Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 492.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 20 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

O’zbekistonda davlatning pul-kredit siyosati, uning dastaklari va amalga oshirish vositalari kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   O’zbekistonda   davlatning   pul-kredit   siyosati,   uning   dastaklari   va
amalga oshirish vositalari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2Mavzu :   O’zbekistonda davlatning pul-kredit siyosati, uning dastaklari va 
amalga oshirish vositalari
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………….
I BOB. Pul-kredit siyosatining nazariy asoslari
1.1. Pul-kredit siyosatining mohiyati va turlari …………………………………..
1.2. Markaziy bankning pul-kredit siyosatidagi roli ……………………………..
1.3. Pul-kredit siyosatining asosiy dastaklari va ularning iqtisodiyotga ta’siri …..
II   BOB.   O’zbekistonda   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirish   holati   va
istiqbollari
2.1.   O’zbekistonda   pul-kredit   siyosatining   shakllanish   bosqichlari ……….
……...
2.2.   Pul-kredit   siyosatining   inflyatsiyani   jilovlashdagi
roli ……………………….
2.3. Pul-kredit   siyosatini  takomillashtirish  yo‘nalishlari   va  kelajakdagi   ustuvor
vazifalar ………………………………………………………………..…………
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati …………………………………….…….... 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     O‘zbekiston   iqtisodiyotida
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda   pul-kredit   siyosati   muhim   vosita
sifatida   qaralmoqda.   So‘nggi   yillarda   olib   borilgan   islohotlar   natijasida
Markaziy   bank   pul-kredit   siyosatini   mustaqil   yuritish,   inflyatsiyani   jilovlash,
foiz   stavkalarini   maqbullashtirish   va   milliy   valyutani   erkinlashtirish
yo‘nalishida   faoliyat   olib   bormoqda.   2017-yildan   boshlab   milliy   valyuta
kursining   erkinlashtirilishi,   asosiy   stavkaning   inflyatsiyaga   qarab
shakllantirilishi,   ochiq   bozor   operatsiyalari   orqali   likvidlikni   boshqarish   kabi
mexanizmlar   pul-kredit   siyosatini   bozor   tamoyillariga   moslashtirishga   xizmat
qildi.   Ayniqsa,   pandemiyadan   keyin   global   miqyosda   inflyatsiya   darajasining
ortishi   sharoitida   Markaziy   bankning   qat’iy   monetar   siyosati   muhim   ahamiyat
kasb etdi. Mavzuning dolzarbligi shundan iboratki, bugungi kunda inflyatsiyani
jilovlash,   valyuta   barqarorligini   ta’minlash   va   iqtisodiy   faollikni
rag‘batlantirishda   pul-kredit   siyosatining   o‘rni   keskin   oshgan 1
  Bu   siyosatning
samaradorligi   milliy   iqtisodiyotga   bo‘lgan   ishonchni   belgilab   bermoqda.   Shu
sababli,   pul-kredit   siyosatini   ilmiy   tahlil   qilish   va   uning   hozirgi   holatini
o‘rganish bugungi kundagi eng muhim masalalardan biri hisoblanadi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   Pul-kredit siyosati mavzusi
iqtisodiy nazariyada chuqur  o‘rganilgan bo‘lib, bu borada xalqaro va mahalliy
darajadagi   ko‘plab   tadqiqotlar   mavjud.   J.M.   Keynesning   talabga   asoslangan
monetar nazariyasi, M. Fridmanning monetarizmi, A. Marshall va R. Barro kabi
olimlarning ilmiy ishlari ushbu siyosatning  nazariy negizini  tashkil  etadi. Ular
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoyev Shavkat Miromonovich. 2023-yil – Inson
qadrini ulug‘lash va faol mahalla yili davlat dasturi to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-
yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.lex.uz 4pul   massasining   iqtisodiy   faollikka   ta’siri,   foiz   stavkalarining   investitsiyalar
bilan   bog‘liqligi   va   inflyatsiyani   boshqarish   mexanizmlarini   chuqur   tahlil
qilgan.   O‘zbekistonda   esa   Markaziy   bank,   Moliya   vazirligi,   Iqtisodiy
tadqiqotlar   va   islohotlar   markazi   tomonidan   e’lon   qilinadigan   hisobotlar   pul-
kredit siyosatining amaliy jihatlarini yoritadi. Mahalliy olimlar – G. Saidova, R.
Qudratov,   A.   Karimov   va   boshqa   iqtisodchilar   bu   borada   dolzarb   izlanishlar
olib   borgan.   So‘nggi   yillarda   inflyatsion   targeting,   suzuvchi   kurs,   monetar
aggregatlar   bilan   bog‘liq   mavzular   ilmiy   maqolalarda   keng   yoritilgan.   Ushbu
izlanishlar   mavzuning   nazariy   va   amaliy   asoslarini   to‘liq   yoritishga   xizmat
qilmoqda.
Kurs  ishi  mavzusining  nazariy  va  amaliy  ahamiyati   Pul-kredit   siyosatini
chuqur   o‘rganishning   nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   iqtisodiy   nazariyada
davlatning   bozor   iqtisodiyotiga   qanday   aralashuvi   mumkinligini   tushuntiradi.
Ayniqsa, talab va taklifni muvozanatlashtirish, narxlar barqarorligini ta’minlash
va   inflyatsiyani   boshqarish   jarayonlarida   bu   siyosatning   asosiy   tamoyillari
muhim   o‘rin   egallaydi.   Nazariy   jihatdan   bu   ish   orqali   talabga   asoslangan
yondashuvlar,   monetaristlar   va   zamonaviy   pul   nazariyasining   asosiy
tushunchalari o‘zaro solishtiriladi va tahlil qilinadi. Amaliy jihatdan esa, ushbu
kurs ishi O‘zbekistonda yuritilayotgan pul-kredit siyosatining real iqtisodiyotga
ta’sirini,   Markaziy   bank   tomonidan   qabul   qilinayotgan   qarorlarning
samaradorligini   baholash   imkonini   beradi.   Mavzuning   amaliy   ahamiyati
shundan   iboratki,   u   orqali   inflyatsiyani   jilovlash,   pul   massasini   tartibga   solish
va   foiz   stavkalari   orqali   iqtisodiy   o‘sishga   qanday   ta’sir   ko‘rsatilayotganini
aniqlash   mumkin.   Bundan   tashqari,   siyosatning   zaif   va   kuchli   jihatlarini
ko‘rsatish   orqali   uni   takomillashtirishga   oid   aniq   tavsiyalar   ishlab   chiqishga
asos bo‘ladi. Shu bois mazkur mavzu nafaqat ilmiy izlanishlar, balki  iqtisodiy
siyosat yuritish amaliyoti uchun ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   O‘zbekiston   Respublikasida   davlat
tomonidan   amalga   oshirilayotgan   pul-kredit   siyosatidir.   Ya’ni,   Markaziy   bank 5va boshqa moliyaviy institutlar tomonidan olib borilayotgan siyosiy va iqtisodiy
chora-tadbirlar, ular  orqali makroiqtisodiy muvozanatga erishish mexanizmlari
asosiy e’tibor markazida bo‘ladi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   pul-kredit   siyosatining   dastaklari,
amalga   oshirish   vositalari,   ularning   inflyatsiya   darajasiga,   yalpi   ichki
mahsulotga,   investitsiyaviy   muhitga   hamda   iqtisodiy   barqarorlikka   ta’sir
mexanizmlaridir.   Shu   bilan   birga,   Markaziy   bankning   strategik   yo‘nalishlari
ham tahlil qilinadi.
Kurs   ishi   mavzusining  maqsadi   —   O‘zbekiston   Respublikasida   pul-kredit
siyosatining   shakllanish   jarayonlari,   uning   dastaklari   va   amalga   oshirish
vositalarini   chuqur   tahlil   qilish,   amaliy   natijalarni   baholash   va   istiqboldagi
ustuvor yo‘nalishlarni aniqlashdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Pul-kredit siyosatining nazariy asoslarini yoritish;
 Markaziy bankning ushbu siyosatdagi roli va vakolatlarini ochib berish;
 Pul-kredit siyosatining asosiy vositalarini tahlil qilish;
 O‘zbekistonda   ushbu   siyosatning   bosqichma-bosqich   rivojlanishini
o‘rganish;
 Inflyatsiyani jilovlashdagi samaradorlikni baholash;
 Kelajak uchun taklif va tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi    Kurs ishi kirish, ikkita asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I BOB. Pul-kredit siyosatining nazariy asoslari
1.1. Pul-kredit siyosatining mohiyati va turlari
Pul-kredit siyosati zamonaviy bozor iqtisodiyotining asosi bo‘lib, u iqtisodiy
o‘sish,   makroiqtisodiy   barqarorlik,   bandlik   va   narxlar   barqarorligini
ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu   siyosat   davlatning,   aniqrog‘i,   Markaziy
bankning   monetar   vositalar   orqali   iqtisodiy   muvozanatni   boshqarish
mexanizmidir. Pul-kredit siyosati asosan pul massasining hajmi, kredit shartlari,
foiz stavkalari va bank tizimi likvidligini nazorat qilish vositalari orqali amalga
oshiriladi.
Ushbu   siyosatning   asosiy   vazifasi   –   iqtisodiyotda   ortiqcha   yoki
yetishmayotgan   pul   massasini   tartibga   solishdir.   Aks   holda,   iqtisodiyotda
inflyatsiya   yoki   deflyatsiya   yuzaga   keladi,   bu   esa   ishlab   chiqarish,   bandlik   va
investitsion   faollikka   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   sababli,   pul-kredit   siyosati
orqali   iqtisodiy   sikllar   muvozanatga   keltiriladi:   iqtisodiy   o‘sish   jarayonida
ortiqcha   talab   inflyatsiyani   keltirib   chiqarsa,   iqtisodiy   turg‘unlikda   esa
investitsiyalarni   rag‘batlantirishga   ehtiyoj   tug‘iladi.   Ikkala   holatda   ham   davlat
Markaziy bank vositasida turli pul-kredit instrumentlarini qo‘llaydi.
Nazariy   jihatdan   olganda,   pul-kredit   siyosati   klassik   iqtisodiy   maktabdan
tortib   zamonaviy   monetarizmgacha   bo‘lgan   yondashuvlarda   keng   o‘rganilgan.
Klassiklar   –   Adam   Smit,   David   Rikardo   va   boshqa   mutafakkirlar   davlat
aralashuvini   minimallashtirish   tarafdori   bo‘lib,   pul   muomalasining   o‘z-o‘zini
tartibga   solish   qobiliyatiga   ishonishgan.   Ammo   J.M.   Keynes   1930-yillardagi
Buyuk Depressiya davrida iqtisodiyotga davlat aralashuvi zarurligini isbotlagan
holda, talabni rag‘batlantirish orqali iqtisodiy faollikni oshirish zarurligini ilgari
surdi.   Keynesiyona   yondashuvga   ko‘ra,   iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   davlat 7asosiy   foiz   stavkalarini   kamaytirib,   kreditlashni   rag‘batlantirishi   va
iste’molchilar bilan ishlab chiqaruvchilarga moliyaviy yengillik yaratishi lozim.
Keynes yondashuviga qarshi chiqgan monetaristlar maktabi, xususan Milton
Fridman,   pul   massasini   nazorat   qilish   orqali   inflyatsiyani   boshqarish
mumkinligini ilgari surdi. Unga ko‘ra, narxlar darajasining ortishi bevosita pul
massasining o‘sish sur’atlariga bog‘liq. Demak, pul-kredit siyosati, ayniqsa foiz
stavkasi va pul agregatlari ustidan nazorat qilish orqali inflyatsion kutilmalarni
pasaytirish mumkin.
Pul-kredit siyosatining ikki asosiy turi mavjud: ekspansiv siyosat va restriktiv
siyosat.   Ekspansiv   pul-kredit   siyosati   iqtisodiy   turg‘unlik,   ishsizlik   yuqori
bo‘lgan   paytda   qo‘llaniladi.   Uning   asosiy   maqsadi   –   foiz   stavkalarini
kamaytirish,   pul   massasini   ko‘paytirish   va   kredit   olish   shartlarini
yengillashtirish   orqali   iqtisodiy   faollikni   kuchaytirishdir.   Bunday   siyosat
investitsiyalarning   ortishiga,   iste’mol   talabi   va   ishlab   chiqarishning   o‘sishiga
olib keladi.
Restriktiv   pul-kredit   siyosati   esa,   aksincha,   inflyatsiyaning   yuqori   darajasi,
iqtisodiy   ortiqcha   qizish   sharoitida   qo‘llaniladi.   Bu   siyosatda   Markaziy   bank
foiz   stavkalarini   oshiradi,   pul   massasini   cheklaydi,   majburiy   zaxira   talablarini
ko‘paytiradi   va   kreditlashni   qisqartiradi.   Buning   natijasida   iqtisodiyotdagi
likvidlik kamayadi, talab pasayadi va inflyatsiya jilovlanadi.
Amaliyotda pul-kredit siyosati ikki usulda olib boriladi: bevosita va bilvosita.
Bevosita   usullar   orasida   kredit   limitlari,   sektorlar   kesimidagi   cheklovlar,
maxsus   kvotalar   mavjud   bo‘lsa,   bilvosita   usullar   zamonaviy   bozor
mexanizmlariga   asoslangan.   Bularga   ochiq   bozor   operatsiyalari,   asosiy   foiz
stavkasi,   valyuta   intervensiyalari,   majburiy   zaxira   normasi   kiradi.   Bugungi
kunda   aksariyat   rivojlangan   mamlakatlarda,   shuningdek,   O‘zbekistonda   ham
aynan bilvosita instrumentlarga ustuvorlik berilmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasida   Markaziy   bank   asosiy   foiz   stavkasi   orqali   pul-
kredit   siyosatining   yo‘nalishini   belgilaydi.   Ushbu   stavka   banklararo   bozorda 8kredit  foizlarining shakllanishiga bevosita ta’sir  qiladi. Bundan tashqari, ochiq
bozor   operatsiyalari   orqali   Markaziy   bank   likvidlikni   tartibga   soladi:   agar
likvidlik ortiqcha bo‘lsa – obligatsiyalar sotiladi, agar yetishmasa – ularni sotib
oladi. Bu jarayonlar iqtisodiyotdagi pul oqimlarini boshqarishga xizmat qiladi.
Yana   bir   muhim   vosita   –   majburiy   zaxira   normasi   bo‘lib,   Markaziy   bank
tijorat   banklaridan   jalb   qilinadigan   depozitlarning   ma’lum   foizini   zaxira
hisobida   saqlashni   talab   qiladi.   Bu   kredit   hajmiga   bevosita   ta’sir   qiladi:
normaning   oshirilishi   –   kredit   berishni   cheklaydi,   kamaytirilishi   esa   –
kengaytiradi.   Shu   bilan   birga,   lombard   kreditlari   orqali   Markaziy   bank   tijorat
banklariga qisqa muddatli likvidlik beradi.
Pul-kredit   siyosatining   yana   bir   muhim   jihati   –   inflyatsion   targeting
strategiyasidir.   Bu   strategiyada   Markaziy   bank   inflyatsiya   uchun   maqsadli
daraja   belgilaydi   (masalan,   2025-yil   uchun   5%   ±1),   va   foiz   stavkalarini   shu
darajaga   yetkazishga   yo‘naltiradi.   Bu   yondashuv   jamoatchilik   kutilmalarini
boshqarishga, narxlar barqarorligini ta’minlashga xizmat qiladi. O‘zbekistonda
ham   2019-yildan   boshlab   inflyatsion   targeting   strategiyasi   bosqichma-bosqich
joriy etila boshlandi.
Pul-kredit   siyosatining   samaradorligi   ko‘p   jihatdan   Markaziy   bankning
mustaqilligi,   moliya   bozorining   rivojlanganlik   darajasi,   davlat   budjet   siyosati
bilan   uyg‘unligi   va   aholining   moliyaviy   savodxonligiga   bog‘liq.   Agar   bank
tizimi   kuchli   bo‘lsa,   pul-kredit   siyosatining   har  bir   chorasi  iqtisodiyotga  tezda
ta’sir ko‘rsatadi. Aksincha, moliyaviy tizim zaif bo‘lsa, bu siyosatning samarasi
past bo‘ladi.
  Pul-kredit   siyosati   davlatning   iqtisodiy   boshqaruvdagi   eng   muhim
instrumentlaridan   biri   bo‘lib,   uning   turlari   –   ekspansiv   va   restriktiv
yondashuvlar   –   makroiqtisodiy   muammolarga   qarshi   samarali   chora   sifatida
xizmat   qiladi.   Bugungi   O‘zbekiston   sharoitida   ushbu   siyosat   inflyatsiyani
jilovlash,   investitsiyalarni   rag‘batlantirish   va   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashda   muhim   vositaga   aylangan.   Mavzuning   nazariy   jihatdan   chuqur 9o‘rganilishi   va   amaliy   yondashuvlar   bilan   boyitilishi   mamlakatimizning
iqtisodiy siyosatini tahlil qilish uchun mustahkam asos bo‘lib xizmat qiladi.
1.2. Markaziy bankning pul-kredit siyosatidagi roli 
Markaziy   bank   har   qanday   mamlakatda   pul-kredit   siyosatini   amalga
oshiruvchi asosiy muassasa hisoblanadi. Bu institutning asosiy vazifasi – milliy
valyutaning barqarorligini  saqlash, inflyatsiya darajasini  nazorat qilish, moliya
bozorining   uzluksiz   faoliyat   yuritishini   ta’minlash   va   iqtisodiy   barqarorlikni
qo‘llab-quvvatlashdan iboratdir. Pul-kredit siyosatini shakllantirish va uni izchil
amalga oshirishda Markaziy bank asosiy rolni o‘ynaydi.
Markaziy bankning iqtisodiyotdagi roli keng va ko‘p qirrali. U mamlakatdagi
pul   massasini   nazorat   qiladi,   banklararo   bozorning   faoliyatini   tartibga   soladi,
foiz stavkasini belgilaydi, banklarning majburiy zaxira normativlarini aniqlaydi
va   ochiq   bozor   operatsiyalarini   amalga   oshiradi.   Bu   orqali   u   iqtisodiy   faollik,
inflyatsiya   va   investitsion   muhitga   bilvosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Markaziy   bank,
shuningdek,   valyuta   kursining   barqarorligini   ta’minlash   uchun   valyuta
intervensiyalarini ham olib boradi.
Pul-kredit   siyosatida   Markaziy   bankning   roli   bir   necha   asosiy   funksiyalar
orqali   namoyon   bo‘ladi.   Birinchidan,   u   asosiy   foiz   stavkasini   belgilaydi.   Bu
stavka   –   banklararo   kreditlar   bo‘yicha   eng   muhim   indikator   bo‘lib,   barcha
banklar va moliyaviy institutlar uchun yo‘naltiruvchi bo‘lib xizmat qiladi. Foiz
stavkasining   pasaytirilishi   –   iqtisodiyotda   pulni   arzonlashtiradi,   kreditlashni
rag‘batlantiradi.   Aksincha,   uning   oshirilishi   –   inflyatsiyani   jilovlash   uchun
muhim vositadir.
Ikkinchidan, Markaziy bank ochiq bozor operatsiyalarini amalga oshiradi. Bu
– davlat qimmatli qog‘ozlarini sotish yoki sotib olish orqali iqtisodiyotdagi pul
massasini   tartibga   solish   amaliyotidir.   Agar   Markaziy   bank   obligatsiyalarni
sotib   olsa   –   iqtisodiyotga   qo‘shimcha   pul   kiradi,   agar   sotsa   –   pul   massasini 10qisqartiradi. Bu jarayon bank tizimidagi likvidlikni to‘g‘ri yo‘naltirishga xizmat
qiladi.
Uchinchidan, Markaziy bank majburiy zaxira normalarini belgilaydi. Har bir
tijorat   banki   Markaziy   bankda   o‘z   depozitlarining   ma’lum   qismini   zaxira
sifatida   saqlashi   kerak.   Bu   talabning   o‘zgarishi   orqali   banklarning   kreditlash
imkoniyatlari   kengayadi   yoki   qisqaradi.   Shunday   qilib,   kredit   hajmi   va
moliyaviy oqimlar Markaziy bank tomonidan nazorat ostiga olinadi.
To‘rtinchidan,   Markaziy   bank   valyuta   kursini   barqarorlashtirish   vazifasini
ham   bajaradi.   Bu   borada   u   valyuta   intervensiyalari   orqali   milliy   valyutaning
haddan   ortiq   qadrsizlanishining   yoki   qimmatlashishining   oldini   oladi.   Shu
orqali tashqi savdo balansini muvozanatga keltirishga harakat qiladi. Markaziy
bankning   suzuvchi   kursni   yuritish   tajribasi   shundan   dalolat   beradiki,   u   bozor
tamoyillariga moslashgan holda valyuta bozorida ishtirok etadi.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining 2017-yildan so‘ng olib borgan
faoliyati   pul-kredit   siyosatida   tub   burilish   yasadi.   Aynan   shu   davrdan   boshlab
asosiy   foiz   stavkasi   inflyatsion   kutilmalarga   qarab   belgilanadigan   tizimga
o‘tildi.   2020-yildan   esa   Markaziy   bank   inflyatsion   targeting   strategiyasini
rasman   joriy   etdi.   Bu   orqali   narxlar   barqarorligi   va   kutilmalarni   boshqarish
orqali iqtisodiy subyektlar ishonchini oshirish maqsad qilingan.
Markaziy   bankning   mustaqilligi   ham   uning   samarali   ishlashida   muhim
omildir.  Bozor  iqtisodiyotida  Markaziy  bank  siyosiy  bosimlardan  xoli   bo‘lishi
kerak.   O‘zbekiston   tajribasida   2019-yilda   qabul   qilingan   “O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy banki to‘g‘risida”gi yangi qonun, mazkur muassasaning
mustaqilligini   yanada   mustahkamladi.   Bu,   o‘z   navbatida,   uzoq   muddatli
inflyatsion barqarorlikka erishish imkonini beradi.
Markaziy   bankning   statistik   va   tahliliy   faoliyati   ham   katta   ahamiyatga   ega.
Iqtisodiyotdagi pul massasi, inflyatsiya darajasi, kreditlash dinamikasi, iqtisodiy
o‘sish   sur’atlari,   iste’mol   narxlari   indeksi   kabi   ko‘rsatkichlar   muntazam
kuzatilib,   pul-kredit   siyosati   qarorlari   shu   asosda   shakllantiriladi.   Bu   qarorlar 11shaffoflik   tamoyili   asosida   jamoatchilikka   yetkaziladi,   bu   esa   ishonchni
oshiradi.Shuningdek,   Markaziy   bank   boshqa   davlat   institutlari   bilan
hamkorlikda   ishlaydi:   Iqtisodiyot   va   moliya   vazirligi,   Tijorat   banklari
assotsiatsiyasi,   Qimmatli   qog‘ozlar   bozori   regulyatori   bilan   siyosiy
muvofiqlikni ta’minlaydi. Pul-kredit siyosatining fiskal siyosat bilan uyg‘unligi
iqtisodiyotda barqarorlikni ta’minlash uchun zarur shart hisoblanadi.
Markaziy bankning asosiy funksiyalari va ularning iqtisodiyotga ta’siri
№ Funksiya nomi Amalga oshirish usuli Iqtisodiy ta’siri
1 Asosiy   foiz
stavkasini
belgilash Pul-kredit   siyosatini   qat’iy
yoki   ekspansiv   yuritish   uchun
yillik   asosiy   stavkani
belgilaydi Kredit   stavkalariga   ta’sir
qiladi,   inflyatsiya   va
investitsiya   faolligini
tartibga soladi
2 Ochiq   bozor
operatsiyalari Davlat   obligatsiyalarini   sotish
yoki   sotib   olish   orqali   pul
massasini boshqaradi Likvidlikni   tartibga   soladi,
bank   tizimining   pul
resurslariga   kirishini
boshqaradi
3 Majburiy   zaxira
normasi Tijorat   banklari   uchun   zaxira
stavkalarini belgilaydi Kreditlash   hajmini
kengaytirish   yoki   cheklash
orqali   iqtisodiy   faollikka
ta’sir qiladi
4 Valyuta
intervensiyasi Milliy   valyutaning   haddan
ortiq   qadrsizlanishining   oldini
olish   uchun   valuta   sotib
oladi/sotadi Valyuta   kursini
barqarorlashtiradi,   import-
eksport   muvozanatini
saqlaydi
5 Inflyatsion
targeting Belgilangan   inflyatsiya
darajasiga   erishishga
qaratilgan strategiya yuritadi Narxlar   barqarorligini
ta’minlaydi,   jamoatchilik
ishonchini mustahkamlaydi
6 Statistik   va
analitik Bozor   indikatorlarini
(inflyatsiya,   pul   massasi, Haqiqiy   holatga   mos
ravishda  siyosat  qarorlarini 12№ Funksiya nomi Amalga oshirish usuli Iqtisodiy ta’siri
monitoring likvidlik) tahlil qiladi shakllantirish   imkonini
beradi
7 Banklararo
bozorni   nazorat
qilish Kreditlar   va   likvidlik
oqimlarini
muvozanatlashtirishda   faol
ishtirok etadi Tijorat   banklarining
likvidligi   oshadi,
moliyaviy   barqarorlik
ta’minlanadi
8 Moliyaviy
savodxonlikni
oshirish OAV   orqali   jamoatchilikka
siyosiy qarorlarni tushuntiradi Qarorlar   bo‘yicha   ishonch
oshadi, aholi va biznesning
iqtisodiy   qarorlari   aniq   va
xolis bo‘ladi
9 Moliya   bozorlari
bilan
koordinatsiya Iqtisodiyot va moliya vazirligi,
banklar   assotsiatsiyasi   bilan
hamkorlik qiladi Fiskal   va   monetar   siyosat
uyg‘unligi   orqali
makroiqtisodiy   barqarorlik
ta’minlanadi
10 Tijorat   banklariga
qisqa   muddatli
kredit berish Lombard   va   repo   kreditlar
orqali   banklarga   likvidlik
yetkazadi Moliyaviy   tizim
barqarorligini   ta’minlaydi,
banklararasi   faoliyat
uzluksiz davom etadi
Yana   bir   muhim   jihat   –   bu   Markaziy   bankning   moliyaviy   savodxonlikni
oshirishdagi roli. Aholi va tadbirkorlarning moliyaviy qarorlar qabul qilishdagi
bilim   darajasi   yuqori   bo‘lsa,   pul-kredit   siyosatining   ta’siri   ham   kuchliroq
bo‘ladi. Shu bois Markaziy bank aholiga tushunarli, oddiy tilda infografika va
press-relizlar   orqali   o‘z   qarorlarini   yetkazadi.   Markaziy   bank   –   mamlakatda
pul-kredit   siyosatini   yurituvchi   markaziy   institut   sifatida   iqtisodiy   barqarorlik,
inflyatsiyani   jilovlash,   valyuta   kursining   barqarorligini   ta’minlash,   moliya
bozorlarini   rivojlantirish   va   ishonchli   bank   tizimini   yaratishda   beqiyos   rol
o‘ynaydi.   Ayniqsa,   O‘zbekiston   sharoitida   Markaziy   bankning   mustaqilligi 13ortgani,   pul-kredit   instrumentlarining   zamonaviylashgani   va   maqsadli
yondashuv   joriy   etilgani   uni   strategik   regulyatorga   aylantirmoqda.   Uning
faoliyatini   chuqur   tahlil   qilish   orqali   pul-kredit   siyosatining   real   iqtisodiyotga
ta’sirini   tushunish,   mavjud   muammolarni   aniqlash   va   takomillashtirish
yo‘llarini belgilash mumkin.
1.3. Pul-kredit siyosatining asosiy dastaklari va ularning iqtisodiyotga
ta’siri
Pul-kredit siyosatining asosiy mazmuni – iqtisodiy jarayonlarga pul va kredit
vositalari orqali ta’sir o‘tkazish orqali makroiqtisodiy barqarorlikka erishishdan
iboratdir.   Ushbu   siyosatning   muvaffaqiyati   va   samaradorligi   ko‘p   jihatdan
qanday   monetar   instrumentlardan   foydalanilishiga,   ularning   qay   tartibda   va
qanchalik   moslashuvchan   ishlatilishiga   bog‘liq.   Bu   dastaklar   davlatning
iqtisodiyotni tartibga solishdagi eng muhim vositalari sifatida namoyon bo‘ladi.
Pul-kredit   siyosatining   asosiy   vositalari   quyidagilar:   asosiy   foiz   stavkasi,
majburiy   zaxira   normasi,   ochiq   bozor   operatsiyalari,   valyuta   intervensiyalari,
lombard   kreditlari,   kredit   limitlari   va   maqsadli   refinanslash   siyosati.   Har   bir
dastak o‘zining ta’sir doirasi va iqtisodiy mexanizmi bilan ajralib turadi.
Birinchidan,  asosiy   foiz   stavkasi   –  Markaziy   bank   tomonidan  belgilanuvchi
eng muhim indikatorlardan biri bo‘lib, butun moliyaviy tizimga signal sifatida
xizmat qiladi. Agar Markaziy bank asosiy stavkani oshirsa, banklararo kreditlar,
tijorat banklarining foizlari, iste’mol va investitsiya kreditlarining narxi ortadi.
Bu   esa   iqtisodiy   faollikni   susaytiradi,   lekin   inflyatsiyani   jilovlaydi.   Aksincha,
foiz stavkasi  pasaytirilsa – kreditlar  arzonlashadi,  talab ortadi  va iqtisodiyotda
jonlanish   yuz   beradi.   Shu   sababli   asosiy   stavka   pul-kredit   siyosatining
yo‘nalishini belgilovchi markaziy vositadir.
Ikkinchidan,   majburiy   zaxira   normasi   –   bu   tijorat   banklarining   Markaziy
bankda   saqlashi   lozim   bo‘lgan   mablag‘lar   ulushidir.   Agar   Markaziy   bank
majburiy zaxira talabini oshirsa, banklar kredit berish uchun kamroq mablag‘ga
ega   bo‘ladi,   ya’ni   kreditlash   cheklanadi.   Bu,   o‘z   navbatida,   iqtisodiy   faollikni 14pasaytiradi.   Aksincha,   zaxira   normasi   pasaytirilsa,   banklar   qo‘shimcha
mablag‘ni  bozorga chiqarish imkoniyatiga ega bo‘ladi, bu esa ishlab chiqarish
va iste’molni rag‘batlantiradi.
Uchinchidan,   ochiq   bozor   operatsiyalari   –   bu   davlat   obligatsiyalarini   sotish
yoki   sotib   olish   orqali   bank   tizimidagi   likvidlikni   boshqarish   vositasidir.
Markaziy   bank   obligatsiyalarni   sotib   olsa   –   moliyaviy   tizimga   pul   kiradi,   bu
kreditlashni kuchaytiradi. Aksincha, obligatsiyalarni sotsa – pul tizimdan chiqib
ketadi,   bu   likvidlikni   cheklaydi.   Ushbu   operatsiyalar   qisqa   muddatli   likvidlik
muammolarini hal qilishda muhim ahamiyatga ega.
To‘rtinchidan, valyuta intervensiyalari – Markaziy bankning milliy valyutani
chet   el   valyutalariga   nisbatan   barqarorlashtirish   maqsadida   valuta   bozorida
amalga   oshiradigan   operatsiyalaridir.   Ular   orqali   valyutaning   haddan   ortiq
qadrsizlanishining   yoki   kuchli   mustahkamlanishining   oldi   olinadi.   Bu   eksport
va import muvozanatini ta’minlaydi, investitsion muhitni barqarorlashtiradi.
Beshinchidan,   lombard   va   repo   kreditlari   –   bu   Markaziy   bank   tomonidan
tijorat   banklariga   taqdim   etiladigan   qisqa   muddatli   moliyaviy   resurslardir.
Banklar   o‘zida   mavjud   qimmatli   qog‘ozlar   garovida   Markaziy   bankdan   kredit
olish orqali likvidlik muammolarini hal qiladilar. Bu usul bank tizimidagi qisqa
muddatli notengliklarni bartaraf etishda muhim ahamiyatga ega.
Oltinchidan,   kredit   limitlari   –   bu   bevosita   tartibga   solish   vositasi   bo‘lib,
ma’lum sektorlarga kredit ajratish hajmlariga cheklovlar qo‘yish orqali amalga
oshiriladi.   Bu   vosita   hozirda   ko‘proq   rivojlanayotgan   davlatlarda   qo‘llaniladi,
ammo zamonaviy iqtisodiy tizimlarda undan cheklangan tarzda foydalaniladi.
O‘zbekiston   tajribasida,   ayniqsa   2020–2023-yillarda   yuqorida   ko‘rsatilgan
barcha   dastaklar   bosqichma-bosqich   ishga   solinib,   ularning   ta’siri   baholandi.
2020-yil pandemiyasi davrida Markaziy bank asosiy foiz stavkasini 16 foizdan
14 foizgacha pasaytirdi. Bu orqali iqtisodiy pasayishning oldi olindi, kreditlash
hajmi   30%ga   oshdi.   Ammo   2022–2023-yillardagi   global   inflyatsiya   bosimlari 15sharoitida   asosiy   stavka   qayta   oshirildi   –   bu   restriktiv   siyosatga   o‘tishni
anglatdi.
Shuningdek,   majburiy   zaxira   normasi   ham   2019–2021-yillarda   o‘zgarib
turgan.  Bu  normaning  moslashuvchan   yuritilishi   bank  tizimida  barqaror   kredit
oqimini ta’minlashga xizmat qildi. 2023-yilda ochiq bozor operatsiyalari orqali
moliyaviy   tizimdan   6,5   trillion   so‘m   likvidlik   chiqarildi.   Bu   orqali   narxlar
bosimi kamaytirildi.
Valyuta   siyosatida   ham   intervensiyalar   ahamiyatli   rol   o‘ynadi.   Markaziy
bank,   ayniqsa   2022-yilda   rubl   va   dollarning   global   tebranishi   fonida   milliy
valyutaning   barqarorligini   saqlab   qolish   uchun   intervensiyalar   orqali   valyuta
bozorida   ishtirok   etdi.   Bu   O‘zbekistonda   import   mahsulotlar   narxining   keskin
oshishini cheklashga xizmat qildi.
Yuqoridagi   barcha   vositalarning   iqtisodiyotga   ta’siri   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lib,
ularning   uyg‘unlashgan   holatda   qo‘llanishi   siyosat   samaradorligini   oshiradi.
Agar faqat foiz stavkasi bilan cheklanilsa, iqtisodiy sharoitlar murakkablashishi
mumkin. Shu sababli,  pul-kredit siyosatining samarali  yuritilishi  ko‘p darajali,
kompleks yondashuvni talab qiladi.
Pul-kredit   siyosati   dastaklarining   iqtisodiyotga   umumiy   ta’siri   quyidagicha
ifodalanadi:
Inflyatsiyani   nazorat   qilish:   Foiz   stavkasi   va   likvidlikni   boshqarish   orqali
narxlar barqarorligi ta’minlanadi.
Investitsiyalarni   rag‘batlantirish:   Pul   arzon   bo‘lsa,   investorlar   ko‘proq   qarz
olib ishlab chiqarishga yo‘naltiradilar.
Pul   massasining   barqarorligi:   Pul   miqdorining   ortib   ketishi   yoki
yetishmasligi oldi olinadi.
Ishsizlikka ta’siri: Ekspansiv siyosat ishsizlikni kamaytirishga xizmat qiladi.
Valyuta   kursining   barqarorligi:   Intervensiyalar   orqali   import/eksport
muvozanatli bo‘ladi. 16  Pul-kredit   siyosatining   dastaklari   mamlakat   iqtisodiy   boshqaruvi   uchun
muhim   vositalardir.   Ularning   har   biri   aniq   sharoitga   mos   tarzda   qo‘llanilsa,
nafaqat   makroiqtisodiy   barqarorlik,   balki   investitsion   muhit,   narxlar
barqarorligi   va   iqtisodiy   o‘sish   ham   ta’minlanadi.   O‘zbekiston   tajribasi   shuni
ko‘rsatmoqdaki, zamonaviy pul-kredit dastaklarining uyg‘un qo‘llanilishi davlat
iqtisodiyotini barqaror va tizimli rivojlantirishga xizmat qiladi. 17II BOB. O’zbekistonda pul-kredit siyosatini amalga oshirish holati va
istiqbollari
2.1. O’zbekistonda pul-kredit siyosatining shakllanish bosqichlari
O‘zbekiston   Respublikasida   pul-kredit   siyosatining   shakllanishi   mamlakat
mustaqillikka   erishgan   1991-yildan   boshlab   bosqichma-bosqich   rivojlanib
keldi. Bu siyosatning shakllanish jarayoni O‘zbekistonning bozor iqtisodiyotiga
o‘tish jarayoni bilan chambarchas bog‘liq bo‘lib, har bir davr o‘zining iqtisodiy
va institutsional xususiyatlariga ega bo‘lgan.
1-bosqich: 1991–1994 yillar – Iqtisodiy mustaqillik va pul islohoti davri.
Mustaqillikning   dastlabki   yillarida   O‘zbekiston   sobiq   SSSR   pul   tizimi
qoldiqlaridan   butunlay   voz   kechishga   majbur   bo‘ldi.   1993-yilga   qadar   SSSR
rubli   muomalada   bo‘lib   turdi.   1994-yil   1-iyulda   esa   milliy   valyuta   –   so‘m
muomalaga kiritildi. Bu muhim voqea mamlakatning monetar siyosat yuritishda
mustaqillik   kasb   etganini   anglatdi.   Shu   davrda   O‘zbekiston   Respublikasi
Markaziy   banki   tashkil   etilib,   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirish   vakolatiga
ega bo‘ldi. Ammo bu davrda iqtisodiy beqarorlik, yuqori inflyatsiya (1994-yilda
1000%   dan   ortiq),   va   moliyaviy   institutlarning   zaifligi   tufayli   siyosat   ko‘proq
administrativ usullarga tayanardi.
2-bosqich: 1995–2000 yillar – Monetar siyosatni izchillashtirish va bank
tizimini shakllantirish.
Bu   davrda   Markaziy   bank   tomonidan   pul   massasini   nazorat   qilish   va
inflyatsiyani   pasaytirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   kuchaytirildi.   Foiz
stavkalari,   valyuta   kursi,   majburiy   zaxira   normasi   kabi   asosiy   instrumentlar
bosqichma-bosqich   shakllantirildi.   1996–1999   yillarda   O‘zbekistonda
ikkilamchi   obligatsiyalar   bozori   shakllantirildi.   Inflyatsiya   darajasi   bu   davrda
pasayib,   1999-yilda   29%   atrofida   bo‘ldi.   Valyuta   kursi   qat’iy   nazorat   ostida
bo‘lib, Markaziy bank davlat topshiriqlari asosida ishlardi. 183-bosqich: 2001–2010 yillar – Pul-kredit siyosatida muvozanatga intilish
davri.
2000-yillarda   O‘zbekistonda   iqtisodiy   islohotlar   bosqichma-bosqich
chuqurlashtirildi. Markaziy bank pul massasining o‘sishini prognoz qilish, foiz
stavkalarini bozor mexanizmlariga yaqinlashtirish bo‘yicha ish boshladi. Asosiy
stavka ustuvor indikator sifatida joriy etildi. Bu davrda inflyatsiya darajasi 10–
14%   oralig‘ida   bo‘lib,   Markaziy   bank   uni   maqsadli   darajada   ushlab   turishga
harakat   qildi.   Tijorat   banklarining   faoliyati   kengaydi,   banklararo   kredit   bozori
shakllandi. 2009-yilda global moliyaviy inqiroz sharoitida O‘zbekiston nisbatan
barqarorlikni   saqlab   qoldi,   bu   esa   Markaziy   bank   siyosatining   izchilligini
ko‘rsatdi.
4-bosqich:   2011–2016   yillar   –   Muvozanatli   rivojlanish   va   ehtiyotkorlik
siyosati.
2011–2016 yillar  O‘zbekistonning  pul-kredit   siyosati  tarixida “muvozanatli  va
ehtiyotkorlik   siyosati”   davri   sifatida   e’tirof   etiladi.   Bu   davrda   davlat
makroiqtisodiy   barqarorlikni   saqlashga   alohida   urg‘u   berdi.   Ayni   paytda,   bu
yillarda   Markaziy   bank   tomonidan   yuritilgan   pul-kredit   siyosati   asosan
konservativ   yondashuvga   asoslangan   bo‘lib,   iqtisodiy   faollikdan   ko‘ra 19inflyatsiyani   ushlab   turishga   va   valyuta   barqarorligiga   ustuvor   ahamiyat
qaratildi.
Markaziy   bankning   asosiy   strategik   vazifasi   bu   davrda   milliy   valyutaning
sun’iy   barqarorligini   ta’minlash   bo‘ldi.   Milliy   valyuta   kursi   –   so‘m,   AQSh
dollariga   nisbatan   qat’iy   nazoratda   saqlanib   turildi.   Har   yili   Markaziy   bank
tomonidan   aniqlangan   valyuta   kursining   rasmiy   o‘sish   sur’ati   5–7%   atrofida
bo‘ldi.   Ammo   real   bozor   kursi   “qora   bozor”da   ancha   yuqoriroq   bo‘lib,   bu
valyutaga   bo‘lgan   talab   va   taklif   o‘rtasida   nomutanosiblikni   yuzaga   keltirdi.
Valyuta intervensiyalari orqali Markaziy bank kursni muvozanatda saqlab turdi,
biroq bu zaxiralar hisobiga yuz berdi.
Bu   yillarda   inflyatsiya   rasmiy   statistikada   9–11%   atrofida   ko‘rsatildi.   Biroq
aholining   kundalik   hayotida   narxlarning   o‘sish   sur’ati   rasmiy   raqamlardan
yuqori bo‘lgan. Bu “yashirin inflyatsiya” deb ataladigan holatni yuzaga keltirdi.
Ya’ni,   iste’mol   tovarlari   narxlari   sun’iy   ravishda   nazorat   ostida   bo‘lishiga
qaramay,   bozor   narxlari   o‘sishda   davom   etdi.   Bu   esa   rasmiy   pul-kredit
siyosatining real ta’sirini pasaytirdi.
Markaziy   bank   bu   davrda   foiz   stavkalarini   nisbatan   yuqori   darajada   ushlab
turdi. Tijorat banklari uchun Markaziy bank tomonidan aniqlangan asosiy foiz
stavkasi 10–12% oralig‘ida bo‘ldi. Bu esa kreditlarning narxi yuqori bo‘lishiga
olib   keldi.   Biroq   ko‘plab   korxonalar   kredit   olish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishdi,
chunki   ularning   faoliyati   davlat   kafolatlari   va   preferensiyalari   bilan
ta’minlangan edi.Shu bilan birga, banklararo bozor zaif rivojlangan edi. Ya’ni,
tijorat   banklari   o‘rtasida   qisqa   muddatli   kredit   resurslari   bilan   faol   savdo
yuritilmasdi.   Bu   holat   Markaziy   bankning   pul-kredit   vositalari   orqali   bozorga
ta’sirini   cheklab   qo‘ydi.   Banklar   asosan   o‘z   resurslariga   yoki   markazlashgan
kreditlarga   tayanar   edi.   Bu   esa   pul-kredit   siyosatining   samaradorligini
pasaytirdi.
Yana bir muhim jihat – markazlashgan kreditlar siyosati edi. Markaziy bank
va   boshqa   davlat   institutlari   tomonidan   aniq   tarmoqlar,   davlat   investitsiya 20loyihalari   yoki   “siyosiy   muhim”   deb   topilgan   korxonalarga   kredit   ajratish
ustuvorlikka ega  edi.  Bunday  yondashuv  bozor  mexanizmlarini  chetlab  o‘tgan
holda,   resurslarning   noto‘g‘ri   taqsimlanishiga   olib   keldi.   Natijada,   kichik   va
o‘rta biznes subyektlari, startaplar, xususiy sektor resurslardan yetarli darajada
foydalana olmadi.
Bu   davrda   kapitalga   kirish   imkoniyati   notekis   bo‘lgan.   Yirik   davlat
korxonalari   imtiyozli   kreditlardan   foydalanar,   xususiy   sektor   esa   yuqori   foiz
stavkalaridan   shikoyat   qilardi.   Tijorat   banklarining   kredit   portfellarida   davlat
ishtirokidagi   yirik   loyiha   kreditlari   ustunlik   qilgan.   Bu   esa   moliyaviy   muhitda
tengsizlik va bozor segmentatsiyasini yuzaga keltirdi.
Pul   massasining  o‘sishi   cheklangan  bo‘lsa-da,  iqtisodiyotning  real   sektorida
narxlar   bosimi   kuchli   edi.   Ishlab   chiqarishning   cheklanganligi,   importga
bog‘liqlik,   logistika   va   xarajatlarning   ortishi   bu   bosimni   kuchaytirgan.
Markaziy   bank   bu   bosimlarga   ehtiyotkorlik   bilan   yondashgan   bo‘lsa-da,
zamonaviy   pul-kredit   dastaklarining   cheklanganligi   ushbu   jarayonga   tezkor
ta’sir ko‘rsatishga imkon bermagan.
Markaziy   bank   bu   yillarda   ochiq   bozor   operatsiyalarini   amalda   deyarli
qo‘llamagan.   Bu   esa   pul   massasini   nazorat   qilishda   foiz   stavkasi   va   majburiy
zaxira   normalariga   haddan   tashqari   tayanishga   olib   kelgan.   O‘z-o‘zidan,   pul-
kredit   siyosati   yo‘nalishi   Markaziy   bankning   faoliyatidan   ko‘ra,   fiskal   siyosat
va davlat buyurtmalari siyosati bilan belgilanardi.
Bundan tashqari, pul-kredit siyosatining kommunikatsiyasi past darajada edi.
Aholi   va   tadbirkorlar   orasida   Markaziy   bankning   siyosati   bo‘yicha   tushuncha
yetarli bo‘lmagan. Foiz stavkalari nega o‘zgaryapti, valyuta nega mavjud emas,
kreditlar kimlarga beriladi – bu kabi savollarga aniq javoblar mavjud emas edi.
Bu holat monetar siyosatga bo‘lgan ishonchni pasaytirgan.Shunga qaramay, bu
davrda   tijorat   banklari   soni   va   kapitali   oshdi,   bank   infratuzilmasi   rivojlandi,
plastik kartalar, masofaviy bank xizmatlari paydo bo‘ldi. Bank sektori islohotlar 21uchun poydevor tayyorlab berdi. 2016-yilda mamlakat rahbariyatida yuz bergan
o‘zgarishlardan so‘ng, aynan ushbu zamin asosida yangi bosqichga o‘tildi.
5-bosqich:   2017–2020   yillar   –   Bozor   tamoyillariga   asoslangan   yangi
bosqich.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   rahbarligida   olib   borilgan   islohotlar   natijasida
Markaziy bank faoliyatida tub burilish yuz berdi. 2017-yil 5-sentabrdan boshlab
milliy   valyuta   erkin   suzuvchi   kursga   o‘tkazildi.   Bu   pul-kredit   siyosatini
mustaqil   yuritishning   asosi   bo‘ldi.   Asosiy   foiz   stavkasi   Markaziy   bank
tomonidan   inflyatsion   kutilmalar   asosida   belgilanadigan   indikatorga   aylandi.
2018-yilda   ochiq   bozor   operatsiyalari   faol   yuritila   boshlandi.   Kredit   siyosati
sektorlar   kesimida  emas,   umumiy  iqtisodiy   samaradorlik  asosida  shakllantirila
boshlandi. Bu yillarda inflyatsiya darajasi yuqoriligi (14–16%) saqlanib turgan
bo‘lsa-da, siyosat qat’iy tarzda inflyatsion targetingga yo‘naltirildi.
6-bosqich:   2021–2024   yillar   –   Inflyatsion   targeting   va   institutsional
mustahkamlanish davri. 222021–2024 yillar O‘zbekiston pul-kredit  siyosati  tarixida tub burilish yasagan,
zamonaviy   va   bozor   tamoyillariga   asoslangan   yondashuvlar   joriy   etilgan   davr
bo‘ldi.   Bu   bosqichning   asosiy   mazmuni   –   Markaziy   bankning   inflyatsion
targeting strategiyasiga to‘liq o‘tishi  va pul-kredit siyosatining aniq prognozga
asoslangan,   mustaqil   va   institutsional   jihatdan   mustahkam   tizimga   aylanishi
bilan belgilanadi.
Markaziy   bank   2020-yil   dekabr   oyida   inflyatsion   targeting   rejimiga   rasmiy
o‘tganini e’lon qildi. Bu strategiya asosida Markaziy bank pul massasini emas,
balki inflyatsiya darajasini nazorat qilishni asosiy maqsad qilib belgiladi. Ushbu
davrda   inflyatsiyani   2023-yilga   kelib   maqsadli   5%–7%   diapazonga   tushirish
vazifasi   qo‘yildi.   Bu   juda   muhim   o‘zgarish   bo‘lib,   pul-kredit   siyosatining
oldingi bosqichlarida yo‘q bo‘lgan barqarorlik va ishonchlilik asoslarini yaratdi.
Pul-kredit  siyosatining  asosiy  vositasi  sifatida asosiy  foiz stavkasi  markaziy
o‘ringa chiqdi. 2022-yilning fevral oyida, global geosiyosiy vaziyatlar, xususan
Rossiya–Ukraina   inqirozining   iqtisodiy   ta’siri   boshlangach,   Markaziy   bank
favqulodda   qaror   bilan   asosiy   stavkani   14%   dan   17%   ga   oshirdi.   Bu   qaror
iqtisodiyotdagi   inflyatsion   bosimni   jilovlash   va   milliy   valyutani   qo‘llab-
quvvatlashga   qaratilgan   edi.   Keyinchalik,   inflyatsiya   pasayish   tendensiyasini
ko‘rsata   boshlagach,   stavka   2023-yil   oxiriga   kelib   16%   darajasida   belgilab
qo‘yildi.
Bu   davrda   ochiq   bozor   operatsiyalari   (OBO)   faollashdi.   OBO   –   bu   davlat
obligatsiyalarini   sotish   yoki   sotib   olish   orqali   bank   tizimidagi   likvidlikni
tartibga soluvchi vosita bo‘lib, ilgari O‘zbekistonda kam qo‘llanilgan edi. 2023-
yilda Markaziy bank ushbu operatsiyalar orqali bank tizimidan 8 trillion so‘mga
yaqin   ortiqcha   pul   mablag‘larini   chiqarib   oldi,   bu   likvidlikni   siqish   orqali
inflyatsion bosimni kamaytirishga xizmat qildi.
Mazkur   yillarda   bank   tizimining   institutsional   asoslari   mustahkamlandi.
2019-yilda   qabul   qilingan   “O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
to‘g‘risida”gi yangi qonun amaliyotga to‘liq tatbiq etildi. Ushbu qonunga ko‘ra, 23Markaziy bank siyosiy ta’sirdan xoli, mustaqil organ sifatida faoliyat yuritishi,
o‘zining asosiy maqsadini – narxlar barqarorligini ta’minlash – amalga oshirishi
kerak edi. Hisobdorlik tamoyili asosida Markaziy bank har chorakda pul-kredit
siyosatining natijalari bo‘yicha hisobot e’lon qilishi yo‘lga qo‘yildi.
Milliy valyuta – so‘m kursi bu yillarda nisbatan barqaror saqlab turildi. 2021-
yilda   1   AQSh   dollarining   o‘rtacha   rasmiy   kursi   10   500   so‘m   atrofida   bo‘lgan
bo‘lsa,   2024-yilga   kelib   bu   raqam   12   400   so‘m   atrofida   bo‘lib,   so‘mning
qadrsizlanishi inflyatsiyaga nisbatan past bo‘ldi. Bu holat kursni inflyatsiyaviy
bosim manbai emas, balki uning kuzatuvchisi sifatida baholash imkonini berdi.
Shu orqali valyuta bozori ham erkinlashuv tomon harakat qila boshladi.
Bu   davrda   inflyatsion   kutilmalarni   boshqarish   alohida   e’tibor   markazida
bo‘ldi.   Markaziy   bank   aholining   va   biznesning   inflyatsiyaga   bo‘lgan
kutilmalarini   o‘rganib   bordi.   Ushbu   kutilmalar   inflyatsiyaga   bevosita   ta’sir
qilgani   bois,   ular   asosida   prognozlar   va   qarorlar   shakllantirildi.   Masalan,
narxlar   nega   o‘smoqda,   nima   sababli   foiz   stavkasi   pasaytirilmadi   –   degan
savollarga   javob   berish   uchun   jamoatchilik   bilan   kommunikatsiya
kuchaytirildi.Shuningdek,   ushbu   davrda   Markaziy   bank   monetar   siyosatni
“shaffoflik”   va   “bashoratlilik”   tamoyillariga   asoslanib   olib   bordi.   Rasmiy
bayonotlar,   prognozlar,   press-relizlar   va   yillik   hisobotlar   orqali   aholi   va
moliyaviy institutlarga doimiy axborot yetkazib borildi. Bu o‘z navbatida, pul-
kredit siyosatiga bo‘lgan ishonchni mustahkamladi.
Tijorat   banklari   uchun   foizlar   bo‘yicha   o‘zgarishlar   aniq   sezildi.   Asosiy
stavka   yuqori   bo‘lgan   davrlarda,   tijorat   banklarining   kredit   stavkalari   ham
yuqori   bo‘lib,   bu   kreditlash   hajmini   qisqartirdi.   Shu   orqali   ortiqcha   talab
bostirilib,   inflyatsiyaga   qarshi   kurash   ta’minlandi.   Ayni   paytda,   eksportchi   va
ishlab  chiqaruvchilar   uchun  imtiyozli   resurslar  bozor  sharoitlariga  moslashgan
holda taqsimlandi.
2021–2024-yillarda   inflyatsiya   darajasi   bosqichma-bosqich   pasayib   bordi.
2021-yilda   yillik   inflyatsiya   10,6%   ni   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2022-yilda   bu 24ko‘rsatkich 12,3% ga chiqdi (tashqi omillar, xususan oziq-ovqat narxlari bosimi
sababli),   ammo   2023-yil   oxirida   inflyatsiya   yana   pasayib,   8,8%   atrofida   qayd
etildi. 2024-yilning dastlabki choraklarida bu raqam 8% atrofida saqlanmoqda,
bu esa Markaziy bankning maqsadli darajaga yaqinlashayotganini ko‘rsatadi. 25Yuqoridagi   bosqichlar   O‘zbekistonda   pul-kredit   siyosatining   asta-sekin
markazlashgan,   ma’muriy   yondashuvdan   bozor   mexanizmlariga   asoslangan
tizimga o‘tishini ko‘rsatadi. Hozirgi kunda Markaziy bank asosiy foiz stavkasi,
ochiq bozor operatsiyalari, majburiy zaxira normasi va valyuta intervensiyalari
kabi   vositalar   orqali   iqtisodiyotga   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Asosiy   e’tibor
inflyatsiyani   pasaytirishga,   real   sektorni   kreditlashga,   moliyaviy   barqarorlikka
va bank tizimi ishonchliligini ta’minlashga qaratilgan. 262.2. Pul-kredit siyosatining inflyatsiyani jilovlashdagi roli
Inflyatsiya   –   bu   narxlar   umumiy   darajasining   uzluksiz   va   muntazam   oshib
borishi   bo‘lib,   u   iqtisodiyotdagi   eng   muhim   va   xavfli   makroiqtisodiy
muammolardan   biridir.   Inflyatsiyaning   yuqori   darajasi   aholining   real
daromadini   pasaytiradi,   investitsiyaviy   faoliyatni   susaytiradi,   jamg‘armalar
qiymatini   yemiradi   va   ijtimoiy   tengsizlikni   kuchaytiradi.   Shu   sababli,   har   bir
davlat o‘z iqtisodiy siyosatida inflyatsiyani jilovlashni ustuvor yo‘nalish sifatida
belgilaydi. Bu borada pul-kredit siyosati  eng asosiy va kuchli vositalardan biri
hisoblanadi.
Pul-kredit   siyosati   –   bu   Markaziy   bank   tomonidan   amalga   oshiriladigan
makroiqtisodiy   boshqaruv   vositasi   bo‘lib,   u   iqtisodiyotda   pul   massasini,   foiz
stavkalarini  va kredit hajmini tartibga solish  orqali inflyatsiyani  nazorat ostida
ushlab turadi. Mazkur siyosat inflyatsiyani jilovlashda uch bosqichli mexanizm
orqali ishlaydi: birinchidan, pul taklifini cheklash; ikkinchidan, foiz stavkalarini 27boshqarish;   uchinchidan,   iqtisodiy   agentlarning   inflyatsion   kutilmalarini
shakllantirish.
Inflyatsiya asosan quyidagi omillar natijasida yuzaga keladi: pul massasining
haddan ortiq o‘sishi, ishlab chiqarish xarajatlarining oshishi, tashqi bozorlardagi
narxlar   bosimi,   valyuta   kursining   pasayishi   va   aholining   inflyatsiyaga   bo‘lgan
kutilmalari.   Pul-kredit   siyosati   aynan   ushbu   omillarga   qarshi   kurashish   uchun
mo‘ljallangan.   Masalan,   pul   massasining   ortishini   ochiq   bozor   operatsiyalari
orqali   cheklash   mumkin,   foiz   stavkasini   oshirish   orqali   esa   kredit   va   iste’mol
talabini kamaytirish mumkin.
Asosiy   foiz   stavkasi   –   inflyatsiyaga   qarshi   kurashdagi   markaziy   vosita
hisoblanadi.   Markaziy   bank   foiz   stavkasini   oshirganda,   tijorat   banklari   kredit
berishni   cheklaydi,   aholi   va   tadbirkorlar   esa   kredit   olishdan   tiyiladi.   Bu   holat
ichki   talabni   pasaytiradi,   bu   esa   narxlar   o‘sishini   sekinlashtiradi.   Shu   orqali
inflyatsion bosim kamayadi. Aksincha, inflyatsiya past bo‘lsa, foiz stavkasining
pasaytirilishi iqtisodiy faollikni rag‘batlantirishga xizmat qiladi.
O‘zbekiston   tajribasida  ham   bu mexanizm  samarali  ishlatilmoqda.  Masalan,
2022-yil fevralida global geosiyosiy notinchliklar fonida inflyatsiya kutilmalari
ortgan edi. Markaziy bank bu xavfni jilovlash maqsadida asosiy foiz stavkasini
14%   dan   17%   ga   oshirdi.   Bu   qaror   orqali   talab   darajasi   pasaytirildi,
iqtisodiyotdagi pul aylanishi sekinlashtirildi va inflyatsion bosim nazorat ostiga
olindi. 2023-yilda bu chora o‘z samarasini berdi – yillik inflyatsiya 8,8% gacha
tushdi.
Inflyatsiyani jilovlashda ochiq bozor operatsiyalari ham muhim rol o‘ynaydi.
O‘zbekiston   Markaziy   banki   2021–2024   yillarda   ushbu   vositani   faol   qo‘llay
boshladi. Masalan,  2023-yilda bank tizimidagi ortiqcha likvidlikni kamaytirish
maqsadida   8   trillion   so‘mdan   ortiq   mablag‘   qaytarib   olindi.   Bu   kreditlash
hajmini pasaytirib, ortiqcha iste’mol bosimini bartaraf etdi.
Majburiy zaxira normasi  orqali ham banklarning kredit berish imkoniyatlari
cheklanadi.   Normaning   oshirilishi   –   tijorat   banklari   tomonidan   ko‘proq 28mablag‘ni   Markaziy   bankda   saqlashga   majbur   qiladi,   bu   esa   moliyaviy
tizimdagi   pul   hajmini   kamaytiradi.   Bu   usul   ham   inflyatsiyani   jilovlashda
ishlatiladigan bilvosita vositadir.
Bundan   tashqari,   inflyatsiyaga   ta’sir   qiluvchi   omillardan   biri   –   bu   valyuta
kursining   o‘zgarishi   hisoblanadi.   Valyuta   kursining   keskin   qadrsizlanishi
import   narxlarining   oshishiga   olib   keladi.   Bu   esa   umumiy   narxlar   darajasiga
bevosita ta’sir qiladi. Shu bois Markaziy bank valyuta bozoridagi noaniqliklarni
kamaytirish maqsadida intervensiyalarni amalga oshirib, so‘m kursining keskin
o‘zgarishlarining   oldini   oladi.   Bu   inflyatsiyaviy   barqarorlikni   ta’minlashga
xizmat qiladi.
Inflyatsiyani jilovlashda faqat monetar vositalar emas, balki axborot siyosati
– ya’ni inflyatsion targeting strategiyasi doirasida kutilmalarni boshqarish ham
muhimdir.   Markaziy   bank   rasmiy   bayonotlar,   prognoz   hisobotlari,   tahliliy
tahrirlar orqali jamoatchilikni xabardor qiladi. Bu orqali iqtisodiy subyektlar o‘z
harakatlarini   oldindan   rejalashtiradi,   kutilmalar   barqaror   bo‘ladi,   natijada
inflyatsiyaga bevosita bosim kamayadi.
Misol   tariqasida,   agar   tadbirkor   kelgusi   yil   inflyatsiya   10%   bo‘ladi,   deb
o‘ylasa,   u   narxlarni   shunga   yarasha   belgilaydi.   Ammo   Markaziy   bank   5%
inflyatsiya   maqsadini   e’lon   qilib,   bu   yo‘lda   qat’iy   chora-tadbirlarni   amalga
oshirsa,   tadbirkor   ham   o‘z   narx   siyosatini   qayta   ko‘rib   chiqadi.   Bu   esa
kutilmalarni boshqarish orqali inflyatsiyaning o‘zini jilovlaydi.
O‘zbekistonning   2021–2024   yillarda   olib   borgan   pul-kredit   siyosati   shuni
ko‘rsatdiki,   bu   vositalar   to‘g‘ri   va   uyg‘un   qo‘llanilganda   inflyatsiyani
pasaytirish va uni barqaror diapazonda ushlab turish mumkin. Bu esa aholi real
daromadining qadrsizlanishining oldini oladi, ijtimoiy barqarorlikni ta’minlaydi
va investitsiyalar uchun qulay muhit yaratadi.
Markaziy bankning hisobotlariga ko‘ra, inflyatsiya 2021-yilda 10,6%, 2022-
yilda 12,3%, 2023-yilda 8,8%, 2024-yil birinchi yarmida 8,0% atrofida bo‘lgan.
Ushbu   pasayish   inflyatsion   targeting   strategiyasining   samarali   olib   borilganini 29isbotlaydi.   Aynan   foiz   stavkasi,   OBO,   valyuta   siyosati   va   kutilmalarni
boshqarish orqali bu natijalarga erishilgan.
2021–2024 yillarda inflyatsiyani jilovlashda qo‘llanilgan pul-kredit
vositalari
Yil Inflyatsiya
darajasi
(%) Asosiy
foiz
stavkasi
(%) Ochiq bozor
operatsiyalari
(OBO) hajmi,
trln so‘m Valyuta
intervensiyasi
(asosiy maqsad) Ta’sir natijasi
2021 10.6 14.0 3.5 Barqarorlashtirish Inflyatsiya 
nisbatan yuqori 
darajada 
saqlanib qoldi
2022 12.3 17.0 5.2 Kursni ushlab 
turish Inflyatsion 
bosim yuqori, 
ammo jilovlash 
boshlandi
2023 8.8 16.0 8.0 Narx bosimini 
pasaytirish Inflyatsiya 
keskin pasayib, 
maqsadga 
yaqinlashdi
2024* 8.0 16.0 7.0 (yanvar–
may) Narx 
barqarorligini 
saqlash Inflyatsiya 5–7%
oraliqqa 
yaqinlashmoqda
2.3. Pul-kredit siyosatini takomillashtirish yo‘nalishlari va kelajakdagi
ustuvor vazifalar
O‘zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotida   barqarorlikni   saqlab   qolish,
inflyatsiyani   jilovlash,   valyuta   kursini   mo‘’tadil   darajada   ushlab   turish   va
investitsiyaviy   faollikni   oshirish   borasida   olib   borilayotgan   pul-kredit   siyosati
so‘nggi   yillarda   muhim   o‘zgarishlar   bosqichiga   kirgan.   2020-yildan   boshlab
rasmiy   ravishda   inflyatsion   targeting   strategiyasiga   o‘tilgani,   ochiq   bozor
operatsiyalarining   keng   qo‘llanilishi,   asosiy   foiz   stavkasining   inflyatsiya
kutilmalariga   qarab   belgilanishi   bu   yo‘nalishda   sezilarli   taraqqiyot   sari
tashlangan   qadamlar   bo‘ldi.   Biroq   mavjud   yutuqlar   bilan   birga,   pul-kredit
siyosatini yanada takomillashtirish uchun qator tizimli islohotlar zarur. 30Avvalo,   Markaziy   bankning   institutsional   mustaqilligini   yanada
mustahkamlash   ustuvor   yo‘nalish   bo‘lib   qolmoqda.   2019-yilgi   qonun   asosida
Markaziy   bank   o‘z   faoliyatini   mustaqil   yuritishga   haqli   bo‘lsa-da,   ayrim
hollarda   fiskal   siyosat   va   boshqa   davlat   tuzilmalari   bilan   haddan   tashqari
bog‘liqlik sezilmoqda. Shu sababli, siyosiy aralashuvsizlik, mustaqil prognoz va
qaror qabul qilish mexanizmlari yanada mustahkamlanishi lozim.
Inflyatsion   targeting   strategiyasining   to‘liq   va   uzluksiz   joriy   etilishi   muhim
vazifalardan  biridir. Ayni  paytda, Markaziy bank tomonidan inflyatsiya uchun
maqsadli   daraja belgilangan  bo‘lsa-da,  uning  amalga  oshirilishi  ko‘plab  tashqi
va   ichki   omillarga   bog‘liq   bo‘lib   qolmoqda.   Shu   sababli,   makroiqtisodiy
bashorat   tizimini   takomillashtirish,   statistik   ma’lumotlarning   sifati   va
operativligini   oshirish,   narxlar   dinamikasini   sektorlar   kesimida   doimiy
monitoring qilish zarur.
Pul-kredit   siyosati   vositalarining   diversifikatsiyasini   kuchaytirish   ham
muhim ahamiyat kasb etadi. Hozirda asosan asosiy foiz stavkasi va ochiq bozor
operatsiyalariga   tayanilgan   siyosatga   qo‘shimcha   ravishda,   Markaziy   bank
tomonidan   yangi   instrumentlar   –   masalan,   uzoq   muddatli   refinanslash
vositalari,   inflyatsiyaga   bog‘langan   obligatsiyalar,   likvidlikni   avtomatik
muvozanatlovchi   mexanizmlar   joriy   etilishi   talab   etiladi.   Bu   siyosatni   yanada
moslashuvchan va ko‘p vektorli qiladi.
Kredit   bozori   samaradorligini   oshirish,   ya’ni   real   sektorni   maqsadli
kreditlashga   yo‘naltirilgan   strategiyalar   ishlab   chiqish   ham   pul-kredit
siyosatining   takomillashtirish   yo‘nalishlaridan   biridir.   Bugungi   kunda
O‘zbekistonda   ko‘plab   banklar   kredit   resurslarini   qisqa   muddatli   va   kamroq
xavfli   loyihalarga   ajratmoqda.   Ammo   innovatsion,   texnologik   va   eksportga
yo‘naltirilgan   yirik   loyihalarni   moliyalashtirish   uchun   uzoq   muddatli   resurslar
yetishmaydi.   Shu   sababli,   Markaziy   bank   orqali   sanoatni   rivojlantirishni
rag‘batlantiruvchi mexanizmlar yo‘lga qo‘yilishi kerak. 31Valyuta   bozorini   yanada   erkinlashtirish   orqali   pul-kredit   siyosatining
samaradorligini   oshirish   mumkin.   So‘mning   erkin   suzuvchi   kursiga   o‘tish
bo‘yicha   qadamlar   tashlangan   bo‘lsa-da,   hali   ham   ayrim   to‘siqlar   mavjud.
Valyuta   intervensiyalari   faqat   noan’anaviy   holatlarda   amalga   oshirilishi,
bozordagi narx mexanizmlarini buzmasligi kerak. Shuningdek, eksportyorlar va
importyorlar   uchun   kurs   kutilmalarining   oshkoraligini   ta’minlash   –   valyuta
xavfini kamaytiradi.
Kelgusidagi   ustuvor   yo‘nalishlardan   yana   biri   –   bu   pul-kredit   siyosatining
fiskal   siyosat   bilan   uyg‘unligini   ta’minlashdir.   Ko‘pincha   fiskal   ekspansiya
(byudjetdan ortiqcha xarajatlar) Markaziy bank tomonidan yuritilayotgan qat’iy
pul-kredit   siyosatiga   qarama-qarshi   ishlaydi.   Bu   esa   iqtisodiyotda
murakkabliklar   va   siyosiy   qarama-qarshiliklar   yuzaga   keltiradi.   Shu   sababli
fiskal   va   monetar   siyosat   bir-birini   to‘ldiradigan   va   qo‘llab-quvvatlaydigan
tarzda muvofiqlashtirilishi zarur.
Moliyaviy   sektor   infratuzilmasining   raqamlashtirilishi   ham   pul-kredit
siyosatining   aniqligi   va   samaradorligini   oshiradi.   Markaziy   bank   real   vaqt
rejimida   banklararo   operatsiyalarni,   to‘lov   tizimlarini   va   likvidlik   darajasini
tahlil   qila   olish   uchun   zamonaviy   raqamli   texnologiyalarni   joriy   etishi   lozim.
Masalan,   markaziy   bank   raqamli   valyutasi   (CBDC   –   Central   Bank   Digital
Currency)   istiqbolli   yo‘nalishlardan   biri   bo‘lib,   monetar   siyosatga   yanada
aniqroq ta’sir qilish imkonini beradi.
Aholining   inflyatsion   kutilmalarini   boshqarish   –   bu   monetar   siyosat
samaradorligining   asosi.   Markaziy   bank   siyosati   faqat   texnik   vositalar   bilan
emas,   balki   axborot,   tushuntirish   va   prognoz   kommunikatsiyasi   orqali   ham
yuritilishi   kerak.   OAV,   ijtimoiy   tarmoqlar,   banklar,   ta’lim   tizimi   orqali
inflyatsiya va foiz stavkalarining o‘zgarish sabablari keng jamoatchilikka sodda
tilda tushuntirilishi zarur.
Moliyaviy   savodxonlikni   oshirish   ham   ustuvor   vazifalardan   biridir.   Aholi,
tadbirkorlik subyektlari va hatto davlat sektoridagi xodimlar pul-kredit siyosati 32nima   ekanligini,   uning   qanday   mexanizmlari   borligini   tushunsa,   siyosatga
bo‘lgan ishonch ortadi, iqtisodiy kutilmalar barqaror bo‘ladi. Bu esa siyosatning
ta’sirchanligini kuchaytiradi.
Bundan   tashqari,   inflyatsiyaning   sektorlar   kesimida   tahlil   qilinishi   ham
dolzarb   yo‘nalishdir.   Hozirgi   kunda   inflyatsiya   umumiy   ko‘rsatkich   sifatida
e’lon qilinadi, ammo transport, uy-joy, oziq-ovqat, xizmatlar sektoridagi narxlar
o‘zgarishi   farqlanadi.   Markaziy   bank   har   bir   sektor   bo‘yicha   alohida   narx
indekslarini ishlab chiqib, siyosatni aniqroq yo‘naltirishi lozim.
Yana   bir   muhim   ustuvorlik   –   bu   xalqaro   tajribalarni   integratsiya   qilishdir.
Yevropa   Markaziy   banki,   AQSh   Federal   zaxira   tizimi,   Kanada   va   Avstraliya
Markaziy   banklari   tomonidan   qo‘llanilayotgan   ilg‘or   inflyatsion   targeting
modellari,   shaffoflik   standartlari,   prognoz   kommunikatsiyalari   O‘zbekiston
sharoitiga   moslab   o‘rganilishi   va   moslashtirilishi   kerak.   Bu   mamlakatning
xalqaro moliyaviy tizimdagi ishonchliligini oshiradi.
X ulosa 33Men ushbu kurs ishini yozish jarayonida O‘zbekiston Respublikasida  davlat
tomonidan yuritilayotgan pul-kredit siyosatining mazmuni, asosiy dastaklari va
ularni   amalga   oshirish   vositalari   bilan   chuqur   tanishdim.   O‘rganishlarim
davomida angladimki, pul-kredit siyosati mamlakat iqtisodiyotining eng muhim
boshqaruv   vositalaridan   biri   bo‘lib,   uning   to‘g‘ri   va   samarali   olib   borilishi
inflyatsiyani   jilovlash,   makroiqtisodiy   barqarorlikni   saqlash,   valyuta   kursining
barqarorligini ta’minlash va iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirishga bevosita ta’sir
ko‘rsatadi.
Kurs   ishida   Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatidagi   o‘rni   alohida   tahlil
qilindi.   Asosiy   foiz   stavkasi,   ochiq   bozor   operatsiyalari,   majburiy   zaxira
normasi   va   valyuta   intervensiyalari   orqali   Markaziy   bank   iqtisodiy
muvozanatga   ta’sir   ko‘rsatib,   narxlar   barqarorligini   ta’minlashga   intilmoqda.
Ayniqsa, 2020-yildan boshlab inflyatsion targeting strategiyasining joriy etilishi
pul-kredit   siyosatini   xalqaro   standartlar   darajasiga   olib   chiqishga   xizmat
qilmoqda.
Men   1991-yildan   to   hozirgi   kungacha   bo‘lgan   davr   mobaynida
O‘zbekistonda   pul-kredit   siyosatining   shakllanish   bosqichlarini   tahlil   qildim.
Har   bir   bosqichda   o‘ziga   xos   muammolar   va   yutuqlar   mavjud   bo‘lgan.
Dastlabki   yillarda   iqtisodiy   mustaqillikni   tiklash,   milliy   valyutani   muomalaga
kiritish,   bank   tizimini   shakllantirish   kabi   muhim   vazifalar   bajarilgan   bo‘lsa,
keyingi yillarda inflyatsiyani nazorat qilish, moliyaviy barqarorlikni ta’minlash
va  iqtisodiyotga  pul-kredit  vositalari  orqali   ta’sir   ko‘rsatish   masalalari  ustuvor
ahamiyat kasb etgan.
So‘nggi   yillarda   olib   borilayotgan   islohotlar   natijasida   pul-kredit   siyosati
bozor   tamoyillariga   asoslangan,   moslashuvchan   va   prognozga   yo‘naltirilgan
tizimga   aylana   boshladi.   Men   aynan   shu   bosqichni   zamonaviy   iqtisodiy
boshqaruvning yangi davri deb baholayman. Inflyatsiyani maqsadli boshqarish,
ochiq bozor operatsiyalarining faollashuvi va asosiy stavkaning qat’iy monetar 34signal   sifatida   ishlatilishi   davlat   tomonidan   olib   borilayotgan   siyosatning
mukammallashganidan dalolat beradi.
Biroq,   o‘rganilgan   materiallar   asosida   shuni   ham   aytishim   mumkinki,   hali
bajarilishi   lozim   bo‘lgan   vazifalar   ham   talaygina.   Xususan,   Markaziy   bank
mustaqilligini   yanada   kuchaytirish,   pul-kredit   siyosatini   fiskal   siyosat   bilan
uyg‘unlashtirish,   kredit   bozorini   diversifikatsiya   qilish   va   jamoatchilik   bilan
ochiq   kommunikatsiyani   rivojlantirish   muhim   hisoblanadi.   Men   shu
yo‘nalishlar bo‘yicha takliflar ishlab chiqishga harakat qildim.
Xulosa qilib aytganda, men kurs ishida O‘zbekistonda davlatning pul-kredit
siyosati   qanday   yo‘l   bilan   shakllanayotganini,   qaysi   vositalar   orqali   amalga
oshirilayotganini,   bu   siyosat   inflyatsiyaga   qanday   ta’sir   qilayotganini   va
kelgusidagi   takomillashtirish   imkoniyatlarini   o‘rgandim.   Ushbu   mavzuni
tanlaganimdan   mamnunman,   chunki   u   nafaqat   nazariy   jihatdan,   balki   amaliy
tomondan   ham   dolzarb   hisoblanadi.   Men   uchun   bu   ilmiy   ish   mamlakat
iqtisodiyotini chuqur tushunish va tahlil qilishda muhim tajriba maktabi bo‘ldi. 35Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
2023-yil   –   Inson   qadrini   ulug‘lash   va   faol   mahalla   yili   davlat   dasturi
to‘g‘risidagi Farmon. – PF–14-son, 2023-yil 20-yanvar. – Elektron manba:
www.lex.uz
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
Yoshlar   bandligini   ta’minlash   va   kasbga   yo‘naltirish   tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar to‘g‘risida Farmon. – PF–60-son,
2022-yil 20-yanvar. – Elektron manba: www.prezident.uz
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.
O‘zbekiston–2030   strategiyasi   doirasida   ishchi   kuchining   malakasini
oshirish masalalari bo‘yicha nutqi. – 2024-yil 17-oktabr. – Elektron manba:
www.prezident.uz
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4739-sonli   qarori.   Aholining
bandligini   ta’minlash   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanish
to‘g‘risida, 2020-yil 10-mart.
5) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–60-son   Farmoni.   Yoshlar
bandligini oshirish va kasbga yo‘naltirish bo‘yicha chora-tadbirlar, 2022-yil
20-yanvar.
6) “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi Qonun. Qabul qilingan sana: 1996-yil 26-aprel.
7) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5000-sonli   Qarori.   2021-yil
24-fevral.
8) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4720-sonli Qarori. 2015-yil.
9) Xodiev   B.M.,   Karimov   X.A.   –   “Korporativ   boshqaruv   asoslari”.   –
Toshkent: “Iqtisodiyot”, 2021. – 276 bet.
10) Sharipov M.Q. – “O‘zbekiston fond bozorining rivojlanish tendensiyalari”.
– Toshkent: Iqtisodiyot, 2020. – 232 bet. 3611) Vaxabov   A.V.,   Toshpulatov   Sh.X.   –   “Korxona   iqtisodiyoti”.   –   Toshkent:
“Fan va texnologiya”, 2020. – 316 bet.
12) O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi rasmiy sayti: https://stat.uz
13) “Toshkent” Respublika fond birjasining rasmiy hisobotlari: https://uzse.uz
14) “Qimmatli   qog‘ozlar   bozorini   rivojlantirish   agentligi”   statistik
ma’lumotlari. – 2023-yil.
15) OECD – “Principles of Corporate Governance”, 2020.
16) IFC   (International   Finance   Corporation).   –   “Corporate   Governance
Toolkit”, 2019.
17) Moody’s Investors Service. – “Uzbekistan banking and securities outlook”,
2022.
18) “Yangi   O‘zbekiston”   gazetasi,   2023-yil,   15-mart   soni   –   “Aksiyadorlik
jamiyatlari: islohotlar va istiqbollar”.
19) O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   axborotnomasi   –   2023-yil   2-
chorak.
20) Egamberdiyev   A.A.   –   “O‘zbekiston   fond   bozorida   investor   faolligini
oshirish omillari”. – Ilmiy maqola, 2022.
21) Karshiev   I.M.   –   “Korporativ   boshqaruv   va   moliyaviy   nazorat
mexanizmlari”. – Toshkent: “Ilm Ziyo”, 2019.
22) Qodirova M.I. – “Moliyaviy menejment asoslari”. – Toshkent:  Iqtisodiyot,
2021. – 280 bet.
23) Jahon banki – “Doing Business in Uzbekistan 2022” hisobot.
24) Transparency   International   –   “Corporate   Transparency   in   Emerging
Markets”, 2021.

O’zbekistonda davlatning pul-kredit siyosati, uning dastaklari va amalga oshirish vositalari 

Купить
  • Похожие документы

  • Moliyaviy munosabatlarning jamiyat taraqqiyotidagi o‘rni kurs ishi
  • Monopoliyaga qarshi qonunchilik va uni O’zbekistonda qo’llashning o’ziga xos xususiyatlari
  • Mulkchilik munosabatlari — jamiyat iqtisodiy taraqqiyotining asosiy vositalaridan biri sifatida
  • Mulkchilikning shakllari va ularning amal qilishi kurs ishi | Мулкчиликнинг шакллари ва уларнинг амал қилиши
  • Narx iqtisodiy kategoriya sifatida | Нарх иқтисодий категория сифатида

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha