O’zbekiston Respublikasida korporativ boshqaruvning huquqiy asoslari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ISLOM KARIMOV NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT TEXNIKA UNIVERSITETI
MUXANDISLIK TEXNOLOGIYALARI FAKULTETI
SANOAT IQTISODIYOTI VA MENEJMENT KAFEDRASI
KORPORATIV BOSHQARUVNI TARITIBGA SOLISH FANIDAN 
O’zbekiston Respublikasida korporativ
boshqaruvning huquqiy asoslariKURS ISHI TOSHKENT
O’zbekiston Respublikasida korporativ
boshqaruvning huquqiy asoslari
Mundarija
     
Kirish
1. O’zbekistonda korporativ boshqaruvning huquqiy tartibga solish 
bosqichlari
2. O’zbekistonda korporativ boshqaruv tizimini rivojlantirishning 
tashkiliy va iqtisodiy asoslari
3. Korporativ boshqaruvning global standartlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Bugungi   kunda mamlakatni   modernizatsiyalash  sharoitida  aksiyadorlik  jamiyatlar
iqtisodiy negizi keskin o’zgarib bormoqda. Ko’p pog’onali iqtisodiyot bo’lganligi
uchun   turli   mulk   shakllariga   asoslangan   aksiyadorlik   jamiyatlar   amaliy   faoliyat
olib   bormoqdaki,   ularning   tahlilini   olib   borish,   baholash,   ular   tuzilmasidagi
o’zgarishlarni keng ilmiy tadqiq etish, ularning faoliyatiga ta’sir qiluvchi omillarni
o’rganish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
tomonidan   2017   yil   20   aprelda   imzolangan   “Oliy   ta’lim   tizimini   yanada
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»”gi   qarorda   “har   bir   oliy   ta’lim
muassasasi   jahonning   etakchi   ilmiy-ta’lim   muassasalari   bilan   yaqin   hamkorlik
aloqalari o’rnatish, o’quv jarayoniga xalqaro ta’lim standartlariga asoslangan ilg’or
pedagogik   texnologiyalar,   o’quv   dasturlari   va   o’quv-uslubiy   materiallarini   keng
joriy qilish, o’quv-pedagogik faoliyatga, master-klasslar o’tkazishga, malaka
oshirish   kurslariga   xorijiy   hamkor   ta’lim   muassasalaridan   yuqori   malakali
o’qituvchilar   va   olimlarni   faol   jalb   qilish,   ularning   bazasida   tizimli   asosda respublikamiz   oliy   ta’lim   muassasalari   magistrant,   yosh   o’qituvchi   va   ilmiy
xodimlarining stajirovka o’tashlarini, professor-o’qituvchilarni qayta tayyorlash va
malakasini oshirishni tashkil qilish” vazifalari alohida ta’kidlangan.
Iqtisodiyotning joriy va prognozlanayotgan xolati tashkilot maqsadlariga salbiy 
ta’sir ko’rsatishi mumkin. iqtisodiy muhitdagi ba’zi omillar (inflyatsiya va 
deflyatsiya sur’atlari, bandlik darajasi, xalqaro to’lov balansi va boshqalar) doimiy 
tarzda baholanishi lozim. Ushbu omillardan har biri firma uchun yoki havf, yoki 
yangi imkoniyat tug’dirishi mumkin. Biron tashkilot uchun iqtisodiy havf boshqasi
uchun imkoniyat bo’lishi mumkin. Avtomobillar uchun ehtiyot qismlarni ishlab 
chiqaruvchi tarmoq turg’unlik davrida yaxshi rivojlanadi, chunki bunday davrda 
iste’molchilar yangi avtomobillarni sotib olish o’rniga eskilarini ta’mirlashni afzal 
ko’radilar.
Tanqidiy tahlil, qat iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik — har bir rahbarʼ
faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi kerak.	
ʻ
SHAVKAT MIRZIYOYEV
1. O’zbekistonda korporativ boshqaruvning huquqiy tartibga solish
bosqichlari
      O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2015   yil   24   apreldagi   PF-4720   sonli
“Aksiyadorlik   jamiyatlarida   zamonaviy   korporativ   boshqaruv   uslublarini   joriy
etish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   farmoniga   muvofiq   2015   yil   1   iyulidan
aksiyadorlik   va   boshqa   xo’jalik   jamiyatlari   nomlarida   ularning   ustav   kapitalida
davlat   ulushidan   qat’i   nazar   “davlat”   so’zidan   foydalanishga   yo’l   qo’yilmaslik
belgilanganligini keltirishimiz mumkin.
O’zbekiston   iqtisodiyotining   barqaror   va   mutanosib   rivojlanishi,   jahon   bozorida
mustahkam   o’rin   egallashi,   barqaror   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash,   aholi   turmush
darajasi   va   farovonligini   yanada   oshirish   olib   borilayotgan   iqtisodiy   siyosatning
asosiy   vazifalaridan   hisoblanadi.   Bu   esa   jahon   iqtisodiyotining   globallashuv
ko’lami   tobora   kengayib   borayotgan   bir   sharoitda   har   qanday   kon’yunktura
o’zgarishlari   qarshi   tura   oladigan,   ichki   va   tashqi   bozor   talablariga   tezlik   bilan
moslasha   oluvchi   korxonalarni   shakllantirishni   taqozo   etadi.   SHuning   uchun innovatsiyalarni   ishlab   chiqarish   jarayoniga   keng   joriy   etish   hamda   mahsulot   va
xizmat turlarini muttasil yangilab borish hisobiga raqobatbardoshlikni ta’minlovchi
korporativ tuzilmalarni rivojlantirish zarur.
Mamlakatimizda   bozor   munosabatlariga   o’tish   davrining   dastlabki   yillarida
“Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to’g’risida”,   “Mas’uliyati   cheklangan   va   qo’shimcha   mas’uliyatli   jamiyatlar
to’g’risida”,   “Qimmatli   qog’ozlar   bozori   to’g’risida”gi   qonunlar   hamda
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining qator farmonlari va hukumat qarorlaridan
iborat   korporativ   boshqaruvni   rivojlantirishning   me’yoriy-huquqiy   asoslari
yaratildi.   Ushbu   qonunchilik   hujjatlariga   muvofiq,   aksiyadorlarning   Umumiy
yig’ilishi,   Kuzatuv   kengashi   kabi   korporativ   boshqaruv   organlari   faoliyati   yo’lga
qo’yildi.
Bu boradagi qonunchilikning tahlili shuni ko’rsatmoqdaki, O’zbekiston
korporativ   boshqaruvning   dunyodagi   mavjud   “ingliz-amerika”,   “nemis”   va
“yapon”   modellari   orasidan   “nemis”   modeliga   ko’proq   o’xshash   bo’lgan   tizimni
shakllantirish   yo’lidan   bordi.   Ushbu   modelning   afzallik   xususiyati   shundaki,
boshqaruvda Kuzatuv kengashi va ijro organi vazifalari aniq ajralib   turishi, bundan
tashqari,   bir   yoki   bir   necha   yirik   aksiyadorlarning   mavjudligi,   ya’ni   aksiyadorlik
kapitalining   konsentratsiyalashuvi   yuqori   ekanligi   bilan   belgilanadi.   Germaniya
modelidan O’zbekistondagi tizimning farqli jihati esa aksiyadorlik jamiyatlaridagi
korporativ boshqaruvda tijorat banklari rolining yuqori emasligidadir. O’zbekiston 
Respublikasida aksiyadorlik jamiyatlari faoliyatini takomillashtirishga alohida 
e’tibor qaratilib, uning huquqiy asoslari takomillashtirilib borilmoqda.
Mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgandan   so’ng   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirish, aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlar huquqlarini
himoya   qilish   bo’yicha   qator   qonunlar   qabul   qilindi   hamda   qimmatli   qog’ozlar
bozori   faoliyatining   huquqiy   asoslari   shakllantirildi.   Hozirgi   kunda   mavjud
aksiyadorlik   jamiyatlari   milliy   iqtisodiyotning   istiqbolini   belgilashda   katta
ahamiyatga   ega   bo’lib,   ishlab   chiqarish   ko’lamini   kengaytirish,   yangi   ish
o’rinlarini   yaratish   borasida   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   vazifalarni   bajarmoqda. Aksiyadorlik   jamiyatlarida   korporativ   boshqaruv   amaliyotidan   samarali
foydalanish   korxonalar   boshqaruvini   samarali   tashkil   etish,   unga   ichki   hamda
tashqi   investitsiyalarni   jalb   etishni   kengaytirish,   istiqbolli   innovatsiya
strategiyalarini amalga oshirish bo’yicha bir qator ishlar davom etmoqda.
Korporativ boshqaruvning me’yoriy-xukukiy asoslari ma’lum bir qoida, me’yor va
andozalar   asosi   va   doirasida   ishlaydi.   Ushbu   qoida,   me’yor   va   andozalarning
majmuasi korporativ boshqaruvning institutsional asoslarini tashkil qiladi.
Korporativ   boshqaruvning   me’yor   va   qoidalari   –   davlat   tomonidan   ishlab
chiqarilib, aksiyadorlik jamiyatlar faoliyatini tartibga soladi.
Ularga   aksiyadorlik   jamiyatlari   tugrisida   qonunlar,   qimmatli   qog’ozlar   haqidagi
qonunchilik, aksiyadorlar huquqlarini va investitsiyalarni himoya qilish qonunlari,
bankrotlik, soliq qonunchiligi va boshqalar kiradi. 2-
jadval Mamlakatimizda korporativ boshqaruvning me’yoriy-huquqiy asoslari
Korporativ   boshqaruv   kodeksini   qabul   qilinishi   aksiyadorlik   jamiyatlarida   ishlab
chiqarish   quvvatlarini   modernizatsiya   qilish,   texnik   hamda   texnologik   qayta
jihozlash, raqobatdosh mahsulot  ishlab chiqarish va uni tashqi  bozorlarga eksport
qilish maqsadlarini ko’zlaydi hamda bunda muhim ahamiyat kasb etadi. Kodeksda
keltirilgan   tavsiyalar   bo’yicha   aksiyadorlar   uchun   yozma   va   elektron   murojaatlar
yuborish,   aksiyadorlarning   ulanish   manzillari   hamda   bank   rekvizitlari   o’zgargani 1.       O’zbekiston Respublikasi Qonunlari 
2.  O’zbekiston Respublikasi Prezidenti farmonlari va qarorlari 
3.  O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi qarorlari 
4.  Idoraviy me’yoriy-huquqiy hujjatlar (vazirliklar, davlat 
qo’mitalarining buyruqlari, qarorlari) 
5.  O’zbekiston Respublikasining Fuqarolik kodeksi (1996) 
6.  “Aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlar huquqlarini himoya 
qilish to’g’risida”gi Qonun (yangi tahrir, 06.05.2014) 
7.  “ Qimmatli   qog ’ ozlar   bozori   to ’ g ’ risida ” gi   Qonun  ( yangi   tahrir , 
2015  y .) 
8.  “Raqobat to’g’risida”gi Qonun (2012 y.) 
9.  “Auditorlik faoliyati to’g’risida”gi Qonun (yangi tahrir, 2000 y.) 
10.  “ Buxgalteriya   hisobi   to ’ g ’ risida ” gi   Qonun  ( yangi   tahrir , 2016  y .) 
11.  “Bankrotlik to’g’risida”gi Qonun (yangi tahrir, 2003 y.) 
12.  “ Mas ’ uliyati   cheklangan   va   qo ’ shimcha   ma ’ suliyatli   jamiyatlar  
to ’ g ’ risida ” gi   Qonun  (2001  y .) 
13.  “ Xo ’ jalik   shirkatlari   to ’ g ’ risida ” gi   Qonun  (2001  y .) 
14.  “Korporativ boshqaruv kodeksi” (2015 y.)  to’g’risidagi   axborotni   yo’llash   orqali   ularning   aksiyadorlik   jamiyati   bilan
aloqasini
soddalashtiradi. Bu ularning huquqlari va qonuniy manfaatlarini, aksiyadorlarning
aksiya   egalari   ulushidan   qat’i   nazar,   teng   huquqlilik   asosida   boshqaruvda   hamda
qarorlar qabul qilishda amaliy ishtirok etishini ta’minlashga xizmat qiladi. Bundan
tashqari,   mazkur   huquqiy   hujjat   aksiyadorlik   jamiyatlarini   boshqarish   tizimidagi
tamoyillar  va  yondashuvlar   tubdan  o’zgarishiga,   ishlab  chiqarish,   tashqi  iqtisodiy
hamda investitsiya sohalariga korporativ boshqaruvning zamonaviy usullarini joriy
etishga, xalqaro standartlarning implementatsiya qilinishiga imkon beradi. Hozirgi
vaqtda barcha aksiyadorlik jamiyatida yil davomida Korporativ boshqaruv kodeksi
qoidalari   va   tamoyillariga   rioya   etish   ustidan   nazorat   tizimi   joriy   qilinadi   hamda
har   bir   moliya   yili   natijalari   bo’yicha   aksiyadorlik   jamiyatlari   faoliyati
samaradorligini   baholash   yuzasidan   kompleks   tahlil   amalga   oshirilishi   bir   qator
taklif va tavsiyalar ishlab chiqish imkonini beradi.
Aksiyadorlik   jamiyatlar   tomonidan   kuchga   kiritiladigan   va   uning   ichki   hayotini
tartiblashtiradigan   me’yorlar   (aksiyadorlik   korporativ   me’yorlar):   korporativ
boshqaruvning   ixtiyoriy   qabul   qilingan   andozalari   haqidagi   o’zaro   kelishuv   va
kompaniya   darajasida   ularni   amalga   oshirilish   tartibini   belgilaydigan   ichki
me’yorlar   (korporativ   qimmatli   qog’ozlar   listingiga   talablar,   kodekslar   va
korporativ boshqaruv bo’yicha tavsiyalar) kiradi.
Tashkiliy   deb   nomlanuvchi   shartnomalarda,   ya’ni   boshqa   tomonlar   bilan   ish
aloqalarini   o’rnatish,   davom   ettirish,   to’xtatish   (bir   so’z   bilan   aytganda   tashkil
qilishga) qaratilgan kelishuvlarda berilgan me’yorlar;
Korporativ   huquq   bu   –   korxonada   ishlab   chiqilgan   qoidalar   tizimi   bo’lib,
manfaatdor   tomonlarning   irodasini   ifodalaydi   va   tashkilot   faoliyatining   turli
tomonlarini tartibga soladi.
Korporativ huquqning belgilari:
-   korporativ   huquq   me’yorlardan,   ya’ni   umumiy   xarakterga   ega   bo’lgan   o’zaro
munosabatlar qoidalaridan tarkib topgan;
-   korporativ   huquq   o’zi   bilan   tashkilot   faoliyatining   barcha   b tartibga   soluvchi me’yorlar tizimini tashkil qiladi;
-   korporativ   me’yorlar,   odatda,   yozma   shaklda   ifodalanadi   va   ularni   o’rnatish
shakli sifatida korporativ hujjatlar xizmat qiladi;
-   korporativ   me’yorlar   korxonada   qabul   qilinadi   va   alohida   mustaqil   birlashma
jamoasining irodasini ifodalaydi;
- korporativ me’yorlar buzilganda, majbur qilish yo’li bilan ta’minlanadi.
3-rasm. Korporativni tartibga solish faoliyati
Korporativ me’yoriy hujjatlar quyidagi talablarga javob berishi shart:
- obyektiv haqqoniylikni aks ettirishi;
- amaldagi qonunchilikka zid kelmasligi;
- kompaniyaning barcha a’zolari va xodimlari uchun tushunarli bo’lishi;
- me’yorlarning betartib to’plamini tashkil qilmasdan, balki ma’lum bir tuzilmaga
ega bo’lishi;
- barcha zarur rekvizitlarga ega bo’lishi.
Ayrim aksiyadorlik jamiyatlarida korporativ boshqaruv va nazorat tizimi organlari
faoliyati   bo’yicha   ijobiy   tajribaga   ega   samarali   mulkdor-aksiyadorlar   mavjud
bo’lishiga   qaramay,   ko’pgina   aksiyadorlik   jamiyatlarida,   ayniqsa,   ustav   fondida
davlat   ulushi   ko’p   bo’lgan   yoki   birgina   aksiyadori   mavjud   bo’lgan   jamiyatlarda
korporativ boshqaruv nomigagina amal qilmoqda. Aksiyadorlarning
Umumiy yig’ilishlari va Kuzatuv kengashlari majlislarining o’tkazilishi ham talab darajasida   emas.   Tahlillar   davomida   aksiyadorlik   jamiyatlaridagi   boshqaruv   va
nazorat   faoliyatida   muhim   rol   o’ynovchi   Taftish   komissiyalari   va   tashqi   hamda
ichki   audit   xizmatlari   ishlari   ham   davr   talabiga   javob   bermayotganlik   holatlari
kuzatilmoqda.
Mamlakatimizda   korporativ   boshqaruv   tizimi   va   uning   ichki   tuzilishi   jahon
amaliyotida qabul qilingan umumqoidalarga muvofiq tashkil etilgan   bo’lib, uning
asosida   haqqoniylik,   javobgarlik,   ochiqlik   va   hisobdorlik   tamoyillari   yotsada,   bu
jarayonda   ayrim   salbiy   ta’sirga   ega   omillar   ham   mavjud.   Bular   asosan,   ko’pgina
aksiyadorlik   jamiyatlarida   foyda,   natija   beradigan   mulkdorning   yo’qligi,
korporativ   boshqaruvning   huquqiy   bazasi   takomillashmagani,   aksiyadorlar
Umumiy   yig’ilishining   rasmiyatchilik   uchungina   o’tkazilayotgani,   aslida
qonunchilikka   etarli   darajada   amal   qilinmayotgani,   aksiyadorlik   jamiyatlaridagi
ichki   hujjatlarning   sifatsizligi,   ularda   korporativ   boshqaruvga   daxldor   savollarga
javoblarning   mutlaqo   yo’qligi,   korporativ   boshqaruv   qonunchiligi   ijrosini
ta’minlovchi mexanizm va huquqiy madaniyatning etishmasligi kabilardir.
Bundan tashqari, korporativ boshqaruvni tatbiq etishning uslubiy va ilmiy-uslubiy
bazasi,   qimmatli   qog’ozlar   bozorining   etarli   darajada   rivojlanmagani,   fond
birjasida   aksiyalar   kotirovkasining   mavjud   emasligi,   aksiyadorlik   jamiyatlari
faoliyati oshkoraligining sustligi kabi qator kamchiliklar mavjud.
O’zbekiston   Respublikasi   bank   tiimida   tashqi   va   ichki   audit   samaradorligini
oshirish,   ustav   fondida   davlat   ulushi   mavjud   bo’lgan   aksiyadorlik   jamiyatlaridagi
korporativ   boshqaruvda   davlatning   ishtiroki   samaradorligini   oshirish   bo’yicha
chora-tadbirlar   tizimini  ishlab   chiqish  va  amalga   oshirish  ham  dolzarb  masaladir.
SHu   bilan   birga,   aksiyadorlar,   salohiyatli   investorlar   va   kreditorlar   uchun
aksiyadorlik   tijorat   bankida   axborot   ochiqligi   holatini   yanada   oshirish,   xorijiy
tajriba umumlashmasi asosida “Xalq bakni”da minoritar aksiyadorlar tashkil qilish
va   ma’qul   bo’lgan   ishonchnoma   asosida   birlashgan   tarzda   ovoz   berish
mexanizmini aniqlash ham muhim.
Hozirda vujudga kelgan korporativ boshqaruvning o’zbek modeli asosan uch
omil negizida tarkib topdi: * amaldagi korporativ qonunchilik;
* ichki korporativ andozalar;
* joylardagi korporativ amaliyot.
Demak,   korporativ   boshqaruvning   milliy   modelini   takomillashtirish   masalasi
quyidagi uch asosiy yo’nalishdan iborat bo’lar ekan:
* korporativ qonunchilikka o’zgartirishlar kiritish;
*   aksiyadorlik   jamiyatlari   ustavlari,   nizomlari   va   boshqalar   kabi   ichki   me’yoriy
hujjatlar – korporativ andozalarning yangilarini ishlab chiqish yoki amaldagilarini
takomillashtirib borish;
*   korporativ   manfaat   tomonlari   o’rtasida   munosabatlarni   qurish   amaliyotini
xalqaro tan olingan korporativ boshqaruv tamoyillari asosida takomillashtirish.
Korporativ   boshqaruvning   o’zbek   modelini   takomillashtirishdagi   birinchi
yo’nalish:   korporativ   qonunchilikka   o’zgartirishlar   masalasi   kiritilgan   bo’lib,
quyida bayon etilgan mulohaza va tavsiyalar aksiyadorlik jamiyatlari faoliyatining
qonunchilik   asoslarini   takomillashtirishga   qaratilgan.   Bunda,   korporativ
qonunchilikni   takomillashtirishning   quyidagi   dolzarb   masalalariga   alohida   e’tibor
berildi:
*   Korporativ   boshqaruv   va   nazorat   organlarining   vakolatlari,   huquqlari   va
javobgarligini yanada aniq belgilash;
*   Aksiyadorlik   jamiyatlarining   kuzatuvchi   kengashlari,   umumiy   yig’ilishlari,
taftish komissiyalarining roli va ahamiyatini oshirishning me’yoriy mexanizmlarini
mustahkamlash;
*   minoritar   aksiyadorlarning   manfaatlarini   chuqurroq   hisobga   olish   orqali
kafolatlarini ko’proq ta’minlash;
*   barcha   aksiyadorlarni   va   potensial   investorlarning   aksiyadorlik   kompaniyalari
faoliyati to’g’risida axborot olish usullari, doirasi va imkoniyatlarini kengaytirish.
Aksiyadorlik   tijorat   banklarida   korporativ   boshqaruv   tizimini   rivojlantirib   borish,
xususan:
–   korporativ   boshqaruv,   shu   jumladan,   xatarlarni   boshqarish   va   ichki   nazoratni
yaxshilash   usullarini   etakchi   xorijiy   banklar   hamda   moliya   institutlarida boshqaruvni   tashkil   etish   tizimini   chuqur   o’rganish   asosida   yanada
takomillashtirish;
– banklar aktivlari va kredit portfeli sifatini yaxshilash, bank faoliyati bilan bog’liq
xatarlarni (kredit, valyuta, operatsion, foiz va boshqalar) baholash tizimini yanada
rivojlantirish;
–   tavakkalchiliklarga   qarshi   bar¬qarorlikni   oshirish,   banklar   faoliyatida   nazorat
sifatini va samarasini yanada oshirish;
–   banklar   faoliyatiga   sog’lom   va   xavfsiz   bo’lgan   bank   amaliyotini   amalga
oshirishni   o’z   ichiga   olgan   bank   nazorati   bo’yicha   Bazel   qo’mitasining   yangi
tahrirdagi   «Korporativ   boshqaruvning   samarali   omillari»ni   joriy   etish,   malaka
etikasi andozalarini o’rnatish, banklar faoliyatining shaffofligini ta’minlash;
– banklar faoliyati bo’yicha axborotlar ommaviyligini, shu jumladan, banklar veb-
saytlariga   yillik   va   oraliq   moliyaviy   hisobotlarni   joylashtirish   hamda   bank   siri
to’g’risidagi qonunchilikka xilof bo’lmagan ravishda o’rnatilgan tartibdagi boshqa
usullar orqali yanada oshirish ishlari davom ettiriladi.
Umuman   olganda   so’nggi   yillarda   bank   tizimiga   xususiy   kapitalni   jalb   qilish
O’zbekiston   Respublikasi   bank   tizimida   rivojlanish   darajasiga   har   tomonlama
ko’maklashish muhim masalalardan hisoblanadi.
1. O’zbekistonda korporativ boshqaruv tizimini rivojlantirishning
tashkiliy va iqtisodiy asoslari
    O’zbekistonda   korporativ   boshqaruv   tizimini   zamonaviy   xalqaro   standartlar
asosida   innovatsion   rivojlantirish   masalalari   deyarli   o’rganilmagan.   SHuning
uchun   ushbu   maqola   bu   sohadagi   mavjud   adabi ѐK tlarni   to’ldirishga   muayyan
darajada xizmat qiladi. 
O’zbekistonda   oxirgi   yillarda   amalga   oshirilgan   huquqiy,   tartibga   soluvchi   va
institutsional   tadbirlar   natijasida   korporativ   boshqaruvning   o’ziga   xos   tizimi   ham
mikrodarajada, ya’ni korporativ munosabatlarning ichki ishtirokchilarini o’z ichiga
olgan   aksiyadorlik   jamiyatlari   miqyosida1   (1-rasm),   ham   makrodarajada,   ya’ni korporativ   munosabatlarning   tashqi   ishtirokchilarini   o’z   ichiga   olgan   mamlakat
miqyosida (2-rasm) shakllandi.
Aksiyadorlik   jamiyatlarida   korporativ   boshqaruv   tizimi   milliy   korporativ
qonunchilikka   muvofiq   hamda   xalqaro   amaliѐKt   inobatga   olingan   holda   rivojlanib
keldi,   va   hozirda   u   mamlakatimizda   faoliyat   yurita	
ѐKtgan   barcha   aksiyadorlik
jamiyatlarida namuna sifatida qo’llanilib kelinmoqda. Biroq, mamlakat miq	
ѐKsidagi
korporativ   boshqaruvning   makrodarajadagi   tizimi,   fikrimizcha,   korporativ
boshqaruvning rivojlanishini  targ’ib qiluvchi  va ko’maklashuvchi  ko’proq jamoat
tashkilotlarining yaratilishini  talab etadi. CHunki, ko’pgina xorijiy mamlakatlarda
aynan   o’z-o’zini   tartibga   soluvchi,   ya’ni   nodavlat   jamoat   tashkilotlari   ham
korporativ boshqaruv tizimini rivojlanishida asosiy rolni o’ynaydi
Shu   bilan   birga,   milliy   korporativ   boshqaruv   tizimini   shakllanishi   va
rivojlanishining   muayyan   ijobiy   jara	
ѐKnlariga   qaramasdan,   korporativ   boshqaruv
sohasida   ayrim   muammolar   va   hal   etilmagan   masalalar   to’planib   qolmoqdaki,
ularni   hal   etmasdan   turib,   korporativ   boshqaruv   tizimini   keyingi   davrda
rivojlantirish,   qolaversa,   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish,   mamlakat raqobatbardoshligiga erishish jarayoni qiyinlashishi mumkin.
-   korxonalarni   boshqarishda   eskirgan   ma’muriy-rejali   ѐK ndashuvlar   saqlanib
qolinishi   oqibatida   aksiyadorlik   jamiyatlari   faoliyatida   korporativ   boshqaruv
shartlarini bajarishga haliyam rasmiyatchilik bilan qaralmoqda; 
-   aksiyadorlik   jamiyatlari   kuzatuv   kengashlarining   faoliyati   (ayniqsa,   davlat
ishtiroki   bo’lgan   aksiyadorlik   jamiyatlarida),   ularning   korxonani   strategik
rivojlantirishdagi   roli   deyarli   sezilmaydi,   aksariyat   kuzatuv   kengashlari   a’zolari
etarli bilim va malakaga ega emas; 
- aksiyadorlik jamiyatlarida minoritar aksiyadorlarning qo’mitasini tashkil etish va
uning   faoliyatini   ta’minlashning   ta’sirchan   mexanizmi   yo’qligi   tufayli   u
aksiyadorlar   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilish   bo’yicha
vakolatlarini to’la ro’ ѐ	
K bga chiqara olmayapti; 
- respublika fond bozori va korporativ boshqaruv o’rtasidagi uzviy bog’liqlik yo’q,
fond   birjasining   samarali   korporativ   boshqaruvni   rivojlantirish,   korporativ
boshqaruv standartlarini targ’ib qilishdagi roli sezilarsiz;
- aksiyadorlik jamiyatlarining investitsion jozibadorligi pastligi tufayli ularning 
aksiya paketlarini, shu jumladan davlat ulushlarini sotishda xorijiy investorlarni 
jalb qilishning qiyinligi; 
- aksiyadorlik jamiyatlarida samarali korporativ boshqaruvni amalga oshirishda 
axborot-kommunikatsiya texnologiyasi salohiyatidan foydalanish darajasi juda 
past; 
-   Korporativ   boshqaruv   kodeksi   juda   jo’n   ishlab   chiqilgan,   uning   ayrim
tavsiyalariga   rioya   etishning   mexanizmlari   va   metodik   jihatlari   ta’minlanmagan
(masalan,   kuzatuv   kengashining   qo’mitalari   qanday   tashkil   etiladi,   qanaqa
nomdagi   qo’mitalar   tashkil   etiladi,   ularning   vazifalari   nimalardan   iborat   bo’ladi,
kuzatuv   kengashining   mustaqil   a’zoligiga   nomzodlar   qanday   tanlanadi   va
saylanadi,   “comply   or   explain”   (“rioya   qil   yoki   tushuntir”)   xalqaro   tamoyiliga
rioya qilish tavsiyasi qanday amalga oshiriladi va h.k.). Bundan tashqari, 2015 yilda Iqtisodiy hamkorlik va taraqqi ѐK t tashkiloti tomonidan 
yangi tahrirda tasdiqlangan “G20/IHTT ning korporativ boshqaruv tamoyillari” da 
keltirilgan adolatlilik, javobgarlik, shaffoflik va hisobdorlik kabi korporativ 
boshqaruvning xalqaro e’tirof etilgan tamoyillari O’zbekiston korporativ 
qonunchiligida to’la-to’kis hali o’z aksini topgani yo’q. 
SHuning uchun korporativ boshqaruv milliy tizimini innovatsion rivojlantirish 
istiqbollarini belgilab beruvchi quyidagi asosiy yo’nalishlar taklif etiladi: 
O’zbekistonda uzoq muddatga mo’ljallangan “Korporativ boshqaruv tizimini 
rivojlantirish konsepsiyasi” ni ishlab chiqish va amalga oshirish, unda korporativ 
boshqaruv sohasidagi davlat si ѐ	
K satining maqsadi, vazifalari va tamoyillari, 
shuningdek mazkur si ѐ	
K satni amalga oshirish mexanizmlarini belgilash 
respublikada korporativ boshqaruv rivojlanishini targ’ib qiluvchi va 
ko’maklashuvchi jamoat tashkilotlarining kamligini inobatga olib, kelgusida turli 
nodavlat notijorat shakldagi jamoat tashkilotlarining (mas. O’zbekiston korporativ 
boshqaruv forumi, Kuzatuv kengashining mustaqil a’zolari uyushmasi, Korporativ 
direktorlar uyushmasi, Korporativ maslahatchilar jamiyati, Institutsional va 
strategik investorlar gildiyasi, Ichki auditorlar uyushmasi va h.k.) yaratilishiga 
sharoitlar yaratish; 
- fond bozori aksiyadorlik jamiyatlarida korporativ munosabatlar samarali 
yurgizilishi ustidan nazorat qilishning asosiy mexanizmlaridan biri ekanligini 
inobatga olib, koporativ boshqaruv va respublika fond bozori o’rtasidagi uzviy 
aloqani fond birjasining listing mexanizmi orqali ta’minlash, buning uchun 
quyidagilarni amalga oshirish: 
- “Birjalar va birja faoliyati to’g’risida”gi Qonunning 15-moddasida keltirilgan 
aksiyalarni birja listingiga qo’yish tartib-taomillari ro’yxatiga emitentning 
korporativ boshqaruv tizimini baholash borasidagi tartibni ham kiritish; 
“Toshkent” RFB ning listing qoidalariga emitentning Korporativ boshqaruv 
kodeksi tavsiyalariga rioya etish to’g’risidagi majburiyatni qabul qilish talabini 
nazarda tutadigan o’zgartirishlar kiritish.  respublikada   korporativ  boshqaruvning   xalqaro  tamoyil   va  standartlarini   samarali
joriy   etish   maqsadida   “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlar   huquqlarini
himoya   qilish   to’g’risida”gi   Qonuniga   quyidagi   o’zgartirish   va   qo’shimchalar
kiritish: 
-AJ   larni   aksiyalari   erkin   sotiladigan   va   sotilmaydiganlarga   ajratish   uchun
qonunchilikda “ommaviy aksiyadorlik jamiyati” degan tushunchani kiritish hamda
bunday   ommaviy   AJ   larning   asosiy   xususiyatlarini   (mas.   AJ   da   cheklanmagan
miqdorda   aksiyadorlarning  borligi,  aksiyalarning   bozorda  erkin   aylanishi   va  h.k.)
belgilab qo’yish; 
-Qonunning   10-moddasida   ko’zda   tutilgan   AJ   ustav   kapitalida   chet   ellik
investorning ulushi 15% dan kam bo’lmasligi to’g’risidagi talabni bekor qilish;4 
Qonunning   17-moddasida   AJ   ustav   kapitalining   eng   kam   miqdoriga   qo’yilgan
talabni 400 ming AQSH dollaridan 400 mln. so’mgacha kamaytirish;5 
-AJ   ijroiya   organi   tomonidan   aksiyadorlarning   navbatdan   tashqari   umumiy
yig’ilishini   chaqirish   huquqini   ta’minlash   uchun   Qonunning   65-   moddasida
aksiyadorlarning navbatdan tashqari umumiy yig’ilishi ijroiya organi rahbarinining
ѐKzma talabi asosida ham o’tkazilishini inobatga olish; 
-   aksiyadorlarning   umumiy   yig’ilishda   ishtirok   etishiga   sun’iy   to’siqlarni   olib
tashlash uchun sirtdan elektron tarzda ovoz berish, shu jumladan umumiy yig’ilish
materiallarini   elektron   tarzda   tarqatish   va   ovozlarni   ishonchli   tasdiqlash
tizimlaridan foydalanishni joriy etish; 
-   kuzatuv   kengashi   a’zoligiga   nomzodlarni   berish   va   tanlash   jara	
ѐKnini
takomillashtirish,   bunda   kuzatuv   kengashiga   nomzodlarning   tajribasi   va   malakasi
to’g’risidagi   axborotni   to’liq   va   o’z   vaqtida   oshkor   qilish   lozimdir,   natijada
aksiyadorlar   har   bir   nomzodning   qobiliyati   va   maqbulligi   to’g’risida   xabardor
bo’ladi; 
-   shunday   mexanizmni   yaratish   lozimki,   unga   muvofiq   AJ   iqtisodiy   nochor
ahvolga   kelganda   bankrotlik   qonunchiligi   asosida   kuzatuv   kengashi   a’zolariga
korporativ   boshqaruvda   muhim   rol   o’ynashi   mumkin   bo’lgan   kreditorlarning
manfaatlarini himoya qilish majburiyati yuklanadi;  - shunday amaliѐKtni yo’lga qo’yish lozimki, unga muvofiq AJ o’zining korporativ
boshqaruv   amali
ѐKti   bo’yicha   hisobotni   muntazam   ravishda   chop   etadi,   va   unda
qonun   bo’yicha   oshkor   etilishi   lozim   bo’lgan   axborotdan   tashqari,   kuzatuv
kengashi   a’zolari   va   rahbariyatga   beriladigan   mukofotlar,   kuzatuv   kengashi
a’zolarining malakasi va ular bilan affillangan boshqa AJ lar, prognoz qilinadigan
risk omillari, ishlovchilar va manfaatdor shaxslar borasidagi masalalar to’g’risidagi
axborotni oshkor etadi; 
-   kuzatuv   kengashi   a’zolari   o’z   vazifalarini   aniq   va   talabchanlik   bilan   olib
borishlari,   ularning   yuqori   xulq-atvor   standartlariga   rioya   qilib   faoliyat
ko’rsatishlari,   rahbariyatni   nazorat   qilishda   va   manfaatdor   tomonlarning
manfaatlarini   inobatga   olishda   yuqori   xulq   va   professional   standartlarni
qo’llashlari   uchun   AJ   larda   Korporativ   xulq   va   odob-axloq   kodekslarini   ishlab
chiqish va qabul qilish; 
-qonunchilikda   yoki   Korporativ   boshqaruv   kodeksida   kuzatuv   kengashining
vakolatlariga   qo’shimcha   tarzda   quyidagi   vazifalarni   ham   kiritish:   AJ   ning
risklarni boshqarish tizimini ishlab chiqish va nazorat qilish; AJ direktori va uning
o’rinbosarlari, kuzatuv kengashi a’zosidir.
3.Korporativ boshqaruvning global standartlari
Aksiyadorlik jamiyatlari faoliyati samaradorligini oshirish va korporativ boshqaruv
tizimini takomillashtirish komissiyasi Korporativ boshqaruv kodeksini tasdiqlandi.
Ushbu hujjat aksiyadorlik jamiyatlariga tavsiyanoma xususiyatiga ega bo’lib, 42 ta
banddan   iborat.   Unda   belgilanishicha,   aksiyadorlik   jamiyatlari   tarmoqqa   oid
xususiyati   va   faoliyati   turidan   kelib   chiqib,   Kodeks   tavsiyalarini   joriy   etish
bo’yicha   ichki   korporativ   harakatlarni   amalga   oshirishi   mumkin.   ajlarga
zamonaviy korporativ boshqaruv uslublari joriy qilinadi 
Aksiyadorlik   jamiyatlari   faoliyatining   samaradorligini   oshirish   va   korporativ
boshqaruv tizimini takomillashtirish komissiyasi tomonidan Korporativ boshqaruv kodeksi tasdiqlangan bo’lib, unda korporativ boshqaruvning ilg’or uslublarini joriy
qilish, shu jumladan:
 uzoq muddatli istiqbolda rivojlanish strategiyasi va vazifalari, ichki nazorat 
tizimlari va ijro organining aksiyadorlar hamda investorlar bilan o’zaro 
hamkorlikning samarali mexanizmlarini belgilash; 
 aksiyadorlik jamiyatlari faoliyatining ko’lami, tarmoq xususiyatlari va 
yo’nalishlarini inobatga olgan holda, namunaviy tashkiliy tuzilmani joriy qilish; 
 aksiyadorlik jamiyatlari faoliyatining ochiqligini oshirish, ular tomonidan 
xalqaro standartlar asosida audit va moliyaviy hisobot axborotini chop etish ko’zda
tutilgan. 
Konferensiya   ishtirokchilari   ta’kidlaganlaridek,   O’zbekistonda   korporativ
boshqaruv   tizimidagi   tamoyil   va   yondashuvlarini   tubdan   o’zgartirish,   ishlab
chiqarish,   tashqi   iqtisodiy   aloqalar   va   investitsiya   jarayonlariga   korporativ
menejmentning   xalqaro   zamonaviy   standartlarini   joriy   qilish,   boshqaruvning
eskicha   uslublari   o’rniga   yangi   korporativ   tashkilotlarni   shakllantirish   bo’yicha
faol ishlar amalga oshirilmoqda.
KORPORATIV BOSHQARUVNING XALQARO TAMOYILLARI 
Ye vroaksiyadorlar   korporativ   boshqaruvi   asosiy   tamoyillari   1990   yil   Evropa
aksiyadorlar   (qisqacha   nomi-   Evroaksiyadorlar)   assotsiatsiyalari   Konfederatsiyasi
tashkil qilingan bo’lib, uning tarkibiga sakkizta milliy aksiyadorlar assotsiatsiyasi
(Bel giya, Buyuk Britaniya, Germaniya, Gollandiya, Daniya, Ispaniya, Fransiya va
SHvetsiya)   kirgan.   Tashkilotning   asosiy   vazifasi   –   Evropa   Ittifoqi   alohida
aksiyadorlarining   manfaatlarini   ifodalash,   mayda   aksiyadorlarni   himoya   qilish,
kapitallar   bozori   ochiqligini   ta’minlash,   Evropa   kompaniyalarida   aksiyadorlik
kapitali qiymatini oshirish, korporativ boshqaruv masalalarini qo’llab - quvvatlash
hisoblanadi. Evropa   ittifoqi   hamkorligi   tashkiloti   (EIHT)ning   beshta   tamoyili   asosida
Evroaksiyadorlar o’z dasturlarini, Korporativ boshqaruv asosiy tamoyillarini ishlab
chiqqan   bo’lib,   unda   kompaniya   maqsadlari,   ovoz   berish   huquqlari,   qo’shib
olishdan himoya qilish, axborot huquqi va direktorlar kengashining roliga nisbatan
qator tavsiyalar aks ettirilgan. Ular quyidagilardan iboratdir:
■   kompaniya   avvalo   uzoq   muddatli   istiqbolda   aksiyadorlik   kapitali   qiymatini
maksimallashga   intilishi   lozim.   Kompaniyalar   o’z   moliyaviy   maqsadlari   va
strategiyasini   yozma   shaklda   aniq   ko’rsatishi   va   buni   yillik   hisobotga   kiritishi
lozim;
 kompaniya tabiati, hajmi, strukturasi va riskiga jiddiy ta’sir etuvchi asosiy qarorlar
va   kompaniya   aksiyadori   uchun   jiddiy   oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin   bo’lgan
qarorlar   aksiyadorlar   tomonidan   tasdiqlanishi   yoki   aksiyadorlar   umumiy
yig’ilishida qabul qilinishi lozim;
  qo’shib  olishga  qarshi  himoya  vositalari   yoki   aksiyadorlar  ta’sirini  cheklaydigan
boshqa vositalardan qochish zarur;
qo’shib   olish   va   birlashtirish   jarayonlari   tartibga   solinishi,   bu   qoidalarga   amal
qilinishi nazorat ostida bo’lishi lozim;
agar   aksiyadorning   mulk   ulushi   belgilangan   miqdorga   etadigan   bo’lsa,   bunday
aksiyador qolgan aksiyalarni oqilona shartlarda, ya’ni kompaniya ustidan nazoratni
qo’lga kiritish uchun to’lov sifatida to’lanadigan narxda sotib olishi kerak;
kompaniyalar   aksiyalar   qiymatiga   ta’sir   etishi   mumkin   bo’lgan   axborotni,
shuningdek,   5%   mulk   chegirmasidan   o’tgan   (kamaygan   yoki   ko’paygan)
aksiyadorlar   haqida   axborotni   darhol   ma’lum   qilishlari   lozim.   Bu   talabga   rioya
qilinmagan hollarda jiddiy jarima choralari qo’llanadi;
auditorlar mustaqil bo’lishi va aksiyadorlar umumiy yig’ilishida saylanishi lozim;
aksiyadorlar   yig’ilish   kun   tartibiga   masalalar   kiritish   imkoniyatiga   ega   bo’lishi
lozim;
axborot tarqatish oddiy kanallaridan tashqari, kompaniya aksiyadorlarga aksiyalar
qiymatiga   ta’sir   etishi   mumkin   bo’lgan   axborotni   etkazish   uchun   elektron
vositalardan foydalanishi lozim; aksiyadorlar   kengashning   kamida   bitta   a’zosini   saylash   huquqiga,   shuningdek,
Kengash   a’zosini   bo’shatish   masalasini   ko’tarish   imkoniyatiga   ega   bo’lishlari
lozim.   Saylangunga   qadar   aksiyadorlar   Kengash   tarkibiga   saylash   uchun
nomzodlar taklif qilish imkoniyatiga ega;
 Kuzatuv kengashi a’zosi sifatida bir pog’onali tizimda ham, ikki pog’onali tizimda
ham   noijrochi   direktorlarning   Kengash   tarkibidagi   a’zoligi   12   yilgacha   bo’lgan
muddat bilan cheklanishi lozim;
  Kengash tarkibida Kengash sobiq ijrochi a’zolari qatoridan bo’lgan bittadan ortiq
noijrochi a’zo bo’lishi mumkin emas.
Kaliforniya   pensiya   fondining   korporativ   boshqaruv   buyicha   global   tamoyillari
(CalPRES).   Aksiyadorlik   harakatining   rivojlanishida   institutsional   investorlar,
masalan,   AQSHda   eng   yirik   va   faol   pensiya   fondlaridan   biri   bo’lgan   CalPRES
(California   Public   Emp loyees'   Retirement   System)   muhim   rol   o’ynaydi.   Bu   fond
80 -  yillarning boshlarida  tashkil   etilgan  bo’lib, amerika  moliya bozorida  harakat
qilishdan tashqari xorijiy kompaniyalarga investitsiyalar kiritadi.
1996   yil   CalPRES   e’lon   qilgan   Korporativ   boshqaruv   global   tamoyillari   (matnda
keyinchalik – CalPRES tamoyillari) quyidagilardan iborat:
1. Hisobot berish:
direktorlar   Kengashi   yoki   Kuzatuv   kengashi   aksiyadorlar   oldida   hisobot   berishi
lozim;
direktorlar   Kengashi   menejmentni   nazorat   qilish   imkoniyatiga,   investorlar   esa
direktorlar Kengashini nazorat qilish imkoniyatiga ega bo’lishlari lozim;
menejmentni   mukofotlash   kompaniya   faoliyatining   uzoq   muddatli   natijalari   bilan
bog’liq bo’lishi lozim.
2.SHaffoflik:
global raqobatli bozorlar kompaniyalar taqdim etayotgan axborotning ishonchliligi
va shoffofligiga bog’liq bo’ladi;
kompaniyalar buxgalteriya hisobi xalqaro andozalarini tan olishlari lozim;
■   kompaniyalar   aksiyadorlar   oldida   eng   yaxshi   amaliyot   kompaniya   kodeksiga
amal qilish haqida hisobot berishlari lozim. 3. Adolatlilik:
■   kompaniyalar   minoritar   aksiyadorlarni   hurmat   qilishi   lozim.   Ular   barcha
aksiyadorlarga nisbatan adolatli munosabatni ta’minlashlari lozim;
■ bitta aksiya uning egasiga umumiy yig’ilishda bitta ovoz huquqini berishi kerak.
4. Ovoz berish usullari:
ishonch   qog’ozlari   aniq,   qisqa   bo’lishi   va   aksiyadorlarga   mos   keluvchi   axborot
taqdim etishi lozim;
aksiyadorlarning   shaxsan   yoki   ishonch   qog’ozi   asosida   berilgan   barcha   ovozlari
rasman hisoblab chiqilishi va e’lon qilinishi lozim;
■   ishonch   qog’ozi   asosida   ovoz   berish   jarayonini   soddalashtirish   uchun   yangi
texnologiyalardan foydalanish lozim.
5.Eng yaxshi amaliyot kodekslari:
barcha bozorlar kompaniya menejmenti va direktorlari ularga amal qilishi mumkin
bo’lgan mos keluvchi eng yaxshi amaliyot kodekslarini ishlab chiqishi lozim;
 kompaniyalar eng yaxshi amaliyot kodekslarida bayon qilingan tamoyillarga amal
qilishlari lozim;
bozor   qatnashchilari   vaqti   -   vaqti   bilan   eng   yaxshi   amaliyot   kodekslarini   qayta
ko’rib chiqishlari lozim.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   24.01.2003   yildagi   PF-3202-sonli
Farmoni   va   Vazirlar   Mahkamasining   korporativ   boshqaruvni   takomillashtirish
bo’yicha 19.04.2003 yildagi 189 - onli Qaroriga binoan:
- ayrim me’yorlar o’z kuchini yo’qotdi: davlat aksiya paketi boshqaruvchisi ovoz
bergandagina   Kuzatuv   kengashi   qarori   qabul   qilishi,   davlat   ishonchli   vakili
umumiy   yig’ilish   qarorining   bajarilishini   to’xtatishi   mumkinligi,   davlat   aksiya
paketlari xo’jalik birlashmalariga boshqarish huquqi bilan berilishi;
- Kuzatuv kengashi va Taftish komissiyasiga  a’zolik bilan aksiyadorlik jamiyatda
yollanma mehnat bilan bog’liq faoliyatni qo’shib olib borilishiga yo’l qo’ymaslik;
-   ko’proq   tanlov   asosida   direktorni   (Boshqaruv   xay’ati   raisini)   aksiyadorlar
umumiy yig’ilishi tomonidan tayinlanish tartibi o’rnatildi, yollash shartnomasi bir yil   muddatga   har   yili   umumiy   yig’ilish   tasdig’i   bilan   tuziladi,  ayrim   hollarda   esa
uning   muddatini   uzaytirish   yoki   to’xtatish   haqidagi   qaror   Kuzatuv   kengash
tomonidan qabul qilinadi;
- biznes - rejaning bajarilishi haqida Ijroiya organi har chorakda Kuzatuv kengashi
oldida   hisobot   berish   tartibi   qabul   qilindi.   Qo’pol   chetlashishlarda   yoki   mazkur
rejaning   bajarilishi   xavf   ostida   qolganda   Kuzatuv   kengashi   zudlik   bilan   yollash
shartnomasini muddatidan ilgari to’xtatish huquqiga ega;
- ijro etuvchi direktorlarning va Kuzatuv kengashlarining moddiy rag’batlantirilishi
aksiyadorlik jamiyati faoliyatining samarasiga bevosita bog’liqligi belgilangan;
-   korxona   faoliyatiga   xo’jalik   birlashmalarining   asossiz   aralashuvini   oldini   olish
bo’yicha   chora   -   tadbirlarni   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   korxonalarni
moddiy texnik resurslar bilan ta’minlanishining bozor iqtisodiyoti mexanizmlarini
keng ko’lamda tatbiq qilish masalalari qo’yilgan;
-   davlat   aksiya   paketlarini   (ulushini)   professional   boshqaruvchi   kompaniyalarga
bosqichma - bosqich ishonchli boshqaruvga berish nazarda tutilgan;
- davlat aksiya paketlarini (ulushlarini) boshqarish bo’yicha xarajatlar davlat aksiya
paketlariga   hisoblangan   dividendlar   hisobiga,   ular   etmaganda   davlat   mulkini
hususiylashtirilishidan   tushgan   umumiy   mablag’   hisobiga   amalga   oshirilishi
belgilangan.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Republikasi   Davlat   mulki
qo’mitasi faoliyatini takomillashtirishga doir chora-tadbirlar to’g’risida” PQ – 335
- son 26.04.2006 yildagi Qaroriga binoan:
-   xususiylashtirish   va   korporativ   sektorda   davlat   aktivlarini   boshqarish   usullari
tubdan qayta ko’rib chiqildi;
-   yillik   biznes   -   rejalarni   tasdiqlash   va   amalga   oshirishda   ijro   intizomining
oshirilishi,   hamda   biznes   -   rejalarning   bajarilishi   ustidan   korporativ   nazoratning
ta’minlanishi bo’yicha kuzatuv kengashlari, davlat ishonchli vakillari va ishonchli
boshqaruvchilarning mas’uliyatini kuchaytirish zaruriyati belgilandi; kuzatuv   kengashlarining   hisobot   berish   mas’uliyatini   kuchaytirish   va   xo’jalik
jamiyatlaridagi   korporativ   boshqaruv   organlari   faoliyati   samaradorligini   baholash
tizimini ishlab chiqish lozimligi belgilandi;
-   Davlat   mulki   qo’mitasi   organlari   ishidagi   kamchiliklarni   bartaraf   etish,
xususiylashtirish   jarayonlarini   chuqurlashtirish,   korporativ   boshqaruv   tizimini
mustahkamlash,   qimmatli   qog’ozlar   bozorini   rivojlantirishni   ta’minlashga   doir
tadbirlar tasdiqlandi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Qimmatli   qog’ozlar   bozorini   yanada
rivojlantirish   chora   -   tadbirlari   to’g’risida”   PQ   –   475   -   son   27.09.2006   yildagi
Qarorida   2006-2007   yillarda   qimmatli   qog’ozlar   bozorini   rivojlantirish   dasturi
tasdiqlangan bo’lib, unda:
-   korxonalarni   to’liq   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   yangi   aksiyadorlik
jamiyatlarini   tashkil   qilish   hisobiga   qimmatli   qog’ozlarning   ikkilamchi   bozorini
yanada rivojlantirish;
-   qimmatli   qog’ozlar   ikkilamchi   bozorini   jadal   rivojlantirish   va   ko’lamini
kengaytirish;
- aksiyadorlik jamiyatlarida korporativ boshqaruv tizimini takomillashtirish;
- fond bozori zamonaviy infratuzilmasini  shakllantirish va uning moddiy -  texnik
bazasini mustahkamlash;
-   qimmatli   qog’ozlar   bozori   uchun   kadrlarni   tayyorlash   va   malakasini   oshirish
bo’yicha chora - tadbirlar belgilangan.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Ustav   fondida   davlat   ulushi
mavjud   bo’lgan   korxonalarni   samarali   boshqarishni   va   davlat   mulki   hisobi   lozim
darajada   yuritilishini   ta’minlash   bo’yicha   chora-tadbirlar   haqida”   215   -   son
16.10.2006   yildagi   Qarori   aksiyadorlik   jamiyatlarida   korporativ   boshqaruvni
mustahkamlash   ishida   navbatdagi   qadam   bo’lib,   unda   asosiy   e’tibor   korporativ
nazorat tizimiga qaratilgan va quyidagi xujjatlar qabul qilingan:
- davlat korxonalari haqida nizom;
- ichki audit xizmati haqida nizom; -davlat   aksiya   paketlarini   (ulushi)   ishonchli   boshqaruvga   berish   tartibi   haqida
nizom.  Xulosa
Xulosa   o’rnida   aytish   mumkinki,   korxonaning   har   jihatdan   muhim   rivojlanishida
uning  ko’rsatkichlarini  aniqlash,   to’gri   tahlil   qila   bilish   va  muomuolarni  o’rganib
muqobil   yechimlarni   taklif   qila   olish   qobilyatlarini   shakllantirish,   dunyo
standartlariga mos bo’lgan biznes modellini qurishda korxonaning faoliyati ustida
muhim   izlanishlar   qilishni   taqozo   etmoqda.   Buning   uchun   korxona
ko’rsatkichlarini   aniqlash   uslubiyatlaridan   boxabar   bo’lishlik,   baholash
jarayonlarini  boshqarish va nazorat qilish ko’nikmalarini  o’zida shakllantirish har
bir menejer,boshqaruvchini muhim vazifasi sanaladi.
 Korporativ boshqaruvning samarali rivojlanishiga erishish uning asl
mohiyatini chuqur anglash va tushunishni, uning ilmiy soha sifatida
shakllanishiga imkon bergan ilmiy-nazariy ѐKndashuvlarini tadqiq qilishni taqozo
etadi. Shuni ham aytish joizki, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va
xususiylashtirish natijasida tashkil etilgan aksiyadorlik jamiyatlarida xalqaro
aloqalarning mustahkamlanib borishi samarali korporativ boshqaruv tizimi
kengroq joriy qilinishini talab etmoqda. Demak, aksiyadorlik jamiyatlarida
korporativ boshqaruv tizimini yanada takomillashtirish iqtisodiyotning barcha
sohalariga investitsiyalarni jalb etishning muhim omili hisoblanadi. SHu bois
O’zbekiston Respublikasida o’z milliy korporativ boshqaruv modelini
shakllantirish jarayoni boshlang’ich bosqichlarida turganligi sababli korporativ
boshqaruvni tadbiq etish va uni kelajakda istiqbolli rivojlantirish,
iqtisodiyotning u yoki bu modeli muammolarini hal etishga qaratilishi kursning
asosiy vazifalaridan hisoblanadi.
Bugungi kunda mamlakatni modernizatsiyalash sharoitida aksiyadorlik
jamiyatlar iqtisodiy negizi keskin o’zgarib bormoqda. Ko’p ukladli iqtisodiyot
bo’lganligi uchun turli mulk shakllariga asoslangan aksiyadorlik jamiyatlar
amaliy faoliyat olib bormoqdaki, ularning tahlilini olib borish, baholash, ular
tuzilmasidagi o’zgarishlarni keng ilmiy tadqiq etish, ular faoliyatiga ta’sir
qiluvchi omillarni o’rganish muhim ahamiyat kasb etadi. Asosiy adabiyotlar
1. Mc Connell, Brue.  Economics. 17th edition. Mcgraw-hill/Irwin, USA,
2014.
2. N. Gregory Mankiw. Principles of Economics, 7th edition. Amazon,
USA 2016.
3. Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus. Economics. 19th Edition.
McGraw-Hill Companies. USA. 2015.
4. Xodiev B.YU., Berkinov B.B. “Korporativ boshqaruv va raqobatni
rivojlantirish” O’quv qo’llanma. -T.: 2011 y.
5. Xodiev B.YU., Karlibaeva R.X., Akramova N.I. O’quv qo’llanma.
TDIU, 2010. – 280 bet.
6. SHodmonov SH.SH., G’ofurov U.V. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik. –
T.: Iqtisod-moliya, 2010. – 728 bet.
7. Zaynutdinov SH.N. Korporativ boshqaruv asoslari. O’quv qo’llanma. -
T.: O’zbekiston, 2008. – 260 b.
. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.: O’zbekiston, 2014. – 46
8.Saotov F.Y. Korporatv boshqarish va tartibga solish. Darslik   -   T.: «TashDTU» ,
2021. - 371 bet.
Internet saytlari
20 http www.xb.uz – O’zbekiston Respublikasi Xalq banki rasmiy
sayti
21. http://www.lex.uz - O’zbekiston Respublikasi milliy Qonunchilik
bazasi rasmiy sayti.
22. http://www.minfin.cov.uz - O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi
rasmiy sayti.
23. http://www.cbu.uz - O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki rasmiy
sayti