Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 44.4KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 17 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Huquqshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’zbekiston Respublikasi fuqaroligining huquqiy asoslari

Sotib olish
O’zbekiston Respublikasi fuqaroligining huquqiy
asoslari
Reja:
Kirish
I-BOB. O’zbekiston respublikasi fuqaroligining huquqiy asoslari
1.1. Huquq va erkinliklar kafolatlari tushunchasi
1.2.Inson va fuqarolarning huquqlari,erkinliklari va burchlari tizimi.
II-BOB. O’zbekiston Respublikasida inson va fuqarolarning 
shaxsiy huquq va erkinliklari
2.1. Siyosiy huquq va erkinliklarning o’ziga xos xususiyatlari
2.2.O’zbekiston Respublikasida inson va fuqarolarning 
konstitutsiyaviy burchlari
Xulosa
Foydalangan adabiyotlar ro’yxati Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Inson   huquqlari   va   erkinliklariga   rioya
qilishning ta’minlanishi demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati barpo
etishning   muhim   sharti   hisoblanadi.   Shunga   asosan,   O zbekiston   o zʻ ʻ
mustaqilligiga   erishgach,   ijtimoiy   hayotning   barcha   jabhalarida   olib
borilayotgan   keng   qamrovli   islohotlarning   zamirida,   inson   huquq   va
erkinliklariga   bo lgan   e’tibor,   insonlarning   sha’ni   va   qadr-qimmatini   hurmat	
ʻ
qilish,  inson  huquqlarini  eng  oliy qadriyat   sifatida e’tirof  etish  kabi   g oyalarni	
ʻ
bosh maqsad qilib qo ydi.	
ʻ
Konstitutsiyaviy   kafolatlarga   bevosita   mamlakat   Konstitutsiyasining
o zida   mustahkamlangan   kafolatlar   kiradi.   Inson   va   fuqarolarning   huquqlari	
ʻ
kafolatlari ichida fuqarolarning teng huquqliligi tamoyili alohida o rin tutadi. 	
ʻ
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi.   Mazkur   mavzu   bo’yicha   bir   qator
ilmiy   taqiqot   ishlari   mavjud   bo’lib,   ularning   har   birida   fuqarolarning   shaxsiy
huquq   va   erkinliklari   masalasida   mulohazali   fikrlar   yuritilgan.   Shulardan
Islomov   Z.M 1
,   Tadjibayeva   O.A.,   Ramazonova   N.K 2
,   Boboyev   H.B.,
Odilqoriyev   H.T   va   Saidov   A.Tojinonov   U 3
  kabilar   asarlarida   o’zbekiston
respublikasida   inson   va   fuqarolarning   shaxsiy   huquq   va   erkinliklari   doirasida
o’z fikrlarini berib o’tishgan.
Shuningdek,   rasmiy   qonun   hujjatlarida   va   internet   saytlarida   bu
mavzuning asosiy masalalari bayon etilgan. Yevropada xavfsizlik va hamkorlik
tashkilotining   insoniylik   mezonlari   bo’yicha   hujjatlari,   Fuqarolik   va   siyosiy
huquqlar   to’g’risidagi   xalqaro   pakt,Fuqarolik   va   siyosiy   huquqlar   to’g’risidagi
xalqaro   paktga   Fakultativ   protokolda   ham   inson   huquqlariga   oid   norma   va
qoidalarni har bir shaxs qalbi va ongiga singdirishi, o z fuqarolik pozitsiyasiga	
ʻ
ega   bo lishi   va   o z   navbatida,   milliy   o zlikni   anglashga   hamda   huquqiy	
ʻ ʻ ʻ
1
 Islomov Z.M. Huquq tushunchasi,mohiyati,ijtimoiy vazifasi. –T.:TDYUI,2004
2
 Tadjibayeva O.A., Ramazonova N.K. Inson huquqlari. O’quv qo’llanma.-T.:O’zbekiston faylasuflari milliy 
jamiyati, 2010. -136-b.
3
 Saidov A.Tojinonov U. Huquq nazariyasi . T.:Adolat. 2001 demokratik   davlat   va   kuchli   fuqarolik   jamiyati   shakllantirilishi   fikrlari   ilgari
surilgan.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.   Mazkur   kurs   ishida   inson   huquq
va   erkinliklarining   kafolatlari   to’g’risida   mulohazalar   yuritilgan   bo’lib,   bu
borada bir qator vazifalar ham sanab o’tilgan. Jumladan,
– buzish mumkin bo lgan harakatlarni taqiqlash hamda chegaralashningʻ
yuridik meyorlarini mustahkamlash;
– fuqarolarning o z huquq va erkinliklarini hech qanday to siqsiz amalga	
ʻ ʻ
oshirishlarida davlat organlari hamda mansabdor shaxslarning mas’ulligi;
–   tajovuz   etishdan   himoyalanishni   ta’minlovchi   maxsus   meyorlar
(shikoyat, sudga murojaat qilish huquqlari) mavjudligi;
– huquqlarni buzganlik uchun yuridik javobgarlikning belgilanganligi;
–   davlat   va   fuqarolarning   huquqlarini   amalga   oshirishni
mustahkamlashda jamoat tashkilotlari hamda mansabdor shaxslarning faoliyati.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmati.   Fuqarolarning   konstitutsiyaviy
huquqlaridan   biri   fuqarolarning   murojaat   qilish   huquqi   siyosiy   huquqlarning
ajralmas qismi hisoblanadi. Bu mavzuning asosiy obyekti sanaladi.
Shuni   alohida   ta’kidlash   joizki,   inson   huquqlari   rivojlanishi   uzluksiz
davom   etuvchi   va   takomillashib   boruvchi   jarayon   hisoblanadi.   Shunga   ko ra,	
ʻ
inson   huquqlariga   oid   norma   va   qoidalarni   har   bir   shaxs   qalbi   va   ongiga
singdirishi,   o z   fuqarolik   pozitsiyasiga   ega   bo lishi   va   o z   navbatida,   milliy	
ʻ ʻ ʻ
o zlikni   anglashga   hamda   huquqiy   demokratik   davlat   va   kuchli   fuqarolik	
ʻ
jamiyati shakllantirilishiga o z hissasini qo shmog i lozim.	
ʻ ʻ ʻ
Kurs   ishining   tuzilishi.   Mazkur   kurs   ishi   kirish,   2-bob,   4-paragraf,
xulosa va foydalangan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. I-BOB. O’zbekiston Respublikasi fuqaroligining huquqiy asoslari.
1.1. Huquq va erkinliklar kafolatlari tushunchasi
Fuqarolik   –   insonning   muayyan   davlat   bilan   doimiy   siyosiy   va   huquqiy
munosabatda,   ekanligini   anglatuvchi   tushuncha   bo’lib,   Konstitutsiya   va
qonunlarda   belgilangan   tartibda   shaxsni   muddatsiz   shu   davlatga   mansubligini
o’rnatadi   va   unga   nisbatan   davlatning   yurisdiksiyasi   joriy   etiladi,   shu   orqali
shaxsning huquq va erkinliklari davlat organlari tomonidan kafolatlanadi, davlat
hududida   va   uning   tashqarisida   himoyalanish   huquqi   ta’minlanadi,   o’zaro
huquq va majburiyatlarda tenglik prinsipi qo’llaniladi, hamda davlat va jamiyat
oldidagi   jamiyki   muayyan   burchlarni   amalga   oshirish   mas’uliyatini   o’z
zimmasiga oladi.
Asosiy   huquqlar,   erkinliklar   va   burchlarni   amalga   oshirishning   huquqiy
shakli yoki asosi fuqarolik hisoblanadi.
Fuqarolik   -   shaxsning   muayyan   davlatga   mansubligi   bo’lib,   davlat   unga
nisbatan   o’z   hukmini   o’tkazadi   va   uni   konstitutsiyada   ko’rsatilgan   fuqarolik
huquqlari   va   burchlari   bilan   ta’minlaydi,   uning   huquqini   ushbu   davlat   ichida
hamda tashqarisida muhofaza qiladi.
Fuqarolik   tushunchasiga   qadimdan   turli   ma’no,   mazmun   berilgan   va
berilmoqda.   Eng   dastlabki   ma’noda,   ma’lum   bir   davlat   bilan   qalin   aloqada
bo’lgan   kishi   fuqaro   deb   hisoblangan.   U   shu   davlatdagi   jamiyatning   a’zosi.
«Fuqaro” termini qadimgi Rimda ham qo’llanilgan bo’lib, dastlabki ko’rinishda
u ius civile, ya’ni sivil yoki grajdanlik huquqi shaklida namoyon bo’lgan 4
.
O’zining   mavqeiga   ko’ra   fuqaro   qonunda   nazarda   tutilgan   barcha
huquqlardan   foydalanadi   va   kerakli   majburiyatlarni   oladi.   Davlat   fuqaroning
huquqlarini   ta’minlaydigan   va   ularning   majburiyatlari   bajarilishini   nazorat
qiladi.   Chet   elda   bo’lganda   fuqaro   o’z   davlatining   ma’lum   qonunlariga   rioya
qiladi, davlat esa uni diplomatik himoya bilan ta’minlaydi.
4
 O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga sharhlar. T. O‘zbekiston. 2008 yil.  Mustaqillik   e’lon   qilingandan   so’ng,   o’zbek   tilida   mustabid   tuzum
davridagi «grajdanlik» so’zi o’rniga «fuqarolik» degan atama qabul qilindi.
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   fuqarolik   instituti
yangi   ma’no   va   mustaqil   ahamiyat   kasb   etdi.   Endilikda   fuqarolik
davlatchiligimizning   muhim   va   ajralmas   belgisidir.   U   shaxsning   davlatga
mansubligini, unga daxldorligini yuridik jihatdan mustahkamlaydi, shuningdek,
davlat   bu   shaxsga   o’z   hokimiyatini   o’tkazadi   va   uni   konstitutsiyada
mustahkamlangan huquq hamda burchlar bilan ta’minlaydi.
O’zbekiston   Respublikasining   fuqaroligi,   unga   qanday   asosda   ega
bo’lganlikdan qat’i nazar, hamma uchun tengdir.
Qoraqalpog’iston   Respublikasining   fuqarosi   ayni   vaqtda   O’zbekiston
Respublikasining fuqarosi hisoblanadi.
Fuqarolikka   ega   bo’lish   va   uni   yo’qotish   asoslari   hamda   tartibi   qonun
bilan belgilanadi 5
”.
  Fuqarolik   –   bu   shaxs   bilan   davlatning   barqaror   va   doimiy   siyosiy-
huquqiy   munosabati   bo’lib,   ularning   o’zaro   huquqlari,   burchlari   va
javobgarliklarini ifodalaydi. Bunday aloqalar inson va fuqarolar qadr - qimmati,
asosiy   huquqlari   va   erkinliklarini   tan   olish   va   hurmatlashga   asoslanadi.   SHu
o’rinda ta’kidlash lozimki, fuqaro bilan davlatning o’zaro majburiyatga egaligi
prinsipi   respublika   konstitutsiyaviy   qonunchiligida   birinchi   marotaba
mustahkamlab   qo’yildi.   Bu   siyosiy   tizim   demokratligi   va   xalqchiligining   o’ta
muhim ko’rsatkichidir.
Demak,   fuqarolik   shaxsning   muayyan   davlat   bilan   barqaror,   doimiy
siyosiy - huquqiy aloqasidir. Bu aloqa ularning o’zaro huquqlari va burchlarida
ifodalanadi.
Davlat   bilan   alohida   shaxsning   huquqiy   aloqasi   shaxsning   shu   davlatga
mansubligi bilan, ya’ni shu davlatning hududidagi chet el fuqarosi bo’lib yoxud
fuqaro bo’lmagan holda yashashi bilan belgilanadi.
5
 Jahon Konstitutsiyalari T. Adolat 2001 yil.  O’zbekiston   Respublikasi   o’z   fuqarolari   huquq   va   erkinliklarining
himoyachisi   hisoblanib,   bu   huquq   va   erkinliklarni   amalga   oshirish   uchun
sharoitlar yaratadi, kafolatlar beradi, agar bunday huquq va erkinliklar buzilsa,
aybdorlarni tegishli tartibda javobgarlikka tortadi 6
.
Fuqarolik   –   shaxsning   muayyan   davlat   qaramog’ida   bo’lishi,   shu
davlatga,   mamlakat   ichida   ham,   uning   tashqarisida   ham   mansub   ekanligi,   shu
mansublikning huquqiy hujjatlar yordamida tasdiqlanganligidir 7
.
Fuqarolik   tushunchasi   jamiyatning   hozirgi   davr   demokratik,   huquqiy
davlat tomon rivojlanishida katta yo’lni bosib o’tdi.
U   jamiyatning   demokratik   rivojlanishida   qo’lga   kiritilgan   ulkan
yutuqlardan biri bo’lib hisoblanadi. Fuqarolikning jamiyat taraqqiyotidagi ijobiy
tomoni   shundan   iboratki,   mamlakatda   istiqomat   qilib   turgan   har   bir   kishining
muayyan,   aniq   sanab   o’tilgan   huquqlari,   jamiyatdagi   o’rni   mamlakatning
Konstitutsiyasida,   qonunda   yoki   maxsus   qarorda   yozib   qo’yilgan   va   ularga
rioya qilish, ularni bajarish barcha fuqarolardan talab qilinadi. YA’ni jamiyatda
boshboshdoqlik,   o’zboshimchalik,   zo’ravonlik,   qonunsizlikka   o’rin   qolmaydi.
Chunki, bunday xatti - harakatlar fuqarolik haqidagi qonunga xilofdir.
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqil   taraqqiyot   yo’liga   chiqib   olgach,   o’z
oldiga   asrlar   davomida   o’zbek   xalqi   orzu   qilgan   adolatli   fuqarolik   jamiyatini
shakllantirish   va   demokratik,   huquqiy   davlat   qurish   vazifasini   qo’ydi,   qabul
qilingan fuqarolik to’g’risidagi huquqiy hujjatlarda esa o’zining insonparvarlik
ruhida ekanini namoyon qildi.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi,   fuqarolik   to’g’risidagi   qonun,
boshqa   amaldagi   qonunlar,   chet   el   davlatlari   bilan   tuzilgan   shartnomalar   va
bitimlarda bu qoidalar e’tirof etildi, qonuniy jihatdan mustahkamlandi.
6
 Yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkilotining insoniylik mezonlari bo‘yicha hujjatlari. Ikkinchi nashr. T. 2005 
yil. Inson huquqlari bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Milliy markazi. Mas’ul muharrir prof.A.Saidov. 
7
 Fuqarolik va siyosiy huquqlar to‘g‘risidagi xalqaro pakt. O‘zbekiston Respublikasi va Inson huquqlari bo‘yicha 
xalqaro shartnomalar. T.  Adolat. 2002 yil. Hozirgi   davrda   fuqaro   maqomi,   demokratiyaning   shakllanishi   va
rivojlanishi natijasida, takomillashib inson qadr qimmatining kafolatlari kundan
kunga yuksalib bormoqda. Masalan, siyosiy, ijtimoiy iqtisodiy munosabatlarda
milliy, diniy, irqiy mansublik tan olinmaydi, faqat u avvalo inson degan g’oya
eng   oliy   hisoblanib,   Konstitutsiya   va   qonun   ustuvorligi   ushbu   g’oya   uchun
xizmat qilmoqda.
Yurtboshimiz   ta’biri   bilan   aytganda:   “Bugun   Konstitutsiya   to’g’risida,
uning   ma’no   mazmuni   va   ustuvor   tamoyillari   haqida   gapirar   ekanmiz,   shaxs
manfaatining davlat manfaatidan ustun etib belgilangani, inson, uning huquq va
erkinliklari   hamda   manfaatlari   eng   oliy   qadriyat   sifatida   muhrlab   qo’yilganini
yana bir marta ta’kidlab o’tish o’rinli, deb bilaman 8
».
Har   bir   davlat   o’z   suverenitetidan   kelib   chiqib,   mustaqil   ravishda
fuqarolikka ega bo’lish va uni yo’qotish masalalarini tartibga soladi.
Fuqarolik   filiatsiya   yo’li   bilan   (fuqarolikning   tug’ilish   bo’yicha   yuzaga
kelishi), naturalizatsiya yo’li bilan (fuqarolikka qabul qilish), xalqaro shartnoma
asosida   va   ba’zi   hollarda   reintegratsiya   (qayta   tiklash)   va   taqdim   etish   yo’li
bilan olinishi mumkin. Reintegratsiya fuqarolikdan mahrum qilish to’g’risidagi
noqonuniy   qarorni   bekor   qilish   hollarida   bo’lishi   mumkin,   taqdim   etish   esa
davlat oldidagi maxsus xizmatlar uchun fuqarolik berish holatidir.
Fuqarolikni   olishning   asosiy   usuli   shaxs   tug’ilishi   bilan   fuqarolikka   ega
bo’lishidir.   Boshqa   usullar   ancha   kam   uchraydi.   Buni   tushunish   mumkin:
odamlarning   aksariyati   fuqarolikni   tug’ilganda   olib,   o’z   hayotlari   davomida
almashtirmaydilar.
Tug’ilish   asosi   bilan   fuqarolikka   ega   bo’lish   xalqaro   ommaviy   huquqda
“filiatsiya” deb yuritiladi. Fuqarolikka ega bo’lishning eng keng tarqalgan usuli
filiatsiya   yoki   fuqarolarni   tug’ilish   asosida   olishdir.   Xalqaro   huquqning
umume’tirof   etilgan   norma   va   prinsiplaridan   kelib   chiqsak,   har   bir   bola
fuqarolikni   olish   huquqiga   egadir.   Bola   huquqlari   to’g’risidagi   1959   yilgi
8
 Konstitutsiya mira 1-7 tom. Akademiya MVD. 1998 y. Deklaratsiyaning   3-prinsipi   mazmuniga,   Fuqarolik   va   siyosiy   huquqlar
to’g’risidagi   1966   yilgi   Xalqaro   paktning   24-moddasi   3-bandi,   Bola   huquqlari
to’g’risidagi   1989   yilgi   Konvensiyaning   7-   moddasi   1-bandiga   muvofiq,   bola
hech bir holda apatrid, ya’ni fuqaroligi yo’q shaxs bo’lib qolmasligi kerak.
Filiatsiya ikki prinsip asosida: “qon huquqi”(jus sanguinis) va “tuproq(er)
huquqi”   (jus   soli)   asosida   olinishi   mumkin,   ba’zi   xollarda   esa   davlatlar
qonunchiligi aralash tizimni ko’zda tutadi.
O’zbekistonda   fuqarolik   “qon   huquqi”   prinsipi   asosida   belgilanadi.
Bunda   bolaning   fuqaroligi   uning   ota-onasining   fuqaroligi   bilan   belgilanadi   va
tug’ilgan joyiga bog’liq bo’lmaydi 9
.
Shuningdek, qonunda onasi yoki otasi O’zbekiston Respublikasi fuqarosi
bo’lgan bolalarning fuqaroligi masalalariga ham to’xtalib o’tilgan, ya’ni :«Ota-
onasining   fuqaroligi   har   xil   bo’lib,   ulardan   biri   bola   tug’ilgan   paytida
O’zbekiston Respublikasi  fuqarosi  bo’lgan quyidagi  hollarda bola O’zbekiston
Respublikasining fuqarosi hisoblanadi:
- agar u - O’zbekiston Respublikasi hududida tug’ilgan bo’lsa;
-   agar   u   O’zbekiston   Respublikasi   hududidan   tashqarida   tug’ilgan
bo’lsayu,   ota-onasi   yoki   ularning   biri   shu   vaqtda   O’zbekiston   Respublikasida
doimiy istiqomat joyiga ega bo’lsa.
Ota-onasining fuqaroligi har xil bo’lib, ulardan biri bola tug’ilgan paytda
O’zbekiston   Respublikasining   fuqarosi   bo’lgan   bo’lsa,   agar   bu   vaqtda   ota-ona
O’zbekistondan   tashqarida   doimiy   istiqomat   joyiga   ega   bo’lgan   bo’lsalar,
O’zbekiston   Respublikasidan   tashqarida   tug’ilgan   bolaning   fuqaroligi   ota   -
onaning yozma tarzda ifodalangan kelishuvi bilan belgilanadi.
Ota-onasidan   biri   bola   tug’ilgan   paytda   O’zbekiston   Respublikasi
fuqarosi bo’lgan, boshqasi esa - fuqaroligi yo’q shaxs bo’lgan yohud noma’lum
9
 Tadjibayeva O.A., Ramazonova N.K. Inson huquqlari. O’quv qo’llanma.-T.:O’zbekiston faylasuflari milliy 
jamiyati, 2010. -136-b. bo’lgan   taqdirda,  bola   qaerda  tug’ilgan  bo’lishidan   qat’iy   nazar   u  O’zbekiston
Respublikasi fuqarosi hisoblanadi.
Onasining fuqaroligi bo’lmagan bolaning otasi belgilanib, u O’zbekiston
Respublikasi   fuqarosi   bo’lsa,   14   yoshga   etmagan   bola   -   qaerda   tug’ilgan
bo’lishidan qat’iy nazar, O’zbekiston Respublikasining fuqarosi hisoblanadi.”
SHuningdek   qonunda   fuqaroligi   bo’lmagan   shaxslar   bolalarining
O’zbekiston Respublikasi fuqaroligini olishi masalasiga ham to’xtalib o’tilgan.
Unda   qayd   etilishicha:   «Fuqaroligi   bo’lmagan,   O’zbekiston   Respublikasida
doimiy   istiqomat   joyiga   ega   bo’lgan   shaxslarning   O’zbekiston   Respublikasi
hududida tug’ilgan bolasi O’zbekiston Respublikasi fuqarosi hisoblanadi.”
1.2.Inson va fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va burchlari
tizimi
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   o’zining   ikkinchi   bo’limida
dunyodagi   boshqa   ko’pchilik   konstitutsiyalar   qatori   inson   va   fuqarolarning
asosiy huquq va burchlari to’g’risidagi muhim qoidalarni mustahkamlaydi.
    Konstitutsiyaviy  huquq,  erkinlik  va burchlarning o’ziga xos  xususiyati
shundaki, qonun chiqaruvchi  hokimiyat  Konstitutsiyada asosiy huquq, erkinlik
va   burchlarni   mustahkamlaydi,   qonun   va   qonun   osti   hujjatlarida   esa,   ular
asosida   vujudga   keladigan   hosila   huquq,  erkinlik  va   burchlarni   belgilash   bilan
birga ular mazmunini keng yoritish imkonini beradi.
    Inson   huquq   va   erkinliklari   har   bir   shaxsga   taalluqli   bo’lib,
fuqarolarning   huquq   va   erkinliklari   esa   faqat   o’sha   davlat   fuqaroligiga   ega
bo’lgan shaxslargagina tegishlidir.
  Fuqarolarning huquq va erkinliklarini fuqaroligidan qat’iy nazar, har bir
shaxsga   tegishli   bo’lgan   inson   huquq   va   erkinliklari   bilan   aralashtirib
yubormaslik kerak.
    Misol   sifatida   insonning   tabiiy   va   ajralmas   huquqlari   belgilangan   va
hozirgacha   harakatda   bo’lgan   1789   yilgi   "Inson   va   fuqaro   huquqlari   fransuz Deklaratsiyasi"dan   ko’chirma   keltiramiz:   "Barcha   inson   huquqlarda   erkin   va
teng   bo’lib   tug’iladilar   va   shunday   bo’lib   qoladilar.   Ijtimoiy   tafovutlar   faqat
ko’pchilikning umumiy manfaatlarigagina asoslanishi mumkin.
Har   qanday   davlat   ittifoqining   maqsadi   insonning   ajralmas   va   tabiiy
huquqlarini ta’minlashga qaratiladi. Erkinlik, mulkka egalik qilish, xavfsizlik va
zulm - qiynoqlarga solinishiga qarshilik ko’rsatish shular jumlasidandir.
Boshqalarga   zarar   etkazmaydigan   darajada   hamma   narsani   qilish
imkoniyati   erkinlikni   tashkil   etadi.   SHunday   qilib,   har   bir   insonga   tabiiy
huquqlarini amalga oshirish chegarasi faqat jamiyatning boshqa a’zolarini ham
xuddi   shunday   huquqlarining   ta’minlanishi   doirasi   bilan   chegaralanishi
mumkin. Bu cheklashlar faqat qonun bilan belgilanadi".
Huquq   va   erkinliklar   o’rtasidagi   keskin   yuridik   farqni   ko’rsatish   ancha
mushkul.   Umumiy   huquqning   nazariyasidan   bizga   ma’lumki,   sub’ektiv   huquq
bu   shaxs   yo’l   qo’yishi   mumkin   bo’lgan   xulqi   chegarasining   o’lchovi.
Fikrimizcha, bu ta’rif erkinlik tushunchasiga ham mos keladi.
Shu   bilan   ko’pchilik   hollarda,   sub’ektiv   huquq   haqida   gap   ketganda,
ushbu huquqqa tegishli muayyan burchlar mavjud bo’lib, u huquq sub’ektlariga
ma’lum darajada tegishli bo’ladi.
Masalan, sog’liqni saqlash huquqi e’lon qilinganda, uning tabiatiga ko’ra
majburiyat sub’ektlari sifatida davlat (ayrim hollarda nodavlat) sog’liqni saqlash
muassasalari   yoki   amaliyot   bilan   shug’ullanuvchi   muayyan   tibbiyot   xodimlari
qatnashadilar.
Erkinlik   haqida   gap   ketganda,   ushbu   erkinlikni   rad   etish   yoki   cheklash
huquqi   hech   kimga   berilmaganligi   ushbu   erkinlikni   hurmat   qilishning
majburligi tushuniladi, aks holda tegishli huquqiy javobgarlik mavjud bo’ladi.
Aytaylik,   Konstitutsiyada   so’z   erkinligi   berilgan   bo’lsa,   inson   davlatdan
ushbu huquq asosida o’z fikrini oshkora qilishiga qarshilik qiluvchi har qanday
sub’ektdan himoya qilishini talab qilish huquqiga ega 10
.
10
 Islomov Z.M. Huquq tushunchasi,mohiyati,ijtimoiy vazifasi. –T.:TDYUI,2004, 167-b. Yuqorida bayon qilingan huquq va erkinlik o’rtasidagi farqlar juda shartli
bo’lib, u barcha hollarda ham bir xilda qo’llanilishi mumkin emas.
O’zbekistonda inson va fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va burchlari
tizimi   tushunchasi.Shaxslarning   beriladigan   huquq   va   burchlarning   hajmi,
Shaxsning   Shu   davlat   fuqaroligiga   yoki   chet   el   fuqarosi   yoxud   fuqaroligi
bo’lmagan   Shaxsligiga   qarab   belgilanadi.   Konstitutsiyamizda   ko’rsatilgan
huquq   va   burchlar   faqat   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolariga   to’liq
taalluqlidir.Konstitutsiyada qayd etilgan huquq va erkinliklar, majburiyatlar chet
el fuqarolari va fuqaroligi bo’lmagan Shaxslarga ham taalluqlidir.
Yurtboshimiz   aytganlaridek,   asosiy   qonunimiz   har   bir   fuqaro   uning
hayotiy   zarur   bo’lgan   huquq   va   erkinliklarini   o’zida   mujassamlaShtirganligi
bilan ham muhim hujjatdir. Inson va fuqarolarning huquq va erkinligi haqidagi
bob   va   undagi   moddalar   mantiqiy   mazmunga   egadir.   Bular   huquq   va
erkinliklarning,   shaxs   va   fuqarolar   turmuSh   darajalarini,   o’ziga   xos
xususiyatlarini   ifoda   etadi.   Ana   shu   belgilariga   asoslanib,   Konstitutsiyaviy
huquq va erkinliklar uch guruhga bo’lingan.
1. Shaxsiy huquq va erkinliklar;
2. Siyosiy huquqlar;
3. Iqtisodiy – ijtimoiy huquqlar.
Bunday tasniflash bu huquqlarni tarixiy jarayonda ketma-ket, bosqichma
- bosqich jamiyatda insonlar tomonidan o’rnatilishiga qarab ajratiladi. Ular bir-
biri bilan uzviy bog’liqdirlar.
Birinchi   guruhga   fuqarolarning   shaxsiy   huquq   va   erkinliklari   kiradi.
Shaxsiy huquq va erkinliklar huquq nazariyasida tabiiy huquqlar deb yuritiladi.
Insonning   kundalik   hayotida   unga   xizmat   qiluvchi,   tabiiy   mavjudot   sifatida
mavjud   bo’liShi   uchun   zarur   erkinliklar   tabiiy   huquqlar   deb   yuritiladi.
Insonning   tabiiy   huquqlari   g’oyalari   qadimdan   shakllanib   taraqqiyot   mezoni hisoblangan. Bunga yorqin misol qilib Pifagorning «inson barchaning mezoni» 11
degan fikrini keltirishimiz mumkin.
Tizimga ko’ra inson va fuqarolar konstitutsiyaviy huquq va erkinliklaring
navbatdagisi siyosiy huquqlardir.
Shunday   ekan,   fuqarolarning   davlat   boshqaruvidagi   fikr   mulohazalarini
davlat   boshqaruv   idora   rahbarlari   ish   faoliyatlarida   o’rganib   chiqishlari   va
inobatga   olishlari   lozim.   Fuqarolar   jamiyat   hayotiga   doir   masalalarni   hal
qiliShda   fikr-mulohazalarini,   takliflarini   siyosiy   hokimiyatlarga   bildirishlari,
ular   oldiga   aniq   talablar   qo’yishlari,   bunda   ommaviy   axborot   vositalaridan
foydalanishlari mumkin. Bu xolat ularning siyosiy huquqlaridan kelib chiqadi.
Fuqarolarning siyosiy huquqlaridan yana biri – siyosiy tashkilotlarga a’zo
bo’lish   huquqidir.   Ma’lumki,   mamlakatimizda   ko’ppartiyaviylik   tizimi   tashkil
topgan.   Mavjud   siyosiy   partiyalar   fuqarolarning   dunyoqarashlari,   manfaatlari,
maqsadlarining mushtarakligi asosida tuzilgan.
O’zbekiston   Respublikasida   tashkil   topgan   siyosiy   partiyalar   o’z
faoliyatlarini   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga,   «Siyosiy   partiyalar
to’g’risida»gi   O’zbekiston   Respublikasining   1996   yil   26   dekabr   qonuniga,
boShqa   qonunlarga   hamda   o’z   Ustavlariga   asosan   amalga   oshiradilarSiyosiy
partiyalarda,   shuningdek,   hokimiyatning   vakillik   organlarida   ozchilikni   tashkil
etuvchi   muxolifatchi   shaxslarning   huquqlari,   erkinliklari   va   qadr   -   qimmatini
hech kim kamsitiShi mumkin emas» 12
.Demak, fuqarolarning siyosiy va jamoat
tashkilotlarga   birlashishi   va   ularning   faol   ishtirok   etishi   o’zining   siyosiy
huquqlarini himoya qilish imkoniyatini yaratadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga   ko’ra   har   bir   shaxs   mulkdor
bo’lishga   haqli,   ya’ni   biror   bir   nomoddiy,   moddiy   ne’matga   egalik   qilishi,
undan   foydalanishi   va   tasarruf   qilishga   haqli.   Insonning   bu   huquqi   Fuqarolik
11
 Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy huquqlar to‘g‘risidagi xalqaro pakt. O‘zbekiston Respublikasi va Inson huquqlari 
bo‘yicha xalqaro shartnomalar. T.  Adolat. 2002 yil.
12
 Ўзбекистон Республикасининг “Фуқаролик тўғрисидаги” қонуни. 1992 йил 2-июн. Янги қонунлар 
тўплами 6- сон  Kodeksi, korxonalar to’g’risidagi va boshqa bir necha qonunlarda o’z ifodasini
topadi.
Inson   huquq   va   erkinliklarining   uchinchi   guruhiga   iqtisodiy   va   ijtimoiy
huquqlar   kiradi.  «Eng asosiy  ijtimoiy  institut  bo’lgan mulkka  (asosan,  xususiy
mulkka)   munosabatning   o’zgarishi,   butun   jamiyatni   va   xususan,   iqtisodiy
hayotni   demokratiyalashning   bosh   bo’g’ini   bo’ldi.   Jamiyatni   siyosiy,   iqtisodiy
va ijtimoiy yangilash asosan yangi mulkchilik munosabatlari orqali o’tadi» 13
Darhaqiqat,   mamlakatimiz   mustaqillikka   erishganidan   so’ng,   mulkchilik
shakllari   o’zgarishi   bilan,   insonning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   huquqlari   sohasida
butunlay tub o’zgarishlar yasaldi.
Mulkka   egalik   huquqi,   ishsizlikdan   himoyalanish   huquqi,   mehnatning
oqilona   shart   -   sharoitlariga   ega   bo’lish   huquqi,   madaniyat   yutuqlaridan
foydalanish huquqi va boshqalar yangi Konstitutsiyada ilk bor mustahkamlandi.
Boshqa huquq va erkinliklar (mehnat, ta’lim olish, ijtimoiy ta’minot huquqlari,
ilmiy   texnika,   ijod   erkinligi   va   boshqalar)   hozirgi   zamon  va   kelajakni   hisobga
olgan holda mazmunan boyitildi.
II-BOB.O’zbekiston Respublikasida inson va fuqarolarning
shaxsiy huquq va erkinliklari.
13
 А.Жалолов ва Қ.Холназаров умумий таҳририда «Мустақиллик» Изоҳли илмий оммабоп луғат. «Шарқ». 
Т. 1998 й. 225 бет.
  2.1. Siyosiy huquq va erkinliklarning o’ziga xos xususiyatlari
Inson,   uning   hayoti,   sog’lig’i,   qadr   —qimmati   va   boshqa   daxlsiz
huquqlari Konstitutsiyamizda oliy qadriyat deb tan olinadi.
Binobarin,   Konstitutsiya   inson   huquqlari   va   erkinliklarini   ta’minlashni
birinchi   o’ringa   qo’yadi,   shaxsni   ma’muriy   -   buyruqbozlik   tizimining   bir
murvati,   belgilangan   maqsadga   erishishning   oddiygina   bir   vositasi   deb
hisoblamaydi.
Konstitutsiyaviy   huquq   va   erkinliklar   har   bir   shaxs   va   O’zbekistonning
har bir fuqarosi uchun taalluqlidir.
Shaxsiy   huquq   va   erkinliklar   huquq   nazariyasida   tabiiy   huquqlar   deb
yuritiladi.   Insonning   kundalik   hayotida   unga   xizmat   qiluvchi,   tabiiy   mavjudot
sifatida  mavjud  bo’liShi  uchun  zarur   erkinliklar   tabiiy  huquqlar   deb  yuritiladi.
Insonning   tabiiy   huquqlari   g’oyalari   qadimdan   shakllanib   taraqqiyot   mezoni
hisoblangan.
Inson   huquqlari   umumjahon   Deklaratsiyasida   ham,   Konstitutsiyamizda
ham e’tirof etilganidek, shaxsning mazkur huquqlari daxlsizdir va har bir shaxs
tug’iliShi   bilanoq   ana   shu   huquqlarga   ega   bo’ladi.   Shaxsiy   huquq   va
erkinliklarning   Konstitutsiyada   yuridik   jihatdan   mustahkamlanishi,   tabiiyki
bizning   yangi   davlatimizning   demokratik   huquqiy   va   fuqarolik   jamiyati
qurayotganligidan   dalolat   beradi.   Insonning   eng   muhim   huquqlaridan   biri   –
uning   yashash   huquqidir.   Insonning   tinch,   osoyishta   hayot   kechirishi   uchun
sharoit   yaratish   majburiyatini   davlat   o’z   zimmasiga   oladi.   Bir   vaqtning   o’zida
fuqarolarga ham tegishli majburiyatlar yuklatilib ular qonunlarga va ichki tartib
qoidalarga rioya qilishlari zarur.
Inson   huquqlari   umumjahon   Deklaratsiyasining   3   -   moddasida   har   bir
insonning yashash, erkinlik va shaxsiy daxlsizlik huquqlari mustahkamlangan 14
.
14
 “Ўзбекистон Республикасининг фуқаролиги тўғрисида” ги Ўзбекистон Республикасининг 1992 йил 2 
июл Қонуни. (Ўзбекистон Республикаси Олий кенгашининг Ахборотномаси, 1992 йил, 9-сон, 338-модда). Inson va fuqarolarning asosiy huquqlari tizimida eng muhimi erkinlik va
shaxsiy   daxlsizlik   huquqi   hisoblanadi,   chunki   erkinlik   va   shaxsiy   daxlsizlik
huquqn   ta’minlanganidan   so’nggina   Konstitutsiya,   qonunlar   va   boshqa   qonun
hujjatlarida kafolatlanadigan va himoya qilinadigan huquq va erkinliklar uchun
shart - sharoit yaratiladi.
Erkinlik   va   shaxsiy   daxlsizlik   huquqi   har   bir   insonning   uzviy   ajralmas
huquqi.   Inson   -   bu   bioijtimoiy   kategoriyadir;   chunki   u   o’zining-biologik
ibtidosiga,   o’zagiga   ega,   keyinchalik   hayotiy   faoliyati   natijasidagina   shaxs
sifatida shakllanadi.
Shu   bois   huquq   tomonidan   qo’riqlanadigan   ijtimoiy   qadriyatlar   qatorida
inson,   uning   shaxsi   bilan   bog’liq   xususiyatlari   ijtimoiy   ma’noda   tengi   yo’q,
biologik   ma’noda   takrorlanmas,   tabiat   va   jamiyat   ijodining   mahsuli   sifatida
markaziy   o’rinni   egallaydi.   Insonning   har   qanday   tirik   mavjudotlar   kabi
fizilogik   va   psixologik   tuziliShi,   ayniqsa,   uning   jamiyat   hayotidagi   ishtiroki,
ijtimoiy   munosabatlarning   yaratuvchisi   va   ishtirokchisi,   sub’ekti   ekanligi   bois
ham   uning   hayoti   oliy   darajada   muqaddas   hisoblanadi   hamda   u   muhofaza
qilinadi.
Erkinlik va shaxsiy daxlsizlik huquqi asosiy konstitutsiyaviy huquqlardan
bo’lib,   insonning   tug’iliShi   bilan   qo’lga   kiritiladi.   Har   kim   erkin,   o’z   ixtiyori
bo’yicha   harakat   qilishi,   o’zganing   shaxsiy   erkinligi   va   daxlsizligiga   ziyon
etmaydigan tarzda yurish - turishni tanlashi mumkin. Biroq shuni nazarda tutiSh
kerakki, shaxsning erkinligi jamiyatdagi axloq normalari doirasidan chiqmasligi
va   qonun   asosida   bo’liShi   kerak,   ya’ni   shaxs   har   qanday   harakatni   amalga
oshirishi   mumkin,   agar   ushbu   harakat   qonun   va   qonun   hujjatlarida   man
etilmagan   va   huquqiy   ko’rsatmalarga   zid   kelmagan   taqdirda,   albatta.   O’z
navbatida,  individual   erkinlik  daxlsizdir   va shaxs  daxlsizligini   davlat  va  uning
hokimiyat   tuzilmalari   tomonidan   ta’minlanadigan   shaxs   erkinligi   kafolati
sifatida tushunmoq kerak. Shaxsiy   erkinlik   va   daxlsizlik   to’g’risidagi   konstitutsiyaviy   normalar
jinoyat   protsessual   qonunchiligida  rivojlantiriladi.  Insonning   shaxsiy   huquqlari
doirasiga   davlat   tomonidan   uning   sha’nini   himoya   qilish   huquqi   ham   kiradi.
Asosiy   qonunda   e’tirof   etilgan   davlat   muhofaza   etayotgan   huquqlar   qatorida
shaxsning   sog’lig’ini   himoya   qilish,   turar   joy   daxlsizligi   huquqi,   respublika
hududida erkin harakat qilish, erkin chiqib ketiSh va erkin qaytib keliSh huquqi,
erkin   fikrlash,   so’z   va   e’tiqod   erkinligi,   o’z   hohishi   bo’yicha   boshqa   usullar
bilan har  qanday ma’lumot  olish  va tarqatish  kabi  inson huquqlarining muhim
tomonlari ham qayd qilingan.
  Sudda   ayblanayotgan   Shaxsga   o’zini   himoya   qilish   uchun   barcha
sharoitlar   ta’minlab   beriladi.   Hech   kim   qiynoqqa   solinishi,   zo’ravonlikka,
shafqatsiz   yoki   qadr   -qimmatni   kamsituvchi   boshqa   tarzdagi   tazyiqqa   duchor
etilishi mumkin emas. Hech kimda uning roziligisiz tibbiy yoki ilmiy tajribalar
o’gkazilishi mumkin emas” 15
.
Har bir inson qaerda bo’lishidan qat’i nazar o’zini huquq sub’ekti sifatida
tan   olinishiga   haqli.   Jinoyat   sodir   etganlikda   ayblanayotgan   har   bir   shaxsni
uning ishi qonuniy tartibda sudda oshkora ko’rib chiqilib, hal qilinib uning aybi
to’liq   aniqlanmaguncha,   hukm   chiqarilmaguncha   u   aybdor   hisoblanmaydi.   Bu
aybsizlik   prezumpsiyasi   deb   ham   yuritiladi.   Sudda   ayblanayotgan   shaxsga
nisbatan   o’zini   himoya   qilish   uchun   barcha   sharoitlar   ta’minlab   beriladi.   U
himoyachi,   advokat,   tarjimon   va   boshqalarning   xizmatidan   foydalanishi
mumkin.
  Hech   kimning   ustidan   uning   roziligisiz   tibbiy   yoki   ilmiy   tajribalar
o’gkazilishi   mumkin   emas.   Hech   kim   qonun   nazarda   tutgan   hollardan   va
tartibdan   taShqari   birovning   turar   joyiga   kiriShi,   tintuv   o’tkazishi   yoki   uni
ko’zdan   kechiriShi,   yoziShmalar   va   telefonda   so’zlaShuvlar   sirini   oShkor
qilishi mumkin emas” 16
.
15
 В.М.Корельский «Теория государства и права» Москва 1998г, 496. 
16
 В.М.Корельский «Теория государства и права» Москва 1998г, 496. Har kim o’z sha’ni va obro’siga qilingan tajovuzlardan, shaxsiy hayotiga
aralaShiShdan   himoyalaniSh   va   turar-joy   daxlsizligi   huquqiga   ega   deb
Konstitutsiyamiz   inson   sha’ni,   obro’si   daxlsizligini   barcha   huquqiy
munosabatlarda   tamoyil   sifatida   qo’llanib   uni   ta’minlash   uchun   Fuqarolik   va
Jinoyat,   Ma’muriy   javobgarlik   to’g’risidagi   kodekslarda   javobgarlik   asoslarini
belgilab qo’ygan.
Insonning   Shaxsiy   hayoti   –   har   bir   insonni   o’ziga   xos   turmush   tarzini
qurishida namoyon bo’lib, uning hayotining mazmuni, maqsadini tashkil qiladi.
shaxsni  o’z  hayotini  tashkil  qilish borasidagi  faoliyati  daxlsiz  hisoblanib, hech
kim qonun nazarda tutgan hollardan va tartibdan tashqari birovning turar joyiga
kirishi,  tintuv o’tkazishi  yoki  uni  ko’zdan  kechirishi, yozishmalar  va telefonda
so’zlashuvlar sirini oshkor qilishi mumkin emas. Zero, insonning eng ustivor va
muqaddas   huquqlaridan   biri   –   bu   tinch   yashash   huquqidir.   Davlat   va
jamiyatning   majburiyati   ana   shu   huquqni   barcha   qonuniy   vositalar   bilan
kafolatlab berishidir 17
.
Hech   kim   asossiz   qamalishi,   ushlanishi   yoki   quvg’in   qilinishi   mumkin
emas 18
.
Mamlakatimiz   hududida   fuqarolarning   bir   joydan   ikkinchi   joyga   erkin
ko’chish, kelish va undan chiqib ketish haqidagi konstitutsiyaviy norma mutloq
xarakterga   ega   bo’lib,   nomulkiy   shaxsiy   huquqni   tashkil   qiladi.   Shu   huquqqa
muvofiq, shaxs o’z hoxishi bilan O’zbekiston Respublikasi hududida bir joydan
ikkinchi joyga ko’chiShi mumkin qonunda ko’rsatilgan cheklash hollari bundan
mustasnodir.
Qonundagi   cheklashlar   xalqimiz,   davlatimiz   milliy   xavfsizligini
ta’minlashga qaratilgan bo’lib, bunday cheklashlar chegara hududlarida mavjud
bo’lib, chegara daxlsizligini ta’minlashga qaratilgandir.
17
 O’sha joyda.
18
 Ўзбекистон Республикаси Олий Кенгаши Ахборотномаси, 1997 йил, №2. Fikr yuritish va uni ifodalash erkinligi faqat davlat siri va boshqa sirlarga
taalluqli bo’lgan taqdirdagina qonun bilan cheklanishi mumkin” 19
.
O’zbekistonda   har   bir   insonni   o’z   erkinligini,   xohlagan   turmush   tarzini
ta’minlash maqsadida har kim fikrlash, so’z va e’tiqod erkinligiga ega. Har kim
axborotni izlash, olish va uni tarqatiSh huquqiga ega, amaldagi konstitutsiyaviy
tuzumga   qarshi   qaratilgan   axborot   va   qonun   bilan   belgilangan   boshqa
cheklashlar bundan mustasnodir.
O’zbekiston   Respublikasining   barcha   davlat   organlari,   jamoat
birlaShmalari   va   mansabdor   shaxslari   fuqarolarga   ularning   huquq   va
manfaatlariga   daxldor   bo’lgan   hujjatlar,   qarorlar   va   boshqa   materiallar   bilan
taniShib   chiqiSh   imkonini   yaratib   berish   lozim.   Bu   erkinliklar   insonni
jamiyatdagi   eng   oliy   qadriyat   va   undagi   turli   jarayonlarning   sababchisi   va
amalga oshiruvchi sub’ekti sifatida tan oladi.
Vijdon erkinligi demokratik huquqiy davlat  yutug’i bo’lib, insonni  erkin
o’z   turmush   tarzini   shakllantirishi   uchun   xizmat   qiladi.   Shaxsiy   huquq   va
erkinliklar   guruhining   o’ziga   xos   xususiyatlari   mavjud   bo’lib,   ular
quyidagilardan iborat:
Ular   o’z   mohiyatiga   ko’ra   inson,   ya’ni   har   bir   shaxsning   huquqlari
hisoblanib,   uni   qaysi   davlat   fuqaroligiga   mansub   ekanligi   bilan   bog’liq
bo’lmaydi.
19
 Инсон ҳуқуқлари умумжаҳон Декларацияси. Т. БМТ. 2008 йил.  2.2.O’zbekiston Respublikasida inson va fuqarolarning
konstitutsiyaviy burchlari
O’zbekiston   demokratik   huquqiy   davlat   qurish   yo’liga   o’tishi   ijtimoiy
iqtisodiy   huquqlarga   yangicha   yondashishi   eski   andozalardan   voz   kechish
hamda jahon tajribasini hisobga olishni ob’ektiv asosda talab qilmoqda.
Yuridik   adabiyotlarda   qayd   etilishicha   iqtisodiy   va   ijtimoiy   huquqlar
inson   huquq   va   erkinliklarining   uchinchi   guruhiga   kiradi.   Darhaqiqat,
mamlakatimiz mustaqillikka erishganidan so’ng, mulkchilik shakllari o’zgarishi
bilan,   insonning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   huquqlari   sohasida   butunlay   tub
o’zgarishlar yasaldi.
Mulkka   egalik   huquqi,   ishsizlikdan   himoyalanish   huquqi,   mehnatning
oqilona   shart   -   sharoitlariga   ega   bo’lish   huquqi,   madaniyat   yutuqlaridan
foydalanish huquqi va boshqalar yangi Konstitutsiyada ilk bor mustahkamlandi.
Boshqa huquq va erkinliklar (mehnat, ta’lim olish, ijtimoiy ta’minot huquqlari,
ilmiy   texnika,   ijod   erkinligi   va   boshqalar)   hozirgi   zamon  va   kelajakni   hisobga
olgan holda mazmunan boyitildi 20
.
Mamlakatimizning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayonida   olib
borilayotgan   tub   islohotlari   mulkchilik   munosabatlarida   ma’lum   o’zgarishlarni
taqozo etdi. Uning shakllarini o’z qonunlariga mos qilib va o’z talablariga javob
bera   oladigan   qilib   o’zgartirish   zarurligini   ko’rsatdi.   Bozor   munosabatlari
davrida   yuz   bergan   bu   o’zgarishlar   mulkchilikning   asl   mazmunini   qaytarish,
ularni   idealogik   nazarlar   va   yo’ldan   holi   etish,   hamda   har   bir   mulkdorga   o’z
kuchiga ishonchni tiklashdan iboratdir.
Mulkdor bo’lish huquqining Respublikamiz qonunchiligida joriy etiliShi
va   tadbirkorlik   faoliyatining   rivojlanishi   fuqarolarni   tadbirkor,   ishbilarmon   va
har qanday xo’jalik faoliyatini yurita oladigan menedjer kadrlar bo’lib etishiShi
bilan   bog’liqdir.   Bu   o’ta   markazlashgan,   ma’muriy   yakka   hokimlikka
20
 Saidov A.Tojinonov U. Huquq nazariyasi . T.:Adolat. 2001,223-b. asoslangan   davlat   mulkini   uning   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishga
olib keladi.
Sud   hukmi   bilan   tayinlangan   jazoni   o’tash   tartibidan   yoki   qonunda
ko’rsatilgan boshqa hollardan tashqari majburiy mehnat taqiqlanadi”.
Barcha   fuqarolar   dam   olish   huquqiga   egadirlar.   Ish   vaqti   va   haq
to’lanadigan   mehnat   ta’tilining   muddati   qonun   bilan   belgilanadi.   Bu   to’g’rida
Konstitutsiyamizda   shunday   deyilgan:   “Yollanib   ishlayotgan   barcha   fuqarolar
dam   olish   huquqiga   egadirlar.   Ish   vaqti   va   haq   to’lanadigan   mehnat   ta’tilining
muddati qonun bilan belgilanadi” 21
.
Pensiyalar, nafaqalar, ijtimoiy yordam boshqa turlarining miqdori rasman
belgilab   qo’yilgan   tirikchilik   uchun   zarur   eng   kam   miqdordan   oz   bo’liShi
mumkin emas” 22
.
Inson   va   fuqarolarning   ijtimoiy   ta’minot   olishi,   jumladan   uni   ijtimoiy
himoyalash   davlatimizni   iqtisodiy   negizini   shakllantirishdagi   faoliyatining
asosiy   tamoyillaridan   biri   bo’lib,   hozirgi   kunda   insoniyat   erishgan   barcha
yutuqlarni o’zida mujassamlashtirgan.
O’zbekiston Respublikasida aholini kam ta’minlangan qismini davlat o’z
himoyasiga   olgan.   Bu   esa   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini
shakllantirish   hamda   ijtimoiy   davlat   barpo   etish   kabi   strategik   maqsadlarni
amalga   oshirishning   asosi   bo’lib   hisoblandi.   Shuningdek,   bu   sohada   qabul
qilingan   qator   normativ   huquqiy   hujjatlar   davlatimizning   ijtimoiy   sohada   olib
borayotgan   odilona   siyosatining   mahsuli   sifatida   baholashimiz   mumkin.
Masalan,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2002   yil   25   yanvarda
"Aholining   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   qatlamlarini   aniq   yo’naltirilgan   tarzda
qo’llab-quvvatlashni   kuchaytirish   to’g’risida"   gi   farmoni   qabul   qilindi.   Unda
bolali oilalarga ijtimoiy yordamni aniq beriliShini kuchaytirish, aholini ijtimoiy
muhofaza   qilish   borasidagi   chora-tadbirlarni   ro’yobga   chiqarish   masalalari
21
 O’zbekiston Respublikasi “Prokrutura to’g’risida”gi qonun. 1992 yil 9-dekabr. O’zbekiston yangi Qonunlari 7-
soni T. “Adolat” 1993 yil.
22
 O’sha joyda. huquqiy   mustahkamlangan.   Farmonda   ish   stajining   to’liq   pensiya   tayinlaSh
uchun   talab   etiladigan   miqdoridan   ortiq   qismini   hisoblab   chiqishdagi   mavjud
cheklashlar   2002   yil   1   yanvardan   boshlab   bekor   qilinganligi   va   bola   ikki
yoShga to’lgunga qadar  uni  parvarish qilish bo’yicha onalarga  (ishlaydigan  va
ishlamaydigan)   beriladigan   oylik   nafaqalar   miqdori   2002   yilning   1   fevralidan
boshlab eng kam ish haqining 170 foizi, 2003 yilning 1 yanvaridan boshlab esa
200 foizi miqdorida belgilanganligi aytib o’tilgan 23
. Ular asnosida "Ishlayotgan
onalarga   bolani   ikki   yoshga   to’lgungacha   parvarish   qilish   bo’yicha   har   oylik
nafaqa tayinlash va to’lash tartibi to’g’risida"gi hamda "Ishlamaydigan onalarga
bola   ikki   yoshga   etgunga   qadar   uni   parvarish   qilganligi   uchun   oylik   nafaqa
tayinlash va to’lash tartibi to’g’risida"gi Nizomlar ishlab chiqildi.
Shuningdek, 16 yoshgacha bolalari bo’lgan va umumta’lim maktablarida,
akademik litseylarda va kasb-hunar kollejjlarida ta’lim olayotgan 16 yoshdan 18
yoshgacha   bolalari   bo’lgan   oilalarga   nafaqa   tayinlash   va   to’lash   tartibini
belgilashni ko’zda tutgan "Voyaga etmagan bolalari bo’lgan oilalarga nafaqalar
tayinlash va to’lash to’g’risida"gi Nizom ishlab chiqildi.
Nizomda   ko’rsatilgan   qoidalarga   ko’ra   oilalarga   nafaqa   tayinlaSh   va
to’laSh   to’g’risidagi   qaror   shaharcha,   qishloq,   ovul   fuqarolar   yig’ini   (vakillar
yig’ilishi) yoki fuqarolar yig’ini tomonidan shunday masalalarni hal etish uchun
vakil qilingan Komissiya tomonidan qabul qilinadi.
Fuqarolar yig’ini tomonidan kam ta’minlangan oilalarga moddiy yordam
tayinlash   va   to’lash   to’g’risidagi   masalalarni   hal   etish   uchun   vakil   qilingan
komissiya   tarkibi   fuqarolar   yig’ini   (vakillar   yig’ilishi)   tomonidan   fuqarolar
yig’ini   hududida   istiqomat   qiluvchi   eng   obro’-e’tiborli   va   hurmatga   sazovor
fuqarolar   orasidan   saylanadi.   Ushbu   Komissiyaga   fuqarolar   yig’inining   raisi
boshchilik qiladi, Komissiya a’zolari 2 yil muddatga, fuqarolar yig’ini raisi esa
uning butun vakolati  davriga  saylanadi. Mazkur  komissiya  a’zolarining tarkibi
23
 Evropada xavfsizlik va hamkorlik tashkilotining insoniylik mezonlari bo‘yicha hujjatlari. Ikkinchi nashr. T. 2005 
yil. Inson huquqlari bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Milliy markazi. Mas’ul muharrir prof.A.Saidov. kamida 20 kiShidan iborat bo’liShi mumkin. Hamda komissiya tarkibi, raisdan
taShqari,   har   yili   50   foizga   yangilanib   boradi.   Bu   qoida   nafaqalarning   aniq,
maqsadli va to’g’ri tayinlanishini ta’minlashga qaratilgan.
Endilikda barcha fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlarida Yuridik
shaxs huquqiga ega bo’lgan maxsus jamg’armalar tashkil qilindi. Nafaqa ushbu
nafaqani   olishga   muhtoj   bo’lgan,   tug’ilgan,   bolalikka   va   homiylikka
(vasiylikka)   olingan   16   yoshgacha   ("umumta’lim   maktablarida,   akademik
litseylar   va   kasb-hunar   kolledjlarida   ta’lim   olayotgan   16   yoshdan   18
yoshgacha") bolalari bo’lgan oilalarga tayinlanadi va to’lanadi 24
.
Nafaqa   ota-onalardan   birining   shaxsiy   arizasi   asosida   6   oy   muddatga
tayinlanadi   va   to’lanadi,   ushbu   muddat   tugagach   arizachi   yangi   muddatga
nafaqa to’lashni davom ettirish to’g’risida ariza bilan murojaat qilish huquqiga
ega. Nafaqa har oyda to’lanadi. Olingan nafaqalardan soliq undirilmaydi.
Davlatning insonparvarligi va madaniy darajasi, u o’tkazayotgan ijtimoiy
siyosatning   mazmuniga   qarab   baholanadi.   Shu   sababli   ham   islohotlarning
ikkinchi   bosqichida   Prezidentimiz   boshchiligida   olib   borilayotgan   ijtimoiy
siyosatning tub mohiyati aholining aniq tabaqalarini qamrab oladigan maqsadli
ijtimoiy   himoya   tizimini   takomillashtirishdan,   ayniqsa,   ijtimoiy   adolat
qoidalarini yanada mustahkamlash, mahalliy hokimiyat va fuqarolarning o’zini
o’zi boshqarish idoralari mavqeini oshirishdan iboratdir.
Malakali tibbiy xizmatdan foydalanish huquqi betakror huquqiy qadriyat
hisoblanib,   uning   asosiy   vazifasi   barkamol   avlodni   etishtirish,   ham   jismonan
sog’lom,   ham   ruhan   tetik   insonni   tarbiyalash   va   shakllantirishdan   iboratdir.
Buning   uchun   respublikamizda   shu   maqsadga   yo’naltirilgan   maxsus   tizim
ishlab turibdi.
Inson va fuqarolarning sog’lig’ini saqlash, uning salomatligini ta’minlash
maqsadida bir qator qonun hujjatlari qabul qilinib, ijrosi ta’minlanmoqda. Inson
24
 А.Жалолов ва Қ.Холназаров умумий таҳририда «Мустақиллик» Изоҳли илмий оммабоп луғат. «Шарқ». 
Т. 1998 й. 225 бет. va   fuqarolarning   malakali   tibbiy   xizmatdan   foydalanish   huquqini   ta’minlash
maqsadida davomli ravishda bir qancha davlat dasturlari ishlab chiqilib, hayotga
tatbiq etildi. “Sog’lom avlod”, “Sihat salomatlik yili”, “Homiylar va Shifokorlar
yili”, “Yoshlar yili” davlat dasturlari shular jumlasidandir.
Shaxsning   huquqiy   holati   ularning   huquq   va   erkinliklarining   yig’indisi
bo’lib   qolmasdan,   balki   ularning   burchlarini   ham   o’z   ichiga   oladi,   chunki
ularning har biri davlat va shaxs o’rtasidagi aloqada mavjud bo’ladi.
Inson   va   fuqarolarning   Konstitutsiyada   qayd   etib   o’tilgan   burchlari
konstitutsiyaviy burch deb ham yuritiladi.Konstitutsiyaviy burch – O’zbekiston
fuqarolarining   Konstitutsiyada   belgilab   qo’yilgan,   fuqarolar   bajarishlari   shart
bo’lgan majburiyatlaridir.
Har   qanday   sub’ektiv   huquqning   ro’yobga   chiqishi   muayyan   Yuridik
majburiyatning   ado   etilishi   bilan   bog’liqdir.   Fuqaroning   huquqiy   layoqati   va
o’zgalar   huquqlarini   amalga   oshirish   boshqa   shaxslarning   bunga   monelik
qilmaslik   majburiyati   bilan   ta’minlanadi 25
.   Masalan,   qonunda   belgilangan
doirada   o’z   shaxsiy   mulkiga   ega   bo’lish   imkoniyati,   o’ziga   yoqqan   kasbni
tanlash   va   turar   joy   tanlash   huquqi,   davlat   hokimiyat   idoralariga   saylash   va
saylanish huquqi, mehnat qilish huquqi va boshqa huquqlari barcha shaxslar va
tashkilotlarning   bu   huquqlarning   amalga   oshishiga   qarshilik   ko’rsatmaslik
majburiyati bilan ta’minlanadi. Yuridik adabiyotlarda «inson majburiyatlari» va
fuqarolarning majburiyatlari degan iboralar uchraydi.
Tabiiy huquq maktabi, u yaratgan konsepsiyada insonning majburiyatlari
haqida   umuman   gap   ko’tarilmagan.   Shuningdek,   inson   va   fuqarolarning
huquqlari   to’g’risidagi   1798   yilgi   Fransuz   deklaratsiyasida   ham   majburiyatlar
haqida   hech   narsa   deyilmagan.   Umuman   olganda,   avval   ham   hozirgi   vaqtda
ham   «inson   majburiyatlari»   degan   ibora   rasm   bo’lmadi.   To’g’ri,   «jamiyatda
yaShovchi insonga ma’lum majburiyatlar yuklanadi» deb gapiriladi, biroq Shu
choqqacha   rasmiy   hujjatlarda   bunday   majburiyatlar   ta’rifi   va   ko’lami   aniq
25
 Boboyev H.B., Odilqoriyev H.T. Davlat va huquq nazariyasi. T. “Iqtisodiyot va huquq dunyosi”. 2000.178-b. belgilangan   emas.   Insonning,   Shaxsning   jamiyat   oldidagi   majburiyatlari
ko’proq ma’naviy,  axloqiy,  umumijtimoiy  ma’noga ega.  Bu  erda «majburiyat»
so’zi o’rniga «burch» iborasini iShlatiSh to’g’riroqdir.
Shu bois «ijtimoiy shartnoma» (J. Lokk, J-J. Russo) ta’limoti shakllanib,
u   asosda   inson   huquqlari   va   fuqaro   huquqlari   g’oyasi   tug’ilgan   davrda   ham
insonning boshlang’ich va ajralmas huquqlariga muvofiq, insonning «abadiy va
ajralmas»   majburiyatlarini   ko’rsatib   beriSh   mumkin   bo’lmadi.   Ijtimoiy
Shartnomadan   kelib   chiquvchi   majburiyatlar   inson   majburiyatlari   emas,   balki
fuqaroning davlat bilan bog’liq majburiyatlari edi.
Siyosiy   jamiyatda   fuqarolarning   huquqlari   bilan   majburiyatlari   o’zaro
chambarchas   bog’liqdir.   Fuqaroning   huquqlari   bo’lmasa,   uning   majburiyatlari
haqida gap bo’lishi mumkin emas.
Fuqaroning majburiyatlari Yuridik mazmunga ega. Yuridik majburiyatlar
uch variantda namoyon bo’ladi:
birinchidan, shaxsning faol xatti - harakatlar sodir etish majburiyati;
ikkinchidan, shaxsning passiv harakatlanish majburiyatini;
uchinchidan,   davlat   majburlov   chorasiga   itoat   etish   majburiyati,   ya’ni
Yuridik javobgarlikni o’tash majburiyati.
Huquqiy norma dispozitsiyasida qanday xatti  - harakat, xulq - atvor turi
ko’rsatilishiga   qarab,   Yuridik   majburiyatlar   «faol»   yoki   «passiv»   ko’rinishga
ega bo’ladi.
O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolarining   siyosiy   huquqlari   orasida   eng
muhimi   davlat   vakillik   organlariga   va   boshqa   hokimiyat   organlarini   tuzishda
faol qatnashishini ta’minlovchi saylov huquqidir. 
Davlat   tomonidan   fuqarolarning   huquq   va   erkinliklarini   kafolatlashda
Respublika Prezidenti asosiy va bosh bo’g’indir.
Davlat boshlig’ining fuqarolar huquq va erkinliklarining kafolati sifatida
ko’rsatilishi   huquq   va   erkinliklarning   ta’minlash   imkoniyatini   kuchaytiradi, chunki   buning   uchun   Prezident   o’z   vakolatidan   foydalanadi,   hamda   bu   ishga
keng tarmoqni jalb qiladi.
  Xulosa
Inson   huquq   va   erkinliklarining   huquqiy   kafolatlari   deyilganda
shaxslarning   Konstitusiyada   belgilab   qo`yilgan   huquq   va   erkinliklarini   amalda
haqiqiy   bajarish   uchun   zarur   sharoit   va   barcha   imkoniyatlarni   yaratish
tushuniladi.   Kafolat,   kafolatlash   bu   -   Konstitutsiya,   qonunlarda   ko`rsatilgan
imkoniyatlarni   hayotda   amalga   oshirish,   huquq   va   erkinliklarga   ega   bo`lish
demakdir.   Fuqarolarning   huquq   va   erkinliklarini   kafolatlash   Konstitutsiyada
ko`rsatilgan   huquq   va   erkinliklarga   egalik   qilish   bilangina   cheklanmasdan,
ulardan   to`liq   foydalanish   va   ularni   har   qanday   noqonuniy   buzilishdan
muhofaza qilish hamdir. Konstitutsiyamizning mohiyati insonga munosib uayot
sharoitlarini   yaratish,   uni   baxtli   qilishdan   iborat.   U   jamiyat   va   uning   a'zolari
oldidagi buyuk maqsadlar qo`yadi. 
Ana   shu   ezgu   maqsadga   erishishning   yo`llarini   o`zida   mujassam   etadi.
Shu   o`rinda   davlat   oila   va   jamiyat   manfaatlari,   sodda   qilib   aytsak,   davlat   va
inson   manfaatlari   uyg`unlashib   borgan   sari   jamiyat   rivojlanib,   olg`a   siljib
boradi.   Demak,   fuqarolik   shaxsning   muayyan   davlat   bilan   barqaror,   doimiy
siyosiy - huquqiy aloqasidir. Bu aloqa ularning o’zaro huquqlari va burchlarida
ifodalanadi.
Prezident   farmonlari   va   farmoyishlari   mohiyat   jihatdan   huquq   va
erkinliklarni ta’minlashga qaratilgan bo’lib, kafolatlar tizimi muhim o’rin tutadi.
Agar   Prezidentning   farmonlari   va   farmoyishlari   bir   tomondan   huquq   va
erkinliklarning huquqiy kafolatini ta’minlasa, Prezident harakatining o’zi huquq
va   erkinliklarning   siyosiy   kafolati   hisoblanadi.   Bundan   tashqari   turli   davlat
organlariga,   sudga,   prokuraturaga,   ijro   organlariga   ham   ular   haqidagi
qonunlarga   asosan,   fuqarolarning   huquq   va   erkinliklarini   ta’minlash   vazifalari
yuklangan bo’lib, ular siyosiy kafolatlarni tashkil etadi.
Konstitutsiyaviy   kafolatlarga   bevosita   mamlakat   Konstitutsiyasining
o zida   mustahkamlangan   kafolatlar   kiradi.   Inson   va   fuqarolarning   huquqlariʻ
kafolatlari   ichida   fuqarolarning   teng   huquqliligi   tamoyili   alohida   o rin   tutadi.	
ʻ Konstitutsiyamizning   18-moddasiga   muvofiq,   “O zbekiston   Respublikasidaʻ
barcha fuqarolar bir xil huquq va erkinliklarga ega bo lib, jinsi, irqi, millati, tili,
ʻ
dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e’tiqodi, shaxsi va ijtimoiy mavqeidan qat’i nazar,
qonun oldida tengdirlar”.
Fuqarolarning   konstitutsiyaviy   huquqlaridan   yana   biri   fuqarolarning
murojaat   qilish   huquqi   siyosiy   huquqlarning   ajralmas   qismi   hisoblanadi.
Konstitutsiyamizning   35-moddasida   “Har   bir   shaxs   bevosita   o zi   va   boshqalar	
ʻ
bilan   birgalikda   vakolatli   davlat   organlariga,   muassasalariga   yoki   xalq
vakillariga   ariza,   taklif   va   shikoyatlar   bilan   murojaat   qilish   huquqiga   ega”
ekanligi   ko rsatib   o tilgan.   Ushbu   moddada   belgilangan   norma   fuqarolarning	
ʻ ʻ
siyosiy   huquqlaridan   biri   hisoblanib,   ularning   davlat   organlariga,
muassasalariga yoki xalq vakillariga murojaat qilish huquqlarini belgilaydi.
Xulosa   sifatida   ta’kidlash   joizki,   inson   huquqlari   rivojlanishi   uzluksiz
davom   etuvchi   va   takomillashib   boruvchi   jarayon   hisoblanadi.   Shunga   ko ra,	
ʻ
inson   huquqlariga   oid   norma   va   qoidalarni   har   bir   shaxs   qalbi   va   ongiga
singdirishi,   o z   fuqarolik   pozitsiyasiga   ega   bo lishi   va   o z   navbatida,   milliy	
ʻ ʻ ʻ
o zlikni   anglashga   hamda   huquqiy   demokratik   davlat   va   kuchli   fuqarolik	
ʻ
jamiyati shakllantirilishiga o z hissasini qo shmog i lozim.	
ʻ ʻ ʻ Foydalanilgan adabiyotlar
I.Qonun Hujjatlari
I.1. Fuqarolik va siyosiy huquqlar to’g’risidagi xalqaro paktga Fakultativ
protokol.   O’zbekiston   Respublikasi   va   Inson   huquqlari   bo’yicha   xalqaro
shartnomalar. T. Adolat. 2002 yil.
I.2.   Iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy   huquqlar   to’g’risidagi   xalqaro   pakt.
O’zbekiston Respublikasi va Inson huquqlari bo’yicha xalqaro shartnomalar. T.
Adolat. 2002 yil.
I.3. Fuqarolik va siyosiy huquqlar to’g’risidagi xalqaro pakt. O’zbekiston
Respublikasi va Inson huquqlari bo’yicha xalqaro shartnomalar. T. Adolat. 2002
yil.
I.4.   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkilotining   insoniylik
mezonlari   bo’yicha   hujjatlari.   Ikkinchi   nashr.   T.   2005   yil.   Inson   huquqlari
bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   Milliy   markazi.   Mas’ul   muharrir
prof.A.Saidov.
I.5.   Ўзбекистон   Республикасининг   “Фуқаролик   тўғрисидаги”
қонуни. 1992 йил 2-июн. Янги қонунлар тўплами 6- сон.
I.6.   .“Ўзбекистон   Республикасининг   фуқаролиги   тўғрисида”   ги
Ўзбекистон   Республикасининг   1992   йил   2   июл   Қонуни.   (Ўзбекистон
Республикаси   Олий   кенгашининг   Ахборотномаси,   1992   йил,   9-сон,   338-
модда).

O’zbekiston Respublikasi fuqaroligining huquqiy asoslari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский