Oʻzbekiston Respublikasida Prezidentlik institutining joriy etilishi

O zbekiston Respublikasida Prezidentlik institutining joriy etilishi.ʻ
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................... 2
I.Bob.O‘zbekistonda prezidentlik institutining rivolanish bosqichlari va o‘ziga xos xususiyatlari 4
1.1.O zbekiston Respublikasida Prezidentlik institutining joriy etilishi	
ʻ ......................................... 4
1.2.O‘zbekistonda prezidentlik institutining rivolanish bosqichlari va o‘ziga xos xususiyatlari ... . 8
II.Bob.Prezidentlik instituti xalqaro tajribada ................................................................................ 10
2.1.Zamonaviy davlat organlari tizimida Prezidentlik Institutining tutgan o`rni va ahamiyati ..... 10
2.2. Prezidentlik instituti xalqaro tajribada .................................................................................... 19
Xulosa. ........................................................................................................................................... 26
Foydalanilgan adabiyotlar: ............................................................................................................ 29
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi: O`zbekistondagi   Prezidentlik   institutining   o`ziga
xosligi shundaki, bizda davlat boshlig`ining vakolatida fuqarolarning huquqlari va
erkinliklariga, O`zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlariga rioya
etilishiga   kafillik   belgilanganligi,   davlat   hokimiyati   organlarining   kelishilgan
holda faoliyat yuritishini hamda hamkorligini ta‘minlashi, Prezident saylovi kuni
Konstitutsiyada   aniq   belgilab   qo`yilgani,   saylov   komissiyalarining   a‘zolari
saylovdan   manfaatdor   biron   bir   partiya   a‘zosi,   yoki   nomzod,   uning   ishonchli
vakili bo`lishi mumkin emasligi, Prezident saylovining moliyaviy ta‘minoti davlat
mablag`lari   tomonidan   qoplanishi   va   teng   taqsimlanishi,   nomzodlardan   hech
qanday saylov garovi, saylov fondini tashkil etish talab qilinmasligi, nomzodlarga
saylovoldi tashviqotini o`tkazish uchun davlat hisobidan teng efir vaqti va bosma
maydon   ajratilishi,   yig`ilishlar   va   uchrashuvlar   o`tkaziladigan   vaqt   hamda   joy
haqida   saylovchilarga   barvaqt   xabar   qilinishi,   davlat   organlari,   jamoat
birlashmalari,   korxonalarning,   muassasalarning,   tashkilotlarning   rahbarlari,
fuqarolarning   o`zini   o`zi   boshqarish   organlari   O`zbekiston   Respublikasi
Prezidentligiga   nomzodlarga   saylovchilar   bilan   uchrashuvlar   o`tkazishni   tashkil
etishda,   zarur   ma‘lumot   va   axborot   materiallari   olishda   yordam   ko`rsatishlari
shartligi kabilarda ko`rishimiz mumkin. 
El-yurtimiz biz boshlagan xalqchil islohotlarga bugun xayrixohlik va qat‘iy
ishonch   bilan   qarab,   ularning   hosili   va   samarasini   tezroq   ko`rishni   istamoqda.
Ana   shu   haqli   talabni   inobatga   olgan   holda,   biz   Yangi   O`zbekiston   taraqqiyot
strategiyasini   ishlab   chiqib,   saylov   jarayonida   uni   o`ziga   xos
umumxalqmuhokamasidan   o`tkazdik
1   –   deya   ta‘kidlagan   edi   prezidentimiz
Shavkat Mirziyoyev.
Shu   ma‘noda   prezidentlik   instituti   demokratik   institut   hisoblanib,
birinchidan,   O`zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   O`zbekiston
Respublikasining   fuqarolari   tomonidan   umumiy,   teng   va   to`g`ridan-to`g`ri   saylov
2 huquqi   asosida   yashirin   ovoz   berish   yo`li   saylanadi   va   fuqarolarning   davlat
ishlarini   boshqarishda   vakilligini   ta‘minlashdek   konstitutsiyaviy   funksiyani
bajaradi.   Ikkinchidan,   Prezident   lavozimiga   nomzod   bo`lishda   O`zbekiston
Respublikasi barcha fuqarolar bir xil huquq va erkinliklarga ega bo`lib, jinsi, irqi,
millati,   tili,   dini,   ijtimoiy   kelib   chiqishi,   e‘tiqodi,   shaxsi   va   ijtimoiy   mavqeidan
qat‘i   nazar,   qonun   oldida   tengdirlar.   Ijtimoiy   kelib   chiqishi,   ijtimoiy   va   mulkiy
ahvoliga,   irqiy   yoki   milliy   mansubligiga,   jinsi,   ma‘lumoti,   tili,   dinga
munosabatiga,   mashg`ulot   turi   va   xususiyatiga   qarab   O`zbekiston   Respublikasi
fuqarolarining saylov huquqini biron-bir tarzda bevosita yoki  bilvosita cheklash
taqiqlanadi.   Uchinchidan,   Prezident   saylovi   demokratik   standartlarda
belgilangan holda halollik bilan ochiq,  shaffof o`tishi,  erkin,  ixtiyoriy,  haqiqiy va
adolatli   tashkil   etilishi   va   o`tkazilishi   Konstitutsiya   va   qonunlarimizda   belgilab
qo`yilgan.   To`rtinchidan,   Prezident   vakolatlari   Konstitutsiya   va   qonunlarda
belgilab   qo`yiladi.   Ya‘ni   bunda   demokratik   saylovlar   orqali   saylab   qo`yilgan
vakillari   orqali   xalq   ishtirok   etadi.   Beshinchidan,   monarxiyadan   farqli   o`laroq,
Konstitutsimiz 1-moddasiga asosan O`zbekiston – suveren demokratik respublika
bo`lganligi   bois   Prezidentning   lavozimda   bo`lish   vaqti   konstitutsiyaviy   asosda
ma‘lum muddatlar bilan chegaralangan.
Ya‘ni Asosiy qonunimizga asosan belgilangan muddatga saylanadi. Bu ham
demokratik   standartlardan   bo`lib,   xalq   davlat   hokimiyatining   manbai   sifatida
davriy   asosda  o`z  nomidan,  ya‘ni  xalq  nomidan  ish  olib  borishi   mumkin  bo`lgan
shaxsni muqobillik asosida saylab turish imkoniyatiga ega bo`lishi lozim.
3 I.Bob.O‘zbekistonda prezidentlik institutining rivolanish bosqichlari va
o‘ziga xos xususiyatlari
1.1.O zbekiston Respublikasida Prezidentlik institutining joriyʻ
etilishi
O‘zbekistonda   Prezident   Institutining   joriy   etilishi.   Sobiq   ittifoq
Respublikalari     orasida   birinchi   bo‘lib   O‘zbekistonda   Prezidentlik   lavozimi   joriy
etilgan   edi.   Davlat   boshqaruvining   Prezidentlik   Instituti   1990   yilning   24   martida
“O‘zbekiston   SSR   Prezidenti   lavozimini   ta’sis   etish   va   O‘zbekiston   SSR
Konstitutsiyasi   (asosiy   qonuni)ga   o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar   kiritish
to‘g‘risidagi”   qonun   bilan     joriy   etilgan   edi.   O‘z   SSR   Oliy   Soveti   o‘n   ikkinchi
chaqiriq  birinchi sessiyasida I.A Karimov Prezident etib saylandi. O‘sha sessiyada
qilingan   ma’ruzada   I.A   Karimov   shunday   degan   edi   “....Bugun   yuzaga   kelgan
vaziyatda   O‘zbekiston   SSR   Prezidenti   lavozimini   ta’sis   etish   muhim   ahamiyat
kasb   etmoqda.   ......Respublikada   yakka   boshliq   lavozimining   joriy   etilishi   Ittifoq
miqyosida   bo‘lganidek,   qonunlar   va   davlatning   boshqa   qarorlarini   ijro   etish
omillarini   mustahkamlashga,   demak,   siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy,   millatlararo   va
boshqa   sohalarda   qayta   qurish   jarayonlarini   tezlashtirishga   ko‘maklashishi
shubhasizdir”.
1991   yil   29   dekabr   va   2000   yil   9   yanvarda   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   umumxalq
saylovlari   muqobillik   asosida   o‘tkazilib,   unda   I.Karimov   Prezident   etib   saylandi.
O‘zbekiston   Respublikasining   1992   yil   8   dekabrda   qabul   qilingan
Konstitutsiyasiga   muvofiq   Prezident   –   hokimiyatlar   bo‘linishi   prinsipiga   rioya
qilinishida davlat mexanizmi uchun  eng muhim institutdir.
Ma’lumki,   “prezident”   atamasi   lotincha   “praesidenso”,   so‘zidan   olingan
bo‘lib, aynan tarjimasi “oldinda o‘tiradigan” degan ma’noni beradi. Bu tushuncha
konstitutsiyaviy-huquqiy   ma’noda   davlat   boshlig‘ini   anglatadi.   Hozirgi   kunda
dunyodagi   130   dan   ortiq   davlatlarning   hokimiyat   tizimida   prezidentlik   instituti
mavjud.   “Prezident”   atamasi   o‘zining   hozirgi   ma’nosida   1787   yilgi   AQSH
4 konstitutsiyasida   mustahkamlanib,   AQShda  prezidentlik   joriy   etilganidan   boshlab
ishlatilib kelinmoqda.
Prezidentni   davlatning   markaziy   boshqaruv   organlari   tizimida   tutgan   o‘rni
davlat   boshqaruvining   shakliga   bog‘liq.   Agar   mamlakatda   davlat   boshqaruvining
parlamentar   respublika   turi   o‘rnatilgan   bo‘lsa,   u   holda   Prezident   faqat   davlat
boshlig‘i   vazifasini   bajaradi   va   u   ijroya   hokimiyatiga   rahbarlik   qila   olmaydi.
Shuning   uchun   ham   boshqaruvning   parlamentar   respublika   shaklida   Prezident
davlat   organlari   tizimida   markaziy   o‘rinni   egallamaydi.   Boshqaruvning
Prezidentlik   respublikasi   shaklidagi   davlatlarda   esa   Respublika   Prezidenti   davlat
va   ijro   etuvchi   hokimiyat   boshlig‘i   hisoblanadi.   U   davlat   boshqaruv   organlari
tizimida markaziy o‘rinni egallaydi.
Davlat  boshlig‘i  sifatida Prezident  davlat hokimiyati  boshqaruv organlarida
yetakchi  va muvofiqlashtiruvchi rol  o‘ynaydi. Prezident  davlat ichida va   xalqaro
munosabatlarda O‘zbekistonning Oliy vakilligini amalga oshiradi. Davlat boshlig‘i
o‘zida   u   yoki   bu   hokimiyat   tarmog‘ini   emas   balki,   davlat   va   butun   davlat
hokimiyatining birligini namoyon etadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   19-bobi   “O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidenti”   deb   nomlanadi.   Bu   bob   9   ta   moddadan   iborat   bo‘lib,
ularda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Konstitutsiyaviy   maqomlari   va
vakolatlari   belgilab   berilgan.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
konstitutsiyaviy   vakolatlari   uning   faoliyatidagi   quyidagi   yo‘nalishlarda     yaqqol
namoyon bo‘ladi:
              1.O‘zbekiston   Prezidenti   fuqarolar   huquq   va   erkinliklarining   kafili
bo‘lib, Prezident inson huquqlarini himoya qilish mexanizmining uzluksiz ishlashi
uchun   shaxsan   javobgar,   biror   sabab   bilan   ushbu   huquq   va   erkinliklar   amalga
oshirilishi buzilgan hollarda tegishli choralar ko‘rishga majbur.
       2. O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti Konstitutsiya va qonunlarga
rioya   etilishining   kafili   bo‘lib,   Prezident   o‘z   faoliyati   davomida   barcha   davlat
5 organlari,   mansabdor   shaxslar   va   fuqarolarning   o‘z   konstitutsiyaviy
majburiyatlarini zarur darajada bajarishlarini ta’minlaydi.
              3.Prezident   davlat   boshlig‘i   sifatida   xalqaro   munosabatlar   sohasida
muhim   vakolatlarga   ega   bo‘lib,   u   mamlakat   ichida   va   xalqaro   munosabatlarda
O‘zbekiston Respublikasi nomidan ish yuritadi. Prezident xalqaro munosabatlarda
O‘zbekiston   Respublikasining   vakili   bo‘lib,   muzokaralarda   O‘zbekiston   nomidan
qatnashishi,   Respublikaning   xalqaro   majburiyatlari   bajarilishini   ta’minlashi
mumkin.
              4.Prezident   Oliy   Majlisga   har   yili   ichki   va   xalqaro   ahvol   xususida
ma’lumotnoma taqdim etadi. Uning ma’lumotnomasi normativ hujjat hisoblanadi.
Bu axborot siyosiy xususiyatga ega bo‘lib, mamlakatni rivojlantirishning dasturiy
prinsiplari va strategik vazifalarini o‘z ichiga oladi.
5.O‘zbekiston   Respublikasining   Prezidentining   ijroya   hokimiyatini
tuzish bilan bog‘liq vakolatlari ham mavjud. Prezident Bosh vazir nomzodini Oliy
majlis   palatalariga   kiritadi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh     prokurori   va   uning
o‘rinbosarlarini tayinlaydi va ularni lavozimidan ozod qiladi hamda bu masalalarni
Oliy   majlis   senatining   tasdig‘iga   kiritadi.   Prezident   viloyatlar   hokimlari   va
Toshkent   shahar   hokimini   tayinlaydi   va   lavozimidan   ozod   qiladi,   bu   masalalarni
tegishli   xalq   deputatlari   Kengashining   tasdig‘iga   qo‘yadi.   Prezident   o‘z   qarori
bilan   Konstitutsiya,   qonunlarni   buzgan   yoki   o‘z   sha’ni   va   qadr-qimmatiga   dog‘
tushiradigan hatti-harakatlar sodir etgan tuman va shahar hokimlarini lavozimidan
ozod   etishga   haqli.   Milliy   xavfsizlik   va   davlat   nazorati   organlarini   tashkil   qilar
ekan, Prezident ularning rahbarlarini tayinlaydi.
6.Prezident Oliy majlis senatiga Konstitutsiyaviy sud raisi va a’zolari,
Oliy sud raisi va a’zolari, Oliy xo‘jalik sudi raisi va a’zolariga nomzodlarni taqdim
etadi.   Prezident   viloyat   ,   tuman,   shahar   va   xo‘jalik   sudi   sudyalarini   tayinlaydi.
Prezidentning   taqdimiga   binoan,   Oliy   majlis   senati   Markaziy   Bank   boshqaruvi
raisi, Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasining raisini tayinlaydi.
6 7.Prezident Respublika davlat va boshqaruv Oliy organlarining o‘zaro
hamkorligini   ta’minlaydi.   Prezident   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirliklari,   davlat
qo‘mitalari   hamda   davlat   boshqaruvining   boshqa   organlarini   tuzadi   va   tugatadi,
buni Oliy majlsi palatalarining tasdig‘iga kiritadi.
8.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   qonunlarni   imzolaydi.
Prezidentning   imzosi   bo‘lmasa,   qonun   kuchga   kirmaydi.   Bu   davlat   boshlig‘ining
an’anaviy   funksiyasi   bo‘lib,   qonunga   majburiy   kuch   beradi   va   qonun
chiqaruvchilik jarayonini yakunlaydi.
9.Faqat   Prezidentgina   butun   Respublika   hududida   favqulodda   holat
joriy etishga haqli. Lekin, Prezident bunday qarorni qabul qilishda erkin emas.
10.Prezident   Respublika   Qurolli   Kuchlarining   Oliy   Bosh   qo‘mondoni
hisoblanadi.   U   Qurolli   Kuchlarning   Oliy   qo‘mondonlarini   tayinlaydi   va
vazifasidan   ozod   qiladi.   Xavfsizlik   kengashini   tuzadi,   unga   rahbarlik   qiladi,   Oliy
harbiy   unvonlarni   beradi.   Mudofaa   vaziri   amalda   bevosita   Prezident   rahbarligida
ishlaydi.
11.   O‘zbekiston   Respublikasining   Prezidentining   davlat   boshlig‘i   sifatidagi
vakolatlariga fuqarolik va siyosiy boshpana berish, O‘zbekiston Respublikasining
davlat   mukofotlari   bilan   taqdirlash,   afv   etish   to‘g‘risidagi   hujjatlarni   qabul   qilish
va gunohidan kechishni amalga oshirish kabilar ham kiradi.
Prezident Oliy majlis Qonunchilik palatasi va Senatini faqat Konstitutsiyada
aniq   belgilangan   hollardagina   tarqatishi   mumkin.   Prezident   o‘z   vakolatlarini
bajarishni davlat idoralariga yoki mansabdor shaxslarga topshirishga haqli emas.
  O‘zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   Konstitutsiyaga   va   qonunlarga
asoslanib,   hamda   ularni   ijro   etish   yuzasidan   mamlakatning   butun   hududida
majburiy   kuchga   ega   bo‘lgan   normativ-huquqiy   hujjatlar-farmonlar,   qarorlar,
farmoyishlar   chiqaradi.   Respublika   Prezidentining   normativ-huquqiy   hujjatlari
“O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   xabarnomasi”   va   Respublika
gazetalarida rasman e’lon qilinadi.
7 1.2.O‘zbekistonda prezidentlik institutining rivolanish bosqichlari va
o‘ziga xos xususiyatlari
Mamlakatimiz o‘z istiqlolini qo‘lga kiritganida davlat boshqaruvining kuchli
prezidentlik   hokimiyatiga   asoslangan   shakli   tanlandi.   Bu   davrda   Prezident   katta
vakolatlarga   ega   bo‘lib,   buni   huquqiy   demokratik   davlat   poydevorini   barpo   etish
va   mustahkamlashda   davlatning   bosh   islohotchilik   rolini   o‘tashi   zarurati   bilan
izohlash   mumkin.   Yangi   mingyillikning   kirib   kelishi,   demokratik-huquqiy   davlat
qurish   jarayonida   orttirilgan   tajriba,   vakillik   organlari   va   ko‘ppartiyaviylikning
rivojlanishi,   jamiyat   hayotida   fuqarolik   jamiyati   institutlari   va   ommaviy   axborot
vositalarining   roli   kuchayishi   bilan   davlat   boshqaruvini   demokratlashtirish,
Prezident   maqomini   demokratik   huquqiy   davlatlarda   umume`tirof   etilgan
andozalarga mos ravishda takomillashtirish zarurati yuzaga keldi.
Bu   yo‘nalishda   mamlakatimizda   2002-yil   27-yanvarda   o‘tkazilgan
Referendum   va   uning   asosida   2003-yil   24-aprelda   qabul   qilingan   «O‘zbekiston
Respublikasining   Konstitutsiyasiga   o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar   kiritish
to‘g‘risda»gi Qonun muhim ahamiyat kasb etdi.
Islohotlarga  ko‘ra, ikki  palatali  Oliy Majlis  tashkil  etilib, Konstitutsiyaning
89-moddasidan   «O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   ayni   vaqtda   Vazirlar
Mahkamasining raisi hisoblanadi» degan qoidadan iborat bo‘lgan ikkinchi xatboshi
olib   tashlandi.   Demak,   Vazirlar   Mahkamasi   raisi   tugatildi,   Vazirlar   Mahkamasi
faoliyatiga   rahbarlik   qilish,   u   tomonidan   qabul   qilanayotgan   qarorlar   va   ularning
ijrosini   ta`minlash   ma`suliyati   to‘laligicha   Bosh   Vazir   zimmasiga   yuklatildi.
Amalga   oshirilgan   bu   o‘zgarishlar   davlat   boshqaruvini   demokratlashtirish   yo‘lida
yangi yutuqlarni qo‘lga kiritish imkoniyatini yaratdi.
2007-yil   11-aprelda   «Davlat   boshqaruvini   yangilash   va   yanada
demokratlashtirish   hamda   mamlakatni   modernizatsiaya   qilishda   siyosiy
partiyalarning  rolini  kuchaytirish  to‘g‘risida»gi   Konstitutsiyaviy  qonunning qabul
qilinishi   bilan   prezidentlik   instituti   rivojlanishidagi   ikkinchi   bosqich   tugab,
8 uchinchi   bosqich   boshlandi.   Ushbu   qonunga   homahang   tarzda   «O‘zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasining   moddalariga   tuzatishlar   kiritish   to‘g‘risida»gi
qonun qabul qilinib Konstitutsiyaga bir qator o‘zgartirishlar kiritildi.
Xususan,   Konstitutsiyaning   89-moddasidan   «ijro   etuvchi   hokimiyat
boshlig‘idir»   deyilgan   norma   chiqarilib,   Prezidentning   davlat   hokimiyati
organlarining kelishilgan holda faoliyat yuritishini hamda hamkorligini ta`minlashi
belgilab   qo‘yildi.   Vazirlar   Mahkamasining   shakllantirilishi   va   iste`fosining
yangicha   tartibi,   siyosiy   partiyalarning   davlat   va   jamiyat   hayotidagi   rolini
kuchaytirish masalalari huquqiy tartibga solindi.
2010-yil   12-noyabrda   O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti
I.A.Karimov   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   va
Senatining   qo‘shma   majlisida   «Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   yanada
chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish konsepsiyasi»ni taqdim etdi.
Mazkur   konsepsiya   mamlakatimiz   kelgusi   taraqqiyotining   asosiy   strategik
yo‘nalishlarini   belgilab   beruvchi   muhim   hujjat   bo‘lib,   mamlakat   Prezidentining
davlat   rahbari   sifatida   maqomini   yanada   mustahkamlash,   davlat   va   jamiyat
hayotida Vazirlar Mahkamasining roli, uning davlat hokimiyati tizimida mavqei va
ma`suliyatini oshirish hamda vakolatlarini kengaytirishga qaratilgan islohotlarning
muhim asosi sifatida e`tirof etildi.
Davlat   boshqaruvini   demokratlashtirish   jarayonida   2011-yil   18-aprelda
qabul   qilingan   «O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   ayrim   moddalariga
o‘zgartirish   va   qo‘shimchalar   kiritish   to‘g‘risida   (78,   80,   93,   96,   va   98
moddalariga)»gi O‘zbekiston Respublikasining Qonuni keyingi qadam bo‘ldi.
Qonun   Oliy   Majlis   Bosh   vazir   hisobotlarini   eshitishi   va   mukoma   qilishi
tartibini   belgiladi.   Bosh   prokuror   o‘rinbosarlarini   tayinlash   hamda   ularni
lavozimidan   ozod   etish   to‘g‘risidagi   prezident   farmonlarini   tasdiqlash   Senatning
mutlaq   vakolatlaridan   chiqarildi.   Qolaversa,   Prezident   ijro   etuvchi   hokimiyatga
rahbarlik qilishi haqidagi norma chiqarildi.
9 Qonun   bilan   Prezident   viloyatlar   hokimlarini   hamda   Toshkent   shahar
hokimini   tayinlashi   hamda   lavozimidan   ozod   etishi   Bosh   vazir   taqdimiga   binoan
amalga   oshirilish   tartibi   o‘rnatildi.   Bundan   tashqari,   Bosh   vazir   nomzodi
Qonunchilik palatasiga saylovda eng ko‘p deputatlik o‘rinlarini qo‘lga kiritgan bir
necha   siyosiy   partiya   tomonidan   taklif   etilishi   belgilandi.   Bosh   vazirga   nisbatan
ishonchsizlik votumi bildirish haqidagi norma mustahkamlandi.
2011-yil   12-dekabrda   «O‘zbekiston   Respublikasi   Kostitutsiyasining   90-
moddasiga   tuzatish   kiritish   to‘g‘risida»gi   qonun   bilan   Prezidentning   vakolat
muddati 7 yildan 5 yilga qisqartirildi.
Shundan   so‘ng,   2014-yil   16-aprel   «O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining ayrim moddalariga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish
to‘g‘risida(32,78,93,98   103   va   117   moddalariga)»   gi   qonun   qabul   qilinib,
Konstitutsiyaning   93-moddasiga   kiritilgan   o‘zgartirishlarga   ko‘ra,   Prezidentning
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   mamlakat   ichki   va   tashqi   siyosatini
amalga oshirishning eng muhim masalalari yuzasidan murojaat qilish huquqiga ega
ekanligi,   vazirliklar,   davlat   qo‘mitalari   hamda   davlat   boshqaruvining   boshqa
organlarini   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taqdimiga   binoan
tuzishi   va   tugatishi,   Bosh   vazir   iste`foga   chiqqanda,   Bosh   vazirga   nisbatan
bildirilgan   ishonchsizlik   votumi   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining
palatalari   tomonidan   qabul   qilinganda   yohud   qonunda   nazarda   tutilgan   boshqa
hollarda lavozimidan ozod qilishi tartibi belgilandi.
II.Bob.Prezidentlik instituti xalqaro tajribada
2.1.Zamonaviy davlat organlari tizimida Prezidentlik Institutining
tutgan o`rni va ahamiyati
Bugungi kunda zamonaviy davlatlarning aksariyat qismi boshqaruvning
respublika   shakliga   ega   bo'lgan   davlatlar   bo'lib,   ularda   davlat   boshqaruv
tizimi   ma'lum   bir   yo'nalish   bo'yicha   saylangan   oliy   hokimiyat   organlariga
10 asoslangan. Prezidentlik instituti boshqaruvining respublika shaklidagi davlatlarda
davlat hokimiyati tizimining eng muhim tarkibiy qismlaridan biri hisoblanadi.
Demokratik nuqtayi  nazardan qaralsa, prezidentlik instituti  xalqning o„ziga
xos   g„alabasi   sanaladi,   chunki   davlatda   prezidentlik   institutining   mavjudligi
to„g„ridan-to„g„ri   saylovlar   orqali   yoki   xalq   tomonidan   saylangan   vakillar   orqali
o'z   xalqining   irodasini   amalga   oshiradigan   Prezident   lavozimiga   eng   munosib
nomzodga ovoz berish imkoniyatini beradi.
Prezidentlik   institutining   bugungi   kunda   davlat   organlari   tizimida   tutgan
o`rni va ahamiyati haqida fikr yuritishdan oldin biz, avvalo,
prezidentlik institutining mazmun-mohiyatiga to`xtalib
o`tishishimiz lozim.
«Prezident » so`zi lotincha «praesidens» so`zidan kelib chiqib, so`zma- so`z
tarjimasi   «oldinda   o`tiruvchi»   (antik   davrlarda   turli   xil   majlislarda   raislik
qiluvchililarni president deb atashgan) ma`nosini anglatadi.
Prezident so`zi yuridik termin sifatida, qadimgi Afina va Rim respublikalari
davridan   qo`llanilganligi   ma`lum.   Bu   termin   ilk   demokratiya   shakli   hisoblangan
kollegial organlar majlislarida raislik qiluvchi shaxsga nisbatan ishlatilgan.
Huquqshunos olim N.A.Saxarov o„z asarlarida qadimda turli yig„ilishlarda
raislik   qilgan   shaxsga   Prezident   deb   murojaat   qilishi   odat   bo„lganligini
ta riflaydi. Biroz vaqt o'tgach, ism lavozimga aylantirildi. Shunday qilib, hukmron‟
shaxs sifatidagi "prezident" tushunchasi haqidagi birlamchi g'oyalar tug'ildi.
Bugungi   kunda   respublika   davlat   boshqaruvi   shaklidagi   mamlakatlarda
Prezident   so`zining-davlat   boshlig`i,   davlat   organi   sifatida   qo`llanilishi   rasm
bo`lgan. Davlat hokimiyati organlari tizimida davlat boshlig`i va uning o`ziga xos
funksiyalari aniq bo`lsa-da, har bir davlatda uning huquqiy maqomi turlichadir.
Davlat   boshlig`i   sifatida   prezidentlik   instituti   alohida   o`rin   tutib,   dunyoda
birinchi   bo`lib,   ushbu   lavozim   1787-yilda   qabul   qilingan   Amerika   Qo`shma
Shtatlari   Konstitutsiyasida   o`z   ifodasini   topdi.   Yevropada   prezidentlik   instituti
1848-yilda   ikkita   mamlakatda,   ya`ni   Fransiya   va   Shvetsariyada   paydo   bo`ldi.
11 Hozirga   kelib   Bilashgan   Millatlar   Tashkiloti   tarkibidagi   150   tadan   ortiq
mamlakatlarda Prezident lavozimi joriy etilgan.
O.T.Voloshukning   fikricha,   Prezident   davlat   boshlig`ining   yuridik   shakli
sifatida hokimiyat tabiati haqidagi demokratik qarashlarning rivojlanishi natijasida
xalq hokimiyatchiligining timsoli sifatida vujudga keladi
Prezidentlik   institutini   o`rganishda   ayrim   olimlar   uni   avvalambor   ijtimoiy
institut   sifatida   o`rganishni   taklif   qiladilar.   Xususan,   rus   siyostchi   olim
I.D.Xutinayev   “prezident   institutini”   kengroq   tushuncha   doirasida   –   “ijtimoiy
institut”   sifatida   tadqiq   etishni   taklif   qildi,   chunki   u   ijtimoiy   fanlarning   turli
sohalarida   tadqiqot   ishlarining   predmeti   bo lib,   ular   doirasida   «prezident»ʻ
tushunchasiga turli xil fikrlar shakllangan .
Prezidentlik   instituti   terminologiyasinining   ma`nosini   to`liq   anglash   uchun
ushbu unstitutning asosiy xususiyatlarini aniqlab olish zarur.
B.P.Yeliseyev ushbu institutning asosiy xususiyatlari 
sifatida quyidagilarni ko`rsatadi:
-   Prezident   saylab   qo`yilgan   davlat   rahbari   bo`lib,   u   ijro   hokimiyatiga
boshchilik qilishi mumkin va davlat hokimiyati bo`linishi tizimida arbitr vazifasini
bajaradi;
-   tashkiliy   jihatdan   Prezident   hech   kimga   bo`ysunmaydi   hamda   davlat
hokimiyatining   boshqa   oliy   organlaridan   mustaqilligining   yuqoriligi   bilan   ajralib
turadi;
-   Prezidentlik   lavozimining   siyosiy   xarakteri   yuqori   bo`lib,   davlat   ichki   va
tashqi   siyosatini   shakllantirish,   davlat   ishlariga   siyosiy   rahbarlikni   amalga
oshrishda Prezidentning o`rni ustuvor sanaladi.
V.A.Shatili   prezidentlik   instituti-   Prezident   saylovi,   Prezident   funksiya   va
vakolatlari,   vakolat   muddati   va   uni   tugatish   tartibi,   konstitutsiyaviy-huquqiy
ma`suliyati,   shuningdek,   Prezident   huzuridagi   muassasalar   faoliyatini   tartibga
soluvchi normalar tizimi deb ta`rif beradi.
M.M.Mirakulovning fikriga ko`ra, prezidentlik instituti murakkab tuzilmaga
12 ega bo`lib, quyidagi 8 guruh konstitutsiyaviy-huquqiy normalardan tashkil topadi:
1)   Prezident   lavozimini   ta`sis   etadigan;   2)   Prezident   saylovi   (xususan,
prezidentlikka   bo`lajak   nomzod;   partiya   yuqori   organida   ko`rsatilgan   nomzod,
ro`yxatga   olingan   nomzod;   saylangan,   biroq   lavozimga   kirishmagan   president
huquqiy   maqomi;   3)   prezidentning   lavozimiga   kirishish   (inaguratsiya)   tartibi;   4)
Prezident funksiya va vakolatlari; 5) Prezident, xususan eks-prezident faoliyatining
huquqiy,   tashkiliy,   moddiy,   ijtimoiy   kafolatlari;   6)   president   vakolatlari
tugashining   asoslari   va   tartibi;   7)   prezident   vakolatlarini   vaqtincha   bajarib   turish
asoslari va tartibi; 8) ma`suliyat asoslari va ularni qo`llash tartibi.
Biz   ning   fikrimizcha,   prezidentlik   institutiga   berilgan   ta`riflar   ichida   oxirgi
qayd etilgani ushbu institutning barcha jihatlarini to`la ochib beradi.
Darhaqiqat, prezidentlik instituti bu faqatgina prezidentlik saylovi, Prezident
vakolatlari   va   Pezidentning   konstitutsiyaviy-huquqiy   maqomi   bilan   bog`liq
bo`lgan   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   huquq   normalari   yig`indisi   bo`libgina
qolmay,   ushbu   institut   prezidentlik   lavozimini   ta`sis   etish   bilan   bog`liq   bo`lgan
munosabatlarga ham tadbiq etiluvchi huquq normalarini ham o`z ichiga oladi.
Huquqiy   adabiyotlardagi   zamonaviy   yondashuvlarga   ko`ra,   «prezident»
atamasi   davlat   hokimiyati   organlari   iyerarxiyasida   eng   yuqori   o`rinni   egallovchi,
mamlakat   ichki   siyosiy   hayotida   va   davlatning   davlatlararo,   xalqaro
munosabatlarida oliy vakilligini amalga oshiruvchi mansabdor shaxs sifatida talqin
etiladi.
Ma`lumki,   O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   11-moddasida
O`zbekiston   Respublikasi   davlat   hokimiyatining   tizimi-hokimiyatning   qonun
chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud hokimiyatiga bo`linishi prinsipiga asoslanishi qayd
etilgan.   Shuningdek,   Konstitutsiyamizning   89-moddasida   O`zbekiston
Respublikasining Prezidenti davlat boshlig`idir va davlat organlarining kelishilgan
holda faoliyat yuritisini ta`minlashi belgilangan.
Xo`sh,   Prezidentning   davlat   hokimiyati   o`rganlari   tizimidagi   o`rni   va
ahamiyati nimadan iborat.
13 Ma`lumki,   2008   yilgacha   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   ijro   etuvchi
hokimiyat   boshlig`i   sanalgan.   O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasidan
Prezidentning   ayni   bir   vaqtda  hukumat   rahbari   eknligini   qayd   etuvchi   normaning
chiqarilishi   muhim   siyosiy-huquqiy   o`zgarish   sanaladi.   Prezidentning   davlat
hokimiyatini   amalga   oshirishi,   muhim   davlat   funksiyalarini   bajarishiga
qaramasdan,   Konsitutsiyaga   muvofiq   u   hech   bir   hokimiyat   tarmog`iga
kiritilmagan.
Barcha huquqiy tadqiqotlarda, parlement, hukumat va sud davlat
hokimiyatining klassik tarmoqlari sifatida tushuniladi. Shu bilan bir qatorda,
davlat   mexanizmida   davlat   rahbari   alohida   o`rin   egallaydi.   Davlat   rahbarining
amaliy   va   huquqiy   holatini   yuqorida   qayd   etilgan   hokimiyatlar   tarmog`idan
alohida o`rganib bo`lmaydi.
Prezidentning hokimiyatlar tizimida qanday o`rin egallashi va hokimiyatning
qaysi   tarmog`iga   mansubligi   to`g`risidagi   masala   har   bir   davlatning   amaldagi
Konstitutsiyasi   va   Konstitutsiyaviy   tuzumi,   qonun   chiqarish   jarayoni   va   huquqni
qo`llash amaliyotiga bog`liqdir.
Aytib   o`tish   joizki,   davlat   rahbari   lavozimi   davlat   boshqaruvining   har
qanday shaklidagi davlatlarda mavjud. Monarxiya shaklidagi davlatlarda- monarx,
respublikalarda   –saylangan   Prezident   davlat   rahbari   sanaladi.   Davlatning   o`zi
konstitutsiyaviy   tuzumning   yaxlitligini,   hokimiyat   mexanizminig   samaradorligini
ta`minlovchi,   xalqaro   munosabatlarda   davlatning   oliy   vakilligini   amalga
oshiruvchi lavozimga ehtiyoj sezadi.
Turli   davlat   boshqaruvi   shaklidagi   davlatlarda   davlat   rahbarining   vazifalari
turlichadir. Masalan, ayrim davlatlarda davlat rahbari vazifalari nominallashtirilgan
bo`lsa, ayrim davlatlarda davlat hokimiyati to`laligicha davlat
rahbariga tegishlidir.
Ko`plab   mamlakatlarning   konstitutsiyaviy-huquqiy   doktrinalari   davlat
rahbarini   xalq   birligini   ta`minlovchi,   boshqa   davlatlar   bilan   munosabatlarda
davlatning   vakilligini   amalga   oshiruvchi,   davlat   hududining   yaxlitligi   va
14 xafsizligini ta`minlochi, suverenitetni kafolatlovchi, davlat hokimiyati organarning
kelishilgan   holda   faoliyat   yuritishi   hamda   hamkorligini   ta`minlovchi   davlat
hokimiyatining oliy mansabdor shaxsi sifatida ko`rib chiqadi.
Davlat rahbarining aniq huquqiy holati va davlat hayotidagi faktik o`rni har
bir mamlakatning tarixiy an`analari va siyosiy shart-sharoitlariga bog`liq bo`ladi.
A.Azizxo`jayevning   fikriga   ko`ra,   davlat   boshqaruvi   turli   davlatlarda
turlicha tashkillashtirilgan. Davlat  boshqaruvining shaklidan qat`iy nazar  kim ijro
etuvchi hokimiyat ustidan nazoratni o`rnatsa, u davlatda markaziy o`rin egallaydi.
Prezidentlik   boshqaruv   shaklida   bu   Prezident,   Parlametar   boshqaruv   shaklida-
parlament hisoblanadi.
Agar   davlat   rahbari   ayni   vaqtda   ijro   hokimiyati   boshlig`i   sanalsa   bunday
davlatlar Prezidentlik boshqaruv shaklidagi davlatlar sanaladi.
M.Mirxamedovning   ta`kidlashicha   mamlakatda   yuzaga   keladigan   qaltis   va
ziddiyatli   vaziyatlarga   nisbatan   tezkor   qaror   qabul   qilish   zaruriyatining   vujudga
kelishi   Prezidentlik   lavozimining   joriy   etlishiga   sabab   bo`lgan.   Sababi   bunday
vaziyatlarda kollegial organlar tezkor qaror qabul qilaolmagan.
O`zbekiston   Respublikasida   Prezident   davlat   hokimiyati   tizimida   markaziy
o`rin egallaydi va siyosiy tuzumning asosini tashkil etadi.
Ma`lumki,   konstitutsiyaviy   huquqning   muhim   elementidan   biri   davlat
boshqaruv   shakli   hisoblanadi.   Agar   O`zbekiston   Respublikasi   davlat   boshqaruv
shaklini   tahlil   qiladigan   bo`lsak,   ushbu   masalaga   oid   olimlarning   fikrini   ikkita
katta guruhga bo`lish mumkin. 1-guruhga O`zbekiston Respublikasini prezidentlik
respublikasi   sifatida   ko`rib   chiquvchi   olimlarni   fikr-mulohazalarini   kiritamiz.
(F.X.Raximov, Sh.Abbosxo`jayev).
Prezidentlik   respublikalari   hokimiyatlarning   qat`iy   bo`linish   prinsipiga
asoslanadi.   Bu   shuni   anglatadiki,   mazkur   shakldagi   respublikalarning
Konstitutsiyalarida   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va   sud   hokimiyati
organlarining vakolatlari o`rtasida chegara aniq belgilangan bo`ladi. Bunday holda
hokimiyat tarmoqlari nafaqat bir-biridan aratilgan balki ularning mustaqilligi ham
15 ta`minlangan   bo`ladi.   Prezidentlik   respublikalarida   Prezdentning   qo`lida   davlat
boshlig`i va hukumat rahbari vakolatlari to`planishi bilan birga, prezidentlik
saylovida,   hukumatni   shakllantirishda   parlamentning   ishtirok   etmasligi,
parlamentning   javobgarligi   institutining   mavjud   emasligi   kabi   holatlar   mavjud
bo`ladi.
Ikkinchi   guruh   olimlar   O`zbekistonni   davlat   boshqaruv   shakliga   ko`ra
aralash   respublika   ekanligini   ta`kidlashadi.   (A.Azizxo`jayev,   O.Muxamedjanov,
G.R.Malikova).   Masalan,   O.Muxamedjanovning   fikriga   ko`ra   O`zbekiston
Respublikasida   hokimiyatlar   bo`linish   tizimida   parlamentning   vakolatlarini
aniqlashtiruvchi   o`zida   prezidentlik   va   parlamentar   respublikalarning
xususiyatarini   mujassamlashtiruvchi   o`ziga   xos   model   shakllanmoqda.
Shak-shubhasiz   O`zbekistonda   davlat   hokimiyatini   tashkil   etishda   prezidentlik
respublikasinig   xususiyatlari   namoyon   bo`ladi:   Prezident   davlat   boshlig`i
hisoblanadi   va   xalq   tomonidan   saylanadi,   ijro   hokimiyati   tizimida   va   sud
hokimiyati faoliyatini tashkil etishda keng hajmli vakolatlarga, veto huquqiga ega
hamda   O`zbekiston   respublikasining   butun   hududida   bajarilishi   majburiy   bo`lgan
qaror, farmon va farmoyish chiqaradi. Biroq hozirgi huquqqiy islohotlar sharoitida
parlamentar   respublikani   shakllantirish   tendensiyasi   kuzatilmoqda.   Xususan,
parlament   Prezidentning   veto   huquqini   cheklay   oladi,   Bosh   vazirni   lavozimiga
tayinlash   parlament   bilan   kelishilgan   holda   amalag   oshiriladi   va   Prezident
parlamentni   Konstitutsiyada   belgilanga   qat`iy   shartlar   va   tartibga   ko`ra   tarqata
oladi.   Mazkur   qarash   tarafdorlari   hukumat   o`z   faoliyati   uchun   parlament   oldida
javobgar bo`ladigan parlamentning ustunligi prinsipiga asoslanishadi. Parlamentar
respublikalarda   hukumat   parlamentning   quyi   palatasida   ko`pchilik   o`ringa   ega
bo`lgan  siyosiy partiya vakillalaridan shakllantiriladi. Parlamentar respublikalarda
davlat  boshlig`i   parlamentar   yo`l   bilan yoki   parlament  tomonidan  yoki   parlament
tomonidan   tashkil   etilgan   kollegial   organ   tomonidan   saylanadi.Parlamentar
respublikalarda   davlat   boshlig`i   bir   qator   vakolatlarga   ega   bo`lsada,   davlat
hokimiyatini amalga oshirishda amalda hech qanday ta`sir o`tkaza olamaydi.
16 A.A.Azizxo`jayev   va   G.R.Malikovaning   fikriga   ko`ra   O`zbekiston
bosqichma-bosqich aralash respublika boshqaruv shakliga o`tib bomoqda.
O`zbekiston   Resublikasi   Konstitutsiyasi   va   boshqa   normativ-huquqiy
hujjatlarning   hamda   Prezident   bilan   Vazirlar   Mahkamasi   o`rtasidagi
munosabatlarning   amaliy   tahlili   O`zbekistonda   aralash   respublika   shakli   qaror
topib borayotganidan dalolat beradi.
Quyidagi huquqiy normalar fikrimizning isboti hisoblanadi: -   prezidentning
umumxalq saylovida saylanishi
(O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 90-moddasi) 
prezidentlik respublikasi belgisi;
-     Bosh   vazir   lavozimining   mavjudligi   (O`zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining 98-moddasi) parlamentar respublika belgisi;
-   Ishonchsizlik   votumi   institutining   mavjudligi   (O`zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi 98-moddasi) parlamentar respublika belgisi;
-   Prezidentning   Bosh   vazir   taqdimiga   binoan   viloyat   va   Toshkent   shahar
hokimlarini   lavozimiga   tayinlashi   va   ozod   etishi   (O`zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining 93-moddasi) prezidentlik respublikasi belgisi;
-   Prezidentning   parlamentni   tarqatib   yuborish   huquqi   (O`zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasi 95-moddasi) parlamentar respublika belgisi;
Bugungi kun huquqshunosligining yana bir muhim savol va tadqiqotlaridan
biri   bu   Prezidentning   hokimiyatlar   bo`linish   tizimida   qaysi   hokimiyat   tarmog`iga
mansubligini aniqlash hisoblanadi.
Aytish   joizki,   Z.Islomov,   B.Jo`rayev,   M.N.Marchenko,   I.M.Filyalina,
K.V.Proxorov   va   boshqalar)   kabi   bir   guruh   olimlar   Prezidentni   ijro   hokimiyati
tizimiga,   prezidentlik   institutini   esa   ijro   hokimiyati   institutiga   kiritishgan.
G.R.Malikova   fikriga   ko`ra,   qonun   ustuvorli   nuqtayi   nazaridan   Prezident   davlat
hokimiyati   tizimining   birorta   tarmog`iga   kirmaydi   va   holat   uning   boshqa
hokimiyat   tarmoqlaridan   ustunligini   va   ularning   bir   biriga   bog`liqligini
izohlamaydi,   chunki   ular   orasida   bo`ysunuv   munosabatlari   mavjud   emas.   Ushbu
17 fikrga   zid   ravishda   M.V.Baglay   hokimiyatlar   bo`linish   prinsipiga   asoslangan   har
bir   demokratik   huquqiy   davlatda   har   bir   lavozim   hokimiyatning   qaysidir
tarmog`iga   mansub   bo`lishini   ta`kidaydi.   Ushbu   olimning   ta`kidlashicha,
Prezidentning   funksiyalari   hokimiyatning   uchta   tarmog`   bilan   chambarchars
bog`liq   bo`lib,   uni   qonun   chiqaruvchi   va   sud   hokimiyati   tarmog`iga   kiritishni
imkoni   mavjud   emas.Prezidentning   ijro   hokimiyati   bilan   munosabatlari   uning
boshqa hokimiyat tarmoqlari bilan munosabatlardan juda ajralib turadi.
Boshqa   bir   guruh   olimlar   (M.A.Axmedshayeva,   A.A.Kotenkov,
V.Y.Vasilyev,   V.A.Shatili)   Prezident   alohida   konstitutsiyaviy-huquqiy   maqomga
ega bo`lib, ijro hokimiyati tizimiga kimasligini ta`kidlaydi.
O.T.Voloshukning   fikriga   ko`ra,   hokimiyatlar   bo`linishi   nazariyasini   tahlil
qilish jarayonidagi zamonaviy interpretatsiyada Fransiya, Rossiya va Ukraina kabi
davlatlarida Prezident hech bir hokimiyat tarmog`iga mansub emasligi tezisi amal
qiladi.   Ushbu   davlatlarda   davlat   rahbari   to`laligicha   bitta   hokimiyat   tarmog`iga
mansub bo`lmasdan, qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud
hokimiyati bo`yicha tegishli vakolatlarga ega bo`ladi. Bunday   holda
Prezident   davlat   hokimiyati   tizimidan   chetda   qolmasdan,   balki   ularning   normal
faoliyat yuritishini ta`minlaydi.
M.M.Mirakulovning   qayd   etishicha,   Prezidentning   davlat   hokimiyati
tizimiga   aloqador   emasligi   va   uning   faqat   davlat   hokimiyati   tarmoqlari   faoliyati
hamda   hamkorligini   ta`minlovchi   organ   sifatida   ko`rib   chiqilishi   O`zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasining 11-moddasidagi hokimiyatlar bo`linish prinsipiga
asosan demokratik huquqiy davlat qurilishiga zid hisoblanadi.. Olim o`z fikrlarini
Prezidentning   funksiyalari   tabiatiga   ko`ra   ijro   hokimiyati   tizimiga   yaqinroq
bo`lganligi   ifodalangan   Konstitutsiyaning   93-94-moddalar   va   boshqa   qonunlarda
ifodalangan huquq normalari bilan isbotlashga harakat qilgan.
M.A.Axmedshayevaning   ta`kidlashicha,   Prezident   rasman   ijro   hokimiyati
rahbari   hisoblanmasada,   uning   vakolatlari   ijro   hokmiyatining   boshqa   tarmoqlar
bilan   muvofiqlashtirilgan   holda   faoliyat   yuritishini
18 ta`minlashga   qaratilgan.   M.A.Axmedshayeva   O`zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   93-moddasi   8,10,11,13,15,16,24   bandlarida   qayd   etilgan
Prezident   vakolatlarini   ushbu   toifadagi   vakolatlarga   kiritadi.   Yuqorida   sanab
o`tilgan   bandlardagi   Prezident   vakolatlari   o`z   tabiatiga   ko`ra,   hokimiyatning
tarkibiy   va   tuzilmaviy   qismini   tashkil   etishga   yo`naltirilganligi   birga   ular
faoliyatiga   rahbarlikni   amalga   oshirishga   ham   qaratilgan.   M.Rahmonqulovning
fikriga ko`ra Prezident  ijro hokimiyatining keng hajmli, strategik ahamiyatga  ega
bo`lgan   fnksiyalarini   bajaradi.   X.I.   Ro`zmetov   yuqoridagi   olimlarning   fikriga
qo`shilishi   bilan   birga,   Prezidentning   konstitutsiyaviy-huquqiy   maqomini
belgilovchi   Konstitutsiyaning   89-moddasidan   2007   yilda   uning   ijro   hokimiyati
rahbari   ekanligini   belgilovchi   norma   chiqarib   tashlangan   bo`lishiga   qaramasdan,
Prezident   o`zining   vakolatlari   bilan   ijro   hokimiyati   organlari   faoliyatinini   tashkil
etish   va   rahbarlik   qilishga   ma`sul   hisoblanishini   qayd   etadi.   Olim   Konstitutsiya
93-moddasi   4,7,8,10,11,13,15,16,17,19,20-   bandlari,   89-moddasi   M.Usmonov
shuningdek, xavfsizlik va mudofaa vazifasini  bajaruvchi ijro hokimiyati organlari
O`zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlar   Bosh   Qo`mondoni   -   O`zbekiston
Respublikasi   Prezidentiga   bo`ysunishini   ta`kidlab   o`tadi.   Mazkur
norma   ,shuningdek,   O`zbekiston   Respublikasining   9   yanvar   2018   yildagi   ORQ-
458   sonli   «O`zbekiston   Respublikasining   mudofaa   doktrinasi   to`g`risida»   gi
Qonunida ham o`z aksini topgan.
M.M.Mirakulovning   ta`kidlashicha,   dunyo   bo`ylab   143   ta   davlatda
prezidentlik instituti mavjud bo`lgan holda, 109 ta davlatda Prezident ijro
hokimiyati vakolatlarini bajaralishini ta`minlaydi.
2.2. Prezidentlik instituti xalqaro tajribada
Muayyan     jamiyatda   davlat   hokimyati   kim   tomonidan   va   qay   yo'sinda
amalga   oshrlishi   masalasi   insoniyatni   qadim   zamondan   qziqtrib   keladi.   O'z
zamonasining   yirik   namayondalari,   mutafakkirlari   Arastu   va   Platonlar   qadimgi
dunyoda   qadimgi   dunyoda   davlat   hokimyatni   tashkil   topish   va   amalga
oshirilishining   turli   shakillarini   o'rganish   bu   davlatlarda   kim   va   qonun   qanday
19 tarzda   xukumronlik   qilishga,   ya'ni   boshqaruv   shakllari   mezoniga   qarab   ularni
tasniflashga   uringanlar.   Yirik   davlat   arboblari   va   mutafakkirlaridan   Sitseron,
Avgustin,   Sh.   Monteske,   J.   Lokk,   N.   Makiyavelli   va   boshqalarning   asarlarida
davlat   boshqaruvu   xaqidagi   bilimlarni   umumlashtrish   va   tizimlashtrishga   xarakat
qilgan.
  Prezident   (lotincha   president-oldinda   o'truvchi   degan   lug'aviy   ma'noni
anglatadi)-respublika   boshqaruv   shaklidagi   davlatlarda   saylov   yo'li   bilan   keladi.
Prezident   lavozimi   xozirgi   ko'rnishda   birinchi   marta   1787-yilda   AQSH   da   paydo
bo'lgan. 1789-yilda Jorj Vashington birinchi ilk prezident bo'lib saylandi.
 Bugungi kunda 2000-yil ma'lumotiga qaraganda BMT ga 189 ta davlat azo
va shundan 140 tasida prezidentlik lavozmi joriy etilgan.
  O'zbekistonda   prezidentlik   lavozmi   1990-yil   24-martda   joriy   etilgan.   Bu
SSSR mustamlakalari ichida brinchi bo’lib joriy etilgan. Ozbekiston mustaqillikga
erishgandang   keyin   brinchi   marta   1991-yil   29-dekabrda   saylov   bo'lib   o'tgan   va
O’zbekiston   Xalq   demokratiya   partiyasi   va   O’zbekiston   kasaba   uyishmalari
Federatsiyasi nomzodi I.A. Karimov mutloq ovoz bilan g'alaba qozongan .
Har   bir   davlatda     Prezidentning     konistitutsiyaviy   maqomi   va   vakolatlari
belgilab   beriladi.   Prezident   vakolatlari   Respublika   turiga   bog'liq   ravishda   bir-
bridan farq qiladi.
  Respublika   (   lotincha     respubica-   xalq   ishi)-davlat   hokimyati   axoli
tominidan   muayyan   muddatga   saylab   qo'yadigan   organlar   tomonidan   amalga
oshrilgan   boshqaruv   shaklidir.Respublika   boshqaruv   shakli   4   turga   bo'linadi:   1-
prezidentlik respublikasi, 2-parlamentar respublika, 3- prezidentlik va parlamentar
respublikalar   elementlarni   o'z   ichiga   olgan   aralash   respublikasi   va   4-   teokratik
respublikasidir.   Prezidentlik   respublikasi-parlamentarizm   bilan   bir   qatorda   davlat
boshlig i   va   hukumat   boshlig ining   vakolatlari   bir   vaqtning   o zida   prezidentʻ ʻ ʻ
qo lida   birlashtirilgan   davlat.   Hukumat   to g ridan-to g ri   prezident   tomonidan	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
tuziladi   va   tarqatiladi,   parlament   esa   hukumatga   sezilarli   ta sir   ko rsata   Umuman	
ʼ ʻ
olganda,   boshqaruvning   ushbu   shakli   bilan   prezident   parlament   respublikasiga
20 qaraganda   ancha   katta   vakolatlarga   ega   (u   ijro   etuvchi   hokimiyat   boshlig idir,ʻ
qonunlarni   imzolash   orqali   tasdiqlaydi,   hukumatni   tarqatib   yuborish   huquqiga
ega),   ammo   parlamentar   respublikada   prezident   ko pincha   parlamentni   tarqatib	
ʻ
yuborish   huquqidan   mahrum   bo ladi   va   parlament   ham   hukumatga   ishonchsizlik	
ʻ
bildirish   huquqidan   mahrum,   lekin   prezidentni   lavozimidan   chetlatishi   mumkin
(impichment berish orqali).
Prezident   respublikalariga   AQSh,   Lotin   Amerikasi   va   Afrikaning   aksariyat
respublikalari   kiradi.     Prezident   respublikasida   prezident   vakolatlari   va
xususiyatlari:
1) Davlatda raxbar prezident ustun bo'ladi va katta ro'l o'ynaydi;
2)   Odatda   prezident   xalq   tomonidan   saylanadi   va   saylov   legitimlikga     ega
bo'ladi;
3) Prezident davlar idorasi (parlament) dan mustaqil bo'ladi;
4) Prezident va parlament o'z faoliyati doirasida amal qiladi, bunda prezident
xalq qiluvchi so'zga ega bo'ladi;
5) Prezident ijroiy hokimyatni boshqaradi va vazirlarni tayinlaydi;
6) Hukumat prezident oldida masul bo'ladi;
7)   Bosh   vazir   lavozimi   bo'lamaydi   yoki     bo'lsa   ham   mamuriy   vazifalarni
bajaradi;
8) Bazi davlatlarda prezident parlament tarqatib yuborishi mumkin;
9) Ijro hokimyat boshlig'i bo'lgan prezident barcha davlat idoralaridan ustun
bo'ladi.   Parlamentar   respublika   —   jamiyat   hayotini   tashkil   etishda   oliy   ro’l
parlamentga   tegishli   bo lgan   davlat.   Parlament   hukumatni   tuzadi   va   uni   istalgan	
ʻ
vaqtda   tarqatib   yuborish   huquqiga   ega.   Bunday   davlatda   prezident   muhim
vakolatlarga ega emas. Parlament va prezident vakolatlari, xususiyatlari:
1) Odatda prezident parlamarnt tominidan saylanadi;
2) Prezident mustaqil ro'l o'ynamaydi, balki hukumat va parlament irodasni
bajaradi;
3) Prezident parlament oldida ma'sul bo'ladi;
21 4) Parlament davlat xayotida barcha muhim masalalarni xalq qiladi;
5) Hukumat parlament tomonidan shakillantiriladi;
6)   Hukumat   parlament   oldida   ma'sul   bo'ladi.   Parlament   tomonidan
ishonchsizlik   bildirilgan   taqdirda   hukumatni   istefoga   chiqarib   yuborishi   mumkin.
Parlamentar   respublikaga   Italiya,   Vengriya,   Gretsiya,   Bolgariya   va   boshqa
davlatlar misol bo’ladi. Aralash respublika — bunda prezidentlik respublikasi bilan
parlamentar   respublika   xususiyatlari   qo shilib   ketadi.   Ya ni   prezident   umumxalqʻ ʼ
saylovlarida   saylanib,   yuridik   va   real   keng   vakolatlarga   ega   bo ladi.   Biroq	
ʻ
hukumat   parlament   tomonidan   tashkil   etiladi   va   u   nafaqat   prezident   oldida,   balki
parlament   oldida   ham   siyosiy   javobgar   bo ladi.   Bunda   prezident   hukumatga	
ʻ
umumiy   rahbarlik   qiladi,   lekin   uni   bosh   vazir   boshqaradi.   Prezident   ma lum	
ʼ
holatlar   yuz   berganda   parlamentni   tarqatib   yuborish   huquqiga   ega.   Aralash
respublikada prezident vakokatlari xususiyatlari:
1) Prezidentlik respublikasi va parlamentar respublikada o'rtasidagi oraliqni
mavqeyni egallaydi;
2) Hokimyat prezident va parlamant o'rtasida deyarli teng taqsimlanadi;
3)   Odatda   prezidentni   xalq   saylaydi   va   u   o'z   vazifalarni,   parlament   esa   o'z
vazifalarni taqsimot bo'yicha bajaradi;
4)   Hukumatni   shakillantrishda   prezident   va   parlament   birgalikda   ishtirok
etadi;
5) Bosh vazir mustaqil bo'lib, mamlakatda prezidentlikdan keyingi ikkinchi
mansabdor shaxs xisoblanadi;
6)  Hukumat  ham   prezident  ham   parlament  oldida  masul   bo'ladi.  (Prezident
hukumatni istefoga chiqarishi, parlament ishonchsizlik bildrish mumkin).
Taxlil va natija.
Bugungi   kunda   klassisk   prezidentlik   respublikasiga   Amerika   Qo shma
ʻ
Shtatlari misol bo’la oladi. Yer yuzida dastlabki prezidentlik lavozmi ham AQSH
da   vujudga   kelgan.   AQSH   konistitutsiyasining   2-moddasi   to'liq   prezident
vakolatlari belgilangan.
22 2-  moddaning 1-qismida Prezident  muddati  4 yil. Uning faoliyati  funkiyasi
vazifalarini belgilab beradi va vitsa-prezident bilan birgalikda saylanadi. 
2-qismi.Prezident AQSH armiyasi va dengiz floti; shuning dek Shtatlarning
amaldagi   xizmatga   chaqirilgandan   bir   nechta   shtatlarning   militsiya   bosh
qo'mondoni hisoblanadi.
3-qismi.U   vaqti-vaqti   bilan   Kongressga   Ittifoqning   holati   to'g'risida
ma'lumot   beradi   va   ularning   ko'rib   chiqilishiga   zarur   va   maqsadga   muvofiq   deb
topadigan choralarni tavsiya qiladi; u favqulodda vaziyatlarda ikkala palatani yoki
ulardan   birini   chaqirishi   mumkin   va   ular   o'rtasida   kelishmovchilik   bo'lgan
taqdirda, tanaffus vaqti bo'yicha ularni o'zi xohlagan vaqtga kechiktirishi mumkin;
u elchilar va boshqa davlat  vazirlarini qabul qiladi; u qonunlarning sodiqlik bilan
bajarilishigataminlaydi.
4-qismi.Amerika   Qo'shma   Shtatlarining   Prezidenti,   Vitse-Prezidenti   va
barcha   fuqarolik   amaldorlari   davlatga   xiyonat,   poraxo'rlik   yoki   boshqa   o'ta   og'ir
jinoyatlar   va   huquqbuzarliklar   uchun   impichment   va   sudlanganlik   bo'yicha
idoradan chetlatiladi.
 Germaniya respublikasi.
Germaniya   respublikasning   konistitutsiyasida   president   vakolatlatlari   54-60
moddalarida belgilab berilgan.
54-modda. 1) Federal prezident federal konventsiya tomonidan saylanadi; 2)
5 yil muddatga saylanadi va ketma -ket 1 marta saylanishi mumki.
  55-modda.1)   Federal   prezident   hukumat   azosi   bo'lshi   mumkin   emas;   2)
Hunar   yoki   kasbga   ega   bo'lgan,   boshqaruv   yoki   kuzatuv   kengashiga   va   boshqa
maoshli lavozimni egallay olmaydi.
56-modda. Bu moddada nems xalqiga  qasamyod qilsh tartibi belgilangan.
57-modda. Agar Federal Prezident o'z vazifalarini bajara olmasa yoki uning
vakolati   muddatidan   oldin   tushib   qolsa   bo'sh   bo'lsa,   Bundesrat   Prezidenti   o'z
vakolatlarini   amalga   oshiradi.   58-59-60   moddalarda   boshqa   vakolatlari   nazarda
tutilgan.
23 Fransiya respublikasi.
Konistitutsiyani   II   bo'lmi   prezidentlik   vakolatlarni     5-19   moddalarni   o’z
ichiga   oladi.   5-modda.Respublika   Prezidenti   Konstitutsiyaning   munosib   hurmat
qilinishini   ta’minlaydi.  U  o'z   arbitraji   orqali   davlat   organlarining  to'g'ri   ishlashini
va davlatning uzluksizligini ta'minlaydi.U milliy mustaqillik, hududiy yaxlitlik va
Shartnomalarga hurmat ko'rsatishning kafolati bo'ladi.
6-modda.Respublika Prezidenti to‘g‘ridan-to‘g‘ri umumiy saylov yo‘li bilan
besh yil muddatga saylanadi.Hech kim ketma-ket ikki muddatdan ortiq lavozimni
egallashi   mumkin   emas.Ushbu   moddani   amalga   oshirish   tartibi   institutsional   akt
bilan belgilanadi.
7-modda.   Respublika   Prezidenti   saylovda   qatnashganlarning   mutlaq
ko‘pchilik   ovozi   bilan   saylanadi.   Agar   birinchi   ovoz   berishda   bunday   ko‘pchilik
ovozga ega bo‘lmasa, ikkinchi ovoz berish keyingi o‘n to‘rtinchi kuni o‘tkaziladi.
Birinchi   ovoz   berishda   eng   ko'p   ovoz   to'plagan   ikkita   nomzod,   eng   yaxshi   o'rin
olgan   nomzodlar   chaqirib   olingandan   keyin   ikkinchi   ovoz   berishda   qatnashishi
mumkin.
8-modda.Bosh   vazirni   Respublika   Prezidenti   tayinlaydi.   Bosh   vazir
Hukumatni   iste'foga   chiqarish   to'g'risida   ariza   berganida,   u   tayinlashni   tugatadi.
Bosh   vazirning   taqdimiga   binoan   u   hukumatning   boshqa   a zolarini   tayinlaydi   vaʼ
ularning tayinlanishini tugatadi.
9-modda.Vazirlar Kengashiga Respublika Prezidenti raislik qiladi. 
10-modda.Respublika   Prezidenti   qonun   yakuniy   qabul   qilingandan   va
Hukumatga   yuborilganidan   keyin   o'n   besh   kun   ichida   parlament   aktlarini   e'lon
qiladi.U   ushbu   muddat   tugashidan   oldin   parlamentdan   qonun   yoki   uning   har
qanday   bo'limlari   bo'yicha   muhokamani   qayta   boshlashni   so'rashi   mumkin.
Munozarani bunday qayta ochish rad etilmaydi.
12-modda.Respublika   Prezidenti   Bosh   vazir   va   parlament   palatalari   raislari
bilan   maslahatlashganidan   keyin   Milliy   Assambleyani   tarqatib   yuborilgan   deb
e’lon   qilishi   mumkin.   Umumiy   saylovlar   tarqatib   yuborilgandan   keyin   kamida
24 yigirma   kundan   va   qirq   kundan   ko'p   bo'lmagan   muddatda   o'tkaziladi.   Milliy
Assambleya saylovdan keyingi ikkinchi payshanba kuni o'z ishini boshlaydi. Agar
ushbu   majlis   navbatdagi   sessiya   uchun  belgilangan   muddatdan   tashqariga   chiqsa,
sessiya   huquq   bilan   o‘n   besh   kunlik   muddatga   chaqiriladi.Ko'rsatilgan   saylovdan
keyin bir yil ichida boshqa tarqatish amalga oshirilmaydi.
14-modda.Respublika Prezidenti xorijiy davlatlardagi favqulodda elchilar va
elchilarni   akkreditatsiya   qiladi;   uning   huzurida   chet   el   elchilari   va   favqulodda
elchilar akkreditatsiya qilinadi.
15-modda.Respublika   Prezidenti   Qurolli   Kuchlarning   Oliy   Bosh
Qo'mondoni hisoblanadi. U oliy milliy mudofaa kengashlari va qo'mitalari raislik
qiladi.   O’zbekiston   Respublikasi.   O’zbekiston   amaldagi   hujjatlarda   prezidentlik
respublikasi turiga kiradi va O’zbekiston Respublikasi konistitutsiyaning XIX bobi
prezidentlik vakolatlari. 
25 Xulosa.
Prezidentlik instituti O`zbekiston Respublikasida bevosita xalqdan vakolat
oladi   va   jamiyat   hayoti   hamda   davlat   ishlarini   boshqarishda   fuqarolarining   vakili
hisoblanadi.   Yuqoridagilardan   kelib   chiqqan   holda,   biz   Prezidentni   hokimiyatlar
bo`linishi   tizimida   ijro   hokimiyati   tizimiga   mansub   ekanligini   e`tirof   etamiz.
Mazkur   fikrlar   davlat   hokimiyati   organlarining   konstitutsiyaviy   huquqiy   maqomi
shuningdek, Konstitutsiya 5 bo`limi tuzilishi  bilan o`z tasdig`ini topadi. Xususan,
5   bo`limda   dastlab   Oliy   Majlis   haqidagi,so`ng   Prezident,   undan   keyin   Vazirlar
Mahkamasi,   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari,   sud   hokimiyatiga   oid   boblar
joylashtirilgan.
M.M.Mirakulovning   fikriga   ko`ra,   prezidentlik   institutining   amaliy
faoliyatiga   e`tibor   qaratadigan   bo`lsak,   Prezident   hokimiyatlar   bo`linishi   tizimda
qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatning faoliyatida strtategik ahamiyatga
ega   bo`lgan   o`rin   egallaydi.   M.Rahmonqulov   prezidentlik   instituti   hokimiyatlar
bo`linishi   tizimida   alohida   o`rin   egallaydi.   Davlat   boshlig`i   davlat   hokimiyati
organlarining kelishilgan holda faoliyat yuritishini hamda hamkorligini ta minlashi‟
bilan   bir   vaqtda   ijro   hokimiyatining   strategik   ahamiyatga   ega   bo`lgan
funksiyalarini   ham   bajaradi.   Olim   ta`kidlaganidek,   Prezident   qonun   chiqarish
faoliyatida,   davlat   hokimiyati   butunligi,   fuqarolarning   huquq   va   erkinliklari,
O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlariga   rioya   etilishini   kafolatli
himoya   qilish,   O`zbekiston   Respublikasining   hududiy   yaxlitligi   va   xavfsizligini
ta`minlash bo`yicha ahamiyatli vazifalarni bajaradi. M.M.Mirakulov, biz yuqorida
bayon   etilganlarni   Prezident   tomonidan   qaror,   farmon,   farmoyishlar
chiqarilganidan   so`ng   Oliy   Majlis   va   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   harakatlar
dasturi   ishlab   chiqilishi   va   amalga   oshirilishida   ko`rishimiz   mumkinligini   aytib
o`tadi. Olim Prezidentning farmon va qarorlari asos bo`lib xizmat qilgan Vazirlar
Mahkamasining   2015   yil   23   fevraldagi   yaqin   va   uzoq   kelajakka   mo`ljallangan
harakat   dasturini     misol   sifatida   keltirib   o`tadi.   Bundan   tashqari,   M.M.Mirakulov
26 2005 yildan 2009 yilgacha bo`lgan vaqt oralig`ida Qonunchilik palatasi tomonidan
qabul   qilingan   256   ta   qonun   loyihasidan   42   tasi,   2010-2014-yillar   oralig`ida
19 ta qonun loyihasi O`zbekiston Respublikasi  Prezidentiga tegishli bo`lganligini,
160 ta qonun loyihasi esa hukumat tomonidan O`zbekiston Respublikasi Prezidenti
qaror   va   farmonlarining   ijrosini   ta`minlash   yuzasidan   Qonunchilik   palatasiga
kiritilganligini   aytib   o`tadi.   O`z   navbatida   biz   ham   yuqoridagi   fikrlarni
O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   «O`zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirish bo`yicha
harakatlar   strategiyasi   to`g`risida»gi   PF-4947-sonli   Farmoni   bilan
mustahkamlashimiz   mumkin.   Xususan,   ushbu   famon   asosida   davlat   boshqaruvini
isloh   qilish   yuzasidan   Oliy   Majlis   va   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   2019   yil   1
may holatiga 100 dan ortiq chora-tadbirlar ishlab chiqilgan.
Bayon etilganlarga asosan  shunday xulosa qilishimiz mumkinki, davlatning
bosh islohotchilik prinsipi asosida davlat boshlig`i Respublika Prezidenti sanalgan
hamda davlat boshqaruvi organlarning ko`rastib o`tilgan iyerarxiyasiga asoslangan
davlat   boshqaruvi   tizimi   bugungi   iqtisodiy   nostabillik   tendensiyasi   sharaotida
o`zini to`liq oqlmoqda.
Davlat   boshlig`ining   muhim   funksiyalaridan   biri   bu   davlat   hokimiyati
oranlari faoliyatining o`zaro hamkorligi va samaradorligini ta`minlash hisoblanadi.
Prezident  bugungi  kunda  davlat  hokimiyati  tizimida fuqarolik jamiyati  institutlari
to`la   tashkil   topishi,   davlat   boshqaruvining   demokratlashtirilishini   yanada
chuqurlashtirish   jarayonida   davlat   hokimiyati   organlarining   kelishilgan   holda
faoliyat   yurtishini   hamda   hamkorligini   ta`minlagan   holda,   Ozbekiston
Respublikasining   hududiy   yaxlitligi   va   suvereneteti   himoyasining   asosiy   kafili
hisoblanadi.
Bugungi   kungacha   o’tmishdan   ma’lumki   prezidentlik   instetutida   ko’plab
o’zgarishlar,   islohotlar   amalga   oshrilgan.   Bu   davr   mobaynida   prezidet   tog’rsida
qonunlar,   hujjatlar   chiqarilgan.   Ularda   prezidetlarning   rasmiy   ramzlari,   president
daxlsizlgi, muxofazasi, moddiy va ijtimoiy taminoti belgilab o’tilgan. Prezidentlik
27 respublikalarida   eng   maqbuli   aralash   prezidentlik   respublikasidir.   Chunki   agar
president va parlamentga vakolatlar tog’ri bo’lib berilsa, ular o’z vazifalarini xolis
va   to’g’ri   bajarsa   ideal,   xalq   tomonidan   legtimlikga   asoslangan   boshqaruvdagi
davla bo’la oladi.
28 Foydalanilgan  adabiyotlar:
1. Mirziyoyev Sh.M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
har   bir   rahhar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga
bag‘isiilangan   majlisidagi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   nutqi.   Xalq   so‘zi
gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
2. Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajaginiizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz”. O‘zbekiston, 2017-yil.
3.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 6-son, 70-modda. 2017-yil.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017-yil.
5.   R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   “Pedagogik   mahorat”.   O‘quv   qo‘llanma.
Toshkent. Fan va texnologiya. 2012-yil.
Asosiy adabiyotlar
1.   Ahmedov   Bo’riboy.   Tarixdan     saboqlar:   Oliy   va   o’rta   maxsus   o’quv   yurtlari
tarix fakultetlari uchun qo’llanma.-Mas`ul muharrir H.Ziyoev. -T.: O’qituvchi,
2023, -432 bet.
2. Amir Temur Ko’ragon. Zafar yo’li. Nashrga tayyorlovchi B.Ahmedov. –T.: Nur,
2022, -40 bet.
3.   Axmedov   B.   O’zbekiston   tarixi   manbalari   (Qadimgi   zamon   va   o’rta   asrlar):
Tarix mualimlari, talabalar va yuqori sinf o’quvchilari uchun qo’llanma. – T.:
―O’qituvchi , 2021, - 352 bet.‖
4.   Azamat   Ziyo.   O’zbek   davlatchiligi   tarixi:   (Eng   qadimgi   davrdan   Rossiya
bosqiniga   qadar)   //Mas`ul   muharrir:   B.Ahmedov.   –T.:   ―Sharq ,   2000,   -368	
‖
bet. Mustaqil O’zbekiston tarixining dastlabki sahifalari: (Davriy to’plam) № 3
29 // Mas`ul muharrir: D.Alimova; - T.: ―Sharq , 2020, - 224 bet.‖
5. Бичурин Н.Я. Собрание сведений о народах обитавших в Средней Азии в 
древние времена.  В 3-х томах. М – Л.; 2015-1953.
Internet saytlari.
1. http://Zivonet.uz
2. http://edu.uz
3. www.nadlib.uz
4.  http://teoriya.ru
30