Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 63.1KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 27 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Huquqshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’zbekiston Respublikasi saylov tizimi

Sotib olish
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
 O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI 
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
 KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ fanidan
O’zbekiston Respublikasi saylov tizimi
KURS ISHI
          
Toshkent-2023
1 Mundarija
Kirish
I. BOB  Saylov tizimi va saylov huquqi   
1.1 Fuqarolarning saylov huquqi, saylov huquqi prinsiplari
1.2  Saylov jarayoni va unda ishtirok etuvchi subyektlar. Saylovda ishtirok
etmaslik asoslari
II. BOB  Saylovni tashkil qilish va o’tkazish tartibi
2.1 Ovoz berishni tashkil qilish,   o’tkazish tartibi va saylov muddatlari2.2
Saylovni moliyalashtirish 
Xulosa  
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati  
2 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Saylovlar   demokratik   davlatlar
taraqqiyotida   va   fuqarolarning   siyosiy   huquqlari   tizimida   muhim   konstitutsiyaviy-
huquqiy institut sifatida markaziy   o ’rin egallab kelgan. Aynan mazkur institut orqali
fuqarolar   bevosita   yoki   o’zlari   s aylagan   vakillari   timsolida   davlat   va   jamiyatni
boshqarish   imkoniga   ega.   Saylov   d emokratiyaning   yorqin   ifodasidir:   «Demokratiya
va   saylov   tushunchalari   d oimo   yonma-yon   yuradi,   ular   o’zaro   birlashib   ketgan.
Saylov – d emokratiya degani. Demokratiya — bu saylov degani» 1
.
Umumxalq   saylovlari   orqali   davlat   hokimiyati   organlarini   shakllantirish
demokratik huquqiy davlatning eng muhim  belgisidir. Saylov – xalq o’z hokimiyati
va   xohish-irodasini   to’g’ridan-to’g’ri   ro’yobga   chiqarishning   oliy   ifodasi,   davlat
hokimiyati organlarini demokratik tarzda tashkil etishning negizi hisoblanuvchi ulkan
ijtimoiy-siyosiy tadbir.
O’zbekistonda   olib   borilayotgan   yangi   demokratik   va   erkin   mamlakatni
yaratishga   qaratilgan   keng   qamrovli   va   izchil   islohotlar   doirasida   xalq
xokimiyatchiligi konstitusiyaviy tamoyilini hayotga tatbiq etish, fuqarolarning davlat
va jamiyat boshqaruvidagi ishtirokini ta’minlash, saylov tizimini takomillashtirishga
alohida   e’tibor   berilmoqda.   Zero   demokratik   va   adolatli   saylovlar   –   bu
demokratiyaning o’ta muhim va zarur shartlaridan hisoblanadi.
XX   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab   fuqaroning   saylov   huquqlari   va
erkinliklari   mavzusi   nufuzli   xalqaro   tashkilotlar   jiddiy   shug’ullanadigan   masalaga
aylandi. Bugunga kelib dunyoda saylov huquqlari va erkinliklarini ta’minlash, erkin
demokratik adolatli saylovlarni tashkil etish va o’tkazish sohasiga doir 20 dan ziyod
xalqaro huquqiy hujjatlar, standartlar mavjud.
Barcha   davlatlarga   nisbatan   tatbiq   etilishi   mumkin   bo’lgan   xalqaro   saylov
standartlari   universal   deb   ataladi.   Odatda,   bunday   hujjatlar   BMT   kabi   universal
xalqaro tashkilotlar tomonidan qabul qilinib, ular davlatlar tomonidan tan olinadi.
1
  Karimov I.A. Parlament – jamiyat hayotining ko’zgusi. / / O’zbekiston demokratik taraqqiyotning yangi bosqichida.
To‘plam. – Т.: « O‘zbekiston», 2005. 13-bet
3 Mamlakatimizning   bosh   maqsadi   –   demokratik   huquqiy   davlat   qurish   va
fuqarolik   jamiyatini   shakllantirish   bo’lib,   uning   asosiy   shartlaridan   biri   xalq
hokimiyatchiligini ta’minlash masalasidir. Jumladan, «Demokratiya hamma  j oyda bir
xil.   Uning   umumiy   tamoyillari   hamma   uchun   tushunarli:   b u   —   demokratiyaning
ajralmas   qismi   bo’lgan   xalq   hokimiyati,   x alqning   xohish-irodasi   va   ochiq,   erkin
saylovlardir.   Bu   oxir-oqibatda   h ar   qanday   demokratiyaning   eng   yuqori   pog’onasi
bo’lgan fuqarolik jamiyatidir» 2
.
Aslida,   o’zining   tashkil   etilishi,   tuzilishi   jihatidan   va   faoliyatida   xalqning
i rodasiga   tayangan,   barcha   umume’tirof   etilgan   inson   va   fuqarolarning   h uquq   va
erkinliklarini ta’minlashga intilgan davlat deganda, tom ma’nodagi  d emokratik davlat
tushuniladi.   Bunda,   demokratik   davlat   fuqarolarning   erkinligi   va   hurfikrliligiga
asoslangan   fuqarolik   jamiyatining   muhim   ajralmas   qismidir.   Mazkur   davlatning
legitimliligi   asosini   xalq   suvereniteti   tashkil   etadi.   O’z   n avbatida,   xalq
suverenitetining amalda namoyon bo’lishining asosini saylovlar orqali tashkil etilgan
davlat hokimiyati ifoda etadi.
Demokratik   saylovlar   –   hokimiyat   to’g’risidagi   masalani   kuch   bilan   hal
etilishining   aksidir.   «Demokratiya   sharoitlarida   esa,   davlat   ijtimoiy   qarama-
qarshiliklarni   zo4rlik   va   bostirish   yo’li   bilan   emas,   balki   ijtimoiy   kelishuv,   xalq
ta’biri   bilan   aytganda,   murosai   madora   bilan   bartaraf   etish   vositasiga   aylanadi» 3
,   -
degan so’zlar saylovlarni nazarda tutgan.
Har qanday davlatni demokratik davlat deb e’lon qilishning o’zi kifoya emas,
muhimi,   uning   tashkil   etilishi   va   faoliyatini   tegishli   huquqiy   institutlar,   huquqiy
kafolatlar   bilan   ta’minlashdan   iborat.   Bunda   —   konstitutsiyaviy-huquqiy
institutlarning tizimida saylov huquqi instituti muhim rol o’ynaydi.
Kurs   ishi   mavzusining   o’rganilganlik   darajasi.   Saylov   bilan   bog’liq
munosabatlar,   masalalar   faqat   Konstitutsiya   normalari   bilan   tartibga   solish   bilan
chegaralanmaydi,   boshqa   maxsus   qonunlar   bilan   ham   tartibga   solinadi.   Masalan,
2019-yilgacha   «Markaziy   saylov   komissiyasi   to’g’risida»,   «Fuqarolar   saylov
2
    Karimov   I.A.   Tinchlik   va   xavfsizligimiz   o‘z   kuch-qudratimizga,   hamjihatligimizga   va   qat’iy   irodamizga   bog‘liq.
T.12. – Т.: « O‘zbekiston», 2004. 163-bet.
3
  Karimov I.A. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. 3-J. - Т.: «O‘zbekiston», 1993. 12-bet.
4 huquqlarini   kafolatlash   to’g’risida»gi   qonunlar   bilan   saylovlar   o’tkazib   kelingan.
2019-yil   25-iyunda   O’zbekiston   Respublikasining   Saylov   kodeksini   qabul   qilish
orqali barcha saylov haqidagi normalar yagona hujjatga jamlandi. 18 yoshga to’lgan
fuqarolarning   ovoz   berishga   haqli   ekanliklarini   birinchidan,   O’zbekiston
Respublikasi Fuqarolik kodeksi talablariga muvofiq, 18 yoshga to’lgan fuqaro aynan
to’la   muomala   layoqatiga   ega   bo’lishi;   ikkinchidan,   BMT   tomonidan   1989   yilda
qabul   qilingan   «Bola   huquqlari   to’g’risida»gi   Konvensiyaning   1-moddasida   ham
aynan 18 yosh insonni voyaga yetgan
 deb hisoblash yoshi sifatida belgilanganligi; uchinchidan, 18 yosh tibbiy, fiziologik 
nuqtai-nazardan ham to’la yetuk hisoblanishi bilan izohlanadi.
Kurs   ishi   maqsadi.   Mazkur   mavzuning   o’rganilishi   O’zbekiston
Respublikasida   Saylov   tizimi   fuqarolarning   saylov   huquqi   va   saylov   prinsiplari,
saylov   o’tkazilish   va   ovoz   berish   tartibi   to’g’risidagi   bilimlarni   shakllantirishdan
iborat.
Kurs ishi vazifalari quyidagilar etib belgilandi:
 Saylov tizimi tushunchasi va mamlakat hayotida tutgan o’rnini atroflicha tahlil qilish;
 Saylovlarni tashkil qilish va o’tkazish tartibini o’rganish;
 Fuqarolarning saylov huquqi va saylov huquqi prinsiplarini tahlil qilish;
 Saylovda ishtirok etuvchi subyektlarni o’rganish, tahlil qilish;
Kurs ishining predmeti:   Saylovni tashkil qilish, fuqarolarning saylov huquqi
to’g’risidagi normativ-huquqiy hujjatlar kurs ishining predmetini tashkil etadi.
Kurs ishing obyekti.  Saylov tizimi qonunchiligidagi muammolarni hal qilish
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati.     Kurs   ishida   bayon   etilgan
mulohazalar,   O’zbekistonda   demokratik   saylov   tizimini   shakllantirish   va
rivojlantirish borasidagi  ishlar atroflicha muhokama qilingan.
Kurs ishining tuzilishi:  kirish, 2 ta bob, 4 ta paragraf, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 I. Saylov Tizimi va saylov huquqi
1.1 Fuqarolarning saylov huquqi, saylov huquqi prinsiplari
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida saylov tizimi maxsus bobda (XXII
bob)   mustahkamlangan.     O’zbekiston   Konstitutsiyasida   Saylov   tizimi
konstitutsiyaviy   asosda   belgilanishi   bu   huquqiy   institutning   ahamiyati   yuqori
ekanligini ko’rsatadi. Konstitutsiyaning saylov tizimi bob ikkita modda , ya’ni 128 va
129-moddadan   iborat   bo’lib,   u   fuqarolarning   saylov   huquqini,   saylov   huquqi
prinsiplari,   qaysi   organlar   saylov   yo’li   bilan   tashkil   qilinishi,   saylov   o’tkazishning
muddatlari,   Oliy   Majlis   Senati   a’zolarini   saylash   tartibini,   kimlar   saylovda
qatnashmasligini va Markaziy saylov komissiyasini tashkil qilish hamda vakolatlarini
belgilovchi qoidalardan iborat.
«Erkin   saylov   va   o’z   xohish-irodasini   erkin   bildirish   prinsiplari,birinchi
navbatda   har   bir   shaxsning   davlat   hokimiyati   vakillik   organlariga   saylash   va
saylanish   bo’yicha   konstitutsiyaviy   huquqi   milliy   davlatchiligimiz   m   odelining
asosini tashkil etadi» 4
.
Bu   bilan   erkin   saylov   huquqi   fuqarolarning   siyosiy   huquqi   tizimida,
davlatchiligimizda   muhim   rol   o’ynashi   e’tirof   etildi   va   saylov   huquqi   ahamiyatiga
oqilona   baho   berildi.   Saylov   huquqi   bilan   fuqarolarni   ta’minlash   faqat   milliy
qonunchiligimizda   belgilangan   bolibgina   qolmay,   saylov   huquqining   ahamiyati
xalqaro   hujjatlarda   ham   qayd   qilingan,   jumladan,   «Inson   huquqlari   umumjahon
Deklaratsiyasi»ning   21-moddasida:   «Har   bir   inson   bevosita   yoki   erkinlik   bilan
saylangan   vakillari  vositasida  o’z  mamlakatini  boshqarishda   ishtirok  etish  huquqiga
egadir», - deb belgilab qo’yilgan. 
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   128-moddasida:   «   O’zbekiston
Respublikasining   fuqarolari   davlat   hokimiyati   vakillik   organlariga   saylanish
huquqiga   egadirlar»,   -   deb   belgilangan.   Fuqarolarning   saylov   huquqi   –   saylash   va
saylanish   huquqidan   iborat.   Shu   ikkala   huquqqa   to’la   ega   bo’lgandagina   saylov
4
  Karimov I.A. Mamlakatimizda demokratik islohotlarni  yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish
konsepsiyasi. – Т.: “O‘zbekiston”, 2010, 35-bet.
6 huquqi   amalga   oshgan   hisoblanadi.   Yuridik   adabiyotlarda   fuqarolarning   saylash
huquqini   aktiv   saylov   huquqi,   saylanish   huquqi   esa,   passiv   saylov   huquqi   deb
yuritiladi.   Ularga   ega   bo’lishda   ba’zi   talablar   qo’yiladi.   Saylash   huquqiga   ma’lum
yoshga   yetgan   mamlakatning   barcha   fuqarolari   ega   bo’ladi.   Konstitutsiyaga   binoan
sud   tomonidan   muomalaga   layoqatsiz   deb   topilgan,   shuningdek,   sud   hukmi   bilan
ozodlikdan   mahrum   etish   joylarida   saqlanayotgan   fuqarolar   saylash   huquqiga   ega
emas.   Chunki   muomalaga   layoqatsizlar   aqliy   tomondan   ojiz,   ongsiz   kishilar   bo’lib,
ular o’z xatti-harakatining oqibatini anglay olmaydi, tushunmaydi. O’ta og’ir jinoyat
sodir   etishda   ayblanib,   ozodlikdan   mahrum   qilish   joylarida   saqlanayotganlarning
saylash   huquqi   ma’lum     davrga   cheklangan,   chunki   u   joylarda   alohida   rejimda
yashashga   to’g’ri   keladi.     Ozodlikdan   mahrum   qilish   joylaridan   ozodlikka
chiqqandan   so’ng,   ular   yana   saylov   huquqidan   to’la   foydalanadi.   Fuqarolarning
saylanish huquqiga ega bo’lishi uchun ham ayrim shartlar, chegaralar o’rnatiladi:
–Sud tomonidan muomalaga layoqatsiz deb topilgan fuqarolar, shuningdek, og’ir va
o’ta   og’ir   jinoyatlar   sodir   etganligi   uchun   sudning   hukmi   bilan   ozodlikdan   mahrum
etish joylarida saqlanayotgan shaxslar saylovlarda ishtirok etmaydi;
–Saylash   huquqiga   ega   bo’lish   uchun   yosh   chegarasi   ham   yuqoriroq   o’rnatiladi.
Masalan,   O’zbekistonda   Prezident   bo’lib   saylanish   uchun  35   yoshga,   Oliy  Majlisga
saylanish uchun 25 yoshga, mahalliy vakillik organlariga saylanish uchun 21 yoshga
to’lgan   bo’lish   kerak.   Xuddi   shuningdek,   saylanish   huquqiga   ega   bo’lish   uchun
boshqa   talablar   ham   o’rnatiladi.   Masalan,   mamlakat   hududida   ma’lum   yil   yashagan
bo’lishi, til bilishi va hokazo. 
O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolarining   saylov   huquqida   qo’llaniladigan
shartlar, chegaralar boshqa demokratik mamlakatlar qonunlarida ham belgilangan.
Fuqarolar   saylov   huquqlarini   amalga   oshirish   jarayonida   faqat   saylash   va
saylanish   huquqidangina   emas,   boshqa   huquqlardan   ham   foydalanadi.   Masalan,
saylov   komissiyalari   tarkibida   ishtirok   etish,   nomzodlar   to’g   ‘risida   ma’lumotlar
olish,   kuzatuvchilar   tarkibida   ishtirok   etish   ishonchli   va   vakolatli   vakil   sifatida
ishtirok etish va boshqalar.
7 Fuqarolarning   saylov   huquqlari   qo’shimcha   ravishda   «Fuqarolar   saylov
huquqlarining   kafolatlari   to’g’risida»gi   Qonun 5
  bilan   ta’minlanadi.   Bunday   maxsus
qonunning   borligi   mamlakatimizda   fuqarolarning   saylov   huquqlari   himoyasiga
alohida e’tibor qaratilganligini ko’rsatadi.
Fuqarolarning   saylov   huquqlarini   amalga   oshirishiga   turli   yo’llar   bilan
to’sqinlik   qilganlik   uchun   javobgarlik   mavjudligi   Saylov   kodeksida   belgilab
qo’yilgan.   Bundan   tashqari,   O’zbekiston   Respublikasi   Jinoyat   kodeksida   saylov
qonunlarini   buzganlik   uchun   alohida   moddalarda   jinoiy   javobgarlik   belgilangan.
Jinoyat kodeksining 146-147-moddalarida fuqarolar saylov huquqlarining har qanday
buzilishiga   olib   keluvchi   holatlar   uchun   jinoiy   javobgarlik   belgilangan.   Saylovlar
ma’lum prinsiplarda o’tkazilib, ular demokratik talablarga, xalqaro hujjat normalariga
mos bo’ladi.
Konstitutsiyada   saylov   umumiy,   teng   va   to’g’ridan   to’g’ri   saylov   huquqi
asosida   yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan   o’tkazilishi,   har   bir   saylovchi   bitta   ovozga
ega   ekanligi,   ovoz   berishda   fuqaro   o’z   xohish-irodasini   erkin   bildirishi   ko’rsatib
qo’yilgan (128-modda).
Ana   shular   saylov   huquqining   asosiy   prinsiplari   bo’lib,   saylov   to’g’risidagi
qonunlarda har biri alohida moddalarda berilgan.
Umumiy saylov prinsipi – mamlakatdagi barcha fuqarolarga kimligidan qat’iy
nazar   (ya’ni,  millati,  dini,  irqi,  jinsi,  ijtimoiy  kelib  chiqishi,  partiyaviyligidan  qat’iy
nazar),   saylov   huquqidan   foydalanish   imkoniyatini   beradi.   Umumiy   saylov   huquqi
yosh chegarasining bo’lishi, sud yo’li bilan saylov huquqidan cheklash mumkinligiga
yo’l qo’yadi. Boshqacha har qanday cheklashlar umumiy saylov huquqi prinsiplariga
ziddir.   Avvalroq   saylov   qonunchiligimizga   sudgacha   qamoqda   saqlanayotgan
fuqarolarning ham saylovda ishtirok etishining o’rnatilishi umumiy saylov prinsipini
kengaytirgan bo’lsa, Konstitutsiyaga kiritilgan o’zgartirish umumiy saylov prinsipini
yanada   kengaytiradi.   Unga   asosan,   Sud   tomonidan   muomalaga   layoqatsiz   deb
topilgan   fuqarolar,   shuningdek,   og’ir   va   o’ta   og’ir   jinoyatlar   sodir   etilganligi   uchun
sudning hukmi bilan ozodlikdan mahrum etish joylarida saqlanayotgan shaxslargina
5
 O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi faoliyatini tartibga soluvchi qonun hujjatlari to‘plami. – Т.:  2007, 72-73-betlar.
8 saylovda ishtirok etmaydi ya’ni saylanmaydi  va ovoz bermaydi. Boshqa har qanday
hollarda fuqarolarning saylov huquqlarini to’g’ridan-to’g’ri yoki bilvosita cheklashga
yo’l qo’yilmaydi. 
Teng   saylov   huquqi   prinsipi   –   har   bir   saylovchining   bir   ovozga   ega   ekanligi,
fuqarolar faqat bir saylov uchastkasida ro’yxatga olinib, ovoz berishda ishtirok etishi,
saylovda ishtirok etuvchi partiyalarga bir xil imkoniyatlar yaratilganligini bildiradi.
To’g’ridan-to’g’ri   saylov   huquqi   -   har   bir   fuqaro   mahalliy   vakillik   organlari,   Oliy
Majlisning   Qonunchilik   palatasiga   deputatlarni,   shuningdek,   Prezidentni   saylashda
bevosita   o’zi   shaxsan   ovoz   berish   orqali   saylovda   ishtirok   etishini   bildiradi.
To’g’ridan-to’g’ri   saylov   orqali   fuqarolar   yashab   turgan   joylarining   o’zida   ovoz
beradi va ularning bergan ovozi deputatlar, Prezident saylanishiga ta’sir ko’rsatadi.
Yashirin ovoz berish - bunda fuqarolarning ovoz berishiga hech kim ta’sir qila
olmaydi.   Fuqarolar   hech   kimning   ta’sirisiz   ovoz   bersagina   o’zi   xohlagancha   ovoz
berishi   mumkin   bo’ladi.   Yashirin   ovoz   berishda   ovoz   berish   natijasi   ham   ma’lum
bo’lmaydi,  shuning  uchun fuqarolar   qo’rqmasdan,  ikkilanmasdan,  shubhalanmasdan
o’zi xohlagan nomzodga ovoz beradi.
Saylovda   ishtirok   etishning   erkinligi   -   fuqarolar   saylovlarning   hamma
jarayonlarida,   shuningdek,   ovoz   berishda   ham   erkin   ishtirok   etishini   bildiradi.
Ularning saylov jarayonlarida ishtirok etishiga to’sqinlik qilinmaydi, ishtirok etishga,
ovoz berishga ham. majbur qilinmaydi.
Fuqarolar   ovoz   berishda   ixtiyoriy   ravishda   ishtirok   etib,   xohlagan   nomzodga
ovoz beradi yoki umuman ishtirok etmaydi. Buning uchun ular majburlanmaydi, hech
qanday   tazyiqlarga   uchramaydi,   quvg’in   qilinmaydi.   Faqat   fuqarolar   o’z   siyosiy
qarashlari,   ongi,   madaniyatiga   qarab   ovoz   berishda   ishtirok   etish   yoki   etmaslik
masalasini   o’zi   hal   qiladi.   Ovoz   berishga   majburlash   ham,   to’sqinlik   qilish   ham
javobgarlikni keltirib chiqaradi.
Oshkoralik   ham   saylov   huquqining   muhim   prinsiplaridan.   Saylovlarning
barcha   jarayonlari   oshkora   o’tadi.   Ommaviy   axborot   vositalari   orqali   saylov
jarayonlari   bo’yicha   muntazam   ma’lumotlar   berib   boriladi.   Saylovlarda
kuzatuvchilarning ishtiroki (xalqaro va milliy kuzatuvchilar) ta’minlanadi.
9 Demokratiyaning   kuchayishi,   saylov   qonunchiligining   takomillashib   borishi
bilan saylov huquqi prinsiplarini qo’llash kengayib boradi va prinsiplarning o’zi ham
takomillashtiriladi.  Amaldagi   saylov   to’g   ‘risidagi   qonunlardan   vakillik   organlarini
deputatlikka nomzod ko’rsatish huquqining chiqarib tashlanishi teng saylov huquqini
ta’minlashni yanada kuchaytirdi.
Oliy Majlisning ikki palatali etib qayta tashkil etilishi, uning yuqori palatasi -
Senat   a’zolarining   mahalliy   Kengashlar   deputatlari   orasidan,   mahalliy
Kengashlarning   qo’shma   majlisida   saylanishi   saylov   tizimiga   pog’onali   saylov
prinsipini kiritdi. Bu prinsipdan jahon mamlakatlari tajribasida foydalaniladi.
1.2  Saylov jarayoni va unda ishtirok etuvchi subyektlar. Saylovda
ishtirok etmaslik asoslari
Saylov, ya’ni hokimiyatining vakillik organlarini shakllantirish tartibi siyosiy-
huquqiy mexanizm shaklida namoyon bo’lib, bunday mexanizmni bir vaqtda saylov
huquqi   va   saylov   jarayoni   tashkil   etadi.   Bunda   saylov   huquqi,   bir   tomondan,
saylangan   vakillarning   hokimiyat   vakolatlariga   ega   bo’lishlariga   tegishli   bo’lib,
jamiyat   va   davlat   faoliyatining   ayrim   jihatlarini   batafsil   ifoda   etsa;   ikkinchi
tomondan,   saylov   jarayoni   unda   subyektiv   siyosiy   huquqni   amalga   oshirishning
shakli   sifatida   saylovchilarning   hokimiyatni   amalga   oshirishdagi   ishtiroki
texnologiyasini aks ettiradi.
Demokratik   saylov   jarayoni   –   bu   mamlakatda   o’rnatilgan   siyosiy   jarayon   va
rejimning   bir   qismi   bo’lib,   u   fuqarolar   saylov   huquqlari   amalga   oshirilishining
ijtimoiy-siyosiy   va   ijtimoiy-madaniy   infratuzilmasini   tashkil   etuvchi   demokratik
institutlar   rivojlanishining   umumiy   shartlari   bilan   bevosita   bog’liqdir.   Bundan
tashqari,   saylov   kampaniyasini   boshlashdan   oldin   bir   qancha   muhim   harakat   va
protseduralar   amalga   oshirilishi   talab   etiladi.   Ularga   ko’ra,   saylov   jarayoni   nafaqat
ovoz   berishni   tashkillashtirishning   yuridik   texnikasi   bo’lib,   balki   u   hokimiyatning
siyosiy barqarorligi va uzluksizligi, xalqchilligi va qonuniyligini ta’minlovchi muhim
huquqiy institut sifatida namoyon bo’ladi.
10 O’zbekiston Respublikasida saylov jarayoni har qanday mamlakatlardagi kabi
bir-birini   to’ldirib   va   almashtirib   boruvchi   bir   qancha   bosqichlardan   iborat.   Bunda
saylov jarayonining bosqichlari deganda, saylovlarni tashkil etish va o’tkazish uchun
belgilangan   davrlar   tushuniladi.   Ular   doirasida   qonunlarda   ko’zda   tutilgan   saylov
harakatlari,   shuningdek,   saylovchilar   va  saylovning  boshqa   ishtirokchilari   huquqlari
amalga oshirilishini ta’minlovchi saylov tartib-taomillari amalga oshirib boriladi.
Odatda,   har   qanday   saylov   jarayoni   quyidagi   asosiy   bosqichlardan   tashkil
topadi:   birinchi,   saylov   kampaniyasi   boshlanganligini   e’lon   qilish   yoki   saylovlarni
tayinlash; ikkinchi, saylov okruglari va saylov uchastkalarini tuzish; uchinchi, saylov
komissiyalarini   tuzish;   to’rtinchisi,   nomzodlar   ko’rsatish   va   ularni   ro’yxatga   olish;
beshinchi,   saylovoldi   tashviqoti;   oltinchi,   saylovchilar   ro’yxatini   tuzish;   yettinchi,
ovoz   berishni   tashkil   etish   va   saylov   natijalarini   aniqlash;   sakkizinchi,   saylov
yakunlarini   e’lon   qilish   va   deputatlarni,   senatorlarni,   Prezidentni   ro’yxatga   olish.
Zarurat   tug’ilsa,   takroriy   ovoz   berish   hamda   takroriy   saylov   o’tkaziladi.   Bular
qo’shimcha   bosqichlardir.   Bo’shab   qolgan   o’rinlarga   deputatlar   saylovlarini,
navbatdan   tashqari   yangi   saylovlarni   o’tkazish   kabi   jarayonlar   har   qanday
mamlakatlarning saylov tizimida mavjud bo’ladi.
Saylov   jarayoniga   oid   bosqichlarning   funksional   vazifasi   xilma-xil   saylov
harakatlari   va   tadbirlarni   amalga   oshirishda   vaqt   jihatdan   ketma-ketlik   va   mantiqan
bosqichma-bosqichlikni   ta’minlashdan   iborat.   Ular   saylovlarni   va   tegishli
saylanuvchi   shaxslarning   saylanishida   legitimlik   jihatlarini   belgilashga
ko’maklashadi.
Saylov jarayonida jarayon ishtirokchilari – subyektlarni aniqlash zarur.
Saylov   jarayoni   subyektlari   bu   saylovni   turli   bosqich   va   tadbirlarida   ishtirok
etadigan va o’zlarining alohida vazifasi va o’rni mavjud ishtirokchilardir.
Saylov jarayoni subyektlari quyidagilardan iborat.
1.Fuqarolar.   Fuqarolar   saylovlar   jarayonining   deyarli   barcha   bosqichlarida
ishtirok   etadi.   Ular   saylov   jarayonida   bevosita   o’zlari   yoki   tegishli   tuzilmalar,
organlar faoliyati orqali ishtirok etadi. Boshqa barcha saylov jarayonining subyektlari
faoliyatida   fuqarolar   ishtirok   etadi.   Faqat   u   yerda   fuqaro   sifatida   emas,   tegishli
11 tuzilma   a’zosi,   xizmatchi   sifatida.   Fuqarolar   saylov   jarayonining   tashviqot-targ’ibot
ishlarida,   saylovoldi   yig’ilishlarida,   siyosiy   partiyalar,   fuqarolarning   o’zini   o’zi
boshqarish   organlari   faoliyatida,   turli   saylov   komissiyalari   tarkibida   a’zo   bo’lib,
ishonchli   vakillar   bo’Iib,   kuzatuvchilar   tarkibida   qatnashib,   vakolatli   vakil   sifatida
qatnashib, ovoz berishda ishtirok etib, saylov jarayonining subyekti sifatida bevosita
ishtirok etadi.
Ommaviy   axborot   vositalarida,   turli   davlat   organlarida   ishtirok   etish
fuqarolarning saylov jarayonida bilvosita ishtirokini ko’rsatadi.
2.   Saylov   komissiyalari.   Vakillik   organlariga   saylov,   Prezidentlikka   saylov
jarayonida   saylov   komissiyalari   alohida   rol   o’ynaydi.   Oliy   Majlisning   Qonunchilik
palatasi   va   Prezidentlikka   saylovda   Markaziy   saylov   komissiyasi,   okrug   saylov
komissiyasi,   uchastka   saylov   komissiyalari   tuzilsa,   xalq   deputatlari   Kengashlariga
saylovda   tegishli   Kengashga   (viloyatga,   shaharga,   tumanga)   saylov   o’tkazuvchi
saylov komissiyasi, okrug saylov komissiyasi, uchastka saylov komissiyasi tuziladi.
Saylov   jarayoni   subyektlari   tizimida   Markaziy   saylov   komissiyasi   alohida
o’ringa ega. 2014-yil aprelda Konstitutsiyaga kiritilgan o’zgartirish va qo’shimchaga
asosan,   Markaziy   saylov   komissiyasini   tashkil   qilish,   faoliyati   prinsiplari
konstitutsiyaviy   darajada   belgilandi.   Unga   asosan:   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti saylovini O’zbekiston Respublikasi   Oliy Majlisiga saylovni, shuningdek,
O’zbekiston Respublikasi referendumini tashkil etish va o’tkazish uchun O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan   faoliyatining   asosiy   prinsiplari:   mustaqiliik,
qonuniylik,   kollegiallik,   oshkoralik,   adolatlilikdan   iborat   bo’lgan   O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   saylov   komissiyasi   o’z   faoliyatini   doimiy   asosda   amalga
oshiradi   va   o’z   faoliyatida   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasiga,   O’zbekiston
Respublikasining saylov to’g’risidagi hamda referendum to’g’risidagi qonunlarga va
boshqa qonunlarga amal qiladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   saylov   komissiyasining   a’zolari
Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesining, xalq deputatlari, viloyatlar  va
Toshkent   shahar   Kengashlarining   tavsiyasi   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining Qonunchilik palatasi va Senati tomonidan saylanadi. 
12 O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   saylov   komissiyasining   Raisi   komissiya
a’zolari   orasidan   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   taqdimi   bo’yicha
komissiya majlisida saylanadi» (Konstitutsiyaning 129-moddasi).
Okrug   saylov   komissiyasi   Markaziy   saylov   komissiyasi   tomonidan,   uchastka
saylov komissiyasi okrug saylov komissiyasi tomonidan tuziladi. Okrug va uchastka
saylov   komissiyalari   saylov   natijalari   e’lon   qilinib,   deputatlar   ro’yxatga   olingach
faoliyatini tugatadi.
Mahalliy Kengashlarga saylovlarda viloyat, tuman, shahar Kengashiga saylov
o’tkazuvchi   saylov   komissiyasi   tegishli   Kengash   tomonidan   tuzilib,   keyingi   saylov
kampaniyasi   e’lon   qilingunga   qadar   faoliyat   ko’rsatadi.   Okrug   saylov   komissiyasi
tegishli   Kengashga   saylov   o’tkazuvchi   komissiya   tomonidan,   uchastka   saylov
komissiyasi   esa,  okrug saylov  komissiyasi   tomonidan tuzilib,  saylov  natijalari   e’lon
qilinib,   deputatlar   ro’yxatga   olingach,   o’z   faoliyatlarini   tugatadi.   Markaziy   saylov
komissiyasining   faoliyati   O’zbekiston   Konstitutsiyasi   va   saylov   kodeksi   bilan
tartibga solinadi.
3.   Siyosiy   partiyalar   va   harakatlar.   Siyosiy   partiyalar   vakillik   organlariga
saylovda   nomzod   ko’rsatish   huquqiga   ega   subyektdir.   Qonunchilik   palatasi
deputatligiga   nomzod   va   Prezidentlikka   nomzod   ko’rsatish   huquqi   faqat   siyosiy
partiyalarga   berilgan.   Siyosiy   partiyalar   nomzod   ko’rsatishdan   tashqari,   saylov
jarayonida   tashviqot-targ’ibot   ishlarida,   ovoz   berish   jarayoni   va   ovoz   berish
natijalarini aniqlashda o’z vakillari orqali nazorat ishlarida ishtirok etadi.
4.   Ommaviy   axborot   vositalari.   Saylov   to’g’risidagi   qonunlarga   asosan   OAV
saylovga   tayyorgarlikning   borishi   va   saylov   qanday   o’tayotganligini   yoritib   boradi.
OAV  saylov   jarayonidagi   har   bir   tadbirni,   saylov   kampaniyasi   boshlanganligi   e’lon
qilingandan   boshlab,   saylov   natijalari   e’lon   qilingungacha     yoritadi,   ma’lumotlar
beradi.   Saylovlarda   tashviqot-targ’ibot   ishlarini   yo’lga   qo’yadi,   saylovning   barcha
ishtirokchilari   uchun   teng   imkoniyatlar   yaratadi   va   saylovlarning   oshkora   o’tishini
ta’minlaydi.
5. Kuzatuvchilar. Saylovlarning qonunga asosan, adolatli o’tishini ta’minashda
kuzatuvchilar   instituti   muhim   rol   o’ynaydi.   Kuzatuvchilar   milliy,   ya’ni,   mamlakat
13 ichidagi   tuzilmalardan   hamda   xalqaro   kuzatuvchilar,   xalqaro   tashkilotlar   va   xorijiy
davlatlar vakillaridan iborat tarkibda tuzilishi mumkin. Kuzatuvchilar barcha saylov
tadbirlarida, shuningdek, ovoz berish natijalarini aniqlashda ishtirok etishi mumkin.
Manfaatdor   tashkilotlar   o’z   kuzatuvchilari   to’g’risida   okrug   saylov
komissiyalariga   saylovga   kamida   o’n   besh   kun   qolganda   ma’lum   qiladi.   Okrug
saylov   komissiyasi   belgilangan   namunadagi   mandatni   ariza   tushgandan   so’ng   besh
kun ichida kuzatuvchilarga beradi.
Xalqaro kuzatuvchilarga mandatni Markaziy saylov komissiyasi beradi.
Kuzatuvchilarning   huquq   va   burchlari   saylov   to’g’risidagi   qonunda
belgilangan.
6.   Vakillar.   Saylov   jarayonida   deputatlikka,   Prezidentlikka   nomzodlarning
ishonchli vakillari, siyosiy partiyalarning vakolatli vakillari ishtirok etadi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentligiga   nomzod   15   tagacha,   Qonunchilik
palatasi   deputatligiga   nomzodlar   o’n   nafargacha,   Xalq   deputatlari   viloyat   (Toshkent
shahar)   Kengashi   deputatligiga   nomzodlar   5   nafargacha,   tuman,   shahar   Kengashi
deputatligiga nomzodlar 3 nafargacha ishonchli vakilga ega bo’ladi.
Ishonchli   vakillar   nomzodlarga   saylov   kampaniyasini   o’tkazishda   yordam
beradi,   targ’ibot-tashviqot   ishlarini   olib   boradi,   saylov   kampaniyalari,   davlat   va
jamoat tashkilotlari bilan munosabatlarda nomzodlarning manfaatini ifoda etadi.
Prezidentlikka   nomzodning   ishonchli   vakillari   nomzod   taqdimiga   ko’ra
Markaziy saylov komissiyasida ro’yxatga olinib, ularga guvohnoma beriladi.
Deputatlikka   nomzodlar   ishonchli   vakillarini   o’zi   belgilaydi   va   okrug   saylov
komissiyalarida ular ro’yxatga olinib, ularga tegishli guvohnoma beriladi.
Qonunlarda siyosiy partiyalarning vakolatli vakili bo’lish belgilangan. 
Qonunchilik   palatasi   va   mahalliy   Kengash   deputatligiga   nomzod   ko’rsatgan
siyosiy   partiyalar   ovozlarni   sanab   chiqishda   ishtirok   etish   uchun   Markaziy   saylov
komissiyasi   tomonidan   belgilanadigan   tartibda   o’z   a’zolari   orasidan   vakolatli   vakil
tayinlashga haqli.
Vakillar faoliyati, huquq va burchlari, vazifasi saylov to’g’risidagi qonunlarda
belgilangan.
14 7.   Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari.   Fuqarolarning   o’zini   o’zi
boshqarish organlari saylovni o’tkazishda faol ishtirok etadi. Ular tashviqot-targ’ibot
ishlarida,   nomzodlar   bilan   uchrashuvlar   tashkil   qilishda,   saylovchilarning   ro’yxatini
tuzishda, saylov kuni, vaqti, joyi haqida saylovchilarga ma’lumotlar berishda tegishli
organlarga yordam beradi. 
8. Davlat  organlari. Turli davlat  organlari saylov jarayonlarida ishtirok   etadi.
Ular turli vazifalarni bajaradi. Mahalliy davlat hokimiyati organlari saylov o’tadigan
joylar   bilan   ta’minlash,   saylov   uchastkalarini   tegishli   holatga   keltirish,   moddiy
ta’minotiga yordam berish, saylov komissiyalari a’zoligiga nomzodlar taqdim qilish,
tegishli   Kengashlarga   saylov   o’tkazuvchi   komissiyalarni   tuzish   bilan   saylov
jarayonida ishtirok etadi.
9.O’zbekiston   Respublikasining   2019-yil   2-dekabrda   qabul   qilingan
«Volontyorlik faoliyati to’g’risida»gi qonunida volontyorlar ijtimoiy ahamiyatga ega
tadbirlarda   ularni   tashkil   etuvchilarining   roziligi   bilan   ishtirok   etadi,   deb   belgilab
qo’yilgan.   Shuning   uchun   ularni   alohida   saylov   ishtirokchisi   sifatida   emas,   balki
ishtirokchilarga yordam beruvchi subyekt deb qarash mumkin. 
Saylovlarning adolatli, qonun asosida o’tishini, fuqarolar saylov huquqlarining
buzilishiga   yo’l   qo’ymaslik   maqsadida   saylov   jarayonida   sud   va   prokuratura
organlarining, ijro organlarining (Ichki ishlar, Tashqi ishlar vazirliklari) ishtiroki ham
nazarda   tutilgan.   Ularning   vazifa   va   vakolatlari   saylov   to’g’risidagi   qonunlarda
belgilangan. 
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlarida   fuqarolarga   saylov
huquqini   berish,   ta’minlash   bilan   birga,   kimlar   saylovda   ishtirok   etmasligi,
kimlarning saylov huquqi vaqtincha to’xtatilishi, uning asoslari ham ko’rsatilgan. Bu
Konstitutsiyamizning   128-moddasida   shunday   belgilangan:   «Sud   tomonidan
muomalaga   layoqatsiz   deb   topilgan   fuqarolar,   shuningdek   sud   hukmi   bilan
ozodlikdan mahrum etish joylarida saqlanayotgan shaxslar saylanishi mumkin emas.
Sud   tomonidan   muomalaga   layoqatsiz   deb   topilgan   fuqarolar,   shuningdek,   og’ir   va
o’ta og’ir jinoyatlar sodir etilganligi uchun sudning hukmi bilan ozodlikdan mahrum
etish   joylarida   saqlanayotgan   shaxslargina   saylovda   ishtirok   etmaydi   ya’ni
15 saylanmaydi   va   ovoz   bermaydi.   Boshqa   har   qanday   hollarda   fuqarolarning   saylov
huquqlarini to’g’ridan-to’g ‘ri yoki bilvosita cheklashga yo’l qo’yilmaydi».
Konstitutsiyamizning   bu   qoidasi   saylovda   qatnashishni   istisno   etuvchi   ikki
asosni belgilaydi.
Birinchi   –   fuqaroning   muomalaga   layoqati   cheklanganligi,   aqli   zaifligi
natijasida.   Bunday   shaxslar   o’z   harakatlarini   baholay   olmaydi   yoki   ongli   harakat
qqilolmaydi.   O’zining   harakati   qanday   oqibatlar   keltirib   chiqarishini   anglamaydi.
Ikkinchi –ozodlikdan mahrum etish joylarida saqlanayotgan, ya’ni jazo o’tayotganlar.
Bu shaxslar ikkiga bo’linadi. Og’ir va o’ta og’ir jinoyat sodir etib jazo o’tayotganlar
umuman saylovda ishtirok etmaydi. Qolgan mahbuslar saylashda ishtirok etadi. 
Har  ikki  holatda  ham   saylovda  ishtirok etmaslikning  asosi   sud  hujjatidir.  Sud
shaxsni   muomalaga   layoqatsizligi   to’g’risida   qaror   qabul   qiladi,   shaxsni   ozodlikdan
mahrum qilish ham sudning hukmiga asosan amalga oshiriladi.
Konstitutsiya   boshqa   hech   qanday   holatda   fuqarolarning   saylov   huquqini
cheklashga yo’l qo’ymaydi.
 
16 II.BOB  Saylovni tashkil qilish va o’tkazish tartibi
2.1 Ovoz berishni tashkil qilish,  o’tkazish tartibi va saylov muddatlari
Saylovlarni   tashkil   qilish   va   o’tkazish   mantiqiy   ketma-ketlikka   asoslangan,
qonunlarda   aniq   muddatlari   ko’rsatilgan   tadbirlar   tizimidan   iborat.   Bu   saylov
jarayoni deb ham ataladi. 6
 
Birinchi   tadbir   bu   saylov   jarayonining   boshlanishiga   asos   soluvchi   harakat,
ya’ni,   saylov   kampaniyasining   boshlanganligini   e’lon   qilish   (bo’shab   qolgan
o’rinlarga   saylov   tayinlash)   hisoblanadi.   O’zbekistonda   barcha   saylovlarda   saylov
kampaniyasining   boshlanganligini   e’lon   qilish   Markaziy   saylov   komissiyasining
vakolatiga kiradi va u tegishli organlarning vakolat muddati tugashidan kamida   uch
oy oldin e’lon qilinadi.
Saylov okruglari va saylov uchastkalarini tuzish.
Oliy   Majlisning   Qonunchilik   palatasiga   saylovda   mamlakat   bo’yicha   150   ta
okrug   tuziladi,   unda   saylovchilarning   soni   teng   bolishiga   erishiladi.   Mahalliy
Kengashlarga saylovda viloyatlar va Toshkent shahri uchun  60 tagacha okrug, tuman
va  shahar  Kengashlari   uchun  saylovda   30  tagacha    okrug  tuziladi.  Saylov  okruglari
saylovga   kamida   yetmish   besh   kun   qolganda     tuziladi.   Qonunchilik   palatasiga   va
Prezident saylovida okruglar, viloyat, Toshkent shahri hokimlari va Qoraqalpog’iston
Jo’qorg’i   Kengesi   taqdimiga   muvofiq   Markaziy   saylov   komissiyasi   tomonidan
tuziladi.   Viloyat,   tuman,   shahar   Kengashlariga   saylov   o’tkazishda   okruglar   shu
Kengashga saylov o’tkazuvchi komissiya tomonidan saylovga kamida yetmish   besh
kun qolganda e’lon qilinadi. Saylov uchastkalari saylovchilarga qulay sharoit yaratish
uchun   saylovga     kamida   oltmish   kun   qolganda,   qoida   tariqasida,   kamida   yigirma
nafar,   ko’pi     bilan   uch   ming   saylovchiga   tuziladi.   Istisno   tariqasida,   saylov
uchastkalari   olis   joylarda,   xorijdagi   vakolatxonalarda   saylovga   kamida   besh   kun
qolganda   ham   tuzilishi   mumkin.   Saylov   uchastkalari   okrug   saylov   komissiyalari
tomonidan     (Qonunchilik   palatasi   va   Prezident   saylovida)   tuziladi.Mahalliy
Kengashlarga saylovlarda saylov uchastkalari tegishli Kengashga  saylov o’tkazuvchi
6
 
17 saylov komissiyasi tomonidan tuziladi. Saylov uchastkalari  hokimliklar, harbiy qism
qo’mondonlari taqdimnomasi asosida tuziladi. Qonunchilik  
palatasi, Prezident saylovida xorijiy mamlakatlardagi vakolatxonalarda Tashqi  ishlar
vazirligining taqdimnomasiga asosan Markaziy saylov komissiyasi tomonidan saylov
uchastkalari  tuziladi  va  ularni  qaysi   okruglar   tartibiga  kiritish    masalasini  Markaziy
saylov komissiyasi hal qiladi. 
Saylov komissiyalarini tuzish.
Qonunchilik palatasi va Prezident saylovida uch turdagi saylov komissiyalari  
ishtirok   etadi,   bular:   Markaziy   saylov   komissiyasi,   okrug   saylov   komissiyasi,
uchastka   saylov   komissiyasi.   Markaziy   saylov   komissiyasi   doimiy   ishlovchi   organ
bo’lib,   Oliy   Majlis     palatalari   tomonidan   tuziladi.   Uning   raisi   Prezident   taqdimiga
binoan komissiya  a’zolari orasidagi komissiya majlisida saylanadi. Rais o’rinbosari,
kotibi   komissiya     a’zolari   orasidan   komissiya   majlisida   saylanadi.   Markaziy   saylov
komissiyasi     saylovning   barcha   jarayonlariga   rahbarlikni   amalga   oshiradi,   majburiy
xarakterdagi   hujjatlar   qabul   qiladi.   Qonunchilik   palatasiga   saylovda   okrug   saylov
komissiyasi  Markaziy saylov   komissiyasi  tomonidan saylovga kamida yetmish kun
qolganda   rais,   rais   o’rinbosari,   kotib   va   kamida   olti   nafar   boshqa   a’zolardan   iborat
tarkibda   tuziladi.   Qonunchilik   palatasiga   saylovda   uchastka   saylov   komissiyalari
okrug saylov  komissiyalari tomonidan saylovga kamida qirq kun qolganda besh-o’n
to’qqiz   nafar   a’zodan,   shu   jumladan   rais,   rais   o’rinbosari,   kotibdan   iborat   tarkibda
tuziladi.   Agar   komissiya   yetti   nafargacha   a’zodan   iborat   bo’lsa,   rais   va   kotib
saylanadi.   Mahalliy   Kengashlarga   saylovda,   viloyat   Kengashiga   saylov   o’tkazuvchi
saylov   komissiyasi,   tuman   Kengashiga   saylov   o’tkazuvchi   saylov   komissiyasi,
shahar   Kengashiga   saylov   o’tkazuvchi   komissiya   va   okrug   saylov   komissiyalari,
uchastka   saylov   komissiyalari   tuziladi.   Saylov   kodeksiga   kiritilgan   oxirgi
o’zgartirishlarga   ko’ra,   tuman   (shahar)   kengashlariga   saylovda   okrug   saylov
komissiyasi tashkil qilinmaydi, uning vazifasini tuman (shahar) kengashlariga  saylov
o’tkazuvchi   saylov   komissiyasi   amalga   oshiradi.   Viloyat,   tuman   va   shahar   saylov
komissiyalari   (alohida-alohida)   tegishli   xalq   deputatlari   Kengashlari   tomonidan
saylovga kamida sakson kun qolganida komissiya raisi va olti-o’n to’rt nafar boshqa
18 a’zolardan iborat tarkibda tuziladi, ular o’z vakolatlarini keyingi navbatdagi saylovlar
e’lon   qilinguncha   davom   ettiradi.   Komissiya   raisi   o’rinbosari   va   kotibi   komissiya
majlisida   uning   a’zolari   orasidan   saylanadi.   Okrug   saylov   komissiyasi   tegishli
Kengashlarga saylov o’tkazuvchi komissiya tomonidan saylovga kamida yetmish kun
qolganda komissiya raisi, rais o’rinbosari kotibi va olti-sakkiz nafar a’zolardan iborat
tarkibda   tuziladi.   Uchastka   saylov   komissiyasi   tuman,   shahar   saylov   komissiyasi
tomonidan   saylovga   kamida   qirq   kun   qolganida   besh-o’n   to’qqiz   a’zodan,   shu
jumladan   rais,   rais   o’rinbosari   va   kotibdan   iborat   tarkibda   tuziladi.  Agar   komissiya
tarkibi   yetti   nafargacha   a’zodan   iborat   tartibda   tuzilsa,   rais   va   kotib   saylanadi.
Uchastka   saylov   komissiyasi   a’zolari   (hamma   saylovlarda   ham)   ko’paytirilishi   yoki
kamaytirilishi   mumkin.   Saylov   komissiyalarining   vazifalari,   vakolatlarining   tashkil
bo’lish tartibi Saylov kodeksida belgilangan. 
Deputatlikka nomzod ko’rsatish.
Qonunchilik   palatasi   deputatligiga   nomzod   ko’rsatish   huquqiga   faqat   siyosiy
partiyalar   ega.   Ular   Adliya   vazirligida   saylov   kampaniyasi   boshlanganligi   e’lon
qilingan   kundan   kamida   to’rt   oy   oldin   ro’yxatga   olingan   va   o’zining   saylovda
ishtirok   etishini   qo’llab-quvvatlovchi   kamida   qirq   ming   saylovchining   imzosini
to’plagan taqdirdagina deputatlikka nomzodlar  ko’rsatishi  mumkin. Bitta ma’muriy-
hududiy   tuzilmada   siyosiy   partiya   qirq   ming   saylovchining     ko’pi   bilan   sakkiz   foiz
imzosini   to’plashi   mumkin.   Deputatlikka   nomzod   ko’rsatish   saylovga   oltmish   besh
kun   qolganda   boshlanadi   va   qirq   besh   kun   qolganda   tugallanadi.   Prezidentlikka
nomzod   ko’rsatish   ham   shunday.   Siyosiy   partiyalar   nomzod   ko’rsatishda   ishtirok
etish   uchun   qonunda   belgilangan   hujjatlarni   Markaziy   saylov   komissiyasiga
belgilangan   muddatlarda   topshirishi   shart.   Bu   hujjatlarning   orasida   nomzodlarni
qo’llab-quvvatlovchi   imzo varaqalari uchun talablar qo’yilgan. Mahalliy Kengashga
saylovda   siyosiy   partiyalardan   imzo   to’plash   talab   etilmaydi.   Chunki   ularning
Qonunchilik   palatasi   saylovi   uchun   to’plagan   imzosi     mahalliy   saylov   uchun   ham
yetarli   hisoblanadi.   Siyosiy   partiyalardan   Qonunchilik   palatasiga   va   mahalliy
Kengashlarga     saylovda   har   bir   okrugda   bittadan   nomzod   ko’rsatish   mumkin.
Nomzod   ko’rsatish   tartibi,   ularni   ro’yxatga   olish,   zarur   hujjatlar,   nomzodlarga
19 qo’yiladigan   talablar   qonunlarda   belgilangan.   Nomzod   koYsatish   masalalari   Saylov
kodeksida belgilangan.
Saylovoldi tashviqoti.
Deputatlikka   nomzodlar   faoliyatining     kafolatlari.   Saylovoldi   tashviqot   va
targ’ibot   ishlari   saylov   qonunlari   bilan   tartibga   solingan   va   saylov   jarayonining
alohida   tadbirlaridan   hisoblanadi.   «Saylov   Kodeksi»da   Saylovoldi   tashviqoti
qoidalari   mustahkamlangan.   Qonunda   «saylovoldi   tashviqoti»   tushunchasiga   rasmiy
ta’rif berildi. Unga ko’ra, saylovoldi tashviqoti - saylov kampaniyasi davrida amalga
oshiriladigan va saylovchilarni  deputatlikka nomzodni  yoki  siyosiy partiyani yoqlab
ovoz     berishga   undashga   qaratilgan   faoliyat.   Amaldagi   saylov   qonunchiligida,
Saylovoldi   tashviqotini   o’tkazish;   tashviqot   olib   borish   turlari,   shakllari   va   usullari;
tashviqotni   ommaviy   axborot   vositalari   orqali   olib   borish;   tashviqotni   bosma,
ko’rgazmali, audiovizual va boshqa tarqatma materiallarni chiqarish hamda tarqatish
orqali olib borish;  saylovchilar   bilan   uchrashuvlar   o’tkazish   orqali   tashviqot   olib
borish masalalari belgilab qo’yilgan. 
Saylovoldi   tashviqoti   Qonunchilik   palatasi   deputatligiga   nomzodlar   Markaziy
saylov   komissiyasi   tomonidan,   mahalliy   Kengashning   tegishli   Kengashlari
deputatligiga   nomzodlar   tegishli   Kengashlarga   saylov   o’tkazuvchi   saylov
komissiyalari tomonidan ro’yxatga olingan kundan boshlanadi. Saylovoldi tashviqoti
deputatlikka   nomzodlar   Markaziy   saylov   komissiyasi   yoki   tegishli   viloyat,   tuman,
shahar saylov komissiyasi tomonidan ro’yxatga olingan kundan e’tiboran boshlanadi.
Saylov kuni va ovoz berish boshlanishiga bir kun qolganida saylovoldi tashviqotiga
yo’l qo’yilmaydi. Vakillik organlari deputatligiga nomzodlar uchun ommaviy axborot
vositalaridan   teng   foydalanish   imkoniyati   yuklatiladi.   Saylovchilar   bilan   uchrashuv
uchun   yig’ilishlarni   siyosiy   partiyalar   mustaqil   o’tkazadilar.   Mahalliy   davlat
hokimiyati   organlari,   jamoat   birlashmalari   yig’ilishlar   o’tkaziladigan   joylarni   talab
darajasida   jihozlashga   ko’maklashadi.   Yig’ilishlar   ish   vaqtidan   boshqa   vaqtlarda
o’tkaziladi. Prezident tomonidan ilgari surilgan Konsepsiyada saylovlarda tenglikni  
ta’minlash   maqsadida   saylovoldi   tashviqotining   shakl,   usullarini   kuchaytirish,
qonunlarda   «saylovoldi   tashviqoti»   tushunchasiga   aniq   ta’rif   berish,   uning   turlarini
20 aniqlashtirish,   ularni   qonunlarda   aks   ettirish   alohida   ko’rsatildi 7
.   2012-yil   19-
dekabrda   O’zbekiston   Respublikasining   Saylov   erkinligi   yanada   ta’minlanishi   va
saylov   qonunchiligi   yanada   rivojlantirilishi   munosabati   bilan   Saylov   qonunlarga
tegishli o’zgartish va qo’shimchalar kiritildi. Saylov jarayonida, ayniqsa, tashviqot va
targ’ibot   bosqichida   nomzodlar   o’z   faoliyatini   erkin   olib   borishi   uchun   ularning
mehnat huquqlari, transportdan  foydalanish huquqlari alohida muhofaza qilinadi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentligiga   nomzod   O’zbekiston   Respublikasi
Bosh Prokurorining roziligisiz Jinoiy javobgarlikka tortilishi, hibsga olinishi yoki sud
tomonidan beriladigan ma’muriy jazoga tortilishi mumkin emas. Nomzodni majburiy
yuborish, uning shaxsiy buyumlari, yukini, transportini, turar-joy va xizmat binolarini
ko’zdan   kechirishga   yo’l   qo’yilmaydi.   Saylovoldi   tashviqotida   nomzodlarning
huquqlari   Saylov   kodeksida   belgilangan   bo’lib,   saylovoldi   tashviqotini   ommaviy
axborot   vositalari   orqali,   bosma,   ko’rgazmali,   audiovizual   va   boshqa   tashviqot
materiallarini   chiqarish   hamda   tarqatish   orqali   olib   borish   va   saylovchilar   bilan
uchrashuvlar o’tkazish  orqali saylovoldi tashviqotini olib borish mumkin. 
Nomzodlarga   saylov   tadbirlarida   ishtirok   etish   vaqtida   saylovlarga   ajratilgan
mablag’lar   hisobidan   o’rtacha   oylik   maoshi   to’lanadi   va   xizmat   vazifasidan   ozod
qilinadi. Ularni  xizmat  safari  va boshqa xarajatlari ham saylovga ajratilgan mablag’
hisobidan to’lanadi
Nomzodlar O’zbekiston Bosh prokurori (tegishli prokurorlar) roziligi  
bilangina   jinoiy   javobgarlikka   tortilishi,   hibsga   olinishi   va   ularga   nisbatan   sud
tartibida boshqa ma’muriy jazolar qo’llanilishi mumkin.
Saylovchilar ro’yxatini tuzish va saylov byulletenlarini rasmiylashtirish.
Saylovchilar   ro’yxati   -   uni   tuzish,   ro’yxat   bilan   saylovchilarni   tanishtirish,
ro’yxat  yuzasidan   kelishmovchiliklarni   hal   qilish  munosabatlarini  keltirib  chiqaradi.
Saylovchilar   ro’yxati   -   ovoz   berish   imkoniyatini   beruvchi   hujjat.   Saylovchilar
ro’yxati saylov uchastkalarida uchastka saylov komissiyasi tomonidan tuziladi. 
7
  Karimov I.A. Mamlakatimizda demokratik islohotlarni  yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini  rivojlantirish
konsepsiyasi. - Т.: «O'zbekiston», 2010. 39-bet.
21 Tuman, shahar hokimlari saylovchilarni hisobga olishni ta’minlaydi, ro’yxat tuzishga
jamoatchilik   vakillari   jalb   qilinishi   mumkin.   Harbiy   qismlarda   saylovchilarning
ro’yxati   qism   qo’mondonligi   taqdimi   bilan,   xorijdagi   vakolatxonalarda,   sog’liqni
saqlash,   dam   olish   muassasalarida,   ozodlikdan   mahrum   qilish   joylarida   jazo
o’tayotgan   saylovchilar   ro’yxati   tashkilot   rahbarlari   taqdim   etgan   ma’lumotlar
bo’yicha tuziladi. Saylov kodeksida saylovchilarni yagona elektron ro’yxati kiritilishi
belgilab qo’yildi(28-modda).
Saylov kuniga qadar o’n sakkiz yoshga to’lgan, ro’yxat tuzilayotgan vaqtda  
mazkur   saylov   uchastkasida   doimiy   yoki   vaqtincha   istiqomat   qilayotgan   fuqarolar
ro’yxatga   kiritiladi.   Ro’yxat   uchastka   saylov   komissiyasi   raisi   va   kotibi   tomonidan
imzolanadi.   Ro’yxatda   har   bir   saylovchining   familiyasi,   ismi,   otasining   ismi,
tug’ilgan   sanasi   va   manzili   aks   ettiriladi.   Ro’yxat   saylovga   o’n   besh   kun   qolganda,
kasalxona,   dam   olish   uylari   va     boshqa   uzoq   joylarda   o’n   kun   qolganda   tanishish
uchun saylov uchastkasida osib qo’yiladi. Saylovchilar ro’yxat bilan Markaziy saylov
komissiyasining   rasmiy   veb-sayti     orqali   ham   tanishishi   mumkin.   Ro’yxat   xususida
shikoyat   uchastka   saylov   komissiyasiga   beriladi,   shikoyat   24   soat   ichida   ko’rib
chiqilishi  kerak. Komissiya xatti-harakati  ustidan sudga shikoyat  qilish ko’rsatilgan.
Prezident  saylovi  to’g ‘risidagi  qonunda sudga saylovdan kechi  bilan uch kun oldin
shikoyat  qilinishi, sud shikoyati ikki kunlik muddatda ko’rib chiqilishi belgilangan.  
Saylovchilar   ro’yxatiga   o’zgartirish   kiritish   saylovga   o’n   kun   qolganda   to’xtatiladi.
Saylov   jarayonida   saylov   byulletenlarini   tayyorlash,   yetkazib   berish   va
rasmiylashtirish   alohida   bir   tadbir   deb   qaraladi.   Saylov   byulleteniga   nomzodlar
familiyasi, otasining ismi alifbo tartibida  kiritilib, uning tug’ilgan yili, egallab turgan
lavozimi,   nomzodlikka   ko’rsatgan   siyosiy   partiya   ko’rsatiladi.   Saylov   byulletenida
uni   to’ldirish   tartibi   ham     ko’rsatiladi.   Byulletenlar   davlat   tili,   okrug   saylov
komissiyasining,   viloyat,   tuman,   shahar   kengashiga   saylovda   shu   hududlar   uchun
saylov o’tkazuvchi saylov komissiyasining  qarori bilan okrugining ko’pchilik aholisi
so’zlaydigan tilda nashr qilinadi.
Saylov byulletenlari saylovga kamida uch kun qolganda uchastka saylov  
22 komissiyasiga   yetkazib   beriladi.   Olingan   byulletenlar   soni   ro’yxatga   kiritilgan
saylovchilar   sonidan   yarim   foizdan   ko’p   bo’lmasligi   kerak.   Byulletenning   o’ng
tomoni yuqori burchagiga uchastka saylov komissiyasining ikki a’zosi  imzo qo’yadi,
imzolar   komissiya   muhri   bilan   tasdiqlanadi.   Shunday   usulda   rasmiylashtirilmagan
byulletenlar sanab chiqishda hisobga olinmaydi. 
Ovoz berish va saylov natijalarini aniqlash
Har   qanday   saylov   jarayonining   muhim   bosqichi.   Ovoz   berish   alohida
jihozlangan,   saylovchilar   uchun   qulay,   yashirin   ovoz   berishni   ta’minlaydigan
darajada shakllantirilgan binolarda o’tkaziladi. Ularda yetarli miqdorda yashirin ovoz
berish kabinalari bo’lib, ovoz berishga ulardan o’tib boradigan qilib joylashtiriladi. 
Ovoz   berish   belgilangan   kunda   soat   8   dan   20   gacha   o’tkaziladi.   Ovoz   berish   joyi,
vaqti   to’g’risida   uchastka   saylov   komissiyasi   saylovga   kamida   o’n   kun   qolganda
saylovchilarni   ogohlantiradi.   Xorijiy   davlatlardagi   vakolatxonalarda,   harbiy
qismlarda,   sanatoriy   va   dam   olish   uylarida,   kasalxonalarda,   borish   qiyin   bo’lgan
yerlarda   tuzilgan   saylov   uchastkalarida   ro’yxatga   kiritilgan   saylovchilar   ovoz   berib
bo’lgan bo’lsa, uchastka saylov komissiyasi istalgan vaqtda ovoz berish tugaganligini
e’lon qilishi mumkin. 
Saylov   kuni   ovoz   berish   binosida   uchastka   saylov   komissiyasi   a’zolarining
uchdan   ikki   qismi   hozir   bo’lganda   ochiladi.   Komissiya   raisi   a’zolar   hozirligida
saylov   qutisini   muhrlaydi,   saylov   byulletenlari   va   saylovchilar   ro’yxatini   komissiya
a’zolari   o’rtasida   taqsimlaydi   va   ovoz   berish   boshlanganligini   e’lon   qiladi.   Ovoz
beruvchi shaxs binoga kelib, shaxsni tasdiqlovchi hujjat ko’rsatib, saylov byulletenini
oladi   va  ro’yxatga  u  haqda   imzo  qo’yadi.  Biror   bir  sabab  bilan  saylovchi   ro’yxatga
kiritilmagan   bo’lsa,   u   hujjati   asosida   ro’yxat   ilovasiga   kiritiladi.   Saylovchi
byulletenni   yashirin   ovoz   berish   kabinasida   to’ldiradi.   Saylov   byulleteni
to’ldirilayotgan   vaqtda   uning   oldida   hech   kim   bo’lmasligi   kerak.   Saylovchi   o’zi
xohlagan   nomzod   familiyasi   ro’parasiga   «+»,   «V»   yoki   «х»   belgisini   qo’yish   bilan
ovoz   beradi   va   byulletenni   qutiga   tashlaydi.   Saylov   kuni   yashash   joyida   bo’lmagan
saylovchi, sababi ko’rsatilgan ariza bilan muddatdan avval ovoz berish saylovdan o’n
23 kun oldin boshlanib, o’n kun qolganda to’xtatiladi. Saylovchi shu muddatda ro’yxat
asosida byulliten olib, uni  to ’ ldirib konvertga solib saylov komissiyasiga keltiradi. 
Saylovchi   uzrli   sabab   bilan   (kasallik)   uchastkaga   kela   olmasa,   uning   turar   joyida
ovoz berish tashkil qilinadi. 
Saylov natijalarini aniqlash .
Saylov   natijasini   aniqlash   uchastkalarida   ovozlarni   sanab   chiqish   bilan
boshlanadi. U uchastka saylov komissiyasi tomonidan amalga oshiriladi. Ovoz berish
tugaganligi e’lon qilingach, saylov komissiyasi a’zolari hozirligida varaqalar solingan
konvertlar   qutilarga   tashlanadi,   foydalanilmagan   byulletenlar   sanab   chiqilib   bekor
qilinadi   va   quti   ochiladi.   Komissiya   saylovchilarning   umumiy   soni   va   byulleten
olganlar   sonini   aniqlab,   har   bir   nomzodga   berilgan   ovozlarni   alohida-alohida   sanab
chiqadi. 
Uchastka saylov komissiyasi: 
- ovoz berishda ishtirok etganlarning umumiy sonini; 
- har bir nomzodga yoqlab berilgan ovozlar sonini; 
- haqiqiy emas deb topilgan byulleten va varaqalar sonini aniqlaydi. 
Ovozlarni sanab chiqishda siyosiy partiyaning vakolatli vakili, kuzatuvchilar ishtirok
etishi mumkin. 
Okrugda   saylov   natijalari   uchastka   saylov   komissiyasi   taqdim   etgan   bayonnoma
asosida aniqlanadi. Okrug saylov komissiyasi: 
 okrugdagi saylovchilarning umumiy sonini; 
 saylov byulleteni va varaqalarni olganlar sonini; 
 ovoz berishda ishtirok etgan saylovchilar sonini; 
 har bir nomzodga yoqlab berilgan ovozlar sonini; 
 haqiqiy emas deb topilgan byulleten va varaqalar sonini aniqlaydi. 
Bular bayonnomada ko’rsatiladi va u rais, o’rinbosar, kotib hamda barcha a’zolar
tomonidan   imzolanadi   hamda   tegishlicha,   Markaziy   saylov   komissiyasiga   yoki
viloyat,   tuman,   shahar   saylov   komissiyalariga   yuboriladi.   Qonunchilik   palatasiga
saylovlarda   hamda   Markaziy   saylov   komissiyasi   okrug   saylov   komissiyasi
bayonnomasi   asosida   Prezident   saylovidagi   kabi   ishlarni   bajaradi,   faqat   u   yerda
24 deputatning   saylanishiga   bir   okrugdagi   natija   ta’sir   qiladi.   Okrug   bo’yicha   ovoz
berishda ishtirok etganlarning yarmidan ko’pining  
ovozini   olgan   nomzod   saylangan   hisoblanadi.   Saylov   okruglari   yoki   ayrim
uchastkalarda   saylov   natijalariga   ta’sir   qiluvchi   qonun   buzilish   holiari   uchrasa,
Markaziy saylov komissiyasi  shu joyda saylovni  haqiqiy emas deb topishi  mumkin.
Bunday   qaror   chiqqan   kundan   e’tiboran   o’n   kun   ichida   Prezidentlikka   nomzod,
deputatlikka nomzod Respublika Oliy sudiga shikoyat qilishi mumkin. 
Markaziy   saylov   komissiyasi   saylov   yakunlari   bo’yicha   bayonnoma   tuzadi.
Mahalliy   Kengashga   saylovning   yashirin   natijalari   tegishlicha   viloyat,   tuman   va
shahar   saylov   komissiyalarida   aniqlanadi.   Mazkur   komissiyalar   okrug   saylov
komissiyalarining bayonnomasi asosida Markaziy saylov komissiyasi qilgan ishlarni
amalga oshiradi va bayonnoma tuziladi. Barcha saylovlarda ham saylovni o’tgan deb
topish,   haqiqiy   deb   topish   uchun   ro’yxatga   olingan   saylovchilarning   kamida   o’ttiz
uch   foizi   ishtirok   etgan   bo’lishi   kerak.   Saylov   jarayonida   takroriy   ovoz   berish   yoki
takroriy   saylov   o’tkazilishi   mumkinligi   e’tiborga   olingan.   Takroriy   ovoz   berish
saylovda   nomzodlar   ikkitadan   ortiq   bo’lib,   ularning   birortasi   ham   ovoz   berishda
ishtirok   etganlarning   yarmidan   ko’pining   ovozini   ololmagan   bo’lsa,   eng   ko’p   ovoz
olgan   ikki   nomzod   bo’yicha   ikki   hafta   ichida   o’tkaziladi.   Takroriy   saylovda   ovoz
berishda   ishtirok   etgan   saylovchilarning   nisbatan   ko’proq   ovozini   olgan   nomzod
saylangan   hisoblanadi   va   bu   saylovda   saylovchilarning   ishtirok   etish   foizi   hisobga
olinmaydi. 
Takroriy saylov quyidagi hollarda o’tkaziladi: 
     1.saylov o’tmagan yoki haqiqiy emas deb topilsa; 
2.nomzodlar bitta bo’lib, u zarur miqdordagi ovozni to’play olmagan bo’lsa; 
3.deputat   saylovida   saylov   okrugida   saylov   o’tmagan   yoki   haqiqiy   emas   deb
topilgan   bo’lsa,   agar   takroriy   ovoz   berish   deputat   saylanganligini   aniqlash
imkoniyatini bermasa, okrug bo’yicha ikki nomzod ovozga qo’yilib, ulardan birortasi
ham yetarli ovoz ololmagan bo’lsa. Qonunchilik palatasiga va mahalliy Kengashlarga
saylovda   takroriy   ovoz   berish   va   takroriy   saylov   tegishli   okruglarda   o’tkaziladi.
Takroriy   saylov   o’tkazish   avvalgi   saylov   komissiyalariga   topshirilishi   yoki   yangi
25 komissiya   tuzib   o’tkazilishi   mumkin.   Takroriy   saylov   kechi   bilan   bir   oy   ichida
o’tkaziladi.   Bunda   barcha   saylov   jarayonidagi   tadbirlar   qayta   o’tkaziladi.   Umumiy
saylov  jarayonining yana  bir   bosqichi   (tadbiri)  -  deputatlarni  ro’yxatga olish  hamda
saylov yakunlarini e’lon qilishdir. 
Saylov yakunlarini e’lon qilish.
Saylov jarayonining oxirgi bosqichi - saylov yakunlarini e’lon qilish hisoblanadi. 
Qonunchilik   palatasi   deputatlarini   Markaziy   saylov   komissiyasi   ro’yxatga   olib,   bu
haqida   deputatlarni   xabardor   qiladi.   Deputatlar   Markaziy   saylov   komissiyasi
tomonidan   ro’yxatga   olinishi   bilan   deputatlik   maqomiga   ega   bo’ladi.   Markaziy
saylov   komissiyasi   saylov   yakunlari   to’g’risidagi   axborotni,   deputatlar   ro’yxati   va
ular  haqidagi   ma’lumotni   o’n  kundan  kechiktirmay  matbuotda   e’lon  qiladi.  Viloyat,
tuman,   shahar   Kengashlari   deputatlari   tegishli   viloyat,   tuman   va   shahar   saylov
komissiyalari   tomonidan   ro’yxatga   olinib,   ma’lumot   ommaviy   axborot   vositalarida
shu   komissiyalar   tomonidan   e’lon   qilinadi.   Nomzod   ko’rsatgan   siyosiy   partiyalar
organlari,   nomzodlar,   ishonchli   vakillar,   kuzatuvchilar   va   saylovchilar   saylov
komissiyalarining qarorlari ustidan ushbu qarorlar qabul qilinganidan keyin besh kun
ichida sudga shikoyat qilishi mumkin.
2.2 Saylovni moliyalashtirish
O’zbekiston saylov tizimi va saylov jarayonida o’z o’rniga ega, lekin umumiy  
saylov   jarayoni   doirasidan   chetga   chiqadigan   saylov   munosabatlari   ham   mavjud.
Masalan,   saylovlarni   moliyalashtirish   yoki   bo’shab   qolgan   o’rinlarga   saylov
o’tkazish. Saylovlarni moliyalashtirish Saylov kodeksida belgilab qo’yilgan, unga  
asosan, saylov  bilan bog’liq barcha xarajatlar  davlat  mablag’i  hisobidan o’tkaziladi.
Nomzodlarni   boshqa   mablag’lar   hisobidan   moliyaviy   ta’minlash   va   o’zga   tarzda
moddiy   jihatdan   qo’llab-quvvatlash   taqiqlanadi.   Respublikaning   siyosiy   partiyalari,
jamoat   birlashmalari,   korxona,   tashkilot,   muassasa   va   fuqarolari   o’z   mablag’larini
saylov uchun ixtiyoriy ravishda berishlari mumkin. Bu mablag’larni Markaziy saylov
komissiyasi saylov kampaniyasi davrida foydalanish uchun qabul qiladi (98-modda). 
Bu   normalarni   mazmunidan   kelib   chiqilsa,   birinchi,   saylovning   xarajatlari   davlat
hisobidan,   uning   budjetidan   qoplanadi;   ikkinchi,   nomzodlarni   boshqacha   tarzda
26 qo’llab-quvvatlash mumkin emas; uchinchi, saylov o’tkazish uchun ixtiyoriy mablag’
o’tkazish mumkin, lekin bu biror partiya yoki nomzod uchun  emas, umuman, saylov
uchun bo’ladi, undan Markaziy saylov komissiyasi teng foydalanishni belgilaydi. 
Bunday   tartibning   o’rnatilishi   saylanadigan   Prezident   va   deputatlar   hech   qanday
kuchlarga,   tashkilotlarga   qaram   bo’lib   qolmasligini   ta’minlaydi.   Siyosiy
partiyalarning   vakillik   organlariga   saylovda   ishtirok   etishini   moliyalashtirish   tartibi
«Partiyalarni   moliyalashtirish  to’g’risida»gi  qonunning  8-moddasida   va  Kodeksning
100-moddasida   belgilangan.   Yuqoridagilarga   qo’shimcha   sifatida   mazkur   moddada
siyosiy   partiyalarning   Qonunchilik   palatasiga   saylovda   ishtirok   etishini
moliyalashtirish uchun ajratiladigan davlat mablag’larining bir deputatlikka nomzod
hisobiga   to’g’ri   keladigan   miqdori   Markaziy   saylov   komissiyasi   tomonidan
belgilanadi.   Davlat   mablag’lari   shu   partiyadan   Qonunchilik   palatasi   deputatligiga
nomzodlar   ko’rsatilgach,   ro’yxatga   olingan   nomzodlar   soniga   muvofiq   hammada
siyosiy partiyaning hisob-kitob varag’iga belgilangan tartibda o’tkaziladi. Qonunning
shu   moddasida   ajratilgan   mablag’lardan   siyosiy   partiyalar   qanday   va   nima   uchun
foydalanishi   ham   ko’rsatib   qo’yilgan.   Saylov   yakunlari   bo’yicha   siyosiy   partiya
Qonunchilik   palatasida   partiya   fraksiyasi   tuzish   uchun   zarur   miqdorda   (9   kishi)
deputatlik   o’rnini   ololmasa,   shu   siyosiy   partiyaga   saylovda   ajratilgan   davlat
mablag’lari   partiyaning   boshqa     mablag’lari   hisobidan   davlat   budjetiga   qaytarilishi
kerak.
27 Xulosa
Saylov   qonunchiligini   takomillashtirish   doimiy   jarayon   bo’lib,   u   saylovlarni
yanada   demokratlashtirishga   olib   keladi.   Shuning   uchun   bu   masalaga   O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2017-yil 22-dekabrdagi Oliy Majlisga murojaatnomasida
alohida   to’xtalib,   «Bu   borada   qabul   qilingan   6   ta   qonun   va   bir   qator   qonunosti
hujjatlari,   afsuski,   haligacha   yaxlit   bir   hujjat   shakliga   keltirilmagan.   Shu   sababli
xalqaro   norma   va   standartlarga   javob   beradigan   yagona   saylov   kodeksini   ishlab
chiqish   va   qabul   qilish   lozim»   -   deb   ta’kidladi.   Jamiyat   rivojlanib,   demokratlashib
borishi   har   bir   o’tayotgan   saylovlarni   takomillashuviga   olib   kelganidek,   saylovlarni
demokratlashuvi   ham   jamiyat   rivojiga   bevosita   ta’sir   qilmoqda.   O’zbekistonning
Birinchi   Prezidenti   saylovlarga   oid   masalaga   alohida   to’xtalib:   «Hayotda   adolat
o’rnatish,   albatta,   ijtimoiy   taraqqiyotning   ko’pdan-ko’p   omillariga   bog’liq.  Ammo
eng muhim, hal qiluvchi omillardan biri — bu erkin, odil saylov tizimidir. Ya’ni har
qaysi pog’onada — jamoami, mahallami, korxonami, tumanmi, shaharmi, viloyatmi,
davlatmi,   uning   rivoji   va   taqdiri   ko’p   jihatdan   munosib   yoki   nomunosib   shaxslarni,
vakolatlarga   ega   bo4lgan   rahbarlarni,   shu   jumladan,   hayotimiz   —   kelajagimizni
ishonib   topshirgan   noib-   deputatlarni   saylab   olishim   izga   bog’liqdir» 8
,   -   deb
ta’kidlagan edi.
«Yaqinda   «Yangi   O’zbekiston   —   yangi   saylovlar»   shiori   ostida   bo’lib   o’tgan
saylovlar   natijasida   respublikamizda   demokratik   islohotlarni   yuqori   bosqichga   olib
chiqish   uchun   zarur   bo’lgan   yangi   siyosiy   muhit   vujudga   keldi» 9
,   degan   prezident
so’zlari fikrimiz isboti.
Saylov   bilan   bog’liq   munosabatlar,   masalalar   faqat   Konstitutsiya   normalari
bilan   tartibga   solish   bilan   chegaralanmaydi,   boshqa   maxsus   qonunlar   bilan   ham
tartibga solinadi. Masalan, 2019-yilgacha «Markaziy saylov komissiyasi to’g’risida»,
«Fuqarolar   saylov   huquqlarini   kafolatlash   to’g’risida»gi   qonunlar   bilan   saylovlar
o’tkazib   kelingan.   2019-yil   25-iyunda   O’zbekiston   Respublikasining   Saylov
8
  Karimov I.A. Xalq ishonchi  – yuksak m as’uliyat. / /  Bizdan ozod va obod Vatan qolsin. 2-J. – Т.: « O‘zbekiston*,
1996. 349-350-betlar.
9
  Mirziyoyev Sh. Xalqimizning roziligi bizning faoliyatimizga berilgan eng oliy bahodir. Т.: « O‘zbekiston», 2018.   1-
tom, 96-bet.
28 kodeksini   qabul   qilish   orqali   barcha   saylov   haqidagi   normalar   yagona   hujjatga
jamlandi.   Bu     g’oyani     O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   22-
dekabrdagi   Oliy     Majlisga   Murojaatnomasida   «...xalqaro   norma   va   standartlarga
javob beradigan yagona Saylov kodeksini ishlab chiqish va qabul qilish lozim» 10
 deb
bayon   etgan   edi.   18   yoshga   to’lgan   fuqarolarning   ovoz   berishga   haqli   ekanliklarini
birinchidan,   O’zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksi   talablariga   muvofiq,   18
yoshga   to’lgan   fuqaro   aynan   to’la   muomala   layoqatiga   ega   bo’lishi;   ikkinchidan,
BMT   tomonidan   1989   yilda   qabul   qilingan   «Bola   huquqlari   to’g’risida»gi
Konvensiyaning   1-moddasida   ham   aynan   18   yosh   insonni   voyaga   yetgan   deb
hisoblash   yoshi   sifatida   belgilanganligi;   uchinchidan,   18   yosh   tibbiy,   fiziologik
nuqtai-nazardan ham to’la yetuk hisoblanishi bilan izohlanadi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
10
  Mirziyoyev Sh. Xalqimizning roziligi bizning faoliyatimizga berilgan eng oliy bahodir. Т.:  “ O‘zbekiston”, 2018. 1-
tom, 96-bet.
29 1. Me’yoriy–Huquqiy Hujjatlar
2. 1.O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T:. O’zbekiston 2023
3. 2.O’zbekiston Respublikasi Saylov kodeksi – T:. O’zbekiston 2019
4. 3.O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi – T:. O’zbekiston 2020
5. 4.O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi – T :. O’zbekiston 1997
6. 5.«Fuqarolar saylov huquqlarini kafolatlash to’g’risida»gi qonun
7. 6.«Bola huquqlari to’g’risida»gi  Konvensiya
8. 7.«Partiyalarni moliyalashtirish to’g’risida»gi qonun
9. 8.«Volontyorlik faoliyati to’g’risida»gi qonun
30

O’zbekiston Respublikasi saylov tizimi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский