Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 18000UZS
Hajmi 65.2KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 08 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Geografiya

Sotuvchi

Husenov Jahongir

Ro'yxatga olish sanasi 03 May 2024

10 Sotish

O’zbekiston Respublikasining jahon mamlakatlari bilan aloqalari

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________ UNVERSITITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
“EKALOGIYA VA GEOGRAFIYA KAFEDRASI”
“ Himoyaga ruxsat etilsin ”
Tabiiy fanlar fakulteti dekani
___________________
“___”_____________2024
“5110500 – Geografiya va iqtisodiy bilim asoslari’’ ta’lim yo‘nalishi
______ guruh talabasi  _____________ning
“______________________________________________”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:
_________o’qit. ______________
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekalogiya va geografiya”
Kafedra mudiri.__________________
__________________
“____”__________________2024
GULISTON-2024
1 MUNDARIJA:
KIRISH .......................................................................................................................................................... 3
I BOB. O’ZBEKISTON RESPUBLIKASINING XALQARO IQTISODIY ALOQALARI ................................................ 4
1.1. O’zbekistonning jahon mamlakatlari o’rtasidagi iqtisodiy aloqalarining rivojlanishi ............................ 6
1.2. O’zbekistonning xalqaro tashkilotlar va davlatlar bilan aloqalarni yo’lga qo’yish jarayoni ................. 10
1.3. O‘zbekiston — Xitoy: hamkorlikning ustuvor yo‘nalishlari .................................................................. 15
II BOB. O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI TASHQI SIYOSATI .............................................................................. 17
2.1. O’zbekistonning   tashqi savdo faoliyati ............................................................................................... 22
2.2. O’zbekistonga kiritilayotgan   chet el investitsiyalar ............................................................................. 24
2.3. O’zbekistonning Yevropa mamlakatlari bilan hamkorligi .................................................................... 27
XULOSA ...................................................................................................................................................... 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR: ............................................................................................................... 30
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   Osiyo
mintaqasining   markazida   joylashgan   bo’lib,   bu   yerda   mintaqa   aholisining   45%
yashaydi.   O’zbekiston   mintaqaning   boshqa   mamlakatlari   (Qozog’iston,
Qirg’iziston,   Tojikiston,   Turkmaniston)   bilan   umumiy   chegaralarga   ega   bo’lgan
yagona mamlakat, shuningdek u Yevropa bilan Osiyo – Tinch okeani mintaqasi va
hamda,   Janubiy   Osiyo,   Yaqin   va   O’rta   Sharq   mamlakatlarini   transport   va
telekommunikatsiya   bo’yicha   birlashtiruvchi   muhim   transport   chorahasi
hisoblanadi.   O zbekiston   Respublikasi   jahonning   160   mamlakati   bilan   savdoʻ
aloqalarini   amalga   oshirib   kelmoqda.   O’zbekiston   jahon   iqtisodiyotida   turli
darajadagi   -   global   va   mintaqaviy   integratsion   jarayonlarda   qatnashish   bilan   bir
paytda   muhim   tamoyilga,   ya’ni   bir   davlat   bilan   yaqinlashish   boshqa   bir   davlat
bilan uzoqlashish evaziga bo’lmasligi kerak degan tamoyilga amal qiladi. 
Kurs ishining maqsadi :   O’zbekiston  Respublikasining  jahon mamlakatlari
bilan iqtisodiy aloqalarining rivojlanishini o’rganish .
Kurs ishining vazifalar: 
 O’zbekistonning   jahon   mamlakatlari   o’rtasidagi   iqtisodiy   aloqalarining
rivojlanishini o’rganish;
 O’zbekistonning   xalqaro   tashkilotlar   va   davlatlar   bilan   aloqalarni   yo’lga
qo’yish jarayonini tahlil qilish;
 O’zbekistonning   tashqi savdo faoliyatini monitoring qilish;
 O’zbekistonga kiritilayotgan   chet el investitsiyalarni o’rganish.
Kurs ishining tarkibiy qismi:  Ushbu kurs ishi kirish, ikkita bob, xulosa va
foydalanilgan   adabiyotlardan   iborat.   Birinchi   bobda   ikkita.   Ikkinchi   bobda   uchta
reja mavjud.
3 I BOB. O’ZBEKISTON RESPUBLIKASINING XALQARO
IQTISODIY ALOQALARI
O’zbekiston   tashqi   siyosatining   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishi   qo’shni,
birinchi   navbatda,   mintaqaviy   davlatlar   bilan   aloqalar   va   har   tomonlama
hamkorlikni   rivojlantirish   va   mustahkamlashdan   iborat.   Mintaqaviy   hamkorlikni
yanada   chuqurlashtirish   Markaziy   Osiyoda   tinchlik,   siyosiy   va   iqtisodiy
barqarorlik   va   farovonlikning   eng   muhim   shartidir.   O’zbekiston   G’arb,   Osiyo-
Tinch   okeani   mintaqasi,   Janubi-Sharqiy   va   Janubiy   Osiyo   mamlakatlari   bilan
aloqalarni   jadal   va   izchil   rivojlantirib,   ularni   sifat   jihatidan   yangi   mazmun   bilan
to’ldirishga intilmoqda.  
O’zbekiston   uchun   jahon   bozoriga   chiqish   butun   siyosiy,   iqtisodiy   va
ijtimoiy   hayotni   isloh   qilish   va   yangilash   fonida   sodir   bo’lmoqda.   Respublika
ijtimoiy-iqtisodiy   o’zgarishlarning   tayyor   modelisiz   bozor   transformatsiyasi
yo’liga   o’tdi.   Nafaqat   davlat   iqtisodiyotini   modernizatsiya   qilish,   balki
mamlakatning o’ziga  xos  xususiyatlarini   hisobga  olgan holda  uni  tashqi  iqtisodiy
faoliyatga   kiritishning   tubdan   yangi   uslub   va   mexanizmlarini   yaratish   zarur   edi.
O’zbekistonning   xalqaro   savdo-iqtisodiy   hamkorlikni   rivojlantirish   siyosati
O’zbekistonda   ochiq   bozor   iqtisodiyotini   yaratish   bo’yicha   ko’plab   ishlar   amalga
oshirilmoqda, buning asosi   mamlakatning jahon iqtisodiy munosabatlari va xalqaro
mehnat taqsimotida keng ishtirok etishi   hisoblanadi.  
O’zbekiston   ko’p   tomonlama   xalqaro   iqtisodiy   hamkorlikda   faol   ishtirok
etmoqda. Hozirda   respublikaning Germaniya, AQSh, Buyuk Britaniya, Yaponiya,
Fransiya,   Italiya,   Koreya   Respublikasi,   Turkiya,   Xitoy   kabi   dunyoning   yetakchi
davlatlari bilan aloqalari jadal   rivojlanmoqda [2].  
Respublika tashqi savdo siyosatining asoslaridan biri milliy iqtisodiyotning
raqobatbardoshligini   oshirish,   mamlakat   eksport   salohiyatini   rivojlantirish   va
kengaytirishga   qaratilgan kompleks dasturni ishlab chiqish va amalga oshirishdan
iborat.   Dasturning   maqsadi   eksport   hajmining   barqaror   o’sishi   uchun   shart-
sharoitlarni   ta’minlash   va   mavjud   resurs   va   ishlab   chiqarish   salohiyatidan
4 maksimal   darajada   foydalanish   va   rivojlantirish   asosida   uning   tuzilmasini
takomillashtirishdan   iborat.   Eksport   yetkazib   berish   dunyoning   78   davlatiga
amalga   oshiriladi.   Eksport   tarkibida   sezilarli   o’zgarishlar   ro’y   berdi,   xususan,
xomashyo  eksporti  ulushi   qisqardi,  shu  bilan  birga  tayyor   mahsulotlar,  jumladan,
qayta ishlash darajasi yuqori bo’lgan mahsulotlar eksporti hajmi oshdi.  
O’zimizda   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   hisobiga   ko’plab   turdagi   tovar
va   mahsulotlar,   jumladan,   yoqilg’i,   poyabzal,   alkogolli   va   alkogolsiz   ichimliklar
importi   kamaydi.   Oziq-ovqat   va   iste’mol   tovarlari   importi   ikki   baravar   kamaydi.
Jami   import   hajmining   qariyb   74   foizini   ishlab   chiqarish-texnik   maqsadlardagi
asbobuskunalar   va   tovarlar   importi   tashkil   etadi,   bu   esa   respublika   iqtisodiyotini
rivojlantirishning   strategik   maqsadlariga   mos   keladi.   O’zbekistonda   tashqi   savdo
rejimini   liberallashtirish   va   uni   JST   talablariga   moslashtirish   bo’yicha   tizimli
siyosat olib borilmoqda.  
O’zbekistonda   YaIM   o’sishi   2000-yillarning   o’rtalaridan   boshlab   yuqori
darajada   saqlanib   qoldi.   Bu,   birinchi   navbatda,   mamlakat   eksport   tovarlari   (mis,
oltin,   tabiiy   gaz   va   paxta)   uchun   qulay   savdo   sharoitlari,   davlat   tomonidan
makroiqtisodiy   boshqaruv,   xalqaro   moliya   bozorlariga   chiqish   imkoniyati
cheklanganligi bilan bog’liq. 2014-yilda iqtisodiyot 8,1 foizga o’sdi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   axborot   xizmati
ma’lumotlariga   ko’ra,   O’zbekistonda   xizmat   ko’rsatish   sohasi   eng   yirik   tarmoq
bo’lib   qolmoqda   va   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulotining   46,8   foizini,   sanoat   va
qishloq   xo’jaligi   esa   yalpi   ichki   mahsulotning   mos   ravishda   33,9   va   19,3   foizini
tashkil   etadi.   (http://uz24.   uz/economics/v-2017-godu-vneshnetorgoviyoborot-
uzbekistana-sostavil-okolo-27-mlrd).
O’zbekiston   tashqi   savdosi   hajmining   qariyb   20   foizini   tashkil   etuvchi
Rossiya   O’zbekiston Respublikasining eng muhim savdo-iqtisodiy hamkori bo’lib,
2003   yil   oxirida   tovar   ayirboshlash   hajmi   998,7   million   AQSH   dollariga   yetdi
(o’sish). 25% ga, 2004 yilda - 1379, 0   mln.dollar (38% o’sish). 2005 yilda o’zaro
tovar ayirboshlash hajmi 1762,7 milliard dollarga yetdi.  
5 1.1. O’zbekistonning jahon mamlakatlari o’rtasidagi iqtisodiy
aloqalarining rivojlanishi
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   Osiyo   mintaqasining   markazida
joylashgan   bo’lib,   bu   yerda   mintaqa   aholisining   45%   yashaydi.   O’zbekiston
mintaqaning   boshqa   mamlakatlari   (Qozog’iston,   Qirg’iziston,   Tojikiston,
Turkmaniston)   bilan   umumiy   chegaralarga   ega   bo’lgan   yagona   mamlakat,
shuningdek   u   Yevropa   bilan   Osiyo   –   Tinch   okeani   mintaqasi   va   hamda,   Janubiy
Osiyo,   Yaqin   va   O’rta   Sharq   mamlakatlarini   transport   va   telekommunikatsiya
bo’yicha birlashtiruvchi muhim   transport chorahasi hisoblanadi.  
O zbekiston Respublikasi jahonning 160 mamlakati bilan savdo aloqalariniʻ
amalga   oshirib   kelmoqda.   TSAning   nisbatan   salmoqli   hissasi   Xitoy   Xalq
Respublikasida   (16,6   %),   Rossiya   Federatsiyasida   (14,2   %),   Qozog istonda   (7,5	
ʻ
%),   Turkiyada   (5,9   %),   Koreya   Respublikasida   (4,8   %),   Germaniya   (2,9   %)   va
Qirg iz	
ʻ   Respublikasida (1,7 %) qayd etilgan.   O’zbekiston asosiy va muhim xalqaro
konventsiyalarning ishtirokchisi   hisoblanadi. 
O’zbekiston   jahon   iqtisodiyotida   turli   darajadagi   -   global   va   mintaqaviy
integratsion   jarayonlarda   qatnashish   bilan   bir   paytda   muhim   tamoyilga,   ya’ni   bir
davlat   bilan  yaqinlashish   boshqa   bir   davlat   bilan  uzoqlashish   evaziga   bo’lmasligi
kerak degan   tamoyilga amal qiladi. O’zbekistonning jahon hamjamiyati davlatlari
bilan   integratsiyasining tarkibiy qismi turli davlat va xalqaro tashkilotlar bilan ko’p
tarmoqli   aloqalarni o’rnatayotganligidir. Bu o’rinda Yevropa Ittifoqi (YeI) muhim
o’rinni   egallaydi.
O’zbekiston   Respublikasi   va   Yevropa   Ittifoqi   o’rtasidagi   hamkorlik   1992
yilning   15-aprelida   O’zbekiston   Respublikasi   hukumati   va   Yevropa   Ittifoqi
Qo’mitasi   o’rtasidagi   o’zaro   hamkorlik   to’g’risida   Memorandumning   imzolanishi
bilan   boshlandi.   1994   yilning   24   yanvarida   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi   qoshida   Yevropa   Ittifoqi   qo’mitasining   O’zbekistondagi   texnik
aloqalar hamkorligi   bo’yicha byurosini tashkil etish to’g’risida qaror qabul qilindi.
Bu tashkilotlarning   maqsadi iqtisodiy islohotlar jarayoni va bozor munosabatlariga
6 o’tishda   texnik   yordam   ko’rsatish,   shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasi
hukumati   va   Yevropa   Ittifoqi   qo’mitasining   harakatlarining   hamkorligini
kuchaytirishdan iborat edi.  
O’zbekiston   Respublikasi   bilan   Yevropa   mamlakatlari   o’rtasidagi   ko’p
tomonlama   hamkorlikni   rivojlantirish   maqsadida   1996   yilning   21   iyunidagi
sammitda   Yevropa   Ittifoqiga   a’zo   davlatlarning   rahbarlari   bilan   “O’zbekiston   va
Yevropa   hamjamiyati hamda unga a’zo davlatlar o’rtasida hamkorlik va sheriklik”
to’g’risida   bitim imzolandi. O’zbekiston Sobiq Ittifoq davlatlari ichida Rossiyadan
keyin bunday   bitim imzolagan ikkinchi davlat bo’ldi. 
Хullas, “Sheriklik va hamkorlik” haqidagi   bitim O’zbekistonning Yevropa
Ittifoqi a’zo davlatlar o’rtasidagi o’zaro   munosabatlarining huquqiy asosini tashkil
qilgan   bo’lib,   ushbu   bitim   siyosiy,   iqtisodiy,   fan-texnikaviy   va   madaniy   aloqalar
uchun   keng   imkoniyat   ochgan   edi.   O’zbekistonda   Respublikasining   Yevroosiyo
iqtisodiy ittifoqiga a’zo davlatlari   bilan tashqi savdo aylanmasi 3180.2 mln. AQSH
dollrmi   tashkil   etadi.   Shundan   eksport   hajmi   923.3   mln.   AQSH   dollrni,   import
hajmi esa 2256.9 mln. 
AQSH   dollrga   yetdi.   Jahon   iqtisodiyotida   yirik   siyosiy,   iqtisodiy   va
intellektual salohiyatga ega   bo’lgan dunyoning yetakchi davlatlaridan biri - AQSh
bilan   ko’p   tomonlama   munosabatlarni   chuqurlashtirish   va   rivojlantirish
O’zbekiston   uchun   ustivor   ahamiyatga   ega.   “O’zbekiston   Respublikasi   va   AQSh
o’rtasidagi   strategik  sheriklik  va   hamkorlik  asoslari  to’g’risida  Deklaratsiya”   ikki
mamlakat   o’rtasidagi   hamkorlikni   rivojlantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
AQSh   kapitali   ishtirokidagi   investitsion   loyihalar   tog’-kon   va   neft-gaz
komplekslari,   agrosanoat   kompleksi   texnologik   bazalari,   oziq-ovqat   sanoati   va
transport   infratuzilmasini   rivojlantirish   kabi   iqtisodiyotning   asosiy   tarmoqlarida
amalga oshiriladi.  
Хalqaro   hamkorlik   sohasida   Yapon   banki   (JBIC)   tijoriy   kreditlari   orqali
respublikaning   yoqilg’i-energetika   va   to’qimachilik   komplekslarida   umumiy
summasi   721,1   mln.   AQSh   dollariga   teng   bo’lgan   8   ta   investitsion   loyihalarni
moliyalashtirdi.   Bundan   tashqari   JBIC   orqali   “Taraqqiyotga   rasmiy   yordam”
7 dasturi   orqali   O’zbekistonga   telekommunikatsiya,   transport   infrastrukturasi,
energetika   va   maorif   sohalari   bo’yicha   umumiy   summasi   721,7   mln.   AQSh
dollariga teng bo’lgan 7ta loyihani  amalga oshirish   uchun imtiyozli  shartlar  bilan
davlatning yena kreditlari berildi. Beg’araz va   insonparvarlik yordamlari bo’yicha
esa sog’liqni saqlash, maorif, transport va   madaniyat sohalariga umumiy summasi
130,83 mln. AQSh dollariga teng bo’lgan   resurslar Yaponiya tomonidan ajratildi.
O’zbekistonning   Xitoyga   eksporti   ortmoqda,   biroq   eksportning   asosiy
qismini   hozircha   strategik   xom   ashyo:   tabiiy   gaz,   uran,   mis,   paxta   va   mineral
o’g’itlar   tashkil   qilyapti.   Ushbu   tovarlar   orasida   eng   muhim   o’rinni   tabiiy   gaz
egallaydi,   Tabiiy   gaz   bo’yicha   2011   yilda   imzolangan   ikki   tomonlama   oldi-sotdi
shartnomaga ko’ra,   XXRga uni yetkazib berish 25 yilga mo’ljallangan.   O’tgan yil
oktyabrida   O’zbekistonda   Xitoyning   “Alibaba”   savdo   platformasini   davlat
ro’yxatidan o’tkazish soddalashtirilgan edi. 
O’zbekistonning   bir   qandolatchilik   kompaniyasi   ushbu   platforma   bilan
birinchilardan   bo’lib   3   million   AQSh   dollarilik   eksport   shartnomasini   imzoladi.
Savdo-sotiq   aloqalarini   kengaytirish   maqsadida   2020   yil   oktyabrida   O’zbekiston
Guanchjou   shahrida   bosh   konsulligini   ochdi.   2016-yil   yakunlari   bo’yicha   o’zaro
savdo   aylanma   hajmi   4.2   milliard   dollrni   tashkil   qildi.   Xitoy   bozorida
O’zbekistonda   ishlab   chiqarilagan   to’qimachilik   mahsulotlari,   plastmassa
buyumlar, qishloq xo’jaligi va boshqa tovarlarga talab katta.  
O’zbekiston   Respublikasi   Prezdentining   2017-yil   11-maydagi   XXR
tashrifida   hukumatlararo   texnikaviy   hamkorlik   to’g’risidagi,   xalqaro   avtomobil
qatnovi   to’g’risidagi   bitimlar,   umumta’lim   maktablarida   ta’lim   sifatini   oshirish,
sog’liqni   saqlash   sohasini   asbob-uskunalar   bilan   jihozlashga   doir   loyihalarni
moliyalashtirish   to’grisida   hukumatlararo   natolar   almashinuvi   hamda   vaternaruya
va o’simliklar   inspeksiyasi karantini sohasida 
Anglashuv memorandum, kichik biznes va xususiy   tadbirkorlik subyektlari
o’rtasidagi   hamkorlikni   rag’batlantirish   bo’yicha   Anglashuv   mamorendumi,
qishloq   xo’jaligi   sohasida   2018-2020-yillardaga   mo’ljallangan   idoralararo
almashinuvi hamkorlik rejasi kabi qator muhim hujjatlar imzolandi.  
8 MDH   mamlakatlari ichida O’zbekistonning yirik savdo  hamkorlari  bo’lib,
Rossiya   Federatsiyasi,   Qozog’iston   va   Ukraina   hisoblanadi.   O’zbekiston
Respublikasining   MDH   mamlakatlari   bilan   tashqi   savdo   aylanmasining   30%i
mintaqa davlatlariga to’g’ri keladi. 1999 yildan buyon mintaqa   davlatlari o’rtasida
tovar   ayirboshlash   tobora   o’sib   borayotganligini   ko’rishimiz   mumkin.   Agar   1999
yilda   mamlakatimizning   mintaqa   davlatlari   bilan   tovar   ayirboshlashi   525   mln.
AQSh  dollarini  tashkil   etgan  bo’lsa,  2002  yilga  kelib  u  568  mln.   AQSh  dollarini
tashkil etgan edi.  
Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   bo’lgan   o’zaro   savdoda   O’zbekiston
asosan   ijobiy   saldoga   ega.   2002   yil   natijalariga   ko’ra   tovar   ayirboshlashning
ko’proq   qismi   Qozog’istonga   tegishli   (263,3   mln   AQSh   dollari)   bo’lib,   uning
boshqa   davlatlar   bilan,   jumladan   Tojikiston   bilan   116,9   mln.   AQSh   dollarini,
Qirg’iziston – 111,6 mln AQSh   dollarini, Turkmaniston – 76,3 mln AQSh dollarini
tashkil etdi.   2022-yil yanvar-mart natijalariga ko’ra MDH mamlakatlaridan import
ulushi   37.1   foizni   tashkil   etib,   2021-yilning   mos   davriga   nisbatan   3   foizga
kamaydi.   2022-yilning   yanvar-mart   oylarida   MDH   mamlakatlariga   1210.6   mln.
AQSH   dollrli qiymatidagi Tovar va xizmatlar eksport qilinib, jami eksportning 21
foizini   tashkil etdi.
Umuman   olganda   mintaha   mamlakatlari   o’rtasidagi   tovar   ayirboshlash
asosan   xom-ashyo   yoki   oddiy   sanoat   yoki   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari   bilan
xarakterlanadi.   Bu   esa   ma’lum   darajada   savdo   munosabatlari   salohiyatini
kamaytiradi.   Hozirgi   kunda   O’zbekiston   Markaziy   Osiyo   bozorida   o’zining
kimyoviy,   to’qimachilik,   elektrotexnika,   aviatsiya,   avtomobil,   neft-kimyo   sanoati
va   qishloq   xo’jaligi   mashinalari,   qurilish   materiallari   mahsulotlarini   ishlab
chiqarish va eksport qilish   bo’yicha yuqori o’rinlardan birida turibdi. 
Bugungi   kunda   O’zbekiston   Markaziy   Osiyo   koridorida,   o’z   eksport   va
import   hamda   tranzit   yuklarni   tashish   uchun   10   ta   transport   yo’laklaridan   keng
foydalanmoqda.   Qo’shimcha   yangi   xalqaro   transport   va   tranzit   koridorini   tashkil
etish chora-tadbirlarini ham ko’rib bormoqda.
9 1.2. O’zbekistonning xalqaro tashkilotlar va davlatlar bilan aloqalarni
yo’lga qo’yish jarayoni
O’zbekiston   mustaqil   davlat   maqomiga   ega   bo’lishi   bilanoq   xalqaro
hamjamiyat   bilan  teng   huquqli,  suveren  hamkorlik  qilish   yo’lini  tutdi.  Bu  borada
hamkorlikning   xalqaro   e’tirof   etilgan   konstitutsiyaviy   hamda   huquqiy   asoslari
shakllantirildi.   Bugun   O’zbekiston   jahon   hamjamiyatida   o’z   o’rni   va   so’ziga   ega
bo’lgan   davlatga   aylandi.   O’zbekiston   jahonning   qator   mamlakatlari   va   xalqaro
tashkilotlari   bilan   turli   sohalarda   hamkorlik   qilmoqda,   ko’plab   yirik
tashkilotlarning   teng   huquqli   a’zosidir.   O’zbekiston   Respublikasi   Birinchi
Prezidenti   I.A.Karimov   boshchiligida   O’zbekiston   qisqa   vaqt   ichida   dunyoning
ko’plab yetakchi davlatlari bilan o’zaro manfaatli aloqalarni   o’rnatishga muvaffaq
bo’ldi va 1990-yillarning o’rtalariga kelib 165 davlat mamlakatimizni tan   oldi[1]. 
Hozirgi kunda ularning 133 tasi bilan diplomatik munosabatlar o’rnatilgan.
Toshkentda   44 davlat va 20 dan ortiq yirik xalqaro tashkilotlarning vakolatxonalari
akkreditatsiyadan o’tgan.  
O’z navbatida, O’zbekiston Respublikasining 46 ta diplomatik va konsullik
vakolatxonalari   xorijiy   davlatlarda   va   xalqaro   tashkilotlar   huzurida   faoliyat
yuritadi,   shu   jumladan,   BMT   ning   Nyu-Yorkdagi   vakolatxonasi,   BMT   ning
Yevropa Byurosi va Jenevadagi boshqa xalqaro   tashkilotlar. O’zbekiston 100 dan
ortiq   xalqaro   tashkilotlarga,   jumladan,   BMT,   SHHT,   MDH   va   boshqalarga   a’zo.
O’zbekiston   to’laqonli   asosda   eng   nufuzli   xalqaro   tashkilotlarning   a’zosi   bo’lib,
yirik bank, moliya organlari bilan hamkorlik qiladi. 
Nodavlat  va nodavlat  tashkilotlari   bilan hamkorlik qiladi, respublikada  88
ta   xorijiy   vakolatxonalar   akkreditatsiyalangan,   24   ta   hukumatlararo   va   13   ta
nodavlat   tashkilotlar   faoliyat   ko’rsatmoqda[2].   O’zbekiston  Respublikasi   poytaxti
Toshkent   bugungi   kunda   xalqaro   nufuzli   tashkilotlar   ishtirokidagi   xavfsizlik,
barqarorlik, tinchlik va hamkorlik masalalari bo’yicha muhim xalqaro   anjumanlar
markaziga   aylandi.   Ayniqsa,   xalqaro   tashkilotlar   –   YEXHT,   Iqtisodiy   hamkorlik
10 tashkiloti   (EKO)   bilan   teng   huquqli   a’zo   sifatida,   Yevropa   Ittifoqi,   NATO   bilan
“Tinchlik   yo’lida hamkorlik” dasturi doirasidagi aloqalari rivojlandi.  
O’zbekistonning   tashqi   siyosiy   yo’li   barcha   xalqaro   tashkilotlar   bilan   har
tomonlama   hamkorlik   qilishga   yo’naltirilgan.   O’zbekiston   Respublikasi   bugungi
kunda 40 dan ortiq xalqaro   tashkilotlar bilan aloqa o’rnatgan[3].  
O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorligi   keng
quloch   yozib   borayotganliga   uning   xalqaro   maydonda   obro’si   oshayotganligidan
dalolat   beradi.   Bunday   xayrli   holatning   vujudga   kelishida   asosiy   omillar
O’zbekistonning   o’z   hududida   huquqiy-demokratik   davlat   va   fuqarolik   jamiyati
qurishga   jiddiy   kirishganligi,   bozor   iqtisodiga   o’tishda   sezilarli   natijalarni   qo’lga
kiritganligi,   mamlakatda   millatlararo   totuvlikni   va   barqarorlikni
ta’minlaganligidir[4].  
Mustaqillik   davridagi   tashqi   siyosatimizda   YEXHT   ning   boy   tajribasi,
imkoniyatlaridan   foydalanishga ham alohida ahamiyat berildi. Xalqaro tashkilotlar
orasida birinchilardan bo’lib   YEXHT xavfsizlik uchun hamkorlik kontseptsiyasini
ham strategik siyosat darajasiga ko’tardi.
O’zbekiston   YEXHT   ning   1975   yilgi   Xelsinki   yakunlovchi   akti,
shuningdek,   ya’ni   Yevropaning   Parij   Hartiyasi   va   boshqa   muhim   xalqaro
hujjatlarga   qo’shilgan.   O’zbekiston   bilan   YEXHT   o’rtasidagi   hamkorlik   samarali
ravnaq   topmoqda.   O’zbekiston   YEXHT   ning   asosiy   tamoyillaridan   biri   bo’lgan
xavfsizlik   yaxlitligini   to’la   qo’llab-quvvatlamoqda.   O’zbekiston   Birinchi
Prezidenti   I.A. Karimov YEXHTning  Xel’sinki   (1992  yil),  Budapesht  (1994  yil),
Lissabon   (1996  yil),  Istanbul  (1999  yil)  sammitlarida  qatnashdi   va o’z  nutqlarida
taklif   va   tashabbuslarni   ilgari   surdi.   Bularga   Markaziy   Osiyoda   tinchlik   va
barqarorlikni   saqlash,   mojarolarni   bartaraf   etish,   narkotrafik   va   qurol-yarog’
kontrabandasiga   qarshi   kurashda   YEXHT   ning   ishtrokini   kengaytirish,   xalqaro
terrorizmga qarshi kurash   markazini tashkil etish masalalari kiradi[5].   1992 yilning
fevralida   bo’lib   o’tgan   a’zolik   to’g’risidagi   hujjatni   imzolash   marosimida
O’zbekiston   Prezidenti   alohida   ta’kidlab   o’tganidek,   Yevropa   bilan   teng   huquqiy
aloqalar   o’rnatilishi   O’zbekiston   va   uning   mustaqilligi   uchun   muhim   hayotiy
11 ahamiyat kasb etadi.   O’zbekiston YEXHT ning asosiy tamoyillaridan biri bo’lgan
xavfsizlik yaxlitligini to’la qo’llabquvvatlamoqda.  
Uchrashuvda   O’zbekiston   –   YEXHT   hamkorligini   yanada   rivojlantirish
masalalari   hamda   tomonlarni   qiziqtirgan   dolzarb   xalqaro   va   mintaqaviy
muammolar yuzasidan fikr almashildi.   O’zbekistonning jahon hamjamiyati safidan
munosib   o’rin   egallagani,   dunyoga   mustaqil   davlat   sifatida   tanilgani   hamda
o’zining qator tinchlikparvar taklif, g’oya hamda tashabbuslari,   faol tashqi siyosati
endilikda juda yuksak minbarlarda e’tirof etilayotgani bor haqiqatdir.  
Bundan   roppa-rosa   20   yil   avval   –   1992   yilning   2   martida   mustaqil
O’zbekistonning   davlat   bayrog’i   N’yu-Yorkdagi   BMT   bosh   qarorgohi   oldidagi
dunyo   mamlakatlari   bayroqlari   orasida   hilpiray   boshladi.   Bu   xalqimiz,   ota-
bobolarimizning   asriy   orzusi   bo’lgan   –   O’zbekiston   mustaqilligining   xalqaro
hamjamiyat   tomonidan   tan   olinishining   isboti   edi.   1993   yilning   avgust   oyida   esa
poytaxtimizda BMTning vakolatxonasi o’z faoliyatini boshladi. Bu esa tashkilot va
uning ixtisoslashgan muassasalari bilan amaliy aloqlarni yo’lga qo’yish hamda uni
rivojlantirish   uchun xizmat qilmoqda.  
Bunda Prezident Sh. Mirziyoyevning BMT sessiyalarida so’zlagan nutqlari
alohida ahamiyat kasb etadi, zero bu nutqlarda dunyoda yuz berayotgan jarayonlar,
Afg’oniston   muammosi, Orol muammosiga alohida to’xtalib o’tilgan.   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2017-yilning   19-sentabr   kuni
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   Bosh   Assambleyasining   72-sessiyasida   nutq
so’zladi.   Prezidentimiz   o’z   nutqlarida   quyidagilarni   ta’kidladilar:   “Birlashgan
Millatlar  Tashkiloti   bundan keyin  ham   xalqaro  munosabatlarda  hal   qiluvchi   o’rin
tutadi.  
O’zbekiston   bugungi   kunda   o’zining   tashqi   siyosatida   Markaziy   Osiyo
mintaqasiga   ustuvor   ahamiyat   qaratmoqda.   Bu   –   har   tomonlama   chuqur   o’ylab
tanlangan yo’ldir.   Biz BMT tomonidan Orol fojiasidan jabr ko’rgan aholiga amaliy
yordam   ko’rsatish   bo’yicha   shu   yil   qabul   qilingan   maxsus   dastur   to’liq   amalga
oshirilishi tarafdorimiz”[12].   2020-yilning 23-sentabrida O’zbekiston Respublikasi
prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   Bosh
12 Assambleyasining   75-sessiyasida   ishtirok   etdi.   Prezident   avgust   oyida   Birlashgan
Millatlar   Tashkiloti   shafeligida   yoshlar   huquqlariga   bag’ishlangan   Samarqand
xalqaro forumi o’tkazilganini eslab, jahon hamjamiyatini 
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   2017-2021-yillarda   O’zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasida  investitsiyaviy   muhitni   yaxshilash   orqali   mamlakatimiz iqtisodiyoti
tarmoqlari   va   hududlariga   xorijiy   sarmoyalarni   faol   jalb   etish   borasida   samarali
ishlar   amalga   oshirilayotganini   ta’kidladi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Shavkat Mirziyoyev Rossiya Federatsiyasi Prezidenti   Vladimir Putinning taklifiga
binoan   2017-yilning   4-5-aprel   kunlari   davlat   tashrifi   bilan   ushbu   mamlakatda
bo’ldi.   O’zbekiston   Respublikasi   va   Rossiya   Federatsiyasi   Prezidentlari   Shavkat
Mirziyoyev va   Vladimir Putin Qo’shma bayonotni imzoladilar. 
Ikki   mamlakat   hukumatlari,   vazirlik   va   idoralari   o’rtasida   hududlararo
hamkorlik,   mehnat   faoliyatini   vaqtincha   tashkil   etish,   sog’liqni   saqlash,   tibbiyot
ta’limi   va   fani,   turizm,   qurilish,   neft-gaz,   konchilik,   metallurgiya,   bankmoliya,
bojxona,   qishloq   xo’jaligi   va   boshqa   sohalardagi   aloqalarni   rivojlantirishga   doir
hujjatlar   imzolandi.   “Rossiya   biz   uchun   hayot   sinovlaridan   o’tgan   ishonchli
strategik   sherik   va   ittifoqchi   bo’lib   kelgan   va   bundan   buyon   ham   shunday   bo’lib
qoladi. 
Biz   tariximiz   mushtarakligini,   manfaatlarimiz,   ma’naviy   va   ma’rifiy
ildizlarimiz   birligini   hech   qachon   unutmaymiz”-   deb   ta’kidladi   Shavkat
Mirziyoyev[15].   2018-yilning   19-oktabr   kuni   Rossiya   Federatsiyasi   Prezidenti
Vladimir   Putin   davlat   tashrifi   bilan   O’zbekistonda   bo’ldi.   Uchrashuvda
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat   Mirziyeyev va Rossiya Federatsiyasi
Prezidenti   Vladimir   Putin   Qo’shma   bayonotni   imzoladi.   Tashrif   doirasida
imzolangan   2019-2024-yillarda   iqtisodiy   hamkorlik   dasturi,   2019-2021-   yillarda
madaniy-gumanitar  sohalarda hamkorlik dasturi, “Suffa” xalqaro radioastronomik
observatoriyasini   tashkil   etish   bo’yicha   yo’l   xaritasi,   O’zbekistonda   Rossiyaning
yetakchi  oliy   ta’lim  muassasalari  filiallarini tashkil  etish va faoliyatini  ta’minlash
to’g’risida   bitim,   to’qimachilik   sanoatida   hamkorlik   to’g’risidagi   bitim   o’zaro
13 almashildi.   Tashrif   asnosida   turli   sohalardagi   hamkorlikni   rivojlantirishga
qaratilgan 20ta hujjat imzolandi[16].  
O’zbekiston   va   Xitoy   o’rtasida   ham   iqtisodiy,   siyosiy,   fan-ta’lim,
madaniyat   sohalarida   qator   hamkorliklar   amalga   oshirilmoqda.   Bu   hamkorliklar
ikki   davlat   prezidentlarining   davlat   tashriflari   chog’ida   yanada
mustahkamlanmoqda.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev
Xitoy Xalq Respublikasi Raisi Si Szinpinning taklifiga binoan 2017-yil 11-15-may
kunlari davlat tashrifi bilan Xitoyga bordi[17].  
O’zbekiston   –   Xitoy   hamkorlik   munosabatlari   keng   ko’lam   kasb   etib,
strategik  sheriklik   aloqalari   yuksak   darajaga   ko’tarilmoqda.   Mamlakatlarimizning
milliy   manfaatlari,   ijtimoiyiqtisodiy   taraqqiyoti,   jahondagi   nufuzi   yuksalishiga
xizmat   qiladigan   bu   aloqalar   O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti
Islom  Karimov boshlab  bergan  o’zaro  do’stlik,  mustahkam   ishonchga  asoslangan
hamkorlik   negizida   taraqqiy   etmoqda.   Ushbu   safar   chog’ida   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   Xitoy   Xalq   Respublikasi   poytaxti
Pekin   shahrida   14-15-may   kunlari   bo’lib   o’tgan   “Bir   makon,   bir   yo’l”   xalqaro
forumida   ishtirok   etdilar   .   Ushbu   davlat   tashriflari   ikki   davlatning   o’zaro   har
tomonlama aloqalarining rivojlanishiga   zamin yaratadi.
O’zbekiston   AQSH,   Fransiya,   Italiya   va   boshqa   ko’plab   dunyoning
yetakchi  davlatlari   bilan iqtisodiy, fan va madaniyat  va boshqa ko’plab sohalarda
hamkorlikni   yo’lga   qo’ygan.   Bugungi   davrga   kelib   ushbu   hamkorliklar   yanada
rivojlanmoqda.  
O’zbekiston   tashqi   siyosatida   Markaziy   Osiyo   davlatlari   yetakchi   o’rinni
egallaydi.   Hususan,   Markaziy   Osiyo   davlatlari   O’zbekiston   bilan   chegaradosh
davlatlar   hisoblanadi.   Markaziy   Osiyo   davlatlari   va   O’zbekiston   qardosh   xalqlar
hisoblanadi. Ularning tili, dini,   madaniyati bir biriga juda yaqindir. O’zbekiston va
Markaziy   Osiyo   davlatlari   o’rtasidagi   iqtisodiy,   siyosiy,   fan-ta’lim,   madaniyat,
tibbiyot va boshqa ko’plab sohalarda hamkorliklar   yo’lga qo’yilgan va bu aloqalar
davlatlararo davlat tashriflari vaqtida mustahkamlanib bormoqda.
14 1.3. O‘zbekiston — Xitoy: hamkorlikning ustuvor yo‘nalishlari
Ma’lumki,   Markaziy   Osiyo   va   Xitoy   munosabatlari   ildizi   bir   necha   ming
yillik   tarixga   borib   taqaladi.   Bugungi   kunda   O‘zbekiston   va   Xitoy   munosabatlari
yangi   davrga,   sifat   jihatdan   yangi   bosqichga   qadam   qo‘ymoqda.   Ikki   mamlakat
o‘rtasida   savdo-iqtisodiy,   sarmoyaviy,   ta’lim,   madaniy-gumanitar   hamkorlik,
shuningdek,   xavfsizlik,   yuqori   texnologiyalar   va   sog‘liqni   saqlash   sohasidagi
aloqalar strategik sheriklik darajasiga ko‘tarilgan.
Yaqin yillar ichida O‘zbekiston va Xitoy o‘rtasidagi har tomonlama strategik
munosabatlar jadal va barqaror tus oldi. Ikki davlat rahbarlarining o‘zaro tashriflari
va   uchrashuvlari   natijasida   barcha   darajadagi   hamkorlik   aloqalari   yanada
mustahkamlanib,   yangi   bosqichga   ko‘tarilib   bormoqda.   Bugungi   kunda   Xitoy
O‘zbekiston   tashqi   siyosatida   muhim   o‘rin   tutib,   u   mamlakatimizning   strategik
sheriklaridan   biri   va   eng   asosiy   savdo-iqtisodiy   hamkori   hisoblanadi.   Ayniqsa,
keyingi yillarda savdo-iqtisodiy sohada dinamik o‘sish barcha jabhalarda namoyon
bo‘lmoqda.
Xususan, O‘zbekiston tashqi savdo aylanmasida yuqori ulushga ega bo‘lgan
hamkor   davlatlar   orasida   Xitoy   yetakchi   o‘rinni   egallab   kelmoqda.   Hatto,   ikki
mamlakat   o‘rtasidagi   o‘zaro   savdo   aylanmasi   hajmi   2023   yilda   salkam   14   mlrd.
dollarga yetib rekord natijani tashkil etgani e’tirofga loyiq.
Albatta,   ikki   mamlakat   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalarning   izchil   rivojlanishida
oliy darajadagi davlat tashriflarining ahamiyati beqiyosdir. Ushbu tashriflar o‘zaro
ishonch va do‘stlikni mustahkamlashda muhim ahamiyat kasb etmoqda. Garchand,
ikki mamlakat o‘rtasidagi o‘zaro aloqalar mamlakatimiz mustaqilligining dastlabki
yillarida   boshlangan   bo‘lsa-da,   2017   yil   12   may   kuni   Prezidentimiz   Shavkat
Mirziyoyevning   Xitoyga   tashrifi   ushbu   mamlakat   bilan   o‘zaro   hamkorlikning
mutlaqo   yangi   bosqichini   boshlab   berdi.   Ushbu   tashrif   natijasida   ikki   davlat
o‘rtasida   har   tomonlama   strategik   sheriklik   munosabatlari   yangi   bosqichga
ko‘tarila boshladi. 2017-2024 yillar oralig‘ida O‘zbekiston Prezidenti bir necha bor
15 davlat   tashrifini   amalga   oshirdi   va   bir   qancha   xalqaro   tadbirlar   doirasida   Xitoy
Xalq Respublikasi Raisi bilan samarali muloqotlari bo‘lib o‘tdi.
Joriy   yilning   23-25   yanvar   kunlari   davlatimiz   rahbarining   Xitoy   Xalq
Respublikasi   Raisi   Si   Szinpinning   taklifiga   binoan   ushbu   mamlakatga   davlat
tashrifi  ikki mamlakat  o‘rtasidagi  strategik hamkorlikni  yangi bosqichga  ko‘tardi,
deb   bemalol   ayta   olamiz.   Tashrif   davomida   har   tomonlama   strategik   sheriklikni
yanada   mustahkamlashga   qaratilgan   muhim   muzokaralar   o‘tkazildi   va   salmoqli
hujjatlar   to‘plami   imzolandi.   Shu   bilan   birga,   ishbilarmonlik   tadbirlari   davomida
Xitoyning yirik va dunyoga mashhur biznes vakillari bilan uchrashuvlar o‘tkazildi.
Bu albatta, mamlakatimiz iqtisodiyotiga xitoy investorlarini keng jalb qilish va ular
orqali hududlar iqtisodiy salohiyatini oshirishda muhim qadam bo‘ldi.
Yuqorida ta’kidlanganidek, o‘tgan yilda tovar ayirboshlash 50 foizga oshib,
rekord ko‘rsatkich – 14 milliard dollarga yetgan. Kelgusida bu ko‘rsatkichni, shu
jumladan  yuqori   sifatli   sanoat   va   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini   o‘zaro   yetkazib
berishni ko‘paytirish, ayrim turdagi mahsulotlar bo‘yicha imtiyozli savdoni yo‘lga
qo‘yish   to‘g‘risida   yangi   hukumatlararo   bitim   tuzish   orqali   o‘zaro   tovar
ayirboshlash   hajmini   20   milliard   dollarga   yetkazish   mumkin.   Oxirgi   yillarda
Xitoyning   mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   kiritayotgan   investitsiyalar   hajmi   besh
barobar, qo‘shma korxonalar soni esa uch barobarga oshdi.
Qayd   etish   joizki,   ikki   mamlakat   o‘rtasida   ta’lim   va   turizm   sohasidagi
hamkorlik   ham   faollashib   bormoqda.   O‘zbekiston   va   Xitoy   o‘rtasida   o‘zaro
madaniyat kunlarini o‘tkazish amaliyoti joriy qilindi. Hatto, Prezidentimiz tashrifi
chog‘ida Xitoy poytaxtida O‘zbekiston madaniyati kunlari o‘tkazilayotgani  ushbu
mamlakat   bilan   madaniyat   sohasidagi   hamkorlikning   yangi   bosqichga
ko‘tarilishida muhim qadam bo‘ldi.
16 II BOB. O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI TASHQI SIYOSATI
O’zbekiston Respublikasi o’z milliy manfaatlariga asoslangan holda ochiq,
o’zaro   manfaatli   va   konstruktiv   tashqi   siyosat   olib   boradi.   Respublikaning
zamonaviy tashiq siyosiy kursi dunyoda va mintaqada shiddat bilan o’zgarayotgan
vaziyat,   hamda   mamlakatning   ichidagi   keng   ko’lamli   o’zgarishlarga   asoslanib
shakllanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosiy   faoliyatining   bosh   maqsadi   –
davlat   mustaqilligi   va   suverenitetini,   xalqaro   maydondagi   o’rni   va   rolini
mustahkamlash, yon-atrofida xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo’shnichilik muhitini
shakllantirish,   respublikaning   tashqi   iqtisodiy   manfaatlarini   faol   tarzda   ilgari
surish.  
Respublika harbiy-siyosiy bloklarga qo’shilmaslik kursiga sodiq bo’lib, o’z
hududida   xorijiy   harbiy   bazalar   va   ob’ektlarni   joylashtirishga,   shuningdek,
mamlakat   harbiy   xizmatchilarining   chet   eldagi   tinchlikparvarlik   amaliyotlarida
yoki   harbiy   mojarolarda   ishtirok   etishiga   yo’l   qo’ymaydi.   O’zbekiston   barcha
qarama-qarshiliklar   va   nizolarni   faqat   tinch   siyosiy   yo’llar   bilan   hal   qilish
tarafdori.
O’zbekiston   davlatlarning   suveren   tengligi,   kuch   ishlatmaslik   yoki   kuch
bilan   tahdid   qilmaslik,   chegaralarning   daxlsizligi,   boshqa   davlatlarning   ichki
ishlariga   aralashmaslik;   xalqaro   majburiyatlarni   vijdonan   bajarish,   inson
huquqlarini   hurmat   qilish   va   himoya   qilish   va   xalqaro   huquqning   boshqa
umume’tirof   etilgan   tamoyilllari   va   normalari;   xavfsizlikning   bo’linmasligi,
ochiqlik   va   pragmatizm,   qo’shni   mamlakatlar   bilan   har   tomonlama   yaxshi
qo’shnichilik   munosabatlarini   rivojlantirish,   mintaqaviy   va   xalqaro   hamkorlikni
mustahkamlash   kabi   asosiy   tamoyillarga   tayangan   holda   tinchlik,   taraqqiyot   va
farovonlik yo’lida barcha sheriklar bilan hamkorlikni kengaytirishdan manfaatdor.
Tashqi siyosiy faoliyatning asosiy va birinchi darajali vazifalaridan biri bu
2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasini samarali amalga oshirishdir.
17 Ushbu   maqsadga   erishish   uchun   tashqi   siyosat   idorasi   oldiga   quyidagi
vazifalar qo’yilgan:
- mamlakatimizda olib borilayotgan demokratik islohotlarni hamda jamiyat
va   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilishning   jadal   jarayonlarini   samarali   amalga
oshirish uchun mumkin qadar qulay tashqi siyosiy shart-sharoitlarni shakllantirish;
-   Markaziy   Osiyoda   tinchlik   va   barqarorlikni   saqlash   hamda
mustahkamlash, mintaqani xavfsizlik va barqaror taraqqiyot hududiga aylantirish;
-   jahonning   yetakchi   davlatlari   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   strategik
hamkorlik qilishning mutanosib, ko’p qirrali tizimini shakllantirish;
-   O’zbekistonning   mintaqa   va   jahon   siyosatidagi   muhim   yo’nalishlar
bo’yicha xalqaro tashabbuslarini ilgari surish;
-   mahalliy   mahsulotlarning   eksport   hajmini   oshirish   va   geografiyasini
kengaytirish borasida ko’maklashish;
-   milliy   iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalar va ilg’or texnologiyalarni jalb etishda faol ko’mak berish;
-   mamlakatimizga   turistlarni   jalb   qilish   hamda   turistik   infratuzilmani
rivojlantirish borasida amaliy yordam ko’rsatish;
-   transport   va   tranzit   sohasidagi   hamkorlikni   kengaytirish   va
chuqurlashtirishda   hamda   xalqaro   transport   kommunikatsiyalari   va   logistik
infratuzilmalarni rivojlanishiga ko’maklashish;
- xorijdagi O’zbekiston Respublikasi fuqarolari va yuridik shaxslari huquq
va manfaatlarining har tomonlama himoya qilinishini ta’minlash;
-   xorijda   istiqomat   qilayotgan   vatandoshlar   bilan   aloqalarni
mustahkamlash.
Tashqi   siyosatimizning   bosh   ustuvor   yo’nalishi   Markaziy   Osiyo
mintaqasidir. O’zbekistonning Markaziy Osiyodagi siyosati  mintaqada tinchlik va
barqarorlikni   ta’minlashga,   mintaqaviy   xavfsizlikning   muhim   muammolarini   hal
etishga,   shu   jumladan,   Afg’onistondagi   vaziyatni   hal   qilishga   ko’maklashishga
qaratilgan.   O’zbekiston   mintaqaviy   savdo-iqtisodiy   hamkorlikni   mustahkamlash,
mintaqaning   transport   va   tranzit   infratuzilmasini   rivojlantirish,   Markaziy   Osiyo
18 transchegaraviy   daryolarining   suv-energetika   resurslaridan   oqilona   va   kompleks
foydalanish   hamda   mintaqaning   ekologik   barqarorligini   ta’minlash,   chegaralarni
delimitatsiya   va   demarkatsiya   qilish   jarayonini   yakuniga   yetkazish   uchun   barcha
sa’y-harakatlarni amalga oshiradi.
O’zbekiston   mintaqa   davlatlari   bilan   do’stona   va   ahil   qo’shnichilik
munosabatlarini   mustahkamlashdan,   ilmiy-texnikaviy   va   madaniy-gumanitar
hamkorlikni rivojlantirishdan, parlamentlar, chegara hududlari, jamoat tashkilotlari
va oddiy fuqarolar o’rtasidagi aloqalarni kuchaytirishdan manfaatdor.
O’zbekiston   Afg’oniston   bilan   aloqalarni   kengaytirishni,   mazkur
mamlakatdagi   vaziyatni   tinch   yo’l   bilan   hal   etishga   qaratilgan   xalqaro   sa’y-
harakatlarda  faol  ishtirok  etishni   davom  ettiradi. O’zbekiston  tomoni  Afg’oniston
iqtisodiyotini   qayta   tiklanishiga,   uning   transport,   ishlab   chiqarish,   energetik   va
ijtimoiy infratuzilmalarini rivojlantirishga ko’mak berishda davom etadi. Barqaror
va ravnaq topayotgan Afg’oniston Markaziy Osiyodagi mintaqaviy xavfsizlikning
kafolatidir.
MDH   malakatlari   bilan   hamkorlik   ham   O’zbekiston   tashqi   siyosatining
ustuvor   yo’nalishi   hisoblanadi.   Mazkur   davlatlar   bilan   respublikamiz   tarixan
shakllangan   siyosiy,   iqtisodiy,   transport-kommunikatsion   va   boshqa   aloqalarga
ega.   O’zbekiston   Hamdo’stlik   mamlakatlari   bilan   tenglik,   o’zaro   foydalilik,   bir-
birining   manfaatlarini   hurmat   qilish   va   e’tiborga   olish   tamoyillari   asosida   ikki
tomonlama hamkorlik munosabatlarini qurishni davom etadi.
O’zbekiston   Rossiya   bilan   2004-yil   16-iyunda   imzolangan   Strategik
hamkorlik,   2005-yil   14-noyabrdagi   Ittifoqchilik   munosabatlari   to’g’risidagi
shartnomalar   hamda   2012-yil   4-iyunda   imzolangan   O’zbekiston   Respublikasi   va
Rossiya Federatsiyasi o’rtasida Strategik hamkorlikni chuqurlashtirish to’g’risidagi
deklaratsiya   asosida   do’stona   munosabatlarni   har   tomonlama   mustahkamlash   va
tadrijiy   rivojlantirish   ikki   mamlakat   manfaatlariga   to’liq   mos   keladi   hamda
mintaqadagi   tinchlik   va   xavfsizlikni   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Ikki
tomonlama   munosabatlarning   eng   muhim   vazifalari   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyevning   2017-yil   4-5-aprelda   Rossiyaga   davlat   tashrifi
19 hamda   Rossiya   Federatsiyasi   Prezidenti   V.V.Putinning   2018   yil   18-19   oktyabrda
O’zbekistonga   davlat   tashrifi   chog’ida   erishilgan   kelishuvlarni   to’liq   amalga
oshirilishini ta’minlashdan iboratdir.  
O’zbekiston   Respublikasi   global   muammolarni   hal   etishda   muhim   rol
o’ynaydigan,   yaqin   mintaqaviy   qo’shni   Xitoy   bilan   strategik   hamkorlikni
kuchaytirish   tarafdori.   Xitoy   bilan   munosabatlarni   rivojlantirish   2012-yil   6-
iyundagi Strategik hamkorlikni o’rnatish to’g’risidagi qo’shma deklaratsiya,    2013-
yil   9-sentyabrdagi   ikki   tomonlama   strategik   hamkorlikni   yanada   rivojlantirish   va
chuqurlashtirish   to’g’risidagi   deklaratsiyasi   hamda   2017   yil   12   maydagi   Har
tomonlama strategik sheriklik munosabatlarini  yanada chuqurlashtirish to’g’risida
qo’shma   bayonotga   asoslangan.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev   2019-yil   24-27   aprelda   «Bir   makon,   bir   yo’l»   Ikkinchi   xalqaro
forum doirasida ilgari surgan tashabbus va takliflarni to’liq va o’z vaqtida amalga
oshirish ikki mamlakat manfaatlariga mos keladi.
O’zbekiston   tashqi   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri,   Amerika
Qo’shma Shtatlari bilan 2002-yil 12-mart oyida imzolangan O’zbekiston va AQSh
o’rtasida   Strategik   sherikchilik   va   hamkorlikning   asoslari   to’g’risidagi
deklaratsiyasi   asnosida   o’zaro   manfaatli   va   konstruktiv   hamkorlikni   har
tomonlama   rivojlantirishdan   iboratdir.   O’zbekiston   AQSh   bilan   mamlakatda
amalga   oshirilayotgan   fuqarolik   jamiyati   asoslarini   mustahkamlash   va   xalq
turmush darajasini yaxshilashga qaratilgan modernizatsiya jarayoni va islohotlarni
qo’llab-quvvatlash maqsadida siyosiy, savdo-iqtisodiy, investitiaviy-texnologik va
madaniy-gumanitar   sohalarda   hamkorlikni   yanada   kengaytirishdan   manfaatdor.
Ikki   tomonlama   hamkorlikning   muhim   yo’nalishlari   Afg’onistonda   tinchlik   va
barqarorlikni   mustahkamlash,   transmilliy   tahdid   va   xatarlarga   qarshi   kurashga
ko’maklashishdan iboratdir.
O’zbekiston   Yevropa   Ittifoqi   va   Yevropa   davlatlari   bilan   har   taraflama
manfaatli   hamkorlikka   muhim   ahamiyat   beradi.   Yevropa   mamlakatlari   bilan
hamkorlikni   asosiy   sohalari   savdo-sotiqni   rivojlantirish,   investitiya   va   moliya,
zamonaviy   texnologiyalar   transferi,   ilm-fan,   texnika,   ta’lim,   ekologiya,   sog’liqni
20 saqlash,   madaniyat   va   mintaqaviy   xavfsizlik   kabilar   hisoblanadi.   O’zbekiston
asosiy   e’tiborini   Yevropaning   ilg’or   davlatlari,   xususan   Germaniya,   Fransiya,
Buyuk Britaniya, Belgiya, Italiya, Ispaniya, Latviya va boshqa davlatlar bilan ikki
tomonlama hamkorlikni yanada yuqori darajaga chiqarishga alohida e’tibor beradi.
Respublikamiz   ko’p   asrlik   umumiy   tarix,   yagona   til   va   din,   umumiy
qadriyatlar va o’xshash urf-odatlarga ega bo’lgan Turkiya davlati bilan do’stlik va
hamkorlikni   mustahkamlashga   qaratilgan   siyosatni   izchil   davom   ettiradi.
Mamlakatimiz Turkiya bilan har taraflama manfaatli hamkorlikni, jumladan savdo-
sotiq, investitsiya va turizm kabi sohalarda rivojlantiradi.
Osiyo-Tinch okeani hududi mamlakatlari, xususan Koreya Respublikasi va
Yaponiya bilan hamkorlik O’zbekiston tashqi siyosatining muhim yo’nalishlaridan
biri   bo’lib   qoladi.   O’zbekiston   ushbu   davlatlar   bilan   investitsiya,   savdo-sotiq,
yuqori texnologiyalar, madaniy-gumanitar sohalaridagi keng qamrovli hamkorlikni
davom ettiradi.
O’zbekiston   Janubiy-Sharqiy   Osiyodagi   mamlakatlar   –   Malayziya,
Indoneziya, Singapur, Vetnam kabi davlatlar bilan hamkorligini rivojlantiradi.
O’zbekiston   Janubiy   Osiyo   mamlakatlari,   xususan   Hindiston   va   Pokiston
bilan  savdo-sotiq,  transport-kommunikatsiya,   turizm   kabi   sohalarda   har   taraflama
va o’zaro manfaatli hamkorlikni rivojlantirishni qo’llab quvvatlaydi.
O’zbekiston musulmon dunyosi davlatlari bilan o’zaro manfaatli aloqalarni
iqtisodiyot,   transport   kommunikatsiyasi,   moliya,   investitsiya   va   sayyohlik
sohalarida,   shu   jumladan   Islom   hamkorlik   tashkiloti   va   Islom   taraqqiyot   banki
doirasida faol rivojlantirish va mustahkamlashdan manfaatdor.
21 2.1. O’zbekistonning   tashqi savdo faoliyati
Tashqi   savdo   siyosati   -   O’zRning   xorijiy   davlatlar   bilan   mah-sulotlar,
xizmatlar   va   texnologiyalar   ayirboshlashni   qamrab   olgan   tashqi   savdo   faoliyati
munosabatlarini   o’rnatish   va   tartibga   solish   hisoblanadi.   Tashqi   savdo   eksport
siyosati   -   O’zbekiston   mahsulotlarining   jahon   bozorida   raqobatbardoshligini
ta’minlash   va   ularni   ishlab   chiqarishni   rag’batlantirishga   yo’naltirilgandir.
Mintaqaviy   barqarorlikni   ta’minlashda,   mintaqa   ko’lamida   integratsiyani
rivojlantirishda   sobiq   ittifoq   tarkibida   bo’lib,   endi   mustaqil   taraqqiyot   yo’liga
kirgan davlatlar o’rtasidagi munosabatlar ham alohida o’rin tutadi. 
Mustaqillikning   birinchi   o’n   yilligi   davrida   MDH   davlatlari
boshliqlarining   30 ga   yaqin kengashlari bo’lib o’tdi va muhim hujjatlar imzolandi.
Ular orasida xavfsizlik masalalari, tinchlikni saqlash, iqtisodiy hamkorlikni yo’lga
qo’yib   olish   uchun   davlatlararo   iqtisodiy   qo’mita   tuzish,   iqtisodiy   integratsiyani
to’laqonli  amalga oshirish, bojxona va ittifoq to’lovi masalalarini  izga solib olish
kabilar   muhim   o’rin   egalladi.   O’zbekiston   MDH   doirasida   siyosiy,   iqtisodiy,
madaniy   sohalar   bo’yicha   shartnoma   hamda   kelishuvlarni   Rossiya,
Ukraina,   Belorussiya,   Moldaviya   va   boshqa   mamlakatlar   bilan   imzolab,   o’zaro
manfaatli hamdo’stlik aloqalari uchun mustahkam asos yaratdi. 
Shu   bois   ham,   O’zbekiston   davlati   ODKBning   tezkor   harakatlanuvchi
kollektiv   kuchlar   to’g’risidagi   bitimni   va   ODKBning   Tinchliksevar   kuchlari
to’g’risidagi   bayonotini   imzolamadi   [4].   2012-yil   15-may   kuni   Moskva   shahrida
Kollektiv   xafvsizlik   shartnomasi   tashkiloti   (ODKB)   Kollektiv   xafvsizlik
kengashining   yubiley   (10   yillik)   sessiyasida   ham   Prezident   I.A.Karimov   ishtirok
etib,   yana   bir   bor   O’zbekiston   ODKBning   asosiy   maqsadi,   avvalo   a’zo
davlatlarning tashqi tahdidlardan himoya qilishdan iborat, deb bilishini ta’kidladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   MDH   doirasida   sun’iy   ravishda   joriy   etiladigan
integratsiyaga hamda davlatlardan yuqori turuvchi tuzilmalarini parlament, ko’plab
amaldorlar ishlaydigan ma’muriy idoralar, harbiy siyosiy organlarni tashkil etishga
qarshi.   O’zbekiston   mustaqillik   va   integratsiyani   uyg’unlashtirish   tarafdori,
22 MDHni   haqiqiy   mustaqil   suveren   davlatlar   integratsiyasi   sifatida   ko’rishni
xohlaydi [4]. 
O’zbekiston Respublikasi tashqi siyosatida hamdo’stlik mamlakatlari bilan
ikki   tomonlama   hamkorlikni   yo’lga   qo’yish   va   rivojlantirish   alohida   o’rin   tutadi.
Bu   borada   O’zbekiston   Respublikasining   Rossiya   Federatsiyasi   (RF)   bilan
davlatlararo   teng   huquqli   munosabatlar   o’rnatish   va   rivojlantirishga   alohida
ahamiyat   berayotganligi   muhimdir.   1991-yil   26-oktyabrda   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimov   Moskvaga   tashrif   buyurib,   Rossiya
Federatsiyasi   (RF)   Prezidenti   B.Yelsin   bilan   ikki   davlat   o’rtasida   muxtor
vakolatxonalar ochish, bir-birlarining suverenitetini va hududiy yaxlitligini hurmat
qilish, tashqi siyosat va iqtisodiy masalalarida hamkorlik qilishiga kelishib oldilar
[4]. 
23 2.2. O’zbekistonga kiritilayotgan   chet el investitsiyalar
O’zbekiston Respublikasi  Oliy Majlisi tomonidan chet  el investitsiyalarini
jalb   qilishni   rag’batlantirishga   qaratilgan   qonunlar   qabul   qilindi.   Bu   qonunlar
sirasiga «O’zbekiston respublikasining tashqi iqtisodiy faoliyati» to’g’risida; «Chet
el   investitsiyalari   to’g’risida»,   «Investitsion   faoliyat   to’g’risida»,   «Chet   el   inves-
torlarining kafolatlari va ularning huquqlarini himoya qilish choralari to’g’risida»,
«Tashqi iqtisodiy faoliyat to’g’risida»gi Qonunlarni kiritish mumkin. 
Mudofaani   va   milliy   xavfsizlikni   ta’minlash   jamiyat   tarkibi   va   atrof-
muhitni   muhofaza   qilish   masalalarini   istisno   qilgan   holda   O’zbekiston
Respublikasining   keyingi   qonunlari   investitsiyalashni   yomonlashtiruvchi
shartsharoitlarni vujudga keltirsa, u holda chet el investitsiyalariga nisbatan o’n yil
mobaynida   investitsiyani   amalga   oshirish   davrida   amalda   bo’lgan   qonun
qo’llanadi.   Nizolar   chiqqan   taqdirda   hakamlar   sudiga   murojaat   qilish   huquqi   va
boshqalar.   O’zbekistonda   xorijiy   investorlar   uchun   qulay   investitsi   iqlim
yaratilgan. 
O’zbekistonda islohot yillari davomida 14 milliard dollar miqdorida chet el
investitsiyalari   va   kreditlari   o’zlashtirildi.   Investitsiyalar   yirik   ob’ektlar   bilan   bir
qatorda   tog’   qazilmalari   sanoatiga   tobora   jadalroq   kirib   bormoqda,   mahalliy
zaxiralarni   qayta   ishlovchi   sanoat   tarmoqlarini   rivojlantirishga   talay   mablag’lar
jalb   qilinmoqda.   Shu   bilan   bir   qatorda,   yengil   sanoat,   oziq-ovqat,   go’sht-sut   va
qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   qayta   ishlash   tarmoqlariga   alohida   e’tibor
qaratilayotganini ta’kidlash mumkin. 
O’zbekiston foydali qazilmalarning katta zaxiralariga ega mamlakat bo’lib,
hozirda   100   turga   yaqin   mineral   xom   ashyolardan   60   tasi   ishlab   chiqarishga   jalb
qilingan.   Ayni   paytda   900   dan   ziyod   konlar   o’rganilgan   bo’lib,   tasdiqlangan
zaxiralar hajmi 970 mlrd. AQSh dollari hisobida baholanmoqda. Umumiy mineral
xom   ashyo   salohiyati   3,3   trln.   AQSh   dollaridan   ko’proqni   tashkil   etishi   qayd
qilinmoqda.   O’zbekiston   mineral   xom   ashyo   manbalari   va   strategik   materiallar
zaxiralari hajmi bo’yicha dunyoning boy davlatlari qatoriga kiradi. Ya’ni oltin va
24 uran   zaxiralari   bo’yicha   birinchi   beshtalikda,   oltin,   uran   va   mis   qazib   olish
bo’yicha;   oltin   zaxiralari   bashorati   va   umumiy   manbalar   salohiyati   bo’yicha
dunyoda etakchi o’rinlardan birini egallaydi.  
Respublikada   mis ,   qo’rg’oshin,   rux,   reniy,   volfram   va   boshqa   shu   kabi
rangli metallarning yirik manba-lari ham mavjud. Respublikada marmarning 33 ta,
granit  va gabbroning 18 ta koni topilgan. Ko’pgina manzarali noyob tosh konlari
esa,   Yevrosiyo   hududidagi   eng   yirik   konlar   hisoblanadi,   O’zbekistonda   fosforit
konlari, kaliy tuzlarining yirik, tosh tuzlarining boy konlari mavjud. O’zbekistonda
ko’plab   neft   va   gaz   konlari   bo’lib,   umumiy   hududning   60   foizga   yaqinida   ularni
qazib olish istiqbolli hisoblanadi. 
Masalan, Markaziy Osiyo gaz kondensatining - 74 foizi, 30 foiz – neft, 40
foiz - tabiiy gaz, 55 foiz - ko’mir to’g’ri keladi. Shu bilan birga, neft va gaz ishlab
chiqarish   zaxirasi   30-32   foizni,   ko’mir   man-balari   2   mlrd.   tonnadan   ko’proqni
tashkil   etadi.   O’zbekiston   neft-kimyo ,   bazaviy   kimyo,   kimyofarmatsevtika,
zargarlik   elektrotexnika   tarmoqlari   sanoatini   rivojlantirish,   yangi   turdagi
mahsulotlarni ishlab chiqarishda ham katta imkoniyatlarga ega. 
Qishloq   xo’jaligida   nodavlat   sektor   ulushi   99   foizni   tashkil   etadi.
Agrosanoat   majmuasida   esa,   mamlakat   aholisining   mehnatga   layoqatli   qismining
44   foizdan   ko’prog’i   band.   O’zbekistonda   yiliga   3-3,3   million   tonna   paxta   xom
ashyosi  tayyorlanadi, shundan 0,96-1,7 million tonna paxta tolasi qayta ishlanadi.
Keyingi   uch   yil   davomida   sanoat   mahsulotlari   umumiy   hajmida   to’qimachilik
sanoati   mahsulotlarining   ulushi   21   foizgacha   o’sdi,   respublika   engil   sanoati
korxonalari tomonidan 24 foiz hajmdagi paxta tolasi qayta ishlanadi. 
Respublikada   ipak   sanoati   ham   yuqori   darajada   rivojlanmoqda.   So’nggi
yillar davomida ipak xom ashyosini  eksport qilish 7,6 martaga, ipak kalavasi esa,
4,9   martaga   oshdi.   Mamlakatimiz   aholi   jon   boshiga   hisoblaganda   pilla   ishlab
chiqarish bo’yicha dunyoda birinchi  o’rinni, pilla ishlab chiqarish hajmi  bo’yicha
uchinchi   o’rinni   egallaydi   [4].   Aholi   soni   bo’yicha   mintaqadagi   yetakchi   davlat
bo’lgan   O’zbekiston,   ayniqsa,   2017-yilda   o’tkazgan   iqtisodiy   islohotlaridan
so’ng   investorlar e’tiborini o’ziga torta boshladi. 
25 “O’zbekistonda   cheralarning   ochilishi   va   (xorijiy   sarmoyadorlar   uchun)
bojxona to’lovlarining olib tashlanishi   Markaziy Osiyoda  iqtisodiy taraqqiyotning
butunlay   yangi   davrini   boshlab   berdi”,   deydi   toshkentlik   iqtisodchi   Shukrullo
Mavlonov   Karvonsaroy   bilan   suhbatda.   “Qirg’iziston   va   O’zbekiston   o’rtasida
chegaralarni   demorkatsiya   qilishga   oid   muvaqqat   kelishuv   hamda   Tojikiston   va
O’zbekiston   o’rtasidagi   to’g’ridan-to’g’ri   aviareyslaring   qayta   yo’lga   qo’yilishi
o’sish kutilganidan ko’proq bo’lishiga ishora qilmoqda,” deyiladi Jahon Bankining
oktabr oyida e’lon qilingan bayonotida. 
O’zbekiston   mintaqa   markazida   joylashgan   va   barcha   strategik   iqtisodiy
yo’nalishlar   uning   hududidan   o’tadi,   dedi   Mavlonov   va   yirik   xalqaro
kompaniyalarning investitsiyalari qo’shni davlatlar iqtisodiyotiga ham ijobiy ta’sir
ko’rsatishini   qo’shimcha   qildi.   “General   Motors   (GM)   kompaniyasining
Qirg’izistonda   kengaytirilishiga   oid   so’nggi   yangiliklar   ham   buni   tasdiqlaydi”,
dedi u. Amerikaning yirik avtomobil giganti bo’lgan GM O’zbekistonda anchadan
beri faoliyat yuritadi. 
2017-yildan   beri   Jahon   banki   O’zbekistonga   moliyaviy,   texnik   va   tahliliy
yordamini   anchagina   oshirdi.   U   hukumatning   keng   qamrovli   bozor   islohoti
dasturini   amalga   oshirishga   qaratilgan   sa’yharakatlarini   qo’llab-quvvatlashga
qaratilgan. 
Bugungi   kunda   Jahon   bankining   O’zbekistondagi   mamlakat   dasturi   hajmi
bo’yicha   Yevropa   va   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   Turkiyadan   keyin   ikkinchi
o’rinda   turadi.   2021-yil   1-oktabr   holatiga   ko’ra,   u   umumiy   qiymati   qariyb   4.8
milliard   AQSh   dollarilik   26   ta   loyihadan   iborat.   Ular   Xalqaro   tiklanish   va
taraqqiyot bankining (XTTB) 1.7 milliard AQSh dollari miqdoridagi kreditlari va
Xalqaro   taraqqiyot   assotsiatsiyasining   (XTA)   3.1   milliard   AQSh   dollariga   yaqin
miqdoridagi imtiyozli kreditlari hisobidan moliyalashtiriladi (XTTB va XTA Jahon
Banki Guruhiga kiradilar).
26 2.3. O’zbekistonning Yevropa mamlakatlari bilan hamkorligi
O’zbekiston   Respublikasining   jahon   hamjamiyatiga   integratsiyalashuvida
Yevropa Ittifoqi mamlakatlari  bilan o’zaro manfaatli aloqalarni  yo’lga qo’yish va
tobora   chuqurlashtirish   alohida   o’rin   tutadi.   1996-yil   21-iyunda   Florensiya
shahrida imzolangan O’zbekiston bilan Yevropa Ittifoqi o’rta sidagi «Sheriklik va
hamkorlik   to’g’risidagi   bitim»,   uning   1999-yil   1-iyulda   kuchga   kirishi   mam
lakatimizning   Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlari   bilan   o’zaro   muno   sa   bat   larining
huquqiy negi ziga aylandi.  
O’zbekistonning   Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlari   bilan   siyosiy,   iqtisodiy,
ilmiy-texnik va madaniy-gumanitar aloqalari yildan yilga rivojlanib, chuqurlashib
bormoqda.   Respublikamizda   Yevropa   Ittifoqiga   a’zo   mamlakatlarning   145   firma
va   kompaniyasi   vakolatxonalari   akkreditatsiya   qilindi.   Yevropalik   sarmoyadorlar
ishtirokida   tashkil   etilgan   491   ta   korxona   ishlayapti,   ulardan   111   tasi   100   foizlik
Yevropa   kapitaliga   ega.   1995–2002-yillarda   Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlarining
firma   va   kompaniyalari   respublikamizda   umumiy   qiymati   qariyb   8   mlrd   AQSH
dollariga teng yirik sarmoyaviy loyihalarni amalga oshirishda qatnashdi. 
Vatanimiz   to’g’risida,   uning   shon-shuhratini   ulug’lovchi   xolisona,
olijanoblik   bilan   berilgan   bahodir.   Safar   natijasida   Parijda   «O’zbekiston
Respublikasi   va  Fransiya   Respublikasi   o’rtasida   do’stlik   va  hamkorlik  to’g’risida
shart   noma»,   madaniyat,   ilmiy-texnikaviy   va   maorif   sohasida   hamkorlik   qilish
to’g’   risida   bitim,   sarmoyalarni   o’zaro   rag’batlantirish   va   himoyalash   to’g’   risida
bitim imzolandi.   Mamlakatimiz rahbarining Parij Xartiyasini imzolashi respublika
mizda demokratiyaning yanada rivojlanishi, shuningdek, O’zbekistonning Yevropa
va   boshqa   taraqqiy   etgan   mamlakatlar   bilan   yanada   yaqinlashuvi   uchun   muhim
ahamiyatga ega bo’ldi. 
O’zbekiston  Milliy banki  bilan Fransiyadagi  yirik «Credit  Commercial  de
France» ban ki o’rtasida muddaolar haqida bitim imzolandi, unda Buxoroda neft ni
qayta  ishlash  zavodi  qurish  loyihasini   pul   bilan   ta’minlash   ko’zda   tutildi.  Taniqli
«Elf-akiten» neft-kimyo konserni, «Texnip» firmasi va boshqa kompaniyalar bilan
27 Buxoroda neftni qayta ishlash zavodi qurishga kelishildi. Fransiya va O’zbekiston
o’rtasida   savdo-sotiq   hisob-kitoblarini   ta’minlab   turgan   «Credit   Commercial   de
France» banki zavod qurilishini ham mablag’ bilan ta’minladi. 
O’zbekiston  bu  bankka  mablag’  qo’ydi,  u  hamkorlik  uchun  kafolat  bo’lib
turibdi.   1994-yil   25–27-aprel   kunlari   Fransiya   Prezidenti   F.   Mitteranning
O’zbekistonga   qilgan   rasmiy   tashrifi   chog’ida   imzolangan   ikki   mamlakat   tashqi
ishlar   vazirliklari   o’rtasidagi   hamkorlik   to’g’risida,   O’zbekiston   va   Fransiya
o’rtasida   fuqarolarning   erkin   harakati   haqidagi   bitimlar,   shuningdek,   havo
transporti sohasida hamkorlik to’g’risidagi deklaratsiyalar imzolandi. 
O’zbekiston   bilan   Fransiya   o’rtasida   iqtisodiy,   ilmiy,   madaniy,   aloqalar
kengayib bormoqda. Qishloq xo’jalik mahsulotlarini qayta ishlash, oziq-ovqat, neft
va   gaz   sanoati,   qurilish   va   boshqa   sohalarda   hamkorlik   qilinmoqda.   O’zbekiston
xalqaro   ishlarda   katta   tajriba   va   nufuzga   ega   bo’lgan   Buyuk   Britaniya   bilan   ham
hamkorlik qilmoqda. Mamlakatimiz rahbarining qirolicha Yelizaveta II, Bosh vazir
J.Meyjor   bilan   samimiy,ochiq   o’zaro   manfaatli   suhbatlari,   muzokaralari   bo’lib
o’tdi. Safar samarali bo’ldi . 
«O’zbekiston Respublikasi bilan Buyuk Britaniya qirolligi o’rtasida o’zaro
iqtisodiy   aloqalar   to’g’risida   shartnoma»,   sarmoyalarni   o’zaro   rag’batlantirish   va
himoyalash   to’g’risida   bitim,   havo   yo’llarini   ochish   to’g’risida   bitim,   ikki
mamlakat   hududida   fuqa   rolarning   erkin   yurishi   haqida   memorandum   imzolandi.
«Toshkent–London»   havo   yo’lida   samolyot   qatnovining   yo’lga   qo’yilishi
aloqalarni yaxshilashda muhim ahamiyatga ega bo’ldi. 
Xorijiy   mamlakatlardan   respublikaga   ilg’or   texnologiyalar,   sarmoyalar
kirib kelishi, ko’plab qo’shma korxonalarning qurilishi oqilona tashqi  siyosatning
natijasidir.   2003-yilda   respublikamizda   xorijiy   sarmoya   ishtirokida   barpo   etilgan
2087   ta   qo’shma   korxona   jahondagi   80   mamlakatdan   kelgan   sheriklari   bilan
birgalikda   faoliyat   ko’rsatdi.   Ular   386,7   mlrd   so’m   hajmida   iste’mol   mollari,
eksport uchun sifatli tovarlar ishlab chiqardi, aholiga xi zmat ko’rsatdi. Jahondagi
80 dan ortiq xorijiy bank bilan o’zaro munosabatlar o’rnatilgan.
28 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda   O’zbekistonning   Birinchi   Prezidenti   Islom
Abdug’aniyevich   Karimov   Mustaqillikning   dastlabki   yillarida   aosiy   maqsad
sifatida “Iqtisodiyotni rivojlantirish” va yaqin qo’shni  mamlakatlar bilan do’stona
munosabatlar   o’rnatish   hamda   MDH   mamlakatlari   bilan   iqtisodiy   hamkorlikni
rivojlantirish masalalarini qo’ydi. 
Kurs   ishidan   xulosa   shuki   MDH   Davlatlariga   qatoriga   kirgach,   Rossiya
bilan   ilk   aloqalar   o’rnatildi.   Rossiya   Prezidenti   B.Yelsin   bilan   uchrashuvda
iqtisodiyotni   rivojlantirish,   mehnat   resurslari ,   harbiy-texnikaviy   sohada   tegishli
hujjatlar   imzolandi.   Kurs   ishining   birinchi   bo’limida   qo’shni   mamlakatlar   bilan
aloqalar   o’rnatish,   mintaqada   tinchlikni   ta’minlash,   ovar   ayirboshlash,   transport
sohasida shartnomalar imzolandi. 
Hozirgi   vaqtga   kelib   Rossiya   bilan   tashqi   savdo   aylanma   yildan   yilga
o’smoqda.   Shu   tufayli   Qozog’iston,   Turkmaniston,   Qirg’iziston,   Tojikiston   bilan
savdo-iqtisodiy   kelishuvlarga   erishildi.   O’zbekiston   tashqi   iqtisodiy   aloqalari
yaxshi   rivojlangan   mamlakatlar   guruhiga   kiradi.   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari
bilan yaqin iqtisodiy aloqalar o’rnatilganligi ko’rinib turibdi. Tashqi savdo siyosati
–   O’zbekiston   Respublikasining   xorijiy   davlatlar   bilan   mahsulotlar,   xizmatlar   va
texnologiyalar ayirboshlashni qamrab olgan tashqi savdo faoliyati munosabatlarini
o’rnatish   va   tartibga   solish   hisoblanadi.   Prezidentizmiz   Shavkat   Mirziyoyev
qo’shni   mamlakatlar   bilan   do’stlik   aloqalarini   mustahkamladi.   Qirg’iziston
Respublikasidagi   ziddiyatlar   yumshatildi.   Tojikiston   bilan   chegaralar   ochilib   ikki
mamlakat fuqaroalari uchun qulaylik yaratildi. Savdo aylanmasi sezilarli darajada
o’sdi.   O zbekistonning   Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   savdo   aylanmasiningʻ
umumiy hajmi 5 milliard dollarni tashkil etdi. 
Kurs   ishining   ikkinchi   bo’limida   O’zbekistonga   kiritilayotgan   chet   el
investitsiyalar   va   ularni   to’g’ri   yo’naltirish,   investorlarni   jalb   qilish   orqali
O’zbekistonda   tadbirkorlikni   rivojlantirish,   Davlat   aktivlarida   davlatni   rolini
kamaytirish orqali xususiy sektorni jalb etish nazarda tutiladi.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning
videoselektordagi nutqlari. 
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “2022-2026   yillarga
mo’ljallangan Yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to’g’risida”gi PF-60-
son Farmoni, 2022-yil 28-yanvar. 
3.   Nazarova   G.G’.   Хaydarov   N.   Хalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   (o’quv
qo’llanma).   T., TDIU, 2005.  
4   Nazarova   G.G’.,   Хalilov   Х.,   Eshtaev   A.   va   boshqalar.   “Jahon
iqtisodiyoti” (O’quv   qo’llanma). T., 2005.  
5.   М.Рахимов,   Ш.   Рахматулаев,   Р.Турсунова,   Р.   Назаров   “   Очерки
новейшей   истории Узбекистана”, Т. “Адабиёт учқунлари” 2016. C. 344.  
6.   М.Рахимов,   Ш.   Рахматулаев,   Р.Турсунова,   Р.   Назаров   “   Очерки
новейшей   истории Узбекистана”, Т. “Адабиёт учқунлари” 2016. C. 345.  
7.   Камаров   А.   Ўзбекистонннинг   БМТ   билан   хаuаро   терроризмга
қарши   кураш   сохасидаги   ҳамкорлиги   //   Ўзбекистон   ва   БМТ:   тажриба   ва
хамкорлик   истиқболари.   Конференция   материалари.   2007   йил   16   март.   –
Тошкент, 2007. –   Б. 177
8.  www.stat.uz
9.  www.ziyonet.uz
10 .  www.lex.uz
30
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ekonomikaliq o’siw modelleri
  • Turizm va rekratsiya geografiyasi
  • O’zbekiston shaharlarining shakllanishi
  • Orol tabiiy geografik okrugi
  • Gastronomik turizm rivojlanishining geografik jihatlari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский