hajmi 1 kvadrillion so’mdan oshdi (Markaziy bank hisobotlari asosida).
Islohotlarning ijtimoiy-iqtisodiy ta’siri:
Xalqaro   reyting   agentliklari,   masalan,   Fitch   va   Moody’s   O’zbekiston   bank
tizimining reytingini barqaror darajada saqlamoqda.
2023-yilda   “Ipoteka   Bank”   va   “Asaka   Bank”da   to’liq   transformatsiya
boshlanib, xorijiy kapital ishtiroki bilan bozorga chiqdi.
10 dan ortiq banklar mijozlarga masofaviy bank xizmatlarini 100% raqamli
shaklda taqdim eta boshladi.
Qonunchilik asoslari:
“Banklar va bank faoliyati to’g’risida”gi Qonun (2020-yilgi tahrirda)
30 “Markaziy bank to’g’risida”gi Qonun (2022)
Prezident   qarori   PQ–3772   (2018):   Davlat   ishtirokidagi   banklarni
optimallashtirish choralari
Ushbu   islohotlar   nafaqat   bank   tizimining   ichki   barqarorligini
ta’minlamoqda,   balki   butun   milliy   iqtisodiyotda   moliyaviy   intizom   va   ishonchni
oshirib,  investitsion   muhitni   yaxshilashga   xizmat   qilmoqda.  Kelgusi   bosqichlarda
bank tizimini xususiylashtirish, innovatsion texnologiyalar asosida rivojlantirish va
raqamli moliya infratuzilmasini kengaytirish asosiy vazifalardan bo’lib qoladi.
3.2. Bank xizmatlari sifatini oshirish va innovatsion texnologiyalarni
joriy etish yo’nalishlari
O’zbekiston   bank   tizimida   xizmatlar   sifatini   oshirish   va   innovatsion
texnologiyalarni   keng   joriy   etish   so’nggi   yillarda   davlat   siyosatining   asosiy
yo’nalishlaridan   biriga   aylangan.   Bu   jarayon   zamonaviy   raqamli   texnologiyalar,
sun’iy   intellekt,   blokcheyn   tizimlari,   big   data   va   masofaviy   xizmatlar   asosida
moliyaviy   xizmatlarning   tezkor,   qulay   va   shaffof   bo’lishini   ta’minlashga
yo’naltirilgan.
1. Bank xizmatlarini raqamlashtirish:
2021–2024-yillar   davomida   O’zbekiston   bank   tizimida   raqamlashtirish
bo’yicha quyidagi muhim o’zgarishlar amalga oshirildi:
31 100% mobil ilovalar orqali xizmat ko’rsatish tizimi yo’lga qo’yildi. Hozirgi
kunda   barcha   yirik   tijorat   banklari   (Agrobank,   Ipoteka-bank,   Xalq   banki,
Hamkorbank va boshqalar) to’liq mobil ilovalar orqali plastik karta ochish, kredit
olish, to’lov qilish va boshqa xizmatlarni amalga oshirmoqda.
Contactless   to’lov   tizimi   —   NFC   va   QR-kod   asosida   to’lovlar   amalga
oshirish   imkoniyati   kengaytirildi.   2023-yil   oxiriga   kelib   kontakt   bo’lmagan
to’lovlar soni 2 milliard donadan oshdi.
Uzum   Bank,   Apelsin,   Anorbank   kabi   to’liq   raqamli   banklar   shakllana
boshladi.   Ular   oddiy   bank   filiallarisiz   faqat   onlayn   xizmat   ko’rsatishga
ixtisoslashgan.
2. Innovatsion texnologiyalarni joriy etish:
Sun’iy   intellekt   (AI)   asosida   mijozlarga   avtomatlashtirilgan   maslahatlar
berish,   kredit   reytingini   baholash,   xatoliklarni   tahlil   qilish   kabi   xizmatlar   bank
tizimida keng joriy etilmoqda
Blokcheyn   texnologiyasi   to’lovlar   va   aktivlar   harakatini   shaffof   yuritishda
pilot loyihalarda sinovdan o’tkazilmoqda.
Big   Data   asosida   mijozlar   harakati   va   moliyaviy   faoliyatini   tahlil   qilish
orqali banklar marketing va xizmatlar strategiyasini moslashtira boshladi.
3. Qonunchilik va davlat dasturlari asosida rag’batlantirish:
32 2020-yil   13-oktabrda   Prezidentning   “Raqamli   O’zbekiston   –   2030”
strategiyasi   qabul   qilinib,   unda   moliyaviy   sohani   to’liq   raqamlashtirish   asosiy
ustuvor yo’nalish sifatida belgilandi.
2023-yilda   Markaziy   bank   tomonidan   “Bank   tizimida   raqamli
transformatsiya konsepsiyasi” ishlab chiqildi.
“Elektron   tijorat   to’g’risida”gi   qonun,   “Axborotlashtirish   to’g’risida”gi
qonun   va   Markaziy   bank   me’yoriy   hujjatlari   raqamli   bank   xizmatlarini   qonuniy
asosda tartibga solmoqda.
4. Xalqaro reytinglar va ko’rsatkichlar:
2023-yilda   “Global   Findex”   hisobotida   O’zbekiston   bank   tizimi   aholining
moliyaviy   xizmatlardan   foydalanish   ko’rsatkichi   bo’yicha   Markaziy   Osiyo
mintaqasida yetakchilik qildi
Xalqaro   raqamli   bank   xizmatlari   indeksida   2024-yil   holatiga   ko’ra,
O’zbekiston 30 pog’ona yuqorilab, 64-o’rinni egalladi.
5. Xizmat sifati va mijozlar ehtiyojlariga moslashish
“One-stop   banking”   –   ya’ni   barcha   bank   xizmatlari   bir   ilova   ichida
jamlangan interfeyslar keng joriy etilmoqda.
Mijozlar murojaatlarini tezkor hal qilish uchun chat-botlar, onlayn maslahat
xizmatlari, avtomatik yordamchi tizimlar faoliyati kengaytirildi.
33 O’zbekistonda   2024-yilning   o’zida   9   milliondan   ortiq   mijoz   mobil
ilovalardan faol foydalangan (Markaziy bank statistikasi asosida).
Shunday   qilib,   O’zbekiston   bank   tizimida   xizmatlar   sifati   va   mijozlarga
xizmat   ko’rsatish   darajasi   tobora   zamonaviy   talablar   asosida   o’sib   bormoqda.
Raqamli   texnologiyalar   va   innovatsion   yondashuvlar   ushbu   sohani   xalqaro
moliyaviy muhitga integratsiya qilishga xizmat qilmoqda.
3.3. O zbekistonda bank tizimini rivojlantirish bo’yicha istiqbolliʻ
yo’nalishlar va takliflar
O’zbekiston   bank   tizimi   so’nggi   yillarda   sezilarli   darajada   modernizatsiya
qilinib, zamonaviy moliyaviy xizmatlar bozoriga moslashmoqda. Shunga qaramay,
tizimni   yanada   barqaror,   raqobatbardosh   va   mijozlarga   yo’naltirilgan   holga
keltirish   uchun   istiqbolli   yo’nalishlar   va   amaliy   takliflar   ishlab   chiqilishi   muhim
hisoblanadi. Quyida asosiy yo’nalishlar va takliflar keltiriladi:
1. Banklar faoliyatini liberallashtirish va raqobatni kuchaytirish
Tijorat banklari o’rtasida sog’lom raqobat muhitini shakllantirish maqsadida
davlat   ulushidagi   banklarning   aksiyalarini   bosqichma-bosqich   xususiylashtirish
zarur.   Bu   borada   2023-yilda   Prezident   qaroriga   muvofiq   “Ipoteka-bank”,   “Asaka
bank”   va   boshqa   yirik   moliya   institutlarining   xususiylashtirish   jarayonlari
boshlandi
34 Yangi xorijiy va xususiy banklarni  O’zbekiston moliya bozoriga jalb qilish
orqali xizmatlar sifati va xizmatlar narxida raqobatni oshirish maqsadga muvofiq.
2. Kichik biznes va startaplarga moliyaviy ko’makni kengaytirish
Bank   kreditlarining   katta   qismi   yirik   korxonalar   va   davlat   loyihalariga
yo’naltirilmoqda.   Kichik   biznes   subyektlari   uchun   qulay   foizli,   kafolatsiz   kredit
liniyalarini kengaytirish kerak.
“Startap-bank”   kontseptsiyasi   asosida   innovatsion   g’oyalarni
moliyalashtiruvchi maxsus fondlar tashkil etilishi lozim.
3. Raqamli bank xizmatlarini ommaviylashtiris
Mintaqaviy   bank   xizmatlari   infratuzilmasi   sust   rivojlangan.   Mobil   ilovalar
orqali bank xizmatlarini berish qishloq va chekka hududlarda kengaytirilishi zarur.
“Fintex”   kompaniyalar   va   banklar   o’rtasidagi   hamkorlikni   kuchaytirish
orqali onlayn kreditlash, mikromoliya, sug’urta va boshqa xizmatlar ommaviy joriy
etilishi lozim.
4. Bank xizmatlari sifati va mijozga yo’naltirilgan yondashuvni kuchaytirish
Bank xodimlari malakasini oshirish, mijozlar bilan aloqani mustahkamlovchi
CRM tizimlarini joriy etish muhim.
Mijozlar   shikoyatlarini   qabul   qilish   va   tezkor   hal   etish   bo’yicha   “Ochiq
platformalar” joriy qilinishi kerak.
35 5. Xalqaro reytinglarni yaxshilash va tashqi bozorlarga chiqish
O’zbekiston   bank   tizimining   “Fitch”,   “Moody’s”   kabi   xalqaro   reyting
agentliklari tomonidan yuqori baholanishi uchun barqaror aktiv portfeli va shaffof
moliyaviy hisobot yuritilishi zarur.
Mahalliy banklar  xorijiy moliyaviy institutlar  bilan kooperatsiyada eksport-
import operatsiyalarini soddalashtiruvchi xizmatlar joriy etishlari kerak.
6.   Yashirin   iqtisodiyot   ulushini   kamaytirish   va   “banklashtirish”   darajasini
oshirish
Aholining   bank   tizimiga   ishonchini   oshirish   orqali   omonatlar   va   naqd
pullarni   rasmiy   aylanishga   kiritish   zarur.   2024-yil   statistik   ma’lumotlariga   ko’ra,
aholining faqat 61% bank xizmatlaridan to’liq foydalanmoqda.
“Mikrobanklashtirish”   orqali   o’zini   o’zi   band  qilgan   fuqarolar   va   norasmiy
iqtisodiy subyektlarni bank tizimiga jalb qilish orqali soliqlar bazasini kengaytirish
mumkin.
7. Qonunchilik bazasini takomillashtirish
“Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida”gi   Qonun   zamonaviy   moliyaviy
xizmatlar (raqamli bank, fintex, blokcheyn asosidagi to’lovlar) bilan bog’liq yangi
normativlarga moslashtirilishi kerak.
36 2024-yilda   ishlab   chiqilgan   “Moliyaviy   sektorda   innovatsiyalarni   qo’llab-
quvvatlash dasturi” doirasida Markaziy bank yangi litsenziyalash  tartiblarini joriy
etmoqda.
Xulosa   sifatida   aytish   mumkinki,   O’zbekiston   bank   tizimining   istiqbolli
rivojlanishi   bank   xizmatlarining   ham   sifat,   ham   ko’lam   jihatdan   xalqaro
standartlarga   mos   bo’lishini   ta’minlaydi.   Shu   bilan   birga,   moliyaviy   inklyuziya,
raqamli   transformatsiya   va   ijtimoiy   himoya   mexanizmlari   orqali   iqtisodiyotning
barcha qatlamlari bank tizimidan samarali foydalanish imkoniga ega bo’ladi.
37 XULOSA
O’zbekiston   Respublikasida   bank   tizimi   iqtisodiyotning   eng   muhim   va
strategik   tarmoqlaridan   biri   hisoblanadi.   Mamlakatda   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish
jarayonida   bank   tizimi   moliyaviy   vositachilik,   investitsiya   faoliyatini   qo’llab-
quvvatlash,   aholini   moliyaviy   resurslar   bilan   ta’minlash   va   xo’jalik   yurituvchi
subyektlar   faoliyatini   moliyalashtirish   orqali   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda
muhim   rol   o’ynadi.   Ushbu   kurs   ishida   O’zbekiston   bank   tizimining   tarixiy
shakllanish   bosqichlari,   rivojlanish   tendensiyalari,   mavjud   muammolari   va
istiqbollari keng ko’lamda tahlil qilindi.
O’rganishlar   natijasida   aniqlanishicha,   mustaqillik   yillaridan   boshlab   bank
tizimida   tub   o’zgarishlar   amalga   oshirilgan.   Jumladan,   davlat   monopoliya
shaklidagi   bank   tizimidan   bozor   mexanizmlariga   asoslangan,   xususiy   banklar
ishtirokini kuchaytirgan va raqobatbardosh muhitga ega tizimga o’tildi. 1996-yilda
"O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki   to’g’risida"   va   "Banklar   va   bank
faoliyati   to’g’risida"gi   qonunlarning   qabul   qilinishi   ushbu   sohaning   huquqiy
asoslarini mustahkamladi.
Ayniqsa, so’nggi yillarda Prezident qarorlari, xususan, 2019-yil 28-oktabrda
qabul   qilingan   PQ–4512-sonli   “Bank   tizimini   isloh   qilish   va   bank   faoliyatining
samaradorligini   oshirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qaror   va   2020–2025-
yillarga   mo’ljallangan   bank   tizimini   rivojlantirish   strategiyasi   asosida   bank
islohotlari   jadallashdi.   Xususan,   xorijiy   investorlarni   jalb   qilish,   bank   kapitalini
oshirish,   banklar   faoliyatini   raqamlashtirish,   bank   xizmatlari   qamrovini
38 kengaytirish   va   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   borasida   qator   chora-tadbirlar
amalga oshirildi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,   2024-yil   holatiga   respublikada   faoliyat
yuritayotgan banklar soni 33 taga yetdi, ulardan 15 tasi xususiy va xorijiy kapital
ishtirokidagi banklardir. Banklarning jami aktivlari hajmi 600 trln so’mdan oshdi,
bu   2017-yilga   nisbatan   3   baravarga   ko’pdir.   Kredit   portfeli   tarkibi   ham
diversifikatsiyalashdi,   ayniqsa,   kichik   biznes   va   tadbirkorlik   subyektlarini
moliyalashtirish hissasi 40% dan oshdi.
Biroq,   bank   tizimi   hali   ham   ayrim   muammolarga   duch   kelmoqda.   Ulardan
asosiylari   –   kredit   portfelining   sifatsizligi,   yuqori   foiz   stavkalari,   bank
xizmatlarining   ba’zi   hududlarda   yetarlicha   rivojlanmaganligi,   xalqaro   moliyaviy
standartlarga   to’liq   moslashishdagi   qiyinchiliklar   hamda   inson   kapitalining
malakasi yetarli emasligi.
Shu   bilan   birga,   raqamli   bank   xizmatlarining   rivojlanishi,   fintech
startaplarining   kirib   kelishi,   davlat   tomonidan   "Open   Banking"   tamoyillarining
joriy etilishi orqali bank xizmatlari samaradorligi oshib bormoqda. Bugungi kunda
aholining   bank   tizimiga   ishonchi   ortib,   omonat   qo’yish   va   elektron   to’lov
tizimlaridan foydalanish bo’yicha ijobiy o’sish kuzatilmoqda.
Kurs   ishining   yakuniy   natijalari   asosida   quyidagi   xulosalarga   kelish
mumkin:
39 1.   O’zbekiston   bank   tizimi   barqaror   rivojlanayotgan   bo’lib,   uning   xalqaro
moliyaviy   institutlar   bilan   integratsiyasi   kuchaymoqda.   Bu   esa   xorijiy
investitsiyalar hajmining ortishiga zamin yaratmoqda.
2. Mamlakatda banklar faoliyatining huquqiy asoslari yetarlicha shakllangan
bo’lsa-da,   ularni   xalqaro   standartlarga   moslashtirish   bo’yicha   doimiy   islohotlar
zarur.
3.   Moliyaviy   inklyuziya   darajasini   oshirish   –   ya’ni,   aholi   va   biznes
subyektlarini bank xizmatlaridan keng foydalanishga jalb etish dolzarb masaladir.
Ayniqsa, qishloq joylarida bank filiallari soni va xizmat sifati oshirilishi kerak.
4.   Bank   tizimining   ustuvor   vazifasi   —   aholi   va   tadbirkorlik   subyektlarini
arzon va qulay moliyaviy mahsulotlar bilan ta’minlashdir. Shu bilan birga, banklar
o’z   xizmatlarini   mijozlarga   yo’naltirilgan   tarzda   isloh   qilishi,   inson   kapitalini
rivojlantirishi lozim.
5.   Kredit   xavfini   baholash,   ichki   nazorat   tizimlarini   kuchaytirish,   soxta
kredit   operatsiyalarining   oldini   olish,   audit   tizimini   mustahkamlash   orqali   bank
tizimining xavfsizligi va ishonchliligi oshiriladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekiston   bank   tizimi   hozirgi   bosqichda
transformatsion   rivojlanish   yo’lida.   Bu   jarayonda   davlat   siyosati,   zamonaviy
texnologiyalar,   xalqaro   moliyaviy   institutlar   bilan   hamkorlik,   sohani   malakali
kadrlar bilan ta’minlash kabi omillar hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Bank tizimi
ishonchli, samarali va inklyuziv bo’lishi — mamlakat iqtisodiy o’sishi va ijtimoiy
barqarorligining asosiy kafolatidir.
40 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   Azimov,   A.   (2020).   O’zbekistonda   bank   islohotlari:   Jarayonlar   va
istiqbollar. Tashkent: O’zbekiston iqtisodiyot nashriyoti.
2.   Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risidagi   qonun   (1996).   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan qabul qilingan qonun.
3. Farmon, Sh. M. (2019). O’zbekiston Respublikasining bank tizimini isloh
qilish chora-tadbirlari to’g’risida (PQ-4512-sonli qaror). O’zbekiston Respublikasi
Prezidentining farmoni.
4. Farmon, Sh. M. (2020). Moliyaviy inklyuziyani rivojlantirishga doir qaror
(PQ-4903-sonli farmon). O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni.
5.   Qonun,   2002.   O’zbekiston   Respublikasining   "Markaziy   bank
to’g’risida"gi qonun. O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi.
6.   Qonun,   2017.   O’zbekiston   Respublikasining   bank   tizimi   islohotlari
to’g’risida (Qonun no. 345). O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi.
7.   Maqsudov,   B.   (2021).   Xalqaro   bank   tizimi   va   O’zbekiston   banklari
(Yangi iqtisodiy siyosatning aspektlari). Toshkent: O’zbekiston bank akademiyasi
nashriyoti.
8.   Moliya   vazirligi,   2021.   O’zbekiston   iqtisodiyoti   rivojlanishining
moliyaviy strategiyalari. Moliya vazirligi axborot byulleteni.
41 9.   Nazarov,   M.   (2022).   O’zbekiston   bank   tizimining   bugungi   holati   va
rivojlanish   istiqbollari.   Toshkent:   Iqtisodiy   rivojlanish   va   kambag’allikni
qisqartirish markazi nashriyoti.
10.   Prezident   farmoni,   2019.   O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiy   siyosatida
bank   tizimi   va   moliya   bozorini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida
(PF-5611-sonli   farmon).   Toshkent:   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
farmoni.
11.   Prezident   qarori,   2020.   O’zbekiston   bank   tizimini   raqamlashtirishni
rivojlantirishga   doir   chora-tadbirlar   (PQ-4821-sonli   qaror).   O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining qarori.
12.   Shamsiyev,   R.   (2020).   O’zbekiston   bank   tizimining   xususiyatlari   va
jahon tajribasi. Tashkent: O’zbekiston moliya akademiyasi.
13. Shaykhov, K. (2021). Bank tizimining barqarorligini ta’minlash va jahon
standartlariga moslashish. Toshkent: O’zbekiston moliya vazirligi.
14.   To’xtayev,   S.   (2020).   Investitsiya   muhitini   yaxshilash   va   bank   tizimi
(Kreditlash tizimini isloh qilish). Toshkent: Iqtisodiy taraqqiyot va kambag’allikni
qisqartirish vazirligi.
15.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   Bankining   2020-yilgi   yilnomasi.
Moliyaviy barqarorlik va bank islohotlari. O’zbekiston Markaziy Banki, 2020.
Internet manbalari:
42 1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   rasmiy   veb-sayti:
https://president.uz/ru/lists/view/2154  
2. O’zbekiston Respublikasi Markaziy Banki rasmiy veb-sayti:  https://cbu.uz
3.   O’zbekiston   Respublikasi   moliya   vazirligi   rasmiy   saytining   axborot
byulleteni:  https://www.mf.uz/ru/news/3241  
4. Bank va moliya tizimiga doir yangiliklar va tahlillar:  https://www.abc.uz  
5.  www.fingramota.uz    – O’zbekiston moliyaviy xizmatlar bo’yicha axborot
portalining rasmiy sayti.
43

O’zbekiston bank tizmni rivojlanish tendensiyalari va xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha