O’zbekiston Respublikasining Ma’muriy – hududiy tuzulishi

OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI 
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
 KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ  fanidan
 
«   O’zbekiston Respublikasining Ma’muriy – hududiy
tuzulishi »  mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:  
Bajardi:  
TOSHKENT- 2023 Mavzu: O’zbekiston respublikasining ma’muriy-
 hududiy tuzilishi
Muntarija:
 
Kirish 
I. O’zbekiston  respublikasining  ma’muriy-
Hududiy  tuzilishi
1.1  O’zbekiston respublikasining ma’muriy-hududiy  tuzilishi
1.2  O’zbekiston  Respublikasining  ma’muriy-hududiy  tuzilishi sohasini 
davlat  tomonidan  tartibga   solish
II Ma’muriy-hududiy  birliklarni  tuzish va 
Tugatish
2.1 . Viloyatlarni Respublika bo’ysunuvidagi  shaharlarni, shaharchalarni,
 qishloqlarni 
va ovullarni tuzish hamda tugatish
2.2.  Ma’muriy-hududiy  birliklar  bo’ysunuvini  o’zgartirish
Xulosa
Foydalanilgan  adabiyotlar  ro’yxati 4 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi .   O ’ zbekiston   Respublikasining   davlat   tuzilish
jamiyatimizning   siyosiy   tashkillashtirilishida   muhim   o ’ rin   tutadi   va
mustaqillikning   real   ifodasi   hisoblanadi .   Bu   davlatning   ijtimoiy - iqtisodiy   mohiyati
bilan   belgilangan   hududiy   tashkillashtirishdir .   Ushbu   masala   davlatning   tarkibiy
qismlarga   bo ’ linishini ,   bir   butun   davlat   bilan   uning   tarkibiy   qismlari   o ’ rtasidagi
munosabatini   bu   qismlarning   har   birini   huquqiy   holatini   qamrab   oladi .
Ma ’ muriy - huquqiy   bo ’ linma   -   bu   ma ’ muriy - huquqiy   tuzilish   tizimining
mustaqil   tarkibiy   qismi   bo ’ lib ,  bunda   davlatning   vazifalari   va   asosiy   funksiyalariga
muvofiq   tarzda   davlat   apparati   mahalliy   organlarining   strukturasi   tuziladi   va
faoliyati   amalga   oshiriladi .
Ma ’ muriy   huquqiy   bo ’ linmalar   deganda ,   har   bir   davlatning   joylardagi
huquqiy   bo ’ laklari   tushuniladi .
Ma ’ muriy   hududiy   bo ’ linish   ikki   xilda   namoyon   bo ’ ladi :
- siyosiy-hududiy bo’linish;
- ma’muriy-hududiy bo’linish.
Ma’lum   davlat   hududida   siyosiy   jihatdan   alohida   davlat   mavjud   bo’lsa,
bunday   davlatning   hududiy   bo’linishi   murakkab   hisoblanib,   u   siyosiy-hududiy
bo’linishga   ega   bo’lgan   davlat   deyiladi.   Agar   davlat   faqat   ma’muriy-hududiy
bo’laklardan iborat bo’lsa, bunday davlat ma’muriy-hududiy bo’linishga ega davlat
deyiladi.
                   O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilish jarayoni dastlab
ikki   bosqichda   o’tkazildi.   Birinchi   bu   –   O’rta   Osiyo   milliy   davlat   chegaralanishi
1
bo’lib   u   davlat   tarixiga   ma’muriy-hududiy   rivojlantiruv   degan   nom   bilan   kirib
keldi 1924-1925 yillar.
Ikkinchi   bosqich   –   oblast,   uezd,   volst,   qishloq   soveti   shakllaridagi   to’rt
bo’g’inli   ma’muriy   bo’linishdan   –   okrug,   rayon,   qishloq   soveti   shakllariga   o’tish
1
 Buxoro davlat Universiteti t Axborot texnologiyalar markazi 2019 5orqali   amalga   oshirildi.   1930   yildan   boshlab   okrug   ma’muriy   birligi   oblast’
ma’muriy birligi bilan almashtirildi.
O’zbekiston   davlati   o’z   mustaqilligiga   konstitusiyaviy,   tinch   yo’l   bilan
erishdi. Uning ma’muriy-hududiy tuzilishi ham barcha davlat organlari institutlari
singari o’zining konstitusiyaviy  kafolatlariga egadir. Bu to’grisida Respublikamiz
Konstitutsiyasining yuqorida ko’rsatilgan 16 bobi 68-moddada tasdiqlangan. 2
  Bu   moddada     Qoraqalpog’iston   Respublikasining   huquqiy   holati   ham
ko’rastib o’tilgan.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   suveren   bo’lib,   O’zbekiston   Respublikasi
tarkibiga   kiradi.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   o’z   Konstitutsiyasini   o’zi
tasdiqlaydi.   O’zining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalarini   o’zi   mustaqil   hal
qiladi,   davlat   hokimiyati   organlari   va   boshqaruv   tizimini   o’zi   belgilaydi.   Davlat
hokimiyati   tizimini   qonun   chiqaruvchi,   ijro   etuvchi   va   sud   organlariga
taqsimlanishi   asosiga   quradi,   O’zbekiston   Respublikasi   siyosatiga   mos   holda   o’z
mustaqil   siyosatini   yurgizadi.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   hududi   bo’linmas
daxlsizdir.   Bu   millatning   o’z   eriga   o’z   boyliklariga   o’zi   egalik   qilishidir.   Bu
tenglararo   teng   bo’lish,   keng   dunyo   minbariga   chiqish,   xalqaro   munosabatlar
o’rnatish huquqidir. Koraqalpoqiston Respublikasi davlat tili qoraqalpoq va o’zbek
tilidir.
                    Bu   millatning   o’z   taqdirini   o’zi   belgilashi   va   farzandlari   istiqbolini   o’zi
yaratishi,   hal   qilishidir.   Bular   O’zbekiston   Respublikasi   tomonidan   muhofaza
qilinadi.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   O’zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi singari ishlab chiqilib, umumxalq muhokamasiga
qo’yilgan,   so’ngra   xalq   erkin-irodasini   hisobga   olib,   qabul   qilingan.
Koraqalpoqiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   O’zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasiga   aslo   zid   emas.   Chunki   Qoraqalpog’istonning   O’zbekiston
tarkibiga   suveren   davlat   bo’lib   kirishiga   rozilik   bildirgan   xalq   Qoraqalpog’iston
Konstitutsiyasining   ham   O’zbekiston   Konstitutsiyasiga   zid   bo’lishini   aslo
2
 08.12.1992   O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi https:/lex.uz/docs/-20596?ONDATE=68-modda 6istamaydi.   Chunki   bu   konstitusiyalar   umuminsoniy   qoyalar-tenglik,   erkinlik,
birodarlik,   xalqlar   va   mamlakatlararo   do’stlik,   mamlakat   va   dunyo   barqarorligi
kabi   eng   uluq   qoyalarga   xizmat   qiladi.   Mana   shu   yangidan   bunyod   etilgan
Qoraqalpog’iston   suveren   Respublika   va   mustaqil   O’zbekiston   Respublikasi
xalqlarining   abadiy   birligi   va   qon-qarindoshligini   Qoraqalpog’istonning   yangi
qabul   qilingan   Asosiy   qonuni   ham   tasdiqlaydi   va   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
Konstitutsiyasi   boshdan-oyoq   ana   shunday   olijanob   manfaatlar   ruhi   bilan
suqorilgandir.
O’zbekiston   Respublikasining   fuqaroligi,   unga   qanday   asoslarda   ega
bo’lganidan qat’iy nazar, hamma uchun tengdir va bu bilan u Konstitutsiyamiz va
qonunlarimizda   mustahkamlanib   qo’yilgan   huquq   va   erkinliklarga   ega   buladi.
huningdek,   u   ma’lum   burchlarni   bajarishga   majburdir.   hu   ma’noda   O’zbekiston
Respublikasi   qonunlarining   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   hududida   ham
majburiyligi, ayni vaqtda, Qoraqalpog’iston fuqarolari uchun ham majburiydir. 3
O’zbekiston   Respublikasining   hozirgi   ma’muriy-hududiy   bo’linishi
respublikaning   ishlab   chiqarish   kuchlar   ahvolini,   ularning   joylashish   xarakterini,
transport va aloqa vositalarining rivojlanishini, joylardagi boshqaruvning tashkiliy
tuzilishini aks ettiradi. 
                 Viloyat  respublika ma’muriy-hududiy tizimidagi  yuqori  bo’qinidir  va eng
yirik bo’linma sifatida alohida o’rin tutadi. Hududiy tizimining qolgan bo’qinlari -
tuman,   shahar,   shaharcha,   qishloq,   ovul,   viloyatning   tarkibiy   qismlari,   ichki
bo’qinlari bo’lib, shu tariqa u muhim tashkiliy funkciyani bajaradi. Chunki u orqali
respublika   davlat   vakillik   hokimiyat   organi   va   boshqaruv   idoralari   bilan   aloqa
boqlashning   butun   tizimi   amalga   oshadi.   Bunday   holat   viloyat   quyi   turuvchi
hokimiyat vakillik va ijroiya organlari faoliyatiga nafaqat rahbarlik qilishini, balki
ularni   umumdavlat   va   mahalliy   manfaatlardan   kelib   chiqib   birlashtirishni
anglatadi.
Tuman-qishloq   joylardagi   iqtisodiy   xo’jalik   va   ijtimoiy-madaniy   hayotga
bevosita   rahbarlik   qilishning   muhim   bo’qinidir.   O’zbekistonning   ishlab   chiqarish
3
 Darslik Konistitutsiyaviy  huquq  O.T.Husanov 7kuchlarining   rivojlanishi   bilan,   yangi   tabiiy   resurslarni   o’zlashtirish   hamda   aholi
sonining o’sishi bilan ma’muriy-hududiy bo’linmalarining chegarasi, o’zgarishlar,
avvalo, qishloqdagi tuman bo’qinlari hisobiga ro’y beradi.
O’zbekiston   Respublikasidagi   shaharlar   respublika   itoatidagi   Toshkent
shahri,   viloyat,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   va   tuman   itoatidagi   shaharlarga
bo’linadi.
Kurs   ishi     mavzusining     o’rganilganlik     darajasi.     Ozbekiston
Respublikasi   Amudaryo   va Sirdaryo oralig’ida   joylashgan maydoni 449,8 ming
kv   km.   Bu   jihatdan   Respublika   jahon   miqyosida   55-o’rinda   turadi.   Respublika
chegarasi g’arbdan sharqqa 1425 km shimoldan janubga qadar 930 km. 
Davlat chegarasining umumiy uzunligi 6221 kmni tashkil etadi. Respublika
shimoli   sharqda   Qozog’iston   bilan   223   km,   sharqda   va   janubiy   sharqda
Qirg’iziston   bilan   1099   km   va   janubi   sharqda   Tojikiston   bilan   1161   km   g’arbda
Turkmaniston   1621km   janubda   esa   Avg’aniston   bilan   137   km   masofada
chegaradoshdir. 
O’zbekistonning   dengizga   chiqish   yo’li   yo’q.   Respublikaning     hududi   va
chegaralari daxlsiz  davlat  tomonidan  qo’riqlanadi
                   O’zbekiston    qadimda ham hozirda ham sharq va g’arb, shimol va janub
orasidagi   ko’plab   xalqlar   va   mamlakatlar   orasidagi   aloqalarni   bir   biri   bilan
bog’lovchi mamlakatdir.
O’zbekiston     markaziy   osiyo   davlatlari   orasida   juda   qulay   tabiiy-geografik
sharoitga ega. 4
Kurs   ishi   obekti   –   o’zbekiston   respublikasining   ma’muriy-hududiy
birliklarini tuzish va tugatish   ularning chegaralarini ozgartirish shuningdek ularni
nomini belgilash.
Kurs   ishi   predmeti.     O’zbekiston     Respublikasining     ma’muriy-hududiy
birliklarini     chegaralarini     o’zgartirish     va     viloyatlar,   tumanlar,   shaharlar,
shaharchalar, qishloqlar  va ovular  tuzish.
4
 O’zbekistonning Respublikasining siyosiy-hududiy tuzilishini o’rganish va baholash 
http://new.geomedia.uz/maqola.php?id=17 8Kurs  ishining  nazariy  va  amaliy  axamiyati.   Kurs  ishida  O’zbekiston
respublikasida     ma’muriy-hududiy     birliklarni     o’zgartirishdagi     O’zbekiston
respublikasi     Oliy     Majlisi     vakolatlari     belgilabb   qo’yilgan.     Shuningdek
ma’muriy-hududiy     birliklarni     tuzish     tugatish     va   ularning     nomlarini
o’zgartirishdagi  ishlarda           
O’zbekiston     respublikasi     Vazirlar     Mahkamasining     ham     alohida
vakolatlari     ko’rsatilib     o’tilagan.Shuni     ham     takidlash     lozimki     ma’muriy-
hududiy    birliklarni     yani     viloyatlarni,     Respublika     bo’ysinuvidagi     shaharlarni,
tumanlarni,     shaharlarni,     shaharchalarni,   qishloq     va     ovullarni     tuzish     tugatish
ularni     nomini     o’zgartirishda     viloyat,     tuman,     shahar,     hokimlarining     ham
vakolatlari  belgilab  qo’yilgan.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   xajmi.    Kurs   ishi   kirish   va   asosiy   a qismi
(bitta   bob)     xulosa   hamda   foydalanilgan   adabiyotlar   royhatidan   iborat. Bitta
bob   uchta   paragrafdan   tashkil   topgan   bolib,kurs   ishining   umumiy   xajmi   30
betdan  iborat.  9I-BOB
1.1   O’zbekiston respublikasining mamuriy-hududiy  tuzilishi.
       
 Har qanday mamlakat, jumladan, O’zbekiston ham ma’lum geografik joyda
belgilangan chegaralar doirasida joylashgan. Bu mamlakatning hududi hisoblanadi.
Aniq   chegaralangan   hududga   ega   bo’lish   davlatni   davlat   sifatida   ko’rsatuvchi
asosiy shartlardandir. Ma’lum hududsiz davlat bo’lishi mumkin emas. Davlat aniq
bir hududda faoliyat ko’rsatadi va davlat faoliyati shu hududda amal qiladi. Hudud
- davlatga tegishli maydon. Hudud yer, suv, osmon chegaralaridan iborat bo’ladi.
Har bir mamlakatning hududi katta-kichikligiga, aholisining soniga qarab, tegishli
bo’lakchalarga   bo’lib   idora   etiladi.   Bu   bo’lakchalar   bir   necha   pog’onadan   iborat
bo’lib, ularning har biri o’z hududigachegarasigaega.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   alohida   to’rtinchi   bo’limi   va
uning   ikki   bobi   XVI,   XVII   boblar   ma’muriy-hududiy   va   davlat   tuzilishi
masalalariga bag’ishlangan. Uning alohida-alohida moddalarida ma’muriyhududiy
tuzilish masalalari huquqiy tartibga solingan. 
Har   bir   mamlakat   ma’muriy-hududiy   tuzilishini   belgilashda   butun   hududni
boshqarishga oson bo’lishi, markaz ta’sirining joylarda samarali bo’lishi, xalqning
davlat   organlariga   yaqin   bo’lishi,   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishning   unumli,
arzon,   samarali   bo’lishi,   sanoatni   xom   ashyo   bilan   ta’minlash   darajasi,   194
aholining   urf-odatlari,   qadriyatlari,   tarixiy   tajribasini   hisobga   oladi   va   o’ziga
ma’qul ma’muriy-hududiy birliklarni o’rnatadi.
                 Ma’muriy-hududiy tuzilish konstitutsiyaviy asosda hal qilinadigan ijtimoiy
munosobatlar qatoriga kiradi. 10  Shuning   uchun,   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   68-moddasida:
O’zbekiston Respublikasi  viloyatlar, tumanlar, shaharlar, shaharchalar, qishloqlar,
ovullar, shuningdek Qoraqalpog’iston Respublikasidan iborat, - deb belgilangan. 
Bu,   birinchidan,   O’zbekiston   hududi   nimalardan   iborat   bolishini,
ikkinchidan,   O’zbekiston   hududining,   qanday   ma’muriy   birliklardan   tashkil
topganini   ko’rsatadi.   Bu   hududiy   birliklarning   huquqiy   maqomi,   hududiy   holati,
aholisining soni, moddiy ne’matlar ishlab chiqishi yoki aholi mashg’ulotiga qarab
bir-biridan   farq   qiladi.   O’zbekiston   ma’muriy-hududiy   birliklarini   huquqiy
maqomi, darajasiga qarab uchga bo’lish mumkin. 
Birinchisi, yuqori pog’ona - unga Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar
va   Toshkent   shahri;   ikkinchisiga,   tuman   va   shaharlar;   uchinchisiga,   shaharlar,
shaharchalar,   qishloqlar   va   ovullar   kiradi.   Tuman   va   shahar   bir   maqomdagi
ma’muriy-hududiy   birlik   bo’lsa-da,   ular   ijtimoiy   hayot,   kishilarning   asosiy
mashg’ulotlari, ishlab chiqarishdagi ishtirokiga qarab bir-biridan farq qiladi.
 Tumanlar, asosan, qishloq xo’jaligi bilan, shaharlar sanoat ishlab chiqarishi
bilan   shug’ullanadi.   Bundan   tashqari,   tumanga   bo’ysunuvchi   shahar   va   shahar
tarkibidagi tumanlar ham mavjud, ularning faoliyat doirasidan maqomi belgilanadi.
Ma’muriy-hududiy   birliklarni   tashkil   etish,   tugatish   tartibi   Konstitutsiyaning   69-
moddasida:   «Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyatlar,   Toshkent   shahrining
chegaralarini o’zgartirish, shuningdek, viloyatlar, shaharlar, tumanlar tashkil qilish
va ularni tugatish O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining roziligi bilan amalga
oshiriladi», - deb belgilangan. 
                     Viloyatlar, tumanlar, shaharlarni tashkil qilish, qo’shib yuborish, tugatish,
mamlakat   iqtisodi,   boshqaruv   samarasi,   fuqarolarning   davlat   hokimiyati
organlariga murojaat qilishningqulay-noqulayligi hisobga olinib, 
umummanfaatlar   ko’zlangan   holda   amalga   oshiriladi.   Shuning   uchun   ham   bu
masalaning asosi Konstitutsiyada belgilangan. 
Konstitutsiyaning 69-moddasida: Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar,
Toshkent   shahrining   chegaralarini   o’zgartirish,   shuningdek,   viloyatlar,   shaharlar,
tumanlar   tashkil   qilish   va   ularni   tugatish   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy 11Majlisining   roziligi   bilan   amalga   oshiriladi,   —   deb   mustahkamlangan.Bu   modda
qoidalari,   birinchidan,   Qoraqalpog’iston   Respublikasining,   viloyatlarning,
shaharlarning   chegarasini   o’zgartirish   masalasini;   ikkinchidan,   viloyatlar,
shaharlar,   tumanlarni   tashkil   qilish,   uchinchidan,   ularni   tugatish     masalalarini
qanday   hal   qilish   tartibini,   asoslarini   belgilagan.   Har   uchala   holatda   ham   bu
hududiy   birliklarning   chegarasini   o’zgartirish,   yangidan   tashkil   qilish,   tugatish
masalasi Oliy Majlisning roziligi bilan hal qilinishi belgilangan. 
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   78-moddasi   10-bandiga
asosan,   O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalarini
qonun   yo’li   bilan   tartibga   solish,   chegaralarini   o’zgartirish   Oliy   Majlis
palatalarining birgalikdagi vakolatlari qatoriga kiritilgan. Ya’ni ma’muriy-hududiy
tuzilish   va   ularning   chegarasini   o’zgartirish   faqat   qonun   yo’li   bilan   hal   qilinadi.
2012-yil  12-oktabrda o’tkazilgan islohotlar  natijasida  ushbu Qonunning mazmun-
mohiyati   tubdan   o’zgardi.   Ya’ni   O’zbekiston   Respublikasining   Geografik
obyektlarning nomlari to’g ‘risidagi Qonuni qabul qilinishi munosabati bilan 1996-
yil 30-apreldagi Qonunning nomi « O’zbekiston Respublikasida ma’muriyhududiy
tuzilish   masalalarini   hal   etish   to’g’risida»   deb   o’zgartirildi.   Qaror   bilan   o lchashʻ
vositalarini davlat sinovlaridan o tkazish qoidalari tasdiqlandi.	
ʻ
Unga   ko ra,   davlat   metrologik   tekshiruvi   va   nazorati   tatbiq   etiladigan	
ʻ
doirada   O zbekistonning   o lchash   vositalari   davlat   reyestriga   kiritilgan	
ʻ ʻ
tasdiqlangan turdagi o lchash vositalarini qo llashga ruxsat beriladi.	
ʻ ʻ
Ishlab   chiqariladigan   va   yoki   seriyalab   ishlab   chiqarilishi   mo ljallangan	
ʻ
o lchash   vositalari   va   O zbekiston   hududida   to p   holida   ishlab   chiqariladigan   va	
ʻ ʻ ʻ
yoki olib kiriladigan o lchash vositalari davlat sinovlaridan o tkaziladi.	
ʻ ʻ
O lchash   vositalarini   davlat   sinovlaridan   o tkazish   ishlari   uchun   haq	
ʻ ʻ
shartnomaga muvofiq ariza beruvchi tomonidan to lanadi.	
ʻ 5
O lchash   vositalarini   davlat   sinovlaridan   o tkazish   davomiyligi   25   ish	
ʻ ʻ
kunidan oshmasligi kerak.
5
O‘RQ-635-son O zbekiston Respublikasining ma muriy-hududiy tuzilishi to g risida https://lex.uz/docs/-4973063	
ʻ ʼ ʻ ʻ 12O lchash vositalarini davlat sinovlaridan o tkazish natijalari ijobiy bo lgandaʻ ʻ ʻ
ijrochi   2  ish   kuni   mobaynida  o lchash   vositalarini   sinovdan   o tkazish   natijalariga	
ʻ ʻ
ega   bo lgan   hujjatlarni   “O zstandart”   agentligiga   yuboradi   hamda   Agentlik	
ʻ ʻ
o lchash   vositalarining   turini   tasdiqlaydi   va   reyestrda   ro yxatga   oladi.   Bu	
ʻ ʻ
munosabatlar   «Geografik   obyektlarning   nomlari   to’g   ‘risida»gi   Qonun   bilan
tartibga   solinishi   belgilandi.   Unga   asosan,   viloyatlarni   tuzish,   tugatish   Vazirlar
Mahkamasining   taklifiga   muvofiq   Oliy   Majlis   tomonidan   amalga   oshiriladi.
Tumanlarni   tuzish   va   tugatish   tegishli   viloyat   va   Toshkent   shahar   hokimlarining
iltimosiga   ko’ra,   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   kiritilgan   taklifga   asosan,   Oliy
Majlis tomonidan amalga oshiriladi. 6
Qishloqlar,   ovullar   tuzish   va   tugatish   tegishli   tuman   hokimlarining
iltimosnomasiga   asosan   xalq   deputatlari   viloyat   Kengashlari   tomonidan   amalga
oshiriladi.   Qoraqalpog’iston   Respublikasida   tumanlarni   tuzish   va   tugatish
Qoraqalpog’iston Respublikasi hukumatining taklifiga muvofiq Jo’qorg’i Kenges 
tomonidan O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining roziligi bilan amalga 
oshiriladi.
Qishloq   va   ovullarni   tuzish   hamda   tugatish   Qoraqalpog’istonda   tum   an
hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan   Jo’qorg’i   Kenges   tomonidan   amalga
oshiriladi.  Qoraqalpog’iston   Respublikasining   chegarasi   faqat  uning  roziligi   bilan
Jo’qorg’i   Kenges   qaroriga   asosan   Oliy   Majlis   tomonidan   o’zgartirilishi   mumkin.
Viloyatlar va tumanlarning chegarasini o’zgartirish tegishli viloyatlar va Toshkent
shahri   hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   taklifiga   ko’ra,   Oliy   Majlis   tomonidan   amalga   oshiriladi.
Qoraqalpog’iston   Respublikasida   tumanlarning   chegarasini   ozgartirish   tegishli
tuman   hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
hukumatining   taklifiga   muvofiq,   Jo’qorg’i   Kenges   tomonidan   amalga   oshiriladi.
Qishloqlar,   ovullar   chegarasini   o’zgartirish,   aholi   punktlarini   birlashtirish   tegishli
6
 O’zbekistonning Respublikasining siyosiy-hududiy tuzilishini o’rganish va baholash - Siyosiy geografiya amaliy 
mashg'ulotlar
http://new.geomedia.uz/maqola.php?id=17 13tuman   hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan   xalq   deputatlari   viloyat   196
Kengashlari tomonidan, Qoraqalpog’iston Respublikasida esa - Jo’qorg’i Kenges 
tomonidan   amalga   oshiriladi.   Ma’muriy-hududiy   birliklarning   markazlarini
belgilash,   ko’chirish   ham   qonun   asosida   amalga   oshiriladi.   Qoraqalpog’iston
Respublikasiningpoytaxtini belgilash va ko’chirish O’zbekiston Respublikasi  Oliy
Majlisining roziligi bilan Jo’qorg’i Kenges tomonidan amalga oshiriladi.
Viloyatlarning   ma’muriy   markazini   belgilash   va   ko’chirish   tegishli   viloyat
hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   taklifiga   muvofiq   Oliy   Majlis   tomonidan,   tumanlar,   qishloqlar,
ovullarning   ma’muriy   markazlarini   belgilash   va   ko’chirish   tegishli   tuman
hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan   xalq   deputatlari   viloyat   Kengashlari
tomonidan,   Qoraqalpog'iston   Respublikasida   esa   -   Jo’qorg’i   Kenges   tomonidan
amalga   oshiriladi.   Shaharlarning   chegaralarini   belgilash   va   kengaytirish   tegishli
viloyat,   tegishli   shahar   hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan,   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   muvofiq,   Oliy   Majlis   tomonidan
amalga oshiriladi. 
Qoraqalpog’iston   Respublikasida   shaharlarning   chegaralarini   belgilash   va
kengaytirish   tegishli   tuman   va   shahar   hokimlarining   iltimosnomasiga   asosan
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   hukumatining   taklifiga   muvofiq   Jo’qorg’i   Kenges
tomonidan   amalga   oshiriladi.   Shaharchalarning   chegaralarini   belgilash   va
kengaytirish tegishli tuman va shahar hokimlarining iltimosnomasiga asosan, xalq
deputatlari viloyat Kengashlari tomonidan, Qoraqalpog’iston Respublikasida esa -
Jo’qorg’i Kenges tomonidan amalga oshiriladi .
  Qoraqalpog’iston   Respublikasida   shaharlarni   Respublika   bo’ysunuvidagi
shaharlar   turkumiga   kiritish,   ularni   qayta   tuzish   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
hukumatining taklifiga muvofiq, Jo’qorg’i Kenges tomonidan amalga oshiriladi.
  Tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlar   turkumiga,   qoida   tariqasida,   kamida   olti
ming   aholisi   bo’lgan,   sanoat   korxonalari   va   rivojlangan   infrastrukturasi   mavjud
shaharchalar,   aholi   punktlarini   kiritish   mumkin.   Shahar   yoki   aholi   punktini
shunday   punktga   kiritish   uchun   ma’lum   miqdorda   aholiga   ega   bo’lishi,   iqtisodi 14normal   rivojlangan   va   tegishli   rivojlanishini   ta’minlaydigan   darajada
infrastrukturaga ega bo’lishi kerak.             
1.2 O’zbekiston  Respublikasining  ma’muriy-hududiy  tuzilishi sohasini
davlat  tomomidan  tartibga  solish .
         
                  O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalarining   O’zbekiston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   sohasidagi   vakolatlari   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalari   o’z   vakolatlari   doirasida:   O’zbekiston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir   qarorlar   qabul
qiladi.
                    O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   O’zbekiston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir   takliflarini   ko’rib
chiqadi.
                      Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesining   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir   takliflarini
kelishadi.
                      O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalarini
ko’rib chiqish O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari tomonidan ularning
reglamentlari asosida amalga oshiriladi.
                        O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   O’zbekiston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   sohasidagi   vakolatlari   O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi o’z vakolatlari doirasida.
           O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
takliflar tayyorlaydi. 15           O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga doir
takliflarni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   ko’rib   chiqish   uchun
kiritadi,viloyatlar va Toshkent shahar hokimlarining O’zbekiston Respublikasining
ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalari bo’yicha iltimosnomalarini ko’rib chiqadi.
                    O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalari
bo’yicha komissiya tashkil etadi.
                   O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi qonun hujjatlariga muvofiq
boshqa vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesining   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   sohasidagi   vakolatlari
Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesi o’z vakolatlari doirasida.
         Qoraqalpog’iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga
doir qarorlar qabul qiladi.
                Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashining   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir   takliflarini   ko’rib
chiqadi.
         Qoraqalpog’iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga
doir   takliflarni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   ko’rib   chiqish   uchun
kiritadi.
               Qoraqalpog’iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini
ko’rib chiqish Qoraqalpog’iston Respublikasi  Jo’qorg’i Kengesi  tomonidan uning
Reglamenti asosida amalga oshiriladi.
                  Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashining   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   sohasidagi   vakolatlari
Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi o’z vakolatlari doirasida. 7
         Qoraqalpog’iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalariga
doir   takliflar   tayyorlaydi,   tumanlar   va   shaharlar   hokimlarining   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalari   bo’yicha
iltimosnomalarini   ko’rib   chiqadi,   Qoraqalpog’iston   Respublikasining   ma’muriy-
7
 O‘RQ-635- сон  .   O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g‘risida
https://lex.uz/docs/-4973063 16hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir   takliflarni   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
Jo’qorg’i   Kengesiga   ko’rib   chiqish   uchun   kiritadi;   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalari   bo’yicha   komissiya
tashkil etadi.
                  Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   ma’muriy-hududiy   tuzilish
sohasidagi vakolatlari.
                  Xalq   deputatlari   viloyatlar,   Toshkent   shahar,   tumanlar   va   shaharlar
Kengashlari o’z vakolatlari doirasida ma’muriy-hududiy tuzilish masalalariga doir
qarorlar qabul qiladi.   
                    Xalq   deputatlari   viloyatlar,   Toshkent   shahar,   tumanlar   va   shaharlar
Kengashlari tomonidan ma’muriy-hududiy tuzilish masalalariga doir qarorlar qabul
qilish tartibi ularning reglamentlarida belgilanadi.
Viloyatlar,   Toshkent   shahar,   tumanlar   va   shaharlar   hokimlari   o’z   vakolatlari
doirasida:
ma’muriy-hududiy   tuzilish   masalalari   bo’yicha   iltimosnomalar   kiritadi,ma’muriy-
hududiy tuzilish masalalari bo’yicha komissiyalar tashkil etadi, ma’muriy-hududiy
tuzilish   masalalari   bo’yicha   iltimosnomalarning   davlat   ekspertizasidan
o’tkazilishini ta’minlaydi.
          Ma’muriy-hududiy birliklarning chegaralovchi marza belgilari o’rnatilishini
ta’minlaydi.
Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   qonun   hujjatlariga   muvofiq   boshqa
vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin.
                O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   soliq   qo’mitasi   huzuridagi   Kadastr
agentligining O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi
O’zbekiston  Respublikasi  Davlat  soliq qo’mitasi  huzuridagi  Kadastr  agentligi  o’z
vakolatlari doirasida 8
:
                O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   topshirig’iga   ko’ra
O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir
8
.O‘RQ-635-son   O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g‘risida  https://lex.uz/docs/-4973063
 19-modda 17hujjatlarni,   shu   jumladan   xaritalar   va   chegaralar   chizig’i   tavsifini   tayyorlaydi,
chegaralar   nuqtalari   koordinatalarining   katalogini   tuzadi;ma’muriy-hududiy
birliklar   chegaralarining   nizoli   uchastkalariga   aniqlik   kiritish   bo’yicha   takliflarni
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasiga   kiritadi;   ma’muriy-hududiy
birliklar   chegaralarini   kelishib   olish   uchun   xaritalar   tayyorlaydi;nashr   qilinadigan
xaritalarda ma’muriy-hududiy birliklar chegaralarining to’g’ri aks ettirilishi ustidan
nazoratni amalga oshiradi;
  ma’muriy-hududiy   birliklarning   davlat   reyestrini   yuritish   tartibini   ishlab   chiqadi
va tasdiqlash uchun O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga taqdim etadi
hamda uni yuritadi;
  ma’muriy-hududiy   birliklarning   navbatchi   xaritalarini   tayyorlash   tartibini   va
ularga  doir  talablarni  tasdiqlaydi  hamda  navbatchi  xaritalarni  yuritadi;  ma’muriy-
hududiy   birliklarning   qo’shni   chegaralari   ko’rsatilgan   xaritalarni   kelishib   olish
uchun   tayyorlaydi;ma’muriy-hududiy   birliklarning   chegaralarini   joyida   marza
belgilari   bilan   belgilash   bo’yicha   yer   tuzish,   geodeziya   va   kartografiya   ishlarini
bajaradi.
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalarining   O’zbekiston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari.
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari o’z vakolatlari doirasida:
O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir
qarorlar qabul qiladi;
              O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   O’zbekiston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir   takliflarini   ko’rib
chiqadi;
              Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesining   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir   takliflarini
kelishadi.
        O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini ko’rib
chiqish   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalari   tomonidan   ularning
reglamentlari asosida amalga oshiriladi. 18                O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   O’zbekiston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari.
                O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   o’z   vakolatlari
doirasida:O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga
doir   takliflar   tayyorlaydi;O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy
tuzilishi   masalalariga   doir   takliflarni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga
ko’rib   chiqish   uchun   kiritadi;viloyatlar   va   Toshkent   shahar   hokimlarining
O’zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalari   bo’yicha
iltimosnomalarini ko’rib chiqadi;O’zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy
tuzilishi masalalari bo’yicha komissiya tashkil etadi.
                O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   qonun hujjatlariga muvofiq
boshqa vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin.
Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesining Qoraqalpog’iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari.
        Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesi o’z vakolatlari doirasida:
Qoraqalpog’iston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir
qarorlar qabul qiladi;
              Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashining   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir   takliflarini   ko’rib
chiqadi;Qoraqalpog’iston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi
masalalariga   doir   takliflarni   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   ko’rib
chiqish uchun kiritadi.
Qoraqalpog’iston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi masalalarini ko’rib
chiqish   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Jo’qorg’i   Kengesi   tomonidan   uning
Reglamenti asosida amalga oshiriladi.
  Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashining   Qoraqalpog’iston
Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi sohasidagi vakolatlari.
        Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi o’z vakolatlari doirasida:
Qoraqalpog’iston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir
takliflar   tayyorlaydi;tumanlar   va   shaharlar   hokimlarining   Qoraqalpog’iston 19Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalari   bo’yicha
iltimosnomalarini   ko’rib   chiqadi;Qoraqalpog’iston   Respublikasining   ma’muriy-
hududiy   tuzilishi   masalalariga   doir   takliflarni   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
Jo’qorg’i   Kengesiga   ko’rib   chiqish   uchun   kiritadi;Qoraqalpog’iston
Respublikasining   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   masalalari   bo’yicha   komissiya
tashkil etadi.
Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlarining   ma’muriy-hududiy   tuzilish
sohasidagi vakolatlari.
                Xalq   deputatlari   viloyatlar,   Toshkent   shahar,   tumanlar   va   shaharlar
Kengashlari o’z vakolatlari doirasida ma’muriy-hududiy tuzilish masalalariga doir
qarorlar   qabul   qiladi.   Xalq   deputatlari   viloyatlar,   Toshkent   shahar,   tumanlar   va
shaharlar   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   tumanlari   va   shaharlari   Kengashlari
tomonidan   ma’muriy-hududiy   tuzilish   masalalariga   doir   qarorlar   qabul   qilish
tartibi ularning reglamentlarida belgilanadi.
                Ko’rib   chiqiladigan   masalalar   mazmuniga   qarab,   komissiyalar   tarkibiga
davlat   hokimiyati   organlarining,   davlat   boshqaruvi   organlarining   mansabdor
shaxslari,   shuningdek   fuqarolik   jamiyati   institutlarining   vakillari   ham   kiritilishi
mumkin.
                  Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar   va   Toshkent
shahar, tumanlar va shaharlar hokimlari tomonidan tashkil etiladigan komissiyalar
tarkibiga   ko’rib   chiqiladigan   masalalar   mazmuniga   qarab,   davlat   boshqaruvi
organlari va mahalliy davlat hokimiyati organlari tegishli hududiy bo’linmalarining
mansabdor   shaxslari,   shuningdek   fuqarolik   jamiyati   institutlarining   vakillari
kiritilishi mumkin.
          Komissiyalarning ishlash va ularning faoliyatini tugatish tartibi O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
                    Salbiy  xulosa  chiqarilgan  taqdirda,  taqdim   etilgan  materiallar  ma’muriy-
hududiy   tuzilish   masalalari   bo’yicha   taklif   yoki   iltimosnoma   tayyorlagan   davlat
organiga maromiga yetkazish uchun qaytariladi.
         Davlat soliq qo’mitasi huzuridagi Kadastr agentligiga kiritishi shart. 209
      II. Ma’muriy-hududiy birliklarni  tuzish  va tugatish
2.1.Viloyatlarni tuzish va tugatish.
        O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O’zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
viloyatni   tuzish   yoki   tugatish   zarurligi   va   maqsadga   muvofiqligi   asoslantirilgan
taklif;
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasining   va   Senatining
qarorlari   loyihalari     O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
tashkil   etilgan   komissiya   xulosasi;viloyat   chegaralarining   va   viloyat   tarkibiga
hududlari   o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik
chizmasi   hamda   viloyat   chegaralari   chizig’ining   tavsifi   viloyatni   tuzish
to’g’risidagi   taklifga   ilova   qilinadi;tarkibiga   tugatilayotgan   viloyat   hududi
o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi
va   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralari   chizig’ining   tavsifi   viloyatni   tugatish
to’g’risidagi taklifga ilova qilinadi;
viloyatni   tuzish   yoki   tugatish   bilan   bog’liq   tegishli   hisob-kitoblar   va   xarajatlarni
moliyalashtirish manbalari.
Respublika bo’ysunuvidagi shaharlarni tuzish va tugatish.
            Respublika   bo’ysunuvidagi   shaharlarni   tuzish   va   tugatish   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy Majlisi tomonidan amalga oshiriladi.
       O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O’zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisiga   quyidagi   hujjatlarni   taqdim   etadi:respublika   bo’ysunuvidagi   shaharni
tuzish yoki tugatish zarurligi va maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan taklif;
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasining   va   Senatining
qarorlari   loyihalari;O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan
tashkil   etilgan   komissiya   xulosasi;respublika   bo’ysunuvidagi   shahar
chegaralarining   va   respublika   bo’ysunuvidagi   shahar   tarkibiga   hududlari
9
 ORQ-635-son.   O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g‘risida https://lex.uz/docs/-4973063 21o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi
hamda respublika bo’ysunuvidagi shahar chegaralari chizig’ining tavsifi respublika
bo’ysunuvidagi   shaharni   tuzish   to’g’risidagi   taklifga   ilova   qilinadi;tarkibiga
tugatilayotgan   respublika   bo’ysunuvidagi   shahar   hududi   o’tkazilayotgan
ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi   va   ma’muriy-
hududiy   birliklar   chegaralari   chizig’ining   tavsifi   respublika   bo’ysunuvidagi
shaharni   tugatish   to’g’risidagi   taklifga   ilova   qilinadi;respublika   bo’ysunuvidagi
shaharni   tuzish   yoki   tugatish   bilan   bog’liq   tegishli   hisob-kitoblar   va   xarajatlarni
moliyalashtirish manbalari.                     
Shaharchalarni, qishloqlarni va ovullarni tuzish hamda tugatish.
                  Shaharchalarni,   qishloqlarni   va   ovullarni   tuzish   hamda   tugatish   tegishli
tumanlar hokimlarining iltimosnomalari  asosida xalq deputatlari viloyat  Kengashi
tomonidan amalga oshiriladi.
                  Tegishli   tuman   hokimi   xalq   deputatlari   viloyat   Kengashiga   quyidagi
hujjatlarni   taqdim   etadi:shaharcha,   qishloq   yoki   ovulni   tuzish   yoki   tugatish
zarurligi va maqsadga muvofiqligi asoslantirilgan iltimosnoma;tegishli tuman xalq
deputatlari   Kengashining   shaharcha,   qishloq   yoki   ovulni   tuzish   yoki   tugatish
masalasiga doir qarori;
tuman   hokimi   tomonidan   tashkil   etilgan   komissiya   xulosasi; 10
shaharcha,   qishloq
yoki   ovul   chegaralarining   va   shaharcha,   qishloq   yoki   ovul   tarkibiga   hududlari
o’tkazilayotgan   ma’muriy-hududiy   birliklar   chegaralarining   kartografik   chizmasi
hamda   shaharcha,   qishloq   yoki   ovul   chegaralari   chizig’ining   tavsifi   shaharcha,
qishloq   yoki   ovulni   tuzish   to’g’risidagi   taklifga   ilova   qilinadi;tarkibiga
tugatilayotgan   shaharcha,   qishloq   yoki   ovul   hududi   o’tkazilayotgan   ma’muriy-
hududiy   birliklar     qishloq   yoki   ovulni   tuzish   yoki   tugatish   bilan   bog’liq   tegishli
hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
                  Xalq   deputatlari   viloyat   Kengashi   tegishli   tuman   hokimining   shaharcha,
qishloq   yoki   ovulni   tuzish   yoki   tugatish   haqidagi   iltimosnomasini   iltimosnoma
10
  O‘RQ-635-son.   O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g‘risida https://lex.uz/docs/-
4973063 22kelib tushganidan keyin o’ttiz kun ichida ko’rib chiqadi va uni ma’qullash yoki rad
etish to’g’risida qaror qabul  qiladi.
2.2. Ma’muriy- hududiy  birliklar  bo’ysunuvini  o’zgartirish
        Shaharlarni respublika bo’ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish
Shaharlarni   respublika   bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga   kiritish   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy Majlisi tomonidan amalga oshiriladi.
                    O’zbekiston  Respublikasi   Vazirlar  Mahkamasi   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisiga   quyidagi   hujjatlarni   taqdim   etadi:shaharni   respublika
bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga   kiritish   zarurligi   va   maqsadga   muvofiqligi
asoslantirilgan   taklif;O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik
palatasining   va   Senatining   qarorlari   loyihalari;O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasi   tomonidan   tashkil   etilgan   komissiya   xulosasi;shaharni   respublika
bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga  kiritish   bilan  bog’liq  tegishli   hisob-kitoblar  va
xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
Shaharlarni viloyat bo’ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish
                Shaharlarni   viloyat  bo’ysunuvidagi   shaharlar  toifasiga  kiritish  O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisi   tomonidan   tegishli   viloyatlar   hokimlarining   iltimosnomalari   asosida
amalga oshiriladi.
                Tegishli   viloyat   hokimi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasiga
quyidagi hujjatlarni taqdim etadi.
              Shaharni   viloyat   bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga   kiritish   zarurligi   va
maqsadga   muvofiqligi   asoslantirilgan   iltimosnoma,xalq   deputatlari   viloyat
Kengashining   shaharni   viloyat   bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga   kiritish
masalasiga   doir   qarori,viloyat   hokimi   tomonidan   tashkil   etilgan   komissiya
xulosasi,shaharni   viloyat   bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga   kiritish   bilan   bog’liq
tegishli hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
              O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tegishli   viloyat   hokimining
shaharni   viloyat   bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga   kiritish   haqidagi 23iltimosnomasini   iltimosnoma   kelib   tushganidan   keyin   o’ttiz   kun   ichida   ko’rib
chiqadi va uni ma’qullaydi yoki rad etadi.
Viloyat   hokimining   shaharni   viloyat   bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga   kiritish
haqidagi iltimosnomasi ma’qullangan taqdirda, O’zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi   shaharni   viloyat   bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga   kiritish   haqidagi
taklifni hamda O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasining va
Senatining   qarorlari   loyihalarini   o’n   kun   ichida   tayyorlaydi   hamda   ushbu
moddaning   ikkinchi   qismida   nazarda   tutilgan   hujjatlar   bilan   birga   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisiga ko’rib chiqish uchun kiritadi.
Shaharchalarni tuman bo’ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish
         Shaharchalarni tuman bo’ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   taklifiga   ko’ra   O’zbekiston   Respublikasi
Oliy   Majlisi   tomonidan   tegishli   viloyatlar   hokimlarining   iltimosnomalari   asosida
amalga   oshiriladi.   Tegishli   viloyat   hokimi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi,shaharchani tuman bo’ysunuvidagi
shaharlar   toifasiga   kiritish   zarurligi   va   maqsadga   muvofiqligi   asoslantirilgan
iltimosnoma,xalq   deputatlari   viloyat   Kengashining   shaharchani   tuman
bo’ysunuvidagi shaharlar turkumiga kiritish masalasiga doir qarori,viloyat hokimi
tomonidan tashkil etilgan komissiya xulosasi;
shaharchani tuman bo’ysunuvidagi shaharlar toifasiga kiritish bilan bog’liq tegishli
hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari. 11
                 O’zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasi  tegishli viloyat hokimining
shaharchani   tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlar   toifasiga   kiritish   haqidagi
iltimosnomasini   iltimosnoma   kelib   tushganidan   keyin   o’ttiz   kun   ichida   ko’rib
chiqadi va uni ma’qullaydi yoki rad etadi.
                   Tegishli  viloyat  hokimining shaharchani  tuman bo’ysunuvidagi  shaharlar
toifasiga   kiritish   haqidagi   iltimosnomasi   ma’qullangan   taqdirda,   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   shaharchani   tuman   bo’ysunuvidagi   shaharlar
toifasiga   kiritish   haqidagi   taklifni   hamda   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
11
 O‘RQ-635-son   O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy-hududiy tuzilishi to‘g‘risida https://lex.uz/docs/-4973063 24Qonunchilik   palatasining   va   Senatining   qarorlari   loyihalarini   o’n   kun   ichida
tayyorlaydi   hamda   ushbu   moddaning   ikkinchi   qismida   nazarda   tutilgan   hujjatlar
bilan birga O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga ko’rib chiqish uchun kiritadi.
         Qishloqlar va ovullarni shaharchalar toifasiga kiritish qishloqlar va ovullarni
shaharchalar toifasiga kiritish xalq deputatlari viloyat Kengashi tomonidan tegishli
tumanlar hokimlarining iltimosnomalari asosida amalga oshiriladi.
                Tegishli   tuman   hokimi   xalq   deputatlari   viloyat   Kengashiga   quyidagi
hujjatlarni   taqdim   etadi,qishloqni   yoki   ovulni   shaharchalar   toifasiga   kiritish
zarurligi   va   maqsadga   muvofiqligi   asoslantirilgan   iltimosnom,tegishli   tuman   xalq
deputatlari   Kengashining   qishloqlar   va   ovullarni   shaharchalar   toifasiga   kiritish
masalasiga   doir   qarori;tuman   hokimi   tomonidan   tashkil   etilgan   komissiya
xulosasi;qishloqni yoki ovulni shaharchalar toifasiga kiritish bilan bog’liq tegishli
hisob-kitoblar va xarajatlarni moliyalashtirish manbalari.
                Xalq   deputatlari   viloyat   Kengashi   tegishli   tuman   hokimining   qishloq   yoki
ovulni   shaharchalar   toifasiga   kiritish   haqidagi   iltimosnomasini   iltimosnoma   kelib
tushganidan keyin o’ttiz kun ichida ko’rib chiqadi va uni ma’qullash yoki rad etish
to’g’risida qaror qabul qiladi. 25Xulosa
                Ma’muriy-hududiy   tuzilish   –   unitar   davlat   hududi   yoki   federativ   davlat
sub’yektlari hududining ma’lum qismlar  (viloyatlar , guberniyalar , departamentlar
va   shahar)ga   bo’linishi   .   Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   tizimi   ana   shu
bo’linishga muvofiq tuziladi va ish olib boradi . Bunday bo’linish idora etishning
qulay, davlat organlari aholiga yaqin bo’lishini , ishlab chiqarishni samarali tashkil
etishga   yordam   beradi.   Qolaversa,   ma’muriy-hududiy   tuzilish   davlatning   ishlab
chiqaruvchi   kuchlari   va   ularning   ahvoli,   joylashish   xususiyatlaridan   tortib   to
transport   va   aloqa   vositalarining   qay   tarzda   rivojlanishi,   joylarda   mavjud
boshqaruvning tashkiliy tuzilmalarining tuzilishini o’zida aks ettirib beradi. 
                  O’zbekiston   Respublikasi   ma’muriy-hududiy   tuzilishida   viloyat   eng   yirik
bo’linma   hisoblanib,   yuqori   bo’g’inni   tashkil   etadi.   Qolgan   hududiy   tizimning
bo’g’inlari   viloyatning   tarkibiy   qismilari   bo’lib,   ichki   bo’g’inlar   hisoblanadi.
Bunga   misol   qilib   shahar,   shaharcha,   tuman,   qishloq,   ovul   kabilarni   misol   qilib
keltirishimiz   mumkin.   Ma’muriy-hududiy   tuzlishida   bo’g’inlarning   nomlanishi
ham alohida ahamiyat kasb etadi. 
                    Bo’g’inlarning   nomlanishi,   chegaralarining   o’zgartirilishi,   ma’muriy
markazlarning   ko’chirlishi   ham   qonun   doirasida   amalga   oshiriladi.   Ma’muriy-
hududiy tuzilishda bo’g’inlar bir-biriga bo’ysunadi. Ya’niki kichik bo’g’inlar katta
bo’g’inlarga bo’ysunadi. Xususan, qishloq joylardagi iqtisodiy , ijtimoiy, madaniy
va xo’jalik hayoti tumanlar orqali bevosita rahbarlik asosida amlaga oshiriladi.
  Qishloq,   ovul,   shaharacha   Respublika   ma’muriy-hududiy   tizimidagi   eng   quyi
bo’g’inlar   hisoblanib,   ularning   aynan   shu   bo’g’inga   kirishi   uchun   ma’lum   bir
shartlar, belgilar mavjud.
                       Bularga misol qilib, sanoat  korxonalarining mavjud bo’lishi, kommunal
xo’jaligi,   uy-joy   fondining   mavjudligi,,   umumiy   ovqatlanish,   maishiy   xizmat
ko’rsatish   korxonalari,   savdo,   rivojlangan   ijtimoiy-madaniy   muassasalarining
mavjudligi   kabi   shartlardan   tortib   to   aholi   soni   kabi   talablari   mavjud   hisoblandi.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak,   mamlakatning   ichki   tartib   qoidalarining   amal 26qilinishida,   turli   ta’sis   etilayotgan   yangiliklar,   qonun,   farmon,   qarorlarning
amaliyotga tatbiq etilishida, amal qilinishida muhim ahamiyatga egadir. 
                  Qolaversa,   iqtisodiy   sohaning   rivojlanishi   va   undagi   o’zgarishlar,   yoinki
qaysi hududga qanday iqtisodiy yangilik kiritilishi, qaysi hududni iqtisodiy zonaga
aylantirsh   ko’proq   boshqa   hududlarga   nisbatan   qulayligi,   natijasi   ko’pligi   bilan
farq qilishi kabi masalalarda ham aynan hududiy tuzilish asqotadi. Bevosita boshqa
sohalarning faoliyati, rivoji, o’zgarishida ham alohida o’ringa ega.
                    Ma’muriy-hududiy   tuzilish   ulkan   mamlakatni   boshqarishni   yanad
qulaylashtirib,   osonlaytirishi   rostdir.   Bundan   tashqari   ma’muriy-hududiy   tuzilish
jamiyat   hayotida   ham   muhim   o’ringa   egadir.   U   jamiyatning   obyektiv
rivojlanishining   tomonlaridan   bir   bo’lagi   hisoblanib,   u   jamiyatning   nisbatan
avtonom va differentsiatsiyalangan qismlarining ichki tartibliligini talab qiladi.
                        Ma’muriy-hududiy   bo’linish   –   davlatning   hududini   uning   tabiati,
funksiyalari, vazifalariga qarab mos ravishda qismlarga ajratish, shuningdek, xuddi
shunday   bo’linishga   mos   keladigan   mahalliy   davlat   boshqaruv   organlari   va
hokimiyat tizimini tashkil etish ham deb belgilasak xato bo’lmaydi. 27Foydalanilgan  adabiyotlar  ro’yxati
Rahbariy  adabiyotlar.
1.Karimov  I.A.  O’zbekistoning  o’z  istiqlol  va  taraqqiyot  yo’li.  -  T.:    
O’zbekiston,1992. – 20-bet
Me’yoriy  huquqiy  hujjatlar.
1. O’zbekiston  Respublikasi  Oliy  Majlisi  Qonunchilik  Palatasi  tog’risidagi  
qonuni   8-modda  9,10 bandlari.
2. O’zbekiston  Respublikasining  Ma’muriy-hududiy  tuzilishi  to’g’risidagi 
qonuni.  5,7,11moddalar
III.Internet  Sahifalari.
LEX.UZ O’bekiston  qonun  hujjatlari  ma’lumitlari  milliy  bazasi.